paQ schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:57:
de wp volgt wat je hem opdraagt te volgen.
Lucht, water, lucht+water

paQ schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:57:
de wp volgt wat je hem opdraagt te volgen.
Lucht, water, lucht+water
Ok, duidelijk. Dan ga ik het waarschijnlijk iets meer open houden ik heb nog geen definitief ontwerp.kazemo schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:06:
[...]
een afdakje is OK,verder dicht maken is eigenlijk negatief er moet voldoende luchtstroom over blijven immers WP moet warmte uit de buitenlucht halen,als men dit hinderd heeft het invloed op het rendement(achter en voor het liefst open laten is ook een beetje afhankelijk van de windrichting maw in de vrije ruimte dan kan hij doorwaaien) maar ja eenieder heeft zijn eigen keuze en afwegingen......vooral zorgen dat aanzuig en uitblaaszijde gescheiden is(afschotten)
Ik heb vanaf de eerste dag al een timer erop gezet dat hij in silent mode moet werken van 22:00 tot 9:00.paQ schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:13:
Heb je hem dan ook op Silent mode staan @FusionAwesome ?
Want daar haal je al snel meer resultaat mee dan even wat bouwen.
Gezien de hele constructie open moet blijven en afdoende moet kunnen doorwaaien, heb je niet even snel iets gemaakt ervoor, om nog over de prijzen van de absorberende materialen (voor buiten) nog maar te zwijgen.
https://www.stillewarmtepomp.nl
Reken rond de 2000 euro
Haal je er ca 10dB af, wat wel echt veel is.
Brommen kan overigens ook resonantie zijn. Waar staat je wp op gemonteerd?
Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.
Bekijk op YouTubeOp hetzelfde moment als het filmpje ook met een gratis app de decibel gemeten. ongeveer 3 stappen afstand aan de voorkant 60db en 3 stappen afstand aan de achterkant 66 decibel. Achter dus ook werkelijk luider.Hendrik77 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:35:
[...]
heb je het geluid ook gemeten in db? In zowel stille modus aan en uit? Geluidsproductie van de compressor valt enorm mee, vind ikzelf dan. Bij mij was in eerste instantie veel resonantie (waar buren ook last van hadden) veroorzaakt door directe aansluiting op uponor buis. Hier flex slang tussen geplaatst en is het -zo goed als- opgelost. Defrost sessies hoor je wel goed, maar dit terzijde.
Zal gaan vragen over andere slangen/buis.kazemo schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 09:36:
[...]
![]()
klopt helemaal, ik heb ook slangen er tussen en wp op zg rubberen bigfoots geplaatst helpt met resonantie en s,nachts op silentmode(icoon lippen met vinger) kan men op auto op tijd instellen of handmatig ( in gebruikers menu) defrost met u44 is verbeterd maakt weinig geluid!!!..... @paQ gaf dit eerder ook al aan,aangaande plaatsing
Welk demping materiaal wil je gaan gebruiken? En de achterkant is volledig open?legalr schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 11:55:
[...]
Zelf ook begonnen met een Douglas kast welke past bij onze overkapping, binnen ik de kast ga ik demping materiaal gebruiken.
[Afbeelding]
FusionAwesome schreef op zondag 5 februari 2023 @ 13:25:toon volledige bericht
[...]
Ok, duidelijk. Dan ga ik het waarschijnlijk iets meer open houden ik heb nog geen definitief ontwerp.
[...]
Ik heb vanaf de eerste dag al een timer erop gezet dat hij in silent mode moet werken van 22:00 tot 9:00.
Op het scherm is ook af te lezen dat ie dat ook doet. Doet wel wat maar in een stille slaapkamer hoorbaar.
Soms slurpt ie 3000 watt en is ie zelfs hinderlijk te noemen.
€2.000 voor een omkasting ga ik niet doen. wil het wat simpeler houden met hout.
Ik weet niet hoe resonatie zou moeten klinken maar staat op grote rubberen voeten.
Ik voeg een filmpje toe als voorbeeld en dan is ook te zien hoe die staat.
[YouTube: Geluid Warmtepomp]
op dat filmje is die van jou,dit is een spitunit en geen monoblok????
[...]
Op hetzelfde moment als het filmpje ook met een gratis app de decibel gemeten. ongeveer 3 stappen afstand aan de voorkant 60db en 3 stappen afstand aan de achterkant 66 decibel. Achter dus ook werkelijk luider.
Toen we overlegde met de installateur vertelde hij mij ook dat het geluid voornamelijk aan de voorkant zit vandaar ook de plaatsing want daar woont niemand en zou het ook minder hinderlijk moeten zijn. Stille modus heb ik nog niet gemeten . De uponor buis is interessant kijken of ik daar iets mee kan.
[...]
Zal gaan vragen over andere slangen/buis.
[...]
Welk demping materiaal wil je gaan gebruiken? En de achterkant is volledig open?
Bedankt voor de reacties tot dusver. Zien of ik aankomende week iets voor elkaar kan krijgen.
Lijkt meer geluid te produceren dan het type wat ikzelf heb, maar dat is lastig te vergelijken zo uiteraard.FusionAwesome schreef op zondag 5 februari 2023 @ 13:25:toon volledige bericht
[...]
Ok, duidelijk. Dan ga ik het waarschijnlijk iets meer open houden ik heb nog geen definitief ontwerp.
[...]
Ik heb vanaf de eerste dag al een timer erop gezet dat hij in silent mode moet werken van 22:00 tot 9:00.
Op het scherm is ook af te lezen dat ie dat ook doet. Doet wel wat maar in een stille slaapkamer hoorbaar.
Soms slurpt ie 3000 watt en is ie zelfs hinderlijk te noemen.
€2.000 voor een omkasting ga ik niet doen. wil het wat simpeler houden met hout.
Ik weet niet hoe resonatie zou moeten klinken maar staat op grote rubberen voeten.
Ik voeg een filmpje toe als voorbeeld en dan is ook te zien hoe die staat.
[YouTube: Geluid Warmtepomp]
[...]
Op hetzelfde moment als het filmpje ook met een gratis app de decibel gemeten. ongeveer 3 stappen afstand aan de voorkant 60db en 3 stappen afstand aan de achterkant 66 decibel. Achter dus ook werkelijk luider.
Toen we overlegde met de installateur vertelde hij mij ook dat het geluid voornamelijk aan de voorkant zit vandaar ook de plaatsing want daar woont niemand en zou het ook minder hinderlijk moeten zijn. Stille modus heb ik nog niet gemeten . De uponor buis is interessant kijken of ik daar iets mee kan.
[...]
Zal gaan vragen over andere slangen/buis.
[...]
Welk demping materiaal wil je gaan gebruiken? En de achterkant is volledig open?
Bedankt voor de reacties tot dusver. Zien of ik aankomende week iets voor elkaar kan krijgen.
[ Voor 12% gewijzigd door wrapper83 op 05-02-2023 20:54 ]
LG HM091MR.U44 - OEG 300liter 516005190 warmte wisselaar boiler - Solaredge / Growatt 4800 kWh
Hier verbruikt ie regelmatig tussen de 500 en 525 watt. Uitvoer op dat moment 27 graden en optimale flow (17 liter per minuut meestal).tebogo schreef op zondag 5 februari 2023 @ 11:15:
[...]
Klopt dit, zijn er anderen die een 12kW nog lager krijgen dan 600 watt?
LG-HM123MR.U34
Super bedankt, heb gelijk even je posts bekeken. Dat lost al snel twee vragen op. De boilerkit is nogal prijzig, ik ga met een extern relais schakelen. Uiteraard heb ik wel de 'Thermistor for sanitary tank' (warmtesensor) kabel geplaatst.wrapper83 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 20:53:
@Klaas O
Heb hier heel wat aan info achter gelaten mogelijk zit er iets tussen dat je vraag beantwoordt:
wrapper83 in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"
Je moet namelijk een extra kit kopen zodat je extra draden hebt om het goed aan te kunnen sluiten.
https://www.zup24.de/LG-I...mit-Therma-V-Waermepumpen
Succes
Maar als je een
Ik heb het ook gewoon met een losse sensor. Relais heb ik er nog steeds niet op. Wil ook wel door de warmtepomp eerst te laten gaan en dan af en toe even met de hand een stekker erin voor dik boven de 60c.Klaas O schreef op zondag 5 februari 2023 @ 22:36:
[...]
Super bedankt, heb gelijk even je posts bekeken. Dat lost al snel twee vragen op. De boilerkit is nogal prijzig, ik ga met een extern relais schakelen. Uiteraard heb ik wel de 'Thermistor for sanitary tank' (warmtesensor) kabel geplaatst.
Weet je toevallig waar deze temperatuursensor kabel komt?
Is er nog iemand die weet op welke aansluiting de extra pomp komt?
Dank je!
Nukezone FTW
Pixal schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:37:
Ik heb de LG op laag vermogen gezet met de dipswitch, ik heb namelijk een 16A Aardlekautomaat met B-karakteristiek gebruikt. Deze automaat was ooit in gebruik voor een Whirlpool en die groep hadden we niet meer nodig.
Nu wil ik daar voor de zekerheid een 20A inzetten maar ik schrok van de prijzen van die dingen.En ik kan er niet eens het zgn "busboard" model van vinden.
Is een aardlekautomaat van toegevoegde waarde vergeleken met een gewone automaat?
[Afbeelding]
[ Voor 5% gewijzigd door kazemo op 06-02-2023 10:20 ]
Is een keuze, als je geen aardlekautomaat neemt moet je de nieuwe automaat achter een andere aardlekschakelaar zetten. Je maakt dan een nieuwe groep achter die aardlekschakelaar (even op letten of hoeveel groepen er al achter zitten, of het nog kan volgens NEN1010).Pixal schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:37:
Is een aardlekautomaat van toegevoegde waarde vergeleken met een gewone automaat?
Daar ben ik het niet mee eens. Je moet ook kijken naar de selectiviteit.kazemo schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:57:
[...]
je moet eigenlijk Ckar gebruiken is traag(motoren etc) B kar is snel,normale aut. is voldoende(hoeft niet perse een aardlekaut. te zijn die zijn duur) ik heb voor de 9KW U44 20A kar C te koop bij bv sandervunderink of electromat in nl
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Ik heb nog de oude smeltpatronen als hoofdzekeringen en meen dat die ook nog es vrij snel zijn. Dus zekler geen C karakteristiek daarachter zetten. En een gewone automaat ook nooit direct achter de hoofdschakelaar zonder aardlekschakelaar.Jojan265 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:06:
[...]
Daar ben ik het niet mee eens. Je moet ook kijken naar de selectiviteit.
Als je hoofdzekering 3 x 25A C karakteristiek is, dan betekent dit dat deze een kortstondige stroom aankunnen, welke ligt tussen 125 A en 250 A. Als je daaronder een 20 A C karakteristiek zet, dan kan bij een kortstondige overstroom je hoofdzekering eruit gaan. Immers kan de 20 A C karakteristiek een kortstondige stroom aan, welke kan liggen tussen 100 A en 200 A. Veel beter is het dus om een 20 A B karakteristiek toe te passen. Met de huidige generatie warmtepompen met inverter ben ik niet zo bang meer voor een hoge inschakelpiek. Met een 20 A B karakteristiek kun je een kortstondige overstroom aan, welke kan liggen tussen 60 A en 100 A. Je hoofdzekering blijft dan dus gevrijwaard.
Mee eens. Heb hem hier op een 16B zitten met peak control aan.Jojan265 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:06:
[...]
Als je hoofdzekering 3 x 25A C karakteristiek is, dan betekent dit dat deze een kortstondige stroom aankunnen, welke ligt tussen 125 A en 250 A. Als je daaronder een 20 A C karakteristiek zet, dan kan bij een kortstondige overstroom je hoofdzekering eruit gaan. Immers kan de 20 A C karakteristiek een kortstondige stroom aan, welke kan liggen tussen 100 A en 200 A. Veel beter is het dus om een 20 A B karakteristiek toe te passen. Met de huidige generatie warmtepompen met inverter ben ik niet zo bang meer voor een hoge inschakelpiek. Met een 20 A B karakteristiek kun je een kortstondige overstroom aan, welke kan liggen tussen 60 A en 100 A. Je hoofdzekering blijft dan dus gevrijwaard.
LG-HM091MR-U44 | 9000WP zuid plat dak
Dus zoals ik het nu heb is eigenlijk ook niet fout/onveilig?georgeboot schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:09:
[...]
Mee eens. Heb hem hier op een 16B zitten met peak control aan.
Ja boekjes en alles zit in het apparaat. Hoe je die moet openen staat in het boekjeThunderStorm schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:19:
Yeee, hij is binnen. Vanmorgen stonden ze van de bezorgdienst (zonder vooraankondiging) opeens op de stoep.
Even snel gecontroleerd op beschadigingen (karton was een beetje gedeukt), maar alles zag er goed uit. Ik kon zo snel nog geen RMC/boekje etc vinden. Dat zit IN de warmtepomp tijdens vervoer?
Na het werk maar eens even echt uitpakken.
[ Voor 4% gewijzigd door Jgroothedde op 06-02-2023 10:25 ]
Jojan265 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:06:
[...]
[ Voor 7% gewijzigd door kazemo op 06-02-2023 10:42 ]
aan zijn foto te zien, dus C25 hoofdzekeringen (had ik dus goed gegokt).kazemo schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:27:
[...]
ik heb een verzwaarde hoofd zekerering 35A en aut moet natuurlijk achter aardlek ik ken zijn meterkast niet?????? anders moet hij een aardlekaut. nemen
Jojan265 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:38:
[...]
aan zijn foto te zien, dus C25 hoofdzekeringen (had ik dus goed gegokt).
De toekomst zal het leren haha. Had de elektra al geïnstalleerd voor ik de pomp had en als een echte klusser de handleiding niet gelezen en wat aannames gedaan.Pixal schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:18:
[...]
Heb je overcapaciteit dan? Ik heb het nog niet koud binnen maar ik zet hem liever via controller op stille modus dan dat ik hem via de dipswitch "knijp". Ik heb namelijk geen idee of hij het trekt bij vrieskou.
Als je max debiet verlaagt, moet een mindere hoeveelheid water het zelfde vermogen vervoeren. Als je compressor op zelfde hoeveelheid toeren zou blijven draaien, gaat je delta-t dus omhoog. Elke druppel water heeft namelijk iets meer tijd om op te warmen omdat het water langzamer stroomt.Jgroothedde schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:23:
Hallo even een vraag. Wat is het voor nadeel van het aanpassen van de pomp capaciteit? Wanneer zou je dit doen en wat is het verschil?
BernieW schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:09:
[...]
Ik heb nog de oude smeltpatronen als hoofdzekeringen en meen dat die ook nog es vrij snel zijn. Dus zekler geen C karakteristiek daarachter zetten. En een gewone automaat ook nooit direct achter de hoofdschakelaar zonder aardlekschakelaar.
georgeboot schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:00:
[...]
Bedankt voor de snelle reactie. Dus eigenlijk gewoon even kijken of hij met de 55% instelling nu rustiger loopt? Er zit een buffervat tussen dus hij kan overtollige warmte daarin wel kwijt. Ik ga eens testen de komende dagen.
Als je max debiet verlaagt, moet een mindere hoeveelheid water het zelfde vermogen vervoeren. Als je compressor op zelfde hoeveelheid toeren zou blijven draaien, gaat je delta-t dus omhoog. Elke druppel water heeft namelijk iets meer tijd om op te warmen omdat het water langzamer stroomt.
Op optimaal debiet probeert de LG de delta-t geloof ik op iets van 5 te houden. Je compressor zal dan denk ik iets langzamer gaan draaien. Mooie manier om de onrust dus een beetje uit het systeem te halen.
Let wel op: je wp zal de delta-t niet eeuwig laten oplopen. Is het lekker koud en draait de wp op hoog vermogen, dan moet de warmte dus ook ergens heen kunnen. Een lager debiet verlaagt dus ook je maximale output, al zei het indirect.
Pixal schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:18:
[...]
Dus zoals ik het nu heb is eigenlijk ook niet fout/onveilig?
Heb je overcapaciteit dan? Ik heb het nog niet koud binnen maar ik zet hem liever via controller op stille modus dan dat ik hem via de dipswitch "knijp". Ik heb namelijk geen idee of hij het trekt bij vrieskou.
Omdat ik verschillende adviezen krijg voor de zekerheid even de hele meterkast erop.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit betekend wel dat je maandelijkse lasten voor de aansluiting (hoogstwaarschijnlijk) omhoog gaan, check dit even bij je netbeheerder!kazemo schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:30:
[...]
tip als je nu een fase+nul binnen krijgt kan je kostenloos laten verzwaren naar 35A hoofdzekering door netbeheerder(gratis) kan je er ook op koken bijv. inductie,........maar ik weet niet wat je nu hebt misschien wel 3fase+nul???
LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West
Normaal gesproken heb je bij een enkele fase huis aansluiting de mogelijkheid voor een 35A hoofdzekering. Bij een 3 fse aansluiting is 3x25A gebruikelijk. Zwaarder kan maar is vreselijk duur .....Casper de Boer schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:44:
[...]
Dit betekend wel dat je maandelijkse lasten voor de aansluiting (hoogstwaarschijnlijk) omhoog gaan, check dit even bij je netbeheerder!
BernieW schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:53:
[...]
Normaal gesproken heb je bij een enkele fase huis aansluiting de mogelijkheid voor een 35A hoofdzekering. Bij een 3 fse aansluiting is 3x25A gebruikelijk. Zwaarder kan maar is vreselijk duur .....
Pixal schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:48:
Ik kook al op inductie, is de eerste groep linksboven in mijn foto die ik eerder plaatste.
[ Voor 10% gewijzigd door kazemo op 06-02-2023 13:12 ]
SmartThinQ LGE Sensors downloaden via HACS.Hoffvanniek schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:30:
Heeft iemand toevallig een handleiding hoe je de lg ThinQ app kan koppelen aan Home Assistent?
LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP
Ik zie die hacs nergens vermeld. ?sparkly schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:35:
[...]
SmartThinQ LGE Sensors downloaden via HACS.
Zit er in! Dank je.Powrskin schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:14:
[...]
Ik heb het ook gewoon met een losse sensor. Relais heb ik er nog steeds niet op. Wil ook wel door de warmtepomp eerst te laten gaan en dan af en toe even met de hand een stekker erin voor dik boven de 60c.
Waar die ook alweer moet? 4pins stekkertje en dan op 2 aansluitingen ervan
Volgens mij is PUMP(A) de waterpomp in de buitenunit zelf, zie schema en beschrijving hieronder:Klaas O schreef op maandag 6 februari 2023 @ 18:03:
[...]
Zit er in! Dank je.
De externe pomp (ivm buffer) ik zit te twijfelen of die moet aansluiten op 'EXTERNAL PUMP' of op de 'WATER PUMP (A)'.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nou er leek wel wat interesse dus m’n broer heeft dit gebouwd:georgeboot schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:51:
Als er interesse is kan ik wel eens peilen of hij er meer wilt bouwen.
[ Voor 22% gewijzigd door georgeboot op 07-02-2023 07:36 ]
LG HM091MR.U44 - OEG 300liter 516005190 warmte wisselaar boiler - Solaredge / Growatt 4800 kWh
Ik heb een U34 12 KW monobloc. Dan zou hij volgens de beschrijving op de TB-W-PUMP-C moeten komen. Maar als ik op het label kijk (in de omkasting van de unit) staat er TB_EXT) PUMP A2 (Third party external pump in het KoreaansJojan265 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:05:
[...]
Volgens de beschrijving in de installatiehandleiding (pag. 98) zou voor een serie 4 warmtepomp, de externe pomp op External Pump moeten worden aangesloten (dit is een potentiaal vrij kontakt):
[Afbeelding]
[ Voor 15% gewijzigd door Klaas O op 06-02-2023 23:35 ]
Klinkt alsof er lucht in de boiler zit. Verwarmingswater van de wp en de sanitaire water zijn gescheiden, dus aan de wp kant zal het niet liggen.wrapper83 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 23:04:
Beste,
Wie kan mij helpen een oplossing te vinden voor het probleem dat ik nu met mijn boiler/tapwater ondervindt?
type: https://www.oeg.net/oeg-w...armtewisselaars-516005190
Ik heb een warmte pomp die mijn 300L boilervat (normaal rond de 55graden) voor tap water verwarmt met een warmtewisselaar via een driewegklep direct naar de Warmtepomp LG HM091RM.U44.
Wat ik merk is dat bij het openen van de kraan/douchen met warm water dat er elke keer veel lucht meekomt.
Is het raadzaam een micro ontluchter op de uitgaande leiding te plaatsen zo ja welke en waar is de idieale plek (direct bij uitgaande leiding of het hoogste punt in de leiding)?
Alvast bedankt!
Hoezo?Klaas O schreef op maandag 6 februari 2023 @ 23:32:
[...]
Ik heb een U34 12 KW monobloc. Dan zou hij volgens de beschrijving op de TB-W-PUMP-C moeten komen.
Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.
Bekijk op YouTubeLG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West
Die print ziet er goed uit. Honderd keer fraaier dan mijn situatie, zie foto.georgeboot schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:28:toon volledige bericht
[...]
Nou er leek wel wat interesse dus m’n broer heeft dit gebouwd:
[Afbeelding]
ESP32 gebaseerd, Made for EspHome
Ethernet en WiFi
Modbus en onewire ingebouwd
3x potentiaalvrij relays (Max 2A) met zowel NC als NO.
1x 5-24V ac/dc of 230vac input voor bijv thermostaat
230vac gevoed
Incl frame, monteerbaar op DIN-rails
Kan hem evt geflasht en al opsturen met een firmware gebaseerd op die van paQ.
Eind vorige week de eerste 2 opgestuurd.
Link naar vraag en aanbod: v&a aangeboden: Made for ESPHome besturing voor LG Therma V
PV 17.345Wp, WP LG Therma V HM123MR.U34
Bij stoken op temperatuur is het precies dat: je kiest een temperatuur en de wp doet z'n ding.Jgroothedde schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 19:18:
Wat is precies het verschil tussen stoken op temperatuur en het stoken op AI? Dan kun je namelijk geen temperatuur instellen alleen maar - en +. Wat houd deze functie precies in?
[ Voor 8% gewijzigd door georgeboot op 07-02-2023 20:26 ]
Super nice! Die wil ik hebben! Laatste keer SMD solderen is alleen 15 jaar geleden en toen ging het netBernieW schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:21:toon volledige bericht
En nog een ESP32 print in aantocht:
[Afbeelding]
Voor de duidelijkheid, dit is bedoeld voor zelfbouwers. Ontwerp is af, maar wordt nu nog gecontroleerd voor de print besteld wordt. Ontwerpfiles komen beschikbaar op Github.
De print bevat de nodige SMD onderdelen maar deze zijn door een meer ervaren elektronicus met goed gereedschap nog te monteren. Een reflow oven is niet perse nodig.
De print heeft redelijk wat functionalitieit, maar is natuurlijk naar wens op te bouwen voor wat je nodig hebt.
Is ontworpen voor de LG Therma, maar is wellicht ook voor andere pompen te gebruiken. Software zoals hier door verschillende mensen genoemd en door sommigen ook op Github geplaatst kan op dit bordje draaien. Je moet dan wel de poortnummers aanpassen naar deze hardware configuratie.
De functies op het bordje:
- Modbus
- 1 wire voor DS18B20 (viertal aansluitpoorten voor makkelijker doorlussen van heel veel T sensoren
- 4 relais die 230V kunnen schakelen, wisselcontacten. Maximale stroom is beperkt door de connectors. Ga niet hoger dan zo'n 3 - 4 A.
- Voor wie echt niet zonder kan, een Open Therm ingang
- USB C bus voor voeding en flashen
- Geisoleerde I2C bus voor wie nog meer I/O nodig heeft
- 5V UART
- Geisoleerde UART
- PWM uitgang op 12V om een extra pomp te besturen
- PWM ingang om extra pomp signaal te lezen
- 2 digitale uitgangen, via soldeereilandjes te configureren als positief, geinverteerd 5V of 12 V
- 2 digitale ingangen voor signalen tot 12 V
- On board buck en boost converters voor 3.3, 12 en 24 V
- ESP32 WROOM die te verkrijgen is met 4, 8 of 16 MB flash geheugen (kun je echt helemaal los gaan).
- ESP32 uitvoering met aparte WiFi antennee past ook.
Afmetingen bordje 10 x 10 cm, dit formaat is nog voordelig te bestellen bij JLPCB. Het is een vierlaagsbord geworden, met grote grounplane. Wie makkelijk wil inkopen, alle onderdelen zijn ook bij LCSC te bestellen.
Oorspronkelijk idee was een 230V Meanwell voeding op het bord, maar hier was geen ruimte meer voor, dus nu maar gewoon USB C.
Zodra het bordje z'n double check heeft gehad, wordt ie besteld. Bij opbouwen en testen van het eerste prototype komen er vast nog wel een paar wijzigingen. Pas na die eerste test en verbeter ronde komt ie op Github. Dat zal dus zeker nog wel een maandje duren.
After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.
Komt goed, we regelen wel wat. Ik gebruik jouw code ook nog steeds, gebruik geen back-up heater e.d., maar daar draait ie prima omheen. Enige aanpassing is toevoeging van een modbus kWh meter en ik heb in de Stall mode de stap om doel boven target te zetten (stap 4) eruit gehaald. Bij mij schoot ie hierna altijd in Overshoot. En nu ook weer een thermotaat dingetje, vanavond sloeg ie weer de thermostat off-delay over. Heb ik al eens eerder gehad voor je deze uitgebreide state machine had gebouwd. Was toen eenvoudign op te lossen, moet nu weer in de code duiken, maar is voor mij een mooi leer- object.Devil schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:49:
[...]
Super nice! Die wil ik hebben! Laatste keer SMD solderen is alleen 15 jaar geleden en toen ging het net
Leuk, als je concreet zaken vindt dan ben ik altijd geïnteresseerd in pull requests (of gewoon de aanpassing in een bericht). Ik ga ook nog een kritisch naar het stukje stall ->overshoot kijken.BernieW schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 22:02:
[...]
Komt goed, we regelen wel wat. Ik gebruik jouw code ook nog steeds, gebruik geen back-up heater e.d., maar daar draait ie prima omheen. Enige aanpassing is toevoeging van een modbus kWh meter en ik heb in de Stall mode de stap om doel boven target te zetten (stap 4) eruit gehaald. Bij mij schoot ie hierna altijd in Overshoot. En nu ook weer een thermotaat dingetje, vanavond sloeg ie weer de thermostat off-delay over. Heb ik al eens eerder gehad voor je deze uitgebreide state machine had gebouwd. Was toen eenvoudign op te lossen, moet nu weer in de code duiken, maar is voor mij een mooi leer- object.
Hm, wel grappig, kan toeval zijn, maar het gebeurde tijdens een defrost:Devil schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 22:07:
[...]
Leuk, als je concreet zaken vindt dan ben ik altijd geïnteresseerd in pull requests (of gewoon de aanpassing in een bericht). Ik ga ook nog een kritisch naar het stukje stall ->overshoot kijken.
En de thermostaat delay slaat hij over als de compressor uit is. Dit om te voorkomen dat die net gaat starten en dan alsnog uitgezet wordt. Misschien heeft het daar mee te maken?
georgeboot schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 20:26:
[...]
Bij stoken op temperatuur is het precies dat: je kiest een temperatuur en de wp doet z'n ding.
Op AI volgt de wp een stooklijn. Hij berekent dus zelf z'n setpoint aan de hand van de door jou ingesteelde stooklijk: bij welke buitentemp hoort welke binnentemp.
Als je regelt op lucht+water schakelt hij ook automatisch uit en in aan de hand van de ruimtetemperatuur.
Als je stookt op water+lucht, koelen aan staat en je dus voor beide een stook lijn hebt ingevuld, zal hij bij AI inderdaad automatisch naar koelen gaan ja.kazemo schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 06:32:
[...]
ik heb ook een vraag over A1(automatisch) waar ik het antwoord niet weet?
actueel is nu verwarmen met Wp
men kan ook koelen met WP
als sw2 dipschak 4 omstaat kan men verwarmen+koelen met WP
dus s,zomers ook koelen
is het niet zo als hij op A1 staat dat hij dan ook een keuze automatisch maakt verwarmen of koelen(mits dipschak 4 SW2 omstaat).........of het zo is weet ik echt niet,alles onduidelijk kan ik nergens vinden of moet er dan ook zeg maar ook een ,,koellijn,, instellen???? voor s,zomers????
230V voeding zou het wel helemaal af maken, zou er graag 1 of 2 relais voor opofferen. Verder wel een heel net boardje, ik krijg het zelf niet voor elkaar om zoiets te ontwerpen. Heb je een idee wat het totaal kost zoals je hem nu geschetst hebt met alle onderdelen?BernieW schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:21:
Oorspronkelijk idee was een 230V Meanwell voeding op het bord, maar hier was geen ruimte meer voor, dus nu maar gewoon USB C.
Waarom heb je destijds zo'n hoge (in mijn ogen) delta T ingesteld? Bij ons staan de ventielen in principe vol open, daarna knijp ik alleen die radiators die de te veel water nemen. Ik check (sinds kort) met een warmtecamera de deltat T. In de praktijk is de deltaT dan een graad of 5 voor alle radiatoren. Beneden 4 stuks 33 radiatoren met fans, bovenverdieping hobbelt deels gezellig mee.ThunderStorm schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 22:04:
Nog een vraagje over de Water+lucht AI optie. Ik begrijp dat de LG dan een delta T wil aanhouden van 5gr tussen Ta en Tr. Nu heb ik al mijn radiatoren waterzijdig ingeregeld met een op ca. 75% retour. Dus aanvoer 50gr en retour ca 35/37 gr. Dit in combinatie met een vrij langzaam draaiende CV pomp (20 tot 30% instelling) zodat er geen sprake was van ruis/geluid.
Hele benedenverdieping wordt hier verwarmd met radiatoren (6 in totaal, t22's). Hoe gaat dit werken met de automatische flowregeling van de U44? Gaat die er genoeg water doorheen jassen om die delta T op 5 gr te krijgen of is het raadzaam om opnieuw te starten met waterzijdig inregelen en nu alvast alle voetventielen vol (of in ieder geval meer) open te draaien?
Van het weekend wil ik de boel installeren, dus nog even wat last minute tips/ervaringen zijn welkom
9kW U44
Top! Ziet er goed uit! (ervaring met printjes maken en zelf bestucken of laten doen hebben we wel binnen ons gezin) . Interesse, dus.BernieW schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:21:
En nog een ESP32 print in aantocht:
[Afbeelding]
Voor de duidelijkheid, dit is bedoeld voor zelfbouwers.
[ Voor 23% gewijzigd door gerlag op 08-02-2023 09:44 ]
9kW U44
georgeboot schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 07:49:
[...]
Als je stookt op water+lucht, koelen aan staat en je dus voor beide een stook lijn hebt ingevuld, zal hij bij AI inderdaad automatisch naar koelen gaan ja.
Die ca. 75% komt voor in verschillende tutorials/uitlegfilmpjes over waterzijdig inregelen. Vaak werd dan een delta genoemd van zelfs 15-20gr. (60/40), maar aangezien de lage Ta van mij heb ik die 75% aangehouden.gerlag schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:34:
[...]
Waarom heb je destijds zo'n hoge (in mijn ogen) delta T ingesteld? Bij ons staan de ventielen in principe vol open, daarna knijp ik alleen die radiators die de te veel water nemen.
Kosten hangen natuurlijk ook een beetje af van welke functies en hoeveel relais je nodig hebt. Zal vanavond even kijken naar wat ruwe prijs indicaties voor de verschillende functie blokken. Heel veel functies is gewoon klein grut wat vrijwel niets kost. Maar als je bv geen Open Therm gebruikt kan ook de 24 V boost converter eruit. En dan is de besparing iets hoger. Ander ding is natuurlijk waar je je onderdelen wilt kopen. Er is een behoorlijk prijsverschil tussen LSCS in Chna en de Farnells, Mouser en Digikeys van deze wereld.beumer schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:29:
[...]
230V voeding zou het wel helemaal af maken, zou er graag 1 of 2 relais voor opofferen. Verder wel een heel net boardje, ik krijg het zelf niet voor elkaar om zoiets te ontwerpen. Heb je een idee wat het totaal kost zoals je hem nu geschetst hebt met alle onderdelen?
[ Voor 9% gewijzigd door gerlag op 08-02-2023 18:35 ]
9kW U44
Legion 7i i9 3080 32gb
LG therma V 9KW u44 monoblock- LG WH20.s WPboiler
9kW U44
LG therma V 9KW u44 monoblock- LG WH20.s WPboiler
Jeffvdv schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 14:23:
vergeten erbij te vertellen dat dit het totaal van de woning is, waarschijnlijk deed de vrouw toen de vaatwasser aan...
Ik heb deze gebruikt:ThunderStorm schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 19:38:
kak... nagenoeg alles klaar en dan kom ik er achter dat het laatste stukje RVS flexbuis (eindigt met een 1" buitendraad) niet vastgedraaid kan worden op de keerklep (bestaat uit 1 stuk met beide zijden 1" binnendraad) die weer rechtstreeks op de warmtepomp komt omdat ik dan OF de hele flexleiding moet ronddraaien (kan niet, want zit door muur heen met bochten en zit vast aan leiding daar) OF de warmtepomp (met 1" buitendraad) rondjes moet draaien.... gaat hem ook niet worden
Ik heb nu dus een koppelstuk nodig om van 1" bu (WP) naar 1" bu te gaan, maar dan op zo'n manier dat ik het vast kan draaien zonder dat alles meedraait; hij moet uit twee stukken bestaan zeg maar.. als jullie nog snappen wat ik bedoel
Ik kom twee of drie-delige koppelingen tegen die voor dit probleem lijken te zijn, maar kan een van jullie met kennis hier advies over geven?![]()
Je ziet veel twee-delige koppeling maar die hebben allemaal een verloop naar een grotere of kleinere maat, dat heb ik niet nodig. Heb ik dan een driedelige koppeling nodig?
LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West
Thnx, maar kraantjes etc heb ik niet meer nodig. Die zitten al in het traject ervoor.Casper de Boer schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 20:21:
[...]
Ik heb deze gebruikt:
https://www.solyd.be/nl/c...cord-4-4-met-vlinder.html
Kan ik de wp meteen netjes afkoppelen.
Als je daarop een 1"bi naar 1"bi verloop zet ben je er![]()
Of alleen het verloop, dat kan natuurlijk ook
Hoi paQ, ik krijg een zelfde soort error met mijn U44 7Kw. Controller Modbus op 01. Dip 1 en 2 op ON en modbus rechtstreeks met usb in HomeAssistant:paQ schreef op zondag 6 november 2022 @ 16:33:
OK nieuwe info.
.U44 7kw versie dus, met modbus gezeik.
Ook de tempsensor nokt er nu mee.
zelfde setup, maar nu andere error:
1
| lg_modbus: Modbus Error: [Input/Output] Modbus Error: [Invalid Message] No response received, expected at least 4 bytes (0 received) |
2 staat bij mij niet op ONPixal schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 21:52:
[...]
Hoi paQ, ik krijg een zelfde soort error met mijn U44 7Kw. Controller Modbus op 01. Dip 1 en 2 op ON en modbus rechtstreeks met usb in HomeAssistant:
code:
1 lg_modbus: Modbus Error: [Input/Output] Modbus Error: [Invalid Message] No response received, expected at least 4 bytes (0 received)
Ik kom er na lang scrollen niet achter of je een oplossing hebt gevonden.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Ja tijdens een defrost gaat de compressor bij mij eerst uit, daarna weer aan en dan weer uit. Dus dan heeft hij daar op getriggered.BernieW schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 22:22:
[...]
Hm, wel grappig, kan toeval zijn, maar het gebeurde tijdens een defrost:
[Afbeelding]
Zoiets:ThunderStorm schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 19:38:
kak... nagenoeg alles klaar en dan kom ik er achter dat het laatste stukje RVS flexbuis (eindigt met een 1" buitendraad) niet vastgedraaid kan worden op de keerklep (bestaat uit 1 stuk met beide zijden 1" binnendraad) die weer rechtstreeks op de warmtepomp komt omdat ik dan OF de hele flexleiding moet ronddraaien (kan niet, want zit door muur heen met bochten en zit vast aan leiding daar) OF de warmtepomp (met 1" buitendraad) rondjes moet draaien.... gaat hem ook niet worden
Ik heb nu dus een koppelstuk nodig om van 1" bu (WP) naar 1" bu te gaan, maar dan op zo'n manier dat ik het vast kan draaien zonder dat alles meedraait; hij moet uit twee stukken bestaan zeg maar.. als jullie nog snappen wat ik bedoel
Ik kom twee of drie-delige koppelingen tegen die voor dit probleem lijken te zijn, maar kan een van jullie met kennis hier advies over geven?![]()
Je ziet veel twee-delige koppeling maar die hebben allemaal een verloop naar een grotere of kleinere maat, dat heb ik niet nodig. Heb ik dan een driedelige koppeling nodig?
Als die knelring los kan bewegen van het rechterdeel moet dit passen. Hoe heet zoiets in het nederlands? Ik zal anders zaterdag wel even langs de warmteservice rijden zodat ze hopelijk in 1x het goede onderdeel hebben.
Oh dat dacht ik steeds overal te lezen. Inmiddels 2 op OFF en de boel opnieuw opgestart maar geen resultaat. Beetje gefrustreerd nu, begin kabelbreuk te vermoeden oid.
[ Voor 17% gewijzigd door Pixal op 08-02-2023 23:49 ]
2 delig pakken met verloop 5/4 naar 1 op je Wp, dat is het enige wat makkelijk past en overal verkrijgbaar is(2 delig 1” is er niet volgens mij)ThunderStorm schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 22:52:
[...]
Als die knelring los kan bewegen van het rechterdeel moet dit passen. Hoe heet zoiets in het nederlands? Ik zal anders zaterdag wel even langs de warmteservice rijden zodat ze hopelijk in 1x het goede onderdeel hebben.
Die watermeterkoppeling die hierboven genoemd werd lijkt ook goed te passen, alleen zie ik daar alleen varianten van die van 1" weer naar iets andere maat en/of knelkoppeling gaan.
Man... klaarblijkelijk heb ik iets heel bijzonders nodig. Je zou toch denken dat meer mensen tegen hetzelfde probleem aanlopen?
De delen kunnen los van elkaar en op het vlakke vlak zit een losse pakking. Dit kan dit altijd weer los, de ring beweegt namelijk los van het schroefdraad waar de leidingen aan zitten..Je hebt zo ook met binnendraad en buitendraad, als dat gemakkelijker is.:ThunderStorm schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 22:52:
[...]
Die watermeterkoppeling die hierboven genoemd werd lijkt ook goed te passen, alleen zie ik daar alleen varianten van die van 1" weer naar iets andere maat en/of knelkoppeling gaan.
Man... klaarblijkelijk heb ik iets heel bijzonders nodig. Je zou toch denken dat meer mensen tegen hetzelfde probleem aanlopen?
Sturen op lucht+water. Je kunt dan stooklijn voor zowel watertemp (setpoint) als de binnentemp instellen. AI doet de rest.Jgroothedde schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 22:16:
Ik zit te denken om op de stooklijn te gaan testen met de Al functie. Alleen waar geef je dan aan welke temperatuur je het binnen wilt hebben? Of is dat dan testen op basis van de temperatuur die je in stelt op basis van de buiten temperatuur?
Ik heb ze beiden op aan, en geen issues gehad. Maar gebruik ook esp en niet waveshare oid. Al zou dat in theorie niet uit moeten maken.Pixal schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 22:56:
[...]
Oh dat dacht ik steeds overal te lezen. Inmiddels 2 op OFF en de boel opnieuw opgestart maar geen resultaat. Beetje gefrustreerd nu, begin kabelbreuk te vermoeden oid.
edit, volgens mij zaten A en B verkeerd, had ik 100 keer aan gedacht en na een avond zweten blijkt dat ik ze had verwisseld
Ik krijg maar een paar waarden door. Ik kan hem op stille modus zetten en ik zie de buitentemperatuur, rest werkt nog niet. Misschien moet die andere switch ook aan.georgeboot schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 07:30:
[...]
Ik heb ze beiden op aan, en geen issues gehad. Maar gebruik ook esp en niet waveshare oid. Al zou dat in theorie niet uit moeten maken.
Nee helaas! Heb het zelf ook ooit geprobeerd. De LG kan of kWh meters lezen, of jij kunt de LG uitlezen. Niet tegelijk.Pixal schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 08:15:
Ik las in de handleiding iets over modbus kWh meters maar ik vind de handleiding en plaatjes zwaar onduidelijk Ik heb een kWh meter met modbus uitgang. Kan ik die koppelen aan de LG en dat de LG dan via modbus weer doorgeeft aan Home Assistant?
[...]
Ik krijg maar een paar waarden door. Ik kan hem op stille modus zetten en ik zie de buitentemperatuur, rest werkt nog niet. Misschien moet die andere switch ook aan.
[ Voor 9% gewijzigd door georgeboot op 09-02-2023 08:21 ]
Het zit al in de naam modbus, het is een busstructuur waar je meerdere devices aan de bus kunt koppelen.Pixal schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 08:15:
Ik las in de handleiding iets over modbus kWh meters maar ik vind de handleiding en plaatjes zwaar onduidelijk Ik heb een kWh meter met modbus uitgang. Kan ik die koppelen aan de LG en dat de LG dan via modbus weer doorgeeft aan Home Assistant?
[...]
ThunderStorm schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 22:52:
[...]
Gebruik wel diffusiedichte flexslang! Anders zit je over een paar jaar met de gebakken peren. Ik heb idd zo'n flexibel geval met losse wartelmoer die zo op de WP past.kazemo schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:48:
[...]
je hebt ook flex-slangen met aan een kant 1duims buitendraad en aan de andere kant 1 duims wartelmoer met vlak dichtende pakking(ben je gelijk klaar-is dan demontabel) je hebt er dan wel een 1duims puntstuk bij nodig voor in de terugslagklep,......of als alternatief 2 3delige koppelingen dan kan je de slangen gebruiken die je al hebt(bij warmteservice of wildkamp te koop)
9kW U44
Wellicht ten overvloede: Vanuit mijn (ex-professionele) ervaring: Voor kleine afstanden (tot een meter of 20, 30) is de kabelimpedantie niet zo belangrijk. Ook afsluitweerstanden van 120 Ohm (let op: alleen tussen de uiterste twee van de lijn) zijn pas belangrijk boven de pakweg 50 meter kabllengte. Apparaten niet als ster aansluiten, maar als 'daisy chain'. Hoewel het naar mijn ervaring geen probleem is om apparaten die kort bij elkaar staan (0,5 m max) in ster met korte kabels aan te sluiten.BernieW schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:29:
[...]
Maar verdiep je even in de RS485 hardware eisen en het protocol van de modbus. Gebruik kabel die zo dicht mogelijk bij de gespecificeerde kabelimpedantie komt (vooral belangrijk als de kabel wat langer wordt), maar gebruik ook de juiste afsluitimpedanties op de devices. Daarnaast moet de configuratie van master en slaves goed zijn ingesteld.
9kW U44
Legion 7i i9 3080 32gb
Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| - platform: modbus_controller modbus_controller_id: LG name: "LG WP flow-rate" id: WP_flowrate ## input register 30009 register_type: read address: 8 unit_of_measurement: "lpm" value_type: S_WORD accuracy_decimals: 1 filters: - multiply: 0.1 |
9kW U44
5 L/min is het minimum dat aangegeven wordt. Dus ook bij geen flow is het 5 L/min. Dat is ook geen probleem aangezien dit onder het toegestane minimum ligt. Je hebt al eerder een flow alarm gehad indien dit gebeurd tijdens bedrijf (CH14).gerlag schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 12:44:
die 5 l/min ipv 0 l/min viel mij ook al op. Ik meen heel in het begin wel 0 l/min te hebben gezien, maar kan dat niet meer reproduceren. Wie nog meer?
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq