Nee, gewoon kortsluitenBjornHero schreef op donderdag 1 december 2022 @ 00:13:
[...]
Die sg1 en sg2 worden ook gewoon met 230v gestuurd volgens mij of?

Ligt aan je energiecontract en of je zonnepanelen hebt.kazemo schreef op donderdag 1 december 2022 @ 07:02:
dit is een doordenkertje de slogan is zet de thermostaat s,nachts lager op16gr,mijn gedachte is anders, bij een wp is dat niet zo nl die werkt nl op stroom dan moet men juist gebruik maken van nachtstroom(daltarief) ik laat hem juist s,nachts opwarmen tegen goedkoop tarief dan is het morgens aangenaam warm en de warmte gebufferd in het huis,of denk ik nu helemaal verkeerd???
LG Therma V Monobloc 12KW U34. | 24 zonnepanelen x 380WP | Gasloos | Unifi
Doezel schreef op donderdag 1 december 2022 @ 07:07:
[...]
Ligt aan je energiecontract en of je zonnepanelen hebt.
Herkenbaar, dat zag ik ook toen ik de pomp van optimaal af had en een max van 65% had gezet (in combinatie met anti-pendel). Nu ik de pomp weer op optimaal en 100% heb staan heb ik daar geen last van. Hij kon echt een paar uur op dat lage toerental draaine, deed niets anders dan energie vreten.Devil schreef op woensdag 30 november 2022 @ 22:57:
[...]
...
Op eigen regeling moduleert hij helemaal terug, naar 15 rpm. De temperatuur daalt vervolgens tot onder de target en dan toert hij na een tijdje weer op. Soms genuanceerd en dan komt hij weer best netjes uit, maar soms ook gewoon volle bak alsof hij opnieuw met een run begonnen is. De overhoot is dan ook makkelijk 3 graden en soms zelfs zoveel dat hij uitgaat. Ik heb het al gezien van ongeveer rond de target met 15 rpm, naar ineens vol gas door rammen tot +5 zonder enige modulatie.![]()
Het ligt aan het kortingspercentage, dat moet dan hoger zijn dan het verschil in COP omdat het 's nachts meestal kouder is dan overdag.kazemo schreef op donderdag 1 december 2022 @ 07:02:
dit is een doordenkertje de slogan is zet de thermostaat s,nachts lager op16gr,mijn gedachte is anders, bij een wp is dat niet zo nl die werkt nl op stroom dan moet men juist gebruik maken van nachtstroom(daltarief) ik laat hem juist s,nachts opwarmen tegen goedkoop tarief dan is het morgens aangenaam warm en de warmte gebufferd in het huis,of denk ik nu helemaal verkeerd???
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Interessant ook voor mij om toe te voegen, heb ook twee vvw verdelers. Heb je je yaml op github staan, of wil je het delen?paQ schreef op woensdag 30 november 2022 @ 22:14:
[...]
Als ze uit zijn worden ze blauw.
De LG wordt pas geel (wp aan) als een van de nests vraag heeft èn aan de voorwaarden is voldaan van zowel de watertemperatuur (minimaal 4 graden onder de stooklijn) als de lucht van de LG Controller (minder dan 21. In het echt is dat < 20,7 )
[...]
Correct.
Elke nest bedient een afsluiter voor een verdeler. (huis / kantoor)
Dat zijn die twee blauwe kraantjes.
Dat is flowtechnisch best een uitdaging geweest om goed te krijgen. Voorlopig resultaat: op 50% vaste pompdruk functioneert het -momenteel- keurig!
Als 1 van de verdelers (nog) dicht is en Water Uit wordt te warm, dan springt de andere verdeler automatisch bij (los van de vraag van de nest) Dat regelt die Sonoff icm Home Assistant.
Als de temp snel stijgt en delta T tov stooklijn komt boven de 2.6, dan gaat de verdeler die dicht is alsnog open. Tot een veilig moment. Dan sluit hij weer, tenzij de nest op die plek vraag heeft; dan blijft hij uiteraard open.
daar zit een kern van waarheid in die berekening heb ik nog niet gemaakt,ik ga proefondervindelijk vast stellen mijn cop zal toch al niet te best zijn aan gezien ik op hogere temp verwarm ik heb hoofdzakelijk radiatoren het is helaas niet anders ik krijg het er mee warm.(stooklijn 30 naar 50gr buitentemp 20naar-3)Proton_ schreef op donderdag 1 december 2022 @ 07:54:
[...]
Het ligt aan het kortingspercentage, dat moet dan hoger zijn dan het verschil in COP omdat het 's nachts meestal kouder is dan overdag.
30
Van het dashboard bedoel je?BernieW schreef op donderdag 1 december 2022 @ 07:58:
[...]
Interessant ook voor mij om toe te voegen, heb ook twee vvw verdelers. Heb je je yaml op github staan, of wil je het delen?
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Ja heel, ik zou ook het liefst op optimaal en 100% draaien, maar dan gaat hij gewoon uit als hij bij het moduleren boven de target komt. En dat komt hij eigenlijk altijd...BernieW schreef op donderdag 1 december 2022 @ 07:46:
[...]
Herkenbaar, dat zag ik ook toen ik de pomp van optimaal af had en een max van 65% had gezet (in combinatie met anti-pendel). Nu ik de pomp weer op optimaal en 100% heb staan heb ik daar geen last van. Hij kon echt een paar uur op dat lage toerental draaine, deed niets anders dan energie vreten.
After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.
Dank je wel! Helaas hebben ze die tot max 1 duims zie in de specs.wrapper83 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 00:04:
[...]
deze heb ik en werkt prima met de LG:
https://www.heiz24.de/Hon...ielaandrijving-230V-NIEUW
succes!
Ik zoek de 5/4 ivm al het pijpwerk wat ik al heb op 35 mm koper.
Wellicht nog opties, iemand?
Flow kan ik uitlezen, die staat ook in een grafiek van de afbeelding.paQ schreef op woensdag 30 november 2022 @ 15:31:
[...]
Daar zitten schijnbaar nogal wat verschillen in.
Kun je wel flow uitlezen bijv?
Bij mijn 7kW U44 zit vermogen op input 23.
Flow heb ik dan stom genoeg weer nergens kunnen vinden.
Ik ben sinds gisteren (na 2 weken nodeloos mailen met de 'klantenservice') in rechtstreeks contact met afdeling engineering van LG hierover. Die gaan er nu ook mee aan de haal als het goed is.
23 lijkt het echt niet te zijn bij mij, ik houd nu input 19 even tijdje goed in de gaten. Die lijkt het meest in de buurt te komen.
Bijzonder dat jij de flow dan weer nergens kan vinden. Zal dan voor mij waarschijnlijk toch een externe verbruiksmeter moeten worden..
LG HM091MR.U44 modbus-HA-enkel vloerverwarming hydraulisch actief
Ik zou het er voor doen!Mirrage schreef op donderdag 1 december 2022 @ 08:46:
[...]
Flow kan ik uitlezen, die staat ook in een grafiek van de afbeelding.
23 lijkt het echt niet te zijn bij mij, ik houd nu input 19 even tijdje goed in de gaten. Die lijkt het meest in de buurt te komen.
Bijzonder dat jij de flow dan weer nergens kan vinden. Zal dan voor mij waarschijnlijk toch een externe verbruiksmeter moeten worden..
Die kost een paar tientjes en een half uurtje kwaad maken.
Dat is met een flow sensor wel anders.
Ondanks dat ik een vermogensensor in de wp heb, heb ik ook een DIN meter met wifi voor homewizard. Kan ik meteen zien dat ze soms van elkaar afwijken, naar beide kanten op
[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 01-12-2022 08:55 ]
De meeste hebben pulsuitgangen. Als je wat luxer wilt, er zijn er ook met Modbus uitgang bv SDM-72.Mirrage schreef op donderdag 1 december 2022 @ 08:46:
[...]
....
Deze geven ook meer informatie dan je nodig hebt. Niet alleen spanning en stroom maar ook blindstroom, blindvermogen etc. Zijn wel ff wat duurder, en prijzen verschillen nogal per webshop.
De routines die je gebruikt voor het aansturen van de verdelers en te reageren op de temperatuur. Ik weet niet waar jij die hebt draaien. Hier hebben we een ESP32 S2 in gebruik om de modbus uit te lezen, deze is gekoppeld aan ESPhome. Alles qua aansturing doen we op de ESP.
Ik heb zelf de 630 met modbus besteld. Nu erg goed geprijsd (100,-) bij Amazon. Deze heeft een hoop meer mogelijkheden dan de SDM-72 variant.BernieW schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:39:
[...]
De meeste hebben pulsuitgangen. Als je wat luxer wilt, er zijn er ook met Modbus uitgang bv SDM-72.
Deze geven ook meer informatie dan je nodig hebt. Niet alleen spanning en stroom maar ook blindstroom, blindvermogen etc. Zijn wel ff wat duurder, en prijzen verschillen nogal per webshop.
https://www.eastroneurope.com/products/view/sdm630modbus
LG-HM123MR.U34
Als het water de grens van de hysterese opzoekt, of in geval van een defrost: (die laatste moet nog blijken aankomend weekend ws.)BernieW schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:43:
[...]
De routines die je gebruikt voor het aansturen van de verdelers en te reageren op de temperatuur. Ik weet niet waar jij die hebt draaien. Hier hebben we een ESP32 S2 in gebruik om de modbus uit te lezen, deze is gekoppeld aan ESPhome. Alles qua aansturing doen we op de ESP.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
| alias: hysterese te hoog description: beide verdelers open trigger: - platform: numeric_state entity_id: sensor.hysterese above: 2.6 condition: - condition: or conditions: - condition: state entity_id: switch.sonoff_100144896d_1 state: "off" - condition: state entity_id: switch.sonoff_100144896d_2 state: "off" - condition: state entity_id: binary_sensor.defrost state: "on" action: - type: turn_on device_id: 73c8204b8b51dff3d0c7b45bd8f84d1e entity_id: switch.sonoff_100144896d_1 domain: switch - type: turn_on device_id: 73c8204b8b51dff3d0c7b45bd8f84d1e entity_id: switch.sonoff_100144896d_2 domain: switch mode: single |
En als alles weer normaal wordt en ruim binnen de hysterese valt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
| alias: hysterese normaal description: er kan een verdeler sluiten trigger: - minutes: /1 platform: time_pattern condition: - condition: state entity_id: binary_sensor.defrost state: "off" - condition: numeric_state entity_id: sensor.hysterese above: 0 below: 1.2 - type: is_power condition: device device_id: ca880d81a4e96d824e3db9e34c1f60d4 entity_id: sensor.kwh_meter_3c39e72df1c2_active_power domain: sensor above: 200 below: 880 action: - if: - condition: and conditions: - condition: state entity_id: climate.woonkamer attribute: hvac_action state: idle - condition: numeric_state entity_id: sensor.kwh_meter_3c39e72df1c2_active_power above: 100 below: 900 then: - type: turn_off device_id: 73c8204b8b51dff3d0c7b45bd8f84d1e entity_id: switch.sonoff_100144896d_1 domain: switch else: - if: - condition: and conditions: - condition: state entity_id: climate.office attribute: hvac_action state: idle - condition: numeric_state entity_id: sensor.kwh_meter_3c39e72df1c2_active_power above: 100 below: 900 then: - type: turn_off device_id: 73c8204b8b51dff3d0c7b45bd8f84d1e entity_id: switch.sonoff_100144896d_2 domain: switch mode: single |
Hier schaaf ik soms nog een beetje aan. Beetje gaandeweg bekijken welke (drempel)waardes goed werken.
Ik heb zelf deze in 1 1/4:Klaas O schreef op donderdag 1 december 2022 @ 08:42:
[...]
Dank je wel! Helaas hebben ze die tot max 1 duims zie in de specs.
Ik zoek de 5/4 ivm al het pijpwerk wat ik al heb op 35 mm koper.
Wellicht nog opties, iemand?
https://www.amazon.nl/Kog...8c5fbf&pd_rd_i=B07GCG962B
Alleen nog niet geïnstalleerd, zit nog in de doos...
oei ik zie dat de doorgang bij al die maten dezelfde 15mm is?superduke990 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 12:25:
[...]
Ik heb zelf deze in 1 1/4:
https://www.amazon.nl/Kog...8c5fbf&pd_rd_i=B07GCG962B
Alleen nog niet geïnstalleerd, zit nog in de doos...
Dan is het dus letterlijk alleen maar de draadmaat die afwijkt. De kogelafsluiter is verder bij elk type dezelfde (kleine)
Beste lg fans
Morgen hopen de combiketel de deur uit tedoen en over te stappen op therma v 9 kw
Voor cv en warmwater.
Sensor ww zit op cn th14 pin 1en 2 maar sensor voor cv zou op cn th 14 op pin 3 en 4 moeten komen
Als het goed zou zijn zal de driewegklep worden bedient door de warmte vraag van de sensoren??.
Waarschijnlijk met als voorrang warmtapwater
.wie kan mij bevestigen dat het zo goed gaat
Er zijn al diverse personen die al eens advies gegeven hebben maar ik ga liever voor safe niets ten nadelen van degene die al advies gegeven hebben.
Zie reactie graag tegemoet
Mvgr Ad
Morgen hopen de combiketel de deur uit tedoen en over te stappen op therma v 9 kw
Voor cv en warmwater.
Sensor ww zit op cn th14 pin 1en 2 maar sensor voor cv zou op cn th 14 op pin 3 en 4 moeten komen
Als het goed zou zijn zal de driewegklep worden bedient door de warmte vraag van de sensoren??.
Er zijn al diverse personen die al eens advies gegeven hebben maar ik ga liever voor safe niets ten nadelen van degene die al advies gegeven hebben.
Mvgr Ad
Nee, er staat bij de specs: Diameter afvoer: 1-1/4 inch: 24 mmpaQ schreef op donderdag 1 december 2022 @ 12:46:
[...]
oei ik zie dat de doorgang bij al die maten dezelfde 15mm is?
Dan is het dus letterlijk alleen maar de draadmaat die afwijkt. De kogelafsluiter is verder bij elk type dezelfde (kleine)
Nagemeten en het klopt.
Ah ok.superduke990 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:00:
[...]
Nee, er staat bij de specs: Diameter afvoer: 1-1/4 inch: 24 mm
Nagemeten en het klopt.
Een van de reviews heeft dan pech lijkt me. (Of jij geluk
Ad, Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.Fronte schreef op donderdag 1 december 2022 @ 13:21:
Beste lg fans
Voor cv en warmwater.
Mvgr Ad
Afhankelijk van waar je je vat gepland hebt lijkt het mij overbodig of juist nodig om de temperatuur van het vat te meten.
Wie weet zijn mensen eerder geneigd te antwoorden als je iets meer info geeft over hoe jij het wil inrichten en waarom je daarvoor gekozen hebt.
LG-HM163MR-U34
The KnarF
Bedankt voor je reactie
Wij wilde het buffervat van 100 liter geb9ruiken als bufer tegen ontdooien van de warmte pomp en als buffer voor de cv bestaande uit radiatoren lt en vloerverwarming.
Zijn dan de sensor aansluitingen die wij wilde gebruiken goed of gaat dat niet goed want de driewegklep moet toch cv zijdig ook een commando ķrijgen??
Mvgr Ad
Bedankt voor je reactie
Wij wilde het buffervat van 100 liter geb9ruiken als bufer tegen ontdooien van de warmte pomp en als buffer voor de cv bestaande uit radiatoren lt en vloerverwarming.
Zijn dan de sensor aansluitingen die wij wilde gebruiken goed of gaat dat niet goed want de driewegklep moet toch cv zijdig ook een commando ķrijgen??
Mvgr Ad
ik heb geen driewegklep, maar aansluiting driewegklep staat ook in de handleiding aangegeven waar die aangesloten moet worden. beter nog kijken op het schema in de pomp zelf, dan weet je zeker dat e.a. overeen komt.
maar aansturing van je driewegklep gebeurd neem ik aan op basis van de temperatuur in je WW buffervat, de temperatuur van je CV buffervat is dan niet relevant lijkt mij (maar nogmaals, ik maak hier zelf geen gebruik van).
buffer tegen ontdooien? met of zonder buffer, de LG zal net zo vaak in defrost gaan, of zie ik iets over het hoofd?
maar aansturing van je driewegklep gebeurd neem ik aan op basis van de temperatuur in je WW buffervat, de temperatuur van je CV buffervat is dan niet relevant lijkt mij (maar nogmaals, ik maak hier zelf geen gebruik van).
buffer tegen ontdooien? met of zonder buffer, de LG zal net zo vaak in defrost gaan, of zie ik iets over het hoofd?
LG-HM163MR-U34
Bedankt voor je uitgebreide reactieBjornHero schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:53:
[...]
Heb je toevallig een installatieschets/schema van jouw plannen?
Ik gebruik een installatieschema van 123kaminofen, waar ik ook mijn zonneboiler gekocht heb. Zie hieronder. Wel heb ik nog wat toevoegingen gedaan:
- Op de voeding van het vat naar de CV komt nog een mixventiel zodat ik de maximale temperatuur naar de CV kan begrenzen. Afgifte CV is deels vloerverwarming en deels radiatoren met ventilatoren.
- Op de SWW voeding komt dus nog de doorstromer omdat ik het buffervat op de optimale stooklijn van de CV wil sturen zodat de warmtepomp zo zuinig mogelijk kan blijven draaien, dus naverwarming voor SWW is hier nodig in het stookseizoen. Of dit inderdaad het meest optimale is, moet zich nog uitwijzen.
- Alle onderdelen hebben (in eerste instantie) een eigen regeling. CV pomp wordt aangestuurd door de Evohome zonneregeling, de warmtepomp via de eigen controller op watertempereratuur en op de zonneboiler komt een resol cs plus. In een later stadium wil ik alles eventueel wel koppelen (via Siemens LOGO en/of HA) maar eerst wil ik het op deze manier proberen om zo ook het gedrag van de systemen te leren kennen.
- Voor de WP heb ik een handmatige bypass van het vat gemaakt zodat ik in de zomer eventueel nog zou kunnen switchen naar koelen terwijl de zonneboiler het vat opwarmt voor SWW. Het systeem draait momenteel, totdat de buffer geinstalleerd is, ook al redelijk goed via deze bypass.
/f/image/zZHTQ9ItqQguDIT6Z1DFzdBK.png?f=fotoalbum_large)
Dan ga ik er inderdaad geen T-stuk inzetten. Blijf het wel een mooie oplossing vinden om het COP verlies van een buffervat met externe pomp wat te verkleinen.Maar in jouw situatie zou ik niet direct kiezen voor een T-stuk, nee. Maar dat was ook niet de situatie waarnaar ik verwees bij mijn advies.
Waar ik wel voor zou kiezen;
Een secundaire pompGROEP met regelaar, ik heb gezien dat @Doezel ook zo een pompgroep gebruikt (secundair circuit?). Wellicht dat hij een tipje van de sluier kan lichten qua gebruikte materialen.
Of je deze pompgroep (goed) kunt aansturen vanuit de LG weet ik niet, ik weet dat dat bij WOLF warmtepompen wel (goed) gaat.
Anders deze pompgroep aansturen middels een externe sturing (met extra buitentempvoeler etc.)
Dit zorgt er voor dat je in het najaar/voorjaar de juiste watertemp. Door je vloer stuurt en geen overshoots hebt. (Zeker ivm zonnecollectoren!)
Met een pompgroep bedoel je een pomp met mixventiel en drukverschilregelaar? Of zit daar nog meer op? Op zich heb ik die drie onderdelen allemaal los in het systeem zitten.
Ik kan me goed voorstellen dat installateurs dit niet doen zolang ze het niet kant en klaar kunnen inkopen. Het aantal uren is lastig in te schatten en kan gemakkelijk hard oplopen. De klant verwacht wel een werkend systeem. Dit wordt (voor mij) vooral interessant als de saldering stopt. Maar dat duurt nog twee jaar, dus voor mij is het eerste doel om het systeem werkend, comfortabel en gebruiksvriendelijk te krijgen. Daarna kan dit inderdaad nog een mooi projectje worden--> als je dit OOK nog gaat combineren met weersvoorspellingen EN zoninstraling-verwachtingen zul je zeer veel efficiency kunnen winnen, voornamelijk door een (groot) deel van de defrosts te vermijden en net iets verder te verwarmen wanneer de buitenlucht warmer is (hogere efficiëntie).
NIBE biedt iets soortgelijks aan maar dat is ook nog meer "we kunnen dat en hebben hier 2 theoretische voorbeelden en hebben het eens getest" maar geen "off the shelve" solution die de "gemiddelde" installateur even inschakelt.
Sowieso, dat soort regelingen zijn (bijna) altijd maatwerk, kost (veel) tijd en veel installateurs hebben al genoeg moeite de workload bij te benen + de kennis is niet altijd on-point.
En dan is het makkelijker/beter? een extra WP te plaatsen met een (goede) marge dan je uren heel duur gaan (proberen) te verkopen.
Nog een klantje modbus hier. Lees al even mee en boel gezien, maar snap er inmiddels weinig meer van.
Heb een HM091MR U44. Ik probeer de boel uit te lezen via een esphome. Beide dipswitches op aan (slave + unified open protocol).
Ik dacht dat LG de boel netjes gedocumenteerd had (https://gscs-b2c.lge.com/...eId=QeOK31dWWUdlzsH9dO9Iw, pagina 250). Maar als ik bijv register 10004 als discrete input probeer te lezen, krijg ik foutmeldingen.
Enige die ik tot nu toe werkend heb gekregen, is coil 00001. Heb daarnaast net ook geprobeerd 1-10 als discrete input uit te lezen en dan krijg ik data terug, maar kan de waardes nog niet echt plaatsen.
In alle gedeelde code hier, zie ik overal registers in de range van 1-20, terwijl mijn documentatie het heeft over 10001, 30001 enz.
Voorbeeld foutmelding:
Mijn sensor:
Kan iemand mij verder helpen?
Heb een HM091MR U44. Ik probeer de boel uit te lezen via een esphome. Beide dipswitches op aan (slave + unified open protocol).
Ik dacht dat LG de boel netjes gedocumenteerd had (https://gscs-b2c.lge.com/...eId=QeOK31dWWUdlzsH9dO9Iw, pagina 250). Maar als ik bijv register 10004 als discrete input probeer te lezen, krijg ik foutmeldingen.
Enige die ik tot nu toe werkend heb gekregen, is coil 00001. Heb daarnaast net ook geprobeerd 1-10 als discrete input uit te lezen en dan krijg ik data terug, maar kan de waardes nog niet echt plaatsen.
In alle gedeelde code hier, zie ik overal registers in de range van 1-20, terwijl mijn documentatie het heeft over 10001, 30001 enz.
Voorbeeld foutmelding:
code:
1
2
3
4
| [19:33:42][D][modbus:115]: Modbus error function code: 0x82 exception: 2 [19:33:42][E][modbus_controller:068]: Modbus error function code: 0x2 exception: 2 [19:33:42][E][modbus_controller:077]: Modbus error - last command: function code=0x2 register address = 0x2711 registers count=3 payload size=0 [19:33:44][E][dallas.sensor:112]: Requesting conversion failed |
Mijn sensor:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| - id: register1_1 name: "LG Register 1.1" platform: modbus_controller modbus_controller_id: lg register_type: discrete_input address: 10001 value_type: U_WORD - id: register1_2 name: "LG Register 1.2" platform: modbus_controller modbus_controller_id: lg register_type: discrete_input address: 10002 value_type: U_WORD - id: register1_3 name: "LG Register 1.3" platform: modbus_controller modbus_controller_id: lg register_type: discrete_input address: 10003 value_type: U_WORD |
[ Voor 37% gewijzigd door georgeboot op 01-12-2022 20:35 ]
LG-HM091MR-U44 | 9000WP zuid plat dak
Check-in met LG Therma V HM123MR.U34.
In gebruik sinds afgelopen juli; voorzien van een 300 liter boilervat en een 150 liter buffervat, vorstbeveiliger, magneet/vuilfilter, ontluchters, circulatiepomp, 2 tweewegkleppen. Geen elektrische verwarmingselementen in de installatie. Geen Wifi dongle, ESPhome of home assistant.
De gasketel staat al uit sinds juli maar hangt er nog en kan met kranen geschakeld worden als naverhitter van het tapwater. Ook heeft hij nog een vaste aansluiting op één radiator.
Het huis (2008) heeft in de kelder: de bijkeuken met het boilervat, het buffervat en 1 radiator, de garage (niet verwarmd) en een slaapkamer met badkamer (vloerverwarming).
Op de begane grond (keuken, woonkamer, bijkeuken, hal, serre en toilet) alles vloerverwarming (pomploos).
Op de verdieping drie slaapkamers en een badkamer met radiatoren; met de ervaringen van de aanstaande winter zal e.e.a. daar worden aangepast met radiatorventilatoren en/of convectoren en/of infraroodstraler.
De cv installatie was uitgevoerd met 22 mm cv buis en 16 mm meerlagenbuis. Alle buizen met hoog debiet zijn vervangen door 28 mm cv buis.
Totaal verwarmd oppervlak ongeveer 200 m2. De verdieping kan met kranen worden omgeschakeld van de warmtepomp naar de gasketel.
De wp regelt met de meegeleverde controller met lucht en water (-15/39 18/25). Nergens naregeling, behalve de vloerverwarming in de kelder; die heeft een afsluiter op een eigen thermostaat. De tapwatertemperatuur staat op 58 graden.
De WP heeft een eigen kWh-meter; een ESP8266 logt naar PVoutput. Binnenkort komt er een ESP32 die de modbus registers zal gaan loggen, later desgewenst besturen.
Enkele bevindingen:
1. Meegeleverd is alleen een meertalige installatiehandleiding, geen gebruikershandleiding en geen onderhoudshandleiding.
2. De handleidingen in het Nederlands zijn slecht; in het Engels beter maar niet echt goed.
3. De NL taal in de meegeleverde controller is tenenkrullend. Staat nu op steenkolenengels.
4. Met verwarming weinig ervaring door de zachte herfst, maar als de warmtepomp de laatste weken moet werken doet hij dat urenlang bij circa 1000 W opgenomen vermogen.
5. De verzorging van het warm tapwater gaat prima.
6. Mijn gasketel (Itho Klimax2) bleek in standby 1/10 kuub gas per dag nodig te hebben voor het zichzelf op temperatuur houden. Dat is 36 kuub per jaar! De stekker er maar uitgetrokken.
Lopende zaken:
1. Monitoring over de modbus regelen.
2. Onderhoudsvoorschriften zoeken.
3. Werking bij echt koud weer in de gaten houden.
In gebruik sinds afgelopen juli; voorzien van een 300 liter boilervat en een 150 liter buffervat, vorstbeveiliger, magneet/vuilfilter, ontluchters, circulatiepomp, 2 tweewegkleppen. Geen elektrische verwarmingselementen in de installatie. Geen Wifi dongle, ESPhome of home assistant.
De gasketel staat al uit sinds juli maar hangt er nog en kan met kranen geschakeld worden als naverhitter van het tapwater. Ook heeft hij nog een vaste aansluiting op één radiator.
Het huis (2008) heeft in de kelder: de bijkeuken met het boilervat, het buffervat en 1 radiator, de garage (niet verwarmd) en een slaapkamer met badkamer (vloerverwarming).
Op de begane grond (keuken, woonkamer, bijkeuken, hal, serre en toilet) alles vloerverwarming (pomploos).
Op de verdieping drie slaapkamers en een badkamer met radiatoren; met de ervaringen van de aanstaande winter zal e.e.a. daar worden aangepast met radiatorventilatoren en/of convectoren en/of infraroodstraler.
De cv installatie was uitgevoerd met 22 mm cv buis en 16 mm meerlagenbuis. Alle buizen met hoog debiet zijn vervangen door 28 mm cv buis.
Totaal verwarmd oppervlak ongeveer 200 m2. De verdieping kan met kranen worden omgeschakeld van de warmtepomp naar de gasketel.
De wp regelt met de meegeleverde controller met lucht en water (-15/39 18/25). Nergens naregeling, behalve de vloerverwarming in de kelder; die heeft een afsluiter op een eigen thermostaat. De tapwatertemperatuur staat op 58 graden.
De WP heeft een eigen kWh-meter; een ESP8266 logt naar PVoutput. Binnenkort komt er een ESP32 die de modbus registers zal gaan loggen, later desgewenst besturen.
Enkele bevindingen:
1. Meegeleverd is alleen een meertalige installatiehandleiding, geen gebruikershandleiding en geen onderhoudshandleiding.
2. De handleidingen in het Nederlands zijn slecht; in het Engels beter maar niet echt goed.
3. De NL taal in de meegeleverde controller is tenenkrullend. Staat nu op steenkolenengels.
4. Met verwarming weinig ervaring door de zachte herfst, maar als de warmtepomp de laatste weken moet werken doet hij dat urenlang bij circa 1000 W opgenomen vermogen.
5. De verzorging van het warm tapwater gaat prima.
6. Mijn gasketel (Itho Klimax2) bleek in standby 1/10 kuub gas per dag nodig te hebben voor het zichzelf op temperatuur houden. Dat is 36 kuub per jaar! De stekker er maar uitgetrokken.
Lopende zaken:
1. Monitoring over de modbus regelen.
2. Onderhoudsvoorschriften zoeken.
3. Werking bij echt koud weer in de gaten houden.
PV 17.345Wp, WP LG Therma V HM123MR.U34
Mijn 12 KW kan dit ook als ik op uitgaande temperatuur stuur. Echter de COP is dan niet om over naar huis te schrijven. Hoe is je Delta T en je flow tijdens deze run?montebaldo55 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 18:46:
Vandaag een prachtige run die maar door blijft lopen op een laag pitje.
De WP regelt zich zelf. Lijkt me moduleren in optima forma.
Heb wel een verandering toegepast bij mijn buffervat. Laat hem nu een groter deel van het vat verwarmen.
Hele beneden verdieping aangenaam warm
[Afbeelding]
LG-HM123MR.U34
Ik ben bijna klaar met het installeren van m’n 14 kw lg monobloc , moet de controler kabel nog verlengen , en de WiFi module plaatsen .
Kan ik hem ontluchten op de unit ? , en daarna gewoon de stroom aanzetten?
In januari komt er iemand om hem verder in te regelen etc. Deze kan niet eerder , maar adviseerde mij hem gewoon aan te zetten, dan werkt hij alleen op dewarter temperatuur uit .
Wie kan mij advies geven ?
Wordt er gewaardeerd, Mvg Bert de Bree
In januari komt er iemand om hem verder in te regelen etc. Deze kan niet eerder , maar adviseerde mij hem gewoon aan te zetten, dan werkt hij alleen op dewarter temperatuur uit .
@tinusit
17.3 liter/min
Delta T weet ik niet.
Kun je me daar even mee helpen? Zie dit begrip vaker staan.
Hij staat ook op de stille modus. Dat is ook niet gunstig voor de COP hebbik begrepen.
17.3 liter/min
Delta T weet ik niet.
Hij staat ook op de stille modus. Dat is ook niet gunstig voor de COP hebbik begrepen.
verschil tussen water dat eruit gaat en water dat retour komt.montebaldo55 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 19:53:
@tinusit
17.3 liter/min
Delta T weet ik niet.
Dat moet je wel even uit een modbus liefst halen.
De data op je controller gaat per 1 graad.
Kan dus 3.2 zijn, kan ook 4.1 zijn met zelfde gegevens.
Afhankelijk van het type register dat je uitleest zet home assistant of esp (geen idee eigenlijk) zelf de “prefix” goed. Verdiep je maar eens in modbus. Het is een leuk protocol.georgeboot schreef op donderdag 1 december 2022 @ 17:59:
Nog een klantje modbus hier. Lees al even mee en boel gezien, maar snap er inmiddels weinig meer van.
Voorbeeld foutmelding:
code:
1 2 3 4 [19:33:42][D][modbus:115]: Modbus error function code: 0x82 exception: 2 [19:33:42][E][modbus_controller:068]: Modbus error function code: 0x2 exception: 2 [19:33:42][E][modbus_controller:077]: Modbus error - last command: function code=0x2 register address = 0x2711 registers count=3 payload size=0 [19:33:44][E][dallas.sensor:112]: Requesting conversion failed
Mijn sensor:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 - id: register1_1 name: "LG Register 1.1" platform: modbus_controller modbus_controller_id: lg register_type: discrete_input address: 10001 value_type: U_WORD - id: register1_2 name: "LG Register 1.2" platform: modbus_controller modbus_controller_id: lg register_type: discrete_input address: 10002 value_type: U_WORD - id: register1_3 name: "LG Register 1.3" platform: modbus_controller modbus_controller_id: lg register_type: discrete_input address: 10003 value_type: U_WORD
10001 als input moet dus worden 1 als input. Holding registers zijn geloof ik 3000, maar volgens mij maakt LG daar een behoorlijk potje van.
Daar komt nog bij kijken dat het weldegelijk uitmaakt welk type/vermogen/bouwjaar dat je hebt. Alle registers zitten namelijk door elkaar 🤦♂️
Heb me er inderdaad op ingelezen, maar dat van de prefixes kwam ik niet tegen. Heb je een link met een goede uitleg?Paulluijken schreef op donderdag 1 december 2022 @ 21:34:
[...]
Afhankelijk van het type register dat je uitleest zet home assistant of esp (geen idee eigenlijk) zelf de “prefix” goed. Verdiep je maar eens in modbus. Het is een leuk protocol.
10001 als input moet dus worden 1 als input. Holding registers zijn geloof ik 3000, maar volgens mij maakt LG daar een behoorlijk potje van.
Daar komt nog bij kijken dat het weldegelijk uitmaakt welk type/vermogen/bouwjaar dat je hebt. Alle registers zitten namelijk door elkaar 🤦♂️
Wat betreft mijn casus: dit staat in de handleiding van mijn LG. Heb je suggesties hoe ik deze uit kan lezen? Heb ze al met en zonder prefix geprobeerd, maar beide geven foutmelding 0x02.
:strip_exif()/f/image/WhMb0U6IqsxHAYSQizeSGDdB.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoek eens op modbus in deze topicgeorgeboot schreef op donderdag 1 december 2022 @ 22:07:
[...]
Heb me er inderdaad op ingelezen, maar dat van de prefixes kwam ik niet tegen. Heb je een link met een goede uitleg?
Ikzelf gebruik ook een 9kw u44 model en al het nodige signalen kan ik uitlezen via modbus.
Ik ben er nog steeds niet uit of het nu efficiënter is dagelijks een paar kortere runs op vol vermogen te laten maken met een deltaT van 8-10 graden op het buffetvat. Of hem proberen urenlang te laten moduleren op een iets lagere temperatuur.
Iemand dit al uitgetest?
Heeft de stille modus nog invloed op de COP?
Iemand dit al uitgetest?
Heeft de stille modus nog invloed op de COP?
Ik moest gisteren denken aan deze scene (epische serie overigens) hoe we allemaal bezig zijn onze eigen kernreactor in balans te houden 
laag COP > te weinig delta > minder flow > temp loopt te hoog op > meer flow > koelt af, compressor gaat harder > ineens hoog delta > COP! > temp te hoog > BOOOOOOMMMMM.
....warmtepomp uit
laag COP > te weinig delta > minder flow > temp loopt te hoog op > meer flow > koelt af, compressor gaat harder > ineens hoog delta > COP! > temp te hoog > BOOOOOOMMMMM.
....warmtepomp uit

Monobloc is voorzien van automatische ontluchter, even controleren of die niet dicht gedraaid is. Cv vullen tot 2 bar en stroom dr op. Zou niet meteen gaan verwarmen maar alleen via het menu de “pomptest sessie” starten. Dan alle ontluchters bij langs om te luisteren dan wel te openen totdat er geen lucht meer afgeblazen wordt voor een paar minuten.langebrinkweg schreef op donderdag 1 december 2022 @ 19:44:
Ik ben bijna klaar met het installeren van m’n 14 kw lg monobloc , moet de controler kabel nog verlengen , en de WiFi module plaatsen .
Als druk te ver gedaald weer water toevoegen, pompsessie weer starten totdat alle lucht er weer uit is. Druk goed, pomp instellen met de nodige temperaturen en gaan als je het mij vraagt. Ging bij ik prima zo ;-).
LG HM091MR.U44 modbus-HA-enkel vloerverwarming hydraulisch actief
Toch even checken of iemand dit eerder heeft meegemaakt. Keek vanochtend op m’n HA dashboard en de WP stond uit ☹️ ook de led van de controller stond uit en alle icoontjes waren grijs.
Wel schema’s gemaakt voor room en dhw maar kennelijk was dat niet genoeg om te blijven draaien, ook geen foutmelding als ch14 of ch03 waren er 🧐
Deze afbeelding heb ik kunnen maken van wanneer het gebeurde:
/f/image/ZlVoZWi5eDGpTRDNQRYoJ8QV.png?f=fotoalbum_large)
Iemand enig idee ter Root causing?
Ben er inmiddels achter, de datum stond niet goed ivm overzetten van een backup met de card… maw de backup datum was anders waarmee de Room en de dhw programma’s niet goed aansloten😵💫
Wel schema’s gemaakt voor room en dhw maar kennelijk was dat niet genoeg om te blijven draaien, ook geen foutmelding als ch14 of ch03 waren er 🧐
Deze afbeelding heb ik kunnen maken van wanneer het gebeurde:
/f/image/ZlVoZWi5eDGpTRDNQRYoJ8QV.png?f=fotoalbum_large)
Iemand enig idee ter Root causing?
Ben er inmiddels achter, de datum stond niet goed ivm overzetten van een backup met de card… maw de backup datum was anders waarmee de Room en de dhw programma’s niet goed aansloten😵💫
[ Voor 13% gewijzigd door wrapper83 op 02-12-2022 17:50 ]
LG HM091MR.U44 - OEG 300liter 516005190 warmte wisselaar boiler - Solaredge / Growatt 4800 kWh
Ai, buiten 2 graden, de pomp al dagen draaien op een aanvoertemperatuur van 27/28 graden en terwijl hij maar 400 watt verbruikte hadden we daarnet toch weer een defrost. En als je eenmaal 1 defrost te pakken hebt dan blijft het gaan natuurlijk, vanwege dat vreemde opstartkwartiertje.
Zou dit bij andere merken ook zo gaan?
Zou dit bij andere merken ook zo gaan?
Zou wel handig zijn als iemand een integrale handleiding modbus (voor dummies) zou willen posten. Bedoel dan niet zo zeer het protocol, maar hoe het werkt met de LG Therma V. Dus bijvoorbeeld dipswitch instellingen, hardware modules die nodig zijn, hoe met elkaar te verbinden, welke software, serverplatform, etc.tolunaygul12 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 22:37:
[...]
Zoek eens op modbus in deze topicdan kom je vanzelf meerdere lijsten tegen ( ook van mij ) met de zo compleet mogelijke lijst met adressen voor home assistant !
Ikzelf gebruik ook een 9kw u44 model en al het nodige signalen kan ik uitlezen via modbus.
De informatie staat nu verspreid over allerlei posts, waarbij er ook nog soort van updates plaats gevonden hebben en het niet altijd duidelijk is voor welk type LG dit van toepassing is.
Denk dat veel lezers hiermee geholpen worden.
LG-HM123M-U33/ Vaillant aroSTOR VWL B 200-5/ zonnepanelen 8.400 Wattpiek
Helemaal mee eens! En dan vanuit het starttopic linken.
Krijg zelf ook vaak die vraag. Maar voel me eerlijk gezegd niet geroepen om alles te groeperen, is niet mijn sterkste kant. Ik verwijs ook altijd naar de zoekfunctie in dit topic. Zullen we @paQ als vrijwilliger aanwijzen?
Krijg zelf ook vaak die vraag. Maar voel me eerlijk gezegd niet geroepen om alles te groeperen, is niet mijn sterkste kant. Ik verwijs ook altijd naar de zoekfunctie in dit topic. Zullen we @paQ als vrijwilliger aanwijzen?
hahaha is wel mooi slow TV 
en idd HEUL slecht voor COP
vwb modbus:
Ik wacht even bericht af van LG. Heb samen mbv @BjornHero en @kostas2911 veel van de mapping kunnen terugvinden en herleiden naar wat het nou eigenlijk is. Maar dit is wel een beetje zoeken naar een speld in een hooiberg.
LG vroeg me om een lijsjte van wat ik heb kunnen herleiden, en heb ze dit gestuurd (typo bij Pipe
)
/f/image/QYQwQHWWTRAvuBFcbEXtoRNr.png?f=fotoalbum_large)
Ik stoor me er ergens ook wel aan dat LG in de handleiding zet: hierzo, voor externe modbus moet je dit doen en dan kun je het daar vinden.
En dat klopt dan niet.
We komen er hier achter dat er allerlei varianten bestaan ook nog, die dan vervolgens nog steeds niet overeenkomen met de handleiding, en LG zegt: Alle WP in Europa hebben dezelfde mapping.
ja... nou... maybe not
en idd HEUL slecht voor COP
vwb modbus:
Ik wacht even bericht af van LG. Heb samen mbv @BjornHero en @kostas2911 veel van de mapping kunnen terugvinden en herleiden naar wat het nou eigenlijk is. Maar dit is wel een beetje zoeken naar een speld in een hooiberg.
LG vroeg me om een lijsjte van wat ik heb kunnen herleiden, en heb ze dit gestuurd (typo bij Pipe
/f/image/QYQwQHWWTRAvuBFcbEXtoRNr.png?f=fotoalbum_large)
Ik stoor me er ergens ook wel aan dat LG in de handleiding zet: hierzo, voor externe modbus moet je dit doen en dan kun je het daar vinden.
En dat klopt dan niet.
We komen er hier achter dat er allerlei varianten bestaan ook nog, die dan vervolgens nog steeds niet overeenkomen met de handleiding, en LG zegt: Alle WP in Europa hebben dezelfde mapping.
ja... nou... maybe not
[ Voor 107% gewijzigd door paQ op 02-12-2022 11:04 ]
Ik stem ook voor @paQDoezel schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 10:39:
Helemaal mee eens! En dan vanuit het starttopic linken.
Die kan uitermate goed en duidelijk informatie verzamelen, groeperen en weergeven/presenteren.
2050vandaag, waarom wachten?
bahahahah
rrright
en enorme (mod)bus communicatie n00b
en enorme (mod)bus communicatie n00b
Je draait wel echt heel fijne temperaturen voor de WP!Doezel schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:28:
Had tot vandaag maar 3 defrosts gehad. nu al de 3e vandaag, logisch natuurlijk. heb er een camera op gezet om het eens vast te leggen:
[YouTube: LG Therma V 12kw Heat Pump HM123mr.U34 complete defrost cycle]
Is wel slecht voor de COP :-D
[Afbeelding]
Jaloersmakend... zeker de efficiëntie die daarbij komt kijken, en dan ook nog een grote verdamper!
Ik zou bijna angst krijgen dat je het minimale vermogen niet kwijt komt etc...
Zag dat je (ook) een deel van je woning middels betonkernactivatie (gevlinderde betonvloer met (diep) daarin de slangen?) Verwarmd?
Ben sowieso heel benieuwd naar je 2e circuit en aansturing van je regelklep, heb dat (met een lg) nog nooit gedaan.
Kun je me zeggen welke mengklep/pompgroep je gebruikt en hoe je die aan hebt gesloten?
Ik neem aan;
Buffervat, daarop 2 secundaire pompen, 1 zonder mixer en 1 met?
Die met voorzien van een aanleg-temperatuursensor? (Regel je die klep met je therma-V?)
En de beton gelijkmatiger/lager stoken om (gigantische) overshoots te voorkomen?
In Bjorn gekke ideeën categorie zie ik al een (mega) thermische buffer(accu) voor me
@Doezel heeft ook 2 operators in dienst
:-) Thanks!BjornHero schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:30:
[...]
Je draait wel echt heel fijne temperaturen voor de WP!
Jaloersmakend... zeker de efficiëntie die daarbij komt kijken, en dan ook nog een grote verdamper!
Ik zou bijna angst krijgen dat je het minimale vermogen niet kwijt komt etc...
Zag dat je (ook) een deel van je woning middels betonkernactivatie (gevlinderde betonvloer met (diep) daarin de slangen?) Verwarmd?
Ben sowieso heel benieuwd naar je 2e circuit en aansturing van je regelklep, heb dat (met een lg) nog nooit gedaan.
Kun je me zeggen welke mengklep/pompgroep je gebruikt en hoe je die aan hebt gesloten?
Ik neem aan;
Buffervat, daarop 2 secundaire pompen, 1 zonder mixer en 1 met?
Die met voorzien van een aanleg-temperatuursensor? (Regel je die klep met je therma-V?)
En de beton gelijkmatiger/lager stoken om (gigantische) overshoots te voorkomen?
In Bjorn gekke ideeën categorie zie ik al een (mega) thermische buffer(accu) voor me
Het voordeel dat we hebben is dat we de warmte goed kwijt kunnen in dit huis (of, als je negatief bent ingesteld zou je kunnen zeggen dat het slecht geïsoleerd is).
Ik heb een stooklijn ingesteld voor beide circuits die (nagenoeg) gelijk liggen. Het 2e circuit is aangesloten zoals het in de series-3 gedeelte van de handleiding staat. Ik heb een complete caleffi verdeler daarvoor gebruikt: https://benem.nl/caleffi-..._hovzeDBe52QaAn8zEALw_wcB
En dan een losse temperatuursensor van amazon: https://www.amazon.nl/gp/...itle_o08_s00?ie=UTF8&th=1
Ik heb een 100L buffervat; dat dus in principe op de temp van circuit2 draait. De mengklep van circuit2 staat meestal volledig open zodat het water uit het buffervat rechtstreeks de vloer in stroomt. Als ik het boven op de radiatoren warm wil hebben zet ik de offset van circuit 1 een aantal graden hoger. Temp in buffervat steigt. Dan zet ik de pomp aan van het 2e circuit en wordt het boven warmer en gaat de COP omlaag :-). Verder gaat dan de klep van de menggroep wat dicht zodat ie niet te warm wordt.
hier zie je die meng-groep in actie: (Deze groep heeft een iets grotere pomp. Benem had die met de kleinere pomp niet beschikbaar)
Hoe haal je in vredes naam een COP van 5 a 6? Heb mijn 9kW u44 sinds 2 dagen draaien, maar die zit zo rond de 3,5. Vond ik al best netjes voor 15 minuten instellingen tweaken.[b]Doezel in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"
Is wel slecht voor de COP :-D
Wat zijn een beetje de waarden die haalbaar moeten zijn met vloerverwarming en weer zoals vandaag?
Gelukt! Even gezocht op je eerdere posts en je config overgenomen. Zag idd boel configs voorbij komen, maar meestal zonder vermelding van het apparaat.[b]tolunaygul12 in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"Zoek eens op modbus in deze topicdan kom je vanzelf meerdere lijsten tegen ( ook van mij ) met de zo compleet mogelijke lijst met adressen voor home assistant !
Hmmm... ik ga de formules eens checken.... Lijkt idd aan de hoge kant te zijn.
Afgelopen week zat ik met mijn 9kW U44 gemiddeld rond de 4.5, maar vandaag is het gemiddeld maar net boven de 3 met een defrost om het uur.. Maar ik heb het gevoel dat ik hier en daar nog wat kan verbeteren om de COP omhoog te krijgen.georgeboot schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 14:10:
[...]
Hoe haal je in vredes naam een COP van 5 a 6? Heb mijn 9kW u44 sinds 2 dagen draaien, maar die zit zo rond de 3,5. Vond ik al best netjes voor 15 minuten instellingen tweaken.
Wat zijn een beetje de waarden die haalbaar moeten zijn met vloerverwarming en weer zoals vandaag?
LG Therma V HM091MR.U44
shja of de COP6 klopt gewoon niet... hmmm
#metooAppieK schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 14:25:
[...]
Afgelopen week zat ik met mijn 9kW U44 gemiddeld rond de 4.5, maar vandaag is het gemiddeld maar net boven de 3 met een defrost om het uur.. Maar ik heb het gevoel dat ik hier en daar nog wat kan verbeteren om de COP omhoog te krijgen.
Hiermee kunnen we de actuele COP controleren in Home Assistant. Misschien klopt er iets niet?
(de temperaturen zijn nog veel te hoog door de DHW run. Mijn target temp is normaal 29 graden. 27 graden voor het 2e circuit; de vloerverwarming.
/f/image/xhZ8AjQZ5dKXXBfGUTPBeKRj.png?f=fotoalbum_large)
hier de code:
Nu even wachten totdat de legionellerun is afgerond die deze waarden veroorzaakt....
edit: omdat ik daar niet op wilde wachten even een stukje history waarin ik een mooie rechte run heb:
/f/image/R9wyeXNn5hy8unsXlMCHc57b.png?f=fotoalbum_large)
Daar heb ik even de (ongeveer) gemiddelde waarden uitgenomen en in de formule gezet zoals hierboven:
/f/image/XDs5gEZpiboGaHqXdSv80hAw.png?f=fotoalbum_large)
Dus; met een deltaT van 5.6c, een flow van 17l/min en een opgenomen vermogen van 1147watt (gemeten door de HomeWizard 3-fasen KWH meter) kom ik uit op een COP van 5.8 voor die gehele run.
(de temperaturen zijn nog veel te hoog door de DHW run. Mijn target temp is normaal 29 graden. 27 graden voor het 2e circuit; de vloerverwarming.
/f/image/xhZ8AjQZ5dKXXBfGUTPBeKRj.png?f=fotoalbum_large)
hier de code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| {% set t1 = states('sensor.water_outlet_temp') | float %} {% set t2 = states('sensor.water_inlet_temp') | float %} {% set dT = (t1-t2) %} {% set f = states('sensor.current_flow_rate') | float %} {% set pw = states('sensor.warmtepomp_3_fase_active_power') | float %} {% set j = 4184 %} {% set pwg = (dT*f) / 60 * j | float %} {% set cop = pwg / pw | float %} water outlet {{ t1 }} C water inlet {{ t2 }} C delta T {{ dT }} C flow rate {{ f }} l/min power {{ pw }} watt power used {{ j }} amount of joule that is needed to heat 1ccm with 1C pwg {{ pwg }} watt power generated cop {{ cop }} verhouding tussen power generated and power used |
Nu even wachten totdat de legionellerun is afgerond die deze waarden veroorzaakt....
edit: omdat ik daar niet op wilde wachten even een stukje history waarin ik een mooie rechte run heb:
/f/image/R9wyeXNn5hy8unsXlMCHc57b.png?f=fotoalbum_large)
Daar heb ik even de (ongeveer) gemiddelde waarden uitgenomen en in de formule gezet zoals hierboven:
/f/image/XDs5gEZpiboGaHqXdSv80hAw.png?f=fotoalbum_large)
Dus; met een deltaT van 5.6c, een flow van 17l/min en een opgenomen vermogen van 1147watt (gemeten door de HomeWizard 3-fasen KWH meter) kom ik uit op een COP van 5.8 voor die gehele run.
[ Voor 31% gewijzigd door Doezel op 02-12-2022 15:01 ]
zo, kan jou 12KW terug moduleren tot een elektrisch gebruik van 245 watt?
dat wil ik ook wel ;-)
of even een check inbouwen of de compressor aan is:
wel even jou powermeter hier in zetten.
{% if states('binary_sensor.compressor_status') == "on" %}
{% set t1 = states('sensor.water_outlet_temp') | float %}
{% set t2 = states('sensor.water_inlet_temp') | float %}
{% set dT = (t1-t2) %}
{% set f = states('sensor.current_flow_rate') | float %}
{% set pw = states('sensor.powermeter_lg5kw_active_power') | float %}
{% set j = 4184 %}
{% set pwg = (dT*f) / 60 * j | float %}
{% set cop = pwg / pw | float %}
water outlet {{ t1 }} C
water inlet {{ t2 }} C
delta T {{ dT }} C
flow rate {{ f }} l/min
power {{ pw }} watt power used
{{ j }} amount of joule that is needed to heat 1ccm with 1C
pwg {{ pwg }} watt power generated
cop {{ cop }} verhouding tussen power generated and power used
{% else %}
pwg = 0.0
cop = 0.0
{% endif %}[/li]
dat wil ik ook wel ;-)
{% set dT = (t1-t2) %}
{% set j = 4184 %}
water outlet {{ t1 }} C
water inlet {{ t2 }} C
delta T {{ dT }} C
flow rate {{ f }} l/min
{% else %}
pwg = 0.0
cop = 0.0
{% endif %}[/li]
[ Voor 81% gewijzigd door The_KnarF op 02-12-2022 15:23 ]
LG-HM163MR-U34
De berekening lijkt inderdaad te kloppen.Doezel schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 14:47:
Hiermee kunnen we de actuele COP controleren in Home Assistant. Misschien klopt er iets niet?
[Afbeelding]
hier de code:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 {% set t1 = states('sensor.water_outlet_temp') | float %} {% set t2 = states('sensor.water_inlet_temp') | float %} {% set dT = (t1-t2) %} {% set f = states('sensor.current_flow_rate') | float %} {% set pw = states('sensor.warmtepomp_3_fase_active_power') | float %} {% set j = 4184 %} {% set pwg = (dT*f) / 60 * j | float %} {% set cop = pwg / pw | float %} water outlet {{ t1 }} C water inlet {{ t2 }} C delta T {{ dT }} C flow rate {{ f }} l/min power {{ pw }} watt power used {{ j }} amount of joule that is needed to heat 1ccm with 1C pwg {{ pwg }} watt power generated cop {{ cop }} verhouding tussen power generated and power used
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gevoelsmatig vind ik het moeilijk te bevatten dat je met 'maar' 1100 W aan elektrisch vermogen een delta T van 5.6 graden kunt krijgen bij zo'n hoge flow van 17 l/min.
Ter vergelijk: Met omstandigheden zoals gisteren (buiten temperatuur van 6 graden) heb ik een delta T van ongeveer 4 graden, bij een flow van 8 l/min. Maar daar heeft mijn WP dan ongeveer 500 W voor nodig.
maakt dus 4 * (8/60) * 4.18 = 2.23 kW
2.23 / 0.5 = 4.46.
LG Therma V HM091MR.U44
nah, dat was net een gedeelte na de DHW run. Dat doet ie op 30 l/min....The_KnarF schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 15:15:
dat wil ik ook wel ;-)
Niet een heel representatief stukje...
Hier is nu actief mee bezig: (heb nog even het actieve vermogen van de menggroep-pomp erbij geteld, voor de volledigheid)
/f/image/18h7ccWdybjCSUG8Tyfrv8b8.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door Doezel op 02-12-2022 15:34 ]
Ik bereken hem als:
$flow = flow in liters/minuut
$aanvoer = temp aanvoer in C
$retour = temp retour in C
$vermogen (kW) = ($flow/60/1000) * 1000 * 4,2 * ($aanvoer - $retour)
Voorbeeld:
$flow = 10,3
$aanvoer = 33,2
$retour = 26,4
(10,3/60/1000) * 1000 * 4,2 * (33,2-26,4) = 4,9kW
Opgenomen vermogen op dat moment was 1513W, dus COP = 3,23
Voorbeeld:
$flow = 10,3
$aanvoer = 33,2
$retour = 26,4
(10,3/60/1000) * 1000 * 4,2 * (33,2-26,4) = 4,9kW
[ Voor 5% gewijzigd door georgeboot op 03-12-2022 12:16 ]
naja, bedenk me ineens; cop gaat natuurlijk over een grotere periode en daar het gemiddelde van; Dus ook als de wp draait zonder dat de compressor draait, is er een relevante cop op dat moment dat mee moet tellen met het gemiddelde. helemaal als er een defrost is; dan is de deltaT negatief; dat moet in ieder geval mee tellenThe_KnarF schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 15:15:
dat wil ik ook wel ;-)
{% set dT = (t1-t2) %}
{% set j = 4184 %}
water outlet {{ t1 }} C
water inlet {{ t2 }} C
delta T {{ dT }} C
flow rate {{ f }} l/min
{% else %}
pwg = 0.0
cop = 0.0
{% endif %}[/li]
...georgeboot schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 15:37:
Ik bereken hem als:
Voorbeeld:
$flow = 10,3
$aanvoer = 33,2
$retour = 26,4
(10,3/60/1000) * 1000 * 4,2 * (33,2-26,4) = 1513 W
Die 1000*4,2 is dus de 4184 van mij. En die eerste 1513 is niet correct, dat moethet opgewekte vermogen zijn?
[ Voor 20% gewijzigd door Doezel op 02-12-2022 15:43 ]
ja, klopt, ik denk dat het er maar net van af hangt wat je wil zien (hoe rijk wil je jezelf rekenen)Doezel schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 15:37:
[...]
naja, bedenk me ineens; cop gaat natuurlijk over een grotere periode en daar het gemiddelde van; Dus ook als de wp draait zonder dat de compressor draait, is er een relevante cop op dat moment dat mee moet tellen met het gemiddelde. helemaal als er een defrost is; dan is de deltaT negatief; dat moet in ieder geval mee tellen
bij mij is de COP een momentopname en vind ik die uitschieters naar boven en beneden niet zo mooi in de grafieken, dus laat ik die weg.
maar over een periode, tellen natuurlijk ook andere facetten mee.
LG-HM163MR-U34
Daarom heb ik een cop om weer te geven,The_KnarF schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 15:52:
[...]
ja, klopt, ik denk dat het er maar net van af hangt wat je wil zien (hoe rijk wil je jezelf rekenen)
bij mij is de COP een momentopname en vind ik die uitschieters naar boven en beneden niet zo mooi in de grafieken, dus laat ik die weg.
maar over een periode, tellen natuurlijk ook andere facetten mee.
een cop_unfiltered om mee te rekenen
en dan een gemiddelde cop over 1 uur en 24 uur om te zien wat ie onder de streep bereikt.
Vandaag was de eerste echte koude dag voor mijn LG 12kW. Hij moest behoorlijk aan de bak en daarmee ook behoorlijk veel defrosts, 13x tot nu toe.
Hoeveel defrosts hebben jullie op een dag als vandaag?
Hoeveel defrosts hebben jullie op een dag als vandaag?
Grrr. Daarnet water eraf gehad om lekkende koppeling te vervangen. Water er weer op: CH14. Iets met flow dus. Meteen na inschakelen van de Lg. Pomp loopt even halve minuut en dan CH14. Wil ook geen warmte maken dus.
Dacht eerst zal wel wat lucht in zitten, ontluchten van LG (staat boven op huis op plat dak) is open. Ook even via overdrukkraan wat water eruit gehaald en kwam inderdaad ook wat lucht mee. Maar nog altijd CH14.
In de ruimte onder de LG zit een spirocombi en ruimte daar onder open vloerdeler vloerverwarming. Bijna alle leidingen verticaal dus. En kan nooit zo veel lucht in zitten.
Bij installatie dinsdag ook 3x water erop en eraf gehad en nooit de CH14 gehad.
Iemand ideeen? Voor mijn gevoel meeste wel geprobeerd maar er zal toch iets moeten zijn…
Dacht eerst zal wel wat lucht in zitten, ontluchten van LG (staat boven op huis op plat dak) is open. Ook even via overdrukkraan wat water eruit gehaald en kwam inderdaad ook wat lucht mee. Maar nog altijd CH14.
In de ruimte onder de LG zit een spirocombi en ruimte daar onder open vloerdeler vloerverwarming. Bijna alle leidingen verticaal dus. En kan nooit zo veel lucht in zitten.
Iemand ideeen? Voor mijn gevoel meeste wel geprobeerd maar er zal toch iets moeten zijn…
Ik heb eerder iets vergelijkbaarders gehad, wilde niet meer opstarten @60% pomp vermogen.georgeboot schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 19:42:
Grrr. Daarnet water eraf gehad om lekkende koppeling te vervangen. Water er weer op: CH14. Iets met flow dus. Meteen na inschakelen van de Lg. Pomp loopt even halve minuut en dan CH14. Wil ook geen warmte maken dus.
Vermogen terug naar 90% gezet. Tot 2 keer toe stroomloos gezet en opnieuw opgestart. Daarna liep de unit weer. Draai nu op minimaal 65% pomp vermogen.
LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West
Hoi @Casper de Boer ,
Dat moet het inderdaad zijn (pomp vermogen te laag), dit heb ik ook meegemaakt... of 2x aan uit verhielp het bij mij ook.
Trouwens, heb voor diegene nog een tip die aan de WPB zijn i.v.m. regendouche ga ik kijken of deze waterbesparing (Neoperl PCW 02 of PCW 01) echt gaat helpen mijn boiler te snel leeg loopt bij het douchen:
https://www.neoperl.ch/nl...sparen-in-der-Dusche.html
En ja ik heb ook met een HM091MR.U44 om het uur een defrost bij een TA33/TR 26.
Dat moet het inderdaad zijn (pomp vermogen te laag), dit heb ik ook meegemaakt... of 2x aan uit verhielp het bij mij ook.
Trouwens, heb voor diegene nog een tip die aan de WPB zijn i.v.m. regendouche ga ik kijken of deze waterbesparing (Neoperl PCW 02 of PCW 01) echt gaat helpen mijn boiler te snel leeg loopt bij het douchen:
https://www.neoperl.ch/nl...sparen-in-der-Dusche.html
En ja ik heb ook met een HM091MR.U44 om het uur een defrost bij een TA33/TR 26.
/f/image/iuqVvNzBuVYCiqT1RrrJ15jf.png?f=fotoalbum_large)
LG HM091MR.U44 - OEG 300liter 516005190 warmte wisselaar boiler - Solaredge / Growatt 4800 kWh
Dank! Heb uiteindelijk stekker er maar half uur uit gehaald. Lekker veel druk (2,8 bar, eerste had ie maar 2 bar) en na half uur stekker erin: doet het weer!Casper de Boer schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 19:47:
[...]
Ik heb eerder iets vergelijkbaarders gehad, wilde niet meer opstarten @60% pomp vermogen.
Vermogen terug naar 90% gezet. Tot 2 keer toe stroomloos gezet en opnieuw opgestart. Daarna liep de unit weer. Draai nu op minimaal 65% pomp vermogen.
Weet nog niet precies wat er mis ging, maar goed, de boel werkt nu in elk geval weer.
Beste lg fans
Wp 9 kw draait
Maar hij wil niet schakelen tussen cv en ww
Driewegklep aangesloten wwsensor aangesloten cv staat weersafhankelijk
Wat zien wij als dombo's over het hoofd.
Wie weet de gouden tip of domme foute instelling
Mvgr Ad
Wp 9 kw draait
Mvgr Ad
Staat de SW2 dipswitch 2 of 3 op aan?Fronte schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 21:13:
Beste lg fans
Wp 9 kw draait
Mvgr Ad
Staan de parameters voor Gewenste temp. SWW, Tankinstelling 1, Tankinstelling 2, Verwarmingsprioriteit en Instelling van de SWW-tijd goed ingesteld?
Vooral Min. instelling bij Tankinstelling 1 wordt vaak verkeerd begrepen.
[ Voor 6% gewijzigd door Jojan265 op 02-12-2022 21:32 ]
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Domme vraag misschien, maar staat dhw aan?Fronte schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 21:13:
Beste lg fans
Wp 9 kw draait
Mvgr Ad
Vuilfilter verstopt, filter schoonmaken en probleem is weggeorgeboot schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 19:42:
Dat had ik inderdaad ook overwogen. Uiteindelijk doet alles het ‘opeens’ weer.123Arjan schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 21:45:
[...]
Vuilfilter verstopt, filter schoonmaken en probleem is weg
Hoe haal je dat filter in de LG eigenlijk open? Leek alsof er een dopje op zat die vast zat met zo’n krimp buisklem. Of zit er gewoon ergens schroefdraad oid?
Ik heb regelmatig een delta t tussen 1 en 2 graden, pomp draait op optimaal debiet dan ongeveer 8 l//min. Is dit niet veel te weinig? Hoe zou ik dat kunnen verhogen?
Gebruik zowel vloerverwarming beneden als radiatoren boven icm een 7kW.
Waarde lees ik wel af van de display, een waveshare wordt vandaag bezorgd.
Iemand een mening/idee hierover?
Wil je je delta T verhogen?Aaron612 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 08:41:
Ik heb regelmatig een delta t tussen 1 en 2 graden, pomp draait op optimaal debiet dan ongeveer 8 l//min. Is dit niet veel te weinig? Hoe zou ik dat kunnen verhogen?
-->meer afgiftevermogen
Beginnen met waterzijdig inregelen, wellicht is er een radiator ofzo met minimaal vermogen waar heel veel water "gebypassed" wordt.
Gewoon eens beginnen met het opmeten van alle aanvoer en retour-temperaturen (ook van de vv).
Is dat niet voldoende kun je de aanvoertemperatuur eventueel verhogen (maar dat gaat wel ten koste van een stukje efficiëntie).
Ziet er netjes uit toch.tolunaygul12 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 04:43:
Lijkt goed te gaan zo met de kou![]()
COP schommelt tussen de 2,5 en 3.
Tot nu toe sinds gisteren avond 5x defrost gehad.
Pomp staat ingesteld op omtimale flow.
Stroomverbruik schommelt tussen 650 en 1050 watt.
Setpoint is 29 graden uitvoer.
[Afbeelding]
Zelf zit ik met een 9kw die ik monitor.
30c uitgaande temp, 25-26 ingang.
Afgegeven vermogen laatste 12 uur 44kwh(thermisch)
Opgenomen vermogen laatste 12 uur 14,8 kwh (elektrisch).
Cop; 2,94
Totaal 9 defrost, buitemp 2-3 C...
Wat wilt helpen bij defrosts, het uitzetten van de stille modus.
Op die manier wordt je verdamper (radiator buiten in wp) minder koud maar gaat de fan harder draaien.
Hij heeft dan meer (lucht) volume met een geringere delta T (lucht-verdamper) nodig, dat wilt het aantal defrosts nog wel eens verminderen.
Ik heb de discussie gemist maar als getallen gebruikt worden vanuit de pomp zelf om berekeningen te doen dan kan dat er wel eens flink naast zitten. Helaas kan ik de flow niet uit de Modbus halen om te vergelijken met de Kamstrup maar een voorbeeld is de Dt: Kamstrup 2.11, Modbus 2.9.Doezel schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 15:37:
[...]
naja, bedenk me ineens; cop gaat natuurlijk over een grotere periode en daar het gemiddelde van; Dus ook als de wp draait zonder dat de compressor draait, is er een relevante cop op dat moment dat mee moet tellen met het gemiddelde. helemaal als er een defrost is; dan is de deltaT negatief; dat moet in ieder geval mee tellen
[...]
...
Die 1000*4,2 is dus de 4184 van mij. En die eerste 1513 is niet correct, dat moethet opgewekte vermogen zijn?
Opgenomen vermogen wijkt ook af (maar jij gebruikt externe meter).
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Kun je defrosts ergens uitlezen op het scherm?
Of zien jullie dat aan hrt stroomverbruik van de warmtepomp.
Ik wil ook een rooster instellen zodat mijn sww tank snacht niet meer op opwarmt, in de controller staan 2 instellingen DHW en DHW verwarming in de handleiding zie ik niet direct welke ik moet nemen iemand een idee?
Ik heb 2 heel hoge pieken tussen de 4 en 5k Watt dit is mij sww tank, na het verwarmen van de sww gaat het verbruik altijd even omhoog.Laker schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 10:02:
defrost
tussen 14 en 15u
tussen 21 en 22u
en tussen 6.30 en 7.30u
Missen jullie nu de p (soortgelijke massa) in de formule niet? Zie: https://warmtepomp-weetje...n/#bereken_cop_warmtepompDoezel schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 15:37:
[...]
[...]
...
Zonder die P komen jullie trouwens op ongeveer dezelfde COP die ik bij mijn eigen systeem en berekening zie overigens...
Aangezien het over water gaat, is de soortelijke massa toch gewoon 1?
op het schermpje zie dan "ontdooien" staan. Via modbus kun je het achterhalen via de uitgelezen bits.Laker schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 10:02:
:strip_exif()/f/image/xywaRxFzWLPDbizxozfubglK.jpg?f=fotoalbum_small)
Misschien goed om te vermelden dat Delta T bij de pomp direct maar van twee dingen afhankelijk is: opgewekt vermogen en flow. Alle andere zaken beïnvloeden Delta T indirect. Meer afgifte in je systeem zorgt ervoor de dat pomp met een hoger vermogen moet draaien -> hogere Delta T.BjornHero schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 09:11:
[...]
Wil je je delta T verhogen?
-->meer afgiftevermogen
Beginnen met waterzijdig inregelen, wellicht is er een radiator ofzo met minimaal vermogen waar heel veel water "gebypassed" wordt.
Gewoon eens beginnen met het opmeten van alle aanvoer en retour-temperaturen (ook van de vv).
Is dat niet voldoende kun je de aanvoertemperatuur eventueel verhogen (maar dat gaat wel ten koste van een stukje efficiëntie).
Wat je doet met waterzijdig inregelen is de flow afknijpen, minder flow -> hogere Delta T. Alleen dat heeft niet zoveel zin (voor het verhogen van de delta T) als je pomp zelf de flow regelt. Waterzijdig inregelen is wel handig om ervoor te zorgen dat elke radiator de benodigde flow krijgt en je dus geen hele koude of hele warme radiatoren hebt.
0,998 bij 20 graden. Dus 1 is precies genoeg voor het doel dat we er mee hebben. Als je het echt precies wilt doen moet je een temperatuur afhankelijke correctie toepassen. Maar dan zou ik eerst beginnen met een gecalibreerde flowmeterDoezel schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 11:18:
Aangezien het over water gaat, is de soortelijke massa toch gewoon 1?
[ Voor 15% gewijzigd door Devil op 03-12-2022 12:28 ]
Ik ga er voorzichtig van uit dat de flowmeter in de Therma V redelijk klopt. Komt overeen met de (analoge) debietmeter in de aanvoerleiding.
Correct, theoretisch klopt het helemaal.Devil schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 12:23:
[...]
Misschien goed om te vermelden dat Delta T bij de pomp direct maar van twee dingen afhankelijk is: opgewekt vermogen en flow. Alle andere zaken beïnvloeden Delta T indirect. Meer afgifte in je systeem zorgt ervoor de dat pomp met een hoger vermogen moet draaien -> hogere Delta T.
Wat je doet met waterzijdig inregelen is de flow afknijpen, minder flow -> hogere Delta T. Alleen dat heeft niet zoveel zin (voor het verhogen van de delta T) als je pomp zelf de flow regelt. Waterzijdig inregelen is wel handig om ervoor te zorgen dat elke radiator de benodigde flow krijgt en je dus geen hele koude of hele warme radiatoren hebt.
Wat ik in de praktijk vaker tegenkom is dat een systeem waterzijdig best wel slecht is afgesteld. (of niet)
Voorbeeld/Resultaat (met wp);
rad 1 A32 R31 (hoge flow, veel water..)
rad 2 A32 R26 (krijgt maar heel weinig water)
rad 3 A32 R 21 (grote radiator EN heel weinig flow)
doordat er veel water over de eerste gaat krijgen de andere 2 weinig water en wordt de afgiftecapaciteit daarvan onderbenut. Met tot gevolg dat het afgiftevermogen van het volledige systeem kleiner is.
Beste lg fans
Na diverse vragen die wij gesteld hebben en waar ook keurig antwoord op hebben gekregen.
Maar het lukt nog steeds niet om de lg 9 kw type 4 te laten schakelen tussen ww en cv
Hopelijk is er iemand die ons met simpele en duidelijke aanwijzigingen verder kan ondersteune¿???
Driewegklep op 7.8.9 sensor op stekkertje op 1 en 2.
Wij hopen op een duidelijke reactie
Mv g r Ad
Na diverse vragen die wij gesteld hebben en waar ook keurig antwoord op hebben gekregen.
Maar het lukt nog steeds niet om de lg 9 kw type 4 te laten schakelen tussen ww en cv
Hopelijk is er iemand die ons met simpele en duidelijke aanwijzigingen verder kan ondersteune¿???
Mv g r Ad
Hallo Ad,Fronte schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 13:18:
Beste lg fans
Mv g r Ad
Kun je een foto maken van het schema dat aan de binnenzijde staat van de behuizing van de warmtepomp. Er zijn namelijk nogal wat verschillende uitvoeringen. Dan kan ik je wel gericht helpen.
Kun je ook een foto maken van het stekkertje van de plek waar de sensor in zit? Nog even ter verduidelijking het moet een NTC 5K zijn.
Ook graag de instellingen bij Tankinstelling 1 en tankinstelling 2.
dipswsitches in de unit correct ingesteld ?Fronte schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 13:18:
Beste lg fans
Mv g r Ad
Krijg je DHW te zien in je hoofdmenu ? kan je die ook aanzetten als je erop staat en dan aan/uit knop indrukt.
Hierbij de gevraagde foto'sJojan265 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 13:48:
[...]
Hallo Ad,
Kun je een foto maken van het schema dat aan de binnenzijde staat van de behuizing van de warmtepomp. Er zijn namelijk nogal wat verschillende uitvoeringen. Dan kan ik je wel gericht helpen.
Kun je ook een foto maken van het stekkertje van de plek waar de sensor in zit? Nog even ter verduidelijking het moet een NTC 5K zijn.
Ook graag de instellingen bij Tankinstelling 1 en tankinstelling 2.
Op dit moment schakelt hij wel rara..
Mvgr Ad
:strip_exif()/f/image/mKARLYnm2GJOrhn8ypLUrlei.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ixBOlf3GKGYDsniYVhuOZ9y1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1JycpiZGeJhZHx0fK13y6QWY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/w2avtYUiGrbHTnQBJobj7Q1J.jpg?f=fotoalbum_large)
Tja, de instellingen lijken goed en ook de aansluitingen moeten inderdaad zoals je gemeld hebt. Het warmwater maken zou actief moeten worden, indien de temperatuur dus lager wordt dan 53 ºC.Fronte schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 15:28:
[...]
Hierbij de gevraagde foto's
Mvgr Ad[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De vraag van @tolunaygul12, heb je warm water ook aan staan op het hoofdmenu?Fronte schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 15:28:
[...]
Hierbij de gevraagde foto's
Mvgr Ad[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja maak eens een foto van je controller van het symbool met de douche?
Je kan hem ook s nachts uitzetten. Of snachts de temperatuur veel lagerdmniels schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 10:03:
Ik wil ook een rooster instellen zodat mijn sww tank snacht niet meer op opwarmt, in de controller staan 2 instellingen DHW en DHW verwarming in de handleiding zie ik niet direct welke ik moet nemen iemand een idee?
Nukezone FTW
Wat is jullie verbruik ongeveer met deze (redelijke)koude dagen mbt de warmtepomp?
Hier een LG 16kw variant. Mijn WP heeft gisteren (2dec) 27kwh verbruikt. Ik heb eigenlijk geen idee of dit veel is of niet.
Alvast bedankt
Hier een LG 16kw variant. Mijn WP heeft gisteren (2dec) 27kwh verbruikt. Ik heb eigenlijk geen idee of dit veel is of niet.
Alvast bedankt