LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 47 ... 179 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 18:13
Devil schreef op zondag 27 november 2022 @ 22:34:
[...]

Heb je toevallig ervaring met flow op ‘optimaal’ en het regelgedrag wat daar bij hoort? Ik zou dat graag gebruiken ivm de efficiëntie, maar krijg het niet stabiel. Met vaste flow en sturing op retour geen probleem, met urenlange runs, maar bij lage toerentallen wel lage delta d en lage cop. Zodra ik hem op optimaal zet knalt hij vrijwel meteen uit zodra het moduleren begint en de temperatuur boven de target komt. Lijkt alsof de ingestelde hystereses (+4) geen rol meer speelt bij het uitschakelen.
Draai met jouw routine op een ESP32 S2 al weer een paar weken op optimal flow en 100% pomp capaciteit. Gaat in ongeveer 120 m² met een stuk 6 losse radiatoren. Heb ook de 14 kW versie.
De WP draait hier sinds eind oktober, heb dus nog niet veel ervaring. Draait nu op zich wel mooi, maar er zijn nog stappen te maken om de COP hoger te krijgen. Waterzijdig regelen is wel een dingetje, huis is van 1989, maar radiatoren hebben geen voetventielen 8)7 Goede kans dat een paar toch te klein zijn (nu meest 21 types), kan ik dat ook direct goed doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-04 18:42
paQ schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:00:
40 liter flow? :S
geloof niet dat de wp dat haalt :+

Op 'de bewuste' (goedkope) verdelers haal ik op 11 groepen 14mm 24liter als de wp waterpomp op 100% draait. En hij draait momenteel maar 55%. Voor de beeldvorming: dat is samen 13,5l/min. Eveneens 7kw wp.
32mm > 2 x 22mm > 11 x 14mm
ik heb 35 groepen, totaal 3.8km aan vloerverwarming, 400m2, heb de debiet op 50% staan en de WP op 30 graden, overal 22,5 graden in huis en goed 35kw stroom verbruik per dag. het kan vast zuiniger maar dit is erg prettig wonen zo en met 60 panelen krijg ik het niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
pure100100 schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:36:
[...]

ik heb 35 groepen, totaal 3.8km aan vloerverwarming, 400m2, heb de debiet op 50% staan en de WP op 30 graden, overal 22,5 graden in huis en goed 35kw stroom verbruik per dag. het kan vast zuiniger maar dit is erg prettig wonen zo en met 60 panelen krijg ik het niet op.
maar dat zal je ook niet op een 7 kw pomp doen lijkt me ;)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

BernieW schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:14:
[...]

Draai met jouw routine op een ESP32 S2 al weer een paar weken op optimal flow en 100% pomp capaciteit. Gaat in ongeveer 120 m² met een stuk 6 losse radiatoren. Heb ook de 14 kW versie.
De WP draait hier sinds eind oktober, heb dus nog niet veel ervaring. Draait nu op zich wel mooi, maar er zijn nog stappen te maken om de COP hoger te krijgen. Waterzijdig regelen is wel een dingetje, huis is van 1989, maar radiatoren hebben geen voetventielen 8)7 Goede kans dat een paar toch te klein zijn (nu meest 21 types), kan ik dat ook direct goed doen.
Interessant, dus bij jou gaat hij niet uit voordat de ingestelde hysterese bereikt is? En welke waarde gebruik je daarvoor? Ik heb hem op +4 staan, maar bij optimale flow lijkt hij op +2 al uit te gaan.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Devil schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:37:
[...]

Interessant, dus bij jou gaat hij niet uit voordat de ingestelde hysterese bereikt is? En welke waarde gebruik je daarvoor? Ik heb hem op +4 staan, maar bij optimale flow lijkt hij op +2 al uit te gaan.
Dat lijkt misschien maar zo.
Wat zegt je grafiek? (mits je dat bijhoudt)

Ik had zelf vanochtend ook een hele vage. Draai al weken op vaste pompdruk.
Ineens vanochtend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fbnDw60nS0v6_z-Te1OuO36AHvk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ik6kUwrhscO6vfdVV37wwrS1.png?f=fotoalbum_large

Doeltemp wordt bereikt om 05:10, de wp besluit om er voor de zekerheid nog maar wat vermogen bij te doen :S
vervolgens besluit hij dat het om 05:18 toch wel genoeg is geweest, en 'moduleert'. Hij zit nu al 2.6 graden boven zijn doel temperatuur.
Maar nee, toch niet.. hij bedenkt zich en gaat opnieuw vermogen toevoegen.
Waarom in hemelsnaam :?

Rond 05;30 loopt het teveel aan warmte op tot 3,4 graden, en ca 9 min later komt hij schijnbaar net over de 4, en de wp schakelt uit. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mipo
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-07 15:58

mipo

LG HM071M.43 - jaar 2020

paQ schreef op maandag 28 november 2022 @ 12:04:
[...]

Ineens vanochtend:
[Afbeelding]

Doeltemp wordt bereikt om 05:10, de wp besluit om er voor de zekerheid nog maar wat vermogen bij te doen :S
vervolgens besluit hij dat het om 05:18 toch wel genoeg is geweest, en 'moduleert'. Hij zit nu al 2.6 graden boven zijn doel temperatuur.

Rond 05;30 loopt het teveel aan warmte op tot 3,4 graden, en ca 9 min later komt hij schijnbaar net over de 4, en de wp schakelt uit. :(
toon volledige bericht
mij is vandaag iets soortgelijks overkomen - zinloze sluiting om 04.30 uur
Daarna handmatig "aan" gezet door een hogere temperatuur AI +3 te vragen en daarna weer op 0 gezet. Het gedrag van de pomp is soms onvoorspelbaar Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P3nb6p9R8P7LVpO9_51ogznxO30=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MpfzQUFzH6ppzqSwkXMJR25F.jpg?f=fotoalbum_large
8)7 :? |:(

Tsjechische Republiek, LG HM071M.43 productie datum januari 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardtrip
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-07 20:25
[...]

Ineens vanochtend:
[Afbeelding]

toon volledige bericht
Kun je eens checken of er een fluctuatie was in de buitentemperatuur meting? Zelf zie ik ook wel eens een graad verschil binnen enkele minuten en vraag ik mij af of de unit daar op reageert. Niet dat hij er iets mee zou moeten doen als je zelf over modbus aanstuurt, maar je weet maar nooit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-06 08:43
[...]

Ineens vanochtend:
[Afbeelding]

toon volledige bericht
Ik heb heel erg het vermoeden dat de WP het dipje in temperatuur (net voordat hij optoert) niet OK vind en dat probeert tegen te gaan, kan je wat verder terug kijken of dit repeterend is?

En, als tweede, heb je ook je pomp snelheid in je grafiek?
Misschien heeft die namelijk zijn snelheid net verlaagd waardoor de retour temperatuur iets afneemt en het algoritme denk dat hij harder moet gaan werken...

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
richardtrip schreef op maandag 28 november 2022 @ 12:46:
[...]

Kun je eens checken of er een fluctuatie was in de buitentemperatuur meting? Zelf zie ik ook wel eens een graad verschil binnen enkele minuten en vraag ik mij af of de unit daar op reageert. Niet dat hij er iets mee zou moeten doen als je zelf over modbus aanstuurt, maar je weet maar nooit....
nee die was er niet...
Sterker nog, als de pomp aan gaat, dan daalt de temperatuur ook altijd zomaar een graad, en vice versa.
offtopic:
ook al eens gezien bij een eenvoudig zwembad warmtepompje. Als ik de pomp aanzette, dan daalde de ambient temp met 4 graden :')

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/29Kwsoe8a4VEcXE0MaDhjqUsPJo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HG4dzcjbQbREdjW1R2Cg4KkD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 28-11-2022 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Casper de Boer schreef op maandag 28 november 2022 @ 12:49:
[...]

Ik heb heel erg het vermoeden dat de WP het dipje in temperatuur (net voordat hij optoert) niet OK vind en dat probeert tegen te gaan, kan je wat verder terug kijken of dit repeterend is?
nee dit is echt een incident, maar behalve dat, hij zat 2-3 graden boven de doeltemperatuur. Moduleer dan kreng! 8)7
En, als tweede, heb je ook je pomp snelheid in je grafiek?
Misschien heeft die namelijk zijn snelheid net verlaagd waardoor de retour temperatuur iets afneemt en het algoritme denk dat hij harder moet gaan werken...
vaste pompdruk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

[...]

Nee dat lijkt niet maar zo, ik heb continue data van zo'n 31 sensoren. Op het moment dat ik stuur op optimale flow, dan gaat hij ruim voor de 4 graden boven target uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Ik heb overigens een nieuwe methode voor het vaststellen (hopelijk) van het gemiddelde COP
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WbWaPEhAZSnp3_iZ4-2cPeBAay8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Jfhr3HEtDd5QSlzlrm8MqUk5.png?f=fotoalbum_large

De HACS plugin mini-graph-card is best divers, maar blijkbaar goed in te zetten voor dit doel.
Hij neemt elke middernacht het gemiddelde van die dag, en schrijft dat weg in de grafiek. Als het goed is (dat moet vannacht blijken) begint hij om 00:00 dus weer met een schone lei. Ik merkte met de average plugin dat de wijziging te stroperig is. Over een hele lange periode zal het vast wel allemaal weer kloppen, maar omdat het telkens de voorgaande 24 uren betrof blijf je om 00:00 dus als het ware 'zitten' met het gemiddelde van de voorgaande24 uur als startpunt, en blijft dan 24 uur meewegen.

De mini-graph-card Geeft in deze setup de actuele COP weer > je COP sensor dus. (wel een zonder 0 punten)
Als je hovert over de balkjes, dan verschijnt het gemiddelde over die kalenderdag.
Aan het begin van de dag zie je dus ook dat het laatste balkje (vandaag) vrij rap meebeweegt met het maken van het gemiddelde, maar naar gelang de dag vordert, gaat dat steeds langzamer. Dat geeft mij ook wel een indicatie dat het prima zijn werk doet :) Hoe meer datapunten immers, hoe minder effect een stijging of daling heeft op dat gemiddelde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HYPnR4HdCd00RG5lWPowyN1wZ_k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2WSg9w8XipOmz4CIUSJbQ9tb.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hj902o29V2dL8PFSET8lf1dDR5Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3pUA9bOkNrR4nW9hvYlVkVa9.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eJ6J4aym7-9mk7zlGbYnaLntH4Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CZXDI8PsoAAlfdPYpVOVkvVT.png?f=user_large

Voor wie er mee wil prutsen, de code van mijn balkjesgrafiek. (168uur = 1 week)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
type: custom:mini-graph-card
entities:
  - entity: sensor.tweede_methode_cop
    name: COP per dag
hours_to_show: 168
aggregate_func: avg
group_by: date
smoothing: false
show:
  graph: bar
  labels: true
  state: true
  extrema: false

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 28-11-2022 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-06 08:43
paQ schreef op maandag 28 november 2022 @ 12:50:
[...]

nee dit is echt een incident, maar behalve dat, hij zat 2-3 graden boven de doeltemperatuur. Moduleer dan kreng! 8)7

[...]

vaste pompdruk ;)
Ik ben dus niet de enige die tegen zijn pomp praat :+

Is mij opgevallen dat als ik de temperatuur een graad omhoog zet niet alleen de compressor optoert maar ook de pomp naar vol vermogen gaat (65% in mijn geval). Hierdoor gaat er te snel te veel vermogen door het systeem, gaat de thermostaat van de vloerverwarming dicht en heb ik kans op een overshute omdat de warmte niet meer door de radiatoren afgegeven kan worden.

Ik draai momenteel op invoersensor, 29@15°C | 33@-20°C maar ik ben aan het proberen die nog vlakker te krijgen. Laagste stabiele vermogen is trouwens 561W geweest :)

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
@Casper de Boer Ik had op dat moment (en tijdens hele de opstart) een delta van ca 6 graden. Er is echt geen aanwijsbare reden om maar A te blijven doorwarmen en B het vermogen zelfs op te voeren 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
.

[ Voor 99% gewijzigd door paQ op 28-11-2022 14:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Doezel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-06 15:45

Doezel

Ond

paQ schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:09:
Ik heb overigens een nieuwe methode voor het vaststellen (hopelijk) van het gemiddelde COP
[Afbeelding]

De HACS plugin mini-graph-card is best divers, maar blijkbaar goed in te zetten voor dit doel.
Hij neemt elke middernacht het gemiddelde van die dag, en schrijft dat weg in de grafiek. Als het goed is (dat moet vannacht blijken) begint hij om 00:00 dus weer met een schone lei. Ik merkte met de average plugin dat de wijziging te stroperig is. Over een hele lange periode zal het vast wel allemaal weer kloppen, maar omdat het telkens de voorgaande 24 uren betrof blijf je om 00:00 dus als het ware 'zitten' met het gemiddelde van de voorgaande24 uur als startpunt, en blijft dan 24 uur meewegen.

De mini-graph-card Geeft in deze setup de actuele COP weer > je COP sensor dus. (wel een zonder 0 punten)
Als je hovert over de balkjes, dan verschijnt het gemiddelde over die kalenderdag.
Aan het begin van de dag zie je dus ook dat het laatste balkje (vandaag) vrij rap meebeweegt met het maken van het gemiddelde, maar naar gelang de dag vordert, gaat dat steeds langzamer. Dat geeft mij ook wel een indicatie dat het prima zijn werk doet :) Hoe meer datapunten immers, hoe minder effect een stijging of daling heeft op dat gemiddelde.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Voor wie er mee wil prutsen, de code van mijn balkjesgrafiek. (168uur = 1 week)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
entities:
  - entity: sensor.tweede_methode_cop
    name: COP per dag
show:
toon volledige bericht
werkt leuk zo met die graph! ik heb hem gewoon aan de actuele cop gehangen. Lijkt goed te gaan. En even de gemiddelde temperatuur erbij gezet; lijkt niet gerelateerd te zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qmoC4GbYqNEFesHDi0zSh9UKlHg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Pk8i6TspesjlAGEsbNsNwwgv.png?f=fotoalbum_large

LG Therma V Monobloc 12KW U34. | 24 zonnepanelen x 380WP | Gasloos | Unifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels78
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21-02 18:45
Goedemiddag,

Via een hele bekende zoekmachine ;) ben ik hier terecht gekomen.
Ook ik ben me aan het oriënteren voor een warmtepomp.

Hier lees ik dat de meeste mensen enthousiast zijn over de lg's dus overweeg ik er ook zo'n een aan te schaffen.

Door verschillende vragen en antwoorden te combineren heb ik al veel informatie maar wil ik toch advies vragen op basis van mijn situatie.

Vrijstaand woonhuis uit 1963
Recent grondig gerenoveerd, vloer, muren, plafond en dak goed geïsoleerd.
op de nominatie staan nog nieuwe kozijnen met goed glas.
We leven voornamelijk beneden, ook slaapkamer en douche 'en-suite'.

Begane grond plm 100 m2, vloerverwarming, 12 groeps verdeler
1e verdieping 45 m2 verdieping drie kamers met kleine radiatoren incl. een badkamer plm 12 m2 met vloerverwarming (zit aan dezelfde verdeler)

Op dit moment een Intergas HR Combiketel uit het jaar 2000, dus echt aan vervanging toe.
Afgelopen jaar een totaalverbruik van 1800m3 gas.

Ik heb een aantal scenario's in gedachte
1. Een monoblock van denk ik 9kw? installeren voor alleen verwarming en de combiketel nog gebruiken voor warm water
2. Een monoblock van denk ik 9kw? installeren voor alleen verwarming en een nieuwe ketel nog gebruiken voor warm water
3. Een monoblock van denk ik 9kw? en een voorraad buffer installeren voor verwarming en warm water
4. Een monoblock van denk ik 9kw? installeren voor alleen verwarming en een losse warmtepomp boiler voor warm water

Zouden jullie hierover advies willen geven?

Dan nog een aanvullende vraag over de subsidie, hoe hebben de doe-het-zelvers onder ons het geregeld met de subsidie?

Bij voorbaat dank voor jullie input.

[ Voor 3% gewijzigd door Niels78 op 28-11-2022 15:56 . Reden: Aanvulling ]

LG Therma V - HM123MR.U34 | PV 6400wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Doezel schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:22:
[...]

werkt leuk zo met die graph! ik heb hem gewoon aan de actuele cop gehangen. Lijkt goed te gaan. En even de gemiddelde temperatuur erbij gezet; lijkt niet gerelateerd te zijn?

[Afbeelding]
had je gewoon een gemiddeld van 6.2 ja?
Of heb je stiekem max gepakt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doezel

Doezel

Ond

Is gewoon mijn cop... :-) (met een doeltemp van 25-27 graden...)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lXKpB0JZTzJQv_w8N_kOwiUzz1g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uRn2ROtzE7sWeSXv6fI3dK2B.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Doezel op 28-11-2022 16:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Doezel schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:26:
Is gewoon mijn cop... :-) (met een doeltemp van 25-27 graden...)

[Afbeelding]
damn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transitie
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Niels78 schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:25:
Goedemiddag,

Hier lees ik dat de meeste mensen enthousiast zijn over de lg's dus overweeg ik er ook zo'n een aan te schaffen.

Door verschillende vragen en antwoorden te combineren heb ik al veel informatie maar wil ik toch advies vragen op basis van mijn situatie.

1e verdieping 45 m2 verdieping drie kamers met kleine radiatoren incl. een badkamer plm 12 m2 met vloerverwarming (zit aan dezelfde verdeler)

Op dit moment een Intergas HR Combiketel uit het jaar 2000, dus echt aan vervanging toe.

1. Een monoblock van denk ik 9kw? installeren voor alleen verwarming en de combiketel nog gebruiken voor warm water
2. Een monoblock van denk ik 9kw? installeren voor alleen verwarming en een nieuwe ketel nog gebruiken voor warm water
3. Een monoblock van denk ik 9kw? en een voorraad buffer installeren voor verwarming en warm water
4. Een monoblock van denk ik 9kw? installeren voor alleen verwarming en een losse warmtepomp boiler voor warm water

Dan nog een aanvullende vraag over de subsidie, hoe hebben de doe-het-zelvers onder ons het geregeld met de subsidie?

toon volledige bericht
Hoi Niels,

Je gaat hier vermoedelijk verschillende adviezen krijgen ;-)
scenario 1 en 2 zou ik laten voor wat het is. Is geen toekomst bestendige oplossing.

Wij hebben gekozen voor scenario 4. Onze overweging is dat de WP vooral bezig moet zijn met het verwarmen van het huis. De tijd die je besteedt aan het verwarmen van tapwater, koelt het huis af. Als je alleen vloerverwarming hebt, is dat minder relevant, want die vloer blijft wel even warm. Opwarmen van tapwater kost bij ons 2 - 4 uur en vraagt 1 kWh per dag.
Bovendien, als er een storing is in de WP, heb je geen koude douche.

LG-HM123M-U33/ Vaillant aroSTOR VWL B 200-5/ zonnepanelen 8.400 Wattpiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-07 16:28
Goedemiddag,

toon volledige bericht
Persoonlijk ben ik voor optie 4 gegaan en raad dat ook de meeste van mijn klanten aan.
Optioneel kun je nog kiezen voor een warmtepompboiler MET (solar)spiraal en deze "misbruiken" om de warmtepompboiler bij veel tapwatergebruik weer (snel) op temperatuur te krijgen met hulp van de Therma-V.

Onder aan de streep (na subsidie) is dit ook een goedkopere optie dan optie 3...

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
BjornHero schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:59:
[...]

Persoonlijk ben ik voor optie 4 gegaan en raad dat ook de meeste van mijn klanten aan.
Optioneel kun je nog kiezen voor een warmtepompboiler MET (solar)spiraal en deze "misbruiken" om de warmtepompboiler bij veel tapwatergebruik weer (snel) op temperatuur te krijgen met hulp van de Therma-V.

Onder aan de streep (na subsidie) is dit ook een goedkopere optie dan optie 3...
ik heb het ok gescheiden, een orca 300 liter voor tapwater en een LG 16kw WP voor louter en alleen verwarming. zo zit je niet helemaal in de kou wanneer 1 vd 2 uitvalt. en op beide apparaten krijg je leuke subsidie....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:45
paQ schreef op woensdag 16 november 2022 @ 23:00:
[...]

Ik weet dat ie hem heeft ontvangen ;)
En er zijn meer tweakers geweest die hem daar hebben besteld en ontvangen.
Hij heeft gewoon voorraad en dat kan juist nu erg van pas komen. Prijs is ook niet echt heel veel scherper ofzo, ongeveer hetzelfde als hier. Maar de besparing zit hem in de beschikbaarheid.
Als ik zie dat ik dit jaar al 400 aan gas verwacht te besparen, dan is dat al “korting” op wachten op een Nederlandse leverancier.

Na bestellen en betalen is hij overigens niet meer zo van het communiceren :+
Vandaag is de 12 kW gebracht, precies één week na bestelling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacko222
  • Laatst online: 28-06 07:03
Doezel schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:22:
[...]

[Afbeelding]
Hallo, elke keer als ik iets cools zie op Home Assistant vraag ik of je de code wilt delen? Ik begrijp de code zelf niet :)

Ik denk dat het cool is om de gemiddelde temperatuur toe te voegen om de COP te vergelijken met de temperatuur.
bedankt en
Fijne avond!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Cees-JanH schreef op maandag 28 november 2022 @ 19:49:
[...]

ik vind het al lang mooi dat ie alles gewoon heeft staan :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Vandaag ook weer iets meegemaakt, vanmorgen stond de gang blank, er was een radiatorkraan spontaan gaan lekken. Ik had daarop alles droog gemaakt en ben naar mijn werk gereden.
Niet veel later werd ik gebeld dat de warmtepomp een gigantisch kabaal stond te maken. Snel laten uitzetten en richting huis. Daar stond een ontluchter van de installatie water te spuiten en was de druk ondertussen naar 0 bar gezakt. Het was een soort sprinkler installatie.
Storingsdienst van de installateur gebeld en het bleek dat de vlotter niet goed was van de ontluchter waardoor er een hoop water mee was gekomen. Het lawaai kwam waarschijnlijk door het feit dat er geen druk meer + veel lucht in het systeem zat. Echter springt op zo'n moment de warmtepomp dus niet in storing of iets dergelijks? Is dit ook een instelling? Ik hoop dat de WP nu geen schade heeft opgelopen.

Nog even wat ervaringen nu de pompen ongeveer een 2-tal weken draaien. De warmtepomp van het woonhuis (16kw) draait ondertussen, tussen de pieken door, stabiel op 570-600 watt en het is aangenaam warm in huis. De tweede (16kw) warmtepomp van het bijgebouw is compleet anders gestuurd en gaat puur aan op het moment dat er vraag is vanuit de vloerverwarming, de ruimte ontvochtiger of het zwembad. Deze heeft vele kleine piekjes (door de onregelmatige vraag van de ontvochtiger) maar moduleert vele malen mooier omhoog en omlaag dan die van het woonhuis.
Daarnaast ben ik er ook achter dat het draaien op AI er ook voor zorgt dat de pomp van het "kleine circuit" tussen buffer en wp binnenuit ook uitschakelt, op het moment dat de WP op AI staat is dit niet het geval en verlies ik dus telkens een graad of 2 iedere zoveel tijd door het circuleren in dit kleinere circuit. Al bij al... AI modus is echt een stuk zuiniger hierdoor in mijn geval.

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doezel

Doezel

Ond

jacko222 schreef op maandag 28 november 2022 @ 19:53:
[...]

Hallo, elke keer als ik iets cools zie op Home Assistant vraag ik of je de code wilt delen? Ik begrijp de code zelf niet :)

Ik denk dat het cool is om de gemiddelde temperatuur toe te voegen om de COP te vergelijken met de temperatuur.
bedankt en
Fijne avond!
Ik heb gewoon een extra entiteit toegevoegd aan het voorbeeld van @paQ :

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
entities:
  - entity: sensor.cop
  - entity: sensor.outside_temp
show:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
Devil schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:37:
[...]

Heb de hysterese default in de code gelaten (4 dus), na de initiele piek op 40 l/min zakt de flow meestal naar zo'n 16 l/min. Dat is lager dan toen ik hem op vaste flow van zo'n 65% had draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

BernieW schreef op maandag 28 november 2022 @ 22:02:
[...]

Heb de hysterese default in de code gelaten (4 dus), na de initiele piek op 40 l/min zakt de flow meestal naar zo'n 16 l/min. Dat is lager dan toen ik hem op vaste flow van zo'n 65% had draaien.
Interessant, bij mij start hij met 100% op 39l/m en zakt hij als hij gaat moduleren naar rond de 15 l/min en knalt dan uit (zonder storing). Hij kan zelfs als ik het hele cv circuit dicht zet vrij over de parallel buffer draaien, dus dat zou geen probleem moeten zijn 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokerphase
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:54
Het volgende met een 5kw LG therma V. Ik heb de vvw verdeler omgebouwd naar LTV en deze is nu hydraulisch actief (VTE slim 9 groepen). De warmtepomp aanvoer splitst net boven vvw verdeler af van Uponor 32 met een t-stuk naar 2 keer 22mm cv buis. 1 naar de verdeler en de andere naar 1e etage (6 t22 radiatoren). De vvw pomp stond eerst op constant (stand 2, snelheid 2). Dit zorgt icm met optimal flow ervoor dat het boven niet voldoende circuleert. Ook merk ik dat de retour leiding van 1e etage dan ook opwarmt, soort omgekeerde flow? En dat terwijl ik juist wel zoveel mogelijk flow door de vloer wil sturen.
Vvw pomp op stand 2, snelheid 1 en WP pump capacity vast op 65% (~20 Lpm) werkt al beter en boven warmer. In de tussentijd pruttelt de WP lekker door rond de 400 watt met vaak een dT van 0-1 (27 graden Ta).
Benieuwd naar wat ik hier kan doen, pomp op 100 procent, over naar gesloten verdeler (en grotere diameter aanvoer / retour), kortere vvw lussen dichtknijpen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Xe9AErNvSNZ1X_EDP92VPU35Xk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lBot09FvAuaJzmjc1dtyqmjm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Pokerphase op 28-11-2022 23:08 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BjornHero
paQ schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 00:02:
Nah, probleem met de average COP zo te zien getackeld *O*

Het ding is dat Home Assistant een soort mediaan creëert als je gewoon een average berekening erop los laat. Als je echt een 'echt' gemiddelde wilt, dan zul je historische meetwaarden moeten gaan vastleggen en daar uit het gemiddelde berekenen. Het kaartje van de berekening impliceert toch echt wel anders. :/

Hoe dan ook, middels deze plugin gebeurt dat dus vanzelf op de achtergrond :)
Resultaat is een zeer kalm glooiend gemiddelde, ook zoals je verwacht, over een zelf te definiëren tijdspanne.
[Afbeelding]

Of het nodig is weet ik niet, maar er was op de github wat discussie over de 0-waarden weglaten uit de berekening. Ik gebruik nu deze methode (volgens mij komt die van jou @Doezel ?) welke de 0 weglaat, zonder dat de card op unavailable springt.

- platform: template
sensors:
tweede_methode_cop:
value_template: >
{% if states('sensor.kwh_meter_3c39e72df1c2_active_power')|float(0) < 100 %}
{% set cop = 0.0 | float %}
{% else %}
{% set t1 = states('sensor.water_uit') | float %}
{% set t2 = states('sensor.water_in') | float %}
{% set f = states('sensor.flow') | float %}
{% set pw = states('sensor.kwh_meter_3c39e72df1c2_active_power') | float %}
{% set pwg = ((t1 - t2)*f) / 60 * 4184 | float %}
{% set cop = pwg / pw | float %}
{% endif %}
{% if cop > 10.0 %}
{% endif %}
{% if cop < 0.0 %}
{% endif %}
{% if cop > 0.0 %}
{{ cop | float | round(1) }}
{% else %}
{% endif %}
unit_of_measurement: cop2[/code]

De trigger voor wel of geen COP berekenen laat ik afhangen van het opgenomen vermogen. Dat moet minimaal 100W zijn, dan gaat hij aan de COP rekenen.

Dat levert een dergelijke output op:
[Afbeelding]
pomp uit, grafiek ook uit

De average calculatie uit de plugin 'pauzeert' dan ook op een nette manier zijn gemiddelde calculatie:
[Afbeelding]
ik ben opzettelijk met de verdelers en thermostaten aan de haal gegaan, om wijziging in flow en vermogen, en daarmee ook COP op te wekken

Ik ben er nog niet helemaal achter of dit (wel) per kalenderdag gaat, of over de telkens voorgaande 24 uur. Maar ik durf wel te stellen dat dit een ècht gemiddelde is van de CCOP :)
toon volledige bericht
@Doezel @Devil @paQ @tolunaygul12 en alle andere COP-berekenaars;

Allereerst; ik vind het prachtig dat jullie zo handig zijn met homeassistant, esphome etc, daar kan en moet ik echt nog veel van leren!

Ik spreek mij niet graag uit wanneer ik mij niet helemaal zeker ben, maar volgens mij ontstaat er momenteel een "glitch in de matrix", gevoed met fancy plaatjes waarvan we het allemaal warm krijgen :)

"Jullie" (ik generaliseer even) COP berekening, en dan vooral het gemiddelde kent een aantal flaws volgens mij (correct me if im wrong)

Mijn commentaar op de geposte "instant" cop hierboven;

[code=yaml] - platform: template
sensors:
tweede_methode_cop:
{% if states('sensor.kwh_meter_3c39e72df1c2_active_power')|float(0) < 100 %} Dit zorgt ervoor dat het onttrekken van warmte aan de woning NIET wordt gezien als de pomp bijv. even draait om de watertemp te meten (negatieve COP)
{% else %}
{% endif %}
{% if cop > 10.0 %}
{% endif %}
{% if cop < 0.0 %} Deze is nog mooier; die voorkomt dat een negatieve COP (denk aan defrosts) wordt meegeteld.
{% endif %}
{% if cop > 0.0 %}
{% else %}
{% endif %}
unit_of_measurement: cop2

Zo zou ik mijn COP ook graag berekenen :9

Deel2: Mijn commentaar op de gemiddelde COP (zoals ik denk dat jullie hem (veelal) berekenen

Er wordt een "instant cop" berekend, zeg 100* in een uur, daarna nemen jullie het gemiddelde van die 100 waardes en stellen "dat is de COP" van het afgelopen uur.

In principe klopt dit, indien de WP maar 1 afgiftecapaciteit kent.

Maar dat is niet het geval, het afgiftevermogen (en ook opgenomen vermogen) en de verhouding daartussen varieert.

En eigenlijk willen wij weten "hoeveel vermogen heb ik het afgelopen uur opgenomen", "hoeveel is er afgegeven" en wat is de verhouding hiertussen (COP).

Om het "probleem" zichtbaar te maken hier een kleine tabel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ou3aup9xqaBxEKuiqkkBnYMLa3U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZwqEjul3XtaCtPIat8cNxclH.jpg?f=fotoalbum_large

Natuurlijk zijn de waardes (extreem?) uit het verband getrokken maar dit laat het mooi zien.

ok... leuk Bjorn, maar hoe doe jij het dan?

Alert: ben niet zo handig met HA

"mijn" instantcop (ja, die kan ook negatief zijn wanneer ik energie aan de woning onttrek!)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
  sensors:
      cop:
            {% if states('binary_sensor.lghp_water_pump_status') == "off" %} 
            {% else %}
                {% set t1 = states('sensor.lghp_water_outlet_temp') | float %}
                {% set t2 = states('sensor.lghp_water_inlet_temp') | float %}
                {% set f = states('sensor.lghp_current_flow_rate') | float %}
                {% set pw = states('sensor.lgwp_power') | float %}
            {% endif %}
            {% if cop > 10.0 %}
            {% endif %}
            {{ cop | float | round(2)  }}
        unit_of_measurement: cop

dan mijn COP van de afgelopen 1 - 12 -24H
Let op: omslachtig(niet zo HA-handig)

Stap 1:
-maak een sensor die het afgiftevermogen berekent (dit geeft een vermogen in KW op DIT moment)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
  sensors:
      lghp_thermal_power:
                {% set lghp_thermal_power = 0.0 | float %}
            {% else %}
                {% set lghp_thermal_power = pwg / 1000 | float %}
            {% endif %}
            {{ lghp_thermal_power | float | round(2)  }}
        unit_of_measurement: kW

Stap 2: bereken HOEVEEL energie er in totaal wordt opgwekt (kwH)
Dit doe ik met een Helper-- Riemann integral SUM
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UlGIqO6Fa6oFLsjDdDi2XGfkxbU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gCH0ltwb7h8uoS8YefWlAyJW.png?f=fotoalbum_large

Stap 3:
Vervolgens gebruik ik deze afgegeven energy meting om te kijken hoeveel energy er de laatste 1-12-24H zijn afgegeven (hier voorbeeld 24H)

--> Hieruit volgt een "rollende som" van het afgegeven vermogen de afgelopen 24H

code:
1
2
3
4
5
6
7
- platform: statistics
  name: LGHP_Thermal_energy_last24H
  entity_id: sensor.lghp_thermal_energy
  state_characteristic: change
  max_age:
    hours: 24
  sampling_size: 3500 # Sampling Size = 24 * 60 * 60 / <sensor update interval in seconds>

Stap 4:
Het opgenomen vermogen over de laatste 1-12-24H bereken ik op basis van de "energy" sensor van mijn powermeter (shelly EM in mijn geval) (hier voorbeeld 24H)

--> Hieruit volgt een "rollende som" van het opgenomen vermogen de afgelopen 24H

code:
1
2
3
4
5
6
7
  name: LGHP_electrical_energy_consumption_last24H
  entity_id: sensor.lgwp_energy
  max_age:
  sampling_size: 3500 # Sampling Size = 24 * 60 * 60 / <sensor update interval in seconds>

Stap 5:
Ik deel beide waarden door elkaar.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  sensors:
      cop24h:
        value_template: >-
           {% set pw = states('sensor.LGHP_electrical_energy_consumption_last24H') | float %}
           {% set pwt = states('sensor.LGHP_Thermal_energy_last24H') | float %}
           {% set cop24h = pwt / pw | float %}
           {{ cop24h | float | round(2) }}

ook hier krijg ik geen perfect gladde lijn, maar die is er in de realiteit ook niet.
Daarnaast zijn er nog een paar "sampling" moeilijkheden die dit ook vermijden.

"mijn 24H COP" (was nog niet volledig met thermal data gevuld waardoor hij iets lager uitvalt, nog geen "volle 24H thermal")
--> ieder puntje geeft de COP waarde over de laatste 24H weer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eusK_E3lLZZNtXuXeIAG2rHkZNI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XUF2XYogewDR2VJUguQ9KI4J.jpg?f=fotoalbum_large

To do:
-"code strakker maken" (HELP HELP!)
-Verfancifyen (ik wil dagelijkse bar-charts + een wekelijkse, maandelijkse, jaarlijkse COP) (HELP HELP! :))
-Actief gaan sturen zoals sommigen van jullie al doen (opstartpiek verminderen, energystates actief gaan toepassen om (eventueel) stroomoverschot in de woning te duwen...)

Correct me if im wrong...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doezel

Doezel

Ond

@BjornHero je hebt helemaal gelijk! Ik wilde de “extremen” er uit filteren omdat ik die niet bij de actuele cop erbij wilde zien. Maar voor een gemiddelde zijn deze natuurlijk wel relevant.

Ik ga een ongefilterde cop ernaast zetten waarmee ik de gemiddelden ga berekenen.

(Gelukkig draait mijn pomp nu bijna continue modulerend dus ik hoop dat de afwijking door de filtering mee gaat vallen. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels78

Bedankt voor jullie snelle reacties, het gaat optie 4 worden met een warmtepomp puur voor de verwarming (plm 112 m2 vloerverwarming en 3 losse radiatoren op de eerste verdieping)

Dan zou ik aan de capaciteit van een 9kw warmtepomp genoeg moeten hebben toch?

Gaat de pomp van de warmtepomp het redden om het water naar de drie radiatoren op de eerste verdieping rond te pompen of zal ik daar een extra pomp tussen moeten zetten.
De 12 groeps Magnum vloerverwarmingsunit heeft zijn eigen pomp.

Op installatieschema's zie ik soms wel en soms geen buffervat staan, kunnen jullie hierover iets zinnigs zeggen?

En klopt het dat er geen expansievat meer nodig is of bedoelen ze daar het buffervat mee?

In plaats van oriënteren begin ik er heel veel zin in te krijgen om er mee te beginnen, komende week alvast maar leidingen en stroom door de kruipruimte leggen denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
Devil schreef op maandag 28 november 2022 @ 22:20:
[...]

Interessant, bij mij start hij met 100% op 39l/m en zakt hij als hij gaat moduleren naar rond de 15 l/min en knalt dan uit (zonder storing). Hij kan zelfs als ik het hele cv circuit dicht zet vrij over de parallel buffer draaien, dus dat zou geen probleem moeten zijn 8)7
Hoe ziet jouw installatie er verder uit? Ik heb een parallel buffervat van 300l, helpt dus voor de flow vanaf de WP.
Het buffer kan z'n warmte altidj kwijt richting de vvw van 120 m². Ik heb nog twee verdelers met circulatie pompen. In eerste instantie werden de pompen doro Tado aan/uit gezet afhankelijk van de warmte behoefte. Dat heb ik nu ruim een week losgekoppeld en geeft ook meer rust in het systeem. De radiatoren hebben (nog) wel Tado. Het Tado extensiekit geeft via aan/uit de warmtebehoefte door. Hier is het dus zaak om het PWM gedrag af te vangen. Bij mij heeft tijdens PWM Tado een periodetijd van 20 min.
Om daarmee om te gaan hebben we de off-delay tijden in jouw code op max 20 min gezet. Ik schakel nu na een off of on delay van 12 minuten (ben hier nog wat mee aan het spelen).
Merk trouwens in jouw code zoals die bij draait dat Relay 2 af en toe bij overgang naar verwarmen 2-3 minuten aangaat en vervolgens weer uit. Daarna lijkt ie wel een grote minimal tijd te volgen voor ie weer aan gaat. Zou op basis van de minimum on time niet mogen.
Ben zelf absoluut geen held met Yaml, ik ben nog uit het Pascal tijdperk. Maar het is een gezamelijk project met zoonlief met dezelfde interesses en studierichting :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
BjornHero schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 00:27:
[...]

Er wordt een "instant cop" berekend, zeg 100* in een uur, daarna nemen jullie het gemiddelde van die 100 waardes en stellen "dat is de COP" van het afgelopen uur.

Maar dat is niet het geval, het afgiftevermogen (en ook opgenomen vermogen) en de verhouding daartussen varieert.
Heb hier even over zitten nadenken. Het varieert net zo vaak als dat je een waarde binnen trekt. Ik denk dat de meesten van ons dat elke 10 sec doen. Dat zijn 360 punten per uur > 8640 (max) per dag.

Als je de totalen van die (eveneens) 8640 punten op 1 hoop gooit en ze deelt door 8640 punten, dan krijg je toch geen andere uitkomst als wanneer je 8640 sommetjes maakt? (en daar het gemiddelde uit neemt)
Er is net zo veel (of weinig) variatie tussen de uitkomsten van de sommetjes, als de gemeten waardes die je laat accumuleren.

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 29-11-2022 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
Niels78 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 08:45:
[...]

Bedankt voor jullie snelle reacties, het gaat optie 4 worden met een warmtepomp puur voor de verwarming (plm 112 m2 vloerverwarming en 3 losse radiatoren op de eerste verdieping)

Dan zou ik aan de capaciteit van een 9kw warmtepomp genoeg moeten hebben toch?

Gaat de pomp van de warmtepomp het redden om het water naar de drie radiatoren op de eerste verdieping rond te pompen of zal ik daar een extra pomp tussen moeten zetten.
De 12 groeps Magnum vloerverwarmingsunit heeft zijn eigen pomp.

Op installatieschema's zie ik soms wel en soms geen buffervat staan, kunnen jullie hierover iets zinnigs zeggen?

En klopt het dat er geen expansievat meer nodig is of bedoelen ze daar het buffervat mee?

In plaats van oriënteren begin ik er heel veel zin in te krijgen om er mee te beginnen, komende week alvast maar leidingen en stroom door de kruipruimte leggen denk ik ;)
toon volledige bericht
Een handvat op de vraag hoeveel kW een WP moet zijn, is de koevlaas formule.
https://nl.everybodywiki.com/Koevlaas_formule
Op basis daarvan kom je net boven de 9 kW. Indien we strengere winters krijgen, zit je aan de krappe kant.

Buffervat is afhankelijk van het volume van je systeem. Wij hebben geen buffervat en het draait prima, zonder pendelen.

Pomp van de WP heeft meer capaciteit dan een gemiddelde CV. Oppompen naar de eerste verdieping mag geen probleem zijn. Punt van aandacht is dat conventionele radiatoren een hogere watertemperatuur nodig hebben dan de vloerverwarming. Je zou kunnen overwegen om de radiatoren te vervangen door lage temperatuur radiatoren.

Er zit een klein expansievat in de LG. Een extra in de retourleiding van je systeem, kan geen kwaad. Zet er dan gelijk een vuilfilter en een ontluchter (of combi) in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels78
Wederom bedankt voor de snelle reactie, wat een mooi medium is dit toch.
Transitie schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:05:
[...]

Op basis daarvan kom je net boven de 9 kW. Indien we strengere winters krijgen, zit je aan de krappe kant.
Ons verbruik van 1800 m3 gas is inclusief SWW, als ik naar de afgelopen zomer kijk komt de SWW uit op plm 25 m3 per maand.
Het verbruik voor verwarming zal daardoor ongeveer op 1550 m3 komen. (met een ketel van 20 jaar oud)
[...]

Buffervat is afhankelijk van het volume van je systeem. Wij hebben geen buffervat en het draait prima, zonder pendelen.
Een twaalf groeps Magnum verdeler, ongeveer 1 kilometer aan leidingen, de Magnum W controller die de groepen open en dicht zet aan de hand van ruimtetermostaten. En dan dus die drie conventionele radiatoren.
[...]

Pomp van de WP heeft meer capaciteit van een gemiddelde CV. Oppompen naar de eerste verdieping mag geen probleem zijn. Punt van aandacht is dat conventionele radiatoren een hogere watertemperatuur nodig hebben dan de vloerverwarming. Je zou kunnen overwegen om de radiatoren te vervangen door lage temperatuur radiatoren.
Top, ik heb de huidige oude combiketel ingesteld op 45 graden voor de verwarming en boven wordt het lekker warm dus denk dat dat gaat lukken.
[...]

Er zit een klein expansievat in de LG. Een extra in de retourleiding van je systeem, kan geen kwaad. Zet er dan gelijk een vuilfilter en een ontluchter (of combi) in.
Bekijk ik het te rooskleurig of is het een kwestie van de aanvoer en retour van de huidige combiketel loshalen en aansluiten op de warmtepomp?
Dus ook het expansievat laten zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luisterlijk
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 04-07 20:12
Goedemorgen allen,

Heb eindelijk mijn Energy plug binnen en kan nu een beetje zinvolle foto plaatsen. Mijn opstart hedenochtend:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8DBWrye3mbOtme1HiC2SCsj5e6E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CTS8Yr1vUGBwnBV7WHjnEF4y.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Luisterlijk schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:18:
Goedemorgen allen,

Heb eindelijk mijn Energy plug binnen en kan nu een beetje zinvolle foto plaatsen. Mijn opstart hedenochtend:[Afbeelding]
keurig toch?

Over langere periode, maar zelfde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cyr3CDzDN1SlDKX59nAXN4bRUQE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DWx8tREZSKTWRRjWdW9s37O0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
[quote]paQ schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:30:
[...]

keurig toch?

Over langere periode, maar zelfde:

Jazeker. En die van jou ook. Mooi die gelijkenissen

Grtz, Mike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 12:23
En hoe krijgen jullie dit voor elkaar? Hebben jullie dan 's nachts de temperatuur een paar graden lager?

LG-HM123MR.U34 / LG-WH27S.F5 / 1245 Wp (zuid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Groen schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:32:
En hoe krijgen jullie dit voor elkaar? Hebben jullie dan 's nachts de temperatuur een paar graden lager?
mijn opstart vanochtend was 50% vaste pompdruk (ben ik nog een beetje zoekende mee flow < > deltaT )

Hij was ook wel uitzonderlijk netjes vanochtend :D (hopelijk geen geïsoleerd 'incident' :') )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mIlrlJPn185bafcc1moAybQS5bU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rQv7BbomorvxbZAyCYpLClEo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
paQ schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:26:
[...]

Heb hier even over zitten nadenken. Het varieert net zo vaak als dat je een waarde binnen trekt. Ik denk dat de meesten van ons dat elke 10 sec doen. Dat zijn 360 punten per uur > 8640 (max) per dag.

Als je de totalen van die (eveneens) 8640 punten op 1 hoop gooit en ze deelt door 8640 punten, dan krijg je toch geen andere uitkomst als wanneer je 8640 sommetjes maakt? (en daar het gemiddelde uit neemt)
Er is net zo veel (of weinig) variatie tussen de uitkomsten van de sommetjes, als de gemeten waardes die je laat accumuleren.
Zolang al die sommetjes bij soortgelijke omstandigheden worden gemaakt (soortgelijk afgiftevermogen) komt dat IN DE BUURT.

Maar stel, je gaat een maand als november bekijken.

Veelal 7-10C buiten
Stel 3kw afgiftevermogen continue. 600w opgenomen
Gemiddelde dagcop: 5
Totaal afgegeven: 72 kwh
Totaal opgenomen 14,4

3 dagen in een week knetterkoud (-2-3C buiten)
Stel 7kw afgiftevermogen, niet continue want defrosts, dus totaal ca. 161kwh, opgenomen vermogen, stuk hoger want defrosts, zeg 60 kwh
Dagcop: 2,68

Nu ga jij een weekgemiddelde berekenen op jouw manier..
Cop 5
Cop 5
Cop 5
Cop 2,68
Cop 2,68
Cop 2,68
Cop 5

Ok, gemiddelde cop is (volgens jou) 4,005

Maar als we iets beter kijken zien we dat er op die dagen dat het koud was de cop slechter was EN er meer vermogen nodig was...

Nemen we de som van de afgegeven vermogen en opgenomen en delen we die hebben we het volgende beeld;
72 - 14,4
72 - 14,4
72 - 14,4
161 - 60
161 - 60
161 - 60
72 - 14,4

Totaal
771 - 237

Weekcop: 3,25

Dit is het probleem, dat je het probleem (nog) niet ziet in je berekening omdat de verschillen tussen de dagen niet groot genoeg zijn is een ander verhaal.

Extrapoleer je dit naar een jaar ga je ook stellen (jouw methode) dat de dagen in het voor en najaar met een geringe warmtevraag net zo zwaar in het gewicht vallen dan de ijskoude dagen, terwijl juist die letterlijk veel meer energie verbruiken, opwekken en een lagere cop hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
maar dat komt omdat je nog maar met 7 punten rekent ipv 8460
(en als je al een week gemiddelde wilt, of een SCOP... er komen zo steeds minder meetpunten en dus grotere 'afwijkingen' )

Ben het met je eens dus als je een SCOP zou willen.
Dan is het niet fair 5 maandgemiddeldes te nemen inderdaad.
Maar dat is per dag niet aan de hand. (of het verschil is nihil)

[ Voor 72% gewijzigd door paQ op 29-11-2022 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
Met 8460 meetpunten schaalt dit geheel zich gewoon...

De berekening kent de fundamentele fout dat je het gemiddelde verhoudingsgetal berekend op basis van alle verhoudingsgetallen gedeeld door het aantal.

Je hebt dan het gemiddelde van de verhoudinsgetallen, maar dat is niet gelijk aan de gemiddelde verhouding.

@paQ
Ik zie je toch deze of komende week, dan rekenen we het even aan de keukentafel door, ik heb een paar mooie voorbeelden maar om dat te typen duurt "een beetje" lang en ik denk dat dit het topic nogal vervuild raakt op deze manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-07 20:39
BjornHero schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:54:

@paQ
Ik zie je toch deze of komende week, dan rekenen we het even aan de keukentafel door.....
gezellig, pakken we er een biertje bij of een thee, waar en wanneer? ;-)

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
[...]

...
Let ook even goed op het energielabel voor je een WP besteld. Het nominale vermogen is niet overal gelijk in Europa, bij ons aan de Noordzee kust zal die altijd iets lager zijn. Dit zie je ook terug in de subsidie tabellen van RVO, een 14kW LG staat daar als 12 kW net als op het energielabel.

Als je dan volgens de Koevlaas methode (hij is actief op dit forum!) rücksichtslos een 9 kW besteld zal die in de praktijk waarschijnlijk echt te krap zijn. Je zult niet de eerste zijn die hier nat op gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
Groen schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:32:
Dat zijn 2 vragen, welk e eerst ?

Nachtverlaging? Nee

De WP staat ingesteld op "alleen water" meten, en dit op de uitvoer (=aanvoer vloerverwarming) verder natuurlijk automatisch (AI) en met een stooklijn van 24 - 34 graden. Bij de buitentemperatuur van vandaag is dat 27 graden. hij moduleert net zo ver terug (ook 's nachts) tot hij de DeltaT te kleinvindt en stopt dan voor enkele ogenblikken.

Belangrijk is dat je je stooklijn zo instelt, dat hij de gewenste temperatuur maar nét (of Net niet) behaalt. In dat geval valt hij snel weer buiten de ondergrens van de hysterese en start hij na 30 - 60 minuten weer op.

Wat je op de plaat zag is dus de opstart van vanmorgen. Hier de stand van nu, waarbij hij dus binnen een paar uren uit zal vallen, en dan snel weer aan. Je voelt daar niets van, en netto heb je zo ongeveer 3 cycly binnen 24 uur.

Ik ben blij!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GhpS1dvnjZmxhCOcIK86aXYz3Ww=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/REKKCM7wdWNQ74wLphDDVlyU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
Niels78 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:28:
Wederom bedankt voor de snelle reactie, wat een mooi medium is dit toch.

[...]

Ons verbruik van 1800 m3 gas is inclusief SWW, als ik naar de afgelopen zomer kijk komt de SWW uit op plm 25 m3 per maand.
Het verbruik voor verwarming zal daardoor ongeveer op 1550 m3 komen. (met een ketel van 20 jaar oud)

[...]

Een twaalf groeps Magnum verdeler, ongeveer 1 kilometer aan leidingen, de Magnum W controller die de groepen open en dicht zet aan de hand van ruimtetermostaten. En dan dus die drie conventionele radiatoren.

[...]

Top, ik heb de huidige oude combiketel ingesteld op 45 graden voor de verwarming en boven wordt het lekker warm dus denk dat dat gaat lukken.

[...]

Bekijk ik het te rooskleurig of is het een kwestie van de aanvoer en retour van de huidige combiketel loshalen en aansluiten op de warmtepomp?
Dus ook het expansievat laten zitten?
toon volledige bericht
Tav vermogen, zie de terechte opmerking van @BernieW

Stoken op 45 graden is al vrij hoog. Hoe lager je watertemperatuur, hoe beter het rendement, hoe lager je verbruik en ook vaak minder defrosts enz. Wij redden het tussen de 35 en 37 graden.

Het met naregeling dichtzetten van groepen, is niet altijd positief. De WP vindt (alsof het een mens is ;-) het over algemeen niet fijn en reageert maar al te vaak met foutmeldingen tav de flow. Je kunt ze er altijd nog uit halen als het niet blijkt te werken.

Na de installatie begint het echte werk. Het inregelen om een goed werkend, modulerend systeem te krijgen. In het kader van verwachtingsmanagement, het gaat je veel meer tijd kosten dan de installatie. En uit eigen ervaring, ook een dosis frustratie, als "hij" weer eens niet doet wat je verwacht had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leow88
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-06 10:19
BernieW schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:25:
[...]

Let ook even goed op het energielabel voor je een WP besteld. Het nominale vermogen is niet overal gelijk in Europa, bij ons aan de Noordzee kust zal die altijd iets lager zijn. Dit zie je ook terug in de subsidie tabellen van RVO, een 14kW LG staat daar als 12 kW net als op het energielabel.

Als je dan volgens de Koevlaas methode (hij is actief op dit forum!) rücksichtslos een 9 kW besteld zal die in de praktijk waarschijnlijk echt te krap zijn. Je zult niet de eerste zijn die hier nat op gaat.
De ISDE subsidie-tabellen geven voor de 5, 7 en 9 Kw modellen allemaal 6 kW vermogen aan:
De ISDE subsidie-tabellen geven voor de 12, 14 en 16 Kw modellen allemaal 12 kW vermogen aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3eQG2K3yV1GC7mBkwyqHh-ujruo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GnTq6Z1bGBlVeINwinDs7cTe.jpg?f=user_large

[ Voor 28% gewijzigd door leow88 op 29-11-2022 14:05 ]

LG-HM071MR-U44 (3.6.0.3) / Atlantic Explorer V4 - 270L / Zonnepanelen 7200 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels78
Transitie schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 13:51:
[...]

Stoken op 45 graden is al vrij hoog. Hoe lager je watertemperatuur, hoe beter het rendement, hoe lager je verbruik en ook vaak minder defrosts enz. Wij redden het tussen de 35 en 37 graden.
Ik heb meteen de cv-temperatuur naar 35 graden gezet, komend weekend schijnt het koud te worden dus kan ik kijken of het huis op temperatuur blijft.
[...]

Na de installatie begint het echte werk. Het inregelen om een goed werkend, modulerend systeem te krijgen. In het kader van verwachtingsmanagement, het gaat je veel meer tijd kosten dan de installatie. En uit eigen ervaring, ook een dosis frustratie, als "hij" weer eens niet doet wat je verwacht had.
Hier ben ik me zeker van bewust, af en toe vervloeken we allemaal wel eens systemen en apparaten die we dagelijks gebruiken.

Maar ten aanzien van de installatie kan ik, als ik het goed begrijp, de huidige cv-ketel ontkoppelen en de warmtepomp aankoppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
Niels78 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 14:09:
Maar ten aanzien van de installatie kan ik, als ik het goed begrijp, de huidige cv-ketel ontkoppelen en de warmtepomp aankoppelen?
In essentie is het zo simpel als je beschrijft.
Er zijn echter een aantal randvoorwaarden waaraan je rekening mee dient te houden.
Denk bijvoorbeeld aan minimum leidingdiameters (van de aansluiting, maar ook die in de woning) en het voorkomen van het doorgeven van trilling/ resonantie van de WP naar de leidingen in de woning. Zo ook isolatie en het droog houden daarvan.
Ik weet dat het inmiddels 187 pagina's zijn, maar neem de moeite om in ieder geval de posts van 2022 door te nemen. Daarin staan heel veel tips op het gebied van installatie, zowel elektrisch als hydraulisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fronte
  • Laatst online: 11-03-2023
Beste lg therma v 44 gebruikers
Ik de vraag al eerder gestelt en ook antwoord gekregen maar toch kom ik er niet uit.
Wij hebben een thetma v 9kw type 44 met warmwater tank met driewegklep en sensor maar nu moeten wij de cv buffer met sensor nog aansluiten dat hij schakelt tussen ww en cv maar daar komen wij nu net niet uit waar we de sensor voor cv moeten aansluiten op de WP.
Misschien is er iemand die ons uit de brand kan helpen met de juiste aanwijzing dat wij het kunnen uitvoeren.
Mvgr Ad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartmailer
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12:26
Hoi Ad,

De 2 draads sensor zal je moeten aansluiten op het moederbord met een passende connector.

In een vorige post heb ik een foto bijgevoegd waar de 2 draden dan aangebracht moeten worden.

Sensor op 2/3 van het boilervat monteren.
Bedrading naar warmtepomp printplaat brengen.

Juiste connector op de print lokaliseren en daar de 2 draden op aansluiten.

Mijn foto geeft aan dat deze connector uit 4 aansluitingpunten bestaat.
De onderste 2 worden gebruikt voor temp. sensor boilervat.
De bovenste 2 zouden wel eens voor een zonne boiler kunnen zijn. Dat weet ik niet precies.

Op de print kan je de opdruk lezen CN TH4.
Klein bedrukt wordt hiermee de connector aansluiting gecodeerd.

Daarbij wordt ook een 4 aangeduid. Dit om de pin layout van de corresponderende connector te omschrijven.

Hoop dat het hiermee lukt.
Groeten

Groeten.

LG HM071 MR U44 ~ 14x260WP Black ~ SMA 3000TL ~ 8.1 kWp Solaredge ~ Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
Pokerphase schreef op maandag 28 november 2022 @ 23:06:
Het volgende met een 5kw LG therma V. Ik heb de vvw verdeler omgebouwd naar LTV en deze is nu hydraulisch actief (VTE slim 9 groepen). De warmtepomp aanvoer splitst net boven vvw verdeler af van Uponor 32 met een t-stuk naar 2 keer 22mm cv buis. 1 naar de verdeler en de andere naar 1e etage (6 t22 radiatoren). De vvw pomp stond eerst op constant (stand 2, snelheid 2). Dit zorgt icm met optimal flow ervoor dat het boven niet voldoende circuleert. Ook merk ik dat de retour leiding van 1e etage dan ook opwarmt, soort omgekeerde flow? En dat terwijl ik juist wel zoveel mogelijk flow door de vloer wil sturen.
Vvw pomp op stand 2, snelheid 1 en WP pump capacity vast op 65% (~20 Lpm) werkt al beter en boven warmer. In de tussentijd pruttelt de WP lekker door rond de 400 watt met vaak een dT van 0-1 (27 graden Ta).
Benieuwd naar wat ik hier kan doen, pomp op 100 procent, over naar gesloten verdeler (en grotere diameter aanvoer / retour), kortere vvw lussen dichtknijpen?

[Afbeelding]
Hey hoi, ik kan het niet goed zien, maar heb jij al antwoord gehad? Er zijn nogal wat problemen in je aansluiting als ik het goed lees, en op deze manier gaat het nooit werken ben ik bang (sorry...) wil je wat tips? Heb je tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-06 11:28
Cees-JanH schreef op maandag 28 november 2022 @ 19:49:
[...]

Helaas zit ik er nog steeds op te wachten, besteld medio oktober. Reageert wel op mail, maar zegt steeds afhankelijk te zijn van LG. Het zit met niet mee.... ;(

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-06 11:28
The_KnarF schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:09:
[...]

gezellig, pakken we er een biertje bij of een thee, waar en wanneer? ;-)
gezellig, waar moeten we zijn? ;-)

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-06 22:16
Pokerphase schreef op maandag 28 november 2022 @ 23:06:

[Afbeelding]
Bypass eruit of helemaal dichtdraaien (stand 0.5).

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pokerphase
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:54
koevlaas2 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 19:25:
[...]

Bypass eruit of helemaal dichtdraaien (stand 0.5).
Dankje, die stond inderdaad nog op 0,1. Dichtgezet en even afwachten. Beter twee bochtjes of knietjes? Zie je veel verschil in flow?

[ Voor 11% gewijzigd door Pokerphase op 29-11-2022 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
graag leg ik mijn systeem aan jullie voor. wil graag horen hoe jullie mijn systeem zouden instellen:

ik heb een HM 123 MR U34 op zij van mijn vrijstaande huis staan in een berging. Dit heb ik gedaan om geen contact geluiden te krijgen. Ik had ook kunnen kiezen voor een opstelling boven mijn garage.
Verder wou ik mijn WP beschut hebben staan tegen weer en wind.
Vanaf mijn WP lopen er 2 losse Rehau Rauvitherm 1xØ32mm Uno - Ø120mm naar mijn buffervat welke in de garage staat. Grotendeels door de kruipruimte. Leidingen samen ingepakt onder het huis in alu noppen folie waar dat kon.
Aanvoer komt boven in uit in mijn 800 liter grote OEG buffervat. Destijds zeer voordelig kunnen overnemen.
Het doel is t.z.t. het buffervat op te warmen met de opbrengst van de stroom van mijn grote PV systeem.
Daarom op 3 niveaus de retour aansluitingen vast gemaakt welke alle 3 afzonderlijk kunnen worden bediend.
Dit is allemaal nog toekomst muziek. Wordt pas relevant nadat het salderen voorbij is.
Momenteel gebruik ik alleen de bovenste retour leiding.
Het buffervat wordt heel mooi gelaagd opgewarmd in het bovenste 1/3 deel. Er vindt amper vermenging plaats.
op 4 niveaus heb ik sensoren in de daarvoor aanwezige buisjes in het buffervat geplaatst en ook op 8 andere plekken in het systeem.
De temp kan ik feilloos monitoren via HA op al deze punten.
Op gelijke hoogte aan de andere kant van het vat zijn de aan en retour van mijn CV installatie aangesloten.
Er zit een Cv pomp Alpha 3 tussen.
Deze pomp wordt aangestuurd door mijn EvoHome systeem. Zodra ergens warmte gevraagd wordt gaat de cv pomp lopen. Het warme water staat dus al klaar. EvoHome heeft geen enkele invloed op aansturing WP.
Op de begane grond heb ik vrijwel alleen vloerverwarming. in keuken en bijkeuken een radiator. Op de de gesloten verdeler (Robot) zit een pomp die continue loopt.
Ik kan het aangenaam warm krijgen met een stabiele constante temperatuur. 20 of 21 gr naar keuze.
De WP moet dus alleen het buffervat op temperatuur houden. Daarom heb ik hem op water ingesteld.
Dus geen regeling op basis van kamertemp en geen extra thermostaat toegevoegd. Ook bewust geen SWW.

mijn vragen:
Hoe krijg ik mijn WP aan het moduleren? Hij heeft zoveel vermogen dat het water zo op temperatuur is.
Welke instellingen zouden jullie gebruiken? Welke hysterese te kiezen?
Ik heb hem nu op handmatig staan 27gr met stille modus.
Eigenlijk zou ik hem op AI willen zetten en dan WA laten draaien.
Ter info: deze WP dit zomer geïnstalleerd. Vorig winter had ik een 9kW maar dan had ik het probleem dat hij met een beetje koude boven de 4400kW kwam. De zekering ging er dan uit.
Een 20A zekering en dikkere draden wil ik bewust niet. Nu met 3fasen dit probleem opgelost.
Verder is deze 12kW zeer stil wat ook aangenaam voor de buren is.
Wellicht is mijn systeem niet het meest efficiënte maar wel zeer eenvoudig qua opzet en erg comfortabel

vraag tav vloerverwarming:
is het beter om een open verdeler te nemen en geen extra pomp voor de vloerverwarming.

Ben benieuwt naar reacties en adviezenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sn8_EuDANVSE9g2F8LXltVDhnIU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pUN7SABeDvKCkb7vkatMWcm5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5RKeqKFLBQbjCVv2EHoYvGcDROE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w4noYGT0J51piEaQZwt57Fxx.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6JK4ZMgI5DiShmiLk3twAnDDZKM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GD43aP3sonB2mHJYUmP5X4qd.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6mSk9tvySSY9GD0kSWFUQGlDlHA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FyRlR70xUPn5aTMY32Hxi9x2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigabit
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:59
Hoi allemaal,

Ik heb een HM071MR U44 (v3064) draaien en wil deze aansluiten via Modbus met Home Assistant maar heb nog wat vraagjes hierover.
  1. Ik wil graag een Modbus > Wifi omdat vast ethernet niet makkelijk te maken is. Zat te denken aaneen van deze twee Elfin-EW11 of PW11-H
  2. Aansturen warmtepomp via Modbus zou ik ook willen vooral omdat LG thermostaat bij ingestelde temperatuur van 20gr de pomp uitschakeld bij 21gr. Dat iss opzich prima maar bij schakeld dan pas weer in bij 19gr! Is dat via Modbus beter aan te sturen? Zo ja welke manier?
  3. Kun je het opgenomen vermogen uitlezen met Modbus of moet hiervoor een aparte meter aanschaffen? In het menu kun je namelijk wel actueel vermogen uitlezen. Zo nee welke module raden jullie dan aan? Uitlezen naar Home Assistant

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
gigabit schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:04:
Hoi allemaal,

Ik heb een HM071MR U44 (v3064) draaien en wil deze aansluiten via Modbus met Home Assistant maar heb nog wat vraagjes hierover.
  1. Ik wil graag een Modbus > Wifi omdat vast ethernet niet makkelijk te maken is. Zat te denken aaneen van deze twee Elfin-EW11 of PW11-H
  2. Aansturen warmtepomp via Modbus zou ik ook willen vooral omdat LG thermostaat bij ingestelde temperatuur van 20gr de pomp uitschakeld bij 21gr. Dat iss opzich prima maar bij schakeld dan pas weer in bij 19gr! Is dat via Modbus beter aan te sturen? Zo ja welke manier?
  3. Kun je het opgenomen vermogen uitlezen met Modbus of moet hiervoor een aparte meter aanschaffen? In het menu kun je namelijk wel actueel vermogen uitlezen. Zo nee welke module raden jullie dan aan? Uitlezen naar Home Assistant
1. Die eerste is best nice :)
2. Heb me al eens eerder beklaagd over een window van 2 graden. Is vrij fors. Eigenlijk moet de wp er natuurlijk binnen blijven bewegen, zodat je er ook niet overheen schiet. Dus ik zou tweaken / finetunen om dat zo te krijgen. Zet desnoods je hysterese lucht aan de bovenkant wat hoger zodat je marge hebt.
en/of -0.5 / + 1.5 kan weer wel ;)
3. ligt aan de wp. De een heeft wel vermogen en geen flow (:w) en anderen andersom. Pest is dat je beide nodig hebt voor een COP berekening. Nu is vermogen wel veel eenvoudiger en goedkoper vooral te meten dan flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
montebaldo55 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 20:55:
graag leg ik mijn systeem aan jullie voor. wil graag horen hoe jullie mijn systeem zouden instellen:

ik heb een HM 123 MR U34 op zij van mijn vrijstaande huis staan in een berging. Dit heb ik gedaan om geen contact geluiden te krijgen. Ik had ook kunnen kiezen voor een opstelling boven mijn garage.
Verder wou ik mijn WP beschut hebben staan tegen weer en wind.
Vanaf mijn WP lopen er 2 losse Rehau Rauvitherm 1xØ32mm Uno - Ø120mm naar mijn buffervat welke in de garage staat. Grotendeels door de kruipruimte. Leidingen samen ingepakt onder het huis in alu noppen folie waar dat kon.
Aanvoer komt boven in uit in mijn 800 liter grote OEG buffervat. Destijds zeer voordelig kunnen overnemen.
Het doel is t.z.t. het buffervat op te warmen met de opbrengst van de stroom van mijn grote PV systeem.
Daarom op 3 niveaus de retour aansluitingen vast gemaakt welke alle 3 afzonderlijk kunnen worden bediend.
Dit is allemaal nog toekomst muziek. Wordt pas relevant nadat het salderen voorbij is.
Momenteel gebruik ik alleen de bovenste retour leiding.
Het buffervat wordt heel mooi gelaagd opgewarmd in het bovenste 1/3 deel. Er vindt amper vermenging plaats.
op 4 niveaus heb ik sensoren in de daarvoor aanwezige buisjes in het buffervat geplaatst en ook op 8 andere plekken in het systeem.
De temp kan ik feilloos monitoren via HA op al deze punten.
Op gelijke hoogte aan de andere kant van het vat zijn de aan en retour van mijn CV installatie aangesloten.
Er zit een Cv pomp Alpha 3 tussen.
Deze pomp wordt aangestuurd door mijn EvoHome systeem. Zodra ergens warmte gevraagd wordt gaat de cv pomp lopen. Het warme water staat dus al klaar. EvoHome heeft geen enkele invloed op aansturing WP.
Op de begane grond heb ik vrijwel alleen vloerverwarming. in keuken en bijkeuken een radiator. Op de de gesloten verdeler (Robot) zit een pomp die continue loopt.
Ik kan het aangenaam warm krijgen met een stabiele constante temperatuur. 20 of 21 gr naar keuze.
De WP moet dus alleen het buffervat op temperatuur houden. Daarom heb ik hem op water ingesteld.
Dus geen regeling op basis van kamertemp en geen extra thermostaat toegevoegd. Ook bewust geen SWW.

mijn vragen:
Hoe krijg ik mijn WP aan het moduleren? Hij heeft zoveel vermogen dat het water zo op temperatuur is.
Welke instellingen zouden jullie gebruiken? Welke hysterese te kiezen?
Ik heb hem nu op handmatig staan 27gr met stille modus.
Eigenlijk zou ik hem op AI willen zetten en dan WA laten draaien.
Ter info: deze WP dit zomer geïnstalleerd. Vorig winter had ik een 9kW maar dan had ik het probleem dat hij met een beetje koude boven de 4400kW kwam. De zekering ging er dan uit.
Een 20A zekering en dikkere draden wil ik bewust niet. Nu met 3fasen dit probleem opgelost.
Verder is deze 12kW zeer stil wat ook aangenaam voor de buren is.
Wellicht is mijn systeem niet het meest efficiënte maar wel zeer eenvoudig qua opzet en erg comfortabel

vraag tav vloerverwarming:
is het beter om een open verdeler te nemen en geen extra pomp voor de vloerverwarming.

Ben benieuwt naar reacties en adviezen[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
toon volledige bericht
Mooie opstelling!

Soortgelijk adviseer ik wel vaker maar wordt helaas (vaak omwille van plaats) niet zo groot/uitgebreid geïnstalleerd.
ook zie ik een paar zaken in je schets die ik iets anders had gedaan qua installatie;
-De aanvoer van de WP naar het vat zou ik middels een T-stuk op het vat en de aanvoer van de Cv-installatie hebben aangesloten.
--> zo gaat altijd het "warmste" water direct je CV in, iets minder bijmenging vanuit het vat.

Aan de hand van je verhaal neem ik aan dat de warmtepomp nu "altijd" aanspringt, 15-30 min. loopt en weer uit gaat.

Dit heeft ermee te maken dat je "maar" 200L water opwarmt (zonder afgiftevermogen, ok, minimaal ivm geïsoleerde buffer..)

Zelf zou ik als volgt te werk gaan;
1. Water-hysterese controleren, je draait op enkel water, je WP gaat uit op overshoots (aanname)
--> ik zou testen op -2 - +4 en kijken of dit probleem blijft.
1B silent mode inschakelen (verminderd de opstartpiek)

2. Debiet secundaire pomp controleren op voldoende afgiftevermogen(delta T 3-6C) en eventueel aanpassen (let op, dit kun je pas meten na enkele uren verwarmen! en ook maar 1x per dag:))

3. je flow instellingen controleren (van je wp) --> in deze opstelling neig ik vaak naar delta T4 (als het lukt..., anders optimal flow:))
3b. flow instellingen/tijd loopt de pomp continue? of gaat hij aan na 1 uur, merkt dan "shit het water is echt veel te koud" (alsof hij denkt) en gaat dan vol gas verwarmen terwijl er geen afgiftevermogen is, hij gooit die 200L in 10 min xgraden omhoog en schakelt uit.

4. Nog steeds problemen? Je buffervat vergroten, ehm, een andere kraan openzetten :D
(ja, deze is heeeeel makkelijk, maar zorgt gegarandeerd voor langere runs en dus ook moduleren en (vaak) meer efficiency..)

Lukt het (nog) niet --> meer info delen kan wijs zijn :)

eventueel de WP als volgt gaan sturen; (zou ook nog efficiënter zijn maar geeft minder flexibiliteit qua buffering..)
-WP op external thermostat zetten.
Externe thermostaat WP laten inschakelen en externe pomp via WP aansturen (die gaat dan wel draaien als er warmtevraag is maar de temperatuur van het water al hoog genoeg/te hoog is)

Owja, in de Bjorns gekke ideeën catergorie;
Prachtig groot vat om overdag (hogere buitentemperaturen) net wat verder op te warmen en snachts "op te maken"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

BjornHero schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 00:27:
[...]

@Doezel @Devil @paQ @tolunaygul12 en alle andere COP-berekenaars;

Allereerst; ik vind het prachtig dat jullie zo handig zijn met homeassistant, esphome etc, daar kan en moet ik echt nog veel van leren!

Ik spreek mij niet graag uit wanneer ik mij niet helemaal zeker ben, maar volgens mij ontstaat er momenteel een "glitch in de matrix", gevoed met fancy plaatjes waarvan we het allemaal warm krijgen :)

"Jullie" (ik generaliseer even) COP berekening, en dan vooral het gemiddelde kent een aantal flaws volgens mij (correct me if im wrong)

Mijn commentaar op de geposte "instant" cop hierboven;

[code=yaml] - platform: template
sensors:
tweede_methode_cop:
{% if states('sensor.kwh_meter_3c39e72df1c2_active_power')|float(0) < 100 %} Dit zorgt ervoor dat het onttrekken van warmte aan de woning NIET wordt gezien als de pomp bijv. even draait om de watertemp te meten (negatieve COP)
{% else %}
{% endif %}
{% if cop > 10.0 %}
{% endif %}
{% if cop < 0.0 %} Deze is nog mooier; die voorkomt dat een negatieve COP (denk aan defrosts) wordt meegeteld.
{% endif %}
{% if cop > 0.0 %}
{% else %}
{% endif %}
unit_of_measurement: cop2

Zo zou ik mijn COP ook graag berekenen :9

Deel2: Mijn commentaar op de gemiddelde COP (zoals ik denk dat jullie hem (veelal) berekenen

En eigenlijk willen wij weten "hoeveel vermogen heb ik het afgelopen uur opgenomen", "hoeveel is er afgegeven" en wat is de verhouding hiertussen (COP).

Om het "probleem" zichtbaar te maken hier een kleine tabel:
[Afbeelding]

Natuurlijk zijn de waardes (extreem?) uit het verband getrokken maar dit laat het mooi zien.

ok... leuk Bjorn, maar hoe doe jij het dan?

Alert: ben niet zo handig met HA

"mijn" instantcop (ja, die kan ook negatief zijn wanneer ik energie aan de woning onttrek!)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
  sensors:
      cop:
            {% else %}
                {% set pw = states('sensor.lgwp_power') | float %}
            {% endif %}
            {% if cop > 10.0 %}
            {% endif %}
            {{ cop | float | round(2)  }}

dan mijn COP van de afgelopen 1 - 12 -24H
Let op: omslachtig(niet zo HA-handig)

Stap 1:
-maak een sensor die het afgiftevermogen berekent (dit geeft een vermogen in KW op DIT moment)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
  sensors:
      lghp_thermal_power:
                {% set lghp_thermal_power = 0.0 | float %}
            {% else %}
                {% set lghp_thermal_power = pwg / 1000 | float %}
            {% endif %}
            {{ lghp_thermal_power | float | round(2)  }}
        unit_of_measurement: kW

Stap 2: bereken HOEVEEL energie er in totaal wordt opgwekt (kwH)
Dit doe ik met een Helper-- Riemann integral SUM
[Afbeelding]

Stap 3:
Vervolgens gebruik ik deze afgegeven energy meting om te kijken hoeveel energy er de laatste 1-12-24H zijn afgegeven (hier voorbeeld 24H)

--> Hieruit volgt een "rollende som" van het afgegeven vermogen de afgelopen 24H

code:
1
2
3
4
5
6
7
  name: LGHP_Thermal_energy_last24H
  entity_id: sensor.lghp_thermal_energy
  max_age:

Stap 4:
Het opgenomen vermogen over de laatste 1-12-24H bereken ik op basis van de "energy" sensor van mijn powermeter (shelly EM in mijn geval) (hier voorbeeld 24H)

--> Hieruit volgt een "rollende som" van het opgenomen vermogen de afgelopen 24H

code:
1
2
3
4
5
6
7
  name: LGHP_electrical_energy_consumption_last24H
  entity_id: sensor.lgwp_energy
  max_age:

Stap 5:
Ik deel beide waarden door elkaar.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  sensors:
      cop24h:
        value_template: >-
           {% set pw = states('sensor.LGHP_electrical_energy_consumption_last24H') | float %}
           {% set pwt = states('sensor.LGHP_Thermal_energy_last24H') | float %}
           {% set cop24h = pwt / pw | float %}
           {{ cop24h | float | round(2) }}

ook hier krijg ik geen perfect gladde lijn, maar die is er in de realiteit ook niet.
Daarnaast zijn er nog een paar "sampling" moeilijkheden die dit ook vermijden.

"mijn 24H COP" (was nog niet volledig met thermal data gevuld waardoor hij iets lager uitvalt, nog geen "volle 24H thermal")
--> ieder puntje geeft de COP waarde over de laatste 24H weer

[Afbeelding]

To do:
-"code strakker maken" (HELP HELP!)
-Verfancifyen (ik wil dagelijkse bar-charts + een wekelijkse, maandelijkse, jaarlijkse COP) (HELP HELP! :))
-Actief gaan sturen zoals sommigen van jullie al doen (opstartpiek verminderen, energystates actief gaan toepassen om (eventueel) stroomoverschot in de woning te duwen...)

Correct me if im wrong...
toon volledige bericht
Ik filter inderdaad alle 0 en negatieve waardes er uit voor de 'actuele' cop.
Gemiddelde bereken ik door totaal opgewekte vermogen (simpele integraal) te delen door totaal verbruikte vermogen.

Beide misschien niet 100% nauwkeurig, maar voor mijn eigen inzicht prima (en het is geen wedstrijd :D )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
Devil schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 22:43:
[...]

Ik filter inderdaad alle 0 en negatieve waardes er uit voor de 'actuele' cop.
Gemiddelde bereken ik door totaal opgewekte vermogen (simpele integraal) te delen door totaal verbruikte vermogen.

Beide misschien niet 100% nauwkeurig, maar voor mijn eigen inzicht prima (en het is geen wedstrijd :D )
Pak van mn hart :)

Voor de actuele cop begrijp ik dat maar ik las/hoorde dat er ook mensen zijn die die (geschoonde) actuele cop vervolgens voor het gemiddelde gaan gebruiken en daar kreeg de ingenieur in mij een beetje buikpijn van :) (ben nogal een cijfertjesidioot, maar dan moeten ze wel goed zijn haha)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

BernieW schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 08:55:
[...]

Hoe ziet jouw installatie er verder uit? Ik heb een parallel buffervat van 300l, helpt dus voor de flow vanaf de WP.
Het buffer kan z'n warmte altidj kwijt richting de vvw van 120 m². Ik heb nog twee verdelers met circulatie pompen. In eerste instantie werden de pompen doro Tado aan/uit gezet afhankelijk van de warmte behoefte. Dat heb ik nu ruim een week losgekoppeld en geeft ook meer rust in het systeem. De radiatoren hebben (nog) wel Tado. Het Tado extensiekit geeft via aan/uit de warmtebehoefte door. Hier is het dus zaak om het PWM gedrag af te vangen. Bij mij heeft tijdens PWM Tado een periodetijd van 20 min.
Om daarmee om te gaan hebben we de off-delay tijden in jouw code op max 20 min gezet. Ik schakel nu na een off of on delay van 12 minuten (ben hier nog wat mee aan het spelen).
Merk trouwens in jouw code zoals die bij draait dat Relay 2 af en toe bij overgang naar verwarmen 2-3 minuten aangaat en vervolgens weer uit. Daarna lijkt ie wel een grote minimal tijd te volgen voor ie weer aan gaat. Zou op basis van de minimum on time niet mogen.
Ben zelf absoluut geen held met Yaml, ik ben nog uit het Pascal tijdperk. Maar het is een gezamelijk project met zoonlief met dezelfde interesses en studierichting :)
Ik heb een 150l parallel buffer, ongeveer 40m2 vv en verder een hoop ltv convectoren. Alleen die hebben eigenlijk een te hoge aanvoertemperatuur nodig om goed te draaien (met een normal dT). Draaien nu op < 2 graden met 26 graden retour. Huis wel goed warm.

Voor wat de code betreft heb ik dat gedrag zelf nog niet gezien, interessant. Weet je hoe oud de versie van de code is? Want heb hem vaak geupdate, omdat er de nodige bugs inzaten. En ben nu met een ingrijpende rewrite bezig (eerste versie klaar maar nog niet kunnen testen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Devil schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 22:49:
[...]

Ik heb een 150l parallel buffer, ongeveer 40m2 vv en verder een hoop ltv convectoren. Alleen die hebben eigenlijk een te hoge aanvoertemperatuur nodig om goed te draaien (met een normal dT). Draaien nu op < 2 graden met 26 graden retour. Huis wel goed warm.

Voor wat de code betreft heb ik dat gedrag zelf nog niet gezien, interessant. Weet je hoe oud de versie van de code is? Want heb hem vaak geupdate, omdat er de nodige bugs inzaten. En ben nu met een ingrijpende rewrite bezig (eerste versie klaar maar nog niet kunnen testen).
BjornHero schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 22:47:
[...]

Pak van mn hart :)

Voor de actuele cop begrijp ik dat maar ik las/hoorde dat er ook mensen zijn die die (geschoonde) actuele cop vervolgens voor het gemiddelde gaan gebruiken en daar kreeg de ingenieur in mij een beetje buikpijn van :) (ben nogal een cijfertjesidioot, maar dan moeten ze wel goed zijn haha)
Ja mee eens, ik probeer het altijd zo simpel mogelijk te houden en (moving) gemiddelden alleen te gebruiken voor het filteren van data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
Devil schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 22:49:
[...]

Klinkt of ik met drie maal groter oppervlak vloerverwarming meer ruimte heb om energie kwijt te raken, verschil in buffervat zal 't niet zijn lijkt me (en m'n vloer moet ook nog beter geisoleerd, broodjes met EPS van 5 - 7 cm dikte, kom waarschijnlijk nog niet aan een Rc van 2)

Gebruikte de meest recente code voor de grote verbouwing waar je nu mee bezig bent. Het gekke is ook dat het ik dit gedrag de ene keer wel en de andere keer niet zag. Ik heb nu in het "anti_pendel_off" script de eerste check op de ODU status en de compressor uit gezet. De reden is dat ik een vertraging zie tussen ODU naar "heating" en het inschakelen van de compressor. Ik ga dit nu een paar dagen aanzien.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  - id: anti_pendel_off
    mode: restart
    then:
      - lambda: |-
          ESP_LOGD("thermostat-delay", "anti_pendel_off called.");
          //If heating active and compressor is not running, switch off instantly
          /*if(!id(compressor_status).state && id(working_mode) == 2){
            ESP_LOGD("thermostat-delay", "Compressor not running. Instant off.");
            id(relay2).turn_off();
          }else {
            ESP_LOGD("thermostat-delay", "anti_pendel_off called. starting delay timer. minimum_run_time_passed: %d",id(minimum_run_time_passed));
          }*/

Volgend ding is ΔT. Die varieert nu van hele mooie waardes van zo'n 4,5 tot 5 °C tot iets van 0,5 °C. Dat zie je in dit grafiekje mooi terug:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eT5vPa19CJ0ENoM7feEIFs35JCY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hMZXvz4415WkdvuvDtKKvJIt.png?f=user_large

Hier is de ant-pendel-target tegen ΔT uitgezet. Vraag me af wat het effect zal zijn om na de initiele opstart waarbij de LG nog niet moduleert, de anti-pendel-target uit te zetten en de gewone stooklijn te gaan volgen. Heb jij daar al mee gespeeld of ie het dan met z'n eigen moduleren goed oppakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 19:28
Heeft er al iemand met het idee gespeeld om het condenswater dat de unit produceert te gebruiken?

De unit produceert makkelijk 10liter per uur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRT
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-06 18:04

GRT

BjornHero schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 22:38:
[...]

-De aanvoer van de WP naar het vat zou ik middels een T-stuk op het vat en de aanvoer van de Cv-installatie hebben aangesloten.
--> zo gaat altijd het "warmste" water direct je CV in, iets minder bijmenging vanuit het vat.
Die vind ik wel interessant. Koelt je buffervat dan niet relatief veel af? Ik heb een 14kW U34 draaien en mijn 800l buffervat met spiraal voor de zonneboiler en hygienespiraal komt volgende week. De warmte in het vat is dus ook nodig voor SWW. Achter de hygienespiraal komt dan nog een doorstromer voor naverwarming. Zou je in deze opstelling nog steeds de WP via een T stuk ipv twee verschillende ingangen laten voeden?
eventueel de WP als volgt gaan sturen; (zou ook nog efficiënter zijn maar geeft minder flexibiliteit qua buffering..)
-WP op external thermostat zetten.
Externe thermostaat WP laten inschakelen en externe pomp via WP aansturen (die gaat dan wel draaien als er warmtevraag is maar de temperatuur van het water al hoog genoeg/te hoog is)
Dit werkt volgens mij niet goed. In ieder geval niet met aan/uit thermostaten zoals een evohome systeem. Zodra de thermostaat uitgaat, gaat de warmtepomp ook uit en krijg je dus nooit mooie lange runs.
Owja, in de Bjorns gekke ideeën catergorie;
Prachtig groot vat om overdag (hogere buitentemperaturen) net wat verder op te warmen en snachts "op te maken"
Inderdaad een leuk idee. Kan de WP dit zelf, of heb je dan een externe (MODBUS) regeling nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Kenwood960 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:12:
Heeft er al iemand met het idee gespeeld om het condenswater dat de unit produceert te gebruiken?

De unit produceert makkelijk 10liter per uur!
wat wil je er precies mee doen dan?
Iets anders dan de auto of ramen ermee schoonspoelen kan ik niet snel bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
GRT schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:21:
[...]

Die vind ik wel interessant. Koelt je buffervat dan niet relatief veel af? Ik heb een 14kW U34 draaien en mijn 800l buffervat met spiraal voor de zonneboiler en hygienespiraal komt volgende week. De warmte in het vat is dus ook nodig voor SWW. Achter de hygienespiraal komt dan nog een doorstromer voor naverwarming. Zou je in deze opstelling nog steeds de WP via een T stuk ipv twee verschillende ingangen laten voeden?
Dat hangt behoorlijk van het temperatuur niveau af.
Bij tapwater(combinaties) is dat snel een stuk hoger waardoor dat minder interessant wordt.

Zelf plaats ik wel eens gelaagde buffervaten met "warme kop" en een "frischwasserstation" voor het tapwater. Dat draait heel mooi maar is in veel gevallen gigantische overkill...
(Zelfs een setup ontworpen waar ook nog een zwembad op zit met extra W-W warmtepomp om het zwembad als buffer te gebruiken en bij te verwarmen, heel mooi, draait na 1 jaar naregelen ook waanzinnig goed (kosten waren van ondergeschikt belang in die situatie).

Met een LG heb ik een zulke situatie nog niet gebouwd en dus ook geen/weinig ervaring hoe dat gestuurd (kan) worden.

Maar in jouw situatie zou ik niet direct kiezen voor een T-stuk, nee. Maar dat was ook niet de situatie waarnaar ik verwees bij mijn advies.

Waar ik wel voor zou kiezen;
Een secundaire pompGROEP met regelaar, ik heb gezien dat @Doezel ook zo een pompgroep gebruikt (secundair circuit?). Wellicht dat hij een tipje van de sluier kan lichten qua gebruikte materialen.

Of je deze pompgroep (goed) kunt aansturen vanuit de LG weet ik niet, ik weet dat dat bij WOLF warmtepompen wel (goed) gaat.

Anders deze pompgroep aansturen middels een externe sturing (met extra buitentempvoeler etc.)

Dit zorgt er voor dat je in het najaar/voorjaar de juiste watertemp. Door je vloer stuurt en geen overshoots hebt. (Zeker ivm zonnecollectoren!)
Dit werkt volgens mij niet goed. In ieder geval niet met aan/uit thermostaten zoals een evohome systeem. Zodra de thermostaat uitgaat, gaat de warmtepomp ook uit en krijg je dus nooit mooie lange runs.
Dit werkt wel met een aan/uit regeling maar is (natuurlijk) afhankelijk van randvoorwaarden.

Waar het (meestal) misgaat is (beperkte) afgiftecapaciteit en (zeer) kleine hysterese op lucht + positie van (lucht) thermostaat.

Er zijn er hier meerderen die een externe pomp laten schakelen door de WP.

--> lastig(er) wordt het bij zoneregelingen, daarbij zou ik in zo een opbouw de pomp laten regelen (statische druk bij vv) zodat hij optoert wanneer er een of meerdere groepen open gaan.
Inderdaad een leuk idee. Kan de WP dit zelf, of heb je dan een externe (MODBUS) regeling nodig?
Helaas kan de Wp dit niet (volledig) zelf. Wel kun je middels de ess? Contacten dit met 2 relays sturen...

Maar de sturing zal echt extern (moeten) liggen bij de LG zover ik weet.

Hoe ver de stap naar modbus dan is is de volgende vraag...

Zelf speel ik met de gedachte (en speel ook met HA, modbus etc.) Om dit te implementeren bij een van mijn klanten (mijn ouders, waar ik gelukkig alles mag testen/omtrent de LG:)).

Expliciete ervaring heb ik hier nog niet over lange tijd.

--> als je dit OOK nog gaat combineren met weersvoorspellingen EN zoninstraling-verwachtingen zul je zeer veel efficiency kunnen winnen, voornamelijk door een (groot) deel van de defrosts te vermijden en net iets verder te verwarmen wanneer de buitenlucht warmer is (hogere efficiëntie).

NIBE biedt iets soortgelijks aan maar dat is ook nog meer "we kunnen dat en hebben hier 2 theoretische voorbeelden en hebben het eens getest" maar geen "off the shelve" solution die de "gemiddelde" installateur even inschakelt.

Sowieso, dat soort regelingen zijn (bijna) altijd maatwerk, kost (veel) tijd en veel installateurs hebben al genoeg moeite de workload bij te benen + de kennis is niet altijd on-point.
En dan is het makkelijker/beter? een extra WP te plaatsen met een (goede) marge dan je uren heel duur gaan (proberen) te verkopen.

Heb je toevallig een installatieschets/schema van jouw plannen?

[ Voor 10% gewijzigd door BjornHero op 30-11-2022 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17:18
8)7 beste tweakers nu iets heel simpels ik werk met controller/ruimte thermostaat hij is heel gevoelig hij reageert al op de temp. van de wand waarop hij gemonteerd is ik heb er een stukje wit isolatiefoam 5mm achter gemaakt hij werkt nu preciezer hij meet nu echt de lucht temp in de ruimte(en niet van de wand) ik denk ook dat er soort van warmteversneller in zit hij word een beetje warm aan de achterzijde op de print maar dit weet ik niet zeker????(vroeger bij oude thermostaten was dat zo d.m.v. een weerstand maar dat is uit het stenen tijdperk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirrage
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-07 07:53
Allen bedankt voor het delen van jullie ervaringen en beantwoorden van de vele vragen die voorbij komen. Super veel van geleerd en leer elke dag nog bij. Ik heb een paar maanden geleden bij mercaclima.es een HM091MR.U44 gekocht en aantal weken geleden de installatie afgerond en in gebruik genomen. Volledig in eigen beheer d.m.v. voornamelijk dit topic. Petje af voor alle deelnemers hier!

Bij deze geef ik mijn situatie even weer, wellicht helpt dat anderen zoals het mij geholpen heeft ook aangezien ik hem al meer dan een week stabiel heb draaien.

Gasketel wordt alleen nog gebruikt voor tapwater.
Monobloc staat op plat dak (houten dakconstructie met kiezelsteentjes als gewicht en bescherming over het hele dak). rubber matjes, onder 3 betond bandjes neer gelegd. Elk montage punt (6x) veervoetjes onder geplaatst en vast geboord in de beton bandjes. 0,0 geluid van de warmtepomp in huis te horen. Ook niet direct onder het platte dak waar de monobloc zich bevindt.

Water aangesloten met 30cm zuurstof diffusiedichte flexibele leidingen daarna over op 32mm TECE geïsoleerde leiding. Ongeveer 6m lang naar zolder DN25 filters (microbellen aanvoer en magneet en microbellen in retour) geplaatst, rechtstreeks op 32mm leiding naar 2 actieve vloerverwarming verdelers (begane grond (12 groepen waarvan 10 volledig open staan) en 1e verdieping (4 groepen waar van 1 van badkamer open staat). (Nog) geen mogelijkheid om de verdelers hydraulisch neutraal te maken.

Verwarm een 2 onder 1 kap woning (2014 opgeleverd) hiermee op 21,5*C hele dag (21*C op LG thermostaat/controller).

Had in het begin wat problemen met terug moduleren, ging niet onder de ~1,2kW. Paar uur aan, werd het 22 graden in huis en weer uit. Nu staat hij continue op 300/400W en blijft temperatuur super stabiel.

Instellingen nu:
Maak (nog) geen gebruik van stooklijn.
Lucht+water instelling thermostaat
Ingestelde temperatuur water uit 28*C (regel dus op uitgaande temperatuur via gebruikers menu, niet monteurs menu want daar staat hij hoger zodat ik wanneer het buiten kouder wordt via gebruikers omhoog kan plussen indien nodig).
Hysteresis lucht aan: -0,5 uit: 1,5
Hysteresis water aan: -2 uit: 4
Instelling op optimaal debiet

Intussen aantal dagen modbus uitlezen d.m.v. waveshare systeem i.c.m. HA.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1h9_wmOnkeDRIsgva7Y1rew7_i8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qEWuRz14c7LJ7i46IgByz1JA.png?f=fotoalbum_large

Vraag die ik nog heb en geen antwoord kan vinden dat mij helpt is: Welk modbus adres met welke parameters (scale etc.) kan ik waarschijnlijk gebruiken om stroomverbruik van de monobloc uit te lezen? Ik heb gezien dat bijv. een hm143mr.34 bij instellingen op de controller iets met adres aan te passen is. Die optie heb ik niet op mijn 091mr.u44. Is dat bij dit type niet mogelijk om via modbus uit te lezen? Heb via HA alle adressen t/m 26 een tijdje gelogd om hopelijk achter te komen welke het vermogen laat zien maar geen zicht gehad op een adres dat zich zou kunnen vertalen naar het stroomverbruik. Ik heb (nog) geen externe verbruiksmeter er tussen.

LG HM091MR.U44 modbus-HA-enkel vloerverwarming hydraulisch actief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
kazemo schreef op woensdag 30 november 2022 @ 14:44:
8)7 beste tweakers nu iets heel simpels ik werk met controller/ruimte thermostaat hij is heel gevoelig hij reageert al op de temp. van de wand waarop hij gemonteerd is ik heb er een stukje wit isolatiefoam 5mm achter gemaakt hij werkt nu preciezer hij meet nu echt de lucht temp in de ruimte(en niet van de wand) ik denk ook dat er soort van warmteversneller in zit hij word een beetje warm aan de achterzijde op de print maar dit weet ik niet zeker????(vroeger bij oude thermostaten was dat zo d.m.v. een weerstand maar dat is uit het stenen tijdperk)
Ik heb dit euvel gehad met een nest V3.
Die hing op de hoek van een 7cm wand, met aan de andere kant koelkast / vaatwasser.
Ik heb een lang schuin gat geboord naar de andere kant van de hoek (10cm dik) en hem daar gemonteerd. dat gaat goed.

Sommige thermostaten kunnen akelig goed de temperatuur oppikken idd. Die van de LG controller iig niet :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07:42
Van @Doezel heb ik onderstaand stukje code gekopieerd om de target temperatuur van circuit1 (in mijn geval het enige circuit) te kunnen aanpassen in Home Assistant.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
    climates:
      - name: circuit_1
        address: 7
        slave: 1
        input_type: input
        count: 1
        #data_type: custom
        max_temp: 40
        min_temp: 15
        offset: 0
        precision: 1
        scale: 0.1
        #structure: ">f"
        target_temp_register: 2
        temp_step: 1
        temperature_unit: C

Maar nu draai ik al een tijdje met de AI. Hoe kan ik deze code aanpassen zodat ik de AI tussen de -5 en +5 kan aanpassen in HA?

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Mirrage schreef op woensdag 30 november 2022 @ 14:59:

Vraag die ik nog heb en geen antwoord kan vinden dat mij helpt is: Welk modbus adres met welke parameters (scale etc.) kan ik waarschijnlijk gebruiken om stroomverbruik van de monobloc uit te lezen? Ik heb gezien dat bijv. een hm143mr.34 bij instellingen op de controller iets met adres aan te passen is. Die optie heb ik niet op mijn 091mr.u44. Is dat bij dit type niet mogelijk om via modbus uit te lezen? Heb via HA alle adressen t/m 26 een tijdje gelogd om hopelijk achter te komen welke het vermogen laat zien maar geen zicht gehad op een adres dat zich zou kunnen vertalen naar het stroomverbruik. Ik heb (nog) geen externe verbruiksmeter er tussen.
Daar zitten schijnbaar nogal wat verschillen in.
Kun je wel flow uitlezen bijv?

Bij mijn 7kW U44 zit vermogen op input 23.
Flow heb ik dan stom genoeg weer nergens kunnen vinden.

Ik ben sinds gisteren (na 2 weken nodeloos mailen met de 'klantenservice') in rechtstreeks contact met afdeling engineering van LG hierover. Die gaan er nu ook mee aan de haal als het goed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doezel

Doezel

Ond

AppieK schreef op woensdag 30 november 2022 @ 15:31:
Van @Doezel heb ik onderstaand stukje code gekopieerd om de target temperatuur van circuit1 (in mijn geval het enige circuit) te kunnen aanpassen in Home Assistant.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
    climates:
      - name: circuit_1
        input_type: input
        count: 1
        #data_type: custom
        max_temp: 40
        min_temp: 15
        offset: 0
        precision: 1
        scale: 0.1
        #structure: ">f"
        target_temp_register: 2
        temp_step: 1
        temperature_unit: C

Maar nu draai ik al een tijdje met de AI. Hoe kan ik deze code aanpassen zodat ik de AI tussen de -5 en +5 kan aanpassen in HA?
toon volledige bericht
Daar zit ik nu ook mee te worstelen; ik kan namelijk (nog) geen negatieve waarden naar onze LG sturen. Mocht ik het antwoord vinden zal ik het delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Doezel schreef op woensdag 30 november 2022 @ 15:34:
[...]

Daar zit ik nu ook mee te worstelen; ik kan namelijk (nog) geen negatieve waarden naar onze LG sturen. Mocht ik het antwoord vinden zal ik het delen.
nice wel.
Wat zie je hiermee eigenlijk aan de frontend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doezel

Doezel

Ond

Zoeget:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qTaDYgnPfC-t-xZnOP5jXlolNL4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NvQ1T5ZFEDZMtZY1cGJLD0Zm.jpg?f=fotoalbum_large

Hier heb ik 3 helpers voor aangemaakt. (Sliders)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t4H0OGwCr1K8el0I1KvQXDGKMrg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H91eGTSZG56GJjh5eginfcK5.jpg?f=fotoalbum_large

Dit heb ik in Automations.yaml staan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
 - id: sliderSetSetpointTemperature
  alias: Slider Set Shift Circuit 1
  description: ''
  trigger:
  - platform: state
    entity_id:
    - input_number.shift_value_in_auto_mode_circuit1
  action:
  - service: modbus.write_register
    data_template:
      hub: lg_modbus
      address: 4
      value: '{{ states.input_number.shift_value_in_auto_mode_circuit1.state }}'
- id: sliderGetSetpointTemperature
  alias: Slider Get Shift Circuit 1
  trigger:
  - platform: time_pattern
    seconds: 10
  action:
  - service: input_number.set_value
    data_template:
      entity_id: input_number.shift_value_in_auto_mode_circuit1
      value: '{{ values.get(sensor.shift_value_in_auto_mode_circuit1) }}'
- id: '1669225282386'
  alias: Slider Get Shift Circuit 2
  trigger:
  condition: []
  action:
    data_template:
      entity_id: input_number.shift_value_in_auto_mode_circuit2
      value: '{{ values.get(sensor.shift_value_in_auto_mode_circuit2) }}'
  mode: single
- id: '1669225329300'
  alias: Slider Set Shift Circuit 2
  trigger:
    entity_id:
    - input_number.shift_value_in_auto_mode_circuit2
  action:
    data_template:
      value: '{{ states.input_number.shift_value_in_auto_mode_circuit2.state }}'
- id: '1669225567648'
  alias: Sensor Get DHW Target Temp
  trigger:
  action:
    data_template:
      entity_id: input_number.dhw_target_temp
      value: '{{ values.get(sensor.dhw_target_temp) }}'
- id: '1669225664450'
  alias: Sensor Set DHW Target Temp
  trigger:
    entity_id:
    - input_number.dhw_target_temp
  action:
    data_template:
      address: 8
      value: '{{ (states.input_number.dhw_target_temp.state * 10) | int  }}'

[ Voor 183% gewijzigd door Doezel op 30-11-2022 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Sjiek! :+

Maar wat pas je daar nu mee aan dan als je op auto stookt? Gaat heel de stooklijn omhoog of wa?
Dat is toch wat AI +/- ook doet (bij alleen op water)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doezel

Doezel

Ond

paQ schreef op woensdag 30 november 2022 @ 15:43:
Sjiek! :+

Maar wat pas je daar nu mee aan dan als je op auto stookt? Gaat heel de stooklijn omhoog of wa?
Dat is toch wat AI +/- ook doet (bij alleen op water)
Klopt. Dat is precies wat je via de remote ook kunt doen. Alleen dan vanuit HA als je op AUTO draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Doezel schreef op woensdag 30 november 2022 @ 15:45:
[...]

Klopt. Dat is precies wat je via de remote ook kunt doen. Alleen dan vanuit HA als je op AUTO draait.
Dan zal ik de vraag van @AppieK niet begrijpen.
Want dan is dat toch het antwoord?

Overigens merk ik wel dat wanneer je op lucht+water stookt, die aanpassing alleen de stooklijn van de lucht beïnvloedt en niet die van het water.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Doezel

Doezel

Ond

Mijn voorbeeld is inderdaad het antwoord waarmee je, theoretisch, de AI temp kunt verhogen of verlagen van -5 tot +5. Alleen wat ik nog niet aan de gang heb is om een negatieve waarde te kunnen sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balletjei1961
  • Laatst online: 22-02-2023
Een 80 Boiler met warmtewisselaar koppelen aan lg mono 9kw u 44 met 3wegklep is dat probleemloos mogelijk of zijn extra spullen nodig. Het is me niet duidelijk hoe LG de schakeling maakt naar boiler als deze onafhankelijk van het systeem werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
[...]

Het met naregeling dichtzetten van groepen, is niet altijd positief. De WP vindt (alsof het een mens is ;-) het over algemeen niet fijn en reageert maar al te vaak met foutmeldingen tav de flow. Je kunt ze er altijd nog uit halen als het niet blijkt te werken.

hier draait de 16kw dag en nacht op 31 graden, pomp op 60% en het is heerlijk warm in huis. verbruik is ongeveer 40kw per dag. totaal 3.6km vloerverwarming, 35 verdelers en 440m2 vloer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:45
@montebaldo55 Ik zie alleen de bovenste kraan naar de retour open staan, moet dat niet alleen de onderste zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
@ Cees Jan
Mijn bedoeling was om alleen het bovenste 1/3 deel op te warmen. Het onderste 2/3 tzt nadat salderen is afgeschaft.
Maar ga het straks ff omzetten.
Kijken hoe het systeem reageert door het hele vat te verwarmen
Bjorn H stelde dit ook voor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KMarco
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 04-07 20:18
Gespot in t algemene warmtepomp topic: https://www.dumpert.nl/?selectedId=100047495_a3dffaaf

Deze gecrashte vrachtwagen vol met o.a. LG pompen ziet er verdacht veel uit als t dobo transport wagentje dat mijn LG enkele maanden terug uit Zwolle kwam bezorgen... hoop dat er niets van deze forumleden tussen zat? Anders even goed opletten op transportschade bij vertraagde leveringen de komende dagen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrapper83
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:45
Hoi @paQ ,

Met veel plezier lees/schrijf ik al een tijd mee op het forum van LG therma V. Nu stuite ik op het volgende bericht van jou:
paQ in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

Kan jij met foto's/schema duidelijk maken hoe jij deze geschakeld hebt? gezien er de volgende opties zijn om de WP op temperatuur aan te sturen:
1. water temp (controller)
2. water + lucht (controller)
3. externe thermostaat (bv. nest, dip 8 om)

Nu heb ik al een tijdje een Nest gedraaid, maar ik ben er niet tevreden mee. Uit nood maar weer de huidige controller gepakt.

Hoe heb jij dit aangepakt?

LG HM091MR.U44 - OEG 300liter 516005190 warmte wisselaar boiler - Solaredge / Growatt 4800 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
wrapper83 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 21:38:
Hoi @paQ ,

Met veel plezier lees/schrijf ik al een tijd mee op het forum van LG therma V. Nu stuite ik op het volgende bericht van jou:
paQ in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

Kan jij met foto's/schema duidelijk maken hoe jij deze geschakeld hebt? gezien er de volgende opties zijn om de WP op temperatuur aan te sturen:
1. water temp (controller)
2. water + lucht (controller)
3. externe thermostaat (bv. nest, dip 8 om)

Nu heb ik al een tijdje een Nest gedraaid, maar ik ben er niet tevreden mee. Uit nood maar weer de huidige controller gepakt.

Hoe heb jij dit aangepakt?
Het ding is dat een nest veel te strak regelt. Die dingen zijn eigenlijk te goed, en leren zo goed dat de hysterese zeer gering wordt. Prachtig overigens om overshoot tot een minimum te beperken.

1. Wat ik daarom sowieso doe is de hysterese van het water op -4 (of -4,5 zelfs) / +4 zetten.
Zo moet hij net wat langer wachten tot het water voldoende is afgekoeld. Om daar zeker van te zijn, heb ik de pomp voorloop op 3 min staan. Naloop op 2
momenteel stook ik op 28 graden.

Het water deel is nu getackeld, maar de nest springt dan nog steeds te snel aan in mijn ogen. Je wil dus in wezen 'aan de onderzijde' een drempel inbouwen zodat hij niet 'onnodig' snel aan gaat.

2. Ik kwam er al testende achter dat je de luchtsensor van de LG controller hiervoor kunt inzetten, en ook daar de hysterese van kunt instellen. Je kan dus zo zelf die drempel bepalen.
Bijv: ik heb het zo staan, dat de LG controller onder de 21 moet zijn, anders mag de wp niet aan.
En dat werkt, want zodra de nest vraag heeft gaat de controller aan (op kleur / LED brandt) maar de wp springt pas aan buiten de hysterese instelling van lucht.
noot: mijn LG controller wijkt behoorljk af van de nest, dus je moet even rekenen zodat het klopt zoals je het wilt hebben.

Om het voor mezelf inzichtelijk te maken heb ik een scriptje aangemaakt in HA zodat ik ook zie of aan die zaken wordt voldaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jA9PztRy_5xqgncfhRSU-MbRZ40=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tYvkQKzEff4PIr0u039Hz3OE.png?f=fotoalbum_large

M.a.w.
Als je op lucht+water stuurt, dan werken beiden (LG controller en nest) zoals bedoeld.
De nest prevaleert, terwijl de LG controller als conditie geldt.
Andersom gebeurt er niks.

Mocht het eens in een uitzonderlijk geval voorkomen dat je toch meer warmte wilt, je de nest een zwiep geeft, maar de wp nog niet aangaat (want er wordt niet aan beide condities voldaan voor lucht en water temp) dan kun je met AI +2 bijv, die regels overrulen, en zal de wp toch aanspringen.

Ik was zelf best verbaasd dat dit gewoon zo werkt :D, but it does! :')

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 30-11-2022 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
paQ schreef op woensdag 30 november 2022 @ 21:53:
[...]

Het ding is dat een nest veel te strak regelt. Die dingen zijn eigenlijk te goed, en leren zo goed dat de hysterese zeer gering wordt. Prachtig overigens om overshoot tot een minimum te beperken.

1. Wat ik daarom sowieso doe is de hysterese van het water op -4 (of -4,5 zelfs) / +4 zetten.
Zo moet hij net wat langer wachten tot het water voldoende is afgekoeld. Om daar zeker van te zijn, heb ik de pomp voorloop op 3 min staan. Naloop op 2
momenteel stook ik op 28 graden.

Het water deel is nu getackeld, maar de nest springt dan nog steeds te snel aan in mijn ogen. Je wil dus in wezen 'aan de onderzijde' een drempel inbouwen zodat hij niet 'onnodig' snel aan gaat.

2. Ik kwam er al testende achter dat je de luchtsensor van de LG controller hiervoor kunt inzetten, en ook daar de hysterese van kunt instellen. Je kan dus zo zelf die drempel bepalen.
Bijv: ik heb het zo staan, dat de LG controller onder de 21 moet zijn, anders mag de wp niet aan.
En dat werkt, want zodra de nest vraag heeft gaat de controller aan (op kleur / LED brandt) maar de wp springt pas aan buiten de hysterese instelling van lucht.
noot: mijn LG controller wijkt behoorljk af van de nest, dus je moet even rekenen zodat het klopt zoals je het wilt hebben.

Om het voor mezelf inzichtelijk te maken heb ik een scriptje aangemaakt in HA zodat ik ook zie of aan die zaken wordt voldaan:
[Afbeelding]

M.a.w.
Als je op lucht+water stuurt, dan werken beiden (LG controller en nest) zoals bedoeld.
De nest prevaleert, terwijl de LG controller als conditie geldt.
Andersom gebeurt er niks.

Mocht het eens in een uitzonderlijk geval voorkomen dat je toch meer warmte wilt, je de nest een zwiep geeft, maar de wp nog niet aangaat (want er wordt niet aan beide condities voldaan voor lucht en water temp) dan kun je met AI +2 bijv, die regels overrulen, en zal de wp toch aanspringen.

Ik was zelf best verbaasd dat dit gewoon zo werkt :D, but it does! :')
toon volledige bericht
Klinkt interessant zo, en heb je de Nest als externe thermostaat aan je LG gekoppeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
BernieW schreef op woensdag 30 november 2022 @ 22:10:
[...]

Klinkt interessant zo, en heb je de Nest als externe thermostaat aan je LG gekoppeld?
2! :D 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SFOJDX8-Nw1Fu1ClxoENMIq8MBE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HEibBbEs3ZZnFLDCbBikW5CF.jpg?f=fotoalbum_large

Wellicht een keer testen met vloerkoeling op hele hete dagen. Gaat ook gewoon via de nest.

De bovenste is een nest, en de onderste is een nest.
Die in het midden (geel) is de LG Controller.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LuBUIlsYqbKWhWcEhtJGo6Og60I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/avYPLNU37sPrwbl9yK6kCYlH.png?f=fotoalbum_large

Als ze uit zijn worden ze blauw.
De LG wordt pas geel (wp aan) als een van de nests vraag heeft èn aan de voorwaarden is voldaan van zowel de watertemperatuur (minimaal 4 graden onder de stooklijn) als de lucht van de LG Controller (minder dan 21. In het echt is dat < 20,7 )
BernieW schreef op woensdag 30 november 2022 @ 22:27:
[...]

En de uitgangen daarvan naar de WP staan parallel neem ik aan, zodat ze onafhankelijk van elkaar de WP in kunnen schaklen (zie zoveel luxe doosjes op je foto dat het moeilijk te herkennen is).
Correct.
Elke nest bedient een afsluiter voor een verdeler. (huis / kantoor)
Dat zijn die twee blauwe kraantjes.

Dat is flowtechnisch best een uitdaging geweest om goed te krijgen. Voorlopig resultaat: op 50% vaste pompdruk functioneert het -momenteel- keurig!
Als 1 van de verdelers (nog) dicht is en Water Uit wordt te warm, dan springt de andere verdeler automatisch bij (los van de vraag van de nest) Dat regelt die Sonoff icm Home Assistant.
Als de temp snel stijgt en delta T tov stooklijn komt boven de 2.6, dan gaat de verdeler die dicht is alsnog open. Tot een veilig moment. Dan sluit hij weer, tenzij de nest op die plek vraag heeft; dan blijft hij uiteraard open.

[ Voor 67% gewijzigd door paQ op 30-11-2022 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
En de uitgangen daarvan naar de WP staan parallel neem ik aan, zodat ze onafhankelijk van elkaar de WP in kunnen schaklen (zie zoveel luxe doosjes op je foto dat het moeilijk te herkennen is).

Ik gebruik zelf Tado in aan/uit opzet. Als de warmtevraag afneemt gaat ie in een PWM mode.Aan de hand van de periodetijd kun je in bv een ESP een vertraging programmeren die ervoor zorgt dat de WP niet te vroeg aan gaat. Zo bepaal ik nu het aan moment. Maar ik heb ook de anti-pendel routines van @Devil erbij draaien.
Bij mij wordt de dT regelmatig vrij laag, voor de COP wil ik dit liever wat constanter (en dus hoger, graadje of 4) hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

BernieW schreef op woensdag 30 november 2022 @ 09:11:
[...]

Hier is de ant-pendel-target tegen ΔT uitgezet. Vraag me af wat het effect zal zijn om na de initiele opstart waarbij de LG nog niet moduleert, de anti-pendel-target uit te zetten en de gewone stooklijn te gaan volgen. Heb jij daar al mee gespeeld of ie het dan met z'n eigen moduleren goed oppakt?
Ja, daar werd ik niet blij van. Het is echt onvoorstelbaar hoe slecht de regeling werkt als je systeem niet 100% hetzelfde is als het systeem waar LG mee getest heeft. Of ze hebben niet getest, dat zou me ook niet verbazen :+

Op eigen regeling moduleert hij helemaal terug, naar 15 rpm. De temperatuur daalt vervolgens tot onder de target en dan toert hij na een tijdje weer op. Soms genuanceerd en dan komt hij weer best netjes uit, maar soms ook gewoon volle bak alsof hij opnieuw met een run begonnen is. De overhoot is dan ook makkelijk 3 graden en soms zelfs zoveel dat hij uitgaat. Ik heb het al gezien van ongeveer rond de target met 15 rpm, naar ineens vol gas door rammen tot +5 zonder enige modulatie. :X |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 19:28
BjornHero schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:53:
[...]
.

--> als je dit OOK nog gaat combineren met weersvoorspellingen EN zoninstraling-verwachtingen zul je zeer veel efficiency kunnen winnen, voornamelijk door een (groot) deel van de defrosts te vermijden en net iets verder te verwarmen wanneer de buitenlucht warmer is (hogere efficiëntie).

NIBE biedt iets soortgelijks aan maar dat is ook nog meer "we kunnen dat en hebben hier 2 theoretische voorbeelden en hebben het eens getest" maar geen "off the shelve" solution die de "gemiddelde" installateur even inschakelt.
Met iftt in combinatie met een weer service kun je dit redelijk eenvoudig configureren. Ik schakel dan de sg1&2 contacten die een vooraf geprogrammeerde setting hebben gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaas O
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06-09-2024
Klaas O schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:38:
Een zoektocht naar een driewegklep voor een Therma V monobloc 12 kW....

In het boekje staat dat er een SPDT = eenpoilig, dubbele weg driwegklep toegepast moet worden voor vloerverwarming / SWW.

Ik zoek een klep met 1 1/4 aansluiting (ik heb alles koper 35 mm). Nu zag ik op het forum de ICMA 82343AG0553
Echter, niet in NL te bestellen. Is er een ander goed merk wat wel verkrijgbaar is in NL? Wellict heeft iemand een linkje.

Dank je alvast.
Ik heb de volgende gevonden, maar is dit wel de juiste qua aanslutingen?
https://www.bolasystems.com/actuator-esbe-ara635-230-v

De klep zelf:
https://www.bolasystems.c...-valve-esbe-vrg-231-32-16

Er zijn met '2 point control' en '3 point control'....ik kom er niet uit 8)7 . Wellicht weten jullie het.
Als er nog iets beters is onder de Euro 250 hou ik me aanbevolen, als het maar 5/4 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrapper83
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:45
Klaas O schreef op woensdag 30 november 2022 @ 23:59:

Als er nog iets beters is onder de Euro 250 hou ik me aanbevolen, als het maar 5/4 is.
deze heb ik en werkt prima met de LG:
https://www.heiz24.de/Hon...ielaandrijving-230V-NIEUW

succes!

LG HM091MR.U44 - OEG 300liter 516005190 warmte wisselaar boiler - Solaredge / Growatt 4800 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
Kenwood960 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 23:52:
[...]

Met iftt in combinatie met een weer service kun je dit redelijk eenvoudig configureren. Ik schakel dan de sg1&2 contacten die een vooraf geprogrammeerde setting hebben gekregen.
Die sg1 en sg2 worden ook gewoon met 230v gestuurd volgens mij of?

Pagina: 1 ... 47 ... 179 Laatste