LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 46 ... 181 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03:44
ljmslenter schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 21:01:
[...]

Wat ik me ook nog afvraag; op momenten dat de WP niet hoeft te draaien komt er natuurlijk wel van alle kanten koude lucht naar binnen.
Ik weet het effe niet meer.
Zou het er toch nog van komen zal ik hier de resultaten posten.
Nogmaals dank
en idd dat. Als de WP uit staat heb je gewoon een open verbinding met buiten.
Vanwaar eigenlijk de wil/wens om hem binnen te hebben staan?

[ Voor 57% gewijzigd door paQ op 25-11-2022 21:04 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07:34
Je zou zowel de aanzuig als uitblaas met een kanaal naar buiten kunnen brengen, 50x50 is dan bij lange na niet voldoende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-09 14:20
Als je buiten de ruimte hebt zou ik de wp toch buiten zetten, scheelt een hoop gedoe.

Maar toch binnen dan zou ik in ieder geval de afvoer direct in een tunnel naar buiten leiden, anders gaat er toch een hoop koude lucht niet naar buiten. Voor de aanzuig is dat minder van belang.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
The_KnarF schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 21:15:
Voor de aanzuig is dat minder van belang.
300m3 kelder is zo leeg hoor met die fan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-09 14:20
paQ schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 21:26:
[...]

Ik bedoelde het tunnellen van de aanvoer.
Natuurlijk moet er heel veel aanvoer zijn.
Daarom mijn eerste opmerking, zet maar gewoon buiten als het kan.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Aha auf das Fahrrad :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ljmslenter
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11-05-2023
dank, dank, dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulluijken
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 26-09 22:15
Siemens S7 (312 in combinatie met een CP343) ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Nah, probleem met de average COP zo te zien getackeld *O*

Het ding is dat Home Assistant een soort mediaan creëert als je gewoon een average berekening erop los laat. Als je echt een 'echt' gemiddelde wilt, dan zul je historische meetwaarden moeten gaan vastleggen en daar uit het gemiddelde berekenen. Het kaartje van de berekening impliceert toch echt wel anders. :/

Hoe dan ook, middels deze plugin gebeurt dat dus vanzelf op de achtergrond :)
Resultaat is een zeer kalm glooiend gemiddelde, ook zoals je verwacht, over een zelf te definiëren tijdspanne.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N9Ma_GN9t-maX2oPKAekvSGcgUk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fn4ql3Xm0Cjgr1JVZMFJgKzP.png?f=fotoalbum_large

Of het nodig is weet ik niet, maar er was op de github wat discussie over de 0-waarden weglaten uit de berekening. Ik gebruik nu deze methode (volgens mij komt die van jou @Doezel ?) welke de 0 weglaat, zonder dat de card op unavailable springt.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
    - platform: template
      sensors:
        tweede_methode_cop:
            value_template: >
               {% if states('sensor.kwh_meter_3c39e72df1c2_active_power')|float(0) < 100 %} 
                {% set cop = 0.0 | float %}
               {% else %}
                {% set t1 = states('sensor.water_uit') | float %}
                {% set t2 = states('sensor.water_in') | float %}
                {% set f = states('sensor.flow') | float %}
                {% set pw = states('sensor.kwh_meter_3c39e72df1c2_active_power') | float %}
                {% set pwg = ((t1 - t2)*f) / 60 * 4184 | float %}
                {% set cop = pwg / pw | float  %}
                 {% endif %}
               {% if cop > 10.0 %}
                  {% endif %}
                  {% if cop < 0.0 %}
                  {% endif %} 
               {% if cop > 0.0 %}
                {{ cop | float | round(1) }}
                  {% else %}
               {% endif %} 
            unit_of_measurement: cop2

De trigger voor wel of geen COP berekenen laat ik afhangen van het opgenomen vermogen. Dat moet minimaal 100W zijn, dan gaat hij aan de COP rekenen.

Dat levert een dergelijke output op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3TgsBkuqWAm486GKIlGHIrCrZvM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Yj5veKHqpm53JguRnYfSNU0b.png?f=fotoalbum_large
pomp uit, grafiek ook uit

De average calculatie uit de plugin 'pauzeert' dan ook op een nette manier zijn gemiddelde calculatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VKGIeEwgefffWsY4rz0HfSrag7o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PmuibYh6KEKzlVc0yFw94QrQ.png?f=fotoalbum_large
ik ben opzettelijk met de verdelers en thermostaten aan de haal gegaan, om wijziging in flow en vermogen, en daarmee ook COP op te wekken

Ik ben er nog niet helemaal achter of dit (wel) per kalenderdag gaat, of over de telkens voorgaande 24 uur. Maar ik durf wel te stellen dat dit een ècht gemiddelde is van de CCOP :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:24
@paQ ik zou iets minder hard juichen...

Volgens mij heb je op deze manier het gemiddelde van je COP waardes berekend op 1 dag. Mooi.

Maar, stel;
1u lang
PElectric= 3,5kw
Pheat = 7kw
Cop van dat uur=2

9uur lang
PElectric= 0,1kw
Pheat = 1kw
Cop van die uren=10

Met jouw methode zou de cop heel dicht bij de 10 liggen.

Terwijl als je het volledig afgegeven vermogen deelt door het opgenomen vermogen (7+9 / 4,5) kom je een stuk lager uit..

Hmm, even over nadenken..

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
paQ schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 00:02:
Nah, probleem met de average COP zo te zien getackeld *O*
BjornHero schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 00:26:
@paQ ik zou iets minder hard juichen...

Volgens mij heb je op deze manier het gemiddelde van je COP waardes berekend op 1 dag. Mooi.

Maar, stel;
1u lang
PElectric= 3,5kw
Pheat = 7kw
Cop van dat uur=2

9uur lang
PElectric= 0,1kw
Pheat = 1kw
Cop van die uren=10

Met jouw methode zou de cop heel dicht bij de 10 liggen.

Terwijl als je het volledig afgegeven vermogen deelt door het opgenomen vermogen (7+9 / 4,5) kom je een stuk lager uit..

Hmm, even over nadenken..
De gedachtengang van gemiddelde COP lijkt me niet juist. Ipv de gemiddelde COP zou je de totale COP van de afgelopen 24uur moeten berekenen

TotaleCOP24u = energieThermisch24u(kWh) / energieElektrisch24u(kWh)

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marko86
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-07-2024
Hi Guys, helaas kan ik niet de COP berekenen maar ben wel aan het spelen geweest met instellingen. Hier onder kort mijn bevindingen:

- Wanneer ik alleen op water stuur kom ik uit op een tempratuur van 20,5 a 21 (wat ik vrij warm voelt), dan draait de pomp lange runs. Afgelopen maandag de hele dag aan met een paar pieken (wrs defrost) en de dinsdag daarop (toen was het wat warmer) draait hij constant op 400w.

- Stuur ik op lucht water, dan doet hij runs van 2.000-2.500 van een half uur. De tempratuur is dan 20 - 20,5 hetgeen wat ik een fijne tempratuur is.

Ik vraag me af, is er geen tussenweg? dus sturen op lucht, maar dan met minder vermogen en lagere runs? Ik heb zelf het idee dat hij ook vrij snel afslaat en wat is efficienter?

Instellingen:
AI 0
Afstandsbediening op lucht/water
Kamerverwarming -> verwarminginstelling op UITVOER
Waterverwarming: min 20 - max 35
Hysteresis water: aan -2, uit temp 4
Buitentemp: -10, 20
Targettemp: water 30, 24

Hysteresis lucht aan -,5 uit 1.5
Targettemp: lucht 20, 20

Sturing op water op een zeer koude Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BeSoh1bobMxdzNlGDXqlWKbShFo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bAJIL16dyUCC7q1GmqreVzrE.png?f=user_large
Sturing op lucht water op een warmere dag (ca 10 graden)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u4d6JdATdjmP_vK0Mtq02xFWyNQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RQGoP7AhWya1cUPzXIFVTdDg.png?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door Marko86 op 26-11-2022 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
@BjornHero en @SalexSun
De methode middels de plug-in geeft een gemiddelde van de steeds voorgaande 24 uur.

Ik probeer even te begrijpen wat het verschil zou zijn het in thermische kWh te berekenen.
Het is verder niets logaritmisch toch?

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 26-11-2022 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
Door het totale thermische vermogen te berekenen en het totaal opgenomen elektrische vermogen en dit te delen reken je momenten waarop hij harder draait ook harder aan.

Je hebt dan een cop over het vermogen van de afgelopen 24u.

Ipv een gemiddelde van honderden momentopnames. Waarop een moment waar jij 10hz draait net zo zwaar word geteld als wanneer hij 55hz draait.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 00:31
Marko86 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 08:15:
Hi Guys, helaas kan ik niet de COP berekenen maar ben wel aan het spelen geweest met instellingen. Hier onder kort mijn bevindingen:

- Wanneer ik alleen op water stuur kom ik uit op een tempratuur van 20,5 a 21 (wat ik vrij warm voelt), dan draait de pomp lange runs. Afgelopen maandag de hele dag aan met een paar pieken (wrs defrost) en de dinsdag daarop (toen was het wat warmer) draait hij constant op 400w.

- Stuur ik op lucht water, dan doet hij runs van 2.000-2.500 van een half uur. De tempratuur is dan 20 - 20,5 hetgeen wat ik een fijne tempratuur is.

Ik vraag me af, is er geen tussenweg? dus sturen op lucht, maar dan met minder vermogen en lagere runs? Ik heb zelf het idee dat hij ook vrij snel afslaat en wat is efficienter?

Instellingen:
AI 0

Sturing op water op een zeer koude [Afbeelding]
[Afbeelding]
Het lijkt er sterk op, dat je tijdens het draaien op Water+Lucht een andere setpoint hebt voor de watertemperatuur. Dit is ook een beetje verwarrend, want de instelling daarvoor staat in het gebruikers gedeelte van het menu. Standaard staat de watertemperatuur dan op een vaste (hoge) waarde. Je moet deze op auto zetten om de stooklijn voor het water te volgen. De Lucht temperatuur bepaald dan meer of de warmtepomp aan en uitgaat op basis van de temperatuur in de kamer waar de controller hangt.

Instelling watertemperatuur tijdens Water+Lucht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EtoZlv4pgSjKFIf_5ye9gVAv3Dw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EgONwZGZnlOcJBdBCmGC3jP5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SYnsT3rANMEcjUTvK3bz5_59Xts=/800x/filters:strip_exif()/f/image/80qLsikGzxmfaKwyHXQYOpKm.png?f=fotoalbum_large

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-09 09:05
Marko86 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 08:15:

Instellingen:
AI 0

Sturing op water op een zeer koude [Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat voor afgifte systeem heb je hier tegenover staan?

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marko86
  • Laatst online: 25-07-2024
Thx Jojan, ik heb hem op auto gezet. Deze stond op “handboek” 34 graden.

@Casper de Boer ligt hier ca 80m2 vloer verwarming. Met open verdeler en een buffervat van 60 graden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Casper de Boer
paQ schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 21:26:
[...]

Ik dacht, ik zoek even of ik kan vinden wat het luchtverbruik is.
Bij een middel klimaat: maximaal 3690m3/h en dus ongeveer 12 keer per uur het volume van de kelder :+

Kwam de gegevens tegen in een "de-montage" handleiding O-) link-> https://www.google.com/ur...Vaw3s2kLwYPWi-Y5liWk3gC8Z

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bertje C
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12-05-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kWpI5wsNDS6qYg24nolkjNfcZVo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hLGGKoqk2S6CzQ1QFOQUKUCk.jpg?f=fotoalbum_large
Van gesloten naar open verdeler voor nul euro. Ik kreeg er zelfs koffie en banketstaaf bij (ik moest even naar mijn broer om te kunnen lassen omdat hij mijn lasapparaat heeft geërfd). Ongelooflijk hoeveel rustiger en constant de warmtepomp nu draait met 24 graden aanvoer en 23 retour. Dat heb ik de afgelopen jaren (2 winters) nooit gezien. Had ik eerder moeten doen achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertje C
Ook kan de stooklijn nu een graad of 4 a 5 naar beneden omdat er geen bij menging meer is van het retourwater. Zoveel kouder ging het water namelijk de grond in ten opzichte van het aangevoerde water. Wordt nu ongeveer 27 graden bij nul graden buiten denk ik. Als ik het goed inschat is dat zo’n 10 % verbetering van de COP. Gr. Bert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacko222
  • Laatst online: 10-09 08:17
Hallo,
Ik heb een probleem met mijn 7KW THerma U44. Ik denk dat de temperatuursensor IN of de temperatuursensor OUT niet goed geplaatst zijn. Ik denk dat de temperatuursensor IN of de temperatuursensor UIT niet goed geplaatst zijn, omdat ze niet hetzelfde zeggen als de compressor uit staat en het water er vrij doorheen stroomt.

Kun je me vertellen waar ik ze fysiek in de machine kan vinden?

Een andere vraag, wat is het aanbevolen debiet voor een 7Kw? Ik zie screenshots waar je COP > 5 krijgt Ik kom nauwelijks boven een COP van 4,3 uit met buitentemperaturen van 8°C en een waterinlaat van 26°C.
Dat lijkt me erg laag?

Fijne dag!

Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8khEkSXhZcRisp1QwasIOwVbEvE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r04beaUnBf9FkdecSjE1MOht.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduke990
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 28-08 17:01
Beste Tweakers,

Nu eens een vraag over de fysieke plaatsing van de LG. Ik denk hem te plaatsen zoals op onderstaande (geknutselde) foto, dus met de 'lelijke' kant in het zicht. Reden: de wind waait zo bijna altijd de condensor in en de ventilator blaast dan uit met de wind mee. Zou ik hem andersom zetten dan blaast de ventilator tegen de wind in wat mij niet heel effectief lijkt?

Als ik hem een kwart draai dan staat de ventilator naar de buren gericht, dat doe ik liever niet.

Graag jullie 2 cents!! Alvast bedankt!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N28TSWXKaTnJx17wBzUm5IJM6oU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vr0DcpwkCJwHj6r1QpzdJI8x.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door superduke990 op 26-11-2022 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
jacko222 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 14:30:
Hallo,
Ik heb een probleem met mijn 7KW THerma U44. Ik denk dat de temperatuursensor IN of de temperatuursensor OUT niet goed geplaatst zijn. Ik denk dat de temperatuursensor IN of de temperatuursensor UIT niet goed geplaatst zijn, omdat ze niet hetzelfde zeggen als de compressor uit staat en het water er vrij doorheen stroomt.

Een andere vraag, wat is het aanbevolen debiet voor een 7Kw? Ik zie screenshots waar je COP > 5 krijgt Ik kom nauwelijks boven een COP van 4,3 uit met buitentemperaturen van 8°C en een waterinlaat van 26°C.
Dat lijkt me erg laag?

Fijne dag!

Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)[Afbeelding]
Als de buitenlucht kouder is en er water door de unit stroomt wordt het water afgekoeld door de wind. Niets gek, ik zie regelmatig een graad verschil tussen in en uitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
superduke990 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 15:04:
Beste Tweakers,

Nu eens een vraag over de fysieke plaatsing van de LG. Ik denk hem te plaatsen zoals op onderstaande (geknutselde) foto, dus met de 'lelijke' kant in het zicht. Reden: de wind waait zo bijna altijd de condensor in en de ventilator blaast dan uit met de wind mee. Zou ik hem andersom zetten dan blaast de ventilator tegen de wind in wat mij niet heel effectief lijkt?

Graag jullie 2 cents!! Alvast bedankt!!

[Afbeelding]
Waarom niet met de rug naar het dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduke990
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 28-08 17:01
Casper de Boer schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 15:09:
[...]

Waarom niet met de rug naar het dak?
Omdat dan de ventilator gericht staat naar de buren, circa 4 meter afstand. Het lijkt me stiller voor mijn buren als de geluidsstroom langs de huizen gaat....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacko222
Casper de Boer schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 15:06:
[...]

Als de buitenlucht kouder is en er water door de unit stroomt wordt het water afgekoeld door de wind. Niets gek, ik zie regelmatig een graad verschil tussen in en uitgang.
Op de screenshot draait de compressor in lage modulatie (360W vermogen).
Maar de inlaattemperatuur is lager dan de uitlaattemperatuur.

Maar als ik de werkelijke temperatuur bij aankomst in de stookruimte meet, heb ik een stijging na de passage in de warmtepomp.

Dit is geen probleem van omgekeerde meting, want wanneer ik vraag om een groot temperatuurverschil (grote delta voor bijvoorbeeld huishoudelijk water), is het de uitgangstemperatuur die hoger is.

Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Laatst online: 06:14
Bertje C schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 13:12:
[Afbeelding]
Van gesloten naar open verdeler voor nul euro. Ik kreeg er zelfs koffie en banketstaaf bij (ik moest even naar mijn broer om te kunnen lassen omdat hij mijn lasapparaat heeft geërfd). Ongelooflijk hoeveel rustiger en constant de warmtepomp nu draait met 24 graden aanvoer en 23 retour. Dat heb ik de afgelopen jaren (2 winters) nooit gezien. Had ik eerder moeten doen achteraf.
:) ziet er goed uit je hebt van hoge temp.verdeler met pomp(mengverdeler) een lage temp openverdeler gemaakt wat ik mij nu afvraag waarom zit de pomp er nog tussen(dit heeft misschien een reden) de wp heeft immers een pomp(als de pomp loopt wat doet hij dan misschien extra ondersteuning??? als die niet loopt kan hij ook weg!!!) dan kan leiding (aanvoer)ook rechtstreeks naar onderblok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertje C
Klopt, dat lees meer. De pomp loopt alleen als er warmte wordt aangevoerd. ik zie het inderdaad als een ondersteuning omdat hier het kachelhok vrij ver weg staat van de woonruimte en het met de werkruimte erbij een groot pand (ruim 2000 kuub) is in totaal. Hij loopt op de laagste stand en het werkt prima in onze situatie, zeker in de winter. Gr. Bert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertje C
Dat lees ik meer, moest dat zijn. Ik vergat ook te zeggen dat ik de pomp van de warmtepomp nu lekker laag (60%) kan zetten. Anders hoor ik namelijk geluid in de radiatoren. Gr. Bert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Bertje C schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 16:34:
Klopt, dat lees meer. De pomp loopt alleen als er warmte wordt aangevoerd. ik zie het inderdaad als een ondersteuning omdat hier het kachelhok vrij ver weg staat van de woonruimte en het met de werkruimte erbij een groot pand (ruim 2000 kuub) is in totaal. Hij loopt op de laagste stand en het werkt prima in onze situatie, zeker in de winter. Gr. Bert.
:) ik begrijp je stuurt de pomp aan met een pompschakelaar met voeler loopt alleen als de aanvoerleiding warm word anders zou hij onnodig stroom verbruiken als hij 24/7 constant loopt, thermostaatknop met voeler buiten werking alsmede de orange maximaal thermoschakelaar,ik heb een soortgelijke installatie vloerverwarming+radiatoren hoe heb dat dan opgelost met die lage temp.radiatoren doen dan niet veel of heb je lage temp. radiatoren(bijv jaga)

[ Voor 10% gewijzigd door kazemo op 26-11-2022 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fronte
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11-03-2023
SmartmIler
Bedankt voor je reactie sensor aangesloten en warmwater werkt.
Maa nu de vraag waar moet ik mijn sensor voor mijn cv buffervat aansluiten misschien dat je dat ook weet.
Mvgr ad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fronte
Nu kwam ik toe aan het installeren van het lg WiFi moduul.
Klein drama.
Is er misschien iemand die mij verder kan helpen met de benodigde info hierover.
Mvgr ad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertje C
Wat de radiatoren betreft hebben we dat alleen in de keuken, verder is alles met vloerverwarming. In de keuken helpt indien nodig een airco mee, die had ik al om te koelen. De airco gaat automatisch on 7 uur aan. Zo heb ik toch een soort van nachtverlaging. Ook gaat de LG om 6 uur naar +1 en om 18 uur naar -1. Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:39
paQ schreef op donderdag 24 november 2022 @ 23:04:
[...]

Ik heb hem nu op 14,5l/min. :)
Dat is wel erg weinig, beter minimaal 18.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21:17
Ik heb de Waveshare RS485 to ETH besteld. Maar ik lees nu in dit topic dat deze niet (goed) werkt? Het moet de RS232/485 to ETH zijn?

Kan iemand dat bevestigen (of ontkrachten)? Voordat ik ermee begin te prutsen en hem niet terug kan sturen..

LG-HM123MR.U34 / LG-WH27S.F5 / 1245 Wp (zuid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wrapper83
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-09 16:06
Groen schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 20:30:
Ik heb de Waveshare RS485 to ETH besteld. Maar ik lees nu in dit topic dat deze niet (goed) werkt? Het moet de RS232/485 to ETH zijn?

Kan iemand dat bevestigen (of ontkrachten)? Voordat ik ermee begin te prutsen en hem niet terug kan sturen..
ik zag je bericht en heb deze fout ook gemaakt. Je moet deze dus niet hebben: Waveshare RS485 to ETH

Maar deze:
wrapper83 in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

https://www.amazon.nl/dp/...F8&psc=1&ref_=ya_aw_od_pi

succes,

Paul

LG HM091MR.U44 - OEG 300liter 516005190 warmte wisselaar boiler - Solaredge / Growatt 4800 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mipo
  • Laatst online: 26-09 08:54

mipo

LG HM071M.43 - jaar 2020

paQ schreef op donderdag 24 november 2022 @ 20:36:
@mipo Heb jij nog verder getest met AI +/-?
Ik ben erachter dat op lucht+water, AI +/- alleen de stooklijn van lucht beïnvloedt.
Ben daarom wel nieuwsgierig of bij alleen water dan ook zo is voor de water stooklijn.
Ik gebruik alleen watercontrole - sensor bij de pompinlaat (water terug van de vloer) . Dit is tot nu toe het beste gebleken voor hardlopen

AI +- verhoogt/verlaagt de vereiste watertemperatuur

[ Voor 26% gewijzigd door mipo op 27-11-2022 01:40 ]

Tsjechische Republiek, LG HM071M.43 productie datum januari 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mipo

mipo

LG HM071M.43 - jaar 2020

wrapper83 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 21:07:
[...]

ik zag je bericht en heb deze fout ook gemaakt. Je moet deze dus niet hebben: Waveshare RS485 to ETH

Maar deze:
wrapper83 in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

https://www.amazon.nl/dp/...F8&psc=1&ref_=ya_aw_od_pi

succes,

Paul
Ik gebruik Elfin-EW11. Geen probleem tot nu toe. Het is zelfs gesloten in de pomp en verbonden via wifi |:( . (Ik wilde de kabel niet oplossen om te testen) O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
jacko222 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 14:30:
Hallo,

Dat lijkt me erg laag?

Fijne dag!

Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)[Afbeelding]
Bij de meeste LG's die ik geplaatst heb staat de flow ingesteld op "optimal flow".
Dit resulteert (bij de 3 installaties die ik monitor) ook in een behoorlijk goede cop waarden (7C buitentemp, 29C aanvoer COP(24H average) +-5,5..

Bij een training van LGKlimaat was "optimal flow" ook het advies of een delta T van 5C.

Laat je qua pompinstellingen niet te zeer leiden door @paQ, zijn opbouw is vrij uitzonderlijk met meerdere zones, een aparte regeling en een apart afgiftesysteem (droogbouw vloerverwarming zonder warmtebuffer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-07 23:46
Fronte schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 17:20:
Nu kwam ik toe aan het installeren van het lg WiFi moduul.
Klein drama.
Is er misschien iemand die mij verder kan helpen met de benodigde info hierover.
Mvgr ad
Inpluggen en het werkt. Maar kan zijn dat hij stopt na een paar dagen. Dan heb je een software update nodig. Daarvoor moet LG zelf langskomen.

Het is trouwens niet de bedoeling de wifi module in de warmtepomp (kooi van Faraday) te plaatsen, maar binnen in huis ivm vocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacko222
BjornHero schreef op zondag 27 november 2022 @ 00:26:
[...]

Bij de meeste LG's die ik geplaatst heb staat de flow ingesteld op "optimal flow".
Dit resulteert (bij de 3 installaties die ik monitor) ook in een behoorlijk goede cop waarden (7C buitentemp, 29C aanvoer COP(24H average) +-5,5..

Bij een training van LGKlimaat was "optimal flow" ook het advies of een delta T van 5C.

Laat je qua pompinstellingen niet te zeer leiden door @paQ, zijn opbouw is vrij uitzonderlijk met meerdere zones, een aparte regeling en een apart afgiftesysteem (droogbouw vloerverwarming zonder warmtebuffer)
Interessant!

Ik heb de machine 2 uur lang getest op optimaal debiet, maar wat me verbaasde is dat hij naar het minimum debiet gaat tussen 8 en 9l/min.

Dit geeft een gemiddelde COP van 3 tot 3°C. Maar als ik iets hoger ga naar 10,5 l/min, krijg ik een COP van 4 in dezelfde omstandigheden.
Is het nodig om de "optimale" modus langer te laten staan om de resultaten te zien?

Ik dacht dat ik zag dat ik moest streven naar 20,1l/min op deze 7KW machine, ik geef toe dat ik in de war ben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
jacko222 schreef op zondag 27 november 2022 @ 08:21:
[...]

Interessant!

Ik heb de machine 2 uur lang getest op optimaal debiet, maar wat me verbaasde is dat hij naar het minimum debiet gaat tussen 8 en 9l/min.

Dit geeft een gemiddelde COP van 3 tot 3°C. Maar als ik iets hoger ga naar 10,5 l/min, krijg ik een COP van 4 in dezelfde omstandigheden.
Is het nodig om de "optimale" modus langer te laten staan om de resultaten te zien?

Ik dacht dat ik zag dat ik moest streven naar 20,1l/min op deze 7KW machine, ik geef toe dat ik in de war ben :)

Bij mij is de COP en het gedrag van de warmtepomp ook het beste met optimal debiet en Stille modus. Ik heb ook een tijdje op een vaste flow geprobeerd (aantal dagen), maar dan gaat het goed mis tijdens de defrost periode. Met optimal debiet gaat hij sneller na de opstartpiek op een rustiger vermogen, waardoor de condensor niet weer zo snel dichtvriest.

Je moet hem hier wel een lange tijd op laten staan om het effect goed te zien. Ik heb het idee dat het dan onderdeel is van de AI regeling.

[ Voor 6% gewijzigd door Jojan265 op 27-11-2022 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 26-09 06:30
[...]

Waar is optimal flow te vinden in de instellingen? Je kan toch bij flow alleen een % instellen?
Tenminste ik zie alleen "Pump capacity" en dan met optie 10-100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 27-09 19:34
[...]

Bij mij staat ie ook op optimal flow, bevalt me tot nu toe goed. Weet iemand ook wat wordt aanbevolen om op te regelen, WP Tinlet of WP Toutlet? Of wat het effect als je de één of de ander gebruikt.

Ander dingetje, bij gebruik van een externe thermostaat heb ik gemerkt dat de thermostaat ingang (L2) nogal gevoelig (hoof impedant) is. Bij mij uitte het zich dat als de thermostaat uit ging de WP dit gewoon negeerde, en lekker bleef draaien.
Ik denk dat dit ook de oorzaak kan zijn waarom sommigen hier de L van een andere plek moesten halen om met externe thermostaat te kunnen werken. Het kan ook best zijn dat met korte kabels er geen problemen zijn.
De remedie: ik heb op het aansluitblok in de WP een pull down circuit aangebracht (weerstand van ongeveer 100 kΩ door drie 33kΩ serie weerstanden (vanwege 230V) met voor de zekerheid een parallel snubber (X2 condensator met serieweerstand).
Andere oplossing die waarschijnlijk ook werkt L2 bedienen met een wisselcontact: warmtevraag verbonden met L, geen warmtevraag (hard) verbonden met N.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 27-09 19:34
rolandmegens schreef op zondag 27 november 2022 @ 10:28:
[...]

Waar is optimal flow te vinden in de instellingen? Je kan toch bij flow alleen een % instellen?
Tenminste ik zie alleen "Pump capacity" en dan met optie 10-100%
In het installateursmenu onder general/algemeen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HElzjrA5BTqD3sq9sg7A-TESuGo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ru88DEw54EQ56mT5FIIzUskh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 27-09 12:11
Er zijn dus meerdere software versies, ik heb de 3055, daar komt dit niet in voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
koevlaas2 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 20:05:
[...]

Dat is wel erg weinig, beter minimaal 18.
Dan heb ik te weinig delta. Snel afgifte systeem.
Als ik het de pomp zelf laat uitzoeken gaar ie rond de 8.7 l/min hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
BernieW schreef op zondag 27 november 2022 @ 11:17:
[...]

In het installateursmenu onder general/algemeen:

[Afbeelding]
Om dit bericht even aan te vullen:

Je hebt bij besturingsmethode 4 keuzes:
Optimale stroomsnelheid / Pompcapaciteit / Vaste stroomsnelheid / Vaste Δ T

Bij de keuze Optimale stroomsnelheid heeft de waarde bij Pompcapaciteit ook invloed. Dit wordt dan na de opstartpiek de maximale pompcapaciteit. In de meeste gevallen zal hij nog wel lager gaan dan die instelling. Bij mij staat hij vaak op 8 L/min, terwijl de maximale pompcapaciteit nu op 65% staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 26-09 06:30
@BernieW Ik heb helaas hetzelfde als @Cees-JanH -> versie 3055, en dus blijkbaar niet deze optie :(
Jammer dat software updates niet mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjaakPeer
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 27-09 18:27
Ik verwacht komend kwartaal mijn LG 12kW warmtepomp en sta op het punt om de toebehoren te bestellen. In verband met een gezonde overdaad aan zonnepaneel vermogen, gaat de warmtepomp met een tweetal buffertanks werken voor CV-buffer en DHW-buffer welke in de bijkeuken geplaatst gaan worden.

De (reeds geleverde) DHW-buffertank is voorzien van een 2e spiraal voor een zonneboiler installatie in de toekomst: Ik heb nog dakruimte over :) .

De bestaande verdeler is nu aangesloten op mijn gasketel, maar ik die zou ik het liefst direct afschakelen (ketel is end-of-life en lekt).

Mijn vraag over onderstaand schema van de bijkeuken:
  • Moet ik nog keerkleppen plaatsen?
  • Ik ga er vanuit dat ik genoeg heb aan een enkele 3-weg klep. Klopt dat?
  • Kan ik de ontluchter in de retourleiding kan plaatsen?
  • Sanity check: Zijn 18L expansievaten voldoende voor 300L buffertanks (in aanvulling op het 8L expansievat in de warmtepomp)?
  • De expansievaten zijn rated op 3bar: Welke druk moeten mijn PT-veiligheidsventielen (op de tanks) hebben?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3SIHceEKb461kD_O2ze1uK1MUX0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h5QUiSxi01vh7whXVcVx2KSv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
rolandmegens schreef op zondag 27 november 2022 @ 12:56:
@BernieW Ik heb helaas hetzelfde als @Cees-JanH -> versie 3055, en dus blijkbaar niet deze optie :(
Jammer dat software updates niet mogelijk zijn.
Volgens mij is het, naast firmware, ook afhankelijk van de versie van de WP.
Bij de U43 (5, 7 en 9 kW) en U33 (12, 14 en 16 kW), is deze instelling volstrekt anders.
Bij die types is alleen een percentage (10-100) en een delta T (set of release) in te stellen.

LG-HM123M-U33/ Vaillant aroSTOR VWL B 200-5/ zonnepanelen 8.400 Wattpiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
paQ schreef op zondag 27 november 2022 @ 11:46:
[...]

Dan heb ik te weinig delta. Snel afgifte systeem.
Als ik het de pomp zelf laat uitzoeken gaar ie rond de 8.7 l/min hangen.
De pomp zelf houdt inprincipe 4c aan.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
SjaakPeer schreef op zondag 27 november 2022 @ 13:23:
Ik verwacht komend kwartaal mijn LG 12kW warmtepomp en sta op het punt om de toebehoren te bestellen. In verband met een gezonde overdaad aan zonnepaneel vermogen, gaat de warmtepomp met een tweetal buffertanks werken voor CV-buffer en DHW-buffer welke in de bijkeuken geplaatst gaan worden.

De (reeds geleverde) DHW-buffertank is voorzien van een 2e spiraal voor een zonneboiler installatie in de toekomst: Ik heb nog dakruimte over :) .

De bestaande verdeler is nu aangesloten op mijn gasketel, maar ik die zou ik het liefst direct afschakelen (ketel is end-of-life en lekt).

Mijn vraag over onderstaand schema van de bijkeuken:
  • Moet ik nog keerkleppen plaatsen?
  • Ik ga er vanuit dat ik genoeg heb aan een enkele 3-weg klep. Klopt dat?
  • Kan ik de ontluchter in de retourleiding kan plaatsen?
  • Sanity check: Zijn 18L expansievaten voldoende voor 300L buffertanks (in aanvulling op het 8L expansievat in de warmtepomp)?
  • De expansievaten zijn rated op 3bar: Welke druk moeten mijn PT-veiligheidsventielen (op de tanks) hebben?
[Afbeelding]
Je hebt geen keerkleppen nodig voor de warmtepomp, indien de ketel niet meer wordt aangesloten. Je hebt echter wel een inlaatcombinatie nodig (verplicht) voor je DHW buffer (zit ook een keerklep in).
Je kunt het beste de ontluchter in de leiding met de warmste temperatuur zetten (dus in de aanvoer). Dan werkt hij het beste. Bij een combinatie ontluchter/magneetfilter heb je geen keus en moet deze in de retour.
Als ik reken aan de DHW buffer, en uitga van max. temp van 90 ºC (goed mogelijk bij een zonnecollector), dan heb je een expansietank nodig van 25 L en deze moet geschikt zijn voor sanitair gebruik!
De expansietank voor de warmtepomp zou wel toereikend zijn. Ik ga dan uit van nog 200L in je systeem + 300L buffer. Een expansietank van 20L volstaat dan. Je hebt al een expansietank van 7L in de warmtepomp en dan samen met 18L is dus prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter S
  • Laatst online: 09-12-2023
Terug van vakantie en nu werkt de LG WP Monobloc niet. Weet iemand hoe dat kan?
Het heeft vorige week gevroren schijnbaar.
In de afstandsbediening staat: Antivries en Waterpompbediening.
Gr. Pieter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legalr
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-09 19:05
Paulluijken schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 22:53:
[...]

Siemens S7 (312 in combinatie met een CP343) ;)
Code in TIA portal?

Ik heb wel intresse in de code, ik heb zelf nog wel een S7-300 + CP kaart liggen om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Pieter S schreef op zondag 27 november 2022 @ 14:00:
Terug van vakantie en nu werkt de LG WP Monobloc niet. Weet iemand hoe dat kan?
Het heeft vorige week gevroren schijnbaar.
In de afstandsbediening staat: Antivries en Waterpompbediening.
Gr. Pieter
Als je warmtepomp niet verwarmd heeft en daardoor de watertemperatuur lager dan 15 graden is, gaat hij volgens mij niet aan. De waterpomp draait om bevriezing te voorkomen.

Het beste kun je zorgen om een zo klein mogelijk circuit in te stellen, zodat hij in ieder geval een klein beetje op temperatuur kan komen. Daarna steeds het circuit wat groter maken.

[ Voor 16% gewijzigd door Jojan265 op 27-11-2022 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter S
Duidelijk verhaal, bedankt.
Hoe krijg ik hem weer zover dat ie het water weer verwarmt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter S
Ik snap het Jojan265.
Ik ga het proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Pieter S schreef op zondag 27 november 2022 @ 14:26:
Duidelijk verhaal, bedankt.
Hoe krijg ik hem weer zover dat ie het water weer verwarmt?
Welke temperatuur heeft de inlaat op dit moment? Dus tijdens het in bedrijf zijn van de waterpomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter S
Ik snap het Jojan265.
Ik ga het proberen.
14°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:14

thido

Tilburg

koevlaas2 schreef op zondag 27 november 2022 @ 13:29:
[...]

Wellicht met vvw maar met radiatoren zeker niet. Redelijk makkelijk onder een dt van 2c te krijgen.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
  • Laatst online: 22-09 16:56
Konijnenbats schreef op zondag 27 november 2022 @ 06:48:
[...]

Inpluggen en het werkt. Maar kan zijn dat hij stopt na een paar dagen. Dan heb je een software update nodig. Daarvoor moet LG zelf langskomen.

Het is trouwens niet de bedoeling de wifi module in de warmtepomp (kooi van Faraday) te plaatsen, maar binnen in huis ivm vocht.
Wifi module heb ik overigens ruim. 1,5 jaar reeds in de warmtepomp zitten.
Wel effe controleren of het signaal sterk genoeg is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Jojan265 schreef op zondag 27 november 2022 @ 11:53:
[...]

Om dit bericht even aan te vullen:

Je hebt bij besturingsmethode 4 keuzes:
Optimale stroomsnelheid / Pompcapaciteit / Vaste stroomsnelheid / Vaste Δ T

Bij de keuze Optimale stroomsnelheid heeft de waarde bij Pompcapaciteit ook invloed. Dit wordt dan na de opstartpiek de maximale pompcapaciteit. In de meeste gevallen zal hij nog wel lager gaan dan die instelling. Bij mij staat hij vaak op 8 L/min, terwijl de maximale pompcapaciteit nu op 65% staat.
8)7 ik heb alle 4manieren getest ik heb gemerkt dat tussen optimaal debiet en vasteAT(op 7) niet veel verschil is hij moduleerd terug naar 8l/pm (pomp 100%) bij opstart doet hij 22l/pm ik werk met stooklijn maar niet op A1 maar op rood warmte icoon niet op handboek maar op automatisch dan kan ik luchttemperatuur met hand verhogen of verlagen(ruimte thermostaat op controller) alleen het verschil tussen in en uitschakelen is en blijft 2gr dit is dan jammer schjinbaar is dit een voorwaarde van lg(kleiner gaat niet) ik kan het omzeilen door kort 1gr hoger en als de wp loopt 1gr lager zetten(ik werk ook met radiatoren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
koevlaas2 schreef op zondag 27 november 2022 @ 13:29:
[...]

Je bedoelt aan deltaT?

Ik haal nu op een goed moment 2.9 met 9.2 l/min flow
maar dat is ook wel eens 2.2

Laat ik de pomp harder draaien, dan zat ik wel eens met een deltaT van 0.7, met (uiteraard) een slecht COP als resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antoine sellies
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-05 14:01
wat vinden jullie van zo n behuizing om je wp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6LoCE_H3jrw_ftv6skS2Fq5niGU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DYbgqQP4giHqFrnEgGjALm1F.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubencaz
  • Laatst online: 05-02-2024
ik ben bezig mijn 12kw.u33 met modbus en esphome uit te lezen. ik krijg na veel zoekwerk uiteindelijk de meeste signalen die ik wil uitgelezen, en in home assistant.

echter de pompflow krijg ik niet uitgelezen. dit wil ik graag hebben om mijn cop te kunnen berekenen.

Heeft iemand dit voor elkaar gekregen, zo ja dan zou ik heel graag daar de code en vooral het juiste adres van ontvangen, ik gebruik op dit moment onderstaande code voor dit signaal (welke dus niet werkt)

- platform: modbus_controller
modbus_controller_id: lg
name: "Current Flow Rate"
id: current_flow_rate
address: 9
register_type: discrete_input
unit_of_measurement: "Liter per minuut"
value_type: U_WORD
accuracy_decimals: 1
#filters:
# - multiply: 0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Join the club :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubencaz
Aha dan ben ik dus gelukkig niet de enige. 😊

Ik ben al even aan het rondkijken geweest naar een losse flow sensor als alternatief, maar het liefst natuurlijk vanuit de wp.

Heeft iemand met zekerheid kunnen aantonen dat er überhaupt een flowneter in de 3x series wp zit ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djwlindenaar
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-09 15:24
rubencaz schreef op zondag 27 november 2022 @ 16:59:

echter de pompflow krijg ik niet uitgelezen. dit wil ik graag hebben om mijn cop te kunnen berekenen.

Heeft iemand dit voor elkaar gekregen, zo ja dan zou ik heel graag daar de code en vooral het juiste adres van ontvangen, ik gebruik op dit moment onderstaande code voor dit signaal (welke dus niet werkt)
Ik gebruik deze en dat werkt voor mijn .u34.
Jouw register type lijkt me sowieso niet kloppen voor flow rate (discrete input is een boolean, terwijl je een getal wil)...

sensor:
  - platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: lg
    name: "Flow Rate"
    id: current_flow_rate
    register_type: read
    address: 8
    unit_of_measurement: "L/m"
    value_type: U_WORD
    accuracy_decimals: 1
    filters:
      - multiply: 0.1

Voor de liefhebber, hier mijn controller.
https://github.com/djwlindenaar/LG-thermaV-control

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
rubencaz schreef op zondag 27 november 2022 @ 18:10:
[...]

Aha dan ben ik dus gelukkig niet de enige. 😊

Ik ben al even aan het rondkijken geweest naar een losse flow sensor als alternatief, maar het liefst natuurlijk vanuit de wp.

Heeft iemand met zekerheid kunnen aantonen dat er überhaupt een flowneter in de 3x series wp zit ?
@kostas2911 heeft dezelfde als jij en (schijnbaar?) ook geen flowmeter. Maar hij ziet hem ook niet op de controller. Jij wel?

Ik heb een U.44. Zie hem op mijn scherm maar kan hem in de modbus nergens traceren. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
djwlindenaar schreef op zondag 27 november 2022 @ 18:13:
[...]

Jouw register type lijkt me sowieso niet kloppen voor flow rate (discrete input is een boolean, terwijl je een getal wil)...

sensor:
    filters:

Bij een .33, en mijn .U44 dus ook, krijg ik reactie op deze adressen:

input 9-27
coil 2-6
discrete 6-9
holding 24-29

discrete 8 en 9 lijken bij mij binair te zijn
input 9 is "Suction SH" (whatever that is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubencaz
[...]

sensor:
    filters:

De code die ik gepost heb is inderdaad niet juist zie ik nu, het is een van mijn probeersels.

Ik heb deze code ook geprobeerd, ik krijg hierop echt 0 terug ( of de pomp nu draait of niet)

@paQ
Ik kan helaas mijn flow ook niet in de controller uitlezen. Mijn firmware versie is 3.0.5.6 zou dat daar iets mee te maken kunnen hebben ?

Ik heb veel adressen geprobeerd, de meeste zijn me nu duidelijk. Wat me wel opviel is input 4 deze heeft ook een waarde die veranderd tijdens operatie, maar kan ik nergens aan linken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

[...]

sensor:
    filters:

Ik ben zeker een liefhebber, grote delen zien er bekend uit :P Maar ook een paar mooie constructies die me inspireren, zoals de stooklijn update in een script.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
Foute quote

[ Voor 97% gewijzigd door Transitie op 27-11-2022 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
rubencaz schreef op zondag 27 november 2022 @ 19:08:
[...]

De code die ik gepost heb is inderdaad niet juist zie ik nu, het is een van mijn probeersels.

Ik heb deze code ook geprobeerd, ik krijg hierop echt 0 terug ( of de pomp nu draait of niet)

@paQ
Ik kan helaas mijn flow ook niet in de controller uitlezen. Mijn firmware versie is 3.0.5.6 zou dat daar iets mee te maken kunnen hebben ?

Ik heb veel adressen geprobeerd, de meeste zijn me nu duidelijk. Wat me wel opviel is input 4 deze heeft ook een waarde die veranderd tijdens operatie, maar kan ik nergens aan linken
Bij mijn weten is bij U33 en U43 flow niet uit te lezen.
Dit is juist één van de verbeteringen bij de U44 en U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwlindenaar
Devil schreef op zondag 27 november 2022 @ 19:52:
[...]

Ik ben zeker een liefhebber, grote delen zien er bekend uit :P Maar ook een paar mooie constructies die me inspireren, zoals de stooklijn update in een script.
:D

heb me sterk laten inspireren ;). Denk dat het belangrijkste verschil zit in het gebruik van een state machine. Dat maakt m.i. de logica wat simpeler. Ook maak ik gebruik van een externe luchttemperatuur sensor die zowel het aan/uit gedrag regelt alsook een offset op de WAR. Wat nauwkeuriger (vooral betere resolutie) dan de ingebouwde...

Verder laat ik de LG eigenlijk niks zelf beslissen. Ik zet m aan als in het wil met een hoge target temp en uit alleen via de enable heat/cool switch. Wordt het allemaal wat voorspelbaarder van. Ook geen fysieke thermostaat aansluiting nodig op deze manier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubencaz
Transitie schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:03:
[...]

Dan zal er dus bij de u44 een extra sensor geplaatst zijn, zou leuk zijn om te weten welke dit is dan kan het misschien achteraf gemonteerd worden (evt buiten de controller om)

@djwlindenaar
Ben even in je code gedoken en dit lijkt me ( voor zover ik het begrijp 😉 ) zeer interessant. Dit is een mooie volgende stap als ik het uitlezen volledig onder controle heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:14

thido

Tilburg

djwlindenaar schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:13:
[...]

heb me sterk laten inspireren ;). Denk dat het belangrijkste verschil zit in het gebruik van een state machine. Dat maakt m.i. de logica wat simpeler. Ook maak ik gebruik van een externe luchttemperatuur sensor die zowel het aan/uit gedrag regelt alsook een offset op de WAR. Wat nauwkeuriger (vooral betere resolutie) dan de ingebouwde...

Verder laat ik de LG eigenlijk niks zelf beslissen. Ik zet m aan als in het wil met een hoge target temp en uit alleen via de enable heat/cool switch. Wordt het allemaal wat voorspelbaarder van. Ook geen fysieke thermostaat aansluiting nodig op deze manier...
Heb je ook wat data kunnen visualiseren met/zonder gebruik van het script?
Ben wel benieuwd :-)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doezel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-08 21:59

Doezel

Ond

Konijnenbats schreef op zondag 27 november 2022 @ 06:48:
[...]

Ik heb die wifi module gewoon in de buitenunit gehangen met een tie-wrap. Unifi Accesspoint hangt er zo’n 13 meter vanaf en heeft een prima verbinding dwars door een aantal muren en de behuizing.

LG Therma V Monobloc 12KW U34. | 24 zonnepanelen x 380WP | Gasloos | Unifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
paQ schreef op zondag 27 november 2022 @ 16:36:
[...]

Je bedoelt aan deltaT?

Ik haal nu op een goed moment 2.9 met 9.2 l/min flow
maar dat is ook wel eens 2.2

Laat ik de pomp harder draaien, dan zat ik wel eens met een deltaT van 0.7, met (uiteraard) een slecht COP als resultaat.
Dan schort er iets aan de inregeling van de radiatoren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mipo

mipo

LG HM071M.43 - jaar 2020

Laker schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 07:21:
[...]

Bij mij bleef de -2 instelling voor de nacht er gewoon in staan. Deze moet ik dan zelf weer op 0 zetten
Ik corrigeer de informatie over AI - de wijziging blijft ingesteld, zelfs na 24:00 uur (ik was de instelling in de planningskalender vergeten, die keerde terug naar 0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mipo

mipo

LG HM071M.43 - jaar 2020

onnauwkeurige buitentemperatuursensor in de pomp - vandaag geeft hij een buitentemperatuur aan van 0,1 C, in feite op een nauwkeurige thermometer naast -4 C 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mipo schreef op zondag 27 november 2022 @ 21:13:
onnauwkeurige buitentemperatuursensor in de pomp - vandaag geeft hij een buitentemperatuur aan van 0,1 C, in feite op een nauwkeurige thermometer naast -4 C 8)7
Zuigt zijn eigen lucht aan, heb je 'm in zo'n geluidswerende kast ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
koevlaas2 schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:43:
[...]

Dan schort er iets aan de inregeling van de radiatoren ?
Ik heb alleen 2 verdelers met 11 groepen totaal. Alles staat helemaal open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Transitie schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:03:
[...]

Moet hem alleen nog even zien te vinden :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwlindenaar
rubencaz schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:23:
[...]

@djwlindenaar
Ben even in je code gedoken en dit lijkt me ( voor zover ik het begrijp 😉 ) zeer interessant. Dit is een mooie volgende stap als ik het uitlezen volledig onder controle heb.
Be my guest... Garantie tot aan de deur :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
paQ schreef op zondag 27 november 2022 @ 21:56:
[...]

Ik heb alleen 2 verdelers met 11 groepen totaal. Alles staat helemaal open.
En dan heb je een delta T van 0,7 ? Hier na een hele dag draaien (en draait nu nog) een delta T van 3 en nog steeds 4.5 kW vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
koevlaas2 schreef op zondag 27 november 2022 @ 22:00:
[...]

En dan heb je een delta T van 0,2 ? Hier na een hele dag draaien (en draait nu nog) een delta T van 3 en nog steeds 4.5 kW vermogen.
Uh… nee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwlindenaar
thido schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:25:
[...]

Heb je ook wat data kunnen visualiseren met/zonder gebruik van het script?
Ben wel benieuwd :-)
Niet echt iets van 1 op 1. Vooral afgeknapt op de grote hysterese die er standaard in zit. Mijn afgifte systeem is enorm traag (vv met dikke betonvloeren; rond de 9 kWh nodig om de vloer 1°C op te warmen) en dan krijg je enorme overshoots met de ingebouwde regeling. Zowel als je op lucht+water regelt als alleen op water.
Na een paar pogingen om te optimaliseren met de ingebouwde regeling was ik het wel zat. Tijd om te hobby'en. Helaas kun je via Modbus niet direct het vermogen sturen, dat zou nog wel beter zijn, maar helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

djwlindenaar schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:13:
[...]

Ja heel interessant. Ik heb van de week m’n algoritme een stuk herschreven (en nog niet ge pushed op GitHub), waardoor het al weer beter werk. En hiermee is het impliciet ook een soort state machine geworden (aan, uit, opstarten, target gehaald, overshooting, undershooting), maar jouw expliciete implementatie is een stuk cleaner.

Heb je toevallig ervaring met flow op ‘optimaal’ en het regelgedrag wat daar bij hoort? Ik zou dat graag gebruiken ivm de efficiëntie, maar krijg het niet stabiel. Met vaste flow en sturing op retour geen probleem, met urenlange runs, maar bij lage toerentallen wel lage delta d en lage cop. Zodra ik hem op optimaal zet knalt hij vrijwel meteen uit zodra het moduleren begint en de temperatuur boven de target komt. Lijkt alsof de ingestelde hystereses (+4) geen rol meer speelt bij het uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-07 23:46
Doezel schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:35:
[...]

Ik heb die wifi module gewoon in de buitenunit gehangen met een tie-wrap. Unifi Accesspoint hangt er zo’n 13 meter vanaf en heeft een prima verbinding dwars door een aantal muren en de behuizing.
Kan allemaal, maar daar hoort hij niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cptbill
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08-11-2024
cptbill schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:28:
[...]

Sorry for my english language.

This is the story of my life with my 12kw LG.
The problem is obvious when LG has to deal with radiators instead of underfloor heating. There is a great analysis from mouse86 on previous pages.

You can try to enable silent mode so the start ups will be more gentle and you will have less overshoot but, as @mouse86 pointed, this results to more defrosts when the weather is cold.

You can also try lower the pump capacity. This might help.

Mouse is working on a solution that will solve the problem.

A typical problematic day of my LG
[Afbeelding]

And this a experiment where i followed mouse's logic. I set the desired temperature close to the Ta (i was next to the lg controller for almost half an hour :P ).
And for the first time a)i didnt have an big overshoot b)i was able to get 35C water temperature without a problem!
But after a while (at 7pm), when i left it, it made an overshoot and then the typical on/off cycle began (i wasnt next to the controller). At 8 pm i took control of it and did again the same thing (choose desired temperature close to Ta)
[Afbeelding]

I really can't wait for the solution of mouse.

Its a pitty that LG has released it with so buggy software.

Some more info regarding the problem: the local service LG dealer visited me. They performed an update as they said, to the main board (where there is an LCD display). But as they told me, this update doesnt solve this specific problem.
A friend of mine (on a different town than me) which has the same LG, also had a visit from the LG local service dealer. The initially replaced the board where the lcd display is with a new one. And a couple weeks later, they replaced also the left board which is responsible for the inverter part, as they told him.

Guess what. Nothing fixed the behaviour of the LG.

Lg has no clue how to fix the problem. They should sell it for installations with underfloor heating only.
Greetings forum!
Weather has gotten colder nowadays in Greece and my lovely (not) HM123M.U33 has started the usual start stop behaviour as it has been analytically explained in the past from @mouse86 why this happens (due to overshoot and the +4c point where is stops). Solutions like adding a 100litres buffer tank didnt solve the problem.
Anyway. Does anyone have news from mouse first of all. Is he ok? He has disappeared. And together with him , has disappeared any hope for a solution for the LG problem(the old members here might remember that he has solved the problem with this module).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fronte
Beste lg monoblock gebruikers
Wie weet waar je de sensor van mijn cv buffervat moet aansluiten in de lg of is dat niet nodig ??
Mijn driewegklep moet toch eeen singaal ķrijgen om de wijzigen van warm water naar cv .
Wie weet de. Oplossing
Mvgr ad

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mipo

mipo

LG HM071M.43 - jaar 2020

Ik corrigeer de informatie over AI - de wijziging blijft ingesteld, zelfs na 24:00 uur (ik was de instelling in de planningskalender vergeten, die keerde terug naar 0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mipo

mipo

LG HM071M.43 - jaar 2020

koevlaas2 schreef op zondag 27 november 2022 @ 21:27:
[...]

Zuigt zijn eigen lucht aan, heb je 'm in zo'n geluidswerende kast ?
zonder kledingkast, 40 CM ver van het huis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
antoine sellies schreef op zondag 27 november 2022 @ 16:43:
wat vinden jullie van zo n behuizing om je wp
[Afbeelding]
:) ziet er mooi uit maar het kan als je pech heb het rendement van de wp negatief beinvloeden er moet een goede scheiding zijn tussen warm en koud(lees aanzuig en uitblaas moet gescheiden zijn en niet gehinderd worden door afdekkingen of anderszins) gewoon vrij in de buitenlucht is het beste liefst met de wind mee zeg maar in de trek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoine sellies
  • Laatst online: 04-05 14:01
Fronte schreef op maandag 28 november 2022 @ 07:57:
Beste lg monoblock gebruikers
Wie weet waar je de sensor van mijn cv buffervat moet aansluiten in de lg of is dat niet nodig ??
Mijn driewegklep moet toch eeen singaal ķrijgen om de wijzigen van warm water naar cv .
Wie weet de. Oplossing
Mvgr ad
Aan de binnen kant van je deksel staat een schema
Hier kun je het aansluitblok vinden
Verschilt per type

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

cptbill schreef op maandag 28 november 2022 @ 00:17:
[...]

Greetings forum!
Weather has gotten colder nowadays in Greece and my lovely (not) HM123M.U33 has started the usual start stop behaviour as it has been analytically explained in the past from @mouse86 why this happens (due to overshoot and the +4c point where is stops). Solutions like adding a 100litres buffer tank didnt solve the problem.
Anyway. Does anyone have news from mouse first of all. Is he ok? He has disappeared. And together with him , has disappeared any hope for a solution for the LG problem(the old members here might remember that he has solved the problem with this module).
Mouse has created a 'turnkey' solution, very 'customer' friendly. But then ran into the issue that if you sell this to actual 'customers' you potentially expose yourself to a lot of liability (support, claims etc). He has been trying to find a way around this for a while now.

In the mean time, if you have some soldering and programming skills there a lots of dyi solutions based on simple esp32 or esp8266 boards. With 2 or three components that will cost you less than ten euro combined you can build the basis for a modbus controller that does exactly what the solution of Mouse does. But unfortunately not as nice and easy to use.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuikKees
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09-2023
Iemand al geprobeerd de binnenkant extra te isoleren om zo het geluid van de compressor meer te dempen?

De warmtepomp staat bij mij los van het huis, dus het gaat hier niet om resonantie-issues.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
DuikKees schreef op maandag 28 november 2022 @ 09:41:
Iemand al geprobeerd de binnenkant extra te isoleren om zo het geluid van de compressor meer te dempen?

De warmtepomp staat bij mij los van het huis, dus het gaat hier niet om resonantie-issues.
Ik heb het bij deze eigenlijk nog totaal niet nodig gevonden.
maar ik heb voor mijn zwembad warmtepomp dat wel gedaan met armaflex.
Gewoon om alles heen wat er al zat. Meten wat het precies dempt is erg lastig, maar de 'ratel' of 'tik' van de compressor neemt wel af.

paQ in "Het grote zwembad topic - Deel 2"

Pagina: 1 ... 46 ... 181 Laatste