LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 45 ... 181 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:31
Casper de Boer schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 19:38:
Dus, vandaag eens alles over een andere boeg gegooid, ziet er tot nu toe heel strak uit (had ik niet verwacht)

Even de opsomming:
LG-HM123MR-U34
48m2 vloerverwarming hydraulisch gescheiden met thermostaat@30°C
Een aantal ouderwetse radiatoren zonder ventilatoren:
Type 1-0 260x40 (staat dicht)
Type 2-0 240x40
Type 2-2 70x60
Type 2-2 100x50
Type 2-2 240x40
Design 60x150

En een lucht-lucht WP in de woonkamer. Dit maakte het gedrag heel moeilijk te sturen, vandaar nu op alleen water.

Vanaf 14:30 uur de volgende instellingen gebruikt:
Lucht+water
"Optimal flow rate"
65% pomp
Sturen op outlet inlet
Heating air temp 16-25
Water heating set temp 20-50
Hysteresis heating water -4 / 4
Hysteresis room air -1 / 1
Target -20/50 - 20/25

Doel:
De vloerverwarming moet continue vraag houden en als buffer dienen bij het opstarten, temperatuur mag daarbij niet té hoog worden omdat de standaard radiatoren dat vermogen niet kwijt kunnen.

Dus, temperatuur laag genoeg houden, lage flow zodat de radiatoren tijd hebben hun warmte af te geven.

[Afbeelding]

Pruttelt keurig met 850W, 17L/min flow en 6°C buitentemperatuur. Basis wordt nu door de lucht-water warmtepomp gedaan. Woonkamer stookt met een lucht-lucht warmtepomp bij.

Draait nu (19:35) zelfs op 700W, blijkbaar is de vloer nog niet helemaal op temperatuur. als die onder de 600W komt zal hij wel uitschakelen, dan ga ik de stooklijn wat omlaag zetten.

betreft trouwens een vrijstaande woning, nog geen spouwmuur isolatie, achterzijde beganegrond nog enkel glas.
Wat is de bedoeling van een 12kw warmtepomp op 48m2 vloer en een paar radiatoren? Zodra de vloer warm is wordt dat pendelmania.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:24
hesselbeertje schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 21:17:
[...]

Wat is de bedoeling van een 12kw warmtepomp op 48m2 vloer en een paar radiatoren? Zodra de vloer warm is wordt dat pendelmania.
Dat hij erg groot is voor het systeem ben ik met je eens maar..

Pendelmania zal wel meevallen zolang het ding draait, het probleem zal voornamelijk het opstarten worden.. en over de "opstartpiek" heen komen. Een goede stooklijn komt vrij nauwkeurig in een zulke situatie.

Daarnaast kan het "slim timen"; bijv. bij uitschakelen minimaal x tijd uit laten, helpen over de piek heen te komen.
op deze manier kan het water voldoende afkoelen qua temperatuur zodat er niet meteen een overshoot op de hysterese van het water komt bij de opstart.
Mocht dit niet werken (de lg te langzaam terug moduleren) kan het toevoegen van een seriële buffer een oplossing zijn.

Korte berekening:

48m2 vloerverwarming hydraulisch gescheiden met thermostaat@30°C (afgiftevermogen bij 16*2 op 100mm afstand, 20C kamertemp: 3070W)

Een aantal ouderwetse radiatoren zonder ventilatoren:
Type 1-0 260x40 (staat dicht)
Type 2-0 240x40 st:2200W
Type 2-2 70x60 st:1500W
Type 2-2 100x50 st:1900W
Type 2-2 240x40 st:3800 W
Design 60x150 st: st:800W
Aannames: aanvoer 45C, retour 40C, ruimtetemp. 20C = factor 2,83 tov standaard 75/65/20
Afgiftevermogen radiatoren; 3600W

Totaal afgiftevermogen: 6870W..

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduke990
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 28-08 17:01
BjornHero schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:12:
@superduke990
Schema ziet er netjes uit!

Paar opmerkingen:
-plaats je exp.vat. voor je secundaire pomp.
-indien je vorstkleppen pakt, 2 stuks (letop: niet noodzakelijk, enkel een piece of mind...)
-ik zou de retour "over de buffer" trekken (dus geen t stuk maar in-uit de buffer.) Maar dat is meer voorkeur dan noodzaak

P.s. in de wp zelf zit ook al een overstort.
@BjornHero, super bedankt voor je reactie!

Hierbij een terugkoppeling van mij:
- een exp.vat plaats je toch altijd in de retour? Zoals ik heb getekend?
- met "over de buffer" bedoel je dan IN op rechts onder en UIT op links onder?

Algemeen:
- kan iemand mij helpen met een goede 3 weg klep (merk / type)? Dus voor aansturing SWW vat...

Alvast bedankt voor de reacties! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:33
Kan iemand mij helpen met de vraag hoe een serie buffer het beste aan te sluiten? In principe zie ik twee opties.

Mij lijkt optie A het meest voor de hand liggen. Wanneer de warmtepomp uit staat zal het warmste water in het vat bovenin terecht komen, wanneer de warmtepomp periodiek gaat controleren of de watertemperatuur onder de hysterese is gekomen zal die dus zo laat mogelijk inschakelen wat pendelen tegengaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EFyr_zsjBHUm73dj5Pu-ReXlCAc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/k5fPLtMWIB2NwZz9J5MI0r9Q.png?f=fotoalbum_large

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mipo
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 26-09 08:54

mipo

LG HM071M.43 - jaar 2020

paQ schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:29:
[...]

Maar, stuurde je nu dan op Lucht water in AI mode?
lucht met AI zorgt er alleen voor dat de pomp uitschakelt als de gewenste temperatuur buiten de ingestelde hysterese komt. Ook die staat in je stooklijn. (de lucht dus)

ergo: als je nog niet op AI stuurde, maar dat wel wil doen, dan kun je nog steeds gewoon op lucht+water sturen hoor. En mocht je het een keer te koud vinden, dan druk je op +1 (op AI)
Ik begreep van @mipo dat hij dat de volgende dag toch weer zelf herstelt. (naar 0)
- Ja, het gaat eigenlijk terug naar 0 om middernacht, ik heb het verschillende keren geprobeerd. Het is een tijdelijke instelling, blijkbaar op de "feesttemperatuur" - sommige thermostaten hebben ze.

- Ik ben nu zeer tevreden over de pomp, hij draait een week lang heel stil zonder uit te schakelen en te fietsen, hij ontdooit pas bij temperaturen onder 0.

- Ik zou hieraan willen toevoegen dat ik zonder de verbinding met de modbus waarschijnlijk nog steeds met de pomp zou worstelen, na verbinding met de modbus was het gedrag van de pomp duidelijker en leidde tot afstemming

Tsjechische Republiek, LG HM071M.43 productie datum januari 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
eens. Het geeft erg veel inzicht op deze manier. Je kan prima zien waarom iets uitschakelt, of veel te hard loopt bijv.

@SalexSun Ik heb B
Waarom niet A weet ik niet :+ (@BjornHero ? )

[ Voor 23% gewijzigd door paQ op 23-11-2022 09:41 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisEV
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22-05-2023
Ik ga waarschijnlijk toch de HT verdeler vervangen door een open, lage temperatuur variant. Kijk nu naar deze bij Warmteservice maar wat een geld weer... Is er een betaalbaarder LT alternatief met 1 inch aansluitingen voor optimale flow dat jullie weten? (Idee is om de installatie nu echt volledig te optimaliseren voor de WP icm de vloerverwarming)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
JorisEV schreef op woensdag 23 november 2022 @ 09:51:
Ik ga waarschijnlijk toch de HT verdeler vervangen door een open, lage temperatuur variant. Kijk nu naar deze bij Warmteservice maar wat een geld weer... Is er een betaalbaarder LT alternatief met 1 inch aansluitingen voor optimale flow dat jullie weten? (Idee is om de installatie nu echt volledig te optimaliseren voor de WP icm de vloerverwarming)
paQ in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19:34
JorisEV schreef op woensdag 23 november 2022 @ 09:51:
Om jezelf ergernis (en werk) te besparen, let er ook even op dat de vvw slangen aansluitingen gelijk zijn aan wat je nu hebt, zowel de koppeling als de pitch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
@AppieK
Ik heb nu twee dagen getest met waterdebiet op optimaal, en setting maximale pompdruk op 65%.
Op 3 of 4 momenten een CH14 stop. Gewoon bij normale omstandigheden verder, maar zodra 1 verdeler sluit gaat het ding over de flos en stopt. (de eerste stop)

Toen heb ik sturing waterdebiet weer teruggezet op maximale pomp 65%, en dan stopt de pomp gewoon netjes zoals het hoort. Geen vraag, verdeler dicht. Prima, gaat mooi verder op de ander. Ook daar geen vraag, compressor uit, naloop 2 min. En daarna gaat ook die verdeler dicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/97ah-_DarhBqSOGmonXsZhT02Rc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jE0Wlr73pAVHTbJVAHwB7R5g.jpg?f=fotoalbum_large

ergo: het heeft er toch alle schijn van dat andere settings dan de sturing van het waterdebiet genegeerd worden. Wellicht ook ergens wel logisch, want anders zou je ook nog 'los' kunnen gaan kwa delta, wat allerlei user errors tot gevolg kan hebben. Tijdens mijn tests met optimaal debiet, heb ik mijn flow ook regelmatig over de 16l zien gaan. Iets waarbij ik de pomp normaliter ergens rond de 70% + moet zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fronte
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11-03-2023
Weet iemand waar ik de sensor van de ww moet aansluiten en de sensor van de cv buffer.

Ad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fronte
Het gaat om een therma v monoblock 9 kw

Ad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:24
superduke990 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 08:12:
[...]

@BjornHero, super bedankt voor je reactie!

Hierbij een terugkoppeling van mij:
- een exp.vat plaats je toch altijd in de retour? Zoals ik heb getekend?
- met "over de buffer" bedoel je dan IN op rechts onder en UIT op links onder?

Algemeen:
- kan iemand mij helpen met een goede 3 weg klep (merk / type)? Dus voor aansturing SWW vat...

Alvast bedankt voor de reacties! _/-\o_
Expansievat dient primair om uitzetten en krimpen van het water op te vangen.
Tevens creëer je met je expansievat een statisch nulpunt qua druk.
En je pomp wil juist altijd druk aan de zuigzijde hebben om eventuele cavitatie te voorkomen.

Daarnaast zit er in de warmtepomp zelf al een expansievat (voor de pomp van de wp).

Het "altijd in de retour" is een "vuistregel" die installateurs jaren (hebben kunnen) hanteren omdat er meestal maar 1 pomp was, in de cv ketel en de zuigzijde zit in de retour. Bij grotere systemen wordt er altijd gekeken of de pompen allemaal voldoende voordruk hebben... (Maar dat heeft de gemiddelde cv monteur nooit hoeven doen)

Dit soort vuistregels zorgen ervoor dat er best veel geknoeid wordt omdat "het altijd zo goed was"...

Beetje "het is goed, omdat het altijd goed ging" redenatie.

Over de buffer inderdaad rechtsonder in linksonder uit (kan ook andersom:))

Merk en type 3weg klep, ik gebruik er verschillende (veelal caleffi) en heb nog geen abnormale defecten gezien.

Volgens mij gebruikt @koevlaas2 wel eens een voordelig model en heeft daar goede ervaring mee? Ooit gelezen in een Panasonic topic?

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisEV
Ik dacht dat die verdeler geen 1" aansluiting had maar blijkbaar niet goed gekeken. Krijg je bij een veel duurdere Robot of Therminon nog iets extra bevalve de naam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
JorisEV schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:42:
[...]

Ik dacht dat die verdeler geen 1" aansluiting had maar blijkbaar niet goed gekeken. Krijg je bij een veel duurdere Robot of Therminon nog iets extra bevalve de naam?
Ball valves 1" staat er

Misschien minder geschikt als je er mee wilt koelen.
(Nu vraag ik me af of je dat sowieso moet willen)
Anders dan dat hoeft er maar water door heen he. De flowmetertjes zijn nice, de ontluchter is nice, vulpunt eraan, allemaal nice.

[ Voor 27% gewijzigd door paQ op 23-11-2022 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-09 09:05
hesselbeertje schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 21:17:
[...]

Pendelmania blijkt heel erg mee te vallen hoor, staat nu ruim 24 uur te draaien zonder enige pendel actie :)

Eerst was er een continue afgifte aan de radiatoren en aan de vloerverwarming.
Het op temperatuur komen van de vloer heeft 5 uur geduurd, de LG was in die tijd al terug gemoduleert.

Daarna zijn de radiatoren een continue afgifte geworden en is de vloer zichzelf thermostatisch gaan regelen, LG volgt keurig als de vloer warmte vraagt maar heeft geen overshute.

Gemiddeld vandaag is 850W
(helaas een schaal verschil tussen gisteren en vandaag dus dat kijkt even wat lastiger)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k80Ulrfd1QAhOhp1lou0L5KW-W8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DOOjDYlFysClLP2JkBh8cWRF.png?f=fotoalbum_large

Er komt in de toekomst nog 70m2 vloerverwarming bij en ik wil hem gaan gebruiken als extra booster voor een SWW boiler.

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisEV
paQ schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:50:
[...]

Ball valves 1" staat er

Misschien minder geschikt als je er mee wilt koelen.
(Nu vraag ik me af of je dat sowieso moet willen)
Anders dan dat hoeft er maar water door heen he. De flowmetertjes zijn nice, de ontluchter is nice, vulpunt eraan, allemaal nice.
Ja inderdaad, thx for checking! En je hebt gelijk, zo'n open verdeler is niet veel bijzonders. We moeten het ook niet ingewikkelder maken dan het is (wil alleen geen ruzie met mijn installateur omdat ik iets verkeerd heb besteld ;-))

PS We gaan er alleen mee verwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Het is net een switch. Er gaat wat in, en er moet van alles weer uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antoine sellies
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-05 14:01
Fronte schreef op woensdag 23 november 2022 @ 13:12:
Weet iemand waar ik de sensor van de ww moet aansluiten en de sensor van de cv buffer.

welke sensor bedoel je?

Ad

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arni1
  • Laatst online: 25-11-2022
Hallo, wil graag inchecken met 9 kW U44. Ben dit forum al een tijd aan het volgen en al veel kennis opgedaan. !
Nu ben ik zover dat ik mijn Lg ook heb geïnstalleerd.

Wil dit weekend de unit gaan vullen, ontluchten en dan gaan proefdraaien. Zijn er nog bijzonderheden waar ik op moet letten als ik voor de eerste “ op de knop” druk?

(In de manual staat iets van dat de unit de eerste x iets van 2 uur moet draaien ivm smering van de compressor…)

Of is het gewoon proberen en zien hoe hij reageert en dan e.e.a verder instellen/optimeren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusit
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01-03 19:28
paQ schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:51:
een half uurtje is ook nog maar kort. Eerst de boel laten kalmeren.
Zeker met 12 kw. Is best wat vermogen.
Ook met deze instellingen komt hij in een status waar het debiet zakt naar 17,4 liter p/m en de WP gewoon 500 watt verstookt. Zowel gisteren als vandaag de temperatuur tijdelijk op 20 graden gezet om de WP af te laten slaan. Hij gaat dan een paar uur uit en start weer op omdat het uitgaande water te "koud" is.

Als ik via modbus in staat ben om het doeltemperatuur te wijzigen dan zou ik het gedrag via Home assistant kunnen beïnvloeden. Echter aan de andere kant wil ik niet "knutselen" in Home Assistant. De verwarming moet ook voor een niet IT minded persoon te bedienen zijn :+

Run van de afgelopen dag: (de stops zijn dus door mij geïnitieerd)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/35uVqU0JyFpI-gQZdU4CqibjU18=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z3rL5JOna4rUSoZQhOk2qmdW.png?f=fotoalbum_large.

LG-HM123MR.U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
@tinusit Het is een krap delta, maar ik heb ook de indruk dat je onder zijn kunnen probeert te stoken.
Je target is (maar) 25. Ik zie hem daar niet 1 keer aan zitten, sterker nog: je retour wel. Als je niet onder die 17l komt, dan moet je warmer stoken, of het zo accepteren. maar, het kan zomaar zijn dat op 26 stoken en 2 runs per dag efficienter is dan dit. KAN .... trial and error ;)

Ik heb me hier een paar uurtjes aan kwaad gemaakt, want die layout in HA is echt ergerlijk :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_K6VLXIta5pWpucINO4yX5OJFss=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UeCMETlP4mXDnWIimoIeJFMD.png?f=fotoalbum_large
wel redelijk naar m'n zin zo :)

De sensor "Hysteresis" geeft de status weer. Omdat ik stuur op lucht + water, maar externe thermostaten gebruik, zijn de hysteresis settings in de controller best wel van belang voor me.
Status;
  • OK: all well
  • HI: stooklijn tov water uit is > 2.6. Er gaat nog een verdeler open als dat mogelijk is om flow te verhogen
  • wacht op lucht: er is vraag van een nest, maar wp nog niet aan want lucht is te warm
  • wacht op water: er is vraag van een nest, maar water nog niet afdoende afgekoeld
  • wacht op water + lucht: beide voorgaande

[ Voor 38% gewijzigd door paQ op 24-11-2022 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:39
Maak hier maar -20/32 - 20/25 van anders worden het dure dagen rond 0c Tb.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeekip
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11-02 16:51
Goedendag!

Ik heb al ruim een jaar naar alle tevredenheid een LG Therma V 9KW u43 werkend.
Echter gister nacht op 12uur is deze gestopt met verwarmen en is niet meer aan gegaan. Te zien door een stroom meter. Na 12uur vraagt hij maar 70watt.

In het display staat rechts ”anti-freezing” dit is geen foutcode maar een modus van oppereren net als “DHW Heating” of “defrosting”. De waterpomp loopt in deze modus wel maar hij verwarmt niet.

Hij heeft nooit een fout code gegeven maar is van het ene naar het andere moment in deze “anti-freezing” modus geschoten.

Dingen die ik al gechecked heb:

- Buiten unit is niks bevroren.
- In het Instalateurs menu is er geen keuze voor “ antifreeze “
- Temperatuur sensor aan de buitenkant van de unit verwarmt met een fohn
- Als de pomp loopt is er flow.
- ipv laten starten op vloerverwarming laten starten op DHW
- 12uur spannings loos maken en weer aan zetten.

Dit alles haalt niks uit, als hij spanning loos geweest is en weer opstart schiet hij direct in de “ anti-freezing “ modus op het display. Ook zit er een stroom meter tussen, tijdens het opstart traject wordt er heel kort iets van 90watt geleverd en vlakt daarna af naar 70watt. Waarschijnlijk alleen voor het voeden van de water pomp.

Iemand suggesties wat dit kan zijn en hoe ik het op kan lossen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09-09 19:07
Hoi heb je er wifi opzitten dan kan je hem checken met de app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacko222
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10-09 08:17
paQ schreef op woensdag 23 november 2022 @ 22:24:
@tinusit Het is een krap delta, maar ik heb ook de indruk dat je onder zijn kunnen probeert te stoken.
Je target is (maar) 25. Ik zie hem daar niet 1 keer aan zitten, sterker nog: je retour wel. Als je niet onder die 17l komt, dan moet je warmer stoken, of het zo accepteren. maar, het kan zomaar zijn dat op 26 stoken en 2 runs per dag efficienter is dan dit. KAN .... trial and error ;)

Ik heb me hier een paar keer aan kwaad gemaakt, want die layout in HA is echt ergerlijk :(

[Afbeelding]

wel redelijk naar m'n zin zo :)
Hi ! again could you share your code for the last 24 COP ? cheers

• paQ
  • Nu online
tinusit schreef op woensdag 23 november 2022 @ 22:13:
[...]

Ook met deze instellingen komt hij in een status waar het debiet zakt naar 17,4 liter p/m en de WP gewoon 500 watt verstookt. Zowel gisteren als vandaag de temperatuur tijdelijk op 20 graden gezet om de WP af te laten slaan. Hij gaat dan een paar uur uit en start weer op omdat het uitgaande water te "koud" is.

Als ik via modbus in staat ben om het doeltemperatuur te wijzigen dan zou ik het gedrag via Home assistant kunnen beïnvloeden. Echter aan de andere kant wil ik niet "knutselen" in Home Assistant. De verwarming moet ook voor een niet IT minded persoon te bedienen zijn :+

Run van de afgelopen dag: (de stops zijn dus door mij geïnitieerd)[Afbeelding].
Het is wat lastig te zien zonder exacte waarden, maar als ik zo inschat is je delta niet groter dan 0,7 zo vanaf middernacht?
Met een flow van 17 en vermogen van 500 is je COP 1.6 :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-09 09:05
koevlaas2 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 22:50:
[...]

Maak hier maar -20/32 - 20/25 van anders worden het dure dagen rond 0c Tb.
Dank voor de oplettendheid, was mij helemaal ontschoten aan te passen gezien ik nu op invoer regel.
Vanochtend op -20/40 - 20/25 gezet, rustig terug naar beneden en het systeem de tijd geven :)
Draait nu al weer een uurtje rond de 625W stabiel

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 26-09 12:50
paQ schreef op woensdag 23 november 2022 @ 11:58:
@AppieK
Ik heb nu twee dagen getest met waterdebiet op optimaal, en setting maximale pompdruk op 65%.
Op 3 of 4 momenten een CH14 stop. Gewoon bij normale omstandigheden verder, maar zodra 1 verdeler sluit gaat het ding over de flos en stopt. (de eerste stop)

Toen heb ik sturing waterdebiet weer teruggezet op maximale pomp 65%, en dan stopt de pomp gewoon netjes zoals het hoort. Geen vraag, verdeler dicht. Prima, gaat mooi verder op de ander. Ook daar geen vraag, compressor uit, naloop 2 min. En daarna gaat ook die verdeler dicht.

[Afbeelding]

ergo: het heeft er toch alle schijn van dat andere settings dan de sturing van het waterdebiet genegeerd worden. Wellicht ook ergens wel logisch, want anders zou je ook nog 'los' kunnen gaan kwa delta, wat allerlei user errors tot gevolg kan hebben. Tijdens mijn tests met optimaal debiet, heb ik mijn flow ook regelmatig over de 16l zien gaan. Iets waarbij ik de pomp normaliter ergens rond de 70% + moet zetten.
Ik zag je berichtje gisteren en heb dit ook weer even bekeken.

De eerste grafiek is met de pomp op optimale flow en pomp percentage op 100% Hier zie je dat de maximale flow rond de 24.5 l/min zit.

Uitleg bij de grafiek: tot 19:00 draaide de wp mooi op laaglast. Daarna einde warmtevraag (weet even niet meer waarom). Pomp nadraaien op 100%. Dan draait de pomp om 19:15 1 minuut om de temperatuur van het water te checken. Om 19:30 weer (dit heb ik ingesteld op 14 minuten uit, 1 minuut aan). Vervolgens gaat de wp aan en de pomp moduleert weer mooi naar beneden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1K8R2IW1ALtgd1h4n11tKmm_SIk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f4bn0dPj0nyA86JtPvnt3gGK.png?f=fotoalbum_large

Dan de volgende grafiek.

Gisteren heb ik rond 18:30 het pomp percentage op 60% gezet en vervolgens weer op optimale flow. Voor 18:00 zie je de maximale flow nog rond de 24.5 l/min. Na 18:30 is de maximale flow afgetopt rond de 16.5 l/min met een enkele uitschieter rond de 18 l/min. Misschien is het niet helemaal 60%, maar iig veel minder dan 100%. Ook de checks elke kwartier doet de waterpomp nu rond de 16.5 l/min ipv 24.5 l/min.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i8G0JPrtn8rzESMR5OriRjsQUWA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vZsIALkAaVfUar4f2pvz4Ow2.png?f=fotoalbum_large

LG Therma V HM091MR.U44

• paQ
  • Nu online
jacko222 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 23:23:
[...]

Hi ! again could you share your code for the last 24 COP ? cheers
I would disregard that. That is a simple calculation card with an entity selected for an average of 24 hours. But it seems to take about the last 10 measurements only.
Some members are working on a better (and working) method to calculate a proper average.

For now it is just there to get my layout right ;)

• paQ
  • Nu online
AppieK schreef op donderdag 24 november 2022 @ 08:03:
[...]

Ik zag je berichtje gisteren en heb dit ook weer even bekeken.

De eerste grafiek is met de pomp op optimale flow en pomp percentage op 100% Hier zie je dat de maximale flow rond de 24.5 l/min zit.

Uitleg bij de grafiek: tot 19:00 draaide de wp mooi op laaglast. Daarna einde warmtevraag (weet even niet meer waarom). Pomp nadraaien op 100%. Dan draait de pomp om 19:15 1 minuut om de temperatuur van het water te checken. Om 19:30 weer (dit heb ik ingesteld op 14 minuten uit, 1 minuut aan). Vervolgens gaat de wp aan en de pomp moduleert weer mooi naar beneden.

[Afbeelding]

Dan de volgende grafiek.

Gisteren heb ik rond 18:30 het pomp percentage op 60% gezet en vervolgens weer op optimale flow. Voor 18:00 zie je de maximale flow nog rond de 24.5 l/min. Na 18:30 is de maximale flow afgetopt rond de 16.5 l/min met een enkele uitschieter rond de 18 l/min. Misschien is het niet helemaal 60%, maar iig veel minder dan 100%. Ook de checks elke kwartier doet de waterpomp nu rond de 16.5 l/min ipv 24.5 l/min.

[Afbeelding]
bijzonder zeg
Ik kan probleemloos draaien op een vast pompvermogen van 65%, maar sturen op optimaal debiet met diezelfde pompinstelling gaat helemaal mis.

zouden hier wellicht fw verschillen om te hoek komen kijken?

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 24-11-2022 10:00 ]

• AppieK
paQ schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:04:
[...]

bijzonder zeg
Ik kan probleemloos draaien op een vast pompvermogen van 65%, maar sturen op optimaal debiet met diezelfde pompinstelling gaat helemaal mis.

zouden hier wellicht fw verschillen om te hoek komen kijken?
Nou.......

Misschien moet ik nog even terugkomen op mijn verhaal. Dit gebeurde vanmorgen... Na een start op 16 l/min gaat hij wel degelijk even naar 100% om daarna weer terug te moduleren...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nB3P878MW9dL6oOEMkIB2GbHh5c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IIPDoCELivLdMHfTAQRywmbd.png?f=fotoalbum_large

Dit heb ik zelf ook nog niet eerder gezien. Het enige wat ik kan bedenken is dat dit nog met de stille modus te maken kan hebben. Deze heb ik dus de hele tijd op AAN gezet en toen heb ik dit gedrag niet gezien. Nu staat deze op UIT. Vreemd...

LG Therma V HM091MR.U44

• paQ
  • Nu online
of de andere waren toevalligheden?

ik heb stille modus altijd aan (gehad) iig

[ Voor 31% gewijzigd door paQ op 24-11-2022 10:35 ]

• JorisEV
Vraagje nog over de keuze van een nieuwe verdeler (keuze stress ;-)).

Duurdere LTVs lijken een hogere flow af te kunnen geven aan iedere groep (tot 5 liter p/m VS 2,5 liter p/m voor een normale open verdeler). De aansluiting wordt 1" met 32mm slagen vanaf de pomp. De slangen van de vloerverwarming hebben een buitenmaat van 16 (of 18...?) mm

=> heeft het met deze vloerverwarming zin om 200 euro extra te investeren in een verdeler die 5 liter per minuut per groep kan halen? (het worden 8 groepen gekoppeld aan de 7kw pomp, pomp voedt alleen de vloerverwarming beneden).

• paQ
  • Nu online
40 liter flow? :S
geloof niet dat de wp dat haalt :+

Op 'de bewuste' (goedkope) verdelers haal ik op 11 groepen 14mm 24liter als de wp waterpomp op 100% draait. En hij draait momenteel maar 55%. Voor de beeldvorming: dat is samen 13,5l/min. Eveneens 7kw wp.
32mm > 2 x 22mm > 11 x 14mm

[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 24-11-2022 12:02 ]

• JorisEV
paQ schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:00:

Op 'de bewuste' (goedkope) verdelers haal ik op 11 groepen 14mm 24liter als de wp waterpomp op 100% draait. En hij draait momenteel maar 55%. Voor de beeldvorming: dat is samen 13,5l/min. Eveneens 7kw wp.
Leek mij ook nogal hypothetisch haha ;-) Dus jouw set up haalt max 2,2 liter per minuut => zijn de VW slangen bij jou dan ook de beperkende factor?

• Cees-JanH
  • Laatst online: 12:11
Ik had een robot geïnstalleerd, was prima, met 16x2 slangen, groep lengte max 90 m, meer dan voldoende flow.

Ik heb nu op vloerverwarmingzelfleggen en distriheat gekocht voor ander project

• paQ
  • Nu online
JorisEV schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:04:
[...]

Leek mij ook nogal hypothetisch haha ;-) Dus jouw set up haalt max 2,2 liter per minuut => zijn de VW slangen bij jou dan ook de beperkende factor?
Ik zou het niet weten eigenlijk.
Maar met 16mm slangen heb je uiterard wel meer flow, ik vraag me alleen af wat de max is van überhaupt die wp, en daarbij nog alle drukverliezen tot aan je verdeler.

• JorisEV
Cees-JanH schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:10:
Ik had een robot geïnstalleerd, was prima, met 16x2 slangen, groep lengte max 90 m, meer dan voldoende flow.

Ik heb nu op vloerverwarmingzelfleggen en distriheat gekocht voor ander project
Robot is ook wel een A-merk toch? Welke Distriheat heb je uitgekozen? (zit toevallig ook hun website te kijken)

• JorisEV
paQ schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:13:
[...]

Ik zou het niet weten eigenlijk.
Maar met 16mm slangen heb je uiterard wel meer flow, ik vraag me alleen af wat de max is van überhaupt die wp, en daarbij nog alle drukverliezen tot aan je verdeler.
Ja vraag ik me ook af. Wij hebben circa 100 m2 vloer te verwarmen in een matig geïsoleerd jaren 70 huis => zal wel hard werken worden voor de pomp als het een x -10 graden is (hoop dat hij het gaat trekken)

• paQ
  • Nu online
JorisEV schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:14:
[...]

Ja vraag ik me ook af. Wij hebben circa 100 m2 vloer te verwarmen in een matig geïsoleerd jaren 70 huis => zal wel hard werken worden voor de pomp als het een x -10 graden is (hoop dat hij het gaat trekken)
ik heb op die 11 groepen totaal ca 120m2 vvw zitten, met matige vloerisolatie (max Rc2.7)

• JorisEV
paQ schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:16:
[...]

ik heb op die 11 groepen totaal ca 120m2 vvw zitten, met matige vloerisolatie (max Rc2.7)
Ging dat goed afgelopen koude weekend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
JorisEV schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:16:
[...]

Ging dat goed afgelopen koude weekend?
ja hoor :)
400~700W op stille modus, waterstooklijn zal 30 graden water uitvoer zijn geweest

Zaterdag 8,8 kWh
Zondag 12,2 kWh

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 24-11-2022 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Laatst online: 12:11
Ik heb de kunststof pomp loze versie besteld, met 4 extra groepen, daarop ga ik 3 fancoils aansluiten, dan kan ik boven de slaapkamers condenserend koelen en de vloer dicht laten lopen bij vloertemperatuur onder de 18 graden.

Je kunt in de 3/4 euroconus gewoon geïsoleerde uponor aansluiten naar de FCU. eventueel vanuit de FCU een kabeltje om de groep aan te sturen. Laatste groep is reserve, als er eventueel een FCU in de woonkamer moet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bertje C
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12-05-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OWR4gZFwY1UxoXwe60JVeXpnVgM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/beCu7dv0zJZyRNOtmBJWGA2C.jpg?f=fotoalbum_large
De plastisch chirurg heeft reeds de voorbereiding gedaan voor de operatie van aanstaande zaterdag.

• AppieK
Even een vraag / opmerkingen over de spikes.

Tot dusver had ik ze nog niet gezien, maar sinds ik de stille modus uit heb gezet zie ik inderdaad ook ongeveer elk uur een piek in elektrisch (en thermisch) vermogen.

Echter bij buitentemperaturen zoals gisteren en vandaag zorgt deze piek in vermogen ervoor dat de temperatuur van het uitgaande water boven de gevraagde temperatuur plus hysterese komt en de warmtepomp dus uitschakeld...

Regelmodus: water en lucht
Stooklijn op 26 - 32 bij -5 en +15. Dus met deze temperaturen is het setpoint rond de 28 graden.
Hysterese op -2, +4
Zo gauw het water bij een piek boven de 32 graden komt, gaat de warmtepomp uit.
Pomp optimale flow

Is dit gedrag herkenbaar?

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
AppieK schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:28:

Tot dusver had ik ze nog niet gezien, maar sinds ik de stille modus uit heb gezet zie ik inderdaad ook ongeveer elk uur een piek in elektrisch (en thermisch) vermogen.

Echter bij buitentemperaturen zoals gisteren en vandaag zorgt deze piek in vermogen ervoor dat de temperatuur van het uitgaande water boven de gevraagde temperatuur plus hysterese komt en de warmtepomp dus uitschakeld...

Stooklijn op 26 - 32 bij -5 en +15. Dus met deze temperaturen is het setpoint rond de 28 graden.
Hysterese op -2, +4
Pomp optimale flow

Wel herkenbaar ja

warmer stoken of zorgen voor meer afgifte
of op silent mode blijven

Hoe gaat het op een vaste pompdruk? Zelfde gevolg? (nadat afdoende is afgekoeld)
Ik heb de waterhysterese op -3,5/4 staan, anders gaat ie weer beginnen met te warm water.

• Keessrh
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11-10-2024
Hoi!
Vraag:

Waar jullie allemaal over praten snap ik voor 30% ik ben geen tweaker en zeker geen programmeur.

Wat ik me afvraag, ik zit nu via Tibber aan de dynamische stroom. mijn auto kan ik nu prima op enkel lage tarieven laden. Zou het niet een goed idee zijn om mijn buffervaten bij laag tarief/hoge opwek maximaal te verwarmen tot een hoge temperatuur en bij hoog tarief de wamptepomp te laten rusten (tenzij min. temp.)
en in de zomer tap water max verwarmen tijdens opwek en CV buffer max te koelen.
Ik denk dat het antwoord op de vraag een goed idee is.
Maar hoe!?
moet ik dan echt ingewikkelde programmeer dingen doen? is er nog niet een zelfde idee/system als voor mijn auto? ik zie in de menu`s van de LG allerlei interesante schema`s die je in kan stellen maar ik begrijp er te weinig van.
Ook via google/tweakers vind ik niets of zoek ik niet goed.

Mijn instalatie:
Hoekwoning, gerenoveerd en geïsoleerd.

LG Therma V Split HU091 MR met hydrokit HN09MR NK5
Buffervat RVS 500 ltr tapwater inhoud, incl electrisch element.
Buffervat 200 ltr tbv vloerverwarming
Vloerverwarmings verdeler 9 groeps
Pompgroep Ecomix
3-weg motor gestuurde regeling (tapwater/vloerverwarming)
Wilo transport pomp
Honeywell (Evo Home) regeling (beg gr, badkamer, garage, sl kr radiatoren, 3 stuks) incl koelfunctie
vloerverwarming.

Daarnaast heb ik zicht op mijn verbruik en opwek via een Myenergi systeem Zappi(slimme lader), sensor opwek(harvi) , sensor verbruik(harvi) en hun draadloze hub (naam ff kwijt)
Via Myenergi kan ik de dagprijs inladen en instellen wanneer ik mijn auto laad. zij hebben ook het Eddi systeem waarmee je een buffervat kan verwarmen bij laag tarief/overtollige opwek. Maar volgens mij is dat enkel aansturing naar het elektrisch element wat COP 1 is dus jah.. dat schiet niet zo heel erg op.

Solar Edge 8k met 33 panelen verdeeld over oost-west op mijn dak.

Bedankt allemaal! ik voeg hier weinig toe maar vind het een geweldig hier over het forum te strunen.

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:20
Keessrh schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:03:
Hoi!
Vraag:

Waar jullie allemaal over praten snap ik voor 30% ik ben geen tweaker en zeker geen programmeur.

Wat ik me afvraag, ik zit nu via Tibber aan de dynamische stroom. mijn auto kan ik nu prima op enkel lage tarieven laden. Zou het niet een goed idee zijn om mijn buffervaten bij laag tarief/hoge opwek maximaal te verwarmen tot een hoge temperatuur en bij hoog tarief de wamptepomp te laten rusten (tenzij min. temp.)
en in de zomer tap water max verwarmen tijdens opwek en CV buffer max te koelen.
Goed idee, alleen is een buffervat van 200liter daarvoor veel te klein lijkt mij.

LG-HM163MR-U34

• Fronte
Wie kan mij vertellen waar ik de temperatuur sensoren van zowel cv als warmwater boiler op de lg HM091MRU34 moet aansluiten.???

Mvgr Ad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaulBos
  • Laatst online: 04-02-2023
[quote]paQ schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:00:

Hier ook 11 groepen wel 16 mm, 32 centrale aanvoer. 30 l/m.

• paQ
  • Nu online
PaulBos schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:58:

Hier ook 11 groepen wel 16 mm, 32 centrale aanvoer. 30 l/m.
komt redelijk overeen dan :)

• PaulBos
Ik heb mijn 12KW ook verbonden via de LG dongle maar was eigenlijk in de veronderstelling dat je dan ook via je telefoon en de app de instellingen van WP kon wijzigen ed.

Ik kan nu ongeveer alleen de temperatuur wijzigen.
Is dit gewoon een veel te dure gadget of zie ik iets over het hoofd? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X67WKAPUjd9obrJ0m_q7vock1N8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wDF3L40Y7VqOVeKjupRhTP2B.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
PaulBos schreef op donderdag 24 november 2022 @ 17:09:
Ik heb mijn 12KW ook verbonden via de LG dongle maar was eigenlijk in de veronderstelling dat je dan ook via je telefoon en de app de instellingen van WP kon wijzigen ed.

Is dit gewoon een veel te dure gadget of zie ik iets over het hoofd? [Afbeelding]
Sorry, een veel te dure gadget ;-(((

LG-HM123M-U33/ Vaillant aroSTOR VWL B 200-5/ zonnepanelen 8.400 Wattpiek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:21

Hysterese op -2, +4
Pomp optimale flow

De piek die je benoemt is de oil-return cycle. Dat is heel herkenbaar. Zie ook een eerdere post van mij daarover. Als je op heel laag vermogen draait, dan gaat de compressor één maal per uur 30 seconde op hoog vermogen draaien. Ik zelf regel op retourtemperatuur dus merk hier weinig van. Ik begrijp dat jij op aanvoertemperatuur regelt (zou ik ook graag willen, gaat niet i.v.m. starts). Die zal inderdaad 30 seconden best hard oplopen, want de compressor draait op hoog vermogen. Als het water hierdoor boven z'n hysterese uitkomt en de regeling besluit om alles uit te zetten, dan is dat toch wel bedroevend slecht geprogrammeerd van LG. Net zo slecht als geforceerd hard blijven draaien na een start, zelfs als je al ruim boven je setpoint zit.

Ik vind de ThermaV nog steeds prima hardware (zoals heel veel andere fabrikanten ook overigens), maar er moet echt nog wat doorontwikkeld worden in de firmware / software als je het mij vraagt. Ruimte voor verbetering zulen we maar zeggen :)

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

• Paulluijken
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 26-09 22:15
PaulBos schreef op donderdag 24 november 2022 @ 17:09:

Is dit gewoon een veel te dure gadget of zie ik iets over het hoofd? [Afbeelding]
Heb er nog wel 1 te koop voor weinig 😜. Ding is echt waardeloos. Ik lees en stuur nu volledig via modbus.
Ben nu bezig een opstartroutine te maken en te rekenen/sturen via PLC, puur omdat ik daar de kennis van heb 😎. Ik kan de code wel delen alleen heeft niemand daar wat aan…

• PaulBos
Bedankt voor de info.. echt jammer en gemiste kans!

• legalr
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:05
Paulluijken schreef op donderdag 24 november 2022 @ 18:53:
[...]

Heb er nog wel 1 te koop voor weinig 😜. Ding is echt waardeloos. Ik lees en stuur nu volledig via modbus.
Ben nu bezig een opstartroutine te maken en te rekenen/sturen via PLC, puur omdat ik daar de kennis van heb 😎. Ik kan de code wel delen alleen heeft niemand daar wat aan…
welk type PLC?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fredje01
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 22:30

Hysterese op -2, +4
Pomp optimale flow

Hallo,
Dit is heel herkenbaar. Ik heb exact hetzelfde met mijn 9kw lg warmtepomp.
Mijn instellingen zijn ook hetzelfde zoals jij hier omschrijft.
Bij mij gebeurt het ook wel eens dat de warmtepomp dan voor een uur uit staat en vervolgens weer aan gaat.

M.vr.gr
Manfred

• paQ
  • Nu online
@mipo Heb jij nog verder getest met AI +/-?
Ik ben erachter dat op lucht+water, AI +/- alleen de stooklijn van lucht beïnvloedt.
Ben daarom wel nieuwsgierig of bij alleen water dan ook zo is voor de water stooklijn.

• Laker
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 28-12-2022
paQ schreef op donderdag 24 november 2022 @ 20:36:
@mipo Heb jij nog verder getest met AI +/-?
Ik ben erachter dat op lucht+water, AI +/- alleen de stooklijn van lucht beïnvloedt.
Ben daarom wel nieuwsgierig of bij alleen water dan ook zo is voor de water stooklijn.
Ik heb vandaag de instelling van warmte gehaald en naar ai gezet, (vanaf een uur of 12) vervolgens alleen op water sturen met de stooklijn. Ben nu best tevreden over het resultaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/70Pi2FWCD7CUUZRHyisn7EjtBd4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Y2r4bhWhFASirzLGweOfaqr.jpg?f=fotoalbum_large

• paQ
  • Nu online
Ja dat is al wel een ander beeld idd. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Konijnenbats
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-07 23:46
AppieK schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:27:
[...]

Nou.......

Misschien moet ik nog even terugkomen op mijn verhaal. Dit gebeurde vanmorgen... Na een start op 16 l/min gaat hij wel degelijk even naar 100% om daarna weer terug te moduleren...

[Afbeelding]

Dit heb ik zelf ook nog niet eerder gezien. Het enige wat ik kan bedenken is dat dit nog met de stille modus te maken kan hebben. Deze heb ik dus de hele tijd op AAN gezet en toen heb ik dit gedrag niet gezien. Nu staat deze op UIT. Vreemd...
Als je in je systeem hebt staan dat stille modus mag uitschakelen bij warmtevraag gaat hij idd naar 100%. Staat ergens in controller installatie, of dipswitch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:39
paQ schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:16:
[...]

11x 2 liter =22 liter p/m al veel te veel voor een 7 kw wp.
Ik stel dit vermogen meestal in op max. 20L per minuut.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
koevlaas2 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 23:01:
[...]

11x 2 liter =22 liter p/m al veel te veel voor een 7 kw wp.
Ik stel dit vermogen meestal in op max. 20L per minuut.
Ik heb hem nu op 14,5l/min. :)

Maar was meer over de discussie waarom je 40l/min door je vvw zou willen jagen. Verdeler met “extra” vermogen zogezegd.

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 24-11-2022 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laker
paQ schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:29:
[...]

Maar, stuurde je nu dan op Lucht water in AI mode?
lucht met AI zorgt er alleen voor dat de pomp uitschakelt als de gewenste temperatuur buiten de ingestelde hysterese komt. Ook die staat in je stooklijn. (de lucht dus)

ergo: als je nog niet op AI stuurde, maar dat wel wil doen, dan kun je nog steeds gewoon op lucht+water sturen hoor. En mocht je het een keer te koud vinden, dan druk je op +1 (op AI)
Ik begreep van @mipo dat hij dat de volgende dag toch weer zelf herstelt. (naar 0)
Bij mij bleef de -2 instelling voor de nacht er gewoon in staan. Deze moet ik dan zelf weer op 0 zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
Laker schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 07:21:
[...]

Bij mij bleef de -2 instelling voor de nacht er gewoon in staan. Deze moet ik dan zelf weer op 0 zetten
Klopt. Bij ons ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doezel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-08 21:59

Doezel

Ond

Fronte schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:04:
Wie kan mij vertellen waar ik de temperatuur sensoren van zowel cv als warmwater boiler op de lg HM091MRU34 moet aansluiten.???

Mvgr Ad
Dat staat allemaal in de installatiehandleiding beschreven. Heb je die?

https://www.lgklimaat.nl/downloads/

[ Voor 5% gewijzigd door Doezel op 25-11-2022 08:06 ]

LG Therma V Monobloc 12KW U34. | 24 zonnepanelen x 380WP | Gasloos | Unifi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nwgroningen
  • Laatst online: 21-06 19:49
Bertje C schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:48:
[Afbeelding]
De plastisch chirurg heeft reeds de voorbereiding gedaan voor de operatie van aanstaande zaterdag.
Ziet er goed uit! Voor diegene die niet kan lassen kan dit een alternatief zijn.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wznNXpZmP_YORQ1kiMn2GKp9JeA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j8ThBAhVVqjqhqCK2iPCoszA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
hahaha so dan :D
Ziet er wel satisfying uit

(plottwist: er worden maar 2 leidingen gebruikt, de rest is decor :+ )

[ Voor 45% gewijzigd door paQ op 25-11-2022 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19:34
Nwgroningen schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 08:44:
[...]

Ziet er goed uit! Voor diegene die niet kan lassen kan dit een alternatief zijn.[Afbeelding]
Ziet er goed uit, ik heb er ook al wel eens een andere variant op gezien. Is voor mij voor één verdeler een optie, de ander moet ik vervangen, is een Robot met de pomp geïntegreerd in de balk.
Maar eerst maar es bedenken of ik ze wil aanpassen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRatering91
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07-06 15:10
Ik heb wat vragen over de instelling van de warmtepomp.

De situatie is als volgt;

12 KW monoblock aangesloten op 130m2 vloerverwarming (benedenverdieping) en boven radiatoren.
Momenteel heb ik hem ingesteld op water + lucht met de AI modus op 0.
Hij houdt de woning nu continu rond de 19-20 graden.

Waar stel je de gewenste doeltemperatuur voor de AI modus in?
Ik kan wel de lucht temperatuur instellen met onder en bovengrens maar zie nergens echt een concrete optie voor het instellen van doeltemperatuur voor de AI modus.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 25-09 16:01
Je kan gewoon in de AI modus de up, en down knop gebruiken, dan breng je de watertemperatuur omhoog of omlaag met 1 graad per keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17:08
MRatering91 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 09:33:
Ik heb wat vragen over de instelling van de warmtepomp.

De situatie is als volgt;

12 KW monoblock aangesloten op 130m2 vloerverwarming (benedenverdieping) en boven radiatoren.
Momenteel heb ik hem ingesteld op water + lucht met de AI modus op 0.
Hij houdt de woning nu continu rond de 19-20 graden.

Waar stel je de gewenste doeltemperatuur voor de AI modus in?
Ik kan wel de lucht temperatuur instellen met onder en bovengrens maar zie nergens echt een concrete optie voor het instellen van doeltemperatuur voor de AI modus.

Alvast bedankt voor het meedenken.
Die stel je ook in op de stooklijn parameters. Maar waarom zou je voor Lucht een stooklijn willen? Bij mij staat die voor lucht op een vaste temperatuur en voor water via een stooklijn.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRatering91
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07-06 15:10
Jojan265 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 09:58:
[...]

Die stel je ook in op de stooklijn parameters. Maar waarom zou je voor Lucht een stooklijn willen? Bij mij staat die voor lucht op een vaste temperatuur en voor water via een stooklijn.
Ik ben het e.e.a. aan het proberen omdat ik de instellingsmogelijkheden van de controller nogal ingewikkeld vind. Ik heb zelf een NIBE (die is heel overzichtelijk) maar deze LG staat bij mijn zwager.

Eigenlijk is mijn vraag;

Bij een woning zoals deze met de WP alleen aangesloten op CV (130m2 VV + radiatoren boven) welke instellingen zouden jullie dan als startpunt nemen?

De beoogde temperatuur welke ik in de woning wil behalen is 21 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fronte
Doezel
Bedankt voor de reactie handleiding heb ik maarkom er niet uit waar ik de sensoren moet aansluiten
De driewegklep wel maar om die te sturen heb je toch een temperatuur sensor nodig.
Ik hoop dat je mij kan helpen moet morgen proefdraaien???
Mvgr ad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Fronte schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 11:02:
Doezel
Bedankt voor de reactie handleiding heb ik maarkom er niet uit waar ik de sensoren moet aansluiten
De driewegklep wel maar om die te sturen heb je toch een temperatuur sensor nodig.
Ik hoop dat je mij kan helpen moet morgen proefdraaien???
Mvgr ad
Zie hieronder het bericht van Smartmailer:
Smartmailer schreef op zondag 6 november 2022 @ 19:05:
[...]

Hi,

Mocht het nodig zijn lijkt het snel leverbaar te zijn via Amazon.

De boilersensor (NTC 5K) op print connector cN-th4 (pin 1 en 2) met een 4 pins connector XH 2.54MM

[Afbeelding]

(foto van een MH071MR U44)

Groeten
Staat beschreven in de handleiding op pagina 88:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i7N5E7lIKE_YylopkaqIb5lvsxk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Ds53cBfBVmvfBcraXp4TedOU.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
M_AW schreef op donderdag 24 november 2022 @ 18:33:
[...]

De piek die je benoemt is de oil-return cycle. Dat is heel herkenbaar. Zie ook een eerdere post van mij daarover. Als je op heel laag vermogen draait, dan gaat de compressor één maal per uur 30 seconde op hoog vermogen draaien. Ik zelf regel op retourtemperatuur dus merk hier weinig van. Ik begrijp dat jij op aanvoertemperatuur regelt (zou ik ook graag willen, gaat niet i.v.m. starts). Die zal inderdaad 30 seconden best hard oplopen, want de compressor draait op hoog vermogen. Als het water hierdoor boven z'n hysterese uitkomt en de regeling besluit om alles uit te zetten, dan is dat toch wel bedroevend slecht geprogrammeerd van LG. Net zo slecht als geforceerd hard blijven draaien na een start, zelfs als je al ruim boven je setpoint zit.

Ik vind de ThermaV nog steeds prima hardware (zoals heel veel andere fabrikanten ook overigens), maar er moet echt nog wat doorontwikkeld worden in de firmware / software als je het mij vraagt. Ruimte voor verbetering zulen we maar zeggen :)
Fredje01 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:52:
[...]

Hallo,
Dit is heel herkenbaar. Ik heb exact hetzelfde met mijn 9kw lg warmtepomp.
Mijn instellingen zijn ook hetzelfde zoals jij hier omschrijft.
Bij mij gebeurt het ook wel eens dat de warmtepomp dan voor een uur uit staat en vervolgens weer aan gaat.

M.vr.gr
Manfred
Ik heb met dezelfde instellingen de regeling op alleen water gezet. Op de ai modus, de LG controller werkt nu dus niet als thermostaat.

Gek genoeg heb ik nu nog steeds dezelfde piek in temperatuur bij oil-return-cycle, maar schakelt de WP hier nu niet op af. Hij lijkt veel toleranter voor de overshoot.

Ik ga de komende dagen aankijken hoe het regelen op alleen de stooklijn bevalt.

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ljmslenter
  • Laatst online: 11-05-2023
Ben een uurtje aan het lezen geweest hier, en nog niet gevonden wat ik zoek.
Ik wil een Altherma in de kelder plaatsen ongeveer een meter onder het verdeler blok van de cv in de huiskamer (begane grond). Mijn kelder heeft een inhoud van meer dan 300m3 en ik maak een luchtkanaal en rooster naar buiten. Heb een aparte boiler voor warm warter.
Ben een nitwit hier maar denk dat het een goed plan is.
dank voor reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ljmslenter
Monoblok ;-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ljmslenter
en geen Altherma maar LG therma :-( :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
MRatering91 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 10:28:
[...]

Ik ben het e.e.a. aan het proberen omdat ik de instellingsmogelijkheden van de controller nogal ingewikkeld vind. Ik heb zelf een NIBE (die is heel overzichtelijk) maar deze LG staat bij mijn zwager.

Eigenlijk is mijn vraag;

Bij een woning zoals deze met de WP alleen aangesloten op CV (130m2 VV + radiatoren boven) welke instellingen zouden jullie dan als startpunt nemen?

De beoogde temperatuur welke ik in de woning wil behalen is 21 graden.
Dan kun je ook je lucht stooklijn instellen op 21 (bij alle temperaturen buiten) en plussen en minnen middels AI. Houd wel rekening met een in mijn ogen zeer ruim hysteresis van de kamerverwarming bij lucht. Het minimum is namelijk 2 graden. Je kan die zelf wel ''verdelen" over + en - in 0,5 graden stapjes. Maar de truc van de wp is natuurlijk dat hij zich daar binnen blijft bewegen zonder de vraag zomaar te stoppen. Mijn punt: stel dat zo in dat het in jouw situatie de juiste uitwerking heeft.

Gek genoeg blijkt het bij aansturing met een externe thermostaat juist dé oplossing :D

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 25-11-2022 15:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
ljmslenter schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 14:17:
Ik wil een Altherma in de kelder plaatsen ongeveer een meter onder het verdeler blok van de cv in de huiskamer (begane grond). Mijn kelder heeft een inhoud van meer dan 300m3 en ik maak een luchtkanaal en rooster naar buiten. Heb een aparte boiler voor warm warter.
dank voor reactie
Dat zal me een fors kanaal worden dan :S
Die fan zal behoorlijk wat debiet kunnen verstouwen. Daarbij moet de lucht ook wel ergens vandaan kunnen komen. Is het de bedoeling dat je die uit de vrije ruimte trekt? (ook dan creëer je onderdruk natuurlijk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
ljmslenter schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 14:17:
dank voor reactie
Eens met @paQ
Kijk eens even hoeveel m3 lucht de LG kan verstouwen. Dat moet ergens vandaan komen. Ben ook wel benieuwd hoe je aan- en afvoer (van/ naar buiten) gaat regelen.
Als het plan is om hem het met de lucht in de ruimte te laten “uitzoeken”, met een kanaal naar buiten, gaat het niet goed komen vrees ik.
WP gaat de gekoelde lucht hergebruiken, wat een daling van je COP tot gevolg heeft. Daarbij gaat de WP, bij onderdruk, lucht - lees warmte - uit het huis halen. Lijkt mij ook geen positief effect hebben op rendement.
Alles valt of staat met het regelen van aan- en afvoer.
Bij mijn weten nog niemand geweest die dit geprobeerd heeft.
Ben benieuwd naar de resultaten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Ik doe dat nu precies zo met mijn warmtepompboiler.
Vrij aanzuigen uit de kelder, en dan naar buiten blazen. Maar dan hebben we het over een andere orde van grootte, en veel korter natuurlijk.

Als die in werking is, voel ik dan ook wel aan de deur naar de kelder toe. Niet dat ie ineens moeilijk open gaat ofzo :P maar je merkt het wel dat er (hoe klein ook) onderdruk ontstaat. Niet erg in mijn geval, want dan hebben we op die momenten ook geen tocht vanuit de kelder ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
paQ schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 15:30:
Ik doe dat nu precies zo met mijn warmtepompboiler.
Vrij aanzuigen uit de kelder, en dan naar buiten blazen. Maar dan hebben we het over een andere orde van grootte, en veel korter natuurlijk.

Als die in werking is, voel ik dan ook wel aan de deur naar de kelder toe. Niet dat ie ineens moeilijk open gaat ofzo :P maar je merkt het wel dat er (hoe klein ook) onderdruk ontstaat. Niet erg in mijn geval, want dan hebben we op die momenten ook geen tocht vanuit de kelder ;)
Is idd een volstrekt ander volume en die staat over kortere periodes aan.
Met de WP boiler is het hier ook zo geregeld. Maar ze zoals je aangeeft dien je aan- en afvoer te scheiden. Dat is iets anders dan ergens in de kelder een kanaal met een rooster. Vrees dat het dan toch binnen de ruimte gaat circuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijgetje57
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-07 15:24
Ik heb een vraag. In ons nieuwe huis daar zitten nu 2 cv-ketels in.

1 ketel levert warmwater en luchtverwarming die indirect gestookt is.

1 ketel beneden verwarmd de vloerverwarming en 1 radiator in de bijkeuken.

Ik wil ze er allebei uit hebben natuurlijk. Maar wat is wijsheid. De luchtverwarmer eruit slopen is wel heel erg veel werk waar ik niet op zit te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
Wij gaan een test doen met een infrarood paneel achter de WP. Doelstelling is het voorkomen van dichtvriezen/ defrosts.Heb een aansluiting gevonden waar 230 V opkomt als de warmtepomp inschakelt. Aansturing via relais en thermostaat die schakelt bij een temperatuur lager dan 5 C.
Idee is dat, omdat infrarood alleen het object en niet de lucht verwarmd, dat de meeste energie ten goede komt van de condensor en daarmee dus ook het CV water verwarmd wordt. Gaat hooguit wat verloren aan de behuizing en wat andere componenten.
Iemand ervaring en/ of suggesties??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
Transitie schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:00:
Wij gaan een test doen met een infrarood paneel achter de WP. Doelstelling is het voorkomen van dichtvriezen/ defrosts.Heb een aansluiting gevonden waar 230 V opkomt als de warmtepomp inschakelt. Aansturing via relais en thermostaat die schakelt bij een temperatuur lager dan 5 C.
Idee is dat, omdat infrarood alleen het object en niet de lucht verwarmd, dat de meeste energie ten goede komt van de condensor en daarmee dus ook het CV water verwarmd wordt. Gaat hooguit wat verloren aan de behuizing en wat andere componenten.
Theoretisch gaat het werken, gaat alleen wel ten koste van je cop
Misschien kan je beter een sensor halverwege de condensor hangen dat als die richting vriespunt gaat(defrosts komt gelijkelijk opzetten van onderaf) dan het infrarood paneel aanstuurt, en weer uitzet na een vertraging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:41

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Transitie suggestie: doe het niet. Heb je er al aan gerekend?
*De warmte uit het paneel is cop1
*Defrosts ga je niet voorkomen, want thermisch gaat het over kilowatts
*De straling komt niet diep genoeg de condensorverdamper in
*De stollingsenergie van het ijs wil je juist hebben

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laker
AppieK schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 12:25:
[...]

[...]

Ik heb met dezelfde instellingen de regeling op alleen water gezet. Op de ai modus, de LG controller werkt nu dus niet als thermostaat.

Gek genoeg heb ik nu nog steeds dezelfde piek in temperatuur bij oil-return-cycle, maar schakelt de WP hier nu niet op af. Hij lijkt veel toleranter voor de overshoot.

Ik ga de komende dagen aankijken hoe het regelen op alleen de stooklijn bevalt.
Ik regel nu ook op ai, een mooie stooklijn en alleen op water. Gaat al twee dagen super, ongeveer 500 watt draait ie constant.

Lucht met water doe ik niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lorkeers
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 24-12-2023
Transitie schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:00:
Ik heb in de warmtepomp een goedkope thermostaat en een Rittal kastheater geplaatst ( ca 45 watt) . Dit houdt de kast vorstvrij en de pomp gaat automatisch vaker aan als de temperatuur buiten daalt. (oude versie LG therma 5 Kw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuikKees
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09-2023
Doezel schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 08:05:
[...]

Dat staat allemaal in de installatiehandleiding beschreven. Heb je die?

https://www.lgklimaat.nl/downloads/
Is er ook een Nederlandse gebruikershandleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
DuikKees schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:48:
[...]

Is er ook een Nederlandse gebruikershandleiding?
Veel Nederlandser ga je ze niet krijgen. Ik ben het met je eens dat de vertaling af en toe niet correct is, maar het is wel Nederlands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuikKees
Jojan265 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:51:
[...]

Veel Nederlandser ga je ze niet krijgen. Ik ben het met je eens dat de vertaling af en toe niet correct is, maar het is wel Nederlands.
Er staat volgens mij alleen een Engelstalige gebruikershandleiding tussen, wel een Nederlandstalige installatiehandleiding. Die is trouwens nog best okee vertaald, veel slechter gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
DuikKees schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:54:
[...]

Er staat volgens mij alleen een Engelstalige gebruikershandleiding tussen, wel een Nederlandstalige installatiehandleiding. Die is trouwens nog best okee vertaald, veel slechter gezien.
Op onderstaande link kun je de Nederlandse gebruiksaanwijzing vinden.

Vul in het model bijv. HM071MR in.

https://www.lg.com/nl/ondersteuning/gebruikershandleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuikKees
Ik heb mijn LG 12kW sinds gisteren draaien.

Hij staat aangesloten op een 500l buffervat. De warmtevoorziening van de vloerverwarming gebeurt weer met een aparte thermostaat en pomp dat weer warm water pakt vanuit het vat. Op het vat is een apart thermostaatje aangesloten die de LG aanstuurt via de "externe thermostaat" aansluiting, met dip-schakelaar 8 op ON.

Via de thermostaat laat ik het buffervat nu steeds 7 graden afkoelen van 40 naar 33 graden (door de onttrekking van warmte door de vloerverwarmingspomp), zodat de LG steeds een run kan maken van ca. 30 minuten om het vat weer op te warmen naar 40 graden. Hij doet dit dan wel op vol vermogen om daarna weer een paar uur helemaal uit te staan. (totdat het buffervat weer op 33 graden staat)

Maar is dit wel de meest efficiënte manier? Bij welk vermogen heeft de pomp de meest gunstige COP?
Kan ik hem beter zo tweaken dat hij veel langere runs maakt op lager vermogen?
Ik ga nog proberen om hem te laten draaien op watertemperatuur, zonder de externe thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21:17
DuikKees schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 17:19:
Ik heb mijn LG 12kW sinds gisteren draaien.

Hij staat aangesloten op een 500l buffervat. De warmtevoorziening van de vloerverwarming gebeurt weer met een aparte thermostaat en pomp dat weer warm water pakt vanuit het vat. Op het vat is een apart thermostaatje aangesloten die de LG aanstuurt via de "externe thermostaat" aansluiting, met dip-schakelaar 8 op ON.

Via de thermostaat laat ik het buffervat nu steeds 7 graden afkoelen van 40 naar 33 graden (door de onttrekking van warmte door de vloerverwarmingspomp), zodat de LG steeds een run kan maken van ca. 30 minuten om het vat weer op te warmen naar 40 graden. Hij doet dit dan wel op vol vermogen om daarna weer een paar uur helemaal uit te staan. (totdat het buffervat weer op 33 graden staat)

Maar is dit wel de meest efficiënte manier? Bij welk vermogen heeft de pomp de meest gunstige COP?
Kan ik hem beter zo tweaken dat hij veel langere runs maakt op lager vermogen?
Ik ga nog proberen om hem te laten draaien op watertemperatuur, zonder de externe thermostaat.
Hier ook een 12kw (3 fasen), draait nu sinds een week. In ongeveer dezelfde opstelling. Warmtepomp heeft aanvoer en retour op een 100 liter vat en vanuit dat vat wordt met een externe pomp het water de vloer (en 1 radiator boven) ingepompt. Ik heb 'm op stille modus staan, gestuurd op watertemperatuur van 30 graden (hysterese -2,5 tot +2,5). Dan draait hij continue op 800 watt ongeveer.

Misschien wel funest voor de COP die stille modus? Ik kon nergens terugvinden wat het precies doet, behalve de ventilator minder hard laten draaien.

Vanaf vandaag wordt de pomp ook geschakeld door een thermostaat in de kamer, dus ik ben benieuwd of de runs net zo lang blijven. Vandaag met een warme vloer en het zonnetje erbij heeft de (warmte)pomp de hele dag uit gestaan.

Morgen komt m'n waveshare! :D Zodat ik beter kan loggen wat hij doet. Nu alleen via P1-poort van de slimme meter. Zie onderstaand plaatje van de runs van afgelopen dagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PmqJ7_c5FV3Ptg6KvK01tYtD8QI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xr5ZYBN6JUXHMoimfU3dbrU4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door Groen op 25-11-2022 19:35 . Reden: Typo ]

LG-HM123MR.U34 / LG-WH27S.F5 / 1245 Wp (zuid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Bij de stille modus beperk je het max vermogen en volgens mij ook compressorsnelheid ( boven de 36Hz zie ik hem hier niet gaan op de 7 kW versie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ljmslenter
paQ schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 15:16:
[...]

Dat zal me een fors kanaal worden dan :S
Die fan zal behoorlijk wat debiet kunnen verstouwen. Daarbij moet de lucht ook wel ergens vandaan kunnen komen. Is het de bedoeling dat je die uit de vrije ruimte trekt? (ook dan creëer je onderdruk natuurlijk)
Hartelijk dank paQ en Transitie, ben blij met de reacties!
Stemt tot ernstig nadenken.
Het afvoerkanaal kan 50 x 50 cm worden en eventueel nog groter met overeenkomstig rooster.
Helemaal aan de andere kant van de kelder is al een roostertje 40 x 20 boven de kelder buitendeur en aan de andere kant nog een kiepraam van 50 x 50 maar als het op kiepen staat is er aan de bovenkant nog maar een opening van 10 cm. De garage/kelderpoort sluit niet volledig en een andere deur naar de tuin ook niet helemaal. Alle openingen zitten niet in de hoek waar de lucht wordt uitgeblazen.
Ons huis is goed geïsoleerd met dubbel glas enz. en de vloerverwarming moet het gaan doen.
Wat ik me ook nog afvraag; op momenten dat de WP niet hoeft te draaien komt er natuurlijk wel van alle kanten koude lucht naar binnen.
Ik weet het effe niet meer.
Zou het er toch nog van komen zal ik hier de resultaten posten.
Nogmaals dank
Pagina: 1 ... 45 ... 181 Laatste