LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 44 ... 181 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:53
Altijd leuk als de temperaturen wat dalen. Dan weet je echt wat je aan je pomp hebt ;). Een paar tips voor degenen die voor de 1e keer rond het vriespunt komen:
  • de COP gaat veel lager zijn dan je gewend bent. Het aantal dagen met deze temperaturen per jaar is heel gering. Dit hoor erbij
  • defrosts horen er ook bij. het kan eenmaal niet anders. 1 keer per uur is helemaal niet slecht. Zeker niet als alles zeiknat is buiten
  • de pomp houdt ervan om aan te blijven met dit weer. Hij blijft liever de hele dag 30 graden water maken dan de hele nacht niet en dan vol rammen voor een paar uur. Ik laat hem aan zolang het buiten 's nachts niet >10 graden komt
  • liefst zorg je met dit weer dat de pomp op een zo laag mogelijke frequentie blijft draaien.
  • bovenstaande zorgt er ook voor dat je vloer echt als warmtebuffer gaat fungeren. Bij -2 je hele vloer opwarmen van 15 naar 28 graden gaat echt heel veel energie in zitten en dat duurt gewoon tot een dag voor hij door en door warm is. Als je de pomp dagelijks maar voor een paar uur van de dag draait gaat hij nooit in deze toestand komen
  • ondanks dit soort dagen gaat je COP echt nog wel goed zijn over het hele seizoen gemeten

[ Voor 10% gewijzigd door Niltag op 20-11-2022 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Niltag schreef op zondag 20 november 2022 @ 16:21:
Altijd leuk als de temperaturen wat dalen. Dan weet je echt wat je aan je pomp hebt ;). Een paar tips voor degenen die voor de 1e keer rond het vriespunt komen:
  • de COP gaat veel lager zijn dan je gewend bent. Het aantal dagen met deze temperaturen per jaar is heel gering. Dit hoor erbij
  • defrosts horen er ook bij. het kan eenmaal niet anders. 1 keer per uur is helemaal niet slecht. Zeker niet als alles zeiknat is buiten
  • de pomp houdt ervan om aan te blijven met dit weer. Hij blijft liever de hele dag 30 graden water maken dan de hele nacht niet en dan vol rammen voor een paar uur. Ik laat hem aan zolang het buiten 's nachts niet >10 graden komt
  • liefst zorg je met dit weer dat de pomp op een zo laag mogelijke frequentie blijft draaien.
  • bovenstaande zorgt er ook voor dat je vloer echt als warmtebuffer gaat fungeren. Bij -2 je hele vloer opwarmen van 15 naar 28 graden gaat echt heel veel energie in zitten en dat duurt gewoon tot een dag voor hij door en door warm is. Als je de pomp dagelijks maar voor een paar uur van de dag draait gaat hij nooit in deze toestand komen
  • ondanks dit soort dagen gaat je COP echt nog wel goed zijn over het hele seizoen gemeten
Mooie opsomming. d:)b

Hoe krijg je dit voor elkaar? Hele dag laten draaien? Ta verlagen?
liefst zorg je met dit weer dat de pomp op een zo laag mogelijke frequentie blijft draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgroothedde
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-01 16:05

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

Konijnenbats schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:41:
[...]

Vanwaar de hoge temperaturen?
Heb je radiatoren? Zo ja hoe goed werkt dit allemaal, interessant om dat eens te horen wat je situatie is.
Ik werk inderdaad met radiatoren momenteel. Planning is wel over te gaan naar vloerverwarming. Maar momenteel op radiatoren met een goed geïsoleerd huis.

Tot aan de kou van vandaag ook kunnen verwarmen met maar 40 graden. Kreeg het huis dan op 21 graden. Echter kreeg ik de cv temperatuur vanmorgen maar niet boven de 42 graden. Naarmate de zon opkwam en het iets warmer werd ben ik gaan verwarmen op 52 graden. Daarmee is het nu 21 graden. Het stroom verbruik is vandaag wel erg hoog hij draait gemiddeld op 3000/5000 kw. De eerdere dagen keurig ronde 1500/1800 met de silence mode aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niltag
Wolly schreef op zondag 20 november 2022 @ 16:51:
[...]

Mooie opsomming. d:)b

Hoe krijg je dit voor elkaar? Hele dag laten draaien? Ta verlagen?

[...]
In mijn geval; Lekker veel warmte-afgifte. 100m2 vloerverwarming. Ta 33 graden (bij vriespunt) en het blijft zo tussen de 21 en 22 graden in huis. Ik doe ook alleen vloerverwarming en geen SWW bijvoorbeeld. Hij hoeft dan ook nooit te switchen. Uiteindelijk zie ik hier gevoelsmatig veel mensen die een relatief zware pomp hebben t.o.v. hun werkelijke behoefte (als het maar niet te koud wordt binnen, dan maar wat overdimensioneren). Bij mij is hij nu de 18e aan gegaan en staat al die tijd op een lage stand te draaien.

Alles is natuurlijk heel afhankelijk van hoe je installatie is ingericht. Ik gebruik deze voor 1 verdieping, alleen verwarmen en heb verder ook geen zone-regeling o.i.d. de warmtevraag is dus puur afhankelijk van het warmteverlies naar buiten en dat verloop maar heel geleidelijk. Ik denk ook dat een installatie alleen rustig kan lopen als er niet de hele tijd van alles veranderd. Ik vind een SWW run bijvoorbeeld killing voor de performance bij dit soort temperaturen. Ik zou dan liever gaan voor een 2e pomp voor boven/het sww of een warmtepompboiler. Liever 2 x 7kW i.p.v. 1x 14 zeg maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 25-09 16:01
Tijdens lichte vorst afgelopen nacht kwam het opgenomen vermogen niet boven de 800w uit. Uitgangstemperatuur 31gr.

Ik heb een 7kw. Raar genoeg ook nog geen defrost gezien....

Hier is het dag en nacht 21 °.

Tijdens het weer van vorige week, rond de 10°. Pruttelde hij 24/24.rond de 400w.

[ Voor 16% gewijzigd door Kenwood960 op 20-11-2022 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutervk1991
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10-10-2024
Dat verbruik hoger zou zijn onder het vriespunt, dat is logisch. Maar ik vebruik hele dag rond de 2kw, dit is wel erg veel? (Stooklijn; -7/45 20/28)

Het is voor mij de eerste winter dus wou even kijken tot hoevel de temperatuur kon gaan. Alle kranen in huis even dicht gezet en de temperatuur handmatig op 65 gezet, maar ik kwam niet hoger dan 40🤔 dit vind ik wel merkwaardig...

Staan er instellingen misschien niet goed??Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oE8V6RRtPyZLVcFWuQq5TP0fXQE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kXNoZVJaAsbZ50nEyhOsXTBc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisEV
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22-05-2023
Komen we net terug van een weekendje weg, is het beneden 13 en boven 11 graden... Oeps.

Controller stond ingesteld op een doeltemperatuur van 19 op de warmtestand maar silent mode stond nog aan.

Die maar snel uitgezet en de doeltemperatuur naar 22. Ik verwachtte dat hij een lekker hoge aanvoertemperatuur zou creëeren maar dat is niet zo (26 nu). Gebruikt ook maar een klein deel van de 7kw (nu 2.4). Lijkt wel alsof de handrem aangetrokken is?

Iemand tips waar ik moet beginnen met zoeken...? (vrouwlief houdt niet kan kou...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisEV
PS Kan ik hier de stooklijn instellen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eCfl9n5-CyvgIqn_QXw8KN80Ev4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FNElKOMPpfXKVbNXH1ZaZPjM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

thido

Tilburg

hupie679 schreef op zondag 20 november 2022 @ 15:22:
[...]

Is dit wat? Het adres zal wel even zoeken zijn maar dit is de manier waarop je Modbus commando's zou moeten kunnen sturen.
AUijtdehaag in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
number:
  - platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: lg
    name: "LG Heat Target temp"
    id: test24
    address: 24
    unit_of_measurement: "°C"
    value_type: S_WORD   
    multiply: 10    
    min_value: 25
    max_value: 38
    step: 0.5
    mode: slider
Ik vermoed dat niet de wijze waarop maar op welk register/coil hij dit moet doen de vraag is.
Heb bij die van mij ook nog niet de mogelijkheid gevonden. Kan wel de status ervan uitlezen maar schakelen lukt me niet helaas, zou wel echt een aanvulling zijn.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-07 23:46
Jgroothedde schreef op zondag 20 november 2022 @ 16:55:
[...]

Ik werk inderdaad met radiatoren momenteel. Planning is wel over te gaan naar vloerverwarming. Maar momenteel op radiatoren met een goed geïsoleerd huis.

Tot aan de kou van vandaag ook kunnen verwarmen met maar 40 graden. Kreeg het huis dan op 21 graden. Echter kreeg ik de cv temperatuur vanmorgen maar niet boven de 42 graden. Naarmate de zon opkwam en het iets warmer werd ben ik gaan verwarmen op 52 graden. Daarmee is het nu 21 graden. Het stroom verbruik is vandaag wel erg hoog hij draait gemiddeld op 3000/5000 kw. De eerdere dagen keurig ronde 1500/1800 met de silence mode aan.
Niltag beschrijft het goed.
Je warmtepomp moet de hele dag lopen en je radiatoren zijn dan de buffer.
Als hij met 40 graden de temperatuur haalt(21) dan gewoon zo laten lopen.
Alles instellen met een weersafhankelijke curve. AL.
Vind de juiste punten bij welke water temperatuur je de gewenste binnentemperatuur haalt.
Daar stel je je curve op af.
Dus alleen meten op water.
Ga je steeds een nachtverlaging toepassen of uit zetten, gaat je warmtepomp dat niet leuk vinden, gaat dichtvriezen en moet een defrost doen. Als hij gewoon kan door pruttelen, hoeft hij niet te gaan stampen.

Bij -25 haalt de pomp maar max 45 graden.
Bij -7 kun je wel 55 halen echter..
In Nederland hebben we last van vochtige lucht rond vriespunt. Dus waarschijnlijk haal je dit niet.
Opgave van LG is DB dry bulb..
Dus rond het vriespunt gaat hij zijn vermogen niet halen! Kijk maar eens op je bijgeleverde energie Sticker. 16kw haalt nog maar 12KW.

Wat je kan helpen is een GROOT buffervat classe A.
300liter.
Suk6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-07 23:46
JorisEV schreef op zondag 20 november 2022 @ 18:35:
Komen we net terug van een weekendje weg, is het beneden 13 en boven 11 graden... Oeps.

Controller stond ingesteld op een doeltemperatuur van 19 op de warmtestand maar silent mode stond nog aan.

Die maar snel uitgezet en de doeltemperatuur naar 22. Ik verwachtte dat hij een lekker hoge aanvoertemperatuur zou creëeren maar dat is niet zo (26 nu). Gebruikt ook maar een klein deel van de 7kw (nu 2.4). Lijkt wel alsof de handrem aangetrokken is?

Iemand tips waar ik moet beginnen met zoeken...? (vrouwlief houdt niet kan kou...)
Hoe heb jij het vermogen gemeten?
2.4kw opgenomen vermogen??
Hoeveel kw is de wp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisEV
Konijnenbats schreef op zondag 20 november 2022 @ 19:27:
[...]

Hoeveel kw is de wp?
In het Energie menu onder 'Direct vermogen'. De WP is een 7kw versie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:29
Een 7 kw warmtepomp kan geen 7 kw opnemen uit het net. Ik denk dat die 2,4 kw redelijk zijn maximale vermogen is met de gegeven temperaturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gigabit
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:27
Ik heb de 7kw u44 en vandaag in het Energie menu onder 'Direct vermogen' max 3.1kw gezien, Silent mode uit.

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:11
Hier staat de 9 kW op zijn tenen, silent mode eraf, en om het uur een defrost, tot nu 42 kWh verbruikt.Ta komt nu steeds tot een graad of 30, de woonkamer op 19,5 tot 20.

Bij deze omstandigheden levert de 9kW volgens spec en volgens @rykers 5,4 kW aan warmte. Ik kan nu deze LG goed doorschuiven en (met subsidie) een grotere pomp aanschaffen.

Ik zit zelf te denken aan een 12 kW , echter de enkelfase gaat over de hoofdzekering van 25 ampère uit. De driefase moet ik dus nieuwe stroomvoorziening gaan aanleggen.

Ik kan echter nergens meer de juiste tabellen met daadwerkelijk geleverde vermogen vinden, wie heeft deze nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrapper83
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-09 16:06
Heren en doe hetzelvers, een vraagje nu is de installatie door mijzelf gedaan officieel ingebruik gesteld. Nu wordt er moeilijk gedaan door het RVO, met deze mededeling:

Ik heb de volgende vraag:
1. Een bewijs van installatie toont aan dat het apparaat waarvoor u subsidie aanvraagt is geïnstalleerd. Uit
de door u aangeleverde informatie kan ik dit niet opmaken. Een inbedrijfstelling is niet gelijk aan
installatie. Hierbij verzoek ik u om een factuur met installatiedatum aan te leveren van uw installateur, of
een ander bewijs waar uit blijkt dat uw apparaat is geïnstalleerd.

2. Per 1 januari 2018 moet u een bewijs aanleveren dat de installatie is geïnstalleerd door een deskundige
installateur. Dit bewijs kan bijvoorbeeld een factuur met installatiedatum van een installateur of aannemer
zijn.

Heeft iemand dit eerder meegemaakt, en hoe is dit opgelost...?

Bedankt!

Is een foto hier voldoende als bewijs?

LG HM091MR.U44 - OEG 300liter 516005190 warmte wisselaar boiler - Solaredge / Growatt 4800 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niltag
Cees-JanH schreef op zondag 20 november 2022 @ 20:49:
Hier staat de 9 kW op zijn tenen, silent mode eraf, en om het uur een defrost, tot nu 42 kWh verbruikt.Ta komt nu steeds tot een graad of 30, de woonkamer op 19,5 tot 20.

Bij deze omstandigheden levert de 9kW volgens spec en volgens @rykers 5,4 kW aan warmte. Ik kan nu deze LG goed doorschuiven en (met subsidie) een grotere pomp aanschaffen.

Ik zit zelf te denken aan een 12 kW , echter de enkelfase gaat over de hoofdzekering van 25 ampère uit. De driefase moet ik dus nieuwe stroomvoorziening gaan aanleggen.

Ik kan echter nergens meer de juiste tabellen met daadwerkelijk geleverde vermogen vinden, wie heeft deze nog?
Voordat je die route op gaat. Stond de pomp al aan de afgelopen dagen of gebruik je hem als een CV? (het is nu koud, het moet nu binnen een uur warm zijn in huis). Dat gaat namelijk niet werken met deze luchtvochtigheid en temperatuur. Mijn 9kW vervangt ongeveer 1500m3 gas en houdt het hier prima op temperatuur. Staat rustig op 20-30 Hz te draaien sinds donderdag. Enige waar je voor moet zorgen is dat je vloer(en) al door en door op temperatuur zijn voordat het <5 wordt. Je pomp moet aanslaan op basis van de buitentemperatuur en niet op basis van of het nu koud is in huis. Dan ben je al te laat.

Edit: of je moet natuurlijk nu 200 m2 vloer warm proberen te krijgen in een huis waar het binnen waait. Dat kan ik lastig inschatten :P. Ik stel alleen voor om het nog eens te proberen als de pomp 24/7 aan staat zodra de buitentemperatuur lager dan een graad of 5-10 is. Uiteraard met een Ta waarbij je huis dan op temperatuur kan blijven.

[ Voor 11% gewijzigd door Niltag op 20-11-2022 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
Voordat je die route op gaat. Stond de pomp al aan de afgelopen dagen of gebruik je hem als een CV? (het is nu koud, het moet nu binnen een uur warm zijn in huis). Dat gaat namelijk niet werken met deze luchtvochtigheid en temperatuur. Mijn 9kW vervangt ongeveer 1500m3 gas en houdt het hier prima op temperatuur. Staat rustig op 20-30 Hz te draaien sinds donderdag. Enige waar je voor moet zorgen is dat je vloer(en) al door en door op temperatuur zijn voordat het <5 wordt. Je pomp moet aanslaan op basis van de buitentemperatuur en niet op basis van of het nu koud is in huis. Dan ben je al te laat.
[/quote]

Hij staat hier al geruime tijd aan, probleem is ontstaan doordat vorige eigenaar mij had doorgegeven 2400 M3 gas per jaar waarvan 400 voor SWW. Dit bleek achteraf 3400 te zijn...

Ik heb daarom dubbel glas vervangen door HR++ en diverse zaken opnieuw, beter geïsoleerd. Had de 9kW nu bij Tb nou 7kW netto geleverd was het net goed gegaan. Maar de unit komt maar tot 5.4, daarom ook het lagere subsidie bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
wrapper83 schreef op zondag 20 november 2022 @ 20:58:
Heren en doe hetzelvers, een vraagje nu is de installatie door mijzelf gedaan officieel ingebruik gesteld. Nu wordt er moeilijk gedaan door het RVO, met deze mededeling:

1. Een bewijs van installatie toont aan dat het apparaat waarvoor u subsidie aanvraagt is geïnstalleerd. Uit
de door u aangeleverde informatie kan ik dit niet opmaken. Een inbedrijfstelling is niet gelijk aan
installatie. Hierbij verzoek ik u om een factuur met installatiedatum aan te leveren van uw installateur, of

2. Per 1 januari 2018 moet u een bewijs aanleveren dat de installatie is geïnstalleerd door een deskundige
installateur. Dit bewijs kan bijvoorbeeld een factuur met installatiedatum van een installateur of aannemer
zijn.

Bedankt!

Ik had soortgelijke berichten al eerder gelezen, blijkbaar hoeft de installateur niet de unit te leveren maar wel te installeren. Wat is juridisch gezien dan installeren?

Ik denk dat de factuur als volgt moet worden gespecificeerd:

-Het plaatsen en vastschroeven van de buitenunit
-Het aansluiten van de buitenunit en thermostaat
-Het inregelen van de basisafstelling en uitleg van de werking

Als de installateur niet wil liegen laat je hem het volgende doen,

-De unit weer terugplaatsen omdat je 'm zelf los had geschroefd en 3 cm geschoven
-De stroomkabel weer vastschroeven
-De thermostaat weer aansluiten.

Daarmee heeft de installateur ook daadwerkelijk (deels) geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laker
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 28-12-2022
Konijnenbats schreef op zondag 20 november 2022 @ 19:27:
[...]

Op water meten, dus dan haal je de functie lucht water eraf? En deze zet je op water. Dit draagt bij aan minder pendelgedrag?

Hoeveel kw is de wp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredje01
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 17-09 20:45
Niltag schreef op zondag 20 november 2022 @ 17:19:
[...]

In mijn geval; Lekker veel warmte-afgifte. 100m2 vloerverwarming. Ta 33 graden (bij vriespunt) en het blijft zo tussen de 21 en 22 graden in huis. Ik doe ook alleen vloerverwarming en geen SWW bijvoorbeeld. Hij hoeft dan ook nooit te switchen. Uiteindelijk zie ik hier gevoelsmatig veel mensen die een relatief zware pomp hebben t.o.v. hun werkelijke behoefte (als het maar niet te koud wordt binnen, dan maar wat overdimensioneren). Bij mij is hij nu de 18e aan gegaan en staat al die tijd op een lage stand te draaien.

Alles is natuurlijk heel afhankelijk van hoe je installatie is ingericht. Ik gebruik deze voor 1 verdieping, alleen verwarmen en heb verder ook geen zone-regeling o.i.d. de warmtevraag is dus puur afhankelijk van het warmteverlies naar buiten en dat verloop maar heel geleidelijk. Ik denk ook dat een installatie alleen rustig kan lopen als er niet de hele tijd van alles veranderd. Ik vind een SWW run bijvoorbeeld killing voor de performance bij dit soort temperaturen. Ik zou dan liever gaan voor een 2e pomp voor boven/het sww of een warmtepompboiler. Liever 2 x 7kW i.p.v. 1x 14 zeg maar.
Mag ik vragen, is dat wel goed voor de warmtepomp om deze de gehele dag te laten draaien?
Ik gebruik deze ook alleen voor vvw met een lage temperatuur aanvoer maar ik heb 'm zo ingesteld dat hij af en toe en paar uur uit gaat. Ik vraag mij af wat beter zou zijn?
Groetjes Manfred

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-09 18:42

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

ingmar89 schreef op zondag 20 november 2022 @ 20:08:
Een 7 kw warmtepomp kan geen 7 kw opnemen uit het net. Ik denk dat die 2,4 kw redelijk zijn maximale vermogen is met de gegeven temperaturen.
Bij mijn ouders met een U44 7kW vandaag pieken van boven de 3400W gezien. Er is vandaag al 35kWh in gegaan zag ik net..

(ruime eind jaren 60 2onder1kap met alleen radiatoren. TA36graden )

[ Voor 8% gewijzigd door Atomic2005 op 20-11-2022 23:36 ]

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinusMaximus
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 03-09 12:27
Atomic2005 schreef op zondag 20 november 2022 @ 22:45:
[...]

Bij mijn ouders met een U44 7kW vandaag pieken van boven de 3400W gezien. Er is vandaag al 35kWh in gegaan zag ik net..
Dat is apart. Heb zelf een 14kw warmtepomp met 100m2 vloerverwarming 22graden, badkamer boven met vvw op 22 graden en de rest radiatoren op 15 graden. Wij zien niet dat hoge stroom verbruik …

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TwqYYJYVZ_8zypziHJhRbondj1g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XqRzZlLrytw0xPRMnfJjQB3u.png?f=fotoalbum_large

Verbruikt een klein warmtepomp meer bij koud weer dan een grote???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Atomic2005 schreef op zondag 20 november 2022 @ 22:45:
[...]

het lijkt me meer dat het aan huis en de instellingen ligt.
ik verbruik nu afgelopen 2 dagen 15 en 20kw met een 7kw u43
kreeg het op 33c aanvoer (minimum ivm fancoils en dus hogere retour nu) niet meer warmer dan 20.8c, maar staat nu weer op 21.1.
helaas had ik wel maar 12kw opwek van de zonnepanelen, dan nog is 23kw energieverbruik voor verwarming denk ik niet slecht. (vrijstaand huis uit 1913, vol in de wind, maar wel nageisoleerd r5 rondom ongeveer).

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:37
Vandaag flink zitten sleutelen. Ik liep met name tegen starts / stops aan door overshoot na directe starts, omdat ik de warmte niet kwijt kan over slechts 1 van mijn 2 (statische) verdelers in zulke gevallen.
Ik had dit allemaal tijdsafhankelijk gestuurd binnen homekit, maar die vlieger gaat niet op met defrosts en kou.

Ik heb 5 USD aan google betaald, om zo mijn sandbox omgeving te hebben voor de nest thermostaten en die opgevoerd in home assistant. Daar stuur ik nu op basis van de hysterese of er een verdeler open moet ondanks dat die wellicht geen vraag heeft.
Eerste testjes lijken goed te verlopen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9i827g7TTP-xboUEXTFpW5vgFnk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6nQr6u2WBymrpwz4t0CIaHGz.png?f=fotoalbum_large

Als de hysterese oploopt tot boven de 2.8, en er is een verdeler dicht, dan gaat die dus gewoon ook open. Datzelfde gebeurt ook zodra een defrost inzet.
Als zaken weer herstellen, bijv < 800W verbruik en hysterese < 2,5, dan mag hij weer dicht. (dus pas na dat de wp weer is terug gemoduleerd)

Moet nog even goed kijken wat een goede maar ook safe methode is voor het 'terugkeren' naar 1 verdeler.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-09 12:22
paQ schreef op zondag 20 november 2022 @ 23:46:
Vandaag flink zitten sleutelen. Ik liep met name tegen starts / stops aan door overshoot na directe starts, omdat ik de warmte niet kwijt kan over slechts 1 van mijn 2 (statische) verdelers in zulke gevallen.
Ik had dit allemaal tijdsafhankelijk gestuurd binnen homekit, maar die vlieger gaat niet op met defrosts en kou.

Ik heb 5 USD aan google betaald, om zo mijn sandbox omgeving te hebben voor de nest thermostaten en die opgevoerd in home assistant. Daar stuur ik nu op basis van de hysterese of er een verdeler open moet ondanks dat die wellicht geen vraag heeft.
[Afbeelding]

Als de hysterese oploopt tot boven de 2.8, en er is een verdeler dicht, dan gaat die dus gewoon ook open. Datzelfde gebeurt ook zodra een defrost inzet.
Als zaken weer herstellen, bijv < 800W verbruik en hysterese < 2,5, dan mag hij weer dicht. (dus pas na dat de wp weer is terug gemoduleerd)

Moet nog even goed kijken wat een goede maar ook safe methode is voor het 'terugkeren' naar 1 verdeler.
Ziet er allemaal mooi en goed uit !! _/-\o_ _/-\o_

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niltag
Fredje01 schreef op zondag 20 november 2022 @ 22:39:
[...]

Mag ik vragen, is dat wel goed voor de warmtepomp om deze de gehele dag te laten draaien?
Ik gebruik deze ook alleen voor vvw met een lage temperatuur aanvoer maar ik heb 'm zo ingesteld dat hij af en toe en paar uur uit gaat. Ik vraag mij af wat beter zou zijn?
Groetjes Manfred
In principe zorgen de starts van de compressor voor de meeste slijtage. Al zal een paar keer per dag aanslaan niet zo'n probleem zijn vs de paar keer per uur die ik bij sommigen voorbij zie komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Laatst online: 18:31
paQ schreef op zondag 20 november 2022 @ 23:46:

[Afbeelding]

Met hysterese bedoel je de error gemeten watertemperatuur tov doel watertemperatuur? Slimme oplossing, dat ga ik misschien ook wel toepassen

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19:12
Cees-JanH schreef op zondag 20 november 2022 @ 20:49:

Zo uit mijn hoofd was het 1 kW hoger, dus 6,4.

Zelf ben ik inmiddels overgestapt naar een 9kW Panasonic T-CAP. Dus ook het 3 fasen model. Dit omdat ik er van overtuigd ben dat (een echte) 9kW in mijn situatie afdoende zou moeten zijn. Met de afgelopen koude nacht kon ik een mooi vergelijk maken tussen het gedrag van de LG en de Panasonic:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NuEdqumoXI4tUEzBCWV3so0yc0g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6qWVWNptP5KtTIHEV5a8F9V4.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet dat de LG hier in 12 uur tijd gemiddeld 5,7 kW heeft geleverd met op z'n tenen lopen. De Panasonic had nog capaciteit over, dus het was hier in huis warm deze keer :)

[ Voor 10% gewijzigd door rykers op 21-11-2022 08:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
SalexSun schreef op maandag 21 november 2022 @ 07:25:
[...]

Met hysterese bedoel je de error gemeten watertemperatuur tov doel watertemperatuur? Slimme oplossing, dat ga ik misschien ook wel toepassen
De marge tussen de stooklijn / doeltemperatuur en temperatuur water uitvoer. De max hysterese in de LG controller is immers +4. Komt hij daar boven, dan slaat hij af. Op deze manier kan ik op tijd maatregelen automatiseren om dat dus te voorkomen.
Ik had namelijk gisterochtend vroeg steeds opstartpieken van 1200W, en het kon voorkomen dat er 1 verdeler dicht stond. Dan is het aan uit aan uit aan uit enz. En steeds met 1200W. Dat is onwenselijk en duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960

Als het beneden 11° is, en de WP moet beginnen stoken, krijg je uitgaande temp. Van max 16°.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:21
Niltag schreef op zondag 20 november 2022 @ 23:59:
[...]

In principe zorgen de starts van de compressor voor de meeste slijtage. Al zal een paar keer per dag aanslaan niet zo'n probleem zijn vs de paar keer per uur die ik bij sommigen voorbij zie komen.
De start van een moderne compressor gaat onbelast (geen drukverschil tijdens de start) en heel rustig (softstarter / inverter). Ik zou me geen zorgen maken om slijtage van de compressor. Gemiddeld genomen zullen zaken als printplaat en overige elektronica korter meegaan dan de compressor.

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:00

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

hupie679 schreef op zondag 20 november 2022 @ 15:17:
Hier ook een best heftig verbruik afgelopen dagen van rond de 20 kWh per dag. Ik heb een 7kW U44.
Open verdeler op ongeveer 55m2 vloerverwarming. Temperatuur in de woonkamer zakte vannacht naar 18.3 graden (setpoint was 20 graden). Volgens de stooklijn moest hij 38 graden water maken, maar dat lukt hem never nooit niet in silent mode. Om 7.30u heb ik die uitgezet en toen kwam hij aardig in de buurt.

[Afbeelding]

Gelukkig komen ze 10 januari de kruipruimte isoleren, want dit schiet niet op.

Verder nog 1 vraag voor de kenners:
Nu "verwarmt" de warmtepomp het hele huis (vloerverwarming beneden + ouderwetse radiatoren boven). Met 2 afsluiters kan ik boven afsluiten en de CV het over laten nemen.

Wat is beter voor de COP? Zoveel mogelijk open laten en mee laten verwarmen? Of nu de warmtepomp alleen de vloerverwarming laten doen en de CV ketel de radiatoren boven?

Voor iedereen die een Eastron SDM120M Modbus kWh meter heeft, dit is mijn config in Home Assistant:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
- name: eastron_voltage
        scan_interval: 60
        address: 0
        slave: 2
        input_type: input
        unit_of_measurement: V
        data_type: float32

- name: eastron_active_power
        address: 12
        unit_of_measurement: W

- name: eastron_total_active_energy
        address: 342
        unit_of_measurement: kWh

Met behulp van dit YouTube filmpje YouTube: EASTRON SDM120 Modbus RS485 Raspberry Pi 3. en deze repo (https://github.com/gianfrdp/SDM120C) heb ik de baud rate aangepast naar 9600 en de slave id op 2 gezet. Nu kan ik tegelijkertijd de warmtepomp en de kWh meter uitlezen.
Hoeveel groepen heb jij voor je 55m2 vloerverwarming?

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mipo
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 26-09 08:54

mipo

LG HM071M.43 - jaar 2020

Transitie schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:48:
[...]

Deze valt mij op. Waarom zijn deze bij de ene wel en andere niet waarneembaar/ aanwezig??
Bij ons gedurende de nacht geen enkele piek.
Weet iemand waar dit van afhankelijk is?
Als het inderdaad bedoeld is voor smering, zou je deze bij iedereen verwachten?
- het lijkt erop dat als het ontdooien begint, de compressor tijdens het smeren wordt gesmeerd - als het zonder ontdooien draait, moet het met een interval van een uur worden "gesmeerd"

- nog een opmerking - als ik de AI-compensatie op +- 5 op het display zet, is deze alleen van toepassing tot 24:00 uur die dag - daarna gaat hij terug naar 0

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aINFR_YEOWSItFCd4Cilt0gJ2bs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/umjVLMcATu32ewDRS6VI0USE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door mipo op 21-11-2022 09:33 ]

Tsjechische Republiek, LG HM071M.43 productie datum januari 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

Kip schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:42:
[...]

Ik heb er niet bij stil gestaan dat er speciale verdelers waren.

Ik heb een in gebruik met vier groepen. Met de pomp op stand "optimal flow" en 100% haal ik 13.6L per min.

Ik moet mijn 8 groeps verdeler nog aansluiten. Ik hoop dat ik dan wel boven de 20L p min kom.
Gisteren heb ik de extra verdeler van 8 groepen toegevoegd. Als ik de verdeler isoleer kom ik op een flow uit van ongeveer 21 liters per min. Inclusief de 4 groeps verdeler is de flow ongeveer 24 liter per minuut. Verder is alles aangesloten met 32mm meerlagenbuis.

Ik had de grootste moeite om het systeem weer op temperatuur te krijgen. Na het aansluiten was de watertemperatuur 11 graden geworden. Buiten was het rond de 2 graden. Met alle groepen open ging de LG vrijwel direct vriezen en duurde het ontdooien erg lang. De water temperatuur daalde ook direct weer rond de 11-12 graden. Meldingen op het scherm waren "defrosting" en later "anti-freezing". Weet iemand het verschil tussen de twee?
Nadat ik een groot aantal groepen dicht deed, bleef er meer warmte in het systeem en ging het defrosten veel sneller. Achteraf wel logisch.

Op de eerste verdieping heb ik een 4 groeps verdeler met een droogbouw systeem en beneden een 8 groeps verdeler in een zandcement dekvloer. Geen buffervat. Hopelijk kan de cementdekvloer als buffer dienen om het systeem stabieler te krijgen.

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20:17
wrapper83 schreef op zondag 20 november 2022 @ 20:58:

zijn.

Bedankt!

8)7 ze vragen bij de aanvraag aankoop factuur+bankoverschrijving bewijs+inschijving kvk nr van het bedrijf waar het gekocht is +factuur inbedrijfstelling+bankafschrift+kvk nr van het bedrijf+bijlage in bedrijfstellingsrapprt men kan er als aanvulling enkele foto's bij doen zo heb ik het gedaan en heb 2750eiro gekregen duurde +-1maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo

:) ja hier kan je instellen zo te zien staat hij al redelijk goed als je met hogere temp werkt met radiatoren bij defrost gaat hij tijdelijk anders reageren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFirepit
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:48

TheFirepit

Vuurbal

Afgelopen week heb ik samen met de installateur gezeten voor het installeren van de warmtepomp. Daarbij kwam hij met een aansluit advies welke ik nog niet echt vaak langs heb zien komen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5d5fV4jSaIjPrAXCvUOtVyQpAtY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jdBv0jhQIOH0OTscjQDOTKuB.png?f=user_large
De bovenste optie is welke je vaak ziet. Warmtepomp -> drieweg klep en dan naar SWW of VVW.

Hij kwam echter met de tweede optie. Een (vroege) afsplitsing van SWW en VVW en op beide een thermostatische radiatorkraan. Waarbij de kant die geen warmtevraag heeft dicht gaat.

De reden hiervoor: wanneer je een driewegklep hebt en zowel SWW en VVW beide een warmtevraag hebben dan gaat SWW vaak voor waardoor de VVW geen warm water krijgt. Wanneer het langere tijd duurt voordat de SWW weer op temperatuur is dan koelt de VVW (en dus de kamer temperatuur) verder af. Met de thermostatische radiatorkranen zou dit probleem zich niet voordoen omdat beide tegelijk warm water kunnen krijgen wanneer dit nodig is.

Ergens snap ik de redenering wel, maar vraag ik me af of dit ook goed werkt voor een warmtepomp. Wat is jullie mening hierover?

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
of een losse wpb, dan heb je daar nooit omkijken naar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 26-09 12:50
Er is in dit forum al veel over geschreven, maar wat zijn nu de algemene instellingen waar je mee kunt spelen om het desfrosten te beperken?

Ikzelf heb afgelopen weekend om de 45 tot 60 minuten een defrost gehad, waarna de LG weer volle bak aan het werk gaat om weer dicht te vriezen enz enz. Het bekende gedrag volgens mij. Ik had gehoopt dat dit met de U44 beter zou zijn, maar helaas.

Toch zie ik ook berichten van Tweakers die met hun LG nauwelijks last van defrosts hebben en ook een redelijke goede COP halen in de omstandigheden zoals afgelopen weekend. Nu is elke installatie anders, maar het kan blijkbaar wel!

Bijvoorbeeld gisteren heb ik enkele zaken aangepast:

- Stille modus uit
- debiet controle op optimale flow met 100% als max (was 60%)
- Setpoint water naar 32 (was 35) met als gedachte: hoe lager het setpoint hoe rustiger de wp gaat werken
- hystere water naar -2 / +4

Een meteen (vanaf 18:20) kreeg ik een mooie run waarbij de wp uiteindelijk rond de 800W pruttelde met een cop van gemiddeld 3. Uiteindelijk vroor hij weer dicht, ging een defrost doen en toen begon de ellende weer....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9OpRdbJQT3bBgSdrsKFK1bUa2tc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4DHkPXsUDHVWn6H5AfdYQLAB.png?f=fotoalbum_large

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Welke wp heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
tebogo schreef op zondag 20 november 2022 @ 23:52:
[...]

Ziet er allemaal mooi en goed uit !! _/-\o_ _/-\o_
Het lijkt prima te werken zo op hysterese :)
10:30 vraag van 1 nest (woonkamer), dus verdeler 1 gaat open
10:40 hysterese dreigt te groot te worden, dus verdeler 2 gaat open, maar nest office geen vraag
10:57 wp is gaan moduleren, komt onder de 800W, hysterese is ook weer veilig, dus de verdeler van kantoor (want geen vraag) gaat weer dicht.

Rond die tijdstippen zie je de stooklijn ook nog even wijzigen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/adn3Txf4P6EwJFryure73ZulY0o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LU7NTRzILMYVLtFlchCtU66w.png?f=fotoalbum_large

Ik heb alleen de indruk dat vooralsnog geen enkele wijze van een gemiddeld COP van die dag berekenen nou echt goed werkt :/
Deze methode lijkt nog de minst slechte, maar als ik zo het grafiekje van huidig COP bekijk, dan moet volgens mij het gemiddelde van COP / 1 dag toch wel echt hoger liggen.

jammer dat de LG controller thermometer way off is :/
paars en groen hangen in dezelfde ruimte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3THzICcXH_aGSa4e49L4GZzSPkc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E7PWkUcFswyhdW1U7CMapFPW.png?f=fotoalbum_large
consequent 1,2 graden eronder

[ Voor 20% gewijzigd door paQ op 21-11-2022 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
Fredje01 schreef op zondag 20 november 2022 @ 22:39:
[...]

Groetjes Manfred
De mijne loopt al meer dan 5 dagen zonder stop. De levensduur van een WP wordt geteld met start/stops...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 26-09 12:50

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
sja ik heb ook 'wel eens' een defrost, maar afgelopen zaterdag met dat takke weer ik denk hooguit 5. :?

(7kw .U44)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Kenwood960 schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:59:
[...]

De mijne loopt al meer dan 5 dagen zonder stop. De levensduur van een WP wordt geteld met start/stops...
wellicht van 'een WP' van enkele jaren terug?
Of iets wat AAN/UIT werkt?

Er bestaan ook situaties waarin het veel goedkoper / efficienter is om juist 2 - 5 runs per dag te hebben vs constant draaien.

[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 21-11-2022 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
Nee hoor, een therma v monobloc in juli geplaatst.

Hij moduleert netjes terug en steekt evenveel warmte in de vloer als er langs het dak uitvliegt 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartjeNr.Zoveel
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23-12-2024
Vanochtend 9 defrosts. Een nieuw record! Misschien moet ik er maar eens een dakje boven gaan bouwen. Er zat aardig wat sneeuw om de fan heen en achter onderin bij de radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Kenwood960 schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:26:
ik doelde op de opmerking dat de levensduur van 'een wp' bepaald wordt door het aantal starts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-09 09:05
Zo een overzicht zou ik ik de toekomst ook nog wel eens willen hebben, ziet er mooi uit!
De vermogens, huidige COP en dag COP zijn ook leuk om te zien voor overige gezinsleden :)

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraigie
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 05-10-2023
:/

[ Voor 99% gewijzigd door Fraigie op 23-11-2022 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 26-09 06:30
@mouse86 Is er al meer bekend over de mogelijke beschikbaarheid van de prints?

Ik merk dat de behoefte steeds groter wordt nu het de-frost seizoen weer gestart is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09-09 19:07

Hij moduleert netjes terug en steekt evenveel warmte in de vloer als er langs het dak uitvliegt 😁
hoi welke instellingen zorgen ervoor dat hij zo mooi loopt bij jou? hier doet hij ook niks anders dan elk uur defrosten sinds t weekend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
Buitentemperatuur - 10 en 17
Watertemperatuur 25 en 37

Pompsnelheid 65%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
pure100100 schreef op maandag 21 november 2022 @ 16:36:
[...]

hoi welke instellingen zorgen ervoor dat hij zo mooi loopt bij jou? hier doet hij ook niks anders dan elk uur defrosten sinds t weekend...
gewoon de ramen open zetten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
Kenwood960 schreef op maandag 21 november 2022 @ 16:47:
Buitentemperatuur - 10 en 17
Watertemperatuur 25 en 37

Pompsnelheid 65%
dank je ik ga hem vanavond op advies van LG 10 minuten uitzetten en dan aan, dan zal ik deze instellingen ook aanpassen in het installateursmenu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
pure100100 schreef op maandag 21 november 2022 @ 16:49:
[...]

dank je ik ga hem vanavond op advies van LG 10 minuten uitzetten en dan aan, dan zal ik deze instellingen ook aanpassen in het installateursmenu
Ja, maar dat is toch niet helemaal hoe dat werkt hoor.
Uiteraard kun je het eens proberen Waterdebietsturing op vaste pompdruk (bijv 65% idd, dat schijnt goed te werken bij sommige tweakers), maar je temperatuur is enorm afhankelijk van je afgifte.

Als je diezelfde stooklijn aanhoudt, zul je nu ergens rond de 33 graden zitten gok ik.

kijk vooral even hoe je water hysterese staat ingesteld. En zet die vooral even op +4
Stille modus eventueel aan, om de boel een beetje te temperen.

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 21-11-2022 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
paQ schreef op maandag 21 november 2022 @ 17:05:
[...]

Ja, maar dat is toch niet helemaal hoe dat werkt hoor.
Uiteraard kun je het eens proberen Waterdebietsturing op vaste pompdruk (bijv 65% idd, dat schijnt goed te werken bij sommige tweakers), maar je temperatuur is enorm afhankelijk van je afgifte.

Als je diezelfde stooklijn aanhoudt, zul je nu ergens rond de 33 graden zitten gok ik.

kijk vooral even hoe je water hysterese staat ingesteld. En zet die vooral even op +4
Stille modus eventueel aan, om de boel een beetje te temperen.
dank je wel ik ga alles bij langs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doezel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-08 21:59

Doezel

Ond

TheFirepit schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:48:
Afgelopen week heb ik samen met de installateur gezeten voor het installeren van de warmtepomp. Daarbij kwam hij met een aansluit advies welke ik nog niet echt vaak langs heb zien komen:
[Afbeelding]
De bovenste optie is welke je vaak ziet. Warmtepomp -> drieweg klep en dan naar SWW of VVW.

Hij kwam echter met de tweede optie. Een (vroege) afsplitsing van SWW en VVW en op beide een thermostatische radiatorkraan. Waarbij de kant die geen warmtevraag heeft dicht gaat.

De reden hiervoor: wanneer je een driewegklep hebt en zowel SWW en VVW beide een warmtevraag hebben dan gaat SWW vaak voor waardoor de VVW geen warm water krijgt. Wanneer het langere tijd duurt voordat de SWW weer op temperatuur is dan koelt de VVW (en dus de kamer temperatuur) verder af. Met de thermostatische radiatorkranen zou dit probleem zich niet voordoen omdat beide tegelijk warm water kunnen krijgen wanneer dit nodig is.

Ergens snap ik de redenering wel, maar vraag ik me af of dit ook goed werkt voor een warmtepomp. Wat is jullie mening hierover?
1) ik heb de driewegklep in de retour zitten.
2) als je een sww run doet heb je (als het goed is) VEEL warmer water vanuit je warmtepomp dan wat je door je radiatoren/vloer stuurt.
3) die driewegklep wordt fijn door je warmtepomp gestuurd. Die weet dan ook wanneer ie SWW water verwarmt. Je kunt ook instellen hoe lang een SWW run (max) mag duren zodat er tijdens een SWW run ook nog even wat warmte naar je huis gaat.

LG Therma V Monobloc 12KW U34. | 24 zonnepanelen x 380WP | Gasloos | Unifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
pure100100 schreef op maandag 21 november 2022 @ 16:49:
[...]

Na herstart krijg ik op de display een error: er is een temperatuurfout opgetreden in circuit 2. Circuit 2 werkt afhankelijk van de temperatuur in circuit 1. Pas de doel temp in circuit 1 aan. Iemand een idee wat dit betekend? Er hangt maar 1 thermostaat aan. Sinds de LG update komt deze melding en zie ik ook 2 2 circuits op het begin scherm waarbij alles op LO staat bij circuit 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduke990
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 28-08 17:01
Beste Tweakers,

Ik krijg deze week mijn 9kW U44 binnen en ik ben van plan deze aan de hand van onderstaand schema te installeren om van het gas te gaan. Onderstaand schema heb ik gemaakt in Visio en post hem ook zodat anderen er misschien ook wat aan hebben.

Het betreft een 150 liter SWW vat (met 3kW backup heater) en een 150 liter Buffervat (met 6kW backup heater).

Ik heb alleen nog de volgende vragen:
- klopt het schema, of heb ik nog iets over het hoofd gezien?
- neem ik één of twee vorstkleppen?
- welke merk/type 3 wegklep? Ik lees dat een T-boring gewenst is zodat er altijd doorstroming is tijdens overschakelen?
- als ik een Kamstrup warmtemeter ga plaatsen, plaats ik die dan na de pomp?

Hartelijk dank voor jullie tips of opmerkingen, het wordt zeer gewaardeerd!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5aZhWwzmKh8x27OfHDuR87GOTt8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JXWDACQu8BxIOnfSGeEhbdlg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door superduke990 op 21-11-2022 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 26-09 20:01
@superduke990
Schema ziet er netjes uit!

Paar opmerkingen:
-plaats je exp.vat. voor je secundaire pomp.
-indien je vorstkleppen pakt, 2 stuks (letop: niet noodzakelijk, enkel een piece of mind...)
-ik zou de retour "over de buffer" trekken (dus geen t stuk maar in-uit de buffer.) Maar dat is meer voorkeur dan noodzaak

P.s. in de wp zelf zit ook al een overstort.

[ Voor 6% gewijzigd door BjornHero op 21-11-2022 20:12 ]

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hupie679
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:54
markklok schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:25:
[...]

Hoeveel groepen heb jij voor je 55m2 vloerverwarming?
Vier groepen op een Caleffi 671. Hart op hart afstand is 15cm. Het zal zeker niet helpen dat er op de tegelvloer een houten vloer is verlijmd en de kruipruimte nog niet geisoleerd is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-s8IDuXbzt695_s6Kbeuggf82s8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/slQFxdZvc48l867k9doYKfKi.png?f=fotoalbum_large

https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17:08

Kun je ook aangeven hoe jouw opstelling is? Ik heb best wel defrosts en vermoed dat het komt, omdat hij na een defrost meteen weer aanvriest met het vocht van het vrieswater. Dit loopt namelijk ook richting de achterzijde van de warmtepomp.

Ik ga nog proberen om dit te voorkomen, maar ben benieuwd naar diegenen die (bijna) geen defrosts hebben:

Hoe hoog staat bij jullie de warmtepomp boven de vloer?
Hoe veel vrije ruimte aan de achterzijde van de warmtepomp?

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-09 12:22
Jojan265 schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:50:
[...]

Kun je ook aangeven hoe jouw opstelling is? Ik heb best wel defrosts en vermoed dat het komt, omdat hij na een defrost meteen weer aanvriest met het vocht van het vrieswater. Dit loopt namelijk ook richting de achterzijde van de warmtepomp.

Ik ga nog proberen om dit te voorkomen, maar ben benieuwd naar diegenen die (bijna) geen defrosts hebben:

Heb je het rooster al verwijderd? Schijnt te helpen...

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
[...]

Kun je oo
op voeten van 20 cm
ca 35-40 vrij aan de achterzijde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
tebogo schreef op maandag 21 november 2022 @ 22:53:
[...]

Heb je het rooster al verwijderd? Schijnt te helpen...
die 4 stangetjes :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
Een 40-tal cm boven de grond, en zoals in de manual beschreven 30cm van de muur. Hij staat met z'n rug eigenlijk naar het westen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _KweeNie_
  • Laatst online: 17-05 20:41
Ik ben afgelopen weer verhuisd naar een woning met een LG Thermal IWT 9kw.

Sinds enige dagen functioneert de DHW/SWW niet meer. Het icoon met de douchekop is uitgegrijsd en de temperatuur van het water daalt langzaam (inmiddels 27 graden).

Iemand een handige tip voordat ik de installateur inschakel? Is er een instelling die ik over het hoofd zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:20
_KweeNie_ schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 08:14:

Sinds enige dagen functioneert de DHW/SWW niet meer. Het icoon met de douchekop is uitgegrijsd en de temperatuur van het water daalt langzaam (inmiddels 27 graden).

Iemand een handige tip voordat ik de installateur inschakel? Is er een instelling die ik over het hoofd zie?
als icoontje grijs is, op de power knop drukken, is meestal de oplossing >:)

die vraag is hier vaker langs gekomen, de LG is daar niet heel duidelijk in.
ik vermoed dat die IWT 9kw. dezelfde controler heeft als de monoblock, anders zou ik de vorige eigenaren even vragen naar de handleiding (of er op googlen)

[ Voor 17% gewijzigd door The_KnarF op 22-11-2022 08:50 ]

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
[...]

hier pomp 15cm van de grond en 35cm ruimte aan de achterkant, pomp staat op noordwest.
hier alleen afgelopen zondag defrosts gehad.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19:34
Rond de defrost mania is het misschien handig om ook je locatie te noemen. Afgelopen weekend waren er redelijke temperatuur verschillen verspreid over Nederland. Ik heb niet op de luchtvochtigheid gelet, maar die zal ook een rol meespelen. Ik denk dat we een beetje voorzichtig moeten zijn voor we appels met peren gaan vergelijken.

Om een duit in het zakje te doen, vanacht nog twee defrosts gehad, de laatste rond 3:30 (ZO Friesland)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Hier zojuist 1 defrost gehad, bij ca 5C buiten, volgens google 82% RLV, en nog in de opstart. (Randje Zuid Limburg)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AxlNLuK304vhnnc082ZP8CZ4Xec=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BLLNFIWdw7MSECdgpaetwJTq.png?f=fotoalbum_large

Ik mag aannemen dat een harder draaiende pomp kouder wordt en dus meer defrosts tot gevolg zal hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusit
  • Laatst online: 01-03 19:28
Ook hier regio Eindhoven afgelopen zondag 1 defrost. (van een paar minuten). Op zich denk ik dat mijn WP lekker rustig loopt. Hij blijft continu "aan" Regelmatig zie ik dat ik een delta T van 0 heb. Echter had ik verwacht dat de WP uit gaat want dit is natuurlijk "killing" voor de COP. Verbruik is +/- 500 watt per uur schat ik. (meet het verbruik van de WP niet separaat).

Zou ik hier nog iets aan kunnen doen, of kan ik er maar beter vanaf blijven en blij zijn met het gedrag wat ik nu heb:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WZt2cJEevUUN4OavNZ2S4Z5WDmo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V9m9BLLMJ0Cxy1OVQscfIwjU.png?f=fotoalbum_large

LG-HM123MR.U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
tinusit schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:23:
Ook hier regio Eindhoven afgelopen zondag 1 defrost. (van een paar minuten). Op zich denk ik dat mijn WP lekker rustig loopt. Hij blijft continu "aan" Regelmatig zie ik dat ik een delta T van 0 heb. Echter had ik verwacht dat de WP uit gaat want dit is natuurlijk "killing" voor de COP. Verbruik is +/- 500 watt per uur schat ik. (meet het verbruik van de WP niet separaat).

Zou ik hier nog iets aan kunnen doen, of kan ik er maar beter vanaf blijven en blij zijn met het gedrag wat ik nu heb:)

[Afbeelding]
Ik zou persoonlijk toch wel nieuwsgierig zijn naar de COP :+
Heb je geen modbus adres voor het opgenomen vermogen?
Dat wijkt overigens (naar beide kanten) soms 30W af van mijn HW meter, maar dan heb je iig een beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
tinusit schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:23:

[Afbeelding]
als ik jou temperatuur zie tijdens die defrost, denk ik niet dat het echt een defrost was, je temperatuur moet dan kort flink naar beneden gaan tijdens een defrost (of meet jij de temperatuur met lange tussenpauze?)

herstel, ik zie wel een temperatuur dip, sorry, lijn van defrost loopt niet gelijk met temperatuurlijn

ik verwacht als de DeltaT 0 is dat dan de pomp uit gaat.
ook hier vermoed ik dat je niet vaak genoeg de temperatuur leest

[ Voor 4% gewijzigd door The_KnarF op 22-11-2022 09:38 ]

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Dat was wel een defrost hoor, modbus geeft het ook aan.
Maar een dermate gering delta zal een slecht COP opleveren, dat weet ik bijna zeker.
Kan zomaar dat je op die momenten <1 haalt ofzo.
Dan kun je je ook afvragen of het nut heeft 500W te verbruiken :+

Een grafiek zonder buitentemperatuur doet al wonderen want dan zie je veel meer.

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 22-11-2022 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:21
_KweeNie_ schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 08:14:

Zoalsd @DeKnarf aangeeft. Gewoon met de 'aanknop' het SWW inschakelen zodat het douchekopje weer gekleurd is.
Als dat niet lukt dan zou het kunnen dat er een storing is, maar dan zou je ook een foutcode ergens moeten zijn. Ik denk dat je hem gewoon aan kunt zetten. SWW kan ook op programma ingesteld worden, doe ik zelf ook. Het zou kunnen dat de vorige eigenaar een programma heeft ingesteld waardoor deze nu uitstaat. Lees even de gebruikershandleiding hierover.

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusit
@paQ : Het lijkt mij inderdaad ook nutteloos dat ik die 500 watt sta de consumeren. Toen het nog iets warmer was ging de WP 24 uur aan, en vervolgens 24 uur uit. Ik snap dus ook niet waarom de WP niet uit gaat.

Ik weet niet of er nog mogeljkheden zijn om de WP via Modbus een gracefull compressor stop commando te geven zodra HA ziet dat de delta T de afgelopen X uur minder is dan 1 graad oid.

Ik heb al diverse modbus registers geprobeerd maar krijg nergens een waarde terug waarvan ik denk dat dit het opgenomen vermogen zou moeten zijn. (Ik heb een 12 KW U.34 model met firmware 3065).

@The_KnarF : Ik meet de temperaturen iedere 30 seconden. Heb deze een beetje bijgesteld ivm de CH03 errors waar ik voorheen last van had.

LG-HM123MR.U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
tinusit schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:54:
@paQ : Het lijkt mij inderdaad ook nutteloos dat ik die 500 watt sta de consumeren. Toen het nog iets warmer was ging de WP 24 uur aan, en vervolgens 24 uur uit. Ik snap dus ook niet waarom de WP niet uit gaat.

Ik weet niet of er nog mogeljkheden zijn om de WP via Modbus een gracefull compressor stop commando te geven zodra HA ziet dat de delta T de afgelopen X uur minder is dan 1 graad oid.

Ik heb al diverse modbus registers geprobeerd maar krijg nergens een waarde terug waarvan ik denk dat dit het opgenomen vermogen zou moeten zijn. (Ik heb een 12 KW U.34 model met firmware 3065).

@The_KnarF : Ik meet de temperaturen iedere 30 seconden. Heb deze een beetje bijgesteld ivm de CH03 errors waar ik voorheen last van had.
Hoe staat jou pomp ingesteld? een DeltaT van 0 kan ik me niet voorstellen dat dan de pomp niet uit gaat.
trouwens een 12KW rustig pruttelend op 500w, netjes, dat heb ik met mijn 5KW (maar ik heb ook iets hogere temperatuur nodig zo te zien)

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19:34
tinusit schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:54:
@paQ :

...

...
Via Modbus kun je de WP naar standby zetten, dit is hetzelfde als afschakelen op een externe thermostaat. De pomp stopt dan ook vrij snel, je krijgt dus ook weinig zinvolle data meer via Modbus binnen. De vraag is dan ook, wanneer zet je hem weer aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
The_KnarF schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:59:
[...]

trouwens een 12KW rustig pruttelend op 500w, netjes,
dat is dus de aanname

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Delta T zal niet echt 0 zijn, want die 500 watt moet ook ergens heen. Of die moet de buitenlucht ingeblazen worden, maar dat hoop ik niet 8)7
Hogere delta T kun je bereiken met lagere flow, want dan is er minder water waar dezelfde hoeveelheid energie in gaat.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusit
Devil schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:22:
Delta T zal niet echt 0 zijn, want die 500 watt moet ook ergens heen. Of die moet de buitenlucht ingeblazen worden, maar dat hoop ik niet 8)7
Hogere delta T kun je bereiken met lagere flow, want dan is er minder water waar dezelfde hoeveelheid energie in gaat.
Ik had in het verleden wat last van pendelen en heb toen de pompsnelheid op 70% gezet. Zal deze zo eens terugschroeven naar 65%. Eens kijken wat dit met de delta T doet.

Edit: Heb hem zojuist verlaagd naar 60% vast debiet (20,7 liter p/m doet ie nu). Scheelt op L1 (ik verwacht dat hierop de interne waterpomp is aangesloten) 20 watt :+ Delta T sprint af en toe naar 0,8 maar dit zijn nog niet de verschillen waar ik naar opzoek ben. lagere pompinstelling geeft flow errors weet ik uit ervaring.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/usCh08Rawb_1DMvBtzEaQ9zumFQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M0sKYKcf19OfdRXUSfi0wERY.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door tinusit op 22-11-2022 11:43 ]

LG-HM123MR.U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laker
Even een vraag,
Stel ik ga sturen op AI, met een stooklijn die ik in stel.
Ik merk dat als ik dan stuur op lucht-water dat het onrustig is.
Als ik op alleen water ga sturen, kijkt de AI mode dan nog steeds naar mijn ingestelde luchttemperatuur? Of gaat die dan naar de watertemperatuur kijken bij de buitentemperatuur in de stooklijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
tinusit schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:07:
[...]

Ik had in het verleden wat last van pendelen en heb toen de pompsnelheid op 70% gezet. Zal deze zo eens terugschroeven naar 65%. Eens kijken wat dit met de delta T doet.

Edit: Heb hem zojuist verlaagd naar 60% vast debiet (20,7 liter p/m doet ie nu). Scheelt op L1 (ik verwacht dat hierop de interne waterpomp is aangesloten) 20 watt :+ Delta T sprint af en toe naar 0,8 maar dit zijn nog niet de verschillen waar ik naar opzoek ben. lagere pompinstelling geeft flow errors weet ik uit ervaring.

[Afbeelding]
zet hem eens op optimaal debiet.
Ik weet haast zeker dat der wp dan een groter delta gaat maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Laker schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:48:
Even een vraag,
Als ik op alleen water ga sturen, kijkt de AI mode dan nog steeds naar mijn ingestelde luchttemperatuur? Of gaat die dan naar de watertemperatuur kijken bij de buitentemperatuur in de stooklijn.
op alleen water is alleen water
Hij werkt toe naar je vraag temperatuur en probeert hem dan daar te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
Laker schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:48:
Even een vraag,
dan kijkt die niet meer naar de luchttemperatuur

ik stuur op lucht/water, maar doe lucht handmatig (gewenste temperatuur instellen op de controller).
op lucht op de stooklijn heb ik nooit geprobeerd, maar resultaat zou denk ik hetzelfde zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door The_KnarF op 22-11-2022 13:02 ]

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laker
The_KnarF schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:53:
[...]

dan kijkt die niet meer naar de luchttemperatuur

ik stuur op lucht/water, maar doe lucht handmatig (gewenste temperatuur instellen op de controller).
op lucht op de stooklijn heb ik nooit geprobeerd, maar resultaat zou denk ik hetzelfde zijn.
Ok, ga ik dat eens proberen. Mijn afgiftesysteem is alleen radiatoren. Dus ik moet dan de ideale stooklijn maken om in de buurt van 19 of 20 graden te blijven. Want dan gaat die dus niet meer naar mijn binnentemperatuur kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Laker schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:10:
[...]

Ok, ga ik dat eens proberen. Mijn afgiftesysteem is alleen radiatoren. Dus ik moet dan de ideale stooklijn maken om in de buurt van 19 of 20 graden te blijven. Want dan gaat die dus niet meer naar mijn binnentemperatuur kijken.
Maar, stuurde je nu dan op Lucht water in AI mode?
lucht met AI zorgt er alleen voor dat de pomp uitschakelt als de gewenste temperatuur buiten de ingestelde hysterese komt. Ook die staat in je stooklijn. (de lucht dus)

ergo: als je nog niet op AI stuurde, maar dat wel wil doen, dan kun je nog steeds gewoon op lucht+water sturen hoor. En mocht je het een keer te koud vinden, dan druk je op +1 (op AI)
Ik begreep van @mipo dat hij dat de volgende dag toch weer zelf herstelt. (naar 0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusit
paQ schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:52:
[...]

zet hem eens op optimaal debiet.
Ik weet haast zeker dat der wp dan een groter delta gaat maken
Ik heb hem nu een half uurtje draaien op optimaal debiet. Flow is nu naar beneden gegaan naar 17,5 L p/m. De delta T is nu wel structureel 0,8 graden.

LG-HM123MR.U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
een half uurtje is ook nog maar kort. Eerst de boel laten kalmeren.
Zeker met 12 kw. Is best wat vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
paQ schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:29:
[...]

lucht met AI zorgt er alleen voor dat de pomp uitschakelt als de gewenste temperatuur buiten de ingestelde hysterese komt. Ook die staat in je stooklijn. (de lucht dus)

ergo: als je nog niet op AI stuurde, maar dat wel wil doen, dan kun je nog steeds gewoon op lucht+water sturen hoor. En mocht je het een keer te koud vinden, dan druk je op +1 (op AI)
Ik begreep van @mipo dat hij dat de volgende dag toch weer zelf herstelt. (naar 0)
Ik heb hier nog even mee zitten stoeien.

Ik heb hem eens op AI+1 gezet, maar mijn doeltemp / stooklijn van het water wijzigt niet.
Wellicht heeft dit dus alleen betrekking op de luchtstooklijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
paQ schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 15:23:
[...]

Ik heb hier nog even mee zitten stoeien.

Ik heb hem eens op AI+1 gezet, maar mijn doeltemp / stooklijn van het water wijzigt niet.
Wellicht heeft dit dus alleen betrekking op de luchtstooklijn?
:) ik heb de beste resultaat met dit weer op optimaal debiet,pomp 100%,op ingestelde stooklijn watertemp,op rood warmte icoontje op automatisch en uitschakelen(kleiner kan niet) -0,5 +1,5 bij het bereiken van de stooklijn moduleerd de circulatiepomp keurig terug naar een debiet 8l/p min,en schakeld dan uiteindelijk helemaal uit op ingestelde ruimtetemp.(s,nachts op stille mode dan gaat hij meestal niet meer aan voor 7u s,morgens(midden Limburg)

[ Voor 17% gewijzigd door kazemo op 22-11-2022 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laker
paQ schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:29:
[...]

Ik heb het welleens geprobeerd op ai en lucht-water maar was nog niet enthousiast. Misschien moet ik nog wat instellingen nalopen en de stooklijn goed bekijken.

Ik heb nu:
Optimale debiet
Uitvoer
Waterverwarming 20-50
Hysterese verwarmingswater -2 tot 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
50 is ook wel serieus hoog hoor, en 20 zal nieteens lukken gok ik zo.

Probeer eens richting de 28-35 bijv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisEV
Ik zie best wat verschillende hysterese instellingen voorbij komen. Als je doel is om de WP zo constant mogelijk op een zo laag mogelijk vermogen te laten draaien voor verwarmen (ipv aan/uit), wat zijn dan de beste hysterese instellingen? En waarom?

[ Voor 3% gewijzigd door JorisEV op 22-11-2022 17:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
JorisEV schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 17:49:
Ik zie best wat verschillende hysterese instellingen voorbij komen. Als je doel is om de WP zo constant mogelijk op een zo laag mogelijk vermogen te laten draaien voor verwarmen (ipv aan/uit), wat zijn dan de beste hysterese instellingen? En waarom?
Een hoge hysterese is om overshoot te voorkomen bij 'de opstartpiek'.
Dan staat los van terugmoduleren en kalm lopen, maar meer met het ding de kans geven tot daar te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _KweeNie_
  • Laatst online: 17-05 20:41
M_AW schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:42:
[...]

Zoalsd @DeKnarf aangeeft. Gewoon met de 'aanknop' het SWW inschakelen zodat het douchekopje weer gekleurd is.
Als dat niet lukt dan zou het kunnen dat er een storing is, maar dan zou je ook een foutcode ergens moeten zijn. Ik denk dat je hem gewoon aan kunt zetten. SWW kan ook op programma ingesteld worden, doe ik zelf ook. Het zou kunnen dat de vorige eigenaar een programma heeft ingesteld waardoor deze nu uitstaat. Lees even de gebruikershandleiding hierover.
Dank! Ik voel me nu vrij dom, dacht dat de knop voor het gehele systeem was (dus ook vloerverwarming), niet ook DHW/SWW los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-09 09:05
Dus, vandaag eens alles over een andere boeg gegooid, ziet er tot nu toe heel strak uit (had ik niet verwacht)

Even de opsomming:
LG-HM123MR-U34
48m2 vloerverwarming hydraulisch gescheiden met thermostaat@30°C
Een aantal ouderwetse radiatoren zonder ventilatoren:
Type 1-0 260x40 (staat dicht)
Type 2-0 240x40
Type 2-2 70x60
Type 2-2 100x50
Type 2-2 240x40
Design 60x150

En een lucht-lucht WP in de woonkamer. Dit maakte het gedrag heel moeilijk te sturen, vandaar nu op alleen water.

Vanaf 14:30 uur de volgende instellingen gebruikt:
Lucht+water
"Optimal flow rate"
65% pomp
Sturen op outlet inlet
Heating air temp 16-25
Water heating set temp 20-50
Hysteresis heating water -4 / 4
Hysteresis room air -1 / 1
Target -20/50 - 20/25

Doel:
De vloerverwarming moet continue vraag houden en als buffer dienen bij het opstarten, temperatuur mag daarbij niet té hoog worden omdat de standaard radiatoren dat vermogen niet kwijt kunnen.

Dus, temperatuur laag genoeg houden, lage flow zodat de radiatoren tijd hebben hun warmte af te geven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gyVWfm169wnhUgZEpKF4_PhX1ag=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RwK3BswWV6jqUE6fK6WB5wiY.png?f=fotoalbum_large

Pruttelt keurig met 850W, 17L/min flow en 6°C buitentemperatuur. Basis wordt nu door de lucht-water warmtepomp gedaan. Woonkamer stookt met een lucht-lucht warmtepomp bij.

Draait nu (19:35) zelfs op 700W, blijkbaar is de vloer nog niet helemaal op temperatuur. als die onder de 600W komt zal hij wel uitschakelen, dan ga ik de stooklijn wat omlaag zetten.

betreft trouwens een vrijstaande woning, nog geen spouwmuur isolatie, achterzijde beganegrond nog enkel glas.

[ Voor 10% gewijzigd door Casper de Boer op 22-11-2022 20:09 . Reden: bewoording aangepast ]

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Pagina: 1 ... 44 ... 181 Laatste