LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 43 ... 181 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• JorisEV
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22-05-2023
De installateur komt de 30e terug om de installatie te verbeteren (thermostaat knop er tussenuit, dikkere slangen en eventueel ook de verdelerpomp er tussenuit). Maar als we dan toch bezig zijn, is het wellicht slimmer om te kijken of we ergens voor een mooi prijsje een 8-groeps LTV verdeler kunnen vinden. Iemand een tip voor een betaalbare LTV verdeler die rechtstreeks op de WP gaat?

• MRatering91
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07-06 15:10
Het heeft even wat langer geduurd dan gehoopt maar ik heb vandaag de 12KW 1 fase LG aangesloten bij mijn zwager. Zoals eerder besproken in het forum heb ik hier een 20A aardlekautomaat achter geplaatst. Tot nu toe blijf de zekering er netjes in zitten. Even afwachten wat hij de komende dagen gaat doen.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:46
Transitie schreef op donderdag 17 november 2022 @ 22:19:
[...]

Met de +/ - op AI verhoog/ verlaag je de gehele stooklijn, inclusief begin- en eindpunt. Wij raakten in ieder geval de draad kwijt. Misschien was het inderdaad niet koud genoeg.
Je verlaagt of verhoogt de stooklijn niet, je pakt het punt van de stooklijn + of - hetgeen je selecteert. Wat je wil afwijken van de lijn dus.
Sja ik ga toch wel wat tijd steken in het vinden van 'de stooklijn' voor mij, en inderdaad ik stuur aan op externe thermostaten. (+ lucht van de controller)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• beumer
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-07 11:23
Ik heb hem al ruim 2,5 jaar op AI ingesteld, simpelweg omdat ik geen idee heb hoe ik een stooklijn goed moet instellen en die controller alles behalve logisch in te stellen is. Ik wacht dus met smart op het printje van @mouse86 hoewel dat al enige tijd erg stil is. Mocht iemand het eenvoudig kunnen uitleggen dan zou dat top zijn, en maak je veel mensen ook blij als het in de OP te vinden is.

Komend voorjaar gaat het halve huis hier toch weer op de schop en worden de meeste radiatoren vervangen voor vloerverwarming, wat ik nu alleen in de keuken heb. Dat betekent leidingwerk aanpakken (vrijwel alles naar 32mm) en dus ook een andere afgifte, hopelijk kan ik daarna de boel eens echt goed inregelen.

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-09 12:22
Han schreef op donderdag 17 november 2022 @ 07:03:
[...]

Yep, netjes na één week ontvangen:

[Afbeelding]
[...]
Ik heb direct contact met hem, maar wacht nog steeds op een datum van levering... ik houd jullie op de hoogte en @Han succes met installeren.

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-09 12:22
Voor de warmtepomp die ik heb besteld zoek ik nog naar flexibele aansluitslangen.

Heeft iemand ervaring met deze?

https://www.fitting-shop....d-50cm-8717845998967.html

Bedankt!

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transitie
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
beumer schreef op donderdag 17 november 2022 @ 22:47:
Ik heb hem al ruim 2,5 jaar op AI ingesteld, simpelweg omdat ik geen idee heb hoe ik een stooklijn goed moet instellen en die controller alles behalve logisch in te stellen is. Ik wacht dus met smart op het printje van @mouse86 hoewel dat al enige tijd erg stil is. Mocht iemand het eenvoudig kunnen uitleggen dan zou dat top zijn, en maak je veel mensen ook blij als het in de OP te vinden is.
Wellicht helpt dit (een beetje). Terminologie komt van een U33, maar principe is identiek.
Transitie in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

LG-HM123M-U33/ Vaillant aroSTOR VWL B 200-5/ zonnepanelen 8.400 Wattpiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisEV
Ik draai op de lucht temperatuur sensor van de bediening (Warmte programma) maar wil graag de aanvoertemperatuur van het water maximeren op 35 graden. Weten jullie via welke instellingen in het menu dat kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:40

blitzkrieg

Whoop Whoop!

JorisEV schreef op donderdag 17 november 2022 @ 22:36:
De installateur komt de 30e terug om de installatie te verbeteren (thermostaat knop er tussenuit, dikkere slangen en eventueel ook de verdelerpomp er tussenuit). Maar als we dan toch bezig zijn, is het wellicht slimmer om te kijken of we ergens voor een mooi prijsje een 8-groeps LTV verdeler kunnen vinden. Iemand een tip voor een betaalbare LTV verdeler die rechtstreeks op de WP gaat?
Kijk hier eens: https://www.pumpendiscoun...Fussbodenheizungszub.html

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mipo
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 26-09 08:54

mipo

LG HM071M.43 - jaar 2020

Hoi, dankzij de kennis hier op het forum heb ik de Home Assistant aan de praat gekregen via modbus. Pomp HM071M.U43. Communicatie werkt, sw1. 1 en 2 op ON draaien misschien een hele week stabiel. (Met 1 ON 2 OFF betekenisloze waarden - niet functioneel.)

Wat het probleem is, is CH03 - de fout treedt altijd op na het uitschakelen van de pc met HA - dit verbreekt de communicatie en het is noodzakelijk om de pomp los te koppelen van de voeding. Dit maakt het gebruik in de praktijk lastig. Is er een oplossing om het te behandelen?

(excuseer de taal, google vertaler, ik kom uit Tsjechië)

Tsjechische Republiek, LG HM071M.43 productie datum januari 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
JorisEV schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 06:53:
Ik draai op de lucht temperatuur sensor van de bediening (Warmte programma) maar wil graag de aanvoertemperatuur van het water maximeren op 35 graden. Weten jullie via welke instellingen in het menu dat kan?
In het “Function” menu (dus niet installer menu); zit bij ons “Water temperature setting”. Daarbinnen twee keuzes, “Heating temperature setting” en “Cooling temperature setting”.
Bij “Heating temperature setting” is vervolgens bij de optie “Manual” een watertemperatuur in te stellen. Wij gebruiken deze niet, maar zo te lezen is dit een temperatuur begrenzing.

Als je voor sturing op Water + Lucht kiest, kun je de watertemperatuur gewoon mee instellen.

[ Voor 6% gewijzigd door Transitie op 18-11-2022 08:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
Transitie schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 04:26:
[...]

Wellicht helpt dit (een beetje). Terminologie komt van een U33, maar principe is identiek.
Transitie in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"
Nog even ter aanvulling.
Doelstelling is eigenlijk om de laagste watertemperatuur in te stellen, waarbij de woning de gewenste (lucht) temperatuur krijgt.
Dit dan afhankelijk van de buitentemperatuur en passend bij het warmte verlies dat een bepaalde woning heeft. Daarmee werkt de WP het zuinigst en is de COP optimaal.
AI modus zorgt dus dat niet steeds de watertemperatuur bijgesteld hoeft te worden als de temperatuur buiten verandert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-09 09:05
Transitie schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 08:27:
[...]

In het “Function” menu (dus niet installer menu); zit bij ons “Water temperature setting”. Daarbinnen twee keuzes, “Heating temperature setting” en “Cooling temperature setting”.
Bij “Heating temperature setting” is vervolgens bij de optie “Manual” een watertemperatuur in te stellen. Wij gebruiken deze niet, maar zo te lezen is dit een temperatuur begrenzing.
Bij mijn weten zijn deze keuzes:
"auto" (stooklijn gebruiken)
"manual" (vaste temperatuur)

Maar correct me if i'm wrong...

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico95
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 26-09 11:51
heeft iemand ervaring met het oplossen van een CH05 melding?

vind 1 reactie hierover in dit topic, maar helaas geen oplossingen.

melding is een communicatie error tussen binnen en buitenunit, moet ik dat bij mijn monoblock lezen als communicatie error tussen buiten unit en controller?

WP gisteren op spanning gezet, dus verder nog niet gedraaid oid. pomp test run wel gelukt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mipo

mipo

LG HM071M.43 - jaar 2020

1. kennis over de AI-functie - de pomp draait erg goed in de modus. Het kostte me een tijdje om erachter te komen wat de functie is van wanneer de pomp wordt ingeschakeld - in eerste instantie ging hij niet aan wanneer ik had verwacht. Ik volgde het gedrag voor de installatie. Om in te schakelen, moet aan beide voorwaarden zijn voldaan - het water in het systeem is onder de gewenste waarde en tegelijkertijd is de buitentemperatuur lager dan de ingestelde waarde

2. Ik bevestig het reguliere uurinterval van de compressor, die wordt gebruikt voor smering

3. Ik bevestig een hogere run na het inschakelen, wanneer het nodig is om meer vermogen op te nemen - dan draait de pomp al op lage toeren met een verbruik van ca. 350-450 W tegenwoordig ( HM071.43 )Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nTj60r4IcfND26Qiip7ORW16sCw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Zq2BC7afeMv9Uu6VgzvojlIs.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vg8XEt0M5RrrX1IB3oPrHiai5Vo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TYm8kosu5Ve4wt7tHDIimVnJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iBDnN6CUWEmN06dGNsyd_3BhSs4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DPlNr2MbxfFgSe960p7Fg54D.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y6a3H3M9RBNdqlL_V3jogRbvBBs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/86ngu3HphJP2REgKxUrhnxOi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door mipo op 18-11-2022 08:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
yep :) Ik vind de stooklijn echt wel een mooie methode, maar het zal wat tijd en monitoring kosten om hem goed te krijgen. In een klimaat waar er soms 10 graden verschil zit tussen twee dagen helemaal geen gek idee.

Kan verder bevestigen wat @mipo schrijft.
De onderzijde hysterese van het water is net zo goed een parameter.
Dit gebeurde gisterochtend, met een te krap "-" hysterese op het water.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_qxEcnrZCfUXWuxQPWVpN1noY_8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KM6GFVug2h2tao408We1Iq7g.png?f=fotoalbum_large
Het water was nog 'te warm' op het moment dat de wp weer aansloeg, en schakelt dan al snel weer af op een overshoot aan de "+" zijde.

[ Voor 60% gewijzigd door paQ op 18-11-2022 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jhox
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11-09-2023
Congratulations,
your information has been very very valuable to me to better configure my therma
One question, do you know if there is a contact on the pcb that I can close (with a shelly for example) and that sets the therma off?
Thank you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
Casper de Boer schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 08:39:
[...]

Bij mijn weten zijn deze keuzes:
"auto" (stooklijn gebruiken)
"manual" (vaste temperatuur)

Maar correct me if i'm wrong...
Dat is inderdaad de instelling in het "hoofdmenu".
Degene die ik beschrijf zit dieper in het function menu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Transitie schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:24:
[...]

Dat is inderdaad de instelling in het "hoofdmenu".
Degene die ik beschrijf zit dieper in het function menu.
Volgens mij is dat hetzelfde menu als waar @Casper de Boer het over heeft.
De optie voor AUTO of MANUAL ("Handboek" in het Nederlands) is alleen aanwezig als de wp op water+lucht staat. Als je daar op manual instelt, weet ik niet wat ie met de water stooklijn doet. Ik neem aan dat ie dan alleen maar reageert op de lucht stooklijn, en dan hoe dan ook de manueel ingestelde watertemperatuur pakt. (en de waterstooklijn negeert)

[ Voor 21% gewijzigd door paQ op 18-11-2022 09:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
paQ schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:04:
yep :) Ik vind de stooklijn echt wel een mooie methode, maar het zal wat tijd en monitoring kosten om hem goed te krijgen. In een klimaat waar er soms 10 graden verschil zit tussen twee dagen helemaal geen gek idee.

Kan verder bevestigen wat @mipo schrijft.
De onderzijde hysterese van het water is net zo goed een parameter.
Dit gebeurde gisterochtend, met een te krap "-" hysterese op het water.

[Afbeelding]
Het water was nog 'te warm' op het moment dat de wp weer aansloeg, en schakelt dan al snel weer af op een overshoot aan de "+" zijde.
Is inderdaad een mooie aanvulling van @mipo. Zijn beschrijving is correct.
En inderdaad het heeft ons ook even tijd gekost om de juiste waarden bij elkaar te sprokkelen.
We zijn begonnen in AI modus. Na tijden tobben, waarbij de WP tegen de verwachting in, dan weer wel en dan weer niet aanging, of ging pendelen, overgestapt op vaste watertemperatuur.
Toen zoeken naar de laagste watertemperatuur, bij een bepaalde buitentemperatuur, waarbij het comfortabel warm werd binnen. Na drie van dat soort punten vastgesteld te hebben, daar een lijn doorheen getrokken. En daar was onze stooklijn ;-)
Er is vast wel een andere methode om dit te doen, maar deze werkte voor ons.
Oh ja, en schrijf je aanpassingen en bevindingen op, dan raak je de draad niet kwijt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

JorisEV schreef op donderdag 17 november 2022 @ 22:36:
Ik heb mijn verdeler van Heima24. 10 euro verzendkosten en binnen een week geleverd.
https://www.heima24.de/fu...izkreisverteiler/heima24/

Als je ook wil gaan koelen heb ik begrepen dat een kunstof verdeler de voorkeur heeft.
tebogo schreef op donderdag 17 november 2022 @ 23:25:
Voor de warmtepomp die ik heb besteld zoek ik nog naar flexibele aansluitslangen.

Bedankt!
Ik heb mijn flexible leiding hier gekocht:
https://www.sani-flex.de/
Heima24 verkoopt ze ook.

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusit
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01-03 19:28
mipo schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 08:02:
Hoi, dankzij de kennis hier op het forum heb ik de Home Assistant aan de praat gekregen via modbus. Pomp HM071M.U43. Communicatie werkt, sw1. 1 en 2 op ON draaien misschien een hele week stabiel. (Met 1 ON 2 OFF betekenisloze waarden - niet functioneel.)

Wat het probleem is, is CH03 - de fout treedt altijd op na het uitschakelen van de pc met HA - dit verbreekt de communicatie en het is noodzakelijk om de pomp los te koppelen van de voeding. Dit maakt het gebruik in de praktijk lastig. Is er een oplossing om het te behandelen?

(excuseer de taal, google vertaler, ik kom uit Tsjechië)
Ik loop tegen hetzelfde probleem aan. (in mijn geval loopt mijn Raspberry PI vast lijkt het. Dit heeft als gevolg dat de LG foutmelding CH03 geeft. Ben er ook nog niet achter wat hier de oplossing voor is.

LG-HM123MR.U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
mipo schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 08:58:

2. Ik bevestig het reguliere uurinterval van de compressor, die wordt gebruikt voor smering
{knip}
Deze valt mij op. Waarom zijn deze bij de ene wel en andere niet waarneembaar/ aanwezig??
Bij ons gedurende de nacht geen enkele piek.
Weet iemand waar dit van afhankelijk is?
Als het inderdaad bedoeld is voor smering, zou je deze bij iedereen verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisEV
Kip schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:39:
[...]

Ik heb mijn verdeler van Heima24. 10 euro verzendkosten en binnen een week geleverd.

Als je ook wil gaan koelen heb ik begrepen dat een kunstof verdeler de voorkeur heeft.

[...]

Heima24 verkoopt ze ook.
Zijn dit geen standaard hoge temperatuur verdelers / bereik je daarmee de optimale flow? Mooie prijsjes iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Transitie schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:48:
[...]

Deze valt mij op. Waarom zijn deze bij de ene wel en andere niet waarneembaar/ aanwezig??
Zo te zien zit @mipo in een ander land/klimaat?
Het gebeurt bij hem iig op een veel lagere buitentemperatuur (en wellicht ook vochtigheid?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 26-09 12:50
paQ schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:59:
[...]

Het gebeurt bij hem iig op een veel lagere buitentemperatuur (en wellicht ook vochtigheid?)
Tsjechie zei hij al ;-)

Ik zie deze 'spikes' trouwens ook niet (HM091MR.U44)

[ Voor 8% gewijzigd door AppieK op 18-11-2022 10:26 ]

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ik heb af en toe bobbels. (Silent mode en max stroombeperking)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
JorisEV schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:48:
[...]

Zijn dit geen standaard hoge temperatuur verdelers / bereik je daarmee de optimale flow? Mooie prijsjes iig!
Nee hoor, ik heb een vergelijkbare verdeler. Deze verdelers zijn door middel van een extra pompmodule wel eenvoudig om te bouwen tot een hoog temperatuur verdeler. Maar dat even terzijde.

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
[...]

Ik herinner mij dat @Doezel (U34) de elk uur terugkerende pieken in ieder geval ook heeft (of had).
Blijft vaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

[...]

Ik heb er niet bij stil gestaan dat er speciale verdelers waren.

Ik heb een in gebruik met vier groepen. Met de pomp op stand "optimal flow" en 100% haal ik 13.6L per min.

Ik moet mijn 8 groeps verdeler nog aansluiten. Ik hoop dat ik dan wel boven de 20L p min kom.

Pardon my dutch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jebice
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 26-09 13:20
Transitie schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:30:
[...]

Ik herinner mij dat @Doezel (U34) de elk uur terugkerende pieken in ieder geval ook heeft (of had).
Blijft vaag.
Het schijnt, is mijn ervaring met mijn 12KW U34, dat als hij kwa vermogen onder de 1000watt blijft de warmtepomp 1x per uur even optoert om de olie door de compressor te gooien (Als ik het zo goed uitleg) Zit je boven de 1000watt doet de warmtepomp dit niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Undertilted
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23-09 09:26
*knip*, dit is niet de plek om spullen aan te bieden.

[ Voor 74% gewijzigd door ThinkPad op 18-11-2022 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Kip schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:42:
[...]

Ik heb er niet bij stil gestaan dat er speciale verdelers waren.

Ik heb een in gebruik met vier groepen. Met de pomp op stand "optimal flow" en 100% haal ik 13.6L per min.
Als je waterdebietmethode "optimal flow" is, dan draait je pomp niet 100% (hoogstwaarschijnlijk)
Die 100% is een instelwaarde die je aan de pomp kan toekennen als je waterdebietmethode "pomp" is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieK
paQ schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 12:34:
[...]

Als je waterdebietmethode "optimal flow" is, dan draait je pomp niet 100% (hoogstwaarschijnlijk)
Die 100% is een instelwaarde die je aan de pomp kan toekennen als je waterdebietmethode "pomp" is.
Hier heb ik ook mee zitten spelen. Ik heb eerst een tijdje de pomp op 'optimal flow' gezet. Dan moduleert hij de pomp naar eigen inzicht tussen 100% (in mijn geval 23 l/min) en minimum (in mijn geval 8 l/min).

Daarna heb ik een vaste flow geprobeerd en de pomp op 60% gezet. Dit beviel niet en dus heb ik de 'waterdebietmethode' weer op 'optimal' gezet. De waarde van 60% heb ik niet terug gezet naar 100% (default) en nu houdt hij deze 60% vast als maximale waarde. Tijdens het opstarten gaat de pomp dus op 60% draaien en naar verloop van tijd gaat hij tijdens een run richting de minimum flow.

Ter info:

- instelling: lucht en water
- water instelling op automatisch, dus stooklijn.

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigabit
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:12
[...]

Ik heb de Distriheat kunststof verdeler zonder pomp bij mij thuis geïnstalleerd. Geschikt voor verwarmen en koelen en voorzien van Flowmeters instelbaar.

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulBos
  • Laatst online: 04-02-2023
ik bij stoveparts, prima spul!

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
AppieK schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 12:58:
[...]

Hier heb ik ook mee zitten spelen. Ik heb eerst een tijdje de pomp op 'optimal flow' gezet. Dan moduleert hij de pomp naar eigen inzicht tussen 100% (in mijn geval 23 l/min) en minimum (in mijn geval 8 l/min).

Daarna heb ik een vaste flow geprobeerd en de pomp op 60% gezet. Dit beviel niet en dus heb ik de 'waterdebietmethode' weer op 'optimal' gezet. De waarde van 60% heb ik niet terug gezet naar 100% (default) en nu houdt hij deze 60% vast als maximale waarde. Tijdens het opstarten gaat de pomp dus op 60% draaien en naar verloop van tijd gaat hij tijdens een run richting de minimum flow.

Ter info:

- instelling: lucht en water
- water instelling op automatisch, dus stooklijn.
is dat zo? :?

Dat ga ik dan ook even testen, met pomp op max 65%
Als het goed is krijg ik dan 'dus' geen ch14 storing als ik hem nu op optimal flow zou zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieK
Jup, of dit de storing kan verhelpen weet ik niet.

Wanneer er geen warmtevraag is, dan stuurt hij de waterpomp ook af en toe aan en uit. Volgens mij is dat default 3 minuten aan en 3 minuten uit, om te checken wat de werkelijke water temperatuur is. Dit doet hij nu ook op 60% ipv op 100%.

Alleen tijdens defrosten (vanmorgen toch al weer 2x..) gaat de pomp naar 100%

[ Voor 12% gewijzigd door AppieK op 18-11-2022 13:19 ]

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mipo

mipo

LG HM071M.43 - jaar 2020

[...]

Tsjechische Republiek, 440 meter boven de zeespiegel :)

LG HM071M.43 productiedatum januari 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
Ter info aan allemaal
Onderstaande artikel kwam ik net tegen:

https://solarmagazine.nl/...kan-fluiten-naar-subsidie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mipo

mipo

LG HM071M.43 - jaar 2020

tinusit schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:41:
[...]

Ik loop tegen hetzelfde probleem aan. (in mijn geval loopt mijn Raspberry PI vast lijkt het. Dit heeft als gevolg dat de LG foutmelding CH03 geeft. Ben er ook nog niet achter wat hier de oplossing voor is.
Ja, het probleem met CH03 is vervelend - wanneer de verbinding met de HA-server uitvalt, stopt de pomp. Het gebeurde tijdens mijn afwezigheid en vervolgens een koud huis :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
AppieK schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 13:16:
Jup, of dit de storing kan verhelpen weet ik niet.

Wanneer er geen warmtevraag is, dan stuurt hij de waterpomp ook af en toe aan en uit. Volgens mij is dat default 3 minuten aan en 3 minuten uit, om te checken wat de werkelijke water temperatuur is. Dit doet hij nu ook op 60% ipv op 100%.

Alleen tijdens defrosten (vanmorgen toch al weer 2x..) gaat de pomp naar 100%
Ik kom toch tot een andere (mijn eerdere) conclusie:
De wp draait al 2 weken op waterdebiet controle vaste pompdruk, 65%.
Dat geeft een nagenoeg vast debiet van 15.5 l/min. Hij staat nog steeds op 65% maar nu op "optimale flow". de wp is zojuist ingeschakeld en laat nu 18.2 l/min stromen. Ik kan niet anders dan concluderen dat de pomp nu wel degelijk harder draait dan 65%.
Op 100% haal ik ca 24.2 l/min, dus het zal nu rond de 75% zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-09 12:43
mipo schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:45:
[...]

Ja, het probleem met CH03 is vervelend - wanneer de verbinding met de HA-server uitvalt, stopt de pomp. Het gebeurde tijdens mijn afwezigheid en vervolgens een koud huis :?
tja je zegt het zelf eigenlijk al, HA moet een server zijn (dus 24/7 aan staan).
Het is op zich logisch dat er een CH03 optreed als de communicatie wegvalt.
je kunt dit eventueel afvangen door de modbus met een esp to communiceren en die wel 24/7 aan te laten staan of een modbus/utp module gebruiken.
maar als je meer gebruik gaat maken van HA zal je die vanzelf 24/7 aan laten staan.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusit
  • Laatst online: 01-03 19:28
The_KnarF schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:57:
[...]

tja je zegt het zelf eigenlijk al, HA moet een server zijn (dus 24/7 aan staan).
Het is op zich logisch dat er een CH03 optreed als de communicatie wegvalt.
je kunt dit eventueel afvangen door de modbus met een esp to communiceren en die wel 24/7 aan te laten staan of een modbus/utp module gebruiken.
maar als je meer gebruik gaat maken van HA zal je die vanzelf 24/7 aan laten staan.
In mijn situatie zit er een Waveshare "RS485 TO ETH (B)" converter tussen. Echter het uitvallen van Home Assistant zorgt ervoor dat de CH03 foutmelding geactiveerd wordt.

Wat vervolgens helemaal bijzonder is dat de controller aangeeft dat er geen communicatie meer mogelijk is. (alhoewel de buitentemperatuur nog wel doorkomt op het display). Na een herstart van HA lijkt de modbus communicatie werken.

Maar dit betekent wel dat mocht er dus iets misgaan met HA, de tussenliggende netwerkvrebinding of de modbus converter de WP ermee ophoudt. Geen fijne situatie indien je niet in de buurt bent lijkt me.

LG-HM123MR.U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrapper83
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-09 16:06
Hallo,

Klopt dit heb ik in het begin ook gehad CH03, was ook verrast met deze foutmelding. nalezen op dit forum was ik gelukkig niet de enige en had ik een verklaring op deze foutmelding (Modbus <> HA). Na het aanpassen van de refresh interval van 05 sec > 30 sec. heb ik deze CH03 niet meer gehad.

Succes!

LG HM091MR.U44 - OEG 300liter 516005190 warmte wisselaar boiler - Solaredge / Growatt 4800 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Laatst online: 24-09 23:16
Kip schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:39:
[...]

[...]

Heima24 verkoopt ze ook.
:) heima 24 is een prima bedrijf ik heb er ook spul gekocht correcte levering voor een goede prijs ook voor alupex leiding+fittingen stuk goedkoper als in nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartmailer
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 25-09 15:42
Transitie schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:48:
[...]

Bij een run van 385 watt electrisch opgenomen vermogen komen de spikes hier niet voor.
Bij een run op 475 watt zag ik deze spikes verschijnen op de grafiek van Homewizard.

Zit nog ik een test fase om optimale settings te vinden en ik was verbaasd dat ik deze spikes zag ontstaan bij de 475 watt run.

Normaliter vraagt de installatie onder de 400 watt op de lange runs waardoor ik het idee kreeg dat dit met het verschil in vermogen te maken had.

Groeten

LG HM071 MR U44 ~ 14x260WP Black ~ SMA 3000TL ~ 8.1 kWp Solaredge ~ 3x Multiplus 5000VA ~ 32 kWh EVE MB31 ~ JK BMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico95
Nico95 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 08:57:
heeft iemand ervaring met het oplossen van een CH05 melding?

vind 1 reactie hierover in dit topic, maar helaas geen oplossingen.

melding is een communicatie error tussen binnen en buitenunit, moet ik dat bij mijn monoblock lezen als communicatie error tussen buiten unit en controller?

WP gisteren op spanning gezet, dus verder nog niet gedraaid oid. pomp test run wel gelukt.
terugkomend op bovenstaand, ik ben er nog niet uit. wat ik wel ontdekt hebt, wat ik vreemd vind:

als ik op de controller in de instelling bij versie kijk, geeft deze aan de WP een 16kw model is, dit is het echter niet?

ik heb al een andere controller geprobeerd, inclusief andere kabel, dit lost het probleem echter niet op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:29

thido

Tilburg

Nico95 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 18:51:
[...]

terugkomend op bovenstaand, ik ben er nog niet uit. wat ik wel ontdekt hebt, wat ik vreemd vind:

als ik op de controller in de instelling bij versie kijk, geeft deze aan de WP een 16kw model is, dit is het echter niet?

ik heb al een andere controller geprobeerd, inclusief andere kabel, dit lost het probleem echter niet op...
De binnen en buitenunit zitten beide in het buitendeel bij een mono. Ik verwacht dat je de kabel tussen beide printen moet controleren.

Mijn 7kW'er gaf ook aan dat het een 16kW'er was. Na de update van de controller staat dat wel goed. Geeft geen problemen verder.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
  • Laatst online: 00:09
Nico95 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 18:51:
[...]

Wel de controller juist aangesloten?
Indien dat het geval is contact opnemen met je leverancier, dan klopt er inwendig iets niet
Ch05 kan enkel met controller/ buitenunit te maken hebben mits de buitenunit goed is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico95
123Arjan schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 19:57:
[...]

Wel de controller juist aangesloten?
Indien dat het geval is contact opnemen met je leverancier, dan klopt er inwendig iets niet
Ch05 kan enkel met controller/ buitenunit te maken hebben mits de buitenunit goed is
Dat kan maar op 1 manier toch? zal ze maandag eens contacten..

Hoe gaat het met garantie met buitenlandse unit? Gaat dat via lg nl?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulBos
paQ schreef op donderdag 17 november 2022 @ 21:46:
[...]

Even nakijken waar je hysterese op staat

Installer menu > kamerverwarming > hysteresis lucht

Minimale window daar is 2 graden. Je zal dus moeten kiezen aan welke kant je het tekort of teveel wilt, of verdeelt, maar dan is het dus 1 aan beide kanten.
Bedankt voor de tip! Ik merk idd al verschil na het aanpassen. Vanwaar zou deze functie erop zitten?

Verder ben ik nog erg benieuwd of er nog iets aan vorst beveiliging gedaan dient te worden voor de mono? Moet er nog antivries in? (Ik lees van wel in de manual) Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
PaulBos schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 23:00:
[...]

Bedankt voor de tip! Ik merk idd al verschil na het aanpassen. Vanwaar zou deze functie erop zitten?
Heel simpel: om er voor te zorgen dat de wp niet constant aan en uit springt bij 20 net aan, 20 net uit, 20 net aan enz. Als je daar de marge groter in maakt (de hysterese) dan gaat ie bijv pas bij 19 aan (en bij 21 uit)

Met een externe thermostaat kun je dit wel krapper maken. Ik vind persoonlijk + of - 1 wel echt (te) ruim.
Begrijp eigenlijk niet zo goed waarom LG hier geen -0,5/+0,5 toestaat :S

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 18-11-2022 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulBos
Ik dus ook niet;) Heb je ook nog een tip voor de vorst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
paQ schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:57:
[...]

Dat geeft een nagenoeg vast debiet van 15.5 l/min. Hij staat nog steeds op 65% maar nu op "optimale flow". de wp is zojuist ingeschakeld en laat nu 18.2 l/min stromen. Ik kan niet anders dan concluderen dat de pomp nu wel degelijk harder draait dan 65%.
Vreemd.. hier komt hij niet meer boven de 15 l/min wat dus blijkbaar 60% is bij mijn installatie.

Behalve dus tijdens defrosts. Daarover gesproken, de afgelopen 24 uur heeft hij wel een keer of 20 een defrost gedaan. De buiten temperatuur was hierbij tussen de -1 en +6 graden. De gewenste water_outlet temperatuur zit hiermee rond de 30 tot 33 graden (stooklijn).

Is dat normaal gedrag? Wat zijn de wieltjes om aan te draaien om dit te verbeteren?

Extra info:

- 80 m2 vloerverwarming met gesloten verdeler (zonder pomp)
- 1 radiator in de badkamer die volledig mee doet
- huis 15 jaar oud, zonder noemenswaardige extra isolatie sindsdien.
- geen extra buffervat
- LG controller ingesteld op water en lucht.
- 9 kw u44

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laker
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 28-12-2022
Als je op warmte stuurt, gebruikt de warmtepomp dan ook de stooklijn? Of is dit alleen op ai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Laker schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 09:27:
Als je op warmte stuurt, gebruikt de warmtepomp dan ook de stooklijn? Of is dit alleen op ai.
Als je op warmte stuurt, bepaal je zelf de temperatuur. dus niet de stooklijn.
Je kan wel op AI (stooklijn) sturen en dan + of - . Dan stuur je de stooklijn bij (in hele graden)

@AppieK Het is koud maar ook heel erg vochtig.
Hij heeft hier vanochtend twee keer staan stomen. Nu weer knorrend op COP 4.5~5.2 zo ongeveer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FHcB5pCLXGWRm1BGsU0t1ozayqE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iNAjwK1PKPFTCQEj6yCqEIdK.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 19-11-2022 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
@paQ wat is je gewenste water_outlet temperatuur?

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
AppieK schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 09:52:
@paQ wat is je gewenste water_outlet temperatuur?
lichtblauwe lijntje :). momenteel 29 graden (stooklijn)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19:01
Help de zon is vanacht bij m'n WP neergestort. Buitentemperatuur is opeens ruim 6500 °C.

Ik denk/hoop een los contact in/bij de buiten T sensor. Na rebooten deed ie het weer goed 0.7 °C, sprong nog wel een keer naar die vreemde waarde, maar doet het nu al weer een tijdje goed. Zal de sensor er binnenkort toch maar een keer uithalen en controleren. Vooral het geval dat, iemand een idee wat voor type sensor het is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
paQ schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 09:53:
[...]

lichtblauwe lijntje :). momenteel 29 graden (stooklijn)
Nog niet helemaal wakker.. 😉

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
paQ schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:57:
[...]

:) dus conclusie is dus optimale flow(wp bepaald het beste pompdebiet) van de installatie op dat moment dit kan dan gaan tot 100% hij houd rekening met de buiten temp.(dit zijn natuurwetten die staan vast die kunnen wij niet veranderen) of zit ik helemaal mis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
kazemo schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 10:30:
[...]

:) dus conclusie is dus optimale flow(wp bepaald het beste pompdebiet) van de installatie op dat moment dit kan dan gaan tot 100% hij houd rekening met de buiten temp.(dit zijn natuurwetten die staan vast die kunnen wij niet veranderen) of zit ik helemaal mis
Mijn (voorlopige) conclusie is dat hij zich niks aantrekt van de max setting als je niet op vast pompvermogen stuurt. Is op zich te testen om dat eens op 10% te zetten bijv, maar dan wel op optimaal debiet sturen. Dan zal de wp helemaal over de zeik moeten gaan lijkt me als hij inderdaad de setting als max aanhoudt. (niet boven de 10 bijv)

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 19-11-2022 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
paQ schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 10:34:
[...]

Mijn (voorlopige) conclusie is dat hij zich niks aantrekt van de max setting als je niet op vast pompvermogen stuurt. Is op zich te testen om dat eens op 10% te zetten bijv, maar dan wel op optimaal debiet sturen. Dan zal de wp helemaal over de zeik moeten gaan lijkt me als hij inderdaad de setting als max aanhoudt. (niet boven de 10 bijv)
:) ik heb hem al altijd op optimale flow staan dit werkt goed hij moduleert naar warmtevraag/buitentemp. op a1 en handmatig(pomp wel op 100%) naar minder heb ik niet geprobeerd) de uitwerking daarvan weet ik niet?? dus circulatiepomp en compressor(is in feite ook een pomp) moduleert toerental geregeld omgekeerd evenredig warmte overdracht in wp geschied met een zg platenwisselaar dus hoe kouder het word hoe harder de compressor loopt(meer vermogen levert)des te langzamer de circulatiepomp loopt(minder debiet) om het water op ingestelde temp. te houden,dit alles onder voorbehoud dat mijn logica klopt

[ Voor 29% gewijzigd door kazemo op 19-11-2022 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-09 09:36

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

Wrong place

[ Voor 95% gewijzigd door markklok op 19-11-2022 16:16 ]

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinusMaximus
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 03-09 12:27
Hehe, het is eindelijk koud genoeg! de warmtepomp staat nog steeds in 'silent mode' maar draait nu eindelijk bijna 24 uur continue. Hysteresis +4 en -4 gezet zodat het buffervat zijn thermische energie goed kwijt kan voordat de warmtepomp weer aan springt. Dan draait de pomp een 45 ~ 70 minuten als het buiten 10 graden is en gaat dan uit voor 6 ~ 8 uur. Met de 2 graden buiten en straffe wind vol op de woning gaat ie niet meer uit en blijft rustig draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZmsJ3zBBIhU2tJjdSU71PfWmtAk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/shGHiHoLxxc8IfOySfOghOq5.jpg?f=fotoalbum_large

HCE80 met pompschakelaar is nog wel iets waar aan gewerkt moet worden. De nadraaitijd is gewoon niet in te stellen wat er nu voor zorgt dat de woonkamer een constant temperatuur verschil heeft van 1 graad tov instelling. Dus die maar een graadje warmer gezet... van de week eens kijken hoe we dit kunnen verbeteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antoine sellies
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-05 14:01
zijn er ook installateurs in de omgeving van zwolle
op dit forum

ik wil graag mn wp laten instellen
ik kom er zelf niet uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascohorde
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 25-08-2024
Via esphome naar homeassistant krijg ik nu met de buitentemperatuur 6553 c als de temperatuur onder 0 gaat. Boven nul werkt buitentemperatuur wel goed. Mijn code is:

- platform: modbus_controller
modbus_controller_id: lg
name: "Buitentemperatuur"
id: buiten_temp
register_type: read
address: 12
unit_of_measurement: "C"
value_type: U_WORD
accuracy_decimals: 1
filters:
- multiply: 0.1

Hoe kan ik dit oplossen dat ik ook onder nul de juiste buiten temperatuur krijg?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:03

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Pascohorde value_type: U_WORD doet denken aan unsigned (alleen positieve getallen). Misschien doet S_WORD het beter.

https://esphome.io/components/number/modbus_controller.html

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• richardtrip
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:46
BernieW schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 10:20:
Help de zon is vanacht bij m'n WP neergestort. Buitentemperatuur is opeens ruim 6500 °C.

Ik denk/hoop een los contact in/bij de buiten T sensor. Na rebooten deed ie het weer goed 0.7 °C, sprong nog wel een keer naar die vreemde waarde, maar doet het nu al weer een tijdje goed. Zal de sensor er binnenkort toch maar een keer uithalen en controleren. Vooral het geval dat, iemand een idee wat voor type sensor het is?
Ik zou nog even wachten met de sensor er uit halen. Neem aan dat je met modbus en esphome uitleest?

Daar moet inderdaad U_WORD worden aangepast in S_WORD zoals @Proton_ aangeeft.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
    name: "Tempbuiten"
    unit_of_measurement: "°C"
    value_type: S_WORD
    filters:

[ Voor 16% gewijzigd door richardtrip op 19-11-2022 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Edit: opgelost, niet goed gelezen (had ook het S_WORD probleem)

[ Voor 93% gewijzigd door Devil op 19-11-2022 20:41 ]

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• richardtrip
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:46
Devil schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 20:36:
[...]

Interessant, ik heb namelijk precies hetzelfde op het moment!
6,553.5 om precies te zijn. Oftwel de maximale waarde van een 16 bits getal. Zou dit komen omdat de temperatuur zo goed als 0 is en de boel hierdoor op tilt slaan? Wellicht ergens in de modbus controller? De display geeft namelijk netjes '0' aan nu (kan ook zijn dat hij dat doet bij een ongeldige waarde). Voorlopig los ik het op met:
code:
1
2
3
filters:
  - filter_out: 6553.5
Aanpassen naar S_WORD is de oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

richardtrip schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 20:37:
[...]

Aanpassen naar S_WORD is de oplossing.
Ga het meteen proberen! S van signed zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pascohorde
  • Laatst online: 25-08-2024
@Proton_

Bedankt, krijg nu -1,3 c buitentemperatuur.
Inderdaad S-WORD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:01
Is er iemand die een modbus controller gebruikt en via home assistant de silent mode aan en uit zet?

Sinds vandaag aan het stoeien met modbus maar dat lukt me (nog) niet.

Ook het aanpassen van de stooklijn is iets wat ik graag zou willen kunnen, heeft iemand een tip?

Eventueel een config:)

Ps, gebruik (nog) geen esphome maar een waveshare controller

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19:01
richardtrip schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 20:23:
[...]

Ik zou nog even wachten met de sensor er uit halen. Neem aan dat je met modbus en esphome uitleest?

Daar moet inderdaad U_WORD worden aangepast in S_WORD zoals @Proton_ aangeeft.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
    name: "Tempbuiten"
    unit_of_measurement: "°C"
    value_type: S_WORD
    filters:
Dank je, klopt, de code van @Devil hebben we hier als basis gebruikt.
Ondertussen ook aangepast naar S_Word en het draait weer als een tierelier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-07 23:46

Bedankt!
Beste,

Deze zijn niet geschikt. Ze zijn niet zuurstof dicht.

Kijk hier anders even.https://rvsslangen.nl/koeling-en-verwarming/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats
[URL="https://tweakers.net/i/jq1Ogy5-djT3dH6Q1Tfj7VAymVA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/K8Gs1YhgVh61Zd9tJVA5LSl7.jpg?f=user_large",,"1"]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n2642YXv7HdvGn6Ddd6i3Te3-Ig=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K8Gs1YhgVh61Zd9tJVA5LSl7.jpg?f=fotoalbum_large[/URL
Dit is mn run van vandaag. 3...4 graden buiten. 24 retour 26 uit. 10.7 l/m instelling op al.
22 graden binnen.

Ik heb ook piekjes elk uur. Geen defrost.zo ver ik dat kan bepalen.
Ik zie in alle diagrammen dat de piekjes gedurende de nacht (stille modus) er niet zijn. Hoeft hij dan geen olierun te doen? Is dat wel de functie hiervan?
Piekjes zijn 200w exact elk uur. Zou dit het verwarmingslint zijn op het frame van de warmtepomp?

[ Voor 18% gewijzigd door Konijnenbats op 20-11-2022 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
Zie regelmatig de term S_Word voorbij komen.
Zegt me helemaal niets.
Google brengt me ook niet verder

Woe kan het ons/mij uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgroothedde
  • Laatst online: 30-01 16:05

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

Weet iemand waarom je bij de stooklijn de temperatuur tot 65 graden kunt zetten en bij handmatig maar tot 45 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leow88
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-06 10:19
montebaldo55 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 23:43:
Zie regelmatig de term S_Word voorbij komen.
Zegt me helemaal niets.
Google brengt me ook niet verder

Woe kan het ons/mij uitleggen?
Signed Word
Dus een 16-bits getal dat ook negatief kan worden.
Range –32768 to +32767.

[ Voor 4% gewijzigd door leow88 op 20-11-2022 05:42 ]

LG-HM071MR-U44 (3.6.0.3) / Atlantic Explorer V4 - 270L / Zonnepanelen 7200 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinusMaximus
[...]

Ik heb direct contact met hem, maar wacht nog steeds op een datum van levering... ik houd jullie op de hoogte en @Han succes met installeren.
Of hier:

https://easy-fitt.nl/slan...ateriaal_def=3&lengte=400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgroothedde
  • Laatst online: 30-01 16:05

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

Wel vreemd op deze koude ochtend krijg ik mijn 9
Kw niet verder momenteel dan 44 graden. Temperatuur staat op 55. Lg garandeerd zelfs 65 graden bij - 25. Heb ik iets verkeerd staan en wat is momenteel jullie ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinusMaximus
Even een snel vergelijk wat nu wordt verbruikt bij -3 graden. Zelf heb ik 100m2 vloerverwarming op 21 graden en 200m2 ruimte met radiatoren op 15 graden. Outlet temp op 30 en retour is +- 1 ~ 2 graden lager flow 18 liter.

Verbruik per uur: 1.6KWh ( 0.64ct / 476,— per maand met de huidige waanzinnige prijzen )

Wat is jullie verbruik? En of is de conclusie - we moeten nog beter isoleren ;-)

[ Voor 11% gewijzigd door MartinusMaximus op 20-11-2022 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-09 11:40
Heb inmiddels een paar panasonics geinstalleerd bij vrienden maar vanwege beschikbaarheid nu ook bij iemand bezig met de therma. Wil deze graag ook via home assistant aansturen. Dat is bij de Pana vrij makkelijk met het Heishamon bordje maar is er ook ziets voor de therma?

We hebben ook de wifi module mee besteld maar lees hier ook e.e.a. over modbus aansturing? Ben benieuwd wat de meest gangbare manier is. Het zal ergens in dit topic staan maar 170 pagina's is wel erg veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Laatst online: 00:03
Jgroothedde schreef op zondag 20 november 2022 @ 04:31:
Weet iemand waarom je bij de stooklijn de temperatuur tot 65 graden kunt zetten en bij handmatig maar tot 45 graden?
Waarschijnlijk staat je MAX watertemperatuur instelling op 45 graden. Dan kun je dus handmatig ook maar tot die waarde. In de stooklijn wordt er waarschijnlijk niet naar deze waarde gekeken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2t_peO3uz2YJyMxMndy5IsC8jE8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JApvx5vgQudUjk0kP6x1Bk7b.png?f=fotoalbum_large

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaron612
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 18-09 11:29
Goedemorgen!

Heb mijn 7KW warmtepomp inmiddels een twee weken werkend. Bij een wat hogere temperaturen deed hij het perfect en werd er goed gemoduleerd naar 500-600 watt. Met deze temperaturen is dat echter wel anders en is het verbruik gemiddeld 2 kWh. Zit voor vandaag nu op totaal van 8 kWh (10:30)

Ik heb hem nu ingesteld op warmte, 31 graden. De retour is ongeveer 26 graden met een flow van 15 L/M (stand optimaal). Ik gebruik de LG voor ongeveer 50-60m2 vloerverwarming.

Mijn inziens geeft dit een wat lage COP van rond de 2. Is dat normaal voor deze temperatuur? Ik heb wel net de Ta verhoogt, kan het er mee te maken hebben dat mijn vloer dan nog flink moet opwarmen?

Benieuw naar jullie verbruik en ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats
Aaron612 schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:25:
Goedemorgen!

Heb mijn 7KW warmtepomp inmiddels een twee weken werkend. Bij een wat hogere temperaturen deed hij het perfect en werd er goed gemoduleerd naar 500-600 watt. Met deze temperaturen is dat echter wel anders en is het verbruik gemiddeld 2 kWh. Zit voor vandaag nu op totaal van 8 kWh (10:30)

Ik heb hem nu ingesteld op warmte, 31 graden. De retour is ongeveer 26 graden met een flow van 15 L/M (stand optimaal). Ik gebruik de LG voor ongeveer 50-60m2 vloerverwarming.

Mijn inziens geeft dit een wat lage COP van rond de 2. Is dat normaal voor deze temperatuur? Ik heb wel net de Ta verhoogt, kan het er mee te maken hebben dat mijn vloer dan nog flink moet opwarmen?

Benieuw naar jullie verbruik en ervaringen.
Hoe goed is je isolatie? Ik vind je toevoer temperatuur nogal hoog, bij welke buitentemperatuur is dit?
Wat is je kamertemperatuur?

Of pas je een nachtverlaging toe en moet je de hele plaat opwarmen.
Of te wel hoeveel uren loopt je wp nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats
Jgroothedde schreef op zondag 20 november 2022 @ 08:54:
Wel vreemd op deze koude ochtend krijg ik mijn 9
Kw niet verder momenteel dan 44 graden. Temperatuur staat op 55. Lg garandeerd zelfs 65 graden bij - 25. Heb ik iets verkeerd staan en wat is momenteel jullie ervaring.
Vanwaar de hoge temperaturen?
Heb je radiatoren? Zo ja hoe goed werkt dit allemaal, interessant om dat eens te horen wat je situatie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaron612
Konijnenbats schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:32:
[...]

Hoe goed is je isolatie? Ik vind je toevoer temperatuur nogal hoog, bij welke buitentemperatuur is dit?
Wat is je kamertemperatuur?

Of pas je een nachtverlaging toe en moet je de hele plaat opwarmen.
Of te wel hoeveel uren loopt je wp nu?
Het is een hoekhuis uit de jaren 50 maar met nieuwe combivloer, dak na- geïsoleerd met rd5 en overall HR++ glas. Ons gasverbruik totaal afgelopen jaar was 900m3, jaar ervoor 1100m3.

Deze aanvoer is bij de huidige buitentemperatuur en sinds vanochtend ingesteld. Daarvoor was het ik meen 28graden maar de temperatuur kwam vanochtend niet boven de 16,5 in huis.

Ik had inderdaad gister avond de houtkachel aan waardoor de warmtepomp tot 0300 uit heeft gestaan. Ik stuur op lucht-water met een hysteryse van -1+1

[ Voor 9% gewijzigd door Aaron612 op 20-11-2022 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats
Aaron612 schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:41:
[...]

Het is een hoekhuis uit de jaren 50 maar met nieuwe combivloer, dak na- geïsoleerd met rd5 en overall HR++ glas. Ons gasverbruik totaal afgelopen jaar was 900m3, jaar ervoor 1100m3.

Deze aanvoer is bij de huidige buitentemperatuur en sinds vanochtend ingesteld. Daarvoor was het ik meen 28graden maar de temperatuur kwam vanochtend niet boven de 16,5 in huis.
Klinkt als goede isolatie waarde!
Dit gasverbruik had ik ook. Ik heb een 9kw.
Wat is buitentemperatuur? ( Hier +2.5)
Hoe heb je alles aangesloten? Gebruik je soms een mengschunt?
Welke diameter buis heb je gebruikt?
Hoeveel groepen heb je voor die 60m2
Gebruik je een buffervat en extra pomp of doet de warmtepomp alles?

Ik draai 24-26 met 450..500w. binnen constant 22C
(Zie mijn post met diagram)

Spouwisolatie toegepast?
Wat is temperatuur in andere ruimtes/slaapkamers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aaron612
Konijnenbats schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:53:
[...]

Klinkt als goede isolatie waarde!
Dit gasverbruik had ik ook. Ik heb een 9kw.
Wat is buitentemperatuur? ( Hier +2.5)
Hoe heb je alles aangesloten? Gebruik je soms een mengschunt?
Welke diameter buis heb je gebruikt?
Hoeveel groepen heb je voor die 60m2
Gebruik je een buffervat en extra pomp of doet de warmtepomp alles?

Ik draai 24-26 met 450..500w. binnen constant 22C
(Zie mijn post met diagram)

Spouwisolatie toegepast?

Wat is temperatuur in andere ruimtes/slaapkamers
Het is wel een 7kW en geen 9kW, maar 7kW zou toch ruim voldoende moeten zijn?

Buiten temperatuur was hier -4, nu rond het vriespunt.

Warmtepomp staat in de tuin en alles met 32mm (terrein)leiding aangesloten, vloeverwarmingsverdeler vervangen voor een variotherm composite verdeler. Ik moet nog wel het laatste buis buiten en binnen isoleren.
Het zijn 6 groepen, waarvan 1 kleine groep voor de gang. Rest van het huis radiatoren maar die staan uit. Alles verder zonder buffervat en inderdaad spouw isolatie.

Dat klinkt als een mooie efficiëntie die je haalt! Dank voor het meedenken trouwens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
antoine sellies schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 17:03:
zijn er ook installateurs in de omgeving van zwolle
op dit forum

ik wil graag mn wp laten instellen
ik kom er zelf niet uit
:) fisec4u.com, even googlen is deskundig heeft bij mii warmtepomp in bedrijf gesteld voor subsidie aanvraag is een lg dealer/partner komt morgen bij mij om software te updaten hysterische waarde ruimtethermostaat is nu 2gr verschil is eigenlijk te veel werkt landelijk op afspraak komt uit brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats
Aaron612 schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:59:
[...]

Het is wel een 7kW en geen 9kW, maar 7kW zou toch ruim voldoende moeten zijn?

Buiten temperatuur was hier -4, nu rond het vriespunt.

Warmtepomp staat in de tuin en alles met 32mm (terrein)leiding aangesloten, vloeverwarmingsverdeler vervangen voor een variotherm composite verdeler. Ik moet nog wel het laatste buis buiten en binnen isoleren.
Het zijn 6 groepen, waarvan 1 kleine groep voor de gang. Rest van het huis radiatoren maar die staan uit. Alles verder zonder buffervat en inderdaad spouw isolatie.

Dat klinkt als een mooie efficiëntie die je haalt! Dank voor het meedenken trouwens!
-4 dat zijn 8 graden verschil tegenover hier. Denk dat daar al veel in zit.

Ik heb die lage temperaturen hier nog niet gezien.
Dan zijn je waardes toch goed.

Je grondslang heeft ook al veel watervolume, dat helpt als buffer.

Zelf zou ik nog een rondje lopen met een infrarood camera om te zien waar het blijft.
Aangezien je er toch aanzienlijk wat vermogen in duwt. En je het niet echt warm is binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaron612
Konijnenbats schreef op zondag 20 november 2022 @ 12:33:
[...]

-4 dat zijn 8 graden verschil tegenover hier. Denk dat daar al veel in zit.

Ik heb die lage temperaturen hier nog niet gezien.
Dan zijn je waardes toch goed.

Je grondslang heeft ook al veel watervolume, dat helpt als buffer.

Zelf zou ik nog een rondje lopen met een infrarood camera om te zien waar het blijft.
Aangezien je er toch aanzienlijk wat vermogen in duwt. En je het niet echt warm is binnen.
Thanks, goede tip!

Inmiddels is het 2 graden buiten. Uitvoer verlaagd naar 29 graden en hij verbruikt nu rond de 700 wat constant. Binnen 18 graden, dat is qua vloerverwarming best prima.

COP berekent en komt op 3.2 uit, is dat een beetje oké met deze temperaturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokerphase
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-09 06:28
Vannacht was het echt goed koud (-4,5), ik gebruik 3rd party boiler schakeling om CV in te schakelen bij bepaalde buitentemperatuur.

Wat mij opvalt is dat de LG controller pas de CV uitschakelt als er een bepaalde buitentemperatuur + hystereses bereikt wordt. Ook al is er geen warmte vraag meer vanuit de externe thermostaat (Nest). Resultaat is dat de CV blijft stoken en de ruimte ook te warm wordt.

Settings 3rd Party:

Use, Auto, -1, 4

Gaat er hier iets mis, of werkt het zoals verwacht?

[ Voor 13% gewijzigd door Pokerphase op 20-11-2022 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Pff heftig verbruik vannacht en vanmorgen. COP start rond de 3.5 met silent mode uit (staat hij ook behoorlijk te stampen). Vervolgens vriest hij langzaam dicht en gaat hij terugmoduleren, met het dichtvriezen en moduleren daalt de COP. Tot hij uiteindelijk nog maar 1.2 is (na ongeveer twee uur). Dan begint hij vlak daarna met defrosten en herhaalt het geheel zich. COP komt gemiddeld net boven de twee. Vandaag (sinds middernacht) al 40 kWh verstookt op 200M2 oppervlakte. Inmiddels is de buitentemperatuur flink opgelopen (van -4 naar +2) en komt de cyclus uit op een COP van gemiddeld net boven 3. Met nog steeds elke ongeveer twee uur een defrost.

Hij haalt wel goed z'n vermogen, met silent af nog steeds makkelijk 14kW.

Maakt trouwens als hij dichtvriest ook echt behoorlijk herrie, staat echt te stampen dan.

[ Voor 5% gewijzigd door Devil op 20-11-2022 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hupie679
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:35
Hier ook een best heftig verbruik afgelopen dagen van rond de 20 kWh per dag. Ik heb een 7kW U44.
Open verdeler op ongeveer 55m2 vloerverwarming. Temperatuur in de woonkamer zakte vannacht naar 18.3 graden (setpoint was 20 graden). Volgens de stooklijn moest hij 38 graden water maken, maar dat lukt hem never nooit niet in silent mode. Om 7.30u heb ik die uitgezet en toen kwam hij aardig in de buurt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fkT7hRwxUWic5-jcaH0fQicTPZY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zQHrouuAD2F5Nb62mEOvTtZM.png?f=fotoalbum_large

Gelukkig komen ze 10 januari de kruipruimte isoleren, want dit schiet niet op.

Verder nog 1 vraag voor de kenners:
Nu "verwarmt" de warmtepomp het hele huis (vloerverwarming beneden + ouderwetse radiatoren boven). Met 2 afsluiters kan ik boven afsluiten en de CV het over laten nemen.

Wat is beter voor de COP? Zoveel mogelijk open laten en mee laten verwarmen? Of nu de warmtepomp alleen de vloerverwarming laten doen en de CV ketel de radiatoren boven?

Voor iedereen die een Eastron SDM120M Modbus kWh meter heeft, dit is mijn config in Home Assistant:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
- name: eastron_voltage
        scan_interval: 60
        address: 0
        slave: 2
        input_type: input
        unit_of_measurement: V
        data_type: float32

- name: eastron_active_power
        unit_of_measurement: W

- name: eastron_total_active_energy
        address: 342
        unit_of_measurement: kWh

Met behulp van dit YouTube filmpje YouTube: EASTRON SDM120 Modbus RS485 Raspberry Pi 3. en deze repo (https://github.com/gianfrdp/SDM120C) heb ik de baud rate aangepast naar 9600 en de slave id op 2 gezet. Nu kan ik tegelijkertijd de warmtepomp en de kWh meter uitlezen.

https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hupie679
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:35
BjornHero schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 21:04:
Is er iemand die een modbus controller gebruikt en via home assistant de silent mode aan en uit zet?

Sinds vandaag aan het stoeien met modbus maar dat lukt me (nog) niet.

Ook het aanpassen van de stooklijn is iets wat ik graag zou willen kunnen, heeft iemand een tip?

Eventueel een config:)

Ps, gebruik (nog) geen esphome maar een waveshare controller
Is dit wat? Het adres zal wel even zoeken zijn maar dit is de manier waarop je Modbus commando's zou moeten kunnen sturen.
AUijtdehaag in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10