LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 42 ... 181 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgroothedde
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-01 16:05

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

leow88 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 19:53:
[...]

In engels menu:
Installer - General - Energy Monitoring Energy Monitoring op Use zetten
Bedankt ga straks even kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:46
Sjoerd schreef op maandag 14 november 2022 @ 22:17:
[...]

Het afgifte systeem is vloerverwarming met radiatoren echter zou de vloerverwarming al moeten kunnen dienen als hoofdverwarming. De radiatoren staan momenteel ook uit.

Bedankt voor de tip! Dat gaan we proberen.
OK het is een stuk zachter vandaag, maar... gehalveerd? :)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-09 16:58

M14

Voor mijn garage ben ik een beetje aan het rond kijken voor een monoblock en ik heb wat vragen waar jullie hopelijk wat advies voor weten :). Het gaat om een oppervlakte van 100m² met vloerverwarming. De muren, dak en vloer zijn geïsoleerd. Het doel is dat het in de winter rond de 12° - 15° is.

Wat is wijsheid betreft vermogen? Gaat 5kw genoeg zijn?

Hoe zit het met mogelijk bevriezen van de leidingen buiten het gebouw? Op de LG site zag ik iets van antivries voorbij komen. Is dat nodig/noodzakelijk?

Is er een goede bron waar ik me een beetje kan inlezen wat er aan leidingwerk nodig is en waar ik het kan bestellen?

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimako_
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-09 19:25

dimako_

Vogel

Een vraag voor HM071MR.U44 bezitters:
Ik heb de warmtepomp rechtstreeks aangesloten op de vloerverwarmingverdeler. Ik wilde het circuit met water vullen en was van plan om met de interne drukmeter van de warmtepomp de druk te monitoren.
Volgens de handleiding zou de drukmeter onderin moeten zitten maar in mijn warmtepomp is deze niet te vinden.

Kan het kloppen dat er geen drukmeter aanwezig is in deze variant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
dimako_ schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 21:09:
Een vraag voor HM071MR.U44 bezitters:
Ik heb de warmtepomp rechtstreeks aangesloten op de vloerverwarmingverdeler. Ik wilde het circuit met water vullen en was van plan om met de interne drukmeter van de warmtepomp de druk te monitoren.
Volgens de handleiding zou de drukmeter onderin moeten zitten maar in mijn warmtepomp is deze niet te vinden.

Kan het kloppen dat er geen drukmeter aanwezig is in deze variant?
Geen idee eigenlijk, maar op het display verschijnt wel een waterdruk.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 15-11-2022 21:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
paQ schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 20:08:
[...]

OK het is een stuk zachter vandaag, maar... gehalveerd? :)
Zo, ik wilde nog even de laatste piek afwachten.

Positief om te zien dat het verbruik en de pieken minder zijn. Vannacht bij het afkoelen geen enkele piek te zien, sinds de middag echter weer wel ondanks dat het huis op temperatuur is. Echter wel een stuk minder "hoog". Ook is de zolder een stuk minder warm nu de temperatuur omlaag is gebracht.

Bij de een-na-laatste piek van 7 uur vanavond toch maar de stoute schoenen aangetrokken en de hysterese nu op -2 / +4 gezet. Kijken of waardoor nog extra verschil zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xRyQCLYyRLeXVWFSo1mzWhu7Ncg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/57RDAS5VpScLAcuICp6CtGkA.png?f=fotoalbum_large

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Sjoerd schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 21:24:
[...]

Zo, ik wilde nog even de laatste piek afwachten.

Positief om te zien dat het verbruik en de pieken minder zijn. Vannacht bij het afkoelen geen enkele piek te zien, sinds de middag echter weer wel ondanks dat het huis op temperatuur is. Echter wel een stuk minder "hoog". Ook is de zolder een stuk minder warm nu de temperatuur omlaag is gebracht.

Bij de een-na-laatste piek van 7 uur vanavond toch maar de stoute schoenen aangetrokken en de hysterese nu op -2 / +4 gezet. Kijken of waardoor nog extra verschil zien.

[Afbeelding]
oooh maar da's al veel minder dan de helft ;)
Sja het is eigenlijk een beetje zoeken naar een temperatuur die laag genoeg is om je hut warm te houden, in elk geval niet (toestaat) af te koelen.

Je stuurt overigens sec op watertemperatuur.
Nu is het dus zo dat je je LG controller als het ware niet als kamerthermostaat inzet, maar in plaats daarvan de warmtepomp steeds die watertemperatuur laat maken. Op den duur komt ie over een max en slaat hij af. Althans dat is wat ik verwacht dat er nu gebeurt.
Als je hem op lucht+ water zet, maak je er dus een kamerthermostaat van. Op het hoofdscherm gaan dan wel andere zaken prevaleren. op Automatisch en AI zetten betekent dat ie een ingestelde stooklijn gaat volgen (op zowel ingesteld water als lucht in je ruimte) In dat geval zul je dus wel stevig aan je stooklijn settings moeten sleutelen.

En met stille modus op aan, zal hij ook al rustiger en dus langer lopen.

edit
kortom: de temp zal ws nog wel iets lager kunnen. Zo worden de paarse spitsen platter en langer, met grotere tussenpozen.

[ Voor 28% gewijzigd door paQ op 15-11-2022 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leow88
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-06 10:19
leow88 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 19:03:
[...]

Je moet in het installatie-menu energie-monitoring aanzetten. (ik heb het aan staan en het werkt op de app iig):
[Afbeelding]
Is dit overigens een normaal verbruik voor een 7kW wp? Wie heeft er ook een 7kW U44? Wat is je verbruik tot nu toe deze maand?

LG-HM071MR-U44 (3.6.0.3) / Atlantic Explorer V4 - 270L / Zonnepanelen 7200 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
leow88 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 21:42:
[...]

Is dit overigens een normaal verbruik voor een 7kW wp? Wie heeft er ook een 7kW U44? Wat is je verbruik tot nu toe deze maand?
ik zit nu op 66 kWh
(120m2 vvw)

Dat is inclusief twee dagen voor de vogeltjes stoken vanwege instellen en testen e.d. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jacko222
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10-09 08:17
Hallo, na genoten te hebben van de inspiraties van de forumleden, deel ik met jullie enkele foto's van mijn projecten, voor degenen die wachten op hun machine.

Uw feedback is welkom als u mogelijkheden ziet om het beter te doen ?
Fijne avond!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HQ9PuvnzsXsgcOuXDtPIPXIj6oo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MVJkuCxxG3rG0St22PFTOPeb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/awtCL4Uzmb6HmZ6o5XRsMvLW8sM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BDbpHH1UzJ8QpGdpwsUEz34w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HmJiNZLxHOHPY-I2xc9nZS9IQpQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k08i846YpPRh2qRtR9Ttwwew.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EE63oOrvu8QE8yjnv4GD5_uT2Z0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KO2pTcT8x4CoR47tOaxKmyXU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E5K4y3zHTfJE5kZtKO0RjIvjkp0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oe9nTX8UuX1R0cWbJdwdUt1m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pZAVWxOqAKeDr-dWlatRS9S1emU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tl7ntt1sebnp2uE9FkM5SwGB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 25-09 16:01
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D8Fgj27gqGXsEvpLhHU3aVBmhdM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XqToiXFG9xGItzNktTF9RaXe.jpg?f=fotoalbum_large

De mijne is een 7kw, met de settings van janallelectric loopt hij nu bijna 24hr aan zo'n 400w. Binnen is het 22°.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenwood960
M14 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 20:40:
Voor mijn garage ben ik een beetje aan het rond kijken voor een monoblock en ik heb wat vragen waar jullie hopelijk wat advies voor weten :). Het gaat om een oppervlakte van 100m² met vloerverwarming. De muren, dak en vloer zijn geïsoleerd. Het doel is dat het in de winter rond de 12° - 15° is.

Wat is wijsheid betreft vermogen? Gaat 5kw genoeg zijn?

Hoe zit het met mogelijk bevriezen van de leidingen buiten het gebouw? Op de LG site zag ik iets van antivries voorbij komen. Is dat nodig/noodzakelijk?

Is er een goede bron waar ik me een beetje kan inlezen wat er aan leidingwerk nodig is en waar ik het kan bestellen?
Vermogensadvies kan ik niet geven, er is nogal veel verschil tussen isoleren en isoleren.... 😁

Doeltemperatuur is vrij laag, dus mss kan het wel met een 5kw.

Het monobloc zorgt voor automatische circulatie wanneer het vriespunt nadert. Zolang de unit in de stekker zit zal hij ervoor zorgen dat de leidingen vorstvrij blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Niet online
paQ schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 21:26:
[...]
oooh maar da's al veel minder dan de helft ;)
Sja het is eigenlijk een beetje zoeken naar een temperatuur die laag genoeg is om je hut warm te houden, in elk geval niet (toestaat) af te koelen.

Je stuurt overigens sec op watertemperatuur.
Nu is het dus zo dat je je LG controller als het ware niet als kamerthermostaat inzet, maar in plaats daarvan de warmtepomp steeds die watertemperatuur laat maken. Op den duur komt ie over een max en slaat hij af. Althans dat is wat ik verwacht dat er nu gebeurt.
Als je hem op lucht+ water zet, maak je er dus een kamerthermostaat van.
_/-\o_ bedankt! We gaan hem nog iets terugschroeven. Aangezien ik nu geen losse LG thermostaat heb in de woonkamer maar nog een Honeywell die volgens mij niet in verbinding staat... maakt het dit onmogelijk dan om de AI functie te gebruiken? De luchttemperatuur die hij nu meet is tenslotte de zolder temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Sjoerd schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 22:15:
[...]

_/-\o_ bedankt! We gaan hem nog iets terugschroeven. Aangezien ik nu geen losse LG thermostaat heb in de woonkamer maar nog een Honeywell die volgens mij niet in verbinding staat... maakt het dit onmogelijk dan om de AI functie te gebruiken? De luchttemperatuur die hij nu meet is tenslotte de zolder temperatuur.
ah ok hij ligt op zolder! (?).
En de honeywell thermostaat is niet aangesloten als externe thermostaat?

[ Voor 64% gewijzigd door paQ op 15-11-2022 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:01
jacko222 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 21:51:
Hallo, na genoten te hebben van de inspiraties van de forumleden, deel ik met jullie enkele foto's van mijn projecten, voor degenen die wachten op hun machine.

Uw feedback is welkom als u mogelijkheden ziet om het beter te doen ?
Fijne avond!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie opbouw!

Ook mooie buis, microflex van watts toch?
2*32 + 2* loze buis? (Of is dit terrendis?)

Wat doe je met dat kleine pvc buisje in je fundament?

P.s. tape je isolatie nog even af met een pvc tape.
Vogeltjes vinden dat prima nestmateriaal:)

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Niet online
paQ schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 22:17:
[...]
ah ok hij ligt op zolder! (?).
En de honeywell thermostaat is niet aangesloten als externe thermostaat?
Het display op de binnenunit geeft een kamertemperatuur aan maar dat is de zoldertemperatuur.
De Honeywell is, zover ik het kan beoordelen en heb gehoord, alleen aangesloten op de klep die de vloerverwarming stuurt in de garage. En was eerder bedoelt als een naregeling van de vloerverwarming.
Er hing eerder ook nog een Nefit Easyline thermostaat in de woonkamer welke de CV-ketel aanstuurde, deze is echter weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Sjoerd schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 22:20:
[...]

Het display op de binnenunit geeft een kamertemperatuur aan maar dat is de zoldertemperatuur.
De Honeywell is, zover ik het kan beoordelen en heb gehoord, alleen aangesloten op de klep die de vloerverwarming stuurt in de garage. En was eerder bedoelt als een naregeling van de vloerverwarming.
Er hing eerder ook nog een Nefit Easyline thermostaat in de woonkamer welke de CV-ketel aanstuurde, deze is echter weg.
Je kan de AI functie dan zeker gebruiken hoor, maar dan alleen op water, niet op lucht+water. (zoals het al stond eigenlijk) Dan Zul je de stooklijn moeten aanpassen naar bijv 33 bij -5, en 28 bij 18. (iets in die geest).
Hysterese op -2/+4.
En zeker nu met het zachte weer Stille modus op aan, en dan kijken hoe je verbruik er morgen uit ziet. (En of het gewoon warm wordt/blijft)

Voor nu, want ik zou zeker zorgen dat je de temperatuur aan de hand ergens van kunt reguleren in je woonkamer / verblijfsruimte. Dus voor het mooie de controller tot beneden zien te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacko222
  • Laatst online: 10-09 08:17
BjornHero schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 22:18:
[...]

Mooie opbouw!

Ook mooie buis, microflex van watts toch?
2*32 + 2* loze buis? (Of is dit terrendis?)

Wat doe je met dat kleine pvc buisje in je fundament?
Ja, het is een 32mm Microflex buis.
met 2 buizen, een DATA en een POWER.

De kleine buis in de fundering gaat tot 80 cm naar beneden om af te voeren. Het is misschien "te veel", maar het was de moeite niet waard.
(De elleboog was enkel om op te vullen tot ik een klein raster plaatste).

Met de 32mm en verschillende ellebogen krijg ik 22,8l met de pomp op 100%. De machine is een 7Kw Ik dacht dat ik ergens in de tabellen zag dat dit het optimale debiet is.

Fijne avond!

Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-09 16:58

M14

Kenwood960 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 22:14:
[...]

Vermogensadvies kan ik niet geven, er is nogal veel verschil tussen isoleren en isoleren.... 😁

Doeltemperatuur is vrij laag, dus mss kan het wel met een 5kw.
Dat is dus het ding. En ik weet ook niet exact wat voor isolatie er in zit. Het dak zijn geïsoleerde damwand panelen, de helft van de vloer heeft 12cm pir, de andere helft is beton zonder isolatie er onder en de meeste muren hebben spouwmuur isolatie, maar geen idee wat voor type 8)7.

En wat dat voor gevolgen heeft voor het benodigde vermogen .....

Stel dat 5kw voldoende is, maar je hebt een 7kw of 9kw warmtepomp staan, is dat erg nadelig (behalve het financiële)?
Het monobloc zorgt voor automatische circulatie wanneer het vriespunt nadert. Zolang de unit in de stekker zit zal hij ervoor zorgen dat de leidingen vorstvrij blijven.
Duidelijk.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:01
paQ schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 22:21:
[...]

Je kan de AI functie dan zeker gebruiken hoor, maar dan alleen op water, niet op lucht+water. (zoals het al stond eigenlijk) Dan Zul je de stooklijn moeten aanpassen naar bijv 33 bij -5, en 28 bij 18. (iets in die geest).
Hysterese op -2/+4.
En zeker nu met het zachte weer Stille modus op aan, en dan kijken hoe je verbruik er morgen uit ziet. (En of het gewoon warm wordt/blijft)

Voor nu, want ik zou zeker zorgen dat je de temperatuur aan de hand ergens van kunt reguleren in je woonkamer / verblijfsruimte. Dus voor het mooie de controller tot beneden zien te brengen.
Volgens mij hebben wij allemaal geen idee hoe de systeemopbouw eruit ziet :)

Ik hoor iets van 2e thermostaat met zoneklep die de vloer aanstuurt en buffervat, zit er ook een externe pomp en/of zelfs een 2e mengcircuit.

Heb je wellicht een schets van de systeemopbouw @Sjoerd ?

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laker
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 28-12-2022
paQ schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 21:45:
[...]

ik zit nu op 66 kWh
(120m2 vvw)

Dat is inclusief twee dagen voor de vogeltjes stoken vanwege instellen en testen e.d. :P
Ik heb dit nu,ook 7kw u44 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1oEtC2E7oK-xu7zbURbjDeiVrrU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3dxHcCTbPxywG2nFDas0bhVn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgroothedde

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

leow88 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 19:53:
[...]

In engels menu:
Installer - General - Energy Monitoring Energy Monitoring op Use zetten
Heb gekeken naar heb in dat menu geen keuze voor general kan het nog nergens vinden.
Heb een lg HM091MR.U44. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ov-M-pi7YP4dUspX4c6PnqhKCYg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X1Za69aO4Ieb5VgwLQWo8ezj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IXgLClF3RibT0Gflxafnn8_dXJA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vLGRJf5t0ncH1FxkXOAtostl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-09 06:30
Afgelopen dagen nog wat lopen fine tunen. Pomp stond nog op 85% deze heb ik nu op optimale debiet gezet.
Haal nu erg mooie runs, alleen omdat er naregling is loop ik nu tegen pendelen aan. Dit wil ik aanpassen door aanvoer temperatuur in stooklijn aan te passen. Als backup middel heb ik nog 2 radiatoren die momenteel dicht staan in de garage. Deze wil ik voorzien van elektrische kranen die ik kan openen als de unit aan het pendelen is.

Cop tussen 4 en 6 is nu geen enkele probleem ! iets hoger haal je ook nog wel :)
Erg blij met de resultaten voorlopig. Nog wel een beetje in de knel met afregelen vloerverwarming flow. Hiervoor wil ik nog een warmtebeeldcamera gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lESrjaQTdrtVjtpWq5n2FjGcK94=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D8bb341h0Jmo6mWDfZdD7R08.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-09 12:22
Han schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:09:
Nou, morgen komt mijn 16Kw warmtepomp binnen, erg benieuwd :)
Is een LG Therma V Monobloc HM163MR.U34 (65°C - driefasig - R32), besteld bij Amifrigo Portugal, exact een week levertijd. Installateur komt vrijdag kijken en afspraak inplannen voor montage.
En? Is hij binnengekomen? Ik zou ook deze week een HM123MR.U34 van Amifrigo krijgen, maar het is nog angstvallig stil..

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eilering
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06-02 21:33
Een warmtepomp hoef je niet aan te sluiten achter een aardlekbeveiliging volgens de NEN1010

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19:01
eilering schreef op woensdag 16 november 2022 @ 08:56:
Een warmtepomp hoef je niet aan te sluiten achter een aardlekbeveiliging volgens de NEN1010
Wat is eigenlijk het punt wat je wilt maken?

Ook al is het niet verplicht volgens NEN1010, de belangrijkste vraag lijkt mij waarom je het niet zou willen en of het verstandig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
M14 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 22:24:
[...]

Stel dat 5kw voldoende is, maar je hebt een 7kw of 9kw warmtepomp staan, is dat erg nadelig (behalve het financiële)?
Het is niet alleen duurder in aanschaf, ook gebruikskosten zijn hoger.
Daarbij bestaat de kans dat hij z’n warmte niet kwijt kan, met pendelen tot gevolg. Daar is in dit topic al meer dan genoeg over geschreven. Oplossing kan dan weer installatie van buffervat zijn, maar ook dat zijn extra kosten en een lager rendement.
Kortom, het loont de moeite om uit te vogelen wat een passend vermogen is.

LG-HM123M-U33/ Vaillant aroSTOR VWL B 200-5/ zonnepanelen 8.400 Wattpiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Niet online
BjornHero schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 22:27:
[...]
Volgens mij hebben wij allemaal geen idee hoe de systeemopbouw eruit ziet :)

Ik hoor iets van 2e thermostaat met zoneklep die de vloer aanstuurt en buffervat, zit er ook een externe pomp en/of zelfs een 2e mengcircuit.
Heb je wellicht een schets van de systeemopbouw @Sjoerd ?
Helaas heb ik ik deze momenteel niet, ik ga proberen deze te maken / op te vragen.

Vandaag contact gehad met de installateur ze hebben mijn bevindingen met de grafieken neergelegd bij LG en wachten op antwoord. Zodra ze meer weten komen ze weer langs. Dit gaat dus om de grafieken waar het verbruik zo extreem is.

Ik ben benieuwd of LG met ongeveer dezelfde oplossing gaat komen als waar hij nu reeds op staat of dat er toch iets aan de installatie zelf verandert dient te worden ivm het ontbreken van de kamertemperatuur als een input bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Sjoerd schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:40:
[...]

Helaas heb ik ik deze momenteel niet, ik ga proberen deze te maken / op te vragen.

Vandaag contact gehad met de installateur ze hebben mijn bevindingen met de grafieken neergelegd bij LG en wachten op antwoord. Zodra ze meer weten komen ze weer langs. Dit gaat dus om de grafieken waar het verbruik zo extreem is.

Ik ben benieuwd of LG met ongeveer dezelfde oplossing gaat komen als waar hij nu reeds op staat of dat er toch iets aan de installatie zelf verandert dient te worden ivm het ontbreken van de kamertemperatuur als een input bijvoorbeeld.
sja.... niet om iemand voor het hoofd te stoten, maar dit zijn wel zaken die je installateur (vind ik) eigenlijk zou moeten weten. Of in elk geval snel moet leren.
Hij laat je achter met een pittig hoge stooklijn, waarschijnlijk onder het motto van
"kijk 's! wordt al lekker warm :) Ayeto!" en vertrekt.

Een wp vergt gewoon de nodige afstelling / inregeling. Anders krijg je een enorm stroomverbruik bijv ;)
LG kan op afstand ook niet zien wat er precies bij jou thuis gebeurt natuurlijk. Het is een beetje zoeken naar de juiste settings. Maar mijn punt is dus ook mede, gezien bovenstaand, dat er eigenlijk niet zo heel veel te verkloten valt aan de instellingen die de installateur had gedaan.

Ik denk overigens wel dat het verstandig is dat je iets van een thermostatische regeling hebt. Zodat er ook iets is voor de wp (en jezelf) om op te anticiperen/sturen.

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 16-11-2022 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Hebben andere tweakers al eens een andere thermometer oid in de buurt van de controller gehangen?
Het ding zit steevast 1~1,5 onder de temperatuur die de nest V3 op pikt 5m verderop.

Niet bepaald een lekkere score als je het mij vraagt :+
Volgens de LG controller is het nu 19,5 in mijn woonkamer, en geloof me: dat is niet zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
paQ schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:59:
[...]

sja.... niet om iemand voor het hoofd te stoten, maar dit zijn wel zaken die je installateur (vind ik) eigenlijk zou moeten weten. Of in elk geval snel moet leren.
Hij laat je achter met een pittig hoge stooklijn, waarschijnlijk onder het motto van
"kijk 's! wordt al lekker warm :) Ayeto!" en vertrekt.

[...]
Tja, is een deel van de leercurve. Toen gas nog goedkoop was, was een ketel hoog instellen handiger voor een installateur; gaf de minste klachten. Denk dat het nu, ook met ketels, een ander verhaal aan het worden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
BernieW schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:37:
[...]

Tja, is een deel van de leercurve. Toen gas nog goedkoop was, was een ketel hoog instellen handiger voor een installateur; gaf de minste klachten. Denk dat het nu, ook met ketels, een ander verhaal aan het worden is.
Eens, maar snap op zijn minst wat je verkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
paQ schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:30:
Hebben andere tweakers al eens een andere thermometer oid in de buurt van de controller gehangen?
Het ding zit steevast 1~1,5 onder de temperatuur die de nest V3 op pikt 5m verderop.

Niet bepaald een lekkere score als je het mij vraagt :+
Volgens de LG controller is het nu 19,5 in mijn woonkamer, en geloof me: dat is niet zo
Zie deze en volgde posts over de Google Nest.
Is een bekend probleem en de offset is niet aan te passen.
LucasPI in "Nest thermostat (3rd gen) geeft te hoge temperatuur aan"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Transitie schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:08:
[...]

Zie deze en volgde posts over de Google Nest.
Ik een bekend probleem en de offset is niet aan te passen.
LucasPI in "Nest thermostat (3rd gen) geeft te hoge temperatuur aan"
Ik vertrouw mijn nest nou net wel hoor ;)
Als ik daar een bloemlezing van thermometers omheen hang, klopt het allemaal binnen een kleine marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
paQ schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:09:
[...]

Ik vertrouw mijn nest nou net wel hoor ;)
Als ik daar een bloemlezing van thermometers omheen hang, klopt het allemaal binnen een kleine marge.
Dan hebben jullie misschien een goede.
Om ondermeer die reden hebben wij er afscheid van genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 00:03
[...]

Lijkt me geen verkeerd verbruik. Ik zit momenteel op 80 kWh met een 7kW en 100 m2 vvw.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Transitie schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:11:
[...]

Dan hebben jullie misschien een goede.
Om ondermeer die reden hebben wij er afscheid van genomen.
Heb er nog even een eve room bij gezet.

Nest 21,2
Room 21,36
LG 19,5 -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

Jgroothedde schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 23:14:
[...]

Heb gekeken naar heb in dat menu geen keuze voor general kan het nog nergens vinden.
Heb een lg HM091MR.U44.
Hier ook een HM091MR.U44 in gebruik. De optie is hier wel beschikbaar in de installers menu. Mogelijk dat het in Nederlands anders is genaamd. Firmware versie is zichtbaar in de foto. Misschien wijkt dit af?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jRFsvOjlP8-Rg-lSyknmCxTs2Ps=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hu9CCFXk2petBqD0lJwAyWFA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VH2CfKQ8AEnA_omYN8AQ4XnOkL8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kt16LZDztqPzgZ1eO9hMbdKG.jpg?f=fotoalbum_tile

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
paQ schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:51:
[...]

Nest 21,2
Room 21,36
LG 19,5 -O-
LG wijkt zo te zien duidelijk af. Overigens, ook van de LG remote is de offset helaas niet aan te passen.
Hier bij ons overigens ook nog een tweede thermometer in de woonkamer. Afstand is ca. 6 meter. De LG geeft structureel 0,5 - 1.0 graag te veel aan ;-)
Denk dat de variatie bij semi gekalibreerde thermometers groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
M14 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 22:24:
[...]

Dat is dus het ding. En ik weet ook niet exact wat voor isolatie er in zit. Het dak zijn geïsoleerde damwand panelen, de helft van de vloer heeft 12cm pir, de andere helft is beton zonder isolatie er onder en de meeste muren hebben spouwmuur isolatie, maar geen idee wat voor type 8)7.

En wat dat voor gevolgen heeft voor het benodigde vermogen .....

[...]

Duidelijk.
Misschien kan je met iets mobiel de temperatuur naar 16 graden brengen (propaan kachel, Electrisch,...) en dan het verbruik terugrekenen naar kwh?

Dan krijg je mss wel een idee hoeveel kwh erin kruipt bij welke temperatuur...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
@Transitie
Op zich niets onoverkomenlijks, kwestie van even de lucht stooklijn aanpassen en/of de hysterese, maar 1~1,2 graden afwijking vind ik toch best behoorlijk.

[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 16-11-2022 17:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-09 09:05
paQ schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:51:
[...]

Nest 21,2
Room 21,36
LG 19,5 -O-
Hangen hier aardig dicht bij elkaar, 23 en 20,5 graden :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/69SzKVto30D_LQSrItWHgQPenOM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wLqj6A77ITOg1ZIKXj2NS5HU.jpg?f=fotoalbum_large

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Casper de Boer schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:12:
[...]

Hangen hier aardig dicht bij elkaar, 23 en 20,5 graden :+

[Afbeelding]
hahahah maaaaar! dan kun je nog stellen dat de nest de warmte oppikt van de LG controller.
Beide geven namelijk best warmte af, en een nest is bijzonder gevoelig!

Ik heb zo al eens een nest een muur verplaatst, toen bleek met de ir camera dat zodra de vaatwasser aanstond, dat stukje muur net te veel opwarmde aan de andere kant van de muur. Dat trok dan via de inbouwdoos zo naar de nest 8)7

ik zit trouwens met een binary sensor waarvan ik de functie niet weet / snap.
Het lijkt op een soort cooldown periode voor de compressor, maar is dat zo?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UFARVv2MRcSfzNYpCMQKpqhSeGA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LejNLBiRZcLYbsJqW6l3RGqa.png?f=fotoalbum_large
Zodra de compressor uitschakelt, gaat de discrete sensor aan, voor steeds precies 3 min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgroothedde

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

Kip schreef op woensdag 16 november 2022 @ 15:14:
[...]

Hier ook een HM091MR.U44 in gebruik. De optie is hier wel beschikbaar in de installers menu. Mogelijk dat het in Nederlands anders is genaamd. Firmware versie is zichtbaar in de foto. Misschien wijkt dit af?
[Afbeelding][Afbeelding]
En welke firmware versie heb je op het kastje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-09 09:05
paQ schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:17:
[...]

hahahah maaaaar! dan kun je nog stellen dat de nest de warmte oppikt van de LG controller.
Beide geven namelijk best warmte af, en een nest is bijzonder gevoelig!

Ik heb zo al eens een nest een muur verplaatst, toen bleek met de ir camera dat zodra de vaatwasser aanstond, dat stukje muur net te veel opwarmde aan de andere kant van de muur. Dat trok dan via de inbouwdoos zo naar de nest 8)7
Daar heb je inderdaad een punt :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f8CGw5K62AJEsZSxaEw24D4kyPQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IvYC2EaBIso7DuHyeHxKlzGw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Casper de Boer op 16-11-2022 19:49 . Reden: foto aangepast ivm eigen warmte reflectie ]

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgroothedde

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

Kip schreef op woensdag 16 november 2022 @ 15:14:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
Staat bij jou general onder het speciale Installer menu of ik zie general al nergens namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisEV
  • Laatst online: 22-05-2023
Hallo allemaal, vandaag is onze 7KW u44 geplaatst. Idee is dat de WP alleen de vloerverwarming beneden (circa 100 m2) van warm water voorziet en dat de radiatoren boven en het tapwater door de CV geregeld worden. Door middel van 2 kraantjes moet de aanvoer van de CV naar de vloerverwarming geblokkeerd worden. Thermostaat van de CV in de woonkamer op heel laag en de WP moet het overnemen.

Kraantjes open, WP uit, thermostaat weer omhoog en de CV moet weer verwarmen (handmatige actie dus indien problemen met de WP of bij extreem koud weer bijvoorbeeld).

Tenminste, dat is het idee...

Voor de installateur is dit de eerste LG monobloc dus het is even zoeken. De instellingen zijn nog hocus pocus voor hem. Maar het lijkt erop dat ook de installatie voor verbetering vatbaar is.

Wat is jullie mening van deze set up (zie foto)? Ik vraag me o.a. af of die electrische pomp - die er voor gebruik met CV nog tussen zit - niet in de weg zit?). En is het idee met die kraantjes wel goed...? (rode kraantje links bovenaan is voor de aanvoer)

Ik kijk uit naar jullie mening / reacties.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rimcf9zPInljfeS040wC2pfyapg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sl3HXVuaog9Yg6UI30XALRII.jpg?f=fotoalbum_large

PS Net geprobeerd om de CV weer de vloer te laten verwarmen door de kraantjes open te zetten: witte aanvoer slang van de WP wordt heet maar de vloer niet... Lijkt iets niet goed te gaan maar snap er te weinig van om in te kunnen schatten wat er verkeerd is. Morgen komt de installateur terug dus tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ja dat heeft zeker weten invloed. Als je stuurt op die nest zou ik de controller zeker niet daar hangen, maar wellicht er boven (of anders er naast)
Mooie resolutie trouwens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
JorisEV schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:47:

PS Net geprobeerd om de CV weer de vloer te laten verwarmen door de kraantjes open te zetten: witte aanvoer slang van de WP wordt heet maar de vloer niet... Lijkt iets niet goed te gaan maar snap er te weinig van om in te kunnen schatten wat er verkeerd is. Morgen komt de installateur terug dus tips zijn welkom.
Draait die pomp alleen als je CV ketel ook aan is?
Of beter: kun je hem open / vrij schakelen?

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 16-11-2022 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisEV
paQ schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:52:
[...]

Draait die pomp alleen als je CV ketel ook aan is?
Of beter: kun je hem open / vrij schakelen?
Elektrische pomp wordt nu nog gevoed via de CV maar de installateur wil hem zijn eigen voeding geven. Ligt een sensor los op de verdeler die moet bepalen of de pomp gaat draaien of niet op basis van de temperatuur van/op de verdeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
JorisEV schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:09:
[...]

Elektrische pomp wordt nu nog gevoed via de CV maar de installateur wil hem zijn eigen voeding geven. Ligt een sensor los op de verdeler die moet bepalen of de pomp gaat draaien of niet op basis van de temperatuur van/op de verdeler?
Sja ik denk dat er weinig wp water door die pomp gedrukt kan worden als die niet draait. Daarbij als je wp nu zijn water niet kwijt komt, dan zal hij in storing treden (CH14).
Is dat zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisEV
paQ schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:11:
[...]

Sja ik denk dat er weinig wp water door die pomp gedrukt kan worden als die niet draait. Daarbij als je wp nu zijn water niet kwijt komt, dan zal hij in storing treden (CH14).
Is dat zo?
Ja, staat nu inderdaad in storing... Heeft zo'n pomp geen 'vrijloop' of zo...? Of moet die er gewoon tussenuit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
JorisEV schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:52:
[...]

Ja, staat nu inderdaad in storing... Heeft zo'n pomp geen 'vrijloop' of zo...? Of moet die er gewoon tussenuit?
In ieder geval voorlopig moet de pomp aan als de WP draait, anders kan die z'n warmte niet kwijt.
De pomp er tussenuit kan niet zo maar. Je ziet bij de verdeler al dat water aan en afvoer op de bovenste balk aangesloten zitten.
Dit soort verdelers zijn ontworpen voor gebruik met een CV met hoge water temperatuur. Om te vookomen dat je je voeten verbrandt of de vloer/tegels beschadigd mengt de verdeler binnenkomend heet water met het koelere water in de vloer. Een thermostaatkraan sluit dan de toevoer helemaal af als het water voor de vloer warm genoeg is.
Bij een WP waar je op lage temperatuur stookt hoeft dit niet. Je hebt dus ook verdelers zonder pomp die niet mengen. Soms is eenverdeler ook nog om te bouwen.
Of dat hier ook eenvoudig kan is op basis van je foto moeilijk te beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisEV
BernieW schreef op woensdag 16 november 2022 @ 21:26:
[...]

In ieder geval voorlopig moet de pomp aan als de WP draait, anders kan die z'n warmte niet kwijt.
De pomp er tussenuit kan niet zo maar. Je ziet bij de verdeler al dat water aan en afvoer op de bovenste balk aangesloten zitten.
Dit soort verdelers zijn ontworpen voor gebruik met een CV met hoge water temperatuur. Om te vookomen dat je je voeten verbrandt of de vloer/tegels beschadigd mengt de verdeler binnenkomend heet water met het koelere water in de vloer. Een thermostaatkraan sluit dan de toevoer helemaal af als het water voor de vloer warm genoeg is.
Bij een WP waar je op lage temperatuur stookt hoeft dit niet. Je hebt dus ook verdelers zonder pomp die niet mengen. Soms is eenverdeler ook nog om te bouwen.
Of dat hier ook eenvoudig kan is op basis van je foto moeilijk te beoordelen.
Mmm, klinkt als een suboptimale oplossing dan die we gekozen hebben. Stel dat we de pomp mee laten draaien en de rest hetzelfde laten, krijgt de WP dan wel de kans om een goed rendement te halen? Of is daarvoor echt een andere verdeler nodig?

En...kan zo'n LT verdeler met een CV samenwerken...? (vind ik een fijne gedachte, dat we nog handmatig kunnen schakelen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
JorisEV schreef op woensdag 16 november 2022 @ 21:37:
[...]

Mmm, klinkt als een suboptimale oplossing dan die we gekozen hebben. Stel dat we de pomp mee laten draaien en de rest hetzelfde laten, krijgt de WP dan wel de kans om een goed rendement te halen? Of is daarvoor echt een andere verdeler nodig?

En...kan zo'n LT verdeler met een CV samenwerken...? (vind ik een fijne gedachte, dat we nog handmatig kunnen schakelen)
De wp heeft zelf een pomp. Als je de verdeler pomp er tussen laat, moet je een snelheid vinden in de wp waterpomp en hem daarna met rust laten. Lijkt me een suboptimalere oplossing dan een verdeler zonder pomp ;)

Ik heb twee van deze (open) verdelers. Kost geen drol, allemaal voorzien van flowmeter, automatische ontluchter, vulkraan, thermometertjes, the lots.

https://www.amazon.de/-/e...tle_o03_s00?ie=UTF8&psc=1
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/61IzDW5P+4L._AC_SL1422_.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 16-11-2022 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
JorisEV schreef op woensdag 16 november 2022 @ 21:37:
[...]

Bij mij is de vvw ooit aangelegd waarbij de verdeler pomp altijd moet draaien. Ik heb er zelf maar een schakelaar tussen gezet. Ik weet niet hoe het bij jou zat maar dat is voor nu eerst natuurlijk ook een optie.

Een verdeler zoals jij die hebt kan op zich best. Het schijnt wel dat met een andere verdeler het rendement iets hoger wordt (heb ik van horen zeggen op Tweakers), maar er zijn genoeg mensen die de verdeler niet vervangen.

Weet jij zo wat voor aansluitbuis is gebruikt? Het ziet er best wel dun uit, dunner dan de oude CV buizen. Ik hoop dat je hiermee een voldoend hoog debiet kunt krijgen.Maar dat is een kwestie van testen. Ten opzichte van een CV heeft een WP een veel hoger debiet nodig. Ik heb weliswaar een zwaardere pomp maar heb het aangelegd met 32 mm meerlaagsbuis (gelijk aan 28 mm CV buis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-09 21:16
tebogo schreef op woensdag 16 november 2022 @ 08:41:
[...]

En? Is hij binnengekomen? Ik zou ook deze week een HM123MR.U34 van Amifrigo krijgen, maar het is nog angstvallig stil..
Ik ben hier ook wel benieuwd naar, zijn ze inderdaad een betrouwbare partner?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Cees-JanH schreef op woensdag 16 november 2022 @ 22:43:
[...]

Ik ben hier ook wel benieuwd naar, zijn ze inderdaad een betrouwbare partner?
Ik weet dat ie hem heeft ontvangen ;)
En er zijn meer tweakers geweest die hem daar hebben besteld en ontvangen.
Hij heeft gewoon voorraad en dat kan juist nu erg van pas komen. Prijs is ook niet echt heel veel scherper ofzo, ongeveer hetzelfde als hier. Maar de besparing zit hem in de beschikbaarheid.
Als ik zie dat ik dit jaar al 400 aan gas verwacht te besparen, dan is dat al “korting” op wachten op een Nederlandse leverancier.

Na bestellen en betalen is hij overigens niet meer zo van het communiceren :+

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 16-11-2022 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dexterslab7
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16-09 22:10
thido schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:19:
Update n.a.v. het Modbus verhaal van mijn 7kW U43.
LG is afgelopen week langs geweest om de controller software te updaten.
Daarna had ik inderdaad de Modbus mogelijheid :-)

Inmiddels alle (benodigde) registers in kaart gebracht.
Kan nu een aantal zaken uitlezen en aansturen, gaat allemaal prima.
Mijn registers zijn ook totaal anders dan in het manual beschreven.
Enige issue wat ik nu nog heb is dat 'bediening buitendeel' niet meer wil op het moment dat de Modbus verbinding in de lucht is en er adat opgevraagd wordt (d.w.z. compressor wordt niet ingeschakeld). Als je te actief data opvraagt volgt dan ook de CH03 melding. Zijn jullie daar nog verder mee gekomen @dexterslab7 en @Paulluijken ?

Edit: het probleem is opgelost! het blijkt zo te zijn dat bij de oudere U43 de tweede dipswitch toch niet op ON moet staan. Ik heb nu dus eindelijk een werkende Modbus interface :-)
Wow! Das zeer goede progressie!

Ik heb het modbus aansturen van de LG even geparkeerd en gewoon via relais op de thermostaat aan/uit ingang de besturing van de LG + extra buffervat om tijdcontante te vergroten + externe temperatuur regeling op basis van hysterese gedaan. Niet elegant, werkt wel prima. Iig de winter mee doorgekomen. (zodoende ook laaaange tijd niet op dit draadje gekeken).

2 vraagjes:
- Hoe heb je firmware update aangevraagd? Gewoon LG bellen? Of moest dit via leverancier?
- Is de CH03 error verdwenen na de firmware update of na de dipswitch instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

Jgroothedde schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:35:
[...]

Staat bij jou general onder het speciale Installer menu of ik zie general al nergens namelijk
Als staat bij mij onder General in het speciale monteurs menu. Het menu waarbij je een aantal seconden op het "omhoog" knopje moet drukken om te bereiken.
Mijn firmware versie is 3.06.4

Pardon my dutch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

paQ schreef op woensdag 16 november 2022 @ 23:00:
Ik weet dat ie hem heeft ontvangen ;)
Yep, netjes na één week ontvangen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E7bttQR4pzRYYOkT_xrk-WZQMKU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dg6jt5uApJcKFMYVeJhFRoVu.jpg?f=fotoalbum_medium
Na bestellen en betalen is hij overigens niet meer zo van het communiceren :+
Bij mij wel :)

Keurig een mail dat hij op transport stond en daarna te volgen via de transporteur. Eenmaal in Nederland aangekomen ook een mail gekregen van de berzorgen wanneer de WP zou worden afgeleverd.

De prijs is inderdaad normaal, verzenden is gratis. Ik heb deze gekocht:
LG THERMA V Monobloc 65°C - HM163MR.U34 - triphasé - R32 voor € 5520,-. Hier zit € 3750,- subsidie op.(KA21276, LG, HM163MR U34, € 3.750). Al met al een no-brainer voor mij, hoe eerder ik de WP heb draaien hoe sneller ik bespaar. Ik zit nu gemiddels aan een kleine 2k per maand aan energielasten :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• paQ
Ja over het verzenden wel. Specifieke vragen over de wp worden genegeerd. Je zit toch ver weg :P

• BernieW
Han schreef op donderdag 17 november 2022 @ 07:03:
[...]

Yep, netjes na één week ontvangen:

[Afbeelding]
[...]

De prijs is inderdaad normaal, verzenden is gratis. Ik heb deze gekocht:
LG THERMA V Monobloc 65°C - HM163MR.U34 - triphasé - R32 voor € 5520,-. Hier zit € 3750,- subsidie op.(KA21276, LG, HM163MR U34, € 3.750). Al met al een no-brainer voor mij, hoe eerder ik de WP heb draaien hoe sneller ik bespaar. Ik zit nu gemiddels aan een kleine 2k per maand aan energielasten :)
Gefeliciteerd en success met installeren. Is ook best een scherpe prijs.

Die van mij is een slagje kleiner en komt uit Zwolle. Daar claimen ze nog steeds veel op voorraad te hebben. Is wel duurder dan Amifrig, maar vraagt ook nog niet de hoofdprijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Konijnenbats
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-07 23:46
Bereken COP

output WP Kw=(l/m :60) x 4.2 x ∆T

Output WP : Input WP ( gemeten)
23.8 inlaat 26 uitlaat delta is dan 2.2 graden
Flow 10.8
Opgenomen vermogen pomp 308w (al 8 uurtjes)

Dan kom ik op (10.8:60)x4.2x2.2= 1,6632kw

Dus COP is dan1,66kw : 0.305 Kw = 5.45.

Klopt dit?

Huis lekker warm 21C
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dLx2pGghvH64OjgPFpVbXyRCfQM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TCO6XE2HYqFY74PCTNpX9CL4.jpg?f=fotoalbum_large
en blijft daar strak op staan.

Aangezien de temperatuur niet veranderd, kan ik dat dan zo zien dat mijn huis 1.6kw warmteverlies bij 11 graden buiten temperatuur ?

[ Voor 43% gewijzigd door Konijnenbats op 17-11-2022 07:49 ]

• JorisEV
paQ schreef op woensdag 16 november 2022 @ 21:40:
[...]

De wp heeft zelf een pomp. Als je de verdeler pomp er tussen laat, moet je een snelheid vinden in de wp waterpomp en hem daarna met rust laten. Lijkt me een suboptimalere oplossing dan een verdeler zonder pomp ;)

Ik heb twee van deze (open) verdelers. Kost geen drol, allemaal voorzien van flowmeter, automatische ontluchter, vulkraan, thermometertjes, the lots.

https://www.amazon.de/-/e...tle_o03_s00?ie=UTF8&psc=1
[Afbeelding]
Dat is inderdaad een nette prijs! Maar jij hebt dan geen fall back meer naar de CV neem ik aan?

• paQ
JorisEV schreef op donderdag 17 november 2022 @ 08:05:
[...]

Dat is inderdaad een nette prijs! Maar jij hebt dan geen fall back meer naar de CV neem ik aan?
Ik heb de ketel afgekoppeld en kom met 7 kW nu al amper het vermogen kwijt. Zit te denken om op de een of andere manier in de kelder nog een radiator aan te koppelen. Zou als vochtbestrijding ook geen heel slecht plan zijn denk ik. Dan hoeft de ontvochtiger ook minder te werken. Stoken is goedkoper gok ik :+
SWW gaat via aparte WPboiler.

• paQ
Konijnenbats schreef op donderdag 17 november 2022 @ 07:41:
Bereken COP

output WP Kw=(l/m :60) x 4.2 x ∆T

Output WP : Input WP ( gemeten)
23.8 inlaat 26 uitlaat delta is dan 2.2 graden
Flow 10.8
Opgenomen vermogen pomp 308w (al 8 uurtjes)

Dan kom ik op (10.8:60)x4.2x2.2= 1,6632kw

Dus COP is dan1,66kw : 0.305 Kw = 5.45.

Klopt dit?

Huis lekker warm 21C
[Afbeelding]
en blijft daar strak op staan.

Aangezien de temperatuur niet veranderd, kan ik dat dan zo zien dat mijn huis 1.6kw warmteverlies bij 11 graden buiten temperatuur ?
Die vlieger gaat op als in heel die tijd je flow ook niet wijzigt natuurlijk, evenals je delta.
Het zijn momentopnames.

maar 308W is lekker hoor. Ik heb de mijne nog niet onder de 338~340W gezien. Nu moet ik zeggen dat ik nog 2 x nest en 2 x danfoss klep voedt uit de wp (zit achter dezelfde meter), maar geen idee of dat samen 40W is.

• JorisEV
BernieW schreef op woensdag 16 november 2022 @ 22:29:
[...]

Bij mij is de vvw ooit aangelegd waarbij de verdeler pomp altijd moet draaien. Ik heb er zelf maar een schakelaar tussen gezet. Ik weet niet hoe het bij jou zat maar dat is voor nu eerst natuurlijk ook een optie.

Een verdeler zoals jij die hebt kan op zich best. Het schijnt wel dat met een andere verdeler het rendement iets hoger wordt (heb ik van horen zeggen op Tweakers), maar er zijn genoeg mensen die de verdeler niet vervangen.

Weet jij zo wat voor aansluitbuis is gebruikt? Het ziet er best wel dun uit, dunner dan de oude CV buizen. Ik hoop dat je hiermee een voldoend hoog debiet kunt krijgen.Maar dat is een kwestie van testen. Ten opzichte van een CV heeft een WP een veel hoger debiet nodig. Ik heb weliswaar een zwaardere pomp maar heb het aangelegd met 32 mm meerlaagsbuis (gelijk aan 28 mm CV buis).
Die witte aansluitbuis is 22mm (zelfde diameter als de koperen leidingen). VVW buizen zijn wel iets dunner (18mm).

Draait jouw verdelerpomp ook als de WP niet draait? Of echt 24/7 aan in de koude seizoenen?

• Doezel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-08 21:59

Doezel

Ond

Dit heb ik ook hier https://gathering.tweaker...message/73497712#73497712 gepost:

Dit is ook leuk om te zien; het opgenomen vermogen van de WP vermenigvuldigen met de COP om het opgewekte vermogen te zien.

Hiermee zou ik dus de kosten kunnen berekenen als ik op gas gestookt zou hebben, en dan als HA de kosten per device zou tonen kan ik de dagelijkse besparing (of niet) tonen :-)

Heeft iemand zoiets al eens gedaan?

Als ik het nu grof omreken kom ik op het volgende uit:
dynamische actuele import stroomprijs is 29ct/kWh. dus met een actueel verbruik van 582W kost me dat 17ct/uur (er vanuit gaande dat ik GEEN zonnepanelen heb)
dynamische actuele prijs gas is €1.16 per m3, dat is 11,86ct/kWh. (/10.23) Met een cop van 6.5 kost me dat 44ct/uur. (er vanuit gaande dat een gasketel 100% rendement heeft, EN dat de kosten van een gasketel alleen gas betreft en niet ook nog een flinke cv-pomp heeft)

Klopt dat ongeveer?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3hHoIx6O4RpB4FXXm4hVBQZpDeY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/20HpPRZnfQVgO2gSR5JQb05P.png?f=fotoalbum_large

Ik heb het even in een grafiek gezet. Bespaar ik nu 34ct/uur zonder de zonnepanelen? :-D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8h_exUrJ8PaVkuOxXR72KVjI_2Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WVLlvVhxod60CdlTARCobisR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door Doezel op 17-11-2022 11:38 ]

LG Therma V Monobloc 12KW U34. | 24 zonnepanelen x 380WP | Gasloos | Unifi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
Doezel schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:23:
Dit heb ik ook hier https://gathering.tweaker...message/73497712#73497712 gepost:

Dit is ook leuk om te zien; het opgenomen vermogen van de WP vermenigvuldigen met de COP om het opgewekte vermogen te zien.

Hiermee zou ik dus de kosten kunnen berekenen als ik op gas gestookt zou hebben, en dan als HA de kosten per device zou tonen kan ik de dagelijkse besparing (of niet) tonen :-)

Heeft iemand zoiets al eens gedaan?

Als ik het nu grof omreken kom ik op het volgende uit:
dynamische actuele import stroomprijs is 29ct/kWh. dus met een actueel verbruik van 582W kost me dat 17ct/uur (er vanuit gaande dat ik GEEN zonnepanelen heb)
dynamische actuele prijs gas is €1.16 per m3, dat is 11,86ct/kWh. (/10.23) Met een cop van 6.5 kost me dat 44ct/uur. (er vanuit gaande dat een gasketel 100% rendement heeft, EN dat de kosten van een gasketel alleen gas betreft en niet ook nog een flinke cv-pomp heeft)

Klopt dat ongeveer?

[Afbeelding]

Ik heb het even in een grafiek gezet. Bespaar ik nu 34ct/uur zonder de zonnepanelen? :-D

[Afbeelding]
Omrekenen van gas naar elektra (of andersom) heb ik een keer eerder gepost.
Transitie in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

• tinusit
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01-03 19:28
JorisEV schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:47:
Hallo allemaal, vandaag is onze 7KW u44 geplaatst. Idee is dat de WP alleen de vloerverwarming beneden (circa 100 m2) van warm water voorziet en dat de radiatoren boven en het tapwater door de CV geregeld worden. Door middel van 2 kraantjes moet de aanvoer van de CV naar de vloerverwarming geblokkeerd worden. Thermostaat van de CV in de woonkamer op heel laag en de WP moet het overnemen.

Kraantjes open, WP uit, thermostaat weer omhoog en de CV moet weer verwarmen (handmatige actie dus indien problemen met de WP of bij extreem koud weer bijvoorbeeld).

Tenminste, dat is het idee...

Voor de installateur is dit de eerste LG monobloc dus het is even zoeken. De instellingen zijn nog hocus pocus voor hem. Maar het lijkt erop dat ook de installatie voor verbetering vatbaar is.

Wat is jullie mening van deze set up (zie foto)? Ik vraag me o.a. af of die electrische pomp - die er voor gebruik met CV nog tussen zit - niet in de weg zit?). En is het idee met die kraantjes wel goed...? (rode kraantje links bovenaan is voor de aanvoer)

Ik kijk uit naar jullie mening / reacties.

[Afbeelding]

Ik heb dezelfde opstelling als jij wil bereiken met dezelfde verdeler. De pomp moet ertussen uit. Aan de onderkant van de verdeler (rechterkant) voer ik warm water aan via 32mm leiding. Aan de bovenzijde heb ik de "oude" retour en aanvoer samengevoegd en deze loopt aan de rechterkant met 32mm terug naar de WP.

De 2 kogelkranen aan de linkerkant lopen naar de rest van de CV installatie. Dit zijn radiatoren op de 1e en 2e verdieping en de CV Ketel. Deze staan nu dicht. Mocht het deze winter niet lukken met de WP dan heb ik een backup.De WP schakel ik in die situatie uit met de 2 kogelkranen aan de rechterkant. (CV-Ketel levert maximaal 40 graden water voor de CV).

Ik kijk dit nog een paar maanden aan en wil dan een WPB voor SVW aanschaffen en dan gooi ik de gasaansluting eruit. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P-YUVEydDKzWIcs2ZeyP5agPy5g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sEoCvzJf5vfdPp9lKYj4Ivjo.jpg?f=fotoalbum_large

LG-HM123MR.U34

• kazemo
  • Laatst online: 24-09 23:16
JorisEV schreef op donderdag 17 november 2022 @ 08:49:
[...]

Die witte aansluitbuis is 22mm (zelfde diameter als de koperen leidingen). VVW buizen zijn wel iets dunner (18mm).

Draait jouw verdelerpomp ook als de WP niet draait? Of echt 24/7 aan in de koude seizoenen?
8)7 ik neem aan dat de buitendiameter 22mm is, alupex buis heeft een wanddikte +- 3mm dus inwendig blijft over 22-6 is 16mm dit is erg weinig dan haal je nom.flow van 24l/per min niet,de wp heeft 1duims aansluiting dus alupex buis moet minimaal 26mm zijn of beter 32mm zijn(anders krijg je flow error)

• kazemo
edit koperen buis heeft wanddikte van +- 1mm dus binnen diameter is 20mm

• kazemo
edit alupex 26mm binnen diameter is dan +- 20mm

• JorisEV
kazemo schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:03:
[...]

8)7 ik neem aan dat de buitendiameter 22mm is, alupex buis heeft een wanddikte +- 3mm dus inwendig blijft over 22-6 is 16mm dit is erg weinig dan haal je nom.flow van 24l/per min niet,de wp heeft 1duims aansluiting dus alupex buis moet minimaal 26mm zijn of beter 32mm zijn(anders krijg je flow error) ii
De buizen van de VVW zijn ook dun, dan helpt het toch niet als de aanvoer naar de verdeler dik is? (soort van trechter effect) Of denk ik nu helemaal verkeerd? (zou niet de 1e x zijn ;-))

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
JorisEV schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:19:
[...]

De buizen van de VVW zijn ook dun, dan helpt het toch niet als de aanvoer naar de verdeler dik is? (soort van trechter effect) Of denk ik nu helemaal verkeerd? (zou niet de 1e x zijn ;-))
maar je splits wel in vaak x kleine diameter = samen veel diameter

Bij mij gaat het van 32 > 2x 22 > 11x 14

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BernieW
Altijd handig om even op Warmtepomp-weetjes te kijken voor aanbevolen buis diameters om een bepaald debiet te halen.
Maar wat voor debiet je in de praktijk haalt is van meer factoren afhankelijk, zoals bv de totale lengte, aantal (scherpe bochten), haakse koppelingen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
[...]

8)7 ja dan denk je verkeerd het zijn immers meerdere buizen van 16mm het is dus een opstelsom ,die verdeler moet eigenlijk een open verdeler zijn je hebt nu een mengverdeler met pomp(een zg hoge temp cv water verdeler bijv 75 gr)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Konijnenbats
[...]

Een kring van de vloerverwarming heeft meestal tussen de 2 en 4 liter flow afhankelijk van dikte en lengte
Een 80meter 16x2 heeft rond de 3L/min.
Dus als jij bijvoorbeeld 10 kringen hebt zit je op 30liter.
Je pomp moet minimaal 15 liter kwijt kunnen anders krijg je storing flow.

Heb je daar een 20uponor tussen gaat je dit niet lukken.
Ook 25 is te krap.

Gewoon meteen goed doen 28 staal (liever geen staal in je installatie) of 32 uponor.

Buffervat met 2e pomp toepassen lost veel ellende op.

Buffervat altijd met 32mm voeden.

• kazemo
[...]

8)7 aanvulling alupex buis er komt ook nog fitting in, de binnendiameter daarvan is bepalend voor de uiteindelijke binnendiameter(bochten,knie etc en hoeveel deze werken remmend op de flow)

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
[...]

Die vvw heeft meerdere groepen. Dus 1 dikke buis die naar meerdere kleintjes toe gaat.

Nu moet je de dikkere buis ook niet overdrijven. Als het makkelijk te vervangen is zou ik het doen en anders zet je de pomp van de warmtepomp wat harder. De bedoeling is meestal toch dat je de warmtepomp op een laag pitje hebt draaien

Nukezone FTW

• kazemo
ik zelf heb wel een verdeler met pomp(bestaand) die gebruik ik maar dan wel met ook radiatoren die open staan,cv ketel laten hangen die gebruik als backup als het nodig mocht zijn en voor warm sanitairwater en het werkt goed(hoofdleiding wp 32mm alupex met terugslagklep in de uitvoer en tevens terugslagklep in de cv ketel)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Konijnenbats schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:28:
[...]

Een kring van de vloerverwarming heeft meestal tussen de 2 en 4 liter flow afhankelijk van dikte en lengte
Een 80meter 16x2 heeft rond de 3L/min.
Dus als jij bijvoorbeeld 10 kringen hebt zit je op 30liter.
Ik haal op 11 kringen 14x2 samen 24,2 l/min met de pomp op 100%
bij 65% 15,5 l/min (dat komt aardig precies overeen :) )

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 17-11-2022 13:18 ]

• kazemo
Powrskin schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:08:
[...]

Die vvw heeft meerdere groepen. Dus 1 dikke buis die naar meerdere kleintjes toe gaat.

Nu moet je de dikkere buis ook niet overdrijven. Als het makkelijk te vervangen is zou ik het doen en anders zet je de pomp van de warmtepomp wat harder. De bedoeling is meestal toch dat je de warmtepomp op een laag pitje hebt draaien
8)7 diameter te groot is nooit verkeerd andersom wel de kosten zijn niet veel meer(goedkoop is duurkoop)

• Nico95
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 26-09 11:51
mijn 9kW is vandaag ook aangesloten. nu begint het instellen!

benieuwd of dit een beetje gaat lukken.

• Doezel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-08 21:59

Doezel

Ond

Net een DHW run gehad. Leuk om te zien dat, mede door het instorten van de COP om 55 graden water te maken, de besparing van all-electric t.o.v. gas héél even negatief is. Maar daarna is het voordeel weer heel gauw richting elek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H7xbnDWoqjUX26uUpmr24zi8xrI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F7IIpAuYF8XJewhImZXHL0h6.png?f=fotoalbum_large

LG Therma V Monobloc 12KW U34. | 24 zonnepanelen x 380WP | Gasloos | Unifi

• JorisEV
kazemo schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:26:
[...]

8)7 ja dan denk je verkeerd het zijn immers meerdere buizen van 16mm het is dus een opstelsom ,die verdeler moet eigenlijk een open verdeler zijn je hebt nu een mengverdeler met pomp(een zg hoge temp cv water verdeler bijv 75 gr)
Kwartje is gevallen, dank!

• JorisEV
Zo, de pomp is aan de praat en het huis wordt warm dus die eerste stap is gezet. Staat voor nu op de modus 'Warmte' en 'Silent'. Is er een goede reden om ipv 'Warmte' de AI modus te gebruiken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jbZGR9QrcIHPT6vVOPDms0AZUXw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tlQ6TrtU0StHOHrTW4ingF9q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aO6XcHmEyrZVYQU9cBioBltSPO4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gHgClMf3y0IRp8UaSzWuXJMg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kbSLTD4jdHHZLlhMc2cglF39uiw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TbhSMAkMpWo9e3NP7mtYB3UX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
AI is je opgegeven (seizoensafhankelijke) stooklijn aanhouden

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 17-11-2022 20:36 ]

• JorisEV
Kraantjes net dichtgedraaid van/naar de CV waardoor 1 radiator (toilet) uitgesloten wordt. Resultaat: debiet van 20 naar 12 en nu naar 'LO'... Gevolg van die dunne slangen, die thermostaatknop en eventueel de verdeler pomp waarschijnlijk...?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YY-BqEYi0SRYkWSlXniHo0ncjdI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dKz2hSkdlnVciW6pUMJyBPT1.jpg?f=fotoalbum_large

• paQ
LO is geen stroming en dus uit.
Kan dus ook uit zijn gegaan door overshoot aan temperatuur; hoeft niet perse door flow error te komen.
Staat er op je hoofdscherm CH14?

• Konijnenbats
Doezel schreef op donderdag 17 november 2022 @ 14:31:
Net een DHW run gehad. Leuk om te zien dat, mede door het instorten van de COP om 55 graden water te maken, de besparing van all-electric t.o.v. gas héél even negatief is. Maar daarna is het voordeel weer heel gauw richting elek.

[Afbeelding]
Daarom is een warmtepompboiler een beter optie.
Kosten van SWW VAT tegenover de kosten warmtepompboiler min de subsidie is gelijk.

En dan heb je die dip niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
JorisEV schreef op donderdag 17 november 2022 @ 19:16:
Zo, de pomp is aan de praat en het huis wordt warm dus die eerste stap is gezet. Staat voor nu op de modus 'Warmte' en 'Silent'. Is er een goede reden om ipv 'Warmte' de AI modus te gebruiken?
Naar mijn mening is aanzetten van AI alleen zinvol als er een goede stooklijn bepaald is. Zonder dat is het soort van “trying to run, before you can walk”.
Zou bijna toeval zijn als de juiste doel temperatuur ingesteld wordt.
Resultaat bijvoorbeeld, onverklaarbaar pendelen, onnodig hoog energie verbruik, woning komt niet op temperatuur.
Heeft initieel bij ons meer vragen, dan antwoorden opgeleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Transitie schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:47:
[...]

Naar mijn mening is aanzetten van AI alleen zinvol als er een goede stooklijn bepaald is. Zonder dat is het soort van “trying to run, before you can walk”.
Zou bijna toeval zijn als de juiste doel temperatuur ingesteld wordt.
Resultaat bijvoorbeeld, onverklaarbaar pendelen, onnodig hoog energie verbruik, woning komt niet op temperatuur.
Heeft initieel bij ons meer vragen, dan antwoorden opgeleverd.
Het is sowieso trial and error tot dat het 3 dagen op rij koud is.

Ik weet intussen dat het minimum van mijn wp 28 water uitvoer is. Lager krijg ik niet op tijd weg en komt boven de max hysterese. "dus" rechterzijde van mijn stooklijn is 28.
Links (bij -5) heb ik ingeschat op 32. Als dat te weinig blijkt gaat er een graadje bij. Maar of ik dat nou middels het "warmte" doe of via de stooklijn met AI + / - (en hem daarna aanpas op de stooklijn zelf) zie ik geen verschil in.

Ik merk dat ie nu al met kouder weer een graad verder op de stooklijn gaat zitten, dus het kan wel degelijk nut hebben.

• JorisEV
Interessant, dank voor de reacties! Eerst maar eens op 'Warmte' draaien met de luchtsensor in de bedrade afstandsbediening als uitgangspunt. En de installatie verbeteren. Zijn nu aan het testen of de 7kw pomp het trekt om de radiatoren boven mee te nemen (in totaal 205 m2 te verwarmen, beneden alles VVW)

• PaulBos
  • Laatst online: 04-02-2023
Hoi allemaal.

Onlangs zelf 12 KW 1 phase aangesloten. In eerste instantie alleen op vv, 11 groeps, mogelijk nog verder uit te breiden. 1e indruk heel positief, aangenamer klimaat in huis. Pomploze verdeler tussen gezet Icm leidingwerk 32 Uponor. Nog geen ww aansluiting. Flow nu rond de 30 lit p/min. WP staat op plat dak.

De instellingen kom ik nog niet helemaal uit, ik ben op zoek naar wat tips en trics wat betreft basis instellingen. De LG video heb ik gekeken maar geeft niet alle antwoorden. ;), heeft iemand nog tips hierin? Max temp aanvoer ed heb ik al wel ingesteld.

Wat verder opvalt is dat er meer warmte wordt gegeven dan de temp vraag. Ik vraag 19, maar wp gaat door naar 19.5 / 20. AI is niet actief. Dus ook geen stooklijn bepaald.

Dan nog een andere met het koudere weer wat er aan komt.. dien je nog antivries toe te voegen of reageert de WP hier zelf op? Ik zie in het menu ook de keuze type 1 of 2.

En dan de laatste, ik zit nu rond 2.0 bar druk. Is dat voldoende?

Benieuwd naar de antwoorden, dank alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
PaulBos schreef op donderdag 17 november 2022 @ 21:36:

Wat verder opvalt is dat er meer warmte wordt gegeven dan de temp vraag. Ik vraag 19, maar wp gaat door naar 19.5 / 20. AI is niet actief. Dus ook geen stooklijn bepaald.
Even nakijken waar je hysterese op staat

Installer menu > kamerverwarming > hysteresis lucht

Minimale window daar is 2 graden. Je zal dus moeten kiezen aan welke kant je het tekort of teveel wilt, of verdeelt, maar dan is het dus 1 aan beide kanten.

• Jgroothedde

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

Kip schreef op woensdag 16 november 2022 @ 23:24:
[...]

Als staat bij mij onder General in het speciale monteurs menu. Het menu waarbij je een aantal seconden op het "omhoog" knopje moet drukken om te bereiken.
Mijn firmware versie is 3.06.4
Ik heb versie 3.05.6 wellicht zit de optie daar nog niet in. Weet iemand of dit te updaten is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 00:09
Ai is enkel interessant als je een externe thermostaat gebruikt, dan pak je de stooklijn ook als je op water regelt ipv lucht/water
Als je de lg controller als thermostaat gebruikt, gewoon op warmte zetten

• Transitie
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:51:
[...]

Het is sowieso trial and error tot dat het 3 dagen op rij koud is.

Ik weet intussen dat het minimum van mijn wp 28 water uitvoer is. Lager krijg ik niet op tijd weg en komt boven de max hysterese. "dus" rechterzijde van mijn stooklijn is 28.
Links (bij -5) heb ik ingeschat op 32. Als dat te weinig blijkt gaat er een graadje bij. Maar of ik dat nou middels het "warmte" doe of via de stooklijn met AI + / - (en hem daarna aanpas op de stooklijn zelf) zie ik geen verschil in.

Ik merk dat ie nu al met kouder weer een graad verder op de stooklijn gaat zitten, dus het kan wel degelijk nut hebben.
Met de +/ - op AI verhoog/ verlaag je de gehele stooklijn, inclusief begin- en eindpunt. Wij raakten in ieder geval de draad kwijt. Misschien was het inderdaad niet koud genoeg.

Pagina: 1 ... 42 ... 181 Laatste