A couple of weeks ago @thido did get an update for his unit. Not the same unit as yours (U43) but what he needed was the serial number and software version of my U43 unit. Maybe you can check if there are other users with the same model and a newer software version.kostas2911 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 21:59:
Had a call with local (Greece) LG customer support today.
They said that there are no firmware or software updates.
Really sucks
ik zou een andere tegel kiezen. Die met "geschiedenis" dan heb je iig een schaalverdeling erbij.The_KnarF schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:57:
[Afbeelding]
vandaag de run met een graadje lagere stooklijn, tot nu toe, lijkt prima, morgen weer een graadje lager proberen.
de DeltaT grafiek is niet juist, heb nog iets aangepast in de template, en heeft daarvoor niet geregistreerd
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Sinds kort heb ik ook een vermogens meter op mijn 7Kw.
Ik zag dus ook veel pendelen.
Beetje getest, ik heb hem nu zover dat hij niet meer pendelt. Hij staat op silence mode, en watertemperatuur staat op minimaal 33 graden.
Zodra ik hem lager zet, gaat hij pendelen.
Wordt nu wel iets te warm in huis, maar dat is beter dan pendelen
Beetje getest, ik heb hem nu zover dat hij niet meer pendelt. Hij staat op silence mode, en watertemperatuur staat op minimaal 33 graden.
Ook nog gespeeld met de waterflow? Bij een aantal mensen hier op Tweakers helpt het enorm om van pendelen af te komen en naar een wat lagere temperatuur te gaan. Meestal zet men 'm op iets van 65%, veel lager dan een 60% schijnt niet te kunnen, dan krijg je een foutmelding.hjdekker1 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 11:53:
Sinds kort heb ik ook een vermogens meter op mijn 7Kw.
Ik draai ondertussen met de pomp op 60% en een minimale temperatuur van 30°C @ 15°C.
Dit in combinatie met 48m2 vloerverwarming en een handjevol oude radiatoren, gaat eigenlijk best prima tot nu toe
Dit in combinatie met 48m2 vloerverwarming en een handjevol oude radiatoren, gaat eigenlijk best prima tot nu toe
LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West
Hallo, gisteravond tijd besteed aan het inrichten van home assistant. Om heel eerlijk te zijn, WOW, had niet verwacht dat dit de homey zou kunnen overtreffen. Maar zit er aan te denken om over te stappen. okay - terug naar de warmtepomp. Na het wijzigen van de hysteresis, pomp op delta-T te hebben gezet zien we nu het volgende:
:strip_exif()/f/image/dWEgCHd5AdKLCpGKvkaLLY2o.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat zijn de temperatuur spikes? Foute data / modbus uitlezing?
Waarom zie ik niet het energie verbruik met de YAML die ik uit het forum heb overgenomen? Terwijl ik die wel in de app kan zien?
:strip_exif()/f/image/eqSeZJW2gipd2YtemC3cUZXc.jpg?f=fotoalbum_large)
Is het mogelijk zonder extra hardware on deze gegevens in home assistant te krijgen?
Of is er meetering device nodig die de 3-fases meet?
:strip_exif()/f/image/dWEgCHd5AdKLCpGKvkaLLY2o.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat zijn de temperatuur spikes? Foute data / modbus uitlezing?
Waarom zie ik niet het energie verbruik met de YAML die ik uit het forum heb overgenomen? Terwijl ik die wel in de app kan zien?
:strip_exif()/f/image/eqSeZJW2gipd2YtemC3cUZXc.jpg?f=fotoalbum_large)
Is het mogelijk zonder extra hardware on deze gegevens in home assistant te krijgen?
Of is er meetering device nodig die de 3-fases meet?
als je een copy/paste heb gedaan van iemand anders is de kans natuurlijk groot dat jullie niet dezelfde powermeter hebben.MartinusMaximus schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 12:18:
welke powermeter heb jij en hoe roep je die aan in HA?
ik zie trouwens in jou schermafdruk metering current 1t/m 3, en metering power absorbed, daar heb je toch wat je zoekt
[ Voor 12% gewijzigd door The_KnarF op 11-11-2022 14:23 ]
LG-HM163MR-U34
Vandaag wel een mooie run gehad, onder de 615W wil de LG-HM123MR-U34 in ieder geval niet komen.
48m2 vloerverwarming hydraulisch gescheiden met thermostaat@30°C
Een aantal ouderwetse radiatoren zonder ventilatoren:
Type 1-0 260x40
Type 2-0 240x40
Type 2-2 70x60
Type 2-2 100x50
Type 2-2 240x40
Design 60x150
Flow is rond de 17L/min
Huidige instellingen:
Lucht+water
"Optimal flow rate"
60% pomp
Sturen op outlet
Heating air temp 16-25
Water heating set temp 20-50
Hysteresis heating water -2 / 4
Hysteresis room air -1 / 1
Target 30°C@15°C | 50°C@-20°C
Type 1-0 260x40
Type 2-0 240x40
Type 2-2 70x60
Type 2-2 100x50
Type 2-2 240x40
Design 60x150
Flow is rond de 17L/min
Huidige instellingen:
Lucht+water
"Optimal flow rate"
60% pomp
Sturen op outlet
Heating air temp 16-25
/f/image/8USWdWkCo2cWNaXrlfp4o05D.png?f=fotoalbum_large)
LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West
Beetje vergelijkbare situatie als bij ons.Casper de Boer schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 16:26:
Vandaag wel een mooie run gehad, onder de 615W wil de LG-HM123MR-U34 in ieder geval niet komen.
Type 1-0 260x40
Type 2-0 240x40
Type 2-2 70x60
Type 2-2 100x50
Type 2-2 240x40
Design 60x150
Flow is rond de 17L/min
Huidige instellingen:
Lucht+water
"Optimal flow rate"
60% pomp
Sturen op outlet
Heating air temp 16-25
[Afbeelding]
Het "minimale verbruik" wil hier nog wel eens lager uitpakken. Maar bij uitzondering onder de 400 Watt (3 Fase??).
Wij sturen alleen op "Water" met externe thermostaat.
Verder pomp op 65% en idd ook sturen op outlet.
Heating air temp 16-25
Hysterese Water -1/ +1
Hysterese externe thermostaat -0,2/ +0,2
Target 35 °C
LG-HM123M-U33/ Vaillant aroSTOR VWL B 200-5/ zonnepanelen 8.400 Wattpiek
Mannen,
Modbus heb ik nu bijna naar mijn zin (u33). Enige wat ik nog zou willen is het instellen van de target temperatuur. Ik kan hem uitlezen, maar hoe schrijf ik hem ?? Zie hier mijn code tot nu toe:
#Modbus shield
uart:
id: mod_bus
tx_pin: 17
rx_pin: 16
baud_rate: 9600
stop_bits: 1
#Modbus parameters
modbus:
flow_control_pin: 4
send_wait_time: 200ms
id: modbus_lg
modbus_controller:
- id: lg
address: 0x1
modbus_id: modbus_lg
setup_priority: -10
update_interval: 8s
#Modbus registers
sensor:
- platform: modbus_controller
modbus_controller_id: lg
name: "LG Water aanvoer"
id: water_temp_retour
register_type: read
address: 16
unit_of_measurement: "°C"
value_type: S_WORD
accuracy_decimals: 1
filters:
- multiply: 0.1
name: "LG Water retour"
id: water_temp_aanvoer
address: 15
filters:
name: "LG Buitentemperatuur"
id: buiten_temp
address: 12
filters:
name: "LG Heat Target temp"
id: test24
register_type: holding
address: 24
filters:
Modbus heb ik nu bijna naar mijn zin (u33). Enige wat ik nog zou willen is het instellen van de target temperatuur. Ik kan hem uitlezen, maar hoe schrijf ik hem ?? Zie hier mijn code tot nu toe:
#Modbus shield
uart:
id: mod_bus
tx_pin: 17
rx_pin: 16
baud_rate: 9600
stop_bits: 1
#Modbus parameters
modbus:
flow_control_pin: 4
send_wait_time: 200ms
id: modbus_lg
modbus_controller:
- id: lg
address: 0x1
modbus_id: modbus_lg
setup_priority: -10
update_interval: 8s
#Modbus registers
sensor:
name: "LG Water aanvoer"
id: water_temp_retour
address: 16
filters:
name: "LG Water retour"
id: water_temp_aanvoer
address: 15
filters:
name: "LG Buitentemperatuur"
id: buiten_temp
address: 12
filters:
name: "LG Heat Target temp"
id: test24
register_type: holding
address: 24
filters:
Vandaag een 16Kw U44 inbedrijf gesteld.
Ik had voor de E backup sensor een 5K ntc gebruikt...
wel dat werkt dus niet
unit geeft dan LOW aan.
Iemand enig idee wat voor een type sensor dit is? ik vind het E backup set van LG wat aan de dure kant voor wat je krijgt.
wel dat werkt dus niet
Iemand enig idee wat voor een type sensor dit is? ik vind het E backup set van LG wat aan de dure kant voor wat je krijgt.
24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018
Werkt die 5K NTC bij jou goed?rubencaz schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 19:43:
beste Tweakers,
Mijn eerste post hier ondanks dat ik al vele uren heb doorgebracht op dit forum en specifiek dit topic:
Ik heb een een LG Therma V LM123.U33 (12 KW) warmtepomp, en omdat dit topic mij erg geholpen heeft tijdens de installatie en afstellingen tot zover, onderstaand mijn verhaal en keuzes die ik gemaakt heb, misschien helpt dit anderen weer verder.
ik heb nu 2 maanden geleden mijn Therma V gekocht om ons huis (vrijstaande jaren 30 woning) te verwarmen. Historisch zit het gasverbruik rond de 1800 m3 (inclusief bijstoken op hout). Ik zou eventueel met een 9 kw uit moeten komen, maar heb toch gekozen voor de 12 kw wegens de dubbele Fan, en omdat ik specifiek een warmtepomp wilde op 3 fasen.
De woning is redelijk geïsoleerd, overal hr+, geïsoleerde spouwmuur (6cm), en dak isolatie. 3 jaar geleden heb ik een uitbouw geplaatst die volledig volgens het geldende bouwbesluit is gebouwd. Tijdens een komende verbouwing zal er een nieuwe geisoloeerde vloer met vloerverwarmijng worden aangelegd. Op bepaalde vlakken is wat betreft isolatie nog verbetering te behalen. Ik heb er echter nu al voor gekozen een warmtepomp te plaatsen, omdat de andere geplande werkzaamheden in de winter niet uitgevoerd kunnen worden.
onze woning gedeeltelijk voorzien van vloerverwarming, en gedeeltelijk van radiatoren. Die dus op termijn gaan verdwijnen. (met uizondering van de bovenverdieping welke eigenlijk nooit gebruikt worden).
Ik heb naast de warmtepomp een cv ketel (Intergas extreme cw5). Deze blijft voorlopig behouden om als back-up te fungeren, en voor SWW. Ik wil het SWW met de warmtepomp gaan doen op een later moment, en als ik mezelf na een flinke winter er van overtuigd heb dat ik zonder de cv ketel kan.
Hydraulisch:
de wp is met een open verdeler samen met de cv ketel aangesloten op het verwarming systeem. Ik heb hiervoor gekozen om de retourtemperatuur van de wp beter onder controle te kunnen houden als de wp en de cv gelijktijdig draaien.
Om in geval van storing volledig over te kunnen schakelen op de cv ketel heb ik een extra leiding met kogelkraan geplaatst zodat beide units parallel geschakeld kunnen worden, ik heb geen buffervat opgenomen in het systeem.
Daarnaast heb ik een magneetfilter geplaatst, en in zowel de wp als de cvketel een terugslagklep.
De vloerverwarming is/was voorzien van een 4 groeps open verdeler met eigen pomp
Electrisch:
Ik heb de dipswitches voor de externe thermostaat (google nest), en backup heater A aangezet. Hier heb ik middels een relais mijn cv keel op aangesloten. Met deze optie moest er wel een 5k NTC bij geplaatst worden (deze zit in de open verdeler), en wordt nu door de wp gebruikt om Ta te meten.
Instellingen:
Ik heb een stooklijn ingesteld op 15 28C -> -7 40C
pomp 100%
hysteresis type 2
de backupheater -7
silent mode off
tgewenst is 21 graden (met 1 graden nachtverlaging)
Mijn bevindingen:
In de eerste instantie met alle radiatoren volledig open, en de open vv verdeler kreeg ik hele korte runs van +/- 10 min. Doordat de tr zeer snel opliep richting ta kwam ik niet door de “beruchte” opstart piek heen. De grootste veroorzaker hier van was de open vv verdeler. Ik heb de verdeler nu omgebouwd zodat deze gesloten is, en de pomp verwijderd. Dit gaf een groot verschil,
vervolgens heb ik met een warmtebeeld camera de radiatoren zo ingeregeld dat ze allemaal een delta T van ongeveer 3 graden hebben. Echt Waterzijdig inregelen wil ik niet doen omdat ik daar voetventielen voor moet installeren, en de radiatoren na deze winter toch verdwijnen
Het geluid van de unit aan de buitenzijde valt mij erg mee, ook in de opstart fase hoor ik hem nauwelijks als ik op het terras sta (+/- 5 M) wat echter wel storend was is het “gebrom” van de compressor wat alleen binnen te horen is. Dit viel ook wel te verwachten met een dergelijk zware unit op een houten dak. Nu heb ik om dit te verhelpen de bigfoots verwijderd en vervangen door betonnen opsluitbanden met daarop veren, tevens heb ik een constructie gemaakt om het kantelen van de unit wat tegen te gaan ( dit vanuit een voorbeeld uit dit topic). Het resultaat is perfect te noemen, het gebrom is geheel verdwenen.
Concluderend ben ik tot op heden heel positief over de unit (echt koude dagen hebben we natuurlijk nog niet gehad).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat mij echter nog niet duidelijk is: De google nest gebruik als thermostaat. De LG controller hangt een ruimte waar ook de cv ketel hangt, dus niet in een ruimte die direct verwarmd wordt. Weet iemand of de gemeten (room temperature) waarde van de controller van invloed is op de regeling van de wp ?
Ik krijg er een error op.
Tussen welke contacten heb je het Ketel relais aangesloten?
24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018
Volgens mij is dat de enige sensor die een 10k moet zijn.Wodan89 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 20:57:
Vandaag een 16Kw U44 inbedrijf gesteld.
wel dat werkt dus nietunit geeft dan LOW aan.
After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.
Aangezien ik geen idee heb, hoe ziet een 'defrost' er uit?
Vanochtend (bij ca 3 graden) heeft ie tijdens een opstart een diepe dip gemaakt dat lijkt op een emergency stop, maar kan wellicht ook 'normaal' gedrag zijn geweest. Duurde al met al 3 min.
/f/image/kH4sUMslaiyrQePL4UMna8UE.png?f=fotoalbum_large)
Blauw is de stooklijn die in het proces ook enkele malen is gewijzigd. (net balancerend op drempelwaarden)
Ik stuur aan via 2 nest thermostaten, en die werken eigenlijk te goed. Ik heb na twee weken inleren nog maar een hysteresis over van -0,2 / +0,1
Dat is dermate 'strak' dat ik runs krijg van steeds 1, - 1,5 uur (overdag)
Twee dagen over na zitten denken, en ga vandaag een hele dag testen met water+lucht, waarbij de controller de luchtsensor is. Ik heb dus een tweede (lucht)stooklijn erbij van 21 graden vlak, met een hysteresis van -0,5 /+1,5. (kleiner kan dat verschil bij lucht niet zijn)
Als het goed is geeft het dus een extra conditie voor de wp om in te schakelen, aan de 'onderzijde'. Dat lijkt ook daadwerkelijk te slagen. De wp (en controller) reageren wel op vraag van een nest, en de waterpomp gaat dan ook zijn ding doen. De compressor springt echter pas aan als je buiten de hysteresis van de lucht valt
Best bijzonder eigenlijk dat dit zo werkt. Ik had het eigenlijk niet verwacht en was vooral benieuwd welke van de regelaars zou prevaleren.
Kortom:
Als een nest doelwaarde is bereikt stopt de warmtepomp, (en controller) wat netjes is, want zo voorkom je overshoot, èn kun je tot 0,1 nauwkeurig de temperatuur opvoeren.
De luchtsensor in de controller zorgt er tegelijkertijd voor dat de nest vraag niet zomaar resulteert in een ingeschakelde compressor bij -0,2 onder doeltemperatuur. Zodra de nest vraag heeft, moet er dus eveneens aan de conditie van de controller worden voldaan.
De LG controller bepaalt dus wanneer de nest vraag doorgezet mag worden; de nest bepaalt wanneer de wp uitschakelt.
disclaimer: vooralsnog lijkt dit de uitwerking. Ik wil het nog even aankijken
Vanochtend (bij ca 3 graden) heeft ie tijdens een opstart een diepe dip gemaakt dat lijkt op een emergency stop, maar kan wellicht ook 'normaal' gedrag zijn geweest. Duurde al met al 3 min.
/f/image/kH4sUMslaiyrQePL4UMna8UE.png?f=fotoalbum_large)
Blauw is de stooklijn die in het proces ook enkele malen is gewijzigd. (net balancerend op drempelwaarden)
Ik stuur aan via 2 nest thermostaten, en die werken eigenlijk te goed. Ik heb na twee weken inleren nog maar een hysteresis over van -0,2 / +0,1

Twee dagen over na zitten denken, en ga vandaag een hele dag testen met water+lucht, waarbij de controller de luchtsensor is. Ik heb dus een tweede (lucht)stooklijn erbij van 21 graden vlak, met een hysteresis van -0,5 /+1,5. (kleiner kan dat verschil bij lucht niet zijn)
Als het goed is geeft het dus een extra conditie voor de wp om in te schakelen, aan de 'onderzijde'. Dat lijkt ook daadwerkelijk te slagen. De wp (en controller) reageren wel op vraag van een nest, en de waterpomp gaat dan ook zijn ding doen. De compressor springt echter pas aan als je buiten de hysteresis van de lucht valt
Best bijzonder eigenlijk dat dit zo werkt. Ik had het eigenlijk niet verwacht en was vooral benieuwd welke van de regelaars zou prevaleren.
Kortom:
Als een nest doelwaarde is bereikt stopt de warmtepomp, (en controller) wat netjes is, want zo voorkom je overshoot, èn kun je tot 0,1 nauwkeurig de temperatuur opvoeren.
De luchtsensor in de controller zorgt er tegelijkertijd voor dat de nest vraag niet zomaar resulteert in een ingeschakelde compressor bij -0,2 onder doeltemperatuur. Zodra de nest vraag heeft, moet er dus eveneens aan de conditie van de controller worden voldaan.
De LG controller bepaalt dus wanneer de nest vraag doorgezet mag worden; de nest bepaalt wanneer de wp uitschakelt.
@Paulluijken
Werkt deze?
Werkt deze?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| number: - platform: modbus_controller modbus_controller_id: lg name: "LG Heat Target temp" id: test24 address: 24 unit_of_measurement: "°C" value_type: S_WORD multiply: 10 min_value: 25 max_value: 38 step: 0.5 mode: slider |
paQ schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 09:19:
[Afbeelding]
Ik stuur aan via 2 nest thermostaten, en die werken eigenlijk te goed. Ik heb na twee weken inleren nog maar een hysteresis over van -0,2 / +0,1Dat is dermate 'strak' dat ik runs krijg van steeds 1, - 1,5 uur (overdag)
Kortom:
Kijk even buiten bij de unit als dit gebeurt. Er komt dan namelijk een bak met water uit het systeem. Dan weet je het zeker ;-)paQ schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 09:19:
{knip}
Ja dag. Weet je wel hoe koud het wasTransitie schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 10:50:
[...]
Kijk even buiten bij de unit als dit gebeurt. Er komt dan namelijk een bak met water uit het systeem. Dan weet je het zeker ;-)
Goedemorgen, nav de vele tips hier lijkt mijn 9Kw u44 steeds betere runs te maken! Toch heb ik nog wat vragen waar ik niet helemaal uit kom.Marko86 schreef op maandag 7 november 2022 @ 20:06:
Goedenavond forum genoten,
De afgelopen dagen dit hele topic doorgelezen om wat wijzer te worden over de instellingen van de LG Therma V. Na diverse stooklijnen te hebben gebruikt van mede gebruikers loopt hij nog niet naar mijn zin. Hij springt direct naar vol vermogen en bouwt dit vrij af en blijft op 1.000w draaien en slaat dan weer af. Het lijkt op pendelen. Hij draait iig weinig constant met een laag vermogen. Ik wacht nog op een losse kwh meter om dit beter te monitoren.
Nu heb zie ik door de bomen het bos niet meer qua instellingen. Hopelijk hebben jullie tips wat mij weer opweg helpen.
Mijn setup is:
- 2 onder 1 kap uit 2018 (ca 90m2 vloer oppervlakte)
- Open verdeler met 28mm staal rechtstreeks op de warmtepomp.
- 60 liter buffervat op de retour.
- 9 kw Therma V U44 met firmware 3064.
Ik wil het op AI 0 laten draaien, met seizoens effect, huidige instellingen:
Afstandsbediening op Lucht water
Kamerverwarming -> verwarminginstelling op UITVOER
Luchtverwarming: min 16 - max 30
Waterverwarming: min 20 - max 30
Hysteresis water: aan -3, uit temp 2
Hysteresis lucht: aan -1, uit 1
Pomp instelling verwarming: tijdsinstelling aan 1, uit 15
Buitentemp: -10, 20
Targettemp: water 35, 21
Targettemp: lucht 21 21
Hebben jullie tips wat goed is en kan blijven staan, maar ook welke parameter relevant zijn, of waarmee ik kan testen?
- Waar komen die piekjes vandaan? Hij lijkt elk uur een piek van 200w te hebben? Hoort dit zo, of is dit een instelling van bijv de pomp?
- Soms start hij op en slaat hij meteen weer uit. Is dit te ondervangen door ook de lucht sensor te activeren? want ik stuur nu puur op water temp.
- Heeft iemand tips op welke instelling de lucht sensor te zetten? Dan kan ik daar aankomende week mee experimenteren
Huidige instellingen:
AI -2
Afstandsbediening op water
Kamerverwarming -> verwarminginstelling op UITVOER
Waterverwarming: min 20 - max 35
Hysteresis water: aan -2, uit temp 4
Buitentemp: -10, 20
Targettemp: water 30, 24
/f/image/e1hPsaUfPniKIBaro5a47JLi.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/1Tq1LNYdGmPQ2NXhjLV0bTAs.png?f=fotoalbum_large)
Nou de hele stooklijn van vanochtend.
Duidelijk te zien dat de werking van de pomp behoorlijk invloed heeft op de buiten temp sensor.
Ook een euvel met de zwembadwarmtepompjes, met name met die naar voren blazen. Die naar boven blaast heb ik dat veel minder bij.
/f/image/8VDt30AAGQxlOfDxfjkR6A0x.png?f=fotoalbum_large)
Stooklijn is prima te zien @The_KnarF, dus dat zou in wezen het afstellen inzichtelijk maken.
Zo te zien pakt ie gewoon steeds het gemiddelde in hele graden.
M.a.w. als het verschil van je lijn 4 is, en de breedte 20, dan zal ie per 5 graden 1 graad schuiven in de stooklijn. M.a.w. als je je minimum weet bij bijv overdag @ 16 graden, dan zou ik daar vanaf blijven verder, en alleen aan de linker helft van je stooklijn sleutelen. Op zowel x als y as.
Duidelijk te zien dat de werking van de pomp behoorlijk invloed heeft op de buiten temp sensor.
Ook een euvel met de zwembadwarmtepompjes, met name met die naar voren blazen. Die naar boven blaast heb ik dat veel minder bij.
/f/image/8VDt30AAGQxlOfDxfjkR6A0x.png?f=fotoalbum_large)
Stooklijn is prima te zien @The_KnarF, dus dat zou in wezen het afstellen inzichtelijk maken.
Zo te zien pakt ie gewoon steeds het gemiddelde in hele graden.
M.a.w. als het verschil van je lijn 4 is, en de breedte 20, dan zal ie per 5 graden 1 graad schuiven in de stooklijn. M.a.w. als je je minimum weet bij bijv overdag @ 16 graden, dan zou ik daar vanaf blijven verder, en alleen aan de linker helft van je stooklijn sleutelen. Op zowel x als y as.
[ Voor 35% gewijzigd door paQ op 12-11-2022 12:26 ]
Hallo allemaal,
heb wat problemen met de inbedrijfstelling
van mijn nieuwe Thermav hm123u34 12kw m.b.t. de
Sww tank.
Als ik de dipswitch 3 van sw2 aanzet gebeurt er niks, ook in het display geen tank symbool.
Daarentegen als ik dipswitch 3 van het" verkeerde"
sw1 omzet krijg ik wel een tanksymbool ,ook voor de instelling (douche- kop maar niet instelbaar,blijft grijs).De sensor werkt dan wel en is temp. gevoelig (5kohm)
Maar ik krijg het niet zover om de sww te laten verwarmen
ik gebruik geen org. sww kit en ook geen ekektr. Heater. Alleen 3-weg klep en sensor aangesloten.
Iem. een idee?
heb wat problemen met de inbedrijfstelling
van mijn nieuwe Thermav hm123u34 12kw m.b.t. de
Sww tank.
Als ik de dipswitch 3 van sw2 aanzet gebeurt er niks, ook in het display geen tank symbool.
Daarentegen als ik dipswitch 3 van het" verkeerde"
sw1 omzet krijg ik wel een tanksymbool ,ook voor de instelling (douche- kop maar niet instelbaar,blijft grijs).De sensor werkt dan wel en is temp. gevoelig (5kohm)
Maar ik krijg het niet zover om de sww te laten verwarmen
ik gebruik geen org. sww kit en ook geen ekektr. Heater. Alleen 3-weg klep en sensor aangesloten.
Iem. een idee?
@ forteb
Ga eens op de douchekop staan en druk dan de aan / uit knop.
Dan zal de sww voorziening ook aan gaan. Die kun je onafhankelijk aan en uit zetten.
Groetjes rolf
Dan zal de sww voorziening ook aan gaan. Die kun je onafhankelijk aan en uit zetten.
Groetjes rolf
Jij bent mijn held van de dag!AUijtdehaag schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 09:47:
@Paulluijken
Werkt deze?
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 number: - platform: modbus_controller modbus_controller_id: lg name: "LG Heat Target temp" id: test24 address: 24 unit_of_measurement: "°C" value_type: S_WORD multiply: 10 min_value: 25 max_value: 38 step: 0.5 mode: slider
Je hebt gelijk dat ik al elke fase kan meten via de SMA power meter. De LG is zelf in staat om het eigen opgenome vermogen te tonen, ipv dat we alles in huis meten en alleen een 'gokje' kunnen doen aan de hand van hoeveel er bij komt als de warmtepomp aan springt.The_KnarF schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 13:30:
[...]
als je een copy/paste heb gedaan van iemand anders is de kans natuurlijk groot dat jullie niet dezelfde powermeter hebben.
welke powermeter heb jij en hoe roep je die aan in HA?
ik zie trouwens in jou schermafdruk metering current 1t/m 3, en metering power absorbed, daar heb je toch wat je zoekt
In de documentatie staat:
:strip_exif()/f/image/eqyTPxOR4Gq4hKg8SKrjq88I.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus het lijkt er op dat we het verbruik van de warmtepomp apart kunnen meten. Ben alleen net 2 dagen HA novice vandaar dat ik opzoek ben naar iemand die deze parameter eerder heeft uitgelezen en kan helpen dit te configureren.
Hoort dat geen 10Kohm sensor te zijn ? Krijg je nu de juiste waarde binnen ?forteb schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 16:48:
Hallo allemaal,
De sensor werkt dan wel en is temp. gevoelig (5kohm)
Bij mij zit ie op adres 23. Maar zowat alles zit bij mij ergens andersMartinusMaximus schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 21:48:
[...]
Je hebt gelijk dat ik al elke fase kan meten via de SMA power meter. De LG is zelf in staat om het eigen opgenome vermogen te tonen, ipv dat we alles in huis meten en alleen een 'gokje' kunnen doen aan de hand van hoeveel er bij komt als de warmtepomp aan springt.
[Afbeelding]
Dus het lijkt er op dat we het verbruik van de warmtepomp apart kunnen meten. Ben alleen net 2 dagen HA novice vandaar dat ik opzoek ben naar iemand die deze parameter eerder heeft uitgelezen en kan helpen dit te configureren.
Ik kan het dus wel gewoon zien in HA direct uit de wp.
Kan het simpelerRolf Breuer schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 17:51:
@ forteb
Groetjes rolf
Alles werkt nu naar behoren.
Bedankt Rob!
Zou kunnen, ik heb nu 3gr verschil met de org. temperatuurmeter.tolunaygul12 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 22:24:
[...]
Hoort dat geen 10Kohm sensor te zijn ? Krijg je nu de juiste waarde binnen ?
Sww tank zit nu op 39 gr( ging heel snel, 200L)Display geeft aan 42.
Om de ohmse waarde te meten moet ik 25gr hebben.
Dat is de oil-return-cycle. Bij mijn 5kW gaat hij exact iedere 60 minuten voor exact 30 seconden op vol vermogen draaien. Doel is om eventuele oliedruppeltjes die door het koudemiddel zijn meegenomen en zijn achtergebleven in de verdamper en de condensor (en in geval van een split-unit ook in de leidingen) terug te voeren naar de compressor.Marko86 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 11:08:
[...]
- Waar komen die piekjes vandaan? Hij lijkt elk uur een piek van 200w te hebben? Hoort dit zo, of is dit een instelling van bijv de pomp?
PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S
Hoi,The_KnarF schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:57:
[Afbeelding]
vandaag de run met een graadje lagere stooklijn, tot nu toe, lijkt prima, morgen weer een graadje lager proberen.
de DeltaT grafiek is niet juist, heb nog iets aangepast in de template, en heeft daarvoor niet geregistreerd
Ik heb de LG informatie in mijn Home Automation gekregen, maar ik ben erg nieuw met HA. Hoe heb je COP en DeltaT berekend?
Kunt u uw YAML-bestand delen?
Goedenavond allemaal.
Hallo Jacko,jacko222 schreef op zondag 13 november 2022 @ 22:30:
[...]
Kunt u uw YAML-bestand delen?
Goedenavond allemaal.
Zie hieronder.
Ik controleer of de compressor aan staat, is dat niet het geval dan is het niet nodig om DetaT en COP uit te rekenen.
Wel in onderstaande jou powermeter opnemen op de plek waar de mijne staat "sensor.tze200_byzdayie_ts0601_eaffc9fe_electrical_measurement"
template:
- sensor:
#DeltaT
- name: "DeltaT"
device_class: energy
unit_of_measurement: °K
state: >-
{% if states('binary_sensor.compressor_status') == "off" %}
{% set DeltaT = 0.0 | float %}
{% else %}
{% set o = states('sensor.water_outlet_temp') | float %}
{% set i = states('sensor.water_inlet_temp') | float %}
{{ (o-i) | round(2) }}
{% endif %}
#COP
- name: "COP"
device_class: energy
unit_of_measurement: kw
state: >-
{% if states('binary_sensor.compressor_status') == "off" %}
{% set cop = 1.0 | float %}
{% else %}
{% set f = states('sensor.current_flow_rate') | float %}
{% set o = states('sensor.water_outlet_temp') | float %}
{% set i = states('sensor.water_inlet_temp') | float %}
{% set p = states('sensor.tze200_byzdayie_ts0601_eaffc9fe_electrical_measurement') | float %}
{{ (f /60*4168*(o-i)/p) | round(2) }}
{% endif %}
LG-HM163MR-U34
Ik zie deze optie helemaal niet in het menu? (Ik heb een HM123.U34 met firmware 3065).MartinusMaximus schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 21:48:
[...]
Je hebt gelijk dat ik al elke fase kan meten via de SMA power meter. De LG is zelf in staat om het eigen opgenome vermogen te tonen, ipv dat we alles in huis meten en alleen een 'gokje' kunnen doen aan de hand van hoeveel er bij komt als de warmtepomp aan springt.
[Afbeelding]
Ik heb de Modbus config van @Doezel overgenomen maar de energy registers blijven bij mij op 0 staan.
LG-HM123MR.U34
Herkennen meer tweakers dat de ThermaV efficiënter loopt bij bijv 16 of 18Hz ipv 10 Hz?
Ik dacht dat de folder van de U44 serie beweerde dat er nu minder defrosts nodig zijn. Maar de laatste dagen heb ik er elke ochtend wel 4 a 5 kort achter elkaar. Met het bijbehorende stroomverbruik. Maar goed, misschien is het met dit weer ook onmogelijk om zonder veel defrosts door te komen. Hoe gaat het bij jullie met deze temperaturen?
/f/image/h2Msd0WwRw0U8Nyb0ahGdFIT.png?f=fotoalbum_large)
Ik zorg dat hij in de ochtend niet aan gaat. Beter s avonds iets langer door. Ook voor het comfort vind ik dat wel zo prettig. Ik heb wel het voordeel dat het hooguit een graadje koeler wordt zo over de nacht.bartjeNr.Zoveel schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:24:
Ik dacht dat de folder van de U44 serie beweerde dat er nu minder defrosts nodig zijn. Maar de laatste dagen heb ik er elke ochtend wel 4 a 5 kort achter elkaar. Met het bijbehorende stroomverbruik. Maar goed, misschien is het met dit weer ook onmogelijk om zonder veel defrosts door te komen. Hoe gaat het bij jullie met deze temperaturen?
[Afbeelding]
Tot nu toe 0 defrosts. Terwijl het in buitengebied Groningen toch vaak redelijk fris is.
Nukezone FTW
Powrskin schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:29:
[...]
Ik zorg dat hij in de ochtend niet aan gaat. Beter s avonds iets langer door. Ook voor het comfort vind ik dat wel zo prettig. Ik heb wel het voordeel dat het hooguit een graadje koeler wordt zo over de nacht.
Tot nu toe 0 defrosts. Terwijl het in buitengebied Groningen toch vaak redelijk fris is
Zodra het echt tegen het vriespunt wordt dat komen hier de defrosts ook wel.
Ik had gehoopt dat de wifi controller van @mouse86 er voor de winter zou zijn, maar helaas.
Nukezone FTW
hoe herken je een defrost, ik volgens mij nog niet gehad/f/image/tGwHk5RPLOhMF3EvIHwbgXte.png?f=fotoalbum_large)
ik zou verwachten dat dan in en out water sterk fluctueren.
ik zie hierboven dat dat eigenlijk niet gebeurd.
ik zie wel iets anders, ik denk dat ik de stooklijn toch een graadje hoger moet zetten, target word met moeite gehaald na heel veel tijd.
/f/image/tGwHk5RPLOhMF3EvIHwbgXte.png?f=fotoalbum_large)
ik zie wel iets anders, ik denk dat ik de stooklijn toch een graadje hoger moet zetten, target word met moeite gehaald na heel veel tijd.
LG-HM163MR-U34
Een defrost herken je aan dat in TA een paar minuten scherp daalt. En je de warmtepomp ziet stomen.The_KnarF schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:32:
hoe herken je een defrost, ik volgens mij nog niet gehad[Afbeelding]
Nukezone FTW
Ik heb er vanochtend vroeg volgens mij 1 gehad (paarse lijn is WP). Tot nu heb ik er denk ik 4-5 kunnen tellen in de afgelopen 2 weken.bartjeNr.Zoveel schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:24:
[Afbeelding]
/f/image/Q731j2qLbruArtCxwg8wFqfI.png?f=fotoalbum_large)
luchtvochtigheid zal ook zeker meespelen. Het is nog lang niet droog.bartjeNr.Zoveel schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:24:
[Afbeelding]
er is ook een discrete_sensor die een defrost aangeeft.The_KnarF schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:32:
hoe herken je een defrost, ik volgens mij nog niet gehad[
Even zoeken, en die in je geschiedenis opvoeren > groene blokjes van ca 3 min lang.
Ik zat daar inderdaad ook over te denken. De ochtend is in het Nederlandse klimaat niet het meest handige stookmoment voor een warmtepomp. Probleem is alleen dat de woonkamer geen vloerverwarming heeft en dat de VV in de keuken niet al te diep in de vloer ligt vermoed ik. Een na-geisoleerde woning uit 1993 verliest dan net wat teveel warmte om het over de nacht te kunnen tillen. Misschien volgend jaar toch maar eens met de vloer van de woonkamer aan de slag.Powrskin schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:29:
[...]
Ik zorg dat hij in de ochtend niet aan gaat. Beter s avonds iets langer door. Ook voor het comfort vind ik dat wel zo prettig. Ik heb wel het voordeel dat het hooguit een graadje koeler wordt zo over de nacht.
Tot nu toe 0 defrosts. Terwijl het in buitengebied Groningen toch vaak redelijk fris is.
Netjes. Het zal op ons stukje platte dak dat in de beschutting staat van de rest van het huis en garage wel erg vochtig zijn dan.Ruut88 schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:37:
[...]
Ik heb er vanochtend vroeg volgens mij 1 gehad (paarse lijn is WP). Tot nu heb ik er denk ik 4-5 kunnen tellen in de afgelopen 2 weken.[Afbeelding]
wat je zou kunnen doen is het in de avond een graadje warmer proberen te stoken en dan kijken of je tot 10uur oid zonder verwarmen kan.bartjeNr.Zoveel schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:40:
[...]
Ik zat daar inderdaad ook over te denken. De ochtend is in het Nederlandse klimaat niet het meest handige stookmoment voor een warmtepomp. Probleem is alleen dat de woonkamer geen vloerverwarming heeft en dat de VV in de keuken niet al te diep in de vloer ligt vermoed ik. Een na-geisoleerde woning uit 1993 verliest dan net wat teveel warmte om het over de nacht te kunnen tillen. Misschien volgend jaar toch maar eens met de vloer van de woonkamer aan de slag.Bedankt voor de tip
Nukezone FTW
Zijn er hier meer mensen met meerdere anti vries runs in de avond? Ik lees ook dan mensen een dipswitch omzetten zodat hij het water wel laat rouleren maar niet gaat verwarmen.
In het installer menu heb ik ook een antivries optie. Type 1 en Type 2. Weet iemand wat het verschil is?
Mijn doel is dat hij in de avond niet in antivries run gaat, want door de ontstane warmte slaat hij hierna direct af. Ik heb liever langere runs icm warm water flow in de avond.
In het installer menu heb ik ook een antivries optie. Type 1 en Type 2. Weet iemand wat het verschil is?
Mijn doel is dat hij in de avond niet in antivries run gaat, want door de ontstane warmte slaat hij hierna direct af. Ik heb liever langere runs icm warm water flow in de avond.
Er van uit gaande dat je met "anti vries runs " de defrosting bedoelt:Marko86 schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:35:
Zijn er hier meer mensen met meerdere anti vries runs in de avond? Ik lees ook dan mensen een dipswitch omzetten zodat hij het water wel laat rouleren maar niet gaat verwarmen.
Wat bedoel je met "maar niet gaat verwarmen"? ik neem aan dat je aan het verwarmen bent als je zon run krijgt.
Defrosting in Nederland voorkomen of uitsluiten word een lastig verhaal denk ik.
antivries is wat anders dan defrosting trouwens.
defrosting is de buitenunit ontdoen van bevroren condens
die antivries settings die jij noemt is als je antivriesmiddel gebruikt in je systeem. (voor zover mij bekend) zijn er niet veel die dat gebruiken.
LG-HM163MR-U34
Het wordt ook gewoon weergegeven in de display van de LG remote.Powrskin schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:36:
[...]
Een defrost herken je aan dat in TA een paar minuten scherp daalt. En je de warmtepomp ziet stomen.
Je ziet hem alleen niet terug in de (modbus) status volgens mijTransitie schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:22:
[...]
Het wordt ook gewoon weergegeven in de display van de LG remote.
Jawel hoor. Althans ik zie ze terug op discrete sensor adres 6Paulluijken schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:24:
[...]
Je ziet hem alleen niet terug in de (modbus) status volgens mij
Niet vergeten dat we hier allemaal verschillende modellen hebben...paQ schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:31:
[...]
Jawel hoor. Althans ik zie ze terug op discrete sensor adres 6
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
klopt, maar ik denk als je een discrete sensor op adres 4 zet (in geval van een Nederlands model anders dan .U33), dat dat je defrost status is.thido schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:44:
[...]
Niet vergeten dat we hier allemaal verschillende modellen hebben...
Even opnemen in de geschiedenis, en dan kijken waar het water UIT sterk dipt tot aan of onder Water IN.
Rode balk met groene blokjes. Als de groene blokjes samenvallen met die dips dan zal dat je defrost status zijn. (ws dus adres 4 bij discrete_input)
[ Voor 27% gewijzigd door paQ op 14-11-2022 14:48 ]
Ja, lijkt er wel op.paQ schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:13:
Herkennen meer tweakers dat de ThermaV efficiënter loopt bij bijv 16 of 18Hz ipv 10 Hz?
Nog veel harder gaat het als je de low noise mode aan zet. In principe is dat minder efficiënt als je kijkt naar de "ideale warmtepomp", maar de vermogensbesparing is zo groot dat het toch efficiënter is. Waarschijnlijk totdat er defrosts nodig zijn, dan zal low noise mode uit altijd efficiënter zijn, verwacht ik.
Dat is precies wat ik bedoel en dus niet zomaar voor iedereen op gaat.paQ schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:46:
[...]
klopt, maar ik denk als je een discrete sensor op adres 4 zet (in geval van een Nederlands model anders dan .U33), dat dat je defrost status is.
Even opnemen in de geschiedenis, en dan kijken waar het water UIT sterk dipt tot aan of onder Water IN.
Rode balk met groene blokjes. Als de groene blokjes samenvallen met die dips dan zal dat je defrost status zijn. (ws dus adres 4 bij discrete_input)
Zo kan ik bijvoorbeeld vier discrete inputs uitlezen vanaf adres 10007.
Kan zijn dat een van deze de defrost status is, geen idee.
De overige zaken (waterpomp status, compressor status, silent mode status) zitten bij mij op coils, niet op de discrete inputs.
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Welke versie heb jij dan?thido schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:45:
[...]
Dat is precies wat ik bedoel en dus niet zomaar voor iedereen op gaat.
Zo kan ik bijvoorbeeld vier discrete inputs uitlezen vanaf adres 10007.
Kan zijn dat een van deze de defrost status is, geen idee.
De overige zaken (waterpomp status, compressor status, silent mode status) zitten bij mij op coils, niet op de discrete inputs.
En kun je je flow ergens uitlezen op modbus?
Ik heb een 7kW U43 mono. Maar zelfs dat zegt niets, bouwjaar is ook nog van invloed (om het makkelijk te houden). Flow (of iets wat er op lijkt) ben ik niet tegen gekomen.paQ schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:47:
[...]
Welke versie heb jij dan?
En kun je je flow ergens uitlezen op modbus?
Import?thido schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:51:
[...]
Ik heb een 7kW U43 mono. Maar zelfs dat zegt niets, bouwjaar is ook nog van invloed (om het makkelijk te houden). Flow (of iets wat er op lijkt) ben ik niet tegen gekomen.
Er zit geen verschil tussen een unit uit Spanje, Slovenië of Nederland als dat de onderliggende vraag is.
De eventuele verschillen in firmware op de printen is te herleiden naar productiedatum.
Ook al is de controller firmware gelijk kan de Modbus voorziening onderling nog afwijken (getuige de unit van @richardtrip en mijzelf).
Nou, morgen komt mijn 16Kw warmtepomp binnen, erg benieuwd 
Is een LG Therma V Monobloc HM163MR.U34 (65°C - driefasig - R32), besteld bij Amifrigo Portugal, exact een week levertijd. Installateur komt vrijdag kijken en afspraak inplannen voor montage.
Is een LG Therma V Monobloc HM163MR.U34 (65°C - driefasig - R32), besteld bij Amifrigo Portugal, exact een week levertijd. Installateur komt vrijdag kijken en afspraak inplannen voor montage.
Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.
Hmmm. Toch apartthido schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:56:
[...]
Er zit geen verschil tussen een unit uit Spanje, Slovenië of Nederland als dat de onderliggende vraag is.
De eventuele verschillen in firmware op de printen is te herleiden naar productiedatum.
Ook al is de controller firmware gelijk kan de Modbus voorziening onderling nog afwijken (getuige de unit van @richardtrip en mijzelf).
Flow staat op mijn display. Vind het niet terug in modbus. @kostas2911 idem (maar niet op display)
Hoe zit het met jouw import @Possible ?
Ik lees terug dat ik niet helemaal duidelijk was. Maar hij piekt dus in de nacht meerdere malen naar 2kw (wat volgens mij defrost runs zijn), hierdoor ontstaat zoveel warmte dat hij hierna niet moduleert maar uit gaat. Ik zou liever hebben dat hij moduleert i.p.v. zo’n piek.The_KnarF schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:13:
[...]
Er van uit gaande dat je met "anti vries runs " de defrosting bedoelt:
Wat bedoel je met "maar niet gaat verwarmen"? ik neem aan dat je aan het verwarmen bent als je zon run krijgt.
Defrosting in Nederland voorkomen of uitsluiten word een lastig verhaal denk ik.
antivries is wat anders dan defrosting trouwens.
defrosting is de buitenunit ontdoen van bevroren condens
die antivries settings die jij noemt is als je antivriesmiddel gebruikt in je systeem. (voor zover mij bekend) zijn er niet veel die dat gebruiken.
Nu zie ik in het menu de optie antivries optie 1 (type1 & type2). Ik vroeg mij af wat dit inhoud, ik kan dit niet terugvinden.
Ik heb btw een 9kw u44
ja dat wil iedereen wel. helaas doet de LG dat standaard niet.Marko86 schreef op maandag 14 november 2022 @ 17:01:
[...]
Ik lees terug dat ik niet helemaal duidelijk was. Maar hij piekt dus in de nacht meerdere malen naar 2kw (wat volgens mij defrost runs zijn), hierdoor ontstaat zoveel warmte dat hij hierna niet moduleert maar uit gaat. Ik zou liever hebben dat hij moduleert i.p.v. zo’n piek.
Nu zie ik in het menu de optie antivries optie 1 (type1 & type2). Ik vroeg mij af wat dit inhoud, ik kan dit niet terugvinden.
Ik heb btw een 9kw u44
enkele van ons proberen die opstartcyclus voor de gek te houden door bij opstart initieel de target laag te zetten en dan telkens wat hoger zodat opstartcyclus zichzelf niet "overschiet" .
ik heb me hierin nog niet verdiept omdat het bij mij (nog) niet speelt.
Er zijn vast anderen hier die e.a. m.b.t de "opstart scripts" kunne verduidelijken.
LG-HM163MR-U34
Het voordeel van, het net niet behalen, van de target, is dat je WP langer blijft lopen (en moduleren)The_KnarF schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:32:
hoe herken je een defrost, ik volgens mij nog niet gehad[Afbeelding]
goedenavond
na 2 weken probleem loos draaien ging vandaag de stroom er even kort af
daarna kreeg ik de foutmelding ch 14
iemand een idee wat dit kan zijn
Flow errorantoine sellies schreef op maandag 14 november 2022 @ 18:03:
goedenavond
wat kan ik eraan doen
druk is ok
heb al een paar x gereset
bvd
Flow error ontstaat als er geen of te weinig flow is terwijl hij wel eea kwijt wil.antoine sellies schreef op maandag 14 november 2022 @ 18:19:
[...]
wat kan ik eraan doen
druk is ok
bvd
Als een flow error in het display blijft werkt alleen om de stroom er helemaal af te halen en weer terug erop. In mijn geval werkte rebooten via de controller niet.
if you have decreassed pump capacity you should increase itantoine sellies schreef op maandag 14 november 2022 @ 18:19:
[...]
wat kan ik eraan doen
druk is ok
bvd
you should also check the filters.
Het is nog niet gelukt, zodra de dipswitch 2 op on gaat, dan krijg ik een ch03 error en stopt de wp gelijkpaQ schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:15:
[...]
Hmmm. Toch apart
Flow staat op mijn display. Vind het niet terug in modbus. @kostas2911 idem (maar niet op display)
Hoe zit het met jouw import @Possible ?
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Dan zou ik die toch uit zetten. Ik kreeg 0,0 voor elkaar met dip2 op ON.Possible schreef op maandag 14 november 2022 @ 18:54:
[...]
Het is nog niet gelukt, zodra de dipswitch 2 op on gaat, dan krijg ik een ch03 error en stopt de wp gelijk
Dus je hebt alleen dipswitch 1 op on ?paQ schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:02:
[...]
Dan zou ik die toch uit zetten. Ik kreeg 0,0 voor elkaar met dip2 op ON.
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
bij mij werkte dat ja
Check-in nu de 16kw warmtepomp in werking is gesteld. Tot nu toe nog niet erg blij met wat ik zie qua verbruik. het is natuurlijk een flinke stroomverbruiker echter als ik nu kijk naar de kosten ben ik een stuk duurder uit dan hoe de situatie hiervoor was op gas. Warm is het wel in huis, niet overdreven overigens. Maar zoals vandaag staat de thermostaat op 19 graden, het is in huis echter 20,5 door de warmtepomp.
De instellingen heb ik laten staan zoals ze nu door de LG monteur erin gezet zijn, verder staat hij op "AI".
De installateur komt deze week nog langs voor het een en ander. Is het te zeggen, aan de hand van onderstaande verbruiksgrafieken van afgelopen dagen of dit normaal gedrag is?
De warmtepomp lijkt vaak korte momenten te pieken. En dit op momenten waarop er geen enkele warmtevraag is in huis vanuit de thermostaten.
Vandaag:
/f/image/RYoJ9UAx43KFu9XuUIcwkqKa.png?f=fotoalbum_large)
Gisteren:
/f/image/zsLQskQg7CBj0Kjvzn0YyfXa.png?f=fotoalbum_large)
Zaterdag:
/f/image/PMtTiuZfRvhk4MRhDXeJeV7H.png?f=fotoalbum_large)
Afgelopen zaterdag was het bijvoorbeeld al vroeg in de ochtend 22 graden in huis door de zon, de thermostaat stond op 19 en derhalve zou ik verwachten dat de warmtepomp gedurende de dag niet continue zou hoeven aan te slaan. Er is tenslotte vrijwel geen warmte verlies omdat er geen vraag is? Zo ook vandaag opnieuw, de temperatuur in huis was ruim boven de ingestelde kamertemperatuur maar toch verliest het buffervat zijn warmte. Toch slaat hij regelmatig aan. Dit komt het verbruik natuurlijk niet ten goede maar zorgt ook voor onnodig in- en uitschakelen en geluid buiten mijn inziens. Het lijkt erop dat, doordat er continu wordt rondgepompt, er hierdoor al een dermate grote verlies is dat de warmtepomp dit telkens dient te compenseren.
Beter lijkt het mij als er geen continue circulatie is en hierdoor de temperatuur ook beter behouden blijft?
Er is een 120 liter buffervat aanwezig, alle radiatoren hebben thermostaatkranen en er is ~220m2 vloerverwarming ongeveer. Ik wil de monteur graag zo goed mogelijk ook zelf van informatie / ideeën en tips voorzien waar mogelijk
.
?
De instellingen heb ik laten staan zoals ze nu door de LG monteur erin gezet zijn, verder staat hij op "AI".
De installateur komt deze week nog langs voor het een en ander. Is het te zeggen, aan de hand van onderstaande verbruiksgrafieken van afgelopen dagen of dit normaal gedrag is?
De warmtepomp lijkt vaak korte momenten te pieken. En dit op momenten waarop er geen enkele warmtevraag is in huis vanuit de thermostaten.
Vandaag:
/f/image/RYoJ9UAx43KFu9XuUIcwkqKa.png?f=fotoalbum_large)
Gisteren:
/f/image/zsLQskQg7CBj0Kjvzn0YyfXa.png?f=fotoalbum_large)
Zaterdag:
/f/image/PMtTiuZfRvhk4MRhDXeJeV7H.png?f=fotoalbum_large)
Afgelopen zaterdag was het bijvoorbeeld al vroeg in de ochtend 22 graden in huis door de zon, de thermostaat stond op 19 en derhalve zou ik verwachten dat de warmtepomp gedurende de dag niet continue zou hoeven aan te slaan. Er is tenslotte vrijwel geen warmte verlies omdat er geen vraag is? Zo ook vandaag opnieuw, de temperatuur in huis was ruim boven de ingestelde kamertemperatuur maar toch verliest het buffervat zijn warmte. Toch slaat hij regelmatig aan. Dit komt het verbruik natuurlijk niet ten goede maar zorgt ook voor onnodig in- en uitschakelen en geluid buiten mijn inziens. Het lijkt erop dat, doordat er continu wordt rondgepompt, er hierdoor al een dermate grote verlies is dat de warmtepomp dit telkens dient te compenseren.
Beter lijkt het mij als er geen continue circulatie is en hierdoor de temperatuur ook beter behouden blijft?
Er is een 120 liter buffervat aanwezig, alle radiatoren hebben thermostaatkranen en er is ~220m2 vloerverwarming ongeveer. Ik wil de monteur graag zo goed mogelijk ook zelf van informatie / ideeën en tips voorzien waar mogelijk
Zijn de foto's nog gewenstTw0415 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 17:14:
[...]
Heel graag of als iemand anders fotos of uitleg heeft. Want een installateur vinden is lastig dus wil de installatie zelf doen, echter geen handleiding te vinden over setup met een cv. Dus als iemand mij kan helpen hoe het is aangesloten qua leidingwerk heel graag
Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama
kolere ja dat is wel fors.
Zonder settings te posten is er niets te zeggen
Belangrijke gegevens:
1. kamerverwarming op water in of uit
2. waterdebiet sturing (en welke waarde dan van die sturing)
3. silent mode aan?
Zonder settings te posten is er niets te zeggen
Belangrijke gegevens:
1. kamerverwarming op water in of uit
2. waterdebiet sturing (en welke waarde dan van die sturing)
3. silent mode aan?
Is inderdaad stevig verbruik.Sjoerd schreef op maandag 14 november 2022 @ 20:02:
Check-in nu de 16kw warmtepomp in werking is gesteld. Tot nu toe nog niet erg blij met wat ik zie qua verbruik. het is natuurlijk een flinke stroomverbruiker echter als ik nu kijk naar de kosten ben ik een stuk duurder uit dan hoe de situatie hiervoor was op gas. Warm is het wel in huis, niet overdreven overigens. Maar zoals vandaag staat de thermostaat op 19 graden, het is in huis echter 20,5 door de warmtepomp.
Vandaag:
[Afbeelding]
Gisteren:
[Afbeelding]
Zaterdag:
[Afbeelding]
Er is een 120 liter buffervat aanwezig, alle radiatoren hebben thermostaatkranen en er is ~220m2 vloerverwarming ongeveer. Ik wil de monteur graag zo goed mogelijk ook zelf van informatie / ideeën en tips voorzien waar mogelijk.
[...]
Zijn de foto's nog gewenst?
Maar toch even; een WP met een vermogen van 16 kW verbruikt bij een COP van 4-5 al snel 4.000 Watt.
Ik sta niet gelijk te kijken van de grafieken. Dwz qua verbruik. Wel de vele start en stops.
Onze 12 kW verbruikt tijdens de aanloop piek ook zo’n 2.500.
Als er telkens opgestart moet worden, komt dat het verbruik niet ten goede.
De suggestie van @paQ zou ik zeker met de installateur bespreken.
Verder zou ik eens starten met een vaste water doel temperatuur. Dan zou je een langere run moeten krijgen en hem zien gaan moduleren. Dan daalt het verbruik.
Even vragen aan de installateur welke settings er nu precies overal in gezet zijn. Heb je verder nog thermostaten er in zitten?Sjoerd schreef op maandag 14 november 2022 @ 20:02:
Vandaag:
[Afbeelding]
Gisteren:
[Afbeelding]
Zaterdag:
[Afbeelding]
Er is een 120 liter buffervat aanwezig, alle radiatoren hebben thermostaatkranen en er is ~220m2 vloerverwarming ongeveer. Ik wil de monteur graag zo goed mogelijk ook zelf van informatie / ideeën en tips voorzien waar mogelijk.
[...]
Zijn de foto's nog gewenst?
Ik ben eerlijk gezegd benieuwd naar je stooklijn/uitgaande temperatuur...
Je kan ook gewoon even installer menu doorlopen en alles noteren 
In elk geval de dingen die relevant zijn (voor nu)
Het was even zoeken naar het wachtwoord van het menu maar het is gelukt via een YouTube filmpje welke de hint gaf dat het het versienummer was van de software op het apparaat.paQ schreef op maandag 14 november 2022 @ 21:18:
Je kan ook gewoon even installer menu doorlopen en alles noteren
Bijgaand de instellingen die mij mogelijk relevant leken. Mocht er iets missen hoor ik het graag!
Temperatuursensor | |
---|---|
besturing standaard | water |
sensorlocatie | afstandsbediening |
Mengcircuit | |
mengcircuit | niet gebruiken |
Voortgangsregeling | |
Selectie | gebruik |
Werkingscyclus | 180 |
Bedrijfstijd | 10 |
Pompvoorloopg/-overloop | |
Voorloopg | 1 |
Nadraaien | 10 |
Waterdebiet controle | |
Besturingsmethode | Optimale debiet |
Vaste delta T warmte | 5 |
Vaste waterdebiet warmte | 46 |
Energiebewaking | |
Energiebewaking | Gebruik |
Instelling elektrische verwarming | |
Type | LG 3 |
Capaciteit | 6 kW |
Algemeen | |
Antivriesoptie 1 | Type 1 |
Kamerverwarming | |
Verwarming temp. instelling | Uitvoer |
Luchtverwarming temp. inst. | 16 / 30 |
Waterverwarming temp. inst. | 20 / 50 |
Hysteresis Verwarmingswater | -2 / 2 |
Hysteresis Kamerlucht (Verwarming) | -0.5 / 1.5 |
Pompinstelling verwarming | Type: tijdsinstelling, aan:1, uit:20 |
Vloerdroging | Uit |
Seizoensgeb. Auto temp | |
Mode | Warmte |
Buitentemp | -10 |
Target Temp. | 50 |
Huidig debiet | 42.4 L/min |
/f/image/6zQjPSCTSiIjUdVs941xYk17.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/1ElWbArgJvZcCAd64gJ25pl9.png?f=fotoalbum_large)
Wat is je afgiftemethode?
Radiatoren? vloerverwarming?
35 ~ 50 is vrij fors zeg maar, en moet dus flink zuipen tegen vriespunt aan. Wellicht wel veel (!?) te hoog.
Zet hem op het hoofdscherm even niet op automaat maar op warmte.
En dan op bijv 30 graden. Dan verwacht ik dat je al een hele andere verbruik-lijn gaat krijgen.
Zo hoef je vooralsnog niets aan je settings te wijzigen, maar kun je in elk geval zien wat er gebeurt. (benieuwd of je dat verbruik gehalveerd krijgt+ )
35 ~ 50 is vrij fors zeg maar, en moet dus flink zuipen tegen vriespunt aan. Wellicht wel veel (!?) te hoog.
En dan op bijv 30 graden. Dan verwacht ik dat je al een hele andere verbruik-lijn gaat krijgen.
Zo hoef je vooralsnog niets aan je settings te wijzigen, maar kun je in elk geval zien wat er gebeurt. (benieuwd of je dat verbruik gehalveerd krijgt+ )
Het afgifte systeem is vloerverwarming met radiatoren echter zou de vloerverwarming al moeten kunnen dienen als hoofdverwarming. De radiatoren staan momenteel ook uit.paQ schreef op maandag 14 november 2022 @ 22:09:
Wat is je afgiftemethode?
Bedankt voor de tip! Dat gaan we proberen.
Hartelijk dank!The_KnarF schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:00:
[...]
Hallo Jacko,
Zie hieronder.
Ik controleer of de compressor aan staat, is dat niet het geval dan is het niet nodig om DetaT en COP uit te rekenen.
Wel in onderstaande jou powermeter opnemen op de plek waar de mijne staat "sensor.tze200_byzdayie_ts0601_eaffc9fe_electrical_measurement"
...
Ik weet niet zeker wat ik eraan moet doen, maar ik weet niet of jullie ideeën hebben:
[/quote]
2022-11-14 21:58:14.918 ERROR (MainThread) [homeassistant.config] Invalid config for [template]: [name] is an invalid option for [template]. Check: template->name. (See /config/configuration.yaml, line 363).
2022-11-14 21:58:14.926 ERROR (MainThread) [homeassistant.config] Invalid config for [template]: [name] is an invalid option for [template]. Check: template->name. (See /config/configuration.yaml, line 377).2022-11-14 21:58:14.918 ERROR (MainThread) [homeassistant.config] Invalid config for [template]: [name] is an invalid option for [template]. Check: template->name. (See /config/configuration.yaml, line 363).
2022-11-14 21:58:14.926 ERROR (MainThread) [homeassistant.config] Invalid config for [template]: [name] is an invalid option for [template]. Check: template->name. (See /config/configuration.yaml, line 377).
[quote]
Je zou even kunnen proberen om de hysterese van het water op -2/4 te zetten. Het lijkt er sterk op, dat de unit na de opstartpiek al boven de hysterese zit en daardoor uit gaat. Aangezien de temperatuur nog niet gehaald is, gaat de unit daarna vrij snel alweer aan. De meesten hebben het op deze waarde staan.Sjoerd schreef op maandag 14 november 2022 @ 22:17:
[...]
Het afgifte systeem is vloerverwarming met radiatoren echter zou de vloerverwarming al moeten kunnen dienen als hoofdverwarming. De radiatoren staan momenteel ook uit.
Bedankt voor de tip! Dat gaan we proberen.
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Klopt waarschijnlijk wel, echter zijn installateur komt nog, is niet netjes om die stooklijn direct aan te passen.
Ik zou idd de unit van Ai afhalen en de watertemperatuur handmatig op 30 graden te zetten.
Ik draai nu met Tb 5 op een Taanvoer van 29. Opgenomen vermogen 975 watt.
Ik zou idd de unit van Ai afhalen en de watertemperatuur handmatig op 30 graden te zetten.
naja datCees-JanH schreef op maandag 14 november 2022 @ 22:28:
Klopt waarschijnlijk wel, echter zijn installateur komt nog, is niet netjes om die stooklijn direct aan te passen.
dan pas je in wezen niks aan
Maar hysterese zou ik eerlijk gezegd ook naar +4 zetten.
Zijn er hier ook mensen met alleen een afgifte systeem van radiatoren? Ik heb de 7kw u44.
Ben er best tevreden over, maar heb het vermoeden dat die nog wel wat rustiger kan draaien.
Ik heb nu:
Warmte
Lucht en water
Optimal flow rate
75 % pomp
Uitvoer
Hysterese warm water -2, 4
Ben er best tevreden over, maar heb het vermoeden dat die nog wel wat rustiger kan draaien.
Ik heb nu:
Warmte
Lucht en water
Optimal flow rate
75 % pomp
Uitvoer
Als je stuurt op optimal flow rate, dan negeert hij de pomp en delta settings. Dus die is in dit geval irrelevant.
Wij hebben een LG HM091MR U33 staan met als afgifte systeem alleen radiatoren en een 200L DHW vat.Laker schreef op maandag 14 november 2022 @ 22:48:
Zijn er hier ook mensen met alleen een afgifte systeem van radiatoren? Ik heb de 7kw u44.
Ik heb nu:
Warmte
Lucht en water
Optimal flow rate
75 % pomp
Uitvoer
Onze woning is vrijstaand en is gebrouwd in 1962 met 115m2 vloer oppervlakte, we hebben ondertussen HR++ glas, spouwmuur isolatie, plafond isolatie en ventileren met roosters.
Onze instellingen zien er wat anders uit in het menu wegens de versie, maar ze komen neer op:
- AI Mode
- DHW 55 graden (tot 40 graden wp daarna element).
- 100% flow deltaT ''vrijgelaten'', 5 aan 55 uit.
- Hysterese warm water -2,2
- Stooklijn -15/55, 18/32
- Sturing op Lucht en Water
- Meting op uitgaand water
Het is op dit moment 5 graden buiten en de warmtepomp maakt het lekker warm binnen
Helaas is de flow bij deze warmtepomp niet uit te lezen, dus we nemen nu meestal de maximale flow die mogelijk is door onze leidingen(28mm). Daarmee kwamen we uit op een gemiddelde COP van 3 (vandaag halen we dat niet helaas).
:strip_exif()/f/image/HJhTrTbGxD8A7NhifPLKLUdd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BlDStYVpuO8lGtsKI2w0Mqes.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier nog een paar foto's van de opstelling:
:strip_exif()/f/image/X1lbQxA2vdnWCOrlOsjVt0Y0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GN1Tsrii4Y2KSV7lh6ThaSq4.jpg?f=fotoalbum_large)
Constructieve kritiek is natuurlijk welkom, maar we hopen mensen met deze gegevens wat te kunnen helpen!
Dankjewel,
Ik ben met de pompstanden welleens aan het variëren maar kan nog niet zeggen wat het beste is.
Wat betreft ai, kan je die temperatuur ergens instellen zodat het 19 graden is.
En dat +1 dan 20 word.
Ik ben met de pompstanden welleens aan het variëren maar kan nog niet zeggen wat het beste is.
En dat +1 dan 20 word.
Zeker. Dat is namelijk je stooklijn.Laker schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 07:32:
Dankjewel,
En dat +1 dan 20 word.
Installer menu > automatische modus
Edit: als je op lucht+water stookt, moet je in instellingen > functie (dacht ik) ook nog op automatisch instellen.
[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 15-11-2022 08:20 ]
Ok bedankt, ik ga vanmiddag uit het werk gelijk even kijken naar die instellingenpaQ schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 08:17:
[...]
Zeker. Dat is namelijk je stooklijn.
Installer menu > automatische modus
Edit: als je op lucht+water stookt, moet je in instellingen > functie (dacht ik) ook nog op automatisch instellen.
Een zoektocht naar een driewegklep voor een Therma V monobloc 12 kW....
In het boekje staat dat er een SPDT = eenpoilig, dubbele weg driwegklep toegepast moet worden voor vloerverwarming / SWW.
Ik zoek een klep met 1 1/4 aansluiting (ik heb alles koper 35 mm). Nu zag ik op het forum de ICMA 82343AG0553
Echter, niet in NL te bestellen. Is er een ander goed merk wat wel verkrijgbaar is in NL? Wellict heeft iemand een linkje.
Dank je alvast.
In het boekje staat dat er een SPDT = eenpoilig, dubbele weg driwegklep toegepast moet worden voor vloerverwarming / SWW.
Ik zoek een klep met 1 1/4 aansluiting (ik heb alles koper 35 mm). Nu zag ik op het forum de ICMA 82343AG0553
Echter, niet in NL te bestellen. Is er een ander goed merk wat wel verkrijgbaar is in NL? Wellict heeft iemand een linkje.
Dank je alvast.
De NEN1010 schrijft voor dat in bepaalde situaties een aardlekbeveiliging moet worden toegepast.
Er staat:
voor aardlekbeveiliging in overeenstemming met 415.1 voor:
— contactdozen met een toegekende stroom van ten hoogste 20 A voor algemeen gebruik door leken,
OPMERKING Een contactdoos voor algemeen gebruik is een contactdoos die niet voor specifiek gebruik is bestemd. Contactdozen voor specifiek gebruik zijn duidelijk herkenbaar door de plaatsing van de contactdoos of een aanduiding bij de contactdoos.
OPMERKING Een uitzondering mag worden gemaakt voor:
— contactdozen voor gebruik onder toezicht van vakbekwame of voldoende onderrichte personen, bijvoorbeeld in bepaalde commerciële of industriële ruimten of
— een contactdoos die alleen is bedoeld voor het aansluiten van een bepaald elektrisch toestel.
Een warmtepomp, al dan niet via een wandcontactdoos (de WCD is alleen bedoeld voor de WP) aangesloten, hoeft niet van een aardlekbeveiliging te worden voorzien.
Dit is hetzelfde als de magnetron bij je thuis. Ook hier hoeft geen aardlekbeveiliging als die WCD alleen wordt gebruikt voor die magnetron.
Er staat:
411.3.3 Aanvullende bescherming
In wisselspanningssystemen moet aanvullende bescherming tot stand worden gebracht door een toestelvoor aardlekbeveiliging in overeenstemming met 415.1 voor:
— contactdozen met een toegekende stroom van ten hoogste 20 A voor algemeen gebruik door leken,
OPMERKING Een contactdoos voor algemeen gebruik is een contactdoos die niet voor specifiek gebruik is bestemd. Contactdozen voor specifiek gebruik zijn duidelijk herkenbaar door de plaatsing van de contactdoos of een aanduiding bij de contactdoos.
— contactdozen voor gebruik onder toezicht van vakbekwame of voldoende onderrichte personen, bijvoorbeeld in bepaalde commerciële of industriële ruimten of
— een contactdoos die alleen is bedoeld voor het aansluiten van een bepaald elektrisch toestel.
Een warmtepomp, al dan niet via een wandcontactdoos (de WCD is alleen bedoeld voor de WP) aangesloten, hoeft niet van een aardlekbeveiliging te worden voorzien.
Dit is hetzelfde als de magnetron bij je thuis. Ook hier hoeft geen aardlekbeveiliging als die WCD alleen wordt gebruikt voor die magnetron.
[ Voor 0% gewijzigd door eilering op 15-11-2022 15:22 . Reden: bold ]
Waarom zou je geen aardlekschakelaar willen??eilering schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:19:
De NEN1010 schrijft voor dat in bepaalde situaties een aardlekbeveiliging moet worden toegepast.
Er staat:411.3.3 Aanvullende bescherming
In wisselspanningssystemen moet aanvullende bescherming tot stand worden gebracht door een toestel
Daarbij, een 1 fase (LG) WP, zit al snel boven de 20 A.
Neemt niet weg dat het wel verstandig is een aardlekbeveiliging toe te passen. Als je de WP een eigen groep geeft is het plaatsen van een Alamat net zoveel werk als een normale automaat.eilering schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:19:
Er staat:411.3.3 Aanvullende bescherming
In wisselspanningssystemen moet aanvullende bescherming tot stand worden gebracht door een toestel
MAAR, geen aardlekbeveiliging betekent niet dat je een WP of magnetron zonder randaarde aan mag sluiten. Randaarde is voor dit soort (klasse I) apparaten altijd nodig.
En, de meeste huizen in NL hebben een TT aansluitng, de aardaansluiting komt dan niet van je netbeheerder maar is lokaal geslagen. Het kan dus zijn dat de aardweerstand niet laag genoeg is en in geval van een aardfout de normale smeltzekering of automaat er niet snel genoeg uit gaat. Dat is een andere reden om toch maar wel een aarlekschakelaar of aardautomaat te gebruiken.
En een WP is wat mij betreft een natte omgeving, meen toch dat dan een aarlekschakelaar of automaat verplicht is.
[ Voor 11% gewijzigd door BernieW op 15-11-2022 16:23 ]
Ohja vandaag eens mijn specificaties van mijn vaatwasser opgezocht en hoera hij is hotfill compatibel! Hopla ook de water aansluiting van koud op de warme tapkraan aangesloten op Max 60 ingesteld schilt ook per wasbeurt weer een elektrisch opwarm gedeelte met een cop van 1 en per beurt 1kwh maw per jaar rond de 150 euro :-)
LG HM091MR.U44 - OEG 300liter 516005190 warmte wisselaar boiler - Solaredge / Growatt 4800 kWh
Je moet in het installatie-menu energie-monitoring aanzetten. (ik heb het aan staan en het werkt op de app iig):Jgroothedde schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 17:08:
Hallo ik hé vandaag de wifi module geplaatst. Hij werkt perfect echter zie ik alleen geen stroomverbruik. Iemand enig idee hoe dit kan? [Afbeelding]
/f/image/rVCwhZIxsXMtVKaCzGHdW95R.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 22% gewijzigd door leow88 op 15-11-2022 19:07 ]
LG-HM071MR-U44 (3.6.0.3) / Atlantic Explorer V4 - 270L / Zonnepanelen 7200 Wp
Weet je toevallig hoe de instelling precies heetleow88 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 19:03:
[...]
Je moet in het installatie-menu energie-monitoring aanzetten. (ik heb het aan staan en het werkt op de app iig):
[Afbeelding]
In engels menu:Jgroothedde schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 19:11:
[...]
Weet je toevallig hoe de instelling precies heet
Installer - General - Energy Monitoring Energy Monitoring op Use zetten
LG-HM071MR-U44 (3.6.0.3) / Atlantic Explorer V4 - 270L / Zonnepanelen 7200 Wp