LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 40 ... 179 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:27
Marko86 schreef op maandag 7 november 2022 @ 20:32:
Thx alvast,

Ik heb de hysteres aangepast
Heb bij functie de water temp op auto gezet
En heb bij temperatuur sensor alleen water geselecteerd ( ik had deze aan omdat ik het idee had dat hij anders niet als thermostaat functioneerde.

Ik lees nu een paar x dat de stooklijn stijl is, wat zou een betere baseline zijn?

Ps Mischien een domme vraag. Maar na het instellen sprint hij weer op AI ipv het mooi figuurtje met temperatuur en in/uitvoer. Is dit anders in te stellen?
dat laatste stoor ik mij ook aan :D
Het is net als met een powercycle, dat de stille modus vanzelf weer uit is :|
Ik heb het nu aangepast naar stille modus tijd van 00:00 tot 23:59. Dan gaat ie vanzelf op stil. 8)

ik zou je stooklijn eens instellen op -10 | 33, en 20 | 27 bijv.
Door je AI te plussen of te minnen wijk je daar van af.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marko86
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-07-2024
Nog even een vraag mbt de temperatuur sensor, ik heb hem weer op water gezet. Maar dan wordt de sensor locatie lichtgrijs. Ook meer hij 21,5 in de kamer en slaat hij weer aan op 1,4kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Marko86 schreef op maandag 7 november 2022 @ 20:57:
Nog even een vraag mbt de temperatuur sensor, ik heb hem weer op water gezet. Maar dan wordt de sensor locatie lichtgrijs. Ook meer hij 21,5 in de kamer en slaat hij weer aan op 1,4kw
Als je op water alleen stuurt, dan is je kamerthermostaat even geen thermostaat meer, maar alleen nog maar ene regelaar voor wat je nog stuurt (water dus)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20:47

Ps Mischien een domme vraag. Maar na het instellen sprint hij weer op AI ipv het mooi figuurtje met temperatuur en in/uitvoer. Is dit anders in te stellen?
Dat is in te stellen. Zie pagina 57 van de gebruikers handleiding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AqCfxS6_d0Lb4_uPW6KMPlULXxo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RT5H64IEaubLs63ZE1bjeiXe.png?f=user_large

Als je deze op uit zet, dan blijft het scherm op de temperaturen staan.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jojan265

En heb bij temperatuur sensor alleen water geselecteerd ( ik had deze aan omdat ik het idee had dat hij anders niet als thermostaat functioneerde.
Dat kun je doen om te kijken wat een goede stooklijn is. ZO ben ik ook begonnen, en toen de stooklijn aardig goed stond, heb ik hem ingesteld op Water + Lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Jojan265 schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:23:
[...]

Dat kun je doen om te kijken wat een goede stooklijn is. ZO ben ik ook begonnen, en toen de stooklijn aardig goed stond, heb ik hem ingesteld op Water + Lucht.
Dit is wel de manier mijns inziens. Zo sluit je iig uit dat je triggert op je thermostaat op de momenten dat je dat nou juist even niet wil.

Ik ben een heel eind met mijn 'adressenlijst' :+ maar helaas nog steeds geen flow kunnen ontdekken -O-
Wel compressorsnelheid en pompvermogen.
COP is ca 5.4, dus ook not bad at all, maar zou het graag op mijn scherm zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NzXs5tX9NDJ7xb1bvk5HXyqNmHs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vkwNgiyaSiEhwC4vce48d3OB.png?f=fotoalbum_large

offtopic:
ik had in en uit gewisseld, vandaar de kruisende lijnen

Ik denk dat bla18 overigens de fanspeed is. (x10 dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Jojan265 schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:21:
[...]

Dat is in te stellen. Zie pagina 57 van de gebruikers handleiding.

[Afbeelding]

Als je deze op uit zet, dan blijft het scherm op de temperaturen staan.
die functie heb ik niet :?
(.U44)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 03-12-2023
Voor het bepalen van de stooklijn is het handig om eerst een referentiepunt (ijkpunt) te hebben.
Stel een temperatuur in met ' WARMTE'. Bijvoorbeeld 32 graden. Noteer de buitentemperatuur/
.
Wacht een paar uur en kijk of de ingestelde temperatuur goed is. Wijzig eventueel. Neem de tijd (uren) om het systeem (warmtepomp/buffer/huis) te laten stabiliseren.

Heb je een mooie instelling gevonden, begin dan pas met een stooklijn. Neem gerust een bereik van -15 tot +25 graden. Maar zorg er wel voor dat de stooklijn door je ijkpunt gaat!!

Je zult merken dat als je (bij dezelfde buitentemperatuur) AI (0) gaat kiezen i.p.v. WARMTE, de warmtepomp exact hetzelfde vermogen afgeeft.

Gebruik een Homewizard P1 device op je slimme meter om direct je energieverbruik af te lezen. Is gewoon handig en snel.

Maar neem vooral de tijd en neem kleine stappen. Stooklijn nooit meer dan +/- 1 graad verstellen. Per dag.
Neem je grotere stappen dan gaat de warmtepomp overcompenseren. Ook als je AI met meer dan +1/-1 wijzigt.

Ik gebruik zelf een delta T instelling. Temperatuurmeting op: uitvoer. Andere keuzes zijn bij ons te onstabiel.
Kamerverwarming delta T: -2,5 / + 4 graden.
Temperatuur instelling op warm water. Parallel buffervat 120 liter.
LG 7 kW U44.
Warmtepomp is continu aan 24/7 zodat het hele huis een constante temperatuur (20-21 graden) krijgt.
Heerlijk. Puber meiden klagen niet meer dat 't koud is als ze boven studeren en de deuren mogen open blijven....
Naregeling mogelijk middels gewone thermostaatkranen op een aantal radiatoren..

Verder: tijdens een opstartcyclus gaat de warmtepomp gedurende 15-20 minuten op 29 LPM. Zakt uiteindelijk naar 9,8 LPM met modulatie. Ga je opstarten terwijl je systeem nog warm is, dan kan de warmtepomp uiteindelijk toch z'n warmte niet kwijt, d.w.z. gaat over de hysteresis heen en stopt.
Begin dus 'koel' .

Vergeet niet dat met een COP van 5-6 en een elektrisch opstartverbruik van 1400 W (voor mijn 7 kW LG) er ontzettend veel warmte in je systeem wordt gepompt. Moet ergens heen....
Na opstarten en stabiliseren zitten we tussen 350 W (minimum) en 600 W uiteraard afhankelijk van de buitentemperatuur.

Binnen een week kun je een stabiel systeem hebben. En als je begrijpt wat er gebeurt, kun je verder spelen met andere instellingen.

Learn to walk before you run.

Mijn 2 centen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-06 12:40
paQ schreef op maandag 7 november 2022 @ 23:05:
[...]
......
Ik ben een heel eind met mijn 'adressenlijst' :+ maar helaas nog steeds geen flow kunnen ontdekken -O-
het blijft wel vreemd dat jij dus blijkbaar andere adressen moet gebruiken dan bijna iedereen.
maar fijn dat je al een stuk onderweg bent.
ik zie in jou overzicht ook vermogen staan, komt dat ook van de LG of komt dat van een powermeter?

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
The_KnarF schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 09:13:
[...]

het blijft wel vreemd dat jij dus blijkbaar andere adressen moet gebruiken dan bijna iedereen.
maar fijn dat je al een stuk onderweg bent.
ik zie in jou overzicht ook vermogen staan, komt dat ook van de LG of komt dat van een powermeter?
beide
"Vermogen" komt van de wp zelf.
"kWh meter" is de homewizard DIN meter

Ik kan alleen met geen mogelijkheid flow vinden :(

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 08-11-2022 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
ah, nog niet gevonden dat je vermogen ook uit de pomp kon halen, scheelt voor een volgende toch weer de aankoop van een powermeter.
er zijn dus meer gegevens via modbus op te halen dan dat in de handleiding staat.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18:51
Beste tweakers een algemene opmerking zet de controller op de nederlandse taal,dit praat dan wat gemakkelijker,is af en toe wel wat vrij vertaald bijv. handboek(manuel) is natuurlijk handmatig,en auto is met stooklijn(weersafhankelijk) dit vergt wel enige tijd wat instellingen betreft dit is dus geen klusje van 10min

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
ik wil aleen de COP berekenen als de compressor aan staat, ik ben niet zo thuis in hoe je de configuration.yaml file moet schrijven, maar ik zoek iets als:
#COP
- name: "COP"
device_class: energy
unit_of_measurement: '[-]'
state: >-
{% set f = states('sensor.current_flow_rate') | float %}
{% set o = states('sensor.water_outlet_temp') | float %}
{% set i = states('sensor.water_inlet_temp') | float %}
{% set p = states('sensor.tze200_byzdayie_ts0601_eaffc9fe_electrical_measurement') | float %}
{% if binary_sensors.compressor_status = On}
{{ (f /60*4168*(o-i)/p) | round(2) }}
{% else %} 0
{% endif %}

maar dan dat het wel werkt ;-)

ik heb zitten googlen op if then etc. in configuration.yaml, maar ben er nog niet uit.

iemand dit al voor elkaar of kan iemand me in de juiste richting duwen?

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tinusit
  • Laatst online: 01-03 19:28
Ik heb de WP een nachtje tot rust laten komen en vanochtend een nieuwe run gestart en de tips hier in acht genomen :)

Huidige instellingen:
Sturen op uitgaande temperatuur.
Verwarmingmode: Heat
Setpoint 24 graden.
Water heating set temp: 20/35.
Hysteresis water heating temp: Temp on -3 Temp off 4
Pompcapaciteit: Vast debiet (65% = 25,4 l p/m)
Silentmode: aan

De pomp sloeg vanochtend om 08:30 aan en stond de eerste 30 minuten 2 KWH te verstoken. Daarna regelde hij zich netjes terug. Hij houdt de uitgaande temperatuur inmiddels stabiel op 24 graden en moduleert nu richting de 900 watt (volgens de afstandsbediening) In huis is het nu alweer een uurtje stabiel 20 graden.

Dank u allen voor de tips zover :)

LG-HM123MR.U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinusMaximus
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 25-03 23:59
Hallo,

Waar kan je vinden wat het minimale verbruik van je warmtepomp kan zijn als deze op het laagste mogelijke vermogen is gemoduleerd?

Zelf heb ik een HM143M.U34 en verbruik 1.6kwh als we hem in de ochtend aanzetten tot einde van de avond (nog geen buffervat binnen dus nog niet 24x7 laten draaien).

Is er ergens een site / GitHub waar instructies staan voor het uitlezen van de rs485 data? De manual is duidelijk maar in dit forum lees ik het en der dat de dip-switches niet altijd hetzelfde staan uitgelegd. Is er een goede site waar ik al deze info kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
tinusit schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:35:
Ik heb de WP een nachtje tot rust laten komen en vanochtend een nieuwe run gestart en de tips hier in acht genomen :)

Huidige instellingen:
Setpoint 24 graden.

De pomp sloeg vanochtend om 08:30 aan en stond de eerste 30 minuten 2 KWH te verstoken. Daarna regelde hij zich netjes terug. Hij houdt de uitgaande temperatuur inmiddels stabiel op 24 graden en moduleert nu richting de 900 watt (volgens de afstandsbediening) In huis is het nu alweer een uurtje stabiel 20 graden.

yep, die 65% pomp was voor mij (en sommige andere) 'de oplossing'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
MartinusMaximus schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:41:
Hallo,

Zelf heb ik een HM143M.U34 en verbruik 1.6kwh als we hem in de ochtend aanzetten tot einde van de avond (nog geen buffervat binnen dus nog niet 24x7 laten draaien).
uhm... dus wat? 12-14 uurtjes draaien voor maar 1.6 kWh? :?
lijkt me onmogelijk

of bedoel je: hij staat constant 1600W te stampen? (dan wordt het een dure aangelegenheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinusMaximus
paQ schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:44:
[...]

uhm... dus wat? 12-14 uurtjes draaien voor maar 1.6 kWh? :?
lijkt me onmogelijk

of bedoel je: hij staat constant 1600W te stampen? (dan wordt het een dure aangelegenheid)
Klopt verbruik is 1.6kw per uur van 8 tot 21h ongeveer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YwDdIlfwaS791u7-7zoWCieNXNA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xJ7xEe0JRK80VlbA7c7aYbmb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
MartinusMaximus schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:51:
[...]

[Afbeelding]
Wow…
Geen idee hoe groot je huis is, maar ik doe dat met een 7kW voor 4 kWh over de hele dag. En dan is het 21,5 (en soms meer)

Heb je wat data /settings
Je delta enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:17
vannacht nog een run gehad. Vandaag komt een flir camera binnen, dan eens kijken waarom de kleine kamer flink zakt in temperatuur t.o.v. andere kamers..

Begin eindelijk mooie resultaten te krijgen !
Vandaag ga ik ook weer alle zone regelaars monteren op de verdelers. deze had ik tijdelijk losgehaald om te kijken hoe de wp reageert met alles open. vanaf vandaag gaan we netjes regelen via danfoss icon.

Waarschijnlijk zal daarna de stroomverbruik ook flink zakken omdat er minder warm gemaakt hoeft te worden.
Momenteel worden alle 10 de zones opgewarmd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v0fNqBEXMZVyL4YGe2j5C43vsmc=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hp7TodPGFkcSWS5WRDaGrvSL.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinusMaximus
paQ schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:55:
[...]

Wow…
Geen idee hoe groot je huis is, maar ik doe dat met een 7kW voor 4 kWh over de hele dag. En dan is het 21,5 (en soms meer)

Heb je wat data /settings
Je delta enz.
Set point: 37 graden
Flow: 16.8lpm
Temp sensor: water
Pomp pre / over: 1-1
Flow control: optimal flow control
Pump cap: 100
Temp setting: outlet
Hysteresis: +-2

Honeywell eco home op alle radiatoren (boven verdiepingen) en vloerverwarming begane grond + badkamer (contact retour thermische thermostaat)

Inlet:34 op dit moment
Outlet: 37

Thermostaten boven: 15 graden (slaapkamers etc)
Beneden 22 graden (vloer verwarming)
Badkamer … uh ergens rond de 22?

[ Voor 8% gewijzigd door MartinusMaximus op 08-11-2022 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
sja je stookt vrij warm (vind ik) op 37 graden.
Heb je het al eens op silent mode en/of lagere temperatuur geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinusMaximus
tolunaygul12 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:03:
vannacht nog een run gehad. Vandaag komt een flir camera binnen, dan eens kijken waarom de kleine kamer flink zakt in temperatuur t.o.v. andere kamers..

Begin eindelijk mooie resultaten te krijgen !
Vandaag ga ik ook weer alle zone regelaars monteren op de verdelers. deze had ik tijdelijk losgehaald om te kijken hoe de wp reageert met alles open. vanaf vandaag gaan we netjes regelen via danfoss icon.

Waarschijnlijk zal daarna de stroomverbruik ook flink zakken omdat er minder warm gemaakt hoeft te worden.
Momenteel worden alle 10 de zones opgewarmd.

[Afbeelding]
Hoe / waar maken jullie de grafieken? Rs485 poort? Wat voor hardware heb je dan gebruikt voor het uitlezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinusMaximus
paQ schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:10:
sja je stookt vrij warm (vind ik) op 37 graden.
Heb je het al eens op silent mode en/of lagere temperatuur geprobeerd?
Nog niet, zal ik hem eens naar 35 of 30 graden zetten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:17
MartinusMaximus schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:10:

Hoe / waar maken jullie de grafieken? Rs485 poort? Wat voor hardware heb je dan gebruikt voor het uitlezen?
Gaat inderdaad via modbus.

Zie :

https://gathering.tweaker...message/72356600#72356600

https://gathering.tweaker...message/73366702#73366702

https://gathering.tweaker...message/72315832#72315832

[ Voor 4% gewijzigd door tolunaygul12 op 08-11-2022 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
MartinusMaximus schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:11:
[...]

Nog niet, zal ik hem eens naar 35 of 30 graden zetten?
sja lastig.
Voor je radiatoren zal het afhankelijk zijn van type.
Een vvw tot 37 graden stoken (zeker met nog half zomer buiten af en toe) vind ik best hoog.

Ik stook 28 uit (op stooklijn)
27 krijg ik net niet kwijt met opstarten. (overshoot)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Ik zal het wel verkeerd zien, maar hier wordt toch een verbruik van 20,7 kWh tussen ongeveer 8:00 en 20:00 uur weergegeven??? Dat is zelfs voor een 14 kWh WP een hoog verbruik.

[ Voor 4% gewijzigd door Transitie op 08-11-2022 11:27 ]

LG-HM123M-U33/ Vaillant aroSTOR VWL B 200-5/ zonnepanelen 8.400 Wattpiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-06 21:16
[...]

[Afbeelding]
Denk dat je een rekenfout maakt, verbruik tussen 20 uur en 21 uur = 1,4 kw dus wat is het verbruik in 24 uur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
apepannetje schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:28:
[...]

Denk dat je een rekenfout maakt, verbruik tussen 20 uur en 21 uur = 1,4 kw dus wat is het verbruik in 24 uur?
20.7 kWh in 12-13 uurtjes.
is tegen de 1.7 kW aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgroothedde
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-01 16:05

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

Is het voor de wamrtepomp slecht om continu in silent mode te draaien? Ik krijg het huis er prima warm mee en het stroom verbruik is dan aanzienlijk lager. Maar ik weet niet of dit verder negatieve consequenties heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
Jgroothedde schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:23:
Is het voor de wamrtepomp slecht om continu in silent mode te draaien? Ik krijg het huis er prima warm mee en het stroom verbruik is dan aanzienlijk lager. Maar ik weet niet of dit verder negatieve consequenties heeft
Ik denk het niet, misschien heb je als het echt koud is de normale modus nodig.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgroothedde

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

Als ik die modus constant wil moet ik toch de tijd van 00:00 tot 22:59 instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
*23:59

Of gewoon met de hand aanzetten. Maar dan gaat ie uit bij power cycle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kostas2911
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07-05-2024
Hello,

I am still not able to have modbus running.
Every time I connet modbus heat pump refuse to start.

I notice today on installer manual that "The product can also be linked to 3rd party controller. You can connect external controllers using Modbus protocol except for LG controller. If 3rd party controller is used, LG controller is not applied to AWHP simultaneously"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cAuO3fmxwdbg2hnqpjUv5a6iybM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/laEiTJPq8n1OXSVArXWsuFRA.png?f=user_large

I have them both installed.
Is this the issue?
Do you have both LG controller and mobus installed simultaneously?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgroothedde

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

The_KnarF schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:26:
[...]

Ik denk het niet, misschien heb je als het echt koud is de normale modus nodig.
Nee snap ik maar ja voorlopig komt er nog geen echte kou aan dus kan ik het eens testen. Was even benieuwd of het voor de wamrtepomp zelf geen consequenties zou hebben altijd in de silent modus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
kostas2911 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:46:
Hello,

I am still not able to have modbus running.
Every time I connet modbus heat pump refuse to start.

I notice today on installer manual that "The product can also be linked to 3rd party controller. You can connect external controllers using Modbus protocol except for LG controller. If 3rd party controller is used, LG controller is not applied to AWHP simultaneously"

[Afbeelding]

I have them both installed.
Is this the issue?
Do you have both LG controller and mobus installed simultaneously?
shouldn't matter
Have you tried a power cycle?

Can you elaborate on "refuse to start". You mean by controlling via modbus? Or at all?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kostas2911
paQ schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 17:23:
[...]
shouldn't matter
Have you tried a power cycle?

Can you elaborate on "refuse to start". You mean by controlling via modbus? Or at all?
Yes I did a power cycle.
Firstly I also had some CH03 errors "Bad communication between remote controller and unit." but I solve this with an EOL resistance.

As soon as modbus start polling heat pump won't start heating cycle even if it is selected via LG remote control.
Also if heat pump is actually running and I start modbus polling it will stop after few seconds

[ Voor 9% gewijzigd door kostas2911 op 08-11-2022 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
kostas2911 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 18:20:
[...]

Yes I did a power cycle.
Firstly I also had some CH03 errors "Bad communication between remote controller and unit." but I solve this with an EOL resistance.

As soon as modbus start polling heat pump won't start heating cycle even if it is selected via LG remote control.
Also if heat pump is actually running and I start modbus polling it will stop after few seconds
I had the same issues with addressing "holding" inputs
After deleting them all, and rebooting both, it works again without errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kostas2911
paQ schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 18:23:
[...]

I had the same issues with addressing "holding" inputs
After deleting them all, and rebooting both, it works again without errors.
Hmm, but holding are quite useful
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JwksXtwflUH3VlMQJnnYTYs_zsw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gJJ38EOKbATaOQqfVdsp9cCr.png?f=user_large

can you share your config please?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:54

thido

Tilburg

kostas2911 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 18:20:
[...]

Yes I did a power cycle.

I experienced the same behaviour. Waterpump would start but compresser did not. For my pump it was resolved to have the dipswitch 1.2 set to Off (so only 1.1 to On). After that the Modbus connection was stable end I could read/write a lot of registers.

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
paQ schreef op maandag 7 november 2022 @ 23:13:
[...]

die functie heb ik niet :?
(.U44)
Ik heb ook een U44:

Via [Menu] -> [Instelling] -> [Gebruiker] -> [Terugkeren naar hoofdscherm]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Jojan265 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 20:05:
[...]

Ik heb ook een U44:

Via [Menu] -> [Instelling] -> [Gebruiker] -> [Terugkeren naar hoofdscherm]
goeiemorgen O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doezel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-06 15:45

Doezel

Ond

Vraag: ik heb in mijn u34 een planning staan. De DHW run wil ik elke dag om 13:00 laten draaien en vanaf 22:00 zet ik de auto mode op -2.

Echter lijkt hij eens in de zoveel dagen de complete planning kwijt te raken. Er staat dan niets meer en de unit draait weer zonder planning. Ik heb van LG de laatste firmware gekregen voor de wifi-issues te herstellen.

Hebben meer mensen daar last van?

(Wellicht parallel daar aan) ik merk dat er een hele mooie run gaande is. Echter ineens gaat de unit (zonder foutmelding) niet meer mooi moduleren en gaat weer pendelen. Ook wordt de temperatuur van het 2e circuit niet meer gehaald terwijl het water in het buffervat nog warm genoeg is (mengklep staat dicht). Als ik dan de unit herstart gaat ie weer mooi moduleren. Ik vermoed dat er iets niet helemaal lekker draait qua software…

[ Voor 35% gewijzigd door Doezel op 09-11-2022 08:31 ]

LG Therma V Monobloc 12KW U34. | 24 zonnepanelen x 380WP | Gasloos | Unifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doezel

Doezel

Ond

Update: ik denk dat ik het al heb gevonden…

Ik heb zojuist mijn DHW programma er weer ingezet. Daarna iets in de installer-settings veranderd en toen was de planning weer weg!

Hoort dat zo of is dat een fout? (In wellicht de laatste firmware?)

Je kunt hieronder ook zien dat het overzichtsscherm al een beetje ingebrand is. Ik laat hem dus nu terugspringen naar het “bolletjesscherm” en die dan op de 10% helderheid….

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ico7y7wJlxXvYhdtIcDBZIg_0Ug=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xPx0dyT40La04h88NZkEIi1b.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZkpsgySl9U8SPWOhxqQ5Dfmn-I0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DxcFxuyGcWRmeos9zQOdsn8M.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zOMowCJc2NjZ99K-3rX3VpQFV9g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Igj1MF3wuIHBQcNsRNNxhFh9.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 74% gewijzigd door Doezel op 09-11-2022 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruut88
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:53
tinusit schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:35:

Huidige instellingen:
Setpoint 24 graden.

Dit lijkt voor mij de gouden tip te zijn geweest. Na 2 weken met pendelen of uren vol vermogen stampen en vervolgens uit gaan(heb zo ongeveer alle tips uit dit topic wel geprobeerd) heb ik nu mijn eerste echt mooie run te pakken. _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Y-F5RXdtvTuRY-1sJIwM0ecv-w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hA5O7rXMd7JmIY0ryjiKCXhV.png?f=user_large

Vanacht om half 2 aangeslagen (9kW u44) met opstartpiek van 1400W en vervolgens al de hele nacht aan het pruttelen op zo'n 300-400W. Temperatuur in de woonkamer super stabiel op 19.6 graden. (Paarse lijn is de WP, blauw onze tijdelijke boilers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruut88
.

[ Voor 100% gewijzigd door Ruut88 op 09-11-2022 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Laatst online: 18:51
beste forumleden een algemene tip men kan de unit resetten met reboot(herstart) bijv als men veel veranderingen in instellingen heeft gemaakt(dan is hij van de wap af) dit kan ook door de werkschakelaar aan/uit te zetten maar niet doen als de compressor loopt (daar kan hij niet goed tegen) dan gaat een veiligheidsklep open volgens mij dan kan hij zijn druk niet kwijt!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ruut88 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 07:34:
[...]

Dit lijkt voor mij de gouden tip te zijn geweest. Na 2 weken met pendelen of uren vol vermogen stampen en vervolgens uit gaan(heb zo ongeveer alle tips uit dit topic wel geprobeerd) heb ik nu mijn eerste echt mooie run te pakken. _/-\o_

[Afbeelding]

Vanacht om half 2 aangeslagen (9kW u44) met opstartpiek van 1400W en vervolgens al de hele nacht aan het pruttelen op zo'n 300-400W. Temperatuur in de woonkamer super stabiel op 19.6 graden. (Paarse lijn is de WP, blauw onze tijdelijke boilers)
mooi he? :)
Dat 65% pomp capaciteit icm stille modus is volgens mij voor velen (met dit weer iig) de methode.
Nu eens zien of ik het naarmate het kouder wordt met alleen een stooklijn finetunen allemaal rond en efficient krijg, desnoods in de koude maanden van stille modus af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruut88
paQ schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:06:
[...]

mooi he? :)
Dat 65% pomp capaciteit icm stille modus is volgens mij voor velen (met dit weer iig) de methode.
Nu eens zien of ik het naarmate het kouder wordt met alleen een stooklijn finetunen allemaal rond en efficient krijg, desnoods in de koude maanden van stille modus af.
Ja erg blij mee :) . Vond het wel opvallend dat het me met geen mogelijkheid lukte om een mooie run te krijgen met Auto instellingen zoals dat bij een aantal hier wel het geval is. Begrijp nog niet helemaal waarom ik nu met Heat setting nu wel het gewenste effect bereik... 8)7

Denk overigens wel dat ik met deze settings meer moet gaan aanpassen als de temperaturen buiten veranderen dan ik hoopte te doen op auto. Maar we gaan het zien, voor nu erg tevreden

[ Voor 12% gewijzigd door Ruut88 op 09-11-2022 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ruut88 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:10:
[...]

Ja erg blij mee :) . Vond het wel opvallend dat het me met geen mogelijkheid lukte om een mooie run te krijgen met Auto instellingen zoals dat bij een aantal hier wel het geval is. Begrijp nog niet helemaal waarom Heat setting nu wel het gewenste effect bereikt...
De auto functie reageert afhankelijk van [water] / [water+lucht] op je stooklijn en eventueel luchttemp bij je controller.
In wezen is dat niet anders dan een handmatig gekozen watertemperatuur. Het voordeel van een stooklijn is dat je op basis van de buitentemperatuur een aangepaste watertemperatuur kunt instellen, maar de sturing zou gelijk moeten zijn.

Ik heb hem bij 18graden nu op 28 staan (27 lukt me net niet, overshoot met opstarten en dus uit), en bij -2 op 31 volgens mij. Want ik geloof nooit dat ik met 28 graden water bij -2 buiten goed kan stoken.
Maar dat is allemaal proefondervindelijk natuurlijk en afhankelijk van huis(houden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjdekker1
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-01-2024

hjdekker1

9000 Wp

@mouse86

Weet je al wanneer je print beschikbaar komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinusMaximus
Transitie schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:17:
[...]

Ik zal het wel verkeerd zien, maar hier wordt toch een verbruik van 20,7 kWh tussen ongeveer 8:00 en 20:00 uur weergegeven??? Dat is zelfs voor een 14 kWh WP een hoog verbruik.
Gisteren het buffervat geplaatst (levering duurde lanngggggg) en alle Honeywell EVO home routines weer hersteld. En WOW wat een verschil. 32 liter per minuut door het buffervat - alle kamers die warm moeten zijn worden dit ook en het stroomverbruik is nu super laag!?!?!? Waarom - geen idee maar het systeem lijkt veel beter te werken met het buffervat er nu aan vast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o1ItqH3YKjFEpW4gMk3OqFcmZ2g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/A6goxEsJ09LgFPGKLhxSZuNP.png?f=fotoalbum_large

Tevens de modbus ethernet interface besteld op Amazon en hopelijk kan die er op een droge dag bijgeplaatst worden. (Kast moet open voor een extra kabeltje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
MartinusMaximus schreef op woensdag 9 november 2022 @ 17:16:
[...]

Gisteren het buffervat geplaatst (levering duurde lanngggggg) en alle Honeywell EVO home routines weer hersteld. En WOW wat een verschil. 32 liter per minuut door het buffervat - alle kamers die warm moeten zijn worden dit ook en het stroomverbruik is nu super laag!?!?!? Waarom - geen idee maar het systeem lijkt veel beter te werken met het buffervat er nu aan vast.

[Afbeelding]

Tevens de modbus ethernet interface besteld op Amazon en hopelijk kan die er op een droge dag bijgeplaatst worden. (Kast moet open voor een extra kabeltje)
Als ik jouw grafiekje bekijk en juist interpreteer, word ik daar niet vrolijk van. Dit lijkt verdacht veel op pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
paQ schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:15:
[...]

De auto functie reageert afhankelijk van [water] / [water+lucht] op je stooklijn en eventueel luchttemp bij je controller.
In wezen is dat niet anders dan een handmatig gekozen watertemperatuur. Het voordeel van een stooklijn is dat je op basis van de buitentemperatuur een aangepaste watertemperatuur kunt instellen, maar de sturing zou gelijk moeten zijn.

Ik heb hem bij 18graden nu op 28 staan (27 lukt me net niet, overshoot met opstarten en dus uit), en bij -2 op 31 volgens mij. Want ik geloof nooit dat ik met 28 graden water bij -2 buiten goed kan stoken.
Maar dat is allemaal proefondervindelijk natuurlijk en afhankelijk van huis(houden).
Ik ga het anders proberen dit jaar. Temperatuur vast op 33c ta en dan op tijden en thermostaat sturen. Hij gaat bij mij om 0830 op -1 (20c) 0930 op ai 0 is 21c en vanaf 14 uur op +2 (geforceerd aan) tot 18 uur. Dan weer op ai 0 (21) tot 2130.

Tot nu toe gaat hij bijna nooit voor 14 uur aan en is vaak na 18 uur ook weer uit. Zo heb ik nog best veel uren in de dag over om bij koudere temperaturen het lekker warm te houden.

Voordeel vind ik wel een warmere vloer, soms 27/28c is wel lekker aan de voetjes.

Als het niet wil dan zet ik hem op max 35c ofzo bij -20.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-04 18:42
hoe hebben jullie de thermostaat ingesteld? ik had hem eerst op water staan, 27 -28 graden constant. nu LG erbij geweest is staat hij op lucht-water, 22 graden, helaas per graad te verhogen en te verlagen. vloeren zijn nu minder lekker warm maar temperatuur in huis is prima. stroomverbruik is ook lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
pure100100 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 18:45:
hoe hebben jullie de thermostaat ingesteld? ik had hem eerst op water staan, 27 -28 graden constant. nu LG erbij geweest is staat hij op lucht-water, 22 graden, helaas per graad te verhogen en te verlagen. vloeren zijn nu minder lekker warm maar temperatuur in huis is prima. stroomverbruik is ook lager.
nu is je controller "thermostaat" (dus op luchttemperatuur waar hij hangt)
op alleen water is het alleen een controller voor de handmatige waardes die je invoert.

als die 27-28 "water invoer" waren, dan zal je vloer vast heerlijk warm zijn geweest ja :+
en op den duur een sauna

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hupie679
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:14
wrapper83 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:06:
Hoi,

Net hardwarematig installatie rond met een sdm120m Modbus kWh meter. Deze kan ik op slave 02 samen met lg slave 01 uitlezen om de cop en het verbruik te lezen (hier een grafiek van dhw run). Zal later even de configuration.yalm file bijsluiten om het uit te lezen.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ben je hier al verder mee gekomen? Ik sta op het punt om deze ook te bestellen.

https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCG
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19-01 21:08

SCG

Goedenavond. Ik heb recent een LG Therma V HM091MR.U44 gekocht. Ik zit nog te twijfelen over een separate warmtepompboiler voor SWW (van LG of een ander merk) of de warmtepomp een separaat boilervat te laten verwarmen. Wie kan er meer vertellen over de voors- en tegens? Sowieso heb ik nog een aantal vragen:
• Kan ik met een separaat boilervat, aangesloten op de warmtepomp een lage temperatuur circuit houden (met buffervat) voor de (vloer)verwarming en een hoog temperatuur circuit voor (alleen) het SWW boilervat?
• Mijn vermoeden is dat met een 9kW warmtepomp de SWW boiler veel sneller weer op temperatuur is als bij een separate warmtepompboiler?
• Hoe zit het met de efficiency: Is de warmtepomp met boilervat efficiënter als de warmtepompboiler bij het verwarmen van SWW?
• Grote voordeel van de warmtepomp met separaat boilervat is dat deze ook bij lagere buitentemperaturen werkt in tegenstelling tot de warmtepompboiler (werkt tot -5 gr. C). Hoe is jullie ervaring?
• Wie weet er wat het verschil is in de LG installatiehandleiding tussen situatie 2 “verbinding met warmwatertank” en situatie 5 “boiler van derden aansluiten”? In laatstgenoemde situatie (5), zit de boiler na het buffervat. In dit geval is een lage temperatuur circuit (met buffervat) voor de (vloer)verwarming en separaat een hoog temperatuur circuit voor (alleen) het SWW boilervat niet mogelijk, lijkt mij?
Mijn voorkeur gaat met name uit naar een separaat boilervat op de warmtepomp, omdat ik in de winter niet zit te wachten op een groot volume aan koude lucht die door mijn huis (garage) gaat bij de warmtepompboiler (ook al blaas ik naar buitenaf, de koude aanvoerlucht van buiten moet toch op de een of andere manier worden aangezogen…).

Alvast bedankt voor de reacties. Hopelijk dat ze het mij wat makkelijker maken in mijn overwegingen.

M.vr.gr.

Sander

LG HM091MRU44 | LG WH20S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Zojuist een run gehad van 3 uur, op 28 graden water uit. (thermostaten op 21.5 en 22, samen 120m2 vvw))
om 18:45 heb ik hem proberen terug te zetten naar 27 graden, waarna de COP dus ook best wel weer steeg (van 4.9 naar 5.6)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jqmP4ah5okJogX1E__XaxRHxsG8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pnlvpGq8C3MiHWCi7ELEfVGm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wrapper83
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:30
SCG schreef op woensdag 9 november 2022 @ 20:22:
Goedenavond. Ik heb recent een LG Therma V HM091MR.U44 gekocht. Ik zit nog te twijfelen over een separate warmtepompboiler voor SWW (van LG of een ander merk) of de warmtepomp een separaat boilervat te laten verwarmen. Wie kan er meer vertellen over de voors- en tegens? Sowieso heb ik nog een aantal vragen:
• Kan ik met een separaat boilervat, aangesloten op de warmtepomp een lage temperatuur circuit houden (met buffervat) voor de (vloer)verwarming en een hoog temperatuur circuit voor (alleen) het SWW boilervat?
• Mijn vermoeden is dat met een 9kW warmtepomp de SWW boiler veel sneller weer op temperatuur is als bij een separate warmtepompboiler?
• Hoe zit het met de efficiency: Is de warmtepomp met boilervat efficiënter als de warmtepompboiler bij het verwarmen van SWW?
• Grote voordeel van de warmtepomp met separaat boilervat is dat deze ook bij lagere buitentemperaturen werkt in tegenstelling tot de warmtepompboiler (werkt tot -5 gr. C). Hoe is jullie ervaring?
• Wie weet er wat het verschil is in de LG installatiehandleiding tussen situatie 2 “verbinding met warmwatertank” en situatie 5 “boiler van derden aansluiten”? In laatstgenoemde situatie (5), zit de boiler na het buffervat. In dit geval is een lage temperatuur circuit (met buffervat) voor de (vloer)verwarming en separaat een hoog temperatuur circuit voor (alleen) het SWW boilervat niet mogelijk, lijkt mij?
Mijn voorkeur gaat met name uit naar een separaat boilervat op de warmtepomp, omdat ik in de winter niet zit te wachten op een groot volume aan koude lucht die door mijn huis (garage) gaat bij de warmtepompboiler (ook al blaas ik naar buitenaf, de koude aanvoerlucht van buiten moet toch op de een of andere manier worden aangezogen…).

Alvast bedankt voor de reacties. Hopelijk dat ze het mij wat makkelijker maken in mijn overwegingen.

M.vr.gr.

Sander
Hoi Sander,

Mijn ervaring is prima te doen met een SSW boilervat, hou er rekening mee dat je er eentje uitzoekt met genoeg m2 (warmtewisselaar oppervlakte) ik heb er eentje van OEG 516005190 (vreselijk duur nu ergens rond de 3000 euro (in juli besteld voor 2100 euro) nu op het moment, maar zorgt er wel voor dat er minimaal warmte verlies is na opwarmen). hier kun je ze ook voor een redelijke prijs importeren: https://www.heima24.de/he...wasserspeicher/300-liter/

Je kunt allebei aansturen met de 9kW unit, zowel 30 graden voor de vloer en 50-60 graden voor de SSW boiler. Houdt er rekening mee dat je COP bij 30 rond de 4-5 ligt en de 50-60 graden een COP van 2.7 heeft (hij is dan minder efficient). Hier zit dan ook de krux met een warmtepomp boiler welke COP heeft deze???

Mijn boiler van 300L is van 45 naar 55 graden in 40 minuten. dus dat is best snel. Houdt er rekening mee dat ik geen limit van 17A erop heb, die van mij tikt met het verwarmen rustig 19-20A aan (ivm afzekeren).

Daarnaast heb ik een 3kW element dat elke vrijdag naar 65 graden gaat i.v.m. legionella bestrijding. hiervoor kan je deze (schakel unit van LG + temperatuur sensor 5K die je ook voor de SSW nodig hebt kopen) hier kopen (https://www.zup24.de/LG-I...mit-Therma-V-Waermepumpen)

Je laatste punt was ook mijn overweging veel wind en een installatie extra die evt. kapot kan gaan...

Voor ons bevalt het heel goed de Boiler wordt 1-2x per dag verwarmt naar 55 graden (heb je per run meer douche water, dan bij 50 graden ivm mengen).

zie hier mijn resultaat (COP, Inlet/outlet en stroom verbruik):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-WwkKAPTV5_vTG5V8Bg8gSPTxkQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qsiGfyFAggYk7nTPCF3Gv0RS.png?f=fotoalbum_large

Maar als ik nu hier kijk zou ik qua levertijd mogelijk hier voor gaan (de COP is relatief met de buiten temperatuur!!!, dus die van LG is denk ik altijd beter):
https://www.aircodruten.n...l-warmtepompboiler-kopie/

[ Voor 4% gewijzigd door wrapper83 op 09-11-2022 22:08 ]

LG HM091MR.U44 - OEG 300liter 516005190 warmte wisselaar boiler - Solaredge / Growatt 4800 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kostas2911
As I understand all new 5,7,9 kw are u44 12,14,16 are u34

Suppose should be the same for older model with u43 and u33 accordingly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCG
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19-01 21:08

SCG

wrapper83 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 21:43:
[...]

Hoi Sander,

Mijn ervaring is prima te doen met een SSW boilervat, hou er rekening mee dat je er eentje uitzoekt met genoeg m2 (warmtewisselaar oppervlakte) ik heb er eentje van OEG 516005190 (vreselijk duur nu ergens rond de 3000 euro (in juli besteld voor 2100 euro) nu op het moment, maar zorgt er wel voor dat er minimaal warmte verlies is na opwarmen).

Je kunt allebei aansturen met de 9kW unit, zowel 30 graden voor de vloer en 50-60 graden voor de SSW boiler. Houdt er rekening mee dat je COP bij 30 rond de 4-5 ligt en de 50-60 graden een COP van 2.7 heeft (hij is dan minder efficient). Hier zit dan ook de krux met een warmtepomp boiler welke COP heeft deze???

Mijn boiler van 300L is van 45 naar 55 graden in 40 minuten. dus dat is best snel. Houdt er rekening mee dat ik geen limit van 17A erop heb, die van mij tikt met het verwarmen rustig 19-20A aan (ivm afzekeren).

Daarnaast heb ik een 3kW element dat elke vrijdag naar 65 graden gaat i.v.m. legionella bestrijding. hiervoor kan je deze (schakel unit van LG + temperatuur sensor 5K die je ook voor de SSW nodig hebt kopen) hier kopen (https://www.zup24.de/LG-I...mit-Therma-V-Waermepumpen)

Je laatste punt was ook mijn overweging veel wind en een installatie extra die evt. kapot kan gaan...

Voor ons bevalt het heel goed de Boiler wordt 1-2x per dag verwarmt naar 55 graden (heb je per run meer douche water, dan bij 50 graden ivm mengen).

zie hier mijn resultaat (COP, Inlet/outlet en stroom verbruik):
[Afbeelding]
Hoi wrapper83,

Dank voor je uitgebreide reactie! Ik zat te kijken naar een boilervat wat door LG zelf wordt aanbevolen, omdat ik niet exact weet, aan welke specs een boilervat van derden dient te voldoen om goed samen te werken. Wel goed om te weten, dat je 2 temp. circuits kunt hebben! Ik ga er wel een limiet van 17A opzetten overigens. een COP van gemiddeld 3.5 (afhankelijk van 7 of 15 gr. lucht aanvoertemperatuur) wordt door LG aangegeven voor haar warmtepompboilers. Dus wel iets hoger, maar deze haalt ook weer warmte uit huis (wel lekker in de zomer...). Inderdaad moet er wel een warmte element inzitten ivm legionella run. Ik ga er nog eens over nadenken. Bedankt voor de input en ik hoop op nog meer ervaringen van anderen... ;) Gr. Sander

LG HM091MRU44 | LG WH20S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
kostas2911 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 21:58:
As I understand all new 5,7,9 kw are u44 12,14,16 are u34

Suppose should be the same for older model with u43 and u33 accordingly
Any luck on your side with finding flow rate via modbus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kostas2911
paQ schreef op woensdag 9 november 2022 @ 23:26:
[...]

Any luck on your side with finding flow rate via modbus?
ok i posted public by mistake but anyway

I am finally able to have modbus working.
in my case my fault was dip switch 2.

moreover my heatpump is a hm121m.u33 and has a complete different modbus mapping which is nowhere documented

with the help of @paQ with whom seem to have a lot of modbus address in commmon I am able to get basics sensor in HA.

on the other hand my Remote is in version 3.03.1a and seems to miss some features. for example I cannot see flow rate on remote.

Does anyone know if there is any software or firmware update?

• Doezel

Doezel

Ond

@kostas2911 The people with a series 4 who also have a wifi-adapter were having disconnection issues. LG came by to update the firmware of the Monobloc to solve that issue.

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:22
kostas2911 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 23:50:
[...]

ok i posted public by mistake but anyway

I am finally able to have modbus working.
in my case my fault was dip switch 2.

moreover my heatpump is a hm121m.u33 and has a complete different modbus mapping which is nowhere documented

with the help of @paQ with whom seem to have a lot of modbus address in commmon I am able to get basics sensor in HA.

on the other hand my Remote is in version 3.03.1a and seems to miss some features. for example I cannot see flow rate on remote.

Does anyone know if there is any software or firmware update?
Can you share youre config please with the modbus addresses for now?
And maby you also @paQ >:) ?

@tolunaygul12 Zou jij je config ook eens willen posten? Ik zie dat bij jou ook alle waarden netjes worden verstuurd met modbus?

[ Voor 7% gewijzigd door Possible op 10-11-2022 08:46 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• paQ
Possible schreef op donderdag 10 november 2022 @ 08:43:
[...]

Can you share youre config please with the modbus addresses for now?
And maby you also @paQ >:) ?
Hij en ik hebben dus min of meer dezelfde modbus adreslijst.
Nu moet ik er bij vermelden dat de mijne (.U44)uit Portugal komt, en die van @kostas2911 (.U33)from Greece.
N = 2, but it seems there is a difference perhaps in the software for the Southern part of Europe.(Or regional setting)

things that work for me:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
    sensors: 

##input
      - name: buitentemperatuur
        scale: 0.1
        precision: 1
        scan_interval: 30
        address: 12
        slave: 1
        unit_of_measurement: °C
        input_type: input

- name: WaterIN
        address: 15

- name: WaterUIT
        address: 16

- name: Compressor
        scale: 1
        address: 20
        unit_of_measurement: HZ

- name: Pompvermogen
        scale: -1
        address: 25
        unit_of_measurement: "%"

- name: Vermogen
        address: 23
        unit_of_measurement: W

- name: temperatuur_lucht_binnen
        address: 24

flow niet kunnen vinden :|

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:22
paQ schreef op donderdag 10 november 2022 @ 08:48:
[...]

Hij en ik hebben dus min of meer dezelfde modbus adreslijst.
Nu moet ik er bij vermelden dat de mijne (.U44)uit Portugal komt, en die van @kostas2911 (.U33)from Greece.
N = 2, but it seems there is a difference perhaps in the software for the Southern part of Europe.

things that work for me:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
    sensors: 

##input
      - name: buitentemperatuur

- name: WaterIN

- name: WaterUIT

- name: Compressor
        address: 20
        unit_of_measurement: HZ

- name: Pompvermogen
        scale: -1
        address: 25
        unit_of_measurement: "%"

- name: Vermogen
        address: 23
        unit_of_measurement: W

- name: temperatuur_lucht_binnen
        address: 24

flow niet kunnen vinden :|
Goed om te weten want die LG van vriend van mij komt ook uit Portugal.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Possible schreef op donderdag 10 november 2022 @ 08:50:
[...]

Goed om te weten want die LG van vriend van mij komt ook uit Portugal.
AHA! :D
Misschien N=3 dan

En in het zuiden doen ze niet aan flow... they go with the flow :')
ba dum .... tssss

[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 10-11-2022 08:52 ]

• MartinusMaximus
Jojan265 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 17:19:
[...]

Als ik jouw grafiekje bekijk en juist interpreteer, word ik daar niet vrolijk van. Dit lijkt verdacht veel op pendelen.
Bezig met de modbus om beter te kunnen zien wat er gebeurt. Hoe kan je vaststellen of hij pendelt? De app is super banaal en geeft weinig details.

Bezig om de waveshare in te richten. Iemand toevallig een installatie documentje gemaakt ooit? Met de settings van de waveshare?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JhhZ-Mxkp5gjSgDNXBw5wusi0cY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CIqFzD7IczWbRGD7NV2wICyB.png?f=fotoalbum_large

• Leeetje90
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 31-05 16:08
Goedemorgen, zijn er mensen die een bestandje of excel gebruiken om hun COP makkelijker uit te rekenen? Mijn elektrisch vermogen meet ik dmv een losse kWh meter.

• paQ
Leeetje90 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 10:03:
Goedemorgen, zijn er mensen die een bestandje of excel gebruiken om hun COP makkelijker uit te rekenen? Mijn elektrisch vermogen meet ik dmv een losse kWh meter.
Je moet weten wat je opgenomen vermogen is, je flow en je delta.

(flow per minuut x delta x 60 x 1,16) / vermogen

edit:aangepast

• tinusit
  • Laatst online: 01-03 19:28
paQ schreef op donderdag 10 november 2022 @ 10:11:
[...]

Je moet weten wat je opgenomen vermogen is, je flow en je delta.

(flow per minuut x delta x 0,6 x 1,16) / vermogen
Weet je zeker dat deze formule klopt?

Kwam ergens anders deze formule tegen:
COP = flow per seconde * deltaT * 4,2 / vermogen in KW.

LG-HM123MR.U34

• The_KnarF
Afgelopen 14 uur een mooie run gehad (denk ik)
ik probeer nu de stooklijn goed te krijgen, maar met mijn gebrekkige kennis, wat is een goeie stooklijn, hoe stel je die goed in?
Ga je steeds lager met je target temp tot dat deze het net niet red en dan op net iets hoger de stooklijn zetten?

Hieronder is pomp net gestopt, de powermeter is van de gehele meterkast (ik wacht nog op levering van een powermeter voor de LG alleen).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bj9_7SfELe6IIi-IVaxb7fghgU0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6cv0dytsTS3dSlYObxZtPa5h.png?f=fotoalbum_large
Het gaat hier om een 5kw U44 met 45m2 vloerverwarming 7 groepen (een dicht) zonder buffervat

LG-HM163MR-U34

• The_KnarF
de COP was zo rond de 5 a 6 en de deltaT rond de 2.2
het elektrisch verbruik pruttelde heel lang zo rond de 350 w (geschat)

[ Voor 40% gewijzigd door The_KnarF op 10-11-2022 10:51 ]

LG-HM163MR-U34

• paQ
tinusit schreef op donderdag 10 november 2022 @ 10:32:
[...]

Weet je zeker dat deze formule klopt?

Kwam ergens anders deze formule tegen:
COP = flow per seconde * deltaT * 4,2 / vermogen in KW.
herstel *60

(flow per minuut x delta x 60 x 1,16) / vermogen

maar komt op hetzelfde neer als de KJ methode. scheelt echt maar x,x1 ofzo

[ Voor 19% gewijzigd door paQ op 10-11-2022 10:42 ]

• The_KnarF
<edit in vorige post> (geen idee hoe ik dit kan verwijderen? 8)7

[ Voor 74% gewijzigd door The_KnarF op 10-11-2022 10:52 ]

LG-HM163MR-U34

• Banaan000
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-05 09:43
Goedemorgen!

Ik ben bezig met meer inzicht te krijgen in wat de warmtepomp allemaal uitspookt. Omdat mijn eerste focus verbruik was heb ik een DIN KwH meter gekocht (SDM120-Modbus, laat me weten als je de config wil hebben voor Home Assistant). Veel gedoe want ik krijg alleen stabiele modbus readings als ik een externe SSD op mn Rasberry Pi heb aangesloten 🤨. Iets met interference blijkbaar, anyway, dat werkt nu.

De warmtepomp leverancier had een LG wifi module geoffreerd maar nooit geleverd, deze komt een dezer dagen. Vraagje;

Ik lees dat de meeste hier de third-party control aansluiting gebruiken om met een RS232/485 TO ETH apparaatje uit te lezen. Probleem bij mij zijn de aansluitingen voor stroom en ethernet. etherent is wel op te lossen door de wifi variant te nemen, maar stroom blijkt nog niet zo makkelijk te zijn (tenzij je het vanaf een 230v pakt). Ik vroeg me daarom af of er hier mensen zijn die via de LG wifi module / LG Thinq app de gegevens in Home Assistant hebben gekregen.
ik zie bijvoorbeeld hier wel een initiatief: https://github.com/ollo69/ha-smartthinq-sensors
Maar daar lijkt de warmtepomp nog niet te zijn toegevoegd.

Of gebruiken jullie simpelweg de LG Thinq app, zonder de data in home assistant te zetten?

Hoor het graag, dankjewel!

Groetjes,
Mark

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
je kan toch ergens 5V van een terminal of board afpikken? :+
die waveshare 485 > ETH heeft ook 5V terminals

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doezel

Doezel

Ond

@Banaan000 ; via de LG Thinq app krijg je amper data binnen. Daar heb je geen fluit aan als je de flow wilt uitlezen, bijvoorbeeld. Zelfs de app van LG zelf kan amper met een warmtepomp omgaan.

Modbus geeft je alle info. Ik heb de Waveshare modbus IN de warmtepomp behuizing gemonteerd. Daar is ook gewoon 230V beschikbaar. Ik heb hem wel via ethernet aangesloten; dat is altijd stabieler dan wifi.

Dit is wat je in HA krijgt via de wifi adapter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lfZoUgJrkeihDas46pdH_dVuwM0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2cN2D7c557gXaoSSkEe9YbF4.png?f=fotoalbum_large

En die "Energy current" van hierboven is waardeloos. (weet niet hoe de WP er aan komt ook...)

Hier is namelijk het vergelijk met een "echte" 3-fase verbruiksmeter (die van HomeWizard)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2caaLRVB77byBU8MXWqHub8FkaE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w2gdov6MBmB40RX3RpgmmdXs.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 58% gewijzigd door Doezel op 10-11-2022 11:31 ]

• Doezel

Doezel

Ond

MartinusMaximus schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:32:
[...]

Bezig met de modbus om beter te kunnen zien wat er gebeurt. Hoe kan je vaststellen of hij pendelt? De app is super banaal en geeft weinig details.

Bezig om de waveshare in te richten. Iemand toevallig een installatie documentje gemaakt ooit? Met de settings van de waveshare?

[Afbeelding]
Welke waveshare heb je?

Dit zijn mijn settings: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dotuESyUocOsqkIbUBoa63ZyoL8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2pxNzmsTe8SwMPucN12WZhxH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartinusMaximus
Doezel schreef op donderdag 10 november 2022 @ 11:22:
[...]

Welke waveshare heb je?

Dit zijn mijn settings: [Afbeelding]
dezelfde (Version:V1.0.11 Type:H7-4). Okay dan heb ik alles goed staan. Volgende stap, controleren van de communicatie...

• Doezel

Doezel

Ond

BUG?

Ik vraag me af of meer mensen hier last van hebben: Als ik een programma in mijn series-4 heb staan, en ik pas IETS aan in het Installer-settings menu, dan is mijn volledige programma weg.
Ik heb de wifi-update van LG draaien.

Kan iemand eens checken of dit bij hen ook zo is?

Hier een voorbeeld van wat er aan de hand is:

In het begin zie je een schema staan.
Dan ga ik in het Installer Menu en pas iets aan (sluittijd klep 2e circuit)
Vervolgens is het schema verdwenen!

• forteb
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 15-01-2024
Hallo allemaal,

ik krijg een storingscode Ch05 ( heating operation availble-heater ) op een niuwe Lg HM123MR.U34 12KW monoblock.

Heeft nog niet gewerkt, alleen de cv- pomp.
Zekeringen gecheckt, fase omgedraaid, verbindingen gecheckt tussen de printplaten, en gereset diverse malen en zoveel mogelijk geëlimineerd .Zonder resultaat.

iem. ervaring hiermee of een idee?

Bedankt alvast voor jullie reactie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doezel

Doezel

Ond

Pagina 82 doorlopen van dit document?

https://www.irishellas.co...l_MFL68682007_GM_1217.pdf

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MartinusMaximus
Waarom worden de gegevens in de home assistant niet bijgewerkt?

>> tijdens het schrijven ben ik door de gehele configuratie heen gelopen. Ik had wel een foto gemaakt van het modbus adres wat er in stond, maar blijkbaar niet goed de nieuwe waarde opgeslagen. deze stond dus nog op 21 :-( Dom, maar simpel op te lossen.

Als newbie mbt home assistant heb ik zitten zoeken naar wat logging, maar kan deze niet zo makkelijk vinden. Heb ik iets overgeslagen tijdens de configuratie?

>> Ja, Modbus adres was fout!

De volgende stappen zijn gezet om the ModBus werkend te krijgen:

Als eerste op de klemmen 26 en 27 de aders aangesloten en aarde vastgezet met een bout, moer en ring in het gat net onder de kabel (moer is zelfborgende moer).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Wk-3oPc_GpL87SOgVLOMTj-Dfw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9NxDTEEuzZAnwfEP9jTA0oRS.jpg?f=fotoalbum_large

Dan de dipswitches aangepast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UnRQNeqVdjSTpR7ZT0-pvF6a8yU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hL7VdOhssxJfTWl5ySxX1b3Z.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna de WAVESHARE op dezelfde manier aangesloten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9d3DKf9zqZSUM6n1VfBLsIRJprA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pglhZnTeczFFxO1TgyXszkac.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens via de web interface op de waveshare ingelogd en de volgende parameters ingesteld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aL2smHKrBh4IQpL2we97sBJgsG8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2LnrTGRk3sETzRCJum3nxjmM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yFCQ2X_qlJS5tsMR1lClhfif5jQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9J0LUgG14OdMfIwEdxAobbVR.jpg?f=fotoalbum_large

in de controller heb ik de modbus interface op 01 gezet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WNd9hITVXWP-MPdOfLVLDI_UYgg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d08wQUfUtQpfmjbrHg2V0odt.jpg?f=fotoalbum_large

waarna ik home assistant geinstalleerd heb op een raspberry pi4. Daarna de add-on geinstalleerd 'file editor' geinstalleerd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BpeYOjAJBiJbvI2Jy2ElAJhplio=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wlm2CpZ1ncoUgY5Im4rWN5UH.jpg?f=fotoalbum_large

en de yaml configuratie aangepast

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
modbus:
  - type: tcp
    host: 192.168.0.68
    port: 26
    name: "lg_modbus"
    retry_on_empty: true
    retries: 10
    sensors: 

##input
      - name: error_code
        scan_interval: 10
        address: 0

- name: ODU_operation_cycle
        scan_interval: 10
        address: 1

- name: water_inlet_temp
        scan_interval: 5
        address: 2

- name: water_outlet_temp
        address: 3

- name: backup_heater_outlet_temp
        address: 4

- name: dhw_water_temp
        address: 5

- name: solar_collector_temp
        address: 6

- name: room_air_temp_circuit1
        address: 7

- name: current_flow_rate
        address: 8
        unit_of_measurement: l/min

- name: flow_temp_circuit2
        address: 9

- name: room_air_temp_circuit2
        address: 10

- name: energy_state_input
        address: 11

- name: outdoor_air_temp

- name: product_group
        scan_interval: 60
        address: 9997

- name: product_info
        scan_interval: 60
        address: 9998

##holding
      - name: operation_mode
        input_type: holding

- name: control_method

- name: target_temp_circuit1

- name: room_air_temp_circuit1_holding

- name: shift_value_in_auto_mode_circuit1

- name: target_temp_circuit2

- name: room_air_temp_circuit2_holding

- name: shift_value_in_auto_mode_circuit2

- name: dhw_target_temp

- name: energy_state_input_holding

binary_sensors:
        ##coil
      - name: enable_disable_heating/cooling

- name: enable_disable_dhw

- name: silent_mode_set

- name: trigger_desinfection_operation

- name: emergency_stop

- name: trigger_emergency_operation

## discrete
      - name: water_flow_status   
        input_type: discrete_input

- name: water_pump_status   

- name: ext_water_pump_status   

- name: compressor_status   

- name: defrosting_status   

- name: dhw_heating_status

- name: dhw_tank_disinfection_status   

- name: silent_mode_status   

- name: cooling_status   

- name: solar_pump_status   

- name: backup_heater_step1_status   
        address: 10

- name: backup_heater_step2_status   
        address: 11

- name: dhw_boost_heater_status   

- name: error_status   
        address: 13

- name: emergency_operation_available_space_heating/cooling   
        address: 14

- name: emergency_operation_available_dhw   

- name: mix_pump_status   

In home assistant zie ik nu het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t-wI3chvnqd68oq5BvIujaD-1Ng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qgSbt2NbONilgXqQIDfe0ao8.jpg?f=fotoalbum_large

en in de waveshare:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7HXC48Mt1J2z8GhbfUcsqGVxpTM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xitAwjLJ8zowFCI6BPqliOaZ.jpg?f=fotoalbum_large

Het lijkt er op dat de home assistant met de waveshare communiceerd, maar dat de status van de warmtepomp niet wordt bijgewerkt.

Na het aanpassen van het modbus adres hebben waardes in home assistant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ieOLP24hxd21srg7EfmHJhBgvBU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xK1u53Sbsnknm4a9OdD03gfl.jpg?f=fotoalbum_large

OK - verder met het fine tunen van de installatie....

[ Voor 6% gewijzigd door MartinusMaximus op 10-11-2022 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_KnarF
in enkele gevallen zie ik bij jou off staan i.p.v. unavailable, dat betekend dat er i.i.g. communicatie is geweest.
misschien even de LG een harde reset geven, kan zijn dat je iets hebt opgevraagd waardoor de LG nu even niets meer stuurt via modbus.
bij mij moeten de dipswitches 1 en 2 op on staan, ik haal uit jou foto niet hoe ze bij jou staan, en ik zie hier ook verhalen dat juist dipswitch 2 off moet staan.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartinusMaximus
The_KnarF schreef op donderdag 10 november 2022 @ 15:57:
in enkele gevallen zie ik bij jou off staan i.p.v. unavailable, dat betekend dat er i.i.g. communicatie is geweest.
misschien even de LG een harde reset geven, kan zijn dat je iets hebt opgevraagd waardoor de LG nu even niets meer stuurt via modbus.
bij mij moeten de dipswitches 1 en 2 op on staan, ik haal uit jou foto niet hoe ze bij jou staan, en ik zie hier ook verhalen dat juist dipswitch 2 off moet staan.
Dipswitches 1 en 2 staan inderdaad op 'On'.
Had het modbus adres niet opgeslagen. Nu loopt de data.

• The_KnarF
ik probeer nu de stooklijn goed te krijgen, maar met mijn gebrekkige kennis, wat is een goeie stooklijn, hoe stel je die goed in?
Ga je steeds lager met je target temp tot dat deze het net niet red en dan op net iets hoger de stooklijn zetten?

LG-HM163MR-U34

• paQ
The_KnarF schreef op donderdag 10 november 2022 @ 16:16:
In dat proces zit ik nu ook. :)

Het is een balans tussen breedte en hoogte van de stooklijn.
Met de eerste instelling definieer je binnen welk bereik je de lijn trekt.
Met de tweede setting de waardes van de lijn,

Ik zit momenteel op
-5 > 30
+18 > 27 (+18 > 26 ging hem niet worden)

Als dit goed gaat, dan ga ik voorlopig niks doen en kijken tegen de koude dagen hoe ver ik ga komen met 30.

• The_KnarF
paQ schreef op donderdag 10 november 2022 @ 16:23:
[...]

In dat proces zit ik nu ook. :)

Het is een balans tussen breedte en hoogte van de stooklijn.
Met de eerste instelling definieer je binnen welk bereik je de lijn trekt.
Met de tweede setting de waardes van de lijn,

Ik zit momenteel op
-5 > 30
+18 > 27 (+18 > 26 ging hem niet worden)

Als dit goed gaat, dan ga ik voorlopig niks doen en kijken tegen de koude dagen hoe ver ik ga komen met 30.
ja, dat begrijp ik ook, maar wanneer is het goed of wanneer is het niet goed?
ik heb in mijn ogen een mooie run gehad met de huidige stooklijn, maar geen idee of dat goed is en of die beter kan.

bij jou die "+18 > 26 ging hem niet worden", dat merkte je aan pendelen of dat het niet warm genoeg word?

maar gezien jou opmerking ben ik op de juiste weg met testen en zet ik stooklijn
paQ schreef op donderdag 10 november 2022 @ 16:39:
[...]

Aan dat er geen delta meer was na enige tijd en de wp uit ging.
Hij kan voor een dergelijk lage temp bij mij zijn warmte niet snel genoeg kwijt schijnbaar, icm de buitentemp op dat moment iig (ca 15)
ah, ok, dan ben ik toch de juiste weg ingeslagen de volgende run zal weer een graad lager zijn, en dan kijken waar het stopt inderdaad.
de DeltaT was bij laatste rus rond de 2.2, dus ik denk niet dat er veel meer ruimte is, maar we zullen het zien.

ik doe dit nu op retour trouwens, is dat de juiste keuze, of maakt dat uiteindelijk niet zo veel uit?

[ Voor 31% gewijzigd door The_KnarF op 10-11-2022 16:43 ]

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
The_KnarF schreef op donderdag 10 november 2022 @ 16:33:
[...]

bij jou die "+18 > 26 ging hem niet worden", dat merkte je aan pendelen of dat het niet warm genoeg word?
Aan dat er geen delta meer was na enige tijd en de wp uit ging.
Hij kan voor een dergelijk lage temp bij mij zijn warmte niet snel genoeg kwijt schijnbaar, icm de buitentemp op dat moment iig (ca 15)

@The_KnarF
Mijn temperaturen zijn allemaal water UIT.
Zelfde verhaal hier over afgifte. Als hij de opstartpiek warmte (ook) niet kwijt kan, dan krijg je ook gedoe natuurlijk :+

[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 10-11-2022 16:49 ]

• paQ
@The_KnarF Via modbus in Home Assistant kun je zo te zien de stooklijn "volgen".
De doeltemperatuur die op dat moment van toepassing is adhv de stooklijn wordt daar weergegeven. Stapjes van 1 graad.

Bij mijn stooklijn staat hij dus (net onder 11 graden) op 28. Daarboven was het nog 27.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kostas2911
Banaan000 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 11:01:
Goedemorgen!

Ik ben bezig met meer inzicht te krijgen in wat de warmtepomp allemaal uitspookt. Omdat mijn eerste focus verbruik was heb ik een DIN KwH meter gekocht (SDM120-Modbus, laat me weten als je de config wil hebben voor Home Assistant). Veel gedoe want ik krijg alleen stabiele modbus readings als ik een externe SSD op mn Rasberry Pi heb aangesloten 🤨. Iets met interference blijkbaar, anyway, dat werkt nu.

De warmtepomp leverancier had een LG wifi module geoffreerd maar nooit geleverd, deze komt een dezer dagen. Vraagje;

Ik lees dat de meeste hier de third-party control aansluiting gebruiken om met een RS232/485 TO ETH apparaatje uit te lezen. Probleem bij mij zijn de aansluitingen voor stroom en ethernet. etherent is wel op te lossen door de wifi variant te nemen, maar stroom blijkt nog niet zo makkelijk te zijn (tenzij je het vanaf een 230v pakt). Ik vroeg me daarom af of er hier mensen zijn die via de LG wifi module / LG Thinq app de gegevens in Home Assistant hebben gekregen.
ik zie bijvoorbeeld hier wel een initiatief: https://github.com/ollo69/ha-smartthinq-sensors
Maar daar lijkt de warmtepomp nog niet te zijn toegevoegd.

Of gebruiken jullie simpelweg de LG Thinq app, zonder de data in home assistant te zetten?

Hoor het graag, dankjewel!

Groetjes,
Mark
Heat pump is supported in HA with the integration you said almost 1,5 year now.
I was actually the one requested it.
Of course not all features.
But you can turn it on/off, set mode, set target temperature, and see room and dwh temp.
Have asked for more features to be added but no luck yet.

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:28
Doezel schreef op donderdag 10 november 2022 @ 06:59:
@kostas2911 The people with a series 4 who also have a wifi-adapter were having disconnection issues. LG came by to update the firmware of the Monobloc to solve that issue.
Ik lees vaak over de update van de firmware om de Wifi issues optie lossen. Ik krijg over twee weken m’n warmtepomp met Wifi module. Nu ben ik benieuwd vanaf welk versie nummer de problematiek is opgelost.

Kan iemand dat aangeven? Bedankt!

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

• kostas2911
Had a call with local (Greece) LG customer support today.
They said that there are no firmware or software updates.
Really sucks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
kostas2911 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 21:59:
Really sucks
I know some Greek slur :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banaan000
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-05 09:43
kostas2911 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 21:46:
[...]

Heat pump is supported in HA with the integration you said almost 1,5 year now.
I was actually the one requested it.
Of course not all features.
But you can turn it on/off, set mode, set target temperature, and see room and dwh temp.
Have asked for more features to be added but no luck yet.
This would actually already be helpful, i will try it out when the wifi module gets delivered. Thanks! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
kostas2911 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 21:59:
Really sucks
That's sort of the standard answer LG gives :-(
The other one is "Ask your supplier".

LG-HM123M-U33/ Vaillant aroSTOR VWL B 200-5/ zonnepanelen 8.400 Wattpiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PgcvBgVjK79CSgUTUOXQ04AnqIs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZaZCOrVP1IwdPDPZoz30WPTj.png?f=fotoalbum_large

vandaag de run met een graadje lagere stooklijn, tot nu toe, lijkt prima, morgen weer een graadje lager proberen.
de DeltaT grafiek is niet juist, heb nog iets aangepast in de template, en heeft daarvoor niet geregistreerd

[ Voor 10% gewijzigd door The_KnarF op 11-11-2022 09:59 ]

LG-HM163MR-U34

Pagina: 1 ... 40 ... 179 Laatste