LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 49 ... 181 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
kuv schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 20:45:
Wat is jullie verbruik ongeveer met deze (redelijke)koude dagen mbt de warmtepomp?
De afgelopen dagen: 32,5 eergisteren, 36.9 gisteren en vandaag op 53. Hij is vandaag nog niet uit geweest. ongeveer 330m2, huis uit 2002 met vloerisolatie etc. Ik vind het pittig, maar goed... het is ook een pittige oppervlakte welke verwarmd dient te worden.

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16:37
Wat is jullie verbruik ongeveer met deze (redelijke)koude dagen mbt de warmtepomp?

Hier een LG 16kw variant. Mijn WP heeft gisteren (2dec) 27kwh verbruikt. Ik heb eigenlijk geen idee of dit veel is of niet.

Alvast bedankt
Ik heb een 7 kW en heb de afgelopen dagen ca. 15 kWh verbruikt. Ik moet wel zeggen dat er veel defrosts waren. Ik hoop sinds vandaag daar minder last van te hebben. Ik heb namelijk de stille modus nu uitgeschakeld en dat scheelt een hele hoop.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Sjoerd schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 20:52:
[...]

De afgelopen dagen: 32,5 eergisteren, 36.9 gisteren en vandaag op 53. Hij is vandaag nog niet uit geweest. ongeveer 330m2, huis uit 2002 met vloerisolatie etc. Ik vind het pittig, maar goed... het is ook een pittige oppervlakte welke verwarmd dient te worden.
53 kWh, met een COP van 3 is dat 160kWh. Verstookte je voorheen 20m3 gas op zo'n dag als vandaag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Niet online
Wolly schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 20:57:
[...]
53 kWh, met een COP van 3 is dat 160kWh. Verstookte je voorheen 20m3 gas op zo'n dag als vandaag?
Ik durf het helaas niet te zeggen doordat dit de eerste winter hier is. Thermostaat staat overigens op 18.5 dus het is ook niet dat ik het super warm probeer te stoken.

Offtopic: er kan denk ik nog wel het een en ander gedaan worden hier door bv schoorstenen dicht te dichten met piepschuimplaten, en alle ingebouwde rolluik kasten te isoleren. Zou het in iedergeval graag omlaag hebben... warmtecamera is onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisEV
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22-05-2023
Welke heb je besteld en waar? (wil ook onderzoek doen naar waar het huis de meeste warmte verliest)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Niet online
JorisEV schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 22:16:
[...]
Welke heb je besteld en waar? (wil ook onderzoek doen naar waar het huis de meeste warmte verliest)
De pc210 op een bekende chinese site tijdens blackfriday. Is op tweakers ook veelvuldig besproken als camera. Schijnbaar veel camera voor relatief weinig geld in vergelijking met de competitie.

Ik hoop met de camera mijn onderbuikgevoelens te kunnen bevestigen. Zoals dat de plafondspeakers flink wat koude doorlaten van het plafond boven de woonkamer etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwlindenaar
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-09 15:24
Devil schreef op zondag 27 november 2022 @ 22:34:
[...]

Heb je toevallig ervaring met flow op ‘optimaal’ en het regelgedrag wat daar bij hoort? Ik zou dat graag gebruiken ivm de efficiëntie, maar krijg het niet stabiel. Met vaste flow en sturing op retour geen probleem, met urenlange runs, maar bij lage toerentallen wel lage delta d en lage cop. Zodra ik hem op optimaal zet knalt hij vrijwel meteen uit zodra het moduleren begint en de temperatuur boven de target komt. Lijkt alsof de ingestelde hystereses (+4) geen rol meer speelt bij het uitschakelen.
Gebruik hier optimal flow. Maar ik regel op aanvoertemperatuur. Geen idee of dat laatste wat uitmaakt.

Er gebeuren wel wat rare dingen met die optimal flow. Afhankelijk van de delta tussen aanvoer en retour wordt de flow geregeld. En als de flow dus hoog is, wordt er veel meer thermisch vermogen geleverd dan wanneer de flow laag is. Ik heb nu (nog niet gecommit naar GitHub, doe ik morgen) nog een correctie op de stooklijn toegevoegd voor de flow. Eigenlijk zou ik het vermogen moeten regelen en een vermogens stooklijn maken. Dan obv het gevraagde vermogen de doeltemperatuur zetten...

Verder draait het hier als een zonnetje. Hele lange runs nu al 48 uur continu in totaal 4 defrosts in die tijd. 24 uurs gemiddelde COP 3.7; redelijk volgens spec... Minimum opgenomen vermogen rond de 500W (14kW unit)

Trouwens, voor de COP rekenaars: de interne sensoren zijn vrij brak. Ik weet niet waarom, maar ik zie regelmatig onzin delta T waarden. Op mijn losse sensoren (DS18b20) die binnen op de aanvoer / retour leiding zitten zijn ze dan volgens verwachting. Ik ben nog van plan ook van die DS18b20 sensoren op mn ESP32 in de warmtepomp te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Ja dat herken ik wel, ik heb ook overal ds18b20 op zitten en zie vaak best afwijkingen ten opzichte van wat modbus aangeeft vanuit de LG.

En wat jij zegt over de stooklijn klopt volledig uiteindelijk is die aanvoer/retour temperatuur een middel om te proberen om te sturen op een bepaald afgegeven vermogen. Bij elke buitentemperatuur heeft je huis een ander verlies en dat verlies moet je aanvullen. Zou je dat heel precies kunnen regelen, dan kun je preciezer sturen op flow + Delta T (=vermogen) dan op temperatuur.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-07 23:46
9kw 44. Buiten 1.8C binnen 23C.

19.2 kw verbruikt vandaag 3 defrost gehad vanochtend (denk ik) piek van 1500w daarna weer rond de 500...600. 1 per uur ongeveer.
Draait op al.

25-29 water. Maar moet curve aanpassen wordt te warm.

Thermostaat woonkamer duwt vloer dicht, dus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-09 06:30
Afgelopen dag 23.5 kWh verbruikt met een 9kw u44 model.
28-30 setpoint met in totaal 16 ! defrosts.. moet daar nog eens naar kijken denk ik.
Staat nu vrij dichtbij de gevel ( 40cm ) en heb nog plek over om de wp op de beugels te verplaatsen naar voren. Kijken of dat verschil maakt met de temperaturen en COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisEV
Sjoerd schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 22:21:
[...]

De pc210 op een bekende chinese site tijdens blackfriday. Is op tweakers ook veelvuldig besproken als camera. Schijnbaar veel camera voor relatief weinig geld in vergelijking met de competitie.

Ik hoop met de camera mijn onderbuikgevoelens te kunnen bevestigen. Zoals dat de plafondspeakers flink wat koude doorlaten van het plafond boven de woonkamer etc
Kost momenteel circa 350 euro...nog steeds wel serieus geld voor iets dat je eigenlijk maar 1 of 2 keer nodig hebt. Mmm, eerst maar eens kijken of ik ergens kan huren of een goedkoper alternatief kan vinden (tips zijn welkom, wij verliezen ook veel warmte in huis ergens).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:26
De meest eenvoudige flir voor onder je telefoon heeft me voor die 245 euro al erg veel plezier gegeven.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

JorisEV schreef op zondag 4 december 2022 @ 07:51:
[...]

Kost momenteel circa 350 euro...nog steeds wel serieus geld voor iets dat je eigenlijk maar 1 of 2 keer nodig hebt. Mmm, eerst maar eens kijken of ik ergens kan huren of een goedkoper alternatief kan vinden (tips zijn welkom, wij verliezen ook veel warmte in huis ergens).
Dat is alsnog maar honderd kuub gas/300kwh ;) Had je hem twee jaar geleden voor 75 euro (de prijs dezelfde hoeveelheid energie toen) wel gekocht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hkj
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 28-02-2024

hkj

JorisEV schreef op zondag 4 december 2022 @ 07:51:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LY6b-xK4uYnizNyDqzS9kW-KyMM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dLJtzpPIrGXpQr3JrYPr6KDZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats
tolunaygul12 schreef op zondag 4 december 2022 @ 00:21:
Afgelopen dag 23.5 kWh verbruikt met een 9kw u44 model.
28-30 setpoint met in totaal 16 ! defrosts.. moet daar nog eens naar kijken denk ik.
Staat nu vrij dichtbij de gevel ( 40cm ) en heb nog plek over om de wp op de beugels te verplaatsen naar voren. Kijken of dat verschil maakt met de temperaturen en COP.
Ik heb de watertemperatuur altijd op AL staan en na 21:00 gaat deze 1C lager. Na 23:00 gaat de silent mode aan.

Dan gaat hij meestal rustig lopen strakke lijn, echter om 4 uur komen pieken 1600w en de Defrosts, elke 55 minuten. Zodra de silent mode er af gaat komt er een hogere piek 2500w en daarna strakke run 800w.

Elke uur een piekje er boven van 200 w. Ik denk dat dat de verwarmingskabel op de bodem van de unit.

Die van ons staat 30 van de gevel, dus die afstand zal het niet zijn.
Draai je op Silent/nacht mode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffvdv
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23-12-2024
Hallo allemaal,

Vorige week is er bij mij een lg therma v 9kw geïnstalleerd. Maar snachts (overdag nog niet gecheckt) gaat de externe pomp om de 5 minuten 5 minuten draaien, hij staat ook in z’n hoogste stand waardoor dat veel geluid geeft door de radiotoren. Kan iemand mij vertellen waarom die dit doet en eventueel uit te zetten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TMjWtsBi-ylaicrQAd9RzWgNZzo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rjZYjUAgIMuVHBmTbyKoPR74.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tFcnUTEvadf8humzNECQGu1P1vY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/za7IsJhMa3powaCbffAMR6gP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ydHPu8Pr3QUC0NtYa6cuMM4T4Tg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xLcv27zBujFyY1BT6wZ7WTr4.jpg?f=fotoalbum_large

LG therma V 9KW u44 monoblock- LG WH20.s WPboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
dat is tegen het bevriezen van het water in de wp.
dus ook al staat hij uit, de pomp zal elke x minuten even aan springen.
"Antibevriezen" oid staat er dan ook op het display.

Het is uit te zetten volgens mij, maar ik weet niet of je dat moet willen.
Je kunt kiezen voor Type 1, Type 2 en uit dacht ik.
Wellicht weet @Jojan265 wat de verschillen nou precies zijn.

[ Voor 35% gewijzigd door paQ op 04-12-2022 10:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jojan265
paQ schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:06:
dat is tegen het bevriezen van het water in de wp.
dus ook al staat hij uit, de pomp zal elke x minuten even aan springen.
"Antibevriezen" oid staat er dan ook op het display.

Het is uit te zetten volgens mij, maar ik weet niet of je dat moet willen.
Je kunt kiezen voor Type 1, Type 2 en uit dacht ik.
Wellicht weet @Jojan265 wat de verschillen nou precies zijn.
Het verschil staat keurig uitgelegd in de handleiding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xMp8Hxhunbd5GXcp6K7-Ug-0nQo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ta82ouckfUq3fUw9IxvKeDH6.png?f=fotoalbum_large

Type 2 vertrouwd dus alleen op de buitensensor en is dus niet aan te raden. Type 1 kijkt of de buitentemperatuur heel laag is, of de watertemperatuur heel laag is.

Wat ook nog kan zijn, is de instelling voor de waterpomp tijdens verwarming. Dit betekent wat moet de pomp doen als de compressor uit staat. Dit is om te bepalen wat de watertemperatuur is van aanvoer en retour:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EUL-7_Pb_TGG4qOyoBDETu2Wvo8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GnGyv0Ml6LhqI8q9t7AesryJ.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:08

Hier een LG 16kw variant. Mijn WP heeft gisteren (2dec) 27kwh verbruikt. Ik heb eigenlijk geen idee of dit veel is of niet.

Alvast bedankt
Hier ook de 16kW variant.
Verwarmt 140m2 vrijstaand huis en bijbehorende garage en zolder nog eens +/- 100m2

Let op, 2 december hebben we even de hout-CV aangehad 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jxGw6Cx96_Zg5WMzBP_I-NCc29s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oQVZjd1uVngclISrYR1NyBs7.jpg?f=user_large

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mouse86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-09 21:04
cptbill schreef op maandag 28 november 2022 @ 00:17:
[...]

Greetings forum!
Weather has gotten colder nowadays in Greece and my lovely (not) HM123M.U33 has started the usual start stop behaviour as it has been analytically explained in the past from @mouse86 why this happens (due to overshoot and the +4c point where is stops). Solutions like adding a 100litres buffer tank didnt solve the problem.
Anyway. Does anyone have news from mouse first of all. Is he ok? He has disappeared. And together with him , has disappeared any hope for a solution for the LG problem(the old members here might remember that he has solved the problem with this module).
Hi cptbill and all others. First of all, sorry for my absence in the past few months. The reason is that this project took too much toll on my available hours. The project itself is fun (the hardware, the software) but I had so many questions from so much people not related to the hardware anymore, everyday over and over again. It started on tweakers, my blogging website and even some found my private contact details. Asking me for support with their system, or to look into their offers that they received from their installers or problems with their newly installed unit and then asking me if I could see if I could see any problem.

I felt bad not being able to help them all and then I started to stop visiting tweakers.net so I would not see all the incrementing questions. Every reply I gave, even more questions were coming back to me. I now still have 31 things left to reply on tweakers, but for now I will not be reading them. So hope everyone can accept my apologies for that.
Afbeeldingslocatie: https://www.yourwizblog.com/wp-content/uploads/2022/12/image.png

About the project itself.
The last event was that my hardware was tested at a EMI/EMC pre-compliance lab to test if it complies to the EMI and EMC levels that are required for CE. The good news is that I got a pass for all of those points in last november 2022. Big YAY :9~

Hardware
The hardware is ready to ship and already have 25+ units ready.

Software
The software is not ready to ship. By this I mean, it is not user friendly. For example, there is no option for example to enter your wifi credentials for your home as it is currently hard-coded.

Currently the software is closed source as I used paid components. I am trying to rewrite the software so I can make it open source at github.

Webshop
As I did not want to sell the hardware by myself, I found a partner this year that offered to sell the device by their company. However, the partner noted me recently that they are low on people count and they have to drop some of their activities. For me this means that for at least till June 2023 they are not able to sell any new devices (including mine). So this is something I need to look into. I am already trying to see if I can have them sold with another partner or maybe find an option to sell it at my own company.

I first start with 5 devices to some people to have them tested. As I am rewriting the software, the working principle should be tested well.

So all things short, I am still working on this project. Around 2 hours a week I have for this project. So it is going slow. I hope not too slow that people will already have their units replaced. So sorry for the delays. Still working on.

And my apologies to everyone with questions or support that I am not able to answer. Hope this post clarifies why. All of you have the best wonderful days :)

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoine sellies
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-05 14:01
Jojan265 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 20:57:
[...]

Ik heb een 7 kW en heb de afgelopen dagen ca. 15 kWh verbruikt. Ik moet wel zeggen dat er veel defrosts waren. Ik hoop sinds vandaag daar minder last van te hebben. Ik heb namelijk de stille modus nu uitgeschakeld en dat scheelt een hele hoop.
waarom de stille mmodus uitschakelen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
antoine sellies schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:23:
[...]

waarom de stille mmodus uitschakelen ?
minder (snel opeenvolgende) defrosts

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 04-12-2022 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• georgeboot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:10
Is er ergens een plek waar de parameters van de LG worden uitgelegd?

Stuur mijn 9kW u44 via lucht+water, met seizoensgebonden instellingen (water: 40 bij -20 en 26 bij 15. Lucht continue op 19). Modus op auto en dan zegt het schermpje AI.

Hysterise voor lucht op -0,5 en +2.0. Water op -2 en +4. Pomp continue en optimaal debiet.

Had gister lucht op 20 en dan draait ie mooi continue op laag pitje. Maar vrouw vond het te warm in huis dus gister aangepast naar 19. Pomp sloeg af (want te warm) en ergens vannacht ging ie weer aan. Maar meteen op 100% vermogen, wat defrosts enz, en sinds 11:00 is die weer uit.
En even 16kWh opstoken in een ochtend wat even heel is als gister hele dag, zelfde temp buiten).
Met 19 wil ie dus niet mooi op laag pitje draaien. Bij 20 deed ie dat wel.

Kan iemand mij de logica hiervan uitleggen, of evt aanbevelingen doen?

Idee achter de hoge ‘uit’ temps in de hysterise is dat de pomp daardoor meer ruimte krijgt om op laag vermogen te draaien en niet meteen uit ‘moet’. Klopt die logica?

Wat me ook opvalt ie dat hij meestal zo’n 33 graden water maakt (retour ca 28, 18L/m op 6 groepen vvw). Dat is niet helemaal wat grafiekje van stooklijn zegt (das eerder 31) maar dichtbij genoeg dat het marge is?

[ Voor 5% gewijzigd door georgeboot op 04-12-2022 13:38 ]

LG-HM091MR-U44 | 9000WP zuid plat dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:09
Jeffvdv schreef op zondag 4 december 2022 @ 09:58:
Hallo allemaal,

Vorige week is er bij mij een lg therma v 9kw geïnstalleerd. Maar snachts (overdag nog niet gecheckt) gaat de externe pomp om de 5 minuten 5 minuten draaien, hij staat ook in z’n hoogste stand waardoor dat veel geluid geeft door de radiotoren. Kan iemand mij vertellen waarom die dit doet en eventueel uit te zetten?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat je veel geluid hoort hangt denk ik samen met de diameter van je leidingwerk en de pompsnelheid. Weet niet welke diameter je hebt binnen maar als je de max pompsnelheid kan verlagen (en je kunt daarmee nog steeds voldoende warmte-afgifte bereiken) dan kan dat flink helpen tegen het geluid.

Ik weet dat je op de panasonic de 'max-duty' van de pomp kan verlagen. Je kunt dat doen terwijl hij draait en dan dus ook het effect op de geluidsproductie ter plaatse meeluisteren. Weet niet of de LG die optie ook heeft. Wellicht dat anderen hier dat weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisEV
Devil schreef op zondag 4 december 2022 @ 08:29:
[...]

Dat is alsnog maar honderd kuub gas/300kwh ;) Had je hem twee jaar geleden voor 75 euro (de prijs dezelfde hoeveelheid energie toen) wel gekocht?
Goede vraag, ik denk dat ik het als een investering ipv een kostenpost moet bekijken en gewoon moet bestellen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 17:11
Shoot, heb ik er toch nog teveel voor betaald. Kostte mij € 218 van singles day aanbieding. Heb hiervoor wel eens met een zelfbouw cameraatje gespeeld (8x8 pixel met interpolatie richting 64x64), maar wat een verschil. Vind ook de mix met zichtbaar licht een prettig feature. Deze gaat z'n geld zeker terugverdienen. Eigen topic van deze aanbiedingen: link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisEV
Die Guide T120 is inderdaad voor onder de 200 euro te koop in China 🙏. Is er een groot verschil met de PC210? (of moet ik even zoeken op het forum ;-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaron612
  • Laatst online: 18-09 11:29
BjornHero schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 09:11:
[...]

Wil je je delta T verhogen?

-->meer afgiftevermogen

Beginnen met waterzijdig inregelen, wellicht is er een radiator ofzo met minimaal vermogen waar heel veel water "gebypassed" wordt.

Gewoon eens beginnen met het opmeten van alle aanvoer en retour-temperaturen (ook van de vv).

Is dat niet voldoende kun je de aanvoertemperatuur eventueel verhogen (maar dat gaat wel ten koste van een stukje efficiëntie).
Inmiddels de boel waterzijdig ingeregeld, de delta t is nu beter maar toevallig zie ik nu dat er na een aantal uur een CH014 error ontstaat. Overdag is dit na een paar uur en vannacht met silent mode aan ieder uur. Ik weet niet zo goed of dit al was, melding slechts 1 keer gezien. Machine gaat vanzelf weer aan daarna, ik zie de meldingen terugkomen bij de informatie in het installateursmenu. Bij optimale flow loopt hij op rond de 8 L/min. Zou dit een verstopping zijn in het filter of iets anders? Ik heb het idee dat dit samenvalt met de defrost. Iemand die dit herkent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Aaron612 schreef op zondag 4 december 2022 @ 14:11:
[...]

Inmiddels de boel waterzijdig ingeregeld, de delta t is nu beter maar toevallig zie ik nu dat er na een aantal uur een CH014 error ontstaat. Overdag is dit na een paar uur en vannacht met silent mode aan ieder uur. Ik weet niet zo goed of dit al was, melding slechts 1 keer gezien. Machine gaat vanzelf weer aan daarna, ik zie de meldingen terugkomen bij de informatie in het installateursmenu. Bij optimale flow loopt hij op rond de 8 L/min. Zou dit een verstopping zijn in het filter of iets anders? Ik heb het idee dat dit samenvalt met de defrost. Iemand die dit herkent?
In het begin ook gehad. Heb je ergens na-regeling? Bijvoorbeeld een thermostaatknop die dichtloopt na een tijdje draaien. Flow wordt door het sluiten van de thermostaatknop dan mogelijk te laag, waardoor de warmtepomp uitvalt.

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Niltag schreef op zondag 4 december 2022 @ 13:36:
[...]

Dat je veel geluid hoort hangt denk ik samen met de diameter van je leidingwerk en de pompsnelheid. Weet niet welke diameter je hebt binnen maar als je de max pompsnelheid kan verlagen (en je kunt daarmee nog steeds voldoende warmte-afgifte bereiken) dan kan dat flink helpen tegen het geluid.

Ik weet dat je op de panasonic de 'max-duty' van de pomp kan verlagen. Je kunt dat doen terwijl hij draait en dan dus ook het effect op de geluidsproductie ter plaatse meeluisteren. Weet niet of de LG die optie ook heeft. Wellicht dat anderen hier dat weten.
Je kunt bij de LG op verschillende wijzes de waterpomp regelen:
Optimaal debiet
Pompcapaciteit
Vaste stroomsnelheid
Vaste ΔT

Als je op Optimaal debiet regelt, dan is de maximale pompcapaciteit die hij in deze mode gebruikt ook afhankelijk van de instelling bij Pompcapaciteit. Alleen bij de opstartpiek kan hij ook nog een hogere pompcapaciteit gebruiken. Tijdens de waterpomprun op het moment dat de compressor uit is (dus om te kijken wat de watertemperaturen zijn), gebruikt hij ook de waarde welke ingesteld staat bij Pompcapaciteit.

Indien je dus de waarde bij Pompcapaciteit verlaagd, vermindert dat misschien je geluid. Het is wel symptoom bestrijding, want eigenlijk zijn je leidingen dus te dun. Stel de waarde echter niet te laag in, want dan kun je een lage flow alarm veroorzaken. Bij heel veel mensen staat deze waarde op 65%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascohorde
  • Laatst online: 25-08-2024
Is er ook een modbus adres om de AI te veranderen? Nachtverlaging watertemperatuur via homeassistant?
Maak gebruik van esphome.

[ Voor 11% gewijzigd door Pascohorde op 04-12-2022 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaron612
sparkly schreef op zondag 4 december 2022 @ 14:17:
[...]

In het begin ook gehad. Heb je ergens na-regeling? Bijvoorbeeld een thermostaatknop die dichtloopt na een tijdje draaien. Flow wordt door het sluiten van de thermostaatknop dan mogelijk te laag, waardoor de warmtepomp uitvalt.
Alleen op de radiatoren boven, beneden is de warmtepomp direct op een verdeler (nieuw met 1” aansluiting aangesloten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Aaron612 schreef op zondag 4 december 2022 @ 15:19:
[...]

Alleen op de radiatoren boven, beneden is de warmtepomp direct op een verdeler (nieuw met 1” aansluiting aangesloten).
Mogelijk dan toch door het waterzijdig in te regelen te weinig flow als er boven een thermostaatknop gaat knijpen.
Lijkt me simpel op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaron612
sparkly schreef op zondag 4 december 2022 @ 15:22:
[...]

Mogelijk dan toch door het waterzijdig in te regelen te weinig flow als er boven een thermostaatknop gaat knijpen.
Lijkt me simpel op te lossen.
Knoppen zaten er trouwens nog niets eens op, dan knijpt er toch niks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
Vannacht op werk de temperatuur van de kamers in de gaten gehouden. Helaas kreeg ik de kleine kamer die een vrij grote dubbelglas heeft ( nog geen hr) en een volledige kant open muur ( hoekhuis maar wel spouw isolatie door vorige bewoner ) toch begon af te koelen ! Setpoint van water was 28 graden en kamer ingesteld op 17.5. Einde vd nacht begon deze toch te zakken richting de 6 terwijl de verwarming lekker heel de nacht door aan stond.
Vanmorgen toch genoodzaakt om stooklijn te verhogen zodat de temperatuur richting de 33 gaat.. hiermee warmt het weer op. Temperatuur is ondertussen gestegen naar 16.7... duurt naar mijn idee veel te lang. Dan maar de extra stroom verbruik voor lief nemen de komende paar dagen tot de kou voorbij is. Heb nog ~ 500kwh overschot dit jaar :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Aaron612 schreef op zondag 4 december 2022 @ 15:48:
[...]

Knoppen zaten er trouwens nog niets eens op, dan knijpt er toch niks?
Klopt.
Mogelijk opnieuw waterzijdig inregelen dan, met een iets lagere delta T -> dan heb je meer flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
tolunaygul12 schreef op zondag 4 december 2022 @ 16:17:
Vannacht op werk de temperatuur van de kamers in de gaten gehouden. Helaas kreeg ik de kleine kamer die een vrij grote dubbelglas heeft ( nog geen hr) en een volledige kant open muur ( hoekhuis maar wel spouw isolatie door vorige bewoner ) toch begon af te koelen ! Setpoint van water was 28 graden en kamer ingesteld op 17.5. Einde vd nacht begon deze toch te zakken richting de 6 terwijl de verwarming lekker heel de nacht door aan stond.
Vanmorgen toch genoodzaakt om stooklijn te verhogen zodat de temperatuur richting de 33 gaat.. hiermee warmt het weer op. Temperatuur is ondertussen gestegen naar 16.7... duurt naar mijn idee veel te lang. Dan maar de extra stroom verbruik voor lief nemen de komende paar dagen tot de kou voorbij is. Heb nog ~ 500kwh overschot dit jaar :).
Maar dat blijft toch wel een beetje.
Ik verwarm op de bovenverdieping alles COP1... naja... als het aan moet dan natuurlijk.

In de praktijk resulteert dit in alles op 17. En dan zie je met dit koude weer en voorzichtige vorst, in de nacht dat het af en toe aan en uit gaat allemaal. Het is wat het is.

Dochter even paar uurtjes op d'r kamer spelen, even vvw op 21 daar (En alleen daar). Is ze klaar, licht uit > klik verwarming gaat terug naar 17.

's avond zet ik nog wel eens de deuren open op de overloop, en dan de airco op 19.

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 04-12-2022 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
paQ schreef op zondag 4 december 2022 @ 16:34:
Dochter even paar uurtjes op d'r kamer spelen, even vvw op 21 daar (En alleen daar). Is ze klaar, licht uit > klik verwarming gaat terug naar 17.

's avond zet ik nog wel eens de deuren open op de overloop, en dan de airco op 19.
Airco savonds doe ik ook vanaf vandaag. alleen die zit in de slaapkamer dus duurt langer voordat de kamers mee opwarmen.

Probleem mee vloerverwarming is dat die kamer iets teveel verlies heeft waardoor de verwarming niet genoeg vermogensafgifte heeft om de kamer op temperatuur te houden. Hogere aanvoer scheelt aanzienlijk. Duurt gelukkig maar enkele dagen tot een weekje met de kou

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
tolunaygul12 schreef op zondag 4 december 2022 @ 16:41:
[...]

Airco savonds doe ik ook vanaf vandaag. alleen die zit in de slaapkamer dus duurt langer voordat de kamers mee opwarmen.
ja hier idem.
Alleen onze slaapkamer, vol op het zuiden maar wel 3 ramen, heeft een airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisEV
BernieW schreef op zondag 4 december 2022 @ 13:41:
[...]

Shoot, heb ik er toch nog teveel voor betaald. Kostte mij € 218 van singles day aanbieding. Heb hiervoor wel eens met een zelfbouw cameraatje gespeeld (8x8 pixel met interpolatie richting 64x64), maar wat een verschil. Vind ook de mix met zichtbaar licht een prettig feature. Deze gaat z'n geld zeker terugverdienen. Eigen topic van deze aanbiedingen: link
Aanrader dus, die T120?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
Moet toegeven dat ik even niet goed keek, ik heb de 210. Zie wel dat Guide na Black Friday wat moeite heeft om alle bestellingen de deur uit te krijgen. Je kunt natuurlijk afwachten of er een nieuwe ronde komt rond bv Chinees Nieuw jaar. Maar voor camera's met dergelijke resoluties is dit wel een prijsdoorbraak, met name voor ons tweakers.
Of het de de moeite waard is blijft natuurlijk een lastige en persoonlijke keuze. Als je de constructie van je huis een beetje kent, heb je 'm natuurlijk niet nodig om vast te stellen waar je je isolatie moet verbeteren. Wel heel handig voor het vinden van koude bruggen, isolatie lekken e.d. Het helpt mij in het stellen van m'n prioriteiten (huis uit '89, dus genoeg te vebeteren). En als je 'm dan toch hebt kun je 'm ook gebruiken voor het waterzijdig regelen van je verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
BernieW schreef op zondag 4 december 2022 @ 17:55:
[...]

Moet toegeven dat ik even niet goed keek, ik heb de 210. Zie wel dat Guide na Black Friday wat moeite heeft om alle bestellingen de deur uit te krijgen. Je kunt natuurlijk afwachten of er een nieuwe ronde komt rond bv Chinees Nieuw jaar. Maar voor camera's met dergelijke resoluties is dit wel een prijsdoorbraak, met name voor ons tweakers.
Of het de de moeite waard is blijft natuurlijk een lastige en persoonlijke keuze. Als je de constructie van je huis een beetje kent, heb je 'm natuurlijk niet nodig om vast te stellen waar je je isolatie moet verbeteren. Wel heel handig voor het vinden van koude bruggen, isolatie lekken e.d. Het helpt mij in het stellen van m'n prioriteiten (huis uit '89, dus genoeg te vebeteren). En als je 'm dan toch hebt kun je 'm ook gebruiken voor het waterzijdig regelen van je verwarming.
Is het niet 1 pot nat met alle 179 euro varianten op bol.com? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
paQ schreef op zondag 4 december 2022 @ 18:10:
[...]

Is het niet 1 pot nat met alle 179 euro varianten op bol.com? :?
De eerste twee hits op Bol laten camera's met een IR sensor van 32x32 pixels zien. Doe mij dan toch maar de T120 met 120x90 of de 210 met 256x192 pixels. In dezelfde prijscategorie worden deze toch royaal verslagen door de T120. De PC210 is met de normale Ali prijs een stuk duurder, maar met de aanbiedingen van de afgelopen weken is het een no-brainer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
OK

Nou 10 piek meer dan (dan ali)
https://www.eleshop.nl/t120-thermal-camera.html

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 04-12-2022 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
Dan weet ik het ook wel. Maar voor de PC210 die ik heb was het verschil te groot, € 395 tegenover €218 in de aanbieding bij Ali. Veel andere meetapparatuur heb ik wel gewoon van Eleshop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
mouse86 schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:08:
[...]

Hi cptbill and all others. First of all, sorry for my absence in the past few months. The reason is that this project took too much toll on my available hours. The project itself is fun (the hardware, the software) but I had so many questions from so much people not related to the hardware anymore, everyday over and over again. It started on tweakers, my blogging website and even some found my private contact details. Asking me for support with their system, or to look into their offers that they received from their installers or problems with their newly installed unit and then asking me if I could see if I could see any problem.

I felt bad not being able to help them all and then I started to stop visiting tweakers.net so I would not see all the incrementing questions. Every reply I gave, even more questions were coming back to me. I now still have 31 things left to reply on tweakers, but for now I will not be reading them. So hope everyone can accept my apologies for that.
[Afbeelding]

About the project itself.
The last event was that my hardware was tested at a EMI/EMC pre-compliance lab to test if it complies to the EMI and EMC levels that are required for CE. The good news is that I got a pass for all of those points in last november 2022. Big YAY :9~

Hardware
The hardware is ready to ship and already have 25+ units ready.

Software
The software is not ready to ship. By this I mean, it is not user friendly. For example, there is no option for example to enter your wifi credentials for your home as it is currently hard-coded.

Currently the software is closed source as I used paid components. I am trying to rewrite the software so I can make it open source at github.

Webshop
As I did not want to sell the hardware by myself, I found a partner this year that offered to sell the device by their company. However, the partner noted me recently that they are low on people count and they have to drop some of their activities. For me this means that for at least till June 2023 they are not able to sell any new devices (including mine). So this is something I need to look into. I am already trying to see if I can have them sold with another partner or maybe find an option to sell it at my own company.

I first start with 5 devices to some people to have them tested. As I am rewriting the software, the working principle should be tested well.

So all things short, I am still working on this project. Around 2 hours a week I have for this project. So it is going slow. I hope not too slow that people will already have their units replaced. So sorry for the delays. Still working on.

And my apologies to everyone with questions or support that I am not able to answer. Hope this post clarifies why. All of you have the best wonderful days :)
we shall see :)
opzich loopt het hier nu wel mooi. iets hogere TA geeft geen uurlijkse opspin (compressorsmering) meer en laat de LG sneller defrosten. Zal eerst eens netjes de KWH meter ertussen hangen voor een goede verbruiksmeting.
wifi/lancontrol en stille modus met de jumper uit (ivm stroompiek, niet de ventilatorsnelheid) lijkt me beide nog wel een goede aanwinst.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaron612
sparkly schreef op zondag 4 december 2022 @ 16:21:
[...]

Klopt.
Mogelijk opnieuw waterzijdig inregelen dan, met een iets lagere delta T -> dan heb je meer flow.
Iets verhoogd en nu leek het opgelost maar het komt nu toch na enkele uren weer terug, het lijkt na een defrost te zijn iedere keer.
Wat ik ook raar vind is dat er gewoon 40m2 vloerverwarming direct met 32mm leiding aan de warmtepomp zit. Dan kan die flow toch geen issue zijn? Of zou ik voor de radiatoren boven een extra pomp moeten installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Aaron612 schreef op zondag 4 december 2022 @ 22:09:
[...]

Iets verhoogd en nu leek het opgelost maar het komt nu toch na enkele uren weer terug, het lijkt na een defrost te zijn iedere keer.
Wat ik ook raar vind is dat er gewoon 40m2 vloerverwarming direct met 32mm leiding aan de warmtepomp zit. Dan kan die flow toch geen issue zijn? Of zou ik voor de radiatoren boven een extra pomp moeten installeren?
Weet niet welk model je hebt? Meet je de flow ook? Hoeveel groepen heeft je vloerverwarming?
Wat is de instelling van de pompcapaciteit?

Het kan natuurlijk ook zo iets simpels zijn als dat er een filter dicht zit..

Bij mij is de flow bijvoorbeeld 28l/min en dan werkt hij probleemloos. Pompcapaciteit staat op 90%.
Als er bij mij boven thermostaatknoppen dichtlopen wil deze wel eens zakken naar 22-23. Dat gaat nog net.
Heb wel een 16kw 3 fase model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaron612
sparkly schreef op zondag 4 december 2022 @ 22:14:
[...]

Weet niet welk model je hebt? Meet je de flow ook? Hoeveel groepen heeft je vloerverwarming?
Wat is de instelling van de pompcapaciteit?

Het kan natuurlijk ook zo iets simpels zijn als dat er een filter dicht zit..

Bij mij is de flow bijvoorbeeld 28l/min en dan werkt hij probleemloos. Pompcapaciteit staat op 90%.
Als er bij mij boven thermostaatknoppen dichtlopen wil deze wel eens zakken naar 22-23. Dat gaat nog net.
Heb wel een 16kw 3 fase model.
7KW u44 warmtepomp en variotherm composite verdeler met 6 groepen. Staan allemaal maximaal open. Pomp direct met 32mm leiding daarop aangesloten met een aftakking naar de radiatoren boven. Die zijn met 22 en 16 mm leiding aangesloten. Allemaal kunstof.

Flow meet ik niet apart, maar geeft bij optimaal debiet 8 l/min aan als hij rustig draait (0,5kwh). bij 100% is dat 21,7 l/min

[ Voor 7% gewijzigd door Aaron612 op 04-12-2022 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Aaron612 schreef op zondag 4 december 2022 @ 22:19:
[...]

7KW u44 warmtepomp en variotherm composite verdeler met 6 groepen. Staan allemaal maximaal open. Pomp direct met 32mm leiding daarop aangesloten met een aftakking naar de radiatoren boven. Die zijn met 22 en 16 mm leiding aangesloten. Allemaal kunstof.
Zou m.i. zeker geen problemen moeten geven.
Meet je de flow? En wat is de instelling bij "pompcapaciteit"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaron612
sparkly schreef op zondag 4 december 2022 @ 22:22:
[...]

Zou m.i. zeker geen problemen moeten geven.
Meet je de flow? En wat is de instelling bij "pompcapaciteit"
Yes, dag dacht ik ook. Als hij stabiel draait 8 l/min bij optimale flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Aaron612 schreef op zondag 4 december 2022 @ 22:24:
[...]

Yes, dag dacht ik ook. Als hij stabiel draait 8 l/min bij optimale flow.
Dat lijkt mij wel wat aan de lage kant.
Dacht dat 20l/min volgens spec geadviseerd werd voor het 7kw model.
Kun je de pompcapaciteit in het menu misschien verhogen naar maximaal, kijken of dat helpt?

Weet overigens niet precies wat je bedoelt met optimale flow, die optie heb ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
sparkly schreef op zondag 4 december 2022 @ 22:29:
[...]

Dat lijkt mij wel wat aan de lage kant.
Dacht dat 20l/min volgens spec geadviseerd werd voor het 7kw model.
Kun je de pompcapaciteit in het menu misschien verhogen naar maximaal, kijken of dat helpt?

Weet overigens niet precies wat je bedoelt met optimale flow, die optie heb ik niet.
Als ik mijn 7 kw op optimal zet gaat ie ook 8l draaien. En ergens in het proces daarna krijg ik een CH14 error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
paQ schreef op zondag 4 december 2022 @ 22:33:
[...]

Als ik mijn 7 kw op optimal zet gaat ie ook 8l draaien. En ergens in het proces daarna krijg ik een CH14 error.
Misschien dat jij @Aaron612 hier mee kan helpen. Ben zelf niet bekend met de optie "optimal". Ik kan de pompcapaciteit enkel instellen van 0-100. En ga ik daarmee te laag, zakt de flow en krijg ik ook op den duur de CH14 error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaron612
sparkly schreef op zondag 4 december 2022 @ 22:38:
[...]

Misschien dat jij @Aaron612 hier mee kan helpen. Ben zelf niet bekend met de optie "optimal". Ik kan de pompcapaciteit enkel instellen van 0-100. En ga ik daarmee te laag, zakt de flow en krijg ik ook op den duur de CH14 error.
Nu zelf gezien dat het rond de defrost gebeurd. Ik kreeg alleen kreeg alleen geen error te zien in het scherm maar staat wel zo bij de gelogde informatie. Pomp leek na de defrost ook aan-uit te schaken, of is dit gewoon normaal gedrag?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q3zSe9VRet2onx5l9A3HGCUPI08=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8TZeIRMpWLNHCMw8ACDOsz1M.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9oi5MJywqhWKIO876D6AJ5uykdg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZgYMnfem4GT6TqLbifpcdms1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Aaron612 schreef op zondag 4 december 2022 @ 22:44:
[...]

Nu zelf gezien dat het rond de defrost gebeurd. Ik kreeg alleen kreeg alleen geen error te zien in het scherm maar staat wel zo bij de gelogde informatie. Pomp leek na de defrost ook aan-uit te schaken, of is dit gewoon normaal gedrag?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij defrosts zie ik mijn flow ook even heen en weer gaan. Of de pomp echt schakelt heb ik nog niet op gelet.
Even voor de duidelijkheid, je kunt dus met jouw model niet de pompcapaciteit instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaron612
sparkly schreef op zondag 4 december 2022 @ 22:47:
[...]

Bij defrosts zie ik mijn flow ook even heen en weer gaan. Of de pomp echt schakelt heb ik nog niet op gelet.
Even voor de duidelijkheid, je kunt dus met jouw model niet de pompcapaciteit instellen?
Nee ik heb alle opties qua pomp die iedereen met een u44 hier heeft, jullie zetten hem dan op vaste pompcappaciteit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
je kan het eens proberen op vaste pompdruk ipv optimal flow. Kijken of het dan gewoon blijft draaien.
60% bijv.

Maar heb hier ook af en toe een issue na een defrost. Op silent geen probleem, maar op niet silent is het hit&miss wat er gebeurt na een defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirrage
  • Laatst online: 12-08 07:49
Jojan265 schreef op zondag 4 december 2022 @ 14:33:
[...]

Je kunt bij de LG op verschillende wijzes de waterpomp regelen:
Optimaal debiet
Pompcapaciteit
Vaste stroomsnelheid
Vaste ΔT

Als je op Optimaal debiet regelt, dan is de maximale pompcapaciteit die hij in deze mode gebruikt ook afhankelijk van de instelling bij Pompcapaciteit. Alleen bij de opstartpiek kan hij ook nog een hogere pompcapaciteit gebruiken. Tijdens de waterpomprun op het moment dat de compressor uit is (dus om te kijken wat de watertemperaturen zijn), gebruikt hij ook de waarde welke ingesteld staat bij Pompcapaciteit.

Indien je dus de waarde bij Pompcapaciteit verlaagd, vermindert dat misschien je geluid. Het is wel symptoom bestrijding, want eigenlijk zijn je leidingen dus te dun. Stel de waarde echter niet te laag in, want dan kun je een lage flow alarm veroorzaken. Bij heel veel mensen staat deze waarde op 65%.
Weet je dit wel zeker?
Zelf nog niet uitgezocht maar ik ging ervan uit dat dit niet zo was. Van anderen hier op het forum heb ik ook wel eens gelezen dat het niet uit maakt welke percentage je bij "vast debiet" ingesteld heb terwijl je op optimaal debiet draait...

LG HM091MR.U44 modbus-HA-enkel vloerverwarming hydraulisch actief

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirrage
  • Laatst online: 12-08 07:49
DuikKees schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 19:14:
Vandaag was de eerste echte koude dag voor mijn LG 12kW. Hij moest behoorlijk aan de bak en daarmee ook behoorlijk veel defrosts, 13x tot nu toe.
Hoeveel defrosts hebben jullie op een dag als vandaag?
Mijn parameters incl. defrost meldingen gisteren en vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iVWKLFTD_6ZqEjCfrVj5Y_DRzKU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/btJ1XFPSbZUy9bjnTmv9213E.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Mirrage op 05-12-2022 09:04 ]

LG HM091MR.U44 modbus-HA-enkel vloerverwarming hydraulisch actief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Mirrage schreef op maandag 5 december 2022 @ 08:59:
[...]

Weet je dit wel zeker?
Zelf nog niet uitgezocht maar ik ging ervan uit dat dit niet zo was. Van anderen hier op het forum heb ik ook wel eens gelezen dat het niet uit maakt welke percentage je bij "vast debiet" ingesteld heb terwijl je op optimaal debiet draait...
That would be me, maar 100% zeker ben ik (nog) niet.
laat ik het zo zeggen: de paar keer dat ik op optimaal debiet heb gedraaid, heb ik de flow al een paar keer hoger zien oplopen dan bij de max setting het geval zou zijn. (buiten defrosts om, want dan gaat hij vol aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaron612
paQ schreef op maandag 5 december 2022 @ 09:07:
[...]

That would be me, maar 100% zeker ben ik (nog) niet.
laat ik het zo zeggen: de paar keer dat ik op optimaal debiet heb gedraaid, heb ik de flow al een paar keer hoger zien oplopen dan bij de max setting het geval zou zijn. (buiten defrosts om, want dan gaat hij vol aan)
Oké, vannacht op 50% capaciteit gedraaid, dat geeft 15 l/min. Nu geen meldingen na een defrost, echter is de delta t nu 1-2 graden. Zodra ik de flow terugschroef naar 40% (9L/min) en de vloerverwarming ook waterzijdig inregen dan is dit keurig rond de 3 graden, benieuwd of hij dan storingsvrije draait.

Vind het heel apart dat als je hem op een modus zet die door LG optimaal genoemd wordt er storingen instaan na defrosts. Zeker in combinatie met 40m2 vloerverwarming en waarbij de pomp de flow zonder moeite kan verhogen.

Even terug gezocht, het is ook alleen bij een defrost. Het is nu buiten te warm om daar last van te hebben helaas dus maar even afwachten.

Iemand nog verder tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Aaron612 schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:44:
[...]

Oké, vannacht op 50% capaciteit gedraaid, dat geeft 15 l/min. Nu geen meldingen na een defrost, echter is de delta t nu 1-2 graden. Zodra ik de flow terugschroef naar 40% (9L/min) en de vloerverwarming ook waterzijdig inregen dan is dit keurig rond de 3 graden, benieuwd of hij dan storingsvrije draait.

Vind het heel apart dat als je hem op een modus zet die door LG optimaal genoemd wordt er storingen instaan na defrosts. Zeker in combinatie met 40m2 vloerverwarming en waarbij de pomp de flow zonder moeite kan verhogen.

Even terug gezocht, het is ook alleen bij een defrost. Het is nu buiten te warm om daar last van te hebben helaas dus maar even afwachten.

Iemand nog verder tips?
Ik heb vannacht even via modbus een noodoplossing automation aangemaakt, waarbij hij bij een defrost 15min lang op stille modus draait. Dus dat issue is getackeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oUUy74v13MJiIn1XaJjQ-7JvUuI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a6tqZnOreNckv5F3vNOFO7vS.png?f=fotoalbum_large

ik zit alleen nog met dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WHdK89YPdl0SdLVPEpuJkuMQ8_4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e7JvIqiMCvZgtkzaZVnfiXqs.png?f=fotoalbum_large

Als stille modus uit is, krijg je af en toe zo'n spike.
Het water uit stijgt dan in 1 klap met 5 graden, en gaat 'dus' (vanzelfsprekend) buiten de max hysterese }:|

Heb ook werkelijk geen idee hoe ik dit nu moet oplossen.... -O-

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 05-12-2022 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaron612
Aaron612 schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:44:
[...]

Iemand nog verder tips?
Zou een extra pomp voor de radiatoren of buffervat hier toch de oplossing zijn?
Ik ben van plan in nog een ruimte 20m2 vloerverwarming toe te voegen dus wellicht dat dit later een oplossing bied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwlindenaar
paQ schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:54:
[...]

Ik heb vannacht even via modbus een noodoplossing automation aangemaakt, waarbij hij bij een defrost 15min lang op stille modus draait. Dus dat issue is getackeld.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het water uit stijgt dan in 1 klap met 5 graden, en gaat 'dus' (vanzelfsprekend) buiten de max hysterese }:|

Die spikes zie ik ook, meestal als het systeem tegen het minimum vermogen draait. Ergens een keer gehoord dat dit gedrag is om te zorgen dat alle olie weer in de compressor terechtkomt (even doorblazen, zegmaar).

Als je toch met modbus bezig bent... Dit zou je kunnen oplossen door het target tijdelijk op te schroeven zodat het niet uit de hysterese loopt. Mijn eigen script doet dit en dat werkt prima... Sterker nog, ik laat de warmtepomp nooit zelf besluiten uit te schakelen, het target zet ik nooit lager dan 3 graden onder de uitgaande flow temperatuur (daar regel ik op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
djwlindenaar schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:16:
[...]

Die spikes zie ik ook, meestal als het systeem tegen het minimum vermogen draait. Ergens een keer gehoord dat dit gedrag is om te zorgen dat alle olie weer in de compressor terechtkomt (even doorblazen, zegmaar).

Als je toch met modbus bezig bent... Dit zou je kunnen oplossen door het target tijdelijk op te schroeven zodat het niet uit de hysterese loopt. Mijn eigen script doet dit en dat werkt prima... Sterker nog, ik laat de warmtepomp nooit zelf besluiten uit te schakelen, het target zet ik nooit lager dan 3 graden onder de uitgaande flow temperatuur (daar regel ik op)
Ik ben er nog niet achter hoe ik dat zou moeten doen / zie aankomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Niet online
Ik zie wat adviezen voorbij komen omtrent de pompcapaciteit naar 65% omlaag te brengen bijvoorbeeld. Wat is de impact van een lagere pompcapaciteit precies? Dit lijkt mij alleen te gaan om de flow tussen binnen en buitenunit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12:36
8)7 ik heb een vraag over instellingen ik ben er niet 100% zeker van,bij instellingen heeft men 4 mogelijkheden optimal,vast debiet,pompcapaciteit,vaste delta T die kan men afzonderlijk instellen bijv delta T dus de keuze die men maakt is bepalend,de wp trekt zich dan niets aan van de andere instellingen die men gemaakt heeft(of is dit niet zo het is alles een beetje verwarrend) ik dacht geconstateerd te hebben dat dit zo is ik heb alle 4 manieren uitgeprobeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwlindenaar
paQ schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:24:
[...]

Ik ben er nog niet achter hoe ik dat zou moeten doen / zie aankomen
Hangt er een beetje van af hoe je regelt. Welke setting gebruik je (AI of niet, water of lucht/water, ...).

Ik denk dat dit alleen via modbus opgelost kan worden als je op water regelt zonder AI. In de andere gevallen neemt je controller het setpoint over en ben je aan de goden (lees LG) overgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
kazemo schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:25:
8)7 ik heb een vraag over instellingen ik ben er niet 100% zeker van,bij instellingen heeft men 4 mogelijkheden optimal,vast debiet,pompcapaciteit,vaste delta T die kan men afzonderlijk instellen bijv delta T dus de keuze die men maakt is bepalend,de wp trekt zich dan niets aan van de andere instellingen die men gemaakt heeft(of is dit niet zo het is alles een beetje verwarrend) ik dacht geconstateerd te hebben dat dit zo is ik heb alle 4 manieren uitgeprobeerd
Dat is dus de vraagstelling die zo af en toe terugkeert, zo ook vanochtend ;)
paQ in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

Verder onderschrijf ik jouw constatering

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 05-12-2022 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
djwlindenaar schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:41:
[...]

Hangt er een beetje van af hoe je regelt. Welke setting gebruik je (AI of niet, water of lucht/water, ...).

Ik denk dat dit alleen via modbus opgelost kan worden als je op water regelt zonder AI. In de andere gevallen neemt je controller het setpoint over en ben je aan de goden (lees LG) overgeleverd.
Ik stuur momenteel op AI, lucht+water

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwlindenaar
paQ schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:48:
[...]

Ik stuur momenteel op AI, lucht+water
Helaas... Misschien wil LG je wel adviseren om de pompsnelheid te verhogen (staat die wel op 100% conform de installatiehandleiding?) of een dikke vette buffer toe te voegen. Maar eigenlijk zou de algoritmes van LG hier beter mee om moeten kunnen gaan.

Mijn gevoel: Het grote verschil in praktische kwaliteit van LW warmtepompen zit hem meer in de software dan de hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
djwlindenaar schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:57:
[...]

Helaas... Misschien wil LG je wel adviseren om de pompsnelheid te verhogen (staat die wel op 100% conform de installatiehandleiding?) of een dikke vette buffer toe te voegen. Maar eigenlijk zou de algoritmes van LG hier beter mee om moeten kunnen gaan.

Mijn gevoel: Het grote verschil in praktische kwaliteit van LW warmtepompen zit hem meer in de software dan de hardware.
nee momenteel zelfs maar 50%.
Als ik die op 100% zet, dan heb ik een delta van 0,4 :')

Sterker, als ik hem op optimaal zet, zoekt hij het minimum op ... om en nabij de 8 l/min.
Heb ook al getest dat als ik onder de 7 duik, je een CH14 error krijgt.

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 05-12-2022 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
paQ schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:47:
[...]

Dat is dus de vraagstelling die zo af en toe terugkeert, zo ook vanochtend ;)
paQ in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

Verder onderschrijf ik jouw constatering
8)7 dus bijv optimal flow en bijv pomp op 100% setting moduduleerd hij evengoed terug naar bijv 8l/min wat misschien nog 30% debiet is(ondanks dat hij op 100% staat of stond)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
kazemo schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:00:
[...]

8)7 dus bijv optimal flow en bijv pomp op 100% setting moduduleerd hij evengoed terug naar bijv 8l/min wat misschien nog 30% debiet is(ondanks dat hij op 100% staat of stond)
Ja, maar 100% is max, en niet leidend.
De vraag was: overstijgt hij de max setting (af alle andere settings) als je op een andere wijze je debiet regelt.

Mijns inziens niet, behalve bij een defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
paQ schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:07:
[...]

Ja, maar 100% is max, en niet leidend.
De vraag was: overstijgt hij de max setting (af alle andere settings) als je op een andere wijze je debiet regelt.

Mijns inziens niet, behalve bij een defrost.
duidelijk ik waardeer je inspanningen dit alles pro deo,het zou eigenlijk een taak moeten zijn lg nederland als service naar consument/klant door mensen die er voor betaald worden die hullen zich in stilzwijgen zo van zoek het maar uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
kazemo schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:20:
[...]
duidelijk ik waardeer je inspanningen dit alles pro deo,het zou eigenlijk een taak moeten zijn lg nederland als service naar consument/klant door mensen die er voor betaald worden die hullen zich in stilzwijgen zo van zoek het maar uit
naja, die verwijzen altijd weer terug naar de installateur.
Maar ook die zijn bijna allemaal nog lerende en zoekende. Of geheel onwetend.
En installeren wel meer merken met allen hun eigenaardigheden.

Daarbij zoeken tweakers natuurlijk naar die laatste beetjes efficiency ;)
Zonder al ons geklooi werkt het in wezen ook wel.

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 05-12-2022 12:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
@kazemo @AppieK

Even wat verder gaan testen.
Ik moet terugkomen op het deel van max pompvermogen.
Zoals @Jojan265 stelt klopt het.
Als je stuurt op optimaal debiet, dan wordt de ingevoerde waarde bij max pompvermogen gehandhaafd. (Behalve bij defrost)

@Aaron612 je kan eens kijken of daar je wp over struikelt?

Tegelijkertijd, als ik regel op vast debiet, bijv 10l, en ik sluit een verdeler dan is er natuurlijk ineens veel minder druk nodig voor diezelfde 10l, en ook dan volgt een error en uitschakeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agazus
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
LG-HM071MR.U44: Ook hier na een defrost regelmatig:
a. uit/aan schakelen van de warmtepomp, de Led op de remote control gaat even uit, een soort reset.
b. CH14 melding op het scherm
Zowel a. als b. komen tegelijk, maar ook afzonderlijk langs. ‘Low Noise’ staat 24 uur per dag aan. Het waterdebiet moduleert na een defrost terug van 18 l/m naar 8.5 l/m. Dit hele proces duurt enkele minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
agazus schreef op maandag 5 december 2022 @ 13:20:
LG-HM071MR.U44: Ook hier na een defrost regelmatig:
a. uit/aan schakelen van de warmtepomp, de Led op de remote control gaat even uit, een soort reset.
b. CH14 melding op het scherm
Zowel a. als b. komen tegelijk, maar ook afzonderlijk langs. ‘Low Noise’ staat 24 uur per dag aan. Het waterdebiet moduleert na een defrost terug van 18 l/m naar 8.5 l/m. Dit hele proces duurt enkele minuten.
Ik had ook altijd "Low Noise" 24 uur per dag aan, maar tijdens de defrost periode deze uitgezet om te testen. Het resultaat was bijna geen defrosts meer. Bij mij dus nu 24 uur per dag geen "Low Noise" meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik had vandaag hetzelfde. De warmtepomp was tijdens het moduleren net weer terug aan het regelen en toen kwam de smeerpuls. Resultaat: Overshoot in aanvoertemperatuur > 4 ºC en dus compressor uit.

Ik ga nu op invoertemperatuur regelen. Kijken of dat dit probleem oplost (en hopelijk geen nieuwe er weer bij).

Het is niet onoverkomelijk, maar je wilt het toch 100% goed hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
yep.
Wel een dingetje dan wellicht bij de 7kw versies?

Zojuist nog eens poosje op optimaal gedraaid, met max vermogen 65%. (dat kan mijn systeem prima aan)
Alleen na een defrost toch een error.
En als ik een verdeler sluit zelfde verhaal.
Alsof hij even niet kan omgaan met de plotseling gewijzigde omstandigheden.

Bijzonder is het wel. Al onze (7kw?) wp zoeken het minimum op, en struikelen vervolgens omdat het zo laag is 8)7

Nu weer terug op 50% - 65% vast, want dat functioneert bij mij gewoon.
En voorlopig dus bij elke defrost automatisch de stille modus tijdelijk aan. (Via modbus)

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 05-12-2022 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-09 14:20
ik draai al vanaf het begin op invoertemperatuur, vroeg me al af of dat de juiste keuze is.
ik heb tot nu toe dit "pendelen" nog niet gehad, terwijl ik wel zie dat regelmatig de aanvoer temperatuur omhoog schiet.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
The_KnarF schreef op maandag 5 december 2022 @ 13:37:
ik draai al vanaf het begin op invoertemperatuur, vroeg me al af of dat de juiste keuze is.
ik heb tot nu toe dit "pendelen" nog niet gehad, terwijl ik wel zie dat regelmatig de aanvoer temperatuur omhoog schiet.
er zijn zoveel parameters...
Misschien heb jij wel veel (ruim voldoende iig) water in je systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leow88
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-06 10:19
The_KnarF schreef op maandag 5 december 2022 @ 13:37:
Mijn systeem (met 7kW) heeft dan (invoertemp.) problemen na een defrost. Dan gaat hij naar meteen naar +/- 2,5 kW opgenomen vermogen met kort daarna weer de defrost.
Ik ben nu naar uitvoertemp geswitch dat lijkt vooralsnog veel stabieler te draaien.

LG-HM071MR-U44 (3.6.0.3) / Atlantic Explorer V4 - 270L / Zonnepanelen 7200 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
paQ schreef op maandag 5 december 2022 @ 13:38:
[...]

er zijn zoveel parameters...
Misschien heb jij wel veel (ruim voldoende iig) water in je systeem.
Het gaat hier om een 5KWU44 met 45m2 vloerverwarming.
ik had verwacht dat dit (45m2 vloerverwarming) te weinig zou zijn, heb zonder buffervat geïnstalleerd, maar wel de ruimte gehouden om die eventueel toe te voegen. tot nu toe denk ik dat dat buffervat niet nodig is.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
The_KnarF schreef op maandag 5 december 2022 @ 13:46:
[...]

Het gaat hier om een 5KWU44 met 45m2 vloerverwarming.
ik had verwacht dat dit (45m2 vloerverwarming) te weinig zou zijn, heb zonder buffervat geïnstalleerd, maar wel de ruimte gehouden om die eventueel toe te voegen. tot nu toe denk ik dat dat buffervat niet nodig is.
:) ik heb wel een buffervat van 40l(een zg comfort vat) met als taak water inhoud vergroten dat scheelt bij defrost duurt bij mij +-5min bij deze buiten temp gebeurd dat regelmatig temp.zakt dan tijdelijk 10a15gr ik stook wel op stooklijn max 50gr ivm radiatoren die ik gebruik met speedcomfort ventilatoren(u44 9kw)dezelfde software 3064 ,alles omvattend zou ik misschien ook wel anders willen maar het gebeurd allemaal binnen het kader van de software van lg daar kan ik vooralsnog niets aan veranderen dat moet ik maar voor lief nemen, het werkt hij maakt warmte en laat het voorlopig maar zo tot ik een betere oplossing vind zeg maar voortschrijdend inzicht(denken komt van arme mensen) het wiel kan ik ook niet opnieuw uitvinden!!

[ Voor 22% gewijzigd door kazemo op 05-12-2022 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• georgeboot
  • Laatst online: 11:10
Iemand een uitleg waarom mn LG zojuist besloot zn prachtig lange run opeens te stoppen en uit te slaan?
Ik stuur aan met lucht+water. Lucht aan bij -0,5, uit bij +2,5, water aan bij -2, uit bij +4.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HaqPTtSqkIQYmvqEuze8cyoE7OY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/m8garNOC0hx5rgbgtYAtmgAW.png?f=fotoalbum_large

LG-HM091MR-U44 | 9000WP zuid plat dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jojan265
georgeboot schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:57:
Iemand een uitleg waarom mn LG zojuist besloot zn prachtig lange run opeens te stoppen en uit te slaan?
Ik stuur aan met lucht+water. Lucht aan bij -0,5, uit bij +2, water aan bij -2, uit bij +2.

[Afbeelding]
Je hebt exact hetzelfde effect wat zowel PAQ heeft en ik ook vandaag. De warmtepomp gaat ieder uur een zogenaamde smeerpuls geven als de unit niet op "Stille Modus" staat en mooi staat te moduleren. Tijdens wat hogere waardes zie ik die smeerpuls niet (blijkbaar niet nodig).

Tijdens die smeerpuls wordt ook de aanvoer temperatuur verhoogd. Normaal gesproken is deze smeerpuls niet zo lang en zorgt er dan ook niet voor, dat de hysterese van de aanvoer wordt overschreden (> 3 minuten). Maar als net van te voren de aanvoertemperatuur een beetje is verhoogd, omdat dit nodig was om de temperatuur te handhaven, dan kan het zijn dat die smeerpuls ervoor zorgt dat er wel 3 minuten lang de hysterese van de watertemperatuur wordt overschreden en de compressor dus uit gaat.

Ik heb geprobeerd om hiervoor op invoer te regelen, maar dat is geen succes bij mij. De warmtepomp gaat dan helemaal tot maximum optoeren, omdat het blijkbaar te lang duurt voordat de invoertemperatuur een beetje hoger wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
yep
irritant he :/

Mooi COP ook vandaag.. zeker geen (natte) sneeuw al de hele dag :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Jojan265 schreef op maandag 5 december 2022 @ 17:30:
[...]

Je hebt exact hetzelfde effect wat zowel PAQ heeft en ik ook vandaag. De warmtepomp gaat ieder uur een zogenaamde smeerpuls geven als de unit niet op "Stille Modus" staat en mooi staat te moduleren. Tijdens wat hogere waardes zie ik die smeerpuls niet (blijkbaar niet nodig).

Tijdens die smeerpuls wordt ook de aanvoer temperatuur verhoogd. Normaal gesproken is deze smeerpuls niet zo lang en zorgt er dan ook niet voor, dat de hysterese van de aanvoer wordt overschreden (> 3 minuten). Maar als net van te voren de aanvoertemperatuur een beetje is verhoogd, omdat dit nodig was om de temperatuur te handhaven, dan kan het zijn dat die smeerpuls ervoor zorgt dat er wel 3 minuten lang de hysterese van de watertemperatuur wordt overschreden en de compressor dus uit gaat.

Ik heb geprobeerd om hiervoor op invoer te regelen, maar dat is geen succes bij mij. De warmtepomp gaat dan helemaal tot maximum optoeren, omdat het blijkbaar te lang duurt voordat de invoertemperatuur een beetje hoger wordt.
Hoe kom je aan die waarde van > 3 minuten boven de hysteresis? Is dat ergens te vinden in de documentatie? En weet je ook wat meer van het gedrag van een ch14 bij optimale flow? Ben er achter dat ik dat ook heb op van 14kW. Dacht dat hij afsloeg, omdat hij boven de target komt (hij heeft namelijk geen error op het scherm), maar slaat wel een CH14 op op het moment van afslaan. Erg knullig, hij moduleert de pomp dus zo ver terug dat de lage flow sensor triggered 8)7 |:( Ligt bij mij echt niet aan het leidingwerk, want dat is slechts 4m 32mm naar de buffer waar hij vrij overheen kan draaien. Is die lage flow sensor ergens af te stellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rint
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 03-05-2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JnB7DbWTUiZKpHOh4MGP5L1Y9rY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E0pPZEhzjnAOFJd9mRNzNGI9.jpg?f=fotoalbum_large

Beste Tweakers,
Ik draai met een 12 Kw u33 model.
Ik vraag mij af of de temperatuur "air" die opgegeven wordt bij logging wel klopt? Welke sensor geeft deze air weer?
Max gezien 102.5graden met warmer weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats
Aaron612 schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:13:
[...]

Zou een extra pomp voor de radiatoren of buffervat hier toch de oplossing zijn?
Ik ben van plan in nog een ruimte 20m2 vloerverwarming toe te voegen dus wellicht dat dit later een oplossing bied
6 groepen op 40m2. Zijn korte kringen. Welke diameter heb je gebruikt?

40m2 kun je tellen aan 3200 w met een max flow van totaal 15 liter, is 2.5 liter per groep met een delta T van 3.

Enige wat hier mis kan zijn is water volume.

Als je pomp aan gaat op vermogen moet hij dat weg kunnen krijgen. Loopt je temperatuur uit en in te hoog op gaat hij harder pompen...en daar gaat het mis.

Buffervat er bij van minimaal 3(kw kleinste afgegeven vermogen)x 25 liter.

Minimum flow is 15 liter waar de pomp zijn energie aan kwijt moet kunnen.

Suk6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Devil schreef op maandag 5 december 2022 @ 20:52:
[...]

Hoe kom je aan die waarde van > 3 minuten boven de hysteresis? Is dat ergens te vinden in de documentatie?
Gehoord op de training bij LG en ook zelf geconstateerd.
En weet je ook wat meer van het gedrag van een ch14 bij optimale flow? Ben er achter dat ik dat ook heb op van 14kW. Dacht dat hij afsloeg, omdat hij boven de target komt (hij heeft namelijk geen error op het scherm), maar slaat wel een CH14 op op het moment van afslaan. Erg knullig, hij moduleert de pomp dus zo ver terug dat de lage flow sensor triggered 8)7 |:( Ligt bij mij echt niet aan het leidingwerk, want dat is slechts 4m 32mm naar de buffer waar hij vrij overheen kan draaien. Is die lage flow sensor ergens af te stellen?
Ik zag het bij mij ook. Tijdens een defrost komt even heel kort CH14 (lage flow). Deze is ook meteen weer weg en daarna start de compressor ook gewoon weer. Ik heb hier nog geen oplossing voor, want ik wil wel op "Optimaal debiet" blijven regelen vanwege andere voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Jojan265 schreef op maandag 5 december 2022 @ 22:37:
[...]

Gehoord op de training bij LG en ook zelf geconstateerd.

[...]

Ik zag het bij mij ook. Tijdens een defrost komt even heel kort CH14 (lage flow). Deze is ook meteen weer weg en daarna start de compressor ook gewoon weer. Ik heb hier nog geen oplossing voor, want ik wil wel op "Optimaal debiet" blijven regelen vanwege andere voordelen.
Ja, bij mij komt helaas niet alleen tijdens een defrost, maar bij normale operatie als hij de compressor helemaal terugmoduleert, dan moduleert de waterpomp ook helemaal terug tot 8L/m en slaat dan af. Ik lees ergens dat de low pressure switch triggers op 10l/m plus min 3. Zou mooi zijn als die switch af te stellen is. Of dat de pomp een iets hoger minimaal toerental kan aanhouden. Maar dat laatste is niet in te stellen, soundest mechanisch geregeld kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF

Hoe heb je dat gebouwd, will je code met ons delen?

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• paQ
The_KnarF schreef op maandag 5 december 2022 @ 23:11:
[...]

Hoe heb je dat gebouwd, will je code met ons delen?
Ik heb een switch aangemaakt die de binary coil van de modbus leest (en ook kan sturen)
Bij mij zit de silent mode op adres 2

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
    - platform: template
      switches:
        stille_modus:
          value_template: "{{ is_state('input_boolean.stille_modus' , 'on') }}"
          turn_on:
                service: modbus.write_coil
                data:
                    state: 1
                    hub: ThermaV
                    slave: 1
                    address: 2
          turn_off:
                service: modbus.write_coil
                data:
                    state: 0
                    hub: ThermaV
                    slave: 1
                    address: 2

Dit kun je gewoon schakelen als een knop.
aan / uit

Met de hulp van @Doezel kun je er ook een toggle van maken.
Alleen moet je dan zelf 2 automations aanmaken wat die toggle dan moet doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aHRauOclhbrWIDRSVLqFSIuTo8Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RkxCnGsa52Skl8PAufW3FIhY.png?f=user_large

Maakt voor mijn noodoplossing verder ook niet echt uit.
Ik maak nu gewoon een automation:
if defrost on, then stille modus on

en voor uit:
if defrost is off, then delay 15 mins, stille modus off

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wowgman
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-09 10:25
Rint schreef op maandag 5 december 2022 @ 22:03:
[Afbeelding]

Beste Tweakers,
Ik draai met een 12 Kw u33 model.
Ik vraag mij af of de temperatuur "air" die opgegeven wordt bij logging wel klopt? Welke sensor geeft deze air weer?
Max gezien 102.5graden met warmer weer.
Dit herken ik! Mijn hm091mrs.u33 geeft hetzelfde weer. Het is geen fahrenheit, Kelvin of Celsius, maar gaat wel in de Celsius interval mee met de buitenlucht.

Voorbeeld: 10 naar 12 graden buiten. Wp airtemp van 102 naar 104 (fictieve getallen).

Ik heb vorige weer een bericht gestuurd naar LG maar nog niks terug gehoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mipo
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 26-09 08:54

mipo

LG HM071M.43 - jaar 2020

paQ schreef op maandag 5 december 2022 @ 13:37:
yep.
Wel een dingetje dan wellicht bij de 7kw versies?

Zojuist nog eens poosje op optimaal gedraaid, met max vermogen 65%. (dat kan mijn systeem prima aan)
Alleen na een defrost toch een error.
En als ik een verdeler sluit zelfde verhaal.
Alsof hij even niet kan omgaan met de plotseling gewijzigde omstandigheden.

Bijzonder is het wel. Al onze (7kw?) wp zoeken het minimum op, en struikelen vervolgens omdat het zo laag is 8)7

Nu weer terug op 50% - 65% vast, want dat functioneert bij mij gewoon.
En voorlopig dus bij elke defrost automatisch de stille modus tijdelijk aan. (Via modbus)
kun je het yaml-configuratiegedeelte delen om de stille modus in te stellen?

.... Ik zie het al in de vorige opmerking

[ Voor 4% gewijzigd door mipo op 06-12-2022 08:09 ]

Tsjechische Republiek, LG HM071M.43 productie datum januari 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
@Jojan265
Wat een verschil met gister 8)7
OK, geen sneeuw meer en 1.2 graden (nu 5).
De spikes zijn ineens geen enkele issue meer, en komen niet verder dan 2.6 gr boven de stooklijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/moA7u7jRCIOTWMVY7lCIs2_mHb4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rmn2ONsM8ZaUjNb5S3u7Fv6Z.png?f=fotoalbum_large

Opgestart op silent mode, meteen een defrost, en na 15 van silent af. Sindsdien loopt ie retestrak.
Gisteren was het 1 grote achtbaan. Een groter delta zit er met mijn afgistesysteem (droogbouw vvw) blijkbaar toch niet in.

Pagina: 1 ... 49 ... 181 Laatste