LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 50 ... 179 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mipo
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-07 15:58

mipo

LG HM071M.43 - jaar 2020

Jojan265 schreef op maandag 5 december 2022 @ 13:24:
[...]

Ik had ook altijd "Low Noise" 24 uur per dag aan, maar tijdens de defrost periode deze uitgezet om te testen. Het resultaat was bijna geen defrosts meer. Bij mij dus nu 24 uur per dag geen "Low Noise" meer.
Ik heb vandaag geprobeerd de stille modus uit te schakelen - na ontdooien, te veel stroom = de pomp wordt uitgeschakeld. Tot die tijd lekker draaien in de stille modusAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TydOBOAkKCzpo_33dDaYf2V3cQ0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tPrh6fYkgkRe2ghoD8ctmM4U.jpg?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door mipo op 06-12-2022 09:11 ]

Tsjechische Republiek, LG HM071M.43 productie datum januari 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doezel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-07 19:47

Doezel

Ond

paQ schreef op maandag 5 december 2022 @ 23:38:
[...]
Met de hulp van @Doezel kun je er ook een toggle van maken.
Alleen moet je dan zelf 2 automations aanmaken wat die toggle dan moet doen.
(dat moet ook in één automation kunnen; maar 's nachts had ik even geen inspiratie om de boolean om te zetten naar een int)

LG Therma V Monobloc 12KW U34. | 24 zonnepanelen x 380WP | Gasloos | Unifi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirrage
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:19
paQ schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:44:
@kazemo @AppieK

Even wat verder gaan testen.
Ik moet terugkomen op het deel van max pompvermogen.
Zoals @Jojan265 stelt klopt het.
Als je stuurt op optimaal debiet, dan wordt de ingevoerde waarde bij max pompvermogen gehandhaafd. (Behalve bij defrost)
Gisteren zelf ook even getest en kan dit beamen, is die onduidelijkheid bij mij iig uit mijn systeem! ;)

LG HM091MR.U44 modbus-HA-enkel vloerverwarming hydraulisch actief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:59
Mirrage schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:08:
[...]

Gisteren zelf ook even getest en kan dit beamen, is die onduidelijkheid bij mij iig uit mijn systeem! ;)
De pomp naloop is trouwens ook meer. Geen 100%, maar zo te zien wel ca 75%~80%
Daar kreeg ik in het begin nog wel eens errors op, omdat ik mijn bypass niet daarop had afgesteld. (kom ik nu dus achter :') )
Ik had dat opgelost door de verdelers met een vertraging te sluiten. 30sec na de naloop van de pomp.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-06 17:01
mipo schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:06:
[...]

Ik heb vandaag geprobeerd de stille modus uit te schakelen - na ontdooien, te veel stroom = de pomp wordt uitgeschakeld. Tot die tijd lekker draaien in de stille modus[Afbeelding]
Is ook bekend waarom er minder defrost zijn als je op normale modus draait? Wordt er wellicht vermogen gebruikt om de warmtepomp te 'verwarmen' waardoor er minder snel ijsvorming is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:41
Jirure1984 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:47:
[...]

Is ook bekend waarom er minder defrost zijn als je op normale modus draait? Wordt er wellicht vermogen gebruikt om de warmtepomp te 'verwarmen' waardoor er minder snel ijsvorming is?
Twee zaken kan ik me bedenken.
1)
Op stille modus heb je minder luchtflow door je wisselaar. Om hetzelfde vermogen te leveren als op normale modus, heb je dus een groter temperatuursverschil nodig. Bij gelijke buitentemperatuur moet de temperatuur in je verdamper (de wisselaar van je buitenunit) dus lager zijn.
Stel, buitentemperatuur 3 graden. Op normale modus is dan bijvoorbeeld een temperatuur van 0,5 in je verdamper voldoende bij bepaald gevraagd vermogen, op stille modus moet het -0,5 zijn omdat er minder flow is en hetzelfde vermogen moet worden gehaald.

2)
De lucht gaat langzamer door je wisselaar en krijgt dus meer 'tijd' om aan te vriezen. Denk wel dat het effect hiervan veel kleiner is dan genoemde eerste uitleg.

PV: 7205Wp. LW-WP: LG ThermaV HU051MR.U44 + HN0916T.NB1. LL-WP: 4x 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16:19
8)7 kan iemand me uitleggen het volgende ik heb een 9kw u44 totaal vermogen beschikbaar 9kw,waarom haalt die dat niet/word schijnbaar begrenst hij gaat niet hoger dan 3,8kwh wat ik gezien heb(staat niet op stille mode) of heeft het te maken met de cop??? bijv 2 (2x3.8=7,6kwh afgeleverd vermogen in warmte/joule

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
die 9kw slaat op thermische vermogen neem ik aan (?)

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 06-12-2022 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
paQ schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:00:
die 9kw slaat op thermische energie neem ik aan (?)
8)7 die gedachte had dus ook is dan een beetje misleidend voor een leek, bij een cv ketel bijv 22kw voor een normaal huis is dit de bovenwaarde en levert dan ook 22kw aan warmte,daarom duurt het allemaal veel langer met een wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
kazemo schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:07:
[...]

8)7 die gedachte had dus ook is dan een beetje misleidend voor een leek, bij een cv ketel bijv 22kw voor een normaal huis is dit de bovenwaarde en levert dan ook 22kw aan warmte,daarom duurt het allemaal veel langer met een wp
en 3 keer zo goedkoop ;)
Die 22kw van je CVketel kan ook al stromend je water verhitten tot *AUW* graden ;)

Mijn auto heeft 329 pk.
Die gebruik ik alleen niet met op de snelweg cruisen, en ook met 65pk kom je op snelheid. (zij het wat trager)

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 06-12-2022 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels78
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21-02 18:45
Ook hier een warmtepomp besteld, de 12KW variant (HM123MR.U34)
Voedingskabel en 32mm leiding zijn al binnen dus deze week beginnen met de voorbereidingen.

Wat betreft het magneetfilter, zouden jullie die altijd monteren, ook als alle leidingen van kunststof zijn, de vloerverwarmingsverdeler van RVS is en de radiatoren nieuw?

Ik zal proberen tijdens het installeren wat foto's te maken en plaatsen voor diegene die dat leuk vinden.

LG Therma V - HM123MR.U34 | PV 6400wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:34
Niels78 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:56:
Voedingskabel en 32mm leiding zijn al binnen dus deze week beginnen met de voorbereidingen.

Wat betreft het magneetfilter, zouden jullie die altijd monteren, ook als alle leidingen van kunststof zijn, de vloerverwarmingsverdeler van RVS is en de radiatoren nieuw?

Ik zal proberen tijdens het installeren wat foto's te maken en plaatsen voor diegene die dat leuk vinden.
ja zou ik zeker doen, nieuwe radiatoren blijven niet nieuw

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwlindenaar
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-04 13:03
M_AW schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:57:
[...]

Twee zaken kan ik me bedenken.
1)
Op stille modus heb je minder luchtflow door je wisselaar. Om hetzelfde vermogen te leveren als op normale modus, heb je dus een groter temperatuursverschil nodig. Bij gelijke buitentemperatuur moet de temperatuur in je verdamper (de wisselaar van je buitenunit) dus lager zijn.
Stel, buitentemperatuur 3 graden. Op normale modus is dan bijvoorbeeld een temperatuur van 0,5 in je verdamper voldoende bij bepaald gevraagd vermogen, op stille modus moet het -0,5 zijn omdat er minder flow is en hetzelfde vermogen moet worden gehaald.

2)
De lucht gaat langzamer door je wisselaar en krijgt dus meer 'tijd' om aan te vriezen. Denk wel dat het effect hiervan veel kleiner is dan genoemde eerste uitleg.
Vooral 1) inderdaad, maar er is ook nog iets in het koudecircuit. Ik krijg de indruk dat er een andere dT en flowrate over het restrictieventiel wordt gebruikt.

Overigens beide maatregelen voor silent mode zijn in principe slecht voor de COP (ideale warmtepomp beschouwend). Behalve dat er ook minder verlies vermogen is, waardoor het bij hele lage vermogens toch netto gunstiger is voor de COP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

The_KnarF schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 13:10:
[...]

ja zou ik zeker doen, nieuwe radiatoren blijven niet nieuw
Sterker nog, wat voor zooi er bij mij uit nieuwe radiatoren kwam toen ik ze doorspoelde :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Niels78 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:56:

;) goede keuze 12kw maar die is wel krachtstroom 3fase+n als je een 3fase in huis hebt geen probeem ik heb de u44 9kw die heeft moeite met dit koude weer ik heb ook radiatoren,belangrijk aan het hele gebeuren is de hoofdleiding aansluiting op juiste plaats aansluiten bijv 22-28-22 t-stuk 32mm in het midden of op cv hoofdleiding als die 28mm is en dus dan naar de cv brengen,magneet filter in de retour naar wp(word daar invoer genoemd) succes ermee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisEV
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22-05-2023
Morgen gaat de installateur een 2e poging doen om de 7kw goed aan te sluiten op de 100 m2 vloerverwarming met een nieuwe gesloten verdeler (dank voor de tips!) en dikkere 32mm leidingen. Spannend want daarna komen er direct koude dagen en de vorige keer kregen we het huis niet warm met de WP.

Dan de vraag: wat zijn de meest veilige instellingen om mee te starten? (waarbij het risico op een koud huis zo klein mogelijk wordt). Slechtere COP accepteer ik voor nu graag om een boze vrouw en verkleumde kids te voorkomen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels78
  • Laatst online: 21-02 18:45
kazemo schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 16:13:
[...]

;) goede keuze 12kw maar die is wel krachtstroom 3fase+n als je een 3fase in huis hebt geen probeem ik heb de u44 9kw die heeft moeite met dit koude weer ik heb ook radiatoren,
Ik moet toch een kabel trekken voor het stroom dus daarom toch de 3 fase gedaan.
Een vriend van me is elektricien en die gaat het in de meterkast voor me aansluiten, ik krijg idd drie fasen binnen.
Alleen boven heb ik radiatoren, de hele benedenverdieping is vloerverwarming.
kazemo schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 16:13:
[...]

belangrijk aan het hele gebeuren is de hoofdleiding aansluiting op juiste plaats aansluiten bijv
22-28-22 t-stuk 32mm in het midden of op cv hoofdleiding als die 28mm is en dus dan naar de cv brengen,
magneet filter in de retour naar wp(word daar invoer genoemd) succes ermee
Thanks!
Pixal schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 13:58:
[...]

Sterker nog, wat voor zooi er bij mij uit nieuwe radiatoren kwam toen ik ze doorspoelde :X
Dan hoef ik daar niet over na te denken, gaat er gewoon een magneet filter tussen.

LG Therma V - HM123MR.U34 | PV 6400wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crepsly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:57
Ik ben me aan het oriënteren op een warmtepomp. Heb nu een laag gas verbruik van 400 - 500 m3. Ik zit daarom vooral wat te puzzelen met de minimum vermogens. Bij Panasonic al ontdekt dat deze niet lager gaan 2,5 kW in de monoblock versie (5 en 7kW). Mijn CV ketel heeft een minimum verbruik van 0,027 m3 per 5 minuten. Daarmee kan ik vaak aardige runs maken van 2 á 3 uur. Dat komt neer op een verbruik van 0,324 per uur, een m3 gas heeft 10,2 kWh en 90% efficiëntie van CV-ketel oftewel 2,9 kW. Echter op dagen als vandaag (6 graden) zijn de runs veel korter van 1 uur en daarna pendelt hij even uit.

Zou daarom graag een warmtepomp willen met een laag modulatie bereik. Echter zal de warmtepomp ook het warmetapwater bereiden omdat een wp-boiler niet past (installatie zit in de kelder). Daarom wil ik toch wel graag een 7 kW.

Lange intro voor de vraag wat de minimum vermogens zijn voor de LG Therma's 5kW en 7 kW. Heb alle specbladen die ik kon vinden doorgelezen maar kan dit nergens vinden.

2600WP | Zwolle | Zuid Oost 135° | Helling 12.5° | PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
JorisEV schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 16:50:
Morgen gaat de installateur een 2e poging doen om de 7kw goed aan te sluiten op de 100 m2 vloerverwarming met een nieuwe gesloten verdeler (dank voor de tips!) en dikkere 32mm leidingen. Spannend want daarna komen er direct koude dagen en de vorige keer kregen we het huis niet warm met de WP.

Dan de vraag: wat zijn de meest veilige instellingen om mee te starten? (waarbij het risico op een koud huis zo klein mogelijk wordt). Slechtere COP accepteer ik voor nu graag om een boze vrouw en verkleumde kids te voorkomen ;-)
Ik heb gemerkt dat tijdens de defrost periode het beter is om niet op "Stille modus" te draaien.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_KnarF
crepsly schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 17:41:
Ik ben me aan het oriënteren op een warmtepomp. Heb nu een laag gas verbruik van 400 - 500 m3. Ik zit daarom vooral wat te puzzelen met de minimum vermogens. Bij Panasonic al ontdekt dat deze niet lager gaan 2,5 kW in de monoblock versie (5 en 7kW). Mijn CV ketel heeft een minimum verbruik van 0,027 m3 per 5 minuten. Daarmee kan ik vaak aardige runs maken van 2 á 3 uur. Dat komt neer op een verbruik van 0,324 per uur, een m3 gas heeft 10,2 kWh en 90% efficiëntie van CV-ketel oftewel 2,9 kW. Echter op dagen als vandaag (6 graden) zijn de runs veel korter van 1 uur en daarna pendelt hij even uit.

Zou daarom graag een warmtepomp willen met een laag modulatie bereik. Echter zal de warmtepomp ook het warmetapwater bereiden omdat een wp-boiler niet past (installatie zit in de kelder). Daarom wil ik toch wel graag een 7 kW.

Lange intro voor de vraag wat de minimum vermogens zijn voor de LG Therma's 5kW en 7 kW. Heb alle specbladen die ik kon vinden doorgelezen maar kan dit nergens vinden.
ik weet het niet exact, maar zie met mijn 5kwU44 regelmatig opgenomen 350w cop 5 dat zou thermisch 1.75KW zijn, dus wel onder die 2,9.
maar dat lukt natuurlijk niet altijd.
Heb je vloerverwarming en een flink beton buffer of radiatoren?
Ga je er een buffervat bij plaatsen?

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online

Ik heb een 7kW en zie bij de huidige temperaturen een minimum van 1.7 kW en bij hogere buiten temperaturen (ca. 14 ºC) 2.2 kW als minimum).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frans3
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16:56
Hallo Kan ik hier een vraag stellen of moet ik dan een nieuwe topic openen ?

Ik overweeg de LG HM071M-U44 7,0 KW te kopen of kan ik beter voor een Panasonic of Mitsubishi of daikin gaan. Of zijn jullie tevreden de LG keuze ?

groet

Frans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crepsly
The_KnarF schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 17:54:
[...]

ik weet het niet exact, maar zie met mijn 5kwU44 regelmatig opgenomen 350w cop 5 dat zou thermisch 1.75KW zijn, dus wel onder die 2,9.
maar dat lukt natuurlijk niet altijd.
Heb je vloerverwarming en een flink beton buffer of radiatoren?
Ga je er een buffervat bij plaatsen?
Ik heb droogbouw vloerverwarming, dus maar beperkte thematische massa. Het voordeel is wel dat het relatief snel reageert en ik daardoor nu nachtverlaging kan toepassen. Het zijn wel 5 korte groepen (+/- 35m2 totaal). Boven verdieping wordt verwarmd met radiatoren maar dat lukt nu goed op 40 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
  • Laatst online: 04-07 07:31
JorisEV schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 16:50:

veilig gaan met iets hogere aanvoer temperatuur eventueel. Zelf draai ik de laatste kou dagen vrij hoog met aanvoer omdat enkele delen anders niet goed warm worden. Hogere cop neem ik ook ff voor lief nu.

Is 7kw niet te weinig voor 100m2 ? weet niet hoe goed je huis is geïsoleerd, maar merk zelf met 100m2 hier dat 9kw soms te weinig lijkt te zijn met redelijk geïsoleerde huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisEV
tolunaygul12 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:14:
[...]

veilig gaan met iets hogere aanvoer temperatuur eventueel. Zelf draai ik de laatste kou dagen vrij hoog met aanvoer omdat enkele delen anders niet goed warm worden. Hogere cop neem ik ook ff voor lief nu.

Is 7kw niet te weinig voor 100m2 ? weet niet hoe goed je huis is geïsoleerd, maar merk zelf met 100m2 hier dat 9kw soms te weinig lijkt te zijn met redelijk geïsoleerde huis.
Ik heb begrepen dat het voldoende is mits je de temperatuur maar constant houdt tijdens koude dagen (dus geen nachtverlaging) en de aanvoertemperatuur verhoogt zodra het buiten kouder wordt (dus niet wachten tot het binnen koud is, dan kan je te laat zijn heb ik hier geleerd). Maar moet nog blijken of het gaat lukken. Ons huis is een vrijstaande jaren 70 woning met energielabel C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 18:58
JorisEV schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 22:00:
[...]

Ik heb begrepen dat het voldoende is mits je de temperatuur maar constant houdt tijdens koude dagen (dus geen nachtverlaging) en de aanvoertemperatuur verhoogt zodra het buiten kouder wordt (dus niet wachten tot het binnen koud is, dan kan je te laat zijn heb ik hier geleerd). Maar moet nog blijken of het gaat lukken. Ons huis is een vrijstaande jaren 70 woning met energielabel C.
Omdat je met een veel lagere watertemperatuur verwarmd wordt (ongeacht de buitentemperatuur) aangeraden om geen of slechts een minimale nachtverlaging te doen. Het temperatuurverschil tussen je verwarming en de kamer is immers veel lager dus duurt opwarmen veel langer. Andere reden bij gebruik met een WP die je wel hoort is dat zonder nachtverlaging de gemiddelde COP hoger is, en een nachtverlaging daardoor ook geen besparing oplevert.

Klopt dat je voor de temperatuurinstelling uit moet gaan van de buitentemperatuur. Dit is precies wat een stooklijn doet. Algemene instelwaardes zijn er niet, die zijn voor ieder huis anders. Dit leg je dus al experimenterend vast. Een WP goed instellen kost gewoon tijd. Maar als je nu geen stooklijn gebruikt is het wel handig om bij verschillende buitentemperaturen de watertemperatuur waarmee je je huis comfortabel houdt vast te leggen Die kun je later gebruiken als je ooit een stooklijn wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisEV
BernieW schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 22:17:
[...]

Klopt dat je voor de temperatuurinstelling uit moet gaan van de buitentemperatuur. Dit is precies wat een stooklijn doet. Algemene instelwaardes zijn er niet, die zijn voor ieder huis anders. Dit leg je dus al experimenterend vast. Een WP goed instellen kost gewoon tijd. Maar als je nu geen stooklijn gebruikt is het wel handig om bij verschillende buitentemperaturen de watertemperatuur waarmee je je huis comfortabel houdt vast te leggen Die kun je later gebruiken als je ooit een stooklijn wilt.
Dank voor de tips! Is het mogelijk om voor de komende dagen een vaste aanvoertemperatuur van bijvoorbeeld 40 graden in te stellen met een doeltemperatuur van 20 graden? En zo ja, hoe...? Of werkt dat averechts en kan ik dan beter op de standaard 'warmte' stand draaien? (ik vind de LG instellingen best lastig om te doorgronden) Ik zoek dus naar een eenvoudige instelling om de eerste koude dagen mee door te komen. Daarna kan het optimaliseren beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
JorisEV schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 22:51:
[...]

Dank voor de tips! Is het mogelijk om voor de komende dagen een vaste aanvoertemperatuur van bijvoorbeeld 40 graden in te stellen met een doeltemperatuur van 20 graden? En zo ja, hoe...? Of werkt dat averechts en kan ik dan beter op de standaard 'warmte' stand draaien? (ik vind de LG instellingen best lastig om te doorgronden) Ik zoek dus naar een eenvoudige instelling om de eerste koude dagen mee door te komen. Daarna kan het optimaliseren beginnen.
Ja dat kan. Je moet in ieder geval ingesteld hebben, dat je op water+lucht regelt. Daarna kun je bij de gebruikersinstellingen->Functie>temperatuur water instellen dat je op een vaste watertemperatuur wilt regelen en de waarde instellen op 40 graden. Dat kun je de gewenste temperatuur instellen op 20 graden.

Succes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hkj
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 28-02-2024

hkj

You can get some idea over the modulation of LG HMxxxMR-U44 below:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ec5hjNBFrlIGCO4yW4BWZGeKPt4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fFattDC6QmACat4FTbawIlph.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MBBWhF2FH13wLM2kPSOw-6aMREk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rwu3YveyGLMQB1ur0I2nnFvQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
paQ schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:00:
die 9kw slaat op thermische vermogen neem ik aan (?)
8)7 ik neem dan aan dat het inderdaad 9kwh thermische energie is is het dan niet zo als de wp aanstaat(een andere benadering) altijd 9kwh thermische energie levert ongeacht buiten temp(vaste factor 9kw) dat betekent bijv opname 3kw bij 4gr buiten temp=cop 3
opame 2kwh bij 7gr buiten temp=cop 4,5
opname 4kwh bij 0gr buiten temp=cop 2,25
hij reageert dus sterk op buiten temp hoe kouder het word hoe groter de opname word ,uit koudere buitenlucht is het moeilijker warmte halen vandaar die defrosts of denk ik nu helemaal verkeerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
tolunaygul12 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:14:
[...]

En ik kom met 7 kw op 120m2 LT droogbouw VVW m'n warmte maar moeilijk kwijt :') (@30 graden)
ben al blij als mijn delta 3 is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Laatst online: 01:27
Ik heb ook dikwijls een delta tussen 1 en 3 graden... Meestal 1 graad.

Opgenomen vermogen zit dan tussen 400 en 700 watt.

Is dat dan zo slecht?

De WP stuurt op AI. Is al in dik 2 weken niet meer afgeslagen.

[ Voor 14% gewijzigd door Kenwood960 op 07-12-2022 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruut88
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:44
Ruut88 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 07:34:
[...]

Dit lijkt voor mij de gouden tip te zijn geweest. Na 2 weken met pendelen of uren vol vermogen stampen en vervolgens uit gaan(heb zo ongeveer alle tips uit dit topic wel geprobeerd) heb ik nu mijn eerste echt mooie run te pakken. _/-\o_

[Afbeelding]

Vanacht om half 2 aangeslagen (9kW u44) met opstartpiek van 1400W en vervolgens al de hele nacht aan het pruttelen op zo'n 300-400W. Temperatuur in de woonkamer super stabiel op 19.6 graden. (Paarse lijn is de WP, blauw onze tijdelijke boilers)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wwGxFAu3Imm0DUb5Hb1tKRiybHk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OlFre17vn47tSYOxqHSoQ90z.png?f=fotoalbum_large

Had gehoopt ook met iets lagere temperaturen die mooie stabiele runs te behouden maar hier gaat het met het aantal defrosts toch hard met deze temperaturen.

Tel er tussen de 15 en 25 per dag nu sinds de temperatuur onder de 5 graden is gedoken.

Draai nu op "warmte" met optimale debiet (pompsnelheid op 65%, resulteert in 20l/min ipv 26 l/min bij 100%), delta T is 1-2 graden met watertemps van 27-28/29-30. Binnentemperatuur is wel mooi stabiel rond 20 graden.

Iemand nog tips om enigzins te finetunen? (AI modus zorgt in onze situatie voor gigantisch pendelgedrag en stille modus uit lijkt alleen voor wat extra verbruik te zorgen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
Kenwood960 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 10:55:

Is dat dan zo slecht?

De delta T is één van de variable parameter om je afgegeven vermogen te berekenen. De ander is je debiet (flow). Heel simpel gezegd Pwarmte=flow X deltaT x C. De constante C is hier de combinatie van het soortelijk gewicht en soortelijke warmte van water.

Het rendement van je WP (COP) is Pwarmte/Pelektrisch en die wil je natuurlijk zo hoog mogelijk hebben.

Op basis van de formule heb je dus twee dingen om mee te spelen, Maar je hebt geen knop om rechtstreeks aan één van beide te draaien. Uiteindelijk worden deze oa bepaald door de software in je WP en allerlei parameters die ook weer afhankelijk zijn van je installatie en huis. Meer watervolume in je installatie (vloerverwarming), waterzijdig inregelen, water temperatuur zijn een paar voorbeelden die hier uiteindelijk invloed op hebben. Er is helaas geen eenduidig antwoord wat optimaal is, dit moet je proefondervindelijk voor jouw situatie vaststellen, en dat kost tijd, veel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Kenwood960 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 10:55:

Is dat dan zo slecht?

ik krijg altijd te horen: zorgen voor meer afgifte :+
Bijv door de flow te verlagen, of meer capaciteit aan je CV systeem toe te voegen.

Ik kan mijn flow niet meer verder verlagen, toevoegen gaat prima, maar dan ga je ook weer meer verbruiken (want groter systeem)
Dus er zit ergens een punt -met een marge uiteraard- dat je moet zeggen: dit is wat het is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:53

thido

Tilburg

paQ schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:00:
[...]

ik krijg altijd te horen: zorgen voor meer afgifte :+
Bijv door de flow te verlagen, of meer capaciteit aan je CV systeem toe te voegen.

Ik kan mijn flow niet meer verder verlagen, toevoegen gaat prima, maar dan ga je ook weer meer verbruiken (want groter systeem)
Dus er zit ergens een punt -met een marge uiteraard- dat je moet zeggen: dit is wat het is
Meer afgifte door de flow te verlagen? Zou daar eens aan rekenen ;-)

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Zou iemand mij toch nog kunnen uitleggen wat de invloed precies is van (ik draai op AI) het omlaag brengen van de max pompcapaciteit? Ik probeer te redeneren wat hiervan het effect is op het systeem maar begrijp het onvoldoende.

Daarnaast merk ik dat een dag als gisteren met veel zon op de woning meteen voor flinke besparingen zorgt. Ik vraag mij echter af of deze besparing afgelopen nacht en vandaag niet meteen weer teniet gedaan is. Dit omdat de vloerverwarming ondertussen alle kans heeft om af te koelen omdat de ruimte temperatuur een paar graden hoger was dan de doeltemperatuur van de ruimte. Vervolgens moest nu de vloerverwarming weer flink opgestookt worden. Zou het beter zijn om, wanneer de temperatuur hoger is dan de vloerverwarming toch ook de kamerthermostaat hoger te zetten om ervoor te zorgen dat de vloerverwarming circulatie blijft houden?

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
thido schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:05:
[...]

Meer afgifte door de flow te verlagen? Zou daar eens aan rekenen ;-)
Als mijn flow 12 is, en mijn delta maar 2.7, dan kan ik door het water trager te laten stromen meer warmte afstaan. Andersom: als ik het er heel snel doorheen jaag, komt het haast even warm weer terug aan bij de wp > nog lager delta.
Waarom gaan anders al onze pompen steeds naar het minimum als we op optimaal debiet sturen?

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 07-12-2022 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:39
paQ schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:18:
[...]

Als mijn flow 12 is, en mijn delta maar 2.7, dan kan ik door het water trager te laten stromen meer warmte afstaan. Andersom: als ik het er heel snel doorheen jaag, komt het haast even warm weer terug aan bij de wp > nog lager delta.
Waarom gaan anders al onze pompen steeds naar het minimum als we op optimaal debiet sturen?
In een de delta t kan je het vermogen kwijt, afgifte regel je door de flow te verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ramon_1984 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:25:
[...]

In een de delta t kan je het vermogen kwijt, afgifte regel je door de flow te verhogen.
afgifte van de ww in de wp bedoel je?

Ik doel op de warmte die mijn vloer aan de ruimte in huis moet afstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
paQ schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:34:
[...]

afgifte van de ww in de wp bedoel je?

Ik doel op de warmte die mijn vloer aan de ruimte in huis moet afstaan.
Neej, afgifte van je vloer vergroot je alleen door de flow te verhogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-06 08:43
Ramon_1984 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:41:
[...]

Daar ben ik het mee oneens, het water moet namelijk tijd hebben om zijn warmte af te geven dus:
Flow omlaag of langere lengtes

Om iets te nuanceren, flow verhogen kan wel werken mits je nog genoeg temperatuur kwijt kan. Dus bijvoorbeeld meer radiatoren aan te sturen of je temperatuur verhogen zodat je meer afgifte kan doen.

[ Voor 23% gewijzigd door Casper de Boer op 07-12-2022 12:47 . Reden: Aanvulling ]

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
wat dus meer inhoud is, en vanzelf 'meer flow' is

Maar precies verder wat je zegt.
Als ik het water de kans geef de reeds verzadigde omgeving warmte af te staan, dan moet het trager stromen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon_1984
Casper de Boer schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:43:
[...]

Daar ben ik het mee oneens, het water moet namelijk tijd hebben om zijn warmte af te geven dus:
Flow omlaag of langere lengtes
Neej niet waar, kortere lengtes en kleine delta t geeft de meeste afgifte p/m2.

Speel hier maar eens mee.

https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
paQ schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:46:
[...]

wat dus meer inhoud is, en vanzelf 'meer flow' is
Wel meer inhoud , maar door de leiding weerstand vanzelf minder flow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• georgeboot
  • Laatst online: 28-06 17:30
Ramon_1984 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:48:
[...]

Die had ik inderdaad ook gevonden voordat ik knoop hoorgehakt heb over volledig van gas afgaan. 2 jaar geleden verbouwd en beneden (60m2) volledig vloerverwarming (hoh 10, 6 groepen) in laten frezen. Daarmee kan ik uberhaupt maar ~6kW afgeven. Dat zal eerder de belemmerende factor zijn dan het vermogen van mijn 9kW lg. Als het te koud is, had ik dat met gas ook wel gehad.

Bij mij draait hij vandaag en gister maar de halve dag. Denk dat het weer die smeerrun is oid waarom die afslaat, maar het maakt ook niet zo heel erg uit: het is dan binnen eigenlijk altijd ook al warmer dan 19 graden (mn setpoint).

Tijdens de langer runs trekt ie zo'n 500W en heeft hij A29 R24. Pomp (80%) gaat naar iets van 8:/m. DeltaT van 5 dus. Das 2,5 a 3 kW aan warmte.

Wat zou ik kunnen wijzigen om hem nog lager qua vermogen te krijgen? Wat met deze cijfers stookt hij wel voorbij mn 19 graden. Huis uit 85 en vorige week spouw (5cm, waarvan 3cm steenwol in theorie) laten opvullen met van dat schuim. Voordeur toch ook echt als een malle dus zo goed is de boel nou ook weer niet geisoleerd. Maar warmteverlies met dit weer lijkt dus wel minder dan de 2,5kW die hij levert.

LG-HM091MR-U44 | 9000WP zuid plat dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
[...]

wat een rare rekenmodule :S

aanvoer 30, retour 40 ( :') ) dan stop je 72W/m2 in je vloer
aan aanvoer 30, retour 12, dan 0W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-06 08:43
[...]

Er wordt op deze website niet gesproken over flow, hier bepaal je welke hoeveel vermogen het systeem maximaal kan afgeven.

Pas de vloer maar eens aan naar een gietvloer, de hogere dichtheid hiervan zorgt er voor dat je meer warmte kwijt kan, zonder dat je aan de temperaturen zit.

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
Sjoerd schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:08:
Zou iemand mij toch nog kunnen uitleggen wat de invloed precies is van (ik draai op AI) het omlaag brengen van de max pompcapaciteit? Ik probeer te redeneren wat hiervan het effect is op het systeem maar begrijp het onvoldoende.

Daarnaast merk ik dat een dag als gisteren met veel zon op de woning meteen voor flinke besparingen zorgt. Ik vraag mij echter af of deze besparing afgelopen nacht en vandaag niet meteen weer teniet gedaan is. Dit omdat de vloerverwarming ondertussen alle kans heeft om af te koelen omdat de ruimte temperatuur een paar graden hoger was dan de doeltemperatuur van de ruimte. Vervolgens moest nu de vloerverwarming weer flink opgestookt worden. Zou het beter zijn om, wanneer de temperatuur hoger is dan de vloerverwarming toch ook de kamerthermostaat hoger te zetten om ervoor te zorgen dat de vloerverwarming circulatie blijft houden?
Dan kun je denk ik het beste op water alleen gaan stoken, en daarmee een beetje gaan fine tunen.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaron612
  • Laatst online: 01-07 10:26
Konijnenbats schreef op maandag 5 december 2022 @ 22:29:
[...]

6 groepen op 40m2. Zijn korte kringen. Welke diameter heb je gebruikt?

40m2 kun je tellen aan 3200 w met een max flow van totaal 15 liter, is 2.5 liter per groep met een delta T van 3.

Enige wat hier mis kan zijn is water volume.

Als je pomp aan gaat op vermogen moet hij dat weg kunnen krijgen. Loopt je temperatuur uit en in te hoog op gaat hij harder pompen...en daar gaat het mis.

Buffervat er bij van minimaal 3(kw kleinste afgegeven vermogen)x 25 liter.

Minimum flow is 15 liter waar de pomp zijn energie aan kwijt moet kunnen.

Suk6
Sorry, je reactie even gemist. Oppervlakte nog even nagemeten. Het betreft 50M2 met 6 groepen waarvan 1 groep voor de gang. Leiding is 16x2. Wat ik merkte is dat zolang hij op optimale flow staat, hij het debiet opschroeft naar 15-20L/min, dan is er eigelijk geen issue met dat de temperatuur te hoog oploopt.

Helaas springt hij bij optimale flow echter in een CH014 error na een defrost, heel raar gedrag en lijkt me eigelijk een bug in de software? Laatste paar dagen een vaste delta T geprobeerd, dan gebeurt exact het zelfde.
Stuur ik op capaciteit, bijvoorbeeld 50%, dan gebeurt er wat je hierboven schrijft en kan hij zijn warmte niet kwijt bij het opstarten.
Zonder defrost draaide hij ook dagen achtereen rustig 350-400 watt.

Klopt mij aanname dat dit hier ergens iets mis gaan bij LG? Hij vertikt het namelijk om na een defrost gewoon de pomp flink aan te schakelen, op zou er nog iets anders kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduke990
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2024
Beste Tweakers,

Welke bekabeling leg ik aan naar de LG. Betreft opstelling met SWW vat zonder buffervat.

1 kabel stroom 3x2,5mm2 (1 fase unit)
1 kabel 3x1,5mm2 voor sturing 3 weg klep
1 signaalkabel 2x0,8mm2 voor temp sensor in SWW vat

In geval van externe thermostaat (Nest):
1 kabel 3x1,5mm2 voor sturing Nest

Ingeval van extra besturing (modbus):
1 signaalkabel 4x0,8mm2

Zie ik nog iets over het hoofd?

Groet,
Sander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
paQ schreef op maandag 5 december 2022 @ 23:38:
[...]

Ik heb een switch aangemaakt die de binary coil van de modbus leest (en ook kan sturen)
Bij mij zit de silent mode op adres 2

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
    - platform: template
      switches:
        stille_modus:
          value_template: "{{ is_state('input_boolean.stille_modus' , 'on') }}"
          turn_on:
                service: modbus.write_coil
                data:
                    state: 1
                    hub: ThermaV
                    slave: 1
                    address: 2
          turn_off:
                data:
                    state: 0
ik ben hier nu al een paar dagen mee aan het stoeien, krijg het nog niet werkend :(
de YAML hierboven voeg je dat toe aan de configuration.yaml of is dit de yaml van een knop of card of i.d.
beide geprobeerd.
als card, dan krijg ik melding :
Configuration errors detected:
No type provided.

bij mij zit silent_mode_set onder coil adres 2
binary_sensors:
##coil
- name: silent_mode_set
scan_interval: 5

een knop zou al mooi zijn, maar ik wil dit automatiseren omdat ik niet altijd bij de controler kan om te switchen tussen stil en niet.

wie kan we een duwtje in de juiste richting geven?

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
The_KnarF schreef op woensdag 7 december 2022 @ 15:53:
[...]

ik ben hier nu al een paar dagen mee aan het stoeien, krijg het nog niet werkend :(
de YAML hierboven voeg je dat toe aan de configuration.yaml of is dit de yaml van een knop of card of i.d.
beide geprobeerd.
als card, dan krijg ik melding :
Configuration errors detected:
No type provided.

bij mij zit silent_mode_set onder coil adres 2
binary_sensors:
##coil
- name: silent_mode_set
scan_interval: 5

een knop zou al mooi zijn, maar ik wil dit automatiseren omdat ik niet altijd bij de controler kan om te switchen tussen stil en niet.

wie kan we een duwtje in de juiste richting geven?
Zet je hem wel onder je switch (es)? (in configuration idd)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
switch:
      switches:
        silent_mode:
            turn_on: 
                data:
            turn_off:
                data:

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 07-12-2022 16:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_KnarF
paQ schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:25:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
switch:
      switches:
        silent_mode:
            turn_on: 
                data:
            turn_off:
                data:
thanks _/-\o_ ik kan verder, dat was het inderdaad.
weer wat geleerd.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• georgeboot
  • Laatst online: 28-06 17:30
superduke990 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 15:44:
Ingeval van extra besturing (modbus):
1 signaalkabel 4x0,8mm2
Groet,
Sander
Modbus is 2 draden op de LG. Verder heb je alles.

LG-HM091MR-U44 | 9000WP zuid plat dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
paQ schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:25:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
switch:
      switches:
        silent_mode:
            turn_on: 
                data:
            turn_off:
                data:
heb je ook een hint voor het automatiseren? kun je yaml delen of een schermafdrukje van jou automatisering.

p.s. knop werkt 1 keer (het lukte mij om silent_mode aan te zetten(dus het schrijven naar de WP lukt))
met dezelfde knop uit zetten lukt (nog) niet

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascohorde
  • Laatst online: 25-08-2024
@The_KnarF

Je kan automatisering schema's maken in automations&Scenes in home asstistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
wat hij zegt ^^

Gewoon als klik, dan
(of als klik dan modbus write)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hupie679
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:51
frans3 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 18:06:
Hallo Kan ik hier een vraag stellen of moet ik dan een nieuwe topic openen ?

Ik overweeg de LG HM071M-U44 7,0 KW te kopen of kan ik beter voor een Panasonic of Mitsubishi of daikin gaan. Of zijn jullie tevreden de LG keuze ?

groet

Frans
Mijn overweging was om een warmtepomp draaiende te hebben voor de winter. Dat is in ieder geval wel gelukt :D. De befaamde opstart curve van de LG is wel iets waar je rekening mee moet houden. Verder kan je het misschien aan @rykers vragen, en/of deze post checken: rykers in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-07 09:31
Aaron612 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 15:10:
[...]

Sorry, je reactie even gemist. Oppervlakte nog even nagemeten. Het betreft 50M2 met 6 groepen waarvan 1 groep voor de gang. Leiding is 16x2. Wat ik merkte is dat zolang hij op optimale flow staat, hij het debiet opschroeft naar 15-20L/min, dan is er eigelijk geen issue met dat de temperatuur te hoog oploopt.

Helaas springt hij bij optimale flow echter in een CH014 error na een defrost, heel raar gedrag en lijkt me eigelijk een bug in de software? Laatste paar dagen een vaste delta T geprobeerd, dan gebeurt exact het zelfde.
Stuur ik op capaciteit, bijvoorbeeld 50%, dan gebeurt er wat je hierboven schrijft en kan hij zijn warmte niet kwijt bij het opstarten.
Zonder defrost draaide hij ook dagen achtereen rustig 350-400 watt.

Klopt mij aanname dat dit hier ergens iets mis gaan bij LG? Hij vertikt het namelijk om na een defrost gewoon de pomp flink aan te schakelen, op zou er nog iets anders kunnen zijn?
Pompcapaciteit al op 100% gezet om te kijken wat het effect is tijdens opstart?

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crepsly
hupie679 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 18:51:
[...]

Mijn overweging was om een warmtepomp draaiende te hebben voor de winter. Dat is in ieder geval wel gelukt :D. De befaamde opstart curve van de LG is wel iets waar je rekening mee moet houden. Verder kan je het misschien aan @rykers vragen, en/of deze post checken: rykers in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"
Wat bedoel je met de befaamde opstart curve? Het vol optoeren elke keer als hij aan gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Ramon_1984 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:41:
[...]

:) ik ben het daar mee eens meer flow meer afgifte immers slang ligt in een lus dan is in het einde van lus het water warmer wat terug gaat in de retour(lus ligt als goed is gemaakt in slakkenhuis model naar het midden en dan tussen door terug) bijverwarming 15cm afstand en hoofdverwarmig 10cm uit mekaar lus niet langer dan 40m,als het mogelijk is lussen allemaal dezelfde lengte(weerstand) is dan makkelijker met inregelen

[ Voor 16% gewijzigd door kazemo op 07-12-2022 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

crepsly schreef op woensdag 7 december 2022 @ 19:18:
[...]

Wat bedoel je met de befaamde opstart curve? Het vol optoeren elke keer als hij aan gaat?
Ja het eerste kwartier ramt hij op vol vermogen. Dat zorgt er vaak voor dat de watertemperatuur bij gematigde temperaturen heel snel tot boven de hysteresis stijgt en de pomp weer uitslaat. Dan daalt de temperatuur ineens, slaat de pomp weer op vol vermogen aan, om vervolgens weer af te slaan. etc. etc. etc. De regeling is duidelijk gemaakt voor een grote vloerverwarming in combinatie met een groot buffervat.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
kazemo schreef op woensdag 7 december 2022 @ 19:18:
[...]

:) ik ben het daar mee eens meer flow meer afgifte immers slang ligt in een lus dan is in het einde van lus het water warmer wat terug gaat in de retour(lus ligt als goed is gemaakt in slakkenhuis model naar het midden en dan tussen door terug) bijverwarming 15cm afstand en hoofdverwarmig 10cm uit mekaar lus niet langer dan 40m,als het mogelijk is lussen allemaal dezelfde lengte(weerstand) is dan makkelijker met inregelen
Precies. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Het verhaal van het water 'dat de tijd moet hebben om af te koelen'. Is een CV afstel verhaal waarbij je een zo laag mogelijke retour temperatuur wilt hebben. Dus een zo hoog mogelijke Delta t. Een lagere flow helpt daarbij, omdat het water dan inderdaad verder afkoelt, maar hoe koele het wordt hoe lager de afgifte... Verwar een hoge Delta t dus niet met een hogere afgifte. Afgifte is flow maal Delta t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulluijken
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 13:11
Devil schreef op woensdag 7 december 2022 @ 20:10:
Het verhaal van het water 'dat de tijd moet hebben om af te koelen'. Is een CV afstel verhaal waarbij je een zo laag mogelijke retour temperatuur wilt hebben. Dus een zo hoog mogelijke Delta t. Een lagere flow helpt daarbij, omdat het water dan inderdaad verder afkoelt, maar hoe koele het wordt hoe lager de afgifte... Verwar een hoge Delta t dus niet met een hogere afgifte. Afgifte is flow maal Delta t.
Deze vind ik erg interessant. Jij schetst dus dat je met een hogere flow altijd beter zit dan een lager flow. Zo ook met de delta T.

Ik vind afgifte en COP altijd een lastig verhaal. Bij mijn model 12kW.33-model kan ik alleen de pompcapaciteit (en dus flow?) instellen. Flow meet ik dus niet. Dan zou ik volgens bovenstaande formule (flow x dT en mijn geval dus % x dT), dus proefondervindelijk vast moeten stellen wanneer ik de hoogste afgifte en dus rendement heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
kazemo schreef op woensdag 7 december 2022 @ 19:18:
[...]

Om het even theoretisch te maken, dezelfde formule die je gebruikt om thermishce warmte van je warmte pomp te berekenen werkt hier ook weer. Flowmeters op vvw verdelers zijn meer een indicatie dan een echte meting, maar je kunt zo wel een inschatting maken. Varieer de flow, wacht tot het zaakje stabiel is en meet dan verschil in temperatuur tussen het water wat de vloer in gaat en wat er weer uit komt,

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Paulluijken schreef op woensdag 7 december 2022 @ 20:17:
[...]

Deze vind ik erg interessant. Jij schetst dus dat je met een hogere flow altijd beter zit dan een lager flow. Zo ook met de delta T.

Ik vind afgifte en COP altijd een lastig verhaal. Bij mijn model 12kW.33-model kan ik alleen de pompcapaciteit (en dus flow?) instellen. Flow meet ik dus niet. Dan zou ik volgens bovenstaande formule (flow x dT en mijn geval dus % x dT), dus proefondervindelijk vast moeten stellen wanneer ik de hoogste afgifte en dus rendement heb?
Nee je zit zeker niet altijd beter met een hogere flow. En ook niet zeker met een hogere delta t. Ergens zit een optimum, afhankelijk van heel veel factoren. Hoogste afgifte is ook niet perse hoogste redement. Proefondervindelijk vaststellen is inderdaad de beste optie. Maar over een algemeen houdt een warmtepomp van een lage retour temperatuur in combinatie met een relatief lage delta t (2 a 3 graden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
ik zal het (me) iets nuanceren:
In mijn geval merk ik dat ik een iets hoger delta krijg (veroorzaak) door minder flow (lagere pompsnelheid).
Omgekeerd is ook waar: verhoog ik de pompsnelheid, dan neemt de flow toe, en mijn delta af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

paQ schreef op woensdag 7 december 2022 @ 20:56:
ik zal het (me) iets nuanceren:
In mijn geval merk ik dat ik een iets hoger delta krijg (veroorzaak) door minder flow (lagere pompsnelheid).
Omgekeerd is ook waar: verhoog ik de pompsnelheid, dan neemt de flow toe, en mijn delta af.
Ja dat klopt bij hetzelfde afgegeven vermogen. Uiteindelijk hangt de delta t van de wamtepomp zelf alleen af van flow en afgegeven vermogen. Dus bij hetzelfde morgen is meer flow, minder delta t en andersom. En bij constante flow is wijzigend vermogen meer of minder delta t.

Bijvoorbeeld uitgaande van constante flow en target op uitgaand 32 graden.

Retourtemperatuur 30 -> warmte pomp stopt zijn vermogen er in -> uitgaande temperatuur 32. Delta T 2

Wordt de afgifte meer, bijvoorbeeld omdat de kamer afkoelt dan komt het retour water kouder terug, bijvoorbeeld 29 -> 2 (vermogen) erbij -> 31 delta t 2

Nu zal de regeling van de warmtepomp het afgegeven vermogen verhogen om de uitgaande temperatuur op target te houden.
Bijvoorbeeld 29-> 3 erbij -> 32 en dan is er een nieuwe balans met delta t 3.

Stel nou dat je kamer steeds warmer wordt, dan daalt de afgifte, retour water komt dan warmer terug.
30 -> 3 erbij -> 33 delta t 3

Warmtepomp gaat ingrijpen om de target op 32 te houden
30 -> 2 erbij -> 32 delta t 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Devil schreef op woensdag 7 december 2022 @ 21:11:
[...]

Ja dat klopt bij hetzelfde afgegeven vermogen. Uiteindelijk hangt de delta t van de wamtepomp zelf alleen af van flow en afgegeven vermogen. Dus bij hetzelfde morgen is meer flow, minder delta t en andersom. En bij constante flow is wijzigend vermogen meer of minder delta t.

Bijvoorbeeld uitgaande van constante flow en target op uitgaand 32 graden.

Retourtemperatuur 30 -> warmte pomp stopt zijn vermogen er in -> uitgaande temperatuur 32. Delta T 2

Wordt de afgifte meer, bijvoorbeeld omdat de kamer afkoelt dan komt het retour water kouder terug, bijvoorbeeld 29 -> 2 (vermogen) erbij -> 31 delta t 2

Nu zal de regeling van de warmtepomp het afgegeven vermogen verhogen om de uitgaande temperatuur op target te houden.
Bijvoorbeeld 29-> 3 erbij -> 32 en dan is er een nieuwe balans met delta t 3.

Stel nou dat je kamer steeds warmer wordt, dan daalt de afgifte, retour water komt dan warmer terug.
30 -> 3 erbij -> 33 delta t 3

Warmtepomp gaat ingrijpen om de target op 32 te houden
30 -> 2 erbij -> 32 delta t 2
kortom, het is dweilen met de kraan open
*kijkt filmpje over de RBMK reactor :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

paQ schreef op woensdag 7 december 2022 @ 21:15:
[...]

kortom, het is dweilen met de kraan open
*kijkt filmpje over de RBMK reactor :')
Ja en zeker als je in het verhaal meeneemt dat hij rustig de temperatuur 3 graden onder target laat zakken, om vervolgens op te toeren naar max vermogen, om dan vier graden te overshooten en uit te schakelen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Devil schreef op woensdag 7 december 2022 @ 21:19:
[...]

Ja en zeker als je in het verhaal meeneemt dat hij rustig de temperatuur 3 graden onder target laat zakken, om vervolgens op te toeren naar max vermogen, om dan vier graden te overshooten en uit te schakelen >:)
*BOOM* :o

Afbeeldingslocatie: https://politicsofdisaster.files.wordpress.com/2014/06/chernobyl-1986.png

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 07-12-2022 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bengaalse
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21-06 09:14
Kan nou niemand zeggen. Mijn 7 kw u44 verbruikt zoveel kw per uur of per dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Bengaalse schreef op woensdag 7 december 2022 @ 21:49:
Daar heb je net zoveel aan als wanneer ik zeg mijn auto gebruik 8 liter per dag 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bengaalse
Nee dat snap ik maar dan heb je een beetje vergelijkbare.
Kijken wat iemand anders verbruikt met de zelfde machine.
Gr mario

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Bengaalse schreef op woensdag 7 december 2022 @ 21:59:
Nee dat snap ik maar dan heb je een beetje vergelijkbare.
Kijken wat iemand anders verbruikt met de zelfde machine.
Gr mario
Mijn peugeot 208 gebruik 8 liter per dag. O die van mij 15, dan is er vast iets mis!!

Nogmaals let it go. Diegene heeft dezelfde pomp, maar woont toch niet op dezelfde plek in hetzelfde huis, met hetzelfde stookgedrag? Appels met peren.

Deel je verbruik door 8 en kijk of dat overeenkomt met wat je eerst aan gas gebruikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zupcorn
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 13-02-2024
Ik heb een 9kw u44
thermostaat continu op 20 graden verbruik van vandaag was 12,6 kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
Hoeveel je gebruikt ligt niet aan de machine maar aan je huis.
Excuses, zag andere reacties pas later

[ Voor 29% gewijzigd door The_KnarF op 07-12-2022 22:05 ]

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
Jawel. Ik zal het afzetten tegen de graaddagen in mijn omgeving. Daar heb je misschien iets meer aan:

Graaddag * 0.8 = Verbruik in kWhe.
Tijdens defrosts is het iets meer, maar die heb ik tegenwoordig beter onder controle, dus ik denk dat het wel op bovenstaande neerkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bengaalse
Oke vriendelijk bedankt voor de info.
Gr Mario

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacko222
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 28-06 07:03
Hoi Therma pro's :)

Ik heb een 7Kw U44 die heel goed werkt, maar ik heb een nieuw probleem... we zijn door een Zwitserse verordening beperkt tot 16A per fase. Ik heb de machine die de zekering uitschakelt als hij warm water maakt omdat hij de 16A overschrijdt.

Ik dacht dat door het beperken met de dipschakelaar "PEAK Control" en met verschillende feedbacks op het internet dat het zou overgaan, maar uit alles blijkt: nee...

Hoe weet ik of ik de juiste dipschakelaar heb geactiveerd, staat er info op de afstandsbediening? Heeft u enig idee hoe ik zou kunnen begrenzen? Ik speel momenteel met een vast debiet, door het debiet te verhogen verbruikt de machine minder, maar de temperatuur is daardoor niet erg warm... Ik ben benieuwd naar uw ideeën! Mijn vrouw is niet erg blij met lauwe douches.

Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-04 18:42
ik heb een 16w welke altijd op 30 graden draait, alleen voor verwarming. gisteren 42kw gebruikt maar is het buiten kouder dan neemt hij wat meer. ook door de defrosts die hij dan iets vaker doet is het verbruik wat hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
jacko222 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 22:36:
Hoi Therma pro's :)

Ik heb een 7Kw U44 die heel goed werkt, maar ik heb een nieuw probleem... we zijn door een Zwitserse verordening beperkt tot 16A per fase. Ik heb de machine die de zekering uitschakelt als hij warm water maakt omdat hij de 16A overschrijdt.

Ik dacht dat door het beperken met de dipschakelaar "PEAK Control" en met verschillende feedbacks op het internet dat het zou overgaan, maar uit alles blijkt: nee...
Dat zou je eigenlijk wel verwachten ja.
En op stille modus in Zwitserland is natuurlijk funest neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mipo
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-07 15:58

mipo

LG HM071M.43 - jaar 2020

vandaag weer een test zonder stille modus - na ontdooien raketstart = oververhitting water = pomp off
( stille mod ingeschakeld om ongeveer 7:00 uur ) 8)7 |:( :O

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1bfcHqtw7vRvPF0AhC3TEaYl6Lg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nsPCEGou51EwmXG4UrD7Br1P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EvPed0twiUdEMFs33T11-nFZIt8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GAuVsIqZmB1i5VcR5ZTSQUeT.jpg?f=fotoalbum_large

Tsjechische Republiek, LG HM071M.43 productie datum januari 2020

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
mipo schreef op donderdag 8 december 2022 @ 09:28:
vandaag weer een test zonder stille modus - na ontdooien raketstart = oververhitting water = pomp off
( stille mod ingeschakeld om ongeveer 7:00 uur ) 8)7 |:( :O

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ben sinds 2 dagen aan het prutsen met een vereenvoudigde versie van het "anti-overshoot-scriptje" van @Devil, maar dan de versie van @joep2020 via een esp controller en hulp van @thido.
Moest wel heel de bende weer ombouwen van modbuscontroller naar esp (weer een leercurve :| ) maar dat zou dat wel moeten voorkomen.
En je kan je stooklijn vanuit HA aanpassen *D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/djhf1ZtfdCbZuNbomrLbSGi-AmU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EJoyoCDXiw2E3k2p5sdyFSnm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 08-12-2022 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
nice.
is die doel temperatuur de doel temperatuur op basis van de stooklijn, of is dat de handmatig ingevoerde doel temperatuur?

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
The_KnarF schreef op donderdag 8 december 2022 @ 09:55:
nice.
is die doel temperatuur de doel temperatuur op basis van de stooklijn, of is dat de handmatig ingevoerde doel temperatuur?
Het script vervangt de stooklijn op je controller. (wel van AI afhalen kwam ik vanochtend dus achter :') )
Maar je maakt gewoon een stooklijn op dezelfde wijze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
The_KnarF schreef op donderdag 8 december 2022 @ 09:55:
nice.
oh.. en die toggle switch voor stille modus zit hier al in verwerkt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
paQ schreef op donderdag 8 december 2022 @ 09:47:
[...]

Ben sinds 2 dagen aan het prutsen met een vereenvoudigde versie van het "anti-overshoot-scriptje" van @Devil, maar dan de versie van @joep2020 via een esp controller en hulp van @thido.
Moest wel heel de bende weer ombouwen van modbuscontroller naar esp (weer een leercurve :| ) maar dat zou dat wel moeten voorkomen.
En je kan je stooklijn vanuit HA aanpassen *D
[Afbeelding]
Wow, goed bezig. De code van @joep2020 is toch gebaseerd op een eerdere versie van @Devil?
Heb hier zelf de versie van @Devil van half november, dus nog zonder state machine.
Heb de anti-pendel nu (even) uit staan maar gebruik de routines om de PWM van m'n Tado in toom te houden nog wel. Ben ondertussen ook naar de code van @djwlindenaar aan het kijken, zie er ook interessant uit.

Wil je jouw implementatie ook delen via Github oid?

Van het weekend eerst op de bovenverdieping T21 radiatoren door T33's vervangen. Daarna waterzijdig afregelen en dan kan ik me weer volop op het gedrag van de WP storten.

Leuk tijdverdrijf deze winter. En handig zoveel met mede-tweakers op de achtergrond met voorbeelden en om ideeën uit te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
:'( :'( vorige week een lg monteur/installateur hier gehad hij zou software aan passen met probleem van de in en uitschakel verschil van 2gr aan te passen,het is hem dus niet gelukt,hij heeft contact gehad met lg nederland zij gaan er nu werk van maken om de software te veranderen via lg korea(althans is me beloofd het betreft 3 units u44 9kw hier in het dorp hebben we gezamelijk gekocht allemaal met het zelfde probleem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
BernieW schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:17:
[...]
Wil je jouw implementatie ook delen via Github oid?
Het is 1 op 1 die van Joep2020, met 2 kleine aanpassingen in de parameters.
Maar ik heb het nog iet in werking gezien, dus eerst even afwachten wat het doet :)
De controller stond nog op AI, en die prevaleert (terecht) boven dit script bleek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
kazemo schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:19:
:'( :'( vorige week een lg monteur/installateur hier gehad hij zou software aan passen met probleem van de in en uitschakel verschil van 2gr aan te passen,het is hem dus niet gelukt,hij heeft contact gehad met lg nederland zij gaan er nu werk van maken om de software te veranderen via lg korea(althans is me beloofd het betreft 3 units u44 9kw hier in het dorp hebben we gezamelijk gekocht allemaal met het zelfde probleem)
welk probleem is dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
paQ schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:20:
[...]
welk probleem is dat dan?
de ruimte thermostaat van de controller kan niet lager dan 0,5&1,5 verschil 2gr is te groot dan blijft de wp te lang doorlopen zeg maar overshoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fronte
  • Laatst online: 11-03-2023
Beste lg fans

Op de bediening staat progamma menu en A1

Ik kan er niets van terugvinden in de handleiding
Wie kan mij de uitleg geven

Mvgr Ad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Fronte schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:27:
Beste lg fans

Op de bediening staat progamma menu en A1

Ik kan er niets van terugvinden in de handleiding
Wie kan mij de uitleg geven

Mvgr Ad
:) je kan de installateurs handleiding downloaden via website lg nederland daar staat alles in je kan inloggen op installatiemenu met wachtwoord bij u44 versie is dat 3064(is software versie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruut88
kazemo schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:35:
[...]

:) je kan de installateurs handleiding downloaden via website lg nederland daar staat alles in je kan inloggen op installatiemenu met wachtwoord bij u44 versie is dat 3064(is software versie)
In mijn geval 3063 (mocht het niet lukken) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
kazemo schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:25:
[...]
de ruimte thermostaat van de controller kan niet lager dan 0,5&1,5 verschil 2gr is te groot dan blijft de wp te lang doorlopen zeg maar overshoot
Oh dat. Ja viel me ook al op. Snap ook niet waarom die bandbreedte zo groot is / moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruut88
Ruut88 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:27:
[...]

[Afbeelding]

Had gehoopt ook met iets lagere temperaturen die mooie stabiele runs te behouden maar hier gaat het met het aantal defrosts toch hard met deze temperaturen.

Tel er tussen de 15 en 25 per dag nu sinds de temperatuur onder de 5 graden is gedoken.

Draai nu op "warmte" met optimale debiet (pompsnelheid op 65%, resulteert in 20l/min ipv 26 l/min bij 100%), delta T is 1-2 graden met watertemps van 27-28/29-30. Binnentemperatuur is wel mooi stabiel rond 20 graden.

Iemand nog tips om enigzins te finetunen? (AI modus zorgt in onze situatie voor gigantisch pendelgedrag en stille modus uit lijkt alleen voor wat extra verbruik te zorgen)
Gisteren (zonder enige aanpassing) begint hij einde middag ineens netjes te moduleren zonder defrosts :*) . Tot vanacht om 5 uur, en nu weer elk uur of soms nog vaker een defrost 8)7. Ook buitentemperatuur en luchtvochtigheid waren niet heel anders dan de paar dagen ervoor. |:(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yUFN0stJI9ppwI8qynrlWSE8jFE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FBFMoorpaWgzgJ14UP328MEN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
paQ schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:38:
[...]

Oh dat. Ja viel me ook al op. Snap ook niet waarom die bandbreedte zo groot is / moet zijn.
8)7 het probleem speelt het meeste voor mensen met radiatoren niet iedereen heeft vloerverwarming,(daar is het probleem in mindere mate schijnt het??) althans is me verteld
Pagina: 1 ... 50 ... 179 Laatste