Hallo,
Al geruime tijd lees ik mee met dit topic over de LG monoblock warmtepomp.
Graag zou ik jullie advies/kennis willen gebruiken bij het begrijpen van het gedrag onze warmtepomp.
We krijgen het nog niet goed voor elkaar en ik begin een vermoedden te krijgen waar dit aan zou kunnen liggen.
Een kleine twee maand geleden is er bij ons door de installateur een LG 9kw u44 geinstalleerd. Dit met name aan de vakman overgelaten.
Deze warmtepomp voorziet alleen in de verwarming van de woning. (aparte WPB voor het sanitair water)
Woning van 2000. HR++ glas en verder geïsoleerd volgens de toen geldende normen.
Vloerverwarming op zowel beneden als bovenverdieping.
Beneden ingefreesd op hoh 10cm
Boven opbouw vloerverwarming hoh 10cm.
Boven 6 groepen. Geregeld dmv zoneregeling. 2 groepen 'open' op 18 graden met thermostaten. Rest dicht behalve op thuiswerkdagen.
Beneden 9 groepen. 2 op 18 graden dmv thermostaten (slave) (bijkeuken garage) rest open. allen +- 60 meter lang
WP is parallel/hydraulisch neutraal aangesloten op een buffervat van 50l. Hierachter zit een pompgroep welke het water verdeeld naar de 2 verdelers.
- Tijdens de zachte temperaturen zag ik de WP veelal opstarten, zoals bekend op vol vermogen, en vervolgens weer uitgaan. DIt enkele keren per dag. Vervelend qua comfort in huis en straks zonde dat de zonnepanelen die pieken niet kunnen opvangen.
- Nu tijdens het koude weer zie ik hem continu op en af toeren. Waarbij de thermostaat in huis overigens al lang de gewenste temperatuur heeft.
Inmiddels hebben we allerlei settings geprobeerd (behalve de AI functie nog niet) maar krijgen geen mooie lange runs. zie bijvoorbeeld KWH meter van vandaag.
Om 9.30 hebben we de stille modus maar weer ingeschakeld. Omdat het energie verbruik dan enigzins beperkt blijft.
Afgaande op wat ik zie en het 'warmtepomp topic' kom ik zelf, als leek, tot de conclusie dat het buffervat te klein is voor waar hij nu voor gebruikt wordt en dat de warmtepomp zijn warmte niet kwijt kan. Beter zou haast in serie toepassen van het vat zijn denk ik. Of achterwege laten.
Wat is jullie visie hierop?
En wellicht ideeën om toch tot een zo goed mogelijke instelling te geraken met de huidige opstelling?
Het liefst zie ik hem gedurende de hele dag lekker rustiger op 1000watt snorren bij deze temperaturen.
Hartelijk dank voor jullie input!