LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 52 ... 179 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crepsly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:57
Djoster schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 20:33:
Hallo,

Al geruime tijd lees ik mee met dit topic over de LG monoblock warmtepomp.
Graag zou ik jullie advies/kennis willen gebruiken bij het begrijpen van het gedrag onze warmtepomp.
We krijgen het nog niet goed voor elkaar en ik begin een vermoedden te krijgen waar dit aan zou kunnen liggen.

Een kleine twee maand geleden is er bij ons door de installateur een LG 9kw u44 geinstalleerd. Dit met name aan de vakman overgelaten.
Deze warmtepomp voorziet alleen in de verwarming van de woning. (aparte WPB voor het sanitair water)

Woning van 2000. HR++ glas en verder geïsoleerd volgens de toen geldende normen.
Vloerverwarming op zowel beneden als bovenverdieping.
Beneden ingefreesd op hoh 10cm
Boven opbouw vloerverwarming hoh 10cm.

Boven 6 groepen. Geregeld dmv zoneregeling. 2 groepen 'open' op 18 graden met thermostaten. Rest dicht behalve op thuiswerkdagen.
Beneden 9 groepen. 2 op 18 graden dmv thermostaten (slave) (bijkeuken garage) rest open. allen +- 60 meter lang

WP is parallel/hydraulisch neutraal aangesloten op een buffervat van 50l. Hierachter zit een pompgroep welke het water verdeeld naar de 2 verdelers.

- Tijdens de zachte temperaturen zag ik de WP veelal opstarten, zoals bekend op vol vermogen, en vervolgens weer uitgaan. DIt enkele keren per dag. Vervelend qua comfort in huis en straks zonde dat de zonnepanelen die pieken niet kunnen opvangen.
- Nu tijdens het koude weer zie ik hem continu op en af toeren. Waarbij de thermostaat in huis overigens al lang de gewenste temperatuur heeft.

Inmiddels hebben we allerlei settings geprobeerd (behalve de AI functie nog niet) maar krijgen geen mooie lange runs. zie bijvoorbeeld KWH meter van vandaag.

[Afbeelding]

Om 9.30 hebben we de stille modus maar weer ingeschakeld. Omdat het energie verbruik dan enigzins beperkt blijft.
Afgaande op wat ik zie en het 'warmtepomp topic' kom ik zelf, als leek, tot de conclusie dat het buffervat te klein is voor waar hij nu voor gebruikt wordt en dat de warmtepomp zijn warmte niet kwijt kan. Beter zou haast in serie toepassen van het vat zijn denk ik. Of achterwege laten.

Wat is jullie visie hierop?
En wellicht ideeën om toch tot een zo goed mogelijke instelling te geraken met de huidige opstelling?

Het liefst zie ik hem gedurende de hele dag lekker rustiger op 1000watt snorren bij deze temperaturen.

Hartelijk dank voor jullie input! _/-\o_
Zet je thermostaat vanacht eens goed laag, zodat de warmtepomp de hele nacht en ochtend uit staat. Als hij dan aan slaat kan hij zo veel vermogen kwijt (koude vloeren en alle groepen open) dat dan het probleem niet een te kleine buffer kan zijn. Als er toch problemen zijn, kan het zo zijn dat er juist aanvoer water te snel retour gaat via de buffer naar de warmtepomp of iets anders maar niet een te kleine buffer/afgifte vermogen. Zou dan die buffer er eens tussen uit halen en afdoppen, je zou eigenlijk geen buffer nodig hoeven te hebben met zo veel vvw.

Edit: zie net dat je nog een aparte pomp groep hebt, als je morgen na deze test nog problemen hebt. Zou ik die pomp wat harder zetten, dan is de kans kleiner dat er water te snel retour gaat via de buffer.

[ Voor 3% gewijzigd door crepsly op 09-12-2022 21:06 ]

2600WP | Zwolle | Zuid Oost 135° | Helling 12.5° | PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djoster
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-06 09:34
crepsly schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 21:02:
[...]

Zet je thermostaat vanacht eens goed laag, zodat de warmtepomp de hele nacht en ochtend uit staat. Als hij dan aan slaat kan hij zo veel vermogen kwijt (koude vloeren en alle groepen open) dat dan het probleem niet een te kleine buffer kan zijn. Als er toch problemen zijn, kan het zo zijn dat er juist aanvoer water te snel retour gaat via de buffer naar de warmtepomp of iets anders maar niet een te kleine buffer/afgifte vermogen. Zou dan die buffer er eens tussen uit halen en afdoppen, je zou eigenlijk geen buffer nodig hoeven te hebben met zo veel vvw.

Edit: zie net dat je nog een aparte pomp groep hebt, als je morgen na deze test nog problemen hebt. Zou ik die pomp wat harder zetten, dan is de kans kleiner dat er water te snel retour gaat via de buffer.
Ga de thermostaat vannacht eens proberen! :)
Wil zelf eigenlijk niet gaan beginnen met afdoppen van.
Simpelweg het gereedschap niet voor maar ook wel vertrouwen dat we er samen met de installateur uitkomen. Als dat een zekere leercurve inhoudt is dat prima.

Als ik de flow meter onder de externe pompgroep mag geloven staat het bubbeltje in het glaasje nu op 15 l/m. Deze is afgelopen dinsdag al hoger gezet. Pompt nu op een vermogen van 38/39 watt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crepsly
Djoster schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 21:12:
[...]

Ga de thermostaat vannacht eens proberen! :)
Wil zelf eigenlijk niet gaan beginnen met afdoppen van.
Simpelweg het gereedschap niet voor maar ook wel vertrouwen dat we er samen met de installateur uitkomen. Als dat een zekere leercurve inhoudt is dat prima.

Als ik de flow meter onder de externe pompgroep mag geloven staat het bubbeltje in het glaasje nu op 15 l/m. Deze is afgelopen dinsdag al hoger gezet. Pompt nu op een vermogen van 38/39 watt.
Dat betekent dat zodra de warmtepomp meer water pompt dan 15 l/m gaat het bypassen via de buffer. Volgens mij zit de 7 kW al op 20 l/m optimaal dus die 9 kW zal nog wat meer doen. Gaat de flow omhoog als er een groep open gaat? Oftewel staat de pomp op een vast debiet of vast opvoerhoogte?

Edit: je 50L buffer is dan dus na 10 minuten al vol en heb je hoge temperatuur naar je warmtepomp. Die pomp moet harder gaan pompen.

[ Voor 7% gewijzigd door crepsly op 09-12-2022 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djoster
crepsly schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 21:21:
[...]

Dat betekent dat zodra de warmtepomp meer water pompt dan 15 l/m gaat het bypassen via de buffer. Volgens mij zit de 7 kW al op 20 l/m optimaal dus die 9 kW zal nog wat meer doen. Gaat de flow omhoog als er een groep open gaat? Oftewel staat de pomp op een vast debiet of vast opvoerhoogte?
De externe pomp staat vast op 38/39 watt. Ongeacht van de groepen die open staan. Op moment van kijken was dat met de normaal openstaande groepen open. (temp in garage en slaapkamer dochter boven waren onder de 18)

Als werkkamer open gaat zal de flow wat zakken.

9KW max op optimaal debiet is 27.5 l

Overigens buffert de warmtepomp altijd in de buffertank. Aanvoer/retour warmtepomp zitten op het buffervat. En aanvoer/retour van de externe pomp ook. (aanvoer beide bovenin., retour onderin) tekening F van onderstaand. (warmtepomp-tips.nl)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9iurnKUvd6mhS-Eb7TDVsrNfzSY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k4wJuc0LVgGCYQbOXcRWf6kt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fronte
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11-03-2023
dmniels schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:41:
Sinds deze nacht doet mijn warmtepomp raar , hij staat nog altijd op 30gr aanvoer.
Hij lijkt te pendelen iemand een idee?[Afbeelding]
Vraagje... hoe komen jullie aan al die mooie grafieken?? (Sinds kort een wp lg 9kw en geen idee hoe ik aan die grafieken kan komen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-04 18:42
Fronte schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 21:34:
[...]

Vraagje... hoe komen jullie aan al die mooie grafieken?? (Sinds kort een wp lg 9kw en geen idee hoe ik aan die grafieken kan komen)
niet uit de LG, met externe hardware, erg mooi, ik lees mee of iemand een goede betaalbare kant en klare oplossing heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crepsly
Djoster schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 21:32:
[...]

De externe pomp staat vast op 38/39 watt. Ongeacht van de groepen die open staan. Op moment van kijken was dat met de normaal openstaande groepen open. (temp in garage en slaapkamer dochter boven waren onder de 18)

Als werkkamer open gaat zal de flow wat zakken.

9KW max op optimaal debiet is 27.5 l

Overigens buffert de warmtepomp altijd in de buffertank. Aanvoer/retour warmtepomp zitten op het buffervat. En aanvoer/retour van de externe pomp ook. (aanvoer beide bovenin., retour onderin) tekening F van onderstaand. (warmtepomp-tips.nl)

[Afbeelding]
Kijk, 27,5 l/min vs. 15 l/min dan kan de warmtepomp dus 12,5 l/min niet kwijt in jouw warmteafgifte systeem. Dat loopt dan via de buffer direct terug naar je warmtepomp. Dat het altijd via je buffer loopt maakt niet zo veel uit. Als je systeem in balans is, heb je een boven en een onder stroom. Zodra er minder vraag dan aanbod is krijg je dat een deel van onder naar boven en loopt de buffer leeg of bij te veel aanbod van boven naar beneden en laad je de buffer op. Met 12,5 l/min heb je de buffer binnen 5 minuten opgeladen. De flow in je systeem moet dus echt omhoog. Kan je de groepen van je vvw niet verder opendraaien zodat je meer flow krijgt zonder dat je pomp een stand hoger moer en meer gaat verbruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 01:27
Voor de kwh adepten onder ons :

Tot hier toe 32 kwh door de teller getrokken.

Constant 22gr in huis dat vroeger 1100m3 gas incl sww verbruikte.

Temperatuur zat hier hele dag rond het vriespunt met dikke mist
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MkfcTpdUGfKtTisSQz6MJlubL_c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WJ0LDeiaUXXCWtkyiLML3vjn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MTHS0GkBPH1Q_02Sk-fVRW7JZ-E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OG8tybqhea9pPQBVzqpeogbR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djoster
crepsly schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 21:43:
[...]

Kijk, 27,5 l/min vs. 15 l/min dan kan de warmtepomp dus 12,5 l/min niet kwijt in jouw warmteafgifte systeem. Dat loopt dan via de buffer direct terug naar je warmtepomp. Dat het altijd via je buffer loopt maakt niet zo veel uit. Als je systeem in balans is, heb je een boven en een onder stroom. Zodra er minder vraag dan aanbod is krijg je dat een deel van onder naar boven en loopt de buffer leeg of bij te veel aanbod van boven naar beneden en laad je de buffer op. Met 12,5 l/min heb je de buffer binnen 5 minuten opgeladen. De flow in je systeem moet dus echt omhoog. Kan je de groepen van je vvw niet verder opendraaien zodat je meer flow krijgt zonder dat je pomp een stand hoger moer en meer gaat verbruiken?
Ja ik kan de 4 andere groepen permanent openen. Maar dan heb ik verwarming op onze slaapkamer (die eigenlijk altijd al 18 is) en daar hou ik niet zo van.

Opzich verhoog ik daar ook de flow niet mee toch? Pomp blijft even hard werken (afgifte en inhoudt wel) of snap ik het dan niet goed?

Thermostaat staat nu eerst op 16. Die zet ik morgenvroeg weer omhoog. Even kijken wat ie dan gaat doen. (denk marginaal beter omdat retour dan 'koud' is.) en dan zondag ochtend/avond de pomp iets harder laten werken. (ff de handleiding erbij halen)

Edit: tot vandaag was de afgifte eigenlijk door hele het huis door ontbreken van gangdeur. (tot aan nok van huis toe)

[ Voor 4% gewijzigd door Djoster op 09-12-2022 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
Kenwood960 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 21:52:
Voor de kwh adepten onder ons :

Tot hier toe 32 kwh door de teller getrokken.

Constant 22gr in huis dat vroeger 1100m3 gas incl sww verbruikte.

Temperatuur zat hier hele dag rond het vriespunt met dikke mist
[Afbeelding]

[Afbeelding]
hier 54kw tot nu maar wp komt niet boven de 29 graden. heb de pompcapaciteit op 65% staan, dus hij moet makkelijk dik over de 30 graden kunnen komen lijkt mij. hoe hoog heb jij de watertemperatuur staan? ik heb een update gehad door LG zelf en sinds dien loopt hij niet meer zoals voorheen. heb jij tips voor me?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crepsly
Djoster schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 21:52:
[...]

Ja ik kan de 4 andere groepen permanent openen. Maar dan heb ik verwarming op onze slaapkamer (die eigenlijk altijd al 18 is) en daar hou ik niet zo van.

Opzich verhoog ik daar ook de flow niet mee toch? Pomp blijft even hard werken (afgifte en inhoudt wel) of snap ik het dan niet goed?

Thermostaat staat nu eerst op 16. Die zet ik morgenvroeg weer omhoog. Even kijken wat ie dan gaat doen. (denk marginaal beter omdat retour dan 'koud' is.) en dan zondag ochtend/avond de pomp iets harder laten werken. (ff de handleiding erbij halen)
Bedoelde niet om de dichte groepen open te zetten. Die nu open staan kunnen die verder open? Soms zit op elke groep nog een flow regelaar en/of een afsluiter. Die ene of andere wordt vaak bij het inregelen gebruikt om de flow per groep in te stellen en kunnen verder open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crepsly
pure100100 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 21:35:
[...]

niet uit de LG, met externe hardware, erg mooi, ik lees mee of iemand een goede betaalbare kant en klare oplossing heeft.
Homewizard met kWh meter https://www.homewizard.com/nl/shop/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djoster
crepsly schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 22:10:
[...]

Bedoelde niet om de dichte groepen open te zetten. Die nu open staan kunnen die verder open? Soms zit op elke groep nog een flow regelaar en/of een afsluiter. Die ene of andere wordt vaak bij het inregelen gebruikt om de flow per groep in te stellen en kunnen verder open.
Ah zo! Excuus.
Ja. Ik vermoedt dat dat mogelijk is. Ze hebben de groepen bij installatie allemaal ingeregeld zodat ze een gelijke flow hadden volgens mij. (waterzijdig in regelen?!?)

Maar als ik dmv het vermogen van de pomp hetzelfde kan bereiken doe ik liever dat. Meer vertrouwen dat ik dat eenvoudiger kan aanpassen maar ook eenvoudiger terug kan zetten. Eventueel icm terug regelen van pomp vermogen van de WP.

Overigens dank voor je hulp en snelle reacties. Wordt gewaardeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13:42
Djoster schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 22:15:
[...]

Ah zo! Excuus.
Ja. Ik vermoedt dat dat mogelijk is. Ze hebben de groepen bij installatie allemaal ingeregeld zodat ze een gelijke flow hadden volgens mij. (waterzijdig in regelen?!?)

Maar als ik dmv het vermogen van de pomp hetzelfde kan bereiken doe ik liever dat. Meer vertrouwen dat ik dat eenvoudiger kan aanpassen maar ook eenvoudiger terug kan zetten. Eventueel icm terug regelen van pomp vermogen van de WP.

Overigens dank voor je hulp en snelle reacties. Wordt gewaardeerd!
Kan je een foto posten van je afgaande pomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djoster
Ramon_1984 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 22:22:
[...]

Kan je een foto posten van je afgaande pomp?
Zeker!
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 06-07 14:13
mipo schreef op donderdag 8 december 2022 @ 09:28:
vandaag weer een test zonder stille modus - na ontdooien raketstart = oververhitting water = pomp off
( stille mod ingeschakeld om ongeveer 7:00 uur ) 8)7 |:( :O

[Afbeelding]

Heb je geen buffervat?
25 liter per kw op laagste vermogen.

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats
Jirure1984 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:30:
obv dat ik bij veel mensen lees dat ze een defrost hebben om het uur, ga ik ervan uit dat het normaal is.

Indien silent aanstaat kan je deze uitzetten. Schijnt dat je minder defrost hebt op de normale modus.

ik zit vandaag op een defrost om de 60/65 minuten op silent.
Elke 55 minuten in de nacht( 0c)
Silent mode overdag uit. Nog 4 x Defrosts

Al 16/23 -10/33 Water gestuurd bij buitentemperatuur 1graden 29c uitvoer en 26 retour.

Buffervat 200liter. Paralel en serie pomp voor systeem te voeden.

Temperatuur woonkamer/keuken (300m³) 21.5 graden. Strak de dag en nacht.
Rest van huis op thermostaat per ruimte.

29kw verbruik vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats
lttuvix schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:13:
Na een korte stroomstoring (1 minuut gisteravond) is een LG 16kw u34 in CH-14 storing geslagen. Tot dat moment heeft de unit maanden goed gedraaid.

De CH14 melding komt na het herstarten tijdens de start fase nadat de pomp +/- 2 minuten gedraaid heeft, voordat de compressor aanslaat.

- We hebben de druk gecontroleerd, deze was laag (1.2 bar), verhoogd naar 2bar
- We hebben op vorst gechecked (de unit geeft zelf aan dat de aanvoer nog 17 graden is) de buizen zijn goed geïsoleerd en alles lijkt (RUIM boven 0).
- We hebben het circuit gechecked, er zit nog een andere vloerverwarmingspomp in het circuit (deze gaat er volgende week uit) maar deze pomp draait goed (en zoals deze al maanden goed werkt)
- We hebben de pomp nagekeken, deze lijkt goed te draaien.

Opvallend is dat de druk stijgt naar 3 bar als de pomp aanslaat, en daar tussen de 2.9 en 3.1 heel snel fluctueert (vele malen per seconde). Het voelt een beetje alsof er een blokkade in het circuit zit. Er zit een magneet filter in het circuit om eventuele roestdeeltjes op te vangen.

Nu is de unit waterzijdig door een installateur geplaatst, maar deze wil niets weten van de electra zijde en de ingebruikname zijde, daarnaast is de installateur niet voor storingen bereikbaar. Al met al hebben we daar een onhandige situatie gecreëerd.

2 vragen:

1. wat kunnen we zelf nog nalopen / proberen in de diagnose van dit probleem?
2. weet iemand een installateur in Flevoland die 3 van deze units in onderhoud wil nemen?
Zeefje schoon in pomp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Het kan aan mijn liggen maar ik kan geen handleiding van de pomp vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats
The_KnarF schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:17:
soms wil je die pomp gewoon uit het raam gooien, maar dan besef je dat dat ding best zwaar is en eigenlijk al buiten staat. >:)
LG: when hell freezes and de-freezes over. :(

Ik heb de afgelopen 24 uur van alles geprobeerd, ik zet de pomp nu weer terug op altijd silent, als pomp op normal mode staat dan heb ik net zo goed ook defrosts met daarbij ook de overshoots, piekverbruik gaat dan naar 2900w en staat dan gerust een hele tijd stil alvorens weer aan te gaan (nu bijvoorbeeld al 1.5 uur terwijl target nog nog niet gehaald is).
Misschien ben ik niet geduldig genoeg en moet ik aanpassingen de tijd geven.
gisterenavond geprobeerd om handmatig 15 minuten na opstart op normal mode over te schakelen met daarna een defrost, daarna iets langer gewacht met het schakelen naar normal met een overshoot tot gevolg.
Toen hen ik silent mode aangezet en ben gaan slapen.
vanochtend eerst geprobeerd om in normal mode op te laten starten, resulteert in 2 keer een overshoot en daarna een uur lang uit terwijl target nog niet gehaald is.
daarna to nu laten draaien op automatisch opstarten in silent en na 15 minuten naar normal mode.
eerst een overshoot en daarna een defrost en nu staat deze al 1,5 uur uit terwijl nog steeds de target niet gehaald is.
[Afbeelding]

Met onderstaande settings heeft pomp afgelopen maand (tot deze week) probleemloos en zuinig gedraaid.
Wat is jullie mening over deze settings?
  • op water en lucht
  • optimal flow
  • pomp 65%
  • temp op inlet
  • water hysterese -2/4
  • lucht hysterese -1/1
  • stooklijn -10/39 18/22
Ik overweeg nu de stooklijn toch wat hoger te zetten, met al die defrosts blijft de temperatuur net een graad te weinig.

Als het kouder word zal ik toch echt die normal mode nodig hebben vermoed ik, hoe kan ik die overshoots voorkomen?
Heb je een buffervat? Begin daar eens mee, en een extra pomp voor je systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Konijnenbats schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:10:
[...]

Heb je een buffervat? Begin daar eens mee, en een extra pomp voor je systeem.
Wat is het nut van een buffervat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
Ramon_1984 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:22:
[...]

dat vooral je defrosts op las ik al eens. het is hier buiten nu rond het vriespunt, water komt hier met 24 graden in de pomp en komt er met 27 weer uit. ik heb hem ingesteld op 31 maar dat haalt ie nu al niet. dat wordt nog wat als het -10 wordt... wanneer je de LG filmpjes ziet van deze pompen is -20 nog een makkie, zelfs voor 55 graden tapwater. vorige week was t minder koud, toen wou hij wel op 30-31 graden maar nu niet meer. iemand een idee? heb de pomp op 65% gezet, zet ik hem hoger dan zakt de temperatuur uitgaand... het is een 16kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Konijnenbats
Deze pomp zou minimaal het zelfde moeten pompen als je toevoer (warmtepomp) zoals al meer hebben gemeld gaat het teveel je vat in met alle gevolgen van dien.

Als ik het zo hoor is je vat te klein.
Een 9kw pak ik meestal een vat van100+ liter of meer.
Verder lijkt het dat je 25mm Meerlagen buis gebruikt.

Dit is aan de dunne kant voor de flow die je wilt, ook het teveel aan koppelingen die er in zitten is niet ideaal.

Als ik die installatie moest verbeteren.

32mm kunststof en bochten gebruiken geen knieën. Of bochten buigen. Een buffervat van 200 liter. En een 25-60 pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats
Ramon_1984 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:22:
[...]

Dat je Warmtepomp gewoon zijn ding kan doen over het vat en je systeem daar energie uit kan trekken met extra pomp.
Geen overshoots of wat dan ook.

Dit wordt ook door lg aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats
pure100100 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:28:
[...]

dat vooral je defrosts op las ik al eens. het is hier buiten nu rond het vriespunt, water komt hier met 24 graden in de pomp en komt er met 27 weer uit. ik heb hem ingesteld op 31 maar dat haalt ie nu al niet. dat wordt nog wat als het -10 wordt... wanneer je de LG filmpjes ziet van deze pompen is -20 nog een makkie, zelfs voor 55 graden tapwater. vorige week was t minder koud, toen wou hij wel op 30-31 graden maar nu niet meer. iemand een idee? heb de pomp op 65% gezet, zet ik hem hoger dan zakt de temperatuur uitgaand... het is een 16kw
16kw, heb je, hoe groot is je afgifte systeem?
Wat is de flow uit je systeem? Met hoeveel kw input

1. Net voor defrost
2.Bij schone verdamper.

Hoe ver staat je pomp van de muur?

Flow per kring? Lengte per kring?
Je moet 46liter water kwijt. Dat is een flinke vloer met 15 tot 18 kringen van 80 m..
10m per m2 tel ik toch 8m2 per kring x 18 =144m2 waar de leiding ligt... Dus een 150m2 wat altijd open moet staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
Konijnenbats schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:48:
[...]

16kw, heb je, hoe groot is je afgifte systeem?
Wat is de flow uit je systeem? Met hoeveel kw input

1. Net voor defrost
2.Bij schone verdamper.

Hoe ver staat je pomp van de muur?

Flow per kring? Lengte per kring?
Je moet 46liter water kwijt. Dat is een flinke vloer met 15 tot 18 kringen van 80 m..
10m per m2 tel ik toch 8m2 per kring x 18 =144m2 waar de leiding ligt... Dus een 150m2 wat altijd open moet staan.
het is 400m2 vloer, 32 groepen over 3 verdelers, totaal 3.6km vloerverwarming volgens de tekening.
ik heb heb de pompdruk nu op 60% staan, water wordt nu wel weer 29 graden na een defrost. heb je wat aan deze info?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
pure100100 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:51:
[...]

het is 400m2 vloer, 32 groepen over 3 verdelers, totaal 3.6km vloerverwarming volgens de tekening.
ik heb heb de pompdruk nu op 60% staan, water wordt nu wel weer 29 graden na een defrost. heb je wat aan deze info?
de unit staat op het platdak, 40-50cm vd muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
lttuvix schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 18:41:
[...]

Goed idee, meteen gedaan. Er kwam wel wat relatief grof metaal gruis uit. Vanavond ga ik proberen het circuit schoon te spoelen, kijken hoe dat gaat.

[...]

Meteen getest: de pomp test run blijft wel gewoon doordraaien, maar als de unit daarna wordt aangezet gaat ie toch meteen weer in CH-14
Vanavond nog even kijken hoe het werkt na een uurtje zonder stroom.

--edit

Na spoelen lijkt de unit het weer goed te doen, toch roest kennelijk, dank voor het meedenken
Flesje fernox doet wonderen tegen chemische malaise en mineraal afzetting (ben geen verkoper).

Ben je zeker dat je nergens een lekje hebt? Normaal gezien stopt roestvorming vanzelf bij een gesloten systeem eens de zuurstof opgebruikt is in de leidingen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
pure100100 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 21:54:
[...]

hier 54kw tot nu maar wp komt niet boven de 29 graden. heb de pompcapaciteit op 65% staan, dus hij moet makkelijk dik over de 30 graden kunnen komen lijkt mij. hoe hoog heb jij de watertemperatuur staan? ik heb een update gehad door LG zelf en sinds dien loopt hij niet meer zoals voorheen. heb jij tips voor me?
Bij settings /water heating set temp heb ik 20 & 45 staan. Deze setting blijkt de min en max vast te leggen.

Voor de rest stook ik met AI.
Settings :

Meting op outlet, en water only

Seasonal auto temp
Outdoor 1 heat.-13
Outdoor 2 heat 18
Water 1 heat 36
Water 2 heat 25

De 25 ° is aan de hoge kant maar helpt bij het pendelen bij warmer weer.

Het is nu goed aan het vriezen, daarbij heb ik een uitgangstemperatuur van 31° nu.

Hij slaat wel aan het defrosten nu eenmaal per uur. Maar dat kost hem nog geen 5 minuten.

Succes!

[ Voor 9% gewijzigd door Kenwood960 op 10-12-2022 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:59
Kenwood960 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 00:16:
[...]

Bij settings /water heating set temp heb ik 20 & 45 staan. Deze setting blijkt de min en max vast te leggen.
Ik interpreteer die setting puur als de bandbreedte waarbinnen je kunt instellen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats
pure100100 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:51:
[...]

En dat wil je met 1 16kw pompje doen.

Die is trouwens maar 12kw bij huidige omstandigheden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cDk_Ut2b3x1z90ZjGda7ZokhViI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YfnQGZG1vx5G8XBbfw6jZMUj.jpg?f=fotoalbum_large
Als ik tel gaat gewoon niet.
Je hebt kringen van 120 meter.,
Dat is al te lang , aanbevolen is om kringen voor warmtepomp onder 60meter te houden 16*2.
Afgifte is ongeveer 80w/ meter. Dan heb je 2 16kw pompen nodig.

Je flow per kring is te min. 1.4 liter en je gaat het ook nog eens reduceren.
Geen wonder dat je temperatuur laag blijft.
Draai de helft eens dicht. Probeer dat eens.
Of je dan wel je doel temp kan halen.

Wat zie je als flow per kring?

Al en alleen op water sturen.
Als start 24 bij 18 en ,35 bij-10.

Ben benieuwd.
Wat is je ruimte temperatuur en hoe goed is isolatie?

[ Voor 18% gewijzigd door Konijnenbats op 10-12-2022 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djoster
Konijnenbats schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:30:
[...]

Deze pomp zou minimaal het zelfde moeten pompen als je toevoer (warmtepomp) zoals al meer hebben gemeld gaat het teveel je vat in met alle gevolgen van dien.

Als ik het zo hoor is je vat te klein.
Een 9kw pak ik meestal een vat van100+ liter of meer.
Verder lijkt het dat je 25mm Meerlagen buis gebruikt.

Dit is aan de dunne kant voor de flow die je wilt, ook het teveel aan koppelingen die er in zitten is niet ideaal.

Als ik die installatie moest verbeteren.

32mm kunststof en bochten gebruiken geen knieën. Of bochten buigen. Een buffervat van 200 liter. En een 25-60 pomp.
Hai,

Thnx.

Met name wat de installeur heeft gebruikt. Wat dat betreft 0,0 kennis bij mij.

Betreft idd 25x3 buis. Ben alleen bang dat we daar niet zoveel aan kunnen veranderen. Ja het deel dat is zicht is kan. Echter loopt er ook een deel onder de nieuwe (geïsoleerde) betonvloer op zand door die ik niet kan vervangen. (van garage naar trappenkasy verdeler. Dit betreft een aantal meter)

Ik kom morgen weer in de ether om het resultaat van koude temp en later pomp vermogens gelijk te zetten te delen. Ik kan d epomp op stand 3 zetten. Pakt Ie 68watt en doet 21/22l flow op d e meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduke990
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2024
Goedemorgen Tweakers,

Ik ben van plan mijn 9kW vandaag op mijn platte dak te gaan plaatsen. Hij wordt echter pas volgende week zaterdag aangesloten.

Mijn vraag is: is dit slim omdat het komende week flink gaat vriezen? Of is een nieuwe unit volledig leeg en bevat hij geen test water van LG?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groet,
Sander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Pff de laatste 24 uur 22 defrosts. Ik (14kW) zie trouwens geen noemenswaardige verschillen tussen stille modus aan of uit voor de defrost intervallen.
Wel enorm verschil qua geluid. Met stil uit is het af en toe alsof er een vrachtwagen in de tuin staat. Moet hem alleen wel steeds uit laten schakelen om tussen de defrosts weer op temperatuur te komen.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
Konijnenbats schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 01:02:
[...]

En dat wil je met 1 16kw pompje doen.

Die is trouwens maar 12kw bij huidige omstandigheden.

[Afbeelding]
Als ik tel gaat gewoon niet.
Je hebt kringen van 120 meter.,
Dat is al te lang , aanbevolen is om kringen voor warmtepomp onder 60meter te houden 16*2.
Afgifte is ongeveer 80w/ meter. Dan heb je 2 16kw pompen nodig.

Je flow per kring is te min. 1.4 liter en je gaat het ook nog eens reduceren.
Geen wonder dat je temperatuur laag blijft.
Draai de helft eens dicht. Probeer dat eens.
Of je dan wel je doel temp kan halen.

Wat zie je als flow per kring?

Al en alleen op water sturen.
Als start 24 bij 18 en ,35 bij-10.

Ben benieuwd.
Wat is je ruimte temperatuur en hoe goed is isolatie?
dank je voor de opheldering. ik heb nog een extra pomp die ik nu aangezet heb, flow is nu 39.6 liter per minuut
waar moet ik die 24/18 en 35-10 invoeren, en met ik hem op aio zetten?
isolatie is wel ok in dit huis, er zat een warmtepomp in, meteen met de bouw heeft de vorige eigenaar dat gedaan. dikke vloer en dakisolatie, 3 dubbeldik thermoglas. Feenstra heeft de installatie toen gedaan, R3com de techniek en de software was van Priva. Alles is toen uitgerekend op wp en 2x een wtw. temperatuur is nu 20.5 in huis, eerder was het een eind boven de 22 toen het buiten 4-5 graden was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
  • Laatst online: 04-07 07:31
Ik merk dat de buitentemperstuur sensor beïnvloed lijkt te worden voor/tijdens een defrost.
De temperatuurt schommelde gisteren tussen 0.3 en -2 voor en na het defrosten.
Heeft dat eventueel mee te maken dat de unit toch zijn koude lucht deels terug zuigt ?

Na een defrost zie je langzaam de temperatuur van aangezogen buitenlucht zakken.
Ervaren meer mensen dit ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yKkAo0ICtsWpWORh4jBHP2Pjquo=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SgRXzAFmHA9zP77WsAxIzWRI.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
tolunaygul12 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:49:
Ik merk dat de buitentemperstuur sensor beïnvloed lijkt te worden voor/tijdens een defrost.
Heeft dat eventueel mee te maken dat de unit toch zijn koude lucht deels terug zuigt ?

Na een defrost zie je langzaam de temperatuur van aangezogen buitenlucht zakken.

[Afbeelding]
hier defrost hij elk uur wel, nu het kouder wordt komt de uitgaande water temperatuur niet boven de 27 graden.Ik zal maandag maar bellen met LG want eea is niet in orde na de update die men gedaan heeft. wanneer de lucht goed weg kan kan hij haast niet teruggezogen worden de LG in zou je zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
pure100100 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:01:
hier defrost hij elk uur wel, nu het kouder wordt komt de uitgaande water temperatuur niet boven de 27 graden.Ik zal maandag maar bellen met LG want eea is niet in orde na de update die men gedaan heeft. wanneer de lucht goed weg kan kan hij haast niet teruggezogen worden de LG in zou je zeggen
Hier staat hij minimaal 30cm van de muur en aan de voorkant zijn er geen obstakels.
Watertemperatuur komt hier wel hoger, anders krijg ik met deze kou de huis niet genoeg warm :)
Momenteel stampt hij er 31-32 graden warm water uit, hetzij met een veel hogere verbruik maar dat neem ik voor lief. We willen niet in de kou zitten natuurlijk ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8WVcjBpfcdUpebUKROIUNNtju1k=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k3aBrFKUSq7lv5TrT5oQrR0l.jpg?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ig400B3vSOdCJTf-XkEHd3doqfc=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VON19OIWOTYBkbVIvDSgpdod.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
Devil schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 08:26:
Pff de laatste 24 uur 22 defrosts. Ik (14kW) zie trouwens geen noemenswaardige verschillen tussen stille modus aan of uit voor de defrost intervallen.
Wel enorm verschil qua geluid. Met stil uit is het af en toe alsof er een vrachtwagen in de tuin staat. Moet hem alleen wel steeds uit laten schakelen om tussen de defrosts weer op temperatuur te komen.
je klinkt ook niet happy met je LG, hier ook t zelfde geval. komt het buiten rond de 0 graden dan is defrost vaak aanwezig. de hysteris verwarmingswater op -2 en +4 zetten helpt wel. maar verder vind ik het nog geen topper. hier komt hij niet meer boven de 27 graden uitgaande temperatuur. met de 16kw moet dat makkelijk kunnen naar mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

[Afbeelding]
Ja zie ik ook, zal door de plaatsing van de sensor komen. Bij mij is het ongeveer een halve graad. De verdamper wordt makkelijk 40-50 graden tijdens een defrost. Je zou de input kunnen filteren als je er last van hebt. Simpele moving average bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pure100100
tolunaygul12 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:04:
[...]

Hier staat hij minimaal 30cm van de muur en aan de voorkant zijn er geen obstakels.
Watertemperatuur komt hier wel hoger, anders krijg ik met deze kou de huis niet genoeg warm :)
Momenteel stampt hij er 31-32 graden warm water uit, hetzij met een veel hogere verbruik maar dat neem ik voor lief. We willen niet in de kou zitten natuurlijk ;)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
ja er moet iets aan de hand zijn met de instellingen van mijn LG, sinds LG hier de boel heeft lopen updaten is het mis, daarvoor liep het als een zonnetje. ik heb hem op water staan, 31 graden, maar hoger dan 27 komt hij niet. ik ga ze maandag maar bellen want heb er wel een beetje genoeg van. na de update had ik ineens een circuit 2 op mijn scherm, die heb ik niet, gebruik de LG alleen voor verwarming, niet eens voor tapwater. na veel ellende met LG is dat opgelost maar nu is de temperatuur een drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
pure100100 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:07:

ja er moet iets aan de hand zijn met de instellingen van mijn LG, sinds LG hier de boel heeft lopen updaten is het mis, daarvoor liep het als een zonnetje. ik heb hem op water staan, 31 graden, maar hoger dan 27 komt hij niet. ik ga ze maandag maar bellen want heb er wel een beetje genoeg van. na de update had ik ineens een circuit 2 op mijn scherm, die heb ik niet, gebruik de LG alleen voor verwarming, niet eens voor tapwater. na veel ellende met LG is dat opgelost maar nu is de temperatuur een drama.
circuit 2 gaat volgens mij via een dipswitch instelling de buitenunit, heb je daar al gekeken toevallig ?
Heb je ook energiesaver aan staan via dipswitch ? als je de vermogen begrensd kan hij misschien niet voldoende energie gebruiken om de water voldoende op te warmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

pure100100 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:05:
[...]

je klinkt ook niet happy met je LG, hier ook t zelfde geval. komt het buiten rond de 0 graden dan is defrost vaak aanwezig. de hysteris verwarmingswater op -2 en +4 zetten helpt wel. maar verder vind ik het nog geen topper. hier komt hij niet meer boven de 27 graden uitgaande temperatuur. met de 16kw moet dat makkelijk kunnen naar mijn idee.
Ja en nee, ik wist dankzij dit topic waar ik aan begon. Heb ook expres een hoger vermogen genomen dan ik volgens Koevlaas nodig zou hebben (14kW vs 10kW uit de formule). En daar heb ik geen spijt van, anders had ik nu al in de kou gezeten. Maar verbaas me nog voortdurend over de bagger kwaliteit van de aansturing van LG, echt ongelooflijk dat ze zo iets op de markt durven brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pure100100
Devil schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:10:
[...]

Ja en nee, ik wist dankzij dit topic waar ik aan begon. Heb ook expres een hoger vermogen genomen dan ik volgens Koevlaas nodig zou hebben (14kW vs 10kW uit de formule). En daar heb ik geen spijt van, anders had ik nu al in de kou gezeten. Maar verbaas me nog voortdurend over de bagger kwaliteit van de aansturing van LG, echt ongelooflijk dat ze zo iets op de markt durven brengen.
ja zonde he, de WP lijkt me wel ok maar de aansturing is echt drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
tolunaygul12 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:08:
[...]

circuit 2 gaat volgens mij via een dipswitch instelling de buitenunit, heb je daar al gekeken toevallig ?
Heb je ook energiesaver aan staan via dipswitch ? als je de vermogen begrensd kan hij misschien niet voldoende energie gebruiken om de water voldoende op te warmen.
hoi nee dat bleek na de update in het menu ineens aan te staan, na een week bakkeleien met LG kwamen ze daarachter, dat was toen opgelost. wanneer het buiten warmer is komt de unit wel makkelijk boven de 30 graden, switchen heb ik niet omgezet in het apparaat., de monteur ook niet, want ik stond erbij toen hij op de WP de update deed met een kastje. dat was in 5 minuten klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
in het installateursmenu staat bij energiebewaking ook een electrische pomp, die staat op extern 6kw. die is niet uit te zetten, alleen de kws zijn terug te draaien en extern kan je vervangen door LG1 en LG3, mag ik vragen hoe die bij u staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
tolunaygul12 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:04:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
ja wou dat hier ook wel, maar 27 is nu de max, de stroom vind ik geen probleem met 60 panelen op mijn dak. ik ga hem straks eens 10 minuten vd stroom zetten geloof ik. wellicht helpt dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
tolunaygul12 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:08:
[...]

in het installateursmenu staat bij energiebewaking ook een electrische pomp, die staat op extern 6kw. die is niet uit te zetten, alleen de kws zijn terug te draaien en extern kan je vervangen door LG1 en LG3, mag ik vragen hoe die bij u staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ik heb hier sinds vanochtend 04:00 (ingeschakeld) 4 defrosts. Het is zo rond het vriespunt, en rijp op de auto's en daken.
31 graden uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
paQ schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:12:
Ik heb hier sinds vanochtend 04:00 (ingeschakeld) 4 defrosts. Het is zo rond het vriespunt, en rijp op de auto's en daken.
31 graden uit
defrost doet hij hier wel 1x per 45minuten. temperatuur max 27,5 graden maar zakt dan weer terug naar 25,5. ik heb de histeris al op -2 en +4 gezet maar het blijft drama bij een beetje vorst. en bel je LG dan kom je weinig verder, ik heb ze hier een update laten doen omdat de wifi connector het niet goed deed, sinds dien is het knudde met de pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruut88
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:31
paQ schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:12:
31 graden uit
Hier gisteren van stille modus naar normaal geschakeld (32 graden uit) heb nu ongeveer 5 min langer tussen de defrosts (van 45 naar 50 minuten) maar krijg wel er wel 500-600w extra verbruik voor terug. Weet niet of dat de moeite is voor een paar restarts per dag minder. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
pure100100 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:15:
[...]

defrost doet hij hier wel 1x per 45minuten. temperatuur max 27,5 graden maar zakt dan weer terug naar 25,5. ik heb de histeris al op -2 en +4 gezet maar het blijft drama bij een beetje vorst. en bel je LG dan kom je weinig verder, ik heb ze hier een update laten doen omdat de wifi connector het niet goed deed, sinds dien is het knudde met de pomp.
sja wellicht nog eens al je settings doorlopen? Stuur je wel op Water uitvoer bijv (ipv invoer). dat soort dingen.

Mijn defrosts hebben op normale modus ca 2 uur tussenpozen.
7kw U44
En gewoon 21 graden in huis :)

maar, dat is met het scriptje van @joep2020 draaiend. Voor wat het waard is.

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 10-12-2022 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
Ruut88 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:20:
[...]

Hier gisteren van stille modus naar normaal geschakeld (32 graden uit) heb nu ongeveer 5 min langer tussen de defrosts (van 45 naar 50 minuten) maar krijg wel er wel 500-600w extra verbruik voor terug. Weet niet of dat de moeite is voor een paar restarts per dag minder. :F
je hebt het in ieder geval warm in huis, dat is hier niet t geval. LG blijft op 27gr hangen, in het install menu staat die electrische verwarming hier op extern 6kw, uitzetten kan niet, hoe staat dat bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruut88
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:31
pure100100 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:22:
[...]

je hebt het in ieder geval warm in huis, dat is hier niet t geval. LG blijft op 27gr hangen, in het install menu staat die electrische verwarming hier op extern 6kw, uitzetten kan niet, hoe staat dat bij jou?
Ja dat zeker, vanacht wel de temperatuur terug zien lopen van 19.8 in woonkamer naar 19.1 vanochtend dus er zal nog wel een graadje bij moeten met de temperaturen van komende week denk ik.

Ik ben nu aan het werk maar zal proberen het vanavond even voor je te checken want ken deze instelling nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
paQ schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:22:
[...]

sja wellicht nog eens al je settings doorlopen? Stuur je wel op Water uitvoer bijv (ipv invoer). dat soort dingen.
ja water uitvoer staat aan, staat niet op invoer. vreemde is wanneer ik de pompdruk lager zet de temperatuur wel op 30-31 komt maar dan is de flow te laag. er zit ook een externe pomp op, die staat nu aan, flow is nu 37 L/minuut maar dan kakt de LG in naar max 27....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
Ruut88 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:23:
[...]

Ja dat zeker, vanacht wel de temperatuur terug zien lopen van 19.8 in woonkamer naar 19.1 vanochtend dus er zal nog wel een graadje bij moeten met de temperaturen van komende week denk ik.

Ik ben nu aan het werk maar zal proberen het vanavond even voor je te checken want ken deze instelling nog niet.
top dank alvast. het is zo jammer dat je niet gewoon kan inloggen in de LG, ik heb een wifi adapter gekocht in de hoop met de app alles te kunnen maar dat is helaas niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:26

thido

Tilburg

pure100100 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:24:
[...]

ja water uitvoer staat aan, staat niet op invoer. vreemde is wanneer ik de pompdruk lager zet de temperatuur wel op 30-31 komt maar dan is de flow te laag. er zit ook een externe pomp op, die staat nu aan, flow is nu 37 L/minuut maar dan kakt de LG in naar max 27....
Het is nu voor het eerst pas echt wp weer (d.w.z. langere tijd rond of onder nul met hoge RV).
Die wifi update heeft niets met regelstrategie te maken, denk dus ook niet dat je het in die richting moet zoeken. Je hebt ca. 450m2 vvw liggen met ruim 3600mtr. slang.
Hiervoor een aardwarmte pomp met 40kW(!) ketel erachter voor naverwarming.
Wat zijn de historische verbruikscijfers van die setup? Ik begin te twijfelen of die 16kW wel in de buurt komt van wat jij nodig hebt...

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
Weer wat praktijk ervaringen gelezen net.
Ik wacht ook op de update om de wifi module te kunnen gebruiken.
Maar wat ik nu lees wordt ik niet vrolijk van.
Een Wp die niet lekker meer loopt na de update.
Mogelijk dat ik de update voorlopig laat zitten.
Mede om het feit dat wifi aansturing weinig toevoegt. Zeer beperkt. Kan hem ook verkopen. Zit nog nieuw in de doos.
Zijn er meer tweakers die problemen na de update hebben??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
thido schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:31:
[...]

Het is nu voor het eerst pas echt wp weer (d.w.z. langere tijd rond of onder nul met hoge RV).
Die wifi update heeft niets met regelstrategie te maken, denk dus ook niet dat je het in die richting moet zoeken. Je hebt ca. 450m2 vvw liggen met ruim 3600mtr. slang.
Hiervoor een aardwarmte pomp met 40kW(!) ketel erachter voor naverwarming.
Wat zijn de historische verbruikscijfers van die setup? Ik begin te twijfelen of die 16kW wel in de buurt komt van wat jij nodig hebt...
de vorige wp die er stond was een 14kw, probleem is dat de pomp de 30 graden niet eens haalt. laat je alleen de waterpomp in de LG draaien dan komt ie bij 100% werking niet op de temperatuur die hij moet halen. zet ik hem op 60% dan komt hij op 30 graden als ik geluk heb. wanneer hij gewoon zijn werk doet en luistert naar de instellingen, 32 graden uitgooit is het huis zo warm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
montebaldo55 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:34:
Mede om het feit dat wifi aansturing weinig toevoegt. Zeer beperkt. Kan hem ook verkopen. Zit nog nieuw in de doos.
de monteur die geweest is heeft na de update eea aangepast op de LG thermostaat. wat weet ik niet allemaal maar toen was ineens circuit 2 er ook bij gekomen, iets wat ik niet heb en na een week overleggen met LG uiteindelijk uit heb kunnen krijgen. ik heb al gezocht hoe je de LG weer in fabrieksinstellingen krijgt maar dat is nergens te vinden helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

pure100100 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:34:
[...]

de vorige wp die er stond was een 14kw, probleem is dat de pomp de 30 graden niet eens haalt. laat je alleen de waterpomp in de LG draaien dan komt ie bij 100% werking niet op de temperatuur die hij moet halen. zet ik hem op 60% dan komt hij op 30 graden als ik geluk heb. wanneer hij gewoon zijn werk doet en luistert naar de instellingen, 32 graden uitgooit is het huis zo warm
14kW aardwarmte, geen defrost verliezen en daarnaast nog die 40kW na verwarmer erachter hangen.
Heb je historische verbruikscijfers? Ik ben daar wel heel erg nieuwsgierig naar.

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
thido schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:38:
[...]

14kW aardwarmte, geen defrost verliezen en daarnaast nog die 40kW na verwarmer erachter hangen.
Heb je historische verbruikscijfers? Ik ben daar wel heel erg nieuwsgierig naar.
nee was 14kw lucht/water. als ik de helft van de groepen dichtgooi is het probleem nog zo. water komt met 24 graden binnen en gaat er met 27 weer uit. 36.9liter/minuut. dat zou deze pomp makkelijk >30 graden moeten kunnen brengen maar hij stopt gewoon bij 27, 27,5, alsof hij ergens een begrenzer heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Enige wat je kunt doen is nog meer groepen dicht zetten en kijken wat hij doet.
Daarnaast even gewoon op warmte met vaste watertemp. (dat deed je al geloof ik).
Ik vrees met grote vrezen dat de wp te klein is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Ja of staat silent mode/piekbegrenzer (dipswitch) aan? Het scenario dat jij schetst is ongeveer 10kW output (0.6 liter water per seconde 4 graden opwarmen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
thido schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:48:
Enige wat je kunt doen is nog meer groepen dicht zetten en kijken wat hij doet.
Daarnaast even gewoon op warmte met vaste watertemp. (dat deed je al geloof ik).
Ik vrees met grote vrezen dat de wp te klein is.
ik ga 2 van de 3 groepen straks dichtzetten, kijken wat er dan gebeurt. de logica ontbreekt mij dat hij het water niet gewoon netjes op temperatuur kan brengen , 7 van de 36 lussen staan al helemaal dicht, maar dan weten we het zeker. dank voor het meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
Devil schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:13:
Ja of staat silent mode/piekbegrenzer (dipswitch) aan? Het scenario dat jij schetst is ongeveer 10kW output (0.6 liter water per seconde 4 graden opwarmen).
in het menu staat silent niet aan, maar ik ga even kijken in de handleiding en dan in de LG, kan het door vervoer komen dat die switch aanstaat? kan me niet voorstellen dat de LG dit heeft gedaan namelijk. mijn installateur ook niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miremi
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-02 02:49
Hier update laten uitvoeren zonder problemen.
Watertemperatuur is 48 graden ivm radiatoren binnentemperatuur 23 graden. 9Kw u44 model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
miremi schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:55:
[...]

Hier update laten uitvoeren zonder problemen.
Watertemperatuur is 48 graden ivm radiatoren binnentemperatuur 23 graden. 9Kw u44 model.
48!! wauw daar droom ik van haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smartmailer
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 05-07 12:26
Ook hier geen problemen ondervonden na de wifi update.
Een 7kw pomp welke zonder problemen water van 40 graden kan maken voor de verwarming.
Prima service ervaring bij LG.
De WiFimodule aanschaf kosten ten opzichte van de toegevoegde waarde ligt wat scheef in mijn optiek.

Groeten

LG HM071 MR U44 ~ 14x260WP Black ~ SMA 3000TL ~ 8.1 kWp Solaredge ~ Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
thido schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:38:
[...]

2 vd 3 verdelers dicht gedaan. Water geen graaf warmer. Nu het buitenland 2 graden is uitgaand water van 27 naar 29. Het moet ergens een instelling zijn. Helemaal wanneer ik lees dat anderen hem zelfs naar 48 graden zetten zonder problemen. Hoe doe je een factory reset, weet iemand dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Is er iemand die een filmpje zou kunnen maken van de u44 die aardig dicht zit gevroren en lekker aan het werk is? Als er een defrost op staat is dat ook mooi ;-)
Ben erg benieuwd naar het geluid t.o.v. u43.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Nou I admit defeat. Ben weer gas aan het stoken. Vroeger 1800 kuub gas per jaar, dus volgens Koevlaas formule 9kW nodig. Hier draait een 14kW met stille modus uit. Kreeg het na een SWW run van een uur (die niet eens 'af' was, SWW water is nog 10 graden onder target) niet meer warm. Tijdens de run viel het wel mee, omdat hij netjes de buffer helemaal leeg gedraaid heeft. Maar nu met koude buffer krijgt hij het niet meer voor elkaar. Vol vermogen en dan binnen 30 minuten weer een defrost. Daarna weer opnieuw. Is nu 2 uur bezig en de temperatuur daalt alleen nog maar. Gelukkig werkt m'n hybride opstelling wel, is de eerste keer dat ik het test. Bijna weer lekker warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
pure100100 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 15:32:
[...]

2 vd 3 verdelers dicht gedaan. Water geen graaf warmer. Nu het buitenland 2 graden is uitgaand water van 27 naar 29. Het moet ergens een instelling zijn. Helemaal wanneer ik lees dat anderen hem zelfs naar 48 graden zetten zonder problemen. Hoe doe je een factory reset, weet iemand dat?
Ik weet het niet hoor, afgifte lijkt geen enkel probleem. Met radiatoren heb je ook veel hogere TA nodig. TA van 29 is met een goed geïsoleerd huis een vvw ook meer dan prima.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-06 08:43
Devil schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:48:
Nou I admit defeat. Ben weer gas aan het stoken. Vroeger 1800 kuub gas per jaar, dus volgens Koevlaas formule 9kW nodig. Hier draait een 14kW met stille modus uit. Kreeg het na een SWW run van een uur (die niet eens 'af' was, SWW water is nog 10 graden onder target) niet meer warm. Tijdens de run viel het wel mee, omdat hij netjes de buffer helemaal leeg gedraaid heeft. Maar nu met koude buffer krijgt hij het niet meer voor elkaar. Vol vermogen en dan binnen 30 minuten weer een defrost. Daarna weer opnieuw. Is nu 2 uur bezig en de temperatuur daalt alleen nog maar. Gelukkig werkt m'n hybride opstelling wel, is de eerste keer dat ik het test. Bijna weer lekker warm.
Heel erg benieuwd hoe het aankomende dagen gaat worden. Hopelijk daalt de luchtvochtigheid snel...

Zit nu op iedere 45min een defrost draait prima weer naar de 37 graden aanvoer maar vriest iedere keer weer opnieuw dicht

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12:32
8)7 ik lees voortdurend berichten met dit koude weer het word niet warm genoeg,dan lees ik ook pomp bijv 65% het is dan ook logisch de warmte pomp is dan begrenst(het is niet alleen de circulatiepomp maar de gehele warmtepomp een 9kw u44 is maar 5.85kw thermische energie wat hij leveren kan!!!!) je moet hem dus op100% zetten dan levert hij ook 9kw) waarom in godsheernaam is dat energie besparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Ik heb niets begrensd, hij levert netjes rond de 12-14kW met de compressor op 100+ rpm. Maakt dan ook enorme klere herrie.
Maar kan gewoon niet op tegen het vocht. Als hij vol gas gaat wordt verdamper -10 en daar zuigt hij dan knetterhard mist doorheen. Valt me nog mee hoe lang het duurt voordat hij dicht zit.
Ging de hele dag redelijk, haalde steeds target net, of net niet, voordat de volgende defrost kwam. Soort van neerwaartse spiraal, want door het volgas draaien vriest hij ook sneller dicht. Na een uurtje SWW maken haalt hij de target ruim niet meer.
Nu ik hem geholpen heb door met de CV de buffer warm te stoken haalt hij de target weer.

[ Voor 7% gewijzigd door Devil op 10-12-2022 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Is dit te verhelpen door een (COP1) backup heater? Ik begreep dat die bij sommige merken standaard is maar niet bij LG. Misschien dat je binnentemp dan tijdens defrost niet inkakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Devil schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 17:17:
Ik heb niets begrensd, hij levert netjes rond de 12-14kW met de compressor op 100+ rpm. Maakt dan ook enorme klere herrie.
Maar kan gewoon niet op tegen het vocht. Als hij vol gas gaat wordt verdamper -10 en daar zuigt hij dan knetterhard mist doorheen. Valt me nog mee hoe lang het duurt voordat hij dicht zit.
Ging de hele dag redelijk, haalde steeds target net, of net niet, voordat de volgende defrost kwam. Soort van neerwaartse spiraal, want door het volgas draaien vriest hij ook sneller dicht. Na een uurtje SWW maken haalt hij de target ruim niet meer.
Nu ik hem geholpen heb door met de CV de buffer warm te stoken haalt hij de target weer.
:) ja dit begrijp ik met dit vochtige weer en vorst komen er gewoon meer defrosts een buffervat help dan enorm(meer warmte voorraad)defrost duurt dan korter bij mij +- 5min ik heb wel hogere temp ivm radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Ja ik heb 150 liter buffer. Achteraf gezien had dat best 250 of 300 mogen zijn. Defrost is vrij snel voorbij, maar kost een hoop energie uit de buffer, waarna aanvullen weer vrij lang duurt, omdat de radiatoren ook nog gewoon doordraaien tijdens de defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Devil schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 17:29:
Ja ik heb 150 liter buffer. Achteraf gezien had dat best 250 of 300 mogen zijn. Defrost is vrij snel voorbij, maar kost een hoop energie uit de buffer, waarna aanvullen weer vrij lang duurt, omdat de radiatoren ook nog gewoon doordraaien tijdens de defrost.
:) ja groter buffervat zou helpen maar men kan het ook overdrijven(grotere warmte opslag betekent ook grotere warmteverliezen door isolatie buffervat) een gulden midden weg kiezen of inderdaad backup heater electrisch met als nadeel een cop van1 ik heb een buffervat van 40l dit is voldoende

[ Voor 3% gewijzigd door kazemo op 10-12-2022 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crepsly
Ach ik lees in de andere warmtepomp topics dat er ook veel defrosts zijn. Deze dagen zijn gewoon erg lastig voor warmtepompen. Vochtigheid buiten bijna 100% en koud... Over paar dagen als het echt gaat vriezen en zonniger wordt, met lagere luchtvochtigheid zal het beter moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartmailer
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 05-07 12:26
pure100100 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 15:32:
[...]

Menu - Instellingen - Gebruiker - Schema reset ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eqNJwex6oNVtwXoa8XvXYWXCcus=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/axDL0IgCQ915Q07tS6wTKcOy.png?f=user_large

Zelf deze functie niet gebruikt. Weet niet zeker of het doet wat je verwacht.
edit : lijkt op een functie om het schema te initialiseren
Onderstaand kan je meer info vinden over instellingen. Deze waren eens gedeeld in het topic.

Via Leow88
Het engineering data book van de LG Therma V monoblocken van maart 2022

Via Doezel
De complete service Manual van onze Therma V Monobloc

Via LG Klimaat

De uitleg over parameters is soms onduidelijk. Beter iets dan niets

De dipswitch voor de Peak control staat wel uit?
Bij mijn 7 KW is de locatie hiervan op het print waar de hoofdvoeding op binnenkomt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gw0b0pQL_Lqo734egNF8cgLXc7c=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/GKUUjXe2rmFm0oDbpkT3QOnT.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LT0AdrDIXs6o3F2q4xo-AzRGcP8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/jsj7Ek8rz8ghub54Du2l9Xyb.png?f=fotoalbum_tile

Groeten

LG HM071 MR U44 ~ 14x260WP Black ~ SMA 3000TL ~ 8.1 kWp Solaredge ~ Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieterboer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-02 19:58
kazemo schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 17:36:
[...]

:) ja groter buffervat zou helpen maar men kan het ook overdrijven(grotere warmte opslag betekent ook grotere warmteverliezen door isolatie buffervat) een gulden midden weg kiezen of inderdaad backup heater electrisch met als nadeel een cop van1 ik heb een buffervat van 40l dit is voldoende
Hoe zit het buffervat bij jou aangesloten? Heb je ook een externe pomp aangesloten?
Ik draai nu zonder buffervat en zit eraan te denken om er wel een aan te sluiten. Ik hoop zodoende overshoot te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimcaz
  • Laatst online: 20-12-2022
Hallo allen,

Sinds een goede maand hebben wij de 9kw 44 bij ons draaien. Erg blij mee, maar vandaag moest ie er hard aan trekken. Ook hier ieder uur een defrost. Wat ik bij de defrost zie is dat mijn aanvoer temperatuur ook helemaal in elkaar zakt. Is dat normaal of kun je daar iets aan doen? Na de defrost brengt hij hem dan weer netjes naar 36 graden, maar tijdens een defrost valt hij zo terug naar onder de 20 graden. Dat pompt hij dan ook een aantal minuten de vv in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13:04
wimcaz schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 20:23:
Hallo allen,

Sinds een goede maand hebben wij de 9kw 44 bij ons draaien. Erg blij mee, maar vandaag moest ie er hard aan trekken. Ook hier ieder uur een defrost. Wat ik bij de defrost zie is dat mijn aanvoer temperatuur ook helemaal in elkaar zakt. Is dat normaal of kun je daar iets aan doen? Na de defrost brengt hij hem dan weer netjes naar 36 graden, maar tijdens een defrost valt hij zo terug naar onder de 20 graden. Dat pompt hij dan ook een aantal minuten de vv in.
Dat is normaal. Tijdens een defrost wordt je water gebruikt om de condensor te ontdooien. Dan is jouw water uit je vv de toevoer in de warmtewisselaar van de warmtepomp. Dit water wordt dan gekoeld doordat het de condensor ontdooit. Daarmee koelt dit water dus af. Ergens zou toch de energie vandaan moeten komen om te kunnen ontdooien.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ajonge
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 28-10-2023
Hoi hoi, mijn buurman heeft sinds vandaag de lg therma v 9 kw opgestart en gebruikt deze alleen voor de vloerverwarming. Nu kan hij de temperatuur niet hoger instellen dan 30 gr. Iemand een idee hoe dat kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tolunaygul12
Ajonge schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 23:09:
Hoi hoi, mijn buurman heeft sinds vandaag de lg therma v 9 kw opgestart en gebruikt deze alleen voor de vloerverwarming. Nu kan hij de temperatuur niet hoger instellen dan 30 gr. Iemand een idee hoe dat kan?
controleer de parameters in de expert menu, daarin staan de parameters voor min/max instelbare temperatuur voor de verwarming gedeelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

28 defrosts de afgelopen 24 uur en inmiddels 17.5 graden binnen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Devil schreef op zondag 11 december 2022 @ 00:12:
28 defrosts de afgelopen 24 uur en inmiddels 17.5 graden binnen :/
Als ik dat hier zo allemaal lees ben ik wel erg tevreden over mijn Panasonic monobloc 7kW.
Een backupheater helpt enorm mee met een defrost.
Koste mij netto ook maar iets van 1500 euro na aftrek subsidie en zelf installeren, dus dat was een nobrainer.

Hoor toch veel verhalen van mensen in een nieuwbouw woning dat alles slecht afgesteld staat. Die oude cv boeren zijn er nog niet erg mee vertrouwd blijkbaar.

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Ja backup heater is helemaal zo slecht nog niet. En een dicht vriezende LG heeft ook gewoon COP 1.2 voordat hij start met ontdooien. Voor die 0.2 efficiëntie zit ik liever in een warm huis. Het zal als het niet 100% vochtig is vast beter gaan, maar ook nu wil ik het gewoon warm hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:58
Zijn er ook gebruikers die wel tevreden zijn ondanks het weer van de afgelopen dagen?

Meer defrosts en lagere COP lijken me te verwachten eigenschappen van een warmtepomp, maar het gekozen vermogen voor een warmtepomp wordt meestal toch bij een buitentemperatuur van -10 bepaald. Nu het zo vochtig is en rond het vriespunt ligt zal de COP wellicht lager liggen (en blijkbaar het max geleverde vermogen ook), maar zou de warmtevraag toch ook naar rato lager moeten liggen.

(Ik heb een 5kW U44 + externe warmtepompboiler in bestelling voor een woning met zo’n 600m3 gasverbruik. Tot op heden 20 graden in de woonkamer met <30 aanvoer van de gasketel. Gisteren 4m3 verstookt)

[ Voor 5% gewijzigd door SalexSun op 11-12-2022 07:29 ]

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieterboer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-02 19:58
Ajonge schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 23:09:
Mogelijk kijkt je buurman niet naar de watertemperatuur, maar staat hij ingesteld op luchtverwarming. Schaal bij luchtverwarming is 16/30 graden.
Installateurs instellingen - configuration- select temperature sensor - lucht, lucht en water, alleen water

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats

[Afbeelding]
Hoe ver van de muur? Minimaal 30Cm
Hoe ver van objecten?
Staat hij vrij opgesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats
pure100100 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 08:37:
[...]

dank je voor de opheldering. ik heb nog een extra pomp die ik nu aangezet heb, flow is nu 39.6 liter per minuut
waar moet ik die 24/18 en 35-10 invoeren, en met ik hem op aio zetten?
isolatie is wel ok in dit huis, er zat een warmtepomp in, meteen met de bouw heeft de vorige eigenaar dat gedaan. dikke vloer en dakisolatie, 3 dubbeldik thermoglas. Feenstra heeft de installatie toen gedaan, R3com de techniek en de software was van Priva. Alles is toen uitgerekend op wp en 2x een wtw. temperatuur is nu 20.5 in huis, eerder was het een eind boven de 22 toen het buiten 4-5 graden was.
In service menu. Inloggen. Daar kun je je settings doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leow88
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-06 10:19
SalexSun schreef op zondag 11 december 2022 @ 07:25:
Zijn er ook gebruikers die wel tevreden zijn ondanks het weer van de afgelopen dagen?

Meer defrosts en lagere COP lijken me te verwachten eigenschappen van een warmtepomp, maar het gekozen vermogen voor een warmtepomp wordt meestal toch bij een buitentemperatuur van -10 bepaald. Nu het zo vochtig is en rond het vriespunt ligt zal de COP wellicht lager liggen (en blijkbaar het max geleverde vermogen ook), maar zou de warmtevraag toch ook naar rato lager moeten liggen.

(Ik heb een 5kW U44 + externe warmtepompboiler in bestelling voor een woning met zo’n 600m3 gasverbruik. Tot op heden 20 graden in de woonkamer met <30 aanvoer van de gasketel. Gisteren 4m3 verstookt)
Hier een 7kW + atlantic explorer. Had eerst een verbruik van 1500 m3.
Ik verstookte gisteren 30 kWh voor verwarming en 1,5 kWh voor sww. Dit was uitzonderlijk hoog.
Ik zie nu de luchtvochtigheid afneemt al een veel beter gedrag/verbruik.
Gematigd tevreden. Even afwachten of dagen als gisteren niet te vaak voorkomen.

LG-HM071MR-U44 (3.6.0.3) / Atlantic Explorer V4 - 270L / Zonnepanelen 7200 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats
Update gehad geen probleem of enige verandering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats
Pieterboer schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 20:12:
[...]

Hoe zit het buffervat bij jou aangesloten? Heb je ook een externe pomp aangesloten?
Ik draai nu zonder buffervat en zit eraan te denken om er wel een aan te sluiten. Ik hoop zodoende overshoot te voorkomen.
Aanbeveling van lg is parallel buffer met extra pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Pieterboer schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 20:12:
[...]

:) ik heb zg comfort buffervat van 40l(er is ook een uitvoering van 80l) te koop bv bij bouwmaat wat ik zie wat prijs betreft het goedkoopste ik heb gekocht bij een veiling,er zijn 3manieren om aan te sluiten ik heb gekozen de eenvoudigste manier in serie in de aanvoer(bij warmtepomp noemen dit uitvoer) dus direct achter wp(er zit een beschrijving en ophangbeugel bij) het is in feite een water inhoud vergroter wat helpt bij defrost ik heb geen extra pomp,bij aansluiten niet te veel 90gr knieën gebruiken liever bochten buigen of 45gr knieën dit stroomt beter

[ Voor 7% gewijzigd door kazemo op 11-12-2022 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats
Devil schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 17:29:
Hoe zit je buffervat in de installatie?

Bij defrost je systeem pomp uit zetten en alleen je buffervat gebruiken. Indien groot genoeg.

Moet die wel parallel staan en met 2e pomp (systeem pomp).

Je kunt meestal een element in het buffervat plaatsen. Die kun je zelf laten aansturen door je wp.

Dan kakt je systeem water niet zo in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
Konijnenbats schreef op zondag 11 december 2022 @ 07:55:
[...]

Hoe ver van de muur? Minimaal 30Cm
Hoe ver van objecten?
Staat hij vrij opgesteld?
Afstand tot de muur is rond de 40cm. Er is nog ruimte om nog 1 gat naar voren te gaan eventueel.
Verder zijn geen obstakels aan de voorkant aanwezig.
Pagina: 1 ... 52 ... 179 Laatste