LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 53 ... 179 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-04 18:42
Devil schreef op zondag 11 december 2022 @ 00:12:
28 defrosts de afgelopen 24 uur en inmiddels 17.5 graden binnen :/
ik heb hem hier op 35 graden gezet, 2 van de 3 verdelers afgesloten, hij is nu 31/32 graden, de 35 haalt hij niet. ik ga hem zo uitzetten en dan het dak op om te kijken hoe de dipswitchen staan. waarom is het bij jou zo koud? door de defrosts? wanneer je de water histeris op -2 en +4 zet heb je een stuk minder defrostst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

pure100100 schreef op zondag 11 december 2022 @ 09:31:
[...]

ik heb hem hier op 35 graden gezet, 2 van de 3 verdelers afgesloten, hij is nu 31/32 graden, de 35 haalt hij niet. ik ga hem zo uitzetten en dan het dak op om te kijken hoe de dipswitchen staan. waarom is het bij jou zo koud? door de defrosts? wanneer je de water histeris op -2 en +4 zet heb je een stuk minder defrostst
Ja daar de defrost en het feit dat ik ltv convectoren (met boosters) heb. Daardoor heb ik met dit weer 35-36 graden water nodig om constant te blijven en richting de 38 om de temperatuur langzaam omhoog te brengen. En dat haalt hij niet met elke 30-45 minuten een defrost. Gaat nu een stuk beter nu het niet zo enorm nat meer is. Op dit moment 18.5 binnen, 38 aanvoer en laatste defrost meer dan een uur geleden.
Konijnenbats schreef op zondag 11 december 2022 @ 08:32:
[...]

Hoe zit je buffervat in de installatie?

Bij defrost je systeem pomp uit zetten en alleen je buffervat gebruiken. Indien groot genoeg.

Moet die wel parallel staan en met 2e pomp (systeem pomp).

Je kunt meestal een element in het buffervat plaatsen. Die kun je zelf laten aansturen door je wp.

Dan kakt je systeem water niet zo in.
Ja staat parallel met een tweede pomp. Maar dan kakt mn buffer water in en pomp hij dat daarna alsnog het systeem in? Of is dat effect veel minder dan wanneer de pomp blijft draaien tijdens een defrost? Ik zou denken dat de hoeveelheid ontrokken energie hetzelfde blijft?

[ Voor 30% gewijzigd door Devil op 11-12-2022 09:50 ]

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-07 15:12
Hallo allen, na het regelmatig lezen van diverse posts zou ik hierbij mijn ervaringen graag willen delen:

Woonsituatie; twee onder één kap woning bj. 2002, 80m2 woonkamer, convectoren icm vloerverwarming, energie label B.

Techniek; CV ketel Nefit combiketel topline 24kW. Keuze gemaakt voor een piek/back-up systeem en vanaf oktober dit jaar parallel aan mijn CV een LG Therma 9KW U44 gekoppeld. CV gescheiden door kogelkranen te plaatsen (en rekening gehouden met opvang expansie), geen open verdeler. Gebruik op dit moment alleen CV ketel nog voor douche en warm tapwater in de keuken. Thermostaat woonkamer vervangen voor NEST (met dank aan dit forum:-).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/su9BN8shkF35fdAY86x1pvaKiO8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jIHgSW5m4uYUvzQZC2u3eP1h.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fXZz-gdOpyEa9CrRbDKv-usLlOg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/cccMYf9ULo7c0FSHcAjXD2MW.png?f=fotoalbum_tile

Regeltechnisch al heel wat instellingen doorgenomen. Bij mij werkt de 65% vaste instelling voor de pomp niet. Pomp optimaal laten regelen heeft als nadeel dat het na "defrost" erg/te lang duurt met terugregelen naar gewenste (hogere) aanvoertemperatuur. Voor nu ingesteld op een max. vaste delta T van 13oC. Dit leidt tot een lage start flow (bij mij +/- 8l per/min) en indien retour temp oploopt zal de pomp automatisch optoeren om zijn setting vast te houden. Op dit moment woonkamer 20oC, 49oC CV aanvoer bij 3oC buitentemp.

Nav eerste bevindingen tijdens het stookseizoen kijk ik hoe we deze winter doorkomen om vervolgens met het oogpunt op efficiëntieslagen te bepalen wat er nog extra moet gebeuren. Op dit moment denk ik aan; 1) in de woonkamer T33 radiatoren plaatsen, 2) convectorput voorzien van fans, 3) vloerverwarmingsverdeler aanpassen. Verder staat er een warmtepompboiler op basis van afvoerlucht op de planning, maar eerst dit hoofdstuk goed afronden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22:31
Devil schreef op zondag 11 december 2022 @ 00:12:
28 defrosts de afgelopen 24 uur en inmiddels 17.5 graden binnen :/
Apart, heb hetzelfde model als jij, maar hou het wel warm. Ongeveer iedere 3 kwartier een defrost.

Gistermiddag heeft de WP een uur of 4 uitgestaan (op anti vries circulatie na) omdat ik boven met radiatiren bezig was (ander voordeel van apart hydraulisch circuit over een parallel buffervat). In die tijd beneden in één kamer een houtkachel aan voor de baas. Maar ondertussen is alles weer lekker warm.

Gebruik jouw antipendel code, ben nu bezig met je nieuwe code. Hoop die vandaag te uploaden. M'n target is nu 33 C op uitgaand van de WP. M'n isolatie moet ik nog verbeteren, vloeren met vvw hebben een geschatte Rc van < 2 (EPS van 5 tot 7 cm).

Moet toch iets anders aan de hand zijn bij jou dat ie het niet trekt. Gebruik zelf een lang stuk (17 m) 32 mm meerlagen buis naar m'n buffervat. Vandaar ook een paar meter 28mm CV buis/32 mm meerlagen wat zich splitst in 25mm meerlagen buis (beide een meter of 5-7) naar een vvw verdeler en oude ketel. bij de ketel verder in 22 mm CV buis van een meter naar de andere vvw verdeler en 22 mm CV buis naar boven waar het zich met verdelers splits naar 16 mm meerlaags voor de radiatoren (6 stukes plus badkamer). Vvw werkt nog met de oude verdelers met circulatiepomp, bypass zit nog in het circuit maar heb ik dichtgedraaid omdat er altijd circulatie via de vvw is. En dan heb ik ook nog es Tado als thermostaat en op de radiatoren boven.

WP pomp mag 100% en staat nu op vaste dT van 5C. Zie weinig verschil met optimale instelling. De circulatiepomp voor de afgifte staat op max (constante druk). Zie wel dat na een defrost de WP pomp vrij snel daalt naar zo'n 16 - 17 l/min. Als tweaker zou ik nog wel eens willen weten wat voor debiet de afgiftepomp naar de vvw en radiatoren nu haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Nu online
Devil schreef op zondag 11 december 2022 @ 00:28:
Ja backup heater is helemaal zo slecht nog niet. En een dicht vriezende LG heeft ook gewoon COP 1.2 voordat hij start met ontdooien. Voor die 0.2 efficiëntie zit ik liever in een warm huis. Het zal als het niet 100% vochtig is vast beter gaan, maar ook nu wil ik het gewoon warm hebben.
8)7 als je veel radiatoren hebt moet je aantal knijpen waar het niet zo warm hoeft te zijn en bijv woonkamer en leefruimte open laten staan dan warmt het sneller op na defrost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacko222
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 28-06 07:03
paQ schreef op donderdag 8 december 2022 @ 09:12:
[...]

Dat zou je eigenlijk wel verwachten ja.
En op stille modus in Zwitserland is natuurlijk funest neem ik aan?
Ik heb de stand van de dipschakelaar gecontroleerd. De nummer 3 om de piek te beperken was correct geactiveerd, evenals de nummer 2 die niet in de standaardpositie stond. Ik heb hem weer op de standaardstand gezet en ik zal het effect controleren. Voorlopig heb ik een ECS-belasting uitgevoerd en de warmtepomp ging niet hoger dan 15A.

Enig idee of dat toeval is of verband houdt met het feit dat schakelaar nummer 2 weer op standaard staat?

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

kazemo schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:40:
[...]

8)7 als je veel radiatoren hebt moet je aantal knijpen waar het niet zo warm hoeft te zijn en bijv woonkamer en leefruimte open laten staan dan warmt het sneller op na defrost
Alles is ingeregeld.
BernieW schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:31:
[...]

Apart, heb hetzelfde model als jij, maar hou het wel warm. Ongeveer iedere 3 kwartier een defrost.

WP pomp mag 100% en staat nu op vaste dT van 5C. Zie weinig verschil met optimale instelling. De circulatiepomp voor de afgifte staat op max (constante druk). Zie wel dat na een defrost de WP pomp vrij snel daalt naar zo'n 16 - 17 l/min. Als tweaker zou ik nog wel eens willen weten wat voor debiet de afgiftepomp naar de vvw en radiatoren nu haalt.
Ja misschien zit hier mijn probleem. Ik kan alleen maar een vaste pompinstelling kiezen. Optimaal, of vaste delta T resulteert in een CH14 op het moment dat de pomp de flow onder de 8 l/m regelt. Op 100% haal ik 45 l/min, dus flow genoeg. Ben er inmiddels achter dat de low flow sensor by design triggered rond de 10 l/h, dus mijn cv pomp wordt gewoon te ver teruggemoduleerd, of de flow sensor is te trigger happy.

[ Voor 60% gewijzigd door Devil op 11-12-2022 10:56 ]

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:22

thido

Tilburg

pure100100 schreef op zondag 11 december 2022 @ 09:31:
[...]

Ben benieuwd wat de bevindingen zijn mbt de dipswitches. Hysterese instellingen hebben niets met wel of niet defrosten te maken, hoe kom je daarbij?

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-07 20:39
@pure100100
Ik vermoed echt dat jou 16kw begrenst is.
Waarschijnlijk heb je dit nog niet gemerkt omdat het niet koud genoeg was buiten.
Ik zou inderdaad de dipswitches eens langs lopen.
Als dat het niet is dan is er iets mis met jou pomp.
Hier en 5kw die tot enkele dagen geleden alleen nog maar op silent heeft gelopen.
Staat sinds vrijdag op normaal omdat in silent de temperatuur niet meer bereikt werd.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djoster
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-06 09:34
crepsly schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 22:10:
[...]

Bedoelde niet om de dichte groepen open te zetten. Die nu open staan kunnen die verder open? Soms zit op elke groep nog een flow regelaar en/of een afsluiter. Die ene of andere wordt vaak bij het inregelen gebruikt om de flow per groep in te stellen en kunnen verder open.
Goedemorgen,

Gister en vandaag getest met het voorgestelde. Boel was mooi afgekoeld in huis.
Maar direct vanaf het begin hetzelfde gedrag. Het buffervat is binnen no-time warm. Geprobeerd de pompen zo dit mogelijk bij elkaar te krijgen qua vermogen (20 vs 23.5 liter) Maar zelfs dan het zelfde effect.

Overigens wel leuk om te zien dat hij vandaag sinds 10.00 wel lekker op 500 watt staat te snorren. Zal ongetwijfeld ook te maken hebben met het stuk drogere weer tov voorgaande dagen.

Bedankt voor het delen van jullie kunde en kennis zover. _/-\o_ Ik ga eens met de installateur in conclaaf hoe nu verder. Leidingen vervangen voor een grotere diameter is geen optie. Een groter buffervat wellicht wel. Bij een mogelijke oplossing zal ik deze vanzelfsprekend delen. Wie weet loopt er iemand tegen hetzelfde probleem aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
thido schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:59:
[...]

Ben benieuwd wat de bevindingen zijn mbt de dipswitches. Hysterese instellingen hebben niets met wel of niet defrosten te maken, hoe kom je daarbij?
dat las ik eerder op dit forum, ik had bijna elk kwartier wel een defrost. toen de hystyrese aangepast en werd dat een stuk beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
The_KnarF schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:10:
@pure100100
Waarschijnlijk heb je dit nog niet gemerkt omdat het niet koud genoeg was buiten.
Hier en 5kw die tot enkele dagen geleden alleen nog maar op silent heeft gelopen.
Staat sinds vrijdag op normaal omdat in silent de temperatuur niet meer bereikt werd.
net even het dak op geweest, wat me opviel was de enorme hoeveelheid ijs aan de wp, terwijl hij achter 35cm ruimte heeft en aan de uitblaaskant vrij spel heefft, daar zat het ijs. wat ik ook zag was een enorme ijsplaat op mijn grinddak, iets wat normaal met regen niet het geval is, ik heb de wp ook al een paar bij moeten vullen, kan de wp ergens een lek hebben waardoor hij niet op temp komt? in de handleiding lees ik een piekcontrole instelling, maar ik zie die printplaat nergens in de wp, er zitten 3 prints in maar geen van die lijken op de print waarop de piek control zit. iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-06 08:43
pure100100 schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:53:
[...]

net even het dak op geweest, wat me opviel was de enorme hoeveelheid ijs aan de wp, terwijl hij achter 35cm ruimte heeft en aan de uitblaaskant vrij spel heefft, daar zat het ijs. wat ik ook zag was een enorme ijsplaat op mijn grinddak, iets wat normaal met regen niet het geval is, ik heb de wp ook al een paar bij moeten vullen, kan de wp ergens een lek hebben waardoor hij niet op temp komt? in de handleiding lees ik een piekcontrole instelling, maar ik zie die printplaat nergens in de wp, er zitten 3 prints in maar geen van die lijken op de print waarop de piek control zit. iemand een idee?
Een verwarmings systeem moet gesloten zijn dus als je hem al een paar keer hebt moeten bijvullen denk ik dat je ergens een lek hebt.... Is de wp op het hoogste punt in je systeem of heb je ergens ook nog een ontluchter? Misschien dat die in je wp (heeft standaard ook een ontluchter er in zitten toch?) blijft hangen en hij daarlangs water uit gooit.

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
Casper de Boer schreef op zondag 11 december 2022 @ 12:15:
[...]

Een verwarmings systeem moet gesloten zijn dus als je hem al een paar keer hebt moeten bijvullen denk ik dat je ergens een lek hebt.... Is de wp op het hoogste punt in je systeem of heb je ergens ook nog een ontluchter? Misschien dat die in je wp (heeft standaard ook een ontluchter er in zitten toch?) blijft hangen en hij daarlangs water uit gooit.
hij staat op het platdak, de verdelers zitten op de begane grond. ik ga nu hij aanstaat kijken of er water uitkomt en waar., wellicht verklaart dit het niet kunnen halen van de ingestelde temperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:45
pure100100 schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:50:
[...]

dat las ik eerder op dit forum, ik had bijna elk kwartier wel een defrost. toen de hystyrese aangepast en werd dat een stuk beter
Dat beïnvloedt hooguit het afslaan (en opstarten) van de wp.
Jij haalt die temp nieteens dus irrelevant in dit issue.

Piekcontrol zal op de print zitten waar ook je 230 binnenkomt.

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 11-12-2022 12:23 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smartmailer
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 05-07 12:26
@pure100100

Was na een bezoek van LG je temperatuur instelling van water naar lucht-water gezet?
Wanneer ik lucht-water selecteer bij temperatuursensor en dan verschijnt er onder functie een nieuwe instelling voor water temperatuur.
Je zou dat nog even kunnen controleren of weer terug gaan naar aansturing op water.
Dit om minder variabelen te hebben.

Groeten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qrQb40_lFqQ_yRF6Eg6oX-00_Ig=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/GX9mNqMXF5Iwvg6sOK87ln9G.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jEQM2iZYdGEE0zjea7qonOgce7Q=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Q8EcocgmLvaZgfnhxAXrdbXE.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n5r_D-yK-2ncJR9fRd6KAMhnAOw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/wwMRExMGZszJ2cGeJ1zRmOfF.png?f=fotoalbum_tile

LG HM071 MR U44 ~ 14x260WP Black ~ SMA 3000TL ~ 8.1 kWp Solaredge ~ Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
kazemo schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:40:
[...]

Tip: knijpen doe je op het voetventiel van de radiator. Daarmee blijft de (max.) temperatuur gelijk en vergroot je de flow naar andere radiatoren. Ook wel "waterzijdig inregelen".

[ Voor 3% gewijzigd door Transitie op 11-12-2022 13:13 ]

LG-HM123M-U33/ Vaillant aroSTOR VWL B 200-5/ zonnepanelen 8.400 Wattpiek

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-07 09:31
SalexSun schreef op zondag 11 december 2022 @ 07:25:
Zijn er ook gebruikers die wel tevreden zijn ondanks het weer van de afgelopen dagen?

Meer defrosts en lagere COP lijken me te verwachten eigenschappen van een warmtepomp, maar het gekozen vermogen voor een warmtepomp wordt meestal toch bij een buitentemperatuur van -10 bepaald. Nu het zo vochtig is en rond het vriespunt ligt zal de COP wellicht lager liggen (en blijkbaar het max geleverde vermogen ook), maar zou de warmtevraag toch ook naar rato lager moeten liggen.

(Ik heb een 5kW U44 + externe warmtepompboiler in bestelling voor een woning met zo’n 600m3 gasverbruik. Tot op heden 20 graden in de woonkamer met <30 aanvoer van de gasketel. Gisteren 4m3 verstookt)
Hier tevreden. 16kw U33.
Inderdaad wel aantal defrosts, afgelopen 24 uur 8 stuks.
Draai op +/- 26l/min en temperaturen worden makkelijk gehaald. (draait zo'n 1600w elektrisch stabiel deze dagen totaan defrost).
Regel alleen op watertemperatuur (32 gr C uit de WP) en de TADO radiatorknoppen doen de rest. Delta T ongeveer 2 gr C.
Na defrost wel eens een overshoot doordat de temperatuur te ver zakt (+/- 15 gr C) en daardoor hij volgas gaat stampen. Maar start daarna probleemloos weer op.

Wel spullen besteld om het 500l buffervat aan te sluiten, parallel aangesloten en met extra Grundfos Alpha 2 pomp. Dit om systeem stabieler te krijgen (minder volgas stampen na defrost) en wat minder geluid na defrost.

Huis is vrijstaand 1992 houtskeletbouw +/- 150m2 en garage +/- 110m2. Voornamelijk radiatoren. Nog geen moment in de kou gezeten. Comfortabel 20,5 graden in huis. Garage +/- 12 grC (Hangt maar 1 radiator).

Hieronder mijn situatie (inmiddels ook zonneboiler die ik nog moet koppelen aan de WP)

Dag-COP vandaag tot nu toe op basis van LG temperatuur sensoren 3,3, op basis van DSB18B20 sensoren op de leidingen 3,0. Dit is inclusief defrosts etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Txx9K_YLxCe6TECLEbgxCMYcy0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cGrVqy2LfMF8gFsKmHlsc37o.png?f=fotoalbum_large

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
Devil schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:52:
[...]

Alles is ingeregeld.

[...]

Ja misschien zit hier mijn probleem. Ik kan alleen maar een vaste pompinstelling kiezen. Optimaal, of vaste delta T resulteert in een CH14 op het moment dat de pomp de flow onder de 8 l/m regelt. Op 100% haal ik 45 l/min, dus flow genoeg. Ben er inmiddels achter dat de low flow sensor by design triggered rond de 10 l/h, dus mijn cv pomp wordt gewoon te ver teruggemoduleerd, of de flow sensor is te trigger happy.
Heb je een serie 3 (U33, U43)? Die heeft een veel beperktere instelling van de flow.
Wij hebben een U33 en ben jaloers op de mogelijkheden die de serie 4 meegekregen heeft ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
Smartmailer schreef op zondag 11 december 2022 @ 12:36:
@pure100100

Was na een bezoek van LG je temperatuur instelling van water naar lucht-water gezet?
Wanneer ik lucht-water selecteer bij temperatuursensor en dan verschijnt er onder functie een nieuwe instelling voor water temperatuur.
Je zou dat nog even kunnen controleren of weer terug gaan naar aansturing op water.
Dit om minder variabelen te hebben.

Groeten

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
hoi dank voor het meedenken, hij staat op alleen water hier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
pure100100 schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:53:
[...]

Komt dat water niet gewoon van het ontdooien? Was laatst toevallig buiten toen het ontdooifeest bezig was. Je staat echt te kijken van de hoeveelheid water die er dan in korte tijd onderuit loopt. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
The_KnarF schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:10:
@pure100100
Hmmm, is misschien, hoewel je juist anders zou verwachten, een dingetje van de grotere (3-fase) systemen...
Wij hebben hem hier ook van de "silent mode" af moeten halen om de temperatuur te halen.

Andere gedachte, de grotere systemen zijn ingezet bij een grotere installatie en hebben een hogere watertemperatuur nodig. Dat halen ze niet in "silent mode".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaron612
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 01-07 10:26
Iemand een idee hoe ik het verbruik/vermogen in uit de modbus kan halen? Register 23 geeft wel een waarde maar deze wijzigt van 752 naar 760 en weer terug.

Ik heb een 7KW u44 met 3064 software

Ervaringen afgelopen dagen: met stille modus iedere 45 min een defrotst. Hij houdt het huis echter wel lekker warm en ook mooi constant op temperatuur. Wel benieuwd naar de efficiëntie, dat lijkt soms met die defrost en dan weer optoeren laag. Om dat goed te berekenen heb ik eerst het verbruik voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
ik heb een 16kw u34 zonder buffervat, zit nu te kijken naar een buffervat, ik zie er 1 met een eigen wisselaar,
Staande 300 liter boiler met dubbele warmtewisselaar en digitale bediening, oa van orca en groene hoed. heeft iemand ervaring met deze boilers aan een warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
Wij werken zowel met “silent mode” aan als uit. Er is hier geen significant verschil waarneembaar ten aan van de frequentie en/ of lengte van de defrosts.
Wat is de gedachte achter dit vermeende verschil??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Aaron612 schreef op zondag 11 december 2022 @ 14:31:
Iemand een idee hoe ik het verbruik/vermogen in uit de modbus kan halen? Register 23 geeft wel een waarde maar deze wijzigt van 752 naar 760 en weer terug.

Ik heb een 7KW u44 met 3064 software

Ervaringen afgelopen dagen: met stille modus iedere 45 min een defrotst. Hij houdt het huis echter wel lekker warm en ook mooi constant op temperatuur. Wel benieuwd naar de efficiëntie, dat lijkt soms met die defrost en dan weer optoeren laag. Om dat goed te berekenen heb ik eerst het verbruik voor nodig.
Ligt aan je fw van de wp
Kun je wel flow uit je modbus toveren? zo ja, dan kun je ws geen vermogen aflezen en vice versa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilrband
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-07 19:56
Iedereen praat over het aantal defrost en de lengte hiervan, maar waar kan ik deze info vinden? mijn slimmemeter laat geen grote pieken zien, of zegt dit niets? Ik wel een buffervat van 300 liter of heeft dit er geen invloed op?

lg 9 kw u44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
Transitie schreef op zondag 11 december 2022 @ 13:25:
[...]

Hmmm, is misschien, hoewel je juist anders zou verwachten, een dingetje van de grotere (3-fase) systemen...
Wij hebben hem hier ook van de "silent mode" af moeten halen om de temperatuur te halen.

Andere gedachte, de grotere systemen zijn ingezet bij een grotere installatie en hebben een hogere watertemperatuur nodig. Dat halen ze niet in "silent mode".
In het.menu staat silent mode niet aan. Maar zou ook niet logisch zijn wanneer zo'n ding fabrieksaf geknepen is toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
pure100100 schreef op zondag 11 december 2022 @ 16:06:
[...]

In het.menu staat silent mode niet aan. Maar zou ook niet logisch zijn wanneer zo'n ding fabrieksaf geknepen is toch?
Lijkt inderdaad onwaarschijnlijk. Er is wel een dipswitch instelling waarmee het opgenomen vermogen (maximaal amperage) begrensd wordt. Dit staat af fabriek niet aan. Maar toch, zou het checken.
Wat is jou ingestelde watertemperatuur (target)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
hilrband schreef op zondag 11 december 2022 @ 15:46:
Iedereen praat over het aantal defrost en de lengte hiervan, maar waar kan ik deze info vinden? mijn slimmemeter laat geen grote pieken zien, of zegt dit niets? Ik wel een buffervat van 300 liter of heeft dit er geen invloed op?

lg 9 kw u44
Die zijn in de Homewizard app bijv soms al lastig te herkennen.
Maar doorgaans zijn het scherpe dalingen opgevolgd door een scherpe piek.
HW Plakt door 'smoothen' die grafiek alleen iets te mooi aan elkaar, waardoor je ze niet meer ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartmailer
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 05-07 12:26
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lSs7c5duAJNzAIRn1pjHwXSldC8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VJngsKBZvRYR3NdpJtZrfnGq.png?f=fotoalbum_large

links is vanochtend met silent modus uit, rechts is gisterochtend met silent modus aan.
beide tussen 00:00 uur en 8:00 uur. info uit de homewizzard energy app met een kwh meter.

LG HM071 MR U44 ~ 14x260WP Black ~ SMA 3000TL ~ 8.1 kWp Solaredge ~ Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Haal je dat resultaat zonder gas/hout te stoken? Dat zou wel veelbelovend zijn

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Nu online
Transitie schreef op zondag 11 december 2022 @ 13:13:
[...]

Tip: knijpen doe je op het voetventiel van de radiator. Daarmee blijft de (max.) temperatuur gelijk en vergroot je de flow naar andere radiatoren. Ook wel "waterzijdig inregelen".
:) helemaal mee eens dit is een goede methode,als je geen voetventiel hebt kan het ook met de kraan of met de thermostaat kraan de betere merken als danfossen of hijmeyer kan het ook onder de knop rechtsreeks op ventiel kan verdraait worden van 0tot8 een maal gedaan kan hij niet verder open,nog een tip lange en grote radiatoren aanvoer en retour overkruist aansluiten dan worden ze beter warm

[ Voor 8% gewijzigd door kazemo op 11-12-2022 18:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• waldi62
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10-06 18:57
Ik volg dit topic net als anderen met interesse, heel leerzaam voor mij.
Ik heb (nog) geen L/W WP.
Omdat ik wat teleurstelling lees bij sommige LG Therma V gebruikers over het grote aantal defrosts de laatste dagen, heb ik bijgaand de home wizzard grafiek van onze 5 kW Daikin Perfera L/L (airco) warmtepomp bijgevoegd. Deze grafieken zijn met bijstoken van de CV, zodat de warmtevraag wat lager is. Ook hier dus regelmatig defrosts.

Normaal verbruik op 100% gas bij deze buitentemperaturen: ca 10 m3 gas/dag.
Ik stook nu iets bij met de CV; zonder bijstoken met de CV had ik de afgelopen dagen ook elke 40-45 minuten een defrost, de belasting (vraag) lijkt dus invloed te hebben op het aantal; de buitenluchtcondities natuurlijk ook. De RV is de afgelopen dagen echter niet drastisch veranderd, wel is het nog iets kouder.

Gegevens huis:
Goed nageisoleerd vrijstaand huis (A-label), 1976, genoeg PV capaciteit voor de airco + overig stroomgebruik. nog geen L/W-warmtepomp (ik moet nog besluiten welke het wordt).
Historisch gasverbruik voor ingebruikname airco: 1500-1600 m3/jr (en 1600 kW overschot over door de PV installatie).
Geschat huidig verbruik voor verwarming over heel 2022: ca. 150 m3 gas en ca. 2200 kWh voor de airco).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xDbAG4mIUWw9_qJAk4tIQhtq28s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mbwPdmElzL7zy9o3WLPtUgAu.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8mzikaR5cLN_29uxtOPgCBbElWo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Oq96T5z29yk4JPYylgdTr6oi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07:20
waldi62 schreef op zondag 11 december 2022 @ 18:08:
Ik volg dit topic net als anderen met interesse, heel leerzaam voor mij.
Ik heb (nog) geen L/W WP.
Omdat ik wat teleurstelling lees bij sommige LG Therma V gebruikers over het grote aantal defrosts de laatste dagen, heb ik bijgaand de home wizzard grafiek van onze 5 kW Daikin Perfera L/L (airco) warmtepomp bijgevoegd. Deze grafieken zijn met bijstoken van de CV, zodat de warmtevraag wat lager is. Ook hier dus regelmatig defrosts.

Normaal verbruik op 100% gas bij deze buitentemperaturen: ca 10 m3 gas/dag.
Ik stook nu iets bij met de CV; zonder bijstoken met de CV had ik de afgelopen dagen ook elke 40-45 minuten een defrost, de belasting (vraag) lijkt dus invloed te hebben op het aantal; de buitenluchtcondities natuurlijk ook. De RV is de afgelopen dagen echter niet drastisch veranderd, wel is het nog iets kouder.

Gegevens huis:
Goed nageisoleerd vrijstaand huis (A-label), 1976, genoeg PV capaciteit voor de airco + overig stroomgebruik. nog geen L/W-warmtepomp (ik moet nog besluiten welke het wordt).
Historisch gasverbruik voor ingebruikname airco: 1500-1600 m3/jr (en 1600 kW overschot over door de PV installatie).
Geschat huidig verbruik voor verwarming over heel 2022: ca. 150 m3 gas en ca. 2200 kWh voor de airco).[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb een 7 kW LG warmtepomp en ben er over het algemeen best tevreden mee. Hij doet wat hij moet doen en met de huidige weersomstandigheden zijn defrosts nu eenmaal niet te voorkomen. Bij mij gebeurd dat momenteel om de 90 minuten (Tb = 0.1 graden). Ook bij de andere merken lees ik veel defrosts (soms elke 45 minuten).

Het enige wat ik vervelend vind, is het opstarten op hoger vermogen voor ca. 15 .. 20 minuten. Als dit wat minder heftig zou kunnen, zou dit misschien ook de defrosts w.s. uitstellen.

Maar het belangrijkste: Het huis wordt warm zonder duur gas.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Jojan265 schreef op zondag 11 december 2022 @ 18:55:
[...]

Het enige wat ik vervelend vind, is het opstarten op hoger vermogen voor ca. 15 .. 20 minuten. Als dit wat minder heftig zou kunnen, zou dit misschien ook de defrosts w.s. uitstellen.
bedoel je zoiets?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yzcj08QAMJ8g4dHqGfp9eJPiYHM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NEMRpQS6qqNxlodxg8wcVakd.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Precies. Waarom niet langzaam opstarten naar het vermogen dat nodig is. Het is toch niet zo erg dat hij er dan iets langer over doet. Vloerverwarming is toch langzaam, dus merk je er wat warmte betreft waarschijnlijk niet veel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
Jojan265 schreef op zondag 11 december 2022 @ 19:41:
[...]

Precies. Waarom niet langzaam opstarten naar het vermogen dat nodig is. Het is toch niet zo erg dat hij er dan iets langer over doet. Vloerverwarming is toch langzaam, dus merk je er wat warmte betreft waarschijnlijk niet veel van.
welicht zit dit in de volgende update. hoe is dat met andere merken? iemand ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Jojan265 schreef op zondag 11 december 2022 @ 19:41:
[...]

sja dat werkt hier in dat geval 'prima' middels wat esp scripting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
paQ schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:06:
[...]

kan je dat allemaal regelen met wat externe hardware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
pure100100 schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:07:
[...]

kan je dat allemaal regelen met wat externe hardware?
ja, en een fikse doses 'zin' om wat (wellicht) nieuws te leren :')

Aan de andere kant:
als je een esp controller standalone zou kunnen draaien, dan kun je het volgens mij ook gewoon in je WP leggen. Daar ergens lokaal voeden en aansluiten.

[ Voor 26% gewijzigd door paQ op 11-12-2022 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
paQ schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:10:
[...]

ja, en een fikse doses 'zin' om wat (wellicht) nieuws te leren :')

Aan de andere kant:
als je een esp controller standalone zou kunnen draaien, dan kun je het volgens mij ook gewoon in je WP leggen. Daar ergens lokaal voeden en aansluiten.
wel iets om me in te gaan verdiepen. kom wel gekke dingen tegen soms in de LG, de app is een dramading en het menu op de thermostaat is ook niet om wild van te worden. ik verbaas me erg dat onze wp niet boven de 30-31 graden komt terwijl de inkomende temperatuur soms wel 29 graden is. ik vraag 35 graden maar op een of andere manier komt ie daar niet, lijkt alsof hij er geen moeite voor doet. dat moet toch een programmeer ding zijn zou je zeggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
Ik lees dat nou al een paar keer van je, maar spendeer anders even 10 min om een mooi overzichtje te maken van al je settings en dat hier even te delen.
Wellicht is het iets van " oh ja maar je x staat op y "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
paQ schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:15:
Ik lees dat nou al een paar keer van je, maar spendeer anders even 10 min om een mooi overzichtje te maken van al je settings en dat hier even te delen.
Wellicht is het iets van " oh ja maar je x staat op y "
die heb ik in excel, maar hoe kan ik die posten hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
pure100100 schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:18:
[...]

die heb ik in excel, maar hoe kan ik die posten hier?
in een beetje knap formaat :)
zodat het leesbaar is

configuratie
settings 1waarde 1
settings 2waarde 2

Algemeen
settings 1waarde 1
settings 2waarde 2

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
[b]configuratie[/b]
[table border=1 width=350 cellpadding=2 bordercolor=#000000]
[tr]
[td]settings 1[/td] [td]waarde 1[/td]
[/tr]
[tr]
[td]settings 2[/td] [td]waarde 2[/td]
[/tr]
[/table]

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 11-12-2022 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
hierbij mijn tabel, alles wat geel is zijn mijn instellingen. vandaag heeft er al een installateur naar gekeken en deze vond er niks tussen wat de oorzaak kan zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rZd3WE4hmYfK_zWHzFc1N2e1sPA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qcHR7XdUwu9SdCRpuLjrQxqo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RCGYwgT6ZfJXX5WtRiJg970132g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9l5VGZ8N74J9fZznnkiqHw7W.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xo_2TvtKaDq_eyd4qfZvO_CgWPk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TFfXDoLiNEhf4W6LDZuFsBKZ.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lFlinW5FdqPGVhj2E9SMI1irUyc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H0Kp58ZfaZVCdzCqLFqXNMuw.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Laatst online: 01:27
Je mss bij pomp instellingen een vaste delta t kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
Kenwood960 schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:51:
Je mss bij pomp instellingen een vaste delta t kiezen?
zal hij dan boven de 30 graden gaan verwarmen denk je? wil t wel proberen hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-06 08:43
pure100100 schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:30:
hierbij mijn tabel, alles wat geel is zijn mijn instellingen. vandaag heeft er al een installateur naar gekeken en deze vond er niks tussen wat de oorzaak kan zijn.

[Afbeelding]
Pomp stand in verwarmen staat continue neem ik aan? Er is daarheen vakje gekleurd wel setting er actief is

Bij gedwongen operatie mis ik ook de setting gebruiken of niet gebruiken

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
Casper de Boer schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:55:
[...]

Pomp stand in verwarmen staat continue neem ik aan? Er is daarheen vakje gekleurd wel setting er actief is

Bij gedwongen operatie mis ik ook de setting
het mengcircuit staat uit, dat gebruik ik niet... heb hem wel even aangezet en hem op doorlopende gezet, toen mengcircuit weer uit gedaan....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
Defrosten is in min of meerdere mate het gespreksonderwerp.
Wij hebben allemaal een monoblock omdat je dan alles zelf kunt doen.
Als je voor een split systeem gaat moet er iemand bij hebben die STEK gecertificeerd is. Het warme water wordt dan binnenhuis gemaakt.
Nu mijn vraag: heb je dan ook te maken defrost? Meer of minder.
En welke COP waarden haalt zo'n split systeem?
Ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
@pure100100 heb je hem al eens van de stroom gehaald?
Soms worden om onverklaarbare redenen dingen niet weggeschreven of zo

even even voor de zekerheid: Stille modus staat uit he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
paQ schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:10:
@pure100100 heb je hem al eens van de stroom gehaald?
Soms worden om onverklaarbare redenen dingen niet weggeschreven of zo

even even voor de zekerheid: Stille modus staat uit he?
ja vandaag vd stroom gehad, wel een kwartier, LG raadt 10 minuten aan. stille modus is uit, nog nooit aan geweest hier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Laatst online: 01:27
Defrost heb je dan ook hoor, het is het gas dat de aangezogen lucht onder nul trekt waardoor het aanwezige vocht in de lucht aanvriest op de unit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Kenwood960 schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:12:
Defrost heb je dan ook hoor, het is het gas dat de aangezogen lucht onder nul trekt waardoor het aanwezige vocht in de lucht aanvriest op de unit
het ding is dat zijn water niet warmer wordt dan x, terwijl er nog headroom is

@pure100100 wat zie je op je hoofdscherm? Oranje en 35, of paars en AI?
Want volgens je stooklijn zou 31 aardig kunnen kloppen.

[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 11-12-2022 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
paQ schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:13:
[...]

ik ga er nog een boilervat aan laten zetten, een boilervat met ingebouwde wisselaar als het goed werkt. ik gebruik ook zon boilervat voor mijn tapwater en ben er erg tevreden over. dan kan ik hem laten doorverwarmen naar 40-45 graden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
[...]

hij staat op warmte, oranje, 36 graden. momenteel 29 invoer, 31 uitvoer. de laatste 5 graden vertikt hij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
pure100100 schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:16:
[...]

hij staat op warmte, oranje, 36 graden. momenteel 29 invoer, 31 uitvoer. de laatste 5 graden vertikt hij
Sja dan rest de vraag hoe hard hij nou draait. Dat is moeilijk te zien zonder een laptop of modbus er aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
[...]

het vreemde is dat toen het vorige week minder koud was de wp zo naar 36 graden liep. het is net alsof hij reageert op de buitentemperatuur maar dan net tegengesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
paQ schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:18:
[...]

Sja dan rest de vraag hoe hard hij nou draait. Dat is moeilijk te zien zonder een laptop of modbus er aan.
ja das niet te zien, 2.9kw is het actuele verbruik, 28 graden in, 31 graden uit, soms even 31,5/32 graden uit maar dan valt hij weer terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaron612
  • Laatst online: 01-07 10:26
paQ schreef op zondag 11 december 2022 @ 15:35:
[...]

Ligt aan je fw van de wp
Kun je wel flow uit je modbus toveren? zo ja, dan kun je ws geen vermogen aflezen en vice versa
klopt, flow kan ik er wel uithalen. Gekke is dat ik wel een waarde zie op die register 23.
Vind het wel een merkwaardige bedoening van LG dat je maar een van de twee kunt uitlezen. Hebben jullie dit opgelost door een losse kWh meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Aaron612 schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:21:
[...]

klopt, flow kan ik er wel uithalen. Gekke is dat ik wel een waarde zie op die register 23.
Vind het wel een merkwaardige bedoening van LG dat je maar een van de twee kunt uitlezen. Hebben jullie dit opgelost door een losse kWh meter?
ruilen? :+

ze zijn er mee bezig bij LG.
Heb al best wat contact erover gehad.
De voorlaatste stelling was: Alle WP zijn hetzelfde kwa modbus

:D ja... nou... nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
pure100100 schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:18:
[...]

het vreemde is dat toen het vorige week minder koud was de wp zo naar 36 graden liep. het is net alsof hij reageert op de buitentemperatuur maar dan net tegengesteld.
geen idee hoe dat kan. Op warmte zou die gewoon naar 36c moeten gaan. staat ook op uitvoer en 100% pomp.
AI staat in elk geval niet goed. zet je laag hoog/temperatuur maar eens van 36/25 naar beide 39 oid en zet hem dan op ai.

Nukezone FTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Konijnenbats
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 06-07 14:13
pure100100 schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:30:

[Afbeelding]
Uit je tabel maak ik op wat je Water temperatuur bij -13 36c moet zijn. Begrijp je bewoordingen niet.

Wat is de waarde bij de lagere temperatuur?

Stel dat eens juist in. 18-24

Zet dit eens uit op ruitjes papier, dan zie je wat nu je TA is.

En meting Optimaal debiet zetten
Sensor op uitgaande water.
Meting alleen water.
Sturen op Al.
Geen silent mode.

Welk exact type magneet vuilfilter heb je?
Welke leiding diameter heb je gebruikt naar je verdelers? En hoe lang is deze.

Gebruik je veel koppelingen (pers, Knieën)

Ik kan er niet bij dat je de helft van je kringen dicht je temperatuur niet haalt.

En als je draait wat is dan je liter/min.
Delta T en je opgenomen vermogen.

Nu en ook na de aanpassing.

Minimaal 24 uur laten draaien voor je weer gaat aanpassen.

Je hebt een 2 systeem pompen, die moet maximaal staan. Zodat er niets door je buffervat loopt. Alles moet opgenomen worden door je vloer.

Foto van je schermpje nu.

Ik blijf er bij dat je pomp te klein is. Zie mijn eerdere posts hieromtrent. 16kw is maar 12 in NL
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cDk_Ut2b3x1z90ZjGda7ZokhViI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YfnQGZG1vx5G8XBbfw6jZMUj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Konijnenbats op 11-12-2022 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Afgelopen dagen mooi kunnen testen maar mijn conclusie is dat ik het in stille modus ook warm kan houden in huis en het verbruik dan ruim een kwart tot bijna de helft minder is dan op AI zonder stille modus. Kreeg daardoor toch mijn twijfels over de "AI" stand. Ik ben heel eerlijk gezegd niet heel tevreden meer met de warmtepomp. Dat heeft er ook mee te maken dat de geluidsproductie boven de 80db zit zonder stille modus. Dat is flink meer dan de specs aangeven.
Installateur is verwittigd en nu kijken wat er aan te doen is, het geluid is in iedergeval goed te horen bij de buren binnen helaas.

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
AI staat los van stille modus
ik zou je stooklijn maar eens goed onder loep nemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07:49
pure100100 schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:18:
[...]

Dat is helemaal niet zo gek, rond de 2 graden heb je minder vermogen beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats
Sjoerd schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:30:
Afgelopen dagen mooi kunnen testen maar mijn conclusie is dat ik het in stille modus ook warm kan houden in huis en het verbruik dan ruim een kwart tot bijna de helft minder is dan op AI zonder stille modus. Kreeg daardoor toch mijn twijfels over de "AI" stand. Ik ben heel eerlijk gezegd niet heel tevreden meer met de warmtepomp. Dat heeft er ook mee te maken dat de geluidsproductie boven de 80db zit zonder stille modus. Dat is flink meer dan de specs aangeven.
Installateur is verwittigd en nu kijken wat er aan te doen is, het geluid is in iedergeval goed te horen bij de buren binnen helaas.
80DB ?? dat is wel heel veel, hoe heb je dat gemeten..

Heb je een situatie schets? Instelling, waarden.
Type.
Heb je een buffervat met pomp?
Leiding diameters

Minder stroomverbruik zegt niets over de effectiviteit van de unit. Waarschijnlijk heb je met normaal meer opgenomen vermogen, maar ook meer output.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07:49
pure100100schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:56:
[...]

hallo allemaal,

sinds enige weken heb ik een LG 16kw 3 fasen WP. We hebben 450m2 vloeroppervlakte in een zeer goed geisoleerde woning. Er zat een wp in met aardwarmte, uit 2007 met een compressor die veel herrie maakte en veel stroom nam.er hing nog een 40kw ketel achter die het water naverwarmte alvorens het de vloerverwarming in ging, dit kostte me ook nog 10m3 gas per dag. daarom meteen toen we het huis kochten 58 panelen laten leggen. Nu dus de LG laten aansluiten en afscheid genomen van de aardwarmte. Na installatie de switch voor koeling alleen omgezet maar koeling nog niet gebruikt. onze oude wp had deze functie ook maar dan zat je zomers vaak savonds met een ijskoude vloer want niet echt prettig was verwarming aan op de AI stand, vloer werd toen lekker warm maar zag veel verschil in de temperatuur en in huis was het 27 graden. Nu de unit al byna 2 weken op 29 graden laten draaien, verbruik 20kw per dag en een heerlijk warm huis, overal is het 22.5-23 graden na afstelling van de kranen op de vloerverwarming verdelers. gisteren alles uitgezet en de wifi unit welke ik in italie had besteld (132,00) te plaatsen. aansluiten en aanmelden was een eitje maar de info in de app is erg treurig. stroomverbruik toont hij vanaf plaatsing van de wifi unit ook al druk je op synchronisatie. kamertemperatuur laat de app ook niet zien. alleen een healty check van de wp en actuele in en uit water temp van de wp is in de app te zien. ik gebruik de wp alleen voor huisverwarming, een buffervat 300L met ingebouwdde wisselaar staat in de tehnische ruimte, al voor ik de LG kocht, dit bevalt erg goed.
Dit was echt de oude situatie?
En nu vind je het vreemd dat de lg het niet naar 35c aanvoer krijgt?

[ Voor 69% gewijzigd door Ramon_1984 op 11-12-2022 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats
Ramon_1984 schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:43:
[...]

Bij deze luchtvochtigheid is een 16kw maar 12 kw!
Duidelijk te zien op het eco label.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Nu online
Ramon_1984 schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:43:
[...]

8)7 mijn mening is gun hem eens wat meer tijd het kan best wel lang duren met een grote vloer misschien wel een dikke betonvloer met veel massa dat laatste stukje duurt extra lang kan wel 3dagen duren voordat de vloer door en door warm is vooral met dit weer en is de vloer droog???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats
Vandaag veel minder verbruikt met lagere buitentemperatuur luchtvochtigheid is minder aan het worden.

Nog iemand dit gemerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
paQ schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:06:
[...]

Merk je met dit script ook dat je minder defrosts hebt?

Bij mij momenteel om de ongeveer 90 minuten (Tb - 0.4 ºC, RV 100%).

Kun je dit script ook gebruiken in Homeassistant via Modbus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Jojan265 schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:14:
[...]

Het werkt alleen via esp. (in HA)
Vandaag 4 defrosts, op normal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparkly
SalexSun schreef op zondag 11 december 2022 @ 17:29:
[...]

Haal je dat resultaat zonder gas/hout te stoken? Dat zou wel veelbelovend zijn
Zeker, we stoken alleen de Hout-CV voor de gezelligheid. Misschien 1x per 2 weken ongeveer.
Warmtepomp draait sinds december 2021. Enige issue die ik had was pendelen na defrost en bij opstart. Opgelost door TADO knoppen automatisch 100% te openen als warmtepomp <100w verbruikt. 20min boven 100w gaan ze weer in regeling. Met buffervat is dit probleem vermoedelijk verholpen zonder automatisering.

CV ketel hangt er nog wel, als backup. Staat wel uitgeschakeld. Is pas een paar jaar oud en hangt niet in de weg. Wordt ook nog gebruikt als naverwarming zonneboiler. (Is goedkoper dan het elektrische element, die gebruik ik alleen 1x per week ivm legionellabestrijding).

Sowieso fijn om meerdere verwarmingsmethoden te hebben in deze tijden. Kun je altijd de goedkoopste methode kiezen (CV, Hout-CV, Warmtepomp & Airco's)

Mocht je data willen hebben, roep maar wat je wil zien.

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
paQ schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:17:
[...]

Het werkt alleen via esp. (in HA)
Vandaag 4 defrosts, op normal.
Ok. Dat lijkt echt veel beter dus. Welke hardware ben ik daarvoor nodig in HA? Is deze goed?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1uh-e5zaTXTerbyjUs-X6tzROks=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rqn7vc24JdCZBEbrfrHCOsSf.png?f=user_large
https://www.amazon.nl/gp/...smid=A3U321I9X7C9XA&psc=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Konijnenbats schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:29:
[...]

Uit je tabel maak ik op wat je Water temperatuur bij -13 36c moet zijn. Begrijp je bewoordingen niet.

Wat is de waarde bij de lagere temperatuur?

Stel dat eens juist in. 18-24

Zet dit eens uit op ruitjes papier, dan zie je wat nu je TA is.

En meting Optimaal debiet zetten
Sensor op uitgaande water.
Meting alleen water.
Sturen op Al.
Geen silent mode.

Welk exact type magneet vuilfilter heb je?
Welke leiding diameter heb je gebruikt naar je verdelers? En hoe lang is deze.

Gebruik je veel koppelingen (pers, Knieën)

Ik kan er niet bij dat je de helft van je kringen dicht je temperatuur niet haalt.

En als je draait wat is dan je liter/min.
Delta T en je opgenomen vermogen.

Nu en ook na de aanpassing.

Minimaal 24 uur laten draaien voor je weer gaat aanpassen.

Je hebt een 2 systeem pompen, die moet maximaal staan. Zodat er niets door je buffervat loopt. Alles moet opgenomen worden door je vloer.

Foto van je schermpje nu.

Ik blijf er bij dat je pomp te klein is. Zie mijn eerdere posts hieromtrent. 16kw is maar 12 in NL
[Afbeelding]
Dat laatste kan ik wel beamen. Mijn 16kW U33 doet met deze temperaturen inderdaad maar rond de 12a13kW thermisch na defrost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZUBrmQOaKCESzKe95OPhHnSNsTM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hkKnAt29AWtTAZRmL7HkRGH1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Jojan265 schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:24:
[...]

Ok. Dat lijkt echt veel beter dus. Welke hardware ben ik daarvoor nodig in HA? Is deze goed?

[Afbeelding]
https://www.amazon.nl/gp/...smid=A3U321I9X7C9XA&psc=1
dat zal niet werken verwacht ik.

Ik heb een 'kant en klaar' esp module gekocht van @AUijtdehaag
Daar flash je het script op van (bijv) @joep2020
modbusadressen even aanpassen naar wat je nu hebt, en als apparaat opvoeren in HA.

Het klinkt allemaal supersimpel zo :D maar het was echt even een paar middagen pielen om alles uit te vinden. complete esp n00b :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• georgeboot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-06 17:30
Konijnenbats schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:05:
Vandaag veel minder verbruikt met lagere buitentemperatuur luchtvochtigheid is minder aan het worden.

Nog iemand dit gemerkt?
Ja zeker! Vandaag 12kWh, gister dik 20.

LG-HM091MR-U44 | 9000WP zuid plat dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Laatst online: 22:22

thido

Tilburg

Jojan265 schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:14:
[...]

De gedachten gang is dat de pomp eerder terug gaat moduleren (ca. 7-8 minuten t.o.v. 20) na een start/defrost, waardoor hij niet direct dicht vriest. Ik heb niet waargenomen dat het aantal defrosts verminderd wordt hierdoor. Wel lijkt het erop dat het gemiddelde geleverde vermogen tussen de defrosts wat hoger ligt.

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
pure100100 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:41:
[...]

nee was 14kw lucht/water. als ik de helft van de groepen dichtgooi is het probleem nog zo. water komt met 24 graden binnen en gaat er met 27 weer uit. 36.9liter/minuut. dat zou deze pomp makkelijk >30 graden moeten kunnen brengen maar hij stopt gewoon bij 27, 27,5, alsof hij ergens een begrenzer heeft
# φ(kW) = Qv(m3/s) * ρ water (995 kg/m3) * C water(4.19 kJ/kg°C) * dT (°C, sensor.delta_t_wp)

in jouw geval, 36,9 liter per minuut, delta T van 3.
= 0,000615 * 995 * 4,19 * 3 = 7,7kW thermisch.

Met deze buitentemperaturen doet die van mij (16kW U33) maximaal 13kW.

Ik stel alleen de watertemperatuur in op de warmtepomp, niet de kamertemperatuur. (Dat doen mijn TADO knoppen regelen)
Heb je dat al geprobeerd? Dus even geen stooklijn en dergelijke of invloed van de kamertemperatuur.
Puur en alleen gewenste watertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
paQ schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:35:
[...]

dat zal niet werken verwacht ik.

Ik heb een 'kant en klaar' esp module gekocht van @AUijtdehaag
Daar flash je het script op van (bijv) @joep2020
modbusadressen even aanpassen naar wat je nu hebt, en als apparaat opvoeren in HA.

Het klinkt allemaal supersimpel zo :D maar het was echt even een paar middagen pielen om alles uit te vinden. complete esp n00b :w
Ok. Ik ben dus helemaal een esp NooB, maar heb vroeger wel gewerkt met modbus. Wat is er dan zo anders met ESP t.o.v. bijv. een automatisering en scenes in HA? Dit moet daarmee toch dan ook gewoon kunnen? Of kun je met ESP andere parameters in de warmtepomp sturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Jojan265 schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:57:
[...]

Ok. Ik ben dus helemaal een esp NooB, maar heb vroeger wel gewerkt met modbus. Wat is er dan zo anders met ESP t.o.v. bijv. een automatisering en scenes in HA? Dit moet daarmee toch dan ook gewoon kunnen? Of kun je met ESP andere parameters in de warmtepomp sturen?
Het zit vooral in de scripting. Ben nu bezig met het erin prutsen van een offset lijn van de stooklijn :')
Volgens mij werkt het :D
[22:55:59][D][anti-pendel:357]: RETURN_TEMP: 27.800001 OUTLET_TEMP: 31.600000 TARGET: 32.000000 PENDEL_TARGET: 32.000000
[22:55:59][D][sensor:127]: 'Anti-pendel Watertemp Target': Sending state 32.00000 °C with 1 decimals of accuracy
[22:55:59][D][modbus_controller.output:039]: Updating register: start address=0x18 register count=1 new value=320.00 (val=0.32)
[22:55:59][D][modbus_controller.sensor:025]: Sensor new state: 2.00
[22:55:59][D][sensor:127]: 'Bedrijfsmodus': Sending state 2.00000 with 0 decimals of accuracy
[22:56:07][D][number:054]: 'Stooklijn offset' - Setting number value
[22:56:07][D][number:113]: New number value: -2.000000
[22:56:07][D][number:012]: 'Stooklijn offset': Sending state -2.000000

[22:56:09][D][modbus_controller.sensor:025]: Sensor new state: 278.00
[22:56:09][D][sensor:127]: 'Water retour': Sending state 27.80000 °C with 1 decimals of accuracy
[22:56:09][D][modbus_controller.sensor:025]: Sensor new state: 316.00
[22:56:09][D][sensor:127]: 'Water aanvoer': Sending state 31.60000 °C with 1 decimals of accuracy
[22:56:09][D][stooklijn:297]: Stooklijn, working mode is heating, with oat: -1.000000, Z: -0.250000
[22:56:09][D][stooklijn:307]: New stooklijn target value (after correction): 30.000000
[22:56:09][D][sensor:127]: 'Stooklijn Watertemp Target': Sending state 30.00000 °C with 1 decimals of accuracy
[22:56:09][D][anti-pendel:357]: RETURN_TEMP: 27.800001 OUTLET_TEMP: 31.600000 TARGET: 30.000000 PENDEL_TARGET: 30.000000
[22:56:09][D][sensor:127]: 'Anti-pendel Watertemp Target': Sending state 30.00000 °C with 1 decimals of accuracy
[22:56:09][D][modbus_controller.output:039]: Updating register: start address=0x18 register count=1 new value=300.00 (val=0.30)
Het is vooral even uitvissen hoe je alles naar die esp module flasht.
Als je het een paar keer hebt gedaan is het allemaal heel logisch, maar het was best weer een leercurve moet ik bekennen.

En verder hoef je alleen maar te copy pasten van iemand

maar dit lijkt dus vooralsnog te werken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4UYuRlZXytj6tF05cFSCvENltq4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/v6JXzCxH1TRc6nyAEOQzeGEZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eqd6B5Ns6bh0kPxqO48fDRaQal0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CoSn4eS3sQCrjk1hFM6vw3Pe.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 11-12-2022 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter Nibbik
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 31-01-2024
EVen voorstellen:

Peter is de naam, uit Nibbixwoud, LG HM071M.U43 in huis maar nog niet werkend (+/- binnen 2 weken) samen met een 200 buffervat. Het idee is om de LG uit te lezen via Modbus via HomeAssistant.(Modbus printje vie een Wemos reeds in huis)

Toch gelijk maar een maar een paar vragen:
Is er een overzicht beschikbaar van de Modbus registers?
Blonde vraag.... welk merk thermostaat gebruiken jullie?
Alvast bedankt voor het/een antwoord.

p.s. uiteraard ga ik de dta delen die in mijn HA boven komt drijven, zal nog even duren voor dat zover
maar de wil om HA volop in zetten is er :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mipo
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-07 15:58

mipo

LG HM071M.43 - jaar 2020

daar ben ik het mee eens Ik heb ook de stille versus normale modus getest - ontdooivergelijking. Tijdsinterval tussen ontdooiingen +- hetzelfde, temperatuur gelijk gehouden.

Normale modus - nadelen - na ontdooien onnodig hoog vermogen gebruiken - schiet soms door en schakelt uit.
Hard propellergeluid - onaangenaam hard, je kunt het al door de muur in huis horen :-(

Tsjechische Republiek, LG HM071M.43 productie datum januari 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-07 20:39
Peter Nibbik schreef op maandag 12 december 2022 @ 07:06:
EVen voorstellen:

Peter is de naam, uit Nibbixwoud, LG HM071M.U43 in huis maar nog niet werkend (+/- binnen 2 weken) samen met een 200 buffervat. Het idee is om de LG uit te lezen via Modbus via HomeAssistant.(Modbus printje vie een Wemos reeds in huis)

Toch gelijk maar een maar een paar vragen:
Is er een overzicht beschikbaar van de Modbus registers?
Blonde vraag.... welk merk thermostaat gebruiken jullie?
Alvast bedankt voor het/een antwoord.

p.s. uiteraard ga ik de dta delen die in mijn HA boven komt drijven, zal nog even duren voor dat zover
maar de wil om HA volop in zetten is er :-)
Welkom Peter,
alle modbus rigisters staan in de handleiding (https://www.lgklimaat.nl/downloads).
het is niet nodig om een externe thermostaat aan te sluiten, de controller fungeert ook als thermostaat.
maar het kan wel, als je dat wilt, ik heb daar verder geen ervaring mee.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mipo

mipo

LG HM071M.43 - jaar 2020

The_KnarF schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:17:
soms wil je die pomp gewoon uit het raam gooien, maar dan besef je dat dat ding best zwaar is en eigenlijk al buiten staat. >:)
LG: when hell freezes and de-freezes over. :(

Ik heb de afgelopen 24 uur van alles geprobeerd, ik zet de pomp nu weer terug op altijd silent, als pomp op normal mode staat dan heb ik net zo goed ook defrosts met daarbij ook de overshoots, piekverbruik gaat dan naar 2900w en staat dan gerust een hele tijd stil alvorens weer aan te gaan (nu bijvoorbeeld al 1.5 uur terwijl target nog nog niet gehaald is).
Misschien ben ik niet geduldig genoeg en moet ik aanpassingen de tijd geven.
gisterenavond geprobeerd om handmatig 15 minuten na opstart op normal mode over te schakelen met daarna een defrost, daarna iets langer gewacht met het schakelen naar normal met een overshoot tot gevolg.
Toen hen ik silent mode aangezet en ben gaan slapen.
vanochtend eerst geprobeerd om in normal mode op te laten starten, resulteert in 2 keer een overshoot en daarna een uur lang uit terwijl target nog niet gehaald is.
daarna to nu laten draaien op automatisch opstarten in silent en na 15 minuten naar normal mode.
eerst een overshoot en daarna een defrost en nu staat deze al 1,5 uur uit terwijl nog steeds de target niet gehaald is.
[Afbeelding]

Met onderstaande settings heeft pomp afgelopen maand (tot deze week) probleemloos en zuinig gedraaid.
Wat is jullie mening over deze settings?
  • op water en lucht
  • optimal flow
  • pomp 65%
  • temp op inlet
  • water hysterese -2/4
  • lucht hysterese -1/1
  • stooklijn -10/39 18/22
Ik overweeg nu de stooklijn toch wat hoger te zetten, met al die defrosts blijft de temperatuur net een graad te weinig.

Als het kouder word zal ik toch echt die normal mode nodig hebben vermoed ik, hoe kan ik die overshoots voorkomen?
ik had precies hetzelfde - ging terug naar de stille modus.
Normale modus geen voordeel - alleen een sterke toename van het geluid (tot onbruikbaar, zelfs in huis hoorbaar)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Afgelopen dagen mooi kunnen testen maar mijn conclusie is dat ik het in stille modus ook warm kan houden in huis en het verbruik dan ruim een kwart tot bijna de helft minder is dan op AI zonder stille modus.
Maar dat betekent niet dat je dan ook 4 x zo efficient bent natuurlijk.
Op een normale modus zal er meer opgenomen vermogen zijn, maar levert hij ook meer thermische energie. je verbruik is niet 'weg' of zo.

Verder volgt de AI stand alleen je ingegeven waardes op. Ongeacht of je op stille modus zit of niet.
Als je stooklijn aangeeft: het water moet nu 35 graden worden, dan is dat wat ie uitvoert.
Doe je daar ook nog lucht bij, dan moet ook die stooklijn ingesteld worden/zijn.

daarbij: "warm houden" (niet laten afkoelen) van een huis is niet hetzelfde als "opwarmen met 3 graden"
Dat is een dun lijntje. Ik krijg het met -5 buiten nu ook niet opgewarmd tot 21,5 met water van 29, maar, afkoelen doet het ook niet vanaf 20-20,5.

Het vergt geduld en afstelling. En het helpt niet als de weersomstandigheden elke dag wijzigen.
Ik had hier heel de nacht een RLV van 100% bij -4. Dan maakt de stand niet meer zoveel uit: defrosts zijn onvermijdelijk dan.

[ Voor 43% gewijzigd door paQ op 12-12-2022 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jhox
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11-09-2023
100 liter buffer
duration of each single defrost about 7 minutes
10 degree loss on the water
1 defrost approximately every hour

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ou0eJU25WJwt2sSV2BsjkJFTNyU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yhLZtENiwcdQrOsiGIlKIxix.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mipo

mipo

LG HM071M.43 - jaar 2020

Devil schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 08:26:
Pff de laatste 24 uur 22 defrosts. Ik (14kW) zie trouwens geen noemenswaardige verschillen tussen stille modus aan of uit voor de defrost intervallen.
Wel enorm verschil qua geluid. Met stil uit is het af en toe alsof er een vrachtwagen in de tuin staat. Moet hem alleen wel steeds uit laten schakelen om tussen de defrosts weer op temperatuur te komen.
daar ben ik het mee eens Ik heb ook de stille versus normale modus getest - ontdooivergelijking. Tijdsinterval tussen ontdooiingen + hetzelfde, temperatuur gelijk gehouden.

Normale modus - nadelen - na ontdooien onnodig hoog vermogen gebruiken - schiet soms door en schakelt uit.
Hard propellergeluid - onaangenaam hard, je kunt het al door de muur in huis horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
  • Nu online
;) vannacht hier -7gr wp had automatisch cv ketel(backup ketel v derde ) bij geschakeld dat werkt dus!! wp riemt het dan niet meer alleen

[ Voor 14% gewijzigd door kazemo op 12-12-2022 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Nu online
:? op een plaats zekering automaat verwisseld was b16(snel) ging er uit,naar c20(traag) wp trekt bij koud weer 5kw op de voeding voor de 9kw aan warmte te maken cop nog maar 9:5=1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
  • Laatst online: 16-06 17:01
Is bekend of de pompcapaciteit lager dan 100% invloed heeft op de maximaal te behalen uitvoer temperatuur icm met de stille modus?

[ Voor 4% gewijzigd door Jirure1984 op 12-12-2022 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Nu online
Jirure1984 schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:58:
Is bekend of de pompcapaciteit lager dan 100% invloed heeft op de maximaal te behalen uitvoer temperatuur icm met de stille modus?
8)7 jazeker maar dat is mijn mening,andere tweakers denken daar anders over die hebben mischien een tunnelvisie,in feite word uitvoer vermogen dan begrenst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
  • Laatst online: 16-06 17:01
kazemo schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:03:
[...]

8)7 jazeker maar dat is mijn mening,andere tweakers denken daar anders over die hebben mischien een tunnelvisie,in feite word uitvoer vermogen dan begrenst
Dan ga ik dat zeker testen.

Niet meer eraan gedacht dat ik al enige tijd op 75% draai. En heb nu ervaren dat de max uitvoer temp met de stille modus 32 graden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
sparkly schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:50:
[...]

# φ(kW) = Qv(m3/s) * ρ water (995 kg/m3) * C water(4.19 kJ/kg°C) * dT (°C, sensor.delta_t_wp)

in jouw geval, 36,9 liter per minuut, delta T van 3.
= 0,000615 * 995 * 4,19 * 3 = 7,7kW thermisch.

Met deze buitentemperaturen doet die van mij (16kW U33) maximaal 13kW.

Ik stel alleen de watertemperatuur in op de warmtepomp, niet de kamertemperatuur. (Dat doen mijn TADO knoppen regelen)
Heb je dat al geprobeerd? Dus even geen stooklijn en dergelijke of invloed van de kamertemperatuur.
Puur en alleen gewenste watertemperatuur.
ja ik stook alleen op watertemp, niet op AIO tot nu toe. ik heb nu 1 van de 3 verdelers dicht, water blijft keurig op 31 graden uitvoer, 28 invoer, maar hij staat op 35 graden ingesteld en dat vertikt hij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Nu online
Jirure1984 schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:07:
[...]

Dan ga ik dat zeker testen.

Niet meer eraan gedacht dat ik al enige tijd op 75% draai. En heb nu ervaren dat de max uitvoer temp met de stille modus 32 graden is.
8)7 de wp moduleerd automatisch terug als het weer warmer word maakt eigenlijk niet uit wat voor methode optimal of pompvermogen of deltaT althans dat is mijn ervaring er is minimaal verschil merkbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Nu online
pure100100 schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:15:
[...]

ja ik stook alleen op watertemp, niet op AIO tot nu toe. ik heb nu 1 van de 3 verdelers dicht, water blijft keurig op 31 graden uitvoer, 28 invoer, maar hij staat op 35 graden ingesteld en dat vertikt hij.
8)7 ik weet niet zeker maar je inschakel en uitschakel histerise staat die wel goed !!! is in installatie menu in te stellen ergens??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
pure100100 schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:15:
[...]

Hieronder een snapshot van mijn situatie met de 16kW U33. SP staat op 34gr, net een defrost gehad dus is nu aan het stampen.
Het is denk ik van belang in jouw situatie om data te gaan verzamelen om te kijken of hij daadwerkelijk zijn thermische vermogen niet haalt en er dus een probleem is, of dat de pomp gewoon te klein is voor jouw situatie.

Wat je wil weten (zo nauwkeurig mogelijk, liefst bij stabiel bedrijf)
- Temp in
- Temp uit
- Elektrisch vermogen
- Flow

Aan de hand daarvan kun je het thermisch vermogen uitrekenen, die zou met deze omstandigheden rond de 12kW maximaal moeten zijn.
EDIT: En dat vermogen haalt hij natuurlijk niet 24/7 ivm defrosts.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_qp94cuAzKPi4BcB85lsZoz_5dU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bla6Wd19oYSqVEujvhluuvZX.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
kazemo schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:16:
[...]
8)7 de wp moduleerd automatisch terug als het weer warmer word maakt eigenlijk niet uit wat voor methode optimal of pompvermogen of deltaT althans dat is mijn ervaring er is minimaal verschil merkbaar
stille modus is idd minder opgenomen vermogen en compressor wordt begrenst zoals ik zag. (ca 35-36Hz)
Verder maakt het verbruikstechnisch geen kont uit of je COP 3 op stille modus hebt of COP 3 op normale modus. 3 x 700W met 2100W thermische energie of 3 x 1100W met 3300W thermische energie.
Het kan hooguit wat sneller opwarmen in huis in de normale modus.

Pagina: 1 ... 53 ... 179 Laatste