LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 54 ... 179 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04:22
kazemo schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:26:
[...]

8)7 ik weet niet zeker maar je inschakel en uitschakel histerise staat die wel goed !!! is in installatie menu in te stellen ergens??
staat los van het niet behalen van een temperatuur. Zijn wp gaat niet uit, hij wordt gewoon niet warm genoeg.

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 12-12-2022 11:33 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusit
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01-03 19:28
kazemo schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:50:
:? op een plaats zekering automaat verwisseld was b16(snel) ging er uit,naar c20(traag) wp trekt bij koud weer 5kw op de voeding voor de 9kw aan warmte te maken cop nog maar 9:5=1.8
Ik weet niet hoe warm jij het water stookt. Maar met deze temperaturen piekt mijn WP maximaal naar 2,6 KWH net na een defrost. (Ik stuur op uitgaand water, 27 graden. Heb wel een 12 KW unit).

LG-HM123MR.U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Laatst online: 06-07 12:40
paQ schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:28:
[...]

stille modus is idd minder opgenomen vermogen en compressor wordt begrenst zoals ik zag. (ca 35-36Hz)
Verder maakt het verbruikstechnisch geen kont uit of je COP 3 op stille modus hebt of COP 3 op normale modus. 3 x 700W met 2100W thermische energie of 3 x 1100W met 3300W thermische energie.
Het kan hooguit wat sneller opwarmen in huis in de normale modus.
8)7 precies zoals je zegt het warmt sneller op als je alleen radiatoren hebt is dit belangrijk anders kan het wel 12u duren voordat het warm is met vloerverwarming is dit een ander verhaal daar draait het 24u nonstop op laag vermogen wat natuurlijk een beter rendement geeft alleen de juiste instelling vinden is een puzzel dit kan niet in 1 uurtje!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
kazemo schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:39:
[...]

8)7 precies zoals je zegt het warmt sneller op als je alleen radiatoren hebt is dit belangrijk anders kan het wel 12u duren voordat het warm is met vloerverwarming is dit een ander verhaal daar draait het 24u nonstop op laag vermogen wat natuurlijk een beter rendement geeft alleen de juiste instelling vinden is een puzzel dit kan niet in 1 uurtje!!
tel daar vrieskou en RLV van 95-100% bij op en en je hebt ellende.
Ongeacht de modus waar je de wp op draait.
"Ik zie geen verschil"
Nee, dan niet meer nee.

De RLV buiten begint nu af te nemen, en je ziet de wp gewoon kalmer worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
tinusit schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:31:
[...]

Ik weet niet hoe warm jij het water stookt. Maar met deze temperaturen piekt mijn WP maximaal naar 2,6 KWH net na een defrost. (Ik stuur op uitgaand water, 27 graden. Heb wel een 12 KW unit).
:) 50gr ik heb radiatoren anders krijg het niet warm bij onder 0gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-04 18:42
sparkly schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:26:
[...]

Hieronder een snapshot van mijn situatie met de 16kW U33. SP staat op 34gr, net een defrost gehad dus is nu aan het stampen.
Het is denk ik van belang in jouw situatie om data te gaan verzamelen om te kijken of hij daadwerkelijk zijn thermische vermogen niet haalt en er dus een probleem is, of dat de pomp gewoon te klein is voor jouw situatie.

Wat je wil weten (zo nauwkeurig mogelijk, liefst bij stabiel bedrijf)
- Temp in
- Temp uit
- Elektrisch vermogen
- Flow

hoi, hij draait wel goed, huis is warm maar hij blijft steken op uitgaand 31 graden, ingaand is 28-29 graden, vermogen 3kg, flow 40 liter/minuut, wil hem wat warmer hebben zodat de uithoeken vd woning wat warmer worden. al zet ik 2 van e 3 verdeelgroepen dicht dan nog komt hij niet over de 31 graden. storingen geeft hij niet, de app checkt hem wanneer ik dat wil maar alles is met vinkjes.

toen het buiten warmer was wou hij wel naar 35-36 graden dus of er is wat loos intern of qua software.

Aan de hand daarvan kun je het thermisch vermogen uitrekenen, die zou met deze omstandigheden rond de 12kW maximaal moeten zijn. voordt de update er vanuit LG op kwam had hij minder werk van alles, na de update had ik ook ineens een 2e circuit op mijn scherm, had soms wel het idee dat de update niet ok was maar meerdere mensen hebben hem gehad en daar loopt hij wel goed. vanavond ga ik de stooklijn en
debiet anders instellen op advies van een van de andere gebruikers hier.

ik heb nog geen buffervat aan de LG, wellicht is dat nog een optie, dan 1 met wisselaar erin die het water nog bij kan verwarmen indien nodig, of is dat geen goede combi?

EDIT: En dat vermogen haalt hij natuurlijk niet 24/7 ivm defrosts.

[Afbeelding]
toon volledige bericht

[ Voor 4% gewijzigd door pure100100 op 12-12-2022 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-07 20:39
[b]pure100100 in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"pure100100 schreef op maandag 12 december 2022 @ toen het buiten warmer was wou hij wel naar 35-36 graden dus of er is wat loos intern of qua software.
deze conclusie kun je niet trekken denk ik, als het buiten warmer is (minder koud) dan kan de pomp met hetzelfde vermogen warmer water maken.

het kan best zijn dat er wat mis is met je pomp, maar dat was dan al zo en kom je helaas nu pas achter.
ik denk nog steeds dat jou pomp ergens begrenst is.
kun je eens een andere manier van stoken kiezen (optimal flow of vaste pomp)?

jammer dat jij het opgenomen vermogen niet kunt meten.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-07 09:31
Ik denk dat als de warmtepomp gewoon te klein blijkt, daardoor zijn temperatuur niet haalt, dat een buffervat zinloos is. Wel kun je er natuurlijk een elektrisch element in steken maar dan verwarm je met COP=1 bij en dat gaat aantikken.

Ik zou zorgen dat je nauwkeurig data kan gaan verzamelen om te bepalen of de pomp echt ergens begrensd is of te klein is voor jouw situatie. Aan de hand daarvan kun je bepalen wat nu het best te doen.

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
The_KnarF schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:57:
[...]

deze conclusie kun je niet trekken denk ik, als het buiten warmer is (minder koud) dan kan de pomp met hetzelfde vermogen warmer water maken.

het kan best zijn dat er wat mis is met je pomp, maar dat was dan al zo en kom je helaas nu pas achter.

nee helaas dat lukt niet, maar welke begrenzing kan er op zitten? alleen de energie/piek sparing maar die staat standaard niet aan. ik ga hem vanavond op AIO zetten, de stooklijn heb ik ingevuld als op de fotos

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1twlEJFnalm0Vo6x6Urs8Vc2aSE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nb9w9b4RsTmT0pbydFDu5NAx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iGPOYhPm6oZgIe67ROvFxRIRj7s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uReTk1yk3bxbVeiChQGBnHVg.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
pure100100 schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:04:
[...]

nee helaas dat lukt niet, maar welke begrenzing kan er op zitten? alleen de energie/piek sparing maar die staat standaard niet aan. ik ga hem vanavond op AIO zetten, de stooklijn heb ik ingevuld als op de fotos

[Afbeelding][Afbeelding]
Dus bij -10 buitentemperatuur maak je 25 gradenC water?

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
sparkly schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:00:
[...]

Ik denk dat als de warmtepomp gewoon te klein blijkt, daardoor zijn temperatuur niet haalt, dat een buffervat zinloos is. Wel kun je er natuurlijk een elektrisch element in steken maar dan verwarm je met COP=1 bij en dat gaat aantikken.

Ik zou zorgen dat je nauwkeurig data kan gaan verzamelen om te bepalen of de pomp echt ergens begrensd is of te klein is voor jouw situatie. Aan de hand daarvan kun je bepalen wat nu het best te doen.
wanneer ik 1/3 van de verdelers nog open heb en hij met 2 graden verschil moet verwarmen zou je toch aannemen dat hij meer kan dan dit? wanneer de invoer 24 is, verwarmt hij nl wel in 1x naar 29 volgens de display...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
sparkly schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:05:
[...]

Dus bij -10 buitentemperatuur maak je 25 gradenC water?
dat is niet goed, ik zie het, voor ik hem op aio zet zal ik dit aanpassen naar 50 graden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• richardtrip
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:38
pure100100 schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:04:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
Dat ziet er niet goed uit :-) De buitentemperatuur moet zo ongeveer van -10 tot 18 graden en de temperatuur van het water van 25 (bij 18 graden buitentemperatuur) tot 40 (bij -10 buitentemperatuur).
Uiteraard zijn dit voorbeelden en niet exact de juiste watertemperatuur instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
pure100100 schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:07:
[...]

wanneer ik 1/3 van de verdelers nog open heb en hij met 2 graden verschil moet verwarmen zou je toch aannemen dat hij meer kan dan dit? wanneer de invoer 24 is, verwarmt hij nl wel in 1x naar 29 volgens de display...
Alles valt en staat met de flow, electrisch vermogen en delta T op dat moment. Anders is er niets zinnigs over te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2DOXis5A6AA8BMnAwrAPFpAbQE8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UmRVjmADIOwLKXUSRklC1yrC.png?f=fotoalbum_large

Ik begrijp niet waarom de pomp af en toe na een defrost besluit om uit te blijven.
na een overshoot kan ik me dat wel voorstellen maar na een defrost niet.
hysterese kamer temp is -1/1
hij heeft de gehele dag zijn target nog niet bereikt.
afgelopen zaterdag heeft hij dit niet gedaan, bleef gewoon aan na een defrost.
wat ook opvalt is dat een defrost veel invloed heft op de gemeten buitentemperatuur en dat ik het vermoeden heb dat de stooklijn daardoor heel dynamisch gestuurd word. voorbeeld:
temp door defrost 3 graden hoger dan voorheen, dus doel temp is ook veel lager met een overshoot tot gevolg.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErlendF
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 14-12-2022
Dag mede LG HM163M U33 eigenaren 😇

Ik zelf heb ze niet in bezit maar heb afgelopen maand 2x van deze monoblok's aangesloten.
1 unit werkt 'prima' op een grote vloerverwarming met eraan gekoppeld een 3000 ltr buffervat.
2e unit alleen op een vloerverwarming zonder buffer.
Die 2e unit start niet meer op na een defrost cycle.
Geen fout melding...
Ook spanningsloos maken wil geen/niet altijd een oplossing bieden.
Defrost wil ook niet 'doorzetten' terwijl er in de vloer toch 13 tot 15 graden C zit.

Iemand ideeën?
Daarnaast zou m'n maat (wel eigenaar/slachtoffer 😜) heel graag wat meer instelling willen zien. Ik las dat hier een paar goeroes zitten die ik wil vragen of ze een 'link' kunnen delen waar we info daarover kunnen vinden.
Hartelijk dank en fijne dag
Erlend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
richardtrip schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:10:
[...]

Dat ziet er niet goed uit :-) De buitentemperatuur moet zo ongeveer van -10 tot 18 graden en de temperatuur van het water van 25 (bij 18 graden buitentemperatuur) tot 40 (bij -10 buitentemperatuur).
Uiteraard zijn dit voorbeelden en niet exact de juiste watertemperatuur instellingen.
dank je wel, ga ik doen vanavond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
ErlendF schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:15:

Ik zelf heb ze niet in bezit maar heb afgelopen maand 2x van deze monoblok's aangesloten.
1 unit werkt 'prima' op een grote vloerverwarming met eraan gekoppeld een 3000 ltr buffervat.
Geen fout melding...
Defrost wil ook niet 'doorzetten' terwijl er in de vloer toch 13 tot 15 graden C zit.

Iemand ideeën?
Daarnaast zou m'n maat (wel eigenaar/slachtoffer 😜) heel graag wat meer instelling willen zien. Ik las dat hier een paar goeroes zitten die ik wil vragen of ze een 'link' kunnen delen waar we info daarover kunnen vinden.
Erlend
toon volledige bericht
hoi heb je een 3000 liter vat? of 300 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
The_KnarF schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:11:
[Afbeelding]

Ik begrijp niet waarom de pomp af en toe na een defrost besluit om uit te blijven.
wat ook opvalt is dat een defrost veel invloed heft op de gemeten buitentemperatuur en dat ik het vermoeden heb dat de stooklijn daardoor heel dynamisch gestuurd word. voorbeeld:
temp door defrost 3 graden hoger dan voorheen, dus doel temp is ook veel lager met een overshoot tot gevolg.
volgens mij missen we wat data hier

wat is je doel-temp en stuur je op water in?

edit:
Je triggert op lucht zo te zien.
Je wp gaat steeds netjes weer aan als hij buiten de ingestelde hysterese van de luchtsensor komt, dus dat deel klopt.

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 12-12-2022 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
@paQ
ik stuur op water/lucht op stooklijn, dus ik kan wel uitrekenen wat de waterdoel temp is, maar die kan ik op dit moment niet tonen.
ik stuur op uitgaand.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
The_KnarF schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:20:
@paQ
ik stuur op water/lucht op stooklijn, dus ik kan wel uitrekenen wat de waterdoel temp is, maar die kan ik op dit moment niet tonen.
ik stuur op uitgaand.
hoe zo niet :?

die kun je toch even in de grafiek er bij zetten?
Dan kun je iig zien of je niet toch hier en daar buiten de water hysterese valt. (Die staat op +4?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly

Geen fout melding...

Iemand ideeën?
Erlend
toon volledige bericht
Dus de unit doet helemaal niets meer? Of draait de pomp zo nu en dan wel nog?
Start hij niet meer op na enkel de defrost? Of is het meer na de start op vol vermogen die daarna volgt?

Klink gewoon als óf overshoot na defrost. Dan kan het best even duren eer hij weer start.
Of niet voldoende temperatuur om defrost uit te voeren? 13 tot 15 gr in de vloer is wel echt heel koud.
Bij mij start defrost met ongeveer 34graden, eindigt met 15.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
The_KnarF schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:57:
[...]

:) je kan meten met een stroomtang of amperemeter op de fase van de voeding dan weet je het,je kan het ook zien op je controller menu/dan energie grijs stekkertje/dan naar direct vermogen of heeft de controller die functie niet bij mij wel????

[ Voor 10% gewijzigd door kazemo op 12-12-2022 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
kazemo schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:53:
[...]

:) je kan meten met een stroomtang of amperemeter op de fase van de voeding dan weet je het
16kw model = 3 fase :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
kazemo schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:53:
[...]

:) je kan meten met een stroomtang of amperemeter op de fase van de voeding dan weet je het
precies

Even multimeter erop
3 fase metertje er tussen dan in de meterkast, flow aflezen van display, en dan natte vinger werk delta (wordt helaas in hele graden aangegeven, dus beetje raden naar de daadwerkelijke waarde)

Dan kun je in elk geval berekenen wat de afgegeven thermische energie is. En als die dan al tegen de max opgegeven waarde hangt, dan ben je onderbemeten.
Heb je nog headroom zat, dan is er iets anders aan de hand.

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 12-12-2022 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
paQ schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:24:
[...]

hoe zo niet :?

die kun je toch even in de grafiek er bij zetten?
Dan kun je iig zien of je niet toch hier en daar buiten de water hysterese valt. (Die staat op +4?)
Ik heb water doel temperatuur nog niet gevonden met modbus, dus daarom niet, natuurlijk kan ik een berekening maken op basis van stooklijn en die tonen in HA. (als ik tijd heb zal ik dat eens doen.)
hysterese op water staat inderdaad op +4en die zie je bij de overshoots er wel uit, zie ook omcirkeld in het plaatje van zojuist

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
ach so

is dat niet temp circuit 2?
Of is dat weer wat anders?
(Ik heb een andere mapping)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
[quote]sparkly schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:03:
[...]

apperaat is ook fase gevoelig misschien draait hij verkeerd om dan 2fase wissellen 8)7of hij draait op 2fase zekering controleren!!ook werkschakelaar controlle hij moet rst doorgeven waggel contact???

[ Voor 82% gewijzigd door kazemo op 12-12-2022 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22:31
The_KnarF schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:10:
[...]

Ik heb water doel temperatuur nog niet gevonden met modbus, dus daarom niet, natuurlijk kan ik een berekening maken op basis van stooklijn en die tonen in HA. (als ik tijd heb zal ik dat eens doen.)
hysterese op water staat inderdaad op +4en die zie je bij de overshoots er wel uit, zie ook omcirkeld in het plaatje van zojuist
Wat is de "-" waarde van de water hysterese? Blijft die zich zo gedragen als je die op " 0 " zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
BernieW schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:40:
[...]

Wat is de "-" waarde van de water hysterese? Blijft die zich zo gedragen als je die op " 0 " zet.
Als je op lucht schakelt, wordt de inschakelwaarde van het water genegeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mipo
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-07 15:58

mipo

LG HM071M.43 - jaar 2020

The_KnarF schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:11:
[Afbeelding]

ja, bij het observeren door de HA zie ik ook dat de doeltemperatuur soms de verkeerde kant op beweegt (bijvoorbeeld een paar seconden 2 graden zakt) en dat de pomp soms stopt.

Het verhogen van de hysteresis naar Type 2 = +/- 4 graden hielp me (na ontdooien ging de pomp niet uit, zelfs niet in de normale modus (anders gebruik ik stil)

Tsjechische Republiek, LG HM071M.43 productie datum januari 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mipo

mipo

LG HM071M.43 - jaar 2020

The_KnarF schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:10:
[...]

gewenste (berekende) temperatuur voor de pomp - soubor yaml

##holding

- name: target_temp_circuit1
scale: 0.1
precision: 1
scan_interval: 30
address: 2
slave: 1
unit_of_measurement: °C
input_type: holding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
@mipo nee, target_temp_circuit1 is de lucht temp doel temperatuur in mijn geval, omdat ik op lucht schakel

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardtrip
The_KnarF schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:08:
@mipo nee, target_temp_circuit1 is de lucht temp doel temperatuur in mijn geval, omdat ik op lucht schakel
Input register 3 moet doeltemp zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:35

Geen fout melding...

Iemand ideeën?
Erlend
toon volledige bericht
De LG ThermaV rondt zijn defrost niet af als de temperatuur van het water 14 graden of lager is. Wat de exacte paramters zijn om weer terug op te starten weet ik niet. Buitentemperatuur > 4? Water >14? Dat weet ik niet exact. Met een beetje pech blijft de unit dus uit totdat de vloer vanzelf warmer dan 14 wordt. Ergens in april ofzo. ;w

Als je een elektrisch element hebt toegepast dan is dit niet van toepassing en kan hij altijd defrosten.

PV: 7205Wp. LW-WP: LG ThermaV HU051MR.U44 + HN0916T.NB1. LL-WP: 4x 2,5kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Is het dan niet (juist) een kwestie van buffer toevoegen?
Ik zelf heb alleen vvw en een voorschakelvat van 40l in de retour. Dat is nog nooit mis gegaan bij een defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• januitdepeel
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 06-12-2023
Dag allemaal

Ik ben een lg 16 kw monoblok aan het installeren.
Het hele huis is voorzien van thermostaat kranen.
Heb dus buffervat nodig. ik dacht zelf aan 200l, maar die zijn nergens meer te krijgen.
Mag zo'n vat ook kleiner zijn bijv 100 l?
Groet Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
@richardtrip
wat bedoel je met Input register 3? de registers in de 30000 range?

wil jij delen hoe jij bij jou de doel water temperatuur uitleest?

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardtrip
The_KnarF schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:04:
@richardtrip
wat bedoel je met Input register 3? de registers in de 30000 range?

wil jij delen hoe jij bij jou de doel water temperatuur uitleest?
Ah nee, laat maar. Oud lijstje, maar ik begrijp dat als je op lucht stuurt er op holding 2 de doeltemperatuur van de lucht komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokerphase
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:13
kazemo schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:29:
;) vannacht hier -7gr wp had automatisch cv ketel(backup ketel v derde ) bij geschakeld dat werkt dus!! wp riemt het dan niet meer alleen
Volgens mij schakelt je WP dan uit en blijft de CV aan totdat buitentemperatuur weer de grens passeert (Tb + hysteresis). Merkte je dit ook?

Ik overweeg de backup heater aansluiting (via magneetschakelaar) te gebruiken, dan werken de WP en CV tegelijkertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transitie
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
kazemo schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:18:
[quote]sparkly schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:03:
[...]

apperaat is ook fase gevoelig misschien draait hij verkeerd om dan 2fase wissellen 8)7of hij draait op 2fase zekering controleren!!ook werkschakelaar controlle hij moet rst doorgeven waggel contact???
Ze zijn idd fase gevoelig. Als de WP verkeerd aangesloten is, geeft deze een foutmelding.
Error 54, phase error.

LG-HM123M-U33/ Vaillant aroSTOR VWL B 200-5/ zonnepanelen 8.400 Wattpiek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jebice
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-11-2023
paQ schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:32:
Ik zelf heb alleen vvw en een voorschakelvat van 40l in de retour. Dat is nog nooit mis gegaan bij een defrost.
Hier hetzelfde. Met een defrost gebruikt het systeem het buffervat. Vloer blijft lekker op temperatuur. Defrost duurt hier 3 minuten. Dit is exclusief opnieuw opstarten. Met deze temperaturen gaat er 25 graden door de vloer. Binnen temperatuur 20 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:35
paQ schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:32:
De genoemde 14 graden staat los van wel of geen buffervat. Als het water 14 graden is dan stopt de defrost.
Het toepassen van een buffervat kan in je voordeel werken, maar ook in je nadeel bij een koude start na lange stilstand. Met buffer zal het dan immers langer duren om boven de 14 graden te komen dan zonder buffer.

PV: 7205Wp. LW-WP: LG ThermaV HU051MR.U44 + HN0916T.NB1. LL-WP: 4x 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Pokerphase schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:16:
[...]

Volgens mij schakelt je WP dan uit en blijft de CV aan totdat buitentemperatuur weer de grens passeert (Tb + hysteresis). Merkte je dit ook?

Ik overweeg de backup heater aansluiting (via magneetschakelaar) te gebruiken, dan werken de WP en CV tegelijkertijd.
dit is vannacht gebeurd heb ik niet kunnen controleren,ik kan cv handmatig bijzetten met bestaande thermostaat die heb ik laten hangen dan werken beide gelijktijdig (hybride)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
januitdepeel schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:33:
Dag allemaal

Ik ben een lg 16 kw monoblok aan het installeren.
Het hele huis is voorzien van thermostaat kranen.
Heb dus buffervat nodig. ik dacht zelf aan 200l, maar die zijn nergens meer te krijgen.
Mag zo'n vat ook kleiner zijn bijv 100 l?
Groet Jan
Zou eerder groter nemen dan kleiner.

Reken met ongeveer 20liter buffer per kW warmtepomp (minimum modulatie)vermogen.
Gezien onze LG's nogal rigoreus opstarten zou ik niet uitgaan van het minimum vermogen maar van maximum vermogen. Inhoud van je systeem mag je er vanaf trekken.

200liter lijkt me al krap. Heb zelf 500liter klaar staan om ingebouwd te worden. Maar ik ben geen expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
M_AW schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:22:
[...]

De LG ThermaV rondt zijn defrost niet af als de temperatuur van het water 14 graden of lager is. Wat de exacte paramters zijn om weer terug op te starten weet ik niet. Buitentemperatuur > 4? Water >14? Dat weet ik niet exact. Met een beetje pech blijft de unit dus uit totdat de vloer vanzelf warmer dan 14 wordt. Ergens in april ofzo. ;w

Als je een elektrisch element hebt toegepast dan is dit niet van toepassing en kan hij altijd defrosten.
Ik dacht al zoiets. Als je start met zon lage temperatuur bevriest het water in de warmtepomp. Vandaar.
Dus @ErlendF , buffervat toevoegen en elektrisch element erin als backup.

Hangt de CV-ketel er toevallig nog? Dan kun je de inhoud daarmee verwarmen en dan de WP weer starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels78
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21-02 18:45
Toevallig al iemand op dit forum die onderstaande Magnum verdeler heeft omgebouwd?
Kom er net achter dat deze niet geschikt is voor een WP :(

Met m'n oude CV ketel op 35 graden wordt het overigens wel lekker warm in huis.

Best wel balen, net drie jaar terug geïnstalleerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LWUBEjcLtWEwsiojBXyC8UJdUXA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gXFxfRd0uy17eini3iwtUFIh.png?f=fotoalbum_large

Magnum Premium RVS Verdeler 12 groeps

https://www.vloerverwarmingstore.nl/p/compact-professional-rvs-verdeler-12-groeps#0

LG Therma V - HM123MR.U34 | PV 6400wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
M_AW schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:38:
[...]

De genoemde 14 graden staat los van wel of geen buffervat. Als het water 14 graden is dan stopt de defrost.
Het toepassen van een buffervat kan in je voordeel werken, maar ook in je nadeel bij een koude start na lange stilstand. Met buffer zal het dan immers langer duren om boven de 14 graden te komen dan zonder buffer.
Over welke 14 graden hebben we het precies?

Ik heb even de start van vannacht opgezocht.
Water was 20 graden voordat hij aan ging.
Tijdens de opstart meteen een defrost
Mijn water uitvoer werd toen 27 > 16,7 graden
na de defrost (precies 4 min) volgde het water invoer 26 > 23,5

Eenmaal het systeem op temperatuur liggen de waardes hoger (en dat is ook wanneer het schijnbaar mis loopt bij sommigen en niet wanneer alles heel koud is)

uitvoer 31 > 23,5
invoer 28,6 > 27,1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-07 07:31
Niels78 schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:50:
Toevallig al iemand op dit forum die onderstaande Magnum verdeler heeft omgebouwd?

[Afbeelding]

https://www.vloerverwarmingstore.nl/p/compact-professional-rvs-verdeler-12-groeps#0
Alles is uiteraard om te bouwen, maar volgens mij is het makkelijker / sneller om deze te verwijderen en verkopen op marktplaats en dan een geschikte rvs/composiet verdeler te nemen :) Zo heb ik dat ook gedaan met de bestaande verdelers die een jaar oud waren.

oude :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jaMNke9zJzK92ry0k7-JcShqwWY=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/steVqieYT0SUpVOsVTHIOQOi.jpg?f=fotoalbum_small

nieuwe :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v7JEuGKaJNOyEJqzzEXSitSwDLw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L8ZQup1McApdaD9BXgbkYEpT.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

Geen fout melding...

Iemand ideeën?
Erlend
toon volledige bericht
Stond/Staat er "Anti-Freezing" op de controller?
Zo ja; Probeer een aantal groepen van de vloerwarming dicht te zetten zodat er een hogere watertemperatuur bereikt kan worden door de warmtepomp. Vervolgens langzaam groepen openzetten zodra de pomp zichzelf uit een defrost kan reden.

Zie: Kip in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saskia81
  • Laatst online: 01-01-2023
Goedemiddag!!

Iemand die mij kan helpen?? Lg 16kw aan het installeren. Na installatie slaat deze steeds uit, Lg reageert niet. Nieuwe installatie split unit. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cbeQmf3VAVIxiDeO26Phiesyeak=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QgZEWUZdPrIJGKRmPuyg2fLO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qAjRKlPBLJ9H7VDtX5UWOKGI9ng=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B60W4DF3ixeyOXSxeDzmZzAl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels78
tolunaygul12 schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:57:
[...]

Alles is uiteraard om te bouwen, maar volgens mij is het makkelijker / sneller om deze te verwijderen en verkopen op marktplaats en dan een geschikte rvs/composiet verdeler te nemen :) Zo heb ik dat ook gedaan met de bestaande verdelers die een jaar oud waren.

oude :
[Afbeelding]

nieuwe :

[Afbeelding]
Dat is inderdaad een goede optie, ik denk dat ik het met de leidingen omzetten ook wel red, uit m'n hoofd hangt de verdeler nu 50 cm boven de vloer.

Alleen maar niet op een hele koude dag doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
Saskia81 schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:08:
Goedemiddag!!

Iemand die mij kan helpen?? Lg 16kw aan het installeren. Na installatie slaat deze steeds uit, Lg reageert niet.[Afbeelding]

[Afbeelding]
lijkt geen monoblock. maar los daarvan, ik zie blauw en bruin in dezelfde lasklem, dat is raar.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels78
tolunaygul12 schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:57:
[...]

oude :
[Afbeelding]

nieuwe :

[Afbeelding]
Misschien een gekke aanvullende vraag, ik heb nu een 12 groeps verdeler, en daarnaast op de 1e verdieping nog 3 radiatoren. Als ik toch een nieuwe verdeler ga plaatsen, is het dan een gek idee om een 13 groeps verdeler op te hangen en op die extra groep de drie radiatoren op de 1e verdieping aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Goedemiddag!!

Iemand die mij kan helpen?? Lg 16kw aan het installeren. Na installatie slaat deze steeds uit, Lg reageert niet.[Afbeelding]

[Afbeelding]
fase goed om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saskia81
  • Laatst online: 01-01-2023
Goedemiddag!!

Iemand die mij kan helpen?? Lg 16kw aan het installeren. Na installatie slaat deze steeds uit, Lg reageert niet. Het is een nieuwe installatie split unit [Afbeelding]

[Afbeelding]
Goedemiddag!!

[Afbeelding]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• georgeboot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-06 17:30
Heb op aanraden van berichten hier een aftermarket 3kW naverwarmer gekocht. Snellere defrosts enz. Temp sensor voor e-heater is overigens een 5kOhm bij mij, niet 10kOhm zoals hier eerder ergens gezegd werd. Misschien aangepast bij u44?

Dipswitch 2.6 aan gezet, power cycle gegeven (wat weer resulteerde in een paar uurtjes CH14 zucht).

Hoe zorg ik er nu voor dat hij de heater voor defrosts gebruikt, en als bijverwarming als hij z’n vermogen niet haalt?

Op het schermpje kan ik alleen een buitentemp instellen, maar het is niet duidelijk hoe de schakeling dan werkt. Als ik -5 instel, gaat hij dan altijd aan bij -5? Of alleen bij tekort aan capaciteit? En hoe weet de LG of hij z’n capaciteit niet haalt?

Nu voor zekerheid maar op -25 gezet maar hij lijkt hem nu ook niet te gebruiken voor defrosts.

[ Voor 10% gewijzigd door georgeboot op 12-12-2022 17:27 ]

LG-HM091MR-U44 | 9000WP zuid plat dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo

[Afbeelding]

ik weet niet of het mogelijk is de verbinding tussen aanvoer en retour moet er tussen uit zeg maar het mengcircuit of de pomp,heb de mijne omgekat maar dat is een andere verdeler!!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-06 08:43
Goedemiddag!!

Iemand die mij kan helpen?? Lg 16kw aan het installeren. Na installatie slaat deze steeds uit, Lg reageert niet. Nieuwe installatie split unit. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou even vragen of er een elektromonteur naar kan kijken...

Voor zo ver ik snel zie:
0 (blauw) is niet aangesloten,
1x 3-fase kabel;
1x 2-aderige kabel;
2x enkelfase kabels
Wat zit/moet er allemaal op aangesloten worden?

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• georgeboot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-06 17:30
georgeboot schreef op maandag 12 december 2022 @ 17:24:
Nu voor zekerheid maar op -25 gezet maar hij lijkt hem nu ook niet te gebruiken voor defrosts.
Hmm volgens modbus zou ‘ie wel aan moeten gaan.

Hoe behoor je de eheater aan te sluiten? Ging er vanaf uit die 230v signaal zet tussen e-heater A en common, maar lijkt niet zo te zijn.

Iemand voorbeeld?

LG-HM091MR-U44 | 9000WP zuid plat dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulBos
  • Laatst online: 04-02-2023
Vraagje over de flow rate instellingen…
Binnen het menu water flow control heb je vier opties; optimaal, capaciteit, fixed en delta.

Is er eentje die de voorkeur heeft? Ik heb nu optimal.

Welke zouden jullie aanraden?
Situatie, 12KW nu alleen op vloerverwarming 12 groepen.

Erg benieuwd, dankjewel alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter S
  • Laatst online: 09-12-2023
Tip van paQ:

installer menu > Configuratie > Temperatuursensor selecteren > Lucht+water

Op bovenstaande manier heb ik dat probleem opgelost.
De temperatuursensor op lucht+water gezet.

Daarmee zijn alle andere problemen niet opgelost.
Even voorop gesteld, de installateur geeft niet thuis.

Tot oktober ging het redelijk goed met de LG
Met dien verstande dat ie soms ongevraagd naar de 23C ging.
Nu het wat kouder wordt moet ie aan de bak.
De watertemperatuur komt nu niet boven de 35C
Hij staat de hele dag te loeien en te ontdooien.
Per dag kost het 70KW aan stroom
Als we de temperatuur op 20C zetten wordt het niet warmer dan 17C
Het is een dagelijkse bron van ergernis.

Gelukkig hebben we een goede houtkachel en een "sterk" huwelijk

Ik dacht slim te zijn om eind vorig jaar deze LG te kopen voor 3.500 euro
Installeren in maart 2022 kostte 800 euro en de subsidie van 2700 had ik in 4 weken retour.

Nu nog iemand vinden die de instellingen juist zet.
Zoals je zult begrijpen heb daar wel een paar centen voor over.
Ik woon in Burgum (Fr)
Wie kan mij aan een adres helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
Pieter S schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:16:
Tip van paQ:

Installeren in maart 2022 kostte 800 euro en de subsidie van 2700 had ik in 4 weken retour.

Ik woon in Burgum (Fr)
toon volledige bericht
hoi ik heb hem hier ook draaien in heerenveen en ben echt geen expert maar heb wel verschillende dingen geprobeerd. had hem op water staan, en 35 graden maar hoger dan 30 komt hij niet. nu staat hij op AI, stooklijn ingesteld tussen -10 en + 20 met temperaturen 41 - 28 graden water en hij heeft er nu meer zin in.
wel heb ik geleerd alles te noteren wat ik aanpas, ik kreeg van iemand op dit forum een mooi excel sheet met daarin al het hele menu erin, zodat je simpel kan invullen hoe je hem hebt ingesteld. dat is een aanrader ipv zo maar wat instellen. ik ben dus geen expert maar sinds vanavond wel wat enthousiaster. morgen komt de installateur, eea bekijken en een buffervat van 300 liter organiseren, dan heb je minder last van de defrosts, al heb ik het nu niet ik wil het toch optimaal laten maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
  • Laatst online: 02:00
Pieter S schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:16:
Tip van paQ:

Ik woon in Burgum (Fr)
toon volledige bericht
Enkel instellingen zal je er misschien niet mee zijn, als het water niet boven de 35 komt(ervan uitgaande dat er wel veel meer gevraagd wordt) is er iets meer mis dan enkel instellingen

Zelf inkopen van de warmtepomp geeft idd vaker het probleem dat de installateur niet meer thuis geeft na installatie

Je mag wel een pm sturen als je nog iemand zoekt, ik zit op ca 30-45 min van Burgum (vaak wel in omgeving Drachten aan het werk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 06-07 14:13
sparkly schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:49:
[...]

Ik dacht al zoiets. Als je start met zon lage temperatuur bevriest het water in de warmtepomp. Vandaar.
Dus @ErlendF , buffervat toevoegen en elektrisch element erin als backup.

Hangt de CV-ketel er toevallig nog? Dan kun je de inhoud daarmee verwarmen en dan de WP weer starten.
Allemaal geen probleem.

Ik heb zojuist een 12 kw opgestart met 10 graden water.
Ingesteld op alleen water op alleen het buffervat 300 liter.
Geen probleem.
In no time op 20 graden, daarna doorstoken tot 48. Waar hij nu op de gehele installatie draait op oude radiator.

Water gestuurd op Al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats

[Afbeelding]

Bel even met Magnum, waarschijnlijk kun je deze ook actief maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats
Ow en nog een tip.
Zet je warmtepomp binnen voordat je die gaat installeren.bij deze temperaturen.
Alleen leeg maken heeft geen zin!
Zit af fabriek test water in.

Net weer een 12kw gemonteerd en ingeregeld.
Ik had alles mooi aangesloten, 300 vaatje er bij en meteen storing E 14.
Geen pomp stroming niks.
Slang verstopt??. Kraan dicht??. Allemaal goed.
Wtf??
Kraan retour binnen dicht gezet.
Slang er af. En geen water uit de warmtepomp wel 2 bar op het vat.
Warmtepomp verstopt...??

Wat blijkt warmtewisselaar dicht gevroren.
Dit water zat er dus af fabriek in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x7OIA_9zRQ2qElK4ww5UAXWuR2g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hgy8lCdQM4OVTC0TX0W2ZZIC.jpg?f=fotoalbum_large

Föhn er op en het kwam los.
Slang er op kraan open Ontluchten.
En water van 10c binnen no time op 20 C. Daarnaar doorgewarmd naar 40+

[ Voor 6% gewijzigd door Konijnenbats op 13-12-2022 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-07 07:31
Warmtepomp lust wel wat stroom met deze temperaturen zeg 8)7

4kW opgenomen vermogen op normale mode om de target van 34c via stooklijn te behalen..
Zie wel volgens de COP calculaties in home assistant dat de thermische energie ruim boven 9kW lijkt te komen ( 9kW U44 model ) ..
Heb toch maar even de stille mode aangezet om de stroom enigszins te beperken en waarschijnlijk ook de geluid die de warmtepomp maakt ( momenteel op werk dus kan niet luisteren ) op 100Hz compressor !
Dit alles bij een buiten temperatuur van -3c tot -5c en een respectabele COP van 2 tot 2.5 :)
Huis blijft enigszins warm maar de kleinste kamer koelt toch nog langzaam af ( geen hr++ en grote zijmuur, relatief kleine verwarming oppervlakte dus niet voldoende hitte uit de vloer )

Foto met geweldige paint skilz :O
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pUfuw59i6qOTbFZCnFwQR4ubTgc=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LT9ksg6KBoFG6le80ttLR0rG.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mipo

mipo

LG HM071M.43 - jaar 2020

The_KnarF schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:08:
Ik regel alleen het inlaatwater - dan is de doeltemperatuur van toepassing op het water
(lange tijd getest, bij vloerverwarming is het niet gunstig om te regelen volgens de temperatuur in de kamer - fluctuaties - traagheid van de vloer)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uz6zHGaXEyg0f-KevTtGNAE-YII=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ac2E83QGr9tJ2miOKJGeUR8H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1SuWsLTCA5R_4J0UwWztEAGcufo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XXxjO0ni81g2nojP85W0G9K6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mipo

mipo

LG HM071M.43 - jaar 2020

Mooie test op de pomp vandaag - buitentemperatuur - 12 graden (sensor op de pomp "onnauwkeurig" ca. 2-3 graden)
Tot nu toe levert hij probleemloos water op een vloer van 80 m2.
AI-modus - verhoogt automatisch de temperatuurAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R8CfX3LLhqthslix9PCTzcoLNBY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ABwTQnR6PqXfgA9n74wVPRFB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door mipo op 13-12-2022 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomski
  • Laatst online: 20-05 17:02
tolunaygul12 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 06:15:
Warmtepomp lust wel wat stroom met deze temperaturen zeg 8)7

4kW opgenomen vermogen op normale mode om de target van 34c via stooklijn te behalen..
Zie wel volgens de COP calculaties in home assistant dat de thermische energie ruim boven 9kW lijkt te komen ( 9kW U44 model ) ..
Heb toch maar even de stille mode aangezet om de stroom enigszins te beperken en waarschijnlijk ook de geluid die de warmtepomp maakt ( momenteel op werk dus kan niet luisteren ) op 100Hz compressor !
Dit alles bij een buiten temperatuur van -3c tot -5c en een respectabele COP van 2 tot 2.5 :)
Huis blijft enigszins warm maar de kleinste kamer koelt toch nog langzaam af ( geen hr++ en grote zijmuur, relatief kleine verwarming oppervlakte dus niet voldoende hitte uit de vloer )

Foto met geweldige paint skilz :O
[Afbeelding]
De mijne is operationeel sinds gisterenavond. Deze nacht heeft ze op silent gedraaid (manueel aangezet gisterenavond omdat ze toch wat herrie maakte)
Deze ochtend waren we amper een halve graad kwijt van de eind temp van gisteren, dus best ok met deze temperaturen. Nu is ze weer volle bak aan het draaien en had tussen 07:00-08:00 al 3kWh stroom erdoor gejaagd, holy moly. Gelukkig is het geen 365 dagen per jaar -6, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
;) een algemene opmerking met deze koude temp. actueel installaren elec. backup heater dit helpt inderdaad dan word de wp z.g all electric maar het zijn wel stroom vreters een alternatief daarvoor is je oude cv ketel daarvoor te gebruiken die hebben een beter rendement(mits het een vrij nieuwe is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomski
Het drama is minder erg dan verwacht. Tussen 8 en 10 heeft ze maar 1kWh verstookt, vermoedelijk zal ie het SWW bijverwarmd hebben na het douchen.

Die 3kWh tussen 7 en 8 is dus gelukkig niet representatief voor de rest van de dag :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduke990
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2024
Beste Tweakers,

Ik heb de volgende vraag: Ik ben bezig met het installeren van een 9kW U44. Via een 3 weg klep gaat deze het SWW vat verwarmen. In dit SWW vat heb ik een 3kW verwarmingselement. Mijn vraag is: hoe sluit ik dit element op de LG aan? Ik zie in de handleiding (P56 in het ENGELS): Terminal Block 1 --> "Water Tank Heater" --> aansluiting 13 / 14.

Betekent dat als de warmtepomp het element wil schakelen er dan 230V komt op aansluing 13 / 14? Of werkt het anders? De handleiding is hierin niet heel duidelijk.

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels78
Konijnenbats schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 00:20:
Ow en nog een tip.
Zet je warmtepomp binnen voordat je die gaat installeren.bij deze temperaturen.
Alleen leeg maken heeft geen zin!
Zit af fabriek test water in.
Maar met deze temperaturen kan hij hopelijk wel ongebruikt buiten blijven staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transitie
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Niels78 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:13:
[...]

Maar met deze temperaturen kan hij hopelijk wel ongebruikt buiten blijven staan?
Vanaf +4 neemt het volume van “water” toe naar mate het kouder wordt. Gezien de fijne kanalen in de condensor, neem je wel een risico. Hier was het vannacht -7. Een drinkbak voor vogels is vannacht kapot gevroren.

LG-HM123M-U33/ Vaillant aroSTOR VWL B 200-5/ zonnepanelen 8.400 Wattpiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
Niels78 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:13:
[...]

Gevuld? Zeker weten van niet. En de lering van @Konijnenbats is dat ook bij nieuwe nog niet geinstalleerde pompen dit geen goed idee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
BernieW schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:28:
[...]

Gevuld? Zeker weten van niet. En de lering van @Konijnenbats is dat ook bij nieuwe nog niet geinstalleerde pompen dit geen goed idee is.
:O ik zou het niet doen leg er maar een verwarmingslint in voor de zekerheid,lg adviseert breekplatan dus vriesstoppen bij installatie dit is niet voor niets

[ Voor 10% gewijzigd door kazemo op 13-12-2022 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels78
kazemo schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:35:
[...]

:O ik zou het niet doen leg er maar een verwarmingslint in voor de zekerheid,lg adviseert breekplatan dus vriesstoppen bij installatie dit is niet voor niets
Hij staat nog nieuw in de doos, maar ga voor de zekerheid maar een verwarmingslint halen en erin leggen.......
fingers crossed....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Niels78 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:43:
[...]

Hij staat nog nieuw in de doos, maar ga voor de zekerheid maar een verwarmingslint halen en erin leggen.......
fingers crossed....
Dat zit er al in, misschien kun je die even los voeden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels78
paQ schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:47:
[...]

Dat zit er al in, misschien kun je die even los voeden :+
Dat zou wel handig zijn inderdaad. Ik zal in de documentatie gaan zoeken of ik iets kan vinden.
Als het een kwestie is van 230V op twee polen aansluiten is dat net zo makkelijk.

Wederom dank voor alle reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankmunneke
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-05 14:49
kazemo schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:51:
;) een algemene opmerking met deze koude temp. actueel installaren elec. backup heater dit helpt inderdaad dan word de wp z.g all electric maar het zijn wel stroom vreters een alternatief daarvoor is je oude cv ketel daarvoor te gebruiken die hebben een beter rendement(mits het een vrij nieuwe is)
Ik heb idd mijn CV ketel nog als back-up op zich stroom genoeg. Waar hebben jullie de Ext boiler temp op staan? Ik heb hem nu naar -20 gezet, ben benieuwd of hij dat trekt. Op zich heb ik redelijk wat stroom van de zonnepanelen. Merk wel dat hij behoorlijk invriest en dat de temperatuursensor buiten erg onnaukeurig is, hij geeft graden lager aan als de buitentemperatuur.

is een 16u34 monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mipo

mipo

LG HM071M.43 - jaar 2020

frankmunneke schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:00:
[...]

Ik heb idd mijn CV ketel nog als back-up op zich stroom genoeg. Waar hebben jullie de Ext boiler temp op staan? Ik heb hem nu naar -20 gezet, ben benieuwd of hij dat trekt. Op zich heb ik redelijk wat stroom van de zonnepanelen. Merk wel dat hij behoorlijk invriest en dat de temperatuursensor buiten erg onnaukeurig is, hij geeft graden lager aan als de buitentemperatuur.

is een 16u34 monoblock
Ja, ik heb het ook al beschreven - een verschil van 2-3 graden naar de plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankmunneke
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-05 14:49
mipo schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:16:
[...]

Ja, ik heb het ook al beschreven - een verschil van 2-3 graden naar de plus
Gebruik jij een back-up verwarming? en waar heb jij deze op staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimcaz
  • Laatst online: 20-12-2022
Hier vandaag weer ieder uur een defrost al de hele dag. Bij een defrost gaat bij mij iedere keer de warmtepomp ook uit en gelijk weer aan en dat 2x gelijk achter elkaar. Hebben jullie daar ook last van bij defrost of blijft de warmtepomp dan wel doorlopen als jullie een defrost hebben? Op deze manier heb ik over de hele dag gezamenlijk bijna 100 start/stops. Dat tikt lekker aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
wimcaz schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:07:
Hier vandaag weer ieder uur een defrost al de hele dag. Bij een defrost gaat bij mij iedere keer de warmtepomp ook uit en gelijk weer aan en dat 2x gelijk achter elkaar. Hebben jullie daar ook last van bij defrost of blijft de warmtepomp dan wel doorlopen als jullie een defrost hebben? Op deze manier heb ik over de hele dag gezamenlijk bijna 100 start/stops. Dat tikt lekker aan.
met welke melding gaat hij uit?
Installer menu > informatie > gegevensregistratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 05-07 07:42
Hier heb ik ook deels last van, bij mij 'maar' 1 keer per defrost. Na een defrost doet hij de pomp eventjes uit, dan weer aan. En dan krijg ik in 80% van de tijd CH14 (stromingschakelaar open terwijl de pomp draait) voor een seconde of 10. Daarna doet hij weer vrolijk zijn dingetje tot de volgende defrost.

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 05-07 07:42
Andere vraag.

Wanneer je de "ketel van derde" wilt aansluiten en instellen in het menu, kun je het volgende kiezen bij:

installer menu - connectiviteit - ketel van derde

gebruik / niet gebruiken.
handboek / automatisch

Wanneer je voor handboek kiest, kun je verder niets instellen. Wanneer je automatisch kiest kun je de buitentemperatuur instellen dat de CV ketel het moet overnemen en de hysterese hierop.

Maar wat doet de LG wanneer je deze op handboek / handmatig zet? Hoe trigger je deze setting dan?

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Niels78 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:23:
[...]

Dat zou wel handig zijn inderdaad. Ik zal in de documentatie gaan zoeken of ik iets kan vinden.
Als het een kwestie is van 230V op twee polen aansluiten is dat net zo makkelijk.

Wederom dank voor alle reacties.
:O denk dat dit niet werkt als je pech hebt gaat de wp lopen zonder dat hij waterzijdig is aangesloten is daar kan hij niet goed tegen maar je moet het zelf weten ik raad het af dit experiment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimcaz
paQ schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:32:
[...]

met welke melding gaat hij uit?
Installer menu > informatie > gegevensregistratie
Dit is waar hij dan op uit gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tXCdzFSX27HFumIfYIVTwcfnDFg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pAhIVjJMpPYHzhUIdUIdJ60X.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4w7Db3Gf8J8BbFweYw7wgQI0Vao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1UGF3CYAr4YjCkwCpRPupzBu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door wimcaz op 13-12-2022 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
even helemaal naar rechts scrollen. Daar staat de error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
Vanacht hier hetzelfde, ongeveer 1 per uur. Temperatuur is nu net boven 0 (ZO Friesland), lekker zonnetje erbij. Laatste defrost is een uur of twee geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimcaz
paQ schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:50:
[...]

even helemaal naar rechts scrollen. Daar staat de error.
Bij error dus niets bijzonders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niels78
kazemo schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:48:
[...]

:O denk dat dit niet werkt als je pech hebt gaat de wp lopen zonder dat hij waterzijdig is aangesloten is daar kan hij niet goed tegen maar je moet het zelf weten ik raad het af dit experiment
Ik kan ook niets vinden om alleen het lint aan te kunnen zetten.
Dus straks maar een lint halen bij de bouwmarkt en in de unit plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menara23
  • Laatst online: 31-03-2024
Hier een 9kw Therma v. Met dit weer vind ik het een onding. Het geluid van de buitenunit vind ik echt veel. Hij staat op het dak van de garage en soms meet ik in de tuin 50 decibel. Na aanpassing van temperatuursensor lucht/water naar water, is het wat beter en het verbruik wat gelijkmatiger. Had veel pieken van boven 4 kwh met bijkomende herrie buitenunit. Bij watertemp van 39 wordt de woonkamer niet warmer dan 18 graden, dus moet nog kijken wat de uiteindelijke temperatuur moet zijn en welk verbruik/herrie daarmee gepaard gaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
Niels78 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:55:
[...]

8)7 bij mijn weten zit helemaal geen lint in of andere bijverwarming als hij loopt is de vorst beveiliging door het warme water wat er doorheen stroomt,haal maar een lint leg het binnen in en doe de de doos erweer over dan houd het de vorst weg!!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-07 16:28
Niels78 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:55:
[...]

Onderin de bak ligt een verwarmingslint, 230VAC, 90-100 watt?

Geen losse aansturing mogelijk, je zult hem dan moeten loskoppelen en apart voeden.

Als je hem ongebruikt buiten laat staan zou ik hem aftappen...

In de WP zelf zit een klein aftapkraantje, dat open laten staan.

Wil je hem echt tijdelijk verwarmen met een lint dan zou ik vooral de warmtewisselaar omwikkelen en daaromheen eventueel wat isolatiemateriaal.

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
wimcaz schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:54:
[...]

Bij error dus niets bijzonders.
Maar wellicht gebeurt er dan ook niets vreemds?
Heb je modbus data?

Hij stopt, ontdooit, fan start weer wp start weer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
kazemo schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:07:
[...]

8)7 bij mijn weten zit helemaal geen lint in of andere bijverwarming als hij loopt is de vorst beveiliging door het warme water wat er doorheen stroomt,haal maar een lint leg het binnen in en doe de de doos erweer over dan houd het de vorst weg!!!
Het zit er echt in

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomski
Sinds gisteren dus eigenaar van een therma V.

Gisteren hadden ze temperatuur ingesteld op 47 graden voor DHW. Gisterenavond was dat al zover. Deze ochtend ook alles ok, beide gedouched en toen zagen we temperatuur effe dalen naar 44 (wat ergens normaal is, aanvullen met koud water en zo)

Check daarnet en het DHW blijft zakken, staat nu op 42 graden en 47 is gevraagd.
Je zou mss kunnen denken dat ie voorrang geeft aan het huis verwarmen of zo maar het huis is op de gevraagde temperatuur.
Is er ergens een instelling dat ie pas vanaf een bepaalde tijd mag beginnen sanitair warm water verwarmen?

bedankt!
Pagina: 1 ... 54 ... 179 Laatste