Devil schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:46:
Interessante dagen zo en dan is het nog ‘maar’ -6. Vannacht werd ik wakker van de herrie van de 14kW U34. Hij staat op bigfoots op een betonnen fundering, op hemelsbreed een meter of 8 van onze slaapkamer. Maar er kwam een enorme bak herrie uit, misschien dat de fan uit balans was door aanvriezen ofzo, maar was echt niet ok. Ga m’n script ombouwen om ‘s nachts op silent te draaien en dan de cv aan te slingeren als hij tekort komt, want op deze manier heb ik binnen de kortste keren ruzie met de buren.
Valt me ook op dat hij regelmatig een graad of 2 a 3 onder de target blijft hangen, met silent uit en compressor terug gemoduleerd. Dan wordt het dus ook niet warm, target staat niet voor niets 3 graden hoger. Denk er over om hem in het voorjaar op Marktplaats te zetten en een Nice te kopen.
Draai nu sinds maandagavond met jouw laatste script. Tot nu toe erg tevreden mee, heb het idee dat het nu "soepeler" draait dan voorheen:
Zie ook dat ie tussen de vele defrosts af en toe moeite heeft om z'n target te halen. Maar ja, dat weten wij omdat we het kunnen meten. Hoe het bij veel nadere merken is weten we niet omdat je het bij een aantal domweg niet kunt meten. Toch ook maar weer es gaan gluren op de buurfora, valt me op het algemene WP topic al op dat het daar erg druk is.
Ik probeer nu wel zoveel mogelijk silent mode uit te houden. Met silent mode aan krijg ik met dit weer vaker defrosts. Voor deze koude periode liet ik 'm 's nachts altijd in silent draaien. Ideaal zou kunnen zijn om na bv een eerste defrost gedurende een koude periode (bv OAT<3 C) silent uit te laten. Van de week kwam ik ook een overzicht tegen van de geluidsdruk die de verschillende merken en types produceren (
link). En ja, LG is niet de stilste, maar het kan nog erger. Maar het valt ook op dat er heel veel volgens spec op zo'n 66-69 dBA zitten en dan toch wel een beetje vergelijkbaar zijn. Hoorbaar verschil zal voornamelijk op accenten zijn zoals brom van compressor.
Gisteravond wel de stooklijn verhoogd omdat ie het niet trok, Nu heeft ie vanacht de temperaturen binnen wel goed vast kunnen houden, ondanks dat m'n hydraulische circuit nog niet optimaal is. Moet nog even bedenken aan welke knoppen te draaien om deze curve stooklijn te optimaliseren. Houd me voor tips aanbevolen.
Krijg wel steeds meer de indruk dat heel veel problemen die ook hier langskomen te wijten zijn aan de hydraulische opzet en systemen gewend vanuit de CV tijd om bv zones te regelen. Vroeger (twee maanden geleden) schakelde ik soms zelfs vvw verdelers af (pomp uit) als de kamer op temperatuur was. Zit nu al voorzichtig te kijken om de invloed van Tado nog meer te beperken.
Last but not least, dank je voor het vele werk wat je in het script hebt gestoken. Het heeft zich geevolueerd in een mooie overzichtelijke opzet. Is nu ook makkelijker te onderhouden en aan te passen op individuele wensen. Ik heb er veel plezier van, zeker deze laatste versie doet precies wat nodig is om deze LG's beter te laten draaien. Nu met de vele defrosts is goed te zien dat die gekke overshoot na een start getemd is.
[
Voor 5% gewijzigd door
BernieW op 14-12-2022 08:57
]