LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 55 ... 179 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hupie679
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:08
BjornHero schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:12:
[...]

Onderin de bak ligt een verwarmingslint, 230VAC, 90-100 watt?

Geen losse aansturing mogelijk, je zult hem dan moeten loskoppelen en apart voeden.

Als je hem ongebruikt buiten laat staan zou ik hem aftappen...

In de WP zelf zit een klein aftapkraantje, dat open laten staan.

Wil je hem echt tijdelijk verwarmen met een lint dan zou ik vooral de warmtewisselaar omwikkelen en daaromheen eventueel wat isolatiemateriaal.
Is dat lint om dit soort ongein te voorkomen? Want dan heb ik het idee dat het bij mij niet zo goed werkt. Op de middelste foto kan je zien dat er nog wel water uit de afvoer komt (die had ik even tijdelijk losgehaald om te kijken of er nog water uit kwam en dat is dus zo).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QXOU3suhapGsdYQXBBW_SWttEEM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7KWIXKa5n1eUbRNjJWuWwL55.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Lx8VebIxcE2GjlLDRX9Dy4cA6M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ZvqxuOujkuhaRjpCbnsu9L8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_XrJufRowVRjX_YV8E5buJ-2N6Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q9cty2frw5Uz0Axxb6r0RUOA.jpg?f=fotoalbum_large

https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-07 16:28
hupie679 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:57:
[...]

Is dat lint om dit soort ongein te voorkomen? Want dan heb ik het idee dat het bij mij niet zo goed werkt. Op de middelste foto kan je zien dat er nog wel water uit de afvoer komt (die had ik even tijdelijk losgehaald om te kijken of er nog water uit kwam en dat is dus zo).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is heel normaal voor de meeste warmtepompen bij dit soort weer.

Dat lint is er om te voorkomen dat je volledige "drainpan" bevriest.

Zoals je zelf aangeeft loopt het wel nog door...
Dat komt dus door dat lint:)

Als het er niet was geweest en/of niet werkt dan had waarschijnlijk nu je fan al niet meer gedraaid door de hoeveelheid ijs.

Toen ik een compressor aan het na-isoleren was tbv geluid heb ik een filmpje gemaakt, hier een screenshot met de lint.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SyeuB8y-oC-1hsLM9yYvYs6STWU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qXmzFpfOWbKqkSzB4sAMxpcq.jpg?f=fotoalbum_large

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07:20
Tomski schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:34:
Sinds gisteren dus eigenaar van een therma V.

Gisteren hadden ze temperatuur ingesteld op 47 graden voor DHW. Gisterenavond was dat al zover. Deze ochtend ook alles ok, beide gedouched en toen zagen we temperatuur effe dalen naar 44 (wat ergens normaal is, aanvullen met koud water en zo)

Check daarnet en het DHW blijft zakken, staat nu op 42 graden en 47 is gevraagd.
Je zou mss kunnen denken dat ie voorrang geeft aan het huis verwarmen of zo maar het huis is op de gevraagde temperatuur.
Is er ergens een instelling dat ie pas vanaf een bepaalde tijd mag beginnen sanitair warm water verwarmen?

bedankt!
Ja, bij instellingen -> Sanitair warm water -> Tankinstelling 1 -> Min temp.

In deze parameter geef je op, wanneer het opwarmen van het DHW moet starten. Let op, dit is niet de minimum temperatuur, maar de waarde vanaf je gewenste waarde. Als je dus wilt dat hij bij 42 graden moet beginnen, moet je deze waarde dus op 5 zetten.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Nu online
8)7 ja het schijnt zo te zijn maar dan moet hij aan de aansluitingen gaan sleutelen afkoppelen etc.,eenvoudiger is een paar tientjes uitgeven en een lint kopen en dat er inleggen(kan hij wellicht later ergens anders gebruiken) als hij bevriest word het dure grap voorkomen is beter dan genezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-07 09:31
BjornHero schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:02:
[...]

Dat is heel normaal voor de meeste warmtepompen bij dit soort weer.

Dat lint is er om te voorkomen dat je volledige "drainpan" bevriest.

Zoals je zelf aangeeft loopt het wel nog door...
Dat komt dus door dat lint:)

Als het er niet was geweest en/of niet werkt dan had waarschijnlijk nu je fan al niet meer gedraaid door de hoeveelheid ijs.

Toen ik een compressor aan het na-isoleren was tbv geluid heb ik een filmpje gemaakt, hier een screenshot met de lint.

[Afbeelding]
Zou je dat filmpje kunnen delen? Zit er ook over na te denken om de compressor na te isoleren. Hoe zijn jouw ervaringen hiermee?

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-07 07:31
hupie679 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:57:
white):strip_exif()/f/image/7KWIXKa5n1eUbRNjJWuWwL55.jpg?f=user_large",,"1"][Afbeelding][/URL]
[Afbeelding]
Misschien een tip om dat laatste stukje leiding ook zo goed als mogelijk te na isoleren.
Heb je een mooie leiding liggen, is je laatste stukje nog open :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
tolunaygul12 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 17:09:
[...]

Misschien een tip om dat laatste stukje leiding ook zo goed als mogelijk te na isoleren.
Heb je een mooie leiding liggen, is je laatste stukje nog open :)
Ik denk dat het in de warmtepomp nog veel meer ongeisoleerd is, dat is tenminste wel zo bij de Panasonic wp's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• georgeboot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-06 17:30
Ik heb precies het zelfde. Warm binnen, dus klaag niet. Maar heel vaak gaat hij er na een defrost uit. Ook echt geen idee waarom. Log de boel met modbus maar nog geen gekke dingen kunnen vinden. Sinds vandaag mn e-heater (3kW) aangesloten die meehelpt bij de defrost, maar maakt geen verschil. Schiet er nog steeds uit.

Naar m'n idee alleen als de binnen temp tenminste mn setpoint (19 graden) is, maar weet het niet zeker.

Lucht -.5 +2, water -2 +4.

Komt bij mij overigens ook wel aardig uit. Begin vorige week sloeg die niet af (want geen defrost) maar hij moduleert daarna niet genoeg terug en dus werd het binnen te warm. Dat 'probleem' heb ik nu tenminste niet.

[ Voor 9% gewijzigd door georgeboot op 13-12-2022 18:27 ]

LG-HM091MR-U44 | 9000WP zuid plat dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 01:27
Heb sinds kort een lg airco met wifi. Met de app kan ik prima het verbruik zien, zelfs met home assistant.

Mijn therma v heeft die functie ook, maar daar blijft alles blanco....

Kan ik dit nog toevoegen met ergens een pulsteller bij te prikken in de monobloc?

Ik heb een 7kw u34

[ Voor 3% gewijzigd door Kenwood960 op 13-12-2022 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 06-07 14:13
Niels78 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:13:
[...]

Maar met deze temperaturen kan hij hopelijk wel ongebruikt buiten blijven staan?
Nou ik denk van niet!
Zorg dat water er uit is en of binnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimcaz
  • Laatst online: 20-12-2022
paQ schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:23:
[...]

Maar wellicht gebeurt er dan ook niets vreemds?
Heb je modbus data?

Hij stopt, ontdooit, fan start weer wp start weer op.
Wellicht inderdaad niets vreemds, maar was meer benieuwd of anderen dit patroon ook herkennen. Omdat ik ook hier lees hoor dat mensen mooie runs kunnen maken. Dat lukt mij ook wel maar niet met de temperaturen waar veel defrosts mogelijk zijn. Dus met deze temperaturen is het voor iedereen wellicht moeilijk om mooie runs te maken. Dacht misschien ligt het aan mijn instellingen, maar ik dacht eerst hier even checken of dit herkenbaar is. Hoef ik niet proberen te sleutelen aan mijn instellingen om dit opgelost te kunnen krijgen, want het hoort er bij.

Dan is het nu meer kijken met welke aanvoertemperatuur het huis aangenaam warm blijft ipv mooie runs op een pruttelstandje.

Heb verder geen modbus data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-04 18:42
wimcaz schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:49:
[...]

Wellicht inderdaad niets vreemds, maar was meer benieuwd of anderen dit patroon ook herkennen. Omdat ik ook hier lees hoor dat mensen mooie runs kunnen maken. Dat lukt mij ook wel maar niet met de temperaturen waar veel defrosts mogelijk zijn. Dus met deze temperaturen is het voor iedereen wellicht moeilijk om mooie runs te maken. Dacht misschien ligt het aan mijn instellingen, maar ik dacht eerst hier even checken of dit herkenbaar is. Hoef ik niet proberen te sleutelen aan mijn instellingen om dit opgelost te kunnen krijgen, want het hoort er bij.

Dan is het nu meer kijken met welke aanvoertemperatuur het huis aangenaam warm blijft ipv mooie runs op een pruttelstandje.

Heb verder geen modbus data.
Hier runs van 50 tot 60 minuten. Daarna weer uitvoer 30 tot 31 graden. Huis is lekker 20.6-21 graden met stooklijn en AI stand. Alles op water. Dankzij aantal experts op dit forum waarvoor dank. Januari nog 300 liter boiler met zonne collectors erby dan ist nog mooier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulluijken
  • Registratie: Augustus 2021
  • Nu online
Weet iemand eigenlijk hoe de LG bepaald dat het tijd is voor een defrost? Soms zie ik hem compleet ingevroren staan en pruttelt hij vrolijk door, terwijl op andere momenten er hooguit wat rijp op de condensor zit 🤔. Wordt intern de stroom van de condensorfans gemeten?
Ook zie ik tijdens de opstart soms een piek in het verbruik terwijl de compressor constant draait. Modbus interval kan ik moeiteloos verkorten naar 15/20 seconde, terwijl de pieken soms 2-3 minuten duren. Kan dus niet aan de interval liggen.

[ Voor 5% gewijzigd door Paulluijken op 13-12-2022 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
sparkly schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:28:
[...]

Zou je dat filmpje kunnen delen? Zit er ook over na te denken om de compressor na te isoleren. Hoe zijn jouw ervaringen hiermee?
Ehm, nee, filmpje was enkel om mn aansluiten te documenteren omdat ik geen papier/ipad bij me had voor inbedrijfstellingsrapport.

Ervaringen met de isolatie van de compressor;
Maximaal "matig" --> verwacht geen wonderen bij een U44.
Soms net genoeg om niet meer irritant te zijn en wel een heel goedkope(te)/weinig ingrijpende manier.

Ik ga komende week nog een testje doen qua isolatie van de buitenunit aan de binnenkant qua geluid bij een U44 thermaV.

Bij echte problemen adviseer/installeer ik op basis van de situatie vaak een absorberende wand/schutting/afdakje/andere locatie

Of eventueel een complete ombouw (of een halve, enkel om het compressor gedeelte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Chevyman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 27-11-2023
Ik heb een slecht geïsoleerd huis uit 1910, mijn zonnepanelen leveren me 6000 kw stroom per jaar op..
Ben benieuwd of ik op het einde van het jaar met mijn teruglevering 4000 kw uitkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drkrgr
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23-06 05:53
Hallo allemaal, na een tijdlang waarin de LG (7 kw U44) prachtig gedraaid heeft merk ik nu dat het koude weer de regeling aardig in de war stuurt. Waar ik eerder lange runs had van waarin hij mooi terugmoduleerde naar 400 tot 600 Watt krijg ik hem nu niet mooi aan de loop. Hij blijft defrosten om vervolgens met een piek van soms wel 3 kW opgenomen vermogen op te starten. Hierna vriest hij meteen dicht en begint het feest opnieuw.

De enige manier om hem nu te laten draaien is in de stille modus. Echter wordt zo ook de efficiëntie van de warmtepomp danig de nek omgedraaid. Hij behaalt nu de gevraagde temperatuur uit de stooklijn (30 graden) niet meer, maximaal komt hij tot 25 á 26 graden.

Ik lees al geruime tijd mee op het forum, en heb een hoop gehad aan de tips en trics die hier gedeeld worden. Nu lees ik ook over een esp bordje? om hiermee de opstartpiek te verkorten/verkleinen om hem zo sneller te laten moduleren. Dit is echter een vakgebied waar ik nog nul verstand van heb. Ik had eigenlijk goede hoop op het “plug and play” kastje van Mouse. Echter lijkt dat nog wel even te gaan duren.

Kan en wil iemand mij misschien wat op weg helpen met de zaken die ik hiervoor nodig heb. Dus qua hardware en software? Zijn er kant en klare bordjes verkrijgbaar waar ik software op kan zetten om deze vervolgens met de warmtepomp te verbinden? Of is dat te makkelijk gedacht en moet ik losse componenten verzamelen? Zoals gezegd is dit niet mijn vakgebied maar een soldeerbout vasthouden moet nog wel lukken 8)7, eventueel met hulp van een bevriende electriciën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:45
@wimcaz ik zie helemaal niemand nog mooie runs posten deze dagen :D
kom zelf maar moeilijk boven de 2 uur uit vandaag.

Zal zeker nu ook per regio nogal verschillen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uwv0nwKaFTjFAqWfc_Qd88UeGi4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9nNPVEfw9UqEM8GfVdTKPbu5.png?f=fotoalbum_large

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05-07 22:39
kazemo schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:27:
[...]

8)7 ja het schijnt zo te zijn maar dan moet hij aan de aansluitingen gaan sleutelen afkoppelen etc.,eenvoudiger is een paar tientjes uitgeven en een lint kopen en dat er inleggen(kan hij wellicht later ergens anders gebruiken) als hij bevriest word het dure grap voorkomen is beter dan genezen
Ik heb de afgekoppeld 9kw in de tuin staan, ik heb de waterstofzuiger minuut op de uitgaande water aansluiting gezet, zeker weten dat ie leeg is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredje01
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 04-07 21:03
Drkrgr schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:59:
Hallo allemaal, na een tijdlang waarin de LG (7 kw U44) prachtig gedraaid heeft merk ik nu dat het koude weer de regeling aardig in de war stuurt. Waar ik eerder lange runs had van waarin hij mooi terugmoduleerde naar 400 tot 600 Watt krijg ik hem nu niet mooi aan de loop. Hij blijft defrosten om vervolgens met een piek van soms wel 3 kW opgenomen vermogen op te starten. Hierna vriest hij meteen dicht en begint het feest opnieuw.

De enige manier om hem nu te laten draaien is in de stille modus. Echter wordt zo ook de efficiëntie van de warmtepomp danig de nek omgedraaid. Hij behaalt nu de gevraagde temperatuur uit de stooklijn (30 graden) niet meer, maximaal komt hij tot 25 á 26 graden.

Ik lees al geruime tijd mee op het forum, en heb een hoop gehad aan de tips en trics die hier gedeeld worden. Nu lees ik ook over een esp bordje? om hiermee de opstartpiek te verkorten/verkleinen om hem zo sneller te laten moduleren. Dit is echter een vakgebied waar ik nog nul verstand van heb. Ik had eigenlijk goede hoop op het “plug and play” kastje van Mouse. Echter lijkt dat nog wel even te gaan duren.

Kan en wil iemand mij misschien wat op weg helpen met de zaken die ik hiervoor nodig heb. Dus qua hardware en software? Zijn er kant en klare bordjes verkrijgbaar waar ik software op kan zetten om deze vervolgens met de warmtepomp te verbinden? Of is dat te makkelijk gedacht en moet ik losse componenten verzamelen? Zoals gezegd is dit niet mijn vakgebied maar een soldeerbout vasthouden moet nog wel lukken 8)7, eventueel met hulp van een bevriende electriciën.
Is heel normaal hoor in deze periode. Mijn lg maakt normaal ook lange runs maar nu ook elke 45 minuten een defrost. Warmtepomp is vanmiddag even een aantal uur uitgeschakeld vanwege houtkachel die aanstond.
Groetjes Manfred

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/231LOcRnR5tNETs50CWch3KmVyo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4NgTRAjIfrpcBgQsidCXHSWk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pure100100
paQ schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:04:

[Afbeelding]
nog bedankt voor je stooklijn adviezen, de pomp presteert nu een stuk meer dan op watertemperatuur waar hij echt niet boven de 30 uit kwam, nu doet hij dat wel al haalt hij de 35 nog niet maar het is aangenaam in huis.
wanneer straks het buffervat er tussen zit en nog wat zonnecollectoren gaan we nog eens proberen de pomp naar de 40 graden te krijgen, maar nu het zo koud is gaan we maar niet experimenteren. is er een pakketje software en hardware waarmee jij de pomp uitleest en bestuurt? de wifi module en app samen zijn een flater. eerder had ik priva, dat was ook mooi overzichtelijk maar dit is niks

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22:31
Drkrgr schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:59:
...

De oplossingen die hier de laatste tijd langskomen zijn allemaal gebaseerd op een ESP bordje waar een modbus interface aan gekoppeld. Ik denk dat je wel de nodige ervaring met elektronica moet hebben, bv met Arduino bordjes. Enne, het is wel gevoelige elektronica, dus basis gereedschap voor specifiek voor elektronica is wel een must (soldeerbout, multimeter, tangetjes, ..)

Er is een goed werkend geheel te bouwen met module bordjes, Wat je in ieder geval nodig zult hebben is een ESP bordje, hiervoor raad ik je aan een ESP32 te nemen. Zelf gebruik ik een ESP32 S2. Als je een externe thermostaat op je WP gebruikt is het het handigst hier een relaisbordje aan te knopen. Dit soort bordjes ook dat de 3V ESP het relais goed aanstuurt. Tenslotte is een modbus interface een must, ook hier bestaan aparte bordjes voor. Al dit soort bordjes zijn bij Nederlandse webshops te koop, maar je kunt ook op Aliexpress kijken. Zelf heb ik één en ander met een ESP32 S2 module op een gaatjesbord gebouwd (met losse chips dus). Een nette universele print komt mogelijk later nog es.

Als software platform heb je dan ESPhome nodig. Ook hier zit weer een leercurve aan vast. Maar heb je ESPhome onder de knie en als je iets van programmeren in YAML en C++ weet is de rest niet meer zo moeijlijk. De code van bv @Devil of @djwlindenaar staat op Github en kun je zelf aanpassen op jouw situatie (poorten van de ESP bv). Die code breng je (net als bij een Arduino) met een USB kabel naar het ESP bordje. Daarna moet je nog één en ander op ESPhome inrichten.

Dit even heel kort wat nodig is, mogelijk vergeet ik nog iets, maar dat zullen andere kutselaars hier wel aanvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
pure100100 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:44:
[...]

nog bedankt voor je stooklijn adviezen, de pomp presteert nu een stuk meer dan op watertemperatuur waar hij echt niet boven de 30 uit kwam, nu doet hij dat wel al haalt hij de 35 nog niet maar het is aangenaam in huis.
wanneer straks het buffervat er tussen zit en nog wat zonnecollectoren gaan we nog eens proberen de pomp naar de 40 graden te krijgen, maar nu het zo koud is gaan we maar niet experimenteren. is er een pakketje software en hardware waarmee jij de pomp uitleest en bestuurt? de wifi module en app samen zijn een flater. eerder had ik priva, dat was ook mooi overzichtelijk maar dit is niks
Homeassistant en dan een esp module via esphome plugin.

Gaat veel tijd in zitten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
paQ schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:48:
[...]

Homeassistant en dan een esp module via esphome plugin.

Gaat veel tijd in zitten 8)7
dank je dan haak ik af, zo handig ben ik niet, zo geduldig al helemaal niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
pure100100 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:44:
[...]

Die 35 graden moet toch haalbaar zijn? Misschien toch nog es goed naar je hydraulische circuit kijken. Kun je wel voldoende flow krijgen,heb je genoeg buffer (vloerverwarming), waterzijdig afgeregeld om es een paar dooddoeners te noemen. Verwacht geen wonderen van een buffervat, het helpt om bv startups te temmen, maar de basis moet goed zijn. EEN WP is toch kritischer dan een gas CV, daar joeg je er gewoon wat extra kuubs met een hoge ketelinstelling door en het werd alsnog warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
presteert een warmtepomp beter wanneer hij in een wat afgeshermde "overkapping" staat met zijwanden en isolatie met aanvoerruimte voor lucht natuurlijk? met aan de voorkant een opening voor de grote roosters waar uitgelbazen wordt? of is het zonde van de investering? wellicht komt er minder vocht bij de aanvoerlucht en dus minder defrosts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
BernieW schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:56:
[...]

Die 35 graden moet toch haalbaar zijn? Misschien toch nog es goed naar je hydraulische circuit kijken. Kun je wel voldoende flow krijgen,heb je genoeg buffer (vloerverwarming), waterzijdig afgeregeld om es een paar dooddoeners te noemen. Verwacht geen wonderen van een buffervat, het helpt om bv startups te temmen, maar de basis moet goed zijn. EEN WP is toch kritischer dan een gas CV, daar joeg je er gewoon wat extra kuubs met een hoge ketelinstelling door en het werd alsnog warm.
ja zelfs bij 29 invoer komt hij hooguit op 31,3-32 uitvoer. flow is met een extra pomp erop rond de 40 liter continu, of is het beter zonder extra pomp te draaien zodat het warme water langer onderweg is in huis? ik las elders dat iemand daar goede ervaring mee had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
pure100100 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:57:
presteert een warmtepomp beter wanneer hij in een wat afgeshermde "overkapping" staat met zijwanden en isolatie met aanvoerruimte voor lucht natuurlijk? met aan de voorkant een opening voor de grote roosters waar uitgelbazen wordt? of is het zonde van de investering? wellicht komt er minder vocht bij de aanvoerlucht en dus minder defrosts?
Ik denk dat het eigenlijk weinig uitmaakt door de grote hoeveelheid lucht verplaatsing. Een omkasting kost ongeveer 2-4% rendement heb ik mij deze week nog laten vertellen door een omkastingsexpert ;) .

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
Sjoerd schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:03:
[...]

Ik denk dat het eigenlijk weinig uitmaakt door de grote hoeveelheid lucht verplaatsing. Een omkasting kost ongeveer 2-4% rendement heb ik mij deze week nog laten vertellen door een omkastingsexpert ;) .
dan laten we dat maar niet doen, dank voor je advies

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07:01
pure100100 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:59:
[...]

ja zelfs bij 29 invoer komt hij hooguit op 31,3-32 uitvoer. flow is met een extra pomp erop rond de 40 liter continu, of is het beter zonder extra pomp te draaien zodat het warme water langer onderweg is in huis? ik las elders dat iemand daar goede ervaring mee had.
De lg kan prima zonder externe pomp als er geen buffervat tussen je afgifte en de warmtepomp zit
De pomp in de therma is sterker dan een gemiddelde cv pomp
Ik denk ook dat je eerder bij je hydraulisch gedeelte moet kijken, 40+ moet hij sowieso halen, bij mijn klanten halen ze allemaal de 45+ met de huidige temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
.

[ Voor 108% gewijzigd door pure100100 op 13-12-2022 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Vocht zit in de lucht.
De fans van jouw wp hebben een enorm luchtdebiet. Dat is 2 sec, en je zit gewoon buitenlucht er doorheen te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
paQ schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:07:
Vocht zit in de lucht.
De fans van jouw wp hebben een enorm luchtdebiet. Dat is 2 sec, en je zit gewoon buitenlucht er doorheen te trekken.
sinds de wp er staat en hard werkt heb ik een ijsbaan op grind op mijn dak, niet te geloven wat er een water uitkomt bij een defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
ik lees hier dat het verschil tussen inlaat en uitlaat temperatuur van het water juist groot moet zijn, hier is het vaak 28 in 31 uit, soms 26 in en dan ook 31 uit maar veel verder komt hij niet. men gaat binnenkort eea aan oud leidingwerk nog verwijderen en zorgen voor een 1 op 1 in en uit van de vloerverdelers naar de wp, er zit nu nog eea aan oud buizen netwerk in van de vorige wp met een omleiding en expansievaten. wellicht komt de pomp dat beter tot zijn recht. maar nu het buiten koud is heb ik alle acties even op hold gezet, wil niet t risico lopen dat ik in de kou kom te zitten want dan word de baas boos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacko222
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 28-06 07:03

[Afbeelding]
Goedenavond PaQ!
Uw beheersing van Home assistant in verband met de Therma V is geweldig, zou u bereid zijn om uw configuration.yaml-bestand te delen om te begrijpen hoe u alles interfaced?

Het is me gelukt om alle gegevens uit te lezen, maar ik zit vast bij het "schakel de stilstandmodus" gedeelte en het hele gedeelte waarin je handmatig de temperatuur kunt veranderen :)

Bedankt voor je bijdrage aan het forum in het algemeen, het is geweldig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
jacko222 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:39:
[...]

Goedenavond PaQ!
Uw beheersing van Home assistant in verband met de Therma V is geweldig, zou u bereid zijn om uw configuration.yaml-bestand te delen om te begrijpen hoe u alles interfaced?

Het is me gelukt om alle gegevens uit te lezen, maar ik zit vast bij het "schakel de stilstandmodus" gedeelte en het hele gedeelte waarin je handmatig de temperatuur kunt veranderen :)

Bedankt voor je bijdrage aan het forum in het algemeen, het is geweldig!
Dat wil ik best doen, maar ik ben van een modbusinterface afgestapt en overgestapt naar een esp controller. Dus dat heeft alleen maar nut als je dat nu ook gebruikt.

En verder weet ik haast niks van home assistant. :+ Alles is nieuw voor me en win veel informatie in op andere fora, veel trial & error, en behulpzame medetweakers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Interessante dagen zo en dan is het nog ‘maar’ -6. Vannacht werd ik wakker van de herrie van de 14kW U34. Hij staat op bigfoots op een betonnen fundering, op hemelsbreed een meter of 8 van onze slaapkamer. Maar er kwam een enorme bak herrie uit, misschien dat de fan uit balans was door aanvriezen ofzo, maar was echt niet ok. Ga m’n script ombouwen om ‘s nachts op silent te draaien en dan de cv aan te slingeren als hij tekort komt, want op deze manier heb ik binnen de kortste keren ruzie met de buren.

Valt me ook op dat hij regelmatig een graad of 2 a 3 onder de target blijft hangen, met silent uit en compressor terug gemoduleerd. Dan wordt het dus ook niet warm, target staat niet voor niets 3 graden hoger. Denk er over om hem in het voorjaar op Marktplaats te zetten en een Nice te kopen.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-06 08:43
Blijft toch apart...
Draai nu met een vaste retour van 32 graden invoer zit op 37 met een debiet van 18L.
Opgenomen vermogen is 2280W.

Vanochtend op retour 29 graden gestaan, toen van silent afgehaald en meteen een overshute.

Nu is de laatste run meer dan 2 uur bij -3 graden :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2uULcDBq3W4SCstkoL_Awl0csB8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7Z2462yUTvnJuNKRdMM6Qmu8.png?f=fotoalbum_large

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
Devil schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:46:
Interessante dagen zo en dan is het nog ‘maar’ -6. Vannacht werd ik wakker van de herrie van de 14kW U34. Hij staat op bigfoots op een betonnen fundering, op hemelsbreed een meter of 8 van onze slaapkamer. Maar er kwam een enorme bak herrie uit, misschien dat de fan uit balans was door aanvriezen ofzo, maar was echt niet ok. Ga m’n script ombouwen om ‘s nachts op silent te draaien en dan de cv aan te slingeren als hij tekort komt, want op deze manier heb ik binnen de kortste keren ruzie met de buren.

Valt me ook op dat hij regelmatig een graad of 2 a 3 onder de target blijft hangen, met silent uit en compressor terug gemoduleerd. Dan wordt het dus ook niet warm, target staat niet voor niets 3 graden hoger. Denk er over om hem in het voorjaar op Marktplaats te zetten en een Nice te kopen.
Draai nu sinds maandagavond met jouw laatste script. Tot nu toe erg tevreden mee, heb het idee dat het nu "soepeler" draait dan voorheen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yZfB939VQEd1WAxsfIWnnOJkT3E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Lo20QAXSRgutGFDHwdRF5p1u.png?f=user_large

Zie ook dat ie tussen de vele defrosts af en toe moeite heeft om z'n target te halen. Maar ja, dat weten wij omdat we het kunnen meten. Hoe het bij veel nadere merken is weten we niet omdat je het bij een aantal domweg niet kunt meten. Toch ook maar weer es gaan gluren op de buurfora, valt me op het algemene WP topic al op dat het daar erg druk is.

Ik probeer nu wel zoveel mogelijk silent mode uit te houden. Met silent mode aan krijg ik met dit weer vaker defrosts. Voor deze koude periode liet ik 'm 's nachts altijd in silent draaien. Ideaal zou kunnen zijn om na bv een eerste defrost gedurende een koude periode (bv OAT<3 C) silent uit te laten. Van de week kwam ik ook een overzicht tegen van de geluidsdruk die de verschillende merken en types produceren (link). En ja, LG is niet de stilste, maar het kan nog erger. Maar het valt ook op dat er heel veel volgens spec op zo'n 66-69 dBA zitten en dan toch wel een beetje vergelijkbaar zijn. Hoorbaar verschil zal voornamelijk op accenten zijn zoals brom van compressor.

Gisteravond wel de stooklijn verhoogd omdat ie het niet trok, Nu heeft ie vanacht de temperaturen binnen wel goed vast kunnen houden, ondanks dat m'n hydraulische circuit nog niet optimaal is. Moet nog even bedenken aan welke knoppen te draaien om deze curve stooklijn te optimaliseren. Houd me voor tips aanbevolen.

Krijg wel steeds meer de indruk dat heel veel problemen die ook hier langskomen te wijten zijn aan de hydraulische opzet en systemen gewend vanuit de CV tijd om bv zones te regelen. Vroeger (twee maanden geleden) schakelde ik soms zelfs vvw verdelers af (pomp uit) als de kamer op temperatuur was. Zit nu al voorzichtig te kijken om de invloed van Tado nog meer te beperken.

Last but not least, dank je voor het vele werk wat je in het script hebt gestoken. Het heeft zich geevolueerd in een mooie overzichtelijke opzet. Is nu ook makkelijker te onderhouden en aan te passen op individuele wensen. Ik heb er veel plezier van, zeker deze laatste versie doet precies wat nodig is om deze LG's beter te laten draaien. Nu met de vele defrosts is goed te zien dat die gekke overshoot na een start getemd is.

[ Voor 5% gewijzigd door BernieW op 14-12-2022 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Nu online
De Chevyman schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:45:
Ik heb een slecht geïsoleerd huis uit 1910, mijn zonnepanelen leveren me 6000 kw stroom per jaar op..
Ben benieuwd of ik op het einde van het jaar met mijn teruglevering 4000 kw uitkom.
:) welkom join the club

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
pure100100 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:08:
[...]

sinds de wp er staat en hard werkt heb ik een ijsbaan op grind op mijn dak, niet te geloven wat er een water uitkomt bij een defrost.
Op daken plaats ik normaliter een verwarmingslint richting en IN de afvoer...
Die zijn zelfregulerend en gaan harder werken naarmate het kouder wordt.

Protip; aansluiten op contact voor externe verwarming/boiler en alleen laten meewerken indien de temperatuur onder de -3 is :)
Scheelt een hoop stroom wanneer het net niet vriest... Of een lichte nachtvorst (dat ontdooit de dag erna meestal weer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-06 17:01
Hier hetzelfde. uit/aan/uit/aan binnen 1 minuut. Ook hier geen errors, tot op dit moment ook nog geen 1 gehad, afkloppen.

Heb mij laten vertellen dat het normaal is. Ondanks dat het tegen mijn gevoel in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
BjornHero schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:25:
[...]

Protip; aansluiten op contact voor externe verwarming/boiler en alleen laten meewerken indien de temperatuur onder de -3 is :)
Scheelt een hoop stroom wanneer het net niet vriest... Of een lichte nachtvorst (dat ontdooit de dag erna meestal weer)
Heb je een voorbeeld van een geschikt lint?

En gaat het bitumen hier niet van kapot/smelten?

[ Voor 4% gewijzigd door Wolly op 14-12-2022 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tolunaygul12
BernieW schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:48:
De oplossingen die hier de laatste tijd langskomen zijn allemaal gebaseerd op een ESP bordje waar een modbus interface aan gekoppeld. Ik denk dat je wel de nodige ervaring met elektronica moet hebben, bv met Arduino bordjes. Enne, het is wel gevoelige elektronica, dus basis gereedschap voor specifiek voor elektronica is wel een must (soldeerbout, multimeter, tangetjes, ..)

Er is een goed werkend geheel te bouwen met module bordjes, Wat je in ieder geval nodig zult hebben is een ESP bordje, hiervoor raad ik je aan een ESP32 te nemen. Zelf gebruik ik een ESP32 S2. Als je een externe thermostaat op je WP gebruikt is het het handigst hier een relaisbordje aan te knopen. Dit soort bordjes ook dat de 3V ESP het relais goed aanstuurt. Tenslotte is een modbus interface een must, ook hier bestaan aparte bordjes voor. Al dit soort bordjes zijn bij Nederlandse webshops te koop, maar je kunt ook op Aliexpress kijken. Zelf heb ik één en ander met een ESP32 S2 module op een gaatjesbord gebouwd (met losse chips dus). Een nette universele print komt mogelijk later nog es.

Als software platform heb je dan ESPhome nodig. Ook hier zit weer een leercurve aan vast. Maar heb je ESPhome onder de knie en als je iets van programmeren in YAML en C++ weet is de rest niet meer zo moeijlijk. De code van bv @Devil of @djwlindenaar staat op Github en kun je zelf aanpassen op jouw situatie (poorten van de ESP bv). Die code breng je (net als bij een Arduino) met een USB kabel naar het ESP bordje. Daarna moet je nog één en ander op ESPhome inrichten.

Dit even heel kort wat nodig is, mogelijk vergeet ik nog iets, maar dat zullen andere kutselaars hier wel aanvullen.
Dit is een mooie bordje daarvoor ;)
https://www.cnx-software....rs485-can-bus-interfaces/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 08:09
BernieW schreef op woensdag 14 december 2022 @ 08:14:
[...]

Draai nu sinds maandagavond met jouw laatste script. Tot nu toe erg tevreden mee, heb het idee dat het nu "soepeler" draait dan voorheen:
[Afbeelding]

Zie ook dat ie tussen de vele defrosts af en toe moeite heeft om z'n target te halen. Maar ja, dat weten wij omdat we het kunnen meten. Hoe het bij veel nadere merken is weten we niet omdat je het bij een aantal domweg niet kunt meten. Toch ook maar weer es gaan gluren op de buurfora, valt me op het algemene WP topic al op dat het daar erg druk is.

Ik probeer nu wel zoveel mogelijk silent mode uit te houden. Met silent mode aan krijg ik met dit weer vaker defrosts. Voor deze koude periode liet ik 'm 's nachts altijd in silent draaien. Ideaal zou kunnen zijn om na bv een eerste defrost gedurende een koude periode (bv OAT<3 C) silent uit te laten. Van de week kwam ik ook een overzicht tegen van de geluidsdruk die de verschillende merken en types produceren (link). En ja, LG is niet de stilste, maar het kan nog erger. Maar het valt ook op dat er heel veel volgens spec op zo'n 66-69 dBA zitten en dan toch wel een beetje vergelijkbaar zijn. Hoorbaar verschil zal voornamelijk op accenten zijn zoals brom van compressor.

Gisteravond wel de stooklijn verhoogd omdat ie het niet trok, Nu heeft ie vanacht de temperaturen binnen wel goed vast kunnen houden, ondanks dat m'n hydraulische circuit nog niet optimaal is. Moet nog even bedenken aan welke knoppen te draaien om deze curve stooklijn te optimaliseren. Houd me voor tips aanbevolen.

Krijg wel steeds meer de indruk dat heel veel problemen die ook hier langskomen te wijten zijn aan de hydraulische opzet en systemen gewend vanuit de CV tijd om bv zones te regelen. Vroeger (twee maanden geleden) schakelde ik soms zelfs vvw verdelers af (pomp uit) als de kamer op temperatuur was. Zit nu al voorzichtig te kijken om de invloed van Tado nog meer te beperken.

Last but not least, dank je voor het vele werk wat je in het script hebt gestoken. Het heeft zich geevolueerd in een mooie overzichtelijke opzet. Is nu ook makkelijker te onderhouden en aan te passen op individuele wensen. Ik heb er veel plezier van, zeker deze laatste versie doet precies wat nodig is om deze LG's beter te laten draaien. Nu met de vele defrosts is goed te zien dat die gekke overshoot na een start getemd is.
@Devil
@BernieW

Ik kan de LG uitlezen via Modbus in HA. Kan ik dan eventueel ook iets met dit script en waar kan ik dit vinden?

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
ik zie helemaal niemand nog mooie runs posten deze dagen :D

[Afbeelding]
Afgelopen nacht toch wel enkele mooie runs gehad met acceptabel tijd en COP. drogere weer doet veel met werking inderdaad !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2tARYM6dIzTxFlDgNWIsjAZZpm8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RRur5HJAYTYs52xSHNKj4pBB.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankmunneke
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-05 14:49
Allen,

uik heb twee vragen
1. de defrost bij mij werkt volgens mij wel de radiator ontdooit wel, echter daaromheen groeit een steeds dikkere ijslaag, hebben jullie dat ook?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QEDNGMFoVd-_7Y6G-PzzfkdjFQo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2YLKcgbQg8tKHUFpkQusmWFx.jpg?f=fotoalbum_large
2. ik ben nog steeds niet uit de inschakeltemperatuur van mijn ext boiler (cv) daar speel ik nog mee. ik zie wel dat de temperatuurmeter van de wp er behoorlijk naast kan zitten soms wel 10 graden nu heeft dat misschien met de defrost te maken.

unit is een LG HM16u34 n er hangt een remeha calenta 40L als backup paralell verwarming deels vloer en deels radiatoren aangestuurd met Evohome.

[ Voor 8% gewijzigd door frankmunneke op 14-12-2022 10:46 . Reden: typefout en installatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-06 08:43
frankmunneke schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:37:
Allen,

uik heb twee vragen
1. de defrost bij mij werkt volgens mij wel de radiator ontdooit wel, echter daaromheen groeit een steeds dikkere ijslaag, hebben jullie dat ook?
[Afbeelding]
2. ik ben nog steeds niet uit de inschakeltemperatuur van mijn ext boiler (cv) daar speel ik nog mee. ik zie wel dat de temperatuurmeter van de wp er behoorlijk naast kan zitten soms wel 10 graden nu heeft dat misschien met de defrots te maken.
Een Therma V in het wild :+ Leuke foto zo!

Maar, zitten er toevallig allemaal blaadjes in het aangevroren gedeelte?
Na een defrost komt er (warmer) water van de unit. als dit vanuit de grond weer op-dampt en vervolgens met wat blaadjes tegen de WP aan komt bied dit een mooie bodem voor ijs aangroei...

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankmunneke
Casper de Boer schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:49:
[...]

Een Therma V in het wild :+ Leuke foto zo!

Maar, zitten er toevallig allemaal blaadjes in het aangevroren gedeelte?
Na een defrost komt er (warmer) water van de unit. als dit vanuit de grond weer op-dampt en vervolgens met wat blaadjes tegen de WP aan komt bied dit een mooie bodem voor ijs aangroei...
Het zou kunnen dat blaadjes het startpunt zijn geweest van deze plekken. Ik kan eens met wat heet water de boel defrosten en dan kijken hoe het gaat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BernieW
AppieK schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:27:
[...]

@Devil
@BernieW

Ik kan de LG uitlezen via Modbus in HA. Kan ik dan eventueel ook iets met dit script en waar kan ik dit vinden?
Codes kun je terugvinden op Github.
Ik ken er een drietal:

Die van @Devil vind je hier: link
Afgeleid van een eerdere versie van @Devil is de versie van @joep2020 : link
En tenslotte de versie van @djwlindenaar die met z'n state machine opzet @Devil geinspireerd heeft z'n script ook om te bouwen en een state machine te gebruiken: link

Maar loop vooral ook door de posts van alle drie tweakers. Veel kennis over het gedrag, ook wat anderen van LG zelf hebben geleerd of uit eigen ervaring is meegenomen in de codes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-06 17:01
Stooklijn 18/23 -7/38, 200L buffer. optimaal debiet, 100% pomp, regel op uitvoer water temp.

Tevreden met de werking. Gemid. besparing tov stoken met gas ligt in dec op 10euro per dag, nov gemid 7euro. En dan stook ik het zelfs warmer.

Schematische waargave van de opstelling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N9z1xQLedLw7kXCea8fszJ_gEUQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1Yy5OagdTup3yVDjVEer6cRE.png?f=fotoalbum_large

Overzicht van de afgelopen 5 dagen.

volledig stille modus, max uitvoer temp 32, wat nog voldoende was op 9dec. Ingaan van de avond iedere 45min een defrost. daarvoor waren de runs wat langer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NKr2rhPBk-jnxNbe6G0CldaCADU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ylX1ajlRzZVfUmU3ZkQy8cII.jpg?f=user_large

Einde dag overgegaan op normale modus. wel hogere piek verbruik, logisch, maar wel langere runs tot volgende defrost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T2YZwP9WRATh_dMUDGqm7HD4InI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yNkAPcQwMo7lmukBADPmXhqu.jpg?f=user_large

Volledig op normale modus einde dag doeltemp van 21 gehaald. en springt even aan omdat de radiator op de douch wel open staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LpLgA5gfUEYuMTljc_KRR_i6F50=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dzF6T87dakhcDrjI2TJPivrD.jpg?f=user_large

Die dag veel zon dus snel ook doeltemp gehaald. In de avond stille modus weer aangezet. en om 11 toch weer terug naar normale modus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W4dKcaVUAzRCyfTfiF5yOI16I5c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PjrQL7UFW9DgD0rJbxQBfQyp.jpg?f=user_large

volledig op normale modus. Laatste aan/uit blok rond 22:00 komt weer van de radiator op de douch die wel open staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nwYIAx3N_7qOUIMje0qnCxaoGpA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MJX8IdMwlP5xJ984GVOJYQDn.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
Wolly schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:15:
[...]

De linten van Hornbach zijn dikke prima..
Stekker eraf knippen en aansluiten..

Let op; heeft hij heel het jaar door stroom zal hij altijd (onder de 4-5c? Stroom verbruiken...).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
Allen,

uik heb twee vragen
[Afbeelding]
2. ik ben nog steeds niet uit de inschakeltemperatuur van mijn ext boiler (cv) daar speel ik nog mee. ik zie wel dat de temperatuurmeter van de wp er behoorlijk naast kan zitten soms wel 10 graden nu heeft dat misschien met de defrost te maken.

unit is een LG HM16u34 n er hangt een remeha calenta 40L als backup paralell verwarming deels vloer en deels radiatoren aangestuurd met Evohome.
Das een aardige bak ijs!

In situaties met veel bladeren is het raadzaam het "rekje" achterop ervanaf te schroeven (let op, wel minder beschermd tegen invloeden van buitenaf).

Achter dat rekje blijven vaak bladeren hangen, die dan weer aanvriezen en als ze ontdooit zijn weer blijven hangen... Cirkeltje rond...

Even een defrost afwachten, hem uitschakelen en met water afspoelen (rustig straaltje met gieter doet wonderen).

Dan even bladeren en rekje ervanaf halen.

Problematisch is dit niet, maar lekker voor je efficiëntie ook niet ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07:49
Wolly schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:15:
[...]

https://www.elektrototaal...r3oYNtmF0VOBoCJAQQAvD_BwE

Dit is top spul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07:49
pure100100 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:59:
[...]

16kw heeft rond de 46liter p/m nodig.
Vermoedelijk gaat het straks met een ontkoppeling buffervat een stuk beter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smartmailer
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 05-07 12:26
@frankmunneke

Je kan proberen om het transport rooster te demonteren en de schroeven weer terug te plaatsten.
Je levert wat in op bescherming van eventuele vallende takken maar misschien heb je daardoor minder last van het aanvriezen.

Groeten

edit : wat @BjornHero zegt :)

[ Voor 6% gewijzigd door Smartmailer op 14-12-2022 11:56 ]

LG HM071 MR U44 ~ 14x260WP Black ~ SMA 3000TL ~ 8.1 kWp Solaredge ~ Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankmunneke
BjornHero schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:07:
[...]

Das een aardige bak ijs!

In situaties met veel bladeren is het raadzaam het "rekje" achterop ervanaf te schroeven (let op, wel minder beschermd tegen invloeden van buitenaf).

Achter dat rekje blijven vaak bladeren hangen, die dan weer aanvriezen en als ze ontdooit zijn weer blijven hangen... Cirkeltje rond...

Even een defrost afwachten, hem uitschakelen en met water afspoelen (rustig straaltje met gieter doet wonderen).

Dan even bladeren en rekje ervanaf halen.

Problematisch is dit niet, maar lekker voor je efficiëntie ook niet ...
Thx, ik heb het ijs eraf gehaald met een gieter, was wel even een klusje. in het rekje blijft het ijs ook weer hangen tijdens de dfrost, dat heb ik dus eerst maar eens verwijderd, ben benieuwd hoe lang hij nu goed blijft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zicht
  • Laatst online: 28-10-2023
Ik zie hier allemaal moeilijke vragen en nog moeilijker oplossingen; Ik vermoed dat ik op de verkeerde plek ben, om een simpele vraag te stellen...maar goed;

Sinds een paar dagen probeer de Therma V 9kw (35.86 versie van software) op te starten.
Dat lukt maar gedeeltelijk;
ik wil:
  • alleen verwarmen
  • ik heb geen boiler
  • ik heb 150m2 vloerverwarming, maar ik wil beginnen met slechts 1 of 2 lussen.
  • ik heb gevuld met warmwater. Toen de machine aangezet en die begon te werken maar vroor al na een half uurtje helemaal dicht. tijdens ontdooien zakt de retourtemp naar 11 graden.
  • Opnieuw gevuld met warm, maar de temperatuur komt gewoon niet aan de 20Ç retour en de machine gaat in antivriesstand, onder de 15'C. (alleen rondpompen)
  • Alle dips staan uit
Wie weet wat er misgaat ?

[ Voor 7% gewijzigd door Zicht op 14-12-2022 13:57 . Reden: opmaak ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardtrip
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-07 19:38
Devil schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:46:

Kan het zijn dat het onder target blijven hangen veroorzaakt wordt door het script? Mijn ervaring met alle versies is dat dit er juist voor zorgt dat er veel langzamer naar de doeltemperatuur toegewerkt wordt. Precies wat je wil bij wat hogere temperaturen om een overshoot te voorkomen, maar nu krijg je gegarandeerd binnen afzienbare tijd met een defrost te maken. Zonder scripts (met de fantastische software van LG _/-\o_ ) werkt het apparaat redelijk snel naar de doeltemperatuur toe en haalt hij zijn target:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tz1sU5iGtbzcg5uvOShnsvKxo9U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ofirp0kLipE1tS7F2HU6cdrh.png?f=fotoalbum_large

Uiteraard N=1 :-)

[ Voor 0% gewijzigd door richardtrip op 14-12-2022 13:59 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
Zicht schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:54:
Ik zie hier allemaal moeilijke vragen en nog moeilijker oplossingen; Ik vermoed dat ik op de verkeerde plek ben, om een simpele vraag te stellen...maar goed;

Sinds een paar dagen probeer de Therma V 9kw (35.86 versie van software) op te starten.
ik wil:
  • alleen verwarmen
  • ik heb geen boiler
  • ik heb gevuld met warmwater. Toen de machine aangezet en die begon te werken maar vroor al na een half uurtje helemaal dicht. tijdens ontdooien zakt de retourtemp naar 11 graden.
  • Opnieuw gevuld met warm, maar de temperatuur komt gewoon niet aan de 20Ç retour en de machine gaat in antivriesstand, onder de 15'C. (alleen rondpompen)
  • Alle dips staan uit
Te weinig buffer om te ontdooien
Probeer maar te draaien met alle groepen open, ik denk dat het dan goed moet gaan
Wel knap dat je geen ch14 error hebt gekregen op maar 2 groepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
Zicht schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:54:

ik wil:
  • alleen verwarmen
  • ik heb geen boiler
  • Alle dips staan uit
Moeilijk te zeggen op basis van deze beperkte informatie. Er valt me wel één ding op: "beginnen met 1 of 2 lussen". Kort door de bocht, op deze manier gaat dat 'm niet worden. Een warmtepomp moet z'n warmte kwijt kunnen, en 2 lussen vvw klinkt als er weinig. Het is ook logisch dat tijdens ontdooien de temperatuur zo ver daalt. De warmte voor ontdooien haalt ie uit je afgifte systeem, in dit geval dus die twee lusjes. Daardoor daalt die temperatuur, en dat zou die dan in een half uurtje weer op moeten lossen?

Zorg dus voor een voldoende groot afgifte systeem, gebruik zeker de aanbevolen leiding diameters etc.etc.
Het beste wat je kunt doen is je installateur vragen je systeem in gebruik te stellen, dit zou ook bij de instalaltie moeten horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zicht
Te weinig warmtebuffer... dat begrijp ik denk ik , als je bedoelt dat er te weinig warmte in het systeem zit om te ontdooien.
Ik ben begonnen met alle groepen open, maar hetzelfde probleem.
Maar dan komt er toch te lang en (te) veel koud water terug om een warmtebuffer op te bouwen ?

Een ch14 kreeg ik inderdaad soms, maar nu allen nog als de druk wegvalt tijdens bijvullen met warmwater. Dus die heb ik [soort van] onder controle...

Inmiddels heb ik in dit topic, maar dan een post van 13 dec 2021 gelezen, dat ik met silent mode de FAN kan reduceren en met stroombegrenzing pomp EN fan kan reduceren en in het installateursporgramma de pomp capaciteit terug kan draaien naar 35%.
In die post las ik dat dan de overshoot veel minder wordt, zodat ie langzaam kan opstarten en buffer opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
richardtrip schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:57:
[...]

Kan het zijn dat het onder target blijven hangen veroorzaakt wordt door het script? Mijn ervaring met alle versies is dat dit er juist voor zorgt dat er veel langzamer naar de doeltemperatuur toegewerkt wordt. Precies wat je wil bij wat hogere temperaturen om een overshoot te voorkomen, maar nu krijg je gegarandeerd binnen afzienbare tijd met een defrost te maken. Zonder scripts (met de fantastische software van LG _/-\o_ ) werkt het apparaat redelijk snel naar de doeltemperatuur toe en haalt hij zijn target:
[Afbeelding]

N=2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zicht
Bedankt BernieW en paQ , ik zal alle groepen weer opendraaien; kijken wat er gebeurt... Zal morgen pas zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Zicht op 14-12-2022 14:23 . Reden: users ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-06 11:28
Allen,

uik heb twee vragen
[Afbeelding]

Tip uit de LG-training: rooster verwijderen :)

Edit: was hierboven ook al een paar keer als suggestie gedaan ;)

[ Voor 3% gewijzigd door tebogo op 14-12-2022 14:46 ]

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
richardtrip schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:57:
[...]

[Afbeelding]

Zie nu de temperatuur wat stijgt dat ie beter op target komt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h0kjTmO8r3Jxk7kmg84iDto1Y2Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VdEbq56xmpmmgUxNzLPJ5O7G.png?f=user_large

Het is natuurlijk ook iets wat juist deze week met (lage temperaturen+hoge luchtvochtigheid)=defrost opvalt. Als de lucht droger is en hij gewoon de hele dag door pruttelt is het een ander verhaal. Maar misschien een optie om het script wat losser te maken bij lagere temperaturen en detectie van een eerste defrost?

Echt perfect bij alle weersomstandigheden lijkt me ook lastig, vraag me ook af hoe dit bij andere merken gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 08:09
Dit heb ik dus na (bijna) elke defrost:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T_oe7ec11MyaCLafwTKJIipg9u4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IuSb2dPFH1Ma4QtnMYdgcc41.png?f=fotoalbum_large

- De pomp draait op minimum (8 l/min)
- Er wordt besloten tot een defrost
- De pomp gaat naar maximum (23 -24 l/min)
- Defrost...
- Einde defrost: de pomp gaat even uit. water_flow_status gaat ook naar 'off'
- Error 14 verschijnt voor ongeveer 10 seconden. Dan gaat de pomp weer aan
- De WP gaat weer verder.

De flow moet verder geen probleem zijn, aangezien de vloerverwarming altijd open staat. Ook is het maximum van 24 l/min toch ruim voldoende.

Herkenbaar voor iemand? Wat kan er beter?

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aaron612
  • Laatst online: 01-07 10:26
AppieK schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:35:
Dit heb ik dus na (bijna) elke defrost:

[Afbeelding]

- De pomp draait op minimum (8 l/min)
- Er wordt besloten tot een defrost
- De pomp gaat naar maximum (23 -24 l/min)
- Defrost...
- Einde defrost: de pomp gaat even uit. water_flow_status gaat ook naar 'off'
- Error 14 verschijnt voor ongeveer 10 seconden. Dan gaat de pomp weer aan
- De WP gaat weer verder.

De flow moet verder geen probleem zijn, aangezien de vloerverwarming altijd open staat. Ook is het maximum van 24 l/min toch ruim voldoende.

Herkenbaar voor iemand? Wat kan er beter?
Heel herkenbaar, zie mijn eerder post. Is dit een bug in de software?

Uiteindelijk nu op vaste capaciteit van 50% Dit levert zelfde aan/uit gedrag maar dan zonder die error. Weet niet wat beter is. Want delta t is hierdoor slechts 2 graden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Ik geef ook de lage flow de schuld, althans is eerste verdachte.
Heb hier zelfde issues op optimaal debiet. Hij zoekt het absolute minimum en gaat dan op zijn bek.
Vaste pomp 55% geen enkel probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-07 20:39
Ik heb pomp sinds gisteren van optimum naar vast gezet, nu geen last meer van dat gedrag.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-07 09:31
Ramon_1984 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:17:
[...]
16kw heeft rond de 46liter p/m nodig.
Vermoedelijk gaat het straks met een ontkoppeling buffervat een stuk beter.
Niet per sé, die van mij draait al bijna een jaar probleemloos (met wat hulp van home-assistant ivm radiatorknoppen) met 25-28 l/min afhankelijk van de radiatorknoppen. 16kW U33.

Als de radiatorknoppen allemaal dichtliggen en hij moet opstarten dan wil het niet zo goed meer. De flow waarbij de problemen hier beginnen is rond de 22 l/min.

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulBos
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-02-2023
Ik hoop dat iemand mij nog kan helpen aan antwoorden op vraag over de flow rate instellingen…
Binnen het menu water flow control heb je vier opties; optimaal, capaciteit, fixed en delta.

Is er eentje die de voorkeur heeft? Ik heb nu optimal en systeem lijkt niet gek te lopen ook met deze kou.

Welke zouden jullie aanraden?
Situatie, 12KW nu alleen op vloerverwarming 12 groepen.

dankjewel alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
PaulBos schreef op woensdag 14 december 2022 @ 17:24:
Ik hoop dat iemand mij nog kan helpen aan antwoorden op vraag over de flow rate instellingen…
Binnen het menu water flow control heb je vier opties; optimaal, capaciteit, fixed en delta.

Is er eentje die de voorkeur heeft? Ik heb nu optimal en systeem lijkt niet gek te lopen ook met deze kou.

dankjewel alvast!
Ze moeten allemaal gewoon werken natuurlijk ;)
Alleen bij de een werkt het systeem beter op optimal flow, bij de ander juist niet en moet op vaste pompsnelheid. (zie de reacties hierboven bijv)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats
PaulBos schreef op woensdag 14 december 2022 @ 17:24:

dankjewel alvast!
Dikke leidingen grote bufertank 300 liter niet te veel knieën dan heb je geen problemen met optimal Flow.
Buig je bochten of gebruik je echte bochten dan is er ook geen probleem

Het beste kun je dan een systeemPomp gebruiken met dezelfde capaciteit om je systeem te laten draaien.
Uiteraard moet je systeem dit ook kwijt kunnen.

Vloerverwarmingsleidingen liever niet langer dan 60 meter kunststof verdeler zonder pomp.

Gezien je 12 groepen en 12 kw pomp zou ik altijd een buffervat nemen.

Oh en kijk goed naar filters die je gaat monteren de meeste kunnen de Flow van de 12 kw pomp niet aan. Met flow problemen van dien.
Miinimaal kijken voor 1 inch aansluitingen en kijken hoeveel Flow de magneet filter kan hebben. Dit geldt ook voor de micro bellen filter.

[ Voor 11% gewijzigd door Konijnenbats op 14-12-2022 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Aaron612 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:40:
[...]

Heel herkenbaar, zie mijn eerder post. Is dit een bug in de software?

Uiteindelijk nu op vaste capaciteit van 50% Dit levert zelfde aan/uit gedrag maar dan zonder die error. Weet niet wat beter is. Want delta t is hierdoor slechts 2 graden
Ik heb gemerkt dat de temperatuur sensoren in de LG warmtepomp niet goed aangeven. De aanvoer is ca. 1.6 ºC te laag en de retour ca. 0.4 ºC. Af en toe zie ik zelfs op de LG een aanvoer temperatuur die lager is dan de retour (de verversing en afronding is ook niet helemaal top), terwijl de compressor > 25 Hz draait. Kijk ik op de Kamstrup, dan zie ik keurig een ΔT van 3.5 ºC.

Dus die ΔT van 2 ºC bij jou zou best wel eens meer kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Jojan265 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:28:
[...]

Ik heb gemerkt dat de temperatuur sensoren in de LG warmtepomp niet goed aangeven. De aanvoer is ca. 1.6 ºC te laag en de retour ca. 0.4 ºC. Af en toe zie ik zelfs op de LG een aanvoer temperatuur die lager is dan de retour (de verversing en afronding is ook niet helemaal top), terwijl de compressor > 25 Hz draait. Kijk ik op de Kamstrup, dan zie ik keurig een ΔT van 3.5 ºC.

Bij mij klopt het dan weer zowat exact wat ik op de analoge thermometers aflees. (2 stuks op aanvoer, 2 stuks op retour) De controller, die zit er dan weer 1.5 graad naast

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 14-12-2022 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulBos
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-02-2023
[quote]Konijnenbats schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:55:
[...]

Dikke leidingen grote bufertank 300 liter niet te veel knieën dan heb je geen problemen met optimal Flow.

Het beste kun je dan een systeemPomp gebruiken met dezelfde capaciteit om je systeem te laten draaien.

Vloerverwarmingsleidingen liever niet langer dan 60 meter kunststof verdeler zonder pomp.

Oh en kijk goed naar filters die je gaat monteren de meeste kunnen de Flow van de 12 kw pomp niet aan. Met flow problemen van dien.
Miinimaal kijken voor 1 inch aansluitingen en kijken hoeveel Flow de magneet filter kan hebben. Dit geldt ook voor de micro bellen filter.

Dank voor de uitleg! dan Ben ik al heel aardig op weg.. idd alles 1 inch, geen knikken maar 3 flauwe bochten naar Kunstof verdeler.

Waartoe dient de buffertank? Ik heb geen ww via wp op dit moment. Of doel je op iets anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pure100100
Jojan265 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:28:
[...]

de buitentemperatuur wijkt ook 3 graden af van de werkelijkheid zie ik. dan is je stooklijn wel een dingetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
ik heb software v 3064 in de 16kw pomp zitten, kan alleen LG de updates organiseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
pure100100 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:03:
[...]

de buitentemperatuur wijkt ook 3 graden af van de werkelijkheid zie ik. dan is je stooklijn wel een dingetje
Soms... En alleen als hij aan staat. Verder natuurlijk ook deels afhankelijk van de temperatuur aan je gevel. (mits hij daar staat)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e-YoUsTOzBCIytIFtUOxE_yTEBY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HkuFujwdkrBAmDDKVQsCm5KI.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
paQ schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:04:
[...]

Soms... En alleen als hij aan staat. Verder natuurlijk ook deels afhankelijk van de temperatuur aan je gevel. (mits hij daar staat)
[Afbeelding]
hij staat hier vrijstaand op het dak, wanneer hij defrost zie je de buiten temperatuur ook ineens oplopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
pure100100 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:06:
[...]

hij staat hier vrijstaand op het dak, wanneer hij defrost zie je de buiten temperatuur ook ineens oplopen...
Hij zit op de verdamper gemonteerd, dus dat is niet gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
[...]

Je kan de buitentemperatuur sensor altijd verplaatsen bij de unit weg zodat hij altijd de juiste temperatuur meet zonder invloed van de warmtepomp
Dat is de hoofdreden dat de meeste merken met een externe buitensensor werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
paQ schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:07:
[...]

Hij zit op de verdamper gemonteerd, dus dat is niet gek.
achterop dat zwarte dingetje zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
123Arjan schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:07:
[...]

Je kan de buitentemperatuur sensor altijd verplaatsen bij de unit weg zodat hij altijd de juiste temperatuur meet zonder invloed van de warmtepomp
een externe sensor hangt hier nog van de vorge wp maar komt ergens in de regelkast van Priva uit, alleen waar is me nog niet duidelijk. het zit vol met regelaars en goten.....binnenkort slopen ze de oude leidingen, compressor en wisselaar hier weg, dan komt ook de beplating los waar de regelaar zit, hopelijk kom ik de kabel dan tegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-06 11:28
[...]

Even voor de helderheid, oplopen of dalen?

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pure100100
tebogo schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:15:
[...]

Even voor de helderheid, oplopen of dalen?
wanneer hij ontdooit gaat het van -3 naar 0 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• georgeboot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-06 17:30
Wat zijn een beetje de COP’s die jullie halen met dit weer?

Tot maandag zat ik steeds rond de 3,5-4,0. Afgelopen nacht moest hij echt goed aan de bak en was het maar net boven de 2. Vandaag overdag weer ruim 3 maar nu het weer verder afkoelt (ook maar paar graden verschil) moet hij weer hard trekken en ga ik weer richting 2. Compressor ook al uur op 60Hz waar dat voor maandag meestal 25 a 30 is.

LG-HM091MR-U44 | 9000WP zuid plat dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
pure100100 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:11:
[...]

een externe sensor hangt hier nog van de vorge wp maar komt ergens in de regelkast van Priva uit, alleen waar is me nog niet duidelijk. het zit vol met regelaars en goten.....binnenkort slopen ze de oude leidingen, compressor en wisselaar hier weg, dan komt ook de beplating los waar de regelaar zit, hopelijk kom ik de kabel dan tegen
Dan moet er ook maar net de juiste sensor in zitten (5k ohm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
123Arjan schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:58:
[...]

Dan moet er ook maar net de juiste sensor in zitten (5k ohm)
Dank voor de tip

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Konijnenbats
PaulBos schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:49:
[quote]Konijnenbats schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:55:
[...]

Dank voor de uitleg! dan Ben ik al heel aardig op weg.. idd alles 1 inch, geen knikken maar 3 flauwe bochten naar Kunstof verdeler.

Waartoe dient de buffertank? Ik heb geen ww via wp op dit moment. Of doel je op iets anders?
Buffertank dient als CV buffer zodat je warmtepomp pomp rustig kan doe wat hij moet doen. Geen overshoots, geen gezeur als hij moet Defrosten en het systeem kan doen wat hij moet doen, de boel warm houden.

Hierdoor krijg je heel stabiele warmteoverdracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Dat klopt alleen als je vervolgens je CV circuit nog los met een thermostaat naregelt. Want als bij mij de WP lekker overshoot dan gaat het met dezelfde hogere temperatuur via de buffer het CV circuit in. En als de WP de buffer leeg trekt voor een defrost is het water in mn radiatoren ook koud.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• superduke990
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2024
superduke990 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:09:
Beste Tweakers,

Ik heb de volgende vraag: Ik ben bezig met het installeren van een 9kW U44. Via een 3 weg klep gaat deze het SWW vat verwarmen. In dit SWW vat heb ik een 3kW verwarmingselement. Mijn vraag is: hoe sluit ik dit element op de LG aan? Ik zie in de handleiding (P56 in het ENGELS): Terminal Block 1 --> "Water Tank Heater" --> aansluiting 13 / 14.

Betekent dat als de warmtepomp het element wil schakelen er dan 230V komt op aansluing 13 / 14? Of werkt het anders? De handleiding is hierin niet heel duidelijk.

Alvast bedankt voor jullie reactie!
Goedemorgen allemaal,

Heeft iemand misschien info hoe een extern element te schakelen in het SWW vat? Zie bovenstaande info!

Alvast bedankt voor jullie reactie! _/-\o_

• Nwgroningen
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21-06 19:49
123Arjan schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:07:
[...]

Ik heb hem uit de verdamper getrokken. Gewoon recht naar achter gebogen. Dan ben je van de schommelingen af en er hecht dan ook geen ijs meer aan de sensor. Ook het rekje is verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalexSun
  • Nu online
Vraagje, kan iemand opgeven waar de gaten in de drupbak zitten, dit zie ik nergens terugkomen in de installatiehandleiding? Dit om de afvoer op riool voor te bereiden

LG 5kW monobloc s U44

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

• Fraigie
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 05-10-2023
BjornHero schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:25:
[...]

@BjornHero Goeie tip! Kan je die temperatuur zelf instellen?
En is het ook een optie om die verwarmingskosten om de (geïsoleerde uponor)aanvoer en toevoer leidingen te monteren of is de ingebouwde vorstbeveiliging van de WP afdoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Laatst online: 01:27
SalexSun schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:28:
Vraagje, kan iemand opgeven waar de gaten in de drupbak zitten, dit zie ik nergens terugkomen in de installatiehandleiding? Dit om de afvoer op riool voor te bereiden

LG 5kW monobloc s U44
De bodem zit vol gaten. Je krijgt rubber doppen om diegene te sluiten die je niet wilt...

• SalexSun
  • Nu online
Kenwood960 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:22:
[...]

De bodem zit vol gaten. Je krijgt rubber doppen om diegene te sluiten die je niet wilt...
Zoveel dat 80mm pvc altijd onder een van de gaten uitkomt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jojan265
SalexSun schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:28:

LG 5kW monobloc s U44
Ik heb hier een tekeningetje van een 7 kW. Volgens mij heeft deze dezelfde afmetingen dan de 5 kW:

Met de blauwe rondjes is aangegeven waar volgens mij de gaten zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YAhQPdhzAHXNXpkrv5QYdWUI3Xk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qhHpSXmpNrUEzB4IIhQQeRsh.png?f=user_large

• BernieW
Devil schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:34:
Dat klopt alleen als je vervolgens je CV circuit nog los met een thermostaat naregelt. Want als bij mij de WP lekker overshoot dan gaat het met dezelfde hogere temperatuur via de buffer het CV circuit in. En als de WP de buffer leeg trekt voor een defrost is het water in mn radiatoren ook koud.
Bij een parallel buffervat kun je besluiten alleen over het vat te defrosten door de CV circulatiepomp uit te zetten tijdens defrost. Direct na de defrost is het buffervat natuurlijk wel koud maar, dan ligt het eraan hoe je hydraulische circuit is opgebouwd of die kou nog in je CV systeem komt. Als de warme toevoer vanaf de WP direct naar de CV gaat met een aftakking het buffer in zou de afkoeling van je CV mee kunnen vallen.

• SalexSun
  • Nu online
Jojan265 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:01:
[...]

Ik heb hier een tekeningetje van een 7 kW. Volgens mij heeft deze dezelfde afmetingen dan de 5 kW:

Met de blauwe rondjes is aangegeven waar volgens mij de gaten zitten.
[Afbeelding]
Bedankt, heb je er toevallig afmetingen bij? Of weet je of een van de gaten in het midden zit van twee voeten?

Pagina: 1 ... 55 ... 179 Laatste