LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Wat ik onlangs begreep is dat er een verwarmingslint onderin ligt. Anderzijds, als het koud is als afgelopen week loopt het water er onder uit om vervolgens weer te bevriezen voordat het tussen het grind kan wegsijpelen. Dan vormt er zich toch een ijsplaat welke steeds hoger wordt (?). Ik zat wel te denken om bijv. gaten in de doppen te prikken zodat alle overige gaten als een soort overstort functioneren mocht de afvoer dicht komen te zitten.Jojan265 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:34:
[...]
Nee helaas geen afmetingen. Ik zou er ook niet op gokken om alles via 1 gat te laten afvoeren. Als ik kijk hoeveel er is in de afgelopen dagen vanaf komt, ben ik bang dat het niet goed gaat. En als dan het betreffende gat eenmaal bevroren is, ben je verloren. Met 5 gaten is deze kans veel minder.
Dat werd me zo aangeraden door de installateur. Er ligt op die plek toch al HWA in de grond, dus het is weinig extra werk. Het geheel komt wel op een bestaande 10cm dikke grindlaag die groot genoeg is.The_KnarF schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:52:
@SalexSun Wat is de reden dat je de afvoer op het riool wil aansluiten?
Kan je het water niet gewoon in het gras of in het grind weg laten lopen?
LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+
[ Voor 98% gewijzigd door SalexSun op 15-12-2022 16:45 ]
LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+
Mijn oplossing voor de afwatering naar een niet-vriesdiepte, grindaanvulling daar. 2e winter zonder vriesproblemen. Afmetingen afvoergaten. Allemaal geblindeerd behalve die boven PVC80SalexSun schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:28:
Vraagje, kan iemand opgeven waar de gaten in de drupbak zitten, dit zie ik nergens terugkomen in de installatiehandleiding? Dit om de afvoer op riool voor te bereiden
LG 5kW monobloc s U44
/f/image/rcpXaCLGST0LPd2ESfF8GfgH.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Lo41sfrwJPmT0ETj1ARzPJ2L.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bEKnWPueN50hr3ngTjB26Dat.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HGhrvzBSIatRu7xKJkLeQLF4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DmXuy1Zm7mlBIMMTd5BbrPCZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KPhHJphwofLnWZq4SabMU9Jk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IwhFkLx594G6S6HKWu6npfMi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/j2zHW9HQKUAZXQ212jYGYqH6.jpg?f=fotoalbum_large)
Tsjechische Republiek, LG HM071M.43 productie datum januari 2020
Heeft deze sensor invloed op de wa-regeling? Wat gebeurt er als deze sensor in het ijs staat? 🤔123Arjan schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:07:
[...]
Je kan de buitentemperatuur sensor altijd verplaatsen bij de unit weg zodat hij altijd de juiste temperatuur meet zonder invloed van de warmtepomp
Dat is de hoofdreden dat de meeste merken met een externe buitensensor werken
hier staat hij op 3 hardhouten balken op het platdak zonder enige dop. het mag er overal uitlopen van mijKenwood960 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:22:
[...]
De bodem zit vol gaten. Je krijgt rubber doppen om diegene te sluiten die je niet wilt...
Hier in een gang naast het huis, moet er nog een afvoer voor maken... ook zonder doppen trouwens, ijs opbouw is nu van 5 dagenpure100100 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 18:52:
[...]
hier staat hij op 3 hardhouten balken op het platdak zonder enige dop. het mag er overal uitlopen van mij
:strip_exif()/f/image/W4vDwutTNq9gHEAloWZZV1w2.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Casper de Boer op 15-12-2022 19:02 ]
LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West
After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.
het zelfde gewenst al is de warmte nu met dit koude weer nog niet optimaal. binnenkort een groot bufffervat, wellicht wordt het dan conformtabeler.De Chevyman schreef op donderdag 15 december 2022 @ 22:30:
Fijne feestdagen en een gelukkig en gezond 2023 met veel warmte van de LG warmtepomp gewenst.
https://id.nl/huis-en-ent...oller-voor-home-assistant
Mijn oplossing was het maken van een grindkoffer. Werkt perfectmipo schreef op donderdag 15 december 2022 @ 18:20:
[...]
Mijn oplossing voor de afwatering naar een niet-vriesdiepte, grindaanvulling daar. 2e winter zonder vriesproblemen. Afmetingen afvoergaten. Allemaal geblindeerd behalve die boven PVC80
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
perfect
:strip_exif()/f/image/jMBAnf9f2WDGpHeG1yiNbaV8.jpg?f=fotoalbum_large)
Als je wp je buffer leeg trekt is hij niet groot genoeg.Devil schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:34:
Dat klopt alleen als je vervolgens je CV circuit nog los met een thermostaat naregelt. Want als bij mij de WP lekker overshoot dan gaat het met dezelfde hogere temperatuur via de buffer het CV circuit in. En als de WP de buffer leeg trekt voor een defrost is het water in mn radiatoren ook koud.
Defrost is 2.minuten.
Bij mij 4. Maar inderdaad, die conclusie heb ik eerder ook al opgeschreven: buffer van 150 liter is niet groot genoeg. Devil in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"Konijnenbats schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 07:15:
[...]
Als je wp je buffer leeg trekt is hij niet groot genoeg.
Defrost is 2.minuten.
Heb je je kabelverliezen etc meegenomen? Hoeveel mm2, lengte, karakteristiek… je meet in de meterkast.katrobot7 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:40:
[Afbeelding]
9kW u44 trekt 22.3 Ampere. Staat op een 20A zekering zoals voorgeschreven door LG.
Adviesvraag:
Van de maand een jaren 30 benedenwoning gekocht van 61m2 die redelijk geisoleerd is. Ik ben bezig met het verder isoleren van de woning dmv vloerisolatie, hr++ plafondisolatie en gevelisolatie. Spouwmuur niet mogelijk i.v.m. de beperkte mate aan m2 (grotendeels van de woning bestaat uit dubbelglas).
Ik wil overstappen naar een all electric warmtepomp alleen ik weet niet hoeveel kW ik nodig heb gezien ik er nog niet woon (ik ben aan het verbouwen). Wat zullen jullie aanraden? Woning wordt bewoond door ik en mijn partner. Gas wordt en gaat nauwelijks tot niet gebruikt worden.
Je zou een warmteverlies berekening kunnen maken en aan de hand daarvan weet je hoeveel warmte je kwijtraakt en dus door je WP moeten laten aanvullen.SerL!v!ng schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:59:
Goedendag,
Adviesvraag:
Van de maand een jaren 30 benedenwoning gekocht van 61m2 die redelijk geisoleerd is. Ik ben bezig met het verder isoleren van de woning dmv vloerisolatie, hr++ plafondisolatie en gevelisolatie. Spouwmuur niet mogelijk i.v.m. de beperkte mate aan m2 (grotendeels van de woning bestaat uit dubbelglas).
Ik wil overstappen naar een all electric warmtepomp alleen ik weet niet hoeveel kW ik nodig heb gezien ik er nog niet woon (ik ben aan het verbouwen). Wat zullen jullie aanraden? Woning wordt bewoond door ik en mijn partner. Gas wordt en gaat nauwelijks tot niet gebruikt worden.
Je kunt het ook zelf proberen m.b.v onderstaande link: https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening
LG-HM123MR.U34
Paulluijken schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:43:
[...]
Heb je je kabelverliezen etc meegenomen? Hoeveel mm2, lengte, karakteristiek… je meet in de meterkast.

Hij staat op bestrating van grindtegels
Onder de wp heb een bierkratje op de kop in de grond geplaatst. Gewoon 1 tegel weglaten en daarin plaatsen gelijk met de bestrating
Water kan alle kanten op. Ook geen last van bevroren grind.
Zelf heb ik er een van Grolsch gebruikt. Andere merken lijkt me geen bezwaar
Goede reden om nog ff snel een kratje Grolsch op te halen voor het weekendmontebaldo55 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:36:
Mijn 12kW staat op 3 grote bekende rubber blokken.
Hij staat op bestrating van grindtegels
Onder de wp heb een bierkratje op de kop in de grond geplaatst. Gewoon 1 tegel weglaten en daarin plaatsen gelijk met de bestrating
Water kan alle kanten op. Ook geen last van bevroren grind.
Zelf heb ik er een van Grolsch gebruikt. Andere merken lijkt me geen bezwaar
Dit is gemeten in de meterkast, specifiek alleen de WP. 2.5mm2, 15 meter. 20B.Paulluijken schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:43:
[...]
Heb je je kabelverliezen etc meegenomen? Hoeveel mm2, lengte, karakteristiek… je meet in de meterkast.
Zo ver ik weet is 25A is voorgeschreven.katrobot7 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:40:
[Afbeelding]
9kW u44 trekt 22.3 Ampere. Staat op een 20A zekering zoals voorgeschreven door LG.
En 4mm2.
Vandaag is het een zware dag voor de warmtepompen..
zeg dat welKonijnenbats schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 17:27:
[...]
Vandaag is het een zware dag voor de warmtepompen..
Tussen de defrost rustig pruttelen op 1500watt opgenomen elektrisch vermogen met een geschatte COP van rond de 3 (uitgaand water target gemiddeld 38 graden)
LG-HM163MR-U34
Dit hoort er helaas bij mensen. Dit is gewoon de beperking van lucht-water. Zodra je boven de 70% relatieve luchtvochtigheid komt gaat er rijp ontstaan op de verdamper. Bij lage temperaturen "groeit" die langzaam dicht tot er geen lucht meer doorheen gaat. Je COP zakt dan richting 1.Ruut88 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 17:31:
[...]
zeg dat wel, elke 25 minuten een defrost vandaag. Net overgezet van AI (lutcht+water) naar Warmte (alleen water) en nu weer op 40 minuten weten te krijgen (beter is het afgelopen week ook niet geweest)
Edwinvndk schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 20:26:
Is er een manier hoe je met de ingaande/uitgaande temperatuur en het opgenomen vermogen kunt bepalen wat de cop van je warmtepomp is?
:strip_exif()/f/image/BkGZVuq1IJGKTVlwxsVBFJdf.jpg?f=fotoalbum_large)
Beperking of eigenschap? De Mitsubishi Ecodan draait hier al dagen vrolijk (met uiteraard regelmatig een defrost). Heerlijk warm in huis, COP 3.4 over de laatste 10 dagen. Ik kan overal over klagen, maar de WP doet t gewoon prima.Luisterlijk schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 20:30:
[...]
Dit hoort er helaas bij mensen. Dit is gewoon de beperking van lucht-water. Zodra je boven de 70% relatieve luchtvochtigheid komt gaat er rijp ontstaan op de verdamper. Bij lage temperaturen "groeit" die langzaam dicht tot er geen lucht meer doorheen gaat. Je COP zakt dan richting 1.
[ Voor 4% gewijzigd door hesselbeertje op 16-12-2022 20:50 ]
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Gaat om een goed gedimensioneerd en afgesteld systeemhesselbeertje schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 20:49:
[...]
Beperking of eigenschap? De Mitsubishi Ecodan draait hier al dagen vrolijk (met uiteraard regelmatig een defrost). Heerlijk warm in huis, COP 3.4 over de laatste 10 dagen. Ik kan overal over klagen, maar de WP doet t gewoon prima.
Als dat goed is kan je zelfs met een b merk warmtepomp redelijke cop halen
Alleen goed ontwerpen en afstellen kost geld wat de meesten niet willen uitgeven omdat een ander het wel goedkoper kan🤪
Goed te lezen dat ook gebruikers van andere merken hier meekijken.hesselbeertje schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 20:49:
[...]
Beperking of eigenschap? De Mitsubishi Ecodan draait hier al dagen vrolijk (met uiteraard regelmatig een defrost). Heerlijk warm in huis, COP 3.4 over de laatste 10 dagen. Ik kan overal over klagen, maar de WP doet t gewoon prima.
Wat betreft het woord beperking denk ik dat je me wel begrijpt. De WP kan het nu een keer niet voorkomen en het is een fact of life. Als je coil bevriest, verdubbelt het gemiddeld opgenomen vermogen. Jammer, maar natuurkunde. Dat heb je bij water/water niet, vandaar de woordkeuze.
Die 3,4 haal ik hier ook ruim met mijn LG (en mijn klanten ook) maar als de lucht droogt zijn de defrosts weg en gaat de COP weer richting 6. Hier stooklijn van 22 naar 32. Vandaag 28 in met een Delta T van 3 en 21 graden 24/7.
Ja, moet je nog wel een flow meter hebben. Anders kan je dat niet uitrekenen.Edwinvndk schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 20:26:
Is er een manier hoe je met de ingaande/uitgaande temperatuur en het opgenomen vermogen kunt bepalen wat de cop van je warmtepomp is?
Welk model heb je ? De nieuwere 4 series hebben een ingebouwde flow meter die je kan uitlezen met modbus om zo de berekening te doen. Meeste hier doen dat via Home Assistant.
Er zijn meer opties om je flow te zien.tolunaygul12 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 23:12:
[...]
Ja, moet je nog wel een flow meter hebben. Anders kan je dat niet uitrekenen.
Welk model heb je ? De nieuwere 4 series hebben een ingebouwde flow meter die je kan uitlezen met modbus om zo de berekening te doen. Meeste hier doen dat via Home Assistant.
De flow meters op je verdeler.
Of de flow van je 2e pomp(als je een Alpha 2 of hoger hebt)
Dan weet je in iedergeval wat je afgifte systeem doet.
sinds gisteren heb ik de ch 14
ik zag dat mn druk aan de lage kant was 1.0 bar
deze bij gevuld naar 2 bar maar de ch 14 blijft
heb al een paar x gereboot maar dat helpt niet
iemand nog tips
Een pomp test run al gedaan?
LG-HM163MR-U34
Staan alle afgiftepunten open?antoine sellies schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:33:
goede morgen
iemand nog tips
Filter in de WP (en andere filters) schoongemaakt?
Een tijdje spanningsloos maken en dan weer proberen?
Groepen maximaal open
In installateur modus, service
Pomp test sessie, proefdraaien.
Filters checken en ontluchten.
LG HM071 MR U44 ~ 14x260WP Black ~ SMA 3000TL ~ 8.1 kWp Solaredge ~ Gasloos
Zoals ook BernieW zegt, moet je het zoeken in afgiftepunten. Zeker als je ergens thermostaatkranen hebt kan het zijn dat ergens iets dicht gaat staan. Als je installatie "kritisch" is en op de rand is van wat de WP fijn vindt qua debiet, dan kan hij het jaren zonder problemen doen en hoef je je gen zorgen te maken, tenzij je waterzijdig in gaat regelen of een kraan dicht gaat. Dan kan hij zomaar "in de war" raken en komen de CH14 om je oren. Ik heb er geen goede verklaring voor, maar als je dan alles open zet en even een dag overal afblijft, wordt hij weer rustig. Dit is bij mijn systemen steeds de oplossing geweest.antoine sellies schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:33:
goede morgen
iemand nog tips
[ Voor 3% gewijzigd door Luisterlijk op 17-12-2022 12:12 ]
Iemand een tip in welke stand ik de pomp moet zetten. Huis mag niet te koud worden.
Op lucht is de laagste stand 16, dat is te warm.
Stooklijn tijdelijk ruim verlagen?
LG-HM163MR-U34
Stooklijn verlagen is wat ik doe. Ik regel alleen op water, dat werkt geweldig en is altijd binnen 0,5 graad nauwkeurig, maar dat terzijde.The_KnarF schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:11:
We gaan 2 weken weg. Warm huis is niet nodig.
Iemand een tip in welke stand ik de pomp moet zetten. Huis mag niet te koud worden.
Op lucht is de laagste stand 16, dat is te warm.
Stooklijn tijdelijk ruim verlagen?
Wat wel aan de hand is, is dat je dan bij terugkomst, afhankelijk van je systeem dagen bezig bent om alles weer op temperatuur te krijgen. Het is niet altijd een besparing als je 2 of 3 dagen volle bak moet bijstoken. Vergeet ook niet dat het terugbrengen van je stooklijn bij terugkomst, niet voldoende is om je huis op temperatuur te krijgen. Je moet er dan wel even "flink" overheen met een graad of 3 tot 5 om je trui weer uit te kunnen. Al die tijd is je COP veel ongunstiger.
Om het makkelijk te maken zeg maar ;-)
Mijn installatie is goed gestabiliseerd dankzij uw hulp en de installatie van een Raspberry PI met Home assistant. Ik krijg de informatie over de modbus goed, JA MAAR,
Dit is een echt zwak punt van de installatie geworden: als de huisassistent om de een of andere reden niet reageert, gaat de THERMA naar error CH03.
Dit gebeurt niet meer routinematig, maar ik denk dat als ik op vakantie ga of iets anders, het gevaarlijk zou zijn als de verwarming niet werkt door een schakelaar/proxmox-storing of iets anders.
Is het mogelijk om ofwel in de wifi/ethernet RS485 converter ofwel in de THermaV een instelling te definiëren om zich geen zorgen te maken over het al dan niet aanwezig zijn van een homeassitant instantie?
Serie weet ik niet zo uit mijn hoofd, maar ik kan idd mijn flow aflezen op de controller, home assistent en modbus gaan mij wel de pet te boven
Je zou eventueel een Kamstrup meter kunnen ( laten ) monteren op je aanvoer en retour leiding. Daarmee kan je ook heel nauwkeurig de cop berekenEdwinvndk schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:21:
@tolunaygul12
Serie weet ik niet zo uit mijn hoofd, maar ik kan idd mijn flow aflezen op de controller, home assistent en modbus gaan mij wel de pet te boven
de stroom moet eraf, daarna doet hij het weer (als het goed is).antoine sellies schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:33:
goede morgen
iemand nog tips
toevallig heb ik vandaag ook bijgevuld, was een halve bar uitgegaan de laatste weken. je zou haast zeggen dat met een legionella run de overstort is opgegaan.
Nukezone FTW
ik krijg hem ook altijd na power cycle. Meestal is die na 30 minuten (met of zonder power) opeens weg en gaat de boei draaien. Ook alles al gecheckt, lijkt een bug in de LG.antoine sellies schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:33:
goede morgen
iemand nog tips
LG-HM091MR-U44 | 9000WP zuid plat dak
Hier even een vraagje over jullie stroomverbruik met de WP.
Ik heb een 11 kw versie met de volgende set-up:
instalatie staat in de kelder (daar ook de LG bedieningsunit)
600 L buffervat vloerverwarmin (40 graden, aparte thermostaat in de kamer staat op 20 graden, thermostaat stuurt een klep aan in de leiding die naar de verdelers gaat)
400 L buffervat DHW (staat op 46 graden)
3 wegklep ertussen
Hysterese staat op 3
DHW voorrang
Uitvoer gestuurd
vloeroppervlakte van 80 m2 ongeveer (wel een plafondhoogte van 3 meter)
Alle ramen zijn hr++
spouwmuurisolatie (wel wat ouder)
Temperatuur wordt makkelijk gehaald
Uiteraard nu met deze temperaturen constant defrosts, maar ik ben eigenlijk benieuwd naar jullie stroomverbruik van de wp, met deze temperaturen van afgelopen week hebben we een stroomverbruik van de WP van ongeveer 40 a 50 KWH en in november ongeveer 20 KWH
Komt dit een beejte overeen met hoe jullie het beleven of kan de wp beter worden ingeregeld? Ik hoor het graag of er nog iemand tips heeft mbt instellingen o.i.d
Groeten !
[ Voor 8% gewijzigd door RuudGlorius op 18-12-2022 09:08 ]
Ik ben all elektrisch met een lg monobloc 7kw u44 zonder backups heater .Maar kreeg m niet hoger dan 32 graden uit water.binnen krijg ik het niet warmer dan 18 graden.vind eigenlijk te laag.
Iemand tips
Bengaalse
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
René
Bovenste optie omzetten naar ‘pompcapaciteit’. Anders verlaagt de WP flow veel te veel om maar die delta T te behouden.Bengaalse schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:55:
En optimale flow ingesteld
Unit staat dan 2 minuten nadraai en 2 minuten voorloop stil en begint dan weer met verwarming.
Hoe kan ik een defrost forceren?
Edit ,target 36 graden wordt niet gehaald
[ Voor 8% gewijzigd door Cees-JanH op 18-12-2022 11:43 ]
Hi,Bengaalse schreef op zondag 18 december 2022 @ 09:41:
Hallo ,
Ik ben all elektrisch met een lg monobloc 7kw u44 zonder backups heater .Maar kreeg m niet hoger dan 32 graden uit water.binnen krijg ik het niet warmer dan 18 graden.vind eigenlijk te laag.
Iemand tips
Bengaalse
Ik kwam erachter dat wanneer ik de pomp op 100% zet en dan ga uitsturen op delta t welke ik verhoog van 5 graden naar 10 of 13 de temperatuur van de uitvoer werd verhoogd.
Dit met regeling op water en invoer temperatuur
Silent modus uit.
Allemaal uiteindelijk niet gewenst i.v.m cop.
Edit.
Daarmee de vraag of het vermogen wel voldoende is of de installatie wel optimaal kan functioneren.
In mijn geval ga ik rechtstreeks van de pomp de vloerverdeler in.
Plan is om er een buffervat tussen te zetten met een extra pomp. Dit om de 2 systemen hydraulisch van elkaar te scheiden en daarmee ook zoneverdeling goed werkend te kunnen krijgen. Ook verwacht ik dat de pomp rustiger gaat werken door het verwijderen van variabelen. 150 liter tot 200 liter is nu het idee maar dit moet nog onderzocht worden. LG gaf aan dat zonder de zoneverdeling een vat van 70 tot 100 liter voldoende zou zijn. Deze info samen met het gebruiken van zonnestroom en op het juiste moment verwarmen heeft mij nu richting die 200 liter gezet.
We gaan het zien wat het heen gaat.
Voorlopig draait het prima. Stille modus uit vind ik te veel geluid produceren. Verder mooi apparaat.
Ciao
Edit : onderstaand als voorbeeld. Zo draai ik niet.
:strip_exif()/f/image/VF8cBdi1uWsy5UDlmOpdpeWm.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 52% gewijzigd door Smartmailer op 18-12-2022 12:22 ]
LG HM071 MR U44 ~ 14x260WP Black ~ SMA 3000TL ~ 8.1 kWp Solaredge ~ Gasloos
Vior de tips.
Soms kom je er even niet uit.
Leren we weer van .
Gr M.D
hier komt hij ook niet boven de 32 graden met een 16w pomp. het huis is net 20 graden dus het kan net maar ik wil er 300 liter buffer tussen hebben en laat er ook nog zonnecollectors aan sluiten dan hoeft de wp minder hard te werken en heb ik ook in de koude dagen een hogere temperatuur in het vat. ik gebruik het systeem gelukkig niet voor tapwater, daar heb ik een apart 300 L buffer met wisselaar voor van Orca wat prima zijn werk doet.Bengaalse schreef op zondag 18 december 2022 @ 09:41:
Hallo ,
Iemand tips
Bengaalse
Ik heb hier 60 heatpipes op het zuiden liggen.pure100100 schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:11:
[...]
hier komt hij ook niet boven de 32 graden met een 16w pomp. het huis is net 20 graden dus het kan net maar ik wil er 300 liter buffer tussen hebben en laat er ook nog zonnecollectors aan sluiten dan hoeft de wp minder hard te werken en heb ik ook in de koude dagen een hogere temperatuur in het vat. ik gebruik het systeem gelukkig niet voor tapwater, daar heb ik een apart 300 L buffer met wisselaar voor van Orca wat prima zijn werk doet.
Op een goede dag in de winter (héél de dag zon) verwarmt dit 300 liter water slechts met ongeveer 15 á 20 graden op. Maar 75% van de dagen gebeurt er niet zoveel. Misschien 2 tot 5 graden opwarming.
Dit zet dus geen zoden aan de dijk voor verwarming in de periode waar je die het hardst nodig hebt en gaat jouw probleem niet oplossen. Je merkt er waarschijnlijk niet eens iets van. Een buffervat waarschijnlijk ook niet als je WP gewoon niet genoeg vermogen heeft. Correct me if i'm wrong.
Gezien het formaat van jouw afgiftesysteem zou ik dan eerder investeren in een kamstrup en een stroommeter om te beoordelen of jouw WP niet gewoon te klein is, en dan indien nodig een extra WP icm buffervat.
Mijn 16kW U33 WP heeft zojuist nog 44 gr C water gemaakt, delta T 9 grC flow 27l/min. Stille modus uit.
Regel op UIT. AI mode (ivm stooklijn).
[ Voor 6% gewijzigd door sparkly op 18-12-2022 12:25 ]
LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP
wanneer ik alleen de woonkamer verwarm, 2 van de 3 vloerverdelers dichtzet blijft de wateruitvoer 32 graden (invoer 26-28 graden meestal), delta staat hier optimaal, flow 36 liter op dit moment, AI en warmte doen beide t zelfde. wat bedoel je met REGEL UIT?
Je kan temperatuur regelen op Invoer of Uitvoer. Ik regel op Uitvoer.pure100100 schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:26:
hoi!
wanneer ik alleen de woonkamer verwarm, 2 van de 3 vloerverdelers dichtzet blijft de wateruitvoer 32 graden (invoer 26-28 graden meestal), delta staat hier optimaal, flow 36 liter op dit moment, AI en warmte doen beide t zelfde. wat bedoel je met REGEL UIT?
Nog niet genoeg gegevens om iets te zeggen over je situatie.
Je hebt exact de dT nodig, stroomverbruik en flow. Over langere periode. Dan kun je pas goed beoordelen wat je WP doet qua thermisch vermogen. Daarom zei ik, investeer nou eerst in apparatuur om goed te meten, voordat je grote investeringen doet die later niet blijken te helpen.
Maar hier toch een schatting dan
# φ(kW) = Qv(m3/s) * ρ water (995 kg/m3) * C water(4.19 kJ/kg°C) * dT (°C, sensor.delta_t_wp)
dT. 1 = 32-26. 2= 32-28.
1. # φ(kW) = 0,0006 * 995 * 4.19 * 6 = 15kW
2. # φ(kW) = 0,0006 * 995 * 4.19 * 4 = 10kW
Zoals ik dit zie haalt je 16kW WP gewoon zijn normale vermogen bij deze temperaturen (12kW gemiddeld ongeveer volgens LG), en is hij voor jouw situatie dus gewoon te klein. Je kunt dan buffervaten en zonnecollectoren installeren wat je wil, maar dat gaat niets helpen. Een flink buffervat met een extra WP, dat gaat wel helpen.
LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP
ok duidelijk, ik zal dit bij de installateur neerleggen, naverwarming is ook nog een optie, een buffervat met wisselaar erin, zou dat ook een goede optie zijn? ik heb er al 1 alleen voor tapwater en die doet het super, maar is dit ook een slimme investering voor achter een wp?sparkly schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:39:
[...]
Je kan temperatuur regelen op Invoer of Uitvoer. Ik regel op Uitvoer.
Nog niet genoeg gegevens om iets te zeggen over je situatie.
Je hebt exact de dT nodig, stroomverbruik en flow. Over langere periode. Dan kun je pas goed beoordelen wat je WP doet qua thermisch vermogen. Daarom zei ik, investeer nou eerst in apparatuur om goed te meten, voordat je grote investeringen doet die later niet blijken te helpen.
Maar hier toch een schatting dan
# φ(kW) = Qv(m3/s) * ρ water (995 kg/m3) * C water(4.19 kJ/kg°C) * dT (°C, sensor.delta_t_wp)
dT. 1 = 32-26. 2= 32-28.
1. # φ(kW) = 0,0006 * 995 * 4.19 * 6 = 15kW
2. # φ(kW) = 0,0006 * 995 * 4.19 * 4 = 10kW
Zoals ik dit zie haalt je 16kW WP gewoon zijn normale vermogen bij deze temperaturen (12kW gemiddeld ongeveer volgens LG), en is hij voor jouw situatie dus gewoon te klein. Je kunt dan buffervaten en zonnecollectoren installeren wat je wil, maar dat gaat niets helpen. Een flink buffervat met een extra WP, dat gaat wel helpen.
Ligt eraan waar je precies mee wil naverwarmen.pure100100 schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:43:
[...]
ok duidelijk, ik zal dit bij de installateur neerleggen, naverwarming is ook nog een optie, een buffervat met wisselaar erin, zou dat ook een goede optie zijn? ik heb er al 1 alleen voor tapwater en die doet het super, maar is dit ook een slimme investering voor achter een wp?
Doorstroomverwarming COP1. Niet slim.
Elektrisch element COP1. Niet slim.
Gas?. Met prijsplafond een optie. (Hier gaat de WP vanaf 1 januari uit, totdat 1200m3 gas is verbruikt)
Zonnecollectoren. In de winter zinloos voor verwarming.
Hout? Goede optie, alleen geeft wel stof, stank, gedoe en werk.
In jouw situatie zou ik denk ik gaan voor een grote buffer en een extra WP. Maar ben benieuwd wat je installateur er van vind.
dank je, praktijk verhalen heb ik het meeste aan, ik laat het weten wat de installateur meldtsparkly schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:48:
[...]
Ligt eraan waar je precies mee wil naverwarmen.
Gas?. Met prijsplafond een optie. (Hier gaat de WP vanaf 1 januari uit, totdat 1200m3 gas is verbruikt)
In jouw situatie zou ik denk ik gaan voor een grote buffer en een extra WP. Maar ben benieuwd wat je installateur er van vind.
Hoe groot is je afgifte systeem.Bengaalse schreef op zondag 18 december 2022 @ 09:41:
Hallo ,
Iemand tips
Bengaalse
Waar bestaat dit uit?
Welke leiding diameter heb je gebruikt. Hoeveel knieën.
Wat is de isolatie waarde van je huis.
Wat was je gasverbruik.
Ik stook nu met 30C heel het huis warm 22C
Wat zijn je instellingen?
Hoi,wat is je delta T als dit gebeurt.Cees-JanH schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:42:
Mijn 12 kW unit draait nu met dichtgevroren lamellen, hij stopt na half uur, maar doet géén defrost?
Unit staat dan 2 minuten nadraai en 2 minuten voorloop stil en begint dan weer met verwarming.
Hoe kan ik een defrost forceren?
Edit ,target 36 graden wordt niet gehaald
Waarschijnlijk geen stop door defrost, maar door dat hij zijn energie niet kwijt kan. En dan gewoon stopt.
Systeem te klein.
Wat is je flow?
Staat unit op normaal? (Geen silent mode)
Deel je instellingen en je systeem gegevens even.
Voorheen had ik de 9kW ,die trok t niet, moest onder de 4 graden gas bijstoken. Dat hoeft nu niet meer.
Ik heb de unit uitgezet, de spanning er 30 seconden afgehaald en daarna weer gestart, ondanks de dichtgevroren lamellen begon hij met verwarmen, echter na 20 minuten besloot hij toch maar een defrost te doen, dus nu draait ie veel rustiger met Ta 37 en Tr 32 op optimale flow. Popgenomen 3600 Watt
Lekker warm hier nu.
Zie boven? Ta 37 Tr 32pure100100 schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:55:
Hoi welke temperatuur haalt jouw wp uitgaande ?
Ik heb naregeling op de vloer en ook de fancoils regelen de fan op 18 graden in de slaapkamers en 21 bij de pubers op de kamer.onder de 30 graden watertemperatuur doen de fancoils niks meer, zie het fancoil topic.
Hier rond de 45 kWh per dag met deze temperaturen. Als die 40-50 kWh bij jou ook per dag is voel ik me nog gerust gesteld.RuudGlorius schreef op zondag 18 december 2022 @ 09:06:
Uiteraard nu met deze temperaturen constant defrosts, maar ik ben eigenlijk benieuwd naar jullie stroomverbruik van de wp, met deze temperaturen van afgelopen week hebben we een stroomverbruik van de WP van ongeveer 40 a 50 KWH en in november ongeveer 20 KWH
https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/
Verdiep je eerst even in hoe het prijsplafond werkt voordat je dat gaat doen, anders wordt het alsnog een dure hobby voor je ;-)sparkly schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:48:
[...]
Ligt eraan waar je precies mee wil naverwarmen.
All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh
ja ik hoorde gister dat men nu het plafond per maand gaat bekijken, ik heb wel 60 panelen op mijn dak maar ze maken het weer nodeloos ingewikkeld en extra duur zothido schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:57:
[...]
Verdiep je eerst even in hoe het prijsplafond werkt voordat je dat gaat doen, anders wordt het alsnog een dure hobby voor je ;-)
Je niet laten misleiden door externe factoren, maar gewoon je eigen route varen.pure100100 schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:59:
[...]
ja ik hoorde gister dat men nu het plafond per maand gaat bekijken, ik heb wel 60 panelen op mijn dak maar ze maken het weer nodeloos ingewikkeld en extra duur zo
nee doe ik zeker niet en t mag ook wel wat kosten maar dat mijn LG het vertikt om boven de 32 graden uit te komen blijft een raadsel. 2 vd 3 vloerverdelers dicht en nog steeds niet meer willen , dus capaciteit is het niet maar iets in de LG die hem begrenst lijkt tRamon_1984 schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:08:
[...]
Je niet laten misleiden door externe factoren, maar gewoon je eigen route varen.
Hoe warm (koud in jouw geval) komt hui terug uit je woning?pure100100 schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:09:
[...]
nee doe ik zeker niet en t mag ook wel wat kosten maar dat mijn LG het vertikt om boven de 32 graden uit te komen blijft een raadsel. 2 vd 3 vloerverdelers dicht en nog steeds niet meer willen , dus capaciteit is het niet maar iets in de LG die hem begrenst lijkt t
Is er niet gas ontsnapt uit het systeem vraag ik mij dan af? Ik draai 48m2 vloerverwarming en een handjevol radiatoren. Ik kan er zelfs nu de silent mode niet afhalen omdat ik dan overshutes krijgpure100100 schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:09:
[...]
nee doe ik zeker niet en t mag ook wel wat kosten maar dat mijn LG het vertikt om boven de 32 graden uit te komen blijft een raadsel. 2 vd 3 vloerverdelers dicht en nog steeds niet meer willen , dus capaciteit is het niet maar iets in de LG die hem begrenst lijkt t
Ik draai op ingaand, 32 graden De wp geeft nu ongeveer 37 uit. Met silent mode uit knalt hij makkelijk boven de 43 graden.
Ik heb zelf de flow als eens vast naar 20L gezet. Nu draait hij weer optimaal debiet en gaat hij structureel naar de 18L
[ Voor 7% gewijzigd door Casper de Boer op 18-12-2022 16:29 ]
LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West
hij is nieuw in de doos geleverd, het dak op getakeld en geplaatst. ik heb al een paar keer met LG gebeld maar deze geven geen eenduidig antwoord. ook geen enkele foutmelding wanneer je hem uitleest met de LG app. hoe kan ik testen hoeveel gas er in zit en hoeveel er in zou moeten zitten?Casper de Boer schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:25:
[...]
Is er niet gas ontsnapt uit het systeem vraag ik mij dan af? Ik draai 48m2 vloerverwarming en een handjevol radiatoren. Ik kan er zelfs nu de silent mode niet afhalen omdat ik dan overshutes krijg![]()
Ik draai op ingaand, 32 graden De wp geeft nu ongeveer 37 uit. Met silent mode uit knalt hij makkelijk boven de 43 graden.
Daar heb je een monteur voor nodig, zelfde als met een split airco:pure100100 schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:28:
[...]
hij is nieuw in de doos geleverd, het dak op getakeld en geplaatst. ik heb al een paar keer met LG gebeld maar deze geven geen eenduidig antwoord. ook geen enkele foutmelding wanneer je hem uitleest met de LG app. hoe kan ik testen hoeveel gas er in zit en hoeveel er in zou moeten zitten?
->leegmaken
->vacuüm test
->afvullen met voorgeschreven hoeveelheid
Bedankt voor de heads-up. Waar schuilt het gevaar dan volgens jou?thido schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:57:
[...]
Verdiep je eerst even in hoe het prijsplafond werkt voordat je dat gaat doen, anders wordt het alsnog een dure hobby voor je ;-)
Ik heb overcapaciteit PV per jaar. (wek +/- 14.000kWh op per jaar)
Mijn aanname is dat de TLV onveranderd blijft. En die is in mijn geval €0,68. Dus de WP laten draaien kost me €0,68 per kWh stroom.
Volgens mijn berekening bespaar ik dus €1360 als ik gas ga stoken ipv de WP blijf gebruiken
Maar als ik iets over het hoofd zie, wil je dat dan laten weten?
:
:strip_exif()/f/image/nf74gPu3wZGAawEndsQFDxZn.jpg?f=fotoalbum_large)
Valt mee, met een drukmeter, vacuümpomp en weten hoe is het te controlerenCasper de Boer schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:33:
[...]
Daar heb je een monteur voor nodig, zelfde als met een split airco:
->leegmaken
->vacuüm test
->afvullen met voorgeschreven hoeveelheid
Leegmaken hoeft niet, met de druk kan je uitsluiten dat er gas uitgelopen is(en dan lucht erin)
Makkelijker is nog via software uit te lezen, maar niet iedereen heeft de aansluitmodule van lg
wellicht kan onze installateur dat, die doet ook stek, ik ga het met hem overleggen, dank voor de tip123Arjan schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:40:
[...]
Valt mee, met een drukmeter, vacuümpomp en weten hoe is het te controleren
Leegmaken hoeft niet, met de druk kan je uitsluiten dat er gas uitgelopen is(en dan lucht erin)
Makkelijker is nog via software uit te lezen, maar niet iedereen heeft de aansluitmodule van lg
Dus het zou ook kunnen dat er daadwerkelijk niets mis mee ispure100100 schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:28:
[...]
hij is nieuw in de doos geleverd, het dak op getakeld en geplaatst. ik heb al een paar keer met LG gebeld maar deze geven geen eenduidig antwoord. ook geen enkele foutmelding wanneer je hem uitleest met de LG app. hoe kan ik testen hoeveel gas er in zit en hoeveel er in zou moeten zitten?
Geschatte berekeningen aan de hand van jouw gegevens (momentopname) laten ook zien dat hij gewoon 10-15kW kan leveren. Dat is keurig in de omstandigheden van de afgelopen dagen, mijn WP doet hetzelfde.
Gezien je woonoppervlakte (450m2) en woning (bouwjaar mij niet bekend, maar ga uit van goede isolatie en een transmissie van +/- 60w/m2)
In dat geval zou je een warmtepomp met 450x60 = 27kW vermogen moeten hebben. (Minstens)
Het is natuurlijk "natte vinger" werk. Maar gezien je oude verwarmingsinstallatie (Aardwarmtepomp met 40kW (!) ketel als naverwarmer) denk ik dat je WP gewoon te klein is.
hoi maar verklaart dat dan dat ingaand 26 uitgaand max 32 graden water om slechts 70m2 van de woning normaal is? de unit is in september geplaatst en toen het wat kouder werd was het hele huis, dus met alle verdelers open in no time 27 graden, nu hoeft hij maar een beetje huis te verwarmen en is het precies 32 graden output. ik ga zien wat hij deze week doet nu de butientemperatuur naar de 10 graden loopt.... maar heb echt t gevoel dat het of softwarematig of in de wp zelf niet in orde is.... 16kw op 70m2 in een woning met label A gebouwd naar de laatste normen qua isolatie , dak/vloer,muur/glas zou toch een makkie moeten zijn..sparkly schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:51:
[...]
Dus het zou ook kunnen dat er daadwerkelijk niets mis mee is
Geschatte berekeningen aan de hand van jouw gegevens (momentopname) laten ook zien dat hij gewoon 10-15kW kan leveren. Dat is keurig in de omstandigheden van de afgelopen dagen, mijn WP doet hetzelfde.
Gezien je woonoppervlakte (450m2) en woning (bouwjaar mij niet bekend, maar ga uit van goede isolatie en een transmissie van +/- 60w/m2)
In dat geval zou je een warmtepomp met 450x60 = 27kW vermogen moeten hebben. (Minstens)
Het is natuurlijk "natte vinger" werk. Maar gezien je oude verwarmingsinstallatie (Aardwarmtepomp met 40kW (!) ketel als naverwarmer) denk ik dat je WP gewoon te klein is.
LG-HM091MR-U44 | 9000WP zuid plat dak