LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 30 ... 184 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Fredje01
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 15:58
Jirure1984 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:53:
[...]

Ik moet het misschien nog ondervinden hier staat de wp aan sinds gister einde middag. En een paar runs gehad variërend van 15 min - 30min waarbij de thermostaat een verbruik aangaf van 1.1 a 2.4kw.

Maar ik lees van meerdere mensen dat de wp langdurig draait op 3/4/500w. hebben deze mensen ook een XXXL buffervat in het systeem? Of zit het monobloc direct op de vloerverwarming aangesloten dus zonder buffervat?
Hoi,
Bij mij draait hij ook langdurig op 300 - 400 watt en ik heb 'm rechtstreeks op de vloerverwarming aangesloten zonder buffervat.
Ik heb een 9KW u44 versie met 75m2 vvw en 3 lt convectoren van Jaga.

Gr Manfred

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 00:04
MRatering91 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 23:05:
[...]

Dat wordt door LG dus niet opgegeven. Vandaar mijn vraag of iemand hier praktijkervaring mee heeft.

Het is namelijk niet de bedoeling om het uit te schakelen bij vorst.
Hieronder de gegevens van deze unit, zoals die gebruikt wordt in het programma GeoT*Sol van Valentin software:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gQOLDi5KEMPATX4PeIz1gbWbfJ8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ei52PrbPlAcOeCN1Mqk1B6Wr.png?f=user_large

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
MRatering91 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 22:43:
Goedenavond,

Ik zit misschien met een kleine uitdaging. Ik heb voor mijn zwager een LG HM121M.U33 warmtepomp gekocht.

Dit betreft dus de 1 fase variant, echter heeft hij een 3 x 25A aansluiting.

De bedoeling is deze direct op de vloerverwarming aan te sluiten, zonder tapwater boiler etc. Koelen is niet aan de orde.

Als ik in de specificaties van LG kijk is het opgenomen vermogen van de WP bij 35 graden aanvoer en 2 graden buitentemp. Circa 3,13 KW.

Dit zou betekenen dat er dan een stroom loopt van een kleine 14 Ampère. (Als ik het goed heb)

In het ergste geval kan ik een 20A groep plaatsen zodat de WP op momenten 4,6 KW kan trekken.

Mijn vraag is eigenlijk, heeft iemand hier praktijkervaring met het opgenomen vermogen van de 12 of 9 kw 1 fase lg warmtepompen? Of is er een mogelijkheid het maximaal opgenomen vermogen te begrenzen?
Max opgenomen vermogen aangegeven bij lg is 35A voor de 121,141 en 161
Weet zo niet hoe ver hij beperkt kan worden door een dipswitch (ik werk bewust niet met die 1 fase modellen vanaf 12kw)

• pure100100
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09-09 19:07
hesselbeertje schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:26:
450m2 met nog geen 1000m leiding? Dat kan niet kloppen, zal minimaal 3-4 km moeten liggen of de vloer is kleiner.
ik zal het nog eens optellen, wellicht maak ik een fout. het huis is iig heerlijk warm

• pure100100
montebaldo55 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 23:52:
Dank voor je fijne reactie.
Het is mooi om te mogen meemaken en te ervaren dat we prachtig met elkaar omgaan.
Iedereen wordt gerespecteerd en er valt eigenlijk nooit een nare reactie waar te nemen.
Op deze wijze krijgen mensen die wellicht minder bedreven zijn in het schrijven van een reactie of een vraag ook de kans om zonder drempelvrees iets te schrijven op dit forum.
Ik zou zeggen: zo doorgaan met elkaar.
mee eens, elkaar afzeiken laten we aan dit kabinet over, dit is om ervaringen uit te wisselen en elkaar te helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pure100100
hesselbeertje schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:26:
450m2 met nog geen 1000m leiding? Dat kan niet kloppen, zal minimaal 3-4 km moeten liggen of de vloer is kleiner.
correctie volgens de tekening alles opgeteld 3690 meter, ik vond 1000m al veel ....

LG THERMA V HM163MR.U34 16kw 3 phase

[ Voor 5% gewijzigd door pure100100 op 29-09-2022 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 24-10 11:11
Type pomp en afgiftesysteem:
12kW U43 LG-HM123MR-U34
48m2 vloerverwarming hydraulisch gescheiden met thermostaat@28°C
Een aantal ouderwetse radiatoren zonder ventilatoren:
Type 1-0 260x40
Type 2-0 240x40
Type 2-2 70x60
Type 2-2 100x50
Type 2-2 240x40
Design 60x150

Gisteren heel de dag alleen op de WP gedraaid met de volgende instellingen:
Lucht+water
"Optimal flow rate"
65% pomp
Sturen op outlet
Heating air temp 16-25
Water heating set temp 20-50
Hysteresis heating water -2 / 2
Hysteresis room air -1 / 1
Target -20/50 - 15/26

Begint er al mooi uit te zien :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1BDANzudPJKykaTD8fzXn6q9878=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AoRmKFFVAGZeln3jI6rRwF7J.png?f=fotoalbum_large

Bij de eerste opstart lijkt het alsof hij zijn warmte niet kwijt kan, ik heb het vermoeden dat hij zijn vermogen bepaald aan de hand van het verschil tussen huidige water temperatuur en lucht-doel temperatuur. Doordat ik voor de helft radiatoren heb zijn deze "na de koude slok" snel op temperatuur waardoor ik een over-shute krijg. Bij de 2de poging is de ergste koude uit het systeem en kan hij er wel goed op inspelen.

Als ik vanavond tijd heb wil ik eens proberen met de gas-cv de water temperatuur wat te verhogen voordat de WP inschakel. ben benieuwd...

edit: blijkbaar typte ik het type WP verkeerd... 8)7

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

• Transitie
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Hier in het midden van het land, vandaag de eerste defrots ;-(

[ Voor 21% gewijzigd door Transitie op 29-09-2022 14:14 ]

LG-HM123M-U33/ Vaillant aroSTOR VWL B 200-5/ zonnepanelen 8.400 Wattpiek

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-10 08:54
Fijn om te zien dat steeds vaker het betreffende typenummer er bij gezet word.
Inmiddels is de lijst met actieve gebruikers van deze draad zo groot dat ik niet meer van iedereen weet welke pomp ze hebben.

ik voeg me graag toe aan de lijst met mensen die zeer tevreden zijn over hoe we hier met elkaar om gaan.
Respect voor iedereen en een fijne dag nog.

LG-HM163M-U34 en LG-HM51M-U44 (nog niet in gebruik) de vloerverwarmig voor de 5kw word vandaag aangelegd.

LG-HM163MR-U34

• Nico95
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-10 14:32
het topic is mooi groot, maar is er ook ergens een soort van starters guide voor het instellen van de WP?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wrapper83
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:11
Misschien is het goed om te weten dat er een LG heating Configurator voor windows is:
https://www.lgklimaat.nl/.../heating-configurator.zip

Mogelijk kunnen we hier ook onze JSON files delen...

[ Voor 15% gewijzigd door wrapper83 op 29-09-2022 13:30 ]

LG HM091MR.U44 - OEG 300liter 516005190 warmte wisselaar boiler - Solaredge / Growatt 4800 kWh

• pure100100
in een ander forum las ik over de problemen met de LG wifi adapter. (verbinding valt weg na een paar uren) Het schijnt dat LG er voor langs komt om het mainbord te updaten. Iemand hier al ervaring mee want het hoe en wat krijg ik daar geen antwoord op helaas.

alvast dank !

LG THERMA V HM163MR.U34

[ Voor 6% gewijzigd door pure100100 op 29-09-2022 13:51 ]

• JvdA
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20-10 09:45
Ben bezig met de voorbereidingen en het uizoeken van alle aansluitmaterialen.
Als ik een vorstbeveiliging op de warmtepomp schroef, waar plaatst ik de terugslagklep in de retour? tussen pomp en vorstbeveiliging of tussen vorstbeveiliging en leiding die het huis in gaat?
Ik wil hem als "hybride" opstelling gaan gebruiken in eerste instantie. Zoals de Elga Ace installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_KnarF
Nico95 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:01:
het topic is mooi groot, maar is er ook ergens een soort van starters guide voor het instellen van de WP?
had je deze al bekeken?

https://aircoplazazwolle....leiding-lg-warmtepomp.pdf

LG-HM163MR-U34

• Konijnenbats
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-07 23:46
pure100100 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:51:
in een ander forum las ik over de problemen met de LG wifi adapter. (verbinding valt weg na een paar uren) Het schijnt dat LG er voor langs komt om het mainbord te updaten. Iemand hier al ervaring mee want het hoe en wat krijg ik daar geen antwoord op helaas.

alvast dank !

LG THERMA V HM163MR.U34
Heb je een origineel Nederlandse lg dan komt lg langs.
Heb je wel parallelimport moet je het met diegene regelen waar je het gekocht hebt.

• The_KnarF
Heeft iemand ervaring met droogbouw vloerverwarming i.c.m. warmtepomp?
Je mist dan een buffer van warmte in beton verwacht ik? Kan de warmtepomp desondanks rustig door pruttelen?

LG-HM163MR-U34

• MRatering91
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07-06 15:10
Jojan265 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 08:37:
[...]

Hieronder de gegevens van deze unit, zoals die gebruikt wordt in het programma GeoT*Sol van Valentin software:
[Afbeelding]
Super bedankt voor deze gegevens!
Als ik het goed lees zal hij dus bij -7 en 35 graden aanvoer een opgenomen vermogen van 4 KW trekken.
Met een C-karakteristiek 20A automaat durf ik dat voorlopig wel te proberen. Die zou dan misschien uitslaan bij -10 of kouder. Hopelijk is dat in NL de komende winter niet te veel aan de orde.

• MRatering91
  • Laatst online: 07-06 15:10
123Arjan schreef op donderdag 29 september 2022 @ 08:43:
[...]

Max opgenomen vermogen aangegeven bij lg is 35A voor de 121,141 en 161
Weet zo niet hoe ver hij beperkt kan worden door een dipswitch (ik werk bewust niet met die 1 fase modellen vanaf 12kw)
Dat klopt inderdaad. Echter vermoed ik dat deze hoge ampèrages alleen gehaald worden bij de Koelfunctie of het maken van heel warm water. Omdat dit alleen om vloerverwarming gaat hoop ik dat de bovenstaande tabel klopt.

Ik ben van plan aankomend weekend de WP aan te sluiten. Ik zal jullie op de hoogte houden van de ervaringen.

• januitdepeel
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 06-12-2023
kan iemand nij vertellen hoe ver een monoblok terug moduleert. bij Lg zeggen ze dat de pomp moduleert tussen 10 Hzen 150 Hz, maar wat betekent dit voor het vermogen.
Het gaat om een 16 kw unit. Ik vraag het om de maat van een buffervat te bepalen.

Groet Jan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stl_
  • Laatst online: 24-10 16:26
januitdepeel schreef op donderdag 29 september 2022 @ 21:25:
kan iemand nij vertellen hoe ver een monoblok terug moduleert. bij Lg zeggen ze dat de pomp moduleert tussen 10 Hzen 150 Hz, maar wat betekent dit voor het vermogen.
Het gaat om een 16 kw unit. Ik vraag het om de maat van een buffervat te bepalen.
Ik heb de HM163MR.U34 en zie waardes tussen 20 en 100 Hz (gelezen via modbus), en opgenomen vermogen tussen 1kW en 5kW (ongeveer). Dus als het lineair is, zo'n 50W per Hz.

• pure100100
Konijnenbats schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:08:
[...]

Heb je een origineel Nederlandse lg dan komt lg langs.
Heb je wel parallelimport moet je het met diegene regelen waar je het gekocht hebt.
via aircoplaza zwolle, dus ga er vanuit een NL toestel

• stl_
pure100100 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 21:50:
[...]
via aircoplaza zwolle, dus ga er vanuit een NL toestel
Ik vind het nu niet meer maar als ik me niet vergis, gaat het daar ook om "parallel import". (Ik heb mijn ook via aircoplaza zwolle gekocht.)

• miremi
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-07 03:48
Even een praktische vraag over aansturing:

Heb hier 9kw model met alleen radiatoren zonder vloerverwarming.
Wp is rechtstreeks aangesloten op cv leidingen en wordt enkel voor verwarming gebruikt.

In eerste instantie heb ik tado gebruikt om iedere kamer apart te kunnen regelen en het werkte goed, echter grote probleem van tado is dat het als een cv ketel aanstuurt met gevolg dat wp voor maar 10-20 min wordt aangezet en dan weer pauze van 10-20 min. Het lijkt me zeer ongewenst zo'n aansturing voor levensduur van wp en verbruik.

Nu heb ik enthousiast zigbee thermostaatknoppen gekocht en op alle radiatoren geïnstalleerd + ZigBee relais aangesloten op wp om deze aan of uit te kunnen zetten.
Alles is gekoppeld met home-assistant en ook goed aan te sturen handmatig momenteel.

Door mijn enthousiasme heb ik niet echt nagedacht over aantal zaken
1. Wat is de beste weg om alles te automatiseren.
2. Hoe zorg ik voor dat wp zolang mogelijk blijft werken zonder iedere keer aan/uit.
3. Belangrijkste vraag is hoe kan ik voor zorgen dat wp niet bevriest tijdens standby? Of is er een beveiliging ingebouwd?

Mijn huidige idee is om bijvoorbeeld watertemperatuur op 40-45° in te stellen en vanuit home-assistant runs maken van 3-4 uur en dan pauze van 30min en weer 3-4uur aan. Vervolgens temperatuur regeling per kamer door midden van thermostaatknoppen regelen manual of vanuit home-assistant.

Wie heeft goeie idee hoe ik het beste kan regelen?

Misschien lang verhaal maar wat ik eigenlijk wil is dat home-assistant alle logische gedeelte doet en ik per kamer temperatuur kan instellen zoals tado het doen maar op wp vriendelijke manier.

[ Voor 6% gewijzigd door miremi op 29-09-2022 22:07 ]

• stl_
miremi schreef op donderdag 29 september 2022 @ 22:04:
Door mijn enthousiasme heb ik niet echt nagedacht over aantal zaken
1. Wat is de beste weg om alles te automatiseren.
2. Hoe zorg ik voor dat wp zolang mogelijk blijft werken zonder iedere keer aan/uit.
Ik zit met dezelfde vragen. De (in mijn geval ZWave) thermostaatknoppen had ik al maar ik heb ze nog niet echt "slim" gebruikt. Misschien gewoon met een ruime hysterese (0.5C?) werken: als *een* van die radiatoren zijn temperatuur (-0.5) niet bereikt heeft -> WP aan. En dan omgekeerd, als ieder radiator zijn temperatuur (+0.5) bereikt heeft -> WP uit. Dit laatste zal hopelijk zelden gebeuren behalve als je ieder ding verlaagt.

Je kan dan ook de status van de compressor (of energieverbruik) bewaken, en als die van zelf uitgaat dan de relais voor een bepaalde tijd uitzetten. Zo heb ik vroeger met de stookolieketel gedaan (om daar ook lange "runs" te krijgen).
miremi schreef op donderdag 29 september 2022 @ 22:04:
3. Belangrijkste vraag is hoe kan ik voor zorgen dat wp niet bevriest tijdens standby? Of is er een beveiliging ingebouwd?
Hier is het nog niet gebeurd, maar ik denk dat hij zelf de waterpomp laat draaien als de buitentemperatuur onder de 5C zakt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mouse86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-10 17:36
Cees-JanH schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 22:39:
@mouse86 Hoe is nu de status met jouw print (in combinatie met de juiste software)?

Aangezien er door enkele hier al driftig wordt gecommuniceerd met de "third party controller " wil ik eigenlijk voorkomen dat je met je spullen blijft zitten, dat zou voor jou zeker een strop zijn.

Kunnen we voor dit stookseizoen echt van start gaan met de uitlevering van jouw printjes?
Deze week heeft de eerste test plaatsgevonden in een meethuis voor EMI en EMC. Mooi om te zien. Maar ik realiseer dat de meeste gewoon 'de print willen hebben' en ik heb geleerd dat je zelf heel snel iets in elkaar kan zetten, maar als je het op de markt wilt brengen, dan moet je aardig wat hordes doorlopen waarvan je de planning niet in eigen hand hebt.

De eerste print (met ethernet) is getest en feilloos door de test heen gekomen. Daar ben ik blij mee. Nu moet ik gaan voor een 2e test waarvan de testdata nog onbekend is / in afwachting.

Wat bedoel je met 3th party controller? Ik begrijp (en moedig ook aan) dat anderen met een oplossing komen. Dit is niet mijn werk maar mijn hobby dus als iemand goedkoper en sneller kan leveren dan help ik daar ook aan mee.

Voor de mensen die mij DM'en, mailen, of via website vragen stellen:
ik heb maar ca 2 uur per week de tijd om eraan te werken. Hiervoor probeerde ik nog alle vragen te beantwoorden, maar ik merk dat er steeds meer installatie technische vragen komen (niet over de print) maar de installatie van de Therma V of veel vragen over of ik wil meedenken over individuele situaties ter plaatse. Het voelt super onaardig om niet meer te reageren, maar het kost mij helaas te veel tijd. Het beste is om berichten in dit forum te blijven plaatsen zodat iedereen kan meedenken. :) :)

Afbeeldingslocatie: https://i.snipboard.io/oOmyCK.jpg

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:34
@miremi @stl_ ik heb tot vorig seizoen ook gedraaid met een 9kW LG met voornamelijk alleen radiatoren. Daarbij moest ik wel een minimaal aantal radiatoren open hebben om voldoende afgifte te hebben met een Ta van 30 graden.

Hoeveel je open hebt zal dus mede afhankelijk zijn van Ta en beschikbare flow. Ik heb er destijds voor gekozen om e.e.a via Netatmo thermostaat en radiatorknoppen aan te sturen. Daarbij had ik alle 3 radiatoren in de keuken, de radiator in de gang, 1 radiator in de woonkamer en 1 radiator in de badkamer altijd open. De poging om dit te verminderen waren bij mij niet succesvol, dan ging de wp pendelen.

Ofwel het is gewoon proberen wat lukt. Een hysterese van 0,5 lijkt mij overigens wat minder comfortabel, ik draai met 0.2. Echter dat moet ieder voor zich natuurlijk bepalen ;)

Verder zorgt de wp er zelf voor dat hij water gaat rondpompen bij vorst om niet te bevriezen. Daarnaast is de kans ook redelijk groot dat als je kiest voor 24/7 stoken voor een zo laag mogelijke Ta dat hij toch altijd wel moet verwarmen als het vriest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
MRatering91 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 20:37:
[...]

Super bedankt voor deze gegevens!
Als ik het goed lees zal hij dus bij -7 en 35 graden aanvoer een opgenomen vermogen van 4 KW trekken.
Met een C-karakteristiek 20A automaat durf ik dat voorlopig wel te proberen. Die zou dan misschien uitslaan bij -10 of kouder. Hopelijk is dat in NL de komende winter niet te veel aan de orde.
Ik heb nog een ander plaatje gevonden. Hier staat het vermogen en COP per temperatuur. Je kunt dan eenvoudig uitrekenen wat het vermogen is bij bijv. -15 Tb en 40 Ta (11.5/2.25=5.1 kWe).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eOdPQKFBTLlYFgQdjq99ftF7r7I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/47IR2YLUWcKqzP6Oz2f9ibAS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:47
Complimenten voor hoe je het aanpakt hoor! Doe je goed. En ziet er ook erg netje suit. Ja, ik ben ook iemand die 'het liefst nu direct de print wil hebben'. Ben bereid er grof geld voor te betalen :+ .
Met veel pijn en moeite lukt het me soms om door de startcyclus heen te komen, ALS dat lukt, dan maak ik runs van meer dan 12u op 10Hz (360W opgenomen vermogen), word ik helemaal blij van! Maar mijn afgiftesysteem is gewoon klein. Vandaar dat ik een 5kW heb genomen die kan moduleren tot grofweg 1,0 - 1,5kW afgegeven vermogen. Toen nog niet beseffende dat deze eerst 15 minuten lang >9kW afgeeft. Dat gaat gewoon niet met mijn afgiftesysteem. Krijg ik overshoots van bijna 10 graden. Ik heb nu twee opties: Wachten op jouw print of het hele systeem eruit en een ander merk erin. Het tweede is helaas een optie die overwogen wordt. Ik weet dat een buffervat ook zou kunnen helpen, maar dat wil ik liever niet. Het zou niet nodig moeten zijn, de ThermaV kan fantastisch moduleren en draait als een zonnetje. Een buffervat van 200L erbij, inclusief extra pomp, puur om alleen door een startcyclus heen te komen, dat zou niet nodig hoeven te zijn.
mouse86 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 08:28:
[...]

Deze week heeft de eerste test plaatsgevonden in een meethuis voor EMI en EMC. Mooi om te zien. Maar ik realiseer dat de meeste gewoon 'de print willen hebben' en ik heb geleerd dat je zelf heel snel iets in elkaar kan zetten, maar als je het op de markt wilt brengen, dan moet je aardig wat hordes doorlopen waarvan je de planning niet in eigen hand hebt.

De eerste print (met ethernet) is getest en feilloos door de test heen gekomen. Daar ben ik blij mee. Nu moet ik gaan voor een 2e test waarvan de testdata nog onbekend is / in afwachting.

Wat bedoel je met 3th party controller? Ik begrijp (en moedig ook aan) dat anderen met een oplossing komen. Dit is niet mijn werk maar mijn hobby dus als iemand goedkoper en sneller kan leveren dan help ik daar ook aan mee.

Voor de mensen die mij DM'en, mailen, of via website vragen stellen:
ik heb maar ca 2 uur per week de tijd om eraan te werken. Hiervoor probeerde ik nog alle vragen te beantwoorden, maar ik merk dat er steeds meer installatie technische vragen komen (niet over de print) maar de installatie van de Therma V of veel vragen over of ik wil meedenken over individuele situaties ter plaatse. Het voelt super onaardig om niet meer te reageren, maar het kost mij helaas te veel tijd. Het beste is om berichten in dit forum te blijven plaatsen zodat iedereen kan meedenken. :) :)

[Afbeelding]

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22:38
@miremi @stl_ Moet m'n WP nog installeren, staat nu nog onder de carport. Heb ook een Tado zone systeem met vloerverwarming en radiatoren. Om voldoende flow (en volume) te houden heb ik ook een buffervat gekocht. Wil de WP in z'n eigen hydraulish circuit op het buffervat zetten en de verwarming in huis (met een extra pomp) vanuit het buffervat voeden. Het systeem in huis heeft al een bypass, dus op zich zou ik de (huis) pomp niet eens uit hoeven zetten als er geen warmte vraag is. De WP zou dan alleen maar de temperatuur van het water in het vat hoeven te regelen. Dit leek mij de technisch meest duurzame oplossing, maar even zien hoe dat straks uitpakt.
Zonder vat moet je in ieder geval zorgen dat je genoeg water (volume) in flow houdt om pendelen te voorkomen, en dat betekent dus veel radiatoren altijd open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:00
M_AW schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:09:
Complimenten voor hoe je het aanpakt hoor! Doe je goed. En ziet er ook erg netje suit. Ja, ik ben ook iemand die 'het liefst nu direct de print wil hebben'. Ben bereid er grof geld voor te betalen :+ .
Met veel pijn en moeite lukt het me soms om door de startcyclus heen te komen, ALS dat lukt, dan maak ik runs van meer dan 12u op 10Hz (360W opgenomen vermogen), word ik helemaal blij van! Maar mijn afgiftesysteem is gewoon klein. Vandaar dat ik een 5kW heb genomen die kan moduleren tot grofweg 1,0 - 1,5kW afgegeven vermogen. Toen nog niet beseffende dat deze eerst 15 minuten lang >9kW afgeeft. Dat gaat gewoon niet met mijn afgiftesysteem. Krijg ik overshoots van bijna 10 graden. Ik heb nu twee opties: Wachten op jouw print of het hele systeem eruit en een ander merk erin. Het tweede is helaas een optie die overwogen wordt. Ik weet dat een buffervat ook zou kunnen helpen, maar dat wil ik liever niet. Het zou niet nodig moeten zijn, de ThermaV kan fantastisch moduleren en draait als een zonnetje. Een buffervat van 200L erbij, inclusief extra pomp, puur om alleen door een startcyclus heen te komen, dat zou niet nodig hoeven te zijn.

[...]
Hoe ziet je afgifte systeem eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
Ramon_1984 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:23:
[...]

Hoe ziet je afgifte systeem eruit?
40m2 vloerverwarming HoH 30cm. Twee groepen. Standard rijtjeshuis (binnen 510cm x 810cm). Bouwjaar 1993. Acceptabele isolatie. Vloerverwarming is ooit in een verleden aangelegd als bijverwarming. Maar ik heb met de CV-ketel ervaren dat het huis ruim voldoende comfortabel is te houden met aanvoertemperatuur van 30-35 graden met ALLEEN de vloer. Ik stook zonder nachtverlaging. Al jaren. Op begane grond zijn dan ook alle radiatoren 2 jaar geleden verwijderd. Op de 1e en 2e etage heb ik nog 5 radiatoren hangen die een heel klein beetje open staan omdat er anders te weinig flow is voor de warmtepomp. Varieert nu tussen 15,7 l/m en 16,1 l/m.

Ik besef dat (bijna) iedereen roept: Je afgifte in de vloer is gewoon te klein voor een WP. Daar ben ik het niet geheel mee eens. Praktijk toont dat het net aan gaat met de ThermaV. Nogmaals, ik heb bewust de ThermaV gekozen omdat deze het 'zachts' lijkt te kunnen van alle WP's op de markt. En dat lijkt ook gewoon heel goed te werken, ben daar heel blij mee. Maar die startup van 15 minuten 9kW is killing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFirepit
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-10 17:24

TheFirepit

Vuurbal

Voor mijn installatie was ik van plan om 32mm uponor leidingen te gaan gebruiken. Nu ben ik op zoek gegaan naar een 32mm (1,25") driewegklep, maar ik kom alleen maar 25mm (1") varianten tegen.

Ligt het aan mijn zoekkwaliteiten of is er geen 32mm (1,25") driewegklep en als die er niet is, heeft het dan zin om de leidingen voor en na de driewegklep 32mm te hebben? Het voelt een beetje dat het dan wellicht een bottleneck wordt namelijk.

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leow88
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-06 10:19
pure100100 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:51:

alvast dank !

LG THERMA V HM163MR.U34
Hier kwam, voor mijn HM071MR-U44, een belgische LG service monteur de firmware updaten. Ik woon bij Eindhoven in de buurt.
De service monteur kon bevestigen: Mijn spaanse WP wordt gewoon door hen geserviced. Alleen wanneer de WP in zijn geheel terug moet, dan moet ie toch terug naar Spanje...
De wifi is na de firmware perfect overigens :) ;)

LG-HM071MR-U44 (3.6.0.3) / Atlantic Explorer V4 - 270L / Zonnepanelen 7200 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
leow88 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:04:
[...]

Hier kwam, voor mijn HM071MR-U44, een belgische LG service monteur de firmware updaten. Ik woon bij Eindhoven in de buurt.
De service monteur kon bevestigen: Mijn spaanse WP wordt gewoon door hen geserviced. Alleen wanneer de WP in zijn geheel terug moet, dan moet ie toch terug naar Spanje...
ik ga ze zo mailen, moet je serienr etc ook in de mail zetten of geloven ze je zo wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
M_AW schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:31:
[...]

40m2 vloerverwarming HoH 30cm. Twee groepen. Standard rijtjeshuis (binnen 510cm x 810cm). Bouwjaar 1993. Acceptabele isolatie. Vloerverwarming is ooit in een verleden aangelegd als bijverwarming. Maar ik heb met de CV-ketel ervaren dat het huis ruim voldoende comfortabel is te houden met aanvoertemperatuur van 30-35 graden met ALLEEN de vloer. Ik stook zonder nachtverlaging. Al jaren. Op begane grond zijn dan ook alle radiatoren 2 jaar geleden verwijderd. Op de 1e en 2e etage heb ik nog 5 radiatoren hangen die een heel klein beetje open staan omdat er anders te weinig flow is voor de warmtepomp. Varieert nu tussen 15,7 l/m en 16,1 l/m.

Ik besef dat (bijna) iedereen roept: Je afgifte in de vloer is gewoon te klein voor een WP. Daar ben ik het niet geheel mee eens. Praktijk toont dat het net aan gaat met de ThermaV. Nogmaals, ik heb bewust de ThermaV gekozen omdat deze het 'zachts' lijkt te kunnen van alle WP's op de markt. En dat lijkt ook gewoon heel goed te werken, ben daar heel blij mee. Maar die startup van 15 minuten 9kW is killing.
Ik weet niet precies hoe je instellingen staan. Ik heb gisteren bij mezelf een test gedaan om te zien hoe het systeem reageert en of ik van die opstart piek af kan komen:

Ik had hysterese -1.5 .. +3.5 Dit werkt goed, aangezien ik met de tijdklok aangeef wanneer er welke temperatuur gemaakt mag worden. Overdag is het dan ca. een half tot 1 graad kouder in de kamer dan 's avonds. De WAF is dan hoog.

Test 0 .. +4 Hierbij gaat de WP aan en vrij snel weer uit. Ik zie wel dat de piek langzamer omhoog gaat, maar aangezien hij meteen weer uitgaat heb ik er niets aan.

Test -1.5 .. +3. Dit werkt soms wel en soms niet (1 maal meteen uit tijdens piek en 1 maal aan gebleven).

Het blijkt dus dat ik een delta van ca.5 graden nodig ben om die piek te "overleven". Na de piek gaat hij rustig moduleren naar de gewenste temperatuur en zal als het kouder wordt w.s. ook niet meer uitgaan. Dit is ook precies wat ik wil. Alleen jammer dat ik de hysterese niet krapper kan zetten, maar ik werk er omheen met de tijdklok en dit is voor nu goed werkbaar. Het probleem voor nu is gewoon, dat het minimum vermogen nog te hoog is voor deze buitentemperaturen. Met deze workarround is de WP bij mij in ieder geval in staat om runs te maken van > 6 uur.

Je zou dus kunnen proberen om de hysterese iets te verruimen en zodoende kijken of je de opstart piek overwint. Daarna is het instellen wanneer je welke temperatuur wilt hebben (mogelijk met de tijdklok).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
leow88 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:04:
[...]

Dat is mooi en goed om te horen.
Gezien de problemen heb ik nog geen poging gedaan om hem te installeren.
Hoe heb jij de service aanvraag gedaan?
Rechtstreeks of via een installateur?
En op welke wijze: mail of telefonisch.
Al vast dank voor je reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:00
M_AW schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:31:
[...]

Wat doet de delta t tijdens de opstart, je zal moeten proberen bij vollast een maximale delta t van 5C te krijgen.

Dat je met een cv ketel geen problemen had snap ik heel goed, echter werkt een warmtepomp met een hogere flow en een kleine delta t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ik heb de LG nog steeds niet in huis maar wel de aanvoer van de CV inmiddels op 30 graden C gezet. Ik merk dat de radiator in de badkamer hooguit de handdoeken droogt maar voegt verder uiteraard niet merkbaar warmte toe.

Omdat de handdoekradiator aardig roest wil ik hem al een tijdje vervangen, ik heb ruimte voor een iets groter exemplaar dus dat is ook mooi meegenomen. Maar ik vroeg me af of er geen badkamerradiatoren bestaan die het op lage temperatuur doen. Ik kan niets vinden..

Vloerverwarming boven is een ver van mijn bed show en ik kan de slaapkamers verwarmen met de airco's maar een iets warmere badkamer zou welkom zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leow88
pure100100 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:10:
[...]

ik ga ze zo mailen, moet je serienr etc ook in de mail zetten of geloven ze je zo wel?
Mailen naar ae.svcsupport@lge.com
Je hoeft alleen je WP-type+naam+adres er bij te zetten. Maakt niet uit waar je hem hebt gekocht.
Hier kun je ook vragen stellen.
Wanneer je een probleem hebt kun je ook via de app LG ThinQ een probleem rapport maken. Dan kom je ook bij dit mail adres uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
Ramon_1984 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:35:
[...]

Wat doet de delta t tijdens de opstart, je zal moeten proberen bij vollast een maximale delta t van 5C te krijgen.

Dat je met een cv ketel geen problemen had snap ik heel goed, echter werkt een warmtepomp met een hogere flow en een kleine delta t .
Ik weet hoe een warmtepomp werkt ;) Delta_T tijdens de 'modulatiefase' is 1,5-2 graden bij een flow van 15 l/m. Delta_T tijdens de opstartfase, nogmaals: 15 minuten lang 9kW) gaat richting de 10 graden, soms hoger.

Een oncomfortabel-hoge hysterese puur en alleen om door een niet-gecontroleerde opstartcyclus heen te komen, vind ik niet wenselijk. Verder wil ik niet in-uit schakelen. Mijn warmtepomp draait 24/7 in het ideale geval. Één maal per etmaal schakelt de buitenunit over naar verwarmen van het SWW.
Dus nogmaals, en daarna stop ik met mezelf te herhalen O-) Het systeem werkt perfect, zoals ik bedacht heb. Bijzonder lage warmtevraag en bijzonder lage afgifte, prima match. Maar ik had er simpelweg geen rekening mee gehouden dat mijn 5kW ThermaV een kwartier lang 9kW rondpompt voordat hij -langzaam- gaat terugregelen, en daarbij zichzelf afschakelt wegens -logisch verklaarbare- overshoot.

[ Voor 0% gewijzigd door M_AW op 30-09-2022 11:41 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

stl_ schreef op donderdag 29 september 2022 @ 21:43:
[...]

Ik heb de HM163MR.U34 en zie waardes tussen 20 en 100 Hz (gelezen via modbus), en opgenomen vermogen tussen 1kW en 5kW (ongeveer). Dus als het lineair is, zo'n 50W per Hz.
Heb jij het adres van die parameters gevonden? Kom hem namelijk niet in de handleiding tegen. Zelf uitgevonden? Heb je nog andere niet beschreven parameters gevonden toevallig?

[aanvullend:]
Mijn eigen systeem (HM143MR.U34) wordt steeds stabieler (lagere temperaturen helpen natuurlijk ook mee). Ik ben het overigens eens met voorgaande posters, die 15 minuten vol gas is echt killing. Als de pomp die weet te overleven stabiliseert het systeem en wordt er mooi gemoduleert. Enige issue waar ik nu meet zit is dat ik om die enorme piek door te komen een hogere Ta (27 graden) en een hoge hysterese nodig heb. Hierdoor warmt het huis relatief snel op en schakelt de thermostaat uit. Ik denk dat ik maar een buffervat ga installeren om de piek op te vangen. Nog mooier zou een manier zijn om die piek in te dammen, maar vrees dat dat echt in de aansturing zit.

Alternatief zou kunnen zijn om hem softwarematig z'n piek door te helpen, door steeds de target te verhogen tot het moduler start en dan proberen om hem weer omlaag te krijgen zonder dat hij afslaat. Vanmorgen is het me wel gelukt om een lagere target te halen, doordat het water goed koud was, aan het einde van de piek was hij nog niet op de 27 graden en heeft m'n algoritme hem rond de 24 weten te houden.

[ Voor 53% gewijzigd door Devil op 30-09-2022 13:22 ]

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
Devil schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:08:
[...]

Heb jij het adres van die parameters gevonden? Kom hem namelijk niet in de handleiding tegen. Zelf uitgevonden? Heb je nog andere niet beschreven parameters gevonden toevallig?

[aanvullend:]
Mijn eigen systeem (HM143MR.U34) wordt steeds stabieler (lagere temperaturen helpen natuurlijk ook mee). Ik ben het overigens eens met voorgaande posters, die 15 minuten vol gas is echt killing. Als de pomp die weet te overleven stabiliseert het systeem en wordt er mooi gemoduleert. Enige issue waar ik nu meet zit is dat ik om die enorme piek door te komen een hogere Ta (27 graden) en een hoge hysterese nodig heb. Hierdoor warmt het huis relatief snel op en schakelt de thermostaat uit. Ik denk dat ik maar een buffervat ga installeren om de piek op te vangen. Nog mooier zou een manier zijn om die piek in te dammen, maar vrees dat dat echt in de aansturing zit.

Alternatief zou kunnen zijn om hem softwarematig z'n piek door te helpen, door steeds de target te verhogen tot het moduler start en dan proberen om hem weer omlaag te krijgen zonder dat hij afslaat. Vanmorgen is het me wel gelukt om een lagere target te halen, doordat het water goed koud was, aan het einde van de piek was hij nog niet op de 27 graden en heeft m'n algoritme hem rond de 24 weten te houden.
Wat jij beschrijft is -voor zover mijn kennis reikt- exact hetgeen de print doet. (naast andere waardevolle functionaliteiten). Wat bedoel jij met 'm'n algoritme? Bedoel je dat je dit met de hand op de controller hebt gedaan of heb je iets dat dit automatisch doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduke990
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09-10 09:54
Beste Tweakers,

Wie heeft er ook een LG in bestelling staan bij Warmte24.nl? En wie heeft er een LG geleverd gekregen via Warmte24.nl?

Ze blijven mij maar aan het lijntje houden, problemen bij de leverancier, etc etc.... Het lijkt er op dat het oplichters zijn!!! Ik vond ook dit:

Bij de KVK zie ik dit:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w_AN9wnqhnzduzIe4OdTK8f1O9k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fXV5GLwojwpcu4xialkPBA7Z.jpg?f=fotoalbum_large

Graag jullie reacties!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
leow88 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:30:
[...]

Mailen naar ae.svcsupport@lge.com
Je hoeft alleen je WP-type+naam+adres er bij te zetten. Maakt niet uit waar je hem hebt gekocht.
Hier kun je ook vragen stellen.
Wanneer je een probleem hebt kun je ook via de app LG ThinQ een probleem rapport maken. Dan kom je ook bij dit mail adres uit.
dank voor de duidelijke taal, ik heb ze een mail gestuurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
januitdepeel schreef op donderdag 29 september 2022 @ 21:25:

Groet Jan
Toevallig gisteren wat metingen gedaan. Onderstaand de data.

Hz W
45 2100
45 1800
30 1300
15 560
13 480
12 440
11 400
10 360
10 320

Als je ze plot dan zie je dat het een mooie rechte lijn is. Maar het is ook weer geen garantie. Het opgenomen vermogen is niet alleen afhankelijk van de frequentie van de compressor, maar ook van de stand van het elektronische expansieventiel. Dat zie je ook doordat er op 45Hz en op 10Hz verschillende vermogens zijn geweest. Maar bovenstaande is toch een leuke eerste indicatie. Orde grootte 40W/Hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartmailer
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 25-10 05:51
superduke990 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 14:35:
Beste Tweakers,

Wie heeft er ook een LG in bestelling staan bij Warmte24.nl? En wie heeft er een LG geleverd gekregen via Warmte24.nl?

Ze blijven mij maar aan het lijntje houden, problemen bij de leverancier, etc etc.... Het lijkt er op dat het oplichters zijn!!! Ik vond ook dit:

Graag jullie reacties!!
Hallo,

We hebben bij deze club begin augustus een LG 9KW aangevraagd maar tot op heden niets ontvangen. We kunnen ze al weken niet bereiken en krijgen geen enkele reactie op mail.
Ik heb ondertussen er geen vertrouwen meer in dat dit nog goed gaat komen.

Groeten

Edit

Facebook, instagram en marktplaats account zijn verwijderd. Uitgeschreven bij KvK. De negatieve reviews stapelen zich op bij trustpilot.

https://nl.trustpilot.com/review/warmte24.nl

[ Voor 12% gewijzigd door Smartmailer op 30-09-2022 19:13 . Reden: Toevoeging aan het bericht ]

LG HM071 MR U44 ~ 14x260WP Black ~ SMA 3000TL ~ 8.1 kWp Solaredge ~ 3x Multiplus 5000VA ~ 32 kWh EVE MB31 ~ JK BMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

M_AW schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:39:
[...]

Wat jij beschrijft is -voor zover mijn kennis reikt- exact hetgeen de print doet. (naast andere waardevolle functionaliteiten). Wat bedoel jij met 'm'n algoritme? Bedoel je dat je dit met de hand op de controller hebt gedaan of heb je iets dat dit automatisch doet?
Wat de print volgens mij doet is steeds het target op de actuele temperatuur te zetten (naast een aantal stooklijn gerelateerde functies). Dat is een iets simpeler versie van het algoritme dat ik probeer te ontwikkelen. Als dat lukt overigens. m’n algoritme is c++ code in esphome dat op een esp32 draait en via modbus communiceert met de warmtepomp. Open source: https://github.com/altrnate32/esp-lg-control alleen nog zwaar experimenteel (en de versie op GitHub is niet altijd 100% in sync met de versie die ik thuis test). Dus alleen nog voor de ervaren hobbyisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stl_
Devil schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:08:
[...]

Ja, ik heb gewoon zelf een beetje verder gezocht in de registers. Input registers met address 16 -- 24 kan je uitlezen (maar als je "te ver" gaat zal de warmtepomp stoppen en niet meer reageren op modbus totdat je een powercycle doet).

Op address 24 is (vermoedelijk) het toerental. 16, 18, 19, 20 en 21 hebben temperaturen (met 20 en 21 altijd gelijk). Ze moeten dan deze sensoren zijn maar de relatie heb ik nog niet uitgewerkt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TiQ4zUaKq3-3rHxK1R8jzwP4rl8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jpFTYX5lE1J0sUT06vVj6nIX.png?f=fotoalbum_large

22 en 23 zijn mogelijk druk sensoren... of de Electronic Expansion Valves? Geen idee. Volgens handleiding is er maar één druksensor. Ze beginnen (bij de start van een run) met vergelijkbare waardes rond de 900. 22 gaat flink omhoog (tot ongeveer 3000), en 23 iets omlaag (~750).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

stl_ schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 17:02:
[...]

Ja, ik heb gewoon zelf een beetje verder gezocht in de registers. Input registers met address 16 -- 24 kan je uitlezen (maar als je "te ver" gaat zal de warmtepomp stoppen en niet meer reageren op modbus totdat je een powercycle doet).

Op address 24 is (vermoedelijk) het toerental. 16, 18, 19, 20 en 21 hebben temperaturen (met 20 en 21 altijd gelijk). Ze moeten dan deze sensoren zijn maar de relatie heb ik nog niet uitgewerkt:

[Afbeelding]

22 en 23 zijn mogelijk druk sensoren... of de Electronic Expansion Valves? Geen idee. Volgens handleiding is er maar één druksensor. Ze beginnen (bij de start van een run) met vergelijkbare waardes rond de 900. 22 gaat flink omhoog (tot ongeveer 3000), en 23 iets omlaag (~750).
Mooie ontdekking! Bedankt voor het delen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:24
TheFirepit schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:02:
Voor mijn installatie was ik van plan om 32mm uponor leidingen te gaan gebruiken. Nu ben ik op zoek gegaan naar een 32mm (1,25") driewegklep, maar ik kom alleen maar 25mm (1") varianten tegen.

Ligt het aan mijn zoekkwaliteiten of is er geen 32mm (1,25") driewegklep en als die er niet is, heeft het dan zin om de leidingen voor en na de driewegklep 32mm te hebben? Het voelt een beetje dat het dan wellicht een bottleneck wordt namelijk.
Een 1" driewegklep vormt geen bottleneck als het een kogelkraan is hoor.
1,25" kranen zijn er zeker, Bijvoorbeeld ICMA typenummer 82343AG0553 . Dat is ook fatsoenlijke kwaliteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KB1UDN
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 19-01-2023
Beste Tweakers,

Bij de KVK zie ik dit:[Afbeelding]

Graag jullie reacties!!
Ik heb geleverd gekregen. De 9kW. Vooral de communicatie was slecht. Maar levertijd was overal lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonardvg
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-10 19:31
KB1UDN schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 18:42:
[...]

Ik heb geleverd gekregen. De 9kW. Vooral de communicatie was slecht. Maar levertijd was overal lang.
Dit is goed nieuws. Mijn 9kW zou komende donderdag geleverd moeten worden. Ik heb ook de negatieve berichten gelezen en heb ze hier rechtstreeks telefonisch mee geconfronteerd. Er was direct een duidelijk verhaal over dat de boekhouder een fout gemaakt had en dat er daarom iets mis was met de KVK inschrijving. Hij erkende de leverproblemen, dit komt doordat hun leverancier zich niet aan de opgegeven leverdata houdt. De communicatie is bij mij redelijk. Telefonisch altijd te woord gestaan en ook via whatsapp kreeg ik reactie. De beloofde reactie via de mail blijft echter helaas uit.

Ik begrijp en deel de zorgen over dit bedrijf. Echter lees ik ook dat ze wel leveren. Als ze uiteindelijk voor deze prijs leveren binnen redelijke termijn ben ik een blij man.

PV: 14kWp, 3N 14O 15Z 6W. Duo Split L/L WP Mitsubishi 5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredje01
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 15:58
leonardvg schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 19:42:
[...]

Dit is goed nieuws. Mijn 9kW zou komende donderdag geleverd moeten worden. Ik heb ook de negatieve berichten gelezen en heb ze hier rechtstreeks telefonisch mee geconfronteerd. Er was direct een duidelijk verhaal over dat de boekhouder een fout gemaakt had en dat er daarom iets mis was met de KVK inschrijving. Hij erkende de leverproblemen, dit komt doordat hun leverancier zich niet aan de opgegeven leverdata houdt. De communicatie is bij mij redelijk. Telefonisch altijd te woord gestaan en ook via whatsapp kreeg ik reactie. De beloofde reactie via de mail blijft echter helaas uit.

Ik begrijp en deel de zorgen over dit bedrijf. Echter lees ik ook dat ze wel leveren. Als ze uiteindelijk voor deze prijs leveren binnen redelijke termijn ben ik een blij man.

[ Voor 10% gewijzigd door Fredje01 op 01-10-2022 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stl_
rykers schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 08:46:
@miremi @stl_
Ofwel het is gewoon proberen wat lukt. Een hysterese van 0,5 lijkt mij overigens wat minder comfortabel, ik draai met 0.2. Echter dat moet ieder voor zich natuurlijk bepalen ;)
De bedoeling (of hoop) was eigenlijk niet echt aan de 0,5C te komen. De termostaatknoppen moeten dat nauwkeuriger kunnen regelen. Het was alleen om te weten wanneer je de warmtepomp helemaal uit mag zetten. Dus voor nachtverlaging zet je dan alle knoppen een paar graden lager en zullen ze allemaal een actuele temperatuur > setpoint+0,5C hebben. Maar anders zal je de +0,5C niet bereiken want ze gaan individueel dicht.

Als ze alle echt dicht gaan zal de compressor ook uiteindelijk stoppen. Als je dat merkt kan je hem een bepaalde tijd uit houden.

Zoiets moet vrij simpel in HomeAssistant te realiseren zijn. Denk ik ;-)

(Overigens had ik gedacht dat ik die z-wave termostaatknoppen tijdelijk allemaal open kon zetten om door te start te komen maar tot zover heb ik er geen probleem mee.)

[ Voor 8% gewijzigd door stl_ op 30-09-2022 20:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SpiekerJozef
  • Laatst online: 10-06-2023
Ik ben ondertussen met een aantal mensen in gesprek waarbij Warmte24.nl nog niet heeft geleverd.

Ik ben al een paar keer langs geweest in Almelo maar er is steeds niemand aanwezig. Ook wil dit bedrijf niet een fatsoenlijk gesprek met mij aangaan. Ik snap dat het een gekke markt is, en dat er lever problemen zijn. Maar sta je klant gewoon netjes te woord.

Maar toch goed om te horen dat er toch mensen zijn waarbij er wel is geleverd. Mochten er mensen zijn waarbij er nog steeds niet is geleverd, stuur mij even een DM. Mocht het blijken dat er niet meer geleverd gaat worden kunnen we hier samen aangifte voor doen. Ondertussen hebben zich al 5 personen bij mij gemeld.

Voor de mensen die hier willen gaan bestellen, wees voorzichtig! Ik vertrouw er niets meer van. Mocht er alsnog geleverd gaan worden zal ik dat hier ook zeker vermelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

stl_ schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 20:06:
[...]

De bedoeling (of hoop) was eigenlijk niet echt aan de 0,5C te komen. De termostaatknoppen moeten dat nauwkeuriger kunnen regelen. Het was alleen om te weten wanneer je de warmtepomp helemaal uit mag zetten. Dus voor nachtverlaging zet je dan alle knoppen een paar graden lager en zullen ze allemaal een actuele temperatuur > setpoint+0,5C hebben. Maar anders zal je de +0,5C niet bereiken want ze gaan individueel dicht.

Als ze alle echt dicht gaan zal de compressor ook uiteindelijk stoppen. Als je dat merkt kan je hem een bepaalde tijd uit houden.

Zoiets moet vrij simpel in HomeAssistant te realiseren zijn. Denk ik ;-)

(Overigens had ik gedacht dat ik die z-wave termostaatknoppen tijdelijk allemaal open kon zetten om door te start te komen maar tot zover heb ik er geen probleem mee.)
Dat is zeker simpel met HA automations te realiseren. Maar het is ook kwetsbaar, als HA het niet doet (bijvoorbeeld na een mislukte update ofzo) werkt je aansturing ook niet goed. Dus zorg dat je er niet volledig afhankelijk van bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undertilted
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 04-10 13:32
Pixal schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:00:

Omdat de handdoekradiator aardig roest wil ik hem al een tijdje vervangen, ik heb ruimte voor een iets groter exemplaar dus dat is ook mooi meegenomen. Maar ik vroeg me af of er geen badkamerradiatoren bestaan die het op lage temperatuur doen. Ik kan niets vinden..
Neen, ofwel heb je een massieve radiator nodig, ofwel een kleinere + ventilator.

Ik zou de radiator vervangen met een (2de hands) ventiloconvector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
  • Laatst online: 24-10 21:09
Fredje01 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 19:56:
[...]

Ik heb hier ook een 9kw besteld en geleverd gekregen. Je moet alleen heel veel geduld hebben maar het is bij mij goed gekomen.
Ik denk dat ze enorm veel problemen hebben met de levering vanaf de leverancier.
Helaas hier een negatieve ervaring met warmte24.nl.
28/7 besteld, Pas op 16/9 de bevesting na 'tich mails dat de aanbetaling is ontvangen. Verder alleen geen of vage berichten over ingediende tickets, maar daar krijg je dan geen follow up van.
De uitschijving bij de KvK is na eerdere aanzegging door de KvK zelf gedaan, maar dat kan al gebeuren als warmte24.nl bijvoorbeeld zijn KvK bijdrage niet heeft voldaan. Dat neemt niet weg dat het bedrijf nog steeds bestaat zolang ze hun verplichtingen niet hebben afgehandeld. Ze zijn sinds kort ook van marktplaats verwijderd zag ik. Al met al voelt het verschrikkelijk 'niet goed'. Ik heb ze nog een week gegeven om te leveren, als ze dat niet doen dan annuleer ik de order en vraag m'n geld terug. Als dat ook niet werkt doe ik aangifte, maar daar krijg je je geld niet mee terug. Misschien kan m'n rechtsbijstandverzekering hier nog iets betekenen... Al met al erg zuur, zo'n bedrijf.

9kW U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pure100100
SpiekerJozef schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 20:21:
Ik ben ondertussen met een aantal mensen in gesprek waarbij Warmte24.nl nog niet heeft geleverd.

Ik ben al een paar keer langs geweest in Almelo maar er is steeds niemand aanwezig. Ook wil dit bedrijf niet een fatsoenlijk gesprek met mij aangaan. Ik snap dat het een gekke markt is, en dat er lever problemen zijn. Maar sta je klant gewoon netjes te woord.

Maar toch goed om te horen dat er toch mensen zijn waarbij er wel is geleverd. Mochten er mensen zijn waarbij er nog steeds niet is geleverd, stuur mij even een DM. Mocht het blijken dat er niet meer geleverd gaat worden kunnen we hier samen aangifte voor doen. Ondertussen hebben zich al 5 personen bij mij gemeld.

Voor de mensen die hier willen gaan bestellen, wees voorzichtig! Ik vertrouw er niets meer van. Mocht er alsnog geleverd gaan worden zal ik dat hier ook zeker vermelden.
daarom: betaal altijd met een kreditkaart indien er voorruit (aan)betaald moet worden, met ideal en pin ben je van je geld af in zo'n geval...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felixje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-10-2023
Ik heb mijn warmtepomp inmiddels staan, vandaag wil ik aan de slag met het elektrische deel, aansluiting op de CV komt later.

Iemand het apparaat wel eens ingeschakeld zonder dat er waterdruk is? Wil graag alvast wat experimenteren met Modbus. Verwacht dat hij wel een fout zal geven dat de druk te laag is, maar lijkt me dat hij kwa aansturing niets gaat doen omdat er geen druk is gedetecteerd?

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-10 23:59
Felixje schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 12:16:
Ik heb mijn warmtepomp inmiddels staan, vandaag wil ik aan de slag met het elektrische deel, aansluiting op de CV komt later.

Iemand het apparaat wel eens ingeschakeld zonder dat er waterdruk is? Wil graag alvast wat experimenteren met Modbus. Verwacht dat hij wel een fout zal geven dat de druk te laag is, maar lijkt me dat hij kwa aansturing niets gaat doen omdat er geen druk is gedetecteerd?
De waterpomp gaat direct aan bij inschakelen, draait zonder water en daar kan hij niet tegen.

Als je wilt experimenteren verwarm dan de regenton van de buren ofzo. O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leow88
Het engineering data book van de LG Therma V monoblocken van maart 2022.
Met een nauwkeurig specificaties van COP, TC (Total Capacity, kW), dipswitches, alles wat ik al langer wou weten :) :) :
https://www.irishellas.co...6_5BPM5-01C-Mar.2022-.pdf

[ Voor 46% gewijzigd door leow88 op 01-10-2022 23:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Doezel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-08 21:59

Doezel

Ond

Nice! Op dezelfde site; de complete service Manual van onze Therma V Monobloccen!! https://www.irishellas.co...l_MFL68682007_GM_1217.pdf

[ Voor 22% gewijzigd door Doezel op 01-10-2022 21:11 ]

LG Therma V Monobloc 12KW U34. | 24 zonnepanelen x 380WP | Gasloos | Unifi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:48

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@leow88 @Doezel
zo zijn het linkdrops, je hoort wat context te geven van waarom een lezer op een link zou willen klikken
Graag nog even editten dus :)

[ Voor 7% gewijzigd door Proton_ op 01-10-2022 21:08 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• januitdepeel
Dank voor de antwoorden,
Ik zie dat terug geregeld wordt naar lage vermogens. Betekent dit dus dat ik kan volstaan met een klein buffervat?
Nog een vraag. in de diverse verhalen wordt de voorkeur gegeven aan een parallel opstelling van een buffervat. Daarmee heb je dus een extra pomp nodig. Is een in serie geschakeld vat met een bypassventiel niet eenvoudiger. Vloer en radiatoren hebben allemaal bestuurde kranen (Evo home)
Ik dacht dat de pomp in de Therma V het wel aan zou kunnen, zeker om dat het debiet gestuurd wordt.
Groet Jan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

januitdepeel schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 08:47:
Dank voor de antwoorden,
Ik zie dat terug geregeld wordt naar lage vermogens. Betekent dit dus dat ik kan volstaan met een klein buffervat?
Ja en nee. Hij kan behoorlijk ver terugmoduleren. Ik heb een 14kW en zie regelmatig een opgenomen vermogen van 600-700 watt als laagste. Daar zit ook nog het verbruik van de waterpomp bij. Output is dan 2100-2400 watt.

Maar zoals hier al vaker beschreven start hij altijd met een kwartier vol gas. Dat klopt niet helemaal, ik zie hem optoeren tot z'n piek in een minuut of 6 en daarna (heel) langzaam terugtoeren. Dus hij knalt niet echt een kwartier volle bak. Maar het effect is ongeveer een kwartier geen modulatie en hoge afgifte. Een buffervat zou dat gedeeltelijk op moeten vangen, zodat je niet op een te hoge temperatuur uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-10 10:39
Via het scherm gegevensregistratie valt mij op dat minimaal 1keer per dag wanneer de temp van het vat onder de hysterese komt. De warmtepomp binnen 1 minuut aan/uit/aan gaat 07:32. Om 21minuten later uit te gaan omdat de doel temp behaald is 07:43.
Is dit normaal herkenbaar gedrag?
De laatste opwarm ronde is gisteravond geweest. Waarbij de warmtepomp aan ging en 15 minuten later uit. Geen aan uit aan uit scenario.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U9M0G_L2AGuXUJNiuBDWmD5MTSE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CpMEH3M0lM6u7KZJDlG0r7Hi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jhZq1XBIE1hxlI0ULW0whJAacME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x6SngIJCCv7m6sQZ4jBuqXPs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Jirure1984 op 02-10-2022 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuikKees
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09-2023
Beste Tweakers,

Bij de KVK zie ik dit:[Afbeelding]

Graag jullie reacties!!
Ik heb een 12kW in bestelling staan bij ze. Zou uiterlijk 14 oktober geleverd moeten worden. Ik heb ze een aantal keer aan de lijn gehad, maar afgelopen week lukte dat ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dobrie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-01 15:54

dobrie

x 220 330 010

Dag mensen,

Binnenkort ook aan de wp, er is een LG 9Kw onderweg.
Heb ondertussen al jullie avonturen doorgelezen en al een groot deel van de benodigdheden besteld.
Er blijft echter een vraag hangen waarvan ik zeker weet dat ik het antwoord al eens ergens gelezen heb:

welk type terugslagklep (membraam /veer) passen jullie toe in de retourleiding van ketel en pomp bij een "hybride" opstelling?

Alvast bedankt!

LG 9KW U44 (3.064)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leow88
dobrie schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 14:18:
Dag mensen,

Binnenkort ook aan de wp, er is een LG 9Kw onderweg.
Heb ondertussen al jullie avonturen doorgelezen en al een groot deel van de benodigdheden besteld.
Er blijft echter een vraag hangen waarvan ik zeker weet dat ik het antwoord al eens ergens gelezen heb:

welk type terugslagklep passen jullie toe in de retourleiding van ketel en pomp bij een "hybride" opstelling?

Alvast bedankt!
Ik heb geen terugslagklep. Toch gaat er geen water door de CV ketel wanneer de Wp loopt/pompt.
Is dit wel echt nodig? (ik heb de CV ketel nog nog niet laten lopen sinds ik mijn WP heb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dobrie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-01 15:54

dobrie

x 220 330 010

leow88 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 14:51:
[...]

Ik heb geen terugslagklep. Toch gaat er geen water door de CV ketel wanneer de Wp loopt/pompt.
Is dit wel echt nodig? (ik heb de CV ketel nog nog niet laten lopen sinds ik mijn WP heb)
Dit ben ik wel meerdere keren tegengekomen, probeer zoekfunctie met terugslagklep maar eens in dit topic.
@Arjan123 Jij een goed antwoord hierop?

LG 9KW U44 (3.064)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
thido schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 19:45:
[...]

Ja, ik gebruik die.
Hoef ik niet naar de controller toe als ik wat wil wijzigen ;-)
ik ook maar LG moet eerst nog de firmware upgraden want de verbinding is waardeloos, de wifi verbinding wel te verstaan, tevens vind ik de app erg matig, er is weinig in te stellen. stooklijnen al helemaal niet. alleen uitlezen status en de temperatuur kan ik aanpassen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
leow88 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 14:51:
[...]

Ik had het ook niet hoor. Dacht als de cv aan moet doe ik de warmtepomp wel uit en heb er alleen kogelkranen op gezet. Ivm vorst niet heel handig, maar dan zou ik hem of gewoon leeg laten lopen of vorstlint. Voor een stukje tot in de warmtepomp.
Uiteindelijk nooit nodig gehad en de cv verkocht.

Heb ze trouwens wel beiden samen aan gehad en en wilde ook prima.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• januitdepeel
Devil schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 09:20:
[...]

Ja en nee. Hij kan behoorlijk ver terugmoduleren. Ik heb een 14kW en zie regelmatig een opgenomen vermogen van 600-700 watt als laagste. Daar zit ook nog het verbruik van de waterpomp bij. Output is dan 2100-2400 watt.

Maar zoals hier al vaker beschreven start hij altijd met een kwartier vol gas. Dat klopt niet helemaal, ik zie hem optoeren tot z'n piek in een minuut of 6 en daarna (heel) langzaam terugtoeren. Dus hij knalt niet echt een kwartier volle bak. Maar het effect is ongeveer een kwartier geen modulatie en hoge afgifte. Een buffervat zou dat gedeeltelijk op moeten vangen, zodat je niet op een te hoge temperatuur uitkomt.
Dank voor het duidelijke antwoord

Ik wil een 16kw aansluiten Het hele huis is voorzien van thermostaatkranen (evo home) hoe groot moet het buffervat zijn?
Kan dat ook in serie met de retour, of is de afstelling van een bypass ventiel niet te doen vanwege de modulerende pomp?
Groet Jan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

januitdepeel schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 19:53:
[...]

Dank voor het duidelijke antwoord

Ik wil een 16kw aansluiten Het hele huis is voorzien van thermostaatkranen (evo home) hoe groot moet het buffervat zijn?
Kan dat ook in serie met de retour, of is de afstelling van een bypass ventiel niet te doen vanwege de modulerende pomp?
Groet Jan
De aansluiting heb ik geen verstand van, ik begrijp van verschillende bronnen dat parallel nu aangeraden wordt. Maar kan dat zelf niet onderbouwen.
De inhoud hangt volledig af van je afgiftesysteem en gebruik daarvan (instelling van de kranen). Een 16kW kan bij maximaal vermogen bij benadering elke seconde een kilo (ongeveer een liter) 4 graden opwarmen. Dus elke minuut 60 liter vier graden omhoog. Wil je dat allemaal bufferen met een maximale stijging van bijvoorbeeld 8 graden, dan moet je dus 30 liter per minuut kunnen bufferen. Of voor een run 15 minuten 450 liter. Kun je in de tussentijd bijvoorbeeld 4kW kwijt in je afgiftesysteem, dan wordt dat nog 'maar' 330.

Maar zoals ik zij ramt hij niet de volle 15 minuten 16kW, laat het gemiddeld 12 zijn, met stroombegrenzing en silent mode aan 9 (?). Dan worden de getallen weer heel anders. Ik zou zeggen installeren, zorgen dat je rekening houdt met een buffer en dan vooral veel gaan experimenteren en meten. En dan de buffer installeren op basis van je resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef
  • Laatst online: 23-03 12:44
Hoi, volgens mij kun je bij AI de temperatuur corrigeren door steeds met +of - 1?
Ik ben zelf ook sinds kort bezitter van hm123u34 wamtepomp 12kw.
Weet jij toevallig waar dat draadje die geleverd wordt bij de afstandbediening (premtb100)voor dient? Er zit een stickertje met de letter A op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
Met Evo Home heb ik (zeer)goede ervaringen.
Als volgt geïnstalleerd:
Wp verwarmt het buffervat.
Regeling hiervan gebeurt door de standaard LG console. Gebeurt weersafhankelijk en je kunt via de console je eigen stooklijn instellen. Dus de aanvoer en retour temperatuur.
Mijn cv installatie is ook met een aanvoer en retour leiding op het buffervat aangesloten.
In de aanvoerleiding vanuit het buffervat naar mijn cv heb ik een extra pomp geplaatst.
Deze pomp laat ik aansturen door Evo Home. Via de module die eerder de cv ketel draadloos aanstuurde (type nr weet ik zo niet maar kan ik opzoeken) laat ik nu de extra pomp aansturen.
Dus zodra Evo Home in een van de vertrekken een warmte behoefte signaleert dan krijgt de pomp een signaal en pompt hij er warm water heen. Tot de thermostaat of thermostaat knop signaleert dat de gevraagde temp bereikt is.
Zo kun dus elk vertrek afzonderlijk regelen qua temperatuur en tijdstippen.
Zelfde zoals EH eerder de cv ketel aanstuurde.
Een shunt hierbij is niet meer nodig omdat het buffervat de shunt is
Ook heb ik de module HCE 80 van EH ertussen zitten. Dus de vloerverwarming kun je per lus regelen (max 8)
Ideaal als je een houtkachel hebt.
Dus mijn EH regelt mijn WP dus totaal NIET.
Daarom heb ik ook niets van doen met hysterese instellingen.
Dat begrijp ik nooit zo goed in jullie ervaringen. Ik meen er van op te maken dat je deze instelling gebruikt zodra je een extra thermostaat installeert naast de console van LG. Zoniet dan laat ik me dit graag uitleggen door een van ons.

Je kunt EHome ook zo instellen dat hij de wp wel aanstuurt. De update heb ik vorig jaar van Honeywel gehad.
Maar heb het nooit toegepast. Dus geen ervaring
Er zijn vast we mensen die EH de wp rechtstreeks aansturen.
Wellicht kan iemand vertellen hoe dat gaat en wat de ervaringen zijn.
Wellicht dat dat een optie kan zijn om ook eens toe toepassen in onze situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
Dat gele emoitje is per ongeluk. Moet haakje sluiten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 29-09 18:42
Hallo allemaal,

Even melden dat ik inmiddels 2 stuks LG HM051MR.U44 aan de praat heb zonder buffervat.

Beide gevallen gaat het om een woning met 8 groepen vloerverwarming aan open verdelers. Samen zo'n 120 m² per woning.

Nu kijken hoe het gaat naar de vorst toe. 1 woning meet ik water én kamer, en de andere woning alleen water. Daar wordt nog wel in getweaked. In beide gevallen starten de units op en beginnen direct te moduleren.

Op naar de 3e inbedrijfstelling, wordt vervolgd!

Grtz, Mike

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Dan ben ik heel benieuwd hoe je ze direct na starten laat moduleren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
Devil schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 22:05:
Daar doe ik helemaal niets aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felixje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-10-2023
Inmiddels ook aan het voorbereiden om de CV zijde aan te sluiten. Onderstaande ben ik van plan. Het is grotendeels gebaseerd op https://warmtepomp-weetje...t_lt_warmtepomp_ketel.png

Met de uitgewerkte opstelling hoef ik maar een CV leiding extra te trekken van boven naar beneden.

Ik heb een paar dingen anders gedaan dan in het voorbeeld:
  • de driewegklep zit in de retour van de radiatoren boven. Dit heb ik gedaan om te voorkomen dat de retour altijd de extra afstand (met bijbehorend warmteverlies) naar de benedenverdieping en weer naar boven moet afleggen
  • het buffervat is als parallel buffervat opgenomen, ik hoop alleen deze niet nodig te hebben.
  • er zit een extra radiator op de benedenverdieping direct op de CV ketel
Door de pomp van de CV ketel aan te zetten zou het volgens mij zelfs moeten lukken om de radiatoren op dagen dat er weinig verwarmd hoeft te worden vanuit de warmtepomp te voeden. Of zie ik nu iets over het hoofd?

Tips en feedback zijn meer dan welkom!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n6OpjY2uGwVg9wV0wK_Z0GaY1Hw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JW8mEbVzjMnbH922Z9WCtn1q.png?f=fotoalbum_large

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
Devil schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 22:05:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RYt9OKQW4vShtSanmhUKNf_s-Es=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yY7iA1P6rBNm6DUkWvDgp5nE.jpg?f=fotoalbum_large

Even een kleine aanvulling, wellicht vergis ik mij, maar dan moet mijn verbruik dit laten zien. Het basisverbruik is hier tegen de 200 W. Na tweeën gaat de LG starten op ondertemp water (20⁰). Als hij in vollast (2000W) had gestart voor 15 min, had ik tussen de 1100 en 1200W uit moeten komen het eerste uur.

Het is geen sluitend bewijs, maar wel illustratief. Als ik straks zelf mooie verbruikscijfers in grafieken heb kom nog eens terug.

Mijn firmware is 3.06.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
montebaldo55 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:42:
Met Evo Home heb ik (zeer)goede ervaringen.
Als volgt geïnstalleerd:
Wp verwarmt het buffervat.
Regeling hiervan gebeurt door de standaard LG console. Gebeurt weersafhankelijk en je kunt via de console je eigen stooklijn instellen. Dus de aanvoer en retour temperatuur.
Mijn cv installatie is ook met een aanvoer en retour leiding op het buffervat aangesloten.
In de aanvoerleiding vanuit het buffervat naar mijn cv heb ik een extra pomp geplaatst.
Deze pomp laat ik aansturen door Evo Home. Via de module die eerder de cv ketel draadloos aanstuurde (type nr weet ik zo niet maar kan ik opzoeken) laat ik nu de extra pomp aansturen.
Dus zodra Evo Home in een van de vertrekken een warmte behoefte signaleert dan krijgt de pomp een signaal en pompt hij er warm water heen. Tot de thermostaat of thermostaat knop signaleert dat de gevraagde temp bereikt is.
Zo kun dus elk vertrek afzonderlijk regelen qua temperatuur en tijdstippen.
Zelfde zoals EH eerder de cv ketel aanstuurde.
Een shunt hierbij is niet meer nodig omdat het buffervat de shunt is
Ook heb ik de module HCE 80 van EH ertussen zitten. Dus de vloerverwarming kun je per lus regelen (max 8)
Ideaal als je een houtkachel hebt.
Dus mijn EH regelt mijn WP dus totaal NIET.
Daarom heb ik ook niets van doen met hysterese instellingen.
Dat begrijp ik nooit zo goed in jullie ervaringen. Ik meen er van op te maken dat je deze instelling gebruikt zodra je een extra thermostaat installeert naast de console van LG. Zoniet dan laat ik me dit graag uitleggen door een van ons.

Je kunt EHome ook zo instellen dat hij de wp wel aanstuurt. De update heb ik vorig jaar van Honeywel gehad.
Maar heb het nooit toegepast. Dus geen ervaring
Er zijn vast we mensen die EH de wp rechtstreeks aansturen.
Wellicht kan iemand vertellen hoe dat gaat en wat de ervaringen zijn.
Wellicht dat dat een optie kan zijn om ook eens toe toepassen in onze situatie.
Hysterese is een belangrijk basisbegrip binnen meet@regel techniek evenals PID. Even googelen helpt je vast aan voldoende info. Ook op je huidige manier van regelen staat hij ingesteld (waarschijnlijk nog op de standaard waarde af fabriek)

Je geeft aan dat je het buffervat nu op de in- én de uitgang regelt. Dat heb ik nog niet gezien, kun je aangeven hoe je dat doet?

Verder heb je wel een systeem "uit het boekje" klinkt super en een goed voorbeeld voor allen die EH willen blijven gebruiken denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 13:12
Luisterlijk schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 07:49:
[...]

[Afbeelding]

Even een kleine aanvulling, wellicht vergis ik mij, maar dan moet mijn verbruik dit laten zien. Het basisverbruik is hier tegen de 200 W. Na tweeën gaat de LG starten op ondertemp water (20⁰). Als hij in vollast (2000W) had gestart voor 15 min, had ik tussen de 1100 en 1200W uit moeten komen het eerste uur.

Het is geen sluitend bewijs, maar wel illustratief. Als ik straks zelf mooie verbruikscijfers in grafieken heb kom nog eens terug.

Mijn firmware is 3.06.4
Ik dacht ook dat de mijne moduleerde aan het verbruik per uur te zien, ga je echter in de logging kijken krijg je wel iets anders te zien!

De pomp kan perfect elke 10 min. Pendelen om zo uit te komen aan 2kwh op 1 uur hoor....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
Luisterlijk schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 22:47:
[...]

Daar doe ik helemaal niets aan!
Dan moet hij kapot zijn 8) :w

LG-HM123M-U33/ Vaillant aroSTOR VWL B 200-5/ zonnepanelen 8.400 Wattpiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
Kenwood960 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 08:31:
[...]

Ik dacht ook dat de mijne moduleerde aan het verbruik per uur te zien, ga je echter in de logging kijken krijg je wel iets anders te zien!

De pomp kan perfect elke 10 min. Pendelen om zo uit te komen aan 2kwh op 1 uur hoor....
Dat kan zeker, maar als je goed kijkt zie je bij mij een verbruik van nét over 300W per uur. Hij draait continue op zijn laagste vermogen.

Maar zoals ik zei, als ik meer info/resolutie heb kom ik terug.

Ondertussen zijt ge welkom eens te komen horen hier.

Zoemmmmmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
Hoe heb ik het kunnen missen

Laten we serieus blijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Luisterlijk schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:56:
[...]

Dat kan zeker, maar als je goed kijkt zie je bij mij een verbruik van nét over 300W per uur. Hij draait continue op zijn laagste vermogen.

Zoemmmmmmmm
Het zou wel fijn zijn. Dan wil ik die update ook wel.
Ik heb die van mij nog niet onder de 400w gezien. 7kw u33. Niet heel precies gemeten. Ik zet er binnenkort een kw meter tussen.

[ Voor 12% gewijzigd door Powrskin op 03-10-2022 11:58 ]

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10 16:21
nou, vanochtend is de monteur bij mij geweest voor de firmware-update, zodat de wifimodule niet meer in error schiet na ongeveer een dag. Was een half uurtje werk, dus zo gepiept. Nu afwachten of de warmtepomp nu zijn verbinding in stand houdt met de wifi.

Heb de beste man nog wel even gevraagd, hoe het kan dat ik in LG Thinq app geen Energie monitoring te zien krijg (als in, ik zie de optie wel, maar er komen geen gegevens op binnen).

Hij heeft even in de installateur modus zitten zoeken en ruggespraak gehouden met een collega, maar deze optie zit niet op mijn model!? De mijne is geproduceerd in september 2021 (split binnen HN091MR NK5 / buiten HU071MR U44), en per december 2021 werd deze optie pas ingebouwd.

Klinkt mij niet heel plausibel in de oren, maar kan iemand mij wijzen waar de optie energy monitoring zou moeten staan zodat ik het zelf ook nog even kan controleren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joep2020
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18-10 15:56
Vanochtend eerste mooie resultaat met het aansturen van de stooklijn/target Ta via modbus. Piek van 2kW bij de opstart lijkt niet te voorkomen, maar gelijk daarna moduleren zodat er geen overshoot ontstaat wel. Wel nog even wachten op de echte kou...

Code van @Devil aangepast en te vinden op: https://github.com/joep2000/esp-lg-control

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qq421arq0W-jvm-_RdGG-iqYmGM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FgbhuahvUSgedu3IYuqI0zNS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-10 12:25

BTS

@montebaldo55
Ik lees dat je met een stooklijn werkt, heeft het bij een buffer niet meer zin om een vaste temperatuur in je buffer aan te houden?
Anders gaat je buffervat toch steeds fluctueren van temperatuur?

En met vaste temperatuur bedoel ik dan dat het buffervat op bijvoorbeeld 30 graden gehouden wordt onafhankelijk van de buitentemperatuur.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMarco
  • Laatst online: 11-10 11:32
Ha, de LG (14kW u34) is hier aangesloten en draait.
Installatie:
* +/- 15m (heen en terug, 2x dus) 32mm, met rechte stukken en 10+ knietjes (Henco)
* oversized open verdeler in aanvoer, om bij lage gasprijs of defecte warmtepomp-compressor/condensor/.. de CV te kunnen laten stoken ipv warmtepomp met alleen gebruik vd pomp vd warmtepomp. CV aanvoer en retour allebei op aanvoer warmtepomp aangesloten
--> optie om hier voor testen een kortsluiting te maken via 26mm buis en kogelkraan
* +/- 10m (heen en terug: 2x dus) 26mm meerlagenbuis. van de rol, dus nauwelijks koppelingen.
* 2 pomploze 10-groeps vv-verdelers en 1 radiator-verdeler

Helaas haal ik nu (wellicht te verwachten) niet het nominale debiet vd warmtepomp (46lpm), maar rond de helft. Met de kortsluiting na de 32mm buis open, wordt het ook nog maar iets van 32lpm. Pomp van de LG staat op vaste capaciteit op 100%. Ik neem dus aan dat het 32mm stuk en het 26mm stuk de beperking zijn. de vv-verdelers konden voor installatie vd warmtepomp en ombouw naar pomploos met hun lokale pomp op stand 2 prima 2a3 liter per groep doen.

Is m'n enige optie nu om tot goede flow te komen door alles eruit te trekken en opnieuw te beginnen met dikkere 40mm starre meerlagenbuis (tegen een klein kapitaaltje aan materiaalkosten en een hoop gevloek bij aanleggen), of kan ik bijvoorbeeld proberen om een 2e set 26mm flexibele meerlagenbuis parallel te leggen aan de huidige 32mm en 26mm buizen? Dat zou denk ik een hoop werk/geld kunnen schelen, maar zou t ook werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkremer
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 24-10 11:44
gerlag schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 09:04:
[...]

Helaas hier een negatieve ervaring met warmte24.nl.
28/7 besteld, Pas op 16/9 de bevesting na 'tich mails dat de aanbetaling is ontvangen. Verder alleen geen of vage berichten over ingediende tickets, maar daar krijg je dan geen follow up van.
De uitschijving bij de KvK is na eerdere aanzegging door de KvK zelf gedaan, maar dat kan al gebeuren als warmte24.nl bijvoorbeeld zijn KvK bijdrage niet heeft voldaan. Dat neemt niet weg dat het bedrijf nog steeds bestaat zolang ze hun verplichtingen niet hebben afgehandeld. Ze zijn sinds kort ook van marktplaats verwijderd zag ik. Al met al voelt het verschrikkelijk 'niet goed'. Ik heb ze nog een week gegeven om te leveren, als ze dat niet doen dan annuleer ik de order en vraag m'n geld terug. Als dat ook niet werkt doe ik aangifte, maar daar krijg je je geld niet mee terug. Misschien kan m'n rechtsbijstandverzekering hier nog iets betekenen... Al met al erg zuur, zo'n bedrijf.
Sinds 11/8 bij hun een warmtepomp in bestelling staan, ook ik ervaar lastige communicatie met het bedrijf, vandaag een update gekregen via WhatsApp:

"Goedemorgen,

Op dit moment heeft onze leverancier problemen met levering, bestaande leveringen gaan uiteraard gewoon door. We hebben uit voorzorg de verkoop van LG compleet stopgezet aangezien onze leverancier ons mondjesmaat uitlevert met veel vertraging..

De mail heeft helaas momenteel vertraging.. we proberen het zsm weer bij te werken.

Met vriendelijke groet,
Warmte24"

Ben nog hoopvol dat er geleverd gaat worden, maar hoe snel dit zal zijn dat weet ik niet.

Laten wij elkaar op de hoogte houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:06
KMarco schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 14:21:
Ha, de LG (14kW u34) is hier aangesloten en draait.
Installatie:
* +/- 15m (heen en terug, 2x dus) 32mm, met rechte stukken en 10+ knietjes (Henco)
* oversized open verdeler in aanvoer, om bij lage gasprijs of defecte warmtepomp-compressor/condensor/.. de CV te kunnen laten stoken ipv warmtepomp met alleen gebruik vd pomp vd warmtepomp. CV aanvoer en retour allebei op aanvoer warmtepomp aangesloten
--> optie om hier voor testen een kortsluiting te maken via 26mm buis en kogelkraan
* +/- 10m (heen en terug: 2x dus) 26mm meerlagenbuis. van de rol, dus nauwelijks koppelingen.
* 2 pomploze 10-groeps vv-verdelers en 1 radiator-verdeler

Helaas haal ik nu (wellicht te verwachten) niet het nominale debiet vd warmtepomp (46lpm), maar rond de helft. Met de kortsluiting na de 32mm buis open, wordt het ook nog maar iets van 32lpm. Pomp van de LG staat op vaste capaciteit op 100%. Ik neem dus aan dat het 32mm stuk en het 26mm stuk de beperking zijn. de vv-verdelers konden voor installatie vd warmtepomp en ombouw naar pomploos met hun lokale pomp op stand 2 prima 2a3 liter per groep doen.

Is m'n enige optie nu om tot goede flow te komen door alles eruit te trekken en opnieuw te beginnen met dikkere 40mm starre meerlagenbuis (tegen een klein kapitaaltje aan materiaalkosten en een hoop gevloek bij aanleggen), of kan ik bijvoorbeeld proberen om een 2e set 26mm flexibele meerlagenbuis parallel te leggen aan de huidige 32mm en 26mm buizen? Dat zou denk ik een hoop werk/geld kunnen schelen, maar zou t ook werken?
Ik ga hier met 2x 10m 26mm meerlagenbuis (zonder koppelingen) naar
- de verdeler van de radiatoren, vanaf de verdeler met 14mm flexibel naar de radiatoren benedenverdieping (8x, en dus geen koppelingen)
- de radiatoren (4x) bovenverdieping met 22mm staal en hier en daar een knie
- vloerverwarming met 2 groepen (met pomp) met 15mm staal

Met de pomp op 100% haal ik +/- 32liter/min, een LG163M U33
Als de naregeling van de radiatoren sluit dan gaat het debiet naar +-/ 25liter/min. Ik ervaar hier geen problemen mee.
Geloof dat onder de 15 liter/min de warmtepomp hier in storing valt wegens lage flow. Dit heb ik eens met de hand getest.

Ik zou verwachten dat de Henco knieën een beperking in de doorstroming geven, maar ik hoeverre levert dit daadwerkelijk problemen op?

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 30kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRT
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-10 13:12

GRT

Devil schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:47:
[...]

Dankjewel voor de tip! Ik heb iets dergelijks met een script opgelost. Minimale run time staat op 20 minuten en er zit een time-out van 3 minuten op warmte vraag/stop.
Hoe hebben jullie dat opgelost icm met het dicht zetten van alle zones door de evohome? Als er geen warmtevraag is zal evohome standaard alle zones dichtzetten en kan de WP zijn flow niet meer kwijt? Of heb je een van de zones altijd open staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:06
GRT schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 14:59:
[...]

Hoe hebben jullie dat opgelost icm met het dicht zetten van alle zones door de evohome? Als er geen warmtevraag is zal evohome standaard alle zones dichtzetten en kan de WP zijn flow niet meer kwijt? Of heb je een van de zones altijd open staan?
Hier iets soortgelijks maar dan met TADO.

Vloerverwarming staat altijd open en radiator badkamer en een radiator bovenverdieping staan altijd op hogere temperatuur ingesteld zodat er altijd afgifte is.
Tijdens opstart van de warmtepomp in Home assistant een automatisering dat alle TADO knoppen 100% open gaan gedurende 20 minuten. Daarna gaan ze in normale regeling.
Dit is een tijdelijke oplossing totdat ik een buffervat heb geplaatst. (500liter, staat al in de schuur)

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 30kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laker
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 28-12-2022
Luisterlijk schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:56:
[...]

Zoemmmmmmmm
Staat de warmtepomp toevallig in stille modus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-10 14:04

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

Devil schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 16:07:
[...]

Wat de print volgens mij doet is steeds het target op de actuele temperatuur te zetten (naast een aantal stooklijn gerelateerde functies). Dat is een iets simpeler versie van het algoritme dat ik probeer te ontwikkelen. Als dat lukt overigens. m’n algoritme is c++ code in esphome dat op een esp32 draait en via modbus communiceert met de warmtepomp. Open source: https://github.com/altrnate32/esp-lg-control alleen nog zwaar experimenteel (en de versie op GitHub is niet altijd 100% in sync met de versie die ik thuis test). Dus alleen nog voor de ervaren hobbyisten.
Gebruik je dan zoiets?

Afbeeldingslocatie: https://www.mischianti.org/wp-content/uploads/2022/09/ESP32-DOIT-DevKit-v1-rs458-max3485-module-connection_bb.jpg

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
Powrskin schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:57:
[...]

Het zou wel fijn zijn. Dan wil ik die update ook wel.
Ik heb die van mij nog niet onder de 400w gezien. 7kw u33. Niet heel precies gemeten. Ik zet er binnenkort een kw meter tussen.
Modulatie gaat in procenten van het vollast vermogen. Als je uitgaat van 300 W bij mij (5kW) als ondergrens, is dat bij jou dan 420 W. Dat klopt aardig met wat je aangeeft, dus in dat geval doet hij het niet slecht. LG geeft aan dat de laagste afgifte van een 9 kW, 2100W is. Als je dat deelt door de COP nu, kom je dicht bij 500W. Zo uit het hoofd even dan.....

[ Voor 22% gewijzigd door Luisterlijk op 03-10-2022 17:59 ]

Pagina: 1 ... 30 ... 184 Laatste