LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 29 ... 183 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Ik snap er echt helemaal niets van. Sturing staat op retour temperatuur. Target op 24 graden. Compressor is 17 minuten aan, pomp staat 19 minuten op 'heating'. Retour is 29 (met hysteresis 2, dus dat is al apart). En hij blijft gewoon met 12kW (2500W input) doorstampen, totdat hij het bij 30 graden retour (met target 24 en hysteresis +2) opgeeft en de compressor uit zet. Klaar om er weer eerst een kwartier? 20 minuten? 12kW in te gaan pompen om vier graden op te stoken.
Ik kan met deze temperatuur zo'n 3-4kW kwijt, dus dat is kansloos.

Dan zou ik 225 liter buffer moeten hebben om die 9kW overschot een kwartier lang te kunnen opvangen (met max 4 graden temperatuur stijging).

[ Voor 11% gewijzigd door Devil op 25-09-2022 18:59 ]

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
gigabit schreef op zondag 25 september 2022 @ 17:41:
Ik ben op zoek naar een 9kWh warmtepomp en zou het liefst voor de mono willen gaan ook gezien de aanschaf kosten "veel" lager zijn dan van de split. Nu is de afstand van de plaatst achter in de tuin waar de mono zou moeten komen te staan tot waar nu de hr ketel hangt 16 meter! Gaat dat goed werken of komt dit buiten de specs van de Mono?

Mono
LG THERMA V HM091MR.U44 - 9.0kw   
Aanbieding €4899,-
subsidie €2850,-
Kosten nettto: € 2049

Split
9.0KW - HU091MR U44 / HN091MR NK5 
Warmtepomp + Hydrobox en Bedieningspaneel
HN091MR.NK5 Therma-v air-to-water heat pump hydrobox 230V
Aanbieding €6795.-
Subsidie : € 2850.-
Kosten netto: € 3945
Het kan wel. Alleen een mooie gleuf graven en niet zuinig doen met isolatie en 32mm buis.

Nukezone FTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pascohorde
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 25-08-2024
@Devil

Nog bedankt voor jou hardware link.

Als ik WP op heating zet heb ik het gevoel dat die dan minder moduleerd, heb nu wel externe thermostaat en AI aan de praat gekregen.op stille modus gaat het ook een stuk beter. Bij mij staat temperatuur op 22 en gaat hij bij opstarten ook naar 25 a 26 graden met hyst. Van -2 +2. Als wp op 24 graden is 22+2 gaat hij pas terug moduleren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigabit
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:08
Powrskin schreef op zondag 25 september 2022 @ 18:54:
[...]

Het kan wel. Alleen een mooie gleuf graven en niet zuinig doen met isolatie en 32mm buis.
Ok dat is mooi dus dikkere leiding helpt om de afstand te overbruggen.

Ter info het leidingwerk buiten is maar 1 of 2 meter de rest in de garage en de zolder boven de garage (garage is inpandig).

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-07 23:46
gigabit schreef op zondag 25 september 2022 @ 17:41:
Ik ben op zoek naar een 9kWh warmtepomp en zou het liefst voor de mono willen gaan ook gezien de aanschaf kosten "veel" lager zijn dan van de split. Nu is de afstand van de plaatst achter in de tuin waar de mono zou moeten komen te staan tot waar nu de hr ketel hangt 16 meter! Gaat dat goed werken of komt dit buiten de specs van de Mono?

Mono
LG THERMA V HM091MR.U44 - 9.0kw   
Aanbieding €4899,-
subsidie €2850,-
Kosten nettto: € 2049

Split
9.0KW - HU091MR U44 / HN091MR NK5 
Warmtepomp + Hydrobox en Bedieningspaneel
HN091MR.NK5 Therma-v air-to-water heat pump hydrobox 230V
Aanbieding €6795.-
Subsidie : € 2850.-
Kosten netto: € 3945
Bij een kennis van me staat een 12kw op bijna 40 meter van het huis. Ook geen probleem.
200mm watts microflex 2x40mm kunststof.
Dat staat direct over buffervat met losse pomp in Serie op systeem.

16 meter is goed te doen met 2x32 in 160mm microflex.

Update, ik zie dat je maar 2 meter door grond moet, dan kun je binnen meteen naar uponor 32 geïsoleerd, maar die is vaker duurder dan microflex geïsoleerd.

Op de website kun je ook je verlies berekening maken.

Suk6.

[ Voor 6% gewijzigd door Konijnenbats op 25-09-2022 22:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• apepannetje
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-10 19:45
Powrskin schreef op zondag 25 september 2022 @ 18:54:
[...]

Hier 22 meter Terrendis grondleiding heat uno 32 x 90 pe-xa gebruikt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JvZ9kpDcJGjFf2Sj7gq_0wdlZxA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mOowRSGTZY4rxXasxwupXA3A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8OOXkMjHU72p0q8ID0D0gWfhCaU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/onPeHaTpCgLUIvJIcHRgLX8L.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 29-09 18:42
Jojan265 schreef op zondag 25 september 2022 @ 14:51:
[...]

Klopt. Hij schakelt in, zodra de temperatuur van de retour lager wordt dan 1.5 °C onder zijn gekozen setpoint (van het water).

Dit is dus bij 15 °C buiten, dus bijna nooit (water temperatuur blijft dan heel lang boven de 21.5 °C).

Zodra het buiten kouder wordt, gaat het setpoint via de stooklijn vanzelf omhoog. Bij bijv. 11 °C buiten, zal hij aangaan bij 24.1 °C watertemperatuur. Dit is dus gisteren overdag ook gebeurd. Hij gaat dan een kwartier op vol vermogen. Om dan te zorgen dat hij niet meteen weer uitgaat heb ik de bovengrens dus op 4 °C gezet. De WP heeft dan de kans om na het kwartier te gaan moduleren, wat hij ook prima doet.

Vervolgens wordt keurig geprobeerd om het setpoint aan te houden. Zolang dit lukt (warmteverlies komt overeen met toegevoerde warmte), zal de WP aanblijven op dat setpoint. Als het buiten warmer of kouder wordt zal het setpoint enigszins wijzigen, maar niet significant (zie plaatje van gisteren overdag).

Als het warmteverlies in je huis lager is dan het minimum toegevoerde vermogen van je WP, zal de retour temperatuur langzaam oplopen. De WP zal uiteindelijk uitschakelen bij 4 °C boven het setpoint. Het gevolg is natuurlijk wel een overshoot van de temperatuur in je huis, maar dat is niet te vermijden doordat het minimum vermogen met deze buitentemperaturen nog te hoog is. Dat neem ik dan maar voor lief en ik hoor WAF niet klagen. O-) O-)

Als het buiten kouder wordt, zal de WP aan moeten blijven op het setpoint, welke via de stooklijn is bepaald. Ik hoop dan ook te zien, dat de WP meerdere dagen achtereen aanblijft.

Ik heb voor nu de AI ingesteld op:
20.00 uur -2
11.00 uur-1
15.00 uur 0

Het huis blijft hiermee redelijk gelijkmatig in temperatuur.
Gistervond de unit na tips mooi aan het moduleren gekregen (werkte pas toen ik hem van HEAT op AUTO heb gezet). Zowel compressor als waterpomp zoeken separaat netjes optimale waarden

Vooralsnog alleen op stooklijn. Ik heb ruimte meeting even uitgeschakeld. Wie wil dat nou weten 😄

Ik ga nu eerst met deze instellingen door. Nacht verlaging wil ik niet. Ons huis heeft alleen vloerverwarming en regelt heel traag. Emissie is <10 MW/jaar.

Ik wil proberen om zelf de setpoint zo te tweaken dat ik kamertemperatuur binnen -0,5/+0,5 heb, en dan de uinit op water+kamer zetten.....ben er benieuwd.

Hij gaat nu even uit voor een week omdat ik moet reizen, maar ik meld hoe het verder gaat. Allen dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 29-09 18:42
montebaldo55 schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:27:
[...]

Je hebt er een mooie strakke opstelling van.
Toch even een opmerking, ook voor anderen die dit willen overnemen:
Vraag me af of dit goed gaat met de afvoer van het condenswater zodra het echt koud wordt.
Dan komt er aardig wat water vrij is mijn ervaring. Als het dan vriest ( mogelijk ook nog koude wind erop) vraag ik mij af of het water dan wel op tijd weg kan.
Je hebt kans dat het dan een grote ijsklomp wordt.
Als de wp op de bekende grote rubberen blokken staat gebeurt dit niet of in veel mindere mate.
Daar heb je helemaal gelijk in hoor, scherp opgemerkt. Dat is ook nog niet af. Wij hebben helaas geen hemelwater afvoer in de wijk dus dit is nog "work in progress" 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidoffm
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:43
Goedemorgen allemaal,

Stooklijn -20|50, 16|40
Pump setting fixed Delta T = 10 graden
Water temperature mesurement = inlet
Regeling op auto met meting water + air
SWW door separate warmtepomp boiler

Vanacht is de WP weer aagegaan, volgens mij nu zonder moduleren edit: pendelen, zijn jullie dat me me eens? Ik vind het wel gek dat de WP om 6:53 uitgaat.....waarom gaat hij niet door met moduleren (de buitentemperatuur is immers niet gedaald), wellicht is de hysterese van de binnenlucht temperatuur gehaald en slaat hij daarom af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RxA_TGHu2mQtQTghvXLMVq_4uPg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/itF4ku7QXOlroR2MVpZVPcSJ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een aantal stellingen vragen, wellicht dat jullie met kennis verlichting kunnen brengen.

- Ik heb de aanvoer temperatuur hoger gezet (40 graden C) om het afgifte systeem efficienter te laten werken, de radiatoren op de bovenverdieping kunnen immers meer energie kwijt op deze manier. Dit is volgens mij de reden dat de WP niet gependeld heeft, zijn jullie dit met me eens? Als dit antwoord ja is dan heb ik de vervolgvragen

- Op 40 graden stoken (met 10 graden C OAT) is natuurlijk niet per see slim (zie ook het opgenomen vermogen en dus COP), ik wil dit dus het liefst lager maken (liefst 30 graden C of misschien 35 graden C) --> De enige manier om dit te doen is volgens mij het afgifte systeem aan te passen door de plaatradiatoren te vervangen door convectoren met fans, eens?

- In retro perspectief heb ik een te grote warmtepomp gekocht. Volgens de koevlaas methode heb ik maar 7kW nodig.

De rede voor mij om destijds voor een grotere te gaan: ze kunnen toch terug moduleren naar 20% (dit is 2,4kW --> 2,4 kW is minder dan het minumum vermogen van de huidige CV ketel en die ketel pendelde nooit, mijn aanname was dus dat hij het minumum vermogen wel kwijt kon. verder was dit het eerste model in de range dat 3 fase aangesloten kan worden, en een grotere warmtepomp op een laag vermogen draaien resulteerd een een lager geluid. als laatste heeft deze een grotere verdamper waardoor hopelijk minder vaak defrosts nodig zijn.

Ik heb grofweg 3 opties (of een combinatie ervan) om nu het systeem aan te passen -->

1. Fuck die shit: CV ketel terug hangen en gewoon verwarming op gas draaien, WP verkopen (dit kan kosten neutraal) (maar na 2026 komt dit probleem toch weer terug: want verbod op alleen gas ketel)

2. Afgifte systeem upgraden: radiatoren uitwisselen voor convectoren (met fans), of fans op bestaande radiatoren fixen (kosten ?, maar sowieso een goed idee om te doen geloof ik)

3. Buffervat plaatsen (netto kosten +/- € 1200,-)

4. WP verkopen en een kleiner model terug kopen (7kW of 9kW) bijkomend voordeel is dat deze modellen 3dB minder lawaai maken (ik verwacht wel dat ze op een hogere % moeten draaien, en dus wellicht evenveel lawaai) netto kosten €3700

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwinTurbo
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20-01-2023
davidoffm schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:22:
Goedemorgen allemaal,

Stooklijn -20|50, 16|40

Vanacht is de WP weer aagegaan, volgens mij nu zonder moduleren, zijn jullie dat me me eens? Ik vind het wel gek dat de WP om 6:53 uitgaat.....waarom gaat hij niet door met moduleren (de buitentemperatuur is immers niet gedaald), wellicht is de hysterese van de binnenlucht temperatuur gehaald en slaat hij daarom af.

[Afbeelding]

Ik heb een aantal stellingen vragen, wellicht dat jullie met kennis verlichting kunnen brengen.

- Ik heb de aanvoer temperatuur hoger gezet (40 graden C) om het afgifte systeem efficienter te laten werken, de radiatoren op de bovenverdieping kunnen immers meer energie kwijt op deze manier. Dit is volgens mij de reden dat de WP niet gependeld heeft, zijn jullie dit met me eens? Als dit antwoord ja is dan heb ik de vervolgvragen

- Op 40 graden stoken (met 10 graden C OAT) is natuurlijk niet per see slim (zie ook het opgenomen vermogen en dus COP), ik wil dit dus het liefst lager maken (liefst 30 graden C of misschien 35 graden C) --> De enige manier om dit te doen is volgens mij het afgifte systeem aan te passen door de plaatradiatoren te vervangen door convectoren met fans, eens?

- In retro perspectief heb ik een te grote warmtepomp gekocht. Volgens de koevlaas methode heb ik maar 7kW nodig.

De rede voor mij om destijds voor een grotere te gaan: ze kunnen toch terug moduleren naar 20% (dit is 2,4kW --> 2,4 kW is minder dan het minumum vermogen van de huidige CV ketel en die ketel pendelde nooit, mijn aanname was dus dat hij het minumum vermogen wel kwijt kon. verder was dit het eerste model in de range dat 3 fase aangesloten kan worden, en een grotere warmtepomp op een laag vermogen draaien resulteerd een een lager geluid. als laatste heeft deze een grotere verdamper waardoor hopelijk minder vaak defrosts nodig zijn.

Ik heb grofweg 3 opties (of een combinatie ervan) om nu het systeem aan te passen -->

1. Fuck die shit: CV ketel terug hangen en gewoon verwarming op gas draaien, WP verkopen (dit kan kosten neutraal) (maar na 2026 komt dit probleem toch weer terug: want verbod op alleen gas ketel)

2. Afgifte systeem upgraden: radiatoren uitwisselen voor convectoren (met fans), of fans op bestaande radiatoren fixen (kosten ?, maar sowieso een goed idee om te doen geloof ik)

4. WP verkopen en een kleiner model terug kopen (7kW of 9kW) bijkomend voordeel is dat deze modellen 3dB minder lawaai maken (ik verwacht wel dat ze op een hogere % moeten draaien, en dus wellicht evenveel lawaai) netto kosten €3700
Zet de regeling op uitgaande watertemperatuur i.p.v. ingaand, dat maakte bij mij en @Transitie een enorm verschil. Zie de betreffende posts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Goedemorgen allemaal,

Stooklijn -20|50, 16|40

Vanacht is de WP weer aagegaan, volgens mij nu zonder moduleren, zijn jullie dat me me eens? Ik vind het wel gek dat de WP om 6:53 uitgaat.....waarom gaat hij niet door met moduleren (de buitentemperatuur is immers niet gedaald), wellicht is de hysterese van de binnenlucht temperatuur gehaald en slaat hij daarom af.

[Afbeelding]

Ik zou sowieso kijken of de warmtepomp 's nachts niet op een lager pitje of uit kan en overdag de boel in huis opstoken. helemaal met 40+ graden is het zo warm neem ik aan.

antwoord is JA

ik zou de huidige radiatoren upgraden met fans (zoek wat moois uit op tweakers qua maten en een controller bij ALI). De radiatoren hebben namelijk veel meer waterinhoud. een fancoil scheelt gelijk 10liter per (grote) radiator en dan moet je alsnog een buffervat. een paar vervangen zou wel kunnen, maar die dingen zijn verrassend duur.

je kan ook kijken naar je retour en hoe je buizensysteem nu in elkaar zit. er is een kans dat bv het water vanuit de kleine badkamerradiator veel te snel weer terug is bij de warmtepomp en de retour teveel op laat lopen. Beetje waterzijdig inregelen dus.

een 12kw (denk ik dan) warmtepomp is dikke overkill natuurlijk, maar heeft inderdaad een paar grote voordelen en met een beetje spelen moet het echt wel goed in te regelen zijn.
af en toe uit en dan proberen een lange run te maken bv.

[ Voor 3% gewijzigd door Powrskin op 26-09-2022 10:50 ]

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidoffm
Dank voor alle reacties so far!

Waterzijdig inregelen ben ik door de stress vergeten :p dank dank. Ik heb het water systeem vervangen want dat gaf me een beter gevoel :) al het staal eruit en meerlagen buis erin. Nu loopt er 32mm vanaf de WP naar het huis wat zich steeds verder vertakt (en dunner wordt) hoe verder van de WP af.

De tip voor grote radiatoren is een goede! ik ga daarmee aan de slag.

one last thing.....dank voor het hard onder de riem steken.....ik voel me er behoorlijk gestressed door :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Laatst online: 23:24
De rede voor mij om destijds voor een grotere te gaan: ze kunnen toch terug moduleren naar 20% (dit is 2,4kW --> 2,4 kW is minder dan het minumum vermogen van de huidige CV ketel en die ketel pendelde nooit, mijn aanname was dus dat hij het minumum vermogen wel kwijt kon.
Je vergeet even dat de CV-ketel zijn warmte waarschijnlijk beter kwijt kon door de hogere temperatuur. Je moet dus kijken wat je afgifte is bij bijv. 30 °C en of dit inderdaad past bij de WP.

Je moet ook niet panieken, want de meeste onder ons hebben lange tijd nodig om het allemaal goed ingeregeld te krijgen (duurt soms een heel seizoen). Ook de huidige temperaturen zijn geen goede maatstaf. Voor de meeste huizen is het warmteverlies momenteel minder dan het minimum vermogen van de WP.

Je kunt het echt pas goed bekijken op het moment dat het wat kouder wordt.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidoffm
Jojan265 schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:36:
[...]

Je vergeet even dat de CV-ketel zijn warmte waarschijnlijk beter kwijt kon door de hogere temperatuur. Je moet dus kijken wat je afgifte is bij bijv. 30 °C en of dit inderdaad past bij de WP.

Je moet ook niet panieken, want de meeste onder ons hebben lange tijd nodig om het allemaal goed ingeregeld te krijgen (duurt soms een heel seizoen). Ook de huidige temperaturen zijn geen goede maatstaf. Voor de meeste huizen is het warmteverlies momenteel minder dan het minimum vermogen van de WP.

Je kunt het echt pas goed bekijken op het moment dat het wat kouder wordt.
Dank voor je bericht! en het tweede hart onder de riem :)
..... laatste (milde) winter kwam Taanvoer van de CV ketel niet boven de 41 graden.....dat geeft me wel een goed gevoel voor workability van WP. Ik ga met fans aan de slag op de radiatoren....dat is sowieso een goed idee (met CV /WP of what ever .....

[ Voor 5% gewijzigd door davidoffm op 26-09-2022 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkremer
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 24-10 11:44
Hebben jullie ook vorstbeveiligingskleppen toegepast in jullie installatie of glycol of verder niets?
De vorstbeveiligingskleppen zouden op het laagste punt moeten worden toegepast maar ik ben voornemens de leidingen op 90 cm diep door de grond te leggen, moet ik dan de kleppen direct (bovengronds) naast de warmtepomp zetten zodat alleen het water uit de warmtepomp weg loopt (en dan 2x een NC klep binnenshuis om er voor te zorgen dat niet de gehele installatie leeg loopt?
Hebben jullie eventueel foto's hoe jullie deze kleppen hebben toegepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidoffm
robkremer schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:52:
Hebben jullie ook vorstbeveiligingskleppen toegepast in jullie installatie of glycol of verder niets?
De vorstbeveiligingskleppen zouden op het laagste punt moeten worden toegepast maar ik ben voornemens de leidingen op 90 cm diep door de grond te leggen, moet ik dan de kleppen direct (bovengronds) naast de warmtepomp zetten zodat alleen het water uit de warmtepomp weg loopt (en dan 2x een NC klep binnenshuis om er voor te zorgen dat niet de gehele installatie leeg loopt?
Hebben jullie eventueel foto's hoe jullie deze kleppen hebben toegepast?
Ik heb een vorstbeveiligingsklep direct aan de WP geschroefd op de retour. Het gaat erom dat de "druk" eraf gaat wanneer het water begint te bevriezen. dat gebeurd ook wanneer de klep niet op het hoogste punt zit.

Glycol ben ik niet aan begonnen vanwege:
- gereduceerd vermogen
- corrosie van het systeem (met name voor de oudere/bestaande elementen in mijn installatie) waarvan ik niet weet hoe die reageren.
- milieu impact --> als je het water eraf laat voor werkzaamheden kun je het niet meer in het riool laten lopen (kan natuurwlijk wel maar mag niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Laatst online: 24-10 11:11
Devil schreef op zondag 25 september 2022 @ 18:53:
Ik snap er echt helemaal niets van. Sturing staat op retour temperatuur. Target op 24 graden. Compressor is 17 minuten aan, pomp staat 19 minuten op 'heating'. Retour is 29 (met hysteresis 2, dus dat is al apart). En hij blijft gewoon met 12kW (2500W input) doorstampen, totdat hij het bij 30 graden retour (met target 24 en hysteresis +2) opgeeft en de compressor uit zet. Klaar om er weer eerst een kwartier? 20 minuten? 12kW in te gaan pompen om vier graden op te stoken.

Dan zou ik 225 liter buffer moeten hebben om die 9kW overschot een kwartier lang te kunnen opvangen (met max 4 graden temperatuur stijging).
Welke minimale waarde heb je voor heating ingevoerd? (probeer mij ook maar wat te bedenken)
Ik stook nu lucht+water, lijkt er (voor nu) op dat hij schakelt op de lucht temperatuur en vervolgens kijkt naar de water temperatuur. het opgenomen start vermogen is iedere keer iets lager.
De laatste keer was de temperatuur van de woonkamer danig gezakt dat hij wel bleef moduleren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pVISUXk2OWcTj7OjL2aLX524Bsc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0Ndw99ZPFE0J0fdsx9XL9O6b.png?f=fotoalbum_large

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkremer
davidoffm schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:01:
[...]

Ik heb een vorstbeveiligingsklep direct aan de WP geschroefd op de retour. Het gaat erom dat de "druk" eraf gaat wanneer het water begint te bevriezen. dat gebeurd ook wanneer de klep niet op het hoogste punt zit.

Glycol ben ik niet aan begonnen vanwege:
- gereduceerd vermogen
- corrosie van het systeem (met name voor de oudere/bestaande elementen in mijn installatie) waarvan ik niet weet hoe die reageren.
- milieu impact --> als je het water eraf laat voor werkzaamheden kun je het niet meer in het riool laten lopen (kan natuurwlijk wel maar mag niet).
Bedankt voor je reactie, dan ga ik dat ook zo toepassen, heb je de vorstbeveiliging van caleffi gebruikt?
(in de handleiding staat dat je zowel in de aanvoer als retour een klep moet toepassen, maar als het puur om het laten wegvallen van de druk in het systeem is dan heb je er aan een genoeg toch?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidoffm
robkremer schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:35:
[...]

Bedankt voor je reactie, dan ga ik dat ook zo toepassen, heb je de vorstbeveiliging van caleffi gebruikt?
(in de handleiding staat dat je zowel in de aanvoer als retour een klep moet toepassen, maar als het puur om het laten wegvallen van de druk in het systeem is dan heb je er aan een genoeg toch?)
Yep ook caleffi gebruikt met een 1"sok op de WP geschorefd en dan door op de slan naar het huis. Inderdaad op aanvoer en retour acc. to handleiding, maar er zijn genoeg mensen die het zonder doen, eentje dus al prima! Als die klepjes €10,- waren had ik er 2 ingezet, maar helaas dat is niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-10 14:04

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

Hier nu bijna 3 jaar een WP op de carport.. Geen vorstbeveiliging

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkremer
markklok schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:50:
Hier nu bijna 3 jaar een WP op de carport.. Geen vorstbeveiliging
Ik zet er een in retour, just to be sure.
In NL valt de elektra niet vaak uit, de klep zal in de praktijk hopelijk ook nooit opengaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventilator
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 07-01 09:35
Mijn 7kW warmtepomp is aangekondigd voor levering deze week.... Heb veel gelezen en ben nu de materialen aan het bestellen voor het leidingwerk.

1 x Caleffi 545306 DirtMag Vuilafscheider hor/vert. magnetisch 1″bn €105,31 incl. btw
1 x Caleffi 108601 Vorstbeveiligingsklep messing 1″ €113,03 incl. btw

Zijn dit alvast de goede basis componenten?

De warmtepomp komt niet nabij de CV-unit te staan maar nabij de vloerverwarmingsverdeler. Vanaf de warmtepomp wil ik de waterleidingen (na de vorstbeveiligingsklep) circa 50 cm de grond in laten lopen om dan haaks-om door de fundering in de kruipruimte te komen. Daar lopen de 25 mm aanvoer en retour CV-leidingen waar voorheen de radiatoren vanaf getakt werden. Hier zit de vloerverwarmingsverdeler op, samen met een grote radiator in de hal.

Vragen:
- kan ik op een willekeurige plek in het bestaande systeem op de 25 mm aanvoer en retourleidingen aansluiten?
- moet ik nog een keerklep op de retour naar de warmtepomp zetten? Dat zal dan kort na de Vuilafscheider zijn?
- als ik de CV nog even aangesloten wil laten als backup, moet er dan op de retour bij de CV ook nog een keerklep?
- welk type leiding kan ik het beste gebruiken van de warmtepomp naar de 25 mm leidingen? Is denk ik 1,5 meter lengte door de grond en fundering.

Bedankt alvast voor de antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transitie
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Pascohorde schreef op zondag 25 september 2022 @ 19:19:
@Devil

Nog bedankt voor jou hardware link.

Als ik WP op heating zet heb ik het gevoel dat die dan minder moduleerd, heb nu wel externe thermostaat en AI aan de praat gekregen.op stille modus gaat het ook een stuk beter. Bij mij staat temperatuur op 22 en gaat hij bij opstarten ook naar 25 a 26 graden met hyst. Van -2 +2. Als wp op 24 graden is 22+2 gaat hij pas terug moduleren
Zou jij jouw instellingen en merk/ type thermostaat willen delen?
Denk dat vele eigenaren daar iets mee kunnen. Enne, ik zeker O-)
Alvast bedankt!

LG-HM123M-U33/ Vaillant aroSTOR VWL B 200-5/ zonnepanelen 8.400 Wattpiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwinTurbo
Devil schreef op zondag 25 september 2022 @ 18:53:

Zet de regeling op uitgaande watertemperatuur i.p.v. ingaand, dat maakte bij mij en @Transitie een enorm verschil. Zie de betreffende posts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pascohorde
  • Laatst online: 25-08-2024
@Transitie

Een oude thermostaat aan/uit die ik nog had liggen, een Elro kt300rf (draadloos) staat boven op een kast.

De thermostaat van de LG heb ik nog in de woonkamer gemonteerd (had eerst in ruimte geplaats die warmer was en toen wou warmtepomp niet opstarten op AI, lijkt net of die dan ook nog de temperatuur van de LG thermostaat meeneemt terwijl hij op water staat)

Instellingen :

Temperatuursensor selecteren : water
Besturingsmethode : optimale debiet
Pompcapaciteit : 70%
Verwarming temp.instelling :invoer
Waterverwarming temp. Inst: 22 35
Hysteresis verwarmingswater -2 2 denk dat -0.5 2 beter is ben ik nu aan het testen
Hysteresis kamerlucht (verwarming) 0.0 2.0
Automatische modus buiten temp -10 18
Automatische modus target temp 28 22
Stille modus staat aan
AI aan en op 0

Wij hebben 5kw monoblock lg nieuw model en 70 m2 vloervw en zeer goed geisoleerd huis

[ Voor 20% gewijzigd door Pascohorde op 26-09-2022 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15-10 20:55
is hier iemand die hem op een plat dak heeft staan? ik ben heel erg opzoek naar een DB meting onder een platdak waar hij bovenstaat!

een algemeen telefoon app db meting zou voldoen :) is om een vve te overtuigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredje01
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 22-10 22:09
Jojan265 schreef op zondag 25 september 2022 @ 14:51:
[...]

Klopt. Hij schakelt in, zodra de temperatuur van de retour lager wordt dan 1.5 °C onder zijn gekozen setpoint (van het water).

Dit is dus bij 15 °C buiten, dus bijna nooit (water temperatuur blijft dan heel lang boven de 21.5 °C).

Zodra het buiten kouder wordt, gaat het setpoint via de stooklijn vanzelf omhoog. Bij bijv. 11 °C buiten, zal hij aangaan bij 24.1 °C watertemperatuur. Dit is dus gisteren overdag ook gebeurd. Hij gaat dan een kwartier op vol vermogen. Om dan te zorgen dat hij niet meteen weer uitgaat heb ik de bovengrens dus op 4 °C gezet. De WP heeft dan de kans om na het kwartier te gaan moduleren, wat hij ook prima doet.

Vervolgens wordt keurig geprobeerd om het setpoint aan te houden. Zolang dit lukt (warmteverlies komt overeen met toegevoerde warmte), zal de WP aanblijven op dat setpoint. Als het buiten warmer of kouder wordt zal het setpoint enigszins wijzigen, maar niet significant (zie plaatje van gisteren overdag).

Als het warmteverlies in je huis lager is dan het minimum toegevoerde vermogen van je WP, zal de retour temperatuur langzaam oplopen. De WP zal uiteindelijk uitschakelen bij 4 °C boven het setpoint. Het gevolg is natuurlijk wel een overshoot van de temperatuur in je huis, maar dat is niet te vermijden doordat het minimum vermogen met deze buitentemperaturen nog te hoog is. Dat neem ik dan maar voor lief en ik hoor WAF niet klagen. O-) O-)

Als het buiten kouder wordt, zal de WP aan moeten blijven op het setpoint, welke via de stooklijn is bepaald. Ik hoop dan ook te zien, dat de WP meerdere dagen achtereen aanblijft.

Ik heb voor nu de AI ingesteld op:
20.00 uur -2
11.00 uur-1
15.00 uur 0

Het huis blijft hiermee redelijk gelijkmatig in temperatuur.
Jojan ik heb nog een vraagje,
Regel de sensor op invoer of uitvoer?
Groetjes Manfred

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
Fredje01 schreef op maandag 26 september 2022 @ 19:03:
[...]

Regel de sensor op invoer of uitvoer?
Uitvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredje01
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 22-10 22:09
Dankzij jou tips vandaag een mooie run gedaan. Nogmaals dank.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4l4RpDFIxMQ8Nr2YG0ZH_ohpTTE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a2Lt2Hhti99FkAoYK8pDr81x.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nico95
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-10 14:32
paQ schreef op donderdag 22 september 2022 @ 18:47:
[...]

Dan zul je hem woensdag wel hebben gok ik.
De track n trace doet trouwens niets tussen verlaten Portugal en binnenkomen in Duitsland.
hij wordt morgenochtend afgeleverd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:03
Nico95 schreef op maandag 26 september 2022 @ 20:14:
[...]

hij wordt morgenochtend afgeleverd!
*O*

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lttuvix
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-10 23:20
Fredje01 schreef op maandag 26 september 2022 @ 20:12:
[...]

Dankzij jou tips vandaag een mooie run gedaan. Nogmaals dank.
[Afbeelding]
Wat voor meetapparatuur gebruik je hiervoor? Ik zit zelf aan een shelly 3em te denken.

Daarnaast hebben we een Kamstrup 303 er tussen gehangen maar nog geen idee hoe deze geautomatiseerd uit te lezen, heeft iemand tips?

Ik moet zeggen dat het een tof avontuur is om zo'n LG met minimale hulp van een installateur aan te leggen, maar al met al toch ook wel een stevige uitdaging.

Ondanks dat ik hier nauwelijks post heb ik bijzonder veel gehad aan alle kennis en ervaring die hier gedeeld wordt. Dank allemaal! Ik hoop snel op het punt te komen om zelf ook nuttige toevoegingen te kunnen gaan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hupie679
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-10 16:39
Mijn recent geleverde 7kW U44 lekt een klein beetje water. Heeft een van jullie hier ervaring mee?
Ik heb met Aircoplaza Zwolle afgesproken dat ik zelf ga onderzoeken wat er eventueel defect is.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UXexyLl9nirzuqsVKzD6idyvtow=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mbd3o6KMh6g1zSsVbLsMXlcK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mZQbrEh32nLDFWWkIHXR7p7Ggkk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uZMWjJSIgk5i0Z2mIarj8I4u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MY7ccJEJfSGXtqdSkEJ1vDfOUG0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OWlMLglnmgrzAOyudnTdlev1.jpg?f=fotoalbum_large

https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:46
Grote kans dat de o-ring beschadigd is.

Even los halen, inspectie.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-10 08:54
Ik ben er dan eindelijk aan toe om de 5KW U44 aan te gaan sluiten.

Hij moet een vloer gaan voeden via een open kunststof verdeler (die word a.s. donderdag geplaatst) totaal 50m2 en 7 groepen. 16mm hoh10

Ik wil de vloerverwarming direct laten voeden door de LG, dus geen buffervat.
De LG staat onder het appartement en leidingen kunnen direct door de muur en dan (binnen) naar boven waar het appartement is.
ik heb nog veel stalen 28mm leidingen over van de cv installatie die inmiddels verwijderd is, kan ik die gebruiken voor de aanvoer naar de verdeler, of beter om dit ook in kunststof te doen?
los van staal of kunststof, ik zal een vuilafscheider moeten plaatsen (is dat dan ook direct een magneetfilter?)
Ook zal een vorstbeveiligingsklep nodig zijn (een genoeg?)

Buiten de leidingen aansluiten op de WP met flex?

Ik probeer me ook al dor de handleiding heen te worstelen, wie weet kom ik daar al antwoorden tegen op bovenstaande vragen.

ik probeer e.a. tussendoor te doen, dus het zal niet snel gaan, maar ik houd jullie hier af en toe wel op de hoogte van de vorderingen en/of ik kom nog met aanvullende vragen.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Voor wie overweegt om een Toon op een warmtepomp aan te sluiten: hij heeft vandaag 43 keer aan en uit geschakeld (dus 43 'runs' gevraagd). Met een setpoint van 19 en een (retour) water temperatuur van 22. Uiteindelijk door mijn anti pendel algoritme 'maar' 10 runs gemaakt in 13 uur. Maar dan nog, would not recommend :+

Iemand al eens een nest geprobeerd, werkt dat beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico95
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-10 14:32
weet iemand ook een mooi simpel programma waar je een diagram mee kunt maken van je installatie?

kom heel veel mooie schema's tegen, maar wil graag eentje zoals mijn eigen systeem, om te gebruiken in Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• richardtrip
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:24
Devil schreef op maandag 26 september 2022 @ 21:27:
Voor wie overweegt om een Toon op een warmtepomp aan te sluiten: hij heeft vandaag 43 keer aan en uit geschakeld (dus 43 'runs' gevraagd). Met een setpoint van 19 en een (retour) water temperatuur van 22. Uiteindelijk door mijn anti pendel algoritme 'maar' 10 runs gemaakt in 13 uur. Maar dan nog, would not recommend :+

Iemand al eens een nest geprobeerd, werkt dat beter?
Dit gedrag is bij de nest veel minder extreem (totaal 6 keer warmtevraag vandaag). Echt goed testen/afregelen is nu erg lastig (niet koud genoeg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zuuYOfl5UZinRefDfaLcBUiqfeo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ai6QknEx20f2oXDkwYFlXhik.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dHfLVdKSOGtJHNCLYa_pJ4kZuNU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SchFqMAEw7OCgt3vOC7jPnOE.jpg?f=fotoalbum_large

Vanacht eens laten draaien op badkamer en wandverwarming in keuken. Alles loopt over de nest.externe thermo en In AL mode.

Vanochtend 7uur ging de thermostaat naar de ingestelde waarde die was dus lager dan de waarde die ik ingesteld had vanacht. Dus ging hij uit.
Mooie modulatie en strakke kamer temperatuur.

Het kan dus wel.

Niks mis mee denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joep2020
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18-10 15:56
Ik gebruik een Netatmo thermostaat en ben er best tevreden over. Lijkt wel of hij weer even moet inregelen, maar mooie runs zoals gisteren (plaatje).
Voor thermostaatknoppen kan ik de netatmo niet aanraden (tenzij er nieuwe modellen zijn). Die zijn luid en hebben hun eigen logica 🥴.
Hier 80m2 vloerverwarming en een enkele radiator.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/um53g4U82uGLrTrPV2fbjukwlBM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8tmKgbFOr5TbADxbtrkgM5t5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
Konijnenbats schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 07:12:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vanacht eens laten draaien op badkamer en wandverwarming in keuken. Alles loopt over de nest.externe thermo en In AL mode.

Vanochtend 7uur ging de thermostaat naar de ingestelde waarde die was dus lager dan de waarde die ik ingesteld had vanacht. Dus ging hij uit.
Mooie modulatie en strakke kamer temperatuur.

Het kan dus wel.

Niks mis mee denk ik.
Ziet er mooi uit :)

Heb je een settings lijstje toevallig?

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
Edit, Type pomp en afgiftesysteem:
12kW U43
48m2 vloerverwarming en een aantal radiatoren zonder ventilatoren:
Type 1-0 260x40
Type 2-0 240x40
Type 2-2 70x60
Type 2-2 100x50
Type 2-2 240x40
Design 60x150

Vannacht een testje gedaan met:
Lucht+water
"fixed delta T" (5 graden)
65% pomp
Sturen op outlet
Heating air temp 16-25
Water heating set temp 20-50
Hysteresis heating water -2 / 2
Hysteresis room air -1 / 2
Target -20/50 - 15/26

Halverwege raakte hij de weg kwijt, vvw te ver opgewarmd of stooklijn te hoog?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gyhvuJjRBA9jGSvcOontmLwftcM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6bE2FP5iE2ZKR1XHge2pzeEB.png?f=user_large

Aankomende nacht testen met:
Lucht+water
"Optimal flow rate"
65% pomp
Sturen op outlet
Heating air temp 16-25
Water heating set temp 20-50
Hysteresis heating water -2 / 2
Hysteresis room air -1 / 1
Target -20/50 - 15/26

We testen lekker verder iig, data verzamelen :)

[ Voor 11% gewijzigd door Casper de Boer op 27-09-2022 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therma
  • Laatst online: 22-10 17:54
WP stond vannacht op ‘verwarmen’ en de kamer was reeds op temperatuur, echter werd elk uur de pomp een keer gestart,
Iemand enig idee of dit uitgezet kan worden ?
Heb hem in de instellingen alleen op 60min kunnen zetten, maar dit is de Max

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-hnsg-QXwDCrN2Ecv8lLN_xeid8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GZ7Gjm8BeQgRVzmSQPkczkFn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
Als je hem op continue zet, gaat hij na ca. 4 uur uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
Dat zelfde ervaar ik ook.
Het komt regelmatig voor dat de wp zelf niet aangaat dus niet verwarmt maar de waterpomp in de wp zelf wel draait
De flow op de display is dan 31ltr/min.
Het verbruik vd pomp is dan zo'n 140w op dat moment.

Kan iemand uitleggen wat de reden of de bedoeling is?
En waarom zo'n hoge flow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
Even een aanvulling:
Betreft nieuwe wp van 12 kW.
Heb nog niets veranderd in het instellingen menu. Nog niet echt in verdiept. Ben me aan het inlezen wat jullie aan het doen zijn.
Puur verwarming met de wp dus geen SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidoffm
Goedemorgen allen!

In het kader van mijn stress: Vanacht volgens mij best een aardige run gehad, met modulatie! Zijn jullie met me eens?

Dingen aangepast sinds vorige nacht:
Ik heb het meetpunt van de water temperatuur op de uitlaat gezet zoals aanbevolen.
Het setpoint op van van het water op 40 graden ongeveer (according to de stookllijn).
Separate pomp van VVW op stand 2 van 3 (was eerst 1 van 3)

Zoals je ziet is het setpoint nog niet gehaald. Dus nu is die wel erg langzaam....Wel gek dat dat
Het duurt nu lang om nu de temperatuur te bereiken terwijl die vanacht 2x gehaald is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hABU0Fp5JWcW7X3awOrD4niTTF0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VjyW4uZSZfuekWByys4uPVWk.jpg?f=fotoalbum_large

Zijn jullie de volgende dingen met me eens (na mijn gestress van de afgelopen 2 dagen):
- Volgens mij gaat het me wel lukken om de boel stabiel te kijgen
- Zeker als ik nog fans ga zetten op de radiatoren
- Indien toch niet genoeg --> buffervat er tussen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-10 10:39
Afgelopen weekend de 7Kw U44 warmtepomp zelf aangesloten en vanmorgen de eerste echte run gedaan van 3 uur. Via de console een temperatuur ingegeven van 40 graden. Na 3 uur gaf het info scherm aan 37 uit 29 in. En gedurende de 3 uur heeft de wp continu op 2,4kw gelopen totaal dus 8Kw. Te controleren middels de Kw-meter op de automaat. Hysteresis staat standaard op -2/+2.

Daarna is de temp in de woonkamer opgelopen van 17,1 naar 18,2 rond 10uur. Op moment van typen 18,4.

De wp is aangesloten op een 200L vat en vanuit hier middels een Evosta2 pomp op de ingaande kant van de verdeler van de vloerverwarming. en retour vloerverwarming zit ook weer op het vat aan de onderkant.

In een later stadium zal ik ook de bovenverdieping aansluiten. Alleen hebben we de afgelopen weken zonder CV gezeten (blikseminslag bij de buren, cv overleden terwijl de WP dus klaar stond om te installeren). Dus wil versnelt wat warmte in het huis krijgen.

De eerste paar vragen:
1) 3 uur lang 2,4 kWh is normaal bij een eerste opstart?
2) Wat moet in mijn geval precies 40 graden voordat de WP ermee stopt?
3) Zijn er mensen die alleen gebruik maken van de bijgeleverde console? Of ben je verplicht te werken met een thermostaat waar je aangeeft hoe warm je het wilt hebben alleen hoe communiceert deze dan met de WP.

Is er iemand in het bezit van handleiding waar goed de dipswitches beschreven staan van de U44. Wil sowieso nummer 3? omzetten om op max 17A te lopen.

Ik zal ook snel wat foto's plaatsen van de opstelling.

[ Voor 11% gewijzigd door Jirure1984 op 27-09-2022 12:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Konijnenbats
Therma schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 08:43:
WP stond vannacht op ‘verwarmen’ en de kamer was reeds op temperatuur, echter werd elk uur de pomp een keer gestart,
Iemand enig idee of dit uitgezet kan worden ?
Heb hem in de instellingen alleen op 60min kunnen zetten, maar dit is de Max

[Afbeelding]
Ik denk juist dat die pomp om de zoveel tijd moet lopen, anders weet hij de temperatuur van het water toch niet.
Verder gaat hij onder de 5C ook aan ivm te koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Jirure1984 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:58:
Afgelopen weekend de 7Kw U44 warmtepomp zelf aangesloten en vanmorgen de eerste echte run gedaan van 3 uur. Via de console een temperatuur ingegeven van 40 graden. Na 3 uur gaf het info scherm aan 37 uit 29 in. En gedurende de 3 uur heeft de wp continu op 2,4kw gelopen totaal dus 8Kw. Te controleren middels de Kw-meter op de automaat. Hysteresis staat standaard op -2/+2.

Daarna is de temp in de woonkamer opgelopen van 17,1 naar 18,2 rond 10uur. Op moment van typen 18,4.

De wp is aangesloten op een 200L vat en vanuit hier middels een Evosta2 pomp op de ingaande kant van de verdeler van de vloerverwarming. en retour vloerverwarming zit ook weer op het vat aan de onderkant.

In een later stadium zal ik ook de bovenverdieping aansluiten. Alleen hebben we de afgelopen weken zonder CV gezeten (blikseminslag bij de buren, cv overleden terwijl de WP dus klaar stond om te installeren). Dus wil versnelt wat warmte in het huis krijgen.

De eerste paar vragen:
1) 3 uur lang 2,4 kWh is normaal bij een eerste opstart?
2) Wat moet in mijn geval precies 40 graden voordat de WP ermee stopt?
3) Zijn er mensen die alleen gebruik maken van de bijgeleverde console? Of ben je verplicht te werken met een thermostaat waar je aangeeft hoe warm je het wilt hebben alleen hoe communiceert deze dan met de WP.

Is er iemand in het bezit van handleiding waar goed de dipswitches beschreven staan van de U44. Wil sowieso nummer 3? omzetten om op max 17A te lopen.

Ik zal ook snel wat foto's plaatsen van de opstelling.
1: dat is afhankelijk van de cop (warmte buiten/binnen en TA/TR). niets van te zeggen of het normaal is. denk het wel.

2: je zou zeggen uitvoer/aanvoer. hij stopt niet totdat het buiten warmer wordt.
3: ik gebruik de geleverde thermostaat en laat die ook de temp binnen meten. er zit een stekkertje aan. ben wel benieuwd hoe jij hem aan de praat hebt gekregen als er geen controller ofzo aanhangt.

Delta T wil je best rond de 5 of lager hebben. De temp van 40 kan dus straks ook flink lager.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Konijnenbats schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:00:
[...]

Ik denk juist dat die pomp om de zoveel tijd moet lopen, anders weet hij de temperatuur van het water toch niet.
Verder gaat hij onder de 5C ook aan ivm te koud.
Dat is precies wat het is

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
Powrskin schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:05:
[...]

1: dat is afhankelijk van de cop (warmte buiten/binnen en TA/TR). niets van te zeggen of het normaal is. denk het wel.

2: je zou zeggen uitvoer/aanvoer. hij stopt niet totdat het buiten warmer wordt.
3: ik gebruik de geleverde thermostaat en laat die ook de temp binnen meten. er zit een stekkertje aan. ben wel benieuwd hoe jij hem aan de praat hebt gekregen als er geen controller ofzo aanhangt.

Delta T wil je best rond de 5 of lager hebben. De temp van 40 kan dus straks ook flink lager.
Met console bedoel ik het witte geval dat in de WP is meegeleverd. die je met een lange witte kabel moet aansluiten in de warmtepomp. Dan stroom op de WP en de console gaat aan.

wil uiteindelijk met een stooklijn gaan werken. Heb het nu nog op 40 staan je moet ergens beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwinTurbo
montebaldo55 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:34:
Dat zelfde ervaar ik ook.
Het komt regelmatig voor dat de wp zelf niet aangaat dus niet verwarmt maar de waterpomp in de wp zelf wel draait
De flow op de display is dan 31ltr/min.
Het verbruik vd pomp is dan zo'n 140w op dat moment.

Kan iemand uitleggen wat de reden of de bedoeling is?
En waarom zo'n hoge flow
Dat is normaal, de waterpomp wordt iedere dag even ingeschakeld om vastzitten te voorkomen. Hetzelfde zie je in CV ketels. Als de pomp langere tijd niet wordt gebruikt kan door corrosie de impeller vast gaan zitten. De pomp wordt met maximaal toerental aangestuurd omdat hierbij het losbreekmoment het hoogste is - mocht ie vastzitten. 140 W is inderdaad het max vermogen van de pomp bij de 12 kW toestellen. Maar als het goed is loopt ie maar effen, is vast ergens in te stellen. Gewoon laten staan zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Inmiddels alweer wat verder met tunen.

Ik heb de hysterese voor proef wat smaller gemaakt (was -1.5 .. +4 en nu -1.5 .. +3). Ook nu gaat de warmtepomp nog niet pendelen (tenminste tot nu toe). Tevens de stooklijn iets vlakker gemaakt:
was -10 34 15 24 nu -10 30 16 23.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gHF__s2h3W-r0PxqJhm2Nj3UUlc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/leXkxFsVspxPlAFAtOluB4A4.png?f=fotoalbum_large

Tot nu toe nog goed tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
Jojan265 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:39:

Ik heb de hysterese voor proef wat smaller gemaakt (was -1.5 .. +4 en nu -1.5 .. +3). Ook nu gaat de warmtepomp nog niet pendelen (tenminste tot nu toe). Tevens de stooklijn iets vlakker gemaakt:

[Afbeelding]

Op welke manier vergaar jij je Kw info en hoe plot je het in zon overzichtelijke grafiek? kwh meter icm modbus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
Jirure1984 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:57:
Op welke manier vergaar jij je Kw info en hoe plot je het in zon overzichtelijke grafiek? kwh meter icm modbus?
Ik gebruik deze unit, welke via Wifi connectie maakt met een webserver van HomeWizzard. Later wil ik dit nog gaan koppelen aan HomeAssistance.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hdb4m1y1PQkavFiJxXrvqhzVkh0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vP1unAnyXhUU1iKA8C1i0xYy.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1wouterb
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-10 21:01
@Devil Mijn EvoHome thermostaat schakelde mijn Elga ook meerdere keren per uur met als gevolg dat de buitenunit een grote bonk ijs werd. De ontdooicyclus werd steeds onderbroken door het afvallen van de warmtevraag. Ik heb er toen een tijdrelais tussen gezet die ik zo ingesteld heb dat de warmtepomp blijft draaien totdat er 20 minuten lang geen warmtevraag is. Gevolg is nu mooie lange runs en geen ijs meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VM8p_byNWHdAir0mvUuAqKjsWyg=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/58OxFCAL4brev1tLl2DkEZ41.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
Jojan265 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:14:
[...]

Ik gebruik deze unit, welke via Wifi connectie maakt met een webserver van HomeWizzard. Later wil ik dit nog gaan koppelen aan HomeAssistance.
[Afbeelding]
Eenvoudige installatie en meteen beginnen met uitlezen, ideaal.

Ik zie wel dat er verschillende SDM230 in omloop zijn. Moet wel de wifi variant zijn en lijkt erop alleen te koop via HomWizzard zelf. straks 1 bestellen. EDIT. is besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronvegter
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 04-03-2023
Heeft iemand ervaring met het aansluiten van de therma V warmtepomp via EPDM slangen?
Mijn 16 kw warmtepomp moet met 35 mm koper aangesloten worden op mijn buffervat van 500 liter.Lengte ca 10 meter. Nogal een kostbare geschiedenis, mede door alle koppelingen en verlopen.

De EPDM slang wordt in de auto gebruikt voor de radiator, is dus hitte bestendig.

Of heeft iemand een ander goedkope oplossing?
Wou in de UK soldeer koppelingen kopen, echter sinds de Brexit is dat een stuk lastiger geworden.

Ron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:04
ronvegter schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:20:
Heeft iemand ervaring met het aansluiten van de therma V warmtepomp via EPDM slangen?
Mijn 16 kw warmtepomp moet met 35 mm koper aangesloten worden op mijn buffervat van 500 liter.Lengte ca 10 meter. Nogal een kostbare geschiedenis, mede door alle koppelingen en verlopen.

De EPDM slang wordt in de auto gebruikt voor de radiator, is dus hitte bestendig.

Wou in de UK soldeer koppelingen kopen, echter sinds de Brexit is dat een stuk lastiger geworden.

Ron
Meerlagenbuis?

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 30kWh LFP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

1wouterb schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:28:
@Devil Mijn EvoHome thermostaat schakelde mijn Elga ook meerdere keren per uur met als gevolg dat de buitenunit een grote bonk ijs werd. De ontdooicyclus werd steeds onderbroken door het afvallen van de warmtevraag. Ik heb er toen een tijdrelais tussen gezet die ik zo ingesteld heb dat de warmtepomp blijft draaien totdat er 20 minuten lang geen warmtevraag is. Gevolg is nu mooie lange runs en geen ijs meer.

[Afbeelding]
Dankjewel voor de tip! Ik heb iets dergelijks met een script opgelost. Minimale run time staat op 20 minuten en er zit een time-out van 3 minuten op warmte vraag/stop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Jirure1984 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:42:
[...]

Met console bedoel ik het witte geval dat in de WP is meegeleverd. die je met een lange witte kabel moet aansluiten in de warmtepomp. Dan stroom op de WP en de console gaat aan.

wil uiteindelijk met een stooklijn gaan werken. Heb het nu nog op 40 staan je moet ergens beginnen.
Geef het een naam. Ik zou het een thermostaat noemen, al is die niet erg precies.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miremi
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-07 03:48
Heeft iemand eerder deze foutmelding gezien?

Error 14
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RYy4CVSILoKNJa5Pfzj14UQCwew=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dwCxTakcsoHUrKdhDDRAzZPz.jpg?f=fotoalbum_large

Warmtepomp doet ook niets meer.
Zodra ik deze herstart verschijnt deze melding na 2 min.
Op internet heb ik onderstaande gevonden maar snap niet helemaal wat ermee wordt bedoeld

Problem in Flow Switch : flow switch is open while internal water pump is working

Waterdruk is 1.8bar
Alles voor de zekerheid ontlucht

[ Voor 3% gewijzigd door miremi op 27-09-2022 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-10 14:04

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

miremi schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:17:

Error 14
[Afbeelding]

Op internet heb ik onderstaande gevonden maar snap niet helemaal wat ermee wordt bedoeld

Problem in Flow Switch : flow switch is open while internal water pump is working
Kan zn flow niet kwijt?

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oxfordpelican
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-10 18:12
miremi schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:17:

Error 14
[Afbeelding]

Waterdruk is 1.8bar
Alles voor de zekerheid ontlucht
Hier staan een aantal hints:

https://gathering.tweaker...message/69541130#69541130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miremi
Alles staat open, ook niets veranderd vanmiddag heeft het gewoon gewerkt en opeens deze melding.
Snap er helemaal niets.

Waterpomp staat op 50% al twee weken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miremi
Bedankt. Ik ga nu even alles van tado verwijderen en nog een keer starten. Maar mijn badkamer en werkkamer staat altijd open (handmatig) om te voorkomen dat het een keer vastloopt mocht alle andere kamers thermostaatkranen dicht zijn.

Update:

Alle tado thermostaat knoppen verwijderd en warmtepomp doet het weer. Tado staat in storing en heeft inderdaad alle radiatoren dichtgedraaid. Mooie gelegenheid om het te vervangen voor zigbee versie en via home assistant aansturen om te voorkomen dat het zo vaak uit en aan gaat.

Maar nu snap ik het niet zijn twee radiatoren met volledige open thermostaatkranen niet voldoende voor vrije flow? Of moet pomp capaciteit nog verder omlaag? Staat nu op 50%

[ Voor 33% gewijzigd door miremi op 27-09-2022 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Ik zou hem eerder naar 55 zetten. Ik kreeg precies dezelfde melding toen ik aan het spelen was met de pompinstelling en te laag ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therma
Jojan265 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:39:

[Afbeelding]

Ziet er erg netjes uit !
Als ik het goed begrijp regel je alleen op water uitlaat temperatuur van de WP?
Hoe blijf deze bij jou zo laag tijdens de fanatieke opstart van de LG ? (Onder de 26 graden)
Hoeveel flow heb je tijdens de start ?
Stille modus of niet ?

Als die van mij opstart kom ik altijd rond de 33 graden uit voordat hij gaat moduleren, ik kan het water setpoint dus niet lager zetten dan 30 graden.
(I.v.m +4 hysterese)
Wat ik wel graag zou willen, want het warmt hier
nu erg snel op.
De retour warmt Max 1 graad op tijdens de start dus daar ligt het niet aan…

Instellingen nu:
9KW
Lucht+water
Pomp optimaal
Stooklijn vlak op 30
17L/min
Stille modus uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
miremi schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:29:
[...]

Bedankt. Ik ga nu even alles van tado verwijderen en nog een keer starten. Maar mijn badkamer en werkkamer staat altijd open (handmatig) om te voorkomen dat het een keer vastloopt mocht alle andere kamers thermostaatkranen dicht zijn.

Update:

Alle tado thermostaat knoppen verwijderd en warmtepomp doet het weer. Tado staat in storing en heeft inderdaad alle radiatoren dichtgedraaid. Mooie gelegenheid om het te vervangen voor zigbee versie en via home assistant aansturen om te voorkomen dat het zo vaak uit en aan gaat.

Maar nu snap ik het niet zijn twee radiatoren met volledige open thermostaatkranen niet voldoende voor vrije flow? Of moet pomp capaciteit nog verder omlaag? Staat nu op 50%
zou zeggen flow omhoog juist. is lage druk of luchtbellen error

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Therma schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:22:
[...]

Ziet er erg netjes uit !
Als ik het goed begrijp regel je alleen op water uitlaat temperatuur van de WP?
Hoe blijf deze bij jou zo laag tijdens de fanatieke opstart van de LG ? (Onder de 26 graden)
Stille modus of niet ?

Als die van mij opstart kom ik altijd rond de 33 graden uit voordat hij gaat moduleren, ik kan het water setpoint dus niet lager zetten dan 30 graden.
(I.v.m +4 hysterese)
Wat ik wel graag zou willen, want het warmt hier
nu erg snel op.
De retour warmt Max 1 graad op tijdens de start dus daar ligt het niet aan…

Instellingen nu:
9KW
Lucht+water
Pomp optimaal
Stooklijn vlak op 30
17L/min
Stille modus uit
waar zet je die hysterisis? ik heb een u33. en heb een beetje hetzelfde probleem. ik kan hem nu op 32c zetten anders overshoot en uit. als ik op retour zet kan ik de fancoils niet aanzetten want die verhogen de retour een graad of 2 en dan gaat de warmtepomp ook van zijn 500w modus af.

Nukezone FTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miremi
Devil schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:06:
Ik zou hem eerder naar 55 zetten. Ik kreeg precies dezelfde melding toen ik aan het spelen was met de pompinstelling en te laag ging.
Ik denk dat je gelijk hebt. Heb net naar 35% gezet en direct foutmelding.
Ga zo boven 60% zetten en aankijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Powrskin schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:29:
[...]
waar zet je die hysterisis? ik heb een u33. en heb een beetje hetzelfde probleem.
Bij de 3- serie heb je 4 mogelijkheden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H5u8DhF38bZNTYXMVISgHxS6_Iw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HS9RuCX8DPsZcs3a42LDxhNP.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Jojan265 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:58:
[...]

Bij de 3- serie heb je 4 mogelijkheden:
[Afbeelding]
lol nooit weer naar gekeken, dacht dat het iets voor de thermostaat was _/-\o_
nou dan kan het hier wel weer wat lager denk ik. bedankt voor het plaatje

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Therma schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:22:
[...]
Stille modus of niet ?
Ik heb de pomp op maximaal staan. Het verschil in stroomverbruik is zeer weinig en hiermee blijft de aanvoer temperatuur goed binnen de perken. Ik heb een 7 kW en een flow van 20 L/min. Ik gebruik 32 mm meerlagenbuis richting de vvw verdeler (13m enkele afstand).
Stille modus gebruik ik zoveel mogelijk, maar ook zonder stille modus is de opstart geen probleem.

Ik zou proberen om de flow iets te verhogen (misschien zelfs eerst even op max om het effect te bekijken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Konijnenbats

Ron
Let op EPDM is niet zuurstof dicht. Iets wat je niet wil in je installatie.

Zoek op watts microflex.als je door de grond moet, anders Meerlagen buis. Of Desnoods staal , altijd beter dan EPDM.

Suk6

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:38

Ron
Ik heb dunwandig galva buis gebruikt met perskoppelingen. Super netjes en snelle installatie. De koppelingen naar de WP en collector is gedaan met RvS spiraalbuis

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:38
Mijn wp deed eerst niks anders dan zwaar pendelen. Na wat gepriegel met de instellingen pruttelt hij nu al meer dan 24 hrs onafgebroken tussen 300 en 400w. Delta 't 2°. 24hrs AI 0.

Is het wenselijk dat de pomp dan dagen aan een stuk blijft draaien?

• Therma
Jojan265 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:07:
[...]

Ik heb de pomp op maximaal staan. Het verschil in stroomverbruik is zeer weinig en hiermee blijft de aanvoer temperatuur goed binnen de perken. Ik heb een 7 kW en een flow van 20 L/min. Ik gebruik 32 mm meerlagenbuis richting de vvw verdeler (13m enkele afstand).
Stille modus gebruik ik zoveel mogelijk, maar ook zonder stille modus is de opstart geen probleem.

Ik zou proberen om de flow iets te verhogen (misschien zelfs eerst even op max om het effect te bekijken).
Ben er gelijk mee aan de slag gegaan.
Flow verhoogd naar 19L/min door een radiator verder te openen
De grootste winst zit hem in het opstarten in stille modus.
stillemodus uit: opstarten tot 2400 watt
Stille modus aan: opstarten tot 1400 watt
(Betreft 9KW model)

Dit resulteerde in een Maximale start temperatuur van 30 graden, hij staat nu netjes te pruttelen op 28 graden met 600 watt

Heel tevreden :)

Nu opzoek naar een goede inschakel/uitschakel tactiek.

• Drkrgr
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23-10 22:08
Hier draait de wp inmiddels sinds 20.00 gisteravond op ca 500w. In 24 uit 26, debiet 14l /min. Dank voor de tips en het meedenken mbt de instellingen!

• Tim1900
  • Laatst online: 15-03-2023
Vraagje, ik heb een monoblok lg therma v 9kw gekocht en ik zoek iemand om hem te instaleren.
Ik heb een paar loodgieters benaderd maar die geven niet thuis.
Het is de bedoeling dat hij direct op de vloerverwarming word aangesloten.
Afstand verdeler unit monoblok is ongeveer 70 cm rechtsteerks door de muur..
Aansluiting monoblok is mannelijk 1,25 inch.
Weet iemand of dat kan?

• Jirure1984
Drkrgr schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:12:
Hier draait de wp inmiddels sinds 20.00 gisteravond op ca 500w. In 24 uit 26, debiet 14l /min. Dank voor de tips en het meedenken mbt de instellingen!
Ik moet het misschien nog ondervinden hier staat de wp aan sinds gister einde middag. En een paar runs gehad variërend van 15 min - 30min waarbij de thermostaat een verbruik aangaf van 1.1 a 2.4kw.

Maar ik lees van meerdere mensen dat de wp langdurig draait op 3/4/500w. hebben deze mensen ook een XXXL buffervat in het systeem? Of zit het monobloc direct op de vloerverwarming aangesloten dus zonder buffervat?

• Jojan265
Direct aangesloten zonder buffervat op vvw verdeler.

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:39
Jirure1984 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:53:
[...]

Ik moet het misschien nog ondervinden hier staat de wp aan sinds gister einde middag. En een paar runs gehad variërend van 15 min - 30min waarbij de thermostaat een verbruik aangaf van 1.1 a 2.4kw.

Maar ik lees van meerdere mensen dat de wp langdurig draait op 3/4/500w. hebben deze mensen ook een XXXL buffervat in het systeem? Of zit het monobloc direct op de vloerverwarming aangesloten dus zonder buffervat?
Buffervat gebruik je alleen als je een na-regeling in je woning hebt, anders direct op de vloer.
En vervolgens een vlakke stooklijn, in het geval van vloerverwarming + / - 35 bij -10.

• Jirure1984
Ramon_1984 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:56:
[...]

Buffervat gebruik je alleen als je een na-regeling in je woning hebt, anders direct op de vloer.
En vervolgens een vlakke stooklijn, in het geval van vloerverwarming + / - 35 bij -10.
Ik ben nog een leek. Maar zit ik goed met de juiste redenering?

Dat doe je dan in dit geval met een 2de thermostaat aangezien die LG mee levert je geen temperatuur kan ingeven, van ik wil de ruimte op 20 graden hebben. Deze 2de thermostaat moet op een klep aangesloten zitten die de klep dichtgooit zodra doel temp is bereikt en uiteraard weer opent zodra de temp zakt?

• pure100100
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09-09 19:07
hier ook rechtstreeks aangesloten, 16kw, 450m2 vloeroppervlakte, totaal 980meter leidingwerk in de vloer verdeeld over 3 grote verdelers. huis is heerlijk warm, wp draait continu op 28gr, 17L/minuut. plug en play instelling.

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:22
450m2 met nog geen 1000m leiding? Dat kan niet kloppen, zal minimaal 3-4 km moeten liggen of de vloer is kleiner.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• dmniels
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20-10 19:46
ik heb mijn pomp op 27gr aanvoer gezet en nu is het 21graden binnen en het verbruik valt nog mee, en het belangrijkste hij pendelt niet meer.

De hysteresis heb ik ook aangepast naar -1.5 tot 4

Nu nog een goede stooklijn uitzoeken en alles zou automatisch moeten werken.

16kW lg therma

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MI7jL-TYEQ_4bVz1jRyVeG7Pd7U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c55y69vHTMpQ7H863Q4zMaNS.png?f=fotoalbum_large

• Leopolman
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10-02-2024
Klaas O schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 23:48:
Tip!

Als er iemand nog een WP zoekt, na flink zoeken heb ik via een kennis uit Kroatie een nieuw adres geprobeerd welke ik nog niet ben tegen gekomen op het Forum. Super contact, snelle levering, fatsoenlijke prijs . Ik heb gisteren de HM123MR.U34 in ontvangst genomen...wellicht ook succes voor een ander.

https://www.ri-klima.hr/en/
_/-\o_ bedankt voor de tip, met een paar dagen geleverd. Erg tevreden.

• MRatering91
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07-06 15:10
Goedenavond,

Ik zit misschien met een kleine uitdaging. Ik heb voor mijn zwager een LG HM121M.U33 warmtepomp gekocht.

Dit betreft dus de 1 fase variant, echter heeft hij een 3 x 25A aansluiting.

De bedoeling is deze direct op de vloerverwarming aan te sluiten, zonder tapwater boiler etc. Koelen is niet aan de orde.

Als ik in de specificaties van LG kijk is het opgenomen vermogen van de WP bij 35 graden aanvoer en 2 graden buitentemp. Circa 3,13 KW.

Dit zou betekenen dat er dan een stroom loopt van een kleine 14 Ampère. (Als ik het goed heb)

In het ergste geval kan ik een 20A groep plaatsen zodat de WP op momenten 4,6 KW kan trekken.

Mijn vraag is eigenlijk, heeft iemand hier praktijkervaring met het opgenomen vermogen van de 12 of 9 kw 1 fase lg warmtepompen? Of is er een mogelijkheid het maximaal opgenomen vermogen te begrenzen?

• Jojan265
MRatering91 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 22:43:
Als ik in de specificaties van LG kijk is het opgenomen vermogen van de WP bij 35 graden aanvoer en 2 graden buitentemp. Circa 3,13 KW.
Maar wat is het vermogen bij -10 °C? Of wordt de warmtepomp uitgezet bij een temperatuur lager dan -2 °C?

• Transitie
  • Niet online
Goedenavond,

Ik zit misschien met een kleine uitdaging. Ik heb voor mijn zwager een LG HM121M.U33 warmtepomp gekocht.

De bedoeling is deze direct op de vloerverwarming aan te sluiten, zonder tapwater boiler etc. Koelen is niet aan de orde.

Dit zou betekenen dat er dan een stroom loopt van een kleine 14 Ampère. (Als ik het goed heb)

In het ergste geval kan ik een 20A groep plaatsen zodat de WP op momenten 4,6 KW kan trekken.

Mijn vraag is eigenlijk, heeft iemand hier praktijkervaring met het opgenomen vermogen van de 12 of 9 kw 1 fase lg warmtepompen? Of is er een mogelijkheid het maximaal opgenomen vermogen te begrenzen?
Als ik het wel heb, is er een dipswitch, waarmee het maximale amperage beperkt wordt op 16 A. Geleverde vermogen wordt natuurlijk evenredig verminderd.
Ik zal even kijken of ik het zo 123 kan vinden.

• Transitie
  • Niet online
Goedenavond,

Klopt inderdaad.
Met dipswitch 3 is de stroom te beperken tot 17A (dipswitch op het linker bordje)

• MRatering91
Jojan265 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 22:51:
[...]

Maar wat is het vermogen bij -10 °C? Of wordt de warmtepomp uitgezet bij een temperatuur lager dan -2 °C?
Dat wordt door LG dus niet opgegeven. Vandaar mijn vraag of iemand hier praktijkervaring mee heeft.

Het is namelijk niet de bedoeling om het uit te schakelen bij vorst.

• MRatering91
Transitie schreef op woensdag 28 september 2022 @ 23:00:
[...]

Klopt inderdaad.
Met dipswitch 3 is de stroom te beperken tot 17A (dipswitch op het linker bordje)
Ik had dit ook gelezen bij mensen die de 9 KW variant hebben. Ik vroeg me echter af of dit ook voor de 12 KW variant geldt.

Dank voor de reactie trouwens :-).

• montebaldo55
Inderdaad een uitdaging.
Dit item is het afgelopen half jaar niet vaak aan de orde geweest.
Uit je vraag blijkt, denk ik, dat je nog niet hebt gezocht over eerdere berichten en/of ervaringen hierover. Vorig seizoen werd hier vaak over van mening gewisseld.
De meningen lopen hierover uiteen. Zelf had ik een 9kw en heb het 2x meegemaakt dat de zekering eruit ging en ik later in de kou zat.
Als mijn wp opstarte en het was koud ochtends vroeg hij zo'n 4400kw. Veel te veel voor een 16A zekering.
Dan kun je opteren voor een 20amp zekering of nog hoger.
Zelf heb ik gekozen voor de 3fasen wp van 12kw. Veiligheid en voldoen aan de de basale eisen in de meterkast is voor mij een must.
Mogelijk dat de nieuwe serie die dit jaar op de markt is gekomen rustiger opstart en dan langzaam optoert om de piek belasting te voorkomen.
Dit gaan we met zijn allen ervaren en zal vast uitgebreid aan de orde komen als het echt kouder gaat worden.
Maar aan jouw type nummer te zien denk ik dat jullie niet de nieuwe serie hebben gekocht.
Zelf ben ik erg benieuwd of ik er goed aan gedaan heb om van 9 naar 12kW te gaan.
De nieuwe heeft nog amper gedraaid maar inmiddels wel ervaren dat hij vele malen stiller is. De compressor hoor je eigenlijk niet meer en de fans maken ook duidelijk minder geluid.
Succes

• MRatering91
montebaldo55 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 23:13:
Inderdaad een uitdaging.
Dit item is het afgelopen half jaar niet vaak aan de orde geweest.
Uit je vraag blijkt, denk ik, dat je nog niet hebt gezocht over eerdere berichten en/of ervaringen hierover. Vorig seizoen werd hier vaak over van mening gewisseld.
De meningen lopen hierover uiteen. Zelf had ik een 9kw en heb het 2x meegemaakt dat de zekering eruit ging en ik later in de kou zat.
Als mijn wp opstarte en het was koud ochtends vroeg hij zo'n 4400kw. Veel te veel voor een 16A zekering.
Dan kun je opteren voor een 20amp zekering of nog hoger.
Zelf heb ik gekozen voor de 3fasen wp van 12kw. Veiligheid en voldoen aan de de basale eisen in de meterkast is voor mij een must.
Mogelijk dat de nieuwe serie die dit jaar op de markt is gekomen rustiger opstart en dan langzaam optoert om de piek belasting te voorkomen.
Dit gaan we met zijn allen ervaren en zal vast uitgebreid aan de orde komen als het echt kouder gaat worden.
Maar aan jouw type nummer te zien denk ik dat jullie niet de nieuwe serie hebben gekocht.
Zelf ben ik erg benieuwd of ik er goed aan gedaan heb om van 9 naar 12kW te gaan.
De nieuwe heeft nog amper gedraaid maar inmiddels wel ervaren dat hij vele malen stiller is. De compressor hoor je eigenlijk niet meer en de fans maken ook duidelijk minder geluid.
Succes
Ik heb inderdaad niet de volledige 116 paginas doorgespit maar had wel al het e.e.a. gelezen over de begrenzing op 17A.

Ik heb zelf een Nibe F2120-12 3 fase en die bevalt enorm goed. Echter wou ik mijn familie graag helpen en liep ik tegen de 1 fase LG aan. Die was snel leverbaar en het idee is dat ze zsm kunnen beginnen met besparen.

Misschien dat we uiteindelijk wel besluiten om over te gaan op een 3 fase WP.

De LG staat inmiddels bij hen in de garage en ik ga het maar gewoon proberen met een 20A groep denk ik.

Qua veiligheid ben ik het met je eens hoor. Voor de lange termijn is dit niet de beste oplossing.

• DuikKees
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09-2023
De 12kw variant is toch altijd 3 fase?
Edit: ik zie nu pas dat er inderdaad 2 varianten zijn

[ Voor 41% gewijzigd door DuikKees op 29-09-2022 00:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• montebaldo55
Dank voor je fijne reactie.
Het is mooi om te mogen meemaken en te ervaren dat we prachtig met elkaar omgaan.
Iedereen wordt gerespecteerd en er valt eigenlijk nooit een nare reactie waar te nemen.
Op deze wijze krijgen mensen die wellicht minder bedreven zijn in het schrijven van een reactie of een vraag ook de kans om zonder drempelvrees iets te schrijven op dit forum.
Ik zou zeggen: zo doorgaan met elkaar.

• Drkrgr
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23-10 22:08
Jirure1984 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:53:
[...]

Hier staat hij direct aangesloten zonder buffervat. Het klinkt alsof hij pendelt. Hoe heb je de wp ingesteld staan?
Pagina: 1 ... 29 ... 183 Laatste