Goedemorgen allemaal,
Stooklijn -20|50, 16|40
Pump setting fixed Delta T = 10 graden
Water temperature mesurement = inlet
Regeling op auto met meting water + air
SWW door separate warmtepomp boiler
Vanacht is de WP weer aagegaan, volgens mij nu zonder
moduleren edit: pendelen, zijn jullie dat me me eens? Ik vind het wel gek dat de WP om 6:53 uitgaat.....waarom gaat hij niet door met moduleren (de buitentemperatuur is immers niet gedaald), wellicht is de hysterese van de binnenlucht temperatuur gehaald en slaat hij daarom af.
Ik heb een aantal stellingen vragen, wellicht dat jullie met kennis verlichting kunnen brengen.
- Ik heb de aanvoer temperatuur hoger gezet (40 graden C) om het afgifte systeem efficienter te laten werken, de radiatoren op de bovenverdieping kunnen immers meer energie kwijt op deze manier. Dit is volgens mij de reden dat de WP niet gependeld heeft, zijn jullie dit met me eens? Als dit antwoord ja is dan heb ik de vervolgvragen
- Op 40 graden stoken (met 10 graden C OAT) is natuurlijk niet per see slim (zie ook het opgenomen vermogen en dus COP), ik wil dit dus het liefst lager maken (liefst 30 graden C of misschien 35 graden C) --> De enige manier om dit te doen is volgens mij het afgifte systeem aan te passen door de plaatradiatoren te vervangen door convectoren met fans, eens?
- In retro perspectief heb ik een te grote warmtepomp gekocht. Volgens de koevlaas methode heb ik maar 7kW nodig.
De rede voor mij om destijds voor een grotere te gaan: ze kunnen toch terug moduleren naar 20% (dit is 2,4kW --> 2,4 kW is minder dan het minumum vermogen van de huidige CV ketel en die ketel pendelde nooit, mijn aanname was dus dat hij het minumum vermogen wel kwijt kon. verder was dit het eerste model in de range dat 3 fase aangesloten kan worden, en een grotere warmtepomp op een laag vermogen draaien resulteerd een een lager geluid. als laatste heeft deze een grotere verdamper waardoor hopelijk minder vaak defrosts nodig zijn.
Ik heb grofweg 3 opties (of een combinatie ervan) om nu het systeem aan te passen -->
1. Fuck die shit: CV ketel terug hangen en gewoon verwarming op gas draaien, WP verkopen (dit kan kosten neutraal) (maar na 2026 komt dit probleem toch weer terug: want verbod op alleen gas ketel)
2. Afgifte systeem upgraden: radiatoren uitwisselen voor convectoren (met fans), of fans op bestaande radiatoren fixen (kosten ?, maar sowieso een goed idee om te doen geloof ik)
3. Buffervat plaatsen (netto kosten +/- € 1200,-)
4. WP verkopen en een kleiner model terug kopen (7kW of 9kW) bijkomend voordeel is dat deze modellen 3dB minder lawaai maken (ik verwacht wel dat ze op een hogere % moeten draaien, en dus wellicht evenveel lawaai) netto kosten €3700