Fredje01 schreef op zondag 25 september 2022 @ 13:54:
[...]
Stel dus dat het buiten 15 graden is dan warmt jou warmtepomp het cv water op tot 24 graden met een plus min van 22,5 en 28 graden begrijp ik dit goed?
Wanneer schakelt de warmtepomp dan uit? Wanneer de retourtemperatuur oploopt richt de 24 graden? En wanneer schakelt de warmtepomp weer in?
Klopt. Hij schakelt in, zodra de temperatuur van de retour lager wordt dan 1.5 °C onder zijn gekozen setpoint (van het water).
Dit is dus bij 15 °C buiten, dus bijna nooit (water temperatuur blijft dan heel lang boven de 21.5 °C).
Zodra het buiten kouder wordt, gaat het setpoint via de stooklijn vanzelf omhoog. Bij bijv. 11 °C buiten, zal hij aangaan bij 24.1 °C watertemperatuur. Dit is dus gisteren overdag ook gebeurd. Hij gaat dan een kwartier op vol vermogen. Om dan te zorgen dat hij niet meteen weer uitgaat heb ik de bovengrens dus op 4 °C gezet. De WP heeft dan de kans om na het kwartier te gaan moduleren, wat hij ook prima doet.
Vervolgens wordt keurig geprobeerd om het setpoint aan te houden. Zolang dit lukt (warmteverlies komt overeen met toegevoerde warmte), zal de WP aanblijven op dat setpoint. Als het buiten warmer of kouder wordt zal het setpoint enigszins wijzigen, maar niet significant (zie plaatje van gisteren overdag).
Als het warmteverlies in je huis lager is dan het minimum toegevoerde vermogen van je WP, zal de retour temperatuur langzaam oplopen. De WP zal uiteindelijk uitschakelen bij 4 °C boven het setpoint. Het gevolg is natuurlijk wel een overshoot van de temperatuur in je huis, maar dat is niet te vermijden doordat het minimum vermogen met deze buitentemperaturen nog te hoog is. Dat neem ik dan maar voor lief en ik hoor WAF niet klagen.
Als het buiten kouder wordt, zal de WP aan moeten blijven op het setpoint, welke via de stooklijn is bepaald. Ik hoop dan ook te zien, dat de WP meerdere dagen achtereen aanblijft.
Ik heb voor nu de AI ingesteld op:
20.00 uur -2
11.00 uur-1
15.00 uur 0
Het huis blijft hiermee redelijk gelijkmatig in temperatuur.