LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 28 ... 183 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Konijnenbats
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-07 23:46
Ventilator schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:59:
[...]

5 groepen vloerverwarming voor circa 40 m2 vloer met elke groep circa 90-100 meter buis: totaal dan ongeveer 55 liter inhoud.

In de gang en op de 1ste verdieping staan nog een 4 tal traditionele radiatoren die ik als het kan nog wat wil laten profiteren van de warmtepomp. Vandaar de vraag voor 2 verschillende groepen,
Ik zou dan de vloerverwarming apart willen aansluiten op de Therma en de radiatoren wordt dan de andere 'groep'. Hoe dat moet is mij nog onduidelijk....
2 groepen met verschillende temperaturen kan met de therma V

25mm staal naar je verdeler (schatting 3.5kw) moet dit aan kunnen, wel moet je een open verdeler van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmniels
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20-10 19:46
In stille modus is er niet veel verschil.

Is dit trouwens pendelen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rSZXRyAFOFE-xv44WluCxZ7FS3U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MUcpEIbtZ8AVjV1b1pVAm5kY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lorkeers
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 24-12-2023
dmniels schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 07:48:

[Afbeelding]
De compressor van de warmtepomp kan niet goed tegen het steeds maar in en uit schakelen. We noemen dit 'pendelen'. Het 'pendelen' van een compressor verkort de levensduur van de compressor. We willen dus voorkomen dat de compressor gaat pendelen. Dus wel variëren in vermogen (moduleren). Door groter volume van vloerverwarming (of een buffervat) zullen de sinusvormige pieken minder hoog, maar wel breder/minder worden. Dit geeft een rustiger regelgedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRT
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-10 13:12

GRT

paQ schreef op donderdag 22 september 2022 @ 23:33:
Pfff ben blij dat ik hem daar dus niet besteld heb. Kwam hem telkens tegen vanwege de scherpe prijs. Wellicht mosterd na de maaltijd, maar als je je geld dan (wel) terug kunt krijgen, is Portugal wellicht een optie.
Ik had de mijne in mei bij Emundia (Slovenië) besteld vanwege de goede ervaringen op dit forum. Ik kreeg telkens te horen dat levertijd een paar weken was tot ze twee weken geleden ineens aangaven niet meer dit jaar te kunnen leveren. Heb mijn bestelling wel kunnen annuleren en heb nu een 14kW bij aircoplaza besteld. Daarvan kreeg ik gisteren bericht dat die binnen was en dat hij komende week geleverd zal worden. Ik denk dat ze op dit moment dus nog wel wat voorraad hebben. Prijs is wel een stuk hoger dan bij de portugezen, maar ik had de bestelling al geplaatst en een nederlandse leverancier is ook wat waard, zullen we maar zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmniels
lorkeers schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 08:31:
[...]

De compressor van de warmtepomp kan niet goed tegen het steeds maar in en uit schakelen. We noemen dit 'pendelen'. Het 'pendelen' van een compressor verkort de levensduur van de compressor. We willen dus voorkomen dat de compressor gaat pendelen. Dus wel variëren in vermogen (moduleren). Door groter volume van vloerverwarming (of een buffervat) zullen de sinusvormige pieken minder hoog, maar wel breder/minder worden. Dit geeft een rustiger regelgedrag.
Ik wist niet dat de 16kW zo ver terug kon moduleren :)

Ik heb wel een buffervat van 200liter geplaatst en er is ongeveer 250m2 vloerverwarming en nog een stuk of 6 radiatoren met ventilatoren aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17:50
dmniels schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 07:48:

[Afbeelding]
Dit is overduidelijk pendelen. Dit moet je niet willen (hoger verbruik en slechter voor de levensduur).

Je zou kunnen proberen om de hysterese instellingen iets te verruimen van het verwarmingswater. Bij mij heeft dit goed geholpen. De LG WP gaat namelijk eerst 15 minuten op hoog vermogen aan, voordat hij gaat moduleren. Als je de uit hysterese verhoogd heb je kans dat de WP niet meteen weer uit gaat. Ik heb hem voor proef nu eerst op 4 °C gezet en tot nu toe bevalt dit goed. De WP gaat eerst 15 minuten op hoog en daarna blijft hij op zijn ondergrens moduleren, totdat de temperatuur echt te hoog wordt. Misschien dat ik nog wel een keer probeer om hem weer iets te verlagen, maar daar is nu nog geen noodzaak toe.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:21
Dat pendelen ga ik bij mij ook nog wel spannend vinden.
7kW op ca 115 m2 ltvv over 2 zones.
Voorschakelvat 40 liter

Ik wil kijken of ik het met 28-30 graden af kan.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23-10 18:19
paQ schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 08:58:
Voorschakelvat 40 liter

Van pendelen ga je geen last hebben lijkt me. Ik heb 80m2 vloerverwarming. Ik had pendelgedrag wanneer ik het buffervat liet mee circuleren.

Ik denk dat er teveel menging van het vat plaats vond en de retour daarmee te snel opliep.....

Nu draait ie z'n warmte rechtstreeks in de vloer zonder vat aan circa 400watt

Alles uitgevoerd in 1" leiding werk

[ Voor 11% gewijzigd door Kenwood960 op 23-09-2022 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Kenwood960 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:33:
[...]

Van pendelen ga je geen last hebben lijkt me. Ik heb 80m2 vloerverwarming. Ik had pendelgedrag wanneer ik het buffervat liet mee circuleren.

Nu draait ie z'n warmte rechtstreeks in de vloer zonder vat aan circa 400watt
hope so.
Kwam ook al weer een opmerking: hij is overgedimensioneerd en dan gaat ie pendelen
Maar uit een eerste opname / berekening kwam dat 5kW net aan zou zijn.
Ik heb hier geen kaas van gegeten dus ga ook af op de dingen die mensen die er verstand van hebben tegen me zeggen.
Mijn vvw is wel gesplitst in 65 + 50 m2, elk een eigen thermostaat.
Het voorschakelvat moet er tussen voor eventueel defrosten in het geval dat beide verdelers dicht staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
Waarom laat je niet 1 zone permanent open? Die regel je gewoon in zodat ie altijd goed staat. Zo kan die zone ook dienen als defrost buffer....

Zo kun je de buffer schrappen.

De 2e zone kun je regelen....

[ Voor 8% gewijzigd door Kenwood960 op 23-09-2022 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:11
paQ schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 08:58:
Voorschakelvat 40 liter

Ik heb een 12kW met 48m2 vloerverwarming en een aantal radiatoren zonder ventilatoren:
Type 1-0 260x40
Type 2-0 240x40
Type 2-2 70x60
Type 2-2 100x50
Type 2-2 240x40
Design 60x150

Zelfs ik heb geen last van pendelen :)

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Kenwood960 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:40:
Waarom laat je niet 1 zone permanent open? Die regel je gewoon in zodat ie altijd goed staat. Zo kan die zone ook dienen als defrost buffer....

Zo kun je de buffer schrappen.

De 2e zone kun je regelen....
Ik heb een snel warmteafgifte systeem. (droogbouw)
De boel is hier met 30-40 min warm. (koelt ook rap terug)
De verwarming gaat op 19 als we weg/naar bed gaan. En daarbuiten meestal op 21,5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-10 23:59
Jojan265 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 08:58:
[...]

Dit is overduidelijk pendelen. Dit moet je niet willen (hoger verbruik en slechter voor de levensduur).

Je zou kunnen proberen om de hysterese instellingen iets te verruimen van het verwarmingswater. Bij mij heeft dit goed geholpen. De LG WP gaat namelijk eerst 15 minuten op hoog vermogen aan, voordat hij gaat moduleren. Als je de uit hysterese verhoogd heb je kans dat de WP niet meteen weer uit gaat. Ik heb hem voor proef nu eerst op 4 °C gezet en tot nu toe bevalt dit goed. De WP gaat eerst 15 minuten op hoog en daarna blijft hij op zijn ondergrens moduleren, totdat de temperatuur echt te hoog wordt. Misschien dat ik nog wel een keer probeer om hem weer iets te verlagen, maar daar is nu nog geen noodzaak toe.
Warm water aan/uit variabele op Type 0, 1, 2 of 3 ?

Hoe was dit ook alweer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoine sellies
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-05 14:01
thido schreef op donderdag 22 september 2022 @ 19:06:
[...]

[...]

De U43 produceert toch aardig wat compressor geluid.
Zo'n omkasting helpt daar eigenlijk niets aan, het geluid gaat via de fan mee naar buiten.
Dat gezegd hebbende, de U44 heeft een andere compressor welke zelf ook nog in een behuizing zit.
In de specificaties staat ook dat het 3db scheelt (60 tegen 57).
Nu valt het niet te testen met het geluid, dat kun je eigenlijk pas vanaf Tb2 of lager waarbij de boel dicht vriest.
is alleen de compressor het verschil
want ik kan nu wel een u43 kopen die staat nog op voorraad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
Cees-JanH schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:47:
[...]

Warm water aan/uit variabele op Type 0, 1, 2 of 3 ?

Hoe was dit ook alweer?
Voor de 4 serie moet je de hysterese hebben:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bOjkQ0SPN-voXwtDhe7tR2vlfVE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VK8yRxP5nYCwPY4ELnSlTqDt.png?f=user_large

Voor de 3 serie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H5u8DhF38bZNTYXMVISgHxS6_Iw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HS9RuCX8DPsZcs3a42LDxhNP.png?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door Jojan265 op 23-09-2022 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmniels
Jojan265 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:01:
[...]

Je zit verkeerd. Je moet de hysterese hebben:

[Afbeelding]
heb jij die dan op -4 en 4 staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
-1.5 en 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmniels
Bedankt ga ik strak eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Mooi. Laat maar even weten wat het effect is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
Iemand die weet waarvoor

Warm water aan/uit variabele op Type 0, 1, 2 of 3

Dient? Het lg filmpje verwijst naar de manual, maar de manuel verduidelijkt ook niks...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
Kenwood960 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:00:
Iemand die weet waarvoor

Warm water aan/uit variabele op Type 0, 1, 2 of 3

Dient? Het lg filmpje verwijst naar de manual, maar de manuel verduidelijkt ook niks...
Dat is de hysterese instelling voor de 3-serie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H5u8DhF38bZNTYXMVISgHxS6_Iw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HS9RuCX8DPsZcs3a42LDxhNP.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredje01
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 22-10 22:09
dmniels schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:31:
[...]

Bedankt ga ik strak eens proberen.
Mag ik vragen of je water temperatuur op aanvoer of retour hebt ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmniels
Fredje01 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 13:20:
[...]

Mag ik vragen of je water temperatuur op aanvoer of retour hebt ingesteld?
staat nog op standaard.

aanvoer dacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fredje01
Kan iemand mij helpen mbt tot de bijgeleverd LG kamerthermostaat.
Wat doet AL precies. En wat moet ik doen om deze functie goed te laten werken? Moet ik dan de seisonal temp instellen. Reageert deze hierop?
Groetjes Manfred

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• katrobot7
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 10-01 10:52
Cees-JanH schreef op maandag 19 september 2022 @ 17:31:
[...]

De pomp heeft t vat snel op temperatuur, is er wel afgifte via de radiatoren?

Met deze buitentemperatuur moet het met 40 graden(of minder) ook wel lukken, waarom regel je op ingaande water?
Ik heb het werkend, ik regel nu op de uitgangstemperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-10 08:54
dmniels schreef op donderdag 22 september 2022 @ 07:52:
Ik heb sinds kort een lg therma 3f 16kw geinstalleerd voor sww en vloerverwarming

nu het stookseisoen begint valt mij wel iets op aan het vermogen van de wp deze schommelt tussen de 200 en 1000watt.

Is het niet beter dat deze constant zou blijven?

stooklijn
18buiten 26
-7buiten 37

[Afbeelding][Afbeelding]
Hallo DMNIELS,
Binnenkort ga ik ook deze U34 16k aansluiten, hoe meet jij het elektrisch verbruik?
jou verbruik (los van het pendelen) lijkt heel laag, meet je wel alle drie fases? 8)
als het wel drie fases is, dan ziet het er heel goed uit qua verbruik.
ik zie dat jij ook radiatoren in je setup hebt zitten, wat is jou uitgaande watertemperatuur?

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmniels
The_KnarF schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:41:
[...]

Hallo DMNIELS,
Binnenkort ga ik ook deze U34 16k aansluiten, hoe meet jij het elektrisch verbruik?
jou verbruik (los van het pendelen) lijkt heel laag, meet je wel alle drie fases? 8)
als het wel drie fases is, dan ziet het er heel goed uit qua verbruik.
ik zie dat jij ook radiatoren in je setup hebt zitten, wat is jou uitgaande watertemperatuur?
Ik heb een Qubino 3-Phase Smart Meter die ik via domoticz kan uitlezen.
Momenteel is het ook niet zo heel koud buiten ben benieuwd als de temp zakt onder de 10gr.
De uitgaande temperatuur schommelt tussen de 25 en 30gr momenteel, de LG staat op AI.

De radiatoren doen wel niet zo heel veel momenteel, maar ik heb ook airco hangen boven die kunnen verwarmen dus als het niet lukt met de radiatoren heb ik nog een backup.

Verder heeft de lg veel instellingen en ben er zelf nog niet helemaal uit wat de beste zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Ik merk iets vreemds in het standby gebruik van mijn 7kW U44 WP. Als ik de WP opnieuw onder spanning zet en de waterpomp hoeft niet te draaien, dan is het standby gebruik ca. 7W. Als dan de waterpomp even gaat draaien en daarna weer uitgaat is het standby gebruik weer ca. 7 W. Als de unit aan het verwarmen is geweest en de waterpomp is daarna uit gegaan is het standby gebruik ca. 14 W. Ik heb dit nu al meerdere dagen gezien.

Heeft iemand hier een verklaring voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-10 17:36
tinusit schreef op donderdag 22 september 2022 @ 23:28:
[...]

Ook ik heb hier in juli besteld (en betaald). Leverdatum is inmiddels 3x verzet. Per mail en app niet te bereiken. Telefonisch gaat beter maar iedere keer een ander verhaal. Je moet zelf iedere keer contact opnemen, bellen niet terug. Ik heb inmiddels behoorlijke buikpijn van mijn bestelling. Maar laten we maar horen dat het alsnog goed komt :|
Vandaag nog contact met hen gehad, levertijd nog steeds volgens afspraak planning. Men komt vriendelijk over, staat je netjes te woord en bereid je te helpen. Ik blijf nog steeds positief.

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 29-09 18:42
Jojan265 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 08:58:
[...]

Hallo Jojan,

Ik krijg de mijne niet aan het moduleren. Wat me opvalt is dat hij zich niets aantrekt van mijn stooklijn en gewoon aanvoer en retour naar boven de 30 graden stookt. Mijn idee was de modulatie af te dwingen door de stooklijn, maar misschien doe ik iets niet goed? Heb jij raad?

Grtz, Mike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Luisterlijk schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 16:55:
[...]

Hallo Jojan,

Ik krijg de mijne niet aan het moduleren. Wat me opvalt is dat hij zich niets aantrekt van mijn stooklijn en gewoon aanvoer en retour naar boven de 30 graden stookt. Mijn idee was de modulatie af te dwingen door de stooklijn, maar misschien doe ik iets niet goed? Heb jij raad?

Grtz, Mike
Misschien, maar dan moet ik meer gegevens hebben:

Wat is je stooklijn nu?
Wat is je gewenste waarde (indien mogelijk met tijden)?
Hoe heb je de hysterese ingesteld?
Gebruik je alleen water of water+Air als referentie?
Als je retour ook boven de 30 °C komt, is je afgifte wellicht niet goed. Kun je uitleggen hoe jouw systeem eruit ziet? Bijv. Buffertank, open vloerverdeler of gesloten, alleen radiatoren etc. Zitten er zonekleppen op de vvw of kleppen op de radiatoren?
Hoe heb je de pomp ingesteld? Op x%, vast debiet, vast ΔT of optimaal debiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
Top Jojan,

Mijn gewenste waarde is 21 graden voortdurend, dus zonder schema, dag en nacht. De unit staat aangesloten op 8 groepen vloerverwarming via open verdelers.

Ik heb de pomp op 50% staan en dan pompt hij 11 Lpm. Als hij aangaat op de thermostaat gaat hij de aanvoer in 4 a 5 uren naar 33 graden stoken. De retou gaat in circa 8 uren naar 30 graden.

Zijn warmte kan hij kwijt. De pomp staat stond op deltaT en de sensoren op water plus lucht. Hij kiest zelf een hoger debiet als hij stookt en gaat naar 14 Lpm. Als ik een testen doe met de pomp op 100% dan is het debiet bijna 20 Lpm.

Hij moppert dus niet. Hij stookt lekker door om de hele vloer op te warmen (eerste keer) maar de temperatuur schiet enorm door naar 23 en het verbruik is voortdurend rond de 1800W.

Mijn stootlijsten staat op 25 graden bij 18 buiten en 35 graden bij -10 buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onno Zele
  • Laatst online: 18-01 10:28
Hoi Tweakers,

Ik ben in het bezit van de 9kw LG.
En heb zelf een omkasting gebouwd, dit vanwege 2 zaken:
Zo’n WP is lelijk én het stampen vd compressor bij vollast.
Het geluid… compleet niets meer te horen en zien enkel de fan blazen.
Kosten waren ca 500 euro.
2e hands sandwich wand panelen + U -/ Hoekprofielen ( B-keus) op kleur 4cm dik, van marktplaats
armaflex 3cm., Aluminium plaat van Kelders Boxmeer
8 slotjes via Ali
Buitenmaat 1.60cm lang x 1,04cm breed x 1mtr hoog

Foto zijn bijgesloten.

Al deze info is ter lering en vermaeck
Groet
Frank

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Onno Zele
  • Laatst online: 18-01 10:28
Foto’s:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RYT1xLWF_NSbO6DFKFyKcdujUU0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jygW38AMUwC6b8MbWLRyhk69.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wMg3MK0IiQpt-3A0Knsjhdwkspo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bD7oRqBlrjWSloSDcyjRpZG3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kYd3J8-WiRMUlzwIWNV4wIqRxto=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wVDLzZD19TuqECumohXh8Bj2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XiAMuK095rX9Ou0JkcIEWCEFVag=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0NAYk6iF9g9VEILvwOBxlX2F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6uQ05_OhH8B6_UA5ZuIGmEn31Sk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kb3FRvw23tzkSJYAkCLFHL6B.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nUEvzwBcs70MQLMcJIFyLTPLwHo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gAtOhfwCn452TDq6iGtmtQxm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Luisterlijk schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 17:58:
Hij moppert dus niet. Hij stookt lekker door om de hele vloer op te warmen (eerste keer) maar de temperatuur schiet enorm door naar 23 en het verbruik is voortdurend rond de 1800W.
Doet hij dat wel met continue vermogen of is hij aan het pendelen?
Luisterlijk schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 17:58:

Mijn stootlijsten staat op 25 graden bij 18 buiten en 35 graden bij -10 buiten.
Ik zou proberen om eerst alleen op water te regelen i.p.v. Water+Air. En dan in die situatie je stooklijn zo goed mogelijk in te stellen voor jouw situatie. Zoals het lijkt, staat je stooklijn te hoog ingesteld voor jouw huis. Bij ons is het de afgelopen dagen 's morgens rond de 9 °C Tb. Waarschijnlijk 's nachts dus nog iets kouder. Bij jouw stooklijn hoort dan een watertemperatuur van 28,2 °C. Doordat je ook op kamertemperatuur regelt, zal de warmtepomp ook proberen om die temperatuur te halen. Daardoor wordt de watertemperatuur hoger dan noodzakelijk. Als je eerst probeert om alleen op de stooklijn te regelen zou ik de stooklijn ook iets naar beneden bijstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascohorde
  • Laatst online: 25-08-2024
Hoi tweakers,

Als ik met een externe aan/uit thermostaat de warmte pomp aan zet, kan ik dan nog gebruik maken van de stooklijn? ai?

Kan na montage externe thermostaat alleen nog verwarmen op vaste water temperatuur, is dit normaal of kan ik dit aanpassen door een instelling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beumer
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-07 11:23
Fredje01 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 13:25:
Kan iemand mij helpen mbt tot de bijgeleverd LG kamerthermostaat.
Wat doet AL precies. En wat moet ik doen om deze functie goed te laten werken? Moet ik dan de seisonal temp instellen. Reageert deze hierop?
Groetjes Manfred
Ik denk dat hier wel meer behoefte aan is, al dan niet met een goede uitleg/video in de openeningspost. De thermostaat is niet heel duidelijk en na iets meer dan 2 jaar gebruik van de warmtepomp heb ik nog steeds geen idee of het goed staat afgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredje01
beumer schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 20:48:
[...]

Ik denk dat hier wel meer behoefte aan is, al dan niet met een goede uitleg/video in de openeningspost. De thermostaat is niet heel duidelijk en na iets meer dan 2 jaar gebruik van de warmtepomp heb ik nog steeds geen idee of het goed staat afgesteld.
Precies dat,
Ik vindt dat de controller verre van gebruiksvriendelijk is zo niet onbruikbaar om een fijne afstelling te krijgen.
Ik lees goede berichten over nest thermostaat ik denk dat ik deze ga aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Fredje01 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 21:07:
[...]

Precies dat,
Ik vindt dat de controller verre van gebruiksvriendelijk is zo niet onbruikbaar om een fijne afstelling te krijgen.
Ik lees goede berichten over nest thermostaat ik denk dat ik deze ga aanschaffen.
Ik weet niet hoe een Nest het doet, maar een Toon(2) kan ik afraden. Moet hem met (eigen) software in toom houden, omdat hij het een goed idee vindt om bijvoorbeeld 2 minuten warmte te vragen. Of om juist 1 a 2 minuten de warmtevraag uit te zetten en daarna weer aan.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascohorde
@Devil

Werkt bij jou via toon automatische modus? AI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkbuster
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21-10 18:11
Devil schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 23:00:
[...]

Ik weet niet hoe een Nest het doet, maar een Toon(2) kan ik afraden. Moet hem met (eigen) software in toom houden, omdat hij het een goed idee vindt om bijvoorbeeld 2 minuten warmte te vragen. Of om juist 1 a 2 minuten de warmtevraag uit te zetten en daarna weer aan.
een nest doet precies het zelfde, die kan niet vragen wat die nodig heeft, dus alleen alles of niks.

automation fanboy

• Luisterlijk
Jojan265 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 20:10:
[...]

Doet hij dat wel met continue vermogen of is hij aan het pendelen?

Hij pendelt niet. Hij gaat naar vol vermogen en schakelt uit op bovenwaarde van de hysterese. De kamer warmt daarna door en nu, 24 uur later, is de kamer de overshoot nog steeds niet kwijt. Het is nog 22 graden.

[...]

Ik zou proberen om eerst alleen op water te regelen i.p.v. Water+Air. En dan in die situatie je stooklijn zo goed mogelijk in te stellen voor jouw situatie. Zoals het lijkt, staat je stooklijn te hoog ingesteld voor jouw huis. Bij ons is het de afgelopen dagen 's morgens rond de 9 °C Tb. Waarschijnlijk 's nachts dus nog iets kouder. Bij jouw stooklijn hoort dan een watertemperatuur van 28,2 °C. Doordat je ook op kamertemperatuur regelt, zal de warmtepomp ook proberen om die temperatuur te halen. Daardoor wordt de watertemperatuur hoger dan noodzakelijk. Als je eerst probeert om alleen op de stooklijn te regelen zou ik de stooklijn ook iets naar beneden bijstellen.
Ga ik doen. Ik heb alvast de pomp op continu gezet om de temperatuur van de vloer te monitoren en te zoeken naar een relatie met de kamertemperatuur. Nu springt die laatste net naar 21,5 bij een vloer van 23.

Grt, Mike

• davidoffm
  • Registratie: Januari 2010
TAV pendelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3OW0nMCIX5VhJvUxm9Mwq5SZHb8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ugDymQCwhixr07kGzY73P4af.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit pendelen? In het plaatje zie je Afgelopen nacht en daar heeft de WP 3x een run gehad van een paar minuten om tot de conclusie te komen dat het of
1 toch warm genoeg is in de woonkamer
2 hij z’n warmte niet kwijt kan

Als hij echt zou staan te pendelen; dan zou hij vrijwel direct na het uitgaan, weer aangaan en dat is ook niet het geval….

Edit: dit is mijn totale power usage van het hele huis, de kleine rimpel onderin is de koelkast. Het gaat dus alleen om de 3 spikes

De wp staat op AI met een stooklijn en luchttemperatuursensor.
12kW met 52m vloerverwarming + 3 convectoren + 4 radiatoren

[ Voor 14% gewijzigd door davidoffm op 24-09-2022 09:33 ]

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Je zou zeggen dat hij zijn warmte niet kwijt kan. Het is ook wel een erg dikke warmtepomp.

Nukezone FTW

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-10 17:36
eilering schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:42:
Beste mensen,
ik ben bezig met een 12 kW 3 fasen LG Monoblock.
LG Therma V Monobloc R32 HM123MR.U34
Alles wat ik doe, schrijf ik in een notitie in Evernote. Een geweldige applicatie
Ik geef onderbouwingen over
-de grootte van de warmtepomp.
-de diameter van de buis tussen warmtepomp en buffervat
-de grootte van het buffervat
......
Ik heb hier een link opgenomen naar mijn notitie. Misschien heb je Evernote nodig. De notitie wordt regelmatig geüpdate.
https://www.evernote.com/...ELqsWpKf8rwp_tIW8Rtomyzg/
........
Mooie handleiding, ik heb er al veel aan gehad.

Ik heb een vraag over een opmerking in je Evernote. Je geeft daarin aan "De aansluiting van de warmtepomp vraagt een buis uitwendig 25mm!!"

Moet dit niet "De aansluiting van de warmtepomp vraagt een buis inwendig 25mm!!" zijn?
Dat past ook beter bij de PT 1"schroefdraad aansluiting lijkt mij.

Dank!

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

• Casper de Boer
davidoffm schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 08:43:
TAV pendelen:

[Afbeelding]

Is dit pendelen? In het plaatje zie je Afgelopen nacht en daar heeft de WP 3x een run gehad van een paar minuten om tot de conclusie te komen dat het of

Als hij echt zou staan te pendelen; dan zou hij vrijwel direct na het uitgaan, weer aangaan en dat is ook niet het geval….

Edit: dit is mijn totale power usage van het hele huis, de kleine rimpel onderin is de koelkast. Het gaat dus alleen om de 3 spikes

Klinkt inderdaad alsof hij zijn warmte niet kwijt kan.
Had je verder nog thermostaat regelingen op radiatoren /convectoren zitten of staat alles open?

Tevens, hoe staan je grenswaarden ingesteld bij heat?
Ik heb zelf een onderbuikgevoel dat de wp hier ook naar kijkt

[ Voor 4% gewijzigd door Casper de Boer op 24-09-2022 10:07 ]

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

• Transitie
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
TAV pendelen:

[Afbeelding]

Volgens mij is dit geen pendelen.
Van pendelen is sprake als er nog steeds vraag is, maar de WP om een reden (bv max water temp bereikt), stopt met verwarmen.
Bij ons ook een 12 kW en dit verschijnsel komt niet voor. WP staat hier 24 uur en in de nacht gaat de thermostaat omlaag.

Aanvulling: het lijkt alsof het elke 3 uur optreedt…
Weet je zeker dat het de WP is? Hebben jullie een Quooker of zoiets?

[ Voor 4% gewijzigd door Transitie op 24-09-2022 10:53 ]

LG-HM123M-U33/ Vaillant aroSTOR VWL B 200-5/ zonnepanelen 8.400 Wattpiek

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Pascohorde schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 23:06:
@Devil

Werkt bij jou via toon automatische modus? AI
Nee volgens mij niet, maar ik kan het niet testen, want ik overrule de instelling via modbus. Maar volgens mij is AI niet meer beschikbaar als je de jumper voor externe thermostaat omzet.
Punkbuster schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 23:12:
[...]

een nest doet precies het zelfde, die kan niet vragen wat die nodig heeft, dus alleen alles of niks.
Alles of niets is niet perse een probleem, maar 1 minuut warmte vragen en dan de warmtevraag weer uitzetten voordat de compressor van de pomp uberhaupt gestart is slaat nergens op. Andersom doet hij hetzelfde, ineens een minuut warmtevraag uit (dus pomp uit) en direct weer aan...
Ik ondervang dit nu met mijn script.
TAV pendelen:

[Afbeelding]

Volgens mij is dit geen pendelen (want hij blijft vrij lang weer uit). Ik zou eerder naar je stooklijn kijken, staat die niet te hoog, waardoor opwarmen snel gaat en de warmtevraag meteen weer weg is.

Overigens is het moduleren van dat ding echt een drama. Ik probeer te ontdekken wat voor idee er achter zit. Heb nu het idee dat hij moduleert op inkomend water (en niet op uitgaand) ondanks dat de instelling staat op uitgaand. Hij laat bij mij rustig het uitgaande water oplopen tot 3 of 4 graden boven de ingestelde temperatuur, terwijl de hysteresis op 2 staat. Vervolgens begint hij past te moduleren (of schakelt af) als het inkomende water in de buurt komt van de ingestelde temperatuur. Hij deed net een run en toen had ik met watertemperatuur setting 26: ingaand 22 uitgaand 30 en gewoon nog volle bak stoken (12kW output).

• davidoffm
Devil schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 11:38:
[...]

Nee volgens mij niet, maar ik kan het niet testen, want ik overrule de instelling via modbus. Maar volgens mij is AI niet meer beschikbaar als je de jumper voor externe thermostaat omzet.

[...]

Alles of niets is niet perse een probleem, maar 1 minuut warmte vragen en dan de warmtevraag weer uitzetten voordat de compressor van de pomp uberhaupt gestart is slaat nergens op. Andersom doet hij hetzelfde, ineens een minuut warmtevraag uit (dus pomp uit) en direct weer aan...
Ik ondervang dit nu met mijn script.

[...]

Volgens mij is dit geen pendelen (want hij blijft vrij lang weer uit). Ik zou eerder naar je stooklijn kijken, staat die niet te hoog, waardoor opwarmen snel gaat en de warmtevraag meteen weer weg is.

Overigens is het moduleren van dat ding echt een drama. Ik probeer te ontdekken wat voor idee er achter zit. Heb nu het idee dat hij moduleert op inkomend water (en niet op uitgaand) ondanks dat de instelling staat op uitgaand. Hij laat bij mij rustig het uitgaande water oplopen tot 3 of 4 graden boven de ingestelde temperatuur, terwijl de hysteresis op 2 staat. Vervolgens begint hij past te moduleren (of schakelt af) als het inkomende water in de buurt komt van de ingestelde temperatuur. Hij deed net een run en toen had ik met watertemperatuur setting 26: ingaand 22 uitgaand 30 en gewoon nog volle bak stoken (12kW output).
Dank voor jullie reacties!

Ik heb nog even wat meer onderzoek gedaan, het lijkt erop dat die pieken inderdaad de close-in boiler is (super dom dat ik daar niet aan gedacht heb).

Ik heb in de plaatjes hieronder het energie verbruik geplot, samen met de log uit de controller. Misschien kunnen jullie (definitief) opmaken of hij staat te pendelen of niet :9
NB: het blok gebruik in het midden van het plaatje lijkt iets anders te zijn dan de LG (wanneer je dit vergelijkt met log files)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NUnBhWz4ZrFbpKYysiDnUYBmfjk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uSjTXEoIH8khJWmRj1qpuZ4j.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ie0BuWzUyWVcd2O-jILPU1IjvC0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rmv3u6oGczSygK7fzSyloEwa.jpg?f=fotoalbum_large

Verdere instellingen:
Hysterese heating water -2.5 / +4
Stooklijn: -20|50 / 16|26

Wat ik zou willen is dat wanneer er warmtevraag is de WP aangaat en terug moduleert zodat ie met laag vermogen door blijft pruttelen (als in: uren aan een stuk)

Dankjulliewel voor alle hulp & tijd.

• Jojan265
Allereerst zou ik de tijden van beide units even gelijk zetten. Er lijkt een tijdverschil van ca. 3 minuten te zijn.

Het probleem met vandaag is, dat we met een buiten temperatuur zitten, welke net te laag is om de WP niet aan te laten gaan en eigenlijk te hoog voor het minimum voor de WP.

Ik zie wel, dat hij keurig begint met ca. 1.1 kW en daarna optoert naar 2.2 kW. Pas na ongeveer een kwartier zal hij rustig gaan moduleren. Echter komt hij daar niet, omdat de watertemperaturen alweer te hoog zijn en hij dus weer stopt. Het lijkt erop dat hij zijn warmte nu niet kwijt kan in jouw huis. Waarschijnlijk staat er veel dicht (radiatoren, convectoren en misschien zelf VVW). Dat is natuurlijk ook niet zo gek met de huidige temperaturen.

Ik ben bang dat je altijd wel een periode hebt waarbij de unit af en toe voor niks aangaat. Vooral met de huidige temperaturen. Als het straks ietsje kouder wordt kun je beter bekijken hoe het allemaal functioneert. Je zou wel kunnen kijken of je in ieder geval je VVW helemaal open kunt laten staan (alhoewel dat bij jouw w.s. niet zo heel veel uitmaakt, want ik neem aan dat je een aparte VVW pomp hebt met thermostaatklep.

• davidoffm
Jojan265 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 12:37:
Allereerst zou ik de tijden van beide units even gelijk zetten. Er lijkt een tijdverschil van ca. 3 minuten te zijn.

Het probleem met vandaag is, dat we met een buiten temperatuur zitten, welke net te laag is om de WP niet aan te laten gaan en eigenlijk te hoog voor het minimum voor de WP.

Ik zie wel, dat hij keurig begint met ca. 1.1 kW en daarna optoert naar 2.2 kW. Pas na ongeveer een kwartier zal hij rustig gaan moduleren. Echter komt hij daar niet, omdat de watertemperaturen alweer te hoog zijn en hij dus weer stopt. Het lijkt erop dat hij zijn warmte nu niet kwijt kan in jouw huis. Waarschijnlijk staat er veel dicht (radiatoren, convectoren en misschien zelf VVW). Dat is natuurlijk ook niet zo gek met de huidige temperaturen.

Ik ben bang dat je altijd wel een periode hebt waarbij de unit af en toe voor niks aangaat. Vooral met de huidige temperaturen. Als het straks ietsje kouder wordt kun je beter bekijken hoe het allemaal functioneert. Je zou wel kunnen kijken of je in ieder geval je VVW helemaal open kunt laten staan (alhoewel dat bij jouw w.s. niet zo heel veel uitmaakt, want ik neem aan dat je een aparte VVW pomp hebt met thermostaatklep.
Dank voor je hulp. Inderdaad is er een aparte VVW pomp. Ik zal ze voor de zekerheid nog even nalopen. Wel naadje dat de WP eerst een kwartier volle bak gaat en pas daarna moduleert. Daarna probeer ik het even naast me neer te leggen tot het wat kouder wordt.

Zelf zat ik ook te denken: omdat er nog normale radiatoren in het systeem zitten: die zijn natuurlijk niet efficiënt op zulke lage temperaturen (en dus doen die niet mee in de afgifte). Toch maar even met ventilatoren aan de slag gaan....

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

thido

Tilburg

antoine sellies schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:49:
[...]
is alleen de compressor het verschil
want ik kan nu wel een u43 kopen die staat nog op voorraad
Ik heb zo niet voor ogen wat precies al de verschillen zijn tussen de U43 en U44 helaas.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
davidoffm schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 12:17:
[...]

Dank voor jullie reacties!

Ik heb in de plaatjes hieronder het energie verbruik geplot, samen met de log uit de controller. Misschien kunnen jullie (definitief) opmaken of hij staat te pendelen of niet :9
NB: het blok gebruik in het midden van het plaatje lijkt iets anders te zijn dan de LG (wanneer je dit vergelijkt met log files)

[Afbeelding]

Wat ik zou willen is dat wanneer er warmtevraag is de WP aangaat en terug moduleert zodat ie met laag vermogen door blijft pruttelen (als in: uren aan een stuk)

Dankjulliewel voor alle hulp & tijd.
Dit lijkt ook geen pendelen. De aan-tijd is relatief kort (5-10 min). Het stopt ook vrij abrupt, net alsof de vraag weg valt.
Eea past wel in het overall beeld. Volle bak verwarmen en pas na enige tijd, als de delta tussen actuele en doel temperatuur kleiner wordt, start moduleren pas.
Vandaar dat je vele gebruikers ziet die de sturing op een andere wijze regelen.

Wat mij verbaast is de relatief lage afname van zo’n 2.500 Watt. Die van ons is in staat om door te stampen tot 4.500 Watt. Hij maakt dan overigens wel een lange run van meer dan een uur. Daarna zie ik pas gaan moduleren. Agv de hysterese hebben we dan weer een overshoot.
Iemand ervaring met het onder controle houden/ brengen van het maximale verbruik en het verkleinen van de hysterese (anders dan externe thermostaat).

• davidoffm
Transitie schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:23:
[...]

Dit lijkt ook geen pendelen. De aan-tijd is relatief kort (5-10 min). Het stopt ook vrij abrupt, net alsof de vraag weg valt.
Eea past wel in het overall beeld. Volle bak verwarmen en pas na enige tijd, als de delta tussen actuele en doel temperatuur kleiner wordt, start moduleren pas.
Vandaar dat je vele gebruikers ziet die de sturing op een andere wijze regelen.

Wat mij verbaast is de relatief lage afname van zo’n 2.500 Watt. Die van ons is in staat om door te stampen tot 4.500 Watt. Hij maakt dan overigens wel een lange run van meer dan een uur. Daarna zie ik pas gaan moduleren. Agv de hysterese hebben we dan weer een overshoot.
Iemand ervaring met het onder controle houden/ brengen van het maximale verbruik en het verkleinen van de hysterese (anders dan externe thermostaat).
Thx voor je reactie!

Naja stel dat ie volle bak pompt —> 12kWthermisch /2,5kW elektrisch = COP van 4,8 dat is dan toch juist wat ik/men/jij wilt :) ligt natuurlijk ook de tijd van het jaar.

Is dit gedrag (volle bak pompen en dan pas moduleren) tegen te gaan met een externe aan/uit thermostaat?

• Pascohorde
@Devil

Als ik via modbus wil sturen welke Hardware heb ik dan nodig?

• Transitie
  • Niet online
davidoffm schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:32:
[...]

Thx voor je reactie!

Naja stel dat ie volle bak pompt —> 12kWthermisch /2,5kW elektrisch = COP van 4,8 dat is dan toch juist wat ik/men/jij wilt :) ligt natuurlijk ook de tijd van het jaar.

Is dit gedrag (volle bak pompen en dan pas moduleren) tegen te gaan met een externe aan/uit thermostaat?
Klopt inderdaad. Die 2.500 Watt is binnen de karakteristiek. Die 4.500 bij die van ons is juist aan de hoge kant. Zeker bij de matig koude omstandigheden van dit moment.
De vraag is derhalve hoe we die van ons ook kunnen beteugelen (tot 2.500 Watt)

En op jouw vraag: externe thermostaat werkt als een aan-uit systeem.
Op basis van wat ik zo lees, wordt moduleren dan uitgeschakeld. Hier nog geen ervaring mee.
Stond op het punt om externe thermostaat aan te schaffen, maar of dat nou "dé oplossing is".

[ Voor 16% gewijzigd door Transitie op 24-09-2022 14:34 ]

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Pascohorde schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 14:15:
@Devil

Als ik via modbus wil sturen welke Hardware heb ik dan nodig?
Een usb voeding, een esp bordje (esp8266 of esp32) en een modbus rs485 naar ttl bordje (met automatische flow control is het handigste).
Bijvoorbeeld:
esp: https://nl.aliexpress.com/item/32631693796.html
rs485: https://nl.aliexpress.com/item/1005002689205471.html
Als je dan een wemos d1 mini kloon neemt zit er op het bord een usb connector en voltage converter, ben je met die twee bordjes en een usb adapter klaar.

• Luisterlijk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iZOlqFgWQlCRRw8bj95TadJkNnA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rQw38SyRiAbLQ0StMNuiOKcJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DEQcfTQsfjYQe5R0IXZM8hym3t0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jnRB4O07Mn4e3Iu2FZqNwPZr.jpg?f=fotoalbum_large

Ook even 2 fotootjes van mij opstelling

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Hoe meer ik experimenteer en meet aan de LG, hoe minder ik van de aansturing begrijp. Zoals hierboven aangegeven heb ik het idee dat hij voor het moduleren vooral naar de retour temp kijkt (of naar de delta aanvoer/retour). Ik heb een script dat tijdens het opwarmen de target temperatuur steeds op 0.5 onder de retour zet. Dus bijvoorbeeld retour = 23 target = 22.5. Aanvoer is dan een graad of 3 a 4 hoger.
Bij mijn laatste run leek dat best ok te gaan, ik zie waardes van rond de 5kW output (met ongeveer 900W input). Op een gegeven moment is mijn 'echte' target van 26 graden bereikt. De retour is 26, aanvoer is opgelopen tot 30 (hysteresis is 4). En wat doet het ding dan? Vol gas geven, bam 2kW input , 13kW output 8)7 . 13kW kan ik bij deze temperaturen gek genoeg niet kwijt, dus retour loopt op tot 29 en poef compressor uit.

Snap er echt geen zak van |:(

• Casper de Boer
Devil schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 21:14:
Hoe meer ik experimenteer en meet aan de LG, hoe minder ik van de aansturing begrijp. Zoals hierboven aangegeven heb ik het idee dat hij voor het moduleren vooral naar de retour temp kijkt (of naar de delta aanvoer/retour). Ik heb een script dat tijdens het opwarmen de target temperatuur steeds op 0.5 onder de retour zet. Dus bijvoorbeeld retour = 23 target = 22.5. Aanvoer is dan een graad of 3 a 4 hoger.
Bij mijn laatste run leek dat best ok te gaan, ik zie waardes van rond de 5kW output (met ongeveer 900W input). Op een gegeven moment is mijn 'echte' target van 26 graden bereikt. De retour is 26, aanvoer is opgelopen tot 30 (hysteresis is 4). En wat doet het ding dan? Vol gas geven, bam 2kW input , 13kW output 8)7 . 13kW kan ik bij deze temperaturen gek genoeg niet kwijt, dus retour loopt op tot 29 en poef compressor uit.

Snap er echt geen zak van |:(
Kan je hem als test eens naar 24 graden laten gaan dan? (Hopelijk kan hij daarna wel zijn vermogen net kwijt "als" hij dan ook optoert)
Misschien moet hij eerst zijn target bereikt hebben voordat hij gaat moduleren...

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Casper de Boer schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 21:45:
[...]

Kan je hem als test eens naar 24 graden laten gaan dan? (Hopelijk kan hij daarna wel zijn vermogen net kwijt "als" hij dan ook optoert)
Misschien moet hij eerst zijn target bereikt hebben voordat hij gaat moduleren...
Ik heb hem net naar 41 graden laten gaan (en het begint hier warm te worden :+). Heel interessant. Nu knalt hij er na 10 minuten 4kW in. Dat heb ik nog niet eerder gezien. Tot nu toe bleef het steeds rond 2kW opgenomen vermogen beperkt. Dus hij gaat wel harder werken als het langer duurt of de delta tot zijn target groter is (denk het laatste). Interessant is dat hij na 20 minuten stampen nog steeds niet moduleert. Op dit moment is Target 35; Retour 33; Aanvoer 40; en knalt hij er 4.2kW in (16kW output). Dat is dus qua output 5 graden boven target, terwijl de hysterese op 4 staat (en de sturing in de controller op output). Dat draagt bij aan mijn theorie dat hij niet naar aanvoer kijkt. Hij knalt vrolijk door met vol vermogen. Vraag me af wie dit ontworpen heeft :X
En bam bij 35 graden retour compressor uit. Ga de sturing in de controller eens op retour zetten en de hysterese op 2 ben benieuwd...

Maar moet hem nu eerst laten afkoelen om weer een goede run te kunnen doen, dus dat wordt morgen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwinTurbo
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20-01-2023
Transitie schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 14:28:
[...]

Klopt inderdaad. Die 2.500 Watt is binnen de karakteristiek. Die 4.500 bij die van ons is juist aan de hoge kant. Zeker bij de matig koude omstandigheden van dit moment.
De vraag is derhalve hoe we die van ons ook kunnen beteugelen (tot 2.500 Watt)

En op jouw vraag: externe thermostaat werkt als een aan-uit systeem.
Op basis van wat ik zo lees, wordt moduleren dan uitgeschakeld. Hier nog geen ervaring mee.
Stond op het punt om externe thermostaat aan te schaffen, maar of dat nou "dé oplossing is".
Ik heb ook de 12 kW en zag aanvankelijk hetzelfde : bij eerste opstart binnen enkele minuten naar 4 kW, om daar ook uren te blijven.
Ik heb toen de regeling, die op ingaande temperatuur stond op uitgaande temperatuur gezet. Een enorme verbetering, hij komt nu niet boven 2,8 kW bij initiële opstart en moduleert terug naar 1,5 kW. Hij draait uren achter elkaar zonder af te schakelen.
Regel jij op in- of uitgaande temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
TwinTurbo schreef op zondag 25 september 2022 @ 07:45:
[...]

Ik heb ook de 12 kW en zag aanvankelijk hetzelfde : bij eerste opstart binnen enkele minuten naar 4 kW, om daar ook uren te blijven.
Ik heb toen de regeling, die op ingaande temperatuur stond op uitgaande temperatuur gezet. Een enorme verbetering, hij komt nu niet boven 2,8 kW bij initiële opstart en moduleert terug naar 1,5 kW. Hij draait uren achter elkaar zonder af te schakelen.
Wij regelen ook ingaande temperatuur.
Waar staat die van jullie op ingesteld? Water of lucht/ water?
We gaan testen. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredje01
Hallo ik heb een vraag,

Ik heb bij seisonal temp een stooklijn ingesteld maar hoe kan ik zorgen de warmtepomp deze ook gebruikt? Ik wil 'm alleen gebruiken voor warmte. Moet ik hiervoor nog een externe sensor monteren of moet ik de thermostaat dan in ai modus zetten zodat hij deze stooklijn pakt.
Bedankt voor jullie antwoorden alvast.
Groetjes Manfred

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Fredje01 schreef op zondag 25 september 2022 @ 08:16:
Hallo ik heb een vraag,

Ik heb bij seisonal temp een stooklijn ingesteld maar hoe kan ik zorgen de warmtepomp deze ook gebruikt? Ik wil 'm alleen gebruiken voor warmte. Moet ik hiervoor nog een externe sensor monteren of moet ik de thermostaat dan in ai modus zetten zodat hij deze stooklijn pakt.
Bedankt voor jullie antwoorden alvast.
Groetjes Manfred
Ai modus aanzetten inderdaad. En de thermostaat op warmte/afstandsbediening (thermostaat) zetten qua sensors lezen.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
TwinTurbo schreef op zondag 25 september 2022 @ 07:45:
[...]

Als ik hem op ingaande temperatuur heb staan regelt die sneller terug als die dat gehaald heeft.

Op uitgaande temperatuur is de delta T snel groter en toert hij dus ook minder snel terug. Ik ben ook nog aan het prutsen om geen overshoot te krijgen (pendelen dus) en toch de delta T iets lager. Nu heb ik hem op 33c staan en de delta T is vaak wel 6a7 want warmer krijg ik de vloer nauwelijks. Alleen door de fancoils aan te zetten stijgt de retour 2graden. Als ik de richttemp lager zet dan knalt hij uit omdat hij eerst 15mins volle bak wil.

Het wordt nu wel lekker snel warm. 33/27 of 27/24 scheelt nogal in opwarmtijd. Ik zet hem nu dan ook nog vanaf 11 uur aan en is dan overdag al op temperatuur

[ Voor 6% gewijzigd door Powrskin op 25-09-2022 08:33 ]

Nukezone FTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwinTurbo
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20-01-2023
Transitie schreef op zondag 25 september 2022 @ 08:12:
[...]

Wij regelen ook ingaande temperatuur.
Waar staat die van jullie op ingesteld? Water of lucht/ water?
We gaan testen. Bedankt!
Hij staat op lucht/water.
Bij koelen werkt het precies andersom: daar regel ik op ingaande water temperatuur omdat op uitgaande water temperatuur het vermogen omhoog schoot en er geen modulatie was. Heel apart dat het voor koelen en verwarmen omgedraaid is, de software / regeling is niet logisch.
Ik heb het verschil tussen water en lucht/water nog niet getest, weet jij wat ik moet hier van kan verwachten?
Laat svp weten wat de verandering naar uitgaande temperatuur voor een uitwerking heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drkrgr
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23-10 22:08
Hallo allemaal,

Ik ben sinds afgelopen zomer trotse bezitter van een LG Therma V HM071MR.U44. Hij staat opgesteld in een hybride opstelling met een Nefit pro nxt ketel. Het verwarmingssysteem is opgebouwd met ca 65m2 vloerverwarming op de begane grond en 4 radiatoren op de eerste verdieping.
Waar ik bij de eerste paar keer testdraaien erg tevreden was over het geluidsniveau beginnen mij nu bij het begin van het stookseizoen toch wat dingen tegen te vallen.
Voornaamste punt is dat ik de warmtepomp met geen mogelijkheid rustig aan het draaien krijg. Hij blijft steeds opnieuw opstarten, knalt omhoog in vermogen om vervolgens de gevraagde temperatuur flink te overstijgen en daarna weer uit te gaan.
Heel soms krijg ik met een hoop kunst en vliegwerk de wp aan het moduleren. Maar het minste of geringste kan ervoor zorgen dat hij in een klap weer uitgaat. Zie ook bijgevoegde afbeelding van het energieverbruik. Hier zie je dat hij best ver terug kan moduleren. Echter op een gegeven moment geeft hij er de brui aan en gaat hij weer pendelen.
Dit is voor zowel het energieverbruik als de levensduur van de compressor behoorlijk ongunstig .
Ik ben al dagen aan het rommelen met de instellingen om te kijken of ik hem aan het moduleren krijg maar helaas tot nog toe zonder resultaat. Ik heb hem laten sturen op ingaand, uitgaand, kamertemperatuur. AI en op handmatig. Ik heb met meerdere stooklijnen gewerkt. Tot dusver zonder een goed resultaat. Misschien gaat het beter als het straks wat kouder is buiten.

Ik heb goede hoop op de anti pendel print van @mouse86 . Tot die er is vrees ik dat ik gewoon weer op gas ga stoken…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y55vtZLsjlBDRwjFQPyKd1ovZu8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zojwRM7Omt35CI108jPxisop.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
Drkrgr schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:48:
Voornaamste punt is dat ik de warmtepomp met geen mogelijkheid rustig aan het draaien krijg. Hij blijft steeds opnieuw opstarten, knalt omhoog in vermogen om vervolgens de gevraagde temperatuur flink te overstijgen en daarna weer uit te gaan.
Kun je iets meer vertellen over je instellingen:
Regel je op Water of Water/Lucht?
Regel je op vast % waterpomp, vast debiet, ΔT of optimaal debiet?
Wat is de hysterese van het verwarmingswater?
Wat is je stooklijn?
Ik zie dat je vvw en radiatoren hebt. Betekent dit dan ook, dat je een open verdeler hebt (dus met extra pomp en thermostaatklep)?

Ik heb dezelfde warmtepomp en ben er tot nu toe heel tevreden mee.
Ik regel op Water, pomp staat vast op 100% (=1186 l/h volgens Kamstrup), Hysterese -1.5 .. +4, stooklijn -10 15 24 34
Ik heb ook vloerverwarming en radiatoren, maar gebruikte eigenlijk alleen de vvw. Daarom de pomp en thermostaatklep ertussen uit gehaald en heb dus nu een gesloten verdeler.

Mijn E-verbruik voor de warmtepomp is de afgelopen dagen als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LktGEA_4VUacHCAN_C6zZgnM__I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tuQ9t0nQjkKi78hQOZmkjgw0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zUp01bDYILSYvKlNbpm81GGCHW4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EMC8U6MAaPoIEHOAXbzjWkE8.jpg?f=fotoalbum_large

De COP varieert van 4.8 ('s nachts) tot 5.1 (overdag).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
TwinTurbo schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:29:
[...]

Hij staat op lucht/water.
Bij koelen werkt het precies andersom: daar regel ik op ingaande water temperatuur omdat op uitgaande water temperatuur het vermogen omhoog schoot en er geen modulatie was. Heel apart dat het voor koelen en verwarmen omgedraaid is, de software / regeling is niet logisch.
Ik heb het verschil tussen water en lucht/water nog niet getest, weet jij wat ik moet hier van kan verwachten?
Laat svp weten wat de verandering naar uitgaande temperatuur voor een uitwerking heeft.
Allereerst Super bedankt voor jouw tip.
Instelling aangepast en hij (of is het zij :-)) staat inmiddels rustig te zoemen. Afgenomen vermogen liep even op tot 2.500 Watt en is nu teruggelopen tot ca 1.500. Bizar dat deze instelling dit effect heeft.
Vermoedelijk doordat de delta kleiner wordt, moduleert hij eerder.
Ik lees dat de WP van @Drkrgr precies hetzelfde gedrag vertoont.
Zou mooi zijn als er iemand van LG deelneemt aan dit forum en proactief wat zinvolle tips zou geven. Iedereen zit het nu zelf uit te dokteren.

We hebben (nog) geen ervaring met alleen water. Als het zo goed (genoeg) blijft werken, blijf ik er verder vanaf 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
Goeiemorgen allemaal,

Ik mis iets ben ik bang.

Ik lees regelmatig over de setting "Ai" maar heb geen idee waar ik die vind, ik moet iets over het hoofd zien .....

Is dat bij Auto temp>Seasonal temp> Mode ? Ik kan daar alleen "HEAT" kiezen

Bvd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
Luisterlijk schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:50:
Goeiemorgen allemaal,

Ik mis iets ben ik bang.

Ik lees regelmatig over de setting "Ai" maar heb geen idee waar ik die vind, ik moet iets over het hoofd zien .....

Is dat bij Auto temp>Seasonal temp> Mode ? Ik kan daar alleen "HEAT" kiezen

Bvd!
Die zie als je “heat” op “auto” zet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JdJspVhcCC1BBC9LfXegbC-jKAs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C9bWSXqJtI5T2NdNKFegLRZj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09-09 19:07
hallo allemaal,

sinds enige weken heb ik een LG 16kw 3 fasen WP. We hebben 450m2 vloeroppervlakte in een zeer goed geisoleerde woning. Er zat een wp in met aardwarmte, uit 2007 met een compressor die veel herrie maakte en veel stroom nam.er hing nog een 40kw ketel achter die het water naverwarmte alvorens het de vloerverwarming in ging, dit kostte me ook nog 10m3 gas per dag. daarom meteen toen we het huis kochten 58 panelen laten leggen. Nu dus de LG laten aansluiten en afscheid genomen van de aardwarmte. Na installatie de switch voor koeling alleen omgezet maar koeling nog niet gebruikt. onze oude wp had deze functie ook maar dan zat je zomers vaak savonds met een ijskoude vloer want niet echt prettig was verwarming aan op de AI stand, vloer werd toen lekker warm maar zag veel verschil in de temperatuur en in huis was het 27 graden. Nu de unit al byna 2 weken op 29 graden laten draaien, verbruik 20kw per dag en een heerlijk warm huis, overal is het 22.5-23 graden na afstelling van de kranen op de vloerverwarming verdelers. gisteren alles uitgezet en de wifi unit welke ik in italie had besteld (132,00) te plaatsen. aansluiten en aanmelden was een eitje maar de info in de app is erg treurig. stroomverbruik toont hij vanaf plaatsing van de wifi unit ook al druk je op synchronisatie. kamertemperatuur laat de app ook niet zien. alleen een healty check van de wp en actuele in en uit water temp van de wp is in de app te zien. ik gebruik de wp alleen voor huisverwarming, een buffervat 300L met ingebouwdde wisselaar staat in de tehnische ruimte, al voor ik de LG kocht, dit bevalt erg goed.

[ Voor 5% gewijzigd door pure100100 op 25-09-2022 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
Je hebt er een mooie strakke opstelling van.
Toch even een opmerking, ook voor anderen die dit willen overnemen:
Vraag me af of dit goed gaat met de afvoer van het condenswater zodra het echt koud wordt.
Dan komt er aardig wat water vrij is mijn ervaring. Als het dan vriest ( mogelijk ook nog koude wind erop) vraag ik mij af of het water dan wel op tijd weg kan.
Je hebt kans dat het dan een grote ijsklomp wordt.
Als de wp op de bekende grote rubberen blokken staat gebeurt dit niet of in veel mindere mate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredje01
Powrskin schreef op zondag 25 september 2022 @ 08:24:
[...]

Ai modus aanzetten inderdaad. En de thermostaat op warmte/afstandsbediening (thermostaat) zetten qua sensors lezen.
Oké bedankt voor je antwoord.
Ik heb nog een vraag. Met ai - 1 beïnvloed je dus de watertemperatuur klopt dat?
Dan gaat deze dus 1 Graad onder de ingestelde stooklijn zitten klopt dat?
Groetjes Manfred

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

pure100100 schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:13:
hallo allemaal,

sinds enige weken heb ik een LG 16kw 3 fasen WP. We hebben 450m2 vloeroppervlakte in een zeer goed geisoleerde woning. Er zat een wp in met aardwarmte, uit 2007 met een compressor die veel herrie maakte en veel stroom nam.er hing nog een 40kw ketel achter die het water naverwarmte alvorens het de vloerverwarming in ging, dit kostte me ook nog 10m3 gas per dag. daarom meteen toen we het huis kochten 58 panelen laten leggen. Nu dus de LG laten aansluiten en afscheid genomen van de aardwarmte. Na installatie de switch voor koeling alleen omgezet maar koeling nog niet gebruikt. onze oude wp had deze functie ook maar dan zat je zomers vaak savonds met een ijskoude vloer want niet echt prettig was verwarming aan op de AI stand, vloer werd toen lekker warm maar zag veel verschil in de temperatuur en in huis was het 27 graden. Nu de unit al byna 2 weken op 29 graden laten draaien, verbruik 20kw per dag en een heerlijk warm huis, overal is het 22.5-23 graden na afstelling van de kranen op de vloerverwarming verdelers. gisteren alles uitgezet en de wifi unit welke ik in italie had besteld (132,00) te plaatsen. aansluiten en aanmelden was een eitje maar de info in de app is erg treurig. stroomverbruik toont hij vanaf plaatsing van de wifi unit ook al druk je op synchronisatie. kamertemperatuur laat de app ook niet zien. alleen een healty check van de wp en actuele in en uit water temp van de wp is in de app te zien. ik gebruik de wp alleen voor huisverwarming, een buffervat 300L met ingebouwdde wisselaar staat in de tehnische ruimte, al voor ik de LG kocht, dit bevalt erg goed.
Wauw, het is natuurlijk heel persoonlijk, maar hier staat de verwarming op 19 (en 's avonds 19.5) moet er niet aan denken dat het 23 graden is binnen.

Hoe is het modulatie gedrag met jouw instellingen? Loopt hij continu of staat hij te pendelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
  • Laatst online: 23-10 19:45
Inderdaad wat al door montebaldo55 is benoemd, is de afvoer van condenswater niet goed. Dit geeft problemen met vorst. Hier een grindkoffer gemaakt: 45x35x50 diep. Hieronder filterzand aangebracht zodat het water kan wegzakken (Installatie wp vorig jaar uitgevoerd)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JWuLoRPbF9T31MW7GIKxicaZrY8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VMQfYlJbHgfUjdcS12eMhf7w.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pure100100
Devil schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:56:
[...]

Wauw, het is natuurlijk heel persoonlijk, maar hier staat de verwarming op 19 (en 's avonds 19.5) moet er niet aan denken dat het 23 graden is binnen.

Hoe is het modulatie gedrag met jouw instellingen? Loopt hij continu of staat hij te pendelen?
De hele dag staat hij op debiet 17L dus ik denk dat ie continu pompt. 23 graden is in deze woning wel lekker, het is vrij ruim opgezet, woonkamer 70m2, open keuken 35m2, zijkamer 35m2 dus je hebt al snel wat luchtverplaatsing. er draaien 2 WTW units in de woning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
apepannetje schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:57:
[...]

Inderdaad wat al door montebaldo55 is benoemd, is de afvoer van condenswater niet goed. Dit geeft problemen met vorst. Hier een grindkoffer gemaakt: 45x35x50 diep. Hieronder filterzand aangebracht zodat het water kan wegzakken (Installatie wp vorig jaar uitgevoerd)

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ht1FZoLZO3k5NuP7_AD91YuDUMA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Eg4r01ZuNZW9u4d132U63HLr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
hier op 3 hardhouten balken gezet, hij is superstil. de witte leidingen inmiddels ook voorzien van isolatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredje01
Jojan265 schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:07:
[...]

Wat is je stooklijn?
Ik zie dat je vvw en radiatoren hebt. Betekent dit dan ook, dat je een open verdeler hebt (dus met extra pomp en thermostaatklep)?

Ik regel op Water, pomp staat vast op 100% (=1186 l/h volgens Kamstrup), Hysterese -1.5 .. +4, stooklijn -10 15 24 34
Ik heb ook vloerverwarming en radiatoren, maar gebruikte eigenlijk alleen de vvw. Daarom de pomp en thermostaatklep ertussen uit gehaald en heb dus nu een gesloten verdeler.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hoi Jojan,

Ik heb een vraag. Je regelt op water begrijp ik met een hysteresis van - 1,5 en + 4.
Stel dus dat het buiten 15 graden is dan warmt jou warmtepomp het cv water op tot 24 graden met een plus min van 22,5 en 28 graden begrijp ik dit goed?
Wanneer schakelt de warmtepomp dan uit? Wanneer de retourtemperatuur oploopt richt de 24 graden? En wanneer schakelt de warmtepomp weer in? Was ik even benieuwd naar?
Groetjes Manfred

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drkrgr
Jojan265 schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:07:
[...]

Wat is je stooklijn?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb de vloerverwarming op een gesloten verdeler. Dus ik heb de pomp er tussen uit gehaald. Ik heb 2 circuits, een voor de radiatoren en een voor de vloerverwarming. Deze zitten beide rechtstreeks op de aanvoer van de wp. Radiatoren zijn alle met vooropstelling teruggeknepen.
Ik regel nu op water, heb hem op een vast debiet staan van 12,5l/min.
Hysterese verwarmingswater staat op -1…+1
De stooklijn staat op -10…30 15…26
Hiermee knalt hij met 1,3kw omhoog naar 21/29 binnen 10min om daarna weer uit te springen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-10 14:04

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

Drkrgr schreef op zondag 25 september 2022 @ 14:04:
[...]

Ik heb de vloerverwarming op een gesloten verdeler. Dus ik heb de pomp er tussen uit gehaald. Ik heb 2 circuits, een voor de radiatoren en een voor de vloerverwarming. Deze zitten beide rechtstreeks op de aanvoer van de wp. Radiatoren zijn alle met vooropstelling teruggeknepen.
Hiermee knalt hij met 1,3kw omhoog naar 21/29 binnen 10min om daarna weer uit te springen.
12.5l/min in totaal? Hoeveel groepen heeft jouw vw?

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drkrgr
markklok schreef op zondag 25 september 2022 @ 14:07:
[...]

12.5l/min in totaal? Hoeveel groepen heeft jouw vw?
Ik heb 5 groepen, samen goed voor ca 65m2 volgens ingebouwde flowmeter gaat er ca 6l/minuut door de vloer. Andere 7 gaat dus door de radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markklok

markklok

Weet je de retour temp van je vw en radiatoren.
Als de laatste weinig afgeven dan is je wp snel op temperatuur

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drkrgr
Ik heb de hysterese eens aangepast naar de instellingen zoals @Jojan265 noemde dus -1…+4 Ik heb nu een retour temp van 24 graden en uitgaand 32 alvorens hij uitspringt.
Het irritante is dat hij elke keer met vol vermogen blijft rammen ipv langzaam naar het setpoint toe te werken. Hierdoor overschiet hij elke keer om daarna weer uit te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markklok

markklok

Ik ken de lg nog niet (heb nu een Panasonic) Kan je hem ook alleen op water temp (Ta) instellen zonder hysterese? Bijvoorbeeld 29 graden.

Door mijn groepen gaat 2.5 tot 3l/min.
Hierdoor heb ik een dT van 2,5 tot 2,7 graden.
Nogmaals die van mij wordt nu door een Panasonic wp verwarmd maar misschien reageert een LG ook beter op een lagere dT

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wXdkLhUuWmQMIFz2E58dGzCU7ds=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RsgGP7HRdExnPKVX2EMJ3cr7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 68% gewijzigd door markklok op 25-09-2022 14:36 ]

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-07 23:46
Ik heb vorige weekend de pomp ook een paar uurtjes getest,( thermostaat op 23) 9kw 44S model op 200liter buffervat. moduleert mooi Nageregeld system met Thermostaten per ruimte.
Binnen paar uurtjes mooi 23 graden.

Maar wat ik me af vraag, ik zie dat er veel al aan het stoken zijn.. ..bij ons is het gewoon 21C binnen. Warmtepomp is uit zichzelf nog niet aan geweest.
Was hier ook 6 graden buiten.

We hebben wel veel glas. Zou dat het dan zijn? Of is de isolatie niet in orde bij de mensen die al aan het stoken zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Fredje01 schreef op zondag 25 september 2022 @ 13:54:
[...]

Stel dus dat het buiten 15 graden is dan warmt jou warmtepomp het cv water op tot 24 graden met een plus min van 22,5 en 28 graden begrijp ik dit goed?
Wanneer schakelt de warmtepomp dan uit? Wanneer de retourtemperatuur oploopt richt de 24 graden? En wanneer schakelt de warmtepomp weer in?
Klopt. Hij schakelt in, zodra de temperatuur van de retour lager wordt dan 1.5 °C onder zijn gekozen setpoint (van het water).

Dit is dus bij 15 °C buiten, dus bijna nooit (water temperatuur blijft dan heel lang boven de 21.5 °C).

Zodra het buiten kouder wordt, gaat het setpoint via de stooklijn vanzelf omhoog. Bij bijv. 11 °C buiten, zal hij aangaan bij 24.1 °C watertemperatuur. Dit is dus gisteren overdag ook gebeurd. Hij gaat dan een kwartier op vol vermogen. Om dan te zorgen dat hij niet meteen weer uitgaat heb ik de bovengrens dus op 4 °C gezet. De WP heeft dan de kans om na het kwartier te gaan moduleren, wat hij ook prima doet.

Vervolgens wordt keurig geprobeerd om het setpoint aan te houden. Zolang dit lukt (warmteverlies komt overeen met toegevoerde warmte), zal de WP aanblijven op dat setpoint. Als het buiten warmer of kouder wordt zal het setpoint enigszins wijzigen, maar niet significant (zie plaatje van gisteren overdag).

Als het warmteverlies in je huis lager is dan het minimum toegevoerde vermogen van je WP, zal de retour temperatuur langzaam oplopen. De WP zal uiteindelijk uitschakelen bij 4 °C boven het setpoint. Het gevolg is natuurlijk wel een overshoot van de temperatuur in je huis, maar dat is niet te vermijden doordat het minimum vermogen met deze buitentemperaturen nog te hoog is. Dat neem ik dan maar voor lief en ik hoor WAF niet klagen. O-) O-)

Als het buiten kouder wordt, zal de WP aan moeten blijven op het setpoint, welke via de stooklijn is bepaald. Ik hoop dan ook te zien, dat de WP meerdere dagen achtereen aanblijft.

Ik heb voor nu de AI ingesteld op:
20.00 uur -2
11.00 uur-1
15.00 uur 0

Het huis blijft hiermee redelijk gelijkmatig in temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
Konijnenbats schreef op zondag 25 september 2022 @ 14:48:
Ik heb vorige weekend de pomp ook een paar uurtjes getest,( thermostaat op 23) 9kw 44S model op 200liter buffervat. moduleert mooi Nageregeld system met Thermostaten per ruimte.

Maar wat ik me af vraag, ik zie dat er veel al aan het stoken zijn.. ..bij ons is het gewoon 21C binnen. Warmtepomp is uit zichzelf nog niet aan geweest.

We hebben wel veel glas. Zou dat het dan zijn? Of is de isolatie niet in orde bij de mensen die al aan het stoken zijn?
Doordat het snachts flink afkoelt buiten heb je binnen al snel dat het dan in de ochtend 2 graden kouder in huis is als de avond er voor. tevens ervaren we een hogere vochtigheid in huis met koude vloeren, door alles op 1 temperatuur te krijgen geeft het hier een erg aangename temperatuur door het hele huis, en een lekkere warme badkamervloer wanneer we douchen.....met voldoende zonnepanelen is een beetje comform nog te realiseren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Drkrgr schreef op zondag 25 september 2022 @ 14:04:
[...]

Je zou nog even kunnen proberen om niet alleen de hysterese ruimer te zetten, maar ook je pomp snelheid flink omhoog. Hierdoor gaat je deltaT flink naar beneden en duurt het langer voordat hij weer uitschakelt. Wat ik ook gemerkt heb, is dat de WP in "stille modus" veel rustiger regelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
  • Laatst online: 23-10 19:45

Duidelijk een kwestie van straling warmte door glas oppervlakte, dat zie je hier ook wel ,de temperatuur neemt hier elke dag als er geen zon is een halve graad Celsius af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredje01
Jojan265 schreef op zondag 25 september 2022 @ 14:51:
[...]

Klopt. Hij schakelt in, zodra de temperatuur van de retour lager wordt dan 1.5 °C onder zijn gekozen setpoint (van het water).

Dit is dus bij 15 °C buiten, dus bijna nooit (water temperatuur blijft dan heel lang boven de 21.5 °C).

Zodra het buiten kouder wordt, gaat het setpoint via de stooklijn vanzelf omhoog. Bij bijv. 11 °C buiten, zal hij aangaan bij 24.1 °C watertemperatuur. Dit is dus gisteren overdag ook gebeurd. Hij gaat dan een kwartier op vol vermogen. Om dan te zorgen dat hij niet meteen weer uitgaat heb ik de bovengrens dus op 4 °C gezet. De WP heeft dan de kans om na het kwartier te gaan moduleren, wat hij ook prima doet.

Vervolgens wordt keurig geprobeerd om het setpoint aan te houden. Zolang dit lukt (warmteverlies komt overeen met toegevoerde warmte), zal de WP aanblijven op dat setpoint. Als het buiten warmer of kouder wordt zal het setpoint enigszins wijzigen, maar niet significant (zie plaatje van gisteren overdag).

Als het warmteverlies in je huis lager is dan het minimum toegevoerde vermogen van je WP, zal de retour temperatuur langzaam oplopen. De WP zal uiteindelijk uitschakelen bij 4 °C boven het setpoint. Het gevolg is natuurlijk wel een overshoot van de temperatuur in je huis, maar dat is niet te vermijden doordat het minimum vermogen met deze buitentemperaturen nog te hoog is. Dat neem ik dan maar voor lief en ik hoor WAF niet klagen. O-) O-)

Als het buiten kouder wordt, zal de WP aan moeten blijven op het setpoint, welke via de stooklijn is bepaald. Ik hoop dan ook te zien, dat de WP meerdere dagen achtereen aanblijft.

Ik heb voor nu de AI ingesteld op:
20.00 uur -2
11.00 uur-1
15.00 uur 0

Het huis blijft hiermee redelijk gelijkmatig in temperatuur.
Dankjewel voor je duidelijke uitleg. Ik denk dat ik ook voor deze setting ga. Ik ga het in ieder geval proberen.
Ik ben benieuwd wat het gaat doen als het kouder wordt.

Groetjes Manfred

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
Transitie schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:53:
[...]

Die zie als je “heat” op “auto” zet.
[Afbeelding]
Dankje, maar dat krijg ik dus niet in beeld😀 ik ga straks weer even prutsen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Fredje01 schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:45:
[...]

Oké bedankt voor je antwoord.
Ik heb nog een vraag. Met ai - 1 beïnvloed je dus de watertemperatuur klopt dat?
Dan gaat deze dus 1 Graad onder de ingestelde stooklijn zitten klopt dat?
Groetjes Manfred
Nee de thermostaat temperatuur die je hebt ingesteld bij seizoensinstellingen. Bv 20graden = ai0, (21.5hoog en 19.5laag) en -1ai is 19graden.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Drkrgr schreef op zondag 25 september 2022 @ 14:23:
Ik heb de hysterese eens aangepast naar de instellingen zoals @Jojan265 noemde dus -1…+4 Ik heb nu een retour temp van 24 graden en uitgaand 32 alvorens hij uitspringt.
Het irritante is dat hij elke keer met vol vermogen blijft rammen ipv langzaam naar het setpoint toe te werken. Hierdoor overschiet hij elke keer om daarna weer uit te vallen.
Denk dat je er niet aan ontkomt om op aanvoer te gaan regelen. Zet die maar eens op 35c. Veel van het water gaan door de radiatoren die niet veel afgeven en de retour ophogen.

Met 1fancoil aan heb ik al een retour verhoging van 2c en daar gaat max 300liter per uur door.

Bij vond ik voor boven 0 het vorig jaar veel prettiger om op retour te sturen. De warmtepomp had dan wel in het begin even moeite om die temperatuur zo snel mogelijk te halen maar ging dan bv rustig moduleren tot 25/24 voor weer op te spinnen.
Dat is op aanvoer en met radiatoren niet mogelijk denk ik.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online

Hier ook nog niet echt nodig. ‘S morgens hooguit beetje kil. Maar als de zon naar binnenkomst is dat weg.
Wil graag nu testen ipv straks als het echt nodig is en dan de druk van de aanstaande kou voel.
Zie veel gebruikers waarbij de juiste instelling geen “appeltje eitje” is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigabit
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:26
Ik ben op zoek naar een 9kWh warmtepomp en zou het liefst voor de mono willen gaan ook gezien de aanschaf kosten "veel" lager zijn dan van de split. Nu is de afstand van de plaatst achter in de tuin waar de mono zou moeten komen te staan tot waar nu de hr ketel hangt 16 meter! Gaat dat goed werken of komt dit buiten de specs van de Mono?

Mono
LG THERMA V HM091MR.U44 - 9.0kw   
Aanbieding €4899,-
subsidie €2850,-
Kosten nettto: € 2049

Split
9.0KW - HU091MR U44 / HN091MR NK5 
Warmtepomp + Hydrobox en Bedieningspaneel
HN091MR.NK5 Therma-v air-to-water heat pump hydrobox 230V
Aanbieding €6795.-
Subsidie : € 2850.-
Kosten netto: € 3945

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredje01
Powrskin schreef op zondag 25 september 2022 @ 16:33:
[...]

Nee de thermostaat temperatuur die je hebt ingesteld bij seizoensinstellingen. Bv 20graden = ai0, (21.5hoog en 19.5laag) en -1ai is 19graden.
Oké duidelijk dankjewel.
Ik vraag mij dan wel af wat het doet als je alleen op sensor water stuurt. Dan geef je geen kamertemperatuur op in seizoensinstellingen.

Gr Manfred

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Fredje01 schreef op zondag 25 september 2022 @ 17:54:
[...]

Oké duidelijk dankjewel.
Ik vraag mij dan wel af wat het doet als je alleen op sensor water stuurt. Dan geef je geen kamertemperatuur op in seizoensinstellingen.

Gr Manfred
Dan stuur je dus alleen op watertemperatuur. Ik heb het nog nooit echt getest.

Het is wel mooi dat ai -2 dan het water 2 graden kouder aanvoer of retour laat maken en dan kan je bv in de winter de warmtepomp mooier de hele nacht door laten draaien en dan een stuk stiller.

Ik liet het nu gewoon s nachts een graad afkoelen en dan in de ochtend een volgende run tot de volgende avond als het echt koud was.

Nukezone FTW

Pagina: 1 ... 28 ... 183 Laatste