LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 31 ... 181 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laker
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 28-12-2022
Het is dus niet zo dat die warmtepompen zo mooi modulerend opstarten omdat ze in de stille modus staan? Dat scheelt ook namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredje01
  • Registratie: Februari 2019
  • Nu online
Luisterlijk schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 17:55:
[...]

Modulatie gaat in procenten van het vollast vermogen. Als je uitgaat van 300 W bij mij (5kW) als ondergrens, is dat bij jou dan 420 W. Dat klopt aardig met wat je aangeeft, dus in dat geval doet hij het niet slecht. LG geeft aan dat de laagste afgifte van een 9 kW, 2100W is. Als je dat deelt door de COP nu, kom je dicht bij 500W. Zo uit het hoofd even dan.....
Ik heb een 9kw u44 en die heb ik de afgelopen dagen terug zien moduleren tot 300w. Dat deed hij urenlang..

Gr Manfred

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fredje01
  • Nu online
Fredje01 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 20:03:
[...]

Ik heb een 9kw u44 en die heb ik de afgelopen dagen terug zien moduleren tot 300w. Dat deed hij urenlang..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UKIo86teqdlLzo04dEGWtjPyfNM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Ys9Ahb3wSbYi6P204xZTE6Q.jpg?f=fotoalbum_large

Gr Manfred

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-09 09:00

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

Dat geeft mij een goed gevoel om dat te zien 8) (9kw u44 staat klaar in de garage)

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 17-09 21:19
Fredje01 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 20:03:
[...]

Gr Manfred
Kijk aan, wat goed. So much voor de kennis van de mensen bij LG Benelux..... tenzij je een COP van 7 had op dat moment. in theorie is dat mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidoffm
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-09 23:24
na mijn voorgaande post, heb ik hem nu draaien zonder pendelen. Dit is gelukt door de stook lijn iets hoger te zetten, Waardoor het afgifte systeem meer energie kan afgeven. Helaas (zo op het oog) ook zonder terug moduleren. Hebben jullie een idee wat hij aan het doen is? Met zo’n run (van 4 tot 5 uur) op 1,7kW tikt het snel aan…..

Ik zit er aan te denken om een buffervat op te nemen in het circuit…Maja heeft het zin om hem goed regelend te krijgen…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v4GtO6Iyjcf7MW2fMKBQoISKFl4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pOSA3PFWJD7HuJOW4vBOU0Uq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
davidoffm schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 20:59:
na mijn voorgaande post, heb ik hem nu draaien zonder pendelen. Dit is gelukt door de stook lijn iets hoger te zetten, Waardoor het afgifte systeem meer energie kan afgeven. Helaas (zo op het oog) ook zonder terug moduleren. Hebben jullie een idee wat hij aan het doen is? Met zo’n run (van 4 tot 5 uur) op 1,7kW tikt het snel aan…..

Ik zit er aan te denken om een buffervat op te nemen in het circuit…Maja heeft het zin om hem goed regelend te krijgen…

[Afbeelding]
Met een COP van 4 zit je dan bekant aan 7 kW. Die warmte blijft érgens..... weet je wat je deltaT is? Als ik niet beter wist zou ik zeggen dat hij gewoon je vloer voor de eerste keer aan het aanwarmen is. Acht je dat mogelijk? Bij mij is daar 8 kW aan stroom in gaan zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidoffm
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-09 23:24
Luisterlijk schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:28:
[...]

Met een COP van 4 zit je dan bekant aan 7 kW. Die warmte blijft érgens..... weet je wat je deltaT is? Als ik niet beter wist zou ik zeggen dat hij gewoon je vloer voor de eerste keer aan het aanwarmen is. Acht je dat mogelijk? Bij mij is daar 8 kW aan stroom in gaan zitten
Ja, ik denk dat het dat is, want hij maakt in de ochtend een run, dan is de vloer/huis op temperatuur en gaat de WP weer uit….dan komt de zon in de woonkamer en warmt de kamer nog verder op. Toen ik thuis kwam van werk was het 21,5 door de zon….vannacht neemt de temp weer wat af (maar de vloer is inmiddels weer meer afgekoeld) morgen ochtend …dan gaat de pomp misschien weer een run maken en begint ie weer met de vloer op te warmen. Ik zou willen dat ie zachtjes door tuft ipv een keer een stoot geeft .

Edit: deltaT = 4
Edit2: ik stuur op water en lucht temp …. Eens proberen alleen op watertemp?

[ Voor 5% gewijzigd door davidoffm op 03-10-2022 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredje01
  • Nu online
Luisterlijk schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 20:57:
[...]

Kijk aan, wat goed. So much voor de kennis van de mensen bij LG Benelux..... tenzij je een COP van 7 had op dat moment. in theorie is dat mogelijk
Dit is gemeten bij een buitentemperatuur van 11 graden en een ta van 27 graden voor de vloerverwarming 😊.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Ja zo iets. Alleen dan een bordje met automatische flow control. Dat is min of meet dat bordje maar dan met wat extra logica om te bepalen of de chip in zend of ontvangst mode moet staan. Maar dat kun je ook zelf aansturen, is alleen net wat complexer.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
davidoffm schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:41:
[...]

Ja, ik denk dat het dat is, want hij maakt in de ochtend een run, dan is de vloer/huis op temperatuur en gaat de WP weer uit….dan komt de zon in de woonkamer en warmt de kamer nog verder op. Toen ik thuis kwam van werk was het 21,5 door de zon….vannacht neemt de temp weer wat af (maar de vloer is inmiddels weer meer afgekoeld) morgen ochtend …dan gaat de pomp misschien weer een run maken en begint ie weer met de vloer op te warmen. Ik zou willen dat ie zachtjes door tuft ipv een keer een stoot geeft .

Edit: deltaT = 4
Edit2: ik stuur op water en lucht temp …. Eens proberen alleen op watertemp?
Dat laatste is sowieso een goede oefening. Je leert dan welke vloertemperatuur bij je kamertemperatuur hoort.

Ik denk niet dar de zon je overshoot heeft veroorzaakt maar gewoon je vloer. Ik zou je stooklijn 2 graden lager leggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-09 09:00

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

Devil schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 01:28:
[...]

Ja zo iets. Alleen dan een bordje met automatische flow control. Dat is min of meet dat bordje maar dan met wat extra logica om te bepalen of de chip in zend of ontvangst mode moet staan. Maar dat kun je ook zelf aansturen, is alleen net wat complexer.
Kan jij wat linkjes plaatsen van de spullen die jij in gebruik hebt.. idealiter all-in-one :)

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-09 09:05
dobrie schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 14:18:
Dag mensen,

Binnenkort ook aan de wp, er is een LG 9Kw onderweg.
Heb ondertussen al jullie avonturen doorgelezen en al een groot deel van de benodigdheden besteld.
Er blijft echter een vraag hangen waarvan ik zeker weet dat ik het antwoord al eens ergens gelezen heb:

welk type terugslagklep (membraam /veer) passen jullie toe in de retourleiding van ketel en pomp bij een "hybride" opstelling?

Alvast bedankt!
Ik moest even terug zoeken maar ik heb zelf deze kleppen gebruikt:
https://www.deboerdrachte...aad-12bar-type-york-103/3

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-09 22:57
robkremer schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 14:40:
[...]

Sinds 11/8 bij hun een warmtepomp in bestelling staan, ook ik ervaar lastige communicatie met het bedrijf, vandaag een update gekregen via WhatsApp:

"Goedemorgen,

Op dit moment heeft onze leverancier problemen met levering, bestaande leveringen gaan uiteraard gewoon door. We hebben uit voorzorg de verkoop van LG compleet stopgezet aangezien onze leverancier ons mondjesmaat uitlevert met veel vertraging..

De mail heeft helaas momenteel vertraging.. we proberen het zsm weer bij te werken.

Met vriendelijke groet,
Warmte24"

Ben nog hoopvol dat er geleverd gaat worden, maar hoe snel dit zal zijn dat weet ik niet.

Laten wij elkaar op de hoogte houden!
Als ik dit zo lees heb ik meer het idee dat je aan het lijntje gehouden wordt..... Niet leuk natuurlijk, maar ik vrees het ergste bij deze club :X

Disclaimer: ik ken ze verder niet, maar had er zelf ook bijna besteld paar maanden terug. Bij mij gingen er toen teveel alarmbellen af obv wat internet research. Hopelijk voor jou zat ik fout en gaan ze alsnog wel uitleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

markklok schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 07:56:
[...]

Kan jij wat linkjes plaatsen van de spullen die jij in gebruik hebt.. idealiter all-in-one :)
Jazeker, zie deze post: Devil in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

Het werkt met vrijwel elke esp chip die door esphome ondersteund wordt. Ik gebruik zelf een esp32 (heb ik er een hoop van liggen), maar esp8266 werkt ook prima. Die bordjes zijn overal op Ali te krijgen voor een paar euro. Maar ook op bijvoorbeeld Amazon of Tinytronics als je ze sneller wilt hebben. Modbus interface is wel lastiger te krijgen buiten Ali.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-09 11:26
Jirure1984 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 11:26:
Via het scherm gegevensregistratie valt mij op dat minimaal 1keer per dag wanneer de temp van het vat onder de hysterese komt. De warmtepomp binnen 1 minuut aan/uit/aan gaat 07:32. Om 21minuten later uit te gaan omdat de doel temp behaald is 07:43.
Is dit normaal herkenbaar gedrag?
De laatste opwarm ronde is gisteravond geweest. Waarbij de warmtepomp aan ging en 15 minuten later uit. Geen aan uit aan uit scenario.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Iemand, bekend hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beumer
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-07 11:23
Ik heb mijn HM071M.U43 in Q1 2020 aangesloten op de bestaande cv leidingen in mijn cv ruimte en ben niet heel erg tevreden met hoe het nu aangesloten zit, ze zitten me niet meer op de juiste plek, ik mis een fatsoenlijk vuilfilter (ja ik weet het... ;-) ) en de leidingen naar mijn vloerverwarmingsverdeler en verdeler voor radiatoren zijn aan de kleine kant (20x2 alupex).
Daar wil ik de komende maanden wat verandering in aanbrengen. Om de bestaande situatie wat beter uit te leggen en jullie voor te leggen wat ik anders zou willen wil ik het eigenlijk uit tekenen (bestaand en verwacht nieuw). Wat voor tool zou ik kunnen gebruiken om een cv installatie technisch uit te tekenen?

Een van de aanpassingen is het expansievat, momenteel zit die nog gewoon in het systeem maar ik zag dat mijn monoblock ook al een expansievat heeft, is die dan nog wel nodig?

Als ik leidingen ga vervangen dan kan ik dat in delen aanpakken (1 & 2 tegelijk en 3 later), wat is de ideale maat buis richting:
1. vloerverwarmingsverdeler (Komfort 4010 met 1" aansluiting en 3 groepen)
2. verdeler voor radiatoren
3. van de verdeler naar de verschillende radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-09 12:34
mathman schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:12:
nou, vanochtend is de monteur bij mij geweest voor de firmware-update, zodat de wifimodule niet meer in error schiet na ongeveer een dag. Was een half uurtje werk, dus zo gepiept. Nu afwachten of de warmtepomp nu zijn verbinding in stand houdt met de wifi.

Heb de beste man nog wel even gevraagd, hoe het kan dat ik in LG Thinq app geen Energie monitoring te zien krijg (als in, ik zie de optie wel, maar er komen geen gegevens op binnen).

Hij heeft even in de installateur modus zitten zoeken en ruggespraak gehouden met een collega, maar deze optie zit niet op mijn model!? De mijne is geproduceerd in september 2021 (split binnen HN091MR NK5 / buiten HU071MR U44), en per december 2021 werd deze optie pas ingebouwd.

Klinkt mij niet heel plausibel in de oren, maar kan iemand mij wijzen waar de optie energy monitoring zou moeten staan zodat ik het zelf ook nog even kan controleren?
so far so good! Nog steeds connectie in de app. Niemand die de setting weet voor energy monitoring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

thido

Tilburg

mathman schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:31:
[...]

so far so good! Nog steeds connectie in de app. Niemand die de setting weet voor energy monitoring?
Heb je daar niet ook de meter interface (PENKTH000) voor nodig?
Bij de mijne in ieder geval wel (mono U43), weet niet hoe dat bij de overige modellen zit.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-09 12:22
Ik vroeg me af voor flow bepaling in je afgifte systeem of iemand iets als deze heeft toegepast.
Iemand ervaring daarmee?

https://www.mijn-artikel....&utm_campaign=marktplaats

Sorry, verkeerde link opgenomen 8)7 , ik bedoelde deze:

https://www.mijn-artikel....ssing-Watermeter-Industriële-Turbine-Flowmeter-Waterstroomsensor:.html

Dit samen met twee DS18b20’s kom je toch een heel eind in de richting?

[ Voor 30% gewijzigd door tebogo op 04-10-2022 20:01 . Reden: Verkeerde link ]

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10:06
tebogo schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:28:
Ik vroeg me af voor flow bepaling in je afgifte systeem of iemand iets als deze heeft toegepast.
Iemand ervaring daarmee?

https://www.mijn-artikel....&utm_campaign=marktplaats
Waarom zou je dan niet voor vrijwel hetzelfde geld een Kamstrup kopen die ook Ta en Tr betrouwbaar meet naast de flow?

https://zaehleronlineshop...m-Funk-vorbereitet-2021_1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
rykers schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:39:
[...]

Waarom zou je dan niet voor vrijwel hetzelfde geld een Kamstrup kopen die ook Ta en Tr betrouwbaar meet naast de flow?

https://zaehleronlineshop...m-Funk-vorbereitet-2021_1
Sorry, verkeerde link, nu de juiste opgenomen…

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-09 12:34
thido schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:20:
[...]

Heb je daar niet ook de meter interface (PENKTH000) voor nodig?
Bij de mijne in ieder geval wel (mono U43), weet niet hoe dat bij de overige modellen zit.
Geen idee. De monteur heeft het er niet over gehad dat ik nog een extra onderdeel nodig had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
Luisterlijk schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 07:59:
[...]

Hysterese is een belangrijk basisbegrip binnen meet@regel techniek evenals PID. Even googelen helpt je vast aan voldoende info. Ook op je huidige manier van regelen staat hij ingesteld (waarschijnlijk nog op de standaard waarde af fabriek)

Je geeft aan dat je het buffervat nu op de in- én de uitgang regelt. Dat heb ik nog niet gezien, kun je aangeven hoe je dat doet?

Verder heb je wel een systeem "uit het boekje" klinkt super en een goed voorbeeld voor allen die EH willen blijven gebruiken denk ik.
Sorry voor de late reactie. Moet vele ballen hoog houden momenteel.
Waarom WAfh:
Omdat de water temp in het buffervat zich aanpast aan de buitemp.
Als het buiten kouder wordt gaat de wate temp omhoog.
Die optie die jij aangeeft was eigenlijk niet in me opgekomen.
Je advies om te googelen op hysterese heb ik ter harte genoeg.en.
Had daar wel vaker naar gekeken.
Het begrip is me volledig duidelijk.
Maar ik snap nog steeds niet of het in mijn situatie van toepassing is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Over buffervaten gesproken. Zijn er überhaupt nog plekken waar een vat van 100l te verkrijgen is? Zie overal 'levertijd onbekend' of 'levertijdijd op aanvraag'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09:59
Devil schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 07:39:
Over buffervaten gesproken. Zijn er überhaupt nog plekken waar een vat van 100l te verkrijgen is? Zie overal 'levertijd onbekend' of 'levertijdijd op aanvraag'.
Paar weken geleden een 300 l vat bij OEG gekocht. Heb je ook gezocht bij aanbieders van toebehoren voor houtkachels e.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigabit
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-09 23:27
Weet er iemand een installateur (omgeving Den Bosch/Veghel) die een LG in bedrijf wil stellen i.v.m. de subsidie!

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oxfordpelican
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:14
gigabit schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:18:
Weet er iemand een installateur (omgeving Den Bosch/Veghel) die een LG in bedrijf wil stellen i.v.m. de subsidie!
Binnenkort wordt mijn LG ook geleverd. Ik zoek ook nog een installateur dus ben benieuwd of je iemand kan vinden in de omgeving.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:05
@gigabit @oxfordpelican

stuur me maar een pb :)

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

BernieW schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 08:26:
[...]

Paar weken geleden een 300 l vat bij OEG gekocht. Heb je ook gezocht bij aanbieders van toebehoren voor houtkachels e.d.?
Dankjewel voor de tip. Die van oeg zijn ruim 40% duurder dan andere aanbieders (maar goed, die kunnen niet leveren). Zal eens bij de houtkachel shops kijken.

Edit:
OEG heeft niets leverbaar zeggen ze in het Duits en dan mag je blijkbaar niet bestellen. Lijkt behoorlijk kansloos om nu ergens een buffervat te vinden.

[ Voor 16% gewijzigd door Devil op 05-10-2022 22:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geert10
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13-01-2023
oxfordpelican schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:58:
[...]

Binnenkort wordt mijn LG ook geleverd. Ik zoek ook nog een installateur dus ben benieuwd of je iemand kan vinden in de omgeving.
Weet dat Snel Airco's dit doet vanuit Arnhem. Heb ik ook ingeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geert10
  • Laatst online: 13-01-2023
Geert10 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:51:
[...]

Weet dat Snel Airco's dit doet vanuit Arnhem. Heb ik ook ingeschakeld.
Ik bedoel het in bedrijf nemen van de installatie t.b.v. de subsidie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michiel038
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-09 08:45
Goedemorgen Allen,

In Juni dit jaar heb ik ook de stoute schoenen aangetrokken om zelf een warmtepomp te plaatsen.
Dit is dan De Therma V 7k .44U versie geworden met een Tesy 160 L 1 wisselaar WTW vat met een 50L buffer vat opstelling geworden. Sinds Begin September heb ik de installatie in bedrijf. Deze werkt naar wens en sindsdien geen gas meer verbruikt. Echter heb ik nog een 3 tal vragen.

Zijn er meer mensen met een aantoonbare afwijking van de Temperatuur sensor van de het bedieningspaneel?
Bij mij is de afwijking tussen de 1 a 2 graden afhankelijk van de warmte overdacht op het moment zelf. Dit is gemeten met de oude thermostaat en een losse temperatuur meter. LG geeft dus 1,5 graden minder aan. Opzich geen probleem door de ingestelde temp. lager aan te houden.

Het tweede punt is de temperatuur van de WTW deze is beduidend lager, de sensor zit nu in het gat waar de analoge temp. sensor zat. Met een afwijking van +15 graden. Hopelijk kan ik dit oplossen door een losse RVS houder te plaatsen in de boiler zie aliexpres: Thermowel 1/2" 50mm (probleem inmiddels opgelost)

De laatste en meest prangende vraag, waar stelt men de op en uit Tijd van de pompinstelling op in. Of laat men deze functie inactief? Zie pagina 159 van de installatiehandleiding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uiO5_pDWCOM6TsaopuNf10TJbPE=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/NGXoDPWEoryKNc4v26t6N11y.gif?f=fotoalbum_large

Hoor graag mensen hun ervaring en ideeën over deze 3 punten.

Groetjes Michiel

[ Voor 11% gewijzigd door michiel038 op 14-10-2022 15:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KMarco
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 27-09 14:29
De afgelopen week heeft hier in het kader gestaan van snappen van de relatief lage flow (en dus hogere drukval) dan verwacht in mijn systeem obv LG HM143MR.U34. Mijn berekeningen verklaren veel van de drukval in mijn eigen systeem, maar er bleef een erg grote term vlakbij/in de LG die ik niet goed kon pinpointen.

Na langzaam terugkammen, heb ik gisteren de ultieme 'uitgekleedde' proef gedaan met @djwlindenaar : de LG kortgesloten op zn aanvoer/retour met +/-1m 32mm buis. Uiteraard alles weer goed gevuld & ontlucht. Daar kwamen nogal verrassende resultaten uit. Het lijkt alsof de LG véél meer interne weerstand heeft dan gemeld in de spec.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MOM8137YXB2C9n13Wk9R9nusqs4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ikyAG5ZiYgVu0ipgtyE4K8HX.jpg?f=fotoalbum_large

De LG zou volgens spec een pompkop van 9.3m te hebben en een interne drukval van 1.1m (bij nominale flow). Mijn aanname was dat dit ook op nominaal debiet was (40LPM dus), maar dat wilde ik dus graag checken.

Om dit te testen, met @djwlindenaar samen de LG met een meter 32mm buis kortgesloten (zie foto's) en vervolgens op verschillende pompsnelheden de flow gecheckt. Obv bovenstaande grafiek en gespecificeerde interne drukval van 1.1m, zou je verwachten dat de LG op een hele lage pompsnelheid al 40lpm (2.4m3/h) zou halen. Echter dat bleek niet het geval.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WDa6zSXAOGYzZ9RNyzTZNH__8m0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ewMxuFuCNCGzYDee6YHDeBkQ.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_p3G-bp4U07Xn8WVt0IKdHVWhFs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H8y7RT3wtFJwJK6JnS0l8yPE.jpg?f=fotoalbum_large

De LG had, zelfs kortgesloten dus met nauwelijks/geen externe weerstand, een pompinstelling nodig van +/-80% om zijn nominale volume van 40lpm te halen. Dat zou betekenen dat hij intern een whopping 600mbar (dus +/-6m) drukval heeft op zijn nominale volume en dat er dan nog slechts +/-350mbar over is voor je systeem. Niet geheel toevalligerwijs komt deze drukval ook vrijwel precies over met de mysterieuze 'missende weerstand' in mijn systeem. Voor de 12kW zou het probleem iets kleiner moeten zijn (door de lagere nominale flow) en voor de 16kw iets groter (door de hogere nominale flow).

Heeft er iemand hier uberhaupt een systeem werkend waar een 12/14/16kw LG zijn nominale flow haalt, zonder secundaire systeem-pomp? Dan zou ik dat graag willen snappen. Heeft er iemand anders al eens aan de interne weerstand van de LG gemeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transitie
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
michiel038 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:14:
Goedemorgen Allen,

De laatste en meest prangende vraag, waar stelt men de op en uit Tijd van de pompinstelling op in. Of laat men deze functie inactief? Zie pagina 159 van de installatiehandleiding.
[Afbeelding]

Hoor graag mensen hun ervaring en ideeën over deze 3 punten.

Groetjes Michiel
Hallo Michiel,
Zie mijn post van 18-07, 13:28 uur
Transitie in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"
Bij ons staat deze op 2 min/ uur.

[ Voor 42% gewijzigd door Transitie op 06-10-2022 11:46 ]

LG-HM123M-U33/ Vaillant aroSTOR VWL B 200-5/ zonnepanelen 8.400 Wattpiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beumer
Devil schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 16:19:
[...]

Een usb voeding, een esp bordje (esp8266 of esp32) en een modbus rs485 naar ttl bordje (met automatische flow control is het handigste).
Bijvoorbeeld:
esp: https://nl.aliexpress.com/item/32631693796.html
rs485: https://nl.aliexpress.com/item/1005002689205471.html
Als je dan een wemos d1 mini kloon neemt zit er op het bord een usb connector en voltage converter, ben je met die twee bordjes en een usb adapter klaar.
Vandaag het modbus rs485 naar ttl boardje binnen gekregen, is het ook mogelijk om de voeding ergens uit de buitenunit af te tappen? Ik heb nog wel een AC-DC converter liggen (HLK-2M05 -> https://www.aliexpress.com/item/1005001361998586.html) zodat het als compleet doosje in de buitenunit geplaatst kan worden.

Ik koop overigens nog steeds het liefst de kant en klare oplossing van @mouse86, maar wil eigenlijk toch ook voor het echt koud wordt wat meer kunnen uitlezen en aansturen vanuit Home Assistant

[ Voor 10% gewijzigd door beumer op 06-10-2022 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoine sellies
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-05 14:01
goedemiddag

zojuist mn lg 9 kw monoblock binnen gekregen

heeft iemand een hier een aansluitschema ?
ik heb de volgende componenten im mn woning
120 m3 vloer verw bg
4 radiatoren eerste verdieping
en een zonneboiler systeem met 300 l vat met 2 wisselaars
graag zoek ik een installatie scema
alvast bedankt
gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laker
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 28-12-2022
Transitie schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:44:
[...]

Hallo Michiel,
Zie mijn post van 18-07, 13:28 uur
Transitie in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"
Bij ons staat deze op 2 min/ uur.
Ik heb 2 min op en 2 min af, ben benieuwd komende tijd wat het beste is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

beumer schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:48:
[...]

Vandaag het modbus rs485 naar ttl boardje binnen gekregen, is het ook mogelijk om de voeding ergens uit de buitenunit af te tappen? Ik heb nog wel een AC-DC converter liggen (HLK-2M05 -> https://www.aliexpress.com/item/1005001361998586.html) zodat het als compleet doosje in de buitenunit geplaatst kan worden.

Ik koop overigens nog steeds het liefst de kant en klare oplossing van @mouse86, maar wil eigenlijk toch ook voor het echt koud wordt wat meer kunnen uitlezen en aansturen vanuit Home Assistant
Ja en nee. Ik heb nergens een makkelijk toegankelijke 5V gevonden in de binnen unit. Wel geloof ik een 24 (of 12, weet ik niet meer), maar die had te weinig vermogen om de relais die ik gebruikte aan te sturen. Heb toen de 230 afgetapt en aangesloten op een dinnrail stopcontact en daar simpelweg een adapter ingestoken. Dat werkte prima, met 1 groot nadeel, je kunt er niet meer bij en die ESP’s zijn behoorlijk stabiel, maar niet 100%. En zeker niet als je zelf aan het klooien bent met updates. Dan kunnen steeds je hele warmtepomp spanningsloos maken, of de kap er af schroeven om er bij te kunnen. Hangt nu bij mij in de garage met een WiFi plug er tussen om makkelijk te kunnen resetten. Moet trouwens wel zeggen dat ik dat al weer een paar weken niet nodig gehad heb.
Laker schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 20:45:
[...]

Ik heb 2 min op en 2 min af, ben benieuwd komende tijd wat het beste is
Ik vraag me af wat er tijdens die twee minuten af gebeurt, want dan kan hij z’n warmte toch niet kwijt?

[ Voor 9% gewijzigd door Devil op 06-10-2022 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11:22
Devil schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 23:02:
Ik vraag me af wat er tijdens die twee minuten af gebeurt, want dan kan hij z’n warmte toch niet kwijt?
Dit is de pompinstelling als de compressor uit is.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 25-09 16:01
Jojan265 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 23:47:
[...]

Dit is de pompinstelling als de compressor uit is.
Bij een goed geïsoleerde woning kan dit gerust naar 3 min / 60min uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beumer
Devil schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 23:02:
[...]
Dan kunnen steeds je hele warmtepomp spanningsloos maken, of de kap er af schroeven om er bij te kunnen. Hangt nu bij mij in de garage met een WiFi plug er tussen om makkelijk te kunnen resetten.
Is ook wel zo, nadeel is dat ik de doorvoer naar buiten mooi dicht gepurt heb tegen de tocht, wordt toch nog een klein gaatje maken zodat er een extra kabel naar buiten kan en dan het printje lekker binnen plaatsen. Kan ik neem ik aan gewoon een utp kabel voor gebruiken, die heb ik nog genoeg liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Kenwood960 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 02:09:
[...]

Bij een goed geïsoleerde woning kan dit gerust naar 3 min / 60min uit
Ja alleen dan is het rooster wel belangrijker. Ik probeer nu in de zon het huis en water te verwarmen van 12 tot 18. Als die dan pas op 13 aangaat, kost dat een uurtje opwek.

Nukezone FTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09:59
beumer schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 08:58:
[...]

Is ook wel zo, nadeel is dat ik de doorvoer naar buiten mooi dicht gepurt heb tegen de tocht, wordt toch nog een klein gaatje maken zodat er een extra kabel naar buiten kan en dan het printje lekker binnen plaatsen. Kan ik neem ik aan gewoon een utp kabel voor gebruiken, die heb ik nog genoeg liggen.
Bij voorkeur natuurlijk shielded UTP kabel gebruiken, vergeet de afsluitweerstand van 120 ohm niet. Bij RS-485 gebruik je die alleen bij de laatste (en eerste) node en zit dus niet standaard op de losse bordjes die je bv bij Ali koopt. Bij kortere kalbel en slechts twee nodes zal het vaak wel loslopen, maar met iets langere kabels kan het wel een dingetje zijn.
Als je kabel moet kopen, kun je beter DMX kabel nemen. Is goed verkrijgbaar en DMX is gebaseerd op RS-485, de kabel impedantie zelf is dus ook goed. Maar ook hier is de afsluitweerstand wel weer aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beumer
Inmiddels wat verder qua zoektocht voor het verbeteren van de installatie en ga ik komende maanden eens plannen hoe we het leidingwerk kunnen aanpassen in het huis, ik wil gelijk kijken of we met wat extra hakken en breken de buitenunit van het platte dak af kunnen halen en hoe we een balansventilatie-wtw kunnen plaatsen. To be continued voor dat stuk zeg maar.
beumer schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:59:
Een van de aanpassingen is het expansievat, momenteel zit die nog gewoon in het systeem maar ik zag dat mijn monoblock ook al een expansievat heeft, is die dan nog wel nodig?
Deze zou ik misschien al sneller willen oppakken omdat ik daarmee ook gelijk een magneetfilter wil installeren, weten jullie of ik het expansievat kan laten vervallen of hoe ik kan berekenen of het kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casper de Boer
beumer schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:06:
Inmiddels wat verder qua zoektocht voor het verbeteren van de installatie en ga ik komende maanden eens plannen hoe we het leidingwerk kunnen aanpassen in het huis, ik wil gelijk kijken of we met wat extra hakken en breken de buitenunit van het platte dak af kunnen halen en hoe we een balansventilatie-wtw kunnen plaatsen. To be continued voor dat stuk zeg maar.

[...]

Deze zou ik misschien al sneller willen oppakken omdat ik daarmee ook gelijk een magneetfilter wil installeren, weten jullie of ik het expansievat kan laten vervallen of hoe ik kan berekenen of het kan?
Misschien nog een gek idee: ikzelf ga nog een "warmtebatterij" tussen de WtW en inblaas plaatsen die op de CV leiding komt. Extra luchtverwarming in de winter en extra luchtkoeling in de zomer :+
Is eigenlijk gemaakt voor hogere temperaturen maar vind het te leuk om te proberen.
https://www.ventilatielan...tterij-o180-11-11-kw.html

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
beumer schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:06:

[...]

Als ik het me goed herinner en ik heb het dus niet nagerekend. er zit in de LG een expansievat van 8liter en dat is goed voor ongeveer 230liter cv water. voor waterbufferspiraal is het helemaal makkie, want dat is maar een 20liter in totaal ofzo.
https://flamcogroup.com/m...on-calculation-page_1.pdf

Nukezone FTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frank56
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 28-03-2024
Je kunt kijken op website Aircoplaza onder link - in bedrijf stellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwinTurbo
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20-01-2023
KMarco schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:39:
De afgelopen week heeft hier in het kader gestaan van snappen van de relatief lage flow (en dus hogere drukval) dan verwacht in mijn systeem obv LG HM143MR.U34. Mijn berekeningen verklaren veel van de drukval in mijn eigen systeem, maar er bleef een erg grote term vlakbij/in de LG die ik niet goed kon pinpointen.

Na langzaam terugkammen, heb ik gisteren de ultieme 'uitgekleedde' proef gedaan met @djwlindenaar : de LG kortgesloten op zn aanvoer/retour met +/-1m 32mm buis. Uiteraard alles weer goed gevuld & ontlucht. Daar kwamen nogal verrassende resultaten uit. Het lijkt alsof de LG véél meer interne weerstand heeft dan gemeld in de spec.
[Afbeelding]

De LG zou volgens spec een pompkop van 9.3m te hebben en een interne drukval van 1.1m (bij nominale flow). Mijn aanname was dat dit ook op nominaal debiet was (40LPM dus), maar dat wilde ik dus graag checken.

Om dit te testen, met @djwlindenaar samen de LG met een meter 32mm buis kortgesloten (zie foto's) en vervolgens op verschillende pompsnelheden de flow gecheckt. Obv bovenstaande grafiek en gespecificeerde interne drukval van 1.1m, zou je verwachten dat de LG op een hele lage pompsnelheid al 40lpm (2.4m3/h) zou halen. Echter dat bleek niet het geval.[Afbeelding]
[Afbeelding]

De LG had, zelfs kortgesloten dus met nauwelijks/geen externe weerstand, een pompinstelling nodig van +/-80% om zijn nominale volume van 40lpm te halen. Dat zou betekenen dat hij intern een whopping 600mbar (dus +/-6m) drukval heeft op zijn nominale volume en dat er dan nog slechts +/-350mbar over is voor je systeem. Niet geheel toevalligerwijs komt deze drukval ook vrijwel precies over met de mysterieuze 'missende weerstand' in mijn systeem. Voor de 12kW zou het probleem iets kleiner moeten zijn (door de lagere nominale flow) en voor de 16kw iets groter (door de hogere nominale flow).

Heeft er iemand hier uberhaupt een systeem werkend waar een 12/14/16kw LG zijn nominale flow haalt, zonder secundaire systeem-pomp? Dan zou ik dat graag willen snappen. Heeft er iemand anders al eens aan de interne weerstand van de LG gemeten?
Mooie test! Ik heb zelf een 12 kW LG en heb bij 100% pomptoerental 42 l/min. Hij staat nu op 80% en heb dan rond de 35 l/min wat goed klopt.
De enige komponent die de flow dusdanig beïnvloedt kan de warmtewisselaar zijn, of de strainer (het grove filter). Is deze schoon? Ik neem aan van wel aangezien een nieuwe unit betreft…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartjeNr.Zoveel
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23-12-2024
Een vraag over modbus: Ik heb dipswitches 1.1 en 1.2 op ON gezet (U44 model) en een protoss PW11 rs485 -> TCP module verbonden (lijkt op de elfin ew11). Ik heb het modbus address ingesteld op 03 (01 ook geprobeerd) maar krijg het nog niet voor elkaar om coils of holding registers uit te lezen.

In eerste instantie, toen ik de dipswitches nog niet had omgezet, zond de warmtepomp vanalles uit op de seriele verbinding, maar nu deze slave is gemaakt met dipswitch 1.1 blijft het stil en reageert hij niet op modbus commando's. Ik heb de baud rate op 9600,8,1 staan en heb dit ook getest met 2 stop bits. Lijkt allemaal niet te helpen. CASModbusScanner lijkt op apparaat nr 03 nog wel een aantal registers te kunnen vinden, maar kan deze ook niet uitlezen vervolgens. Ziet iemand toevallig iets vreemds aan de volgende settings:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ecJS1AdNecy-EZ_lykB6zyzYXKk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6yzQoXdzlEDVmcdhMlLqnJfx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g9PJTmmcEyEc8t-yMxa-Gu4nbR4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c9lvxIYYaWPmLfTgWID281L9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stl_
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 24-09 17:02
bartjeNr.Zoveel schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:23:
In eerste instantie, toen ik de dipswitches nog niet had omgezet, zond de warmtepomp vanalles uit op de seriele verbinding, maar nu deze slave is gemaakt met dipswitch 1.1 blijft het stil en reageert hij niet op modbus commando's. Ik heb de baud rate op 9600,8,1 staan en heb dit ook getest met 2 stop bits. Lijkt allemaal niet te helpen. CASModbusScanner lijkt op apparaat nr 03 nog wel een aantal registers te kunnen vinden, maar kan deze ook niet uitlezen vervolgens. Ziet iemand toevallig iets vreemds aan de volgende settings:
9600N81 moet juist zijn maar die scanner is mogelijk het probleem. Als je de "foute" registers uitleest dan gaat hij een tijdje niet meer reageren (of zelfs helemaal niet totdat je hem uit en weer aanzet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisEV
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22-05-2023
Hallo allemaal, waardevolle info hebben jullie hier verzameld. Top!

Zelf sta ik op het punt om een HM071MR te bestellen om te koppelen aan onze vloerverwarming (direct of via de CV ketel). De vloerverwarming is 4 jaar geleden geplaatst door de vorige bewoners en draaide tot een paar weken terug nog op 60 graden aanvoer. Inmiddels verlaagd naar 35 en dat lijkt goed te gaan, hoewel het nog niet echt koud is geweest natuurlijk. Vrijstaand jaren 70 huis dus niet optimaal geïsoleerd ;-) (C label).

Nu mijn vraag: weten jullie of onze verdeler geschikt is om te koppelen aan de pomp? Zie de foto. Ik ben benieuwd dus alvast bedankt voor de reacties! Het gaat overigens om circa 100 m2 vloeroppervlak en we zijn van plan om de CV te blijven gebruiken voor de radiatoren boven en voor het warme water. Hoewel helemaal van het gas af natuurlijk top zou zijn met de huidige gasprijzen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nwn0KIkklCfzoJILfMLCFrwvPm0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VGqKTMEcKR9YTFfzGkLhuV06.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
Hoi Fred,

Waar heb je deze grafiek uit getrokken?

Ik zoek een methoden om beter te monitoren. Kun je de grafiek ook uittrekken?

bvd, Mike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
dmniels schreef op woensdag 28 september 2022 @ 21:22:
ik heb mijn pomp op 27gr aanvoer gezet en nu is het 21graden binnen en het verbruik valt nog mee, en het belangrijkste hij pendelt niet meer.

De hysteresis heb ik ook aangepast naar -1.5 tot 4

Nu nog een goede stooklijn uitzoeken en alles zou automatisch moeten werken.

16kW lg therma

[Afbeelding]
Hey hoi, hoe heb jij deze grafiek gemaakt? Wil je dat verklappen?

bvd, Mike

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• wrapper83
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-09 16:06
bartjeNr.Zoveel schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:23:
Een vraag over modbus: Ik heb dipswitches 1.1 en 1.2 op ON gezet (U44 model) en een protoss PW11 rs485 -> TCP module verbonden (lijkt op de elfin ew11). Ik heb het modbus address ingesteld op 03 (01 ook geprobeerd) maar krijg het nog niet voor elkaar om coils of holding registers uit te lezen.
Beste Allen,

Ik heb ook even moeten zoeken hoe het werkte maar hier zijn alle instellingen voor de enthousiastelingen:
DIP Switches moeten omgezet worden op 1.1 en 1.2 aan (1.x eerste SW1 niet SW2!), zie fotos.

De Home assistant config staat hier (bedankt Doezel): Doezel in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

Deze waveshare heb ik gebruikt en werkt prima:
https://www.amazon.nl/dp/...F8&psc=1&ref_=ya_aw_od_pi

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2TxqGcN2B2Dd2aZkHzdJlACoUMM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CJwRLDTawajV5QQ31QFkv7S0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZKOupylRrm_3yt26PliltqaBg_k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IeiGOrMVi1kFi11tmb0zMIHr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HiepnmCJQI76nTCHta-asKDbUOA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/INP8igUZUT6P7UjAk9vliXNQ.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jIn60tH3nvrrqhBbPg2RseGjJh8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b0PYJQZwau5SAlmZHJlWhHKX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eHivg_eunB75r7rusnBciU9JEJo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YTx0UwS4zjjHmV2KHqcYvgvb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Al5o5c0QhcIZWBSh6TuCM1DoKAo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gIgYH9q397IGT6RV3ItxfdIP.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u0atoMhRHLQ-yx2zH5McjZoQ_n4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/56EzYxGcNUMY2FzQUhFQHyUP.jpg?f=fotoalbum_tile

LG HM091MR.U44 - OEG 300liter 516005190 warmte wisselaar boiler - Solaredge / Growatt 4800 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartjeNr.Zoveel
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23-12-2024
Bedankt voor de reacties, de truc in mijn geval: de eerste paar time outs accepteren, dat triggert blijkbaar modbus op de LG. Daarna beginnen de waardes binnen te komen 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Devil schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 18:55:
[...]

Dankjewel voor de tip. Die van oeg zijn ruim 40% duurder dan andere aanbieders (maar goed, die kunnen niet leveren). Zal eens bij de houtkachel shops kijken.

Edit:
OEG heeft niets leverbaar zeggen ze in het Duits en dan mag je blijkbaar niet bestellen. Lijkt behoorlijk kansloos om nu ergens een buffervat te vinden.
Om mezelf maar even te quoten. Ik ben overstag gegaan, want kan echt nergens iets vinden en dimeco(.be) gaf direct een realistische reactie bij vragen. En kon ook goed aangeven wat de maximale en de te verwachten levertijd was. Gisteren besteld, krijg ik net een mail dat per vandaag de prijzen door de leverancier 30% verhoogd zijn! Als het goed is krijg ik nog voor de afgesproken prijs geleverd. Maar wat een verhoging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10:00
Devil schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 19:00:
[...]

Om mezelf maar even te quoten. Ik ben overstag gegaan, want kan echt nergens iets vinden en dimeco(.be) gaf direct een realistische reactie bij vragen. En kon ook goed aangeven wat de maximale en de te verwachten levertijd was. Gisteren besteld, krijg ik net een mail dat per vandaag de prijzen door de leverancier 30% verhoogd zijn! Als het goed is krijg ik nog voor de afgesproken prijs geleverd. Maar wat een verhoging.
Pff 30% dat wordt maandag weer een leuk telefoontje naar oeg… ik heb meerdere offertes nog lopen, zomaar in 1 dag 30% verhoging is zelfs in deze tijd niet normaal (helemaal niet omdat ze gisteren nog op voorraad waren, iig de gangbare maten tot 300l, gisteren nog besteld)
Zal dus geen oeg meer worden voor mij komende tijd als ze er niet snel wat aan doen (andere merken zijn ook nog wel voorradig, zelfs met bijna net zulke goede isolatie)
Oeg heb ik dus ook die 30% prijsverhoging vanaf dat ik bovenstaande bericht zag… rest (nog) geen prijsverhoging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMarco
TwinTurbo schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:54:
[...]

Mooie test! Ik heb zelf een 12 kW LG en heb bij 100% pomptoerental 42 l/min. Hij staat nu op 80% en heb dan rond de 35 l/min wat goed klopt.
De enige komponent die de flow dusdanig beïnvloedt kan de warmtewisselaar zijn, of de strainer (het grove filter). Is deze schoon? Ik neem aan van wel aangezien een nieuwe unit betreft…
Thanks voor je reactie. Pomp deed dit inderdaad vers al, en toen inderdaad filrer gecheckt, maar daar zat inderdaad niets. En aangezien de pomp van @djwlindenaar zich vergelijkbaar lijkt te gedragen, lijkt t mij iets taars/fouts in de spec van LG.

Wat heb jij voor leidingen en systeem aan je 12kw hangen? De pomp en drukvallen van de 12kw zouden hetzelfde moeten zijn als de 14kw, dus zou wat vergelijk materiaal op moeten leveren.

Verder nog mensen met de 12/14/16kw? Welke flow haal je met welke belasting qua systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
KMarco schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 21:21:
[...]

Thanks voor je reactie. Pomp deed dit inderdaad vers al, en toen inderdaad filrer gecheckt, maar daar zat inderdaad niets. En aangezien de pomp van @djwlindenaar zich vergelijkbaar lijkt te gedragen, lijkt t mij iets taars/fouts in de spec van LG.

Wat heb jij voor leidingen en systeem aan je 12kw hangen? De pomp en drukvallen van de 12kw zouden hetzelfde moeten zijn als de 14kw, dus zou wat vergelijk materiaal op moeten leveren.

Verder nog mensen met de 12/14/16kw? Welke flow haal je met welke belasting qua systeem?
Ik heb dan wel geen 12/14/16kW, maar een 7kW U44. Die van mij haalt zijn nominale flow (20 L/min) tussen ca.90..100%. Dit lijkt ook goed te kloppen met de prestatiecurve.

Maar correct me if I'm wrong: Het is toch normaal dat de pomp in flow naar beneden gaat op het moment dat je het toerental verlaagd bij gelijkblijvende drukval? Dat daarbij de beschikbare H ook naar beneden gaat is hier inherent aan. Dit is toch juist een eigenschap van een toerengerelde centrifiguaalpomp?

Ik zou het juist heel raar vinden indien de pomp zijn nominale flow nog zou halen bij 40% toerental. Ik zou dan ongeveer de helft verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMarco
Jojan265 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 21:42:
[...]

Ik heb dan wel geen 12/14/16kW, maar een 7kW U44. Die van mij haalt zijn nominale flow (20 L/min) tussen ca.90..100%. Dit lijkt ook goed te kloppen met de prestatiecurve.

Maar correct me if I'm wrong: Het is toch normaal dat de pomp in flow naar beneden gaat op het moment dat je het toerental verlaagd bij gelijkblijvende drukval? Dat daarbij de beschikbare H ook naar beneden gaat is hier inherent aan. Dit is toch juist een eigenschap van een toerengerelde centrifiguaalpomp?

Ik zou het juist heel raar vinden indien de pomp zijn nominale flow nog zou halen bij 40% toerental. Ik zou dan ongeveer de helft verwachten.
Of het normaal is dat je pomp 90a100% nodig heeft voor nominale flow, hangt af van de drukval van jouw systeem bij die flow. Is die gelijk aan de onderhoudbare pompkop van de LG? Wat heb je voor leiding(lengt)en en belasting aan de pomp hangen? Zo nee, dan valt er blijkbaar toch meer van die pompkop (drukval) over de internals van de LG dan volgens de spec zou moeten.

Mbt je opmerking over de pompcurves en instellingen: de snelheid is bij deze pompen equivalent met een pompdruk, tot de flow te hoog wordt, dan begint de te halen pompdruk (pompkop) af te nemen. Zie ook de onderstaande grafiek met de pompcurves van de 12/14/16kw.

Als voorbeeld: de LG 14kw interne drukval bij 40lpm zou volgens spec 1.1m moeten zijn. In mijn test sluiten we de pomp kort, wat vrijwel geen (maar laten we zeggen 50mbar) drukval zou moeten geven. Dat betekent colgens de grafieken dat de pomp die flow al met pakweg een instelling van 43% zou moeten halen bij die drukval, dus zeker bij een instelling van 57%. Wat ik echter zie in de test, is dat een instelling van 82% nodig is. Blijkbaar valt er véél meer druk over de internals van de LG (eerder 6m/600mbar dan de gespecificeerde 1.1m/110mbar).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WDa6zSXAOGYzZ9RNyzTZNH__8m0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ewMxuFuCNCGzYDee6YHDeBkQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwlindenaar
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-09 15:24
stl_ schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 17:02:
[...]

22 en 23 zijn mogelijk druk sensoren... of de Electronic Expansion Valves? Geen idee. Volgens handleiding is er maar één druksensor. Ze beginnen (bij de start van een run) met vergelijkbare waardes rond de 900. 22 gaat flink omhoog (tot ongeveer 3000), en 23 iets omlaag (~750).
Mooi stukje onderzoek! Bedankt, dat scheelt weer een hoop zoekwerk. Ik kan bevestigen dat 22 en 23 drukken zijn. Het is met een factor 0.01 in bar. Even zoeken leverde exact de juiste druk voor R32 bij de heersende temperatuur. Vermoedelijk is dit druk voor/na de compressor of expansieventiel. Of daar 2 sensoren voor zijn of dat 1 van de 2 wordt berekend, dat weet ik niet...

@stl_ , heb je toevallig ook de holding registers uitgezocht? Daarmee valt een en ander in te stellen, waarschijnlijk op zijn minst wat op de controller kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronvegter
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 04-03-2023
Hallo,

Wie zou mij kunnen helpen aan 2 lengtes 12,5 meter van 40mm VSH buis.
De van buis is te leveren op rol van 25 meter.
Ik heb helaas geen perstang om de 40mm/1,5 duims te persen op de buis.De ene kant buitendraad, de andere kant binnendraad.
Ik woon in de provincie Groningen.

Hoor graag wat mogelijk is.
Gr Ron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokerphase
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:30
ronvegter schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 20:57:
Hallo,

Ik heb helaas geen perstang om de 40mm/1,5 duims te persen op de buis.De ene kant buitendraad, de andere kant binnendraad.

Gr Ron
Je kan bij warmteservice een (Uponor) perstang lenen (200 euro borg geloof ik). Als je het filiaal belt reserveren ze hem voor je, vermeldt ook welk type je wilt persen dan krijg je de juiste bek erbij (Uponor / VSH) Pers fittingen zou ik even Googlen, zijn bij bovengenoemd filiaal relatief prijzig.

[ Voor 6% gewijzigd door Pokerphase op 08-10-2022 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sankop
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-03 17:53
TheFirepit schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:02:
Voor mijn installatie was ik van plan om 32mm uponor leidingen te gaan gebruiken. Nu ben ik op zoek gegaan naar een 32mm (1,25") driewegklep, maar ik kom alleen maar 25mm (1") varianten tegen.

Ligt het aan mijn zoekkwaliteiten of is er geen 32mm (1,25") driewegklep en als die er niet is, heeft het dan zin om de leidingen voor en na de driewegklep 32mm te hebben? Het voelt een beetje dat het dan wellicht een bottleneck wordt namelijk.
Volgens mij is het zo dat uponor 32mm interne diameter ongeveer overeenkomt met 1"
Als je normale CV buis zou gebruiken komt dat weer overeen met de 28mm versie.
Het is dus niet nodig om bij uponor 32 met 1,5" te werken.

Uponor 32 is officieel de maat 32x3, waarbij 32 de buitendiameter is, en 3 de wanddikte. Dan kom je uit op een binnendiameter van 32-6=26mm dus uitstekend met 1"koppelingen

[ Voor 10% gewijzigd door sankop op 16-10-2022 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwinTurbo
JorisEV schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 16:05:
Hallo allemaal, waardevolle info hebben jullie hier verzameld. Top!

Zelf sta ik op het punt om een HM071MR te bestellen om te koppelen aan onze vloerverwarming (direct of via de CV ketel). De vloerverwarming is 4 jaar geleden geplaatst door de vorige bewoners en draaide tot een paar weken terug nog op 60 graden aanvoer. Inmiddels verlaagd naar 35 en dat lijkt goed te gaan, hoewel het nog niet echt koud is geweest natuurlijk. Vrijstaand jaren 70 huis dus niet optimaal geïsoleerd ;-) (C label).

Nu mijn vraag: weten jullie of onze verdeler geschikt is om te koppelen aan de pomp? Zie de foto. Ik ben benieuwd dus alvast bedankt voor de reacties! Het gaat overigens om circa 100 m2 vloeroppervlak en we zijn van plan om de CV te blijven gebruiken voor de radiatoren boven en voor het warme water. Hoewel helemaal van het gas af natuurlijk top zou zijn met de huidige gasprijzen...

[Afbeelding]
De verdeler is zo niet geschikt om aan de warmtepomp aan te sluiten. Je hebt een pomploze laag temperatuur verdeler nodig zonder thermostaat ventiel op de ingang. Ik weet niet of je handig bent maar je kan de bestaande verdeler zelf aanpassen door de pomp te verwijderen en de gaten dicht te maken. Grotere aansluitingen helpen de flow te verhogen (28 mm). Indien je zelf niet kan modificeren kan je beter een nieuwe aanschaffen. Je bestaande verdeler is gemaakt voor hoge aanvoertemperaturen, die dan worden gemengd met koud retour water om dan tot ca. 40 graden te komen. Op de foto zie je mijn omgebouwde verdeler, dat was dezelfde als de jouwe. Succes,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TwinTurbo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZJ9qWHZsiXezs0ppXGRxICVwvfw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gMrLl4L7Ce9S2hFInoEK2uh6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luisterlijk
Voor wie het leuk vindt om te lezen.... mijn HM051MR U44 heb ik nu draaien met de sensor op water alleen.

Ik heb dat gedaan om te kijken of ik mijn stooklijn zo in kon stellen dat hij zonder kamerthermostaat, toch in de buurt van mijn 21 graden kon blijven.

Dat werkt nu perfect. De unit is ergens gisteren aangegaan en je ziet hem door de nacht heen keurig regelen. Van 300W langzaam naar 400W en vanochtend weer iets terug.

Als hij dat stabiel doet, ga ik de kamerthermostaat er weer bij in zetten. Nu is het weer rustig, maar bij wind en regen verwacht ik een hogere emissie en zal die extra info nodig zijn.

Het is een beetje een omweg zo, maar de vloer opstoken met ingeschakelde kamerthermostaat leverde stevige overshoots op. Als de warmtevraag de rest van het seizoen hoog genoeg blijft, wordt het lekker rustig stoken zo 😊😊

(Woning 2011, 2 verdiepingen, 8 groepen vloerverwarming, samen 120 m², 2 open verdelers, HM051MR.U44)

[ Voor 5% gewijzigd door Luisterlijk op 09-10-2022 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lttuvix
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09 17:32
Met de lijst van aircoplaza heb ik nog niemand kunnen vinden (die reageert/kan/wil).

Is er hier iemand die twee LG 16Kw's (2 adressen op steenworp afstand) in Dronten in gebruik kan stellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:37
ronvegter schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 20:57:
Hallo,

Gr Ron
ik zou je aanraden gewoon kleinere buis te nemen, 40mm gaat wel wat ver (of heb je een 16kW monster staan toevallig?) Als er neit te veel bochten zitten kun je zelfs met 26mm wel uit, en anders 32 dat is groot zat. Ik heb wel goede ervaringen met dit spul:
https://www.heima24.de/ro...t-25-m-dvgw-geprueft.html

kost je rond de 100 euro voor een rol van 25mm. Enige nadeel van deze goedkopere buis t.o.v. uponor unipipe ofzo is dat het wat minder makkelijk buigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef
  • Laatst online: 23-03 12:44
Even voorstellen:

ik heb een hm 123m.u34 3 fase met afstandbediening inmiddels aangesloten op mijn bestaande cv ringleiding,,maar het is nog niet naar tevredenheid ik probeer hem zo laag mogelijk te laten moduleren. (Het laagste is 1,2 kWh wat ik heb gehad)
Nu ben ik bezig met de dipswitches uit te vogelen want er klopt van die handleiding niet zo veel.
Dit heb ik tot nu toe kunnen ontdekken:

Main PCB (Hydro) twee verticale rijen 1t/m8 (de afbeelding in de handleiding staat op zijn kop kwam ik achter)
Deze zijn voor mij duidelijk.

Main PCB(cycle) hier vind ik 1 horizontale rij met 6 switches, in de handleiding zouden dat er twee moeten zijn !?
Welke moet ik om zetten voor een lage piekbelasting?

En bij gebruik van enkel de afstandbediening welke switches moet ik dan omzetten voor kamertemperatuur?
Moet ik dan nr 5 op rij 2 omzetten op PCB hydro?

Ik ben nu al een week aan het proefdraaien, maar ik merk dat ik er geen wijs uit kom.
Op AI pendelt hij minder.

Misschien heb ik toch een buffervat nodig? bij de leverancier zei men van niet, ik heb ongeveer 10 radiatoren en in de woonkamer 30 m2 vloerverwarming en ook in de badkamer en wc vloerverwarming, gestuurd door een gesloten verdeler (dus met pomp en thermostaat)
Mijn huis is redelijk geïsoleerd
Normaal gezien verstook ik 1700 m3 gas op jaarbasis

Ik hoop dat jullie mij een beetje wegwijs kunnen maken!

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Deef schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 13:19:
Main PCB(cycle) hier vind ik 1 horizontale rij met 6 switches, in de handleiding zouden dat er twee moeten zijn !?
Welke moet ik om zetten voor een lage piekbelasting?
Ik heb deze uitleg kunnen vinden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U9Gj2RUkYAzmKpmDfJJXyXzEDB0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/239RAjvmeWQthEh40lx4OE2b.png?f=user_large
En bij gebruik van enkel de afstandbediening welke switches moet ik dan omzetten voor kamertemperatuur?
Moet ik dan nr 5 op rij 2 omzetten op PCB hydro?
Nee. Je gebruikt gewoon de temperatuur gemeten door de afstandbediening (controller). Alleen als je een losse temperatuur sensor gebruikt moet deze op ON gezet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef
Dankjewel voor je antwoord, het ziet er naar uit dat dit niet in mijn handleiding voorkomt!
Mag ik ik vragen waar je dit gevonden hebt?

Dus voor PeakControl 3 omhoog,

Iemand anders nog tips om met de instellingen het pendelen tegen te gaan?

Ik blijf ondertussen tweaken,ik houd jullie op de hoogte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinusMaximus
  • Laatst online: 03-09 12:27
Vandaag de lg monoblock 3fase 14kw aangesloten. Maar… maakt de veld rotatie nog uit met deze units? Rechts- of links om veld?

We hebben alles rechtsom en dus ook de warmtepomp zo aangesloten. Maakt het uit met de lg HM143MR.U34 how om de 3 fase zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwlindenaar
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-09 15:24
MartinusMaximus schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 18:26:
Vandaag de lg monoblock 3fase 14kw aangesloten. Maar… maakt de veld rotatie nog uit met deze units? Rechts- of links om veld?

We hebben alles rechtsom en dus ook de warmtepomp zo aangesloten. Maakt het uit met de lg HM143MR.U34 how om de 3 fase zit?
Daar heb ik zelf bij het aansluiten helemaal niet opgelet, maar dus ook niet vastgesteld dat hier een regel aan zit. Voor zover ik heb kunnen herleiden werkt de pomp met een PFC die intern een hoge spanning DC bus maakt. Deze wordt dan weer geïnverteerd om de compressor aan te sturen. Dit soort circuits hebben geen mening over de volgorde van de fases...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Deef schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 17:39:
Dankjewel voor je antwoord, het ziet er naar uit dat dit niet in mijn handleiding voorkomt!
Mag ik ik vragen waar je dit gevonden hebt?
Staat in het engineering data book. De link hiervoor staat een aantal posts geleden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MR_5RfG21nQoOwjlHSlx3cyVkZY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/p8ExGq9FeGL5SwanljJr4omM.png?f=user_large
Iemand anders nog tips om met de instellingen het pendelen tegen te gaan?
Ik wil best even meedenken, maar dan moet ik wel eerst meer informatie hebben. Kun je grafieken laten zien, je instellingen delen (ik begrijp dat je al veel geprobeerd hebt, kun je jouw bevindingen delen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

lttuvix schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:15:
Met de lijst van aircoplaza heb ik nog niemand kunnen vinden (die reageert/kan/wil).

Is er hier iemand die twee LG 16Kw's (2 adressen op steenworp afstand) in Dronten in gebruik kan stellen?
Heb je aircoplaza zelf al gevraagd via whatsapp? Voor bij hun gekochte units regelen ze dat sowieso voor je. Weet niet of ze het ook doen als je ergens anders gekocht hebt, maar vragen kan altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef
Jojan265 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 18:52:
[...]

Staat in het engineering data book. De link hiervoor staat een aantal posts geleden.
[Afbeelding]

[...]

Ik wil best even meedenken, maar dan moet ik wel eerst meer informatie hebben. Kun je grafieken laten zien, je instellingen delen (ik begrijp dat je al veel geprobeerd hebt, kun je jouw bevindingen delen)?
ik heb alleen een afstandbediening ik weet niet hoe ik aan grafieken moet komen :| ik heb wel een p1 dongel in mijn slimme meter hangen dus ik kan goed de pieken zien bij het opstarten.

settings momenteel:

T.sensor-lucht/water
RMC-master
Waterdebietcontrole-optimale debiet
pompcapaciteit-100%
Verwarming T.instelling- uitvoer
Luchtverwarming T.instelling- 16-25
Waterverwarming T.instelling- 20-55
Hysterisis Verwarmingswater- aan-2.0/ uit 2.0
Hysterisis Kamerlucht- aan -1/ uit1.5
KamerKoeling -Nog niets aan gedaan-
Automatisch Modus->Seizoensgeb.auto.temp.->warm/koel
Buitentemp. -10/18
Target temp.-Water 45graden c tot 42graden c
Target temp.-Lucht 22graden tot 21
(voor koelen staat het water 12 en 10 graden en lucht resp. 21 en 19)

De dipswitch nr 3 staat omhoog voor Peakcontrol
En dipswitch nr 4 op koelen en verwarmen.

Modus op afstandbediening staat op AI, maar hij pendelt ook op modus "warmte"
ik heb geen buffer of vat voor sww en geen heater

Nu elke tien minuten schiet hij naar 2500 watt

Ik ben nieuwe op dit forum dus ik moet even uitzoeken hoe ik een goede foto kan plaatsen voor evt foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JWTXCeKJBS3EdEaUJTqJuxG2OCk=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/rE5tqBcTom6sWS00LvbxCrbx.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lVMOY5rQ_IZCEhKGw_UT9Nudpsw=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/uDoyRt2A3vSCfNTpGr7pctb5.gif?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Deef op 09-10-2022 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Ik zou beginnen met de sturing op retour temperatuur te zetten, de hysteresis op +4 en stille modus aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef
Bedankt voor je reactie Devil, Stille modus is dat hetzelfde als de”low noise” instelling?
Die heb ik nu 23 uur en 59 minuten aan gezet.

En is sturen op de retour altijd standaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Devil schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 20:17:
Ik zou beginnen met de sturing op retour temperatuur te zetten, de hysteresis op +4 en stille modus aan.
Dit kan ik beamen en ik zou eerst ook alleen op water regelen. Dan kun je daarop proberen om je stooklijn zo goed mogelijk in te regelen en daarna op water+lucht instellen.

Ik zie dat je wel hoog in temperatuur zit (42..45). Is dit echt noodzakelijk voor jouw woning? Ik zou toch eerst proberen om een stuk lager te beginnen (30 misschien?). Je hebt dan kans dat het wel langer duurt voordat het warm wordt, maar ook dat de runs langer worden.

Ik begrijp uit jouw instellingen, dat je alleen radiatoren hebt? Heb je wel genoeg open staan, want anders warmt de retour te snel op en schakelt de WP daardoor weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef
Ok duidelijk, ik ga de temp verlagen, en op water dus,de hoge temperatuur deed ik expres Jojan om te tweaken kijken hoe het reageert.
Ik krijg het het wel warm in huis met 30 graden water vermoed ik.
Thanks
Ik hou jullie op de hoogte

[ Voor 3% gewijzigd door Deef op 09-10-2022 21:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
MartinusMaximus schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 18:26:

Zie eerdere post van @Undertilted
Undertilted in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"
Maakt wel degelijk verschil.

LG-HM123M-U33/ Vaillant aroSTOR VWL B 200-5/ zonnepanelen 8.400 Wattpiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef
Gebruikt er iemand toevallig terugslagkleppen in de retour? Ik zou willen weten waarom men die gebruikt soms…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
@Deef
De radiatoren in je huis, zijn deze thermostatisch geregeld of staan deze gewoon voluit open?

Ikzelf heb alle radiatoren volledig open staan, doordat de warmtepomp met een stooklijn werkt (26 graden watertemperatuur bij 15 graden buiten tot 50 graden watertemperatuur bij -20 buiten) kan de pomp vooral bij het opstarten zijn vermogen best goed kwijt omdat alles nog koud is maar geven deze nog weinig vermogen af als alles eenmaal draait. De vloerverwarming is bij mij ook thermostatisch geregeld met eigen pomp.

Zie mijn settings anders maar eens:
Casper de Boer in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Deef schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:56:
Gebruikt er iemand toevallig terugslagkleppen in de retour? Ik zou willen weten waarom men die gebruikt soms…
Ik heb een terugslagklep in de aanvoer van de WP. Ik heb ook een terugslagklep bij de HR-ketel geplaatst (daar in de retour vanwege de constructie van de warmtewisselaar). Mijn HR-ketel ben ik nog even nodig voor SWW en kan eventueel in de winter deze erbij gebruiken voor verwarming. Op den duur zal deze verdwijnen. Maar omdat de HR-ketel er ook nog zit, heb ik de terugslagkleppen geplaatst, zodat er geen kortsluiting plaatsvindt over de HR-ketel bij gebruik van alleen de WP. En ook omgekeerd dat er geen kortsluiting plaatsvindt over de WP als alleen de HR-ketel in bedrijf is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:35
Zijn er tweakers die hun Therma 'maskeren' met een of andere ombouw , bestickering, beschutting?

De maat van een Therma V is te groot voor de doorsnee airco ombouwkasten, en grotere kasten zijn vaak echt TE groot, en/of best wel prijzig, waarbij vaak niet eens echt mooi.
Ik zat met het idee om 2 palen te slaan, gaas ertussen en dan een kunsthaag ervoor spannen. Maar ben ook weer bang dat dat nou ook niet bepaald een hele mooie oplossing is zo'n stuk groen plastic.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jojan265
paQ schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 13:15:
Zijn er tweakers die hun Therma 'maskeren' met een of andere ombouw , bestickering, beschutting?

De maat van een Therma V is te groot voor de doorsnee airco ombouwkasten, en grotere kasten zijn vaak echt TE groot, en/of best wel prijzig, waarbij vaak niet eens echt mooi.
Ik zat met het idee om 2 palen te slaan, gaas ertussen en dan een kunsthaag ervoor spannen. Maar ben ook weer bang dat dat nou ook niet bepaald een hele mooie oplossing is zo'n stuk groen plastic.
Ja:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LVfiud04YmTnl0L89xzQGADZDzk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YMPtFFp3Pfn2RRYwqRbRdkkS.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T1po4YCU4uHQLO-t6Gj212tiH-w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1K9H80Qy6gksOLRTZmYZfiYw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bxhv0V2GN7JffdJJ9cm5WZKv90M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1N40ZeSW3sMpPITjoCN4RiCG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IfXrbXI5WWSmkH4xyKouTaaJiv0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hdFc3wVJlISZesjuCZ8tYcUf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef
Casper de Boer schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:12:
@Deef
De radiatoren in je huis, zijn deze thermostatisch geregeld of staan deze gewoon voluit open?

Ikzelf heb alle radiatoren volledig open staan, doordat de warmtepomp met een stooklijn werkt (26 graden watertemperatuur bij 15 graden buiten tot 50 graden watertemperatuur bij -20 buiten) kan de pomp vooral bij het opstarten zijn vermogen best goed kwijt omdat alles nog koud is maar geven deze nog weinig vermogen af als alles eenmaal draait. De vloerverwarming is bij mij ook thermostatisch geregeld met eigen pomp.

Zie mijn settings anders maar eens:
Casper de Boer in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"
Hoi Casper, bij mij ook alles open, ongeveer detzelfde opstelling in huis, ik heb je waardes overgenomen kijken hoe die reageert, dank.

vanmorgen kon ik zien dat hij weer flink aan het pendelen was geweest heb nu de T retour wat verlaagd naar 28, als dit niet werkt moet ik toch aan iets anders gaan denken misschien terugslagkleppen oid, want zodra de invoer zijn target heeft gehaald gaat hij uit althans daar lijkt het op,

Kijk dit was vandaag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eB7vzlLPteb40KIUxgSjzVy9ZMY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gOomIIZR3ain2VVLJSeq1ARo.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Deef op 10-10-2022 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Deef schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 17:06:
[...]

Hoi Casper, bij mij ook alles open, ongeveer detzelfde opstelling in huis, ik heb je waardes overgenomen kijken hoe die reageert, dank.

vanmorgen kon ik zien dat hij weer flink aan het pendelen was geweest heb nu de T retour wat verlaagd naar 28, als dit niet werkt moet ik toch aan iets anders gaan denken misschien terugslagkleppen oid, want zodra de invoer zijn target heeft gehaald gaat hij uit althans daar lijkt het op,

Kijk dit was vandaag
[Afbeelding]
Tja, dat ziet er nog niet goed uit. Het lijkt erop dat je retour temperatuur te snel oploopt, doordat de warmteafgifte te gering is voor de opstartpiek. Weet je zeker dat je nergens een kortsluiting hebt (bijv. HR-ketel, omgebouwde vvw verdeler)? Je zou voor een test even op invoer kunnen regelen met een maximale hysterese van +4. Dan duurt het iets langer voordat hij weer uitgaat en kun je nagaan of er na de opstartpiek (van ongeveer een kwartier) hij toch gaat moduleren. Of anders de retour temperaturen meten van de afgiftesystemen.

Zo zag die van mij eruit vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TZuel5To_sjx7X-EsFRXw3r6I3I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KkiQgnrHpSjarXM5IlfFpF2v.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• montebaldo55
paQ schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 13:15:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nOE3RBzc0_m-yi22gyDKr6A12lI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hiHGMnXea5CUVL8HHhxlTXOp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• montebaldo55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nyv6Ki_2nPLQQsxwxqxLLj-K8lQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TrFJtUYP3nhAdjq5WSImMC7I.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
Jojan265 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 19:41:
[...]

Tja, dat ziet er nog niet goed uit. Het lijkt erop dat je retour temperatuur te snel oploopt, doordat de warmteafgifte te gering is voor de opstartpiek. Weet je zeker dat je nergens een kortsluiting hebt (bijv. HR-ketel, omgebouwde vvw verdeler)? Je zou voor een test even op invoer kunnen regelen met een maximale hysterese van +4. Dan duurt het iets langer voordat hij weer uitgaat en kun je nagaan of er na de opstartpiek (van ongeveer een kwartier) hij toch gaat moduleren. Of anders de retour temperaturen meten van de afgiftesystemen.

Zo zag die van mij eruit vandaag:
[Afbeelding]
Ik zou eerst even een dag afwachten wat de nieuwe stooklijn doet. Te veel te snel veranderen geeft geen duidelijk beeld.

Deef had 45@-10 42@18
Nu, als hij dezelfde stooklijn als ik zou aanhouden 50@-20 / 26@15

Met zijn oude stooklijn vermoed ik dat hij zijn warme gewoon niet kwijt kan.

@Deef mijn pomp staat wel op 65% ipv 100%
Vergeet je settings niet op te schrijven bij elke verandering zodat je nog terug kan kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:27
Zit er geen fysieke scheiding tussen aanvoer en afvoerlucht??? Dan wordt dit een heel duur (COP-killing) kastje. De unit staat voor 80% zijn eigen koude lucht weer op te zuigen op deze manier.

[ Voor 7% gewijzigd door hesselbeertje op 10-10-2022 20:42 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonardvg
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-09 06:46
Iemand recent nog contact gehad met Warmte24? Mijn LG zou afgelopen week geleverd worden, maar sinds eind september complete radiostilte via alle kanalen...

PV: 14kWp, 3N 14O 15Z 6W. Duo Split L/L WP Mitsubishi 5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
hesselbeertje schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 20:39:
[...]

Zit er geen fysieke scheiding tussen aanvoer en afvoerlucht??? Dan wordt dit een heel duur (COP-killing) kastje. De unit staat voor 80% zijn eigen koude lucht weer op te zuigen op deze manier.
Die fysieke afscheiding zit er zeker wel.
Je kunt hem niet op de foto. O.a. doordat die zwart is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
Maar ik ga het anders maken.
Tot op heden nog geen tijd voor gehad.
Ik had een 9kw. Vorig seizoen bezig geweest om wat geluidsreductie te krijgen.
Niet dat dit echt nodig was omdat niemand last van het geluid had.
Met name de compressor kon je horen maar niet storend.
Nu de nieuwe 12kw er staan.
Geluid is eigelijk geen punt meer.
Maar zelf kan ik er niet tegen dat de unit in weer en wind staat.
Hij zal er wel tegen kunnen maar die van mij komt lekker overdekt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
leonardvg schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 21:04:
Iemand recent nog contact gehad met Warmte24? Mijn LG zou afgelopen week geleverd worden, maar sinds eind september complete radiostilte via alle kanalen...
Vorige week nog. Eind deze week verwacht ik m’n warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinusMaximus
  • Laatst online: 03-09 12:27
Okay, dat betekend dat de machine een rechts draaiend veld nodig heeft. Geen meldingen gehad met error code 54. Thx voor de verwijzing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkremer
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 26-09 08:56
tebogo schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 23:46:
[...]

Vorige week nog. Eind deze week verwacht ik m’n warmtepomp.
Ik krijg helaas geen reactie meer van hun, heb nog geen leverdatum gehoord maar heb zelf sinds 11-08-2022 een 12KW in bestelling staan... Warmte24 is uit KVK geknikkerd, niet te bereiken, op trustpilot hebben ze de naam aangepast van Warmte24.nl naar N.V.T. ziet er volgens mij niet al te rooskleurig uit, er zijn ook al aangiftes gedaan bij de politie over het niet uitleveren van goederen.
Ik zit zelf in een app groep met meerdere lotgenoten (11 personen ondertussen) die ook eenzelfde ervaring hebben met hun.

Ik hoop voor je (en stiekem voor mij ook) dat die geleverd gaat worden, maar heb er eerlijk gezegd een hard hoofd in..
Pagina: 1 ... 31 ... 181 Laatste