Aangezien de site van Warmte24 nog open staat en ze veel meer verkopen dan LG is het wellicht handig om een eigen topic, Leverproblemen Warmte24 te openen?robkremer schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 17:12:
[...]
Ik krijg helaas geen reactie meer van hun, heb nog geen leverdatum gehoord maar heb zelf sinds 11-08-2022 een 12KW in bestelling staan... Warmte24 is uit KVK geknikkerd, niet te bereiken, op trustpilot hebben ze de naam aangepast van Warmte24.nl naar N.V.T. ziet er volgens mij niet al te rooskleurig uit, er zijn ook al aangiftes gedaan bij de politie over het niet uitleveren van goederen.
Ik zit zelf in een app groep met meerdere lotgenoten (11 personen ondertussen) die ook eenzelfde ervaring hebben met hun.
Ik hoop voor je (en stiekem voor mij ook) dat die geleverd gaat worden, maar heb er eerlijk gezegd een hard hoofd in..
Even een vraagje. Volgens mijn berekening zou ik voor mijn huis op een 7kW wtp uit komen. Echter kan ik de 9kW variant goedkoper krijgen. Weet iemand tot hoe ver het 9kW model terug kan moduleren?
Ik heb heb hem vanmorgen op sensor lucht gezet en hij loopt nu als een zonnetjeJojan265 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 19:41:
[...]
Tja, dat ziet er nog niet goed uit. Het lijkt erop dat je retour temperatuur te snel oploopt, doordat de warmteafgifte te gering is voor de opstartpiek. Weet je zeker dat je nergens een kortsluiting hebt (bijv. HR-ketel, omgebouwde vvw verdeler)? Je zou voor een test even op invoer kunnen regelen met een maximale hysterese van +4. Dan duurt het iets langer voordat hij weer uitgaat en kun je nagaan of er na de opstartpiek (van ongeveer een kwartier) hij toch gaat moduleren. Of anders de retour temperaturen meten van de afgiftesystemen.
Zo zag die van mij eruit vandaag:
[Afbeelding]
Ik weet niet of er meer mensen zijn die dit zo doen? Ik heb i.i.g een beetje rust en kan ik ondertussen nadenken over waarom hij op andere sensors gaat trippen.
Jij had het over de c.v. , die zit bij mij ook op circuit als back-up maar staat uit (douche water komt uit een wp boiler die overigens perfect zijn werk doet.) zou de cv een probleem kunnen zijn?
Ik zie bij jouw grafiek dat hij zichzelf uitschakelt en dan weer opstart, is dat een bewuste keuze? of gaat hij later dan moduleren?
Als je geen terugslagklep bij je CV hebt geplaatst, heb je grote kans dat de aanvoer van je WP door de CV naar je retour gaat (kortsluiting dus).Deef schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 19:24:
[...]
Ik heb heb hem vanmorgen op sensor lucht gezet en hij loopt nu als een zonnetjedus hij doet even voorlopig wat hij moet doen!! Moduleren en de kamer op temperatuur houden.
Ik weet niet of er meer mensen zijn die dit zo doen? Ik heb i.i.g een beetje rust en kan ik ondertussen nadenken over waarom hij op andere sensors gaat trippen.
Jij had het over de c.v. , die zit bij mij ook op circuit als back-up maar staat uit (douche water komt uit een wp boiler die overigens perfect zijn werk doet.) zou de cv een probleem kunnen zijn?
Hij heeft 's morgens even gedraaid, maar kort daarna is de buitentemperatuur hoger geworden en was de gewenste watertemperatuur daardoor verlaagd. Dit heeft geresulteerd dat de retour temperatuur hoger was dan de hysterese en is daardoor uitgeschakeld. Dat is op zich niet erg, aangezien het huis dan ook geen warmte nodig heeft. Eind van de middag is de buitentemperatuur weer verlaagd en is de drempel waarbij de WP weer aan moet gaan gehaald en is hij weer aangegaan, totdat om 20 uur de nachtverlaging is gekomen. Daar is hij weer op uitgeschakeld.Ik zie bij jouw grafiek dat hij zichzelf uitschakelt en dan weer opstart, is dat een bewuste keuze? of gaat hij later dan moduleren?
Als het straks kouder wordt, zal hij wel aanblijven en wordt alleen de gewenste watertemperatuur gewijzigd door de nachtverlaging. Nu is het minimum vermogen nog te hoog om aan te blijven.
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Ik hoor hier mensen zeggen dat je met een nest thermostaat de defrosts kunt beperken omdat de nest zich beter antisipeerd dan de stock thermostaat. Vanochtend kort achter elkaar defrosts gehad 😡
Zijn er mensen met een nest thermostaat die dit kunnen bevestigen?
[ Voor 14% gewijzigd door Xerius op 12-10-2022 09:41 ]
Hallo, ik heb een 7kw monobloc HM071MR.U44 in Italië besteld maar twijfel nog na het lezen op dit forum... De pompen zijn schaars momenteel dus in principe allang blij dat ik er een gevonden heb. Maar gaat deze pomp het in ons Nederlandse klimaat goed doen zonder er continu aan te moeten tweaken? (ik ben niet zo handig) Vooral het 'probleem' met de defrosts lijkt vervelend?
Voor de beeldvorming: idee is om de monoblock alleen in te zetten voor de (nu nog HT) vloerverwarming. Ik twijfel nog om er een directe verbinding van te maken (en de CV los te koppelen van de vloerverwarming) of het zo aan te laten sluiten dat de ketel nog bij kan springen.
Het gaat om een vrijstaand jaren 70 huis met energielabel C, het te verwarmen vloeroppervlak is 100 m2.
Lang verhaal kort: is deze LG een aanrader of beter om even door te sparen? (de CV is slechts 4 jaar oud dus prima om er voorlopig bij te houden voor leidingwater en het incidentele verwarmen op de verdieping).
Wie kan mij van mijn keuzestress verlossen? ;-)
Voor de beeldvorming: idee is om de monoblock alleen in te zetten voor de (nu nog HT) vloerverwarming. Ik twijfel nog om er een directe verbinding van te maken (en de CV los te koppelen van de vloerverwarming) of het zo aan te laten sluiten dat de ketel nog bij kan springen.
Het gaat om een vrijstaand jaren 70 huis met energielabel C, het te verwarmen vloeroppervlak is 100 m2.
Lang verhaal kort: is deze LG een aanrader of beter om even door te sparen? (de CV is slechts 4 jaar oud dus prima om er voorlopig bij te houden voor leidingwater en het incidentele verwarmen op de verdieping).
Beste Joris,JorisEV schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:02:
Hallo, ik heb een 7kw monobloc HM071MR.U44 in Italië besteld maar twijfel nog na het lezen op dit forum... De pompen zijn schaars momenteel dus in principe allang blij dat ik er een gevonden heb. Maar gaat deze pomp het in ons Nederlandse klimaat goed doen zonder er continu aan te moeten tweaken? (ik ben niet zo handig) Vooral het 'probleem' met de defrosts lijkt vervelend?
Even een reactie op een paar van jouw vragen/ opmerkingen.
Het "probleem" van 'defrosts' beperkt zich niet tot LG. In het Nederlandse klimaat heeft elke warmtepomp hier mee te maken. De unit regelt dit volledig automatisch, het kost hooguit wat meer energie. Daar zou ik mij niet al te veel zorgen over maken.
Mijn ervaring is dat de tijd van de CV die je met de thermostaat simpel regelt ((half)graadje erbij als het koud is, of eraf als het warm is), met een WP voorgoed achter ons ligt.
Als het systeem eenmaal goed ingeregeld is, wordt het wel eenvoudiger, maar het zijn relatief veel instellingen waar je iets mee kunt/ moet. Dat inregelen kost wel wat (doorloop)tijd.
Weet niet of je te maken hebt met een variabel gas/ elektra tarief, maar met de plafonds die overeengekomen zijn, is het niet verkeerd als je naast elektra ook nog wat gas verbruikt. Aangezien jouw situatie niet bekend is, dien je daar zelf even aan te rekenen.
[edit] Als je de CV gas ketel laat hangen, zou ik deze koppelen met de WP en niet ontkoppelen. Hiermee maak je er een hybride systeem van en dat heeft zo z'n voordelen.
Het idee dat de systemen in de toekomst allemaal eenvoudiger worden, is niet terecht verwacht ik. Staar je daar dus niet blind op.
Bij woning met energie label C valt nog wel wat te verbeteren aan isolatie. Als je besluit om te wachten zou ik zelf het geld besteden aan het verder isoleren van de woning. Dat maakt een toekomstige overstap eenvoudiger.
Hoop dat dit helpt.
Hgr, Karel
[ Voor 3% gewijzigd door Transitie op 12-10-2022 10:25 ]
LG-HM123M-U33/ Vaillant aroSTOR VWL B 200-5/ zonnepanelen 8.400 Wattpiek
Dankje voor de bevestiging, iets latere reactie maar inmiddels de warmtepomp geïnstalleerd i.c.m. een Nest123Arjan schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 21:52:
[...]
3rd party boiler is idd om een aan/uit signaal naar de cv te sturen
Deze is dan via de lg thermostaat in te stellen vanaf een bepaalde buitentemperatuur
/f/image/dlq37clofZ6mLcvDLzETkxc4.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Pokerphase op 12-10-2022 10:29 ]
U44 schijnt al weer minder last te hebben van defrosts. @mouse86 is bezig met een wifi besturing die dat nog verder beperkt.JorisEV schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:02:
Ik zou de cv er gewoon bij op houden en dan een terugslagklep in de retour en een kogelkraan om de cv uit de lijn te halen. Een magneetfilter is wel belangrijk.
De warmtepomp trekt het vast makkelijk alleen. Even goed kijken waar je hem plaatst en op goede rubberblokken.
Nukezone FTW
:strip_exif()/f/image/GDObCu80KQI5SV0SZYkVSmoy.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik regel de warmtepomp op alleen watertemperatuur en dat gaat perfect. Alleen ergerde ik me aan het feit dat de kamertemperatuur oploopt als de zon op een zonnige dag uren door de ramen schijnt. Om dat te compenseren heb ik de draad van de buitentemperatuur sensor verlengd (dit had geen invloed op de weerstand) en de sensor op een plek neergehangen waar de zon schijnt als hij ook op de kamerramen schijnt. Het resultaat is prima. De temperatuur kon eerst wel anderhalve graad oplopen en nu nog geen halve graad meer. En de pomp loopt niet onnodig. Gr. Bert.
Hoi Kenwood,Kenwood960 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 08:31:
[...]
Ik dacht ook dat de mijne moduleerde aan het verbruik per uur te zien, ga je echter in de logging kijken krijg je wel iets anders te zien!
De pomp kan perfect elke 10 min. Pendelen om zo uit te komen aan 2kwh op 1 uur hoor....
Zoals beloofd even een grafiekje van vanmorgen. Ik heb een PEL 103 datalogger geleend.
:strip_exif()/f/image/laza96CXDgTeCq2gnvCBxQD9.jpg?f=fotoalbum_large)
de resolutie is per minuut. Het was goed koud vannacht, maar de vloer was nog warm van de overshoot van gisteren. Ik heb de factor "lucht" weer uit de regeling gehaald en de LG regelt nu puur feed-forward vanuit de stooklijn.
Bij ondergrens hysterese van water bij de bijbehorende buitentemp gaat de unit aan in vollast voor een half uurtje en regelt dan terug. Hij moduleert niet helemaal terug naar 300W omdat de zon ineens flin gaat schijnen en bijdraagt in de opwarming.
Pendelen doet hij gelukkig niet.
Dank voor je uitgebreide reactie! Ik ben net overgestapt naar een leverancier met flexibele tarieven; even afwachten hoe dat gaat uitpakken met de verschillen gedurende de dag. We combineren het met 9 zonnepanelen die onze basis elektriciteitsbehoefte dekt. De WP gaat dus stroom gebruiken die we niet zelf opwekken => inderdaad een reden om het flexibel (hybride) in te richten voorlopig. Er staan nog wel 4 extra panelen op de planning maar dat zal te weinig zijn voor de WP vermoed ik.Transitie schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:23:
[...]
Weet niet of je te maken hebt met een variabel gas/ elektra tarief, maar met de plafonds die overeengekomen zijn, is het niet verkeerd als je naast elektra ook nog wat gas verbruikt.
Label is nog van voor plaatsing zonnepanelen. Vloer en spouw zijn geïsoleerd en over een paar weken gaat het oude dubbel glas (uit 1978) vervangen worden door nieuw HR++ glas. Hopelijk neemt de energiebehoefte daarmee nog wat af. Het dak is wellicht iets voor volgend jaar (geïsoleerd maar kan beter).Transitie schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:23:
[...]
Bij woning met energie label C valt nog wel wat te verbeteren aan isolatie. Als je besluit om te wachten zou ik zelf het geld besteden aan het verder isoleren van de woning. Dat maakt een toekomstige overstap eenvoudiger.
Ok, dat is hoed om te weten!Powrskin schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 12:40:
[...]
U44 schijnt al weer minder last te hebben van defrosts. @mouse86 is bezig met een wifi besturing die dat nog verder beperkt.
Zou de CV dan weer toegevoegd kunnen worden door alleen het kraantje open te draaien?Powrskin schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 12:40:
[...]
Ik zou de cv er gewoon bij op houden en dan een terugslagklep in de retour en een kogelkraan om de cv uit de lijn te halen. Een magneetfilter is wel belangrijk.
Ik had de nest er tussen, werkte goed echter gaat de hele unit uit als temperatuur bereikt is. Nu sturen de nest's enkel de kleppen aan. Per kamer.Xerius schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:40:
Ik hoor hier mensen zeggen dat je met een nest thermostaat de defrosts kunt beperken omdat de nest zich beter antisipeerd dan de stock thermostaat. Vanochtend kort achter elkaar defrosts gehad 😡
De pomp draait op 'water temperatuur" op het vat, wat echt goed werkt. Tenminste tijdens het testen.
Rvs 200 liter vat A classe.
Alleen hij gaat bijna nooit aan het is nog steeds 21 graden binnen zonder te stoken.
Stooklijn is 18-23C en -10-40C
Ik heb die wel al 2 graden lager gezet, als ik de pomp en kleppen Forceer om te verwarmen loopt het op tot boven 23 graden, moduleert heel mooi terug, dus waarschijnlijk wachten tot het echt koud is.
Ja precies dat. Warmtepomp kan dan meedraaien of gewoon uit. Wel even opletten dat de warmtepomp wel stroming wil hebben mocht het vriezen, anders vriest de leiding stuk.JorisEV schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:24:
[...]
Zou de CV dan weer toegevoegd kunnen worden door alleen het kraantje open te draaien?
Beetje offtopic.
Als je nog 4 panelen erbij neemt kan het dan niet direct meer? Rekening houdend met gasloos en meer elektrisch verbruik.
[ Voor 16% gewijzigd door Powrskin op 12-10-2022 20:04 ]
Nukezone FTW
En als het retour water uit de CV ook nog een keer door de warmtepomp gaat de CV op lage temperatuur instellen, Een warmtepomp houdt niet zo van hoge water inlaat temperaturenPowrskin schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 20:02:
[...]
Ja precies dat. Warmtepomp kan dan meedraaien of gewoon uit. Wel even opletten dat de warmtepomp wel stroming wil hebben mocht het vriezen, anders vriest de leiding stuk.
Ik ben van plan binnenkort een 5kW U44 te bestellen.
Weet iemand of het mogelijk is de Ta en/of stooklijn via modbus in te stellen?
Aanleiding
Op de begane grond is vloerverwarming, op de eerste verdieping komen overbemeten t22 radiatoren waarmee ik op papier met 45 graden Ta zou weg komen. Ik vermoed dat de warmtevraag tussen begane grond en eerste verdieping wel eens uit elkaar kan gaan lopen, daarom komt op iedere verdieping een eigen thermostaat. Wanneer er enkel op de eerste verdieping warmtevraag is zal er een (bestaande) 2/2 klep dicht worden gestuurd. Er wordt een buffervat in serie geplaatst om ten alle tijde de systeeminhoud groot genoeg te houden.
Om de COP te verhogen zou ik bij enkel warmtevraag op de begane grond een lagere Ta willen toepassen en een hogere Ta toepassen wanneer er op de eerste verdieping warmtevraag is.
Aanleiding
Op de begane grond is vloerverwarming, op de eerste verdieping komen overbemeten t22 radiatoren waarmee ik op papier met 45 graden Ta zou weg komen. Ik vermoed dat de warmtevraag tussen begane grond en eerste verdieping wel eens uit elkaar kan gaan lopen, daarom komt op iedere verdieping een eigen thermostaat. Wanneer er enkel op de eerste verdieping warmtevraag is zal er een (bestaande) 2/2 klep dicht worden gestuurd. Er wordt een buffervat in serie geplaatst om ten alle tijde de systeeminhoud groot genoeg te houden.
Om de COP te verhogen zou ik bij enkel warmtevraag op de begane grond een lagere Ta willen toepassen en een hogere Ta toepassen wanneer er op de eerste verdieping warmtevraag is.
[ Voor 8% gewijzigd door SalexSun op 12-10-2022 21:02 ]
LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+
Ja of de warmtepomp uit. het gaat op dat moment toch om gas verbruiken ipv elektriciteit.BernieW schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 20:14:
[...]
En als het retour water uit de CV ook nog een keer door de warmtepomp gaat de CV op lage temperatuur instellen, Een warmtepomp houdt niet zo van hoge water inlaat temperaturen
Nukezone FTW
Het kan zeker, maar als je met een 5kw op 45c -10 de boel warm kan maken zou ik me niet zo druk maken om het cop verschil.SalexSun schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 20:58:
Ik ben van plan binnenkort een 5kW U44 te bestellen.
Aanleiding
Ik vraag me af of het sowieso wel de moeite waard is. heb je een betonnen verdiepingsvloer? dan is het verschil tussen boven en beneden al klein. paar thermostaten boven zodat het boven minder warm wordt en beneden is dan toch altijd meer vraag. veel makkelijker en goedkoper. een buffervat is ook cop verlies.
nog een paar 1000e over om iets beter te isoleren oid.
Nukezone FTW
Ja het is een betonnen verdiepingsvloer. Boven slaat de thermostaat vrijwel nooit aan, maar vrouwlief wil toch af en toe graag boven warmer kunnen verwarmen (kan momenteel met ketel ook). Isoleren is geen optie meer, het huis is uit 2018.Powrskin schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:34:
[...]
Het kan zeker, maar als je met een 5kw op 45c -10 de boel warm kan maken zou ik me niet zo druk maken om het cop verschil.
Ik vraag me af of het sowieso wel de moeite waard is. heb je een betonnen verdiepingsvloer? dan is het verschil tussen boven en beneden al klein. paar thermostaten boven zodat het boven minder warm wordt en beneden is dan toch altijd meer vraag. veel makkelijker en goedkoper. een buffervat is ook cop verlies.
nog een paar 1000e over om iets beter te isoleren oid.
mijn gedachtengang is als volgt: Oorspronkelijk is het systeem ingericht om op de eerste verdieping op hoge temperatuur te werken. Ondanks de overbemeten t22 radiatoren is het afgiftesysteem tussen begane grond en eerste verdieping is uit balans. (Ter verduidelijking, de vloerverwarming wordt momenteel direct gevoed uit de ketel zonder mengcicuit.)
Om met 45 graden bij -10 weg te komen zal er in de tijd bijna continue verwarmd moeten worden op de eerste verdieping. Wanneer diezelfde 45 graden ook bijna continue door de vloer stroomt zal het in de woonkamer veel te warm worden (mede door veel zonlicht). Dit is niet alleen zo bij -10, maar over de gehele stooklijn, dus COP-winst is ook over de gehele stooklijn. Daarom dus de vloerverwarming dichtzetten wanneer alleen op de eerste verdieping warmtevraag is.
Wat is het verlies met een buffervat? Al het warmteverlies in dat vat komt toch in de woning recht lijkt me, in dit geval komt die ik trapkast grenzend aan de woonkamer.
Verder is het niet zoveel moeite volgens mij; de 2/2 klep en 2 thermostaten bestaan al. Enkel te kosten van een 50L buffervat à €400.
Bij zo'n moderne woning lijkt het me raar dat het boven een pak kouder zou zijn dan beneden....SalexSun schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 22:47:
[...]
Ja het is een betonnen verdiepingsvloer. Boven slaat de thermostaat vrijwel nooit aan, maar vrouwlief wil toch af en toe graag boven warmer kunnen verwarmen (kan momenteel met ketel ook). Isoleren is geen optie meer, het huis is uit 2018.
mijn gedachtengang is als volgt: Oorspronkelijk is het systeem ingericht om op de eerste verdieping op hoge temperatuur te werken. Ondanks de overbemeten t22 radiatoren is het afgiftesysteem tussen begane grond en eerste verdieping is uit balans. (Ter verduidelijking, de vloerverwarming wordt momenteel direct gevoed uit de ketel zonder mengcicuit.)
Om met 45 graden bij -10 weg te komen zal er in de tijd bijna continue verwarmd moeten worden op de eerste verdieping. Wanneer diezelfde 45 graden ook bijna continue door de vloer stroomt zal het in de woonkamer veel te warm worden (mede door veel zonlicht). Dit is niet alleen zo bij -10, maar over de gehele stooklijn, dus COP-winst is ook over de gehele stooklijn. Daarom dus de vloerverwarming dichtzetten wanneer alleen op de eerste verdieping warmtevraag is.
Wat is het verlies met een buffervat? Al het warmteverlies in dat vat komt toch in de woning recht lijkt me, in dit geval komt die ik trapkast grenzend aan de woonkamer.
Verder is het niet zoveel moeite volgens mij; de 2/2 klep en 2 thermostaten bestaan al. Enkel te kosten van een 50L buffervat à €400.
Bovendien denk ik dat de oversize radiatoren toch traag gaan reageren op de warmtevraag.
Even snel een kamer naar 22 à 23 gr. Brengen is er dan niet bij naar mijn gevoel.
Ik heb een 7kw, begane grond is 80m2 vloerverwarming, boven 60m2 wandverwarming.
Beneden houden we continue 22 gr. Aan. Boven worden de ventielen open gestuurd als het kouder dan 19 gr wordt... Dat is bij ons nog maar 1 keer gebeurd toen het weken aan een stuk nachtvorst was.
Wanneer de kids eens een uurtje op de kamer zitten brengt een infrarood paneel snel warmte bij tot 22 gr.
De vloer beneden staat altijd open, Tesamen met een parallel buffervat en extra cv pomp.
Onze gerenoveerde woning is van 67'. En energetisch bijna evenwaardig aan een nieuwbouw gebracht.
[ Voor 3% gewijzigd door Kenwood960 op 12-10-2022 23:17 ]
Het is andersom. boven staat de thermostaat bijna nooit aan dus er is ook geen vraag.SalexSun schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 22:47:
[...]
Ja het is een betonnen verdiepingsvloer. Boven slaat de thermostaat vrijwel nooit aan, maar vrouwlief wil toch af en toe graag boven warmer kunnen verwarmen (kan momenteel met ketel ook). Isoleren is geen optie meer, het huis is uit 2018.
boven wordt verwarmd door beneden, daar is nu de vraag, waarom zou dit veranderen?
simpele thermostaten of met wifi oid op de verwarming boven lijkt mij goed zat.
een t22 doet ook op 35c echt nog wel wat en anders loopt die maar langer mee dan een uurtje.
die 2c verschil met beneden is ook met -10 zo weg.
in het warmtepomp topic was ook een discussie of het niet beter is om in de schil overal de verwarming al dan niet vol aan te zetten omdat het warmteverlies door de muren toch zo groot is.
je kan dan je toevoer temp lager zetten doordat je meer afgifte hebt.
qua extra kosten valt het dan mee, maar als het niet nodig is.
400e zou ik het ook niet voor laten, maar moeilijker inregelen wel. iemand anders moet er ook mee overweg kunnen. aan de radiatorknop draaien lukt nog wel, maar via software wordt dat al lastiger.
Nukezone FTW
Vandaag was ik het zat en heb ik de Toon omgetoverd in een smart display (was al geroot) en een Nest geïnstalleerd. Toon met een WP is een regelrechte ramp, hoop dat de Nest beter is.
Vanmorgen met Toon:
Setpoint 19.5, kamer temperatuur 18,3 WP draait lekker en is mooi terug gemoduleerd. Toon gaat uit
Toon komt 10 minuten later tot de conclusie dat het nog steeds 18,3 is en gaat weer aan. Hele opstart cyclus, terugmoduleren etc. Temperatuur 18.5
Toon gaat uit
Hele feest op nieuw. 19.0 je raad het al...
Wat een kut ding.
Vanmorgen met Toon:
Setpoint 19.5, kamer temperatuur 18,3 WP draait lekker en is mooi terug gemoduleerd. Toon gaat uit

Toon komt 10 minuten later tot de conclusie dat het nog steeds 18,3 is en gaat weer aan. Hele opstart cyclus, terugmoduleren etc. Temperatuur 18.5
Toon gaat uit

Hele feest op nieuw. 19.0 je raad het al...

Wat een kut ding.
After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.
Bedoel je daarmee dat de eerste verdieping wordt verwarmd door de warmte die van de begane grond naar boven ‘lekt’?Powrskin schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 23:32:
[...]
Het is andersom. boven staat de thermostaat bijna nooit aan dus er is ook geen vraag.
boven wordt verwarmd door beneden, daar is nu de vraag, waarom zou dit veranderen?
De redenen om boven afzonderlijk te kunnen te verwarmen zijn thuiswerkdagen, de sterke wens om aan het bouwbesluit te blijven voldoen (uit mn hoofd 20c op slaapkamers bij -10), momenteel kan het ook en vriendin wil er niet op ‘achteruit’ gaan.
De verwarming is hier sinds de zomer nog niet aan geweest, toch nog iedere ochtend boven de 20c in de woonkamer en op de overloop. Enkel de badkamer (komt een ir paneel) en de slaapkamer van mijn dochter zijn merkbaar kouder. Nu ik toch bezig ga zou ik dus graag die ene kamer afzonderlijk kunnen verwarmen.
Toen vorig jaar oktober mijn dochter was geboren moesten we een aantal weken de slaapkamers naar 22c verwarmen. Dat kan natuurlijk prima met een elektrisch kacheltje, maar als het op bovenstaande manier met de warmtepomp zou kunnen heeft dat mijn voorkeur
Kun je ook aangeven hoe je instellingen zijn van de WP. Wat zijn bijv. de watertemperaturen op het moment dat de WP terug moduleert. Kan hij daardoor toch boven bepaalde grenzen komen waardoor hij uitschakelt. Het is ook zo, dat als de externe thermostaat uitschakelt (doordat de thermostaat even wil kijken hoe de temperatuur zich gedraagt) de warmtepomp ook uit gaat (tenminste als de externe thermostaat is aangesloten op de klemmen voor een externe thermostaat). Dit schijnt het nadeel te zijn van deze manier van regelen via deze aansluitingen.Devil schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 23:36:
Vandaag was ik het zat en heb ik de Toon omgetoverd in een smart display (was al geroot) en een Nest geïnstalleerd. Toon met een WP is een regelrechte ramp, hoop dat de Nest beter is.
Vanmorgen met Toon:
Setpoint 19.5, kamer temperatuur 18,3 WP draait lekker en is mooi terug gemoduleerd. Toon gaat uit![]()
Toon gaat uit![]()
![]()
![]()
Hele feest op nieuw. 19.0 je raad het al...![]()
![]()
![]()
Wat een kut ding.
Ik log alles inclusief het signaal van Toon/Nest dus weet precies wie de schuldige is. En inderdaad schakelt de WP direct uit als de externe thermostaat uitschakelt. Nest is nu al twee uur onafgebroken warmte aan het vragen. Dit was Toon gisteren:Jojan265 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 07:47:
[...]
Kun je ook aangeven hoe je instellingen zijn van de WP. Wat zijn bijv. de watertemperaturen op het moment dat de WP terug moduleert. Kan hij daardoor toch boven bepaalde grenzen komen waardoor hij uitschakelt. Het is ook zo, dat als de externe thermostaat uitschakelt (doordat de thermostaat even wil kijken hoe de temperatuur zich gedraagt) de warmtepomp ook uit gaat (tenminste als de externe thermostaat is aangesloten op de klemmen voor een externe thermostaat). Dit schijnt het nadeel te zijn van deze manier van regelen via deze aansluitingen.
:strip_exif()/f/image/NMVvU7JxGHk1K7O2bUdBpUWC.jpg?f=fotoalbum_large)
30 schakeling de hele dag.
Nest vandaag alleen nog volgens schema gestart met warmtevraag en niet uitgeschakeld geweest.
@Devil
Als het goed is krijg ik vandaag mijn esp printjes van Ali, kan ik jou programma zo in de esp downloaden?
Als het goed is krijg ik vandaag mijn esp printjes van Ali, kan ik jou programma zo in de esp downloaden?
Dat is wat het is. Er lekt veel warmte naar boven. Anders zou het er nu een graad of 10/12 zijn.Er zitten toch thermostaten op de verwarming? Standje 3 is 20c tuurlijk op lagere temperatuur opwarmen duurt dat langer, maar die warmtepomp is dan toch de hele dag aan.SalexSun schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 00:03:
[...]
Bedoel je daarmee dat de eerste verdieping wordt verwarmd door de warmte die van de begane grond naar boven ‘lekt’?
De redenen om boven afzonderlijk te kunnen te verwarmen zijn thuiswerkdagen, de sterke wens om aan het bouwbesluit te blijven voldoen (uit mn hoofd 20c op slaapkamers bij -10), momenteel kan het ook en vriendin wil er niet op ‘achteruit’ gaan.
De verwarming is hier sinds de zomer nog niet aan geweest, toch nog iedere ochtend boven de 20c in de woonkamer en op de overloop. Enkel de badkamer (komt een ir paneel) en de slaapkamer van mijn dochter zijn merkbaar kouder. Nu ik toch bezig ga zou ik dus graag die ene kamer afzonderlijk kunnen verwarmen.
Toen vorig jaar oktober mijn dochter was geboren moesten we een aantal weken de slaapkamers naar 22c verwarmen. Dat kan natuurlijk prima met een elektrisch kacheltje, maar als het op bovenstaande manier met de warmtepomp zou kunnen heeft dat mijn voorkeur
Nukezone FTW
Ik ben bezig met de installatie van een 9Kw U44 unit.
Voor de CV backup element. Ik zie dat er op de klemmen strook 4 schroef klemmen vrij zijn met E heater er op.
Echter de handleiding heeft het over een set. kan je op deze klemmen direct een magneetschakelaar van de E heater aansluiten? Wie heeft hier al een E backup aangesloten op een U44 of U34 ?
Voor de CV backup element. Ik zie dat er op de klemmen strook 4 schroef klemmen vrij zijn met E heater er op.
Echter de handleiding heeft het over een set. kan je op deze klemmen direct een magneetschakelaar van de E heater aansluiten? Wie heeft hier al een E backup aangesloten op een U44 of U34 ?
24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018
Hey Devil, gebruik je je nest als aan/uit?Devil schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 08:20:
[...]
Ik log alles inclusief het signaal van Toon/Nest dus weet precies wie de schuldige is. En inderdaad schakelt de WP direct uit als de externe thermostaat uitschakelt. Nest is nu al twee uur onafgebroken warmte aan het vragen. Dit was Toon gisteren:
[Afbeelding]
30 schakeling de hele dag.
Nest vandaag alleen nog volgens schema gestart met warmtevraag en niet uitgeschakeld geweest.
Ik kom helemaal niet uit met de hysterese van de WP als ik "air" mee laat wegen (water alleen gaat vrij goed) Ik heb nog een Honeywell die een veel kleinere hystrese heeft en meer geduld.... misschien moet ik die eens bijkoppelen?
Grtz, Mike
Bvd, Mike
Met de winter in aantocht zou ik graag willen weten welke instellingen jullie hebben voor de vorstbeveiliging. Daarmee bedoel ik het in- en uitschakelen van de waterpomp bijv. 1 minuut aan, 50 minuten uit.
Aanvankelijk dacht ik dat dit de “forced operation” instellingen is, maar ik zie nu dat deze pas na 20 uur in werking treed (instel bereik 20-180 uur).
Het gaat mij niet om andere vorstbeveilingsmogelijkheden (warmtelint, vorstkleppen e.d.) maar alleen om de instellingen op de LG.
Alvast bedankt.
Aanvankelijk dacht ik dat dit de “forced operation” instellingen is, maar ik zie nu dat deze pas na 20 uur in werking treed (instel bereik 20-180 uur).
Het gaat mij niet om andere vorstbeveilingsmogelijkheden (warmtelint, vorstkleppen e.d.) maar alleen om de instellingen op de LG.
Alvast bedankt.
Ja die kun je er via ESPHome inzetten. Alleen het vereist nog wel wat aanpassing, of je moet exact dezelfde setup maken als ik heb (met twee relais en een externe thermostaat).Pascohorde schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 08:30:
@Devil
Ja als aan/uit, want de warmtepomp ondersteund geen opentherm. Ik gebruik een stooklijn op de warmtepomp en de kamerthermostaat via de externe ingang om de verwarming te stoppen bij een bepaalde temperatuur (met een graadje nachtverlaging).Luisterlijk schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:46:
[...]
Hey Devil, gebruik je je nest als aan/uit?
Ik kom helemaal niet uit met de hysterese van de WP als ik "air" mee laat wegen (water alleen gaat vrij goed) Ik heb nog een Honeywell die een veel kleinere hystrese heeft en meer geduld.... misschien moet ik die eens bijkoppelen?
Grtz, Mike
Bvd, Mike
Zoals eerder aangegeven, staat het bij ons ingesteld op 2 min / uur.TwinTurbo schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 12:00:
Met de winter in aantocht zou ik graag willen weten welke instellingen jullie hebben voor de vorstbeveiliging. Daarmee bedoel ik het in- en uitschakelen van de waterpomp bijv. 1 minuut aan, 50 minuten uit.
Alvast bedankt.
Wij overwegen om, als het echt koud wordt, de waterpomp op permanent aan te zetten. Zeker als onder die omstandigheden de unit langere tijd niet in zou schakelen.
De forced operation instelling is eigenlijk de "oude" pompschakeling van CV ketels voor de zomerperiode. Dit dan om de waterpomp niet onnodig te laten draaien en te voorkomen dat hij vast gaat zitten.
Ik heb sinds 3 maanden de LG HM071MR U44 7Kw. monoblock draaien alleen als verwarming zonder buffervat dus, buiten unit is werkelijk fantastisch, tot nu toe weinig geluid, CV water is redelijk snel op temperatuur, dus tot zover tevreden, ik heb vloerverwarming en radiatoren dus heb geen hoge temperatuur nodig.
Maar de bedieningspaneel is niet echt handig, wijkt een volle graad af van de werkelijke temperatuur en is alleen op hele graden nauwkeurig af te stellen, gemiste kans denk ik, soms is hij ook volledig van slag, maar moet wel zeggen dat er een lange kabel (+/- 20 meter) tussen zit, systeem een keer uit/aan en hij werkt weer.
Handleiding is echt summier, slechte uitleg maar met dit forum kom ik al weer verder, bedankt.
Maar de bedieningspaneel is niet echt handig, wijkt een volle graad af van de werkelijke temperatuur en is alleen op hele graden nauwkeurig af te stellen, gemiste kans denk ik, soms is hij ook volledig van slag, maar moet wel zeggen dat er een lange kabel (+/- 20 meter) tussen zit, systeem een keer uit/aan en hij werkt weer.
Handleiding is echt summier, slechte uitleg maar met dit forum kom ik al weer verder, bedankt.
Die 2min/ uur is niet de vorstbeveiliging, maar de thermostaat check. Vorstbeveiliging gaat bij 5c automatisch aan en dan blijft hij continu pompen.Transitie schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 12:32:
[...]
Zoals eerder aangegeven, staat het bij ons ingesteld op 2 min / uur.
Wij overwegen om, als het echt koud wordt, de waterpomp op permanent aan te zetten. Zeker als onder die omstandigheden de unit langere tijd niet in zou schakelen.
De forced operation instelling is eigenlijk de "oude" pompschakeling van CV ketels voor de zomerperiode. Dit dan om de waterpomp niet onnodig te laten draaien en te voorkomen dat hij vast gaat zitten.
Zelfs met de thermostaat op uit blijft hij dan pompen. Kan alleen met dipswitch uitgezet
Nukezone FTW
Super, bedankt voor het antwoord. Dan hoef ik dus niets te doen.Powrskin schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 13:30:
[...]
Die 2min/ uur is niet de vorstbeveiliging, maar de thermostaat check. Vorstbeveiliging gaat bij 5c automatisch aan en dan blijft hij continu pompen.
Zelfs met de thermostaat op uit blijft hij dan pompen. Kan alleen met dipswitch uitgezet
Wij hebben onze Nest thermostaat geïnstalleerd.
Heatlink aangesloten, dipswitch 8 omgezet, thermostaat geconfigureerd, verbonden met Wifi. Nest/ Heatlink schakelt netjes aan/ uit op basis van ingestelde temperatuur.
Temperature Sensor instelling op remote op "Water" gezet.
Stooklijn -20/50 en 15/26.
Watertemperatuur op de remote staat op 35 C
Er vallen twee dingen op:
Het duurt 10-15 minuten voordat de WP inschakelt, nadat via de Nest ingesteld is op verwarmen (lees hogere temperatuur van de temp in de kamer)
Als het water (ingesteld op inlet) 35 C is, stopt de WP, terwijl de gewenste kamertemperatuur nog niet bereikt is.
Herkent iemand die "wachttijd" van 10-15 min?
Waarom gaat de WP niet moduleren bij het bereiken van de ingestelde watertemperatuur?
Heatlink aangesloten, dipswitch 8 omgezet, thermostaat geconfigureerd, verbonden met Wifi. Nest/ Heatlink schakelt netjes aan/ uit op basis van ingestelde temperatuur.
Het duurt 10-15 minuten voordat de WP inschakelt, nadat via de Nest ingesteld is op verwarmen (lees hogere temperatuur van de temp in de kamer)
Als het water (ingesteld op inlet) 35 C is, stopt de WP, terwijl de gewenste kamertemperatuur nog niet bereikt is.
Waarom gaat de WP niet moduleren bij het bereiken van de ingestelde watertemperatuur?
Dat lijkt pendelen dus moet de watertemperatuur omhoog en of de pompsnelheid.Transitie schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 16:52:
Wij hebben onze Nest thermostaat geïnstalleerd.
Die 10/15 min is door de pomp instelling van hierboven. De thermostaat moet de warmtevraag checken. Niet erg verder. Het is de bedoeling dat hij uren achter elkaar draait. Een uurtje eerder of later moet niet uitmaken. Als je een rooster instelt gaat hij wel dan checken of hij aan moet en zo kan je alsnog leuk sturen.
Ik heb hem bv s middags op +1 zodat er meer kans is dat hij dan aangaat en blijft en zodoende opwarmt voor de avond/nacht.
Nukezone FTW
Gewoon wachten op een koude nacht en dan even op de thermostaat kijken.TwinTurbo schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:05:
[...]
Super, bedankt voor het antwoord. Dan hoef ik dus niets te doen.
Nukezone FTW
Goedenavond beste forumers,
Ik heb deze lg's forums veel doorgelezen voor info over de LG monoblocks, hier veel mooie info uitgehaald, dank daarvoor.
Helaas plaats ik dit bericht hier nu door slecht nieuws over de levering van mijn LG monoblock
Een kleine 2 maanden geleden heb ik een LG monoblock besteld bij warmte24, vandaag een mail gekregen van warmte24 met als bijlage een brief van een fiscalist.
:strip_exif()/f/image/2kvQGDv9vzAEo2WlZeHZ4j0q.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is behoorlijk balen en ik vind het allemaal een beetje raar, weet niet of dit echt is, of een vorm van oplichting om mij ergens mee akkoord te laten gaan.
De brief oogt wat goedkoop. Het KVK nummer is verdwenen en er is geen faillissement bekend, beide websites zijn ook verdwenen.
Weet nu even niet zo goed wat te doen, wil eerst wat info inwinnen voordat ik antwoord op de mail.
Zijn er nog meer mensen getroffen? (zag op google dat er een WhatsApp groep is geweest over dit bedrijf)
Mijn plan is om morgen eerst met de kvk te bellen en horen op welke grond dit bedrijf opgeheven is, en ik wil langs een rechtswinkel gaan om informatie in te winnen.
Als iemand tips voor me heeft, graag!
Ik heb deze lg's forums veel doorgelezen voor info over de LG monoblocks, hier veel mooie info uitgehaald, dank daarvoor.
Helaas plaats ik dit bericht hier nu door slecht nieuws over de levering van mijn LG monoblock
Een kleine 2 maanden geleden heb ik een LG monoblock besteld bij warmte24, vandaag een mail gekregen van warmte24 met als bijlage een brief van een fiscalist.
:strip_exif()/f/image/2kvQGDv9vzAEo2WlZeHZ4j0q.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is behoorlijk balen en ik vind het allemaal een beetje raar, weet niet of dit echt is, of een vorm van oplichting om mij ergens mee akkoord te laten gaan.
De brief oogt wat goedkoop. Het KVK nummer is verdwenen en er is geen faillissement bekend, beide websites zijn ook verdwenen.
Weet nu even niet zo goed wat te doen, wil eerst wat info inwinnen voordat ik antwoord op de mail.
Zijn er nog meer mensen getroffen? (zag op google dat er een WhatsApp groep is geweest over dit bedrijf)
Mijn plan is om morgen eerst met de kvk te bellen en horen op welke grond dit bedrijf opgeheven is, en ik wil langs een rechtswinkel gaan om informatie in te winnen.
Er zitten nergens thermostaatkranen. Op eerste verdieping zijn de radiatoren middels voetventielen zo ingeregeld dat de warmteafgifte in de verschillende kamers op de eerste verdieping in balans is.Powrskin schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:14:
[...]
Dat is wat het is. Er lekt veel warmte naar boven. Anders zou het er nu een graad of 10/12 zijn.Er zitten toch thermostaten op de verwarming? Standje 3 is 20c tuurlijk op lagere temperatuur opwarmen duurt dat langer, maar die warmtepomp is dan toch de hele dag aan.
Maar nu is het op twee kamers tegen het moment aan dat we zouden willen verwarmen, terwijl de woonkamer nu 21,5c zonder dat de verwarming is aan geweest sinds het voorjaar. Er is dus warmtevraag op de eerste verdieping terwijl de verwarming op de begane grond nog niet aan hoeft (willen we ook niet). Het zal op die kamers momenteel rond de 18c zijn, maar met thuiswerken is dat toch wel aan de lage kant
[ Voor 25% gewijzigd door SalexSun op 13-10-2022 19:39 ]
Vet balen. 60% is eerst beter dan niets. lijkt me dat je niet van de rest afziet als er nog wat te halen blijkt.Waltertje schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 19:11:
[Afbeelding]
Nukezone FTW
Hmm apart verhaal. Veel stroomverbruik beneden en boven het raam open? Mocht je beneden geen warmte nodig hebben en boven wel, dan toch maar een 3wegklep en zo nodig een klein buffer. Als je dan op momenten alleen boven verwarmd heb je beneden nog langer geen warmtevraag.SalexSun schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 19:34:
[...]
Er zitten nergens thermostaatkranen. Op eerste verdieping zijn de radiatoren middels voetventielen zo ingeregeld dat de warmteafgifte in de verschillende kamers op de eerste verdieping in balans is.
Maar nu is het op twee kamers tegen het moment aan dat we zouden willen verwarmen, terwijl de woonkamer nu 21,5c zonder dat de verwarming is aan geweest sinds het voorjaar. Er is dus warmtevraag op de eerste verdieping terwijl de verwarming op de begane grond nog niet aan hoeft (willen we ook niet). Het zal op die kamers momenteel rond de 18c zijn, maar met thuiswerken is dat toch wel aan de lage kant
Moet zeggen dat ik het wel lekker vind warme voetjes. Ook nu al.
Nukezone FTW
Let op, het document spreekt over finale kwijting, als je hier akkoord mee gaat heb je daarna geen rechten meer, je hebt dan een definitief aanbod geaccepteerd.Powrskin schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:50:
[...]
Vet balen. 60% is eerst beter dan niets. lijkt me dat je niet van de rest afziet als er nog wat te halen blijkt.
Wellicht is het een goed aanbod, maar er wordt niet geschreven wie dit aanbod doet 'een partner' en er staat een soort van half afgemaakt dreigement in 'als u geen gebruik maakt van mijn aanbod' maar zonder gevolg?
Ik vind dit een zeer bijzondere brief, het wordt tijd je rechtsbijstand of andere vorm van juridische bijstand te gaan mailen denk ik.
Ontbinding van je bedrijf is geen faillissement, hierdoor is de oude eigenaar gewoon verplicht 100% te betalen volgens mij, eigenaar persoonlijk aansprakelijk stellen, aangifte doen bij de politieWaltertje schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 19:11:
[Afbeelding]
Bedrijf is tijd terug al ontbonden, hij had vanaf dat moment geen zaken meer mogen doen
Dit is gewoon puur oplichting, dus gewoon een zaak van maken (desnoods civiel)
https://www.transfirm.nl/...80000-stocklots-daily-b.v.
Op 5-7 al melding gedaan dat zijn zaak ontbonden zou worden, site was tot gisteren nog online en mogelijk tot bestellen
[ Voor 8% gewijzigd door 123Arjan op 13-10-2022 21:09 ]
Ik heb dezelfde reactie gehad na een status update vraag vandaag…😡☹️Waltertje schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 19:11:
[Afbeelding]
HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb
Beneden staat idd regelmatig de oven 20min aan. Daarnaast beneden erg veel lichtinval op zuid, met zonnige dagen loopt de temperatuur snel op. Slaapkamers op zuid zijn ook goed aan de temperatuur, enkel noord zijn merkbaar koelerPowrskin schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:55:
[...]
Hmm apart verhaal. Veel stroomverbruik beneden en boven het raam open? Mocht je beneden geen warmte nodig hebben en boven wel, dan toch maar een 3wegklep en zo nodig een klein buffer. Als je dan op momenten alleen boven verwarmd heb je beneden nog langer geen warmtevraag.
Moet zeggen dat ik het wel lekker vind warme voetjes. Ook nu al.
En als je iets verder zoekt staat zelfs zijn huisadres te vindentebogo schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:08:
[...]
Ik heb dezelfde reactie gehad na een status update vraag vandaag…😡☹️
ah goed dat anderen ook reageren123Arjan schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:02:
[...]
Ontbinding van je bedrijf is geen faillissement, hierdoor is de oude eigenaar gewoon verplicht 100% te betalen volgens mij, eigenaar persoonlijk aansprakelijk stellen, aangifte doen bij de politie
Bedrijf is tijd terug al ontbonden, hij had vanaf dat moment geen zaken meer mogen doen
Dit is gewoon puur oplichting, dus gewoon een zaak van maken (desnoods civiel)
https://www.transfirm.nl/...80000-stocklots-daily-b.v.
Op 5-7 al melding gedaan dat zijn zaak ontbonden zou worden, site was tot gisteren nog online en mogelijk tot bestellen
Nukezone FTW
Kan iemand bevestigen dat onderstaande advertentie op marktplaats van hem/haar is? Deze is nl weer ingetrokken…
/f/image/uyhFJNpqbrsXeegNIjwOROvy.png?f=fotoalbum_large)
Is toch niet van die eigenaar van warmte24?….
/f/image/uyhFJNpqbrsXeegNIjwOROvy.png?f=fotoalbum_large)
Is toch niet van die eigenaar van warmte24?….
[ Voor 5% gewijzigd door tebogo op 13-10-2022 21:39 ]
HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb
4 kan ik maximaal toevoegen aan de bestaande omvormer en er is weinig ruimte voor nog meer, vandaar. Maar logische gedachte!Powrskin schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 20:02:
[...]
Beetje offtopic.
Als je nog 4 panelen erbij neemt kan het dan niet direct meer? Rekening houdend met gasloos en meer elektrisch verbruik.
Heeft iemand er een idee bij? Of misschien heb ik in dit topic eroverheen gelezen?Pokerphase schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:27:
[...]
Dankje voor de bevestiging, iets latere reactie maar inmiddels de warmtepomp geïnstalleerd i.c.m. een NestOp welke terminal blok moet het uitgaande signaal naar de cv? Poort 26 en 27? Er wordt in de manual inconsistent gerefereerd naar welke terminal block je nu precies moet hebben.
[Afbeelding]
LG HM091MR.U44 - OEG 300liter 516005190 warmte wisselaar boiler - Solaredge / Growatt 4800 kWh
Top, dankjewel!
Edit: Ik kijk nu even terug maar dan is modbus (26 & 27) denk ik niet de aansluiting die ik moet hebben voor signaal naar CV..
[ Voor 14% gewijzigd door Pokerphase op 14-10-2022 11:18 ]
ik ben het topic een beetje aan het doorbladeren ter voorbereiding van mijn eigen installatie.
nu kom ik vragen tegen over of de WP al dan wel of niet een ingebouwde vuilafscheider heeft, echter geen antwoord hierop.
iemand die dit kan bevestigen hoe dit zit?
nu kom ik vragen tegen over of de WP al dan wel of niet een ingebouwde vuilafscheider heeft, echter geen antwoord hierop.
Er wordt in ieder geval in de installatiehandleiding een magnetisch vuilfilter verplicht. Dat heb ik dan maar ook braaf gedaan.Nico95 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:00:
ik ben het topic een beetje aan het doorbladeren ter voorbereiding van mijn eigen installatie.
https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/
Deze moet je los installeren in het circuit, bijvoorbeeld van Caleffi https://www.caleffi.com/n...elbare-aansluiting-545302 of Spirotech https://www.spirotech.nl/producten/spirotrap/Nico95 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:00:
Wat is nu de beste instelling voor deze stand.michiel038 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:14:
Goedemorgen Allen,
In Juni dit jaar heb ik ook de stoute schoenen aangetrokken om zelf een warmtepomp te plaatsen.
Dit is dan De Therma V 7k .44U versie geworden met een Tesy 160 L 1 wisselaar WTW vat met een 50L buffer vat opstelling geworden. Sinds Begin September heb ik de installatie in bedrijf. Deze werkt naar wens en sindsdien geen gas meer verbruikt. Echter heb ik nog een 3 tal vragen.
Zijn er meer mensen met een aantoonbare afwijking van de Temperatuur sensor van de het bedieningspaneel?
Bij mij is de afwijking tussen de 1 a 2 graden afhankelijk van de warmte overdacht op het moment zelf. Dit is gemeten met de oude thermostaat en een lose temperatuur meter. LG geeft dus 1,5 graden minder aan. Opzich geen probleem door de ingestelde temp. lager aan te houden.
Het tweede punt is de temperatuur van de WTW deze is beduidend lager, de sensor zit nu in het gat waar de analoge temp. sensor zat. Met een afwijking van +15 graden. Hopelijk kan ik dit oplossen door een losse RVS houder te plaatsen in de boiler zie aliexpres: Thermowel 1/2" 50mm
De laatste en meest prangende vraag, waar stelt men de op en uit Tijd van de pompinstelling op in. Of laat men deze functie inactief? Zie pagina 159 van de installatiehandleiding.
[Afbeelding]
Hoor graag mensen hun ervaring en ideeën over deze 3 punten.
Groetjes Michiel
Is dit nu hoe vaak de pomp aan gaat tijdens verwarmingsbedrijf en de temperatuur al bereikt is zodat die af en toe aan gaat?
Want wanneer de warmtepomp bezig met verwarmen dan draait de pomp toch continu neem ik aan?
Goedemiddag allemaal
Ik heb een paar weken geleden een therma v monoblock aangeschaft. Het gaat om de 9kw versie.
Wij verwarmen onze woning via vloerverwarming. Hierop zou de warmtepomp dan ook aangesloten worden. Het sanitair water verloopt via een aparte warmtepompboiler.
Is het nu wel of niet verstandig hier een buffervat van 200 liter tussen te zetten. Probleem is dat deze nergens verkrijgbaar zijn. Het hoeft niet volgens mij geeft LG dat zelf ook aan. Maar kan me voorstellen dat het voor de-icen en overproductie handig kan zijn. Helaas zijn de vaten nergens te krijgen. De opties zijn dus om of het systeem gewoon zo aan te sluiten en eventueel wanneer de vaten weer beschikbaar zijn er alsnog een tussen te plaatsen. Of om het gewoon rechtstreeks te doen en zo te laten. Kan iemand hier een duidelijk antwoord op geven?
Ik heb een paar weken geleden een therma v monoblock aangeschaft. Het gaat om de 9kw versie.
Wij verwarmen onze woning via vloerverwarming. Hierop zou de warmtepomp dan ook aangesloten worden. Het sanitair water verloopt via een aparte warmtepompboiler.
Is het nu wel of niet verstandig hier een buffervat van 200 liter tussen te zetten. Probleem is dat deze nergens verkrijgbaar zijn. Het hoeft niet volgens mij geeft LG dat zelf ook aan. Maar kan me voorstellen dat het voor de-icen en overproductie handig kan zijn. Helaas zijn de vaten nergens te krijgen. De opties zijn dus om of het systeem gewoon zo aan te sluiten en eventueel wanneer de vaten weer beschikbaar zijn er alsnog een tussen te plaatsen. Of om het gewoon rechtstreeks te doen en zo te laten. Kan iemand hier een duidelijk antwoord op geven?
Met een 9kw neem ik aan dat er goed volume in de vloerverwarming zit qua water. Voor de defrosts is een buffer dan totaal onnodig en ook niet merkbaar in de vloer. In een slecht geval verwarm je de vloer een uur en is hij 6mins aan het defrosten.D-money24 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:45:
Goedemiddag allemaal
Met 40m2 en een paar radiatoren kon ik het al makkie zonder buffer. Nu met 100m2 nog wat beter
Nukezone FTW
Beste WP Guru's,
Ik ben de installatie van een Therma V 9kw monoblock aan het voorbereiden. Waterzijdig kom ik er wel maar zit maar een paar vragen over de elektra kant. Er komt een buffervat en extra pomp in de installatie.
1. Hoe koppel ik de extra pomp aan de warmtepomp zodat deze aangestuurd wordt door de wp? Ik neem aan dat dit op "TB_W_PUMP_C" zou moeten maar las eerder in dit forum dat daar geen voeding van komt.
2. Waar sluit ik de temperatuur sensor aan die ik op de aanvoer bij het T-stuk naar het buffervat aansluit? Wellicht hebben jullie ook een link naar de gebruikte kabel en sensor?
Wat ik heb begrepen is dat de sensor er voor zorgt dat bij voldoende warm water in de buffer de wp uitschakelt maar externe pomp blijft draaien (zolang er nog vraag is vanuit het systeem uiteraard). Klopt dat?
Zou top zijn als jullie mijn laatste puzzelstukjes willen leggen ;-)
mvg,
Serge
Ik ben de installatie van een Therma V 9kw monoblock aan het voorbereiden. Waterzijdig kom ik er wel maar zit maar een paar vragen over de elektra kant. Er komt een buffervat en extra pomp in de installatie.
1. Hoe koppel ik de extra pomp aan de warmtepomp zodat deze aangestuurd wordt door de wp? Ik neem aan dat dit op "TB_W_PUMP_C" zou moeten maar las eerder in dit forum dat daar geen voeding van komt.
2. Waar sluit ik de temperatuur sensor aan die ik op de aanvoer bij het T-stuk naar het buffervat aansluit? Wellicht hebben jullie ook een link naar de gebruikte kabel en sensor?
Wat ik heb begrepen is dat de sensor er voor zorgt dat bij voldoende warm water in de buffer de wp uitschakelt maar externe pomp blijft draaien (zolang er nog vraag is vanuit het systeem uiteraard). Klopt dat?
mvg,
Serge
Het gaat nu om zon 60m2 en daar komt nog eens 25m2 bij.Powrskin schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:52:
[...]
Met een 9kw neem ik aan dat er goed volume in de vloerverwarming zit qua water. Voor de defrosts is een buffer dan totaal onnodig en ook niet merkbaar in de vloer. In een slecht geval verwarm je de vloer een uur en is hij 6mins aan het defrosten.
Met 40m2 en een paar radiatoren kon ik het al makkie zonder buffer. Nu met 100m2 nog wat beter
Hoe zit het dan met het feit dat als het te warm is de warmtepomp afslaat. Dat is toch ook een reden om een buffer te nemen? Aangezien wij via de warmtepompboiler water krijgen waarom kan ik de warmtepomp in de warme maanden waarin wij de vloerverwarming niet gebruiken niet gewoon uitzetten….
Tevens als ik de warmtepomp rechtstreeks aansluit op de verdeler van vloerverwarming kan dit een verdeler zonder pomp zijn toch?
Bedankt voor de tips
Aiwhan
Vraagje over de Therma V u44. Deze staat bij Atomic zn ouders, de 220V zit netjes aangesloten, uponor32 idem. Alleen voor de radiatoren binnen, geen sww.
Ik kan echter niet goed uit de andere aansluiting komen.
Waar moet het groene stekkertje van het thermostaat/console snoer in?
Klopt het dat er geen backupheater kabel op moet worden aangesloten?
:strip_exif()/f/image/MSRcunYySrlmckivgz9llnmS.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/EOGsL8z6fSeonve9zYueDLiU.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/MSRcunYySrlmckivgz9llnmS.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/EOGsL8z6fSeonve9zYueDLiU.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/OvH9OjfhBBx5wWWgLsZfn93s.jpg?f=fotoalbum_medium)
[ Voor 3% gewijzigd door Atomic2005 op 14-10-2022 17:30 ]
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Ok, ik vandaag een 150l buffer geïnstalleerd. Paralel met externe pomp. Werkt allemaal prima. Maar wat doet de LG, gewoon 40 minuten lang volgas. Delta T van 5 graden, dus volgens mij netjes (koud water uit de buffer), radiatoren worden mooi warm. Maar na het halen van de ingestelde retour temperatuur knalt hij gewoon door. En ook bij retour +4 (de ingestelde hysteresis) nog geen enkele modulatie, tot hij poef uit valt. Gek wordt ik er van.
Hallo,Nico95 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:00:
Er zit een zeef (vuilafscheider) in het monoblock:
:fill(white):strip_exif()/f/image/APndA2oOEFwnGR9GjIqTCpGO.png?f=user_large)
/f/image/Bj0r82ZuM7G7VMWF0uqMJDfL.png?f=fotoalbum_large)
Dit is wel een vrij grove zeef. Ik heb er daarom een extra vuilafscheider (iets fijn maziger) in de retour erbij geplaatst. En natuurlijk ook een magneetafscheider (beide tussen kogelkranen, zodat deze gemakkelijk onderhouden kunnen worden).
De instelling bepaald hoe vaak de pomp aan gaat indien de compressor niet aan is (standby toestand). De handleiding is daarin een beetje verwarrend. Er staat tijdens verwarmbedrijf, maar men bedoeld als tijdens het verwarmbedrijf de compressor uit is gegaan. Hoe vaak wil je dan de pomp aan hebben om de temperatuur van het water te kunnen meten. Dit is alleen van belang als je op alleen water regelt. Als je op water+lucht regelt, is de luchttemperatuur leidend. Dan maakt het niet uit en kun je dus gerust de pomp op 1 min aan en 59 min uit zetten.Laker schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:36:
[...]
Wat is nu de beste instelling voor deze stand.
Is dit nu hoe vaak de pomp aan gaat tijdens verwarmingsbedrijf en de temperatuur al bereikt is zodat die af en toe aan gaat?
Want wanneer de warmtepomp bezig met verwarmen dan draait de pomp toch continu neem ik aan?
Tijdens het echte verwarmen (compressor in bedrijf) gaat de pomp altijd aan.
Hier een rechtstreeks antwoord opgeven is moeilijk.D-money24 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:45:
Goedemiddag allemaal
- Heb je alleen vloerverwarming of ook radiatoren?
- Zijn de groepen van de vloerverwarming per zone geregeld?
- Is de afgifte van je vloer (en/of andere afgifte systemen) in overeenstemming met het vermogen van de warmtepomp (niet te groot en niet te klein)
You took the words right out of my mouth, om maar even een evergreen te quoten.Devil schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 17:22:
Ok, ik vandaag een 150l buffer geïnstalleerd. Paralel met externe pomp. Werkt allemaal prima. Maar wat doet de LG, gewoon 40 minuten lang volgas. Delta T van 5 graden, dus volgens mij netjes (koud water uit de buffer), radiatoren worden mooi warm. Maar na het halen van de ingestelde retour temperatuur knalt hij gewoon door. En ook bij retour +4 (de ingestelde hysteresis) nog geen enkele modulatie, tot hij poef uit valt. Gek wordt ik er van.
Hier precies hetzelfde. Het moet een instelling zijn, maar die hebben wij nog niet gevonden.
Heb vandaag twee installatie bedrijven/ deskundigen gepolst. Verkorte reactie. "Dat is niet zo maar ingeregeld. Wij zijn te druk om daar aan te beginnen".
LG geeft niet thuis (Bedankt voor uw mail. U kunt de werking en de instellingen van uw systeem laten controleren door uw installateur. Indien hij aanvullende vragen heeft kan hij contact met ons opnemen.)
Ik begin toch langzaamaan te twijfelen aan het juist functioneren van onze WP. Sinds de externe thermostaat gekoppeld is (Nest), hebben we 's nachts ook opeens pieken. Afgelopen nacht 7x. Weliswaar kort, maar er was helemaal geen vraag

[quote]Atomic2005 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 17:08:
Vraagje over de Therma V u44. Deze staat bij Atomic zn ouders, de 220V zit netjes aangesloten, uponor32 idem. Alleen voor de radiatoren binnen, geen sww.
HIER:
HIER:
:strip_exif()/f/image/mPqDMqxQcLWsoDu0jqYxShic.jpg?f=fotoalbum_large)
LG HM091MR.U44 - OEG 300liter 516005190 warmte wisselaar boiler - Solaredge / Growatt 4800 kWh
Bedankt voor het meedenken. Op de bovenverdieping hangen nog radiatoren maar die gaan eruit. Daar verwarmen we elektrisch.Jojan265 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 17:43:
[...]
Hier een rechtstreeks antwoord opgeven is moeilijk.
- Heb je alleen vloerverwarming of ook radiatoren?
- Zijn de groepen van de vloerverwarming per zone geregeld?
- Is de afgifte van je vloer (en/of andere afgifte systemen) in overeenstemming met het vermogen van de warmtepomp (niet te groot en niet te klein)
Het gaat dus alleen om vloerverwarming beneden. Dat is nu een zone. Dan komt er nog een zone bij voor de gang en toilet. En nog een extra zone voor de garage die wij gaan verbouwen tot kamer. Dat zouden dus drie zones in totaal zijn.
Met de berekening kwam ik op een pomp van rond 8kw uit heb er nu een van 9kw.
Verneem graag weer reactie.
Ga je de zones ook apart regelen?D-money24 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 18:02:
[...]
Bedankt voor het meedenken. Op de bovenverdieping hangen nog radiatoren maar die gaan eruit. Daar verwarmen we elektrisch.
Het gaat dus alleen om vloerverwarming beneden. Dat is nu een zone. Dan komt er nog een zone bij voor de gang en toilet. En nog een extra zone voor de garage die wij gaan verbouwen tot kamer. Dat zouden dus drie zones in totaal zijn.
Met de berekening kwam ik op een pomp van rond 8kw uit heb er nu een van 9kw.
Verneem graag weer reactie.
Hoe groot is de oppervlakte van de vloerverwarming en wat is de HOH? (of hoe heb je bepaald dat je 9kW nodig hebt).
Heb je een open of gesloten vvw verdeler?
Die twee groene stekkertjes (in wp en die verleng vd console) passen volgens mij niet op elkaar? Ik doe vast iets foutwrapper83 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 17:59:
HIER:
[Afbeelding]

--
Je kunt wel dat hele snoer wat in de lg zit bypassen en die lange console draad rechstreeks op het board aansluiten.
[ Voor 5% gewijzigd door Atomic2005 op 14-10-2022 19:03 ]
Er zit een soort verloopje in dat stekkertje dat los in de wp hangt. Dat moet je er eerst voorzichtig uit halen en dan past het.Atomic2005 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 18:37:
[...]
Die twee groene stekkertjes (in wp en die verleng vd console) passen volgens mij niet op elkaar? Ik doe vast iets fout
--
Je kunt wel dat hele snoer wat in de lg zit bypassen en die lange console draad rechstreeks op het board aansluiten.
Wat me enorm verbaasd en frustreert is dat het zonder buffer wel enigszins werkte, als hij de 12 minuten volgas door kwam, dan modulerende hij mooi terug. Alleen zat dan meestal de temperatuur al op target + 3 ofzo. Dus dacht ik zet er een buffer tussen om dat te voorkomen. Maar nu knalt hij dus gewoon vrolijk 40 minuten volgas doorTransitie schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 17:51:
[...]
You took the words right out of my mouth, om maar even een evergreen te quoten.
Ik begin toch langzaamaan te twijfelen aan het juist functioneren van onze WP. Sinds de externe thermostaat gekoppeld is (Nest), hebben we 's nachts ook opeens pieken. Afgelopen nacht 7x. Weliswaar kort, maar er was helemaal geen vraag

[ Voor 46% gewijzigd door Devil op 14-10-2022 19:30 ]
@Devil @wrapper83
Ik heb dat hele verloop kabeltje gebypassed en die lange console/thermostaat draad rechtstreeks op het board gezet.
Nu de stroom er op. Console blijft dood en er branden 2lampjes binnen in de wp.
Rechts midden op het board groen en op lionker board, boven de voeding een rode bij LD1E (?)
Groene
:strip_exif()/f/image/0QU0lKIGC2nNfEJoAdiSUsGW.jpg?f=fotoalbum_medium)
Rode
Ik heb dat hele verloop kabeltje gebypassed en die lange console/thermostaat draad rechtstreeks op het board gezet.
Rechts midden op het board groen en op lionker board, boven de voeding een rode bij LD1E (?)
Groene
:strip_exif()/f/image/0QU0lKIGC2nNfEJoAdiSUsGW.jpg?f=fotoalbum_medium)
Rode
:strip_exif()/f/image/GyV8DHRrdd2dQckIAvRWev7l.jpg?f=fotoalbum_medium)
Volgens de service handleiding zouden de led's in een bepaalde frequentie moeten knipperen. Daaruit kun je dan afleiden wat de storing is.Atomic2005 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 19:43:
@Devil @wrapper83
Groene
[Afbeelding]
Rode
[Afbeelding]
Ik ga de zones niet apart regelen. Dus als de thermostaat die in woonkamer komt op 20 staat is dat de temperatuur overal. Vloerverwarming is nu zon 65m2 maar er komt zon 20/25 m2 bij. Heb samen met iemand een berekening laten maken. Kwam op 8.1 uit geloof ik. Ik heb nu een gesloten verdeler met pomp. Maar de unit moet ook nog vervangen worden.Jojan265 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 18:14:
[...]
Ga je de zones ook apart regelen?
Hoe groot is de oppervlakte van de vloerverwarming en wat is de HOH? (of hoe heb je bepaald dat je 9kW nodig hebt).
Heb je een open of gesloten vvw verdeler?
Je bedoeld dus dat je nu een open verdeler hebt. Als je voor een buffervat zou gaan, moet je inderdaad een externe pomp hebben, maar als je zonder buffervat wilt, kun je beter de pomp weghalen (gesloten verdeler).D-money24 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 20:14:
[...]
Ik ga de zones niet apart regelen. Dus als de thermostaat die in woonkamer komt op 20 staat is dat de temperatuur overal. Vloerverwarming is nu zon 65m2 maar er komt zon 20/25 m2 bij. Heb samen met iemand een berekening laten maken. Kwam op 8.1 uit geloof ik. Ik heb nu een gesloten verdeler met pomp. Maar de unit moet ook nog vervangen worden.
In jouw geval zou je zonder buffervat kunnen, maar dan vergt het inregelen wel enige inspanning en tijd. De stooklijn e.d. moeten dan erg precies worden ingesteld, passend bij jouw huis en omstandigheden. Met een buffervat is het allemaal iets flexibeler.
Ik heb een 7 kW op ca. 100 m² vvw en gebruik ook geen buffervat. Tot nu toe gaat dat goed, maar ik heb nog geen echte kou meegemaakt.
Ik had binnen een week een 150l buffer in huis van OEG. Wel erg prijzig (maar ook goed, A+). Kijk even bij dimeco.be Ze hebben geen voorraad, maar de kleine maten zonder spiraal worden vooralsnog snel geleverd door de fabrikant.D-money24 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:45:
Goedemiddag allemaal
hoi ik heb 450m2, een 16kw LG, zonder extra pomp en zonder buffervat. dit werkt uit de kunst, dus wellicht je installatie wensen nog eens herzien....?SergeB schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:24:
Beste WP Guru's,
mvg,
Serge
hoi vraagje: laat jij het systeem op watertemperatuur lopen? hier alles op 29 graden draaien, huis is lekker warm maar de LG loopt wel eigenlijk altijd. per dag slechts 20kw stroom dus dat valt me mee (heb panelen genoeg) maar vraag me af wat het beste voor de wp is?Jojan265 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 20:41:
[...]
Je bedoeld dus dat je nu een open verdeler hebt. Als je voor een buffervat zou gaan, moet je inderdaad een externe pomp hebben, maar als je zonder buffervat wilt, kun je beter de pomp weghalen (gesloten verdeler).
In jouw geval zou je zonder buffervat kunnen, maar dan vergt het inregelen wel enige inspanning en tijd. De stooklijn e.d. moeten dan erg precies worden ingesteld, passend bij jouw huis en omstandigheden. Met een buffervat is het allemaal iets flexibeler.
Ik heb een 7 kW op ca. 100 m² vvw en gebruik ook geen buffervat. Tot nu toe gaat dat goed, maar ik heb nog geen echte kou meegemaakt.
Ik ben begonnen met op water te regelen om de stooklijn zo goed mogelijk (lees zo energiezuinig mogelijk) te bepalen. Sinds vandaag nu op water+lucht. Resultaten zal ik over een tijdje vermelden.pure100100 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 09:49:
[...]
hoi vraagje: laat jij het systeem op watertemperatuur lopen? hier alles op 29 graden draaien, huis is lekker warm maar de LG loopt wel eigenlijk altijd. per dag slechts 20kw stroom dus dat valt me mee (heb panelen genoeg) maar vraag me af wat het beste voor de wp is?
Bedoe je dan het inregelen op de externe unit?(besturingsmodule) of het systeem helemaal vloerverwarming en de pomp. Kan op de verdeler natuurlijk weinig aanpassen.Jojan265 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 20:41:
[...]
Je bedoeld dus dat je nu een open verdeler hebt. Als je voor een buffervat zou gaan, moet je inderdaad een externe pomp hebben, maar als je zonder buffervat wilt, kun je beter de pomp weghalen (gesloten verdeler).
Heb je hier nog belangrijke tips voor?
wrapper83 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 17:59:
HIER:
[Afbeelding]
Bedankt voor de tip. Zal eens bellen. Na wat reacties van verschillende mensen vraag ik me toch af of het hee veel meerwaarde heeft op dit moment. Denk dat ik het eerst rechtstreeks aansluit. Mocht dit toch problemen geven kan ik er altijd nog een vat tussen zetten.Devil schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 22:51:
[...]
Ik had binnen een week een 150l buffer in huis van OEG. Wel erg prijzig (maar ook goed, A+). Kijk even bij dimeco.be Ze hebben geen voorraad, maar de kleine maten zonder spiraal worden vooralsnog snel geleverd door de fabrikant.
Waarom dat verloopkabeltje ertussen uit? Ik denk dat ie er tussen hoort...Atomic2005 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 19:43:
@Devil @wrapper83
Groene
[Afbeelding]
Rode
[Afbeelding]
Ik heb vooralsnog met en zonder problemenD-money24 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 10:18:
[...]
Bedankt voor de tip. Zal eens bellen. Na wat reacties van verschillende mensen vraag ik me toch af of het hee veel meerwaarde heeft op dit moment. Denk dat ik het eerst rechtstreeks aansluit. Mocht dit toch problemen geven kan ik er altijd nog een vat tussen zetten.

Dat is bij mij in elk geval niet zo. Ik heb hem op lucht/water en hij gaat pas aan op het ingestelde rooster (en dan kijkt hij naar de temperatuur) en verder pas als hij via de pomp gecheckt heeft.Jojan265 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 17:36:
[...]
De instelling bepaald hoe vaak de pomp aan gaat indien de compressor niet aan is (standby toestand). De handleiding is daarin een beetje verwarrend. Er staat tijdens verwarmbedrijf, maar men bedoeld als tijdens het verwarmbedrijf de compressor uit is gegaan. Hoe vaak wil je dan de pomp aan hebben om de temperatuur van het water te kunnen meten. Dit is alleen van belang als je op alleen water regelt. Als je op water+lucht regelt, is de luchttemperatuur leidend. Dan maakt het niet uit en kun je dus gerust de pomp op 1 min aan en 59 min uit zetten.
Tijdens het echte verwarmen (compressor in bedrijf) gaat de pomp altijd aan.
Als ik bv de thermostaat op +5 zet dan gaat hij pas verwarmen als de waterpomp weer een check momentje heeft gehad.
Nukezone FTW
maandag krijg ik LG op visite voor een firmware update, ik zal hun ook eens vragen wat de beste instellingen zijn mbt verbruik en levensduur, ik laat het wetenJojan265 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 09:56:
[...]
Ik ben begonnen met op water te regelen om de stooklijn zo goed mogelijk (lees zo energiezuinig mogelijk) te bepalen. Sinds vandaag nu op water+lucht. Resultaten zal ik over een tijdje vermelden.
Moet je zeggen dat ik 20kw per dag toch we heel vind……Hoeveel kw is jouw popm?pure100100 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 09:49:
[...]
hoi vraagje: laat jij het systeem op watertemperatuur lopen? hier alles op 29 graden draaien, huis is lekker warm maar de LG loopt wel eigenlijk altijd. per dag slechts 20kw stroom dus dat valt me mee (heb panelen genoeg) maar vraag me af wat het beste voor de wp is?
Wat zijn de ervaringen van anderen qua stroomverbruik?
De koudste dag tot nu toe 7kw. Gisteren 5. Maar hangt natuurlijk enorm af van je oppervlakte, afgiftesysteem en temperatuur.D-money24 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 12:52:
[...]
Moet je zeggen dat ik 20kw per dag toch we heel vind……Hoeveel kw is jouw popm?
20 klinkt inderdaad als veel bij deze temperatuur (met een cop van 5 100kwh opgewekte warmte). Maar als je daarmee een oude monumentale kerk warmstookt valt het weer erg mee. Heel relatief dus.
Kun je ook vragen of ze wat meer weten over de aansturing (of misschien zelfs documentatie hebben) hoe werkt de sturing, wanneer gaat hij moduleren en waar stuurt hij dan op? Hoe bepaald hij wanneer hij afslaat? Niet op basis van de hysteresis is me al duidelijk, ding slaat vanmorgen af met een setpoint van 28 en watertemperatuur stabiel 29.5 met hysteresis van 3. En op een ander moment draait hij rustig door op +4.5 boven de setpoint.pure100100 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 12:29:
[...]
maandag krijg ik LG op visite voor een firmware update, ik zal hun ook eens vragen wat de beste instellingen zijn mbt verbruik en levensduur, ik laat het weten
[ Voor 37% gewijzigd door Devil op 15-10-2022 13:09 ]
Hier zit een ferriet kern tussen een filtertje zeg maar om te voorkomen dat de kabel die naar je bediening loopt als antenne gaat werken en storing op je electronica kan genereren.Cees-JanH schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 10:45:
[...]
Waarom dat verloopkabeltje ertussen uit? Ik denk dat ie er tussen hoort...
Dus ja hij moet er tussen.
Als ik de pomp Forceer om aan te gaan bijvoorbeeld een graad of 2 hoger verbruikt hij een 4kw op een dag.D-money24 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 12:52:
[...]
21 graden binnen, niet koud genoeg om aan te gaan. Verbruik is dan 0.4kw op een dag. Alleen de pomp dus.
9kw type 44. Meet alleen op. Water
haha nee tis geen oude kerk maar wel 450m2 vloer en we hebben het lekker 22.5 gr in huis. in heb 60 panelen, dit jaar al 18k opgewekt dus hou geld over aangezien de wp vanaf mei/juni amper meer werken moet want de zon houdt het huis dan lekker warm. ik zal meneer LG eens even vragen maandag.Devil schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:05:
[...]
De koudste dag tot nu toe 7kw. Gisteren 5. Maar hangt natuurlijk enorm af van je oppervlakte, afgiftesysteem en temperatuur.
20 klinkt inderdaad als veel bij deze temperatuur (met een cop van 5 100kwh opgewekte warmte). Maar als je daarmee een oude monumentale kerk warmstookt valt het weer erg mee. Heel relatief dus.
[...]
Kun je ook vragen of ze wat meer weten over de aansturing (of misschien zelfs documentatie hebben) hoe werkt de sturing, wanneer gaat hij moduleren en waar stuurt hij dan op? Hoe bepaald hij wanneer hij afslaat? Niet op basis van de hysteresis is me al duidelijk, ding slaat vanmorgen af met een setpoint van 28 en watertemperatuur stabiel 29.5 met hysteresis van 3. En op een ander moment draait hij rustig door op +4.5 boven de setpoint.
het is een 3 fasen 16kw u34 van LG, heb het wel 22.5-23 gr in huis continu en dan op 450m2 met 2x een wtw unit... maar met 60 panelen en dit jaar al 18k opgewekt wil ik er niet te druk over geraken...D-money24 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 12:52:
[...]
Hoe heb jij LG zo ver gekregen dat ze op bezoek komen??pure100100 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 12:29:
[...]
maandag krijg ik LG op visite voor een firmware update, ik zal hun ook eens vragen wat de beste instellingen zijn mbt verbruik en levensduur, ik laat het weten
Wij kregen een korte reactie waarbij wij verwezen werden naar de installateur.
Ben benieuwd!
Een mail gestuurd met verzoek nieuwe firmware aangezien wifi dramatisch werkt, bekend probleem . Binnen dikke week mail terug met afspraak. Dus we gaan t zien maandag...Transitie schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:24:
[...]
Hoe heb jij LG zo ver gekregen dat ze op bezoek komen??
Wij kregen een korte reactie waarbij wij verwezen werden naar de installateur.
Ben benieuwd!
Waar heb je de mail naar toegestuurd? Hebben wij namelijk ook gedaan, met een 100% ander resultaat.pure100100 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:28:
[...]
Een mail gestuurd met verzoek nieuwe firmware aangezien wifi dramatisch werkt, bekend probleem . Binnen dikke week mail terug met afspraak. Dus we gaan t zien maandag...
Ben benieuwd hoe het maandag gaat.
aan ae.svcsupport@lge.com heb ik ze gestuurd
Hier komt LG maandag ook voor een update :-). Ik heb een U43 waarbij de modbus niet werkt. Daarvoor moet hij een update hebben.
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Dat soort trucs hanteert LG niet. Gewoon goed kijken of een leesbrilletje aanschaffen.kazemo schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 10:17:
[...]
er hangt los kabeltje met groen contastekkertje in de unit daar moet hij op echter(waarom weet ook niet) zit een stopje ,plugje dit moet men verwijderen dan past het stekkertje(dit was bij mij ook na lang zoeken heb ik dit gevonden dit is een truc van lg om te voorkomen dat alleen een zg deskundige dit kan