Hij staat standby, dus powered met compressor en pomp uit, eventuele driewegklep in de vorige stand. Dus 'uit' maar wel klaar voor SWW of verwarmingsvraag. Zodra het signaal van de thermostaat komt schakelt hij eerst de driewegklep (ongeveer twee minuten), daarna start de 'pump pre run' tijd. Is de watertemperatuur dan lager dan target-hysterese dan start de compressor, anders blijft alleen de pomp draaien conform ingestelde schema.
Weer wat voortgang in het begrijpen van de aansturing:
Weer wat data verzameld en ik krijg het idee dat de delta T een belangrijke rol speelt bij de aansturing en het modulatie gedrag. Ik zie namelijk runs waarbij de ingestelde target gewoon fors overschreden wordt (+6 graden), maar de compressor gewoon blijft lopen. Ik zie ook runs waarbij de temperatuur nog ruim binnen de hysterese is (bijvoorbeeld target + 2 met hysterese 4) waarbij de compressor ineens uit gaat.
Ik krijg het idee dat de pomp al vrij snel (na 6 minuten) start met moduleren, maar dat dit heel erg langzaam gaat. Moduleren start pas ergens tussen 0-1 graad boven target. Tegelijk met het terugbrengen van het compressor toerental daalt ook het pomp toerental (pomp instelling staat op optimale flow) dit lijkt een poging te zijn om met dalend vermogen de delta t constant te houden. Blijft de detla t rond de 4 a 5 dan blijft hij doorknallen op iets lager vermogen. Maar ook echt bijna vol vermogen knallen tot 2 a 3 graden boven de ingestelde hysterese. Daalt de delta t bij het verminderen van het vermogen dan blijft de pompsnelheid dalen. Op een gegeven moment loopt hij dan op een soort minimum (bij mij 15l/m). Dat is dan ook het moment dat hij uitslaat, ook als de temperatuur nog niet boven de hysterese zit en bijvoorbeeld de compressor best weer een tandje harder zou kunnen om de delta t weer op te krikken.
De vraag is hoe je dit nu kunt gaan beïnvloeden, want simpelweg de doeltemperatuur aanpassen met een algoritme lijkt niet te werken.
Daarnaast ben ik nogmaals erg verdrietig geworden na het aansluiten van de LG op de zonneboiler spiraal van m''n Atlantic Explorer V4. Die zal ongetwijfeld een te klein oppervlak hebben (1.3M2), maar je zou verwachten dat de LG gaat moduleren. Nou je snapt het al. Draait eerst even de pomp waardoor de boiler het CV water opwarmt en hij dus start rond de 45 graden (SWW temperatuur op 55, start temp op 45). En dan is het uiteraard volgas er op. Binnen 10 minuten de aanvoertemperatuur op 60 graden en dan gaat hij poef uit.
[
Voor 59% gewijzigd door
Devil op 16-10-2022 23:23
]
After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.