LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 33 ... 181 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luisterlijk
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 17-09 21:19
Atomic2005 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 19:43:
@Devil @wrapper83
Ik heb dat hele verloop kabeltje gebypassed en die lange console/thermostaat draad rechtstreeks op het board gezet.

Nu de stroom er op. Console blijft dood en er branden 2lampjes binnen in de wp.
Rechts midden op het board groen en op lionker board, boven de voeding een rode bij LD1E (?)

Groene
[Afbeelding]

Rode

[Afbeelding]
Heb je nog meer zaken anders gedaan dan in de handleiding?

Ik zou beginnen met de thermostaat aan te sluiten zoals he hoort. Het tussenkabeltje heeft een ferrietbuffer voor elektromagnetische ellende op je thermostaat kabel die mogelijk langs dimmers of andere fase choppers loopt. Verder moet de kabel en zijn afscherming intakt zijn. Ook moet de aansluiting op de thermostaat goed zijn. Velen knippen daar de overlengte weg, en sluiten verkeerd aan.

Ik hoop dat dit helpt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 06:14
Luisterlijk schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 08:43:
[...]

Dat soort trucs hanteert LG niet. Gewoon goed kijken of een leesbrilletje aanschaffen.
_/-\o_ ik heb een lg monoblok u44 9kw aangesloten het is dus echt zo dat het groene stekkertje van de kabel van het bedienveld/thermostaat niet zonder meer past in de groene contrasekkertje wat hangt in de unit dit is afgesloten met een stopje dat dient men eruit te halen dan past het 1op1 mvrgr karel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
die stekkertjes op de 10m kabel van bedien veld is sowieso geen goed idee in de praktijk in bestaande installatie bijv 5/8 buis naar thermostaat waar die ingetrokken moet worden met trekveer gaat dit niet dat word dan gewoon afknippen en rechtstreeks aansluiten geel/zwart/rood op de juiste paats op bedienveld en evt verlengen als hij tekort is hangt af van de lokatie van de thermostaat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 00:31
kazemo schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 09:06:
[...]

_/-\o_ ik heb een lg monoblok u44 9kw aangesloten het is dus echt zo dat het groene stekkertje van de kabel van het bedienveld/thermostaat niet zonder meer past in de groene contrasekkertje wat hangt in de unit dit is afgesloten met een stopje dat dient men eruit te halen dan past het 1op1 mvrgr karel
Dit klopt helemaal. Zie onderstaande foto's. Ik heb het stekkertje nog even extra uitvergroot en dan zie je heel goed, dat er een contra-deel geplaatst is. Deze moet uiteraard eerst verwijderd worden, voordat de stekker voor de controller geplaatst kan worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wGJ1ZQxVGMt0QoRCIaxn12-qkbg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QfjQcgxt228gOw1RFFf9bthB.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U9Q_lfovE8se0dvJfeY3_eZ7CdU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bqWUr1UHVfRo8uzUcwCFQdSH.png?f=user_large

Dit is waarschijnlijk gedaan om voor diegenen die zelf de pinnen in een contra-deel kunnen plaatsen deze daarvoor de mogelijkheid te bieden. Die hoeven dan niet op zoek naar het juiste stekkertje, maar kunnen meteen pinnen aan kabel monteren, pinnen in contra-deel steken en het werkt!

Als je goed kijkt zie je dit ook bij de rode connector op de foto.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
de kabel in voeringen op de unit met de rubber tules zijn niet waterdicht (flut constructie) ik heb ze vervangen door fatsoenlijke wartels ip65 met trek ontlasting dit beter om dat het meestal in buiten staat in weer en wind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
kazemo schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 09:06:
[...]

Jazeker, dat klopt ook hoor. Die moet je gebruiken. Er is alleen een bescherming geplaatst omdat de leiding los hangt. Maar een truc is dat niet. LG is erg transparant wat betreft installatie informatie. Niet perfect, maar ze doen hun best op YouTube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
kazemo schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 09:30:
die stekkertjes op de 10m kabel van bedien veld is sowieso geen goed idee in de praktijk in bestaande installatie bijv 5/8 buis naar thermostaat waar die ingetrokken moet worden met trekveer gaat dit niet dat word dan gewoon afknippen en rechtstreeks aansluiten geel/zwart/rood op de juiste paats op bedienveld en evt verlengen als hij tekort is hangt af van de lokatie van de thermostaat
Helemaal mee eens. Ik heb het kleine stukje dat al aan de controller zat, los gehaald en verlengd met een JYSTY ISDN Telefoonkabel van de rol (4 x 0,6 mm² zelfde kleuren, middels solderen en krimpkous).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
nu een ander onderwerp ik volg de topic een tijdje hetplaatsen van z.g terugslagklep bij de cv ketel(hybride) cv word dan alleen gebruikt voor warm sanitairwater er zijn mensen die plaatsen die in de retour leiding dit is bij sommige combiketels fout met ingebouwde overdrukklep 3bar bijv nefit heeft dat met ingebouwde 25l boiler
daar moet teruglagklep absoluut in de aanvoer aangezien als de driewegklep omloopt waterzijdig afgesloten word van het expansievat waardoor de druk in de cv ketel te hoog oploopt en veiligheidsklep opent als dit meerdere keren gebeurt moet men iedere keer water bij vullen en de klep en op den duur sluit de klep niet meer en moet vervangen worden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jojan265
kazemo schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 10:26:
nu een ander onderwerp ik volg de topic een tijdje hetplaatsen van z.g terugslagklep bij de cv ketel(hybride) cv word dan alleen gebruikt voor warm sanitairwater er zijn mensen die plaatsen die in de retour leiding dit is bij sommige combiketels fout met ingebouwde overdrukklep 3bar bijv nefit heeft dat met ingebouwde 25l boiler
daar moet teruglagklep absoluut in de aanvoer aangezien als de driewegklep omloopt waterzijdig afgesloten word van het expansievat waardoor de druk in de cv ketel te hoog oploopt en veiligheidsklep opent als dit meerdere keren gebeurt moet men iedere keer water bij vullen en de klep en op den duur sluit de klep niet meer en moet vervangen worden
Helemaal mee eens. Voor de liefhebbers plaats ik hieronder tekeningen van een aantal CV-ketels, met de plaats waar de keerklep geplaatst moet worden. Dit komt uit een handleiding van Inventum, waarin dit werd aangegeven om een Ventilatiewarmtepomp samen met een CV-ketel te laten werken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ymflbZZwxA7TYNR36NibHeWVbz8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lus78xvVFQXTZM3nr2atdQ3J.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BC2i6RceMWdPWqlMnPmvSQFhNfY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HWh7rOMannfbFyEmSL9mU4Hp.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GmC__AhqgYXk6_oUmhkc_M6bt5A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Vd9fatOYWxuKlbPpPvJZIvwh.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sankop
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-03 17:53
Ik heb mijn WP ondertussen ook aangesloten, en probeer nu de modbus aan de praat te krijgen. Had ook wel een wifi module erbij gekocht, maar daar krijg ik veel te weinig informatie uit. Er staat ook een energieverbruik bij, maar die gaat regelmatig langere tijd op 0 staan. Werkt dus niet helemaal.
Nu probeer ik via het installer menu de modbus settings te bekijken, maar krijgen nergens in geen enkel menu de optie modbus zichtbaar.
Iemand anders die dit ook had en een oplossing weet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07:34
sankop schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 11:08:
Ik heb mijn WP ondertussen ook aangesloten, en probeer nu de modbus aan de praat te krijgen. Had ook wel een wifi module erbij gekocht, maar daar krijg ik veel te weinig informatie uit. Er staat ook een energieverbruik bij, maar die gaat regelmatig langere tijd op 0 staan. Werkt dus niet helemaal.
Nu probeer ik via het installer menu de modbus settings te bekijken, maar krijgen nergens in geen enkel menu de optie modbus zichtbaar.
Geloof dat je de dipswitch master/slave op slave moet zetten (modbus wordt dan geactiveerd als master)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
sankop schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 11:08:
Het enige dat je kunt instellen in het menu is: Modbus adres. Deze instelling kun je vinden onder connectiviteit.
Er zijn ook nog 2 dipswitches op de printplaat voor het binnendeel die je goed moet zetten: SW1 dipswitch 1 en 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transitie
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Wie heeft ervaring met een U33 icm de Nest thermostaat??
Wij hebben alles conform instructie aangesloten en geconfigureerd.
De Heatlink aangesloten op de contacten 17, 18, 19 en 20.
Dipswitch 8 omgezet.
Spanning getest op het aansluitblok op de printplaat. Die schakelt netjes om als de Nest in- of uitschakelt.
In de display van de remote (PREMTB100) is het woord "themostat" verschenen.

De WP reageert echter totaal niet op de Nest.
Wat zien we over het hoofd/ doen we verkeerd???

LG-HM123M-U33/ Vaillant aroSTOR VWL B 200-5/ zonnepanelen 8.400 Wattpiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sankop
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-03 17:53
@123Arjan @Jojan265 ik heb alles nog maar een keer langsgelopen. Dip switches 1&2 stonden wel op on. WP maar een keer uit en aan. Pfff, heb nu de modbus optie erbij, thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
Transitie schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 11:48:
Wie heeft ervaring met een U33 icm de Nest thermostaat??
Wij hebben alles conform instructie aangesloten en geconfigureerd.
De Heatlink aangesloten op de contacten 17, 18, 19 en 20.
Dipswitch 8 omgezet.
Spanning getest op het aansluitblok op de printplaat. Die schakelt netjes om als de Nest in- of uitschakelt.
In de display van de remote (PREMTB100) is het woord "themostat" verschenen.

De WP reageert echter totaal niet op de Nest.
Wat zien we over het hoofd/ doen we verkeerd???
Zit je binnen de hysterese van je water? Hij zal alleen gaan werken als hij onder de bovengrens zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
Luisterlijk schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 12:22:
[...]

Zit je binnen de hysterese van je water? Hij zal alleen gaan werken als hij onder de bovengrens zit.
Even nog een toevoeging.
De WP gaat wel aan, echter ook als de Nest op 10C staat en hij dus niet aan moet gaan.
Omgekeerd als de Nest op 25C staat, gaat de WP niet aan.
Vandaag mijn tekst, hij reageert totaal niet op de Nest. Hij lijkt gewoon alleen te reageren op de instellingen van de remote (PREMTB100). Waarvan we dachten dat hij die dan, behoudens basis instellingen, buiten beschouwing zou laten.

Ik hoop dat iemand dit probleemloos werkend heeft en dat we die instellingen kunnen "kopiëren".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
Jojan265 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 09:49:
[...]

Helemaal mee eens. Ik heb het kleine stukje dat al aan de controller zat, los gehaald en verlengd met een JYSTY ISDN Telefoonkabel van de rol (4 x 0,6 mm² zelfde kleuren, middels solderen en krimpkous).
Prima oplossing. Ik heb datzelfde kabeltje verwijderd. Ik heb van buiten naar binnen getrokken na de binnenste connector te hebben verwijderd. De lange kabel is nu gewoon onder de schroeven aangesloten op de juiste positie.

Solderen verdiend niet persé aanbeveling. Tin heeft geen elastische fase en gaat loszitten als een klem niet elastisch is (ik weet het, we hebben het allemaal zo geleerd op de lagere school). Dit zijn welliswaar korte en niet elastische schroeven, maar het plaatje is relatief groot en wél elastisch dus het zal wel blijven zitten. Adereindhulsjes zijn beter, maar die met isolatie passen hier niet. Ze zijn er oo zonder, of je kunt de isolatie er af knippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
Transitie schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 12:28:
[...]

Even nog een toevoeging.
De WP gaat wel aan, echter ook als de Nest op 10C staat en hij dus niet aan moet gaan.
Vandaag mijn tekst, hij reageert totaal niet op de Nest. Hij lijkt gewoon alleen te reageren op de instellingen van de remote (PREMTB100). Waarvan we dachten dat hij die dan, behoudens basis instellingen, buiten beschouwing zou laten.

Staat je WP niet toevallig op automatisch koelen/verwarmen? Ik denk niet dat je WP vanzelf aan gaat om meteen weer uit te gaan. Dat heeft de mijn in ieder geval nog nooit laten zien.

Ik hoop dat iemand dit probleemloos werkend heeft en dat we die instellingen kunnen "kopiëren".
Zo eenvoudig is het nooit, dat gaat niet werken. Ieder huis heeft zijn eigen specifieke emissie en type verwarming, watertemperatuur, convectieoppervlakte, zonnestand, windbelasting en zo nog een paar. Tweaken is leuk, maar vergeet niet dat er jarenlang onderzoek vooraf gaat aan een fatsoenlijke PID regeling. Als je die niets vindt en over wilt naar home-brew dan is kopiëren de facto uitgesloten. Een aantal sets zal werken, maar nooit alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
Transitie schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 12:28:
[...]

Even nog een toevoeging.

Staat je WP niet toevallig op automatisch koelen/verwarmen? Ik denk niet dat je WP vanzelf aan gaat om meteen weer uit te gaan. Dat heeft de mijn in ieder geval nog nooit laten zien. Het signaal likt echt uit je nest te komen om dan snel weer te worden genegeerd door je WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
Luisterlijk schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 13:42:
[...]

Staat je WP niet toevallig op automatisch koelen/verwarmen? Ik denk niet dat je WP vanzelf aan gaat om meteen weer uit te gaan. Dat heeft de mijn in ieder geval nog nooit laten zien. Het signaal likt echt uit je nest te komen om dan snel weer te worden genegeerd door je WP.
Nee, hij staat niet op automatisch/ AI.
Zojuist een run afgesloten die vanmorgen om 8 uur gestart is. Na ca 45 min (de bekende "vol gas periode") mooi gaan moduleren met verbruiken van 800 - 1.200 Watt. Huis is op temperatuur. WP schakelt zojuist uit. Ben er trots op ;-)
Maar, de Nest heeft al die tijd op 10C gestaan. Mijn verwachting was dat de WP helemaal niet in zou schakelen.
Wie het weet mag het zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
Devil schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 12:14:
[...]

Ja die kun je er via ESPHome inzetten. Alleen het vereist nog wel wat aanpassing, of je moet exact dezelfde setup maken als ik heb (met twee relais en een externe thermostaat).

[...]

Ja als aan/uit, want de warmtepomp ondersteund geen opentherm. Ik gebruik een stooklijn op de warmtepomp en de kamerthermostaat via de externe ingang om de verwarming te stoppen bij een bepaalde temperatuur (met een graadje nachtverlaging).
Hey hoi, klinkt goed en is eigenlijk wat ik ook wil. Is de jouwe gewoon een relais? Ik lees vast niet goed, want de manual zegt dat je een kortsluiting niet mag monteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
Transitie schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 13:49:
[...]

Nee, hij staat niet op automatisch/ AI.
Zojuist een run afgesloten die vanmorgen om 8 uur gestart is. Na ca 45 min (de bekende "vol gas periode") mooi gaan moduleren met verbruiken van 800 - 1.200 Watt. Huis is op temperatuur. WP schakelt zojuist uit. Ben er trots op ;-)
Maar, de Nest heeft al die tijd op 10C gestaan. Mijn verwachting was dat de WP helemaal niet in zou schakelen.
Wie het weet mag het zeggen.
Maar dat kan toch niet? Als je Nest op 10C staat, waarop schakelt je WP dan aan? weet je zeker dat hij de Nest wel ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Luisterlijk schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 13:55:
[...]

Hey hoi, klinkt goed en is eigenlijk wat ik ook wil. Is de jouwe gewoon een relais? Ik lees vast niet goed, want de manual zegt dat je een kortsluiting niet mag monteren?
Ja een klassiek 5V input relais (dat 230V kan schakelen), want een SSR heeft teveel lekkage, daardoor ziet de WP altijd een signaal. Ik weet niet wat je bedoelt met een kortsluiting monteren, maar een klassieke (elektronische) 230v kamerthermostaat bevat ook gewoon een potentiaalvrij relais dat twee draden doorverbind bij warmtevraag.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-money24
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10-11-2022
Misschien beetje aparte vraag. Zoals ik al vertelde ben ik toch maar gewoon van plan de pomp rechtstreeks op de verdeler van de vloerverwarming aan te sluiten. We verwarmen enkel met de vloerverwarming. Sanitair water liopt via een warmtepompboiler. Wat ik dus van de meeste van jullie begrijp is dat het in onze situatie(90m2 oppervlak en een 9kw pomp) geen probleem moet zijn met het aansluiten. Voor defrost is er genoeg m2 aan oppervalk van de leidingen. Het inregelen schijnt alleen moeilijker te zijn.
Toevallig mensen in de regio zuid limburg die eventueel kunnen helpen met inregelen als ik we er niet uitkomen? Natuurlijk vergoeden we de benzine en staat er koffie klaar met vlaai.

Ps
Enige andere nadeel van het niet hebben van een buffervat zou zijn dat de pomp in het voor en najaar vaak zou kunnen afslaan en weer opnieuw opstarten. Dit zou de levensduur van de pomp kunnen verkorten. Is dit in de praktijk ook echt zo of zijn dit maar spookverhalen?

Groet

Aiwhan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
Luisterlijk schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 13:57:
[...]

Maar dat kan toch niet? Als je Nest op 10C staat, waarop schakelt je WP dan aan? weet je zeker dat hij de Nest wel ziet?
Spijker op de kop!!
Dat is dus precies wat wij ons ook afvragen. Het moet bijna wel een instelling zijn, want ik weet dat er meer gebruikers zijn die met Nest aansturen. Kennelijk hebben we iets niet goed gedaan, maar voor zover we na kunnen gaan is alles goed aangesloten en ingesteld (zie eerdere post Transitie in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-09 09:05
Transitie schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:31:
[...]

Spijker op de kop!!
Dat is dus precies wat wij ons ook afvragen. Het moet bijna wel een instelling zijn, want ik weet dat er meer gebruikers zijn die met Nest aansturen. Kennelijk hebben we iets niet goed gedaan, maar voor zover we na kunnen gaan is alles goed aangesloten en ingesteld (zie eerdere post Transitie in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1").
Gek idee misschien maar schakeld de nest dan niet aan/uit en bepaald de stooklijn of dit verwarmen of koelen is?

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
[...]

Spijker op de kop!!
Weet je zeker, dat je de Nest op de goede klemmen hebt aangesloten? Bij de U44 is de handleiding niet altijd even consequent daarin.

Zie onderstaande tekeningen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yc5CmIirtLpPkUH-RpooF4p3bpc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eTAcQUmQYy79boJ3rEBz4pPH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CJ4T7USzHARxDvzQ4N0pTSWQfPE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Gz5GD6P8bXlbeDwtSHuY5Cqr.png?f=user_large

Deze beide tekeningen staan dus in dezelfde installatiehandleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03:44
[...]

Spijker op de kop!!
Rolf Breuer in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

Kom je daar verder mee?
Misschien even de draad voor koelen niet aansluiten? US nests ondersteunen die functie vanzelf, maar volgens mij de eu versies niet (zomaar)

richardtrip in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 16-10-2022 15:10 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
Jojan265 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:56:
[...]

Weet je zeker, dat je de Nest op de goede klemmen hebt aangesloten? Bij de U44 is de handleiding niet altijd even consequent daarin.

Zie onderstaande tekeningen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Deze beide tekeningen staan dus in dezelfde installatiehandleiding.
Dat van de handleidingen herken ik.
We hebben de U33. Onderstaande komt uit de unit zelf. Mag toch hopen dat we daarop kunnen vertrouwen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nLlUfgh1W7RMMIgSFZ2IZenGO3w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1iwYEH3CErL27mmOk0ChclzM.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
paQ schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 15:07:
[...]

Rolf Breuer in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

Kom je daar verder mee?
Misschien even de draad voor koelen niet aansluiten? US nests ondersteunen die functie vanzelf, maar volgens mij de eu versies niet (zomaar)

richardtrip in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"
Het loshalen van de koeldraad ga ik direct proberen. Kast staat nu toch open ;-)
Overigens gebruiken wij de WP alleen om te verwarmen. Dipswitch voor koelen staat uit en is ook niet te kiezen in de remote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03:44
Transitie schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 15:11:
[...]

Dat van de handleidingen herken ik.
We hebben de U33. Onderstaande komt uit de unit zelf. Mag toch hopen dat we daarop kunnen vertrouwen.
[Afbeelding]
Ja, maar dat zou impliceren dat je 19 20 moet loshalen, en op de terminal van je heatlink moet doorlussen (?)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luisterlijk
Devil schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:01:
[...]

Ja een klassiek 5V input relais (dat 230V kan schakelen), want een SSR heeft teveel lekkage, daardoor ziet de WP altijd een signaal. Ik weet niet wat je bedoelt met een kortsluiting monteren, maar een klassieke (elektronische) 230v kamerthermostaat bevat ook gewoon een potentiaalvrij relais dat twee draden doorverbind bij warmtevraag.
Ik ben er al achter, het gaat er om dat je de L en N niet gebruikt als voeding voor een stroomverbruiker.
Hoe heb jij je nest aangesloten op onderstaand schema?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WZ-BGJMlTT5dvmSM7BkOyVvbsAM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/A2ZAyXSF7uirxGHzoaKaizJ7.jpg?f=user_large

bvd!, Mike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
paQ schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 15:21:
[...]

Ja, maar dat zou impliceren dat je 19 20 moet loshalen, en op de terminal van je heatlink moet doorlussen (?)
Ja, dat klopt idd. Nr 20 loshalen.
Zojuist gedaan. Geeft nog niet direct resultaat. Maar gezien de warmte in huis (slechte dag om te testen ;-))) kan ik misschien beter morgen fris starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
Luisterlijk schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 15:48:
[...]

Ik ben er al achter, het gaat er om dat je de L en N niet gebruikt als voeding voor een stroomverbruiker.

[Afbeelding]

bvd!, Mike
Heatlink wordt idd gevoed door WP...
Op basis van schema en beschrijving zou dat zo bedoeld zijn.
Maar ben inmiddels voor "alles" in. Ga de heatlink separaat voeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Weet iemand hoe de interne pomp wordt aangestuurd wanneer er wel warmtevraag is (via externe thermostaat), maar de retour temperatuur zodanig hoog is dat de warmtepomp afschakelt? In onderstaande tabel wordt niet duidelijk of dit wel/niet van toepassing is in deze situatie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7sW28WpGMJQ1WOgH9_hoQkdyN_0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DfpuSr8Ib4PlgrozxywZIrLM.jpg?f=fotoalbum_large

In geval van een serie bufferzat in de retour zou de warmte in het buffervat toch eerst door het afgiftesysteem moeten worden gepompt om deze warmte eruit te krijgen. Zodra het water in het buffervat ver genoeg is afgekoeld (lees: lage retourtemperatuur) zal de warmtepomp weer inschakelen, mits nog niet aan de warmtevraag (thermostaat) is voldaan. Op deze manier kan, in geval van weinig warmtevraag, een seriebuffervat pendelgedrag niet per se voorkomen, maar het aantal in/uitschakelingen wel verminderen.

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• richardtrip
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 27-09 16:02
Transitie schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 15:57:
[...]

Heatlink wordt idd gevoed door WP...
Op basis van schema en beschrijving zou dat zo bedoeld zijn.
Maar ben inmiddels voor "alles" in. Ga de heatlink separaat voeden.
Heb je aan de heatlink kant een brug van L naar 2 gemaakt en nummer 3 aangesloten op in jouw geval nummer 20 van de warmtepomp?
Volgens mij is 20 juist het verwarmen contact.

[ Voor 5% gewijzigd door richardtrip op 16-10-2022 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

bvd!, Mike
Hoi Mike, held!! _/-\o_
Dat was idd de oplossing. Op basis van alle documentatie hadden we dit niet kunnen bedenken.
Iedereen heel veel dank voor het meedenken en mogelijke oplossingen.
Deze kunnen we hiermee afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
richardtrip schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 16:38:
[...]

Heb je aan de heatlink kant een brug van L naar 2 gemaakt en nummer 3 aangesloten op in jouw geval nummer 20 van de warmtepomp?
Volgens mij is 20 juist het verwarmen contact.
En Richard, dit is ook correct. 20 is idd voor verwarmen (H) en 19 koelen (C).
Bij de U34 is dit overigens respectievelijk 30 en 29.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
Transitie schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 16:50:
[...]

Hoi Mike, held!! _/-\o_
Dat was idd de oplossing. Op basis van alle documentatie hadden we dit niet kunnen bedenken.
Ik ben graag een held, maar ook nieuwsgierig naar hoe je hem nu wél hebt aangesloten.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardtrip
Luisterlijk schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 16:56:
[...]

Ik ben graag een held, maar ook nieuwsgierig naar hoe je hem nu wél hebt aangesloten.....
Bij mij wordt de heatlink gewoon gevoed vanaf de L/N contacten in de unit. Geen idee of @Transitie dat anders heeft nu maar dat moet gewoon werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
Transitie schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 16:50:
[...]

Hoi Mike, held!! _/-\o_
Fijn dat het hielp, rotprobleem anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

[...]

[Afbeelding]

bvd!, Mike
Het schijnt dat je de nest heatlink direct op L en H kunt aansluiten, omdat die 230V aan zou kunnen. Maar check dat even in de gebruiksaanwijzing. Bij mij schakelt de heatlink een digitale input op een ESP32 en die ESP32 schakelt via een digitale output een relay dat verbonden in met L en H.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
Luisterlijk schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 16:56:
[...]

Haha. separate 230 V kabel van ander stroompunt. En werken.
Ik zie dat het bij Richard conform handleiding wel werkt. Geen verklaring voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokerphase
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:17
Fijn dat je het aan de praat hebt @Transitie. Bij mij werkt het net zoals bij @richardtrip en ik gebruik de LN om de heatlink te voeden maar deze hangt in de behuizing van de warmtepomp. Mogelijk dat spanningverlies (bij langere afstanden) nog een rol kan spelen hier?

Ik ben dan benieuwd of je ook je cv nog aanstuurt via de warmtepomp (voor de echt koude dagen als ze ooit nog komen..) en welke terminal block hiervoor zou moeten worden gebruikt.

[ Voor 33% gewijzigd door Pokerphase op 16-10-2022 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laker
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 28-12-2022
Jojan265 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 17:36:
[...]

De instelling bepaald hoe vaak de pomp aan gaat indien de compressor niet aan is (standby toestand). De handleiding is daarin een beetje verwarrend. Er staat tijdens verwarmbedrijf, maar men bedoeld als tijdens het verwarmbedrijf de compressor uit is gegaan. Hoe vaak wil je dan de pomp aan hebben om de temperatuur van het water te kunnen meten. Dit is alleen van belang als je op alleen water regelt. Als je op water+lucht regelt, is de luchttemperatuur leidend. Dan maakt het niet uit en kun je dus gerust de pomp op 1 min aan en 59 min uit zetten.

Tijdens het echte verwarmen (compressor in bedrijf) gaat de pomp altijd aan.
Bedankt voor de uitleg, top

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
Pokerphase schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 18:17:
Fijn dat je het aan de praat hebt @Transitie. Bij mij werkt het net zoals bij @richardtrip en ik gebruik de LN om de heatlink te voeden maar deze hangt in de behuizing van de warmtepomp. Mogelijk dat spanningverlies (bij langere afstanden) nog een rol kan spelen hier?

Ik ben dan benieuwd of je ook je cv nog aanstuurt via de warmtepomp (voor de echt koude dagen als ze ooit nog komen..) en welke terminal block hiervoor zou moeten worden gebruikt.
Je roert zeker een punt aan. Er was een 1,5mm2 kabel gebruikt, met een lengte van ca. 10m. Zou eigenlijk geen issue moeten zijn, maar die test ga ik ook zeker nog uitvoeren.

Hier geen CV-ketel meer. We hopen er met de 12kW WP uit te gaan komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waltertje
  • Laatst online: 23-09 21:06
lttuvix schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:56:
[...]

Let op, het document spreekt over finale kwijting, als je hier akkoord mee gaat heb je daarna geen rechten meer, je hebt dan een definitief aanbod geaccepteerd.

Wellicht is het een goed aanbod, maar er wordt niet geschreven wie dit aanbod doet 'een partner' en er staat een soort van half afgemaakt dreigement in 'als u geen gebruik maakt van mijn aanbod' maar zonder gevolg?

Ik vind dit een zeer bijzondere brief, het wordt tijd je rechtsbijstand of andere vorm van juridische bijstand te gaan mailen denk ik.
123Arjan schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:02:
[...]

Ontbinding van je bedrijf is geen faillissement, hierdoor is de oude eigenaar gewoon verplicht 100% te betalen volgens mij, eigenaar persoonlijk aansprakelijk stellen, aangifte doen bij de politie

Bedrijf is tijd terug al ontbonden, hij had vanaf dat moment geen zaken meer mogen doen

Dit is gewoon puur oplichting, dus gewoon een zaak van maken (desnoods civiel)

https://www.transfirm.nl/...80000-stocklots-daily-b.v.

Op 5-7 al melding gedaan dat zijn zaak ontbonden zou worden, site was tot gisteren nog online en mogelijk tot bestellen
Dank voor jullie reacties.

Precies vandaar deze research, ik wil niet zomaar akkoord gaan op deze mail, niet dat ik nu akkoord ga met 60% terwijl er meer uit te halen zou zijn.

Ik heb nu ook mijn boekhouder ingelicht en die is ook nog wat gaan neuzen, het is een vreemde gang van zaken. Het telefoonnummer in de brief klopt niet, komt uit op een bouwbedrijf. De fiscalist is nergens bekend, het kan volgens de boekhouder maar is niet gebruikelijk. Verder wordt er geen termijn genoemd hoelang ik mag nadenken over die 60% en inderdaad het is vrij dreigend met hier heb je het maar mee te doen.

Vrijdag ben ik naar de rechtswinkel geweest, hier zitten helaas studenten op die het doorspelen naar echte advocaten, definitief antwoord volgt binnen 10 dagen. Hun eerste reactie was wel dat het zaakje verdacht is, hun gaan ook nog wat zaken controleren en mocht het toch naar fraude ruiken dan is hun advies ook om aangifte te doen.

De studenten en mijn boekhouder zijn beiden wel van mening dat mocht het toch een faillissement zijn, die 60% nog erg netjes is want vaak is er dan niks meer te halen, aangifte doen zou dan ook geen zin meer hebben.

Er gaat een mail uit naar warmte24, om in ieder geval een reactie te peilen.

Ik las dat de adres gegevens te vinden zijn? Waar kan ik die vinden? ;) (misschien wel zo netjes via PM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 25-09 16:01
D-money24 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:11:
Misschien beetje aparte vraag. Zoals ik al vertelde ben ik toch maar gewoon van plan de pomp rechtstreeks op de verdeler van de vloerverwarming aan te sluiten. We verwarmen enkel met de vloerverwarming. Sanitair water liopt via een warmtepompboiler. Wat ik dus van de meeste van jullie begrijp is dat het in onze situatie(90m2 oppervlak en een 9kw pomp) geen probleem moet zijn met het aansluiten. Voor defrost is er genoeg m2 aan oppervalk van de leidingen. Het inregelen schijnt alleen moeilijker te zijn.
Toevallig mensen in de regio zuid limburg die eventueel kunnen helpen met inregelen als ik we er niet uitkomen? Natuurlijk vergoeden we de benzine en staat er koffie klaar met vlaai.

Ps
Enige andere nadeel van het niet hebben van een buffervat zou zijn dat de pomp in het voor en najaar vaak zou kunnen afslaan en weer opnieuw opstarten. Dit zou de levensduur van de pomp kunnen verkorten. Is dit in de praktijk ook echt zo of zijn dit maar spookverhalen?

Groet

Aiwhan
Mijn 7kw durft ook nog wel eens te pendelen als het te warm is buiten. Ik heb een 50l parallel buffervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
D-money24 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:11:

Ps

Groet

Aiwhan
50liter als buffer erbij houden zorgt maar voor een paar minuten extra draaitijd. Dat is alleen handig als je bv de vloerverwarming uit zet en alleen een paar radiatoren aan.

Pendelen wil je sowieso voorkomen. Op lange runs stel je de stooklijn in.

Ik zag iets van 8.1kw warmtevraag? Bij -10 dan? Dat is wel veel voor 90m2 oppervlak/verwarming.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therma
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22-09 14:07
Wie kan me helpen met het aansluiten van mijn thermostaat ?

Maak de tekening af….

L en N spreken voor zich, maar dan dan blijft er maar 1 draad voor verwarmen over

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ZmevID0v7dezxX9Eqk4N14_POw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CciGqhjO8vzGhJ4sWa9AauF1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

L -> COM
H -> NO

COM = common wire - gemeenschappelijke draad
NC = Normal Closed - circuit gesloten bij geen warmte vraag, open bij wel warmte vraag
NO = Normal Open - circuit open bij geen warmte vraag, gesloten bij wel warmte vraag

Aan het symbooltje zie je al een beetje hoe het werkt het is een schakelaar die de COM schakelt tussen NC of NO. Op die manier verbind je dan L met H en ziet de warmtepomp een warmtevraag signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
Devil schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 20:55:
L -> COM
H -> NO

COM = common wire - gemeenschappelijke draad
NC = Normal Closed - circuit gesloten bij geen warmte vraag, open bij wel warmte vraag
NO = Normal Open - circuit open bij geen warmte vraag, gesloten bij wel warmte vraag

Aan het symbooltje zie je al een beetje hoe het werkt het is een schakelaar die de COM schakelt tussen NC of NO. Op die manier verbind je dan L met H en ziet de warmtepomp een warmtevraag signaal.
Hoe gedraagt de WP zich daarna? Gaat hij helemaal uit tot de thermostaaat sluit? Of staat hih te "wachten" op vraag en dan naar stooklijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Luisterlijk schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 22:19:
[...]

Hoe gedraagt de WP zich daarna? Gaat hij helemaal uit tot de thermostaaat sluit? Of staat hih te "wachten" op vraag en dan naar stooklijn?
Hij staat standby, dus powered met compressor en pomp uit, eventuele driewegklep in de vorige stand. Dus 'uit' maar wel klaar voor SWW of verwarmingsvraag. Zodra het signaal van de thermostaat komt schakelt hij eerst de driewegklep (ongeveer twee minuten), daarna start de 'pump pre run' tijd. Is de watertemperatuur dan lager dan target-hysterese dan start de compressor, anders blijft alleen de pomp draaien conform ingestelde schema.

Weer wat voortgang in het begrijpen van de aansturing:
Weer wat data verzameld en ik krijg het idee dat de delta T een belangrijke rol speelt bij de aansturing en het modulatie gedrag. Ik zie namelijk runs waarbij de ingestelde target gewoon fors overschreden wordt (+6 graden), maar de compressor gewoon blijft lopen. Ik zie ook runs waarbij de temperatuur nog ruim binnen de hysterese is (bijvoorbeeld target + 2 met hysterese 4) waarbij de compressor ineens uit gaat.

Ik krijg het idee dat de pomp al vrij snel (na 6 minuten) start met moduleren, maar dat dit heel erg langzaam gaat. Moduleren start pas ergens tussen 0-1 graad boven target. Tegelijk met het terugbrengen van het compressor toerental daalt ook het pomp toerental (pomp instelling staat op optimale flow) dit lijkt een poging te zijn om met dalend vermogen de delta t constant te houden. Blijft de detla t rond de 4 a 5 dan blijft hij doorknallen op iets lager vermogen. Maar ook echt bijna vol vermogen knallen tot 2 a 3 graden boven de ingestelde hysterese. Daalt de delta t bij het verminderen van het vermogen dan blijft de pompsnelheid dalen. Op een gegeven moment loopt hij dan op een soort minimum (bij mij 15l/m). Dat is dan ook het moment dat hij uitslaat, ook als de temperatuur nog niet boven de hysterese zit en bijvoorbeeld de compressor best weer een tandje harder zou kunnen om de delta t weer op te krikken.

De vraag is hoe je dit nu kunt gaan beïnvloeden, want simpelweg de doeltemperatuur aanpassen met een algoritme lijkt niet te werken.

Daarnaast ben ik nogmaals erg verdrietig geworden na het aansluiten van de LG op de zonneboiler spiraal van m''n Atlantic Explorer V4. Die zal ongetwijfeld een te klein oppervlak hebben (1.3M2), maar je zou verwachten dat de LG gaat moduleren. Nou je snapt het al. Draait eerst even de pomp waardoor de boiler het CV water opwarmt en hij dus start rond de 45 graden (SWW temperatuur op 55, start temp op 45). En dan is het uiteraard volgas er op. Binnen 10 minuten de aanvoertemperatuur op 60 graden en dan gaat hij poef uit.

[ Voor 59% gewijzigd door Devil op 16-10-2022 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokerphase
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:17
Transitie schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 19:02:
[...]

Je roert zeker een punt aan. Er was een 1,5mm2 kabel gebruikt, met een lengte van ca. 10m. Zou eigenlijk geen issue moeten zijn, maar die test ga ik ook zeker nog uitvoeren.

Hier geen CV-ketel meer. We hopen er met de 12kW WP uit te gaan komen...
Nog een keer alles doorgenomen en de juiste connector gevonden om cv als backup in te schakelen bij bepaalde buitentemperatuur. Straks aansluiten..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KbFeOsJyAh8-EDyrselRzSuRjgs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U8t5BZbyZ7j2tEPabOXcBMKN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-money24
  • Laatst online: 10-11-2022
Powrskin schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 20:39:
[...]

50liter als buffer erbij houden zorgt maar voor een paar minuten extra draaitijd. Dat is alleen handig als je bv de vloerverwarming uit zet en alleen een paar radiatoren aan.

Ik zag iets van 8.1kw warmtevraag? Bij -10 dan? Dat is wel veel voor 90m2 oppervlak/verwarming.
Klopt ben van het slechtste uitgegaan -10. De stooklijn is gewoon in te stellen via de unit. Ga ervan uit dat daar weinig plug en play instellingen voor zijn aangezien elke woning anders is. Als ik het goed ingesteld zou krijgen voor onze woning zou ik het zonder buffervat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
Devil schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 23:10:
[...]

Hij staat standby, dus powered met compressor en pomp uit, eventuele driewegklep in de vorige stand. Dus 'uit' maar wel klaar voor SWW of verwarmingsvraag. Zodra het signaal van de thermostaat komt schakelt hij eerst de driewegklep (ongeveer twee minuten), daarna start de 'pump pre run' tijd. Is de watertemperatuur dan lager dan target-hysterese dan start de compressor, anders blijft alleen de pomp draaien conform ingestelde schema.
Veel dank voor je uitgebreide verslag!

Maar.... Dat is precies wat ik niet wil :-) ik had op de instructievideo al gezien dat bij deze aansluiting de WP reageert alsof je op de uitknop op de eigen thermostaat drukt. Hij gaat dan feitelijk slapen en je pompregime vervalt. Ik ga het toch proberen hoor, al vind ik het een beetje bezopen om 230V over mijn thermostaatkabeltje te sturen, maar daar ga ik iets op vinden met een relais of zo.

Het verdere verloop kan ik eigenlijk bevestigen. Hij doet verrassende dingen. Soms denk je Oh mooi, maar ook vaak Oh shit... Echt onnavolgbaar af en toe. Wat ik zeker weet, of althans, heb gehoord vanuit servicemensen, is dat de waterpomp "volgt". Het is dus zo dat er een Ta wordt bepaald, waarna de compressor zich settelt op een vermogen dat hij bij de vraag vindt horen. Op zich is dat een goede regeling. De waterpomp, gaat dan "finetunen" die zorgt voor een vaste deltaT.

In mijn geval daalt de "instantenous power" naar 0,3 kW (al geeft mijn gekalibreerde PEL 103 altijd minimaal 1,8 A aan) Als hij dan na enkele uren besluit om helemaal te stoppen, kan ik dat nooit ergens aan relateren, heel gek. Altijd is het nog binnen de hysterese, maar in geval van ingeschakelde "air" meting, wél altijd ver over de gevraagde kamertemperatuur......

wordt vervolgd ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
[...]

[Afbeelding]

bvd!, Mike
:? een opmerking mijnerzijds ik persoonlijk vind de aansturingen van lg(220v thermostaten etc) van lg achterhaald 220v is geen veilige spanning sinds jaar en dag is dat in nederland 24v veilige spanning alle nederlandse ketelfabrikanten werken daarmee bovendien aan/uit thermostaten zijn ouderwets men kan op lg warmtepompen geen modulerende thermostaten zondermeer aansluiten of moeilijk met relais etc. kortom achterhaalde techiek wat betreft aansturingen van thermostaten,driewegkleppen etc dit zou anders kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-09 11:26
Is het normaal dat de pomp van de warmtepomp uren achter elkaar blijft lopen ook als er geen vraag is?

Standaard is dat 50watt. Als ik de pompcapaciteit op 50% zet is het 25watt.

Ik zou verwachten dat de pomp alleen gaan lopen als er vraag is? Optimaal debiet met standaard instellingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ob5uFVNq3dYeRqwi0IibOMXDfjA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8ErCNSQCu7KpVHuqA28kaOuQ.png?f=fotoalbum_large

eerste gedeelte van de grafiek is 0 omdat de wp daadwerkelijk uitstond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
je moet kijken in pomp instellingen staat waarschijnlijk op continu men kan cyclus instellen bijv 2min aan 10min uit dan gaat hij 5maal per uur aan uit (vorstbeveiliging) alles in installatiemenu met wachtwoord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luisterlijk
Jirure1984 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:35:
Is het normaal dat de pomp van de warmtepomp uren achter elkaar blijft lopen ook als er geen vraag is?

Standaard is dat 50watt. Als ik de pompcapaciteit op 50% zet is het 25watt.

Ik zou verwachten dat de pomp alleen gaan lopen als er vraag is? Optimaal debiet met standaard instellingen.

[Afbeelding]

eerste gedeelte van de grafiek is 0 omdat de wp daadwerkelijk uitstond.
Ja dat is normaal. Als je zelf niets hebt veranderd, daan staat de pomp vanaf fabriek op 3 min aan en 3 min uit. De pomp moet af en toe lopen, anders kent de WP de temperaturen nvan het circuit niet. Zelf staat hij in de kou en heeft dus geen betrouwbare data. Hij gaat pas meten als hij voldoende info uit het doorstromende medium kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
Luisterlijk schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 14:13:
[...]

Ja dat is normaal. Als je zelf niets hebt veranderd, daan staat de pomp vanaf fabriek op 3 min aan en 3 min uit. De pomp moet af en toe lopen, anders kent de WP de temperaturen nvan het circuit niet. Zelf staat hij in de kou en heeft dus geen betrouwbare data. Hij gaat pas meten als hij voldoende info uit het doorstromende medium kan halen.
Dit heeft vermoedelijk te maken met "pump setting in heating".
De default instelling is 2 minuten aan en 1 uit. Als je daar niets aan gewijzigd hebt, zou dit het verbruikt kunnen verklaren.
Transitie in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

Nog een domme vraag, zie je in de grafiek alleen het verbruik of zitten er ook nog andere verbruikers op die dit kunnen verklaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
kazemo schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:58:
[...]

:? een opmerking mijnerzijds ik persoonlijk vind de aansturingen van lg(220v thermostaten etc) van lg achterhaald 220v is geen veilige spanning sinds jaar en dag is dat in nederland 24v veilige spanning alle nederlandse ketelfabrikanten werken daarmee bovendien aan/uit thermostaten zijn ouderwets men kan op lg warmtepompen geen modulerende thermostaten zondermeer aansluiten of moeilijk met relais etc. kortom achterhaalde techiek wat betreft aansturingen van thermostaten,driewegkleppen etc dit zou anders kunnen
Als je het met normale installatiedraad monteert en volgens NEN1010, dan is er niets aan de hand. Modern is het niet, dat is correct. Je kunt prima een klein relais monteren in de unit en een en ander veiliger maken door er een 5 of 24 volt ingang van te maken. Niets verplicht om deze WP te kiezen en te kopen, maar de prijs en beschikbaarheid maken veel goed. Wij willen graag betalen voor C merk en daar een verwachten een A merk te ontvangen. Johan Cruijff had daar een mooie one-liner voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
Transitie schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 14:18:
[...]

Dit heeft vermoedelijk te maken met "pump setting in heating".
De default instelling is 2 minuten aan en 1 uit. Als je daar niets aan gewijzigd hebt, zou dit het verbruikt kunnen verklaren.
Transitie in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

Nog een domme vraag, zie je in de grafiek alleen het verbruik of zitten er ook nog andere verbruikers op die dit kunnen verklaren?
De instelling heb ik gezien ik meen zoals in het antwoord van @Luisterlijk staat 3 om 3. Is het raadzaam om het hierop te laten staan? Ik werk overigens met een buffervat.

Het verbruik is alleen de WP. Kw-meter op de automaat waar alleen de wp op zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luisterlijk
Jirure1984 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 14:29:
[...]

De instelling heb ik gezien ik meen zoals in het antwoord van @Luisterlijk staat 3 om 3. Is het raadzaam om het hierop te laten staan? Ik werk overigens met een buffervat.

Het verbruik is alleen de WP. Kw-meter op de automaat waar alleen de wp op zit.
Ik heb alles geprobeerd. Continue aan met verschillende vermogens (in %) 10 min aan, 20 min aan, enz..

Het beste resultaat haal ik denk ik met 30 min uit en 3 min aan. Mijn huis heeft alleen vloerverwarming en een half uurtje eerder of later beginnen met warmte leveren zie je niet terug in de temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
Luisterlijk schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 14:37:
[...]

Ik heb alles geprobeerd. Continue aan met verschillende vermogens (in %) 10 min aan, 20 min aan, enz..

Het beste resultaat haal ik denk ik met 30 min uit en 3 min aan. Mijn huis heeft alleen vloerverwarming en een half uurtje eerder of later beginnen met warmte leveren zie je niet terug in de temperatuur.
Je geeft aan dat het rondpompen oa bedoeld is om de temperatuur van het systeem te bepalen. Is een half uur dan niet te lang bij goede vorst. Omdat het langer duurt om te bepalen om een defrost uit te voeren? Of werkt het zo niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
Jirure1984 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 14:53:
[...]

Je geeft aan dat het rondpompen oa bedoeld is om de temperatuur van het systeem te bepalen. Is een half uur dan niet te lang bij goede vorst. Omdat het langer duurt om te bepalen om een defrost uit te voeren? Of werkt het zo niet?
De WP is, los van pompinstellingen, beveiligd tegen vorst.
Powrskin in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Luisterlijk schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 14:27:
[...]

Als je het met normale installatiedraad monteert en volgens NEN1010, dan is er niets aan de hand. Modern is het niet, dat is correct. Je kunt prima een klein relais monteren in de unit en een en ander veiliger maken door er een 5 of 24 volt ingang van te maken. Niets verplicht om deze WP te kiezen en te kopen, maar de prijs en beschikbaarheid maken veel goed. Wij willen graag betalen voor C merk en daar een verwachten een A merk te ontvangen. Johan Cruijff had daar een mooie one-liner voor.
:) als je zo bekijkt heb je gelijk,desondanks het word geleverd op de nederlandse markt zonder keurmerk KEMA,VDE,TUV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leow88
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-06 10:19
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E4t19WrDG2g5m2AXdCqjDQI-sqk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GmPXAmbrftIMeKAAMFkA4LHP.jpg?f=fotoalbum_large
Hierbij een run van een HM071MR.U44. Via home-assistent. Helaas geen opgenomen vermogen.
De Wp blijft maar draaien. Deze run is via het bedieningspaneel gestart en uiteindelijk ook weer gestopt.
Ook is de target_temp_cicuit1 handmatig verhoogd om de Wp te laten starten/verwarmen.

LG-HM071MR-U44 (3.6.0.3) / Atlantic Explorer V4 - 270L / Zonnepanelen 7200 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chimsie78
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:57
Hebben hier mensen ervaring met het kopen van hun LG Therma in het buitenland en vervolgens succesvol de subsudie aangevraagd?

is dat mogelijk en waar ze ik evt rekening mee moeten houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leow88
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-06 10:19
Chimsie78 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:26:
Hebben hier mensen ervaring met het kopen van hun LG Therma in het buitenland en vervolgens succesvol de subsudie aangevraagd?

is dat mogelijk en waar ze ik evt rekening mee moeten houden?
7kW versie met Wifi module bij Merca Clima gekocht. In bedrijf laten stellen door een nederlands bedrijf.
2x factuur opgestuurd en een mooie foto van de Wp op mijn plat dak. 5 weken later was de subsidie binnen.

[ Voor 3% gewijzigd door leow88 op 17-10-2022 20:33 ]

LG-HM071MR-U44 (3.6.0.3) / Atlantic Explorer V4 - 270L / Zonnepanelen 7200 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chimsie78
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:57
Waarom 2x factuur opgestuurd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:31
Factuur van WP en factuur van inbedrijfstelling lijkt me ;-)

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
Powrskin schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 20:39:
[...]

Door het extra buffervat en pomp, stuur ik wel continue 1200l per uur door de vloer. De pomp en compressor van de WP kunnen naar hartenlust moduleren omdat de aangemaakte warmte altijd onttrokken word....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Kenwood960 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:53:
[...]

Door het extra buffervat en pomp, stuur ik wel continue 1200l per uur door de vloer. De pomp en compressor van de WP kunnen naar hartenlust moduleren omdat de aangemaakte warmte altijd onttrokken word....
Wat heeft dat vat daarmee te maken?
Als je nu een buffer van 1000liter hebt dan gaat het nog ergens over. je afgifte zit toch in de vloer niet in het vat?

Nukezone FTW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-09 18:42

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Het groene contrastekkertje er uit weten te prutsen. De thermostaat op de juiste manier aangesloten.

Hij werkt *O*

Dank aan @wrapper83 @Devil @Jojan265 @Konijnenbats @Luisterlijk @kazemo voor de hulp in tekst&foto's _/-\o_

In eerste instantie op watertemp 38graden eerst maar eens stoken om de kou uit de woning te krijgen. Atomic zn vader was zo slim geweest om in september de cv ketel er uit te hengelen zonder werkend alternatief.

De hele inregelkant word ook nog een uitdaging.

Raden mensen aan de wifi in te stellen, zodat de console een internet verbinding heeft. Of juist niet? De huidige versie is 3.06.4a

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenwood960
Powrskin schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 21:02:
[...]

Wat heeft dat vat daarmee te maken?
Als je nu een buffer van 1000liter hebt dan gaat het nog ergens over. je afgifte zit toch in de vloer niet in het vat?
Omdat de WP hydraulisch ontkoppeld is van de rest van het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
Wie heeft er wel eens een vermogensmeting gedaan waarbij ook het "idle" vermogen isgemeten?

Ik hem ee 5kW unit en ik kom op 89 watt continue als de pomp NIET draait (waar blijft dat?) Hebben jullie vergelijkbare vermogens bij standby?

bvd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-09 09:05
Luisterlijk schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:29:
Wie heeft er wel eens een vermogensmeting gedaan waarbij ook het "idle" vermogen isgemeten?

Ik hem ee 5kW unit en ik kom op 89 watt continue als de pomp NIET draait (waar blijft dat?) Hebben jullie vergelijkbare vermogens bij standby?

bvd!
Ik denk dat dat heel lastig is gezien bij iedereen het circuit anders is.
Ikzelf draai op 65% waterpomp capaciteit en heb een verbruik van 65W in idle (waterpomp aan, compressor uit)
Dit met een HM123M.U34.

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
Casper de Boer schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:36:
[...]

Ik denk dat dat heel lastig is gezien bij iedereen het circuit anders is.
Ikzelf draai op 65% waterpomp capaciteit en heb een verbruik van 65W in idle (waterpomp aan, compressor uit)
Dit met een HM123M.U34.
Hier vergelijkbaar verbruik van 60 - 70 Watt (waterpomp aan, compressor uit). Als de waterpomp uit is, is het ongeveer 10 - 20 Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
ja,ja het is te knullig voor woorden na lang zoeken heb ik het inderdaad ook uit geprutst de reden dat lg dat zo afleverd ?? staat nergens in de installatietekst omschreven!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Atomic2005 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 21:08:
Het groene contrastekkertje er uit weten te prutsen. De thermostaat op de juiste manier aangesloten.

Hij werkt *O*

Dank aan @wrapper83 @Devil @Jojan265 @Konijnenbats @Luisterlijk @kazemo voor de hulp in tekst&foto's _/-\o_

In eerste instantie op watertemp 38graden eerst maar eens stoken om de kou uit de woning te krijgen. Atomic zn vader was zo slim geweest om in september de cv ketel er uit te hengelen zonder werkend alternatief.

De hele inregelkant word ook nog een uitdaging.

Raden mensen aan de wifi in te stellen, zodat de console een internet verbinding heeft. Of juist niet? De huidige versie is 3.06.4a
:) jammer van de cv ketel die had kunnen gebruiken als backup als erbijv. storing is in de wp,te knullig voor woorden ik heb inderdaad het groene stekkertje er ook uitgeprutst na lang zoeken,je begint aan je zelf te twijfelen,waarom zo :O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-09 14:42
Mijn HM071M.U43 trekt idle 4,7W bij geen warmtevraag dus 10-20W of zelfs 89W lijkt me wat veel.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Kenwood960 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 08:41:
[...]

Omdat de WP hydraulisch ontkoppeld is van de rest van het systeem.
Ja ok, maar het nut ontgaat me nog wel.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo

bvd!ik denk dat dit is intern opgenomen vermogen is van de electronica (printplaat,bedienveld) bij ingeschakelde werschakelaar dit genereerd dan warmte waardoor de unit drooggehouden word en condenvorming voorkomen word dit is slecht voor de printplaten vocht encondens is funest beste is lijkt mij zomer en winter aanl laten staan het gaat tenslotte om heel weinig energie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
Pardon? 89 W x 24 h x 365 dgn = 780 kWh per jaar. Noem dat maar weinig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardtrip

bvd!
Idle verbruikt mijn unit tussen de 7 en 9 watt. Op dagen zonder warmtevraag gaat de pomp 1 keer draaien en kom ik totaal op 202,24 Wh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Luisterlijk schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:59:
[...]

ja,sorry ik heb nooit gemeteln die 89w lijkt me dan ook veel in standby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Luisterlijk schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:59:
[...]

j
je rekent bovendien verkeerd,je hebt toch een cyclus ingesteld per uur bijv. 1min aan 30min uit dan gaat hij per uur 2min aan en geen 60min dat is rekenmethode wat je toepast dan word het een ander verhaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
Transitie schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:42:
[...]

Hier vergelijkbaar verbruik van 60 - 70 Watt (waterpomp aan, compressor uit). Als de waterpomp uit is, is het ongeveer 10 - 20 Watt.
En nu wil ik het weten :-)

Hele woning uitgeschakeld op de WCD met daarin de WP en inderdaad zit het idle verbruik zonder pomp zo rond de 15 Watt.

Niets aan het spreekwoordelijke handje (Behalve dat onze datalogger nodig moet worden gekalibreerd..... ) :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
Luisterlijk schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:42:
[...]

En nu wil ik het weten :-)

Hele woning uitgeschakeld op de WCD met daarin de WP en inderdaad zit het idle verbruik zonder pomp zo rond de 15 Watt.

Niets aan het spreekwoordelijke handje (Behalve dat onze datalogger nodig moet worden gekalibreerd..... ) :*)
Dit komt toch overeen met hetgeen wij eerder gemeten hebben??
Als de waterpomp uit is, is het ongeveer 10 - 20 Watt. Is nog steeds een respectabele 130 kWh/ jaar. Zo'n € 50.
Als je hem de hele zomerperiode aan laat staan natuurlijk 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
Stand-by verbruik doorheen de dagAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ju6G8tOeC8ryBEtrMwqql3nFGVk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0GIXyImAj1qgA0bcwaXmnkJl.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is het verbruik van de WP incl extra cv pomp en ventielen die de badkamer smoren bij koeling

[ Voor 95% gewijzigd door Kenwood960 op 18-10-2022 17:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Ik heb voor het eerst een echte doorbraak gehad in het tunen. De pompsnelheid op vaste flow zetten ipv 'optimaal'. Hij heeft nu gewoon een half uur op 600 watt gedraaid op de ingestelde target temperatuur zonder uit te gaan. Dat heb ik nog niet eerder gezien. Zeker niet bij deze buitentemperatuur.

DHW run is nog wel janken met een 'run' van twee uur, omdat hij niet moduleert en na een eerste echte run van 20 minuten elke keer na 5 minuten weer uitvalt bij de laatste twee a drie graden opwarming. Ben benieuwd of de vaste pompsnelheid daar nog wat uitmaakt (heb ik op maximaal gezet voor zo laag mogelijke Delta t.

[ Voor 35% gewijzigd door Devil op 18-10-2022 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Devil schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 18:47:
Ik heb voor het eerst een echte doorbraak gehad in het tunen. De pompsnelheid op vaste flow zetten ipv 'optimaal'. Hij heeft nu gewoon een half uur op 600 watt gedraaid op de ingestelde target temperatuur zonder uit te gaan. Dat heb ik nog niet eerder gezien. Zeker niet bij deze buitentemperatuur.

DHW run is nog wel janken met een 'run' van twee uur, omdat hij niet moduleert en na een eerste echte run van 20 minuten elke keer na 5 minuten weer uitvalt bij de laatste twee a drie graden opwarming. Ben benieuwd of de vaste pompsnelheid daar nog wat uitmaakt (heb ik op maximaal gezet voor zo laag mogelijke Delta t.
ben benieuwd. ik was/ben een beetje jaloers dat ik geen dynamische pomp in mijn u33 heb zitten namelijk

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Powrskin schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 19:22:
[...]

ben benieuwd. ik was/ben een beetje jaloers dat ik geen dynamische pomp in mijn u33 heb zitten namelijk
Bij mij blijft hij proberen een (nergens ingestelde) Delta t van 5 a 6 graden te behouden. Schroeft de flow enorm terug en valt dan gewoon uit als het niet lukt. Met deze buitentemperatuur heb ik een Delta t van maar 2 a 3 graden, of ik moet de aanvoertemperatuur zo ver opschroeven dat hij sowieso na een half uur uitvalt omdat de kamerthermostaat dan uitschakelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
Devil schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 19:43:
[...]

Bij mij blijft hij proberen een (nergens ingestelde) Delta t van 5 a 6 graden te behouden. Schroeft de flow enorm terug en valt dan gewoon uit als het niet lukt. Met deze buitentemperatuur heb ik een Delta t van maar 2 a 3 graden, of ik moet de aanvoertemperatuur zo ver opschroeven dat hij sowieso na een half uur uitvalt omdat de kamerthermostaat dan uitschakelt.
Voor zover ik begrepen heb, probeert de warmtepomp met de instelling optimaal debiet, de meest optimale druk en temperatuur aan de koudemiddel zijde te halen. Dit komt overeen met ongeveer een delta T van 4 á 5 graden aan de waterzijde. Bij mij is dit de meeste energiezuinige instelling. Gisteren en vandaag beide 1 run gehad van 5 uur waar ik heel tevreden mee ben. Gisteren zelfs een paar uur een COP gehaald van 7.95!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dm8icaOgN_VRwZl9-H6oUfmPg_0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L7EmDIpj2B7KQalBYNhbkdS0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wKOtH7b7t9wMOlaUN32kKUscl9k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4jKCRAyuMoWxQysv70vd1oCZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
[...]

Ik heb vorig jaar bijna de hele tijd op retour/afvoer gedraaid, maar dat is nu door de fancoils niet meer handig omdat die de retour 1a2 graden laat oplopen. toen had ik ook vaak een Dt van 2 of 3.
nu kan ik niet onder de 32c aanvoer sturen anders gaat hij pendelen en heb ik veel vaker een Dt van 5c of meer. kw meter is onderweg en dan kan ik ook iets beter zien wat de warmtepomp nu eigenlijk aan het doen is.

vorig jaar ging hij de hele tijd op een laag pitje van 500w ongeveer en dan om het uur even opspinnen. COP geen flauw idee van. hij was dan ongeveer de hele dag bezig het huis 1c op te warmen (bij koud weer).
In de nacht liet ik het dan vaak weer 1c afkoelen zodat hij in de ochtend weer aan de bak ging en we weer warme voetjes kregen.

Nu is de vloer soms 26c of meer en dat voelt toch ook wel prettig. zelfs uren later is het vaak nog 23+

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Jojan265 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 19:51:
[...]

Voor zover ik begrepen heb, probeert de warmtepomp met de instelling optimaal debiet, de meest optimale druk en temperatuur aan de koudemiddel zijde te halen. Dit komt overeen met ongeveer een delta T van 4 á 5 graden aan de waterzijde. Bij mij is dit de meeste energiezuinige instelling. Gisteren en vandaag beide 1 run gehad van 5 uur waar ik heel tevreden mee ben. Gisteren zelfs een paar uur een COP gehaald van 7.95!
[Afbeelding]

[Afbeelding]
een cop van 8 is gewoon super indrukwekkend. Met gematigd weer is een warmtepomp ook wel echt zeer efficient. Komende nacht wordt het op koude momenten een graad of 4 en misschien hier nog wel iets kouder. Dan is het zaak om de warmtepomp niet aan te hebben helaas.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
Transitie schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:55:
[...]

Dit komt toch overeen met hetgeen wij eerder gemeten hebben??
Als de waterpomp uit is, is het ongeveer 10 - 20 Watt. Is nog steeds een respectabele 130 kWh/ jaar. Zo'n € 50.
Als je hem de hele zomerperiode aan laat staan natuurlijk 8)
Jazeker, ik kom precies uit op jouw waarden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
[...]

Als je dT zo laag is, is er nog maar weinig warmteoverdracht. De warmtewisselaar in de WP kan zijn warmte niet meer kwijt en je zit dat aan de onderkant van je modulatie. De WP heeft geen andere keus dan uitschakelen.

Erg is dat niet, je woning is dan op temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
Jojan265 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 19:51:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Prachtig resultaat hoor die 7.95. Hoe bereken je die? Ik zou het ook graag weten en denk erover om een kamstrup aan te schaffen, maar als dat eenvoudiger kan ;)
Pagina: 1 ... 33 ... 181 Laatste