LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 193 ... 205 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• walter_321
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 16:24
PeteSplit schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 20:25:
[...]

11 Lpm x 2,5 K x 69 / 500 W = 3,8
14 Lpm x 4,3 K x 69 / 900 W = 4,6
ik zou ongeveer dit moeten zien:
8LPM x 5K aan 500W met COP 5.

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23:11

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

walter_321 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 20:56:
[...]
Is dit ook goed ?
11 Lpm x 3,6 K x 69 / 500 W = 5,5 CoP

Dan de deltaT (2,5) verhogen door de waterzijdig inregeling iets te vergroten ?

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• walter_321
PeteSplit schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 21:36:
[...]

Is dit ook goed ?
11 Lpm x 3,6 K x 69 / 500 W = 5,5 CoP

Dan de deltaT (2,5) verhogen door de waterzijdig inregeling iets te vergroten ?
hoe denk je dat dat kan: waterzijdig inregelen om de delta T te verhogen?

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

walter_321 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 22:02:
[...]
hoe denk je dat dat kan: waterzijdig inregelen om de delta T te verhogen?
Ik denk dat dat inderdaad bij mijn afgiftesysteem makkelijker is. Ik heb radiatoren en vloerverwarming, op de radiatoren is de deltaT klein en bij de vloerverwarming heel groot, samen geven ze de retourtemperatuur. Door het afregelen van de vloerverwarming kan ik de retourtemperatuur beïnvloeden en daardoor de deltaT bij de warmtepomp. (Ik stuur wel op uitvoer)

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• walter_321
PeteSplit schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 22:42:
[...]

Ik denk dat dat inderdaad bij mijn afgiftesysteem makkelijker is. Ik heb radiatoren en vloerverwarming, op de radiatoren is de deltaT klein en bij de vloerverwarming heel groot, samen geven ze de retourtemperatuur. Door het afregelen van de vloerverwarming kan ik de retourtemperatuur beïnvloeden en daardoor de deltaT bij de warmtepomp. (Ik stuur wel op uitvoer)
dat gaat niet: ik kan met eender welke temperatuur terugkomen naar de WP; die zal in de lage vermogens steeds maar met 2,5K de temperatuur verhogen. Dat kan gewoon niet anders.
Of ook: in laag vermogen was de retour temperatuur 25 graden. Als ik de WP 1 uur uitlaat en de waterpomp laat lopen zakt de temperatuur van het water na 1 uur, met 1 graad. Om maar te zeggen: er valt aan de afgifte zijde niets te regelen om de temperatuur te doen dalen.
Of ook: de vloer beneden is 24ton beton... Dat laat zich niet echt regelen... ;-).

• sereal
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 02-03 13:05
Hoi Allemaal,
Ik ben dit topic ook al lang aan het volgen, vooral de laatste stukken met @Barbrady
Ik kom er namelijk nu achter na een jaar onze warmtepomp te hebben dat dit dezelfde gedrag toont namelijk wat eruit ziet als pendelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WvH-Nj6ac1968eqgbIlAvKRVw5w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YMG2xUzwQCstCImZdqmFvS4P.jpg?f=fotoalbum_large

Ze hebben bij mij een Domme thermostaat van Watts geinstalleerd en het lijkt dus alsof deze gewoon na X minuten de warmtepomp uit zet.
Ik ben al bezig geweest met experimenteren.
Ik probeer het nu zo ver te krijgen dat hij de thermostaat negeerd omdat ik denk dat dit de beste optie is voor nu.

Ik ga ook een andere installateur raadplegen. Het bedrijf dat dit voor mij had gedaan is failiet gegaan :(
Kan ik door de status aan te passen naar air+water de thermostaat negeren of moet ik ook echt de switch omgooien en de kabel verwijderen? Ik heb dit nog nooit gedaan. Neem aan dat ik dan de unit vanaf buiten helemaal moet uitzetten en dan verder werken aan de binnen unit.

Hieronder fotos van de huidige situatie.
Het is dus ene therma V met ingebouwde DWH en er is een buffervat.
Ik heb verder een simpel systeem met alleen maar radiatoren en geen zones en dus ook geen vloerverwarming.
Heb 1 grote Lage temperatuur radiator voor de woomkamer.
Het huis verwarmt verder prima met het pendelen maar het lijkt met nief efficient vooral na wat ik heb gelezen over het opstarten op 80% van de LG therma V.

- Therma V IWT met buffervat
- LT radiatoren en gewoon radatioren
- Geen zones
- Domme thermostaat (met relais werking?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m0_qeMffMk-plznIdvH1APs2fXQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y4XKq2ImzFqUwj14iTRVOa5p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ItOfp4Z4_MiHEZzwHZJi1IXzHj8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lHkLOLYX527ajVNn0WrWbKaz.jpg?f=fotoalbum_large

• Barbrady
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 17-01 20:54
walter_321 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 19:00:
[...]

Goed geïsoleerd huis en 3.000W elektrisch vermogen is niet echt compatibel. Of is het een huis van 500m2?
Een beetje goed geïsoleerd huis zou moeten toekomen met 30W/m2, nieuwbouw mag heel wat lager. Dan heb je nogmaal genoeg met een wartepomp de helft zo zwaar...
Die 3000W doet hij met dit weer (of eigenlijk: sinds een paar dagen de evohome er uit is) alleen bij opstarten. Even kort, circa 10 minuten. Daarna al terug naar ca 1200 een kwartier en de rest van de urenlange runs draait hij op 400W (volgens RMC en de p1 bevestigt dat). Run stopt alleen door start dhw of schema uitschakeling.

Dus ik neem aan dat de korte opstart vermogen niks te maken heeft met de eigenschappen van het huis. Het verbruik en instelling voor de lange run wel. Hij houdt de woning nu warm met:

Verwarmen van 7:00-12:00
Dhw van 12:00-13:30 ( ongeveer)
Verwarmen start circa 15:00 gisteren weer (als Ta <21)
23:00-7:00 verwarmen uit.

Doeltemp 25 graden

Woning is bruto ca 180 m2 waarvan ca 170m2 met vv, waarvan ca 55 m2 meestal uit staat (zones slaapkamer). Dus 115m2 aan: 400w/115? Dan komt er iets heel laags uit. Ach ik weet dat ook niet, maar heb niet de indruk dat de WP nú onzuinig werkt, waar hij dat met evo wel deed.

Vanmorgen startte hij overigens niet met 3000W maar meteen op 1200:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LkUolW8Hw_THGwiL3E-BD_SpOFk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iuhN3iNrcz01vBGWkc0LzVmK.png?f=fotoalbum_large

De pieken aan begin is de vaatwasser.

Ik heb een 7kW split voor verwarming en dhw

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:03

tebogo

HM093MR.U44 / WH27S.F5

[...]

Ik heb op beide zelfde dT, waarom zou je over de radiatoren een veel kleinere dT willen hebben?
En over de vloer een veel grotere dT?

HM093MR.U44 (3.06.7a -> 3.06.9b) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

• Barbrady
tebogo schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 19:05:
[...]

Hoe doe je dit (vanaf start 15l/min draaien) ? Bij begint hij altijd op zo'n 25 lpm, en zakt dan geleidelijk naar 9 lpm.

Bedankt!
Ik doe precies wat @PeteSplit onder jouw vraag heeft beschreven.

Mijn secundaire pomp staat nu op 15L/ min ingesteld.

Daarom de WP ingesteld op vast debiet met 15 L/m én bij pompcapaciteit het percentage gekozen wat daar dichtbij zit. Kwam bij mij uit op 50% geloof ik. Ik zie hem nu bij start op rond 16 starten en dan naar 15 gaan.

• Barbrady
sereal schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 23:33:
Hoi Allemaal,
Ik ben dit topic ook al lang aan het volgen, vooral de laatste stukken met @Barbrady
Ik kom er namelijk nu achter na een jaar onze warmtepomp te hebben dat dit dezelfde gedrag toont namelijk wat eruit ziet als pendelen.

[Afbeelding]

Ze hebben bij mij een Domme thermostaat van Watts geinstalleerd en het lijkt dus alsof deze gewoon na X minuten de warmtepomp uit zet.
Ik ben al bezig geweest met experimenteren.
Ik probeer het nu zo ver te krijgen dat hij de thermostaat negeerd omdat ik denk dat dit de beste optie is voor nu.

Ik ga ook een andere installateur raadplegen. Het bedrijf dat dit voor mij had gedaan is failiet gegaan :(
Kan ik door de status aan te passen naar air+water de thermostaat negeren of moet ik ook echt de switch omgooien en de kabel verwijderen? Ik heb dit nog nooit gedaan. Neem aan dat ik dan de unit vanaf buiten helemaal moet uitzetten en dan verder werken aan de binnen unit.

Hieronder fotos van de huidige situatie.
Het is dus ene therma V met ingebouwde DWH en er is een buffervat.
Ik heb verder een simpel systeem met alleen maar radiatoren en geen zones en dus ook geen vloerverwarming.
Heb 1 grote Lage temperatuur radiator voor de woomkamer.
Het huis verwarmt verder prima met het pendelen maar het lijkt met nief efficient vooral na wat ik heb gelezen over het opstarten op 80% van de LG therma V.

- Therma V IWT met buffervat
- LT radiatoren en gewoon radatioren
- Geen zones
- Domme thermostaat (met relais werking?)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja je verbruik grafiek ziet er herkenbaar uit :)

Lijkt op wat bij mij ook het geval was: de WP krijgt de kans niet om rustig en lang te draaien, de kamerthermostaat schakelt hem te vaak aan en uit. Je kan zeker de hysterese van de thermostaat niet ruimer zetten?

Verder is jouw afgifte systeem heel anders dan bij mij. En ik ben ook pas recent aan het leren over mijn systeem, dus verdere adviezen laat ik aan anderen hier ;)

• Barbrady
mamahuhu schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 13:25:
[...]

Installateur is gekomen en vond nog twee filters in het systeem -wist ik niet-, welke ook verstopt waren. Na schoonmaken zit de flow op ruim 20lpm en probleem is niet meer opgetreden.
Ik ben wel benieuwd waar die filters zitten, je hebt een split toch?

Ik zit te denken aan onderhoud zelf doen, vandaar.

Ik las hier al in het forum dat het sowieso gaat om de externe vuilfilter onder binnen unit en een interne vuilfilter in binnendeel. Maar er zijn er nog meer?

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

Kip schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 13:54:
[...]

Waarschijnlijk de beginselen om hier Doom op te draaien.
Ok. Ik kon het niet laten...

Dankzij de volgende blog:
https://www.veemax.be/blog/DOOM-on-spectrum-analyser/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KBZqCMx_9nzxPhPg3GtAj7HqdxQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J7vLwtiT2KUuQNrDEVoJbmT6.jpg?f=fotoalbum_large

Pardon my dutch

• Rel-1993
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-03 13:47

• TomHarm
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 25-02 08:59
@Kip would it be possible to take a llok into the code of the controller? I started in looking into the UBI but was not able to get through.
I for myself have a 14kW LG R290 wirh the current firmware, but the system is not really stable, as it overshoots a lot and does a lot of strange things. I'm wondering if it may be possible to overcome this with an adjusted "firmware"
Sorry for writing in engliah, as I'm not a native dutch speaker.
BR /Tom

• Kip
  • Niet online

Kip

TomHarm schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 15:13:
@Kip would it be possible to take a llok into the code of the controller? I started in looking into the UBI but was not able to get through.
I for myself have a 14kW LG R290 wirh the current firmware, but the system is not really stable, as it overshoots a lot and does a lot of strange things. I'm wondering if it may be possible to overcome this with an adjusted "firmware"
Sorry for writing in engliah, as I'm not a native dutch speaker.
BR /Tom
Hi Tom,
Currently I think that the controller is not fully controlling the heat pump. Only sending target temps to reach. My theory is that the compressor behavior is determined by the embedded systems in the outdoor unit. With the previous generation R32 heat pump the SOC in the outdoor unit is also from a different manufacturer. So there is no guessing which approach would work there.

I can send you a direct message to get you started if you want to investigate the controller software yourself. Please let me know if you want to take this approach. It comes down to reversing arm binaries and/or investigating their behaviour when running on the controller.

In this topic it has recently been discovered that there is a bug with the R290 pumps and silent mode. Where an oil return cycle does not complete due to a target compressor speed not being reached. Due to the compressor speed being limited by silent mode.
As a result the compressor continuously runs at a higher rpm.
Changing a certain dip switch to make the silent mode behaviour different seems to be a solution to this.

In general the R290 and previous R32 models seem to all suffer from overshoots. We've only been able to find workarounds like adjusting the hysterese to the max range which seem to work for most people.

Pardon my dutch

• walter_321
Barbrady schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:26:
[...]

Die 3000W doet hij met dit weer (of eigenlijk: sinds een paar dagen de evohome er uit is) alleen bij opstarten. Even kort, circa 10 minuten. Daarna al terug naar ca 1200 een kwartier en de rest van de urenlange runs draait hij op 400W (volgens RMC en de p1 bevestigt dat). Run stopt alleen door start dhw of schema uitschakeling.

Dus ik neem aan dat de korte opstart vermogen niks te maken heeft met de eigenschappen van het huis. Het verbruik en instelling voor de lange run wel. Hij houdt de woning nu warm met:

...

Ik heb een 7kW split voor verwarming en dhw
De opmerking was er vooral omdat mijn 7kW monoblock op 1.500kW 'start'; ik ging er vanuit dat je dat +/-15kW warmtepomp had: 7kW kan ermee door ;-).

• walter_321
[...]

...Ik heb radiatoren en vloerverwarming, op de radiatoren is de deltaT klein en bij de vloerverwarming heel groot, samen geven ze de retourtemperatuur. Door het afregelen van de vloerverwarming kan ik de retourtemperatuur beïnvloeden en daardoor de deltaT bij de warmtepomp. (Ik stuur wel op uitvoer)
Geef je radiatoren en vloerverwarming beide dezelfde temperatuur?
Een radiator heeft het moeilijk om warmte af te geven, logisch dat die als je idd met dezelfde temperatuur een hogere retour temperatuur geeft.
De vloer kan bijna het water teruggeven aan de vloertemperatuur.

Strikt genomen kan je de delta T niet echt regelen; de WP zal een vermogen leveren dat voor een bepaald debiet van het water een zekere delta T leveren. Op zich is retourtemperatuur daarin geen variabele.

• TomHarm
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 25-02 08:59
Hi @Kip ,
Yes absolutely I would like to take the approach. I'm quite experienced in QT, as well I've knowledge to ARM programming.
We're also discussing the challenges of the heat pump in the german forums.
We found out of the oil return bug in silent mode. I also discussed it with the support, but they stated that it was a known issue, but not set the machine in an unsafe state.
I've also workarounds for oil returns, as well as putting silent mode on or off (besides the oil return issue, the machine does not run avove 51Hz in silent mode, you need to turn it off).
I'm working with compressor modulation to brake down the excessive overshooting.
My thought about the IDU software is, that with 3.0.7.6a they introduced the feature that the Fan modulates in a manner the suction temperature does not go below 0,1°C and so icying is not taking place so often. That's why i think we may have a chance to solve the issues there already.
My personal problem is, that the HP is sometimes not gaining the wanted temperature and stays 2K below setpoint.
On other days it overshoots and the compressor does emergency breaking. The temperature drops below setpoint and the cycle restarts from the beginning.
I also already complained it to the support, which is ghosting me now. The machine itself is very good, but the controller is a mess. But the sun shine side of the medal is there are also a couple of users without any problems.

• walter_321
tebogo schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:27:
[...]

Ik heb op beide zelfde dT, waarom zou je over de radiatoren een veel kleinere dT willen hebben?
Hoe heb je dat afgeregeld? Normaal is er voor een radiator bij dezelfde aanvoertemperatuur het veel moeilijker een zelfde dT te geven want die kan minder eenvoudig zijn energie -afgeven. Tenzij je het debiet fel vermindert maar dan heb je veelal ook minder energie-afgifte omdat je minder water erdoor stuurt.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:37
walter_321 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 20:56:
[...]

Hoe zijn we aan het meten? Met de interne sensoren van de WP? Die zijn onbruikbaar voor dit soort berekeningen. Volgens de controller is de dT hier soms zelf maar 1 of 2 graden, maar dat zegt meer over de nauwkeurigheid van de temperatuurmeting dan de actuele dT.

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

tebogo schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:27:
[...]
Ik heb over de radiatoren een verschil van 2 K en over de vloerverwarming 7 K. Het retour water komt eerst bij elkaar en gaat daarna nog door het buffervat, bij de warmtepomp is het dan gemiddeld 4 K.

Ik wil dit verschil dus niet, maar dat zit in het karakter van het afgiftesysteem
en omdat ik een goede deltaT bij de warmtepomp heb, laat ik het maar hierbij.

En ik merk ook, dat de warmtepomp goed met deze deltaT draait. :)

• Barbrady
PeteSplit schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 23:17:
[...]

Ik heb over de radiatoren een verschil van 2 K en over de vloerverwarming 7 K. Het retour water komt eerst bij elkaar en gaat daarna nog door het buffervat, bij de warmtepomp is het dan gemiddeld 4 K.

Ik wil dit verschil dus niet, maar dat zit in het karakter van het afgiftesysteem
en omdat ik een goede deltaT bij de warmtepomp heb, laat ik het maar hierbij.

En ik merk ook, dat de warmtepomp goed met deze deltaT draait. :)
Bij mij is deltaT tijdens de nu lange runs vaak maar 1 a 2 graden. Doeltemp 25, Ta 25, Tr 23 of 24 graden.

Ik meet nu obv energiedata WP zelf (heb nu thinq aangesloten) een CoP van 6,0 meeste tijd.

Debiet is 15 L/min over 9 groepen, 90m2. Zal ik dan de flow nog verlagen van zowel secundaire als primaire pomp (heb parallel buffer)? Om delta t te verhogen.

Zou de WP (7kW split) het vervelend vinden om met lager debiet te draaien? Ook vanaf opstarten meteen op bijv 10 L/min?

De secundaire pomp verbruikt nu 50watt bij 15 L/min, en maakt best wat geluid. Dus als ik wat lager debiet kan draaien zou mooi zijn.

Edit: voor een delta T van 4 graden zou het debiet naar 8,5 L/min moeten gaan, als ik het uitreken met Q=m•c•dT

[ Voor 10% gewijzigd door Barbrady op 07-12-2025 00:15 . Reden: Laatste alinea toegevoegd ]

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16:38
Barbrady schreef op zondag 7 december 2025 @ 00:03:
[...]

Bij mij is deltaT tijdens de nu lange runs vaak maar 1 a 2 graden. Doeltemp 25, Ta 25, Tr 23 of 24 graden.

Ik meet nu obv energiedata WP zelf (heb nu thinq aangesloten) een CoP van 6,0 meeste tijd.

Debiet is 15 L/min over 9 groepen, 90m2. Zal ik dan de flow nog verlagen van zowel secundaire als primaire pomp (heb parallel buffer)? Om delta t te verhogen.

Zou de WP (7kW split) het vervelend vinden om met lager debiet te draaien? Ook vanaf opstarten meteen op bijv 10 L/min?

De secundaire pomp verbruikt nu 50watt bij 15 L/min, en maakt best wat geluid. Dus als ik wat lager debiet kan draaien zou mooi zijn.

Edit: voor een delta T van 4 graden zou het debiet naar 8,5 L/min moeten gaan, als ik het uitreken met Q=m•c•dT
De gebruiker wil weten:

Of hij zowel de primaire pomp (warmtepomp → buffer) als de secundaire pomp (buffer → vloerverwarming) kan knijpen om het debiet te verlagen.

Het doel is om een hogere ΔT te krijgen, zodat de warmtepomp minder pendelt en het systeem stabieler of efficiënter draait.

🔹 Technische betekenis

Huidige situatie: 15 L/min verdeeld over 9 groepen → gemiddeld ca. 1,7 L/min per groep.

Effect van verlagen:

Minder debiet → water blijft langer in de vloer → geeft meer warmte af → retourtemperatuur daalt → ΔT stijgt.

Maar: te laag debiet kan leiden tot comfortproblemen (ongelijkmatige vloertemperatuur) of inefficiëntie (warmtepomp moet harder werken om vermogen kwijt te raken).

Parallel buffer: maakt het ingewikkelder, omdat primaire en secundaire kring elkaar beïnvloeden. Als je beide pompen verlaagt, moet je opletten dat de warmtepomp nog voldoende flow ziet om veilig te werken

Noot: daarom is parallelbuffer ook ongeschikt voor regelen op optimal flow die gaat dan terug naar 8ltr/min en krijg je als je pech hebt error CH14 (te weinig flow) een klein beetje verlagen kan misschien nog in de basis is het best wel goed nu(de juiste stooklijn zoeken speelt ook nog een rol wat gaat het doen als het kouder word)
Geluid secundaire pomp word denk ik wel minder in de toekomst die moet mechanisch inlopen!(lagers zijn water gesmeerd)

[ Voor 10% gewijzigd door kazemo op 07-12-2025 05:35 ]

• Markje90
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 07-03 09:44
Goeie morgen,
Ik heb een vraagje over de buitenunit.
Begin november draaide de warmtepomp heel erg rustig en lekker constant zelfde verbruik (340 watt met uitschieters naar 450 watt)
Heb niks veranderd in de instellingen (alleen de buiten temperatuur is iets verder gezakt maar geen wereld verschillen en de andere foto laat totaal ander beeld zien wat je eigenlijk niet wil en nee het zijn geen ontdooiingen want dan moet er bij mij er blauwe lijn komen.
Weet iemand hoe je die constante lijn ka krijgen met instellingen te wijzigen. (Grotere hysteresse misschien of juist niet? Wil niet dat de buitenunit gaat pandelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GSHtWwnp2a0QmFjElC7LCTfWL28=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ydkFp7bDILiP3ZcGLPwLirH3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jQU5y98KRRwE1qONq2TseHI-Ggk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HZxG8ZmQal2oRwBXIjH9YxVc.png?f=fotoalbum_large

• Barbrady
kazemo schreef op zondag 7 december 2025 @ 04:38:
[...]

De gebruiker wil weten:

Of hij zowel de primaire pomp (warmtepomp → buffer) als de secundaire pomp (buffer → vloerverwarming) kan knijpen om het debiet te verlagen.

Het doel is om een hogere ΔT te krijgen, zodat de warmtepomp minder pendelt en het systeem stabieler of efficiënter draait.
Eigenlijk draait het nu stabiel en geen gependel meer. Gaat me dan alleen om eventueel nog betere instelling voor de wp/ efficiëntie.
of inefficiëntie (warmtepomp moet harder werken om vermogen kwijt te raken).
Ja precies dat dacht ik al: er is een ondergrens
de juiste stooklijn zoeken speelt ook nog een rol wat gaat het doen als het kouder word)
Ja goed punt, ik wil natuurlijk niet bij verandering buitentemperatuur ook steeds de flow aanpassen. Al met al probeer ik hem nog ietsje te verlagen en dan eerst maar tijd draaien en stooklijn bepalen.
Geluid secundaire pomp word denk ik wel minder in de toekomst die moet mechanisch inlopen!(lagers zijn water gesmeerd)
Oké 👍🏻 En ik heb een geluidsisolatie schuimrubber mat om de pomp gewikkeld, scheelt al veel. Wel met wat kieren voor ventilatie. Maar wordt niet warm.

Dank.

• kazemo
Barbrady schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:01:
[...]

Eigenlijk draait het nu stabiel en geen gependel meer. Gaat me dan alleen om eventueel nog betere instelling voor de wp/ efficiëntie.

[...]

Ja precies dat dacht ik al: er is een ondergrens

[...]

Ja goed punt, ik wil natuurlijk niet bij verandering buitentemperatuur ook steeds de flow aanpassen. Al met al probeer ik hem nog ietsje te verlagen en dan eerst maar tijd draaien en stooklijn bepalen.

[...]

Oké 👍🏻 En ik heb een geluidsisolatie schuimrubber mat om de pomp gewikkeld, scheelt al veel. Wel met wat kieren voor ventilatie. Maar wordt niet warm.
Dank.
stooklijn bepalen en dan finetunen met AI (op 0 ) kun je plussen en minnen dan hoef je niet iedere keer naar het hoofdmenu dit kan in het gebruikersmenu.
Het scheelt enorm als je een goed geisoleerd huis hebt,is dit niet zo krijg je het ook nooit goed!

[ Voor 5% gewijzigd door kazemo op 07-12-2025 11:37 ]

• kazemo
walter_321 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 23:10:
[...]

dat gaat niet: ik kan met eender welke temperatuur terugkomen naar de WP; die zal in de lage vermogens steeds maar met 2,5K de temperatuur verhogen. Dat kan gewoon niet anders.
Of ook: in laag vermogen was de retour temperatuur 25 graden. Als ik de WP 1 uur uitlaat en de waterpomp laat lopen zakt de temperatuur van het water na 1 uur, met 1 graad. Om maar te zeggen: er valt aan de afgifte zijde niets te regelen om de temperatuur te doen dalen.
Of ook: de vloer beneden is 24ton beton... Dat laat zich niet echt regelen... ;-).
Hoe er valt niets te regelen? je kan toch de flow per groep inregelen (string) dit moet als het idiaal is voor alle gelijk zijn(of je moet groepen hebben met dezelfde slanglengte niet meer dan 60m dit is in de praktijk vaak niet zo) liefst in slakkenhuis patroon.
Dan moet je in het legplan kijken als je dat hebt?

[ Voor 3% gewijzigd door kazemo op 07-12-2025 12:40 ]

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:20
Ben bezig om het e verbruik van het huis (drastisch) naar beneden te proberen brengen. Zitten nu op een continue verbruik van +-800 watt en vermoed dat de WP hier een boosdoener is. Heb wat getest door zaken uit te schakelen en de wp is zeker goed voor 2 a 300 watt. En dat is als hij niets hoeft te doen...! We hebben de verwarming nog niet aan gehad (gebruiken de houthaard als het koud is) en eigenlijk hoeft de wp dus alleen maar dhw te verwarmen. Als dat voorkomt zie je het ook goed op het verbruik en is prima.
Nu zit ik naar het scherm te kijken en zie dus dat de pomp aan staat. En dat er flow is. Maar waarheen is me onduidelijk.... Heb de beide vloerverwarming verdelers net gecontroleerd en daar voel ik geen warmte.
Is dit normaal? Is dit aan te passen? Kan ik hier iets qua e verbruik mee?
Thx weer..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DQ90CIbvq6IPirNdidXUBLGVE_I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NmErHX0dk4ElTe4rEL7DjErT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6mcKFZkw4oXx5asJQvHfWguYIjY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D0jpeoZ4EQO0RdZcYFWZYy3X.jpg?f=fotoalbum_tile

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

• Barbrady
Markje90 schreef op zondag 7 december 2025 @ 08:31:
Goeie morgen,
Ik heb een vraagje over de buitenunit.
Begin november draaide de warmtepomp heel erg rustig en lekker constant zelfde verbruik (340 watt met uitschieters naar 450 watt)
Heb niks veranderd in de instellingen (alleen de buiten temperatuur is iets verder gezakt maar geen wereld verschillen en de andere foto laat totaal ander beeld zien wat je eigenlijk niet wil en nee het zijn geen ontdooiingen want dan moet er bij mij er blauwe lijn komen.
Weet iemand hoe je die constante lijn ka krijgen met instellingen te wijzigen. (Grotere hysteresse misschien of juist niet? Wil niet dat de buitenunit gaat pandelen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik vind je verbruiksgrafiek er helemaal niet zo verkeerd uit zien, 3 mooi lange runs per dag. Dat beetje golvende patroon is denk ik geen pendelen. Ik begreep van @PeteSplit dat dit te maken heeft met zogenaamde “oilcycles” waarbij de wp regelmatig even wat harder gaat draaien ivm smering. (Correct me if I’m wrong).

En je verbruik 450Watt is ook niet heel fors toch? Bij mij stond aanvankelijk de boel vaak te pieken op 3000watt en dan 6x per uur uit en aan |:(

• walter_321
Oilman schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 22:02:
[...]

Hoe zijn we aan het meten? Met de interne sensoren van de WP? Die zijn onbruikbaar voor dit soort berekeningen. Volgens de controller is de dT hier soms zelf maar 1 of 2 graden, maar dat zegt meer over de nauwkeurigheid van de temperatuurmeting dan de actuele dT.
via de WP sensoren, de temperatuur sensoren op de ingang van de vloerverwarming en op de energiemeter op de ingang van de vloerverwarming.

Die geven aan dat de WP ingang veelal voldoende correct is, de uitgang is dikwijls een kleine graad 'fout' (dus je temperatuur is hoger aan de ingang van de vloerverwarming dan wat de WP zegt).
Ik ben dus redelijk zeker van mijn stuk.
Hier is een korte analyse van het verschil tussen meter WP en de energiemeter (klik even op de link naar dat topic):
walter_321 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 20:37:

edit: energiemeter is een Engelmann / Elster SensoStar 2

• walter_321
kazemo schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:05:
[...]

Hoe er valt niets te regelen? je kan toch de flow per groep inregelen (string) dit moet als het idiaal is voor alle gelijk zijn(of je moet groepen hebben met dezelfde slanglengte niet meer dan 60m dit is in de praktijk vaak niet zo) liefst in slakkenhuis patroon.
Dan moet je in het legplan kijken als je dat hebt?
ik kan het debiet regelen per kring (of juister de toegang smoren tot een kring).
Maar dat gaat niets uitmaken: de wp zal steeds 11L/min blijven doorsturen. Daar zorgt de sturing voor...

• walter_321
Barbrady schreef op zondag 7 december 2025 @ 00:03:
[...]

Die delta T bij de WP is veel te laag voor een efficiënte werking.
Aan waterkant komt er 23°C in en 25.°C. Het effect daarvan is dat het koelgas uit de compressor niet genoeg daalt in temperatuur (bv nog 40°C); het water gaat er te snel door om 'warmte op te nemen'. Als je WP bv 23/28 gaat werken in helft lager debiet kan het gas dalen tot bv 35°C. En dan gaat de koelcyclus meer efficient werken (want die kan meer energie opnemen van de buitentemperatuur).

• walter_321
RoelsRules schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:40:
Ben bezig om het e verbruik van het huis (drastisch) naar beneden te proberen brengen. Zitten nu op een continue verbruik van +-800 watt en vermoed dat de WP hier een boosdoener is. Heb wat getest door zaken uit te schakelen en de wp is zeker goed voor 2 a 300 watt. En dat is als hij niets hoeft te doen...! We hebben de verwarming nog niet aan gehad (gebruiken de houthaard als het koud is) en eigenlijk hoeft de wp dus alleen maar dhw te verwarmen. Als dat voorkomt zie je het ook goed op het verbruik en is prima.
Nu zit ik naar het scherm te kijken en zie dus dat de pomp aan staat. En dat er flow is. Maar waarheen is me onduidelijk.... Heb de beide vloerverwarming verdelers net gecontroleerd en daar voel ik geen warmte.
Thx weer..
[Afbeelding][Afbeelding]
Je kan ofwel het maximum debiet van de waterpomp verlagen, dan wel de pomp periodiek laten werken (bv 1 minuut aan/4 minuten uit).
Heb je een split of een monoblock? Bij split kan de pomp eventueel uit. Bij monoblock moet je die -eventueel periodiek- aanlaten.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:54

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

walter_321 schreef op zondag 7 december 2025 @ 14:29:
[...]het water gaat er te snel door om 'warmte op te nemen'.
Hmm, waar heb je dit geleerd? Of je nou 25/23 of 28/23 draait maakt voor de condensatietemperatuur niet uit. Voor de persdruk wel.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

@RoelsRules @sereal

Even kort een opmerking over de waterdruk die ik op de foto zie.

De waterdruk bij een LG warmtepomp moet liggen tussen de 2,0 en 2,5 bar op het scherm van de bediening (de remote control RMC)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SZDQ_K2U3gXTrfIoUInYprf6xnQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UQBaTZYbHuAiQdBBhsD3RPwe.jpg?f=fotoalbum_large

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

RoelsRules schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:40:
Thx weer..
De temperaturen links onder zijn gelijk, de warmtepomp verwarmt dan niet.
Het bericht dat de WP aanstaat is juist, maar de compressor hoeft dan niet aan te staan.

Je zult een geluid horen, dat is dan de waterpomp, de waterpomp pompt volgens de instellingen en dat kan continue zijn. De pomp staat maximaal, het verbruik kan dan als snel 80 W zijn (afhankelijk van het model). Ik denk door het hoge debiet dat je een 12 kW warmtepomp hebt. Je kunt het debiet verlagen, door bijvoorbeeld de capaciteit te verlagen naar 80%. Ook kun je de pomp tijd verkorten, als je deze op < tijd > instelt en dan de tijd instellen hoe lang de pomp mag lopen. Let hierbij op, omdat de warmtepomp gaat verwarmen nadat de waterpomp heeft gelopen. Stel je dan de wachttijd tussen het pompen in op 60 minuten (dat is maximaal) dan gaat de warmtepomp pas werken, na deze 60 min en als aan de hysterese is voldaan.

[ Voor 7% gewijzigd door PeteSplit op 07-12-2025 15:29 ]

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05:19
walter_321 schreef op zondag 7 december 2025 @ 14:29:
[...]

Die delta T bij de WP is veel te laag voor een efficiënte werking.
Aan waterkant komt er 23°C in en 25.°C. Het effect daarvan is dat het koelgas uit de compressor niet genoeg daalt in temperatuur (bv nog 40°C); het water gaat er te snel door om 'warmte op te nemen'.
Nee dit is echt onzin. Het water gaat nooit "te snel" doorde warmtewisselaar. Ook al stroomt het heel snel, er is toch altijd massa om warmte aan af te geven? De warmtewisselaar werkt alleen maar steeds efficiënter bij hogere stroomsnelheid.

Het enige is wel, die hoge stroomsnelheid kost veel (water)pompenergie dus er is ergens een compromis tussen pompverbruik en rendementswinst in je warmtewisselaar.

• walter_321
mdvmine schreef op zondag 7 december 2025 @ 15:43:
[...]

Nee dit is echt onzin. Het water gaat nooit "te snel" doorde warmtewisselaar. Ook al stroomt het heel snel, er is toch altijd massa om warmte aan af te geven? De warmtewisselaar werkt alleen maar steeds efficiënter bij hogere stroomsnelheid.

Het enige is wel, die hoge stroomsnelheid kost veel (water)pompenergie dus er is ergens een compromis tussen pompverbruik en rendementswinst in je warmtewisselaar.
neen dat is niet zo: de 'andere' kant moet zijn energie kunnen overdragen. En daar is gewoon een limiet aan. Eens de snelheid te groot kan de andere kant dat niet.

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

mdvmine schreef op zondag 7 december 2025 @ 15:43:
[...]

Ik weet niet of je het ook gelezen hebt, op een warmtepomp topic stond een buitenlandse studie over de stroming van water en het effect op de warmte afgifte.
Uit het onderzoek bleek, dat bij een hoge stroomsnelheid, op een bepaald moment de warmte afgifte ging afnemen, door een soort van verlies van contact tussen de wand en het water.

Een hoge stroomsnelheid is goed, omdat je water hebt met een lage temperatuur en je kunt dan meer volume (energie) verplaatsen, maar ik denk dat als je een oudere installatie (dunnere buizen) hebt en duidelijke stromings geluiden hoort, de stroomsnelheid iets omlaag moet ?

Een LG warmtepomp wil graag een deltaT van 5 graden, of meer, daarom is dan een te lage stroomsnelheid ook niet goed. Het compromis moet je dan toch zoeken tussen de grenzen van de warmtepomp en het afgiftesysteem ?

• Barbrady
Hmm beetje tegenstrijdige adviezen nu over debieten en delta T 😊

Ik zit met 15 L/min al stuk lager dan de “advies/ default” debiet die LG in installatie handleiding heeft staan voor 7kW split: 20 L/min. Dit komt ook overeen met de vuistregel van 3L/min per kW vermogen van de wp. 7x3 =21. (Vuistregel vond ik op google). Alleen gaat dat uit van een aan/uit situatie. Deze WP moduleert natuurlijk, dus in praktijk vrijwel nooit max vermogen (behalve bij erge kou?), ik zie vooral nu waarden rond de 400/500 watt en bij start 1000watt. Dus dan kom
Ik met die vuistregel op zeg 3 x1 kW =3 L/min

Dat zou dan voldoende zijn voor het kunnen overdragen van warmte uit koelmiddel naar watercircuit? Maar dat zit natuurlijk ruim onder het limiet van de wp zelf, die geeft 11 L/min aan begrijp ik uit eerdere reacties.

Ik handleiding staat: te laag debiet kan tot overbelasting leiden van de wp en die ch14 storing. Dus wil niet op de grens gaan zitten van wat voor de machine acceptabel is. Dan liever lagere delta T.

Maar ietsje lager dan die 15 L/min en hoger dan 11 L/min wil ik nog wel gaan testen, kijken wat effect ervan is.

• walter_321
Barbrady schreef op zondag 7 december 2025 @ 16:35:
Hmm beetje tegenstrijdige adviezen nu over debieten en delta T 😊

Ik zit met 15 L/min al stuk lager dan de “advies/ default” debiet die LG in installatie handleiding heeft staan voor 7kW split: 20 L/min. Dit komt ook overeen met de vuistregel van 3L/min per kW vermogen van de wp. 7x3 =21. (Vuistregel vond ik op google). Alleen gaat dat uit van een aan/uit situatie. Deze WP moduleert natuurlijk, dus in praktijk vrijwel nooit max vermogen (behalve bij erge kou?), ik zie vooral nu waarden rond de 400/500 watt en bij start 1000watt. Dus dan kom
Ik met die vuistregel op zeg 3 x1 kW =3 L/min

Dat zou dan voldoende zijn voor het kunnen overdragen van warmte uit koelmiddel naar watercircuit? Maar dat zit natuurlijk ruim onder het limiet van de wp zelf, die geeft 11 L/min aan begrijp ik uit eerdere reacties.

Ik handleiding staat: te laag debiet kan tot overbelasting leiden van de wp en die ch14 storing. Dus wil niet op de grens gaan zitten van wat voor de machine acceptabel is. Dan liever lagere delta T.

Maar ietsje lager dan die 15 L/min en hoger dan 11 L/min wil ik nog wel gaan testen, kijken wat effect ervan is.
Die 20l/min is zowat een minimum dat moet kunnen. Is het zelfs niet iets meer? Ik dacht dat de 7kW R290 monoblock 24L/min vraagt (die ook wel eens bijna 10kW wil produceren als de temperaturen dat toelaten).

20L/min, 5 °C verschil tussen in- en uitlaat, is net 7kW.
Dat is wat LG denkt dat zinvol. LG denkt niet dat het 40l/min moet zijn bij 2,5°C verschil.

Zet je warmtepomp op 'optimaal' en de wp zal het debiet bij temperaturen onder 40°C zo houden dat het verschil 5°C is.

Jij kan het namelijk eens testen. Momenteel dat het wat warmer is en je woning met een 2kW toekomt. Zet het debiet 'vast' op 20L/min (en vermoedelijk ongeveer 2K) en kijk of het efficiënter is dan te werken aan 5°C verschil (en eventueel trek je nog eens het extra verbruik van de waterpomp eraf -20W?
En moest je gastemperaturen kunnnen uitlezen...

• tebogo

tebogo

HM093MR.U44 / WH27S.F5

walter_321 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 21:07:
[...]

Hoe heb je dat afgeregeld? Normaal is er voor een radiator bij dezelfde aanvoertemperatuur het veel moeilijker een zelfde dT te geven want die kan minder eenvoudig zijn energie -afgeven. Tenzij je het debiet fel vermindert maar dan heb je veelal ook minder energie-afgifte omdat je minder water erdoor stuurt.
Door alles met dynamische kranen waterzijdig in te regelen. Elke radiator krijgt dezelfde aanvoer temperatuur, en door goed inregelen, kun je ook overal dezelfde retour temperatuur krijgen. Dat geeft een heel stabiel systeem.

HM093MR.U44 (3.06.7a -> 3.06.9b) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

• Barbrady
walter_321 schreef op zondag 7 december 2025 @ 17:23:
[...]

Die 20l/min is zowat een minimum dat moet kunnen. Is het zelfs niet iets meer? Ik dacht dat de 7kW R290 monoblock 24L/min vraagt (die ook wel eens bijna 10kW wil produceren als de temperaturen dat toelaten).

20L/min, 5 °C verschil tussen in- en uitlaat, is net 7kW.
Dat is wat LG denkt dat zinvol. LG denkt niet dat het 40l/min moet zijn bij 2,5°C verschil.

Zet je warmtepomp op 'optimaal' en de wp zal het debiet bij temperaturen onder 40°C zo houden dat het verschil 5°C is.

Jij kan het namelijk eens testen. Momenteel dat het wat warmer is en je woning met een 2kW toekomt. Zet het debiet 'vast' op 20L/min (en vermoedelijk ongeveer 2K) en kijk of het efficiënter is dan te werken aan 5°C verschil (en eventueel trek je nog eens het extra verbruik van de waterpomp eraf -20W?
En moest je gastemperaturen kunnnen uitlezen...
Ik heb nu een delta T van ongeveer 2 graden, bij debiet 15L/min. Als ik debiet verhoog naar 20, dan wordt de deltaT toch nog lager ipv richting 5 graden?

Ik kan niet met optimaal debiet goed werken ivm parallel buffervat en secundaire pomp die dan steeds ander debiet heeft dan wp zelf.

Ik kan wel idd de doeltemperatuur gaan verhogen. Zit nu op 25. Dat is proefondervindelijk bij huidige buitentemperatuur voldoende. Maar dat wil ik wel gaan testen, bijv doeltemp 30 graden, dan zal deltaT ook wel hoger worden. Alleen wordt mn huis dan te warm. Dat wil ik dan opvangen door de wp in schema meer uren per dag uit te zetten.

Sja keuzes. Ondertussen draait alles stabiel nu. Dus ben al blij.

• tebogo

tebogo

HM093MR.U44 / WH27S.F5

tebogo schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 20:00:
[...]

Nu je het zegt, wist ik het ergens. Ik ga er komende week eens even naar kijken. Al vind ik zelfs nu met een iets hogere secundaire pompsnelheid die redelijk constant is t.o.v. de primaire die altijd hoog begint en dan zakt tot iets onder de secundaire pompsnelheid.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bedankt!
Oke, ik ben nu (7-12 16:08) van "optimal flow" naar "Fixed flow rate" gegaan met en de flowrate ingesteld op 14 l/m.
Ik laat het nu een paar dagen draaien en kom dan terug met de results.

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:17
walter_321 schreef op zondag 7 december 2025 @ 16:24:
[...]

neen dat is niet zo: de 'andere' kant moet zijn energie kunnen overdragen. En daar is gewoon een limiet aan. Eens de snelheid te groot kan de andere kant dat niet.
De waterpomp van de LG kan niet een zo grote snelheid halen dat dit een issue wordt. Bij de LG is het gewoon zo, dat een hogere watersnelheid een betere energie overdracht geeft. Het ligt natuurlijk volledig aan je afgifte systeem of je de maximum snelheid wilt gebruiken. Ook zal in een groot deel van het jaar deze maximale snelheid er alleen maar voor zal zorgen dat de energie voor de waterpomp een te hoge bijdrage zal zijn in het totale energie verbruik. Maar als je daarmee kunt zorgen voor bijvoorbeeld een iets kortere run (3 uur ipv 4 uur) dan zou het toch zelfs effecienter kunnen zijn.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 13-03 20:45
walter_321 schreef op zondag 7 december 2025 @ 16:24:
[...]

Wat voor snelheid in m/s is hier voor nodig?

• mdvmine
  • Laatst online: 05:19
PeteSplit schreef op zondag 7 december 2025 @ 16:32:
[...]
Ik weet niet of je het ook gelezen hebt, op een warmtepomp topic stond een buitenlandse studie over de stroming van water en het effect op de warmte afgifte.
Uit het onderzoek bleek, dat bij een hoge stroomsnelheid, op een bepaald moment de warmte afgifte ging afnemen, door een soort van verlies van contact tussen de wand ...
Heb ik niet gezien, heb je een link?

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

mdvmine schreef op zondag 7 december 2025 @ 20:19:
[...]
Heb ik niet gezien, heb je een link?
Ik kan zo snel het bericht niet vinden in tweakers, dit heb ik in Google gevonden:

Een te hoge stroomsnelheid in verwarmingsleidingen kan leiden tot minder efficiënte warmteafgifte door verminderde warmteoverdracht, een fenomeen dat in onderzoek wordt bevestigd: als water te snel door een leiding stroomt, heeft het minder tijd om zijn warmte af te geven aan de omgeving of het afgiftepunt (zoals een radiator) voordat het naar de volgende sectie stroomt, wat resulteert in een lager temperatuurverschil en dus lagere warmteoverdracht per meter leiding, vaak leidend tot geluidsoverlast en erosie.

Waarom dit gebeurt:
Verstoorde Grenslaag: Bij een lage stroomsnelheid vormt zich een relatief dikke, isolerende waterlaag (grenswaterlaag) dicht bij de leidingwand. Bij een te hoge snelheid wordt deze laag verstoord en vermengd met de rest van het water, wat leidt tot een betere convectie, maar als de snelheid extreem hoog is, wordt de leidingwand minder effectief verwarmd en is de totale warmteoverdracht per volume-eenheid lager, volgens de principes van warmteoverdracht.

Verminderde Contacttijd: Te snel stromend water heeft minder contacttijd met de koude(re) omgeving of de radiator, waardoor er minder warmte kan worden afgegeven.

Erosie en Geluid: Hoge snelheden veroorzaken ook geluidsoverlast ("fluiten") en verhogen het risico op erosie van de leidingwand, wat de levensduur verkort, een probleem dat vaak wordt benadruk, zelfs in meer algemene leidingdimensioneringsrichtlijnen.

Onderzoek en Richtlijnen:
Hoewel directe link naar een specifiek Engels onderzoek ontbreekt in de resultaten, wordt dit effect beschreven in HVAC-principes: de stroomsnelheid moet een optimale balans hebben – niet te laag (slecht voor convectie) en niet te hoog (verlies van efficiëntie, geluid).
Standaarden voor stroomsnelheden in verwarmingssystemen houden hier rekening mee (bijvoorbeeld 0,5 m/s bij radiatoren).

Samengevat: Een te hoge stroomsnelheid vermindert de warmteoverdracht door minder efficiënte interactie tussen het water en de leidingwand/omgeving, ondanks de turbulente stroming.

• walter_321
de UN36B (7 en 9kW) versus de UN60B (al de andere)

Ik was aan het begrijpen welke thermometers in de R290 versie zitten; ik vond de S3 thermometer niet op het schema van de 7 en 9kW (UN36B). Op het schema van de UN60B staat die wel.

Is het gewoon een fout in het diagram? De S3 zit boven van de compressor

Diagram 7 en 9kW
Diagram van de anderen... Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rw01ZT7KIeJ7Nm6Lar9THBaR9yE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3XQ5XHihOHZbCvbbNuPN77kM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LklnCSeLRvtNWCQSE5tBAIOVGJ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/unF6iDoJth4VvpWU7CHyBD7o.png?f=fotoalbum_large

• BarryH
  • Laatst online: 23:24
PeteSplit schreef op zondag 7 december 2025 @ 20:48:
[...]

Ik kan zo snel het bericht niet vinden in tweakers, dit heb ik in Google gevonden:

Een te hoge stroomsnelheid in verwarmingsleidingen kan leiden tot minder efficiënte warmteafgifte door verminderde warmteoverdracht, een fenomeen dat in onderzoek wordt bevestigd: als water te snel door een leiding stroomt, heeft het minder tijd om zijn warmte af te geven aan de omgeving of het afgiftepunt (zoals een radiator) voordat het naar de volgende sectie stroomt, wat resulteert in een lager temperatuurverschil en dus lagere warmteoverdracht per meter leiding, vaak leidend tot geluidsoverlast en erosie.

Waarom dit gebeurt:
Verstoorde Grenslaag: Bij een lage stroomsnelheid vormt zich een relatief dikke, isolerende waterlaag (grenswaterlaag) dicht bij de leidingwand. Bij een te hoge snelheid wordt deze laag verstoord en vermengd met de rest van het water, wat leidt tot een betere convectie, maar als de snelheid extreem hoog is, wordt de leidingwand minder effectief verwarmd en is de totale warmteoverdracht per volume-eenheid lager, volgens de principes van warmteoverdracht.

Verminderde Contacttijd: Te snel stromend water heeft minder contacttijd met de koude(re) omgeving of de radiator, waardoor er minder warmte kan worden afgegeven.

Erosie en Geluid: Hoge snelheden veroorzaken ook geluidsoverlast ("fluiten") en verhogen het risico op erosie van de leidingwand, wat de levensduur verkort, een probleem dat vaak wordt benadruk, zelfs in meer algemene leidingdimensioneringsrichtlijnen.

Onderzoek en Richtlijnen:
Hoewel directe link naar een specifiek Engels onderzoek ontbreekt in de resultaten, wordt dit effect beschreven in HVAC-principes: de stroomsnelheid moet een optimale balans hebben – niet te laag (slecht voor convectie) en niet te hoog (verlies van efficiëntie, geluid).
Standaarden voor stroomsnelheden in verwarmingssystemen houden hier rekening mee (bijvoorbeeld 0,5 m/s bij radiatoren).

Samengevat: Een te hoge stroomsnelheid vermindert de warmteoverdracht door minder efficiënte interactie tussen het water en de leidingwand/omgeving, ondanks de turbulente stroming.
die 0,5m/s gaat over de leidingen. In de radiator is dat een veel lagere snelheid lijkt me

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• walter_321
Voor de R290 versies even een diagram gemaakt met welke info we uit de WP halen van koelzijde.

Enige welke volgens mij niet correct is: S1 en S5: ik krijg hier 2 keer dezelfde waarde
S1 is volgens LG de 'Outdoor-HEX gas temp. sensor', ik zie dit in de Duitse modbus lijst benoemd als '‘before vaporizer".
S5 is volgens LG 'Outdoor-HEX temp. sensor', in de duitse referentie ‘after vaporizer’.
Maar ik krijg uit de 2 registers dezelfde waarde wat wat verrassend is...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/scYZd9EyUntqudU34BOAcUszOY0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ln8KtfhbP0BtBZPkbafz1jW8.jpg?f=fotoalbum_large
Refrigerant sideS1Outdoor-HEX gas temp. sensorInput Register, Address 20Called ‘before vaporizer’, check correctness
S2Outdoor-HEX middle temp. sensor
S3Compressor discharge temp. sensorInput Register, Address 19(=Heat Gas??)
S4Compressor suction pipe temp. sensorInput Register, Address 18
S5Outdoor-HEX temp. sensorInput Register, Address 21Called ‘after vaporizer’, seems same as Address 20 → possible error
S6Outdoor air temp. sensorInput Register, Address 12
S7Compressor-injection pipe IN temp. sensor
S8Compressor-injection pipe OUT temp. sensor
S10PHEX liquid temp. sensorInput Register, Address 16Check correctness
LP / HPLow & High pressure sensorsLP: Input Register, Address 23
HP: Input Register, Address 22
Water sideS11Inlet water temp. sensorInput Register, Address 2
S12Outlet water temp. sensorInput Register, Address 3
S13Electric backup heater outlet temp. sensor
S17Flow sensorInput Register, Address 8
S19Water pressure sensorInput Register, Address 13

• walter_321
tebogo schreef op zondag 7 december 2025 @ 17:32:
[...]

Door alles met dynamische kranen waterzijdig in te regelen. Elke radiator krijgt dezelfde aanvoer temperatuur, en door goed inregelen, kun je ook overal dezelfde retour temperatuur krijgen. Dat geeft een heel stabiel systeem.
Dan moet het toevallig wel zo zijn dat je overal net die temperatuur wil die met die instelling overeen komt.

• tebogo

tebogo

HM093MR.U44 / WH27S.F5

walter_321 schreef op zondag 7 december 2025 @ 22:54:
[...]

Dan moet het toevallig wel zo zijn dat je overal net die temperatuur wil die met die instelling overeen komt.
Dit begrijp ik niet helemaal, wat bedoel je? Kun je dat uitleggen? Bedankt!

• daapiedo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14-03 11:16
Bij mij is het systeem (circa 140m2 vloerverwarming, per ruimte gestuurde verdeler icm 12 KW R290) door de installateur voorzien van een parallelle buffer. Volgens mij geheel volgens voorschriften van LG.
Heeft iemand enig idee hoeveel efficiëntievoordeel ik kan behalen door de buffer in serie te laten installeren?

• sereal
PeteSplit schreef op zondag 7 december 2025 @ 15:09:
@RoelsRules @sereal

Even kort een opmerking over de waterdruk die ik op de foto zie.

De waterdruk bij een LG warmtepomp moet liggen tussen de 2,0 en 2,5 bar op het scherm van de bediening (de remote control RMC)

[Afbeelding]
Ik zal deze even bijvullen had ik idd niet gezien.
Verwacht niet dat dit het "pendelen" zal fixen maar kan alleen maar positief zijn.
Hopelijk hoor ik iets van het nieuwe bedrijf die ik heb benaderd.
Voor mijn gevoel is het beste om de WP te koppelen aan een externe temperatuur meter die in de woonkamer wordt geplaatst en dan alles te regelen via de WP?
Zijn er nog voordelen van een thermostaat gebruiken naast het handmatig kunnen bedienen hiervan?
Ik heb al de lg app en kan dus de temperatuur zo instellen.
Van wat ik lees lijken er alleen maar nadelen te zijn met alle combinaties .
Mijn lg zit in een aparte ruimte naast de woonkamer die kleine hokje wordt dus heel snel warm. Daarom toch het idee om de temperatuur van de woonkamer te gebruiken
Barbrady schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:31:
[...]

Ik doe precies wat @PeteSplit onder jouw vraag heeft beschreven.

Mijn secundaire pomp staat nu op 15L/ min ingesteld.

Daarom de WP ingesteld op vast debiet met 15 L/m én bij pompcapaciteit het percentage gekozen wat daar dichtbij zit. Kwam bij mij uit op 50% geloof ik. Ik zie hem nu bij start op rond 16 starten en dan naar 15 gaan.
Ik heb de hysterese idd al aangepast. Draait nu 1 keer per 30 min en een marge van 4 graden. Maar js zoals je meld heeft het weinig zin als de thermostaat hem uit zet

[ Voor 19% gewijzigd door sereal op 08-12-2025 12:28 ]

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

daapiedo schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:33:
Bij mij is het systeem (circa 140m2 vloerverwarming, per ruimte gestuurde verdeler icm 12 KW R290) door de installateur voorzien van een parallelle buffer. Volgens mij geheel volgens voorschriften van LG.
Heeft iemand enig idee hoeveel efficiëntievoordeel ik kan behalen door de buffer in serie te laten installeren?
Ik weet niet of je garantie gekregen hebt na de installatie ? Vaak is het zo, als je de installatie veranderd, dat de garantie komt te vervallen.
Als je een geregeld systeem hebt, is een parallel buffer noodzakelijk voor een goede werking (de buffer is als kortsluiting nodig, als de regeling alles dicht kan zetten, het systeem is dan hydraulisch neutraal) .

Dus het buffervat verwijderen is efficiënter, als je geen na regeling hebt en het kan ivm garantie. ;)

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

sereal schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:23:

Voor mijn gevoel is het beste om de WP te koppelen aan een externe temperatuur meter die in de woonkamer wordt geplaatst en dan alles te regelen via de WP?
Zijn er nog voordelen van een thermostaat gebruiken naast het handmatig kunnen bedienen hiervan?
Mijn lg zit in een aparte ruimte naast de woonkamer die kleine hokje wordt dus heel snel warm. Daarom toch het idee om de temperatuur van de woonkamer te gebruiken
Je kunt het LG scherm verplaatsen naar de woonkamer, er is een verlengkabel te koop van 9 meter met de juiste stekkers, als je op < lucht+water > wil blijven verwarmen.
Als je via de LG ThinQ app de warmtepomp kunt bedienen, kun je er ook voor kiezen om alleen op < water > te verwarmen. Je stelt dan niet de gewenste kamertemperatuur in, maar de gewenste water temperatuur. Dat is even wennen, totdat je weet welke watertemperatuur overeenkomt met de temperatuur in de verschillende ruimten. De warmtepomp hoeft dan niet uit en kan dan op een lager verbruik door blijven gaan. Door langere runs te maken, kan dat voordeliger zijn en is beter voor de levensduur van de warmtepomp.

• daapiedo
PeteSplit schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:13:
[...]

Ik weet niet of je garantie gekregen hebt na de installatie ? Vaak is het zo, als je de installatie veranderd, dat de garantie komt te vervallen.
Als je een geregeld systeem hebt, is een parallel buffer noodzakelijk voor een goede werking (de buffer is als kortsluiting nodig, als de regeling alles dicht kan zetten, het systeem is dan hydraulisch neutraal) .

Dus het buffervat verwijderen is efficiënter, als je geen na regeling hebt en het kan ivm garantie. ;)
Ik heb inderdaad garantie na installatie. Dit hoeft toch niet te vervallen als de buffer in serie wordt gezet.

Ik lees dat buffer in serie tussen 5 en 10% beter functioneert dan buffer in parallel. Ik vraag me af of het laten wijzigen van het syteem voldoende oplevert gezien de kosten

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

daapiedo schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:30:
[...]
Ik heb inderdaad garantie na installatie. Dit hoeft toch niet te vervallen als de buffer in serie wordt gezet.

Ik lees dat buffer in serie tussen 5 en 10% beter functioneert dan buffer in parallel. Ik vraag me af of het laten wijzigen van het syteem voldoende oplevert gezien de kosten
Als je voldoende volume in je afgiftesysteem hebt, heb je helemaal geen buffervat nodig.
Het buffervat is zelf al inefficient, hoe je het ook aansluit.
Maar ik zou eens contact op nemen met de installateur.
LG wil een parallel buffervat als bescherming van de warmtepomp (en veel andere merken ook).

• kazemo
sereal schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:23:
[...]

Ik zal deze even bijvullen had ik idd niet gezien.
Verwacht niet dat dit het "pendelen" zal fixen maar kan alleen maar positief zijn.
Hopelijk hoor ik iets van het nieuwe bedrijf die ik heb benaderd.

[...]

Ik heb de hysterese idd al aangepast. Draait nu 1 keer per 30 min en een marge van 4 graden. Maar js zoals je meld heeft het weinig zin als de thermostaat hem uit zet
Gewoon kabeltje leggen 3aders 3x0,8mm2 naar woonkamer daar RMC hangen (kabel liefst niet langer dan 20m)
Rmc hangen op 1,5m niet op buitenmuur of boven verwarmingsbron lamp etc.(neutrale plaats)

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84085050

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84085136

[ Voor 9% gewijzigd door kazemo op 08-12-2025 14:53 ]

• kazemo
[...]

direct voordeel is je hebt geen 2e pomp nodig dus ook geen stroomkosten ik schat +- 150kwh op jaarbasis
Edit verkeerd geplaatst was bedoeld voor @daapiedo

[ Voor 3% gewijzigd door kazemo op 08-12-2025 14:29 ]

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

kazemo schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:25:
[...]

direct voordeel is je hebt geen 2e pomp nodig dus ook geen stroomkosten ik schat +- 150kwh op jaarbasis
Dat zal ook wel die 5 - 10% zijn , inclusief het verschil van een waterpomp.

150 kWh is een behoorlijke pomp , of 17 W als deze altijd aan staat.
Maar als ik verwarm 100 hele dagen met 22 W zou dat 53 kWh zijn (ik zit op 35 kWh nu op 8 december)

[ Voor 4% gewijzigd door PeteSplit op 08-12-2025 14:32 ]

• kazemo
PeteSplit schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:30:
[...]

Dat zal ook wel die 5 - 10% zijn , inclusief het verschil van een waterpomp.

150 kWh is een behoorlijke pomp , of 17 W als deze altijd aan staat.
Maar als ik verwarm 100 hele dagen met 22 W zou dat 53 kWh zijn.
Zou best kunnen ik heb nooit een 2epomp gehad het was maar een schatting

• daapiedo
Volgens mij zit het verlies veel meer op dat je warmte niet direct de vloer in gaat. Je WP verwarmt het buffer. Van de buffer moet het weer je vloer in via externe pomp. Daarnaast heb je bij opstarten van de warmtepomp ivm behoorlijke l/min die dat oplevert behoorlijke kans op vermenging van het water in het buffervat

• kazemo
daapiedo schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:36:
Volgens mij zit het verlies veel meer op dat je warmte niet direct de vloer in gaat. Je WP verwarmt het buffer. Van de buffer moet het weer je vloer in via externe pomp. Daarnaast heb je bij opstarten van de warmtepomp ivm behoorlijke l/min die dat oplevert behoorlijke kans op vermenging van het water in het buffervat
ja stilstands verliezen ook, buffervat geeft warmte af waar het ws niet nodig is (vermenging is juist de bedoeling ervan daarom is het moeilijk met inregelen)......ik heb het zelf overigens niet zo,ik heb een klein serievat...parallel buffervat heb ik geen ervaring mee!

[ Voor 8% gewijzigd door kazemo op 08-12-2025 14:44 ]

• daapiedo
kazemo schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:42:
[...]

ja stilstands verliezen ook, buffervat geeft warmte af waar het ws niet nodig is (vermenging is juist de bedoeling ervan daarom is het moeilijk met inregelen)......ik heb het zelf overigens niet zo,ik heb een klein serievat...parallel buffervat heb ik geen ervaring mee!
Hoezo is vermenging de bedoeling?
Naar mijn idee moet retourwater van de vloerverwarming zoveel mogelijk terug naar de warmtepomp.

• kazemo
daapiedo schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:53:
[...]

Naar mijn idee moet retourwater van de vloerverwarming zoveel mogelijk terug naar de warmtepomp.
Ja dat is mijn idee ook daarom heb ik ook niet zo!....maar daar zijn de meningen over verdeeld in dit forum ik heb er eigenlijk genoeg discussie over gevoerd (daar ben ik mee gestopt)

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

daapiedo schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:53:
[...]
Het idee is om al het warme aanvoer water zoveel mogelijk het afgiftecircuit in te krijgen.

Als je een tweede pomp hebt moet deze gelijk of sneller staan dan de WP-waterpomp.
Omdat gelijk heel moeilijk te realiseren is, zet je de pomp iets aan de snellere kant.
Al het warme water gaat het afgiftecircuit in en dan met een klein beetje retour water erbij.
De buffer vult zich met retourwater en de WP krijgt alleen retourwater waarop deze goed kan reageren.
Je zet de WP dan natuurlijk niet op < optimaal debiet > maar op < vast debiet > zodat het water het afgiftecircuit in blijft gaan. Bij de opstart houd je dan ook de pomp snelheid hetzelfde.
(het buffervat heeft dan altijd de retourwater temperatuur).

Alleen bij een defrost heb dan nog dat de WP-waterpomp naar 100% gaat en daarmee voornamelijk het buffervat water gebruikt (en ook bij < antivries > gaat de pomp naar 100%)

[ Voor 34% gewijzigd door PeteSplit op 08-12-2025 15:37 ]

• Kip
  • Niet online

Kip

Kip schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 10:13:

code:
1
2
3
4
am335x-evm login: root
Password:
root@am335x-evm:~# id
uid=0(root) gid=0(root) groups=0(root)
Inmiddels het standaard root wachtwoord kunnen kraken:
rmc_rs3

Als iemand weet welke connector dit is:
https://www.reddit.com/r/...4/what_connector_is_this/
Dan kan je zonder solderen inloggen op de controller.

Pardon my dutch

• JansenSE
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19:08
Kip schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:44:
[...]

rmc_rs3

Held! _/-\o_

• Doezel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:30

Doezel

Ond

Afgelopen nacht ging mijn 12KW monoblock ineens in een error stand. ER05 gaf ie aan vlak nadat de SWW run zou draaien (want de goedkoopste prijs op dat moment).

Dat is een paar weken geleden als eens eerder gebeurt maar toen volstond het even uitzetten van de warmtepomp en hem na een minuutje weer aan zetten.
Volgens LG is de CH05 melding het volgende:
Bad communication between outdoor unit and indoor unit

via de (online/confidential?) service manual kwam ik op een mooie flowchart uit op pagina 82.
En de pagina erna gaf aan welk draadje (ja, het is maar één draadje) dat de communicatie verzorgt tussen de indoor en de outdoor PCB (die bij deze Warmtepomp naast elkaar buiten zitten).
Er was verder niets geks te zien. Maar toen ik de WP even uitzette, dat draadje loshaalde, de contacten even goed schoongemaakt te hebben en alles weer gemonteerd te hebben, was het issue opgelost! We warmen en douchen weer vrolijk verder!

https://www.irishellas.co...l_MFL68682007_GM_1217.pdf

LG Therma V Monobloc 12KW U34. | 24 zonnepanelen x 380WP | Gasloos | Unifi

• kazemo
Doezel schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:02:
Afgelopen nacht ging mijn 12KW monoblock ineens in een error stand. ER05 gaf ie aan vlak nadat de SWW run zou draaien (want de goedkoopste prijs op dat moment).

Dat is een paar weken geleden als eens eerder gebeurt maar toen volstond het even uitzetten van de warmtepomp en hem na een minuutje weer aan zetten.
Volgens LG is de CH05 melding het volgende:
Bad communication between outdoor unit and indoor unit

via de (online/confidential?) service manual kwam ik op een mooie flowchart uit op pagina 82.
En de pagina erna gaf aan welk draadje (ja, het is maar één draadje) dat de communicatie verzorgt tussen de indoor en de outdoor PCB (die bij deze Warmtepomp naast elkaar buiten zitten).
Er was verder niets geks te zien. Maar toen ik de WP even uitzette, dat draadje loshaalde, de contacten even goed schoongemaakt te hebben en alles weer gemonteerd te hebben, was het issue opgelost! We warmen en douchen weer vrolijk verder!

https://www.irishellas.co...l_MFL68682007_GM_1217.pdf
8)7 zoiets heb ik ook gehad maar dan error CH 53 was ook communcatie fout indoorprint>>>outdoorprint heb ik er niet uitgekregen ik heb de indoorprint moeten wisselen en het is nu weg!.....heb je toch geluk gehad dat het nu opgelost is d:)b *O*
oude heb ik nog er is van buitenaf niets aan te zien?....is overigens niet makkelijk te wisselen die zit met klote plastic clips vast!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ju-u_3zqYvtBF5M9bDtmM_vRsE4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iCYf4xyqiUcbR8rKbrD01VEj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G_UrpB2t9u-yi_L8yyv6LzqYjfw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xZVNXz5p9wZV182h2ZrfsEST.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door kazemo op 08-12-2025 18:00 ]

• daapiedo
PeteSplit schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:27:
[...]

Het idee is om al het warme aanvoer water zoveel mogelijk het afgiftecircuit in te krijgen.

Als je een tweede pomp hebt moet deze gelijk of sneller staan dan de WP-waterpomp.
Omdat gelijk heel moeilijk te realiseren is, zet je de pomp iets aan de snellere kant.
Al het warme water gaat het afgiftecircuit in en dan met een klein beetje retour water erbij.
De buffer vult zich met retourwater en de WP krijgt alleen retourwater waarop deze goed kan reageren.

[...]

Je zet de WP dan natuurlijk niet op < optimaal debiet > maar op < vast debiet > zodat het water het afgiftecircuit in blijft gaan. Bij de opstart houd je dan ook de pomp snelheid hetzelfde.
(het buffervat heeft dan altijd de retourwater temperatuur).

Alleen bij een defrost heb dan nog dat de WP-waterpomp naar 100% gaat en daarmee voornamelijk het buffervat water gebruikt (en ook bij < antivries > gaat de pomp naar 100%)
Welke waarde kan ik het beste aanhouden voor het vaste debiet?

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

daapiedo schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:18:
[...]
Je hebt vloerverwarming met verdelers. Hoeveel groepen heb je op de grootste verdeler ?

• daapiedo
PeteSplit schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:43:
[...]

Je hebt vloerverwarming met verdelers. Hoeveel groepen heb je op de grootste verdeler ?
1 verdeler met 13 groepen

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Er wordt een vuistregel gebruikt door installateurs, dat is 3x het vermogen 12 kW = 36 Lpm
Je hebt 13 groepen, voor vloerverwarming 2 - 3 Lpm per groep = 26 - 39 Lpm
Lijkt mij een debiet van rond de 35 Lpm een goed begin.

WP-waterpomp
Waterstroom controle vaste stroomsnelheid
- pompcapaciteit 65 %
- vaste stroomsnelheid 35 Ltr/min
- vaste delta Temp 5 graden C

Externe pomp Δ P-C 35 Lpm = 2,1 m3/uur

• daapiedo
PeteSplit schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:53:
[...]

Er wordt een vuistregel gebruikt door installateurs, dat is 3x het vermogen 12 kW = 36 Lpm

WP-waterpomp
- pompcapaciteit 65 %

Bedankt. Ik ga er eens mee aan de slag. Alleen nog even uitvogelen hoe ik de externe pomp (DAB Evosta 2) rondom de 35Lpm kan krijgen

• daapiedo
PeteSplit schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:53:
[...]

WP-waterpomp
- pompcapaciteit 65 %

Geldt dit trouwens ook als er doorgaans maar 9 of 10 groepen open staan?

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

daapiedo schreef op maandag 8 december 2025 @ 17:10:
[...]

Geldt dit trouwens ook als er doorgaans maar 9 of 10 groepen open staan?
Ja eigenlijk wel, want ze zitten er toch niet voor niets, staan ze echt helemaal niet / nooit open ?

De pomp DAB heeft misschien maar drie standen, stand 2 is meestal de beste (beide instellingen in het midden), misschien is te achterhalen welke snelheid dat is.
Misschien heb je flowmeters bij de groepen, dan kun je dat ook afleiden.

[ Voor 4% gewijzigd door PeteSplit op 08-12-2025 17:20 ]

• daapiedo
PeteSplit schreef op maandag 8 december 2025 @ 17:13:
[...]

Ja eigenlijk wel, want ze zitten er toch niet voor niets, staan ze echt helemaal niet / nooit open ?

De pomp DAB heeft maar drie standen, stand 2 is meestal de beste, misschien is te achterhalen welke snelheid dat is. Misschien heb je flowmeters bij de groepen, dan kun je dat ook afleiden.
Het gaat om een oud slecht geïsoleerd huis met een behoorlijk vloeroppervlak. We kiezen er dus bewust voor om bepaalde gedeelten van het huis in de winter niet of nauwelijks te verwarmen. In de praktijk is dit met name de eetkamer. Die heeft 3 groepen en die staan de hele winter dicht.. In voor en najaar worden alle ruimten, voor zover nodig, verwarmd

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

daapiedo schreef op maandag 8 december 2025 @ 17:19:
[...]
Het gaat om een oud slecht geïsoleerd huis met een behoorlijk vloeroppervlak. We kiezen er dus bewust voor om bepaalde gedeelten van het huis in de winter niet of nauwelijks te verwarmen. In de praktijk is dit met name de eetkamer. Die heeft 3 groepen en die staan de hele winter dicht.. In voor en najaar worden alle ruimten, voor zover nodig, verwarmd
Let wel op vorst, houd de temperatuur boven de 15 graden (is dan het advies)

• daapiedo
PeteSplit schreef op maandag 8 december 2025 @ 17:21:
[...]

Let wel op vorst, houd de temperatuur boven de 15 graden (is dan het advies)
Ik heb juist voor een systeem met thermostaat per ruimte gekozen zodat ik naar behoefte per ruimte de temperatuur kan bepalen. Door de eetkamer loopt een gedeelte van de streng die naar de woonkamer gaat en die zorgt ervoor dat het in de eetkamer niet snel onder de 15 graden zakt. Zodra dat wel gebeurt dan gaat de groep automatisch open.

• oxfordpelican
  • Laatst online: 20:58
[...]

rmc_rs3

Mogelijk Molex Picoblade?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2suKusaoZpN9CcopS4TpkL7pch0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/1rhspSkAZzi0mSP7do31F1D2.jpg?f=user_large

• walter_321
daapiedo schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:18:
[...]

beter geen vast debiet want dan zit je niet 'optimaal' te werken als de WP moduleert...
Eventueel een vaste delta T instellen.

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:17
walter_321 schreef op maandag 8 december 2025 @ 18:37:
[...]

beter geen vast debiet want dan zit je niet 'optimaal' te werken als de WP moduleert...
Eventueel een vaste delta T instellen.
Dat kun je zo niet zomaar stellen. Bij een parallelle buffer is het juist wel een goed idee om een vast debiet in te stellen (zelfde waarde als de waterpomp van het afgifte systeem).

Ook al heb je geen parallelle buffer kan het in sommige gevallen ook nuttig zijn om een vast debiet aan te houden. Dit is bijv. het geval zoals bij ons, als er meer stroming nodig is dan het minimum dat optimaal debiet aanhoudt. Het zou ideaal zijn als je een soort ondergrens zou kunnen instellen voor optimaal debiet, maar dan kan nog niet bij LG bij mijn weten.

Een vaste delta T is ook niet altijd aan te raden, aangezien de temperatuur sensoren van de LG niet altijd de juiste waarde aangeven en ook een te lage resolutie hebben. In mijn geval geeft de aanvoer temperatuur te laag aan, waardoor de waterpomp altijd te laag zou draaien.

Een vast debiet heeft als voordeel dat hiermee een stabiele regeling gemaakt kan worden, welke in de meeste situaties redelijk goed uit de voeten kan. Het zal misschien niet in alle situaties de meest efficiënte zijn, maar over een heel jaar gezien gemiddeld genomen wel.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• sereal
[...]

Wat is dan de ervaring met WP.
Beter om dit op alleen water te zetten dan water plus lucht? Ik vind beide opties goed. Ik wist niet dat de thermometer in die paneel zat.
Neem aan dat ik dan wel de dipswitch voor extern thermostaat moet uitzetten.
Moet dan ook alie kabels weg of kunnen die nog blijven? Ik heb die paneel niet meer eraf gehaald sinds die geplaatst was.
Ik denk dat ik idd die RMC? gewoon verplaats kan dan altijd beslissen tussen water of lucht met water.

Bedankt tot nu toe voor het advies
Zal weer se diagrammen opzoeken.

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

sereal schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:43:

Beter om dit op alleen water te zetten dan water plus lucht? Ik vind beide opties goed. Ik wist niet dat de thermometer in die paneel zat.
Moet dan ook alie kabels weg of kunnen die nog blijven? Ik heb die paneel niet meer eraf gehaald sinds die geplaatst was.
Ik denk dat ik idd die RMC? gewoon verplaats kan dan altijd beslissen tussen water of lucht met water.

Inderdaad, de temperatuur sensor zit achter in het scherm (afstandsbediening) van de warmtepomp. Het scherm zit geklemd en kun je er uit halen. Het kabelstekertje dan los maken en dan zou je de afstandsbediening ook ergens anders kunnen ophangen.

Op lucht+water schakelt de afstandsbediening de warmtepomp telkens aan en uit (doen andere externe thermostaten ook) . Voor een LG warmtepomp is dat niet aan te raden, omdat de warmtepomp als deze aangaat, dit op vol vermogen doet. Als je veel uit en aan schakelt, wordt je verbruik hoger (ook slijt de warmtepomp harder). Daarom wordt vaak geadviseerd om alleen op water te regelen en dan de warmtepomp langer aan te laten.

Als je een andere externe thermostaat gebruikt moet de warmtepomp dit weten, door een dipswitch om te zetten. Als je deze niet meer gebruikt, kun je de switch weer terugzetten. ;)

• sereal
PeteSplit schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:18:
[...]

Inderdaad, de temperatuur sensor zit achter in het scherm (afstandsbediening) van de warmtepomp. Het scherm zit geklemd en kun je er uit halen. Het kabelstekertje dan los maken en dan zou je de afstandsbediening ook ergens anders kunnen ophangen.

Op lucht+water schakelt de afstandsbediening de warmtepomp telkens aan en uit (doen andere externe thermostaten ook) . Voor een LG warmtepomp is dat niet aan te raden, omdat de warmtepomp als deze aangaat, dit op vol vermogen doet. Als je veel uit en aan schakelt, wordt je verbruik hoger (ook slijt de warmtepomp harder). Daarom wordt vaak geadviseerd om alleen op water te regelen en dan de warmtepomp langer aan te laten.

Als je een andere externe thermostaat gebruikt moet de warmtepomp dit weten, door een dipswitch om te zetten. Als je deze niet meer gebruikt, kun je de switch weer terugzetten. ;)
ah ik dacht dat hij op lucht + water iets slimmer was dan standaard thermostaten.
Ik zal dan de dipswitch omgooien en gaan spelen met water temperatuur.
Wordt de pomp achter het buffervat ook gestuurd door WP dan?
kazemo schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:00:
[...]

Gewoon kabeltje leggen 3aders 3x0,8mm2 naar woonkamer daar RMC hangen (kabel liefst niet langer dan 20m)
Rmc hangen op 1,5m niet op buitenmuur of boven verwarmingsbron lamp etc.(neutrale plaats)

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84085050

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84085136
Ik zag deze reactie niet. Dankje voor de info hierover.
ik zal eerst gaan kijken of ik hem met water geregeld krijg.
Als ik me niet vergis is mijn buffervat in paralell dus mogelijk moet ik ook in de toekomst gaan kijken naar de optimal flow en de pomp die achter het buffervat zit lijkt weinig info te geven.
Die had ik wel op 2 gezet omdat hij zo hard aan het pompen was.

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

sereal schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:27:
[...]

ah ik dacht dat hij op lucht + water iets slimmer was dan standaard thermostaten.
Ik zal dan de dipswitch omgooien en gaan spelen met water temperatuur.
Wordt de pomp achter het buffervat ook gestuurd door WP dan?
Op de warmtepomp zit ook een aansluiting voor een externe pomp, als je de pomp daar op aangesloten hebt (met een relais) dan gaat de externe pomp aan, als de WP-waterpomp aan gaat (de snelheid wordt niet aangepast, die stel je op de pomp in, standaard stand twee).

• sereal
PeteSplit schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:56:
[...]

Op de warmtepomp zit ook een aansluiting voor een externe pomp, als je de pomp daar op aangesloten hebt (met een relais) dan gaat de externe pomp aan, als de WP-waterpomp aan gaat (de snelheid wordt niet aangepast, die stel je op de pomp in, standaard stand twee).
Ik heb net het plaat eraf gehaald om te zien wat er daar gebeurt maar dipswitch 8 stond dus niet aan.
Ik had hem ook spanningloos gemaakt maar de externe pomp gaat gewoon aan/uit op basis van de thermostaat.
Het lijkt alsof die helemaal onafhankelijk is maar alsnog de WP (deels) uit kan zetten of op zijn minst zo lijkt het volgens de stroom verbruik.
Dus nu begrijp ik er nog minder van

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DH72W9x52QpVUW9aYCrab-F6TcY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tfaHG3JWgfxy47tgY7ng8ZYV.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had gehoopt om niet een instalateur te raadplegen maar het lijkt wel die kant op te gaan.
achteraf gezien stond op de hoofdscherm ook niet thermostaat extern of iets en die zag ik daarna wel aan staan nadat ik de themostaat dipswitch had aangezet.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:37
Jojan265 schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:43:
[...]

Dat kun je zo niet zomaar stellen. Bij een parallelle buffer is het juist wel een goed idee om een vast debiet in te stellen (zelfde waarde als de waterpomp van het afgifte systeem).

Ook al heb je geen parallelle buffer kan het in sommige gevallen ook nuttig zijn om een vast debiet aan te houden. Dit is bijv. het geval zoals bij ons, als er meer stroming nodig is dan het minimum dat optimaal debiet aanhoudt. Het zou ideaal zijn als je een soort ondergrens zou kunnen instellen voor optimaal debiet, maar dan kan nog niet bij LG bij mijn weten.

Een vaste delta T is ook niet altijd aan te raden, aangezien de temperatuur sensoren van de LG niet altijd de juiste waarde aangeven en ook een te lage resolutie hebben. In mijn geval geeft de aanvoer temperatuur te laag aan, waardoor de waterpomp altijd te laag zou draaien.

Een vast debiet heeft als voordeel dat hiermee een stabiele regeling gemaakt kan worden, welke in de meeste situaties redelijk goed uit de voeten kan. Het zal misschien niet in alle situaties de meest efficiënte zijn, maar over een heel jaar gezien gemiddeld genomen wel.
Hier nog een vast debiet klant. Op optimaal debiet gaat de LG te laag en schiet dan soms in een CH14. 12 kW R32, die 1100 kuub uit 98 warm mag houden, zat bij aanschaf op de grens tussen 9 en 12 kW, gevolg is dat de 12 het makkelijk af kan. Draait nu al 2 jaar stabiel op slechts 20 liter per minuut met 180 m2 vloerverwarming (26 lussen op 2 verdelers) en wat verdwaalde radiatoren boven.

En wat is het mooie van een vast debiet bij mijn LG, als het koud wordt en hij moet hard werken, dan gaat die naar 28 liter per minuut... :)

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

sereal schreef op maandag 8 december 2025 @ 22:01:
[...]

Ik heb net het plaat eraf gehaald om te zien wat er daar gebeurt maar dipswitch 8 stond dus niet aan.
Ik had hem ook spanningloos gemaakt maar de externe pomp gaat gewoon aan/uit op basis van de thermostaat.
Het lijkt alsof die helemaal onafhankelijk is maar alsnog de WP (deels) uit kan zetten of op zijn minst zo lijkt het volgens de stroom verbruik.

Ik had gehoopt om niet een instalateur te raadplegen maar het lijkt wel die kant op te gaan.
achteraf gezien stond op de hoofdscherm ook niet thermostaat extern of iets en die zag ik daarna wel aan staan nadat ik de themostaat dipswitch had aangezet.
Raar, in de handleiding staat ook een aansluiting op CN_PUMP_A4
Dat is het rode stekkertje met de blauwe en bruine draad en de aarde draad aan de linker kant.
Gaat deze zwarte kabel toevallig richting pomp, of zit de pomp echt op de thermostaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q8SUL7h5a8jfdVDxJ1WD4CG7A2g=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/iHKU4E0y8dX8yH8NBK3Zxvin.jpg?f=user_large

• kazemo
sereal schreef op maandag 8 december 2025 @ 22:01:
[...]

[Afbeelding]

Je hebt helemaal geen externe thermostaat (ook nooit gehad is ook niet aangesloten zie ik) dus dip 8 uit laten staan!
De RMC is de (kamer ruimte )thermostaat als het op lucht/water staat schakeld die WP aan/uit op binnen temperatuur hij hangt nu in de kast (en op die temperatuur schakeld die nu)......dan moet je hem in de woonkamer hangen dan schakeld hij op de temperatuur daar!
Door de RMC in de woonkamer te hangen, schakelt de warmtepomp op de temperatuur in de woonkamer, wat zorgt voor een comfortabelere regeling en voorkomt dat de warmtepomp onnodig aan- of uitschakelt op basis van een niet-representatieve temperatuur.
e.e.a heeft ook niets te maken wel/geen en wat voor buffervat serie of parallel.(dat is een keuze van de installateur in feite een extra opgelegde garantie clausule)

[ Voor 12% gewijzigd door kazemo op 09-12-2025 05:06 ]

• daapiedo
sereal schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:43:
[...]

Mijn probleem begon eigelijk met iets anders. Namelijk vreemde werking in Silent Mode. Daarna ben ik me wat meer gaan inlezen over optimalisatie. Dat had ik achteraf gezien beter wat eerder kunnen doen en wat minder op de installateurs kunnen vertrouwen.
De warmtepomp zelf stuurt bij mij alleen water. Ik stuur middels evohome een hcc100 aan.
Ik ben bang dat met de eisen die ik stel. Per ruimte kunnen kiezen of er wel of niet verwarmd wordt een vorm van buffer bijna altijd noodzakelijk is. Echter is deze nu parallel uitgevoerd. En dat levert volgens mij een behoorlijk rendements verlies op. De buffer werkt op dit moment gewoon als een open verdeler.

• Rel-1993
  • Laatst online: 11-03 13:47
[...]

rmc_rs3

Geweldig wachtwoord!

• hupie679
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-03 16:39
[...]

rmc_rs3

Wat mooi dat dit gelukt is!
Denk je dat het mogelijk is om bijvoorbeeld de waterdruk uit lezen op deze manier?
Of de pompsnelheid aan te passen?

https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/

• jscheffers
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08:57
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g78eGtvo9Xu8FavE7LAsNmBF4XY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/txDggJS8WcIPmyQeqv4DYNFW.jpg?f=fotoalbum_large
Bij waterdruk hoef je alleen bij de rmc op OK te drukken,

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:36
@jscheffers ik gok dat er meer gedoeld wordt om de waterdruk uitlezen via de seriële verbinding zodat je via domotica een melding kan krijgen bij een lage druk.

En pompsnelheid aanpassen idem. Wel handig als je niet naar het schermpje moet maar het kan programmeren.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

• Doezel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:30

Doezel

Ond

kazemo schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:17:
[...]

8)7 zoiets heb ik ook gehad maar dan error CH 53 was ook communcatie fout indoorprint>>>outdoorprint heb ik er niet uitgekregen ik heb de indoorprint moeten wisselen en het is nu weg!.....heb je toch geluk gehad dat het nu opgelost is d:)b *O*
oude heb ik nog er is van buitenaf niets aan te zien?....is overigens niet makkelijk te wisselen die zit met klote plastic clips vast!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja die clipjes zijn wel herkenbaar! Heb de indoor PCB ook een keer moeten vervangen doordat de er geen flow meer gemeten werd. En na vervangen van de flowmeter bleek het toch aan de PCB te liggen. Dus ik heb er nu ook nog 1 op "voorraad" ;-)

LG Therma V Monobloc 12KW U34. | 24 zonnepanelen x 380WP | Gasloos | Unifi

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 18:13
walter_321 schreef op zondag 7 december 2025 @ 14:33:
[...]

Je kan ofwel het maximum debiet van de waterpomp verlagen, dan wel de pomp periodiek laten werken (bv 1 minuut aan/4 minuten uit).
Heb je een split of een monoblock? Bij split kan de pomp eventueel uit. Bij monoblock moet je die -eventueel periodiek- aanlaten.
Ik zou zelfs zeggen laat hem 2 minuten draaien per half uur, de vloer zal echt nie zo snel afkoelen dat ie elke 5 minuten een meting moet doen....

Als het echt gaat vriezen overruled hij je settings toch om schade te voorkomen.
Pagina: 1 ... 193 ... 205 Laatste