Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 191 192 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 08:35
kazemo schreef op zondag 30 november 2025 @ 16:29:
Een nieuw bericht mijn broer heeft dezelfde WP als ik met software versie 3064(had),er is een monteur bij geweest voor onderhoud en die heeft een software update gedaan naar versie 3069 het kan dus wel!! dat heeft hij gedaan met een stick achter in de RMC te steken
Kun je de komende tijd eens aangeven wat de wijzigingen zijn t.o.v. versie 3064? Ik heb namelijk ook versie 3064 en ben wel benieuwd wat er gewijzigd is.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• walter_321
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 30-11 20:36
jschel schreef op zondag 30 november 2025 @ 13:05:
Ik heb eigenlijk een vraag over de modbus register specificatie tov. de RMC.
Op de RMC kun je kiezen voor Water and Air+Water (Air is alleen voor een slave RMC)
Daarnaast kun je in het Heating en Cooling menu kiezen voor inlet en outlet water control.

In de modbus spec staat een Control Mode register met: 0: outlet | 1: inlet | 2: room

Dat is niet hetzelfde... Als je het control mode register terug leest met Air+Water inlet control dan krijg je 514 terug. Als je dat terug wilt schrijven dan kan dat niet en komt de control mode op 0 te staan. Weet iemand hoe het control mode register werkt en wat het doet en of er eventueel extra mogelijkheden zijn dat het meer op de RMC lijkt?
Er is een 'Duitse' github met een implementaties voor home assasitent.
Daar heb ik idd in gezien dat op lucht gaan werken idd waarde 514 terug geeft in het 'control method' register.
Je kan die automatisatie eens bekijken hoe ze laten werken.
Ik kan via deze implementatie in ieder geval tussen lucht en water (in-of uitlaat) springen.

https://github.com/basti242/homeassistant_lg_therma_v_modbus

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11:24
Jojan265 schreef op zondag 30 november 2025 @ 16:33:
[...]

Kun je de komende tijd eens aangeven wat de wijzigingen zijn t.o.v. versie 3064? Ik heb namelijk ook versie 3064 en ben wel benieuwd wat er gewijzigd is.
dat zou ik mijn broer moeten vragen hij zegt dat alles beter werkt,wat ik wel al weet hij kan nu het thermisch vermogen ook zien maar dan helaas met een vreemde taal sloveens ws (bug?) de rest is gewoon nederlands gebleven
Dit is het bedrijf en monteur die de software update heeft gedaan....wellicht kan je daar navraag doen!
https://fisec4u.com/

[ Voor 11% gewijzigd door kazemo op 30-11-2025 17:01 ]

• Barbrady
  • Registratie: November 2025
  • Nu online
kazemo schreef op zondag 30 november 2025 @ 15:40:
[...]

Raam boven open zetten dan opdracht geven thermostaat lager zetten of helemaal uit (probleem opgelost) je kan niet alles automatiseren toch!
Ha, ik dacht eerst: welk component moet ik op welke wijze een opdracht geven? Maar je bedoelt mijn gezinsleden! Zeker, dat is een oplossing ;)

Maar dan nog doet de evo ingewikkeld aansturen. Ik ga morgen de installateur weer bellen, en dan overleggen over aanpassingen.

• Barbrady
  • Nu online
kazemo schreef op zondag 30 november 2025 @ 16:40:
[...]

dat zou ik mijn broer moeten vragen hij zegt dat alles beter werkt,wat ik wel al weet hij kan nu het thermisch vermogen ook zien maar dan helaas met een vreemde taal sloveens ws (bug?) de rest is gewoon nederlands gebleven
Dit is het bedrijf en monteur die de software update heeft gedaan....wellicht kan je daar navraag doen!
https://fisec4u.com/
Mijn WP is eind 2023 geplaatst met versie 3.067. Ik heb ook dat energie menu met Sloveense taal.

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 11:39

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Barbrady schreef op zondag 30 november 2025 @ 18:28:
[...]

Mijn WP is eind 2023 geplaatst met versie 3.067. Ik heb ook dat energie menu met Sloveense taal.
Als je nu eens de taal op Engels zet ? Is het dan overal Engels ?
En als je het dan op Nederlands zet is het dan weer Sloveens ? :*)

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• jschel
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10:31
walter_321 schreef op zondag 30 november 2025 @ 16:36:
[...]

Er is een 'Duitse' github met een implementaties voor home assasitent.
Daar heb ik idd in gezien dat op lucht gaan werken idd waarde 514 terug geeft in het 'control method' register.
Je kan die automatisatie eens bekijken hoe ze laten werken.
Ik kan via deze implementatie in ieder geval tussen lucht en water (in-of uitlaat) springen.

https://github.com/basti242/homeassistant_lg_therma_v_modbus
Ja die ken ik. Daar vangen ze het af dat alles anders dan 1 en 2 lucht is. Als hij dan op lucht staat wat geeft de water regeling op de RMC dan aan? Altijd outlet of inlet, of de laatst gekozen?

LG HM123MR | Goodwe GW8K-DT | Homeassistant | Gasloos

• teunos93
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:35

teunos93

HM123HF.UB60

PeteSplit schreef op zondag 30 november 2025 @ 19:11:
[...]

De energieën die mijn R290 rapporteert kloppen in ieder geval van geen kant, thermisch klopt wel maar verwaarloost volledig defrost (negatief) vermogen en elektrisch is volgens mij geen meting maar een soort lookuptable, zit er soms bijna een factor 2 langs (te hoog).
Die data over modbus zie ik ook terug in dat energie dashboard op de binnenunit zelf. Ik zou er niet teveel waarde aan hechten.

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11:24
teunos93 schreef op maandag 1 december 2025 @ 06:21:
[...]

De energieën die mijn R290 rapporteert kloppen in ieder geval van geen kant, thermisch klopt wel maar verwaarloost volledig defrost (negatief) vermogen en elektrisch is volgens mij geen meting maar een soort lookuptable, zit er soms bijna een factor 2 langs (te hoog).
Die data over modbus zie ik ook terug in dat energie dashboard op de binnenunit zelf. Ik zou er niet teveel waarde aan hechten.
Dit zeg je dus:
Thermisch vermogen: de warmtepomp rapporteert wel een waarde die lijkt te kloppen, maar tijdens defrost‑cycli (waar het systeem tijdelijk warmte onttrekt i.p.v. levert) wordt dit negatieve vermogen niet meegenomen. Daardoor lijkt de energiebalans te rooskleurig.

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:30
Ik heb een HM093MR 3-fase 9kW monoblock met een wifi verbinding. Controller app 3.0.6.7a. Het eerste jaar kon ik in de app energieverbuik en warmteopbrengst zien. Na +/- een jaar stopte de warmteopbrengst.

Ik heb daar verder weinig aandacht aan besteed, maar wil het nu toch graag weer een de praat krijgen.

Heeft iemand enid idee waar dit aan kan liggen?

Ik heb de installateur gevraagd contact op te nemen met LG hierover, want hij had geen idee. Maar die is dan ook beter met pijpenleggen dan met de digitale kant. Dus ik verwacht daar niet veel van.

• butterkeks
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 11:48
Ik heb de 3069-firmware van een Duits forum. Ik heb hem zelf niet geïnstalleerd, maar dat zou zonder problemen moeten lukken.
https://www.file-upload.n...15563475/HiDrive.zip.html

(aus https://www.haustechnikdi...ghlight=therma%2bfirmware)

[ Voor 22% gewijzigd door butterkeks op 01-12-2025 08:27 ]

• teunos93
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:35

teunos93

HM123HF.UB60

kazemo schreef op maandag 1 december 2025 @ 07:44:
[...]

Dit zeg je dus:
Thermisch vermogen: de warmtepomp rapporteert wel een waarde die lijkt te kloppen, maar tijdens defrost‑cycli (waar het systeem tijdelijk warmte onttrekt i.p.v. levert) wordt dit negatieve vermogen niet meegenomen. Daardoor lijkt de energiebalans te rooskleurig.
Correct, en de elektrisch energie klopt van geen hout en is veel te negatief.

• Barbrady
  • Nu online
PeteSplit schreef op zondag 30 november 2025 @ 19:11:
[...]

Dat maakt niks uit :)

• Barbrady
  • Nu online
Barbrady schreef op zondag 30 november 2025 @ 13:58:
[...]

Ja hier heb ik wel wat aan, bevestigt wel een beetje mijn beeld na alle info hier icm gedrag van systeem bij mij. Namelijk dat de evo icm bdr91t leuk bedacht is maar nog steeds onhandig is voor een WP. Hij schakelt idd veel te vaak aan en uit.

Ik kan alleen nog niet goed testen of dit nu beter gaat nu de parameters op 1x schakelen per uur staat. Omdat de evo steeds in een communicatie fout schiet. Oplaadbare batterijen bleken mogelijk oorzaak, heb deze vervangen. Maar twijfel of ik idd nog veel moeite ga steken in fiksen evo of gewoon dat hele ding weg haal.

Icm aanpassingen in systeem zie mn vorige post. Denk ik nu aan het volgende:

Ik haal kabel bdr91t relais los van WP. WP gaat weer zich zelf sturen op heat, obv aanvoer temp, met een pompcyclus van 3/57. Dus elk uur even watertemp meten. En dan pas ik doeltemp net zo lang aan totdat huis juiste temperatuur heeft. Verder niks te regelen. Misschien daaarna over op ai modus met stooklijn.

Alleen heb ik dan boven die drie zones: als ik de stuurmotors er af trek en de kraantjes open zet dan draait dat steeds mee, dan wordt het boven te warm. In de praktijk staan de zones boven bijna altijd dicht. (Uitgelezen nu paar dagen in evo menu), het is er dan 18,5 graden, beneden 22 op evo (werkelijke temp 19,5/20). En inderdaad die onhebbelijkheid dat als iemand een raam op zn kamer open zet dat dit er toe kan leiden dat gehele huis warm zat is, hij toch de wp aanzet. Met overshoot (zo heet dat?) van kamertemperatuur beneden tot gevolg (die draait altijd mee).

Nu dacht ik, als ik de evo beneden wel actief laat maar alleen de aanstuurregeling naar bdr en wp losloppel, dan blijf ik denk ik wel de drie draadloze kamerthermostaten zien boven in de slaapkamers. Dan kan ik wellicht nog steeds de hce80 verdeler regelaar boven bedienen? Dat zou wel mooi zijn nog om gemakkelijk toch de slaapkamers zones open en dicht te doen in geval dat het nodig is. Anders moet ik steeds handmatig bij verdeler een kraantje draaien. Zit achter een schot in bergkast. Zou dat kunnen werken zo? Zo nee, dan zet ik denk ik de ventielen van de groepen boven op 50% open ofzo, dat het gemiddeld net genoeg warmte geeft. En dan gaat die hce80 ook uit.
Update: ik heb de evohome weer werkend gekregen. Moest zowel de verbinding bdr91t resetten als aansturing wp (warmtepomp module), als ook de zone bgg verwijderen en opnieuw toevoegen. Deze wordt op een of andere manier ook gestuurd via bdr91t, hoewel er geen kleppen in die zone zitten.

Nu kon ik de parameters dus wel aanpassen naar 1x per uur en minimaal 30 min aan. Verschil in p1 totaalgrafiek is duidelijk:

Voorheen elke 5 min aan en uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lx8hOI3lpKFSzVOu3dor8vidK9U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cDdYj8ITV67OKYy7NiQpR01X.png?f=fotoalbum_large

En nu elke keer 30 minuten aan, 10 min uit en dan weer opnieuw. Nog steeds kan wp niet eigen ritme volgen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_OpE-mj0IK7KehW7s27rlLfSHMc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jSnFdXStxTvEAMOzOyb49mGx.png?f=fotoalbum_large

Dus die evo gaat los van wp 7(8)7
Pagina: 1 ... 191 192 Laatste