Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 190 191 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 17:14

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Barbrady schreef op woensdag 26 november 2025 @ 19:18:

Voor zover ik kan zien heeft de Evo home alleen een optie om een trage start en trage stop in te stellen, als je varieert tussen bijv dag en nacht temp (ik heb alles 24/7 gelijk). en je kan iets met per zone rekening houden met bijv zoninval en koude kamers, dan gaat hij daar de temp op corrigeren. geen menu voor wtp of hysterese.
De EVO geen hysterese , is ook weer iets raars.. :)

Als je vast debiet instelt en ook bij stroomsnelheid 18 L/min dan zou de WP naar 18 L/min moeten gaan na enige tijd. Als de WP nieuw opstart doet de WP dat op capaciteit en die is 80% . Dus dat klopt, maar je schrijft dat de WP dan uit gaat. Doet de EVO dat, of doet de WP dat zelf ?
Kun je eens kijken bij de gegevensregistratie op het scherm van de LG (ook wel afstandsbediening of remote control RMC genoemd) bij informatie. Zoek hier de tijd op en noteer de temperaturen waarbij de WP off ging.

Ja zones zijn lastig, als beneden maar alles open blijft. :)

Nee, WP blijft altijd master, anders kun je helemaal niets meer instellen, of veranderen op de RMC (menu's worden grijs)

Heb je de WP op < lucht + water > staan ? en heb je ook de keuze gemaakt wat de WP moet doen in het gebruikersmenu ? [ Functie >> Instelling watertemperatuur ]

kamerthermostaat geeft signaal aan WP als de ruimte is afgekoeld --> WP gaat opstarten --> wacht op pompen en start na de 3 min pomptijd op, als de watertemperatuur onder hysterese is --> zo nee dan gaat de WP wachten tot de volgende tijd om te pompen (dus weer 20 minuten) ! // Als de temperatuur wel onder hysterese is , gaat de WP verwarmen nadat er gepompt is.
De temperatuur wordt alleen gemeten, als de pomp minstens 2 minuten loopt (ik heb gekozen om nog een minuut erbij te doen, zodat meer water uit de retour en buffer gemeten is en je een juiste temp hebt)

gedoe zeg zo'n ding
ja het is eigenlijk ook voor de installateur, die heeft een computer op de zaak, waarop hij de installatie heeft staan en ook de gegevens van de WP en dan kan hij de instellingen op een sd-kaartje zetten en achter in de RMC stoppen en uploaden. :+

[ Voor 70% gewijzigd door PeteSplit op 26-11-2025 19:56 ]

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:29
Barbrady schreef op woensdag 26 november 2025 @ 19:18:
[...]
alleen: het lijkt allemaal niks uit te maken....debiet in zwarte display blijft 25,6 (wel lager dan eerdere 26,7), de verwarmingsmodus blijft 2 a 3 min draaien, dan uit, dan 30 sec/ 1 minuut later gaat hij weer starten.

het gekke is dat zowel de evo home laat zien dat alle ruimten op of boven ingestelde temp zit en ook de kamertemp die de unit zelf aan geeft zit er op die temp (ookal zou hij daar niet naar moeten kijken). en toch zit hij nu in een ritme van paar minuten draaien, 30 sec uit en weer starten.
Dit is duidelijk en eigenschap van evohome/honeywell. Hun aan/uit thermostaten moduleren in de tijd. Het lijkt het dichts op PWM met periodetijd van 10min, maar die periodetijd varieert enigzins. Zie ook een van mijn eerdere posts SalexSun in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

Evohome kun je naar mijn weten (laten) instellen dat die in periodes van een uur werkt. Zoek maar eens op via google

[ Voor 6% gewijzigd door SalexSun op 26-11-2025 19:42 ]

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

• SalexSun
evohome/honeywell kan dus ook warmte vragen wanneer de temperatuur al bereikt is, dat doet die dan om de temperatuur te handhaven, ala een PID regelaar

[ Voor 7% gewijzigd door SalexSun op 26-11-2025 19:44 ]

• Barbrady
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 17:10
SalexSun schreef op woensdag 26 november 2025 @ 19:38:
[...]

Dit is duidelijk en eigenschap van evohome/honeywell. Hun aan/uit thermostaten moduleren in de tijd. Het lijkt het dichts op PWM met periodetijd van 10min, maar die periodetijd varieert enigzins.

Evohome kun je naar mijn weten (laten) instellen dat die in periodes van een uur werkt. Zoek maar eens op via google
oké, goed om te weten.

ik heb hem net op AI modus gezet met -1 en de stooklijn zoals PeteSplit aangeeft. Nu lijkt het te stoppen met steeds aan en uit gaan. Heb thermostaat weer op normale waarden gezet (22 in woonkamer). ik wacht het even af.

En ik zat ook al te zoeken ja op handleiding evohome, daar staat alleen de oppervlakkige functies in. maar bij Resideo zag ik wel iets interessants:

Toestelregeling betekent dat in geval van warmtevraag vanuit een kamer, het toestel wordt ingeschakeld.
Toestellen die aangestuurd kunnen worden:
CV-ketel aan/uit of OpenTherm
Warmtepomp aan/uit
Circulatiepomp na een buffervat
CV-klep stadsverwarming
Vaste brandstofketel
Toestelregeling is niet van toepassing bij:

Collectieve installatie (naregeling zonder cv-klep)
Warmtepomp met eigen aansturing van de secundaire circulatiepomp

Bron: https://evohome.resideo.com/nl/nl/

Volgens mij stuurt bij mij de wtp de secundaire pomp aan: als wtp in verwarmingsmodus gaat, dat start die pomp mee op. die staat op modus gelijke druk houden (en nu op 18 L/min), zodat hij kan omgaan met het open en dicht gaan van zones. (kwam ik net achter).

Dus misschien hebben ze hier wel een sturende evo home geplaatst die niet handig communiceert met wtp, met te kleine hysterese.

Maar ik hoop eerst nog op de AI modus...

Nog een vraag: wat gebruiken jullie dan voor temperatuursturing? ook een kamer thermostaat, of iets anders?

• Barbrady
SalexSun schreef op woensdag 26 november 2025 @ 19:43:
evohome/honeywell kan dus ook warmte vragen wanneer de temperatuur al bereikt is, dat doet die dan om de temperatuur te handhaven, ala een PID regelaar
Dit zou het wel kunnen zijn ja (wat het aan en uit gaan betreft). dank (y)

• hupie679
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:07
@Barbrady, zou je eens een foto van je 2 verdelers van je vloerverwarming kunnen plaatsen?

https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/

• Barbrady
PeteSplit schreef op woensdag 26 november 2025 @ 19:22:

De EVO geen hysterese , is ook weer iets raars.. :)

Als je vast debiet instelt en ook bij stroomsnelheid 18 L/min dan zou de WP naar 18 L/min moeten gaan na enige tijd. Als de WP nieuw opstart doet de WP dat op capaciteit en die is 80% . Dus dat klopt, maar je schrijft dat de WP dan uit gaat. Doet de EVO dat, of doet de WP dat zelf ?
Kun je eens kijken bij de gegevensregistratie op het scherm van de LG (ook wel afstandsbediening of remote control RMC genoemd) bij informatie. Zoek hier de tijd op en noteer de temperaturen waarbij de WP off ging.
oké, daar had ik nog nooit gekeken. hier de info van laatste 20 minuten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BqVJ6VPgXeHZK-oOCLT_ImUbcOQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ArxgSNGDrcc6dXyTr0wobJcc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TUbAjeHFBDP5zlSZy7BnzQwe-Ss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H9rUChWwnuMzlywkvCHNpsnQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PMR4XF9uFigoEvpLVWLUMRUN6Cs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gy7mgqun8bTHXgfKgMdawOW9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2n3xXxYNZ_oRgRKIF-Oa9nMpnM4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dUnLCqScKsjB8OyBsG6a6DG7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9qYAUFAxZEZ9IKbO7qSe1gjrUls=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A50WCX2pAxXuL9K5K837ExRM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xMr10KIlfjcUVx7muaz5pmNwP7E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nYElGWedOqN22Feg6Mt0IPm3.jpg?f=fotoalbum_large

Ja zones zijn lastig, als beneden maar alles open blijft. :)

Nee, WP blijft altijd master, anders kun je helemaal niets meer instellen, of veranderen op de RMC (menu's worden grijs)
top.

Heb je de WP op < lucht + water > staan ? en heb je ook de keuze gemaakt wat de WP moet doen in het gebruikersmenu ? [ Functie >> Instelling watertemperatuur ]
Nee wtp staat op "alleen water", dat is goed toch? bij lucht heeft hij anders alleen de optie van locatie RMC, dus niet de evo home.

instelling watertemp, bedoel je dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YblM8pLQg9Zm289wmPCoBhxuqvc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eQiLRnl2TIiSGCDM9ZOghvZe.jpg?f=fotoalbum_large

kamerthermostaat geeft signaal aan WP als de ruimte is afgekoeld --> WP gaat opstarten --> wacht op pompen en start na de 3 min pomptijd op, als de watertemperatuur onder hysterese is --> zo nee dan gaat de WP wachten tot de volgende tijd om te pompen (dus weer 20 minuten) ! // Als de temperatuur wel onder hysterese is , gaat de WP verwarmen nadat er gepompt is.
De temperatuur wordt alleen gemeten, als de pomp minstens 2 minuten loopt (ik heb gekozen om nog een minuut erbij te doen, zodat meer water uit de retour en buffer gemeten is en je een juiste temp hebt)

gedoe zeg zo'n ding
ja het is eigenlijk ook voor de installateur, die heeft een computer op de zaak, waarop hij de installatie heeft staan en ook de gegevens van de WP en dan kan hij de instellingen op een sd-kaartje zetten en achter in de RMC stoppen en uploaden. :+
Dank! En ha ja, was het maar zo'n feest dat ik een installateur had die het niet alleen aanlegt en in bedrijf stelde, maar ook daadwerkelijk diepgaande kennis had van hoe het allemaal is in te stellen. Verder hele aardige gasten en wel bereid te helpen zoeken naar oplossingen. Maar ik geloof dat ik vandaag al meer heb geleerd van dit systeem dan wat ik van hen heb gehoord in 2 jaar tijd. En dan bedoel ik: zij kijken inderdaad alleen naar een standaard lijst met instellingen, die ze meekrijgen vanuit de distributeur. Maargoed dat zij zo.

Ondertussen hoorde ik hem net de interne pomp weer starten, maar dit keer ging de wtp niet verwarmen. na paar minuten stopte hij weer, zou dat dan misschien die 3 minuten zijn en dan weer 20 min wachten. er zat denk ik nu ook 20 min tussen. wie weet gaat dit zo wat worden _/-\o_

• Barbrady
hupie679 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 20:10:
@Barbrady, zou je eens een foto van je 2 verdelers van je vloerverwarming kunnen plaatsen?
Hoi, jazeker. Dit is de verdeler op bovenverdieping. buiten beeld zit nog zo'n regelkastje voor de stuur motors:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qbaQLk35v3hr3xa298QmyNYapHY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/14Q8OOQpoWh137G7wkhENyzU.jpg?f=user_large

en ik vond nog een foto van de hele installatie beneden in de technische ruimte. Hier zit de evo home nog tijdelijk in een wcd. deze is later verplaatst naar de woonkamer. verdeler is ook te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dazbPYwtK9JukPZwl72WQkjRBAQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T75BNdnEwS4tvJHMvskMQFMY.jpg?f=fotoalbum_large

ik schreef in vorige reactie dat hij niet meer aanging steeds, maar net is de wtp weer gaan verwarmen, terwijl de evo home thermostaat nog op doeltemp staat. dus de suggestie van @SalexSun lijkt me ook wel iets wat ik verder wil uitzoeken.

• SalexSun
Barbrady schreef op woensdag 26 november 2025 @ 19:52:
[...]

oké, goed om te weten.

ik heb hem net op AI modus gezet met -1 en de stooklijn zoals PeteSplit aangeeft. Nu lijkt het te stoppen met steeds aan en uit gaan. Heb thermostaat weer op normale waarden gezet (22 in woonkamer). ik wacht het even af.

En ik zat ook al te zoeken ja op handleiding evohome, daar staat alleen de oppervlakkige functies in. maar bij Resideo zag ik wel iets interessants:

Toestelregeling betekent dat in geval van warmtevraag vanuit een kamer, het toestel wordt ingeschakeld.
Toestellen die aangestuurd kunnen worden:
CV-ketel aan/uit of OpenTherm
Warmtepomp aan/uit
Circulatiepomp na een buffervat
CV-klep stadsverwarming
Vaste brandstofketel
Toestelregeling is niet van toepassing bij:

Collectieve installatie (naregeling zonder cv-klep)
Warmtepomp met eigen aansturing van de secundaire circulatiepomp

Bron: https://evohome.resideo.com/nl/nl/

Volgens mij stuurt bij mij de wtp de secundaire pomp aan: als wtp in verwarmingsmodus gaat, dat start die pomp mee op. die staat op modus gelijke druk houden (en nu op 18 L/min), zodat hij kan omgaan met het open en dicht gaan van zones. (kwam ik net achter).

Dus misschien hebben ze hier wel een sturende evo home geplaatst die niet handig communiceert met wtp, met te kleine hysterese.

Maar ik hoop eerst nog op de AI modus...

Nog een vraag: wat gebruiken jullie dan voor temperatuursturing? ook een kamer thermostaat, of iets anders?
Hm ja oke. dus de warmtepomp verwarmt de parallelbuffer standalone, en de evohome schakelt de secundaire waterpomp. In de basis niet perse fout denk ik, maar ik kan me voorstellen dat een buffer van 80(?)liter op temperatuur is in de uit-periode van de evohome. Dan schakelt de warmtepomp af op basis water hysterese. Zodra de evohome de waterpomp weer inschakelt dan de buffer mss ook weer snel afkoelen waardoor de warmtepomp weer inschakeld

• SalexSun
Mss kun je instelling eens controleren beschreven op pag 22 van https://evohome.resideo.c...lation_Instruction_NL.pdf

- Max. aantal inschakelingen per uur
- Minimale aan-tijd
- Minimale uit-tijd (alleen bij warmtepomp regeling)

[ Voor 27% gewijzigd door SalexSun op 26-11-2025 20:52 ]

• Barbrady
SalexSun schreef op woensdag 26 november 2025 @ 20:51:
Mss kun je instelling eens controleren beschreven op pag 22 van https://evohome.resideo.c...lation_Instruction_NL.pdf

- Max. aantal inschakelingen per uur
- Minimale aan-tijd
- Minimale uit-tijd (alleen bij warmtepomp regeling)
Hey mooi gevonden, ik meteen geprobeerd. Helaasss hij slaat mijn aanpassingen niet op. Dit zag ik staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oevSGN3CtSOE8YFDXueljFK3sTA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xWln51ZE9wcjeNYPBddWd9ej.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YPkURoqDco6w0Mg34xiRJrU_Auw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1SXL2Bq6HO1Qa4j8BULYDNo3.jpg?f=fotoalbum_large

Dus die evohome gaat waarschijnlijk 6x per uur schakelen en na 1 min al weer uit.

Dan nog over je vorige post mbt buffer vat.
Ik twijfel of de evohome de secundaire pomp aanstuurt, ik denk eerder rechtstreeks de wtp. Omdat ik steeds merk dat eerst de wtp actief wordt en daarna pas de secundaire pomp.

Inderdaad een parallel buffervat. Wat ik daarbij nog dacht: dat vat is goed geïsoleerd staat in warme ruimte. Dus ik denk juist dat daardoor de aanvoer en retour temp vanuit de wtp zo klein verschil is. Hij krijgt geen kouder retourwater rechtstreeks uit voor maar al vermengd en verwarmd water uit buffervat. Als ik t goed begrijp. En dan lees ik op andere plek in dit forum[Video: https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/83837590#83837590]dat dit op zich mooi is: wtp hoeft bij kleine delta t minder hard te werken. Maar wellicht is dat hier doorgeslagen naar helemaal niet meer hoeven werken/ te weinig en dan pendelen.

Kan ook een probleem van beide zijn: thermostaat met te vaak sturen en te groot buffervat?

Oja en er staat een rood driehoek in dat menu van evohome. Denk dat ik dit allemaal ook opnoem als installateur volgende week langskomt.

[ Voor 1% gewijzigd door Barbrady op 26-11-2025 21:19 . Reden: url ingevoegd ]

• SalexSun
Barbrady schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:17:
[...]

Hey mooi gevonden, ik meteen geprobeerd. Helaasss hij slaat mijn aanpassingen niet op. Dit zag ik staan:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dus die evohome gaat waarschijnlijk 6x per uur schakelen en na 1 min al weer uit.

Dan nog over je vorige post mbt buffer vat.
Ik twijfel of de evohome de secundaire pomp aanstuurt, ik denk eerder rechtstreeks de wtp. Omdat ik steeds merk dat eerst de wtp actief wordt en daarna pas de secundaire pomp.

Inderdaad een parallel buffervat. Wat ik daarbij nog dacht: dat vat is goed geïsoleerd staat in warme ruimte. Dus ik denk juist dat daardoor de aanvoer en retour temp vanuit de wtp zo klein verschil is. Hij krijgt geen kouder retourwater rechtstreeks uit voor maar al vermengd en verwarmd water uit buffervat. Als ik t goed begrijp. En dan lees ik op andere plek in dit forum [Video] dat dit op zich mooi is: wtp hoeft bij kleine delta t minder hard te werken. Maar wellicht is dat hier doorgeslagen naar helemaal niet meer hoeven werken/ te weinig en dan pendelen.

Kan ook een probleem van beide zijn: thermostaat met te vaak sturen en te groot buffervat?

Oja en er staat een rood driehoek in dat menu van evohome. Denk dat ik dit allemaal ook opnoem als installateur volgende week langskomt.
Ik zou gerust durven aan te passen
- aantal schakelingen per uur : 1
- minimale aan tijd: 15m
- minimale uit tijd: 15m

Ik vind die tijden veel te kort, maar weet niet of/hoe het werkt als je ze hoger zet. Met deze waardes zou je toch veilig moeten kunnen testen of er iets verbeterd. Met name de eerste is belangrijk

• Barbrady
SalexSun schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:23:
[...]

Ik zou gerust durven aan te passen
- aantal schakelingen per uur : 1
- minimale aan tijd: 15m
- minimale uit tijd: 15m

Ik vind die tijden veel te kort, maar weet niet of/hoe het werkt als je ze hoger zet. Met deze waardes zou je toch veilig moeten kunnen testen of er iets verbeterd. Met name de eerste is belangrijk
Ja dat vind ik ook, maar als ik aanpas en op groen vinkje klik en dan uit pagina ga en weer terugkom dan is de originele waarde weer ingevuld. Dus ik kan niet wijzigen helaas.

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Barbrady schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:25:
[...]

Ja dat vind ik ook, maar als ik aanpas en op groen vinkje klik en dan uit pagina ga en weer terugkom dan is de originele waarde weer ingevuld. Dus ik kan niet wijzigen helaas.
Ik weet niet wat de EVO home schakelt.
Normaal schakelt een externe thermostaat de warmtepomp op lucht.
Jij hebt de WP op water staan dus er wordt dan niets geschakeld, toch ?

De WP gaat aan en meteen uit, je stelt 34 graden in en de WP schakelt uit op 24, eigenlijk zonder te verwarmen. Wat schakelt dan de WP uit, Wat heb je aangesloten op de WP ? En hoe ??
Ik weet niets van een EVO af, maar deze schakelt te vroeg :?

instelling watertemp, staat als 20 en 36 . ik zou dit iets ruimer zetten, op 15 en 40
is niet de oorzaak maar ruimer is iets beter
het is het bereik waarin de WP mag werken en het zijn harde grenzen...

[ Voor 19% gewijzigd door PeteSplit op 27-11-2025 09:34 ]

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• Barbrady
PeteSplit schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:35:
[...]

Ik weet niet wat de EVO home schakelt.
Normaal schakelt een externe thermostaat de warmtepomp op lucht.
Jij hebt de WP op water staan dus er wordt dan niets geschakeld, toch ?

De WP gaat aan en meteen uit, je stelt 34 graden in en de WP schakelt uit op 24, eigenlijk zonder te verwarmen. Wat schakelt dan de WP uit, Wat heb je aangesloten op de WP ? En hoe ??

Idee, je schakelt de WP op water temperatuur die is 22 graden even hoog als de kamertemperatuur van 22 graden. Ik denk dat je met de kamertemperatuur de watertemperatuur wilt sturen, toch ?

Ik weet niets van een EVO af, maar deze schakelt te vroeg :?

instelling watertemp, staat als 20 en 36 . ik zou dit iets ruimer zetten, op 15 en 40
is niet de oorzaak maar ruimer is iets beter
het is het bereik waarin de WP mag werken en het zijn harde grenzen...
Oke temp bereik zal ik aanpassen.

Sja ik weet niet hoe ze het precies hebben gekoppeld tussen evohome en de wtp. Ik kan me ook voorstellen dat de reden waarom wtp snel weer uitgaat is omdat aanvoer en retour temp snel weer gelijk is.

Ik lees ondertussen steeds meer over nadelen van een buffervat ook. En ik vond over de evohome wel meer storingen, ga ik voorleggen aan installateur:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2237004

• Namelson
  • Laatst online: 11:46
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QkzTnzir3t0qMVrDmx6jdPElWSc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aqmaLPaG1HOAvns32Hx3pvBz.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb mijn homewizard P1 meter even bekeken en ik zie dit soort grafieken. Dit valt wel onder de noemer pendelen lijkt me? Wat kan ik hier aan doen? Of is dit een gevalletje te klein watervolume?

• walter_321
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 01:20
Namelson schreef op woensdag 26 november 2025 @ 23:18:
[Afbeelding]

Ik heb mijn homewizard P1 meter even bekeken en ik zie dit soort grafieken. Dit valt wel onder de noemer pendelen lijkt me? Wat kan ik hier aan doen? Of is dit een gevalletje te klein watervolume?
dat zou kunnen. Hoe ziet je installatie eruit? Heb je veel thermostaten op je verwarmingskringen die het watervolume naar beneden kunnen halen?

• Namelson
walter_321 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 00:02:
[...]

dat zou kunnen. Hoe ziet je installatie eruit? Heb je veel thermostaten op je verwarmingskringen die het watervolume naar beneden kunnen halen?
Ik heb de 5kW variant welke ik alleen gebruik voor mijn vloerverwarming. Ik heb een systeem van Warp systems, wat gebruik maakt van 10mm buizen. Dus veel volume is er niet. Ik heb nu 9 groepen beneden en 4 groepen boven, allemaal maximaal 45m. Uiteindelijk komt er beneden nog 1 groep bij en boven nog 4 erbij. Verder heb ik een buffervat van 25L. Daarnaast maar 1 thermostaat, de 2e komt er bij wanneer de aanbouw van mn badkamer klaar is. Hij draait nu gewoon over alle groepen, niks staat dicht of wordt dicht gestuurd.

• walter_321
mijn modbus geeft soms onzin. Zoals in voorbeeld, 200°C inlet.
En ook wel eens -2.000 zag ik...
Nog mensen die onzin op de modbus zien komen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fD2JJJhL5Q_VzwufUSeSnkJe1Dc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Qtw1a0yLoTgiYdjTKzwEvPZP.png?f=user_large

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

walter_321 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 00:22:

[Afbeelding]
Ja,

Mijn hoofdstop is er deze week een paar keer uitgesprongen, dan heb ik ook een piekje van 1200gr op sommige van m'n temperatuur sensors. Waveshare POE op een R290 WP.

iRacing Profiel

• walter_321
Namelson schreef op donderdag 27 november 2025 @ 00:15:
[...]

Ik heb de 5kW variant welke ik alleen gebruik voor mijn vloerverwarming. Ik heb een systeem van Warp systems, wat gebruik maakt van 10mm buizen. Dus veel volume is er niet. Ik heb nu 9 groepen beneden en 4 groepen boven, allemaal maximaal 45m. Uiteindelijk komt er beneden nog 1 groep bij en boven nog 4 erbij. Verder heb ik een buffervat van 25L. Daarnaast maar 1 thermostaat, de 2e komt er bij wanneer de aanbouw van mn badkamer klaar is. Hij draait nu gewoon over alle groepen, niks staat dicht of wordt dicht gestuurd.
als de vv altijd aan staat denk ik niet dat water volume een probleem is.
De WP zou zo hard moeten terugmodeleren dat ze niet uit gaat.
je zou echt de hele nacht door de wp aan het draaien moeten kunnen hebben.

wat zijn je parameters?

• Leonp
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 08:29
Barbrady schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:42:
[...]

Zou het verschil kunnen zijn dat bij de ene wtp de backupheater geactiveerd is en bij de ander niet? in de binnenunit zitten (bij mij) 2x 3kw heaters, die je met dipswitches aan en uit kan hebben staan. Bij mij staat er 1 aan. Deze wordt in display aangegeven met "verwarming 1 in werking". En deze gaat bij mij alleen aan tijdens actieve ontdooiing. Althans dat is wat mij opvalt. alleen zou ik dan 3kW verbruik verwachten bij die ene, 2,5kW is dan te laag.
De wtp is niet voorzien van een backup verwarming.

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Leonp schreef op donderdag 27 november 2025 @ 08:28:
[...]

De wtp is niet voorzien van een backup verwarming.
Het gaat om een R32 split systeem met standaard 2 backup heaters.
Omdat dit 3 kW heaters zijn, moet je er een uitzetten op de pcb (dipswitch),
zodat de heater op een 16A groep aangesloten kan worden.
(voor een 1 fase split systeem heb je dus 2 groepen van 16A nodig)

LG heeft ook in andere typen, backup heaters als optie, vaak 3x 2kW heaters.

Om te zien of de backup heater gebruikt wordt, moet je een kWh-meter gebruiken,
omdat het scherm (RMC) vaak aangeeft, dat de verwarming gebruikt wordt, maar dat dit dan niet zo is.

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Als ik in de zomer koel , heb ik soms een afwijking van de binnen temperatuur.
Deze zakt dan even naar 5 graden, terwijl het 25 graden moet zijn.

Omdat deze sensor achter in de RMC zit, die in de binnen unit zit,
denk ik dat dit komt door condens vorming door het koelen.

Blijkbaar zijn de sensoren dan klimaat gevoelig :)

[ Voor 4% gewijzigd door PeteSplit op 27-11-2025 09:51 ]

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17:01
PeteSplit schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:50:
[...]

Als ik in de zomer koel , heb ik soms een afwijking van de binnen temperatuur.
Deze zakt dan even naar 5 graden, terwijl het 25 graden moet zijn.

Omdat deze sensor achter in de RMC zit, die in de binnen unit zit,
denk ik dat dit komt door condens vorming door het koelen.

Blijkbaar zijn de sensoren dan klimaat gevoelig :)
:X De sensor in de RMC is heel gevoelig,ik merk dat als ik teveel met mijn handen aan de RMC zit bijv instellingen veranderen reageerd hij al op lichaamswarmte en gaat zomaar 1graad (ruimte temp.) omhoog ...(soms net genoeg om uit te schakelen)
dus altijd ophangen tegen muur (geen buitenmuur) en vooral niet los in de hand houden (sowieso als je op lucht/water stuurt)
ik vind het ook geen goed idee (bij LG) om hem in de binnenunit te plaatsen liever los ernaast
ik heb het vorig jaar met een externe draadloze siemens thermostaat gewerkt die is daar minder gevoelig voor
maar wel best moeilijk met de instellingen (teveel mogelijkheden) eenmaal ingesteld er vanaf blijven!

edit: siemens thermostaat heeft PID
PID-regelaar → Een Proportioneel-Integrerend-Differentieel regelalgoritme kan vrijwel elk systeem onder controle krijgen, ook als de bron wisselt. → PID regelt vloeiend en voorkomt grote overshoot of hysteresis (het schommelen tussen te warm en te koud).

[ Voor 34% gewijzigd door kazemo op 27-11-2025 10:52 ]

• SalexSun

[Afbeelding]
Bij mij leest een siemens logo de modbus uit via een waveshare eth<>modbus. HA leest de logo uit. Ik heb nog nooit zoiets gezien.

In deze opzet kan de modbus interval ook hoog staan zonder problemen terwijl je hier leest dat dat met home assistant regelmatig communicatieproblemen oplevert

• Namelson
walter_321 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 01:20:
[...]

als de vv altijd aan staat denk ik niet dat water volume een probleem is.
De WP zou zo hard moeten terugmodeleren dat ze niet uit gaat.
je zou echt de hele nacht door de wp aan het draaien moeten kunnen hebben.

wat zijn je parameters?
Jaa precies, dus ik denk inderdaad dat het aan verkeerde instellingen ligt. Ik heb dit huis recent gekocht en ben nieuw met deze warmtepomp, dus moet e.e.a. nog uitzoeken. Welke parameters wil je weten? Dan lees ik die even uit.

Aanvullend: Mijn thermostaat stuur een controller aan bij de vloerverwarmingsverdeler. Deze controller zit aangesloten op de thermostaat ingang van de warmtepomp. Dit is een aan/uit signaal, dus er is warmtevraag of niet. Ik weet niet of dat verder nog invloed heeft op het moduleren?

[ Voor 19% gewijzigd door Namelson op 27-11-2025 11:46 ]

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:48
ik zit te twijfelen om mijn huidige thema V R32 U34 16Kw unit te vervangen voor een HM163MRS UB40 nieuwe model ook R32. heeft iemand deze al draaien?
ik heb ook de R290 staan en hier ben ik meer over te spreken dan de R32

Hier is de R32 16kw unit gemiddeld te groot en ik merk dat hij onderin zijn vermogens gebied niet heel zuinig loopt continu 1000w er in 2,5kw er uit bij T buiten 4graden en T afgiften 36 graden

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Ik heb een vraagje, ik probeer mijn WP verbruik te optimaliseren. Ik heb een 16kW R290 WP en een 80l buffervat. Verwarming gebeurt via een (25jr oude) vloerverwarming en wat convectorputten.

Mijn delta T tussen het buffervat en de WP loopt op tot ca 10gr. Dat lijkt me te hoog. Idealiter zit deze rond de 5gr.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o0cNwe5nzPagH88LW7aCRYoA-ZM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F3GlGLDtLyS8VmvwX6yGDfcd.png?f=fotoalbum_large

Maar de LG WP houdt de flow stabiel strak op 11l/min. Alleen bij het opstarten en bij een SWW-run schiet hij naar een hoger flowrate. Kan ik hier zelf nog wat aan doen? Ik kan in de instellingen alleen maar aan/uit vinden op het moment dat de compressor stil staat. Maar de compressor draait de hele middag al (ca 2000w gemiddeld).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1fLbH_bz6LG5G1jPJBfSFhmJ1xs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NwD0Cxm4ypgDKwtuF29yzeq4.png?f=fotoalbum_large

iRacing Profiel

Pagina: 1 ... 190 191 Laatste