Hoi, ben nieuw hier. Ik heb een Therma V 9kW warmtepomp (HU09MR.U44), die na een jaar door LG is omgebouwd naar een 7KW versie, lang verhaal, heeft te maken met problemen met invriezen. Welke nog steeds niet zijn verholpen. Ik vermoed dat de problemen een combinatie zijn van een defect in de buitenunit danwel een dom ontwerp van LG (kom ik verderop op terug) én een niet zo optimaal ontworpen systeem in mijn woning. Vandaar dat ik niet alleen in ga op de defrost maar ook op de installatie en het gedrag daarvan.
Eerst even globaal mijn situatie:
Nieuw huis, installaties zijn aangelegd door een installatiebedrijf.
woning uit 2024, A++++. Heb vannacht even getest wat temperatuurverval is als verwarming uit staat. Bij buitentemperatuur vannacht van rond de 2 graden, was boven -0,5 en beneden -1,0. Waarbij in woonkamer een decentrale wtw 30 m3/u lucht ververst.
Warmteverliesberekening gaf destijds aan dat er 6,1 kW warmtepomp nodig was, gekozen voor een 7 kW en per vergissing/eigen inschatting installateur is een 9kW geplaatst (welke dus later is teruggeschroefd naar 7 kW)
Buitenunit staat rondom ruim vrij, 1m vanuit de woning, vangt wel vaak wind (woon in open gebied), mogelijk iets last van windchill bij defrost.
Binnenunit HN091MR NK5.
Buffervat 80 L
Na dit buffervat zit een tweede pomp
Vloerverwarming, beneden 8 groepen, zonder stuurmotors, ca. 80m2 (van totaal 90 m2), boven 7 groepen met stuurmotors. ca 80m2
in woonkamer EVo Home thermostaat, boven 3x kamerthermostaat in slaapkamers. groep badkamer draait mee met beneden.
Met de thermostaten bedienen we de kamertemperatuur, waarbij het zo werkt dat ook als alle thermostaten laag staan en bijv 1 slaapkamer de instelling wordt (fors) verhoogd, dat de warmtepomp aanslaat. Dus dat is geen naregeling lijkt me, maar iets directers. En ik heb al her en der gelezen hier dat dit niet ideaal is.
DHW: 300liter vat, wordt alleen verwarmd met WTP, heb een 3kW backup heater daarin, maar deze gaat alleen 1x per week aan tbv desinfectie. DHW staat op tijdrooster, deze staat alleen aan van 12:00 - 21:30 (in de wintertijd) en in de zomertijd van 12:00 - 18:00 uur, zodat hij alleen stroom verbruikt als de zonnepanelen leveren. Met een bespaar douche lukt het om met 1x opwarmen per dag (circa 1 a 2 uur bezig wtp) de rest van de dag voldoende warm water te hebben. NB: ook wel geprobeerd met 24/7 aan, dat maakt qua defrost probleem weinig uit, dan gaat hij 1x vaker ontdooien snachts tijdens dhw verwarming.
Verder in binnenunit 1x 3kW backup heater actief, maar pas vanaf temperatuur van -5, in de praktijk merk ik dat deze alleen aangaat bij actieve ontdooiing, ook als het warmer dan -5 is.
Heb voor monitoring alleen een P1 meter en de gegevens uit de binnenunit (schamele grafiekjes).
hieronder overzicht van dit jaar tot 25 nov (dus 11/12e jaar):
Hieruit leid ik af dat ik een jaar gemiddeld COP heb van 2,5, lijkt me vrij beroerd voor een nieuw huis met rd waarden van 8,5 en tripple glas etc.
Verder denk ik dat hij hierin niet de backup heater van de DHW meeneemt voor wekelijkse desinfectie, dat is nog iets van 150/200 kWh per jaar, totaal iets van 3000kWh verbruik op jaar basis (deze tabellen missen maand dec nog). geen idee of dat veel of weinig is voor dit huis. ik wek alles wel zelf op met PV (gesaldeerd).
Instellingen:
Meeste staat op standaard waarden (althans dat wat de installateur zegt dat standaard is).
Hij stuurt op warmte (heat modus), op aanvoer temperatuur. Ik gebruik dus geen AI of WAR, ik heb daar wel met interesse over gelezen hier, maar vraag me af wat de EVO home dan nog doet, of dat gedoe geeft.
Hysteresis staat op -0,5, +1,5, en stuurt op water (zag toevallig net een vraag hierover, ook ik vraag me af wat hij doet als je op lucht en water invult).
Water temperatuur staat in hoofdmenu op 32 graden, in de praktijk zie ik hem voor verwarming nooit boven 28 graden komen. de woonkamer staat standaard op 22 graden, dat klinkt als hoog, maar een andere thermometer paar meter verderop geeft dan 20,5 graden aan. de slaapkamers staan standaard op 18,5 graden ingesteld en ik heb iedereen gesommeerd daar niet meer aan te komen. In de praktijd zijn de slaapkamers van 2 zoons altijd warmer dan die 18,5, meestal 20/21 graden, ivm game pc's die vaak draaien (jeugd....). kortom boven eigenlijk nauwelijks warmtevraag.
de delta T die ik in display aflees, dus verschil tussen in en uitvoer is vaak heel klein, meestal maar 3 graden ofzo en ook wel eens gelijk. Of als delta T vershcil is tussen aanvoer en kamer temp, dat zit meestal op 5 graden dnek ik: 22 thermostaat en 27 graden wat de vvw in gaat. Maar ik hou dit niet bij, kijk af en toe op display wtp.
Verder valt mij op dat unit zelf vaak een debiet aangeeft van 26,7 L/minuut en tegelijkertijd geeft de externe pomp meestal een debiet aan van 10L/ min (0,6m3/hr). Dus kennelijk wordt dat via het buffervat met elkaar gecombineerd? .Als ik het goed begrijp wordt die externe pomp dynamisch gestuurd vanuit de WTP. laag debiet = lage warmtevraag, dus zou ook wel kunnen kloppen? Maar vraag me af na lezing hier op het forum of die 10L/min wel oke is. Externe pomp:
Verder denk ik wel eens dat hij ook kijkt naar de getoonde kamertemperatuur in het display van de wtp, die staat op een andere waarde dan in de evo home, maar daar zou hij niet op moeten sturen. Dat wil ik nog eens gaat testen. hij reageert wel direct op aanpassingen in de evo home, dus dan zou het moeten kloppen lijkt me.
En ik zie in display altijd een lagere DHW temp staan dan wat het analoge klokje aangeeft op de boiler zelf. dat klokje zit boven in de tank. de sensor zit onder het midden van de tank, dus dat zal dat verklaren. maar hij stuurt daar wel op met verwarmen.
Gedrag van het systeem:- Woning blijft prima op temperatuur, tapwater ook. reageert direct op aanpassingen in thermostaat Evo Home.
- Werkt groot deel van het jaar prima qua comfort. Maar zodra de temperatuur onder 4 graden komt met hoge luchtvochtigheid begint de boel te bevriezen, zoals op zich (helaas) normaal is. Alleen bij mij blijft hij dan vaak tot wel 12 uur achter elkaar ingevroren.
- De wtp pendelt naar mijn idee continu, hele jaar door, paar minuten aan dan weer even uit, dan weer aan. Uiteraard meteen al besproken met installateur, maar die zit een beetje op de lijn: je huis is toch lekker warm, "het werkt toch?".
Over het algemene gedrag, het pendelen en de lage COP heb ik verder niet veel geprobeerd nog, behalve dat het wel meespeelde bij de beslissing om de unit terug te schroeven van 9 naar 7 kW, omdat de indruk wel is dat dit huis gewoon heel weinig warmtevraag heeft.
Geen idee hoe lang zo'n post mag zijn, maar hierna nog wat ik inmiddels heb geleerd over de werking van defrosts en hoe dit nu verder gaat.
Over defrosts
Vorig jaar november was eerste keer met kwakkelwinter-omstandigheden, toen vroor de machine enorm in, stop van deel warmtepomp binnendeel vloog er steeds uit, en op een gegeven moment kreeg hij de woning niet mee helemaal warm. Alarmbellen en ergernissen alom. Na veel gedoe met verschillende monteurs, die het ook niet altijd wisten (meestal niet), en uiteindelijk zelf vooral dingen uitzoeken werd duidelijk:
De interne backupheater van de wtp stond nog op 2x 3kw, wat teveel is voor een normale 16A groep. Dat is aangepast naar 1x backupheater aan. De stop is voor de zekerheid vervangen naar C20. Dat hielp allemaal niet (wel bleef de stoom erop, maar bleef invriezen). Toen werd duidelijk, met hulp van een welwillende techneut van LG dat er mogelijk te zwaar vermogen was geïnstalleerd, waardoor machine nooit de trigger krijgt om te ontdooien, want ook ingevroren leverde hij voldoende warmte). Daarop is dit dus aangepast (7kw en 9kw unit zijn van binnen exact gelijk, behalve de zogenaamde Eprom module moest worden vervangen, die stuurt de unit aan), maar toen was het inmiddels april, geen mogelijkheid meer om te testen. En nu sinds het kouder werd twee weken geleden, weer zelfde euvel. Installateur heeft inmiddels bij andere klanten iets ontdekt, en heeft het er nu over om een extra 'relais' in te bouwen, waardoor de ontdooi cyclus langer blijft draaien na activatie. Dat gaan ze volgende week hier inbouwen.
Mijn beeld van de werking van defrost is nu als volgt (bij deze therma V):
De buitenunit krijgt een warmtevraag en probeert zolang mogelijk dit gewoon te leveren, ongeacht of hij ingevroren staat. kennelijk meet hij dan dat er nog voldoende energie is te leveren ookal is er nauwelijks flow in een dichtgevroren condensor. Vervolgens gaat hij regelmatig wel tussentijds de passieve ontdooicyslus in. Oftewel hij zet de fan uit en laat de condensor opwarmen enkel door het beetje warme koelmiddel wat er dan nog in zit. Dat is een heel leuk idee, maar heeft geen enkele zin bij een dikke ijslaag die er al op zit.
Ik vermoed dus in mijn situatie dat hij gewoon steeds blijft "denken" ik red het om woning warm te houden, dus waarom zou ik gaan actief ontdooien (want dat kost energie, zonde)? Alleen staat de unit enorm te bulderen, fan krijgt natuurlijk zwaar te verduren zonder luchtaanvoer. en de COP zal slecht zijn.
De enige momenten waarop hij wél de actieve ontdooicyclus in gaat, dwz de werking omdraait en actief warmte gaat produceren om zich zelf te ontdooien, is als het gat tussen vraag en aanbod te groot wordt. Dat is in mijn situatie alleen zo als de boiler temp te laag is geworden en hij de DHW wil verwarmen, dan gaat hij gas geven. OF als ik bewust de evo home thermostaat fors hoger zet, bijv van de ingestelde 22 naar 25 graden. Dan gaat hij binnen een paar minuten in actieve ontdooistand, en gebruikt dan vrijwel altijd de 3kW interne heater (op display: "verwarming 1 in werking") om de boel te ontooien met stoom en dampend water tot gevolg.
Dus hij kán wel ontdooien, maar hij doet dat dus niet vaak genoeg. Ik zou verwachten dat een wtp naast obv warmtevraag ook een andere regeling moet hebben. Namelijk: dat hij de temperatuur van de condensor/ verdamper monitort en als die te laag wordt dat hij dan óók in actieve ontdooicyclus gaat. Enkel omdat ook zonder warmtevraag de fan regelmatig even aangaat (ik vermoed om bevriezing te voorkomen/ smering te houden) en draaien in dichtgevroren toestand niet bevorderlijk is. Dus mijn vermoeden is ofwel een defecte sensor in buitendeel waardoor dit mis gaat of LG heeft dit echt niet in de aansturing zitten (dat zou m.i. een dom ontwerp zijn). OF ik mis iets (en naast mij de monteurs en LG die hebben meegekeken) in de invloed van het mogelijk suboptimale totaalsysteem hier qua ontwerp en/of instelling daarvan.
Ik wacht nu dus op die aanpassing met dat genoemde relais af, maar heb er een beetje hard hoofd in of dat gaat helpen, als het enkel bedoeld is om de actieve ontdooi cyclus te verlengen, want daar komt hij zelf te weinig in.
Oké dat was hem wel.
Mijn vragen:
1) Zijn er suggesties tav algemene systeem instelling in beschreven situatie? En dan met name qua instellingen die ik zelf kan aanpassen in binnenunit bijv.
2) Zijn er suggesties tav het invriesprobleem?
3) Ik lees op t forum veel over meten=weten, en ik zie jaloursmakend mooie grafieken langskomen. Dan lees ik vooral gebruik van HA en scripts en Modbus , etc Ik ben een leek op dat gebied en geen programmeur en heb er ook niet echt de tijd voor om me daar helemaal in te verdiepen. Mijn vraag: is er een enigszins eenvoudige tool /methode die ik zou kunnen gebruiken om toch iets meer data te krijgen, zonder hardcore te moeten tweaken? ik dacht aan de LG wifi module en de thinq app, of aan een extra home wizard ding bij de meterkastgroep van de WTP buitendeel. Zou dit wat zijn?
Excuses voor de hoeveelheid woorden, als je bent afgehaakt halverwege, alle begrip voor. Het is een niet geschoten altijd mis actie dit
En anders: bij voorbaat dank voor het meedenken!