@
Jojan265 @
teunos93 Mijn vorige bericht over COP was het hier tussen -2 en 0. Bij jullie beide hoger geloof ik. Met hogere temperaturen stijgt de COP ongebruikelijk snel, vannacht 5,5gr en de COP lag tegen de 5 aan.
Eea nagekeken en er stond een shunt op 0,35bar ingesteld. Voorheen ging die nominaal enkel open tijden defrost (pomp 100%), maar door wat andere aanpassingen ging die nu al eerder open. De shunt nu op 0,5 gezet. Deze lijkt nu nominaal dicht te staan.
Het effect op gemeten* COP is positief. DeltaT neemt toe, maar de flow neemt iets af. Iets later ook nog de pomp capaciteit van 65% naar 60% gezet wat nog iets brengt, al ben ik bang nu CH14 errors te gaan zien.
Twee vragen blijven mij nu bij.
1) de flow door het afgiftesysteem is op basis van flowmeters (maar niet overal aanwezig) niet veranderd. Het verschil is dus enkel dat er voorheen onnodig water werd rondgepompt. Hierdoor was deltaT voor de warmtepomp lager, maar de flow hoger. Energetisch zou het niet uit moeten maken (berekend op een bierviltje), maar wellicht kan iemand hier toch een positief effect kunnen verklaren op basis van interne werking van de warmtepomp.
2) is dit nu werkelijk een positief effect op de COP, of enkel op de gemeten COP ivm onnauwkeurige sensoren? Hiervoor zou ik exteren sensoren moeten toevoegen. Dat ga ik doen als daar een keer aan toe kom, maar dat kan nog wel even duren.
Mijn gevoelsmatige conclusie is dat de warmtepomp bij lage deltaT niet zo efficient is. Bij ons is hij toch wel overbemeten (om 95% van de tijd op stille modus te draaien). Hierdoor compressor frequentie vaak 10Hz en de deltaT vaak laag, ook rond 0gr afgezien van defrosts.
Ik vraag mij af of het onder de streep zuiniger te zijn om minder draaiuren op een hogere temperatuur te maken. (note: dat doe ik al op basis van buitentemperatuur grens van 4gr)