LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 190 ... 205 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

teunos93 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:34:
Ik zou silent mode bij koud weer echt uit zetten. Je verdamper vriest veel sneller dicht doordat je minder warmte uit de lucht haalt op lagere fan speed. Daardoor zakt je gas temperatuur flink om dezelfde warmte output te halen.
Zelf zet ik hem uit onder de 4.5C.
In mijn geval wil ik dat de warmtepomp wat stiller draait in de avonduren. Een andere overweging dan efficiëntie.

In ander nieuws heb ik een opbouw gemaakt om de warmtepomp uit het zicht te houden. Achteraf was de keuze om het zwart te verven niet geheel de juiste. Dit zorgt ervoor dat de kleur van de warmtepomp wat meer opvalt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PyI3Xhvv7F4VGDfGR331gJLe6MQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g3dVfSbFIMX1FboT2EgdTZGD.jpg?f=fotoalbum_large

Pardon my dutch

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:37
Ik had zaterdag avond ook wel bijzonder gedrag.
Er vallen 3 defrosts in de grafieken namelijk om 21:34, 00:30 en 03:14
Echter zie je vanaf de eerste defrost tot 23:45 onrustig gedrag. De doeltemperatuur die de RMC wil hebben flippert tussen de 32 en 33 en je ziet dat wanneer de aanvoer temperatuur over de 34,8 gaat dat de compressor daarna uit gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FQPbUSP1Ythsvszf3OGERsUC1WQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Jc18kxFujEGqiMBQX2RDpwrI.png?f=fotoalbum_large

Vraag mij af wat dit nu triggert. Misschien heb ik ergens een limiet van 35 graden water op de outlet ingesteld staan dat moet ik nog even controleren.

Even gecontroleerd en had inderdaad een limiet staan op 35 graden |:( Nu naar 37 opgehoogd dat zou denk ik nog wel goed moeten gaan met de vloerverwarming. Al moet ik misschien ook wel wat aan de regeling gaan tweaken want de kamer was op dat moment wel prima op temperatuur dus hij had ook wel uit gemogen.

[ Voor 16% gewijzigd door jvanderkroon op 24-11-2025 10:59 . Reden: conclusie toegevoegd ]

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

• walter_321
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 20:57
jvanderkroon schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:53:
Ik had zaterdag avond ook wel bijzonder gedrag.
Er vallen 3 defrosts in de grafieken namelijk om 21:34, 00:30 en 03:14
Echter zie je vanaf de eerste defrost tot 23:45 onrustig gedrag. De doeltemperatuur die de RMC wil hebben flippert tussen de 32 en 33 en je ziet dat wanneer de aanvoer temperatuur over de 34,8 gaat dat de compressor daarna uit gaat.

[Afbeelding]

Vraag mij af wat dit nu triggert. Misschien heb ik ergens een limiet van 35 graden water op de outlet ingesteld staan dat moet ik nog even controleren.

Even gecontroleerd en had inderdaad een limiet staan op 35 graden |:( Nu naar 37 opgehoogd dat zou denk ik nog wel goed moeten gaan met de vloerverwarming. Al moet ik misschien ook wel wat aan de regeling gaan tweaken want de kamer was op dat moment wel prima op temperatuur dus hij had ook wel uit gemogen.
Wat zijn de waarden van de hysteresis? En stuur je op retour- of vertrektemperatuur?

• jvanderkroon
@walter_321 op outlet / vertrektemperatuur wordt er gestuurd. Terwijl ik mijn relaas net gesubmit had ben ik toch even op de RMC gaan kijken en stond een max water temperatuur van 35 ingesteld en daar houd de unit zich dus heel netjes aan. Alleen wel zonde dat hij daarna zo gaat stuiteren.

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:50
@Jojan265 @teunos93 Mijn vorige bericht over COP was het hier tussen -2 en 0. Bij jullie beide hoger geloof ik. Met hogere temperaturen stijgt de COP ongebruikelijk snel, vannacht 5,5gr en de COP lag tegen de 5 aan.

Eea nagekeken en er stond een shunt op 0,35bar ingesteld. Voorheen ging die nominaal enkel open tijden defrost (pomp 100%), maar door wat andere aanpassingen ging die nu al eerder open. De shunt nu op 0,5 gezet. Deze lijkt nu nominaal dicht te staan.
Het effect op gemeten* COP is positief. DeltaT neemt toe, maar de flow neemt iets af. Iets later ook nog de pomp capaciteit van 65% naar 60% gezet wat nog iets brengt, al ben ik bang nu CH14 errors te gaan zien.

Twee vragen blijven mij nu bij.
1) de flow door het afgiftesysteem is op basis van flowmeters (maar niet overal aanwezig) niet veranderd. Het verschil is dus enkel dat er voorheen onnodig water werd rondgepompt. Hierdoor was deltaT voor de warmtepomp lager, maar de flow hoger. Energetisch zou het niet uit moeten maken (berekend op een bierviltje), maar wellicht kan iemand hier toch een positief effect kunnen verklaren op basis van interne werking van de warmtepomp.
2) is dit nu werkelijk een positief effect op de COP, of enkel op de gemeten COP ivm onnauwkeurige sensoren? Hiervoor zou ik exteren sensoren moeten toevoegen. Dat ga ik doen als daar een keer aan toe kom, maar dat kan nog wel even duren.

Mijn gevoelsmatige conclusie is dat de warmtepomp bij lage deltaT niet zo efficient is. Bij ons is hij toch wel overbemeten (om 95% van de tijd op stille modus te draaien). Hierdoor compressor frequentie vaak 10Hz en de deltaT vaak laag, ook rond 0gr afgezien van defrosts.
Ik vraag mij af of het onder de streep zuiniger te zijn om minder draaiuren op een hogere temperatuur te maken. (note: dat doe ik al op basis van buitentemperatuur grens van 4gr)

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

• walter_321
jvanderkroon schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:02:
@walter_321 op outlet / vertrektemperatuur wordt er gestuurd. Terwijl ik mijn relaas net gesubmit had ben ik toch even op de RMC gaan kijken en stond een max water temperatuur van 35 ingesteld en daar houd de unit zich dus heel netjes aan. Alleen wel zonde dat hij daarna zo gaat stuiteren.
je verwarmingssysteem doet het eigenlijk 'goed'... Je kan heel wat energie erin stoppen zonder dat de retour op loopt. Zou je op retour gaan sturen zal het wat stabieler zijn De warmtepomp is immers niet in staat de retour snel te doen stijgen en die zal ook niet snel -veel- dalen (afhankelijk van hoeveel water en massa je afgifte systeem heeft).
Op vertrek sturen: die temperatuur is zeer afhankelijk van het vermogen en debiet van de WP. Tijdens werking kan de WP dat nog wel sturen door met debiet en vermogen te spelen. Maar eens de compressor zal de aanvoer snel dalen tot de temperatuur in het afgifte systeeem (vloerverwarming?).

Walter

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Jojan265 schreef op maandag 24 november 2025 @ 06:55:
[...]

Ik vermoed dat er wel iets aan de hand is. Je watertemperaturen zijn zeker niet te hoog. Kun je eens een foto sturen van de buitenopstelling. Ik vermoed toch ergens het aanzuigen van de koude uitblaaslucht van de buitenunit.

Heb je ook een buffervat of heb je een pomploze vloerverwarming verdeler?
Heb een 95L buffervat tussen WP en verdeler.

Hierbij een foto (WP is degene met groene aanslag :) )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DOyqYOOAITny8oWrRDxuaicoerI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KQo9P7u9WuLJXxWQRSXHdU7e.png?f=fotoalbum_large
jschel schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 20:44:
[...]

Ik ben geen fan van stille modus om verbruik te verlagen. Ik gebruik het tegenwoordig alleen om de opstartpiek te verlagen. Je kunt beter de watertemp een graad lager zetten met heat of ai mode of de binnentemp met AI mode. Dat is effectiever.
Nu zonder stille modus is het aantal defrosts gezakt naar 15 afgelopen nacht (ongeveer 2 per uur), lijkt me alsnog teveel, maar het is iets. :)

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16-03 09:35
SalexSun schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:18:
@Jojan265 @teunos93 Mijn vorige bericht over COP was het hier tussen -2 en 0. Bij jullie beide hoger geloof ik. Met hogere temperaturen stijgt de COP ongebruikelijk snel, vannacht 5,5gr en de COP lag tegen de 5 aan.

Eea nagekeken en er stond een shunt op 0,35bar ingesteld. Voorheen ging die nominaal enkel open tijden defrost (pomp 100%), maar door wat andere aanpassingen ging die nu al eerder open. De shunt nu op 0,5 gezet. Deze lijkt nu nominaal dicht te staan.
Het effect op gemeten* COP is positief. DeltaT neemt toe, maar de flow neemt iets af. Iets later ook nog de pomp capaciteit van 65% naar 60% gezet wat nog iets brengt, al ben ik bang nu CH14 errors te gaan zien.

Twee vragen blijven mij nu bij.
1) de flow door het afgiftesysteem is op basis van flowmeters (maar niet overal aanwezig) niet veranderd. Het verschil is dus enkel dat er voorheen onnodig water werd rondgepompt. Hierdoor was deltaT voor de warmtepomp lager, maar de flow hoger. Energetisch zou het niet uit moeten maken (berekend op een bierviltje), maar wellicht kan iemand hier toch een positief effect kunnen verklaren op basis van interne werking van de warmtepomp.
2) is dit nu werkelijk een positief effect op de COP, of enkel op de gemeten COP ivm onnauwkeurige sensoren? Hiervoor zou ik exteren sensoren moeten toevoegen. Dat ga ik doen als daar een keer aan toe kom, maar dat kan nog wel even duren.

Mijn gevoelsmatige conclusie is dat de warmtepomp bij lage deltaT niet zo efficient is. Bij ons is hij toch wel overbemeten (om 95% van de tijd op stille modus te draaien). Hierdoor compressor frequentie vaak 10Hz en de deltaT vaak laag, ook rond 0gr afgezien van defrosts.
Ik vraag mij af of het onder de streep zuiniger te zijn om minder draaiuren op een hogere temperatuur te maken. (note: dat doe ik al op basis van buitentemperatuur grens van 4gr)
Bedoel je dit? :
Een shunt of bypassklep opent wanneer de druk in het systeem boven een ingestelde waarde komt.
Hoe verstel je dit dan van 0,35 bar naar een 0,5bar...waar? en is dit verstandig?
Ik kan er een heel verhaal van maken maar dan word ik door de moderator op de vingers getikt!

• kazemo
g1n0 schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:02:
[...]

[Afbeelding]

[...]

Nu zonder stille modus is het aantal defrosts gezakt naar 15 afgelopen nacht (ongeveer 2 per uur), lijkt me alsnog teveel, maar het is iets. :)
Wat me opvalt er staat er nog 1 vlak achter (weinig afstand tussen beide) lopen beide ook nog gelijktijdig?...kan dan zijn dat dat 1 oorzaak is?.......gevolg hij krijgt te weinig verse lucht toegevoerd!

[ Voor 3% gewijzigd door kazemo op 24-11-2025 12:25 ]

• g1n0
  • Niet online
kazemo schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:13:
[...]

Wat me opvalt er staat er nog 1 vlak achter (weinig afstand tussen beide) lopen beide ook nog gelijktijdig?...kan dan zijn dat dat 1 oorzaak is?.......gevolg hij krijgt te weinig verse lucht toegevoerd!
Nee, die staan nooit tegelijk aan. De achterste unit is airconditioning beneden (dus draait eigenlijk alleen bij warm weer). Ik koel niet met de WP.

• kazemo
g1n0 schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:28:
[...]

Nee, die staan nooit tegelijk aan. De achterste unit is airconditioning beneden (dus draait eigenlijk alleen bij warm weer). Ik koel niet met de WP.
Is de condensor ooit schoon gemaakt (onderhoud bladeren etc.weg halen spoelen met water(geen hoge druk) en Dasty bijv.) ...en minpuntje leidingen zijn niet geisoleerd (maar dat zal het niet zijn) of heb je een splitsysteem?
Onderhoudspunt ook filters schoon maken (magneetfilter indien gemonteerd)
Beplanting bodembedekker is dat soms klimop? dat is rommel kruipt overal tussen in ook tussen Condensor/verdamper ,weg halen dus!

[ Voor 25% gewijzigd door kazemo op 24-11-2025 14:16 ]

• SalexSun
kazemo schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:05:
[...]

Bedoel je dit? :
Een shunt of bypassklep opent wanneer de druk in het systeem boven een ingestelde waarde komt.
Hoe verstel je dit dan van 0,35 bar naar een 0,5bar...waar? en is dit verstandig?
Ik kan er een heel verhaal van maken maar dan word ik door de moderator op de vingers getikt!
Hoe: dat is gewoon een instelknop. Op de gas-CV stond die 0,2 wat redelijk normaal is. Nu is het drukverschil over de aanvoer- en afvoerleiding ipv 0,35 naar ergens tusen 0,35 en 0,5. Hierdoor neemt de flow door het afgiftesysteem iets toe.
Als je geen bypass hebt, heb je hetzelfde effect. Maar in mijn situatie is het niet uitgesloten dat er iets dichtloopt, vandaar

• kazemo
SalexSun schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:05:
[...]

Hoe: dat is gewoon een instelknop. Op de gas-CV stond die 0,2 wat redelijk normaal is. Nu is het drukverschil over de aanvoer- en afvoerleiding ipv 0,35 naar ergens tusen 0,35 en 0,5. Hierdoor neemt de flow door het afgiftesysteem iets toe.
Als je geen bypass hebt, heb je hetzelfde effect. Maar in mijn situatie is het niet uitgesloten dat er iets dichtloopt, vandaar
Oke,dan heb ik het verkeerd begrepen bij mijn weten heb ik geen bypassklep alleen een overdrukklep.

• SalexSun
kazemo schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:18:
[...]

Oke,dan heb ik het verkeerd begrepen bij mijn weten heb ik geen bypassklep alleen een overdrukklep.
Overdruk: stort water uit het CV systeem.
Bypass: functioneert als een zenerdiode; gaat in doorlaat zodat de spanning/druk gelijk blijft aan de zenerspanning/verschildrukinstelling

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:17
g1n0 schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:02:
[...]

[Afbeelding]

[...]

Een paar opmerkingen over opstelling/installatie:
De aan- en afvoerleidingen lijken aan de dunne kant (kan gezichtsbedrog zijn, maar zou minimaal 32 mm MLB moeten zijn).
De aan- en afvoerleidingen niet geisoleerd.
Er lijkt uitblaaslucht onder de WP (tussen de voeten) naar de aanzuigzijde te kunnen. Ik zou even proberen om dit profisorisch met een kartonnetje o.i.d. goed af te dichten en ook nog iets aan de buitenkant van de voetjes. Zodat uitgesloten is dat er koude lucht weer wordt aangezogen. Dat is namelijk killing voor defrosts en verbruik. Je zult verbaasd zijn, hoe makkelijk de uitblaaslucht zomaar maar weer wordt aangezogen. Op de foto lijkt het ook dat de beplanting iets omhoog loopt en daardoor een weerstand kan zijn voor de uitblaaslucht naar de goede richting.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• g1n0
  • Niet online
kazemo schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:38:
[...]

Is de condensor ooit schoon gemaakt (onderhoud bladeren etc.weg halen spoelen met water(geen hoge druk) en Dasty bijv.) ...en minpuntje leidingen zijn niet geisoleerd (maar dat zal het niet zijn) of heb je een splitsysteem?
Onderhoudspunt ook filters schoon maken (magneetfilter indien gemonteerd)
Beplanting bodembedekker is dat soms klimop? dat is rommel kruipt overal tussen in ook tussen Condensor/verdamper ,weg halen dus!
Nee is nooit schoongemaakt, maar is ook niet vuil op het eerste gezicht. Gaat om een split inderdaad bedenk ik me nu... Klimop is inmiddels weg, de foto is een jaar oud :)
Jojan265 schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:28:
[...]

Een paar opmerkingen over opstelling/installatie:
De aan- en afvoerleidingen lijken aan de dunne kant (kan gezichtsbedrog zijn, maar zou minimaal 32 mm MLB moeten zijn).
De aan- en afvoerleidingen niet geisoleerd.
Er lijkt uitblaaslucht onder de WP (tussen de voeten) naar de aanzuigzijde te kunnen. Ik zou even proberen om dit profisorisch met een kartonnetje o.i.d. goed af te dichten en ook nog iets aan de buitenkant van de voetjes. Zodat uitgesloten is dat er koude lucht weer wordt aangezogen. Dat is namelijk killing voor defrosts en verbruik. Je zult verbaasd zijn, hoe makkelijk de uitblaaslucht zomaar maar weer wordt aangezogen. Op de foto lijkt het ook dat de beplanting iets omhoog loopt en daardoor een weerstand kan zijn voor de uitblaaslucht naar de goede richting.
Ja ik bedenk me nu (na een google search: "monoblok vs split"), dat ik een split heb. :| Die leidingen zijn koelleidingen en ik dacht dat dat bij een monoblok ook was. Dom van me..
Ik ga je advies over die ruimte eronder dicht maken alsnog toepassen. Bedankt

• kazemo
g1n0 schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:17:
[...]

Nee is nooit schoongemaakt, maar is ook niet vuil op het eerste gezicht. Gaat om een split inderdaad bedenk ik me nu... Klimop is inmiddels weg, de foto is een jaar oud :)

[...]

Ja ik bedenk me nu (na een google search: "monoblok vs split"), dat ik een split heb. :| Die leidingen zijn koelleidingen en ik dacht dat dat bij een monoblok ook was. Dom van me..
Ik ga je advies over die ruimte eronder dicht maken alsnog toepassen. Bedankt
Dat veranderd de zaak bij split heb je ook een binnenunit(misschien te weinig koelmiddel in de installatie zou een mogelijkheid kunnen zijn) waterpomp zit in de binnenunit en misschien nog een 2e pomp (controleren) je hebt ook een buffervat begreep ik en filters schoonmaken kan ook helpen (te weinig flow).....heeft het ooit wel goed gewerkt? :?

• Bertje C
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:46
Hallo, omdat wij zijn verhuist had ik mijn warmtepomp op 20 graden watertemperatuur gezet maar toen ik vandaag ging kijken zag ik dat hij niet meer werkt (misschien niet meer uit een defrost genomen de afgelopen dagen). Hij geeft melding antivries en waterpomp. Ik heb al een paar keer de spanning eraf gehaald maar de melding blijft en hij begint niet met werken. Weet iemand raad? Het is een R32 uit 2020.

• kazemo
Bertje C schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:52:
Hallo, omdat wij zijn verhuist had ik mijn warmtepomp op 20 graden watertemperatuur gezet maar toen ik vandaag ging kijken zag ik dat hij niet meer werkt (misschien niet meer uit een defrost genomen de afgelopen dagen). Hij geeft melding antivries en waterpomp. Ik heb al een paar keer de spanning eraf gehaald maar de melding blijft en hij begint niet met werken. Weet iemand raad? Het is een R32 uit 2020.
als alles onder de 15gr (water) is gekomen start hij niet meer op (antivries melding) al langer niet meer daar geweest?
water opwarmen elec.kachel binnen zetten kan helpen (binnen temp. is ws onder de 15gr)
een pomptest run doen kan misschien helpen elec.kacheltje tegen de verdamper laten blazen(uit de trucdoos)

[ Voor 9% gewijzigd door kazemo op 24-11-2025 16:51 ]

• Kip
  • Niet online

Kip

@Bertje C Dit is eerst de moeite waard om te proberen.
Kip in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"
Kip schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:57:

Wat bij mij werkte om uit de anti-freeze stand te komen was om maar een paar vloerverwarming groepen open te laten. De rest dus sluiten. Daarna de warmtepomp opnieuw opstarten door de stroom er even vanaf te halen.
Je zou eventueel de groep(en) in de meterkast hiervoor kunnen gebruiken als je er niet makkelijk bij kan.

Bij het opstarten ging bij mij de warmtepomp warmte creëren. Ook al was de watertemperatuur rond de 10 graden.
Ik geloof dat het mis gaat als de watertemperatuur binnen x-minuten boven een bepaalde grens komt. Met een veel kleinere watercircuit gaat dat sneller. Als de watertemperatuur hoger wordt kan je geleidelijk extra groepen opzetten.

Pardon my dutch

• Darkduckie
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-03 12:40
Sinds augustus zijn we verhuisd naar onze verbouwde woning. Voorzien van een LG therma V R290 9kw warmtepomp. Nu het stookseizoen al even onderweg is en we wat uitdagingen hebben met onze installateur zou ik graag wat raad van jullie vragen.

Op de begane grond ligt zo'n 90m2 aan VVW en op de eerste verdieping nog eens 40m2

Gezien de RMC in de kelder hangt in de binnen unit. Leek het mij verstandig om op water temperatuur te gaan stoken. Toen het de afgelopen dagen richting het vriespunt ging leek de stooklijn redelijk te zijn. Maar nu het buiten weer wat warmer is, is het vandaag weer standje sauna met een temperatuur van 21,3 (binnen temperatuur word gemeten via een Netatmo die in de ruimte staat).

Is er iets wat ik kan ondernemen om deze overshoot aan temperatuur tegen te gaan in de woonkamer?
Stooklijn verlagen leek me in eerste instantie een optie, maar ik ben bang dat het daarmee met de koudere dagen weer een probleem gaan krijgen

Vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_y-jr9932WASS5pmhJi_0E_i_qI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3Qm0VEzODLOO6MzSco2jWRIk.png?f=fotoalbum_large
Gisteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kyDpvrpMBuxkNyUaimnpCZKwihg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LtjGA9siyRyN4UtBUK4w6zZc.png?f=fotoalbum_large
Instellingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FEhmCrfqa-Bh80tFupTFsYNhGV8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c6mVPmpMN1HsojqPSMlMfWGW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8N0PRfJPi0RHAhIV0N1epyGHppE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QcXypi51H2aIdqEifvJXGkop.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4JHUZmHuASbeR5FdupaZLxGJGJc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZbZyiyhABBGiFqqgadFaiPfg.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F1xJbhQ-gyw3jbkXRmYopcZNIoI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wmwxBSFB2y8cNgPQjbIDvbVa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NdfP_J9HfnnyaGgvviGPUKIa5N0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8qUC6fyhO23vvdQ9QwaWGYaT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FQtCB67c0FFVDhC6OvZxGWrKVwg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s4JjLjM4qQW8vqxPtxwxOI5G.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EMey8wfuUn_bcuvdGi14xY_pgiU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QKEthmSbPzoqwxoQsQrFIInd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gqYg96mGK1N1zGgAzmxGvw_Ofg8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Ox4i7vUSZmJY2H9MYh3W27R.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/44rXexgDswqlRS2Y0oG61UNUuoU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R2xFncUbtw8jCiXOo344Yd3i.jpg?f=fotoalbum_tile

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:14
SalexSun schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 08:10:
Wat voor COP wordt er bij anderen momenteel gehaald? Hier grofweg -2 en de COP komt zegmaar per verwarmen+defrost cycle (duurt ong 1uur) op 2,2 obv interne temp sensoren.

Nog altijd op stille modes en hij moduleert nog steeds ver terug naar 10 of 11Hz. Op dat moment stort de delta T in en is de COP dus dramatisch. Het moment waar 10Hz wordt gehaald lijkt samen te vallen met Tretour welke oploopt wat eea versterkt. Tijdens de 30Hz fase is de actuele COP duidelijk een stuk hoger

[Afbeelding]

De flow is 11l/m. Vannacht heeft hij ook even op optimal flow gestaan wat geen merkbaar verschil maakt, maar wel met regelmatig ch14
N.a.v. deze post keek ik gister op het display en daar kreeg ik een COP van ongeveer 5. Dat is volgens mij beter dan dat ik vorig jaar had, maar ik heb de stooklijn ook iets aangepast en als het buiten 0 graden is, dan is de toevoer temp ongeveer 30 graden. Als ik dan naar de tabel van de lg kijk dan zou dat wel kunnen kloppen. Het verschil met vorig jaar is vooral dat ik meer nieuwe kozijnen heb tripple glas.
https://www.sklep-alter.p.../aukcja_8_12916338321.jpg

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18:43
Darkduckie schreef op maandag 24 november 2025 @ 17:01:
Sinds augustus zijn we verhuisd naar onze verbouwde woning. Voorzien van een LG therma V R290 9kw warmtepomp. Nu het stookseizoen al even onderweg is en we wat uitdagingen hebben met onze installateur zou ik graag wat raad van jullie vragen.

Op de begane grond ligt zo'n 90m2 aan VVW en op de eerste verdieping nog eens 40m2

Gezien de RMC in de kelder hangt in de binnen unit. Leek het mij verstandig om op water temperatuur te gaan stoken. Toen het de afgelopen dagen richting het vriespunt ging leek de stooklijn redelijk te zijn. Maar nu het buiten weer wat warmer is, is het vandaag weer standje sauna met een temperatuur van 21,3 (binnen temperatuur word gemeten via een Netatmo die in de ruimte staat).

Is er iets wat ik kan ondernemen om deze overshoot aan temperatuur tegen te gaan in de woonkamer?
Stooklijn verlagen leek me in eerste instantie een optie, maar ik ben bang dat het daarmee met de koudere dagen weer een probleem gaan krijgen

Vandaag:
[Afbeelding]
Gisteren:
[Afbeelding]
Instellingen:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
In principe moet je dan de stooklijk aan de rechterkant verlagen en aan de linkerkant wat verhogen zodat de hoek toeneemt maar het gebied waar het zich bewezen heeft (paar graden boven nul?) niet veel veranderd.

Wel is het een beetje oppassen, ik herken het effect ook wel als het na-ijlen van de vloermassa bij veranderende buiten omstandigheden. Nu het in korte tijd behoorlijk warmer geworden is buiten, heeft de vloer wat tijd nodig om wat af te koelen en aan te passen aan de nieuwe omstandig heden. Ook weer niet te snel gaan veranderen dus.

Bij het regelen op alleen water lukt het sowieso niet om de temperatuur heel strak te houden. Wij streven hier naar een kamertemperatuur tussen de 20 en 21 graden en dat lukt 80% a 90% van de tijd, maar soms gaat het er buiten. Ik corigeer dat soms met een +1/+2 of -1/-2 op de RMC en niet met de stooklijn omdat ik inmiddels lang genoeg draai om te weten dat die wel goed is. Maar ook zo'n tijdelijke +/- correctie geeft geen directe verandering.

De snelste correctie is een trui aan of uit doen (of dichter tegen elkaar aan kruipen :) )

Edit: nu ik nog even beter naar je plaatjes kijk valt mij op de de linkerkant van de stooklijn met 37 graden bij -10 best hoog is voor 130m2 vloerverwarming. Nu is dat natuurlijk helemaar afhankelijk van de plaatelijke omstandigheden, maar van wat ik zo lees, hebben de meest mensen hier iets tussen de 30 en 35 graden staan. Maar misschien kunnen anderen hier wat meer over zeggen...

[ Voor 3% gewijzigd door KarsS op 24-11-2025 19:20 ]

• Leonp
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 05-02 15:49
Beste tweakers,
Er is veel gesproken over de defrosten echter probeer ik een verklaring te krijgen voor het volgende. Mijn huis en het het huis van mijn zoon zijn beide voorzien van een 7kw LG monobloc. De installaties zijn vergelijkbaar en verbruiken boven 4-5 gr exact even veel vermogen. De pompen moduleren perfect. Echter op het moment er defrosten optreden gaat één installatie naar 2,5 kw en hoger en blijft ook hoog tot aan de volgende defrost terwijl de andere veel minder hoog blijft. Dit heeft natuurlijk heel veel invloed op de COP natuurlijk.
Ik weet, je kunt 2 installaties niet volledig met elkaar vergelijken maar wanneer deze het hele jaar gelijk draaien en alleen veel afwijken wanneer er een defrost is probeer ik dit te begrijpen om hier mogelijk iets aan te doen.
Bijgevoegd 2 foto's waarop de verschillen zichtbaar zijn, ik hoop dat iemand dit verschil kan uitleggen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DMm6iWKtnbW1oHJOl2J90U9zjU4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wxd2hsSeQyODCNXDzsZGlbbN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6NHY6ezZhS0l59gGeOOa3BwMBXo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KkhZtVWcjNgXJ8rB4bHZntwe.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Leonp op 24-11-2025 20:55 ]

• Namelson
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 20-02 14:52
Goedenavond allemaal! Nieuw op dit forum, maar kwam het tegen in mijn zoektocht naar wat andere LG therma V eigenaren!

Mijn situatie is dat ik een huis heb gekocht waar begin dit jaar een LG Therma V monobloc S 5kW op is geplaatst. Ik zeg bewust op, want hij staat op mijn platte dak. Het huis is redelijk goed geïsoleerd, maar niet top. Ik ben er namelijk achter gekomen dat het dak van mijn bijkeuken bijvoorbeeld niet is geïsoleerd... Verder heb ik zelf vloerverwarming in het huis gelegd van warp systems, dit omdat het een oud huis betreft met vloeren van deels beton en deels hout. Er ligt nu 45m2 vloerverwarming beneden en 20m2 boven, waar nog 15m2 bij komt voor een badkamer met slaapkamer, maar dit is nog in aanbouw. Aanvoertemperatuur staat nu op 30 graden.

Nu merk ik alleen dat de afgelopen koude dagen de warmtepomp volle bak aan het draaien was en het huis net aan warm houdt. Ik heb de thermostaat op 19 graden, welke een controller aanstuurt. Deze controller stuur een heat demand naar de warmtepomp, wat gewoon een 230V contact is. Bij 19.5 graden gaat deze uit, bij 18.5 graden weer aan. Vooral afgelopen zaterdag en zondag heb ik ongeveer 20kWh verbruikt, wat voor mijn gevoel veel is. Als de COP dan 5 is, betekent dat ik 100kW aan warmte heb gegenereerd op deze dagen, maar dus ook weer kwijt ben geraakt.

Nu vraag ik me dus af of dit normaal is? En zo nee, welke instellingen kan ik controleren of moet ik aanpassen om e.e.a. beter te laten functioneren?

Uiteraard begrijp ik dat mijn matige isolatie hier ook aandeel in kan hebben. Dat ga ik de komende maanden allemaal aanpakken.

• Jojan265
Leonp schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:27:
Beste tweakers,
Er is veel gesproken over de defrosten echter probeer ik een verklaring te krijgen voor het volgende. Mijn huis en het het huis van mijn zoon zijn beide voorzien van een 7kw LG monobloc. De installaties zijn vergelijkbaar en verbruiken boven 4-5 gr exact even veel vermogen. De pompen moduleren perfect. Echter op het moment er defrosten optreden gaat één installatie naar 2,5 kw en hoger en blijft ook hoog tot aan de volgende defrost terwijl de andere veel minder hoog blijft. Dit heeft natuurlijk heel veel invloed op de COP natuurlijk.
Ik weet, je kunt 2 installaties niet volledig met elkaar vergelijken maar wanneer deze het hele jaar gelijk draaien en alleen veel afwijken wanneer er een defrost is probeer ik dit te begrijpen om hier mogelijk iets aan te doen.
Bijgevoegd 2 foto's waarop de verschillen zichtbaar zijn, ik hoop dat iemand dit verschil kan uitleggen. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Het lijkt erop dat je van beide woningen 2 verschillende dagen hebt getoond. Dan is het moeilijk vergelijken.

• Leonp
Jojan265 schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:46:
[...]

Het lijkt erop dat je van beide woningen 2 verschillende dagen hebt getoond. Dan is het moeilijk vergelijken.
Thanks, nu de foto's toegevoegd van dezelfde dag.

• Jojan265
Namelson schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:30:
Goedenavond allemaal! Nieuw op dit forum, maar kwam het tegen in mijn zoektocht naar wat andere LG therma V eigenaren!

Mijn situatie is dat ik een huis heb gekocht waar begin dit jaar een LG Therma V monobloc S 5kW op is geplaatst. Ik zeg bewust op, want hij staat op mijn platte dak. Het huis is redelijk goed geïsoleerd, maar niet top. Ik ben er namelijk achter gekomen dat het dak van mijn bijkeuken bijvoorbeeld niet is geïsoleerd... Verder heb ik zelf vloerverwarming in het huis gelegd van warp systems, dit omdat het een oud huis betreft met vloeren van deels beton en deels hout. Er ligt nu 45m2 vloerverwarming beneden en 20m2 boven, waar nog 15m2 bij komt voor een badkamer met slaapkamer, maar dit is nog in aanbouw. Aanvoertemperatuur staat nu op 30 graden.

Nu merk ik alleen dat de afgelopen koude dagen de warmtepomp volle bak aan het draaien was en het huis net aan warm houdt. Ik heb de thermostaat op 19 graden, welke een controller aanstuurt. Deze controller stuur een heat demand naar de warmtepomp, wat gewoon een 230V contact is. Bij 19.5 graden gaat deze uit, bij 18.5 graden weer aan. Vooral afgelopen zaterdag en zondag heb ik ongeveer 20kWh verbruikt, wat voor mijn gevoel veel is. Als de COP dan 5 is, betekent dat ik 100kW aan warmte heb gegenereerd op deze dagen, maar dus ook weer kwijt ben geraakt.

Nu vraag ik me dus af of dit normaal is? En zo nee, welke instellingen kan ik controleren of moet ik aanpassen om e.e.a. beter te laten functioneren?

Uiteraard begrijp ik dat mijn matige isolatie hier ook aandeel in kan hebben. Dat ga ik de komende maanden allemaal aanpakken.
Het ligt ook aan het warmteverlies van de woning. Afgelopen zaterdag was een dag waarbij voor sommige heel veel defrosts voorbij kwamen. Bij mij viel dit mee en heb maar 6 defrosts gehad. Ik heb in een woning uit 2007 en redelijk goed geïsoleerd met 100 m2 vloerverwarming afgelopen zaterdag ook 20 kWh electrisch verbruikt. Het lijkt dus niet echt overdreven veel. Wij stoken echter de kamer wel iets warmen.

Cop 5 haal je bij buitentemperaturen van rond het vriespunt niet meer. Afhankelijk van het aantal defrosts en gewenste watertemperatuur zal dat ergens liggen tussen 3 en 4.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/luemaBBkt5I_NLyfaZcjWmpHA3k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Jz5myv4CAH53m7NaVxRwCUQX.png?f=fotoalbum_large

• Jojan265
Beste tweakers,
Bijgevoegd 2 foto's waarop de verschillen zichtbaar zijn, ik hoop dat iemand dit verschil kan uitleggen. [Afbeelding]

[Afbeelding]
De Dag hammer warmtepomp lijkt ook veel meer defrosts te hebben. Kan het zijn dat het daar vochtiger was in de lucht. Bijv. door de omgeving (bos o.i.d.). Of dat de windrichting waar de warmtepomp staat net iets anders is?

• Jojan265
KarsS schreef op maandag 24 november 2025 @ 19:06:
[...]

In principe moet je dan de stooklijk aan de rechterkant verlagen en aan de linkerkant wat verhogen zodat de hoek toeneemt maar het gebied waar het zich bewezen heeft (paar graden boven nul?) niet veel veranderd.

Wel is het een beetje oppassen, ik herken het effect ook wel als het na-ijlen van de vloermassa bij veranderende buiten omstandigheden. Nu het in korte tijd behoorlijk warmer geworden is buiten, heeft de vloer wat tijd nodig om wat af te koelen en aan te passen aan de nieuwe omstandig heden. Ook weer niet te snel gaan veranderen dus.

Bij het regelen op alleen water lukt het sowieso niet om de temperatuur heel strak te houden. Wij streven hier naar een kamertemperatuur tussen de 20 en 21 graden en dat lukt 80% a 90% van de tijd, maar soms gaat het er buiten. Ik corigeer dat soms met een +1/+2 of -1/-2 op de RMC en niet met de stooklijn omdat ik inmiddels lang genoeg draai om te weten dat die wel goed is. Maar ook zo'n tijdelijke +/- correctie geeft geen directe verandering.

De snelste correctie is een trui aan of uit doen (of dichter tegen elkaar aan kruipen :) )

Edit: nu ik nog even beter naar je plaatjes kijk valt mij op de de linkerkant van de stooklijn met 37 graden bij -10 best hoog is voor 130m2 vloerverwarming. Nu is dat natuurlijk helemaar afhankelijk van de plaatelijke omstandigheden, maar van wat ik zo lees, hebben de meest mensen hier iets tussen de 30 en 35 graden staan. Maar misschien kunnen anderen hier wat meer over zeggen...
@Darkduckie 37 graden bij -10 lijkt voor vloerwarming best wel hoog. Dit is mijn stooklijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X7JQ5NDgk466vUTkcrau-Vc_ANU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/aIUxdsr8JCsgp7STdzNw7ugG.png?f=user_large

• Leonp
Jojan265 schreef op maandag 24 november 2025 @ 21:14:
[...]

De Dag hammer warmtepomp lijkt ook veel meer defrosts te hebben. Kan het zijn dat het daar vochtiger was in de lucht. Bijv. door de omgeving (bos o.i.d.). Of dat de windrichting waar de warmtepomp staat net iets anders is?
Het enige verschil is dat de wip met de meeste defrosten op maaiveld staat en de andere op het plat dak eerste etage. De temp. was gelijk en de luchtvochtigheid ook. Maat toch het grote verschil tijdens de defrost.

• Jojan265
Leonp schreef op maandag 24 november 2025 @ 21:20:
[...]

Het enige verschil is dat de wip met de meeste defrosten op maaiveld staat en de andere op het plat dak eerste etage. De temp. was gelijk en de luchtvochtigheid ook. Maat toch het grote verschil tijdens de defrost.
Dat kan echt wel het verschil in het aantal defrosts verklaren.

• Leonp
Jojan265 schreef op maandag 24 november 2025 @ 21:21:
[...]

Dat kan echt wel het verschil in het aantal defrosts verklaren.
Ben met je eens dat het enig effect kan hebben, echter waarom blijft de wp hoog draaien tot de volgende defrost en de ander niet. Dit is een substantieel verschil.

[ Voor 5% gewijzigd door Leonp op 24-11-2025 21:29 ]

• Jojan265
Leonp schreef op maandag 24 november 2025 @ 21:27:
[...]

Ben met je eens dat het enig effect kan hebben, echter waarom blijft de wp hoog draaien tot de volgende defrost en de ander niet. Dit is een substantieel verschil.
Door de hogere luchtvochtigheid gaat de verdamper weer eerder dichtzitten en moet de warmtepomp harder werken om dezelfde temperatuur te bereiken van het water. Na de opstartpiek na een opstart zit de verdamper waarschijnlijk dan alweer behoorlijk dicht. Als er weer zo'n situatie zich voordoet zou ik eens gaan kijken wat er gebeurd.

• walter_321
SalexSun schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 08:10:
Wat voor COP wordt er bij anderen momenteel gehaald? Hier grofweg -2 en de COP komt zegmaar per verwarmen+defrost cycle (duurt ong 1uur) op 2,2 obv interne temp sensoren.

Nog altijd op stille modes en hij moduleert nog steeds ver terug naar 10 of 11Hz. Op dat moment stort de delta T in en is de COP dus dramatisch. Het moment waar 10Hz wordt gehaald lijkt samen te vallen met Tretour welke oploopt wat eea versterkt. Tijdens de 30Hz fase is de actuele COP duidelijk een stuk hoger

[Afbeelding]

De flow is 11l/m. Vannacht heeft hij ook even op optimal flow gestaan wat geen merkbaar verschil maakt, maar wel met regelmatig ch14
welke warmtepomp heb je? Een CH14, te weinig debiet is toch niet de bedoeling. Heb je een thermostaten langs de afgifte zijde?

• Namelson
  • Laatst online: 20-02 14:52
Jojan265 schreef op maandag 24 november 2025 @ 21:10:
[...]

Het ligt ook aan het warmteverlies van de woning. Afgelopen zaterdag was een dag waarbij voor sommige heel veel defrosts voorbij kwamen. Bij mij viel dit mee en heb maar 6 defrosts gehad. Ik heb in een woning uit 2007 en redelijk goed geïsoleerd met 100 m2 vloerverwarming afgelopen zaterdag ook 20 kWh electrisch verbruikt. Het lijkt dus niet echt overdreven veel. Wij stoken echter de kamer wel iets warmen.

Cop 5 haal je bij buitentemperaturen van rond het vriespunt niet meer. Afhankelijk van het aantal defrosts en gewenste watertemperatuur zal dat ergens liggen tussen 3 en 4.

[Afbeelding]
Dank voor je reactie, en ik denk inderdaad dat de matige isolatie hier zeker invloed heeft gehad. Goed om te horen dat het in ieder geval niet overdreven veel is. Hoe maak jij dit soort grafieken? Kan ik dat ergens in de controller zien? Ik zag dat er ook een wifi module is, maar om hier nu weer €100+ aan uit te geven vind ik ook wel weer wat...

• Darkduckie
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-03 12:40
KarsS schreef op maandag 24 november 2025 @ 19:06:
[...]

Jojan265 schreef op maandag 24 november 2025 @ 21:10:
[...]

[Afbeelding]
Bedankt alvast, we gaan het de komende tijd even proberen met @Jojan265 zijn voorbeeld stooklijn. Dat de temperatuur een beetje schommelt is ook niet zo'n ramp. Maar bijna 22 graden in huis is wat te veel van het goede.
@KarsS De aanpasing van de RMC, doe je die lokaal op de RMC of via Modbus?

• SalexSun
walter_321 schreef op maandag 24 november 2025 @ 21:44:
[...]

welke warmtepomp heb je? Een CH14, te weinig debiet is toch niet de bedoeling. Heb je een thermostaten langs de afgifte zijde?
Het is algemeen bekend in dit topic dat iig u44 1fase modellen op optimal flow regelmatig ch14 geeft na een defrost.

Ja er zij thermostaatkranen aanwezig, maar dat is ook nodig ivm wisselende warmtevraag als gevolg van externe bronnen (zon, personen). Om dat goed te laten verlopen is een bypass gemonteerd. 5kW unit is rated op 15l/m. Op pomp 100% haalt die 20l/m met alle thermostaten dicht

• SalexSun
Namelson schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:30:

Nu merk ik alleen dat de afgelopen koude dagen de warmtepomp volle bak aan het draaien was en het huis net aan warm houdt

Vooral afgelopen zaterdag en zondag heb ik ongeveer 20kWh verbruikt, wat voor mijn gevoel veel is.
Dit strookt niet helemaal met elkaar. Als een 5kW unit heel de dag max draait kom je eerder op het dubbele uit verwacht ik, al is het afhankelijk van factoren, met name buitentemperatuur

[ Voor 21% gewijzigd door SalexSun op 25-11-2025 08:03 ]

• Leonp
Jojan265 schreef op maandag 24 november 2025 @ 21:37:
[...]

Door de hogere luchtvochtigheid gaat de verdamper weer eerder dichtzitten en moet de warmtepomp harder werken om dezelfde temperatuur te bereiken van het water. Na de opstartpiek na een opstart zit de verdamper waarschijnlijk dan alweer behoorlijk dicht. Als er weer zo'n situatie zich voordoet zou ik eens gaan kijken wat er gebeurd.
Je hebt met aan het denken gezet. Ik ga kijken of de wp ombouw er niet voor zorgt dat de uitgeblazen lucht terug gevoerd wordt naar de aangezogen lucht.
Thanks, hou jullie op de hoogte.

• jvanderkroon
Namelson schreef op maandag 24 november 2025 @ 22:48:
[...]
Hoe maak jij dit soort grafieken?
HomeAssistant in combinatie met een modbus module.
Jojan265 in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

• walter_321
Ivm silent mode: bij de nieuwe modellen kan je via modbus het vermogen beperken. En veel preciezer dan wat silent mode toelaat.
Iemand dat al geprobeerd?

Detail: https://www.irishellas.co...maV-Application-Guide.pdf
=> zie slide 36
beschikbaar op:
R290 Monobloc – Hydro, Control Units (Produced after Dec, 1st of 2024)
R290 Monobloc – Combi Unit (Produced after Oct, 1st of 2025)
R32 Monobloc S II (Produced after Oct, 1st of 2025)
R32 Monobloc 51kW (Produced after Oct, 1st of 2025)

Coil Register (0x01)
Register Description Value explanation
00037 Activate Power limitation 0 : Not used / 1: Limit power acc. Reg. 40040
Holding Register (0x03)
40040 Power limitation value 0.1 kW ~ 25.0 kW

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21:27

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

walter_321 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:13:
Ivm silent mode: bij de nieuwe modellen kan je via modbus het vermogen beperken. En veel preciezer dan wat silent mode toelaat.

=> zie slide 36
beschikbaar op:
Mooi dat dit veranderd is, maar dit is bij in Korea geproduceerde R290 van oktober.
Ik heb een warmtepomp en airco geproduceerd voor Nederland, die bij plaatsing een jaar oud waren.
Ik denk dat dan nog niemand deze mogelijkheid heeft, of moet dan een geimporteerde hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p_gk7p3LlUVrkfiI_1ve_4vLVUI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PSCl8wIURQv24JwoVZSrC2f6.jpg?f=fotoalbum_large
Datum staat op een andere sticker met QR code.

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• Kip
  • Niet online

Kip

Mooi gevonden. Nuttig voor velen. Een nieuwere versie van de "Whitepaper" die vaak is aangehaald in dit topic voor ontwerpen.

@Namelson
In dit document staat op pagina 5 een externe kamertemperatuursensor beschreven. PQRSTA0. Als het echt niet lukt om een stooklijn te creëren die de woonruimtes niet te warm maakt, kun je hiermee een maximale luchttemperatuur instellen waarbij de pomp dan uitgaat. Hetzelfde kan waarschijnlijk ook met de controller op de binnenunit, als je deze naar een woonruimte kunt verplaatsen. Je kunt ook een minimale luchttemperatuur instellen waarbij de warmtepomp weer aangaat.

Pardon my dutch

• walter_321
Kip schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:42:
[...]

Mooi gevonden. Nuttig voor velen. Een nieuwere versie van de "Whitepaper" die vaak is aangehaald in dit topic voor ontwerpen.

@Namelson
In dit document staat op pagina 5 een externe kamertemperatuursensor beschreven. PQRSTA0. Als het echt niet lukt om een stooklijn te creëren die de woonruimtes niet te warm maakt, kun je hiermee een maximale luchttemperatuur instellen waarbij de pomp dan uitgaat. Hetzelfde kan waarschijnlijk ook met de controller op de binnenunit, als je deze naar een woonruimte kunt verplaatsen. Je kunt ook een minimale luchttemperatuur instellen waarbij de warmtepomp weer aangaat.
Nu ik zie hoe goed de recente versie van deze WP kunnen modeleren en wat dat als impact heeft op de werking, lijkt me 'uit gaan' totaal weinig relevant meer. Zeker bij een systeem met wat massa ofwel met veel water. Eens onder 15°C buiten kan je de wp perfect instellen dat die altijd blijft doordraaien. Tenminste als die controller van LG op kamertemperatuur slim genoeg is om zijn moduleren aan te passen aan de gemeten binnentemperatuur. En het gaat ook zuiniger zijn de WP te laten draaien op 15% en dat de woning heel langzaam afkoelt (als er veel interne warmtewinste waren) dan de WP weer hogere vermogens moet draaien omdat ze terug moet aanschieten en per definitie iets zal moeten ophalen.

• teunos93
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:10

teunos93

HM123HF.UB60

=> zie slide 36
beschikbaar op:

Coil Register (0x01)
Holding Register (0x03)
Ik kan je garanderen dat 40040 niet bestaat, verderop staat 40025, die als je 1 based telt wel bestaat.
Ik ga dit vanavond zeker even proberen.

• Kip
  • Niet online

Kip

walter_321 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:54:
[...]

Nu ik zie hoe goed de recente versie van deze WP kunnen modeleren en wat dat als impact heeft op de werking, lijkt me 'uit gaan' totaal weinig relevant meer. Zeker bij een systeem met wat massa ofwel met veel water. Eens onder 15°C buiten kan je de wp perfect instellen dat die altijd blijft doordraaien. Tenminste als die controller van LG op kamertemperatuur slim genoeg is om zijn moduleren aan te passen aan de gemeten binnentemperatuur. En het gaat ook zuiniger zijn de WP te laten draaien op 15% en dat de woning heel langzaam afkoelt (als er veel interne warmtewinste waren) dan de WP weer hogere vermogens moet draaien omdat ze terug moet aanschieten en per definitie iets zal moeten ophalen.
Ik denk dat inderdaad de enige relevante situatie voor deze toepassing is als de minimale vermogen van de warmtepomp alsnog te veel warmte creëert en het huis te warm maakt.

Pardon my dutch

• walter_321
Iemand die weet hoe LG een sturing op 'Water en Lucht' juist laat werken?

• walter_321
teunos93 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:58:
[...]

Ik kan je garanderen dat 40040 niet bestaat, verderop staat 40025, die als je 1 based telt wel bestaat.
Ik ga dit vanavond zeker even proberen.
idd bizar: die vermogensbeperking staat 2 keer in het document zie ik nu...
Een keer met 00037/ 40040 en een keer met 00037/40025 met telkens voor verschillende

• kazemo
walter_321 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 14:46:
Voorwaarde is dat de RMC in de ruimte hangt waar de luchttemp. gemeten word bijv. de woonkamer of met een externe thermostaat bijv,een google-nest (draadloos) die kan je dan overal neerzetten in de woonruimte
Externe thermostaat: bv. een draadloze Google Nest.

Voordeel: flexibel te plaatsen in de woonruimte.

Kan via een eenvoudige 230 V contact of via Modbus de warmtepomp aansturen.

of met 2 RMC,s 1=master en 1=slave (denk ik ?)

er bestaat ook een ruimte temp.sensor (los) dacht ik?
Deze kan de warmtepomp direct informatie geven over de kamertemperatuur, zonder dat de hele RMC daar hoeft te hangen.

[ Voor 38% gewijzigd door kazemo op 25-11-2025 18:13 ]

• SalexSun
kazemo schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 17:12:
[...]

Voorwaarde is dat de RMC in de ruimte hangt waar de luchttemp. gemeten word bijv. de woonkamer of met een externe thermostaat bijv,een google-nest (draadloos) die kan je dan overal neerzetten in de woonruimte

Deze kan de warmtepomp direct informatie geven over de kamertemperatuur, zonder dat de hele RMC daar hoeft te hangen.
Kleine aanvullen: je kunt volgens mij een externe ruimtevoeler (ntc) gebruiken ipv die geïntegreerd is in de RMC. Voor een tweede zone weet ik zeker dat het kan, voor enkele zone weet ik het niet zeker

• teunos93
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:10

teunos93

HM123HF.UB60

Even mee gespeeld en je moet coil 7/6 (0/1) based en holding register 25/24 hebben.
Het lijkt inderdaad te werken maar hij gaat alsnog proberen een temp setpoint te halen en het vermogen te limiteren door de pomp te langzaam te laten draaien dus dT loopt daarbij ver boven de 5 op die optimal flow anders maakt.
Als ik het wat duidelijk in een grafiek kan gieten zal ik het hier posten.

Waarom coil 6/7? 37 bestaat niet en er zijn er precies 7 waarvan alleen de laatste netgens een beschreven functie heeft.

[ Voor 13% gewijzigd door teunos93 op 25-11-2025 20:14 ]

• Bertje C
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:46
Ik wilde nog even doorgeven dat ik de LG R32 warmtepomp in mijn te koop staande vorige huis en bedrijf waar ik het gisteren over had weer op gang heb gekregen. Met een paar straalkachels en op het kleinste watercircuit was de watertemperatuur al op 17 graden gekomen maar hij ging niet werken en de melding “antivries/waterpomp” bleef aangeven en ik werd tamelijk hopeloos. Het viel me uiteindelijk op dat de afstandsbediening in de kamer de binnentemperatuur niet meer aangaf maar alleen LO van low. Waarschijnlijk omdat de temperatuur binnen inmiddels net onder de 10 graden was. Toen ik bij de afstandsbediening ook een kacheltje zette gaf hij weer een temperatuur aan en al snel veranderde de melding “antivries/waterpomp” in “geen informatie mogelijk” en daarna het vertrouwde “buitenunit actief/waterpomp”. Sindsdien snort hij weer als vanouds. Misschien dat iemand hier ooit iets aan heeft en daarom wilde ik het even delen. Gr. Bert.

• walter_321
kazemo schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 17:12:
[...]

Ik denk dat je 2 zaken door elkaar haalt: 'thermostaat' sturen en op 'kamerthermometer' sturen. De 230V thermostaat aansluiting is maar een verwarming aan/uit schakelaar. Dat is niet echt op kamer temperatuur sturen.

Ik verwacht op 'kamertemperatuur' sturen dat hij het vermogen zo stuurt dat de kamer op de ingestelde temperatuur blijft. Bij sturen op 'water' verwacht ik dat de wp het vermogen zo stuurt dat het water inlet of outlet op de temperatuur is die gevraagd is.
Maar wat doet de WP al je beide kiest? Ergens zal hij toch een keuze moeten maken...

• walter_321
teunos93 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:12:
Even mee gespeeld en je moet coil 7/6 (0/1) based en holding register 25/24 hebben.
Het lijkt inderdaad te werken maar hij gaat alsnog proberen een temp setpoint te halen en het vermogen te limiteren door de pomp te langzaam te laten draaien dus dT loopt daarbij ver boven de 5 op die optimal flow anders maakt.
bizar dat de waterpomp te traag gaat draaien. We hebben het toch over het compressor vermogen?

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

walter_321 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 22:07:
Ik verwacht op 'kamertemperatuur' sturen dat hij het vermogen zo stuurt dat de kamer op de ingestelde temperatuur blijft. Bij sturen op 'water' verwacht ik dat de wp het vermogen zo stuurt dat het water inlet of outlet op de temperatuur is die gevraagd is.
Maar wat doet de WP al je beide kiest? Ergens zal hij toch een keuze moeten maken...
Ik dacht dat het was, de thermostaat is alleen aan/uit op kamer-temperatuur-hysterese (deze is ruim zodat de warmtepomp niet te vaak aan en weer uit gaat) en indien gekozen, een stooklijn bij Auto-AI.

Het vermogen wordt zo gestuurd, dat het water inlet of outlet op de temperatuur is die gevraagd is. De gevraagde temperatuur, is de keuze die gemaakt is, van een vaste temperatuur, of de stooklijn van water.

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• walter_321
PeteSplit schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 22:46:
[...]

Ik dacht dat je dat al wist, de thermostaat is alleen aan/uit op kamer-temperatuur-hysterese (deze is ruim zodat de warmtepomp niet te vaak aan en weer uit gaat) en indien gekozen, een stooklijn bij Auto-AI.
dat klinkt onzinnig...
Dus bij 'kamertemperatuur' gaat de wp in vol vermogen tot kamertemperatuur en dan uit boven de hysteresis overshoot en wacht terug tot onder de hysteresis.
Dat klinkt onzinnig...
Werkt dat echt zo als je de RMC in een kamer hangt?

Walter

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

walter_321 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 22:50:

dat klinkt onzinnig...
Dus bij 'kamertemperatuur' gaat de wp in vol vermogen tot kamertemperatuur en dan uit boven de hysteresis overshoot en wacht terug tot onder de hysteresis.
Dat klinkt onzinnig...
Werkt dat echt zo als je de RMC in een kamer hangt?

Walter
Nee toch, hij gaat op vol vermogen, als je de manier van de water temperatuur niet goed hebt ingesteld.
Heb daar elk jaar veel vragen over gekregen.
Daarom eerst het water goed instellen en dan pas op lucht zetten met een aan/uit thermostaat.
Lucht doet echt niets meer dan aan / uit , er is maar een 230V signaal bij een aan/uit thermostaat.

[ Voor 8% gewijzigd door PeteSplit op 25-11-2025 23:02 ]

• walter_321
PeteSplit schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 22:53:
[...]

Nee toch, hij gaat op vol vermogen, als je de manier van de water temperatuur niet goed hebt ingesteld.
Heb daar elk jaar veel vragen over gekregen.
Daarom eerst het water goed instellen en dan pas op lucht zetten met een aan/uit thermostaat.
Lucht doet echt niets meer dan aan / uit - aan / uit - aan / uit , er is maar een 230V signaal
er is maar 1 230V??? maar de RMC meet toch de temperatuur van waar die staat?
Ik verwacht dat de stooklijn geen enkele rol speelt als je op 'lucht' stuurt. Of toch? Man die handleiding is onduidelijk...

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

walter_321 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 23:02:
er is maar 1 230V??? maar de RMC meet toch de temperatuur van waar die staat?
Ik verwacht dat de stooklijn geen enkele rol speelt als je op 'lucht' stuurt. Of toch? Man die handleiding is onduidelijk...
Hoe maak je een stooklijn voor lucht ? Kamer temperatuur op buitenlucht ?
Ik heb hem dacht ik op -10/20 tot 20/20 een vlakke lijn toch ?

Handleiding van de R32 bevat zelfs fouten, tijdens de vertaling van Koreaans naar Engels en dan naar Nederlands gaat veel mis en ook het samenstellen van de handleiding, verkeerde teksten bij afbeeldingen of verkeerde afbeeldingen bij teksten. Daarom zijn de kennis en ervaringen in dit forum ook zo fijn, vaak kom je er alleen niet uit.

[ Voor 26% gewijzigd door PeteSplit op 25-11-2025 23:07 ]

• walter_321
PeteSplit schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 23:04:
[...]

Hoe maak je een stooklijn voor lucht ? Kamer temperatuur op buitenlucht ?
Ik heb hem dacht ik op -10/20 tot 20/20 een vlakke lijn toch ?
basis regeltechniek... Eigenlijk zelfde als wat de wp met de stooklijn doet.
Je laat de wp een vermogen draaien en ziet hoe de binnentemperatuur reageert. Als je er bijna bent vermindert je het vermogen... als je er over gaat verminder je meer totdat de temperatuur terug daalt...
En zo bepaal je geleidijk de waardes van de PID controller...
Enkel op de binnentemperatuur sturen is niet evident, maar een aantal fabrikanten kunnen dat tegenwoordig. Al moet je dan wel een nauwkeurige temperatuurmeting doen...
Walter

• kazemo
walter_321 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 22:07:
[...]

Ik denk dat je 2 zaken door elkaar haalt: 'thermostaat' sturen en op 'kamerthermometer' sturen. De 230V thermostaat aansluiting is maar een verwarming aan/uit schakelaar. Dat is niet echt op kamer temperatuur sturen.

Ik stuur op lucht/water,1ding weet ik zeker bij mij word het niet te warm binnen en ook niet koud (comfort)
ja inderdaad aan/uit hysterese -1/+1 (kleiner dan 2 kan bij lg niet)...hij kan best wel lang lopen zonder uit te gaan(defrost is een stoorzender)
Is dan mooie opdracht voor jouw om iets anders te bedenken!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Ik ben eens gaan draaien op een lagere temperatuur, om te zijn wat de warmtepomp doet. Ik ben begonnen op 26 graden en heb even de temperatuur verhoogd naar 27, het werd toen ook een graad warmer buiten. Beiden geven dan, een wat onregelmatige aanvoer temperatuur.
De 24 uur aan op deze temperatuur gaf een verbruik van 12 kWh (gemiddelde van 500 W)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xJAjgKZmYanblGFmK68LarFeDoc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OSusHuYuHq8X7wSbpX2CxnTs.jpg?f=fotoalbum_large

• walter_321
kazemo schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 23:16:
[...]

Ik stuur op lucht/water,1ding weet ik zeker bij mij word het niet te warm binnen en ook niet koud (comfort)
ja inderdaad aan/uit hysterese -1/+1 (kleiner dan 2 kan bij lg niet)...hij kan best wel lang lopen zonder uit te gaan(defrost is een stoorzender)
Is dan mooie opdracht voor jouw om iets anders te bedenken!
en wat gebeurt er enkel op lucht?

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

walter_321 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 23:11:
[...]

basis regeltechniek... Eigenlijk zelfde als wat de wp met de stooklijn doet.
Je laat de wp een vermogen draaien en ziet hoe de binnentemperatuur reageert. Als je er bijna bent vermindert je het vermogen... als je er over gaat verminder je meer totdat de temperatuur terug daalt...
En zo bepaal je geleidijk de waardes van de PID controller...
Enkel op de binnentemperatuur sturen is niet evident, maar een aantal fabrikanten kunnen dat tegenwoordig. Al moet je dan wel een nauwkeurige temperatuurmeting doen...
Walter
Op zich zou dat eigenlijk ook moeten, zoals ook de gasketel werkt.
Maar de LG warmtepomp regelt het water op basis van buitentemperatuur (en ik denk ook retour water temperatuur), maar niet de kamertemperatuur, anders was de thermostaat wel een open therm of iets anders dergelijks geweest.

• kazemo
walter_321 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 23:19:
[...]

dat kan toch niet goed werken,dan gaat hij op vol vermogen denk ik (er zit geen gasklep in die smoort zoals een cv ketel)

[ Voor 10% gewijzigd door kazemo op 25-11-2025 23:25 ]

• walter_321
kazemo schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 23:22:
[...]

dat kan toch niet goed werken,dan gaat hij op vol vermogen denk ik (er zit geen gasklep in die smoort zoals een cv ketel)
dat is een keuze van LG dat het niet goed werkt... Er bestaan al 30 jaar algoritmes om dat goed te doen werken (genaamd PID regelaars die eventueel hun parameters zelf zoeken).

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

@walter_321 @kazemo

Zoals je misschien opgevallen is, heb ik mijn warmtepomp altijd op een vaste temperatuur heb staan.
Ik kan dit doen, omdat de warmtepomp, volgens mij nog een eigen regeling heeft, die erg kijkt naar de buiten temperatuur (en waarschijnlijk ook andere sensoren).

Nu heb ik de wp een keer op 25 graden gezet (daarna op 26 en 27 zie grafiek hierboven).
Ik had echt verwacht, dat de warmtepomp zou afslaan bij deze temperatuur, maar hij kwam gewoon door de opstart heen. Bij alleen op lucht verwacht ik hetzelfde, de warmtepomp zal gewoon werken...

[ Voor 5% gewijzigd door PeteSplit op 25-11-2025 23:32 ]

• kazemo
walter_321 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 23:26:
[...]

dat is een keuze van LG dat het niet goed werkt... Er bestaan al 30 jaar algoritmes om dat goed te doen werken (genaamd PID regelaars die eventueel hun parameters zelf zoeken).
Het zou wel kunnen als hij op aardwarmte werkt (water/water) constante water temp uit 60m diepe bronput
wij hebben lucht op buitentemp.(wisselende temp.)/water

Uit die bron komt constant water met een vrij stabiele temperatuur (ongeveer 10–12 °C, afhankelijk van diepte en seizoen).

Omdat de bronwatertemperatuur nauwelijks varieert, kan de warmtepomp zeer stabiel regelen. (zonder defrost,s)

[ Voor 20% gewijzigd door kazemo op 25-11-2025 23:43 ]

• walter_321
kazemo schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 23:39:
[...]

Het zou wel kunnen als hij op aardwarmte werkt (water/water) constante water temp uit 60m diepe bronput
wij hebben lucht op buitentemp.(wisselende temp.)/water

Uit die bron komt constant water met een vrij stabiele temperatuur (ongeveer 10–12 °C, afhankelijk van diepte en seizoen).

Omdat de bronwatertemperatuur nauwelijks varieert, kan de warmtepomp zeer stabiel regelen. (zonder defrost,s)
De bron maakt niet uit... Het gaat om de regelaar zijn logica. Met een PID regelaar krijg je de meeste systemen zonder grote hysteresis onder controle. En dat beetje defrost speelt geen rol. Een beetje woning heeft een tijdsconstante van vele uren (het duurt uren voordat de temperatuur binnen merkelijk daalt als je de verwarmingsbron wegneemt). Hier thuis daalt het zowat max 1 graad op een nacht. Zo een paar minuten defrost maakt allemaal niet uit. En dat het vermogen niet constant door de buitentemperatuur moet een beetje controller niet uitmaken.

• jschel
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19:47

=> zie slide 36
beschikbaar op:

Coil Register (0x01)
Holding Register (0x03)
Bij oudere R32 modellen kun je met de dip switches de power limit zetten. Met modbus was fijner geweest natuurlijk :P

LG HM123MR | Goodwe GW8K-DT | Homeassistant | ESPhome | Gasloos

• jschel
walter_321 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 14:46:
Ik heb een paar jaar op ruimte+lucht met heat mode gedraaid. Dan blijft de warmtepomp door draaien zolang hij binnen de hysterese is van water en lucht. Daarbuiten gaat hij uit. Hij volgt dan de ingestelde water temp. Als die op auto staat is dat de stooklijn. Maar hij doet geen load compensatie dus de ruimte temperatuur wordt niet heel precies geregeld, lees niet. Maar je kunt m prima de hele dag aan de gang houden met een beetje tunen.

Sinds vorige week een keer AI geprobeerd met ruimte+lucht. Temperatuur strak op het setpoint! Maar als je het setpoint -1 veranderd dan stopt hij in de meeste gevallen. Als je het setpoint +1 veranderd gaat hij soms vol gas en dan uit op hysterese. Maar naar een herstart weer strak op het setpoint. Dus het lijkt er op dat AI ruimte plus lucht ook load compensatie heeft. Iig bij de oudere R32 modellen. Ik blijf nog even deze AI mode proberen. Ben net iets meer tevreden dan met heat mode.

• jschel
walter_321 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 23:52:
[...]

De bron maakt niet uit... Het gaat om de regelaar zijn logica. Met een PID regelaar krijg je de meeste systemen zonder grote hysteresis onder controle. En dat beetje defrost speelt geen rol. Een beetje woning heeft een tijdsconstante van vele uren (het duurt uren voordat de temperatuur binnen merkelijk daalt als je de verwarmingsbron wegneemt). Hier thuis daalt het zowat max 1 graad op een nacht. Zo een paar minuten defrost maakt allemaal niet uit. En dat het vermogen niet constant door de buitentemperatuur moet een beetje controller niet uitmaken.
Eens de regeling kan veel beter. Ook een open-therm optie was niet verkeerd geweest. Op water regeling werkt hij beter, maar dan moet je de ruimteregeling zelf implementeren. Niet heel moeilijk als je een beetje verstand van regeltechniek hebt. Maar ik wil de warmtepomp niet volledig afhankelijk maken van home-assistant of esp-home. Dus ik heb vrede met die gare fuzzy-logic controller. Als je er aan gewend bent werkt hij best aardig. Maar het kan idd veel beter. Vooral de ruimte temperatuur regeling.

Met een paar wijzigingen zou hij eigenlijk prima zijn.
1) niet stoppen op +5C tijdens de opstart fase maar daar een los setpoint voor hebben.
2) de mogelijkheid om load compensatie in heat mode aan te zetten.
3) een open-therm interface om watersturing met een externe thermostaat toe te staan voor de noord Europese markt.
4) een extra low voltage aan/uit thermostaat interface voor de Europese markt.

• walter_321
jschel schreef op woensdag 26 november 2025 @ 00:22:
[...]

Eens de regeling kan veel beter. Ook een open-therm optie was niet verkeerd geweest. Op water regeling werkt hij beter, maar dan moet je de ruimteregeling zelf implementeren. Niet heel moeilijk als je een beetje verstand van regeltechniek hebt. Maar ik wil de warmtepomp niet volledig afhankelijk maken van home-assistant of esp-home. Dus ik heb vrede met die gare fuzzy-logic controller.
Idd; ik wil dat de wp het zowat helemaal zelf doet en HA of iets anders niet nodig is. Ik wil niet afhankelijk zijn voor mijn verwarming van de kunde van de programmeurs van HA of de duurzaamheid van de hardware waarop HA draait.
Zolang mijn probleem met dar te groot debiet niet opgelost is, is het behelpen....

• SalexSun
walter_321 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 23:19:
[...]

Enkel op lucht gaat hij doen wat jij verwacht: zelf de geschikte watertemperatuur bepalen en daar op regelen.
Ik heb dat in het eerste jaar een tijdje geprobeerd, maar het is echt heel onrustig. Mijn vermoeden is dat het afgiftesysteem (vvw) hiervoor véél te traag is.

De oplossing van LG is water+lucht, waarbij de watertemperatuur normaliter volgens stooklijn en dus veel rustiger is. Er zijn berichten hier op tweakers dat de LG dan de stooklijn intern automatisch iets corrigeert, maar dat heb ik nooit zien gebeuren
SalexSun in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

• SalexSun
walter_321 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 01:19:
[...]

Idd; ik wil dat de wp het zowat helemaal zelf doet en HA of iets anders niet nodig is.
Ik denk dat LG mss niet de juiste keuze was voor jou. Dit zou voor mij de belangrijkste reden zijn om geen LG meer te kiezen, te veel haken en ogen dan nodig is

• walter_321
SalexSun schreef op woensdag 26 november 2025 @ 06:09:
[...]

Ik denk dat LG mss niet de juiste keuze was voor jou. Dit zou voor mij de belangrijkste reden zijn om geen LG meer te kiezen, te veel haken en ogen dan nodig is
als dat probleem met die te grote debieten opgelost geraakt, denk ik nog wel dat de LG ok zal zijn. Tenminste dat is wat ik zie als de WP draait op de vermogens waarbij die debieten correct zijn.

• Barbrady
  • Laatst online: 17-01 20:54
Beste tweakers,

[Afbeelding]
Zou het verschil kunnen zijn dat bij de ene wtp de backupheater geactiveerd is en bij de ander niet? in de binnenunit zitten (bij mij) 2x 3kw heaters, die je met dipswitches aan en uit kan hebben staan. Bij mij staat er 1 aan. Deze wordt in display aangegeven met "verwarming 1 in werking". En deze gaat bij mij alleen aan tijdens actieve ontdooiing. Althans dat is wat mij opvalt. alleen zou ik dan 3kW verbruik verwachten bij die ene, 2,5kW is dan te laag.

• Barbrady
Hoi, ben nieuw hier. Ik heb een Therma V 9kW warmtepomp (HU09MR.U44), die na een jaar door LG is omgebouwd naar een 7KW versie, lang verhaal, heeft te maken met problemen met invriezen. Welke nog steeds niet zijn verholpen. Ik vermoed dat de problemen een combinatie zijn van een defect in de buitenunit danwel een dom ontwerp van LG (kom ik verderop op terug) én een niet zo optimaal ontworpen systeem in mijn woning. Vandaar dat ik niet alleen in ga op de defrost maar ook op de installatie en het gedrag daarvan.

Eerst even globaal mijn situatie:
Nieuw huis, installaties zijn aangelegd door een installatiebedrijf.
woning uit 2024, A++++. Heb vannacht even getest wat temperatuurverval is als verwarming uit staat. Bij buitentemperatuur vannacht van rond de 2 graden, was boven -0,5 en beneden -1,0. Waarbij in woonkamer een decentrale wtw 30 m3/u lucht ververst.

Warmteverliesberekening gaf destijds aan dat er 6,1 kW warmtepomp nodig was, gekozen voor een 7 kW en per vergissing/eigen inschatting installateur is een 9kW geplaatst (welke dus later is teruggeschroefd naar 7 kW)

Buitenunit staat rondom ruim vrij, 1m vanuit de woning, vangt wel vaak wind (woon in open gebied), mogelijk iets last van windchill bij defrost.

Binnenunit HN091MR NK5.
Buffervat 80 L
Na dit buffervat zit een tweede pomp
Vloerverwarming, beneden 8 groepen, zonder stuurmotors, ca. 80m2 (van totaal 90 m2), boven 7 groepen met stuurmotors. ca 80m2
in woonkamer EVo Home thermostaat, boven 3x kamerthermostaat in slaapkamers. groep badkamer draait mee met beneden.
Met de thermostaten bedienen we de kamertemperatuur, waarbij het zo werkt dat ook als alle thermostaten laag staan en bijv 1 slaapkamer de instelling wordt (fors) verhoogd, dat de warmtepomp aanslaat. Dus dat is geen naregeling lijkt me, maar iets directers. En ik heb al her en der gelezen hier dat dit niet ideaal is.

DHW: 300liter vat, wordt alleen verwarmd met WTP, heb een 3kW backup heater daarin, maar deze gaat alleen 1x per week aan tbv desinfectie. DHW staat op tijdrooster, deze staat alleen aan van 12:00 - 21:30 (in de wintertijd) en in de zomertijd van 12:00 - 18:00 uur, zodat hij alleen stroom verbruikt als de zonnepanelen leveren. Met een bespaar douche lukt het om met 1x opwarmen per dag (circa 1 a 2 uur bezig wtp) de rest van de dag voldoende warm water te hebben. NB: ook wel geprobeerd met 24/7 aan, dat maakt qua defrost probleem weinig uit, dan gaat hij 1x vaker ontdooien snachts tijdens dhw verwarming.

Verder in binnenunit 1x 3kW backup heater actief, maar pas vanaf temperatuur van -5, in de praktijk merk ik dat deze alleen aangaat bij actieve ontdooiing, ook als het warmer dan -5 is.

Heb voor monitoring alleen een P1 meter en de gegevens uit de binnenunit (schamele grafiekjes).
hieronder overzicht van dit jaar tot 25 nov (dus 11/12e jaar):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QmAztriDsX2h39UaZBYeUhcMudI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/LDkLxHDYagPlygB5JdNVmaQM.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yqKkzGrv_kYMy6JEgP-FIy2BVDY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/LL43Z7m07CBSJa4FtIrLD0Mk.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_F0K8EapdVy_4wjOv_Pb1r1skiY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/FwHx5qUR5D2lo2Dk8SpCtSnS.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nkIpf5LDj5hjexrBs997dH_yfuk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/uCuWcwiK4l7FujFq6bsqlQnM.jpg?f=user_large

Hieruit leid ik af dat ik een jaar gemiddeld COP heb van 2,5, lijkt me vrij beroerd voor een nieuw huis met rd waarden van 8,5 en tripple glas etc.
Verder denk ik dat hij hierin niet de backup heater van de DHW meeneemt voor wekelijkse desinfectie, dat is nog iets van 150/200 kWh per jaar, totaal iets van 3000kWh verbruik op jaar basis (deze tabellen missen maand dec nog). geen idee of dat veel of weinig is voor dit huis. ik wek alles wel zelf op met PV (gesaldeerd).

Instellingen:
Meeste staat op standaard waarden (althans dat wat de installateur zegt dat standaard is).

Hij stuurt op warmte (heat modus), op aanvoer temperatuur. Ik gebruik dus geen AI of WAR, ik heb daar wel met interesse over gelezen hier, maar vraag me af wat de EVO home dan nog doet, of dat gedoe geeft.

Hysteresis staat op -0,5, +1,5, en stuurt op water (zag toevallig net een vraag hierover, ook ik vraag me af wat hij doet als je op lucht en water invult).

Water temperatuur staat in hoofdmenu op 32 graden, in de praktijk zie ik hem voor verwarming nooit boven 28 graden komen. de woonkamer staat standaard op 22 graden, dat klinkt als hoog, maar een andere thermometer paar meter verderop geeft dan 20,5 graden aan. de slaapkamers staan standaard op 18,5 graden ingesteld en ik heb iedereen gesommeerd daar niet meer aan te komen. In de praktijd zijn de slaapkamers van 2 zoons altijd warmer dan die 18,5, meestal 20/21 graden, ivm game pc's die vaak draaien (jeugd....). kortom boven eigenlijk nauwelijks warmtevraag.

de delta T die ik in display aflees, dus verschil tussen in en uitvoer is vaak heel klein, meestal maar 3 graden ofzo en ook wel eens gelijk. Of als delta T vershcil is tussen aanvoer en kamer temp, dat zit meestal op 5 graden dnek ik: 22 thermostaat en 27 graden wat de vvw in gaat. Maar ik hou dit niet bij, kijk af en toe op display wtp.

Verder valt mij op dat unit zelf vaak een debiet aangeeft van 26,7 L/minuut en tegelijkertijd geeft de externe pomp meestal een debiet aan van 10L/ min (0,6m3/hr). Dus kennelijk wordt dat via het buffervat met elkaar gecombineerd? .Als ik het goed begrijp wordt die externe pomp dynamisch gestuurd vanuit de WTP. laag debiet = lage warmtevraag, dus zou ook wel kunnen kloppen? Maar vraag me af na lezing hier op het forum of die 10L/min wel oke is. Externe pomp:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/luUKdmQJfDdEgNFSTDa-VUKjZAE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9VGLytwYm7vdwHvf1J4nt5a5.jpg?f=fotoalbum_large

Verder denk ik wel eens dat hij ook kijkt naar de getoonde kamertemperatuur in het display van de wtp, die staat op een andere waarde dan in de evo home, maar daar zou hij niet op moeten sturen. Dat wil ik nog eens gaat testen. hij reageert wel direct op aanpassingen in de evo home, dus dan zou het moeten kloppen lijkt me.
En ik zie in display altijd een lagere DHW temp staan dan wat het analoge klokje aangeeft op de boiler zelf. dat klokje zit boven in de tank. de sensor zit onder het midden van de tank, dus dat zal dat verklaren. maar hij stuurt daar wel op met verwarmen.

Gedrag van het systeem:
  • Woning blijft prima op temperatuur, tapwater ook. reageert direct op aanpassingen in thermostaat Evo Home.
  • Werkt groot deel van het jaar prima qua comfort. Maar zodra de temperatuur onder 4 graden komt met hoge luchtvochtigheid begint de boel te bevriezen, zoals op zich (helaas) normaal is. Alleen bij mij blijft hij dan vaak tot wel 12 uur achter elkaar ingevroren.
  • De wtp pendelt naar mijn idee continu, hele jaar door, paar minuten aan dan weer even uit, dan weer aan. Uiteraard meteen al besproken met installateur, maar die zit een beetje op de lijn: je huis is toch lekker warm, "het werkt toch?".
Over het algemene gedrag, het pendelen en de lage COP heb ik verder niet veel geprobeerd nog, behalve dat het wel meespeelde bij de beslissing om de unit terug te schroeven van 9 naar 7 kW, omdat de indruk wel is dat dit huis gewoon heel weinig warmtevraag heeft.

Geen idee hoe lang zo'n post mag zijn, maar hierna nog wat ik inmiddels heb geleerd over de werking van defrosts en hoe dit nu verder gaat.

Over defrosts
Vorig jaar november was eerste keer met kwakkelwinter-omstandigheden, toen vroor de machine enorm in, stop van deel warmtepomp binnendeel vloog er steeds uit, en op een gegeven moment kreeg hij de woning niet mee helemaal warm. Alarmbellen en ergernissen alom. Na veel gedoe met verschillende monteurs, die het ook niet altijd wisten (meestal niet), en uiteindelijk zelf vooral dingen uitzoeken werd duidelijk:
De interne backupheater van de wtp stond nog op 2x 3kw, wat teveel is voor een normale 16A groep. Dat is aangepast naar 1x backupheater aan. De stop is voor de zekerheid vervangen naar C20. Dat hielp allemaal niet (wel bleef de stoom erop, maar bleef invriezen). Toen werd duidelijk, met hulp van een welwillende techneut van LG dat er mogelijk te zwaar vermogen was geïnstalleerd, waardoor machine nooit de trigger krijgt om te ontdooien, want ook ingevroren leverde hij voldoende warmte). Daarop is dit dus aangepast (7kw en 9kw unit zijn van binnen exact gelijk, behalve de zogenaamde Eprom module moest worden vervangen, die stuurt de unit aan), maar toen was het inmiddels april, geen mogelijkheid meer om te testen. En nu sinds het kouder werd twee weken geleden, weer zelfde euvel. Installateur heeft inmiddels bij andere klanten iets ontdekt, en heeft het er nu over om een extra 'relais' in te bouwen, waardoor de ontdooi cyclus langer blijft draaien na activatie. Dat gaan ze volgende week hier inbouwen.

Mijn beeld van de werking van defrost is nu als volgt (bij deze therma V):

De buitenunit krijgt een warmtevraag en probeert zolang mogelijk dit gewoon te leveren, ongeacht of hij ingevroren staat. kennelijk meet hij dan dat er nog voldoende energie is te leveren ookal is er nauwelijks flow in een dichtgevroren condensor. Vervolgens gaat hij regelmatig wel tussentijds de passieve ontdooicyslus in. Oftewel hij zet de fan uit en laat de condensor opwarmen enkel door het beetje warme koelmiddel wat er dan nog in zit. Dat is een heel leuk idee, maar heeft geen enkele zin bij een dikke ijslaag die er al op zit.

Ik vermoed dus in mijn situatie dat hij gewoon steeds blijft "denken" ik red het om woning warm te houden, dus waarom zou ik gaan actief ontdooien (want dat kost energie, zonde)? Alleen staat de unit enorm te bulderen, fan krijgt natuurlijk zwaar te verduren zonder luchtaanvoer. en de COP zal slecht zijn.

De enige momenten waarop hij wél de actieve ontdooicyclus in gaat, dwz de werking omdraait en actief warmte gaat produceren om zich zelf te ontdooien, is als het gat tussen vraag en aanbod te groot wordt. Dat is in mijn situatie alleen zo als de boiler temp te laag is geworden en hij de DHW wil verwarmen, dan gaat hij gas geven. OF als ik bewust de evo home thermostaat fors hoger zet, bijv van de ingestelde 22 naar 25 graden. Dan gaat hij binnen een paar minuten in actieve ontdooistand, en gebruikt dan vrijwel altijd de 3kW interne heater (op display: "verwarming 1 in werking") om de boel te ontooien met stoom en dampend water tot gevolg.

Dus hij kán wel ontdooien, maar hij doet dat dus niet vaak genoeg. Ik zou verwachten dat een wtp naast obv warmtevraag ook een andere regeling moet hebben. Namelijk: dat hij de temperatuur van de condensor/ verdamper monitort en als die te laag wordt dat hij dan óók in actieve ontdooicyclus gaat. Enkel omdat ook zonder warmtevraag de fan regelmatig even aangaat (ik vermoed om bevriezing te voorkomen/ smering te houden) en draaien in dichtgevroren toestand niet bevorderlijk is. Dus mijn vermoeden is ofwel een defecte sensor in buitendeel waardoor dit mis gaat of LG heeft dit echt niet in de aansturing zitten (dat zou m.i. een dom ontwerp zijn). OF ik mis iets (en naast mij de monteurs en LG die hebben meegekeken) in de invloed van het mogelijk suboptimale totaalsysteem hier qua ontwerp en/of instelling daarvan.

Ik wacht nu dus op die aanpassing met dat genoemde relais af, maar heb er een beetje hard hoofd in of dat gaat helpen, als het enkel bedoeld is om de actieve ontdooi cyclus te verlengen, want daar komt hij zelf te weinig in.

Oké dat was hem wel.

Mijn vragen:

1) Zijn er suggesties tav algemene systeem instelling in beschreven situatie? En dan met name qua instellingen die ik zelf kan aanpassen in binnenunit bijv.

2) Zijn er suggesties tav het invriesprobleem?

3) Ik lees op t forum veel over meten=weten, en ik zie jaloursmakend mooie grafieken langskomen. Dan lees ik vooral gebruik van HA en scripts en Modbus , etc Ik ben een leek op dat gebied en geen programmeur en heb er ook niet echt de tijd voor om me daar helemaal in te verdiepen. Mijn vraag: is er een enigszins eenvoudige tool /methode die ik zou kunnen gebruiken om toch iets meer data te krijgen, zonder hardcore te moeten tweaken? ik dacht aan de LG wifi module en de thinq app, of aan een extra home wizard ding bij de meterkastgroep van de WTP buitendeel. Zou dit wat zijn?

Excuses voor de hoeveelheid woorden, als je bent afgehaakt halverwege, alle begrip voor. Het is een niet geschoten altijd mis actie dit :)

En anders: bij voorbaat dank voor het meedenken!

• walter_321
Beste tweakers,

[Afbeelding]
Op zich een interessante case;
- zijn de instellingen van de WPs dezelfde? Is de binnentemperatuur dezelfde? Zijn beide afgiftesystemen dezelfde en werken ze met dezelfde temperaturen?
- diegene die meer ontdooit: dat wil zeggen dat de afkoeling van de lucht door de WP, de lucht meer onder het dauwpunt komt. Is het daar vochtiger, iets kouder, maakt de WP net iets hogere temperaturen of is het debiet langs de waterkant hoger?

• SalexSun
Barbrady schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:41:

Hieruit leid ik af dat ik een jaar gemiddeld COP heb van 2,5, lijkt me vrij beroerd voor een nieuw huis met rd waarden van 8,5 en tripple glas etc.
Let op dat de sCOP lager uitvalt naarmate de woning beter is geisoleerd. Het totale energieverbruik per seizoen zal lager zijn, maar de sCOP niet. Dat is simpelweg omdat het stookseizoen bij jou pas bij veel lagere buitentemperaturen begint dan een huis wat slecht geisoleerd is.

• kazemo
Hoi, ben nieuw hier. Ik heb een Therma V 9kW warmtepomp (HU09MR.U44), die na een jaar door LG is omgebouwd naar een 7KW versie, lang verhaal, heeft te maken met problemen met invriezen. Welke nog steeds niet zijn verholpen. Ik vermoed dat de problemen een combinatie zijn van een defect in de buitenunit danwel een dom ontwerp van LG (kom ik verderop op terug) én een niet zo optimaal ontworpen systeem in mijn woning. Vandaar dat ik niet alleen in ga op de defrost maar ook op de installatie en het gedrag daarvan.

Eerst even globaal mijn situatie:
Nieuw huis, installaties zijn aangelegd door een installatiebedrijf.
woning uit 2024, A++++. Heb vannacht even getest wat temperatuurverval is als verwarming uit staat. Bij buitentemperatuur vannacht van rond de 2 graden, was boven -0,5 en beneden -1,0. Waarbij in woonkamer een decentrale wtw 30 m3/u lucht ververst.

Warmteverliesberekening gaf destijds aan dat er 6,1 kW warmtepomp nodig was, gekozen voor een 7 kW en per vergissing/eigen inschatting installateur is een 9kW geplaatst (welke dus later is teruggeschroefd naar 7 kW)

Buitenunit staat rondom ruim vrij, 1m vanuit de woning, vangt wel vaak wind (woon in open gebied), mogelijk iets last van windchill bij defrost.

Binnenunit HN091MR NK5.
Buffervat 80 L
Vloerverwarming, beneden 8 groepen, zonder stuurmotors, ca. 80m2 (van totaal 90 m2), boven 7 groepen met stuurmotors. ca 80m2
in woonkamer EVo Home thermostaat, boven 3x kamerthermostaat in slaapkamers. groep badkamer draait mee met beneden.
Met de thermostaten bedienen we de kamertemperatuur, waarbij het zo werkt dat ook als alle thermostaten laag staan en bijv 1 slaapkamer de instelling wordt (fors) verhoogd, dat de warmtepomp aanslaat. Dus dat is geen naregeling lijkt me, maar iets directers. En ik heb al her en der gelezen hier dat dit niet ideaal is.

DHW: 300liter vat, wordt alleen verwarmd met WTP, heb een 3kW backup heater daarin, maar deze gaat alleen 1x per week aan tbv desinfectie. DHW staat op tijdrooster, deze staat alleen aan van 12:00 - 21:30 (in de wintertijd) en in de zomertijd van 12:00 - 18:00 uur, zodat hij alleen stroom verbruikt als de zonnepanelen leveren. Met een bespaar douche lukt het om met 1x opwarmen per dag (circa 1 a 2 uur bezig wtp) de rest van de dag voldoende warm water te hebben. NB: ook wel geprobeerd met 24/7 aan, dat maakt qua defrost probleem weinig uit, dan gaat hij 1x vaker ontdooien snachts tijdens dhw verwarming.

Verder in binnenunit 1x 3kW backup heater actief, maar pas vanaf temperatuur van -5, in de praktijk merk ik dat deze alleen aangaat bij actieve ontdooiing, ook als het warmer dan -5 is.

Heb voor monitoring alleen een P1 meter en de gegevens uit de binnenunit (schamele grafiekjes).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Verder denk ik dat hij hierin niet de backup heater van de DHW meeneemt voor wekelijkse desinfectie, dat is nog iets van 150/200 kWh per jaar, totaal iets van 3000kWh verbruik op jaar basis (deze tabellen missen maand dec nog). geen idee of dat veel of weinig is voor dit huis. ik wek alles wel zelf op met PV (gesaldeerd).

Instellingen:
Meeste staat op standaard waarden (althans dat wat de installateur zegt dat standaard is).

Hij stuurt op warmte (heat modus), op aanvoer temperatuur. Ik gebruik dus geen AI of WAR, ik heb daar wel met interesse over gelezen hier, maar vraag me af wat de EVO home dan nog doet, of dat gedoe geeft.

Hysteresis staat op -0,5, +1,5, en stuurt op water (zag toevallig net een vraag hierover, ook ik vraag me af wat hij doet als je op lucht en water invult).

Water temperatuur staat in hoofdmenu op 32 graden, in de praktijk zie ik hem voor verwarming nooit boven 28 graden komen. de woonkamer staat standaard op 22 graden, dat klinkt als hoog, maar een andere thermometer paar meter verderop geeft dan 20,5 graden aan. de slaapkamers staan standaard op 18,5 graden ingesteld en ik heb iedereen gesommeerd daar niet meer aan te komen. In de praktijd zijn de slaapkamers van 2 zoons altijd warmer dan die 18,5, meestal 20/21 graden, ivm game pc's die vaak draaien (jeugd....). kortom boven eigenlijk nauwelijks warmtevraag.

de delta T die ik in display aflees, dus verschil tussen in en uitvoer is vaak heel klein, meestal maar 3 graden ofzo en ook wel eens gelijk. Of als delta T vershcil is tussen aanvoer en kamer temp, dat zit meestal op 5 graden dnek ik: 22 thermostaat en 27 graden wat de vvw in gaat. Maar ik hou dit niet bij, kijk af en toe op display wtp.

Verder valt mij op dat unit zelf vaak een debiet aangeeft van 26,7 L/minuut en tegelijkertijd geeft de externe pomp meestal een debiet aan van 10L/ min (0,6m3/hr). Dus kennelijk wordt dat via het buffervat met elkaar gecombineerd? .Als ik het goed begrijp wordt die externe pomp dynamisch gestuurd vanuit de WTP. laag debiet = lage warmtevraag, dus zou ook wel kunnen kloppen? Maar vraag me af na lezing hier op het forum of die 10L/min wel oke is. Externe pomp:

[Afbeelding]

Verder denk ik wel eens dat hij ook kijkt naar de getoonde kamertemperatuur in het display van de wtp, die staat op een andere waarde dan in de evo home, maar daar zou hij niet op moeten sturen. Dat wil ik nog eens gaat testen. hij reageert wel direct op aanpassingen in de evo home, dus dan zou het moeten kloppen lijkt me.
En ik zie in display altijd een lagere DHW temp staan dan wat het analoge klokje aangeeft op de boiler zelf. dat klokje zit boven in de tank. de sensor zit onder het midden van de tank, dus dat zal dat verklaren. maar hij stuurt daar wel op met verwarmen.

Gedrag van het systeem:
  • Woning blijft prima op temperatuur, tapwater ook. reageert direct op aanpassingen in thermostaat Evo Home.
  • Werkt groot deel van het jaar prima qua comfort. Maar zodra de temperatuur onder 4 graden komt met hoge luchtvochtigheid begint de boel te bevriezen, zoals op zich (helaas) normaal is. Alleen bij mij blijft hij dan vaak tot wel 12 uur achter elkaar ingevroren.
  • De wtp pendelt naar mijn idee continu, hele jaar door, paar minuten aan dan weer even uit, dan weer aan. Uiteraard meteen al besproken met installateur, maar die zit een beetje op de lijn: je huis is toch lekker warm, "het werkt toch?".
Over het algemene gedrag, het pendelen en de lage COP heb ik verder niet veel geprobeerd nog, behalve dat het wel meespeelde bij de beslissing om de unit terug te schroeven van 9 naar 7 kW, omdat de indruk wel is dat dit huis gewoon heel weinig warmtevraag heeft.

Geen idee hoe lang zo'n post mag zijn, maar hierna nog wat ik inmiddels heb geleerd over de werking van defrosts en hoe dit nu verder gaat.

Over defrosts
Vorig jaar november was eerste keer met kwakkelwinter-omstandigheden, toen vroor de machine enorm in, stop van deel warmtepomp binnendeel vloog er steeds uit, en op een gegeven moment kreeg hij de woning niet mee helemaal warm. Alarmbellen en ergernissen alom. Na veel gedoe met verschillende monteurs, die het ook niet altijd wisten (meestal niet), en uiteindelijk zelf vooral dingen uitzoeken werd duidelijk:
De interne backupheater van de wtp stond nog op 2x 3kw, wat teveel is voor een normale 16A groep. Dat is aangepast naar 1x backupheater aan. De stop is voor de zekerheid vervangen naar C20. Dat hielp allemaal niet (wel bleef de stoom erop, maar bleef invriezen). Toen werd duidelijk, met hulp van een welwillende techneut van LG dat er mogelijk te zwaar vermogen was geïnstalleerd, waardoor machine nooit de trigger krijgt om te ontdooien, want ook ingevroren leverde hij voldoende warmte). Daarop is dit dus aangepast (7kw en 9kw unit zijn van binnen exact gelijk, behalve de zogenaamde Eprom module moest worden vervangen, die stuurt de unit aan), maar toen was het inmiddels april, geen mogelijkheid meer om te testen. En nu sinds het kouder werd twee weken geleden, weer zelfde euvel. Installateur heeft inmiddels bij andere klanten iets ontdekt, en heeft het er nu over om een extra 'relais' in te bouwen, waardoor de ontdooi cyclus langer blijft draaien na activatie. Dat gaan ze volgende week hier inbouwen.

Mijn beeld van de werking van defrost is nu als volgt (bij deze therma V):

De buitenunit krijgt een warmtevraag en probeert zolang mogelijk dit gewoon te leveren, ongeacht of hij ingevroren staat. kennelijk meet hij dan dat er nog voldoende energie is te leveren ookal is er nauwelijks flow in een dichtgevroren condensor. Vervolgens gaat hij regelmatig wel tussentijds de passieve ontdooicyslus in. Oftewel hij zet de fan uit en laat de condensor opwarmen enkel door het beetje warme koelmiddel wat er dan nog in zit. Dat is een heel leuk idee, maar heeft geen enkele zin bij een dikke ijslaag die er al op zit.

Ik vermoed dus in mijn situatie dat hij gewoon steeds blijft "denken" ik red het om woning warm te houden, dus waarom zou ik gaan actief ontdooien (want dat kost energie, zonde)? Alleen staat de unit enorm te bulderen, fan krijgt natuurlijk zwaar te verduren zonder luchtaanvoer. en de COP zal slecht zijn.

De enige momenten waarop hij wél de actieve ontdooicyclus in gaat, dwz de werking omdraait en actief warmte gaat produceren om zich zelf te ontdooien, is als het gat tussen vraag en aanbod te groot wordt. Dat is in mijn situatie alleen zo als de boiler temp te laag is geworden en hij de DHW wil verwarmen, dan gaat hij gas geven. OF als ik bewust de evo home thermostaat fors hoger zet, bijv van de ingestelde 22 naar 25 graden. Dan gaat hij binnen een paar minuten in actieve ontdooistand, en gebruikt dan vrijwel altijd de 3kW interne heater (op display: "verwarming 1 in werking") om de boel te ontooien met stoom en dampend water tot gevolg.

Dus hij kán wel ontdooien, maar hij doet dat dus niet vaak genoeg. Ik zou verwachten dat een wtp naast obv warmtevraag ook een andere regeling moet hebben. Namelijk: dat hij de temperatuur van de condensor/ verdamper monitort en als die te laag wordt dat hij dan óók in actieve ontdooicyclus gaat. Enkel omdat ook zonder warmtevraag de fan regelmatig even aangaat (ik vermoed om bevriezing te voorkomen/ smering te houden) en draaien in dichtgevroren toestand niet bevorderlijk is. Dus mijn vermoeden is ofwel een defecte sensor in buitendeel waardoor dit mis gaat of LG heeft dit echt niet in de aansturing zitten (dat zou m.i. een dom ontwerp zijn). OF ik mis iets (en naast mij de monteurs en LG die hebben meegekeken) in de invloed van het mogelijk suboptimale totaalsysteem hier qua ontwerp en/of instelling daarvan.

Ik wacht nu dus op die aanpassing met dat genoemde relais af, maar heb er een beetje hard hoofd in of dat gaat helpen, als het enkel bedoeld is om de actieve ontdooi cyclus te verlengen, want daar komt hij zelf te weinig in.

Oké dat was hem wel.

Mijn vragen:

1) Zijn er suggesties tav algemene systeem instelling in beschreven situatie? En dan met name qua instellingen die ik zelf kan aanpassen in binnenunit bijv.

3) Ik lees op t forum veel over meten=weten, en ik zie jaloursmakend mooie grafieken langskomen. Dan lees ik vooral gebruik van HA en scripts en Modbus , etc Ik ben een leek op dat gebied en geen programmeur en heb er ook niet echt de tijd voor om me daar helemaal in te verdiepen. Mijn vraag: is er een enigszins eenvoudige tool /methode die ik zou kunnen gebruiken om toch iets meer data te krijgen, zonder hardcore te moeten tweaken? ik dacht aan de LG wifi module en de thinq app, of aan een extra home wizard ding bij de meterkastgroep van de WTP buitendeel. Zou dit wat zijn?

Excuses voor de hoeveelheid woorden, als je bent afgehaakt halverwege, alle begrip voor. Het is een niet geschoten altijd mis actie dit :)

En anders: bij voorbaat dank voor het meedenken!
:'( het is inderdaad een lang verhaal
backup heater heb je helemaal niet nodig bij een defrost,hij ontrekt dan tijdelijk warmte uit de woning hij gaat dan tijdelijk in de koelmodus (duurt dan niet langer als 10 min hooguit)
backup heaters horen op 1 aparte groep (automaat) dus niet op de zekering van de wp zelf,liefts selectief aangesloten bijv. heater op faseR (l1) en wp op fase S (L2) ik neem dan maar aan dat je een 3fase net aansluiting hebt 3x25A
Is het een monoblok of een split (met binnen en buiten unit?)
Alles is uit de kast getrokken om het zo ingewikkeld mogelijk te maken zoneregeling etc. daar gaat dan eea mis!

• Barbrady
SalexSun schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:09:
[...]

Let op dat de sCOP lager uitvalt naarmate de woning beter is geisoleerd. Het totale energieverbruik per seizoen zal lager zijn, maar de sCOP niet. Dat is simpelweg omdat het stookseizoen bij jou pas bij veel lagere buitentemperaturen begint dan een huis wat slecht geisoleerd is.
Oké, ja ik had wel nog de cijfers uit menu van de binnenunit gebruikt om de COP per maand te bepalen, die komt dan in een range van 0,78 (tijdens koeling) tot 3,72 in oktober uit. Grafiekje van gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S7X1sWtAYYaIC1gy30EQnVLJHpg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/djDk7dFBrtz63ycZBElIDP2w.jpg?f=user_large

Dus wat jou betreft hoeven deze waarden niet heel slecht te zijn?

• Barbrady
kazemo schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:20:
[...]

:'( het is inderdaad een lang verhaal
backup heater heb je helemaal niet nodig bij een defrost,hij ontrekt dan tijdelijk warmte uit de woning hij gaat dan tijdelijk in de koelmodus (duurt dan niet langer als 10 min hooguit)
backup heaters horen op 1 aparte groep (automaat) dus niet op de zekering van de wp zelf,liefts selectief aangesloten bijv. heater op faseR (l1) en wp op fase S (L2) ik neem dan maar aan dat je een 3fase net aansluiting hebt 3x25A
Is het een monoblok of een split (met binnen en buiten unit?)
Alles is uit de kast getrokken om het zo ingewikkeld mogelijk te maken zoneregeling etc. daar gaat dan eea mis!
Hoi, ja sorry voor de lap tekst.

oke, sja hij bepaalt zelf wanneer hij die backup heater gebruikt, valt mij op dat hij dit vaak inzet bij actieve defrost. wellicht om daarmee juist geen warmte uit de buffer / woning te trekken? ik kan hem wel eens uit zetten en kijken of hij dan ook nog normaal wil ontdooien, als hij eenmaal gaat ontdooien.

qua aansluiting is het idd 3x 25A. en de backup heater zit idd op aparte groep, waarbij ik vermoed dat zowel de tank heater als de heater in de binnenunit op dezelfde groep zitten. heb dat een \s nagevraagd, en werd aangegeven dat die twee heaters nooit tegelijk aan gaan, omdat hij ofwel dhw of vvw aan het verwarmen is.

wtp zelf zit op andere groep. ja een split.

ja dat vermoeden heb ik ook idd, te ingewikkeld systeem...

• SalexSun
Barbrady schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:36:
[...]

Oké, ja ik had wel nog de cijfers uit menu van de binnenunit gebruikt om de COP per maand te bepalen, die komt dan in een range van 0,78 (tijdens koeling) tot 3,72 in oktober uit. Grafiekje van gemaakt:

[Afbeelding]

Dus wat jou betreft hoeven deze waarden niet heel slecht te zijn?
Ik durf niet te zeggen wat je zou mogen verwachten, maar het lijkt mij aan de lage kant, met name in april zou die gwn 5 ofzo moeten zijn. Anderzijds kan dit enkel SWW run zijn?

• kazemo
Barbrady schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:43:
[...]

Hoi, ja sorry voor de lap tekst.

oke, sja hij bepaalt zelf wanneer hij die backup heater gebruikt, valt mij op dat hij dit vaak inzet bij actieve defrost. wellicht om daarmee juist geen warmte uit de buffer / woning te trekken? ik kan hem wel eens uit zetten en kijken of hij dan ook nog normaal wil ontdooien, als hij eenmaal gaat ontdooien.

qua aansluiting is het idd 3x 25A. en de backup heater zit idd op aparte groep, waarbij ik vermoed dat zowel de tank heater als de heater in de binnenunit op dezelfde groep zitten. heb dat een \s nagevraagd, en werd aangegeven dat die twee heaters nooit tegelijk aan gaan, omdat hij ofwel dhw of vvw aan het verwarmen is.

wtp zelf zit op andere groep. ja een split.

ja dat vermoeden heb ik ook idd, te ingewikkeld systeem...
:) Ja zet die backupheater maar eens uit is normaliter niet nodig alleen als het buiten heel hard vriest,ik zelf heb helemaal geen backup heater ..als je die gebruikt kost extra stroom COP van 1 voor ontdooien is die niet nodig als je genoeg buffer hebt (water inhoud)=bufferwarmte
als je ook 1 boiler hebt heb je ook 1 driewegklep is dat waterzijdig goed aangesloten?+buffervat met extrapomp?

[ Voor 4% gewijzigd door kazemo op 26-11-2025 15:00 ]

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Buffervat 80 L
Je hebt 8 groepen beneden en 7 groepen boven
LG warmtepompen hebben voor externe thermostaten alleen een aan/uit aansluiting.
De thermostaat (een van de kamers) geeft warmte vraag, dan gaat de WP aan.

Dan gaat hij binnen een paar minuten in actieve ontdooistand, en gebruikt dan vrijwel altijd de 3kW interne heater (op display: "verwarming 1 in werking") om de boel te ontooien met stoom en dampend water tot gevolg.
Ik heb ook backup heaters (een daarvan actief) en als dit nodig is, wordt dat in het scherm van de RMC afstandsbediening aangegeven met verwarming 1 in werking. Ik heb deze BUH op een gescheiden aansluiting van 16A met een elektra-meter. Ook als het volgens het scherm nodig zou zijn, wordt er geen stroom afgenomen. Het scherm geeft bij mij onjuiste informatie. Ik heb de instelling eens veranderd naar 0 graden en toen werkte de BUH wel, maar bleef vaker actief, ook toen het niet meer nodig was en verhoogde de aanvoer temperatuur maar met maximaal 1,5 graden. Ik heb de BUH maar weer standaard op -5 staan.
De CoP wil je weten, voor de verwarming van het huis, maar tel je daar nu ook de DHW erbij op ?
DHW heeft vaak een veel lagere CoP omdat daar ook een Heater inzit.

Water temperatuur staat in hoofdmenu op 32 graden, in de praktijk zie ik hem voor verwarming nooit boven 28 graden komen. de woonkamer staat standaard op 22 graden, dat klinkt als hoog,

De wtp pendelt naar mijn idee continu, hele jaar door, paar minuten aan dan weer even uit, dan weer aan. Uiteraard meteen al besproken met installateur, maar die zit een beetje op de lijn: je huis is toch lekker warm, "het werkt toch?".
Thermostaat is aan/uit. De temperatuur instelling is voor de WP aanmaak van warm CV water naar de verdelers. De WP heeft daarvoor veel instellingen (van het debiet, interne pomp en temperatuur).
Ik denk dat 26,7 L/min het maximum is van de interne pomp van de WP. Deze is vaak veel te hoog en kun je instellen in het menu. Als je een tweede pomp hebt met buffervat, dan is het goed, als je de tweede pomp op dezelfde volumesnelheid zet, als de eerste, zodat al het warme water bij het buffervat ook het afgifte circuit ingaat (minimale menging met retour water).
De externe pomp een Wilo , is regelbaar. Ik heb een pomp die als laagste stand heeft 1 meter. Dat is 0,9 m3/uur en dat is 15 L/min. Ik heb de pomp in de WP daarom ook op 15 L/min gezet.
Voor jou met 8 groepen, betekend dat het debiet (volumesnelheid) door 8 gedeeld wordt.
Ik heb drie groepen en heb maar de beschikking over minimaal 15 L/min, dat is dan 5 L/min.
Maar dat mag wat minder, bijvoorbeeld voor 8 groepen met een debiet van 2 L/min, dan
is dit 16 L/min voor de beide pompen. De verdeler met 7 groepen heeft dan een iets hoger debiet.

Ik verwacht dat de installateur alles waterzijdig heeft ingeregeld, door de groepen te knijpen, dan heb je ook een hoger vermogen van de pompen nodig. Ik heb daar niet voor gekozen, maar heb de pompen zo laag mogelijk gezet. Mijn Wilo pomp verbruikt nu 9 W en de WP pomp 14 W.
Stel de WP pomp bij de stroom controle instellingen goed in.
Plaats een windscherm, waar vanuit de wind meestal waait (ZW ?), zonder dat, in- en uitgang van de WP ventilator daar last van heeft (of een haag , enkele planten ?)
Je kunt veel uitlezen en weinig sturen, maar wel via grafieken het gedrag bekijken (kosten vanaf 150 euro voor ESPhome uitlezen en bekijken / opslaan in Home Assistant).
PeteSplit in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"
Wil je gaan sturen, een rooster maken en onder verschillende omstandigheden de temperatuur voor de WP wijzigen, dan heb je wat meer kennis nodig, maar dat valt wel mee, kost wel wat tijd ;) .

• Barbrady
kazemo schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:52:
[...]

:) Ja zet die backupheater maar eens uit is normaliter niet nodig alleen als het buiten heel hard vriest,ik zelf heb helemaal geen backup heater ..als je die gebruikt kost extra stroom COP van 1 voor ontdooien is die niet nodig als je genoeg buffer hebt (water inhoud)=bufferwarmte
als je ook 1 boiler hebt heb je ook 1 driewegklep is dat waterzijdig goed aangesloten?+buffervat met extrapomp?
Oke, ik zet die backup heater uit door in menu aan te geven in menu kamerverwarming: elektrisch bijverwarmen bij temperatuur < -15 (standaard staat die op -5). ga ik eens zien wat hij doet bij defrost.

ik dacht dat de interne backupheater, dus die in de binnenunit van de warmtepomp zit er wel standaard in zou zitten? is mij nooit gevraagd bij aankoop of ik dat wel of niet wilde.

Klopt, hij heeft 3 weg klep, buffervat en extra pomp.

• Barbrady
SalexSun schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:46:
[...]

Ik durf niet te zeggen wat je zou mogen verwachten, maar het lijkt mij aan de lage kant, met name in april zou die gwn 5 ofzo moeten zijn. Anderzijds kan dit enkel SWW run zijn?
Nee dit zijn maandtotalen energieverbruik versus warmtelevering, totaal verwarming, DHW en koeling per maand.

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Barbrady schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:41:

Oke, standaard staat die op -5. ga ik eens zien wat hij doet bij defrost.

ik dacht dat de interne backupheater, dus die in de binnenunit van de warmtepomp zit er wel standaard in zou zitten? is mij nooit gevraagd bij aankoop of ik dat wel of niet wilde
De BUH zijn standaard op de split systemen met binnen unit, de monoblocks hebben geen BUH (is optioneel).

[ Voor 5% gewijzigd door PeteSplit op 26-11-2025 15:48 ]

• kazemo
PeteSplit schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:18:
[...]

Je hebt 8 groepen beneden en 7 groepen boven

[...]die 7groepen boven worden bedient door 3 thermostaten (heb ik begrepen) die sturen stelmotors aan op de vvw verdeler dus niet rechstreeks op de wp aan/uit het is dus een zoneregeling....... toevoeging @kazemo

LG warmtepompen hebben voor externe thermostaten alleen een aan/uit aansluiting.

[...]

Ik heb ook backup heaters (een daarvan actief) en als dit nodig is, wordt dat in het scherm van de RMC afstandsbediening aangegeven met verwarming 1 in werking. Ik heb deze BUH op een gescheiden aansluiting van 16A met een elektra-meter. Ook als het volgens het scherm nodig zou zijn, wordt er geen stroom afgenomen. Het scherm geeft bij mij onjuiste informatie. Ik heb de instelling eens veranderd naar 0 graden en toen werkte de BUH wel, maar bleef vaker actief, ook toen het niet meer nodig was en verhoogde de aanvoer temperatuur maar met maximaal 1,5 graden. Ik heb de BUH maar weer standaard op -5 staan.

[...]

De CoP wil je weten, voor de verwarming van het huis, maar tel je daar nu ook de DHW erbij op ?

[...]

Thermostaat is aan/uit. De temperatuur instelling is voor de WP aanmaak van warm CV water naar de verdelers. De WP heeft daarvoor veel instellingen (van het debiet, interne pomp en temperatuur).

[...]

Ik denk dat 26,7 L/min het maximum is van de interne pomp van de WP. Deze is vaak veel te hoog en kun je instellen in het menu. Als je een tweede pomp hebt met buffervat, dan is het goed, als je de tweede pomp op dezelfde volumesnelheid zet, als de eerste, zodat al het warme water bij het buffervat ook het afgifte circuit ingaat (minimale menging met retour water).
De externe pomp een Wilo , is regelbaar. Ik heb een pomp die als laagste stand heeft 1 meter. Dat is 0,9 m3/uur en dat is 15 L/min. Ik heb de pomp in de WP daarom ook op 15 L/min gezet.
Voor jou met 10 groepen, betekend dat het debiet (volumesnelheid) door 10 gedeeld wordt.
Ik heb drie groepen en heb maar de beschikking over minimaal 15 L/min, dat is dan 5 L/min.
Maar dat mag wat minder, bijvoorbeeld voor 10 groepen met een debiet van 2 L/min, dan
is dit 20 L/min voor de beide pompen. De verdeler met 7 groepen heeft dan een iets hoger debiet.

Ik verwacht dat de installateur alles waterzijdig heeft ingeregeld, door de groepen te knijpen, dan heb je ook een hoger vermogen van de pompen nodig. Ik heb daar niet voor gekozen, maar heb de pompen zo laag mogelijk gezet. Mijn Wilo pomp verbruikt nu 9 W en de WP pomp 14 W.

[...]

[...]

Plaats een windscherm, waar vanuit de wind meestal waait (ZW ?), zonder dat, in- en uitgang van de WP ventilator daar last van heeft (of een haag , enkele planten ?)

[...]

Je kunt veel uitlezen en weinig sturen, maar wel via grafieken het gedrag bekijken (kosten vanaf 150 euro voor ESPhome uitlezen en bekijken / opslaan in Home Assistant).
Wil je gaan sturen, een rooster maken en onder verschillende omstandigheden de temperatuur voor de WP wijzigen, dan heb je wat meer kennis nodig, maar dat valt wel mee, kost wel wat tijd ;) .

• Barbrady

Oke, dus dat zou dat pendelen ook kunnen veroorzaken? dat de thermostaat steeds aan en uit gaat? kan ik niet beter dan overstappen op AI of met een stooklijn?

Goed om te lezen dat niet alles bij mij zo afwijkend is :)

Nou, ik hoef niet per se de CoP te weten, ik bedoel; het is leuk als je ziet dat deze positief is, maar het is geen doel op zich. Ik heb liever een stabiel werkend systeem, dat niet teveel pendelt. ik zie de CoP meer als een indicator van een goed werkend systeem, te laag dan is er iets niet optimaal, althans zo denk ik dan. maar heb al wat nuanceringen hier gehoord net. Verder wel natuurlijk mooi als het systeem zo zuinig mogelijk werkt.

Voor jou met 10 groepen, betekend dat het debiet (volumesnelheid) door 10 gedeeld wordt.
Maar dat mag wat minder, bijvoorbeeld voor 10 groepen met een debiet van 2 L/min, dan
is dit 20 L/min voor de beide pompen. De verdeler met 7 groepen heeft dan een iets hoger debiet.

oke, dank voor dit advies! ik heb trouwens beneden 8 groepen en boven 7 groepen, waarvan er 1 (badkamer) meedoet met beneden, dus eigenlijk 9 op beneden deel en dan 6 boven, die worden geregeld met 3 zones thermostaat. Dus als ik je goed begrijp zeg je: zorg dat debiet van interne pomp binnenunit gelijk is met die van tweede pomp die na het buffervat zit. en dan uitgaan 2 l/min per groep. maar pak ik dan 9 groepen beneden incl badkamer of alle groepen totaal 15 groepen x2 is al 30 l/min... ik weet niet hoe hard die tweede pomp kan, maar ik kan eens kijken of die ook op 26 l per minuut kan. alleen staat wtp nu variabel; hij past zelf steeds debiet aan van die interne pomp. die externe lijkt wel meestal op 0,7-0,8 m3 / hr te staan. maar kan er wel eens wat mee proberen.

bedoel je hier die debieten mee?
[...]

dank voor deze tips! ja windscherm/ ombouwing van zijkant op idd zuidwesten wil ik gaan doen.

die eerste optie qua meting is meer voor mij, wil alleen weten of t goed werkt.

• kazemo
sorry @PeteSplit dat laatste wat ik plaatste is een beetje mis gegaan

Jij bent ook beter thuis in split systeem om dat je het zelf ook hebt (vergelijkbaar met buffervat etc.)

[ Voor 42% gewijzigd door kazemo op 26-11-2025 16:12 ]

• JansenSE
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16-03 08:49
Barbrady schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:02:
Ik heb een 9kW split / IWT. Met dus ook een 3kW BUH geintegreerd. Deze draait altijd even mee met de defrosts. Onafhankelijk van de ingestelde temperatuur vanaf wanneer de BUH moet meehelpen met verwarmen. Die heb ik ook op -5 staan en eigenlijk nog nooit gezien dat dit invloed had. De BUH helpt ook mee met DHW (of vloerverwarming) als binnen een ingestelde tijd de doeltemperatuur nog niet is gehaald.
Ik zie wel eens dat er een DWH-run begint, dan komt een defrost en blijft de BUH vervolgens aan om mee te helpen tijdens de complete run. In die gevallen is de COP toch al ruk ~2), dus maakt een beetje extra COP=1 niet zo heel veel verschil.
DHW-run onderbroken door defrost:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4F9pNmyWbQud3b24gApyODMAMHs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mhD9Uf7rmtmcqzIwDFCrRKmF.png?f=fotoalbum_large
Legionella-run:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Bc0wVBy3J0dmbSbjOh9cJ8ZlOI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h5rBFH6JQtW8V87lp6pS3n1x.png?f=fotoalbum_large
Mijn conclusie is dat dit niet verder te beperken is. En omdat een defrost bij mij maar ~6min duurt, valt het extra verbruik heel erg mee.

[ Voor 32% gewijzigd door JansenSE op 26-11-2025 17:07 . Reden: screenshots toegevoegd ]

• Barbrady
JansenSE schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:22:
[...]

Ik heb een 9kW split / IWT. Met dus ook een 3kW BUH geintegreerd. Deze draait altijd even mee met de defrosts. Onafhankelijk van de ingestelde temperatuur vanaf wanneer de BUH moet meehelpen met verwarmen. Die heb ik ook op -5 staan en eigenlijk nog nooit gezien dat dit invloed had. De BUH helpt ook mee met DHW (of vloerverwarming) als binnen een ingestelde tijd de doeltemperatuur nog niet is gehaald.
Ik zie wel eens dat er een DWH-run begint, dan komt een defrost en blijft de BUH vervolgens aan om mee te helpen tijdens de complete run. In die gevallen is de COP toch al ruk ~2), dus maakt een beetje extra COP=1 niet zo heel veel verschil. Mijn conclusie is dat dit niet verder te beperken is. En omdat een defrost bij mij maar ~6min duurt, valt het extra verbruik heel erg mee.
aha, ja dit is heel herkenbaar, zo werkt het hier ook denk ik. dank voor de info.

[ Voor 10% gewijzigd door Barbrady op 26-11-2025 16:46 . Reden: liep te klooien met quote tekst ]

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Barbrady schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:02:
Oke, dus dat zou dat pendelen ook kunnen veroorzaken? dat de thermostaat steeds aan en uit gaat? kan ik niet beter dan overstappen op AI of met een stooklijn?
Pendelen is eigenlijk als de WP stopt en daarna weer start. Als het goed is heb je een thermostaat die dat niet zo regelt, maar even wacht voordat hij weer een aan signaal geeft (vaak zit er een warmtepomp instelling op). Gebruik je de LG afstandsbediening, scherm, RMC, dan kun je daar een wachttijd instellen op verschillende manieren.
In dit topic over de LG Monoblocks staat veel informatie over de WP met R32 als koelmiddel en worden veel 'eigenaardigheden' besproken
Nou, ik hoef niet per se de CoP te weten, ik bedoel; het is leuk als je ziet dat deze positief is, maar het is geen doel op zich. Ik heb liever een stabiel werkend systeem, dat niet teveel pendelt. ik zie de CoP meer als een indicator van een goed werkend systeem, te laag dan is er iets niet optimaal, althans zo denk ik dan. maar heb al wat nuanceringen hier gehoord net. Verder wel natuurlijk mooi als het systeem zo zuinig mogelijk werkt.
Ik gebruik de CoP die ik uitreken ook alleen voor mijn WP (de waarde schommelt tussen 2,5 en 6)
oke, dank voor dit advies! ik heb trouwens beneden 8 groepen en boven 7 groepen, waarvan er 1 (badkamer) meedoet met beneden, dus eigenlijk 9 op beneden deel en dan 6 boven, die worden geregeld met 3 zones thermostaat. Dus als ik je goed begrijp zeg je: zorg dat debiet van interne pomp binnenunit gelijk is met die van tweede pomp die na het buffervat zit. en dan uitgaan 2 l/min per groep. maar pak ik dan 9 groepen beneden incl badkamer of alle groepen totaal 15 groepen x2 is al 30 l/min... ik weet niet hoe hard die tweede pomp kan, maar ik kan eens kijken of die ook op 26 l per minuut kan. alleen staat wtp nu variabel; hij past zelf steeds debiet aan van die interne pomp. die externe lijkt wel meestal op 0,7-0,8 m3 / hr te staan. maar kan er wel eens wat mee proberen.
O, ik had het snel gelezen en verkeerd gerekend 8)7

Het debiet verdeelt zich over de groepen in de verdeler, heb je 8 groepen op 1 verdeler, dan is dat 2 L/min per groep = 16 L/min, de andere verdeler heeft 7 groepen en dat wordt dan 16 / 7 = 2,3 L/min. Als je beide pompen instelt op 16 L/min ( 1 m3/uur). Inclusief badkamer 18 L/min (1,1 m3/uur)
Als de badkamer niet door een verdeler gaat, heeft deze ook 16 L/min en kun je deze misschien lager inregelen (als er een regelknop /ventiel op zit)
bedoel je hier die debieten mee?
Onder andere:
Waterstroom controle : vaste stroomsnelheid
- pompcapaciteit : 80 %
- vaste stroomsnelheid : 16 Ltr/min
- vaste delta Temp : 5 graden C
dank voor deze tips! ja windscherm/ ombouwing van zijkant op idd zuidwesten wil ik gaan doen.

die eerste optie qua meting is meer voor mij, wil alleen weten of t goed werkt.
d:)b

• Barbrady
PeteSplit schreef op woensdag 26 november 2025 @ 17:20:

Pendelen is eigenlijk als de WP stopt en daarna weer start. Als het goed is heb je een thermostaat die dat niet zo regelt, maar even wacht voordat hij weer een aan signaal geeft (vaak zit er een warmtepomp instelling op). Gebruik je de LG afstandsbediening, scherm, RMC, dan kun je daar een wachttijd instellen op verschillende manieren.
oke, dank weer, de rest ga ik zo proberen. over dit stukje: De Evo Home thermostaat is gewoon temperatuur aangeven. ik zou denken dat ik dan iets moet met de hysteresis van lucht en watertemp, die verruimen.

Gebruik jij ook de heat modus of AI/ auto modus?

Update: ik heb geprobeerd wtp op vast debiet te zetten ipv optimaal debiet, maar in display zwarte scherm blijf ik de max debiet van 26,7/min zien. heb de tweede pomp nu wel al hoger gezet, die draaide op 0,8 m3/hr nu 1,1 m3/hr.

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Barbrady schreef op woensdag 26 november 2025 @ 17:37:

oke, dank weer, de rest ga ik zo proberen. over dit stukje: De Evo Home thermostaat is gewoon temperatuur aangeven. ik zou denken dat ik dan iets moet met de hysteresis van lucht en watertemp, die verruimen.
Gewoon aan / uit thermostaat, die zich regelt met kamertemperatuur en hysterese.
Zit in de EVO ook een instelling in, met een keuze voor een warmtepomp ?

De hysterese hoef je niet te verruimen, de meeste hier op het topic hebben een externe thermostaat voor een kleinere hysterese dan de RMC. De RMC is 2 graden en dan kun je ook naar 1 graad (-0,5 / + 0,5)

Op de WP stel je in hoe het water moet worden geregeld, de LG WP start altijd vol op, daarom wordt voor de hysterese vaak gekozen voor +4 (het maximum). Als de WP uit gaat, wil je dat de WP weer start na een bepaalde periode. Dan stel je bijvoorbeeld -2 in als hysterese en met een wacht tijd voor de pomp.
De interne pomp kun je een wachttijd geven, hierdoor start de WP pas na deze tijd.
De WP start alleen, nadat er gepompt is !

De instelling staat bij [ Kamer Verwarming instelling ] en heet [ pompstand bij verwarming ]
Bijvoorbeeld instellen : tijd / 3 min / 20 min
De interne pomp pompt dan 3 minuten en wacht 20 minuten.

Als de WP in de eerste 3 minuten pompen onder de -2 komt start de WP.
Is de - 2 nog niet bereikt, wacht de WP 20 minuten en pompt dan weer 3 minuten.
Is de temperatuur dan wel gezakt tot onder -2 dan start de WP na deze 3 minuten.
Gebruik jij ook de heat modus of AI/ auto modus?
Ik gebruik Warmte (Heat), en gebruik een constante temperatuur. Bij mij ligt deze tussen de 27 en 32 graden (vanaf 27 loopt de WP goed en 32 is de hoogste temperatuur voor de vloerverwarming).
Ik kies liever de temperatuur zelf, maar kan het ook auto-ai laten doen (deze temperaturen heb ik als een stooklijn in de WP gezet, met -10/34 en 20/28 en dan met AI niveau -1)
Update: ik heb geprobeerd wtp op vast debiet te zetten ipv optimaal debiet, maar in display zwarte scherm blijf ik de max debiet van 26,7/min zien. heb de tweede pomp nu wel al hoger gezet, die draaide op 0,8 m3/hr nu 1,1 m3/hr.
Als je de keuze maakt boven in het scherm naar < vast debiet > , dan ga je daarna telkens een stapje naar beneden op het scherm, waar je de volgende waarden kunt aanpassen (druk na aanpassing op OK om de nieuwe waarde op te slaan en ga terug na het vorige scherm, naar het volgende stapje).

Waterstroom controle : < vaste stroomsnelheid >
- pompcapaciteit : 80 % OK
- vaste stroomsnelheid : 18 L/min OK (inclusief badkamer)
- vaste delta Temp : 5 graden OK

[ Voor 5% gewijzigd door PeteSplit op 26-11-2025 18:52 ]

• Leonp
walter_321 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:47:
[...]

Op zich een interessante case;
- zijn de instellingen van de WPs dezelfde? Is de binnentemperatuur dezelfde? Zijn beide afgiftesystemen dezelfde en werken ze met dezelfde temperaturen?
- diegene die meer ontdooit: dat wil zeggen dat de afkoeling van de lucht door de WP, de lucht meer onder het dauwpunt komt. Is het daar vochtiger, iets kouder, maakt de WP net iets hogere temperaturen of is het debiet langs de waterkant hoger?
Beide installaties hebben dezelfde instellingen incl. Dezelfde stooklijn. Dit zie je terug in verbruik wanneer er geen defrost aan de orde is. Er zit op 24 uur hooguit 0,5-1 kw verschil. Natuurlijk kan de buitentemperatuur een beetje verschillen echter verklaart dit naar mijn mening niet dat de ene installatie ontdooid en daarbij terug regeld en de ander op 2,5 kw blijft doordraaien tot de volgende defrost.

• Barbrady
PeteSplit schreef op woensdag 26 november 2025 @ 18:01:

Gewoon aan / uit thermostaat, die zich regelt met kamertemperatuur en hysterese.
Zit in de EVO ook een instelling in, met een keuze voor een warmtepomp ?
Voor zover ik kan zien heeft de Evo home alleen een optie om een trage start en trage stop in te stellen, als je varieert tussen bijv dag en nacht temp (ik heb alles 24/7 gelijk). en je kan iets met per zone rekening houden met bijv zoninval en koude kamers, dan gaat hij daar de temp op corrigeren. geen menu voor wtp of hysterese.
De hysterese hoef je niet te verruimen, de meeste hier op het topic hebben een externe thermostaat voor een kleinere hysterese dan de RMC. De RMC is 2 graden en dan kun je ook naar 1 graad (-0,5 / + 0,5)
Sorry, bedoel je met RMC: de remote control/display op de binnenunit?

Ja ik heb nu dus de hysterese op water en lucht ook ruimer gezet, -2/ +4

Op de WP stel je in hoe het water moet worden geregeld, de LG WP start altijd vol op, daarom wordt voor de hysterese vaak gekozen voor +4 (het maximum). Als de WP uit gaat, wil je dat de WP weer start na een bepaalde periode. Dan stel je bijvoorbeeld -2 in als hysterese en met een wacht tijd voor de pomp.
De interne pomp kun je een wachttijd geven, hierdoor start de WP pas na deze tijd.
De WP start alleen, nadat er gepompt is !

De instelling staat bij [ Kamer Verwarming instelling ] en heet [ pompstand bij verwarming ]
Bijvoorbeeld instellen : tijd / 3 min / 20 min
De interne pomp pompt dan 3 minuten en wacht 20 minuten.

Als de WP in de eerste 3 minuten pompen onder de -2 komt start de WP.
Is de - 2 nog niet bereikt, wacht de WP 20 minuten en pompt dan weer 3 minuten.
Is de temperatuur dan wel gezakt tot onder -2 dan start de WP na deze 3 minuten.
aha dit is nieuwe info voor mij. ik heb gekeken, hier stond dit ingesteld op 2 min aan, 5 min uit.

Ik heb dit aangepast naar 3/20.

alleen: het lijkt allemaal niks uit te maken....debiet in zwarte display blijft 25,6 (wel lager dan eerdere 26,7), de verwarmingsmodus blijft 2 a 3 min draaien, dan uit, dan 30 sec/ 1 minuut later gaat hij weer starten.

het gekke is dat zowel de evo home laat zien dat alle ruimten op of boven ingestelde temp zit en ook de kamertemp die de unit zelf aan geeft zit er op die temp (ookal zou hij daar niet naar moeten kijken). en toch zit hij nu in een ritme van paar minuten draaien, 30 sec uit en weer starten.

ik heb die instellingen nu staan op vast debiet, etc wat je eerder stuurde en dus pomp tijd 3/20

wat me wel nog opviel: er staat ergens in menu RMC = master, zou dat niet slave moeten zijn als mn evo home de temp sturing doet?

sowieso begrijp ik het nog niet helemaal hoe het werkt, zou het zo moeten werken:

kamerthermostaat geeft seintje als de ruimte is afgekoeld --> wtp gaat opstarten --> dan start de 3 min pomptijd op --> dan meet hij of aanvoer temp nog warm genoeg is, zo nee dan gaat wtp bijverwarmen?

in de praktijk lijkt het hier nu eerder andersom: de wtp blijft bijverwarming, terwijl de thermostaat niks vraagt.
(ik vermoed dat de zones boven nu dicht staan dan)

Heb net de thermostaat een paar graden kouder gezet dan slaat hij wel af en blijft nu al een paar minuten uit.

wat je schreef over stooklijn en ai ga ik ook nog proberen. en die stappen met debiet heb ik doorlopen, maar vooralsnog blijft debiet dus hoger.

gedoe zeg zo'n ding. 8)7

Maar dank voor je info!
Pagina: 1 ... 190 ... 205 Laatste