Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 188 189 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• jschel
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:38
walter_321 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:48:
[...]

ik heb meldingen van mensen die de 7kW versie met 8l/min laten draaien. Het zou dus moeten kunnen...

Ik vind mijn wp al klein ;-). In kleinere vermogens draait ze aan 300W elektrisch. Dat is dan een 1,5kW thermisch. Aan 11L/min is dat gewoon 2°K dat de WP; dat is gewoon te weinig. En dat is omdat het debiet te groot is, danwel de warmtewisselaar niet groot of efficient genoeg. Maar ik denk toch dat er iets niet klopt aan dat minimum debiet. De installateur vraagt het na...
Het gaat allemaal over de delta T: welke delta T heb jij op de kleinste modulering/traagste toerental van de compressor bij vermogen bij welk debiet.
Beetje lange vraag is dit wat je bedoelt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/upZRmFIp9vm9Zrd-9HZOiELmvJ4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ys0oR1ma1t6XUlOLYJ2M5Zmi.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RBmdhH_WTra8FYY_dQ4XRb0a9U4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hzdu4s96648p3wBU5NUl8vd5.png?f=fotoalbum_large

Van 7 november toen was ik aan het experimenteren

[ Voor 13% gewijzigd door jschel op 18-11-2025 19:46 ]

LG HM123MR | Goodwe GW8K-DT | Homeassistant | Gasloos

• walter_321
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 23:57
Rikbr schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 19:09:
[...]

Ik heb inmiddels de stooklijn iets aangepast en de warmtepomp op silent mode gezet. De eerste run hierna was eigenlijk nog identiek aan de vorige, 3 uur lang een constant vermogen van 1,5-1,8 kw per uur en daarna weer afgeslagen. Als de volgende run nog identiek is zal ik de stooklijn nog iets aanpassen.
Hebben jullie ook nog tips over de instelling van de waterpomp ? Optimal flow, of vast debiet met een vaste deltat ?
kijk tussen door na welke temperaturen de wp geeft voor het water; bij gelijke buitentemperatuur zouden die eerst redelijk moeten stijgen gedurende een half uur, nadien langer min of meer stabiel zijn; ondertussen verwacht ik dat het binnen te warm wordt en de wp uiteindelijk uit gaat. Zolang dat dat gebeurt zit je dus te hoog met de stooklijn...

Dit is wat er hier thuis gebeurt met de binnentemperatuur en enkel sturen op de aanvoertemperatuur van de stooklijn.
De temperatuur start wat hoog door een overschot aan warmte door zon gisteren; tegen de ochtend wordt de temp helemaal stabiel en schommelt de temperatuur nog +/-0,1 graden tijdens de bijna zonloze dag.
Er is hier ook nog wat werk: dit is de eerste instelling van de stooklijn van de WP een dikke week draait nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m2h6E8H-zsxgGl1qcxDIq4TGbgw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/tm8HuaP7k1AIeK6UDSbFAknH.png?f=user_large

• walter_321
jschel schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 19:43:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

mooie delta T...
dit zie ik: veel te laag...Enkel even bij de ORCs zie ik iets 'normaal'.
... en zo dadelijk meer...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wql5SrF-_4LzJqyuvk7o-wyUpHQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5zmcbklETJIXaAIFBorq2mQD.png?f=fotoalbum_large

• walter_321
...dus dat debiet dat niet omlaag wil bij mijn 7kW R290.

Ik zie nu dat de buitenunit als een 16kW versie herkent wordt (dat is ze niet; het is een UB40 eenheid en ze werkt met de vermogens van een 7kW versie...)

Wat zien jullie bij modellen volgens de RMC? Zien jullie het correcte vermogen van de buitenunit en de 'versies' van binnen- en buitenunit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CwECRrxQNVrFTqS3L1Lf_ZGgChg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZSRbQj6diSvwtHJFEcPoaTX4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/039eNqet5j3kAt0OnElBvRONf_g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aprkP7gWGWOgq0XtHGWCqT1M.jpg?f=fotoalbum_large

• walter_321
jschel schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 19:43:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

ps: debieten en vermogen zijn in lijn met elkaar... Hier is het debiet dus te hoog...

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21:57

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

walter_321 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 20:05:
Ik zie nu dat de buitenunit als een 16kW versie herkent wordt (dat is ze niet; het is een UB40 eenheid en ze werkt met de vermogens van een 7kW versie...)

Wat zien jullie bij modellen volgens de RMC? Zien jullie het correcte vermogen van de buitenunit en de 'versies' van binnen- en buitenunit?
Ja (alleen gedeeltelijk de gegevens op een andere plaats)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zVxXcgUh7pmvbr2hIcsl5WAOUpY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5tt27PCYFltMbRAWHuF9pyfw.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VfFDjLemUmUXKdF3vlN69URVlEc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zpQx0C4s4IyTC8aLSasfXHmx.jpg?f=fotoalbum_large
serienummer gedeeltelijk gewist

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• jschel
walter_321 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 20:02:
[...]

mooie delta T...
dit zie ik: veel te laag...Enkel even bij de ORCs zie ik iets 'normaal'.
... en zo dadelijk meer...
[Afbeelding]
Dat was wel gemeten met de externe sensoren die van de WP vertrouw ik niet helemaal, zeker niet met lage delta T

• jschel
walter_321 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 20:14:
[...]

ps: debieten en vermogen zijn in lijn met elkaar... Hier is het debiet dus te hoog...
Apart…. De mijne zegt gewoon 12kW iig. RMC ESW versie 3065

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v6MUWl_4Z7DmuWrZSNFHI2-PfDQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bpNS6rMlSgJUC1CzKOvlFr8e.jpg?f=fotoalbum_large

• phoeder
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 19-11 21:12
ik heb een LG Therma V 12kw WP
iedere keer als ik in mijn LG thermostaat kijk zie ik Debiet LO staan.
alleen als mijn uitvoer op 38 graden staat dan geeft hij 37,8 LPM aan.
je hoort toch altijd flow in je systeem te hebben.
wie kan mij daar meer over vertellen.

• Rikbr
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 16:34
walter_321 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 19:57:
[...]

kijk tussen door na welke temperaturen de wp geeft voor het water; bij gelijke buitentemperatuur zouden die eerst redelijk moeten stijgen gedurende een half uur, nadien langer min of meer stabiel zijn; ondertussen verwacht ik dat het binnen te warm wordt en de wp uiteindelijk uit gaat. Zolang dat dat gebeurt zit je dus te hoog met de stooklijn...

Dit is wat er hier thuis gebeurt met de binnentemperatuur en enkel sturen op de aanvoertemperatuur van de stooklijn.
De temperatuur start wat hoog door een overschot aan warmte door zon gisteren; tegen de ochtend wordt de temp helemaal stabiel en schommelt de temperatuur nog +/-0,1 graden tijdens de bijna zonloze dag.
Er is hier ook nog wat werk: dit is de eerste instelling van de stooklijn van de WP een dikke week draait nu.

[Afbeelding]
Goedemorgen Walter,

Vanochtend heeft de warmtepomp weer een run gemaakt met de nieuwe stooklijn.
Als ik de grafiek doortrek zou die ongeveer bij 4 graden celsius buitentemperatuur nu een uitgaande temperatuur van 27 graden moeten draaien, Toen ik bij de warmtepomp kwam stond deze uitvoer met 33 graden te draaien en de retour op 28 graden. Warmtepomp zelf stond weer constant met 1,6 kw te draaien.

• jschel
phoeder schreef op woensdag 19 november 2025 @ 07:02:
Zelfs als de waterpomp uit staat geeft die bij mij iig 5l/m terug. Op de RMC staat dan ook LO idd.In dat geval staat de “binnen”unit gewoon uit.

• walter_321
phoeder schreef op woensdag 19 november 2025 @ 07:02:
Bij mij als er geen debiet is, zie ik "-". Geeft de RMC dat de waterpomp draait?
LO versta ik als laag debiet; alleen als je een error krijgt zou ik me er zorgen om maken.
Zolang de waterpomp draait zou ik me er geen zorgen om maken. Veel debiet is er niet nodig om de wp te laten zien hoe het water van de verwarming zich gedraagd. Pas als de compressor werkt is een bepaalde debiet nodig.

• jschel
Rikbr schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 19:09:
[...]

Ik heb inmiddels de stooklijn iets aangepast en de warmtepomp op silent mode gezet. De eerste run hierna was eigenlijk nog identiek aan de vorige, 3 uur lang een constant vermogen van 1,5-1,8 kw per uur en daarna weer afgeslagen. Als de volgende run nog identiek is zal ik de stooklijn nog iets aanpassen.
Hebben jullie ook nog tips over de instelling van de waterpomp ? Optimal flow, of vast debiet met een vaste deltat ?
Met Silent mode aan moduleerd de mijne minder goed terug en op. Ik zet silent mode alleen aan tijdens het starten en als hij in regeling is zet ik silent mode uit met home assistant. Met de stooklijn aanpassen zit je op de goede weg. Je kunt ook eens proberen de water histeresis van +4 naar +3 of +2 te zetten. Dan moduleerd hij sneller/strakker terug. Ja het blijft fuzzy logic 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door jschel op 19-11-2025 19:50 ]

• walter_321
Rikbr schreef op woensdag 19 november 2025 @ 08:29:
[...]

Goedemorgen Walter,

Vanochtend heeft de warmtepomp weer een run gemaakt met de nieuwe stooklijn.
Als ik de grafiek doortrek zou die ongeveer bij 4 graden celsius buitentemperatuur nu een uitgaande temperatuur van 27 graden moeten draaien, Toen ik bij de warmtepomp kwam stond deze uitvoer met 33 graden te draaien en de retour op 28 graden. Warmtepomp zelf stond weer constant met 1,6 kw te draaien.
Niet dikwijls aanpassen... ik zou het niet meer dan eens per dag doen...

• Rikbr
jschel schreef op woensdag 19 november 2025 @ 08:39:
[...]

Met Silent mode aan moduleerd de mijne minder goed terug en op. Ik zet silent mode alleen aan tijdens het starten en als hij in regeling is zet ik silent mode uit met home assistant. Met de stooklijn aanpassen zit je op de goede weg. Je kunt ook eens proberen de water histeresis van +4 naar +3 of +2 te zetten. Dan moduleerd hij sneller/srakker terug. Ja het blijft fuzzy logic 8)7
Haha, ik dacht inderdaad dat het misschien beter zou worden met de silent mode aan. Lastig om deze aan te zetten enkel met opstarten aangezien die van mij nogal vaak een cyclus doet op een dag nu. Zal me ook eens verdiepen in het home assistant, merk dat het nu erg lastig is om iets af te stellen aangezien ik alleen waardes van het water kan uitlezen als ik thuis ben

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

Rikbr schreef op woensdag 19 november 2025 @ 09:47:
[...]

Haha, ik dacht inderdaad dat het misschien beter zou worden met de silent mode aan. Lastig om deze aan te zetten enkel met opstarten aangezien die van mij nogal vaak een cyclus doet op een dag nu. Zal me ook eens verdiepen in het home assistant, merk dat het nu erg lastig is om iets af te stellen aangezien ik alleen waardes van het water kan uitlezen als ik thuis ben
Op een gegeven moment zou de compressor weer rustiger moeten gaan draaien na het opstarten, na ongeveer 15-20 minuten. Dit zou je dan ook weer terug moeten zien in het stroomverbruik. Of slaat je buitenunit misschien dan uit? Je kunt op de controller ook aflezen wat het huidige stroomverbruik is. Het is een berekende waarde, maar wel redelijk accuraat (in het Energy-menu).

Met de nieuwe R290 monoblocks is er een bug met Silent Mode dat de compressor toeren hoog blijven. Iets om rekening mee te houden als jou unit relatief nieuw is. En misschien nieuwere firmware heeft met een vergelijke bug.
Er zijn ook weinig medeforumgebruikers met een R32 9kW split opstelling om ervaringen te delen. Maar ik verwacht dat deze unit constant op een lager verbruik moet kunnen draaien.
@Ruut88 Heeft een 9kW R32 split. Ik zie hier een verbruik tussen de 300-400 watt.
Ruut88 in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

Op zich is het mogelijk om alles redelijk af te stellen zonder extra monitoring en alleen P1-metingen.

Over je eerdere vraag over het wijzigen van de waterpompinstellingen: ik zou dat voor later bewaren als je ongeveer de minimale watertemperatuur weet om je huis constant warm te houden.

Pardon my dutch

• Rikbr
Kip schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:45:
[...]

Op een gegeven moment zou de compressor weer rustiger moeten gaan draaien na het opstarten, na ongeveer 15-20 minuten. Dit zou je dan ook weer terug moeten zien in het stroomverbruik. Of slaat je buitenunit misschien dan uit? Je kunt op de controller ook aflezen wat het huidige stroomverbruik is. Het is een berekende waarde, maar wel redelijk accuraat (in het Energy-menu).

Met de nieuwe R290 monoblocks is er een bug met Silent Mode dat de compressor toeren hoog blijven. Iets om rekening mee te houden als jou unit relatief nieuw is. En misschien nieuwere firmware heeft met een vergelijke bug.
Er zijn ook weinig medeforumgebruikers met een R32 9kW split opstelling om ervaringen te delen. Maar ik verwacht dat deze unit constant op een lager verbruik moet kunnen draaien.
@Ruut88 Heeft een 9kW R32 split. Ik zie hier een verbruik tussen de 300-400 watt.

Op zich is het mogelijk om alles redelijk af te stellen zonder extra monitoring en alleen P1-metingen.

Over je eerdere vraag over het wijzigen van de waterpompinstellingen: ik zou dat voor later bewaren als je ongeveer de minimale watertemperatuur weet om je huis constant warm te houden.
Ik zie de compressor inderdaad niet terug moduleren, deze lijkt gewoon 3 uur lang te draaien op een vermogen van 1,5-1,8 kw op de P1 meter. Als ik het uitlees bij Energy staat er vaak 1 of 1,2 KW.

Ik heb ruut ook een berichtje gestuurd of hij zijn instellingen kan delen, hij zal inmiddels al een hoop data verzameld hebben de laatste drie jaar,

Ik draai op software versie 3.0.6.9

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19:59
walter_321 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 20:05:
...dus dat debiet dat niet omlaag wil bij mijn 7kW R290.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat staat op de sticker van de buitenunit?
(met QR code die kan je scannen)
als daar 7KW op staat is hij dat dan ook !

• walter_321
Als je aanpassingen doet; wanneer worden die actief?
Concreet de stooklijn en +/- in AI modus; je past dat aan en het verandert? Of dat duurt even of pas bij volgende start of....?

• walter_321
kazemo schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:28:
[...]

Wat staat op de sticker van de buitenunit?
(met QR code die kan je scannen)
als daar 7KW op staat is hij dat dan ook !
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qY6q5-uU4tQOafjS5Zd2yjw-h0g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cBoKyGSGTtwMsE10QcMHNBxk.jpg?f=fotoalbum_large
Zeker een 7K ;-).

• phoeder
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 19-11 21:12
ik heb een vermoeden dat mijn WP niet optimaal ingesteld staat.
ik ben er niet zo in thuis.
wanneer gebruik je de AI
ik heb 2 vloerverwarming units met ieder10 groepen
dan moet je toch een behoorlijke debiet hebben anders worden je groepen toch niet warm

• hwopereis
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:26
phoeder schreef op woensdag 19 november 2025 @ 21:10:
wanneer gebruik je de AI
dan moet je toch een behoorlijke debiet hebben anders worden je groepen toch niet warm
Dit is te onduidelijk om je te kunnen helpen.
Kan je een fototje posten van het schermpje waarop de temperaturen staan en het schermpje waarop LO staat?

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

phoeder schreef op woensdag 19 november 2025 @ 21:10:
wanneer gebruik je de AI
LO betekent dat de waterpomp niet aanstaat (debiet kan niet gemeten worden) en de warmtepomp niet verwarmt. Daarbij staat de water druk deze moet tussen 2,0 en 2,5 liggen.

AUTO / AI gebruik je als je met een stooklijn wilt verwarmen, afhankelijk van de buiten temperatuur kiest de warmtepomp de bijbehorende temperatuur uit de stooklijn. Je kunt dan geen temperatuur meer instellen, alleen de hele stooklijn met +1 stapjes verhogen of met -1 stapjes verlagen.
De stooklijn kun je instellen in het installatie menu (automatische modus)

Ik weet niet hoe de warmtepomp geinstalleerd is, dus is het wat moeilijk om de juiste instellingen te geven voor een 12 kW warmtepomp, ook omdat de pomp instellingen al afhangen van het warmtepomp vermogen.

Als je de fabrieksinstellingen gebruikt, kan het vaak zijn dat het niet optimaal is voor jou afgiftesysteem.
Het beste is om de afstandsbediening RMC, het schermpje van de warmtepomp de instelling te kiezen voor water. Dan zie je de watertemperaturen die gemaakt worden, en ook het verschil tussen in en uitvoer temperatuur.
Ik weet niet of je thermometers op de vloerverwarmingverdelers hebt zitten, dan kun je zien of het debiet goed is. LG wil graag een verschil tussen aanvoer en retour van 5 graden.

Door het debiet te veranderen zal ook het verschil tussen de in en uit voer temperaturen veranderen.
Als de water pomp nu maximaal staat, dan kan het verschil klein zijn, maar dat is afhankelijk van jou afgiftesysteem.

Daarom is het moeilijk om advies te geven als we niet weten wat de installatie is en wat deze doet.
Bijvoorbeeld bij 12 kW zul je een vloeroppervlak hebben van 2 x 100 m2 ??
Heb je een buffervat er bij, met een tweede pomp in het afgiftecircuit ?? Heb je geen externe pomp dan zou je de waterstroom controle eens op optimaal debiet kunnen zetten (andere instellingen in dat menu:
capaciteit: 80%, stroomsnelheid: 30 L/m, delta Temp: 5)
Heb je een regeling op de vloerverwarming verdelers ?? Als je deze hebt zet deze eens helemaal open en kijk hoe de in en uitvoer temperaturen wijzigen.

Als je een instelling wijzigt schrijf altijd de oude instelling op, zodat je altijd weer terug kunt, als de wijziging niet het juiste resultaat geeft. Verander altijd maar 1 instelling en wacht een tijd (een paar uur) of er iets veranderd. Het lijstje op de eerste pagina van dit topic geeft een goed overzicht van alle instellingen, waar je jou waarden bij kunt zetten.
Ik ben ervan uitgegaan, dat je weet, hoe je in het installatie menu kunt komen... ;)

[ Voor 13% gewijzigd door PeteSplit op 19-11-2025 22:08 ]

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• Rikbr
walter_321 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 20:04:
Concreet de stooklijn en +/- in AI modus; je past dat aan en het verandert? Of dat duurt even of passiefhuis bij volgende start of....?
Hoi Walter, dat is een hele goede vraag.
Zal eens in de handleiding kijken of ik daarover iets kan vinden.

• Rikbr
Kip schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:45:
[...]

Ik heb gisteren een nieuwe proef gestart, de unit enkel op regeling uitgaande temperatuur van het water. Hij draait inmiddels al bijna een cyclus van 12 uur en moduleert keurig terug naar 400 watt. Hoorde van Ruut dat hij ook problemen heeft om door de opstart cyclus heen te komen met de stooklijn. Ga gezien het koudere weer de komende dagen maar even op deze manier de woning verwarmen, kan ik ook mooi zien welke temperatuur ik nodig ben om het huis op dit moment warm te houden en kan ik dat punt straks verwerken in de stooklijn.

Wordt vervolgd.

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

Rikbr schreef op donderdag 20 november 2025 @ 09:52:
[...]

Ik heb gisteren een nieuwe proef gestart, de unit enkel op regeling uitgaande temperatuur van het water. Hij draait inmiddels al bijna een cyclus van 12 uur en moduleert keurig terug naar 400 watt. Hoorde van Ruut dat hij ook problemen heeft om door de opstart cyclus heen te komen met de stooklijn. Ga gezien het koudere weer de komende dagen maar even op deze manier de woning verwarmen, kan ik ook mooi zien welke temperatuur ik nodig ben om het huis op dit moment warm te houden en kan ik dat punt straks verwerken in de stooklijn.

Wordt vervolgd.
Gelukkig, wat voortgang. :) Dit is inderdaad een fijner uitgangspunt. Afhankelijk van de warmteverlies van je woning is 400 watt continu misschien niet meer haalbaar met de huidige temperaturen. Dit merk je snel genoeg als de binnentemperatuur niet op niveau kan worden gehouden.
In mijn geval, een huis van meer dan 100 jaar oud dat ik verwarm met een 9kW R32 monoblock, zit ik rond de 1000 watt. Met de temperaturen rond het vriespunt met defrosts weer een stuk hoger door de opstartpieken.

Om 09:30 gaat silent mode automatisch uit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-OZErlPk6vdAY21M2fNPs2l3ut0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/53e2vsdg2ZkUYYp0E1LWDnlD.png?f=fotoalbum_large

Pardon my dutch

• teunos93
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:36

teunos93

HM123HF.UB60

Ik zou silent mode bij koud weer echt uit zetten. Je verdamper vriest veel sneller dicht doordat je minder warmte uit de lucht haalt op lagere fan speed. Daardoor zakt je gas temperatuur flink om dezelfde warmte output te halen.
Zelf zet ik hem uit onder de 4.5C.

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20-11 12:23
teunos93 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:34:
Ik zou silent mode bij koud weer echt uit zetten. Je verdamper vriest veel sneller dicht doordat je minder warmte uit de lucht haalt op lagere fan speed. Daardoor zakt je gas temperatuur flink om dezelfde warmte output te halen.
Ik zet silent mode automatisch uit als de Suction temp. 5 minuten onder de 0 graden komt, en pas weer aan als deze 5 minuten boven de 1,5 graden komt. dat werkt naar alle tevredenheid. Tweede winter dat ik dit nu doe.

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

• kazemo
https://aircoplazazwolle....230v-antraciet-aanbieding
Gezien nieuwe generatie R32 monoblok de zg SII modellen donkergrijs (helaas alleen in 230v 1fase)
Zijn er al ervaringen mee op dit forum ? (ziet er uit als de propaan modellen R290)

[ Voor 5% gewijzigd door kazemo op 20-11-2025 12:30 ]

• hwopereis
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:26
Gaat silent mode niet eigenlijk bijna altijd ten koste van efficientie? Ook bij bijvoorbeeld 10 graden celcius?

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

walter_321 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 20:04:
Concreet de stooklijn en +/- in AI modus; je past dat aan en het verandert? Of dat duurt even of passiefhuis bij volgende start of....?
Ik had zojuist de stooklijn gewijzigd en zag dat de temperatuur meteen omhoog ging,
dus de wijziging van de instelling gaat meteen in ;)

Bij AI plussen of minnen, zie ik dat de temperatuur na 10 seconden aangepast is, de warmtepomp reageert daar heel snel, of langzaam op, alsof de warmtepomp een uur schema heeft, waarin vroeg in het uur, hij langzaam reageert en laat in het uur, hij heel snel reageert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hDF8ssKuBjTldGR2tGnxVDulzNg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a2FZ3OcoV4D75wDS2RW9R6ro.jpg?f=fotoalbum_large

Na het terug moduleren en daarna een verhoging van de temperatuur, gaat na ongeveer 6 minuten, de compressor snel omhoog en daarop volgt natuurlijk bij de huidige buiten temperatuur een defrost op.

[ Voor 50% gewijzigd door PeteSplit op 20-11-2025 12:46 ]

• kazemo
teunos93 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:34:
Dat zal zo zijn maar het opgenomen vermogen stijgt dan ook 40%,dan maar meer defrost,s bij mij met deze buitentemp. ieder uur 1(delta T is constanter zo rond de 5),als het echt gaat vriezen zet ik ik de stillemode uit (handmatig of met schema op RMC) dan zal ik wel moeten anders haal ik de temp. niet meer
dan het verschil van gas jij hebt R290 ik heb R32 dat zal dan ook verschil maken! (andere eigenschappen)
je hebt andere software op de RMC als ik! (3064 3jaar oud)
je hebt welliswaar modbus uitlezing ik heb dat niet!
maar modbus heb ik in feite ook, het hele apperaat werkt met modbus alleen ik kan het niet uitlezen
idiaal zou zijn als de buitentemp. constant hetzelfde zou zijn (dit is helaas niet zo,het is variable)
1 uitzondering op dit forum @jscheffers die heeft de WP in de kelder staan daar is de temp. vrij constant en werkt buiten verwachting ook goed (bijna geen defrost,s)

[ Voor 34% gewijzigd door kazemo op 20-11-2025 14:18 ]

• kazemo
PeteSplit schreef op donderdag 20 november 2025 @ 12:26:
[...]

Ik had zojuist de stooklijn gewijzigd en zag dat de temperatuur meteen omhoog ging,

Bij AI plussen of minnen, zie ik dat de temperatuur na 10 seconden aangepast is, de warmtepomp reageert daar heel snel, of langzaam op, alsof de warmtepomp een uur schema heeft, waarin vroeg in het uur, hij langzaam reageert en laat in het uur, hij heel snel reageert.

[Afbeelding]

Na het terug moduleren en daarna een verhoging van de temperatuur, gaat na ongeveer 6 minuten, de compressor snel omhoog en daarop volgt natuurlijk bij de huidige buiten temperatuur een defrost op.
Ik heb me er maar bij neergelegd,AI is on door grondelijk en niet logisch te begrijpen!

• walter_321
PeteSplit schreef op donderdag 20 november 2025 @ 12:26:
[...]

...
Jij leest doeltemperatuur uit uit de warmtepomp? Welke is dat dan (holding address 2? Ik zie alleen de 'doeltemperatuur' aangepast bij 'niet-AI verwarmen'. En die wordt niet gebruikt bij AI-verwarmen.

Ik denk dat we die discussie al eens gehad hebben. Was toen de conclusie dat jij daar altijd de doeltemperatuur ziet?

Walter

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

walter_321 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 13:30:
[...]

Jij leest doeltemperatuur uit uit de warmtepomp? Welke is dat dan (holding address 2? Ik zie alleen de 'doeltemperatuur' aangepast bij 'niet-AI verwarmen'. En die wordt niet gebruikt bij AI-verwarmen.

Ik denk dat we die discussie al eens gehad hebben. Was toen de conclusie dat jij daar altijd de doeltemperatuur ziet?

Walter
Ja, ik stel de gewenste temperatuur in en daarna zie ik de doeltemperatuur veranderen.
Als nu op Auto-AI de temperatuur veranderd, dan zie ik de gewenste temp en doel temp veranderen.

In HA:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kZcGFwN0QQ8zsVfS9GDlFMFso_c=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/olDOogd6ZMrsJOMX9Bv3XZ6a.jpg?f=user_large

ESPhome Yaml

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
number:
  - platform: modbus_controller
    id: water_temp_target_output
    name: "Gewenste temp"
    unit_of_measurement: "°C"
    device_class: temperature
    icon: mdi:home-thermometer
    min_value: 18
    max_value: 33
    step: 1
    address: 2
    value_type: U_WORD
    multiply: 10

sensor:
  - platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: lg
    name: "03 Doeltemp"
    id: doel_temp
    register_type: holding
    address: 2
    state_class: measurement
    unit_of_measurement: "°C"
    value_type: U_WORD
    accuracy_decimals: 0
    skip_updates: 1
    filters:
      - multiply: 0.1

Ik zie nu, dat de warmtepomp niet afrond, maar alleen de getallen voor de komma gebruikt.
Mijn stooklijn en de waarde die de WP gebruikt (of laat zien)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/azni-D9SFY6_c9mnYmYD_DW-7oY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5sJDKlALhQ3IRSN5B72Z7nF0.jpg?f=fotoalbum_large

Als de temperatuur buiten 6 graden wordt, zal de doel temp naar 30 graden gaan

[ Voor 15% gewijzigd door PeteSplit op 20-11-2025 14:09 ]

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

kazemo schreef op donderdag 20 november 2025 @ 12:54:
[...]

Dat zal zo zijn maar het opgenomen vermogen stijgt dan ook 40%,dan maar meer defrost,s bij mij met deze buitentemp. ieder uur
Het piekvermogen is hoger, maar de tijd tussen defrosts word langer en tussen de defrosts is het gemiddeld verbruik lager omdat de compressor verder kan aftoeren. Algeheel ben ik ervan overtuigd dat als het basis verbruik al vrij hoog is doordat de compressor sowieso al hard draait, het toegevoegde verbruik van de fan een minder negatieve invloed heeft op de COP dan de defrosts.

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

Voor iedereen met een R290 en HA, input register adres 47 is volgens mij het vermogen in Watt van de waterpomp. @walter_321
Adres 49 is het thermisch vermogen, maar dan wel alleen het positieve teken, dus tijdens een defrost is het vermogen 0.

[ Voor 37% gewijzigd door teunos93 op 20-11-2025 15:57 ]

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:10
kazemo schreef op donderdag 20 november 2025 @ 12:25:
https://aircoplazazwolle....230v-antraciet-aanbieding
Gezien nieuwe generatie R32 monoblok de zg SII modellen donkergrijs (helaas alleen in 230v 1fase)
Zijn er al ervaringen mee op dit forum ? (ziet er uit als de propaan modellen R290)
Interessant. Weet iemand of dit een, zo goed als, drop-in replacement is voor Monobloc S R32? Zo ja zou ik het nog wel overwegen omdat de SII (op papier?) stiller is

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:10
Ow never mind, volgens de technische gegevens net zoveel geluidsvermogen

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

• jschel
kazemo schreef op donderdag 20 november 2025 @ 12:54:
[...]

Dat zal zo zijn maar het opgenomen vermogen stijgt dan ook 40%,dan maar meer defrost,s bij mij met deze buitentemp. ieder uur 1(delta T is constanter zo rond de 5),als het echt gaat vriezen zet ik ik de stillemode uit (handmatig of met schema op RMC) dan zal ik wel moeten anders haal ik de temp. niet meer
dan het verschil van gas jij hebt R290 ik heb R32 dat zal dan ook verschil maken! (andere eigenschappen)
je hebt andere software op de RMC als ik! (3064 3jaar oud)
je hebt welliswaar modbus uitlezing ik heb dat niet!
maar modbus heb ik in feite ook, het hele apperaat werkt met modbus alleen ik kan het niet uitlezen
idiaal zou zijn als de buitentemp. constant hetzelfde zou zijn (dit is helaas niet zo,het is variable)
1 uitzondering op dit forum @jscheffers die heeft de WP in de kelder staan daar is de temp. vrij constant en werkt buiten verwachting ook goed (bijna geen defrost,s)
Sinds dat ik de open verdeler heb en de jagas boven heb ik de temperatuur een beetje kunnen verlagen. Nu met die grote warmtewisselaar ook bijna geen defrosts. Vanochtend de eerste 3 gehad om 6 uur met een koude start. Daarna geen meer _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UjQwSIzjf-0486v9AABS1gsCymw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vzkbArXeQHMzeTJpORE21jFf.png?f=fotoalbum_large

Best onder de indruk nu! Ik start de warmtepomp met silent mode om de opstart piek bij hogere buiten temp te verminderen, maar dat is met dit weer eigenlijk niet meer nodig dus ik denk dat ik het idee van @tebogo nog ga toevoegen, zodat silent mode automatisch weer uit gaat als de warmtewisselaar gaat bevriezen tijdens een start.

Verder heb ik een liggend SWW boiler vat omdat de boven verdieping in het schuin dak zit en dat beter uit kwam. Dan heb je wel wat meer warm-water cycli maar daar heb ik niet zo'n moeite mee.

Momenteel kan hij savonds uit gaan op nacht verlaging, rond 10 uur zet ik het setpoint een graad lager en om half 1 weer een graad lager. Ik regel op ruimte temperatuur met de RMC plus stooklijn. Ik heb mij mij gemerkt dat met silent-mode aan dat hij dan niet goed terug moduleerd. Daar heb je vooral last van als de warmtepomp niet veel moeite hoeft te doen. Dit heeft waarschijnlijk met de DIP-switch 2 op het outside-unit PCB te maken maar dat ga ik dit jaar niet meer proberen. Komend voorjaar zal ik dat eens uitproberen.

Ik had gisteren ook nog even variable flow geprobeerd maar toch maar weer op fixed pump capacity 75% gezet omdat het niet echt uit maakte. Bij een defrost ging hij naar een flow van 38.5l/m dus toch echt wel bijna 40l/m zoals ik al dacht.

[ Voor 20% gewijzigd door jschel op 20-11-2025 19:55 ]

• walter_321
teunos93 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:55:
Voor iedereen met een R290 en HA, input register adres 47 is volgens mij het vermogen in Watt van de waterpomp. @walter_321
Adres 49 is het thermisch vermogen, maar dan wel alleen het positieve teken, dus tijdens een defrost is het vermogen 0.
Idd input register 49 lijkt het thermisch vermogen te zijn.

• jscheffers
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:34
Goedeavond.
Ik heb een monoblok 5 kw (geen split) staat in de kelder.
De kelder is nu nog 10 graden buiten nu 2 graden de hele week is die +/- 7 graden warmer dan buiten.
Ik heb het ook 24/7 20/21 graden in huis.
Afgifte 12.133,4 KW ÷ 2.374.9 KWH is 5.1090 cop's volgens de RMC.
Je kan nu ook zie met de Homewizard of ik defrosts heb gehad door de piekjes of dalen gaan niet verder naar beneden dan 400 watt als ik het goed heb,,, Ik ben als leek al heel ver op weg met veel hulp van de forumleden DUS DANKJEWEL. dan nu wat foto's Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wOyEiXhqGd3GFMK1c7qf-GB77Bo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d097Jrp7lN1hc46vsXHqtrmT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qacJdbbQBXvsRwdHPVhlUeiWlIc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PnUcOCS6c5iPSFyodcDeVoLG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eQfbTBfdeoPYxGDEySqej3zpwDQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qL91wGR4JY5eqABr8Fiv1VeW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/teQEPMy34obTcR_MXKDT7Jv3PQQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gtYvdQKFH9xirY70d7XPqfcc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XzOZ9FHEu38qgLsqJSt2I_WghWw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BgxAAHeP2tiwU6HweYCQrK7W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qz_dhfRTpXNRCWfaUO8J4wb9M9I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m5I2YqES1WmXQS6KxMnCJejq.jpg?f=fotoalbum_large

• walter_321
jscheffers schreef op donderdag 20 november 2025 @ 21:15:
Goedeavond.
Ik heb een monoblok 5 kw (geen split) staat in de kelder.
De kelder is nu nog 10 graden buiten nu 2 graden de hele week is die +/- 7 graden warmer dan buiten.
Ik heb het ook 24/7 20/21 graden in huis.
Afgifte 12.133,4 KW ÷ 2.374.9 KWH is 5.1090 cop's volgens de RMC.
Je kan nu ook zie met de Homewizard of ik defrosts heb gehad door de piekjes of dalen gaan niet verder naar beneden dan 400 watt als ik het goed heb,,, Ik ben als leek al heel ver op weg met veel hulp van de forumleden DUS DANKJEWEL. dan nu wat foto's [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
op het moment van je fotos is de delta T wel zeer klein en je debiet heel hoog voor het vermogen. voor 5kW onder, de 30°C is een debiet van 12LPM zowat 5 graden verschil. Hoe heb je het debiet ingesteld? Ik zou aanraden naar 'optimaal' te gaan.

• walter_321
Register 37 lijkt het elektrisch vermogen te zijn, maar niet zo nauwkeurig...
Ik had het voor een paar dagen maar nu na wat knoeien is het plot unavailable...

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

walter_321 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 22:22:
[...]

Register 37 lijkt het elektrisch vermogen te zijn, maar niet zo nauwkeurig...
Ik had het voor een paar dagen maar nu na wat knoeien is het plot unavailable...
Dat denk ik ook ja, maar die pist toch wel redelijk langs de pot dus dacht laat ik die maar niet noemen.
Waterpomp vermogen op 47 weet ik wel 100% zeker, die klopt ook met wat ik zie als tijdens de pimp on/off periode enkel de pomp loopt.
Verder zie ik nog wat counter data tussen 39 en 51 maar die is niet nuttig.

[ Voor 7% gewijzigd door teunos93 op 20-11-2025 22:35 ]

• walter_321
teunos93 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 22:31:
[...]

Dat denk ik ook ja, maar die pist toch wel redelijk langs de pot dus dacht laat ik die maar niet noemen.
Waterpomp vermogen weet ik wel 100% zeker, die klopt ook met wat ik zie als tijdens de pimp on/off periode enkel de pomp loopt.
het lijkt me nauwkeuriger dan het thermische vermogen: dat geeft nu bij mij 2,2kW, terwijl ik echt wel zeker ben dat er eerder 2,7kW is (omdat de outlet temperatuur echt wel onnauwkeurig is...)

• jscheffers
walter_321 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 22:20:
[...]

op het moment van je fotos is de delta T wel zeer klein en je debiet heel hoog voor het vermogen. voor 5kW onder, de 30°C is een debiet van 12LPM zowat 5 graden verschil. Hoe heb je het debiet ingesteld? Ik zou aanraden naar 'optimaal' te gaan.
Ok en dankjewel hij staat nu op optimaal.

• walter_321
jscheffers schreef op donderdag 20 november 2025 @ 22:38:
[...]

Ok en dankjewel hij staat nu op optimaal.
en wat zie je nu?

• walter_321
heb jij een bruikbare 'target temperatuur' gevonden? Bij mij is de target temp, target_temp_circuit1, steeds de temperatuur van 'normaal' verwarmen doeltemperatuur; nooit die van de AI mode.

• jscheffers
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YJirhoRNAOb9SX6aIlmBg63H4SY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2RiIBXjanLqwOa1PnkkWUirK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PG934qFrs07Fkzp4GTLHtCJEcT8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rspPmmJYJVYRLUAwvZZZiRqW.jpg?f=fotoalbum_large
Ok al 4 graden verschil 32 uitvoer. Nog een vraagje dat met de Homewizard over de defrost klop het dat hij dan op nieuw op start bij 0 watt. En wat vind je van de Hysterese

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

walter_321 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 22:48:
[...]

heb jij een bruikbare 'target temperatuur' gevonden? Bij mij is de target temp, target_temp_circuit1, steeds de temperatuur van 'normaal' verwarmen doeltemperatuur; nooit die van de AI mode.
Nee die is er niet zover ik weet of kan vinden.
Pagina: 1 ... 188 189 Laatste