LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 189 ... 205 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• jschel
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19:47
walter_321 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:48:
[...]

ik heb meldingen van mensen die de 7kW versie met 8l/min laten draaien. Het zou dus moeten kunnen...

Ik vind mijn wp al klein ;-). In kleinere vermogens draait ze aan 300W elektrisch. Dat is dan een 1,5kW thermisch. Aan 11L/min is dat gewoon 2°K dat de WP; dat is gewoon te weinig. En dat is omdat het debiet te groot is, danwel de warmtewisselaar niet groot of efficient genoeg. Maar ik denk toch dat er iets niet klopt aan dat minimum debiet. De installateur vraagt het na...
Het gaat allemaal over de delta T: welke delta T heb jij op de kleinste modulering/traagste toerental van de compressor bij vermogen bij welk debiet.
Beetje lange vraag is dit wat je bedoelt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/upZRmFIp9vm9Zrd-9HZOiELmvJ4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ys0oR1ma1t6XUlOLYJ2M5Zmi.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RBmdhH_WTra8FYY_dQ4XRb0a9U4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hzdu4s96648p3wBU5NUl8vd5.png?f=fotoalbum_large

Van 7 november toen was ik aan het experimenteren

[ Voor 13% gewijzigd door jschel op 18-11-2025 19:46 ]

LG HM123MR | Goodwe GW8K-DT | Homeassistant | ESPhome | Gasloos

• walter_321
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 20:57
Rikbr schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 19:09:
[...]

Ik heb inmiddels de stooklijn iets aangepast en de warmtepomp op silent mode gezet. De eerste run hierna was eigenlijk nog identiek aan de vorige, 3 uur lang een constant vermogen van 1,5-1,8 kw per uur en daarna weer afgeslagen. Als de volgende run nog identiek is zal ik de stooklijn nog iets aanpassen.
Hebben jullie ook nog tips over de instelling van de waterpomp ? Optimal flow, of vast debiet met een vaste deltat ?
kijk tussen door na welke temperaturen de wp geeft voor het water; bij gelijke buitentemperatuur zouden die eerst redelijk moeten stijgen gedurende een half uur, nadien langer min of meer stabiel zijn; ondertussen verwacht ik dat het binnen te warm wordt en de wp uiteindelijk uit gaat. Zolang dat dat gebeurt zit je dus te hoog met de stooklijn...

Dit is wat er hier thuis gebeurt met de binnentemperatuur en enkel sturen op de aanvoertemperatuur van de stooklijn.
De temperatuur start wat hoog door een overschot aan warmte door zon gisteren; tegen de ochtend wordt de temp helemaal stabiel en schommelt de temperatuur nog +/-0,1 graden tijdens de bijna zonloze dag.
Er is hier ook nog wat werk: dit is de eerste instelling van de stooklijn van de WP een dikke week draait nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m2h6E8H-zsxgGl1qcxDIq4TGbgw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/tm8HuaP7k1AIeK6UDSbFAknH.png?f=user_large

• walter_321
jschel schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 19:43:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

mooie delta T...
dit zie ik: veel te laag...Enkel even bij de ORCs zie ik iets 'normaal'.
... en zo dadelijk meer...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wql5SrF-_4LzJqyuvk7o-wyUpHQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5zmcbklETJIXaAIFBorq2mQD.png?f=fotoalbum_large

• walter_321
...dus dat debiet dat niet omlaag wil bij mijn 7kW R290.

Ik zie nu dat de buitenunit als een 16kW versie herkent wordt (dat is ze niet; het is een UB40 eenheid en ze werkt met de vermogens van een 7kW versie...)

Wat zien jullie bij modellen volgens de RMC? Zien jullie het correcte vermogen van de buitenunit en de 'versies' van binnen- en buitenunit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CwECRrxQNVrFTqS3L1Lf_ZGgChg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZSRbQj6diSvwtHJFEcPoaTX4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/039eNqet5j3kAt0OnElBvRONf_g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aprkP7gWGWOgq0XtHGWCqT1M.jpg?f=fotoalbum_large

• walter_321
jschel schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 19:43:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

ps: debieten en vermogen zijn in lijn met elkaar... Hier is het debiet dus te hoog...

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21:27

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

walter_321 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 20:05:
Ik zie nu dat de buitenunit als een 16kW versie herkent wordt (dat is ze niet; het is een UB40 eenheid en ze werkt met de vermogens van een 7kW versie...)

Wat zien jullie bij modellen volgens de RMC? Zien jullie het correcte vermogen van de buitenunit en de 'versies' van binnen- en buitenunit?
Ja (alleen gedeeltelijk de gegevens op een andere plaats)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zVxXcgUh7pmvbr2hIcsl5WAOUpY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5tt27PCYFltMbRAWHuF9pyfw.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VfFDjLemUmUXKdF3vlN69URVlEc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zpQx0C4s4IyTC8aLSasfXHmx.jpg?f=fotoalbum_large
serienummer gedeeltelijk gewist

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• jschel
walter_321 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 20:02:
[...]

mooie delta T...
dit zie ik: veel te laag...Enkel even bij de ORCs zie ik iets 'normaal'.
... en zo dadelijk meer...
[Afbeelding]
Dat was wel gemeten met de externe sensoren die van de WP vertrouw ik niet helemaal, zeker niet met lage delta T

• jschel
walter_321 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 20:14:
[...]

ps: debieten en vermogen zijn in lijn met elkaar... Hier is het debiet dus te hoog...
Apart…. De mijne zegt gewoon 12kW iig. RMC ESW versie 3065

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v6MUWl_4Z7DmuWrZSNFHI2-PfDQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bpNS6rMlSgJUC1CzKOvlFr8e.jpg?f=fotoalbum_large

• phoeder
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 09-02 06:16
ik heb een LG Therma V 12kw WP
iedere keer als ik in mijn LG thermostaat kijk zie ik Debiet LO staan.
alleen als mijn uitvoer op 38 graden staat dan geeft hij 37,8 LPM aan.
je hoort toch altijd flow in je systeem te hebben.
wie kan mij daar meer over vertellen.

• Rikbr
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 12-01 14:44
walter_321 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 19:57:
[...]

kijk tussen door na welke temperaturen de wp geeft voor het water; bij gelijke buitentemperatuur zouden die eerst redelijk moeten stijgen gedurende een half uur, nadien langer min of meer stabiel zijn; ondertussen verwacht ik dat het binnen te warm wordt en de wp uiteindelijk uit gaat. Zolang dat dat gebeurt zit je dus te hoog met de stooklijn...

Dit is wat er hier thuis gebeurt met de binnentemperatuur en enkel sturen op de aanvoertemperatuur van de stooklijn.
De temperatuur start wat hoog door een overschot aan warmte door zon gisteren; tegen de ochtend wordt de temp helemaal stabiel en schommelt de temperatuur nog +/-0,1 graden tijdens de bijna zonloze dag.
Er is hier ook nog wat werk: dit is de eerste instelling van de stooklijn van de WP een dikke week draait nu.

[Afbeelding]
Goedemorgen Walter,

Vanochtend heeft de warmtepomp weer een run gemaakt met de nieuwe stooklijn.
Als ik de grafiek doortrek zou die ongeveer bij 4 graden celsius buitentemperatuur nu een uitgaande temperatuur van 27 graden moeten draaien, Toen ik bij de warmtepomp kwam stond deze uitvoer met 33 graden te draaien en de retour op 28 graden. Warmtepomp zelf stond weer constant met 1,6 kw te draaien.

• jschel
phoeder schreef op woensdag 19 november 2025 @ 07:02:
Zelfs als de waterpomp uit staat geeft die bij mij iig 5l/m terug. Op de RMC staat dan ook LO idd.In dat geval staat de “binnen”unit gewoon uit.

• walter_321
phoeder schreef op woensdag 19 november 2025 @ 07:02:
Bij mij als er geen debiet is, zie ik "-". Geeft de RMC dat de waterpomp draait?
LO versta ik als laag debiet; alleen als je een error krijgt zou ik me er zorgen om maken.
Zolang de waterpomp draait zou ik me er geen zorgen om maken. Veel debiet is er niet nodig om de wp te laten zien hoe het water van de verwarming zich gedraagd. Pas als de compressor werkt is een bepaalde debiet nodig.

• jschel
Rikbr schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 19:09:
[...]

Ik heb inmiddels de stooklijn iets aangepast en de warmtepomp op silent mode gezet. De eerste run hierna was eigenlijk nog identiek aan de vorige, 3 uur lang een constant vermogen van 1,5-1,8 kw per uur en daarna weer afgeslagen. Als de volgende run nog identiek is zal ik de stooklijn nog iets aanpassen.
Hebben jullie ook nog tips over de instelling van de waterpomp ? Optimal flow, of vast debiet met een vaste deltat ?
Met Silent mode aan moduleerd de mijne minder goed terug en op. Ik zet silent mode alleen aan tijdens het starten en als hij in regeling is zet ik silent mode uit met home assistant. Met de stooklijn aanpassen zit je op de goede weg. Je kunt ook eens proberen de water histeresis van +4 naar +3 of +2 te zetten. Dan moduleerd hij sneller/strakker terug. Ja het blijft fuzzy logic 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door jschel op 19-11-2025 19:50 ]

• walter_321
Rikbr schreef op woensdag 19 november 2025 @ 08:29:
[...]

Goedemorgen Walter,

Vanochtend heeft de warmtepomp weer een run gemaakt met de nieuwe stooklijn.
Als ik de grafiek doortrek zou die ongeveer bij 4 graden celsius buitentemperatuur nu een uitgaande temperatuur van 27 graden moeten draaien, Toen ik bij de warmtepomp kwam stond deze uitvoer met 33 graden te draaien en de retour op 28 graden. Warmtepomp zelf stond weer constant met 1,6 kw te draaien.
Niet dikwijls aanpassen... ik zou het niet meer dan eens per dag doen...

• Rikbr
jschel schreef op woensdag 19 november 2025 @ 08:39:
[...]

Met Silent mode aan moduleerd de mijne minder goed terug en op. Ik zet silent mode alleen aan tijdens het starten en als hij in regeling is zet ik silent mode uit met home assistant. Met de stooklijn aanpassen zit je op de goede weg. Je kunt ook eens proberen de water histeresis van +4 naar +3 of +2 te zetten. Dan moduleerd hij sneller/srakker terug. Ja het blijft fuzzy logic 8)7
Haha, ik dacht inderdaad dat het misschien beter zou worden met de silent mode aan. Lastig om deze aan te zetten enkel met opstarten aangezien die van mij nogal vaak een cyclus doet op een dag nu. Zal me ook eens verdiepen in het home assistant, merk dat het nu erg lastig is om iets af te stellen aangezien ik alleen waardes van het water kan uitlezen als ik thuis ben

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

Rikbr schreef op woensdag 19 november 2025 @ 09:47:
[...]

Haha, ik dacht inderdaad dat het misschien beter zou worden met de silent mode aan. Lastig om deze aan te zetten enkel met opstarten aangezien die van mij nogal vaak een cyclus doet op een dag nu. Zal me ook eens verdiepen in het home assistant, merk dat het nu erg lastig is om iets af te stellen aangezien ik alleen waardes van het water kan uitlezen als ik thuis ben
Op een gegeven moment zou de compressor weer rustiger moeten gaan draaien na het opstarten, na ongeveer 15-20 minuten. Dit zou je dan ook weer terug moeten zien in het stroomverbruik. Of slaat je buitenunit misschien dan uit? Je kunt op de controller ook aflezen wat het huidige stroomverbruik is. Het is een berekende waarde, maar wel redelijk accuraat (in het Energy-menu).

Met de nieuwe R290 monoblocks is er een bug met Silent Mode dat de compressor toeren hoog blijven. Iets om rekening mee te houden als jou unit relatief nieuw is. En misschien nieuwere firmware heeft met een vergelijke bug.
Er zijn ook weinig medeforumgebruikers met een R32 9kW split opstelling om ervaringen te delen. Maar ik verwacht dat deze unit constant op een lager verbruik moet kunnen draaien.
@Ruut88 Heeft een 9kW R32 split. Ik zie hier een verbruik tussen de 300-400 watt.
Ruut88 in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

Op zich is het mogelijk om alles redelijk af te stellen zonder extra monitoring en alleen P1-metingen.

Over je eerdere vraag over het wijzigen van de waterpompinstellingen: ik zou dat voor later bewaren als je ongeveer de minimale watertemperatuur weet om je huis constant warm te houden.

Pardon my dutch

• Rikbr
Kip schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:45:
[...]

Op een gegeven moment zou de compressor weer rustiger moeten gaan draaien na het opstarten, na ongeveer 15-20 minuten. Dit zou je dan ook weer terug moeten zien in het stroomverbruik. Of slaat je buitenunit misschien dan uit? Je kunt op de controller ook aflezen wat het huidige stroomverbruik is. Het is een berekende waarde, maar wel redelijk accuraat (in het Energy-menu).

Met de nieuwe R290 monoblocks is er een bug met Silent Mode dat de compressor toeren hoog blijven. Iets om rekening mee te houden als jou unit relatief nieuw is. En misschien nieuwere firmware heeft met een vergelijke bug.
Er zijn ook weinig medeforumgebruikers met een R32 9kW split opstelling om ervaringen te delen. Maar ik verwacht dat deze unit constant op een lager verbruik moet kunnen draaien.
@Ruut88 Heeft een 9kW R32 split. Ik zie hier een verbruik tussen de 300-400 watt.

Op zich is het mogelijk om alles redelijk af te stellen zonder extra monitoring en alleen P1-metingen.

Over je eerdere vraag over het wijzigen van de waterpompinstellingen: ik zou dat voor later bewaren als je ongeveer de minimale watertemperatuur weet om je huis constant warm te houden.
Ik zie de compressor inderdaad niet terug moduleren, deze lijkt gewoon 3 uur lang te draaien op een vermogen van 1,5-1,8 kw op de P1 meter. Als ik het uitlees bij Energy staat er vaak 1 of 1,2 KW.

Ik heb ruut ook een berichtje gestuurd of hij zijn instellingen kan delen, hij zal inmiddels al een hoop data verzameld hebben de laatste drie jaar,

Ik draai op software versie 3.0.6.9

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16-03 09:35
walter_321 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 20:05:
...dus dat debiet dat niet omlaag wil bij mijn 7kW R290.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat staat op de sticker van de buitenunit?
(met QR code die kan je scannen)
als daar 7KW op staat is hij dat dan ook !

• walter_321
Als je aanpassingen doet; wanneer worden die actief?
Concreet de stooklijn en +/- in AI modus; je past dat aan en het verandert? Of dat duurt even of pas bij volgende start of....?

• walter_321
kazemo schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:28:
[...]

Wat staat op de sticker van de buitenunit?
(met QR code die kan je scannen)
als daar 7KW op staat is hij dat dan ook !
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qY6q5-uU4tQOafjS5Zd2yjw-h0g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cBoKyGSGTtwMsE10QcMHNBxk.jpg?f=fotoalbum_large
Zeker een 7K ;-).

• phoeder
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 09-02 06:16
ik heb een vermoeden dat mijn WP niet optimaal ingesteld staat.
ik ben er niet zo in thuis.
wanneer gebruik je de AI
ik heb 2 vloerverwarming units met ieder10 groepen
dan moet je toch een behoorlijke debiet hebben anders worden je groepen toch niet warm

• hwopereis
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 00:36
phoeder schreef op woensdag 19 november 2025 @ 21:10:
wanneer gebruik je de AI
dan moet je toch een behoorlijke debiet hebben anders worden je groepen toch niet warm
Dit is te onduidelijk om je te kunnen helpen.
Kan je een fototje posten van het schermpje waarop de temperaturen staan en het schermpje waarop LO staat?

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

phoeder schreef op woensdag 19 november 2025 @ 21:10:
wanneer gebruik je de AI
LO betekent dat de waterpomp niet aanstaat (debiet kan niet gemeten worden) en de warmtepomp niet verwarmt. Daarbij staat de water druk deze moet tussen 2,0 en 2,5 liggen.

AUTO / AI gebruik je als je met een stooklijn wilt verwarmen, afhankelijk van de buiten temperatuur kiest de warmtepomp de bijbehorende temperatuur uit de stooklijn. Je kunt dan geen temperatuur meer instellen, alleen de hele stooklijn met +1 stapjes verhogen of met -1 stapjes verlagen.
De stooklijn kun je instellen in het installatie menu (automatische modus)

Ik weet niet hoe de warmtepomp geinstalleerd is, dus is het wat moeilijk om de juiste instellingen te geven voor een 12 kW warmtepomp, ook omdat de pomp instellingen al afhangen van het warmtepomp vermogen.

Als je de fabrieksinstellingen gebruikt, kan het vaak zijn dat het niet optimaal is voor jou afgiftesysteem.
Het beste is om de afstandsbediening RMC, het schermpje van de warmtepomp de instelling te kiezen voor water. Dan zie je de watertemperaturen die gemaakt worden, en ook het verschil tussen in en uitvoer temperatuur.
Ik weet niet of je thermometers op de vloerverwarmingverdelers hebt zitten, dan kun je zien of het debiet goed is. LG wil graag een verschil tussen aanvoer en retour van 5 graden.

Door het debiet te veranderen zal ook het verschil tussen de in en uit voer temperaturen veranderen.
Als de water pomp nu maximaal staat, dan kan het verschil klein zijn, maar dat is afhankelijk van jou afgiftesysteem.

Daarom is het moeilijk om advies te geven als we niet weten wat de installatie is en wat deze doet.
Bijvoorbeeld bij 12 kW zul je een vloeroppervlak hebben van 2 x 100 m2 ??
Heb je een buffervat er bij, met een tweede pomp in het afgiftecircuit ?? Heb je geen externe pomp dan zou je de waterstroom controle eens op optimaal debiet kunnen zetten (andere instellingen in dat menu:
capaciteit: 80%, stroomsnelheid: 30 L/m, delta Temp: 5)
Heb je een regeling op de vloerverwarming verdelers ?? Als je deze hebt zet deze eens helemaal open en kijk hoe de in en uitvoer temperaturen wijzigen.

Als je een instelling wijzigt schrijf altijd de oude instelling op, zodat je altijd weer terug kunt, als de wijziging niet het juiste resultaat geeft. Verander altijd maar 1 instelling en wacht een tijd (een paar uur) of er iets veranderd. Het lijstje op de eerste pagina van dit topic geeft een goed overzicht van alle instellingen, waar je jou waarden bij kunt zetten.
Ik ben ervan uitgegaan, dat je weet, hoe je in het installatie menu kunt komen... ;)

[ Voor 13% gewijzigd door PeteSplit op 19-11-2025 22:08 ]

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• Rikbr
walter_321 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 20:04:
Concreet de stooklijn en +/- in AI modus; je past dat aan en het verandert? Of dat duurt even of passiefhuis bij volgende start of....?
Hoi Walter, dat is een hele goede vraag.
Zal eens in de handleiding kijken of ik daarover iets kan vinden.

• Rikbr
Kip schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:45:
[...]

Ik heb gisteren een nieuwe proef gestart, de unit enkel op regeling uitgaande temperatuur van het water. Hij draait inmiddels al bijna een cyclus van 12 uur en moduleert keurig terug naar 400 watt. Hoorde van Ruut dat hij ook problemen heeft om door de opstart cyclus heen te komen met de stooklijn. Ga gezien het koudere weer de komende dagen maar even op deze manier de woning verwarmen, kan ik ook mooi zien welke temperatuur ik nodig ben om het huis op dit moment warm te houden en kan ik dat punt straks verwerken in de stooklijn.

Wordt vervolgd.

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

Rikbr schreef op donderdag 20 november 2025 @ 09:52:
[...]

Ik heb gisteren een nieuwe proef gestart, de unit enkel op regeling uitgaande temperatuur van het water. Hij draait inmiddels al bijna een cyclus van 12 uur en moduleert keurig terug naar 400 watt. Hoorde van Ruut dat hij ook problemen heeft om door de opstart cyclus heen te komen met de stooklijn. Ga gezien het koudere weer de komende dagen maar even op deze manier de woning verwarmen, kan ik ook mooi zien welke temperatuur ik nodig ben om het huis op dit moment warm te houden en kan ik dat punt straks verwerken in de stooklijn.

Wordt vervolgd.
Gelukkig, wat voortgang. :) Dit is inderdaad een fijner uitgangspunt. Afhankelijk van de warmteverlies van je woning is 400 watt continu misschien niet meer haalbaar met de huidige temperaturen. Dit merk je snel genoeg als de binnentemperatuur niet op niveau kan worden gehouden.
In mijn geval, een huis van meer dan 100 jaar oud dat ik verwarm met een 9kW R32 monoblock, zit ik rond de 1000 watt. Met de temperaturen rond het vriespunt met defrosts weer een stuk hoger door de opstartpieken.

Om 09:30 gaat silent mode automatisch uit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-OZErlPk6vdAY21M2fNPs2l3ut0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/53e2vsdg2ZkUYYp0E1LWDnlD.png?f=fotoalbum_large

Pardon my dutch

• teunos93
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06:43

teunos93

HM123HF.UB60

Ik zou silent mode bij koud weer echt uit zetten. Je verdamper vriest veel sneller dicht doordat je minder warmte uit de lucht haalt op lagere fan speed. Daardoor zakt je gas temperatuur flink om dezelfde warmte output te halen.
Zelf zet ik hem uit onder de 4.5C.

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-03 15:43

tebogo

HM093MR.U44 / WH27S.F5

teunos93 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:34:
Ik zou silent mode bij koud weer echt uit zetten. Je verdamper vriest veel sneller dicht doordat je minder warmte uit de lucht haalt op lagere fan speed. Daardoor zakt je gas temperatuur flink om dezelfde warmte output te halen.
Ik zet silent mode automatisch uit als de Suction temp. 5 minuten onder de 0 graden komt, en pas weer aan als deze 5 minuten boven de 1,5 graden komt. dat werkt naar alle tevredenheid. Tweede winter dat ik dit nu doe.

HM093MR.U44 (3.06.7a -> 3.06.9b) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

• kazemo
https://aircoplazazwolle....230v-antraciet-aanbieding
Gezien nieuwe generatie R32 monoblok de zg SII modellen donkergrijs (helaas alleen in 230v 1fase)
Zijn er al ervaringen mee op dit forum ? (ziet er uit als de propaan modellen R290)

[ Voor 5% gewijzigd door kazemo op 20-11-2025 12:30 ]

• hwopereis
Gaat silent mode niet eigenlijk bijna altijd ten koste van efficientie? Ook bij bijvoorbeeld 10 graden celcius?

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

walter_321 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 20:04:
Concreet de stooklijn en +/- in AI modus; je past dat aan en het verandert? Of dat duurt even of passiefhuis bij volgende start of....?
Ik had zojuist de stooklijn gewijzigd en zag dat de temperatuur meteen omhoog ging,
dus de wijziging van de instelling gaat meteen in ;)

Bij AI plussen of minnen, zie ik dat de temperatuur na 10 seconden aangepast is, de warmtepomp reageert daar heel snel, of langzaam op, alsof de warmtepomp een uur schema heeft, waarin vroeg in het uur, hij langzaam reageert en laat in het uur, hij heel snel reageert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hDF8ssKuBjTldGR2tGnxVDulzNg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a2FZ3OcoV4D75wDS2RW9R6ro.jpg?f=fotoalbum_large

Na het terug moduleren en daarna een verhoging van de temperatuur, gaat na ongeveer 6 minuten, de compressor snel omhoog en daarop volgt natuurlijk bij de huidige buiten temperatuur een defrost op.

[ Voor 50% gewijzigd door PeteSplit op 20-11-2025 12:46 ]

• kazemo
teunos93 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:34:
Dat zal zo zijn maar het opgenomen vermogen stijgt dan ook 40%,dan maar meer defrost,s bij mij met deze buitentemp. ieder uur 1(delta T is constanter zo rond de 5),als het echt gaat vriezen zet ik ik de stillemode uit (handmatig of met schema op RMC) dan zal ik wel moeten anders haal ik de temp. niet meer
dan het verschil van gas jij hebt R290 ik heb R32 dat zal dan ook verschil maken! (andere eigenschappen)
je hebt andere software op de RMC als ik! (3064 3jaar oud)
je hebt welliswaar modbus uitlezing ik heb dat niet!
maar modbus heb ik in feite ook, het hele apperaat werkt met modbus alleen ik kan het niet uitlezen
idiaal zou zijn als de buitentemp. constant hetzelfde zou zijn (dit is helaas niet zo,het is variable)
1 uitzondering op dit forum @jscheffers die heeft de WP in de kelder staan daar is de temp. vrij constant en werkt buiten verwachting ook goed (bijna geen defrost,s)

[ Voor 34% gewijzigd door kazemo op 20-11-2025 14:18 ]

• kazemo
PeteSplit schreef op donderdag 20 november 2025 @ 12:26:
[...]

Ik had zojuist de stooklijn gewijzigd en zag dat de temperatuur meteen omhoog ging,

Bij AI plussen of minnen, zie ik dat de temperatuur na 10 seconden aangepast is, de warmtepomp reageert daar heel snel, of langzaam op, alsof de warmtepomp een uur schema heeft, waarin vroeg in het uur, hij langzaam reageert en laat in het uur, hij heel snel reageert.

[Afbeelding]

Na het terug moduleren en daarna een verhoging van de temperatuur, gaat na ongeveer 6 minuten, de compressor snel omhoog en daarop volgt natuurlijk bij de huidige buiten temperatuur een defrost op.
Ik heb me er maar bij neergelegd,AI is on door grondelijk en niet logisch te begrijpen!

• walter_321
PeteSplit schreef op donderdag 20 november 2025 @ 12:26:
[...]

...
Jij leest doeltemperatuur uit uit de warmtepomp? Welke is dat dan (holding address 2? Ik zie alleen de 'doeltemperatuur' aangepast bij 'niet-AI verwarmen'. En die wordt niet gebruikt bij AI-verwarmen.

Ik denk dat we die discussie al eens gehad hebben. Was toen de conclusie dat jij daar altijd de doeltemperatuur ziet?

Walter

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

walter_321 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 13:30:
[...]

Jij leest doeltemperatuur uit uit de warmtepomp? Welke is dat dan (holding address 2? Ik zie alleen de 'doeltemperatuur' aangepast bij 'niet-AI verwarmen'. En die wordt niet gebruikt bij AI-verwarmen.

Ik denk dat we die discussie al eens gehad hebben. Was toen de conclusie dat jij daar altijd de doeltemperatuur ziet?

Walter
Ja, ik stel de gewenste temperatuur in en daarna zie ik de doeltemperatuur veranderen.
Als nu op Auto-AI de temperatuur veranderd, dan zie ik de gewenste temp en doel temp veranderen.

In HA:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kZcGFwN0QQ8zsVfS9GDlFMFso_c=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/olDOogd6ZMrsJOMX9Bv3XZ6a.jpg?f=user_large

ESPhome Yaml

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
number:
  - platform: modbus_controller
    id: water_temp_target_output
    name: "Gewenste temp"
    unit_of_measurement: "°C"
    device_class: temperature
    icon: mdi:home-thermometer
    min_value: 18
    max_value: 33
    step: 1
    address: 2
    value_type: U_WORD
    multiply: 10

sensor:
  - platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: lg
    name: "03 Doeltemp"
    id: doel_temp
    register_type: holding
    address: 2
    state_class: measurement
    unit_of_measurement: "°C"
    value_type: U_WORD
    accuracy_decimals: 0
    skip_updates: 1
    filters:
      - multiply: 0.1

Ik zie nu, dat de warmtepomp niet afrond, maar alleen de getallen voor de komma gebruikt.
Mijn stooklijn en de waarde die de WP gebruikt (of laat zien)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/azni-D9SFY6_c9mnYmYD_DW-7oY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5sJDKlALhQ3IRSN5B72Z7nF0.jpg?f=fotoalbum_large

Als de temperatuur buiten 6 graden wordt, zal de doel temp naar 30 graden gaan

[ Voor 15% gewijzigd door PeteSplit op 20-11-2025 14:09 ]

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

kazemo schreef op donderdag 20 november 2025 @ 12:54:
[...]

Dat zal zo zijn maar het opgenomen vermogen stijgt dan ook 40%,dan maar meer defrost,s bij mij met deze buitentemp. ieder uur
Het piekvermogen is hoger, maar de tijd tussen defrosts word langer en tussen de defrosts is het gemiddeld verbruik lager omdat de compressor verder kan aftoeren. Algeheel ben ik ervan overtuigd dat als het basis verbruik al vrij hoog is doordat de compressor sowieso al hard draait, het toegevoegde verbruik van de fan een minder negatieve invloed heeft op de COP dan de defrosts.

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

Voor iedereen met een R290 en HA, input register adres 47 is volgens mij het vermogen in Watt van de waterpomp. @walter_321
Adres 49 is het thermisch vermogen, maar dan wel alleen het positieve teken, dus tijdens een defrost is het vermogen 0.

[ Voor 37% gewijzigd door teunos93 op 20-11-2025 15:57 ]

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:50
kazemo schreef op donderdag 20 november 2025 @ 12:25:
https://aircoplazazwolle....230v-antraciet-aanbieding
Gezien nieuwe generatie R32 monoblok de zg SII modellen donkergrijs (helaas alleen in 230v 1fase)
Zijn er al ervaringen mee op dit forum ? (ziet er uit als de propaan modellen R290)
Interessant. Weet iemand of dit een, zo goed als, drop-in replacement is voor Monobloc S R32? Zo ja zou ik het nog wel overwegen omdat de SII (op papier?) stiller is

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

• SalexSun
Ow never mind, volgens de technische gegevens net zoveel geluidsvermogen

• jschel
kazemo schreef op donderdag 20 november 2025 @ 12:54:
[...]

Dat zal zo zijn maar het opgenomen vermogen stijgt dan ook 40%,dan maar meer defrost,s bij mij met deze buitentemp. ieder uur 1(delta T is constanter zo rond de 5),als het echt gaat vriezen zet ik ik de stillemode uit (handmatig of met schema op RMC) dan zal ik wel moeten anders haal ik de temp. niet meer
dan het verschil van gas jij hebt R290 ik heb R32 dat zal dan ook verschil maken! (andere eigenschappen)
je hebt andere software op de RMC als ik! (3064 3jaar oud)
je hebt welliswaar modbus uitlezing ik heb dat niet!
maar modbus heb ik in feite ook, het hele apperaat werkt met modbus alleen ik kan het niet uitlezen
idiaal zou zijn als de buitentemp. constant hetzelfde zou zijn (dit is helaas niet zo,het is variable)
1 uitzondering op dit forum @jscheffers die heeft de WP in de kelder staan daar is de temp. vrij constant en werkt buiten verwachting ook goed (bijna geen defrost,s)
Sinds dat ik de open verdeler heb en de jagas boven heb ik de temperatuur een beetje kunnen verlagen. Nu met die grote warmtewisselaar ook bijna geen defrosts. Vanochtend de eerste 3 gehad om 6 uur met een koude start. Daarna geen meer _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UjQwSIzjf-0486v9AABS1gsCymw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vzkbArXeQHMzeTJpORE21jFf.png?f=fotoalbum_large

Best onder de indruk nu! Ik start de warmtepomp met silent mode om de opstart piek bij hogere buiten temp te verminderen, maar dat is met dit weer eigenlijk niet meer nodig dus ik denk dat ik het idee van @tebogo nog ga toevoegen, zodat silent mode automatisch weer uit gaat als de warmtewisselaar gaat bevriezen tijdens een start.

Verder heb ik een liggend SWW boiler vat omdat de boven verdieping in het schuin dak zit en dat beter uit kwam. Dan heb je wel wat meer warm-water cycli maar daar heb ik niet zo'n moeite mee.

Momenteel kan hij savonds uit gaan op nacht verlaging, rond 10 uur zet ik het setpoint een graad lager en om half 1 weer een graad lager. Ik regel op ruimte temperatuur met de RMC plus stooklijn. Ik heb mij mij gemerkt dat met silent-mode aan dat hij dan niet goed terug moduleerd. Daar heb je vooral last van als de warmtepomp niet veel moeite hoeft te doen. Dit heeft waarschijnlijk met de DIP-switch 2 op het outside-unit PCB te maken maar dat ga ik dit jaar niet meer proberen. Komend voorjaar zal ik dat eens uitproberen.

Ik had gisteren ook nog even variable flow geprobeerd maar toch maar weer op fixed pump capacity 75% gezet omdat het niet echt uit maakte. Bij een defrost ging hij naar een flow van 38.5l/m dus toch echt wel bijna 40l/m zoals ik al dacht.

[ Voor 20% gewijzigd door jschel op 20-11-2025 19:55 ]

• walter_321
teunos93 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:55:
Voor iedereen met een R290 en HA, input register adres 47 is volgens mij het vermogen in Watt van de waterpomp. @walter_321
Adres 49 is het thermisch vermogen, maar dan wel alleen het positieve teken, dus tijdens een defrost is het vermogen 0.
Idd input register 49 lijkt het thermisch vermogen te zijn.

• jscheffers
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-03 12:09
Goedeavond.
Ik heb een monoblok 5 kw (geen split) staat in de kelder.
De kelder is nu nog 10 graden buiten nu 2 graden de hele week is die +/- 7 graden warmer dan buiten.
Ik heb het ook 24/7 20/21 graden in huis.
Afgifte 12.133,4 KW ÷ 2.374.9 KWH is 5.1090 cop's volgens de RMC.
Je kan nu ook zie met de Homewizard of ik defrosts heb gehad door de piekjes of dalen gaan niet verder naar beneden dan 400 watt als ik het goed heb,,, Ik ben als leek al heel ver op weg met veel hulp van de forumleden DUS DANKJEWEL. dan nu wat foto's Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wOyEiXhqGd3GFMK1c7qf-GB77Bo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d097Jrp7lN1hc46vsXHqtrmT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qacJdbbQBXvsRwdHPVhlUeiWlIc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PnUcOCS6c5iPSFyodcDeVoLG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eQfbTBfdeoPYxGDEySqej3zpwDQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qL91wGR4JY5eqABr8Fiv1VeW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/teQEPMy34obTcR_MXKDT7Jv3PQQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gtYvdQKFH9xirY70d7XPqfcc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XzOZ9FHEu38qgLsqJSt2I_WghWw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BgxAAHeP2tiwU6HweYCQrK7W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qz_dhfRTpXNRCWfaUO8J4wb9M9I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m5I2YqES1WmXQS6KxMnCJejq.jpg?f=fotoalbum_large

• walter_321
jscheffers schreef op donderdag 20 november 2025 @ 21:15:
Goedeavond.
Ik heb een monoblok 5 kw (geen split) staat in de kelder.
De kelder is nu nog 10 graden buiten nu 2 graden de hele week is die +/- 7 graden warmer dan buiten.
Ik heb het ook 24/7 20/21 graden in huis.
Afgifte 12.133,4 KW ÷ 2.374.9 KWH is 5.1090 cop's volgens de RMC.
Je kan nu ook zie met de Homewizard of ik defrosts heb gehad door de piekjes of dalen gaan niet verder naar beneden dan 400 watt als ik het goed heb,,, Ik ben als leek al heel ver op weg met veel hulp van de forumleden DUS DANKJEWEL. dan nu wat foto's [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
op het moment van je fotos is de delta T wel zeer klein en je debiet heel hoog voor het vermogen. voor 5kW onder, de 30°C is een debiet van 12LPM zowat 5 graden verschil. Hoe heb je het debiet ingesteld? Ik zou aanraden naar 'optimaal' te gaan.

• walter_321
Register 37 lijkt het elektrisch vermogen te zijn, maar niet zo nauwkeurig...
Ik had het voor een paar dagen maar nu na wat knoeien is het plot unavailable...

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

walter_321 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 22:22:
[...]

Register 37 lijkt het elektrisch vermogen te zijn, maar niet zo nauwkeurig...
Ik had het voor een paar dagen maar nu na wat knoeien is het plot unavailable...
Dat denk ik ook ja, maar die pist toch wel redelijk langs de pot dus dacht laat ik die maar niet noemen.
Waterpomp vermogen op 47 weet ik wel 100% zeker, die klopt ook met wat ik zie als tijdens de pimp on/off periode enkel de pomp loopt.
Verder zie ik nog wat counter data tussen 39 en 51 maar die is niet nuttig.

[ Voor 7% gewijzigd door teunos93 op 20-11-2025 22:35 ]

• walter_321
teunos93 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 22:31:
[...]

Dat denk ik ook ja, maar die pist toch wel redelijk langs de pot dus dacht laat ik die maar niet noemen.
Waterpomp vermogen weet ik wel 100% zeker, die klopt ook met wat ik zie als tijdens de pimp on/off periode enkel de pomp loopt.
het lijkt me nauwkeuriger dan het thermische vermogen: dat geeft nu bij mij 2,2kW, terwijl ik echt wel zeker ben dat er eerder 2,7kW is (omdat de outlet temperatuur echt wel onnauwkeurig is...)

• jscheffers
walter_321 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 22:20:
[...]

op het moment van je fotos is de delta T wel zeer klein en je debiet heel hoog voor het vermogen. voor 5kW onder, de 30°C is een debiet van 12LPM zowat 5 graden verschil. Hoe heb je het debiet ingesteld? Ik zou aanraden naar 'optimaal' te gaan.
Ok en dankjewel hij staat nu op optimaal.

• walter_321
jscheffers schreef op donderdag 20 november 2025 @ 22:38:
[...]

Ok en dankjewel hij staat nu op optimaal.
en wat zie je nu?

• walter_321
heb jij een bruikbare 'target temperatuur' gevonden? Bij mij is de target temp, target_temp_circuit1, steeds de temperatuur van 'normaal' verwarmen doeltemperatuur; nooit die van de AI mode.

• jscheffers
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YJirhoRNAOb9SX6aIlmBg63H4SY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2RiIBXjanLqwOa1PnkkWUirK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PG934qFrs07Fkzp4GTLHtCJEcT8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rspPmmJYJVYRLUAwvZZZiRqW.jpg?f=fotoalbum_large
Ok al 4 graden verschil 32 uitvoer. Nog een vraagje dat met de Homewizard over de defrost klop het dat hij dan op nieuw op start bij 0 watt. En wat vind je van de Hysterese

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

walter_321 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 22:48:
[...]

heb jij een bruikbare 'target temperatuur' gevonden? Bij mij is de target temp, target_temp_circuit1, steeds de temperatuur van 'normaal' verwarmen doeltemperatuur; nooit die van de AI mode.
Nee die is er niet zover ik weet of kan vinden.

• legalr
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:42
Ik ben al even aan het zoeken maar ik kom er niet uit, ik heb mijn WP via modbus gekoppeld aan HA, ik zou graag de WP via HA voor een bepaalde periode uit/niet actief willen zetten,
bijvoorbeeld tussen 02:00 en 09:00.

kan ik dit aansturen via HA?

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

Dat kan zeker, via een automation. Probeer google gemini eens, die werkt fijner dan chatgpt, dan kom je er zeker uit.
Tenzij je HAOS op een krachtige hardware draait, zou ik via de core add-on file editor werken ipv de vscode extensie die best hardware intensief is.

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

Of via de ingebouwde editor een automation aanmaken, wat je wilt is simpel en heel makkelijk via de UI te doen.

• walter_321
legalr schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 08:43:
Ik ben al even aan het zoeken maar ik kom er niet uit, ik heb mijn WP via modbus gekoppeld aan HA, ik zou graag de WP via HA voor een bepaalde periode uit/niet actief willen zetten,
bijvoorbeeld tussen 02:00 en 09:00.

kan ik dit aansturen via HA?
Voor de anderen; moet je de RMC instellen dat hij een modbus slave is? Of aanvaard de wp ook commando's via modbus zonder slave te zijn? De vraag omdat een snel testje om de AI 2 graden hoger te stellen via modbus niet werkte. En in slave modus worden in de rmc veel opties weggehaald...

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

walter_321 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:15:
[...]

Voor de anderen; moet je de RMC instellen dat hij een modbus slave is? Of aanvaard de wp ook commando's via modbus zonder slave te zijn? De vraag omdat een snel testje om de AI 2 graden hoger te stellen via modbus niet werkte. En in slave modus worden in de rmc veel opties weggehaald...
Nee, maakt niet uit, ik heb de RMC master en kan alles bedienen via modbus (esp)

• kazemo
walter_321 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 22:48:
[...]

Laat je ingestelde stooklijn eens zien? ( AI)....op de kruising van lijnen in de grafiek zie je toch de doeltemp.(target)

In de grafiek van de stooklijn (waar de buitentemperatuur-as en de lijn van de ingestelde curve elkaar kruisen) kun je de berekende doeltemperatuur aflezen. Dit is dus de target temperature die de warmtepomp daadwerkelijk nastreeft.
Zover ik het begrepen heb kan je met modbus niet de berekende waarde uitlezen in AI?
@PeteSplit heeft toch een tabel gemaakt die kan je toch als leidraad gebruiken! (dynamische doeltemp.)

[ Voor 41% gewijzigd door kazemo op 21-11-2025 12:22 ]

• jschel
walter_321 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:15:
[...]

Ik weet het niet helemaal zeker maar de slave mode van de remote is voor het aansluiten van een tweede remote als je 2 circuits wil sturen. In slave mode kan die alleen de temperatuur instellen. Settings zijn alleen op de master beschikbaar. De remote heeft een 3 draads verbinding en heeft niets met modbus te maken. Misschien schrijft hij naar dezelfde registers op de WP, dat weet ik niet. maar iig niet via modbus.

• walter_321
kazemo schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:27:
[...]

Laat je ingestelde stooklijn eens zien? ( AI)....op de kruising van lijnen in de grafiek zie je toch de doeltemp.(target)

In de grafiek van de stooklijn (waar de buitentemperatuur-as en de lijn van de ingestelde curve elkaar kruisen) kun je de berekende doeltemperatuur aflezen. Dit is dus de target temperature die de warmtepomp daadwerkelijk nastreeft.
Zover ik het begrepen heb kan je met modbus niet de berekende waarde uitlezen in AI?
@PeteSplit heeft toch een tabel gemaakt die kan je toch als leidraad gebruiken! (dynamische doeltemp.)
Dat is stooklijn dus... ik zou graag zien dat de wp bevestigt dat ze idd de stooklijn volgt door de doeltemperatuur te berekenen...
Mijn wp lijkt geen zitten hebben naar wat ik begrijp als de doeltemperatuur te streven....

Mijn 2 stooklijn punten zijn (buiten/watertemperatuur) 18/22 en -10/32
Bij de huidige 2 graden buiten zou ze ergens naar 27,7 moeten gaan; ze hangt rond 25,5°c retour....

• jschel
walter_321 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 21:20:
[...]

Dat is stooklijn dus... ik zou graag zien dat de wp bevestigt dat ze idd de stooklijn volgt door de doeltemperatuur te berekenen...
Mijn wp lijkt geen zitten hebben naar wat ik begrijp als de doeltemperatuur te streven....

Bij de huidige 2 graden buiten zou ze ergens naar 27,7 moeten gaan; ze hangt rond 25,5°c retour....
Waar staat je water temperatuur hysterese op?

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

walter_321 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 21:20:

Ja, de aanvoer en retour zouden, boven en onder de target temperatuur moeten liggen (hysterese)
Jou stooklijn gevisualiseerd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/81sOwtJvWIkxOD8me_lGycOVafY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/XTNggb3dRAtqqEC9jeDuCxjW.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door PeteSplit op 21-11-2025 22:15 ]

• walter_321
jschel schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 21:38:
[...]

Waar staat je water temperatuur hysterese op?
-1/+1 (het kleinste dat ik kan instellen.
Edit: => Ik versta dit als: de WP streeft naar de waarde van de stooklijn; als de -retour in mijn geval- watertemperatuur 1 hoger komst dan stooklijn gaat de wp uit; De WP wacht dan tot de WP -1 onder de stooklijn komt.

[ Voor 34% gewijzigd door walter_321 op 21-11-2025 23:00 ]

• jschel
walter_321 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 22:51:
[...]

Edit: => Ik versta dit als: de WP streeft naar de waarde van de stooklijn; als de -retour in mijn geval- watertemperatuur 1 hoger komst dan stooklijn gaat de wp uit; De WP wacht dan tot de WP -1 onder de stooklijn komt.
Ik vraag me altijd af wat hij echt doet, maar fuzzy logic controllers hebben geen harde overgangen. Ik zelf heb het vermoeden dat een ruimere hysteresis de regeling ook minder strak maakt. Maar het bepaald ook de aan en afschakel temp idd. Alleen tijdens het starten mag hij er 5 graden boven geloof ik. Ongeacht de hysterese. Tenminste daar lijkt het op. Maar ik ben benieuwd daarom vroeg ik het;)

Je hebt ook geen silent mode aan staan? En de compressor draait niet maximaal, en toch haalt hij zijn setpoint niet? Heb je veel defrosts?

• walter_321
jschel schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 23:08:
[...]

Ik vraag me altijd af wat hij echt doet, maar fuzzy logic controllers hebben geen harde overgangen. Ik zelf heb het vermoeden dat een ruimere hysteresis de regeling ook minder strak maakt. Maar het bepaald ook de aan en afschakel temp idd. Alleen tijdens het starten mag hij er 5 graden boven geloof ik. Ongeacht de hysterese. Tenminste daar lijkt het op. Maar ik ben benieuwd daarom vroeg ik het;)

Je hebt ook geen silent mode aan staan? En de compressor draait niet maximaal, en toch haalt hij zijn setpoint niet? Heb je veel defrosts?
mij lijkt het probleem van de sturing allemaal te komen door dat te grote debiet en de RMC die denk dat de WP een 16kw versie is.
Als ik ze forceer naar hogere vermogens, waarbij de debieten wel voor een delta T 5K kunnen zorgen, werkt ze correct. Maar eens ze terug moet modeleren loopt ze vast op een te klein vermogen en kan daar niet uit.
Ik hoop dat de installateur en LG dit probleem snel oplossen.

Walter

• walter_321
in die lage modus zijn er geen of nauwelijk defrosts. Goed zo ;-). Dan bedoel ik 400a600w elektrisch. Ik zi ook dat geen van de temperaturen van de koelkring negatief wordt weergegeven.
Ik stuur hem nu naar 28 via de 'gewoon verwarmen' niet AI en dat doet hij gewoon correct. En draait ergens tussen 900 en 1.300W. Dan is er om de uur ongeveer een defrost. Nu zie ik wel negatieve temperaturen.
grafiekjes van de laatste 5 uur, rond 9u15 AI modus uitgezet.
In AI modus leverde de WP ongeveer 2,5kW thermisch, nadien met als doel temperatuur 28°C, komende van 25,5°C waarop de wp leek te draaien -wat me eerder een evenwichtstemperatuur is door het vermogen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wzR1W4pcJfoJ5Thi_22Vgia-aqg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IDXmeQBolhWhz9eJma88AJbL.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JC36qIS-IvLOAYBNhHzH-JFui0k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SOcHjpQwBgfNg3i2PwKqafsX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xBBjbZgbRgLblPkd80ikYtAcuyg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7pNcAZVUTlNEcpbHZuZJjnTo.png?f=fotoalbum_large

Walter

• SalexSun
Wat voor COP wordt er bij anderen momenteel gehaald? Hier grofweg -2 en de COP komt zegmaar per verwarmen+defrost cycle (duurt ong 1uur) op 2,2 obv interne temp sensoren.

Nog altijd op stille modes en hij moduleert nog steeds ver terug naar 10 of 11Hz. Op dat moment stort de delta T in en is de COP dus dramatisch. Het moment waar 10Hz wordt gehaald lijkt samen te vallen met Tretour welke oploopt wat eea versterkt. Tijdens de 30Hz fase is de actuele COP duidelijk een stuk hoger

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Np7_6jCrgdWjhNLiKdUFhcWBIks=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2iWFSMyLLkaJ7gfe9hJ3cz3o.png?f=fotoalbum_large

De flow is 11l/m. Vannacht heeft hij ook even op optimal flow gestaan wat geen merkbaar verschil maakt, maar wel met regelmatig ch14

[ Voor 7% gewijzigd door SalexSun op 22-11-2025 08:15 ]

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:17
SalexSun schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 08:10:
Wat voor COP wordt er bij anderen momenteel gehaald? Hier grofweg -2 en de COP komt zegmaar per verwarmen+defrost cycle (duurt ong 1uur) op 2,2 obv interne temp sensoren.

Nog altijd op stille modes en hij moduleert nog steeds ver terug naar 10 of 11Hz. Op dat moment stort de delta T in en is de COP dus dramatisch. Het moment waar 10Hz wordt gehaald lijkt samen te vallen met Tretour welke oploopt wat eea versterkt. Tijdens de 30Hz fase is de actuele COP duidelijk een stuk hoger

[Afbeelding]

De flow is 11l/m. Vannacht heeft hij ook even op optimal flow gestaan wat geen merkbaar verschil maakt, maar wel met regelmatig ch14
Ik zit momenteel rond de COP van 3:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Go6mPQ1ZweJQais60k6Hgt5Gj50=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VhF4e6eaUcOZkTFPzcTJWwXx.png?f=fotoalbum_large

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• jschel
walter_321 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 23:16:
[...]

mij lijkt het probleem van de sturing allemaal te komen door dat te grote debiet en de RMC die denk dat de WP een 16kw versie is.
Als ik ze forceer naar hogere vermogens, waarbij de debieten wel voor een delta T 5K kunnen zorgen, werkt ze correct. Maar eens ze terug moet modeleren loopt ze vast op een te klein vermogen en kan daar niet uit.
Ik hoop dat de installateur en LG dit probleem snel oplossen.

Walter
Ik denk niet dat het door de flow komt hoor als hij op fixed flow staat geeft hij daar niet zoveel om. Het vermogen wordt geleverd door de buiten unit de binnen unit bevat de waterpomp. Ik denk dat hij tegen defrosts aan zit en “besluit” iets in te houden om door te kunnen draaien. Als je het setpoint omhoog zet ga je over een grenswaarde in de software en forceer je hem om omhoog te moduleren. Dat zie ik hier ook wel eens dan zet ik de stooklijn een graad hoger en dan doet hij het weer. De regeling van LG is echt een drama. Als je strak je temperatuur wilt regelen dan zou ik zelf de ruimteregeling in esphome of homeassistant implementeren. Dat werkt het beste.

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

SalexSun schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 08:10:

[Afbeelding]

Buitentemp net of of onder 0, cop over dag inclusief negatieve energie van de defrosts is nog steeds rond 4, 2.2 is echt schrikbarend laag.

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ur30de7k7HjX_BwbQXDlzJy4hHc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/p9r5r5leJBgb7HhgLiyrWAY7.png?f=fotoalbum_large

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

En voor de duidelijkheid, ik middel niet de cop over de dag, maar de energie in en uit op basis van een shelly em3 en de thermische energie uit obv watertemps en flow, tijdens de defrost is die flink negatief en telt daarvij gewoon mee.
Gisteren 34,8kwh elektrisch en 146kwh thermisch voor cop 4.2.

• Jojan265
teunos93 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 09:56:
En voor de duidelijkheid, ik middel niet de cop over de dag, maar de energie in en uit op basis van een shelly em3 en de thermische energie uit obv watertemps en flow, tijdens de defrost is die flink negatief en telt daarvij gewoon mee.
Gisteren 34,8kwh elektrisch en 146kwh thermisch voor cop 4.2.
Maar wel dus een berekening op onnauwkeurige temperatuurmetingen. Ik gebruik een warmtemeter en kom daarmee echt hoger dan met de temperatuurmetingen uit de LG. De flow van LG is vrij nauwkeurig.

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Ik heb de CoP berekening gemaakt in HA met de LG sensoren en een HW energymeter.
Daar krijg ik heel wat metingen uit die niet synchroon lopen, ik middel deze uit tot een constante waarde.
Hiermee kan ik een beetje zien wat mijn warmtepomp doet en is eigenlijk niet om met andere warmtepompen te vergelijken en zeker niet met de laboratorium waarden uit de folders.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aHf0LosjdBedkTAW0UUJQ_HZS0s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gM3inOepP3HoFUEbObjRY5OD.jpg?f=fotoalbum_large

De CoP is nu 3,9 de warmtepomp was terug aan het moduleren.
De gemiddelde CoP is 2,6 en de WP komt net uit de nacht en zal nog iets oplopen (veel defrosts)

[ Voor 9% gewijzigd door PeteSplit op 22-11-2025 11:09 ]

• SalexSun
@teunos93 @Jojan265 bedankt voor de info. Ik weet dat de interne sensoren wijken, maar ik zie dat die nagenoeg op elkaar liggen wanneer de warmtepomp uit staat. Dat is toch een indicatie dat de delta redelijk klopt.

Ik zal eens zonder stille modus draaien en kijken wat het verschil is.

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

Jojan265 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 10:21:
[...]

Maar wel dus een berekening op onnauwkeurige temperatuurmetingen. Ik gebruik een warmtemeter en kom daarmee echt lager dan met de temperatuurmetingen uit de LG. De flow van LG is vrij nauwkeurig.
Klopt, maar dat gaat geen factor 2 schelen.

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Nou, ik kom er ook maar bij in dit topic. Mn installateur zegt dat het prima werkt, maar ik betwijfel het ten strengste.

Ik krijg nauwelijks warmte uit mn WP, hij is meer bezig met defrosten dan met kamer-verwarming. (Enige doel is vloerverwarming, hebben aparte WP-Boiler op zolder).

Dit gedrag lijkt mij toch niet “prima”?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FKy7f2h0LuFuolGwZ1y5fBNuyFU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ma7CmkZX3O1k0yYXXB63AUW.jpg?f=fotoalbum_large
Ik zie bij jullie ook allemaal mooie modulaties, maar hier klapt ie aan en af… (Hij stookt hier door want HY:-1.5/0.5)
Ik stuur op lucht met sensor op de modbus.

Is dit een probleem in de stooklijn?

Enne owja, mijn voornaamste probleem icm deze slechte prestaties: verbruik is circa 45kWh per dag (op een 9.0KW unit)

• Jojan265
SalexSun schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 11:08:
@teunos93 @Jojan265 bedankt voor de info. Ik weet dat de interne sensoren wijken, maar ik zie dat die nagenoeg op elkaar liggen wanneer de warmtepomp uit staat. Dat is toch een indicatie dat de delta redelijk klopt.
Dat zegt niet alles. Bij mij zijn de temperatuur ook precies gelijk bij uitstaande waterpomp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xl-OvJEWOJRo1yDHpy55j703TNE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HKDhBsdVIkyPAiZAWn3YEjvd.png?f=fotoalbum_large

Op dit moment geven de sensoren van LG een temperatuurverschil tussen inlet en outlet is 1.5 K. De warmtemeter geeft een verschil van 2.76 K.

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

Ik zal vanmiddag eens een paar keer kijken met de flir kijken wat de dT is tussen de leidingen, dat geeft alvast enige indicatie of de lg sensoren enigszins kloppen.

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

g1n0 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 11:34:
Nou, ik kom er ook maar bij in dit topic. Mn installateur zegt dat het prima werkt, maar ik betwijfel het ten strengste.

Ik krijg nauwelijks warmte uit mn WP, hij is meer bezig met defrosten dan met kamer-verwarming. (Enige doel is vloerverwarming, hebben aparte WP-Boiler op zolder).
Ik zie bij jullie ook allemaal mooie modulaties, maar hier klapt ie aan en af…
(Hij stookt hier door want HY:-1.5/0.5)
Enne owja, mijn voornaamste probleem icm deze slechte prestaties: verbruik is circa 45kWh per dag (op een 9.0KW unit)
Als je op lucht verwarmt, moet je aangeven wat het water moet doen. Heb je een stooklijn ingesteld voor het water, of heb je een maximale temperatuur ingesteld voor het water ?

Op je grafiek lijkt het alsof de target van water en lucht hetzelfde is. Water zou toch een hogere target moeten hebben. Of zie ik de waarden verkeerd ?

Heb je na 9.20 de stille mode uitgezet ? Laat de stille mode uit als het buiten koud is.

Uit mijn handleiding

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nLX_D_JpN5dHcZGOrZmeAaHqofc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f4GkChWLPCw9V90uILpFlcQ8.jpg?f=fotoalbum_large

handboek / handmatig = zelf ingestelde waarde
auto = via stooklijn
kamer 1 = circuit 1 (als je maar een afgiftecircuit hebt)

[ Voor 19% gewijzigd door PeteSplit op 22-11-2025 11:56 ]

• jschel
SalexSun schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 11:08:

De warmtepomp kalibreert de sensoren na een tijdje als hij uit staat vermoed ik. Ik denk ook dat ze niet goed genoeg gescheiden waardoor de delta T aan de lage kant is. Ik draai met fixedflow/capaciteit en dan wordt de delta T heel laag. Met de warmtepomp temperatuur sensoren klopt het dan voor geen meter. Mijn externe zijn beter maar ook niet gekallibreerd dus ik neem mijn berekening met een korreltje zout. Met de externe temp sensoren zit ik nu tussen de 3.5 en 4, leuk om over het seizoen verschillende strategieën te vergelijken maar ik gebruik de resultaten niet om de absolute efficiëntie van de WP te weten te komen. Als je dat wilt doen kun je beter een gekalibreerde meter kopen.

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19:27
walter_321 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 22:51:
[...]

Ik weet niet welk model je hebt, maar het lijkt dat in ieder geval de 3 fase R32 een bug hebben/hadden. Mijn exemplaar is van 2022, bij buitentemperaturen net onder het vriespunt haalt ie z'n doeltemperatuur niet.
Ik gebruik trouwens een stooklijn in ESPhome en stuur een Taanvoer doel temperatuur over modbus. Ik heb in mijn code een graadminuten routine opgenomen die in dit soort gevallen de doeltemperatuur gaat verhogen. Maar het komt zo weinig voor dat finetunen wel een paar winters kost.

Het andere fenomeen dat ie zomaar "op hol" slaat (ooit door @Jojan265 wel verder onderzocht), tackle ik door bij een compressor frequentie van 85 Hz gedurende een 30 min terug te schakelen naar silent mode. Hij gaat dan natuurlijk wel weer eerder defrosten, maar met die hele hoge vermogens racet ie ook op een defrost af.

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:14

[Afbeelding]
Ik zie bij jullie ook allemaal mooie modulaties, maar hier klapt ie aan en af… (Hij stookt hier door want HY:-1.5/0.5)

45kWh lijkt mij persoonlijk wel erg veel. Dit stookseizoen is het maximale verbruik voor mij nog maar 19.5kWh op een dag geweest?
Hoe groot is de woning en wat is het energielabel?

En als je kijkt op het display, wat zie je dan als verbruik in kwh en hoeveel thermische energie?

• jschel

[Afbeelding]

Plaatje ziet er niet slecht uit hoor. 45kWh, voor je hele huis, per dag kan. Ligt heel erg aan het huis en stook gedrag. Ik haal op het moment 35kWh per dag, de warmtepomp doet er dan 25 natuurlijk. Ik heb de temp in huis op 19 graden staan. Onze buren doen nu 45kWh per dag dus rond de 35 voor de warmtepomp maar daar staat de temp de hele dag op 20.5C beide huizen van net boven 600m3 uit de jaren 90. Maar zonder grote van het huis isolatie, en stookgedrag kun je echt niets zeggen over of het goed is of niet. Stel dat 45kWh de warmtepomp alleen is dan zit je bij dit weer op zo’n 13 a 14m3 gas per dag. Als dat klopt dan zal het wel zo zijn.

• SalexSun
jschel schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 12:02:
[...]
Met de externe temp sensoren zit ik nu tussen de 3.5 en 4, leuk om over het seizoen verschillende strategieën te vergelijken maar ik gebruik de resultaten niet om de absolute efficiëntie van de WP te weten te komen. Als je dat wilt doen kun je beter een gekalibreerde meter kopen.
Ja precies, dat was ook zo mijn bedoeling. Maar toen ik zag dat de COP zo laag uitkwam toch maa eens hier navragen

• hwopereis

[Afbeelding]

Lijkt een beetje op wat ik had toen de stille modus nog aan stond. Heb een 12kw pomp. 9kw had net gekund mogelijk, maar durfde dat niet aan. Hier heeft ie 50kw gebruikt over de afgelopen 24hr.

Hadden voorheen 2000m3 gas. Met op de koudste dagen bijna 20m3 per dag. Zeg maar zo'n 200kwh warmte. Deel dat door 50kw is de cop 4.

De vraag die je stelt, of het redelijk is, zou je wat mij betreft kunnen beantwoorden met je gasverbruik voor je op warmtepomp over ging. Was het rond de 1800 tot 2200 m3. Dan meer dan redelijk. Was het 1200m3.. Dan is er wat aan de hand.

• g1n0
  • Niet online
Dank voor jullie reacties en meedenken!
PeteSplit schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 11:43:
[...]

Als je op lucht verwarmt, moet je aangeven wat het water moet doen. Heb je een stooklijn ingesteld voor het water, of heb je een maximale temperatuur ingesteld voor het water ?

Op je grafiek lijkt het alsof de target van water en lucht hetzelfde is. Water zou toch een hogere target moeten hebben. Of zie ik de waarden verkeerd ?

Heb je na 9.20 de stille mode uitgezet ? Laat de stille mode uit als het buiten koud is.
Ik probeer met de stille modus het vermogen wat te dempen icm dynamisch contract. Kwartierprijs boven gemiddelde van die dag = stille modus. (Soort energiebesparing dus).
Er stond alleen sturen op lucht, dus die optie had ik niet. Ik ga kijken of hier wat te halen is.
Antonl91 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 12:42:
[...]

45kWh lijkt mij persoonlijk wel erg veel. Dit stookseizoen is het maximale verbruik voor mij nog maar 19.5kWh op een dag geweest?
Hoe groot is de woning en wat is het energielabel?

En als je kijkt op het display, wat zie je dan als verbruik in kwh en hoeveel thermische energie?
Ik weet niet waar ik dit in het display kan vinden, keek altijd in de app, maar dat lijkt ook al een lange tijd niet meer te werken zo te zien. COP bereken is dus vrij lastig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I8wSFKd4iDU6046a_E8vTihN8xc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KVdU4zHZAyUJzztKslIUtDlZ.jpg?f=fotoalbum_large
jschel schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 13:24:
[...]

Plaatje ziet er niet slecht uit hoor. 45kWh, voor je hele huis, per dag kan. Ligt heel erg aan het huis en stook gedrag. Ik haal op het moment 35kWh per dag, de warmtepomp doet er dan 25 natuurlijk. Ik heb de temp in huis op 19 graden staan. Onze buren doen nu 45kWh per dag dus rond de 35 voor de warmtepomp maar daar staat de temp de hele dag op 20.5C beide huizen van net boven 600m3 uit de jaren 90. Maar zonder grote van het huis isolatie, en stookgedrag kun je echt niets zeggen over of het goed is of niet. Stel dat 45kWh de warmtepomp alleen is dan zit je bij dit weer op zo’n 13 a 14m3 gas per dag. Als dat klopt dan zal het wel zo zijn.
Het gaat om een 100m2 vloerverwarming. Zoals gezegd is warmwater van een aparte boiler op zolder en verwarming boven gaat via aparte airco.
Huis had label C, maar hebben veel isolatie toegevoegd tijdens de grote verbouwing (1.5 jaar terug), waaronder ook vloerisolatie. Geen nieuwe energielabel laten opstellen daarna. Bouwjaar 1985, vrijstaand.
hwopereis schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 16:57:
[...]

Lijkt een beetje op wat ik had toen de stille modus nog aan stond. Heb een 12kw pomp. 9kw had net gekund mogelijk, maar durfde dat niet aan. Hier heeft ie 50kw gebruikt over de afgelopen 24hr.

Hadden voorheen 2000m3 gas. Met op de koudste dagen bijna 20m3 per dag. Zeg maar zo'n 200kwh warmte. Deel dat door 50kw is de cop 4.

De vraag die je stelt, of het redelijk is, zou je wat mij betreft kunnen beantwoorden met je gasverbruik voor je op warmtepomp over ging. Was het rond de 1800 tot 2200 m3. Dan meer dan redelijk. Was het 1200m3.. Dan is er wat aan de hand.
Toen we in ons huis trokken hebben we gelijk gasaansluiting laten verwijderen en WP geïnstalleerd. Heb dus geen vergelijkingsmateriaal helaas…

• jschel
g1n0 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 19:37:
Dank voor jullie reacties en meedenken!

[...]

Ik probeer met de stille modus het vermogen wat te dempen icm dynamisch contract. Kwartierprijs boven gemiddelde van die dag = stille modus. (Soort energiebesparing dus).
Er stond alleen sturen op lucht, dus die optie had ik niet. Ik ga kijken of hier wat te halen is.

[...]

Ik weet niet waar ik dit in het display kan vinden, keek altijd in de app, maar dat lijkt ook al een lange tijd niet meer te werken zo te zien. COP bereken is dus vrij lastig.
[Afbeelding]

[...]

Het gaat om een 100m2 vloerverwarming. Zoals gezegd is warmwater van een aparte boiler op zolder en verwarming boven gaat via aparte airco.
Huis had label C, maar hebben veel isolatie toegevoegd tijdens de grote verbouwing (1.5 jaar terug), waaronder ook vloerisolatie. Geen nieuwe energielabel laten opstellen daarna. Bouwjaar 1985, vrijstaand.

[...]

Toen we in ons huis trokken hebben we gelijk gasaansluiting laten verwijderen en WP geïnstalleerd. Heb dus geen vergelijkingsmateriaal helaas…
Ik ben geen fan van stille modus om verbruik te verlagen. Ik gebruik het tegenwoordig alleen om de opstartpiek te verlagen. Je kunt beter de watertemp een graad lager zetten met heat of ai mode of de binnentemp met AI mode. Dat is effectiever.

• gerlag
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:40
Veel LG's zullen het vast moeilijk gehad hebben vannacht. De onze in ieder geval wel. Dik 4 kW elektrisch maar toch ook pakweg 10 kW thermisch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WuQxAhhFl1wGIb6RojNF9OQJEjA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3kk7mvS6rrnKYh7diuFL4fly.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door gerlag op 23-11-2025 14:41 ]

9kW U44

• walter_321
gerlag schreef op zondag 23 november 2025 @ 09:35:
Veel LG's zullen het vast moeilijk gehad hebben vannacht. De onze in ieder geval wel. Dik 4 kW elektrisch maat toch ook pakweg 10 kW thermisch.

[Afbeelding]
Hier was het toch rustiger... Rond 900W continue. Ik zou dat noemen in zijn 'comfort zone' Rond 2.300-2.500 toeren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GXaK0tXjWiB0Ok0sd8x7dYyC0DA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ow28ujhglnOsIPnOPxCd7MCT.png?f=fotoalbum_large

• Jojan265
gerlag schreef op zondag 23 november 2025 @ 09:35:
Veel LG's zullen het vast moeilijk gehad hebben vannacht. De onze in ieder geval wel. Dik 4 kW elektrisch maat toch ook pakweg 10 kW thermisch.

[Afbeelding]
In ZO Groningen ook geen problemen. Door de lagere luchtvochtigheid ook geen defrosts gehad de afgelopen 24 uur. Wel wat natte sneeuw:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kPuNn_BaR2CDsIE4ZFqr8j3Tfvo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lVuytVevOydO9em7yApuqRMX.png?f=fotoalbum_large

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

Gisteren om 10:30, om exact 00:00 en vanochtend weer een defrost om 09:15, inderdaad deoge lucht. Ik zag het dauwpunt steeds een paar graden onder de (negatieve) aanzuigtemperatuur van de WP liggen , silent mode uiteraard wel uit.
Gisteren geeindigd met daggemiddeld cop 4.3 en tot nu toe weer 4.1

Ook gisteren met de flir (e40 gemod naar e80) meermaals over de dag verspreid naar de dT gekeken op het leidingwerk @Jojan265 , die lijkt net een haartje lager te zijn dan wat de lg zelf aangeeft, afwijking rond de 0.2 a 0.3.
Ik gok dat de cop dus wel redelijk klopt. Want ik draai nog steeds op optimal flow met dT 5.

[ Voor 7% gewijzigd door teunos93 op 23-11-2025 10:38 ]

• openbsd
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-01 14:54
Ik heb de afgelopen weken mijn LG Therma V (model ZHBW076A1, monobloc met 80 liter buffervat) volledig doorgelicht, opnieuw afgesteld en geoptimaliseerd.
Na véél testen, vergelijken, meten en grafieken analyseren blijkt dat de fabrieksettings en veel adviezen van installateurs niet optimaal zijn voor dit type unit.

Daarom heb ik een complete en praktijkgeteste optimalisatiehandleiding gemaakt:
LG_ThermaV_ZHBW076A1_BufferOptimisatie.pdf (het lukt niet om dit document toe te voegen)

Deze guide bevat:
• exacte verwarmingscurve: 15 °C → 26 °C en –10 °C → 48 °C
• noodzakelijke AI/Auto-modus (zonder AI werkt de curve simpelweg niet)
• hydraulische balans met Jaga Strada
• Tado-instellingen die wél modulatievriendelijk zijn
• buffertank-specifiek gedrag
• alle gemeten resultaten vóór/na

Doel: een Therma V die langere cycli draait, nauwelijks pendelt, en bij koude dagen extreem stabiel blijft.

Feedback / aanvullingen / tests van anderen zijn welkom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fdq818UTe94WdJqBponQjqvtkkA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YEbBBwPiJrH9icoiGdbaPbYB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door openbsd op 24-11-2025 06:03 ]

• g1n0
  • Niet online
openbsd schreef op zondag 23 november 2025 @ 20:32:
Ik heb de afgelopen weken mijn LG Therma V (model ZHBW076A1, monobloc met 80 liter buffervat) volledig doorgelicht, opnieuw afgesteld en geoptimaliseerd.
Na véél testen, vergelijken, meten en grafieken analyseren blijkt dat de fabrieksettings en veel adviezen van installateurs niet optimaal zijn voor dit type unit.

LG_ThermaV_ZHBW076A1_BufferOptimisatie.pdf

Deze guide bevat:

Doel: een Therma V die langere cycli draait, nauwelijks pendelt, en bij koude dagen extreem stabiel blijft.

Ik lees um graag, maar waar? :)
Jojan265 schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:32:
[...]

In ZO Groningen ook geen problemen. Door de lagere luchtvochtigheid ook geen defrosts gehad de afgelopen 24 uur. Wel wat natte sneeuw:

[Afbeelding]
Hoe dan?!?! hier afgelopen 24 uur maar liefst 34 defrosts gehad (in Brabant dan wel, maar kan dat zoveel verschillen?). Ik begin zo onderhand echt spijt te krijgen van mn warmtepomp, de efficiëntie is echt gewoon ruk in de periode waarin je hem het meest nodig hebt.

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

g1n0 schreef op zondag 23 november 2025 @ 21:36:

Hoe dan?!?! hier afgelopen 24 uur maar liefst 34 defrosts gehad (in Brabant dan wel, maar kan dat zoveel verschillen?). Ik begin zo onderhand echt spijt te krijgen van mn warmtepomp, de efficiëntie is echt gewoon ruk in de periode waarin je hem het meest nodig hebt.
Mijn 5 kW kan maar 32 defrosts maken per 24 uur (1 elke drie kwartier).
Vrijdag heb ik er 11 gehad en vandaag 6.

Je kunt de tijd tussen de defrosts verlengen door de stille mode uit te laten.
Je kunt het aantal verminderen door de temperatuur te verlagen (nacht verlaging).
Als je het binnen wat minder warm stookt, wordt de unit buiten wat minder koud.
Staat de buiten unit op een goede plek, het liefst uit de (koude) wind.
Het zou kunnen zijn dat jou warmtepomp wat te klein is, de juiste capaciteit is belangrijk in de winter.

[ Voor 4% gewijzigd door PeteSplit op 23-11-2025 21:46 ]

• oxfordpelican
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-03 17:40
g1n0 schreef op zondag 23 november 2025 @ 21:36:
[...]

Ik lees um graag, maar waar? :)

[...]

Afgelopen twee dagen 5 defrosts per dag gehad, ook in Brabant. 34 lijkt me wel heel veel. Daar is wat meer aan de hand denk ik.

• jscheffers
Monoblock 5kw staat in de kelder, kelder nog niet onder de 8 graden geweest maar werd wel langzaam kouder maar loop nu weer op is 9 graden buiten is het nu 5 graden.
Defrosts heb er volgens mij 1 keer gehad volgens de Homewizard???
Is dat verbruik hoog nee had afgelopen jaar maar 3600 kwh gebruik en 1300 Euro bespaart dan met gas zie foto's kan het verbruik. Loop nu 24/7 op 21 graden met +/- 100m2 vloerverwarming, stille modus, AI +3
zienAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xR0d3OjuyjdwJ8yAZp6WMNqUsNQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q0BXhG7DssCmvQyFStUGSxm9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/78LGIkaeyT_zLtW2m4RBi7bt-do=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tTJoWRwpXHDOpBw7NkFtNUP7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door jscheffers op 23-11-2025 22:47 ]

• g1n0
  • Niet online
PeteSplit schreef op zondag 23 november 2025 @ 21:44:
[...]

Mijn 5 kW kan maar 32 defrosts maken per 24 uur (1 elke drie kwartier).
Vrijdag heb ik er 11 gehad en vandaag 6.

Je kunt de tijd tussen de defrosts verlengen door de stille mode uit te laten.
Je kunt het aantal verminderen door de temperatuur te verlagen (nacht verlaging).
Als je het binnen wat minder warm stookt, wordt de unit buiten wat minder koud.
Staat de buiten unit op een goede plek, het liefst uit de (koude) wind.
Het zou kunnen zijn dat jou warmtepomp wat te klein is, de juiste capaciteit is belangrijk in de winter.
Ik ga nu testen zonder stille modus.

Temp is al verlaagd: staat op 20c, terwijl ik eigenlijk altijd 21c draai

Nachtelijk verlagen is geen optie, want een reguliere opwarmcyclus duur al snel 12 uur. (Continu 3kw trekken dus en in defrost 6-7kw)

Buiten-unit staat echt uit de wind, maar wel vrij voor genoeg uitblaasruimte.

Over capaciteit: we hebben het over enkel 250m3 vloerverwarming, dan moet een 9kW echt wel meer dan voldoende zijn (zonder warm tapwater etc)
oxfordpelican schreef op zondag 23 november 2025 @ 22:31:
[...]

Afgelopen twee dagen 5 defrosts per dag gehad, ook in Brabant. 34 lijkt me wel heel veel. Daar is wat meer aan de hand denk ik.
Ja dat denk ik dus ook, maar krijg mn installateur niet zover om er eens serieus naar te kijken. Hoor alleen: “het is koud, dus defrosts ja”.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dj4y8gANE4O9RFMARuRK5A-QamQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oQCpviVCZDsRlN3J1jWmpMxy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door g1n0 op 23-11-2025 22:42 ]

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
ik had gister ook 0 defrosts. heerlijk stil in groningen.
dat is nu wel iets anders, maar met aanvoer op 31c is het nog wel goed te doen.
nu 2x defrost gehad de afgelopen avond, en moest ondertussen ook nog warmwater maken.
staat op een plat dak en zeker niet gunstig mbt wind.

Nukezone FTW

• Jojan265
g1n0 schreef op zondag 23 november 2025 @ 22:41:
[...]

Ik ga nu testen zonder stille modus.

Temp is al verlaagd: staat op 20c, terwijl ik eigenlijk altijd 21c draai

Nachtelijk verlagen is geen optie, want een reguliere opwarmcyclus duur al snel 12 uur. (Continu 3kw trekken dus en in defrost 6-7kw)

Buiten-unit staat echt uit de wind, maar wel vrij voor genoeg uitblaasruimte.

Over capaciteit: we hebben het over enkel 250m3 vloerverwarming, dan moet een 9kW echt wel meer dan voldoende zijn (zonder warm tapwater etc)

[...]

Ja dat denk ik dus ook, maar krijg mn installateur niet zover om er eens serieus naar te kijken. Hoor alleen: “het is koud, dus defrosts ja”.

[Afbeelding]
Ik heb ook 100 m2 vloerverwarming en gebruik de warmtepomp ook alleen voor verwarming. Ongeveer gelijk aan de situatie bij jou. Ik heb echter een 7 kW en heb bij heel vochtig weer of mist ongeveer 1 defrost per uur bij temperaturen rond het vriespunt. Door de natte sneeuw die er bij ons is gevallen, had ik de afgelopen 24 uur 4 x een defrost. Ik heb de tempratuur in de kamer (via HA) zo ingesteld, dat het 's avonds iets warmer is dan overdag (vinden we prettig als we stil op de bank zitten).

Ik vermoed dat er wel iets aan de hand is. Je watertemperaturen zijn zeker niet te hoog. Kun je eens een foto sturen van de buitenopstelling. Ik vermoed toch ergens het aanzuigen van de koude uitblaaslucht van de buitenunit.

Heb je ook een buffervat of heb je een pomploze vloerverwarming verdeler?

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06:22
openbsd schreef op zondag 23 november 2025 @ 20:32:

LG_ThermaV_ZHBW076A1_BufferOptimisatie.pdf (het lukt niet om dit document toe te voegen)

Deze guide bevat:

[Afbeelding]
Hi,
je geeft aan dat je stuurt op aanvoertemperatuur. Betekend dit dan dat je alleen de watertemmperatuur regelt en niet op de woonkamer temp? m.a.w.: de aanvoertemperatuur volgt de stooklijn en als je Tk voor de curve op 18 staan en de kamer is 15, dan gaat hij niet de aanvoertemperatuur verhogen maar op een vaste waarde draaien die bij de 18 graden staat vermeld in de stooklijn?
Betekent dit dan dat hij heel lang bezig is om op temperatuur te komen? En dat hij dus zuiniger loopt?

Ik ben wel nieuwsgierig naar jouw guide...

[ Voor 3% gewijzigd door Boomster op 24-11-2025 07:11 ]

Pagina: 1 ... 189 ... 205 Laatste