phoeder schreef op woensdag 19 november 2025 @ 21:10:
ik heb een vermoeden dat mijn WP niet optimaal ingesteld staat.
ik ben er niet zo in thuis.
wanneer gebruik je de AI
ik heb 2 vloerverwarming units met ieder10 groepen
dan moet je toch een behoorlijke debiet hebben anders worden je groepen toch niet warm
LO betekent dat de waterpomp niet aanstaat (debiet kan niet gemeten worden) en de warmtepomp niet verwarmt. Daarbij staat de water druk deze moet tussen 2,0 en 2,5 liggen.
AUTO / AI gebruik je als je met een stooklijn wilt verwarmen, afhankelijk van de buiten temperatuur kiest de warmtepomp de bijbehorende temperatuur uit de stooklijn. Je kunt dan geen temperatuur meer instellen, alleen de hele stooklijn met +1 stapjes verhogen of met -1 stapjes verlagen.
De stooklijn kun je instellen in het installatie menu (automatische modus)
Ik weet niet hoe de warmtepomp geinstalleerd is, dus is het wat moeilijk om de juiste instellingen te geven voor een 12 kW warmtepomp, ook omdat de pomp instellingen al afhangen van het warmtepomp vermogen.
Als je de fabrieksinstellingen gebruikt, kan het vaak zijn dat het niet optimaal is voor jou afgiftesysteem.
Het beste is om de afstandsbediening RMC, het schermpje van de warmtepomp de instelling te kiezen voor water. Dan zie je de watertemperaturen die gemaakt worden, en ook het verschil tussen in en uitvoer temperatuur.
Ik weet niet of je thermometers op de vloerverwarmingverdelers hebt zitten, dan kun je zien of het debiet goed is. LG wil graag een verschil tussen aanvoer en retour van 5 graden.
Door het debiet te veranderen zal ook het verschil tussen de in en uit voer temperaturen veranderen.
Als de water pomp nu maximaal staat, dan kan het verschil klein zijn, maar dat is afhankelijk van jou afgiftesysteem.
Daarom is het moeilijk om advies te geven als we niet weten wat de installatie is en wat deze doet.
Bijvoorbeeld bij 12 kW zul je een vloeroppervlak hebben van 2 x 100 m2 ??
Heb je een buffervat er bij, met een tweede pomp in het afgiftecircuit ?? Heb je geen externe pomp dan zou je de waterstroom controle eens op optimaal debiet kunnen zetten (andere instellingen in dat menu:
capaciteit: 80%, stroomsnelheid: 30 L/m, delta Temp: 5)
Heb je een regeling op de vloerverwarming verdelers ?? Als je deze hebt zet deze eens helemaal open en kijk hoe de in en uitvoer temperaturen wijzigen.
Als je een instelling wijzigt schrijf altijd de oude instelling op, zodat je altijd weer terug kunt, als de wijziging niet het juiste resultaat geeft. Verander altijd maar 1 instelling en wacht een tijd (een paar uur) of er iets veranderd. Het lijstje op de eerste pagina van dit topic geeft een goed overzicht van alle instellingen, waar je jou waarden bij kunt zetten.
Ik ben ervan uitgegaan, dat je weet, hoe je in het installatie menu kunt komen...
[
Voor 13% gewijzigd door
PeteSplit op 19-11-2025 22:08
]
LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)