Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 187 188 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• ZjelcoP
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 14:59
teunos93 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 12:43:
[...]

Ik heb dit zelf even voor je geprobeerd en met dip switch 2 aan blijft zelfs in silent mode de orc piek kort, daarmee verhelp je dus de fw bug!
Hij gaat hier met de orc wel even kort over de hysterese heen vandaar dat die uit gaat.[Afbeelding]
Thx, dat klinkt bemoedigend, ga ik direct uit proberen als ik thuis ben! :*)

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11:55
walter_321 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:38:
Gisteren modbus naar wifi aangesloten: deze https://www.waveshare.com/rs485-to-wifi-eth.htm
De voedingsmodule en wifimodule in de control box geplaatst. Tot mijn verbazing komt de wifi toch nog voldoende sterk door de metalen doos (en uit de kelder met dikke beton vloer...). Eventueel verhuis ik het nog naar het elektriciteitskastje naast de control box.

Ik krijg wat waardes te zien...

Alleen de target temp circuit 1 komt niet goed door (holding register Address 2); deze geeft constant 20 als waarde. Iemand een idee waarom dat is?
:? ik weet het zelf niet,wel gevraagd met AI wat de oorzaak kan zijn dat is een heel verhaal geworden
wil je het zien? .....ik zelf word er niet wijs uit!

• walter_321
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 15:40
PeteSplit schreef op donderdag 13 november 2025 @ 13:06:
[...]

Wat zou de doeltemperatuur moeten zijn volgens stooklijn ?
adres 3 is nu '0'.
De voorbije uren zou de doeltemperatuur ergens tussen 22 en 24 uur moeten gelegen hebben (18°C buiten is 22 graden doeltemp, 12°C is 23,8°C doel

Walter

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11:55
walter_321 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 14:31:
[...]

adres 3 is nu '0'.
De voorbije uren zou de doeltemperatuur ergens tussen 22 en 24 uur moeten gelegen hebben (18°C buiten is 22 graden doeltemp, 12°C is 23,8°C doel

Walter
Er word gemeten met de sensors op de wp zelf in/uit als de compressor uit staat is dat nagenoeg gelijk dus 20gr is dan aannemelijk(af en toe loopt de circulatiepomp dan word het anders komt warm water uit de vloer terug)
wat geeft die dan aan op de RMC in/uit daar kan je ook kijken!

[ Voor 5% gewijzigd door kazemo op 13-11-2025 16:10 ]

• walter_321
kazemo schreef op donderdag 13 november 2025 @ 16:06:
[...]

Er word gemeten met de sensors op de wp zelf in/uit als de compressor uit staat is dat nagenoeg gelijk dus 20gr is dan aannemelijk(af en toe loopt de circulatiepomp dan word het anders komt warm water uit de vloer terug)
'lg_target_temp_circuit1" is de doeltemperatuur en is een 'berekende' waarde op basis van stooklijn en buitentemperatuur: niet iets 'gemeten'. Deze waarde is al van gisterenavond 22u vast op de 20 graden. Lopende compressor of pomp zouden geen impact mogen hebben. De buitentemperatuur wordt correct weergegeven.

• teunos93
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:32

teunos93

HM123HF.UB60

Uhhhh de target temp circuit 1 is in heating mode, de target temp op stooklijn bestaat helemaal niet…. Als je die wilt moet je zelf een template sensor aanmaken met een berekening op basis van de ingestelde waarden.

• Savagegek
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08:48
Volgens mij is holding address 2 gewoon de thermostaat temperatuur setting. Dus zolang je thermostaat of rmc op 20 staat lijkt me dat goed toch.
Zover ik weet is er geen slimme of berekende lucht temperatuur setting?
[/] Wat @teunos93 zegt :)

Misschien dat holding_register 2 en input_register 2 door elkaar worden gehaald. De input address 2 is namelijk de watertemp die wel bepaald zal worden of de wp aanslaat en icm stooklijn al dan niet op aanvoer of invoer temp geregeld.

[ Voor 38% gewijzigd door Savagegek op 13-11-2025 16:58 ]

• walter_321
teunos93 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 16:44:
Uhhhh de target temp circuit 1 is in heating mode, de target temp op stooklijn bestaat helemaal niet…. Als je die wilt moet je zelf een template sensor aanmaken met een berekening op basis van de ingestelde waarden.
dit zegt de handleiding (ik neem de Engelse omdat ik gok dat die het minste met vertaalproblemen vecht):
40003Target temp (Heating/Cooling)
Circuit 1
Het verwijst naar een doel voor verwarmen: mijn simplistische idee is dat het de doeltemperatuur is van de regelaar...
Moest het dat niet zijn: dan is dat wel echt een stomme warmtepomp... Mijn 20 jaar oude warmtepomp kan dat zelfs (en dan begrijp je tenminste wat de WP aan het doen is...).

edit: het zou idd beter zijn als LG zegt welke temperatuur dat is: is de 'luchttemperatuur' of de 'watertemperatuur' waarnaar de wp werkt. En als het idd de luchttemperatuur is en ik stuur water, zou deze waarde logischer wijze 'leeg' moeten zijn want er is geen doeltemperatuur.

[ Voor 13% gewijzigd door walter_321 op 13-11-2025 17:10 ]

• walter_321
teunos93 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 16:44:
40002Control method (Circuit 1/2)0 : Water outlet temp. control
1 : Water inlet temp. control
2 : Room air control
40003 Target temp (Heating/Cooling)
Circuit 1
Nu was ik misschien ook getriggerd omdat het register ervoor zegt waarom de wp stuurt (water inlet of outlet of luchttemp; bij mij is het inlet (1)). Ik zou dan verwachten dat het volgende register de waarde geeft waarnaar je aan het sturen bent ipv zomaar eentje... (lucht in dit geval).
Misschien zijn mijn verwachtingen te hoog ;-).

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

walter_321 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 17:01:

edit: het zou idd beter zijn als LG zegt welke temperatuur dat is: is de 'luchttemperatuur' of de 'watertemperatuur' waarnaar de wp werkt. En als het idd de luchttemperatuur is en ik stuur water, zou deze waarde logischer wijze 'leeg' moeten zijn want er is geen doeltemperatuur.
Ik weet niets van een Waveshare, ik weet alleen dat je bij een ESP en bij een Waveshare wel iets moet instellen voordat je de modbus kunt uitlezen. Heb je op andere adressen wel goede waarden ?

Hier een handleiding voor het instellen van een waveshare
Jojan265 in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"
met config yaml wijzigingen
JansenSE in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

[ Voor 6% gewijzigd door PeteSplit op 13-11-2025 17:59 ]

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• walter_321
PeteSplit schreef op donderdag 13 november 2025 @ 17:38:
[...]

Ik weet niets van een Waveshare, ik weet alleen dat je bij een ESP en bij een Waveshare wel iets moet instellen voordat je de modbus kunt uitlezen. Heb je op andere adressen wel goede waarden ?

Hier een handleiding voor het instellen van een waveshare
met config yaml wijzigingen
JansenSE in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"
De hele home assistant integratie werkt ok; ik kan echt alles uitlezen...
Alleen die 'target temperatuur' geeft een waarde die ik niet versta.
Ik begin me er bij neer te leggen dat de wp niet terug geeft naar welke waarde ze streeft, tenminste niet als je op water en AI stuurt....

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

Even ervanuit gaande dat je ook die mooie duitse yaml file als basis hebt gebruikt, dit bespaard je wat werk.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
template:
  - sensor:
      - name: "hp_automode_setpoint_inlet" # "HP auto mode setpoint on INLET"
        unique_id: "hp_automode_setpoint_inlet"
        unit_of_measurement: "°C"
        state: >
          {% set t_lucht_min = -10 %}
          {% set t_lucht_max = 16 %}
          {% set t_water_min = 35 %}
          {% set t_water_max = 21 %}
          {% set buitentemp = states('sensor.hp_outside_temp') | float(default=0) %}
          {% set helling = (t_water_max - t_water_min) / (t_lucht_max - t_lucht_min) %}
          {% set offset = t_water_min - (helling * t_lucht_min) %}
          {% set t_water = (helling * buitentemp + offset) %}
          {% if t_water < t_water_max %}
            {% set t_water = t_water_max %}
          {% elif t_water > t_water_min %}
            {% set t_water = t_water_min %}
          {% endif %}
          {{ t_water | round(1) }}

- name: "hp_automode_setpoint_outlet" # "HP auto mode setpoint on OUTLET"
        unique_id: "hp_automode_setpoint_outlet"
          {% set t_lucht_min = -10 %}
          {% set t_lucht_max = 16 %}
          {% set t_water_min = 40 %}
          {% set t_water_max = 26 %}
          {% set buitentemp = states('sensor.hp_outside_temp') | float(default=0) %}
          {% set helling = (t_water_max - t_water_min) / (t_lucht_max - t_lucht_min) %}
          {% set offset = t_water_min - (helling * t_lucht_min) %}
          {% set t_water = (helling * buitentemp + offset) %}
          {% if t_water < t_water_max %}
            {% set t_water = t_water_max %}
          {% elif t_water > t_water_min %}
            {% set t_water = t_water_min %}
          {% endif %}
          {{ t_water | round(1) }}

- name: "hp_automode_setpoint"
        unique_id: "hp_automode_setpoint"
          {% set control_method = states('sensor.hp_control_method') | int(default=0) %}
          {% if control_method == 0 %}
            {{ states('sensor.hp_automode_setpoint_outlet') | float(default=0) | round(1) }}
          {% else %}
            {{ states('sensor.hp_automode_setpoint_inlet') | float(default=0) | round(1) }}
          {% endif %}

- name: "hp_setpoint_temp" # "HP Setpoint Temp (for Auto&Heating)"
        unique_id: "hp_setpoint_temp"
          {% set mode = states('sensor.hp_operation_mode') | int(default=0) %}
          {% set automode_temp = states('sensor.hp_automode_setpoint') | float(default=0) %}
          {% set shift_value = states('sensor.hp_shift_value_in_auto_mode_circuit1') | float(default=0) %}
          {% if mode == 3 %}
            {{ (automode_temp + shift_value) | round(1) }}
          {% elif mode == 4 %}
            {{ states('sensor.hp_target_temp_circuit1') | float(default=0) | round(1) }}
          {% else %}
            unknown
          {% endif %}

- name: "hp_temp_difference_to_setpoint"
        unique_id: "hp_temp_difference_to_setpoint"
          {% set control_method = states('sensor.hp_control_method') | int(default=0) %}
          {% if control_method == 0 %}
            {% set actual_temp = states('sensor.hp_outlet_temp') | float(0) %}
          {% else %}
            {% set actual_temp = states('sensor.hp_inlet_temp') | float(0) %}
          {% endif %}
          {% set setpoint = states('sensor.hp_setpoint_temp') | float(0) %}
          {{ (actual_temp - setpoint) | round(1) }}

Zover ik kan zien (op basis van uitschakelmomenten op hysterese) regelt de WP precies op deze setpoints.
Wel zelf even je stooklijn temps aanpassen.
Nu graag jezelf erbij neerleggen :)

[ Voor 14% gewijzigd door teunos93 op 13-11-2025 19:59 ]

• walter_321
teunos93 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 19:57:
...

Nu graag jezelf erbij neerleggen.
makelijker gezegd dan gedaan ;-). Ik mis nog de vermogen berekening...

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

Omdat je het zo lief vraagt dan...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
      - name: "hp_power_delivered"
        unique_id: "hp_power_delivered"
        unit_of_measurement: "W"
          {% set flow_lpm = states('sensor.hp_flow_rate') | float(0) %}
          {% set temp_in = states('sensor.hp_inlet_temp') | float(0) %}
          {% set temp_out = states('sensor.hp_outlet_temp') | float(0) %}
          {% set delta_temp = temp_out - temp_in %}
          {% set mass_flow_rate = flow_lpm / 60 %}
          {% set cp = 4180 %}
          {{ (mass_flow_rate * cp * delta_temp) | round(1) }}

Uitbreiden met massa op temperatuur afhankelijk basis mag je zelf doen als je dat zo precies wil.

[ Voor 7% gewijzigd door teunos93 op 13-11-2025 20:04 ]

• walter_321
Uitbreiden met massa op temperatuur afhankelijk basis mag je zelf doen als je dat zo precies wil.
Water tussen 20 en 35 graden... is 0.002 gram lichter dan 1kg per dm3; en het verschil tussen 20 en 35 graden is 0.001gram.... potentieel is het vermogen 0,3% fout hierdoor... (ben ik dat toch niet gaan nakijken...).

• walter_321
Hier de 7kw r290; die lijkt niet onder 11l/min (10,5 exact) te willen gaan.

Iemand bij wie zijn LG therma de omlooppomp wel lager wil gaan?

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13:53
walter_321 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 12:17:
Hier de 7kw r290; die lijkt niet onder 11l/min (10,5 exact) te willen gaan.

Iemand bij wie zijn LG therma de omlooppomp wel lager wil gaan?
Waarom zou je nog lager willen? Ik wou dat die van mij 10.5 L als ondergrens zou hebben. Dan had ik geen last bij optimale debiet voor te lage flow.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• walter_321
Jojan265 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 12:27:
[...]

Waarom zou je nog lager willen? Ik wou dat die van mij 10.5 L als ondergrens zou hebben. Dan had ik geen last bij optimale debiet voor te lage flow.
uit nieuwsgierigheid: ik zie dat uit de compressor 39°C komt. Wat relatief hoog is omdat de watertemperatuur maar 26°C die eruit komt. Alsof de warmtewisselaar koelvloeistof-water zijn warmte niet kan overdragen omdat het water te snel stroomt.
Of ook: de wp draait aan 260W vermogen: ik schat dat de waterpomp daar 50W van is; grofweg 20% van de energie is de waterpomp; 'eventueel' is dat niet nodig. waarbij het lijkt dat LG die 11l/min als ondergrens heeft wat eventueel 'te hoog' is als het systeem maar 1,8kw aan vermogen in water moet rondsturen.

Als het bij jou nog hoger is... : ik wil dus ook nog lager ;-)

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13:53
walter_321 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 12:34:
[...]

uit nieuwsgierigheid: ik zie dat uit de compressor 39°C komt. Wat relatief hoog is omdat de watertemperatuur maar 26°C die eruit komt. Alsof de warmtewisselaar koelvloeistof-water zijn warmte niet kan overdragen omdat het water te snel stroomt.
Of ook: de wp draait aan 260W vermogen: ik schat dat de waterpomp daar 50W van is; grofweg 20% van de energie is de waterpomp; 'eventueel' is dat niet nodig. waarbij het lijkt dat LG die 11l/min als ondergrens heeft wat eventueel 'te hoog' is als het systeem maar 1,8kw aan vermogen in water moet rondsturen.

Als het bij jou nog hoger is... : ik wil dus ook nog lager ;-)
Ik snapte het al wel dat je nog lager wilde. Je moet echter boven de flowbewaking grens blijven, die bij mijn unit op 8 L/min is ingesteld. Als ik op optimaal debiet ga regelen, dan komt de waterflow regelmatig in de buurt van die 8 L/min en kan de unit uitschakelen met een foutmelding.

Als je een betere warmteoverdracht wilt, kun je beter je debiet verhogen.

Hoe weet je trouwens de temperatuur die uit de compressor komt? Ik heb daarvoor geen meting en moet dit berekenen uit de drukken.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

walter_321 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 19:12:

De hele home assistant integratie werkt ok; ik kan echt alles uitlezen...
Alleen die 'target temperatuur' geeft een waarde die ik niet versta.
Ik begin me er bij neer te leggen dat de wp niet terug geeft naar welke waarde ze streeft, tenminste niet als je op water en AI stuurt....
Ik heb Home Assistant en regel de warmtepomp op Warmte. Modbus is slave en de RMC is master.
Ik heb de temperatuur ingesteld op 29 graden en de doel temperatuur is dan 29 graden.

Ik heb de RMC nu op Auto / AI gezet, mijn stooklijn bij 14 graden buiten geeft 28 graden en heb daarom de AI op +1. De doel temp is dan 29 graden.

Als ik nu via de modbus de temperatuur aanpas naar 30 graden gebeurt er niets, doel temp blijft 29.
Als ik nu op de RMC de AI op plus +2 zet, dan wordt de doel temp 30.

Mijn conclusie is dan, dat op Auto AI de doel temperatuur uitgelezen via modbus veranderd en de door de stooklijn berekende waarde aangeeft (op hele graden). :+

Het zou dan bij jou ook zo moeten zijn, als de config juist is (en de stooklijn in de RMC staat).

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Jojan265 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 12:54:

Hoe weet je trouwens de temperatuur die uit de compressor komt? Ik heb daarvoor geen meting en moet dit berekenen uit de drukken.
Uit deze lijst ?
https://github.com/basti2...LG-Register-documentation
30020 19 Heißgastemperatur

30017 Pipe in temp [0.1 °C ×10]
30018 Pipe out temp [0.1 °C ×10]
30019 Suction temp [0.1 °C ×10]
30020 Discharge temp [0.1 °C ×10]
30021 HEX temp [0.1 °C ×10]

[ Voor 29% gewijzigd door PeteSplit op 14-11-2025 14:02 ]

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

[...]
Hoe bereken jij die eigenlijk? De druk kun je namelijk niet direct relateren aan de temperatuur als je niet tenminste ook de suction temperature kent, omdat die al superheated is. De saturatietemperatuur kun je hiervoor niet gebruiken.

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

PeteSplit schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:07:
[...]

Uit deze lijst
https://github.com/basti2...LG-Register-documentation
30020 19 Heißgastemperatur

30017 Pipe in temp [0.1 °C ×10]
30018 Pipe out temp [0.1 °C ×10]
30019 Suction temp [0.1 °C ×10]
30020 INV1 dis. temp [0.1 °C ×10]
30021 HEX temp [0.1 °C ×10]
Ja ik betwijfel dus wel echt of de namen van die registers kloppen met de fysieke plaatsing van de sensoren.
Zou fijn zijn als er iemand met een dongle via LGMV de drukken/temps kan uitlezen op een R290 WP en dit kan bevestigen of ontkrachten.

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

teunos93 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:11:
[...]

Ja ik betwijfel dus wel echt of de namen van die registers kloppen met de fysieke plaatsing van de sensoren.
Zou fijn zijn als er iemand met een dongle via LGMV de drukken/temps kan uitlezen op een R290 WP en dit kan bevestigen of ontkrachten.
Ik verwacht geen verschil tussen R32 en R290, maar ben wel benieuwd of alle waarden kloppen.

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

PeteSplit schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:00:
[...]
Als ik nu via de modbus de temperatuur aanpas naar 30 graden gebeurt er niets, doel temp blijft 29.

Mijn conclusie is dan, dat op Auto AI de doel temperatuur uitgelezen via modbus veranderd en de door de stooklijn berekende waarde aangeeft (op hele graden). :+

Het zou dan bij jou ook zo moeten zijn, als de config juist is.
Dit is bij de R290 dus echt niet zo, target temp is ENKEL die in heating mode (mogelijk ook cooling, die gebruik ik niet). Target temp in stooklijn is op geen enkele manier via modbus uit te lezen.
Zie hieronder de target temp (holding register 2/3 afhankelijk van 0/1 based)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jLtULE6oqNjcHTHgjAHe96hrCdY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z41MBnZUdseIpxdgBsaHxt1w.jpg?f=fotoalbum_large.
De wisseling gisteren is doordat ik voor @ZjelcoP wilde checken wat de WP doet met DIP switch 2 aan, dus expliciet in heating mode.
De spikes zijn trouwens HA Yaml reloads.

[ Voor 29% gewijzigd door teunos93 op 14-11-2025 13:16 ]

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

teunos93 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:13:

Dit is bij de R290 dus echt niet zo, target temp is ENKEL die in heating mode (mogelijk ook cooling, die gebruik ik niet). Target temp in stooklijn is op geen enkele manier via modbus uit te lezen.
Wel raar, dat zoiets gewijzigd is. Dit lijkt mij toch heel goed, om de doel temp te weten bij AI .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XMYxY9vXRU8RmeMD-85IFqFKn_Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NFA2ta3mOWvuRq0Y1msXmFlh.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas gaat de warmtepomp even uit, als ik de RMC van 'Warmte' op 'Auto' zet en langs 'Koelen' kom.

[ Voor 36% gewijzigd door PeteSplit op 14-11-2025 13:35 ]

• walter_321
[...]

Ik heb Home Assistant en regel de warmtepomp op Warmte. Modbus is slave en de RMC is master.
Ik heb de temperatuur ingesteld op 29 graden en de doel temperatuur is dan 29 graden.

...
Interessant... kan je heel precies zijn welke temperatuur je instelde op 29 graden?

Ik heb gisteren zitten spelen met de 2 temperaturen die ik kan instellen op circuit 1; maar het is me niet duidelijk wat die 2 juist doen...

• walter_321
[...]

.

...

...
Gaat die doeltempertuur omhoog als het kouder wordt?

• walter_321
[...]

Ik snapte het al wel dat je nog lager wilde. Je moet echter boven de flowbewaking grens blijven, die bij mijn unit op 8 L/min is ingesteld. Als ik op optimaal debiet ga regelen, dan komt de waterflow regelmatig in de buurt van die 8 L/min en kan de unit uitschakelen met een foutmelding.

Als je een betere warmteoverdracht wilt, kun je beter je debiet verhogen.

Minimum flow; waar kan je die instellen of terug vinden?

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

walter_321 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:42:

Interessant... kan je heel precies zijn welke temperatuur je instelde op 29 graden?
Temperatuur die je instelt bij warmte op de RMC,
of via modbus { number / address 2 / id 'water_temp_target_output' }

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bdJ3NkNmfkO2xkUAx1oT1EfLCzU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pcngI8vjhHHVQuSbPLD7MTIE.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb gisteren zitten spelen met de 2 temperaturen die ik kan instellen op circuit 1; maar het is me niet duidelijk wat die 2 juist doen...
Weet ik ook niet, ik heb geen zones, geen sww, alleen maar de warmtepomp op verwarmen :+
doel temperatuur { sensor / address 3 / id 'target_temp' }

De 'id' kun je zelf benoemen, komt niet uit de warmtepomp (alleen address is belangrijk voor WP)

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

walter_321 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:44:
[...]
Gaat die doeltempertuur omhoog als het kouder wordt?
Als ik de WP op Auto AI zet, dan volgt de WP de stooklijn en de doeltemperatuur zal dan volgen, deze verandert toch ook als je bij AI +1 of +2 instelt.
Ik heb dit niet getest, dan zou ik de WP langer op Auto moeten hebben staan (en buiten moet de temperatuur veranderen).

[ Voor 4% gewijzigd door PeteSplit op 14-11-2025 16:02 ]

Pagina: 1 ... 187 188 Laatste