LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 187 ... 206 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• walter_321
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 17:17
jschel schreef op zondag 9 november 2025 @ 22:53:
[...]

Ik heb een dynamisch contract en 30 zonnepanelen. Ik betaal per jaar wat huishoudens met gas per maand batalen ;)
Stuur je de wp ivm elektriciteitskost?
Edit: antwoord was er al in de vorige post.

[ Voor 7% gewijzigd door walter_321 op 10-11-2025 07:43 ]

• walter_321
PeteSplit schreef op zondag 9 november 2025 @ 16:51:
[...]

Ik heb nu op de verdeler (zitten kleine ronde thermometers op) 29 in en 23 uit.
Op de warmtepomp heb ik nu dan 29 uit en 26 in.
Ik denk dat ik door het buffervat (en radiatoren) altijd een hogere retour heb.
Samen is het wat moeilijker afregelen, maar het is nu warm genoeg in huis. :+
Waarom heb je een buffervat?
Dat buffervat zorgt nu voor lagere efficiëntie. Beter wat het als de wp zelf gewoon de 23 graden van de vloerverwarming (?) zag binnenkomen.

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13:47
KarsS schreef op zondag 9 november 2025 @ 20:37:
[...]
Nou..., jaloers zijn hoeft niet hoor :) . Zoals ik al zei, dit is een mooi exemplaar, en inderdaad continue op het minimum vermogen @SalexSun

Maar dat is het rare, als het wat kouder is loopt hij eerst strak op het minimum vermogen en koelt het verder af dan gaat hij omhoog volgens de ingestelde stooklijn, maar blijft vrij netjes regelen. Maar als het ruim warmer is dan de WP terug kan moduleren dan ontstaan er rare slingeringen, een beetje zoals @PeteSplit vandaag heeft. Ik kan niet verzinnen waarom hij dat doet, hoewel:

[...]

Fuzzy logic... dat regelt inderdaad wel anders. Ervaring heb ik daar niet mee, maar Het moet steeds weer opnieuw "in-leren" als de omstandig veranderen heb ik begrepen. Misschien dat daardoor veel van de onbegrijpelijke gedragingen ontstaan want de omstandigheden zijn voor een WP nooit lang hetzelfde.
📘 Uitleg van de tekst “Fuzzy logic… dat regelt inderdaad wel anders”

De zin komt uit de discussie op het Tweakers-forum over LG Therma warmtepompen en de vraag of je beter regelt op de ingaande (retour) of uitgaande (aanvoer) watertemperatuur. In dat gesprek wordt aangehaald dat de regelaar van LG werkt met fuzzy logic.

🔎 Wat betekent dit in de context van de pagina?

Fuzzy logic is een regelstrategie die niet werkt met harde grenzen (“aan/uit” of “boven/onder”), maar met graduele beslissingen. Het systeem kan bijvoorbeeld zeggen: “de temperatuur is een beetje te hoog” in plaats van “de temperatuur is te hoog”.

In de discussie wordt benadrukt dat fuzzy logic anders regelt dan klassieke PID-regelaars:

Bij een klassieke terugkoppeling kan een delay (vertraging tussen actie en effect) leiden tot oscillaties of instabiliteit.

Bij fuzzy logic kan die vertraging juist helpen, omdat de controller leert en zich aanpast aan veranderende omstandigheden.

⚙️ Toepassing op warmtepompen

Probleem bij warmtepompen: er zit altijd vertraging tussen het aanpassen van compressor- of pompvermogen en het bereiken van de gewenste temperatuur in het afgiftesysteem (vloerverwarming, radiatoren).

Met fuzzy logic:

De regelaar kan soepeler omgaan met die vertraging.

Het systeem hoeft niet exact op één punt te mikken, maar kan “bijsturen” op basis van trends en gradaties.

Dit voorkomt dat de warmtepomp constant heen en weer schakelt of gaat slingeren.

🏠 Praktische betekenis voor gebruikers

Voor forumleden betekent dit dat regelen op uitgaande temperatuur niet per se instabiel hoeft te zijn, omdat de fuzzy logic van LG de vertraging in de lus kan compenseren.

Toch geven anderen aan dat regelen op ingaande temperatuur vaak voorspelbaarder is, zeker bij vloerverwarming met veel thermische massa.

Het citaat “Fuzzy logic… dat regelt inderdaad wel anders” is dus een erkenning dat de LG-regelaar niet op klassieke wijze werkt, en dat sommige “rare slingeringen” of onverwachte gedragingen verklaard kunnen worden doordat het systeem zichzelf steeds opnieuw “inleert” bij veranderende omstandigheden.

👉 Kortom: de tekst benadrukt dat fuzzy logic een alternatieve regelmethode is die beter kan omgaan met vertragingen in het warmtepompsysteem, en daarom “anders” regelt dan traditionele methode

Dit zegt Ai ervan het komt dus niet van mij!

• walter_321
Instellen schema als je stuurt op water;
- wat ik kan instellen is enkel een schema op kamer temperatuur; kan ik een schema instellen dat stuurt op water temperatuur?

• walter_321
Iemand die de 'service manual' weet zijn van de R290 versie?

• kazemo
walter_321 schreef op maandag 10 november 2025 @ 12:03:
Iemand die de 'service manual' weet zijn van de R290 versie?
Kan je ws downloaden bij LG Nederland (installateurs handleiding daar staat alles in)

https://www.lg.com/nl/ond...s-HM073HF.UB40#manual-tab

[ Voor 23% gewijzigd door kazemo op 10-11-2025 12:31 ]

• walter_321
kazemo schreef op maandag 10 november 2025 @ 12:01:
[...]

📘 Uitleg van de tekst “Fuzzy logic… dat regelt inderdaad wel anders”

De zin komt uit de discussie op het Tweakers-forum over LG Therma warmtepompen en de vraag of je beter regelt op de ingaande (retour) of uitgaande (aanvoer) watertemperatuur. In dat gesprek wordt aangehaald dat de regelaar van LG werkt met fuzzy logic.

🔎 Wat betekent dit in de context van de pagina?

Fuzzy logic is een regelstrategie die niet werkt met harde grenzen (“aan/uit” of “boven/onder”), maar met graduele beslissingen. Het systeem kan bijvoorbeeld zeggen: “de temperatuur is een beetje te hoog” in plaats van “de temperatuur is te hoog”.

In de discussie wordt benadrukt dat fuzzy logic anders regelt dan klassieke PID-regelaars:

Bij een klassieke terugkoppeling kan een delay (vertraging tussen actie en effect) leiden tot oscillaties of instabiliteit.

Bij fuzzy logic kan die vertraging juist helpen, omdat de controller leert en zich aanpast aan veranderende omstandigheden.

⚙️ Toepassing op warmtepompen

Probleem bij warmtepompen: er zit altijd vertraging tussen het aanpassen van compressor- of pompvermogen en het bereiken van de gewenste temperatuur in het afgiftesysteem (vloerverwarming, radiatoren).

Met fuzzy logic:

De regelaar kan soepeler omgaan met die vertraging.

Het systeem hoeft niet exact op één punt te mikken, maar kan “bijsturen” op basis van trends en gradaties.

Dit voorkomt dat de warmtepomp constant heen en weer schakelt of gaat slingeren.

🏠 Praktische betekenis voor gebruikers

Voor forumleden betekent dit dat regelen op uitgaande temperatuur niet per se instabiel hoeft te zijn, omdat de fuzzy logic van LG de vertraging in de lus kan compenseren.

Toch geven anderen aan dat regelen op ingaande temperatuur vaak voorspelbaarder is, zeker bij vloerverwarming met veel thermische massa.

Het citaat “Fuzzy logic… dat regelt inderdaad wel anders” is dus een erkenning dat de LG-regelaar niet op klassieke wijze werkt, en dat sommige “rare slingeringen” of onverwachte gedragingen verklaard kunnen worden doordat het systeem zichzelf steeds opnieuw “inleert” bij veranderende omstandigheden.

👉 Kortom: de tekst benadrukt dat fuzzy logic een alternatieve regelmethode is die beter kan omgaan met vertragingen in het warmtepompsysteem, en daarom “anders” regelt dan traditionele methode
In mijn jeugd was fuzzy logic toch gewoon een pid controller, maar waarbij de p,I en d veranderlijk zijn. Er zijn mooie algoritmes die op basis van inputs en uitputs de waardes van de PID constanten bepalen. En je kan die algoritmes voortdurend laten meedraaien met het systeem en zich laten bijstellen. Zo zou je verandering zomer/winter kunnen opvangen, of dagen met veel en weinig zon...
Alleen moet je dan wel zeggen naar wat je systeem optimaliseert. Voor een verwarming kan je optimaliseren naar comfort, zuinigheid, duurzaamheid van de installatie of een bepaald compromis van alledrie (en dan nog eens warmte in huis versie sww). Maar LG geeft die info niet... Bij LG is fuzzy gewoon fuzzy : niemand weet wat het systeem doet en het volgt ook niet wat de handleiding zegt. Bv de handleiding zegt dat sturen van delta is naar 5k of hoger. Hier thuis doet die gelukkig niet en draait die volledig onder 5K...

• kazemo
walter_321 schreef op maandag 10 november 2025 @ 12:29:
[...]

In mijn jeugd was fuzzy logic toch gewoon een pid controller, maar waarbij de p,I en d veranderlijk zijn. Er zijn mooie algoritmes die op basis van inputs en uitputs de waardes van de PID constanten bepalen. En je kan die algoritmes voortdurend laten meedraaien met het systeem en zich laten bijstellen. Zo zou je verandering zomer/winter kunnen opvangen, of dagen met veel en weinig zon...
Alleen moet je dan wel zeggen naar wat je systeem optimaliseert. Voor een verwarming kan je optimaliseren naar comfort, zuinigheid, duurzaamheid van de installatie of een bepaald compromis van alledrie (en dan nog eens warmte in huis versie sww). Maar LG geeft die info niet... Bij LG is fuzzy gewoon fuzzy : niemand weet wat het systeem doet en het volgt ook niet wat de handleiding zegt. Bv de handleiding zegt dat sturen van delta is naar 5k of hoger. Hier thuis doet die gelukkig niet en draait die volledig onder 5K...
je vorige vraag:
https://www.lg.com/nl/ond...s-HM073HF.UB40#manual-tab

• kazemo
walter_321 schreef op maandag 10 november 2025 @ 12:29:
[...]

:P JA tijden en apperaten veranderen het word er niet makkelijker op!

• walter_321
enkel installatie- en gebruikers handleiding: geen 'service manual' zoals ik voor de R32 al tegen kwam.

• kazemo
walter_321 schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:06:
[...]

enkel installatie- en gebruikers handleiding: geen 'service manual' zoals ik voor de R32 al tegen kwam.
ik heb ook een app. op mobiel LG HVAC als je dat bedoeld daar staan dan alle error codes op bijv....handig bij storing zoeken in engels of duits ,nederlands werkt bij mij niet?

• walter_321
Is er een 'installateurs' begeleidingsdocument over hoe een LG therma V correct in te stellen? Dat duidelijk maakt hoe LG aanraadt een installatie te sturen met vv, vv met buffervat, radiatoren, radiatoren en vv, goed geisoleerd, minder geisoleerd...

of moeten de installateurs allemaal vertrekken van de installatiehandleiding (wat volgens toch wat voor problemen gaat zorgen bij heel wat installaties)?

• kazemo
walter_321 schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:16:
Is er een 'installateurs' begeleidingsdocument over hoe een LG therma V correct in te stellen? Dat duidelijk maakt hoe LG aanraadt een installatie te sturen met vv, vv met buffervat, radiatoren, radiatoren en vv, goed geisoleerd, minder geisoleerd...
of moeten de installateurs allemaal vertrekken van de installatiehandleiding (wat volgens toch wat voor problemen gaat zorgen bij heel wat installaties)?
Dan moet je een cursus volgen bij LG nederland daar word ws alles uitgelegd...installateurs kunnen ook support bellen met vragen (niet voor particulieren zoals wij)

Edit er zijn ook forumleden die die cursus hebben gehad die weten dan meer als ik bijv.

[ Voor 6% gewijzigd door kazemo op 10-11-2025 13:33 ]

• walter_321
kazemo schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:21:
[...]

Dan moet je een cursus volgen bij LG nederland daar word ws alles uitgelegd...installateurs kunnen ook support bellen met vragen (niet voor particulieren zoals wij)
De documentatie die mijn installateur had van de cursus was niet zo bijzonder. Daar had hij ook niet echt iets van info over hoe hij een systeem correct instelt.
En zie mijn opmerking bij mijn in dienst namen: het systeem startte met als doeltemperatuur +65graden. Als we de WP hadden laten doen, was dat een ramp geweest... Mijn vertrouwen in die cursus is dus beperkt ;-).
Ik zou hopen dat de LG engineers toch iets meer aan config richtlijnen zouden geven aan installateurs.

• walter_321
kazemo schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:16:
[...]

ik heb ook een app. op mobiel LG HVAC als je dat bedoeld daar staan dan alle error codes op bijv....handig bij storing zoeken in engels of duits ,nederlands werkt bij mij niet?
ik bedoel een document dat ik voor de R32 zag voorbij komen -vind de link niet terug- en dat noemde duidelijk 'service manual' en bevatte instructie voor onderhoud en de volledige stuklijst en onderdeelreferenties en tekeningen. Voor een deel staat dat wel in de installatiehandleiding.

• kazemo
walter_321 schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:31:
[...]

De documentatie die mijn installateur had van de cursus was niet zo bijzonder. Daar had hij ook niet echt iets van info over hoe hij een systeem correct instelt.
En zie mijn opmerking bij mijn in dienst namen: het systeem startte met als doeltemperatuur +65graden. Als we de WP hadden laten doen, was dat een ramp geweest... Mijn vertrouwen in die cursus is dus beperkt ;-).
Ik zou hopen dat de LG engineers toch iets meer aan config richtlijnen zouden geven aan installateurs.
Wat dat betreft heb je gelijk,maar ervaring van de desbetreffende monteur speelt ook een rol (je hebt goede en slechte)

• kazemo
walter_321 schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:34:
[...]

ik bedoel een document dat ik voor de R32 zag voorbij komen -vind de link niet terug- en dat noemde duidelijk 'service manual' en bevatte instructie voor onderhoud en de volledige stuklijst en onderdeelreferenties en tekeningen. Voor een deel staat dat wel in de installatiehandleiding.
dat weet dan ook niet te vinden!, ik zou zeggen stuur lg nederland een mail en stel daar de vraag!
je bedoeld zo iets?.....heb ik gevonden op dit forum!
https://www.lgklimaat.nl/...andleiding-whitepaper.pdf

[ Voor 17% gewijzigd door kazemo op 10-11-2025 14:00 ]

• kazemo
https://www.facebook.com/...yMlOMh&__tn__=-UC%2CP-R-R

facebook groep openbaar .....kan interessant zijn

• walter_321
kazemo schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:46:
[...]

dat weet dan ook niet te vinden!, ik zou zeggen stuur lg nederland een mail en stel daar de vraag!
je bedoeld zo iets?.....heb ik gevonden op dit forum!
https://www.lgklimaat.nl/...andleiding-whitepaper.pdf
Iets dat whitepaper noemt kan alleen maar interessant zijn. Bedankt ;-)

• ZjelcoP
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 16-03 16:20

Deze aanvullend gevonden op Installatie- en gebruikershandleiding.
Goeie gids voor instellingen nog niet gevonden helaas, kan ik ook zeker gebruiken!

https://www.lgbusiness.es..._MFL66101130_20250530.pdf
https://data2.manualslib....941f3db253182&take=binary
https://data2.manualslib....cf4690fa50600&take=binary

• walter_321
ZjelcoP schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:49:
[...]

Deze aanvullend gevonden op Installatie- en gebruikershandleiding.
Goeie gids voor instellingen nog niet gevonden helaas, kan ik ook zeker gebruiken!

https://www.lgbusiness.es..._MFL66101130_20250530.pdf
https://data2.manualslib....941f3db253182&take=binary
https://data2.manualslib....cf4690fa50600&take=binary
Bedankt! Dat databank voor de r290 was nog eentje dat ontbrak op mijn lijstje!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:34
Leuk nieuwtje op de frontpage nieuws: Frank Energie laat klanten met warmtepomp automatisch handelen op ene...
Ben benieuwd hoe ze dat gaan aansturen. Zal wel een los modbus kastje worden gok ik. Neem aan dat je dan op onbalans-, de intraday- en de frequentiemarkt gaat handelen. Hoop wel dat je dan nog zelf de sensoren ook kan uitlezen.

Zit tot begin 2027 vast voor € 0,19 dus dat is prima maar daarna wellicht interessant om eens naar te kijken.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

Het document wat hier het meest op lijkt heb ik ooit bij een installatiebedrijf uit het buitenland gevonden:
https://www.free-instruction-manuals.com/pdf/pa_3180800.pdf

Maarja, als ik zo naar de instellingen kijk ben ik er niet overal met eens.

Pardon my dutch

• walter_321
Al 2 keer voor gehad dat ik de WP in 'Verwarmen' modus gezet heb ipv AI modus.
Is er een manier om te voorkomen dat je de WP uit de AI modus haalt?

• walter_321
Ik doe toch een poging de handleiding te snappen.
AI / AutoModus en ingestelde temperatuur worden automatisch aangepast
aan de buitentemperatuur (zoals ingesteld door de installateur).
Temperatuurregeling is mogelijk.
Wat bedoelen ze hier met 'Temperatuurregeling is mogelijk'
Hoe dan?

• walter_321
kleine opmerking: ik heb ingesteld dat de pomp 5 minuten moet draaien voordat de compressor start; voor de 2 starts sinds dien, startte de compressor beide keren op 600W; de start naar 1.200W heb ik niet gezien.

• walter_321
Van de voorbije 2 dagen het compressorvermogen. Met de vele zonnewinsten werd het goed warm in huis. Je zou bijna kunnen zeggen dat hoe meer de warmtepomp draait, hoe kouder het wordt in huis ;-).
De WP (3f,7kw) moduleert mooi en doet ieder uur een ORC naar 1.200W. Het werd zelfs zo warm dat zelfs de omlooppomp stopte (wp staat op het zuiden).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NQwKOVxvEYJM_vqqmFADPqb4Nek=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W9fYNmwgHEcbkt7pPlAu8qt2.jpg?f=fotoalbum_large
Ps; dat is de temperatuur in de woonkamer; in de andere delen van wonig zonder zonnewinsten is de temperatuur gewoon constant. Op het einde
zit een langere run van 900W in; dat ben ik die per ongeluk de wp uit ai modus haalde en op verwarmen zette (geen idee wat die modus juist doet).

Ps; ik heb een caloriemeter vóór de vv; ik kan daar het vermogen zien; verrassend voorlopig hoe de cop hoger is bij regen; ik zie cop 7 bij regen, cop 6 bij zelfde temperatuur droog. Ik kijk dat de volgende dagen nog eens na.

[ Voor 10% gewijzigd door walter_321 op 11-11-2025 00:10 ]

• ZjelcoP
walter_321 schreef op maandag 10 november 2025 @ 22:16:
Al 2 keer voor gehad dat ik de WP in 'Verwarmen' modus gezet heb ipv AI modus.
Is er een manier om te voorkomen dat je de WP uit de AI modus haalt?
Bij instellingen heb je een vergrendelmenu. Mogelijk dat de modus-vergendeling is wat je zoekt.
Die aan on/off heb ik vergrendeld.

• ZjelcoP
walter_321 schreef op maandag 10 november 2025 @ 22:25:
Ik doe toch een poging de handleiding te snappen.
AI / AutoModus en ingestelde temperatuur worden automatisch aangepast
aan de buitentemperatuur (zoals ingesteld door de installateur).
Temperatuurregeling is mogelijk.
Wat bedoelen ze hier met 'Temperatuurregeling is mogelijk'
Hoe dan?
In het AI scherm gewoon pijltje omhoog/omlaag. Kun je temp per graad laten afwijken van de stooklijn. .

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:10
walter_321 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 00:06:
Van de voorbije 2 dagen het compressorvermogen. Met de vele zonnewinsten werd het goed warm in huis. Je zou bijna kunnen zeggen dat hoe meer de warmtepomp draait, hoe kouder het wordt in huis ;-).
De WP (3f,7kw) moduleert mooi en doet ieder uur een ORC naar 1.200W. Het werd zelfs zo warm dat zelfs de omlooppomp stopte (wp staat op het zuiden).
[Afbeelding]
Ik zie bij jou toch ook wel een opstartpiek, al lijkt de hoogte niet consequent. Waarmee meet je het vermogen, mss heeft het daar mee te maken?

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

• jscheffers
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:18
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sUZg1S2GNi5jPcDOC47-DJcFqG4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6PqbbQhuKs5j19su4wphLQsI.jpg?f=fotoalbum_large
Hallo allemaal.
Mijn warmtepomp monoblock 5kw staat in de kelder en gaat nu het 2 jaar in en heeft af gelopen jaar 3600 kwh gebruik en 1300 euro bespaart en goedkoper dan met gas.
En 24/7 warm in huis.
Mijn vraag is zoals jullie zien dat er geen ORC zijn geweest kan dat kwaad. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JEXa8JWNiay8KCSHt5K5r5L0wNE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TWYpcwK43VqYmfwJdg3JXYKv.jpg?f=fotoalbum_large
Ik stuur aleen op water A1 nu +1 en stille modus. Voor mij loop hij nu goed.
Daarbij een warmtepomp die goed of slecht is afgesteld is altijd nog goedkoper!!🤔🤗

• walter_321
SalexSun schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 10:39:
[...]

Ik zie bij jou toch ook wel een opstartpiek, al lijkt de hoogte niet consequent. Waarmee meet je het vermogen, mss heeft het daar mee te maken?
Energie/vermogen wordt gemeten met een homewizard drie-fase energiemeter.
Er is een piek tussen 600 en 900 watt.

• kazemo
SalexSun schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 10:39:
[...]

Mijn voorlopige conclusie de R290 modellen hebben geen grote opstartpiek meer,en is dus verbeterd t.o.v. de R32
is eigenlijk niet goed te zien in de ruime tijdslijn van de homewizzard meter
je zou het eigenlijk beter kunnen zien,in de opstartfase de homewizard in de NU stand te zetten,of op de RMC op direct opgenomen vermogen (dan kan je ook goed vergelijken de homewizard tov de RMC of dat gelijk is?)
Zo doe ik het ik heb geen modbus uitlezing!

[ Voor 31% gewijzigd door kazemo op 11-11-2025 13:04 ]

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

kazemo schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:33:
[...]

Mijn voorlopige conclusie de R290 modellen hebben geen grote opstartpiek meer,en is dus verbeterd t.o.v. de R32
is eigenlijk niet goed te zien in de ruime tijdslijn van de homewizzard meter
je zou het eigenlijk beter kunnen zien,in de opstartfase de homewizard in de NU stand te zetten,of op de RMC op direct opgenomen vermogen (dan kan je ook goed vergelijken de homewizard tov de RMC of dat gelijk is?)
Zo doe ik het ik heb geen modbus uitlezing!
Dat denk ik ook. Ik heb een externe Refos stroommeter aangesloten om dedicated het vermogen van de WP te meten. Hier een grafiekje van mijn SWW-run na de douche van vanochtend. De verwarming stond op ca 1kW te "pruttelen" en bij de SWW-run piekt hij langzaam aan richting de 7kW. Duurt wel 45m om z'n run te maken (m'n SWW-vat is nog niet optimaal). Na een 15m pauze gaat hij weer een normale verwarmingsrun doen op ca 1kW.

Wij hebben een 16kW R290 WP.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XwNg2EXLdm-UKJ4bABQisumAjUA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r7DA4SA7zX3RzDKQoLyrlaRY.jpg?f=fotoalbum_large

iRacing Profiel

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18:11

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Verschillen tussen uitvoer (boven) en invoer (onder).
De warmtepomp maakt bij invoer, een hogere aanvoer temperatuur en daarom is het verbruik hoger (ongeveer 200 Wh). Vandaag wilde ik ook nog op invoer doorgaan, maar helaas sloeg de warmtepomp af, morgen nogmaals proberen. Nu even het huis warm krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hon-LK_EL_lM8I5z6kugpEGc1dw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eBcQSpmKJCaXg5Rzat1nXsH6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/odHYbXTdx6U7vlPnUE6Q3VggliA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZcNyyIHcCK1HwGLGuKt8dNz2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AwdYdugw_naE18q4qYFcM_EMJe4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XJb7ofpPnImXwdOjCMpkV5iM.jpg?f=fotoalbum_large

Op zondag (Sun) een tussen start gemaakt (en later een defrost waar ik een orc verwachtte)
PeteSplit in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

[ Voor 16% gewijzigd door PeteSplit op 11-11-2025 18:53 ]

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• kazemo
Luckeh schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:19:
[...]

Dat denk ik ook. Ik heb een externe Refos stroommeter aangesloten om dedicated het vermogen van de WP te meten. Hier een grafiekje van mijn SWW-run na de douche van vanochtend. De verwarming stond op ca 1kW te "pruttelen" en bij de SWW-run piekt hij langzaam aan richting de 7kW. Duurt wel 45m om z'n run te maken (m'n SWW-vat is nog niet optimaal). Na een 15m pauze gaat hij weer een normale verwarmingsrun doen op ca 1kW.

[Afbeelding]
Dat piekje om +- 6,40u is denk ik toevallig een ORC, bij jouw is alles beter te zien de tijdslijn is kleiner
Edit: uit intresse wat voor software versie heeft de RMC? bij een16kw r290....is dat gelijk bij de kleinere modellen bijv de 7kw r290? @walter_321 weet dat!

[ Voor 10% gewijzigd door kazemo op 11-11-2025 13:54 ]

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

walter_321 schreef op maandag 10 november 2025 @ 12:00:
Waarom heb je een buffervat?
Dat buffervat zorgt nu voor lagere efficiëntie. Beter wat het als de wp zelf gewoon de 23 graden van de vloerverwarming (?) zag binnenkomen.
Het was een eis van de leverancier LG, ik heb nu 10 jaar garantie op de warmtepomp en de installatie.
Het inregelen van de pompen is moeilijk, je hebt altijd wel wat menging van het aanvoer en retour water.
walter_321 schreef op zondag 9 november 2025 @ 10:37:
Vraagje voor diegene die op water sturen en op de uitgaande temperatuur van de warmtepomp.
Kunnen jullie uitleggen waarom je op de uitgaande temperatuur stuurt? Ik ben verbaasd dat er verschillende dat hier doen. Of is dat steeds in combinatie met radiatoren?
Ik heb vloerverwarming (3 groepen) en radiatoren (5 kleine T22).
Zie het verschil
PeteSplit in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"
De warmtepomp verbruikt meer, de opstart duurt langer en het vermogen wordt hoger, voor een hogere aanvoer temperatuur.
walter_321 schreef op zondag 9 november 2025 @ 21:42:
Lijkt me een voorbeeld waarom sturen op uitvoer van de wp onzinnig is. De wp schiet bij opstart ver over het doel. Heb je een vast debiet van de waterpomp?
Ik heb een vast debiet en in het afgiftesysteem een ongeveer gelijk debiet (flow van 14 L/min)
Het uitschieten is bij invoer hoger, dan bij uitvoer, bij mijn (fuzzy) warmtepomp. :+

[ Voor 7% gewijzigd door PeteSplit op 11-11-2025 13:53 ]

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13:48
jscheffers schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 11:40:
[Afbeelding]
Hallo allemaal.
Mijn warmtepomp monoblock 5kw staat in de kelder en gaat nu het 2 jaar in en heeft af gelopen jaar 3600 kwh gebruik en 1300 euro bespaart en goedkoper dan met gas.
En 24/7 warm in huis.
Mijn vraag is zoals jullie zien dat er geen ORC zijn geweest kan dat kwaad. [Afbeelding]
Daarbij een warmtepomp die goed of slecht is afgesteld is altijd nog goedkoper!!🤔🤗
Mooie strakke input-power karakteristiek :)
Of het ontbreken van ORC's slecht is weet ik ook niet. Mijn 7kW model doet dat ook niet in stille modus, ik ga er maar vanuit dat LG daar over nagedacht heeft...

We hebben destijds allemaal met belangstelling (en verbazing) gevolgd hoe jij je WP gewoon binnen in de kelder durvde te zetten. Ik vroeg me af, heb je ooit last van defrosts?

• jscheffers
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:18
[quote]KarsS schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 15:52:
[...]
Mooie strakke input-power karakteristiek :)
Of het ontbreken van ORS's slecht is weet ik ook niet. Mijn 7kW model doet dat ook niet in stille modus, ik ga er maar vanuit dat LG daar over nagedacht heeft...

We hebben destijds allemaal met belangstelling (en verbazing) gevolgd hoe jij je WP gewoon binnen in de kelder durvde te zetten. Ik vroeg me af, heb je ooit last van defrosts?
Hallo Kars.
Ik weet niet of een echte defrost heb gehad wel wat wit zachte rijp .
Wat ik wel zie bij vochtig weer dat de kelder vloer nat wordt waar de lucht in binnen komt. De koude lucht slaat tegen de vloer en wordt dan droger en warmer en de warmtepomp staat 11 meter verder en blaas het daar naar buiten.
En de ORS's houdt ik in de gaten. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/amDQYvuSRgu2Q_u-CswMQ_-6PCI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lBIee4iDIoq6PAM5JnYmepTD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TA9_0DMCxZ1oKSw8jbzRLABbSig=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JOcJs1VTo3eZu6ceMh3t6qHt.jpg?f=fotoalbum_large

• walter_321
Luckeh schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:19:
[...]

[Afbeelding]
Dat zijn grote vermogens. Verrassend dat het vermogen constant stijgt voor de sww; op zich is dat niet nodig.

• walter_321
kazemo schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:36:
[...]

Dat piekje om +- 6,40u is denk ik toevallig een ORC, bij jouw is alles beter te zien de tijdslijn is kleiner
Edit: uit intresse wat voor software versie heeft de RMC? bij een16kw r290....is dat gelijk bij de kleinere modellen bijv de 7kw r290? @walter_321 weet dat!
Mijn 7kw, 3fase R290 heeft als versie 3076a (3076 is het paswoord, ik dacht dat er nog een a achterstond....)

• walter_321
[Afbeelding]
Hallo allemaal.
En 24/7 warm in huis.
Mijn vraag is zoals jullie zien dat er geen ORC zijn geweest kan dat kwaad. [Afbeelding]
Heb je toevallig een grafiekje met hoe de buitentemperatuur en de keldertemperatuur zich verhouden? Ik verwacht nu iets warmer in de kelder, en ooit warmer buiten in het verwarmingsseizoen.

• walter_321
[Afbeelding]
Hallo allemaal.
En 24/7 warm in huis.
Wel verrassend dat je met deze buitentemperatuur toch een continue verwarming nodig hebt; hier moest de wp toch eens uit gaan als het 14 graden is (doel temperatuur op retour is dan 23 graden...).

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

walter_321 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 17:52:
[...]

Mijn 7kw, 3fase R290 heeft als versie 3076a (3076 is het paswoord, ik dacht dat er nog een a achterstond....)
Dat is ook mijn wachtwoord voor de instellingen, dus ik gok dat we dezelfde versie hebben :)

iRacing Profiel

• walter_321
LG therma V R290 en silent mode; voorlopig geen goede combinatie.
WP pruttelt met iets meer dan 300W door de dag; om het uur een ORC...
Iets na 21u30 silent mode aangezet. Iets na 10 gaat ze plotseling aan 900W draaien. Wel goed dat ze het debiet in verhouding verhoogde. Na een kwartier ongeveer de silent mode uitgezet; dan moduleert ze terug naar 300W om iets laten uit te gaan...
Voorlopig de silent mode nog even laten voor wat die is....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y_jX-jDiAAAjyy15KYY9UYyXxBQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5nPdqEweyUEVyBqVo3jZT8n2.jpg?f=fotoalbum_large

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

De stille mode van mijn warmtepomp (5 kW - R32) maximaliseert de compressor tot 45 Hz.

De orc's zorgen soms voor een flat-line (op 10 Hz en 300 W), maar zonder orc's lukt het niet. :-(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r5qC2xszNLYMmHmU1_bloWXGD1k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M5nqnjSmk1yctFMhFCGwx04D.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door PeteSplit op 11-11-2025 23:21 ]

• kazemo
PeteSplit schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 23:20:
De stille mode van mijn warmtepomp (5 kW - R32) maximaliseert de compressor tot 45 Hz.

De orc's zorgen soms voor een flat-line (op 10 Hz en 300 W), maar zonder orc's lukt het niet. :-(
zAY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/M5nqnjSmk1yctFMhFCGwx04D.jpg?f=user_large",,"1"][Afbeelding][/url]
je hebt andere software op de RMC,dat word dan moeilijk te vergelijken
ik heb bijv software versie 3064 het is inmiddels 3076 in theorie is dus 12x een update geweest op de software van de RMC(die zit vast in de chip in de RMC....? ) een upgrade maken gaat dus denk niet! (of een nieuwe RMC kopen)

• teunos93
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:35

teunos93

HM123HF.UB60

walter_321 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 22:45:
LG therma V R290 en silent mode; voorlopig geen goede combinatie.
WP pruttelt met iets meer dan 300W door de dag; om het uur een ORC...
Iets na 21u30 silent mode aangezet. Iets na 10 gaat ze plotseling aan 900W draaien. Wel goed dat ze het debiet in verhouding verhoogde. Na een kwartier ongeveer de silent mode uitgezet; dan moduleert ze terug naar 300W om iets laten uit te gaan...
Voorlopig de silent mode nog even laten voor wat die is....

[Afbeelding]
Aha, dit heb ik ook maar ik had nog niet de link gelegd naar wat hier nu echt gebeurd maar dat is nu duidelijk. Dit is OOK een ORC, maar er gaat iets mis in het terug toeren van de compressor. Volgens mij is dit een firmware bug.
Toen ik probeerde te sturen op inkomende watertemp, waren mijn orc’s ook niet van korte duur maar heeeeel lang waardoor de WP alsnog uit ging op hysterese. Het lijkt er hier op dat dat komt door de stille modus.

Tevens beaam ik wat SplitPete zegt over sturen op inkomende watertemp. Het opstarten duurt veel langer en gaat op hoger compressor toerental en leid daarmee tot meer overshoot. Dat gecombineerd met de orc die ik op retour niet getemd kreeg ben ik gestopt te sturen op retour.

Het comfort in huis is mu perfect na alle automations in HA.
Mijn regellus in HA is ongeveer:
* regel op uitgaand met stooklijn in AI modus.
* Zet de wp nu aan onder de 16c dmv een automation zodat de pomp erboven uit blijft.
* automation obv vaste tijden die de dagshift en nachtverlaging toepassen zodat de wp snachts iets minder hard werkt als het typisch iets kouder is.
* Zet silent mode aan boven 4c, uit eronder.
* doe een soft start, door de shift value direct na aangaan van de compressor te verlagen naar de maximale negatieve shift en langzaam verhoogd met de positieve hysterese in acht nemend.
* Tussen 16c en 10C maak ik nu juist gebruik van de orcs om de wp uit te laten gaan en icm de negatieve hysterese het (over langere tijd) gemiddeld afgegeven vermogen ver onder het minimum afgiftevermogen van de WP te laten gaan.
* ook tussen 16c en 10c, vooral als het sochtends snel opwarmt, zorgt de positieve hysterese ervoor dat de wp uit gaat als het huis al warm is en er geen extra warmte nodig is.
* onder de 10c heb ik een automation die elke 50min nadat de compressor onder 1500 toeren draait, hem laat optoeren tot boven de 1500rpm dmv de shift te verhogen om de orc te voorkomen, zo blijft de WP altijd aan. Tijdens deze automation kijk ik naar de suction druk om silent mode uit te zetten indien deze te laag wordt om een defrost te voorkomen.

Ik zie echt geen enkel voordeel aan regelen op inkomend en zie dus ook de orc’s niet meer ald een probleem maar juist als een feature die me helpt, nu in hem ook kan voorkomen.

• walter_321
teunos93 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 08:55:
[...]

Aha, dit heb ik ook maar ik had nog niet de link gelegd naar wat hier nu echt gebeurd maar dat is nu duidelijk. Dit is OOK een ORC, maar er gaat iets mis in het terug toeren van de compressor. Volgens mij is dit een firmware bug.
of het een ORC is weet ik niet, maar in de stille modus is het gedrag toch anders; het toestel zegt ook niet dat het in ORC modus gaat (of toch?).
Het gedrag is echt anders. In de ORCs zie ik de WP 'ineens' naar 1.200W gaan voor niet langer dan 2 minuten. In die still modus gaat die naar 900W en,lijkt gewoon te gaan sturen naar een delta t 5K... en dan nog eens een ORC (misschien op het moment dat ik het toestel uit stille modus haalde). En om 5K te sturen levert die te veel vermogen en gaat die ver bij zijn set punt en uiteindelijk uit.
Zonder still modus start de WP op, gaat redelijk snel naar zijn doeltemperatuur - jammer dat je niet kan instellen hoe snel- en gaat dan mooi moduleren rond zijn set put met een voldoende kleine delta T. Ik zou beweren dat dat de perfectie benadert -buiten dan dat je niet kan instellen hoe snel de WP naar het set punt gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/84cQSZGfg_Q_psYGKTx-DLGUjWY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jvjV7NCnNMcG0jw9gJbKNzBx.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l-yb4bpz9ojF9edHXSIiUR3NQ_I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O89h9wLPCpHr5hwicbylR6hE.png?f=fotoalbum_large
Tevens beaam ik wat SplitPete zegt over sturen op inkomende watertemp. Het opstarten duurt veel langer en gaat op hoger compressor toerental en leid daarmee tot meer overshoot. Dat gecombineerd met de orc die ik op retour niet getemd kreeg ben ik gestopt te sturen op retour.
die ORC op retour niet getemd krijgen: dat moet je toch eens beter duiden. De ORCs duren hier 2 minuten.
Maar vooral: de ORC heeft bij mij niet echt invloed op de retour temperatuur; daarvoor zijn ze te kort. Mijn 200m2 vloerverwarming met een groot deel in 15cm beton speelt daar natuurlijk mee.

Opstarten langer via retour: natuurlijk want de WP wil naar het setpunt. En het duurt langer voordat dat bereikt is aan de retourkant. Zeker met een hogere hysteresis. Maar dat zou geen probleem mogen zijn omdat dat eenmalig is en je wp eens dat punt bereikt uren rond het setpunt kan blijven zweven. Ik werkt momenteel met de kleinst mogelijk hysteresis (-1/+1) en ik zou zeggen heb een mooi gedag op retour en AI modus (al is het ook niet in lijn met wat de handleiding zegt; het product is beter dan de handleiding: dat geeft altijd het risico dat er ergens een slimme het product terug in lijn brengt met de handleiding...).
Het comfort in huis is mu perfect na alle automations in HA.
Mijn regellus in HA is ongeveer:
* regel op uitgaand met stooklijn in AI modus.
* Zet de wp nu aan onder de 16c dmv een automation zodat de pomp erboven uit blijft.
* automation obv vaste tijden die de dagshift en nachtverlaging toepassen zodat de wp snachts iets minder hard werkt als het typisch iets kouder is.
* doe een soft start, door de shift value direct na aangaan van de compressor te verlagen naar de maximale negatieve shift en langzaam verhoogd met de positieve hysterese in acht nemend.
* Tussen 16c en 10C maak ik nu juist gebruik van de orcs om de wp uit te laten gaan en icm de negatieve hysterese het (over langere tijd) gemiddeld afgegeven vermogen ver onder het minimum afgiftevermogen van de WP te laten gaan.
* ook tussen 16c en 10c, vooral als het sochtends snel opwarmt, zorgt de positieve hysterese ervoor dat de wp uit gaat als het huis al warm is en er geen extra warmte nodig is.
* onder de 10c heb ik een automation die elke 50min nadat de compressor onder 1500 toeren draait, hem laat optoeren tot boven de 1500rpm dmv de shift te verhogen om de orc te voorkomen, zo blijft de WP altijd aan. Tijdens deze automation kijk ik naar de suction druk om silent mode uit te zetten indien deze te laag wordt om een defrost te voorkomen.

Ik zie echt geen enkel voordeel aan regelen op inkomend en zie dus ook de orc’s niet meer ald een probleem maar juist als een feature die me helpt, nu in hem ook kan voorkomen.
ik lees vooral dat je met HA probeert wat de controller van LG zelf zou moeten doen. Het zou gewoon niet nodig moeten zijn HA te gebruiken hiervoor. Ik moet er eens over nadenken of dat allemaal zinvol is ;-).

Is comfort in huis een constante temperatuur of mag die lager zijn als het kouder is? Hier thuis mag de temperatuur bij vriesweer duidelijk lager zijn. Dan compenseert de straling van de vv een lagere binnentemperatuur. Grofweg is 20°C bij vriesweer even comfortabel als 21°C anders.

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

walter_321 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:31:
Is comfort in huis een constante temperatuur of mag die lager zijn als het kouder is? Hier thuis mag de temperatuur bij vriesweer duidelijk lager zijn. Dan compenseert de straling van de vv een lagere binnentemperatuur. Grofweg is 20°C bij vriesweer even comfortabel als 21°C anders.
100% eens, maar het aanpassen van het gedrag van de controller van LG, als je hier terug gaat lezen op het forum, is niet iets waar LG ontvankelijk voor lijkt te zijn dus het is een beetje "deal with it", daar heb ik vrede mee. Al met al is het nog steeds een goede kosten effectieve oplossing, ik wist waar ik aan begon toen ik hem kocht omdat ik al over verschillende nukken had gelezen.
walter_321 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:31:
Comfort in huis is beneden overal tussen de 20 en 21, de hele dag, zonder tussenkomst van een thermostaat of menselijke interactie, en boven tussen 18 en 20 afhankelijk van hoe warm het buiten is.
De onderkant van de stooklijn moet ik nog gaan ervaren natuurlijk, echt koud is het nog niet geweest.

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

Afgelopen weekend heb ik na jouw vraag waarom je toch zou regelen op uitgaand als toevallig bij jou regelen op retour zo geweldig werkt, zelf ook nog even mijn herinneringen ververst aan de tijd dat ik dit probeerde toen de WP net stond. Van die oude probeersels heb ik geen hoge resolutie data meer omdat HA die na een maand weg gooit.
In geel gearceerd de tijd dat ik regelde op retourwater, met dus precies het gedrag dat jij ook ziet nu, waarschijnlijk doordat de ORC icm stille modus niet slechts kortstondig is. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_f0NfKC7TcZFVefVOSz_ukiwfdk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vlkywpfDo74VLAtaj0r9k8uS.jpg?f=fotoalbum_large
En dat is volgens mij ook wel ondanks dat jij zegt dat het niet is, het begin van een ORC. De piek komt bij mij namelijk exact 1 uur nadat de compressor voor het eerst onder de 1500 toeren duikt, dat zal bij jou ook zo zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door teunos93 op 12-11-2025 11:03 ]

• walter_321
teunos93 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:51:
[...]

100% eens, maar het aanpassen van het gedrag van de controller van LG, als je hier terug gaat lezen op het forum, is niet iets waar LG ontvankelijk voor lijkt te zijn dus het is een beetje "deal with it", daar heb ik vrede mee. Al met al is het nog steeds een goede kosten effectieve oplossing, ik wist waar ik aan begon toen ik hem kocht omdat ik al over verschillende nukken had gelezen.

[...]
Dat LG de controller niet aanpast is 1; dat ze geen documentatie hebben die correct duidt wat te verwachten van hoe de sturing werkt is iets anders.... Er kunnen redenen zijn dat ze het laten werken zoals het werkt, het is vooral jammer dat ze dat niet duiden.

• walter_321
teunos93 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:58:
Afgelopen weekend heb ik na jouw vraag waarom je toch zou regelen op uitgaand als toevallig bij jou regelen op retour zo geweldig werkt, zelf ook nog even mijn herinneringen ververst aan de tijd dat ik dit probeerde toen de WP net stond. Van die oude probeersels heb ik geen hoge resolutie data meer omdat HA die na een maand weg gooit.
In geel gearceerd de tijd dat ik regelde op retourwater, met dus precies het gedrag dat jij ook ziet nu, waarschijnlijk doordat de ORC icm stille modus niet slechts kortstondig is. [Afbeelding]
En dat is volgens mij ook wel ondanks dat jij zegt dat het niet is, het begin van een ORC. De piek komt bij mij namelijk exact 1 uur nadat de compressor voor het eerst onder de 1500 toeren duikt, dat zal bij jou ook zo zijn.
Voor de zekerheid: de ORCs bedoel je ook de zeer korte pieks, bij jou rond 2.000W
Wat ik zie is anders dan bij mij:
- mijn detla T zit rond 3K, bij jou steeds toch 5K (staat de waterpomp op 'optimaal'?)
- mijn WP draait zeer vele uren: runs van 10-8uur en dan 3-6 uur uit. Bij jouw zie ik gaat ze regelmatig uit...telkens bij een ORC. En alles hier is bij relatief hoge buitentemperaturen. Ik zou die benoemen als 'minder dan 1/3 van het nodige vermogen om het huis te verwarmen).
- ik interpreteer het gedrag bij jouw WP uitgaande op de grafiek als:
- de WP start
- ze stuurt naar de doeltemperatuur met een bepaald vermogen
- nadien moduleert ze terug naar een 500W en blijft daar om de doeltemperatuur te houden.
- dan komt een ORC (de korte pieken naar 2.000W, mooi iedere keer na 1 uur draaien)
- de uitgaande temperatuur springt omhoog, Tr beweeg weinig en de WP stopt...

Ben je hier zeker dat de WP op retour stuurde: het lijkt 100% op uitgaande te sturen want Tr beweegt zeer weinig bij de korte ORCs. Hoe staat/stond de hysteresis hier? bij mij momenteel -1/+1.

• kazemo
walter_321 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:18:
[...]

Dat LG de controller niet aanpast is 1; dat ze geen documentatie hebben die correct duidt wat te verwachten van hoe de sturing werkt is iets anders.... Er kunnen redenen zijn dat ze het laten werken zoals het werkt, het is vooral jammer dat ze dat niet duiden.
De controller niet aanpassen? is dat zo? de software word toch aangepast jij hebt nu de nieuwste versie 3076!

• walter_321
kazemo schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:27:
[...]

De controller niet aanpassen? is dat zo? de software word toch aangepast jij hebt nu de nieuwste versie 3076!
Ik begreep dat LG geen nieuwe software levert voor uitgeleverde toestellen. Wie geen 3076 heeft blijft op zijn oude versie... Of vergis ik me?
Of ook: iemand een specifieke handleiding voor de verschillende controller versies? Iemand een change report over de verschillende versies?

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

walter_321 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:18:

Ik heb eigenlijk het idee, dat een eigen regeling op de warmtepomp regeling, rare uitkomsten geeft.
Ik houd de temperatuur gelijk en laat de warmtepomp regelen op de buitentemperatuur, hier kijkt de warmtepomp het meeste naar.
De temperatuur heb ik gebaseerd op de start, wat daar de maximale aanvoer temperatuur wordt. Met de maximale hysterese (plus een onnauwkeurigheid), blijft mijn warmtepomp dan aan (ook bij orc's).
Als de buitentemperatuur stijgt daalt het vermogen en het toerental van de warmtepomp. Op de onderstaande grafiek is dat maar een beetje te zien, omdat de buitentemperatuur niet zo veel stijgt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9VucZsdlkgFaGltor1Dk7v177Lw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a8WraX35C9eFawZp3fNd61Ig.jpg?f=fotoalbum_large

• kazemo
walter_321 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:29:
[...]

Ik begreep dat LG geen nieuwe software levert voor uitgeleverde toestellen. Wie geen 3076 heeft blijft op zijn oude versie... Of vergis ik me?
Of ook: iemand een specifieke handleiding voor de verschillende controller versies? Iemand een change report over de verschillende versies?
Ja dat is zo, je kan geen update krijgen toestel hangt niet aan internet (dat zou mooi zijn)

• walter_321
PeteSplit schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:35:
[...]

Ik heb eigenlijk het idee, dat een eigen regeling op de warmtepomp regeling, rare uitkomsten geeft.
Ik houd de temperatuur gelijk en laat de warmtepomp regelen op de buitentemperatuur, hier kijkt de warmtepomp het meeste naar.
De temperatuur heb ik gebaseerd op de start, wat daar de maximale aanvoer temperatuur wordt. Met de maximale hysterese (plus een onnauwkeurigheid), blijft mijn warmtepomp dan aan (ook bij orc's).
Als de buitentemperatuur stijgt daalt het vermogen en het toerental van de warmtepomp. Op de onderstaande grafiek is dat een beetje te zien, omdat de buitentemperatuur niet zo veel stijgt.

[Afbeelding]
best grappig hoe hard de overshoot is tegen de doeltemperatuur. Bij mij is die er totaal niet.
Ik snap niet waarom de WP niet gewoon rond 600W blijf hangen wat ongeveer het 'evenwicht' zou zijn maar telkens een relatief grote overschoot en ondershoot doet.
Hoe stuur je de waterpomp?

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

walter_321 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:29:
[...]

Ik heb begrepen, dat je dan een nieuwe RMC moet kopen ?
Het is wel apart dat de R290 de versie 3076 hebben.
Ik dacht dat de laatste R32 versie 3068 was.
Ik heb zelf de 3066 versie (hierin is nieuw de energie weergave).

• walter_321
kazemo schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:40:
[...]

Ja dat is zo, je kan geen update krijgen toestel hangt niet aan internet (dat zou mooi zijn)
nochtans maken ze daar hier reclame voor:
https://www.iene.eu/media/GEKAS_Heat_Pumps_2_04_2025.pdf

En internet connectie en firmware updates... Minstens in vlaanderen lijkt dat geen optie.

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

walter_321 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:41:

best grappig hoe hard de overshoot is tegen de doeltemperatuur. Bij mij is die er totaal niet.
Ik snap niet waarom de WP niet gewoon rond 600W blijf hangen wat ongeveer het 'evenwicht' zou zijn maar telkens een relatief grote overschoot en ondershoot doet.
Ja, best fijn, dat dat bij de R290 niet zo idioot hoog meer is.

Ik heb een airco van LG en deze doet dat ook, bijna net zo hoog als de warmtepomp, als je hem zet op snel koelen (Jet mode).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IsxEEwr31W0ODo7nb89jb-zasW4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/oLhq4AsVdArCXklfZgX26aI6.jpg?f=user_large
Ik heb de warmtepomp op warmte staan en alleen op water, met een temperatuur van 29 graden.
Ik gebruik boven 5 graden de stille mode, maar merk daardoor, als ik deze uit laat staan, ook boven de 5 graden, dat ik hem niet echt meer nodig heb, misschien doordat ik ook de waterstroom controle heb gepast aan de opstart waarden.

[ Voor 14% gewijzigd door PeteSplit op 12-11-2025 12:26 ]

• kazemo
walter_321 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:42:
[...]

nochtans maken ze daar hier reclame voor:
https://www.iene.eu/media/GEKAS_Heat_Pumps_2_04_2025.pdf

En internet connectie en firmware updates... Minstens in vlaanderen lijkt dat geen optie.
Ja reclame,je zou bijna geloven dat er niets beter is!
200m2 vloerverwarming is best veel (grote buffer) alles staat open?
wat is je verbruik nu met deze buitentemp.? ik schat zo met de gegevens wat je deelt 10KWu per etmaal(24u)
minder dan met je oude WP?

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

walter_321 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:25:
[...]

Voor de zekerheid: de ORCs bedoel je ook de zeer korte pieks, bij jou rond 2.000W
Wat ik zie is anders dan bij mij:
- mijn detla T zit rond 3K, bij jou steeds toch 5K (staat de waterpomp op 'optimaal'?)
- mijn WP draait zeer vele uren: runs van 10-8uur en dan 3-6 uur uit. Bij jouw zie ik gaat ze regelmatig uit...telkens bij een ORC. En alles hier is bij relatief hoge buitentemperaturen. Ik zou die benoemen als 'minder dan 1/3 van het nodige vermogen om het huis te verwarmen).
- ik interpreteer het gedrag bij jouw WP uitgaande op de grafiek als:
- de WP start
- ze stuurt naar de doeltemperatuur met een bepaald vermogen
- nadien moduleert ze terug naar een 500W en blijft daar om de doeltemperatuur te houden.
- dan komt een ORC (de korte pieken naar 2.000W, mooi iedere keer na 1 uur draaien)
- de uitgaande temperatuur springt omhoog, Tr beweeg weinig en de WP stopt...

Ben je hier zeker dat de WP op retour stuurde: het lijkt 100% op uitgaande te sturen want Tr beweegt zeer weinig bij de korte ORCs. Hoe staat/stond de hysteresis hier? bij mij momenteel -1/+1.
In de geel gearceerde delen stuur ik op retour, te zien aan dat de opstartpieken hoger zijn (zoals PeteSplit ook bevestigd) en de WP die pas uitgaat op hysterese van de retour nadat de ORC (de piek na 1 uur) niet kortstondig is maar door blijft gaan.
Buiten de geel gearceerde delen (dus 9 november tussen ~23:00 en de volgende dag 10:00) stuurt hij weer op uitgaand omdat ik met het gedrag dat ik zag niet de nacht in wilde. Dat kun je weer zien doordat direct na de ORC de uitgaande omhoog schiet en de terwijl de retour niet oploopt maar de WP wel direct uit gaat.

Ik heb hier dus echter altijd stille modus aan gehad tijdens de testen op retour, wat overeenkomt met het gedrag dat jij ziet op sturen op retour met stille modus. Ik zal vanavond nog eens een poging doen met sturen op retour maar dan met stille modus uit. Als mijn hypothese klopt, verwacht ik dus dat ik de (als het goed is korte) ORC dan ook overleef.

Mijn hysterese staat op -4.5, +3.5. Als ik zou sturen op retour en de ORCs zou overleven, dan zou ik die ook vele malen strakker kunnen zetten omdat je eigenlijk alleen de stooklijn nodig hebt.

Maar, zoals eerder gezegd, zeker bij hoge buitentemperaturen, verbruikt de fan een aanzienlijk hoger vermogen (130W meer) als die op max gas draait terwijl dat eigenlijk niet nodig is, wat weer een negatieve impact is op COP.
Dus ook al werkt het experiment vanavond, denk ik niet dat ik dan overga op sturen op retour.

En ik regel inderdaad op optimaal debiet, dat werkt prima, ik zou ook liever op fixed dT sturen maar die gaat niet lager dan 5k en een fixed flow lijkt me om meerdere ook eerder genoemde redenen niet geweldig.

[ Voor 3% gewijzigd door teunos93 op 12-11-2025 13:03 ]

• walter_321
teunos93 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 13:00:
[...]

In de geel gearceerde delen stuur ik op retour, te zien aan dat de opstartpieken hoger zijn ..
Zeer duidelijk!
Het is voor mij verrassend met de ingestelde hysteresis dat die ORC zorgt dat de wp uitgaat. Volgens mij haalt die de hysteresis waarde toch niet op de retour? Dat zou 3,5k hoger moeten zijn dan de waarde voor de ORC. Dat is toch niet het geval? Of miszie ik me zo hard op de grafiek?
Ondertussen besef ik; ik moet ergens een logboek gaan bij houden met de wijzigingen ;-).
Zeker als je stuurt op uitgaande; als de wp zijn debiet mee zou verhogen met de ORC zou de piek niet zo hoog zijn....

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

teunos93 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 13:00:

Ik heb hier dus echter altijd stille modus aan gehad tijdens de testen op retour, wat overeenkomt met het gedrag dat jij ziet op sturen op retour met stille modus. Ik zal vanavond nog eens een poging doen met sturen op retour maar dan met stille modus uit. Als mijn hypothese klopt, verwacht ik dus dat ik de (als het goed is korte) ORC dan ook overleef.

Mijn hysterese staat op -4.5, +3.5. Als ik zou sturen op retour en de ORCs zou overleven, dan zou ik die ook vele malen strakker kunnen zetten omdat je eigenlijk alleen de stooklijn nodig hebt.
Bij de R290 hoe kun je de hysterese instellen ?
Bij R32 kun je van -4 tot +4 instellen (in stapjes van 0,5 graden) bij verwarmen.
Bij andere (oudere) toestellen kun je alleen vier verschillende typen instellen met vaste waarden.
Ik heb de hysterese staan op -2/+4 (en de pomp instelling op een uur)
En ik regel inderdaad op optimaal debiet, dat werkt prima, ik zou ook liever op fixed dT sturen maar die gaat niet lager dan 5k en een fixed flow lijkt me om meerdere ook eerder genoemde redenen niet geweldig.
Als je bij een R32 voor optimaal kiest, dan gaat de warmtepomp helemaal terug naar 8 L/min (wat vaak veel te laag is voor je afgiftesysteem).
Ik heb de warmtepomp op vast debiet, omdat ik ook een buffervat heb, de extra pomp na het buffervat staat op hetzelfde debiet. Op dit moment op 14 L/min.
(De capaciteit staat ongeveer gelijk met 45% als het vaste debiet)

• walter_321
kazemo schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:40:
[...]

200m2 vloerverwarming is best veel (grote buffer) alles staat open?
wat is je verbruik nu met deze buitentemp.? ik schat zo met de gegevens wat je deelt 10KWu per etmaal(24u)
minder dan met je oude WP?
Er is 1 'bergruimte/wasruimte' van 25m2 waar de verwarming niet aan staat. En in onze slaapkamer staat de verwarming 'weinig' aan. Er is nergens sturing op de vv; enige wat kan is de kringen meer op minder toedraaien. Grofweg staan de kringen helemaal op in de leefruimtes en badkamer (in laatste liggen de vv-buizen iets dichter bij elkaar). En de mezzanine heeft nog een paar m2 wandverwarming. Aan de kant van de vv is er enkel ofwel in slaapkamers de verwarming voor langere tijd (maanden) uitgezet of terug aangezet of een beetje hoger of lager bijgeregeld al naar gelang of de kinderen meer of minder de slaapkamers voor andere zaken gebruikten.

Op de 4,5 dagen dat de WP draait, zit ik aan 29kWh, dus eerder rond 7kWh/dag.
De oude WP met zowat gelijkaardige temperaturen week van 1 november zat tegen 10kWh/dag plus nog een 1kwh per dag voor de sturing+waterpomp. Dat was een week dacht ik met weinig zon... Nu zag de nieuwe WP vooral veel zon.
De oude wp heeft koelleidingen in de tuin. Daar zag ik nu ongeveer 4°C uit de tuin terugkomen. Een goede luchtwater wp zal grofweg van 8°C lucht, 4°C koelvloeistof maken als input voor de compressor. Met de tuin als bron had je nu dus een koudere aanvoer naar de WP. Dat de nieuwe nu beter is denk ik voor een groot stuk daar al door te verklaren. En de oude moduleerde ook niet en het waterpomp debiet was vast en eigenlijk te klein voor deze tijd van het jaar. De compressor draait constant rond 1,5kw: met de huidige input leverde dat een goede 7,5kw met een delta T van 7K; beter was een hoger waterdebiet; ipv op 24-31°C te werken zou dan de WP bv 24-27°C wat een hoger rendement zou geven. Dieper in de winter kreeg ik aanvoer uit de tuin rond -3°C; dan daalde het vermogen naar 5,5kW met wel een goede delta T ;-). En pas tegen het einde van het verwarmingsseizoen was de aanvoer van de oude WP terug positief.

We hebben een huis dat een goede 20 jaar geleden verbouwd is: het oude huis, 100jaar oud is 8x8 meter, 2 verdiepen en grote zolder; en er is een 100m2 aan aangebouwd, 'goed' geisoleerd (20cm dak, 12cm vloer, 17cm muren) en best wat glas. Het oude huis kreeg 10cm vloer isolatie, 20cm in de vloer van zolder en 10cm cellulose tegen de binnenmuren.
In september dit jaar is het oude huis rondom geisoleerd met 16cm buitenisolatie (ongeveer 150m2): het jaarverbruik schat ik zou daardoor al 20% naar beneden moeten gaan (ik heb het niet doorgerekend).

Walter

• walter_321
PeteSplit schreef op woensdag 12 november 2025 @ 13:47:
[...]

Bij de R290 hoe kun je de hysterese instellen ?
...
Ik heb de hysterese staan op -2/+4 (en de pomp instelling op een uur)

[...]
een 'onder' waarde om te zeggen wanneer ze moet starten, en een bovenwaarde om te zeggen wanneer ze moet stoppen; standaard dacht ik op -2/+2; En er moet minsten 2 graden verschil zijn tussen beide waardes.
Voor koelen kan het verschil 1K (of was het 0,5?). Bizar dat ze voor koelen minder toelaten.
Hoe lager de ondergrens, hoe langer de WP natuurlijk nodig heeft om zijn streefdoel te halen en opstartfase is.
/

Als je bij een R32 voor optimaal kiest, dan gaat de warmtepomp helemaal terug naar 8 L/min (wat vaak veel te laag is voor je afgiftesysteem).
Ik heb de warmtepomp op vast debiet, omdat ik ook een buffervat heb, de extra pomp na het buffervat staat op hetzelfde debiet. Op dit moment op 14 L/min.
(De capaciteit staat ongeveer gelijk met 45% als het vaste debiet)
Laag debiet voor het afgifte systeem: ik denk niet dat dat te laag kan zijn... Een laag debiet wil zeggen dat het afgifte systeem 'tijd' heeft om de energie uit het water te halen en te zorgen dat een zo laag mogelijke temperatuur terug gaat naar de wp. En een laag debiet wil zeggen dat een zo hoog mogelijke temperatuur aan het afgifte systeem gegeven. Dat is allemaal alleen goed voor het afgifte systeem zelf; daarom niet voor het rendement van de WP....

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

walter_321 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 13:56:

Laag debiet voor het afgifte systeem: ik denk niet dat dat te laag kan zijn... Een laag debiet wil zeggen dat het afgifte systeem 'tijd' heeft om de energie uit het water te halen en te zorgen dat een zo laag mogelijke temperatuur terug gaat naar de wp. En een laag debiet wil zeggen dat een zo hoog mogelijke temperatuur aan het afgifte systeem gegeven. Dat is allemaal alleen goed voor het afgifte systeem zelf; daarom niet voor het rendement van de WP....
Ik lees ook in andere topics en overal zeggen de specialisten, dat de volumestroomsnelheid (flow of debiet) zo hoog mogelijk moet staan. In het LG topic werd de WP vaak op 25 l/min gezet. Dit om zoveel mogelijk energie met het laag temperatuur water te transporteren.
Ik denk dat het debiet helemaal afhangt van het afgiftesysteem en omdat ik vvw en radiatoren gecombineerd heb op lage temperatuur, ben ik het debiet in stapjes gaan verlagen. Het staat nu op het minimum van de externe pomp (0,9 m3/uur) en dat voelt nu goed (en het maakt geen lawaai meer). :+

• walter_321
PeteSplit schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:05:
[...]

Ik lees ook in andere topics en overal zeggen de specialisten, dat de volumestroomsnelheid (flow of debiet) zo hoog mogelijk moet staan. In het LG topic werd de WP vaak op 25 l/min gezet. Dit om zoveel mogelijk energie met het laag temperatuur water te transporteren.
Ik denk dat het debiet helemaal afhangt van het afgiftesysteem en omdat ik vvw en radiatoren gecombineerd heb op lage temperatuur, ben ik het debiet in stapjes gaan verlagen. Het staat nu op het minimum van de externe pomp (0,9 m3/uur) en dat voelt nu goed (en het maakt geen lawaai meer). :+
de debiet moet idd zo hoog mogelijk kunnen zijn, maar het afgifte systeem beperkt het debiet. Het moet in staat zijn de energie eruit te halen. Als het dat niet kan, verhogen de temperaturen weer en ga je voobij een optimum. Al heb ik zelf nog nooit een berekening gezien hoe je zo een optimum berekent. Ik heb de indruk dat er gewoon een waarde genomen wordt als doel... Iets als 50-40 voor radiatoren of 35-30 voor vloerverwarming en dat daarnaar gerekend wordt... Ook voor de dimensionering van het afgifte systeem zelf (want welke radiatoren moet je nemen, welke afstanden voor de vv buizen...)
Ik heb nu de WP draaien met iets als 330W, 10a12L/min en dat geeft een delta T van 3K; Als de WP omhoog gaat, zie ik ze naar 20L/min gaan en 5K

Lawaai in afgifte systeem: wat moet ik me daarbij voorstellen? 'waar hoor je dat'? Ik hoor een ligt geruis in de kelder waar hoofdleidingen zitten; maar zo stil dat als je het niet weet het niet opvalt. In de rest van woning hoor ik niets. Misschien moet ik nog eens luisteren als de wp harder gaat draaien. Ik wil kouder weer!!!
Even na de opstart met nog een beetje lucht in de buizen, hoorde je het in de kelder duidelijk ruisen. Maar eens de ontluchters hun werk deden, was dat weg.

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

PeteSplit schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:05:
[...]

Dat betwijfel ik toch echt.
De waterpomp in de HM123Hf is nominaal 130W en zoals ik reeds eerder heb gezegd schaalt het opgenomen vermogen niet lineair met het afgegeven debiet.
Optimale flow met 5C dT regelt hier terug naar ~11L/min, en verbruikt daarop slechts een vijfde van het vermogen vergeleken met op vol debiet (34L/min), dus 1/3 van de flow voor 1/5 van het vermogen.
Sturen op fixed flow die een groot deel van de tijd te hoog is, heeft gok ik dus een negatievere impact op de COP, dan de flow hoger zetten om de dT lager te krijgen zodat het water kouder de WP uit gaat, waarbij het vervolgens ook weer warmer terug komt.
Bovendien, als het ooit echt echt koud is en je flow te laag is, gaat je dT boven de 5C komen, juist wanneer je een vele negatievere impact hebt op de COP als de aanvoertemperatuur nog hoger moet.
Dus tenzij je meermaals per jaar de fixed flow wil veranderen, lijkt me de optimale flow modus met 5C dT het, optimaalst.
Iets met diminishing returns...

Ik zag ook liever een fixed dT modus die bijvoorbeeld tot 3C ging, maar LG capt helaas op 5C :( .

[ Voor 9% gewijzigd door teunos93 op 12-11-2025 14:24 ]

• walter_321
teunos93 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:22:
[...]
Optimale flow met 5C dT regelt hier terug naar ~11L/min, en verbruikt daarop slechts een vijfde van het vermogen vergeleken met op vol debiet (34L/min), dus 1/3 van de flow voor 1/5 van het vermogen.
Duid je even bij welke vermogens en temperaturen van water?
.....

Ik zag ook liever een fixed dT modus die bijvoorbeeld tot 3C ging, maar LG capt helaas op 5C :( .
mijn LG R290 is voorlopig slimmer: waterpomp debiet sturen op 'optimaal' stuurt bij de lagere vermogens eerder naar 3K en ik zie ook dikwijls 2,5K. met een debiet van rond 11L/min. Dat lijkt me dus een goede manier van sturen (ook al is dat niet wat de handleiding zegt wat de WP zou gaan doen: die zegt dat optimaal sturen is tussen 5K en 10K).
Hogere delta T kan wel handig zijn als je bv radiatoren moet sturen.

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

walter_321 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:29:
[...]

Duid je even bij welke vermogens en temperaturen van water?

[...]

mijn LG R290 is voorlopig slimmer: waterpomp debiet sturen op 'optimaal' stuurt bij de lagere vermogens eerder naar 3K en ik zie ook dikwijls 2,5K. met een debiet van rond 11L/min. Dat lijkt me dus een goede manier van sturen (ook al is dat niet wat de handleiding zegt wat de WP zou gaan doen: die zegt dat optimaal sturen is tussen 5K en 10K).
Hogere delta T kan wel handig zijn als je bv radiatoren moet sturen.
Ik gok dat dat niet komt door `slimmer`, maar simpelweg doordat je relatief minder leidingweerstand hebt in je vloerverwarming en het water dus warmer terug komt. Die 11L/min zie ik ook en zal wel de ondergrens zijn van het modulatiebereik van de pomp. Hij kan dus niet langzamer regelen en dus ook niet terug tot een dT van 5.

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

Overigens bedacht ik me vanmiddag dat ik vanaf het werk ook even de WP op heating mode kon zetten en regelen op retour, ik was alleen even vergeten dat de gevraagde water temp die ik op 28 had gezet op aanvoer niveau was, en hij ging dus volle bak stoken.
Dus die test met silent mode uit draait nu al.
Heel erg interessant gedrag, ik heb het debiet van de pomp TERUG gezet naar 75%, en nu de WP volle bak gas ging stoken en een dT haalde van 9K, is de pomp uiteindelijk wel omhoog gegaan naar een hoger debiet!
Dus je kunt in optimal flow regelmodus prima je maximale pomp debiet omlaag zetten, als het echt koud wordt buiten gaat hij uiteindelijk toch wel hoger zodra de dT van 5 niet kan worden behaald.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i-6f3TOawCRkvp5uIGKx2Ge62ek=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m9JsKruTBTeHVmpY8ce6jcvJ.jpg?f=fotoalbum_large
Ook mooi, steady > 15kW uit een 12kW unit.

• walter_321
teunos93 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:32:
[...]

Ik gok dat dat niet komt door `slimmer`, maar simpelweg doordat je relatief minder leidingweerstand hebt in je vloerverwarming en het water dus warmer terug komt. Die 11L/min zie ik ook en zal wel de ondergrens zijn van het modulatiebereik van de pomp. Hij kan dus niet langzamer regelen en dus ook niet terug kan regelen tot een dT van 5.
maar het water komt niet echt 'warmer' terug; ik zie nu dat het water dat terugkomt na een 20 minuten, bij een start, waarbij de WP een elektrisch vermogen heeft van een 650W, een halve graad omhoog gaat. En dan valt het vermogen terug op de 330W om enkele uren verder nog eens een halve graad te stijgen. Echt 'warmer terug komen' zou ik het niet noemen. Het kan nauwelijks lager terugkomen...
Maar ik denk idd dat je gelijk hebt verder: 11L is de ondergrens en daardoor zie ik die 3K. Ik denk zelf dat onder die waarde de WP een foutmelding geeft...(als ze dat zelf veroorzaakt zou het natuurlijk een gekke fout zijn).
De verdeelleidingen naar de 2 collectors zijn bij mij wel redelijk dun; 25mm buis, binnen diameter 18mm denk ik (25mmTeceflex buis). Ik ben altijd bang geweest dat die net te dun zijn (...om 2 keer 3kw te verdelen via vv). Het valt dus nog mee momenteel...

• walter_321
teunos93 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:38:
...
Ook mooi, steady > 15kW uit een 12kW unit.
lol: de 'waardes' van een WP is uiteindelijk maar iets vrij arbitrair...

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

Ja, dat is het missende puzzelstukje, silent mode UIT en regelen op retour en ik overleef ook de ORC.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/87x4RzAc4wEnZtpMLfmV4wN9pi8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/dIZx7lxTpcXpSgCWsPaqRFyB.jpg?f=user_large
@walter_321 , probeer dit dus vooral nog eens vannacht, silent mode is de dader van je niet terug toerende compressor.

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

Ik ga hem gelijk nog een uur laten draaien op silent mode, dan zul je zo zien dat hij niet meer terug toert na de ORC.

• kazemo
walter_321 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:49:
[...]

maar het water komt niet echt 'warmer' terug; ik zie nu dat het water dat terugkomt na een 20 minuten, bij een start, waarbij de WP een elektrisch vermogen heeft van een 650W, een halve graad omhoog gaat. En dan valt het vermogen terug op de 330W om enkele uren verder nog eens een halve graad te stijgen. Echt 'warmer terug komen' zou ik het niet noemen. Het kan nauwelijks lager terugkomen...
Maar ik denk idd dat je gelijk hebt verder: 11L is de ondergrens en daardoor zie ik die 3K. Ik denk zelf dat onder die waarde de WP een foutmelding geeft...(als ze dat zelf veroorzaakt zou het natuurlijk een gekke fout zijn).
De verdeelleidingen naar de 2 collectors zijn bij mij wel redelijk dun; 25mm buis, binnen diameter 18mm denk ik (25mmTeceflex buis). Ik ben altijd bang geweest dat die net te dun zijn (...om 2 keer 3kw te verdelen via vv). Het valt dus nog mee momenteel...
sorry verkeerd geplaatst

[ Voor 52% gewijzigd door kazemo op 12-11-2025 17:30 ]

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

Jup, dikke bug.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZKaTm30UM5futJxqJxiiMgMrSFQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/F4bapTTGH5eFkBFKe1GryPf7.png?f=fotoalbum_large

• walter_321
Voor diegene met wat inzicht in de wp bij deze bug...
- is het stijgen in silent mode exact na 1 uur? - En stuurt hij dan direct ook het debiet omhoog?

• walter_321
En dat het een bug is bij warmere dagen is helemaal gek; er zou momenteel geen verschil mogen zijn tussen silent mode en niet-silent mode.

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

walter_321 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 17:24:
[...]

Voor diegene met wat inzicht in de wp bij deze bug...
- is het stijgen in silent mode exact na 1 uur? - En stuurt hij dan direct ook het debiet omhoog?
Ja, dat is echt exact een uur, na de vorige orc (of nadat de compressor een uur onder de 1500 toeren bleef, zoals eerder gevonden)
En ja, debiet gaat vrij snel omhoog, en schiet ook hier weer over mijn ingestelde maximum pomp capaciteit heen omdat de dT nog steeds veel te groot is. Op welk mechanisme de WP uiteindelijk uit gaat nadat hij is terug getoerd na de orc die inderdaad wel nog lijkt te gebeuren, is me nog niet helemaal duidelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dnC7jZ8CcoeoSWFp_Vms78VDFH4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xTAdmXXvqQCfuL9vSuFPe1Rx.jpg?f=fotoalbum_large

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

@teunos93 en @walter_321

Bug, bedoelen jullie het vlaggetje bij de retour temperatuur (en vermogen, maar niet bij de compressor).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KAspxuQx1HQRwh2zCCZ6bC3nPWI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eyfwC64bVGCoJfdWb1Wad04f.jpg?f=fotoalbum_large

Dit komt door een drukverandering (low press) en dan verandering van suction temp, deltaT en retour temp.

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

Nee, zeker niet.
De bug is; bij sturen op retourtemperatuur limiteert silent mode het maximale compressor toerental op 50Hz waardoor de orc vast blijft hangen omdat die 60Hz probeert te maken maar dat niet mag.
Handmatig silent mode uitzetten laat direct het compressor toerental weer stijgen naar 60Hz waarna die weer aftoert.

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

teunos93 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 17:57:
Nee, zeker niet.
De bug is; bij sturen op retourtemperatuur limiteert silent mode het maximale compressor toerental op 50Hz waardoor de orc vast blijft hangen omdat die 60Hz probeert te maken maar dat niet mag.
Handmatig silent mode uitzetten laat direct het compressor toerental weer stijgen naar 60Hz waarna die weer aftoert.
Foutje dan, bij mijn 5,5 kW R32 split, is de orc tot 40 Hz en het limiet met stille mode bij 45 Hz. :+

• ZjelcoP
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OojrMA5kDisHoeQY73B4TlLX3Lk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bhKTQH9PcIGa3GR6hlBOHhaI.png?f=user_large

Volgens mij bespreken jullie precies waar ik tegen aan loop.
Ben op invoer/retour gaan sturen met hysterese -2/+4 om te voorkomen dat een ORC de boel plat gooit.
Echter zie ik consequent dat na opstarten:
-eerst 1 uur mooi volgens stooklijn.
-na 1 uur ORC
-Na ORC blijft ie op hoger vermogen hangen. Temperatuur loopt langzaam op, altijd stijgende lijn in meer of minder mate.
-Nadat hysterese +4 geraakt wordt stopt systeem weer.
-Bij dalende temperaturen (avond > nacht) kan dit nog steeds mooie lange runs opleveren.

-16kW R290
-180mm vloerverwarming + 7 radiatoren
-zonder buffer
-Silent mode aan
-AI mode
-Regelen op invoer/retour temp.
-Pompwerking optimaal

Was het even aan het aankijken, ook omdat het nogal warm is afgelopen dagen.
Ook benieuwd hoe dit bij kouder weer zich ontwikkelt.

• Noordhorn
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07:49
teunos93 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 08:55:

Kun je daar niet beter een hysterese inbouwen van 1 á 2 graden? Uit bij kouder dan 3 en vervolgens weer aan bij 5 graden. Anders heb je volgens mij de mogelijkheid dat het vaak aan/uit gaat switchen.

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

Noordhorn schreef op woensdag 12 november 2025 @ 19:17:
[...]

Kun je daar niet beter een hysterese inbouwen van 1 á 2 graden? Uit bij kouder dan 3 en vervolgens weer aan bij 5 graden. Anders heb je volgens mij de mogelijkheid dat het vaak aan/uit gaat switchen.
Had ook gekund, maar ik kijk in plaats daarvan naar de gemiddelde temp over de afgelopen 2 uur en schakel zodra die 1 uur boven of onder de waarde ligt.

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

ZjelcoP schreef op woensdag 12 november 2025 @ 19:16:
[Afbeelding]

Volgens mij bespreken jullie precies waar ik tegen aan loop.
Ben op invoer/retour gaan sturen met hysterese -2/+4 om te voorkomen dat een ORC de boel plat gooit.
Echter zie ik consequent dat na opstarten:
-eerst 1 uur mooi volgens stooklijn.
-na 1 uur ORC
-Na ORC blijft ie op hoger vermogen hangen. Temperatuur loopt langzaam op, altijd stijgende lijn in meer of minder mate.
-Nadat hysterese +4 geraakt wordt stopt systeem weer.
-Bij dalende temperaturen (avond > nacht) kan dit nog steeds mooie lange runs opleveren.

-16kW R290
-180mm vloerverwarming + 7 radiatoren
-zonder buffer
-Silent mode aan
-AI mode
-Regelen op invoer/retour temp.
-Pompwerking optimaal

Was het even aan het aankijken, ook omdat het nogal warm is afgelopen dagen.
Ook benieuwd hoe dit bij kouder weer zich ontwikkelt.
Jup, dat lijkt hetzelfde. Probeer dit eens zonder silent mode.

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

Of als je HA draait, je kunt met een simpele automation dit gedrag voorkomen. Kijk naar het compressor toerental, als die boven de 49Hz komt, zet je silent mode uit, en aan zodra die er weer onder duikt.

• ZjelcoP
teunos93 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 20:04:
Of als je HA draait, je kunt met een simpele automation dit gedrag voorkomen. Kijk naar het compressor toerental, als die boven de 49Hz komt, zet je silent mode uit, en aan zodra die er weer onder duikt.
HA komt er zeker maar zal even moeten wachten. Geloof dat er ook een dip-switch is die Silent mode uitzet als vermogen niet gehaald wordt. Denk dat ik dit nog uit heb staan, wilde ik toch al omzetten. Wie weet fixt dat het ook wel.

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

Zeker het proberen waard, dip switch 2 aan zetten op de buitenunit bedoel je dan?

• ZjelcoP
teunos93 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 20:25:
Zeker het proberen waard, dip switch 2 aan zetten op de buitenunit bedoel je dan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cmtmEvIpxnkwx0Pbrjv73ZPMa_4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/poapSNmotuqaofBCEeoarwwi.png?f=user_large
Inderdaad die ja. Als ik de beschrijving lees verwacht ik er geen oplossing van maar wil deze toch aan hebben staan. Silent mode straks al uitgezet dus kijken wat ie bij volgende run doet.

• walter_321
Tussen alle ORCs door: als de LG therma zonder stroom valt en nadien terug stroom krijgt.
Start die gewoon terug waar die was? Het gaat gewoon terug aan in de modus waarin hij stond? Of moet die met de hand terug aangezet worden?

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

walter_321 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 20:51:
Tussen alle ORCs door: als de LG therma zonder stroom valt en nadien terug stroom krijgt.
Start die gewoon terug waar die was? Het gaat gewoon terug aan in de modus waarin hij stond? Of moet die met de hand terug aangezet worden?
Bij mijn R32 als de stroom uitvalt start deze langzaam op met wat piepjes en gaat door met de temperatuur waar die op stond. Dus een uitgebreidere opstart (reset) dan bij alleen uit en aan zetten (standby). Ook als je een dipswitch omzet moet je de warmtepomp even stroomloos maken (doe je toch voor de veiligheid als je de kast open maakt), dan wordt deze verandering pas meegenomen. Heb je de waterpomp op bijvoorbeeld 3 minuten staan, dan start de compressor daarna pas op (dus even geduld hebben) .

[ Voor 12% gewijzigd door PeteSplit op 12-11-2025 21:27 ]

• ZjelcoP
teunos93 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 19:31:
[...]

Jup, dat lijkt hetzelfde. Probeer dit eens zonder silent mode.
Dat zier er al heel anders uit zonder silent mode. Nou kijken hoe het geluidsvolume dan is. Bij opstarten hoor ik het direct, kijken hoe het is als ie tot rust komt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hwlqV9rM82kxpzZsCfJNlXqG6z8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/HGDSUgwOyyBt581hkEARC7S8.png?f=user_large

• walter_321
Gisteren modbus naar wifi aangesloten: deze https://www.waveshare.com/rs485-to-wifi-eth.htm
De voedingsmodule en wifimodule in de control box geplaatst. Tot mijn verbazing komt de wifi toch nog voldoende sterk door de metalen doos (en uit de kelder met dikke beton vloer...). Eventueel verhuis ik het nog naar het elektriciteitskastje naast de control box.

Ik krijg wat waardes te zien...

Alleen de target temp circuit 1 komt niet goed door (holding register Address 2); deze geeft constant 20 als waarde. Iemand een idee waarom dat is?

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

ZjelcoP schreef op woensdag 12 november 2025 @ 20:43:
[...]

[Afbeelding]
Inderdaad die ja. Als ik de beschrijving lees verwacht ik er geen oplossing van maar wil deze toch aan hebben staan. Silent mode straks al uitgezet dus kijken wat ie bij volgende run doet.
Ik heb dit zelf even voor je geprobeerd en met dip switch 2 aan blijft zelfs in silent mode de orc piek kort, daarmee verhelp je dus de fw bug!
Hij gaat hier met de orc wel even kort over de hysterese heen vandaar dat die uit gaat.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7a5bnZXxWEXE7Bf6LLdVl3WeWfw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LNUBpzM3yGf1XgSaRzJ5NmrN.jpg?f=fotoalbum_large

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

Ook erg interessant, met dip switch 2 aan gaat de wp direct naar maximale flow tijdens de orc!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E7Ya60PxDMv_eYuDB4mEypd_Y80=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/avBYNfGOsw3wX1EljjXHKmQQ.jpg?f=fotoalbum_large
Oja, ik ben hier ook toch even aan het experimenteren met fixed flow voor lagere dT, vandaar de vlakke lijn van de pomp flow rate.

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

walter_321 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:38:
Gisteren modbus naar wifi aangesloten: deze https://www.waveshare.com/rs485-to-wifi-eth.htm
De voedingsmodule en wifimodule in de control box geplaatst. Tot mijn verbazing komt de wifi toch nog voldoende sterk door de metalen doos (en uit de kelder met dikke beton vloer...). Eventueel verhuis ik het nog naar het elektriciteitskastje naast de control box.

Ik krijg wat waardes te zien...

Alleen de target temp circuit 1 komt niet goed door (holding register Address 2); deze geeft constant 20 als waarde. Iemand een idee waarom dat is?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
      - name: lg_target_temp_circuit1
        scale: 0.1
        precision: 1
        scan_interval: 30
        address: 2
        slave: 1
        unit_of_measurement: °C
        input_type: holding

Probeer eventueel eens address: 3

Wat zou de doeltemperatuur moeten zijn volgens stooklijn ?

[ Voor 17% gewijzigd door PeteSplit op 13-11-2025 13:20 ]

Pagina: 1 ... 187 ... 206 Laatste