LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 186 187 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• walter_321
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 16:20
jschel schreef op zondag 9 november 2025 @ 22:53:
[...]

Ik heb een dynamisch contract en 30 zonnepanelen. Ik betaal per jaar wat huishoudens met gas per maand batalen ;)
Stuur je de wp ivm elektriciteitskost?
Edit: antwoord was er al in de vorige post.

[ Voor 7% gewijzigd door walter_321 op 10-11-2025 07:43 ]

• walter_321
PeteSplit schreef op zondag 9 november 2025 @ 16:51:
[...]

Ik heb nu op de verdeler (zitten kleine ronde thermometers op) 29 in en 23 uit.
Op de warmtepomp heb ik nu dan 29 uit en 26 in.
Ik denk dat ik door het buffervat (en radiatoren) altijd een hogere retour heb.
Samen is het wat moeilijker afregelen, maar het is nu warm genoeg in huis. :+
Waarom heb je een buffervat?
Dat buffervat zorgt nu voor lagere efficiëntie. Beter wat het als de wp zelf gewoon de 23 graden van de vloerverwarming (?) zag binnenkomen.

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15:13
KarsS schreef op zondag 9 november 2025 @ 20:37:
[...]
Nou..., jaloers zijn hoeft niet hoor :) . Zoals ik al zei, dit is een mooi exemplaar, en inderdaad continue op het minimum vermogen @SalexSun

Maar dat is het rare, als het wat kouder is loopt hij eerst strak op het minimum vermogen en koelt het verder af dan gaat hij omhoog volgens de ingestelde stooklijn, maar blijft vrij netjes regelen. Maar als het ruim warmer is dan de WP terug kan moduleren dan ontstaan er rare slingeringen, een beetje zoals @PeteSplit vandaag heeft. Ik kan niet verzinnen waarom hij dat doet, hoewel:

[...]

Fuzzy logic... dat regelt inderdaad wel anders. Ervaring heb ik daar niet mee, maar Het moet steeds weer opnieuw "in-leren" als de omstandig veranderen heb ik begrepen. Misschien dat daardoor veel van de onbegrijpelijke gedragingen ontstaan want de omstandigheden zijn voor een WP nooit lang hetzelfde.
📘 Uitleg van de tekst “Fuzzy logic… dat regelt inderdaad wel anders”

De zin komt uit de discussie op het Tweakers-forum over LG Therma warmtepompen en de vraag of je beter regelt op de ingaande (retour) of uitgaande (aanvoer) watertemperatuur. In dat gesprek wordt aangehaald dat de regelaar van LG werkt met fuzzy logic.

🔎 Wat betekent dit in de context van de pagina?

Fuzzy logic is een regelstrategie die niet werkt met harde grenzen (“aan/uit” of “boven/onder”), maar met graduele beslissingen. Het systeem kan bijvoorbeeld zeggen: “de temperatuur is een beetje te hoog” in plaats van “de temperatuur is te hoog”.

In de discussie wordt benadrukt dat fuzzy logic anders regelt dan klassieke PID-regelaars:

Bij een klassieke terugkoppeling kan een delay (vertraging tussen actie en effect) leiden tot oscillaties of instabiliteit.

Bij fuzzy logic kan die vertraging juist helpen, omdat de controller leert en zich aanpast aan veranderende omstandigheden.

⚙️ Toepassing op warmtepompen

Probleem bij warmtepompen: er zit altijd vertraging tussen het aanpassen van compressor- of pompvermogen en het bereiken van de gewenste temperatuur in het afgiftesysteem (vloerverwarming, radiatoren).

Met fuzzy logic:

De regelaar kan soepeler omgaan met die vertraging.

Het systeem hoeft niet exact op één punt te mikken, maar kan “bijsturen” op basis van trends en gradaties.

Dit voorkomt dat de warmtepomp constant heen en weer schakelt of gaat slingeren.

🏠 Praktische betekenis voor gebruikers

Voor forumleden betekent dit dat regelen op uitgaande temperatuur niet per se instabiel hoeft te zijn, omdat de fuzzy logic van LG de vertraging in de lus kan compenseren.

Toch geven anderen aan dat regelen op ingaande temperatuur vaak voorspelbaarder is, zeker bij vloerverwarming met veel thermische massa.

Het citaat “Fuzzy logic… dat regelt inderdaad wel anders” is dus een erkenning dat de LG-regelaar niet op klassieke wijze werkt, en dat sommige “rare slingeringen” of onverwachte gedragingen verklaard kunnen worden doordat het systeem zichzelf steeds opnieuw “inleert” bij veranderende omstandigheden.

👉 Kortom: de tekst benadrukt dat fuzzy logic een alternatieve regelmethode is die beter kan omgaan met vertragingen in het warmtepompsysteem, en daarom “anders” regelt dan traditionele methode

Dit zegt Ai ervan het komt dus niet van mij!

• walter_321
Instellen schema als je stuurt op water;
- wat ik kan instellen is enkel een schema op kamer temperatuur; kan ik een schema instellen dat stuurt op water temperatuur?

• walter_321
Iemand die de 'service manual' weet zijn van de R290 versie?

• kazemo
walter_321 schreef op maandag 10 november 2025 @ 12:03:
Iemand die de 'service manual' weet zijn van de R290 versie?
Kan je ws downloaden bij LG Nederland (installateurs handleiding daar staat alles in)

https://www.lg.com/nl/ond...s-HM073HF.UB40#manual-tab

[ Voor 23% gewijzigd door kazemo op 10-11-2025 12:31 ]

• walter_321
kazemo schreef op maandag 10 november 2025 @ 12:01:
[...]

📘 Uitleg van de tekst “Fuzzy logic… dat regelt inderdaad wel anders”

De zin komt uit de discussie op het Tweakers-forum over LG Therma warmtepompen en de vraag of je beter regelt op de ingaande (retour) of uitgaande (aanvoer) watertemperatuur. In dat gesprek wordt aangehaald dat de regelaar van LG werkt met fuzzy logic.

🔎 Wat betekent dit in de context van de pagina?

Fuzzy logic is een regelstrategie die niet werkt met harde grenzen (“aan/uit” of “boven/onder”), maar met graduele beslissingen. Het systeem kan bijvoorbeeld zeggen: “de temperatuur is een beetje te hoog” in plaats van “de temperatuur is te hoog”.

In de discussie wordt benadrukt dat fuzzy logic anders regelt dan klassieke PID-regelaars:

Bij een klassieke terugkoppeling kan een delay (vertraging tussen actie en effect) leiden tot oscillaties of instabiliteit.

Bij fuzzy logic kan die vertraging juist helpen, omdat de controller leert en zich aanpast aan veranderende omstandigheden.

⚙️ Toepassing op warmtepompen

Probleem bij warmtepompen: er zit altijd vertraging tussen het aanpassen van compressor- of pompvermogen en het bereiken van de gewenste temperatuur in het afgiftesysteem (vloerverwarming, radiatoren).

Met fuzzy logic:

De regelaar kan soepeler omgaan met die vertraging.

Het systeem hoeft niet exact op één punt te mikken, maar kan “bijsturen” op basis van trends en gradaties.

Dit voorkomt dat de warmtepomp constant heen en weer schakelt of gaat slingeren.

🏠 Praktische betekenis voor gebruikers

Voor forumleden betekent dit dat regelen op uitgaande temperatuur niet per se instabiel hoeft te zijn, omdat de fuzzy logic van LG de vertraging in de lus kan compenseren.

Toch geven anderen aan dat regelen op ingaande temperatuur vaak voorspelbaarder is, zeker bij vloerverwarming met veel thermische massa.

Het citaat “Fuzzy logic… dat regelt inderdaad wel anders” is dus een erkenning dat de LG-regelaar niet op klassieke wijze werkt, en dat sommige “rare slingeringen” of onverwachte gedragingen verklaard kunnen worden doordat het systeem zichzelf steeds opnieuw “inleert” bij veranderende omstandigheden.

👉 Kortom: de tekst benadrukt dat fuzzy logic een alternatieve regelmethode is die beter kan omgaan met vertragingen in het warmtepompsysteem, en daarom “anders” regelt dan traditionele methode
In mijn jeugd was fuzzy logic toch gewoon een pid controller, maar waarbij de p,I en d veranderlijk zijn. Er zijn mooie algoritmes die op basis van inputs en uitputs de waardes van de PID constanten bepalen. En je kan die algoritmes voortdurend laten meedraaien met het systeem en zich laten bijstellen. Zo zou je verandering zomer/winter kunnen opvangen, of dagen met veel en weinig zon...
Alleen moet je dan wel zeggen naar wat je systeem optimaliseert. Voor een verwarming kan je optimaliseren naar comfort, zuinigheid, duurzaamheid van de installatie of een bepaald compromis van alledrie (en dan nog eens warmte in huis versie sww). Maar LG geeft die info niet... Bij LG is fuzzy gewoon fuzzy : niemand weet wat het systeem doet en het volgt ook niet wat de handleiding zegt. Bv de handleiding zegt dat sturen van delta is naar 5k of hoger. Hier thuis doet die gelukkig niet en draait die volledig onder 5K...

• kazemo
walter_321 schreef op maandag 10 november 2025 @ 12:29:
[...]

In mijn jeugd was fuzzy logic toch gewoon een pid controller, maar waarbij de p,I en d veranderlijk zijn. Er zijn mooie algoritmes die op basis van inputs en uitputs de waardes van de PID constanten bepalen. En je kan die algoritmes voortdurend laten meedraaien met het systeem en zich laten bijstellen. Zo zou je verandering zomer/winter kunnen opvangen, of dagen met veel en weinig zon...
Alleen moet je dan wel zeggen naar wat je systeem optimaliseert. Voor een verwarming kan je optimaliseren naar comfort, zuinigheid, duurzaamheid van de installatie of een bepaald compromis van alledrie (en dan nog eens warmte in huis versie sww). Maar LG geeft die info niet... Bij LG is fuzzy gewoon fuzzy : niemand weet wat het systeem doet en het volgt ook niet wat de handleiding zegt. Bv de handleiding zegt dat sturen van delta is naar 5k of hoger. Hier thuis doet die gelukkig niet en draait die volledig onder 5K...
je vorige vraag:
https://www.lg.com/nl/ond...s-HM073HF.UB40#manual-tab

• kazemo
walter_321 schreef op maandag 10 november 2025 @ 12:29:
[...]

:P JA tijden en apperaten veranderen het word er niet makkelijker op!

• walter_321
enkel installatie- en gebruikers handleiding: geen 'service manual' zoals ik voor de R32 al tegen kwam.

• kazemo
walter_321 schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:06:
[...]

enkel installatie- en gebruikers handleiding: geen 'service manual' zoals ik voor de R32 al tegen kwam.
ik heb ook een app. op mobiel LG HVAC als je dat bedoeld daar staan dan alle error codes op bijv....handig bij storing zoeken in engels of duits ,nederlands werkt bij mij niet?

• walter_321
Is er een 'installateurs' begeleidingsdocument over hoe een LG therma V correct in te stellen? Dat duidelijk maakt hoe LG aanraadt een installatie te sturen met vv, vv met buffervat, radiatoren, radiatoren en vv, goed geisoleerd, minder geisoleerd...

of moeten de installateurs allemaal vertrekken van de installatiehandleiding (wat volgens toch wat voor problemen gaat zorgen bij heel wat installaties)?

• kazemo
walter_321 schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:16:
Is er een 'installateurs' begeleidingsdocument over hoe een LG therma V correct in te stellen? Dat duidelijk maakt hoe LG aanraadt een installatie te sturen met vv, vv met buffervat, radiatoren, radiatoren en vv, goed geisoleerd, minder geisoleerd...
of moeten de installateurs allemaal vertrekken van de installatiehandleiding (wat volgens toch wat voor problemen gaat zorgen bij heel wat installaties)?
Dan moet je een cursus volgen bij LG nederland daar word ws alles uitgelegd...installateurs kunnen ook support bellen met vragen (niet voor particulieren zoals wij)

Edit er zijn ook forumleden die die cursus hebben gehad die weten dan meer als ik bijv.

[ Voor 6% gewijzigd door kazemo op 10-11-2025 13:33 ]

• walter_321
kazemo schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:21:
[...]

Dan moet je een cursus volgen bij LG nederland daar word ws alles uitgelegd...installateurs kunnen ook support bellen met vragen (niet voor particulieren zoals wij)
De documentatie die mijn installateur had van de cursus was niet zo bijzonder. Daar had hij ook niet echt iets van info over hoe hij een systeem correct instelt.
En zie mijn opmerking bij mijn in dienst namen: het systeem startte met als doeltemperatuur +65graden. Als we de WP hadden laten doen, was dat een ramp geweest... Mijn vertrouwen in die cursus is dus beperkt ;-).
Ik zou hopen dat de LG engineers toch iets meer aan config richtlijnen zouden geven aan installateurs.

• walter_321
kazemo schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:16:
[...]

ik heb ook een app. op mobiel LG HVAC als je dat bedoeld daar staan dan alle error codes op bijv....handig bij storing zoeken in engels of duits ,nederlands werkt bij mij niet?
ik bedoel een document dat ik voor de R32 zag voorbij komen -vind de link niet terug- en dat noemde duidelijk 'service manual' en bevatte instructie voor onderhoud en de volledige stuklijst en onderdeelreferenties en tekeningen. Voor een deel staat dat wel in de installatiehandleiding.

• kazemo
walter_321 schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:31:
[...]

De documentatie die mijn installateur had van de cursus was niet zo bijzonder. Daar had hij ook niet echt iets van info over hoe hij een systeem correct instelt.
En zie mijn opmerking bij mijn in dienst namen: het systeem startte met als doeltemperatuur +65graden. Als we de WP hadden laten doen, was dat een ramp geweest... Mijn vertrouwen in die cursus is dus beperkt ;-).
Ik zou hopen dat de LG engineers toch iets meer aan config richtlijnen zouden geven aan installateurs.
Wat dat betreft heb je gelijk,maar ervaring van de desbetreffende monteur speelt ook een rol (je hebt goede en slechte)

• kazemo
walter_321 schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:34:
[...]

ik bedoel een document dat ik voor de R32 zag voorbij komen -vind de link niet terug- en dat noemde duidelijk 'service manual' en bevatte instructie voor onderhoud en de volledige stuklijst en onderdeelreferenties en tekeningen. Voor een deel staat dat wel in de installatiehandleiding.
dat weet dan ook niet te vinden!, ik zou zeggen stuur lg nederland een mail en stel daar de vraag!
je bedoeld zo iets?.....heb ik gevonden op dit forum!
https://www.lgklimaat.nl/...andleiding-whitepaper.pdf

[ Voor 17% gewijzigd door kazemo op 10-11-2025 14:00 ]

• kazemo
https://www.facebook.com/...yMlOMh&__tn__=-UC%2CP-R-R

facebook groep openbaar .....kan interessant zijn

• walter_321
kazemo schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:46:
[...]

dat weet dan ook niet te vinden!, ik zou zeggen stuur lg nederland een mail en stel daar de vraag!
je bedoeld zo iets?.....heb ik gevonden op dit forum!
https://www.lgklimaat.nl/...andleiding-whitepaper.pdf
Iets dat whitepaper noemt kan alleen maar interessant zijn. Bedankt ;-)

• ZjelcoP
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 17:14

Deze aanvullend gevonden op Installatie- en gebruikershandleiding.
Goeie gids voor instellingen nog niet gevonden helaas, kan ik ook zeker gebruiken!

https://www.lgbusiness.es..._MFL66101130_20250530.pdf
https://data2.manualslib....941f3db253182&take=binary
https://data2.manualslib....cf4690fa50600&take=binary

• walter_321
ZjelcoP schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:49:
[...]

Deze aanvullend gevonden op Installatie- en gebruikershandleiding.
Goeie gids voor instellingen nog niet gevonden helaas, kan ik ook zeker gebruiken!

https://www.lgbusiness.es..._MFL66101130_20250530.pdf
https://data2.manualslib....941f3db253182&take=binary
https://data2.manualslib....cf4690fa50600&take=binary
Bedankt! Dat databank voor de r290 was nog eentje dat ontbrak op mijn lijstje!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:33
Leuk nieuwtje op de frontpage nieuws: Frank Energie laat klanten met warmtepomp automatisch handelen op ene...
Ben benieuwd hoe ze dat gaan aansturen. Zal wel een los modbus kastje worden gok ik. Neem aan dat je dan op onbalans-, de intraday- en de frequentiemarkt gaat handelen. Hoop wel dat je dan nog zelf de sensoren ook kan uitlezen.

Zit tot begin 2027 vast voor € 0,19 dus dat is prima maar daarna wellicht interessant om eens naar te kijken.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

Het document wat hier het meest op lijkt heb ik ooit bij een installatiebedrijf uit het buitenland gevonden:
https://www.free-instruction-manuals.com/pdf/pa_3180800.pdf

Maarja, als ik zo naar de instellingen kijk ben ik er niet overal met eens.

Pardon my dutch

Pagina: 1 ... 186 187 Laatste