KarsS schreef op zondag 9 november 2025 @ 20:37:
[...]
Nou..., jaloers zijn hoeft niet hoor

. Zoals ik al zei, dit is een mooi exemplaar, en inderdaad continue op het minimum vermogen @
SalexSun
Maar dat is het rare, als het wat kouder is loopt hij eerst strak op het minimum vermogen en koelt het verder af dan gaat hij omhoog volgens de ingestelde stooklijn, maar blijft vrij netjes regelen. Maar als het ruim warmer is dan de WP terug kan moduleren dan ontstaan er rare slingeringen, een beetje zoals @
PeteSplit vandaag heeft. Ik kan niet verzinnen waarom hij dat doet, hoewel:
[...]
Fuzzy logic... dat regelt inderdaad wel anders. Ervaring heb ik daar niet mee, maar Het moet steeds weer opnieuw "in-leren" als de omstandig veranderen heb ik begrepen. Misschien dat daardoor veel van de onbegrijpelijke gedragingen ontstaan want de omstandigheden zijn voor een WP nooit lang hetzelfde.
📘 Uitleg van de tekst “Fuzzy logic… dat regelt inderdaad wel anders”
De zin komt uit de discussie op het Tweakers-forum over LG Therma warmtepompen en de vraag of je beter regelt op de ingaande (retour) of uitgaande (aanvoer) watertemperatuur. In dat gesprek wordt aangehaald dat de regelaar van LG werkt met fuzzy logic.
🔎 Wat betekent dit in de context van de pagina?
Fuzzy logic is een regelstrategie die niet werkt met harde grenzen (“aan/uit” of “boven/onder”), maar met graduele beslissingen. Het systeem kan bijvoorbeeld zeggen: “de temperatuur is een beetje te hoog” in plaats van “de temperatuur is te hoog”.
In de discussie wordt benadrukt dat fuzzy logic anders regelt dan klassieke PID-regelaars:
Bij een klassieke terugkoppeling kan een delay (vertraging tussen actie en effect) leiden tot oscillaties of instabiliteit.
Bij fuzzy logic kan die vertraging juist helpen, omdat de controller leert en zich aanpast aan veranderende omstandigheden.
⚙️ Toepassing op warmtepompen
Probleem bij warmtepompen: er zit altijd vertraging tussen het aanpassen van compressor- of pompvermogen en het bereiken van de gewenste temperatuur in het afgiftesysteem (vloerverwarming, radiatoren).
Met fuzzy logic:
De regelaar kan soepeler omgaan met die vertraging.
Het systeem hoeft niet exact op één punt te mikken, maar kan “bijsturen” op basis van trends en gradaties.
Dit voorkomt dat de warmtepomp constant heen en weer schakelt of gaat slingeren.
🏠 Praktische betekenis voor gebruikers
Voor forumleden betekent dit dat regelen op uitgaande temperatuur niet per se instabiel hoeft te zijn, omdat de fuzzy logic van LG de vertraging in de lus kan compenseren.
Toch geven anderen aan dat regelen op ingaande temperatuur vaak voorspelbaarder is, zeker bij vloerverwarming met veel thermische massa.
Het citaat “Fuzzy logic… dat regelt inderdaad wel anders” is dus een erkenning dat de LG-regelaar niet op klassieke wijze werkt, en dat sommige “rare slingeringen” of onverwachte gedragingen verklaard kunnen worden doordat het systeem zichzelf steeds opnieuw “inleert” bij veranderende omstandigheden.
👉 Kortom: de tekst benadrukt dat fuzzy logic een alternatieve regelmethode is die beter kan omgaan met vertragingen in het warmtepompsysteem, en daarom “anders” regelt dan traditionele methode
Dit zegt Ai ervan het komt dus niet van mij!