LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 185 186 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• davidoffm
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:03
Hi Allemaal.

Een adviesvraag / een vraag om mijn zelfvertrouwen te boosten:

We hebben thuis al 3 jaar een LG Therma V monoblock 12kW. Nog nooit koud gehad! in tegendeel....Toen ik 3 jaar deze warmtepomp heb gekocht ben ik veel (en veel) te conservatief geweest en marge op marge gestapeld waardoor de LG te groot is.

Ik heb genoeg net wel/net niet genoeg thermische massa (waneer ik stuur op binnen temperatuur pendeld hij niet) wanneer ik stuur op watertemperatuur pendeld hij wel.

Gevolg: wij sturen dus op ruimte temperatuur. Dit gaat de afgelopen jaren prima, maar het begint me meer en meer te irriteren dat in de einde herfst en einde winter de WP lang op minimaal vermogen draait, dan toch meer warmte in het huis stopt dan er lekt. De +2 C hysterese wordt aangetikt en dan daarna voor lange tijd uit gaat totdat de thermische massa is afgekoeld tot -0,5C. Dan gaat de WP weer aan, maar duurt het nog minimaal 6 uur voordat er iets van warmte is.

Al met al, tijd voor een kleinere WP zodat ik meer modulatie ruimte aan de onderkand heb en op een stooklijn kan stoken.

Ik heb een overzicht gemaakt van de m^2 van de schil van ons huis en aan Chat gevraagd om een warmte verlies berekening te maken dit is de uitkomst bij -10C buiten:

Totaal transmissie: 4000.61 W
Ventilatieverlies (ACH 0.5): 1960 W (Nauurlijke ventilatie + mech. Keuken + badkamer)
Totaal warmteverlies: 5960.61 W

Als check: koevlaas obv gemiddelde gasverbruik uit de straat afgelopen 5 jaar = 1400m^3 gas → 6,9kW HP.

Ik tijfel nu weer (en ben bang om toch weer in de zelfde valkuil te trappen) ga ik voor de 7kW of toch voor de 9kW? Ik heb ervaring met frequente defrosts rondom het vriespunt etc etc dus dan toch maar een trapje hoger en voor de 9kW gaan? De infosheet van LG zegt 7kW bij -15 DB incl defrosts.

Wat zou jullie advies zijn?

Andere handige info:

2 onder 1 kap bj 1994, Rc = 2,5 rondom, nieuw HR++ glas 2023.
Gemiddeld E verbruik afgelopen winters: 2800kWh.
SWW wordt middels een WP boiler bereidt en is dus geen issue.
BG: 60m^2 vloerverwarming → 20C
1e etage: badkamer 24C + 1 slaapkamer vloerverwarming 18C , 3 slaapkamers radiatoren 18C
Zolder: Werkkamer Radiator 20C
Ik heb altijd stille modus aan —> 60% van 12 kW is 7,2 kW max vermogen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oEveND1_TjB4Ahl0qlpsd7FeVeg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/li0bpAWp2482Iwqwnu5cX7x3.jpg?f=user_large

Edit: info stille modus

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:15
@davidoffm je zou kunnen overwegen een externa ruimtethermostaat met kleinere hysterese van bijv +/- 0,4gr te installeren. Dan hoef je niet heel de warmtepomp te vervangen.
Er zijn ook andere manieren om jou specifieke probleem te verhelpen, maar dan moet je al snel met modbus aan de gang

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

• davidoffm
SalexSun schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:14:
@davidoffm je zou kunnen overwegen een externa ruimtethermostaat met kleinere hysterese van bijv +/- 0,4gr te installeren. Dan hoef je niet heel de warmtepomp te vervangen.
Er zijn ook andere manieren om jou specifieke probleem te verhelpen, maar dan moet je al snel met modbus aan de gang
Thx voor je reactie! Een externe thermostaat kan alleen aan/uit toch? Dan moduleert de WP helemaal niet meer :(

Met modbus aan de gang is geen probleem: ik lees hem nu ook uit. Ik heb dit forum uiteraard doorgezocht maar 700+ pagina’s is wel zware kost; mbv externe modbus control kon ik niet vinden.

• hwopereis
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:33
Ik zou goed opletten op de efficientie rond het vriespunt en de warmte vraag daar.
Sommige modellen zijn minder dan de normale rating rondom het vriespunt vanwege de meerdere defrosts die dan plaatsvinden omdat er meer vocht in de lucht zit.

• SalexSun
davidoffm schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:17:
[...]

Thx voor je reactie! Een externe thermostaat kan alleen aan/uit toch? Dan moduleert de WP helemaal niet meer :(
Ja aan/uit, maar dan wel volgens de ingestelde stooklijn voor water. De warmtepomp moduleert dan gewoon, maar het is niet de thermostaat die een bepaalde watertemperatuur/vermogen ‘vraagt’.

Effectief is het hetzelde als je nu hebt, maar ipv dat de rmc op luchttemperatuur schakelt, doet dan de extern thermostaat dat

• SalexSun
Het kan wel zijn dat je de stooklijn iets hoger moet zetten (bij hoge buitentemp) omdat door de kleinere hyst op lucht de vloer minder ver is afgekoeld wanneer de warmepomp weer inschakelt

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

SalexSun schreef op donderdag 6 november 2025 @ 20:28:
Ja ik ben niet echt geïnteresseerd in actuele COP, maar zeg maar 24h COP, week COP en dan sCOP. Dus thermische energie / elektrische energie.

sCOP (seasonal) zegt mss al genoeg. COP over het stookseizoen, dus niet idle verbruik buiten het stookseizoen.

De reden dat ik het vraag is in de hoop dat hier enige consensus over is zodat onderling appels met appels kan worden vergeleken

[...]

Waarom? Neem je dan aan dat alle energie die in die pomp gaat zitten uiteindelijk als warmte in de woning terecht komt als gevolg van weerstand/wrijving?
Het is misschien hier handig om de officele standaarden te gebruiken hiervoor. EN 14825
Vage Chinese site waar deze standaarden gratis zijn in te zien.
https://www.doc88.com/p-68461325580444.html
https://www.doc88.com/p-69816502746512.html

Kort door de bocht: Er wordt gesteld dat als de fan en waterpomp een integraal onderdeel van de unit(s) is, dat het verbruik hiervan meegenomen moet worden in de COP en SCOP berekening.
Lees de standaarden vooral zelf door. Dit is mij niet geheel gelukt wat betreft tijd :)

Pardon my dutch

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:35
walter_321 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 09:58:
Een idee waarom dat koellichaam voor de condensor zit? Uiteindelijk is heel de condensor een koellichaam.
(Voor de verdamper bedoel je ;))

Gokje: dat koellichaam ziet fysiek vast aan de compressor. Vandaar de getekende bocht/krul/omweg. De compressor wordt warm, en dat koellichaam geeft die warmte af aan het koudemiddel zodat de verdamper iets minder werk hoeft te doen => hogere COP.

• SalexSun
Kip schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:29:
[...]

Het is misschien hier handig om de officele standaarden te gebruiken hiervoor. EN 14825

Kort door de bocht: Er wordt gesteld dat als de fan en waterpomp een integraal onderdeel van de unit(s) is, dat het verbruik hiervan meegenomen moet worden in de COP en SCOP berekening.
Lees de standaarden vooral zelf door. Dit is mij niet geheel gelukt wat betreft tijd :)
8)7 Dat is natuurlijk waarom LG een parallelbuffer adviseerd, anders wordt de behaalde COP van het toestel lager, al is het nadelig voor de COP als je het gehele verwarmingssysteem bekijkt

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12:02
davidoffm schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:06:
Hi Allemaal.

Een adviesvraag / een vraag om mijn zelfvertrouwen te boosten:

We hebben thuis al 3 jaar een LG Therma V monoblock 12kW. Nog nooit koud gehad! in tegendeel....Toen ik 3 jaar deze warmtepomp heb gekocht ben ik veel (en veel) te conservatief geweest en marge op marge gestapeld waardoor de LG te groot is.

Ik heb genoeg net wel/net niet genoeg thermische massa (waneer ik stuur op binnen temperatuur pendeld hij niet) wanneer ik stuur op watertemperatuur pendeld hij wel.

Gevolg: wij sturen dus op ruimte temperatuur. Dit gaat de afgelopen jaren prima, maar het begint me meer en meer te irriteren dat in de einde herfst en einde winter de WP lang op minimaal vermogen draait, dan toch meer warmte in het huis stopt dan er lekt. De +2 C hysterese wordt aangetikt en dan daarna voor lange tijd uit gaat totdat de thermische massa is afgekoeld tot -0,5C. Dan gaat de WP weer aan, maar duurt het nog minimaal 6 uur voordat er iets van warmte is.

Al met al, tijd voor een kleinere WP zodat ik meer modulatie ruimte aan de onderkand heb en op een stooklijn kan stoken.

Ik heb een overzicht gemaakt van de m^2 van de schil van ons huis en aan Chat gevraagd om een warmte verlies berekening te maken dit is de uitkomst bij -10C buiten:

Totaal transmissie: 4000.61 W
Ventilatieverlies (ACH 0.5): 1960 W (Nauurlijke ventilatie + mech. Keuken + badkamer)
Totaal warmteverlies: 5960.61 W

Als check: koevlaas obv gemiddelde gasverbruik uit de straat afgelopen 5 jaar = 1400m^3 gas → 6,9kW HP.

Ik tijfel nu weer (en ben bang om toch weer in de zelfde valkuil te trappen) ga ik voor de 7kW of toch voor de 9kW? Ik heb ervaring met frequente defrosts rondom het vriespunt etc etc dus dan toch maar een trapje hoger en voor de 9kW gaan? De infosheet van LG zegt 7kW bij -15 DB incl defrosts.

Wat zou jullie advies zijn?

Andere handige info:

2 onder 1 kap bj 1994, Rc = 2,5 rondom, nieuw HR++ glas 2023.
Gemiddeld E verbruik afgelopen winters: 2800kWh.
SWW wordt middels een WP boiler bereidt en is dus geen issue.
BG: 60m^2 vloerverwarming → 20C
1e etage: badkamer 24C + 1 slaapkamer vloerverwarming 18C , 3 slaapkamers radiatoren 18C
Zolder: Werkkamer Radiator 20C
Ik heb altijd stille modus aan —> 60% van 12 kW is 7,2 kW max vermogen?

[Afbeelding]

Edit: info stille modus
Een kleinere warmtepomp is waarschijnlijk het beste, maar het lijkt erop dat je zou kunnen beginnen met een andere manier om vermogen te minderen. Je stelt in het tijdprogramma op de RMC een aantal tijdblokken in waarop de WP mag draaien. Zelf heb ik 10:00 tot 17:00 en 20:00 tot 03:00 ingesteld, dus 14 uur per etmaal. Dit werkt alleen comfortabel als er genoeg warmtebuffer in het huis zit, maar met 60m2 vloerverwarming verwacht ik dat dat wel goed gaat. Om temperatuur variaties verder te beperken kunt ook met nog meer, en kortere, periodes werken.

De vraag of je naar 7kW of 9kW toe moet kun je op de duur daarmee kunnen beantwoorden. Als het echt koud wordt en de 12kW red het niet in 60% van de tijd, dan is 7kW niet genoeg. Een nadeel van deze methode is dat de WP in koude tijden harder moet werken en je eerder in een defrost terecht komt. Maar goed, dat zou bij een kleiner model ook zo zijn.

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19:56
mdvmine schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:34:
[...]

Gokje: dat koellichaam ziet fysiek vast aan de compressor. Vandaar de getekende bocht/krul/omweg. De compressor wordt warm, en dat koellichaam geeft die warmte af aan het koudemiddel zodat de verdamper iets minder werk hoeft te doen => hogere COP.
Wat is het nou een condensor of verdamper? of is het beide?...ik denk het laatste
dan word het:
In een warmtepomp zijn condensor en verdamper dezelfde fysieke componenten, maar hun functie wisselt afhankelijk van de modus: verwarmen of koelen....koelen word ondermeer gebruikt bij een defrost dan is de uitblaas warm.....bij verwarmen is de uitblaas kouder als de buitenlucht
of denk ik nu helemaal verkeerd

Dus: is het een condensor of een verdamper?

Het is beide — afhankelijk van de richting van de cyclus.Dezelfde warmtewisselaar kan als verdamper of condensor functioneren, afhankelijk van:

De stroomrichting van het koudemiddel

De ingestelde modus (verwarmen of koelen)

De regeling van kleppen zoals het 4-wegventiel

[ Voor 16% gewijzigd door kazemo op 07-11-2025 12:18 ]

• walter_321
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 19:50
Kip schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:29:
[...]

...
lol: de europese standaard moeten opzoeken op een Alibaba website...

• walter_321
mdvmine schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:34:
[...]

Deze namiddag wordt mijn WP geinstalleerd; ik kijk eens na waar dat koellichaam zit...(als de WP nog eens open gaat).
Ik ga vanaf 'luchtwarmtewisselaar' gebruiken om condensor/verdamper niet meer door elkaar te halen ;-).

Als dat koelelement op de compressor zit; bij koelen gok ik dat het de compressor wat koeler houdt en zorgt het wel voor een slechter rendement maar beter levensduur van de compressor (en misschien ook wel een meer efficiënte compressor...).

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19:56
walter_321 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:13:
[...]

Deze namiddag wordt mijn WP geinstalleerd; ik kijk eens na waar dat koellichaam zit...(als de WP nog eens open gaat).
Ik ga vanaf 'luchtwarmtewisselaar' gebruiken om condensor/verdamper niet meer door elkaar te halen ;-).

Als dat koelelement op de compressor zit; bij koelen gok ik dat het de compressor wat koeler houdt en zorgt het wel voor een slechter rendement maar beter levensduur van de compressor (en misschien ook wel een meer efficiënte compressor...).
koellichaam op compressor? daar heb ik mijn twijfels over....het is denk allemaal op de condensor/verdamper en dat is dan moeilijk te zien de aansluitingen van van het koelmedium is denk ik niet goed zichtbaar (onder ,midden,boven?)
er zit trouwens ook een platen warmtewisselaar in daar word de warmte over gebracht naar het CV water of andersom warmte van cv water naar koelmedium bij bijv. een defrost(die zie van buitenaf niet)

[ Voor 10% gewijzigd door kazemo op 07-11-2025 12:47 ]

• davidoffm
Thx voor je reactie, ik waardeer al jullie input en tijd!

Miss is het toeval de we dezelfde getallen gebruiken, maar just to be sure:

Mijn 12kW red het juist 100% van de tijd. En dit met max 60% (van 12kW) vermogen (want ik heb altijd de stille modus aan).

Met die tijd blokken ga ik eens aan de slag
KarsS schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:00:
[...]
Een kleinere warmtepomp is waarschijnlijk het beste, maar het lijkt erop dat je zou kunnen beginnen met een andere manier om vermogen te minderen. Je stelt in het tijdprogramma op de RMC een aantal tijdblokken in waarop de WP mag draaien. Zelf heb ik 10:00 tot 17:00 en 20:00 tot 03:00 ingesteld, dus 14 uur per etmaal. Dit werkt alleen comfortabel als er genoeg warmtebuffer in het huis zit, maar met 60m2 vloerverwarming verwacht ik dat dat wel goed gaat. Om temperatuur variaties verder te beperken kunt ook met nog meer, en kortere, periodes werken.

De vraag of je naar 7kW of 9kW toe moet kun je op de duur daarmee kunnen beantwoorden. Als het echt koud wordt en de 12kW red het niet in 60% van de tijd, dan is 7kW niet genoeg. Een nadeel van deze methode is dat de WP in koude tijden harder moet werken en je eerder in een defrost terecht komt. Maar goed, dat zou bij een kleiner model ook zo zijn.

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Addressen R290 modellen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bvQ4aDRhX50AKxzbyoS4aS3BzS8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YZVGUDpkZ49IEE3joRp7Un8L.jpg?f=fotoalbum_large

LG (AWHP) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• walter_321
is dit anders dan de R32. Voorlopig vond ik geen verschillen tussen de R32/R290.
Dit lijkt me uitgebreide info... (duits): Ik zag deze hier nog niet voorbij komen.
https://github.com/basti2...LG-Register-documentation

• walter_321
teunos93 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 07:05:
[...]

Je bedoelt de LGMV-Business app?
Ik ben heel benieuwd als je die module aanschaft of je meer data kan zien dan over Modbus, en of je voor de R290 kan bevestigen welke sensoren over Modbus correleren met welke fysieke sensoren.
met wat ik hier vind aan modbus info denk ik dat de modbus info echte volledig is.
Ik wacht nog even met aansluiten van de modbus tot ik zeker ben dat de WP zonder mijn uitbreidingen correct werkt.

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

walter_321 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:42:
[...]

is dit anders dan de R32. Voorlopig vond ik geen verschillen tussen de R32/R290.
Dit lijkt me uitgebreide info... (duits): Ik zag deze hier nog niet voorbij komen.
https://github.com/basti2...LG-Register-documentation
Bij de R290 modellen ontbreken de addressen 16 t/m 24 (vloeistof en gas temperaturen en druk van het koudemiddel), dat begrijp ik uit voorgaande berichten en deze afbeelding uit de handleiding.

LG (AWHP) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• teunos93
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:57

teunos93

HM123HF.UB60

Ja dat is dus niet waar, er is meer data dan de handleiding doet vermoeden, die heb ik Ook echt wel doorgelezen. Er zijn 4 temperaturen die meebewegen met wat de warmtepomp doet, waarvan er 2 denk ik de in/uitgang van de compressor zijn op de adressen die op het www ook te vinden zijn voor de R32. De andere 2 kan ik niet plaatsen en betwijfel ik van of die dezelfde sensor zijn als op de R32, en dan heb ik nog de compressor drukken, ook weer op de R32 adressen.

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

walter_321 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:45:
[...]

met wat ik hier vind aan modbus info denk ik dat de modbus info echte volledig is.
Ik wacht nog even met aansluiten van de modbus tot ik zeker ben dat de WP zonder mijn uitbreidingen correct werkt.
Ik ga er vanuit dat als service monteur, je meer info nodig hebt en dus ook krijgt met de lgmw app en bijbehorende dongle. Als je presentaties van die app bekijkt krijg je ook het cyclus diagram met daar bij alle sensoren de waarden ingetekend. Vandaar de vraag, of je zou kunnen bevestigen met die app, van welke sensoren die ongedocumenteerde adressen afkomstig zijn.

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

Die yaml uit je link heb ik gebruikt als basis voor mijn HA integratie. Adres 20 geeft dus alleen EXACT dezelfde data als 21 dus daarvan weet ik niet welke klopt en van adres 16, 18 en 19 betwijfel ik of die wel corresponderen met de omschrijving, 18 en 19 vind ik aannemelijk, 16 niet zo.

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Even alles bij elkaar gezet,

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
30017  16  Temperatur Flüssiggas  [1 °C]
            - lg_Pipe_in_temp 

30018  17  Temperatur Flüssiggas  [1 °C]
            - lg_Pipe_out_temp 

30019  18  Temperatur Absaugung  [1.1 °C]
            - lg_suction_temp 

30020  19  Heißgastemperatur  [1 °C]
            - lg_discharge_temp ?

30021  20  Dampftemperatur vor Verdampfer  [1.1 °C]
            - lg_hex_temp ?

30022  21  Dampftemperatur nach Verdampfer  [1.1 °C]
            - 

30023  22  Dampfdruck Kondensator  [1.11 Bar]
            - lg_high_press

30024  23  Dampfdruck Kondensator  [1.11 Bar]
            - lg_low_press

Ik weet niet wat 20 is.
Misschien is 19 en 20 wel omgedraaid (vanwege de extra decimaal)

18 is suction dat klopt met de grafieken (zie enkele berichten hiervoor) aanzuig temp.
16 en 17 zijn temperaturen die ook wel lijken te kloppen
19 , 20 , 21 zijn mij onduidelijk en 21 heb ik zelfs niet

edit, 21 toegevoegd (maar is gelijk aan 20 nu de wp uit staat)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_uLg_UKu2gtXM-2cbgMUvLUwh3k=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OFp7hnckuHJul19QVGuOHHYT.jpg?f=user_large

Over 18 en 20
tebogo in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

[ Voor 40% gewijzigd door PeteSplit op 07-11-2025 19:40 ]

• walter_321
teunos93 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 18:16:
[...]

Ik ga er vanuit dat als service monteur, je meer info nodig hebt en dus ook krijgt met de lgmw app en bijbehorende dongle. Als je presentaties van die app bekijkt krijg je ook het cyclus diagram met daar bij alle sensoren de waarden ingetekend. Vandaar de vraag, of je zou kunnen bevestigen met die app, van welke sensoren die ongedocumenteerde adressen afkomstig zijn.
Op het eerste zicht zijn de temperaturen en drukken die je nodig hebt voor een cyclus diagram er allemaal. Ik connecteer binnenkort mijn modbus elektronica en kijk dat eerst na.
Voorlopig gaat het idee lgmv in de koelkast...
Pagina: 1 ... 185 186 Laatste