LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 186 ... 206 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• davidoffm
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:37
Hi Allemaal.

Een adviesvraag / een vraag om mijn zelfvertrouwen te boosten:

We hebben thuis al 3 jaar een LG Therma V monoblock 12kW. Nog nooit koud gehad! in tegendeel....Toen ik 3 jaar deze warmtepomp heb gekocht ben ik veel (en veel) te conservatief geweest en marge op marge gestapeld waardoor de LG te groot is.

Ik heb genoeg net wel/net niet genoeg thermische massa (waneer ik stuur op binnen temperatuur pendeld hij niet) wanneer ik stuur op watertemperatuur pendeld hij wel.

Gevolg: wij sturen dus op ruimte temperatuur. Dit gaat de afgelopen jaren prima, maar het begint me meer en meer te irriteren dat in de einde herfst en einde winter de WP lang op minimaal vermogen draait, dan toch meer warmte in het huis stopt dan er lekt. De +2 C hysterese wordt aangetikt en dan daarna voor lange tijd uit gaat totdat de thermische massa is afgekoeld tot -0,5C. Dan gaat de WP weer aan, maar duurt het nog minimaal 6 uur voordat er iets van warmte is.

Al met al, tijd voor een kleinere WP zodat ik meer modulatie ruimte aan de onderkand heb en op een stooklijn kan stoken.

Ik heb een overzicht gemaakt van de m^2 van de schil van ons huis en aan Chat gevraagd om een warmte verlies berekening te maken dit is de uitkomst bij -10C buiten:

Totaal transmissie: 4000.61 W
Ventilatieverlies (ACH 0.5): 1960 W (Nauurlijke ventilatie + mech. Keuken + badkamer)
Totaal warmteverlies: 5960.61 W

Als check: koevlaas obv gemiddelde gasverbruik uit de straat afgelopen 5 jaar = 1400m^3 gas → 6,9kW HP.

Ik tijfel nu weer (en ben bang om toch weer in de zelfde valkuil te trappen) ga ik voor de 7kW of toch voor de 9kW? Ik heb ervaring met frequente defrosts rondom het vriespunt etc etc dus dan toch maar een trapje hoger en voor de 9kW gaan? De infosheet van LG zegt 7kW bij -15 DB incl defrosts.

Wat zou jullie advies zijn?

Andere handige info:

2 onder 1 kap bj 1994, Rc = 2,5 rondom, nieuw HR++ glas 2023.
Gemiddeld E verbruik afgelopen winters: 2800kWh.
SWW wordt middels een WP boiler bereidt en is dus geen issue.
BG: 60m^2 vloerverwarming → 20C
1e etage: badkamer 24C + 1 slaapkamer vloerverwarming 18C , 3 slaapkamers radiatoren 18C
Zolder: Werkkamer Radiator 20C
Ik heb altijd stille modus aan —> 60% van 12 kW is 7,2 kW max vermogen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oEveND1_TjB4Ahl0qlpsd7FeVeg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/li0bpAWp2482Iwqwnu5cX7x3.jpg?f=user_large

Edit: info stille modus

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17-03 17:10
@davidoffm je zou kunnen overwegen een externa ruimtethermostaat met kleinere hysterese van bijv +/- 0,4gr te installeren. Dan hoef je niet heel de warmtepomp te vervangen.
Er zijn ook andere manieren om jou specifieke probleem te verhelpen, maar dan moet je al snel met modbus aan de gang

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

• davidoffm
SalexSun schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:14:
@davidoffm je zou kunnen overwegen een externa ruimtethermostaat met kleinere hysterese van bijv +/- 0,4gr te installeren. Dan hoef je niet heel de warmtepomp te vervangen.
Er zijn ook andere manieren om jou specifieke probleem te verhelpen, maar dan moet je al snel met modbus aan de gang
Thx voor je reactie! Een externe thermostaat kan alleen aan/uit toch? Dan moduleert de WP helemaal niet meer :(

Met modbus aan de gang is geen probleem: ik lees hem nu ook uit. Ik heb dit forum uiteraard doorgezocht maar 700+ pagina’s is wel zware kost; mbv externe modbus control kon ik niet vinden.

• hwopereis
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17-03 00:36
Ik zou goed opletten op de efficientie rond het vriespunt en de warmte vraag daar.
Sommige modellen zijn minder dan de normale rating rondom het vriespunt vanwege de meerdere defrosts die dan plaatsvinden omdat er meer vocht in de lucht zit.

• SalexSun
davidoffm schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:17:
[...]

Thx voor je reactie! Een externe thermostaat kan alleen aan/uit toch? Dan moduleert de WP helemaal niet meer :(
Ja aan/uit, maar dan wel volgens de ingestelde stooklijn voor water. De warmtepomp moduleert dan gewoon, maar het is niet de thermostaat die een bepaalde watertemperatuur/vermogen ‘vraagt’.

Effectief is het hetzelde als je nu hebt, maar ipv dat de rmc op luchttemperatuur schakelt, doet dan de extern thermostaat dat

• SalexSun
Het kan wel zijn dat je de stooklijn iets hoger moet zetten (bij hoge buitentemp) omdat door de kleinere hyst op lucht de vloer minder ver is afgekoeld wanneer de warmepomp weer inschakelt

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

SalexSun schreef op donderdag 6 november 2025 @ 20:28:
Ja ik ben niet echt geïnteresseerd in actuele COP, maar zeg maar 24h COP, week COP en dan sCOP. Dus thermische energie / elektrische energie.

sCOP (seasonal) zegt mss al genoeg. COP over het stookseizoen, dus niet idle verbruik buiten het stookseizoen.

De reden dat ik het vraag is in de hoop dat hier enige consensus over is zodat onderling appels met appels kan worden vergeleken

[...]

Waarom? Neem je dan aan dat alle energie die in die pomp gaat zitten uiteindelijk als warmte in de woning terecht komt als gevolg van weerstand/wrijving?
Het is misschien hier handig om de officele standaarden te gebruiken hiervoor. EN 14825
Vage Chinese site waar deze standaarden gratis zijn in te zien.
https://www.doc88.com/p-68461325580444.html
https://www.doc88.com/p-69816502746512.html

Kort door de bocht: Er wordt gesteld dat als de fan en waterpomp een integraal onderdeel van de unit(s) is, dat het verbruik hiervan meegenomen moet worden in de COP en SCOP berekening.
Lees de standaarden vooral zelf door. Dit is mij niet geheel gelukt wat betreft tijd :)

Pardon my dutch

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:46
walter_321 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 09:58:
Een idee waarom dat koellichaam voor de condensor zit? Uiteindelijk is heel de condensor een koellichaam.
(Voor de verdamper bedoel je ;))

Gokje: dat koellichaam ziet fysiek vast aan de compressor. Vandaar de getekende bocht/krul/omweg. De compressor wordt warm, en dat koellichaam geeft die warmte af aan het koudemiddel zodat de verdamper iets minder werk hoeft te doen => hogere COP.

• SalexSun
Kip schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:29:
[...]

Het is misschien hier handig om de officele standaarden te gebruiken hiervoor. EN 14825

Kort door de bocht: Er wordt gesteld dat als de fan en waterpomp een integraal onderdeel van de unit(s) is, dat het verbruik hiervan meegenomen moet worden in de COP en SCOP berekening.
Lees de standaarden vooral zelf door. Dit is mij niet geheel gelukt wat betreft tijd :)
8)7 Dat is natuurlijk waarom LG een parallelbuffer adviseerd, anders wordt de behaalde COP van het toestel lager, al is het nadelig voor de COP als je het gehele verwarmingssysteem bekijkt

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17-03 13:48
davidoffm schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:06:
Hi Allemaal.

Een adviesvraag / een vraag om mijn zelfvertrouwen te boosten:

We hebben thuis al 3 jaar een LG Therma V monoblock 12kW. Nog nooit koud gehad! in tegendeel....Toen ik 3 jaar deze warmtepomp heb gekocht ben ik veel (en veel) te conservatief geweest en marge op marge gestapeld waardoor de LG te groot is.

Ik heb genoeg net wel/net niet genoeg thermische massa (waneer ik stuur op binnen temperatuur pendeld hij niet) wanneer ik stuur op watertemperatuur pendeld hij wel.

Gevolg: wij sturen dus op ruimte temperatuur. Dit gaat de afgelopen jaren prima, maar het begint me meer en meer te irriteren dat in de einde herfst en einde winter de WP lang op minimaal vermogen draait, dan toch meer warmte in het huis stopt dan er lekt. De +2 C hysterese wordt aangetikt en dan daarna voor lange tijd uit gaat totdat de thermische massa is afgekoeld tot -0,5C. Dan gaat de WP weer aan, maar duurt het nog minimaal 6 uur voordat er iets van warmte is.

Al met al, tijd voor een kleinere WP zodat ik meer modulatie ruimte aan de onderkand heb en op een stooklijn kan stoken.

Ik heb een overzicht gemaakt van de m^2 van de schil van ons huis en aan Chat gevraagd om een warmte verlies berekening te maken dit is de uitkomst bij -10C buiten:

Totaal transmissie: 4000.61 W
Ventilatieverlies (ACH 0.5): 1960 W (Nauurlijke ventilatie + mech. Keuken + badkamer)
Totaal warmteverlies: 5960.61 W

Als check: koevlaas obv gemiddelde gasverbruik uit de straat afgelopen 5 jaar = 1400m^3 gas → 6,9kW HP.

Ik tijfel nu weer (en ben bang om toch weer in de zelfde valkuil te trappen) ga ik voor de 7kW of toch voor de 9kW? Ik heb ervaring met frequente defrosts rondom het vriespunt etc etc dus dan toch maar een trapje hoger en voor de 9kW gaan? De infosheet van LG zegt 7kW bij -15 DB incl defrosts.

Wat zou jullie advies zijn?

Andere handige info:

2 onder 1 kap bj 1994, Rc = 2,5 rondom, nieuw HR++ glas 2023.
Gemiddeld E verbruik afgelopen winters: 2800kWh.
SWW wordt middels een WP boiler bereidt en is dus geen issue.
BG: 60m^2 vloerverwarming → 20C
1e etage: badkamer 24C + 1 slaapkamer vloerverwarming 18C , 3 slaapkamers radiatoren 18C
Zolder: Werkkamer Radiator 20C
Ik heb altijd stille modus aan —> 60% van 12 kW is 7,2 kW max vermogen?

[Afbeelding]

Edit: info stille modus
Een kleinere warmtepomp is waarschijnlijk het beste, maar het lijkt erop dat je zou kunnen beginnen met een andere manier om vermogen te minderen. Je stelt in het tijdprogramma op de RMC een aantal tijdblokken in waarop de WP mag draaien. Zelf heb ik 10:00 tot 17:00 en 20:00 tot 03:00 ingesteld, dus 14 uur per etmaal. Dit werkt alleen comfortabel als er genoeg warmtebuffer in het huis zit, maar met 60m2 vloerverwarming verwacht ik dat dat wel goed gaat. Om temperatuur variaties verder te beperken kunt ook met nog meer, en kortere, periodes werken.

De vraag of je naar 7kW of 9kW toe moet kun je op de duur daarmee kunnen beantwoorden. Als het echt koud wordt en de 12kW red het niet in 60% van de tijd, dan is 7kW niet genoeg. Een nadeel van deze methode is dat de WP in koude tijden harder moet werken en je eerder in een defrost terecht komt. Maar goed, dat zou bij een kleiner model ook zo zijn.

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17-03 13:47
mdvmine schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:34:
[...]

Gokje: dat koellichaam ziet fysiek vast aan de compressor. Vandaar de getekende bocht/krul/omweg. De compressor wordt warm, en dat koellichaam geeft die warmte af aan het koudemiddel zodat de verdamper iets minder werk hoeft te doen => hogere COP.
Wat is het nou een condensor of verdamper? of is het beide?...ik denk het laatste
dan word het:
In een warmtepomp zijn condensor en verdamper dezelfde fysieke componenten, maar hun functie wisselt afhankelijk van de modus: verwarmen of koelen....koelen word ondermeer gebruikt bij een defrost dan is de uitblaas warm.....bij verwarmen is de uitblaas kouder als de buitenlucht
of denk ik nu helemaal verkeerd

Dus: is het een condensor of een verdamper?

Het is beide — afhankelijk van de richting van de cyclus.Dezelfde warmtewisselaar kan als verdamper of condensor functioneren, afhankelijk van:

De stroomrichting van het koudemiddel

De ingestelde modus (verwarmen of koelen)

De regeling van kleppen zoals het 4-wegventiel

[ Voor 16% gewijzigd door kazemo op 07-11-2025 12:18 ]

• walter_321
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 17-03 17:17
Kip schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:29:
[...]

...
lol: de europese standaard moeten opzoeken op een Alibaba website...

• walter_321
mdvmine schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:34:
[...]

Deze namiddag wordt mijn WP geinstalleerd; ik kijk eens na waar dat koellichaam zit...(als de WP nog eens open gaat).
Ik ga vanaf 'luchtwarmtewisselaar' gebruiken om condensor/verdamper niet meer door elkaar te halen ;-).

Als dat koelelement op de compressor zit; bij koelen gok ik dat het de compressor wat koeler houdt en zorgt het wel voor een slechter rendement maar beter levensduur van de compressor (en misschien ook wel een meer efficiënte compressor...).

• kazemo
walter_321 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:13:
[...]

Deze namiddag wordt mijn WP geinstalleerd; ik kijk eens na waar dat koellichaam zit...(als de WP nog eens open gaat).
Ik ga vanaf 'luchtwarmtewisselaar' gebruiken om condensor/verdamper niet meer door elkaar te halen ;-).

Als dat koelelement op de compressor zit; bij koelen gok ik dat het de compressor wat koeler houdt en zorgt het wel voor een slechter rendement maar beter levensduur van de compressor (en misschien ook wel een meer efficiënte compressor...).
koellichaam op compressor? daar heb ik mijn twijfels over....het is denk allemaal op de condensor/verdamper en dat is dan moeilijk te zien de aansluitingen van van het koelmedium is denk ik niet goed zichtbaar (onder ,midden,boven?)
er zit trouwens ook een platen warmtewisselaar in daar word de warmte over gebracht naar het CV water of andersom warmte van cv water naar koelmedium bij bijv. een defrost(die zie van buitenaf niet)

[ Voor 10% gewijzigd door kazemo op 07-11-2025 12:47 ]

• davidoffm
Thx voor je reactie, ik waardeer al jullie input en tijd!

Miss is het toeval de we dezelfde getallen gebruiken, maar just to be sure:

Mijn 12kW red het juist 100% van de tijd. En dit met max 60% (van 12kW) vermogen (want ik heb altijd de stille modus aan).

Met die tijd blokken ga ik eens aan de slag
KarsS schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:00:
[...]
Een kleinere warmtepomp is waarschijnlijk het beste, maar het lijkt erop dat je zou kunnen beginnen met een andere manier om vermogen te minderen. Je stelt in het tijdprogramma op de RMC een aantal tijdblokken in waarop de WP mag draaien. Zelf heb ik 10:00 tot 17:00 en 20:00 tot 03:00 ingesteld, dus 14 uur per etmaal. Dit werkt alleen comfortabel als er genoeg warmtebuffer in het huis zit, maar met 60m2 vloerverwarming verwacht ik dat dat wel goed gaat. Om temperatuur variaties verder te beperken kunt ook met nog meer, en kortere, periodes werken.

De vraag of je naar 7kW of 9kW toe moet kun je op de duur daarmee kunnen beantwoorden. Als het echt koud wordt en de 12kW red het niet in 60% van de tijd, dan is 7kW niet genoeg. Een nadeel van deze methode is dat de WP in koude tijden harder moet werken en je eerder in een defrost terecht komt. Maar goed, dat zou bij een kleiner model ook zo zijn.

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23:15

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Addressen R290 modellen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bvQ4aDRhX50AKxzbyoS4aS3BzS8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YZVGUDpkZ49IEE3joRp7Un8L.jpg?f=fotoalbum_large

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• walter_321
is dit anders dan de R32. Voorlopig vond ik geen verschillen tussen de R32/R290.
Dit lijkt me uitgebreide info... (duits): Ik zag deze hier nog niet voorbij komen.
https://github.com/basti2...LG-Register-documentation

• walter_321
teunos93 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 07:05:
[...]

Je bedoelt de LGMV-Business app?
Ik ben heel benieuwd als je die module aanschaft of je meer data kan zien dan over Modbus, en of je voor de R290 kan bevestigen welke sensoren over Modbus correleren met welke fysieke sensoren.
met wat ik hier vind aan modbus info denk ik dat de modbus info echte volledig is.
Ik wacht nog even met aansluiten van de modbus tot ik zeker ben dat de WP zonder mijn uitbreidingen correct werkt.

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

walter_321 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:42:
[...]

is dit anders dan de R32. Voorlopig vond ik geen verschillen tussen de R32/R290.
Dit lijkt me uitgebreide info... (duits): Ik zag deze hier nog niet voorbij komen.
Bij de R290 modellen ontbreken de addressen 16 t/m 24 (vloeistof en gas temperaturen en druk van het koudemiddel), dat begrijp ik uit voorgaande berichten en deze afbeelding uit de handleiding.

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• teunos93
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-03 14:35

teunos93

HM123HF.UB60

Ja dat is dus niet waar, er is meer data dan de handleiding doet vermoeden, die heb ik Ook echt wel doorgelezen. Er zijn 4 temperaturen die meebewegen met wat de warmtepomp doet, waarvan er 2 denk ik de in/uitgang van de compressor zijn op de adressen die op het www ook te vinden zijn voor de R32. De andere 2 kan ik niet plaatsen en betwijfel ik van of die dezelfde sensor zijn als op de R32, en dan heb ik nog de compressor drukken, ook weer op de R32 adressen.

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

walter_321 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:45:
[...]

met wat ik hier vind aan modbus info denk ik dat de modbus info echte volledig is.
Ik wacht nog even met aansluiten van de modbus tot ik zeker ben dat de WP zonder mijn uitbreidingen correct werkt.
Ik ga er vanuit dat als service monteur, je meer info nodig hebt en dus ook krijgt met de lgmw app en bijbehorende dongle. Als je presentaties van die app bekijkt krijg je ook het cyclus diagram met daar bij alle sensoren de waarden ingetekend. Vandaar de vraag, of je zou kunnen bevestigen met die app, van welke sensoren die ongedocumenteerde adressen afkomstig zijn.

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

Die yaml uit je link heb ik gebruikt als basis voor mijn HA integratie. Adres 20 geeft dus alleen EXACT dezelfde data als 21 dus daarvan weet ik niet welke klopt en van adres 16, 18 en 19 betwijfel ik of die wel corresponderen met de omschrijving, 18 en 19 vind ik aannemelijk, 16 niet zo.

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Even alles bij elkaar gezet,

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
30017  16  Temperatur Flüssiggas  [1 °C]
            - lg_Pipe_in_temp 

30018  17  Temperatur Flüssiggas  [1 °C]
            - lg_Pipe_out_temp 

30019  18  Temperatur Absaugung  [1.1 °C]
            - lg_suction_temp 

30020  19  Heißgastemperatur  [1 °C]
            - lg_discharge_temp

30021  20  Dampftemperatur vor Verdampfer  [1.1 °C]
            - lg_hex_temp

30022  21  Dampftemperatur nach Verdampfer  [1.1 °C]
            -  ( waarde is gelijk aan 20 )

30023  22  Dampfdruck Kondensator  [1.11 Bar]
            - lg_high_press

30024  23  Dampfdruck Kondensator  [1.11 Bar]
            - lg_low_press

Ik weet niet wat 20 is.
Misschien is 19 en 20 wel omgedraaid (vanwege de extra decimaal)

18 is suction dat klopt met de grafieken (zie enkele berichten hiervoor) aanzuig temp.
16 en 17 zijn temperaturen die ook wel lijken te kloppen
19 , 20 , 21 zijn mij onduidelijk en 21 heb ik zelfs niet

edit 1 : 21 toegevoegd (maar is gelijk aan 20 nu de wp uit staat)
edit 2 : 20 en 21 zijn gelijk, tot wel 16 cijfers achter de komma en reageren op hetzelfde ogenblik !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_uLg_UKu2gtXM-2cbgMUvLUwh3k=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OFp7hnckuHJul19QVGuOHHYT.jpg?f=user_large

Over 18 en 20
tebogo in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

[ Voor 44% gewijzigd door PeteSplit op 08-11-2025 13:39 ]

• walter_321
teunos93 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 18:16:
[...]

Ik ga er vanuit dat als service monteur, je meer info nodig hebt en dus ook krijgt met de lgmw app en bijbehorende dongle. Als je presentaties van die app bekijkt krijg je ook het cyclus diagram met daar bij alle sensoren de waarden ingetekend. Vandaar de vraag, of je zou kunnen bevestigen met die app, van welke sensoren die ongedocumenteerde adressen afkomstig zijn.
Op het eerste zicht zijn de temperaturen en drukken die je nodig hebt voor een cyclus diagram er allemaal. Ik connecteer binnenkort mijn modbus elektronica en kijk dat eerst na.
Voorlopig gaat het idee lgmv in de koelkast...

• Prei23
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 23-12-2025
PeteSplit schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 18:39:
Even alles bij elkaar gezet,

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
30017  16  Temperatur Flüssiggas  [1 °C]
            - lg_Pipe_in_temp 

30018  17  Temperatur Flüssiggas  [1 °C]
            - lg_Pipe_out_temp 

30019  18  Temperatur Absaugung  [1.1 °C]
            - lg_suction_temp 

30020  19  Heißgastemperatur  [1 °C]
            - lg_discharge_temp ?

30021  20  Dampftemperatur vor Verdampfer  [1.1 °C]
            - lg_hex_temp ?

30022  21  Dampftemperatur nach Verdampfer  [1.1 °C]
            - 

30023  22  Dampfdruck Kondensator  [1.11 Bar]
            - lg_high_press

30024  23  Dampfdruck Kondensator  [1.11 Bar]
            - lg_low_press

Ik weet niet wat 20 is.
Misschien is 19 en 20 wel omgedraaid (vanwege de extra decimaal)

18 is suction dat klopt met de grafieken (zie enkele berichten hiervoor) aanzuig temp.
16 en 17 zijn temperaturen die ook wel lijken te kloppen
19 , 20 , 21 zijn mij onduidelijk en 21 heb ik zelfs niet

edit, 21 toegevoegd (maar is gelijk aan 20 nu de wp uit staat)

[Afbeelding]

Over 18 en 20
tebogo in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"
Hoi Pete, Ik heb het probleem dat ik wel communicatie heb met mijn LG Therma V monoblock echter dat de registers niet overeenkomen met wat in de documentatie van LG staat. Nu zie ik dat jij ook waardes uitlees op registers die lijken overeenkomen met wat ik zie. Zou je mij de complete lijst willen delen en waar je deze info vandaan hebt.

• Mdpluimers
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 19:18
Ik heb wat struggles met de ESS mode. Ik heb een Shelly om de wp (ThermaV 9kW monoblock) in ESS state 2 en 5 te sturen. Dat sturen gaat prima, dat kan ik in het display zien.
Standaard staat in het hoofdmenu DHW op 50 ingesteld. De DHW boiler max temperatuur staat op 70 in het installateursmenu.
State 5 staat op DHW=30, waarbij ik uit de handleiding kan afleiden dat dit DHW instelling + ESS DHW waarde is, dus dat zou 80 zijn. De ESS DHW instelling kan ook niet hoger dan 50 worden ingesteld.
Voorbeeld vandaag; rond 11:00 schakelt de state 5 in, rond 16:30 uit. In die tijd is de wp niet bezig geweest om DHW te verhogen.
Ik heb ook dagen gezien waarbij dit wel gebeurde. De hele zomer heeft state 5 niet gereageerd, wel actief, in het najaar lijkt het weer beter te werken, maar slecht te voorspellen. Ik heb ook het vermoeden dat na inschakelen van verwarming de state 5 weer is gaan reageren, maar ook weer niet altijd.
Ik heb geen schema's ingesteld.

Hij draait prima, haalt de temperaturen, maar het ESS gedrag, raar....

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Prei23 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 20:11:
[...]

Hoi Pete, Ik heb het probleem dat ik wel communicatie heb met mijn LG Therma V monoblock echter dat de registers niet overeenkomen met wat in de documentatie van LG staat. Nu zie ik dat jij ook waardes uitlees op registers die lijken overeenkomen met wat ik zie. Zou je mij de complete lijst willen delen en waar je deze info vandaan hebt.
Lees jij de modbus uit met waveshare of esp ? Er zijn namelijk verschillen in de schrijfwijze van het (yaml) bestand. Je kunt deze vinden in dit topic.
Vorig winterseizoen zijn er enkele verbeteringen gemaakt aan de bestanden, als je terug zou kijken, dan is seizoen 24-25 het beste, bij seizoen 23-24 zijn er geen wijzigingen in het bestand gemaakt (een gepost bericht kun je namelijk na drie dagen niet meer aanpassen).

LG geeft bijvoorbeeld 30020 dan is het address : 19 (dus -1)
De Duitse GitHub lijst geeft alle adressen, ook van de statussen etc.

Een lijst, die ik gebruik:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
sensor:
    name: "Binnentemp"  address: 7
    name: "Buitentemp"  address: 12
    name: "Doeltemp"  address: 2
    name: "Water aanvoer"  address: 3
    name: "Water retour"  address: 2
    name: "Stroomsnelheid"  address: 8
    name: "Compressor"  address: 24
    name: "Backup temp"  address: 4
    name: "Inverter aanzuigtemp"  address: 18
    name: "Inverter uitblaastemp"  address: 19
    name: "Warmtewisselaar 1"  address: 20
    name: "Warmtewisselaar 2"  address: 21
    name: "Pijp in temp"  address: 16
    name: "Pijp uit temp"  address: 17
    name: "Lage druk"  address: 23
    name: "Hoge druk"  address: 22
    name: "Bedrijfsmodus"  address: 1

binary_sensor:
    name: "Pomp werking"  address: 1
    name: "Compressor werking"  address: 3
    name: "Ontdooiing"  address: 4

Overzicht op website van mijn esp (sensoren heb ik met een getal op volgorde gezet):
PeteSplit in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

[ Voor 4% gewijzigd door PeteSplit op 07-11-2025 22:56 ]

• walter_321
davidoffm schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:06:

...

Gevolg: wij sturen dus op ruimte temperatuur. Dit gaat de afgelopen jaren prima, maar het begint me meer en meer te irriteren dat in de einde herfst en einde winter de WP lang op minimaal vermogen draait, dan toch meer warmte in het huis stopt dan er lekt. ...
Dat wel pendelt water gestuurd en niet pendelt op lucht is wat verrassend.
Ik zou je eigenlijk zeggen toch nog eens op water te proberen.
Als het minimum vermogen van de WP groter is dan het warmteverlies van je huis zal de WP af en toe moeten uit gaan. En iedere wp heeft tegen ieder huis zo een periode. Alleen als de WP te groot is, is die periode langer.
Dat de sturing van de LG zo 'dom' is, dat je huis zo hard afkoelt is dan onzinnig (edit; ik versta dat dat je grote probleem is).
Probeer toch nog eens op water. Dat je WP aan en uit gaat is niet erg, zolang het niet te veel. Wat te veel is, is moeilijk te zeggen. Maar moderne wp hebben niet meer die opstartstroomstoot waardoor starten niet meer zo er is als vroeger...
Het erg was het pendelen? 10 starts per uur, 10 per dag?

Wat is er trouwens aan de afgiftezijde?
(misschien heeft al iemand anders iets zinnig gezegd, ik zag al een opmerking langskomen ivm met een meer gevoelige thermostaat wat ook geen slecht idee is... ;-)).

• walter_321
Een LG Therma V R290 vandaag in dienst genomen. Draait tegen 200m2 vloerverwarming en komt als vervanging van een 20 jaar oude WP (die ook nog even blijft staan). De WP doet enkel verwarming.
Installatie zonder buffervat en met kleine control box, sturing enkel via water.
De installateur heeft er nog niet veel in dienst genomen en heeft best wat probleempjes gehad.
- Eens elektriciteit aangezet gebeurde er niets. Bleek dat hij de RMC nog niet op het printboard had aangesloten en heeft dan een half uurtje moeten zoeken hoe dat moest (en hij had de pech dat aansluitkabeltje goed verstop zat achter het moederbord).
- hij startte de wp zonder de leiding naar de wp gevuld was; dat gaf een error 14 en die kreeg hij niet weg ook na dat alles op water stond.
- oplossing was de WP zonder stroom te zetten voor enkele minuten en er even water door te laten stromen. (dat kon via de vulset naar een aflaatkraan) Dat lostte het probleem op, alleen draaide hij de vulset niet volledig toe nadat hij de aflaatkraan toe deed: gevolg wat dat de overdrukbeveiliging afging en hij onder water kwam - weet ik ook weer dat die oude overdrukbeveiliging nog werkt...).
- ook grappig; alle waterleidingen goed aangesloten... alleen was een vuilfilter niet helemaal toegedraaid. Dus we hebben even gezocht waarom er drukverlies was.
- hij heeft nog wat tijd verloren omdat hij het paswoord fout had ingegeven...
Ik zeg het maar omdat het allemaal zaken zijn die ik ook zou kunnen voorhebben in DHZ modus...
Hij had ook nog wel wat problemen met het bedenken van een zinvolle stooklijn (ik heb hem zelf de waardes gegeven, bij benadering wat de oude WP had).

1 ding was echt wel spannend: hij besliste de 'pomp test' te doen. Alleen, eens de WP startte gaf die aan naar 65°C te willen gaan. Hadden we dat de WP echt laten doen had dat een ramp kunnen worden voor mijn vloerverwarming.
Ondertussen draait de WP een dikke 3 uur en pruttelt ze verder aan een 350-400W, voorlopig zonder 1 herstart (goed zo ;-)).

• walter_321
Wat vragen na enkele uren de LG te hebben draaien en waarover ik niets terugvond in de handleiding, danwel dat het me niet duidelijk was....

- kan je voor een circuit (hier enkel mijn vv) instellen wat de max temperatuur is?
- wat voegt de AI modus toe? En ik wil vooral een bevestiging dat die zeker niet naar de temperatuur kijkt van de RCM /Control box want die staat in de kelder en daar is het altijd 16°C...(ik heb ingesteld enkel op water te sturen)
- De doeltemperatuur van de ruimte? Wat moet ik me daarbij voorstellen als je op water stuurt? Wordt dat gewoon genegeerd, of verschuift hij de stooklijn (die als referentie dient voor 21°C?)...
- wat is zinvol voor de waterpomp; 'tijdsinstelling' of continue? Gaat die 'continue' aan een groot debiet blijven draaien? Op welke manier is de pomp enkele minuten uit/aan zetten zinvol?
- wat is een zinvolle waarde voor de hysteresis van de verwarming? Standaard is dat -2/+2; dat is 4 graden wat me best veel lijkt. Dan gaat die begrijp ik boven 2 graden van de stooklijn gaan en dan wachten tot 2 graden onder de stooklijn. En mijn stooklijn is maar 8°C in zijn geheel (van 22 naar 30 graden). Ik heb het moeilijk te begrijpen hoe dit de werking beïnvloed. Vooral omdat ik vermoed dat de WP gewoon blijft proberen rond het doel van de stooklijn te moduleren. Daarom verwacht ik dat die hysteresis maar speelt als het min vermogen van de WP te hoog is. Bij mijn oude WP zie had een hysteresis van 1 graad (tussen stop en start zat 1 graad). Dat gezegd zijnde, ik ga ze morgen op 1 graad instellen... (0/+1)
- voor de zekerheid: watersturing via invoer/inlet is toch vanuit de WP gezien; dus het gaat over de aanvoer naar de WP wat uit de vloerverwarming komt. Zo heb ik de sturing ingesteld; lijkt mij het meest logisch; zo kan de WP best 'zien' als de temperatuur in huis zou stijgen door warmtewinsten.
- kan je zien naar welke watertemperaturen de warmtepomp streeft?
- de 'waterstroomcontrole': dit is wat verwarrend. Een vast debiet is niet optimaal. Maar een vast delta waarvan de laagste waarde 5°C is, is ook onzinnig-lijkt me hoog. En de handleiding zegt dat 'optimale stroomsnelheid"' iets is tussen delta tussen 5 en 10°C; dat lijkt ook groot. Alleen het goede nieuws is dat de WP in die modus eerder naar 3°C lijkt te streven en minder (nu in 24,6, uit 27,2, 11l/min). Dat lijkt me wel goed. Nog snel even door alle info gezocht hier; die waterstroom controle lijkt iets geheimzinnig ;-).

Walter

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

walter_321 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 23:26:
Wat vragen na enkele uren de LG te hebben draaien en waarover ik niets terugvond in de handleiding, danwel dat het me niet duidelijk was....

Walter
Ik heb de R290 handleiding nog niet zo goed gelezen, maar heb wel gezien dat er hele mooie tabel in staat (pag. 127 ev) met alle instellingen. De R32 handleiding heeft dat niet en dan moet je veel lezen / zoeken.
- kan je voor een circuit (hier enkel mijn vv) instellen wat de max temperatuur is?
Ja, in tabel circuit 1 / Kamerverwarming / Ingestelde temp water verw. / min max / 15 tot 75
- wat voegt de AI modus toe? En ik wil vooral een bevestiging dat die zeker niet naar de temperatuur kijkt van de RCM /Control box want die staat in de kelder en daar is het altijd 16°C...(ik heb ingesteld enkel op water te sturen)
Auto AI is stoken op de door jou ingestelde stooklijn / Warmte is stoken op de stooklijn van de fabriek (regio)
Kijken doet de wp naar de buitentemperatuur (omdat je alleen op water stookt, bij lucht kijkt de wp naar de binnentemp)
- De doeltemperatuur van de ruimte? Wat moet ik me daarbij voorstellen als je op water stuurt? Wordt dat gewoon genegeerd, of verschuift hij de stooklijn (die als referentie dient voor 21°C?)...
Genegeerd, kijkt alleen naar buiten (verhoogt het vermogen als het buiten kouder wordt).
Je moet zelf zoeken naar een watertemperatuur die je huis warm maakt. Met een vloerverwarming ben je dan aan een max gebonden. Ik houd zelf 35 als max aan (ingesteld heb ik 40 bij kamerverwarming, omdat het water nog afkoelt)
- wat is zinvol voor de waterpomp; 'tijdsinstelling' of continue? Gaat die 'continue' aan een groot debiet blijven draaien? Op welke manier is de pomp enkele minuten uit/aan zetten zinvol?
In de winter op tijd en in de zomer (met koelen) op continue / Is alleen aan/uit instelling
Als de WP vaak uit gaat, kun je de tijd instellen, bijvoorbeeld als 3 minuten 20 minuten.
Dan start de WP pas na 20 minuten (de WP start alleen NADAT er gepompt is)
- wat is een zinvolle waarde voor de hysteresis van de verwarming? Standaard is dat -2/+2; dat is 4 graden wat me best veel lijkt. Dan gaat die begrijp ik boven 2 graden van de stooklijn gaan en dan wachten tot 2 graden onder de stooklijn. En mijn stooklijn is maar 8°C in zijn geheel (van 22 naar 30 graden). Ik heb het moeilijk te begrijpen hoe dit de werking beïnvloed. Vooral omdat ik vermoed dat de WP gewoon blijft proberen rond het doel van de stooklijn te moduleren. Daarom verwacht ik dat die hysteresis maar speelt als het min vermogen van de WP te hoog is. Bij mijn oude WP zie had een hysteresis van 1 graad (tussen stop en start zat 1 graad). Dat gezegd zijnde, ik ga ze morgen op 1 graad instellen... (0/+1)
Ik heb de hysterese bij verwarmen staan op -2 / +4 . De WP moet niet uitschakelen, dus +4 en moet na uitschakelen weer snel starten dus daarom -2 (de WP gaat uit op hysterese, daarom altijd +4 om door de opstart te komen, dit is de eerste start van de dag)

Wil je op Auto AI stoken met stooklijn ? Wil je 20 graden in de ruimte van de vloerverwarming ?
Een voorbeeld
Buiten temperatuur instellen tussen -15 en 20 graden (zijn 35 graden)
Doel temperatuur instellen bijvoorbeeld tussen 25 en 32 graden (zijn 7 graden)
Dan is het makkelijk uitrekenen -15/32 ; -10/31 ; -5/30 ; 0/29 ; 5/28 ; 10/27 ; 15/26 ; 20/25
Je kunt komende winter zelf bepalen wat een stooklijn kan zijn in jou situatie !
- voor de zekerheid: watersturing via invoer/inlet is toch vanuit de WP gezien; dus het gaat over de aanvoer naar de WP wat uit de vloerverwarming komt. Zo heb ik de sturing ingesteld; lijkt mij het meest logisch; zo kan de WP best 'zien' als de temperatuur in huis zou stijgen door warmtewinsten.
Aanvoer temperatuur = Temp. Uitvoer / Retour temperatuur = Temp. Invoer (IN en UIT de WP, zie ook het pijltje op de RMC bij WP symbool)

Ik heb de WP op UITvoer staan, INvoer gaf bij mij een hoger verbruik.
Tussen invoer en uitvoer zit een verschil van temp (deltaT), als je tussen UIT en IN omschakelt, moet je ook de temperatuur aanpassen (stooklijn ook)
- kan je zien naar welke watertemperaturen de warmtepomp streeft?
Als je op Warmte stuurt stel je zelf de doel (target) temp in. Bij Auto AI moet je zelf de temp uitrekenen (op hele graden)
- de 'waterstroomcontrole': dit is wat verwarrend. Een vast debiet is niet optimaal. Maar een vast delta waarvan de laagste waarde 5°C is, is ook onzinnig-lijkt me hoog. En de handleiding zegt dat 'optimale stroomsnelheid"' iets is tussen delta tussen 5 en 10°C; dat lijkt ook groot. Alleen het goede nieuws is dat de WP in die modus eerder naar 3°C lijkt te streven en minder (nu in 24,6, uit 27,2, 11l/min). Dat lijkt me wel goed. Nog snel even door alle info gezocht hier; die waterstroom controle lijkt iets geheimzinnig ;-).
Nee, niet echt, ik heb de WP (5 kW), op Warmte staan en omdat ik een buffervat heb gebruik ik vaste stroomsnelheid. Als je geen tweede pomp hebt kun je ook optimaal gebruiken.

Waterstroom controle : vaste stroomsnelheid
- pompcapaciteit : X %
- vaste stroomsnelheid : X Ltr/min
- vaste delta Temp : X graden C

( X ) Capaciteit en stroomsnelheid zijn afhankelijk van je WP vermogen (kan ik je daarom niet geven)
DeltaT is afhankelijk van de stroomsnelheid. Wil je een deltaT van 5 (aanbevolen) zet dan de stroomsnelheid niet te hoog, als je voor vast kiest. Bij optimaal zoekt de WP het zelf uit.

Een ouder plaatje (als voorbeeld)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nY-LLgp_XObaeQ8O-tiv7iwEGic=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/L2zjK2kNeH8DlkxZDZGdCHe6.png?f=user_large

Een defrost is altijd 100% (duurt ongeveer 6 minuten)
Opstarten gaat altijd op capaciteit (hier 80%)
Normaal draaien is op vast debiet 20 L/min (als waterstroom controle op vaste stroomsnelheid staat)

[ Voor 18% gewijzigd door PeteSplit op 08-11-2025 10:00 ]

• walter_321
Vraagje; kan je debiet instellen van de omlooppomp wanneer de compressor niet draait? (R290 versie).

• walter_321
Ps; de WP is vanacht rond 12u30 na zijn eerste run uitgeven. Sindsdien werkt enkel de omlooppomp (3 minuten wel, 3 minuten niet). Voorlopig heeft ze weinig zin om te starten. En ze heeft gelijk; door de zon gisteren is het nog altijd 22°C binnen...

• Kip
  • Niet online

Kip

Met AI modus pas je de huidige stooklijn aan over het hele bereik.
Je verhoogt of verlaagt de watertemperatuur van -5 tot +5. Dit is wat makkelijker dan steeds in de service menu de stooklijn aanpassen. Handig om de ideale stooklijn te bepalen.

Naar mijn weten is er maar een stooklijn.

@walter_321 Als je alleen op watertemperatuur stuurt zal deze nog niet onder de minimale waarde zijn gezakt? Dus stooklijn temperatuur + hysterese.

Pardon my dutch

• walter_321
Kip schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 09:02:
...

@walter_321 Als je alleen op watertemperatuur stuurt zal deze nog niet onder de minimale waarde zijn gezakt? Dus stooklijn temperatuur + hysterese.
wat bizar; ik was heilig overtuigd gisterenavond op 'AI modus' ingesteld te hebben, Daar stond die deze morgen niet meer op. Terug op AI modus en de compressor startte terug (misschien ook om dat hysteresis verlaagde)

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

walter_321 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 08:05:
Vraagje; kan je debiet instellen van de omlooppomp wanneer de compressor niet draait? (R290 versie).
Je kunt alle instellingen in het installatie menu veranderen, als de WP aan staat (lampje brand op de RMC)
Als de WP uit staat (lampje op de RMC is uit) dan kun je niet alles meer bedienen.

Als je iets veranderd, past de WP dit toe wanneer dat weer aan de beurt komt.
Dus als de pomp loopt en je veranderd de tijd, dan zal pas de volgende keer de tijd aangepast zijn.

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

walter_321 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 09:38:
wat bizar; ik was heilig overtuigd gisterenavond op 'AI modus' ingesteld te hebben, Daar stond die deze morgen niet meer op. Terug op AI modus en de compressor startte terug (misschien ook om dat hysteresis verlaagde)
Heb je een rooster op de RMC ingesteld ? Het kan voorkomen dat het rooster om middernacht niet meer gevolgd wordt, controleer het rooster op datum en tijd.

• walter_321
PeteSplit schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 09:41:
[...]

Je kunt alle instellingen in het installatie menu veranderen, als de WP aan staat (lampje brand op de RMC)
Als de WP uit staat (lampje op de RMC is uit) dan kun je niet alles meer bedienen.

Als je iets veranderd, past de WP dit toe wanneer dat weer aan de beurt komt.
Dus als de pomp loopt en je veranderd de tijd, dan zal pas de volgende keer de tijd aangepast zijn.
Ik bedoel het anders ;-). Welke instelling neemt de WP als het debiet voor de waterpomp als de compressor niet draait. Dat is nu een 24l/min. Meer dan nodig. Ik zou het eerder rond 10lmin willen*. Maar ik wil wel dat pomp nog naar 24l/min gaat als de compressor werkt.

Walter
*ik wil nog een redelijk debiet als de compressor niet werkt. We hebben een woonruimte met veel zonnewinsten. Als die er zijn zal in theorie de vv wat van de zonnewinsten naar de andere ruimtes brengen.

• walter_321
PeteSplit schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 09:42:
[...]

Heb je een rooster op de RMC ingesteld ? Het kan voorkomen dat het rooster om middernacht niet gevolgd wordt, controleer het rooster op datum en tijd.
Ik had een rooster: altijd hetzelfde.
Heb je eigenlijk een rooster nodig om de WP te laten werken?

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

walter_321 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 09:46:
[...]

Ik bedoel het anders ;-). Welke instelling neemt de WP als het debiet voor de waterpomp als de compressor niet draait. Dat is nu een 24l/min. Meer dan nodig. Ik zou het eerder rond 10lmin willen*. Maar ik wil wel dat pomp nog naar 24l/min gaat als de compressor werkt.

Walter
*ik wil nog een redelijk debiet als de compressor niet werkt. We hebben een woonruimte met veel zonnewinsten. Als die er zijn zal in theorie de vv wat van de zonnewinsten naar de andere ruimtes brengen.
Er is maar 1 debiet wat de WP gebruikt. Uitzonderingen zijn bevries beveiliging (type 1) en ontdooiing (defrost) deze zijn beide maximaal (snelheid verschillend per type WP. Mijn 5,5 kW WP is max 25 L/min)

edit : en op capaciteit tijdens opstart (gebruik ik zelf niet, de capaciteit staat bij mij gelijk aan de vaste flow)

Stel het debiet in, afgestemd op de vloerverwarming (is ook het beste bij zon inval)

[ Voor 11% gewijzigd door PeteSplit op 08-11-2025 10:56 ]

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

walter_321 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 09:47:
[...]

Ik had een rooster: altijd hetzelfde.
Heb je eigenlijk een rooster nodig om de WP te laten werken?
Je kunt de WP handmatig aanzetten (en aan laten staan). Maar rooster is makkelijker :+

Ik heb Home Assistant en deze zet de WP op voorwaarden aan via een automatisering.

• SalexSun
PeteSplit schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 09:49:
[...]

Er is maar 1 debiet wat de WP gebruikt. Uitzonderingen zijn bevries beveiliging (type 1) en ontdooiing (defrost) deze zijn beide maximaal (snelheid verschillend per type WP. Mijn 5,5 kW WP is max 25 L/min)

Stel het debiet in, afgestemd op de vloerverwarming (is ook het beste bij zon inval)
Nee toch, er zijn een aantal momenten waarop die op het ingestelde percentage bij capaciteit staat. Zelfs wanneer de methode op vast debiet staat.

Dat is volgens mij iig bij start van de compressor, ik dacht ook tijdens die pomp intervallen

@walter_321

• walter_321
PeteSplit schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 00:41:
[...]

Ik heb de R290 handleiding nog niet zo goed gelezen, maar heb wel gezien dat er hele mooie tabel in staat (pag. 127 ev) met alle instellingen. De R32 handleiding heeft dat niet en dan moet je veel lezen / zoeken.

[...]
bedankt voor de uitgebreide reactie. Toen ik tijdens mijn marktonderzoek de handleiding las, was het toch niet echt een engineering document en in die zin wat ontgoochelend. Ik loop nu tegen die zaken aan.
Ja, in tabel circuit 1 / Kamerverwarming / Ingestelde temp water verw. / min max / 15 tot 75

[...]
Lijkt me een redelijke fout in de handleiding: dat zou zowat als eerste ergens moeten staat dat je dit maximum moet instellen. Veel WP gaan op de vv, als dat niet juist staat...
....
In de winter op tijd en in de zomer (met koelen) op continue / Is alleen aan/uit instelling
Als de WP vaak uit gaat, kun je de tijd instellen, bijvoorbeeld als 3 minuten 20 minuten.
Dan start de WP pas na 20 minuten (de WP start alleen NADAT er gepompt is)

[...]

Ik heb de hysterese bij verwarmen staan op -2 / +4 . De WP moet niet uitschakelen, dus +4 en moet na uitschakelen weer snel starten dus daarom -2 (de WP gaat uit op hysterese, daarom altijd +4 om door de opstart te komen, dit is de eerste start van de dag)
Ik snap voorlopig die 2 waarden voor de hysteris niet. De '+" waarde is hoeveel hij boven het doel van de stooklijn komt? De "-" waarde is het doel hoeveel onder het doel van de stooklijn hij wacht om terug te starten. Uiteindelijk is die 2 waardes samen verhogen, verlagen hetzelfde als de stooklijn verhogen/verlagen. Waarom 2 waardes nodig zijn is me een raadsel.
Ik merk nu dat voor verwarmen het verschil tussen die 2 minimaal 2 graden is. Dat duurde hier de voorbije nacht 8 uur om 2 graden verschil te hebben (maar het was niet zo koud en de zon leverde gisteren een overschot een warmte in huis). Ik hoop met door het moduleren dat dat niet echt een probleem gaat zijn...
Gek dat voor koelen je een hysteresis van minder dan 2K kan kiezen...
Als je op Warmte stuurt stel je zelf de doel (target) temp in. Bij Auto AI moet je zelf de temp uitrekenen (op hele graden)

[...]
Ik wil vooral begrijpen wat de WP ziet als doelen, waarop hij wacht om eventueel te stoppen of te starten.
Dat is nu best onduidelijk: bij welke temperatuur van het water wil de wp stoppen of terug starten, naar welke temperatuur streeft hij (en schiet hij voorbij zijn doel en kan niet laag genoeg moduleren, of geraakt hij niet aan zijn doel en heeft niet voldoende vermogen).
( X ) Capaciteit en stroomsnelheid zijn afhankelijk van je WP vermogen (kan ik je daarom niet geven)
DeltaT is afhankelijk van de stroomsnelheid. Wil je een deltaT van 5 (aanbevolen) zet dan de stroomsnelheid niet te hoog, als je voor vast kiest. Bij optimaal zoekt de WP het zelf uit.
ik denk zelf dat LG daar de bal mis slaat: 5K is veel... Ik ben blij dat als ik de WP het debiet laat 'optimaliseren', ze eerder rond 3K zit.

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Ik snap voorlopig die 2 waarden voor de hysteris niet. De '+" waarde is hoeveel hij boven het doel van de stooklijn komt? De "-" waarde is het doel hoeveel onder het doel van de stooklijn hij wacht om terug te starten. Uiteindelijk is die 2 waardes samen verhogen, verlagen hetzelfde als de stooklijn verhogen/verlagen. Waarom 2 waardes nodig zijn is me een raadsel.
Ik merk nu dat voor verwarmen het verschil tussen die 2 minimaal 2 graden is. Dat duurde hier de voorbije nacht 8 uur om 2 graden verschil te hebben (maar het was niet zo koud en de zon leverde gisteren een overschot een warmte in huis). Ik hoop met door het moduleren dat dat niet echt een probleem gaat zijn...
Gek dat voor koelen je een hysteresis van minder dan 2K kan kiezen...
Bij een zelfde hysterese, met dan de doel temp in het midden ??

De hysterese bepaald wanneer de WP aan moet zijn. Ik heb liever dat de WP eerder aangaat als het koud is en langer doorgaat als het warm is (ligt ook aan de omstandigheden en temperaturen in de woning), maar vind de verschillende instelling wel makkelijk. :+

Ik denk dat het voor de compressor ook makkelijker is, omdat deze in stapjes omhoog en omlaag gaat.
Ik wil vooral begrijpen wat de WP ziet als doelen, waarop hij wacht om eventueel te stoppen of te starten.
Dat is nu best onduidelijk: bij welke temperatuur van het water wil de wp stoppen of terug starten, naar welke temperatuur streeft hij (en schiet hij voorbij zijn doel en kan niet laag genoeg moduleren, of geraakt hij niet aan zijn doel en heeft niet voldoende vermogen).
De WP start als de doel temperatuur onder de aanvoer temperatuur zakt (bij UIT voer) met de ingestelde waarde van bijvoorbeeld -2

De WP stopt als de doel temperatuur boven de aanvoer temperatuur uit stijgt (bij UIT voer) met de ingestelde waarde van bijvoorbeeld +4 (en vaak met nog een onnauwkeurigheid WP afhankelijk)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x1o9SsEczCYf1NYcP33hS3xRxnE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ugYxgDIU1dTcsrsuBDGulvYl.jpg?f=fotoalbum_large

Hysterese tussen -2 en +4 , gaat bij de opstart tot +5 :o (mijn WP blijft hier schommelen)

Het kan voorkomen dat de WP het doel niet bereikt en blijft dan onder het doel hangen. Ik heb voorbeelden gezien, maar zelf nog niet echt meegemaakt (behalve bij vorst en heel veel defrosts)

Het is een regel systeem (zoals bij de cruise control) dat nu eenmaal op en neer gaat :+
ik denk zelf dat LG daar de bal mis slaat: 5K is veel... Ik ben blij dat als ik de WP het debiet laat 'optimaliseren', ze eerder rond 3K zit.
Nee deltaT is 5 is een aanbevolen verschil (je voelt dan pas dat de verwarming aan staat, comfort),
de WP heeft dat verschil nodig, om de opgewekte warmte in het water kwijt te kunnen bij de opstart (ik zie bij mijn WP ook dat de deltaT minder wordt als de WP eenmaal loopt).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yNwGbFj6aKpFQmKe2v66mUMs4-o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ly2Vn3VsnJncFShEx4YzYa2J.jpg?f=fotoalbum_large

DeltaT (Ta-Tr bij uitvoer) start bij bijna 8 K en loopt terug tot 2/4 K (mijn WP schommelt daar tussen)

[ Voor 29% gewijzigd door PeteSplit op 08-11-2025 11:21 ]

• kazemo
walter_321 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 08:11:
Ps; de WP is vanacht rond 12u30 na zijn eerste run uitgeven. Sindsdien werkt enkel de omlooppomp (3 minuten wel, 3 minuten niet). Voorlopig heeft ze weinig zin om te starten. En ze heeft gelijk; door de zon gisteren is het nog altijd 22°C binnen...
die 3min is de standaard fabrieks instelling,kan je veranderen naar bijv 2min aan 13min uit ,dan loopt de pomp 4x per uur= 4x2=8min (als de compressor uit staat) dit alles dient voor meting(temp) en vorst beveiliging
zoals je nu hebt loopt de pomp 30min per uur(is eigenlijk niet nodig kost alleen maar meer stroom)

je hebt ook nog een instelling pompvoorloop en pompnaloop dat is iets anders bijv 1min voorloop en 2min naloop

je kan de pomp ook continu laten lopen als je dat zou willen?

[ Voor 10% gewijzigd door kazemo op 08-11-2025 13:17 ]

• walter_321
kazemo schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 13:02:
[...]

....
je kan de pomp ook continu laten lopen als je dat zou willen?
Ja, aan een debiet dat ik kan kiezen ;-).

• kazemo
walter_321 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 14:08:
[...]

Ja, aan een debiet dat ik kan kiezen ;-).
ja je kan een keuze maken ....maar niet beide vast debiet /en optimal bij als de compressor, loopt
onder voorbehoud ik kan het mis hebben? te lang geleden dat ik er mee bezig was

[ Voor 14% gewijzigd door kazemo op 08-11-2025 14:34 ]

• walter_321
kazemo schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 14:29:
[...]

ja je kan een keuze maken ....maar niet beide vast debiet /en optimal bij als de compressor, loopt
onder voorbehoud ik kan het mis hebben?
Ik denk dat mijn vraag is: hoe beslist de wp welk debiet wordt ingesteld als de compressor niet draait?

• walter_321
Wat een rotdag om de wp net geïnstalleerd te hebben; veel te warm... welke goed om te zien dat de omlooppomp dan gewoon uit gaat...

• kazemo
walter_321 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 14:34:
[...]

Ik denk dat mijn vraag is: hoe beslist de wp welk debiet wordt ingesteld als de compressor niet draait?
voluit denk ik 8)7

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

gokje, ik denk aan capaciteit (staat niet op vast en wp draait niet optimaal) :+

[ Voor 13% gewijzigd door PeteSplit op 08-11-2025 14:38 ]

• walter_321
In zou het denken; maar als je de pomp in 'optimale' snelheid instelt; houdt hij dan rekening met wat je ook instelde...

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

:o edit

even proberen, de capaciteit op 50% zetten en keuze op capaciteit zetten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YnCP7XbZEpAAmuXwwfoyrojvv4U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M4LoS8L32sCRsuXDt6ocVpSr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 255% gewijzigd door PeteSplit op 08-11-2025 14:52 ]

• SalexSun
walter_321 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 14:38:
[...]

In zou het denken; maar als je de pomp in 'optimale' snelheid instelt; houdt hij dan rekening met wat je ook instelde...
Ja, hij respecteert vzwiw de instelling bij capaciteit, behalve tijdens defrosts.

Er is een overzicht van in dit topic, maar ik krijg het niet gevonden (en AI mag het topic niet doorzoeken)

• kazemo
walter_321 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 14:38:
[...]

bij opstart met optimal begint hij met hoog debiet en moduleerd dan terug naar gelang warmtevraag
Bij mijn R32 bij de intervallen (als de compressor niet loopt) is dat altijd met max debiet(die heb ik dan ook op 100% staan) dat zou misschien verschil kunnen maken als dat op bijv. 50% staat?
Maar goed wat voor voordeel valt er te halen? die intervallen dienen toch alleen voor meting en vorstbeveiliging en dat gaat het beste met max. debiet
en waarom zou ik de pomp continu 24/7 moeten laten draaien? wat brengt dat dan?

[ Voor 38% gewijzigd door kazemo op 08-11-2025 15:21 ]

• walter_321
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mXSW5_dXOePkbG0KnqqB5xGGwuI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dgPDZbNdjClfQCIA297f4a0K.jpg?f=fotoalbum_large
Grafiekje met in en uitgaande temperatuur van de vloerverwarming van gisterenavond.
En al duidelijk de ORCs te zien.
En het lijkt erop dat de wp het debiet niet of slechts weinig verhoogt tijdens een ORC waardoor er die uitgaande pieken zijn. Ipv delta 3k gaat hij naar een 8k (van een 400w naar 1.200W compressor vermogen).

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

walter_321 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 15:01:

Grafiekje met in en uitgaande temperatuur van de vloerverwarming van gisterenavond.
En het lijkt erop dat de wp het debiet niet of slechts weinig verhoogt tijdens een ORC waardoor er die uitgaande pieken zijn. Ipv delta 3k gaat hij naar een 8k (van een 400w naar 1.200W compressor vermogen).
Heb je de WP nu op INvoer staan, want zo te zien negeert de WP de hoge orc temperatuur.
Om 10:45 PM heb je een Tuit van 25 en een Tin van 33, deltaT van 8 K en wat heb je dan bij de WP ?

• walter_321
PeteSplit schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 15:41:
[...]

Heb je de WP nu op INvoer staan, want zo te zien negeert de WP de hoge orc temperatuur.
Om 10:45 PM heb je een Tuit van 25 en een Tin van 33, deltaT van 8 K en wat heb je dan bij de WP ?
Ik stuur op de invoertemperatuur van de warmtepomp. Mij lijkt iets anders weinig zinvol ;-).
Als je idd op de uitgaande temperatuur stuurt, begrijp ik nu waarom die ORCs een probleem zijn. Ik snap alleen niet waarom je op de uitgaande temperatuur zou sturen. Zeker tegen vv lijkt me dag zinloos.

Ik snap niet goed wat je bedoelt met "bij de warmtepomp". Dat is gewoon dezelfde temperatuur (op het beetje verschil na van misschien 0.1 graad en een beetje vertraging omdat mijn meetpunt 7m verder zit en ik meet op de buis ipv in de buis....).

• Savagegek
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13-03 10:03
[Afbeelding]
De LG lijkt niet "zo slim" met het vooraf verhogen van het debiet om de ORC spike op te vangen. Maar zolang er genoeg capaciteit is kan het systeem dat vaak opvangen zolang het bij mij maar niet boven de 15 graden buitentemp is. Maar ook daar zou ik me stooklijn op kunnen bijstellen.
Bij zo'n ORC wilt hij erna weer terug naar zijn setpoint/stooklijn die je hebt ingesteld en daarmee de deltaT handhaven die je hebt ingesteld. Dat lijkt goed te gaan gezien alleen je invoer oploopt en de retour nauwelijks.

Ik heb regelmatig gezien dat de wp het debiet wel verhoogt bij een ORC, maar dan te laat en ook afhankelijk van de temps bij aan en invoer.

• SalexSun
walter_321 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 17:12:
[...]

Ik stuur op de invoertemperatuur van de warmtepomp. Mij lijkt iets anders weinig zinvol ;-).
Als je idd op de uitgaande temperatuur stuurt, begrijp ik nu waarom die ORCs een probleem zijn. Ik snap alleen niet waarom je op de uitgaande temperatuur zou sturen. Zeker tegen vv lijkt me dag zinloos.
Bij regelen op uitvoer is de opstartpiek korter, althans dat was mijn conclusie na verschillende tests

• walter_321
SalexSun schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 19:55:
[...]

Bij regelen op uitvoer is de opstartpiek korter, althans dat was mijn conclusie na verschillende tests
kan je kwantiseren wat 'korter' is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MaHFhUZ3WU87htb1fmFvZ-gRjww=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G11aJF9QmRdeyKk4ZdSY7Mmk.png?f=fotoalbum_large

dat was mijn laatste opstartpiek; de 7kW WP gaat niet boven 600W; een echte piek zou ik dat niet noemen. Aan afgifte zijde is dat kleine 4KW. En omdat we watertemperatuur niet oploopt lijkt de wp wel een goed debiet te hebben, integenstelling tot wanneer hij een ORC doet...
Het uitstromende water is nog maar 26°C.
Na een goed kwartier gaat de wp in een 'stationaire' toestand, mij lijkt dat allemaal ok.

• SalexSun
Opstartpiek op R32 in stille modus is ~900W. Duurt korter dan 20min krijg ik hem niet

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Helaas wil mijn WP dat niet en verbruikt veel meer... (gemiddeld toch wel 600 tot 800 W, vandaag 700 W )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7MsWTw5FOKQOCxBnD2i-h8kRtT8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NE6vthU03gD07dTwXj9eEbFY.jpg?f=fotoalbum_large

edit
16 minuten tot moduleren begint met 5,5 kW

https://www.lg.com/nl/luc.../hn091mr-nk5-hu051mr-u44/

[ Voor 69% gewijzigd door PeteSplit op 08-11-2025 22:26 ]

• walter_321
PeteSplit schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 20:55:
Helaas wil mijn WP dat niet en verbruikt veel meer... (gemiddeld toch wel 600 tot 800 W)

[Afbeelding]
Sorry; welke vermogen wp en bij welke temperaturen?

• walter_321
SalexSun schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 20:19:
Opstartpiek op R32 in stille modus is ~900W. Duurt korter dan 20min krijg ik hem niet
Welk vermogen WP en welke temperaturen?

• walter_321
In ben nog altijd wat in de war ivm de hysteresis.
Hoe wordt berekend door de wp met een bewegende doeltemperatuur?
Concreet; hysteresis waarden -1/+1. buiten 10 graden, stooklijn zegt water te moeten maken met 24 graden (invoer); water wordt 25 graden (de +1), wp gaat uit en zegt terug te moeten starten bij 23 graden (de -1). Water daalt graad per 4 uur.
Over 4 uur daalt de temperatuur naar 0 graden. Dan zegt de stooklijn 27 graden te moeten maken.
Blijft de wp dan wachten tot het water 23 graden is, of verschuift het startpunt mee met opschuiven van de stooklijn?

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

walter_321 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 21:37:
In ben nog altijd wat in de war ivm de hysteresis.
Hoe wordt berekend door de wp met een bewegende doeltemperatuur?
Concreet; hysteresis waarden -1/+1. buiten 10 graden, stooklijn zegt water te moeten maken met 24 graden (invoer); water wordt 25 graden (de +1), wp gaat uit en zegt terug te moeten starten bij 23 graden (de -1). Water daalt graad per 4 uur.
Over 4 uur daalt de temperatuur naar 0 graden. Dan zegt de stooklijn 27 graden te moeten maken.
Blijft de wp dan wachten tot het water 23 graden is, of verschuift het startpunt mee met opschuiven van de stooklijn?
buiten 10 graden stooklijn 24 graden , water wordt 25 , dan wp uit
4 uur later
buiten 0 graden stooklijn 27 graden , water afgekoeld naar 24 , dan wp aan (-3 is lager dan -1)

BUITENTEMP bepaalt DOEL met STOOKLIJN , start als water temp voldoet aan hysterese :+

• walter_321
SalexSun schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 20:19:
En wat is dat dan in niet-stille modus?

• SalexSun
walter_321 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 21:22:
[...]

Welk vermogen WP en welke temperaturen?
5kW. Alles boven 8gr, dit is gwn maximaal moduleren, 10Hz

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KmZyuT3Bsa4P5zRGDYCosXpdlHI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TMq5U3EtG4f5T75Wp1RNnnS6.jpg?f=fotoalbum_large

• walter_321
@PeteSplit @SalexSun
De run deze nacht startte ook met een 1.200Watt gedurende een kleine 10 minuten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ySUn7PopvcdIhGHHHppMoG5ThxM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/s6yzfHGQZgMWrFEIZ80liodK.png?f=user_large

• Kip
  • Niet online

Kip

[Afbeelding]
Uit interesse, krijg je ook een ORC in stille modus en de huidige buitentemperatuur? Of stond ie hier al in die modus?
Dit is mij nog niet duidelijk met de R290 monoblock.

Pardon my dutch

• walter_321
Kip schreef op zondag 9 november 2025 @ 09:21:
[...]

Uit interesse, krijg je ook een ORC in stille modus en de huidige buitentemperatuur? Of stond ie hier al in die modus?
zie het berichtje hiervoor, mooi ieder uur een ORC (de WP springt ieder uur even naar 1.200W). En dat die een ORC doet vind ik niet zo erg. Wel erg dat hij het waterdebiet er niet aan aanpast (tenzij het doel van een ORC zou zijn de compressor temperatuur ook omhoog te krijgen). En het feit dat de handleiding daar niets van zegt.
Stille modus: daar zie ik niet het nut van in.

Eventueel wil ik die stille modus nog wel eens testen de komende dagen. Eerst nog begrijpen hoe de wp van zichzelf werkt.

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

Kip schreef op zondag 9 november 2025 @ 09:21:
[...]

Bij mijn R290 12kW monoblock is de orc ongeacht stille modus.

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

walter_321 schreef op zondag 9 november 2025 @ 09:30:
[...]

zie het berichtje hiervoor, mooi ieder uur een ORC (de WP springt ieder uur even naar 1.200W). En dat die een ORC doet vind ik niet zo erg. Wel erg dat hij het waterdebiet er niet aan aanpast (tenzij het doel van een ORC zou zijn de compressor temperatuur ook omhoog te krijgen). En het feit dat de handleiding daar niets van zegt.
Stille modus: daar zie ik niet het nut van in.

Eventueel wil ik die stille modus nog wel eens testen de komende dagen. Eerst nog begrijpen hoe de wp van zichzelf werkt.
De waterpomp volgt de compressor met een vrij trage tijdsconstante, die is dus nooit snel genoeg om de stijgende temperatuur bij te houden. En dat is ook precies de reden dat hij uitgaat als je stuurt op uitgaande watertemp.

Ik zou me er sowieso geen zorgen over maken want de energie in die piek is heel beperkt omdat hij zo kort duurt, daar gaat je vvw echt niks van merken.

[ Voor 8% gewijzigd door teunos93 op 09-11-2025 10:07 ]

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

walter_321 schreef op zondag 9 november 2025 @ 09:17:
@PeteSplit @SalexSun
De run deze nacht startte ook met een 1.200Watt gedurende een kleine 10 minuten.
[Afbeelding]
Keurig toch?

• Kip
  • Niet online

Kip

walter_321 schreef op zondag 9 november 2025 @ 09:30:
[...]

Begrijpelijk. Zou het wel interessant vinden. Om zo andere in de toekomst te helpen/informeren. Of een beeld te krijgen in de verbeteringen tussen de verschillende generaties.
teunos93 schreef op zondag 9 november 2025 @ 10:05:
[...]

Bij mijn R290 12kW monoblock is de orc ongeacht stille modus.
Check! Goed om te weten.
Bij de R32 modellen is er nog op sommige details een verschil in gedrag tussen de modellen van 9kW en lager vs de 12-16kW modellen.

Pardon my dutch

• walter_321
Vraagje voor diegene die op water sturen en op de uitgaande temperatuur van de warmtepomp.
Kunnen jullie uitleggen waarom je op de uitgaande temperatuur stuurt? Ik ben verbaasd dat er verschillende dat hier doen. Of is dat steeds in combinatie met radiatoren?

Het lijkt me het meest logisch op de ingaande temperatuur te sturen. De reden is dat je in de eerste plaats de temperatuur van je afgiftesysteem wil instellen met de warmtepomp en die door de stooklijn wil laten bereiken. En de ingaande temperatuur is daarvoor de beste benadering.

De uitgaande temperatuur wordt bepaald door de WP zelf. Afhankelijk van wat die 'beslist' aan vermogen, debiet, delta T regeling krijg je een uitgaande temperatuur (en dan zeker met die ORCs is dat op bepaalde dagen redelijk chaotisch).
Zeker bij vv zal de ingaande temperatuur van de WP een zeer goede indicatie zijn voor de warmteafgifte in de woning. Grofweg zal de ingaande temperatuur zowat de vloertemperatuur benaderen (ideaal neemt de vloer alle 'temperatuurverschil' op dat in het water zit. En wanneer interne warmtewinsten stijgen in de woning geraakt de vloer geen energie meer kwijt en zie je de ingaande temperatuur stijgen. Met sturing op uitgaande temperatuur zou de WP nog kunnen de uitgaande temperatuur bijsturen en langer onnodig blijven draaien.

Voorlopig zie ik bij deze temperaturen rond 10 graden een correct gedrag van de wp gestuurd op inkomende temperatuur; lange runs van 4-10uur, nadien 4-8uur(en meer) uit. Wel een goede geisoleerde woning (iets als max 25W/m2, 200m2) en veel massa (een 80m2 betonvloer, 15cm dik, plus heel wat muren in huis van 35cm dik). En een kamer temperatuur die zich niets lijkt aan te trekken van wat de WP doet (normaal omdat de zonnewinsten deze 2 dagen hoog zijn).

• walter_321
teunos93 schreef op zondag 9 november 2025 @ 10:06:
[...]

De waterpomp volgt de compressor met een vrij trage tijdsconstante, die is dus nooit snel genoeg om de stijgende temperatuur bij te houden. En dat is ook precies de reden dat hij uitgaat als je stuurt op uitgaande watertemp.

Ik zou me er sowieso geen zorgen over maken want de energie in die piek is heel beperkt omdat hij zo kort duurt, daar gaat je vvw echt niks van merken.
die 'grote' tijdsconstante is dan toch een ontwerpkeuze. Ik meet de temperatuur met een trage tijdsconstante (ik meet momenteel nog 'op' de leiding, modbus is voor binnenkort). Met de voeler in het water zou de WP zeer snel de stijgende temperatuur moeten zien, en ik zie een temperatuurpiek naar 35°C (komende van een 27°C).
Bij opstart van de WP zie ik die piek niet. De WP is dan slim genoeg om met groot debiet te starten.
Ik zie niet in waarom LG het debiet niet zou verhogen als ze de ORC uitvoeren.
Maar idd: het gaat over 5 minuten...

• walter_321
idd: ik wilde vooral duiden dat deze nacht hij starte met een 'piek' van 1.200W, gisterenavond startte hij met een goede 600W.

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:23
walter_321 schreef op zondag 9 november 2025 @ 10:37:
Vraagje voor diegene die op water sturen en op de uitgaande temperatuur van de warmtepomp.
Kunnen jullie uitleggen waarom je op de uitgaande temperatuur stuurt? Ik ben verbaasd dat er verschillende dat hier doen. Of is dat steeds in combinatie met radiatoren?
Ik heb beide uitvoerig geprobeerd en op uitgaande temperatuur werkte het beste. Dan heb ik minder overshoot van de kamertemperatuur. Ik probeer bewust met deze temperaturen één run te maken, waarbij het dan 's avonds om 20 uur de gewenste temperatuur in de kamer gehaald wordt. Overdag is het dan bewust iets koeler, maar dat vinden we juist prettig. Als je stil op de bank zit om 20 uur mag het iets warmer zijn. Hierdoor kan de warmtepomp iets warmer water maken dan strik noodzakelijk zou zijn, indien hij 24 uur achter elkaar zou draaien. Het gevolg is een iets slechtere COP tijdens het draaien, maar over de gehele dag een lager energieverbruik.

Als je op ingaande temperatuur regelt duurt het heel lang (tenminste bij mij, aangezien ik 100m2 v.v. heb en zeer goede warmteafgifte), voordat de temperatuur omhoog gaat. Het gevolg is dat de warmtepomp te lang op een te hoog vermogen probeert om toch de gewenste watertemperatuur te halen.

Het is dus geheel afhankelijk van je afgifte systeem wat voor jou het beste werkt. Je kunt niet zomaar stellen omdat het bij jou goed werkt, dat het bij een ander ook goed moet werken. Tevens is het altijd een compromis voor de verschillende jaargetijden. Tijdens de defrost periodes is het heel erg van belang dat je een goede regeling hebt, aangezien je daar heel veel energiewinst kunt halen (in mijn geval soms tot 10 kWh per dag doordat er minder defrosts nodig waren). Het wil namelijk niet zeggen, dat als je regeling nu goed werkt, die ook goed werkt bij koudere periodes.

Hieronder de compressor snelheid en cop van de afgelopen 36 uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QAEZCMHN3XJ6kbafaDJW3K1Ntd0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v9qNCcCVt5loIHmRJMFGlBD4.png?f=fotoalbum_large
Het lijkt me het meest logisch op de ingaande temperatuur te sturen. De reden is dat je in de eerste plaats de temperatuur van je afgiftesysteem wil instellen met de warmtepomp en die door de stooklijn wil laten bereiken. En de ingaande temperatuur is daarvoor de beste benadering.

De uitgaande temperatuur wordt bepaald door de WP zelf. Afhankelijk van wat die 'beslist' aan vermogen, debiet, delta T regeling krijg je een uitgaande temperatuur (en dan zeker met die ORCs is dat op bepaalde dagen redelijk chaotisch).
Zeker bij vv zal de ingaande temperatuur van de WP een zeer goede indicatie zijn voor de warmteafgifte in de woning. Grofweg zal de ingaande temperatuur zowat de vloertemperatuur benaderen (ideaal neemt de vloer alle 'temperatuurverschil' op dat in het water zit. En wanneer interne warmtewinsten stijgen in de woning geraakt de vloer geen energie meer kwijt en zie je de ingaande temperatuur stijgen. Met sturing op uitgaande temperatuur zou de WP nog kunnen de uitgaande temperatuur bijsturen en langer onnodig blijven draaien.

Voorlopig zie ik bij deze temperaturen rond 10 graden een correct gedrag van de wp gestuurd op inkomende temperatuur; lange runs van 4-10uur, nadien 4-8uur(en meer) uit. Wel een goede geisoleerde woning (iets als max 25W/m2, 200m2) en veel massa (een 80m2 betonvloer, 15cm dik, plus heel wat muren in huis van 35cm dik). En een kamer temperatuur die zich niets lijkt aan te trekken van wat de WP doet (normaal omdat de zonnewinsten deze 2 dagen hoog zijn).

[ Voor 10% gewijzigd door Jojan265 op 09-11-2025 11:28 ]

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• kazemo

Dit is de stelling van jouw naar aanleiding van je ervaring gemaakt met Ai of dat zo is maar de VRAAG

Hier is een overzichtelijke tabel die de verschillen tussen sturen op ingaande temperatuur (Tin) en uitgaande temperatuur (Tuit) van de warmtepomp samenvat

Aspect

Sturen op Ingaande temperatuur (Tin)

Sturen op Uitgaande temperatuur (Tuit)

🔧 Doel

Benadert direct de temperatuur van het afgiftesysteem (vloerverwarming/radiatoren).

Wordt bepaald door interne beslissingen van de warmtepomp (compressorvermogen, debiet, delta-T).

📈 Relatie met stooklijn

Sluit nauw aan bij de stooklijn: Tin weerspiegelt wat de woning nodig heeft.

Kan afwijken door interne logica van de WP, minder directe koppeling met stooklijn.

⚡ Stabiliteit

Geeft lange, stabiele runs (4–10 uur) en langere rustperiodes.

Gevoelig voor pieken en variaties, vooral bij ORC’s (Oil Return Cycles).

🌡️ Invloed op kamertemperatuur

Kamertemperatuur volgt rustig, vooral bij vloerverwarming met veel massa.

Kan sneller reageren, maar risico op overshoot of onnodig langer draaien.

🌀 ORC-effecten

ORC-pieken hebben weinig invloed, Tin blijft representatief.

ORC veroorzaakt chaotische pieken in Tuit, wat de regeling kan verstoren.

🏠 Geschikt voor

Vloerverwarming en systemen met veel thermische massa.

Radiatoren of systemen met snelle respons, waar kortere pieken minder storend zijn.

⚖️ Compromis

Efficiënter en voorspelbaarder, maar trager bij snelle warmtebehoefte.

Sneller bij opwarming, maar minder efficiënt en minder stabiel.

De stooklijn is toch altijd op Tuit (cv aanvoer) een opmerking mijnerzijds dat is toch ook een belangrijke bepalende factor voor de goede werking!....en dan ga je regelen op Tin (retour CV) dat is toch raar!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Ik had naar aanleiding van de lage vermogens bij een opstart van jullie warmtepompen eens gekeken, of bij mijn warmtepomp het iets uitmaakt, of ik een koude start of warme start maak.
De uitslag is inderdaad een lager vermogen, als de watertemperatuur wat warmer is, ook zonder stille mode. Maar toch nog veel hoger dan bij jullie.
De regeling is op uitvoer en vandaag, met een buitentemp van rond de 14 graden.

KOUD
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t89DghAfMy7SebId24vtLemIsYE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AOl7lZF0K6aycm4Qu4c9iQtZ.jpg?f=fotoalbum_large

De eerste keer dat ik de temperatuur verlaagde en daarna verhoogde had ik geen rekening gehouden met de hysterese, daarom ging de warmtepomp uit.

WARM
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fK3FnF9lEgcQ5fUGPy50lesQ6yw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KnSRebrerbSrOdg9JTvFCMwp.jpg?f=fotoalbum_large

• jschel
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16-03 19:47
PeteSplit schreef op zondag 9 november 2025 @ 14:41:
Ik had naar aanleiding van de lage vermogens bij een opstart van jullie warmtepompen eens gekeken, of bij mijn warmtepomp het iets uitmaakt, of ik een koude start of warme start maak.
De uitslag is inderdaad een lager vermogen, als de watertemperatuur wat warmer is, ook zonder stille mode. Maar toch nog veel hoger dan bij jullie.

KOUD
[Afbeelding]

De eerste keer dat ik de temperatuur verlaagde en daarna verhoogde had ik geen rekening gehouden met de hysterese, daarom ging de warmtepomp uit.

WARM
[Afbeelding]
Ja dat heb ik ook gemerkt met een warme start heeft hij minder overshoot. Verder viel het mij ook op dat het afschakel punt, iig tijdens de opstart fase, 5 graden is en dat is onafhankelijk van de ingestelde hysterese! Tijdens normaal draaien weet ik niet (nog) niet wat hij doet, omdat ik meestal op water+lucht regeling draai. Maar deze week eens een experimentje met water temp. regeling gedaan en dan zie je meteen dat de afschakeltemperatuur tijdens de opstart fase 5 graden is.

@walter_321 Ik regel nu ook weer op retour temperatuur. Om precies dezelfde rede als jij alleen bij mij is het verschil nog iets groter omdat ik een parallelle buffer heb. De VVW temperatuur zit dichter bij de retour temperatuur, dus de ruimte regeling is iets makkelijker als je daar op regelt, zeker als je een hoge delta T hebt. Met lage delta T is het verschil minder natuurlijk.

Wat ik ook merk is dat optimal flow in combinatie met een parallelle buffer beter werkt met retour temperatuur regeling omdat de hogere delta T door optimal flow control dan mee werkt i.p.v. tegen. Lees i.c.m. een parallelle buffer gaat het afgiftesysteem meer vermogen afgeven i.p.v. minder als de flow naar beneden gaat door het algoritme waardoor de warmtepomp goed in regeling blijft.

Maar ik ben het ook met @walter_321 eens. Een delta T van 5 tot 10 graden is nergens voor nodig wat je wint aan pompverliezen raak je kwijt met minder effectieve warmte-uitwisseling, zowel in je systeem als in de warmtewisselaar van je warmtepomp. Ik ben ook meer voorstander van lagere delta T. Ik probeer hem rond de 3 tot 4 graden te houden met fixed flow. Niet omdat dat moet voor warmteafgifte, maar alleen omdat de thermisch vermogen en CoP berekeningen heel onnauwkeurig worden als de delta T laag wordt.

Verder Voorheen zag ik inderdaad nooit ORCs alleen in de zomer met koelen maar heb ook eens stille modes uit gezet en nu met deze omstadigheden die ik ze ook. Ik heb er geen last van die korte piekjes doen niet zoveel nu ik de open verdeler heb. Maar wat ik verder merkte bij mij met water plus lucht regeling is dat de warmtepomp zonder stille modus makkelijker terug moduleert! Bij mij bleef hij eerst altijd hangen rond de 25Hz en nu heb ik hem al eens terug zien moduleren tot 15Hz met water+lucht regeling op stooklijn. En dat met een regelijk overbemeten warmtepomp! Ik heb stille modus dus weer uit staan ook met warmer weer. Ik zet stille modes wel even 15min aan tijdens het opstarten met home-assistant, maar wil daar ook nog eens wat experimenten mee doen. Waarom een te grote warmtepomp. Ik wilde een 3 fase versie en destijds was de 12kW de kleinste, ik heb zo'n 9kW nodig voor mijn huis. Maar om eerlijk te zijn heb ik er geen spijt van want die megawarmtewisselaar met 2 ventilatoren blijft vaak flink onder de 4 graden delta T dus veel minder defrosts! Ja, de efficiëntie is iets lager onder normale omstandigheden, omdat ik niet ver genoeg terug kan moduleren. De temperatuur moet dus ook iets lager zijn om hem door te kunnen laten draaien, lees iets onder de 10 graden. In de zomer is koelen ook iets lastiger om werkend te krijgen. Maar in de winter draait hij als een zonnetje en is het altijd warm in huis, incl. bijna onbeperkt warm water!

Maar goed, het blijft een beetje proberen tot je op iets komt wat goed voor je werkt. Ieder huis, systeem, gevoel is anders, dus wat voor de ene werkt, is niet comfortabel voor de andere. Ik heb recent een oude vloerverwarmingsverdeler vervangen door een open verdeler zonder pomp en op de boven verdieping Jaga's gehangen en kwam tot heel andere inzichten terwijl het bij mij al enkele winters goed draaide. Dus blijf ook vooral proberen en optimaliseren!

[ Voor 17% gewijzigd door jschel op 09-11-2025 15:40 ]

LG HM123MR | Goodwe GW8K-DT | Homeassistant | ESPhome | Gasloos

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

jschel schreef op zondag 9 november 2025 @ 15:19:

Ja dat heb ik ook gemerkt met een warme start heeft hij minder overshoot. Verder viel het mij ook op dat het afschakel punt, iig tijdens de opstart fase, 5 graden is en dat is onafhankelijk van de ingestelde hysterese!
Zoals je ziet op de tweede grafiek, dat ik wel een overshoot heb, maar met minder verbruik en lager compressor toerental, maar wel een hoger verbruik dan de anderen.

Bij mij kan ik 2 graden boven de hysterese van 4 graden gaan, dus tot 6 graden en dat is onder alle omstandigheden. Dit is best fijn, omdat daardoor de wp niet vaak afslaat.
Wat ik ook merk is dat optimal flow in combinatie met een parallelle buffer beter werkt met retour temperatuur regeling omdat de hogere delta T door optimal flow control dan mee werkt i.p.v. tegen.
Optimal flow werkt bij mij met sturen op uitvoer niet, dan krijg ik door de buffer te weinig warmwater in het afgiftesysteem, er is dan veel menging met retour water.
Een delta T van 5 tot 10 graden is nergens voor nodig wat je wint aan pompverliezen raak je kwijt met minder effectieve warmte-uitwisseling, zowel in je systeem als in de warmtewisselaar van je warmtepomp.
Pomp verliezen heb ik niet, dat is toch pas als je de vloer of radiatoren heel erg gaat afknijpen, dan heeft de pomp heel veel extra vermogen nodig. Mijn pomp verbruikt maar 8 W (en werkt alleen als de warmtepomp aan staat), omdat ik alles open heb staan. Ik heb een delta T tussen 2 en 8 graden (dit schommelt bij mij altijd).
Verder Voorheen zag ik inderdaad nooit ORCs alleen in de zomer met koelen maar heb ook eens stille modes uit gezet en nu met deze omstadigheden die ik ze ook. Ik heb er geen last van die korte piekjes doen niet zoveel nu ik de open verdeler heb. Maar wat ik verder merkte bij mij met water plus lucht regeling is dat de warmtepomp zonder stille modus makkelijker terug moduleert! Bij mij bleef hij eerst altijd hangen rond de 25Hz en nu heb ik hem al eens terug zien moduleren tot 15Hz met water+lucht regeling op stooklijn.
De orc komt bij mijn wp, als de compressor op en onder een waarde komt (20 Hz), dit zal hoger zijn bij jou, als bij jou wp de orc's nodig zijn.
Maar goed, het blijft een beetje proberen tot je op iets komt wat goed voor je werkt. Ieder huis, systeem, gevoel is anders, dus wat voor de ene werkt, is niet comfortabel voor de andere. Ik heb recent een oude vloerverwarmingsverdeler vervangen door een open verdeler zonder pomp en op de boven verdieping Jaga's gehangen en kwam tot heel andere inzichten terwijl het bij mij al enkele winters goed draaide.
Je hebt de oude open verdeler (met een verbinding tussen aanvoer en retour) vervangen door een gesloten (twee losse onafhankelijk van elkaar). Ik had de verdeler al eerder vervangen toen ik met de gas ketel op lage temperatuur ging stoken en ik nog niet wist of ik een warmtepomp wilde hebben. Ik heb nu een regelbare verdeler en is nu gesloten, zodat er niet meer gemengd kan worden.

Ik heb al begrepen, dat ik met een split en een klein afgiftesysteem (parallel buffer, drie groepen vvw en vijf kleine radiatoren), toch andere uitkomsten heb met deze warmtepomp.

• jschel
PeteSplit schreef op zondag 9 november 2025 @ 16:20:

Je hebt de oude open verdeler (met een verbinding tussen aanvoer en retour) vervangen door een gesloten (twee losse onafhankelijk van elkaar). Ik had de verdeler al eerder vervangen toen ik met de gas ketel op lage temperatuur ging stoken en ik nog niet wist of ik een warmtepomp wilde hebben. Ik heb nu een regelbare verdeler en is nu gesloten, zodat er niet meer gemengd kan worden.

Ik heb al begrepen, dat ik met een split en een klein afgiftesysteem (drie groepen vvw en 5 kleine radiatoren), toch andere uitkomsten heb met deze warmtepomp.
Een gesloten verdeler is hydraulisch neutraal, dus met pomp en verbinding ;-)

• jschel
PeteSplit schreef op zondag 9 november 2025 @ 16:20:

Pomp verliezen heb ik niet, dat is toch pas als je de vloer of radiatoren heel erg gaat afknijpen, dan heeft de pomp heel veel extra vermogen nodig. Mijn pomp verbruikt maar 8 W (en werkt alleen als de warmtepomp aan staat), omdat ik alles open heb staan. Ik heb een delta T tussen 2 en 8 graden (dit schommelt bij mij altijd).
8K is best veel, misschien moet je met de hand de flow bijstellen als het heel koud is. Dat kan schelen, want dan krijg je het net iets makkelijker warm in huis!

• KarsS
Comfort-technisch gezien denk ik ook dat regelen op ingaande (WP-in) temperatuur het beste is. Toch regel ik ook op uitgaande temperatuur. Dat is enkel gebaseerd op algemene ervaringen met regelsystemen. Zoals @Jojan265 Jojan265 en @kazemo Kazemo al aangaven krijg je een grote vertraging tussen het op of aftoeren van de WP en het bereiken van de doel temperatuur aan het einde van het water traject. En als er iets erg lastig is voor teruggekoppeld regelsysteem is het een delay in de lus.

Om dezelfde reden werk ik ook met een vast debiet, hoe minder variabelen hoe makkelijker voor de WP om strak te regelen. Dat strak regelen lukt heel aardig. Hier een plaatje van de opgenomen energie over 24 uur met twee (geprorammeerde) uit periodes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/27kC8z_wU4AJUA9XxU_9xHiNt5k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sVhyxmFsYO8s53bH3VAZo5gw.jpg?f=fotoalbum_large

OK, ik geef het toe, dit is wel een van de betere dagen >:) .

Het moet de hele 24 uur wat kouder zijn om dit te krijgen. Zodra het minimum vermogen teveel is voor de omstandigheden krijg ik na de opstart piek een aantal hobbels (resonaties lijkt het wel) voor het uiteindelijk vlak wordt. Waar dat dan weer door komt weet ik ook niet...

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

jschel schreef op zondag 9 november 2025 @ 16:33:
[...]
8K is best veel, misschien moet je met de hand de flow bijstellen als het heel koud is. Dat kan schelen, want dan krijg je het net iets makkelijker warm in huis!
Ik heb nu op de verdeler (zitten kleine ronde thermometers op) 29 in en 23 uit.
Op de warmtepomp heb ik nu dan 29 uit en 26 in.
Ik denk dat ik door het buffervat (en radiatoren) altijd een hogere retour heb.
Samen is het wat moeilijker afregelen, maar het is nu warm genoeg in huis. :+

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

KarsS schreef op zondag 9 november 2025 @ 16:50:
[...]
Comfort-technisch gezien denk ik ook dat regelen op ingaande (WP-in) temperatuur het beste is. Toch regel ik ook op uitgaande temperatuur. Dat is enkel gebaseerd op algemene ervaringen met regelsystemen.

Het moet de hele 24 uur wat kouder zijn om dit te krijgen. Zodra het minimum vermogen teveel is voor de omstandigheden krijg ik na de opstart piek een aantal hobbels (resonaties lijkt het wel) voor het uiteindelijk vlak wordt. Waar dat dan weer door komt weet ik ook niet...
Toch wel jaloers, beter dan mijn plaatje (van gisteren) :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oedScO3rMQtEotAAzLAg8pbDsHQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NfLSVD0tbLo2opjmZfmxp21l.png?f=user_large

• jschel
[...]
Comfort-technisch gezien denk ik ook dat regelen op ingaande (WP-in) temperatuur het beste is. Toch regel ik ook op uitgaande temperatuur. Dat is enkel gebaseerd op algemene ervaringen met regelsystemen. Zoals @Jojan265 Jojan265 en @kazemo Kazemo al aangaven krijg je een grote vertraging tussen het op of aftoeren van de WP en het bereiken van de doel temperatuur aan het einde van het water traject. En als er iets erg lastig is voor teruggekoppeld regelsysteem is het een delay in de lus.

Om dezelfde reden werk ik ook met een vast debiet, hoe minder variabelen hoe makkelijker voor de WP om strak te regelen. Dat strak regelen lukt heel aardig. Hier een plaatje van de opgenomen energie over 24 uur met twee (geprorammeerde) uit periodes:

[Afbeelding]

De regelaar van de LG werkt met fuzzy logic die heeft niet zo’n last van delay. Delay kan zelfs helpen bij een fuzzy logic controller. Dus daar zou ik het niet voor laten.

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

.
Raar, ik had een orc verwacht van mijn warmtepomp, komt er een ontdooiing bij 11 graden buiten ? :?
.
Heeft iemand al een defrost gehad, of is mijn warmtepomp van de wap. 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door PeteSplit op 09-11-2025 17:31 ]

• SalexSun
[...]
Dat strak regelen lukt heel aardig. Hier een plaatje van de opgenomen energie over 24 uur met twee (geprorammeerde) uit periodes:

[Afbeelding]
Draait die daar niet gwn maximaal teruggemoduleerd (10Hz)?

• KarsS
PeteSplit schreef op zondag 9 november 2025 @ 16:58:

Toch wel jaloers, beter dan mijn plaatje (van gisteren) :+
Nou..., jaloers zijn hoeft niet hoor :) . Zoals ik al zei, dit is een mooi exemplaar, en inderdaad continue op het minimum vermogen @SalexSun

Maar dat is het rare, als het wat kouder is loopt hij eerst strak op het minimum vermogen en koelt het verder af dan gaat hij omhoog volgens de ingestelde stooklijn, maar blijft vrij netjes regelen. Maar als het ruim warmer is dan de WP terug kan moduleren dan ontstaan er rare slingeringen, een beetje zoals @PeteSplit vandaag heeft. Ik kan niet verzinnen waarom hij dat doet, hoewel:
jschel schreef op zondag 9 november 2025 @ 17:11:
De regelaar van de LG werkt met fuzzy logic die heeft niet zo’n last van delay. Delay kan zelfs helpen bij een fuzzy logic controller. Dus daar zou ik het niet voor laten.
Fuzzy logic... dat regelt inderdaad wel anders. Ervaring heb ik daar niet mee, maar Het moet steeds weer opnieuw "in-leren" als de omstandig veranderen heb ik begrepen. Misschien dat daardoor veel van de onbegrijpelijke gedragingen ontstaan want de omstandigheden zijn voor een WP nooit lang hetzelfde.

• walter_321
kazemo schreef op zondag 9 november 2025 @ 14:20:
[...]...

De stooklijn is toch altijd op Tuit (cv aanvoer) een opmerking mijnerzijds dat is toch ook een belangrijke bepalende factor voor de goede werking!....en dan ga je regelen op Tin (retour CV) dat is toch raar!
De stooklijn is wat je kiest... je kiest tussen inlaat of uitlaat temperatuur. Standaard staat het op de uitlaat. Het is dus fout te stellen dat de stooklijn op uitgaande temperatuur. En denk even na wat er gebeurt als de wp stopt met verwarmen....

Mijn ervaring van sturing is 20 jaar wp ervaring in huis. Waarbij de wp gestuurd werd tegen de ingaande temperatuur naar de warmtepomp. Uitgaande temperatuur leek me nooit goed omdat het vermogen van de wp en de delta t niet constant zijn... of ook als het vermogen weg valt zakt de uitgaande temperatuur zowat onmiddellijk naar de ingaande temperatuur. Je stuurt dan om de wp weer aan te zetten sowieso tegen de ingaande temperatuur. Je kan dan volgens mij beter alles op ingaande temperatuur sturen.

• walter_321
jschel schreef op zondag 9 november 2025 @ 15:19:
[...]m. Ik ben ook meer voorstander van lagere delta T. Ik probeer hem rond de 3 tot 4 graden te houden met fixed flow. Niet omdat dat moet voor warmteafgifte, maar alleen omdat de thermisch vermogen en CoP berekeningen heel onnauwkeurig worden als de delta T laag wordt.
[...]
...
Ivm met je iets te grote wp; je hebt nu een optie naar een dynamisch tarief te gaan en maximaal de duurdere uren voor elektriciteit de wp laten rusten.

• walter_321
PeteSplit schreef op zondag 9 november 2025 @ 14:41:

KOUD
[Afbeelding]

WARM
[Afbeelding]
Lijkt me een voorbeeld waarom sturen op uitvoer van de wp onzinnig is. De wp schiet bij opstart ver over het doel. Heb je een vast debiet van de waterpomp?

• walter_321
[b]jschel in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"jschel ...

@walter_321 Ik regel nu ook weer op retour temperatuur. Om precies dezelfde rede als jij alleen bij mij is het verschil nog iets groter omdat ik een parallelle buffer heb. De VVW temperatuur zit dichter bij de retour temperatuur, dus de ruimte regeling is iets makkelijker als je daar op regelt, zeker als je een hoge delta T hebt. ...
Ter info; ik heb geen ruimteregeling.

• jschel
walter_321 schreef op zondag 9 november 2025 @ 21:37:
[...]

Ivm met je iets te grote wp; je hebt nu een optie naar een dynamisch tarief te gaan en maximaal de duurdere uren voor elektriciteit de wp laten rusten.
Ik heb een dynamisch contract en 30 zonnepanelen. Ik betaal per jaar wat huishoudens met gas per maand batalen ;)

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

jschel schreef op zondag 9 november 2025 @ 22:53:

Ik heb een dynamisch contract en 30 zonnepanelen. Ik betaal per jaar wat huishoudens met gas per maand betalen ;)
Ik heb 14 zonnepanelen en krijg nog geld terug, volgend jaar moet ik er ook aan geloven en zal dan ook wat moeten gaan betalen, zeker het jaar daarop zal het moeten als salderen vervalt.
Nu dit seizoen dus weer eens naar de warmtepomp kijken, of het wat zuiniger kan. Ik heb de avond piek ook al uit het rooster gehaald, maar zie nu dat deze bij dynamisch niet altijd in de zelfde periode zit (begint de afgelopen dagen zelfs al om 15:00 uur) en dat is niet erg handig. :?

• jschel
PeteSplit schreef op zondag 9 november 2025 @ 23:04:
[...]

Ik heb 14 zonnepanelen en krijg nog geld terug, volgend jaar moet ik er ook aan geloven en zal dan ook wat moeten gaan betalen, zeker het jaar daarop zal het moeten als salderen vervalt.
Nu dit seizoen dus weer eens naar de warmtepomp kijken, of het wat zuiniger kan. Ik heb de avond piek ook al uit het rooster gehaald, maar zie nu dat deze bij dynamisch niet altijd in de zelfde periode zit (begint de afgelopen dagen zelfs al om 15:00 uur) en dat is niet erg handig. :?
Ik verzet alleen SWW naar goedkope uren, de verwarming pas ik niet eens aan. Heb ik wel eens geprobeerd maar vond ik toen minder comfortabel. Misschien weer eens proberen.

Ik zet wel export op 0 bij netto negatieve prijzen, en gebruik een 0 op de meter algoritme bij bruto negatieve prijzen omdat ik veel meer exporteer dan gebruik.

Pagina: 1 ... 186 ... 206 Laatste