LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 20 ... 181 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-09 09:05
Mijn zwager gaat me helpen bij het aansluiten hij komt uit de installatie techniek (maar is er een tijdje uit geweest) en is recent voor zichzelf begonnen, wil zich gaan richten op CV/Warmtepomp en heeft inmiddels de juiste KVK codes die nodig zijn om de subsidie ook te kunnen aanvragen.
Die zal werk genoeg gaan krijgen dan, is de bedoeling ook om "in werk te gaan stellen"? O-)
Ik zal vandaag eens proberen uit te rekenen hoeveel water er in de 2 systemen zit, en welke afgiftepunten altijd open zullen staan, daarmee kun je volgens mij bepalen hoe groot je eventuele buffervat moet zijn.
Ook handig om te weten wat de oppervlaktes van de vloerverwarming zijn en de afstand tussen de leidingen.

Op welke temperatuur staan je ketels nu ingesteld?

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-09 12:43
Beide ketels hebben afgelopen winter op 50°c gestaan, en dat voldeed.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan34
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-03-2023
wie kan mij helpen met de onderstaande vraag, heb al een tijdje de LG therma V monobloc aangesloten maar wil graag de aansturing vervangen als volgt:
huidige nest thermostaat die de intergas xtreme 36 aanstuurt wil ik los koppelen ik wil graag dat de nest de lg warmtepomp aanstuurt (had al gelezen hoe even dipswicht 8 omzetten draadjes eraan klaar dit leek mij nog niet zo lastig :P) maar dan hoe zorg ik dat de LG de intergas aanstuurt als de warmtepomp het niet trekt ? volgens mij moet de LG middels aan/uit mijn intergas kunnen aansturen toch ? (maar welke aansluiting ?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-09 06:30
tolunaygul12 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 13:49:
Sinds donderdag een trotse eigenaar van een LG Therma V HM091MR U44.

Lang verhaal kort, de unit wil niet in DHW mode gaan terwijl de DHW tank sensor 25 graden aangeeft.
N.B. het heeft gewerkt op moment van opleveren maar na een dag niet 8)7
De unit gaat NIET in DHW mode terwijl er wel vraag is ! Zie ik ergens een instelling over het hoofd waardoor die blokkeert ?
Maandag wordt er gebeld naar LG voor mogelijke oorzaken en oplossingen.
Iemand zo iets meegemaakt ?
Vandaag samen met de installateur LG service gebeld en samen eea nagelopen en er bleek een instelling niet goed te staan, onderstaande setting was ingesteld op 25 graden. Deze terug op 5 gezet en dat was alles om DHW weer verkend te maken..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VvWAsXCfUi5lb11X5ZOtvrmfN2E=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gjl9pI08bFKWFp1o7gQLHZJc.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
tolunaygul12 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:08:
[...]

Vandaag samen met de installateur LG service gebeld en samen eea nagelopen en er bleek een instelling niet goed te staan, onderstaande setting was ingesteld op 25 graden. Deze terug op 5 gezet en dat was alles om DHW weer verkend te maken..

[Afbeelding]
En wat doet deze instelling? Ik heb geen flauw idee namelijk

Nukezone FTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 00:09
Powrskin schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:01:
[...]

En wat doet deze instelling? Ik heb geen flauw idee namelijk
Deze instelling is enkel voor het water temperatuur dat de warmtepomp mag gaan draaien (onder de 5 en boven de 58 zal de warmtepomp niet aangaan, die 5 was dus omhoog gezet waardoor hij als het te koud was niet op mocht starten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-09 12:22
Goedemiddag,

Ik wil een HM123MRU34 gaan installeren, zijkant van m'n woning, oost-zijde op of boven garagedak.
Vragen die ik daarbij heb.

1 opstellen unit: haaks op of evenwijdig aan de muur. Dus korte of lange kant langs de muur?
2 op het dak of aan de muur met beugels
3 CV leiding, z.s.m. naar binnen brengen, of kan dit ook eerst 5 m over de muur buiten. Hoe dan te isoleren?
Zal toch meer moeten zijn dan normale buis isolatie.

alvast dank!

[ Voor 5% gewijzigd door tebogo op 17-07-2022 00:23 ]

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leow88
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-06 10:19
Doezel schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 13:33:
Iemand nog iets van LG vernomen vwb het wifi probleem op de Series 4 Therma V's?
Ja, wel veel vernomen. Maar een goede oplossing zat er niet tussen.
Inmiddels het wel aan de praat met mijn oude Asus router, zie:
LG WiFi module thermaV verbreekt constant verbinding

LG-HM071MR-U44 (3.6.0.3) / Atlantic Explorer V4 - 270L / Zonnepanelen 7200 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leow88
Hallo hier nog een installatie met een HM071MR_U44:
- opstelling op een plat dak op rubber matjes, dan 3x beton balk, dan 3x bigfoot.
- mijn vloerverwarming verdeler Nathan 4803 omgebouwd naar een verdeler zonder pomp
(ik wil deze eigenlijk nog ombouwen zodat de aansluiting 1" is ipv. 3/4" nu)
- voor de leidingen tussen de WP en de bestaande leidingen heb ik 2 rvs slangen gebruikt van bijna 4 meter, oxyban 25mm
- een Caleffi Dirtmag vuilafscheider kunststof verticaal 28mm op de inlet
- een wifi module, werkte alleen met een oude router en legacy setting
- geen buffervat met bijbehorende extra pomp.
- leidingen gaan door het plat dak met een kabeldakdoorvoer platdak ubbink solar.
- nu nog aangesloten op een aardlekautomaat 16A C-kar, ik ga denk ik toch maar een 20A installeren. installatie kabel 3x 4mm2.
- ik heb nu nog een Cv ketel voor warm water. Ik wil deze zsm vervangen door een Wp boiler.

Alleen nog goed kunnen testen als koeling maar de flow lijkt OK. De vloer is na een paar uur koelen 1-2 graden gedaald.
Ik heb als 25 l/min voorbij zien komen. (zover ik weet is 3 l/min per kW voldoende, dus 21 voor de 7 kW)
Ik heb de pomp nu op 90% gezet. Lijkt voldoende. Zeker als alle groepen open staan.
Ook als ik 7 vd 14 vloerverwarming groepen dichtdraai blijft de flow OK.

Door de installatie helemaal zelf te doen zijn de kosten ongeveer 4500 euro. (offertes waren 8500 euro)
Hier gaat nog 2850 euro van af zodra ik de subsidie binnen heb. Een installateur die vanaf het begin heeft meegekeken gaat de installatie keuren/in bedrijf stellen.
Als ICT'er was het leidingwerk wel een uitdaging, maar als je de tijd neemt is het te doen.
Alleen een pijpsnijder, pijpentang en een grote baco (50mm) moeten kopen.
Ik heb wel de training bij LG Academy (Therma V) gevolgd. Gaf toch wat zekerheid.

Ik kom er nu achter dat deze WP bij lage temperaturen geen 7 kW levert.
Ik wil dit als het zover is oplossen door een deel vh huis minimaal te verwarmen. Als het al zo ver komt.
Op de koudste dagen in 2020 verstookte ik 15m3 gas incl warm water.

[ Voor 20% gewijzigd door leow88 op 17-07-2022 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leow88
Stefan34 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 07:41:
wie kan mij helpen met de onderstaande vraag, heb al een tijdje de LG therma V monobloc aangesloten maar wil graag de aansturing vervangen als volgt:
huidige nest thermostaat die de intergas xtreme 36 aanstuurt wil ik los koppelen ik wil graag dat de nest de lg warmtepomp aanstuurt (had al gelezen hoe even dipswicht 8 omzetten draadjes eraan klaar dit leek mij nog niet zo lastig :P) maar dan hoe zorg ik dat de LG de intergas aanstuurt als de warmtepomp het niet trekt ? volgens mij moet de LG middels aan/uit mijn intergas kunnen aansturen toch ? (maar welke aansluiting ?)
Dat gaat via de backup heater aansluiting. Dacht ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 123Arjan
Stefan34 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 07:41:
Dit gaat dmv aan uit op je Intergas naar ext boiler op lg buitenunit (uit mijn hoofd)
Dan kan je in het menu instellen vanaf welke temperatuur de ketel het over moet nemen(en de Wp een signaal op ext boiler geeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hupie679
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:35
123Arjan schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 22:01:
[...]

Dit gaat dmv aan uit op je Intergas naar ext boiler op lg buitenunit (uit mijn hoofd)
Dan kan je in het menu instellen vanaf welke temperatuur de ketel het over moet nemen(en de Wp een signaal op ext boiler geeft)
Hoe werkt dit qua leidingwerk? Kan de CV ketel ongestraft water rondpompen in het circuit zonder dat dat gevolgen heeft? Of moet je ergens terugslagkleppen plaatsten? En als je dat doet, hoe zorg je dan dat het water in de warmtepomp niet bevriest?

https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 123Arjan
Je moet in zowel de retour van de ketel als de warmtepomp een keerklep plaatsen
De warmtepomp zorgt voor doorstroming zodra het water te koud wordt (stromend water bevriest vrijwel niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leow88
123Arjan schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 22:12:
Je moet in zowel de retour van de ketel als de warmtepomp een keerklep plaatsen
De warmtepomp zorgt voor doorstroming zodra het water te koud wordt (stromend water bevriest vrijwel niet)
Beperkt die keerklep je flow niet?
Onvoldoende flow betekent een lage cop of zelfs storing.
Ik heb de keerklep uiteindelijk weggelaten. Er gaat geen water via de cv ketel de verkeerde kant uit, zie ik nu. Niet bij het koelen iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaas O
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06-09-2024
Na veel inlezen de keus gemaakt, LG HM123MR.U34. Voor zowel verwarming als SWW (Panasonic 12KW T-cap R32 niet leverbaar in ‘22). Historisch gasverbruik: 1800 m2

Nu heb ik een uitdaging, ik heb tijdens de NB in 2015 een 800 ltr buffervat op zolder getakeld (met 1 fatsoenlijk spiraal) om te dienen als ‘accu’. De gedachte was om met de ruime overschot van de PV panelen hier een voordeel mee te behalen ivm de versobering van de saldering. Maw de WP tijdens opbrengt extra veel warm water te genereren. Alleen adviseren een aantal vaklieden mij om de buffer doormidden te slijpen omdat dit weinig zal brengen qua efficiency.

Is dit de harde realiteit of zijn er goede opties? Ik kan me overal bij neerleggen, maar voorlopig snap ik deze materie te weinig.

Dank voor een eventuele reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:03

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Klaas O tja, leg je gasverbruik per dag maar naast je PV overproductie per dag, dan heb je een idee van hoeveel kWh je met een ideale buffer zou kunnen verplaatsen.

Een 800 liter buffer is 40 minuten draaien met 20 liter/minuut. Meer bufferen dan dat betekent een hogere Ta dan nodig, of dat zinvol is wordt een complexe som. Mogelijk na 2030. Nu brengt je overschot nog €0,50/kWh op.

[ Voor 5% gewijzigd door Proton_ op 16-07-2022 14:14 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
leow88 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 13:16:
[...]

Beperkt die keerklep je flow niet?
Onvoldoende flow betekent een lage cop of zelfs storing.
Ik heb de keerklep uiteindelijk weggelaten. Er gaat geen water via de cv ketel de verkeerde kant uit, zie ik nu. Niet bij het koelen iig.
Een keerklep beperkt je flow maar de hoeveelheid is te verwaarlozen
Als je met(een juiste) keerklep te weinig flow hebt, ben je zonder keerklep ook al een externe pomp nodig
Die keerklep zorgt er juist voor dat je water niet direct via de ketel terug de warmtepomp in gaat en dat de warmtepomp geen hoge temperatuur aan cv water binnen krijgt (vinden warmtepompen niet zo leuk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Vandaag de installatie van m'n 14KW unit voltooid. Net een testrun gedraaid en alles werkt en geen lekkage 😀 Bij een watertemp van 50 graden maar weer uitgezet, want het is al warm genoeg binnen.

Nu nog iemand zoeken die hem 'in bedrijf' kan stellen.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaas O
Proton_ schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 14:13:
@Klaas O tja, leg je gasverbruik per dag maar naast je PV overproductie per dag, dan heb je een idee van hoeveel kWh je met een ideale buffer zou kunnen verplaatsen.

Een 800 liter buffer is 40 minuten draaien met 20 liter/minuut. Meer bufferen dan dat betekent een hogere Ta dan nodig, of dat zinvol is wordt een complexe som. Mogelijk na 2030. Nu brengt je overschot nog €0,50/kWh op.
Dank je @Proton_ Ik denk dat ik de buffer dan maar even in de hoek schuif en voor een standaard configuratie ga met een 120 liter buffer. Zodra de financiele prikkel komt denk ik daar nog wel eens over na.

Nog een vraagje, ik zoek een 300 liter boilervat van RVS. Nu is er zo veel keus. Is het logisch om er een te keizen met twee spiralen ipv een? Stratificatie of niet? Heeft iemand een goede tip van een merk /type wat premium is met een Aldi prijs?

[ Voor 10% gewijzigd door Klaas O op 17-07-2022 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
tebogo schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 18:30:
Goedemiddag,

Ik wil een HM123MRU34 gaan installeren, zijkant van m'n woning, oost-zijde op of boven garagedak.

1 opstellen unit: haaks op of evenwijdig aan de muur. Dus korte of lange kant langs de muur?
3 CV leiding, z.s.m. naar binnen brengen, of kan dit ook eerst 5 m over de muur buiten. Hoe dan te isoleren?

alvast dank!
Niemand een idee?

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan34
  • Laatst online: 12-03-2023
123Arjan schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 22:01:
[...]

Top ga ik daar mee puzzelen had al extra bedrading gelegd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjdekker1
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-01-2024

hjdekker1

9000 Wp

alvast dank!
toon ingeklapte bericht
Niemand een idee?

Ik zelf heb hem evenwijdig met de muur.
Als je de afstand bewaard die benodigd is, dan is dat geen probleem.

Haaks kan natuurlijk ook, maar vond ik minder mooi.

Ik heb hem gewoon los staan, dus niet in verbinding met het huis.
Op dak op met beugels geeft altijd meer geluid, dan geen verbinding.

Heb zelf ook een meter of 5 buiten, maar zo snel mogelijk naar binnen is het beste.

Heb zelf een extra armaflex isolatie er om heen.
Hoe meer isolatie buiten, des te beter natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transitie
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Goedemiddag,

alvast dank!
1 Volgens mij is er geen technische voorkeur voor haaks of evenwijdig. Belangrijk is dat je de instructies aanhoudt tav de afstanden tot objecten in de omgeving. Hangt ook af van de situatie ter plaatsen en wat het beste uitkomt.

2 Ophangen aan beugels geeft meer trilling/ geluid dan bij vloeropstelling. Let wel op met je dakconstructie. Je gaat zo'n 130 kg op je dak plaatsen

3 Bij ons is Armaflex gebruikt. Belangrijk is dat er geen vocht in je isolatie kan komen. Doet de isolatiewaarde grotendeels teniet.

LG-HM123M-U33/ Vaillant aroSTOR VWL B 200-5/ zonnepanelen 8.400 Wattpiek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leow88
Goedemiddag,

alvast dank!
Ik heb hem zelf, 1 week geleden, evenwijdig aan de muur geplaatst op bigfoots op een betonnen dak.
Maar op beugels en op de bijgeleverde rubber trillingsdempers zal het ook wel goed gaan.
Je krijgt er deze quick reference instructie bij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7cuRcEE2pcvk7Nk2E1NCIcK10iI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TBvm0ndnoMlAATRRHk2WiJMj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oxfordpelican
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-09 15:10
Ik ben van plan om een HM123MR te gaan installeren in mijn nieuwe woning.
Welke leveranciers zijn betrouwbaar die deze warmtepomp kunnen leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
leow88 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 13:04:
[...]

Ik heb hem zelf, 1 week geleden, evenwijdig aan de muur geplaatst op bigfoots op een betonnen dak.
Maar op beugels en op de bijgeleverde rubber trillingsdempers zal het ook wel goed gaan.
Je krijgt er deze quick reference instructie bij.
[Afbeelding]
Die 300mm zal nog moeilijk worden met beugels aan de muur verwacht ik…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Iemand ervaring met https://www.climamarket.eu/nl/warmtepomp ?

Enige ervaring met deze Spaanse weg leverancier
zou wel fijn zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-07 14:42
tebogo schreef op zondag 17 juli 2022 @ 16:39:
[...]

Die 300mm zal nog moeilijk worden met beugels aan de muur verwacht ik…
Heb hier mijn Mitsubishi warmtepomp gekocht. Prima communicatie en verzending was ook keurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Ik heb meteen een vraag over mijn 14kW U34. Ik heb hem aangesloten met externe thermostaat (Toon met een 220V relay er tussen). LG controller staat op AI met een stooklijn ingesteld en de dipswitch (rechterblokje) 8 staat op aan. Op zich werkt het goed, als de Toon warmte vraagt springen de compressor en fan aan en als de Toon weer uit gaat stopt het weer.

Maar ondertussen blijft de (water) pomp vrijwel continu lopen. Elke keer even een paar minuten uit en dan weer lange tijd aan. Wat is dat nu weer? Heel erg irritant, want ik heb radiatoren met thermostaatknoppen en met de huidige temperaturen zit bijna alles dicht. Dus die paar die open staan die ruisen als een gek omdat de hele 27 liter per minuut daar doorheen gepompt wordt. Tijdens het stookseizoen staat bijna nooit alles dicht, misschien vlak voor de thermostaat uit gaat heel even, dus met de CV nooit last van gehad. Maar nu wordt ik er gek van. Met dipswitch 8 op aan mag ik blijkbaar het systeem ook niet meer uitzetten via de controller (this function is locked), dus is het enige wat ik kan doen de groep uit.

Welke instellingen zie ik over het hoofd? Forced operation staat uit. Het is niet dat hij af en toe even loopt om vastlopen te voorkomen, hij staat meer aan dan uit. Ook zonde van de stroom, ik heb speciaal een pompschakelaar op m’n vloerverwarming pomp gezet ivm het verbruik 8)7

Of Ben ik ongeduldig en is het een soort van opstartprotocol de eerste tijd na aanzetten en moet ik gewoon geduld hebben?

[ Voor 12% gewijzigd door Devil op 17-07-2022 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
leow88 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:16:
Hallo hier nog een installatie met een HM071MR_U44:
- opstelling op een plat dak op rubber matjes, dan 3x beton balk, dan 3x
Zou je hier een foto van kunnen posten? Ben benieuwd hoe je opstelling is, en of ik deze ook kan gebruiken.

Bedankt!

[ Voor 0% gewijzigd door tebogo op 17-07-2022 23:37 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Devil schreef op zondag 17 juli 2022 @ 22:39:
Ik heb meteen een vraag over mijn 14kW U34. Ik heb hem aangesloten met externe thermostaat (Toon met een 220V relay er tussen). LG controller staat op AI met een stooklijn ingesteld en de dipswitch (rechterblokje) 8 staat op aan. Op zich werkt het goed, als de Toon warmte vraagt springen de compressor en fan aan en als de Toon weer uit gaat stopt het weer.
Sorry, ben nog niet zover dat ik ervaring heb om je te helpen :/
Ben nog in voorbereidingsfase. Las dat je een Toon gebruikt. Maar aangesloten via een 220 relay.

Waarom is dat? En hoe heb je dat dan aangesloten?

Ik zelf heb een rooster Toon V2 die ik graag zou behouden in samen werking met een HM123MR.U34

Bedankt!

[ Voor 0% gewijzigd door tebogo op 18-07-2022 07:58 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
montebaldo55 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 22:54:
Aanvulling:
De 12kW ga ik conform de gebruiksaanwijzing aansluiten met een 5 aderige draad met doorsnee van 4mm2
Goedemorgen,

Heb je deze zelf geïnstalleerd? Hoe heb je dat gedaan met de afmelding bij RVO?

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolf Breuer
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 10-06 09:46
[quote]leow88 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 20:16:
[...]

Dat gaat via de backup heater aansluiting. Dacht ik.
@ leo88
Zoek even op mijn naam.
Ik heb het uitvoerig beschreven in dit toppic hoe je dit moet aansluiten.
Het gaat idd via de backup heater.
In plaats van een warmte element schakel je dan de gasketel aan uit in.
Groetjes Rolf Breuer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

tebogo schreef op maandag 18 juli 2022 @ 07:43:
[...]

Sorry, ben nog niet zover dat ik ervaring heb om je te helpen :/
Ben nog in voorbereidingsfase. Las dat je een Toon gebruikt. Maar aangesloten via een 220 relay.

Waarom is dat? En hoe heb je dat dan aangesloten?

Ik zelf heb een rooster Toon V2 die ik graag zou behouden in samen werking met een HM123MR.U34

Bedankt!
Toon in aan uit modus is 'gewoon' een potentiaal vrij relais. Alleen hij kan maximaal 24V schakelen. Dus die input kun je gebruiken om 220V te schakelen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
tebogo schreef op maandag 18 juli 2022 @ 08:36:
[...]

Goedemorgen,

Heb je deze zelf geïnstalleerd? Hoe heb je dat gedaan met de afmelding bij RVO?

Dank!
Gelukkig heb ik een installateur die makkelijk is in dit soort zaken.
Hij start hem op. En loopt alles na.
Voorwerk zelf gedaan.
Heb dus een originele nota.
Tevens geen probleem met garantie en toegang tot LG installateurs service desk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 123Arjan

Maar ondertussen blijft de (water) pomp vrijwel continu lopen. Elke keer even een paar minuten uit en dan weer lange tijd aan. Wat is dat nu weer? Heel erg irritant, want ik heb radiatoren met thermostaatknoppen en met de huidige temperaturen zit bijna alles dicht. Dus die paar die open staan die ruisen als een gek omdat de hele 27 liter per minuut daar doorheen gepompt wordt. Tijdens het stookseizoen staat bijna nooit alles dicht, misschien vlak voor de thermostaat uit gaat heel even, dus met de CV nooit last van gehad. Maar nu wordt ik er gek van. Met dipswitch 8 op aan mag ik blijkbaar het systeem ook niet meer uitzetten via de controller (this function is locked), dus is het enige wat ik kan doen de groep uit.

Welke instellingen zie ik over het hoofd? Forced operation staat uit. Het is niet dat hij af en toe even loopt om vastlopen te voorkomen, hij staat meer aan dan uit. Ook zonde van de stroom, ik heb speciaal een pompschakelaar op m’n vloerverwarming pomp gezet ivm het verbruik 8)7

Of Ben ik ongeduldig en is het een soort van opstartprotocol de eerste tijd na aanzetten en moet ik gewoon geduld hebben?
Bij de instellingen voor verwarming kan je de pomp continu aanzetten of op tijd(tijd aan/ uit)
Waarschijnlijk staat die nu op continu (tijd is enkel voor en nadraaitijd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online

Ik had hetzelfde "probleem". Is zoals Arjan schrijft inderdaad een instelling.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GdjoWFvsP2dekXTPz-qM7erxtz0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Obf9cPVas2Z0inpJyN7ThskE.png?f=user_large

Punt is echter dat de default instelling staat op "Time setting" met "On=2" en "Off=1".
Dat wil zeggen dat de pomp 1 minuut uit is en daarna 2 minuten draait.
De maximale "Off tijd" is 60 minuten en de minimale "On tijd" is 1 minuut.
Als je dus kiest voor "Time setting", "On=1" en "Off=60", draait de pomp ongeveer elk uur 1 minuut. Volledig uitschakelen kan niet/ heb ik niet gevonden.

Wat Forced Operation daar aan toevoegt vraag ik mij af. De pomp staat immers nooit langer dan een uur stil.

[ Voor 3% gewijzigd door Transitie op 18-07-2022 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
Forced operation is voor als er constante flow nodig is(sommige installaties zijn ontworpen op constante flow, en daar is dan die functie voor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
Ik weet dat het een te algemene vraag is, maar ik ben op zoek naar de voordelen/nadelen van wel of geen buffervat.
Is het antwoord: Als je de ruimte hebt altijd doen en beter te groot dan te klein, of is het niet zo simpel?

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
123Arjan schreef op maandag 18 juli 2022 @ 13:52:
Forced operation is voor als er constante flow nodig is(sommige installaties zijn ontworpen op constante flow, en daar is dan die functie voor)
Hoi Arjan,
Je brengt mij aan het twijfelen.
De functie die jij beschrijft stel je volgens mij in bij "Pump setting in heating" door daar de instelling "Operation continue" te kiezen.
De "Forced Operation" instellingen dienen volgens mij een ander doel. Namelijk als het systeem langere tijd niet gebruikt wordt, de pomp periodiek in te schakelen. Vergelijkbaar met de pompschakelaar van de vroegere CV gas ketels (weet je nog O-) )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JeQ2G8pvNcZlZ3YINtYequvafbg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MtnYqACm4XtzXiry6qYRWiXx.png?f=user_large

In tegenstelling tot wat er overigens in de handleiding staat, is de "Operation Cycle" instelbaar tussen 20 - 180 en de "Operation time" tussen de 1 - 10. Dus in begrijpelijk Nederlands: na maximaal 180 minuten stilstand, wordt de pomp maximaal 10 minuten ingeschakeld.

Ik wil geen (zware) discussie starten, maar hoop duidelijkheid te krijgen/ geven over de mogelijke instellingen.
De handleidingen laten namelijk zwaar te wensen over.
Karel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
Transitie schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:39:
[...]

Hoi Arjan,
Je brengt mij aan het twijfelen.
De functie die jij beschrijft stel je volgens mij in bij "Pump setting in heating" door daar de instelling "Operation continue" te kiezen.
De "Forced Operation" instellingen dienen volgens mij een ander doel. Namelijk als het systeem langere tijd niet gebruikt wordt, de pomp periodiek in te schakelen. Vergelijkbaar met de pompschakelaar van de vroegere CV gas ketels (weet je nog O-) )

[Afbeelding]

In tegenstelling tot wat er overigens in de handleiding staat, is de "Operation Cycle" instelbaar tussen 20 - 180 en de "Operation time" tussen de 1 - 10. Dus in begrijpelijk Nederlands: na maximaal 180 minuten stilstand, wordt de pomp maximaal 10 minuten ingeschakeld.

Ik wil geen (zware) discussie starten, maar hoop duidelijkheid te krijgen/ geven over de mogelijke instellingen.
De handleidingen laten namelijk zwaar te wensen over.
Karel
Je hebt gelijk, ik bedoelde de setting bij ‘pump setting in heat setting’ hier is ook een continu mogelijk (bij de nieuwe modellen iig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Ik heb het inmiddels opgelost :*) Het lag niet aan een instelling, maar aan m'n thermostaat schakeling. Had een solid state relais gebruikt, omdat ik die nog had liggen. Die lekt blijkbaar genoeg om de warmtepomp te laten denken dat er wsrmtevraag is. Maar door de stooklijn is het water bij deze buitentemperatuur al boven de gevraagde temperatuur, dus gaat hij alleen rondpompen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leow88
tebogo schreef op zondag 17 juli 2022 @ 23:36:
[...]

Zou je hier een foto van kunnen posten? Ben benieuwd hoe je opstelling is, en of ik deze ook kan gebruiken.

Bedankt!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wZKWHkPeWQGEP8gFXyQKCPCweO0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T6n0EzuWv30zCRdx3XRKOMnJ.jpg?f=fotoalbum_large
Tegen de muur komt nog een leiding-goot. Is in bestelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
leow88 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 08:35:
[...]

[Afbeelding]
Tegen de muur komt nog een leiding-goot. Is in bestelling.
Dank, dank!

Exact wat ik ook voor ogen had, alleen dan een HM123MR-U34..

Hoe is het geluid in de ruimte er onder? Is dit een houten balken constructie met underlayment platen, isolatie en dan dakleer?

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwinTurbo
  • Laatst online: 20-01-2023
The_KnarF schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:08:
Ik weet dat het een te algemene vraag is, maar ik ben op zoek naar de voordelen/nadelen van wel of geen buffervat.
Is het antwoord: Als je de ruimte hebt altijd doen en beter te groot dan te klein, of is het niet zo simpel?
Hi Frank,

Als je afgiftesysteem op orde is mbt vermogen en flow heb je geen buffervat nodig.
Onder de streep verlaagd een buffervat altijd je rendement. Een buffer wordt toegepast om afgiftesystemen die oorspronkelijk niet voor warmtepompen ontworpen zijn, toch te kunnen toepassen met een warmtepomp.
De vraag is of jouw afgiftesysteem voldoet, is dat het geval dan zou ik nooit een buffervat toepassen. De installatie wordt onnodig duurder, complexer neemt meer plaats in beslag en presteert slechter.
Ter verduidelijking : met slechter presteren bedoel ik alleen het totaal rendement van de installatie en niet het pendelen (aan / uit schakelen) dat verdwijnt bij een buffervat in een te kleine installatie. In dat geval verbeterd het rendement. Bij installaties waar het afgiftesysteem te klein is, is een buffervat onmisbaar en zal deze de installatie rustiger laten draaien met langere runs. Hoe groter de buffer hoe langer de run.
Je moet er achter zien te komen of :
-je afgiftesysteem bij lage temperatuur 35-40 C het vermogen van de WP kwijt kan
-je voldoende flow door je systeem krijgt. Bij de 12 kW U34 is dit 40 l/min met de pomp op 100%
Omdat in veel gevallen het vergroten van het afgiftesysteem enorme bouwkundige aanpassingen zou betekenen wordt een buffervat als tussenoplossing gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Devil schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:38:
[...]

Toon in aan uit modus is 'gewoon' een potentiaal vrij relais. Alleen hij kan maximaal 24V schakelen. Dus die input kun je gebruiken om 220V te schakelen,
Dat begreep ik, allen niet waarommen 220V gaat schakelen. Haal je de hele Wp van de 220V af, dmv je Toon?
Dat zal toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carel12
  • Laatst online: 12-11-2022
Beste Tweakers,

Ik heb me nieuw op tweakers aangemeld maar ijk heb het draadje over warmtepompen wel al enig tijd met aandacht gevolgd. Ik heb inmiddels een Therma V 9 kw monoblock op mijn dak geplaatst. Beneden 120 m2 vloerverwarming. Boven radiatoren met fans er op. 400 liter boiler (gestuurd met driewegklep) en vooralsnog geen buffervat maar als het nodig is, is de plaatsing daarvan voorbereid

Ik heb beneden in de vloerverwarming 10 lussen gemaakt die op 5cm afstand onderling liggen.

Boven en beneden verwarmen kan gesplitst worden aangestuurd met de tweewegklep en tweede zone instelling.

De pomp heeft het buffervat inmiddels een keer verwarmt. Proefdraaien, dat lijkt wel te werken.

Ik heb beneden in verschillende ruimtes bedrading voor thermostaten of thermosensoren voorbereid om uiteindelijk losse groepen in de vloerverwarming los aan te kunnen sturen. Ik zit een beetje te dubben hoe ik dat laatste nou het handigst doe. Mijn voorkeur gaat uit naar alleen ntc sensoren plaatsen en dan centraal de aansturing regelen.

Iemand een tip waar te zoeken op het forum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

tebogo schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 21:15:
[...]

Dat begreep ik, allen niet waarommen 220V gaat schakelen. Haal je de hele Wp van de 220V af, dmv je Toon?
Dat zal toch niet?
Omdat de LG warmtepomp 220V op de externe thermostaat aansluiting zet. Sluit je daar direct je Toon ketelmodule op aan dan zou het kunnen werken, maar je hebt ook kans dat er rook uit komt. De handleiding is niet super duidelijk over het maximale voltage dat geschakeld kan worden. Er staat in iedergeval niet genoemd dat het 220 aan kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 00:03
Hallo allemaal,

Ook ik heb me al een tijdje ingelezen op dit forum en vandaag de knoop doorgehakt om de LG HM071MR.U44 te bestellen. Als het goed is wordt deze a.s. donderdag geleverd (één van de weinigen, welke nog op voorraad is). Dit was ook de reden om voor deze te kiezen. Oorspronkelijk keek ik naar de Panasonic 7 kW, maar volgens mij is dit een goede vervanger. Ook heb ik de installatie materialen besteld en toch wel geschrokken van de prijs van sommige materialen. Wat zijn die spullen duur geworden zeg.

De komende tijd zal ik verslag doen hoe ik het één en ander ga installeren.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Devil schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 23:09:
[...]

Omdat de LG warmtepomp 220V op de externe thermostaat aansluiting zet. Sluit je daar direct je Toon ketelmodule op aan dan zou het kunnen werken, maar je hebt ook kans dat er rook uit komt. De handleiding is niet super duidelijk over het maximale voltage dat geschakeld kan worden. Er staat in iedergeval niet genoemd dat het 220 aan kan.
Ah, bedankt. Wel vreemd omdat 220 op te zetten, maar oké.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

tebogo schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 23:47:
[...]

Ah, bedankt. Wel vreemd omdat 220 op te zetten, maar oké.
Ja, ik heb dat ding ook niet ontworpen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SergeB
  • Laatst online: 26-01-2023
Ik ben me al een tijdje aan het inlezen (o.a. dit topic) aangezien ik ook de installatie van de WP zelf wil gaan doen. Nou ben ik redelijk technisch aangelegd en handig maar wat er hier besproken wordt op het gebied van tuning gaat me iets te ver (voor nu). Mijn neef is loodgieter en heeft iig veel ervaring met CV en Combiketels...WP's helaas (nog) niet. Ik hoop dat mijn vraag dus "simpel" beantwoord kan worden :)

Ik heb een LG HM091MR.U44 besteld en wil deze net als meerdere personen hier in het topic combineren met een Atlantic V4 270l voor het SWW (eventueel icm zonnecollectoren. De WP zou ik dan alleen voor de CV (Vloerverwarming 70m2 en 3 Jaga's) gebruiken. De woning is uit 1926 maar nu na de verbouwing relatief goed geisoleerd (buitenmuren, HR++ glas, vloer, dak.

Mijn vraag is wat er in het systeem allemaal toegevoegd dient te worden om relatief eenvoudig te bedienen en stabiel werkende setup te krijgen?

- Kan de Atlantic (zonder gebruik van zonnecollectoren) ook ingezet worden als buffervat?
- Kan de Atlantic eventueel de CV ook bijverwarmen wanneer de WP het niet zou redden?
- Waar plaats ik het beste welke kleppen e.d.?

Zou top zijn als iemand eenzelfde setup heeft en hierover wat uitleg kan geven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leow88
Jojan265 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 23:14:
Hallo allemaal,

Ook ik heb me al een tijdje ingelezen op dit forum en vandaag de knoop doorgehakt om de LG HM071MR.U44 te bestellen. Als het goed is wordt deze a.s. donderdag geleverd (één van de weinigen, welke nog op voorraad is). Dit was ook de reden om voor deze te kiezen. Oorspronkelijk keek ik naar de Panasonic 7 kW, maar volgens mij is dit een goede vervanger. Ook heb ik de installatie materialen besteld en toch wel geschrokken van de prijs van sommige materialen. Wat zijn die spullen duur geworden zeg.

De komende tijd zal ik verslag doen hoe ik het één en ander ga installeren.
Veel succes, ik heb hier dezelfde WP sinds 2 weken lopen. Erg blij met de koel functie. Ik ben er zonder al te veel kennis aan begonnen. Het is zeker te doen. Ik heb wel een training gevolgd bij LG academy. Maar het kan ook zeker zonder dat. Gewoon net zo lang klojen tot het goed is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Vast een vraag die al ergens een keer is beantwoord, maar toch…

Moet bij een monoblock de aan- en afvoer van cv-water in de buurt CV ketel aangesloten worden op het CV-circuit? Of mag dat ook ergens anders in huis op het cv-circuit.

Dit ivm plaatsing van het monoblock. Leidingen worden anders veel langer. Betekent wel, dat cv-water eerst omhoog gepompt moet worden om aan de ander zijde van het huis weer naar beneden te gaan om ook daar te verwarmen. Bij cv ketel wordt het cv circuit nl in voor en achterzijde van het huis verdeeld.
Idee is om aan de achterzijde de monoblock neer te zetten en dan daar op het cv-circuit aan te sluiten.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SergeB
  • Laatst online: 26-01-2023
leow88 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:32:
[...]

Veel succes, ik heb hier dezelfde WP sinds 2 weken lopen. Erg blij met de koel functie. Ik ben er zonder al te veel kennis aan begonnen. Het is zeker te doen. Ik heb wel een training gevolgd bij LG academy. Maar het kan ook zeker zonder dat. Gewoon net zo lang klojen tot het goed is. :)
Dank voor de info. Is die cursus wel te volgen met (erg) weinig kennis van zaken?
Heb jij alleen de WP in gebruik voor cv en sww?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
TwinTurbo schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 16:37:
[...]

Hi Frank,

Als je afgiftesysteem op orde is mbt vermogen en flow heb je geen buffervat nodig.
Onder de streep verlaagd een buffervat altijd je rendement. Een buffer wordt toegepast om afgiftesystemen die oorspronkelijk niet voor warmtepompen ontworpen zijn, toch te kunnen toepassen met een warmtepomp.
De vraag is of jouw afgiftesysteem voldoet, is dat het geval dan zou ik nooit een buffervat toepassen. De installatie wordt onnodig duurder, complexer neemt meer plaats in beslag en presteert slechter.
Ter verduidelijking : met slechter presteren bedoel ik alleen het totaal rendement van de installatie en niet het pendelen (aan / uit schakelen) dat verdwijnt bij een buffervat in een te kleine installatie. In dat geval verbeterd het rendement. Bij installaties waar het afgiftesysteem te klein is, is een buffervat onmisbaar en zal deze de installatie rustiger laten draaien met langere runs. Hoe groter de buffer hoe langer de run.
Je moet er achter zien te komen of :
-je afgiftesysteem bij lage temperatuur 35-40 C het vermogen van de WP kwijt kan
-je voldoende flow door je systeem krijgt. Bij de 12 kW U34 is dit 40 l/min met de pomp op 100%
Omdat in veel gevallen het vergroten van het afgiftesysteem enorme bouwkundige aanpassingen zou betekenen wordt een buffervat als tussenoplossing gekozen.
Thanks, verhelderende uitleg, ik zal me eens verder inlezen in deze materie en dan een keuze maken.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

tebogo schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:43:
Vast een vraag die al ergens een keer is beantwoord, maar toch…

Moet bij een monoblock de aan- en afvoer van cv-water in de buurt CV ketel aangesloten worden op het CV-circuit? Of mag dat ook ergens anders in huis op het cv-circuit.

Dit ivm plaatsing van het monoblock. Leidingen worden anders veel langer. Betekent wel, dat cv-water eerst omhoog gepompt moet worden om aan de ander zijde van het huis weer naar beneden te gaan om ook daar te verwarmen. Bij cv ketel wordt het cv circuit nl in voor en achterzijde van het huis verdeeld.
Idee is om aan de achterzijde de monoblock neer te zetten en dan daar op het cv-circuit aan te sluiten.

Bedankt!
Dat hangt er helemaal van af hoe de leidingen aangelegd zijn, dus is zo niets zinnigs over te zeggen. Ik zou dat eerst uitzoeken, maak bijvoorbeeld een plattegrondje met ook de diameters er op. En dan zul je waarschijnlijk zelf vrij snel kunnen zien of het een goed idee is of niet.

Bij bijvoorbeeld een standaard (dubbele) ringleiding maakt het niets uit waar je invoert. Daarna wel weer de radiatoren opnieuw inregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legalr
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:40
Vandaag een warmtepomp boiler besteld (Atlantic explorer 270L met WW), en nu ook gelijk kijken naar een monoblock met de intentie om van het gas af te gaan.

isolatie in huis is in orde, ook voorzien van vloerverwarming.

nu is mijn jaarlijks verbruik 1400m3, en gasverbruik afgelopen maand voor SWW 16m3.
dus schatting 16m3x12 afgerond 200m3 per jaar aan SWW.

als ik dan een berekening met de koevlaas rekenmethode 1200m3 x 8/1650 = 5.8

hierbij zou dus een 7KW LG Therma voldoende moeten zijn.
maar is dit verstandig of is het beter om een stap hoger te gaan naar een 9KW model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Devil schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 19:30:
[...]

Dat hangt er helemaal van af hoe de leidingen aangelegd zijn, dus is zo niets zinnigs over te zeggen. Ik zou dat eerst uitzoeken, maak bijvoorbeeld een plattegrondje met ook de diameters er op. En dan zul je waarschijnlijk zelf vrij snel kunnen zien of het een goed idee is of niet.

Bij bijvoorbeeld een standaard (dubbele) ringleiding maakt het niets uit waar je invoert. Daarna wel weer de radiatoren opnieuw inregelen.
Dank voor je snelle antwoord. Diameters begrijp ik, maar dat lijkt wel goed te komen. Er vanuitgaande de dat alles horizontaal is zou dat goed moeten gaan, van groter naar kleinere diameter tot aan radiator,

Ik maak me meer zorgen om tweemaal omhoog en omlaag pompen… of is dat minder belangrijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

tebogo schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 22:48:
[...]

Dank voor je snelle antwoord. Diameters begrijp ik, maar dat lijkt wel goed te komen. Er vanuitgaande de dat alles horizontaal is zou dat goed moeten gaan, van groter naar kleinere diameter tot aan radiator,

Ik maak me meer zorgen om tweemaal omhoog en omlaag pompen… of is dat minder belangrijk?
Dat zorgt voor extra weerstand en dus of hogere pompsnelheid (meer stroomverbruik) of te weinig flow. Over het algemeen zijn de pompen behoorlijk sterk en hoef je alleen bij hele grote installaties op te letten of de capaciteit nog genoeg is. In het slechtste geval moet je nog een externe pomp installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Devil schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 22:51:
[...]

Dat zorgt voor extra weerstand en dus of hogere pompsnelheid (meer stroomverbruik) of te weinig flow. Over het algemeen zijn de pompen behoorlijk sterk en hoef je alleen bij hele grote installaties op te letten of de capaciteit nog genoeg is. In het slechtste geval moet je nog een externe pomp installeren.
Dank, ik zal eens een tekening maken en deze posten... ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaas O
Weet iemand wat de COP gegevens zijn van de HM123MR.U34 bij -7/35 & -7/55? Niets te vinden en LG is nu niet bepaald vriendelijk als ik ze bel. Twee uiterst vriendelijke installateurs gebeld maar die weten het ook niet en zijn te druk om navraag te doen.

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-09 09:05
Klaas O schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 08:45:
Weet iemand wat de COP gegevens zijn van de HM123MR.U34 bij -7/35 & -7/55? Niets te vinden en LG is nu niet bepaald vriendelijk als ik ze bel. Twee uiterst vriendelijke installateurs gebeld maar die weten het ook niet en zijn te druk om navraag te doen.

Dank!
Alsjeblieft, de vergelijking tussen de oude en de nieuwe :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lu5CHMiJXcRNo4JFzfjbeSxHk7Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DIkkIuqmyjEGib9D5o2WyWXK.jpg?f=fotoalbum_large

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undertilted
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23-09 09:26
TwinTurbo schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 16:37:
[...]

Onder de streep verlaagd een buffervat altijd je rendement.
Ja en neen. In Vlaanderen is men gestopt met het salderen van PV. Dat wil zeggen dat je meer zelf moet gebruiken op het moment er voldoende energie uit de PV is. Een warmtebuffer dient dan als een (goedkope) batterij. De efficiëntieverlies is dan minder relevant.

Een ander scenario is als je bv. je buffer koppelt aan een houtkachel, of zonnecollectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaas O
Casper de Boer schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 09:18:
[...]

Alsjeblieft, de vergelijking tussen de oude en de nieuwe :)
[Afbeelding]
Dank je wel @Casper de Boer ! :)

Wel gek. de LG Brochure geeft bij div zaken en een van de COP waarde weer iets anders aan..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7swWxQLEr6gQXRnF45EIQEHje2E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z90rFjyEsSS7lwxeHBXzXmIA.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft er iemand toevallig ook nog info over het terug moduleren m.n. verschil tussen de LG 12KW en de 12 KW TCap?
En een goed Boiler merk / type van 300 LTR (hoeveel m2 spiraal oppervlak is eigenlijk ten minste gewenst voor efficiente overdracht)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leow88
tebogo schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 13:08:
[...]

Dank, dank!

Exact wat ik ook voor ogen had, alleen dan een HM123MR-U34..

Hoe is het geluid in de ruimte er onder? Is dit een houten balken constructie met underlayment platen, isolatie en dan dakleer?

Bedankt!
Het is een betonnen constructie. Geluid nihil.
Ik heb de 7kW versie alleen getest met koelen op vol vermogen. Ik vind hem opvallend stil. Ook als je de kast vast houdt tijdens het opstarten voel je nauwelijks iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leow88
legalr schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 19:57:
Vandaag een warmtepomp boiler besteld (Atlantic explorer 270L met WW), en nu ook gelijk kijken naar een monoblock met de intentie om van het gas af te gaan.

isolatie in huis is in orde, ook voorzien van vloerverwarming.

nu is mijn jaarlijks verbruik 1400m3, en gasverbruik afgelopen maand voor SWW 16m3.
dus schatting 16m3x12 afgerond 200m3 per jaar aan SWW.

als ik dan een berekening met de koevlaas rekenmethode 1200m3 x 8/1650 = 5.8

hierbij zou dus een 7KW LG Therma voldoende moeten zijn.
maar is dit verstandig of is het beter om een stap hoger te gaan naar een 9KW model.
Als flow van een 9kW kwijt kan in je vv. Die heeft 6 l/min meer flow nodig. Dus 27 l/min.
Ik lees dat de 7kW toch niet 7kW is bij -2 of -7.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
Undertilted schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 14:18:
[...]

Ja en neen. In Vlaanderen is men gestopt met het salderen van PV. Dat wil zeggen dat je meer zelf moet gebruiken op het moment er voldoende energie uit de PV is. Een warmtebuffer dient dan als een (goedkope) batterij. De efficiëntieverlies is dan minder relevant.

Een ander scenario is als je bv. je buffer koppelt aan een houtkachel, of zonnecollectoren.
Ik wil de goede sfeer niet verpesten, maar tegen de tijd dat onze zonnepanelen echt beginnen met produceren, gaat bij ons de CV uit.
Dan wordt maanden lang een buffer vat op temperatuur gehouden voor niets (maar niet gratis). Klinkt als zinloze kosten.
Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leow88
Transitie schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 08:34:
[...]

Ik wil de goede sfeer niet verpesten, maar tegen de tijd dat onze zonnepanelen echt beginnen met produceren, gaat bij ons de CV uit.
Dan wordt maanden lang een buffer vat op temperatuur gehouden voor niets (maar niet gratis). Klinkt als zinloze kosten.
Dat is een kwestie van de regeling zo instellen dat je pas gaat verwarmen wanneer de zonnepanelen gaan werken.
Dus 's morgens kou leiden en dan 's middags en 's avonds dan genieten van je gratis wp warmte.
Voor wat hoort wat! :) :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Verbruik momenteel 1400 m3 gas per jaar voor verwarmen, 200 m3 voor SWW
Warmtevraag voor de woning is 11543 kWh per jaar
Berekende stook lijn:
bij -15 graden buiten / 47 verwarmingswater
naar bij 18 graden buiten / 32 graden verwarmingswater

Ik heb een berekening gemaakt van m'n afgiftesysteem.

In totaal kan er afgegeven worden:

bij 35/30/20
minimaal 4773 watt kwijt met een inhoud van 236 liter (exclusief aanvoerleidingen)
en
kan maximaal 6751 watt kwijt met een inhoud van 346 liter (exclusief aanvoerleidingen);

bij 40/35/20
minimaal 6186 watt kwijt met een inhoud van 236 liter (exclusief aanvoerleidingen)
en
maximaal 9254 watt kwijt met een inhoud van 346 liter (exclusief aanvoerleidingen);

bij 45/35/20
minimaal 7383 watt kwijt met een inhoud van 236 liter (exclusief aanvoerleidingen)
en
maximaal 10858 watt kwijt met een inhoud van 346 liter (exclusief aanvoerleidingen);

en in uiterste bij 55/45/20
minimaal 10550 watt kwijt met een inhoud van 236 liter (exclusief aanvoerleidingen)
en
maximaal 12604 watt kwijt met een inhoud van 270 liter (exclusief aanvoerleidingen);

Dan moet er daarnaast nog SWW worden gemaakt. We gaan uit van een 240 voorraad welke ook door de warmtepomp moet worden verwarmd.

En als laatste wil ik een 3-fase warmtepomp.

Ik kom bij de LG HM123MR.U34, maar deze lijkt wellicht te groot. Een 9 of 10 zal ook voldoen denk ik.
Maar dan vallen de 3-fase LG warmtepompen af.

Hoe kijken jullie daar tegen aan?

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@tebogo je warmteverlies bij -10 is blijkbaar iets meer dan 7 kW.
Is er een reden dat je je beperkt tot LG en driefase?
De LG variant die je nodig hebt ("9 kW") heeft op 3x25A zo'n beetje een fase voor zichzelf nodig, waarbij sommige anderen aan een 16A groep voldoende hebben om bij A-10W40 nog 7,3 kW eruit te persen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
tebogo schreef op zondag 24 juli 2022 @ 00:36:
Verbruik momenteel 1400 m3 gas per jaar voor verwarmen, 200 m3 voor SWW
Warmtevraag voor de woning is 11543 kWh per jaar
Berekende stook lijn:
bij -15 graden buiten / 47 verwarmingswater
naar bij 18 graden buiten / 32 graden verwarmingswater

Ik heb een berekening gemaakt van m'n afgiftesysteem.

In totaal kan er afgegeven worden:

bij 35/30/20
minimaal 4773 watt kwijt met een inhoud van 236 liter (exclusief aanvoerleidingen)
en
kan maximaal 6751 watt kwijt met een inhoud van 346 liter (exclusief aanvoerleidingen);

bij 40/35/20
minimaal 6186 watt kwijt met een inhoud van 236 liter (exclusief aanvoerleidingen)
en
maximaal 9254 watt kwijt met een inhoud van 346 liter (exclusief aanvoerleidingen);

bij 45/35/20
minimaal 7383 watt kwijt met een inhoud van 236 liter (exclusief aanvoerleidingen)
en
maximaal 10858 watt kwijt met een inhoud van 346 liter (exclusief aanvoerleidingen);

en in uiterste bij 55/45/20
minimaal 10550 watt kwijt met een inhoud van 236 liter (exclusief aanvoerleidingen)
en
maximaal 12604 watt kwijt met een inhoud van 270 liter (exclusief aanvoerleidingen);

Dan moet er daarnaast nog SWW worden gemaakt. We gaan uit van een 240 voorraad welke ook door de warmtepomp moet worden verwarmd.

En als laatste wil ik een 3-fase warmtepomp.

Ik kom bij de LG HM123MR.U34, maar deze lijkt wellicht te groot. Een 9 of 10 zal ook voldoen denk ik.
Maar dan vallen de 3-fase LG warmtepompen af.

Hoe kijken jullie daar tegen aan?

Bedankt!
Vind dat best een lastig vraagstuk, mede omdat er wat persoonlijke voorkeur door lijkt te klinken.
Wat ik kan melden is dat er bij ons in nagenoeg dezelfde situatie, toch gekozen is voor een 3-fase 12 kWh omdat dat voor de belasting van het geheel beter uitkomt. Daarbij hebben wij ook een 3-fase inverter voor de zonnepanelen. Met 3 x 25 Watt, een 2-fase kookplaat, een Quooker, WP-boiler en 3-fase beregening, is het met een 1-fase WP best krap. Je wilt ook niet steeds de netbeheerder laten komen om hoofd zekeringen te laten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
[...]

Ik neem aan dat de buffer wordt gebruikt voor SWW, bijvoorbeeld middels een hygiënespiraal. Dan heb je de hele zomer door de zonnepanelen verwarmd water.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Dank voor je snelle reactie!
[je warmteverlies bij -10 is blijkbaar iets meer dan 7 kW.
Hoe bereken je dit zo snel uit mijngegevens?😉
Is er een reden dat je je beperkt tot LG en driefase?
Ik heb een 3-fase (3x25) aansluiting, 3-fase omvormer, en wil m’n verbruik goed verdelen over de verschillende fases. Aan gezien ik verwacht dat de WP redelijk continue gaat draaien, is het wel mooi als dat dus over de verschillende fases is verdeeld.
De LG variant die je nodig hebt ("9 kW") heeft op 3x25A zo'n beetje een fase voor zichzelf nodig,
Ik heb nog geen 9kw omvormer van LG kunnen vinden. Minimaal de HM123MR.U34, maar daarvan ben ik dus bang dat hij z’n vermogen niet kwijt kan en gaat pendelen. Daarvoor had ik de afgifte berekeningen gemaakt.
]De LG variant die je nodig hebt ("9 kW") heeft op 3x25A zo'n beetje een fase voor zichzelf nodig, waarbij sommige anderen aan een 16A groep voldoende hebben om bij A-10W40 nog 7,3 kW eruit te persen
Kun je dit toelichten? Wat bedoel je met A10W40? Ik neem aan "buitentemp. 10 graden/aanvoertemp. 40"
Ik zocht op A10W40, maar vind dan alleen motorolie-sites 8)7
En één fase voor zichzelf? Ik neem aan dat totale vermogen bij een 3-fase model uit alle 3-fases wordt gehaald.

Bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door tebogo op 24-07-2022 14:17 . Reden: aanvullende info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Transitie schreef op zondag 24 juli 2022 @ 08:37:
[...]

Vind dat best een lastig vraagstuk, mede omdat er wat persoonlijke voorkeur door lijkt te klinken.
Wat ik kan melden is dat er bij ons in nagenoeg dezelfde situatie, toch gekozen is voor een 3-fase 12 kWh omdat dat voor de belasting van het geheel beter uitkomt. Daarbij hebben wij ook een 3-fase inverter voor de zonnepanelen. Met 3 x 25 Watt, een 2-fase kookplaat, een Quooker, WP-boiler en 3-fase beregening, is het met een 1-fase WP best krap. Je wilt ook niet steeds de netbeheerder laten komen om hoofd zekeringen te laten vervangen.
Bijna letterlijk in situatie😉. Geen last van pendelen van de warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
Klaas O schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 20:04:
[..

Heeft er iemand toevallig ook nog info over het terug moduleren m.n. verschil tussen de LG 12KW en de 12 KW TCap?
En een goed Boiler merk / type van 300 LTR (hoeveel m2 spiraal oppervlak is eigenlijk ten minste gewenst voor efficiente overdracht)?
lees jouw vraag over de 2 types die jij noemt.
ben eens gaan googelen op de 12kW TCap. De specs kende ik niet van dit apparaat.
2 dingen vielen me op:
i.v.m het vermogen wordt bij deze een 180 ltr buffervat aanbevolen zodat hij zijn warmte kwijt kan.
verder adviseren ze een pijp diameter van zeker 1 1/4.
dingen om rekening mee te houden bij je overwegingen.
voor wat betreft het kwijt kunnen van de warmte ben ik zeer benieuwd hoe de LG 123 12kW dit doet in de praktijk.
we gaan het samen zien komend seizoen.
als ik ik dit forum zo zie zijn er inmiddels genoeg mensen die deze gekozenhebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
lbreman schreef op zondag 24 juli 2022 @ 11:04:
[...]

Ik neem aan dat de buffer wordt gebruikt voor SWW, bijvoorbeeld middels een hygiënespiraal. Dan heb je de hele zomer door de zonnepanelen verwarmd water.
Tenzij je, zoals wij, een separate WP-boiler hebt. Als je het buffervat niet nodig hebt om pendelen tegen te gaan, is het opslaan van warmte in juni/ juli, voor gebruik in oktober tot januari, volgens mij volstrekt kansloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
tebogo schreef op zondag 24 juli 2022 @ 12:08:
[...]

Bijna letterlijk in situatie😉. Geen last van pendelen van de warmtepomp?
Bij ons draait de WP pas sinds eind maart. We gaan de komende winter ontdekken of pendelen een issue is. Gezien het volume en de flow van het gehele systeem, is die kans in theorie gering (volgens de installateur O-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

tebogo schreef op zondag 24 juli 2022 @ 12:06:
Hoe bereken je dit zo snel uit mijngegevens?😉
Koevlaasformule op gasverbruik, zie Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Ik heb een 3-fase (3x25) aansluiting, 3-fase omvormer, en wil m’n verbruik goed verdelen over de verschillende fases. Aan gezien ik verwacht dat de WP redelijk continue gaat draaien, is het wel mooi als dat dus over de verschillende fases is verdeeld.
Financieel maakt dat geen klap uit en technisch ook niet echt eigenlijk.
Ken je de huidige verdeling over de fasen?
Ik heb nog geen 9kw omvormer van LG kunnen vinden. Minimaal de HM123MR.U34, maar daarvan ben ik dus bang dat hij z’n vermogen niet kwijt kan en gaat pendelen. Daarvoor had ik de afgifte berekeningen gemaakt.

[...]

Kun je dit toelichten? Wat bedoel je met A10W40? Ik neem aan "buitentemp. 10 graden/aanvoertemp. 40"
Ik zocht op A10W40, maar vind dan alleen motorolie-sites 8)7
Google weet nog niet dat je je interesseert in warmtepompen en probeert wat slims te doen ;)
Zoek maar op "A-10W35", dat is geen olie, eventueel met aanhalingstekens.
Air -10°C (onder nul), water 40 °C wordt inderdaad bedoeld.
En één fase voor zichzelf? Ik neem aan dat totale vermogen bij een 3-fase model uit alle 3-fases wordt gehaald.
In de vermogensklasse die je zoekt zijn alleen 1fase varianten te vinden (goedkoper, dus geen vraag naar 3fase). De LG "9 kW" 1fase warmtepomp doet meer dan 4 kW elektrisch dus moet 20A afgezekerd worden en dan zit je inderdaad snel aan de gelijktijdigheid. Bij (vooral niet-aziatische?) andere merken is daar meer over nagedacht en kan je 7 en 8 kW warmtepompen vinden die op een 1x16A groep kunnen, dan heb je nog 9A dus ruim 2 kW op die fase over. Genoeg voor een strijkbout of frituurpan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Proton_ schreef op zondag 24 juli 2022 @ 20:22:
[...]

Koevlaasformule op gasverbruik, zie Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

In de vermogensklasse die je zoekt zijn alleen 1fase varianten te vinden (goedkoper, dus geen vraag naar 3fase). De LG "9 kW" 1fase warmtepomp doet meer dan 4 kW elektrisch dus moet 20A afgezekerd worden en dan zit je inderdaad snel aan de gelijktijdigheid. Bij (vooral niet-aziatische?) andere merken is daar meer over nagedacht en kan je 7 en 8 kW warmtepompen vinden die op een 1x16A groep kunnen, dan heb je nog 9A dus ruim 2 kW op die fase over. Genoeg voor een strijkbout of frituurpan.
Dank voor je snelle reactie. Die van de Koevlaasformule kende ik, logisch dat je het snel hadden kunnen berekenen😉

M.b.t. de 3-fases. Ik heb behoorlijk wat zware apparatuur die ik netjes probeer te verdelen. Een 3-fase warmtepomp help daarbij. Ik zie dat Panasonic en Daikin wel 3-fase wp’s leveren in de 9kw categorie.
Maar direct een stuk prijziger dan de LG….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undertilted
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23-09 09:26
[...]

Je moet je buffer uiteraard geen maanden op temperatuur houden als je die niet gebruikt.
Je kan ook koude stockeren in de buffer.

En tenslotte: je zal altijd overlap hebben tussen PV opbrengst en noodzaak voor CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
Proton_ schreef op zondag 24 juli 2022 @ 20:22:
[...]

Financieel maakt dat geen klap uit en technisch ook niet echt eigenlijk.
Ken je de huidige verdeling over de fasen?
Je hebt natuurlijk gelijk tav de financiën. Levering en teruglevering wordt altijd apart in je slimme meter geregeld en de diverse metingen lopen via de nulleider, die is gemeenschappelijk.
Qua techniek/ lees belasting van de verschillende fasen, maakt het wel verschil.
Ik krijg de indruk dat tebogo probeert om de belasting van de verschillende fasen wat uit te balanceren, zodat hij het maximale uit zijn 3 x 25 A aansluiting kan halen. Als je veel verbruikers hebt, is dat best een uitdaging.
Hier bij ons is,om dezelfde reden, de de meterkast aangepast en is de verdeling over de fasen opnieuw opgebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Transitie schreef op maandag 25 juli 2022 @ 18:25:
[...]
Ik krijg de indruk dat tebogo probeert om de belasting van de verschillende fasen wat uit te balanceren, zodat hij het maximale uit zijn 3 x 25 A aansluiting kan halen. Als je veel verbruikers hebt, is dat best een uitdaging.
Dat klopt, juist het balanceren over de verschillende fases. Ik heb een aantal grootverbruikers, die netjes verdeeld zijn over de fase, zodat ik ze tegelijkertijd kan gebruiken, b.v. met Kerst :) . en dan wil je natuurlijk niet dan net de warmtepomp de boosdoener si die de kerstverlichting en de rest uitzet.....

Daarom liever zelfde vermogen afgenomen over 3 fases, ipv over 1 fase.

Technisch qua zelfde type warmtepomp zal het denk ik weinig uitmaken in prestaties. Of zie ik daar nog iets over het hoofd?

Daarom zo jammer dat LG geen 3-fase 9kw warmtepomp heeft, want prijs en specs technisch zijn ze zo gek nog niet dacht ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Maakt jullie warmtepomp ook het geluid van een 14k4 modem voordat de compressor start?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:24
De frequentieregelaar maakt een dergelijk geluid.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaas O
montebaldo55 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 12:31:
[...]

lees jouw vraag over de 2 types die jij noemt.
ben eens gaan googelen op de 12kW TCap. De specs kende ik niet van dit apparaat.
2 dingen vielen me op:
i.v.m het vermogen wordt bij deze een 180 ltr buffervat aanbevolen zodat hij zijn warmte kwijt kan.
verder adviseren ze een pijp diameter van zeker 1 1/4.
dingen om rekening mee te houden bij je overwegingen.
voor wat betreft het kwijt kunnen van de warmte ben ik zeer benieuwd hoe de LG 123 12kW dit doet in de praktijk.
we gaan het samen zien komend seizoen.
als ik ik dit forum zo zie zijn er inmiddels genoeg mensen die deze gekozenhebben
We gaan het meemaken, nu nog eentje zien te krijgen. De div aanbieders geven aan dat ze met een week of 6 weer op voorraad zijn. Ik vraag me af of ik na aanbetaling van 50 % niet te horen krijg dat het 2023 gaat worden...dan is het al een beetje te laat met de huidige gasprijzen. Kent iemand nog adressen die nog een 12 Kw LG hebben staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tolunaygul12
Afgelopen maandag is eindelijk de verwarmings element voor legionella run geleverd en gemonteerd.
Was nog een hele opgave, de tank ligt in de kelder ruimte en er was niet genoeg ruimte om hem erin te krijgen.
Hiervoor moesten we de buffertank leegmaken ( 200 liter ) door er lucht op te zetten met een lage druk waardoor de water eruit gedrukt werd. Hierna de tank opgetilt en licht gedraait zodat de element erin kan.

Ben van plan om de element te voeden / aansturen via een shelly pro 1PM. Via home assistant wil ik wat logica programmeren zodat deze hoofdzakelijk ontsmet als er een overschot aan zonne energie is en de fase waarop de verwarming aangesloten is geen hoge belasting heeft. Fase wordt gedeeld met de 2 airco's

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AY3_ugYwLLNXlivKgYGQPU9zRrA=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XCGCl0YTOjtjdVibVGffxcM8.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRT
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 13:10

GRT

Heeft iemand informatie over de levertijden van de LG warmtepompen? Ik heb die van mij ( HM163MR U34) een hele tijd geleden bij Emundia besteld en de leverdatum blijven ze maar naar achter schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
Ik heb 2 weken terug nog een 16kw besteld, deze is afgelopen vrijdag binnengekomen (niet bij emundia)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doezel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-08 21:59

Doezel

Ond

Aangezien de wifi nog steeds instabiel werkt op de Series 4 (en ook niet alle parameters heeft die ik graag zou willen uitlezen/aansturen) wil ik graag via Modbus gaan communiceren.

Heeft iemand hier al een stabiele verbinding? En hoe kom je aan een lijst met mogelijke parameters? Staat dit ergens (online) gedocumenteerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mlj-DsIWa1HCte02z5Zvh12FbKA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Dgx42v5EK6vJ8yOwyHn85h2.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is een lijstje met parameters die ik in HomeAssistant zie. Deze komen via de wifi/thinQ interface. Dit is dus verre van volledig (zie bijv. niets van het 2e circuit)

"snapshot": {
"airState.ess.opStatus": 0.0,
"airState.ess.consumeRate": 0.0,
"airState.tempState.airTempHeatMin": 16.0,
"airState.diagCode": 0.0,
"airState.ess.solarPower": 0.0,
"airState.tempState.waterTempCoolMin": 10.0,
"airState.tempState.airTempCoolMin": 16.0,
"mid": 100593332.0,
"airState.energy.onCurrent": 7.0,
"airState.quality.sensorMon": 0.0,
"airState.ess.batteryStatus": 0.0,
"airState.miscFuncState.awhpWaterControl": 0.0,
"airState.tempState.target": 17.0,
"airState.ess.batteryPower": 0.0,
"airState.tempState.hotWaterTempMin": 40.0,
"airState.ess.consumePowerExt": 0.0,
"airState.operation": 1.0,
"airState.tempState.waterTempHeatMax": 45.0,
"airState.tempState.airTempCoolMax": 30.0,
"timestamp": 1658834808684.0,
"static": {
"deviceType": "401",
"countryCode": "NL"
},
"airState.tempState.hotWaterCurrent": 53.5,
"airState.ess.solarPowerExt": 0.0,
"airState.tempState.current": 23.5,
"airState.tempState.hotWaterTempMax": 58.0,
"airState.miscFuncState.awhpTempSwitch": 1.0,
"airState.miscFuncState.extraOp": 0.0,
"airState.tempState.hotWaterTarget": 55.0,
"airState.ess.gridPower": 0.0,
"airState.tempState.waterTempHeatMin": 20.0,
"airState.ess.energyFlow": 0.0,
"airState.miscFuncState.powerHotWater": 0.0,
"airState.tempState.airTempHeatMax": 25.0,
"meta": {
"allDeviceInfoUpdate": false,
"messageId": "za9PYqiOQsS0Y33MIRP2qQ"
},
"airState.ess.batteryRemain": 0.0,
"airState.tempState.waterTempCoolMax": 24.0,
"airState.miscFuncState.silentAWHP": 1.0,
"online": true,
"airState.ess.batteryPowerExt": 0.0,
"airState.ess.gridPowerExt": 0.0,
"airState.miscFuncState.hotWater": 1.0,
"airState.opMode": 3.0,
"airState.ess.consumePower": 0.0,
"airState.ess.energyLevel": 0.0,
"airState.tempState.outWaterCurrent": 24.5,
"airState.tempState.inWaterCurrent": 24.5
},

EDIT: lijst met mogelijke parameters staat gewoon in de installatiehandleiding. DOH! RTFM @mezelf.

[ Voor 4% gewijzigd door Doezel op 28-07-2022 15:57 ]

LG Therma V Monobloc 12KW U34. | 24 zonnepanelen x 380WP | Gasloos | Unifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
@mouse86
Al enige indicatie wanneer de wifi regelingen op de markt komen? Onderhand heb ik ook fancoils op wifi en zou mooi zijn als ik wat meer controle krijg over de LG. Ook bij koelen gaat hij namelijk volgas van start en dat geeft nog meer pendel acties.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:22
Beste tweakers,

Ook wij overwegen een warmtepomp te installeren. Ik ben een echte techneut met een achtergrond in elektrotechnische en embedded system. Nu plaats ik dit bericht om jullie mening te vragen en mogelijk zie ik nog iets over het hoofd.

Via een kennis kan ik gunstig een LG warmtepomp kopen/installeren. Een aantal maanden terug om die reden naar LG gekeken, maar zou ik met de geluidsnorm niet hebben kunnen uitkomen zonder omkasting oid. Nu zie ik dat de LG therma V monobloc S varianten een stuk stiller zijn. Daarmee zou ik met de 5kW variant precies volgens de geluidsnorm uitkomen.

Het doel is om volledig van het gas af te gaan. Ik twijfel echter of de 5kW voldoende zal zijn vanwege de vele berichten in tot topic over de vele defrost cycli. Mede hierdoor heeft een warmptepompboiler de voorkeur voor SWW. Andere redenen hiervoor zijn dat het installatietechnisch makkelijker is en het levert dubbele subsidie op.

Situatie:
Tussenwoning, opgeleverd in december 2018.
Gebruiksoppervlakte wonen: 110 m2
CO2 gestuurde MV
Gasverbruik 2020: 513 m3
Gasverbruik 2021: 630 m3 (vermoedelijk hoger verbruik dan 2020 door noodzaak een slaapkamer op 22 graden te stoken vanwege geboorte dochter)
Gasverbruik januari 2022:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d7FCRyfgom_aOPxHOnt56Bj_0u0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dy1alGn8tkACKiGIEcRXnDgF.png?f=fotoalbum_large
EPC: 0.4
PV: 3kWp op zuid, 40 graden dakhelling
Afgiftesysteem: vloerverwarming op begane grond, T21 radiatoren op eerste verdieping. Op de begane grond hangt een OT klokthermostaat, op de eerste verdieping een domme aan/uit thermostaat. Oorspronkelijk is het systeem aangelegd om met hoge temperatuur op de eerste verdieping stoken. Ik verwacht (semi-ervaringen van afgelopen winters) dat met 40 graden de eerste verdieping op temperatuur te houden is. Enkel op de badkamer is dat tot op heden krap gebleken. Mocht blijken dat de radiatoren niet voldoen kan ik er waar nodig later nog ventilatoren onder klikken en/of grotere radiatoren ophangen.

Met koevlaas methode zou ik, met 630 m3 uitkomen op 3.05kW benodigd vermogen.
Volgens de methode op warmtepomp-weetjes.nl kom ik uit op 35W/m2 (=) 3.85kW benodigd vermogen.

Plaatsing:
De buitenunit zou ik in de voortuin plaatsen. Deze moet, om de geluidsnorm te behalen, op het midden van het perceel geplaats worden, onder het keukenraam.

Installatie:
De waterleidingen van de warmtepomp kunnen in de grond in de voortuin naar rechts. Daar zit de meterkast, vervolgens via een koof (dikke plint) in het toilet komen de leidingen in de trapkast. Daar komen vanaf de ketel van zolder de huidige CV leiding uit. Hier zou ik de warmtepomp zonder buffervat willen aansluiten zodat de begane grond en eerste verdieping weer parallel staan. Eventueel kan ik de elektronische afsluiter voor de vloerverwarming behouden om de eerste verdieping op een iets hogere aanvoertemperatuur te stoken mocht dat nodig zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r_yk7Upgc_q_0SkqyIMmm3njnIY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iZoe38Vd5yfOfQJuwxP6VjSy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VfJpeaDM-wwlkAIE5offsv8biwA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/wXPeoMnH4QzYmZgNznAa1W3N.png?f=fotoalbum_tile

De warmtepompboiler zou op de plek komen te staan waar nu de CV ketel hangt. De voorkeur is om de bestaande dakdoorvoeren van de CV ketel en MV te gebruiken hiervoor. Ik zou graag iets maken om de aanvoerlucht voor de warmtepompboiler te mengen tussen lucht die toch uit de woning wordt gezogen en buitenlucht. Dit om enerzijds de warmte die anders verloren gaat te benutten en anderzijds niet onnodig veel warme lucht uit de woning te onttrekken.

1) Kan ik af met de 5kW variant?
2) Zien jullie nog problemen in bovenstaande omschreven installatie?
3) Is een buffervat noodzakelijk of aan te raden? Zo ja, zou het een sterke voorkeur hebben om een liggende variant onder in de trapkast te plaatsen. Zijn er tweakers met ervaringen hierin?
4) Ik ben toch een beetje huiverig voor de geluidsproductie, zowel voor onszelf maar ook vooral voor de buren. Hoe zijn jullie ervaringen hierin met de nieuwe monobloc s varianten?
5) Nog iets ander wat ik over het hoofd zie of vergeet?
Bonusvragen:
6A) Ik zou het systeem ook willen gebruiken om op de paar hele warme dagen in het jaar te koelen; ons huis blijft redelijk lang koel binnen, maar zodra de warmte binnen is krijgen we die er bijna niet meer uit. Ik begrijp dat koelen middels de vloerverwarming (en radiatoren) nogal wat haken en ogen aan zitten vanwege condensatie. Zijn er wat dat betreft nog dingen waarmee ik rekening moet houden bij de installatie?
6B) Mochten de zomers steeds warmer worden wil ik de mogelijkheid hebben met een speciale radiator te kunnen koelen (ik weet even niet hoe die heten, maar er zit geloof ik actieve luchverplaatsing in en een afvoer om vocht af te voeren). In dat laatste geval zal vermoedelijk het gehele CV circuit (vloerverwarming + radiatoren) worden afgesloten.

Bvd,
SalexSun

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mouse86
  • Laatst online: 21:04
Powrskin schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 12:32:
@mouse86
Al enige indicatie wanneer de wifi regelingen op de markt komen? Onderhand heb ik ook fancoils op wifi en zou mooi zijn als ik wat meer controle krijg over de LG. Ook bij koelen gaat hij namelijk volgas van start en dat geeft nog meer pendel acties.
Er is veel positief nieuws!

Ik heb hulp gekregen van een onverwachte hoek en daardoor kan mijn BV ook sneller opgestart worden. Want het liep een beetje vast op de eenmalige opstartkosten van een BV en de jaarlijkse onderhoudskosten. Dat zou niet uit komen als ik alleen deze print zou verkopen, althans, dan zou de print veel duurder per stuk worden.

Kortom, het loopt nu allemaal :) .. ik hoop toch echt binnen afzienbare tijd de eerste setjes te kunnen leveren. :9~
Er is vandaag ook een update

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
@mouse86 , goed om te lezen.
Mijn installateur wil t.z.t. wel voor mij bij jou kopen.
Ik denk dat de LG zonder deze module een ongeleide projectiel is.
Meld je hier als de webshop online is?

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mouse86
  • Laatst online: 21:04
The_KnarF schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 18:05:
@mouse86 , goed om te lezen.
Mijn installateur wil t.z.t. wel voor mij bij jou kopen.
Ik denk dat de LG zonder deze module een ongeleide projectiel is.
Meld je hier als de webshop online is?
Zal ik zeker doen :)

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
Kan de module trouwens ook het energieverbruik van de LG uitlezen?
Ik ga een 3 fase model plaatsen wil anders een 3 fase power meter in de meterkast plaatsen maar dat is ook weer een extra schakel, extra kosten en extra ruimte in de meterkast.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
The_KnarF schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 18:18:
Kan de module trouwens ook het energieverbruik van de LG uitlezen?
Ik ga een 3 fase model plaatsen wil anders een 3 fase power meter in de meterkast plaatsen maar dat is ook weer een extra schakel, extra kosten en extra ruimte in de meterkast.
verbruik zou je mooi kunnen meten met een shelly 3em !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
Ah, Shelly, had ik nog niet aan gedacht hier in huis is bijna alles ZigBee.
Goeie tip, thanks

LG-HM163MR-U34

Pagina: 1 ... 20 ... 181 Laatste