Goedemorgen, even een andere vraag. Ik heb een lg therma u44 7 kw. Ik ga hiermee de woning verwarmen deze winter, maar ik heb ook een houtkachel. Als het s'nachts flink vriest en de warmtepomp is niet nodig. Hoe zorgt de warmtepomp ervoor dat die niet invriest en kan ik hier nog zelf iets aan afstellen.
Het is vgl mij niet mogelijk om hier een antwoord op te geven met de summiere die je geeft.
Het lijkt me handig dat je je huidige situatie beschrijft en wat je precies wilt.
Er zijn legio mogelijkheden.
Het lijkt me handig dat je je huidige situatie beschrijft en wat je precies wilt.
Er zijn legio mogelijkheden.
De pomp draait constant tijdens koude temperaturen (circulatiepomp)Laker schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 09:38:
Goedemorgen, even een andere vraag. Ik heb een lg therma u44 7 kw. Ik ga hiermee de woning verwarmen deze winter, maar ik heb ook een houtkachel. Als het s'nachts flink vriest en de warmtepomp is niet nodig. Hoe zorgt de warmtepomp ervoor dat die niet invriest en kan ik hier nog zelf iets aan afstellen.
Dit voorkomt bevriezing van de leidingen
Ik meen dat de tijden in te stellen is (x min aan en x min uit)
Dus normaal hoef je hier niks aan te passen
Ik heb sinds jan 2016 een 5 KW model met R410 (oud type) Deze is standaard geleverd met een onder balk waarmee ik hem op zware airco steunen aan de muur heb gemonteerd. Ook standaard een buffervat met 2 backup heaters. Je kunt kiezen geen, 1 of 2 elementen gebruiken. In de winter gaat circulatiepomp naar mate het kouder wordt vaker draaien om bevriezing van de buitenunit te voorkomen. zie foto"s:strip_exif()/f/image/io8qdAyTNRQLw8q4kXwwaAUP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KybSKMdiXsHfPxPdH3uMSWoQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/io8qdAyTNRQLw8q4kXwwaAUP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KybSKMdiXsHfPxPdH3uMSWoQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/159gNzHklcqiQXdriY0ClYvR.jpg?f=fotoalbum_large)
Beste Tweakers,
Heeft iemand misschien meer info, zie mijn vragen in het bericht hieronder? Alvast heel erg bedankt voor de moeite!
Groet, Sander
Heeft iemand misschien meer info, zie mijn vragen in het bericht hieronder? Alvast heel erg bedankt voor de moeite!
Groet, Sander
superduke990 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 14:05:
Beste Tweakers,
Ik heb reeds heel veel gelezen en ben voornemens een LG warmtepomp te kopen (ws in het buitenland) en twijfel tussen de: HM091MR.U44 en de HM123MR.U34
Mijn situatie:
- vrijstaande woning uit 2002
- gasverbruik 1.400 kuub
- deels vloerverwarming / deels radiatoren
Volgens onderstaande berekening kom ik op 5,9kW
https://warmtepomp-weetje...uik-warmtepomp-berekenen/
Volgens de berekening op basis van gasverbruik kom ik op 5,7kW en tweede berekening via Koevlaas formule geeft 6,8kW.
Ik vind de HM071 net wat te krap, zeker +2/35 = 5,6kW waar de HM091 6,8kW zou doen. Toch heb ik liever een 3 fase warmtepomp omdat mijn fasen redelijk vol zitten qua belasting. 1e vraag: kan iemand iets zinnigs zeggen hoe ver de HM123MR kan terug moduleren? De 12 is misschien een beetje overkill, maar misschien is dat ergens op te zoeken?
2de vraag: ik lees veel over energie vretende defrosts, zal dat bij de 12 een stuk minder zijn vanwege een grotere condensor?
3de vraag: hoe zit het met de garantie als de warmtepomp in het buitenland (EU) is gekocht? LG Nederland wil deze vraag niet beantwoorden....... ik krijg tot nu toe nog geen reactie op mijn e-mail.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Groet,
Sander
Ik heb sinds een maandje ofzo een 300l sww vat geïnstalleerd en heb een vraagje hoe jullie dat hebben ingesteld.
De hysteris heb ik op 4 staan en de sensor zit onderin. Die kan ik ook niet zo makkelijk verplaatsen, want kan niet achter het vat komen.
Ik vind dat het vat snel weer in opwarm modus gaat als er iemand gaat douchen bv. Soms gaat hij wel 2x per dag verwarmen. Doordat de sensor onderin zit, heb ik hem daarom op 40c staan en gaat dus bij 36c weer verwarmen.
Eigenlijk wil ik hem ook niet op vaste tijden laten verwarmen, want dat zou wel 20% meer energie kosten. 2x op een dag verwarmen lijkt me ook niet echt wenselijk.
Moet zeggen hij is wel snel weer op temperatuur. 15mins is vaak al wel zat.
Ik heb het elektrisch element nog niet ingeschakeld omdat ik eerst wilde kijken of en hoe het zonder ging. Ik heb nu wel een relais en zou hem in principe op dezelfde groep via de warmtepomp aan kunnen sluiten.
De hysteris heb ik op 4 staan en de sensor zit onderin. Die kan ik ook niet zo makkelijk verplaatsen, want kan niet achter het vat komen.
Ik vind dat het vat snel weer in opwarm modus gaat als er iemand gaat douchen bv. Soms gaat hij wel 2x per dag verwarmen. Doordat de sensor onderin zit, heb ik hem daarom op 40c staan en gaat dus bij 36c weer verwarmen.
Eigenlijk wil ik hem ook niet op vaste tijden laten verwarmen, want dat zou wel 20% meer energie kosten. 2x op een dag verwarmen lijkt me ook niet echt wenselijk.
Ik heb het elektrisch element nog niet ingeschakeld omdat ik eerst wilde kijken of en hoe het zonder ging. Ik heb nu wel een relais en zou hem in principe op dezelfde groep via de warmtepomp aan kunnen sluiten.
Nukezone FTW
De warmtepomp kan zijn warmte minder goed kwijt dit komt het rendement niet ten goede. Ook heb je dan kans dat de wp gaat pendelen.Casper de Boer schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 10:23:
[...]
Waar zie je dan precies een probleem als je een spiraal gaat gebruiken in combinatie met een warmtepomp? @mouse86 heeft deze setup blijkbaar prima draaien met een 9kW pomp en een Arostor warmtepompboiler. Die zou een spoel hebben van 0,8m2 <link naar blog>
Misschien een hele domme vraag, maar hoe werkt de thermostaat/regel strategie bij de LG Therma's?
Hoe weet de warmtepomp hoe hard deze moet 'stoken' / moduleren?
Stel:
Het is 15 graden Celcius in de woonkamer.
Ik lees dat uit door een Nest/Toon/Tado of andere kamer temperatuur sensor in Home Assistant
Ik wil dat het 20 graden Celcius is dus ik vertel de warmtepomp dat deze moet verwarmen
Ik schakel het thermostaat contact (contact 27 met 30) met een schakelaar (Zigbee, KaKu, oid)
Dit gedrag lijkt op dat van een draaithermostaat waarbij een relais sluit/opent.
Is dat alles? Als het warm genoeg is open ik het contact totdat hetweer te koud is,
Moduleert de warmtepomp dan zelfstandig op basis van de binnenkomende temperatuur? De warmtepomp weet met deze methode niet of het nog 15 graden Celcius is of 19.5 graden Celcius,
Stel:
Ik lees dat uit door een Nest/Toon/Tado of andere kamer temperatuur sensor in Home Assistant
Ik wil dat het 20 graden Celcius is dus ik vertel de warmtepomp dat deze moet verwarmen
Ik schakel het thermostaat contact (contact 27 met 30) met een schakelaar (Zigbee, KaKu, oid)
Dit gedrag lijkt op dat van een draaithermostaat waarbij een relais sluit/opent.
Is dat alles? Als het warm genoeg is open ik het contact totdat hetweer te koud is,
Moduleert de warmtepomp dan zelfstandig op basis van de binnenkomende temperatuur? De warmtepomp weet met deze methode niet of het nog 15 graden Celcius is of 19.5 graden Celcius,
Sensor moet toch echt omhoog. Door de gelaagdheid wordt ie onderin bijna direct koud zodra je tapt. Sensor hoort op ongeveer 1/3 van boven te zitten, dan maakt de WP ook mooie lange runs.Powrskin schreef op zondag 19 juni 2022 @ 16:28:
Ik heb sinds een maandje ofzo een 300l sww vat geïnstalleerd en heb een vraagje hoe jullie dat hebben ingesteld.
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Ik heb laatst een LG warmtepomp boiler aangeschaft voor het tapwater. Daarnaast een losse solo CV ketel (intergas HRE solo) voor de verwarming van het huis. Nu wil ik een LG monoblock van 9Kw hieraan koppelen om het gasverbruik te verminderen.
Dit resulteert in het volgende hoog over plaatje hieronder bijgevoegd.
1. Is dit scenario mogelijk en hoe communiceert de warmtepomp met de ketel als er onvoldoende warmte gecreëerd wordt om het huis op temperatuur te krijgen?
1. Is dit scenario mogelijk en hoe communiceert de warmtepomp met de ketel als er onvoldoende warmte gecreëerd wordt om het huis op temperatuur te krijgen?
:strip_exif()/f/image/ECJtkCHAvHNRZctn9U7CrVwa.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 77% gewijzigd door scubastef op 20-06-2022 13:54 ]
Eenvoudigste manier is om je ketel op aan/uit te zetten, en via een relais en de contactor voor de naverwarmer te schakelen lijkt me.scubastef schreef op maandag 20 juni 2022 @ 11:45:
Ik heb laatst een LG warmtepomp boiler aangeschaft voor het tapwater. Daarnaast een losse solo CV ketel (intergas HRE solo) voor de verwarming van het huis. Nu wil ik een LG monoblock van 9Kw hieraan koppelen om het gasverbruik te verminderen.
[Afbeelding]
Heb je in jouw geschetste setup overigens geen buffervat nodig? Je LG lijkt nu door de CV te pompen, maar dan zit je toch steeds tegen een stilstaande pomp van de CV aan te duwen?
LG-HM091MR-U44 | 9000WP zuid plat dak
De luchtvoorziening voor de werkende gasketel ook gebruiken voor de wpb lijkt me een Bijzonder Slecht Plan.
Verder lijkt het op het plaatje dat zowel aanvoer als retour door de ketel gaan - de ketel zou ik met t-stukken in de aanvoer (na de wp) zetten.
Verder lijkt het op het plaatje dat zowel aanvoer als retour door de ketel gaan - de ketel zou ik met t-stukken in de aanvoer (na de wp) zetten.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Nog een paar zaken die opvallen:scubastef schreef op maandag 20 juni 2022 @ 11:45:
[Afbeelding]
Je hebt ze misschien wel bedacht, maar ik zie ze niet in de tekening. Ik mis de verdelers voor de vloerverwarming. Of is het de bedoeling om radiatoren en vloerverwarming met dezelfde temperatuur en in 1 circuit te verwarming? Dat laatste is volgens mij niet werkbaar.
Aansluiting tussen een warmtepomp en CV-ketel kun je het best realiseren met een open verdeler. Zie ook https://warmtepomp-weetje...en-toepassing-warmtepomp/
Het lijkt alsof er een expansievat onder de WP-boiler zit. Wat is de functie daarvan? Of is dat bedoeld als veiligheidsklep/ overdrukventiel?
De "koude lucht afvoer" van de WP-boiler zit nu aan de lucht inlaat van de CV-ketel. Deze kanalen dienen gescheiden te zijn van elkaar.
LG-HM123M-U33/ Vaillant aroSTOR VWL B 200-5/ zonnepanelen 8.400 Wattpiek
Hoi,
Ik heb nu nog alleen maar radiatoren dus zou het middels 1 circuit te verwarmen moeten kunnen.
Het expansievat onder de boiler is bedoeld als veiligheidsklep, aanbevolen door de leverancier
De afvoer van koude lucht zou mijns inzien aan de afvoer van de ketel gekoppeld kunnen worden. invoer en afvoer kanalen zijn/worden wel gescheiden van elkaar.
De warmtepomp is een monoblock systeem waarbij volgens de specificaties geen buffervat nodig zou zijn.
Ik heb nu nog alleen maar radiatoren dus zou het middels 1 circuit te verwarmen moeten kunnen.
Het expansievat onder de boiler is bedoeld als veiligheidsklep, aanbevolen door de leverancier
De afvoer van koude lucht zou mijns inzien aan de afvoer van de ketel gekoppeld kunnen worden. invoer en afvoer kanalen zijn/worden wel gescheiden van elkaar.
De warmtepomp is een monoblock systeem waarbij volgens de specificaties geen buffervat nodig zou zijn.
[ Voor 12% gewijzigd door scubastef op 20-06-2022 16:42 ]
inmiddels een aangepaste tekening gemaakt. Graag jullie feedback en of ik alsnog een buffervat nodig heb..
:strip_exif()/f/image/F1Ve0H38IV26gxWHSkgRRAKI.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door scubastef op 20-06-2022 18:32 ]
Je moet nog wel beveiliging toevoegen zodat je ketel niet over de warmtepomp draait, een warmtepomp kan niet over hoge temperaturenscubastef schreef op maandag 20 juni 2022 @ 18:20:
inmiddels een aangepaste tekening gemaakt. Graag jullie feedback en of ik alsnog een buffervat nodig heb..
[Afbeelding]
Buffervat ben je enkel nodig als je je vermogen niet goed berekend hebt of naregeling per ruimte hebt
Een buffervat zorgt wel voor een rustigere systeem, is dus in alle gevallen wel een pre maar niet altijd een must
Hallo,
Wij hebben een woning van 160m2 van 2000 met energielabel B. Gasverbruik is momenteel 1350 kuub.
Ik twijfel tussen de 7 en 9 kw monoblock.
Ik wil de cv ketel houden voor als back up.
Zijn er duidelijke aansluitschema’s?
Tips en tricks ?
Wij hebben een woning van 160m2 van 2000 met energielabel B. Gasverbruik is momenteel 1350 kuub.
Ik twijfel tussen de 7 en 9 kw monoblock.
Ik wil de cv ketel houden voor als back up.
Zijn er duidelijke aansluitschema’s?
Tips en tricks ?
Waar moet die beveiliging dan komen? En wat voor type heb ik dan nodig?
Kan iemand nog even naar bovenstaande kijken?SuperR1902 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 10:30:
Misschien een hele domme vraag, maar hoe werkt de thermostaat/regel strategie bij de LG Therma's?
Stel:
Ik schakel het thermostaat contact (contact 27 met 30) met een schakelaar (Zigbee, KaKu, Nest, oid)
In het voorbeeld schema van de Therma V staan afsluiters buiten de buitenmuur getekend. In de tuin dus. Mogen deze ook binnen zitten? Dat lijkt me praktischer, maar wellicht zitten ze met een hele goede reden buiten.
Ik zou de terreinleiding het liefst zonder onderbreking door de fundatie leggen en pas binnen in de technische/CV/washok-ruimte afsluiters op de slangen zetten.
Ik zou de terreinleiding het liefst zonder onderbreking door de fundatie leggen en pas binnen in de technische/CV/washok-ruimte afsluiters op de slangen zetten.
Ik heb de afsluiters ook gewoon binnen geplaatst. Je krijgt dan iets meer water (want meer buislengte) wanneer je de pomp buiten afkoppelt. Lijkt mij geen probleem in de tuin.SuperR1902 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 08:47:
In het voorbeeld schema van de Therma V staan afsluiters buiten de buitenmuur getekend. In de tuin dus. Mogen deze ook binnen zitten? Dat lijkt me praktischer, maar wellicht zitten ze met een hele goede reden buiten.
En over de releis voor inschakelen verwarming: Je kunt kiezen hoe de pomp moduleert. Zelf schakel ik de pomp ook in middels een zigbee relais en ingesteld dat warmtepomp alleen naar de watertemperatuur kijkt. Als je die watertemperatuur vervolgens weersafhankelijk maakt (Auto mode bij LG) dan kun je de watertemperatuur zo instellen dat het (hopelijk) lang duurt voordat de relais weer uitschakelt. De pomp moduleert dan netjes terug wanneer de ingestelde watertemperatuur is bereikt.
Edit: Moduleert op uitgaande temperatuur trouwens. Voor de retour kun je er voor kiezen om de pompsnelheid volledig automatisch te laten moduleren, te laten moduleren op een vaste delta T, een vaste watercapaciteit (L/min) of de pompsnelheid vast zetten
[ Voor 9% gewijzigd door bartjeNr.Zoveel op 21-06-2022 10:58 ]
Bedankt.
Dus afsluiters binnen is geen issue. Dat komt mooi uit.
De warmtepomp gaat dus zelf 'leren' welke retour temperatuur en debiet er hoort bij een bepaalde buiten temperatuur of weersvoorspelling? Ik hoef die LG remote dus niet perse in de woonkamer te hangen? Het liefst hang ik de remote namelijk na het instellen/configureren van de unit in het CV hok.
Ik lees nu je edit pas;
De warmtepomp gaat dus zelf 'leren' welke retour temperatuur en debiet er hoort bij een bepaalde buiten temperatuur of weersvoorspelling? Ik hoef die LG remote dus niet perse in de woonkamer te hangen? Het liefst hang ik de remote namelijk na het instellen/configureren van de unit in het CV hok.
Ik lees nu je edit pas;
Welke strategie gebruikt 'men' hier op het forum veel? Is er een 'go-to' strategie die goed werkt als uitgangpunt?Moduleert op uitgaande temperatuur trouwens. Voor de retour kun je er voor kiezen om de pompsnelheid volledig automatisch te laten moduleren, te laten moduleren op een vaste delta T, een vaste watercapaciteit (L/min) of de pompsnelheid vast zetten
[ Voor 35% gewijzigd door SuperR1902 op 21-06-2022 11:05 ]
:strip_exif()/f/image/6MiRYw0kN72MkG5oQZA5GmLQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vraag me af hoe ik inzicht krijg in het COP van de U44 serie. Het energiescherm geeft alleen het opgenomen vermogen weer helaas. De nieuwe serie heeft een flowmeter, dus ik weet de flow en de delta T. Kan ik aan de hand hiervan het afgegeven vermogen berekenen en dit vergelijken met het opgenomen vermogen?
Ik weet zelf nog niet helemaal wat de juiste strategie is. Dat wordt wachten op het komende stookseizoen. Heb de pomp natuurlijk wel even uitgeprobeerd door alvast een uurtje te draaien. Wat mij opviel is dat hij naar een delta T van +- 6 wou en terug ging toeren naar ongeveer 9L/min. Dan worden mijn verwarmingen onderin niet warm dus heb nu een vast debiet van 19L/min ingesteld, nu worden ze wel redelijk egaal warm. Ik vraag me alleen af of hij zo wel zuinig draait, maar dat moet ik allemaal nog gaan ervaren...SuperR1902 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:02:
Bedankt.
Ik lees nu je edit pas;
[...]
Welke strategie gebruikt 'men' hier op het forum veel? Is er een 'go-to' strategie die goed werkt als uitgangpunt?
Ik snap dat het afhankelijk is van de warmte afgifte in huis.
Ik heb op de beneden verdieping waar ik de kamer/verdieping-termperatuur meet 5 radiatoren zonder thermostaat staan, dus altijd open.
De andere 3 radiators hebben een Tado thermostaat knop maar bevinden zich op andere verdiepingen. Die knijpen de flow natuurlijk afhankelijk van de gemeten temperatuur.
De bestaande Intergas ketel kan op 'enkel warmwatervoorziening' worden ingesteld, dus die kan blijven hangen (met extra afsluiter?)
Ik heb op de beneden verdieping waar ik de kamer/verdieping-termperatuur meet 5 radiatoren zonder thermostaat staan, dus altijd open.
De andere 3 radiators hebben een Tado thermostaat knop maar bevinden zich op andere verdiepingen. Die knijpen de flow natuurlijk afhankelijk van de gemeten temperatuur.
De bestaande Intergas ketel kan op 'enkel warmwatervoorziening' worden ingesteld, dus die kan blijven hangen (met extra afsluiter?)
[ Voor 17% gewijzigd door SuperR1902 op 21-06-2022 11:52 ]
Hallo forumers, ik wil een 12KW kopen, maar zit een beetje met de geluidsberekening. Ik kan namelijk nergens de 'full' specificatie vinden, alleen de 'rated' en als ik het goed begrijp is het dan de fabrikant die bepaald op welk vermogen dat is? Ik begrijp ook de sound pressure op 1 meter specificatie niet. Die is 38 volgens de brochure. Dat zou inhouden dat hij op 1m van de erfgrens ruim aan de norm voldoet? Dat kan toch nooit?
After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.
Volgende deze brochure is die 38 dB(A) op 5 m afstand.
https://www.lgklimaat.nl/...loc-s-folder-nl-klein.pdf Pagina 6 van 8.
Dankjewel die grafiek is een stuk duidelijker dan die in de technische brochure. Dan zal die 1m op de hoogte slaan denk ik.SuperR1902 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 07:16:
Volgende deze brochure is die 38 dB(A) op 5 m afstand.
Ik twijfel nog tussen twee locaties voor installatie. 1 locatie is vrij ver van het huis en voldoet sowieso aan alle normen. Maar dat is kostbaar qua installatie (11 meter grondleiding voor 50 euro de meter). Tweede locatie is naast het huis van de buren, met een tuinmuur (2m hoog) op de erfgrens en meteen daar achter een blinde muur van hun uitbouw. Leuk detail, die uitbouw is zonder vergunning gebwoid, terwijl hij qua plek en afmeting wel vergunningsplichtig is
Daarom ook maar de obligate oproep. Kan ik bij iemand (midden van het land) komen luisteren bij een SWW run?
[ Voor 6% gewijzigd door Devil op 22-06-2022 09:33 ]
Hallo ben nieuw hier en een leek, maar ik lees dit forum vaak omdat ik ook wil overstappen naar een wp. De wp wil voorlopig naast de cv ketel gebruiken. Beneden plaatsen en 15 mm laten vervangen voor 22 mm en daar op aansluiten. Nu wil ik evt een LG 9kw 1fase kopen, maar die zijn nergens op voorraad? Verder zag ik ook nog Olimpia splendid 8 of 12 kw. Is dat een goed alternatief?
https://www.emundia.si/lg...e-supreme-hm091mr-u44-9kwFrank1234 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:21:
Nu wil ik evt een LG 9kw 1fase kopen, maar die zijn nergens op voorraad?
LG-HM091MR-U44 | 9000WP zuid plat dak
Hier nog 9 op voorraad. https://aircoplazazwolle....-50kw-tm-16kw-op-voorraadFrank1234 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:21:
Hallo ben nieuw hier en een leek, maar ik lees dit forum vaak omdat ik ook wil overstappen naar een wp. De wp wil voorlopig naast de cv ketel gebruiken. Beneden plaatsen en 15 mm laten vervangen voor 22 mm en daar op aansluiten. Nu wil ik evt een LG 9kw 1fase kopen, maar die zijn nergens op voorraad? Verder zag ik ook nog Olimpia splendid 8 of 12 kw. Is dat een goed alternatief?
9kw zijn op korte termijn goed verkrijgbaar, eigenlijk alle lg warmtepompen zijn op korte termijn te krijgen (zowel import als origineel nl)
Ok bedankt. Niemand ervaring met Olimpia? Of moet ik dan naar een ander forum? Zit een groot prijsverschil tussen.
Heren,
Graag zou ik mijn zwembad willen verwarmen met de 3-fase 12kW.
Dit gaat tot op heden prima door handmatig in te breken op de CV-leidingen (met een 3-weg klep).
Nu wil ik eea gaan automatiseren middels de SWW-functie. Nu heb ik 2 vragen waar jullie wellicht antwoord op kunnen geven:
Moet de 3-weg-klep op de A (volgens handleiding moet deze op de A, klem 8-9-10) of op de B (klem 11-12-13)? De handleiding is hierin tegenstrijdig.
De temperatuursensor wil ik gaan simuleren met vaste weerstanden. Nu is de connector CN-TH4 4-draads. Welke pinnetjes meten de weerstand?
Alvast bedankt voor jullie input!
Dit gaat tot op heden prima door handmatig in te breken op de CV-leidingen (met een 3-weg klep).
Nu wil ik eea gaan automatiseren middels de SWW-functie. Nu heb ik 2 vragen waar jullie wellicht antwoord op kunnen geven:
Moet de 3-weg-klep op de A (volgens handleiding moet deze op de A, klem 8-9-10) of op de B (klem 11-12-13)? De handleiding is hierin tegenstrijdig.
De temperatuursensor wil ik gaan simuleren met vaste weerstanden. Nu is de connector CN-TH4 4-draads. Welke pinnetjes meten de weerstand?
Alvast bedankt voor jullie input!
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/U0ixQn9ycnX6dn6K0445Sz92.jpg?f=user_large)
Hallo, ben voornemens een therma v 12 of 14 kw WP te kopen.
Wil de WP gebruiken met mijn pelletcv kachel en een buffer van 1000 liter.
De WP wordt op de middenste poot van de buffer aangesloten, temp ca 40 graden en de pelletcv op de bovenste poot ca 60 graden.
Mijn cv installatie is aangesloten op de bovenste poot met een mixer regeling.
Kan de WP stand alone draaien om mijn onderste deel van de buffer op ca 40 graden te houden?
Wil de pelletcv dan afstellen tussen 60 en 45 graden voor het laden van de buffer.
Ben graag benieuwd naar jullie reacties.
Ron
Wil de WP gebruiken met mijn pelletcv kachel en een buffer van 1000 liter.
De WP wordt op de middenste poot van de buffer aangesloten, temp ca 40 graden en de pelletcv op de bovenste poot ca 60 graden.
Mijn cv installatie is aangesloten op de bovenste poot met een mixer regeling.
Kan de WP stand alone draaien om mijn onderste deel van de buffer op ca 40 graden te houden?
Wil de pelletcv dan afstellen tussen 60 en 45 graden voor het laden van de buffer.
Ben graag benieuwd naar jullie reacties.
Ron
Ik heb een reactie:miremi schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 00:11:
[...]
Heb onderstaande antwoord antwoord van LG gekregen:
[Afbeelding]
En antwoord vanuit lg.klimaat@lge.com dat ik contact met installateur moet opnemen omdat ze geen ondersteuning bieden voor warmtepompen.
Dus geen support?
Hoe zit het dan met garantie van warmtepomp zelf? Ook geen ondersteuning?
Good afternoon.
Sometimes when new version of ThinQ app is released, there have been some disconnection issue.
Please give a guidance to customer as below.
1. In ThinQ app, sign out and Sign in, and try again
2. Delete the ThinQ app and reinstall
If it does not work, please give me more detail as below.
1. How it is disconnected, with picture or videos will be good
2. Customer`s account
3. Country and language setting in ThinQ
Ik ben zelf sceptisch, maar we gaan er mee aan de slag.
3weg klep klem A meen ik(binnenkant van je deksel staat het goed)Paulluijken schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:33:
Heren,
Alvast bedankt voor jullie input![Afbeelding]
Sensor pen 3 en 4
Ik heb dit ook ontvangen. Maar dit kan absoluut niet de oplossing zijn want:katrobot7 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:42:
[...]
Ik heb een reactie:
Good afternoon.
Sometimes when new version of ThinQ app is released, there have been some disconnection issue.
Please give a guidance to customer as below.
1. In ThinQ app, sign out and Sign in, and try again
2. Delete the ThinQ app and reinstall
If it does not work, please give me more detail as below.
1. How it is disconnected, with picture or videos will be good
2. Customer`s account
3. Country and language setting in ThinQ
Ik ben zelf sceptisch, maar we gaan er mee aan de slag.
1) De LG airco's die ik in de ThinQ app heb draaien, doen het wel nog gewoon (dus het is niet de app)
2) De Vanuit Home Assistant werkt het ook niet als de warmtepomp niet meer bereikbaar is, dus ook buiten de ThinQ app om is het probleem hetzelfde.
Dat heb ik inmiddels ook teruggestuurd.
LG Therma V Monobloc 12KW U34. | 24 zonnepanelen x 380WP | Gasloos | Unifi
Precies, dat dacht ik dus ook. ik koppel dat ook terug na het netjes te hebben uitgevoerd.
Ik heb deze mail ook ontvangen en ondertussen het volgende teruggestuurd:Doezel schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 09:07:
[...]
Ik heb dit ook ontvangen. Maar dit kan absoluut niet de oplossing zijn want:
1) De LG airco's die ik in de ThinQ app heb draaien, doen het wel nog gewoon (dus het is niet de app)
2) De Vanuit Home Assistant werkt het ook niet als de warmtepomp niet meer bereikbaar is, dus ook buiten de ThinQ app om is het probleem hetzelfde.
Dat heb ik inmiddels ook teruggestuurd.
Unfortunately, this didn't work. I already tried this solution before and it didn't work. I tried it again and it still doesn't work.
The app still thinks it is connected, but can't refresh or update it's product status. For example: because it's warm enough, I turned of the outlet for heating. But when opening the app, it still says it is turned on. See the screenshot and picture below.
When I do an action (like decreasing the temp with 1 degree) in the app, it says the communication failed, but the unit is receiving the action.
So it can still communicate, sort of, but it isn't telling the app that the communication was successful.
My account is:
Country and language setting: I can't see where the country settings are in the app, but language is English.
afwachten wat ze gaan zeggen
Beste Tweakers,JanAllElectric schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:23:
[...]
Ter vergelijking. Mijn 1 fase LG 9 KW (LG HM091M-U43) piekt op koude dagen toch al zo'n 20A.
Ik lees in de brochure van het nieuwste type HM091M-U44:
Nominaal stroom - Verwarmen: 8,7A / Koelen: 9,5A (maar wel aanbevolen zekering: 25A??)
Zou wellicht kunnen kloppen als ik zelf een berekening maak: 9kW / COP 4.5 = 2kW / 230V = 8,9A? Maar wat is de COP een stuk lager zit dan zal hij meer stroom verbruiken?
Maar hierboven lees ik makkelijk 20A, hoe moet ik dat zien in de praktijk en wellicht hebben anderen hier ook wat info over?
Alvast bedankt voor jullie reactie!
[ Voor 13% gewijzigd door superduke990 op 24-06-2022 14:08 ]
Je zou eens kunnen terug bladeren in dit forum.superduke990 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:54:
[...]
Beste Tweakers,
Ik lees in de brochure van het nieuwste type HM091M-U44:
Nominaal stroom - Verwarmen: 8,7A / Koelen: 9,5A (maar wel aanbevolen zekering: 25A??)
Zou wellicht kunnen kloppen als ik zelf een berekening maak: 9kW / COP 4.5 = 2kW / 230V = 8,9A? Maar wat is de COP een stuk lager zit dan zal hij meer stroom verbruiken?
Maar hierboven lees ik makkelijk 20A, hoe moet ik dat zien in de praktijk en wellicht hebben anderen hier ook wat info over?
Dit item komt regelmatig terug en is vaak besproken.
Evenals de keuze voor de dikte of diameter van de aanvoer kabel.
Het is en blijft een dilemma.
Vandaar dat ook velen twijfelen tussen de 9 kW 230v of de 12kW 400v 3 fasen.
Mogelijk dat een strenge winter duidelijkheid brengt.
Zelf heb ik dezelfde ervaring als JanElectric (zie hierboven) bij een beetje duidelijke kou gaat de 16A zekering eruit.
Ik weet echter niet of dit bij JE ook is
gebeurd. Maar zijn mening deel ik.
Neem verder in je beslissing mee dat de 091 in ons klimaat de beloofde 9kW niet haalt. Zie sticker.
@mouse86
Bij koelen vertoont de LG hetzelfde gedrag, ik koel op aanvoer 5 graden, komt de temperatuur op enig moment later dan stopt de compressor, die herstart dan weer met gestrekt been....resultaat is pendelen.
Als ik een stuk vloer openzet kan ik meer koude kwijt, maar dat is lastig te sturen, die software van LG is duf. Hoe staat het met de printplaten, de BV etcetera?
Bij koelen vertoont de LG hetzelfde gedrag, ik koel op aanvoer 5 graden, komt de temperatuur op enig moment later dan stopt de compressor, die herstart dan weer met gestrekt been....resultaat is pendelen.
Als ik een stuk vloer openzet kan ik meer koude kwijt, maar dat is lastig te sturen, die software van LG is duf. Hoe staat het met de printplaten, de BV etcetera?
Je bent mij voorCees-JanH schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 12:42:
@mouse86
Ik wilde binnenkort beginnen om er ook voor het koelen wat in te bouwen.
De printen staan nu al zo`n uhhh, 2 of 3 maanden klaar op de plank.
De BV dat vordert niet snel. En dat valt me tegen.
Wel het geld uitgeven hoor, fiscalisten vragen rustig 350 euro per uur voor een beetje advies.
En ik heb nu al 4 uur erop zitten aan advies.

Als er iemand is met een eigen bedrijf en het zou willen verkopen aan de consument, dan zou dat erg helpen.
Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module
Je kunt ze ook eerst zelf aansluiten en gebruiken, één minuut testen, dan verkopen als experimentele tweedehands print zonder garantie, als je omzet onder de 20 000 euro per kalenderjaar gaat zijn dan val je onder de KOR regeling, geen btw aangifte, ook geen btw over de verkoopwaarde en geen recht op teruggave van door jou betaalde btw.
Is dat wat voor je?
Garantie op tweedehands, en ook productaansprakelijkheid is veel lastiger.
Is dat wat voor je?
Garantie op tweedehands, en ook productaansprakelijkheid is veel lastiger.
Jammer dat het op dit punt stagneert. Ik snap je beweegredenen heel goed, maar zou het jammer vinden (en ik denk met mij velen) als het zou dood bloeden. Is een stichting oid nog een optie?mouse86 schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 18:40:
[...]
Je bent mij voor![]()
Ik wilde binnenkort beginnen om er ook voor het koelen wat in te bouwen.
De printen staan nu al zo`n uhhh, 2 of 3 maanden klaar op de plank.
De BV dat vordert niet snel. En dat valt me tegen.
Wel het geld uitgeven hoor, fiscalisten vragen rustig 350 euro per uur voor een beetje advies.
En ik heb nu al 4 uur erop zitten aan advies.![]()
Als er iemand is met een eigen bedrijf en het zou willen verkopen aan de consument, dan zou dat erg helpen.
@Cees-JanH
Dank je wel dat je wilt meedenken :-). Eerder kreeg ik ook advies van iemand om een brief vooraf te laten ondertekenen waarin afstand wordt gedaan van productaansprakelijkheid en schade.
Het probleem met deze trucjes is dat het werkt voor een enkele stuks. Hierbij gaat het om tientallen en wellicht wel tegen de 100 aan. Een korte toetsing via een advocaat is dat dit alleen kan bij b2b verkoop, niet b2c want die zijn wettelijk verankert en daar kom je niet omheen via een contract of overeenkomst met een klant. Je hebt t gewoon te doen met productaansprakelijkheid en productveiligheid.
Eigenlijk ben ik het beste uit, als ik een installateur kan vinden die het op zich wilt nemen. Die de dingen koopt van mij als b2b en dan zelf bij consumers het installeert met garantie.
Het voelt ook stom, want het zal bij 99% van de mensen goed gaan. Maar wat als nou die ene persoon zijn eigen LG Therma V warmtepomp om zeep helpt doordat hij -bijvoorbeeld- 230vac aansluit op de rs485 bus. Vrijwel zeker dat de hele warmtepomp niet meer werkt en dat het mainboard vervangen moet worden.
Zal je net iemand hebben die zegt, it wasn't me... this just happened when mounting your PCB
Of iemand -ja ik heb het vaker gezien- draden in de schroefklemmen stopt terwijl alle koperen draadjes van het draad eromheen slingeren en daardoor gaat de LG Therma V stuk, of nog erger, er ontstaat een gevaarlijke situatie. Dan wil ik niet op hoop van zegen hebben dat een trucje mij wel hieruit zou helpen. Waarschijnlijk kan ik nog niet eens een week een fulltime advocaat betalen
Dit bedoel ik

Dan zet ik deze 30 stuks gratis op te halen op marktplaats
Liever dat dan weggooien.
Dank je wel dat je wilt meedenken :-). Eerder kreeg ik ook advies van iemand om een brief vooraf te laten ondertekenen waarin afstand wordt gedaan van productaansprakelijkheid en schade.
Het probleem met deze trucjes is dat het werkt voor een enkele stuks. Hierbij gaat het om tientallen en wellicht wel tegen de 100 aan. Een korte toetsing via een advocaat is dat dit alleen kan bij b2b verkoop, niet b2c want die zijn wettelijk verankert en daar kom je niet omheen via een contract of overeenkomst met een klant. Je hebt t gewoon te doen met productaansprakelijkheid en productveiligheid.
Eigenlijk ben ik het beste uit, als ik een installateur kan vinden die het op zich wilt nemen. Die de dingen koopt van mij als b2b en dan zelf bij consumers het installeert met garantie.
Het voelt ook stom, want het zal bij 99% van de mensen goed gaan. Maar wat als nou die ene persoon zijn eigen LG Therma V warmtepomp om zeep helpt doordat hij -bijvoorbeeld- 230vac aansluit op de rs485 bus. Vrijwel zeker dat de hele warmtepomp niet meer werkt en dat het mainboard vervangen moet worden.
Zal je net iemand hebben die zegt, it wasn't me... this just happened when mounting your PCB
Of iemand -ja ik heb het vaker gezien- draden in de schroefklemmen stopt terwijl alle koperen draadjes van het draad eromheen slingeren en daardoor gaat de LG Therma V stuk, of nog erger, er ontstaat een gevaarlijke situatie. Dan wil ik niet op hoop van zegen hebben dat een trucje mij wel hieruit zou helpen. Waarschijnlijk kan ik nog niet eens een week een fulltime advocaat betalen
Dit bedoel ik

Áls het echt niet gaat lukken.Paulluijken schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 22:29:
[...]
Jammer dat het op dit punt stagneert. Ik snap je beweegredenen heel goed, maar zou het jammer vinden (en ik denk met mij velen) als het zou dood bloeden. Is een stichting oid nog een optie?
Dan zet ik deze 30 stuks gratis op te halen op marktplaats
Liever dat dan weggooien.
[ Voor 11% gewijzigd door mouse86 op 25-06-2022 22:54 ]
Is het een idee om ze als zelfbouw pakketje te verkopen? Misschien kun je dat eens juridisch kunnen toetsen.
Ik zou ze gewoon gratis weggeven aan mensen die aan jou een nader te bepalen vrijwillige bijdrage hebben overgemaakt.
Zou iemand zijn SWW-settings (liefst 12kW 3-fase) willen delen? Ik krijg hem niet constant. (TA schiet naar 58 graden en schakelt dan uit).
Alvast bedankt 👍
Alvast bedankt 👍
Hallo ik heb een vraag,
Welke kabel hebben jullie vanuit de therma v naar het bedieningpaneel (thermostaat) liggen. Kan deze tweeaderig zijn?
Groetjes Manfred
Welke kabel hebben jullie vanuit de therma v naar het bedieningpaneel (thermostaat) liggen. Kan deze tweeaderig zijn?
Groetjes Manfred
Hallo Manfred,Fredje01 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 20:25:
Hallo ik heb een vraag,
Groetjes Manfred
Voor de standaard LG thermostaat die meegeleverd is, dient dit (minimaal) drie aderig te zijn.
Iemand in de buurt van hoorn die een u44 monoblock heeft draaien met een sww vat eraan?
Zoja, dan zou ik graag komen luisteren.
Zoja, dan zou ik graag komen luisteren.
Ik heb een 9KW LG monoblock gekocht en een 2e hands Intergas Soloketel. Deze opstelling gebruik ik alleen voor de verwarming van het huis. Tapwater loopt via een warmtepomp boiler. Ik ben ook van plan een buffervat van 150 liter te installeren. Ik heb een nog een tweetal vragen:
1. Is de montage van een waterpomp noodzakelijk in deze opstelling achter het buffervat, voor de inlaat van de Monoblock? zo ja, hebben jullie advies omtrent merk/model
2. Zijn er nog specifieke zaken waarop ik moet letten ten aazien van het aansluiten van het buffervat?
1. Is de montage van een waterpomp noodzakelijk in deze opstelling achter het buffervat, voor de inlaat van de Monoblock? zo ja, hebben jullie advies omtrent merk/model
2. Zijn er nog specifieke zaken waarop ik moet letten ten aazien van het aansluiten van het buffervat?
Kan je het niet verkopen als "onderzoeksmateriaal" ofzo? met een disclaimer dat het niet op een LG warmtepomp gebruikt mag worden?
Ik ben bereid je gewoon een enveloppe met cash geld te sturen hoor, en als er later toevallig een printje in de bus komt zal ik zeer verbaasd zijn (maar wel tevreden).
Hallo allemaal,
Momenteel ben ik bezig met het onderzoeken welke accessoires er nodig zijn om een boilervat met backup-heater (water tank heater) aan te sturen.
wat ik gevonden heb:
-Temp sensor noodzakelijk voor in tank, LG PHRSTA0 (maar volgens velen hier ook voordeliger te krijgen, tips?)
De handleiding geeft aan: bij gebruik Backup element is een LG PHLTB Kit nodig, zover ik zie lijkt dit op een kleine aparte PCB met een relay en een input voor de temp, sensor?
Echter, nu zie ik ook, in deze video: YouTube: LG Therma V R32 Monobloc outdoor unit Pcb overview. (1.30 linksonder) (alsook gelezen hier) dat er een "water tank heater" output lijkt te zijn op klem 21 en 22.
deze video lijkt mij van @mouse86 ?
Gebruikt iemand die, of weet iemand wat deze doet?
Om een volledige kit voor 500€ te kopen om een paar meter kabel te sparen lijkt mij onnodig..
Helaas heb ik er (nog) geen staan om het te testen.
Hoor het graag!
Momenteel ben ik bezig met het onderzoeken welke accessoires er nodig zijn om een boilervat met backup-heater (water tank heater) aan te sturen.
wat ik gevonden heb:
-Temp sensor noodzakelijk voor in tank, LG PHRSTA0 (maar volgens velen hier ook voordeliger te krijgen, tips?)
De handleiding geeft aan: bij gebruik Backup element is een LG PHLTB Kit nodig, zover ik zie lijkt dit op een kleine aparte PCB met een relay en een input voor de temp, sensor?
Echter, nu zie ik ook, in deze video: YouTube: LG Therma V R32 Monobloc outdoor unit Pcb overview. (1.30 linksonder) (alsook gelezen hier) dat er een "water tank heater" output lijkt te zijn op klem 21 en 22.
deze video lijkt mij van @mouse86 ?
Gebruikt iemand die, of weet iemand wat deze doet?
Om een volledige kit voor 500€ te kopen om een paar meter kabel te sparen lijkt mij onnodig..
Helaas heb ik er (nog) geen staan om het te testen.
Hoor het graag!
2050vandaag, waarom wachten?
De sww kit van LG (ik heb hem hier) is letterlijk de temp sensor (met dan een passende connector naar het bordje van de ThermaV) en een kastje met een zekering en een relais om het verwarmingselement aan te sturen.
Bedankt!
Zou je er een paar foto's kunnen maken?
Na het kijken van dit filmpje:
YouTube: LG Therma V R32 Monobloc Installation Guide Step 2 – Wiring & Start up
En vergelijken met de video van @mouse86 lijkt het erop dat de PHLTB kit bestaat uit de volgende onderdelen:
-Een kastje
-een c40 2p automaat
-een relay, geschakeld met 230V, 30a rated
-Kabel van CN_B_HEAT_A naar terminal block klemmen 21 en 22
--> weet iemand hoe dit connector type heet?
-Temperatuursensor LG PHRSTA0, wat volgens dit topic een 5k ohm NTC lijkt te zijn? Met een jst-xh 4p 2.54 connector, kan iemand dat bevestigen? @Domosapiens @Rubie-The-Sysop
Zou je er een paar foto's kunnen maken?
Na het kijken van dit filmpje:
YouTube: LG Therma V R32 Monobloc Installation Guide Step 2 – Wiring & Start up
En vergelijken met de video van @mouse86 lijkt het erop dat de PHLTB kit bestaat uit de volgende onderdelen:
-Een kastje
-een c40 2p automaat
-een relay, geschakeld met 230V, 30a rated
-Temperatuursensor LG PHRSTA0, wat volgens dit topic een 5k ohm NTC lijkt te zijn? Met een jst-xh 4p 2.54 connector, kan iemand dat bevestigen? @Domosapiens @Rubie-The-Sysop
2050vandaag, waarom wachten?
Hallo,scubastef schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 11:59:
Ik heb een 9KW LG monoblock gekocht en een 2e hands Intergas Soloketel. Deze opstelling gebruik ik alleen voor de verwarming van het huis. Tapwater loopt via een warmtepomp boiler. Ik ben ook van plan een buffervat van 150 liter te installeren. Ik heb een nog een tweetal vragen:
Hangt er een beetje vanaf wat voor soort buffervat je hebt met spiralen of zonder.
Je zou aan de ene zijde de warmtepomp het cv water kunnen laten rondpompen tot een aantal graden. Ik zou 'm niet te hoog instellen om nog een leuke cop te hebben.
Dan laat je 'm aan de andere zijde naar de cv ketel gaan om het cv water nog na te laten verwarmen. Hier ben je geen cv pomp voor nodig, die zit al in de cv ketel.
Groetjes Manfred
@BjornHero
Ik heb de 5k temp sensor via ali gekocht:
https://nl.aliexpress.com/item/32965236222.html
Was 5 euro met verzenden, werkt als een trein.
Heb hem zelf verlengt met een utp kabel van 15 meter omdat mijn boiler wat verderweg zit.
Bij mijn LG zat er in de connector voor deze NTC al een lege stekker meegeleverd. Ik heb deze stekker gebruikt door de NTC hieraan vast te maken. De metalen jst clipjes die in deze stekker gaan, kan je voor enkele euros kopen op ali.
Totaal onder 15 euro incl verzenden :-).
Ik heb trouwens geen backup heater aangesloten, dus daar kan ik je helaas niet mee helpen.
Ik heb de 5k temp sensor via ali gekocht:
https://nl.aliexpress.com/item/32965236222.html
Was 5 euro met verzenden, werkt als een trein.
Heb hem zelf verlengt met een utp kabel van 15 meter omdat mijn boiler wat verderweg zit.
Bij mijn LG zat er in de connector voor deze NTC al een lege stekker meegeleverd. Ik heb deze stekker gebruikt door de NTC hieraan vast te maken. De metalen jst clipjes die in deze stekker gaan, kan je voor enkele euros kopen op ali.
Totaal onder 15 euro incl verzenden :-).
Ik heb trouwens geen backup heater aangesloten, dus daar kan ik je helaas niet mee helpen.
Klopt, ik heb hem met de volgende onderdelen geregeld:BjornHero schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 00:09:
Sensor: https://nl.aliexpress.com...fPO0&gatewayAdapt=glo2nld (5K)
Connector: https://nl.aliexpress.com...fPO0&gatewayAdapt=glo2nld (XH 2.54MM, 300MM, 10PCS 4P)
Hoi, iedereen!
Ik heb een 7kw van Emundia, heb al een paar van de installer,-en gebruikershandleidingen doorgespit.
Ik heb gelijkvloers vloerverwarming, boven 3 kamers met muurverwarming. Heb ook het volledige Niko homecontrol gamma in de zekeringkast zitten
De drie slaapkamers hebben elk hun eigen home control thermostaat, die regelen elk hun ventiel op de collector.
De warmtepomp krijgt een buffervat en een extra circulatiepomp.
Mijn vraag is nu of ik gelijkvloers de meegeleverde controller kan gebruiken, en boven de aanwezige thermostaten? Is het handiger om de extra circulatiepomp te laten aansturen door de Home control (eventueel ééntje in de living bijhangen)?
De manual vermeldt ook een 2de circuit instelling met een mengventiel ed? Daarbij staat de "warmere" zone afgebeeld met radiatoren... Is dat dan een betere optie?
Ben tamelijk handig in alle velden, maar na de manuals (letterlijk vertaald uit het koreaans) doorgelezen te hebben blijven deze kwesties nog open staan...
Ik heb een 7kw van Emundia, heb al een paar van de installer,-en gebruikershandleidingen doorgespit.
Ik heb gelijkvloers vloerverwarming, boven 3 kamers met muurverwarming. Heb ook het volledige Niko homecontrol gamma in de zekeringkast zitten
De drie slaapkamers hebben elk hun eigen home control thermostaat, die regelen elk hun ventiel op de collector.
De warmtepomp krijgt een buffervat en een extra circulatiepomp.
Mijn vraag is nu of ik gelijkvloers de meegeleverde controller kan gebruiken, en boven de aanwezige thermostaten? Is het handiger om de extra circulatiepomp te laten aansturen door de Home control (eventueel ééntje in de living bijhangen)?
De manual vermeldt ook een 2de circuit instelling met een mengventiel ed? Daarbij staat de "warmere" zone afgebeeld met radiatoren... Is dat dan een betere optie?
Ben tamelijk handig in alle velden, maar na de manuals (letterlijk vertaald uit het koreaans) doorgelezen te hebben blijven deze kwesties nog open staan...
[ Voor 12% gewijzigd door Kenwood960 op 01-07-2022 12:55 ]
Is er in dit topic ergens data verzameld over de COP waarden voor onze winters?
Ik hoopte een verstandige investering te doen, minder gas te verstoken en de installatie in een paar jaar terug te verdienen. Als ik nu de berichtjes rond januari en februari van 2021 lees lijkt het er op dat ik mag hopen quite te spelen tov de gas ketel. Dat zou natuurlijk waanzin zijn.
Een snel hand sommetje leert dat we quite spelen tov gas bij een COP van 2.25. Nu lees ik dat de units de opgegeven capaciteit niet halen en dat de COP bij 5 graden en kouders ook nog eens ellendis is.
Klopt mijn handsommetje en lijkt de pomp kwa inverstering dus geen goede keuze?
Ik hoopte een verstandige investering te doen, minder gas te verstoken en de installatie in een paar jaar terug te verdienen. Als ik nu de berichtjes rond januari en februari van 2021 lees lijkt het er op dat ik mag hopen quite te spelen tov de gas ketel. Dat zou natuurlijk waanzin zijn.
Een snel hand sommetje leert dat we quite spelen tov gas bij een COP van 2.25. Nu lees ik dat de units de opgegeven capaciteit niet halen en dat de COP bij 5 graden en kouders ook nog eens ellendis is.
Klopt mijn handsommetje en lijkt de pomp kwa inverstering dus geen goede keuze?
[ Voor 27% gewijzigd door SuperR1902 op 01-07-2022 16:05 ]
@ superR 1902
Kan me je vraag goed voorstellen.
Ieder doet het op zijn manier.
Dus echt zuivere vergelijkingen zijn er niet.
Uit mijn eigen ervaring:
Mijn gasverbruik was de afgelopen jaren rond de 1100m3
Daarnaast heb ik ook een houtkachel.
Vorig jaar de LG 091 geïnstalleerd.
Gedraaid vanaf eind september 2021 tot einde stookseizoen globaal mei 2022.
Daarnaast voor sww een warmte pomp boiler gekocht.
Verbruik aan stroom;
2300kW voor verwarming
230 kw voor sww.
Dus totaal 2630kw aan stroom.
Totaal geen gasverbruik meer.
Dus 1100m3 bespaard
Koken deden we altijd al electrisch
Houtkachel gebruik onveranderd.
Dus bij mij is het 2630kw aan stroom
Terwijl het aan gas globaal 1100m3 was geweest
Nu kun je het naar je eigen situatie bekijken.
Dit kan voor een ieder heel verschillend uitpakken.
De een heeft net op tijd zijn contract heel gunstig vast kunnen zetten terwijl een ander met de huidige hele hoge tarieven moet rekenen.
Verder is comfort heel subjectief.
Sinds de wp kom ik niet meer aan de regeling of thermostaat.
Dus we klooien niet met aanvoer en retour temp. Graadje erbij of graadje eraf van deze genoemde aan en afvoer temp doen we niet.
Alles staat op 21gr ruimte temp continue en we ervaren dit als comfortabeler als voorheen.
Hopelijk kun je hier wat mee.
Toevoeging
Mijn 9kw dit voorjaar verkocht en recent een 12kw 400v 3 fasen geïnstalleerd.
Wrs is dit over gedemensioneerd.
Ben heel benieuwd hoe het verbruik in het komend seizoen zal zijn.
Kan me je vraag goed voorstellen.
Ieder doet het op zijn manier.
Dus echt zuivere vergelijkingen zijn er niet.
Uit mijn eigen ervaring:
Mijn gasverbruik was de afgelopen jaren rond de 1100m3
Daarnaast heb ik ook een houtkachel.
Vorig jaar de LG 091 geïnstalleerd.
Gedraaid vanaf eind september 2021 tot einde stookseizoen globaal mei 2022.
Daarnaast voor sww een warmte pomp boiler gekocht.
Verbruik aan stroom;
2300kW voor verwarming
230 kw voor sww.
Dus totaal 2630kw aan stroom.
Totaal geen gasverbruik meer.
Dus 1100m3 bespaard
Koken deden we altijd al electrisch
Houtkachel gebruik onveranderd.
Dus bij mij is het 2630kw aan stroom
Terwijl het aan gas globaal 1100m3 was geweest
Nu kun je het naar je eigen situatie bekijken.
Dit kan voor een ieder heel verschillend uitpakken.
De een heeft net op tijd zijn contract heel gunstig vast kunnen zetten terwijl een ander met de huidige hele hoge tarieven moet rekenen.
Verder is comfort heel subjectief.
Sinds de wp kom ik niet meer aan de regeling of thermostaat.
Dus we klooien niet met aanvoer en retour temp. Graadje erbij of graadje eraf van deze genoemde aan en afvoer temp doen we niet.
Alles staat op 21gr ruimte temp continue en we ervaren dit als comfortabeler als voorheen.
Hopelijk kun je hier wat mee.
Toevoeging
Mijn 9kw dit voorjaar verkocht en recent een 12kw 400v 3 fasen geïnstalleerd.
Wrs is dit over gedemensioneerd.
Ben heel benieuwd hoe het verbruik in het komend seizoen zal zijn.
Weet iem. de verschillen tussen de12kw u33 en u34?
bedankt alvast voor jullie reactie!
U34 is nieuwer en heeft meer subsidie omdat ie daadwerkelijk als 12kw in de lijst staat.forteb schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 01:11:
Verder schijnt ie stiller te zijn en heeft ie wat meer sensoren. (Ik heb ook een u34 maar heb nooit een u33 gezien)
De u34 kan je veel beter instellen en draait daardoor rustigerforteb schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 01:11:
Hij zou ook minder last van defrost moeten hebben maar dat kan ik nog niet met zekerheid zeggen
Ook ik ga aan een warmtepomp avontuur beginnen. Ik heb een redelijk grote woning en daarnaast een losse garage/kantoor met nu nog een eigen CV. Deze wil ik ook aansluiten naar de warmtepomp in de woning. Dus na wat uitzoekwerk heb ik de HM163MR.U34 gekocht. Ik ben al erg veel aan het lezen, o.a. in dit forum.
Ben van plan om met deze warmtepomp, en met een aantal zonnecollectoren op het dak een buffervat te verwarmen en van daaruit dus ook naar de losse garage wat leidingen aan te leggen.
Ik zie veel mooie plaatjes van opstellingen. Maken jullie die zelf, en waarmee?
Lijkt me ook wel leuk om zo alles uit te werken, en handiger om op die manier ook vragen te stellen ;-)
Ben van plan om met deze warmtepomp, en met een aantal zonnecollectoren op het dak een buffervat te verwarmen en van daaruit dus ook naar de losse garage wat leidingen aan te leggen.
Ik zie veel mooie plaatjes van opstellingen. Maken jullie die zelf, en waarmee?
Lijkt me ook wel leuk om zo alles uit te werken, en handiger om op die manier ook vragen te stellen ;-)
Moeten de contacten enkel kortgesloten worden, of moet er spanning opgezet worden voor de werking?Doezel schreef op zondag 24 april 2022 @ 10:40:
In de NL installatiehandleiding op pagina 101 staat het uitgelegd. Je kunt via 2 ingangen de warmtepomp in 4 modi zetten.
(Ik heb dit zelf nog niet toegepast. Ik wil het via Home Assistant gaan aansturen op basis van de verwachtte solar opbrengst en energietarief. Ik wil het gaan doen via een Fibaro Smart Implant. Daar zitten 2 relais in waarmee ik die 2 inputs kan aansturen )
[Afbeelding]
Hallo mede Tweakers,
Ik ben de trotse eigenaar van een LG Warmtepomp Therma V HM091MR.U44 prachtig apparaat ben erg tevreden.
Ik heb een probleempje en ik ben al wel een uur of 6 aan het zoeken maar kan het niet vinden. De LG PREMTB100 thermostaat die bij de unit geleverd word staat standaard op 25 graden in de AI mode, graag zou ik deze op 22 graden hebben. Weet iemand hoe dit moet?
De wifi module van LG vind ik eigenlijk wat te duur en als echte Tweaker moet er zelf toch wat in elkaar te solderen/knutselen wezen. Bestaat zo iets en zo ja heeft iemand en link? zodat ik is even kan kijken of ik het zelf kan maken.
Of is er de mogelijkheid om via een laptop en kabel direct te communiceren?
Mocht dit allemaal niet kunnen is het de €175 euro waard om een wifi unit van LG te kopen.
Wat wel grappig vind is in het menu van de thermostaat heb je Silent Mode, Ik heb nog nooit een airco of warmtepomp meegemaakt die zo extreme stil is, zijn ze een beetje onzeker bij LG Grapje:)
Alvast bedankt,
Zilver
Ik ben de trotse eigenaar van een LG Warmtepomp Therma V HM091MR.U44 prachtig apparaat ben erg tevreden.
Ik heb een probleempje en ik ben al wel een uur of 6 aan het zoeken maar kan het niet vinden. De LG PREMTB100 thermostaat die bij de unit geleverd word staat standaard op 25 graden in de AI mode, graag zou ik deze op 22 graden hebben. Weet iemand hoe dit moet?
De wifi module van LG vind ik eigenlijk wat te duur en als echte Tweaker moet er zelf toch wat in elkaar te solderen/knutselen wezen. Bestaat zo iets en zo ja heeft iemand en link? zodat ik is even kan kijken of ik het zelf kan maken.
Of is er de mogelijkheid om via een laptop en kabel direct te communiceren?
Mocht dit allemaal niet kunnen is het de €175 euro waard om een wifi unit van LG te kopen.
Wat wel grappig vind is in het menu van de thermostaat heb je Silent Mode, Ik heb nog nooit een airco of warmtepomp meegemaakt die zo extreme stil is, zijn ze een beetje onzeker bij LG Grapje:)
Alvast bedankt,
Zilver
Onderstaande opmerking hoort eigenlijk niet in dit forum thuis.Maar voor de beeld vorming wel interessant voor mensen die vragen hebben over het verbruik aan kW voor de Sww productie:
Net voor we wegreden voor onze vakantie de stekker uit de warmtepomp boiler getrokken.
Heeft paar wk stilgestaan.
Gisteren heeft de buurvrouw de stekker weer ingedaan op mijn verzoek.
Beloop: heb 200 ltr vat in mijn solitaire warmtepomp boiler
Het heeft 6 uur gekost om de temp van 18 naar 60 graden te krijgen.
En verbruik is precies 2kw.
Morgen kan ik aflezen wat het verbruik is om het water op temperatuur te houden. Ben zelf ook wel benieuwd.
Dit zijn echte praktijk gegevens
Net voor we wegreden voor onze vakantie de stekker uit de warmtepomp boiler getrokken.
Morgen kan ik aflezen wat het verbruik is om het water op temperatuur te houden. Ben zelf ook wel benieuwd.
Bij ons een WP-boiler, ook van 200 liter. Gaat, zolang salderen mogelijk is, elke nacht om 24 uur aan. Heeft dan 2-3 uur nodig om water weer op 60 graden te brengen. Verbruik is dan minder dan 1 kWh.montebaldo55 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:00:
Onderstaande opmerking hoort eigenlijk niet in dit forum thuis.Maar voor de beeld vorming wel interessant voor mensen die vragen hebben over het verbruik aan kW voor de Sww productie:
Op vakantie gaan is kennelijk goedkoper

@SuperR1902 Veel berichten over de COP afgelopen winter zijn van mijn hand. Met een WP moet je natuurlijk ook zien dat je in het najaar en voorjaar relatief hoge rendementen haalt. Dat je op enkele dagen een slechtere COP haalt en daarmee kosten technisch iets duurder uit bent dan dat je met gas zou stoken compenseer je ruimschoots in september/oktober/november/april.
De LG die bij mij niet heel goed presteert door o.a. vrijwel alleen radiatoren
COP laatste seizoen was 3,56.
In totaal heb ik nu in 2 stookseizoenen ca. 800 euro bespaard door met de WP te stoken ipv op gas.
In totaal heb ik nu in 2 stookseizoenen ca. 800 euro bespaard door met de WP te stoken ipv op gas.
Bedoel je met 2 seizoenen herfst + winter of twee jaar? Met 800 euro per jaar lijkt het me een goede deal, maar 'slechts' 400 per jaar is vergeleken met de investing niet een enorm goed deal.rykers schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 16:05:
@SuperR1902 Veel berichten over de COP afgelopen winter zijn van mijn hand. Met een WP moet je natuurlijk ook zien dat je in het najaar en voorjaar relatief hoge rendementen haalt. Dat je op enkele dagen een slechtere COP haalt en daarmee kosten technisch iets duurder uit bent dan dat je met gas zou stoken compenseer je ruimschoots in september/oktober/november/april.
Twee stookseizoen. En een goede deal of niet, een CV ketel heb ik nog nooit terugverdiendSuperR1902 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 18:24:
[...]
Bedoel je met 2 seizoenen herfst + winter of twee jaar? Met 800 euro per jaar lijkt het me een goede deal, maar 'slechts' 400 per jaar is vergeleken met de investing niet een enorm goed deal.
Als je het daarmee vergelijkt is het in mijn ogen al reëel als je in de levensduur ongeveer gelijke kosten hebt als stoken met een CV ketel.
Verder als je vloerverwarming hebt zal het rendement hoger zijn dan bij mij.
Toevoeging:
Overigens zal ik vanaf volgend stookseizoen niet meer met een LG draaien, maar met een Panasonic T-Cap J serie 9kW. Nu al vervangen is natuurlijk helemaal geen goede investering, maar ik doe het voor het milieu en een poging om te kijken of een oud huis met na isolatie en radiatoren toch van het gas kan.
[ Voor 20% gewijzigd door rykers op 05-07-2022 19:56 ]
@rykers Als ik vragen mag: wat zijn jouw redenen om over te stappen naar de Panasonic? Minder goede ervaringen met LG? Of 1-fase naar 3-fase? Stiller apparaat? Hoewel volgens de specs zou de Pana zeker niet stiller zijn?
Alvast bedank voor je reactie!
Alvast bedank voor je reactie!
@superduke990 Belangrijkste overwegingen:
- LG adverteert met 9kW, zie je ook in veel tabellen in technisch handboek staan. Maar in ons klimaat blijkt het praktisch ca. 6kW te zijn rond het vriespunt. Hierdoor heb ik een wp gekocht waar ik net niet mee uit de voeten kan. Navraag bij LG levert een oorverdovende stilte. Daarmee ben ik wel afgeknapt op LG.
- Snel optoeren van LG bij opstart en na een defrost zorgt in ons natte klimaat voor snel weer dichtvriezen. Dit is een keuze die LG bewust heeft gemaakt en niet eenvoudig anders in te stellen is (op termijn met de print van Mouse, mocht die nog komen).
- Er zijn veel meer ervaringen met Panasonic en die goed inregelen op tweakers dan met LG (destijds voor LG gekozen omdat Panasonic nog geen R32 model had)
- Panasonic is in 3 fase met 9kW te krijgen. LG zit dan direct op 12 kW, meer vermogen dan ik nodig heb
- Mocht ik toch iets meer vermogen nodig hebben heeft Panasonic standaard een elektrisch element ingebouwd.
En iets minder van belang, maar ook wel relevant: nu kan ik mooi vergelijkingsmateriaal opbouwen tussen deze twee merken en die info weer op tweakers beschikbaar stellen
- LG adverteert met 9kW, zie je ook in veel tabellen in technisch handboek staan. Maar in ons klimaat blijkt het praktisch ca. 6kW te zijn rond het vriespunt. Hierdoor heb ik een wp gekocht waar ik net niet mee uit de voeten kan. Navraag bij LG levert een oorverdovende stilte. Daarmee ben ik wel afgeknapt op LG.
- Snel optoeren van LG bij opstart en na een defrost zorgt in ons natte klimaat voor snel weer dichtvriezen. Dit is een keuze die LG bewust heeft gemaakt en niet eenvoudig anders in te stellen is (op termijn met de print van Mouse, mocht die nog komen).
- Er zijn veel meer ervaringen met Panasonic en die goed inregelen op tweakers dan met LG (destijds voor LG gekozen omdat Panasonic nog geen R32 model had)
- Panasonic is in 3 fase met 9kW te krijgen. LG zit dan direct op 12 kW, meer vermogen dan ik nodig heb
- Mocht ik toch iets meer vermogen nodig hebben heeft Panasonic standaard een elektrisch element ingebouwd.
En iets minder van belang, maar ook wel relevant: nu kan ik mooi vergelijkingsmateriaal opbouwen tussen deze twee merken en die info weer op tweakers beschikbaar stellen
Heb je de thermostaat van de zone regeling aan de warmtepomp gekoppeld? Of los? En wat is het ‘start’ signaal voor de warmtepomp om te starten? Aanvoer water temperatuur?Konijnenbats schreef op maandag 6 juni 2022 @ 23:13:
Ik ben bezig met het plaatsen van een lg hm091mr-u44.
Er zit 5m geïsoleerd grond leiding tussen buiten unit en buffervat 100l die komt parallel. Daar achter zit een pomp die de huis-instalatie gaat voeden.
De "huis installatie" bestaat uit 6 kunststof vloer-verdelers, waar vloer wand en laagtemperatuur radiatoren op zitten (jaga met ventilator)
Woonkamer 7x8 7groepen vloerverwarming in 15cm beton.
Keuken 7x6.5-( 3x2.5 hal) 27m2 wandverwarming.
Bijkeuken 30m3 vloerverwarming.
Bovenverdieping 70m2 combo wand verwarming en lt radiatoren in sommige ruimtes.
En dan meer van dit.
De pomp wordt aangestuurd door de vraag van de ruimtes. Kleppen gaan open en flow gaat omhoog.
Elke ruimte heeft een thermostaat.
Bij elke verdeler zit een unit die de kleppen aan stuurt en vertraagd een uitgang naar de warmtepomp.( Nu nog een Intergas ketel die tot 9kw is terug geregeld en max 40 graden af geeft.) Werkt zo al 3 jaar probleemloos.
Verbruik 1100cubgasb Inc 240cub warmwatervoorziening.
Bij-stook met pelletkachel was omgerekend 264cub
Plan is dus om de gas Ketel er uit te gooien en te vervangen met de warmtepomp.
Warmwatervoorziening gaat straks via warmtepomp boiler.
Daarna gas aansluiting er uit.
Ik heb begrepen dat dit voor eind December moet?
Iemand nog tips?
Iets wat ik nog niet overzien heb?
Flow meter?
Ik denk na over dezelfde installatie. Alleen twijfel ik of ik de externe thermostaat (van de zone regeling) koppel aan de warmtepomp of niet.
Ik ben het volgende van plan;
- 12kW Lg monoblock
- vloerverwarming 100m2 (lage temperatuur)
- magnum zoneregeling (verwarmen en koelen)
- extra pomp gekoppeld aan magnum zoneregeling of warmtepomp?
- 500 liter Buffervat voor warmtepomp (parallel met warmtepomp)
- 300 liter svv (warm water)
Mijn vragen die ik heb;
- Sluit ik de magnum zone regeling aan op de warmtepomp? Of draait deze los van de warmtepomp en maak ik gebruik van de retour temperatuur waarop de warmtepomp start?
- hoe kan ik gebruik maken van de koelfunctie? Via welke thermostaat dien ik dit te regelen?
- 12kW Lg monoblock
Mijn vragen die ik heb;
- Sluit ik de magnum zone regeling aan op de warmtepomp? Of draait deze los van de warmtepomp en maak ik gebruik van de retour temperatuur waarop de warmtepomp start?
- hoe kan ik gebruik maken van de koelfunctie? Via welke thermostaat dien ik dit te regelen?
Helaas ben ik nog niet zo ver, ik heb de wp, vat en pomp. Slang en dergelijke komen volgende week. Zodra ik alles aangedaan heb ga ik me daar eens in verdiepen.ern6695 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 22:42:
Ik ben het volgende van plan;
- 12kW Lg monoblock
Mijn vragen die ik heb;
Plan is om pomp " afgifte systeem" los te draaien van de WP. WP gaat over het vat draaien en zoals je aan geeft start deze op de retour temperatuur.
Koelen moeten er een aantal ventielen dicht blijven, de sturing die ik over de kleppen heb kan ik ook hier voor gebruiken, het schijnt dat het heel simpel met een nest thermostaat kan. Maat die heb ik maar in 2 ruimtes. Andere ruimtes hebben een ander soort thermostaat.
Koelen en SVV is een uitdaging, zijn vast mensen hier die ervaring hebben.
Ik ga voor warmtepomp boiler.
Iemand nog iets van LG vernomen vwb het wifi probleem op de Series 4 Therma V's?
In de openingspost gaat het over "vastvriezen" hoe zit dat nu in de praktijk?
-10 komt hier in belgië zelden voor eigenlijk..
Kan iemand me vertellen of de units in cascade geplaatst kunnen worden? Kan het nergens vinden en ik heb wel wat meer nodig dan 16kW wat de grootste unit is.
Speed is nothing without control, but who cares
nope, helaasDoezel schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 13:33:
Iemand nog iets van LG vernomen vwb het wifi probleem op de Series 4 Therma V's?
Het vastvriezen komt ook bijna niet voor als het ver onder nul is. Het gebeurt vooral rond het vriespunt (zowel boven als onder) als er nog veel vocht in de lucht zit. De warmtepomp koelt de inkomende lucht af waardoor die minder vocht kan bevatten. Het vocht slaat neer op de verdamper en bevriest meteen.blinded schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 14:25:
In de openingspost gaat het over "vastvriezen" hoe zit dat nu in de praktijk?
Hier thuis zijn de defrosts de reden dat ik een andere warmtepomp overweeg. Op dagen dat het rondom het vriespunt schommelt doet de warmtepomp de hele dag door elke ~45 min een defrost. Na het ontdooien gaat de LG weer vol gas verwarmen waardoor de verdamper weer snel dichtvriest en er snel weer een nieuwe defrost nodig is.
De defrosts maken dat de LG 5, 7 en 9 kW in ons vochtige klimaat rond het vriespunt gelijk presteren, en wel allemaal rond de 5,5kW. Boven de 5˚C en onder de -5˚C halen ze hun beloofde vermogen wel.
Dit probleem is niet alleen bij lg, dit is bij iedere warmtepomp het gevalDavid schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 21:23:
[...]
De defrosts maken dat de LG 5, 7 en 9 kW in ons vochtige klimaat rond het vriespunt gelijk presteren, en wel allemaal rond de 5,5kW. Boven de 5˚C en onder de -5˚C halen ze hun beloofde vermogen wel.
De meeste merken lossen het op door een elektrische element erbij te leveren wat helaas bij lg een optie is…
Lg is wel 1 van de weinige (of de enige voor zover ik weet) die bij -15 ook daadwerkelijk zijn opgegeven vermogen haalt
@David
Dank, je uitleg werkt verhelderend.
Maar wat is dan precies het grote voordeel door het electrisch verwarmen het water om de condensor te ontdooien?
Is het omdat de wp op dat moment niet hoeft werken?
Zakt dan je COP niet in elkaar?
Optioneel kun je wel een elect element erbij nemen. Ben je dan verlost van het defrost gebeuren?
Je schrijft dat je een andere wp overweegt. Welke dan en wat doet deze dan anders?
Als je een airco gebruikt om te verwarmen, dus lucht/lucht, treedt dan het defrost probleem ook op en moet de condensor daar ook ontdooit worden bij de temperaturen rond het vriespunt?
Wellicht een hoop vragen maar het wordt er wel overzichtelijker van
Wellicht kunnen anderen bijspringen met hun kennis
Dank, je uitleg werkt verhelderend.
Maar wat is dan precies het grote voordeel door het electrisch verwarmen het water om de condensor te ontdooien?
Is het omdat de wp op dat moment niet hoeft werken?
Zakt dan je COP niet in elkaar?
Optioneel kun je wel een elect element erbij nemen. Ben je dan verlost van het defrost gebeuren?
Je schrijft dat je een andere wp overweegt. Welke dan en wat doet deze dan anders?
Als je een airco gebruikt om te verwarmen, dus lucht/lucht, treedt dan het defrost probleem ook op en moet de condensor daar ook ontdooit worden bij de temperaturen rond het vriespunt?
Wellicht een hoop vragen maar het wordt er wel overzichtelijker van
Wellicht kunnen anderen bijspringen met hun kennis
De WP zal altijd eerst proberen te ontdooien door de cyclus om te draaien, dus warmte uit je vloer te halen en daarmee ontdooien.
Op een gegeven moment lukt dat onvoldoende. Dan schakelt bij mij het element even bij.
Bij een LL WP idem. De cyclus wordt omgedraaid, met een hot gas defrost.
Iedere warmtepomp met bron lucht vriest dicht als het buiten fris en vochtig is. Dat is een normale eigenschap.
Neem bijvoorbeeld een koelcel, daar gebeurt exact hetzelfde. Die koelen, vriezen dicht en moeten periodiek ontdooien.
Op een gegeven moment lukt dat onvoldoende. Dan schakelt bij mij het element even bij.
Bij een LL WP idem. De cyclus wordt omgedraaid, met een hot gas defrost.
Iedere warmtepomp met bron lucht vriest dicht als het buiten fris en vochtig is. Dat is een normale eigenschap.
Neem bijvoorbeeld een koelcel, daar gebeurt exact hetzelfde. Die koelen, vriezen dicht en moeten periodiek ontdooien.
PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!
Goedemiddag,
Ik wil een HM123MR.U34 bivalent aansluiten met een Itho Daalderop ComfortClassic.
Iemand daar al ervaring mee? En zo ja, kun je schets laten zien hoe deze is aangesloten?
Bedankt,
Pieter
Ik wil een HM123MR.U34 bivalent aansluiten met een Itho Daalderop ComfortClassic.
Iemand daar al ervaring mee? En zo ja, kun je schets laten zien hoe deze is aangesloten?
Bedankt,
Pieter
HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb
Sinds donderdag een trotse eigenaar van een LG Therma V HM091MR U44.
- 9Kw unit.
- 50 liter buffertank
- 200 liter liggend SWW tank
- 3 weg klep voor CH/DHW
- magneet filter spirotech
- 6 groepen verdeler kunststof benden verdieping
- 4 groepen verdeler kunststof boven verdieping.
- Danfoss icon na regeling voor kamers
- 3Kw backup heater in tank, deze komt over enkele dagen binnen.
Tijdens de installatie is door de installateur alles ingesteld en SWW werd netjes verwarmt tot 55 graden.
De volgende dag gezien dat de SWW richting de 35 afgekoeld was en dat de WP de tank niet verwarmde.
Ook was er een CH14 storing, dit kwam doordat de ontluchter zijn werk deed en de druk rond 1.3 Bar lag.
Deze bijgevuld en apparaat opnieuw opgestart. Maar nog steeds geen SWW mode.
Vandaag eens de installateur ernaar laten kijken en we zien dat de 3 weg klep niet aangestuurd wordt om om te schakelen naar DHW, alle instellingen mbt sww nagelopen en alles lijkt goed en correct te staan.
Geprobeerd om met dipswitch 3 de verwarming uit en dan weer aan te zetten, maar hielp ook niet.
thermostaten/dry contact/ blokkeringen etc staan allemaal uit maar nog steeds geen DHW mogelijk, de controller zegt dan ook geen aansturing bij info scherm.
Zet je CV aan, dan begint de pomp meteen te draaien en WP begint ook met warm water leveren dus dat werkt wel. Voorlopig heb ik even de 3 weg klep los gehaald en CV ingesteld op 55 graden om toch SWW te hebben.
Lang verhaal kort, de unit wil niet in DHW mode gaan terwijl de DHW tank sensor 25 graden aangeeft.
N.B. het heeft gewerkt op moment van opleveren maar na een dag niet
De unit gaat NIET in DHW mode terwijl er wel vraag is ! Zie ik ergens een instelling over het hoofd waardoor die blokkeert ?
Maandag wordt er gebeld naar LG voor mogelijke oorzaken en oplossingen.
Iemand zo iets meegemaakt ?
Kabels wegwerken en leidingen isoleren moet ik nog doen, dat wou ik liever zelf doen.
:strip_exif()/f/image/k3aBrFKUSq7lv5TrT5oQrR0l.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/q26LY2qZ0D8hNmMEiTPODbVQ.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/bGVghhbWCTDHeslOG20epsjX.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/PXN7yAuagZTmco6DWyhCOAGd.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/T0Xy4xBe5KhnOsbIDxiePxAp.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/L8ZQup1McApdaD9BXgbkYEpT.jpg?f=fotoalbum_small)
- 9Kw unit.
- 50 liter buffertank
- 3 weg klep voor CH/DHW
Tijdens de installatie is door de installateur alles ingesteld en SWW werd netjes verwarmt tot 55 graden.
De volgende dag gezien dat de SWW richting de 35 afgekoeld was en dat de WP de tank niet verwarmde.
Ook was er een CH14 storing, dit kwam doordat de ontluchter zijn werk deed en de druk rond 1.3 Bar lag.
Vandaag eens de installateur ernaar laten kijken en we zien dat de 3 weg klep niet aangestuurd wordt om om te schakelen naar DHW, alle instellingen mbt sww nagelopen en alles lijkt goed en correct te staan.
Geprobeerd om met dipswitch 3 de verwarming uit en dan weer aan te zetten, maar hielp ook niet.
thermostaten/dry contact/ blokkeringen etc staan allemaal uit maar nog steeds geen DHW mogelijk, de controller zegt dan ook geen aansturing bij info scherm.
Zet je CV aan, dan begint de pomp meteen te draaien en WP begint ook met warm water leveren dus dat werkt wel. Voorlopig heb ik even de 3 weg klep los gehaald en CV ingesteld op 55 graden om toch SWW te hebben.
Lang verhaal kort, de unit wil niet in DHW mode gaan terwijl de DHW tank sensor 25 graden aangeeft.
N.B. het heeft gewerkt op moment van opleveren maar na een dag niet

De unit gaat NIET in DHW mode terwijl er wel vraag is ! Zie ik ergens een instelling over het hoofd waardoor die blokkeert ?
Kabels wegwerken en leidingen isoleren moet ik nog doen, dat wou ik liever zelf doen.
:strip_exif()/f/image/k3aBrFKUSq7lv5TrT5oQrR0l.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/q26LY2qZ0D8hNmMEiTPODbVQ.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/bGVghhbWCTDHeslOG20epsjX.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/PXN7yAuagZTmco6DWyhCOAGd.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/T0Xy4xBe5KhnOsbIDxiePxAp.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/L8ZQup1McApdaD9BXgbkYEpT.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/E9YX4c5nvABFD1ogzpYabXBP.jpg?f=fotoalbum_small)
Keerkleppen in de retour naar ketel en naar Wp, verder alles op elkaar aansluitentebogo schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 11:42:
Goedemiddag,
Bedankt,
Pieter
Benodigde filters en afsluiters niet vergeten
Wp thermostaat stuurt Wp aan, die stel je in dat de Wp het bij een bepaalde temperatuur overlaat aan de cv ketel (stuurkabel tussen Wp en ketel nodig welke in de ketel op je thermostaat aansluiting komt)
Thermostaat van lg stuurt in dat geval alles aan
Hier zit hoogst waarschijnlijk iets verkeerd aangeslotentolunaygul12 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 13:49:
Sinds donderdag een trotse eigenaar van een LG Therma V HM091MR U44.
- 9Kw unit.
- 50 liter buffertank
- 3 weg klep voor CH/DHW
N.B. het heeft gewerkt op moment van opleveren maar na een dag niet![]()
Kan je eens een foto sturen van je aansluitingen in de kast?(buitenunit)
Je storing die je hebt heeft te maken met de flow, 1,3 bar is genoeg om te werken (niet optimaal maar het werkt wel)het kan ook zijn dat je een verkeerde 3weg klep hebt(niet iedere 3 wegklep is geschikt voor warmtepompen)
Daarnaast is jouw buffer aan de kleine kant als je zone regeling hebt op alle groepen
Je moet minimaal 135l aan buffer (open staande groepen mag je meerekenen) hebben
Hier kan je wel wat onder zitten maar op 1/3 ervan is een beetje erg aan de onderkant
Zal vanavond of morgen even een foto maken voor je van de aansluitingen.123Arjan schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 15:06:
[...]
Hier zit hoogst waarschijnlijk iets verkeerd aangesloten
Kan je eens een foto sturen van je aansluitingen in de kast?(buitenunit)
Je storing die je hebt heeft te maken met de flow, 1,3 bar is genoeg om te werken (niet optimaal maar het werkt wel)het kan ook zijn dat je een verkeerde 3weg klep hebt(niet iedere 3 wegklep is geschikt voor warmtepompen)
Daarnaast is jouw buffer aan de kleine kant als je zone regeling hebt op alle groepen
Je moet minimaal 135l aan buffer (open staande groepen mag je meerekenen) hebben
Hier kan je wel wat onder zitten maar op 1/3 ervan is een beetje erg aan de onderkant
Systeem heeft eerste dag goed gewerkt maar daarna uit het niets is de dhw gestopt met verwarmen.
Meldingen zijn wel weg ondertussen, tank gevuld en alles verdelers en radiators ontlucht.
Flow ligt rond 19.5 ltr/min
Buffer tank zou volgens de installateur goed moeten zijn, heb het niet vermeld maar heb ook nog 3 radiators type 22 in de garage hangen die altijd open staan als verwarming.
Bij het opstarten van de unit, voeding uit en aan wordt de klep wel open en dicht gestuurd dus aansluiting zou goed moeten zijn. 3 weg klep is aangesloten op " 3way valve A "
@tolunaygul12
Die radiatoren maken dan net het verschil waarschijnlijk tussen voldoende of te weinig flow
Het kan ook zijn dat hij niet aangezet is( je thermostaat kan je cv en sww aan/uit zetten, meen te herinneren dat hij standaard uit staat tenzij er ingesteld is met een sd kaart erin)
Die radiatoren maken dan net het verschil waarschijnlijk tussen voldoende of te weinig flow
Het kan ook zijn dat hij niet aangezet is( je thermostaat kan je cv en sww aan/uit zetten, meen te herinneren dat hij standaard uit staat tenzij er ingesteld is met een sd kaart erin)
Hoe bedoel je met de in de thermostaat aan en uit zetten ? De functie is aangezet met dipswitch en de menu opties zijn aanwezig. Dhw is aan in menu en ingesteld op 55 graden.123Arjan schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 15:19:
@tolunaygul12
Dit zijn de aansluitingen
:strip_exif()/f/image/PRbdliU8rST2yOxq5SyuZKsU.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/ouMSiZGJza0GvJyHAjF5NhPz.jpg?f=fotoalbum_small)
3way valve a is aangesloten op de 3weg klep ( is een correcte versie, als ik hem handmatig via 230v omschakel dan werkt het goed met CV/SWW flow.
Water tank heater is aangesloten op heater box relais ( schroeven van connector blok zaten muurvast dus zo aangesloten:) )
Temperatuur voor dhw tank is op correcte connector aangesloten.
Ik heb proberen op te zoeken hoeveel liter water je minimaal in je systeem nodig hebt, maar ik heb dat nergens kunnen vinden in de handleidingen. Waar kan ik dat vinden, dat je minimaal 135 liter water nodig hebt in je systeem? Ik berekend dat ik ongeveer 100 liter water in mijn systeem heb, waarvan 4 groepen vloerverwarming van 55m². Denk je dat dat genoeg is?123Arjan schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 15:06:
[...]
https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/
Ik kan niet opmaken hoe je de buffer hebt aangesloten, maar moet die niet parallel staan? Zeker bij een nageregeld systeem.hupie679 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 17:31:
[...]
Ik heb proberen op te zoeken hoeveel liter water je minimaal in je systeem nodig hebt, maar ik heb dat nergens kunnen vinden in de handleidingen. Waar kan ik dat vinden, dat je minimaal 135 liter water nodig hebt in je systeem? Ik berekend dat ik ongeveer 100 liter water in mijn systeem heb, waarvan 4 groepen vloerverwarming van 55m². Denk je dat dat genoeg is?
Ik heb een 200liter genomen ivm de start run van de LG.
Hallo Allemaal,
Ik ga ook in het diepe springen, de LG’s zijn besteld (ja het zijn er 2).
Om van het gas af te gaan moet ik 2 CV ketels vervangen vandaar 2 warmtepompen.
Ik heb dit topic geheel gelezen (paar maanden over gedaan 😉).
Ik begrijp nog niet alles of misschien heel veel nog niet, maar ik ben van het: “laten we maar beginnen” en dan in het werk kijken hoe we dingen oplossen. Echter bij een Warmtepomp installatie zijn enkele keuzes bepalend voor de rest van je te nemen stappen.
Ik wil de WP’s alleen gebruiken voor verwarming van de woning. Ik heb voor de 2 badkamers al warmtepompboilers in gebruik genomen.
Ik krijg de pompen vermoedelijk aangeleverd eind Augustus. Heb ik mooi tijd om me verder te verdiepen in de materie en keuzes maken over wat ik allemaal wel of niet nodig heb in mijn installatie.
Eerste vraag waar ik antwoord op zoek is, is er nu wel of niet een buffervat nodig?
Het huis heeft beneden vloerverwarming en verder radiatoren (klassieke stralings-/convectie radiatoren). De badkamer heeft ook vloerverwarming.
Mijn zwager gaat me helpen bij het aansluiten hij komt uit de installatie techniek (maar is er een tijdje uit geweest) en is recent voor zichzelf begonnen, wil zich gaan richten op CV/Warmtepomp en heeft inmiddels de juiste KVK codes die nodig zijn om de subsidie ook te kunnen aanvragen.
Ik zal vandaag eens proberen uit te rekenen hoeveel water er in de 2 systemen zit, en welke afgiftepunten altijd open zullen staan, daarmee kun je volgens mij bepalen hoe groot je eventuele buffervat moet zijn.
gr, Frank
Ik ga ook in het diepe springen, de LG’s zijn besteld (ja het zijn er 2).
Om van het gas af te gaan moet ik 2 CV ketels vervangen vandaar 2 warmtepompen.
Ik heb dit topic geheel gelezen (paar maanden over gedaan 😉).
Ik begrijp nog niet alles of misschien heel veel nog niet, maar ik ben van het: “laten we maar beginnen” en dan in het werk kijken hoe we dingen oplossen. Echter bij een Warmtepomp installatie zijn enkele keuzes bepalend voor de rest van je te nemen stappen.
Ik wil de WP’s alleen gebruiken voor verwarming van de woning. Ik heb voor de 2 badkamers al warmtepompboilers in gebruik genomen.
Ik krijg de pompen vermoedelijk aangeleverd eind Augustus. Heb ik mooi tijd om me verder te verdiepen in de materie en keuzes maken over wat ik allemaal wel of niet nodig heb in mijn installatie.
Eerste vraag waar ik antwoord op zoek is, is er nu wel of niet een buffervat nodig?
Het huis heeft beneden vloerverwarming en verder radiatoren (klassieke stralings-/convectie radiatoren). De badkamer heeft ook vloerverwarming.
Mijn zwager gaat me helpen bij het aansluiten hij komt uit de installatie techniek (maar is er een tijdje uit geweest) en is recent voor zichzelf begonnen, wil zich gaan richten op CV/Warmtepomp en heeft inmiddels de juiste KVK codes die nodig zijn om de subsidie ook te kunnen aanvragen.
Ik zal vandaag eens proberen uit te rekenen hoeveel water er in de 2 systemen zit, en welke afgiftepunten altijd open zullen staan, daarmee kun je volgens mij bepalen hoe groot je eventuele buffervat moet zijn.
gr, Frank
LG-HM163MR-U34