Konijnenbats schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 07:02:
[...]
Hoi, in het kort: Ja,.
Graag wat meer gegevens.
*Hoeveel gasverbruik je op een jaar?
"Hoeveel gas heb je deze maand gebruikt?
*Stook je bij? Houtkachel, pelletkachel..
*Afgifte systeem? Vloerverwarming of gewone radiatoren?
*Isolatie?
"Hoe ga je je warmwatervoorziening doen. Via de warmtepomp of wp boiler? Hoeveel verbruik?
Let op de lg 9kw is in NL maar 6KW!
Enlighten me, de 9kW heeft dus minder vermogen dan de 7kW
We wonen hier nu exact een jaar. vrijstaand 1940, inmiddels zowat alles geïsoleerd wat (redelijkerwijs) mogelijk was.
Vloerverwarming begane grond wordt CV verwarmd met 36 graden. Dan heb ik een prima afgifte.
Er kan wellicht met flow nog wat getweakt worden, het punt is dat ik 11 groepen heb over 2 zones. (met 2 thermostaten) Dus als zone 2 uit gaat, dan komt er vanzelf meer flow op zone 1. Ik laat alles op de pomp van de CV ketel lopen. Het gaat om 870 m1 leiding, ontwerp geeft op 16,5l/min. Ik vind de flowmetertjes op de verdelers nou niet helemaal je van het, maar ik heb me zoveel mogelijk gehouden aan de gemaakte berekening, wanneer alles open staat.
Verder geen radiatoren, en alle vertrekken op de bovenverdiepingen worden elektrisch verwarmd. (vloerverwarming)
Mijn gasverbruik over afgelopen 12 maanden was ca 1100 m3.
Ik schat in dat daarvan ongeveer 500m3 tapwater is.
gasverbruik YTD:
jan 208 m3
feb 179 m3
maa 119 m3
apr 87 m3
mei 44 m3
jun (1-6) 7,5 m3
genomen maatregelen:
- matige vloerisolatie (geen kruipruimte) Rd ca 2.7
- spouwisolatie (7-8cm) R 2
- dakisolatie, 14cm pir op platdak Rd 6.5, en sinds 2 maanden 15cm pur in puntdak Rd 3.7
- overal nieuwe kozijnen en glas HR+++ 2 laags
Mijn opzet was om 'eerst eens een winter' hybride te proberen, om te zien hoe dat gaat, en wat een besparing zou zijn. En dan eventueel later kijken waar ik een boilervat kwijt zou kunnen. Want dat wordt wel een dingetje, tenzij ik de CV zou verwijderen. (dan heb ik wel plek)
de dakisolatie van het puntdak zit 'op de zolderverdieping'. 1e en 2e verdieping verwarm ik dus elektrisch. De tussenvloer naar de 1e verdieping is deels geïsoleerd, dus ik verwacht niet een al te grote winst kwa gasverbruik na de na-isolatie van het puntdak, maar wel dus weer in de stookkosten van de elektrische verwarmingen
[
Voor 7% gewijzigd door
paQ op 09-06-2022 09:47
]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.