LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 18 ... 178 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transitie
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Paulie schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:59:
Oke ja dat wordt hier wel vaak gezegd, maar heeft iemand dat ook al gemeten dat 5 net zo ver terug kan als 7?
wpb heb ik ook al over gedacht, maar op de plek van mijn mechanische ventilatie heb ik geen plek voor een boiler. Daarnaast ben ik bang dat hij onnodig hard gaat afzuigen. nu een Duco mv box maar deze staat altijd op stand 1.
Als ik hem gewoon vrije lucht aan laat zuigen krijg ik dan niet een koude trek naar boven? Of valt dit mee? ik kan met een relatief kleine boiler toe, geen bad, en 3 personen in huis.
Hallo Paulie,
Hier ook nog maar even een reactie op. De wamtepomp boiler staat bij ons in het souterrain. Het is een middelgrote van 200 l (hier wel een bad). Wij laten hem 's nachts opwarmen en hebben absoluut geen last van tocht en/ of geluid (max 36 dB). Wij slapen er vrijwel direct boven. Hij staat in een ruimte van 5 x 5 meter, trekt de lucht aan uit de ruimte en voert de koude lucht af naar buiten. In 3 - 5 uur volledig opgewarmd.
Hgr Karel

LG-HM123M-U33/ Vaillant aroSTOR VWL B 200-5/ zonnepanelen 8.400 Wattpiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartjeNr.Zoveel
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23-12-2024
miremi schreef op maandag 30 mei 2022 @ 22:57:
[...]

Voor zover als ik heb begrepen kan het alleen via 230v
Ik heb zelf 2ch zigbee relais op aangesloten om zo via home assistant te kunnen schakelen en kiezen voor verwarmen of koelen.
Volgens handleiding kan het alleen met 230v
Je kan zo ook direct stroom aftappen om relais van stroom te voorzien.

[Afbeelding]

P.S. ook bij mij klopt het circuit diagram niet. Vandaag half uur aan het zoeken geweest waar wifi usb stick in moet.
Ik denk dat het probleem is van U44 versie.
Nog even voor de zekerheid, wannaar de externe thermostaat (of relais in dit geval) is aangesloten dan moet dipswitch 8 van block SW2 op ON gezet worden toch? Dus niet switch 8 van block SW1. Lees ik dat correct in de wat vreemde U44 handleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xerius
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-04 00:33
Beste Tweaker,

As maandag gaan we de warmtepomp plaatsen.
Echter zit ik nu met de volgende vraag;

Zit er een overstortventiel ingebouwd in de HM051M.U43 of moeten we persé eentje plaatsen bij de expansievat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-06 19:58
Wat is voor jou een "overstortventiel"?

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miremi
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-02 02:49
Heeft iemand ervaring met wifi usb stick in combinatie met HM091MR.U44 of andere vermogen in U44 reeks?
Sinds paar dagen in bezit van usb stick echter na ongeveer 15 uur is het niet meer te bereiken met LG app maar ook niet met home assistant.

Enige optie is dan om warmtepomp hard herstarten of usb stick verwijderen en weer installeren.

Erg vervelend ook nog dat usb stick 150 euro kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09:29
Xerius schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:36:
Beste Tweaker,

As maandag gaan we de warmtepomp plaatsen.
Echter zit ik nu met de volgende vraag;

Zit er een overstortventiel ingebouwd in de HM051M.U43 of moeten we persé eentje plaatsen bij de expansievat?
Ik meen dat er wel 1 in zat, maar zou er gewoon 1 plaatsen bij je expansievat , weet je ook direct als die open is gegaan (wat met warmtepomp eigenlijk vrijwel nooit gebeurd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miremi
bartjeNr.Zoveel schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:38:
[...]

Nog even voor de zekerheid, wannaar de externe thermostaat (of relais in dit geval) is aangesloten dan moet dipswitch 8 van block SW2 op ON gezet worden toch? Dus niet switch 8 van block SW1. Lees ik dat correct in de wat vreemde U44 handleiding?
Klopt dipswitch 8 op block sw2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kLHWcp1eB0b-Nfy6Ivh6sEZmBWU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mr1s59ogSysOB8Vs9Jas48cR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
Heb wellicht een domme vraag.
In de handleiding van de HM123M-U33 wordt de functie 'Forced Operation' genoemd. Dit heeft te maken met het periodiek laten draaien van de CV pomp als de Warmtepomp niet operationeel is. Ik wil hier graag gebruik van maken, maar kan niet achterhalen hoe dit precies ingesteld dient te worden.

Bij deze functie kan ingesteld worden Use/ Off en bij Use, twee in te vullen waardes. Operation Cycle (20 - 60 minuten) en Operation Time (1 - 60 minuten).
Ik vraag mij af wat daar nu mee ingesteld wordt? Default staat dit ingesteld op 20 en 10 minuten.
Iemand daar ervaring mee?
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascohorde
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 25-08-2024
Heb veel in dit forum gelezen voordat ik de WP heb besteld. Kort geleden de HM051M.U43 geinstalleerd en door de hoge temperaturen nog niet kunnen testen.Is het beter om een externe theromstaat aan te sluiten i.p.v. de orginele afstandbediening/thermostaat?(ben niet van plan om nachtverlaging toe te passen) Hoe kunnen we de WP het beste instellen om een goede COP te krijgen? Woning zeer goed geisoleerd en vloerverwarming (ca 500m3 gas voor verwarming)

[ Voor 3% gewijzigd door Pascohorde op 04-06-2022 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23-02 13:20
Indien de woning zéér goed geisoleerd is, kun je er mss mee wegkomen om de WP enkel overdag te laten draaien, om zodoende de COP te kunnen verhogen met hogere dagtemperaturen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doezel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-06 21:15

Doezel

Ond

miremi schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 17:30:
Heeft iemand ervaring met wifi usb stick in combinatie met HM091MR.U44 of andere vermogen in U44 reeks?
Sinds paar dagen in bezit van usb stick echter na ongeveer 15 uur is het niet meer te bereiken met LG app maar ook niet met home assistant.

Enige optie is dan om warmtepomp hard herstarten of usb stick verwijderen en weer installeren.

Hier hetzelfde probleem. Wifi is Unifi. HM123MR.U34 firmware is 3063.

LG Therma V Monobloc 12KW U34. | 24 zonnepanelen x 380WP | Gasloos | Unifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-06 14:49
Ik heb precies hetzelfde probleem.

Het 'grappige' is wel dat wanneer ik in de app de temperatuur aanpas of bijvoorbeeld het buffervat uit zet, dit dus wel gebeurd maar ik geen reactie terug krijg in de app. Dus de app geeft dan nog steeds de oude temperatuur aan of geeft aan dat het vat nog aan staat terwijl dat niet zo is.

Ik heb een split unit overigens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Laatst online: 08:36

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Pascohorde het algemene advies is: zo laag mogelijke stooklijn, maar niet lager. Trial and error dus.
Met 1-minuut-logging op het elektriciteitsverbruik kan je in de gaten houden of je niet in de knoop komt met het minimumvermogen (pendelen).

Eventueel de thermostaat instellen dat van 13:00-22:00 er een half/heel graadje bij mag, om een lichte voorkeur voor hoge buitentemperaturen te geven.

Rond het vriespunt moet je modulerende warmtepomp zeker meer dan 18 draaiuren per dag maken.

[ Voor 17% gewijzigd door Proton_ op 05-06-2022 11:00 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulluijken
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 15-06 08:49
miremi schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 17:30:

Zet hem maar eens op de 2,4 ghz band. Ben je van alle problemen af 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miremi
Doezel schreef op zondag 5 juni 2022 @ 04:16:
[...]

Hier hetzelfde probleem. Wifi is Unifi. HM123MR.U34 firmware is 3063.
Hier firmware 3064 met tplink access point.

Wat ik ook doe blijft verbinding verliezen
Access point hangt 3 m verderop.
Paulluijken schreef op zondag 5 juni 2022 @ 10:57:
[...]

Zet hem maar eens op de 2,4 ghz band. Ben je van alle problemen af 😜
USB stick ondersteunt enkel 2.4ghz

[ Voor 40% gewijzigd door miremi op 05-06-2022 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-06 22:55
Ik ben bezig met het plaatsen van een lg hm091mr-u44.
Er zit 5m geïsoleerd grond leiding tussen buiten unit en buffervat 100l die komt parallel. Daar achter zit een pomp die de huis-instalatie gaat voeden.

De "huis installatie" bestaat uit 6 kunststof vloer-verdelers, waar vloer wand en laagtemperatuur radiatoren op zitten (jaga met ventilator)
Woonkamer 7x8 7groepen vloerverwarming in 15cm beton.
Keuken 7x6.5-( 3x2.5 hal) 27m2 wandverwarming.
Bijkeuken 30m3 vloerverwarming.
Bovenverdieping 70m2 combo wand verwarming en lt radiatoren in sommige ruimtes.

En dan meer van dit.

De pomp wordt aangestuurd door de vraag van de ruimtes. Kleppen gaan open en flow gaat omhoog.
Elke ruimte heeft een thermostaat.
Bij elke verdeler zit een unit die de kleppen aan stuurt en vertraagd een uitgang naar de warmtepomp.( Nu nog een Intergas ketel die tot 9kw is terug geregeld en max 40 graden af geeft.) Werkt zo al 3 jaar probleemloos.

Verbruik 1100cubgasb Inc 240cub warmwatervoorziening.
Bij-stook met pelletkachel was omgerekend 264cub

Plan is dus om de gas Ketel er uit te gooien en te vervangen met de warmtepomp.

Warmwatervoorziening gaat straks via warmtepomp boiler.

Daarna gas aansluiting er uit.

Ik heb begrepen dat dit voor eind December moet?

Iemand nog tips?
Iets wat ik nog niet overzien heb?
Flow meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartjeNr.Zoveel
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23-12-2024
Konijnenbats schreef op maandag 6 juni 2022 @ 23:13:
Ik ben bezig met het plaatsen van een lg hm091mr-u44.
Er zit 5m geïsoleerd grond leiding tussen buiten unit en buffervat 100l die komt parallel. Daar achter zit een pomp die de huis-instalatie gaat voeden.

De "huis installatie" bestaat uit 6 kunststof vloer-verdelers, waar vloer wand en laagtemperatuur radiatoren op zitten (jaga met ventilator)
Woonkamer 7x8 7groepen vloerverwarming in 15cm beton.
Keuken 7x6.5-( 3x2.5 hal) 27m2 wandverwarming.
Bijkeuken 30m3 vloerverwarming.
Bovenverdieping 70m2 combo wand verwarming en lt radiatoren in sommige ruimtes.

En dan meer van dit.

De pomp wordt aangestuurd door de vraag van de ruimtes. Kleppen gaan open en flow gaat omhoog.
Elke ruimte heeft een thermostaat.
Bij elke verdeler zit een unit die de kleppen aan stuurt en vertraagd een uitgang naar de warmtepomp.( Nu nog een Intergas ketel die tot 9kw is terug geregeld en max 40 graden af geeft.) Werkt zo al 3 jaar probleemloos.

Verbruik 1100cubgasb Inc 240cub warmwatervoorziening.
Bij-stook met pelletkachel was omgerekend 264cub

Plan is dus om de gas Ketel er uit te gooien en te vervangen met de warmtepomp.

Warmwatervoorziening gaat straks via warmtepomp boiler.

Daarna gas aansluiting er uit.

Ik heb begrepen dat dit voor eind December moet?

Iemand nog tips?
Iets wat ik nog niet overzien heb?
Flow meter?
toon volledige bericht
Flow meter zit al in de U44 serie ingebouwd. Maar wat bedoel je met de gasaansluiting moet er voor eind December uit? Mag dat per januari niet meer? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats
Wat ik heb begrepen moet je er na december weer voor gaan betalen om het weg te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Waar heb je dat gehoord?
De netbeheerders willen je dat vast doen geloven.
Er is alleen geen grondslag voor een factuur (was al nooit zo).
Gas de deur uit doen: Gratis!

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
Konijnenbats heeft gelijk.
Zie mijn eerdere log waar ik onderstaand verhaal eerder heb vermeld.

Sinds een tijd is het gas afsluiten kostenloos.
Dit heeft de vorige minister van Economische zaken Wiebes geregeld en bepaald.
Maar voor niets bestaat niet.
De netbeheerder geeft opdracht aan een aannemer infrastructuur om de werkzaamheden te verrichten.
Dat betekekend:
Gasmeter verwijderen.
Aansluiting voorkant perceel afsluiten.
Leidingen vanaf dat punt tot de gasmeter eruit halen.
Dat kan niet voor niets.
Globaal koste dat voorheen zo'n 800 E.
Dit wordt nu verrekend met de algemene kosten. Dus elke gasaansluiting betaald een beetje.
Opzet Wiebes: hopen dat mensen zich af laten sluiten anders zien ze op tegen die 800E

Nieuwe situatie per 1-1-2023.
De 2e kamer heeft als alles vgl schema is gegaan de nieuwe gaswet of hoe die ook mag heten geaccordeerd.
En daar staat dan in dat men voor het afsluiten een tarief moet betalen.
Waarschijnlijk zal de netbeheerder dit vaststellen.

Samenvattend:
Wil je je laten afsluiten doe dit dan ruim voor 1 1 2023.
Dan weet je ZEKER dat het niets kost
Realiseer je wel dat het waarschijnlijk onmogelijk is om ooit weer een aansluiting te krijgen.
Zodra je aansluiting afgekoppeld is ben hoef je geen leverings kosten meet te betalen.
Afhankelijk van je net beheerder scheelt dit je jaarlijks zo'n 250euro met een marge naar beneden of erboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
Bij ons is recent een warmtepomp vervangen.
Ben over gegaan naar een 3 fasen wp.
Wacht tot het begin van het stookseizoen voor ik opdracht geef tot afsluiting.
Even aanzien of alles goed werkt.
Vgl mij kun je dit doen via de site mijn aansluiting. Dat is tegenwoordig centraal geregeld.
De netbeheerder van jouw regio neemt dan contact op en regelt het met de aannemer.
In de praktijk kan dat even duren omdat die aannemer werkzaamheden bundelt.
Dan kan hij in een regio alles afwerken zonder veel op en neer rijden.
Bij twijfel gewoon je netbeheerder bellen.
In mijn geval Enexis.
Ik werd daar bijzonder correct te woord gestaan door iemand die kennis van zaken had.
Doe het voor het einde van het jaar gaf hij aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@montebaldo55 als je zelf de aansluiting weg wil hebben, heb je waarschijnlijk gelijk.
(montebaldo55 in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1" ).
Als je alleen je gas opzegt conform de algemene voorwaarden, en de gasmeter mag blijven hangen, dan ligt het initiatief (en een eventuele factuur) geheel bij de eigenaar van de gasmeter: de netbeheerder.
Let in de media goed op het verschil tussen 'afsluiten' en 'opzeggen'. Juist de netbeheerders zijn door de rechter op de vingers getikt voor de misleidende communicatie.
De ACM komt daar ook achter, dus waarschijnlijk gaat de huidige werkwijze door tot 2026: Bram-Bos in "Gas de deur uit doen: Gratis!"
Mijn hele wijk wordt voor 2040 gasloos; niemand wil dat elke maand de straat open gaat en de aannemer heeft ook wel wat beters te doen.
In mijn meterkast hangt dus een hangslot aan de gaskraan, de blauwe regen mag blijven staan en Westland Infra vindt het wel prima zo.
Ik zal er verder over ophouden, verdere discussie kan in het bovengenoemde topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• katrobot7
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 10-01 10:52
miremi schreef op zondag 5 juni 2022 @ 17:16:
[...]

Hier firmware 3064 met tplink access point.

Wat ik ook doe blijft verbinding verliezen
Access point hangt 3 m verderop.

[...]

USB stick ondersteunt enkel 2.4ghz
Ik heb hetzelfde probleem, wifi dongle ism app werkt voor 1 a 2 dagen, daarna dropt de connectie en is een power cycle van de warmtepomp de enige oplossing om het weer werkend te krijgen.

Ik heb al een email gestuurd naar lg.klimaat@lge.com. Graag wil ik jullie vragen dit ook te doen.

Heeft een van jullie forum gebruikers de wifi dongle wel stabiel? En met welk type warmtepomp gaat het dan wel goed?

Ik heb de 9kW mono u44 sw3.06.4a waar het dus niet goed werkt .

[ Voor 16% gewijzigd door katrobot7 op 08-06-2022 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:47
Wellicht een domme vraag, maar hoe beslis ik of ik een 7 of 9 kW variant zou willen?
Is dat compleet afhankelijk van hoeveel warme liters per minuut ik wens te hebben?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-06 21:16
katrobot7 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:46:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem, wifi dongle ism app werkt voor 1 a 2 dagen, daarna dropt de connectie en is een power cycle van de warmtepomp de enige oplossing om het weer werkend te krijgen.

Ik heb al een email gestuurd naar lg.klimaat@lge.com. Graag wil ik jullie vragen dit ook te doen.

Heeft een van jullie forum gebruikers de wifi dongle wel stabiel? En met welk type warmtepomp gaat het dan wel goed?

Was ik vergeten, maar mijn Dongen hangt hier binnen in de Wamtepomp

Heb deze: HM091MRS U33, ik gebruik sinds Augustus 2021 deze dongle.
Hier draait hij stabiel, geen enkel probleem.

Hij maakt gebruik van een Fritzbox router netwerk.
Heb hier met de app al diverse updatings gehad.
Ook is het mogelijk je HomeKit te koppelen aan de LG Thinq

Dit werkt hier voortreffelijk.
S.W. Version thermostaat 3.05.6a
S.W Thinq app 4.1.7210

Wel een stabiele internet verbinding?
Dit wil wel eens problemen geven

Suc6Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kIKrCO39cvMw6JJ6ruFwFSQFcXQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7TyWMx0Ijv2mC7EHz9qdkOm0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
Heren, mbt de dongle:

Was vergeten te melden, maar mijn dongle hangt hier binnen in de warmtepomp.
Deze is verbonden met het korte kabeltje aan de printplaat
Wie weet is dat een oplossing ( mits het bereik van WiFi voldoende tot de warmtepomp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• katrobot7
apepannetje schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:35:
[...]

Heb deze: HM091MRS U33, ik gebruik sinds Augustus 2021 deze dongle.
Hier draait hij stabiel, geen enkel probleem.

Hij maakt gebruik van een Fritzbox router netwerk.
Heb hier met de app al diverse updatings gehad.
Ook is het mogelijk je HomeKit te koppelen aan de LG Thinq

Dit werkt hier voortreffelijk.
S.W. Version thermostaat 3.05.6a
S.W Thinq app 4.1.7210

Wel een stabiele internet verbinding?
Dit wil wel eens problemen geven

Suc6[Afbeelding]
toon volledige bericht
Ik heb een apart 2.4g netwerk aangemaakt voor de lg op unify hardware op 2 meter afstand. Ik zal eens proberen een andere 2.4g kanaal te kiezen, staat nu op kanaal 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats
paQ schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 13:03:
Wellicht een domme vraag, maar hoe beslis ik of ik een 7 of 9 kW variant zou willen?
Is dat compleet afhankelijk van hoeveel warme liters per minuut ik wens te hebben?
Hoi, in het kort: Ja,.

Graag wat meer gegevens.
*Hoeveel gasverbruik je op een jaar?
"Hoeveel gas heb je deze maand gebruikt?
*Stook je bij? Houtkachel, pelletkachel..
*Afgifte systeem? Vloerverwarming of gewone radiatoren?
*Isolatie?
"Hoe ga je je warmwatervoorziening doen. Via de warmtepomp of wp boiler? Hoeveel verbruik?

Let op de lg 9kw is in NL maar 6KW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Konijnenbats schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 07:02:
[...]

Hoi, in het kort: Ja,.

Graag wat meer gegevens.
*Hoeveel gasverbruik je op een jaar?
"Hoeveel gas heb je deze maand gebruikt?
*Stook je bij? Houtkachel, pelletkachel..
*Afgifte systeem? Vloerverwarming of gewone radiatoren?
*Isolatie?
"Hoe ga je je warmwatervoorziening doen. Via de warmtepomp of wp boiler? Hoeveel verbruik?

Let op de lg 9kw is in NL maar 6KW!
Enlighten me, de 9kW heeft dus minder vermogen dan de 7kW :?

We wonen hier nu exact een jaar. vrijstaand 1940, inmiddels zowat alles geïsoleerd wat (redelijkerwijs) mogelijk was.
Vloerverwarming begane grond wordt CV verwarmd met 36 graden. Dan heb ik een prima afgifte.
Er kan wellicht met flow nog wat getweakt worden, het punt is dat ik 11 groepen heb over 2 zones. (met 2 thermostaten) Dus als zone 2 uit gaat, dan komt er vanzelf meer flow op zone 1. Ik laat alles op de pomp van de CV ketel lopen. Het gaat om 870 m1 leiding, ontwerp geeft op 16,5l/min. Ik vind de flowmetertjes op de verdelers nou niet helemaal je van het, maar ik heb me zoveel mogelijk gehouden aan de gemaakte berekening, wanneer alles open staat.
Verder geen radiatoren, en alle vertrekken op de bovenverdiepingen worden elektrisch verwarmd. (vloerverwarming)
Mijn gasverbruik over afgelopen 12 maanden was ca 1100 m3.
Ik schat in dat daarvan ongeveer 500m3 tapwater is.

gasverbruik YTD:
jan 208 m3
feb 179 m3
maa 119 m3
apr 87 m3
mei 44 m3
jun (1-6) 7,5 m3

genomen maatregelen:
- matige vloerisolatie (geen kruipruimte) Rd ca 2.7
- spouwisolatie (7-8cm) R 2
- dakisolatie, 14cm pir op platdak Rd 6.5, en sinds 2 maanden 15cm pur in puntdak Rd 3.7
- overal nieuwe kozijnen en glas HR+++ 2 laags

Mijn opzet was om 'eerst eens een winter' hybride te proberen, om te zien hoe dat gaat, en wat een besparing zou zijn. En dan eventueel later kijken waar ik een boilervat kwijt zou kunnen. Want dat wordt wel een dingetje, tenzij ik de CV zou verwijderen. (dan heb ik wel plek)

de dakisolatie van het puntdak zit 'op de zolderverdieping'. 1e en 2e verdieping verwarm ik dus elektrisch. De tussenvloer naar de 1e verdieping is deels geïsoleerd, dus ik verwacht niet een al te grote winst kwa gasverbruik na de na-isolatie van het puntdak, maar wel dus weer in de stookkosten van de elektrische verwarmingen

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 09-06-2022 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:44:
[...]

Enlighten me, de 9kW heeft dus minder vermogen dan de 7kW :?

We wonen hier nu exact een jaar. vrijstaand 1940, inmiddels zowat alles geïsoleerd wat (redelijkerwijs) mogelijk was.
Vloerverwarming begane grond wordt CV verwarmd met 36 graden. Dan heb ik een prima afgifte.
Er kan wellicht met flow nog wat getweakt worden, het punt is dat ik 11 groepen heb over 2 zones. (met 2 thermostaten) Dus als zone 2 uit gaat, dan komt er vanzelf meer flow op zone 1. Ik laat alles op de pomp van de CV ketel lopen. Het gaat om 870 m1 leiding, ontwerp geeft op 16,5l/min. Ik vind de flowmetertjes op de verdelers nou niet helemaal je van het, maar ik heb me zoveel mogelijk gehouden aan de gemaakte berekening, wanneer alles open staat.
Verder geen radiatoren, en alle vertrekken op de bovenverdiepingen worden elektrisch verwarmd. (vloerverwarming)
Mijn gasverbruik over afgelopen 12 maanden was ca 1100 m3.
Ik schat in dat daarvan ongeveer 500m3 tapwater is.

gasverbruik YTD:
jan 208 m3
feb 179 m3
maa 119 m3
apr 87 m3
mei 44 m3
jun (1-6) 7,5 m3

genomen maatregelen:
- matige vloerisolatie (geen kruipruimte) Rd ca 2.7
- spouwisolatie (7-8cm) R 2
- dakisolatie, 14cm pir op platdak Rd 6.5, en sinds 2 maanden 15cm pur in puntdak Rd 3.7
- overal nieuwe kozijnen en glas HR+++ 2 laags

Mijn opzet was om 'eerst eens een winter' hybride te proberen, om te zien hoe dat gaat, en wat een besparing zou zijn. En dan eventueel later kijken waar ik een boilervat kwijt zou kunnen. Want dat wordt wel een dingetje, tenzij ik de CV zou verwijderen. (dan heb ik wel plek)

de dakisolatie van het puntdak zit 'op de zolderverdieping'. 1e en 2e verdieping verwarm ik dus elektrisch. De tussenvloer naar de 1e verdieping is deels geïsoleerd, dus ik verwacht niet een al te grote winst kwa gasverbruik na de na-isolatie van het puntdak, maar wel dus weer in de stookkosten van de elektrische verwarmingen
toon volledige bericht
Die 6kw heb je hier omdat hier rond de 2c vaak wetbulb is en je dan een defrostfeest krijgt. De 7kw is 5kw en de 5kw is 4kw hier als ik me niet vergis.

Er is ergens een energielabel plaatje van hier in het forum.

Het komt omdat de verdamper bij die 3 units gelijke klein/groot is. Daarom zit ik in elk geval te springen om de wifi kit van Mouse86, zodat de stille modus uit kan (loopt de verdamper minder snel vol met ijs) en de ventilator op volle toeren gaat draaien.

Vaak kunnen ze natuurlijk wel het gevraagde vermogen leveren. Als je op de grens zit zou ik wel de dikkere variant nemen.

De 12kw of u44 units en dan vooral de 3fase is natuurlijk nog een stuk mooier. Maar ook duurder.

Ik heb zelf ook een jaar hybride gedraaid, maar de CV nooit meer nodig gehad. Gewoon simpel met een paar kogelkranen en t-stuk aangesloten.

Nu heb ik zelf ook een sww vat aangesloten en het gas afgesloten. Dat is goed te doen als je het eenmaal weet, maar niet heel gebruiksvriendelijk als het niet weet.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
aha..
Het gaat wel om .U44
Die is stiller begreep ik dan .U43

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:09:
aha..
Het gaat wel om .U44
Die is stiller begreep ik dan .U43
En kan dacht ik ook beter met wetbulb omgaan.
Bij mij heb ik bij -10 grofweg 5kw nodig en ook met de winter van 2021 -13 was het bij mij ging dat prima. Ik heb de u43.

Als dat een week ofzo zou duren is een sierverwarming of een kacheltje ook geen schande.

Bij ubakus.com kan je super precies je warmteverlies berekenen, hooguit wind/tocht correctie is lastig mee te nemen.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• langebrinkweg
  • Laatst online: 08-12-2022
goeie middag, gisteren eenn lg 12 kw mono pomp gekocht , volgende week ophalen, kan iemand mij wat goeie tips voor de installatie geven, heb al gelezen over een vorst beveiligingen klep, was van plan hem naast mijn cv ketel aan te sluiten op de aanvoer en retour leiding vd cv installatie, alleen voor verwarming te gebruiken.

alle tips zijn welkom

gr Bert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
langebrinkweg schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:32:
goeie middag, gisteren eenn lg 12 kw mono pomp gekocht , volgende week ophalen, kan iemand mij wat goeie tips voor de installatie geven, heb al gelezen over een vorst beveiligingen klep, was van plan hem naast mijn cv ketel aan te sluiten op de aanvoer en retour leiding vd cv installatie, alleen voor verwarming te gebruiken.

alle tips zijn welkom

gr Bert
Beste Bert,
Dat is wel een heel globale vraag. Zonder de situatie te kennen, komen er vast wat algemene reacties. Wil je wat meer informatie geven over de omstandigheden bij jou? Overigens staat er al heel veel informatie in de verschillende berichten.
Wij hebben heel veel baat gehad bij de flexibele RVS leidingen die we gebruikt hebben om de unit aan te sluiten. Geeft je wat bewegingsruimte als de gaten in de muur niet precies uitlijnen.
Denkt aan het voorkomen van resonantie, zorg dat je fundering los ligt van de woning
De door ons geïnstalleerde vuilafscheider “spuugt” met regelmaat vuil en metaal deeltjes uit behoud van je pomp.
Heb je de 1 of 3 fase unit? Denk aan transport in de tuin. De unit zet je niet zo even op z’n plek.
Als je wat meer vertelt over jouw situatie, volgt er vast meer.
Veel plezier!
Hgr Karel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• georgeboot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-06 21:59
Powrskin schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:03:
[...]

Die 6kw heb je hier omdat hier rond de 2c vaak wetbulb is en je dan een defrostfeest krijgt. De 7kw is 5kw en de 5kw is 4kw hier als ik me niet vergis.

Er is ergens een energielabel plaatje van hier in het forum.

Het komt omdat de verdamper bij die 3 units gelijke klein/groot is. Daarom zit ik in elk geval te springen om de wifi kit van Mouse86, zodat de stille modus uit kan (loopt de verdamper minder snel vol met ijs) en de ventilator op volle toeren gaat draaien.

Vaak kunnen ze natuurlijk wel het gevraagde vermogen leveren. Als je op de grens zit zou ik wel de dikkere variant nemen.

De 12kw of u44 units en dan vooral de 3fase is natuurlijk nog een stuk mooier. Maar ook duurder.

Ik heb zelf ook een jaar hybride gedraaid, maar de CV nooit meer nodig gehad. Gewoon simpel met een paar kogelkranen en t-stuk aangesloten.

Nu heb ik zelf ook een sww vat aangesloten en het gas afgesloten. Dat is goed te doen als je het eenmaal weet, maar niet heel gebruiksvriendelijk als het niet weet.
toon volledige bericht
Zit er ook een bijverwarmer ingebouwd in de u44 units? Volgens een schema dat ik tegenkwam 3,1kW maar in de consumentenbrochures lees ik er allemaal niets over. Alleen dat ze een losse bijverwarmer (3,0kW) als accessoire verkopen.

LG-HM091MR-U44 | 9000WP zuid plat dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• langebrinkweg
Hallo Karel, dank voor je reactie, er hangt nu een nefit turbo cv ketel, daar zit net een nieuwe warmte wisselaar is, en alle rand artikelen zijn vernieuwd , deze Indus met een goed rendement nog jaren bruikbaar.
Nu een 3 fase 12 kw U34 ( de nieuwste ) warmtepomp gekocht .
Warm water heb ik binnenkort van een heatpipe zonneboiler , die een daalderop 150liter smeer boiler voed , dus voor verwarmende de zon, elektrisch bij verwarmen.
Veel stroom uitzonnepanelen, dus dat gaat prima.
Nu wil ik de warmte pomp gebruiken om zo veel mogelijk de cv ketel uit te laten.
Aanvoer en retour VLD cv ketel met 2 kogel kranen voor zien, om de ketel te kunnen isoleren en de stekker er uit.
De aanvoer en retour leidingen ook met 2 kogel kranen op het systeem aan sluiten .
Dus cv kranen open Wp kranen dicht als het heel koud is en de WP het niet zal trekken.
En Wp kranen open , cv kranen dicht als het bv boven Nul is.
Lg claimt dat de pomp bij -7 het nog prima doet , we zullen zien.
Was van plan om voor geïsoleerde kunstof Duo leiding te gebruiken, in het ketelhuis doordeweeks voer de kruip ruimte in, een meter of 6 verder schuin door de fundering muur naar buiten en omhoog dan aan de pomp te koppelen . De pomp komt vrij te staan, ik heb dus gelezen oven een vorst / leegloop klep , in de cv installatie zit een spirotech auto ontluchten / vuil afscheider, dus nog een magneet vuil afscheider, erbij.
De behuizing VLD pomp binnen isoleren , geluid en warmte ? Hitte draad erger
Na omheen voor de winter om bevriezen tegen te gaan ?

Gr Bert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
Waarom niet gewoon je ketel met keerkleppen aansluiten als hybride? Hoef je geen afsluiters open of dicht te zetten (met als gevolg dat je geen doorstroming ergens hebt en kans op vastlopen pomp en bevriezing buitenverlichting)

Bij lg kan je de buitentemperatuur instellen wanneer de cv het over moet nemen

Vergeet het vuilfilter bij je buitenunit niet en magnetische vuilafscheider als je cv buis in de woning hebt
Zowel aanvoer als retour is een vorstklep aanbevolen maar iig in de retour 1 zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
Bij -7 haalt lg nog de opgegeven waarde bij aanvoer temperatuur van 35 graden (55 graden ligt de kw iets lager, maar niet noemenswaardig)
0-5 graden zijn rot temperaturen voor iedere warmtepomp, onder 0 stijgt het vermogen weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• langebrinkweg
Dank voor jullie reacties, meeste cv leidingen zijn koper en Thyleen , nog wel het zwarte dat vroeger gebruikt werd , dus niet diffuus dicht. Radiatoren zijn van ijzer ,
Een laat keilend stukje dunwandige cv hier en daar , kan ik vervangen door koper.
Plaats voor de zekerheid een magneet filter ,
Ik zal zeker een keer klep plaatsen , is dat een klep als de klep die de cv ketel de tap boiler laat verwarmen ,of echt iets anders, ik ga het googelen.
Nogmaals dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• langebrinkweg
Ik zie het , een keer klep is een terugslag klep , dus een terug slag klep in de aan voer leiding van de ketel en van de WP , en een terug slag klep in beide retour leidingen , retour leidingen is misschien niet eens nodig , 2 vorst kleppen , ik begreep dat die met +4 al dumpen? , loopt het hele systeem dan niet leeg?
Vuil afscheider buiten bij de WP , in de retour leiding neem ik aan.
En ergens een draad aan verbinden die op een of andere manier de cv ketel laat werken .
Dacht eerst dit met de hand te doen , voor die paar weken dat het in NL nog nodig is
Maar automatisch is leuker , ik leergraag van jullie
Dank Bert de Bree

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
langebrinkweg schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 16:23:
Ik zie het , een keer klep is een terugslag klep , dus een terug slag klep in de aan voer leiding van de ketel en van de WP , en een terug slag klep in beide retour leidingen , retour leidingen is misschien niet eens nodig , 2 vorst kleppen , ik begreep dat die met +4 al dumpen? , loopt het hele systeem dan niet leeg?
En ergens een draad aan verbinden die op een of andere manier de cv ketel laat werken .
Dacht eerst dit met de hand te doen , voor die paar weken dat het in NL nog nodig is
Dank Bert de Bree
De vuilafscheider idd in de retour.
Zo te lezen ga ja wat meters overbruggen tussen unit en woning. Is dat boven- of ondergronds? Hoe dan ook, zorg door goede leiding isolatie. En zorg dat vocht geen toegang heeft tot je isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
langebrinkweg schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 16:23:
Dank Bert de Bree
Enkel keerkleppen in retour is voldoende

Vorstklep loodst water bij een bepaalde temperatuur, wat normaal het water niet haalt behalve bij langdurige stroomstoring (4graden zou kunnen kloppen, maar voor het 4 graden is heeft de pomp alweer gedraaid)

Vuilafscheider in de retour

Idd enkel 2 draadstaal tussen ketel en wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsterro
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12-06 15:50
Beste Tweakers,

Mijn ouders zijn opzoek naar een warmtepomp en ons oog op viel op de LG.
Nu zijn mijn ouders huiverig voor het geluid.

Dus mijn vraag aan jullie, is er iemand in westen (ze wonen zelf in Den Haag) van het land waar mijn vader even zou kunnen luisteren?

Hartelijk dank

-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wowgman
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-06 12:47
Hallo allen!

Wij hebben voor onze woning een LG HM091MRS U33 (9kW) op het oog. Onze huidige statistieken:

De woning is uit 1963 met een oppervlakte van 100m2. Geïsoleerd met 6cm HR+ parels in de gevel, Hr++ glas overal (houten kozijnen), Ventilatie roosters boven de ramen en plafond isolatie. Dak isolatie gaan we z.s.m. nog zelf doen. We verwarmen uitsluitend met radiatoren.

Onze jaarlijkse stroom productie is ~9000kW met de zonnepanelen waarvan we op dit moment 5000kW verbruiken. Ons jaarlijks gas verbruik is voor het koken + douchen + verwarmen 810m3 met een 24u piekverbruik van 10m3.

Volgens alle berekeningen zouden we ruimschoots genoeg warmte moeten opwekken met een 9kW warmtepomp.

Zien wij hier iets over het hoofd? We weten dat er nog een buffervat tussen in zal moeten en we willen er nog een boiler bij zetten zodat de warmtepomp ook nog wat te doen heeft in de zomer.

Alle hulp/tips zijn welkom! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-06 08:34
Hallo pomptweakers,

Ik lees al een jaartje dit topic met veel interesse mee, en heb een maand geleden de knoop doorgehakt om volledig gasloos te gaan met een LG monoblock voor CV en een ATAG wp boiler voor DHW.

De boiler komt op zolder te hangen. De monoblock komt naast het huis te staan, een paar meter van de gevel af. Hiervoor ga ik de CV leidingen onder de grond door leggen zodat een looppad begaanbaar blijft. Er moet +-3 meter overbrugd worden.

Ik ben al ruime tijd aan het zoeken naar mooie oplossingen voor 3 zaken, waar ik nergens een eenduidig antwoord op kan vinden en redenerend ook niet helemaal uit kom:
1) welk type leiding gebruik ik het best voor het buitendeel? Buitendeel gaat deels ondergronds en deels bovengronds lopen.
2) hoe kan ik de leiding ondergronds deugdelijk isoleren? Ik dacht zelf aan die foamen buisisolatie, icm EPS blokken die ik op elkaar lijm met een middenstuk eruit gehaald waar de leiding doorheen loopt. Zijn er betere oplossingen dan dit?
3) mijn CV systeem is oud, met dikwandig staal. De VV met zwart thyleen komt op een nieuwe gescheiden verdeler te hangen. Ik plaats ook een spiro filter en magneetfilter. Moet ik naast dit nog ergens een anode plaatsen of op een andere manier oxidatie/vervuiling afvangen?

Qua vorstbeveiliging dacht ik aan een tweetraps raket: de netspanningsaansluiting van de waterpomp in de monoblock komt aan een DIN-rail dubbelpolig relais te hange, waarvan de bekrachtiging permanent aan de 230V van de WP hangt. Relais plaats ik in de kast van de WP. De NO polen hangen aan de WP voeding voor de waterpomp, de NC polen hangen aan een kleine inverter+loodaccu (UPS). Als de stroom dan uitvalt blijft de waterpomp nog enkele uren doordraaien op de UPS waardoor water van het (warme) huis blijft circuleren en de boel niet bevriest. Verder wilde ik een vorstventiel in de retourleiding plaatsen. Ik zie dat die dingen bizar prijzig zijn voor wat het is. 150 Euro voor een stukje messing. Waar halen jullie die? Ik vraag me ook af hoe zinnig dat ventiel is, aangezien de warmtewisselaar van de WP nooit helemaal leeg zal lopen naar mijn idee. Hoe lossen jullie dat op?

[ Voor 3% gewijzigd door Bazz0847 op 10-06-2022 19:03 ]

Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Wowgman je hebt de noodzaak voor het buffervat nagerekend? Welke stooklijn voorzie je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

En uit nieuwsgierigheid, waarom LG?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wowgman
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-06 12:47
@Proton_ bedankt voor je reactie en als antwoord op je vragen:

Buffervat: wij hebben geen grote capaciteit en de leidingen zijn van verschillende maten door het huis. We hebben geen berekening hier voor uitgevoerd. Er is uitgegaan van ervaringen van andere met soortgelijke opstellingen (niet ideaal natuurlijk).

Stooklijn: Onze thermostaat staat normaal gesproken rond de 17 graden. Behalve als er bezoek is dan gaat hij kort naar 20.

Waarom LG: Ik kan er eentje voor een leuke prijs zondag halen. De eerste keuze was een Panasonic welke bijna niet te leveren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Bazz0847 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 18:59:

2) hoe kan ik de leiding ondergronds deugdelijk isoleren? Ik dacht zelf aan die foamen buisisolatie, icm EPS blokken die ik op elkaar lijm met een middenstuk eruit gehaald waar de leiding doorheen loopt. Zijn er betere oplossingen dan dit?
Voorgeïsoleerde grondleiding, bv Terrendis.
Als je van prutsen houdt kan je ook 9mm geïsoleerde meerlagenbuis vinden, dat in een 150mm mantelbuis is goedkoper en daar kan gelijk stroom+sturing door.
Wel goed dichttapen en/of met krimpkous afsluiten.
Verder wilde ik een vorstventiel in de retourleiding plaatsen. Ik zie dat die dingen bizar prijzig zijn voor wat het is. 150 Euro voor een stukje messing. Waar halen jullie die? Ik vraag me ook af hoe zinnig dat ventiel is, aangezien de warmtewisselaar van de WP nooit helemaal leeg zal lopen naar mijn idee. Hoe lossen jullie dat op?
Volgens de installatiehandleiding moet hij gebruikt worden met automatische vulinrichting. De vorstbeveiliging bestaat uit de stroming, niet uit het leeglopen (dat gebeurt namelijk niet: geen beluchting van boven + het laagste punt is doorgaans ondergronds).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Wowgman de stooklijn gaat over de watertemperatuur en is de meest bepalende factor voor de stookkosten met een warmtepomp :)

Drie graden verhoging zou tegen kunnen vallen als je een 20 kW ketel met 60 graden gewend bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Veel nieuwkomers en oriënterende mensen hier trouwens, welkom :)
Mag ik Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic nog even pluggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apepannetje
Wowgman schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 18:56:
Hallo allen!

Wij hebben voor onze woning een LG HM091MRS U33 (9kW) op het oog. Onze huidige statistieken:

De woning is uit 1963 met een oppervlakte van 100m2. Geïsoleerd met 6cm HR+ parels in de gevel, Hr++ glas overal (houten kozijnen), Ventilatie roosters boven de ramen en plafond isolatie. Dak isolatie gaan we z.s.m. nog zelf doen. We verwarmen uitsluitend met radiatoren.

Onze jaarlijkse stroom productie is ~9000kW met de zonnepanelen waarvan we op dit moment 5000kW verbruiken. Ons jaarlijks gas verbruik is voor het koken + douchen + verwarmen 810m3 met een 24u piekverbruik van 10m3.

Volgens alle berekeningen zouden we ruimschoots genoeg warmte moeten opwekken met een 9kW warmtepomp.

Zien wij hier iets over het hoofd? We weten dat er nog een buffervat tussen in zal moeten en we willen er nog een boiler bij zetten zodat de warmtepomp ook nog wat te doen heeft in de zomer.

Alle hulp/tips zijn welkom! :)
toon volledige bericht
Hier ook de LG HM091MRS U33 (9kW)

Let wel op: toen ik deze wp kocht, was er geen RVO code voor dit model.

Na een toelichting dat dit model wel was toegelaten in diverse landen, kreeg ik na 9 maanden alsnog subsidie toegewezen.

De wp is sinds najaar 2021 in gebruik.
Prestatie van dit model is excellent.

Hier een vrijstaande woning met 100m2 vloerverwarming
Aanvoer temperatuur tussen de 28 en 32 graden Celsius.
Verbruik vanaf augustus vorig jaar tot nu 2000 kWh
SWW word hier nog met gas verwarmd verbruik 8 m3 per maand (2 persoons huishouding)

Mede zijn prestaties gaf het voor mij de doorslag.

Met betrekking tot jouw voorgenomen aanschaf:

Wel een kanttekening: alleen verwarmen met radiatoren roept bij mij vraagtekens op !!!
Het is voor mij een aanname dat de temperatuur voor radiatoren te laag is om voldoende te kunnen verwarmen.

Wat ik ook mis is de isolatie van de vloer.

Mvg Apepannetje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6cb4BQnjP-2SMNNntmUrNWQ0Yew=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JN4u4r3zBNphfPReLSr1f2mG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miremi
[...]

Heb ook mail gestuurd en melding gemaakt vanuit LG app. Geen reactie nog ontvangen

Heb usb stick zowel binnen WP als buiten laten hangen, maar probleem blijft zich voordoen in beide gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leow88
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-06 10:19
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DPxYuivkhHho6iz36oApJ9Gw3tE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s3C4JyssLlhDLQz9ArlSRtcR.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de outdoor PCB van de HM071mr.u44.
Kan iemand mijn vertellen hoe ik de layout van de dip-switches kan vinden? Dus welke dipswitch waarvoor dient?
(de installation manual vermeld een andere layout, ik vermoed alleen de layout van de 3-series en de 12, 14, 16 kW versies)

[ Voor 32% gewijzigd door leow88 op 11-06-2022 19:17 ]

LG-HM071MR-U44 (3.6.0.3) / Atlantic Explorer V4 - 270L / Zonnepanelen 7200 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
leow88 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 19:02:
[Afbeelding]

Kan iemand mijn vertellen hoe ik de layout van de dip-switches kan vinden? Dus welke dipswitch waarvoor dient?
(de installation manual vermeld een andere layout, ik vermoed alleen de layout van de 3-series en de 12, 14, 16 kW versies)
Je moet de dipswitch hebben op het andere printplaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leow88
123Arjan schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 19:29:
[...]

Je moet de dipswitch hebben op het andere printplaat
Ik zoek de dipswitch voor peak control.
Die zit toch op de outdoor pcb. Dacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• katrobot7
miremi schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 18:40:
[...]

Heb ook mail gestuurd en melding gemaakt vanuit LG app. Geen reactie nog ontvangen

Heb usb stick zowel binnen WP als buiten laten hangen, maar probleem blijft zich voordoen in beide gevallen.
Ik heb de HM091mr.u44. maar ik heb ook contact met iemand die dit probleem heeft met een u34.

Voor HA gebruik ik de LGE devices integration die standaard in HA zit. Werkt perfect totdat de connectie weer dropt. Na gemiddeld een dag.

Heb gisteren de dongle uit wp gehaald met een usb verlengkabel en naast mijn router geplaatst, ook het wifi kanaal maar eens veranderd. Werkt perfect tot de drop.

Lijkt idd firmware of iets. Zijn er mogelijkheden om de dongle of de WP van nieuwe firmware te voorzien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miremi
katrobot7 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 20:38:
[...]

Ik heb de HM091mr.u44. maar ik heb ook contact met iemand die dit probleem heeft met een u34.

Voor HA gebruik ik de LGE devices integration die standaard in HA zit. Werkt perfect totdat de connectie weer dropt. Na gemiddeld een dag.

Heb gisteren de dongle uit wp gehaald met een usb verlengkabel en naast mijn router geplaatst, ook het wifi kanaal maar eens veranderd. Werkt perfect tot de drop.

Lijkt idd firmware of iets. Zijn er mogelijkheden om de dongle of de WP van nieuwe firmware te voorzien?
Heb net weer een melding gemaakt via app. Mijn AC is letterlijk 4m verderop, ik denk echt niet dat het door bereik komt. Zal inderdaad iets fout zijn in firmware

Ik heb hier ook LG warmtepompboiler staan met ingebouwde wifi en deze doet het perfect al 5 weken zonder drops.

Om verbruik te meten via HA heb ik vandaag zigbee relais in de meterkast geplaatst met het voordeel dat ik nu iedere dag warmtepomp kan herstarten tot LG met oplossing komt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BG1kLw74FceAiNiunMGlKHKaihY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qcYb08M3wdRYiPJnnxEwXpKi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• georgeboot
georgeboot schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 17:16:
[...]

Zit er ook een bijverwarmer ingebouwd in de u44 units? Volgens een schema dat ik tegenkwam 3,1kW maar in de consumentenbrochures lees ik er allemaal niets over. Alleen dat ze een losse bijverwarmer (3,0kW) als accessoire verkopen.
Is er iemand die dit weet?

Heb hem eens open geschroefd maar zie niet echt iets wat op een elektrisch warmte element lijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwinTurbo
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20-01-2023
Goedemiddag,

Heb afgelopen week de 12 kW U34 geplaatst en ben water en elektriciteit aan het aanleggen. De unit staat 35 cm van de gevel af. Heb 2 big foots van 60 cm lang gebruikt en stalen U-profielen. Staat behoorlijk stabiel, ga de big foots wel nog verankeren aan de bestrating. Verder een waterafvoer van 50 mm gelegd, er liep een rioolbuis direkt onder de WP, soms zit het mee. Aansluiting op het bestaande CV systeem d.m.v. flexibele slangen van 32 mm inwendig en 2m lang. De boringen door de gevel zelf gemaakt met een kernboor van de Lidl waar ik een verlenging aan gelast heb. Mijn huis is ingepakt in 14 cm gevelisolatie, piepschuim boort prima maar daarna de steense muur - en ik besloot ook nog alles onder 45 graden te boren i.v.m. perfectie. Alles is prima verlopen, met geduld kom je een heel end. Er komen alleen Kogelkranen tussen, geen vorstbeveiligingskleppen. Ik wil alles eerst testen en dan pas zien hoe ik verder ga, volledig van gas af? en ook sww is nog een vraag. Dus voorlopig alleen verwarming en handmatig klep omzetten in de cv retour. Mijn hoofdleidingen zijn 28 mm. Ben benieuwd naar de flow die ik ga zien, wel super blij dat er een goede flowmeter in de nieuwe generatie zit en ook een heel behoorlijke Grundfos pomp met veel vermogen. Die moet de benodigde flow gaan bereiken.
Vriendelijke groeten!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sCVDcgIRdyh23eb2YtTFnWmEwCw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/086AL3jR5Uz5vMCHzWdWJT0i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/40JLjnXasD4Kcf6OqBLg6nwSgv4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rAFYeHQyXtuvmHvc47Nwb2YY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wOzxgecbcCzZDN2-3z5E3qsSJHI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nvFiQjKTYpCKhOuoZZ7GinOL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
Hij staat er mooi zo. Lekker bezig op je eigen gemak en tempo!

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
georgeboot schreef op zondag 12 juni 2022 @ 17:42:
[...]

Is er iemand die dit weet?

Heb hem eens open geschroefd maar zie niet echt iets wat op een elektrisch warmte element lijkt.
Denk het niet. De u43 in elk geval niet.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@TwinTurbo past goed bij je nick zo :)
Wat is de functie van de u-profielen? En gerelateerd: ben je de middelste bouten niet vergeten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• georgeboot
Powrskin schreef op zondag 12 juni 2022 @ 20:22:
[...]

Denk het niet. De u43 in elk geval niet.
Is de u43 ook afgezekerd op 25A? Vond dat best hoog namelijk. Voor inrush is het niet nodig omdat een B-karakteristiek niet meteen afslaat bij een korte te hoge belasting.

LG beweert SCOP van 4,55. Met 9kW output zou je dus 2kW input moeten hebben. Das een kleine 9A. Tel je daar een (fictieve?) bijverwarmer van 3,1kW bij op, dan kom je op een opgenomen vermogen van 5,1kW, oftewel 22A. Dat komt wel meer in de buurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
georgeboot schreef op zondag 12 juni 2022 @ 23:54:
[...]

Is de u43 ook afgezekerd op 25A? Vond dat best hoog namelijk. Voor inrush is het niet nodig omdat een B-karakteristiek niet meteen afslaat bij een korte te hoge belasting.

LG beweert SCOP van 4,55. Met 9kW output zou je dus 2kW input moeten hebben. Das een kleine 9A. Tel je daar een (fictieve?) bijverwarmer van 3,1kW bij op, dan kom je op een opgenomen vermogen van 5,1kW, oftewel 22A. Dat komt wel meer in de buurt.
het is niet dat je de scop altijd haalt, dat is een gemiddelde. Ik heb een 7kw en die zit gewoon op een 16a zekering aangesloten, ook met bedrading van 2.5mm zelfs. 4mm zou ik wel aanraden, helemaal als het wat grotere afstand is.

Hij staat wel op de silent mode (jumper het monoblock, maar kan ook via instellingen). Deze zou dan niet meer dan 17a moeten trekken.

Ik zie in de praktijk inderdaad door de scop niet een hoger verbruik dan tegen de 2000w als hij volle bak gaat, met bv het sww vat opwarmen. dit is dan ook niet voor lange duur.
Ik probeer hem in het stookseizoen zo lang mogelijk aan te houden op een zo laag mogelijk pitje. over het algemeen draait hij dan bv van 0900 tot 2100 op 500w

de belasting is gaat toch over langere tijd, de bedrading wordt warm en de verliezen worden groter. gelukkig is het als de belasting het hoogst is ook niet heel warm in huis.

de bijverwarmer hoort op een eigen groep te zitten en dus met eigen bedrading. het zit niet standaard op de unit.

[ Voor 6% gewijzigd door Powrskin op 13-06-2022 00:09 ]

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
Al die dikke bedrading is echt niet nodig hoor voor deze vermogens tenzij de afstand echt lang is.

Op 2,5mm2 kan langdurig veel stroom lopen voordat het warm wordt of verliezen optreden die noemenswaardig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• georgeboot
Powrskin schreef op maandag 13 juni 2022 @ 00:07:
[...]

het is niet dat je de scop altijd haalt, dat is een gemiddelde. Ik heb een 7kw en die zit gewoon op een 16a zekering aangesloten, ook met bedrading van 2.5mm zelfs. 4mm zou ik wel aanraden, helemaal als het wat grotere afstand is.

Hij staat wel op de silent mode (jumper het monoblock, maar kan ook via instellingen). Deze zou dan niet meer dan 17a moeten trekken.

Ik zie in de praktijk inderdaad door de scop niet een hoger verbruik dan tegen de 2000w als hij volle bak gaat, met bv het sww vat opwarmen. dit is dan ook niet voor lange duur.
Ik probeer hem in het stookseizoen zo lang mogelijk aan te houden op een zo laag mogelijk pitje. over het algemeen draait hij dan bv van 0900 tot 2100 op 500w

de belasting is gaat toch over langere tijd, de bedrading wordt warm en de verliezen worden groter. gelukkig is het als de belasting het hoogst is ook niet heel warm in huis.

de bijverwarmer hoort op een eigen groep te zitten en dus met eigen bedrading. het zit niet standaard op de unit.
toon volledige bericht
Dank voor je reactie! Dit kinkt inderdaad allemaal veel meer aannemelijk. Wat zou dan de reden zijn dat LG met 25A afzekeren aanraadt? Gewoon altijd klasse te zwaar aanhouden omdat de gemiddelde beunhaas probeert wat te bezuinigen en je dan alsnog veilig uitkomt?

Op onderstaande document over de vermogenskarakterestieken (bron: LG), hebben ze het toch echt over een 3,1kW bijverwarmer (geen náverwarmer dus). Maar verder is er nergens iets over te vinden. Je zou hoogstens kunnen concluderen dat het haast wel moet omdat hij tot -15 buiten (wel droge bol) en water 35 z'n volle 9kW kan leveren. Dat is haast onmogelijk lijkt me.

Ik vind het allemaal maar vreemd. Vooral dat er nergens nou eenduidige en goede informatie te vinden is. Je zou zeggen dat er wel ergens een boekwerk aan testresultaten bij diverse scenario's moet zijn, maar ik kan hem in elk geval niet vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WKOO1emYuNZyYSGKTH2B2fGupa0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/anrQNRb5IASyVhVxUnAr1ilz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
Bij de 44 zit geen verwarming element in, de amperage is vermoedelijk wel met element meegerekend
En ja bij -7 levert hij het vermogen, bij 0 tot ca 5 graden niet(de temperatuur wat in Nederland het meeste voorkomt in de winter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leow88
TwinTurbo schreef op zondag 12 juni 2022 @ 18:28:
Goedemiddag,

Heb afgelopen week de 12 kW U34 geplaatst en ben water en elektriciteit aan het aanleggen. De unit staat 35 cm van de gevel af. Heb 2 big foots van 60 cm lang gebruikt en stalen U-profielen. Staat behoorlijk stabiel, ga de big foots wel nog verankeren aan de bestrating. Verder een waterafvoer van 50 mm gelegd, er liep een rioolbuis direkt onder de WP, soms zit het mee. Aansluiting op het bestaande CV systeem d.m.v. flexibele slangen van 32 mm inwendig en 2m lang. De boringen door de gevel zelf gemaakt met een kernboor van de Lidl waar ik een verlenging aan gelast heb. Mijn huis is ingepakt in 14 cm gevelisolatie, piepschuim boort prima maar daarna de steense muur - en ik besloot ook nog alles onder 45 graden te boren i.v.m. perfectie. Alles is prima verlopen, met geduld kom je een heel end. Er komen alleen Kogelkranen tussen, geen vorstbeveiligingskleppen. Ik wil alles eerst testen en dan pas zien hoe ik verder ga, volledig van gas af? en ook sww is nog een vraag. Dus voorlopig alleen verwarming en handmatig klep omzetten in de cv retour. Mijn hoofdleidingen zijn 28 mm. Ben benieuwd naar de flow die ik ga zien, wel super blij dat er een goede flowmeter in de nieuwe generatie zit en ook een heel behoorlijke Grundfos pomp met veel vermogen. Die moet de benodigde flow gaan bereiken.
Vriendelijke groeten!
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Welke RVS leidingen heb je gebruikt? Waar heb je die gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leow88
leow88 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 19:02:
[Afbeelding]

Weet er nog iemand welke dipswitch je moet zettten voor de Peak-control naar 17A kan zetten HM071mr.u44 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• georgeboot
123Arjan schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:45:
Bij de 44 zit geen verwarming element in, de amperage is vermoedelijk wel met element meegerekend
En ja bij -7 levert hij het vermogen, bij 0 tot ca 5 graden niet(de temperatuur wat in Nederland het meeste voorkomt in de winter)
Dank! Oplossing is dan dus een losse (third party) naverwarmer van ~3kW aanschaffen en verbinden met de LG, zodat ik ook rond vriespunt en met vochtig weer, m'n vermogen haal?

M'n huis heeft een warmteverlies van zo'n 7kW bij buitentemperatuur van 0, en die wil ik natuurlijk wel graag halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
leow88 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:04:
[...]

Wij hebben goede ervaringen met Emi-C-Pipe (flexibele uittrekbare RVS buis), verkrijgbaar in verschillende diameters. Ook goed voor kleine radius. Technische Unie kan ze leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
  • Laatst online: 03-06 11:26
Op welke plek sluit men over het algemeen het water van een monoblok die in een tuin staat aan op het CV netwerk? Beneden bij het verdeelblok? Of brengt men de water leidingen normaal gesproken helemaal naar het stookhok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xerius
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-04 00:33
123Arjan schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 18:11:
[...]

Ik meen dat er wel 1 in zat, maar zou er gewoon 1 plaatsen bij je expansievat , weet je ook direct als die open is gegaan (wat met warmtepomp eigenlijk vrijwel nooit gebeurd)
Heb me nog eens verdiept, nu is het zo dat de monobloc's van LG een overstortventiel (dump valve) en 5ltr expansievat ingebouwd hebben. beter voor mij natuurlijk :) heb ze beide nu niet nodig als extra installatie binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduke990
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2024
Beste Tweakers,

Ik heb reeds heel veel gelezen en ben voornemens een LG warmtepomp te kopen (ws in het buitenland) en twijfel tussen de: HM091MR.U44 en de HM123MR.U34

Mijn situatie:
- vrijstaande woning uit 2002
- gasverbruik 1.400 kuub
- deels vloerverwarming / deels radiatoren

Volgens onderstaande berekening kom ik op 5,9kW
https://warmtepomp-weetje...uik-warmtepomp-berekenen/

Volgens de berekening op basis van gasverbruik kom ik op 5,7kW en tweede berekening via Koevlaas formule geeft 6,8kW.

Ik vind de HM071 net wat te krap, zeker +2/35 = 5,6kW waar de HM091 6,8kW zou doen. Toch heb ik liever een 3 fase warmtepomp omdat mijn fasen redelijk vol zitten qua belasting. 1e vraag: kan iemand iets zinnigs zeggen hoe ver de HM123MR kan terug moduleren? De 12 is misschien een beetje overkill, maar misschien is dat ergens op te zoeken?

2de vraag: ik lees veel over energie vretende defrosts, zal dat bij de 12 een stuk minder zijn vanwege een grotere condensor?

3de vraag: hoe zit het met de garantie als de warmtepomp in het buitenland (EU) is gekocht? LG Nederland wil deze vraag niet beantwoorden....... ik krijg tot nu toe nog geen reactie op mijn e-mail.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groet,
Sander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwinTurbo
Proton_ schreef op zondag 12 juni 2022 @ 21:45:
@TwinTurbo past goed bij je nick zo :)
Wat is de functie van de u-profielen? En gerelateerd: ben je de middelste bouten niet vergeten ;)
Hallo Proton,
De U-profielen zorgen voor extra hoogte (t.b.v. leggen smeltwater afvoer leiding, sneeuwval). Tevens zijn de meeste big foots alleen per 2 te krijg en met u-profiel is het een super stevig geheel. Ik zie in veel video’s en afbeeldingen van de LG units dat deze standaard op u-profielen worden geplaatst. Volgens mij levert LG deze zelf maar ik heb de mijne zelf gemaakt, materiaal had ik nog liggen. 3 big foots vind ik verder a-symmetrisch uitzien, geen echt argument maar ieder het zijne.

Goed gezien van de bouten😁deze worden nog vervangen de bouwmarkt had niet de juiste lengte liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwinTurbo
leow88 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:04:
[...]

Dag leow88
De rvs slangen zijn zgn Pantserslangen, flexibele kunststof binnenbuis met rvs omvlechting. Lang getwijfeld of ik een geribbelde rvs slang zou nemen, maar deze vond ik in deze lengte 2 m en 1 1/4” doorlaat toch echt te duur. Besteld bij Heiz24 voor een super prijs, die houdt jaren. Ze zijn echt zeer buigzaam, het doorvoeren door de wandboring (45 cm lang) was een fluitje van een cent. Ik zit aan de binnenkant van de muur net achter een wand (slechts 20 cm ruimte) en ook dat gaf nul problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwinTurbo
Gieliovd520 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 19:09:
Hij staat er mooi zo. Lekker bezig op je eigen gemak en tempo!
Dankjewel! Dat is tevens het mooiste aan zo’n project als dit: lekker maanden alles uitpluizen en voorbereiden en dan stapje voor stapje vooruit. Gelukkig leent de warmtepomp zich hier uitstekend voor, de gasketel functioneert zolang het moet. Uiteraard wel deze zomer in bedrijf om te testen voor de winterperiode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMarco
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16-06 21:46
hey all ik heb zojuist mijn monoblock binnen gekregen (besteld via groothandel in Zwolle en binnen een week geleverd, die hadden/hebben een heel stel monoblocks op voorraad staan!)

Gaat bij ons om de grote variant (HM143MR.U34).

Hij was sneller binnen dan gedacht, dus ik ben nu de boel pas aan het voorbereiden. Vandaar dus wellicht een paar domme vragen:
- kan ik de unit met de 3 bigfoots rechtstreeks op een grote grindbak (ivm waterafvoer) en stuk bestrating zetten, of moeten daar beter nog een paar betonpoeren in om de bigfoots op te zetten?
- hij komt pakweg 30a40cm van de muur vd garage te staan, er is dus maar een kort stukje leiding buiten wat we goed moeten isoleren. Ik dacht er nu aan om die met een warmtelint met sensor in te pakken (zodat t bij storing toch gewoon boven vriespunt blijft). Goede optie, of zouden jullie dit anders aanpakken? Wilde net binnen de muur sowieso ook 2 afsluiters en een handmatig stortventiel toevoegen om de monoblock leeg te kunnen laten lopen bij langdurige storing en/of onderhoud.
- zijn er nog andere praktische installatie-tips die ik niet in de installatiehandleiding vind, die jullie me zeker mee zouden geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwinTurbo
KMarco schreef op maandag 13 juni 2022 @ 16:29:
hey all ik heb zojuist mijn monoblock binnen gekregen (besteld via groothandel in Zwolle en binnen een week geleverd, die hadden/hebben een heel stel monoblocks op voorraad staan!)

Gaat bij ons om de grote variant (HM143MR.U34).

Hij was sneller binnen dan gedacht, dus ik ben nu de boel pas aan het voorbereiden. Vandaar dus wellicht een paar domme vragen:
- kan ik de unit met de 3 bigfoots rechtstreeks op een grote grindbak (ivm waterafvoer) en stuk bestrating zetten, of moeten daar beter nog een paar betonpoeren in om de bigfoots op te zetten?
- hij komt pakweg 30a40cm van de muur vd garage te staan, er is dus maar een kort stukje leiding buiten wat we goed moeten isoleren. Ik dacht er nu aan om die met een warmtelint met sensor in te pakken (zodat t bij storing toch gewoon boven vriespunt blijft). Goede optie, of zouden jullie dit anders aanpakken? Wilde net binnen de muur sowieso ook 2 afsluiters en een handmatig stortventiel toevoegen om de monoblock leeg te kunnen laten lopen bij langdurige storing en/of onderhoud.
- zijn er nog andere praktische installatie-tips die ik niet in de installatiehandleiding vind, die jullie me zeker mee zouden geven?
Hi Marco,

-De big foots zijn van onder open -de rand is ca 2 cm dik -dus deze zouden zeker door de grind zakken in de tijd. Ik zou ze altijd op beton of bestrating zetten en daar ook aan verankeren. Let op Niet alle big foots hebben anker gaten.
-warmtelint is een goed idee? Of toch niet? Persoonlijk vind ik vrieskleppen erg duur en ook nog eens veel fitwerk. Let wel als je stroom uitvalt werkt je warmtelint ook niet meer …de anti-vries optie in de software werkt volgens mij goed, maar ook hier werkt het alleen als je stroom hebt. Mijn buren hebben al 30 jaar de cv ketel buiten hangen, zonder problemen. Hoe vaak valt de stroom voor enkele uren uit in NL en wil je je daartegen indenken?
-ik doe hetzelfde als jij met de twee afsluiters binnen de muren. Ik plaats zelfs geen stortventiel omdat mijn flex slang koppelingen makkelijk zijn los te maken en zo als aftap kunnen fungeren. Ik houd van eenvoud. Bij het weer vullen van de installatie vanuit de laag gelegen wp gebruik ik de slangkoppeling binnen wederom als ontluchter. Daarna de kraan binnen weer open zetten. Zo vul je vrijwel geen lucht in de installatie.
-ik heb mijn wp ook uit zwolle, zie mijn set-up op de gisteren geplaatste foto’s
Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMarco
TwinTurbo schreef op maandag 13 juni 2022 @ 17:33:
[...]

Hi Marco,

-De big foots zijn van onder open -de rand is ca 2 cm dik -dus deze zouden zeker door de grind zakken in de tijd. Ik zou ze altijd op beton of bestrating zetten en daar ook aan verankeren. Let op Niet alle big foots hebben anker gaten.
-warmtelint is een goed idee? Of toch niet? Persoonlijk vind ik vrieskleppen erg duur en ook nog eens veel fitwerk. Let wel als je stroom uitvalt werkt je warmtelint ook niet meer …de anti-vries optie in de software werkt volgens mij goed, maar ook hier werkt het alleen als je stroom hebt. Mijn buren hebben al 30 jaar de cv ketel buiten hangen, zonder problemen. Hoe vaak valt de stroom voor enkele uren uit in NL en wil je je daartegen indenken?
-ik doe hetzelfde als jij met de twee afsluiters binnen de muren. Ik plaats zelfs geen stortventiel omdat mijn flex slang koppelingen makkelijk zijn los te maken en zo als aftap kunnen fungeren. Ik houd van eenvoud. Bij het weer vullen van de installatie vanuit de laag gelegen wp gebruik ik de slangkoppeling binnen wederom als ontluchter. Daarna de kraan binnen weer open zetten. Zo vul je vrijwel geen lucht in de installatie.
-ik heb mijn wp ook uit zwolle, zie mijn set-up op de gisteren geplaatste foto’s
Groeten
toon volledige bericht
Thanks voor t meedenken! Ik twijfelde inderdaad ook nog aan zo'n vorstventiel, maar de kans dat tegelijkertijd én de stroom uitvalt, én t bibberkoud is buiten, én ik niet thuis ben om de boel handmatig leeg te laten lopen leek me kleiner dan geklooi dat die vorstklep kapot gaat en de boel onterecht laat leeglopen.

Zie foto voor waar ik hem neer wil zetten (raam is van garage, de monoblock komt net 5a10cm boven de vensterbank uit, maar dat is dus geen probleem). Qua ondersteuning en afwatering veel opties zoals je ziet. Grind, of zelfs via de regenpijp rechts op hemelwater riool.
Gezien jouw input wellicht t gat dichtmaken met gele zand en bestraten en (simpelste?) alles iets afschot geven richting de grindbak onder de airco buitenunit links hiervan? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8l51ltUmrQ7TwllFydqb3jD-c-E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jXtMBMhThcUX8HmhADCmOQwf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulluijken
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 15-06 08:49
superduke990 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 14:05:
Beste Tweakers,

Ik heb reeds heel veel gelezen en ben voornemens een LG warmtepomp te kopen (ws in het buitenland) en twijfel tussen de: HM091MR.U44 en de HM123MR.U34

Mijn situatie:
- vrijstaande woning uit 2002
- gasverbruik 1.400 kuub
- deels vloerverwarming / deels radiatoren

Volgens onderstaande berekening kom ik op 5,9kW
https://warmtepomp-weetje...uik-warmtepomp-berekenen/

Volgens de berekening op basis van gasverbruik kom ik op 5,7kW en tweede berekening via Koevlaas formule geeft 6,8kW.

Ik vind de HM071 net wat te krap, zeker +2/35 = 5,6kW waar de HM091 6,8kW zou doen. Toch heb ik liever een 3 fase warmtepomp omdat mijn fasen redelijk vol zitten qua belasting. 1e vraag: kan iemand iets zinnigs zeggen hoe ver de HM123MR kan terug moduleren? De 12 is misschien een beetje overkill, maar misschien is dat ergens op te zoeken?

2de vraag: ik lees veel over energie vretende defrosts, zal dat bij de 12 een stuk minder zijn vanwege een grotere condensor?

3de vraag: hoe zit het met de garantie als de warmtepomp in het buitenland (EU) is gekocht? LG Nederland wil deze vraag niet beantwoorden....... ik krijg tot nu toe nog geen reactie op mijn e-mail.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groet,
Sander
toon volledige bericht
Ik heb de 12kW 3-fase (welliswaar HM123M.U33), maar kan je wel vertellen dat deze tot +- 0,5kW elektrisch verbruik terug kan moduleren. Qua Defrosts valt het tot nu toe allerzins mee. De opstart erna is meestal een drama (met een volgende defrost tot gevolg). De opstart is nu redelijk onder controle, dus het aantal defrosts ook.
Qua garantie... Nog geen gebruik van hoeven maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nwgroningen
  • Laatst online: 11-06 20:01
Paulluijken schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 13:14:
[...]

Ik heb de 12kW 3-fase (welliswaar HM123M.U33), maar kan je wel vertellen dat deze tot +- 0,5kW elektrisch verbruik terug kan moduleren. Qua Defrosts valt het tot nu toe allerzins mee. De opstart erna is meestal een drama (met een volgende defrost tot gevolg). De opstart is nu redelijk onder controle, dus het aantal defrosts ook.
Qua garantie... Nog geen gebruik van hoeven maken.
Ik ben wel nieuwsgierig welke maatregelen je hebt genomen om de opstart rustiger te laten verlopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats
Tot hoe ver kan de lg hm091mr-u44 terug moduleren?
Ik kan er geen waardes van vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
KMarco schreef op maandag 13 juni 2022 @ 20:57:
[...]

Thanks voor t meedenken! Ik twijfelde inderdaad ook nog aan zo'n vorstventiel, maar de kans dat tegelijkertijd én de stroom uitvalt, én t bibberkoud is buiten, én ik niet thuis ben om de boel handmatig leeg te laten lopen leek me kleiner dan geklooi dat die vorstklep kapot gaat en de boel onterecht laat leeglopen.

Zie foto voor waar ik hem neer wil zetten (raam is van garage, de monoblock komt net 5a10cm boven de vensterbank uit, maar dat is dus geen probleem). Qua ondersteuning en afwatering veel opties zoals je ziet. Grind, of zelfs via de regenpijp rechts op hemelwater riool.
Gezien jouw input wellicht t gat dichtmaken met gele zand en bestraten en (simpelste?) alles iets afschot geven richting de grindbak onder de airco buitenunit links hiervan? [Afbeelding]
Mijn WP staat op een plat dak en ik kan je uit ervaring vertellen dat er een flinke plakkaat ijs vormt met vorst. Ook met afschot want dat zit een uiteraard naar de HWA.

Ik zou 2 fundamenten maken en daartussen zand.

Kan met beton, kan met standaard bielzen van de Hornbach, etc.

Mijn airco's op de begane grond heb ik op beton tegels staan met rondom grind.

[ Voor 7% gewijzigd door Gieliovd520 op 14-06-2022 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRT
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-01 21:37

GRT

Heeft iemand ervaring met het aansluiten van een indirect gestookte boiler op de LG? Ik heb een 400l zonneboiler op het oog met twee spiralen. De onderste spiraal is voor de collectoren en de bovenste zou dan voor de warmtepomp zijn en heeft een oppervlak van 1.1m2. Is die spiraal groot genoeg? De warmtepomp is een 16kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:21

Timple

Waarom niet eentje met een grote spiraal?

Als je perse deze wil, je kan de spiralen ook in serie zetten. Dus dan heb je alsnog een grote spiraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRT

GRT

Dit vat is onderdeel van een zonneboilerpakket waar ook weer flinke subsidies op zitten (de zonnecollectoren krijg je er per saldo bijna gratis bij). Deze leverancier heeft geen vaten met een grotere spiraal. De onderste spiraal is al in gebruik voor het zonnecollectorgedeelte. Voor de warmtepomp blijft dus enkel de bovenste spiraal over. Ik ben echter aan het twijfelen of deze genoeg oppervlakte heeft om de boiler in een acceptabele tijd weer op te warmen en of de warmteafgifte voor de warmtepomp niet te klein is waardoor deze gaat pendelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@GRT het is wat krap.
Zie ook https://www.econo.nl/Bere...Param6=2,5453&Param7=48,3 waarbij ik aanneem dat je op minimale modulatie (5 kW) met zijn maximale aanvoertemperatuur (55 graden) een boiler wil kunnen opstoken naar 50°C.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• katrobot7
GRT schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 15:01:
Dit vat is onderdeel van een zonneboilerpakket waar ook weer flinke subsidies op zitten (de zonnecollectoren krijg je er per saldo bijna gratis bij). Deze leverancier heeft geen vaten met een grotere spiraal. De onderste spiraal is al in gebruik voor het zonnecollectorgedeelte. Voor de warmtepomp blijft dus enkel de bovenste spiraal over. Ik ben echter aan het twijfelen of deze genoeg oppervlakte heeft om de boiler in een acceptabele tijd weer op te warmen en of de warmteafgifte voor de warmtepomp niet te klein is waardoor deze gaat pendelen.
Nooit een spiraal gebruiken voor een warmtepomp tenzij het echt niet anders kan. Ik heb ook voor de keuze gestaan. Uiteindelijk niet gedaan en achteraf blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRT

GRT

Dank voor jullie reacties. Dan ga ik dit inderdaad maar niet zo doen.
Nieuw plan is om een hygieneboiler te gebruiken. 800 liter parallel geschakeld buffervat dat direct door de WP verwarmd wordt. Onderin het vat zit een spiraal voor de zonnecollectoren. SWW voorverwarmd met de hygienespiraal en daarachter een doorstromer zodat je in alle situaties voldoende warm water hebt (dat vinden ze thuis sowieso wel fijn :)). Dit lijkt me een veel bedrijfszekerdere oplossing.

Nu vroeg ik me het volgende af:
In de zomer verwacht ik dat de zonnecollectoren het water in het vat tot boven de 55 graden kunnen/zullen verwarmen. Is dit een probleem voor de WP? De regeling moet zo worden dat de WP pas aan gaat als het buffervat onder een bepaalde T komt, dus in principe zal de WP al uit zijn. Mocht er iets mis gaan in de regeling, staat in de handleiding van de LG staat dat deze zichzelf uitschakeld als de Ta boven de 55 graden komt. Is deze eigen bescherming voor de WP voldoende, of moet ik zelf nog andere maatregelen treffen om de pomp te beschermen voor een te hoge Ta?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Laatst online: 13-06 14:40
katrobot7 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 08:02:
[...]

Nooit een spiraal gebruiken voor een warmtepomp tenzij het echt niet anders kan. Ik heb ook voor de keuze gestaan. Uiteindelijk niet gedaan en achteraf blij.
Waar zie je dan precies een probleem als je een spiraal gaat gebruiken in combinatie met een warmtepomp? @mouse86 heeft deze setup blijkbaar prima draaien met een 9kW pomp en een Arostor warmtepompboiler. Die zou een spoel hebben van 0,8m2 <link naar blog>

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 123Arjan
GRT schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:31:
Dank voor jullie reacties. Dan ga ik dit inderdaad maar niet zo doen.
Nieuw plan is om een hygieneboiler te gebruiken. 800 liter parallel geschakeld buffervat dat direct door de WP verwarmd wordt. Onderin het vat zit een spiraal voor de zonnecollectoren. SWW voorverwarmd met de hygienespiraal en daarachter een doorstromer zodat je in alle situaties voldoende warm water hebt (dat vinden ze thuis sowieso wel fijn :)). Dit lijkt me een veel bedrijfszekerdere oplossing.

Nu vroeg ik me het volgende af:
In de zomer verwacht ik dat de zonnecollectoren het water in het vat tot boven de 55 graden kunnen/zullen verwarmen. Is dit een probleem voor de WP? De regeling moet zo worden dat de WP pas aan gaat als het buffervat onder een bepaalde T komt, dus in principe zal de WP al uit zijn. Mocht er iets mis gaan in de regeling, staat in de handleiding van de LG staat dat deze zichzelf uitschakeld als de Ta boven de 55 graden komt. Is deze eigen bescherming voor de WP voldoende, of moet ik zelf nog andere maatregelen treffen om de pomp te beschermen voor een te hoge Ta?
Hygiëne boiler van 800l hoef je echt geen doorstromer achter te stoppen (deze verlaagt alleen maar je druk)
Tapwater zat bij een 800l hygiëne boiler (je Wp zal het bijna nog bij kunnen houden zoveel buffer zit er in het vat)

Beveiliging extra hoeft niet als je de juiste sensor gebruikt
Bij een kapotte sensor gaat je Wp toch in storing waardoor hij niet meer op tapwater wil
Je zou zelfs de collector kunnen laten regelen via de warmtepomp, dan gaat die ook niet draaien als de zon genoeg doet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GRT

GRT

Collector door de WP laten regelen is inderdaad een goede. Dat zal ik verder gaan uitzoeken. Eventueel wil ik mijn hele systeem inclusief Evohome nog aansturen met een zelf gebouwde controller (siemens logo) maar als het niet nodig is, maakt dat alles wel wat eenvoudiger.

Ik wil de hygieneboiler ook als buffer voor de CV gebruiken, dus dan zou de temperatuur in het buffervat zo laag mogelijk moeten blijven. Nu heb ik een matig geisoleerd huis en verwacht ik voor de CV niet veel lager dan 45°C te kunnen (45 is getest afgelopen winter), maar voor SWW lijkt me dat met een hygieneboiler wel wat laag. Daarom wilde ik de doorstromer er nog achter zetten om de laatste paar graden bij te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miremi
[...]

Heb onderstaande antwoord antwoord van LG gekregen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CtNIEwzi1M_0D8_GVAQLGcWDXDM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cEmtdpiL5qmOuZEM08SJk7eA.jpg?f=fotoalbum_large

En antwoord vanuit lg.klimaat@lge.com dat ik contact met installateur moet opnemen omdat ze geen ondersteuning bieden voor warmtepompen.

Dus geen support?
Hoe zit het dan met garantie van warmtepomp zelf? Ook geen ondersteuning?

[ Voor 11% gewijzigd door miremi op 17-06-2022 00:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 123Arjan
miremi schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 00:11:
[...]

Heb onderstaande antwoord antwoord van LG gekregen:

[Afbeelding]

En antwoord vanuit lg.klimaat@lge.com dat ik contact met installateur moet opnemen omdat ze geen ondersteuning bieden voor warmtepompen.

Dus geen support?
Hoe zit het dan met garantie van warmtepomp zelf? Ook geen ondersteuning?
Geen support voor particulieren, de installateurs welke bij lg bekend staan, krijgen goede support van lg en garantie hebben ze bij mij nog nooit moeilijk gedaan (dan heb ik geen import modellen draaien, hoe dat daadwerkelijk afloopt bij problemen weet ik niet, eerste wat ze wel vragen is het serie nummer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMarco
LG klimaat heeft ook een telefoonnummer met service-ondersteuning. Heb je dat al geprobeerd ipv mailen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:11
123Arjan schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 07:12:
[...]

Geen support voor particulieren, de installateurs welke bij lg bekend staan, krijgen goede support van lg en garantie hebben ze bij mij nog nooit moeilijk gedaan (dan heb ik geen import modellen draaien, hoe dat daadwerkelijk afloopt bij problemen weet ik niet, eerste wat ze wel vragen is het serie nummer)
Dit is zeker ook mijn ervaring. Goede support en garantie voor installateurs, zowel via email als via telefoon. Het betreft ook een B2B servicedesk. Contact via de LG-thinq app heb ik als particulier 2x geprobeerd. Nul reactie gekregen. Ik vermoed dat dit niet binnen de invloedssfeer van de Nederlandse LG servicedesk ligt. Ik denk ook dat customer-support en installateurs-servicedesk twee geheel verschillende afdelingen zijn.

PV: 7205Wp. LW-WP: LG ThermaV HU051MR.U44 + HN0916T.NB1. LL-WP: 4x 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pppaul
  • Laatst online: 19-09-2022
Ik heb het verslag van Bert(je) met grote belangstelling gelezen. Ik zou graag een keer, in Grave, bij je komen kijken, Bert. Misschien kun je mij je telefoonnummer mailen. phjmketels@gmail.com. Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Pppaul voor dat soort dingen hebben we direct messages, dan hoeft je emailadres niet publiek gemaakt te worden.

Pagina: 1 ... 18 ... 178 Laatste