De LG start wel degelijk op laag vermogen maar toert binnen enkele minuten op naar vol. Voor de smering de volgende gedachte, de olie in het systeem kan niet vloeibaar zijn aangezien de compressor geen vloeistof kan verpompen, de olie zweeft door het systeem en is gemaakt om te plakken aan de te smeren delen. Na een defrost of tijdens pendelen zakken die delen echt niet in één minuut naar beneden.TwinTurbo schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:40:
[...]
Voor wat betreft de opstarten met vol vermogen stond er in dit handboek ook vermeld dat dit gedaan wordt voor de duurzaamheid van de compressor, blijkbaar wordt deze alleen afdoende gesmeerd onder vollast. Ik denk dat het onrealistisch is te verwachten dat LG hier van zal afwijken - ik refereer aan eerdere posts die hopen dat LG de software gaat veranderen. Hoeveel marge er zit op de smering van de compressor bij opstarten in deellast weet niemand.
Groeten
Wat vind je van de geluidsproductie van de 7kW U44? Ik heb de unit net deze ochtend op veervoeten geplaatst op de houten dakconstructie van de uitgebouwde keuken. Aansluiten laat nog even op zich wachten.Hfaber2 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 00:39:
Hallo,
sinds zaterdag heb ik mijn LG HM071MR u44 monoblok in een hybride installatie aan de praat met een open verdeler. Ik weet niet of de WP voldoende warmte levert voor de radiatoren in de winter,vandaar de keuze voor een hybride opbrengst.[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik hoop dat hij merkbaar stiller is dan de vorige generatie.
:strip_exif()/f/image/pwrv444tpWLtj2vjQiX64aFD.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door bartjeNr.Zoveel op 06-05-2022 14:28 ]
Ziet er heel goed uit. Ik ben benieuwd naar het resonance geluid middels deze opstelling
Ik ben voornemens om een LG therma V 9kw aan te schaffen maar ik heb een vraag.
Ik wil namelijk mijn atlantic 270 liter wp boiler ook verwarmen met de LG. Kan dat?
Ik heb een extra spiraal erin zitten en ruimte voor een sensor!
Ben ik volgens mij alleen nog een 2weg klep nodig die de therma V aanstuurt?. Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Ik ben voornemens om een LG therma V 9kw aan te schaffen maar ik heb een vraag.
Ik wil namelijk mijn atlantic 270 liter wp boiler ook verwarmen met de LG. Kan dat?
Ik heb een extra spiraal erin zitten en ruimte voor een sensor!
Ben ik volgens mij alleen nog een 2weg klep nodig die de therma V aanstuurt?. Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Die ga je niet horen. Ik heb mijn Panasonic ook zo draaien en in mijn slaapkamer is het doodstil.
:strip_exif()/f/image/bORCYB6dOzd1Ozf0UDQfxRg5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bORCYB6dOzd1Ozf0UDQfxRg5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PCgwrEXH0AQnJ83pm2MW6xFq.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 79% gewijzigd door Gieliovd520 op 07-05-2022 08:30 ]
PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!
Ben wel benieuwd hoe je die veervoeten in de stoepbanden vastgezet hebt en waar ze vandaan komen. Mijn unit (U43 7kW) staat ook op een houten dakconstructie maar op 3 bigfoots en ik vind hem nog redelijk resoneren.
Met een boorhamer, 10mm pluggen en M8 bouten. Dit zijn de voeten: https://www.elektrobode.n...eervoet-39-75kg-m8-943403beumer schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 22:58:
[...]
Ben wel benieuwd hoe je die veervoeten in de stoepbanden vastgezet hebt en waar ze vandaan komen. Mijn unit (U43 7kW) staat ook op een houten dakconstructie maar op 3 bigfoots en ik vind hem nog redelijk resoneren.
Ik hoop dat het net zo goed gaat werken als bij gieliovd520
Die veren zijn en stuk goedkoper te krijgen hoor dan die link. Even zoeken op veervoet, veerdemper en dat soort termen.
PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!
Niemand?forteb schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 19:56:
hallo allemaal,
ik wil mijn warmtepomp Sprsun 9kw gaan vervangen voor een Lg 12 kw u33. 3fase.
Ik ben zelf installateur (stek) maar zeker geen programmeur.
Nu wil ik tóch de hele installatie monitoren en kunnen aanpassen via de Pc.
Ik neem aan dat hiervoor een warmte meter( bv. kamstrup) en een 3fase energiemeter voor nodig is.
Maar van de benodigde protocollen , interfaces heb geen verstand.
Kan mij iem. hiervoor op weg helpen middels een goede link of een stappenplan?
Bedankt alvast voor jullie reactie
Hz wil zeggen: de snelheid van de pomp of compressor of ventilator.montebaldo55 schreef op zondag 24 april 2022 @ 19:09:
Kan iemand mij uitleggen wat het onderstaande inhoud:
De het opstarten verloopt eigenlijk altijd vrijwel identiek, even op 25Hz, daarna 30Hz, 40Hz, 43Hz en dan 45Hz. Ongeacht wat er eigenlijk aan vermogen nodig is, lijkt de ThermaV een vast protocol af te gaan. ALS dit protocol afgewerkt is, en hij dus eindelijk begint te regelen, gaat hij terug tot 10Hz en 320W opgenomen vermogen,
Dit verhaal over het het aantal Herz kan ik niet volgen of snappen.
Wellicht kan iemand dit uitleggen.
Bij voorbaat al dank
Het is niet zo'n makkelijker vraag als je weinig van de interfaces weet...
Maar, een kamstrup is mooi als je de afgegeven energie van de LG wilt weten. Ook een aantal temperatuursensoren zijn leuk, maar met de print van @mouse86 kan je ze direct uit de LG lezen.
Alles daarna opslaan in een database of een Domotica pakket.
Zelf gebruik ik home-assistant en influxDB met een mengelmoes aan nodes op MQTT (esp8266 over het algemeen).
Hallo,
Ik ben zeer geïnteresseerd in het kopen van een HM071MR U44. Ik ben helaas beperkt tot een 16A veiligheidsschakelaar. In de LG-literatuur wordt 20A aanbevolen, maar ik weet niet of u ervaring hebt en of een 16A voldoende zou zijn of dat deze vaak zou trippen?
In welke fase verbruikt de pomp het meest?
Is het mogelijk om het verbruik te beperken tot niet meer dan 16A?
Mijn huis heeft een 3x20A driefase systeem, maar ik kan geen warmtepomp, Monobloc, <8Kw in driefase vinden.
In vergelijking met een Panasonic Aquarea welke wint het spel VS LG?
Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)
Ik ben zeer geïnteresseerd in het kopen van een HM071MR U44. Ik ben helaas beperkt tot een 16A veiligheidsschakelaar. In de LG-literatuur wordt 20A aanbevolen, maar ik weet niet of u ervaring hebt en of een 16A voldoende zou zijn of dat deze vaak zou trippen?
Mijn huis heeft een 3x20A driefase systeem, maar ik kan geen warmtepomp, Monobloc, <8Kw in driefase vinden.
De lg kan je rustig op 16a afzekeren
Er zit geen elektrisch element in, de Wp zelf neemt niet meer dan 16a(pak voor de zekerheid de trage automaat)
Er zit geen elektrisch element in, de Wp zelf neemt niet meer dan 16a(pak voor de zekerheid de trage automaat)
Heeft er iemand ook een drieweg zoneklep in gebruik voor de LG warmtepomp. Zo ja, welke? Ik wil namelijk naast de vloerverwarming ook de dhw aansturen in boiler dmv een driewegklep.
Groetjes Manfred
Groetjes Manfred
230v driewegklep, elke werkt bij lg maar kan zoeken zijn met kleur draad welke te gebruikenFredje01 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 20:45:
Heeft er iemand ook een drieweg zoneklep in gebruik voor de LG warmtepomp. Zo ja, welke? Ik wil namelijk naast de vloerverwarming ook de dhw aansturen in boiler dmv een driewegklep.
Groetjes Manfred
Ik heb in al mijn enthousiasme een LG teveel besteld.
Mocht er iemand nog een zoeken: V&A aangeboden: 9kW warmtepomp LG HM091MR-U44
Factuur is op naam te zetten voor de subsidie.
Mocht er iemand nog een zoeken: V&A aangeboden: 9kW warmtepomp LG HM091MR-U44
Factuur is op naam te zetten voor de subsidie.
Kan iemand mij vertellen hoeveel geluid de u44 7kw produceert.
50dB(A)Bengaalse schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 21:57:
Kan iemand mij vertellen hoeveel geluid de u44 7kw produceert.
PV: 7205Wp. LW-WP: LG ThermaV HU051MR.U44 + HN0916T.NB1. LL-WP: 4x 2,5kW
Ik heb een reservering staan voor de LG hm091mr-u44 bij https://warmtepomponline.com/
Als iemand die wil overnemen hoor ik dat graag. Anders ga ik deze na het weekend annuleren.
Als iemand die wil overnemen hoor ik dat graag. Anders ga ik deze na het weekend annuleren.
jacko222 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 22:04:
Hallo,
Praktijkervaring LG 9kW
Vorig zomer geïnstalleerd.
Ook ik zat met de vraag kan dit op 230v??
Allereerst zijn mijn ervaringen zonder meer positief: aangename temperatuur in huis en het verbruik in kW heeft mij positief verrast
Ingestelde kamertemperatuur 21 gr
Kom amper aan de regelingen en laat hem dag en nacht op dezelfde instellingen staan.
Maar nu de praktijk:
Zeker geen strenge winter gehad dus de wp heeft het makkelijk gehad.
In januari een paar ochtenden gehad dat de temp s ochtends vroeg even flink daalde doch niet extreem.
Toen op 2 momenten meegemaakt dat de standaard zekering eruit ging.
Aansluiting is 16amp 230 volt. Kabel 3x 2.5mm
Dat voelt toch niet fijn. Stel dat je op vakantie bent en het gaat echt vriezen dan heb je een heel groot probleem.
Als ik mijn meetgegevens terugkijk was het verbruik ongeveer 4400kw ten tijde van het doorslaan.
Wat te doen?? Veel op het forum gekeken en dan zie je de verschillende meningen.
Daarom nieuwe kabel besteld 3x 4 mm2 en een trage 20A zekering gekocht.
Deze liggen nog ongebruikt in de schuur.
Ik had er geen goed gevoel bij.
Je zoekt toch de grenzen op.
Uiteindelijk heb ik na lang wikken en wegen en na veel gezoek op internet besloten om voor een 12kW 3 fasen te gaan.
Mooie gelijkmatige belasting van mijn huisinstallatie.
Deze heb ik besteld bij Emundia en is vorige week geleverd.
Het betreft het nieuwste model.
Of mijn overwegingen juist zijn zullen we komend seizoen zien.
Bij de 9 kW heb ik nog steeds twijfels.
In ons klimaat levert hij effectief zeker GEEN 9kW.
Omdat ik definitief van het gas af wil dit jaar had ik er geen goed gevoel bij.
Afgelopen seizoen heb ik voor de verwarming geen gas meer verbruikt met de 9kW versie.
Zodra de nieuwe geïnstalleerd is dan laat ik de gasaansluiting verwijderen..
Financieel is het geen zware ingreep.
De 9kW was ik zo kwijt via MP .
De nieuwe staat nu op de RVO lijst.
Budgettair hoeft er amper geld bij en heb nu de nieuwste technieken.
Oor de volledigheid: we gebruiken de wp uitsluitend voor de verwarming. Dus geen SWW.
Het hele defrost verhaal en alle ins en outs gaan we gewoon meemaken tzt met deze wp. Het dubbele oppervlak vd condensor geeft me vertrouwen.
Kun je voor de vervangende warmtepomp opnieuw subsidie aanvragen?
mvg Jan
mvg Jan
Ja hoor.
Nagevraagd bij RVO ISDE.
Doe dit per email dan krijg je een schriftelijke reactie.
Heb ik ook gedaan. Maar deze mail deel ik niet hier.
Het grote voordeel voor de koper is dat hij nu alles helemaal zelf mag en kan doen. Niet afhankelijk v e installateur.
Machine heeft slechts gedraaid van oktober tot eind maart.
Hij heeft hem voor een leuke prijs in handen.
En beide zijn we blij.
Nagevraagd bij RVO ISDE.
Doe dit per email dan krijg je een schriftelijke reactie.
Heb ik ook gedaan. Maar deze mail deel ik niet hier.
Het grote voordeel voor de koper is dat hij nu alles helemaal zelf mag en kan doen. Niet afhankelijk v e installateur.
Machine heeft slechts gedraaid van oktober tot eind maart.
Hij heeft hem voor een leuke prijs in handen.
En beide zijn we blij.
En dubbel of oneerlijk is het ook niet.
Het doel van de subsidie regeling blijft overeind.
Er gaan nu 2 mensen van het gas af.
Ik krijg nu weer subsidie. Die heb ik verdisconteerd in de verkoopprijs van de oude.
Als de koper een nieuwe had gekocht dan kreeg hij de subsidie.
Netto maakt het niets uit
Ik krijg nu weer subsidie. Die heb ik verdisconteerd in de verkoopprijs van de oude.
Even een vraagje:
Heb net 9kw versie geïnstalleerd maar dan loop ik tegen twee vragen waarvan eerste erg dom is
1. Hoe kan ik temperatuur instellen op bijgeleverde thermostaat? Ik zie enkel water temperatuur instelling. Mis ik iets of werkt het niet zoals normale thermostaat warbij je gewenste temperatuur instelt?
2. Heeft iemand ervaring met tado in combinatie met lg warmtepomp? Ik heb nu in elke kamer thermostaat knop op radiatoren en een centrale thermostaat van tado welke momenteel aangesloten zit op cv ketel. Kan ik deze thermostaat aan warmtepomp aansluiten?
Alvast bedankt!
Heb net 9kw versie geïnstalleerd maar dan loop ik tegen twee vragen waarvan eerste erg dom is

1. Hoe kan ik temperatuur instellen op bijgeleverde thermostaat? Ik zie enkel water temperatuur instelling. Mis ik iets of werkt het niet zoals normale thermostaat warbij je gewenste temperatuur instelt?
2. Heeft iemand ervaring met tado in combinatie met lg warmtepomp? Ik heb nu in elke kamer thermostaat knop op radiatoren en een centrale thermostaat van tado welke momenteel aangesloten zit op cv ketel. Kan ik deze thermostaat aan warmtepomp aansluiten?
Alvast bedankt!
Tado probeert zelf te 'pwm'-en geloof ik. Dat werkt niet lekker met een warmtepomp welke juist lange runs wil.
De mijne draait sinds jan 2016 een 5 KW model met standaard backup heaters, dus mogelijke vervanging voordat subsidie afgelopen is.montebaldo55 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 12:23:
En dubbel of oneerlijk is het ook niet.
De enkelfase LG trekt in de praktijk meer dan 16A als je hem niet begrenst met de dipswitch. Zelfs dan trekt hij met gemak de limiet van 17A. Zomaar achter een 16A zekering hangen is dus niet aan te raden.123Arjan schreef op maandag 9 mei 2022 @ 22:35:
De lg kan je rustig op 16a afzekeren
@rykers
Dank.
Datzelfde beeld krijg ik ook te zien in Home Wizard.
Het is op het op randje of al daar boven.
Vandaar mijn overwegingen.
Toen de zekering er door ging in januari had ik het eerst niet door.
Tegen de middag werd het kouder in huis.
Toen zag ik wat er aan de hand was.
Ik ben een type die liever wat over of reserve heeft.
De nieuwe krijgt sowieso 4mm2 draad maar ik denk dat ik 6mm2 draad neem.
ik vind 6mm2 wel een beetje overdreven moet ik zeggen. Het is echt een kortere piek.
je kunt prima 20a over een 2.5mm2 draad laten gaan. als je warmtepomp wat verder weg is van je meterkast kan je dan nog wel 4mm2 nemen om de verliezen wat minder te maken.
je kunt prima 20a over een 2.5mm2 draad laten gaan. als je warmtepomp wat verder weg is van je meterkast kan je dan nog wel 4mm2 nemen om de verliezen wat minder te maken.
[quote]rykers schreef op maandag 16 mei 2022 @ 18:27:
HM091M U43:
I assume you did not have ""Peak control" on ? The power looked like huge in your image.
Any images available when the peak amperes are controlled via dip-switch?
Want to be confirmed the LG -data is somehow TRUE.
Any images this far available (+power input) from "MR"-series ... dip on and without ?
HM091M U43:
I assume you did not have ""Peak control" on ? The power looked like huge in your image.
Any images this far available (+power input) from "MR"-series ... dip on and without ?
That's correct. I run at full capacity. At first i had the peak control dip-switch on, but i need the full capacity in the 'defrost-range'.hkj schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:50:
[quote]rykers schreef op maandag 16 mei 2022 @ 18:27:
HM091M U43:
My LG is hooked up with 4 mm2 wire on a 20A fuse.
@montebaldo55 ik begrijp je heel goed. 6mm2 is wel wat overdreven, zeker voor een 3 fase.
Overigens heb ik een Panasonic j-serie 9 kW TCAP in bestelling staan. Het had ook een 12 kW LG kunnen zijn nu blijkt dat die terug kan tot 600watt opgenomen vermogen.
Overigens heb ik een Panasonic j-serie 9 kW TCAP in bestelling staan. Het had ook een 12 kW LG kunnen zijn nu blijkt dat die terug kan tot 600watt opgenomen vermogen.
Hoi tweakers!
Even de hulpvraag!
Ik heb de Lg 9 kw mono aangeschaft en aangesloten.
De stooklijn van jan electric ingesteld,
Dipswitch 4 op koelen gezet
Sensor buiten èn binnentemp ingesteld.
Maar ik krijg m niet in bedrijf….
Ik denk, heb ook moeite met het instellen vd parameters, de manual is niet erg duidelijk.
Wie kan mij voorzien van advies, mogelijk een parameterlijstje aanleveren?
Alvast dank
Even de hulpvraag!
Ik heb de Lg 9 kw mono aangeschaft en aangesloten.
De stooklijn van jan electric ingesteld,
Dipswitch 4 op koelen gezet
Sensor buiten èn binnentemp ingesteld.
Maar ik krijg m niet in bedrijf….
Ik denk, heb ook moeite met het instellen vd parameters, de manual is niet erg duidelijk.
Wie kan mij voorzien van advies, mogelijk een parameterlijstje aanleveren?
Alvast dank
Hallo Forumleden.
Wij hebben een monoblok HM 163 M U 33 geplaatst met een warmwatertank van 300 liter zonder extra verwarming. Tot voor kort kon ik de DHW temperatuur instellen van 50 tot 80 graden. De uitvoer temperatuur voor het verwarmen van de tank liep dan naar ongeveer 65 graden. Nu ineens kan ik niet verder dan 58 graden. Het water in de tank komt dan niet hoger dan 48 graden.
Heeft iemand een idee hoe dat komt?
Wij hebben een monoblok HM 163 M U 33 geplaatst met een warmwatertank van 300 liter zonder extra verwarming. Tot voor kort kon ik de DHW temperatuur instellen van 50 tot 80 graden. De uitvoer temperatuur voor het verwarmen van de tank liep dan naar ongeveer 65 graden. Nu ineens kan ik niet verder dan 58 graden. Het water in de tank komt dan niet hoger dan 48 graden.
Denk tankverwarmer uit?BVD schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:57:
Hallo Forumleden.
Kan straks thuis even kijken
Nukezone FTW
Voor dhw verwarming kan de lg volgens mij tot 58 graden, ik zal thuis in de technische Specs kijken van lg, maar uit mijn hoofd is het 55-58 graden, afhankelijk van modelBVD schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:57:
Hallo Forumleden.
Je zou nog de meting naar invoer kunnen zetten ipv uitvoer, dan pakt hij een paar graden extra
Resterende instelmogelijkheid ben je een naverwarmer (elektrische element in je boiler) nodig, dan kan hij tot 80 graden ingesteld worden (58-80 gaat dan met het elektrische element)
2) Het bereik van de boiler tussen 58 en 80 ̊C is alleen mogelijk als de back-upverwarming operationeel is.BVD schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:57:
Hallo Forumleden.
Dat staat er in de brochure van lg
Dank voor jouw reactie. Wij hebben geen tankverwarmer omdat de we dachten dat het water 65 graden werd. Die temperatuur wotdt ook wel gehaald maar schijnbaar staat de tank te dicht op de WP zodat het retour water bijna niet afkoelt. IK heb nu de invoer temperatuur ingesteld en haal nu 54 graden onder in de tank. Dit is voor ons voldoende. Groet BvDPowrskin schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:11:
[...]
Denk tankverwarmer uit?
Kan straks thuis even kijken
LG Therma V Monobloc 12KW U34. | 24 zonnepanelen x 380WP | Gasloos | Unifi
Het was een gokje. Ik heb net een sww vat een paar dagen draaien en was vergeten te kijken of dit echt zo was.BVD schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 08:33:
[...]
Dank voor jouw reactie. Wij hebben geen tankverwarmer omdat de we dachten dat het water 65 graden werd. Die temperatuur wotdt ook wel gehaald maar schijnbaar staat de tank te dicht op de WP zodat het retour water bijna niet afkoelt. IK heb nu de invoer temperatuur ingesteld en haal nu 54 graden onder in de tank. Dit is voor ons voldoende. Groet BvD
Hoe hebben jullie de verwarminstellingen staan?
Ik heb hem nu op onderin 40c maar met hysteris op 4. Hij gaat dan alleen op 36c dan weer aan en dan tot 40c. Ik heb liever dat hij bv opwarmt tot bv 45c en dan afkoelt tot 35c, maar zonder vast rooster.
Nukezone FTW
Boven de 50c gaat legionella wel dood als het maar genoeg is (2 uur dacht ik). Zo ga ik dat eerst ook doen, want mijn tankverwarmer is nog niet aangesloten.Doezel schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 08:48:
@BVD hou je wel rekening met Legionella?
Voorkomen legionella in boilers
Nukezone FTW
Kom net van de vsk 2022 (installatie beurs) af.
De generatie 4 pompen zouden op 30Hz moeten starten en ze zouden zich rustiger moeten gedragen gezien ze de flow en druk tevens monitoren. Wel kreeg ik te horen dat ze altijd een buffervat voorschrijven, bij de 12kW zeggen ze 100L. Dit om het systeem minder te laten pendelen.
De generatie 4 pompen zouden op 30Hz moeten starten en ze zouden zich rustiger moeten gedragen gezien ze de flow en druk tevens monitoren. Wel kreeg ik te horen dat ze altijd een buffervat voorschrijven, bij de 12kW zeggen ze 100L. Dit om het systeem minder te laten pendelen.
LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West
De generatie 4 is duidelijk stiller en moduleert naar mijn idee ook verder terug (terug moduleren zijn vermoedens naar hoe ze draaien tov generatie 3 bij inbedrijfstelling… zijn alleen moment opnames ipv metingen)
Ik heb niet zo veel technisch inzicht. Begrijp de naam hysteris niet. Ik heb de DHW temperatuur op 58 staan en elke nacht tussen 12 en 3 uur warmt de WP de watertank weer op. De voeler voor de temperatuur zit bij mij onder in de tank.Powrskin schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:54:
[...]
Het was een gokje. Ik heb net een sww vat een paar dagen draaien en was vergeten te kijken of dit echt zo was.
Hoe hebben jullie de verwarminstellingen staan?
Ik heb hem nu op onderin 40c maar met hysteris op 4. Hij gaat dan alleen op 36c dan weer aan en dan tot 40c. Ik heb liever dat hij bv opwarmt tot bv 45c en dan afkoelt tot 35c, maar zonder vast rooster.
Ik heb een vraag,
Ik wil mijn 9kw lg monoblock aansluiten op een open verdeler (zonder pomp) en lt verwarmingen op de slaapkamers. Kan de LG ook een tweeweg klep aansturen om zo een tweede zone te hebben voor de lt verwarmingen? Ik ben anders bang dat ik met 30 graden aanvoer de slaap/studeerkamer niet warm krijg.
Groetjes Manfred
Ik wil mijn 9kw lg monoblock aansluiten op een open verdeler (zonder pomp) en lt verwarmingen op de slaapkamers. Kan de LG ook een tweeweg klep aansturen om zo een tweede zone te hebben voor de lt verwarmingen? Ik ben anders bang dat ik met 30 graden aanvoer de slaap/studeerkamer niet warm krijg.
Groetjes Manfred
dat kan zeker. ik zit eraan te denken om ook 1 van de fancoils die heeeeel lang op zich laten wachten zo aan te sturen, zodat de warmtepomp niet ineens zijn koelte in de zomer niet meer kwijt kan (vloerverwarming/koeling is dan uit).Fredje01 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 20:37:
Ik heb een vraag,
Groetjes Manfred
Nukezone FTW
ik heb hem ook onderin de tank gezet. maar is nog te verplaatsen naar het midden (als ik er nog bij kom).BVD schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 19:23:
[...]
Ik heb niet zo veel technisch inzicht. Begrijp de naam hysteris niet. Ik heb de DHW temperatuur op 58 staan en elke nacht tussen 12 en 3 uur warmt de WP de watertank weer op. De voeler voor de temperatuur zit bij mij onder in de tank.
Liever wil ik niet dat hij op gezette tijden verwarmd omdat in het grote warmtepomptopic blijkt dat het ongeveer 20% zuiniger is als je hem gewoon tot op lagere temp laat komen en dan in 1x weer een stuk opwarmt.
Bij mij is het opwarmen van een paar graden echt in een paar minuten gedaan. Je zou bijna zeggen dat hij het douchen kan bijhouden als hij goed staat te blazen.
Nukezone FTW
Beste tweakers, graag jullie advies over de keuze tussen de 1-fase en de 3-fase versie van de 12kW uitvoering, zijn er nadelen van een 1-fase uitvoering HM121MR U34 (1Ø) t.o.v. een 3-fase HM123MR U34 (3Ø)?
en, bedoelt men met "Aanbevolen zekering" (40A) op de specificaties de hoofd-zekering/schakelaar?
Het enige waar ik aan kan denken is de betere verdeling van de gevraagde vermogen.. idealiter zou ik kiezen voor de 3-fase uitvoering maar ik kan namelijk de 1-fase uitvoering op korte termijn verkrijgen. Zelf heb ik een 3-fase groepenkast (3x25)
:strip_exif()/f/image/2Y4ZjLEr4NFSSuDdTm2kRIpV.jpg?f=fotoalbum_large)
en, bedoelt men met "Aanbevolen zekering" (40A) op de specificaties de hoofd-zekering/schakelaar?
Het enige waar ik aan kan denken is de betere verdeling van de gevraagde vermogen.. idealiter zou ik kiezen voor de 3-fase uitvoering maar ik kan namelijk de 1-fase uitvoering op korte termijn verkrijgen. Zelf heb ik een 3-fase groepenkast (3x25)
:strip_exif()/f/image/2Y4ZjLEr4NFSSuDdTm2kRIpV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/H0avNwXTsy2SELMnOFTr7adS.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 40% gewijzigd door duendes op 19-05-2022 22:36 ]
Hysteris is enkel het temperatuur verschil waartussen hij aan gaat van de ingestelde temperatuur (4 betekent dus 4 graden onder ingestelde temperatuur beginnen met opwarmen)BVD schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 19:23:
[...]
Ik heb niet zo veel technisch inzicht. Begrijp de naam hysteris niet. Ik heb de DHW temperatuur op 58 staan en elke nacht tussen 12 en 3 uur warmt de WP de watertank weer op. De voeler voor de temperatuur zit bij mij onder in de tank.
De 3 fasen nemen sowiesoduendes schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 22:13:
Beste tweakers, graag jullie advies over de keuze tussen de 1-fase en de 3-fase versie van de 12kW uitvoering, zijn er nadelen van een 1-fase uitvoering HM121MR U34 (1Ø) t.o.v. een 3-fase HM123MR U34 (3Ø)?
en, bedoelt men met "Aanbevolen zekering" (40A) op de specificaties de hoofdzekering/schakelaar?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De 1 fase is niet bedoeld voor de Nederlandse particuliere markt, mijn leverancier biedt hem niet eens standaard aan(enkel op aanvraag)
De 3 fasen is bij mijn leverancier vrijwel altijd leverbaar binnen 3 weken, maar ik neem aan dat jij een import model aan wilt schaffen als ik zo lees dat je enkel de 1 fase op korte termijn kan krijgen
Arjan bedankt voor je snelle terugkoppeling123Arjan schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 22:38:
[...]
De 3 fasen nemen sowieso
De 1 fase is niet bedoeld voor de Nederlandse particuliere markt, mijn leverancier biedt hem niet eens standaard aan(enkel op aanvraag)
De 3 fasen is bij mijn leverancier vrijwel altijd leverbaar binnen 3 weken, maar ik neem aan dat jij een import model aan wilt schaffen als ik zo lees dat je enkel de 1 fase op korte termijn kan krijgen
Die 3 fasen ga je meer plezier aan hebben, helemaal als ze de saldering daadwerkelijk gaan afschaffen en je pv panelen hebt
Ik weet niet wat voor levertijd ze opgeven maar als dat nog voor de winter is zou ik wachten
Ik weet niet wat voor levertijd ze opgeven maar als dat nog voor de winter is zou ik wachten
het verrekenen gaat op de meter. Los van andere voor of nadelen, maar dit iig niets uit qua salderen of later het stroomverbruik.123Arjan schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 22:52:
Die 3 fasen ga je meer plezier aan hebben, helemaal als ze de saldering daadwerkelijk gaan afschaffen en je pv panelen hebt
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
De 1-fase is uit voorraad leverbaar en over de 3-fase versie kon men nog geen datum aangeven..Ik weet niet wat voor levertijd ze opgeven maar als dat nog voor de winter is zou ik wachten
Klopt verrekenen gaat nu nog op de meter
Als het eraf is gaat de eigen opbrengst over 1 fasen eerst naar die fase in de woning voor het verrekend wordt, dan wil je zoveel als mogelijk gebruik maken van je eigen opbrengst, als je op 3 fasen opbrengst hebt wil je ook zoveel als mogelijk over die 3 fasen afnemen ipv op een enkele fase
Als het eraf is gaat de eigen opbrengst over 1 fasen eerst naar die fase in de woning voor het verrekend wordt, dan wil je zoveel als mogelijk gebruik maken van je eigen opbrengst, als je op 3 fasen opbrengst hebt wil je ook zoveel als mogelijk over die 3 fasen afnemen ipv op een enkele fase
het stoppen van salderen staat los van berekenen op de meter.123Arjan schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 23:19:
Klopt verrekenen gaat nu nog op de meter
Dat kunnen ze anders beslissen, maar daar is nog geen woord over gezegd / beslist volgens mij.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Ik zou ook de 3 fase nemen. ook voor het aansturen van een misschien toekomstige laadpaal die gaat laden als de zonnepanelen aan het werk zijn is dat gunstig.duendes schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 23:17:
[...]
De 1-fase is uit voorraad leverbaar en over de 3-fase versie kon men nog geen datum aangeven..
Nukezone FTW
het salderen zal niet per fase gaan maar over de meter. anders gaan er ook een hoop mensen aan het prutsen om alles op de fase van de zonnepanelen te gooien denk ik. niet heel handig voor het netwerk.Kees_frl schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 23:51:
[...]
het stoppen van salderen staat los van berekenen op de meter.
Dat kunnen ze anders beslissen, maar daar is nog geen woord over gezegd / beslist volgens mij.
Nukezone FTW
Gekke vraag misschien. Maar kun je de 3-fase versie niet gewoon 3x op dezelfde fase aansluiten tijdelijk?duendes schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 23:17:
[...]
De 1-fase is uit voorraad leverbaar en over de 3-fase versie kon men nog geen datum aangeven..
Of gebruikt deze echt de faseverschuiving voor de motoren?
Doe dat alsjeblieft niet. Zonde van de apparatuur, die dat niet overleeft.
[ Voor 19% gewijzigd door Gieliovd520 op 20-05-2022 08:09 ]
Zonde voor even. Totdat de 3f geregeld is in de meterkast
Inderdaad, de groepenkast (3 x 25A) is enkele maanden geleden vervangen, onder andere ter voorbereiding op een toekomstige (september) PV-installatie welke ook op de 3-fase zal worden aangesloten.Powrskin schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 00:02:
[...]
Ik zou ook de 3 fase nemen. ook voor het aansturen van een misschien toekomstige laadpaal die gaat laden als de zonnepanelen aan het werk zijn is dat gunstig.
Aansluiten van de 3-fase versie in mijn meterkast is geen probleem, het ging om de voordelen/nadelen van het aansluiten van de 1-fase versie op een 3-fase meterkast.Timple schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 07:27:
[...]
Gekke vraag misschien. Maar kun je de 3-fase versie niet gewoon 3x op dezelfde fase aansluiten tijdelijk?
Als ik naar de huidige en toekomstige configuratie van mijn woning bekijkt ik zal voor de 3-fase gaan.
Bedankt allemaal
Als je een 3 fasen omvormer hebt loop je ook minder kans dat je netbeheerder je omvormer plat legt indien er in jouw wijk op een gegeven een piek komt.
Ik zou 6mm2 draad naar de meterkast nemen.
Mijn installateur doet dat standaard.
Als ik op een zonnige dag aan de kabel voel die uit de omvormer komt voelt deze lauw aan.
Zoveel vermogen gaat er door
En dan praat ik over 10kW 400v.
Recent nog weer panelen bij geplaatst.
Dus dat wordt zeker wel 12kw op de piek
Ik zou 6mm2 draad naar de meterkast nemen.
Mijn installateur doet dat standaard.
Als ik op een zonnige dag aan de kabel voel die uit de omvormer komt voelt deze lauw aan.
Zoveel vermogen gaat er door
En dan praat ik over 10kW 400v.
Recent nog weer panelen bij geplaatst.
Dus dat wordt zeker wel 12kw op de piek
Ik heb zelf grondkabel 4x2,5 mm² gebruikt voor 1 fase wp 9kw
2 draden op L aangesloten en 2 draden op N
In meterkast 20 ampère automaat/aardlekschakelaar geïnstalleerd
2 draden op L aangesloten en 2 draden op N
In meterkast 20 ampère automaat/aardlekschakelaar geïnstalleerd
Goedemorgen,
Ik ben Richard, we wonen in de provincie
Groningen. Ik heb alle pagina's van dit topic door gespit.
Hier ook de twijfel over een 1 of 3 fase.
Huis uit 1954. 40m2
Oud dubbel glas lege spouw(word nog gedaan)
Aanbouw 2020 70m2
Wanden 18cm rockwool
Plat dak pir warm dak isolatie.
Sinds 1 jaar overal vloerverwarming 1800m3 gas altijd 20.5 graad. Nog 3 radiatoren boven.
Draai nu met de tzerra bijna op het laagste vermogen.
Koevlaas berekening komt uit op een 9 kw ongeveer. Jammer dat ze die niet in 3 fasen hebben gemaakt. Ik zou dat liever hebben i.v.m. elektrisch koken en laden.
Nu zit ik te denken over de 12kw maar zal dat niet teveel zijn voor 100m2 vloerverwarming. Idee mening of ervaring hoor ik graag!
Huis uit 1954. 40m2
Aanbouw 2020 70m2
Wanden 18cm rockwool
Sinds 1 jaar overal vloerverwarming 1800m3 gas altijd 20.5 graad. Nog 3 radiatoren boven.
Koevlaas berekening komt uit op een 9 kw ongeveer. Jammer dat ze die niet in 3 fasen hebben gemaakt. Ik zou dat liever hebben i.v.m. elektrisch koken en laden.
Nu zit ik te denken over de 12kw maar zal dat niet teveel zijn voor 100m2 vloerverwarming. Idee mening of ervaring hoor ik graag!
Met 110m² wat al met al best goed geïsoleerd is straks, is een 3 fase 12 KW echt overbemeten hoor.
Je gaat van 1800 kuub naar veel minder gas en dan is een 9KW 1 fase die diep moduleert prima. Minder kan waarschijnlijk ook goed. Radiatoren eruit, convectoren erin, desnoods van Marktplaats en draaien maar.
3F is voor WP's echt pas interessant bij serieuze vermogens, ik draai grote delen van het jaar met mijn WP op 200+ m² woning met slecht afgifte systeem op stationair en dus minder dan 500W opgenomen vermogen.
Zelfs hartje winter draait zo'n ding minder dan je inbouw oven. Neem aan dat je ook je broodjes niet op 3F afbakt?
Je gaat van 1800 kuub naar veel minder gas en dan is een 9KW 1 fase die diep moduleert prima. Minder kan waarschijnlijk ook goed. Radiatoren eruit, convectoren erin, desnoods van Marktplaats en draaien maar.
3F is voor WP's echt pas interessant bij serieuze vermogens, ik draai grote delen van het jaar met mijn WP op 200+ m² woning met slecht afgifte systeem op stationair en dus minder dan 500W opgenomen vermogen.
Zelfs hartje winter draait zo'n ding minder dan je inbouw oven. Neem aan dat je ook je broodjes niet op 3F afbakt?
Bedankt voor je reactie!Gieliovd520 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 07:55:
Met 110m² wat al met al best goed geïsoleerd is straks, is een 3 fase 12 KW echt overbemeten hoor.
Ik denk zelf ook dat er met de spouw en hr of triple glas nog wel wat gewonnen word.
Radiatoren kunnen in principe nu ook wel weg.
Er komt maar maximaal 40 graden door en we hebben ook een airco mocht het toch een keer te fris worden boven.
Ik twijfel over de 3 fase omdat anderen in dit topic wel wat last hebben met de defrost onder de 4 graden. Nu leest ik hier wel dat het nieuwe type LG THERMA V HM091MR.U44 beter lijkt te draaien en goed kan terug moduleren.
Welk afgifte systeem gebruik jij zelf Giliovd520?
Ik wil een mengcircuit gaan toevoegen aan mijn 12kw therma V (U34) zodat ik de vloerverwarming (120m2) op een lagere temperatuur dan de radiatoren kan laten draaien. Het is een gevlinderde betonvloer die ik behoorlijk constant op warmte wil houden terwijl ik toch nog een hogere temperatuur naar de radiatoren op de bovenverdiepingen wil kunnen sturen.
Ik heb inmiddels een 100L buffervat en een losse pomp voor de radiatoren. Ik zoek dus nog de componenten voor het mengcircuit zoals op deze pagina. Heeft iemand van jullie tips wat ik hier het beste voor kan gebruiken qua pomp en klep? Temperatuursensor lukt wel.
En wat zijn de componenten die ik groen gemarkeerd heb?
En ik zie dat de “hydrosonische afscheider” wel bij de series 4 staat maar niet bij de series 3. Nu heb ik een series 4 maar vraag me af of dat onderdeel noodzakelijk is.
:strip_exif()/f/image/iKxjs4XXh7soXx4qZa34uE2l.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb inmiddels een 100L buffervat en een losse pomp voor de radiatoren. Ik zoek dus nog de componenten voor het mengcircuit zoals op deze pagina. Heeft iemand van jullie tips wat ik hier het beste voor kan gebruiken qua pomp en klep? Temperatuursensor lukt wel.
En wat zijn de componenten die ik groen gemarkeerd heb?
En ik zie dat de “hydrosonische afscheider” wel bij de series 4 staat maar niet bij de series 3. Nu heb ik een series 4 maar vraag me af of dat onderdeel noodzakelijk is.
:strip_exif()/f/image/iKxjs4XXh7soXx4qZa34uE2l.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WjwACRvsqyURKZzereblmviV.jpg?f=fotoalbum_large)
LG Therma V Monobloc 12KW U34. | 24 zonnepanelen x 380WP | Gasloos | Unifi
Iedere L/W WP heeft problemen met dat temperatuur/luchtvochtigheid gebied in Nederland. In bepaalde seizoenen en periodes worden die dingen helemaal gek van de defrost cycles.Nwgroningen schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:54:
[...]
Bedankt voor je reactie!
Ik denk zelf ook dat er met de spouw en hr of triple glas nog wel wat gewonnen word.
Radiatoren kunnen in principe nu ook wel weg.
Er komt maar maximaal 40 graden door en we hebben ook een airco mocht het toch een keer te fris worden boven.
Ik twijfel over de 3 fase omdat anderen in dit topic wel wat last hebben met de defrost onder de 4 graden. Nu leest ik hier wel dat het nieuwe type LG THERMA V HM091MR.U44 beter lijkt te draaien en goed kan terug moduleren.
Welk afgifte systeem gebruik jij zelf Giliovd520?
Logisch ook. Je onttrekt warmte, maakt een oppervlak dus koud en ja daar condenseert vocht (relatief koud oppervlak).
Zelf heb ik een combinatie van 300+ hart-op-hart vloerverwarming, convectoren, normale radiatoren, handdoekradiator en vooral ook dunne leidingen, lange groepen (5 groepen VVW op 100m²) (nog) niet waterzijdig ingeregeld en relatief groot oppervlak en volume woning.
Hi Richard,Nwgroningen schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 07:01:
Goedemorgen,
Huis uit 1954. 40m2
Aanbouw 2020 70m2
Wanden 18cm rockwool
Als dat bij jou een probleem gaat worden dan bij mij zeker! Mijn gasverbruik afgelopen jaar 750 m3 (alleen verwarming, sww zonneboiler) en ik heb de 12 kW U34 in de startblokken staan. Zwaar overbemeten zou je zeggen. Ik heb wel gegevens van de CV ketel dat ie bij een Taanvoer van 35 C gedurende enkele uren makkelijk 12kW kwijt kan bij een koude vloer. Ik heb alles vv. Ik wilde perse een 3 fase wp om dezelfde reden als jij. Ik had een 9 of 10 kW gekozen maar die is er niet in 3 fasen. Verder wil ik geen pomp die 24 uur per dag moet draaien als het erg koud is. We gaan zien of het een probleem wordt, ik heb er iig vertrouwen in. Groeten en succes met je keuze.
@Twin TurboTwinTurbo schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 17:00:
[...]
Hi Richard,
Als dat bij jou een probleem gaat worden dan bij mij zeker! Mijn gasverbruik afgelopen jaar 750 m3 (alleen verwarming, sww zonneboiler) en ik heb de 12 kW U34 in de startblokken staan. Zwaar overbemeten zou je zeggen. Ik heb wel gegevens van de CV ketel dat ie bij een Taanvoer van 35 C gedurende enkele uren makkelijk 12kW kwijt kan bij een koude vloer. Ik heb alles vv. Ik wilde perse een 3 fase wp om dezelfde reden als jij. Ik had een 9 of 10 kW gekozen maar die is er niet in 3 fasen. Verder wil ik geen pomp die 24 uur per dag moet draaien als het erg koud is. We gaan zien of het een probleem wordt, ik heb er iig vertrouwen in. Groeten en succes met je keuze.
Wat jij beschrijft komt helemaal overeen met mijn gedachtengang
Mijn HM 091 heb ik verkocht en is maandag opgehaald.
De vervanger 12 kW u 34 is geleverd en staat al op zijn plek
Wordt over enige tijd aangegesloten.
Afgelopen seizoen verwarmd met de 9 kw ben uiterst benieuwd wat de nieuwe versie gaat doen dit winter.
wat ik eigenlijk ook nooit hoor in deze discussies::
als ik de sticker van de energie prestatie nauwkeurig bekijk levert de 091 in onze regio:
bij 55gr 7kW en bij 35gr 6kW
alleen in zuid europa kan ik 9kW aflezen
Dat de 9kW in ons klimaat geen 9kW is hebben we ooit eerder al eens geconstateerd is dit topic:
https://gathering.tweaker...message/66154868#66154868
Het zou wel mooi zijn als fabrikanten in het land ook met de juiste waarde voor dat land adverteren. Het energielabel zie je er lang niet altijd bij staan.
https://gathering.tweaker...message/66154868#66154868
Het zou wel mooi zijn als fabrikanten in het land ook met de juiste waarde voor dat land adverteren. Het energielabel zie je er lang niet altijd bij staan.
Kan iem. mij vertellen wat de uitgangsspanning is van de aansluiting voor de sww kit?
Of is dit een aan/ uit contact?
Voor de sensor zitten er 4 contacten en heb er maar twee nodig. Welke?
Je raad het al, ik wil er voor mijn 12 kw monoblock
zelf een maken. Ik vindt ze nl. erg duur.
Waarschijnlijk zijn die voor de Bi-block ook te gebruiken, scheel de helft in prijs ,omdat het mooie witte kastje er dan niet bij zit.
Bedankt alvast voor jullie reactie!
Waarschijnlijk zijn die voor de Bi-block ook te gebruiken, scheel de helft in prijs ,omdat het mooie witte kastje er dan niet bij zit.
SWW kit heb je niet nodig met, alleen de temperatuur sensor en een driewegklep (mag van elk merk zijn)forteb schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 15:33:
Kan iem. mij vertellen wat de uitgangsspanning is van de aansluiting voor de sww kit?
Ik overweeg een HM091MR U44 aan te schaffen, maar kom er niet helemaal uit qua vermogen.
Als ik de brochure bekijk, zie ik tegenstrijdige dingen.
Op de ene plek staat dat de wp 9,0kW doet bij 7/35 graden en 6,8kW bij 2/35, maar verderop in de brochure staan weer hele andere getallen.
Welke kloppen nu? Of misschien beter gevraagd: hoe moet ik deze getallen lezen?
Edit: ik lees nu ook dat de 9kW helemaal geen 9kW zou leveren hier in Nederland (koude bol vs natte bol enz). Hoe zit dat nu precies? Geldt dit nog steeds voor de nieuwe modellen?
Ook zie ik dat de 5, 7 en 9kW modellen op de apparatenlijst van RVO allemaal als 6kW staan en dus allemaal €2850 aan subsidie opleveren, ipv €3300 bij de 9Kw volgens de voorbeeldberekening van RVO. Hoe zit dit in de praktijk?
/f/image/M7kfOrg31LNgDnFNWcTAZi0u.png?f=fotoalbum_large)
Op de ene plek staat dat de wp 9,0kW doet bij 7/35 graden en 6,8kW bij 2/35, maar verderop in de brochure staan weer hele andere getallen.
Edit: ik lees nu ook dat de 9kW helemaal geen 9kW zou leveren hier in Nederland (koude bol vs natte bol enz). Hoe zit dat nu precies? Geldt dit nog steeds voor de nieuwe modellen?
Ook zie ik dat de 5, 7 en 9kW modellen op de apparatenlijst van RVO allemaal als 6kW staan en dus allemaal €2850 aan subsidie opleveren, ipv €3300 bij de 9Kw volgens de voorbeeldberekening van RVO. Hoe zit dit in de praktijk?
/f/image/M7kfOrg31LNgDnFNWcTAZi0u.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/5P2UTwmTDA7v6v3FcySLvCPT.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door georgeboot op 27-05-2022 10:23 ]
LG-HM091MR-U44 | 9000WP zuid plat dak
Zekere in ons (natte klimaat) en met maar 1 fan moet je van de bovenste tabel uitgaan. Dus een flinke dip < 5 graden buitentemperatuur door de vele defrosts.georgeboot schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 10:12:
Ik overweeg een HM091MR U44 aan te schaffen, maar kom er niet helemaal uit qua vermogen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De onderste tabel is meer in een dry bulb (bv zuid europa).
Ik zou dus gaan voor een 9kW met dubbele fan.
Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA
Welk model kom ik dan op uit? Ga ik dan naar de 3-fase modellen?JanAllElectric schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 10:25:
[...]
Zekere in ons (natte klimaat) en met maar 1 fan moet je van de bovenste tabel uitgaan. Dus een flinke dip < 5 graden buitentemperatuur door de vele defrosts.
De onderste tabel is meer in een dry bulb (bv zuid europa).
Ik zou dus gaan voor een 9kW met dubbele fan.
Mijn warmteverlies bij -10c is 8,03kW. Kom ik met een 9kW pomp weg? Verwarm hoofdzakelijk beneden, 60m2 vvw hoh 10 met open verdeler.
HM091MRS.U33 is een 9kw model met dubbele fangeorgeboot schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 10:30:
[...]
Welk model kom ik dan op uit? Ga ik dan naar de 3-fase modellen?
Mijn warmteverlies bij -10c is 8,03kW. Kom ik met een 9kW pomp weg? Verwarm hoofdzakelijk beneden, 60m2 vvw hoh 10 met open verdeler.
De nieuwe modellen schijnen het een stuk beter te doen tussen 0-5 graden(wat daar in de praktijk van terecht komt weten we nog niet omdat het nog niet dat soort temperaturen is geweest voor langere tijd)
Dat is dan dus wel weer een model van de 'oude' generatie, toch?123Arjan schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 11:42:
[...]
HM091MRS.U33 is een 9kw model met dubbele fan
De nieuwe modellen schijnen het een stuk beter te doen tussen 0-5 graden(wat daar in de praktijk van terecht komt weten we nog niet omdat het nog niet dat soort temperaturen is geweest voor langere tijd)
Zijn er hier mensen die wat meer ervaring van de performance van de generatie 4 in koud weer?
:strip_exif()/f/image/ckd8YsExT0HrBcYKNyCpKGot.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens de brochure van de mru44 modellen hebbebn ze wel de wisselaar aangepakt en de ontdooitijd verbeterd.
Ze zijn zich wel bewust van de dip waarschijnlijk. En zoals giliovd zegt elke Wp heeft daar last van.
Ik ga waarschijnlijk toch voor de 9kw.
Zoals ik het lees zijn er mensen met meer oppervlakte en inhoud als onze woning die het ook redden. Bij de tzerra had ik het ventilator toerental terug gezet naar minimaal, dan draait hij 6.2kw geloof ik. Dat ging goed
Ik vind de 12 kw erg groot van formaat. De 9 kan goed terug moduleren. Ik ga de apparaten in de meterkast opnieuw verdelen over de fases. Load balanced laden zal waarschijnlijk de standaard worden.
Ook kan ik aan de isolatie nog wat verbeteren.
Maar wil toch alvast met de warmtepomp verwarmen omdat het financieel beter uit komt(variabel contract bij Greenchoice).
Ik heb 2 vloerverwarming verdelers. 1 kan ik door middel van een stelschroef een laag temperatuur verdeler maken. En de mengverdeler ga ik aanpassen/vervangen.
Hey! Wij iverwegen voor ons huis (200m2, overal vv en HR++, veel glas) een LG wp aan te schaffen.
Ik neig nu naar de 14kw monoblock, aangezien die nog 11a12kw levert bij koude temperaturen. Volgens eigen berekening zou ik ruim 10kw nodig hebben. Koevlaas-berekening lastig ivm verbouwing en daarna ruimer gebruik (was 2000m3, dus kleine 10kw).
Prijstechnisch kan ik voor hetzelfde geld de 16kw (maar dan u33 ipv u34) neerzetten. Zitten daar nog voordelen aan?
Er is airco aanwezig als backup, maar de kleinere (fijn) 9kw lijkt me toch wat onderbemeten.
Tot hoever moduleert de u34-3ph 14kw eigenlijk terug? Zijn er nog andere voor/nadelen waar ik rekening mee zou moeten houden?
Ik neig nu naar de 14kw monoblock, aangezien die nog 11a12kw levert bij koude temperaturen. Volgens eigen berekening zou ik ruim 10kw nodig hebben. Koevlaas-berekening lastig ivm verbouwing en daarna ruimer gebruik (was 2000m3, dus kleine 10kw).
Prijstechnisch kan ik voor hetzelfde geld de 16kw (maar dan u33 ipv u34) neerzetten. Zitten daar nog voordelen aan?
Er is airco aanwezig als backup, maar de kleinere (fijn) 9kw lijkt me toch wat onderbemeten.
Tot hoever moduleert de u34-3ph 14kw eigenlijk terug? Zijn er nog andere voor/nadelen waar ik rekening mee zou moeten houden?
Is mede afhankelijk van de lengte van de kabel.forteb schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:41:
5 x 2,5mm2
https://www.luxalight.eu/nl/draadcalculator
[ Voor 29% gewijzigd door Transitie op 29-05-2022 16:36 ]
LG-HM123M-U33/ Vaillant aroSTOR VWL B 200-5/ zonnepanelen 8.400 Wattpiek
De installatie van de 7kW U44 monoblock is bijna afgerond. (voornamelijk vervangen van 22mm leidingen door 28mm leidingen) Nu bezig met het inrichten van de regeling. Ik wil gaan voor een stooklijn op basis van watertemperatuur en temperatuur buiten. Ik maak dus geen gebruik van de temperatuursensor in de LG controller.
Via een script stuur ik een relais aan waarmee ik de pomp wil inschakelen. Op mijn oude HR ketel werkt dit door het 12v (of 24? volt) signaal te schakelen.
Kan dit op dezelfde manier met de LG WP? Ik zie in de handleiding namelijk alleen iets over een 230v thermostaat...
Via een script stuur ik een relais aan waarmee ik de pomp wil inschakelen. Op mijn oude HR ketel werkt dit door het 12v (of 24? volt) signaal te schakelen.
Kan dit op dezelfde manier met de LG WP? Ik zie in de handleiding namelijk alleen iets over een 230v thermostaat...
Er wordt wel eens gesproken over een dry contact board, een speciaal artikel van LG. Maar als ik deze handleiding (https://gscs-b2c.lge.com/...eId=WR4LhmtWLEZzyV0hlewkg) volg zou ik volgens pagina 68 ook nummers 27 en 30 kunnen schakelen via een relais. Klopt mijn aanname? En voldoet een standaard signaal kabel of is 230v te zwaar hier voor?bartjeNr.Zoveel schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:35:
De installatie van de 7kW U44 monoblock is bijna afgerond. (voornamelijk vervangen van 22mm leidingen door 28mm leidingen) Nu bezig met het inrichten van de regeling. Ik wil gaan voor een stooklijn op basis van watertemperatuur en temperatuur buiten. Ik maak dus geen gebruik van de temperatuursensor in de LG controller.
Overigens geeft het circuit diagram die aan de binnenzijde van het apparaat is geplakt weer hele andere nummers. Namelijk schakelen over nummer 21 en 24. Zie:
:strip_exif()/f/image/AgwK2qoEPU3GhOzPJ5HjMTUT.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door bartjeNr.Zoveel op 30-05-2022 14:46 ]
Heren,
Wellicht dat iemand mij kan helpen.
Ik loop met de gedacht mijn zwembad met de LG te verwarmen.
Heeft er al iemand geëxperimenteerd met een warmtewisselaar? Of wellicht toch een soort buffervat verwarmen. Misschien gebruik maken van de sww-voorziening?
Wellicht dat iemand mij kan helpen.
Ik loop met de gedacht mijn zwembad met de LG te verwarmen.
Heeft er al iemand geëxperimenteerd met een warmtewisselaar? Of wellicht toch een soort buffervat verwarmen. Misschien gebruik maken van de sww-voorziening?
Voor zover als ik heb begrepen kan het alleen via 230vbartjeNr.Zoveel schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:35:
Ik heb zelf 2ch zigbee relais op aangesloten om zo via home assistant te kunnen schakelen en kiezen voor verwarmen of koelen.
Volgens handleiding kan het alleen met 230v
Je kan zo ook direct stroom aftappen om relais van stroom te voorzien.
:strip_exif()/f/image/jU7knF3Y5ZGEpPQkRZhx89GH.jpg?f=fotoalbum_large)
P.S. ook bij mij klopt het circuit diagram niet. Vandaag half uur aan het zoeken geweest waar wifi usb stick in moet.
Ik denk dat het probleem is van U44 versie.
[ Voor 5% gewijzigd door miremi op 30-05-2022 23:04 ]
Duidelijk verhaal, bedankt!miremi schreef op maandag 30 mei 2022 @ 22:57:
[...]
Voor zover als ik heb begrepen kan het alleen via 230v
Ik heb zelf 2ch zigbee relais op aangesloten om zo via home assistant te kunnen schakelen en kiezen voor verwarmen of koelen.
Volgens handleiding kan het alleen met 230v
Je kan zo ook direct stroom aftappen om relais van stroom te voorzien.
[Afbeelding]
P.S. ook bij mij klopt het circuit diagram niet. Vandaag half uur aan het zoeken geweest waar wifi usb stick in moet.
Ik denk dat het probleem is van U44 versie.
Lijkt erop dat LG de handleidingen nog niet voldoende heeft bij gewerkt voor de nieuwe serie. Maar zo komen we er wel.
Even voor de zekerheid, is het LG 12kw model HM123MR.U34 nog goed leverbaar? op de emundia site staat 20 juni maar geen idee of dat nog realistisch is... LG Nederland lost evt. problemen wel netjes op bij een warmtepomp uit het buitenland?
Als ik het topic zo doorlees wordt de LG warmtepomp vooral zelf geinstalleerd, maar misschien heb ik het mis…
Elektra lukt me nog wel om veilig aan te leggen voor de WP, maar loodgieterwerk laat ik toch liever door een vakman doen.
Ik ben nu al een tijdje aan het zoeken naar een installateur in Zuid Holland die warmtepomp installaties doet, maar de meeste in de buurt houden zich nog uitsluitend bezig met gas ketels of vragen erg hoge prijzen (inclusief aanschaf warmtepomp voor adviesprijs)…
Wellicht heeft er iemand nog tips?
Als ik het topic zo doorlees wordt de LG warmtepomp vooral zelf geinstalleerd, maar misschien heb ik het mis…
Elektra lukt me nog wel om veilig aan te leggen voor de WP, maar loodgieterwerk laat ik toch liever door een vakman doen.
Ik ben nu al een tijdje aan het zoeken naar een installateur in Zuid Holland die warmtepomp installaties doet, maar de meeste in de buurt houden zich nog uitsluitend bezig met gas ketels of vragen erg hoge prijzen (inclusief aanschaf warmtepomp voor adviesprijs)…
Wellicht heeft er iemand nog tips?
[ Voor 18% gewijzigd door wimpod op 31-05-2022 20:07 ]
Dag allen,
Ik lees al enige tijd mee en wil zelf ook een warmtepomp gaan installeren, mijn voorkeur heeft een Panasonic, maar aangezien die slecht leverbaar zijn kies ik toch maar voor de LG.
Situatie: ruime (6x10m) hoogbouw tussenwoning 2016.
Ketel op zolder.
Gasverbruik 850m3
Wens: volledig van het gas af.
Nu zit ik met 2 vragen:
1. Zou de 5kw voldoende zijn of beter de 7kw pakken? Wat is jullie praktijk ervaring.
2. Ik wil mijn buiten unit in de tuin plaatsen, maar mijn Boilervat kan alleen op zolder (2e verdieping) staan.
Met een mono, zal de leiding lengte naar de vloerverdeler (onder de trap) 10m zijn. Maar naar het boilervat zal +/- 20 meter zijn Inc. 5m hoogte stijging.
Met een split kan ik het binnendeel boven naast het boilervat hangen, ik heb dan alleen wel 20m koelleiding.
Wat is qua rendement het gunstigst? Ik hoor graag jullie ervaringen/ aanbevelingen.
P
Ik lees al enige tijd mee en wil zelf ook een warmtepomp gaan installeren, mijn voorkeur heeft een Panasonic, maar aangezien die slecht leverbaar zijn kies ik toch maar voor de LG.
Ketel op zolder.
Gasverbruik 850m3
Nu zit ik met 2 vragen:
1. Zou de 5kw voldoende zijn of beter de 7kw pakken? Wat is jullie praktijk ervaring.
2. Ik wil mijn buiten unit in de tuin plaatsen, maar mijn Boilervat kan alleen op zolder (2e verdieping) staan.
Met een mono, zal de leiding lengte naar de vloerverdeler (onder de trap) 10m zijn. Maar naar het boilervat zal +/- 20 meter zijn Inc. 5m hoogte stijging.
Met een split kan ik het binnendeel boven naast het boilervat hangen, ik heb dan alleen wel 20m koelleiding.
Wat is qua rendement het gunstigst? Ik hoor graag jullie ervaringen/ aanbevelingen.
P
Volgens mij moduleren de 5kW en 7kW even ver terug, bij de 7 heb je dus nog iets meer ruimte om een koude winter op te vangen. Hier was een 5kW net te krap en ben ik uiteindelijk ook voor de 7 gegaan.Paulie schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 23:18:
Nu zit ik met 2 vragen:
Ik maak er overigens geen sww mee, daar gebruik ik een wpb voor, is dat voor jou ook niet een optie? Voordeel is dat in de zomer de buitenunit gewoon uit kan blijven, geen zeurende buren die het gebrom vervelend vinden op het moment dat ze in de tuin zitten, qua aansluiten ook relatief eenvoudig dus zonder driewegklep en ook nog subsidie op het sww vat.
Oke ja dat wordt hier wel vaak gezegd, maar heeft iemand dat ook al gemeten dat 5 net zo ver terug kan als 7?
wpb heb ik ook al over gedacht, maar op de plek van mijn mechanische ventilatie heb ik geen plek voor een boiler. Daarnaast ben ik bang dat hij onnodig hard gaat afzuigen. nu een Duco mv box maar deze staat altijd op stand 1.
Als ik hem gewoon vrije lucht aan laat zuigen krijg ik dan niet een koude trek naar boven? Of valt dit mee? ik kan met een relatief kleine boiler toe, geen bad, en 3 personen in huis.
wpb heb ik ook al over gedacht, maar op de plek van mijn mechanische ventilatie heb ik geen plek voor een boiler. Daarnaast ben ik bang dat hij onnodig hard gaat afzuigen. nu een Duco mv box maar deze staat altijd op stand 1.
Als ik hem gewoon vrije lucht aan laat zuigen krijg ik dan niet een koude trek naar boven? Of valt dit mee? ik kan met een relatief kleine boiler toe, geen bad, en 3 personen in huis.
Je wilt hem sowieso direct aansluiten op de buitenlucht. In de zomer is het wel lekker dat het wat koeler wordt in huis, maar in de winter zit je daar niet op te wachten. Een aansluiting op je ventilatiesysteem in de zomer is natuurlijk perfect.Paulie schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:59:
Oke ja dat wordt hier wel vaak gezegd, maar heeft iemand dat ook al gemeten dat 5 net zo ver terug kan als 7?
Nukezone FTW
Powrskin schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:16:
[...]
Je wilt hem sowieso direct aansluiten op de buitenlucht. In de zomer is het wel lekker dat het wat koeler wordt in huis, maar in de winter zit je daar niet op te wachten. Een aansluiting op je ventilatiesysteem in de zomer is natuurlijk perfect.
Ik heb een 7kw en die zie ik gaat naar iets van 450w minimaal vermogen. De cop weet ik niet, maar zal 2.5/3kw thermisch zijn.
Nukezone FTW
nee koude lucht naar binnen blazen in de winter is niet wenselijk inderdaad. Maar terug komend op het verwarmen met de warmtepomp.
Wat zou qua verliezen beter zijn:
- Split met 20 m koelleiding. Waarbij de binnen unit naast de boiler hangt maar 10m van de vloerverdeler.
- Monobloc met 20 m waterleiding naar de boiler en 10 m naar de vloerverdeler.
Wat zou qua verliezen beter zijn:
- Split met 20 m koelleiding. Waarbij de binnen unit naast de boiler hangt maar 10m van de vloerverdeler.
- Monobloc met 20 m waterleiding naar de boiler en 10 m naar de vloerverdeler.
Weet iemand hoe het zit met de vermogensberekeningen die RVO hanteert voor het vaststellen van de subsidie? Ik heb een HM091MR U44 aangeschaft, maar die staat in de lijst als 6kW. Grappige is dat de 5kW, 7kW en 9kW allemaal als 6kW in de lijst staan. Kan haast niet kloppen dus.
Ik heb een mailtje gestuurd naar RVO en werd door een expert teruggebeld. Die wist me te vertellen dat ze door LG zelf ingediende gegevens (die ook voor Europees energielabel worden gebruikt) gebruiken (zie onderstaande foto voor screenshot). In die gegevens staat het vermogen met en zonder bijverwarmer. Volgens het document zou de LG een bijverwarmer hebben, en die mag sinds een paar jaar niet meer meegeteld worden in het vermogen voor de subsidiebepaling. Dit zou verklaren waarom een 9kW maar 6kW zou leveren.
Dit klinkt een beetje als onzin. Als de pomp 3kW uit een bijverwarmer zou halen (die heeft hij toch ook helemaal niet ingebouwd? LG verkoopt wel een losse naverwarmer als accessoire) dan zou je toch ook tenminste 3kW als opgenomen elektrisch vermogen moeten zien? Volgens de brochure is het "nominaal opgenomen vermogen" 2.2kW.
Daarnaast is het ook een beetje gek dat de 5, 7 en 9 allemaal het zelfde scoren. Meneer van de RVO zei dat een boel fabrikanten gewoon dezelfde behuizing en componenten gebruiken voor verschillende modellen met minimale verschillen onderling. In dat geval dacht hij dus andere naverwarmer en iets andere besturing.
Ik heb hier verder echt geen verstand van, maar dit klinkt wel allemaal héél bijzonder. Zijn er hier mensen die dit in gewoon Nederlands kunnen uitleggen?
Ik heb een mailtje gestuurd naar RVO en werd door een expert teruggebeld. Die wist me te vertellen dat ze door LG zelf ingediende gegevens (die ook voor Europees energielabel worden gebruikt) gebruiken (zie onderstaande foto voor screenshot). In die gegevens staat het vermogen met en zonder bijverwarmer. Volgens het document zou de LG een bijverwarmer hebben, en die mag sinds een paar jaar niet meer meegeteld worden in het vermogen voor de subsidiebepaling. Dit zou verklaren waarom een 9kW maar 6kW zou leveren.
Dit klinkt een beetje als onzin. Als de pomp 3kW uit een bijverwarmer zou halen (die heeft hij toch ook helemaal niet ingebouwd? LG verkoopt wel een losse naverwarmer als accessoire) dan zou je toch ook tenminste 3kW als opgenomen elektrisch vermogen moeten zien? Volgens de brochure is het "nominaal opgenomen vermogen" 2.2kW.
Daarnaast is het ook een beetje gek dat de 5, 7 en 9 allemaal het zelfde scoren. Meneer van de RVO zei dat een boel fabrikanten gewoon dezelfde behuizing en componenten gebruiken voor verschillende modellen met minimale verschillen onderling. In dat geval dacht hij dus andere naverwarmer en iets andere besturing.
Ik heb hier verder echt geen verstand van, maar dit klinkt wel allemaal héél bijzonder. Zijn er hier mensen die dit in gewoon Nederlands kunnen uitleggen?
/f/image/anrQNRb5IASyVhVxUnAr1ilz.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door georgeboot op 02-06-2022 17:13 ]
Ten aanzien van vraag 1:Paulie schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 23:18:
Dag allen,
Ketel op zolder.
Gasverbruik 850m3
Nu zit ik met 2 vragen:
P
In 1m3 Nederlands aardgas zit 35,17 MJ (MegaJoule), dit is gelijk aan 9,76 kWh. Een HR ketel verliest ongeveer 10% hiervan. Daarmee blijft er nette 8,7 kWh over waarmee de huidige CV verwarmd wordt. Als je weet wat voor gasverbruik je hebt op een koude dag, kun je zelf berekenen welk vermogen de warmtepomp moet kunnen leveren.
In het algemeen zou ik niet te krap inzetten. Zeker als we onverhoopt toch nog een keer een koude(re) winter krijgen, is het goed om wat overcapaciteit te hebben.
Ten aanzien van vraag 2:
Wij hebben gekozen voor een separate warmtepomp boiler. Daarmee verbruik je geen capaciteit van je warmtepomp. Houd er rekening mee dat er vele uren nodig zijn om het boilervat op temperatuur te brengen. Op die momenten wordt er dus geen CV water verwarmd. Deze keuze is dan warm douchen, of warm TV kijken ;-)
De lange leiding die je nodig hebt naar het systeem gaat bovendien het rendement negatief beïnvloeden.
Hoop dat dit helpt.
Hgr Karel
LG-HM123M-U33/ Vaillant aroSTOR VWL B 200-5/ zonnepanelen 8.400 Wattpiek