LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 16 ... 181 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-09 18:22

Timple

Begrijp ik goed dat de 9kW versie (HM091MR U44) gewoon braaf 9kW kan leveren bij -7 graden buiten? (35graden water).

Dat is toch ongekend? Zelfs de Panasonic waar iedereen lyrisch over is doet dan 'maar' 7,5kW.

Bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple

Timple

larziepan schreef op woensdag 13 april 2022 @ 08:07:
[...]

@davidoffm
Deze vraag had ik zelf ook en daarover heb ik gebeld met de RVO. Zij zeggen het moet een “bouwinstallatiebedrijf” zijn. Wat is een bouwinstallatiebedrijf vroeg ik mezelf toen af? Dat is een bedrijf die onder een van de volgende SBI-codes ingeschreven staat bij de KVK:
[Afbeelding]
Zou ik deze SBI-code niet gewoon bij kunnen schrijven bij de de hypothetische kapsalon van mijn vrouw?

Of trappen ze daar dan niet in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartjeNr.Zoveel
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23-12-2024
Casper de Boer schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 12:13:
[...]

Ik ben heel benieuwd hoe de "nieuwe" regeling van LG gaat werken :)
Staat er al een installatie datum op de planning?
Nog niet echt, ik ga zelf in juni aan de slag. Moet niet al te ingewikkeld zijn. Warm water krijgen we al van een Atlantic en ik kan de LG redelijk dichtbij de te vervangen CV ketel hangen. Ben alleen wel benieuwd of ik mijn eigen KVK nummer ook kan gebruiken bij de RVO :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartjeNr.Zoveel
Pascohorde schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 18:33:
@bartjeNr.Zoveel

Wat is de levertijd uit Slovenië ? En heb je een link naar de website?
Dit is m: https://www.emundia.si/lg...e-supreme-hm071mr-u44-7kw

25 maart besteld, afgelopen vrijdag dus ontvangen. Ze moesten er zelf nog even op wachten. Toen de pomp eenmaal verzonden was duurde het transport bijna een week. Al met al mooi vlot.

Eind maart was de prijs inclusief verzenden nog 3950. Inmiddels iets hoger denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartjeNr.Zoveel
123Arjan schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 18:41:
Houd er rekening mee dat Wp buiten de Benelux gekocht moeilijk aanmerking kunnen maken op de garantie van lg benelux
Daar heb ik nog geen ervaring mee gelukkig. Maar er staat een grote sticker op van de LG importeur voor Europa. En die importeur zit gewoon hier in Nederland (Amstelveen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Doezel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-08 21:59

Doezel

Ond

Afgelopen weekend onze nieuwe LG HM123MR.U34 geïnstalleerd.
Het was voor onze installateur nog net zo nieuw als voor onszelf, vandaar dat we met ruggespraak met Centercon (de importeur?) alles aangesloten en geconfigureerd hebben.

De installatie bestaat vooralsnog uit de volgende hoofd onderdelen:
1) HM123MR.U34 Therma V monobloc, 12KW, 3-fase. Series 4.
2) 100liter buffervat
3) 300liter DHW vat
4) 3-weg klep
5) DHW-set met temp-sensor, binnenkastje met relais en zekering en elektrisch warmte-element
6) externe pomp om CV water rond te pompen.
7) allerlei kleppen, ontluchters, vorstbeveiligingen, vuilafscheiders en een debietregelaar.

Ik overweeg nog een meng-kit omdat ik naar de vloerverwarmingverdelers (die ik nu nog niet aangesloten heb) een lagere temperatuur wil sturen dan naar de radiatoren.

De energie komt (zoveel mogelijk) van onze 24 zonnepanelen. Verheug me ook op het gaan switchen van de energiestatussen via de TB_SG1 en TB_SG2 inputs om zo op een zo optimaal mogelijke manier de energie van de zonnepanelen te benutten. Dit wil ik via Home Assistant gaan doen.

Warm water om te douchen werkt al. Nu nog de rest rustig gaan uitvogelen en inregelen. (Heb nog een lekkage bij de radiatoren op te lossen voordat ik alles ga ontluchten en aansluiten)

Er moet ook nog een verlengkabel komen voor de thermostaat en ik overweeg een wifi-aansluiting om de basis informatie ook in Home Assistant te zien te krijgen. Ik zag dat hier ook een MODbus koppeling in ontwikkeling is. Dat zou wel gaaf zijn als deze ook op de series 4 werkt. Weet iemand dat?

Heb zojuist ons Gascontract opgezegd bij de Energieleverancier. Ben benieuwd welk feest dat met de netbeheerder gaat geven volgens dit topic: Gas de deur uit doen: Gratis!

Tevens nog een setje wifi kwh meters besteld om de diverse verbuikers mooi te monitoren in het energy-dashboard van Home-Assistant.

[ Voor 10% gewijzigd door Doezel op 19-04-2022 17:43 ]

LG Therma V Monobloc 12KW U34. | 24 zonnepanelen x 380WP | Gasloos | Unifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dexterslab7
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16-09 22:10
kostas2911 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 18:56:
[...]

I tried again today with 120ohm line termination also.
Still the same issue.
After successfully read with modbus, outdoor unit stops but modus continue working.
Only when I disconnect modbus and power cyrcle the heat pump, tha outdoor unit works again.

Any ideas from anyone?
Thanks a lot for sharing your insights here!

Good news:
You have exactly the same issue as I have. Looks like comm with outdoor unit stops working when modbus is working. Need to power-cycle to fix it. So the problem reproduces, it is not specific to your unit.

Bad news:
I don't have a solution for this either. Didn't fix it so-far.

My hypothesis:
1) Modbus low-level comm seems OK. I checked A/B lines with scope and signal is clean. No echo's, no weird levels, bus after each transmission is released within spec Also, once modbus is running replies are stable and I see very little packets with CRC errors. So from this I conclude low-level (hardware) comm is OK.

2) Modbus is implemented crappy in the LG software. First of all the address table is wrong (not only to our type). This seems to be common issue with more types (although on other types modbus does seem to work). Second, I need to send few requests but no reply from the LG before the unit starts responding. Once it is responding it keeps responding. Also when a error is returned, it does not seem to adhere to modbus standard. It really depends on the modbus implementation of the master how the corrupted error is handled.

3) Communication/protocol with outdoor unit is implemented (crappy) in software (=bit-bang) in such a way that modbus comm generates too much noise in timings for the protocol with the outdoor unit.

For this I would expect a firmware update should fix this.
What unit (type) & SW version of the LG are you running?

On our side it is a LG R32 split-unit.
On the top of my head SW version 3056a.
In some menu's it shows (master) behind the SW version.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hkj
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 28-02-2024

hkj

Below some price-clues from UK rgd. HMxxxMR gadgets.Slovenia appears to be "extremely expensive".

So, any price above 3300€ for HM091MR might be waste of assets ...
Why not go to UK and pick it up!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qzUkr24hPVDxdvrd3YAz7eJIwD0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VcNrPExbKAa4xfMbtls48tuJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fl_g5XNKAp8mbqBY67kKxxW9zZ8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2Rvade9hqefce2WU8xmroauL.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple

Timple

Timple schreef op maandag 18 april 2022 @ 21:09:
Begrijp ik goed dat de 9kW versie (HM091MR U44) gewoon braaf 9kW kan leveren bij -7 graden buiten? (35graden water).

Dat is toch ongekend? Zelfs de Panasonic waar iedereen lyrisch over is doet dan 'maar' 7,5kW.

Bron?
Hmm, deze bron zegt weer 6.8kW bij 2 graden buiten.

Wat is het nou :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kostas2911
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07-05-2024
dexterslab7 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 23:05:
[...]

Thanks a lot for sharing your insights here!

Good news:
You have exactly the same issue as I have. Looks like comm with outdoor unit stops working when modbus is working. Need to power-cycle to fix it. So the problem reproduces, it is not specific to your unit.

Bad news:
I don't have a solution for this either. Didn't fix it so-far.

My hypothesis:
1) Modbus low-level comm seems OK. I checked A/B lines with scope and signal is clean. No echo's, no weird levels, bus after each transmission is released within spec Also, once modbus is running replies are stable and I see very little packets with CRC errors. So from this I conclude low-level (hardware) comm is OK.

2) Modbus is implemented crappy in the LG software. First of all the address table is wrong (not only to our type). This seems to be common issue with more types (although on other types modbus does seem to work). Second, I need to send few requests but no reply from the LG before the unit starts responding. Once it is responding it keeps responding. Also when a error is returned, it does not seem to adhere to modbus standard. It really depends on the modbus implementation of the master how the corrupted error is handled.

3) Communication/protocol with outdoor unit is implemented (crappy) in software (=bit-bang) in such a way that modbus comm generates too much noise in timings for the protocol with the outdoor unit.

For this I would expect a firmware update should fix this.
What unit (type) & SW version of the LG are you running?

On our side it is a LG R32 split-unit.
On the top of my head SW version 3056a.
In some menu's it shows (master) behind the SW version.
Hi and thanx for the update.
I have a 12kw monoblock with R32. SW 3031

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:45
Timple schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:20:
[...]

Hmm, deze bron zegt weer 6.8kW bij 2 graden buiten.

Wat is het nou :?
volgens het product data book:
Edit: er staat nu zelfs bij "Include defrost effect", wel met "dry bulb" temperaturen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RiqUpLWQLkSwfvVWEPVMjEX1TwQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NKikn4iMpDNIuiLKsiPWnIqC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Casper de Boer op 20-04-2022 12:54 ]

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:42
Ik zou maar uitgaan van de dip bij 2 graden. Die heeft het U43 model ook overduidelijk, terwijl dar in het databook niets van terug te vinden is.

My 2 cents: waarschijnlijk is er bij 'dry bulb' omstandigheden vrijwel geen defrost effect, terwijl het in ons vochtige klimaat er juist heel veel defrosts zijn bij 2 graden buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolf Breuer
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 10-06 09:46
Hi HKJ
Do you have a link to a shop where i can buy a lg in the UK?
Kind regards
Rolf
hkj schreef op woensdag 20 april 2022 @ 10:37:
Below some price-clues from UK rgd. HMxxxMR gadgets.Slovenia appears to be "extremely expensive".

So, any price above 3300€ for HM091MR might be waste of assets ...
Why not go to UK and pick it up!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hkj
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 28-02-2024

hkj

=> Rolf

Pls,note that UK no more EU-member.
I do not know how exactly the Dutch Customs deal with (possibly?) smuggled goods (B2C instead of B2B -import) ... pls,let me know,I am curious!

https://www.tradesparky.c...-therma-v-s-9kw-heat-pump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erniee
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:14
Hallo, wie kan enig advies geven.
Eindwoning uit 1987. Volledig geïsoleerd met dubbel glas uit die tijd.
Cv ketel (rood) 15 jaar oud met kuren aan vervanging toe op zolder. Radiatoren installatie van Feenstra verdeeld vanaf zolder. Of ketel verwijderen of andere ketel voor eventuele hybride oplossing met WP
Voorkeur is WP LGAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7tj9gEFvF74UFshVcBUMKlDJias=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TrbM5LC8WVjkJ16WppcMWsbs.jpg?f=fotoalbum_large monoblock 9 kw toepassen berekend volgens Koevlaas voor toekomstige eindsituatie zonder cv ketel. Kan WP aanvoer en retour vanaf begane grond aangesloten op het bestaande leidingsysteem op de begane grond? Met WP (geel) opstelling of tpv de eindgevel of tpv de voorgevel? Eea volgens bijgaande principeschets.
HR++ en vloerverwarming hebben natuurlijk de voorkeur maar dan ben je bijna de gehele woning aan het strippen. Wat is verstandig en financieel beheersbaar om te doen? Wie kan een richting geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xerius
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-06 23:45
erniee schreef op donderdag 21 april 2022 @ 11:07:
Cv ketel (rood) 15 jaar oud met kuren aan vervanging toe op zolder. Radiatoren installatie van Feenstra verdeeld vanaf zolder. Of ketel verwijderen of andere ketel voor eventuele hybride oplossing met WP
Voorkeur is WP LG[Afbeelding] monoblock 9 kw toepassen berekend volgens Koevlaas voor toekomstige eindsituatie zonder cv ketel. Kan WP aanvoer en retour vanaf begane grond aangesloten op het bestaande leidingsysteem op de begane grond? Met WP (geel) opstelling of tpv de eindgevel of tpv de voorgevel? Eea volgens bijgaande principeschets.
HR++ en vloerverwarming hebben natuurlijk de voorkeur maar dan ben je bijna de gehele woning aan het strippen. Wat is verstandig en financieel beheersbaar om te doen? Wie kan een richting geven?
WP op de zij of achtergevel plaatsen en geïsoleerde leidingen naar je zolder trekken via de buitengevel.
Als je het beneden wil aansluiten op aanvoer en retour moet je expansievat etc. ook verplaatsen. SWW leidingen zitten ook boven op de zolder neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
erniee schreef op donderdag 21 april 2022 @ 11:07:
Voorkeur is WP LG[Afbeelding] monoblock 9 kw toepassen berekend volgens Koevlaas voor toekomstige eindsituatie zonder cv ketel. Kan WP aanvoer en retour vanaf begane grond aangesloten op het bestaande leidingsysteem op de begane grond? Met WP (geel) opstelling of tpv de eindgevel of tpv de voorgevel? Eea volgens bijgaande principeschets.
Afhankelijk hoe je leidingverloop is zou je hem beneden erop kunnen koppelen(mits je geen sww boiler wilt gaan gebruiken op de warmtepomp)
Anders wordt het leidingen naar boven trekken (dan zou ik voor een split gaan ipv monoblock als je die buitenom moet aanleggen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joep2020
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13-08 16:10
mouse86 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 16:06:
[...]

Ja, zeker!
Er liggen nu 34 stuks klaar voor verzending.
Hi @mouse86 ,
Ik ben nogsteeds erg geinteresseerd in de print, ziet er goed uit!

Maar, ik ben wel heel benieuwd naar de software. Ik ben een tweaker, en zal daarom niet zo gauw een product als deze kopen als de software niet open source is. Ik meen dat die vraag al wel eens een keer gesteld is, maar het antwoord kan ik gemist hebben. Dus, gaat de software open source zijn?

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
Bijna 800 Euro tip.

Heb nu 1 seizoen met de warmtepomp gedraaid. Geen gas gebruikt.
Bevalt goed.
Heel langzaam ga je dan nadenken om van het gas af te gaan.
Maar ja koudwatervrees.
Vanmiddag maar eens met mijn netbeheerder Enexis gebeld nadat ik hun uitvoerige website had bekeken.
Aardige adviseur. Hoop info uitgewisseld.
Hij gaf me het advies om de knoop door te hakken:
Nu kost het je helemaal niets door de interim regel.
Per 1 januari 2023 gaat de nieuwe gaswet in werking.
Dan is het NIET gratis meer.
Het gaat naar verwachting ee kleine 800E kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09 22:30
montebaldo55 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 20:53:
Bijna 800 Euro tip.

Bevalt goed.
Maar ja koudwatervrees.
Vanmiddag maar eens met mijn netbeheerder Enexis gebeld nadat ik hun uitvoerige website had bekeken.
Leuk verhaal, maar als je weet waarom het nu gratis is (er is geen rechtsgrond voor het in rekening brengen van kosten, zie Gas de deur uit doen: Gratis!), weet je direct dat dit niet zomaar mogelijk is. Diverse rechters hebben zich er al over gebogen, en allemaal met dezelde conclusie.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
Dat laatste snap ik niet goed.
Wellicht kun je dat wat toelichten.
Ook de visie van diverse rechters.
Die adviseur heeft me uitgelegd wat ik moest doen zodat ik afgekoppeld wordt.
Die beschreven handelswijze is heel simpel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:11
roelvdk schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 10:41:
@M_AW Ben benieuwd hoe de IWT bevalt.

Ik twijfel er nog over omdat LG een stalen boilervat toepast dat geëmailleerd is van binnen. Om corrosie te voorkomen passen ze een magnesium anode toe die elke twee jaar gecontroleerd en evt. vervangen moet worden.
LG gaf aan dat bij het vorige IWT model een dergelijke anode ongeveer 400 EUR kost, wat ze in dit model kosten is mij nog niet bekend.

Andere merken passen RVS- en soms koperen boilers toe en die zijn onderhoudsvrij...

De losse boilers van LG die geschikt zijn voor warmtepompen hebben wel een RVS vat, dus waarom LG bij de IWT modellen heeft gekozen voor geëmailleerde stalen vaten is me niet helemaal duidelijk.
Even een oude koe uit de sloot halen. Maar in het kader van informatie delen: Misschien komt iemand ooit via een zoekopdracht hier terecht, en heeft hij/zij er toch nog wat aan.
Een nieuwe magnesium anode kost bij LG momenteel €341,48 ex btw. Dat is echt meer dan belachelijk veel. Ik heb de anode er even uit gehaald, er zit geen enkel merk of typenummer op, ziet er gewoon uit als een willekeurig andere magnesium anode. De schroefdraadaansluiting is 1" en de lengte is 300mm. Ik zal geen link plaatsen, maar op internet heb je dus een vervangend exemplaar voor €25 incl btw.

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.atlanto
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 22:13
All,

Mijn plan is om volgende maand de warmtepomp aan te gaan sluiten. Laatste vraag waar ik nog mee loop is welke dikte van de leiding ik minimaal moet gaan gebruiken. Ik ga een 7kw LG warmtepomp plaatsen. De warmtepomp zal alleen gebruikt worden voor de (vloer)verwarming. Tapwater zal van de cv ketel afkomen. Leiding vanaf de cv ketel naar de vloerverwarming is 25mm (later naar 22mm). De water temperatuur zal op ongeveer 35 graden ingesteld gaan worden. Ik lees verschillende verhalen over de minimale dikte van de leiding. Ik hoop dat 25mm flexibel genoeg is omdat dit makkelijker te verwerken is. Wat denken jullie heb ik 25 of 32mm nodig?

Thanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefan34
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-03-2023
Hier nu ook sinds een aantal weken een 9kw monoblock buiten staan weggehaald uit Spanje bij mercaclima ging perfect in 1 week geleverd helemaal compleet vorige week de leidingen besteld (32mm uponor met isolatie uiteraard dan 10 meter richting cv) eerst alleen cv later gaan we de mogelijkheden kijken voor tapwater.
Ben benieuwd heb een jaren 30 woning goed geïsoleerd delta t is 10 graden en met aanvoer van 50 krijg ik het huis goed warm in de winter (keuken vloerverwarming en rest van huis radiatoren)

[ Voor 5% gewijzigd door Stefan34 op 22-04-2022 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
m.atlanto schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:34:
All,

Mijn plan is om volgende maand de warmtepomp aan te gaan sluiten. Laatste vraag waar ik nog mee loop is welke dikte van de leiding ik minimaal moet gaan gebruiken. Ik ga een 7kw LG warmtepomp plaatsen. De warmtepomp zal alleen gebruikt worden voor de (vloer)verwarming. Tapwater zal van de cv ketel afkomen. Leiding vanaf de cv ketel naar de vloerverwarming is 25mm (later naar 22mm). De water temperatuur zal op ongeveer 35 graden ingesteld gaan worden. Ik lees verschillende verhalen over de minimale dikte van de leiding. Ik hoop dat 25mm flexibel genoeg is omdat dit makkelijker te verwerken is. Wat denken jullie heb ik 25 of 32mm nodig?

Thanks
Zoveel als mogelijk op 32mm, waar het niet zou kunnen ga je over op 25(daarna niet meer terug naar 32)
32mm wordt ook aangeraden voor de 7kw, ik meen dat de 5 op 25 zou mogen (dan nog doe ik het altijd met 32 kunstof of 28 koper)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
123Arjan schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 12:35:
[...]

Zoveel als mogelijk op 32mm, waar het niet zou kunnen ga je over op 25(daarna niet meer terug naar 32)
32mm wordt ook aangeraden voor de 7kw, ik meen dat de 5 op 25 zou mogen (dan nog doe ik het altijd met 32 kunstof of 28 koper)
Waar volgt dit uit? Want ik heb tussen mijn 9kW LG en mijn buffervat ca 4m 25mm uponor zitten en heb geen probleem om maximale flow te halen. Het is zelfs zo dat ik met een wat lagere flow een beter presterend system heb en daarom de pomp van de LG nu op 60% heb draaien. Nu draait hij met ca. 1000 l/h en soms dus een wat hogere dT.

[ Voor 4% gewijzigd door rykers op 22-04-2022 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep2020
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13-08 16:10
Het is natuurlijk allemaal iets gecompliceerder :-D

Uiteindelijk gaat het om hydraulische druk verliezen in je systeem die je pomp moet kunnen overwinnen. De druk neemt toe naarmate de stroomsnelheid toeneemt. En dat neemt toe als de doorstroomopening kleiner wordt of het debiet toeneemt. Dit alles natuurlijk over de lengte van een systeem. Vanuit de stromingsleer gezien.

Dus praktisch: bij korte lengtes kan je prima 22mm koper nemen, maar het debiet kan zo hoog worden dat het lawaai gaat maken. Als stelregel is inderdaad 28mm koper of 32mm plastic goed. Ook fijn als je kleppen, fittingen en bochten volledige doorlaat hebben, die kunnen ook flinke verliezen geven.
Lange lengtes, zeg 2x25m, misschien zelfs een maatje groter nemen.

[ Voor 3% gewijzigd door joep2020 op 22-04-2022 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
Klopt helemaal @joep2020 ;)

Mijn punt was ook vooral dat het nogal kort door de bocht werd gesteld. Het hangt helemaal van de situatie af. Het gaat om de totale weerstand inderdaad die je ondervind. Die weerstand is hoger in kleinere leidingen, maar ook bochten en lente hebben groot effect zoals je aangeeft.

Dus bij een kort traject met vrijwel geen bochten is het niet direct noodzakelijk 32 mm te nemen. Ik heb de 25 mm ook gepakt omdat ik die nog had liggen en het traject kort is. Gaat dus prima, ondanks een aantal 1" messing bochten om de Kamstrup, ontluchter en vuilafscheider goed kwijt te kunnen.

Mocht 32 mm echt altijd nodig zijn, zou ik het ook al vreemd vinden dat LG een 1" aansluiting op de WP heeft zitten ipv 1 1/4 of 1 1/2".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.atlanto
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 22:13
Mocht 32 mm echt altijd nodig zijn, zou ik het ook al vreemd vinden dat LG een 1" aansluiting op de WP heeft zitten ipv 1 1/4 of 1 1/2".
Dit was inderdaad ook waar ik mee zat. Gaat uiteindelijk allemaal door die 1" uitgang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 123Arjan
1” is inwendig ongeveer de 32mm uponor, inwendig de 28mm koper/ dikwandig cv dus vandaar die maten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Bovendien geldt nog altijd de totale weerstand van een circuit. Dat daar toevallig een dunner stukje in zit, wil niet zeggen dat de weerstand gelijk blijft als je het hele circuit zo dun uitvoert. Zie het als een tuinsproeier. Het gaatje in de sproeier is klein, maar zou de de hele slang in die diameter uitvoeren dan komt er van water geven weinig terecht.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
123Arjan schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 18:54:
1” is inwendig ongeveer de 32mm uponor, inwendig de 28mm koper/ dikwandig cv dus vandaar die maten
32mm uponor is 26mm inwendig. 1 inch is 25,4mm, maar dat is meestal niet de inwendige diameter die ik zie bij 1 inch koppelingen, die is vaak aardig kleiner.

Maar het klopt allemaal hoor wat hiervoor is aangegeven, met een wp is een grotere diameter beter. Wat ik aan wil geven is dat het ook prima met 25mm kan als het om een kort stuk gaat. Ik heb min of meer de gok genomen en het blijkt prima te kunnen met mijn ca. 4 meter tussen wp en buffervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
  • Laatst online: 23-09 21:53
montebaldo55 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 20:53:
Bijna 800 Euro tip.

Bevalt goed.
Maar ja koudwatervrees.
Precies hetzelfde hier... koudwatervrees. Afgelopen winter is perfect verlopen, geen een keer de CV ketel nodig gehad. Ik zie dat we nu nog wel 28 euro per maand betalen alleen voor de gasaansluiting.
Zullen we samen de knoop doorhakken 8)7 :+
joep2020 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 16:04:
[...]

Hi @mouse86 ,
Ik ben nogsteeds erg geinteresseerd in de print, ziet er goed uit!

Maar, ik ben wel heel benieuwd naar de software. Ik ben een tweaker, en zal daarom niet zo gauw een product als deze kopen als de software niet open source is. Ik meen dat die vraag al wel eens een keer gesteld is, maar het antwoord kan ik gemist hebben. Dus, gaat de software open source zijn?

Dank!
Goede vraag :) Ik heb gebruik gemaakt van het ESP32 framework van mijn werk die ik niet openbaar mag maken. Er zit MQTT, Modbus TCP 485, Modbus Ethernet, OLED driver en een webserver in voor de bediening en de optie naar Thingsboard.io. Dus op zich rechttoe recht aan te doen, om in enkele dagen hetzelfde - maar dan zonder het framework- in elkaar te zetten zodat het alsnog opensource kan. Wat ik wel kan doen is delen van mijn eigen code opensource maken (modbus deel en de aansturing). Dan kan iemand anders het geheel afmaken?

Voor nu richt ik mij eerst op het dat ik daadwerkelijk kan leveren. De printen liggen klaar, het is nog wachten op de BV / Notaris om het rond te krijgen.

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• montebaldo55
@mouse86

Hoe langer ik er over nadenk hoe makkelijker het wordt.
De koudwatervrees wordt duidelijk warmer.
Voor mij staat het nu eigenlijk wel vast dat ik me de komende tijd laat afsluiten.
De procedure is heel simpel.
Je meld het aan. Je krijgt een bevesting en een 0 euro offerte.
Deze moet je tekenen en dan wordt je benaderd door een aannemer die de opdracht van je netbeheerder heeft gekregen.
Samen met deze aannemer maak je een afspraak en bepaal je datum.
Zij verwijderen de hele aansluiting.
Op je eigen terrein en het openbare gedeelte.
Het openbare gedeelte sluiten zij dan weer.
Voor je eigen terrein, in mijn geval het oprit, ben jezelf verantwoordelijk.
Dus ik moet mijn stratenmaker gaan o
verleggen wanneer hij tijd heeft om de bestrating weer in orde te maken.
Het lijkt me evident dat dit hele proces het nodige kost.
Maar tot 1-1-23 is dit kostenloos.
Maar zeker niet gratis want het hele gebeuren moet wel betaald worden.
Dus dit wordt eigenlijk opgebracht door aĺle mensen met een aansluiting.
Zodra de nieuwe gaswet per 1-1-2023 worden de kosten in rekening gebracht bij de gebruiker.
Voor mij staat het onderhand wel vast dat ik me laat afsluiten de komende masnden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M_AW
roelvdk schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 10:41:
@M_AW Ben benieuwd hoe de IWT bevalt.

[...]
Momenteel gemengde gevoelens, maar vertrouwen dat het goed gaat komen. Na alles te hebben aangesloten en water erin te laten, bleken er intern 2 koppelingen te lekken. Dat je eigen koppelingen lekken dat kan gebeuren (eigenlijk niet als je het goed doet, maar dan is het in ieder geval je eigen fout), dat je intern in de unit koppelingen moet gaan aandraaien, dat had ik niet verwacht. Wellicht een maandagochtendmodelletje. Was overigens nog vrij lastig om in een afgemonteerde kast achterin iets aan te draaien, kan het niemand aanraden.

Het SWW-gedeelte gaat probleemloos. Prima instelbaar welke uren de WP mag draaien en wanneer niet, tot welke temperatuur de WP mag verwarmen, hoelang een run mag duren voordat het elektrisch element bijspringt, vanaf welke temperatuur het element bijspringt. Werkt vlekkeloos.

Met betrekking tot het CV-gedeelte heb ik extreem veel last van de eigenschap dat de Therma-V een vast opstartprotocol lijkt te volgen.

Als installateur heb ik toegang tot middelen die als particulier niet onmogelijk zijn, maar toch zeker een stuk lastiger. Zo heb ik middels een servicetool voor installateurs toegang tot alle (alle?!) sensordata die in de ThermaV bemeten worden. Omdat ik ook wel eens lees dat gepresenteerde temperaturen soms niet correct zijn heb ik deze ook bemeten met een gekalibreerde Testo 922. Conclusie is dat de temperaturen die ik aflees in de service-app correct zijn.

De het opstarten verloopt eigenlijk altijd vrijwel identiek, even op 25Hz, daarna 30Hz, 40Hz, 43Hz en dan 45Hz. Ongeacht wat er eigenlijk aan vermogen nodig is, lijkt de ThermaV een vast protocol af te gaan. ALS dit protocol afgewerkt is, en hij dus eindelijk begint te regelen, gaat hij terug tot 10Hz en 320W opgenomen vermogen, geweldig om hem zo rustig te zien pruttelen! Dát is waarom ik de ThermaV heb gekozen! Maar meestal 'overleef' ik de start niet.

Onderstaand een foto van de service-app tijdens het pendelen. Oranje (INV1) is de frequentie van de compressor. Rood (High pressure) is, zoals je al zou vermoeden, de hogedruk in het koudemiddelcircuit. Ook deze heb ik geverifieerd met een gekalibreerde Testo 557 en lijken correct te zijn. Als ik hier ook nog T_aanvoer bij zou plotten, wat ik nu even niet bij de hand heb, dan zou je zien dat de hoge druk, en daarmee de condensatietemperatuur van het koudemiddel, blijft oplopen, ook als T_aanvoer_gewenst al lang bereikt is, of zelfs overschoten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N2BtdD2GdsNZqSYgamXbuYNa5WM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vQUsZPWTxo26AU6nCwcOpscc.png?f=fotoalbum_large

De eigenschap lijkt dus dat de ThermaV eerst 'vol gas' opstart en pas na 10-15 minuten begint te regelen. Vergelijk het met aan auto die tijdens het opstarten de elektronische gasklep 100% (?) open zet en pas na 10-15 minuten stationair gaat draaien. Tijdens de eerste 10-15 minuten loop de compressorfrequentie op tot 45Hz, het opgenomen vermogen tot 1,5kW en het afgegeven vermogen (berekend door middel van de flow en de deltaT) tot 7kW. Dit blijft de ThermaV gewoon doen, zelfs als de gewenste temperatuur van het water al bereikt is, ongeacht of je op aanvoer of op retour regelt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dY9SmkXhLAHmRy8nTEOolnXaQgY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LiGbFW0zkHSNh77OGaRS8KRr.png?f=fotoalbum_large

Ik heb inmiddels ook contact gelegd met de service afdeling van LG. Voorlopig alleen nog maar zeer goede ervaringen hiermee (vooral m.b.t. vragen / problemen bij het installeren van split-AC's). Hun advies is, begrijpelijk, om het optionele buffervat aan te schaffen voor de IWT. Dit is een vat van 40L dat heel mooi geïntegreerd achterin de kast te plaatsen is. Zelf denk ik dat 40L niet veel gaat doen als er 10-15 minuten 7kW wordt afgegeven, maar ik heb deze toch maar besteld.
Mijn hoop is momenteel ook gevestigd op de print van @mouse86. Maar ik blijf het zeker ook proberen bij LG zelf. Niet dat ik de illusie heb dat ze morgen in Korea ineens een update gaan maken voor 25 Nederlanders zodat het opstartprotocol optioneel is en door de gebruiker aan en uit gezet kan worden, maar als je het niet probeert dan weet je ook zeker dat het niet zal veranderen. En misschien komen zijn nog met nieuwe tips/tricks/instellingen om de ThermaV toch rustig aan de praat te krijgen en te houden.
Paulluijken schreef op donderdag 7 april 2022 @ 15:46:
[...]

Ik had precies hetzelfde! Wat mij enorm heeft geholpen is om de temperatuursensor op type 2 te zetten. Kijk even op pagina 123 van de manual. Normaal ging de compressor uit als de DeltaT op Taanvoer-Tgewenst groter of gelijk werd aan 3 a 4. Nu blijft de compressor langer doordraaien (DeltaT van 5,5 heb ik al voorbij zien komen) om vervolgens over te gaan op moduleren. Moduleren doet de warmtepomp pas op zijn vroegst na 15 minuten.
[...]
Hier nog even op reagerend: Dit verhoogt inderdaad de kans om door de start heen te komen, maar doet voor mijn situatie nog net niet genoeg. Overigens betekent dit ook dat de WP pas aangaat bij een 'undershoot' van 5,5 graden. Wat ik daarmee bedoel: Stel je regelt op T_aanvoer van 26 graden en de WP gaat uit om een SWW-run of een defrost te doen, dan gaat de WP pas weer terug aan als T_aanvoer 5,5 graden onder setpoint is, dus 20,5 graden in dit voorbeeld. Dat is ook best onwenselijk in veel gevallen. Je zou het een beetje kunnen zien als de hysterese zo.

@mouse86 & @montebaldo55
Bij ons is gisteren de gasaansluiting verwijderd. Had ik zelf aangevraagd bij Stedin. Dat is nu dus redelijk onomkeerbaar. Op anderhalf uur waren ze klaar. Putje graven in het trottoir, putje tegen mn voorgevel. Knip, knip. Met een kraantje de leiding uit de grond getrokken zonder mn voortuin verder open te hoeven graven. Stukje vanaf de meterkast door de kruipruimte naar de voorgevel ook weg. Heb nog steeds mn bedenkingen bij de noodzaak tot het fysiek verwijderen van de gehele leiding. Ik ken de argumenten van de netbeheerder maar ben het daar niet geheel mee eens. Laten we die discussie hier echter niet voeren. Ik ben van het gas af :)

[ Voor 5% gewijzigd door M_AW op 22-04-2022 23:32 . Reden: Stukje toegevoegd over 'van het gas af' ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulluijken
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 09:51
@M_AW
Mooi dat je met de service-app de sensoren rechtstreeks uit kan lezen. Ik zou ze graag een keer naast de modbus-data willen leggen om te kijken wat wat is. Dat delta-t verhaal ivm type2-sensor klopt inderdaad. Dit heb ik omzeild met home-assistant door tijdelijk de Tsetp naar beneden te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple

Timple

Stefan34 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:50:
Hier nu ook sinds een aantal weken een 9kw monoblock buiten staan weggehaald uit Spanje bij mercaclima ging perfect in 1 week geleverd helemaal compleet vorige week de leidingen besteld (32mm uponor met isolatie uiteraard dan 10 meter richting cv) eerst alleen cv later gaan we de mogelijkheden kijken voor tapwater.
Ben benieuwd heb een jaren 30 woning goed geïsoleerd delta t is 10 graden en met aanvoer van 50 krijg ik het huis goed warm in de winter (keuken vloerverwarming en rest van huis radiatoren)
Zou jij hier misschien eens een boodschappenlijstje van willen plaatsen?

Heb ik meteen een idee waar ik wat kan bestellen en of ik nog zaken over het hoofd heb gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidoffm
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-09 22:25
Goedemorgen allemaal,

Ik ben in dubio tussen het 9kW en 12kW LG Therma V model, gaarne jullie advies:

- Ons huis heeft een warmtevraag van 8,5kW bij een buiten temperatuur van -10C
- Afgelopen winter is de aanvoer temperatuur van onze gasketel niet boven de 43C gekomen
- Om een beetje speel ruimte te hebben neem ik de tabellen van Taanvoer = 50C en Tbuiten = -15C

- De 9kW geeft dan 8,55kW af
- De 12 kW geeft dan 11,55kW af

De vraag die mij bezig houdt:

Optie a: 9kW een model dat af en toe op zijn tenen moet lopen om genoeg warmte te produceren
Optie b: 12kW model die het makkelijk af kan maar waar ik enig zins bang ben voor pendelen van de WP

Wat zijn jullie gedachten hierover?
Dank alvast voor jullie tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
davidoffm schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 08:41:
Goedemorgen allemaal,

Ik ben in dubio tussen het 9kW en 12kW LG Therma V model, gaarne jullie advies:

- Ons huis heeft een warmtevraag van 8,5kW bij een buiten temperatuur van -10C
- Afgelopen winter is de aanvoer temperatuur van onze gasketel niet boven de 43C gekomen
- Om een beetje speel ruimte te hebben neem ik de tabellen van Taanvoer = 50C en Tbuiten = -15C

- De 9kW geeft dan 8,55kW af
- De 12 kW geeft dan 11,55kW af

De vraag die mij bezig houdt:

Optie a: 9kW een model dat af en toe op zijn tenen moet lopen om genoeg warmte te produceren
Optie b: 12kW model die het makkelijk af kan maar waar ik enig zins bang ben voor pendelen van de WP

Wat zijn jullie gedachten hierover?
Dank alvast voor jullie tijd.
Kies het 12kw model.
Zeker als de ruimte geen issue is.

12kw model is efficiënter vanwege grotere koelblok.
En 9kW model geeft gemiddeld maximaal 5 a 7 kW warmte door te klein koelblok.
Even kort vanaf m'n mobiel geschreven :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:10
Plus aftrek defrosts in Nederlands klimaat, plus karakter eigenschappen LG.

Ik zou ook voor de 12 gaan denk ik.

Wel afhankelijk van hoe diep deze moduleert!

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwinTurbo
  • Laatst online: 20-01-2023
Ik stond twee weken geleden voor dezelfde keuze, inmiddels ben ik blij dat ik de 12 kW 3 fase gekozen heb.

Mijn gasverbruik ligt rond de 1000 m3 per jaar. Bij -10 heb ik tussen de 10 en 12 m3 per dag verbruikt. Dit is ongeveer 100 kWh per dag (bij -10).
Als de WP 24 uur per dag aan staat moet ie dan 4 kW leveren. Ik wil echter niet dat 24 ie uur maar max. 8 uur loopt, dus moet ie 3 x 4 = 12 kW kunnen leveren.
Jouw warmtevraag is 8,5 kW dus rond de 200 kWh per dag, het dubbele van mijn warmtevraag.
Ik heb alle posts gelezen in dit forum, dit was erg hulpzaam er heeft er toe geleid dat ik overgedimensioneerd heb. Grotere condensor etc. Ook wilde ik perse 3 fasen om de last beter te verdelen.
Het kwam wel als een grote verrassing dat het moduleren van de LG een probleem lijkt te zijn, terwijl ze adverteren met rpm bereik 10-135 Hz op de compressor (dit is echt enorm breed). Om dan te horen dat ie bij eerste opstart 15 minuten vol gas geeft is ontnuchterend…
Ik heb mijn CV op 35 graden draaien (al jaren) en kan uitlezen dat bij koude vloer ik makkelijk 15 kW kwijt kan. Dat heeft wel wat tweaking gekost om zoveel flow en warmtewisselend oppervlak te krijgen.
Kan je deze test ook doen? Dan weet je meer…Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidoffm
Dank voor alle reacties! Het wordt alweer wat warmer dus nu testen is volgens mij niet zo representatief meer. Dat het tweaken gaat worden ben ik van overtuigd, het liefst zou ik het huis het hele stookseizoen op 19 a 20 graden houden en alleen de transmissie verliezen hebben. Ik heb reeds de 12kW besteld maar ik kreeg last minutes twijfels. Blij dat jullie ook voor de 12kW zouden gaan! Tav (niet) moduleren: zit er geen software update in de pijplijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwinTurbo
Goed om te horen dat je ook de 12 kW hebt, is het de E34 of de E33? Ik krijg de E34 en hoop dat er een update op de software zit, we gaan het zien.
Ben wel van plan om de installatie te laten zien hier op dit forum dan kan ik ook wat bijdragen hoop ik.
Voor wat betreft de test bij warmer weer: dit heeft wel zin want het gaat sowieso om de eerste 15 minuten die de LG met volgas moet overleven en omdat je opstart vanuit een koude vloer situatie (tenminste bij vloerverwarming). Mijn vloertemperatuur is koud 18-20 C en er zit rond de 120 l water in de slangen en geschat 15 m3 beton in de vloer dus daar is ie wel even mee bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
davidoffm schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 11:05:
tav (niet) moduleren: zit er geen software update in de pijplijn?
Als je bedoelt het niet moduleren bij het opstarten, dan verwacht ik niet dat dit met een SW-update anders zal zijn. Het lijkt immers geen bug te zijn, maar een bewuste keuze van de ontwerpafdeling. Ik denk ook dat in meer dan 90% van de situaties dit niet tot problemen leidt. Bij mij en bij sommige anderen helaas wel. Zoals aangegeven zou ik het heel fijn vinden als dit hard opstarten optioneel gemaakt wordt in het gebruikersmenu, maar ik zou daar niet te hard vanuit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:10
TwinTurbo schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 11:24:

Voor wat betreft de test bij warmer weer: dit heeft wel zin want het gaat sowieso om de eerste 15 minuten die de LG met volgas moet overleven en omdat je opstart vanuit een koude vloer situatie (tenminste bij vloerverwarming). Mijn vloertemperatuur is koud 18-20 C en er zit rond de 120 l water in de slangen en geschat 15 m3 beton in de vloer dus daar is ie wel even mee bezig.
Mwaaah met deze buitentemperatuur haalt hij COP véél dus dan produceert hij zo veel warmte bij 45Hz dat hij vermoedelijk zéér vlot een grote overshoot heeft en dan.... Uit.

Tenzij je de thermostaat of water temperatuur op standje sauna zet wellicht.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidoffm
Ik ben voor de U33 gegaan (niet E??) dat is overigens bewust want de U34 staat (nog) niet op de isde lijst van RVO. Ik ben benieuwd hoe het gaat zijn. Ik heb ook vloerverwarming beneden en convector radiatoren boven, dus ik hoop dat bij de opstart hij even het overschot in de vloer kan dumpen.
TwinTurbo schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 11:24:
Goed om te horen dat je ook de 12 kW hebt, is het de E34 of de E33? Ik krijg de E34 en hoop dat er een update op de software zit, we gaan het zien.
Ben wel van plan om de installatie te laten zien hier op dit forum dan kan ik ook wat bijdragen hoop ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwinTurbo
Bij de bedoelde test wordt bepaald hoeveel kW de bestaande CV installatie kan opnemen bij 35 graden aanvoer temp. Het is dus geen WP test, deze is nog niet geïnstalleerd.
Bij toenemende buitentemperatuur zal de WP niet meer dan de maximale 12 kW gaan leveren. In dat geval daalt het opgenomen elektrisch vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidoffm
Ik snap het, uit de logging (van afgelopen winter) was het gevraagde gemeten door de ketel rond de 4.18kW bij Ta is 34 graden.

Berekeningen van het huis met -10 buitentemperatuur komen dus op 8.5kW (en ik ga er vanuit dat dan de Ta ook nog iets omhoog moet voor de convector radiatoren boven (de vloerverwarming beneden staat sowieso op 35C) .... Jullie reacties in ogenschouw nemend denk ik dat de 9kW krap aan zou zijn op de -10 dagen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
@M_AW
Mijn hoop is momenteel ook gevestigd op de print van @mouse86. Maar ik blijf het zeker ook proberen bij LG zelf. Niet dat ik de illusie heb dat ze morgen in Korea ineens een update gaan maken voor 25 Nederlanders zodat het opstartprotocol optioneel is en door de gebruiker aan en uit gezet kan worden, maar als je het niet probeert dan weet je ook zeker dat het niet zal veranderen. En misschien komen zijn nog met nieuwe tips/tricks/instellingen om de ThermaV toch rustig aan de praat te krijgen en te houden

de spijker op zijn kop. deze vraag heb ik enige weken terug hier ook ingebracht.
wat maakt het dat de techneuten in Korea er voor kiezen om hem met vol vermogen op te starten?
zou het te maken hebben met de compressor? is het beter voor de compressor om met vol vermogen op te starten iets met de compressor olie of iets dergelijks?

de keuze voor een 9kW 230V of 12kW 400 3fasen is hierbij dan ook relevant..
met 3 fasen zit je veel beter qua belasting. een bekend item op dit forum.
twijfel zelf ook: toch een 12kW??
maar ja hoe vaak en hoelang is het -10 in Nederland?

Ver der mijn dank voor de hoe de fysieke verwijdering van de gasleiding in zijn werk gaat.
simpel om deze er met een kraantje uit te trekken. ik zag ik tegen op dat het hele oprit open gebroken moest worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolf Breuer
Heeft er iemand ervaring hoe het zit met de smartgrid aansluiting op de lg? Ik kan hier geen documentatie van vinden. Staat ook niks van in de handleiding verder alleen smartgrid voorbereid. In het service menu kan ik wel smartgrid kiezen en dan een keuze maken maar weet niet wat je moet kiezen.
Groetjes Rolf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doezel

Doezel

Ond

In de NL installatiehandleiding op pagina 101 staat het uitgelegd. Je kunt via 2 ingangen de warmtepomp in 4 modi zetten.

(Ik heb dit zelf nog niet toegepast. Ik wil het via Home Assistant gaan aansturen op basis van de verwachtte solar opbrengst en energietarief. Ik wil het gaan doen via een Fibaro Smart Implant. Daar zitten 2 relais in waarmee ik die 2 inputs kan aansturen )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vjGjIHPfrLrHkU_30a8nhRkSVHg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HExiguqk39jwl7pKRHDTWhOg.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Doezel op 24-04-2022 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mouse86
@Rolf Breuer
Er is inderdaad een instelling hiervoor. Deze kan ook via mijn print aangepast worden heb ik getest. Je zou dan bij volle zon (en dus veel opwekking van stroom via PV) de temperatuur van je boilervat kunnen verhogen.

Ik doe nu dat zodra mijn panelen meer dan 2000 Watt geven, dat de LG setpoint van de boiler naar 55 graden gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwinTurbo
Ik heb een algemene vraag over de modulerende warmtepomp: hoe veranderd het rendement van de WP in deellast? Kan ik beter 100% vermogen vragen of stijgt net zoals bij de CV ketel het rendement naarmate er minder vermogen gevraagd wordt?
Dan bedoel ik in situaties waarbij de WP niet gehinderd wordt om efficiënt te draaien, dus geen defrosts e.d.
Bij de CV ketel is het duidelijk dat zoveel mogelijk deellast en de laagst mogelijke retour temp het rendement aanzienlijk verbeteren. Maar aangezien de WP kompleet anders werkt vroeg ik mij af welke regels hier gelden, ervaringen?
Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
Kan iemand mij uitleggen wat het onderstaande inhoud:
De het opstarten verloopt eigenlijk altijd vrijwel identiek, even op 25Hz, daarna 30Hz, 40Hz, 43Hz en dan 45Hz. Ongeacht wat er eigenlijk aan vermogen nodig is, lijkt de ThermaV een vast protocol af te gaan. ALS dit protocol afgewerkt is, en hij dus eindelijk begint te regelen, gaat hij terug tot 10Hz en 320W opgenomen vermogen,
Dit verhaal over het het aantal Herz kan ik niet volgen of snappen.
Wellicht kan iemand dit uitleggen.
Bij voorbaat al dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-09 21:16
Het compressor toerental wordt geregeld door een frequentie omvormer, tussen 10Hz en hoogste toerental, wie weet dat?

Het was veel beter geweest als de software na defrost of na bereiden SWW op het laatst gedraaide toerental zou herstarten om dan van daaruit te gaan regelen naar de gewenste Ta.

De keuze voor 15 minuten vrijwel blind vol vermogen lijkt onverklaarbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bengaalse
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21-06 09:14
Zou ik het ook kunnen gebruiken ?De nest thermostaat op de nieuwe monoblock u44s

[ Voor 3% gewijzigd door Bengaalse op 24-04-2022 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolf Breuer
@Bengaalse
Ik gebruik al een paar jaar een nest learning thermostaat in combinatie met de lg warmtepomp. Aansluiten op de klmmenvoor externe thermostaat en de jumper 8 omzetten. Dan werkt het. Let wel op dat je de nest op de 230volt contacten aansluit en niet de opentherm/ aan uit. Sluit je een derde draad erbij aan kun je ook gelijk koelen met de nest. Deze funktie staat nergens beschreven maar werkt wel. In de Amerikaanse handleiding staat een en ander beschreven.
Groetjes Rolf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolf Breuer
@mouse86
Ik wacht dan even rustig af op jou print.schiet het al een beetje op met het oprichten van de bv?
Groetjes rolf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulluijken
Rolf Breuer schreef op maandag 25 april 2022 @ 09:46:
@Bengaalse
Ik gebruik al een paar jaar een nest learning thermostaat in combinatie met de lg warmtepomp. Aansluiten op de klmmenvoor externe thermostaat en de jumper 8 omzetten. Dan werkt het. Let wel op dat je de nest op de 230volt contacten aansluit en niet de opentherm/ aan uit. Sluit je een derde draad erbij aan kun je ook gelijk koelen met de nest. Deze funktie staat nergens beschreven maar werkt wel. In de Amerikaanse handleiding staat een en ander beschreven.
Groetjes Rolf
Dat van het koelen/3e draad wist ik niet :*)

Ik gebruik overigens alleen de nest om de temperatuur in de woonkamer uit te lezen en deze door te sturen naar home assistant/PLC. Verder ziet de Nest er in mijn ogen het mooist uit als het aankomt op thermostaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaas-Louwe
  • Laatst online: 06-10-2023
Goeiedag allemaal.

Ik ben in bezit van een LG warmtepomp Therma V HU051MR.U44.

Deze heb ik geplaatst en aangesloten op een zonneboiler die geregeld wordt door de WP.
Dit werkt best wel goed. Heb netjes een 3way klep geplaats om de boiler in bypass te kunnen zetten.
Wat me opviel is dat deze klep gewoon altijd aangestuurd wordt, Dacht deze pas open nadat hij rond gepompt heeft, en na de ingestelde +Waarde ten opzichte van de boiler zou openen. Maar niets van dit. Dus als je het circuleren instelt is de kans er dus dat je warmte uit de boiler gaat onttrekken en naar het dak naar buiten gaat brengen. Is dit normaal en moet ik gewoon het "spoelen" uitschakelen?

Wat me dan nog opviel, en misschien gek, maar goed. Als ik de gewenste themaratuur instel in de kamer heb ik het gevoel dat hij het niet doet. Alleen maar als ik de pomp op continu bedrijf zet tijdens verwarmen.
Maar dan loopt de temperatuur door. want heb de retour via de zonneboiler lopen en dus "voorverwarming" van me retour water.

Dan wil ik in de winter graag me zonneboiler gebruiken als buffer, dus heb hem als boiler met een 3way klep zitten. Maar als ik de DHW temperatuur verhoog naar ver boven de actuele tempartuur gaat hij deze niet opwarmen. Misschien nog iets met een dipswits?

Wie kan me helpen voor ik weer uren zit te stoeien met alle instellingen enz enz.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DQecMoZfyEd-uWwbPHCiLsEDZ0I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fMds7EOhswmXmclTpFgtzEYn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjdekker1
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-01-2024

hjdekker1

9000 Wp

Weet iemand een adres / mail van LG waar we allemaal een berichtje naar toe kunnen sturen, met de vraag om.via een firmware update de 15 minuten 100% instelbaar te maken?

Misschien wanneer we dit met velen doen dat het effect heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulluijken
hjdekker1 schreef op maandag 25 april 2022 @ 19:57:
Weet iemand een adres / mail van LG waar we allemaal een berichtje naar toe kunnen sturen, met de vraag om.via een firmware update de 15 minuten 100% instelbaar te maken?

Misschien wanneer we dit met velen doen dat het effect heeft
Ik heb wel een mailadres, maar je kunt beter even zoeken op de site van LG 😉

Ik zou liever zelf het toerental van de compressor/condensorfans/waterpomp in willen kunnen stellen. Dan zou ik me eigen regeling kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
Rolf Breuer schreef op maandag 25 april 2022 @ 09:49:
@mouse86
Ik wacht dan even rustig af op jou print.schiet het al een beetje op met het oprichten van de bv?
Groetjes rolf
Het lukt zeker! Het blijkt in praktijk toch langer te duren om 'even een bv' op te richten. Eerste intake was pas na mei vakantie mogelijk bij fiscalist. Daarna volgen de papieren voor de opzet en daarna notaris afspraak maken en dan de kvk voor de inschrijving.

Ondertussen ligt alles al klaar en te verstoffen hier :z
Was er maar een optie om het gewoon weg te kunnen zetten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doezel

Doezel

Ond

Vraag: in de installatiehandleiding wordt de "Mix kit" of "Mengset" genoemd waarmee je 2 circuits kunt maken; het eerste circuit wordt dan de lage(re) temperatuur groep voor vloerverwarming en het 2de circuit is dan de hoge(re) temperatuur voor radiatoren.

Nu kan ik nergens zo'n kit vinden. Heeft iemand van jullie dit geïnstalleerd en weet wat ik nodig heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:01

thido

Tilburg

Rolf Breuer schreef op maandag 25 april 2022 @ 09:46:
@Bengaalse
Groetjes Rolf
Heb het in het verleden ook al eens geprobeerd met een externe thermostaat (CN_EXT).
Wat mij echter tegenviel is dat hij dan de silent instellingen niet respecteerde. Ging altijd aan op de normale stand. Zou jij dat nog eens kunnen testen voor mij?

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulluijken
thido schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 13:22:
[...]

Heb het in het verleden ook al eens geprobeerd met een externe thermostaat (CN_EXT).
Wat mij echter tegenviel is dat hij dan de silent instellingen niet respecteerde. Ging altijd aan op de normale stand. Zou jij dat nog eens kunnen testen voor mij?
Bij mij staat hij standaard op silent via het display. Daar blijft hij dan ook op staan. Bij een reboot gaat silent er trouwens af en springt hij terug naar AI in plaats van Heat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
thido schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 13:22:
[...]

Als hij aan staat kan je silent handmatig schakelen. Zodra hij uit gaat blijft hij op de laatst ingestelde stand staan. Bij mij draait hij op deze manier nu sinds 2 weken op silent met de thermostaat. Als de temperaturen rond het vriespunt komen, dan schakel ik silent uit.

Het nadeel is dus dat je niet op bepaalde uren op silent kan draaien op deze manier. Gelukkig staat die van mij ver genoeg van het huis van de buren, waardoor dit bij mij geen probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

rykers schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:21:
[...]

Als hij aan staat kan je silent handmatig schakelen. Zodra hij uit gaat blijft hij op de laatst ingestelde stand staan. Bij mij draait hij op deze manier nu sinds 2 weken op silent met de thermostaat. Als de temperaturen rond het vriespunt komen, dan schakel ik silent uit.

Het nadeel is dus dat je niet op bepaalde uren op silent kan draaien op deze manier. Gelukkig staat die van mij ver genoeg van het huis van de buren, waardoor dit bij mij geen probleem is.
Wat ik wil is dat hij het ingestelde schema aanhoud en niet zelf schakelen.
Dus inderdaad met blokken (bijvoorbeeld in de nacht op silent). Maar dat lukte mij dus niet.
Ging volgens mij gewoon altijd op de normale stand aan.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marssomers
  • Laatst online: 14-12-2024
Hoi Allemaal, ik ben Mars; erg mooie en interessante topic hiero.

Ik heb een LG HM163M33 aangeschaft waarmee ik uitsluitend CV water wil gaan bereiden voor mijn radiatoren. Ik heb geen vloerverwarming.
Ik heb tevens een 350 liter buffervat.

Nu had ik het idee om op momenten dat de warmtepomp tekort schiet mijn elektrische ketel bij te schakelen.

Ik heb een paar vragen aan jullie:
- kan ik de open verdeler in het bijgevoegde schema (van warmtepomp weetjes) vervangen door het buffervat (als open verdeler) of zouden jullie het buffervat op een andere plaats toepassen?
- hoe stuur je de ketel slim aan vanuit de warmtepomp?
- zouden jullie een weersafhankelijke regeling toepassen voor de warmtepomp (air+water met LG thermostaat in de woonkamer) en een thermostaatgestuurde regeling voor de CV ketel of bijvoorbeeld de ketel in te schakelen vanuit de bijverwarmingscontacten van de warmtepomp met een thermostatische regeling van de warmtepomp?

Alvast hartelijk dank voor het meedenken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6PGBn3KzOrjg1Gezj-xcA0s_Y_w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Y39Nt28BTf1QKFUJXr903wo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Welk kasteel bewoon je dat je denkt dat je met 16kw nog tekort komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 123Arjan
hesselbeertje schreef op woensdag 27 april 2022 @ 19:51:
Welk kasteel bewoon je dat je denkt dat je met 16kw nog tekort komt?
Net mijn gedachten, ik heb 2x een 16kw bij mijn klanten draaien waarbij allebei de woningen redelijk van formaat zijn en volledig ongeisoleerd

Een 16kw ben je niet snel nodig bij een normale woning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06:25
Ik vraag me meer af hoeveel radiatoren je hebt dat je 16kw kwijt kunt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23-09 17:27
Doezel schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 16:25:
Afgelopen weekend onze nieuwe LG HM123MR.U34 geïnstalleerd.
Het was voor onze installateur nog net zo nieuw als voor onszelf, vandaar dat we met ruggespraak met Centercon (de importeur?) alles aangesloten en geconfigureerd hebben.

De installatie bestaat vooralsnog uit de volgende hoofd onderdelen:
1) HM123MR.U34 Therma V monobloc, 12KW, 3-fase. Series 4.
2) 100liter buffervat
3) 300liter DHW vat
4) 3-weg klep
5) DHW-set met temp-sensor, binnenkastje met relais en zekering en elektrisch warmte-element
6) externe pomp om CV water rond te pompen.
7) allerlei kleppen, ontluchters, vorstbeveiligingen, vuilafscheiders en een debietregelaar.

Ik overweeg nog een meng-kit omdat ik naar de vloerverwarmingverdelers (die ik nu nog niet aangesloten heb) een lagere temperatuur wil sturen dan naar de radiatoren.

De energie komt (zoveel mogelijk) van onze 24 zonnepanelen. Verheug me ook op het gaan switchen van de energiestatussen via de TB_SG1 en TB_SG2 inputs om zo op een zo optimaal mogelijke manier de energie van de zonnepanelen te benutten. Dit wil ik via Home Assistant gaan doen.

Warm water om te douchen werkt al. Nu nog de rest rustig gaan uitvogelen en inregelen. (Heb nog een lekkage bij de radiatoren op te lossen voordat ik alles ga ontluchten en aansluiten)

Er moet ook nog een verlengkabel komen voor de thermostaat en ik overweeg een wifi-aansluiting om de basis informatie ook in Home Assistant te zien te krijgen. Ik zag dat hier ook een MODbus koppeling in ontwikkeling is. Dat zou wel gaaf zijn als deze ook op de series 4 werkt. Weet iemand dat?

Heb zojuist ons Gascontract opgezegd bij de Energieleverancier. Ben benieuwd welk feest dat met de netbeheerder gaat geven volgens dit topic: Gas de deur uit doen: Gratis!

Tevens nog een setje wifi kwh meters besteld om de diverse verbuikers mooi te monitoren in het energy-dashboard van Home-Assistant.
Klinkt goed!

Toevallig foto's van de installatie?

Ben wel heel benieuwd naar het type pomp dat je hebt geselecteerd voor de CV en (of) hoe je deze aanstuurt?

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolf Breuer
@thido
Silent mode kun je inschakelen via de controller. Tevens kun je ook een tijdblok instellen. De wp moet dan wel aan staan zoals al eerder word gezegd. Echter bij mij blijft de Silent mode ook draaien tijdens het verwarmen van sww. Ik laat hem tegenwoordig gewoon op ai staan. De lg moduleert dan terug na een tijdje en sww word snel verwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Rolf Breuer schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 06:28:
@thido
Silent mode kun je inschakelen via de controller. Tevens kun je ook een tijdblok instellen. De wp moet dan wel aan staan zoals al eerder word gezegd. Echter bij mij blijft de Silent mode ook draaien tijdens het verwarmen van sww. Ik laat hem tegenwoordig gewoon op ai staan. De lg moduleert dan terug na een tijdje en sww word snel verwarmt.
Dat is duidelijk, silent mode werkt hier verder ook gewoon prima wanneer ik de WP zelf alles laat regelen.
Het gaat mis op het moment dat ik het externe schakel contact gebruik om hem in en uit te schakelen.
Dan respecteert hij de silent instellingen niet en gaat gewoon op de normale stand staan blazen.
Ik besef me nu dat het externe contact nog gewoon aangesloten zit dus zal het nog eens testen.
Enige is dat ik DP8 dan niet omgezet heb staan, weet niet of dat no uit zal maken hiervoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doezel

Doezel

Ond

BjornHero schreef op donderdag 28 april 2022 @ 22:08:
[...]

Klinkt goed!

Toevallig foto's van de installatie?

Ben wel heel benieuwd naar het type pomp dat je hebt geselecteerd voor de CV en (of) hoe je deze aanstuurt?
Ik heb nog geen representatieve foto's van de installatie. Het is nu nog een rommeltje (moet nog gedeeltelijk opnieuw gedaan worden en verder afgemonteerd; we zitten midden in een verbouwing).

De pomp is een Wilo yonos pico 25/1-8 130. Hij heeft een eigen voeding en wordt via de Therma V zelf ingeschakeld indien nodig.
https://wilo.com/nl/nl/Pr...7a66TL3_product_technical

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1BdXtHuMRmiNU44j2Q0fGkbEOoQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vxFXVlei3Drl0UhiuvjsuP5g.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Doezel op 30-04-2022 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolf Breuer
@thido
Ik heb geen ervaring met een extern contact. Ik gebruik de nest learning thermostaat om de wp in en uit te schakelen. Dan moet je jumper 8 omzetten.
Tevens kun je de lg ook met de wifikit aan en uit schakelen. Tijdblokken instellen maar zeer spartaans allemaal. Maar gewoon handmatig aan uit en de keuze uit verwarmen koelen of ai gaat wel via de app. En de boiler temperatuur kun je instellen via de lg wifikitt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Rolf Breuer schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 10:28:
@thido
Ik heb geen ervaring met een extern contact. Ik gebruik de nest learning thermostaat om de wp in en uit te schakelen. Dan moet je jumper 8 omzetten.
Tevens kun je de lg ook met de wifikit aan en uit schakelen. Tijdblokken instellen maar zeer spartaans allemaal. Maar gewoon handmatig aan uit en de keuze uit verwarmen koelen of ai gaat wel via de app. En de boiler temperatuur kun je instellen via de lg wifikitt
Jij hebt de thermostaat aangesloten op therminal block 3 dan, ik op het externe contact.
Ik vermoed dat deze dezelfde uitwerking hebben (wp in of uit schakelen).
Ja, jammer dat je silent niet kunt selecteren via de wifi kit.
Ik heb het nog even kunnen testen en wat @rykers zegt klopt precies, hij gaat aan op de laatste stand waarop hij uit is gegaan en negeert de tijdblokken waarop je silent ingegeven hebt in het menu:
rykers schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:21:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
heeft er iemand een link naar installatie cq gebruiks aanwijzing naar de nieuwe LG 123 U34 silent?
andere info betreffende installatie etc is ook welkom.
de wp is onderweg en het is handig dat ik me vast kan inlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
montebaldo55 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 14:15:
heeft er iemand een link naar installatie cq gebruiks aanwijzing naar de nieuwe LG 123 U34 silent?
andere info betreffende installatie etc is ook welkom.
de wp is onderweg en het is handig dat ik me vast kan inlezen.
https://www.lgklimaat.nl/downloads/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
Hier kan ik geen uitgebreide handleidingen vinden.
Maar mogelijk kijk ik niet goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hfaber2
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 06-10-2024
Hallo,
sinds zaterdag heb ik mijn LG HM071MR u44 monoblok in een hybride installatie aan de praat met een open verdeler. Ik weet niet of de WP voldoende warmte levert voor de radiatoren in de winter,vandaar de keuze voor een hybride opbrengst.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fwQrxMX5Q6GmmCvqagk7Ks7K7bY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N2Wlk20d0IDIZxBw72S8Tc64.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dd7_p8S2wLGCytoAJdMv0Z7PvqI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hBHoMZRCrRvdjfBA62HYumvk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hfaber2
De ingetekende boiler zit er(nog) niet bij en in de retour leiding vd radiatoren zit geen pomp.
De CV verwarmer is nu alleen in gebruik voor tapwater en als de WP opbrengs niet genoeg zou zijn kan hij gewoon meedraaien. De CV ketel zonder WP werkt niet. alle retour vd radiatoren gaan niet door de WP.
Om eventueel terug te vallen op de CV moet ik dus een afsluiteren verbinding plaatsen tussen de in en uitvoer van de WP.
Ik ben benieuwd naar " enig" commentaar
Vr Gr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M_AW
TwinTurbo schreef op zondag 24 april 2022 @ 19:06:
Ik heb een algemene vraag over de modulerende warmtepomp: hoe veranderd het rendement van de WP in deellast? Kan ik beter 100% vermogen vragen of stijgt net zoals bij de CV ketel het rendement naarmate er minder vermogen gevraagd wordt?
Dan bedoel ik in situaties waarbij de WP niet gehinderd wordt om efficiënt te draaien, dus geen defrosts e.d.
Bij de CV ketel is het duidelijk dat zoveel mogelijk deellast en de laagst mogelijke retour temp het rendement aanzienlijk verbeteren. Maar aangezien de WP kompleet anders werkt vroeg ik mij af welke regels hier gelden, ervaringen?
Groeten
Het rendement, de COP, hangt van vele variabelen af, het is dus lastig om hier een algemene uitspraak over te doen. Dat ga ik dan ook niet doen. Wel kan ik je mijn n=1 ervaring vertellen.

Zoals eerder benoemd, heb ik momenteel een pendelende ThermaV. Het betreft een 5kW split-unit. Tijdens het opstarten draait deze op vol vermogen (6-7kW). Sporadisch met veel kunst- en vliegwerk lukt het me om de ThermaV in deellast te laten komen. Ik heb tijdens genoemde runs het opgenomen vermogen gelogd, de deltaT van het water en het debiet van het water. Op basis daarvan heb ik dus het opgenomen vermogen en het afgegeven vermogen, en dus de COP.

Wat mij opviel is dat de COP zowel tijdens de 100% vermogen start-runs als bij een deellast run (20-25% deellast) tussen de 5 en 6 zat. (Buitentemperatuur was ongeveer 10 graden, aanvoertemperatuur water tussen 25 en 35).

Dus: Mijn n=1 ervaring is dat vollast of deellast weinig tot geen invloed heeft op rendement, bij gelijkblijvende omstandigheden en zaken als defrost enzo niet meegenomen.

Als mijn WP een SWW-run maakt om het water in het vat naar 45 graden te brengen dan mag ik blij zijn als ik een COP van 3,5 haal. Doe ik een legionella-run met de WP en breng ik het water naar 58 graden, dan ligt de COP rond de 2,5 (bij buitentemperatuur van 10 graden, zal nog lager worden bij lagere buitentemperaturen). De gevraagde temperatuur heeft dus, zoals algemeen bekend, zeer zeker wél invloed op je rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• forteb
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 15-08 12:32
hallo allemaal,

ik wil mijn warmtepomp Sprsun 9kw gaan vervangen voor een Lg 12 kw u33. 3fase.

Ik ben zelf installateur (stek) maar zeker geen programmeur.
Nu wil ik tóch de hele installatie monitoren en kunnen aanpassen via de Pc.
Ik neem aan dat hiervoor een warmte meter( bv. kamstrup) en een 3fase energiemeter voor nodig is.

Maar van de benodigde protocollen , interfaces heb geen verstand.

Kan mij iem. hiervoor op weg helpen middels een goede link of een stappenplan?

Bedankt alvast voor jullie reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
forteb schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 19:56:
hallo allemaal,

ik wil mijn warmtepomp Sprsun 9kw gaan vervangen voor een Lg 12 kw u33. 3fase.

Ik ben zelf installateur (stek) maar zeker geen programmeur.
Ben benieuwd welke voor welke dikte van de stroom aansluiting je kiest als installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• forteb
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 15-08 12:32
5 x 2,5mm2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 123Arjan
Hfaber2 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 00:39:
Hallo,
sinds zaterdag heb ik mijn LG HM071MR u44 monoblok in een hybride installatie aan de praat met een open verdeler. Ik weet niet of de WP voldoende warmte levert voor de radiatoren in de winter,vandaar de keuze voor een hybride opbrengst.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waarom voor dit (misschien zelfs wel riskante) schema gekozen en niet voor een schema van lg voor bivalente opstelling? (Hybride ondersteund lg sowieso niet, niet dat het onmogelijk is…)
Als er wat gaat zijn met je 3 wegklep in de ketel zal bij tapwater heet water (heter dan een Wp mag hebben) door de Wp kunnen stromen(mits je gelijktijdig warmtevraag heb van de Wp)

Daarnaast zal je ketel, als je die wenst te gebruiken, enkel door je verdeler stromen en niet over je afgifte

[ Voor 6% gewijzigd door 123Arjan op 03-05-2022 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hfaber2
Bedankt voor je terechte opmerking. Ik ga eens denken voor een oplossing. Ik kwam deze opstelling tegen, maar er zitten dus denkfouten in. Ik wist bv niet dat de WP niet tegen heet water kan. Wordt vervolgd🤔🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hfaber2
goede raadgeving links en rechts,!

Ik heb een neuwe tekening gemaakt met een aantal wijzigingen waavan ik denk dat het beter wordt.

Als de WP uitstaat een terugslag A klep tussen retour en aanvoer WP bij WP uit kan de CV ketel werken.
Als de WP aanstaat gaat de klep dicht, ik ga er vanuit dat de druk vd WP groter is dan de druk van de retour., zo niet dan werkt het niet dus testen

Om te voorkomen dat er te heet water de WP inloopt ook een terugslagklep B in de uitgang vd WP.
Verder de temperatuur in de CV ketel van 85 graden terug naar 55 graden.
Als ik deze wijzigingen heb aangebracht ( 2 terugslagkleppen) ga ik opnieuw testen . De WP pomp werkte al goed

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A5eau3IFquAUqzj70XbMnblABTw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s5dBs84VsJOxytWkr8Nz9eG7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hfaber2
Daarnaast zal je ketel, als je die wenst te gebruiken, enkel door je verdeler stromen en niet over je afgifte.

dat klopt, hier moet ik nog een oplossing voor maken.
bedankt voor het meedenken !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwinTurbo
M_AW schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:03:
[...]

Het rendement, de COP, hangt van vele variabelen af, het is dus lastig om hier een algemene uitspraak over te doen. Dat ga ik dan ook niet doen. Wel kan ik je mijn n=1 ervaring vertellen.

Zoals eerder benoemd, heb ik momenteel een pendelende ThermaV. Het betreft een 5kW split-unit. Tijdens het opstarten draait deze op vol vermogen (6-7kW). Sporadisch met veel kunst- en vliegwerk lukt het me om de ThermaV in deellast te laten komen. Ik heb tijdens genoemde runs het opgenomen vermogen gelogd, de deltaT van het water en het debiet van het water. Op basis daarvan heb ik dus het opgenomen vermogen en het afgegeven vermogen, en dus de COP.

Wat mij opviel is dat de COP zowel tijdens de 100% vermogen start-runs als bij een deellast run (20-25% deellast) tussen de 5 en 6 zat. (Buitentemperatuur was ongeveer 10 graden, aanvoertemperatuur water tussen 25 en 35).

Dus: Mijn n=1 ervaring is dat vollast of deellast weinig tot geen invloed heeft op rendement, bij gelijkblijvende omstandigheden en zaken als defrost enzo niet meegenomen.

Als mijn WP een SWW-run maakt om het water in het vat naar 45 graden te brengen dan mag ik blij zijn als ik een COP van 3,5 haal. Doe ik een legionella-run met de WP en breng ik het water naar 58 graden, dan ligt de COP rond de 2,5 (bij buitentemperatuur van 10 graden, zal nog lager worden bij lagere buitentemperaturen). De gevraagde temperatuur heeft dus, zoals algemeen bekend, zeer zeker wél invloed op je rendement.
Dank je voor deze bruikbare feedback.
Ik stuitte bij mijn zoektocht op het “Planungshandbuch Wärmepumpen” van de gerenommeerde duitse firma Wiessmann. Erg goed naslagwerk, vind je zo op google.
Hier stond vermeld dat bij een toename van de delta T (Tbuiten - Taanvoer) met 1 graad de COP 2,5 % verslechterd. Zoals je zei is dit algemeen bekend maar goed om er nu een getal bij te hebben. Dit gaat erg hard wat ook duidelijk uit jou ervaring blijkt.
Voor wat betreft de opstarten met vol vermogen stond er in dit handboek ook vermeld dat dit gedaan wordt voor de duurzaamheid van de compressor, blijkbaar wordt deze alleen afdoende gesmeerd onder vollast. Ik denk dat het onrealistisch is te verwachten dat LG hier van zal afwijken - ik refereer aan eerdere posts die hopen dat LG de software gaat veranderen. Hoeveel marge er zit op de smering van de compressor bij opstarten in deellast weet niemand.
Groeten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 123Arjan
Hfaber2 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:38:
Daarnaast zal je ketel, als je die wenst te gebruiken, enkel door je verdeler stromen en niet over je afgifte.

dat klopt, hier moet ik nog een oplossing voor maken.
bedankt voor het meedenken !!
Oplossing is volgens mij vrij simpel
T stuk in retour van woning naar wp en die naar je ketel brengen (met de nodige keerkleppen) je open verdeler over slaan met de retour
Ik zou persoonlijk die hele open verdeler eruit halen maar dat is persoonlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple

Timple

Ik was benieuwd of ik nog een extern relais nodig had voor het warmteelement in de boiler bij een lg therma 9kw u44.
Rolf Breuer schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 09:36:
Nog kleine opmerking voor de lg gebruikers die alsnog een verwarmingselement willen monteren.
De lg heeft voor elk element een apart relais. Dus heater A en B hebben een eigen aansluiting op de print en sturen beide daarmee een eigen relais aan.
Voeding krijgen deze relais van een externe stroom groep. De relais die Lg gebruikt zijn van zware capaciteit. Ze kunnen dacht ik 32 ampère schakelen per stuk. Nadeel je hoort ze luidruchtig schakelen.
Rolf Breuer schreef op donderdag 25 november 2021 @ 20:43:
@Tealblue
Ik mag aannemen dat je toch een relais ertussen heb zitten en niet de heater rechtstreeks op het moederbord heb aangesloten.
Jullie lijken elkaar tegen te spreken? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
Timple schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 20:59:
Ik was benieuwd of ik nog een extern relais nodig had voor het warmteelement in de boiler bij een lg therma 9kw u44.

[...]

[...]

Jullie lijken elkaar tegen te spreken? :?
Een extra relais ben je idd nodig, de Wp stuurt enkel een relais aan
Het relais kan je in de buitenunit monteren of bij de boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hfaber2
123Arjan bedankt voor je reactie,

Ik heb begrepen dat een open verdeler (of evenwichtsfles) nodig is om de druk verschillen op te vangen die er onderling zijn tussen de opbrengst /druk van de WP en de CV ketel bij hybride gebruik zoals in het voorbeeld van warmtepomp weetjes.
in de praktijk is dit misschien niet nodig maar dat weet ik dus niet.
.Ik begin wel met de twee kleppen A en B. Deze kan ik "eenvoudig" monteren bij de uitgang van de WP, hier achter heb ik nog ruimte. De WP staat op de begane grond en de CV hangt op de 1e verdieping.
De CV ketel gebruik ik dan nog voorlopig alleen voor de douche.
verder is je voorstel met een T stuk en de nodige kleppen in de retour een oplossing.waar ik zelf ook al op zat te broeden ;) Een drieweg klep is onderweg en de "diode" kleppen en T stukken kan ik plaatselijk halen.
Werk aan de winkel in het weekend !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolf Breuer
Om een extern warmte element aan te sturen heb je een extra relais nodig.
het moederbord van de lg geeft enkel een 230 volt stuurspanning af.
Groetjes rolf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolf Breuer
@Hfaber2
Kijk eens naar de installatie handleiding van de elga. Die heb ik aangehouden. Toen ik nog geen boilervat had voor sww gebruikte ook ik de gasketel voor sww. 1 terugslagklep in de retour van de lg 1 terugslagklep in de retour van de gasketel. Beide aanvoeren onder de gasketel met een T stuk op elkaar aansluiten. Let wel op zoals in de handleiding van de elga al staat aangegeven hoe je dat T stuk plaatst om geen storingen te veroorzaken in de stroming van beide aanvoeren. Speel desnoods wat met de pompsnelheid van de gasketel.

Wil je echte hybride oplossing zoals andere aanbieders dat ook doen zoals bv de elga dan kan dat ook met de lg en je bestaande gasketel.
Je sluit beide zo aan waterzijdig zoals in de elga handleiding staat beschreven. Op de print van de lg zit een aansluiting cn-heat-B. Die geeft een stuurspanning af on een relais / magnetische schakelaar aan te sturen op 230 volt. Op de magnetische schakelaar sluit je dan vanuit de gasketel het aan uit kontakt van de kamerthermostaat aan. De kamerthermostaat vervalt dan.
In het service menu staat een parameter kachel op temperatuur ( slechte vertaling naar Nederlands). Hier kun je instellen een temperatuur bv -7. Dat wil zeggen bij -7 word de gasketel bij geschakelt indien je lg onvoldoende vermogen heeft. Lg gebruikt deze oplossing om een elektrisch element bij te schakelen in plaats van een gasketel. Ik heb deze schakeling als eens getest en ja het werkt. Bij mij word nu het elektrisch element er bij geschakeld wat mijn lg al had.
Groetjes rolf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GRT
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-09 12:16

GRT

De nieuwe modellen van LG (U34, U44) staan in de nieuwe lijst van de RVO.
De 9/14/16kW varianten zijn nu als 12kW geclassificeerd, dus 1kW meer dan de oude variant. Dat is weer €150 extra subsidie :)
De mijne is besteld bij emundia. Exacte levertijd onbekend, maar de verwachting was dat hij er binnen een maand zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doezel

Doezel

Ond

Mooi! Dus toch goed geweest dat ik het risico heb genomen om voor de 12KW U34 te gaan!

Samen met de zonnepanelen en extra isolatie tijdens de verbouwing ben ik erg blij dat we nu al 2 weken geen gas meer gebruiken en inmiddels ook geen gascontract meer hebben O+

[ Voor 51% gewijzigd door Doezel op 05-05-2022 21:44 ]

Pagina: 1 ... 16 ... 181 Laatste