Momenteel gemengde gevoelens, maar vertrouwen dat het goed gaat komen. Na alles te hebben aangesloten en water erin te laten, bleken er intern 2 koppelingen te lekken. Dat je eigen koppelingen lekken dat kan gebeuren (eigenlijk niet als je het goed doet, maar dan is het in ieder geval je eigen fout), dat je intern in de unit koppelingen moet gaan aandraaien, dat had ik niet verwacht. Wellicht een maandagochtendmodelletje. Was overigens nog vrij lastig om in een afgemonteerde kast achterin iets aan te draaien, kan het niemand aanraden.
Het SWW-gedeelte gaat probleemloos. Prima instelbaar welke uren de WP mag draaien en wanneer niet, tot welke temperatuur de WP mag verwarmen, hoelang een run mag duren voordat het elektrisch element bijspringt, vanaf welke temperatuur het element bijspringt. Werkt vlekkeloos.
Met betrekking tot het CV-gedeelte heb ik extreem veel last van de eigenschap dat de Therma-V een vast opstartprotocol lijkt te volgen.
Als installateur heb ik toegang tot middelen die als particulier niet onmogelijk zijn, maar toch zeker een stuk lastiger. Zo heb ik middels een servicetool voor installateurs toegang tot alle (alle?!) sensordata die in de ThermaV bemeten worden. Omdat ik ook wel eens lees dat gepresenteerde temperaturen soms niet correct zijn heb ik deze ook bemeten met een gekalibreerde Testo 922. Conclusie is dat de temperaturen die ik aflees in de service-app correct zijn.
De het opstarten verloopt eigenlijk altijd vrijwel identiek, even op 25Hz, daarna 30Hz, 40Hz, 43Hz en dan 45Hz. Ongeacht wat er eigenlijk aan vermogen nodig is, lijkt de ThermaV een vast protocol af te gaan. ALS dit protocol afgewerkt is, en hij dus eindelijk begint te regelen, gaat hij terug tot 10Hz en 320W opgenomen vermogen, geweldig om hem zo rustig te zien pruttelen! Dát is waarom ik de ThermaV heb gekozen! Maar meestal 'overleef' ik de start niet.
Onderstaand een foto van de service-app tijdens het pendelen. Oranje (INV1) is de frequentie van de compressor. Rood (High pressure) is, zoals je al zou vermoeden, de hogedruk in het koudemiddelcircuit. Ook deze heb ik geverifieerd met een gekalibreerde Testo 557 en lijken correct te zijn. Als ik hier ook nog T_aanvoer bij zou plotten, wat ik nu even niet bij de hand heb, dan zou je zien dat de hoge druk, en daarmee de condensatietemperatuur van het koudemiddel, blijft oplopen, ook als T_aanvoer_gewenst al lang bereikt is, of zelfs overschoten.
De eigenschap lijkt dus dat de ThermaV eerst 'vol gas' opstart en pas na 10-15 minuten begint te regelen. Vergelijk het met aan auto die tijdens het opstarten de elektronische gasklep 100% (?) open zet en pas na 10-15 minuten stationair gaat draaien. Tijdens de eerste 10-15 minuten loop de compressorfrequentie op tot 45Hz, het opgenomen vermogen tot 1,5kW en het afgegeven vermogen (berekend door middel van de flow en de deltaT) tot 7kW. Dit blijft de ThermaV gewoon doen, zelfs als de gewenste temperatuur van het water al bereikt is, ongeacht of je op aanvoer of op retour regelt.
Ik heb inmiddels ook contact gelegd met de service afdeling van LG. Voorlopig alleen nog maar zeer goede ervaringen hiermee (vooral m.b.t. vragen / problemen bij het installeren van split-AC's). Hun advies is, begrijpelijk, om het optionele buffervat aan te schaffen voor de IWT. Dit is een vat van 40L dat heel mooi geïntegreerd achterin de kast te plaatsen is. Zelf denk ik dat 40L niet veel gaat doen als er 10-15 minuten 7kW wordt afgegeven, maar ik heb deze toch maar besteld.
Mijn hoop is momenteel ook gevestigd op de print van @
mouse86. Maar ik blijf het zeker ook proberen bij LG zelf. Niet dat ik de illusie heb dat ze morgen in Korea ineens een update gaan maken voor 25 Nederlanders zodat het opstartprotocol optioneel is en door de gebruiker aan en uit gezet kan worden, maar als je het niet probeert dan weet je ook zeker dat het niet zal veranderen. En misschien komen zijn nog met nieuwe tips/tricks/instellingen om de ThermaV toch rustig aan de praat te krijgen en te houden.
Paulluijken schreef op donderdag 7 april 2022 @ 15:46:
[...]
Ik had precies hetzelfde! Wat mij enorm heeft geholpen is om de temperatuursensor op type 2 te zetten. Kijk even op pagina 123 van de manual. Normaal ging de compressor uit als de DeltaT op Taanvoer-Tgewenst groter of gelijk werd aan 3 a 4. Nu blijft de compressor langer doordraaien (DeltaT van 5,5 heb ik al voorbij zien komen) om vervolgens over te gaan op moduleren. Moduleren doet de warmtepomp pas op zijn vroegst na 15 minuten.
[...]
Hier nog even op reagerend: Dit verhoogt inderdaad de kans om door de start heen te komen, maar doet voor mijn situatie nog net niet genoeg. Overigens betekent dit ook dat de WP pas aangaat bij een 'undershoot' van 5,5 graden. Wat ik daarmee bedoel: Stel je regelt op T_aanvoer van 26 graden en de WP gaat uit om een SWW-run of een defrost te doen, dan gaat de WP pas weer terug aan als T_aanvoer 5,5 graden onder setpoint is, dus 20,5 graden in dit voorbeeld. Dat is ook best onwenselijk in veel gevallen. Je zou het een beetje kunnen zien als de hysterese zo.
@
mouse86 & @
montebaldo55
Bij ons is gisteren de gasaansluiting verwijderd. Had ik zelf aangevraagd bij Stedin. Dat is nu dus redelijk onomkeerbaar. Op anderhalf uur waren ze klaar. Putje graven in het trottoir, putje tegen mn voorgevel. Knip, knip. Met een kraantje de leiding uit de grond getrokken zonder mn voortuin verder open te hoeven graven. Stukje vanaf de meterkast door de kruipruimte naar de voorgevel ook weg. Heb nog steeds mn bedenkingen bij de noodzaak tot het fysiek verwijderen van de gehele leiding. Ik ken de argumenten van de netbeheerder maar ben het daar niet geheel mee eens. Laten we die discussie hier echter niet voeren. Ik ben van het gas af
[
Voor 5% gewijzigd door
M_AW op 22-04-2022 23:32
. Reden: Stukje toegevoegd over 'van het gas af' ]
PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S