Goede avond. Ik ben BVD uit het noorden van het land. ik ben hier terrecht gekomen omdat ik info zoek over warmtepompen. Ik heb een wp gekocht van LG n.l. de HM 163 M U33. Ook een buffervat gekocht. Alles aangesloten op de cv. Het elektronische heb ik laten doen door een installatiebedrijf. Het buffervat staat al 4 weken werkeloos omdat er een printplaatje ontbreekt in de WP voor aansluiting van de buffervat thermostaat. Ik vind dit raar. De monteur had nog nooit een LG pomp aangesloten. Is deze thermostaat echt niet aan te sluiten in de WP? Heeft iemand hier ervaring mee
Vraag: we gaan komende week onze LG warmtepomp aansluiten.
Nu wordt deze aangesloten op een vers gestorte gevlinderde betonvloer. Deze moet eerst nog een tijd uitharden.
Het is de bedoeling dat ik de vloer daarna via een opstookprotocol langzaam ga opwarmen en weer ga koelen.Is er een optie om dit "gewoon" met de warmtepomp te doen?
Nu wordt deze aangesloten op een vers gestorte gevlinderde betonvloer. Deze moet eerst nog een tijd uitharden.
Het is de bedoeling dat ik de vloer daarna via een opstookprotocol langzaam ga opwarmen en weer ga koelen.Is er een optie om dit "gewoon" met de warmtepomp te doen?
LG Therma V Monobloc 12KW U34. | 24 zonnepanelen x 380WP | Gasloos | Unifi
LG heeft inderdaad een optie hiervoor. Ik heb hem toen handmatig wel een klein beetje getweaked omdat ik de termijnen iets anders wilde (op een gegeven moment handmatig aanpassen)Doezel schreef op maandag 28 maart 2022 @ 14:08:
edit: De optie heet 'screed drying'
Volgens mij gaat dat protocol veel te snel, gewoon starten op verwarmen, uitgaande water op ongeveer de ruimte/vloertemperatuur +1 graad.Doezel schreef op maandag 28 maart 2022 @ 14:08:
Die temperatuur voer je langzaam op, met dit weer is Ta van 26 ofzo al goed voor sauna temperatuur binnen.
Dat langzaam opstoken was veel meer een ding met de cv ketel die er gewoon water van 40 graden of meer in kan brengen, dat vind de vloer niet fijn.
Welk protocol gaat volgens jou te snel?
.
[ Voor 99% gewijzigd door woutervk1991 op 31-03-2022 10:20 ]
Aha! Maar dat kun je toch aanpassen/instellen?
Tja opstookprotocol is volgens het protocol wat iedere vloeren legger aanbeveelt
Ik zou het wel volgen, achteraf scheuren krijgen terwijl er al een pvc of tegelvloer op ligt heb je minder aan(wordt wel warm in de ruimte, maar duet maar enkele weken)
Ik zou het wel volgen, achteraf scheuren krijgen terwijl er al een pvc of tegelvloer op ligt heb je minder aan(wordt wel warm in de ruimte, maar duet maar enkele weken)
Ik wil zeker het protocol van de vloerenleverancier volgen. Maar dan het liefst geautomatiseerd zodat ik niet zelf elke keer eer een graad erbij moet doen.
Is natuurlijk wel maar iets dat (als het goed is) maar één keer gedaan moet worden in een huis. Maarja, ik heb na het plaatsen van de warmtepomp ongeveer 2 weken om uit te vogelen wat ik ga doen, op dit moment volgt de vloer grofweg het opstookprotocol van april.
Is natuurlijk wel maar iets dat (als het goed is) maar één keer gedaan moet worden in een huis. Maarja, ik heb na het plaatsen van de warmtepomp ongeveer 2 weken om uit te vogelen wat ik ga doen, op dit moment volgt de vloer grofweg het opstookprotocol van april.
Het screed drying protocol van LG is inderdaad vrij snel, maar dat is eigenlijk met name belang bij het afkoelen. Dat gedeelte heb ik dus ook handmatig wat aangepast.
Voor het opstoken is 5 graden per 24 uur gewoon prima.
Voor het opstoken is 5 graden per 24 uur gewoon prima.
Heren!
Even de check bij de techneuten….
Case:
Bestaande situatie is een cv-ketel die enkel een cv-verdeler voedt. Net voor de cv-verdeler zit een bye-pass.
Nieuwe situatie:
Er komt een warmtepomp bij.
Vragen:
Waar tak je deze aan ( ik wil ook mogelijk koelen)?
Terugslagklep ergens?
En de wp heeft een 1” aansluiting, gezien het ca 10 mtr afstand is, wat is de aanbevolen upinor dikte leiding?
Alvast dank!
Case:
Bestaande situatie is een cv-ketel die enkel een cv-verdeler voedt. Net voor de cv-verdeler zit een bye-pass.
Nieuwe situatie:
Vragen:
Terugslagklep ergens?
En de wp heeft een 1” aansluiting, gezien het ca 10 mtr afstand is, wat is de aanbevolen upinor dikte leiding?
Alvast dank!
Sinds twee weken nu de cv ketel verwijderd.
Moet zeggen dat het wel tegen valt.
Sinds de kou laatste paar dagen krijg ik het huis niet meer warm.
Volgens mij komt dat vooral door de defrosts.
Daardoor komt het watertemperatuur niet hoog genoeg.
Ik heb hem ingesteld op 39 graden, maar hij heeft erg veel moeite om dat te halen.
Wat zou ik hier tegen kunnen doen?
Ik heb hem ingesteld op 39 graden, maar hij heeft erg veel moeite om dat te halen.
Even zoeken naar het schema voor het aansluiten van de oude elga. Je kan hem met terugslagkleppen aansluiten als je de CV wilt laten hangen. Alternatief is het met een open verdeler aansluiten.Onno Zele schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 15:49:
Heren!
Case:
Nieuwe situatie:
Vragen:
Terugslagklep ergens?
Alvast dank!
Uponor liefst 32mm. Ik heb hier 25 mm, ca 5 m lang en dat gaat ook net met de 9kW
Als je nachtverlaging toepast, dat niet meer doen bij vorst.hjdekker1 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 08:38:
Sinds twee weken nu de cv ketel verwijderd.
Daarnaast wachten op de sturing van @mouse86 die ervoor moet gaan zorgen dat de LG niet volle bak start na een defrost waardoor hij meteen weer dichtvriest.
Bij die laatste tip zet ik altijd (grote) vraagtekens.
Niet met volle bak starten dus.
Wat maakt het dat LG hier zelf niet voor kiest?? Dat kan ik niet volgen.
Daar in Korea zitten vele vele knappe ingenieurs.
Die hadden dat toch ook kunnen bedenken. Lijkt me niet zo moeilijk of ingewikkeld.
Heeft het invloed op de compressor?.
Kan cq mag een compressor wel laag opstarten?
Niet met volle bak starten dus.
Wat maakt het dat LG hier zelf niet voor kiest?? Dat kan ik niet volgen.
Daar in Korea zitten vele vele knappe ingenieurs.
Die hadden dat toch ook kunnen bedenken. Lijkt me niet zo moeilijk of ingewikkeld.
Heeft het invloed op de compressor?.
Kan cq mag een compressor wel laag opstarten?
@montebaldo55 de LG is niet ingeregeld voor het vochtige klimaat bij ons. Ik vermoed dat meer de drogere klimaten in gedachte zijn gehouden. Dan heb je minder last van defrosts en is het fijn als de wp weer snel de Ta bereikt.
Echter in ons vochtige klimaat heeft het snel bereiken van de Ta en daarmee heel veel vermogen vragen in het begin tot effect dat de verdamper al vrijwel dichtvriest in de eerste 10 tot 20 minuten.
De LG doet niet vaker dan eens in de 50 minuten een defrost. Dus hij probeert met een dichtgevroren verdamper toch nog wat warmte te produceren. De COP zakt al snel onder de 2 en hij komt qua vermogen dan niet verder dan een kW of 5 a 6.
Als je langzamer opstart dan vriest hij minder snel dicht. Vaker een defrost zou een andere optie zijn. Maar watij betreft is de 9kW niet zo geschikt in ons land met de eigen sturing op plekken waar het flink vochtig is, zoals bij mij aan de bosrand.
Echter in ons vochtige klimaat heeft het snel bereiken van de Ta en daarmee heel veel vermogen vragen in het begin tot effect dat de verdamper al vrijwel dichtvriest in de eerste 10 tot 20 minuten.
De LG doet niet vaker dan eens in de 50 minuten een defrost. Dus hij probeert met een dichtgevroren verdamper toch nog wat warmte te produceren. De COP zakt al snel onder de 2 en hij komt qua vermogen dan niet verder dan een kW of 5 a 6.
Als je langzamer opstart dan vriest hij minder snel dicht. Vaker een defrost zou een andere optie zijn. Maar watij betreft is de 9kW niet zo geschikt in ons land met de eigen sturing op plekken waar het flink vochtig is, zoals bij mij aan de bosrand.
I tried again today with 120ohm line termination also.dexterslab7 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 13:22:
[...]
I have exactly this issue. How infrequent I poll the LG via modbus (I am now reading only 1 valid register at 10min interval), once I communicate via modbus, the LG stops working and I need to power-cycle it to get it working again.
Do you have any luck so-far getting modbus comm up-and-running?
Still the same issue.
After successfully read with modbus, outdoor unit stops but modus continue working.
Only when I disconnect modbus and power cyrcle the heat pump, tha outdoor unit works again.
Any ideas from anyone?
@rykersrykers schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 12:32:
@montebaldo55 de LG is niet ingeregeld voor het vochtige klimaat bij ons. Ik vermoed dat meer de drogere klimaten in gedachte zijn gehouden. Dan heb je minder last van defrosts en is het fijn als de wp weer snel de Ta bereikt.
jouw mening kan ik goed volgen en deel ik grotendeels.
maar mijn eigenlijke vraag blijft onbeantwoord:
is het goed en verantwoord om de compressor langzaam te laten opstarten?
of is het beter om hem met maximale belasting te laten opstarten?
zelf heb ik ook een 9 kW. en nu een jaar 1 gebruik.
heb het systeem vol hangen met sensoren. op vele (10) punten meet ik de temperatuur.
volledig automatisch in HA.uit te lezen. actueel en historisch.
ben er nog steeds niet achter wat de wp gaat doen al hij vol wordt aangesproken.
dit omdat we geen echte winter temparaturen hebben gehad.
de aloude vraag van die 16 of 20A afzekering staat voor mij nog steeds open.
de mijne start, op als het s ochtends kouder is, met zo n 4200w. en dat is mij eigenlijk teveel..
het systeem bevalt me verder erg goed. bijzonder aagenaam in huis.
gelijkmatige verwarming beter dan cv
.
wie kan me helpen?
sinds gister draait mijn 9KW monoblock. ik krijg alleen mijn TADO niet werkend aangesloten op de pomp.
-in de warmtepomp heb ik 2 draden op L en L2 aangesloten. N is niet nodig omdat de TADO eigen stroomvoorziening heeft.
-de draden zij in de TADO thermostaat aangesloten op de NO en COM.
-dipswitch 8 omgezet
- in de installateurs handleiding heb ik de sensor alleen lucht aangevinkt. (dit lijkt mij logisch)
maar de TADO stuurt de warmtepomp maar niet aan, en kan hem ook niet uizetten.
wat heb ik verkeerd gedaan, of hoe hebben anderen met TADO dit aangesloten?
sinds gister draait mijn 9KW monoblock. ik krijg alleen mijn TADO niet werkend aangesloten op de pomp.
-in de warmtepomp heb ik 2 draden op L en L2 aangesloten. N is niet nodig omdat de TADO eigen stroomvoorziening heeft.
-dipswitch 8 omgezet
- in de installateurs handleiding heb ik de sensor alleen lucht aangevinkt. (dit lijkt mij logisch)
@montebaldo55 Als je wp soms 4200watt trekt dan draait hij wel (bijna) vol vermogen lijkt mij. Of bedoel je langdurig vol vermogen vragen?
Van langere tijd vol vermogen vragen heb ik wel wat data, van toen ik wat meer nachtverlaging had. Toen kreeg hij de Ta niet op temperatuur ondanks dat hij voluit draaide, maar ook snel dicht vroor. Door het snelle dichtvriezen levert hij rond het vriespunt maar een klein beetje extra vermogen dan dat hij op silent draait bij dezelfde gevraagde Ta en buitentemperatuur. Dat heb ik al eens getest.
Hij verbruikt dan wel aanzienlijk meer om dat kleine beetje extra te leveren. Continue 9 kW rond het vriespunt red hij niet door de defrosts. Dat vermogen zal hij alleen halen in omstandigheden met een lage luchtvochtigheid.
Maar waar ben je bang voor bij het trager opstarten van de compressor? Want dat is silent mode ook doet, die zet een limiet op de compressor.
Van langere tijd vol vermogen vragen heb ik wel wat data, van toen ik wat meer nachtverlaging had. Toen kreeg hij de Ta niet op temperatuur ondanks dat hij voluit draaide, maar ook snel dicht vroor. Door het snelle dichtvriezen levert hij rond het vriespunt maar een klein beetje extra vermogen dan dat hij op silent draait bij dezelfde gevraagde Ta en buitentemperatuur. Dat heb ik al eens getest.
Hij verbruikt dan wel aanzienlijk meer om dat kleine beetje extra te leveren. Continue 9 kW rond het vriespunt red hij niet door de defrosts. Dat vermogen zal hij alleen halen in omstandigheden met een lage luchtvochtigheid.
Maar waar ben je bang voor bij het trager opstarten van de compressor? Want dat is silent mode ook doet, die zet een limiet op de compressor.
De sensor op alleen water zetten want de thermostaat regelt aan/uit obv ruimte temperatuur en de LG remonte regelt dan de stroomlijn obv buitentemperatuur.woutervk1991 schreef op zondag 3 april 2022 @ 14:15:
wie kan me helpen?
-dipswitch 8 omgezet
Overigens heb ik eens begrepen dat de Tado niet zo wp vriendelijk is omdat die niet simpel genoeg aan/uit kan sturen. De wp wil zelf zijn modulatie regelen.
Top! Het werkt nu. Logischer wijs had ik gekozen voor lucht sencor omdat ik ervan uit ging dat de thermostaat hiermee bedoeld werd.
Toch bedankt voor de info!
Toch bedankt voor de info!
ik heb een externe CV pomp die het water van de buffervat, de CV leiding inpompt. deze moet natuurlijk geschakeld gaan worden zodra de thermostaat aangaat.
ik dacht dat ik dit in de warmtepomp kon aansluiten aan de thermostaat (de L en N2). helaas werkt dit niet.
op de aansluiting 'TB_W_PUMP_C' staat geen stroom als de thermostaat inschakelt.
hetzelfde als de aansluitklem van 'WATER PUMP' en 'MIX PUMP'
aan welke moet ik hem nou aansluiten?
ik dacht dat ik dit in de warmtepomp kon aansluiten aan de thermostaat (de L en N2). helaas werkt dit niet.
op de aansluiting 'TB_W_PUMP_C' staat geen stroom als de thermostaat inschakelt.
Kan iemand een foto nemen van de aansluitingen van het water aub? Mijn installateur raadde microflex duo aan, maar die dingen zijn gigantisch, 160mm doorsnede met daarin 2 buizen van 40mm in.
Ik zou ook willen zien hoe ik er een vorstbeveiligingsklep op kan zetten. Die mag niet geïsoleerd worden, maar ik vraag me af hoe wenselijk dat is om er een stuk messing te hebben. Als je de buizen goed isoleerd gaat dit het net stuk zijn waar het meeste afkoeling is.
Ik zou ook willen zien hoe ik er een vorstbeveiligingsklep op kan zetten. Die mag niet geïsoleerd worden, maar ik vraag me af hoe wenselijk dat is om er een stuk messing te hebben. Als je de buizen goed isoleerd gaat dit het net stuk zijn waar het meeste afkoeling is.
Bij deze een foto die ik toevallig vanmiddag gemaakt heb.Undertilted schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 00:24:
Kan iemand een foto nemen van de aansluitingen van het water aub? Mijn installateur raadde microflex duo aan, maar die dingen zijn gigantisch, 160mm doorsnede met daarin 2 buizen van 40mm in.
:strip_exif()/f/image/mbrk0W7h6NbljtCad6pQ5ckG.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb inmiddels mijn 12 kw LG mono binnen. Ik ga hem zelf zo veel mogelijk aansluiten. Om de fittingen te bestellen, past hier gewoon een standaard 1" schroefbus op?
@rykers heb jij hem met 25 uponor met een nl koppeling of met een s press schroefbus aangesloten?
@larziepan Ik heb er nog een stukje slang tussen :
https://www.sani-flex.de/trinkwasserschlauch-dn25/a-77/
Die aansluiting is 1 duims buitendraadlarziepan schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 23:50:
[...]
Ik heb inmiddels mijn 12 kw LG mono binnen. Ik ga hem zelf zo veel mogelijk aansluiten. Om de fittingen te bestellen, past hier gewoon een standaard 1" schroefbus op?
@rykers heb jij hem met 25 uponor met een nl koppeling of met een s press schroefbus aangesloten?
De 12kw moet met uponor 32, met uponor 25 en de 12kw kan je nog wel flow problemen veroorzaken
Op de onderste zet je je antivries set op (lg adviseert op onderste en bovenste)
Als je een externe thermostaat gebruikt kan je hem daarbij aansluitenwoutervk1991 schreef op maandag 4 april 2022 @ 10:37:
ik heb een externe CV pomp die het water van de buffervat, de CV leiding inpompt. deze moet natuurlijk geschakeld gaan worden zodra de thermostaat aangaat.
Anders moet je hem op tb w pump aansluiten, geloof dat die enkel signaal doorgeeft en je dan met een magneetschakelaar moet werken (wel bij de instellingen de pomp aanzetten)
Tijd voor een update van mijn kant. Het installeren van de LG Therma-V splitunit met Integrated Water Tank (IWT).
Het systeem is geplaatst, geïnstalleerd en inbedrijfgesteld. Het liefst zou ik een mooie collage plaatsen van alle foto's van de werkzaamheden, (3 betonboringen, uren in de kruipruimte, een binnenunit van 160kg naar zolder brengen, etc) maar de praktijk wil dat ik tegen een probleem aanloop en dat het oplossen van problemen voorrang heeft op het plaatsen van mooie foto's
Ook ik ondervind zeer veel hinder van het te hard opstarten van de Therma-V.
Wat ik bij mijn systeem waarneem: Het opgenomen vermogen is tijdens de beginfase ongeveer 1,5kW. Voor een 5.0kW warmtepomp komt dat redelijk overeen met ‘maximaal vermogen’. Ik probeer te regelen op aanvoertemperatuur, deze wil ik graag 30 graden hebben. Tijdens de eerste minuten loopt de T_aanvoer al vlug op naar 34 graden en schakelt de compressor weer af. Mijn eerste gedachte was dat mijn afgiftesysteem misschien onvoldoende zou zijn. Dit lijkt echter niet het geval, de retourtemperatuur is 24-25 graden en blijft vrij constant. Op basis daarvan maak ik zelf op dat het toevoegen van een buffervat dit specifieke probleem niet oplost, er lijkt immers voldoende buffer in het afgiftesysteem zelf te zitten.
Ik heb geprobeerd om te regelen op retourtemperatuur in plaats van aanvoertemperatuur, maar dat lost het probleem niet op. Ook regelen op Auto (AI) heeft het probleem niet opgelost. Tweaks die ik ook geprobeerd het zijn het instellen van de silent mode (lost het probleem niet op) en het begrenzen van de peak current. Dit laatste begrenst het de opgenomen stroom op 17A. Wat mij betreft ook niet echt een begrenzing voor een 5.0kW unit 😊.
Ik vind het echt een prachtig systeem, ik ben er blij mee en zelfs best wel een beetje trots op. Ik laat het graag aan familie, vrienden en kennissen zien die bij mij thuis komen. Het DHW-gedeelte werkt perfect en geruisloos, heerlijk! Alleen het CV-gedeelte krijg ik niet lekker aan de praat. De compressor maakt zo’n 6 start-stop-cycli per uur, waarbij het vrijwel niet voorkomt dat het systeem daadwerkelijk gaat moduleren. Inmiddels is het CV-gedeelte maar uitgeschakeld en verwarm ik de woning weer met 4 LuchtLuchtWarmtepompen. Momenteel staat er dus een erg dure en complexe split-unit warmtepompboiler op zolder
Heb ik nog mogelijkheden over het hoofd gezien om mijn systeem rustig te krijgen? Ik heb zeker interesse in de print die de Therma-V rustiger moet laten opstarten, maar ik ben meer van de WTB. Op het gebied IA kan ik onvoldoende inschatten of de print, die ontwikkeld is voor de monoblock, ook een-op-een toepasbaar is op de split-unit met IWT.
Jammer van dit al veelvuldig beschreven probleem, de enkele keer dat de WP (bij toeval) toch in z'n modulatie-range kwam, was het gewoon een prima systeem. De kast met de binnenunit en het boilervat ziet er ook erg netjes uit. Maar momenteel doet het dus niet wat ik graag zou willen dat het doet.
Het systeem is geplaatst, geïnstalleerd en inbedrijfgesteld. Het liefst zou ik een mooie collage plaatsen van alle foto's van de werkzaamheden, (3 betonboringen, uren in de kruipruimte, een binnenunit van 160kg naar zolder brengen, etc) maar de praktijk wil dat ik tegen een probleem aanloop en dat het oplossen van problemen voorrang heeft op het plaatsen van mooie foto's
Wat ik bij mijn systeem waarneem: Het opgenomen vermogen is tijdens de beginfase ongeveer 1,5kW. Voor een 5.0kW warmtepomp komt dat redelijk overeen met ‘maximaal vermogen’. Ik probeer te regelen op aanvoertemperatuur, deze wil ik graag 30 graden hebben. Tijdens de eerste minuten loopt de T_aanvoer al vlug op naar 34 graden en schakelt de compressor weer af. Mijn eerste gedachte was dat mijn afgiftesysteem misschien onvoldoende zou zijn. Dit lijkt echter niet het geval, de retourtemperatuur is 24-25 graden en blijft vrij constant. Op basis daarvan maak ik zelf op dat het toevoegen van een buffervat dit specifieke probleem niet oplost, er lijkt immers voldoende buffer in het afgiftesysteem zelf te zitten.
Ik heb geprobeerd om te regelen op retourtemperatuur in plaats van aanvoertemperatuur, maar dat lost het probleem niet op. Ook regelen op Auto (AI) heeft het probleem niet opgelost. Tweaks die ik ook geprobeerd het zijn het instellen van de silent mode (lost het probleem niet op) en het begrenzen van de peak current. Dit laatste begrenst het de opgenomen stroom op 17A. Wat mij betreft ook niet echt een begrenzing voor een 5.0kW unit 😊.
Ik vind het echt een prachtig systeem, ik ben er blij mee en zelfs best wel een beetje trots op. Ik laat het graag aan familie, vrienden en kennissen zien die bij mij thuis komen. Het DHW-gedeelte werkt perfect en geruisloos, heerlijk! Alleen het CV-gedeelte krijg ik niet lekker aan de praat. De compressor maakt zo’n 6 start-stop-cycli per uur, waarbij het vrijwel niet voorkomt dat het systeem daadwerkelijk gaat moduleren. Inmiddels is het CV-gedeelte maar uitgeschakeld en verwarm ik de woning weer met 4 LuchtLuchtWarmtepompen. Momenteel staat er dus een erg dure en complexe split-unit warmtepompboiler op zolder
Heb ik nog mogelijkheden over het hoofd gezien om mijn systeem rustig te krijgen? Ik heb zeker interesse in de print die de Therma-V rustiger moet laten opstarten, maar ik ben meer van de WTB. Op het gebied IA kan ik onvoldoende inschatten of de print, die ontwikkeld is voor de monoblock, ook een-op-een toepasbaar is op de split-unit met IWT.
Jammer van dit al veelvuldig beschreven probleem, de enkele keer dat de WP (bij toeval) toch in z'n modulatie-range kwam, was het gewoon een prima systeem. De kast met de binnenunit en het boilervat ziet er ook erg netjes uit. Maar momenteel doet het dus niet wat ik graag zou willen dat het doet.
PV: 7205Wp. LW-WP: LG ThermaV HU051MR.U44 + HN0916T.NB1. LL-WP: 4x 2,5kW
Hallo,
Ik heb de LG HM071MR U44 besteld en deze gaat begin mei geleverd worden. Ik wil hem zelf aansluiten maar loop tegen wat dingen aan.
Mijn situatie is als volgt.
Huis van ongeveer 150m2 met op alle drie de verdiepingen vloerverwarming waarbij het water op 38 graden staat ingesteld. Dit zorgt ervoor dat het hele huis gewoon goed verwarmt kan worden (A label). We gebruiken ongeveer 1600m3 gas per jaar voor verwarmen, tapwater en koken. Mijn doel op dit moment is om het verbruik voor verwarmen te verlagen (ongeveer 1200m3). Ik wil het tapwater gewoon nog via de CV ketel laten lopen.
Ik wil de setup zo simpel mogelijk maken, ik denk aan zo iets.
/f/image/WZsjylrZzUxXMKPxFFNRRuTD.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben nu aan het kijken naar welke open verdeler ik nodig heb maar kan hier heel weinig informatie over vinden. Is er iemand hier die hier meer ervaring mee heeft? Welke open verdeler moet ik hebben en heb ik überhaupt wel een open verdeler nodig of zij er andere simpele oplossingen mogelijk?
Daarnaast ben ik aan het kijken naar de leidingen om het aan te sluiten. De hoofdleiding van de CV ketel naar de vloerverwarming is nu 25mm dik, is het dan echt nodig om een dikkere leiding te gebruiken van de warmtepomp naar de open verdeler?
Hoop dat iemand me een beetje in de goede richting kan helpen.
Ik heb de LG HM071MR U44 besteld en deze gaat begin mei geleverd worden. Ik wil hem zelf aansluiten maar loop tegen wat dingen aan.
Mijn situatie is als volgt.
Huis van ongeveer 150m2 met op alle drie de verdiepingen vloerverwarming waarbij het water op 38 graden staat ingesteld. Dit zorgt ervoor dat het hele huis gewoon goed verwarmt kan worden (A label). We gebruiken ongeveer 1600m3 gas per jaar voor verwarmen, tapwater en koken. Mijn doel op dit moment is om het verbruik voor verwarmen te verlagen (ongeveer 1200m3). Ik wil het tapwater gewoon nog via de CV ketel laten lopen.
Ik wil de setup zo simpel mogelijk maken, ik denk aan zo iets.
/f/image/WZsjylrZzUxXMKPxFFNRRuTD.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben nu aan het kijken naar welke open verdeler ik nodig heb maar kan hier heel weinig informatie over vinden. Is er iemand hier die hier meer ervaring mee heeft? Welke open verdeler moet ik hebben en heb ik überhaupt wel een open verdeler nodig of zij er andere simpele oplossingen mogelijk?
Daarnaast ben ik aan het kijken naar de leidingen om het aan te sluiten. De hoofdleiding van de CV ketel naar de vloerverwarming is nu 25mm dik, is het dan echt nodig om een dikkere leiding te gebruiken van de warmtepomp naar de open verdeler?
Hoop dat iemand me een beetje in de goede richting kan helpen.
@rykers Dank voor de tip! De aansluiting op de WP lijkt conisch, ik neem aan dat het bij jou goed is gegaan met die pakking die er bij die flexibele slang zit, al dan niet het schroefdraad verpakt met teflontape/loctite 55?
@123Arjan Ik ben inderdaad van plan hem aan te sluiten met uponor 32. Met antivries set bedoel je een vorstbeveiligingsklep? De antivorst functie met de dipswitch is niet genoeg? Kun je misschien vertellen waar je dat advies van LG gevonden hebt? Ik kan het niet in de installatie handleiding terugvinden. Ik hoor graag meer slimme adviezen van jullie warmtepomp goden!123Arjan schreef op woensdag 6 april 2022 @ 09:00:
[...]
Die aansluiting is 1 duims buitendraad
De 12kw moet met uponor 32, met uponor 25 en de 12kw kan je nog wel flow problemen veroorzaken
Op de onderste zet je je antivries set op (lg adviseert op onderste en bovenste)
Dat heb ik bij lg zelf weg(en hun aansluitschemas staat het ook op geloof ik)larziepan schreef op woensdag 6 april 2022 @ 10:11:
@rykers Dank voor de tip! De aansluiting op de WP lijkt conisch, ik neem aan dat het bij jou goed is gegaan met die pakking die er bij die flexibele slang zit, al dan niet het schroefdraad verpakt met teflontape/loctite 55?
[...]
Flexibel aansluiten is prima, doe ik ook meestal maar zoek wel leidingen die geschikt zijn voor 60+ graden
@123Arjan Ik ben inderdaad van plan hem aan te sluiten met uponor 32. Met antivries set bedoel je een vorstbeveiligingsklep? De antivorst functie met de dipswitch is niet genoeg? Kun je misschien vertellen waar je dat advies van LG gevonden hebt? Ik kan het niet in de installatie handleiding terugvinden. Ik hoor graag meer slimme adviezen van jullie warmtepomp goden!
En ja ik bedoel de vorstbeveiligingsklep, die is er enkel als beveiliging voor mocht de stroom uitvallen en de temperatuur onder de 3graden komt(watertemperatuur)
De dipswitch is enkel voor als je antivries (glycol) in je systeem gebruikt
Ik heb tado (tijdelijk) aan de kant gezet. Ik merk dat de themrostaat van LG veel beter is en ook kan moduleren.123Arjan schreef op woensdag 6 april 2022 @ 09:08:
[...]
Als je een externe thermostaat gebruikt kan je hem daarbij aansluiten
Anders moet je hem op tb w pump aansluiten, geloof dat die enkel signaal doorgeeft en je dan met een magneetschakelaar moet werken (wel bij de instellingen de pomp aanzetten)
Op welke aansluiting moet dan de externe CVpomp?
@M_AW : vertel eens wat meer over het afgifte systeem en instellingen (bijv. pompinstelling t.b.v. flow).
Pendelen gebeurt over het algemeen als hij zijn minimale vermogen niet kwijt kan. Buiten te warm, binnen al lekker op temperatuur enzovoorts. Die van mij (7kW mono) heeft vanaf gisteren middag ook staan pendelen. Doet daarbij 3 starts per uur overigens, maar dat zal met instellingen te maken hebben.
Vanaf vanochtend kon hij zijn minimale vermogen weer kwijt en draait hij vanzelf weer zoals het hoort.
Het gedrag wat jij ziet neem ik dan dus ook waar (overshoot van Ta met 4c en dan uit).
Ik vind het 'veelvuldig beschreven probleem' overigens meer een zelf geïnduceerd probleem dan dat het een probleem van de warmtepomp is. Noem het liever een karaktereigenschap.
Pendelen gebeurt over het algemeen als hij zijn minimale vermogen niet kwijt kan. Buiten te warm, binnen al lekker op temperatuur enzovoorts. Die van mij (7kW mono) heeft vanaf gisteren middag ook staan pendelen. Doet daarbij 3 starts per uur overigens, maar dat zal met instellingen te maken hebben.
Vanaf vanochtend kon hij zijn minimale vermogen weer kwijt en draait hij vanzelf weer zoals het hoort.
Het gedrag wat jij ziet neem ik dan dus ook waar (overshoot van Ta met 4c en dan uit).
Ik vind het 'veelvuldig beschreven probleem' overigens meer een zelf geïnduceerd probleem dan dat het een probleem van de warmtepomp is. Noem het liever een karaktereigenschap.
All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh
Hier moet ik even eenrykers schreef op woensdag 6 april 2022 @ 07:24:
@larziepan Ik heb er nog een stukje slang tussen :
Mijn 12kW WP staat nog in bestelling, met een beetje geluk generatie 4 strakjes.
Begetube 32x3 voorgeisoleerde leiding naar het huidige CV systeem met keerkleppen zodat de huidige CV ketel en de WP naast elkaar kunnen draaien.
Huidige CV draait op 50 graden en stuurt 48m2 vloerverwarming + een design radiator in de badkamer aan op de eerste verdieping.
Begane grond, 50m2, heeft nog maar 2 gewone radiatoren aan de achterzijde van de woning maar heeft hulp van een LG ARTCOOL Stylist (G12WL) lucht-lucht split unit om genoeg warmte rond te circuleren. (deze draait vast op ventilatie stand 2, regeling op AI met een richt temperatuur van 23 graden omdat de unit vrij hoog hangt)
Tevens is er een keuken van 15m2 welke verwarmd wordt door 3 gewone radiatoren en zo ver de warme lucht vanuit de woonkamer nog binnen stroomt.
Doordat de split unit onderbemeten en niet voluit ingesteld is springt bij kouder temperaturen het gas vanzelf bij. Was wel even zoeken naar de balans van radiatorkranen, thermostaat en split unit om dit voor elkaar te krijgen.
Huis is vrijstaand met aangebouwde garage, dak loopt door over de garage en heeft derhalve ook een zolder.
Achter de garage zit de keuken.
Van de 1e verdieping is het plafond geïsoleerd en dubbel glas, geen dak isolatie, geen spouwmuur isolatie, slechte vloer isolatie op de begane grond en nog enkel glas aan de achterzijde wegens toekomstige aanpassing van de gevel.
16 panelen op het dak in oost-west ligging (4160Wp).
Huidige te verwachtte verbruikscijfers zijn 1500m3 gas en 2500kWh voor 2022
Ik kwam van 2896m3 en 1800kWh uur af in 2019 zonder panelen en split unit
LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West
Dank voor je reactie,thido schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:02:
@M_AW : vertel eens wat meer over het afgifte systeem en instellingen (bijv. pompinstelling t.b.v. flow).
Je merkt terecht op dat mijn woordkeuze wat ongelukkig is. Laat ik het inderdaad hebben over een karaktereigenschap en niet over een inherent probleem van het product.
Het afgiftesysteem bestaat uit ongeveer 40m2 vloerverwarming en 4 T22 radiatoren van 140x40. Ik heb zowel geëxperimenteerd met alles helemaal open, alleen de vloer open, vloer open + radiatoren half open. Met de pompinstellingen heb ik geëxperimenteerd op 50%, 70%, maar dat bracht eerder verslechtering dan verbetering. Staat nu op 100% zodat het systeem zelf vrije keuze heeft.
Pendelen ontstaat inderdaad als een systeem z'n warmte niet kwijt kan. Uit het feit dat T_retour nog voldoende onder T_gewenst ligt (deltaTbijna 8 graden terwijl pomp op 100% draait), concludeer ik eigenlijk dat het systeem (afgiftesysteem) voldoende warmte kwijt kan. Maar doordat het opgenomen vermogen rond de 1,5kW blijft liggen, dik >5kW thermisch vermogen dus bij buitentemperatuur van 10 graden, loopt T_aanvoer te hoog op. Wat je eigenlijk zou verwachten is dat de compressor gaat aftoeren, maar dat lijkt dus niet te gebeuren in die aanloopfase.
Heb jij enig idee wat de daadwerkelijke flow is wanneer alles open staat? (Kamstrup in het circuit?)M_AW schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:30:
[...]
Dank voor je reactie,
Je merkt terecht op dat mijn woordkeuze wat ongelukkig is. Laat ik het inderdaad hebben over een karaktereigenschap en niet over een inherent probleem van het product.
Het afgiftesysteem bestaat uit ongeveer 40m2 vloerverwarming en 4 T22 radiatoren van 140x40. Ik heb zowel geëxperimenteerd met alles helemaal open, alleen de vloer open, vloer open + radiatoren half open. Met de pompinstellingen heb ik geëxperimenteerd op 50%, 70%, maar dat bracht eerder verslechtering dan verbetering. Staat nu op 100% zodat het systeem zelf vrije keuze heeft.
Pendelen ontstaat inderdaad als een systeem z'n warmte niet kwijt kan. Uit het feit dat T_retour nog voldoende onder T_gewenst ligt (deltaTbijna 8 graden terwijl pomp op 100% draait), concludeer ik eigenlijk dat het systeem (afgiftesysteem) voldoende warmte kwijt kan. Maar doordat het opgenomen vermogen rond de 1,5kW blijft liggen, dik >5kW thermisch vermogen dus bij buitentemperatuur van 10 graden, loopt T_aanvoer te hoog op. Wat je eigenlijk zou verwachten is dat de compressor gaat aftoeren, maar dat lijkt dus niet te gebeuren in die aanloopfase.
Kan natuurlijk wel de pomp op 100% zetten maar als vervolgens elders de boel afgeknepen wordt (voetventielen, vvw verdeler etc.) dan wordt het alsnog en uitdaging.
Nog wat aanvullende vragen: Wat voor verdeler zit erin? Hoeveel groepen vvw zijn het? Is het afgifte systeem hydraulisch gescheiden van de WP?
De initiële opstart piek zal hij ongeveer 10 minuten vol willen houden om vervolgens af te gaan toeren.
Kan hij het vermogen niet kwijt schakelt hij uit.
All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh
Probeer de stille modus, deze zorgt ervoor dat de piek van de compressor lager ligt
Hierdoor doet de warmtepomp er langer over om zijn temperatuur te bereiken, wat hopelijk dan 10+ min is
Anders moet je andere instellingen veranderen, zo vaak starten in een uur is niet gewenst (min en Max pomp toerental moet je eerst zo groot mogelijk bereik houden, je hebt waarschijnlijk nog niet de nieuwe versie waardoor de flow moeilijk uit te lezen is)
Hierdoor doet de warmtepomp er langer over om zijn temperatuur te bereiken, wat hopelijk dan 10+ min is
Anders moet je andere instellingen veranderen, zo vaak starten in een uur is niet gewenst (min en Max pomp toerental moet je eerst zo groot mogelijk bereik houden, je hebt waarschijnlijk nog niet de nieuwe versie waardoor de flow moeilijk uit te lezen is)
Ik heb geen Kamstrup in het circuit. Unit zelf geeft aan dat de flow op 19-20L/min zit.thido schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:42:
[...]
Heb jij enig idee wat de daadwerkelijke flow is wanneer alles open staat? (Kamstrup in het circuit?)
Kan natuurlijk wel de pomp op 100% zetten maar als vervolgens elders de boel afgeknepen wordt (voetventielen, vvw verdeler etc.) dan wordt het alsnog en uitdaging.
Nog wat aanvullende vragen: Wat voor verdeler zit erin? Hoeveel groepen vvw zijn het? Is het afgifte systeem hydraulisch gescheiden van de WP?
De initiële opstart piek zal hij ongeveer 10 minuten vol willen houden om vervolgens af te gaan toeren.
Kan hij het vermogen niet kwijt schakelt hij uit.
Ik had mijn hele systeem vrijwel perfect waterzijdig ingeregeld d.m.v. voetventielen. Dit resulteerde inderdaad in de CH14-error, wat betekent dat er te weinig flow was. Alle voetventielen en kranen staan nu helemaal open.
De VV bestaat uit 2 groepen en is hydraulisch gescheiden d.m.v. platenwisselaar. Zeker niet ideaal, dat weet ik. Maar ik blijf in mijn eigen gedacht toch steeds teruggrijpen op 'er is voldoende fow en de retour is stuk lager dan T_gewenst, dus het zou moeten werken.
Die opstartpiek, daar kom ik dus gewoon niet voorbij, waardoor het systeem niet lekker in de modulatie-modus komt.
Zoals ik had aangegeven heb ik de silent mode ook zeker geprobeerd! Omdat de hardware van de 5kW gedeeld wordt met de 7kW en de 9kW heb ik overigens het idee dat silent maar heel beperkt begrenst, omdat je voor 5kW eigenlijk altijd in het 'silent' gebied van de hardware zit. Net zo als de 'peak current control' van 17A. Vrij weinig-beperkend op een 5kW unit.123Arjan schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:50:
Probeer de stille modus, deze zorgt ervoor dat de piek van de compressor lager ligt
Flow kan ik dus wel aflezen. De juistheid daarvan kan ik niet controleren.
Edit: platenwisselaar, dus vvw verdeler zit niet direct aan de WP.M_AW schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:55:
[...]
Ik heb geen Kamstrup in het circuit. Unit zelf geeft aan dat de flow op 19-20L/min zit.
Ik had mijn hele systeem vrijwel perfect waterzijdig ingeregeld d.m.v. voetventielen. Dit resulteerde inderdaad in de CH14-error, wat betekent dat er te weinig flow was. Alle voetventielen en kranen staan nu helemaal open.
De VV bestaat uit 2 groepen en is hydraulisch gescheiden d.m.v. platenwisselaar. Zeker niet ideaal, dat weet ik. Maar ik blijf in mijn eigen gedacht toch steeds teruggrijpen op 'er is voldoende fow en de retour is stuk lager dan T_gewenst, dus het zou moeten werken.
Die opstartpiek, daar kom ik dus gewoon niet voorbij, waardoor het systeem niet lekker in de modulatie-modus komt.
Ik ben wel benieuwd wat er van het vermogen aan de platenwisselaar wordt afgegeven.
Als er daar iets mis zit en het gaat enkel door je vier radiatoren dan verklaart dat wel waarom hij uit gaat.
Andersom hetzelfde, als het enkel naar de platenwisselaar gaat in dat geval zal hij ook uit gaan.
[ Voor 14% gewijzigd door thido op 06-04-2022 15:10 ]
Wederom bedankt voor je inzichten.thido schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:47:
[...]
Edit: platenwisselaar, dus vvw verdeler zit niet direct aan de WP.
Ik ben wel benieuwd wat er van het vermogen aan de platenwisselaar wordt afgegeven.
Als er daar iets mis zit en het gaat enkel door je vier radiatoren dan verklaart dat wel waarom hij uit gaat.
Andersom hetzelfde, als het enkel naar de platenwisselaar gaat in dat geval zal hij ook uit gaan.
Ik heb hem zojuist weer een keer opgestart. Na 2 dagen uit te staan. Ijskoude vloer, ijskoude radiatoren. T_aanvoer_gewenst op 30. Ik heb de T_retour continu gemonitord, die is niet boven de 22 graden uitgekomen. T_aanvoer ging weer vrij vlot naar 34 graden en toen ging de boel weer uit. Debiet van de pomp zat tussen de 15 en 20L per minuut. Wat verder opviel is dat de aanvoertemperatuur van het R32 uit de buitenunit opliep naar 53 graden. Zelfs toen de T_aanvoer al hoger lag dan T_aanvoer_gewenst bleef de aanvoertemperatuur van het gas verder oplopen.
Toevallig, of niet, waren zowel de retour van de platen-wisselaar als de retour van alle radiatoren allemaal tussen de 20 en 23 graden. Heb slechter gebalanceerde systemen gezien
Het staat sowieso op de planning om de VV-verdeler-wisselaar komende zomer te vervangen door een open verdeler. Maar ik vrees dat het daarmee niet wordt opgelost. Ik blijf maar hangen in 'de retourtemperatuur is voldoende laag en de flow is voldoende hoog, daar zit het probleem niet'
[ Voor 6% gewijzigd door M_AW op 06-04-2022 15:43 ]
Jouw verdelers zijn meng verdelers, die mengen steeds een beetje warm water bij, daar heb je dus vrij weinig afgifte van
Voor nu om hem beter te laten draaien is het enige wat ik zo op afstand kan bedenken je gewenste temperatuur verhogen naar bijvoorbeeld 35 graden of de meting op de retour te zetten in de instellingen(dan loopt je aanvoer ook naar 35-40 graden)
Mooiste is hem op war te hebben lopen, maar met die meng verdelers gaat hij lopen pendelen vermoed ik als je die op 30 graden wilt hebben
Voor nu om hem beter te laten draaien is het enige wat ik zo op afstand kan bedenken je gewenste temperatuur verhogen naar bijvoorbeeld 35 graden of de meting op de retour te zetten in de instellingen(dan loopt je aanvoer ook naar 35-40 graden)
Mooiste is hem op war te hebben lopen, maar met die meng verdelers gaat hij lopen pendelen vermoed ik als je die op 30 graden wilt hebben
het zal wel aan mij liggen, maar ik snap het nog steeds nietRolf Breuer schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 23:59:
@Powrskin
Ik heb de externe heater voor legionella niet aangesloten. Gewoon om het fijt dat mijn boilervat er geen aansluiting voor heeft. Ik krijg max 50 graden warm water uit de lg zonder extern element. Ik heb wel geëxporteerd met een van de weerstanden die mijn lg bezit als noodvoorziening. Als je het sanitair programma laat draaien staat de lg wp stil. Ook de pomp draait niet. Ik had dus het externe element aangesloten op de heater aansluiting voor het boilervat. Omdat de lg niet draait verder kun je dit dus doen op dezelfde groep waar je de lg mee hebt aangesloten. Alleen als je een extern element wilt gebruiken dat mee helpt bij defrosten en mee werkt bij de door jou ingestelde temperatuur heb je een 2e voeding nodig. Zo heb ik hem dus aangesloten.
Dus even om je vraag te beantwoorden nee je hebt geen extra voeding nodig.
Groetjes Rolf
driewegklep aansluiten op 1.2.3
boilertanksensor op cn-th4? daar kunnen 4 draden op en de sensor heeft er 2. bij de warmtepomp zat nog een connector met 2 draadjes aan de buitenste pinnen. zal dat het dan zijn?
heater voor de boiler op 6 en 7? zie foto. daar zit niets op aangesloten, dus geen stroom lijkt me.
https://tweakers.net/i/Qo...MCUFgycK.jpg?f=user_large
niet heel veel tijd om mee te prutsen, maar de leidingen voor de fancoils liggen wel in de muur en alle voorbereidingen voor het boilervat zijn gedaan.
https://www.lgklimaat.nl/...g-hm_051_071_091_mu43.pdf
Nukezone FTW
@Powrskin
3 weg klep op 8,9,10 of 8,10 of 9,10(afhankelijk van soort 3weg klep
Boilersensor op cm-th4 weet zo niet uit mijn hoofd welke van de 4, 2 zijn voor boiler en 2 voor collector geloof ik
Heater(verplicht ivm legionella, dus je elektrische hulp om de boiler wekelijks of iedere 2 weken boven de 60 graden te krijgen) idd op 6,7 zal je zelf moeten bedraden als ik je foto zo zie…(import model?)
Geen idee waar dat origineel op printplaat aangesloten zit
Boilersensor op cm-th4 weet zo niet uit mijn hoofd welke van de 4, 2 zijn voor boiler en 2 voor collector geloof ik
Heater(verplicht ivm legionella, dus je elektrische hulp om de boiler wekelijks of iedere 2 weken boven de 60 graden te krijgen) idd op 6,7 zal je zelf moeten bedraden als ik je foto zo zie…(import model?)
Ik had precies hetzelfde! Wat mij enorm heeft geholpen is om de temperatuursensor op type 2 te zetten. Kijk even op pagina 123 van de manual. Normaal ging de compressor uit als de DeltaT op Taanvoer-Tgewenst groter of gelijk werd aan 3 a 4. Nu blijft de compressor langer doordraaien (DeltaT van 5,5 heb ik al voorbij zien komen) om vervolgens over te gaan op moduleren. Moduleren doet de warmtepomp pas op zijn vroegst na 15 minuten. Ik kan nu moeiteloos dagen achter elkaar doordraaien aan 5/6/700 wattM_AW schreef op woensdag 6 april 2022 @ 10:01:
Tijd voor een update van mijn kant. Het installeren van de LG Therma-V splitunit met Integrated Water Tank (IWT).
Het systeem is geplaatst, geïnstalleerd en inbedrijfgesteld. Het liefst zou ik een mooie collage plaatsen van alle foto's van de werkzaamheden, (3 betonboringen, uren in de kruipruimte, een binnenunit van 160kg naar zolder brengen, etc) maar de praktijk wil dat ik tegen een probleem aanloop en dat het oplossen van problemen voorrang heeft op het plaatsen van mooie foto's![]()
Ik vind het echt een prachtig systeem, ik ben er blij mee en zelfs best wel een beetje trots op. Ik laat het graag aan familie, vrienden en kennissen zien die bij mij thuis komen. Het DHW-gedeelte werkt perfect en geruisloos, heerlijk! Alleen het CV-gedeelte krijg ik niet lekker aan de praat. De compressor maakt zo’n 6 start-stop-cycli per uur, waarbij het vrijwel niet voorkomt dat het systeem daadwerkelijk gaat moduleren. Inmiddels is het CV-gedeelte maar uitgeschakeld en verwarm ik de woning weer met 4 LuchtLuchtWarmtepompen. Momenteel staat er dus een erg dure en complexe split-unit warmtepompboiler op zolder![]()
Vooralsnog heb ik geen kamstrup, maar lees de Ta, Tr en Tb uit met modbus. Deze waardes zijn vele malen sneller dan de app (en op de tiende nauwkeurig).
Verder lees ik nog veel meer uit met modbus, maar omdat de registers in een grote grabbelton zitten, ben ik er nog niet achter wat wat is

3wegklep zit dan goed. En die draait ook. Nog niet aangesloten dus of hij goed gedraaid zit weet ik niet.123Arjan schreef op donderdag 7 april 2022 @ 07:24:
@Powrskin
Sensor iemand anders die het weet?
Heater zelf bedragen is ook lekkere onhandig. Ik zag wel ergens wat staan qua aansluiten van de sww kit. Kom ik vanavond weer op terug.
Inderdaad import vanuit Italië
Hoop dat ik wel 58c kan halen met de warmtepomp zelf trouwens.
Gelukkig ben ik lang niet de enige die deze warmtepomp heeft. 😎
[ Voor 7% gewijzigd door Powrskin op 07-04-2022 15:50 ]
Nukezone FTW
Sensor is draad 2 en 4(net vanmiddag nog 1 aangesloten)Powrskin schreef op donderdag 7 april 2022 @ 15:48:
[...]
3wegklep zit dan goed. En die draait ook. Nog niet aangesloten dus of hij goed gedraaid zit weet ik niet.
Sensor iemand anders die het weet?
Heater zelf bedragen is ook lekkere onhandig. Ik zag wel ergens wat staan qua aansluiten van de sww kit. Kom ik vanavond weer op terug.
Inderdaad import vanuit Italië
Hoop dat ik wel 58c kan halen met de warmtepomp zelf trouwens.
Gelukkig ben ik lang niet de enige die deze warmtepomp heeft. 😎
Heater bedraden valt wel mee, even schema erbij houden en het stelt niets voor (heater uitgang is enkel signaal, voeding zal je dus via magneetschakelaar oid moeten aansluiten)
De 58 graden boven in je boiler haal je wel zonder heater, mits je niet veel verlies van buiten naar de boiler hebt
Dank je 😎123Arjan schreef op donderdag 7 april 2022 @ 16:10:
[...]
Sensor is draad 2 en 4(net vanmiddag nog 1 aangesloten)
Heater bedraden valt wel mee, even schema erbij houden en het stelt niets voor (heater uitgang is enkel signaal, voeding zal je dus via magneetschakelaar oid moeten aansluiten)
De 58 graden boven in je boiler haal je wel zonder heater, mits je niet veel verlies van buiten naar de boiler hebt
Sensordraden 2 en 4 aansluiten check.
Nu nog een 4 PINS connector vinden. Die ik nog had liggen is 5pins...
3wegklep op 1, 2 en 3 IPV 8, 9 en 10 ik heb de rechtse versie als je op pagina 42 van het installatie boek kijkt.
https://www.lgklimaat.nl/...g-hm_051_071_091_mu43.pdf
Boilerheater, zou wel erg ongebruiksvriendelijk zijn als je er zelf nog een magneetschakelaar op aan zou moeten sluiten. Dit kan niet anders?
Buiten dat ik nog niet weet waar ik hem dan op de printplaat zou moeten aansluiten. Staat denk ik in de sww kit installatie handleiding.
Je zou heb bijna gewoon op een tijdschakelaar zetten en dan lekker samen met de wp laten draaien 1x in de paar weken.
Verlies heb ik niet veel denk ik. Wp staat op een halve meter van de buitenmuur en daarna is het gelijk geïsoleerd en maar 5 meter tot het buffervat. Die heeft een 4meter spiraal. We zullen zien hoe hoog ik kan komen.
[ Voor 21% gewijzigd door Powrskin op 07-04-2022 19:20 ]
Nukezone FTW
Hallo,
Ik probeer hele topic te volgen, maar inmiddels heb ik steeds meer vragen dan antwoorden
Ik ben van plan om LG THERMA V HM091M.U44 ( volgens leverancier nieuwe versie) te kopen en instaleren.
Hopelijk kunnen jullie aantal vragen beantwoorden
Situatie:
Tussenwoning uit 1972 oppervlakte 150m2
21 zonnepanelen van ongeveer 6500w
Overall HR dubbele glas uit 2004
Dak is geïsoleerd.
Vloer beneden wordt deze zomer ook geïsoleerd.
Beneden elektrische vloerverwarming (gebruiken alleen voor voet comfort)
Overall radiatoren in 2017 geïnstalleerd dus geen vloerverwarming door middel van water.
Keuken is al voorzien van elektrische boiler
Voor badkamer wil ik zeer binnenkort ook een elektrische boiler plaatsen.
Net van gaskookplaat overgestapt naar inductie.
CV ketel zal dus nog alleen voor verwarming zorgen
Mijn vraag:
1. Kan warmtepomp zonder CV ketel werken? Ik bedoel dus puur technisch en niet of het of niet voldoende warmte zal leveren.
2. Welke vermogen moet warmtepomp zijn in mijn situatie? Ik denk zelf aan 9kw maar ik weet niet of het voldoende is.
3. Waar moet zo'n monoblock staan? Mijn cv ketel zit op de zolder maar er is geen mogelijkheid om monoblock ergens in de buurt te plaatsen. Enige twee plekken in de tuich op de grond of op de balkon.
Deze vraag is voor mij erg belangrijk en nog steeds niet duidelijk:
4. Er komen twee buizen uit warmtepomp met aanvoer en uitvoer, waar moet ik deze aansluiten? Moet het perse naar de zolder getrokken worden waar cv ketel staat of kan het aangesloten worden op bestaande leiding van een van radiatoren bijvoorbeeld in de woonkamer? Nieuwe buizen trekken naar de zolder vanuit tuin wordt enorme karwei.
5. Ik begrijp dus dat warmtepomp in de winter niet altijd huis kan verwarmen en cv ketel moet bijspringen. Heeft iemand geprobeerd om gas cv ketel te vervangen door een elektrische ketel om pieken te kunnen opvangen? Zal zoiets werken?
Alvast bedankt
Ik probeer hele topic te volgen, maar inmiddels heb ik steeds meer vragen dan antwoorden
Ik ben van plan om LG THERMA V HM091M.U44 ( volgens leverancier nieuwe versie) te kopen en instaleren.
Hopelijk kunnen jullie aantal vragen beantwoorden
Situatie:
Tussenwoning uit 1972 oppervlakte 150m2
21 zonnepanelen van ongeveer 6500w
Overall HR dubbele glas uit 2004
Dak is geïsoleerd.
Vloer beneden wordt deze zomer ook geïsoleerd.
Beneden elektrische vloerverwarming (gebruiken alleen voor voet comfort)
Overall radiatoren in 2017 geïnstalleerd dus geen vloerverwarming door middel van water.
Keuken is al voorzien van elektrische boiler
Voor badkamer wil ik zeer binnenkort ook een elektrische boiler plaatsen.
Net van gaskookplaat overgestapt naar inductie.
CV ketel zal dus nog alleen voor verwarming zorgen
Mijn vraag:
1. Kan warmtepomp zonder CV ketel werken? Ik bedoel dus puur technisch en niet of het of niet voldoende warmte zal leveren.
2. Welke vermogen moet warmtepomp zijn in mijn situatie? Ik denk zelf aan 9kw maar ik weet niet of het voldoende is.
3. Waar moet zo'n monoblock staan? Mijn cv ketel zit op de zolder maar er is geen mogelijkheid om monoblock ergens in de buurt te plaatsen. Enige twee plekken in de tuich op de grond of op de balkon.
Deze vraag is voor mij erg belangrijk en nog steeds niet duidelijk:
4. Er komen twee buizen uit warmtepomp met aanvoer en uitvoer, waar moet ik deze aansluiten? Moet het perse naar de zolder getrokken worden waar cv ketel staat of kan het aangesloten worden op bestaande leiding van een van radiatoren bijvoorbeeld in de woonkamer? Nieuwe buizen trekken naar de zolder vanuit tuin wordt enorme karwei.
5. Ik begrijp dus dat warmtepomp in de winter niet altijd huis kan verwarmen en cv ketel moet bijspringen. Heeft iemand geprobeerd om gas cv ketel te vervangen door een elektrische ketel om pieken te kunnen opvangen? Zal zoiets werken?
Alvast bedankt
@miremi
Je hebt nog wel wat voorbereiding nodig.
Doe hier een berekening voor je benodigde vermogen.
https://nl.everybodywiki.com/Koevlaas_formule
Hoe hoog de CV temperatuur nu? Als die hoger dan 40c moet staan, dan zal je misschien nog een radiator kunnen vervangen door een fancoil oid om je afgifte te verhogen.
Als je de warmtepomp ergens op een 22mm ringleiding kan aansluiten kan het mijns inziens wel.
En het monoblock wil je wel in de tuin plaatsen.
En een elektrische boiler zou ik niet meer aan beginnen. Doe een vat bij de warmtepomp of een warmtepompboiler
Je hebt nog wel wat voorbereiding nodig.
Doe hier een berekening voor je benodigde vermogen.
https://nl.everybodywiki.com/Koevlaas_formule
Hoe hoog de CV temperatuur nu? Als die hoger dan 40c moet staan, dan zal je misschien nog een radiator kunnen vervangen door een fancoil oid om je afgifte te verhogen.
Als je de warmtepomp ergens op een 22mm ringleiding kan aansluiten kan het mijns inziens wel.
En het monoblock wil je wel in de tuin plaatsen.
En een elektrische boiler zou ik niet meer aan beginnen. Doe een vat bij de warmtepomp of een warmtepompboiler
Nukezone FTW
@ powrskin
Ik heb een 2 draad temperatuur voeler met bestaand stekkertje gebruikt. Het is bij mij idd de aansluiting waar ook de zonneboiler op zit. De eerste 2 pennen zijn de voeler van de zonneboiler 3 en 4 zijn van het boilervat. Ik heb een sensor van ali gebruikt. Daar het stekkertje met stukje kabel van afgeknipt en verlengd met 2 draads kabel. Die sensor wat ik heb gebruikt heeft dezelfde aansluitstekker als wat er verder in de lg word gebruikt. Dus als je op het aansluitblok dacht th4 dan is van links naar rechts gezien pin 1en 2 niet gebruikt 3 en 4 de sensor van het boilervat. Hoop dat het lukt zo. Ben benieuwd of jij wel boven de 50 graden uit komt zonder elektrisch element. Inmiddels heb ik het opgelost door de sensor onder aan het vat te monteren. Daar word het water nu 50 graden en bovenin zit ik op 58 graden.
Ik heb een 2 draad temperatuur voeler met bestaand stekkertje gebruikt. Het is bij mij idd de aansluiting waar ook de zonneboiler op zit. De eerste 2 pennen zijn de voeler van de zonneboiler 3 en 4 zijn van het boilervat. Ik heb een sensor van ali gebruikt. Daar het stekkertje met stukje kabel van afgeknipt en verlengd met 2 draads kabel. Die sensor wat ik heb gebruikt heeft dezelfde aansluitstekker als wat er verder in de lg word gebruikt. Dus als je op het aansluitblok dacht th4 dan is van links naar rechts gezien pin 1en 2 niet gebruikt 3 en 4 de sensor van het boilervat. Hoop dat het lukt zo. Ben benieuwd of jij wel boven de 50 graden uit komt zonder elektrisch element. Inmiddels heb ik het opgelost door de sensor onder aan het vat te monteren. Daar word het water nu 50 graden en bovenin zit ik op 58 graden.
de pinnen blijven lekker verschuiven. Zal eerst op pin 3 en 4 proberen dan.Rolf Breuer schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 21:44:
@ powrskin
Arjan123 is zo aardig een passend connectortje op te sturen, ik heb een sensor gekocht waar alleen draadjes aan zitten.
Als ik het zo lees dan heb jij de max van je water dus op 50c staan?
Lijkt alsof die op 55c kan in de settings? ik kan het zelf nog niet zien, want ik heb de jumper voor water nog niet verzet. hoop dat ik maandag dat en die sensor kan aansluiten, zodat ik alvast even een beetje kan kijken hoe het werkt allemaal.
Nukezone FTW
Hoi powrskin
Ik heb bij dhw staan 40-60
Bij tank setting1
5-50
Die 5 is de tolerantie naar beneden wanneer de lg moet gaan verwarmen op dhw. Die 50 krijg ik niet hoger. Dat is de temperatuur wat de lg het boilervat verwarmt dus hij stopt bij mij bij 50 graden.
Nu heb ik dus de temp voeler onder in het vat gemonteerd waardoor ik toch boven in zo 58-59 graden krijg.
Op de display kan ik dus wel een hogere temp vragen bv 55 graden alleen de lg stopt bij 50 graden.
Op het blog van mouse86 las ik ook dat de lg maar 50 graden leveren kan en hij de rest met zijn wp op de boiler doet. Hij heeft een warmtepomp boiler met extra spiraal er in. Onder de 50 graden doet de lg mee daarboven neemt de wp van de boiler het over. Het voordeel is je hebt een gigantisch vermogen waardoor je je boiler weer kan opwarmen binnen 2 uur. Zelf dacht ik ook aan deze oplossing echter de wederhelft vind het zo ook goed en wil er geen investering meer aan kwijt.
Bij tank setting1
5-50
Die 5 is de tolerantie naar beneden wanneer de lg moet gaan verwarmen op dhw. Die 50 krijg ik niet hoger. Dat is de temperatuur wat de lg het boilervat verwarmt dus hij stopt bij mij bij 50 graden.
Nu heb ik dus de temp voeler onder in het vat gemonteerd waardoor ik toch boven in zo 58-59 graden krijg.
Op de display kan ik dus wel een hogere temp vragen bv 55 graden alleen de lg stopt bij 50 graden.
Op het blog van mouse86 las ik ook dat de lg maar 50 graden leveren kan en hij de rest met zijn wp op de boiler doet. Hij heeft een warmtepomp boiler met extra spiraal er in. Onder de 50 graden doet de lg mee daarboven neemt de wp van de boiler het over. Het voordeel is je hebt een gigantisch vermogen waardoor je je boiler weer kan opwarmen binnen 2 uur. Zelf dacht ik ook aan deze oplossing echter de wederhelft vind het zo ook goed en wil er geen investering meer aan kwijt.
Ps bij de instelling
Heater priority staat bij mij mail+boost. Ik kan kiezen tussen main en boost en alleen boost.
Bij tank setting2 kan ik instellen hysterese 3
Heating priority dhw of floorheating.
Die staat bij mij op dhw
Heater priority staat bij mij mail+boost. Ik kan kiezen tussen main en boost en alleen boost.
Bij tank setting2 kan ik instellen hysterese 3
Heating priority dhw of floorheating.
Die staat bij mij op dhw
Mijn sw versie is 3014
En ik heb een split unit.
Therma v hu091
De binnenuit is een hn1616 nk3.
Ik vind het raar dat bv roland mergens wel 58 graden kan kiezen en de lg ook door gaat naar 58 graden. Misschien kan hij wat meer uitleg geven over zijn settings.
Groetjes Rolf
En ik heb een split unit.
Therma v hu091
De binnenuit is een hn1616 nk3.
Ik vind het raar dat bv roland mergens wel 58 graden kan kiezen en de lg ook door gaat naar 58 graden. Misschien kan hij wat meer uitleg geven over zijn settings.
Groetjes Rolf
[ Voor 85% gewijzigd door Rolf Breuer op 09-04-2022 08:03 ]
Ik ga er van de week mee spelen. De tanksetting zou als je de sww handleiding leest op 55c moeten kunnen worden ingesteld.Rolf Breuer schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 07:46:
Hoi powrskin
Bij tank setting1
5-50
Ik heb 3 plekken waar een sensor kan en dus kan gelukkig makkelijk wisselen.
Jij weet dan ongetwijfeld ook of de 3wegklep voor het boilervat op 1,2 en 3 moet of op 8, 9 10?
De installatie handleiding zegt 1,2 en 3 en de sww tankkit handleiding zegt 8, 9 en 10 of dus 8 en 10 enz.
Nukezone FTW
Ik zal nu even de kap verwijderen van de binnen unit en ga precies kijken
De 3 wegklep zit aangesloten op 8 9 en 10. Mijn 3 weg klep is 3 draads. De middelste is zwart.Bruin en blauw buiten. De zwarte heb ik op 9 (l1)aangesloten. Aan de andere kant zit de overkant gaat die naar wit over op cn 3 way A. Geel stekker op het moederbord. De temp sensor staat op cn_th4. Pin 3 en 4 van links naar rechts gezien.
Pin 1 en 2 zijn voor de zonneboiler
Pin 1 en 2 zijn voor de zonneboiler
[ Voor 5% gewijzigd door Rolf Breuer op 09-04-2022 08:23 ]
Die sww tank kit is voor een zonneboiler als ik me niet vergis
@Rolf Breuer
Helemaal top. Ik ga het dan ook zo doen. De 3wegklep heb ik nu anders zitten, maar ja niet getest en hij draaide wel. Groen heb ik rechts en blauw in het midden.
Welke warmtepomp heb jij precies?
Sensor gaat nu goedkomen en dan kan ik ook de 3wegklep testen.
Die witte jumper van het laatste plaatje lijkt op degene voor de heater. Zit er wel een jumper in maar geen palletje..
Helemaal top. Ik ga het dan ook zo doen. De 3wegklep heb ik nu anders zitten, maar ja niet getest en hij draaide wel. Groen heb ik rechts en blauw in het midden.
Welke warmtepomp heb jij precies?
Sensor gaat nu goedkomen en dan kan ik ook de 3wegklep testen.
Die witte jumper van het laatste plaatje lijkt op degene voor de heater. Zit er wel een jumper in maar geen palletje..
[ Voor 17% gewijzigd door Powrskin op 09-04-2022 09:14 ]
Nukezone FTW
Ik weet even niet welke jumper je bedoeld.
Ik heb een hu091 met hn1616 nk3 binnen unit.
Groetjes rolf
Groetjes rolf
[ Voor 43% gewijzigd door Rolf Breuer op 09-04-2022 10:17 ]
Maakt niet uit. Iets van Heat_A is voor een elektrisch element.Rolf Breuer schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 10:16:
Ik weet even niet welke jumper je bedoeld.
Groetjes rolf
Lijkt volgens mij precies op mijn printplaat.
enige verschil is dat jij r410a koelmiddel hebt en ik r32. ik zou ook het water wat warmer moeten kunnen krijgen, maar ook dat zullen we zien.
Hoe dan ook gaat dat elektrisch element werken, ik heb hem niet voor niets gekocht.
relais komt eraan en die jumper palletjes ofzo vind ik ook wel ergens.
lijkt erop dat ik de 3wegklep wel goed heb zitten en dat de klep zich niet helemaal aan de normale kleurcodes houdt zoals ik al dacht.
[ Voor 39% gewijzigd door Powrskin op 09-04-2022 22:36 ]
Nukezone FTW
Nu weet ik wat je bedoeld. Je moet idd een magneet schakelaar gebruiken om het element te schakelen. Dit word idd op cn_E/heat a aangesloten. Dat is de stuurspanning van de magneet schakelaar. Je moet er ook nog een aardlek schakelaar tussen zetten en een aparte voeding op de contacten rechts onder op de printplaat. Ik zou het eerst zo eens proberen hoe warm je het water krijgt. Groetjes rolf
Ik dacht al dat de printplaat het zelfde was alleen dat ik ander gas er in heb zitten. Mijn maximale aanvoer temperatuur is 62 graden en een retour van zo 55-56 graden. daarna schakeld de lg uit. Dit lijkt me puur software.
Het is jammer dat we de software niet kunnen updaten. Ik bedoel hiermee het binnendeel waar je in het service menu gaat. Ik heb dit verlengt en ook naar binnen in de kamer gehangen. Bij mij zit er geen temperatuur voeler in. Die heb ik los moeten installeren en in de firmware moeten instellen dat hij mee gebruikt word. Voorheen regelde de lg alleen op watertemperatuur.
Groetjes rolf
Het is jammer dat we de software niet kunnen updaten. Ik bedoel hiermee het binnendeel waar je in het service menu gaat. Ik heb dit verlengt en ook naar binnen in de kamer gehangen. Bij mij zit er geen temperatuur voeler in. Die heb ik los moeten installeren en in de firmware moeten instellen dat hij mee gebruikt word. Voorheen regelde de lg alleen op watertemperatuur.
Groetjes rolf
[ Voor 46% gewijzigd door Rolf Breuer op 10-04-2022 08:13 ]
Goedemorgen,
Sinds afgelopen week heb ik een warmtepomp staan. (LG HM051MR.U44)
Nu kun je dit combineren met een zonneboiler, heb een 1000 liter met 4 collectoren staan.
De Configuratie hiervoor kun je doormiddel van dip switch 2 van 2 op "on" te zetten.
Na starten krijg je netjes de laytoud van een boiler met collectoren te zien op het scherm.
De Sensor boven in de Zonnecollector moet op de TB_Sensor (solar) een PT1000
Deze komt ook netjes binnen en geeft netjes de ruiste temperatuur weer.
Dan moet op CN_TH4 de Boiler tempartuur meter. In de handleiding staat een PT100 maar iets verder op een PT1000
Na het aansluiten van een PT1000 krijg ik 64graden DHW (20gr is de sensor) afgebeeld, en kan ik instellingen doen voor zonneboiler in het menu.
Na het aansluiten van een PT100 krijg ik netjes 21gr in het beeld, maar na een paar seconde een foutmelding CH8. Die krijg ik ook als ik hem loskoppel. dus is echt die ingang.
:strip_exif()/f/image/ixx6VhUZcmYqIygzQf01PFAW.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu de vraag, Wie weet wat ik eventueel fout doe, of wat voor type sensor er op moet?
gr Klaas-Louwe
Nu kun je dit combineren met een zonneboiler, heb een 1000 liter met 4 collectoren staan.
De Configuratie hiervoor kun je doormiddel van dip switch 2 van 2 op "on" te zetten.
Na starten krijg je netjes de laytoud van een boiler met collectoren te zien op het scherm.
Dan moet op CN_TH4 de Boiler tempartuur meter. In de handleiding staat een PT100 maar iets verder op een PT1000
Na het aansluiten van een PT1000 krijg ik 64graden DHW (20gr is de sensor) afgebeeld, en kan ik instellingen doen voor zonneboiler in het menu.
Na het aansluiten van een PT100 krijg ik netjes 21gr in het beeld, maar na een paar seconde een foutmelding CH8. Die krijg ik ook als ik hem loskoppel. dus is echt die ingang.
:strip_exif()/f/image/ixx6VhUZcmYqIygzQf01PFAW.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu de vraag, Wie weet wat ik eventueel fout doe, of wat voor type sensor er op moet?
gr Klaas-Louwe
Is er een reden om dit op beide te (moeten) doen? zit er een terugslagklep in de unit?123Arjan schreef op woensdag 6 april 2022 @ 09:00:
Dankjewel!larziepan schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 23:50:
[...]
Bij deze een foto die ik toevallig vanmiddag gemaakt heb.
Alle sensoren zijn 5k ohm sensoren (de sensoren van de compressor en andere inwendige niet meegenomen)Klaas-Louwe schreef op zondag 10 april 2022 @ 10:00:
Goedemorgen,
[Afbeelding]
gr Klaas-Louwe
Enkel de thermostaat is 10k ohm
Heeft er iemand nog goede tips voor buisisolatie voor 32mm uponor? Ik zie even door de bomen het bos niet meer. Er is vanalles te krijgen van €1,29 t/m €129
Voor binnen of voor buiten?larziepan schreef op maandag 11 april 2022 @ 08:08:
Heeft er iemand nog goede tips voor buisisolatie voor 32mm uponor? Ik zie even door de bomen het bos niet meer. Er is vanalles te krijgen van €1,29 t/m €129
Onder de grond?
In een mantelbuis?
Goed punt @Wolly , ik had duidelijker moeten zijn. Voor buiten, niet onder de grond. Mijn 12 kW komt op de achterstraat te staan. Ik ben van plan de buizen langs een tuinmuur (gemetseld op dezelfde fundering als het huis) te laten lopen en dan vervolgens langs de buitengevel omhoog. (het liefst in zo'n kanaal die ook bij airco's gebruikt worden om de leidingen in te stoppen)Wolly schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:19:
[...]
Voor binnen of voor buiten?
Onder de grond?
In een mantelbuis?
Pak voorgeisoleerde uponor 32, zorg ervoor dat je de koppelingen ook dampdicht isoleertlarziepan schreef op maandag 11 april 2022 @ 21:22:
[...]
Goed punt @Wolly , ik had duidelijker moeten zijn. Voor buiten, niet onder de grond. Mijn 12 kW komt op de achterstraat te staan. Ik ben van plan de buizen langs een tuinmuur (gemetseld op dezelfde fundering als het huis) te laten lopen en dan vervolgens langs de buitengevel omhoog. (het liefst in zo'n kanaal die ook bij airco's gebruikt worden om de leidingen in te stoppen)
Alles wat buiten is, zoveel mogelijk na isoleren, indien er veel buiten ligt, leg dan een verwarmingslint door de goot heen waar je het in weg werkt
Nog beter is als je veel buiten langs gaat gewoon een split lg pakken
@David
Hi All / David
Ik heb reeds het forum/topic nageplozen maar geen bevredigend antwoord kunnen vinden. Bestellen in het buitenland vindt ik geen enkel probleem. Maar heb wel nog onderstaande vragen; wellicht kan een van jullie me verder helpen:
1. Wanneer je een WP in Slovenië koopt, kom je dan nog in aanmerking voor ISDE subsidie? (aangezien officieel je de WP ook moet laten installeren door een bedrijf, en ik dat natuurlijk zelf ga doen) + (de meldcode waarschijnlijk niet op de factuur staat).
2. If 1 = yes, gewoon via de website van RVO, de sloveense factuur uploaden + fotos van installatie?
3. Wat is de maximale Taanvoer die jij (in de praktijk) uit het apparaat kunt halen? (ik heb ongeveer 40-45C nodig.
4. Hoe is jullie ervaring met garantie? Ik heb met LG benelux gesproken en ze melden dat ze de fabrieksgarantie van 2 jaar uitvoeren op elk model dat in de EU is verkocht.
Alvast dank voor jullie tijd!
Hi All / David
Ik heb reeds het forum/topic nageplozen maar geen bevredigend antwoord kunnen vinden. Bestellen in het buitenland vindt ik geen enkel probleem. Maar heb wel nog onderstaande vragen; wellicht kan een van jullie me verder helpen:
1. Wanneer je een WP in Slovenië koopt, kom je dan nog in aanmerking voor ISDE subsidie? (aangezien officieel je de WP ook moet laten installeren door een bedrijf, en ik dat natuurlijk zelf ga doen) + (de meldcode waarschijnlijk niet op de factuur staat).
2. If 1 = yes, gewoon via de website van RVO, de sloveense factuur uploaden + fotos van installatie?
3. Wat is de maximale Taanvoer die jij (in de praktijk) uit het apparaat kunt halen? (ik heb ongeveer 40-45C nodig.
4. Hoe is jullie ervaring met garantie? Ik heb met LG benelux gesproken en ze melden dat ze de fabrieksgarantie van 2 jaar uitvoeren op elk model dat in de EU is verkocht.
Alvast dank voor jullie tijd!
1: je moet een installateur vinden die hem in bedrijf stelt met een meldcode erop(zijn momenteel niet veel installateurs die Wp plaatsen die zelf aangekocht is)
2: zie 1
3: Max van een lg monoblok is 58 graden
4: lg verwijst je naar jouw leverancier als het een serie nummer van buiten de benelux is, garantie gevallen kan dus nog wel een uitdaging zijn
2: zie 1
3: Max van een lg monoblok is 58 graden
4: lg verwijst je naar jouw leverancier als het een serie nummer van buiten de benelux is, garantie gevallen kan dus nog wel een uitdaging zijn
@123Arjan Thx voor je reactie. Heb je ervaring met installateurs die je wel kan aanraden ? (misschien in PM)
Zie de antwoorden van 123Arjan. De regels voor subsidie zijn aangescherpt; je mag de warmtepomp kopen waar je maar wilt zolang hij maar geïnstalleerd wordt door een erkend installateur.
Welk vermogen heb je nodig? Mijn ervaring is dat de LG bij lage temp en hoge luchtvochtigheid moeite heeft een hoge Ta te halen, maar dat zal er mee te maken hebben dat ik de 5,5kW die de LG dan levert ruimschoots nodig heb. Reken er dus niet op dat je de waarden uit de tabellen altijd zult halen.
Welk vermogen heb je nodig? Mijn ervaring is dat de LG bij lage temp en hoge luchtvochtigheid moeite heeft een hoge Ta te halen, maar dat zal er mee te maken hebben dat ik de 5,5kW die de LG dan levert ruimschoots nodig heb. Reken er dus niet op dat je de waarden uit de tabellen altijd zult halen.
@David
edit: wat is een erkend installateur: iemand die lid is van de branche vereniging? InstallQ, of techniek nederland, of iemand die ingeschreven is in het KVK als installateur / algemene klussen etc?
Ons 2 onder 1 kap huis uit 1994 heeft een gebruiksoppervlak van 131m^2, met recent vervangen ramen naar HR++.
Als ik de tabel in deze link als basis neem kom ik op een gevraagd vermogen van 10,4kW (ik vermoed dus iets minder door de nieuwe ramen).
Afgelopen winter heb ik de ketel parameters gelogd, wanneer ik geen nachtverlaging toepas is de max Ta = 45graden geweest.
Dit alles tezamen neigt mij het 12kW model te kiezen.
edit: wat is een erkend installateur: iemand die lid is van de branche vereniging? InstallQ, of techniek nederland, of iemand die ingeschreven is in het KVK als installateur / algemene klussen etc?
Ons 2 onder 1 kap huis uit 1994 heeft een gebruiksoppervlak van 131m^2, met recent vervangen ramen naar HR++.
Als ik de tabel in deze link als basis neem kom ik op een gevraagd vermogen van 10,4kW (ik vermoed dus iets minder door de nieuwe ramen).
Afgelopen winter heb ik de ketel parameters gelogd, wanneer ik geen nachtverlaging toepas is de max Ta = 45graden geweest.
Dit alles tezamen neigt mij het 12kW model te kiezen.
[ Voor 16% gewijzigd door davidoffm op 12-04-2022 16:00 ]
Als je hem op werkspot zet met alleen in bedrijfststelling lukt dat heus wel. De regels zijn nogal krom, denk dat er wat teveel mensen uit de bouw bij het ministerie werken.
Ik zou het wel doen en alleen garantie geven op de werkzaamheden die je uitvoert (koffie drinken). Hoe makkelijk wil je geld verdienen
Die isolatiesubsidie is ook zo krom als wat.
Als je het mij vraagt al die subsidies afschaffen en goedkope/gratis leningen verstrekken.
Ik zou het wel doen en alleen garantie geven op de werkzaamheden die je uitvoert (koffie drinken). Hoe makkelijk wil je geld verdienen
Die isolatiesubsidie is ook zo krom als wat.
Als je het mij vraagt al die subsidies afschaffen en goedkope/gratis leningen verstrekken.
Nukezone FTW
@davidoffmdavidoffm schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 15:32:
@David
Deze vraag had ik zelf ook en daarover heb ik gebeld met de RVO. Zij zeggen het moet een “bouwinstallatiebedrijf” zijn. Wat is een bouwinstallatiebedrijf vroeg ik mezelf toen af? Dat is een bedrijf die onder een van de volgende SBI-codes ingeschreven staat bij de KVK:
:strip_exif()/f/image/Kurdn2MWPmOhavqOoOpnxogb.jpg?f=fotoalbum_large)
@mouse86
Al iets verder met de wifi kit?
Al iets verder met de wifi kit?
Nukezone FTW
Ja, zeker!
Er liggen nu 34 stuks klaar voor verzending.
Ik wacht nog op de notaris want uiteindelijk besloten om de printen niet via mijn privé zzp bedrijf te verkopen maar via een bv. Dit omdat ik geen risico wil lopen met ons privé vermogen door de verkoop van deze printen en omdat mijn huidige bedrijfsverzekering deze kleine aantallen niet wilt dekken.
De ontwikkeling hierover hou ik bij op http://www.yourwizblog.com
Daar staat ook de webshop online en zodra het rond is gaat de voorraad aangepast worden van de webshop.
Iets heb ik hier wel van geleerd. Ik ben meer kwijt met de juridische afhandeling dan dat ik met de ontwikkeling bezig was

Maargoed, we komen er en zijn bijna zover. Ik kan niet wachten.
Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module
Goed nieuws. Ik kom ook regelmatig op de website, heel benieuwd hoe het gaat werken.mouse86 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 16:06:
[...]
Ja, zeker!
Ik wacht nog op de notaris want uiteindelijk besloten om de printen niet via mijn privé zzp bedrijf te verkopen maar via een bv. Dit omdat ik geen risico wil lopen met ons privé vermogen door de verkoop van deze printen en omdat mijn huidige bedrijfsverzekering deze kleine aantallen niet wilt dekken.
Daar staat ook de webshop online en zodra het rond is gaat de voorraad aangepast worden van de webshop.
Iets heb ik hier wel van geleerd. Ik ben meer kwijt met de juridische afhandeling dan dat ik met de ontwikkeling bezig was
Nukezone FTW
Verwacht je dat deze print ook gaat werken voor de nieuwe U34 modellen? Zodra deze modellen goedgekeurd zijn door de RVO wil ik die gaan bestellen, maar ik heb thuis nu alles op een evohome systeem zitten, dus het zou geweldig zijn als ik dat beter kan laten werken dmv jouw print.mouse86 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 16:06:
[...]
Ja, zeker!
Weet je al wat ze gaan kosten?mouse86 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 16:06:
[...]
Ja, zeker!
/f/image/15Wil0mxlzmyQLKyjhIZwlbj.png?f=fotoalbum_large)
De 44 serie 7KW uit Slovenië is vanochtend gearriveerd
Ik had zelf alleen verwacht dat er standaard al een bedieningspaneel bijgeleverd zou zijn. En een handleiding was ook prettig geweest. Gelukkig is die makkelijk te vinden en te downloaden.
Maar geen bedieningspaneel, is dat gebruikelijk?
[ Voor 16% gewijzigd door bartjeNr.Zoveel op 15-04-2022 11:18 ]
Bij mij zaten de bedieningspaneel, handleidingen en doosjes in het apparaat. schroef hem dus even open!bartjeNr.Zoveel schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 11:15:
Bedankt voor de tip, daar zat alles inderdaad netjes in...1993jjohan schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 11:26:
[...]
Bij mij zaten de bedieningspaneel, handleidingen en doosjes in het apparaat. schroef hem dus even open!
Ik ben heel benieuwd hoe de "nieuwe" regeling van LG gaat werkenbartjeNr.Zoveel schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 11:15:
[Afbeelding]
De 44 serie 7KW uit Slovenië is vanochtend gearriveerdPallet beschadigd, maar daar heeft de transporteur een aantekening voor gemaakt. Apparaat zelf is niet beschadigd.
Ik had zelf alleen verwacht dat er standaard al een bedieningspaneel bijgeleverd zou zijn. En een handleiding was ook prettig geweest. Gelukkig is die makkelijk te vinden en te downloaden.
Staat er al een installatie datum op de planning?
LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West
Nieuwe regeling is met name de menu structuur veranderd en uitlezen van bepaalde zaken is makkelijker geworden
Houd er rekening mee dat Wp buiten de Benelux gekocht moeilijk aanmerking kunnen maken op de garantie van lg benelux
@Pascohorde
Ik heb die van mij bij https://aircoplazazwolle.nl/ gekocht. Was hij gisteren nog op voorraad. (model op de website is de u43 maar als je ze mailt hebben ze de u44 ook)
Ik heb die van mij bij https://aircoplazazwolle.nl/ gekocht. Was hij gisteren nog op voorraad. (model op de website is de u43 maar als je ze mailt hebben ze de u44 ook)
Ik ben echt dolblij hoe het werkt icm Evohome.GRT schreef op donderdag 14 april 2022 @ 08:19:
[...]
Verwacht je dat deze print ook gaat werken voor de nieuwe U34 modellen? Zodra deze modellen goedgekeurd zijn door de RVO wil ik die gaan bestellen, maar ik heb thuis nu alles op een evohome systeem zitten, dus het zou geweldig zijn als ik dat beter kan laten werken dmv jouw print.
Ik verwacht dat het bij het nieuwe model ook wel zal werken, maar zeker weten kan ik pas zeggen als het bij iemand getest kan worden....
Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module
Dat kan geregeld worden, ik heb bij een buurman van mij net 1 geplaatst en moet binnenkort bij een vriend 1 plaatsen, maar daar gaat de regeling anders worden ivm Evohome (evohome regelt niks anders dan cv pomp, Wp regelt enkel buffervat)mouse86 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:47:
[...]
Ik ben echt dolblij hoe het werkt icm Evohome.
Ik verwacht dat het bij het nieuwe model ook wel zal werken, maar zeker weten kan ik pas zeggen als het bij iemand getest kan worden....![]()
Anders ff overleg via pm hierover
Groet Arjan
Een hoop mensen bestellen een warmte pomp van LG als ik de berichten zo door lees.
Gaat idereen er vanuit dat het met de subsidie wel goed komt?
Tot op heden staan de nieuwe modellen:
De 9 kW - HM091MR.U44
De 12 kW - HM123MR.U34
nog steeds niet op de subsidielijst van de RVO en het bedrag van de subsidie is dus ook nog niet bekend.
Gaat idereen er vanuit dat het met de subsidie wel goed komt?
Tot op heden staan de nieuwe modellen:
De 9 kW - HM091MR.U44
De 12 kW - HM123MR.U34
nog steeds niet op de subsidielijst van de RVO en het bedrag van de subsidie is dus ook nog niet bekend.