LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 21 ... 178 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Ik heb wel het idee dat je het hele verhaal heel veel moeilijker maakt dan het zou hoeven zijn. Dat bedoel ik niet als kritiek, maar misschien eens kritisch kijken naar de mensen die je adviseren? Er zijn legio mensen (inclusief ikzelf) die BV’s volledig legaal hebben opgericht zonder torenhoge opstart kosten, beheerskosten en DGA salarissen. Ik was 1500 kwijt voor de oprichting van twee BV’s en een stichting en deed zelf de administratie. Mijn jaarlijkse vaste kosten waren letterlijk de kosten voor het aanhouden van een bankrekening. Iemand die hier 4000 per jaar voor rekent zet je echt enorm af, of je moet een omzet van meer dan een ton hebben.

Kijk nog eens goed kritisch naar het hele verhaal en zoek misschien nog eens een second opinion, want het zou zonde zijn als dit mooie project je uiteindelijk duizenden euro’s kost.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-06 16:23
Iemand van jullie recente ervaring met Comfortklimaat.nl? Ze zeggen de LG Thermea 7kW monoblock op voorraad te hebben tegen een (volgens mij) mooie prijs van 3872 incl. BTW. incl. bezorging.

https://www.comfortklimaa...epomp-lg-hm071mr-u44.html

Ervaringen op het forum in het verleden zijn wisselend geweest. Soms slecht, maar soms ook prima leverbaar en af te halen bijvoorbeeld.

-edit- nvm: ik haal deze en onderstaande door elkaar

Nog niet besteld overigens :)

Ik ben op zoek naar compleet systeem voor een DIY-project :)

Ook verkrijgbaar op: https://www.climamarket.e...mp-monobloc-r32-hm071mu43
Maar deze geven aan pas leverbaar vanaf 1/12/'22

Of weet een van jullie nog een goed adres tegen redelijke condities? Levertijd van paar weken is voor mij geen issue.

[ Voor 84% gewijzigd door ThunderStorm op 29-07-2022 11:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-06 14:40
ThunderStorm schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:32:
Iemand van jullie recente ervaring met Comfortklimaat.nl? Ze zeggen de LG Thermea 7kW monoblock op voorraad te hebben tegen een (volgens mij) mooie prijs van 3872 incl. BTW. incl. bezorging.

https://www.comfortklimaa...epomp-lg-hm071mr-u44.html

Ervaringen op het forum in het verleden zijn wisselend geweest. Soms slecht, maar soms ook prima leverbaar en af te halen bijvoorbeeld. Je kan betalen met paypal/CC, dus dan ben je (als consument) toch redelijk safe?
[Afbeelding]

Nog niet besteld overigens :)

Ik ben op zoek naar compleet systeem voor een DIY-project :)

Ook verkrijgbaar op: https://www.climamarket.e...mp-monobloc-r32-hm071mu43
Maar deze geven aan pas leverbaar vanaf 1/12/'22

Of weet een van jullie nog een goed adres tegen redelijke condities? Levertijd van paar weken is voor mij geen issue.
Als deze op voorraad is zou ik hem gewoon bestellen, eventueel zelfs ophalen en ter plekke afrekenen.

Onze split unit van 7 jaar geleden alsmede onze 12kW wp komen van comfortklimaat. Op de wp lang moeten wachten (er stond op de website vermeld dat leveringen lang konden duren maar voor mij was het alleen belangrijk dat het ergens dit jaar zou zijn) maar daar kunnen zij natuurlijk niets aan doen als zij zelf niet geleverd krijgen. Al met al heb ik goede ervaringen met dit bedrijf. Vooral als het op voorraad is zou ik er niet te moeilijk over doen.

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderStorm
Casper de Boer schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:59:
[...]

Als deze op voorraad is zou ik hem gewoon bestellen, eventueel zelfs ophalen en ter plekke afrekenen.

Onze split unit van 7 jaar geleden alsmede onze 12kW wp komen van comfortklimaat. Op de wp lang moeten wachten (er stond op de website vermeld dat leveringen lang konden duren maar voor mij was het alleen belangrijk dat het ergens dit jaar zou zijn) maar daar kunnen zij natuurlijk niets aan doen als zij zelf niet geleverd krijgen. Al met al heb ik goede ervaringen met dit bedrijf. Vooral als het op voorraad is zou ik er niet te moeilijk over doen.
Dank voor je reactie. Hub website is niet super-profi met af en toe slechte vertalingen naar het Nederlands dus ik ben wel extra alert. Ze leveren vanuit Spanje zie ik. Toen jij bij hen bestelde had je wel te maken met een Nederlandse bezorgdienst die gewoon een bezorgafspraak met je afspreekt?
Dit om te voorkomen dat er straks in mijn vakantie een WP voor de deur wordt gedumpt of erger nog... weer retour gaat naar Spanje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casper de Boer
ThunderStorm schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:11:
[...]

Dank voor je reactie. Hub website is niet super-profi met af en toe slechte vertalingen naar het Nederlands dus ik ben wel extra alert. Ze leveren vanuit Spanje zie ik. Toen jij bij hen bestelde had je wel te maken met een Nederlandse bezorgdienst die gewoon een bezorgafspraak met je afspreekt?
Dit om te voorkomen dat er straks in mijn vakantie een WP voor de deur wordt gedumpt of erger nog... weer retour gaat naar Spanje.
Ik heb het over comfortklimaat :), Het Nederlandse bedrijf. Met climamarket heb ik zelf geen ervaringen.

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderStorm
Casper de Boer schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:24:
[...]

Ik heb het over comfortklimaat :), Het Nederlandse bedrijf. Met climamarket heb ik zelf geen ervaringen.
thnx! Nu haal ik ze zelf door elkaar :) Ik moet beter kijken 8)7
Ik zal ze eens bellen of ze hem echt op voorraad hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-06 20:04
Als iemand toevallig iemand kent die de print van @mouse86 zakelijk kan afnemen en doorverkopen -> misschien handig als we dit met een groepje tegelijk doen? Volgens mij is er ondertussen best wel veel interesse in de print

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 12-06 14:22
rolandmegens schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 13:44:
Als iemand toevallig iemand kent die de print van @mouse86 zakelijk kan afnemen en doorverkopen -> misschien handig als we dit met een groepje tegelijk doen? Volgens mij is er ondertussen best wel veel interesse in de print
Goed idee. Ik heb ook interesse.

LG-HM123MR.U34 / LG-WH27S.F5 / 1245 Wp (zuid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-06 21:54
Devil schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 23:47:
[...]

Ik heb wel het idee dat je het hele verhaal heel veel moeilijker maakt dan het zou hoeven zijn. Dat bedoel ik niet als kritiek, maar misschien eens kritisch kijken naar de mensen die je adviseren? Er zijn legio mensen (inclusief ikzelf) die BV’s volledig legaal hebben opgericht zonder torenhoge opstart kosten, beheerskosten en DGA salarissen. Ik was 1500 kwijt voor de oprichting van twee BV’s en een stichting en deed zelf de administratie. Mijn jaarlijkse vaste kosten waren letterlijk de kosten voor het aanhouden van een bankrekening. Iemand die hier 4000 per jaar voor rekent zet je echt enorm af, of je moet een omzet van meer dan een ton hebben.

Kijk nog eens goed kritisch naar het hele verhaal en zoek misschien nog eens een second opinion, want het zou zonde zijn als dit mooie project je uiteindelijk duizenden euro’s kost.
Maar daar ligt ook het probleem. Elke vorm van advies kost geld. Elke adviseur rekent tenminste 150 euro per uur. Beetje koffie drinken, intro, nadenken, op papier zetten en je bent zo paar uur verder.
Een second opinion kost ook een duit met centen.
En ik ben ook een ongelofelijke noob met dit soort juridische dingen. Geef mij maar software en hardware, daar ben ik goed in. :+

Ik wil het ook goed doen. Want alleen een bv opzetten met notaris, dan ben je er niet.

De eenmalige kosten

1500 euro voor opzetten bv en holding
2000 euro voor algemene voorwaarden laten opstellen
900 euro aan advieskosten

En dan de jaarlijkse kosten

600 euro voor 2x bankrekening per jaar
200 euro per jaar salaris administratie
800 euro boekhoud programma SaaS
2500 euro (schatting) voor opstellen jaarrekening en controle van de administratie.

En dan de verplichte DGA salaris per jaar. Tot nog toe zien ze nog geen reden onder het minimum loon te zitten tenzij ik eind van jaar echt te weinig heb.

Bovenstaande even uit m'n hoofd want ik zit in de zon nu :)

En zoals ik begrijp, ben je als dga nog steeds privé aansprakelijk als je onbehoorlijk bestuur voert waardoor ik extra gemotiveerd ben om hem goed te doen.

Maar dan heb je een indruk van de kosten. :)F

En gelukkig kom ik stapje voor stapje verder. *O*

[ Voor 3% gewijzigd door mouse86 op 30-07-2022 15:10 ]

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulluijken
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 15-06 08:49
rolandmegens schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 13:44:
Als ik kan helpen, hoor ik het graag :)

Ben zelf "amateur"-zzp'er. Ben alleen meer technisch, dan administratief onderlegd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderStorm
ThunderStorm schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:33:
[...]

thnx! Nu haal ik ze zelf door elkaar :) Ik moet beter kijken 8)7
Ik zal ze eens bellen of ze hem echt op voorraad hebben.
Comfortklimaat: Levering in nov/dec dit jaar. Op zich nog net voor de echte koude periode...
Ik twijfel

Andere shop: warmte24.nl https://warmte24.nl/produ...monobloc-r32-hm091mr-u44/
Gebeld, voicemail. Terugbelt met anoniem nummer. "ja, WP met 6wkn leverbaar, medio sept". Gratis verzending. Haast te mooi om waar te zijn toch?
Ik wilde bijna betalen, maar begon toen te twijfelen. Geen CC-optie. Enkel vooraf en dan andere naam als betaler en na wat google-en heb ik zo mijn twijfels... scam of niet? Wat denken jullie?

https://nl.trustpilot.com/review/warmte24.nl
volgens mij een hoop 5-steren fake reviews icm een aantal ontevreden klanten. :X

[ Voor 8% gewijzigd door ThunderStorm op 29-07-2022 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
mouse86 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:56:
[...]

Maar daar ligt ook het probleem. Elke vorm van advies kost geld. Elke adviseur rekent tenminste 150 euro per uur. Beetje koffie drinken, intro, nadenken, op papier zetten en je bent zo paar uur verder.
Een second opinion kost ook een duit met centen.
En ik ben ook een ongelofelijke noob met dit soort juridische dingen. Geef mij maar software en hardware, daar ben ik goed in. :+

Ik wil het ook goed doen. Want alleen een bv opzetten met notaris, dan ben je er niet.

De eenmalige kosten

1500 euro voor opzetten bv en holding
2000 euro voor algemene voorwaarden laten opstellen
900 euro aan advieskosten

En dan de jaarlijkse kosten

600 euro voor 2x bankrekening per jaar
200 euro per jaar salaris administratie
800 euro boekhoud programma SaaS
2500 euro (schatting) voor opstellen jaarrekening en controle van de administratie.

En dan de verplichte DGA salaris per jaar. Tot nog toe zien ze nog geen reden onder het minimum loon te zitten tenzij ik eind van jaar echt te weinig heb.

Bovenstaande even uit m'n hoofd want in zit in de zon nu :)

En zoals ik begrijp, ben je als dga nog steeds privé aansprakelijk als je onbehoorlijk bestuur voert waardoor ik extra gemotiveerd ben om hem goed te doen.

Maar dan heb je een indruk van de kosten. :)F

En gelukkig kom ik stapje voor stapje verder. *O*
Het lijkt alsof het op deze manier veel te duur gaat worden allemaal. En ik vond de wifi module van LG zelf al prijzig

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transitie
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
ThunderStorm schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 16:21:
[...]

Comfortklimaat: Levering in nov/dec dit jaar. Op zich nog net voor de echte koude periode...
Ik twijfel

Gebeld, voicemail. Terugbelt met anoniem nummer. "ja, WP met 6wkn leverbaar, medio sept". Gratis verzending. Haast te mooi om waar te zijn toch?
Ik wilde bijna betalen, maar begon toen te twijfelen. Geen CC-optie. Enkel vooraf en dan andere naam als betaler en na wat google-en heb ik zo mijn twijfels... scam of niet? Wat denken jullie?

volgens mij een hoop 5-steren fake reviews icm een aantal ontevreden klanten. :X
Bij KvK staat Stocklots Daily B.V. geregistreerd met een verwijzing naar het adres dat op hun site genoemd staat. Als je kijkt op google.maps kun je het pand zien. Is de laatste ingang aan de rechterzijde van het blauwe iets terug liggende pand. Zitten meerdere bedrijven in. Geen reclame op de gevel. Laatste jaarverslag is in 2016 gedeponeerd.
Als je in de buurt van Almelo woont (of iemand daar kent) kun je er altijd even langs rijden.

Heb zelf ervaring met Comfortklimaat. Dat verliep uitermate moeizaam. Ik moest er continu zelf achteraan. Verkeerde leveringen. Ik vermoed dat de meeste leveranciers uitermate gefrustreerd zijn, omdat de vraag mega is en ze vooral nee moeten verkopen. In het verre oosten gaat iets in een container en pas bij ontvangst blijkt wat er feitelijk in zit. Dat klopt vaak ook niet met hun bestellingen. Benijd ze niet momenteel.

LG-HM123M-U33/ Vaillant aroSTOR VWL B 200-5/ zonnepanelen 8.400 Wattpiek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oxfordpelican
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:12
ThunderStorm schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 16:21:
[...]

Ik twijfel

Ik wilde hier ook bestellen totdat ik dit zag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/STMOa1rFYFa0jHoB38SCJory6sc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/heJQzxImweQJeDEmFURi1r4B.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zeg niet dat het een scam is maar ik zou voorzichtig zijn met geld overmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-06 20:04
Paulluijken schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 15:59:
[...]

Als ik kan helpen, hoor ik het graag :)

Ben zelf "amateur"-zzp'er. Ben alleen meer technisch, dan administratief onderlegd :+
Uitdaging is vooral de zakelijke afnemer vinden die dit wel prima vind om even te doen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mouse86
Powrskin schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 16:48:
[...]

Het lijkt alsof het op deze manier veel te duur gaat worden allemaal. En ik vond de wifi module van LG zelf al prijzig
Klopt, dat zou het dus ook worden, gelukkig heb ik hulp gevonden waardoor ik niet al deze kosten over deze printen meer hoef uit te smeren. Anders zou een print snel 400 euro kosten uitgaande van 50 a 100 stuks per jaar. 8)7

Mijn doel is om onder de 100 euro te blijven per set. Dat lijkt me haalbaar. Maar het zal geen 50 euro meer worden (helaas), daar is de afname te klein voor. Hoop dat dit niet te duur is.

[ Voor 10% gewijzigd door mouse86 op 29-07-2022 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenZuid
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-03 22:11
Goede avond, ook wij zullen dit jaar over gaan naar een warmtepomp, en dan zeer waarschijnlijk naar de LG.

Wel heb ik een aantal vragen welke hier wellicht goed beantwoord kunnen worden:
Momenteel komen wij uit op een 7,4kw (met de koevlaas formule). 1830m3 gas, matig geïsoleerde 2 onder 1 kap uit 1964, 120m2. Normaal dubbel glas, geen spouwmuurisolatie, wat piepschuimen reststukken in het dak en op een aantal plekken kieren bij de kozijnen. Wel een broodjesvloer met tempex.

Nu is de vraag..
Wat gaat dit na isolatie doen?
Wat we gaan doen:
- Spouwmuurisolatie (2cm)
- Buitenmuur een voorzetwand met 75mm isolatie
- Dak isoleren met 14cm pir.
- Verdiepingsvloeren met 16cm glaswol
- Kunststof kozijnen met triple glas (incl voordeur etc).
- Overal komt vloerverwarming met naregeling.
- SWW via 270l wpboiler (Waarschijnlijk de LG ivm hogere subsidie), voor nu te groot met 2 man, maar iets met een kinderwens.
- Buffervat als overloop ivm mogelijk dicht lopende groepen, en grotere foutmarge. Komt in het fietsenhok, dus ruimte zat.
- Alle kamers krijgen een airco als backup / snelle verwarming.
- Hele CV circuit gaat op de schop. Dus 32mm hoofdleidingen, 16mm vloerverwarming 125mm hoh (droogbouw ivm houten vloeren, en snelheid van leggen). Maatje kleiner zou vast goed gaan, maar hou het liever wat ruimer.
- Er komt ook een type D WTW ventilatie systeem.

Met deze isolatie zou 7,5KW waarschijnlijk veel te groot zijn, echter lees ik hier ook weer veel dat afgelopen winter veel mensen last hadden van defrosts, waarschijnlijk door net iets te krap bemeten pompen(?), en een niet helemaal kloppende vermogens specificatie rond de 2 graden vanuit LG.

Nu leek het mij dus eigenlijk geen verkeerd idee om dan voor een 7KW te gaan, aangezien die in de winter maar 5KW haalde. Zou dat voldoende zijn, of word dat te krap, of juist flink overdreven? Zou dit ook in een quiet mode kunnen draaien zonder problemen?

En als laatste,
Bij ons komt de pomp op 1m van de schutting met de buren te staan, zo'n 5m van de slaapkamers van de woningen zelf. Is het dan wellicht handig om direct bij de buren aan te bieden om een geluiddempende (kokos) schutting te plaatsen, of is een beetje extra isolatie plakken al voldoende?
Wellicht relevant, we hebben hier bijna altijd wel wat omgevingsgeluid van een N weg uit dezelfde richting als dat de warmtepomp zal komen te staan.

Een hoop vragen, maar ik vermoed dat ik hier daarvoor wel aardig op de juiste plek ben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KMarco
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16-06 21:46
Aircoplaza zwolle lijkt nog van alles op voorraad te hebben. Leverden bij mij in een paar dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

KMarco schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 21:56:
Aircoplaza zwolle lijkt nog van alles op voorraad te hebben. Leverden bij mij in een paar dagen.
Ja ik heb daar mijn 14kW 3 fase vandaan. Reageren snel op whatsapp en gaven in mijn geval een eerlijke indicatie over levertijd (die bizar kort was). De koerier was ook nog eens enorm aardig en behulpzaam. Was een wat oudere man die dit na z’n pensioen deed. Wel wat duurder, maar dat zou ik ook zijn als ik wel kon leveren in een tijd van schaarste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
RubenZuid schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 21:42:
Goede avond, ook wij zullen dit jaar over gaan naar een warmtepomp, en dan zeer waarschijnlijk naar de LG.

Wel heb ik een aantal vragen welke hier wellicht goed beantwoord kunnen worden:
Momenteel komen wij uit op een 7,4kw (met de koevlaas formule). 1830m3 gas, matig geïsoleerde 2 onder 1 kap uit 1964, 120m2. Normaal dubbel glas, geen spouwmuurisolatie, wat piepschuimen reststukken in het dak en op een aantal plekken kieren bij de kozijnen. Wel een broodjesvloer met tempex.

Nu is de vraag..
Wat gaat dit na isolatie doen?
Wat we gaan doen:
- Spouwmuurisolatie (2cm)
- Buitenmuur een voorzetwand met 75mm isolatie
- Dak isoleren met 14cm pir.
- Verdiepingsvloeren met 16cm glaswol
- Kunststof kozijnen met triple glas (incl voordeur etc).
- Overal komt vloerverwarming met naregeling.
- SWW via 270l wpboiler (Waarschijnlijk de LG ivm hogere subsidie), voor nu te groot met 2 man, maar iets met een kinderwens.
- Buffervat als overloop ivm mogelijk dicht lopende groepen, en grotere foutmarge. Komt in het fietsenhok, dus ruimte zat.
- Alle kamers krijgen een airco als backup / snelle verwarming.
- Hele CV circuit gaat op de schop. Dus 32mm hoofdleidingen, 16mm vloerverwarming 125mm hoh (droogbouw ivm houten vloeren, en snelheid van leggen). Maatje kleiner zou vast goed gaan, maar hou het liever wat ruimer.
- Er komt ook een type D WTW ventilatie systeem.

Met deze isolatie zou 7,5KW waarschijnlijk veel te groot zijn, echter lees ik hier ook weer veel dat afgelopen winter veel mensen last hadden van defrosts, waarschijnlijk door net iets te krap bemeten pompen(?), en een niet helemaal kloppende vermogens specificatie rond de 2 graden vanuit LG.

Nu leek het mij dus eigenlijk geen verkeerd idee om dan voor een 7KW te gaan, aangezien die in de winter maar 5KW haalde. Zou dat voldoende zijn, of word dat te krap, of juist flink overdreven? Zou dit ook in een quiet mode kunnen draaien zonder problemen?

En als laatste,
Bij ons komt de pomp op 1m van de schutting met de buren te staan, zo'n 5m van de slaapkamers van de woningen zelf. Is het dan wellicht handig om direct bij de buren aan te bieden om een geluiddempende (kokos) schutting te plaatsen, of is een beetje extra isolatie plakken al voldoende?
Wellicht relevant, we hebben hier bijna altijd wel wat omgevingsgeluid van een N weg uit dezelfde richting als dat de warmtepomp zal komen te staan.

Een hoop vragen, maar ik vermoed dat ik hier daarvoor wel aardig op de juiste plek ben!
Hallo Ruben,
Een paar aanvullende vragen/ opmerking op jouw tekst.
Een WP op 1 meter van de erfscheiding met de buren. Weet niet wat er bij de buren achter die erfafscheiding gebeurt en hoeveel ruimte zij hebben, maar ik zou mij er niet prettig bij voelen. Ze zullen het dan zeker horen. Of ze er last van hebben hangt van jouw buren af.

Je gaat naast jouw al aanwezige stroomafnemers, een WP, een WP-boiler en een WP/ airco op elke kamer plaatsen. Weet niet hoeveel kamers jullie hebben, maar weet je zeker dat het gaat lukken met 3 x 25 A??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timple
  • Laatst online: 06:21

Timple

Casper de Boer schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:24:
[...]

N=1 maar mijn ervaring is super met climamarket!

WP besteld, netjes binnen gekregen. Mezelf bedacht en ik kon de WP gewoon terugsturen. Maar dit kost natuurlijk verzendkosten dus hij wilde ook wel de na op de factuur aanpassen Ivm subsidie als ik deze door wilde verkopen in NL. Hij bood zelfs aan om de volgende NL klant naar mij door te sturen omdat hij door zijn voorraad heen was. En heeft dit vervolgens ook gedaan. Al met al erg netjes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08:49
Hier n=2 maar ook goede ervaringen met climamarket. Prima communicatie en keurig verzonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenZuid
Transitie schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 00:33:
[...]

Hallo Ruben,
Een paar aanvullende vragen/ opmerking op jouw tekst.
Een WP op 1 meter van de erfscheiding met de buren. Weet niet wat er bij de buren achter die erfafscheiding gebeurt en hoeveel ruimte zij hebben, maar ik zou mij er niet prettig bij voelen. Ze zullen het dan zeker horen. Of ze er last van hebben hangt van jouw buren af.

Je gaat naast jouw al aanwezige stroomafnemers, een WP, een WP-boiler en een WP/ airco op elke kamer plaatsen. Weet niet hoeveel kamers jullie hebben, maar weet je zeker dat het gaat lukken met 3 x 25 A??
Dus toch te dichtbij, dan moet dat even anders.

Dan zouden we 2 andere opties hebben:
Om 2,5m van de erfgrens, maar wel om de hoek van waar die anders zou komen. Dan zit er een stenen schuurtje van 2m tussen.

Of op 3m afstand, maar dan wel met de voorkant gericht naar de schutting, en 5m aan waterleidingen door de tuin.

Zie de foto voor de 1e 2 mogelijke plekken. De 1e was onder het afdakje, en de 2e op de plek waar daar de banden liggen. Dat schuurtje word ook de ruimte voor het buffervat etc, dus wel een ideale plek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2-VgUHf9f2CfLLhxxPJDmCycMpU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qjnMdkJVPxr5axRxfjxaJ64u.jpg?f=fotoalbum_large

En goed punt, dat ga ik zeker even navragen bij de elektricien die alle elektra aansluit (vader). Het zijn wel allemaal kleine airco units van 4x 2,5kw, en 1, 3,5kw. Van de LGs kom ik dan op 0,8Kw per unit, en de 3,5 op 1,05. Totaal dus "maar" 4,25kw., dus ik vermoed dat we nog wel binnen de marges zullen blijven. Maar we gaan het zeker even navragen en wat technische bladen er bij pakken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
RubenZuid schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 10:51:
[...]

Dus toch te dichtbij, dan moet dat even anders.

Dan zouden we 2 andere opties hebben:
Om 2,5m van de erfgrens, maar wel om de hoek van waar die anders zou komen. Dan zit er een stenen schuurtje van 2m tussen.

Of op 3m afstand, maar dan wel met de voorkant gericht naar de schutting, en 5m aan waterleidingen door de tuin.

Zie de foto voor de 1e 2 mogelijke plekken. De 1e was onder het afdakje, en de 2e op de plek waar daar de banden liggen. Dat schuurtje word ook de ruimte voor het buffervat etc, dus wel een ideale plek.

[Afbeelding]

En goed punt, dat ga ik zeker even navragen bij de elektricien die alle elektra aansluit (vader). Het zijn wel allemaal kleine airco units van 4x 2,5kw, en 1, 3,5kw. Van de LGs kom ik dan op 0,8Kw per unit, en de 3,5 op 1,05. Totaal dus "maar" 4,25kw., dus ik vermoed dat we nog wel binnen de marges zullen blijven. Maar we gaan het zeker even navragen en wat technische bladen er bij pakken!
Als je een D type ventilatie doet, waarom zet je daar geen warmte batterij (radiateur) tussen zodat je je ingevoerde lucht kan bijverwarmen / koelen?
Scheelt een hoop airco's en daarmee "gas" leidingen en de installatie verplichtingen die daar bij horen.

Ik ben zelf met zo iets vergelijkbaars bezig, Orcon maxcomfort 500 wtw unit, 12 kW LG wp, en in de toekomst een wp-boiler. Met deze combi kan ik dan directe lucht verwarming of koeling creëren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
mouse86 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 20:22:
[...]

Klopt, dat zou het dus ook worden, gelukkig heb ik hulp gevonden waardoor ik niet al deze kosten over deze printen meer hoef uit te smeren. Anders zou een print snel 400 euro kosten uitgaande van 50 a 100 stuks per jaar. 8)7

Mijn doel is om onder de 100 euro te blijven per set. Dat lijkt me haalbaar. Maar het zal geen 50 euro meer worden (helaas), daar is de afname te klein voor. Hoop dat dit niet te duur is.
@ mouse
Prachtig om te horen dat je een oplossing hebt gevonden en verdere stappen gaat zetten.
Wellicht is het handig en leuk om de werking en toepassing van je module hier op het forum in het kort uit te leggen.
Inmiddels zijn er vele mensen bijgekomen sinds de "time out" en die weten er nog weinig of niets van.
Bijvoorbeeld:
Vervangt de print de standaard LG afstandsbediening? Of is het er naast?
Is de wifi module van LG nu overbodig?
Hoe kun je af of uitlezen wat de module doet en regelt?
Hij moet geplaatst en worden in de behuizing van de wp. Is dit nog steeds zo?
Werkt de module ook bij de nieuwe generatie "4" wp's. Zowel 230 als 3F400?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mouse86
montebaldo55 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 13:31:
[...]

@ mouse
Prachtig om te horen dat je een oplossing hebt gevonden en verdere stappen gaat zetten.
Wellicht is het handig en leuk om de werking en toepassing van je module hier op het forum in het kort uit te leggen.
Inmiddels zijn er vele mensen bijgekomen sinds de "time out" en die weten er nog weinig of niets van.
Bijvoorbeeld:
Ha, heel begrijpelijk. Ik denk dat de meeste informatie hier te vinden is:

https://www.yourwizblog.c...-wifi-module-lg-therma-v/

>>Nee, die blijft werken. Maar wanneer mijn print op actief wordt gezet, dan overschrijft hij acties van je afstandsbediening; bv als je water op 50 graden zet, dan kan je via LG scherm niet het water op 45 zetten, want die gaat dan vanzelf weer terug naar 50. Kan je wel uitzetten als je dat niet wilt.
Eigenlijk is het fijn aan de LG afstandbediening dat je de status ermee kan uitlezen.

>> zover ik weet is er geen toegevoegde waarde om de LG Wifi module (PWFMDD200 ?) toe te voegen. Alles kan ook via deze print (en zelfs meer). Omdat je de print ook kan koppelen aan home automatisering (zoals Home Assistant) kan je nog eenvoudiger uitlezen.

>> Via de webinterface. Of via Home Assistant indien je dit thuis hebt.

>> Mag ook extern, maar dan moet je een draadje trekken (UTP kabeltje) naar binnen. Ik heb hem nu ook extern thuis, want dan hoef ik niet steeds de Therma V te openen als ik wat wil tweaken :+

>> Dit moet getest worden. Ik heb alleen de 230vac versie getest. Wel begrepen van een installateur dat het meeste hetzelfde is, dus de verwachting is dat het compatibel is. Maar zodra de intiele verkoop mag starten, dan is dit een mooi vervolgtraject om mensen te vragen het te gaan testen bij hun Therma V. :) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
mouse86 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 14:55:
[...]

>> Dit moet getest worden. Ik heb alleen de 230vac versie getest. Wel begrepen van een installateur dat het meeste hetzelfde is, dus de verwachting is dat het compatibel is. Maar zodra de intiele verkoop mag starten, dan is dit een mooi vervolgtraject om mensen te vragen het te gaan testen bij hun Therma V. :) :)
Hier een u44 model ( 1F ) beschikbaar voor testen eventueel mocht dat nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenZuid
Casper de Boer schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 11:36:
[...]

Als je een D type ventilatie doet, waarom zet je daar geen warmte batterij (radiateur) tussen zodat je je ingevoerde lucht kan bijverwarmen / koelen?
Scheelt een hoop airco's en daarmee "gas" leidingen en de installatie verplichtingen die daar bij horen.

Ik ben zelf met zo iets vergelijkbaars bezig, Orcon maxcomfort 500 wtw unit, 12 kW LG wp, en in de toekomst een wp-boiler. Met deze combi kan ik dan directe lucht verwarming of koeling creëren :)
Hier heb ik aan zitten denken in de vorm van een kanaal unit achtig iets.

Echter bleek al snel dat er te weinig lucht word verplaatst om de boel echt goed koel te houden, en er kans is op condens in de ventilatie kanalen als de temperatuur te ver zakt.

Wellicht icm plafondkoeling, echter voegt dat weer erg veel kosten toe qua stucwerk.

Op die manier bijverwarmen leek me dan wel weer aardig, alleen ook daar een minimaal effect vs de kosten en extra ruimte. Op zolder plaats ik het liefst zo min mogelijk ivm houten vloeren en asbest dakbeschot, en de cop cijfers van dergelijke units waren minder dan bv een goed ingeregelde LG, Pana of Vaillant WP denk ik mij te herinneren (kan het verkeerd hebben).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beumer
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-06 17:21
[...]
Ik denk dat tot die 100 euro wel een prima prijs is, al zou ik hem dan wel het liefst voor de winter periode willen ontvangen. Kan hem evt., of liever zelfs, zakelijk aanschaffen als dat makkelijker is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
[...]

Onder de 100e is goed zat. Goedkoper dan de LG print en kan een stuk meer. Het lijkt mij prettig om alles van afstand en geautomatiseerd te laten lopen. Afgelopen winter ging het al redelijk vanzelf zonder met de thermostaat te spelen. Een paar dagen een defrostfeest, nu de zomerinstelling nog wat verbeteren

Nukezone FTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Zou wel tot zijn als de software net als Heishamon opensource wordt, kunnen we allemaal bijdragen en/of onze eigen aanpassingen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smit535
  • Laatst online: 19-10-2022
Goede morgen allemaal,

Ik heb een vraag ,We hebben een LG monoblock 7 KW .Hierbij zit een standaard thermostaat geleverd met een kabel van 10 meter ,maar er zit ook een klein kabeltje bij met 2 draden met een grote A stikker er op .Heeft iemand een idee waar voor deze is.
Tevens moet ik nog een dip switch over halen in het toestel om de thermostaat te activeren hoor graag van jullie mvrg Rob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaron612
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 17-05 11:59
Goedemorgen!

Met veel interesse dit topic zitten lezen. Ik ben momenteel aan het onderzoeken of het rendabel/mogelijk met een warmtepomp ons huis van het gas af te krijgen.

De situatie is als volgt:
Hoekwoning jaren 50 van 135m2
Spouwisolatie 7cm, combinatievloer (beton), HR++ glas en 20cm knauw dakisolatie.
Vloerverwarming begaande grond, boven radiatoren
Gasverbruik 2021 1300m3 inc. SWW

Ik heb een aantal vragen waarbij ik benieuwd ben naar jullie inzichten adviezen:

Middels de koevlaas kom ik op 6,3KW ik heb daarnaast een warmtetransmissie berekening uitgevoerd via ubakus, die geeft 7,3KW maar gaat uit van een gehele verwarming van het huis (doen wij normaal niet).
Is een LG 9KW voldoende voor deze situatie?

Ik lees veel issues met de U43 serie over defrosten en opstarten in ons klimaat en het COP/SCOP rendement.
Nu maakt mij dit wat huiverig een LG aan te schaffen, echter alle andere merken hebben een levertijd van minimaal 6+ maanden.
Wat is jullie ervaring op dit moment? Een echte winter met de nieuwe U44 is er nog niet geweest denk ik? Is dat een verbetering of enigszins een gok hoe het uitpakt?

Ik wil echter graag van het gas af, en gezien de huidige gas/electraprijzen de maandlasten significant verlagen. Ik kijk tegelijkertijd naar zonnepanelen, ik verwacht ongeveer 15 kwijt te kunnen 3000kWh.
Wat is jullie ervaring qua verbruik van de LG warmtepomp in een dergelijke situatie? Mijn gevoel zegt na het lezen van dit topic het nog enigszins trial and error is om een goed rendement te krijgen?

Wat is jullie advies in deze, afwachten en een Panasonic/Vaillant bestellen of nu snel handelen en kijken of er nog een LG 9KW S ergens is te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderStorm
123Arjan schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 19:20:

Vergeet het vuilfilter bij je buitenunit niet en magnetische vuilafscheider als je cv buis in de woning hebt
Zowel aanvoer als retour is een vorstklep aanbevolen maar iig in de retour 1 zetten
Inmiddels heb ik een 9kW monoblock in bestelling staan (levering nov/dec '22); dus kan ik me gaaf focussen op rest van de installatie. De vuilfilter is een belangrijk onderdeel begreep ik. Volstaat zoiets als dit?:

https://www.cvtotaal.nl/s...lucht-vuilafscheider.html Toch bijna 200 euro

Iemand ervaring hiermee of kan je ook met een simpelere variant uit de voeten zonder automatische ontluchting etc.? Als zo'n monoblock al automatisch ontlucht is het zonde geld om het dubbelop uit te voeren namelijk.

En komt de plek heel nauw? Idealiter plaats ik hem wat verder van de warmtepomp af zodat hij makkelijk te legen is op regelmatige basis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
ThunderStorm schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 11:39:
[...]

Inmiddels heb ik een 9kW monoblock in bestelling staan (levering nov/dec '22); dus kan ik me gaaf focussen op rest van de installatie. De vuilfilter is een belangrijk onderdeel begreep ik. Volstaat zoiets als dit?:

Iemand ervaring hiermee of kan je ook met een simpelere variant uit de voeten zonder automatische ontluchting etc.? Als zo'n monoblock al automatisch ontlucht is het zonde geld om het dubbelop uit te voeren namelijk.

En komt de plek heel nauw? Idealiter plaats ik hem wat verder van de warmtepomp af zodat hij makkelijk te legen is op regelmatige basis
Als je alleen een vuilafscheider wilt, zijn er idd eenvoudigere uitvoeringen.
Bijvoorbeeld: https://www.cvtotaal.nl/s...heider-spirotrap-mb3.html

Qua locatie is het belangrijk dat hij in de retourleiding naar de unit zit. Hoeft niet direct voor de unit geplaatst te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tolunaygul12
Transitie schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 11:59:
[...]

Als je alleen een vuilafscheider wilt, zijn er idd eenvoudigere uitvoeringen.
Bijvoorbeeld: https://www.cvtotaal.nl/s...heider-spirotrap-mb3.html

Qua locatie is het belangrijk dat hij in de retourleiding naar de unit zit. Hoeft niet direct voor de unit geplaatst te worden.
Deze zit er bij mij ook, gelijk voor de retour leiding is deze gemonteerd in de CV kelder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yh9vv2qxnu-R5UH341xJhLJbnVI=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qY1BsFDggXc9hkwv2JvdAgBd.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10:33
ThunderStorm schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 11:39:
[...]

Ik plaats er altijd 2 bij klanten
1 lucht/vuilafscheider (magnetisch, vergelijkbaar zoals jij in de link zette) binnen, tussen de Wp en aansluiting binnen installatie
En 1 y filter direct op de buitenunit (kosten iets van 25 euro ofzo)
Beide zijn van belang, maar die op de buitenunit is het belangrijkste, die houdt het vuil tegen wat anders in je warmtewisselaar komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulluijken
Heeft een vuilafscheider ook zin als de gehele installatie (op de warmtepomp en vv-verdeler na) kunststof is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
Paulluijken schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 13:54:
Heeft een vuilafscheider ook zin als de gehele installatie (op de warmtepomp en vv-verdeler na) kunststof is?
Als je verdeler van staal is zou ik het alsnog toepassen, is je verdeler van kunstof, dan is het minder van belang, als je dan enkel een y filter toepast zou het ook goed moeten komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulluijken
123Arjan schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 13:58:
[...]

Als je verdeler van staal is zou ik het alsnog toepassen, is je verdeler van kunstof, dan is het minder van belang, als je dan enkel een y filter toepast zou het ook goed moeten komen
Thanks voor je snelle antwoord. VV-verdeler is van RVS. Meer zit er ook eigenlijk niet op, dus de enige vervuiler kan de warmtepomp zelf zijn. Blijft een gesloten systeem (mits schoon gevuld natuurlijk ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderStorm
123Arjan schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 13:43:
[...]

Ik plaats er altijd 2 bij klanten
1 lucht/vuilafscheider (magnetisch, vergelijkbaar zoals jij in de link zette) binnen, tussen de Wp en aansluiting binnen installatie
En 1 y filter direct op de buitenunit (kosten iets van 25 euro ofzo)
Beide zijn van belang, maar die op de buitenunit is het belangrijkste, die houdt het vuil tegen wat anders in je warmtewisselaar komt
Thnx!
Met zo'n Y-filter doel je op zoiets: https://www.stoveparts.nl...vuilfilter-1/#description?

Filter deze in de praktijk nog heel veel meer eruit t.o.v. zo'n magneetfilter wat ervoor zit? Voor de kosten hoef je niet te laten in ieder geval...
En met direct OP de buitenunit bedoel je 'aan het einde van de retour'; dus vlak voordat het de WP weer ingaat?

[ Voor 6% gewijzigd door ThunderStorm op 01-08-2022 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
Ja zo’n filter
Denk er alleen om hoe fijn het filter is, de meesten zijn vrij grof waardoor je hem er net zo goed niet in kan doen(voorschrift van lg weet ik zo niet uit mijn hoofd maar ik meen <0,3mm maaswijdte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-06 17:01
Het aansluiten van een LG 7kw monoblock en Ariston Lydos 100L warmtepompboiler gaat in beide gevallen met een normale geaarde 2polige stekker?

In de bijkeuken heb ik 3 groepen 1-fase 16A:
1 Warmtepompdroger
2 Wasmachine
3 Rest: CV, koel/vriescombinatie.

Als het antwoord op de eerste vraag ja is hoop ik dat het volgende mogelijk is.
1 Warmtepompdroger + wasmachine
2 Monoblock
3 Koel/vries + warmtepompboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Jirure1984 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:44:
Het aansluiten van een LG 7kw monoblock en Ariston Lydos 100L warmtepompboiler gaat in beide gevallen met een normale geaarde 2polige stekker?

In de bijkeuken heb ik 3 groepen 1-fase 16A:
1 Warmtepompdroger
2 Wasmachine
3 Rest: CV, koel/vriescombinatie.

Als het antwoord op de eerste vraag ja is hoop ik dat het volgende mogelijk is.
1 Warmtepompdroger + wasmachine
2 Monoblock
3 Koel/vries + warmtepompboiler
Nee een stekker kan niet continu een hoog vermogen aan. Dus netjes met draad in buis/kabel monteren op bijvoorbeeld een werkschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
Warmtepomp boiler kan rustig op een stekker, lg warmtepomp moet je een nieuwe kabel voor aanleggen (3x4mm2) en aansluiten met een werkschakelaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
123Arjan schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 18:16:
Warmtepomp boiler kan rustig op een stekker, lg warmtepomp moet je een nieuwe kabel voor aanleggen (3x4mm2) en aansluiten met een werkschakelaar
Dus vanaf de monobloc met 3x4mm2 (grondkabel 2x4mm2 kan ook?) naar de werkschakelaar. En dan met dezelfde type kabel van de werkschakelaar naar de meterkast op een eigen groep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderStorm
Jirure1984 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 20:10:
[...]

Dus vanaf de monobloc met 3x4mm2 (grondkabel 2x4mm2 kan ook?) naar de werkschakelaar. En dan met dezelfde type kabel van de werkschakelaar naar de meterkast op een eigen groep?
Ik zou hem wel aarden met een metalen behuizing en buiten. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
ThunderStorm schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 20:13:
[...]

Ik zou hem wel aarden met een metalen behuizing en buiten. :X
https://www.elektramat.nl...C1pUpB29JTVoaAgI2EALw_wcB

2x4mm2 met aarde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

4mm2 is overdreven (er vanuitgaande dat de kabel geen 25+ meter is). Door 2.5mm2 kun je zonder problemen 20A laten lopen (25 ook nog wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
Devil schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 21:28:
4mm2 is overdreven (er vanuitgaande dat de kabel geen 25+ meter is). Door 2.5mm2 kun je zonder problemen 20A laten lopen (25 ook nog wel)
Klopt inderdaad, is lengte en stroom afhankelijk.
Ik heb hier in dit forum eerder een site gepost waar eea netjes voor je wordt uitgerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
Jirure1984 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 20:10:
[...]

De 3-fase WP, zit bij ons op een eigen groep, met een aardlek automaat van 16 A traag (C karakteristiek). Op een kabel van 4 x 2,5 mm2, met een lengte van 15 meter. Werkt probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
Het gaat om max 10 meter dan is 2x2,5mm2 voldoende. Deze loopt van de monobloc naar de groepenkast, eigen groep met aardlekautomaat. En dit kan je dan evetueel combineren met een werkschakelaar? Of slaat het laatste nergens op of kan wel, maar heeft geen toegevoegde waarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
Jirure1984 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 22:59:
Het gaat om max 10 meter dan is 2x2,5mm2 voldoende. Deze loopt van de monobloc naar de groepenkast, eigen groep met aardlekautomaat. En dit kan je dan evetueel combineren met een werkschakelaar? Of slaat het laatste nergens op of kan wel, maar heeft geen toegevoegde waarde?
10m zal wel goed gaan op 2,5mm2
Werkschakelaar is zeker nodig, als je storing aan het zoeken bent of onderhoud wil je niet telkens naar binnen om de automaat over te halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
123Arjan schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 23:15:
[...]

10m zal wel goed gaan op 2,5mm2
Werkschakelaar is zeker nodig, als je storing aan het zoeken bent of onderhoud wil je niet telkens naar binnen om de automaat over te halen
Los daarvan is het gewoon een voorschrift om de unit dmv een werkschakelaar spanningsvrij te kunnen maken.
Jirure1984 heeft het over 2 x 2,5 mm2. Neem aan dat hij 3 x 2,5mm2 bedoeld. De unit dient geaard te worden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 123Arjan
Jirure had het over 2x2,5 grondkabel in zijn eerste post gisteren, dus dan heb je de aarde ook(unit moet idd wel geaard zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smit535
  • Laatst online: 19-10-2022
Goede morgen allemaal,

Ik heb een vraag ,We hebben een LG monoblock 7 KW .Hierbij zit een standaard thermostaat geleverd met een kabel van 10 meter ,maar er zit ook een klein kabeltje bij met 2 draden met een grote A stikker er op .Heeft iemand een idee waar voor deze is.
Tevens moet ik nog een dip switch over halen in het toestel om de thermostaat te activeren hoor graag van jullie mvrg Rob Smit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
Ik dacht dat het allemaal veel ingewikkelder zou zijn. Maar correct me if im wrong. Dit is zoals de groepenkast nu is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SRAQUEzqzJD0PKw4s9KHSjVi_eM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eoJhQcVKFnvJW2NaMpQH8OQN.jpg?f=fotoalbum_large

Nr4 is vrij. Daar zet ik een nieuwe Eaton installatieautomaat 1P+N B16 (zelfde als de overige 9) in.
Dan sluit ik blauw/bruin van YMVK kabel op de automaat en aarde op de aarderails en de uiteinde van de kabel op de werkschakelaar.
En de grondkabel sluit ik ook aan op de werkschakelaar.

Klein beetje off-topic.
De zonnepanelen 2400 watt moeten ook nog aangesloten worden. Dat kan in principe op dezelfde manier doen zoals hierboven beschreven voor de monobloc? Daar wil ik nr 5 voor vrijmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Ja dat kun je zo doen. Wat ik zelf altijd doe is zorgen dat alles wat buiten staat of hangt een eigen aardlek(automaat) zit. Dit omdat er buiten relatief makkelijker aardfouten ontstaan (of bewust veroorzaakt kunnen worden). Ik zou dus rechtsonder een losse alamat hangen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Doezel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-06 21:15

Doezel

Ond

Modbus in Home Assistant.

Na een tijdje puzzelen heb ik de modbus interface aan de gang gekregen op mijn series 4 warmtepomp.
Ik heb als interface een RS232/485 to ETH van WaveShare gebruikt; deze: https://www.waveshare.com/wiki/RS232/485_TO_ETH

Als basis heb ik de de documentatie van @mouse86 gebruikt; thanks!

todo: verder koppelen/automatiseren in Home-Assistant. Als eerste stap wil ik de Energy_State_Input gaan aansturen op basis van het actuele teruggeleverde vermogen van de zonnepanelen.

hier een plaatje van hoe ik de data nu in Home Assistant heb; de data van vóór 13:45 had nog géén [retries: 10] in de config staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hhWi-zUEr7cZFCIvDbnHqdnkOP4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m5CJnpW3NqxdsS1RwxQdOWXC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j3wBvRAvqxbVfDJ7m23qXFhnRe8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Cu511Vkgu4l7craU7TVth9R.jpg?f=fotoalbum_large

hier de code in de configuration.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
modbus:
  - type: tcp
    host: 192.168.168.71
    port: 26
    name: "lg_modbus"
    retry_on_empty: true
    retries: 10
    sensors: 

##input
      - name: error_code
        scan_interval: 10
        address: 0
        slave: 1
        input_type: input

- name: ODU_operation_cycle
        scan_interval: 10
        address: 1

- name: water_inlet_temp
        scale: 0.1
        precision: 1
        scan_interval: 5
        address: 2
        unit_of_measurement: °C

- name: water_outlet_temp
        address: 3

- name: backup_heater_outlet_temp
        address: 4

- name: dhw_water_temp
        address: 5

- name: solar_collector_temp
        address: 6

- name: room_air_temp_circuit1
        address: 7

- name: current_flow_rate
        address: 8
        unit_of_measurement: l/min

- name: flow_temp_circuit2
        address: 9

- name: room_air_temp_circuit2
        address: 10

- name: energy_state_input
        address: 11

- name: outdoor_air_temp
        address: 12

- name: product_group
        scan_interval: 60
        address: 9997

- name: product_info
        address: 9998

##holding
      - name: operation_mode
        input_type: holding

- name: control_method

- name: target_temp_circuit1

- name: room_air_temp_circuit1_holding

- name: shift_value_in_auto_mode_circuit1

- name: target_temp_circuit2

- name: room_air_temp_circuit2_holding

- name: shift_value_in_auto_mode_circuit2

- name: dhw_target_temp

- name: energy_state_input_holding

binary_sensors:
        ##coil
      - name: enable_disable_heating/cooling

- name: enable_disable_dhw

- name: silent_mode_set

- name: trigger_desinfection_operation

- name: emergency_stop

- name: trigger_emergency_operation

## discrete
      - name: water_flow_status   
        input_type: discrete_input

- name: water_pump_status   

- name: ext_water_pump_status   

- name: compressor_status   

- name: defrosting_status   

- name: dhw_heating_status

- name: dhw_tank_disinfection_status   

- name: silent_mode_status   

- name: cooling_status   

- name: solar_pump_status   

- name: backup_heater_step1_status   
        address: 10

- name: backup_heater_step2_status   

- name: dhw_boost_heater_status   

- name: error_status   
        address: 13

- name: emergency_operation_available_space_heating/cooling   
        address: 14

- name: emergency_operation_available_dhw   
        address: 15

- name: mix_pump_status   
        address: 16

LG Therma V Monobloc 12KW U34. | 24 zonnepanelen x 380WP | Gasloos | Unifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaron612
Iemand tijd ondanks alle vakanties even met mij mee te denken? Zou ontzettend helpen wat meer gevoel te krijgen bij het vermogen en defrost gedrag.

Het zijn toch best wel investeringen :p

Mijn dank is groot!
Aaron612 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 11:30:
Goedemorgen!

Met veel interesse dit topic zitten lezen. Ik ben momenteel aan het onderzoeken of het rendabel/mogelijk met een warmtepomp ons huis van het gas af te krijgen.

De situatie is als volgt:
Hoekwoning jaren 50 van 135m2
Spouwisolatie 7cm, combinatievloer (beton), HR++ glas en 20cm knauw dakisolatie.
Vloerverwarming begaande grond, boven radiatoren
Gasverbruik 2021 1300m3 inc. SWW

Ik heb een aantal vragen waarbij ik benieuwd ben naar jullie inzichten adviezen:

Middels de koevlaas kom ik op 6,3KW ik heb daarnaast een warmtetransmissie berekening uitgevoerd via ubakus, die geeft 7,3KW maar gaat uit van een gehele verwarming van het huis (doen wij normaal niet).
Is een LG 9KW voldoende voor deze situatie?

Ik lees veel issues met de U43 serie over defrosten en opstarten in ons klimaat en het COP/SCOP rendement.
Nu maakt mij dit wat huiverig een LG aan te schaffen, echter alle andere merken hebben een levertijd van minimaal 6+ maanden.
Wat is jullie ervaring op dit moment? Een echte winter met de nieuwe U44 is er nog niet geweest denk ik? Is dat een verbetering of enigszins een gok hoe het uitpakt?

Ik wil echter graag van het gas af, en gezien de huidige gas/electraprijzen de maandlasten significant verlagen. Ik kijk tegelijkertijd naar zonnepanelen, ik verwacht ongeveer 15 kwijt te kunnen 3000kWh.
Wat is jullie ervaring qua verbruik van de LG warmtepomp in een dergelijke situatie? Mijn gevoel zegt na het lezen van dit topic het nog enigszins trial and error is om een goed rendement te krijgen?

Wat is jullie advies in deze, afwachten en een Panasonic/Vaillant bestellen of nu snel handelen en kijken of er nog een LG 9KW S ergens is te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
Onwijs handig, ik was al begonnen met een kabel te leggen naar de unit toe enz.
Toevallig dezelfde module ook liggen thuis :) morgen overdag even een begin maken om de kabel tot aan meterkast te leggen en module daar te monteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
Aaron612 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 19:12:
Iemand tijd ondanks alle vakanties even met mij mee te denken? Zou ontzettend helpen wat meer gevoel te krijgen bij het vermogen en defrost gedrag.

Mijn dank is groot!

[...]
Beste Aaron,
Denk zo maar dat niemand op dit forum je uitsluitsel kan geven of een bepaald vermogen in jouw specifieke situatie voldoende zal zijn. Wij hebben, de eigen berekeningen, met onze installateur gespard over de te maken keuzes. Vervolgens ook nog rekening gehouden met de koude winter die mogelijk een keer gaat komen. Ook daar wordt verschillend tegenaan gekeken.

Ten aanzien van de defrosts, kan ik melden dat elke WP daar in Nederland, tussen de ca. +5 en de -5 graden, mee te maken heeft. Ik heb niet het gevoel dat LG daar (veel) meer last van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-06 22:55
Aaron612 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 19:12:

Mijn dank is groot!

[...]
Welke verdeler heb je dan? Oppervlakte etc.

Ik heb ook een 9kw S maar nog geen winterervaring. 1100cub gasverbruik vloer en wandverwarming.

Sww doe ik met wpboiler.(LG)

Gas gaat er geheel uit.

[ Voor 7% gewijzigd door Konijnenbats op 02-08-2022 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
Jirure1984 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 10:37:
Ik dacht dat het allemaal veel ingewikkelder zou zijn. Maar correct me if im wrong. Dit is zoals de groepenkast nu is.

[Afbeelding]

Klein beetje off-topic.
De zonnepanelen 2400 watt moeten ook nog aangesloten worden. Dat kan in principe op dezelfde manier doen zoals hierboven beschreven voor de monobloc? Daar wil ik nr 5 voor vrijmaken.
Tav het aansluiten van de zonnepanelen; je kunt er ook voor kiezen om een extra aardlekautomaat (bv. rechts naast de drie aardlekschakelaars die er al zitten) toe te voegen. Dan hoef je 5 niet vrij te maken en hebben de zonnepanelen direct een eigen aardlek.

In aanvulling op Devil:
Ter overweging, plaats een tweede aardlekautomaat voor de WP, dan hoef je er op plek 4 geen automaat tussen te proppen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
Transitie schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:52:
[...]

Tav het aansluiten van de zonnepanelen; je kunt er ook voor kiezen om een extra aardlekautomaat (bv. rechts naast de drie aardlekschakelaars die er al zitten) toe te voegen. Dan hoef je 5 niet vrij te maken en hebben de zonnepanelen direct een eigen aardlek.

In aanvulling op Devil:
Ter overweging, plaats een tweede aardlekautomaat voor de WP, dan hoef je er op plek 4 geen automaat tussen te proppen ;-)
Zo dus?? Vooral blauw en zwart aan de onderkant van de automaat mag zo aangesloten worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qr17VghQK9gFw19_SBb_awAdrfY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MbL7eLKpcQc8mdLDoFLauHgs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
Jirure1984 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:42:
[...]

Zo dus?? Vooral blauw en zwart aan de onderkant van de automaat mag zo aangesloten worden?

[Afbeelding]
Mag zolang je maar hoofdautomaten hebt waarmee je de huis spanningsloos kan maken !
Anders zit je al fout omdat je geen hoofdschakelaar hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
tolunaygul12 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:46:
[...]

Mag zolang je maar hoofdautomaten hebt waarmee je de huis spanningsloos kan maken !
Anders zit je al fout omdat je geen hoofdschakelaar hebt :)
elke keer denk ik er te zijn of te begrijpen komt er weer iets bij.

Zie mijn eerdere post. Daar is de foto iets langer. aan de onderkant zitten de hoofdschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
Jirure1984 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:54:
[...]

elke keer denk ik er te zijn of te begrijpen komt er weer iets bij.

Zie mijn eerdere post. Daar is de foto iets langer. aan de onderkant zitten de hoofdschakelaar.
Helemaal overheen gekeken, dan kan je dit prima zo aansluiten.
Zorg wel dat je een aardlekautomaat gebruikt en geen normale automaat !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
tolunaygul12 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:55:
[...]

Helemaal overheen gekeken, dan kan je dit prima zo aansluiten.
Zorg wel dat je een aardlekautomaat gebruikt en geen normale automaat !
de bovenste rij 9 stuks dat is voor mij een aardlekautomaat en dezelfde wil ik gebruiken. Precies zoals ik in het plaatje heb weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
Jirure1984 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:00:
[...]

de bovenste rij 9 stuks dat is voor mij een aardlekautomaat en dezelfde wil ik gebruiken. Precies zoals ik in het plaatje heb weergegeven.
De automaten bovenaan bij jou op de foto zijn normale automaten. Deze zijn beveiligd met de 3 losse aardlekautomaten 1 rij eronder.

Als je je WP wilt aansluiten onderaan zonder aardlek, zul je andere automaat moeten hebben die tevens dienst doet als aardlek.

zoals deze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
tolunaygul12 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:06:
[...]

De automaten bovenaan bij jou op de foto zijn normale automaten. Deze zijn beveiligd met de 3 losse aardlekautomaten 1 rij eronder.

Als je je WP wilt aansluiten onderaan zonder aardlek, zul je andere automaat moeten hebben die tevens dienst doet als aardlek.

zoals deze
en welke van de 6 moet ik dan gebruiken? :? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doezel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-06 21:15

Doezel

Ond

Jirure1984 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:18:
Er staat B16 op je huidige zekering....

LG Therma V Monobloc 12KW U34. | 24 zonnepanelen x 380WP | Gasloos | Unifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwinTurbo
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20-01-2023
Sinds enkele weken heb ik mijn 12 kW U34 LG in bedrijf. Zover alleen nog gebruikt voor het koelen tijdens de warmste dagen en ik ben onder de indruk van de prestaties van het apparaat.
Het is wel even wennen aan koelen dmv de vloer maar als je van buiten naar binnen komt loopt je een koelkast in. Alle stroom komt van een 11 kW pv systeem dus “gratis” koeling. Ik heb een behoorlijk productie overschot dus verbruik is geen probleem.
Mijn systeem bestaat hoofdzakelijk uit vloerverwarming (7 loops dikke slang a 100 m) met enkele kleine radiatoren boven. Het huis is extreem goed geïsoleerd, het duurt enkele dagen voor de warmte binnen is maar als het eenmaal zo ver is was het bijna onmogelijk om de warmte er weer uit te krijgen. Nu blijft alles mooi op 22-23 C. Enkele details:
*het systeem werkt nog trager dan bij verwarming maar wel super stabiele temperatuur
*vloer temp zonder koeling 25 C, nu rond 20 C (met infrarood thermometer)
*een delta T van slechts 2-3 C (verschil inlaat -uitlaat) Inlaat 18 C Uitlaat 16 C
*water flow 41 l/min
*opgenomen vermogen 1 - 1,5 kW
*lengte van de runs 1-1,5 uur
*de WP schakelt af maar ik begrijp niet waarom, welk algoritme heeft de regeling?
*de bediening vind ik zeer knullig, de nl vertaling is een ramp, nu weer op engels gezet
*ook de temperatuur bereiken die je moet instellen vind ik zeer onlogisch, wat is het nut hiervan?

Ik zou graag de ervaringen horen van vergelijkbare systemen bij koelen. Welke instellingen hebben jullie voor koelen? Ik regel nu op de retour temp omdat de WP anders ging pendelen.
Bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
Jirure1984 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:18:
[...]

Begrijp de verwarring wel.
Er zijn globaal gezien drie soorten:
- automaat (lees automatische zekering, schakelt uit als de ingestelde stroom overschreden wordt)
- aardlek (schakelt uit als er ergens spanningslek is)
- aardlekautomaat (een combinatie van beide hierboven)

Als voorbeeld een automaat
https://www.elektramat.nl...lig-nul-16a-b-kar-mhs516/

en een aardlekautomaat
https://www.elektramat.nl...l-16a-b-kar-30ma-ada916g/

Helpt dit??

Ter aanvulling, je moet geen twee aardlek schakelaars achter elkaar plaatsen. Je dient de nieuwe aardlekautoma(a)t(en) (voor WP en eventueel zonnepanelen) dus op de hoofdschakelaar aan te sluiten en niet op de drie aanwezige aardlekschakelaars.

Begrijp nu jouw vraag over "welke van de 6...".
Verschil tussen de aardlekautomaten in de door tolunaygul12 geplaatste link, is ampèrage en snelheid waarmee deze uitschakelt. In jouw geval volstaat (denk ik, ik ken de situatie en het type WP niet) de 16 A. De standaard is B karakteristiek.
https://installo.nl/b-of-...an-deze-blog-weet-je-het/
Hier kun je eea nog even nalezen.

Brutale tip: ik zou een elektrotechnicus in de arm nemen. Dan leer je het van de vakman O-)

[ Voor 35% gewijzigd door Transitie op 03-08-2022 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
Jirure1984 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:42:
[...]

[Afbeelding]
Daar ben ik weer (en vermoedelijk ook off-topic).
Doe jezelf een plezier en ga niet werken in een groepenkast die onder spanning staat. Ook als je slechts aan de slag gaat op een bepaalde fase, is het verstandig het geheel spanningsvrij te maken.
Ja, je zult de klokken van de oven en nog een paar andere apparaten vermoedelijk opnieuw in moeten stellen, maar dat is, afgezet tegen het risico dat je loopt, een kleine moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
mouse86 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 14:55:
[...]

Ha, heel begrijpelijk. Ik denk dat de meeste informatie hier te vinden .

>> Mag ook extern, maar dan moet je een draadje trekken (UTP kabeltje)
@Mouse86
Dank voor je reactie. Verhelderend
Echter nog wat vragen:
Jij plaatst hem buiten de wp. Kan daar ook op grotere afstand? Bv 12 m naar de meterkast?
Aangezien ik nu een 400v 3F heb heb ik geen 230v beschikbaar voor de voeding bij de wp.
Moet ik dan een utp kabel trekken?
Moet deze dan in aansluiting midden op de print plaat?
Hoe wordt de printplaat verbonden met de wp?
En de print met de standaard afstandbediening van LG of gaat dit dan mijn HA en hoe?
Als dit allemaal helder is kan ik het materiaal bestellen en kan mijn installateur direkt aan de slag.
Heb je wellicht ook al een installatie handleiding beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
montebaldo55 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 18:43:
[...]
Aangezien ik nu een 400v 3F heb heb ik geen 230v beschikbaar voor de voeding bij de wp.
Tussen de fase en de nul heb je gewoon 230:)
De wp gebruikt intern ook veel 230v, de pomp zit bv op de eerste fase (donker paars bij mij) zie het piekje rond 13:00

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u1MdewXjIyOB90MAO4Z0fvr6eBg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pXKPTX3Z7cQmKPRgWvad65H4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mouse86
montebaldo55 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 18:43:
[...]

@Mouse86
Dank voor je reactie. Verhelderend
Echter nog wat vragen:
Jij plaatst hem buiten de wp. Kan daar ook op grotere afstand? Bv 12 m naar de meterkast?
Moet ik dan een utp kabel trekken?
Moet deze dan in aansluiting midden op de print plaat?
Hoe wordt de printplaat verbonden met de wp?
En de print met de standaard afstandbediening van LG of gaat dit dan mijn HA en hoe?
Als dit allemaal helder is kan ik het materiaal bestellen en kan mijn installateur direkt aan de slag.
Heb je wellicht ook al een installatie handleiding beschikbaar?
Tot een lengte van 100 meter verwacht ik geen problemen met de communicatie (wel afgeschermde kabel gebruiken + twisted pairs). Bv deze.

En dan kan je waar je wilt in je huis de module plaatsen, zodat je daar netjes een 230vac punt kan aansluiten.

LG standaard afstandbediening blijft origineel.

Installatie handleiding is er (nog) niet. :)

@Doezel
Wat goed gedaan zeg! Fijn dat je ook de code deelt...!!

[ Voor 5% gewijzigd door mouse86 op 03-08-2022 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaron612
Voor nu nog een Robot verdeler met pomp, de vloerverwarming is aangesloten op een reguliere CV. Deze wil ik vervangen zodra ik definitief zeker weet dat ik de ketel de deur uit kan doen.

Begaande grond is 52m2 vloerverwarming. Dit wordt in de toekomst mogelijk met 15m2 uitbouw uitgebreid. Vloerverwarming is 10cm hoh gelegd.
Rest van het huis (bovenverdieping) is zijn radiatoren, deze wil ik eventueel vervangen door een LTV variant. De nb
Konijnenbats schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 23:10:
[...]

Welke verdeler heb je dan? Oppervlakte etc.

Ik heb ook een 9kw S maar nog geen winterervaring. 1100cub gasverbruik vloer en wandverwarming.

Sww doe ik met wpboiler.(LG)

Gas gaat er geheel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
Casper de Boer schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 18:54:
[...]

Tussen de fase en de nul heb je gewoon 230:)
De wp gebruikt intern ook veel 230v, de pomp zit bv op de eerste fase (donker paars bij mij) zie het piekje rond 13:00

[Afbeelding]
@Casper de Boer
Dank voor her meedenken.
Is mij bekend.
Maar ik ben precies (soms te) daarom houd ik het strikt gescheiden.
Of het mag weet ik niet maar doe het niet.
Dan maar een stuk extra YMVK en een extra stopcontact.
Kan ik meteen mijn temp sensoren en de wifi module voeden. Ik heb een monitor systeem waarbij ik op 16 plaatsen de temperatuur in het systeem kan volgen via HA.
Is het nodig? Misschien niet maar wel gaaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groen
  • Laatst online: 12-06 14:22
montebaldo55 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 22:17:
[...]

@Casper de Boer
Dank voor her meedenken.
Is mij bekend.
Maar ik ben precies (soms te) daarom houd ik het strikt gescheiden.
Of het mag weet ik niet maar doe het niet.
Dan maar een stuk extra YMVK en een extra stopcontact.
Kan ik meteen mijn temp sensoren en de wifi module voeden. Ik heb een monitor systeem waarbij ik op 16 plaatsen de temperatuur in het systeem kan volgen via HA.
Is het nodig? Misschien niet maar wel gaaf
Welke sensoren gebruik je daar voor? Of is dat al ergens beschreven? 😇

LG-HM123MR.U34 / LG-WH27S.F5 / 1245 Wp (zuid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
Groen schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 22:41:
[...]

Welke sensoren gebruik je daar voor? Of is dat al ergens beschreven? 😇
Waarschijnlijk zijn dat DS18B20 sensoren die je uitleest met een esp8266 of een esp32.

Ikzelf gebruik een Olimex esp32 POE printje. Deze is aangesloten met een LAN kabel op POE switch. Geprogrammeerd met esphome waarmee ik ( voorlopig ) 2x ds18b20 sensoren uitlees voor temperatuur van vat en aanvoer leiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaron612
Of zou een 7KW ook voldoende zijn met de LG? Iemand een vergelijkbare situatie?
Aaron612 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 19:54:
Voor nu nog een Robot verdeler met pomp, de vloerverwarming is aangesloten op een reguliere CV. Deze wil ik vervangen zodra ik definitief zeker weet dat ik de ketel de deur uit kan doen.

Begaande grond is 52m2 vloerverwarming. Dit wordt in de toekomst mogelijk met 15m2 uitbouw uitgebreid. Vloerverwarming is 10cm hoh gelegd.
Rest van het huis (bovenverdieping) is zijn radiatoren, deze wil ik eventueel vervangen door een LTV variant. De nb

[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-06 09:32
[...]Mijn doel is om onder de 100 euro te blijven per set. Dat lijkt me haalbaar. Maar het zal geen 50 euro meer worden (helaas), daar is de afname te klein voor. Hoop dat dit niet te duur is.
Zodra mijn LG binnen is, wil ik er ook een! Afname +1 😉

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

mouse86 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 19:45:
[...]

Tot een lengte van 100 meter verwacht ik geen problemen met de communicatie (wel afgeschermde kabel gebruiken + twisted pairs). Bv deze.

En dan kan je waar je wilt in je huis de module plaatsen, zodat je daar netjes een 230vac punt kan aansluiten.

LG standaard afstandbediening blijft origineel.

Installatie handleiding is er (nog) niet. :)

@Doezel
Wat goed gedaan zeg! Fijn dat je ook de code deelt...!!
Als ik de handleiding lees dan werkt de standaard LG wifi print via een soort USB dongel . Dus zou er een stabiele 5v op die connector moeten staan. Dat is een redelijk standaard 4 polige connector. Dan zou je in theorie dus de print kunnen voeden via 5V, scheelt weer een netvoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderStorm
tebogo schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:19:
[...]

Zodra mijn LG binnen is, wil ik er ook een! Afname +1 😉
En ik ook :) +2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tolunaygul12
modbus connectie werkt ! :)
Had wat opstart/connectie problemen maar deze zijn allemaal opgelost met de hulp van @Doezel

Heb nog niet de juiste converter, maar deze is onderweg. Voorlopig een andere converter met wat aanpassingen werkend kunnen krijgen.

Is het mogelijk om met aanvoer, retour en waterflow grofweg de energie levering te berekenen ?
En dan met de kWh meting ook de cop uitrekenen ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iePT7Ek1POb24BngiiR0pgII6E4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hg2tiv022Y8sbCtwvrnZ1KDk.jpg?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jfy66in6NQq3oHh63SREbVUIaak=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5z6jvDi6tuXXD5xr5U6dn5A3.jpg?f=fotoalbum_small

[ Voor 6% gewijzigd door tolunaygul12 op 04-08-2022 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beumer
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-06 17:21
Mooi werk, wel benieuwd wat je voor hardware gebruikt hebt? Kan je iets meer vertellen over hoe je het aangesloten en werkend gekregen hebt? Ik zie dat Home Assistent een modbus integration heeft maar dat esphome ook modbus componenten gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
beumer schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:42:
[...]

Mooi werk, wel benieuwd wat je voor hardware gebruikt hebt? Kan je iets meer vertellen over hoe je het aangesloten en werkend gekregen hebt? Ik zie dat Home Assistent een modbus integration heeft maar dat esphome ook modbus componenten gebruikt.
Eerst gebruikte ik een waveshare eth to rs485 converter, blijkbaar is dit geen "echte" modbus naar modbus tcp converter maar een eth naar serial en dan rs485 omvormer.
Hiermee kreeg ik met de script van @Doezel foutmelding CH03 op de regelaar binnen, communicatie verstoring tussen WP en thermostaat.
Heb nu een echte modbus naar modbus tcp converter besteld, ook van waveshare. Deze ga ik vandaag installeren en testen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iePT7Ek1POb24BngiiR0pgII6E4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hg2tiv022Y8sbCtwvrnZ1KDk.jpg?f=fotoalbum_small

Links en midden boven is afkomstig van wifi module.
Midden onder is een esp32 Poe bord met 2 x DS18B20 sensoe
Rechts is data afkomstig vanuit modbus connectie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduke990
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2024
Beste tweakers,

Kent iemand misschien een installateur/monteur in Noord-Holland die mijn installatie van de LG MonoBlok kan nalopen en de 'in bedrijf stelling' kan doen? Dit in verband met de subsidie uiteraard.

Alvast bedankt voor de reacties! _/-\o_

Groet,
Sander

[ Voor 6% gewijzigd door superduke990 op 06-08-2022 13:47 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tolunaygul12
Zojuist de script aangepast naar langere interval tijden waardoor de WP unit niet gestrest raakt :)
Met de config van Doezel kreeg ik na paar uur een CH03 storing. Vooralsnog blijft de unit goed werken met mijn huidige config en nieuwe converter

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
modbus:
    host: 192.168.0.7
    sensors: 

##input
        scan_interval: 120

scan_interval: 30

scan_interval: 300

scan_interval: 600

##holding

binary_sensors:
        ##coil

## discrete

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:43
superduke990 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 16:19:
Beste tweakers,

Kent iemand misschien een monteur in Noord-Holland die mijn installatie van de LG MonoBlok kan nalopen en de 'in bedrijf stelling' kan doen? Dit in verband met de subsidie uiteraard.

Alvast bedankt voor de reacties! _/-\o_

Groet,
Sander
Als de lg eenmaal draait, kan ik dan bij jouw komen luisteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduke990
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2024
Ramon_1984 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 22:47:
[...]

Als de lg eenmaal draait, kan ik dan bij jouw komen luisteren?
Uiteraard, iedereen die wil komen kijken/luisteren kan mij het beste even een privé bericht sturen. Zijn er nog andere tweakers rond Alkmaar / kop van Noord-Holland die hem al hebben draaien want ik kan nog wel installatie tips gebruiken... 8)

Groet,
Sander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulluijken
tolunaygul12 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 22:08:
Zojuist de script aangepast naar langere interval tijden waardoor de WP unit niet gestrest raakt :)
Met de config van Doezel kreeg ik na paar uur een CH03 storing. Vooralsnog blijft de unit goed werken met mijn huidige config en nieuwe converter

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
modbus:
    host: 192.168.0.7
    sensors: 

##input

scan_interval: 600

##holding

binary_sensors:
        ##coil

## discrete

Ook maar een rtu naar tcp besteld. Ga ik deze ook testen. Met de esp32 gaat het wel, maar op eea manier kloppen de registers niet.

Welke type heb je? Is er iemand met een 3-fase 12kW die dit al heeft draaien .33 type?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
Paulluijken schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 16:14:
[...]

Ook maar een rtu naar tcp besteld. Ga ik deze ook testen. Met de esp32 gaat het wel, maar op eea manier kloppen de registers niet.

Welke type heb je? Is er iemand met een 3-fase 12kW die dit al heeft draaien .33 type?
Ik heb zelf een HM091MR.U44, dus nieuwe chassis.
Volgens mij zijn de registers etc gelijk aan elkaar van Ux3 en Ux4. Even de juiste aansluitingen zoeken in de handleiding voor modbus / 3rd party control.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-06 21:34
Ik was me ook aan het inlezen m.b.t. esp32 modbus, ik heb nog wat van die dingen liggen hier.
Maar ik zie 2 reacties dat het niet(goed) werkt.
Het is voor mij nog niet geheel duidelijk welke module je nu het best kunt gebruiken.
Doel is de LG uitlezen en bedienen vanuit Home assistant, mag direct maar mag ook via esphome liefst via utp maar WiFi mag ook.
Iemand een tip?

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
The_KnarF schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 18:14:
Ik was me ook aan het inlezen m.b.t. esp32 modbus, ik heb nog wat van die dingen liggen hier.
Maar ik zie 2 reacties dat het niet(goed) werkt.
Het is voor mij nog niet geheel duidelijk welke module je nu het best kunt gebruiken.
Doel is de LG uitlezen en bedienen vanuit Home assistant, mag direct maar mag ook via esphome liefst via utp maar WiFi mag ook.
Iemand een tip?
Via modbus is het zeker mogelijk, Zie afgelopen 2 pagina's voor meer informatie.
Zelf gebruik ik hiervoor een converter van waveshare :
https://www.waveshare.com/rs232-485-to-eth-for-eu.htm
Deze is ingesteld als tcp server en leest de modus uit en reageert als een modbus tcp client.
Daarnaast kan je de gewenste registers uitlezen met de config.yaml tekst die ik en @Doezel gepost hebben.
Aansturen via modbus heb ik nog niet getest, maar moet mogelijk zijn.

Modbus data stroomt netjes binnen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CVQCtYp8IJqrivAFIJZelF1CqJg=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/39zxoas3B7EqKJyAnfFGBB9p.jpg?f=fotoalbum_small

[ Voor 17% gewijzigd door tolunaygul12 op 06-08-2022 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredje01
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 07-06 09:52
Hallo,

Ik heb een vraag. Hoe kan ik zien/monitoren of mijn lg therma v 9kw aan het pendelen is?
Hoe hebben jullie dit geregeld?
Groetjes Manfred

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

tolunaygul12 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 18:54:
[...]

Via modbus is het zeker mogelijk, Zie afgelopen 2 pagina's voor meer informatie.
Zelf gebruik ik hiervoor een converter van waveshare :
https://www.waveshare.com/rs232-485-to-eth-for-eu.htm
Deze is ingesteld als tcp server en leest de modus uit en reageert als een modbus tcp client.
Daarnaast kan je de gewenste registers uitlezen met de config.yaml tekst die ik en @Doezel gepost hebben.
Aansturen via modbus heb ik nog niet getest, maar moet mogelijk zijn.

Modbus data stroomt netjes binnen :)
[Afbeelding]
En ik heb hem draaien met een Wemos D1 Mini in combinatie met een ttl naar rs485 converter (met ingebouwde flowcontrol). Dit bordje: https://www.amazon.nl/Ser...tic-Control/dp/B07RKY1G71

Verder leest de Wemos de input van de Toon thermostaat uit als digitale aan/uit en stuurt het twee relais aan om de externe thermostaat contacten te schakelen.

Heb op aliexpress een bordje bestelt met twee relais en ESP er opgesoldeerd, dan heb ik straks alleen nog de rs485 als losse module.

[ Voor 12% gewijzigd door Devil op 07-08-2022 07:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tolunaygul12
Fredje01 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 21:04:
Hallo,

Ik heb een vraag. Hoe kan ik zien/monitoren of mijn lg therma v 9kw aan het pendelen is?
Hoe hebben jullie dit geregeld?
Groetjes Manfred
Je kan eens kijken of je de stroom verbruik kan monitoren. Hieruit kan je vaak wel zien of de compressor aan/uit gaat.
Pagina: 1 ... 21 ... 178 Laatste