RubenZuid schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 21:42:
Goede avond, ook wij zullen dit jaar over gaan naar een warmtepomp, en dan zeer waarschijnlijk naar de LG.
Wel heb ik een aantal vragen welke hier wellicht goed beantwoord kunnen worden:
Momenteel komen wij uit op een 7,4kw (met de koevlaas formule). 1830m3 gas, matig geïsoleerde 2 onder 1 kap uit 1964, 120m2. Normaal dubbel glas, geen spouwmuurisolatie, wat piepschuimen reststukken in het dak en op een aantal plekken kieren bij de kozijnen. Wel een broodjesvloer met tempex.
Nu is de vraag..
Wat gaat dit na isolatie doen?
Wat we gaan doen:
- Spouwmuurisolatie (2cm)
- Buitenmuur een voorzetwand met 75mm isolatie
- Dak isoleren met 14cm pir.
- Verdiepingsvloeren met 16cm glaswol
- Kunststof kozijnen met triple glas (incl voordeur etc).
- Overal komt vloerverwarming met naregeling.
- SWW via 270l wpboiler (Waarschijnlijk de LG ivm hogere subsidie), voor nu te groot met 2 man, maar iets met een kinderwens.
- Buffervat als overloop ivm mogelijk dicht lopende groepen, en grotere foutmarge. Komt in het fietsenhok, dus ruimte zat.
- Alle kamers krijgen een airco als backup / snelle verwarming.
- Hele CV circuit gaat op de schop. Dus 32mm hoofdleidingen, 16mm vloerverwarming 125mm hoh (droogbouw ivm houten vloeren, en snelheid van leggen). Maatje kleiner zou vast goed gaan, maar hou het liever wat ruimer.
- Er komt ook een type D WTW ventilatie systeem.
Met deze isolatie zou 7,5KW waarschijnlijk veel te groot zijn, echter lees ik hier ook weer veel dat afgelopen winter veel mensen last hadden van defrosts, waarschijnlijk door net iets te krap bemeten pompen(?), en een niet helemaal kloppende vermogens specificatie rond de 2 graden vanuit LG.
Nu leek het mij dus eigenlijk geen verkeerd idee om dan voor een 7KW te gaan, aangezien die in de winter maar 5KW haalde. Zou dat voldoende zijn, of word dat te krap, of juist flink overdreven? Zou dit ook in een quiet mode kunnen draaien zonder problemen?
En als laatste,
Bij ons komt de pomp op 1m van de schutting met de buren te staan, zo'n 5m van de slaapkamers van de woningen zelf. Is het dan wellicht handig om direct bij de buren aan te bieden om een geluiddempende (kokos) schutting te plaatsen, of is een beetje extra isolatie plakken al voldoende?
Wellicht relevant, we hebben hier bijna altijd wel wat omgevingsgeluid van een N weg uit dezelfde richting als dat de warmtepomp zal komen te staan.
Een hoop vragen, maar ik vermoed dat ik hier daarvoor wel aardig op de juiste plek ben!