LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 22 ... 178 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10:15
Fredje01 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 21:04:
Hallo,

Ik heb een vraag. Hoe kan ik zien/monitoren of mijn lg therma v 9kw aan het pendelen is?
Hoe hebben jullie dit geregeld?
Groetjes Manfred
In het installateur menu kan je kijken wanneer en welk tijdstip hij aan is gegaan (en met welk doel)
Hier kan je ook het pendel gedrag prima uit halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beumer
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 25-05 19:54
tolunaygul12 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:59:
[...]
Links en midden boven is afkomstig van wifi module.
Midden onder is een esp32 Poe bord met 2 x DS18B20 sensoe
Rechts is data afkomstig vanuit modbus connectie.
Check, je hebt het inderdaad anders aangesloten dan ik dacht, ik was er even vanuit gegeaan dat je een esp32 met een rs485 gebruikte icm de home assistant modbus integratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-05 09:47
beumer schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 20:27:
[...]

Check, je hebt het inderdaad anders aangesloten dan ik dacht, ik was er even vanuit gegeaan dat je een esp32 met een rs485 gebruikte icm de home assistant modbus integratie.
Dat was in eerste ook de bedoeling, had daarvoor een lilygo RS485/can esp32 printje besteld maar achteraf is het stabieler om een verbinding te leggen via LAN.
Deze module moet ik nog een keer testen en correcte esphome code voor schrijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Heeft iemand al een (esphome) script bedacht op pendelen tegen te gaan? Via HomeAssistant lukt het wel, maar ik wil het graag op de esp zelf laten draaien, zodat het in principe altijd werkt (als er stroom is) en niet afhankelijk is van een WiFi verbinding (die nog wel eens wil haperen op een esp).

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-05 19:38
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f0hPFkkyGKUv8JJXf_I7Ak0NOgo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hzmxLe6c0q15nzhVqBNTFweE.jpg?f=fotoalbum_large

Zou dit wat kunnen zijn?
Geen idee wat hier aan software op draait en hoe die te configureren is.
Ik zal eens wat meer info opzoeken van dat ding.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doezel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-05 14:11

Doezel

Ond

Als ie ook maar modbus ondersteund.

LG Therma V Monobloc 12KW U34. | 24 zonnepanelen x 380WP | Gasloos | Unifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
Nog de eerste review die ik tegenkom over deze module is niet positief m.b.t. modbus.
Toch nog even verder zoeken....

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beumer
Devil schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 22:40:
Heeft iemand al een (esphome) script bedacht op pendelen tegen te gaan? Via HomeAssistant lukt het wel, maar ik wil het graag op de esp zelf laten draaien, zodat het in principe altijd werkt (als er stroom is) en niet afhankelijk is van een WiFi verbinding (die nog wel eens wil haperen op een esp).
Hoe heb je het werkend via home assistant, dan kan je die logica toch gewoon in esphome gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

beumer schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 22:40:
[...]

Hoe heb je het werkend via home assistant, dan kan je die logica toch gewoon in esphome gebruiken?
HomeAssistant gebruikt een andere scripttaal dan esp-home, dates wat meer puzzelen. Maar ik puzzel nog even verder tot ik het werkend heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leeetje90
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 27-05 08:32
Heb een LG THERMA V HM051MR.U44 - 5.0kw aangeschaft en zit nu de installatie voor te bereiden. Kunnen jullie misschien advies geven over de toe- en afvoerslangen die jullie gebruikt hebben? Welke slangen hebben jullie gebruikt?

Lengte van buitenunit naar binnen is ongeveer 15m. Alvast bedankt voor de reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Konijnenbats
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 27-05 06:24
Leeetje90 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 07:30:
Heb een LG THERMA V HM051MR.U44 - 5.0kw aangeschaft en zit nu de installatie voor te bereiden. Kunnen jullie misschien advies geven over de toe- en afvoerslangen die jullie gebruikt hebben? Welke slangen hebben jullie gebruikt?

Lengte van buitenunit naar binnen is ongeveer 15m. Alvast bedankt voor de reacties!
Ga je direct naar binnen of moet je via de grond?
Dan heb je een geïsoleerde slang nodig.
Vorstventielen buiten niet isoleren.
2 Flexibele slangen zuurstof dicht, dit isoleert het geluid naar de vaste leiding. PM me maar als je meer informatie wil.
Probeer ten alle tijden staal te vermijden, gebruikt kunststof leidingen voor de rest. Uponor of iets dergelijks, hiervoor heb je een perstang nodig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hupie679
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 20:48
Ik ben voor Pipetec gegaan uit Duitsland.
Heb het nog niet binnen maar ik zal wel even posten hoe het is/gaat als het gemonteerd is.

https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tolunaygul12
The_KnarF schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 22:08:
[Afbeelding]

Zou dit wat kunnen zijn?
Geen idee wat hier aan software op draait en hoe die te configureren is.
Ik zal eens wat meer info opzoeken van dat ding.
Zou even kijken naar een waveshare eth naar rs232/rs485 module. Die werkt gegarandeerd met home assistant :)
Sinds de laatste post draait deze netjes mee zonder uitval of storingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-05 07:20
Konijnenbats schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 07:40:
[...]
2 Flexibele slangen zuurstof dicht, dit isoleert het geluid naar de vaste leiding. PM me maar als je meer informatie wil.
Probeer ten alle tijden staal te vermijden, gebruikt kunststof leidingen voor de rest. Uponor of iets dergelijks, hiervoor heb je een perstang nodig!
Zijn er geen knelfittingen voor kunststof slangen?

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickU09
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-05 12:40
Hallo medetweakers, ik ben op zoek naar een 7kW warmtepomp en heb de LG al langer op het oog.
Echter heb ik erg lang uitgesteld er een aan te schaffen en schieten in de Nederlandse winkels de prijzen omhoog. Ook zijn de voorraden om te huilen op dit moment.

Echter staat er nog een HM091M.U43 te koop bij Climaway.
Nu was mijn vraag wat zijn de verschillen tussen het oude U43 en nieuwe U44 model?
Verder vind ik het lastig te vinden hoe ver de unit terug kan moduleren gezien hij net een maatje groter is dan mijn benodigde 7kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vindingrijk
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14-10-2022
Ik ben benieuwd naar hoe een LG Monoblock is te beschermen tegen bevriezingsgevaar normaal en/of eventueel bij stroomuitval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
RickU09 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 07:31:
Hallo medetweakers, ik ben op zoek naar een 7kW warmtepomp en heb de LG al langer op het oog.
Echter heb ik erg lang uitgesteld er een aan te schaffen en schieten in de Nederlandse winkels de prijzen omhoog. Ook zijn de voorraden om te huilen op dit moment.

Nu was mijn vraag wat zijn de verschillen tussen het oude U43 en nieuwe U44 model?
Verder vind ik het lastig te vinden hoe ver de unit terug kan moduleren gezien hij net een maatje groter is dan mijn benodigde 7kW.
Verschillen zijn goed te merken tussen de u.43 en.u.44 modellen
Persoonlijk zou ik niet voor de u.43 gaan, de u.44 heeft goede verbetering toegepast (waaronder beter rendement en gaat waarschijnlijk beter om met de defrosts, is beter uit te lezen met inbedrijfstelling enz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickU09
Vindingrijk schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:16:
Ik ben benieuwd naar hoe een LG Monoblock is te beschermen tegen bevriezingsgevaar normaal en/of eventueel bij stroomuitval
Bij vorstgevaar icm stroomuitval kun je het water aflaten.
Dit kan automatisch met een vorstbeveiligingsklep of handmatig met een kogelkraantje oid.

Je moet jezelf afvragen hoe vaak het voorkomt dat de stroom uitvalt in Nederland.
Komt bijna nooit voor, je kunt dan bij storing (pomp defect) je buitenleidingnetwerk voorzien van een tracelint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickU09
123Arjan schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:16:
[...]

Verschillen zijn goed te merken tussen de u.43 en.u.44 modellen
Persoonlijk zou ik niet voor de u.43 gaan, de u.44 heeft goede verbetering toegepast (waaronder beter rendement en gaat waarschijnlijk beter om met de defrosts, is beter uit te lezen met inbedrijfstelling enz)
Daar was ik al bang voor, helaas zijn de U.44 modellen op dit moment nergens meer op voorraad, bizarre levertijden en daarbij belachelijk in prijs opgedreven hierdoor.

Denk dat ik nog een winter met mijn gasketel/warmtepompboiler moet doen.

Of weet iemand nog een adresje voor er dit jaar nog een te scoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vindingrijk
Halo Ik ben een trotse bezitter van het 5kW model, Kan iemand mij aangeven wat de toegevoegde waarde is om een Wifi module te kopen.

De warmtepomp word alleen gebruikt om vloerverwarming te voeden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
Vindingrijk schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 13:18:
Halo Ik ben een trotse bezitter van het 5kW model, Kan iemand mij aangeven wat de toegevoegde waarde is om een Wifi module te kopen.

Met wifi module kan je de unit via je smartphone en/of domotica systeem bedienen en uitlezen.
Heb eventueel nog eentje te koop. Stuur maar pb voor info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leeetje90
RickU09 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:26:
[...]

Daar was ik al bang voor, helaas zijn de U.44 modellen op dit moment nergens meer op voorraad, bizarre levertijden en daarbij belachelijk in prijs opgedreven hierdoor.

Denk dat ik nog een winter met mijn gasketel/warmtepompboiler moet doen.

Of weet iemand nog een adresje voor er dit jaar nog een te scoren?
Kijk eens bij AircoPlaza in Zwolle.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Vindingrijk schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 13:18:

Je kan ook wachten op de wifi module van @mouse86

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
RickU09 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 07:31:

Het is wel een goede verbetering, oa de pomp stelt zichzelf ook op druk. Ik heb de 7kw u43 en dat werkt ook wel mooi als het maar is ingesteld

Nukezone FTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ik meld me maar vast in dit topic, heb halverwege Juni een LG-HM071MR-U44 besteld bij ComfortKlimaat omdat ze er redelijk vertrouwen in hadden dat levering nog dit jaar zou plaatsvinden.

Ik had al maanden een Panasonic in bestelling maar heb deze toch geannuleerd, ik kreeg netjes steeds updates maar ik begon erg te twijfelen of dit jaar nog ging lukken. Ondertussen een schuur vol met leidingwerk, een Warmtepompboiler + split unit etc en een CV ketel die elk moment van de muur kan kletteren.

Inmiddels gebeld dat het er naar uitziet dat tussen nu en september toch echt een levering gaat binnenkomen bij ze en dan zit mijne erbij. Fingers crossed want je weet het echt maar nooit op het moment.

Ik moet me volledig gaan inlezen in de ins en outs want heb de LG als tweede keus toch wat minder uitgezocht vooraf. Vooral de consequentie van het ontbreken van een backup heater ken ik niet.

HomeAssistant integratie van Mouse zou gigantisch welkom zijn maar we hebben nog even tot de winter en anders kan er altijd nog een wifi module komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vindingrijk
Zoals ik begrijp heeft de LG monoblock een ingebouwde vuilafscheider, Toch lees is dat er ook nog gebruikers zijn die een vuilafscheider in het leidingwerk opnemen.

Is dan de extra investering van ca € 200 het waard om deze afscheider nog op te nemen in het leidingwerk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

Stefan34 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:50:
Hier nu ook sinds een aantal weken een 9kw monoblock buiten staan weggehaald uit Spanje bij mercaclima ging perfect in 1 week geleverd helemaal compleet vorige week de leidingen besteld (32mm uponor met isolatie uiteraard dan 10 meter richting cv) eerst alleen cv later gaan we de mogelijkheden kijken voor tapwater.
Ben benieuwd heb een jaren 30 woning goed geïsoleerd delta t is 10 graden en met aanvoer van 50 krijg ik het huis goed warm in de winter (keuken vloerverwarming en rest van huis radiatoren)
Bedankt voor de tip! Sinds vandaag een 9KW U44 thuis staan. Ook via Mercaclima. Een goede prijs en binnen een week geleverd. Weinig feedback via de site en mail over de levering zelf. Via de chat kunnen ze een tracking nummer overhandigen.
Nu nog vloerverwarming inbouwen en dan aansluiten.

Pardon my dutch

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

beumer schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 22:40:
[...]

Het is gelukt, je kunt met esphome min of meer gewoon C++ schrijven. Het is nu nog een heel simpel algoritme dat een stooklijn berekend (of gewoon voor koeling een vaste waarde pakt). En dan vervolgens de doeltemperatuur op de huidige outlet temperatuur zet, totdat de echte target bereikt is. Werkt goed (met koelen). Moet nog goed getest worden. Zal het binnenkort op GitHub zetten, dan kan iedereen meekijken en eventueel bijdragen.

edit: https://github.com/altrnate32/esp-lg-control.git

[ Voor 4% gewijzigd door Devil op 11-08-2022 23:55 ]

• Vindingrijk
Goedemorgen,
Ik ben benieuwd of er gebruikers zijn die extra voorzieningen hebben aangebracht m.b.t. vorstbeveiliging van leidingen en/of warmtewisselaar. Zoals bijvoorbeeld tracing of glycol ed

Ik hoor het graag

• Paulluijken
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 27-05 21:56
Devil schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 00:04:
[...]

Het is gelukt, je kunt met esphome min of meer gewoon C++ schrijven. Het is nu nog een heel simpel algoritme dat een stooklijn berekend (of gewoon voor koeling een vaste waarde pakt). En dan vervolgens de doeltemperatuur op de huidige outlet temperatuur zet, totdat de echte target bereikt is. Werkt goed (met koelen). Moet nog goed getest worden. Zal het binnenkort op GitHub zetten, dan kan iedereen meekijken en eventueel bijdragen.
Ben vooral benieuwd naar welke registers je schrijft. Ik lees op dit moment alleen nog maar. Heb 1 voor 1 alle registers uitgeplozen en geïnterpreteerd wat de betreffende waardes zijn. Sommige registers zeggen mij dus niks. De manual van LG klopt gewoon niet ten opzichte van mijn 3-fase 12kW. Ben dan ook benieuwd of de print van mouse rechtstreeks werkt op mijn unit. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Paulluijken schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 07:46:
[...]

Ben vooral benieuwd naar welke registers je schrijft. Ik lees op dit moment alleen nog maar. Heb 1 voor 1 alle registers uitgeplozen en geïnterpreteerd wat de betreffende waardes zijn. Sommige registers zeggen mij dus niks. De manual van LG klopt gewoon niet ten opzichte van mijn 3-fase 12kW. Ben dan ook benieuwd of de print van mouse rechtstreeks werkt op mijn unit. 8)
Ik schrijf alleen doeltemperatuur circuit 1. Die zit bij mij (3-fase 14kW) op holding (0x03) 2. Zie ook de blog van Mouse. Holding en input zijn omgedraaid ten opzichte van de handleiding en verder zitten ze bij mij vrij consequent op - 1 ten opzichte van de handleiding. Maar weet niet of dat voor alle registers zo is, want zijn ook een aantal niet relevant (heb geen sww schakeling, externe pomp etc.), dus die heb ik niet gezocht.

• beumer
Vindingrijk schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 01:14:
Goedemorgen,
Ik ben benieuwd of er gebruikers zijn die extra voorzieningen hebben aangebracht m.b.t. vorstbeveiliging van leidingen en/of warmtewisselaar. Zoals bijvoorbeeld tracing of glycol ed

Ik hoor het graag
Hier niet gedaan, hij kan prima tegen de vorst. Al viel die de afgelopen twee jaar wel mee dus echt een strenge winter heb ik niet meegemaakt. Het wordt een probleem als de stroom uitvalt en het hard vriest, die dagen dat het zo hard gaat vriezen houd ik de boel toch al extra in de gaten.

• Powrskin
  • Niet online
beumer schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 08:57:
[...]

Hier niet gedaan, hij kan prima tegen de vorst. Al viel die de afgelopen twee jaar wel mee dus echt een strenge winter heb ik niet meegemaakt. Het wordt een probleem als de stroom uitvalt en het hard vriest, die dagen dat het zo hard gaat vriezen houd ik de boel toch al extra in de gaten.
Zolang de stroom niet uitvalt is er geen probleem. Onder de 5graden gaat de pomp aan en kan hij niet bevriezen.

Nukezone FTW

• norbo
  • Laatst online: 01-01-2023
Hallo Tweakers, nieuw tweakers lid hier. Heb gisteravond dit forum doorgelezen en ben zeer blij verrast met de aanwezige kennis en de manier waarop jullie die kennis delen. Vanmiddag de knoop doorgehakt en een LG HM123M U33 THERMA V R32 MONOBLOC 12.0 kW / 3-phase aangeschaft. Ik ga deze zelf installeren. Ik woon in een verbouwde boerderij, redelijk geïsoleerd. Maar daar komt snel verbetering in. Mijn huidige verwarming heb ik 10 jaar geleden zelf aangelegd. Destijds al de verstandige beslissing genomen om jaga lage temp radiatoren te installeren. Het plan is komende tijd beter isoleren en ondertussen een monoblok aan te sluiten en daarop verder te bouwen. Ik stook al op 40 graden dus zou moeten kunnen. Het is een groot huis van 300 m2, vrijstaand jaren dertig.
Ik zal mijn ervaringen hier delen en hoop ook af en toe een vraagje te kunnen stellen als ik de info niet kan vinden op dit forum. Eerst maar eens mijn LG ophalen :-)

• Luisterlijk
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 27-04 09:10
Hallo allemaal. Super forum waar ik erg veel van heb geleerd. Dank aan allen vóór (en na) mij hier. Ik heb door jullie aller raad de stoute schoenen aangetrokken en een LG Therma V, van 5kW aangeschaft. Heel veel geluk gehad dat er nog een HM051MR U44 op de plank stond ergens (ze schrokken er zelf ook van :-).

Onze woning heeft circa 115 m2 vloerverwarming over 2 verdiepingen die altijd open staan. De 3e verdieping worden verwarmde met een kleine LG airco. Radiatoren zijn er niet. SWW ga ik anders voorzien. nu hangt er een intergas 24 kW uit 2010 en die houd ik aan voor SWW de eerste winter, en als reserve voor als ik het mis heb.

Wij verstoken nu geen 1000 kuub per jaar, waarvan circa 120 kuub verbruik van SWW en koken is. Als ik die 880 kuub deel door de vuistregel van 200 en vermenigvuldig met 0,8 (factor voor all electric) dan zou ik aan een WP van 3,5 kW in theorie voldoende hebben. De LG levert 5,5 kW in vollast en kan terugmoduleren naar 1,1 kW. Wij houden al 10 jaar een constante temperatuur van 21 graden aan zonde nachtverwarming. Dat, samen met rustig inregelen van de huidige ketel levert een aanvoertemperatuur op tussen de 23 en 35 graden met de huidige ketel. Daarvan had ik het vermogen teruggeschroefd naar 12 kW en de temeratuurwindow naar 20 - 40 graden. Met de Tado werd dat helemaal niets en daar heb ik lange discussies mee gevoerd, maar de honeywells doen dat perfect.

Maar nu is het dus spannend. Is die 5,5 kW echt voldoende..... We gaan het zien en ik houd jullie op de hoogte als dat op prijs wordt gesteld.

Echter... Ook ik ben dus van plan om géén buffervat aan te sluiten (mocht dat problemen opleveren kan dat altijd nog)

Wat ik wél graag van jullie zou willen horen is of- en waar ik eventueel terugslagkleppen o.i.d. moet gaan aanbrengen? Mijn plan is om de warmtepom aan te prikken in de zakleiding die tussen de eerste verdieping en de begane groen loopt. Dan zit er dus zowel boven als onder de T-stukken evenveel vloerverwarming.

Erg benieuwd wat jullie vinden van mijn plan en of resultaten op prijs worden gesteld.

Groeten !

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Vandaag de hele dag lekker kunnen testen (met koelen) met deze hoge temperaturen. Hoe meer ik test, hoe minder ik van de LG regeling begrijp.
Zonder enige interventie, als ik hem op koelen zet, knalt hij met vol,vermogen in een minuut of 5 naar een uitgaande watertemperatuur van 16 graden en slaat hij af. Vervolgens stijgt de uitgaande temperatuur instant naar een graad of 18 (want de retour is relatief warm) en slaat hij na een minuut of twee weer vol vermogen aan. 10 tot 15 start/stops per uur (zit dus ook geen rem op lijkt het) :X 8)7

Met mijn (extreem simpele) algoritme doet hij een minuut of 15 over de eerste run, met een (opgenomen) vermogen van rond de 1500 watt. Dan slaat hij af. Vervolgens start hij een paar minuten later weer op en start dan ineens op 800 a 900 Watt. En dat werkt heel mooi, dan pruttelt hij lekker zo door met een uitgaande temperatuur van rond de 17. Mooi in balans dus. Deze temperatuur loopt heel langzaam op en hij schalt niet bij. Totdat…. Dan geeft hij ineens weer vol gas en slaat een minuut of twee later af 8)7 |:(

Ik vraag me af hoe lang deze units het normaal gesproken volhouden met dit gedrag, want qua levensduur compressor slaat het nergens op en qua efficiëntie is het ook desastreus.

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20-05 23:25
Hier ook hetzelfde fenomeen, veel start stops en terugmoduleren hoogst zelden.

Ik heb de vloer geheel dicht, dus alle flow gaat door de fancoils , die staan allemaal op de laagste stand te blazen, woonkamer is 23 C en slaapkamers 18 C .

Vandaag is er tot nu toe 23 kWh opgenomen door de LG, dus grofweg 1 kw per uur. De LG had dus ook één run op Pin van 900W kunnen maken maar heeft ongeveer 80 start stops gemaakt...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rzu_BbZ4wMm5MhrkxTuO7wV7R3w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oJOZoszj2pYR8XLHjA56JdPI.jpg?f=fotoalbum_large

• Coman
  • Laatst online: 13-09-2023
Hallo Tweakers,

Ben blij met alle info hier!

Ik sta op het punt het nieuwe model 12 kW "S" versie te kopen met dubbele fan.
Als er nog bijstuuropmerkingen/-info is, graag ! :)

Dus de WP nodig ter verwarming van een groot huis van 600m3 en 15 traditionele radiatoren.
Radiatoren met een berekend;
- 9,5kW bij 50C water (delta 10C in uit)
- 4,5kW bij 40C water (delta 10C in uit)
De berekende warmtevraag bij -10 is 11kW met de bekende formule xxxx * 8 / 1650 =
En eigenlijk wat meer als ik alle vertrekken zou verwarmen wat niet echt de bedoeling is.
Latern we ervan uitgaan dat 12kW de behoefte afdekt.
De 14kW is een optie als de prijs niet veel meer is. Het minimum vermogen is ook belangrijk natuurlijk.

Ik lees heel weinig over de nieuwere U34 modellen en de hopelijk verbeteringen daarvan.
Weet iemand of de nieuwe S versie WP enkele bekende problemen aanpakken? Software / Hardware ?

Pendelen:
Is de thermostaat sturing beter geworden ter voorkoming van pendeling?
Ik begrijp dat dit voornamelijk komt doordat de WP steeds 10min op vol vermogen opstart voordat deze tot rust komt.
Of hoef ik nergens voor te vresen gezien mijn 4,5kW afgifte bij 40C.
Dus 10 min vol vermogen moet opgevangen worden voordat het terug zakt naar 300-1000W ?
Ik hoop zonder buffervat te kunner werken. Desnoods kan er een zwaardere radiator bijgezet worden om dit te verbeteren.

Defrost:
Defrost probleem stukken minder met het model met de 2 fans ? Of is dat erg optimistisch?

Zekering:
Verder vraag ik me af of de max 17A setting via dipswitch voor een 1 fase goed genoeg werkt, of dat ik aan een nieuwe 3 fasen meterkast moet gaan denken... Shit.. Ik lees voor de 12kW geen 17 maar 27A limitering..
Deze piek is toch zeer kortstondig (milisecondes) bij het opstarten van de compressor?.
Dan hou ik niet veel meer over van 1 fase 36A voor de rest van het huis.
Dus verplicht een nieuwe 3 fasen meterkast of zie ik iets over het hoofd ?

En zouden iemand hier achteraf liever een ander merk hebben gekozen waar minder problemen mee zijn?
Of is dat een utopie...

Thanks Guys, voor enige tips.

Collin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Ik heb zoals beloofd m’n script op GitHub gezet. Misschien een apart topic aanmaken voor DIY LG controllers?

https://github.com/altrnate32/esp-lg-control.git

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coman
Devil schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 22:41:
Vandaag de hele dag lekker kunnen testen (met koelen) met deze hoge temperaturen. Hoe meer ik test, hoe minder ik van de LG regeling begrijp.
Zonder enige interventie, als ik hem op koelen zet, knalt hij met vol,vermogen in een minuut of 5 naar een uitgaande watertemperatuur van 16 graden en slaat hij af. Vervolgens stijgt de uitgaande temperatuur instant naar een graad of 18 (want de retour is relatief warm) en slaat hij na een minuut of twee weer vol vermogen aan. 10 tot 15 start/stops per uur (zit dus ook geen rem op lijkt het) :X 8)7

Met mijn (extreem simpele) algoritme doet hij een minuut of 15 over de eerste run, met een (opgenomen) vermogen van rond de 1500 watt. Dan slaat hij af. Vervolgens start hij een paar minuten later weer op en start dan ineens op 800 a 900 Watt. En dat werkt heel mooi, dan pruttelt hij lekker zo door met een uitgaande temperatuur van rond de 17. Mooi in balans dus. Deze temperatuur loopt heel langzaam op en hij schalt niet bij. Totdat…. Dan geeft hij ineens weer vol gas en slaat een minuut of twee later af 8)7 |:(

Ik vraag me af hoe lang deze units het normaal gesproken volhouden met dit gedrag, want qua levensduur compressor slaat het nergens op en qua efficiëntie is het ook desastreus.
Zou de temperatuursensor op type 2 zetten ook helpen om het koelen te stabiliseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leeetje90
Vindingrijk schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 18:52:
Zoals ik begrijp heeft de LG monoblock een ingebouwde vuilafscheider, Toch lees is dat er ook nog gebruikers zijn die een vuilafscheider in het leidingwerk opnemen.

Is dan de extra investering van ca € 200 het waard om deze afscheider nog op te nemen in het leidingwerk ?
Goeie vraag! Welk leidingtype en vorstbeveiliging ga je gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leeetje90
Iemand ervaring met een vorstbeveiliging voor de LG 5kW U44? En welke geïsoleerde leidingen gebruiken jullie voor buiten?

Alvast dank voor alle hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
@Devil

Goeiemorgen, sorry ik weet nog niet goed hoe reageren werkt ....

Het klinkt bij Devil alsof er een flow probleem is. De start op vol vermogen hoor ik meer, maar dat hij gaat pendelen lijktballeen te kunnen komen door dat hij sneller de temperatuur bereikt dan dat hij de modulatie kan gaan ingegeven. Is het mogelijk dat je flow te laag is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Luisterlijk schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 07:15:
@Devil

Goeiemorgen, sorry ik weet nog niet goed hoe reageren werkt ....

Het klinkt bij Devil alsof er een flow probleem is. De start op vol vermogen hoor ik meer, maar dat hij gaat pendelen lijktballeen te kunnen komen door dat hij sneller de temperatuur bereikt dan dat hij de modulatie kan gaan ingegeven. Is het mogelijk dat je flow te laag is?
Ja de flow is te laag, of de afgifte in het systeem is te laag (of de regeling is niet goed :+). De fliw is 35 liter/minuut, veel hoger krijg ik dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
Devil schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 07:38:
[...]

Ja de flow is te laag, of de afgifte in het systeem is te laag (of de regeling is niet goed :+). De fliw is 35 liter/minuut, veel hoger krijg ik dat niet.
Heb je ergens een by-pass zitten die wellicht opengaat? 35 L/m is flink, ik moet het even nazoeken, maar volgens mij is dat wel voldoende. Als je een by-pass hebt bijvoorbeeld bij vloerverwarming of zo, dan heb je geen afgifte.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Luisterlijk schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 10:01:
[...]

Heb je ergens een by-pass zitten die wellicht opengaat? 35 L/m is flink, ik moet het even nazoeken, maar volgens mij is dat wel voldoende. Als je een by-pass hebt bijvoorbeeld bij vloerverwarming of zo, dan heb je geen afgifte.....
Ik heb geen bypass. En er is afgifte (niet heel veel, maar het temperatuurverschil is natuurlijk ook niet heel groot bij kooelen.) De regeling is gewoon ruk. Dat is de hele reden dat mensen eigen printjes en aansturing ontwerpen ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Devil op 12-08-2022 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
Devil schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:56:
[...]

Ik heb geen bypass. En er is afgifte (niet heel veel, maar het temperatuurverschil is natuurlijk ook niet heel groot bij kooelen.) De regeling is gewoon ruk. Dat is de hele reden dat mensen eigen printjes en aansturing ontwerpen ;)
Hmm, bijzonder. Welk type heb je? Er zijn veel grijze import toestellen met een firmware bug geweest die niet moduleerden. Vooral de U43 toestellen uit Spanje hadden dat. Ik heb nu een U44 en hoop dat die het beter doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-05 14:27
Hier even een updateje van een 3~12kW U34
Software versie 3064
Flow: Automatisch (27,4L/min)
Gestuurd op: water, uitgangstemperatuur
uitgangstemperatuur 17°C
Silent mode: aan
50m2 VV (nog geen open verdeler, hydraulisch neutraal)
7 ouderwetse radiatoren (diverse types)

11:07:30 @21/20 900W
11:08:00 @21/20 1060W
11:09:30 @21/18 1160W

11:10:30 @20/17 1200W
11:11:30 @20/17 720W
11:12:00 @20/18 700W

11:13:00 @19/18 930W
11:14:30 @19/18 1160W
11:15:30 @19:17 170W

De unit startte al op 900W wegens de kleine ∆T in plaats van vol vermogen
Unit blijft optoeren om de uitgangstemperatuur te krijgen
Unit toert weer af omdat aanvoer temperatuur zakt
Uitgangstemperatuur stijgt door het aftoeren, unit stuurt weer bij
∆T wordt te klein, unit stopt

Al met al was de run met deze settings 8 minuten, hiervoor zat ik op een minuut of 3/4 :)

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
Luisterlijk schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:11:
[...]

Hmm, bijzonder. Welk type heb je? Er zijn veel grijze import toestellen met een firmware bug geweest die niet moduleerden. Vooral de U43 toestellen uit Spanje hadden dat. Ik heb nu een U44 en hoop dat die het beter doet.
Volgens mij hebben we allemaal firmware 3055, of heb jij andere software beschikbaar? Mijn unit komt overigens uit Italië.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transitie
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Cees-JanH schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 17:15:
[...]

Volgens mij hebben we allemaal firmware 3055, of heb jij andere software beschikbaar? Mijn unit komt overigens uit Italië.
Bij ons versie 3056... Unit komt uit Nederland (denk ik). Iig via een NL leverancier.
Er zijn dus nog wel wat verschillen kennelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Transitie op 12-08-2022 17:32 ]

LG-HM123M-U33/ Vaillant aroSTOR VWL B 200-5/ zonnepanelen 8.400 Wattpiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
De huidige u.34/44 modellen uit Nederland hebben 3064 zo uit mijn hoofd
De 3055 komt mij niet bekend voor van alle lg die ik geplaatst heb, schijnbaar hebben de import modellen toch iets andere software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vindingrijk
Hallo, Wat een uitgebreide informatiebron is dit !! Top

Wellicht zit er tussen jullie iemand die kan uitleggen wat de technische verschillen zijn tussen de 5,7 en 9kW modellen.
Voor mij “als leek” lijken ze qua inhoud erg veel op elkaar.
Zoals bv de oppervlakte van de verdamper enz.

Ik ben benieuwd

Bedankt al vast!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
123Arjan schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 17:59:
De 3055 komt mij niet bekend voor van alle lg die ik geplaatst heb, schijnbaar hebben de import modellen toch iets andere software?
Ik heb ook 3055 en idd import. Moduleren met koelen tot nu toe waardeloos. Komende woensdag nog een fancoil erbij, dan hoop ik dat dat iets helpt

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Ik heb ook 3064 en een Nederlandse unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coman
Casper de Boer schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:38:
Software versie 3064
uitgangstemperatuur 17°C

Al met al was de run met deze settings 8 minuten, hiervoor zat ik op een minuut of 3/4 :)
Casper, 16 C maakt het niet beter? [EDIT] uh eigenlijk 20 graden dan, makkelijker te behalen bij het koelen toch. Mag ik vragen hoe het gedrag is bij verwarmen? Pendelt daar niet of net zo erg?
Ben wel benieuwd want ik wil dezelfde kopen... Je hebt wel wat meet afgifte maar ook een lagere temperatuurs instellings wens. Ik denk op 40C uit te komen als het koud is.

En geen problemen met 1 fase met dat vermogen? Je gebruikt de max 17A dipswitch neem ik aan?

[ Voor 19% gewijzigd door Coman op 13-08-2022 20:06 . Reden: Koel Situatie verkeerd begrepen en aanvullende vraag ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
123Arjan schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 17:59:
Ik heb ook een Nederlandse unit. Nu nog geen idee welke software/firmware er op zit.

Vooralsnog kan ik ik de manual, thermostaat en losse onderdelen niet vinden. Weet jij toevallig waar die horen te zitten? Of heb ik te weinig geduld en moet ik hem even open schroeven 😀?

Hij is hier net afgeleverd. Goed verpakt hoor! Erbij blij mee, maar nog even zoeken naar de spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
Luisterlijk schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 23:13:
[...]

Ik heb ook een Nederlandse unit. Nu nog geen idee welke software/firmware er op zit.

Vooralsnog kan ik ik de manual, thermostaat en losse onderdelen niet vinden. Weet jij toevallig waar die horen te zitten? Of heb ik te weinig geduld en moet ik hem even open schroeven 😀?

Hij is hier net afgeleverd. Goed verpakt hoor! Erbij blij mee, maar nog even zoeken naar de spullen.
Zit allemaal in de buitenunit, ff open schroeven en je komt het wel tegen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwinTurbo
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20-01-2023
Casper de Boer schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:38:
Software versie 3064
uitgangstemperatuur 17°C

Dag Casper
Ik zie dat je op uitgaande water temp regelt. Ik regel nu op ingaande water temp en dat was een grote verbetering, de wp draait nu makkelijk een uur aan een stuk. Wel heb ik duidelijk meer flow, zit nu op 41 l/min bij 100% pomp vermogen.
Mijn wp is precies dezelfde als die van jou, ook de software versie. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Luisterlijk schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:11:
[...]

Begrijp ik goed dat de firmware niet te updaten is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Doezel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-05 14:11

Doezel

Ond

Ik heb een 12kw U34 met fw 3063. Een van de eerste in NL denk ik.

Er gaat een fw update aankomen voor de mensen die een series 4 hebben waarbij de wifi-verbinding uitvalt. Om die update te doen gaat er waarschijnlijk iemand van LG langs komen??? (Moet volgens mij gewoon kunnen via een micro-sd kaartje, maar ik kan me vergissen).

Ben benieuwd welke versie het gaat worden en wat de verschillen zijn. Geen idee of ik ergens een changelist vandaan kan halen.

[ Voor 20% gewijzigd door Doezel op 14-08-2022 10:49 ]

LG Therma V Monobloc 12KW U34. | 24 zonnepanelen x 380WP | Gasloos | Unifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beumer
Hier een 7kW model uit Italië, HM071M.U43 met softwareversie 3031b. De controller snap ik vrij weinig van dus ik hoop dat met een custom printje en een beetje hulp hoe je zoiets optimaal in kan regelen het komende winter wat rustiger moet draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coman
Heeft de wifi module nog enige zin behalve het gemak van op afstand bedienen? Ik geloof niet dat er werkelijk meer mogelijk is toch? Ook geen historisch verloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
Pixal schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 08:00:
[...]

Begrijp ik goed dat de firmware niet te updaten is?
Helemaal aan het begin van deze draad staat een verhaal van iemand die zij firmware om die reden heeft laten updaten door LG

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paulluijken
Hier een 12kW met firmware 3056 (import). Ik zie geen rede waarom de firmware niet geüpdatet kan worden, MITS de (sturings-)hardware nagenoeg gelijk is. Compressor X of Y maakt niet uit als de aansturing hetzelfde is. Persoonlijk zou ik het erg prettig vinden als de firmware wat meer geüpdate zou worden (lees - - > Meer input van de eindgebruikers). Dit voorkomt dat extra printjes nodig zijn om het gedrag te beïnvloeden. De basis van het apparaat is in mijn ogen echt heel goed, de firmware stukken minder...

[ Voor 9% gewijzigd door Paulluijken op 15-08-2022 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVD
  • Laatst online: 17-09-2023

BVD

Beste Tweakers,
Ik heb dit bericht al eerder geprobeerd te posten maar het verdwijnt ergens in dit forum.
Sinds februari, draait bij ons een LG Therma V 163 M U33. Alles naar wens. Maar ondanks het fijne warme weer van de laatste tijd draait de warmtepomp bijna de hele tijd op een zacht niveau en staat op de controller/thermostaat "waterpomp in bedrijf". De watertemperatuur blijft op ongeveer 20 graden.
Hoort dit zo of staat er iets verkeerd ingesteld. komt het misschien dat de laagst instelbare watertemperatuur 20 graden is? Uiteindelijk wordt er geen warmte gevraagd.
Ik heb geen idee, maar misschien weet iemand hier een oplossing voor.

Vriendelijke groet BVD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leeetje90
Hallo allemaal,
Hebben jullie een vorstbeveiliging geïnstalleerd? En zo ja, 1 of 2? (Toe en retour)

Hoor graag jullie ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
BVD schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:07:
Beste Tweakers,
Ik heb dit bericht al eerder geprobeerd te posten maar het verdwijnt ergens in dit forum.
Sinds februari, draait bij ons een LG Therma V 163 M U33. Alles naar wens. Maar ondanks het fijne warme weer van de laatste tijd draait de warmtepomp bijna de hele tijd op een zacht niveau en staat op de controller/thermostaat "waterpomp in bedrijf". De watertemperatuur blijft op ongeveer 20 graden.
Hoort dit zo of staat er iets verkeerd ingesteld. komt het misschien dat de laagst instelbare watertemperatuur 20 graden is? Uiteindelijk wordt er geen warmte gevraagd.

Vriendelijke groet BVD
Ik heb de LG al wel binnen gekregen, maar nog niet geïnstalleerd, derhalve kan ik dit gedrag niet verklaren. maar waarom heb je de LG niet gewoon uit staan als je er niet mee koelt?

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
BVD schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:07:
Beste Tweakers,

Vriendelijke groet BVD
Ik denk de jumper van koelen in de buitenunit nog niet omgezet?

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVD

BVD

The_KnarF schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:34:
[...]

Ik heb de LG al wel binnen gekregen, maar nog niet geïnstalleerd, derhalve kan ik dit gedrag niet verklaren. maar waarom heb je de LG niet gewoon uit staan als je er niet mee koelt?
Ik heb hem aan staan voor het warm watervat. Die wordt een keer per dag (´s nachts) opgewarmd en daar hebben wij de hele dag warm water van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 123Arjan
BVD schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:50:
[...]

Ik heb hem aan staan voor het warm watervat. Die wordt een keer per dag (´s nachts) opgewarmd en daar hebben wij de hele dag warm water van.
Je kan enkel het cv uitzetten door op ‘warmte’ of ‘ai’ te gaan staan op je thermostaat en dan de aan/uit knop 1x indrukken
Volgens mij gaat dan enkel cv uit en blijft tapwater aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVD

BVD

Powrskin schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:50:
[...]

Ik denk de jumper van koelen in de buitenunit nog niet omgezet?
Wij koelen er niet mee ons huis is koel genoeg. alleen 1 slaapkamer heeft al 20 jaar een airco.

Waar zit deze jumper voor koelen ongveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVD

BVD

123Arjan schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:52:
[...]

Je kan enkel het cv uitzetten door op ‘warmte’ of ‘ai’ te gaan staan op je thermostaat en dan de aan/uit knop 1x indrukken
Volgens mij gaat dan enkel cv uit en blijft tapwater aan
OK dat ga ik proberen, hoop dat het werkt. Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coman
Weet iemand hoe dit zit? Over het noodzakelijk
zijnde op vol vermogen opstarten. Klopt de redenering hieronder of zit het anders.

15 min vol vermogen bij opstarten is 3kWh aan warmte (bij de 12kW LG) die je kwijt moet.. Ik kom bij mij rekenend/schattend op zo'n 2 a 2,5kW warmte bij een 30C naar 40C temp verhoging van mijn totaal radiatorvolume + staal.
50C zou bij mij voldoende hitte moeten geven bij - 10 in de winter.
Echter in herfst en lente heb ik waarschijnlijk genoeg aan 25 a 30C afgifte.
Hoe gaat de WP daarmee om? Hij start langzaam op maar wil vervolgens toch voluit lees ik hier.

[ Voor 5% gewijzigd door Coman op 15-08-2022 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• katrobot7
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 10-01 10:52
BVD schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:50:
[...]

Waarom niet overdag, op het warmste moment van de dag (ergens rond 18:00). Je hebt dan een hogere COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVD

BVD

katrobot7 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:54:
[...]

Waarom niet overdag, op het warmste moment van de dag (ergens rond 18:00). Je hebt dan een hogere COP.
dat is eigenlijk wel logisch maar ik heb stroom over door veel zonnepanelen. als verrekening van de stroomrekening voorbij is zal het beter zijn overdag gebruik van de panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:06
Ik heb een installateur gevonden die waarschijnlijk mits alles gaat passen en voldoet qua afgifte(geen vloerverwarming) in januari een LG warmtepomp kan komen installeren.

Ik ben benieuwd wat er mogelijk is, que merk geen idee maar het zal wel goed zijn. Ik ben ook benieuwd of die monoblock op mijn uitbouw of aan de muur kan wat volgens de LG website kan maar tot op heden hoorde ik overal dat alleen een split unit op daken kan.

[ Voor 25% gewijzigd door AMARONE op 15-08-2022 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• likewise
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-05 17:06
AMARONE schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 16:50:
maar tot op heden hoorde ik overal dat alleen een split unit op daken kan.
Heb je ook gehoord waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• likewise
Ik las gisteren dat een oude thread in dit forum waar de conclusie was dat de energielabels een best wel goed inzicht geven in de daadwerkelijke geleverde warmtevermogens, dit was nog met de U43 series.

Hoe zien de energie labels van de U44 eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:06
Gewicht, geluid, trillingen. Geen idee. Maar de LG kan dus wel aan de wand?

Die zag er behoorlijk compact uit. Ik wil zsm met de installateur een bezichtiging doen om te kijken of het überhaupt lukt ivm het een oud huis is. (lg was 4 maanden levertijd, Daikin 6-9)

Dan ga ik toch voor de LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parallax1
  • Laatst online: 19-09-2022
Beste Forumleden,

Heb met interesse een groot deel van alle posts gelezen maar kon daaruit niet mijn vraag destileren.
Zodoende deze wellicht stomme vraag van mijn kant.

Voor mijn woning heb ik eigenlijk een 12KW versie warmtepomp nodig,
Echter staat in de LG Therma V handleiding dat de 1 Fase op 40a moet worden afgezekerd, aangezien ik 3x230v 25a binnen krijg wordt dit een onmogelijke taak.

Nu lees ik in de data sheet niet goed terug of de 3 fase 12KW versie ook met 3x 230v+1N mag worden aangesloten? Laten we voorop stellen dat ik niet wil gaan knutselen met schakelingen die tegen de regels zijn.

De 9KW 1 fase versie dient met 25a te worden afgezekerd, dit kan ook niet op een 3x 230v 25a .

Heeft iedereen hier zulke grote aansluitingen dat dit probleem niet aanwezig is of ben ik gewoon te beperkt in mijn kennis over electra?

Concreet:
- kan ik een 3 fase 12kw therma v op 3x 230/25a met 1 N aansluiten?
- indien bovenstaande niet het geval is, kan ik dan een 1 fase 9kw op 1x 230v/25a aansluiten?
(normaliter zou ik verwachten max 16-20a of 1 fase)

Hopenlijk kan iemand mij hierin advies geven over bovenstaande.
Deze info wil ik graag in overweging meenemen aangezien verzwaren van 3x230v/25a weer bijna 700 euro per jaar meer kost.

[ Voor 0% gewijzigd door Parallax1 op 16-08-2022 12:20 . Reden: vergeten bij te vermelden 3x 230v + 1N ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• eilering
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06-02 21:33
Beste mensen,
ik ben bezig met een 12 kW 3 fasen LG Monoblock.
LG Therma V Monobloc R32 HM123MR.U34
Alles wat ik doe, schrijf ik in een notitie in Evernote. Een geweldige applicatie
Ik geef onderbouwingen over
-de grootte van de warmtepomp.
-de diameter van de buis tussen warmtepomp en buffervat
-de grootte van het buffervat

Er zit ook een visio tekening in (ook als niet actuele pdf) en een Excel sheet met alle componenten en de leverancier waar ik het heb gekocht met prijzen.

Ik wacht nog op een buffervat en dan kan ik het systeem testen.
Ik heb hier een link opgenomen naar mijn notitie. Misschien heb je Evernote nodig. De notitie wordt regelmatig geüpdate.
https://www.evernote.com/...ELqsWpKf8rwp_tIW8Rtomyzg/

Ik heb op mijn buffervat mijn radiatoren aangesloten via een externe pomp. Momenteel zoek ik het aansluitblok in de warmtepomp, de elektrische aansluiting en de hierbij horende instellingen voor mijn externe pomp.
Als je opmerkingen hebt, graag doorgeven.
Have fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
Parallax1 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:11:
Beste Forumleden,

Heb met interesse een groot deel van alle posts gelezen maar kon daaruit niet mijn vraag destileren.

Echter staat in de LG Therma V handleiding dat de 1 Fase op 40a moet worden afgezekerd, aangezien ik 3x230v 25a binnen krijg wordt dit een onmogelijke taak.

Nu lees ik in de data sheet niet goed terug of de 3 fase 12KW versie ook met 3x 230v+1N mag worden aangesloten? Laten we voorop stellen dat ik niet wil gaan knutselen met schakelingen die tegen de regels zijn.

De 9KW 1 fase versie dient met 25a te worden afgezekerd, dit kan ook niet op een 3x 230v 25a .

Heeft iedereen hier zulke grote aansluitingen dat dit probleem niet aanwezig is of ben ik gewoon te beperkt in mijn kennis over electra?

Concreet:
- indien bovenstaande niet het geval is, kan ik dan een 1 fase 9kw op 1x 230v/25a aansluiten?

Deze info wil ik graag in overweging meenemen aangezien verzwaren van 3x230v/25a weer bijna 700 euro per jaar meer kost.
Het antwoord hierop is gelukkig vrij makkelijk, tussen de 3 fase die je binnen krijgt heb je 400V.
Alleen tussen de 0 en fase heb je 230V.

Dus ja, 3x fase +N :)

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eilering
Ik zit nog maar net op tweakers. Heb net mijn eerste reactie geplaatst en ben aan het bladeren. Ik weet alles van elektrisch maar als ik dan zie dat er vragen zijn over de 230V aansluiting, wil ik daar wel op reageren. Ik heb geen idee hoe dat moet. Reageren op een specifieke vraag.
Ik verwacht dat, als ik in een topic sta, dat er dan een knopje is "reageer"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
TwinTurbo schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 07:52:
[...]

Dag Casper
Ik zie dat je op uitgaande water temp regelt. Ik regel nu op ingaande water temp en dat was een grote verbetering, de wp draait nu makkelijk een uur aan een stuk. Wel heb ik duidelijk meer flow, zit nu op 41 l/min bij 100% pomp vermogen.
Mijn wp is precies dezelfde als die van jou, ook de software versie. Succes.
Hoi TwinTurbo,

Ik heb hem nu ook omgezet naar ingaande temperatuur, wat een verschil maakt dat. Afgelopen echte warme dagen runs gehad van 40 á 45 minuten. Flow heb ik zien verschillen van 27,7 naar 17,4 L/min. Blijkbaar regelt de unit daar ook wat mee. Laagste vermogen was 515W wat ik voorbij heb zien komen.

Wel viel mij op dat je niet op de water temperatuur niet stuurt maar op de ruimte temperatuur.
(eerste instantie had ik 18 graden ingesteld maar dan bleef de WP optoeren totdat deze het vermogen niet meer kwijt kon, ik had een minimum temperatuur ingegeven van 17 graden). zonder minimum temperatuur heb ik hem handmatig maar gestopt bij 8 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eilering
Op
https://www.enexis.nl/-/m...ng-consument-01072022.pdf
staan de tarieven.
een gewoon huis heeft een aansluiting van tot en met 3 * 25A, drie fasen met tussen elke fase 400Ven de fase en de nul 230V. en dat kost 241 euro per jaar

als mensen het hebben over "Ik heb 3 maal 230V" is dat niet correct. Geen enkel huis heeft 3 * 230V. Je hebt dan gewoon 3 * 400V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• likewise
In het verleden was er voor de U43 een datasheet met daarin de "nominale geleverde vermogens" die afweken van de maximale.

Ik kan deze voor de U44 serie nergens vinden, heeft iemand deze?

De maximale vermogens (incl. ontdooicyclus) zien er nl. netjes uit bij -7 buitentemperatuur.

Edit: gevonden. Bron: https://www.lg.com/africa...N[20211206_232616380].pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mdweBug4xQnQEBg2OIUevvrEKaI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f55794T9sQI6w3rNtw3Xlsms.png?f=fotoalbum_large

De verwarmingscapaciteit bij 2 graden buiten, 35 Ta wordt bij de 9 kW variant 6,8 kW.
Helaas niet gespecificeerd voor lager dan 2 graden buiten.

[ Voor 56% gewijzigd door likewise op 17-08-2022 00:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
eilering schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:27:
Op
staan de tarieven.
een gewoon huis heeft een aansluiting van tot en met 3 * 25A, drie fasen met tussen elke fase 400Ven de fase en de nul 230V. en dat kost 241 euro per jaar

als mensen het hebben over "Ik heb 3 maal 230V" is dat niet correct. Geen enkel huis heeft 3 * 230V. Je hebt dan gewoon 3 * 400V.
Heb getwijfeld, maar toch even een kleine nuance.
Bij een 3-fasenaansluiting komen drie fasedraden van ieder 230 V, de nuldraad en een aarddraad de meterkast binnen. Dit wordt ook wel krachtstroom genoemd. Die 3 x 230 V levert in een zg. sterschakeling 400 V. Tussen L1, L2 en L3 meet je 400 V, tussen N en elke L, 230 V.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ou49SN3ULZzkJYwDTJ8JOZOpmI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0B1apWQ1AE7asPIPrQAkUIV3.jpg?f=user_large
Het is dus niet zo dat er 3 x 400 V binnenkomt. Als dat het geval zou zijn, zou er ca. 692 V (wortel(3) x 400) beschikbaar zijn.
Los van Voltage is het ook handig om het (maximale) ampèrage en daarmee het maximaal beschikbare vermogen weer te geven.
Uitgaande van cos Phi van 1, geldt het volgende:
Bij 1 fase (1 x 40 A) is 9.200 Watt beschikbaar
Bij 3 fase (3 x 25 A) is 17.250 Watt beschikbaar

En voor degenen die nu denken, wat is die cos Phi nu weer...
Cosinus phi geeft aan hoeveel stroom er verloren gaat tijdens het 'transporteren' van stroom. De verhouding tussen werkelijk vermogen en schijnbaar vermogen is Cos Phi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
Parallax1 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:11:
Beste Forumleden,

Concreet:

Ik heb hier de 9 kw enkel fase, die kun je begrenzen op 17 ampère, zit bij mij op 3x25 aansluiting met een 16 ampère automaat.

De 12 kw drie fase unit zal per fase een 6 of 7 ampère opnemen en kan dus prima op 3x25 aansluiting met een 3fase automaat .

Verzwaren naar grotere aansluiting niet nodig als je de rest netjes verdeelt over de fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23-02 13:20
Hoi jongens,

Weet er iemand of er een contact zit in de monobloc om bij koelen een ventiel aan te sturen om bv de badkamerkring niet mee te koelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hupie679
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 20:48
eilering schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:42:
Ik heb hier een link opgenomen naar mijn notitie. Misschien heb je Evernote nodig. De notitie wordt regelmatig geüpdate.

Prachtig!

https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
Kenwood960 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:00:
Hoi jongens,

Weet er iemand of er een contact zit in de monobloc om bij koelen een ventiel aan te sturen om bv de badkamerkring niet mee te koelen?
Er zit een 230v (2weg klep) aansluiting welke gebruikt kan worden om een kring af te sluiten voor koelen
Hier kan je dus een ventiel (230v) mee sturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beumer
De afgelopen weken kon ik het huis tot op zekere hoogte koel houden zonder gebruik te maken van de warmtepomp, maar voor dit najaar wil ik de vloerverwarmingsverdeler voor een kunststof variant waardoor koelen ook mogelijk zou moeten worden. Alleen hoe stel ik dat in op de controller? Of moet ik ook nog een dipswitch omzetten? Ik heb een HM071M.U43 met sofwareversie 3031b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
beumer schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:48:
De afgelopen weken kon ik het huis tot op zekere hoogte koel houden zonder gebruik te maken van de warmtepomp, maar voor dit najaar wil ik de vloerverwarmingsverdeler voor een kunststof variant waardoor koelen ook mogelijk zou moeten worden. Alleen hoe stel ik dat in op de controller? Of moet ik ook nog een dipswitch omzetten? Ik heb een HM071M.U43 met sofwareversie 3031b
Zie ook instellingen van eilering
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nzaTsbExZ4FFq-GWJsJtifLJFFs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/w2FKq4lWDzaFu6qNV5Nl0n4f.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orbea_Biker
  • Laatst online: 31-01-2023
Ik volg het forum al een tijdje vanaf de zijlijn. Ik heb de knoop doorgehakt en vandaag de LG Thermo U34 123 besteld. De 12KW 3 fase variant omdat ik mijzelf heb ingelezen op het forum. Geen problemen met stroom en een beetje overcapaciteit voor de koudere dagen. Kunnen jullie me adviseren over waar de terugslagkleppen moeten worden geïnstalleerd? Dit omdat ik vd zekerheid mijn CV er ook nog bij laat hangen. De CV zit met 22mm aangesloten en werk perfect op temperaturen rond de 45 graden. Zou de 22mm aansluiting ook voldoende zijn voor de LG warmtepomp? Er zit namelijk een verloop van een dikwandig systeem naar 22mm het huidige systeem. Ik weet niet hoe makkelijk ik dit kan omzetten naar 28mm, de dikwandige buis is volgens mij rond 30 intern.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-05 07:20
Orbea_Biker schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:12:
Ik volg het forum al een tijdje vanaf de zijlijn. Ik heb de knoop doorgehakt en vandaag de LG Thermo U34 123 besteld. De 12KW 3 fase variant omdat ik mijzelf heb ingelezen op het forum. Geen problemen met stroom en een beetje overcapaciteit voor de koudere dagen. Kunnen jullie me adviseren over waar de terugslagkleppen moeten worden geïnstalleerd? Dit omdat ik vd zekerheid mijn CV er ook nog bij laat hangen. De CV zit met 22mm aangesloten en werk perfect op temperaturen rond de 45 graden. Zou de 22mm aansluiting ook voldoende zijn voor de LG warmtepomp? Er zit namelijk een verloop van een dikwandig systeem naar 22mm het huidige systeem. Ik weet niet hoe makkelijk ik dit kan omzetten naar 28mm, de dikwandige buis is volgens mij rond 30 intern.
Ik volg dit even! Zelfde situatie qua leidingen.
Sta ook op het punt om dezelfde te bestellen. Waar heb jij de LG besteld? En wat is de gestelde levertijd?

dank!

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwinTurbo
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20-01-2023
Orbea_Biker schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:12:
Uit je verhaal is niet op te maken hoeveel 22 mm leiding in je systeem zit. Als alles 30 mm inwendig is is dat perfect. Het gaat uiteindelijk om de stromingsweerstand van je volledige systeem. Als je het systeem toch open maakt zou ik alles meteen maken zoals het moet. Een stuk 22 mm ertussen zal de flow niet enorm beperken en de pomp in de 12 kW is erg sterk. Maar zonder eraan te rekenen blijft het een gok dus neem alle vraagtekens zoveel mogelijk weg. Kijk of je restricties in je systeem hebt, je zult versteld staan hoe klein de doorlaat van sommige thermostaatkranen op vloerverwarmingsunits is- zelfs in de open stand slechts enkele mm.
Is je flow op orde en het vermogen van je afgiftesysteem , dan kan er weinig verkeerd gaan verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23-02 13:20
123Arjan schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:04:
[...]

Er zit een 230v (2weg klep) aansluiting welke gebruikt kan worden om een kring af te sluiten voor koelen
Hier kan je dus een ventiel (230v) mee sturen
Super bedankt!

en de external pump aansluiting? Kan ik die gebruiken om één van de 2 fases te schakelen voor de cv pomp na het buffervat?

volgens de manual komt er geen spanning op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
De external pump lus je de fase van de pomp door
Dus fase(voeding) naar 1 ingang, op de andere de fase van de pomp
Op die manier is je pomp voedingsloos tot de thermostaat warmte vraagt(wel bij de instellingen aan zetten op de thermostaat)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paulluijken
eilering schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:27:
Op
staan de tarieven.

Dat is dus absoluut niet waar!

Als men 3-fase binnen krijgt betekend dit dat ten opzicht van de nul er 3x230 binnen komt. Deze 3 fases zijn 120 graden van elkaar verschoven. Meet je dus tussen 2 fases l1-L2/L1-L3/L2-L3 400 volt (230xwortel3).

Edit: ik was te snel met mijn reactie. Uitleg staat boven omschreven 😜)

[ Voor 4% gewijzigd door Paulluijken op 17-08-2022 22:53 ]

• kazemo
  • Laatst online: 27-05 09:56
beste deelnemers

ik heb sinds kort een therma v in gebruik inbedrijf gesteld door een lg dealer/parter ivm subsidie verplicht
ik zie bij instelling temp. ingesteld op water standaard moet dit niet zijn lucht/water?? en wat is het verschil
in afwachting van een reactie alvast bedankt
Pagina: 1 ... 22 ... 178 Laatste