Hallo Tweakers,
Bijna 20 jaar geleden op dit forum begonnen onder een andere gebruikersnaam. Echter na een aantal jaren van afwezigheid lijkt mijn gebruikersnaam overgenomen zijn door iemand anders? Ik weet niet wat daar mis is gegaan maar dat terzijde
Inmiddels lees ik al een tijdje mee op dit en andere WP gerelateerde forums. Zelf heb ik inmiddels een LG hm123mr.u34 besteld en hopelijk wordt deze in september geleverd.
Echter ik ben in dubio of ik een buffervat moet gaan gebruiken in mijn opstelling omdat mijn LG gecalculeerd is op het verwarmen van de begane grond inclusief de zolderverdieping. (ik werk veel thuis. Heb nu een elektrische kachel op mijn thuiswerkplek staan). Echter initieel wil ik alleen de begane grond verwarmen (en eventueel koelen).
Situatie:
Hoekwoning uit 1969. Door de jaren heen verduurzaamd. Overal HR++, Spouwmuren zijn na-geïsoleerd met EPS korrels. Platdak begane grond (+/- 60m2) is voorzien van PIR 100MM, Zolderdak is momenteel geïsoleerd met 7 cm glaswol. Ik heb nog op de planning staan dit te vervangen door 100MM PIR. De temperatuur van de CV ketel heb ik een aantal jaren geleden al teruggeschroefd naar 45 graden. Hiermee krijg ik het beneden gewoon warm (21 graden)
Gemiddeld gasverbruik inclusief warm water (Koken doe ik op inductie): 1900 M3 per jaar.
De begane grond (waar ik initieel de warmtepomp ga gebruiken) is een aantal jaar geleden voorzien van vloerisolatie en vloerverwarming.
Dit betreft 110M2 voorzien van vloerverwarming. De vloerverwarming bestaat uit 10 groepen van ieder 60 meter en is voorzien van PERT 18 MM buizen. De vloerverwarming ligt "onder" de dekvloer. De vloer is als volgt opgebouwd:
* Folie
* 10 CM EPS
* Draadmatten / funderingsmatten waarop de buizen van de vloerverwarming zijn gemonteerd.
* +/- 10 CM beton
* 7 CM dekvloer
* Tegelvloer.
De vloerverwarming ligt dus +/- 13,5 cm onder de vloer. De installateur destijds raadde dit aan omdat je dan een compleet blok beton hebt als warmtebuffer. Vandaar ook de relatief korte groepen met een dikkere diameter om de flow erin te houden.
Volgens mijn eigen berekeningen bevat de vloerverwarming ongeveer 155 liter water. Momenteel is de verdeler pomp gevoed maar ik ben voornemens deze om te bouwen zodat ik de warmtepomp hierop direct kan aansluiten. Ik maak geen gebruik van na-regelingen. Sterker nog de ventielen en kranen zijn er door de installateur in het verleden uitgehaald om de flow te maximaliseren.
Nu lees ik her en der dat je +/- 20 liter per KW als buffer moet aanhouden. De inhoud van de vloerverwarming zou ik hier vanaf mogen halen. Dus in mijn geval betekend dit 12*20 = 240 liter - 155 = 85 liter buffervat.
Ik vraag me af of dit echt nodig is gezien de hoeveelheid "buffer beton" die ik in de vloer heb zitten (Of slaat dit nergens op?

. Aan de andere kant wil ik natuurlijk dat de warmtepomp zo efficiënt mogelijk is.
Mijn gevoel zegt: Gewoon proberen zonder buffervat en kijken hoe het gaat i.c.m. de LG.
Mijn vraag aan jullie: Beamen jullie dit of zeggen jullie: Koop een buffervat van minimaal 100 liter. (of zelfs 200 liter omdat het prijsverschil relatief klein is?)?
Alvast bedankt!