LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 23 ... 178 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23-02 13:20
kazemo schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 16:15:
beste deelnemers

ik heb sinds kort een therma v in gebruik inbedrijf gesteld door een lg dealer/parter ivm subsidie verplicht
ik zie bij instelling temp. ingesteld op water standaard moet dit niet zijn lucht/water?? en wat is het verschil
in afwachting van een reactie alvast bedankt
Ik ben ondertussen ook al aan het spelen met de lg remote.

Alle instellingen ten spijt draait hij een kwartier en slaat af, dit tot vervelens toe
..

Is er ergens een leiddraad voor de instellingen?

De opties in de remote lijken "all over the place" zonder enige samenhang....

• Bartho
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14-03-2023
Hallo,

ik ben bezig een LG warmtepomp te installeren Therma V, 7 kW.
Kan iemand vraag deze beantwoorden.
Als ik vorstbeschermingsfunctie van het apparaat instel via CONFIGURATIE
> DIP Switch Instelling > DIP Switch Informatie > Optie Switch Schakelaar 3', 'INSTALLATEUR
INSTELLING > Antivries temperatuur'.

Moet ik dan de hele installatie nog voorzien van een antivriesmiddel?

(ik kan mij voorstellen dat ik dan in de problemen zou komen bij langdurige stroomuitval in de winter.....)

dank voor de moeite,

groet
Bartho

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:59
De vorstbeschermings functie is enkel voor glycol gevulde systemen (dus veel leidingen buiten en dan binnen weer een warmtewisselaar)
Bij particulieren bijna nooit toegepast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20-05 23:25
@Kenwood960

Ben je aan het koelen?
Welk afgifte systeem?
Temperaturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
Ben inderdaad aan het koelen.

Afgifte is 75m2 vloer en 50m2 muur verwarming.
Buffervat van 50l parallel, extra cv pomp na vat.

Alles aangelegd in 35mm galva buis met pressfittingen.

Het was binnen 24 °. Heb proberen koelen naar 20°.

Koudste was 17° uit, 21° inlet.

Ik heb geprobeerd om de 1" kranen op de collector te vervangen omdat die een vernauwing hadden. Heb geprobeerd ze te vervangen maar vond geen geschikte.

Aan de retour temp te zien had hij niet echt een reden om af te slaan lijkt me

[ Voor 29% gewijzigd door Kenwood960 op 19-08-2022 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:58
Kenwood960 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:08:

Ik heb geprobeerd om de 1" kranen op de collector te vervangen omdat die een vernauwing hadden. Heb geprobeerd ze te vervangen maar vond geen geschikte.

Regel je op T_aanvoer of T_retour? Klinkt mij, op basis van deze informatie, als een probleem met het opstartgedrag van de ThermaV. Eerste ~15minuten draait hij op zeer hoog vermogen, waarbij niet wordt gemoduleerd, zelfs als de gewenste temperatuur van het water overschreden wordt dan blijft de unit doodraaien. Om vervolgens af te schakelen 'want teveel overshoot'. 8)7

Edit: Ik zie dat je zegt dat T_retour niet te hoog was. Wellicht T_aanvoer 2 graden hoger dan de door jou ingestelde (of door het systeem gewenste, als je op ruimtetemperatuur regelt) T_aanvoer.

[ Voor 8% gewijzigd door M_AW op 19-08-2022 10:50 . Reden: edit in gequote post. ]

PV: 7205Wp. LW-WP: LG ThermaV HU051MR.U44 + HN0916T.NB1. LL-WP: 4x 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
Kenwood960 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:08:

Hoeveel kw is je Wp? Klinkt als het niet kwijt kunnen van zijn maximale vermogen (idd het inschakelen van 100% van lg)
Dit kan je deels oplossen (mits je een 5 of misschien 7 kw warmtepomp hebt) door de aanvoer van je afgifte systeem los te koppelen van de buffer en deze op je aanvoer tussen je Wp en buffervat zetten (zo dichtbij mogelijk bij het buffervat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-05 14:27
@Kenwood960 welke type heb je, U44 of U43?

Ik heb met mijn U34 (12kW) geen problemen met vol vermogen opstarten gek genoeg... (bij koelen iig)

1) Heb je een open verdeler voor je VV? anders kan je je thermostaat op de VV naar max draaien om de kraan open te zetten (niet vergeten terug te draaien als je weer gaat verwarmen!)

2) Heb je "silent mode" geprobeerd?

3) Heb je de minimale aanvoertemperatuur begrenzer aan of uitgeschakeld?

Op welke doel temperatuur zet je je thermostaat?
Ik kwam er achter dat dit niet de water temperatuur is maar de kamer temperatuur (dat had ik verwacht én werd nog eens versterkt door de afbeelding op de controller)

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• norbo
  • Laatst online: 01-01-2023
Mijn 12kw LG is binnen. Ben nu aan het puzzelen op een buffervat. Kom er nog niet helemaal uit hoe ik deze moet aansluiten. Mijn bedoeling is voorlopig nog de cv ketel te blijven gebruiken om bij te stoken wanneer nodig, en voor WW. Op koude dagen kan ik volstaan met 50 graden watertemp, maar deze zomer wordt er hoop extra geisoleerd, nl. dak en (veel) hr++ glas ipv voorzetramen. Het is een boerderij in Groningen met een groot oppervlak. Stook nu 2500 m3 per jaar.

Ik zie drie configuratieopties voor het buffervat. Het zou heel fijn zijn als iemand me even op weg kan helpen hiermee. Moet het buffervat en al het aansluitmateriaal nog bestellen namelijk....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hQgRcFe7z4BebiVc0cbKAvrOdfE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YbjmRgwzFs5ZtrIa7LBsyH6b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wwL-hlKEWRYOoDNWaejqfk5jnks=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jaY4f8UXlwReJBNRJ2Y2n4fa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OtqzxI_WJ6SoDp6PiTpUYVbILG0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/36w8BmVR9Dm87KujauK5jEc1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-05 21:58
Wat ik steeds mis is in de discussies: waarom we niet kijken naar het minimale vermogen wat een Wp kan leveren.
Je wilt toch eigenlijk een range weten waar tussen een WP het minimale vermogen wat hij kwijt moet kunnen en het maximale wat hij kan leveren? Dus eigenlijk het minimale vermogen wat een WP kwijt moet kunnen voordat deze gaat pendelen...

Dus b.v. in minimale belasting levert een WP van 12kW een vermogen van (A15/W20) 6kW? en maximaal (A7/W35) 12kW.

Waarom worden dat soort gegevens niet gegeven?

[ Voor 10% gewijzigd door tebogo op 19-08-2022 12:44 . Reden: verduidleijking ]

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
123Arjan schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:09:
[...]

Hoeveel kw is je Wp? Klinkt als het niet kwijt kunnen van zijn maximale vermogen (idd het inschakelen van 100% van lg)
Dit kan je deels oplossen (mits je een 5 of misschien 7 kw warmtepomp hebt) door de aanvoer van je afgifte systeem los te koppelen van de buffer en deze op je aanvoer tussen je Wp en buffervat zetten (zo dichtbij mogelijk bij het buffervat)
Hmm, kan niet volledig volgen, mijn buffervat staat in parallel met de WP en het afgifte systeem. Dus de 2 pompen kunnen elk hun eigen debiet draaien.

Het verschil in aanvoer en retour is ook groot genoeg, dus dat is ook geen reden om af te slaan.
Casper de Boer schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:21:
@Kenwood960 welke type heb je, U44 of U43?

Ik heb met mijn U34 (12kW) geen problemen met vol vermogen opstarten gek genoeg... (bij koelen iig)

1) Heb je een open verdeler voor je VV? anders kan je je thermostaat op de VV naar max draaien om de kraan open te zetten (niet vergeten terug te draaien als je weer gaat verwarmen!)

2) Heb je "silent mode" geprobeerd?

3) Heb je de minimale aanvoertemperatuur begrenzer aan of uitgeschakeld?

Op welke doel temperatuur zet je je thermostaat?
Ik kwam er achter dat dit niet de water temperatuur is maar de kamer temperatuur (dat had ik verwacht én werd nog eens versterkt door de afbeelding op de controller)
1.Ik heb idd een open verdeler, geen bypass of ventielen.
2. Silent mode maakt ook geen verschil...

3. waar kan ik minimale aanvoertemp begrenzen of uitschakelen?

4. Doel temperatuur was 20°. Dit heb ik dan goed geinterpreteerd als zijnde kamertemperatuur....

Wat is eigenlijk de delta T van de WP? Ik heb al eens een verschil van 4° opgemerkt op de display...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_AW
tebogo schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:42:
Wat ik steeds mis is in de discussies: waarom we niet kijken naar het minimale vermogen wat een Wp kan leveren.
[...]

Waarom worden dat soort gegevens niet gegeven?
Omdat wij niet de norm zijn, maar de uitzondering.
90% van de installateurs en 99% van de consumenten snapt dit niet / boeit dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
Kenwood960 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:47:

3. waar kan ik minimale aanvoertemp begrenzen of uitschakelen?
"Water supply off temp. during cooling setting" kan je de minimale waarde mee instellen uit mijn hoofd. Volgens mij was de onderwaarde dan beperkt tot de setting die je kan doen in
"Water cooling set temp. setting" als je hem uit schakelt zou ik wel op je delta T letten, de WP gaat anders gewoon optoeren om zo snel mogelijk naar de richt temperatuur te gaan (ik heb bij mijzelf 8°C uitvoer gezien en toen maar handmatig de thermostaat weer hoger gezet :) )
Wat is eigenlijk de delta T van de WP?
Ik heb al eens een verschil van 4° opgemerkt op de display...
Volgens mij kon je deze ook ergens instellen maar dat weet ik even niet zeker meer...
Mijn pomp staat op "automatisch" en hierbij past de WP het debiet ook aan tijdens een run heb ik gezien

[ Voor 6% gewijzigd door Casper de Boer op 19-08-2022 13:27 ]

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobbler
  • Laatst online: 09-11-2022
Hi, ik ben bezig om mijn Therma V aan te sluiten. Maar nu kom ik nergens info tegen over de de driefase aansluiting en draairichting.
Mijn machines zijn daar simpel in, verkeerd om draaien is 2 draden wisselen,
mijn vraag is draait de Themra 16kw 3 fase automatisch goed? of is er een manier om dat te checken of hij goed draait?

Bijvoorbaat dank,
Ger

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transitie
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Cobbler schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 13:57:
Hi, ik ben bezig om mijn Therma V aan te sluiten. Maar nu kom ik nergens info tegen over de de driefase aansluiting en draairichting.
Mijn machines zijn daar simpel in, verkeerd om draaien is 2 draden wisselen,
mijn vraag is draait de Themra 16kw 3 fase automatisch goed? of is er een manier om dat te checken of hij goed draait?

Bijvoorbaat dank,
Ger
Hallo Ger,
Motor van WP werkt niet op krachtstroom. Het maakt idd niet uit hoe je de fasen aansluit.

LG-HM123M-U33/ Vaillant aroSTOR VWL B 200-5/ zonnepanelen 8.400 Wattpiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
norbo schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:38:
Mijn 12kw LG is binnen. Ben nu aan het puzzelen op een buffervat. Kom er nog niet helemaal uit hoe ik deze moet aansluiten. Mijn bedoeling is voorlopig nog de cv ketel te blijven gebruiken om bij te stoken wanneer nodig, en voor WW. Op koude dagen kan ik volstaan met 50 graden watertemp, maar deze zomer wordt er hoop extra geisoleerd, nl. dak en (veel) hr++ glas ipv voorzetramen. Het is een boerderij in Groningen met een groot oppervlak. Stook nu 2500 m3 per jaar.

Ik zie drie configuratieopties voor het buffervat. Het zou heel fijn zijn als iemand me even op weg kan helpen hiermee. Moet het buffervat en al het aansluitmateriaal nog bestellen namelijk....

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Uhm, eigenlijk geen van drieën...
Zie warmtepompweetjes voor alternatieve oplossingen
https://warmtepomp-weetje...at-warmtepompinstallatie/
Daar kun je heel veel uithalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
M_AW schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 13:20:
[...]

Omdat wij niet de norm zijn, maar de uitzondering.
90% van de installateurs en 99% van de consumenten snapt dit niet / boeit dit niet.
Dank voor snelle reactie. Dat de installateurs het niet melden, begrijp ik en de consumenten het ook niet interesseert, oké.. Maar ik zie het ook niet in de specificaties van de leverancier staan...

B.v. in de specs van de LG HM123MR.U34. Wel wat het max. vermogen is bij -20 of -25, maar niet het minimaal vermogen bij 5 of 10. Of is dat dan altijd 12 kW. Dat kan ik me niet voorstellen.
Ik ga er dan ook vanuit dat de LG Therma V's en andere moderne Warmtepompen wel van het modulerende type zijn, en geen aan/uit types.

Of zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 8% gewijzigd door tebogo op 19-08-2022 15:01 ]

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
tebogo schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:56:
[...]

Dank voor snelle reactie. Dat de installateurs het niet melden, begrijp ik en de consumenten het ook niet interesseert, oké.. Maar ik zie het ook niet in de specificaties van de leverancier staan...

B.v. in de specs van de LG HM123MR.U34. Wel wat het max. vermogen is bij -20 of -25, maar niet het minimaal vermogen bij 5 of 10. Of is dat dan altijd 12 kW. Dat kan ik me niet voorstellen.

Of zie ik iets over het hoofd?
Kleine nuance,
Als fabrikanten het niet geven, kunnen installateurs het niet melden :)
Bij LL/WP is het erg gebruikelijk dat minimale en maximale vermogen wordt weergegeven in de specs. Bij LW/WP blijkbaar niet. Voor mijn 5kW ThermaV heb ik VEEL zoekwerk gedaan, ik heb het niet kunnen vinden. Enige dat ik heb kunnen vinden is dat de compressor tot 10Hz terug kon, dat is wel heerlijk rustig.
12kW is zeker niet het minimale vermogen hoor. Wat het dan wel is? Geen idee. Heel ruwe inschatting is 1/3 tot 1/5 van het gespecificeerde vermogen, maar dit lijkt dus niet gepubliceerd te worden. Mijn 5kW had op 10Hz een afgegeven vermogen van ongeveer 2kW, maar dat was bij een buitentemperatuur van zo'n 10 graden. Kan me voorstellen dat het nog wat lager kan bij lagere buitentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
In menu INSTELLINGEN _>FUNCTIE _ zit er nog een "instelling watertemperatuur"

Iemand een idee waarvoor die functie moet dienen? Een SWW vat heb ik niet

[ Voor 3% gewijzigd door Kenwood960 op 19-08-2022 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leeetje90
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 29-05 13:06
Kan de LG therma V 5kW ook direct op de vloerverwarming aangesloten? Zonder buffervat? Hoor graag jullie ideeën!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
Leeetje90 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 17:21:
Kan de LG therma V 5kW ook direct op de vloerverwarming aangesloten? Zonder buffervat? Hoor graag jullie ideeën!
Als er genoeg m2 voorhanden is, er geen ventielen actief gestuurd worden, en de leidingdiameters groot genoeg zijn wel...

Zo uit het hoofd denk ik dat er ongeveer 20 liter per kw vermogen achter de WP moet zitten, en de hoofdleiding en naar de collector een minimum van 25mm. wil het een beetje werken zonder buffervat.

Omdat ik de eigenaardigheden van de LG gelezen heb in dit draadje, heb ik besloten om door een buffervat toch een 50l extra te hebben om het pendelen tegen te gaan.

[ Voor 31% gewijzigd door Kenwood960 op 19-08-2022 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobbler
  • Laatst online: 09-11-2022
Transitie schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:44:
[...]

Hallo Ger,
Motor van WP werkt niet op krachtstroom. Het maakt idd niet uit hoe je de fasen aansluit.
Top, bedankt voor de snelle reactie.
Ik nam automatisch aan dat de pomp op de 3 fase draaide.

gr Ger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
Kenwood960 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 18:05:
[...]

Als er genoeg m2 voorhanden is, er geen ventielen actief gestuurd worden, en de leidingdiameters groot genoeg zijn wel...

Zo uit het hoofd denk ik dat er ongeveer 20 liter per kw vermogen achter de WP moet zitten, en de hoofdleiding en naar de collector een minimum van 25mm. wil het een beetje werken zonder buffervat.

Omdat ik de eigenaardigheden van de LG gelezen heb in dit draadje, heb ik besloten om door een buffervat toch een 50l extra te hebben om het pendelen tegen te gaan.
Die 20 liter per kW is een beetje de bovengrens.
Vuistregel is 10-20 liter per kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
M_AW schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:03:
[...]

Kleine nuance,
Als fabrikanten het niet geven, kunnen installateurs het niet melden :)
Bij LL/WP is het erg gebruikelijk dat minimale en maximale vermogen wordt weergegeven in de specs. Bij LW/WP blijkbaar niet. Voor mijn 5kW ThermaV heb ik VEEL zoekwerk gedaan, ik heb het niet kunnen vinden. Enige dat ik heb kunnen vinden is dat de compressor tot 10Hz terug kon, dat is wel heerlijk rustig.
12kW is zeker niet het minimale vermogen hoor. Wat het dan wel is? Geen idee. Heel ruwe inschatting is 1/3 tot 1/5 van het gespecificeerde vermogen, maar dit lijkt dus niet gepubliceerd te worden. Mijn 5kW had op 10Hz een afgegeven vermogen van ongeveer 2kW, maar dat was bij een buitentemperatuur van zo'n 10 graden. Kan me voorstellen dat het nog wat lager kan bij lagere buitentemperatuur.
Ik kwam dit nog tegen op warmte-pomptips.nl
“ De meeste warmtepompen zijn tegenwoordig modulerend d.m.v. een inverter. Het modulatie bereik van de compressor is echter niet van 0 tot 100%, maar vaak van 25 tot 100%. De complexiteit maakt het haast onmogelijk om van 0 tot 100% te kunnen. Dat betekent dat een warmtepomp van bijvoorbeeld 8 kW, een minimum vermogen kent van (25%) 2 kW (2000 Watt). ”

Komt redelijk overeen met wat je aangaf. Dus dat maar als stel regel nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undertilted
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 24-05 13:38
eilering schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:27:

als mensen het hebben over "Ik heb 3 maal 230V" is dat niet correct. Geen enkel huis heeft 3 * 230V. Je hebt dan gewoon 3 * 400V.
Dat klopt niet. In sommige stukken Amsterdam, en jammer genoeg in relatief veel gebieden van Vlaanderen is er wel degelijk 3 x 230V. Dus 3 fase in een driehoekschakeling.

Tussen de fasen meet je dan 230V. Er is geen N. Tussen aarde en fase meet je 120V.

Dit is op zijn zachts gezegd een lastige situatie omdat je al snel een transfo nodig hebt die een N "creëert" en van de 230V 400V maakt. Dit gaat uiteraard gepaard met verliezen.

In zo'n situatie moet ben je beter af met enkelfasige apparaten uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Undertilted
Transitie schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:44:
[...]

Hallo Ger,
Als het een 3 fase WP is dan werkt die wel op krachtstroom. Krachtstroom, in Europa, is 3 fasig.

Ik ben nog nooit een motor tegengekomen die niet anders gaat draaien als je het verkeerd aansluit..

Dus ja, je kan wel degelijk de warmtepomp fout aansluiten. Indien de fasen zijn geroteerd zal die fout 54 geven (phase error).

Dan moet je L2 en L3 verwisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
Undertilted schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 02:52:
[...]

Als het een 3 fase WP is dan werkt die wel op krachtstroom. Krachtstroom, in Europa, is 3 fasig.

Ik ben nog nooit een motor tegengekomen die niet anders gaat draaien als je het verkeerd aansluit..

Dus ja, je kan wel degelijk de warmtepomp fout aansluiten. Indien de fasen zijn geroteerd zal die fout 54 geven (phase error).

Dan moet je L2 en L3 verwisselen.
Heb het nagelezen en je hebt gelijk!
Bij ons “toevallig” goed gegaan.
Sorry Ger, ik zette je op het verkeerde been 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Transitie op 20-08-2022 04:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 27-05 06:24
Kenwood960 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 17:11:
In menu INSTELLINGEN _>FUNCTIE _ zit er nog een "instelling watertemperatuur"

Iemand een idee waarvoor die functie moet dienen? Een SWW vat heb ik niet
Dat is je max aanvoer watertemperatuur, anders loopt deze te hoog op voor bv vloerverwarming.
Idem koelen, dan wil je niet te laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats
Hier de 9kw 4 serie aan het werk. 200 liter parallel buffervat waarvan met aparte pomp op nageregelde installatie.

Werkt als een zonnetje.

Maar, infrarood gemeten zijn de wanden en vloeren rond de gemiddeld 22.5 .. 23C de toevoer is 18C , welke minimale temperatuur gebruiken jullie voor koelen? Ivm condensvorming ed.

Ik begreep dat 18C minimaal is. Maar met lagere temperatuur heb je meer koelvermogen.

Vloer en wanden mogen ook 20C zijn van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
Dauwpunt hangt ook een beetje af van het type huis denk ik. Heb je moderne ventilatie in huis dan kun je gerust 17° in de vloer en wanden stoppen. Is je huis niet zo goed geventileerd, dan heb je meer kans op een hoger vochtgehalte en zul je sneller condensvorming zien.

Ik denk dat zoiets een beetje trial & error is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pascohorde
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 25-08-2024
Heeft er iemand een ventilatie warmtepomp (ecolution combi 50) en een l/w warmtepomp (lg monoblock 5,5 KW) in een installatie?
Vraag me nu af wanneer we het beste de ventilatie warmtepomp mee kunnen laten doen, en bij welke buiten temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats
Kenwood960 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 17:35:
Dauwpunt hangt ook een beetje af van het type huis denk ik. Heb je moderne ventilatie in huis dan kun je gerust 17° in de vloer en wanden stoppen. Is je huis niet zo goed geventileerd, dan heb je meer kans op een hoger vochtgehalte en zul je sneller condensvorming zien.

Ik denk dat zoiets een beetje trial & error is.
Hoi, dank voor je reactie.

Huis is goed geventileerd, maar als ik bijvoorbeeld 18c water neem als aanvoer is de wand 23C.
Welke temperatuur kun je aanhouden voor de oppervlakte zelf? 18C dan zou ik zelfs "in theorie";naar 13C kunnen gaan.

Ik zie nergens iets van condensvorming op de buizen die 18C zijn. (Op stukjes die nog niet goed geïsoleerd zijn)

Iemand ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
Op een gegeven moment krijg je aanvoer en retour tesamen op 13°, dan gaat je wand of vloer dat ook zijn...

Dus lager dan 17 à 18 graden gaat niet lukken denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulluijken
  • Laatst online: 29-05 19:01
Undertilted schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 02:39:
[...]

Dat klopt niet. In sommige stukken Amsterdam, en jammer genoeg in relatief veel gebieden van Vlaanderen is er wel degelijk 3 x 230V. Dus 3 fase in een driehoekschakeling.

Tussen de fasen meet je dan 230V. Er is geen N. Tussen aarde en fase meet je 120V.

Dit is op zijn zachts gezegd een lastige situatie omdat je al snel een transfo nodig hebt die een N "creëert" en van de 230V 400V maakt. Dit gaat uiteraard gepaard met verliezen.

In zo'n situatie moet ben je beter af met enkelfasige apparaten uiteraard.
Hoeveel ampere worden de woningen dan afgezekerd? Heb hier nog nooit van gehoord... Wel interessant overigens 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert1994
  • Laatst online: 22-05 21:43
Ik volg dit forum inmiddels een tijdje, waarna ik zelf ook de LG therma V 12kw (u34) warmtepomp heb besteld.
Deze is inmiddels geleverd en nu ben ik druk bezig met het uitzoeken van de overige materialen.

Vrijwel alles heb ik nu compleet, alleen ben ik nog in de markt voor een 500 liter hygiëne buffervat.
Weet iemand nog een adres in Nederland die er een op voorraad heeft?

Mijn doel is om de warmtepomp het buffervat te laten verwarmen, en hieruit de cv en tapwater te voeden.

Alvast bedankt!:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:04
@bert1994 Dus je wilt die buffer altijd op minimaal 55 graden houden, en daaruit de CV ook voeden? Dat is nogal een aanslag op je COP. Ik zou tapwaterboiler met driewegklep neerzetten, en de CV rechtstreeks koppelen. Dan kan de WP doen waar ie goed in is, namelijk water van 35-45 graden maken.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Undertilted
Paulluijken schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 08:00:
[...]

Hoeveel ampere worden de woningen dan afgezekerd? Heb hier nog nooit van gehoord... Wel interessant overigens 8)
25-32 of 40A.
Je kan tot 63A gaan.

Hetzelfde als in ster maw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undertilted
Transitie schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 04:15:
[...]

Heb het nagelezen en je hebt gelijk!
Bij ons “toevallig” goed gegaan.
Sorry Ger, ik zette je op het verkeerde been 8)7
Je hebt 1 kans op 2!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert1994
hesselbeertje schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:16:
@bert1994 Dus je wilt die buffer altijd op minimaal 55 graden houden, en daaruit de CV ook voeden? Dat is nogal een aanslag op je COP. Ik zou tapwaterboiler met driewegklep neerzetten, en de CV rechtstreeks koppelen. Dan kan de WP doen waar ie goed in is, namelijk water van 35-45 graden maken.
Thanks voor je snelle antwoord! aangezien het een hygiene vat is met doorstroom verwarming, zou er geen legionella kunnen ontstaan waardoor je het tapwater op 45 graden zou kunnen houden. Hiermee zou ik dan gasloos kunnen zijn.

Eventueel een andere tip zonder gas is natuurlijk ook welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Een hygieneboiler op 45 graden (dat is trouwens in voor- en najaar nog steeds onnodig hoog voor cv) geeft geen 45 graden tapwater. De overdracht naar de spiraal geeft altijd iets temperatuurval.

Waarom zou je met een 'gewone' boiler niet gasloos kunnen zijn?

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert1994
hesselbeertje schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:26:
Een hygieneboiler op 45 graden (dat is trouwens in voor- en najaar nog steeds onnodig hoog voor cv) geeft geen 45 graden tapwater. De overdracht naar de spiraal geeft altijd iets temperatuurval.

Waarom zou je met een 'gewone' boiler niet gasloos kunnen zijn?
Vind het gewoon erg zonde om een 2e apparaat erbij aan te schaffen, welke warme lucht uit de woning onttrekt. (bijv. LG WH27S F5 Warmtepompboiler 270Liter inhoud 230V)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Daar doel ik niet op. Ik bedoel een normale boiler, gevoed door je LG Monobloc via een driewegklep. Die kan dan naar behoefte 1x daags tot 50 of 60 graden opgeward worden. En dan de CV rechtstreeks koppelen, die kan de rest van de dag lekker op 35 graden pruttelen.

[ Voor 32% gewijzigd door hesselbeertje op 22-08-2022 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
De bedrading kleuren zijn hier consciëntieus toegepast. Dus niet geheel toevallig goed gegaan. Vandaar de "".
Overigens levert het omdraaien van willekeurig welke twee fasen toch een andere draairichting op (niet alleen L2-L3).
Daarmee is de kans idd 50%, maar er zijn wel meerdere combinaties mogelijk.
123, 132, 213, 231, 312, 321

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert1994
hesselbeertje schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:35:
Daar doel ik niet op. Ik bedoel een normale boiler, gevoed door je LG Monobloc via een driewegklep. Die kan dan naar behoefte 1x daags tot 50 of 60 graden opgeward worden. En dan de CV rechtstreeks koppelen, die kan de rest van de dag lekker op 35 graden pruttelen.
Hier had ik nog niet aan gedacht idd, echter na wat googlewerk krijg ik niet veel naar voren.
Heb je een suggestie voor de boiler die je in gedachten hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
bert1994 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:34:
[...]

Vind het gewoon erg zonde om een 2e apparaat erbij aan te schaffen, welke warme lucht uit de woning onttrekt. (bijv. LG WH27S F5 Warmtepompboiler 270Liter inhoud 230V)
Hallo @bert1994
Hier is de afweging gemaakt om de WP vooral te laten doen waar hij goed in is. Het huis verwarmen.
Tijd/ energie die de WP steekt in het (met prioriteit?) verwarmen van tapwater, kan niet gebruikt worden voor de woning. Daarbij, als de WP een storing heeft, is je douche koud.
Het ligt voor vrijwel iedereen anders, maar ik geef het mee, zodat je zelf een overwogen afweging kunt maken, passend bij jullie specifieke situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuikKees
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09-2023
Transitie schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:52:
[...]

Hallo @bert1994
Hier is de afweging gemaakt om de WP vooral te laten doen waar hij goed in is. Het huis verwarmen.
Tijd/ energie die de WP steekt in het (met prioriteit?) verwarmen van tapwater, kan niet gebruikt worden voor de woning. Daarbij, als de WP een storing heeft, is je douche koud.
Het ligt voor vrijwel iedereen anders, maar ik geef het mee, zodat je zelf een overwogen afweging kunt maken, passend bij jullie specifieke situatie.
Precies. Voorlopig blijft dan ook mijn cv-ketel nog even hangen vooral als naverwarmer voor tapwater, die ik straks kan vervangen voor een elektrische boiler of ander naverwarmingstoestel. Het tapwater gaat bij mij ook via een spiraal door mijn hygiëneboiler (500l) en dat pakt toch goed de temperatuur van het vat over.
Mijn systeem is nog niet helemaal af. Ik heb op dit moment zonnecolectoren die het vat verwarmen. De LG warmtepomp is in bestelling.

Ik heb nog wel een vraag over de aansturing. Ik wil dat de WP alleen naar de boilertemp kijkt en die op 40 graden houdt, onafhankelijk van de kamertemeratuur. Met een externe pomp (op dit moment doet de CV ketel dit nog) en thermostaten breng ik het vervolgens weer naar de voerverwarming van de verschillende ruimtes. Ik heb dus straks een boilervatsensor nodig die ik kan aansluiten op de LG. Ik heb er naar gezocht, maar ik kan niet vinden of dit überhaupt mogelijk is en welke sensor ik daarvoor nodig heb.
Ook is het me niet duidelijk of deze sensor direct op de WP aangesloten kan worden of dat hier een extra module voor nodig is zoals de PHLTB Tankbody kit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-05 11:31
zo, terug van vakantie, de 5KWU44 maar eens uitpakken.
de handleiding die er bij geleverd word is er wel in heel veel talen, maar wel zeer beperkt, helaas werken vanaf een pdf bestand dan maar.
Ik ben me nu aan het verdiepen in waar de pomp komt te staan en hoe de fundering te doen.
bij Aircoplaza kun je funderingsbalken bestellen, heb ik niet gedaan, ik dacht maak zelf wel een betonnen ondergrond of i.d.
Hebben jullie tips waar ik op moet letten bij het maken van deze fundering? of kan iemand die kant en klare balken adviseren?

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats
Iemand een back-up heater aangesloten op het systeem? Ik wil gebruik maken van een 3kw verwarmingselement in het buffervat, dan hoef ik die lg 3kw heater niet te bestellen.
Aansluiten lijken me niet zo spannend, tenzij er een hoop electronica in die Backup heater zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solasurus
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18-07-2024

Solasurus

Noordoostpolder

DuikKees schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:08:
[...]

Precies. Voorlopig blijft dan ook mijn cv-ketel nog even hangen vooral als naverwarmer voor tapwater, die ik straks kan vervangen voor een elektrische boiler of ander naverwarmingstoestel. Het tapwater gaat bij mij ook via een spiraal door mijn hygiëneboiler (500l) en dat pakt toch goed de temperatuur van het vat over.
Mijn systeem is nog niet helemaal af. Ik heb op dit moment zonnecolectoren die het vat verwarmen. De LG warmtepomp is in bestelling.

Ik heb nog wel een vraag over de aansturing. Ik wil dat de WP alleen naar de boilertemp kijkt en die op 40 graden houdt, onafhankelijk van de kamertemeratuur. Met een externe pomp (op dit moment doet de CV ketel dit nog) en thermostaten breng ik het vervolgens weer naar de voerverwarming van de verschillende ruimtes. Ik heb dus straks een boilervatsensor nodig die ik kan aansluiten op de LG. Ik heb er naar gezocht, maar ik kan niet vinden of dit überhaupt mogelijk is en welke sensor ik daarvoor nodig heb.
Ook is het me niet duidelijk of deze sensor direct op de WP aangesloten kan worden of dat hier een extra module voor nodig is zoals de PHLTB Tankbody kit.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar.

Ik zoek tevens een aansluitdiagram icm een buffervat.

Kan iemand die delen?

O 4800Wp / W 8000Wp + LG Therma V 16kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-05 16:54

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

Hallo,

ik sta zoals velen andere voor een dillema.

Heb nu een panasonic WP (heel blij mee) en ga verhuizen naar een nieuwe tussenwoning uit 2018 met een grote woonkamer met vloerverwarming. Begande grond kwa vloerverwarming is circa 50m2 (4 groepen)

Op zolder wil ik een boilervat (300l) plaatsen an DJG (heb ik nu ook)

Toekomst gedachte:
- badkamer voorzien van vw
- zolder voorzien van vw

Los van bovenstaande vraag ik me af voor de eigenaren die nu al een LG WP hebben.
Zou je met de kennis van nu nogmaals een LG aanschaffen?

Ik lees dat het opstarten van de LG nogal problematisch is. Van 0 naar 100 in 2 seconden. Voor de panasonic hebben we al een print om het apparaat aan te sturen. Voor de LG lijkt die er te zijn/komen en zijn er opties met MBUS

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
123Arjan schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:04:
[...]

Er zit een 230v (2weg klep) aansluiting welke gebruikt kan worden om een kring af te sluiten voor koelen
Hier kan je dus een ventiel (230v) mee sturen
Ik heb de ventielen proberen aan sluiten op de aansluiting "2 way valve (À)". Enkel op de N en L1 staat zowel bij koelen als verwarmen spanning, en bij N en L nooit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Laatst online: 22:41
Kan het zijn, dat bij de installateur instellingen, de instellingen voor "Water stop temp. tijdens koel." of "Water supply off temp. during cooling" nog niet juist zijn ingesteld?

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-05 11:31
The_KnarF schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:31:
zo, terug van vakantie, de 5KWU44 maar eens uitpakken.
de handleiding die er bij geleverd word is er wel in heel veel talen, maar wel zeer beperkt, helaas werken vanaf een pdf bestand dan maar.
Ik ben me nu aan het verdiepen in waar de pomp komt te staan en hoe de fundering te doen.
bij Aircoplaza kun je funderingsbalken bestellen, heb ik niet gedaan, ik dacht maak zelf wel een betonnen ondergrond of i.d.
Hebben jullie tips waar ik op moet letten bij het maken van deze fundering? of kan iemand die kant en klare balken adviseren?
Iemand nog een tip m.b.t. waarop een hoe de LG te plaatsen?

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusit
  • Laatst online: 01-03 19:28
Hallo Tweakers,

Bijna 20 jaar geleden op dit forum begonnen onder een andere gebruikersnaam. Echter na een aantal jaren van afwezigheid lijkt mijn gebruikersnaam overgenomen zijn door iemand anders? Ik weet niet wat daar mis is gegaan maar dat terzijde :)

Inmiddels lees ik al een tijdje mee op dit en andere WP gerelateerde forums. Zelf heb ik inmiddels een LG hm123mr.u34 besteld en hopelijk wordt deze in september geleverd.

Echter ik ben in dubio of ik een buffervat moet gaan gebruiken in mijn opstelling omdat mijn LG gecalculeerd is op het verwarmen van de begane grond inclusief de zolderverdieping. (ik werk veel thuis. Heb nu een elektrische kachel op mijn thuiswerkplek staan). Echter initieel wil ik alleen de begane grond verwarmen (en eventueel koelen).

Situatie:

Hoekwoning uit 1969. Door de jaren heen verduurzaamd. Overal HR++, Spouwmuren zijn na-geïsoleerd met EPS korrels. Platdak begane grond (+/- 60m2) is voorzien van PIR 100MM, Zolderdak is momenteel geïsoleerd met 7 cm glaswol. Ik heb nog op de planning staan dit te vervangen door 100MM PIR. De temperatuur van de CV ketel heb ik een aantal jaren geleden al teruggeschroefd naar 45 graden. Hiermee krijg ik het beneden gewoon warm (21 graden)

Gemiddeld gasverbruik inclusief warm water (Koken doe ik op inductie): 1900 M3 per jaar.

De begane grond (waar ik initieel de warmtepomp ga gebruiken) is een aantal jaar geleden voorzien van vloerisolatie en vloerverwarming.

Dit betreft 110M2 voorzien van vloerverwarming. De vloerverwarming bestaat uit 10 groepen van ieder 60 meter en is voorzien van PERT 18 MM buizen. De vloerverwarming ligt "onder" de dekvloer. De vloer is als volgt opgebouwd:

* Folie
* 10 CM EPS
* Draadmatten / funderingsmatten waarop de buizen van de vloerverwarming zijn gemonteerd.
* +/- 10 CM beton
* 7 CM dekvloer
* Tegelvloer.

De vloerverwarming ligt dus +/- 13,5 cm onder de vloer. De installateur destijds raadde dit aan omdat je dan een compleet blok beton hebt als warmtebuffer. Vandaar ook de relatief korte groepen met een dikkere diameter om de flow erin te houden.

Volgens mijn eigen berekeningen bevat de vloerverwarming ongeveer 155 liter water. Momenteel is de verdeler pomp gevoed maar ik ben voornemens deze om te bouwen zodat ik de warmtepomp hierop direct kan aansluiten. Ik maak geen gebruik van na-regelingen. Sterker nog de ventielen en kranen zijn er door de installateur in het verleden uitgehaald om de flow te maximaliseren.

Nu lees ik her en der dat je +/- 20 liter per KW als buffer moet aanhouden. De inhoud van de vloerverwarming zou ik hier vanaf mogen halen. Dus in mijn geval betekend dit 12*20 = 240 liter - 155 = 85 liter buffervat.

Ik vraag me af of dit echt nodig is gezien de hoeveelheid "buffer beton" die ik in de vloer heb zitten (Of slaat dit nergens op? 8)7 . Aan de andere kant wil ik natuurlijk dat de warmtepomp zo efficiënt mogelijk is.

Mijn gevoel zegt: Gewoon proberen zonder buffervat en kijken hoe het gaat i.c.m. de LG.

Mijn vraag aan jullie: Beamen jullie dit of zeggen jullie: Koop een buffervat van minimaal 100 liter. (of zelfs 200 liter omdat het prijsverschil relatief klein is?)?

Alvast bedankt!

LG-HM123MR.U34

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Konijnenbats
The_KnarF schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:27:
[...]

Als je de pomp op een dak zet die rubber voeten gebruiken.

Op bgg en je heb te mogelijkheid, beton plaat gieten 12cm met 6 betonnen 16 cm hoge poten in pvc buis. en daar trillingsdempers op monteren.
Daar over grind. Betonplaat is schuin.
Wel wat werk, maar dan heb je ook wat.

Voordeel is dat ze je pomp niet zo meenemen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Mn5eaeZWeV9IOsWexZ0WITA1KM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1T1XIovBs9t6YmjNYpRX9mhD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hlUAsydGtUElpp5xObOUWZaEShI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s2PV6cxfjaqJaHmJzMJ898kj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-05 07:00

Timple

tinusit schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 23:57:

Ik vraag me af of dit echt nodig is gezien de hoeveelheid "buffer beton" die ik in de vloer heb zitten (Of slaat dit nergens op? 8)7 . Aan de andere kant wil ik natuurlijk dat de warmtepomp zo efficiënt mogelijk is.

Mijn gevoel zegt: Gewoon proberen zonder buffervat en kijken hoe het gaat i.c.m. de LG.

Mijn vraag aan jullie: Beamen jullie dit of zeggen jullie: Koop een buffervat van minimaal 100 liter. (of zelfs 200 liter omdat het prijsverschil relatief klein is?)?

Alvast bedankt!
Consensus in het hoofd lucht/water WP topic is dat dit niet nodig is. Inderdaad vanwege de betonnen buffer.
Je zou eens uit kunnen rekenen hoe snel je 100L water 5 graden warmer hebt. Gaat niet veel helpen met pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrapper83
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:27
Hallo,

Ik ben al een tijdje aan het lezen op dit forum maar kan eigenlijk niet het juiste antwoord vinden waar de Peak control dipswitch zit voor max 17A. Het vervelende is dat de U43 en de U44 verschillende PCB boarden zijn.

Wie kan een foto sturen en bevestiging sturen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TeX01XfKyuAOrgK04DnyGizxj1I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oVFNbMqj5dgj4Qqa5o6jcOM7.jpg?f=fotoalbum_large

LG HM091MR.U44 - OEG 300liter 516005190 warmte wisselaar boiler - Solaredge / Growatt 4800 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Konijnenbats schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 00:14:
[...]

Als je de pomp op een dak zet die rubber voeten gebruiken.

Op bgg en je heb te mogelijkheid, beton plaat gieten 12cm met 6 betonnen 16 cm hoge poten in pvc buis. en daar trillingsdempers op monteren.
Daar over grind. Betonplaat is schuin.
Wel wat werk, maar dan heb je ook wat.

Voordeel is dat ze je pomp niet zo meenemen.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Netjes gedaan, mij teveel werk, vooral omdat ik geen idee heb hoe lang die pomp meegaat en mocht er om wat voor reden dan ook noodzaak zijn dat ding te vervangen door iets anders wil ik dat snel kunnen doen.

Maar staat die van jou wel op 30cm van de muur? Of is dat minder belangrijk dan de handleiding zegt?

Ik heb vorige week eindelijk de 26mm leidingen (groter kon ik niet naar buiten krijgen, men had vanuit de meterkast gelukkig enkele pijpjes ingegoten in de uitbouw maar we hebben op dat hele stuk geen kruipruimte) alles geisoleerd en ingegraven. Ik doe dit nooit meer. 26mm met 5cm isolatie, krap in een 160mm pvc pijp, en ik ben riool, oud riool, electra, glasvezel, KPN, coax en gas tegengekomen. Ik wilde veel dieper ingraven maar het werd onbegonnen werk, op het diepste gedeelte 40cm maar dan weer schuin naar boven richting straat :(

Ik heb al wat zakken grind en betonblokken liggen, ik denk erover na om bigfoots te bestellen maar ik zie dat sommigen het middelste voetje negeren? Ook krijg je met bigfoots een groter ruimte beslag en moet eventuele houten ombouw dus ook groter.. dus misschien toch meer beton en wel die veren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fGSN_G1KKJiMcOTWNh2LZ3qOCo4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3dBWoRG5S79z17Fb03mCqS4w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hrhla8YCUzybtFJKDOR3eFWin6I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jKFOcCtylSGKy6KvyH9O9CcK.jpg?f=fotoalbum_large

Voor nu nog maar even de tegels er losjes op gelegd anders gaan er katten in zeiken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zoyDjShKR6epagZkDqm1z-ySX5s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TOqmU6oW5462Qzyck7JtyRQG.jpg?f=fotoalbum_large

Laten we maar zeggen dat het eerste en laatste stukje zoiezo niet zo snel zullen bevriezen :o Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u7n92JdK0jlDAqTxp9L-M0N4Vj4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XPVTKi1ickcruJI1SKsXtpky.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Pixal op 24-08-2022 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
Jojan265 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:09:
Kan het zijn, dat bij de installateur instellingen, de instellingen voor "Water stop temp. tijdens koel." of "Water supply off temp. during cooling" nog niet juist zijn ingesteld?
Ik dacht dat die instelling diende om te voorkomen dat er minder dan 16° in de vloer ging....

Feit is, er staat continue spanning op, leg ik de WP uit, dan valt de spanning weg en komt er spanning op de andere Lijn.... 🤔

[ Voor 15% gewijzigd door Kenwood960 op 24-08-2022 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronvegter
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 04-03-2023
Solasurus schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 20:41:
[...]

Daar ben ik ook wel benieuwd naar.

Ik zoek tevens een aansluitdiagram icm een buffervat.

Kan iemand die delen?
Ook ik zoek de aansluitschema en instellingen voor het samenwerken van een 1000 liter CV vat en een 16kw lg 3 fasen. Bedoeling is het onderste deel van het vat op 35 graden te zetten en als het echt koud wordt de pelletcv ketel in te schakelen. Aan het buffervat zit een CV pomp met temperatuur regeling die dan de woning voorziet met CV water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwinTurbo
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20-01-2023
tinusit schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 23:57:
Hallo Tweakers,

Bijna 20 jaar geleden op dit forum begonnen onder een andere gebruikersnaam. Echter na een aantal jaren van afwezigheid lijkt mijn gebruikersnaam overgenomen zijn door iemand anders? Ik weet niet wat daar mis is gegaan maar dat terzijde :)

Inmiddels lees ik al een tijdje mee op dit en andere WP gerelateerde forums. Zelf heb ik inmiddels een LG hm123mr.u34 besteld en hopelijk wordt deze in september geleverd.

Echter ik ben in dubio of ik een buffervat moet gaan gebruiken in mijn opstelling omdat mijn LG gecalculeerd is op het verwarmen van de begane grond inclusief de zolderverdieping. (ik werk veel thuis. Heb nu een elektrische kachel op mijn thuiswerkplek staan). Echter initieel wil ik alleen de begane grond verwarmen (en eventueel koelen).

Situatie:

Hoekwoning uit 1969. Door de jaren heen verduurzaamd. Overal HR++, Spouwmuren zijn na-geïsoleerd met EPS korrels. Platdak begane grond (+/- 60m2) is voorzien van PIR 100MM, Zolderdak is momenteel geïsoleerd met 7 cm glaswol. Ik heb nog op de planning staan dit te vervangen door 100MM PIR. De temperatuur van de CV ketel heb ik een aantal jaren geleden al teruggeschroefd naar 45 graden. Hiermee krijg ik het beneden gewoon warm (21 graden)

Gemiddeld gasverbruik inclusief warm water (Koken doe ik op inductie): 1900 M3 per jaar.

De begane grond (waar ik initieel de warmtepomp ga gebruiken) is een aantal jaar geleden voorzien van vloerisolatie en vloerverwarming.

Dit betreft 110M2 voorzien van vloerverwarming. De vloerverwarming bestaat uit 10 groepen van ieder 60 meter en is voorzien van PERT 18 MM buizen. De vloerverwarming ligt "onder" de dekvloer. De vloer is als volgt opgebouwd:

* Folie
* 10 CM EPS
* Draadmatten / funderingsmatten waarop de buizen van de vloerverwarming zijn gemonteerd.
* +/- 10 CM beton
* 7 CM dekvloer
* Tegelvloer.

De vloerverwarming ligt dus +/- 13,5 cm onder de vloer. De installateur destijds raadde dit aan omdat je dan een compleet blok beton hebt als warmtebuffer. Vandaar ook de relatief korte groepen met een dikkere diameter om de flow erin te houden.

Volgens mijn eigen berekeningen bevat de vloerverwarming ongeveer 155 liter water. Momenteel is de verdeler pomp gevoed maar ik ben voornemens deze om te bouwen zodat ik de warmtepomp hierop direct kan aansluiten. Ik maak geen gebruik van na-regelingen. Sterker nog de ventielen en kranen zijn er door de installateur in het verleden uitgehaald om de flow te maximaliseren.

Nu lees ik her en der dat je +/- 20 liter per KW als buffer moet aanhouden. De inhoud van de vloerverwarming zou ik hier vanaf mogen halen. Dus in mijn geval betekend dit 12*20 = 240 liter - 155 = 85 liter buffervat.

Alvast bedankt!
Tien lussen van 60 meter, en ook nog dikke slangen dat moet goed komen met de flow. Ikzelf heb ook de 12 kW en heb 7 lussen van 100-120 meter. Had ik ze destijds ook maar 60 meter gemaakt…maar goed ik heb geen probleem met de flow en haal 42 l/min. dus bij jou komt dat ook goed lijkt mij.
Verdeler vloerverwarming aanpassen zoals je beschrijft. Neem alle restricties eruit. Je geeft niet aan wat de diameter van de hoofdleiding is…dit kan nog problemen veroorzaken indien te klein.
Dat je slangen in zo’n dikke plaat beton liggen is perfect, kan ie lekker lang doorstoken.
Volgens mij heb je zeker geen buffervat nodig en kan de WP direct op het systeem. Een buffervat verlaagd zelfs je systeem rendement en is bedoeld voor installaties met een te lage flow een te lage afgifte capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Kenwood960 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:25:
[...]

Ik dacht dat die instelling diende om te voorkomen dat er minder dan 16° in de vloer ging....

Feit is, er staat continue spanning op, leg ik de WP uit, dan valt de spanning weg en komt er spanning op de andere Lijn.... 🤔
Ik denk dat het uitschakelen pas gebeurd als de temperatuur onder de genoemde instelling komt. Je zou dit even kunnen proberen door de instelling even te verhogen naar een hogere waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-05 18:48
Vindingrijk schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 18:52:
Zoals ik begrijp heeft de LG monoblock een ingebouwde vuilafscheider, Toch lees is dat er ook nog gebruikers zijn die een vuilafscheider in het leidingwerk opnemen.

Is dan de extra investering van ca € 200 het waard om deze afscheider nog op te nemen in het leidingwerk ?
Volgens mij is hier nooit een antwoord op gegeven. Is dit zinvol?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
Volgens de installatiehandleiding is een externe Magnetisch Filter verplicht te installeren. Bijv. deze:https://www.spirotech.nl/...eet--uni-118/?variant=948
Ik heb daarbij ook nog een extra vuilfilter geplaatst. https://www.heima24.de/in...n32.html?cache=1661369627

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 123Arjan
ThunderStorm schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:17:
[...]

Volgens mij is hier nooit een antwoord op gegeven. Is dit zinvol?
Vuilfilter van lg is klote schoon te maken, extern vuilfilter met fijner gaas is dus zeker een aanbeveling (ook van lg) vuilfilter kost ook maar iets van 25-75 euro (afhankelijk van merk en hoe fijn gaas)
Vuilafscheider (magnetische) is de 200 euro waard op het moment dat je bestaande stalen cv leidingen en of radiatoren hebt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Konijnenbats
Pixal schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:12:
[...]

Netjes gedaan, mij teveel werk, vooral omdat ik geen idee heb hoe lang die pomp meegaat en mocht er om wat voor reden dan ook noodzaak zijn dat ding te vervangen door iets anders wil ik dat snel kunnen doen.

Maar staat die van jou wel op 30cm van de muur? Of is dat minder belangrijk dan de handleiding zegt?

Ik heb vorige week eindelijk de 26mm leidingen (groter kon ik niet naar buiten krijgen, men had vanuit de meterkast gelukkig enkele pijpjes ingegoten in de uitbouw maar we hebben op dat hele stuk geen kruipruimte) alles geisoleerd en ingegraven. Ik doe dit nooit meer. 26mm met 5cm isolatie, krap in een 160mm pvc pijp, en ik ben riool, oud riool, electra, glasvezel, KPN, coax en gas tegengekomen. Ik wilde veel dieper ingraven maar het werd onbegonnen werk, op het diepste gedeelte 40cm maar dan weer schuin naar boven richting straat :(

Ik heb al wat zakken grind en betonblokken liggen, ik denk erover na om bigfoots te bestellen maar ik zie dat sommigen het middelste voetje negeren? Ook krijg je met bigfoots een groter ruimte beslag en moet eventuele houten ombouw dus ook groter.. dus misschien toch meer beton en wel die veren?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Voor nu nog maar even de tegels er losjes op gelegd anders gaan er katten in zeiken.
[Afbeelding]

Laten we maar zeggen dat het eerste en laatste stukje zoiezo niet zo snel zullen bevriezen :o [Afbeelding]
Zo dat is een klus geweest, maar daar is gewoon slang voor. Geïsoleerd flexibel.
2*32mm met 125 of 160 buitenmantel.
Google maar op Microflex of watts .

Pomp staat 28cm van de muur.
Zie foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/os2cSwsD9NGhzXPf-DZlLyLN3Ec=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VhZLM2CJWzZzoaPDL5PvFJQx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CSmibQkr2VS3gEGyx8DFl7uaJx8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sT1RsllGvCfEaaMGqBcyowZq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZSVlmyIhTzUcrmV5jksY8VHop7g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rjZheyIMPK51tSCaMopZKQrk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Konijnenbats op 25-08-2022 07:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Konijnenbats
123Arjan schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:40:
[...]

Vuilfilter van lg is klote schoon te maken, extern vuilfilter met fijner gaas is dus zeker een aanbeveling (ook van lg) vuilfilter kost ook maar iets van 25-75 euro (afhankelijk van merk en hoe fijn gaas)
Vuilafscheider (magnetische) is de 200 euro waard op het moment dat je bestaande stalen cv leidingen en of radiatoren hebt
Magneetfilter is een must zodra er staal in het systeem zit, ( dus vaak ook de verdeler), verder vangt dit ding ook sludge en haalt in combi versie ook microbellen er uit. Ik zou het altijd plaatsen. En niet beknibbelen op die kosten en de ellende die je kan krijgen als je het niet doet.

Schoon maken is gewoon even kraantje onderin open draaien en weer dicht uiteraard :)

Ow en check de flow die er door kan! Dus 1" versie nemen en bij de 12kw en meer, moet je groter ivm flow!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lt4SWOMJilYngmXybWzEvYVoAHI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TCodv2pGD9enfNUdKNFhC0Hz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Konijnenbats op 25-08-2022 07:43 ]

• markklok

markklok

Wat is de minimale flow for een 1 fase 7kw.

Mijn huidige panasonic doet het prima op bijvoorbeeld 15L

Legion 7i i9 3080 32gb

• Casper de Boer
markklok schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:29:
Wat is de minimale flow for een 1 fase 7kw.

Mijn huidige panasonic doet het prima op bijvoorbeeld 15L
Ik kan alleen vertellen dat mijn 12kW zelfs nog draait met 17L/min.
Wel benieuwd wat de andere vermogen halen inderdaad :)

• Transitie
  • Niet online
Konijnenbats schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 07:06:
[...]

Zo dat is een klus geweest, maar daar is gewoon slang voor. Geïsoleerd flexibel.
2*32mm met 125 of 160 buitenmantel.
Google maar op Microflex of watts .

Pomp staat 28cm van de muur.
Zie foto.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Op de foto's lijkt het dat de doorvoer in de muur/ het leidingpakket schuin naar beneden loopt.
Hoe heb je/ ga je voorzien in het voorkomen dat condens-/ smelt-/ regenwater naar binnen loopt in de spouw/ kelder?

• CVBtec
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-12-2022
Beste Tweakers

Ik heb in April van dit jaar een LG ThermaV HM091MR U44 aangeschaft bij Climamarket.
Op 30 Juli heb ik de LG in bedrijf gesteld, echter kwam er meteen een foutmelding CH45 op het display.
Na wat verder onderzoek bleek dat er twee sensor kables kompleet waren afgebroken.
Nu begint de ellende, ik heb het gemeld bij Climanarket marr tot nu toe geen oplossing.
Het is volgens hen erg druk bij LG, ik begin me echter zorgen te maken wat betreft de service.
Heeft er iemand ervaring mee.
Heb naast de communicatie met Climamarket ook mails gestuurd naar LG spanje en nederland.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qp9sonu4S4aHQ7ahYj3KbDXpBmI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b0unpChfuqT8G3DSvCPfS2Vd.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NofIcWjYz1kjhDa2A51C7dqmo0M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/isj9ahM9HuTkhJ8V4CiwyRkz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mQYD7d4HK6JsbpqkME7PwskQrgU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NKSrWQASJbCoH5yUUY3DJoUr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0cAjTqtqpE4_I9n4nNTMzP13pNI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vCT6NSfzfwX8yYuwVlepqEgW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door CVBtec op 25-08-2022 20:38 ]

• Klaas O
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06-09-2024
Ik heb wat hulp nodig..

Ik heb nog een 12kw.U34 kunnen vinden en die gelijk vast gelegd. Wil maandag de deal afronden.
Nu zit ik een beetje te stoeien wat ik allemaal mee moet bestellen, zoals Wifi module met of zonder kabel, tank heater set, etc. Maar ook voor de andere onderdelen zou het handig zijn, ik heb wel een lijst verzameld door jullie te volgen, maar de ene siuatie is de andere niet . Graag zou ik even bij iemand will kijken die ook een buffervat en een SSW boiler heeft draaien op een monobloc.

Ik woon zelf in Zuid Holland, maar 2 uur rijden voor dit is het mij wel waard.
Beloning neem ik mee. Je mag kiezen: hete peper van eigen kweek of een taart.

Dank je alvast!

• 123Arjan
CVBtec schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 20:32:
Beste Tweakers

Ik heb in April van dit jaar een LG ThermaV HM091MR U44 aangeschaft bij Climamarket.
Op 30 Juli heb ik de LG in bedrijf gesteld, echter kwam er meteen een foutmelding CH45 op het display.
Na wat verder onderzoek bleek dat er twee sensor kables kompleet waren afgebroken.
Nu begint de ellende, ik heb het gemeld bij Climanarket marr tot nu toe geen oplossing.
Het is volgens hen erg druk bij LG, ik begin me echter zorgen te maken wat betreft de service.
Heeft er iemand ervaring mee.
Heb naast de communicatie met Climamarket ook mails gestuurd naar LG spanje en nederland.
Kapotte sensor kabels heb ik ook 1 x gehad bij een Nederlands model
Volgende werkdag had ik de vervangende kabels opgestuurd gekregen van lg(ik heb ze standaard op voorraad liggen dus mijn klant heeft het niet gemerkt behalve dat ik even naar mij opslag moest ervoor)

Maar omdat jij een import hebt ben je puur afhankelijk van je leverancier hoe die met dit soort zaken omgaat, in jouw geval climamarket dus(en waarschijnlijk lg Spanje)

• Fredje01
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 25-05 23:25
The_KnarF schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:27:
[...]

Hallo,

Je kunt deze vraag het beste stellen aan mijnklimaatshop.nl
Zij hebben mij hier heel goed bij geholpen en hebben veel kennis. En nee, ik heb geen aandelen 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Konijnenbats
Transitie schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:12:
[...]

Op de foto's lijkt het dat de doorvoer in de muur/ het leidingpakket schuin naar beneden loopt.
Hoe heb je/ ga je voorzien in het voorkomen dat condens-/ smelt-/ regenwater naar binnen loopt in de spouw/ kelder?
Loopt idd schuin door fundament.
Pur schuim en dan een strook ms polymeer kit. Zodat de pur niet kapot gaat door UV.
Kan ook cement nemen, maar is meer werk.
Buis is geïsoleerd, dus condens komt er niet.
Kruipruimte is ook belucht dus zo spannend is het allemaal niet.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rjy9CdcuZ4oseQHINgcuW90SFNk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HVmHr6EkDeOHYd1x2YXlSy4a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/etzGup3LYAxj76oQoYAOTqgT9kI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SLTYPB067BO01PxdMkXbBVcV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door Konijnenbats op 26-08-2022 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolf Breuer
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21-01-2024
@CVBtec
Sensoren zijn 5000k
Ik heb die bij ali besteld als reserve.
Na 5 jaar nog steeds niet nodig gehad.
Gr rolf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leopolman
  • Laatst online: 10-02-2024
Pas sinds kort heeft iemand mij getriggerd over de voordelen van een warmte pomp en sindsdien heb ik al aardig wat informatie vergaard maar er lijken steeds meer vragen bij te komen. Wellicht dat iemand me wat adviezen wil geven.

We wonen in een tussen woning, bouwjaar 1979. Overal dubbel glas ++, vloer geïsoleerd en dak en spouwmuur isolatie nog van de bouw. 2 jaar geleden nieuwe hr ketel geïnstalleerd. CV nog hoofdzakelijk las en fit werk met enorme radiatoren op de begane grond. Kamer en keuken vloerverwarming ingefreesd, schatting 200 meter 16 mm buis. De ketel staat op zolder en beide zijde van de woning komt een 28 mm leiding naar beneden en verjongt op de begane grond naar 22 mm. De verdeler van de vloerverwarming is aangesloten met 15 mm leiding. Verdelen met 3 groepen en een circulatie pomp. Op de begane grond hebben we in de winter de radiator in de hal aan en in de kamer een van de 2 radiatoren ingesteld op 20 graden, de andere radiator staat altijd dicht en wilde ik al weghalen. Op de eerste verdieping verwarmen we alleen de badkamer. In de keuken gebruiken we een plintboiler voor het warme tapwater en de cv ketel verzorgd het douchewater.

Ik overweeg een LG 5kW warmtepomp te installeren, op basis van gasverbruik zou dat voldoende moeten zijn. Voor het plaatsen van deze pomp heb ik 2 opties.
1e op het platte dak van mijn berging, daar staat nu al de airco unit en daar zou de pomp nog wel bij kunnen. Voordeel, een paar gaten door de muur boren en kan het leidingwerk koppelen aan de zak leiding van mijn cv installatie. Nadeel, we slapen aan de achterzijde en wellicht last van lawaai.
2e achter het schuurtje. Voordeel, staat redelijk beschut, geen lawaai hinder. Nadeel, ik zou op de cv aan moeten sluiten bij de verdeler vloerverwarming. Afstand die ik dan moet overbruggen is dan ca. 7 a 8 meter.

Indien ik zou kiezen voor optie 2 zou ik er wellicht goed aan doen om de warmtepomp alleen voor de vloerverwarming te gebruiken en de cv in stand houden als bij verwarming. Voor optie 1 zou ik een verdeler in de cv installatie op kunnen nemen en de warmtepomp in combinatie met cv laten werken.

Voor het tapwater zou ik dan nog een hybride warmtepomp boiler willen plaatsen, ook hier zit subsidie op en zal waarschijnlijk voordeliger zijn dan een buffer vat. Dank al vast voor de reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokerphase
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-05 08:24
Ik ben ook aan het oriënteren voor een hybride opstelling en kom telkens uit op een LG THERMA V HM051MR.U44 - 5.0kw.

Wat ik mij nog afvraag en voor mij niet helemaal duidelijk in de installatiehandleiding staat beschreven is regeling met een "3rd party" CV (Nefit Proline NxT HRC 30 HR). Kan de meegeleverde LG thermostaat de CV aan / uit schakelen?

Dit stukje in de installatiehandleiding beschrijft een 3rd party boiler bijvoorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/heCJgY0VX3fuq7MxFtid1vAfn8o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/O5SXe02dUXrPWrDyzYNSnVy5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
Pokerphase schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 21:42:
Ik ben ook aan het oriënteren voor een hybride opstelling en kom telkens uit op een LG THERMA V HM051MR.U44 - 5.0kw.

Wat ik mij nog afvraag en voor mij niet helemaal duidelijk in de installatiehandleiding staat beschreven is regeling met een "3rd party" CV (Nefit Proline NxT HRC 30 HR). Kan de meegeleverde LG thermostaat de CV aan / uit schakelen?

Dit stukje in de installatiehandleiding beschrijft een 3rd party boiler bijvoorbeeld:

[Afbeelding]
3rd party boiler is idd om een aan/uit signaal naar de cv te sturen
Deze is dan via de lg thermostaat in te stellen vanaf een bepaalde buitentemperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
123Arjan schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 21:52:
[...]
3rd party boiler is idd om een aan/uit signaal naar de cv te sturen
Dus niet voor voor een opentherm cv-ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
tebogo schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 22:00:
[...]

Dus niet voor voor een opentherm cv-ketel?
Ook die kan je aan/uit sturen, dus ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leow88
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 24-05 15:40
wrapper83 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:03:
Hallo,

Ik ben al een tijdje aan het lezen op dit forum maar kan eigenlijk niet het juiste antwoord vinden waar de Peak control dipswitch zit voor max 17A. Het vervelende is dat de U43 en de U44 verschillende PCB boarden zijn.

Wie kan een foto sturen en bevestiging sturen:

[Afbeelding]
@wrapper83 Voor de U44:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/06dlrXkFBE6Nga4Q8nVYd8W8Gk8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/af1dS5B5DMduKmJ22gmNFYwF.jpg?f=fotoalbum_large

LG-HM071MR-U44 (3.6.0.3) / Atlantic Explorer V4 - 270L / Zonnepanelen 7200 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
@mouse86

Weet jij wie gaat de lg print hier zakelijk afnemen? En wil hem ook los verkopen? @Arjan123 ?
Ik wil hem wel graag hebben (denk ik), maar was eigenlijk niet van plan er een KvK voor aan te vragen.

Installeren mag iemand anders best doen hier, maar dan is Groningen vast weer redelijk een uithoek (en denk dat ik het zelf ook wel kan).

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
Powrskin schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 16:51:
@mouse86

Weet jij wie gaat de lg print hier zakelijk afnemen? En wil hem ook los verkopen? @Arjan123 ?
Ik wil hem wel graag hebben (denk ik), maar was eigenlijk niet van plan er een KvK voor aan te vragen.

Installeren mag iemand anders best doen hier, maar dan is Groningen vast weer redelijk een uithoek (en denk dat ik het zelf ook wel kan).
Groningen is een ruim begrip 🤪 opzich zit ik wat werkgebied in Groningen maar bovenin Groningen is voor mij ook weer ver weg(zit zelf grens Friesland Drenthe Overijssel)
De print kan ik op verzoek afnemen maar puur op eigen risico en installatie, in tegenstelling tot velen hier zie ik wel het nut van 100% opstarten (alleen misschien niet zolang als de lg doet en of andere merken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oxfordpelican
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-05 18:46
123Arjan schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 17:22:
[...]

Groningen is een ruim begrip 🤪 opzich zit ik wat werkgebied in Groningen maar bovenin Groningen is voor mij ook weer ver weg(zit zelf grens Friesland Drenthe Overijssel)
De print kan ik op verzoek afnemen maar puur op eigen risico en installatie, in tegenstelling tot velen hier zie ik wel het nut van 100% opstarten (alleen misschien niet zolang als de lg doet en of andere merken)
Kun je me vertellen waarom het 100% opstarten wel nuttig is? En hoe lang doet de LG dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:07
oxfordpelican schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 18:30:
[...]

Kun je me vertellen waarom het 100% opstarten wel nuttig is? En hoe lang doet de LG dit?
Ik geloof dat dit +/- 15-20 minuten duurt. (Bij mijn 16KW versie wel in ieder geval) Waarom het nuttig is durf ik je niet te zeggen.

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusit
  • Laatst online: 01-03 19:28
Timple schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 07:05:
[...]

Consensus in het hoofd lucht/water WP topic is dat dit niet nodig is. Inderdaad vanwege de betonnen buffer.
Je zou eens uit kunnen rekenen hoe snel je 100L water 5 graden warmer hebt. Gaat niet veel helpen met pendelen.
Hiermee rek ik het voortijdig uitschakelen slechts enkele minuten inderdaad.
TwinTurbo schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:11:
[...]

Tien lussen van 60 meter, en ook nog dikke slangen dat moet goed komen met de flow. Ikzelf heb ook de 12 kW en heb 7 lussen van 100-120 meter. Had ik ze destijds ook maar 60 meter gemaakt…maar goed ik heb geen probleem met de flow en haal 42 l/min. dus bij jou komt dat ook goed lijkt mij.
Verdeler vloerverwarming aanpassen zoals je beschrijft. Neem alle restricties eruit. Je geeft niet aan wat de diameter van de hoofdleiding is…dit kan nog problemen veroorzaken indien te klein.
Dat je slangen in zo’n dikke plaat beton liggen is perfect, kan ie lekker lang doorstoken.
Volgens mij heb je zeker geen buffervat nodig en kan de WP direct op het systeem. Een buffervat verlaagd zelfs je systeem rendement en is bedoeld voor installaties met een te lage flow een te lage afgifte capaciteit.
Ik zit nog in dubio. Volgens de tabel op warmtepomp-weetjes.nl zou ik met een delta T van 5 graden minimaal 28 mm richting de vloerverwarming verdeler moeten leggen. Zou dit echt voldoende zijn of kan ik beter op safe spelen en gewoon 32 mm nemen. Prijstechnisch gezien is het "tientjes" werk of ik 28 of 32 mm leg. Maar aan de andere kant denk ik. Goed is goed, dus is die 32 niet gewoon teveel van het goede.

LG-HM123MR.U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
123Arjan schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 17:22:
[...]

Daar ben ik al blij mee. Woon in Kolham. we hebben nog even contact gehad toen ik zat te prutsen om een buffervat aan te sluiten. Wat nu al een tijdje prima werkt trouwens.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
tinusit schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 21:21:
[...]

Hiermee rek ik het voortijdig uitschakelen slechts enkele minuten inderdaad.

[...]

Ik zit nog in dubio. Volgens de tabel op warmtepomp-weetjes.nl zou ik met een delta T van 5 graden minimaal 28 mm richting de vloerverwarming verdeler moeten leggen. Zou dit echt voldoende zijn of kan ik beter op safe spelen en gewoon 32 mm nemen. Prijstechnisch gezien is het "tientjes" werk of ik 28 of 32 mm leg. Maar aan de andere kant denk ik. Goed is goed, dus is die 32 niet gewoon teveel van het goede.
Zou gewoon 32mm doen. besparen is spijt. Hetzelfde voor afsluiters, filters enz

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superbeetle
  • Laatst online: 06-05-2023
Hallo Doezel,

Begrijp uit je post dat je de modbus aan de gang gekregen heb. Is er nog iets wat ik specifiek in moet stellen voor de 485_TO_ETH adapter. Heb het volgende gedaan :

- Configuratie aangemaakt in config.yaml met aangepaste ethernet adres:

- Config van RS485 gedeelte van 485_TO_ETH :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LGlAasp_jH__3fhVaciVRRCq1rw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZoJe1Y2YOb8sMjFbYpPPTWi5.jpg?f=fotoalbum_large

-Dipswitch setting op PCB :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oKrgQQGNAXdxQUb7Gb2EuMuNlAo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qUssS9J33RGpeFGbw3RPgD4E.jpg?f=fotoalbum_large

Adres op interface gewijzigd. Ik zie op de status pagina van de 485_to_ETH niets binnen komen. Ik heb ook de aarding niet aangesloten alleen de A+ en B+ signalen

Enig idee waar ik het moet zoeken.

Heb inmiddels de boel aan de gang gekregen. De communicatiepoort met de LG moest nog ingesteld worden: Serial parameters: 9600 baud, 8 bits of data, No parity, 2 Stopp bits (9600 8N2). Daarna rolde de informatie binnen :)

[ Voor 8% gewijzigd door superbeetle op 05-09-2022 08:17 . Reden: Oplossing ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Voor een Generic controller moet hij op slave staan (zodat de controller de master is). Daarnaast even goed naar de settings kijken (baud, databits, parity, stopbids). En hou er rekening mee dat de registers uit de handleiding niet kloppen.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVBtec
Ik heb de modbus communicatie perfect werkend met een Wago plc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markklok

markklok

CVBtec schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:20:
Ik heb de modbus communicatie perfect werkend met een Wago plc
Even voor mijn beeldvorming.. met de modbus kan je alleen uitlezen of ook aansturen

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVBtec
Klopt
Ik kan data uitlezen en schrijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06:54

thido

Tilburg

Met een Wago PLC moet dat wel lukken inderdaad. Wat kun je allemaal lezen en schrijven? @CVBtec

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carel12
  • Laatst online: 12-11-2022
Beste mensen,

Ik heb zelf mijn lg Therma v 9 kw geplaatst maar ik heb een hardnekkige ch14 storing. Ik weet even niet meer waar ik nog naar kan kijken om dat op te lossen.

Er zit een driewegklep van Honeywell die schakelt tussen de warmwatertank voor sanitair water en de vloerverwarming beneden+ wat radiatoren boven.

Als de warmwatertank verwarmd wordt draait de boel stabiel, als de driewegklep omschakelt omdat de tank op temperatuur is ontstaat er na een seconde of 15 steenvast de ch14 storing.

Ik heb best al uitgebreid ontlucht en ik hoor in ieder geval geen lucht. Na het terugschakelen naar de warmwatertank is er in ieder geval geen lucht meer bij de pomp.

Ik heb de vloerverwarming bij wijze van test afgesloten. Geen verschil.

Overdrukventiel open of dicht lijkt ook niet uit te maken.

Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20-05 23:25
Zit de klep wel goed hydraulisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrapper83
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:27
Carel12 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:33:
Beste mensen,

Ik heb zelf mijn lg Therma v 9 kw geplaatst maar ik heb een hardnekkige ch14 storing. Ik weet even niet meer waar ik nog naar kan kijken om dat op te lossen.

Er zit een driewegklep van Honeywell die schakelt tussen de warmwatertank voor sanitair water en de vloerverwarming beneden+ wat radiatoren boven.
Heb je de vloerverwarming wel opengezet (alle kapjes er af schroeven) en de thermostaatkranen, niet toevallig dicht staan?

LG HM091MR.U44 - OEG 300liter 516005190 warmte wisselaar boiler - Solaredge / Growatt 4800 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carel12
Cees-JanH schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:44:
Zit de klep wel goed hydraulisch?
Tot mijn groot verdriet moet ik constateren dat hij verkeerd zit. Hoe lang ik hier al mee zit te klungelen, echt vreselijk. Maar evenwel dank voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carel12
wrapper83 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 22:19:
[...]

Heb je de vloerverwarming wel opengezet (alle kapjes er af schroeven) en de thermostaatkranen, niet toevallig dicht staan?
Ja staat allemaal open, dank voor het meedenken. Maargoed die verkeerde klep moet het wel zijn.
Pagina: 1 ... 23 ... 178 Laatste