LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 142 ... 178 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scholten45
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23-05 07:54
montebaldo55 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 13:19:
Als je al een 3F aansluiting hebt lijkt me de keus heel simpel 9kW 400V
Prijs verschil toz van een 230V machine is slechts 144euro.
Je bent al voordelig uit omdat de subsidie per 1-1-24 verhoogd is. Dus dat is al een meevaller.
Maak wel even een begroting van alle bij komende kosten want die tikken wel door.

De regels voor de subsidie aanvraag zijn volstrekt helder. Er hoort een factuur bij zoals omschreven. En daar moet je aan voldoen zoals bij alle aanvragen van welke subsidie dan ook.
Mensen bellen met de RVO in de hoop dat ze wat anders gaan horen.
Het lijkt er op dat ter zijnertijd monoblok installaties ook aan andere scherpere voorwaarden moeten gaan voldoen.
Een poosje terug hoorde ik uit een zeer betrouwbare bron op een cursus dat er mogelijk ook bij monoblok installatie aan STEK voorwaarden voldaan moet worden.
Gedacht wordt aan eind 2026 of anders 2027.
Dus je hebt nog even.
De subsidie is het zelfde 3075 euro.
De 230V 9KW kost 3350
De 380V 9KW kost 3888
Dit bij aircoplaza, hier zit 538 euro verschil in.
Waar koop jij deze dan in als er volgens jou 144 euro verschil is?

De bijkomende kosten tikt mooi aan ook al zijn het kleine dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:10
Jojan265 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 13:08:
[...]

Dit zijn mijn ervaringscijfers bij stille modus:

Bij 10.0 °C => 6.0 kWth
Bij 6.0 °C => 5.6 kWth
Bij 2.0 °C => 5.2 kWth
Bij 0.0 °C => 4.8 kWth
Bij - 2.0 °C => 4.2 kWth
Bij - 4.5 °C => 4.1 kWth
Bij - 7.0 °C => 4.1 kWth
Thx, dat ziet er goed uit. Het lijkt me dat de 5kW unit welke wij hebben dat moet kunnen evenaren. Weet je toevallig ook welke Ta, deltaT en/of flow je had bij die waarden.

Sidenote: hoezo heb je 6kWth bij 10 graden buiten gemaakt. Puur om de prestaties te testen?

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scholten45
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23-05 07:54
Ik heb de 9KW besteld 230 volt.
Bedankt voor alle info.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:08
SalexSun schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:13:
[...]

Thx, dat ziet er goed uit. Het lijkt me dat de 5kW unit welke wij hebben dat moet kunnen evenaren. Weet je toevallig ook welke Ta, deltaT en/of flow je had bij die waarden.

Sidenote: hoezo heb je 6kWth bij 10 graden buiten gemaakt. Puur om de prestaties te testen?
Bij 10.0 °C => 6.0 kWth 19 L/min Ta = 29 °C
Bij 6.0 °C => 5.6 kWth 19 L/min Ta = 28 °C
Bij 2.0 °C => 5.2 kWth 19 L/min Ta = 28 °C
Bij 0.0 °C => 4.8 kWth 15 L/min Ta = 29 °C
Bij - 2.0 °C => 4.2 kWth 15 L/min Ta = 29 °C
Bij - 4.5 °C => 4.1 kWth 15 L/min Ta = 30 °C
Bij - 7.0 °C => 4.1 kWth 15 L/min Ta = 32 °C

Die 6 kWth bij 10.0 °C was bij een opstart. Normaal gesproken hoef ik bij die temperaturen niet zo'n hoog vermogen te hebben. Het geeft een indicatie wat de warmtepomp op Stille Modus doet. Het is niet zo, dat dit 24 uur achter elkaar zo heeft gedraaid. Tussen de defrosten door, heb ik genoeg aan ca. 4 kWth bij -6.0 °C. Dat doe ik dan echter niet meer op Stille modus, aangezien de defrosten dan te snel achter elkaar komen.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

hkj schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:36:
[...]

Pls note,those given outputs are defined/selected @Prated -basis by LG!
The standard EN 14825 unfortunately allows this "manipulation" .
All manufacturers suffer from this misconduct.

The target is presumably to achive the best possible SCOP at a certain Hz of compresssor speed together wit fan and water flow for marketing purposes!

The same kind of fluctuation is be seen also with LG r290!

Pls note,the Prated is rather seldom the maximum output @the given temperature!

You may be confident LG gives the true output as well acc.to the tag of the unit ... but the (@average climate) SCOP is worse than indicated by the standard ...for sure !
toon volledige bericht
Thanks for the info. It also doesn't help that we can not look up the EN 14825 specs :/

De RVO gebruikt weer het energielabel geloof ik. EU811/2013. Hierdoor komen alle drie de kleinere modellen uit op 6KW.

Dan gaan we maar uit van de ervaringen van gebruikers hier.
SalexSun schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:31:
[...]

In hoeverre klopt dat? Dit is een screenshot van de 5kW. Bij +12 zou die nog minder doen. Dit lijkt meer een linear verloop tussen buitentemperatuur en vermogen. Bij -10 wordt dan weer wel 5,5kW opgegeven

[Afbeelding]
De regel waar -10 staat slaat op een andere waarde. Alleen is dit niet iets om blij van te worden. Dit laat ook weer zien dat er niet te veel op de cijfers uit het rapport vertrouwd moet worden.

‘operation limit temperature’ (TOL) means the outdoor temperature declared by the
supplier for heating, below which the air-to-water heat pump space heater or air-towater heat pump combination heater will not be able to deliver any heating capacity
and the declared capacity for heating is equal to zero, expressed in degrees Celsius;

‘bivalent temperature’ (Tbiv) means the outdoor temperature declared by the supplier
for heating at which the declared capacity for heating equals the part load for heating
and below which the declared capacity for heating requires supplementary capacity
for heating to meet the part load for heating, expressed in degrees Celsius;

[ Voor 40% gewijzigd door Kip op 26-02-2024 16:53 ]

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
@scholten45
De 230V 9KW kost 3350
De 380V 9KW kost 3888

Inderdaad je hebt helemaal gelijk!!!
Deze prijzen kende ik nog niet.

Dus nieuwe 9kW warmtepomp voor netto 275 euro
Ongekend!!

Beste mede Tweakers vraag niet hoe het kan maar profiteer ervan.
Dit biedt hele leuke opties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan-1986
  • Laatst online: 18:23
Johan-1986 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 20:23:
Hopelijk kunnen jullie ons helpen wij zijn inmmiddels ten einde raad.
Onze buurman heeft een LG 9kW (HM091MR U44) welke een erg vervelend geluid maakt.

Deze is vorig jaar rond deze tijd geplaatst direct achter het huis maar i.v.m. geluidsoverlast achter in de tuin geplaatst. Tussen de huizen in staat een houten schutting en achter de warmtepomp een houten schuurtje.
Unit staat op bigfoots en is met flexibele leidingen aangesloten. Enkele weken geleden zelfs een reduct kast geplaatst en de compressor geisoleerd.
Wordt gebruikt voor verwarming en SWW.
Het geluidsniveau is verminderd maar er komt zo'n zwaar en laag geluid uit dat wij dit binnen blijven horen, met de deuren dicht. Binnen en buiten maakt bijna geen verschil. Zowel op de normale als op de stille stand. Alle inspanningen ten spijt, het is zo'n laag bromgeluid dat je het blijft horen door heel de kamer.
Is dit herkenbaar? Is dit "normaal"? Zijn er nog tips of zaken die we kunnen proberen?

Wij wonen aan de rechterkant. Alvast bedankt voor jullie reactie.

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Update, de veren zijn geplaatst. Dit heeft het geluid niet perse verminderd, maar wel een minder zwaar/dreunend geluid. We horen hem nog steeds maar het geluid is wel minder vervelend. Inmiddels hebben we dan ook wel zo'n beetje alles geprobeerd. Ook nog gekeken naar de balansloodjes van de ventilator maar dat was in orde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-04 09:27

Swerfer

Hmm...

Johan-1986 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 20:41:
[...]

Update, de veren zijn geplaatst. Dit heeft het geluid niet perse verminderd, maar wel een minder zwaar/dreunend geluid. We horen hem nog steeds maar het geluid is wel minder vervelend. Inmiddels hebben we dan ook wel zo'n beetje alles geprobeerd. Ook nog gekeken naar de balansloodjes van de ventilator maar dat was in orde.
Pak een middelgrote schroevendraaier en houd hem tegen de warmtepomp. Leg je oor tegen het uiteinde van het handvat. Je hoort dan de geluiden van de warmtepomp op die specifieke plaats. Ga zo de warmtepomp af, inclusief inwendig (kijk uit voor de stroomvoerende delen!). Met een beetje geluk kan je achterhalen waar het geluid waar jullie hinder van hebben en naar een oplossing zoeken.

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:22
Er zijn diverse Tweakers, waaronder ondergetekende, die dit jaar gewoon de subsidie hebben gekregen met enkel een factuur voor 'ingebruikstelling' van een installatiebedrijf. Mogelijk kan je pech hebben met de medewerker die de aanvraag beoordeelt, maar het is zeker geen kansloze route.

Uiteindelijk vind ik het zelf ook niet meer dan terecht, de hoeveelheid voorbereidingstijd die ik erin gestoken heb i.c.m. de gerealiseerde installatie is gewoon aanzienlijk beter dan wat de meeste installateurs opleveren. Leuk dat de branche voor zichzelf gelobbyd hebben, maar ze hadden beter de tijd in scholing van de leden kunnen steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-06 20:33

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

SalexSun schreef op maandag 26 februari 2024 @ 13:32:
[...]

Draai je dan (altijd) op stille modus? En hebben jullie en jullie buren de ramen open of dicht?
Altijd op silent mode. Heb 1x een situatie gehad dat hij daarvan af moest en dat was om de boiler op te warmen

Van mijn slaapkamerraam staat het rooster altijd open. Dan hoor ik hem wel op 40hz maar dat is maar eventjes. Wordt er niet wakker van.

Bij de buren staan de roosters ook open.. buurman zei dat het geluid zo minimaal is dat hij geen last ervaart. Ook hier geldt weer.. alleen hoorbaar bij rond de 40hz

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 05-06 12:40
montebaldo55 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 18:45:
@scholten45
De 230V 9KW kost 3350
De 380V 9KW kost 3888

Ongekend!!

Nou ja,de kosten voor de ingebruikstelling daargelaten natuurlijk ;-) Maar laten we die discussie niet opnieuw gaan voeren ;-)

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 04-06 20:52
montebaldo55 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 18:45:
@scholten45
De 230V 9KW kost 3350
De 380V 9KW kost 3888

Ongekend!!

:) inderdaad bij het bedrijf in zwolle kan je goed kopen(de goedkoopste) ik heb 2jaar geleden nog 1200 euro meer betaald voor de 9kw (1fase) bij hun,aanbod van nu zijn waarschijnlijk uitloop modellen(actie)......minpunt verwacht geen nazorg bij hun(daar doen ze niet aan)..pluspunt onmiddelijke levering(op voorraad in zwolle is groothandel..kopen ..betalen..meenemen of versturen binnen 2dagen)
inbedrijfstelling bij hun (aanbieding) is een formaliteit er komt fysiek niemand op lokatie(dat is mijn ervaring)....dus niet doen

[ Voor 6% gewijzigd door kazemo op 27-02-2024 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
@kazemo
Helemaal met je eens wat je daar beschrijft.
Mensen moet zelf maar beslissen waar ze de wp kopen met alle voor of nadelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
Twijfel nog over de MOD bus. Wel of niet uitlezen.
Zodra ik dipswitch 1 en 2 omzet wat gebeurt er dan eigenlijk?
Vinden er aanpassingen plaats in de RMC? En daardoor ook in de bediening?
Wordt in de RMC de master/slave ook aangepast door dipswitche aanpassing of of moet dit handmatig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
montebaldo55 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 19:38:
Twijfel nog over de MOD bus. Wel of niet uitlezen.
Zodra ik dipswitch 1 en 2 omzet wat gebeurt er dan eigenlijk?
Vinden er aanpassingen plaats in de RMC? En daardoor ook in de bediening?
Wordt in de RMC de master/slave ook aangepast door dipswitche aanpassing of of moet dit handmatig?
In principe verandert er helemaal niets aan de bediening of de instellingen. Het enige is, dat je via Modbus gegevens kunt uitlezen of registers kunt schrijven. Wat soms wel eens wil gebeuren is als de communicatie via Modbus hapert, dat je dan een CH3 error kunt krijgen. Dit kan bijv. komen als de gateway begonnen is met gegevens af te vragen en dit niet kan afmaken. Ik heb dat tot nu toe 2 keer gehad in anderhalf jaar, dus het is niet iets om je zorgen over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
Fijn dat je reageert.
Het gaat mij met name om bedrijfszekerheid om hem op afstand te kunnen bedienen indien we niet thuis zijn.
Via de LG TinQ app kun je hem dan simpel hoger of lager zetten op afstand met name handig in koude periodes.
1 Klein "hikje" en je kunt niets meer.
Als je dan thuis bent is een reboot of wat anders ook simpel te doen.
Vandaar mijn vraag of de kans groter is of niet met open zetten van de modbus.
Ga het nu denk ik wel doen maar kies dan niet meer voor een Pi waar HA op draait maar voor een HP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
Jojan265 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 19:49:
[...]

In principe verandert er helemaal niets aan de bediening of de instellingen. Het enige is, dat je via Modbus gegevens kunt uitlezen of registers kunt schrijven. Wat soms wel eens wil gebeuren is als de communicatie via Modbus hapert, dat je dan een CH3 error kunt krijgen. Dit kan bijv. komen als de gateway begonnen is met gegevens af te vragen en dit niet kan afmaken. Ik heb dat tot nu toe 2 keer gehad in anderhalf jaar, dus het is niet iets om je zorgen over te maken.
Verdwijnt die ch3 error weer vanzelf?

Ik heb regelmatig tijdens een defrost ch14 gehad met optimal flow. Dan start de compressor weer gwn binnen een paar minuten.
Wanneer je de ch14 error krijgt tijdens een ander moment is een power cycle nodig. Deze week kwam ik er achter dat ch14 na een uur vanzelf verdwijnt zonder power cycle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
SalexSun schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:10:
[...]

Dat weet ik niet. Ik heb beide keren zelf een power cycle gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 30-05 20:03
Volgens mij niet. Ik werd wakker in een huis dat twee graden kouder was. Had de avond er voor geklooid met het ip-adres van de Pi. Dat is de reden dat ik het modbus uitlezen er weer uit heb gegooid. Liever warmte dan data..

LG-HM123MR.U34 / LG-WH27S.F5 / 1245 Wp (zuid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22:23
SalexSun schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:10:
[...]

....
Heb deze error nog nooit gezien. Draait hier nu zo'n anderhalf jaar via een ESP32 gekoppeld aan HA.
Reden dat ik de hele interfacing naar de LG met een ESP32 doe is dat ik het onafhankelijk van HA wil hebben draaien. Komt ook omdat HA hier veel meer home automation onder z'n hoede heeft, en niet alleen aan de LG gekoppeld is. Maar ook al valt HA uit of heeft HA op een andere manier een timing probleem, dan blijft dit bordje gewoon draaien. Met de eigen software in de ESP32 blijft ie de modbus uitlezen en aansturen, ongeacht de status van HA.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 05-06 12:40
Ik heb een tijdje gedraaid met een modbus USB RS485 converter. Deze zat in de USB poort van de Odroid waar ik HA op draai. Wanneer ik bijvoorbeeld HA aan het updaten was, dan liep de communicatie via de converter en LG vast met CH03 als resultaat.

https://webshop.cedel.nl/...vSc4JdG6SSaRoCV-cQAvD_BwE

Zo gauw de HA update klaar was, verdween error CH03 ook weer. Maar dan moest de LG wel weer opnieuw opstarten. Dat vond ik ongewenst.

Dus nu draait de Modbus communicatie op een separaat ESP32 board die gewoon door draait wanneer de Odroid HA aan het updaten is / vastloopt / niet meer werkt. Eigenlijk werkt dit gewoon hartstikke goed en stabiel (AppieK zoekt nu een stuk hout om af te kloppen....).

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hkj
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 28-02-2024

hkj

Kip schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:51:
[...]

Thanks for the info. It also doesn't help that we can not look up the EN 14825 specs :/

De RVO gebruikt weer het energielabel geloof ik. EU811/2013. Hierdoor komen alle drie de kleinere modellen uit op 6KW.

Dan gaan we maar uit van de ervaringen van gebruikers hier.

[...]

De regel waar -10 staat slaat op een andere waarde. Alleen is dit niet iets om blij van te worden. Dit laat ook weer zien dat er niet te veel op de cijfers uit het rapport vertrouwd moet worden.

‘operation limit temperature’ (TOL) means the outdoor temperature declared by the
supplier for heating, below which the air-to-water heat pump space heater or air-towater heat pump combination heater will not be able to deliver any heating capacity
and the declared capacity for heating is equal to zero, expressed in degrees Celsius;

‘bivalent temperature’ (Tbiv) means the outdoor temperature declared by the supplier
for heating at which the declared capacity for heating equals the part load for heating
and below which the declared capacity for heating requires supplementary capacity
for heating to meet the part load for heating, expressed in degrees Celsius;
toon volledige bericht
Pls find below one example of TOL and Tbiv +Prated "manipulatition" acc. to EN 14825 specs
indicating how the limit values @ AVERAGE and COLDER CLIMATE window will look like!

Thanks to Panasonic L-SERIES (R290) for this data:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0CePd-bwyfMFUhuam7eRQLGpiq4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WZyAdaIK7J7eQxFqQBrg3Lcm.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ct7scEJ-rIuSjJRYa2LEL-vcZLY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ktNXhyvrddt9fCnXx8vd6mBC.png?f=user_large

Some deeper insight to EN 14825 specs could be found here:

https://www.nve.no/media/15331/space-heaters_el_27032023.pdf

• trevante1
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 16-01 16:50
gerlag schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 18:40:
[...]

Ok, let's explain: The generic formulas are:
code:
1
Q = m * Cp * dT

or, in words:
code:
1
heat power = mass flow * specific heat capacity * temperature difference

In order to calculate power in kW
code:
1
kW = kg/s * kJ/kg/°C * °C

To get kg/s. the flow in l/min has to be divided by 60. As 1 liter water has a mass of 1 kg, no recalculation is needed for that.
The heat content (specific heat capacity) of water is 4184 J/kg/°C
Temperature difference is obvious t1 - t2

So, the below formula :
code:
1
Q = m * Cp * dT

will be in Jinja2:
code:
1
 pwg = (f/ 60) * 4184 * (t1 - t2)
)
this is in Watt... To get kW, divide this by 1000

For thermal energy, the power has to be integrated over time. Can be done in native HA.
As an example, to calculate de '24hrs COP', I use the below code. (most of that code is just meant to limit the output in case of restart or power glitches, so less relevant for basics)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
### COP 24 hours by comparing El and Th energy            

- platform: statistics
      name: "electric_energy_over_last_24_hours"
      entity_id: sensor.electrisch_verbruik
      state_characteristic: change
      max_age:
        hours: 24
      precision: 3

- platform: statistics
      name: "thermal_energie_over_last_24_hours"
      entity_id: sensor.thermische_opbrengst_via_ntc
      state_characteristic: change
      max_age:
        hours: 24
      precision: 3

- platform: template
      sensors:
          cop24hours:
            value_template: >
                {% set t1 = states('sensor.electric_energy_over_last_24_hours')|float(0) %}
                {% set t2 = states('sensor.thermal_energie_over_last_24_hours')|float(0) %}
                {% if t1 > 0.0 %}
                    {% set cop24hours=(t2/t1)|float(0) %}
                    {% if cop24hours > 10.0 %}
                        {% set cop24hours = cop24hours * 0.0 | float(0) %}
                    {% elif cop24hours < -1.0 %}
                        {% set cop24hours = -1.0 | float(0) %}
                    {% endif %}
                {% else %}   
                    {% set cop24hours = 0.0 | float(0)  %}
                {% endif %}    
                {{ cop24hours | float(0) | round(3) }}
            unit_of_measurement: kWh/kWh 

I hope this is clear. (my Dutch is better than my English ;) )
toon volledige bericht
This is great, thanks!

I've setup the thermal power sensor (template) and for the energy I'm using the Riemann integration.
The power sensor goes under 0, showing negative values.

Is that a problem for the COP calculation?
Or is the template sensor wrong and it shouldn't go below 0?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-NOx4evuHrJYFVwwp-uPJaHIhtQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/8KAAQzS5PcnKU111WbURBA4B.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TTNQjdQyoBDYG3EeFL7wyQlAqw8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/hCXhLU56Y9KDShDaUpONhQZR.png?f=fotoalbum_tile

• gerlag
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-06 15:23
trevante1 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 17:29:
[...]
I've setup the thermal power sensor (template) and for the energy I'm using the Riemann integration.
The power sensor goes under 0, showing negative values.

Is that a problem for the COP calculation?
Or is the template sensor wrong and it shouldn't go below 0?
Not sure what's happening here.
To calculate the thermal power, the temperature difference must be measured. This implies that both temperature sensors must be 'paired' as good as possible. Absolute accuracy is less important. In my setup I paired the best 2 sensors from the 7 sensors I got. If the sensors have the same temperature, but the actual readings differ, the calculation will be wrong.
or...
Your heatpump is actually taking energy from the house. The thermal power is negative then. This happens for example during defrosting cycles.
I would say that this negative thermal power is also part of the (S)COP.

BTW your heat pump seems to be running in 'on/off' mode instead of running in 'steady (low) power' mode. And it seems to be oscillating. Could there be a mismatch between the heating capacity of the heat pump and the heat emission properties of the heating system in the house?

[ Voor 12% gewijzigd door gerlag op 29-02-2024 23:31 ]

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trevante1
gerlag schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 21:59:
[...]

Not sure what's happening here.
To calculate the thermal power, the temperature difference must be measured. This implies that both temperature sensors must be 'paired' as good as possible. Absolute accuracy is less important. In my setup I paired the best 2 sensors from the 7 sensors I got. If the sensors have the same temperature, but the actual readings differ, the calculation will be wrong.
or...
Your heatpump is actually taking energy from the house. The thermal power is negative then. This happens for example during defrosting cycles.
I would say that this negative thermal power is also part of the (S)COP.

BTW your heat pump seems to be running in 'on/off' mode instead of running in 'steady (low) power' mode. And it seems to be oscillating. Could there be a mismatch between the heating capacity of the heat pump and the heat emission properties of the heating system in the house?
For reference, I'm using the same heat pump as you (I believe) HM091MRU44.

Currently the temperature difference is being measured with the LG integrated sensors. I've read they are not exactly accurate for this task, so I've already ordered some others which I hope to install soon.
In the formula it calculates TempOutlet - TempInlet. So in my case, the TempOutlet is from time to time lower than the TempInlet thus causing the negative values.
Do you think this is because of the LG sensors or the heat pump is just wrongly configured?

This is what it looks like for the past day:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z4ZSf4sJ4hFYaun9BG5IslIde0Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m5A4d7vCGeh5aQskcSHViUJA.png?f=fotoalbum_large

TBH I'm still going through the manual trying to get the settings right.
You mentioned
'steady (low) power' mode
, is that a setting on the LG?
The house is using a floor heating system, which is also not yet fully configured. We're in the phase of renovation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-06 18:42
trevante1 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 08:25:
[...]

This is what it looks like for the past day:

[Afbeelding]
Als ik naar je history kijk, lijkt het of de pomp maar enkele keren per dag aan gaat en daarna ieder uur een rondpomp doet om de de temperatuur te controleren.
bijvoorbeeld:
start LG is niet aan, iets na middernacht word er water rondgepompt, waardoor de temperatuur weer oploopt boven de 20°C dit blijft zo totdat de in of out temp onder de 16°C komt en gaat dan weer verwarmen rond 05:15 uur.
daarna rond 9 uur gaat het verwarmen weer uit, waarom?
hierna herhaalt dat proces zich nog eens tot iets voor 16:00 uur, gaat een uurtje aan en weer uit.. etc....

zonder verdere info denk ik dat je pomp veel te groot is voor je huis, of je vraag temp veel te hoog.
maar ik weet niet wat de doel temp is, wat je buiten temp is.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trevante1
The_KnarF schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:43:
[...]

Als ik naar je history kijk, lijkt het of de pomp maar enkele keren per dag aan gaat en daarna ieder uur een rondpomp doet om de de temperatuur te controleren.
bijvoorbeeld:
start LG is niet aan, iets na middernacht word er water rondgepompt, waardoor de temperatuur weer oploopt boven de 20°C dit blijft zo totdat de in of out temp onder de 16°C komt en gaat dan weer verwarmen rond 05:15 uur.
daarna rond 9 uur gaat het verwarmen weer uit, waarom?
hierna herhaalt dat proces zich nog eens tot iets voor 16:00 uur, gaat een uurtje aan en weer uit.. etc....

zonder verdere info denk ik dat je pomp veel te groot is voor je huis, of je vraag temp veel te hoog.
maar ik weet niet wat de doel temp is, wat je buiten temp is.
i think it's gotta do with the outdoor temperature.
Here the chart with more sensors:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gWS3Qcgyhrs3ppWeldSWcdU6InU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/HCrBsCVg9YO2tsJCRSyIcDQW.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HXH6hW6PIFBuljJUZdO8vVgzSIA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/mE4bBxZQwzFBgF3KuHZL11Tk.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gerlag
trevante1 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 08:25:
[...]
Currently the temperature difference is being measured with the LG integrated sensors. I've read they are not exactly accurate for this task, so I've already ordered some others which I hope to install soon.
Begrepen. De interne LG sensoren zijn per definitie niet geschikt om het thermisch vermogen te kunnen berekenen. Los van de vereiste onderling gelijkheid hebben zo ook nog eens een veel te grove resolutie van een paar tiende K. Als je bedenkt dat je soms maar een delta T hebt van 2 of 3 K, dan maakt een meetonzekerheid van 2 x 0,3K (dus 0,6 K) al 20 tot 30 procent van de uitkomst uit.
Ter illustratie onderstaand de berekende 'live' COP op basis van de nauwkeuriger NTC sensoren en die op basis van de interne sensoren van mijn ThermaV
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ML25rGwawmAD9Lgag2PVVAECY58=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XRYPm0mRaKGVXcT5gHSptV5w.png?f=fotoalbum_large
trevante1 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:37:
[...]

Hier valt op dat jouw WP kennelijk niet eens aanslaat als het buiten warm is. Om de zoveel tijd kijkt hij alleen even wat de watertemperatuur is, hij zet dan de waterpomp even aan dan zie je de watertemperatuur in- en uitgaand even oplopen, maar de waarden zijn gelijk, dus de WP verwarmt niet, Pas als het buiten kouder wordt zie je een startpiek, maar daar komt hij zo te zien niet goed doorheen. Ook lijkt hij niet goed door een defrost cycle te komen . Maar de WP lijkt steeds relatief kort in bedrijf. Je huis wordt kennelijk warm door andere bron (zoninstraling?) of vraagt veel minder warmte dan waar de WP voor is uitgelegd.

[ Voor 13% gewijzigd door gerlag op 02-03-2024 09:46 ]

9kW U44

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21:29

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

gerlag schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 17:42:
[...]

Begrepen. De interne LG sensoren zijn per definitie niet geschikt om het thermisch vermogen te kunnen berekenen. Los van de vereiste onderling gelijkheid hebben zo ook nog eens een veel te grove resolutie van een paar tiende K. Als je bedenkt dat je soms maar een delta T hebt van 2 of 3 K, dan maakt een meetonzekerheid van 2 x 0,3L (dus 0,6 K) al 20 tot 30 procent van de uitkomst uit.
Ter illustratie onderstaand de berekende 'live' COP op basis van de nauwkeuriger NTC sensoren en die op basis van de interne sensoren van mijn ThermaV
[Afbeelding].

[...]

Hier valt op dat jouw WP kennelijk niet eens aanslaat als het buiten warm is. Om de zoveel tijd kijkt hij alleen even wat de watertemperatuur is, hij zet dan de waterpomp even aan dan zie je de watertemperatuur in- en uitgaand even oplopen, maar de waarden zijn gelijk, dus de WP verwarmt niet, Pas als het buiten kouder wordt zie je een startpiek, maar daar komt hij zo te zien niet goed doorheen. Ook lijkt hij niet goed door een defrost cycle te komen . Maar de WP kijkt steeds relatief kort in bedrijf. Je huis wordt kennelijk warm door andere bron (zoninstraling?) of vraagt veel minder warmte dan waar de WP voor is uitgelegd.
toon volledige bericht
Als ik het zo zie, stuurt hij op lucht en heeft hij een buffervat.
Het verschil van aanvoer tussen 15 en 35 is namelijk te groot voor de hysterese. Het water koelt snel af. Hij heeft een aantal defrosts en opstarts die het water opwarmen. De pomp pauze staat maximaal op een uur en brengt het water weer op temperatuur uit het buffervat.

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gerlag
We gaan het horen....

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschel
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:11
trevante1 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:37:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
From about 5 to 9 the heatpump was heating your house and the temperature went up quite fast. After 9 the temp was probably within the room temp hysteresis and the heatpump shut down and the sun took over. That is perfectly fine.
During the heating period from 5 till about 9 the heatpump was cycling. Probably because it could not supply 9kW of heat in the house during the start-up period. If you want to prevent that you have to make sure that the heatpump passes the start-up period. Some people in this forum use a script for that. But you can also play a bit with the max pump capacity setting, which determines the flow rate during start-up. Furthermore set the water temp positive hysteresis level to +4C, and depending on your heating system maybe you have to set the water temperature a bit higher for this outside temperature. A higher water temperature will increase the power output of your heating system so that the heatpump can supply the start-up power in your house before shutting down.when the heatpump passes the start-up the set flow control will take over and the heatpump will throttle down in power. I am not sure what kind of house you have but maybe the heatpump is slightly over powered for the heatingsystem / house

[ Voor 3% gewijzigd door jschel op 02-03-2024 10:34 ]

LG HM123MR | Goodwe GW8K-DT | Homeassistant | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
@paQ en anderen die met een externe on/off thermostaat werken. Heeft iemand wel eens geprobeerd om ipv de warmtepomp in/uit te schakelen met de externe thermostaat, de stooklijn simpelweg met bijv. 2 graden te verlagen wanneer er geen warmtevraag is? En zo ja, hoe was dat bevallen?

Ik weet dat een tweaker hier iets met stooklijn doet obv Truimte error, maar dat is toch weer net iets anders omdat de stooklijn veel meer gemanipuleerd wordt

[ Voor 4% gewijzigd door SalexSun op 02-03-2024 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
SalexSun schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:55:
Voor de kenners. Kan iemand iets zinnigs zeggen over hoe waterpas de unit moet staan? Vermoedelijk door inklinking van de grond is de buitenunit lichtelijk achterover komen te staan.

[Afbeelding]
Waar maakte ik me druk om. Dit is bij het lokale winkelcentrum

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eb3eN5-Qm2GMkLtbhegpmh_2cUk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q6d2uLvjTtJo7VRnXAWQn4hD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:27
Ik gebruik regelmatig de stoklijn + of -1. (Zelfs -2)
Dat gaat prima.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
Maar doe je dat plussen/minnen automatisch obv het externe thermostaat on/off signaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
Op de RMC heb ik de stille modus ingesteld. Dus geen mod bus.
War maakt dat er na een tijd de stille modus dan ongevraagd uitgeschakeld wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinusit
  • Laatst online: 01-03 19:28
SalexSun schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 11:36:
@paQ en anderen die met een externe on/off thermostaat werken. Heeft iemand wel eens geprobeerd om ipv de warmtepomp in/uit te schakelen met de externe thermostaat, de stooklijn simpelweg met bijv. 2 graden te verlagen wanneer er geen warmtevraag is? En zo ja, hoe was dat bevallen?

Ik weet dat een tweaker hier iets met stooklijn doet obv Truimte error, maar dat is toch weer net iets anders omdat de stooklijn veel meer gemanipuleerd wordt
Ik gebruik dit om de WP uit te schakelen als het te warm wordt in de woning. In HA heb ik een automation geprogrammeerd die een (externe) zigbee temp meter uitleest. Indien het gedurende 30 minuten warmer is dan 21 graden wordt mijn stooklijn gewijzigd van AI naar warmte en dan naar 22 graden ofzo zodat ik zeker weet dat de WP schakelt. (Zodra de temperatuur in de woonkamer daalt richting 20,6 dan zet HA de stooklijn weer op AI).

LG-HM123MR.U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
@tinusit Dat was precies het probleem waar ik de laatste tijd tegenaan liep. Bij zoninstraling blijkt AI -5 toch nog te veel warmte het huis in te pompen met als gevolg dat de temperatuur nog meer oploopt. En het is zonde van de stroom die je dan voor niets verbruikt. Goed idee om in zo'n geval AI even uit te zetten en de WP op 'warmte' bij een lage watertemperatuur. Ga ik uitproberen!

[ Voor 18% gewijzigd door gerlag op 02-03-2024 22:51 ]

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
tinusit schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 19:17:
[...]

Ik gebruik dit om de WP uit te schakelen als het te warm wordt in de woning. In HA heb ik een automation geprogrammeerd die een (externe) zigbee temp meter uitleest. Indien het gedurende 30 minuten warmer is dan 21 graden wordt mijn stooklijn gewijzigd van AI naar warmte en dan naar 22 graden ofzo zodat ik zeker weet dat de WP schakelt. (Zodra de temperatuur in de woonkamer daalt richting 20,6 dan zet HA de stooklijn weer op AI).
Neem aan dat je dit via de modbus doet. Maar waarom op deze manier en niet gewoon de WP op standby schakelen? Dit werkt precies als met een externe thermostaat, alleen zonder de extra bedrading.

Met kouder weer gebruik ik nog wel eens een offset om de water temperatuur te verhogen. Maar op dagen als vandaag heeft een verlaging via offset geen nut, m'n WP is vanochtend om een uur of 8 op de thermostaat (via HA en ESP32) uitgeschakeld en staat nu nog steeds uit.

Ik ga m'n stooklijn wel opnieuw opzetten, wil er de gevoelstemperatuur in meenemen. Ik hoop dat ik dan bij kouder weer minder hoef te corrigeren via de offset.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweak_IggY
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-01 11:08
Net de spullenboel aangesloten dat ik mijn LG warmtepomp kan uitlezen via modbus.

Dit werkt en ik heb het script van Paq draaien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uZHMIixPcsXReIoFnWSfQqcUWN4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OazzbYXvgUZLEKPMpFgIEW9f.jpg?f=fotoalbum_large

Is er een mogelijkheid om dit aan te passen zodat ik de doeltemperatuur kan aanpassen? Nu is dit een sensor die alleen is uit te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

tweak_IggY schreef op zondag 3 maart 2024 @ 11:53:
Net de spullenboel aangesloten dat ik mijn LG warmtepomp kan uitlezen via modbus.

Dit werkt en ik heb het script van Paq draaien:
[Afbeelding]

Is er een mogelijkheid om dit aan te passen zodat ik de doeltemperatuur kan aanpassen? Nu is dit een sensor die alleen is uit te lezen.
Je mist het bedienings gedeelte.

Weet je op welk IP-adres je ESP-bordje (Esp-wp-control) zit ?
Als je dit in de adresbalk van je browser intikt, zie je alles wat ook in HA zichtbaar zou moeten zijn.

[ Voor 96% gewijzigd door PeteSplit op 03-03-2024 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusit
  • Laatst online: 01-03 19:28
BernieW schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 22:54:
[...]

Neem aan dat je dit via de modbus doet. Maar waarom op deze manier en niet gewoon de WP op standby schakelen? Dit werkt precies als met een externe thermostaat, alleen zonder de extra bedrading.
....
Op deze manier blijft de RMC aan. Als je hem op standby zet niet. Dan gaat het lampje op de RMC uit).

LG-HM123MR.U34

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:59
@tinusit en waarom zou je dat lampje niet uit willen hebben?

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
BernieW schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 22:54:
[...]

Met kouder weer gebruik ik nog wel eens een offset om de water temperatuur te verhogen. Maar op dagen als vandaag heeft een verlaging via offset geen nut, m'n WP is vanochtend om een uur of 8 op de thermostaat (via HA en ESP32) uitgeschakeld en staat nu nog steeds uit.

Ik ga m'n stooklijn wel opnieuw opzetten, wil er de gevoelstemperatuur in meenemen. Ik hoop dat ik dan bij kouder weer minder hoef te corrigeren via de offset.
Maar energetisch gezien is natuurlijk niet efficient. Als het 's nachts koud is verwarmen, om vervolgens overdag de goede COPs te missen. Speelt natuurlijk wel heel erg mee wat voor afgifte systeem dat je hebt, hier liggen de buizen onderin een dekvloer van ~12 cm, de WP kan dus rustig doorlopen overdag, zonder dat het een subtropisch zwemparadijs wordt in huis.

Ik stuur het nu een beetje handmatig bij, andere klussen hebben voorrang gekregen nu we voorlopig nog gewoon kunnen blijven salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
Oilman schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:00:
[...]

Maar energetisch gezien is natuurlijk niet efficient. Als het 's nachts koud is verwarmen, om vervolgens overdag de goede COPs te missen. Speelt natuurlijk wel heel erg mee wat voor afgifte systeem dat je hebt, hier liggen de buizen onderin een dekvloer van ~12 cm, de WP kan dus rustig doorlopen overdag, zonder dat het een subtropisch zwemparadijs wordt in huis.

Ik stuur het nu een beetje handmatig bij, andere klussen hebben voorrang gekregen nu we voorlopig nog gewoon kunnen blijven salderen.
Mee eens. Met een harde on/off thermostaat draaide WP bij ons in de praktijk 80% van zijn uren op de koudste momenten van de nacht. Nu heb ik een steeds betere stooklijn en regeling op retour gezet ipv aanvoer. Met de regelen op aanvoer had ik een moeilijke low-load regeling voor nodig vanaf een graad of 5 Tbuiten.

Daar bovenop nu een paar nachten nachtverlaging van 1 graad op de stooklijn. Dit lijkt vooralsnog goed te werken, later deze week weer een paar koudere nachten om beter te testen

De volgende stap is de stooklijn aanpassen obv de ruimtetemperatuur. De max aanpassing vd stooklijn wil ik beperken tot 2 of 3 graden, juist om overdag de vloermassa enigzins op temperatuur te houden. Ik doe nu al iets vergelijkbaars met de Energy State inputs, maar heb een waveshare modbus module klaar liggen. Die kan als het goed is via ethernet aan de Siemens LOGO worden gekoppeld

[ Voor 6% gewijzigd door SalexSun op 04-03-2024 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gijs1105
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 05-03-2024
Beste Hilbrand,

Heb je dit probleem inmiddels opgelost?
Ik heb het zelfde probleem. Kun jij mij helpen? Ik heb een strek vermoeden dat de controller stuk is.

mvg Gijs

Gijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassa91
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21-03 23:06
Wij hebben onze 9 kW warmtepomp geinstalleerd en zijn klaar om te gaan draaien.

Moet er nog een bepaald programma gevolgd worden? Of is het gewoon draaien en gaan?

Uiteraard na de 6 uur standby

[ Voor 9% gewijzigd door bassa91 op 04-03-2024 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
bassa91 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 19:12:

Moet er nog een bepaald programma gevolgd worden? Of is het gewoon draaien en gaan?

Vloerverwarming? Eerste keer? Opstookprotocol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassa91
g1n0 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 20:36:
[...]

Vloerverwarming? Eerste keer? Opstookprotocol?
Vloerverwarming inderdaad. Vloer is ruim 6 maanden geleden gestort, dus die is goed uitgehard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Niet online
bassa91 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 20:46:
[...]

Vloerverwarming inderdaad. Vloer is ruim 6 maanden geleden gestort, dus die is goed uitgehard.
Dan nog, heb je opgestookt? Maakt niet uit hoelang je vloer ligt, indien nooit gedaan moet je altijd opstoken (zit zelf midden in het proces op inmiddels 25 graden :))

[ Voor 5% gewijzigd door g1n0 op 04-03-2024 22:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:27
SalexSun schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 14:24:
Maar doe je dat plussen/minnen automatisch obv het externe thermostaat on/off signaal
op gevoel :)

wind, regen = ik heb het koud
zon, lekker weer, en toch 1 graad onder setpoint = ik vind het eigenlij kwel prima zo

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

bassa91 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 19:12:

Via de instellingen is de mogelijkheid om een pomptest uit te voeren. Hierbij kan de flow en op eventuele lekkages worden gecontroleerd.
SalexSun schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 12:05:
[...]

Waar maakte ik me druk om. Dit is bij het lokale winkelcentrum

[Afbeelding]
In mijn geval leunde de WP iets naar voren. IJs ging op de rooster net tegen de ventilator vormen. Als gevolg een hard tikkend geluid. Niet een leuke situatie in de vroege uurtjes.

[ Voor 40% gewijzigd door Kip op 05-03-2024 10:58 ]

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
paQ schreef op maandag 4 maart 2024 @ 23:14:
[...]

op gevoel :)

wind, regen = ik heb het koud
zon, lekker weer, en toch 1 graad onder setpoint = ik vind het eigenlij kwel prima zo
:) helemaal mee eens het is een kwestie van gevoel(dit kan men niet automatiseren)..de een vind het te warm de ander te koud.....nu het weer warmer word binnenkort en je hebt een bijv. een externe thermostaat dan bepaald die dat,die schakelt dan het hele spul uit of aan(RMC)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bassa91
Kip schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:06:
[...]

Via de instellingen is de mogelijkheid om een pomptest uit te voeren. Hierbij kan de flow en op eventuele lekkages worden gecontroleerd.
Die ga ik er even bijpakken. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_IggY
Iemand een idee of ik via esphome een climate component kan maken?

Ik heb volgende code gevonden rechtstreeks voor de modbus component in HA:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
climates:
    - name: "hp_heating_climate"
      address: 3
      slave: 1
      input_type: input
      max_temp: 45
      min_temp: 15
      offset: 0
      precision: 1
      scale: 0.1
      target_temp_register: 2
      temp_step: 0.5
      temperature_unit: C
      hvac_onoff_register: 0
      write_registers: true
      hvac_mode_register:
        address: 0
        values:
          state_cool: 0
          state_heat: 4
          state_auto: 3

en er bestaat een esphome climate component:
https://esphome.io/components/climate/index.html#

echter ik heb geen idee hoe deze 2 te combineren (en of het uberhaupt mogelijk is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalexSun
@bassa91 ín de buitenunit zit een automatische ontluchter, maar vanuit de fabriek stond die bij ons dicht. Check even dat die open staat. Anders is de kans groot dat je meteen ch14 (flow error) krijgt tijdens de pomptest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan-1986
  • Laatst online: 18:23
En zorgen voor oordopjes tegen het dreunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
g1n0 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 22:56:
[...]

Dan nog, heb je opgestookt? Maakt niet uit hoelang je vloer ligt, indien nooit gedaan moet je altijd opstoken (zit zelf midden in het proces op inmiddels 25 graden :))
Als de tegels er al opgelijmd liggen kan je je de moeite besparen. Opstoken doe je zo dat de vloer preventief scheurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Niet online
Oilman schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 20:04:
[...]

Als de tegels er al opgelijmd liggen kan je je de moeite besparen. Opstoken doe je zo dat de vloer preventief scheurt.
Owja, tegels heb je ook nog inderdaad. Heb hier pvc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassa91
SalexSun schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 19:39:
@bassa91 ín de buitenunit zit een automatische ontluchter, maar vanuit de fabriek stond die bij ons dicht. Check even dat die open staat. Anders is de kans groot dat je meteen ch14 (flow error) krijgt tijdens de pomptest.
Bij ons is dit inderdaad ook het geval. Even opengedraaid en de lucht kon eruit.
Johan-1986 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 19:58:
En zorgen voor oordopjes tegen het dreunen.
Bewust gekozen voor rubberen blokken los van de fundering. Daarnaast uiteraard een flexibele slang om de trillingen naar het leidingwerk te reduceren.

[ Voor 27% gewijzigd door bassa91 op 05-03-2024 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
bassa91 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 21:59:
[...]

Bij ons is dit inderdaad ook het geval. Even opengedraaid en de lucht kon eruit.

[...]

Bewust gekozen voor rubberen blokken los van de fundering. Daarnaast uiteraard een flexibele slang om de trillingen naar het leidingwerk te reduceren.
En? geen oordoppen nodig gehad?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

SalexSun schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:55:
Voor de kenners. Kan iemand iets zinnigs zeggen over hoe waterpas de unit moet staan? Vermoedelijk door inklinking van de grond is de buitenunit lichtelijk achterover komen te staan.

[Afbeelding]
Zet hem maar snel recht, in dit filmpje kan je horen hoe een LG klinkt die een tijdje niet meer waterpas staat: :X

YouTube: Heat Geek Gives His Verdict on John’s Nightmare Heat Pump

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalexSun
Pixal schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:43:
[...]

Zet hem maar snel recht, in dit filmpje kan je horen hoe een LG klinkt die een tijdje niet meer waterpas staat: :X

YouTube: Heat Geek Gives His Verdict on John’s Nightmare Heat Pump
Destijds heb ik hem natuurlijk weer netjes recht gezet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bassa91
SalexSun schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:34:
[...]

En? geen oordoppen nodig gehad?
Gisteravond opgestart en de temperatuur rustig op aan het voeren. Op dit moment 24 graden uitvoer.

De unit staat heel rustig en je hoort hem nauwelijks als je buiten staat (binnen helemaal niet hoorbaar). Op dit moment een COP van boven de 4.

Ook direct de wifi module gekoppeld, maar vind de opties in de LG thinq app nog marginaal. Zie bijvoorbeeld geen retour temperatuur van het water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

SalexSun schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 11:08:
[...]

Destijds heb ik hem natuurlijk weer netjes recht gezet
Sorry, had niet gezien dat je een vrij oude post had gequote 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door Pixal op 07-03-2024 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_IggY
bassa91 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 11:14:
[...]

Gisteravond opgestart en de temperatuur rustig op aan het voeren. Op dit moment 24 graden uitvoer.

De unit staat heel rustig en je hoort hem nauwelijks als je buiten staat (binnen helemaal niet hoorbaar). Op dit moment een COP van boven de 4.

Ook direct de wifi module gekoppeld, maar vind de opties in de LG thinq app nog marginaal. Zie bijvoorbeeld geen retour temperatuur van het water.
Waarschijnlijk een hele domme vraag, maar hoe bereken je je COP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassa91
tweak_IggY schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 11:27:
[...]

Waarschijnlijk een hele domme vraag, maar hoe bereken je je COP?
Om het versimpeld te zeggen.

Het geleverde vermogen (warmte) delen door het gebruikte vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_IggY
dank, maar hoe verkrijgen jullie het geleverde vermogen en het verbruikte vermogen? Ik heb niks met Watt in de esp vanuit de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verburgmelvin
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20-09-2024
Hallo allen, ik heb even zitten zoeken op deze pagina maar kon het niet direct vinden.

Wij hebben een LG Therma monoblock 5.5 KW met een buffervat van 200L DHW deze tempratuur stond op 50 graden deze doet wekelijks een legionella programma naar 60+ graden nu heb ik vandaag de tempratuur naar 45 graden gezet omdat wij dit alleen voor hoofdzakelijk douchen gebruiken.

Echter nu ik dit heb gedaan vraag ik me toch steeds af hoe dit bij andere bevalt en of dit juist niet aan te raden is..

Alvast dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@verburgmelvin
@Grolsch doet dat ook met zijn Mitsubishi en levert geen problemen op.
Minder verlies (verschil met de omgeving) is ook minder verbruik en lagere temperaturen betere cop

@tweak_IggY
Zoek even in het HA forum op cop.
Afgegeven vermogen bereken je uit flow en deltaT WP in en uit
Opgenomen vermogen is vaak gewoon een kWh meter of een shelly of iets dergelijks

[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-03-2024 02:07 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjaakPeer
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20:04
verburgmelvin schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 22:05:
Hallo allen, ik heb even zitten zoeken op deze pagina maar kon het niet direct vinden.

Wij hebben een LG Therma monoblock 5.5 KW met een buffervat van 200L DHW deze tempratuur stond op 50 graden deze doet wekelijks een legionella programma naar 60+ graden nu heb ik vandaag de tempratuur naar 45 graden gezet omdat wij dit alleen voor hoofdzakelijk douchen gebruiken.

Echter nu ik dit heb gedaan vraag ik me toch steeds af hoe dit bij andere bevalt en of dit juist niet aan te raden is..

Alvast dank!
Hoeveel risico wil je nemen? Persoonlijk (met microbiologie achtergrond) zou ik het risico niet nemen:

Legionella bacterie heeft >55 degC, bij voorkeur >60 degC nodig om groei te beperken. Het naar beneden halen van je temperatuur gaat over tijd impact hebben op de kwaliteit van je water. Let op dat de douche JUIST het risico is, ivm vernevelen van water (en dus het risico op inademen van legionella).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verburgmelvin
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20-09-2024
SjaakPeer schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:07:
[...]

Hoeveel risico wil je nemen? Persoonlijk (met microbiologie achtergrond) zou ik het risico niet nemen:

Legionella bacterie heeft >55 degC, bij voorkeur >60 degC nodig om groei te beperken. Het naar beneden halen van je temperatuur gaat over tijd impact hebben op de kwaliteit van je water. Let op dat de douche JUIST het risico is, ivm vernevelen van water (en dus het risico op inademen van legionella).
Dank voor je uitgebreide reactie. Snap wat je zegt daarom dacht ik vraag het even hier wat er over gedacht wordt. Wekelijks (elke vrijdag) doet de warmtepomp een desinfectie programma en gaat gaat het water naar een temperatuur van 60/65 graden.
Met deze kennis heb ik de temperatuur naar beneden gezet, is het dan nogsteeds niet verstandig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalexSun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassa91
Nu ik midden in het opstookprotocol zit, hebben we vanochtend een aantal defrosts gehad. Zou dit graag ergens willen monitoren, maar nog geen beschikking over.

Ging om ca. 3 per uur. Kan dit komen omdat het systeem nog niet volledig op temperatuur is? Uitgaande temperatuur momenteel 25 graden en retour temperatuur 20 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 30-05 20:03
verburgmelvin schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:42:
[...]
Dank voor je uitgebreide reactie. Snap wat je zegt daarom dacht ik vraag het even hier wat er over gedacht wordt. Wekelijks (elke vrijdag) doet de warmtepomp een desinfectie programma en gaat gaat het water naar een temperatuur van 60/65 graden.
Met deze kennis heb ik de temperatuur naar beneden gezet, is het dan nogsteeds niet verstandig?
Als je gewoon 1x per week een legionellarun doet het is zeker geen probleem. Volgens mij groeit legionella vooral onder 45 graden (ik ben geen expert, dus even googelen). Hoe snel het groeit weet ik ook niet. Maar als je 1x per week alles dood maakt (dat lukt wel met 60 graden) dan zit je zeker veilig.

LG-HM123MR.U34 / LG-WH27S.F5 / 1245 Wp (zuid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ajs.rutten
  • Laatst online: 05-06 17:19
Hallo, ik heb een solaredge omvormer en wil deze aansluiten op de warmtepomp zodat ik gebruik kan gaan maken van de zonne-energie (ESS State). Heeft iemand ervaring hiermee hoe dit te doen en wat ik hiervoor nodig heb? Ik heb een Homewizard P1 meter in de warmtepomp, zou ik hier iets mee kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
Ajs.rutten schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 18:34:
Hallo, ik heb een solaredge omvormer en wil deze aansluiten op de warmtepomp zodat ik gebruik kan gaan maken van de zonne-energie (ESS State). Heeft iemand ervaring hiermee hoe dit te doen en wat ik hiervoor nodig heb? Ik heb een Homewizard P1 meter in de warmtepomp, zou ik hier iets mee kunnen?
Wat probeer je te bereiken? Wel een paar opmerkingen, je warmtepomp laat zich niet dynamisch sturen door energie aanbod. Als je op een bepaald moment 1 kW beschikbaar hebt en op een ander moment bv 3kW kan de WP hier niets mee. Die trekt gewoon zoveel vermogen als op dat moment nodig is en laat zich niet leiden door hoeveel vermogen er beschikbaar is.
Je kunt wel aan de hand van energieaanbod een WP aan of uit zetten. Dit kan bv via het thermostaat signaal. Ik weet niet of hier al oplossingen voor bestaan. Maar als er al een markt voor is, is die erg klein omdat de winst voor jou als gebruiker vrijwel nihil is. In het seizoen waar jij de meeste energie voor je WP nodig hebt is er immers heel weinig zonne energie beschikbaar.

Een ander verhaal zijn de ideeen die vanuit netbeheerders af entoe opduiken, op afstand grote verbruikers bij consumenten aan/af schakelen om pieken in de netcongestie op te vangen. Dit is nogal controversieel omdat dan achter de voordeur ingegrepen zou worden.l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
BernieW schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 10:48:
[...]

Wat probeer je te bereiken? Wel een paar opmerkingen, je warmtepomp laat zich niet dynamisch sturen door energie aanbod. Als je op een bepaald moment 1 kW beschikbaar hebt en op een ander moment bv 3kW kan de WP hier niets mee. Die trekt gewoon zoveel vermogen als op dat moment nodig is en laat zich niet leiden door hoeveel vermogen er beschikbaar is.
Je kunt wel aan de hand van energieaanbod een WP aan of uit zetten. Dit kan bv via het thermostaat signaal. Ik weet niet of hier al oplossingen voor bestaan. Maar als er al een markt voor is, is die erg klein omdat de winst voor jou als gebruiker vrijwel nihil is. In het seizoen waar jij de meeste energie voor je WP nodig hebt is er immers heel weinig zonne energie beschikbaar.

Een ander verhaal zijn de ideeen die vanuit netbeheerders af entoe opduiken, op afstand grote verbruikers bij consumenten aan/af schakelen om pieken in de netcongestie op te vangen. Dit is nogal controversieel omdat dan achter de voordeur ingegrepen zou worden.l
Dit is niet helemaal waar. De LG heeft wel degelijk mogelijkheden voor iets als energie management:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EOfcRVC9UWvPGtJzyh0C8bAeDVs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Pol3NGF1sQVtpG0dpOvRM15T.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SEZyHSce0SefuCokJohhUZYuUaw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xV3Nni36mCrdPT02Xg0l8g2x.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Gisteren scheen hier de zon de hele dag en ik had een goede opbrengst van de zonnepanelen. Nu lees je veel over netcongestie, dus ik dacht, ik zet eens de zonopbrengst uit, tegen het WP verbruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/71bWsdHXkzuZoKYEUoXlTn89Z7w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TA3kXwl8p94SXEOfq3pVYx5a.png?f=user_large

Als de zon de hele dag schijnt, dan zal ik met de WP weinig kunnen bijdragen aan het verminderen van de netcongestie.
Als het half bewolkt is, lijkt het mij heel moeilijk om de WP de veranderingen van de zon (wel of geen zon
dan de WP aan en uit) te laten volgen en daarmee de eigen opgewekte stroom te gebruiken en ook de netcongestie te verminderen.
Ik ga dan eerder denken aan een batterij die direct kan reageren op het terugleveren door op te laden of te ontladen.

( Gisteren: opwek 27,6 - verbruik 11,6 (waarvan 6,6 zon) - teruglevering 21 kWh )

[ Voor 5% gewijzigd door PeteSplit op 09-03-2024 14:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jschel
Jojan265 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 11:01:
[...]

Dit is niet helemaal waar. De LG heeft wel degelijk mogelijkheden voor iets als energie management:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Met de ESS stuur je nog steeds met aan/uit. De ESS functie past alleen de setpoints aan. Ik gebruik de ESS voor SWW, dat werkt goed. Voor verwarming gebruik ik het niet. Ik heb ik het wel geprobeerd, maar dan vind ik comfort toch belangrijker dan besparen op een paar euro op mijn dynamisch contract.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SalexSun
jschel schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 15:31:
[...]

Met de ESS stuur je nog steeds met aan/uit. De ESS functie past alleen de setpoints aan. Ik gebruik de ESS voor SWW, dat werkt goed. Voor verwarming gebruik ik het niet. Ik heb ik het wel geprobeerd, maar dan vind ik comfort toch belangrijker dan besparen op een paar euro op mijn dynamisch contract.
Ja, maar je kan met ESS dus wel bijv de watertemperatuur verhogen wanneer de zon schijnt, dan hoef je daarna minder te verwarmen wanneer de zon niet schijnt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalexSun
@Ajs.rutten Let op dat met ESS1 (off) vorstbeveiliging niet ingrijpt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ajs.rutten
Dank allemaal maar dus niemand hier die dit concreet heeft aangesloten? Bedoeling was inderdaad om in de zomer sww met zonne-energie te verwarmen naar 58 graden zodat ik minder hoef te verwarmen als er geen zonne-energie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ajs.rutten
Ik wil dit nu overigens gaan doen met losse schema ‘s om op dagen dat ze de hele dag zon voorspellen om de sww te verwarmen naar 58 graden rond 12:00 uur (piek moment van mijn zonnepanelen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-06 18:42
Ajs.rutten schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 17:52:
Ik wil dit nu overigens gaan doen met losse schema ‘s om op dagen dat ze de hele dag zon voorspellen om de sww te verwarmen naar 58 graden rond 12:00 uur (piek moment van mijn zonnepanelen)
Als je modbus gebruikt en je opwek ergens kunt inzien, bijvoorbeeld in homeassistant.
Dan kun je een automatisering maken die warm water gaat maken als er overproductie is.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalexSun
Ajs.rutten schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 17:49:
Dank allemaal maar dus niemand hier die dit concreet heeft aangesloten? Bedoeling was inderdaad om in de zomer sww met zonne-energie te verwarmen naar 58 graden zodat ik minder hoef te verwarmen als er geen zonne-energie is.
Jawel, ik gebruik momenteel de ESS functie als alternatief voor de externe thermstaat functie, dus om de stooklijn omhoog/omlaag te zetten obv signaal van een externe thermostaat. Voor SWW staat hier een warmtepompboiler, dus daar heb ik geen ervaring mee.

Hoe het aan te sluiten heeft @Jojan265 gedeeld. TB_SG1 en 2 kun je schakelen door 230v op de L/N te zetten. Met de TB_SG ingangen kun je tussen 4 ESS schakelen waarvan er twee vrij configureerbaar zijn. Als je modbus gebruikt kun je alle 8 aan.

Let ook even op dat niet iedere ESS kan verhogen en verlagen.
Bijv: ESS 5 en 6 kun je alleen laten plussen, terwijl 7 en 8 alleen kunnen minnen. Dat is niet onoverkomelijk, maar je moet het net even weten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jschel
SalexSun schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 18:05:
[...]

Jawel, ik gebruik momenteel de ESS functie als alternatief voor de externe thermstaat functie, dus om de stooklijn omhoog/omlaag te zetten obv signaal van een externe thermostaat. Voor SWW staat hier een warmtepompboiler, dus daar heb ik geen ervaring mee.

Hoe het aan te sluiten heeft @Jojan265 gedeeld. TB_SG1 en 2 kun je schakelen door 230v op de L/N te zetten. Met de TB_SG ingangen kun je tussen 4 ESS schakelen waarvan er twee vrij configureerbaar zijn. Als je modbus gebruikt kun je alle 8 aan.

Let ook even op dat niet iedere ESS kan verhogen en verlagen.
Bijv: ESS 5 en 6 kun je alleen laten plussen, terwijl 7 en 8 alleen kunnen minnen. Dat is niet onoverkomelijk, maar je moet het net even weten
ESS werkt ook heel goed via modbus. Dan heb je naast ESS meteen ook veel meer andere stuur mogelijkheden / metingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-06 21:29
jschel schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 21:41:
[...]

ESS werkt ook heel goed via modbus. Dan heb je naast ESS meteen ook veel meer andere stuur mogelijkheden / metingen.
Interessant, kun je dit verder uitleggen hoe dat in z’n werk gaat?

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taedeh
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-06 07:25
Ik ben ook wel nieuwsgierig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jschel
tebogo schreef op zondag 10 maart 2024 @ 00:29:
[...]

Interessant, kun je dit verder uitleggen hoe dat in z’n werk gaat?
Je kunt veel sensoren uitlezen en coils en registers schrijven met modbus. Modbus is is een industrieel protocol wat uit de PLC tijd komt, maar wat nog veel gebruikt wordt. In dit forum kun je veel over modbus vinden als je er op zoekt. Ik stuur de warmte pomp met home assistant direct aan met modbus. Ik gebruik daarvoor een modbus naar ethernet omzetter van Waveshare, de RS232/485 to Ethernet versie met gateway functie. Sommige in dit forum gebruiken een ESP32 met ESPhome al dan niet in combinatie met home assistant. Over beide opties is al veel in dit forum te vinden. Modbus kun je direct aansluiten op het terminalblock in je warmtepomp. Je hebt er geen speciale connector of kabel voor nodig. Een telefoon kabel is bv al prima. Verder moet je twee jumpers/schakelaartjes op het indoor PCB omzetten. Zoek maar eens op modbus in het forum en lees je een beetje in. Als je dan nog vragen hebt mag je ze altijd stellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-06 21:29
jschel schreef op zondag 10 maart 2024 @ 21:50:
[...]

Je kunt veel sensoren uitlezen en coils en registers schrijven met modbus. Modbus is is een industrieel protocol wat uit de PLC tijd komt, maar wat nog veel gebruikt wordt. In dit forum kun je veel over modbus vinden als je er op zoekt. Ik stuur de warmte pomp met home assistant direct aan met modbus. Ik gebruik daarvoor een modbus naar ethernet omzetter van Waveshare, de RS232/485 to Ethernet versie met gateway functie. Sommige in dit forum gebruiken een ESP32 met ESPhome al dan niet in combinatie met home assistant. Over beide opties is al veel in dit forum te vinden. Modbus kun je direct aansluiten op het terminalblock in je warmtepomp. Je hebt er geen speciale connector of kabel voor nodig. Een telefoon kabel is bv al prima. Verder moet je twee jumpers/schakelaartjes op het indoor PCB omzetten. Zoek maar eens op modbus in het forum en lees je een beetje in. Als je dan nog vragen hebt mag je ze altijd stellen!
Ik gebruik al langere tijd een ESP met modbus, dat is niet m’n vraag. Het ging me juist om wat je zei: “ ESS werkt ook heel goed via modbus”.
Hoe dan?

Bedankt!

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
tebogo schreef op zondag 10 maart 2024 @ 22:33:
[...]

Ik gebruik al langere tijd een ESP met modbus, dat is niet m’n vraag. Het ging me juist om wat zei: “ ESS werkt ook heel goed via modbus”.
Hoe dan?

Bedankt!
:) discussie gevolgd ESP,ik zie niet in wat voordeel is te behalen het is toch gewoon..als de WP draait en er is teruglevering met zonnepanelen dan word er onmiddelijk gesaldeerd en het evt tekort aan vermogen(kwh) word aangevuld vanuit het net....als er veel zonnestroom is zal de buitentemp ws ook hoog zijn en zal er geen warmtevraag zijn(wp staat stil)...als er ook een boiler op zit kan het iets uitmaken(zeer weinig)....alleen de net beheerder heeft er voordeel mee (minder over belasting van het net) dan is er minder teruglevering(piek belasting bijv bij 12.oo uur)....het alles zou evt wel kunnen maar dan moet men grote warmte buffer hebben ,dan is een (duur) accupakket beter...hoever wil je gaan? :) salderings regeling bestaat nog altijd.....een goed energiecontract afsluiten(als dat mogelijk is) lijkt me beter dan is er nog voordeel te behalen!(niet bij de 3 grote energie maatschappijen daar word je een oor aangenaait offtopic)

[ Voor 10% gewijzigd door kazemo op 11-03-2024 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jschel
tebogo schreef op zondag 10 maart 2024 @ 22:33:
[...]

Ik gebruik al langere tijd een ESP met modbus, dat is niet m’n vraag. Het ging me juist om wat zei: “ ESS werkt ook heel goed via modbus”.
Hoe dan?

Bedankt!
Check, sorry. Op de RMC moet je ESS via modbus instellen. Zit ergens in het menu ik denk bij connectivity of zo.

In home assistant gebruik ik een input_select om de ESS state te kiezen

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
input_select:
  therma_v_ess_select:
    name: "Therma V energy state (H/C/DHW)"
    options:
      - "0 - Power saving state not used"
      - "1 - Forced off (unit locked)"
      - "2 - Normal operation (-/-/-)"
      - "3 - High power state (2/-/5)"
      - "4 - Very high DHW power state (-/-/80)"
      - "5 - Very high power state (2/2/20)"
      - "6 - High power state (1/1/3)"
      - "7 - Low power state (-/1/3)"
      - "8 - Very low power state (-/2/6)"
    initial: "0 - Power saving state not used"
    icon: mdi:state

Tussen haakjes heb ik in tekst gezet wat ik op de RMC ingesteld heb voor de ernergy states. Als je de tekst veranderd gebeurt er verder niets met de instellingen. Dat zul je op de RMC moeten doen.

Verder heb ik een automation die de input_select en het ESS modbus register in de gaten houdt. Als een van de twee veranderd wordt de ander gesynchroniseerd.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
automation:
  - id: therma_v_update_energy_saving_state_auto
    alias: Therma V Update Energy Saving State auto
    description: Synchronizes the Therma V ESS's input select state and modbus
    mode: single
    max_exceeded: silent
    trigger:
    - platform: state
      entity_id:
      - sensor.therma_v_energy_state
      id: ess_modbus_trig
    - platform: state
      entity_id:
      - input_select.therma_v_ess_select
      id: ess_select_trig
    condition: []
    action:
    - choose:
      - conditions:
        - condition: trigger
          id: ess_modbus_trig
        sequence:
        - variables:
            index: '{{ trigger.to_state.state | int(0) }}'
        - service: input_select.select_option
          target:
            entity_id: input_select.therma_v_ess_select
          data:
            option: '{{ state_attr("input_select.therma_v_ess_select", "options")[ index ] }}'
      - conditions:
        - condition: trigger
          id: ess_select_trig
        sequence:
        - service: modbus.write_register
          data_template:
            address: 9
            slave: 1
            hub: modbus_tcp2rs485_gateway
            value: '{{ trigger.to_state.state[0] | int(0)  }}'

Ook heb ik automations die de input select aanpassen aan de hand van APEX prijs etc. Dat doe ik als volgt, waar ik de ESS op 5 zet

code:
1
2
3
4
5
6
        sequence:
        - service: input_select.select_option
          target:
            entity_id: input_select.therma_v_ess_select
          data:
            option: '{{ state_attr("input_select.therma_v_ess_select", "options")[ 5 ] }}'

Is dit wat je zocht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jschel
kazemo schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:07:
[...]

:) discussie gevolgd ESP,ik zie niet in wat voordeel is te behalen het is toch gewoon..als de WP draait en er is teruglevering met zonnepanelen dan word er onmiddelijk gesaldeerd en het evt tekort aan vermogen(kwh) word aangevuld vanuit het net....als er veel zonnestroom is zal de buitentemp ws ook hoog zijn en zal er geen warmtevraag zijn(wp staat stil)...als er ook een boiler op zit kan het iets uitmaken(zeer weinig)....alleen de net beheerder heeft er voordeel mee (minder over belasting van het net) dan is er minder teruglevering(piek belasting bijv bij 12.oo uur)....het alles zou evt wel kunnen maar dan moet men grote warmte buffer hebben ,dan is een (duur) accupakket beter...hoever wil je gaan? :) salderings regeling bestaat nog altijd.....een goed energiecontract afsluiten(als dat mogelijk is) lijkt me beter dan is er nog voordeel te behalen!(niet bij de 3 grote energie maatschappijen daar word je een oor aangenaait offtopic)
Er zijn ook mensen met een dynamisch contract. Vooral in de zomer kan het gunstig zijn om het opwarmen van SWW te verplaatsen naar goedkopere uren en om de backup heater aan te zetten bij negatieve prijzen. In de winter is het minder nuttig. Daarom gebruik ik het alleen voor SWW. Het prijsverschil is in de winter te laag en de dure uren zijn juist de uren dat je thuis bent en dan is het in de winter veel comfortabeler als de vloerverwarming actief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
jschel schreef op maandag 11 maart 2024 @ 11:04:
[...]

Er zijn ook mensen met een dynamisch contract. Vooral in de zomer kan het gunstig zijn om het opwarmen van SWW te verplaatsen naar goedkopere uren en om de backup heater aan te zetten bij negatieve prijzen. In de winter is het minder nuttig. Daarom gebruik ik het alleen voor SWW. Het prijsverschil is in de winter te laag en de dure uren zijn juist de uren dat je thuis bent en dan is het in de winter veel comfortabeler als de vloerverwarming actief is.
:) ja een dynamisch contract daar heb ik geen ervaring mee(is me te ondoorzichtig) ik kan me voorstellen als je ook elektrisch rijd dat dat dan voordeel bied(dan heb je tevens ook een accupakket voor in de avond uren).....men kan dan ook een gewone elec. boiler aanschaffen dat is in principe ook een backup heater....alles moet dan gebeuren ,just in time,via automatisering(hoe dan? wat voor parameters).....die parameters zou eigenlijk een taak zijn voor de netbeheerder dat die via de slimmemeter aan geleverd werd(misschien toekomst)

[ Voor 10% gewijzigd door kazemo op 11-03-2024 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18:31
Ik heb sinds half januari zo'n dynamisch contract. Ik kwam erop omdat de 1 jaar prijzen eind december nog best hoog waren, in mijn geval zou dat 38ct/kWh worden (nu 28ct heb ik gehoord?). Een dynamisch contract kun je op elk moment weer vanaf dus ik dacht ik probeer het eens. En tot nu toe best tevreden.

Er is niks geautomatiseerd bij mij maar er zit een voorspelbaar patroon in. In de ochtend tussen 7:00 en 10:00 is een piek en eind van de middag van 16:00 tot 19:00 ook. 's Avonds en 's nachts is een dal en in het weekend is het ook vaak goedkoper.

De elektrische auto heb ik ingesteld dat die tussen 00:00u en 6:00u laadt. En nu het wat warmer wordt laat ik de warmtepomp alleen draaien van 9:00 tot 17:00 (ook goed voor de COP) en dan weer van 20:00 tot 23:00. Daar tussen zorgt de massa in de vloer dat het hooguit 0.5 graad af koelt. Verder houden we een beetje rekening met wasmachines e.d. om die niet in de spitsuren aan te zetten, maar ook weer niet heel consequent.

Het is tot nu to zo dat de piek tarieven eigenlijk nooit boven de 28ct/kWh gaan en de dal tarieven zo rond 20ct/kWh. Het is dus gemiddeld goedkoper dan een vast contract, ook al doe je niks met de tijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jschel
KarsS schreef op maandag 11 maart 2024 @ 18:51:
Ik heb sinds half januari zo'n dynamisch contract. Ik kwam erop omdat de 1 jaar prijzen eind december nog best hoog waren, in mijn geval zou dat 38ct/kWh worden (nu 28ct heb ik gehoord?). Een dynamisch contract kun je op elk moment weer vanaf dus ik dacht ik probeer het eens. En tot nu toe best tevreden.

Er is niks geautomatiseerd bij mij maar er zit een voorspelbaar patroon in. In de ochtend tussen 7:00 en 10:00 is een piek en eind van de middag van 16:00 tot 19:00 ook. 's Avonds en 's nachts is een dal en in het weekend is het ook vaak goedkoper.

De elektrische auto heb ik ingesteld dat die tussen 00:00u en 6:00u laadt. En nu het wat warmer wordt laat ik de warmtepomp alleen draaien van 9:00 tot 17:00 (ook goed voor de COP) en dan weer van 20:00 tot 23:00. Daar tussen zorgt de massa in de vloer dat het hooguit 0.5 graad af koelt. Verder houden we een beetje rekening met wasmachines e.d. om die niet in de spitsuren aan te zetten, maar ook weer niet heel consequent.

Het is tot nu to zo dat de piek tarieven eigenlijk nooit boven de 28ct/kWh gaan en de dal tarieven zo rond 20ct/kWh. Het is dus gemiddeld goedkoper dan een vast contract, ook al doe je niks met de tijden.
Klopt dit jaar was zeer goed voor dynamische contracten. Inderdaad zonder iets te doen ben je al goedkoper uit. Het enige nadeel met zonnepanelen is dat je de energie relatief laag verkoopt in de zomer. Dus salderen was iets gunstiger met een vast contract. Maar nu er allemaal heffingen toegevoegd worden kan dat snel veranderen! Ik verzet SWW en let een beetje op met de vaatwasser en wasmachine en zet de zonnepanelen uit bij negatieve prijzen en zet dan de heater in het SWW vat aan en de WP op koelen in de zomer. Met verwarmen het setpoint aanpassen vond ik minder comfortabel in de winter, maar nu het minder koud is zou het wel kunnen denk ik. Misschien voeg ik het toe voor als het niet te koud is:)

Maar ik heb nu een jaar een dynamisch contract met zonnepanelen en een WP en ben er dik tevreden over!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVerheijden
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 03-06 13:23

RVerheijden

HU051MR.U44 HN091MR.NK5

Wat is een goed relais om tussen de verwarmings elementen van het boilervat en de warmte pomp te zetten dat ik ook vanuit HomeAssistant kan aanzetten als er teveel zonne-energie is.
Zou een Shelly 2 Pro werken? https://www.home2link.nl/shelly-pro-2.html
Mijn boilervat heeft twee elementen van 1500 Watt die nu in serie staan deze wil ik straks dan via twee aparte uitgangen gaan schakelen. Op de ingang komt dan het contact dat normaal vanuit de WP deze verwarmings elementen aanzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ik zou geen Shelly's gebruiken bij dat soort stroom maal tijd. Daar zijn ze niet voor gemaakt. Neem een serieus relais, desnoods mbv een Shelly gestuurd.

balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVerheijden
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 03-06 13:23

RVerheijden

HU051MR.U44 HN091MR.NK5

Roger_de_Poger schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 09:16:
[...]

Ik zou geen Shelly's gebruiken bij dat soort stroom maal tijd. Daar zijn ze niet voor gemaakt. Neem een serieus relais, desnoods mbv een Shelly gestuurd.
Zoiets dan met een Shelly of Sonoff ervoor om via Wifi te kunne schakelen.
Pagina: 1 ... 142 ... 178 Laatste