LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23
excuus. ik heb de link niet gevolgd omdat die vaak leiden naar die shelly's die in een inbouwdoos geplaatst worden. ik was wat voorbarig, hoewel niet onjuist. wees bedachtzaam op de stromen. een extra relais kan geen kwaad, al was het maar op je dure shelly te beschermen.jvanderkroon schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:05:
@Roger_de_Poger de gelinkte Shelly is toch juist een variant die daar speciaal voor gemaakt is. Het is een pro variant die in de meterkast gemonteerd kan worden en tot 25A mag worden belast. Of heb je geen vertrouwen in het merk?
Dit lijk gewoon een professionele relais met de wifi module ernaast zodat je kan schakelen. Eigelijk wat je voorstelt maar dan in 1 module.
balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage
Aardig geprijsd voor een nieuw model. (Ex BTW geloof ik)
https://www.vanwalraven.c...block-hm093hfx.ub60---9kw
[ Voor 4% gewijzigd door Kip op 12-03-2024 10:27 ]
Pardon my dutch
monoblock...Kip schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:25:
Weet iemand of je hierbij ook een binnenuit nodig hebt?
balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage
Uit de handleiding:
:fill(white):strip_exif()/f/image/oU7DhxCov5ssHx10DajyIgls.png?f=user_large)
De koudemiddel lijkt niet van de buitenunit naar de binnenuit te gaan.
Pardon my dutch
Het R290 monoblock heeft (voor zo ver ik het begrijp) altijd een binnenunit.Kip schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:25:
Weet iemand of je hierbij ook een binnenuit nodig hebt?
Hier een interessante brochure en de user manual: https://www.aircozonderst...epomp-hydrokit-230v-14kw/
In de brochure zie je dat het expansievat in de binnenunit zit, tevens wordt beschreven dat daar ook een aanstuur print in zit en (op de afbeelding) zit de controller aan de binnenunit.
LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West
:strip_exif()/f/image/TYXTOD5e44LpuuuRHh2LmUil.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat vroeg ik mij onlangs ook al af:Kip schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:58:
[...]
Uit de handleiding:
[Afbeelding]
thido in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"
Lijkt erop dat wat @Casper de Boer aan geeft juist is.
All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh
De binnenunit is een zgn hydrokit. In feite is de buitenunit een monoblock. De binnenunit is niet spannend en bevat een driewegklep en wat andere meuk en zut. Het zou de installatie een stuk eenvoudiger maken.Kip schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:58:
[...]
Uit de handleiding:
[Afbeelding]
Roger_de_Poger schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:48:
[...]
De binnenunit is een zgn hydrokit. In feite is de buitenunit een monoblock. De binnenunit is niet spannend en bevat een driewegklep en wat andere meuk en zut. Het zou de installatie een stuk eenvoudiger maken.
propaan brandbaar is.....propaan onder druk in de binnenruimte(split) moet volgens voorschrift explosieveilig uitgevoerd zijn(EX) daarom gebeurd dit buiten in de open lucht....het lijkt me dan ook niet raadzaam om er buiten een extra kast omheen te bouwen(als men dit zou willen, niet doen)
[ Voor 26% gewijzigd door kazemo op 13-03-2024 11:57 ]
Ik had dit ook na de laatste HA update, 3 van mijn sensoren gaven opeens error duplicate.legalr schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 15:28:
Sinds een paar dagen een probleem met Modbus en HA.
Al maanden zonder problemen sensor waarden ingelezen vanaf de LG d.m.v. Modbus, nu sinds een paar dagen een foutmelding op 1 sensorwaarde.
Geen wijzigingen gedaan aan de configuration.yaml,
iemand enig idee?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat ik ook probeerde, kreeg het niet gefixt. Uiteindelijk de naam aangepast van de betreffende switches\sensoren. Dus bijv, water_uitvoer_temperatuur hernoemd naar lg_water_uitvoer_temperatuur.
Daarna wel in je automatiseringen\dashboards\nodered dezelfde naamswijzigingen doorvoeren.
Helaas geen resultaatRoger_de_Poger schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:22:
scan-interval iets terugschroeven?
Staat lg_modbus3_input_1 bij de entities ? Kun je hem daar niet verwijderen ?
Als hij daarbij staat en je krijgt een foutmelding bij het verwijderen, dan een restart uitvoeren, daarna kun je hem dan wel verwijderen.
LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant
Volgens mij is er iets veranderd dat er voor zorgt dat je elk adres maar 1 keer mag lezen. Lees je het betreffende adres ook op een andere plek? Bij mij las ik bv. de kamer en SWW temp in een sensor en een modbus climate. Dat mag helaas niet meer denk ik.PeteSplit schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 18:03:
@legalr
Als hij daarbij staat en je krijgt een foutmelding bij het verwijderen, dan een restart uitvoeren, daarna kun je hem dan wel verwijderen.
Ik heb geen dubbele namen in mijn yaml's, dus het was echt omdat een adres dubbel gelezen werd.
[ Voor 15% gewijzigd door jschel op 14-03-2024 08:26 ]
LG HM123MR | Goodwe GW8K-DT | Homeassistant | Gasloos
Breaking change
Proposed change
Modbus integration checks for duplicate entity names, which avoids problems, however duplicates are only within
the same entity, e.g.
sensor.entity1
binary_sensor.entity1
Is not a duplicate and should be allowed.
nee deze is niet zichtbaar bij de entities.PeteSplit schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 18:03:
@legalr
ik heb zo'n idee dat ik deze fix maar af ga wachten.jschel schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 19:23:
[...]
Volgens mij is er iets veranderd dat er voor zorgt dat je elk adres maar 1 keer mag lezen. Lees je het betreffende adres ook op een andere plek? Bij mij las ik bv. de kamer en SWW temp in een sensor en een modbus climate. Dat mag helaas niet meer denk ik.zal straks eens kijken of het het onderstaande is maar ik kan t me niet voorstellen…
Hij kan ook nog als "niet zichtbaar" of "uitgeschakeld" staan bij de entities. Even alles zichtbaar maken en dan zoeken op lg_modbus3_input_1 en deze verwijderen.
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
gedaan, ook dan is deze entiteit niet zichtbaar.Jojan265 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 20:49:
[...]
Hij kan ook nog als "niet zichtbaar" of "uitgeschakeld" staan bij de entities. Even alles zichtbaar maken en dan zoeken op lg_modbus3_input_1 en deze verwijderen.
Als je de lijst van entities hebt, zie je links een vierkant wat je kunt selecteren, daarnaast een symbool (icon). Bij een entity die dubbel is, staat er op de plaats van het symbool (icon) een 'wimpel' (mdi:bookmark)legalr schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 21:02:
[...]
gedaan, ook dan is deze entiteit niet zichtbaar.
Als er geen dubbele zijn, is de melding wel raar...
Ik bevestig hetzelfde probleem: ik had dubbele entiteiten (in switches - binary sensor)legalr schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 15:28:
Al maanden zonder problemen sensor waarden ingelezen vanaf de LG d.m.v. Modbus, nu sinds een paar dagen een foutmelding op 1 sensorwaarde.
iemand enig idee?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Tsjechische Republiek, LG HM071M.43 productie datum januari 2020
Alle verborgen entiteiten zichtbaar gemaakt en vervolgens gefilterd op LG, maar de entiteit waar het om gaat vind ik niet terugPeteSplit schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 00:09:
[...]
Als je de lijst van entities hebt, zie je links een vierkant wat je kunt selecteren, daarnaast een symbool (icon). Bij een entity die dubbel is, staat er op de plaats van het symbool (icon) een 'wimpel' (mdi:bookmark)
Als er geen dubbele zijn, is de melding wel raar...
/f/image/GlXBqi55Bg0oIdz5FE2K2EWe.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb mijn scripts gecontroleerd, had geen dubbele namen. De foutmelding is duidelijk, je leest hetzelfde adres 2 keer en dat lijkt niet meer te mogen ben ik bang. Lees je het zelfde sensor adres ook nog op een andere plek in je modbus script?legalr schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 08:25:
[...]
Alle verborgen entiteiten zichtbaar gemaakt en vervolgens gefilterd op LG, maar de entiteit waar het om gaat vind ik niet terug
[Afbeelding]
Let wel op adressen van een coil (binary sensor) mogen hetzelfde zijn als die van een input register (sensor), een coil heeft een andere adres bereik als een input register. Dus je moet echt zoeken naar een sensor adres. Succes!
Home assistant opnieuw gestart, ook de LG even van spanning gehaald en opnieuw gestart, nu is de foutmelding weg en is het item weer beschikbaar.

De binnenunits lijken vrij groot in het filmpje. Als compensatie lijken de buitenunits met hogere vermogens weer compacter. De prijzen van de binnenunits beginnen boven de 1000 euro. Hierdoor zijn de nieuwe series warmtepompen aanzienlijk duurder geworden. Het lijkt er wel op dat alle binnenunits een warmte-element bevatten.kazemo schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 08:00:
[...]
YouTube: LG THERMA V R290 Installation Guide het is inderdaad zo.....schijnbaar is dit gedaan omdat het koudemiddel
propaan brandbaar is.....propaan onder druk in de binnenruimte(split) moet volgens voorschrift explosieveilig uitgevoerd zijn(EX) daarom gebeurd dit buiten in de open lucht....het lijkt me dan ook niet raadzaam om er buiten een extra kast omheen te bouwen(als men dit zou willen, niet doen)
Uit het overzicht hieronder wordt er gesuggereerd dat er ook een opstelling valt te maken zonder binnenuit. Waarbij een "Control box" wordt gebruikt.
Misschien moet er dan nog los een expansietank en ontluchter worden geplaatst.
:fill(white):strip_exif()/f/image/x1emycWVYVYgLsU672rMfTan.png?f=user_large)
https://www.lgklimaat.nl/...nobloc-leaflet-online.pdf
Hierbij verder bevestigd:
https://centercon.nl/nieu...ar:-de-lg-r290-hydrosplit
** Op dit moment is het alleen mogelijk de R290 Hydrosplit in combinatie met een hydrokit te gebruiken. De combinatie met Control Box en Integrated Watertank verschijnt medio Q2, 2024.
Pardon my dutch
Helaas is de huidige R290 minimaal 9kW. Weet iemand of LG al plannen heeft voor een 4 of 5kW model?
LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+
In deze post zit een link naar het vendor data book, hierin staan ook de geluidsdruk tabellen:SalexSun schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:38:
De R290 machine spreekt me wel aan, met name vanwege het geluid (<50dbA geluidsvermogen). Ik vraag me wel af in hoeverre dat klopt aangezien de stille concurrenten (vaillant, itho) rond de 53dbA zitten.
Helaas is de huidige R290 minimaal 9kW. Weet iemand of LG al plannen heeft voor een 4 of 5kW model?
https://gathering.tweaker...message/77291364#77291364
Ik ben voornamelijk heel benieuwd hoe ver de R290 terug kan moduleren...
LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West
Twijfel is nu tussen de enkel of 3 fase 9kw. Op papier is de 3-fase stiller. Is dit ook zo? De fan is hetzelfde. Dan is het de compressor die de 3db verschil maakt?
Twijfels een beetje over de meerwaarde van 3fase.
9kW 1 fase kan zo 20A trekken, dus je zit snel aan je limiet als je ook nog andere gebruikers op die fase hebt. Bij de 3fase heb je dat probleem niet.tijmeng schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 20:11:
Twijfel is nu tussen de enkel of 3 fase 9kw. Op papier is de 3-fase stiller. Is dit ook zo? De fan is hetzelfde.
https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/
Heeft iemand van jullie misschien ervaring met lg therma v 16kw vs loxone modbus.
We hebben een modbus module voor loxone en zouden graag willen uitlezen en aansturen via modbus op de warmtepomp.
Alleen we krijgen geen communicatie met de warmtepomp graag hoor ik of jullie hierin misschien advies hebben.
Gr. Marten
Op basis van deze data iig tot ~400w input.Casper de Boer schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 12:02:
[...]
In deze post zit een link naar het vendor data book, hierin staan ook de geluidsdruk tabellen:
https://gathering.tweaker...message/77291364#77291364
Ik ben voornamelijk heel benieuwd hoe ver de R290 terug kan moduleren...
https://keymark.eu/en/products/heatpumps/certified-products
Ja, volgens de installateur die ik daar over sprak worden de kleinere modellen einde van dit jaar verwacht. Ik weet niet welke vermogens dat zullen zijn.SalexSun schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:38:
De R290 machine spreekt me wel aan, met name vanwege het geluid (<50dbA geluidsvermogen). Ik vraag me wel af in hoeverre dat klopt aangezien de stille concurrenten (vaillant, itho) rond de 53dbA zitten.
Heb je de baudrate e.d. goed ingesteld:Marten93 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 20:56:
Hallo forumleden.
Heeft iemand van jullie misschien ervaring met lg therma v 16kw vs loxone modbus.
We hebben een modbus module voor loxone en zouden graag willen uitlezen en aansturen via modbus op de warmtepomp.
Alleen we krijgen geen communicatie met de warmtepomp graag hoor ik of jullie hierin misschien advies hebben.
Gr. Marten
:fill(white):strip_exif()/f/image/z0RyFMAiQb0a5FQKxkPm1Vhv.png?f=user_large)
Ik had hetzelfde probleem.legalr schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 15:28:
iemand enig idee?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bij mij was de oplossing het updaten van (een klaar staande) layout-card update.
(HACS > Frontend > layout-card)
Aanvulling:
Het werkt nu wel maar in het logboek blijft onderstaande melding wel terug komen:
Modbus lg_modbus/sensor.Water_uit address lg_modbus3_input_1 is duplicate, second entry not loaded!
[ Voor 8% gewijzigd door gigabit op 15-03-2024 10:28 ]
LG-HM071MR-U44
Het water gaat dan van 25 a 30 graden de 5 groepen in. de warmtepomp houdt 24/7 het op temperatuur.
Ik zet de warmtepomp in een grote kelder inhoud 300 m3 en blaas door ventilatie rooster naar buiten de lucht wordt aangevuld door twee koekoek,'s en dan zal de warmtepomp niet invriezen
Wat vinden jullie daar van misschien nog wat voorstellen
5 groepen maar op 90m2?jscheffers schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 19:41:
Ik heb vandaag de lg monoblock 5kw lucht / water binnen , voor alleen de 90 m2 vloerverwarming . Met een laagwater temperatuur verdeler zonder circulatiepomp .
Het water gaat dan van 25 a 30 graden de 5 groepen in. de warmtepomp houdt 24/7 het op temperatuur.
Ik zet de warmtepomp in een grote kelder inhoud 300 m3 en blaas door ventilatie rooster naar buiten de lucht wordt aangevuld door twee koekoek,'s en dan zal de warmtepomp niet invriezen
In de kelder plaatsen? Nooit doen, of je moet echt aanvoer en afvoer van lucht 100% scheiden. Anders gaat het toch vriezen in de kelder als het buiten nog niet vriest
LG-HM163MR-U34
In principe wel alleen staat er geen startbit bij.Jojan265 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 22:00:
[...]
Heb je de baudrate e.d. goed ingesteld:
[Afbeelding]
:fill(white):strip_exif()/f/image/zq8jj8EZVnnVDwfUGYwVfhPB.png?f=user_large)
Warmtepomp in de kelder wordt een complete ramp.jscheffers schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 19:41:
Ik heb vandaag de lg monoblock 5kw lucht / water binnen , voor alleen de 90 m2 vloerverwarming . Met een laagwater temperatuur verdeler zonder circulatiepomp .
De WP verplaatst tot mss wel 300m3 per uur, op een frisse dag trekt ie de kelder zo onder nul!
WP Vriest zichzelf in, moet ontdooien, kelder gaat vol condenswater staan....
[ Voor 5% gewijzigd door Kenwood960 op 15-03-2024 22:24 ]
HIJ IS TE GROOT VOOR in DE AFRIT NAAR DE KELDER en de omstandigheden kan het zelfde worden dan als hij buiten staat. in de kelder staat hij droog met al die elektronica, en condenswater kan ik afvoeren
We gaan het zie wie niet waagt wie niet wind
[ Voor 5% gewijzigd door jscheffers op 16-03-2024 00:22 ]
Ga je spijt van krijgen, maar desondanks succesjscheffers schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 00:18:
Ik zeg toch dat hij naar buiten blaas en retour via ramen ( door de 2 koekkoek,s ) de aan voer is.
HIJ IS TE GROOT VOOR in DE AFRIT NAAR DE KELDER en de omstandigheden kan het zelfde worden dan als hij buiten staat. in de kelder staat hij droog met al die elektronica, en condenswater kan ik afvoeren
LG-HM163MR-U34
Oftewel; het wordt nogal een groot knutselgehalte - mocht je een andere plek vinden (desnoods aan de gevel buiten) dan zou dat de voorkeur moeten hebben...
www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR
Maar als ik er nog eens rustig over nadenk is het misschien helemaal zo gek nog niet. Als je de koude lucht uit de WP maar goed naar buiten toe kunt afvoeren. De kelder koelt dan niet af door de koude lucht uit de WP.
Wel door de koudere buitenlucht die aangezogen wordt maar die kan mooi een beetje opwarmen aan de kelder vloer en wanden voor het de WP ingaat. Je krijgt dan eigenlijk een lucht/water warmtepomp met grondbron ondersteuning
Het zou dus zo maar kunnen dat waar wij bij +2 graden aan een defrostmania beginnen, deze WP nog rustig door snort en pas bij veel lagere temperaturen aan een defrost toe is...
Wel wordt de kelder minder comfortabel (als dat van belang is) en moet je rekening houden met de regels zoals hieronder al genoemd voor lucht openingen. Condenswater is geen probleem lees ik.
Normaal blijft het in een kelder toch wel een graad of 12 zonder te verwarmen, met deze opstelling wordt de kelder temperatuur bij benadering de buitentemperatuur. Wordt de uitvoer van de warmtepomp niet voor 100% naar buiten geblazen dan is het nog beroerder en veranderd de kelder in een grote vrieskist.KarsS schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 08:25:
@jscheffers Het klinkt wel gewaagd, je bent misschien de eerste Nederlander die z'n WP binnen plaatst![]()
Maar als ik er nog eens rustig over nadenk is het misschien helemaal zo gek nog niet. Als je de koude lucht uit de WP maar goed naar buiten toe kunt afvoeren. De kelder koelt dan niet af door de koude lucht uit de WP.
Wel door de koudere buitenlucht die aangezogen wordt maar die kan mooi een beetje opwarmen aan de kelder vloer en wanden voor het de WP ingaat. Je krijgt dan eigenlijk een lucht/water warmtepomp met grondbron ondersteuning![]()
Het zou dus zo maar kunnen dat waar wij bij +2 graden aan een defrostmania beginnen, deze WP nog rustig door snort en pas bij veel lagere temperaturen aan een defrost toe is...
Wel wordt de kelder minder comfortabel (als dat van belang is) en moet je rekening houden met de regels zoals hieronder al genoemd voor lucht openingen. Condenswater is geen probleem lees ik.
Ik zou echt de aan- en afvoer via leidingen aanleggen, omdat anders je kelder heel koud gaat worden (en misschien dit dus doorwerkt naar de rest van het huis). Zie bijv. de oplossing zoals hieronder:jscheffers schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 00:18:
Ik zeg toch dat hij naar buiten blaas en retour via ramen ( door de 2 koekkoek,s ) de aan voer is.
:fill(white):strip_exif()/f/image/Z9O4dxNq91wAOQwY3eV1wYTQ.png?f=user_large)
bron: https://www.vakbladwarmte...innen-opgesteld-monoblock
Je hebt dan natuurlijk nog wel steeds last van defrosts en zult een goede oplossing moeten bedenken voor de condensafvoer (best wel aanzienlijk tijdens de defrost periode).
The_KnarF schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 00:47:
[...]
Ga je spijt van krijgen, maar desondanks succes
hij verwarmt de keldervloer van boven....koelt vanonder weer af hoe moet het dan goed werken??....dat is water naar zee dragen(of hij moet enorm grote gescheiden lucht kanalen maken en kelderdek vanonder isoleren(waar begin je aan)
Ik denk dat het niet gezond is voor je huis.
Als je het desondanks toch gaat doen ben ik wel heel benieuwd hoe het uiteindelijk bevalt.
LG-HM163MR-U34
Ik ben meschien de eerste van Nederland maar niet van Duitsland wand dar kon het volgens een installateur,
Maar we gaan het zien.
Ik weet wel iemand die het in een boerenschuur heeft geprobeerd. Ik neem aan een paar maatjes groter en ook dat is niet echt een groot succes.jscheffers schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 11:16:
De lucht wordt voor 100% naar buiten geblazen aan de enekand van het huis anderekand heb ik twee koekkoek,s en daar hangt nu een 1200btu arico boven en bij 5 graden ga ik lucht via de kelder aanvoeren de arico loop van 7 uur tot 23 uur aan eenstuk door en hij vroor niet in teweil de temperatuur hooguit 1 a 2 graden zakte in de kelder Op de beganegrond vloer ligt 5 cm hardepersing tempex uit 1990.
Ik ben meschien de eerste van Nederland maar niet van Duitsland wand dar kon het volgens een installateur,
Maar we gaan het zien.
Ik ben wel benieuwd hoe het gaat bevallen. 5cm tempex is heel veel beter als niks, maar ook echt weinig. een paar C koudere kelder gaat hier ook echt effect op hebben.
Nukezone FTW
Dat afkoelen van de kelder kon nog wel eens meevallen. 300m3 is een hele forse kelder. Als ik even uit ga van 100m2 vloeroppervlak en 3m hoogte dan is er 220m2 wat in direct contact met de grond staat. In die tijd (1990 begrijp ik) werden kelders gemaakt door een spouwmuur op de kelderbodem te metselen en die vervolgens vol met beton te storten voor het deel wat onder het maaiveld ligt. De Rc van zo'n muur is ongeveer 0,3. Bij 220m2 zal er dan ongeveer 700W/K door die wand heen komen. Bij b.v. 3kW warmte onttrekking (ca. 4kW WP afgifte) betekend dat een daling aan de binnenkant van de muur van ruim 4 graden.Oilman schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 09:22:
[...]
Normaal blijft het in een kelder toch wel een graad of 12 zonder te verwarmen, met deze opstelling wordt de kelder temperatuur bij benadering de buitentemperatuur. Wordt de uitvoer van de warmtepomp niet voor 100% naar buiten geblazen dan is het nog beroerder en veranderd de kelder in een grote vrieskist.
Natuurlijk zal bij langdurige onttrekking de grond temperatuur ook wat dalen maar dat zal net als bij een grondbron niet veel meer dan een paar graden zijn.
Tot zover mijn persoonlijke mening. Ik heb er geen ervaring mee dus ben ook erg benieuwd hoe het @jscheffers zal bevallen.
Overigens heb ik wel 20 jaar gewerkt in een gebouw waar de beneden verdieping net zo'n kelder was. Die stookten we dagelijks op tot 21 graden (gas was toen nog goedkoop
Moet de RMC op AI mode staan om hier wat mee te kunnen soms?
Systeem uit en aan gezet en kan er weer inJeffvdv schreef op zondag 17 maart 2024 @ 08:24:
Hallo, zijn er meer mensen die niet meer kunnen instellen in het installateurs menu? Of weet iemand de oplossing? Zie foto’s
[Afbeelding]
[Afbeelding]
LG therma V 9KW u44 monoblock- LG WH20.s WPboiler
Did you try turning in off and on again?Jeffvdv schreef op zondag 17 maart 2024 @ 08:24:
Hallo, zijn er meer mensen die niet meer kunnen instellen in het installateurs menu? Of weet iemand de oplossing? Zie foto’s
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Edit: ah, dat heb je al gedaan
LG-HM163MR-U34
Ik heb een vraag aan degenen met wat ervaring met de AI mode van de LG Therma V. Ik heb anderhalve maand geleden een stooklijn ingesteld met een watertemperatuur van 38 gr. C bij -2 gr. C buitentemperatuur en met een watertemperatuur van 28 gr. C bij 12 gr. C buitentemperatuur (zie ook de foto). Bij echt koude temperaturen (rond of onder nul) heb ik dat nog niet getest. Maar bij de temperaturen van de afgelopen anderhalve maand werkte dat goed (een mooi rustig verloop, waarbij de warmtepomp op sommige momenten zelfs terugregelde tot 500 en zelfs 350 Watt opgenomen vermogen (9 kW variant)) . Echter nu het warmer wordt (dagen met buitentemperaturen tussen 12 en 18 gr. C overdag), merk ik dat de WP niet meer aangaat. Bij 12 gr. C. buitentemperatuur en hoger) zou de temperatuur van de warmtepomp (het water) 28 gr moeten zijn volgens de rode lijn in de grafujek (ik heb een hysteresis van -4 en +4 ingesteld), maar de WP geeft maar 20.5 gr.C. aan (zie foto), en start niet met verwarmen (zie foto).
Nu heb ik het sterke vermoeden dat (omdat ik 12 gr. C. als instelwaarde van de buitentemperatuur heb genomen) hij daarboven niet meer verwarmt. Ik had het idee, dat hij dan “gewoon” op een watertemperatuur van 28 gr. C. bleef verwarmen (zoals ook de rode lijn in de grafiek suggereert). Heeft iemand daar ervaring mee en klopt het wat ik zeg? Is het op de één of andere manier toch te regelen, dat de watertemperatuur op 28 gr. C ingesteld wordt boven de 12 gr. C. buitentemperatuur?
Ik wil de watertemperatuur van 28 gr. C. eigenlijk niet verlagen (ook niet bij een buitentemperatuur van bijvoorbeeld 18 gr. C), omdat ik nu al merk, dat de watertemperatuur in mijn circuit niet snel genoeg daalt naar 24 gr. C (als de warmtepomp uit is; 28 gr. C rekening houdend met de hysteresis, in dit geval -4 gr. C), zelfs als er een warmtevraag is, om dan de warmtepomp weer opnieuw aan te laten gaan. Uiteraard kan ik mijn hysteresis verkleinen (bijvoorbeeld hysteresis van -2 en +4), maar dat wil ik liever niet. Ook de stooklijn wat hoger leggen, heb ik bij voorkeur niet. Tips zijn welkom!
NB: De warmtepomp stuurt op de uitlaattemperatuur.
:strip_exif()/f/image/l85TwtD1qkgeiDebFmG8SsQM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UKjKf6MLs9jj6zN1pckQOjA6.jpg?f=fotoalbum_large)
Vriendelijke groet, Sander
LG HM091MRU44 | LG WH20S
Heeft al iets van in dit forum topic gestaan. Blijkbaar is 12 graden jouw maximum van de stooklijn. De warmtepomp kan ook koelen en daarvoor kan je ook een stooklijn instellen. Tussen deze stooklijnen kun je het beste wat ruimte laten.SCG schreef op zondag 17 maart 2024 @ 16:09:toon volledige bericht
Goedendag.
Ik heb een vraag aan degenen met wat ervaring met de AI mode van de LG Therma V. Ik heb anderhalve maand geleden een stooklijn ingesteld met een watertemperatuur van 38 gr. C bij -2 gr. C buitentemperatuur en met een watertemperatuur van 28 gr. C bij 12 gr. C buitentemperatuur (zie ook de foto). Bij echt koude temperaturen (rond of onder nul) heb ik dat nog niet getest. Maar bij de temperaturen van de afgelopen anderhalve maand werkte dat goed (een mooi rustig verloop, waarbij de warmtepomp op sommige momenten zelfs terug regelde tot 500 en zelfs 350 Watt opgenomen vermogen (9 kW variant)) . Echter nu het warmer wordt (dagen met buitentemperaturen tussen 12 en 18 gr. C overdag), merk ik dat de WP niet meer aangaat. Bij 12 gr. C. buitentemperatuur en hoger) zou de temperatuur van de warmtepomp (het water) 28 gr moeten zijn volgens de rode lijn in de grafiek (ik heb een hysteresis van -4 en +4 ingesteld), maar de WP geeft maar 20.5 gr.C. aan (zie foto), en start niet met verwarmen (zie foto).
Nu heb ik het sterke vermoeden dat (omdat ik 12 gr. C. als instelwaarde van de buitentemperatuur heb genomen) hij daarboven niet meer verwarmt. Ik had het idee, dat hij dan “gewoon” op een watertemperatuur van 28 gr. C. bleef verwarmen (zoals ook de rode lijn in de grafiek suggereert). Heeft iemand daar ervaring mee en klopt het wat ik zeg? Is het op de één of andere manier toch te regelen, dat de watertemperatuur op 28 gr. C ingesteld wordt boven de 12 gr. C. buitentemperatuur?
Ik wil de watertemperatuur van 28 gr. C. eigenlijk niet verlagen (ook niet bij een buitentemperatuur van bijvoorbeeld 18 gr. C), omdat ik nu al merk, dat de watertemperatuur in mijn circuit niet snel genoeg daalt naar 24 gr. C (als de warmtepomp uit is; 28 gr. C rekening houdend met de hysteresis, in dit geval -4 gr. C), zelfs als er een warmtevraag is, om dan de warmtepomp weer opnieuw aan te laten gaan. Uiteraard kan ik mijn hysteresis verkleinen (bijvoorbeeld hysteresis van -2 en +4), maar dat wil ik liever niet. Ook de stooklijn wat hoger leggen, heb ik bij voorkeur niet. Tips zijn welkom!
NB: De warmtepomp stuurt op de uitlaattemperatuur.
Vriendelijke groet, Sander
De meeste stooklijn hier op het forum topic beginnen met verwarmen bij 18 graden.
Jouw stooklijn 38/-2 28/12 (10 graden dalen op 14 graden buiten) zou dan bijvoorbeeld 23/19 kunnen zijn.
Als je een hogere temperatuur wilt wordt de lijn vlakker, 38/-2 tot 28/19.
Voorbeeld stooklijn:
:strip_exif()/f/image/YCuUMcFUTGhCePtT42lXHFQt.jpg?f=fotoalbum_large)
De therma v staat bekent om het pendelen, als de 20° niet lukt en hij begint te pendelen zul je de aanvoertemperatuur moeten verhogen.
Indien je vloerverwarming hebt kun je ook proberen sturen op ingaande temperatuur, dat zal zo snel niet stijgen bij de opstart en de WP doen pendelen....
[ Voor 72% gewijzigd door Kenwood960 op 17-03-2024 17:23 ]
Nu ben ik weer terug bij een simpele stooklijn in AI, maar regelen op invoer. Met hysterese 0, +4 moduleert de warmtepomp nog steeds snel terug (20 tot 30min). Nu zie ik soms 2 keer per dag een run van 30min, maar dat mag je denk ik geen pendelen noemen. Andere keren komt hij net door de opstartpiek heen en draait hij uren aan een stuk. Dan is de watertemperatuur vaak hoger dan de stooklijn (hyst van +4). Ik ben nog zoekende naar een goede manier om in deze gevallen op een gegeven moment af te schakelen.
Dank voor je reactie. De stooklijn suggereert in mijn geval, dat ie boven de 12 graden buitentemperatuur doorloopt op 28 gr. watertemperatuur (gezien de rode lijn). De stooklijn bij LG blijkt dus niet heel erg flexibel, helaas.... Ik ga hem inderdaad maar meer naar rechts verleggen.PeteSplit schreef op zondag 17 maart 2024 @ 17:19:
[...]
Heeft al iets van in dit forum topic gestaan. Blijkbaar is 12 graden jouw maximum van de stooklijn. De warmtepomp kan ook koelen en daarvoor kan je ook een stooklijn instellen. Tussen deze stooklijnen kun je het beste wat ruimte laten.
De meeste stooklijn hier op het forum topic beginnen met verwarmen bij 18 graden.
Jouw stooklijn 38/-2 28/12 (10 graden dalen op 14 graden buiten) zou dan bijvoorbeeld 23/19 kunnen zijn.
Als je een hogere temperatuur wilt wordt de lijn vlakker, 38/-2 tot 28/19.
Voorbeeld stooklijn:
[Afbeelding]
LG HM091MRU44 | LG WH20S
Dank voor je reactie. Ik heb recent toen het overdag 16-18 graden was en zonnig, gezien dat de watertemperatuur in het systeem erg langzaam daalt. Als ik mijn watertemperatuur van 28 graden verlaag naar 24 graden met een hysteresis van -4 tot +4 slaat deze waarschijnlijk niet meer aan. En ik wil bij voorkeur de hysteresis niet verlagen, want dan slaat de WP relatief vaak aan en vrij kort. Maar ik hoor al wel, dat het hier gaat om het maken van compromissen....Kenwood960 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 17:19:
Waarom probeer je dan niet 20° bij 20° binnentemperatuur?
De therma v staat bekent om het pendelen, als de 20° niet lukt en hij begint te pendelen zul je de aanvoertemperatuur moeten verhogen.
Indien je vloerverwarming hebt kun je ook proberen sturen op ingaande temperatuur, dat zal zo snel niet stijgen bij de opstart en de WP doen pendelen....
Ik ga in ieder geval de stooklijn verder naar rechts verleggen, maar ben "bang" dat de WP dan vaker aan en uitgaat, omdat in het gebied rond de 5-15 graden de watertemperatuur wat te hoog zal zijn. En hij liep juist zo mooi rustig...
:strip_exif()/f/image/cqwJmiixW1QESwW7PRKHVZLX.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik stuur juist op uitlaat temperatuur, omdat ik dan weet, wat er de vloer ingaat (en dat dat niet te warm is). Kun je wat meer vertellen, waarom het sturen op de inlaat dan beter is en wat daarin anders is? En moeten er dan ook andere instellingen worden aangepast (debiet?? staat nu op "optimaal debiet")?
Alvast bedankt.
LG HM091MRU44 | LG WH20S
Wat bedoel je met "HA". Verder klinkt het goed, wat je zegt. Ik had de WP nu ook erg rustig draaien, maar moet het rechter punt van de stooklijn verder naar rechts verleggen....SalexSun schreef op zondag 17 maart 2024 @ 17:38:
Ik heb afgelopen jaar verschillende manieren van regelen geprobeerd waarbij ik het doel heb de warmtepomp zoveel mogelijk zelfstandig te laten draaien. Dus zonder HA oid.
Nu ben ik weer terug bij een simpele stooklijn in AI, maar regelen op invoer. Met hysterese 0, +4 moduleert de warmtepomp nog steeds snel terug (20 tot 30min). Nu zie ik soms 2 keer per dag een run van 30min, maar dat mag je denk ik geen pendelen noemen. Andere keren komt hij net door de opstartpiek heen en draait hij uren aan een stuk. Dan is de watertemperatuur vaak hoger dan de stooklijn (hyst van +4). Ik ben nog zoekende naar een goede manier om in deze gevallen op een gegeven moment af te schakelen.
En waarom regel je op de invoer? Wat is het verschil met regelen op uitvoer en wat zijn de voordelen? Heb je dan ook nog andere parameters gewijzigd (debiet staat mij bij op "optimaal debiet"?
M.vr.gr.
Sander
LG HM091MRU44 | LG WH20S
Ik denk dat de meeste hier op uitvoer regelen. Voordeel van regelen op invoer is dat je afgifte er nog tussenzit, dus in het pendelgebied schakelt de WP later uit = meer warmte afgegeven = WP schakelt oas later weer in.
Puur theoretisch denk ik dat op invoer regelen (in geval van vvw) het beste werkt, zowel voor rustig gedrag als constante temperatuur. Beredenering: om de bij Tbuiten X een Tbinnen Y te hebben moet Tvloer Z (de vloer, dus niet het water) zijn. Dit leg je vast in de stooklijn.
De vvw kun je als bijna ideale warmtewisselaar zien. Dwz dat het water dat uit de vloer komt dezelfde temperatuur heeft als de vloer: Tvloer dus. Tuitvoer vd WP is veel minder direct gerelateerd aan Tvloer, wat met name een ‘probleem’ is voor de LG vanwege de opstartpiek en het beperkte hysteresebereik
Ik heb de stooklijn (erg) vlak, omdat bij rustige inzet, de temperatuur te veel gaat veranderen en de warmtepomp dan kan dan stoppen, om later bij een lagere temperatuur weer aan te gaan.SCG schreef op zondag 17 maart 2024 @ 20:28:
[...]
Dank voor je reactie. De stooklijn suggereert in mijn geval, dat ie boven de 12 graden buitentemperatuur doorloopt op 28 gr. watertemperatuur (gezien de rode lijn). De stooklijn bij LG blijkt dus niet heel erg flexibel, helaas.... Ik ga hem inderdaad maar meer naar rechts verleggen.
Ik heb de hysterese op -2 / 4 graden.
Ik heb eerst op invoer geregeld, maar nu al een tijdje op uitvoer.
Ik heb een 5 kW warmtepomp en in huis vloerverwarming en radiatoren (niets van aangepast, gas ketel weg, warmtepomp voor terug geplaatst)
Deze dagen temperatuur 28 - 29 graden uitvoer (detlaT, is verschil invoer en uitvoer temperatuur, rond de 2 graden)
Vaak pieken bij rustig bedrijf, dit zijn oil return cycles (orc's), in het koelmiddel zit ook een smeermiddel wat dan terug naar de compressor gaat.
Zie mijn grafiek van HomeWizard en dezelfde van Home Assistant (wo 13 maart)
/f/image/HOgChiB9I0iLcDPVf6rNI3y2.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/GeUw4bHQF1hA2TMChisF08GT.png?f=fotoalbum_large)
Omstreeks 14 uur heb ik de temperatuur van 28 naar 29 graden gezet. De orc's zie je namelijk bij lage temperatuur instelling. Ik heb hier geen Auto - AI gebruikt, omdat de temperatuur dan omlaag was gegaan, omdat het buiten warmer werd (en dan zou de warmtepomp kunnen stoppen).
Optimaal debiet; Ik heb een buffervat en een externe pomp en daarom gebruik ik optimaal debiet niet, maar vast debiet. Bij optimaal debiet gaat de stroomsnelheid terug naar 8 LPM, in het buffervat blijft de stroming door de externe pomp (bijvoorbeeld) 20 LPM. Je krijgt hierdoor dat het retourwater met 12 LPM terug gaat het huis in. Het opwarmen van de vloer en het huis gaat veel langer duren.
Ik heb daarom zelf gekozen om alles eenzelfde stroomsnelheid van 18 LPM te geven. Met 18 LPM heb ik ook veel minder ruis in de leidingen en radiatoren.
Door het buffervat heb ik ook weinig verschil bij het regelen op uitvoer of invoer (deltaT van 2).
[ Voor 20% gewijzigd door PeteSplit op 18-03-2024 10:29 ]
Zoals Salexsun al aangeeft, je krijgt ongeveer de temperatuur van de vloer terug, de warmte is al afgegeven aan de vloer.SCG schreef op zondag 17 maart 2024 @ 20:50:toon volledige bericht
[...]
Dank voor je reactie. Ik heb recent toen het overdag 16-18 graden was en zonnig, gezien dat de watertemperatuur in het systeem erg langzaam daalt. Als ik mijn watertemperatuur van 28 graden verlaag naar 24 graden met een hysteresis van -4 tot +4 slaat deze waarschijnlijk niet meer aan. En ik wil bij voorkeur de hysteresis niet verlagen, want dan slaat de WP relatief vaak aan en vrij kort. Maar ik hoor al wel, dat het hier gaat om het maken van compromissen....![]()
Ik ga in ieder geval de stooklijn verder naar rechts verleggen, maar ben "bang" dat de WP dan vaker aan en uitgaat, omdat in het gebied rond de 5-15 graden de watertemperatuur wat te hoog zal zijn. En hij liep juist zo mooi rustig...![]()
[Afbeelding]
Ik stuur juist op uitlaat temperatuur, omdat ik dan weet, wat er de vloer ingaat (en dat dat niet te warm is). Kun je wat meer vertellen, waarom het sturen op de inlaat dan beter is en wat daarin anders is? En moeten er dan ook andere instellingen worden aangepast (debiet?? staat nu op "optimaal debiet")?
Alvast bedankt.
Als de warmtepomp aangestuurd wordt op uitvoer, en bij opstart maakt hij de bekende piek, stuurt hij zichzelf over de ingestelde threshold en schakelt uit -> pendelen
Met sturen op invoer is dat bijna onmogelijk, omdat de vloer niet zomaar even 5 gr. omhoog kan bij de opstartpiek -> hij gaat niet over de threshold en blijft dus draaien.
Ook optimaal debiet heb ik uitstaan, das nog zo'n variabele die dikwijls roet in het eten gooit bij het afregelen van de WP.
Ook je stooklijn lijkt nogal onlogisch, de range waarin hij mag werken is héél klein. Ik denk ook dat hij dan boven de 12 gr. inderdaad meestal niks zal doen, of de vloer moet zo goed als ijskoud zijn.
Probeer even op inlaat sturen, vast debiet van min. 80% en met stooklijn:
-10gr 38gr water
20 gr 25gr water.
Laat een paar dagen lopen, en indien het te warm wordt, kun je stelselmatig proberen om die 25gr te laten zakken, tot het moment dat hij terug begint te pendelen. Zeker in het begin gaat het resultaat er random en niet gewenst uitzien, maar je moet de sturing wat tijd geven
Andersom kun je tijdens stevige vorst, die 38gr wat hoger of lager zetten.(zal hopelijk niet meer voor dit jaar zijn)
Ik denk dat het gedrag even rustig gaat zijn dan de vorige stooklijn, mss zelfs nog rustiger door de flauwere helling van de stooklijn.
Als je de verwarmingslijn goed hebt gekregen, kun je deze zomer beginnen met de settings van het koelen
succes!
Ik gebruik HA, en bij mij staat de aanvoertemp bij 20gr op 24gr.SalexSun schreef op zondag 17 maart 2024 @ 17:38:
Ik heb afgelopen jaar verschillende manieren van regelen geprobeerd waarbij ik het doel heb de warmtepomp zoveel mogelijk zelfstandig te laten draaien. Dus zonder HA oid.
Probleem was dan dat de wp dagen blijft draaien, maar het stelselmatig te warm werd in huis bij temperaturen boven de 10gr.
de aanvoertemp verlagen was ook geen optie, want dan stond de wp hele dagen aan/uit te schakelen.
Ik heb dan in HA met een zigbee temperatuursensor bepaalt, dat de wp uitschakelt bij 22gr. of bij een delta T lager dan 1 gedurende één uur.
Het inschakelen gebeurt terug bij 21,5
Hiermee pendelt de wp nooit, en verhoogt (volgens mij) de efficientie van de WP.
Hij moet namelijk niet gans de dag op zo'n laag debiet draaien, zodat het verbruik van de circulatiepompen en dergelijke te zwaar doorwegen op de COP.
Dit is (was) mijn eerste winter met een WP. Ik heb veel instellingen geprobeerd en ook een stooklijn proberen te maken. In het begin (oktober/november) deed de WP veel pendelen. Nu heb ik door, dat met de hysterese en de doel temperatuur ik pendelen kan voorkomen.SalexSun schreef op zondag 17 maart 2024 @ 17:38:
Voorbeeld (ik regel op uitvoer), ik stel een aanvoer temperatuur in op 26 graden en hysterese van +4. Tijdens de opstart loopt de WP door tot een max. temperatuur waarna de WP weer terug regelt. De WP schakelt dan uit boven de 30 graden (maar soms ook pas bij 33 graden). Op basis hiervan wijzig ik de doeltemperatuur zodat bij een volgende keer de WP gewoon doorloopt.
Nu heb ik gevonden dat de WP altijd goed loopt bij 28 graden en hiermee start de WP nu elke dag.
Vandaag bij de opstart naar 33 graden bij doeltemp van 28 graden (+5 bij hysterese +4)
/f/image/pmrxHpJERzFZ9saCgAXgGHuW.png?f=fotoalbum_large)
Ik probeer de aanvoer en retour temperatuur tussen 26 en 32 graden te houden met 28 graden als doel.
Dank voor de goede suggesties!PeteSplit schreef op zondag 17 maart 2024 @ 22:04:toon volledige bericht
[...]
Ik heb de stooklijn (erg) vlak, omdat bij rustige inzet, de temperatuur te veel gaat veranderen en de warmtepomp dan kan dan stoppen, om later bij een lagere temperatuur weer aan te gaan.
Ik heb de hysterese op -2 / 4 graden.
Ik heb eerst op invoer geregeld, maar nu al een tijdje op uitvoer.
Ik heb een 5 kW warmtepomp en in huis vloerverwarming en radiatoren (niets van aangepast, gas ketel weg, warmtepomp voor terug geplaatst)
Deze dagen temperatuur 28 - 29 graden uitvoer (detlaT, is verschil invoer en uitvoer temperatuur, rond de 2 graden)
Vaak pieken bij rustig bedrijf, dit zijn oil return cycles (orc's), in het koelmiddel zit ook een smeermiddel wat dan terug naar de compressor gaat.
Zie mijn grafiek van HomeWizard en dezelfde van Home Assistant (wo 13 maart)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Omstreeks 14 uur heb ik de temperatuur van 28 naar 29 graden gezet. De orc's zie je namelijk bij lage temperatuur instelling. Ik heb hier geen Auto - AI gebruikt, omdat de temperatuur dan omlaag was gegaan, omdat het buiten warmer werd (en dan zou de warmtepomp kunnen stoppen).
Optimaal debiet; Ik heb een buffervat en een externe pomp en daarom gebruik ik optimaal debiet niet, maar vast debiet. Bij optimaal debiet gaat de stroomsnelheid terug naar 8 LPM, in het buffervat blijft de stroming door de externe pomp (bijvoorbeeld) 20 LPM. Je krijgt hierdoor dat het retourwater met 12 LPM terug gaat het huis in. Het opwarmen van de vloer en het huis gaat veel langer duren.
Ik heb daarom zelf gekozen om alles eenzelfde stroomsnelheid van 18 LPM te geven. Met 18 LPM heb ik ook veel minder ruis in de leidingen en radiatoren.
Door het buffervat heb ik ook weinig verschil bij het regelen op uitvoer of invoer (deltaT van 2).
LG HM091MRU44 | LG WH20S
Dank voor de goede suggesties! Ik ga dit eens uitproberenSalexSun schreef op zondag 17 maart 2024 @ 21:32:
HA = Home assistant
Ik denk dat de meeste hier op uitvoer regelen. Voordeel van regelen op invoer is dat je afgifte er nog tussenzit, dus in het pendelgebied schakelt de WP later uit = meer warmte afgegeven = WP schakelt oas later weer in.
Puur theoretisch denk ik dat op invoer regelen (in geval van vvw) het beste werkt, zowel voor rustig gedrag als constante temperatuur. Beredenering: om de bij Tbuiten X een Tbinnen Y te hebben moet Tvloer Z (de vloer, dus niet het water) zijn. Dit leg je vast in de stooklijn.
De vvw kun je als bijna ideale warmtewisselaar zien. Dwz dat het water dat uit de vloer komt dezelfde temperatuur heeft als de vloer: Tvloer dus. Tuitvoer vd WP is veel minder direct gerelateerd aan Tvloer, wat met name een ‘probleem’ is voor de LG vanwege de opstartpiek en het beperkte hysteresebereik
LG HM091MRU44 | LG WH20S
Dank! Dat zijn nog eens goede suggesties Ik vermoed dat "afslaan" van de warmtepomp bij het "sturen op de uitlaat" (vaker) wordt voorkomen bij het sturen op de "inlaat", doordat er niet gestuurd wordt op de uitlaattemperatuur van de WP. De "overshoot" op de watertemperatuur (die kortstondig is) is voor de vloer niet zo erg, neem ik aan en deze wordt bij sturen op de inlaat dus geaccepteerd.Kenwood960 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 09:54:toon volledige bericht
[...]
Zoals Salexsun al aangeeft, je krijgt ongeveer de temperatuur van de vloer terug, de warmte is al afgegeven aan de vloer.
Als de warmtepomp aangestuurd wordt op uitvoer, en bij opstart maakt hij de bekende piek, stuurt hij zichzelf over de ingestelde threshold en schakelt uit -> pendelen
Met sturen op invoer is dat bijna onmogelijk, omdat de vloer niet zomaar even 5 gr. omhoog kan bij de opstartpiek -> hij gaat niet over de threshold en blijft dus draaien.
Ook optimaal debiet heb ik uitstaan, das nog zo'n variabele die dikwijls roet in het eten gooit bij het afregelen van de WP.
Ook je stooklijn lijkt nogal onlogisch, de range waarin hij mag werken is héél klein. Ik denk ook dat hij dan boven de 12 gr. inderdaad meestal niks zal doen, of de vloer moet zo goed als ijskoud zijn.
Probeer even op inlaat sturen, vast debiet van min. 80% en met stooklijn:
-10gr 38gr water
20 gr 25gr water.
Laat een paar dagen lopen, en indien het te warm wordt, kun je stelselmatig proberen om die 25gr te laten zakken, tot het moment dat hij terug begint te pendelen. Zeker in het begin gaat het resultaat er random en niet gewenst uitzien, maar je moet de sturing wat tijd geven![]()
Andersom kun je tijdens stevige vorst, die 38gr wat hoger of lager zetten.(zal hopelijk niet meer voor dit jaar zijn)
Ik denk dat het gedrag even rustig gaat zijn dan de vorige stooklijn, mss zelfs nog rustiger door de flauwere helling van de stooklijn.
Als je de verwarmingslijn goed hebt gekregen, kun je deze zomer beginnen met de settings van het koelen![]()
succes!
Stel ik bij het sturen op de inlaat de watertemperatuur dan ook lager in? Zeg maar "Delta T graden lager"?
LG HM091MRU44 | LG WH20S
Ik zou de waarden aanhouden om mee te starten. Nadien kun je nog wat fijnafstellen.SCG schreef op maandag 18 maart 2024 @ 22:10:
[...]
Dank! Dat zijn nog eens goede suggesties Ik vermoed dat "afslaan" van de warmtepomp bij het "sturen op de uitlaat" (vaker) wordt voorkomen bij het sturen op de "inlaat", doordat er niet gestuurd wordt op de uitlaattemperatuur van de WP. De "overshoot" op de watertemperatuur (die kortstondig is) is voor de vloer niet zo erg, neem ik aan en deze wordt bij sturen op de inlaat dus geaccepteerd.
Stel ik bij het sturen op de inlaat de watertemperatuur dan ook lager in? Zeg maar "Delta T graden lager"?
Ik zit aan mijn tweede winter en ben nog aan het fijnafstellen

Nu weer tijd voor gehad, zal de bedrading vanavond/morgen nog even extra controleren, zodat ik het zeker weet. In de pomp staat het in ieder geval goed, de ntc sensor is aangesloten en dipswitch sw2 - 3 staat op aan. Als ik de wp aanzet, draait die even en gaat na een kort moment van draaien weer uit. Als ik de driewegklep op manueel zet, loopt de pomp wel door.Grim20 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 22:05:
[...]
Het betreft hier een 3-wegklep met een veer. Waarbij als er spanning op komt te staan hij omloopt naar cv en valt de spanning weg/af dan zorgt de veer ervoor dat hij terug "loopt" naar de boiler stand.
3 Way Valve (A) (Linker aansluitstrook in de WP)
Bruin op L
Blauw op N
Groen/Geel op behuizing WP
3-wegklep installeren waarbij hij in spanningsloze toestand in stand warmwater/boiler staat. (Mogelijk) Op AB sluit je de aanvoer vanuit je WP, op B de boiler en op A je installatie (vloerverwarming/radiatoren/enz)
In de beschrijving van de driewegklep lees ik dat A dicht gaat als de spanning eraf gaat. Je zou juist verwachten dat de driewegklep op A open blijft als er geen spanning op staat. Heb ik dan toch het verkeerde model driewegklep?
[ Voor 8% gewijzigd door maomanna op 19-03-2024 08:16 ]
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116
Als de driewegklep verkeerd om werkt, hoef je volgens mij alleen je bruine draad in de warmtepomp om te zetten van L naar L1 of andersom.maomanna schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 08:14:
[...]
Nu weer tijd voor gehad, zal de bedrading vanavond/morgen nog even extra controleren, zodat ik het zeker weet. In de pomp staat het in ieder geval goed, de ntc sensor is aangesloten en dipswitch sw2 - 3 staat op aan. Als ik de wp aanzet, draait die even en gaat na een kort moment van draaien weer uit. Als ik de driewegklep op manueel zet, loopt de pomp wel door.
In de beschrijving van de driewegklep lees ik dat A dicht gaat als de spanning eraf gaat. Je zou juist verwachten dat de driewegklep op A open blijft als er geen spanning op staat. Heb ik dan toch het verkeerde model driewegklep?
PV 17.345Wp, WP LG Therma V HM123MR.U34
Dan zou de L en N zoals die nu zit, goed moeten zijn, want zou A open horen te staan .
[ Voor 20% gewijzigd door maomanna op 19-03-2024 17:57 ]
Ik heb het nog even opgezocht in mijn Installation Manual. Er staat in het hoofdstuk 3-way valve(A) op blz 104, dat L1 spanning heeft bij cv bedrijf en niet L. Vreemd.maomanna schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 17:38:
De klep gebruikt 6 wat geeft ie aan. Met het op spanning houden en dat de cv open blijft, gaat het verbruik wel omhoog. Als het even kan, zou ik die 6 watt willen besparen.
Dan zou de L en N zoals die nu zit, goed moeten zijn, want zou A open horen te staan .
Deze handleiding geeft wat anders aan op pagina 82. Wel erg verwarrend allemaal.Piet van Loon schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 22:18:
[...]
Ik heb het nog even opgezocht in mijn Installation Manual. Er staat in het hoofdstuk 3-way valve(A) op blz 104, dat L1 spanning heeft bij cv bedrijf en niet L. Vreemd.
[ Voor 48% gewijzigd door maomanna op 19-03-2024 22:35 ]
Het is ook allemaal verwarrend en er komt nog bij, dat er in sommige handleidingen ook nog verkeerde klemnummers weergegeven worden. Je moet echt voor de juiste nummering even op de grote sticker aan de binnenkant van je kast kijken. Ik heb voor die van mij de handleiding wat aangepast (7kW U44), zodat de nummering wel klopt:maomanna schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 22:34:
[...]
Deze handleiding geeft wat anders aan op pagina 82. Wel erg verwarrend allemaal.
/f/image/PzsYvDMHqbK2EKUdtvTru4PW.png?f=fotoalbum_large)
Maar de beschrijving is wel hetzelfde gebleven. Dat betekent dus dat er op L een spanning staat indien de driewegklep naar de boiler moet gaan en op L1 een spanning staat als de vloer verwarmd moet worden.
:strip_exif()/f/image/rQTcxBQyHaLUdlpByGOwgI0B.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb het ook als zodanig aangesloten.
:strip_exif()/f/image/irNN51SKQzLwFh6feeRdEHni.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij spanning de watertank verwarmen. Nou blijkt mijn 3 wegklep zonder spanning de A (cv) af te sluiten, dus ik moet L1 gebruiken voor een juiste werking (de flowmeters van de vvw beginnen te beweging/trillen). Dat dus aangepast in de pomp en dat lijkt nu goed te gaan.
Maar! Als de watertank geselecteerd wordt, dan gaat de pomp niet hoger dan 34 graden op de aanvoer. Zou dat komen omdat die begrenst is op die 16A?
Ook het elektrisch element wordt niet aangestuurd, sterker nog, ik krijg een ch19 foutmelding.
Op de afbeelding hierboven zie je ook de aansluiting van de water tank heater, op klemmen 13 en 14.
De dipswitch moet nog om, maar hoe krijg ik dit weekend?
:strip_exif()/f/image/idtePA4AAyUOMtFYw14mZSCy.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit:
Door het aansluiten op L1, werkt mijn driewegklep nu wel goed. Het vat is warm. 👍👍👍
Mijn oog is dan ook op een LG therma V R290 van 12 kw gevallen. Dit omdat wij nog via de radiatoren stoken (50 graden) en wij een relatief groot huis hebben, waarbij het de bedoeling is dat de slaapkamers alle 4 airco krijgen volgend jaar en de begane grond vloerverwarming, dus geen verwarming voor boven via de wp. Nu ben ik aardig ver qua isolatie, alleen nog 3 slaapkamers van 0 naar rd6 brengen en dan zit ik qua isolatie wel goed. Wij verbruiken momenteel nog steeds rond de 2200m3 gas, alhoewel het verbruik alweer een dalende trend laat zien tov vorig jaar ( weer meer geïsoleerd).
Nou had ik het plan om de warmtepomp naast de kast waar de CV ketel inzit te zetten, ook omdat hier alle leidingen voor de cv al lopen. Nou heb ik in alle eerlijkheid niet alle 574 paginas doorlopen, maar zoals ik begrepen heb zullen we ook een buffervat nodig gaan hebben voor warm water (2 badkamers en 1 met een bad) waar dagelijks wordt gedouched en wekelijks een bad wordt genomen. In het CV hok is wel een beetje ruimte hiervoor, maar anders zal het vat waarschijnlijk in de kelder moeten op grotere afstand van het systeem, zou dit een probleem kunnen worden?
Ik had liever even gewacht tot volgend jaar de aircos boven hangen, maar met alle politieke ontwikkelingen wil ik het risico niet nemen dat de subsidie verminderd of zelfs verdwijnt. Naar mijn berekeningen kan mijn energie verbruik makkelijk stijgen naar 14.000 kw per jaar en betaal ik nog minder dan ik nu betaal (niet veel minder overigens...) en dat is zonder terug salderen.
Heeft iemand nog op en of aanmerkingen op mijn plannen, of gewoon doen?
Als je straks alleen maar vloerverwarming op een lage temperatuur gaat verwarmen dan is het de vraag of je het minimale vermogen van de 12kW variant wel kwijt raakt.
Waar je buffervat schrijft bedoel je een boiler vat. Dat zoek misschien wat makkelijker.
Zou mij daarnaast niet laten op haasten door een subsidie die ooit misschien verdwijnt. Vooral aangezien de prijzen die installateurs rekenen toch wel hoog zijn. Of ga je zelf de installatie doen en een factuur regelen zodat je de subsidie kan binnen harken?
LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23
Installatie zal ik zelf doen. Ben redelijk handig, gezien ons jaren 20 huis nog steeds staat na alle verbouwingen die ik zelf heb gedaan (anders is het ook niet te betalen). En dan zal ik inderdaad even op boilervat gaan zoeken, bedankt!
Weet niet helemaal of dit het juiste forum is, maar er is een installateur geweest die de CV ketel heeft vervangen voor een warmtepomp en hierbij ook een nieuw expansievat heeft geplaatst. De oude expansievat zit ook nog steeds op het zelfde circuit. maakt dit iets uit voor de werking? installateur geeft aan van niet, maar ik heb me twijfels...
Met dat gas verbruik (2200 Nm3 op 110 m2) zou ik voorlopig blijven inzetten op betere isolatie.CrazyOne schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 12:49:toon volledige bericht
Zit al een tijdje mee te gluren met de verschillende warmtepomp topics (lg, panasonic voornamelijk) omdat wij ook van plan zijn om gasloos te gaan, helemaal met de (relatief) gunstige electra prijs momenteel en het feit dat je nog langer mag gaan salderen.
Mijn oog is dan ook op een LG therma V R290 van 12 kw gevallen. Dit omdat wij nog via de radiatoren stoken (50 graden) en wij een relatief groot huis hebben, waarbij het de bedoeling is dat de slaapkamers alle 4 airco krijgen volgend jaar en de begane grond vloerverwarming, dus geen verwarming voor boven via de wp. Nu ben ik aardig ver qua isolatie, alleen nog 3 slaapkamers van 0 naar rd6 brengen en dan zit ik qua isolatie wel goed. Wij verbruiken momenteel nog steeds rond de 2200m3 gas, alhoewel het verbruik alweer een dalende trend laat zien tov vorig jaar ( weer meer geïsoleerd).
Nou had ik het plan om de warmtepomp naast de kast waar de CV ketel inzit te zetten, ook omdat hier alle leidingen voor de cv al lopen. Nou heb ik in alle eerlijkheid niet alle 574 paginas doorlopen, maar zoals ik begrepen heb zullen we ook een buffervat nodig gaan hebben voor warm water (2 badkamers en 1 met een bad) waar dagelijks wordt gedouched en wekelijks een bad wordt genomen. In het CV hok is wel een beetje ruimte hiervoor, maar anders zal het vat waarschijnlijk in de kelder moeten op grotere afstand van het systeem, zou dit een probleem kunnen worden?
Ik had liever even gewacht tot volgend jaar de aircos boven hangen, maar met alle politieke ontwikkelingen wil ik het risico niet nemen dat de subsidie verminderd of zelfs verdwijnt. Naar mijn berekeningen kan mijn energie verbruik makkelijk stijgen naar 14.000 kw per jaar en betaal ik nog minder dan ik nu betaal (niet veel minder overigens...) en dat is zonder terug salderen.
Heeft iemand nog op en of aanmerkingen op mijn plannen, of gewoon doen?
Ik werk ook met een 12 kW LG monobloc met radiatoren: We zijn in afwachting van vloerverwarming later dit jaar. Dit werkt prima, maar je CoP is iets minder positief (nog steeds boven de 3) dan bij vloer verwarming.
Let goed op bij het plaatsen van buffertanks wat je vloerbelasting aankan: Ik heb 2 buffertanks van 300L staan (1 voor CV + 1 voor sanitair) voor een huishouden van 7 personen. Zo'n buffertank weegt (vol) ongeveer bijna 400 kg en staat op 0.25 m2 (= 1600 kg/m2), terwijl de meeste vloeren op hoogte meestal niet meer dan 175 tot 250 kg/m2 aan kunnen.
Ik heb mijn gasketel vervangen door een warmtepomp. Het afgifte circuit is niet aangepast. Ik heb een buffervat tussen de warmtepomp en het afgifte circuit. In het afgifte circuit is een expansietank geplaatst en de oude expansietank bij de gasketel is verwijderd. Mijn split warmtepomp heeft in het binnen deel ook een kleine expansietank. Ik heb dus een expansietank voor en na het buffervat (Dit is zo door de leverancier aanbevolen).Jeffvdv schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 16:38:
hallo allemaal,
Weet niet helemaal of dit het juiste forum is, maar er is een installateur geweest die de CV ketel heeft vervangen voor een warmtepomp en hierbij ook een nieuw expansievat heeft geplaatst. De oude expansievat zit ook nog steeds op het zelfde circuit. maakt dit iets uit voor de werking? installateur geeft aan van niet, maar ik heb me twijfels...
Sinds ik het DHW heb aangesloten met driewegklep heb ik dit gedrag.
/f/image/Uk36Z7Yhax9UYeDGpynVkRQp.png?f=fotoalbum_large)
of gaat ie nu pendelen? soms heeft ie wel betere runs.
Dit was namelijk voordat de driewegklep etc werd ingesteld.
/f/image/pz0jMhgFkO5ebdWdOuc4pTKg.png?f=fotoalbum_large)
Dat is geen enkel probleem.Jeffvdv schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 16:38:
hallo allemaal,
LG Therma V HM091MR.U44
Als ik naar onderstaande grafiek kijk dan lijkt mijn systeem nog te pendelen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rnLjISGLf48w0IK5BYWw4LvG.jpg?f=user_large)
Ik heb nu ingesteld dat bij -10/35 en 20/20
Verder op continue pompcirculatie van 80% en schakel ik op invoer.
Moet ik gewoon nog even wachten tot het systeem zich inleert of kan ik het beste iets veranderen?
Hysterese instellen? Waar staat die nu op?tweak_IggY schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 15:31:
Sinds gisteren heb ik de stooklijn ingesteld ipv via luchtsensor.
[Afbeelding]
Moet ik gewoon nog even wachten tot het systeem zich inleert of kan ik het beste iets veranderen?
LG-HM123MR.U34 / LG-WH27S.F5 / 1245 Wp (zuid)
Ik had dit in het begin ook. Vervolgens op stille modus gezet en de flow van de vloerverwarminggroepen iets teruggeschroefd en heb nu een stabiele lijn.tweak_IggY schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 15:31:
[Afbeelding]
PeteSplit schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 18:56:
[...]
Het is dus dat er inderdaad een buffervat tussen zit. Maar het circuit tussen buffervat en afgiftesyteem zitten dus 2 expansievaten.
Hoop dat ik het zo duidelijk heb omschreven.
Ik heb mijn gasketel vervangen door een warmtepomp. Het afgifte circuit is niet aangepast. Ik heb een buffervat tussen de warmtepomp en het afgifte circuit. In het afgifte circuit is een expansietank geplaatst en de oude expansietank bij de gasketel is verwijderd. Mijn split warmtepomp heeft in het binnen deel ook een kleine expansietank. Ik heb dus een expansietank voor en na het buffervat (Dit is zo door de leverancier aanbevolen).
Ik heb mijn expansievaten voor de circulatiepompen zitten. Expansievaten zijn afgestemd op het circuit (volume en druk). Twee expansievaten naast elkaar is raar, maar veranderd niets aan de werking.Jeffvdv schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 16:50:
[...]
Het is dus dat er inderdaad een buffervat tussen zit. Maar het circuit tussen buffervat en afgiftesyteem zitten dus 2 expansievaten.
Hoop dat ik het zo duidelijk heb omschreven.
Hoeveel is je flow nu ongeveer van de groepen?bassa91 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 16:14:
[...]
Ik had dit in het begin ook. Vervolgens op stille modus gezet en de flow van de vloerverwarminggroepen iets teruggeschroefd en heb nu een stabiele lijn.
Om het pendelen tegen te gaan, zou ik 20/25 instellen om mee te beginnen, en verlagen totdat de WP terug pendelt.tweak_IggY schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 15:31:
[Afbeelding]
[ Voor 14% gewijzigd door Kenwood960 op 23-03-2024 04:36 ]
Kenwood960 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 04:35:
[...]
Om het pendelen tegen te gaan, zou ik 20/25 instellen om mee te beginnen, en verlagen totdat de WP terug pendelt +1
Onze flow is nu ongeveer 0.6 liter per minuut.tweak_IggY schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 19:26:
[...]
Hoeveel is je flow nu ongeveer van de groepen?
Volledige vloerverwarming en zeer goed geisoleerd (nieuw gebouwd huis).