Ga ik vandaag proberen!Kenwood960 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 04:35:
[...]
Om het pendelen tegen te gaan, zou ik 20/25 instellen om mee te beginnen, en verlagen totdat de WP terug pendelt.
Heeft iemand hier ervaring met de "Limited Low Noise Mode"?
:fill(white):strip_exif()/f/image/GGhl7wQp9EeIBInym03fcuj6.png?f=user_large)
Eigenlijk zou ik mijn Low Noise mode via Modbus willen aansturen gebaseerd op de buitentemperatuur zoals b.v. paQ dat doet. Maar ik heb nog geen Modbus en gezien de prioriteiten hier in huis kan dat ook nog wel even duren.
Nu kwam ik deze dip-switch setting tegen en dacht; misschien komt dat in de buurt? Onder de tabel staat alleen dat de Low Noise Mode afgeschakeld kan worden als er een capaciteitsprobleem dreigt. Verder vind ik er in de manual niets over.
Als de low noise mode afgeschakeld zou worden zodra het defrosten begint zou ik dat al heel mooi vinden. Moet het wel weer terugschakelen als de temperatuur weer hoger wordt
:fill(white):strip_exif()/f/image/GGhl7wQp9EeIBInym03fcuj6.png?f=user_large)
Eigenlijk zou ik mijn Low Noise mode via Modbus willen aansturen gebaseerd op de buitentemperatuur zoals b.v. paQ dat doet. Maar ik heb nog geen Modbus en gezien de prioriteiten hier in huis kan dat ook nog wel even duren.
Nu kwam ik deze dip-switch setting tegen en dacht; misschien komt dat in de buurt? Onder de tabel staat alleen dat de Low Noise Mode afgeschakeld kan worden als er een capaciteitsprobleem dreigt. Verder vind ik er in de manual niets over.
Als de low noise mode afgeschakeld zou worden zodra het defrosten begint zou ik dat al heel mooi vinden. Moet het wel weer terugschakelen als de temperatuur weer hoger wordt
[ Voor 11% gewijzigd door KarsS op 23-03-2024 08:44 ]
Welke prioriteiten houden en investering van een paar tientjes tegen?
Kastje van @AUijtdehaag of zelf iets maken, script van paq of een andere er op , aansluiten op de lg.. er van uitgaande dat je wel wifi in huis hebt, ben je er dan, niet perse noodzakelijk om dat aan andere homeautomatisering te koppelen.
Kastje van @AUijtdehaag of zelf iets maken, script van paq of een andere er op , aansluiten op de lg.. er van uitgaande dat je wel wifi in huis hebt, ben je er dan, niet perse noodzakelijk om dat aan andere homeautomatisering te koppelen.
LG-HM163MR-U34
Komende 6 maanden kan je de WP ook wel op 'stille modus' laten staan, zo vaak zal de temperatuur niet meer onder de 4 graden schieten. En voor die paar nachten dat het wel gebeurd is het verschil tussen wel of geen 'stille modus' geactiveerd nu niet bepaald schokkend.The_KnarF schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 20:30:
Welke prioriteiten houden en investering van een paar tientjes tegen?
Misschien is het interessant om te vermelden is dat het laagst mogelijke vermogen dat de (in ieder geval onze) WP in stille modes neemt wat lager is dan wat de WP in normale mode neemt. Ons 9 kW exemplaar gaat instantaan van 450 watt naar 370 watt. De COP stijgt in stille mode ongeveer 0,3. Dus zo gezien heeft de stille mode ook op dit punt zeker voordelen. Benieuwd of andere tweakers in dit topic een vergelijkbare ervaring hebben.
9kW U44
Mijn warmtepomp heeft eigenlijk te veel vermogen. Ik heb de hele winter stille modus aangehad en tussen de opstartpieken niet meer dan 15hz gehad. 5kw is helaas de kleinste van LG...
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
Allemaal bedankt voor de reacties! Wel nuttig, maar helaas nog niemand die ervaren heeft wat nu het verschil is tussen "Low Noise Mode" en "Limited Low Noise Mode"
Verder onderschrijf ik de gemaakte opmerkingen eigenlijk allemaal wel.
@The_KnarF het gaat inderdaad om tijd. Er komt hier een behoorlijke binnenhuis verbouwing aan, inclusief uitbreiding met een SWW-vat en een WTW unit. De voorbereidingen daarvoor nemen mij "geestelijk" volledig in beslag. In werkelijkheid zijn er natuurlijk nog genoeg uren over
. Het kastje van AUitdehaag..., hmmm, daar heb ik inderdaad wel over gelezen hier maar heb niet scherp wat dat precies doet en hoeveel in-leer tijd dat zou kosten. Misschien toch eens even naar kijken...
@Oilman Klopt, ik kan wat dat betreft het Modbus gebeuren nog wel even uitstellen
@gerlag Ik had dat hier inderdaad gelezen en ervaar zelf ook dat het opgenomen vermogen duidelijk lager kan in Stille Modus. Dat is eigenlijk ook mijn hoofdreden om stille modus te willen gebruiken vanaf een graad of 5 a 6 buitentemperatuur. Daaronder merk ik toch wel dat er duidelijk vroeger defrosts optreden wat m.i. weer niet zo goed is voor de COP... In normale mode heb ik zelden een defrost als tb>2 graden is. In stille modus soms al bij 6 graden.
@Swerfer Ik worstel bij tb>10 graden ook met het minimum vermogen. Ik stuur vanaf december alleen op water. Ik had daar eigenlijk helemaal geen vertrouwen in maar wilde het eens proberen en het ging verbazend goed. Vanaf december heeft de WP min of meer onafgebroken gedraaid terwijl de binnentemperatuur continu tussen de 20 en 21 graden bleef. Dat dank zij de grote modulatie range van de LG. Nu het buiten weer warmer wordt blijft de WP echter door pruttelen op z'n minimum vermogen en gaat op warme dagen de temperatuur in huis oplopen. Ik probeer dat nu tegen te gaan door een timer in te stellen waardoor de WP nog maar een beperkt deel van de dag draait. Voorlopig werkt dat maar matig. Eigenlijk zou de "uit-tijd" automatisch aangepast moeten worden aan de buitentemperatuur (kastje van AUitdehaag???).
@The_KnarF het gaat inderdaad om tijd. Er komt hier een behoorlijke binnenhuis verbouwing aan, inclusief uitbreiding met een SWW-vat en een WTW unit. De voorbereidingen daarvoor nemen mij "geestelijk" volledig in beslag. In werkelijkheid zijn er natuurlijk nog genoeg uren over
@Oilman Klopt, ik kan wat dat betreft het Modbus gebeuren nog wel even uitstellen
@gerlag Ik had dat hier inderdaad gelezen en ervaar zelf ook dat het opgenomen vermogen duidelijk lager kan in Stille Modus. Dat is eigenlijk ook mijn hoofdreden om stille modus te willen gebruiken vanaf een graad of 5 a 6 buitentemperatuur. Daaronder merk ik toch wel dat er duidelijk vroeger defrosts optreden wat m.i. weer niet zo goed is voor de COP... In normale mode heb ik zelden een defrost als tb>2 graden is. In stille modus soms al bij 6 graden.
@Swerfer Ik worstel bij tb>10 graden ook met het minimum vermogen. Ik stuur vanaf december alleen op water. Ik had daar eigenlijk helemaal geen vertrouwen in maar wilde het eens proberen en het ging verbazend goed. Vanaf december heeft de WP min of meer onafgebroken gedraaid terwijl de binnentemperatuur continu tussen de 20 en 21 graden bleef. Dat dank zij de grote modulatie range van de LG. Nu het buiten weer warmer wordt blijft de WP echter door pruttelen op z'n minimum vermogen en gaat op warme dagen de temperatuur in huis oplopen. Ik probeer dat nu tegen te gaan door een timer in te stellen waardoor de WP nog maar een beperkt deel van de dag draait. Voorlopig werkt dat maar matig. Eigenlijk zou de "uit-tijd" automatisch aangepast moeten worden aan de buitentemperatuur (kastje van AUitdehaag???).
Gisteren wat succes behaald met mijn stooklijn!
Hij bleef maar pendelen met -10/35 20/20
Na een tip hier gestart met 20/25, echter bleef hij nog steeds pendelen. En gisteravond werd het zelfs wat koud.
Dus heb ben ik van -10/35 naar -10/38 gegaan rond 21:00 uur.
En een wonder is geschiet, de LG is gestopt met pendelen!:
:strip_exif()/f/image/81s5tiBQ1Dsmc06FawmRst2o.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat me wel opvalt is dat er elk uur ongeveer een piekje is, zie je vooral goed wanneer je naar de compressor kijkt:
:strip_exif()/f/image/F9TVQKZLHti06XApaG9wndPv.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat zou dit kunnen zijn?
Ik ga nu proberen de stooklijn te verlagen totdat de WP weer gaat pendelen.
[Lange info]
Het leek me ook verstandig om jullie mijn setup te laten weten. Wellicht zien jullie rare dingen
Ik heb een split LG van 12KW die alleen een vloerverwarming van ongeveer 200m2 verwarmt.
Na de LG zit een buffervat met daarachter nog een pomp die continue draait (dus onafhankelijk van de pomp van de LG).
Dan zijn er 2 vloerverwarmingverdelers. Eentje zit dichtbij het buffervat (welke eigenlijk minder belangrijk is (hal).
De tweede voor de woonkamer zit wat verder weg (woonkamer).
De externe pomp (dus na buffervat) staat ingesteld op 6w wat overeenkomt met 0.3 m3/h
De flow van beide verdelers staat ongeveer gelijk.
Mijn gevoel is dat ik de flow van de verderler van de hal minder moet zetten, want daar zal eerder warm retour komen dan bij de woonkamer omdat deze veel kleiner en minder ver is.
Klopt deze aanname?
Verder nog wat instelling hoe ze nu staan op de WP:
)
Na een tip hier gestart met 20/25, echter bleef hij nog steeds pendelen. En gisteravond werd het zelfs wat koud.
:strip_exif()/f/image/81s5tiBQ1Dsmc06FawmRst2o.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat me wel opvalt is dat er elk uur ongeveer een piekje is, zie je vooral goed wanneer je naar de compressor kijkt:
:strip_exif()/f/image/F9TVQKZLHti06XApaG9wndPv.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat zou dit kunnen zijn?
[Lange info]
Het leek me ook verstandig om jullie mijn setup te laten weten. Wellicht zien jullie rare dingen
Ik heb een split LG van 12KW die alleen een vloerverwarming van ongeveer 200m2 verwarmt.
Na de LG zit een buffervat met daarachter nog een pomp die continue draait (dus onafhankelijk van de pomp van de LG).
Dan zijn er 2 vloerverwarmingverdelers. Eentje zit dichtbij het buffervat (welke eigenlijk minder belangrijk is (hal).
De externe pomp (dus na buffervat) staat ingesteld op 6w wat overeenkomt met 0.3 m3/h
Mijn gevoel is dat ik de flow van de verderler van de hal minder moet zetten, want daar zal eerder warm retour komen dan bij de woonkamer omdat deze veel kleiner en minder ver is.
Klopt deze aanname?
- Modus: Warmte
- Besturing: Water
- Kamerverwarming op uitvoer
- Voorrangsregeling aan met werkingcyclus van 20 en bedrijfstijd van 10
- voorloop: 1
- Nadraaien: 1
- Waterdebiet controle: pompcapaciteit op 80%
- Pompinstelling verwarming:
- - aan: 2
- - uit: 5
[ Voor 3% gewijzigd door tweak_IggY op 24-03-2024 09:26 ]
Ik heb zelf HA en daar een automation in die het verschil in huidige kamertemperatuur min gewenste kamertemperatuur x 10 van de doeltemperatuur af haalt (bv 21,5-21*10=5), met nog wat restricties. Dat werkt eigenlijk heel goed bij mij. Ik heb veel zoninstraling in mijn woning, dus uiteindelijk kan het zo warm worden dat de doeltemperatuur zo laag wordt dat de warmtepomp uit blijft.KarsS schreef op zondag 24 maart 2024 @ 08:54:
Allemaal bedankt voor de reacties! Wel nuttig, maar helaas nog niemand die ervaren heeft wat nu het verschil is tussen "Low Noise Mode" en "Limited Low Noise Mode"![]()
Nu het buiten weer warmer wordt blijft de WP echter door pruttelen op z'n minimum vermogen en gaat op warme dagen de temperatuur in huis oplopen. Ik probeer dat nu tegen te gaan door een timer in te stellen waardoor de WP nog maar een beperkt deel van de dag draait. Voorlopig werkt dat maar matig. Eigenlijk zou de "uit-tijd" automatisch aangepast moeten worden aan de buitentemperatuur (kastje van AUitdehaag???).
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
| alias: Warmtepomp constante kamertemperatuur description: "" trigger: - platform: time_pattern minutes: /15 condition: [] action: - choose: - conditions: - condition: numeric_state entity_id: climate.woonkamer attribute: temperature below: sensor.thermometer_woonkamer_temperature sequence: - service: var.set data_template: entity_id: var.warmtepomp_temperatuurtrend_woonkamer_offset value: >- {% set offset = states("var.warmtepomp_temperatuurtrend_woonkamer_offset") %} {% if states("sensor.warmtepomp_temperatuurtrend_woonkamer") == "Up" %} {% set offset = (((state_attr("climate.woonkamer", "temperature") | float - states("sensor.thermometer_woonkamer_temperature") | float) * 10) | round()) %} {% set offset = offset + (state_attr("climate.woonkamer", "temperature") | int - states("sensor.warmtepomp_stooklijn_target")) if states("sensor.warmtepomp_stooklijn_target") | int < state_attr("climate.woonkamer", "temperature") | int else offset %} {% endif %} {{ offset }} - conditions: - condition: state entity_id: sensor.warmtepomp_temperatuurtrend_woonkamer state: Down - condition: or conditions: - condition: state entity_id: binary_sensor.hp_compressor_status state: "on" for: hours: 0 minutes: 10 seconds: 0 - condition: numeric_state entity_id: var.warmtepomp_temperatuurtrend_woonkamer_offset below: -6 - condition: numeric_state entity_id: sensor.hp_compressor_frequency below: 28 sequence: - service: var.set data_template: entity_id: var.warmtepomp_temperatuurtrend_woonkamer_offset value: >- {% if states("var.warmtepomp_temperatuurtrend_woonkamer_offset") | int < 4 and states("var.warmtepomp_temperatuurtrend_woonkamer_offset") | int < -6 and states("sensor.thermometer_woonkamer_temperature") | float <= state_attr("climate.woonkamer", "temperature") | float %} {{ (states("var.warmtepomp_temperatuurtrend_woonkamer_offset") | float + (states("var.warmtepomp_temperatuurtrend_woonkamer_vorige") | float - states("sensor.thermometer_woonkamer_temperature") | float ) * 10) | round(0) }} {% elif states("var.warmtepomp_temperatuurtrend_woonkamer_offset") | int < 4 and states("sensor.thermometer_woonkamer_temperature") | float <= state_attr("climate.woonkamer", "temperature") | float %} {{ (states("var.warmtepomp_temperatuurtrend_woonkamer_offset") | float + (states("var.warmtepomp_temperatuurtrend_woonkamer_vorige") | float - states("sensor.thermometer_woonkamer_temperature") | float ) * 10) | round(0) }} {% else %} {{ states("var.warmtepomp_temperatuurtrend_woonkamer_offset") | int }} {% endif %} - service: var.set data_template: entity_id: var.warmtepomp_temperatuurtrend_woonkamer_vorige value: "{{ states(\"sensor.thermometer_woonkamer_temperature\") }}" mode: single |
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
Na lange tijd zeer tevreden te zijn over m'n LG 9kW-3F warmtepomp een volgende stap willen maken in het optimaliseren. Van sturen op Water(Outlet) naar sturen op Air+Water(Outlet).
Twee dingen die me opvallen (omgeschakeld iets voor 12:00)
De flow gaat omhoog en beinvloed m'n COP daarmee negatief. Waarom? De doel-temperatuur voor het water (volgens stooklijn) blijft gelijk.
De waarde van modbus register 40002 gaat van 0 naar 514. Dit zou toch 2 moeten zijn?
Herkennen anderen dit ook?/f/image/TIzcrzFGOI1aJHQUie90aN8M.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/HL7Q3pDdOhtPDE2uzcHQLWy4.png?f=fotoalbum_large)
Twee dingen die me opvallen (omgeschakeld iets voor 12:00)
De flow gaat omhoog en beinvloed m'n COP daarmee negatief. Waarom? De doel-temperatuur voor het water (volgens stooklijn) blijft gelijk.
De waarde van modbus register 40002 gaat van 0 naar 514. Dit zou toch 2 moeten zijn?
Herkennen anderen dit ook?
/f/image/TIzcrzFGOI1aJHQUie90aN8M.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/HL7Q3pDdOhtPDE2uzcHQLWy4.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/xnYHDdht74dAZ1XosZoVnFqX.png?f=fotoalbum_large)
HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb
0.3 m3/h is 5l/min. Is dat niet te laag?tweak_IggY schreef op zondag 24 maart 2024 @ 09:17:
...
Ter vergelijking: de pomp van mijn 9kw levert tijdens opstarten 25l/min en moduleert in 'optimaal debiet' naar 8l/min.
Het lijkt mij dat je je buffervat verwarmt en dat er nauwelijks warmte uit je buffervat je systeem in gaat. Wp slaat dan tijdelijk af als het buffervat geheel op temperatuur is.
LG HU091MR+HN091MR.NK5
Die piekjes elk uur is een Oil Return Cycle, die zijn er alleen in de normale mode, waarom de Stille Mode die niet nodig heeft is geloof ik voor iedereen op dit forum nog een vraagtekentweak_IggY schreef op zondag 24 maart 2024 @ 09:17:toon volledige bericht
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat zou dit kunnen zijn?
[Lange info]
Klopt deze aanname?
Verder nog wat instelling hoe ze nu staan op de WP:Ik gebruik Paq zijn script voor de sturing. met overshoot enabled. Nog geen stille modus aan omdat ik eerst de lijn zo goed wil hebben (geen idee of dat verstandig is
)
Voor wat betreft het pendelen; 0.3m3/uur op de secundaire pomp lijkt mij veel te weinig, zeker voor 12kW op 200m2 vloerverwarming. Ik heb hier een 7kW unit op 65m2 vloerverwarming (zonder buffervat) en een flow van 16l/min (ongeveer 1m3/h). Veel minder kan ik ook niet gaan zonder negatieve effecten te krijgen. Ik vermoed dat je WP steeds afslaat omdat het buffervat op temperatuur is en niet de vloer.
Ik heb even de stooklijn in een tabel gezet. De WP gaat uit van hele getallen. Mijn schatting is dan dat de WP stopt met pendelen bij 32 graden.tweak_IggY schreef op zondag 24 maart 2024 @ 09:17:toon volledige bericht
Na een tip hier gestart met 20/25, echter bleef hij nog steeds pendelen. En gisteravond werd het zelfs wat koud. Dus heb ben ik van -10/35 naar -10/38 gegaan rond 21:00 uur.
Wat me wel opvalt is dat er elk uur ongeveer een piekje is, zie je vooral goed wanneer je naar de compressor kijkt: Wat zou dit kunnen zijn?
Klopt deze aanname?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZUWJihupvztttzTMr3NGgPAA.jpg?f=user_large)
Het piekje is van de compressor, die even op volle toeren gaat draaien voor een goede verdeling van het smeermiddel (in het koudemiddel zit ook een smeermiddel voor de compressor). Dit op volle toeren draaien, heet een Oil Return Cycle (orc). Nu heb ik bij mijn WP gemerkt, dat als de WP rustig draait deze piekjes elk uur optreden. De WP blijft dan vaak net onder de doeltemperatuur van het water hangen.
BTW, ik heb de WP altijd op stille mode staan.
Je hebt de pomp op 80% staan, hoeveel LPM is dat dan ?
Ik heb mijn externe pomp ongeveer gelijk aan de WP pomp, zodat het warme water zoveel mogelijk het afgifte circuit ingaat. Deze flow is anders dan de flow in de vloerverwarming. De flow van de vloerverwarming wordt meestal geregeld met een deltaT van 3 tot 5 graden, Dus de flow bij de vloerverwarming instellen, zodat de in en uitvoer temperatuur een verschil heeft tussen de 3 en 5 graden. (elke groep is anders en kun je meestal afzonderlijk instellen)
Over pendelen en orc's. Ik heb bij mijn WP gemerkt dat deze verdwijnen als de doel temperatuur hoger wordt ingesteld. Ongeveer 2 tot 3 graden hoger.
Voor het pendelen, het afslaan van de WP tijdens het stijgen van de temperatuur, waarbij de WP boven de ingesteld hysterese komt, kun je voorkomen door de hysterese maximaal (op +4) te zetten.
Ik heb de hysterese staan op -2 / +4 . _-2 zodat de WP weer snel opstart nadat de WP afgeslagen is.
Je kunt het pendelen ook uitstellen, als het niet lukt om het te voorkomen door de pomp instelling te verhogen van 2 / 5 naar bijvoorbeeld 2 / 28 (om de 30 minuten een opstart als de WP voldoet aan de -2 hysterese).
Voorloop en nadraaien. de WP doet altijd voor en na draaien van de pomp, tijdens dit draaien van de pomp meet de WP de temperatuur van het water en onderneemt dan pas aktie. Ik heb het voor en nadraaien op 2 minuten staan, dan heeft de WP tijd om de temperatuur goed te meten.
LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant
Bedankt voor de YAML code, dat kan nog eens van pas komen!Swerfer schreef op zondag 24 maart 2024 @ 09:52:toon volledige bericht
[...]
Ik heb zelf HA en daar een automation in die het verschil in huidige kamertemperatuur min gewenste kamertemperatuur x 10 van de doeltemperatuur af haalt (bv 21,5-21*10=5), met nog wat restricties. Dat werkt eigenlijk heel goed bij mij. Ik heb veel zoninstraling in mijn woning, dus uiteindelijk kan het zo warm worden dat de doeltemperatuur zo laag wordt dat de warmtepomp uit blijft.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 alias: Warmtepomp constante kamertemperatuur description: "" trigger: - platform: time_pattern minutes: /15 condition: [] action: - choose: - conditions: - condition: numeric_state entity_id: climate.woonkamer attribute: temperature below: sensor.thermometer_woonkamer_temperature sequence: - service: var.set data_template: entity_id: var.warmtepomp_temperatuurtrend_woonkamer_offset value: >- {% set offset = states("var.warmtepomp_temperatuurtrend_woonkamer_offset") %} {% if states("sensor.warmtepomp_temperatuurtrend_woonkamer") == "Up" %} {% set offset = (((state_attr("climate.woonkamer", "temperature") | float - states("sensor.thermometer_woonkamer_temperature") | float) * 10) | round()) %} {% set offset = offset + (state_attr("climate.woonkamer", "temperature") | int - states("sensor.warmtepomp_stooklijn_target")) if states("sensor.warmtepomp_stooklijn_target") | int < state_attr("climate.woonkamer", "temperature") | int else offset %} {% endif %} {{ offset }} - conditions: - condition: state entity_id: sensor.warmtepomp_temperatuurtrend_woonkamer state: Down - condition: or conditions: - condition: state entity_id: binary_sensor.hp_compressor_status state: "on" for: hours: 0 minutes: 10 seconds: 0 - condition: numeric_state entity_id: var.warmtepomp_temperatuurtrend_woonkamer_offset below: -6 - condition: numeric_state entity_id: sensor.hp_compressor_frequency below: 28 sequence: - service: var.set data_template: entity_id: var.warmtepomp_temperatuurtrend_woonkamer_offset value: >- {% if states("var.warmtepomp_temperatuurtrend_woonkamer_offset") | int < 4 and states("var.warmtepomp_temperatuurtrend_woonkamer_offset") | int < -6 and states("sensor.thermometer_woonkamer_temperature") | float <= state_attr("climate.woonkamer", "temperature") | float %} {{ (states("var.warmtepomp_temperatuurtrend_woonkamer_offset") | float + (states("var.warmtepomp_temperatuurtrend_woonkamer_vorige") | float - states("sensor.thermometer_woonkamer_temperature") | float ) * 10) | round(0) }} {% elif states("var.warmtepomp_temperatuurtrend_woonkamer_offset") | int < 4 and states("sensor.thermometer_woonkamer_temperature") | float <= state_attr("climate.woonkamer", "temperature") | float %} {{ (states("var.warmtepomp_temperatuurtrend_woonkamer_offset") | float + (states("var.warmtepomp_temperatuurtrend_woonkamer_vorige") | float - states("sensor.thermometer_woonkamer_temperature") | float ) * 10) | round(0) }} {% else %} {{ states("var.warmtepomp_temperatuurtrend_woonkamer_offset") | int }} {% endif %} - service: var.set data_template: entity_id: var.warmtepomp_temperatuurtrend_woonkamer_vorige value: "{{ states(\"sensor.thermometer_woonkamer_temperature\") }}" mode: single
Zolang de WP zijn minimum vermogen kwijt kan doet de LG regeling op alleen water eigenlijk heel goed z'n werk. Om de WP af te laten slaan op het moment dat de kamertemperatuur te hoog wordt zou ik weer over kunnen gaan naar water+lucht, maar in het najaar had ik dan het effect dat de WP eind van de middag afslaat en ergens in de nacht weer aangaat. Hij draait dan een groot deel van de tijd op het koudst van de nacht en dat vind ik jammer omdat ons huis voldoende massa heeft om de koude nacht te overbruggen zonder dat de WP draait. Vandaar dat ik wat probeer met een schema waarbij hij een deel van de nacht uit is en er per etmaal dus minder energie in het huis komt dan het minimum vermogen van de WP x 24.
Eigenlijk is dat gewoon nog verder terug moduleren maar dan op PWM (Pulse Width Modulation) basis. Dit werkt wel, maar ik moet het steeds handmatig aan/uit zetten omdat het anders op dagen onder de 10 graden te koud wordt binnen. Ook als de buitentemperatuur straks verder stijgt, verwacht ik dat ik regelmatig de uit-tijd moet verlengen om niet alsnog weer te hoog uit te komen. Vandaar dat enige vorm van externe aansturing hiervan mij wel nuttig lijkt.
@KarsS je kunt eventueel op invoer regelen met hysterese 0, +4. Bij mij met 50% vvw hebt werkt dat behoorlijk goed. Vandaag was een redelijk normale dag
:strip_exif()/f/image/oR6IYEs4IqHJx9gltUX4c7eG.jpg?f=fotoalbum_large)
Een deel van de starts/stops zal (deels) het gevolg zijn van nachtverlaging en/of dagverhoging van 1 graad op de stooklijn
Het is nog niet ideaal; wanneer hij langdurig bovenin het hysterese mgeboed blijft draaien. Anders wordt het te warm in huis.
:strip_exif()/f/image/oR6IYEs4IqHJx9gltUX4c7eG.jpg?f=fotoalbum_large)
Een deel van de starts/stops zal (deels) het gevolg zijn van nachtverlaging en/of dagverhoging van 1 graad op de stooklijn
Het is nog niet ideaal; wanneer hij langdurig bovenin het hysterese mgeboed blijft draaien. Anders wordt het te warm in huis.
LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+
@mjvdkolk , @KarsS en @PeteSplit heel erg bedankt voor jullie opmerkingen!
Nu ik er zo over nadenk is het inderdaad heel raar dat de secundaire pomp zo laag staat inderdaad.
Op 80% geeft de WP 36,9 l/m. Dit is dan volgens mij 2214l/h = 2,2m3/h. Dus dan ben ik denk ik idd gewoon mijn buffervat aan het verwarmen
Ik had vandaag geprobeerd om de WP in te stellen op optimaal debiet (voor jullie opmerkingen) en toen ging hij weer pendelen. En ik kreeg hem alleen maar uit het pendelen door naar 20/40 te gaan.
Toen ie uit pendelen was heeft de WP ongeveer de hele dag op 15hz gedraaid. Nu iets omhoog.
Hier wat grafiekjes van de dag, je ziet dat het rond 12 uur is gelukt om hem uit pendelen te halen
:strip_exif()/f/image/aaWpvWfWFhAYfes5ZTrSn5ff.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik naar de wateruitvoer en invoer kijk over de dag zit daar idd ook maar 2 graden tussen. Ik voel dit ook aan de buizen naar de WP. De buizen vanuit buffervat zit wel veel meer temperatuurverschil tussen, maar dat merkt de WP natuurlijk niet op door buffervat.
:strip_exif()/f/image/R3CgkSSehMSDXAcFxExe1wsC.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zal morgenvroeg de secundaire pomp eens op 2m3/h zetten. Dan is daar de doorstroom hetzelfde als op de primaire pomp. Nu lijkt 2m3/h wel hoog. Hoe kan ik checken wat daarvoor een goede instelling is?
Moet ik eerst die op een mooie snelheid hebben (voor primair en secundair) en daarna de stooklijn aanpassen? Of andersom?
In ieder geval alvast bedankt voor het meedenken!
Nu ik er zo over nadenk is het inderdaad heel raar dat de secundaire pomp zo laag staat inderdaad.
Op 80% geeft de WP 36,9 l/m. Dit is dan volgens mij 2214l/h = 2,2m3/h. Dus dan ben ik denk ik idd gewoon mijn buffervat aan het verwarmen
Ik had vandaag geprobeerd om de WP in te stellen op optimaal debiet (voor jullie opmerkingen) en toen ging hij weer pendelen. En ik kreeg hem alleen maar uit het pendelen door naar 20/40 te gaan.
Toen ie uit pendelen was heeft de WP ongeveer de hele dag op 15hz gedraaid. Nu iets omhoog.
Hier wat grafiekjes van de dag, je ziet dat het rond 12 uur is gelukt om hem uit pendelen te halen
:strip_exif()/f/image/aaWpvWfWFhAYfes5ZTrSn5ff.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik naar de wateruitvoer en invoer kijk over de dag zit daar idd ook maar 2 graden tussen. Ik voel dit ook aan de buizen naar de WP. De buizen vanuit buffervat zit wel veel meer temperatuurverschil tussen, maar dat merkt de WP natuurlijk niet op door buffervat.
:strip_exif()/f/image/R3CgkSSehMSDXAcFxExe1wsC.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zal morgenvroeg de secundaire pomp eens op 2m3/h zetten. Dan is daar de doorstroom hetzelfde als op de primaire pomp. Nu lijkt 2m3/h wel hoog. Hoe kan ik checken wat daarvoor een goede instelling is?
Moet ik eerst die op een mooie snelheid hebben (voor primair en secundair) en daarna de stooklijn aanpassen? Of andersom?
Pendelen betekent dat de WP z'n energie niet kwijt kan, hij schakelt dan af omdat je Ta boven de hysterese uitkomt. Een WP start altijd op een hoog vermogen, LG houdt dit wat langer vol voor ie terugmoduleert en kan dus makkelijker boven de hysterese uitkomen.tweak_IggY schreef op zondag 24 maart 2024 @ 21:05:toon volledige bericht
@mjvdkolk , @KarsS en @PeteSplit heel erg bedankt voor jullie opmerkingen!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Waar heb je hysterese voor water op ingesteld? Ondanks een script om met lagere doeltemperatuur te starten kan het vaak (meestal) toch nodig zijn om je hysterese op +4 K te zetten.
Een debiet van 5 l/min voor een 12kW WP is te weinig. Als hij eenmaal teruggemoduleerd is naar 15 Hz (lager kan de 12 kW niet) is het afgegeven vermogen nog steeds zo'n 2 - 3 kW. Dit geeft dan een temperatuurverschil van zo'n 6 - 9 K op je secundaire circuit. Dat is best veel voor vloerverwarming.
Met een optimaal debiet probeert je WP een temperatuurverschil van zo'n 5 K aan te houden. Bij mij (14 kW) heb ik meestal een dT van 2 - 3 K, met zo'n 25 l/min (vast debiet). Heb een mix van vvw en radiatoren, vloerverwarming zonder mengverdeler (geen pomp).
Net mijn secundaire pomp hoger gezet. Kan maximaal 1m3/h doen. Wat volgens mij dus 1000/60 = 16l/m is?
Dan is de 37l/m van de WP nog steeds veel te hoog. Dus nu ook de WP op 60% gezet. Dan doet ie 27l/m. Nog steeds 10l/m verschil.
Ik ga eens kijken wat ie vandaag doet.
Zou het een idee zijn om de secundaire pomp uit te zetten? De primaire pomp zit voor het buffervat, geen idee of ie dan ook achter het buffervat effect heeft.
Dan is de 37l/m van de WP nog steeds veel te hoog. Dus nu ook de WP op 60% gezet. Dan doet ie 27l/m. Nog steeds 10l/m verschil.
Zou het een idee zijn om de secundaire pomp uit te zetten? De primaire pomp zit voor het buffervat, geen idee of ie dan ook achter het buffervat effect heeft.
sec pomp uitzetten, zou kunnen, mits je buffevat dan dicht kunt zetten. dan zal de pomp in de LG zijn flow door de sec pomp duwen, ze werkt het nu bij mij (uit nood geboren, omdat de sec pomp in error schoot)tweak_IggY schreef op maandag 25 maart 2024 @ 08:31:
Net mijn secundaire pomp hoger gezet. Kan maximaal 1m3/h doen. Wat volgens mij dus 1000/60 = 16l/m is?
hij loopt nu al een groot deel van het stookseizoen zo. (ga ik na het stookseizoen wel oplossen)
LG-HM163MR-U34
Heb je een serie of parallel buffervat? Ik vermoed parallel want anders had je geen secundaire pomp nodig. Zonder deze pomp heb je geen circulatie in je afgiftesysteem, kan dus niet.tweak_IggY schreef op maandag 25 maart 2024 @ 08:31:
Serie volgens mij, dus dat gaat niet werken. Anders had natuurlijk de flow sowieso al eerder door hele systeem gelopenBernieW schreef op maandag 25 maart 2024 @ 11:42:
[...]
Heb je een serie of parallel buffervat? Ik vermoed parallel want anders had je geen secundaire pomp nodig. Zonder deze pomp heb je geen circulatie in je afgiftesysteem, kan dus niet.

Ik heb het vat parallel (met in en uitvoer in het vat aangesloten), voorbeeld schets:tweak_IggY schreef op maandag 25 maart 2024 @ 12:49:
[...]
Serie volgens mij, dus dat gaat niet werken. Anders had natuurlijk de flow sowieso al eerder door hele systeem gelopen
:fill(white):strip_exif()/f/image/AWvs3ib7ajyCWzolZ166tyU0.png?f=user_large)
Ik probeer de flow overal gelijk te houden (vast debiet) met een eventuele stroming in het vat dan omlaag.
17 - 18 LPM ongeveer 1 - 1,1 m3/uur
Verschil aanvoer en retour (deltaT) bij vloerverwarming 5 K en bij WP 3 K
ja ik heb het ook zo, paralel inderdaad dus 
Ik ga eens kijken of ik beide op zelfde debiet kan zetten. Wat dus inhoudt dat de WP op iets van 30% gaat draaien
Ik ga eens kijken of ik beide op zelfde debiet kan zetten. Wat dus inhoudt dat de WP op iets van 30% gaat draaien
@PeteSplit hoe meet je de dT na de buffer? Zijn daar nog slimme manieren voor?
Ik heb de capaciteit op 75% (is ongeveer 22 LPM) de stroomsnelheid op 18 LPM en delta T op 5 (kleiner kan niet). Ingesteld op vast debiet (dus 18 LPM)tweak_IggY schreef op maandag 25 maart 2024 @ 13:46:
ja ik heb het ook zo, paralel inderdaad dus
Ik heb een 5,5 kW warmtepomp (werking compressor in stille mode tussen 10 en 45 Hz) en thuis 50 m2 vloerverwarming. Alle waarden zijn bij mij dus wat kleiner...
Ik heb een Bosch warmtemeter gekocht, zodat ik wat kan vergelijken.tweak_IggY schreef op maandag 25 maart 2024 @ 13:54:
@PeteSplit hoe meet je de dT na de buffer? Zijn daar nog slimme manieren voor?
Anderen hier op het topic hebben vaak extra sensoren ingebouwd.
[ Voor 54% gewijzigd door PeteSplit op 25-03-2024 14:28 ]
Hoe zou ik mijn type aansluiting dan eigenlijk moeten benoemen?
Ik heb op mijn aan en afvoer leiding van mijn wp een vat aangesloten zitten. Door middel van kogelkranen kan ik de flow tussen de verdelers en het vat regelen.
Link naar de post die ik eerder maakte met afbeelding: Casper de Boer in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"
Ik heb op mijn aan en afvoer leiding van mijn wp een vat aangesloten zitten. Door middel van kogelkranen kan ik de flow tussen de verdelers en het vat regelen.
Link naar de post die ik eerder maakte met afbeelding: Casper de Boer in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"
LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West
Lijkt er een beetje op, dat het in serie is aangesloten,Casper de Boer schreef op maandag 25 maart 2024 @ 15:02:
Hoe zou ik mijn type aansluiting dan eigenlijk moeten benoemen?
Vandaag is een goede dag geweest denk ik.
Eerst de secundaire pomp vanochtend op 17l/m gezet (max) en de primaire op 28l/m.
Hierdoor ging het al wat beter maar bleef de dT op ongeveer 2 graden.
Toen rond 12 uur de secundair pomp op 18l/m gezet. Nu is de dT ongeveer tussen de 3 en zelfs bij stoken op 4.
Ik heb de doeltemperatuur ook even in de grafiek erbij gezet. Wat me opviel is dat de WP ongeveer de halve dag op 15Hz heeft gedraaid, wat het minimum van de WP is. De uitvoer bleef de hele tijd rond de 27,5 graden.
Kan de WP dan niet lager? Want de doeltemperatuur was op een gegeven moment 26 graden. Of heeft dat met hysterese te maken?
plaatje:
Eerst de secundaire pomp vanochtend op 17l/m gezet (max) en de primaire op 28l/m.
Toen rond 12 uur de secundair pomp op 18l/m gezet. Nu is de dT ongeveer tussen de 3 en zelfs bij stoken op 4.
Ik heb de doeltemperatuur ook even in de grafiek erbij gezet. Wat me opviel is dat de WP ongeveer de halve dag op 15Hz heeft gedraaid, wat het minimum van de WP is. De uitvoer bleef de hele tijd rond de 27,5 graden.
Kan de WP dan niet lager? Want de doeltemperatuur was op een gegeven moment 26 graden. Of heeft dat met hysterese te maken?
plaatje:
:strip_exif()/f/image/yYvjgcp7aVD7JDZ5xcNvyKso.jpg?f=fotoalbum_large)
Als de WP op laag niveau draait (15 Hz), dan is de aanvoer temperatuur afhankelijk van de omgeving (buiten). Je zult op andere dagen dan ook andere waarden zien.tweak_IggY schreef op maandag 25 maart 2024 @ 21:27:
Afhankelijk van de hysterese kan de WP bij een behaalde doeltemperatuur ook zichzelf uitschakelen en wachten tot verwarmen weer nodig is.
Je ziet (zie grafiek) bij mijn WP dat de compressor schommelt tussen de hysterese waarden.
[ Voor 5% gewijzigd door PeteSplit op 27-03-2024 10:37 ]
Vraagje kan ik de warmtepomp ook gewoon via mijn 3jaar oude nefit laten lopen
Aanvoer monoblock op retour nefit aan voer nefit naar vloerverwarming
jscheffers schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 19:35:
Vraagje kan ik de warmtepomp ook gewoon via mijn 3jaar oude nefit laten lopen
parallel kan wel dan kan de cv ketel(geschakeld met bestaand kamer thermostaat) mee helpen als het erg koud is en dient tevens als backup
als de WP het onverhoopt niet doet!
voor alle duidelijkheid bij LG noemen ze de CV ketel de ketel van derde(external boiler)...voor
automatisch dient een dipschakelaar omgezet te worden!...in bij bv. bij -7gr buitentemp.(dan gaat hij meehelpen)...voorwaarde er moeten wel keerkleppen geplaatst worden in de leidingen met de juiste stroomrichting(afhankelijk van het merk en type cv -ketel)...en kabeltje leggen van
WP naar CV-ketel(2adr zwakstroom) potentiaal vrijcontact NO in WP
[ Voor 28% gewijzigd door kazemo op 30-03-2024 08:14 ]
Als je gemeten temperatuur van de warmtepomp sensoren komen moet je die met een korreltje zout nemen. De delta T gemeten door de warmtepomp zelf kan zo 2 graden lager zijn dan werkelijk.tweak_IggY schreef op maandag 25 maart 2024 @ 21:27:
Vandaag is een goede dag geweest denk ik.
plaatje:
[Afbeelding]
Lage delta T is niet zo erg in je afgife systeem. Een lagere delta T met dezelfde aanvoer temp resulteert in meer vermogen van je radiatoren/vloerverwarming.
Voor je warmte pomp is het wat lastiger te bepalen, je hebt wat meer pomp verliezen als je hogere flow hebt, maar voor de warmtewisselaar maakt een lage delta T (veel flow) niet zo veel uit geloof ik. Een te grote delta T (te lage flow) is lastiger voor de warmtepomp, dan kan hij zijn vermogen niet kwijt.
Wat exact het efficientste is is lastig. Het optimal flow algoritme probeert die balans een beetje op te zoeken maar werkt in mijn ervaring niet zo goed met buffervaten en externe pompen. Ik gebruik ook fixed flow op 30lpm voor zowel de WP als de externe pomp. Maar ik heb dikke leiding dus niet echt last van suizend geluid.
LG HM123MR | Goodwe GW8K-DT | Homeassistant | Gasloos
Mss een idee om eens op invoer te regelen en je stooklijn iets van 3 graden te verlagen. Dan ben je wss het golvende gedrag kwijtPeteSplit schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 10:25:
Mijn grafieken bij constante watertemperatuur warmte van 29 en constante flow van 18 LPM.
[Afbeelding]
LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+
Mijn N=1 ervaring is dat golving dan nog erger wordt.SalexSun schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:27:
[...]
Mss een idee om eens op invoer te regelen en je stooklijn iets van 3 graden te verlagen. Dan ben je wss het golvende gedrag kwijt
PV: 7205Wp. LW-WP: LG ThermaV HU051MR.U44 + HN0916T.NB1. LL-WP: 4x 2,5kW
@M_AWSalexSun schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:27:
[...]
Mss een idee om eens op invoer te regelen en je stooklijn iets van 3 graden te verlagen. Dan ben je wss het golvende gedrag kwijt
Ik ben half oktober begonnen met stoken. De WP op invoer regeling, omdat dat bij vloerverwarming werd aanbevolen. Op de vele reacties overgeschakeld op uitvoer regeling en vele opties / instellingen geprobeerd om de WP beter te laten lopen.
Op invoer gaat het wel, er is maar een klein verschil. Wat mij zelf opviel is het lagere verbruik op uitvoer. Ik heb de WP daarom op uitvoer regeling laten staan.
Hieronder de verschillen tussen dinsdag (uitvoer) en vandaag (invoer).
/f/image/jDcy2fsjqInnyBjeFPLuwtw2.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/SL9CZxIslk4TZZeNTQ24fgMr.png?f=fotoalbum_large)
De cijfers van deze dagen (met de temperaturen van de toppen en de dalen)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| Vergelijking van twee dagen 26 en 28 maart 2024 van 10:00 tot 20:00 uur Instelling verwarming van uitvoer naar invoer uitvoer warmte 29 aanvoer 33,2 33,2 33,2 32,8 31,6 31,2 30,8 31,6 = 8 golven 27,5 27,5 27,8 27,8 28,2 27,8 27,8 retour 28,6 29,3 29,3 29,3 28,6 28,6 28,2 28,6 25,7 26,0 26,0 26,4 26,4 26,4 26,4 Opstart tijd (van 0 naar 45 Hz en begin daling 44 Hz) is 09:19 - 27:59 = 18:40 min Dagverbruik 6,02 kWh (Geschatte COP 4,6) invoer warmte 27 aanvoer 35,2 34,8 34,4 34,4 33,2 33,2 = 6 golven 27,5 27,1 27,5 27,5 27,8 retour 30,5 30,5 30,5 30,5 29,7 30,1 25,7 25,7 26,0 26,0 26,4 Opstart tijd (van 0 naar 45 Hz en begin daling 44 Hz) is 04:56 - 29:16 = 24:20 min Dagverbruik 6,63 kWh (Geschatte COP 4,4) |
De toppen zijn bij invoer regeling twee graden hoger, de dalen zijn gelijk (deltaT is groter).
De golving is meer bij uitvoer regeling 8 in 10 uur en bij invoer 6 in 10 uur.
[ Voor 6% gewijzigd door PeteSplit op 28-03-2024 20:56 ]
Afgelopen dagen in het buitenland geweest, en de WP draaide behoorlijk rustig. Dus even geen update.
Echter vandaag met het warme weer gaat ie vol pendelen. Mijn aanname is denk ik correct.
De WP geeft met de laagste stand van de compressor (15hz) ongeveer 27 graden.
Nu is de stooklijn rond 12:30 naar 25 graden gegaan. Hierdoor is de WP uitgegaan en daardoor gaan pendelen.
Kan ik ervoor zorgen dat hij niet gaat pendelen onder de 27 graden uitvoer? Moet ik dan iets met de hysterese doen of wellicht met de tijd tussen aan / uit?
Echter vandaag met het warme weer gaat ie vol pendelen. Mijn aanname is denk ik correct.
Nu is de stooklijn rond 12:30 naar 25 graden gegaan. Hierdoor is de WP uitgegaan en daardoor gaan pendelen.
Kan ik ervoor zorgen dat hij niet gaat pendelen onder de 27 graden uitvoer? Moet ik dan iets met de hysterese doen of wellicht met de tijd tussen aan / uit?
:strip_exif()/f/image/iWt76S3urjsLQrw54D1n6Zy0.jpg?f=fotoalbum_large)
Je kunt aan aantal dingen doen, als je dat wilt.tweak_IggY schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 16:38:
Afgelopen dagen in het buitenland geweest, en de WP draaide behoorlijk rustig. Dus even geen update.
- hysterese aanpassen , ik heb gekozen voor -2 / 4
- pomp stand aanpassen , bijvoorbeeld 2 min / 18 min
- stooklijn aanpassen (minimaal 27 graden) , bijvoorbeeld 20/27
Pendelen is op zich niet erg en normaal gedrag, maar het moet niet te vaak zijn. In informatie op internet wordt vaak gesproken van 3 keer per uur als normaal. Vandaar de pompstand van 18 min.
[ Voor 9% gewijzigd door PeteSplit op 29-03-2024 17:24 ]
tweak_IggY schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 16:38:
Als je huis niet te snel afkoelt (bij vloerverwarming bijvoorbeeld) kan je de laagste hysterese ook naar -4 zetten. Dan duurt het langer voordat de wp weer vind dat die aan moet springen.
[Afbeelding]
LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West
Ik zet hem op 27.tweak_IggY schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 16:38:
[Afbeelding]
Daarbij loopt de temperatuur binnen op, wanneer de max van 22° is bereikt wordt hij uitgeschakeld.
Bij 21,2° terug aan.
Ik doe dit met HA en Zigbee temperatuur sensoren.
Het voordeel is ook dat de vloer voldoende kan afkoelen zodat de WP rustig terug kan starten zonder pendelen.
[ Voor 4% gewijzigd door Kenwood960 op 29-03-2024 18:55 ]
Op dit moment ben ik mijn nieuwe warmtepomp installatie aan het opwerpen.
situatie nu
ruime boerderij redelijk geïsoleerd ( verwarmd volume ong 1300m3 )
200m2 vloerverwarming beneden verdeeld over 2 zones,
Boven vloerverwarming in de badkamer en 6 grote T22 radiatoren boven.
De 1e verdieping heeft ook een eigen thermostaat.
aangesloten op een 1000L buffervat met tapwaterwisselaar en pomp
word op 60c gehouden dmv 43kw pellet ketel
verbruik nu ong 8000kg pellets per jaar
Volgens de kampstrup 303 geeft dit ongeveer 3.7Kwh per kg pellets
warmtevraag is dus ongeveer 30.000kwh per jaar.
gezegd hebben dat dit bij 18graden is en we willen ook naar 20 kunnen.
Ik vermoed dat dit te veel is voor 1x 16Kw monoblock Therma V R32
Wat ik nu wil maken is.
1x 16Kw R290 voor verwarming en boiler
500L boiler voor tapwater ( 500L ivm energie bufferen )
1x 16Kw R32 voor verwarming in cascade
Zit er kwa rendement nog veel verschil tussen de hydrosplit en de monoblock R32? lijkt me koeltechnisch identiek ?
situatie nu
ruime boerderij redelijk geïsoleerd ( verwarmd volume ong 1300m3 )
200m2 vloerverwarming beneden verdeeld over 2 zones,
Boven vloerverwarming in de badkamer en 6 grote T22 radiatoren boven.
De 1e verdieping heeft ook een eigen thermostaat.
aangesloten op een 1000L buffervat met tapwaterwisselaar en pomp
word op 60c gehouden dmv 43kw pellet ketel
verbruik nu ong 8000kg pellets per jaar
Volgens de kampstrup 303 geeft dit ongeveer 3.7Kwh per kg pellets
warmtevraag is dus ongeveer 30.000kwh per jaar.
gezegd hebben dat dit bij 18graden is en we willen ook naar 20 kunnen.
Ik vermoed dat dit te veel is voor 1x 16Kw monoblock Therma V R32
Wat ik nu wil maken is.
1x 16Kw R290 voor verwarming en boiler
500L boiler voor tapwater ( 500L ivm energie bufferen )
1x 16Kw R32 voor verwarming in cascade
Zit er kwa rendement nog veel verschil tussen de hydrosplit en de monoblock R32? lijkt me koeltechnisch identiek ?
24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018
Ik heb sinds kort ook een LG Therma V U44 5KW model geïnstalleerd. Ik heb al veel informatie uit dit forum kunnen halen en dat was zeer nuttig.
Ik gebruik de warmtepomp primair om mijn warmwatertank te verwarmen voor sanitair water. Dat gaat tot dusver prima. Verwarmen van het huis doe ik voornamelijk met de airco.
Maar ik heb ook een driewegklep geïnstalleerd zodat de warmtepomp ook de radiatoren in de woonkamer kan aansturen. Dat zijn er in totaal vier stuks van redelijk groot formaat. Zit geen buffervat tussen.
Hierbij loop ik wel tegen het volgende probleem aan.
Ik stel de warmtepomp voor het verwarmen van de radiatoren als volgt in:
* Sturing op water temperatuur.
* Sturing op uitgaande temperatuur
* Hysteresis water temp -2 / +4
* Pompsnelheid optimaal
* Pomp debiet op max 80% gezet, anders flow errors
* Pomp continue mode
* Silent mode aan (opstartpiek onderdrukken)
Nu stel ik het setpoint van het uitgaande water in op 36 graden. Bij dit setpoint en de verhoogde hysteresis van +4 overleeft de warmtepomp de opstartfase net. Opstarten gaat abrupt op vol vermogen (1500-1700W elektrisch) voor een tijdsduur van 10min. De warmtepomp begint daarna heel langzaam aan terug te moduleren omdat het setpoint met 3 a 4 graden is overschreden. Echter blijft het terug moduleren hangen op een 750W elektrisch vermogen (ongeveer 2800 thermisch) en blijft daar uren op draaien. Maar het uitgaande water is nog altijd 3 graden te hoog. De warmtepomp zou toch veel verder terug moeten kunnen moduleren? Blijft nu hangen op 50 tot 60% van zijn capaciteit. Ik zie bij andere gebruikers dat de pomp wel tot 350-400W terug gaat.
Als ik het setpoint lager zet dan 36 dan gaat deze eindeloos pendelen.
Heeft iemand een idee waar dit aan ligt of wat ik kan veranderen?
Ik heb al geprobeerd om op ingaande temperatuur te regelen maar dan moduleert hij zelfs niet verder terug dan 1200W. En begint deze vervolgens te pendelen.
Ik heb alle pomp instellingen al geprobeerd. Fixed flow en delta T.
Zie onderstaande instellingen en stroomverbruik. Hij heeft heel lang op 750W gedraaid om vervolgens te gaan pendelen omdat de binnen en buitentemperatuur toeneemt en de hysteresis aangetikt wordt.
Alvast bedankt voor alle hulp.
Groeten Jasper
Ik gebruik de warmtepomp primair om mijn warmwatertank te verwarmen voor sanitair water. Dat gaat tot dusver prima. Verwarmen van het huis doe ik voornamelijk met de airco.
Maar ik heb ook een driewegklep geïnstalleerd zodat de warmtepomp ook de radiatoren in de woonkamer kan aansturen. Dat zijn er in totaal vier stuks van redelijk groot formaat. Zit geen buffervat tussen.
* Pompsnelheid optimaal
* Pomp continue mode
Nu stel ik het setpoint van het uitgaande water in op 36 graden. Bij dit setpoint en de verhoogde hysteresis van +4 overleeft de warmtepomp de opstartfase net. Opstarten gaat abrupt op vol vermogen (1500-1700W elektrisch) voor een tijdsduur van 10min. De warmtepomp begint daarna heel langzaam aan terug te moduleren omdat het setpoint met 3 a 4 graden is overschreden. Echter blijft het terug moduleren hangen op een 750W elektrisch vermogen (ongeveer 2800 thermisch) en blijft daar uren op draaien. Maar het uitgaande water is nog altijd 3 graden te hoog. De warmtepomp zou toch veel verder terug moeten kunnen moduleren? Blijft nu hangen op 50 tot 60% van zijn capaciteit. Ik zie bij andere gebruikers dat de pomp wel tot 350-400W terug gaat.
Ik heb al geprobeerd om op ingaande temperatuur te regelen maar dan moduleert hij zelfs niet verder terug dan 1200W. En begint deze vervolgens te pendelen.
Zie onderstaande instellingen en stroomverbruik. Hij heeft heel lang op 750W gedraaid om vervolgens te gaan pendelen omdat de binnen en buitentemperatuur toeneemt en de hysteresis aangetikt wordt.
Groeten Jasper
:strip_exif()/f/image/j1wwfU6lTk4L8hMHt2n82oRL.jpg?f=fotoalbum_large)
@Appiers50 die 4 radiatoren zijn die geboost? En hoeveel liter inhoud heb je ongeveer. En hoe dik zijn de leidingen? Lijkt wel of je de warmte gewoon niet kwijt kunt.
Pomp continue mode rijmt niet met je screenshot met een flow van 8.2 LPM. Ik denk dat je op optimaal debiet draait.
Pomp continue mode rijmt niet met je screenshot met een flow van 8.2 LPM. Ik denk dat je op optimaal debiet draait.
LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23
Ik neem waar dat het laagste opgenomen vermogen bij mij ook afhangt van de actuele uitgaande temperatuur.Appiers50 schreef op maandag 1 april 2024 @ 14:18:toon volledige bericht
Ik heb sinds kort ook een LG Therma V U44 5KW model geïnstalleerd. Ik heb al veel informatie uit dit forum kunnen halen en dat was zeer nuttig.
* Pompsnelheid optimaal
* Pomp continue mode
Groeten Jasper
[Afbeelding]
Op 24 graden uitgaand water kan hij terug tot bijvoorbeeld 320W
Op 28 graden uitgaand water gaat hij niet lager dan 360W
Op 32 graden uitgaand water gaat hij niet lager dan 460W
Dit geldt zelfs als daadwerkelijke temperatuur hoger is dan het setpoint en je dus zou willen dat hij verder terug gaat.
Bovenstaande is slechts eens constatering. Niet meer en niet minder.
PV: 7205Wp. LW-WP: LG ThermaV HU051MR.U44 + HN0916T.NB1. LL-WP: 4x 2,5kW
Radiatoren hebben geen boosters. De inhoud zou ik een deze dagen even moeten berekenen.jvanderkroon schreef op maandag 1 april 2024 @ 14:27:
@Appiers50 die 4 radiatoren zijn die geboost? En hoeveel liter inhoud heb je ongeveer. En hoe dik zijn de leidingen? Lijkt wel of je de warmte gewoon niet kwijt kunt.
De leiding van de wp naar de eerste verdeler is 22mm staal. Daarna gaat het over naar 1 maal 15mm staal en 3x kunststof leidingen met een binnen diameter van 7mm.
De pomp staat inderdaad ingesteld op optimaal debiet. Was de correcte term even vergeten.
@M_AW
Dit vind ik een interessante opmerking. Als er een verband is tussen uitgaande temperatuur en minimale vermogen dan lijkt het er gewoon op dat er te weinig afgifte is door de bestaande radiatoren. Wat jvanderkroon ook aangeeft.
Als experiment zou je kunnen proberen de flowrate te verhogen (streef naar ongeveer 18-20 liter per minuut) en tegelijkertijd de watertemperatuur te verlagen. Mogelijk leidt dit toch tot een comfortabele afgifte. Als nadeel kan er door een hogere flow ruis/geluid hoorbaar worden door de leidingen.
Boosters of radiatorventilatoren zouden effectiever kunnen zijn om de afgifte te verhogen.
Boosters of radiatorventilatoren zouden effectiever kunnen zijn om de afgifte te verhogen.
Pardon my dutch
Hallo mijn warmtepomp 5kw loop nu 3 dagen alleen voor de vloerverwarming +/- 90 m2 aan gezet vrijdag avond om half 9 op35 graden en zaterdagmorgen even op 40 graden zaterdagmiddag te warm 24,5 graden binnen terug gezet 29 graden OK.
zondag en maandag 22 graden goed zo staanlaten gebruikt +/-10 kwh per dag.
Hij staat 24-7 aan maar loop wel kontenu gebruikt 350 a 450 watt.:strip_exif()/f/image/9GU5pnD7JqhbWTIRsmJQQNVz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zGwGJvKoJtp5wEDN6GfELNVy.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoe denk jullie hier over.
Hij staat 24-7 aan maar loop wel kontenu gebruikt 350 a 450 watt.
:strip_exif()/f/image/9GU5pnD7JqhbWTIRsmJQQNVz.jpg?f=fotoalbum_large)
Om te beginnen niet verkeerd. Wel denk ik dat de watertemperatuur nog iets naar beneden kan en/of de warmtepomp met deze buitentemperaturen minder lang aan hoeft.jscheffers schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:00:
Hallo mijn warmtepomp 5kw loop nu 3 dagen alleen voor de vloerverwarming +/- 90 m2 aan gezet vrijdag avond om half 9 op35 graden en zaterdagmorgen even op 40 graden zaterdagmiddag te warm 24,5 graden binnen terug gezet 29 graden OK.
zondag en maandag 22 graden goed zo staanlaten gebruikt +/-10 klw per dag.
Hij staat 24-7 aan maar loop wel kontenu gebruikt 350 a 450 watt. [Afbeelding]
[Afbeelding]
Met deze buitentemperaturen gaat die van mij van 8 uur (of 10 uur of 12 uur) tot 20 uur aan met een watertemperatuur van 25 °C. Dit afhankelijk van de gevoelstemperatuur. Ik verbruik dan ca. 5 kWh per dag. Binnentemperatuur loopt dan op van 20.1 °C tot 21.9 °C.
/f/image/NVojZTIqPxc53BN5UK9OWRK6.png?f=fotoalbum_large)
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Ik heb maar 50 m2 vloerverwarming (en 7 radiatoren) op een betonnen vloer. De vloer blijft lang warm, daarom heb ik de WP maar 10 uren aangehad (6 kWh per dag) en sinds april maar 8 uren (5 kWh per dag) anders wordt het te warm in huis.jscheffers schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:00:
Hij staat 24-7 aan maar loop wel kontenu gebruikt 350 a 450 watt.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/42B2OC5waRQZfQETUAb5xv23.jpg?f=user_large)
Mijn compressor draait (schommelt) om een gemiddelde van 500 W (Ik heb een 5 kW split WP)
/f/image/v08zZYBXmJgvPxGaq5WTZt9O.png?f=fotoalbum_large)
OK ik ga er nog wat mee spelen . En een wiffi module bestellen.
Maar toch al bedankt ik er nog opterug.
Ik heb sinds vorige week de 9kW 3 fase variant staan. Ben nog een beetje mee aan het experimenteren met de settings.
WP is via een 100L buffervat parallel aangesloten op de vloerverwarming. In eerste instantie ingesteld op lucht+water regeling, maar toen ging hij fors pendelen.
Een aantal dingen tegelijk aangepast:
- regelen op alleen water (uitvoer)
- auto modus (stooklijn)
- pompdebiet verlaagd naar 18L/min. Aangezien het debiet debiet door de VVW ca 15L/min is. Ik vermoedde dat hij met de standaardinstelling vooral de buffer lekker snel aan het verwarmen was.
- hysterese naar -2/+4
Nu lijkt ie altijd goed door de opstartpiek te komen en gaat hij daarna rustig pruttelen op een paar honderd Watt.
Het wordt binnen ca 21gr, dus de stooklijn lijkt ook redelijk OK (-25/38 en 18/21). 21gr is nog wel warm, dus ik ben nu nog wat aan het experimenteren om het naar ca 20 te krijgen. Tips zijn welkom :-)
Wat me verder nog opvalt: de vermogensmeting die op het bedieningspaneel te zien is lijkt nogal af te wijken.
Als alles uit staat, zou er toch 0.2kW verbruikt worden. Echter volgens de youless wordt er op dat moment in het gehele huis oom maar 200-250W verbruikt. (Het typische steady state verbruik, ook vóór installatie vd warmtepomp). Ook als de WP op zijn laagste stand pruttelt is het totale verbruik volgens youless ca 500W terwijl LG denkt dat de WP alleen al 0.5kW verbruikt. Ook het door de warmtepomp bepaalde aantal kWh over de hele dag zit er flink naast.
Herkent iemand dit?
WP is via een 100L buffervat parallel aangesloten op de vloerverwarming. In eerste instantie ingesteld op lucht+water regeling, maar toen ging hij fors pendelen.
Een aantal dingen tegelijk aangepast:
- regelen op alleen water (uitvoer)
- auto modus (stooklijn)
- pompdebiet verlaagd naar 18L/min. Aangezien het debiet debiet door de VVW ca 15L/min is. Ik vermoedde dat hij met de standaardinstelling vooral de buffer lekker snel aan het verwarmen was.
- hysterese naar -2/+4
Nu lijkt ie altijd goed door de opstartpiek te komen en gaat hij daarna rustig pruttelen op een paar honderd Watt.
Het wordt binnen ca 21gr, dus de stooklijn lijkt ook redelijk OK (-25/38 en 18/21). 21gr is nog wel warm, dus ik ben nu nog wat aan het experimenteren om het naar ca 20 te krijgen. Tips zijn welkom :-)
Wat me verder nog opvalt: de vermogensmeting die op het bedieningspaneel te zien is lijkt nogal af te wijken.
Als alles uit staat, zou er toch 0.2kW verbruikt worden. Echter volgens de youless wordt er op dat moment in het gehele huis oom maar 200-250W verbruikt. (Het typische steady state verbruik, ook vóór installatie vd warmtepomp). Ook als de WP op zijn laagste stand pruttelt is het totale verbruik volgens youless ca 500W terwijl LG denkt dat de WP alleen al 0.5kW verbruikt. Ook het door de warmtepomp bepaalde aantal kWh over de hele dag zit er flink naast.
Herkent iemand dit?
De mijn 5,5 kW WP gebruikt als hij uit staat (lampje op afstandsbediening uit) 8 W.reablom schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 23:59:
Ik heb sinds vorige week de 9kW 3 fase variant staan. Ben nog een beetje mee aan het experimenteren met de settings.
Herkent iemand dit?
Als de WP aan staat (lampje op afstandsbediening aan en compressor uit) 13 W.
Als de WP aan staat en verwarmt (compressor aan) bij 500 W dan geeft de afstandsbediening ook 0,5 kW aan op het scherm in het energie menu.
Over het totale verbruik is hier in dit forum topic al eerder geschreven. Ik heb nog eens mijn gegevens van de laatste 21 dagen vergeleken (zie tabel)
:strip_exif()/f/image/lfef03jDuz0GZz8JMtWyYFt6.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik kom op een verschil van 7% net als de vorige keer dat dit hier in dit forum topic gestaan heeft.
Ik gebruik hiervoor een energie-meter van HomeWizard die nauwkeurig is zodat je er ook mee mag factureren.
Toen kwam ter sprake hoe een (sinus vormig) vermogen bepaald wordt. Vaak zie je dit ook in gegevens staan van apparaten, het verschil tussen werkelijk en schijnbaar vermogen.
Het vermoeden is dat de LG WP het schijnbaar vermogen weergeeft in de totalen.
Hallo allemaal,
Ik heb nu de COP-waarden berekend voor februari en maart. De basis is een externe warmtemeter en Shelly EM elektriciteitsmeter.
Kamertemperatuur 21°, zonder warm water.
Verwarmingscurve -15/38 20/25
Februari COP 4,95 (gemiddelde temperatuur 6,9°)
Maart COP 5,1 (gemiddelde temperatuur 8,3°)
Is dat voldoende voor deze tijd van het jaar?
Ik heb de 9kw U44 Silent aangesloten op een hydraulische afscheider via deltaT 5K, ze zeggen dat een afscheider een "efficiency killer" is.
Vertaald met DeepL.com (gratis versie)
Ik heb nu de COP-waarden berekend voor februari en maart. De basis is een externe warmtemeter en Shelly EM elektriciteitsmeter.
Ik heb de 9kw U44 Silent aangesloten op een hydraulische afscheider via deltaT 5K, ze zeggen dat een afscheider een "efficiency killer" is.
Ga je een LG wifi bestellen ?jscheffers schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 23:39:
OK ik ga er nog wat mee spelen . En een wiffi module bestellen.
Let op, er zijn er twee verschillende op internet te koop.
Ik heb geen wifi van LG, maar lees de modbus van de WP uit met een ESP minicontroller via wifi en registreer alle waarden via Home Assistant, waarmee je dit ook in grafieken zichtbaar kan maken. Ook stuur ik mijn externe pompen aan met deze gegevens via Home Assistant (bij elkaar voor 165 euro).
Ik heb een 7 kW U44 en heb het ca. 21.5 °C in huis en ook geen warm water. Mijn gegevens van februari en maart:butterkeks schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:50:
Hallo allemaal,
:fill(white):strip_exif()/f/image/I3qevnCtsIfLNNS7FRMTu1G1.png?f=user_large)
gemiddelde temperatuur februari 7,2°en maart 8,0°
Dus jouw efficiency is helemaal zo slecht nog niet.
@PeteSplit : bedankt. Dat komt dus niet echt overeen met wat ik zie. Vreemd. Iemand anders ervaring met de 3fase variant van de 9kW pomp?
Ik heb de 9kW 3 fase versie.
Ik heb een Homewizard 3-fase meter, en een P1 Homewizard.
Als ik de 3-fase Homewizard vergelijk met de info uit de LG ThinQ app, dan is deze veel lager dan de LG ThinQ app zelf aangeeft. Die vertrouw ik dan ook niet.
De HomeWizard lijkt heel goed te kloppen.
Voor de zaterdag staat er bij LG 20.09kWh🤨, Homewizard geeft dus aan 12.38 kWh😉
Zie onderstaande afbeeldingen:/f/image/AhidURE113XrSt8mWKa0Xp0k.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb een Homewizard 3-fase meter, en een P1 Homewizard.
Als ik de 3-fase Homewizard vergelijk met de info uit de LG ThinQ app, dan is deze veel lager dan de LG ThinQ app zelf aangeeft. Die vertrouw ik dan ook niet.
De HomeWizard lijkt heel goed te kloppen.
Voor de zaterdag staat er bij LG 20.09kWh🤨, Homewizard geeft dus aan 12.38 kWh😉
Zie onderstaande afbeeldingen:
/f/image/AhidURE113XrSt8mWKa0Xp0k.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/I1F5iFadnKPQ3uMyeeIRM3yp.png?f=fotoalbum_large)
HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb
Wat is het voor/nadeel van een 3 fase versie tov ene 1-fase 9kw unit?
Ik probeer hier de wavehare op de modbus van mijn LG HN1616.nk3 aan te sluiten , maar ik heb hier niet de 3rd party controller (26/27) aansluitingen op de WP zitten. Wel heb ik de CN_COM wat volgens mij de rs485 moet zijn.
Weet iemand of dit juist is? Zo ja, dan moet ik een stekkertje ergens vandaan halen om aan te sluiten. Wat is de naam voor zoiets?
Weet iemand of dit juist is? Zo ja, dan moet ik een stekkertje ergens vandaan halen om aan te sluiten. Wat is de naam voor zoiets?
![]() | ![]() |
SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier
Wellicht heb je op de binnen unit wel een aansluiting hiervoor.Wimlem schreef op donderdag 4 april 2024 @ 12:04:
Ik probeer hier de wavehare op de modbus van mijn LG HN1616.nk3 aan te sluiten , maar ik heb hier niet de 3rd party controller (26/27) aansluitingen op de WP zitten. Wel heb ik de CN_COM wat volgens mij de rs485 moet zijn.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Lijkt mij stug dat de rs485 NC_com heet. Wat staat er in de handleiding over fysiek en softwarematige instelling?Wimlem schreef op donderdag 4 april 2024 @ 12:04:
balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage
Ik weet niet zeker of je de split unit hebt. Als je die hebt dan zit de aansluting in de binnen unit. Is bij mij ook zo.Wimlem schreef op donderdag 4 april 2024 @ 12:04:
Hallo ja mijn monoblock lucht/water staat nu 4 dagen aan .
Aan gesloten stroom er op en lopen uitvoerwater 29 graden retoerwater 25 graden loop nu 24/7 aan een stuk door. kamer temperatuur is en blijft 24/7 op 22 graden gebruikt nu 10 kwh per dag .
Mijn gas verbruik was 1650 m3 x 1.40 = 2310 euro ÷ 0.35 cent is 6600 khw.
6600 ÷ 175 dagen dat hij loop is dat 37 khw per dag wat nu maar 10 khw per dag is bij 14 graden buitentemperatuur,
Dus laat ik hem maar zo voorlopig staan
De zonnepanelen 12 achterkant 11 voorkant van 400wp
Opgewekt 2023 8143khw teruglever 4675 khw
Aan gesloten stroom er op en lopen uitvoerwater 29 graden retoerwater 25 graden loop nu 24/7 aan een stuk door. kamer temperatuur is en blijft 24/7 op 22 graden gebruikt nu 10 kwh per dag .
Mijn gas verbruik was 1650 m3 x 1.40 = 2310 euro ÷ 0.35 cent is 6600 khw.
6600 ÷ 175 dagen dat hij loop is dat 37 khw per dag wat nu maar 10 khw per dag is bij 14 graden buitentemperatuur,
Dus laat ik hem maar zo voorlopig staan
De zonnepanelen 12 achterkant 11 voorkant van 400wp
Opgewekt 2023 8143khw teruglever 4675 khw
[ Voor 9% gewijzigd door jscheffers op 04-04-2024 16:58 ]
Het is een split unit en de HN1616.nk3 is het binnendeel. Apparaat is al 5,5 jaar oud en de handleidingen komen niet overeen met de huidige modellen. Het is een setje van LG HU071.U43 + HN1616.nk3.tweak_IggY schreef op donderdag 4 april 2024 @ 13:44:
[...]
Ik weet niet zeker of je de split unit hebt. Als je die hebt dan zit de aansluting in de binnen unit. Is bij mij ook zo.
[ Voor 5% gewijzigd door Wimlem op 04-04-2024 14:53 ]
SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier
Wimlem schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:52:
[...]
Het is een split unit en de HN1616.nk3 is het binnendeel. Apparaat is al 5,5 jaar oud en de handleidingen komen niet overeen met de huidige modellen.
:strip_exif()/f/image/j6TzrpZ8zNzaqoPhn21GsBz8.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb aan de zijkant, naast de kabels, een blokje waar 21 - 22 op staat. De kabels (zwart en wit) daarvan komen ook van een stekkertje op het bord.
In de handleiding wordt dit "controller van derden" genoemd en aangegeven met CN_COM.
Op jou foto's zou dat dan het witte stekkertje moeten zijn. Ik weet niet of dit een standaard stekker is en of je die ergens kunt bestellen.
[ Voor 47% gewijzigd door PeteSplit op 04-04-2024 15:13 ]
Jij hebt zo te zien een NK5, mijn NK3 wijkt af;PeteSplit schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:54:
[...]
[Afbeelding]
Ik heb aan de zijkant, naast de kabels, een blokje waar 21 - 22 op staat.
Hierop heb ik de kabel aangesloten.
In de handleiding wordt dit "controller van derden" genoemd en aangegeven met CN_COM.
Op jou foto's zou dat dan het witte stekkertje moeten zijn.
![]() | ![]() | ![]() |
Ik las ook die CN-COM inderdaad, dus dan er achter komen hoe die stekker heet
In mijn handleiding staan de verschillende plaatsen van de CN_COMWimlem schreef op donderdag 4 april 2024 @ 15:15:
[...]
Jij hebt zo te zien een NK5, mijn NK3 wijkt af;
Ik las ook die CN-COM inderdaad, dus dan er achter komen hoe die stekker heet
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dItDacufXkQu6QEHuarKqRHo.jpg?f=user_large)
Bij mijn WP zit deze dus helemaal links op het bord (CN_COM , controller van derden via modbus protocol).
@Wimlem (zie hieronder) Het kan zijn dat een NK3 geen modbus protocol gebruikt !
[ Voor 13% gewijzigd door PeteSplit op 05-04-2024 15:39 ]
nk3 heeft geen modbus.
https://community.home-as...-modbus-control/496233/19
https://community.home-as...-modbus-control/496233/19
[ Voor 240% gewijzigd door Roger_de_Poger op 04-04-2024 16:58 ]
balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage
Bij een 3 fase versie wordt het opgenomen vermogen (als het goed is) gelijk verdeeld over de drie fases in je woning. Eén fase kan maximaal 25x230= 5750W leveren. De warmtepomp maximale plus een oven of kookplaat zou dus kritisch kunnen worden in het geval beiden op één fase zitten.Sven88 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:35:
Wat is het voor/nadeel van een 3 fase versie tov ene 1-fase 9kw unit?
Laat staan domme omvormers van thuisbatterijen die niet asynchroon kunnen invoeden over drie fases , en dus gelimiteerd worden de zwaarste belasting van één fase door andere apparaten op enig moment (Zonneplan Nexus). Nog een reden om waar mogelijk toch voor 3 fase te gaan.reablom schreef op donderdag 4 april 2024 @ 22:37:
[...]
Bij een 3 fase versie wordt het opgenomen vermogen (als het goed is) gelijk verdeeld over de drie fases in je woning. Eén fase kan maximaal 25x230= 5750W leveren. De warmtepomp maximale plus een oven of kookplaat zou dus kritisch kunnen worden in het geval beiden op één fase zitten.
Goedemorgen,
Misschien kan iemand mij helpen.
Ik heb een hm093mr.u44 middels een Waveshare TCP->modbus converter.
Ik gebruik de warmtepomp alleen om een buffervat op te warmen.
Sinds een update van HA een poosje geleden heb ik nu het probleem dat al eerder beschreven is van een duplicate address.
Ik heb al het een en ander geprobeerd, maar ik kan de fout er niet uit krijgen.
Hier en daar zie ik dat medetweakers het probleem hebben weten op te lossen, soms met alleen een reboot van de warmtepomp, modbus controller en HA. Helaas werkt dat voor mij niet. Maar verdere oplossingen zie ik nergens beschreven staan.
Ik ben al een poosje bezig om de HA modbus documentatie door te nemen, maar ook daarmee kom ik er niet echt uit.
Zie hieronder de stukken config die volgens mij relevant zijn.
Als ik het climates blok uitschakel, dan werkt de outlet temp weer.
Voor de volledigheid hier onder de volledige modbus.yaml
Wat doe ik verkeerd? En wie o wie heeft voor mij de oplossing.
Sinds een update van HA een poosje geleden heb ik nu het probleem dat al eerder beschreven is van een duplicate address.
Hier en daar zie ik dat medetweakers het probleem hebben weten op te lossen, soms met alleen een reboot van de warmtepomp, modbus controller en HA. Helaas werkt dat voor mij niet. Maar verdere oplossingen zie ik nergens beschreven staan.
Ik ben al een poosje bezig om de HA modbus documentatie door te nemen, maar ook daarmee kom ik er niet echt uit.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
| climates: - name: "lg_heating_climate" address: 3 slave: 1 input_type: input max_temp: 45 min_temp: 15 offset: 0 precision: 1 scale: 0.1 target_temp_register: 2 temp_step: 0.5 temperature_unit: C hvac_onoff_register: 0 hvac_mode_register: write_registers: true address: 3 values: state_heat: 4 sensors: ##input - name: lg_water_outlet_temp scale: 0.1 precision: 1 scan_interval: 15 address: 3 slave: 1 slave_count: 1 unit_of_measurement: °C input_type: input |
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
| - name: lg_modbus type: tcp host: 192.168.20.106 port: 502 # baudrate: 9600 # bytesize: 8 # method: # parity: none # stopbits: 1 # retry_on_empty: true # retries: 10 - This stops working in version 2024.7.0. Please address before upgrading. # delay: 2 # timeout: 5 climates: - name: "lg_heating_climate" address: 3 slave: 1 input_type: input max_temp: 45 min_temp: 15 offset: 0 precision: 1 scale: 0.1 target_temp_register: 2 temp_step: 0.5 temperature_unit: C hvac_onoff_register: 0 hvac_mode_register: write_registers: true address: 3 values: state_heat: 4 # state_cool: 0 # state_auto: 3 sensors: ##input - name: lg_error_code scan_interval: 120 address: 0 slave: 1 input_type: input - name: lg_operation_cycle scan_interval: 60 address: 1 slave: 1 input_type: input - name: lg_water_inlet_temp scale: 0.1 precision: 1 scan_interval: 15 address: 2 slave: 1 unit_of_measurement: °C input_type: input - name: lg_water_outlet_temp scale: 0.1 precision: 1 scan_interval: 15 address: 3 slave: 1 slave_count: 1 unit_of_measurement: °C input_type: input - name: lg_room_air_temp_circuit1 scale: 0.1 precision: 1 scan_interval: 60 address: 7 slave: 1 unit_of_measurement: °C input_type: input - name: lg_current_flow_rate scale: 0.1 precision: 1 scan_interval: 30 address: 8 slave: 1 unit_of_measurement: l/min input_type: input - name: lg_outdoor_air_temp scale: 0.1 precision: 1 scan_interval: 30 address: 12 slave: 1 unit_of_measurement: °C input_type: input - name: lg_pipe_in_temp scale: 0.1 precision: 1 scan_interval: 60 address: 16 slave: 1 unit_of_measurement: °C input_type: input - name: lg_fan_speed scale: 1 precision: 0 scan_interval: 60 address: 19 slave: 1 unit_of_measurement: rpm input_type: input - name: lg_high_press scale: 1 precision: 0 scan_interval: 60 address: 22 slave: 1 unit_of_measurement: mBar input_type: input - name: lg_low_press scale: 1 precision: 0 scan_interval: 60 address: 23 slave: 1 unit_of_measurement: mBar input_type: input - name: lg_inverter scale: 1 precision: 0 scan_interval: 30 address: 24 slave: 1 unit_of_measurement: Hz input_type: input ##holding - name: lg_operation_mode scan_interval: 30 address: 0 slave: 1 input_type: holding - name: lg_control_method scan_interval: 30 address: 1 slave: 1 input_type: holding - name: lg_target_temp_circuit1 scale: 0.1 precision: 1 scan_interval: 30 address: 2 slave: 1 unit_of_measurement: °C input_type: holding # - name: lg_room_air_temp_circuit1_holding # scale: 0.1 # precision: 1 # scan_interval: 30 # address: 3 # slave: 1 # unit_of_measurement: °C # input_type: holding # - name: lg_shift_value_in_auto_mode_circuit1 # scan_interval: 30 # address: 4 # slave: 1 # input_type: holding # - name: lg_shift_value_in_auto_mode_circuit2 # scan_interval: 30 # address: 7 # slave: 1 # input_type: holding # - name: lg_dhw_target_temp # scale: 0.1 # precision: 1 # scan_interval: 30 # address: 8 # slave: 1 # unit_of_measurement: °C # input_type: holding binary_sensors: ## discrete - name: lg_water_flow_status scan_interval: 30 address: 0 slave: 1 input_type: discrete_input - name: lg_water_pump_status scan_interval: 30 address: 1 slave: 1 input_type: discrete_input - name: lg_compressor_status scan_interval: 30 address: 3 slave: 1 input_type: discrete_input - name: lg_defrosting_status scan_interval: 30 address: 4 slave: 1 input_type: discrete_input # - name: lg_dhw_heating_status # scan_interval: 30 # address: 5 # slave: 1 # input_type: discrete_input - name: lg_silent_mode_status scan_interval: 30 address: 7 slave: 1 input_type: discrete_input - name: lg_error_status scan_interval: 60 address: 13 slave: 1 input_type: discrete_input switches: ##coil - name: lg_enable_disable_heating/cooling address: 0 slave: 1 write_type: coil command_on: 1 command_off: 0 verify: input_type: coil address: 0 state_on: 1 state_off: 0 # - name: lg_enable_disable_dhw # address: 1 # slave: 1 # write_type: coil # verify: - name: lg_silent_mode_set address: 2 slave: 1 write_type: coil command_on: 1 command_off: 0 verify: input_type: coil address: 2 state_on: 1 state_off: 0 # - name: lg_trigger_desinfection_operation # address: 3 # slave: 1 # write_type: coil # verify: - name: lg_emergency_stop address: 4 slave: 1 write_type: coil verify: input_type: coil address: 4 state_on: 1 state_off: 0 - name: lg_trigger_emergency_operation address: 5 slave: 1 write_type: coil verify: input_type: coil address: 5 state_on: 1 state_off: 0 |
Als ik het goed zie, dan heb je een duplicate asdress op slave 1 input address 3. Deze vraag je namelijk af via climates: en via sensors: ##input.®icha®d schreef op zondag 7 april 2024 @ 09:13:toon volledige bericht
Goedemorgen,
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 climates: - name: "lg_heating_climate" address: 3 slave: 1 input_type: input max_temp: 45 min_temp: 15 offset: 0 precision: 1 scale: 0.1 target_temp_register: 2 temp_step: 0.5 temperature_unit: C hvac_onoff_register: 0 hvac_mode_register: write_registers: true address: 3 values: state_heat: 4 sensors: ##input - name: lg_water_outlet_temp scale: 0.1 precision: 1 scan_interval: 15 address: 3 slave: 1 slave_count: 1 unit_of_measurement: °C input_type: input
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 - name: lg_modbus type: tcp host: 192.168.20.106 port: 502 # baudrate: 9600 # bytesize: 8 # method: # parity: none # stopbits: 1 # retry_on_empty: true # retries: 10 - This stops working in version 2024.7.0. Please address before upgrading. # delay: 2 # timeout: 5 climates: - name: "lg_heating_climate" address: 3 slave: 1 input_type: input max_temp: 45 min_temp: 15 offset: 0 precision: 1 scale: 0.1 target_temp_register: 2 temp_step: 0.5 temperature_unit: C hvac_onoff_register: 0 hvac_mode_register: write_registers: true address: 3 values: state_heat: 4 # state_cool: 0 # state_auto: 3 sensors: ##input - name: lg_error_code scan_interval: 120 address: 0 slave: 1 input_type: input - name: lg_operation_cycle scan_interval: 60 address: 1 slave: 1 input_type: input - name: lg_water_inlet_temp scale: 0.1 precision: 1 scan_interval: 15 address: 2 slave: 1 unit_of_measurement: °C input_type: input - name: lg_water_outlet_temp scale: 0.1 precision: 1 scan_interval: 15 address: 3 slave: 1 slave_count: 1 unit_of_measurement: °C input_type: input - name: lg_room_air_temp_circuit1 scale: 0.1 precision: 1 scan_interval: 60 address: 7 slave: 1 unit_of_measurement: °C input_type: input - name: lg_current_flow_rate scale: 0.1 precision: 1 scan_interval: 30 address: 8 slave: 1 unit_of_measurement: l/min input_type: input - name: lg_outdoor_air_temp scale: 0.1 precision: 1 scan_interval: 30 address: 12 slave: 1 unit_of_measurement: °C input_type: input - name: lg_pipe_in_temp scale: 0.1 precision: 1 scan_interval: 60 address: 16 slave: 1 unit_of_measurement: °C input_type: input - name: lg_fan_speed scale: 1 precision: 0 scan_interval: 60 address: 19 slave: 1 unit_of_measurement: rpm input_type: input - name: lg_high_press scale: 1 precision: 0 scan_interval: 60 address: 22 slave: 1 unit_of_measurement: mBar input_type: input - name: lg_low_press scale: 1 precision: 0 scan_interval: 60 address: 23 slave: 1 unit_of_measurement: mBar input_type: input - name: lg_inverter scale: 1 precision: 0 scan_interval: 30 address: 24 slave: 1 unit_of_measurement: Hz input_type: input ##holding - name: lg_operation_mode scan_interval: 30 address: 0 slave: 1 input_type: holding - name: lg_control_method scan_interval: 30 address: 1 slave: 1 input_type: holding - name: lg_target_temp_circuit1 scale: 0.1 precision: 1 scan_interval: 30 address: 2 slave: 1 unit_of_measurement: °C input_type: holding # - name: lg_room_air_temp_circuit1_holding # scale: 0.1 # precision: 1 # scan_interval: 30 # address: 3 # slave: 1 # unit_of_measurement: °C # input_type: holding # - name: lg_shift_value_in_auto_mode_circuit1 # scan_interval: 30 # address: 4 # slave: 1 # input_type: holding # - name: lg_shift_value_in_auto_mode_circuit2 # scan_interval: 30 # address: 7 # slave: 1 # input_type: holding # - name: lg_dhw_target_temp # scale: 0.1 # precision: 1 # scan_interval: 30 # address: 8 # slave: 1 # unit_of_measurement: °C # input_type: holding binary_sensors: ## discrete - name: lg_water_flow_status scan_interval: 30 address: 0 slave: 1 input_type: discrete_input - name: lg_water_pump_status scan_interval: 30 address: 1 slave: 1 input_type: discrete_input - name: lg_compressor_status scan_interval: 30 address: 3 slave: 1 input_type: discrete_input - name: lg_defrosting_status scan_interval: 30 address: 4 slave: 1 input_type: discrete_input # - name: lg_dhw_heating_status # scan_interval: 30 # address: 5 # slave: 1 # input_type: discrete_input - name: lg_silent_mode_status scan_interval: 30 address: 7 slave: 1 input_type: discrete_input - name: lg_error_status scan_interval: 60 address: 13 slave: 1 input_type: discrete_input switches: ##coil - name: lg_enable_disable_heating/cooling address: 0 slave: 1 write_type: coil command_on: 1 command_off: 0 verify: input_type: coil address: 0 state_on: 1 state_off: 0 # - name: lg_enable_disable_dhw # address: 1 # slave: 1 # write_type: coil # verify: - name: lg_silent_mode_set address: 2 slave: 1 write_type: coil command_on: 1 command_off: 0 verify: input_type: coil address: 2 state_on: 1 state_off: 0 # - name: lg_trigger_desinfection_operation # address: 3 # slave: 1 # write_type: coil # verify: - name: lg_emergency_stop address: 4 slave: 1 write_type: coil verify: input_type: coil address: 4 state_on: 1 state_off: 0 - name: lg_trigger_emergency_operation address: 5 slave: 1 write_type: coil verify: input_type: coil address: 5 state_on: 1 state_off: 0
Tevens heb je een duplicate asdress op slave 1 holding address 2. Deze vraag je namelijk af via climates: en via sensors: ##holding.
En als laaste snap ik niet het address dat je hebt ingevuld bij climates: hvac_mode_register:. Je gebruikt daar address 3, maar je zou volgens mij address 0 moeten gebruiken. Echter gebruik je die ook al bij de holding registers.
Ik zou om te proberen het volgende doen:
Even inactief maken van input sensor address 3 en holding registers 0 en 2. Dan bij climate de hvac mode op address 0.
Ik gebruik ook Modbus icm Waveshare en had een duplicate adress op waarde 2 icm de climate control. (Inlet_temp)®icha®d schreef op zondag 7 april 2024 @ 09:13:
Op de fora van Home Assistant vond ik onderstaande oplossing
1. oude Inlet_temp sensor verwijderen. (Nu "werkt" alles weer)
2. Vervolgens een custom sensor gemaakt gebaseerd op de betreffende climate control:
code:
1
2
3
4
| - sensor: - name: "lg_therma_inlet_temp" unit_of_measurement: °C state: "{{ state_attr('climate.lg_set_temp_circuit_1', 'current_temperature') }}" |
Mijn lg_set_temp_circuit_1 inhoud:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| climates: - name: "lg_set_temp_circuit_1" address: 2 slave: 1 input_type: input # count: 1 #data_type: custom max_temp: 35 min_temp: 15 offset: 0 precision: 1 scale: 0.1 #structure: ">f" target_temp_register: 2 temp_step: 1 temperature_unit: C hvac_mode_register: address: 0 values: state_cool: 0 state_auto: 3 state_heat: 4 |
LG-HM123MR.U34
Als ik de input_sensor_3 inactief maak, dan werkt inderdaad de climate weer waarmee ik de settemp instel.Jojan265 schreef op zondag 7 april 2024 @ 09:47:
[...]
Als ik het goed zie, dan heb je een duplicate asdress op slave 1 input address 3. Deze vraag je namelijk af via climates: en via sensors: ##input.
Tevens heb je een duplicate asdress op slave 1 holding address 2. Deze vraag je namelijk af via climates: en via sensors: ##holding.
En als laaste snap ik niet het address dat je hebt ingevuld bij climates: hvac_mode_register:. Je gebruikt daar address 3, maar je zou volgens mij address 0 moeten gebruiken. Echter gebruik je die ook al bij de holding registers.
Ik zou om te proberen het volgende doen:
Even inactief maken van input sensor address 3 en holding registers 0 en 2. Dan bij climate de hvac mode op address 0.
De hvac_mode_register address 3 had ik eerst ook op 0 staan, maar tijdens het zoeken naar de oplossing kwam ik ergens in de documentatie tegen dat dit 3 moest zijn.
Uiteraard kan ik dat stuk documentatie nu niet meer terugvinden

Dit lijkt mij ook een prima oplossing inderdaad. In principe lees je de waarde nu uit vanuit een andere waarde.tinusit schreef op maandag 8 april 2024 @ 08:55:toon volledige bericht
[...]
Ik gebruik ook Modbus icm Waveshare en had een duplicate adress op waarde 2 icm de climate control. (Inlet_temp)
Op de fora van Home Assistant vond ik onderstaande oplossing
1. oude Inlet_temp sensor verwijderen. (Nu "werkt" alles weer)
2. Vervolgens een custom sensor gemaakt gebaseerd op de betreffende climate control:
code:
1 2 3 4 - sensor: - name: "lg_therma_inlet_temp" unit_of_measurement: °C state: "{{ state_attr('climate.lg_set_temp_circuit_1', 'current_temperature') }}"
Mijn lg_set_temp_circuit_1 inhoud:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 climates: - name: "lg_set_temp_circuit_1" address: 2 slave: 1 input_type: input # count: 1 #data_type: custom max_temp: 35 min_temp: 15 offset: 0 precision: 1 scale: 0.1 #structure: ">f" target_temp_register: 2 temp_step: 1 temperature_unit: C hvac_mode_register: address: 0 values: state_cool: 0 state_auto: 3 state_heat: 4
Inmiddels heb ik zelf volgens mij de oplossing voor mijn situatie. Tijdens het graven door alle documentatie kwam ik weer een lijstje tegen van de verschillende modbus registers.
https://en.wikipedia.org/wiki/Modbus#Modbus_data_model
Daarin zag ik dat het "input" register read only is. Het klinkt mij dan ook vrij onlogisch om die te gebruiken om een waarde aan te passen.
Inmiddels had een aantal verschillende lg_water_outlet_temp sensoren waardoor deze het helemaal niet meer deed. Dit heb ik aangepast, en ik heb de climate nu een holding type gemaakt.
Op dit moment lijkt alles weer te werken.
De code zoals ik het nu heb (alleen het volgens mij relevante deel):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
| sensors: ##input - name: lg_water_outlet_temp scale: 0.1 precision: 1 scan_interval: 15 address: 3 slave: 1 unit_of_measurement: °C input_type: input unique_id: lg_water_outlet_temp ##holding climates: - name: "lg_heating_climate" address: 3 slave: 1 input_type: holding max_temp: 45 min_temp: 15 offset: 0 precision: 1 scale: 0.1 target_temp_register: 2 temp_step: 0.5 temperature_unit: C hvac_onoff_register: 0 write_registers: true hvac_mode_register: address: 0 values: state_heat: 4 |
Ik heb mijn lg monoblock 5kw de kelder staan loop nu 4 weken gisteren storing code 14 geef aan geen stroming water vuilafscheider in het monoblock schoongemaakt opgelost. nu weer +/- 25 liter per minuut.
Mijn Vraag is nu moet ik als nog een vuilafscheider in mijn retoer zeten leiding van 25 m/m
Terwijl de vuilafscheider maar 22 m/m is.
Ik zal ook wat foto's nemen .hij staat op een lekbak met afvoer.:strip_exif()/f/image/6fG0U7baKUtCwqUQuaNmETqh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zPoIiyWcRHDnqSqSlMy0XwgI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/H8mqC0mWJZZoQsDn1Nj4TUaE.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn Vraag is nu moet ik als nog een vuilafscheider in mijn retoer zeten leiding van 25 m/m
Ik zal ook wat foto's nemen .hij staat op een lekbak met afvoer.
:strip_exif()/f/image/6fG0U7baKUtCwqUQuaNmETqh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zPoIiyWcRHDnqSqSlMy0XwgI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/H8mqC0mWJZZoQsDn1Nj4TUaE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KnewZmNZc6NVtI83dWoDw7nr.jpg?f=fotoalbum_large)
Mooie opstelling zo. Waar komt de aanvoerlucht vandaan?
Ik heb een split systeem en door de installateur (op aanwijzingen van de LG leverancier) zijn er een Y-vuilfilter (300 μm) en een magnetische vuilafscheider (Caleffi XF) in de inlaat leiding geplaatst voor bescherming van de warmtepomp (dus in de retour naar de waterpomp). Dit wordt ook voor monoblocs aanbevolen.jscheffers schreef op zondag 14 april 2024 @ 12:26:
Ik heb mijn lg monoblock 5kw de kelder staan loop nu 4 weken gisteren storing code 14 geef aan geen stroming water vuilafscheider in het monoblock schoongemaakt opgelost. nu weer +/- 25 liter per minuut.
Ik zal ook wat foto's nemen .hij staat op een lekbak met afvoer.
In de uitlaat leiding (aanvoer) is een luchtfilter geplaatst.
Ik heb 22 mm leidingen, de vuilfilters zijn daarop aangepast.
:strip_exif()/f/image/9yCnYXpSzlx1L3PUT5fFHlbf.jpg?f=fotoalbum_large)
Het huis is geheel onderkelder 11,40 bij 8,40 en 2,40 hoog een ruimte met twee koekoeks aan de andere kant. de kelder zijn in de winter wel afkoelen maar even af wachten. Ik heb het met de airco 5 klw gedaan de aanzuigende lucht uit de kelder ( hangt boven de koekoek) heb geen last van invriezen gehad, de vloerverwarming 90 m2 met daar onder 5 cm hardepersing tempex bouwjaar 1990.
Ja ik moest het niet doen maar eigenwijs wie niet waag wie niet wind ,
Ben nu nog aan het afstellen wil naar 24/7 22 graden toe ( het is me al gelukt dat het 25 graden was en ramen en deuren heb moeten open zetten)
Kom er nog wel op terug
Ben nu nog aan het afstellen wil naar 24/7 22 graden toe ( het is me al gelukt dat het 25 graden was en ramen en deuren heb moeten open zetten)
Kom er nog wel op terug
Hoe ga je eigenlijk onderhoud doen @jscheffers ? Ontkoppel je dan je flexibele slang en rij je hem dan weg? Het interne filter schoon maken lijkt mij vrij onmogelijk als je hem zo laat staan.
LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23
Het huis is geheel onderkelder 11,40 bij 8,40 en 2,40 hoog een ruimte met twee koekoeks aan de andere kant. de kelder zijn in de winter wel afkoelen maar even af wachten. Ik heb het met de airco 5 klw gedaan de aanzuigende lucht uit de kelder ( hangt boven de koekoek) heb geen last van invriezen gehad, de vloerverwarming 90 m2 met daar onder 5 cm hardepersing tempex bouwjaar 1990.
Ben nu nog aan het afstellen wil naar 24/7 22 graden toe ( het is me al gelukt dat het 25 graden was en deuren en ramen heb moeten openzetten)
Kom er nog wel op terug
Ben nu nog aan het afstellen wil naar 24/7 22 graden toe ( het is me al gelukt dat het 25 graden was en deuren en ramen heb moeten openzetten)
Kom er nog wel op terug
Ik heb inmiddels mijn 2st 16kw units binnen 1x r32 en 1x r290
Ze worden aangesloten op een 1000L buffer.
Nu dacht ik om de R290 unit het gros van het vermogen te laten leveren en de R32 bij te laten komen vanaf 4 graden.
Is er iets van een cascade regelaar of heeft iemand een goed idee?
Nu dacht ik om de R290 unit het gros van het vermogen te laten leveren en de R32 bij te laten komen vanaf 4 graden.
Is er iets van een cascade regelaar of heeft iemand een goed idee?
:strip_exif()/f/image/wB7pN6aWbS7O5knPVFvyeZXg.jpg?f=fotoalbum_large)
Eerder heb ik een reactie over het gebruik van een Honeywell Evohome i.c.m. de LG monoblock gedeeld. Ik heb het systeem nu een aantal maanden in gebruik en kreeg in de ochtend vaak wel de verwarming aan in de ruimtes waar ik dat ingesteld had maar in de avond bleef het systeem uit terwijl de BDR91T wel aan was. (lees: een signaal uitstuurde voor warmte vraag). Ik had de indruk gekregen dat de RMC van de LG geen functie als regelaar meer zou hebben als ik een externe thermostaat gebruik. Nu, na al die tijd ben ik erachter dat de RMC van de LG wel degelijk blijft 'werken'. Bij mij stond hij standaard op 16 graden en ging hij dus in de ochtend wel (temp in huis was dan rond 14 graden) aan maar in de avond niet meer wanneer het 15 graden was. Ik heb de temperatuur van de RMC van de LG nu op 18 graden ingesteld en nu gaat de LG wel in bedrijf en de Evohome regelt nu wel de temperatuur in de verschillende ruimten. Heeft iemand eenzelfde ervaring? Ik kon er niks over lezen wat de juiste instellingen zouden moeten zijn.
Je moet hem puur op watertemperatuur laten draaien. Niet op luchttemperatuur.
Mijn setup is een LG split unit 12KW met een buffervat met aparte pomp.
Nu is die externe pomp zo aangesloten dat hij continue blijft draaien, ook als de LG pomp uit staat. Is het verstandig om de externe pomp te laten draaien wanneer de LG pomp draait? En weet iemand dan waar ik de pomp op kan aansluiten?
Nu is die externe pomp zo aangesloten dat hij continue blijft draaien, ook als de LG pomp uit staat. Is het verstandig om de externe pomp te laten draaien wanneer de LG pomp draait? En weet iemand dan waar ik de pomp op kan aansluiten?
Je kunt de pomp aansluiten via een relais, aan de klemmen in de binnen unit.tweak_IggY schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:46:
Mijn setup is een LG split unit 12KW met een buffervat met aparte pomp.
Uit de LG whitepaper:
:strip_exif()/f/image/6dRvHQjbZJzfBvDx9EujaduX.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb geen werkende klemmen in mij WP-split en stuur de pomp aan via Home Assistant.
Dank @PeteSplit !
Enig idee wat voor soort relais dat zou zijn? Volgens mij zit er nu namelijk geen relais tussen.
En als ik het zo lees dan kan deze pomp ook modulerend zijn, dus zou ik deze ook op optimaal debiet kunnen draaien?
Enig idee wat voor soort relais dat zou zijn? Volgens mij zit er nu namelijk geen relais tussen.
En als ik het zo lees dan kan deze pomp ook modulerend zijn, dus zou ik deze ook op optimaal debiet kunnen draaien?
Nee, de aansluiting in de WP zou alleen maar aan/uit zijn, als de WP waterpomp aan/uit is. Er staat 230V op de klemmen, maar door de belasting wordt een relais (magnetisch schakeling) aangeraden.tweak_IggY schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:46:
Dank @PeteSplit !
Wodan89 schreef op maandag 15 april 2024 @ 19:24:
Ik heb inmiddels mijn 2st 16kw units binnen 1x r32 en 1x r290
Is er iets van een cascade regelaar of heeft iemand een goed idee?[Afbeelding]
Beide units voorzien van keerkleppen is een goede tip. Buffervat staat op de 1e verdieping met ruim 25m leiding omdat dit totaal 50m word dacht ik er aan om ze parallel aan te sluiten op 42mm leiding naar het buffervat.kazemo schreef op woensdag 17 april 2024 @ 14:25:
[...]
je kan hem evt bijschakelen met het no contact van ketel van derde( zit op de lg bijschakeling cv-ketel) staat standaard op -7gr buiten tempt) in.., of met een buitenvoeler met relais......waterzijdig beide wp,s parallel aansluiten met keerkleppen ertussen de R32 als backup voor als het erg koud is
No contact voor ketel van derde is idd ook een optie blijft de wp dan in bedrijf zodat ze beide draaien?
Wat is wijsheid:
In het meest extreme geval pomp in er 14m3 gas per etmaal doorheen met de CV. Dit was een paar jaar terug toen het snachts -14 en overdag -6 was.
Sindsdien is het huis beter geisoleerd, maar gaan we ook uitbouwen (meer gevel en dak). Mijn warmteverlies berekening komt bij -10c op ongeveer 6kw verlies uit.
Ik kan met een 7kw 1-fase dus wel uit. Maar ik draai m liever in silent mode en rondom de 0 haal ik dan rond de 4kw warmte. Daarnaast is het wel fijn als de wp over 3 fases wordt verdeeld.
Maar gaat de 9kw 3fase overkill zijn? Kan deze zijn warmte wel kwijt. Er ligt hier 40m2 vvw (3600w) en een aantal jagas op de slaapkamers (bij elkaar 4000w).
Warm water gaat met wpb.
Voor de 9kw3f gaan of toch de 7kw1f?
In het meest extreme geval pomp in er 14m3 gas per etmaal doorheen met de CV. Dit was een paar jaar terug toen het snachts -14 en overdag -6 was.
Sindsdien is het huis beter geisoleerd, maar gaan we ook uitbouwen (meer gevel en dak). Mijn warmteverlies berekening komt bij -10c op ongeveer 6kw verlies uit.
Ik kan met een 7kw 1-fase dus wel uit. Maar ik draai m liever in silent mode en rondom de 0 haal ik dan rond de 4kw warmte. Daarnaast is het wel fijn als de wp over 3 fases wordt verdeeld.
Maar gaat de 9kw 3fase overkill zijn? Kan deze zijn warmte wel kwijt. Er ligt hier 40m2 vvw (3600w) en een aantal jagas op de slaapkamers (bij elkaar 4000w).
Warm water gaat met wpb.
Persoonlijk zou ik altijd kiezen voor de 9kW3f.tijmeng schreef op woensdag 17 april 2024 @ 19:51:toon volledige bericht
Wat is wijsheid:
Warm water gaat met wpb.
Is de vloerverwarming hoofdverwarming, dus de buizen HOH 10 cm? En met een pomploze verdeler? Of kan de verdeler eenvoudig omgebouwd worden?
LG Therma V HM091MR.U44
Vvw is net nieuw hoh 10cm en pomploos idd. Ligt in 7cm dikke laag dekvloer op 40cm schuimbeton.AppieK schreef op donderdag 18 april 2024 @ 09:05:
[...]
Persoonlijk zou ik altijd kiezen voor de 9kW3f.
Is de vloerverwarming hoofdverwarming, dus de buizen HOH 10 cm? En met een pomploze verdeler? Of kan de verdeler eenvoudig omgebouwd worden?
Ik zou toch gaan voor de 7kw.tijmeng schreef op donderdag 18 april 2024 @ 09:07:
[...]
Vvw is net nieuw hoh 10cm en pomploos idd. Ligt in 7cm dikke laag dekvloer op 40cm schuimbeton.
Indien het echt goed begint te vriezen haal je silent mode eraf, er loopt toch geen hond buiten bij - 10 😁
Te grote capaciteit geeft problemen en pendelgedrag bij te zacht weer. Zeker lg....
Dat ligt vooral aan het minimum vermogen en volgens mij is dat voor alle 1 fase modellen hetzelfde.Kenwood960 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 03:05:
[...]
Te grote capaciteit geeft problemen en pendelgedrag bij te zacht weer. Zeker lg....
LG Therma V HM091MR.U44
Ik heb de lg monoblock lucht water 5kw loop 24 / 7 op 90 m2 vloerverwarming temperatuur
rond 20-22 graden verbruik is nu +/- 12 kwh per dag ik ga er vanuit
dat een verbruik heb van zo 3000 a 3500 kwh per jaar verbruik gas was 1650 m3. daar bij heb ik de arico als bek up. Water temperatuur uitgaande 29 graden en ingande 24[ hij loop ook in de stille mode. Volgens mij loop hij ook contanu. URL="https://tweakers.net/i/Dw7-q9zGCSL16SQIfw8QwoLYsak=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zGwGJvKoJtp5wEDN6GfELNVy.jpg?f=user_large",,"1"]
[/URL]
rond 20-22 graden verbruik is nu +/- 12 kwh per dag ik ga er vanuit
dat een verbruik heb van zo 3000 a 3500 kwh per jaar verbruik gas was 1650 m3. daar bij heb ik de arico als bek up. Water temperatuur uitgaande 29 graden en ingande 24[ hij loop ook in de stille mode. Volgens mij loop hij ook contanu. URL="https://tweakers.net/i/Dw7-q9zGCSL16SQIfw8QwoLYsak=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zGwGJvKoJtp5wEDN6GfELNVy.jpg?f=user_large",,"1"]
:strip_exif()/f/image/dpszFxbexaEBTO0GWJkyygzc.jpg?f=fotoalbum_large)
Wodan89 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 18:10:
[...]
Beide units voorzien van keerkleppen is een goede tip. Buffervat staat op de 1e verdieping met ruim 25m leiding omdat dit totaal 50m word dacht ik er aan om ze parallel aan te sluiten op 42mm leiding naar het buffervat.
No contact voor ketel van derde is idd ook een optie blijft de wp dan in bedrijf zodat ze beide draaien?