LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 145 ... 181 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11-09 17:09
jscheffers schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:28:
Ik heb de lg monoblock lucht water 5kw loop 24 / 7 op 90 m2 vloerverwarming temperatuur
rond 20-22 graden verbruik is nu +/- 12 kwh per dag ik ga er vanuit
dat een verbruik heb van zo 3000 a 3500 kwh per jaar verbruik gas was 1650 m3. daar bij heb ik de arico als bek up. Water temperatuur uitgaande 29 graden en ingande 24[ hij loop ook in de stille mode. Volgens mij loop hij ook contanu. URL="https://tweakers.net/i/Dw7-q9zGCSL16SQIfw8QwoLYsak=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zGwGJvKoJtp5wEDN6GfELNVy.jpg?f=user_large",,"1"][Afbeelding][/URL][Afbeelding]
8)7 zoals ik begrepen heb staat de wp in de kelder,bij deze buiten temp.(12gr) werkt alles nog wel ik lees af van de RMC buitentemp 12gr dit is bij jouw de keldertemp.....bij -5gr word je keldertemp. ook -5gr of het dan nog goed werkt is nog maar de vraag? je krijgt dan te maken met het fenomeen defrosten (bevroren condensor) en een vochtige kelder als de relatieve luchtvochtigheid buiten groot is,en je krijgt onderdruk in de kelder(krijg je de kelderdeur nog open?) ..fingers cross!

[ Voor 6% gewijzigd door kazemo op 19-04-2024 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:43
kazemo schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 17:23:
[...]

(krijg je de kelderdeur nog open?) ..fingers cross!
De deur draait zo te zien naar binnen toe

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenst
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 20:28
Ik heb een LG Therma V 9kw 3 fase Monoblock, geregeld op de binnentemperatuur van de LG Kamerthermostaat en water termperatuur. Het vreemde is dat wanneer er geen warmtevraag is de waterpomp steeds aan en uit gaat. De buitentemperatuur is te hoog voor vorstbescherming dus dat kan het niet zijn. Hoe komt dit en hoe zorg ik er voor dat de waterpomp alleen draait als er warmtevraag is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DTkw_f95PaIwg6svK2HFy8x4eDM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/swdUlEKLwm61GUnJ5JwaBXS0.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
jeroenst schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 15:19:
Ik heb een LG Therma V 9kw 3 fase Monoblock, geregeld op de binnentemperatuur van de LG Kamerthermostaat en water termperatuur. Het vreemde is dat wanneer er geen warmtevraag is de waterpomp steeds aan en uit gaat. De buitentemperatuur is te hoog voor vorstbescherming dus dat kan het niet zijn. Hoe komt dit en hoe zorg ik er voor dat de waterpomp alleen draait als er warmtevraag is?

[Afbeelding]
:( dit is een instelling circulatiepomp zo te zien staat hij op om de 5min in en dan loopt hij 3min enz.....kan je veranderen in bijv 2x per uur 3min aan(dit dient voor water temp. meting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
SalexSun schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 08:34:
[...]

De deur draait zo te zien naar binnen toe
8)7 als dat zo is krijgt hij hem moeilijk dicht door de onderdruk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 09:41

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

jeroenst schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 15:19:

[Afbeelding]
zoals Kazemo al schreef.

Hier de functie uit de (engelse) handleiding. Pomp instelling (als de WP aan staat) instelling tot 60 minuten (pompstand bij verwarming).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yE8ic17IfZ3N7n8NyMrSqetCnuk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9VPlqliebphvIWOTnNd6A5P6.jpg?f=user_large

Als de WP uit staat kun je ook de pomp instellen tot max 24 uur, zodat de pomp niet vast komt te zitten (voorrangsregeling/forced operation).

Ook als de WP uit staat, gaat deze over op antivries bij een temperatuur onder de 7 graden, de WP waterpomp gaat een keer per uur aan, als het kouder wordt zelfs elke 10 minuten, om bevriezing te voorkomen.

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenst
PeteSplit schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 16:14:
[...]

zoals Kazemo al schreef.

Hier de functie uit de (engelse) handleiding. Pomp instelling (als de WP aan staat) instelling tot 60 minuten (pompstand bij verwarming).

[Afbeelding]

Als de WP uit staat kun je ook de pomp instellen tot max 24 uur, zodat de pomp niet vast komt te zitten (voorrangsregeling/forced operation).

Ook als de WP uit staat, gaat deze over op antivries bij een temperatuur onder de 7 graden, de WP waterpomp gaat een keer per uur aan, als het kouder wordt zelfs elke 10 minuten, om bevriezing te voorkomen.
Op zich vind ik dit vreemd, als via een extern contact warmte vraag wordt gedaan dan gaat de waterpomp netjes uit en blijft ook uit als er geen warmtevraag is. Ik zou verwachten als de LG Thermostaat meet dat de ruimtetemperatuur bereikt is dat de waterpomp ook uit gaat, totdat er weer warmtevraag is. Vreemd genoeg niet dus blijkbaar. Iedere uur een minuut aan vind ik ook veel tegen het vastlopen van de waterpomp, 1 keer per 24 uur is voldoende.

Het lijkt mij ook dat deze setting ook van toepassing is als de warmtepomp loopt, dus als deze afslaat en de waterpomp gaat uit, duurt het dan een uur voordat de waterpomp weer aan gaat en de warmtepomp dus weer warmte kan leveren.

In ieder geval toch bedankt!

[ Voor 9% gewijzigd door jeroenst op 20-04-2024 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

jeroenst schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 16:21:
[...]

Op zich vind ik dit vreemd, als via een extern contact warmte vraag wordt gedaan dan gaat de waterpomp netjes uit en blijft ook uit als er geen warmtevraag is. Ik zou verwachten als de LG Thermostaat meet dat de ruimtetemperatuur bereikt is dat de waterpomp ook uit gaat, totdat er weer warmtevraag is. Vreemd genoeg niet dus blijkbaar. Iedere uur een minuut aan vind ik ook veel tegen het vastlopen van de waterpomp, 1 keer per 24 uur is voldoende.

Het lijkt mij ook dat deze setting ook van toepassing is als de warmtepomp loopt, dus als deze afslaat en de waterpomp gaat uit, duurt het dan een uur voordat de waterpomp weer aan gaat en de warmtepomp dus weer warmte kan leveren.

In ieder geval toch bedankt!
Om te weten wat de temperatuur van het water is, pompt de waterpomp het water een keer rond en na ongeveer een minuut weet de WP de temperatuur en neemt indien nodig actie. De WP gaat verwarmen of blijft wachten tot de volgende pomp ronde.

Je merkt misschien ook bij de WP, als je hem aanzet, dat hij pas even later een minuut of twee pas begint met verwarmen. Ook als je de WP uitzet gaat hij pas uit, na een keer gepompt te hebben.

Als je stuurt op water en lucht moet aan beide voldaan zijn voordat de WP gaat verwarmen, dus hij wacht ook weer op een pomp ronde.

Als de WP afslaat (bijvoorbeeld door een verkeerde afstelling) dan wacht de WP. Je kunt dan toch de WP opnieuw handmatig starten door de WP even uit te zetten en na twee minuten weer aan te zetten.

Een keer per uur is dus voor de meting en als hij uit staat een keer per dag is tegen het vast gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenst
PeteSplit schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 17:33:
[...]

Om te weten wat de temperatuur van het water is, pompt de waterpomp het water een keer rond en na ongeveer een minuut weet de WP de temperatuur en neemt indien nodig actie. De WP gaat verwarmen of blijft wachten tot de volgende pomp ronde.

Je merkt misschien ook bij de WP, als je hem aanzet, dat hij pas even later een minuut of twee pas begint met verwarmen. Ook als je de WP uitzet gaat hij pas uit, na een keer gepompt te hebben.

Als je stuurt op water en lucht moet aan beide voldaan zijn voordat de WP gaat verwarmen, dus hij wacht ook weer op een pomp ronde.

Als de WP afslaat (bijvoorbeeld door een verkeerde afstelling) dan wacht de WP. Je kunt dan toch de WP opnieuw handmatig starten door de WP even uit te zetten en na twee minuten weer aan te zetten.

Een keer per uur is dus voor de meting en als hij uit staat een keer per dag is tegen het vast gaan zitten.
Alleen als de ruimtetemperatuur behaald is en niet onder het setpoint zakt is en er dus geen warmtevraag is, heeft de watertemperatuur geen enkel belang, behalve bij vorstbescherming. Pas als er warmtevraag is, dan gaat de watertemperatuur een rol spelen. Of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07:12
Ben benieuwd of er nog mensen input hebben op een lijstje "echte" monoblocks, waarbij je binnen alleen de thermostaat/kleine control unit hebt, en dus niet nog significant ruimte nodig hebt voor een regel/binnen/hydro-unit.

Op mijn lijst in elk geval:
- Panasonic j series
- LG Therma
- ...?

Aanvullingen welkom!

[ Voor 3% gewijzigd door freakaleek op 20-04-2024 20:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01:34
freakaleek schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 20:28:
Ben benieuwd of er nog mensen input hebben op een lijstje "echte" monoblocks, waarbij je binnen alleen de thermostaat/kleine control unit hebt, en dus niet nog significant ruimte nodig hebt voor een regel/binnen/hydro-unit.

Op mijn lijst in elk geval:
- Panasonic j series
- LG Therma
- ...?

Aanvullingen welkom!
Vaillant arotherm plus heeft binnen (minimaal)
-vwz-ai module (klein kastje, formaat oud laptop) waarin men het meest (3w-klep etc.) aan kan sluiten
-thermostaat
-expansievat (voordeel is dat je hem ook eenvoudig kan wisselen/std. Expansievat gebruiken)

Persoonlijk vind ik dat vaak fijner dan een "pure" monoblock met enkel een thermostaat binnen... Scheelt een hoop kabels trekken, buitenunits openmaken om dipswitches om te zetten (lg) etc...

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
BjornHero schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 23:55:
[...]

Vaillant arotherm plus heeft binnen (minimaal)
-vwz-ai module (klein kastje, formaat oud laptop) waarin men het meest (3w-klep etc.) aan kan sluiten
-thermostaat
-expansievat (voordeel is dat je hem ook eenvoudig kan wisselen/std. Expansievat gebruiken)

Persoonlijk vind ik dat vaak fijner dan een "pure" monoblock met enkel een thermostaat binnen... Scheelt een hoop kabels trekken, buitenunits openmaken om dipswitches om te zetten (lg) etc...
Nou, denk jij dat zo'n binnenunit voorkomt dat de buitenunit een kabel nodig heeft, of leidingen, of dat daar geen dipswitches in zitten, nog los van de vraag of je die dagelijks moet verzetten?
Ik vind je argumenten een beetje gezocht en weinig steekhoudend.

balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
jeroenst schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 20:23:
[...]

Alleen als de ruimtetemperatuur behaald is en niet onder het setpoint zakt is en er dus geen warmtevraag is, heeft de watertemperatuur geen enkel belang, behalve bij vorstbescherming. Pas als er warmtevraag is, dan gaat de watertemperatuur een rol spelen. Of mis ik iets?
O-) Nou ja je kunt er zelf vanalles van vinden zo werkt het bij LG eenmaal zo, er zal over nagedacht zijn (s,zomers tegen vast zitten pomp) zet hem dan op 59min uit en 1min in dat is het maximale wat je kan instellen(om reden van stroom besparing neem ik aan) er zijn trouwens 2 instellingen je hebt ook nog pomp voorloop en pomp naloop zoals @PeteSplit _/-\o_ al beschreef.......als je met een externe ruimtethermostaat werkt?(dus niet met de RMC) word het een ander verhaal,externethermostaat schakeld de WP compleet uit bij geen warmtevraag(aan/uit knop op RMC)

[ Voor 10% gewijzigd door kazemo op 21-04-2024 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01:34
Roger_de_Poger schreef op zondag 21 april 2024 @ 09:28:
[...]

Nou, denk jij dat zo'n binnenunit voorkomt dat de buitenunit een kabel nodig heeft, of leidingen, of dat daar geen dipswitches in zitten, nog los van de vraag of je die dagelijks moet verzetten?
De vraag was of er modellen waren/zijn met geen/weinig spul binnen.

Het is zeker niet doorslaggevend om voor een Vaillant te kiezen maar daarbij heb je ook weinig nodig binnen geef ik aan.

En nee, er zitten geen dipswitches in, ja je moet wel een voedingskabel, leidingen en een 2p kabel naar buiten "brengen".

Zelf heb ik voldoende lg's geplaatst en verwijderd om geen vriend te zijn van de dipswitches etc.

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

jeroenst schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 20:23:
[...]

Nee, wat je schrijft klopt. Alleen heeft LG toch een pomp frequentie die je van de standaard 2 min aan / 1 min uit, zelf kunt instellen tot een maximum van 60 min uit. En als je deze dan op 60 min uit instelt en er ontstaat een warmte vraag, dan zal de WP toch wachten tot deze 60 min om zijn.

Je kunt een hysterese instellen voor de lucht en een voor het water. Als aan beide voldaan is en er is warmte vraag en met de waterpomp is de watertemperatuur achterhaald, dan zal de compressor pas gestart worden.

Het wordt aanbevolen de compressor maar drie keer per uur te laten starten, voor een lange levensduur van de compressor. Afgeleid hiervan zou ik de pomp pauze op 20 min zetten. Als dit ook overeenkomt met de warmte vraag in de woning, dan is dat ook mooi meegenomen.

In de handleiding vind je ook hoe je de watertemperatuur kan instellen in het functie menu. Dit kan op een waarde (bovengrens) of automatisch (stooklijn). Vertaling 'handboek' van het engels 'manuel' moet zijn 'handmatig'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rIBCNDi8Cb86ovEHoPEvhMQdoP4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JAYUVg2cIuWJCsbpzFNwYgEl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Roger_de_Poger schreef op zondag 21 april 2024 @ 09:28:
[...]

Als het eenmaal loopt, dan loopt het. Maar tot die tijd is het wel regelmatig naar buiten lopen, kappen eraf schroeven, dipje omzetten, opstarten, kijken wat er gebeurt enz. Kap wel/niet terug in de tussentijd :+

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
BjornHero schreef op zondag 21 april 2024 @ 14:47:
[...]

De vraag was of er modellen waren/zijn met geen/weinig spul binnen.

Het is zeker niet doorslaggevend om voor een Vaillant te kiezen maar daarbij heb je ook weinig nodig binnen geef ik aan.

En nee, er zitten geen dipswitches in, ja je moet wel een voedingskabel, leidingen en een 2p kabel naar buiten "brengen".

Zelf heb ik voldoende lg's geplaatst en verwijderd om geen vriend te zijn van de dipswitches etc.
we gaan het meemaken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mipo
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11-09 12:32

mipo

LG HM071M.43 - jaar 2020

Hallo, kan iemand mij adviseren hoe ik de weergegeven buitentemperatuur kan corrigeren? Ik zou de waarde die op het "display" van het HA-paneel wordt weergegeven, misschien 2 graden minder willen corrigeren. De door de NTC-sensor gelezen waarde wijkt af van de werkelijke waarde.
Hoe wijzig ik het sensoruitgangsnummer in config.yaml?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
- name: outdoor_air_temp
        scale: 0.1
        precision: 1
        scan_interval: 5
        address: 12
        slave: 1
        unit_of_measurement: °C
        input_type: input

Tsjechische Republiek, LG HM071M.43 productie datum januari 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
...met een template. Google op "offset" en je vindt legio voorbeelden.

balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mipo

mipo

LG HM071M.43 - jaar 2020

Roger_de_Poger schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:04:
...met een template. Google op "offset" en je vindt legio voorbeelden.
Bedankt voor de hulp, het werkt nu _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

mipo schreef op maandag 22 april 2024 @ 08:58:
Hallo, kan iemand mij adviseren hoe ik de weergegeven buitentemperatuur kan corrigeren? Ik zou de waarde die op het "display" van het HA-paneel wordt weergegeven, misschien 2 graden minder willen corrigeren. De door de NTC-sensor gelezen waarde wijkt af van de werkelijke waarde.
Hoe wijzig ik het sensoruitgangsnummer in config.yaml?
Als je met HA werkt kun je ook een helper aanmaken, waarbij je de ntc-entity met 2 vermindert. Voordeel van een helper is dat de originele waarde blijft bestaan en je deze dan altijd nog kunt raadplegen.

Voorbeeld 'Correctie buitentemp'
code:
1
{{ states('sensor.ntc_buiten') | float(0) - 2 }}

Met de HA webUI staat de helper ook meteen in de config.

[ Voor 5% gewijzigd door PeteSplit op 22-04-2024 12:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mipo

mipo

LG HM071M.43 - jaar 2020

PeteSplit schreef op maandag 22 april 2024 @ 12:14:
[...]

Als je met HA werkt kun je ook een helper aanmaken, waarbij je de ntc-entity met 2 vermindert. Voordeel van een helper is dat de originele waarde blijft bestaan en je deze dan altijd nog kunt raadplegen.

Voorbeeld 'Correctie buitentemp'
code:
1
{{ states('sensor.ntc_buiten') | float(0) - 2 }}

Met de HA webUI staat de helper ook meteen in de config.
Ja, dat is precies wat ik deed.
Nu heb ik 2 temperaturen - origineel en met correctie.
Ik ben geen HA-expert en deze tips zullen je veel helpen bij het leren. Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 03:37
Sinds een aantal weken maakt de LG ook mijn SWW. Dat werkt prima, maar het valt mij op dat bij de wekelijkse "desinfectie run" meteen vanaf het begin het elektrische element ingeschakeld wordt.

Ik had verwacht dat de LG eerst alleen zelf zou verwarmen tot de ingestelde max. temperatuur voor de WP, en pas daarna het elektrische element inschakelt om tot de ingestelde desinfectie temperatuur te komen.

Is dit iets wat met een instelling nog aangepast kan worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:32
KarsS schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 08:46:
Sinds een aantal weken maakt de LG ook mijn SWW. Dat werkt prima, maar het valt mij op dat bij de wekelijkse "desinfectie run" meteen vanaf het begin het elektrische element ingeschakeld wordt.

Ik had verwacht dat de LG eerst alleen zelf zou verwarmen tot de ingestelde max. temperatuur voor de WP, en pas daarna het elektrische element inschakelt om tot de ingestelde desinfectie temperatuur te komen.

Mijn workaround is om het schema zo in te stellen dat hij een uur van te voren naar 58° gaat op de compressor.
Overigens laat ik het inmiddels daarbij, dat stukje naar 60° op het element laat ik achterwege. Maar die discussie hoeft hier niet gevoerd te worden. Bovenstaande workaround heeft bij mij prima gewekt

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
Die workaround moet voor mij ook wel werken denk ik, daar ga ik eens wat mee proberen!
Ik verwarm mijn boiler naar 52 graden, dus het weglaten van de "desinfectie run" durf ik nog even niet aan.

Wel blijven de DHW functies nog een beetje raadselachtig voor mij. Volgens de handleiding zou er een booster delay van 20 minuten moeten zijn (versie 4) maar die zie ik dus niet. Ook zou ik verwachten dat je dan ergens de booster delay in kunt stellen maar in de menu's voor DHW vind ik niets...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f1cprtaiM6jEDT4DqAHgVONnNV4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6ykZu0Ha0qH3qaYQWfGaERuz.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-09 17:06
KarsS schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 17:44:
Die workaround moet voor mij ook wel werken denk ik, daar ga ik eens wat mee proberen!
Ik verwarm mijn boiler naar 52 graden, dus het weglaten van de "desinfectie run" durf ik nog even niet aan.

Wel blijven de DHW functies nog een beetje raadselachtig voor mij. Volgens de handleiding zou er een booster delay van 20 minuten moeten zijn (versie 4) maar die zie ik dus niet. Ook zou ik verwachten dat je dan ergens de booster delay in kunt stellen maar in de menu's voor DHW vind ik niets...

[Afbeelding]
Ik heb deze instructies/handleiding nog niet kunnen vinden. Is dit ook voor de WH270S geldig?

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
tebogo schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 19:43:
[...]

Ik heb deze instructies/handleiding nog niet kunnen vinden. Is dit ook voor de WH270S geldig?
Ik weet niet wat je met WH270S bedoelt. Voor de LG Therma-V gebruik ik de installatiehandleiding Versie 16 van 27 september 2022:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xnCbyrZNea6Vf7gDEj-rDkyPqyU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8cxMJ95Vee7QwXMLsYMeFApQ.png?f=user_large(Ik zou hem hier willen delen maar vind niet hoe dat moet voor een .pdf document)

Een nieuwere heb ik nog niet kunnen vinden. Wel de Nederlandse versie maar daar zitten weer veel rariteiten in door de automatische vertaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
KarsS schreef op zondag 28 april 2024 @ 08:10:
[...]

Ik weet niet wat je met WH270S bedoelt. Voor de LG Therma-V gebruik ik de installatiehandleiding Versie 16 van 27 september 2022:

[Afbeelding](Ik zou hem hier willen delen maar vind niet hoe dat moet voor een .pdf document)

Een nieuwere heb ik nog niet kunnen vinden. Wel de Nederlandse versie maar daar zitten weer veel rariteiten in door de automatische vertaling.
Sorry, verkeerd topic. WH27S is een warmtepomp boiler, ander topic😉

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xerox
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:30
M_AW schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 12:48:
[...]

Mijn workaround is om het schema zo in te stellen dat hij een uur van te voren naar 58° gaat op de compressor.
Overigens laat ik het inmiddels daarbij, dat stukje naar 60° op het element laat ik achterwege. Maar die discussie hoeft hier niet gevoerd te worden. Bovenstaande workaround heeft bij mij prima gewekt
Daar kwam ik ook achter na een week of 10 en heb ditzelfde gedaan, ook tot 58°.
Daarna met het element naar 60° verwarmen, dit kost 10-15 minuten en als hij uitslaat staat hij nog wel een tijdje op 60°, hoger verwarmen is dus niet nodig.

PSN: Redrafted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Het wordt weer warmer buiten, het is alsof de WP dit ook vind en door flinker de compressor op te toeren en de temperatuur daardoor sneller te verhogen, om dan te proberen snel boven de hysterese te komen en uit te gaan (thermo off) ...
Dit vanaf een buiten temperatuur (in de WP kast) van boven de 18 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mQt03VND9vQYjeXRC0fDZx6Z8YE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NX7thNhC9cY00P3nOjNxCRqw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WriteBrothers22
  • Laatst online: 09-09 16:51
Wat is jullie ervaring met het reëele maximale vermogen bij -7 graden dat deze Monoblocks kunnen leveren? Al spittend door de diverse techsheet lijkt de data bij dit type bijna te mooi om waar te zijn. De 7KW versie zou bij -7 graden ook nog gewoon 7KW kunnen leveren... Ik vind dit wat verdacht gezien de COP dan toch zo 50% lager is en ik bij bv de panasonic J-serie een flinke reductie in output zie bij -7...

Voor de volledigheid, woning waar het om gaat:

Historisch gasverbruik: 1200 m³/jaar, jaren 70 tussenwoning, GO oppervlak=120m2
Afgiftesysteem:
- 9 radiatoren, totale afgifte bij 40 graden 6.9kW zonder boosters, 10.6kw met. Waterinhoud nog niet bepaald,voor de zekerheid neem ik zowie zo een 50l serie buffer mee in het systeem tbv de defrost.
SWW:
- plek voor boiler: Ja, in de kelder tpv oude cv ketel naast de technische schacht
- 120-150 liter, 2p huishouden, zit te denken aan de eldom green line serie
- DWTW aanwezig? Nope
Warmtepompvoorkeur:
L/W, plaatsting buitenunit op plat betondak 8m hoog beschut achter oude schoorsteen/technische schacht.
Wie gaat het installeren?
Doe het zelf, indien bi-bloc inbedrijfstelling door STEK monteur. Nominaal vermogen 7-9kw afhankelijk van prestatie bij -7.

[ Voor 6% gewijzigd door WriteBrothers22 op 30-04-2024 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

WriteBrothers22 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 12:39:
Wat is jullie ervaring met het reëele maximale vermogen bij -7 graden dat deze Monoblocks kunnen leveren? Al spittend door de diverse techsheet lijkt de data bij dit type bijna te mooi om waar te zijn. De 7KW versie zou bij -7 graden ook nog gewoon 7KW kunnen leveren... Ik vind dit wat verdacht gezien de COP toch een stuk lager is en bij andere leveranciers een flinke reductie in output zie in de spec sheets bij -7.

Historisch gasverbruik: 1200 m³/jaar, jaren 70 woning, GO oppervlak=120m2
Ik heb sinds september een 5 kW WP (125m2 woning - 50m2 vloerverw - 7 kleine radiatoren).
Op 10 en 11 januari waren dit jaar de koudste dagen (-5/-8) met ongeveer 23 kWh verbruikt per dag.
De WP geeft zelf aan ongeveer 64 kWh thermisch (meer dan de door mij verwachtte COP van 2,5).
Voor mijn eerste winter, vind ik dat de waterpomp er veel moeite mee had, maar hij heeft het overleeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
WriteBrothers22 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 12:39:
Wat is jullie ervaring met het reëele maximale vermogen bij -7 graden dat deze Monoblocks kunnen leveren? Al spittend door de diverse techsheet lijkt de data bij dit type bijna te mooi om waar te zijn. De 7KW versie zou bij -7 graden ook nog gewoon 7KW kunnen leveren... Ik vind dit wat verdacht gezien de COP dan toch zo 50% lager is en ik bij bv de panasonic J-serie een flinke reductie in output zie bij -7...

Historisch gasverbruik: 1200 m³/jaar, jaren 70 tussenwoning, GO oppervlak=120m2
Afgiftesysteem:
- 9 radiatoren, totale afgifte bij 40 graden 6.9kW zonder boosters, 10.6kw met. Waterinhoud nog niet bepaald,voor de zekerheid neem ik zowie zo een 50l serie buffer mee in het systeem tbv de defrost.
SWW:
- plek voor boiler: Ja, in de kelder tpv oude cv ketel naast de technische schacht
- 120-150 liter, 2p huishouden, zit te denken aan de eldom green line serie
- DWTW aanwezig? Nope
Warmtepompvoorkeur:
L/W, plaatsting buitenunit op plat betondak 8m hoog beschut achter oude schoorsteen/technische schacht.
Wie gaat het installeren?
Doe het zelf, indien bi-bloc inbedrijfstelling door STEK monteur. Nominaal vermogen 7-9kw afhankelijk van prestatie bij -7.
Stille modus: https://gathering.tweaker...message/78262708#78262708

Mss heeft @Jojan265 ook meetdata zonder stille modus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 09:49
Ik heb helaas (of gelukkig) nog niet echt data van -7 ºC of kouder. In Januari was het hier (ZO Groningen) op z'n koudst -6.5 ºC. Daar heeft onze 7 kW totaal geen problemen mee gehad. Ook wij hadden ongeveer 1275 m3 gas per jaar als historisch verbruik. De 7 kW past daar goed bij, indien je warmte afgifte goed is (vloerverwarming). Ook geen last van pendelen, aangezien hij kan terugmoduleren tot ca. 1.5 kW.. 2 kW (afhankelijk van de buitentemperatuur).

Op die koudste momenten in januari zat de aansturing op ca. 65% en produceerde hij 4.5 kWth. Dus in principe zou hij bij die temperaturen meer moeten kunnen, maar ik heb daar geen data van. Ons huis had genoeg aan die 4.5 kWth om op temperatuur te blijven. Ik ben er echter wel van overtuigd dat hij nog niet aan zijn maximum zat.

Met de kennis van nu, zou ik ook gewoon weer voor een 7 kW gaan. We hebben een vrijstaand huis van ca. 180 m2 en 675 m3. Beneden en badkamer vloerverwarming en boven radiatoren.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomski
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07:59
Heeft hier nog iemand dat fenomeen dat de kamertemperatuur overschreden wordt?

Wij vragen bv 20 graden binnen, en vaak zien we dat de binnentemperatuur naar 22 graden doorschiet en wij met een megaverbruik zitten die dag. Dan moeten we manueel corrigeren naar 18 graden gevraagd om hem te doen uitschakelen.

heb al met de combinaties air+water voor de temperatuursensor zitten spelen maar dat biedt niet veel soelaas.

Nog dingen die ik eventueel kan instellen (of toevoegen) om de temperatuur beter onder controle te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 21:20
Heb je een stooklijn ingesteld? Je zou de stooklijn kunnen laten stoppen bij een lagere buitentemperatuur. Zodra de buitentemperatuur boven de hoogste stooklijntemperatuur komt, dan stopt de WP. Althans, zo werkt het bij ons .
Jouw fenomeen is overigens wel bekend bij ons. Vooral de zoninstraling jaagt de binnentemperatuur op en de WP blijft op minimum vermogen doorpruttelen zolang het buiten nog 'kouder dan de stooklijnstop' is. Ik moet gauw eens in HA een automatisering maken die de WP helemaal uit zet als de kamertemperatuur structureel te hoog blijft. Het todo lijstje blijft groeien.

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Tomski schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 08:37:

Wij vragen bv 20 graden binnen, en vaak zien we dat de binnentemperatuur naar 22 graden doorschiet en wij met een megaverbruik zitten die dag. Dan moeten we manueel corrigeren naar 18 graden gevraagd om hem te doen uitschakelen.

heb al met de combinaties air+water voor de temperatuursensor zitten spelen maar dat biedt niet veel soelaas.

Nog dingen die ik eventueel kan instellen (of toevoegen) om de temperatuur beter onder controle te houden?
Het lijkt erop, dat je stooklijn niet goed staat ingesteld. In normale omstandigheden, moet de stooklijn ervoor zorgen, dat de temperatuur in de kamer redelijk constant blijft richting de gewenste waarde.

En hoe staan de hysterese instellingen bij jou? Deze moeten ervoor zorgen, dat bij te hoge overschrijding van de temperatuur, de warmtepomp uitgaat.

Het lijkt erop, dat deze voor lucht te hoog staan naar de bovenkant. Ik heb deze op -0.5 .. +1.5 staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:46
KarsS schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 08:46:

Ik heb hetzelfde. De desinfectie zou naar de 70graden water moeten gaan. De pomp schakelt wel het element (element verbruikt een aantal kWh), maar de temperatuur komt nauwelijks in de buurt van de 70graden.

Ik ga de workarounds eens proberen .

[ Voor 3% gewijzigd door maomanna op 01-05-2024 09:06 ]

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomski
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07:59
Jojan265 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 08:52:
[...]

Het lijkt erop, dat je stooklijn niet goed staat ingesteld. In normale omstandigheden, moet de stooklijn ervoor zorgen, dat de temperatuur in de kamer redelijk constant blijft richting de gewenste waarde.

En hoe staan de hysterese instellingen bij jou? Deze moeten ervoor zorgen, dat bij te hoge overschrijding van de temperatuur, de warmtepomp uitgaat.

Het lijkt erop, dat deze voor lucht te hoog staan naar de bovenkant. Ik heb deze op -0.5 .. +1.5 staan.
Deze staat ingesteld op type0.

Volgens wat ik op internet vind zou dat idd -0,5 en +1,5 moeten zijn
Type0 (Standaard) -0,5 °C 1,5 °C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Tomski schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 09:54:
[...]

Deze staat ingesteld op type0.

Volgens wat ik op internet vind zou dat idd -0,5 en +1,5 moeten zijn

[...]
Voor wat deze parameter betreft, kun je niet lager. Hij zou dus eigenlijk uit moeten gaan bij + 1.5 indien op Lucht+water geregeld wordt. De temperatuur kan dan natuurlijk nog wel een beetje doorschieten.

Het beste is om te zorgen dat hij daar niet komt en dat moet met de stooklijn. Bij deze buitentemperaturen kan ik me voorstellen dat het minimum vermogen al dusdanig hoog is, dat de stooklijn niet meer gevolgd kan worden.

Wat dan ook nog een optie is (ik weet alleen niet of dit op een U43 ook mogelijk is), is een extra stooklijn op lucht in te stellen. Bij de hogere buitentemperaturen zou je dan een lagere gewenste binnentemperatuur kunnen instellen. De warmtepomp zal dan eerder zijn +1,5 gehaald hebben en dan eerder uitgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 10-09 21:35
Jojan265 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:59:
[...]

Voor wat deze parameter betreft, kun je niet lager. Hij zou dus eigenlijk uit moeten gaan bij + 1.5 indien op Lucht+water geregeld wordt. De temperatuur kan dan natuurlijk nog wel een beetje doorschieten.

Het beste is om te zorgen dat hij daar niet komt en dat moet met de stooklijn. Bij deze buitentemperaturen kan ik me voorstellen dat het minimum vermogen al dusdanig hoog is, dat de stooklijn niet meer gevolgd kan worden.

Wat dan ook nog een optie is (ik weet alleen niet of dit op een U43 ook mogelijk is), is een extra stooklijn op lucht in te stellen. Bij de hogere buitentemperaturen zou je dan een lagere gewenste binnentemperatuur kunnen instellen. De warmtepomp zal dan eerder zijn +1,5 gehaald hebben en dan eerder uitgaan.
Met een grote glaspartij op het zuiden kan het wel....

De WP is de hele morgen in de weer bij een lage buitentemperatuur, totdat de instraling van de zon erbij komt....

De WP staat uit, maar de warmteafgifte loopt nog wel een paar uur door terwijl de zon ook nog eens mee opwarmt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Hier heb ik gemerkt dat de WP, als die in de buurt van een buitentemperatuur van 20 graden komt ,zichzelf uitschakelt. Ik heb de stooklijn veranderd van 18 naar 20 en ook geprobeerd de doeltemperatuur te verhogen, maar toch stopt de WP, door zo snel op te warmen dat de hysterese +6 wordt en dan uitschakelt. (zie eerdere post)
Vandaag de WP maar uit laten staan (was nog warm genoeg na gisteren ;) )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
mijn custom FW :+ LG krijgt dit weekend een nieuw baasje :w
Ben echt wel tevreden geweest altijd over het ding, maar zie ook dat LG pas na zeer veel aandringen in actie komt en dan ook nog maar beperkt. Heb er 2 winters zorgeloos op kunnen stoken. Koelen, naja... we weten hoe dat zit.
Ik ga 1 maatje (6kW) kleiner en gezien ik vloerkoeling echt wel zie zitten, en het voor mij echt heel goed werkt wil ik dat ook wel voor mekaar hebben eigenlijk.
Zaterdag komt er een Vaillant Arotherm plus 55/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tebogo
Ai, we gaan je missen paQ
We hebben veel aan je input en scripts gehad!
Succes met je nieuwe uitdaging, benieuwd of die echt beter werkt.
Laat af en toe eens wat weten in dit forum😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
tebogo schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 09:19:
Ai, we gaan je missen paQ
We hebben veel aan je input en scripts gehad!
Succes met je nieuwe uitdaging, benieuwd of die echt beter werkt.
Laat af en toe eens wat weten in dit forum😉
Het is R290, dus in theorie 'sowieso' 10% efficiënter. (zeggen ze)
Ik verwacht niet dat ik het op 5kW trek, maar 7 is soms net iets teveel gebleken. Hopelijk zit er ook best al wat winst in een 6kW in dat geval.
EN! geen opstartpiek *O*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

paQ schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 08:44:
Ben echt wel tevreden geweest altijd over het ding, maar zie ook dat LG pas na zeer veel aandringen in actie komt en dan ook nog maar beperkt. Heb er 2 winters zorgeloos op kunnen stoken. Koelen, naja... we weten hoe dat zit.
Ik ga 1 maatje (6kW) kleiner en gezien ik vloerkoeling echt wel zie zitten, en het voor mij echt heel goed werkt wil ik dat ook wel voor mekaar hebben eigenlijk.
Dank voor al je hulp en succes met de Vailliant. _/-\o_

Helemaal geen opstart piek ?
Als je de Vailliant draaiend hebt, laat eens een opstart grafiekje zien, ben erg benieuwd. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
PeteSplit schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 09:31:
[...]

Als je de Vailliant draaiend hebt, laat eens een opstart grafiekje zien, ben erg benieuwd. ;)
De piekjes die ik in het Vaillant topic zie, zijn ca 100~150W.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kazemo
:) veel succes met de nieuwe Wp,het is duitse techniek dat kan het verschil maken en misschien betere service en nazorg dan bij LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalexSun
Interessant, ik overweeg het ook, maar kan voor mezelf de prijs/moeite/tijd nog niet goed verantwoorden omdat de LG in principe doet wat die moet doen. Ik ben benieuwd hoe je de installatie (doe je zelf neem ik aan) en werking ervaart.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
SalexSun schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 12:11:
[...]

Interessant, ik overweeg het ook, maar kan voor mezelf de prijs/moeite/tijd nog niet goed verantwoorden omdat de LG in principe doet wat die moet doen. Ik ben benieuwd hoe je de installatie (doe je zelf neem ik aan) en werking ervaart.
mwa... verkoop LG + subsidie nieuwe installatie = zo ongeveer prijs van installatie + wp ;)
Alles is al een keer gedaan he. Het is een kwestie van de wp omwisselen eigenlijk, goed en nieuwe besturing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
paQ schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 09:22:
[...]

Het is R290, dus in theorie 'sowieso' 10% efficiënter. (zeggen ze)
Ik verwacht niet dat ik het op 5kW trek, maar 7 is soms net iets teveel gebleken. Hopelijk zit er ook best al wat winst in een 6kW in dat geval.
EN! geen opstartpiek *O*
Geen opstartpiek is inderdaad wel fijn!

Heb je geen problemen met de opstelling m.b.t. R290. Dat was voor mijn namelijk de reden om voor R32 te gaan. Ik heb een deur in het zone gebied van R290.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KarsS
Tomski schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 08:37:

Heb je vloerverwarming? Een aantal dingen die je kunt proberen zijn hier al genoemd. Wat je nog kunt proberen is; stel een timer in waardoor de WP maar een beperkt aantal uren per etmaal mag draaien. Bij mij is dat nodig zodra de gemiddelde etmaal temperatuur boven de 8 a 10 graden komt.

Vanaf eind november vorig jaar tot begin maart dit jaar kon ik door alleen op water te regelen de binnen temperatuur al die tijd tussen de 20 en 21 graden houden. Dat was heel veel beter dan ik had verwacht voor regelen op alleen water (ik had het slechts ingeschakeld om de stooklijn te dubbelchecken).

Echter bij stijgende buiten temperaturen dit voorjaar ging het mis. De temperatuur loopt te hoog op wat komt omdat de warmte behoeft kleiner is dan de LG terug kan moduleren. Door een timer in te stellen, in mijn geval 's avonds 10 uur uit, en pas 's ochtends 9 uur weer aan, gaat het weer (aardig) goed. De WP heeft tijdens de dag uren weer wat te doen en stopt warmte in de vloer als een warmte batterij die 's nachts weer ontladen wordt.

Met radiatoren werkt dit waarschijnlijk minder goed. Je zou dan kunnen proberen met meerdere aan/uit blokken per etmaal te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NullZer0
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06-09 10:41
Hallo allemaal,
Ik heb al een beetje rondgekeken binnen dit topic - maar ik ben echt een complete leek op dit gebied. Hoop dat iemand mij een beetje wegwijs kan maken met onze warmtepomp. Hoop dat ik daarvoor hier op de goede plek ben :)

Even kort de situatie:
Wij hebben een LG warmtepomp (7kw, monobloc) in onze gasloze woning, deze heeft de vorige eigenaar laten installeren. Onze woning wordt verwarmd middels vloerverwarming, met een lage invoer (of was het uitvoer :? ) temperatuur (kan de temperatuur instellen tussen 20-30℃, wellicht dat dat iemand iets zegt :))
Radiatoren zitten er trouwens ook nog in, maar die zijn nagenoeg waardeloos gezien de vloerverwarming van een dergelijk lage temperatuur gebruikmaakt.

Wat ik nu graag wil bereiken met deze comment:
1. Ik wil vooral een beetje wegwijs worden wat voor een set-up ik hier ongeveer heb
2. Met de warme dagen in aantocht vraag ik mij ook af hoe het zit met koelen. De verkoper heeft destijds iets genoemd dat dat mogelijk zou moeten zijn in de huidige opzet, maar koelen is geeneens een optie via de thermostaat. Volgens mij moet dat ook gedaan worden door een installateur (of ten minste, iemand die er verstand van heeft). Vraag mij nu echter een beetje af wat hierin wijsheid is.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leow88
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-06 10:19
NullZer0 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 10:24:
Hallo allemaal,
Ik heb al een beetje rondgekeken binnen dit topic - maar ik ben echt een complete leek op dit gebied. Hoop dat iemand mij een beetje wegwijs kan maken met onze warmtepomp. Hoop dat ik daarvoor hier op de goede plek ben :)

Even kort de situatie:
Wij hebben een LG warmtepomp (7kw, monobloc) in onze gasloze woning, deze heeft de vorige eigenaar laten installeren. Onze woning wordt verwarmd middels vloerverwarming, met een lage invoer (of was het uitvoer :? ) temperatuur (kan de temperatuur instellen tussen 20-30℃, wellicht dat dat iemand iets zegt :))
Radiatoren zitten er trouwens ook nog in, maar die zijn nagenoeg waardeloos gezien de vloerverwarming van een dergelijk lage temperatuur gebruikmaakt.

1. Ik wil vooral een beetje wegwijs worden wat voor een set-up ik hier ongeveer heb
2. Met de warme dagen in aantocht vraag ik mij ook af hoe het zit met koelen. De verkoper heeft destijds iets genoemd dat dat mogelijk zou moeten zijn in de huidige opzet, maar koelen is geeneens een optie via de thermostaat. Volgens mij moet dat ook gedaan worden door een installateur (of ten minste, iemand die er verstand van heeft). Vraag mij nu echter een beetje af wat hierin wijsheid is.

Alvast bedankt!
Om te kunnen koelen moet je in de WP kast een dipswitch omzetten.
(dipswitch 4 naar rechts/on op SW2 van de rechtse/binnen PCB)
Daarna is de optie zichtbaar op de thermostaat/bediening.
Download een installatiehandleiding.

LG-HM071MR-U44 (3.6.0.3) / Atlantic Explorer V4 - 270L / Zonnepanelen 7200 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NullZer0
leow88 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 10:52:
[...]

Om te kunnen koelen moet je in de WP kast een dipswitch omzetten.
(dipswitch 4 naar rechts/on op SW2 van de rechtse/binnen PCB)
Daarna is de optie zichtbaar op de thermostaat/bediening.
Download een installatiehandleiding.
Bedankt voor je reactie, installatiehandleiding heb ik inderdaad bekeken. Wekte bij mij echter de indruk dat je daar zelf niet zo mee moet gaan pielen, weet niet of die indruk juist is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leow88
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-06 10:19
NullZer0 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 10:55:
[...]

Bedankt voor je reactie, installatiehandleiding heb ik inderdaad bekeken. Wekte bij mij echter de indruk dat je daar zelf niet zo mee moet gaan pielen, weet niet of die indruk juist is?
Je installatie moet geschikt zijn voor koelen. Er kan veel condens op de verdeler en leidingen komen.
Maar bij lage luchtvochtigheid en een water_out_temp van > 18 graden valt dat erg mee.

LG-HM071MR-U44 (3.6.0.3) / Atlantic Explorer V4 - 270L / Zonnepanelen 7200 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

NullZer0 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 10:24:
Hallo allemaal,

Even kort de situatie:

Alvast bedankt!
LG gebruikt wat andere termen (en de vertalingen naar het nederlands zijn soms ook wat anders), maar dit moet je onthouden:
Aanvoer temperatuur = Temp. Uitvoer
Retour temperatuur = Temp. Invoer

Gekeken van uit je systeem (de vloerverwarming en radiatoren) spreek je van aanvoer en retour.
Gekeken vanuit de warmtepomp spreek je van temperatuur uit (voer) en temperatuur in (voer).

De koeling is maar beperkt, als je op internet naar "topkoeling" zoekt, zul je veel informatie vinden.
In het kort, als je gaat koelen worden de vloer en radiatoren koud, zodat er condens kan gaan vormen, de vloer en de radiatoren worden nat. Vaak gebeurt dit bij 18 graden (je kunt dat precies berekenen).
Ik heb zelf mijn waterpomp in september 2023 tijdens de hittegolf op 22 graden gezet en dat beviel mij goed. De grootste hitte heb ik toen buiten kunnen houden.

Het verwarmen is nu bijna niet meer nodig en ik weet niet of de verkoper, of zijn installateur de waterpomp ingesteld hebben (stooklijn, hysteresis, koelen, warmwater, enz.).
In de goede handleiding (per model zijn er wat verschillen) kun je veel terug vinden, wat je zelf makkelijk zou kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NullZer0
Top, bedankt voor de uitleg beiden! Ik ga eens even op onderzoek uit, kan hier vast wel wat mee :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

NullZer0 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 16:08:
Top, bedankt voor de uitleg beiden! Ik ga eens even op onderzoek uit, kan hier vast wel wat mee :)
Deze afbeelding met uitleg (instellingen) van alle functies van de warmtepomp is op dit forum topic eerder gepubliceerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/22cOXMQito1v5XuCgacHvFsKKVc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/00t6FWz56bjlZcUi8qCqPQCl.png?f=fotoalbum_large

Gemaakt door @tebogo op pagina :
https://gathering.tweaker...message/77183208#77183208

[ Voor 8% gewijzigd door PeteSplit op 04-05-2024 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Mooi voorbeeldje van de ondergaande zon op je buiten unit ... :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lveM_q8F_FKyGcrlGN-idu_B6jo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cACVEYrPq6wwaAzyq3sCTozC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
PeteSplit schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 00:20:
Mooi voorbeeldje van de ondergaande zon op je buiten unit ... :*)

[Afbeelding]
Dat is niet handig. Als dit de sensor is waar je stooklijn op wordt gebaseerd, kun je flinke ongewenste afwijkingen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Jojan265 Als je aan die kant van je huis een grote raampartij hebt en dan ook nog in de woonkamer?
Misschien krijg je dan een soort additionele zonafhankelijke☀️ regeling (naast de normale weersafhankelijke ~)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Jojan265 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 08:50:
[...]

Dat is niet handig. Als dit de sensor is waar je stooklijn op wordt gebaseerd, kun je flinke ongewenste afwijkingen krijgen.
Ja, zijn allebei de LG sensoren (Tbinnen RMC / Tbuiten unit) en omdat de WP uit stond, is de temperatuur buiten hoger opgelopen, ook toen 's avonds de zon om het hoekje kwam (unit staat op noord zijde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
PeteSplit schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 10:12:
[...]

Ja, zijn allebei de LG sensoren (Tbinnen RMC / Tbuiten unit) en omdat de WP uit stond, is de temperatuur buiten hoger opgelopen, ook toen 's avonds de zon om het hoekje kwam (unit staat op noord zijde).
Bij -5 ºC en een mooie winterzon heb je dus wel een totaal verkeerde stooklijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reablom
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-09 22:00
Jojan265 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 10:28:
[...]

Bij -5 ºC en een mooie winterzon heb je dus wel een totaal verkeerde stooklijn.
Dat klopt. De standaard sensor zit achterop de warmtepomp. Aangezien de plaatsing daarvan niet altijd aan de noordzijde is, heb je dit effect. Ik ben benieuwd of ik daar in de winter last van ga hebben. Anders moet er een externe sensor bij aan de noordzijde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Nou…

LG staat op de oprit.
Vaillant staat op z’n plek.
@BjornHero is druk met alles instellen en dan mag de nieuwe wp zo eens zijn eerste opwarmrondje maken :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6PyT3590AZpcjX2v5GZrKVec6gk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4QiWNCjFLVPnKx8hWvZzYNct.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pSC1bFT92qB1PmycHd9kAabfFz4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cCWI1e42tXegNEBI6VtAUI04.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TIUJGNPiu3ZP_ducdxPF3Y6xyJM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zRQZXcQuyeRKfEBSpjpnde5r.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
paQ schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 15:08:
Nou…

LG staat op de oprit.
Vaillant staat op z’n plek.
@BjornHero is druk met alles instellen en dan mag de nieuwe wp zo eens zijn eerste opwarmrondje maken :+

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er goed uit.

Even nog een klein vraagje m.b.t. R290: Heeft het raam boven/achter de WP ook een rooster of kan het open?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Propaan zakt. En dat glas in lood gebeuren is een vast paneel.
Het raam links zit ruim opVoldoende afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
@paQ
Mogelijk heb ik het gemist maar wat heeft jou doen besluiten om de overstap naar Vaillant te maken?
Woon jij in het zuiden des lands?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Ik woon in het zuiden idd :)
Combinatie van omstandigheden, oa vloerkoeling op 17/18 graden. Niet uit onvrede. (alhoewel het in toom houden van de opstartpiek wel echt irritant is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Ik heb overigens nog een voeding PCB 7 of 9 kw (weet ik niet meer) met de laatste FW.
en een LG datalogger :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reablom
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-09 22:00
montebaldo55 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 10:47:
@paQ
Mogelijk heb ik het gemist maar wat heeft jou doen besluiten om de overstap naar Vaillant te maken?
Woon jij in het zuiden des lands?
Wat heeft noord/Zuid ermee te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
@reablom
Kan me je vraag wel voorstellen.
Is voor jou niet relevant of interessant.

Heeft helemaal niets maar dan ook totaal niets te maken met @paQ te maken.
Is meer uit geografische belangstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-09 19:35

tijmeng

Panasonic 7J

Per Juni van het gas af. Boiler gaat er binnenkort in en de LG wordt besteld. Korte vraag of het volgende mogelijk is:

Verwarmen altijd vloerverwarming plus de jagas op de slaapkamers. Indien er gekoeld gaat worden: vloerverwarming klep dicht (ivm vloerafwerking) en alleen koelen met de jagas op de slaapkamers.

Is dit aan te sturen met de LG? en welke klep is daar voor te gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

tijmeng schreef op zondag 5 mei 2024 @ 22:20:
Per Juni van het gas af. Boiler gaat er binnenkort in en de LG wordt besteld. Korte vraag of het volgende mogelijk is:

Verwarmen altijd vloerverwarming plus de jagas op de slaapkamers. Indien er gekoeld gaat worden: vloerverwarming klep dicht (ivm vloerafwerking) en alleen koelen met de jagas op de slaapkamers.

Is dit aan te sturen met de LG? en welke klep is daar voor te gebruiken?
Dit is de informatie uit het LG white paper:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E9Pd2f_Tn1UCfF6-yM8MFDwGQyY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ejp9BPwWYpgCWQz45cCRx4eF.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb geen ervaring hiermee, gebruik geen kleppen, koel met radiatoren en vloerverwarming samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-09 19:35

tijmeng

Panasonic 7J

PeteSplit schreef op zondag 5 mei 2024 @ 22:37:
[...]

Dit is de informatie uit het LG white paper:

[Afbeelding]

Ik heb geen ervaring hiermee, gebruik geen kleppen, koel met radiatoren en vloerverwarming samen.
even doorgezocht na bovenstaande tip: https://www.manualslib.co...Lg-Therma-V.html?page=129

pagine 129. Top. Ik ga een klep bestellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
PeteSplit schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 09:31:
[...]

Heb het even twee dagen aangekeken.
Er is wel een 'piek' in opgenomen vermogen, maar die dient eigenlijk alleen maar om zsm de gewenste Twater te maken. Zodra hij dat bereikt moduleert ie ook direct weer terug. Precies zoals elke wp dat zal doen -LG ook- alleen zit je bij LG vast aan die vage 10~15 min dat ie blijft stampen of je doel nou is bereikt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

paQ schreef op maandag 6 mei 2024 @ 08:21:
[...]

Heb het even twee dagen aangekeken.
Er is wel een 'piek' in opgenomen vermogen, maar die dient eigenlijk alleen maar om zsm de gewenste Twater te maken. Zodra hij dat bereikt moduleert ie ook direct weer terug. Precies zoals elke wp dat zal doen -LG ook- alleen zit je bij LG vast aan die vage 10~15 min dat ie blijft stampen of je doel nou is bereikt of niet.
Ja, ik denk dat alle apparaten even aan de gezochte waarde voorbij gaan, om deze waarde goed te kunnen bepalen. Waarom LG er zo lang over doet, om naar de juiste waarde terug te moduleren weet ik niet. Soms is de LG WP zelfs zo eigenwijs, dat hij alles negeert en zelf maar iets doet.
Waarop dat dan weer gebaseerd is ???? 8)7

Ik heb de WP altijd op 'warmte' staan en merk, dat de WP toch de temperaturen volgt (als een soort stooklijn), ondanks hij niet op 'auto' staat...
Ik hoop dat de Vaillant een andere regeling heeft en daardoor misschien wel minder verbruikt. Succes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WriteBrothers22
Bij het dimensioneren van ons systeem met enkel radiatoren neem ik vooralsnog een 50L serrie buffer mee voor het defrosten van de WP. De totale systeem inhoud komt daarmee netjes ~130L. Nu schoot mij zojuist echter de wilde gedachte binnen dat ik al een 200L boiler met warm tapwater heb hangen die wellicht ook de buffer functie tijdens de defrosts zou kunnen vervullen... Het idee is dan om tijdens de defrost via de een drieweg klep over te schakelen naar de tapwater boiler als de retour van het huis circuit te laag word.. Zijn er mensen die een dergelijke setup hebben? De temp onderin het boiler vat zal ondanks de gelaagdheid meestal toch wel meer dan 30 graden zijn lijkt me... Of maak ik hier een enorme denk fout? Mischien ben ik te simpel maar het lijkt mij een beetje zonde van de ruimte om een extra 50L buffer te hangen naast de 200L warmwater die er al hangt.... Om netjes te sturen moeten we natuurlijk wel op een of andere manier kunnen uitlezen waarneer de LG aan het defrosten is... Geen idee of dat kan, zal eens in de documentatie duiken.

[ Voor 21% gewijzigd door WriteBrothers22 op 06-05-2024 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

WriteBrothers22 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 15:44:
Bij het dimensioneren van ons systeem met enkel radiatoren neem ik vooralsnog een 50L serrie buffer mee voor het defrosten van de WP. De totale systeem inhoud komt daarmee netjes ~130L wat genoeg zou moeten zijn voor 6.5kw aan Wp. Nu schoot mij zojuist echter de wilde gedachte binnen dat ik ook al een 200L tapwater buffer heb staan die wellicht ook de buffer functie tijdens de defrosts zou kunnen vervullen... Het idee is dan om tijdens de defrost (en eventueel gestuurd up de retourtemp) via de een drieweg klep over te schakelen naar de tapwater boiler als de retour van het huis circuit te laag word.. Zijn er mensen die een dergelijke setup hebben? Of maak ik hier een domme denk fout? Mischien ben ik te simpel maar het lijkt mij een beetje zonde om een extra 50L buffer te hangen naast de 200L warmwater die er toch al hangt.... Heeft de LG een output waar mee kunnen zien of hij aan het defrosten is?
Een boilervat wordt niet als buffervat gebruikt, dat gaat niet goed werken. Het totale CV water is voldoende voor een defrost. Het buffervat wordt vaak aanbevolen voor de werking van de warmtepomp.
Ik gebruik zelf het water uit de radiatoren bij een defrost, maar het water uit de vloerverwarming niet.

De LG heeft een 'afstandsbediening' waarop de instellingen en werking wordt aangegeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w_yGOepp4-IsQYiaY58PB-vxXfo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fxox9rvMsxlMGKBbsj0NYK3N.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
WriteBrothers22 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 15:44:
Bij het dimensioneren van ons systeem met enkel radiatoren neem ik vooralsnog een 50L serrie buffer mee voor het defrosten van de WP. De totale systeem inhoud komt daarmee netjes ~130L. Nu schoot mij zojuist echter de wilde gedachte binnen dat ik al een 200L boiler met warm tapwater heb hangen die wellicht ook de buffer functie tijdens de defrosts zou kunnen vervullen... Het idee is dan om tijdens de defrost via de een drieweg klep over te schakelen naar de tapwater boiler als de retour van het huis circuit te laag word.. Zijn er mensen die een dergelijke setup hebben? De temp onderin het boiler vat zal ondanks de gelaagdheid meestal toch wel meer dan 30 graden zijn lijkt me... Of maak ik hier een enorme denk fout? Mischien ben ik te simpel maar het lijkt mij een beetje zonde van de ruimte om een extra 50L buffer te hangen naast de 200L warmwater die er al hangt.... Om netjes te sturen moeten we natuurlijk wel op een of andere manier kunnen uitlezen waarneer de LG aan het defrosten is... Geen idee of dat kan, zal eens in de documentatie duiken.
Ik vraag me af of dat wel 'mag'.
De kans dat je je drinkwater met CV-water besmet ligt dan wel op de loer. (en vervolgens moet je je boiler weer (COP1?) verwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WriteBrothers22
Bedoeling is om de spiraal onderin de tapwaterboiler te gebruiken, niet het tapwater zelf. Dat zou inderdaad dramatisch zijn.... De 0.5kwh die de defrost er uit trekt wordt vervolgens tijdens de volgende tapwater run aangevuld door de WP met een redelijke COP. Maar misschien maak ik het wel te ingewikkeld zoals PeteSplit zegt.. Eerst maar eens zonder extra serie buffer zien hoe het gaat met de defrosts. Bij te kleine systeem inhoud kan ik altijd nog de boiler schakeling maken danwel een extra 50L buffer in de retour plaatsen. KISS

[ Voor 12% gewijzigd door WriteBrothers22 op 06-05-2024 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Ik denk dat je spiraaloppervlakte weinig gaat uithalen bij die flow en een defrost. De waterpomp gaat met een defrost vol aan.
Ik zou lekker ergens een 40 of 50 liter vaatje wegmoffelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WriteBrothers22
Yes, zal er igv ruimte voor vrij houden in het leidingwerk. Vraag me wel af hoe de defrost dan eigenlijk werkt tijdens een warmwater run :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
goeie vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verburgmelvin
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 09-09 22:26
Afgelopen tijd bezig geweest om homeassistant werkend te maken voor ons thuis.
Mijn vriendin vroeg vervolgens maar de warmtepomp dan... Zo belande ik weer hier en las ik dat andere met een aantal producten en diverse verschillende scripts werkte. Uiteindelijk zag ik door de bomen het bos niet meer.

Nu vroeg ik mij af wat het meest gebruiksvriendelijk is om te kopen (Zonder selfmade scripts) zodat de warmtepomp vanuit homeassistant aangestuurd kan worden?
Daarnaast las ik ook over het pendelen van de compressor en dat dit verminderd zou kunnen worden door de aansturing via homeassistant te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jojan265
verburgmelvin schreef op maandag 6 mei 2024 @ 21:27:
Mijn vriendin vroeg vervolgens maar de warmtepomp dan... Zo belande ik weer hier en las ik dat andere met een aantal producten en diverse verschillende scripts werkte. Uiteindelijk zag ik door de bomen het bos niet meer.

Nu vroeg ik mij af wat het meest gebruiksvriendelijk is om te kopen (Zonder selfmade scripts) zodat de warmtepomp vanuit homeassistant aangestuurd kan worden?
Daarnaast las ik ook over het pendelen van de compressor en dat dit verminderd zou kunnen worden door de aansturing via homeassistant te doen.
Zie mijn modbus how to (ook bereikbaar vanuit TS):

https://gathering.tweaker...message/76531486#76531486

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

verburgmelvin schreef op maandag 6 mei 2024 @ 21:27:

Echt "aansturen" vanuit home assistant gaat niet. Je kunt de sensoren op verschillende manieren uitlezen (met waveshare, of esp32 via modbus) en de instellingen wijzigen op de LG afstandsbediening.
De bediening (aansturing) gaat via de gewenste temperatuur instelling (eventueel met stooklijn), handmatig op LG afstandsbediening (of via waveshare, of esp32).

Een waveshare of esp32 maakt gebruik van "scripts", die je hier wel te vinden zijn, om via modbus verbinding te maken met de warmtepomp.

Heel eenvoudig (zonder uitlees mogelijkheden) is de app via WiFi van LG ThinQ.

Ik heb zelf een esp32 met een bestand uit dit forum, dat ik zelf wat aangepast heb met Home Assistant.
Hieronder een afbeelding van alle mogelijkheden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aHQy_TBzyO6SYRiZYjgCE3tMn8Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Fp7oTwzHvWQ9PcO0MU6Qd2cu.png?f=fotoalbum_large

Ik heb mijn esp32 met de integratie van esphome in Home Assistant aangevuld met enkele helpers en automatiseringen voor de externe waterpompen (switch1&2).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eLKqh2_OyGWA7AQ5DCu70mtKxNY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GWUBkvFx4W5YGnOO0HRFm6wg.png?f=fotoalbum_large

Een voorbeeld, de LG warmtepomp heeft een regeling om de waterpomp per dag een korte tijd te laten lopen (om als de WP uit staat, het vast gaan zitten van de waterpomp, te voorkomen).
Ik heb een automatisering gemaakt met HA, zodat de externe pompen mee lopen met de interne pomp (sensor06). De WP waterpomp heb ik ingesteld op 10 minuten aan per 24 uur op de LG afstandsbediening.

[ Voor 18% gewijzigd door PeteSplit op 07-05-2024 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-05 21:51
Heeft iemand hier al ervaring met een 2e circuit hogere temperatuur circuit op 1 warmtepomp?

Ik heb nu 2x 16Kw staan voor de gehele woning.
echter ik verwacht dat ik beneden met de vloerverwarming voldoende heb aan 25 30 graden water
boven ivm radiatoren zal dit 35 50 graden moeten zijn verwacht ik.

Nu weet ik dat je met een mengklep kan werken maar dan word het water continu op de temperatuur voor het HT circuit gehouden.
kan dit ook anders zodat er alleen 50 graden water gemaakt word wanneer er vraag is?
zat zelf te denken om hiervoor misschien de DHW functie te gebruiken. aangezien ik een losse WP boiler heb is deze niet nodig.

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinusit
  • Laatst online: 01-03 19:28
Wodan89 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 13:45:
Heeft iemand hier al ervaring met een 2e circuit hogere temperatuur circuit op 1 warmtepomp?

echter ik verwacht dat ik beneden met de vloerverwarming voldoende heb aan 25 30 graden water

Nu weet ik dat je met een mengklep kan werken maar dan word het water continu op de temperatuur voor het HT circuit gehouden.
kan dit ook anders zodat er alleen 50 graden water gemaakt word wanneer er vraag is?
zat zelf te denken om hiervoor misschien de DHW functie te gebruiken. aangezien ik een losse WP boiler heb is deze niet nodig.
Volgens mij is dit mogelijk zie o.a pagina 20 van dit document: https://www.lgklimaat.nl/...ndleiding-hm091mrsu33.pdf

LG-HM123MR.U34

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265

Kun je het niet zo aansluiten, dat de ene WP de vvw beneden doet op 25-30 en de andere boven de radiatoren op 35+ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-05 21:51
Jojan265 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 14:24:
[...]

Kun je het niet zo aansluiten, dat de ene WP de vvw beneden doet op 25-30 en de andere boven de radiatoren op 35+ ?
Dan kan ook echter wanneer het echt koud word kom ik dan vermogen te kort.
Beneden is ongeveer 220m2 vloerverwarming 10cm hoh 9m2 per groep.
isolatie is redelijk

Jaarverbruik was 8000Kg pellets voor de pellet CV. dit geeft voor de gehele woning een verbruik van
31000Kwh thermisch. lijkt me net wat te veel voor 1x 16kw

ik zou ze natuurlijk ook kunnen scheiden en wanneer de vermogens vraag te groot word een 3 wegklep om laten schakelen naar het LT buffervat.

Wat is eigenlijk het minium vermogen van de 16KW U34?

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweak_IggY
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-01 11:08
PeteSplit schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:38:
[...]

Je kunt de pomp aansluiten via een relais, aan de klemmen in de binnen unit.

Uit de LG whitepaper:

[Afbeelding]

Ik heb geen werkende klemmen in mij WP-split en stuur de pomp aan via Home Assistant.
Dit gisteren aangesloten zoals hierboven omschreven, en het werkt als een zonnetje. Blij mee dat de externe pomp nu niet meer continue draait!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Wodan89 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 15:08:
[...]

Dan kan ook echter wanneer het echt koud word kom ik dan vermogen te kort.
Beneden is ongeveer 220m2 vloerverwarming 10cm hoh 9m2 per groep.
isolatie is redelijk

Jaarverbruik was 8000Kg pellets voor de pellet CV. dit geeft voor de gehele woning een verbruik van
31000Kwh thermisch. lijkt me net wat te veel voor 1x 16kw

ik zou ze natuurlijk ook kunnen scheiden en wanneer de vermogens vraag te groot word een 3 wegklep om laten schakelen naar het LT buffervat.

Wat is eigenlijk het minium vermogen van de 16KW U34?
Ik zit op ongeveer 10000 kWhth per jaar en doe dat met gemak met een 7 kW. Die ene 16 kW voor de vvw zou volgens mij genoeg moeten zijn. Als het echt koud wordt, doet de andere natuurlijk ook flink mee voor de bovenverdieping en zorgt dat ervoor, dat er minder warmteverlies is voor de benedenverdieping. De andere zou je inderdaad het LT buffervat mee kunnen laten verwarmen in geval van nood als het toch blijkt dat je met de ene net te kort komt.

Ik reken altijd voor ca. 30% als minimum vermogen. Dit is een beetje afhankelijk van de temperatuur buiten. Maar als je het minimum nodig bent komt dit meestal neer dat het buiten wat warmer is en dan is het ca. 30%, dus 4.8 kWth.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalexSun

Mijn ervaring is niet zo goed
https://gathering.tweaker...message/77387452#77387452

Mijn huidige oplossing is de energiestatus te gebruiken om de stooklijn te verhogen wanneer de thermostaat op de 1e verdieping warmte vraagt.

Als het je toch lukt met het mengcircuit ben ik wel geïnteresseerd

[ Voor 3% gewijzigd door SalexSun op 07-05-2024 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-09 19:53
PeteSplit schreef op maandag 6 mei 2024 @ 22:57:
[...]

Ik heb mijn esp32 met de integratie van esphome in Home Assistant aangevuld met enkele helpers en automatiseringen voor de externe waterpompen (switch1&2).

Een voorbeeld, de LG warmtepomp heeft een regeling om de waterpomp per dag een korte tijd te laten lopen (om als de WP uit staat, het vast gaan zitten van de waterpomp, te voorkomen).
Ik heb een automatisering gemaakt met HA, zodat de externe pompen mee lopen met de interne pomp (sensor06). De WP waterpomp heb ik ingesteld op 10 minuten aan per 24 uur op de LG afstandsbediening.
Is dit op de WP zelf niet te regelen dan? Bij gaan de hele dag door die pomp(en) aan en weer uit. Totaal overbodig.

LG Therma V Split: binnen : HN091MR; buiten : HU071MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

wfveennl schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 20:16:
[...]

Is dit op de WP zelf niet te regelen dan? Bij gaan de hele dag door die pomp(en) aan en weer uit. Totaal overbodig.
Er zijn meerdere instellingen voor de waterpomp van de WP, alleen mijn externe waterpompen zouden dan de hele dag aan moeten staan. Nu met HA werken ze alleen als de WP waterpomp werkt.

Er zit een contact in de WP voor een relais, maar helaas niet in mijn WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Laatst online: 06-09 22:15
Ik had het bordje van @AUijtdehaag mooi werkend, echter is er een update via wifi opgezet, nu heb ik geen enkele verbinding meer.

Hoe zet ik het bordje terug op de laatste firmware van @paQ of is er inmiddels nog beter anti pendel software voorhanden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Cees-JanH schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 20:44:
Ik had het bordje van @AUijtdehaag mooi werkend, echter is er een update via wifi opgezet, nu heb ik geen enkele verbinding meer.

Hoe zet ik het bordje terug op de laatste firmware van @paQ of is er inmiddels nog beter anti pendel software voorhanden?
gewoon even aan je computer haken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verburgmelvin
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 09-09 22:26
Dank hiervoor.

Even extra informatie voordat ik hieraan ga beginnen kan ik met deze how to ook de thermonstaat bedienen zodat ik deze warmer of kouder kan zetten en eventueel op koelen in de zomer maanden?
Pagina: 1 ... 145 ... 181 Laatste