NullZer0 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 10:24:
Hallo allemaal,
Ik heb al een beetje rondgekeken binnen dit topic - maar ik ben echt een complete leek op dit gebied. Hoop dat iemand mij een beetje wegwijs kan maken met onze warmtepomp. Hoop dat ik daarvoor hier op de goede plek ben
Even kort de situatie:
Wij hebben een LG warmtepomp (7kw, monobloc) in onze
gasloze woning, deze heeft de vorige eigenaar laten installeren. Onze woning wordt verwarmd middels vloerverwarming, met een lage invoer (of was het uitvoer

) temperatuur (kan de temperatuur instellen tussen 20-30℃, wellicht dat dat iemand iets zegt

)
Radiatoren zitten er trouwens ook nog in, maar die zijn nagenoeg waardeloos gezien de vloerverwarming van een dergelijk lage temperatuur gebruikmaakt.
Wat ik nu graag wil bereiken met deze comment:
1. Ik wil vooral een beetje wegwijs worden wat voor een set-up ik hier ongeveer heb
2. Met de warme dagen in aantocht vraag ik mij ook af hoe het zit met koelen. De verkoper heeft destijds iets genoemd dat dat mogelijk zou moeten zijn in de huidige opzet, maar koelen is geeneens een optie via de thermostaat. Volgens mij moet dat ook gedaan worden door een installateur (of ten minste, iemand die er verstand van heeft). Vraag mij nu echter een beetje af wat hierin wijsheid is.
Alvast bedankt!
LG gebruikt wat andere termen (en de vertalingen naar het nederlands zijn soms ook wat anders), maar dit moet je onthouden:
Aanvoer temperatuur = Temp. Uitvoer
Retour temperatuur = Temp. Invoer
Gekeken van uit je systeem (de vloerverwarming en radiatoren) spreek je van aanvoer en retour.
Gekeken vanuit de warmtepomp spreek je van temperatuur uit (voer) en temperatuur in (voer).
De koeling is maar beperkt, als je op internet naar "topkoeling" zoekt, zul je veel informatie vinden.
In het kort, als je gaat koelen worden de vloer en radiatoren koud, zodat er condens kan gaan vormen, de vloer en de radiatoren worden nat. Vaak gebeurt dit bij 18 graden (je kunt dat precies berekenen).
Ik heb zelf mijn waterpomp in september 2023 tijdens de hittegolf op 22 graden gezet en dat beviel mij goed. De grootste hitte heb ik toen buiten kunnen houden.
Het verwarmen is nu bijna niet meer nodig en ik weet niet of de verkoper, of zijn installateur de waterpomp ingesteld hebben (stooklijn, hysteresis, koelen, warmwater, enz.).
In de goede handleiding (per model zijn er wat verschillen) kun je veel terug vinden, wat je zelf makkelijk zou kunnen doen.