LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Modulerend natuurlijk, anders had er een heel ander energielabel aangehangen.ealkhasov schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 13:48:
Hallo allemaal, is de HM123MRU34-warmtepomp van 12 kW een modulerende warmtepomp of een aan/uit-type?
ik kan deze informatie nergens vinden? Er staat gewoon een nominaal vermogen van 12 kW.Oilman schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 13:58:
[...]
Modulerend natuurlijk, anders had er een heel ander energielabel aangehangen.
Tegenwoordig zijn (bijna) alle airco's en warmtepompen van het inverter type (dan zijn deze modulerend)ealkhasov schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 13:48:
Hallo allemaal, is de HM123MRU34-warmtepomp van 12 kW een modulerende warmtepomp of een aan/uit-type?
https://warmtepomp-tips.nl/type/inverter-gestuurd/
[ Voor 7% gewijzigd door PeteSplit op 08-05-2024 15:51 ]
LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant
Veel fabrikanten zijn niet zo scheutig met informatie over het moduleren. Volgens mij specificeert LG dat tot 20% terug gemoduleerd kan worden (waar ik dat vandaan heb weet ik niet meer, het staat dacht ik niet in de normale specificaties?). Dat geldt dan voor het opgenomen elektrisch vermogen t.o.v. het nominaal vermogen.ealkhasov schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 15:46:
[...]
ik kan deze informatie nergens vinden? Er staat gewoon een nominaal vermogen van 12 kW.
Het blijft allemaal een beetje vaag want mijn 7kW unit heeft een nominaal opgenomen vermogen van ca. 2kW maar soms zie ik hem toch echt >3kW opnemen (bij het maken van SWW b.v.). En door slim gebruik te maken van de stille modus en de waterpomp niet harder te laten draaien dan nodig is kun je het minimaal opgenomen vermogen best lager krijgen dan 20% van 2kW.
Een teleurstelling is dan dat het thermisch afgegeven vermogen maar ruim een factor 3 varieert. Daar kan de warmtepomp niets aan doen, de grote vermogens worden nu eenmaal gevraagd onder moeilijke omstandigheden en dus met een lagere COP, en als hij lekker op z'n minimum vermogen staat te pruttelen dan is dat bij milde omstandigheden en dus een hogere COP.
Mijn 7kW unit kan thermisch terug moduleren tot ca. 2kW afgegeven vermogen. In de stille modus en met 16l/min waterdebiet neemt hij dan rond 300Watt op.
Deze monoblocks moduleren uiteraard: mijn 12 kW opereert tussen de (minimaal) 700 en (maximaal) ongeveer 3500 W electrisch vermogen.KarsS schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 19:33:
[...]
Veel fabrikanten zijn niet zo scheutig met informatie over het moduleren. Volgens mij specificeert LG dat tot 20% terug gemoduleerd kan worden (waar ik dat vandaan heb weet ik niet meer, het staat dacht ik niet in de normale specificaties?). Dat geldt dan voor het opgenomen elektrisch vermogen t.o.v. het nominaal vermogen.
Het blijft allemaal een beetje vaag want mijn 7kW unit heeft een nominaal opgenomen vermogen van ca. 2kW maar soms zie ik hem toch echt >3kW opnemen (bij het maken van SWW b.v.). En door slim gebruik te maken van de stille modus en de waterpomp niet harder te laten draaien dan nodig is kun je het minimaal opgenomen vermogen best lager krijgen dan 20% van 2kW.
Een teleurstelling is dan dat het thermisch afgegeven vermogen maar ruim een factor 3 varieert. Daar kan de warmtepomp niets aan doen, de grote vermogens worden nu eenmaal gevraagd onder moeilijke omstandigheden en dus met een lagere COP, en als hij lekker op z'n minimum vermogen staat te pruttelen dan is dat bij milde omstandigheden en dus een hogere COP.
Mijn 7kW unit kan thermisch terug moduleren tot ca. 2kW afgegeven vermogen. In de stille modus en met 16l/min waterdebiet neemt hij dan rond 300Watt op.
zou jij je code eens willen delen. Dan kan ik die van mij hier en daar wat oppoetsenPeteSplit schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 14:51:
Zo vandaag een - aan / uit - schakelaar toegevoegd. Is wel handig in deze tijd, als de WP niet altijd aan staat, dan kan ik hem op afstand schakelen.
[Afbeelding]
Legion 7i i9 3080 32gb
Waarom schiet de LG gewoon voorbij de ingestelde waarde en blijft hij koelen, dat doet hij bij verwarmen ook niet? Er werd niet teruggemoduleerd leek het wel.
Dat is het probleem met de LG en koelen. Hij koelt als een malle, maar het is totaal onduidelijk op welke temperatuur geregeld wordt. Hij blijft maar door stampen.
Dat was ook de reden dat @paQ service monteurs van LG zelf op bezoek heeft gehad. Maar dat heeft volgens mij niet alles opgelost..
LG Therma V HM091MR.U44
ik heb hem daarna op 16 graden gekregenAppieK schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:54:
@Pixal
Dat is het probleem met de LG en koelen. Hij koelt als een malle, maar het is totaal onduidelijk op welke temperatuur geregeld wordt. Hij blijft maar door stampen.
Dat was ook de reden dat @paQ service monteurs van LG zelf op bezoek heeft gehad. Maar dat heeft volgens mij niet alles opgelost..
Daarna was de zomer voorbij

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Ik draai ook op AI maar die heeft gisteren gewoon gewerkt. Wel valt mij op dat er genoeg afgifte moet zijn.Pixal schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:44:
Gisteren voor het eerst geprobeerd te koelen met de WP. Ik draai op AI met een stooklijn en die had ik voor koelen ingesteld op uitgaande temp tussen 14 en 18 graden, de werkelijke doeltemp stond op 15 graden toen ik aan het testen was. Ik heb een hysteresis van -2 en +2. Na een half uurtje draaien stond de uitgaande watertemp al op 10 graden. Veel te koud ivm condensvorming.
Waarom schiet de LG gewoon voorbij de ingestelde waarde en blijft hij koelen, dat doet hij bij verwarmen ook niet? Er werd niet teruggemoduleerd leek het wel.
Mijn 12kW was de eerste 2 keer er uit geklapt (retour water werd te koud) Vervolgens 50m2 vloerverwarming bij geschakeld (deze stonden dicht omdat die groepen nog op verwarmen stonden) Daarna draaide die prima.
Totaal ongeveer 100m2 + een warmtebatterij op mijn balans ventilatie.
Pompinstelling bij koelen op "continuous"
Zal vanavond de andere instellingen er eens bij pakken
:fill(white):strip_exif()/f/image/mvPGX75N0I4OkkurJnbl3O2H.png?f=user_large)
LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West
Best bijzonder.
Is wel echt een flaw van de Therma V mijns inziens. als je op 10Hz kan verwarmen, dan moet je ook op 10Hz kunnen koelen. En niet op 18-30Hz blijven doorstampen. Simpel zat.
LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+
volgens mij welSalexSun schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:25:
@paQ dat leek toch enkel een probleem op units met enkele fan?
Het rare vind ik dat LG het in wezen hier ter plekke heeft opgelost door custom firmware te maken en in te laden. Toen alles bij mij erin zat hebben we geïnformeerd of dit uitgerold werd.
reactie: nee
Ben benieuwd of je hem kan krijgen als je er lief om vraagt.
LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23
paQ schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:44:
[...]
volgens mij wel
Het rare vind ik dat LG het in wezen hier ter plekke heeft opgelost door custom firmware te maken en in te laden. Toen alles bij mij erin zat hebben we geïnformeerd of dit uitgerold werd.
reactie: nee

Er hoeft er geen SD card in. Is alleen voor het opslaan of inlezen van instelligen als je dat wilt..jscheffers schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:00:
Vraagje welke SD kaart moet in de thermostaat van LG of is de SD zie foto ook goed
[Afbeelding]
HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb
Heb twee dagen gekoeld. op ca 17 gradenkazemo schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:20:
[...]
ik ben dan eigenlijk wel benieuwt of je nieuwe Wp (geen LG) dit probleem niet heeft met koelen (verwarmen is op dit moment niet nodig dat doet de LG best wel goed als alles goed staat!)
Ik heb hem er toch weer in gezet dat kan geen kwaad en bedankt.
Is denk ik meer bedoeld voor installateurs die een standaard config hebben en dat bij elke klant inladen en dan kleine tweaks maken om tijd te besparen.
Zoals beloofd nog de andere instellingen:Casper de Boer schreef op maandag 13 mei 2024 @ 11:11:
[...]
Ik draai ook op AI maar die heeft gisteren gewoon gewerkt. Wel valt mij op dat er genoeg afgifte moet zijn.
Mijn 12kW was de eerste 2 keer er uit geklapt (retour water werd te koud) Vervolgens 50m2 vloerverwarming bij geschakeld (deze stonden dicht omdat die groepen nog op verwarmen stonden) Daarna draaide die prima.
Totaal ongeveer 100m2 + een warmtebatterij op mijn balans ventilatie.
Pompinstelling bij koelen op "continuous"
Zal vanavond de andere instellingen er eens bij pakken
[Afbeelding]
Verwarmen:
Onder 18°C buitentemperatuur > 22°C water uitvoer
stooklijn tot -10°C > 32°C uitvoer
Koelen:
Vanaf 25°C buitentemperatuur > 18°C water uitvoer
stooklijn tot 40°C > 18°C uitvoer
Fixed flow verwarmen, 20L/min
Fixed flow koelen, 23L/min
Temp "on" koelen +1,5°C (water)
Temp "off" koelen -3,0°C (water)
Betreft 48m2 nehobo vloer van de eerste verdieping met daarop 60mm dekvloer en 52m2 begane grond vloer bestaande uit 200mm PIR, 140mm beton en 90mm dekvloer. Slangen liggen op het beton, in de dekvloer.
Afwerking van beide verdiepingen is tegels.
[ Voor 16% gewijzigd door Casper de Boer op 15-05-2024 10:31 ]
LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West
De 4-pins Connector.
Bedankt!
HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb
Micro JST PH 2.0 4-pinstebogo schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:53:
Weet iemand hoe het type connector heet dat LG gebruikt voor de RMC, LGMV, etc.
De 4-pins Connector.![]()
Bedankt!
Let wel even op de afstand tussen de pinnen. Er zijn er ook die een wat grotere afstand hebben.
Ik heb me er destijds rot naar gezocht. Niet echt iets gevonden. Uiteindelijk bedacht dat het kabeltje dat geleverd was bij de RMC ook paste op het moederbord. En aangezien de RMC gewoon schroefaansluitingen heeft kon ik aldus mijn eigen kabel naar de RMC trekken, Die zit aan de ene kant met een kroonsteentje aan de ex-RMC-kabel die nu in het moederbord steekt en de anderer kant onder de schroefjes van de RMC. Maar wellicht heb jij een ander probleem dat je wilt oplossen?tebogo schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:53:
Weet iemand hoe het type connector heet dat LG gebruikt voor de RMC, LGMV, etc.
De 4-pins Connector.![]()
Bedankt!
9kW U44
Die had ik idd gespot, maar ik was enerzijds onzeker over de afstand tussen de pinnetjes en anderzijds was ik niet zeker of dit nu echt het juiste type was. Maar als hij jou past dan is dat de oplossing!Jojan265 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 19:17:
[...]
Micro JST PH 2.0 4-pins
Let wel even op de afstand tussen de pinnen. Er zijn er ook die een wat grotere afstand hebben.
9kW U44
HN091MR NK5 + HU071MR U44
Ik kan het koelen ook missen maar we hebben een dynamisch energiecontract en we kregen zondag een paar uurtjes lang geld toe om energie te verbruiken. Dus het was warm in huis en we kregen geld toe om te koelen.kazemo schreef op maandag 13 mei 2024 @ 17:16:
[...]
Oke het is dan schijnbaar een manco van de LG software bij het koelproces wat niet zou mogen normaliter !!!! maar goed kan het koelen missen
Net als een CV ketel minimaal eens per jaar bijvullen denk ik. Volgens mij moet er wel minimaal 2 bar in zitten, anders kan je sneller C14 error krijgen geloof ik.PvdB_BL1 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 20:12:
Is het normaal dat de waterdruk na verloop van tijd daalt? Of hoort deze constant te blijven gedurende een aantal jaren?
Ik had zondag de WP open en het ontluchtingsventiel raakt kennelijk wel redelijk wat water kwijt bij mij, kon hem nauwelijks nog aan het draaien krijgen. Toch maar standaard dicht draaien?
:strip_exif()/f/image/FbbrCOQKRf9gvORNq2jj0zvg.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 50% gewijzigd door Pixal op 14-05-2024 20:36 ]
Ik controleer hem nu twee keer per jaar en het valt mij op dat ik hem toch iedere keer wat bij moet geven. Zet hem standaard op 2.5 bar en daarna ontluchten via de circulatiepomp. Na een half jaartje is hij dan stiekem toch gedaald onder de 2….is dat normaal gedrag of is er iets mis?Pixal schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 20:30:
[...]
Ik kan het koelen ook missen maar we hebben een dynamisch energiecontract en we kregen zondag een paar uurtjes lang geld toe om energie te verbruiken. Dus het was warm in huis en we kregen geld toe om te koelen.
[...]
Net als een CV ketel minimaal eens per jaar bijvullen denk ik. Volgens mij moet er wel minimaal 2 bar in zitten, anders kan je sneller C14 error krijgen geloof ik.
Ik had zondag de WP open en het ontluchtingsventiel raakt kennelijk wel redelijk wat water kwijt bij mij, kon hem nauwelijks nog aan het draaien krijgen. Toch maar standaard dicht draaien?[Afbeelding]
HN091MR NK5 + HU071MR U44
Dat is inderdaad niet helemaal goed. Normaal gesproken zou tussen het jaarlijks schoonmaken van de filters geen water bijgevuld moeten worden.PvdB_BL1 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 20:42:
[...]
Ik controleer hem nu twee keer per jaar en het valt mij op dat ik hem toch iedere keer wat bij moet geven. Zet hem standaard op 2.5 bar en daarna ontluchten via de circulatiepomp. Na een half jaartje is hij dan stiekem toch gedaald onder de 2….is dat normaal gedrag of is er iets mis?
Die van mij moet ook wel iets vaker merk ik. Wel heb ik op het hoogste punt van het huis de badkamerradiator en elke keer als ik het ventiel bovenop opende, kwam er weer een beetje lucht uit. Ik heb er toen een soort automatische ontluchter op gezet maar ik heb dus geen idee of hij werkt, en ik kan nu ook niet meer handmatig ontluchten dus of ik er veel mee ben opgeschoten...Jojan265 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 21:14:
[...]
Dat is inderdaad niet helemaal goed. Normaal gesproken zou tussen het jaarlijks schoonmaken van de filters geen water bijgevuld moeten worden.
https://easy-fitt.nl/ontluchters-en-aftappers/hv30c-1/
Ben een complete nitwit op het gebied van de warmte pomp LG therma 5
Helaas is mijn installateur kort na de installatie door omstandigheden gesopt met zijn bedrijf.
De LG bediening hangt in een matig verwarmde hal.
Geen koppeling met de thermostaat in de woonkamer
Best wel een tijd bezig geweest de aansturing goed te krijgen uiteindelijk van lucht/water over gestapt op water en daarmee een redelijk constante temperatuur kunnen krijgen stooklijn ingesteld.
Met veel zon dan blijft het toch doorbverwarmen zodat het te warm word in huis.
Heb ik nu opgelost door de bediening maar helemaal uit te zetten .
- loopt de WP dan evengoed 1 x per dag tegen vastzitten
- kan ik toch beter zorgen voor een koppeling met de kamer thermostaat en dan op lucht water gaan sturen ?
Ik heb sinds 1 mei de WP uit staan. Het is bij mij door de zon nu warm genoeg in huis.Toppiedus schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 15:12:
- kan ik toch beter zorgen voor een koppeling met de kamer thermostaat en dan op lucht water gaan sturen ?
- Er is een instelling : voorrangsregeling (forced operation) deze staat standaard op 20 uur uit en 10 min aan.
- Als de thermostaat 230V aansluiting heeft. De WP reageert dan op een aan/uit signaal.
Ik gebruik geen externe thermostaat en stuur alleen op water, omdat ik een goede temperatuur in de vloerverwarming wil hebben.
Je kan perfect zonder thermostaat aansturen.Toppiedus schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 15:12:
Hallo ,
Ben een complete nitwit op het gebied van de warmte pomp LG therma 5
Helaas is mijn installateur kort na de installatie door omstandigheden gesopt met zijn bedrijf.
De LG bediening hangt in een matig verwarmde hal.
Geen koppeling met de thermostaat in de woonkamer
Best wel een tijd bezig geweest de aansturing goed te krijgen uiteindelijk van lucht/water over gestapt op water en daarmee een redelijk constante temperatuur kunnen krijgen stooklijn ingesteld.
Met veel zon dan blijft het toch doorbverwarmen zodat het te warm word in huis.
Het is even trial en error, en als je veel glas hebt kan het te warm worden in de tussen seizoenen, maar in 80% van de tijd is sturen op water prima.
Heb de watertemp op 20 graden maar gaat toch verwarmen tot 27 graden
Word het veel te warm in huis
Vandaar dat ik kies voor uitzetten.
Moet ik deze dan toch elke dag een paar minuten laten draaien om vastzitten te voorkomen ?
Er zijn thermostaten die werken op 12 V, voor de WP moet de thermostaat werken op 230 V, als je deze al aangesloten hebt en hij doet het nog, dan is het goed (let op je eigen veiligheid van wege deze spanning !).Toppiedus schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 19:39:
Thanks , de Thermostaat is niet op 230 aangesloten , maar een kabel vanuit de LG
Moet ik deze dan toch elke dag een paar minuten laten draaien om vastzitten te voorkomen ?
De WP draait automatisch om de 20 uur (dit is niet uit te zetten, maar wel te verlengen tot 180 uur).
Bij mij is de watertemperatuur nu 23 graden. Ik heb de hysterese gezet op -2 / +4. Als ik de WP aanzet op 20 graden zal deze het niet doen, hij gaat pas aan bij (20 - 2) minder dan 18 graden. Door de opstart energie wordt het al snel te warm, waardoor de WP weer snel zal stoppen (20 + 4 , boven 24 graden).
Daarom heb ik de WP uit staan bij water temperaturen boven de 20 graden.
Als je de WP aan laat staan, dan zal de pomp elk uur lopen (als je hem op 60 min hebt gezet, de standaard instelling is om de 3 min).
Indien een nieuw model kan je dan ook nog op lucht/water draaien en een stooklijn instellen
Alleen op water regelen gaat prima (bij mij dan) totdat de gemiddelde buiten temperatuur boven de waarde komt waarbij het minimum vermogen van de WP meer is dan het huis nodig heeft.Toppiedus schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 19:39:
Thanks , de Thermostaat is niet op 230 aangesloten , maar een kabel vanuit de LG
Die temperatuur zal voor iedere situatie weer anders zijn, bij mij is dat 8 a 9 graden. De WP kan dan niet verder terug moduleren maar slaat ook in eerste instantie nog niet af. Dat gebeurd pas als de water temperatuur meer dan de ingestelde hysteresis boven de stooklijn komt. De meeste van ons hebben die hysteresis op +4 graden staan omdat anders de WP weer moeite heeft door de opstartpiek te komen.
Dus als je niets doet zal bij hogere buitentemperaturen de binnentemperatuur zo'n 4° te hoog worden. Een externe thermostaat en regelen op lucht+water kan dat oplossen. Maar bij jou doet die externe thermostaat blijkbaar niets? Dat kan inderdaad komen doordat de dip switch daarvoor niet goed staat...
Zelf had ik voor de periode " 9° < Tb(gem.) < 16° " een timer ingesteld om hem een beperkt aantal uren per dag te laten draaien. Daardoor kun je het vermogen wat in je huis afgegeven wordt verder reduceren. Echt lekker regelen deed dat niet, waarschijnlijk omdat de stooklijn eigenlijk ook hierop aangepast zou moeten worden, maar het was acceptabel.
Uitzetten is geen probleem mits je dat doet op de RMC. Niet de spanning van de WP afhalen, want dan zal de waterpomp niet periodiek aangaan.
Of neem er een hobby bij, en beperk en stuur de WP verder aan met home assistant 😁KarsS schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 21:25:
[...]
Alleen op water regelen gaat prima (bij mij dan) totdat de gemiddelde buiten temperatuur boven de waarde komt waarbij het minimum vermogen van de WP meer is dan het huis nodig heeft.
Die temperatuur zal voor iedere situatie weer anders zijn, bij mij is dat 8 a 9 graden. De WP kan dan niet verder terug moduleren maar slaat ook in eerste instantie nog niet af. Dat gebeurd pas als de water temperatuur meer dan de ingestelde hysteresis boven de stooklijn komt. De meeste van ons hebben die hysteresis op +4 graden staan omdat anders de WP weer moeite heeft door de opstartpiek te komen.
Dus als je niets doet zal bij hogere buitentemperaturen de binnentemperatuur zo'n 4° te hoog worden. Een externe thermostaat en regelen op lucht+water kan dat oplossen. Maar bij jou doet die externe thermostaat blijkbaar niets? Dat kan inderdaad komen doordat de dip switch daarvoor niet goed staat...
Zelf had ik voor de periode " 9° < Tb(gem.) < 16° " een timer ingesteld om hem een beperkt aantal uren per dag te laten draaien. Daardoor kun je het vermogen wat in je huis afgegeven wordt verder reduceren. Echt lekker regelen deed dat niet, waarschijnlijk omdat de stooklijn eigenlijk ook hierop aangepast zou moeten worden, maar het was acceptabel.
Uitzetten is geen probleem mits je dat doet op de RMC. Niet de spanning van de WP afhalen, want dan zal de waterpomp niet periodiek aangaan.
@123Arjan weet je of ik dan ook via de interne thermostaat de WP kan regelen?
Ik heb 2x de RMC hangen, 1 in de woonkamer als thermostaat en 1 in de binnenunit van de split. Kan ik dan ook de WP laten schakelen met die dipswitch?123Arjan schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 20:31:
Als de thermostaat op de lg zit aangesloten en hij zet de controller niet uit staat dipswitch 8(sw2) in de buitenunit (of binnen indien (hydro)split nog op uit, die omzetten(stroom van de Wp af) en de thermostaat regelt de Wp
Indien een nieuw model kan je dan ook nog op lucht/water draaien en een stooklijn instellen
Aanvankelijk was ik van plan om eenvoudigweg mijn vloerverwarmingsverdeler aan te passen door de pomp te verwijderen. Ik ben erachter gekomen dat ik een vloerverwarming heb uit 1990, gemaakt van zwarte tyleenleidingen die niet zuurstofdicht zijn.
Ik heb nergens problemen gehad, noch tekenen van corrosie, en ik ga binnenkort het systeem doorspoelen om de toestand te bekijken.
Ik hoor over 2 mogelijke oplossingen:
1. Installeer een nieuwe kunststof verdeler met pomp en warmtewisselaar om de vloerverwarming te ontkoppelen van het hoofdcircuit.
2. Installeer een nieuwe kunststof verdeler en installeer extra filters om slib en eventuele metaaldeeltjes te verwijderen.
Deel alstublieft uw ervaring, gedachten.
Huidige verdeler
:strip_exif()/f/image/2QFakpok5NkGNgOEnX8gW3NI.jpg?f=fotoalbum_large)
voorgestelde verdeler
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5mSnAFCO5mAeWUlbaEysOLfm.jpg?f=user_large)
Dat is precies wat ik van plan ben. Maar het gaat allemaal nog niet zo snel (ligt geheel aan mijzelf)Kenwood960 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 00:46:
[...]
Of neem er een hobby bij, en beperk en stuur de WP verder aan met home assistant 😁
Ik heb inmiddels een "m5stack atom s3 lite + rs485 base" in huis (AUijtdehaag), een Modbus kabel aangesloten en de dip switches in de WP ingesteld voor Modbus communicatie. Maar nu moet ik mij verdiepen in het programmeren van de ESP32.
Dat lukt best, met de Arduino programmeeromgeving ingesteld op ESP32 kan ik code maken om het ledje te laten knipperen, de schakelaar uitlezen, het ledje op de schakelaar laten reageren... Maar als ik de YAML van PAQ er in wil zetten krijg ik toch wel een heleboel nare foutmeldingen. Mis ik Libraries? Is de Arduino omgeving niet geschikt voor de m5stack? Het gaat nog even duren ben ik bang.
Maar als iemand een hint heeft welke kant ik op moet dan hoor ik het graag...
Ik ben dan wel benieuwd hoe jij (of je installateur) 2x een rmc hebt weten aan te sluiten, normaal pak je de rmc uit de split en hang je die op in de woonkamer en pak je een afdekplaatje voor de splittweak_IggY schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:36:
Ik heb 2 controle units van de LG. 1 als thermostaat in de woonkamer en de andere gewoon in de LG binnenunit.
@123Arjan weet je of ik dan ook via de interne thermostaat de WP kan regelen?
[...]
Ik heb 2x de RMC hangen, 1 in de woonkamer als thermostaat en 1 in de binnenunit van de split. Kan ik dan ook de WP laten schakelen met die dipswitch?
ealkhasov schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:18:
Hallo allemaal, ik heb onlangs een LG-warmtepomp van 12 kW gekocht en mezelf voorbereid op de installatie.
Aanvankelijk was ik van plan om eenvoudigweg mijn vloerverwarmingsverdeler aan te passen door de pomp te verwijderen. Ik ben erachter gekomen dat ik een vloerverwarming heb uit 1990, gemaakt van zwarte tyleenleidingen die niet zuurstofdicht zijn.
Ik heb nergens problemen gehad, noch tekenen van corrosie, en ik ga binnenkort het systeem doorspoelen om de toestand te bekijken.
1. Installeer een nieuwe kunststof verdeler met pomp en warmtewisselaar om de vloerverwarming te ontkoppelen van het hoofdcircuit.
2. Installeer een nieuwe kunststof verdeler en installeer extra filters om slib en eventuele metaaldeeltjes te verwijderen.
Huidige verdeler
[Afbeelding]
voorgestelde verdeler
[Afbeelding]
[ Voor 10% gewijzigd door kazemo op 18-05-2024 11:08 ]
Die verdeler is bedoeld om het vvw circuit te ontkoppelen van het hoofdcircuit vanwege de oude installatie (tyleenslangen).kazemo schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 10:27:
[...]
ik zie bij de voorgestelde nieuwe verdeler,een verdeler met ook een pomp een zg mengverdeler(invoer hoge temp...ik zie ook een zg warmtewisselaar er tussen..platenwisselaar?) dit is eigenlijk niet zo geschikt voor een wp,een wp werkt het best op lage temp.(is zuiniger).....het beste is een lage temp. verdeler zonder pomp(is ook nog goedkoper) de pomp in de wp doet de circulatie van vloerverwarming ...bovendien vind ik het een fors grote WP (12kw) voor 3 groepen vloerverwarming (wie heeft dit geadviseerd)..of heb je ook nog radiatoren? dan word het anders dan zul je op hogere temp. moeten stoken bijv 40...45gr dan zou je de bestaande verdeler kunnen laten zitten en uitproberen als het weer kouder word of je het warm genoeg word.....een bestaande installatie geschikt maken voor een wp is altijd moeilijker (dat word uit proberen).....de gebruikte leiding diameters zijn belangrijk bijv. 28mm hoofdleiding bij cv ketel is goed(kleiner word een probleem)
Daarmee is ook meteen duidelijk dat er nog meer is dan deze drie groepen. Waarschijnlijk inderdaad radiatoren.
Of dit een goede oplossing is durf ik verder niet te zeggen.
Mijn gevoel zegt dat je het beter simpel kan houden dus als extra filters ook voldoen zou ik daarvoor gaan.
- WP is aangesloten via modbus & HA
- Onderste T-sensor in DHW-buffertank geeft aan dat het water afgekoeld is, maar bovenste sensor (gekoppeld aan LG warmtepomp) nog niet, waarschijnlijk door de gelaagdheid van de tank.
Met de splitter inderdaad volgens mij. Installateur heeft het gedaan.123Arjan schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 19:19:
[...]
Ik ben dan wel benieuwd hoe jij (of je installateur) 2x een rmc hebt weten aan te sluiten, normaal pak je de rmc uit de split en hang je die op in de woonkamer en pak je een afdekplaatje voor de split
1 is de master en de ander (op de unit) is de slave
Onderste sensor geeft na 1 lange douche beurt al aan dat er koud water zit, maar juist door de gelaagdheid is het dan nog lang niet nodig om te gaan verwarmen. Pas als er niet meer gesaldeerd kan worden lijkt het mij interessant om dan mogelijk toch een DHW-run te forceren als er genoeg PV-opbrengst is en er in huis geen warmtevraag is.SjaakPeer schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 14:14:
Weet iemand of er een manier is om een monoblock LG warmtepomp (model 12kW, 3p) te forceren om over te schakelen naar DHW?
- WP is aangesloten via modbus & HA
- Onderste T-sensor in DHW-buffertank geeft aan dat het water afgekoeld is, maar bovenste sensor (gekoppeld aan LG warmtepomp) nog niet, waarschijnlijk door de gelaagdheid van de tank.
Maar om antwoord op je vraag te geven, gewoon de doel temperatuur omhoog zetten boven de huidige temperatuur - hysterese en je forceert een DHW run.
Ik wil deze unit laten circuleren over een buffervat en twijfel over het formaat buffer. ivm opstartpiek
moet dit 300L zijn? of is 200L ook al voldoende met een U34?
24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018
Heb hier een 16kw u33 op AI met een 500 liter buffer paralel aan het afgifte systeem.Wodan89 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 21:09:
Wie heeft er een 16KW u34 op AI ?
Ik wil deze unit laten circuleren over een buffervat en twijfel over het formaat buffer. ivm opstartpiek
moet dit 300L zijn? of is 200L ook al voldoende met een U34?
Geen enkel probleem met de opstart piek, ook niet als het afgiftesysteem maar heel weinig vraagt. 200liter lijkt me overigens wel heel krap.
LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP
In al mijn onwetenheid onduidelijk geweest ik heb dus geen aparte thermostaat alleen de bij de warmtepomp horende RMC ( neem aan dat dit met RMC word bedoeld)KarsS schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 21:25:
[...]
Thanx voor de reacties ik ga deze dus via de RMC uitzetten,en me er nog wat meer in verdiepen
RMC remote control, of de afstandsbediening waarmee je de warmtepomp kunt instellen ( in het gebruikers en installatie menu) en de keuze kunt maken voor verwarmen en de temperatuur kunt instellen.Toppiedus schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 23:01:
[...]
In al mijn onwetenheid onduidelijk geweest ik heb dus geen aparte thermostaat alleen de bij de warmtepomp horende RMC ( neem aan dat dit met RMC word bedoeld)
Thanx voor de reacties ik ga deze dus via de RMC uitzetten,en me er nog wat meer in verdiepen
Verlicht knopje om aan en uit te schakelen, de warmtepomp laat soms nog even de waterpomp lopen voor controle en vorst beveiliging.
Overigens kan DHW wel gewoon aan blijven, het standby verbruik is dan toch 7W.
Als de tyleen slangen in de vloer wilt behouden dan ontkom je eigenlijk niet aan de scheiding er tussen met een platen wisselaar. Je tyleen slangen zijn zoals jij al noemt verre van difuus dicht en je wilt dat zuurstof rijke water en slib niet in je waterpomp. Optie 1 is dus beste (enige) optie.ealkhasov schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:18:
Hallo allemaal, ik heb onlangs een LG-warmtepomp van 12 kW gekocht en mezelf voorbereid op de installatie.
Huidige verdeler
[Afbeelding]
voorgestelde verdeler
[Afbeelding]
Mocht je nog nooit gedaan hebben, huur dan eens een spoelcompressor deze zomer. Die heb je zo terugverdient aan beter rendement en meer comfort 👍
Onlangs bij mijn moeder thuis gedaan. En die woning is van hetzelfde bouwjaar als ik, maar ik hoop niet dat mijn aderen er ook al zo uitzien van binnen.
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Ik kwam dit bericht tegen en wilde vragen: heb ik item #3 in het diagram echt nodig? De LG-pomp kan softwarematig worden aangepast voor verschillende modi, inclusief het vaste of variabele debiet. Wat is de reden voor deze strandregelventiel?JanAllElectric schreef op zondag 13 september 2020 @ 09:57:
[...]
Dit is alleen voor een noodgeval als de stroom langere tijd zou uitvallen. Normaliter blijft de watertemperatuur ver boven 4 graden. Als je geen glycol wilt gebruiken vind ik wel dat je een vorstbeveiligingsklep (of handmatige aftap) zou moeten hebben.
[Afbeelding]
Hieronder heb ik een schema gemaakt met alle accessoires die gepland zijn voor installatie. Geef uw mening en opmerkingen.
Ik weet niet zeker of ik item #7 nodig heb, omdat de warmtepomp een regeling heeft voor de stroom door de interne pomp, die kan worden ingesteld op automatische of vaste modus.
/f/image/Ege7ZsqZpaJmkewIHVy4wUhV.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 25% gewijzigd door ealkhasov op 26-05-2024 12:50 ]
Waarom 2 expansievaten en 2 vuilafscheiders? Wat is het doel van de 2 weg klep? Inlaat combinatie en vulautomaat zijn overbodig, het is inmiddels geen boiler en je hebt een kogelkraan.ealkhasov schreef op zondag 26 mei 2024 @ 12:36:
Beste allemaal, Ik ben van plan om mijn warmtepomp te installeren.
Hieronder heb ik een schema gemaakt met alle accessoires die gepland zijn voor installatie. Geef uw mening en opmerkingen.
Ik weet niet zeker of ik item #7 nodig heb, omdat de warmtepomp een regeling heeft voor de stroom door de interne pomp, die kan worden ingesteld op automatische of vaste modus.
[Afbeelding]
Automatische ontluchter voor het buffervat lijkt mij overbodig tenzij dit een hoog punt is. Onderdeel 7 is overbodig.
Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl
2 expansievaten omdat er 2 pompen in het systeem zitten, daarom zijn er 2 cirkels geïsoleerd.luckremers schreef op zondag 26 mei 2024 @ 12:57:
[...]
Waarom 2 expansievaten en 2 vuilafscheiders? Wat is het doel van de 2 weg klep? Inlaat combinatie en vulautomaat zijn overbodig, het is inmiddels geen boiler en je hebt een kogelkraan.
Automatische ontluchter voor het buffervat lijkt mij overbodig tenzij dit een hoog punt is. Onderdeel 7 is overbodig.
2-wegklep om de koeling in de badkamer tijdens de zomer te stoppen en condensatie te voorkomen
2 vuilfilters, om ophoping van vuil in het buffervat te voorkomen.
Als je perse wil koelen moet je alle radiatoren af kunnen sluiten. Deze werken als 1 grote bypass. (Tenzij het bijv Jaga's met ventilatoren zijn, dan wordt het koude water er echt helemaal doorheen geforceerd)ealkhasov schreef op zondag 26 mei 2024 @ 13:14:
[...]
2 expansievaten omdat er 2 pompen in het systeem zitten, daarom zijn er 2 cirkels geïsoleerd.
2-wegklep om de koeling in de badkamer tijdens de zomer te stoppen en condensatie te voorkomen
2 vuilfilters, om ophoping van vuil in het buffervat te voorkomen.
Daarnaast zou ik ook een open vv verdeler nemen ipv een mengverdeler.
Oja, en verwijder de vaste drinkwater aansluiting!
[ Voor 3% gewijzigd door sparkly op 26-05-2024 13:28 ]
LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP
Ik heb een oud type vloerverwarming zonder diffusiedichte thylane-leidingen. Daarom moet vloerverwarming gescheiden worden door de warmtewisselaar.sparkly schreef op zondag 26 mei 2024 @ 13:27:
[...]
Als je perse wil koelen moet je alle radiatoren af kunnen sluiten. Deze werken als 1 grote bypass. (Tenzij het bijv Jaga's met ventilatoren zijn, dan wordt het koude water er echt helemaal doorheen geforceerd)
Daarnaast zou ik ook een open vv verdeler nemen ipv een mengverdeler.
Oja, en verwijder de vaste drinkwater aansluiting!
Waarom de vaste wateraansluiting verwijderen? Deze levert automatisch water aan het systeem na het reinigen van de vuilfilters.
wat ik me afvraag je oude stalen radiatoren en stalen cv leidingen zijn die dan wel difuus zuurstofdicht (roestvorming) ???....tyleen leiding in vloerverwarming schijnbaar niet(dat zal zo zijn)....waarom dan zo ingewikkeld als de radiatoren ook mee doen,ik zou zeggen gewoon een goede magneetvuilfilter(direct voor de warmtepomp in de retour) dat zou afdoend moeten zijn.....af en toe schoonmakenealkhasov schreef op zondag 26 mei 2024 @ 16:28:
[...]
Ik heb een oud type vloerverwarming zonder diffusiedichte thylane-leidingen. Daarom moet vloerverwarming gescheiden worden door de warmtewisselaar.
Waarom de vaste wateraansluiting verwijderen? Deze levert automatisch water aan het systeem na het reinigen van de vuilfilters.
[ Voor 4% gewijzigd door kazemo op 26-05-2024 19:14 ]
daarom plaats ik een nieuwe vloerverwarmingsverdeler met warmtewisselaar om de oude leidingen te isoleren van de rest van het systeem.kazemo schreef op zondag 26 mei 2024 @ 18:48:
[...]
wat ik me afvraag je oude stalen radiatoren en stalen cv leidingen zijn die dan wel difuus zuurstofdicht (roestvorming) ???....tyleen leiding in vloerverwarming schijnbaar niet(dat zal zo zijn)....waarom dan zo ingewikkeld als de radiatoren ook mee doen,ik zou zeggen gewoon een goede magneetvuilfilter(direct voor de warmtepomp in de retour) dat zou afdoend moeten zijn.....af en toe schoonmaken
Ik ben sinds een jaar ook de bezitter van een LG therma V 12kW monobloc.
Eergisteren een voorstel gekregen van het installatiebedrijf om het jaarlijks onderhoud van de warmtepomp te komen uitvoeren.
285€ voor de therma V en nog eens 185€ voor de Thermor warmtepompboiler.
Nu leek 470€ nogal veel daarmee dat ik de vraag eens wil stellen op dit forum:
Wat houdt het onderhoud van een Therma V monobloc eigenlijk in ?
Ik heb zelf al de lamellen vrijgemaakt van stof en bladeren. (Was nauwelijks vuil)
Verder zit er een Fernox TF1 magneetvuilfilter tussen die ik schoongemaakt heb.
Zijn er nog dingen die zou moeten doen ?
- schoonmaken lamellen met Dasty en wat water
- legen van het interne vuilfilter en je losse magneetfilter
- water bijvullen tot de waterdruk weer op pijl is.
Veel meer kan je niet doen.
Voor je boiler kan je alleen de anode checken denk ik en verder heb je daar denk ik geen onderhoud aan.
/f/image/i8cjzJRcDlR5enIZ6nJsI4vO.png?f=fotoalbum_large)
Zo hier een schets van mijn installatie schema. De warmtemeters. Vuilafscheiders en veiligheids kleppen zitten er niet in. Ik heb het zo proberen op te zetten dat de uitval van 1 pomp of deel opgevangen kan worden. In basis zal de r290 16kw lg de 230m2 vloerverwarming beneden bedienen en de r32 16kw lg de bovenverdieping en schuur deel dmv een lucht cv heater. Nu twijfel ik nog over de aansturing van de 3 weg klep welke zorgt dat beide wp.s samen de beneden verdieping verwarmen.
Is een gerenoveerde woonboerderij van 30x10m isolatie graad is redelijk te noemen.
Is al eens behandelt in dit topic:bassa91 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 20:58:
Ik ben momenteel bezig met het aansluiten van onze DHW tank met dubbele spiraal.
Onze LG HM091MR.U44 doet het uitstekend voor de vloerverwarming.
Nu kom ik er niet helemaal uit waar ik de 2 draden van de temperatuursensor van de tank moet aansluiten in de buitenunit. Iemand een idee?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
https://gathering.tweaker...message/73204850#73204850
Ik had deze inderdaad gezien. Echter beschik ik niet over een stekker hiervoor. Enig idee of ik deze los kan kopen, zonder een volledig nieuwe sensor te moeten kopenJojan265 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 21:31:
[...]
Is al eens behandelt in dit topic:
https://gathering.tweaker...message/73204850#73204850
Ik heb de DHW sensor nog niet bij mezelf aangesloten (gebeurt deze zomer), maar heb destijds deze besteld:bassa91 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 22:45:
[...]
Ik had deze inderdaad gezien. Echter beschik ik niet over een stekker hiervoor. Enig idee of ik deze los kan kopen, zonder een volledig nieuwe sensor te moeten kopen
https://www.amazon.nl/gp/...itle_o05_s00?ie=UTF8&th=1
Je zou nog even kunnen controleren of de afstand tussen de pennetjes inderdaad 2 mm is. Zo ja, dan zou deze volgens mij moeten passen.
Interessant!Wodan89 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 13:45:
[Afbeelding]
Zo hier een schets van mijn installatie schema. De warmtemeters. Vuilafscheiders en veiligheids kleppen zitten er niet in. Ik heb het zo proberen op te zetten dat de uitval van 1 pomp of deel opgevangen kan worden. In basis zal de r290 16kw lg de 230m2 vloerverwarming beneden bedienen en de r32 16kw lg de bovenverdieping en schuur deel dmv een lucht cv heater. Nu twijfel ik nog over de aansturing van de 3 weg klep welke zorgt dat beide wp.s samen de beneden verdieping verwarmen.
Is een gerenoveerde woonboerderij van 30x10m isolatie graad is redelijk te noemen.
Ben wel benieuwd naar de fotos en ervaringen met de r290.
Wat ik me afvraag; waarom zulke zware pompen?
230m2 vv, aangesloten met een 28mm leiding en dan een dn32 12m pomp vind ik wel heeeel heftig...
Ik zou daar gewoon een 8m pomp inbouwen en even kijken dat je voldoende debiet haalt ..
Scheelt je de helft in kosten.
Die 8m pompen voor de rest lijkt me ook een tikje veel...
Kom je daar niet weg met 6m pompen? Scheelt je ook een bak geld..
2050vandaag, waarom wachten?
Bedankt voor het advies. Ik zal even opzoeken waar dat interne vuilfilter zit en dat dan nog even schoonmaken.jvanderkroon schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 13:10:
Ben wel benieuwd wat voor onderhoud ze dan jaarlijks willen gaan doen. Misschien navragen bij het installatiebedrijf.
Voor je boiler kan je alleen de anode checken denk ik en verder heb je daar denk ik geen onderhoud aan.
Misschien dat iemand hier nog tips heeft hoe je het best dat filter kan schoonmaken? Waar tap je water af zodat je hem schoon kan maken zonder nat te worden.
:strip_exif()/f/image/KnewZmNZc6NVtI83dWoDw7nr.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb twee kranen die ik dicht draai en een ontluchter op het theestuk en er zit ook een ontluchtings kraantje onder de pomp.
:strip_exif()/f/image/FwoBh0qkTwvweVKjvIEkmucM.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 33% gewijzigd door jscheffers op 04-06-2024 13:07 ]
Zou het dan voldoende zijn om de 2 ontluchters in de warmtepomp open te zetten en daarna het interne filter los te maken?
/f/image/kr38jbm2o9TT0AtZJwEA2Ljd.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 31% gewijzigd door jscheffers op 04-06-2024 13:36 ]
Jojan265 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 22:00:
[...] Vandaag gestart met het inbouwen van de module. Echter lijkt het erop dat deze niet aangaat. Zie bijgevoegde foto’s.
Jahoor. Je kunt de gewenste temperatuur ingeven (afhankelijk van de regelmode is dit de lucht of watertemperatuur), stille modus in-uitschakelen, de warmtepomp aan- en uitzetten en heel veel sensoren uitlezen.
Ah oke.. Dacht dat de output vanuit de 3rd party zou komen.paQ schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 08:53:
je zult wel moeten voeden ja
Dit viel mij namelijk niet op in de uitleg over het aansluiten van de 3rd party module van @Jojan265
Ik heb de boel nu ~1,5 jaar draaien en tot nu toe nog nooit onderhoud gepleegd aan de warmtepomp zelf. Uiteraard wel waterdruk op peil gehouden en (extern) vuil/magneetfilter gereinigd.jvanderkroon schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 13:10:
Ben wel benieuwd wat voor onderhoud ze dan jaarlijks willen gaan doen. Misschien navragen bij het installatiebedrijf.
Is het echt nodig om elk jaar het vuilfilter van de warmtepomp zelf te legen? Het open (maar vooral dicht maken) van de behuizing van de warmtepomp is nogal een takkewerkje
Zal mede te maken hebben met mijn opstelling waardoor ik wat wat weinig ruimte om de buitenunit.
Zijn er nog meer onderdelen die onderhoud vereisen? Hoor graag wat andere tweakers doen.

Wie nog meer?
Nee, is nog 20 graden binnen. Die zou zo het tuinpad af pendelen.tebogo schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:45:
Heb m'n warmtepomp maar weer aangezet, 10-06-2024
Wie nog meer?
Niet eens uit geweest, ik draai op Ai sinds een paar maanden inclusief koelingtebogo schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:45:
Wie nog meer?
Was wel even weer wat gepuzzel met het omschakel punt bepalen maar ben er nu tevreden over.
tebogo schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:45:
Wie nog meer?

Jawel!!tebogo schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:45:
Wie nog meer?
LG Therma V HM091MR.U44
LG HM091MRU44 | LG WH20S
Vandaag hebben beide LG,s gedraait om te testen wat ze kunnen en of alles goed werkt.BjornHero schreef op zondag 2 juni 2024 @ 22:14:
[...]
Interessant!
Ben wel benieuwd naar de fotos en ervaringen met de r290.
Wat ik me afvraag; waarom zulke zware pompen?
230m2 vv, aangesloten met een 28mm leiding en dan een dn32 12m pomp vind ik wel heeeel heftig...
Ik zou daar gewoon een 8m pomp inbouwen en even kijken dat je voldoende debiet haalt ..
Scheelt je de helft in kosten.
Die 8m pompen voor de rest lijkt me ook een tikje veel...
Kom je daar niet weg met 6m pompen? Scheelt je ook een bak geld..
Wat valt op
De R290 is idd een heel stuk stiller dan de R32 variant zeker wanneer deze vol vermogen leverd.
Ik heb ze even laten proefdraaien op de 1000 en 500L buffers +
R290 als test 75 graden water laten maken.
Dit lijkt hij idd wel te halen echter met een COP van 1,8
Nu nog to do, vloerverwarming toevoer kleppen en ventielen wisselen zodat ik er kleppen met een hogere KV waarde ( doorlaat ) op kan plaatsen. haal nu maar 1500L/h op alleen de 2 vloerverwarmings verdelers.
Naregeling systeem, Iemand daar nog ideeën voor? de ruimtes hebben alle een eigen gedrag
( veel of weinig zoninstraling )
Pomp voorloop en naloop
Hoe zat dat ook alweer ?
Ik wil de circulatie pomp elke 25min 2min laten draaien
https://edelstahlwellrohr...5mm-1000m-IG-AG/AEW-25200
Ik heb ze besteld bij der Schlauchfritze .de. Alleen al vanwege de naam ;-)SCG schreef op maandag 10 juni 2024 @ 21:10:
Goedenavond. Wie heeft er een goede tip voor een flexibele slang/buis (met 2 x 1 inch koppelingen binnen of buitendraad) afmeting circa 30 tot 50 cm., zodat ik ze met een puntstuk/schroefbus op 28 mm. koperleiding danwel WP (monoblock) kan aansluiten. Binnendiameter van de slang/buis minimaal 25 mm. Zelf zat ik te denken aan een kunststofbuis met gevlochten RVS buitenmantel, wel diffusiedicht. Maar alternatieven (bij voorkeur geen maatwerk) zijn welkom. Indien jullie een link hebben, dan is dat zeker welkom. Ik heb er wel één gevonden, maar die had een sterk gereduceerde binnendiameter en dat was niet de bedoeling. Anderen waren enorm aan de prijs. Alvast bedankt. Gr. Sander
LG Therma V HM091MR.U44
Goed voor de SCOPtebogo schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:45:
Wie nog meer?
De veranda openzetten naar de living toe was genoeg....
Nu nog wennen aan de (te) koude vloer met 22° binnentemperatuur....