LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 147 ... 178 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grootkarzijn
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-04 13:05
Hoi,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Sinds een week of 2 lijkt mijn pomp niet langer meer te willen draaien dan een half uur.
Zowel bij SWW als gewoon verwarmen.

Op de RMC zie ik code CH14. (bij gegevensregistratie diep in het menu)

Ik kan geen enkele reden verzinnen waarom hij dat doet. Niets veranderd aan het systeem.

Hysteresis van -4 - +4. Ten tijde van afslaan was verschil tussen Ti en To nog geen 4 graden.

Filters extern en intern schoongemaakt.

Gisteren probleemloos een pomp testsessie laten lopen van een uur.
Ik zie ook geen foutmeldingen op de RMC zelf. Alleen bij de gegevens registratie.

Ik hoop dat jullie misschien tips hebben waar naar te kijken.

Mijn dank is groot

LG HM123MR + 300L DHW boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvw
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 17:07

bvw

grootkarzijn schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 09:53:
Hoi,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Sinds een week of 2 lijkt mijn pomp niet langer meer te willen draaien dan een half uur.
Zowel bij SWW als gewoon verwarmen.

Op de RMC zie ik code CH14. (bij gegevensregistratie diep in het menu)

Ik kan geen enkele reden verzinnen waarom hij dat doet. Niets veranderd aan het systeem.

Hysteresis van -4 - +4. Ten tijde van afslaan was verschil tussen Ti en To nog geen 4 graden.

Filters extern en intern schoongemaakt.

Gisteren probleemloos een pomp testsessie laten lopen van een uur.
Ik zie ook geen foutmeldingen op de RMC zelf. Alleen bij de gegevens registratie.

Ik hoop dat jullie misschien tips hebben waar naar te kijken.

Mijn dank is groot
toon volledige bericht
Kun je de flow monitoren? zakt ie onder de 8 liter (edit: 15lpm voor >9kw) per minuut na een half uur (of een dip doordat er bijv. een klep sluit oid)? je kunt het ook proberen door de RMC op fixed flow te zetten, dan kun je dit uitsluiten.

LG Therma V MonoBloc HM091MR.U44 hybride | Bosch Compress 3000i (split) 5kW hybride | Home Assistant met WAF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grootkarzijn
bvw schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 10:24:
[...]

Kun je de flow monitoren? zakt ie onder de 8 liter per minuut na een half uur (of een dip doordat er bijv. een klep sluit oid)? je kunt het ook proberen door de RMC op fixed flow te zetten, dan kun je dit uitsluiten.
Dank voor je reactie. Voor zover ik kan zien geen gekkigheid. Enige klep die ik erin heb zitten is de 3 weg klep om te schakelen tussen SWW en verwarmen.
Rood is SWW en geel is testsessie van de circulatiepomp.
De rest verwarmen.
Flow lijkt rond de 30 te zijn als hij afslaat.

Welke optie moet ik gebruiken om de flow op een vaste waarde te zetten?
Weet je zo hoe die heet. Er zijn wel opties zoals pompcapaciteit, maar dan twijfel ik altijd aan of het ze de pomp bedoelen of waterpomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4FQkffHk5_FYix5FKsaITR_ZNMU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fbcba1Ldanr0X4zF3IdyP3sQ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:03
Met pomp capaciteit bedoelen ze de circulatiepomp. Koudemiddel wordt door een compressor gedaan, das geen pomp.

Je kan kiezen voor vaste capaciteit in procenten, vaste flow in liters/min, vaste delta t, of optimal flow. Dat hangt tegen de delta t aan maar dan slimmer schijnt.

Let op, de capaciteit die je instelt in procenten, beïnvloed ook de andere instellingen.

Ik heb onlangs bij een klant een unit met een defecte flow sensor gehad. Met name als het water warm werd begon die ineens rare (lage) waarden te geven.

[ Voor 71% gewijzigd door ingmar89 op 12-06-2024 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grootkarzijn
ingmar89 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:30:
Met pomp capaciteit bedoelen ze de circulatiepomp. Koudemiddel wordt door een compressor gedaan, das geen pomp.

Je kan kiezen voor vaste capaciteit in procenten, vaste flow in liters/min, vaste delta t, of optimal flow. Dat hangt tegen de delta t aan maar dan slimmer schijnt.

Let op, de capaciteit die je instelt in procenten, beïnvloed ook de andere instellingen.

Ik heb onlangs bij een klant een unit met een defecte flow sensor gehad. Met name als het water warm werd begon die ineens rare (lage) waarden te geven.
Thanks.

Pomp net weer aangezet en een screenrecorder meelopen op allerlei modbus data.
Kijken of ik daar iets raars zie met de waarden op moment op of vlak voor het afslaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvw
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 17:07

bvw

grootkarzijn schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 10:56:
[...]

Dank voor je reactie. Voor zover ik kan zien geen gekkigheid. Enige klep die ik erin heb zitten is de 3 weg klep om te schakelen tussen SWW en verwarmen.
Rood is SWW en geel is testsessie van de circulatiepomp.
De rest verwarmen.
Flow lijkt rond de 30 te zijn als hij afslaat.

Welke optie moet ik gebruiken om de flow op een vaste waarde te zetten?
Weet je zo hoe die heet. Er zijn wel opties zoals pompcapaciteit, maar dan twijfel ik altijd aan of het ze de pomp bedoelen of waterpomp.

[Afbeelding]
Die zaagtand in de flow is wel apart, waarom loopt ie in ene zover terug, en springt ie dan weer terug? Hebben andere tweakers dat wel eens gezien? Ik niet...

LG Therma V MonoBloc HM091MR.U44 hybride | Bosch Compress 3000i (split) 5kW hybride | Home Assistant met WAF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noordhorn
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 04-06 23:30
bvw schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 14:25:
[...]

Die zaagtand in de flow is wel apart, waarom loopt ie in ene zover terug, en springt ie dan weer terug? Hebben andere tweakers dat wel eens gezien? Ik niet...
Bij een 12K versie is de minimale flow toch 15 l/m? Als ik de grafiek zo bekijk kan die daar wel eens op uitgaan en vervolgens direct weer aan. Kun je het dan niet beter op een vaste flow zetten van 16-18 l/m?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grootkarzijn
Had de waterdruk van het CV systeem vanmorgen omhoog gezet. Hoger dan wat ik normaal had.
Nu is hij voor 2,5 uur aangebleven.

Als het goed is gaat de SWW straks weer draaien. Kijken wat hij dan gaat doen. Maar de druk lijkt dus een oplossing. Wel gek dat het probleemloos gedraaid heeft vanaf oktober.

Tussentijds wel regelmatig moeten bijvullen. Nooit issues gehad.
Ik moet het elke maand ongeveer iets bijvullen ivm klein lekje bij de 3-wegklep.

Dat pak ik een keer mee bij aanpassen leidingwerk in de toekomst(aanbouw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grootkarzijn
Noordhorn schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 14:30:
[...]

Bij een 12K versie is de minimale flow toch 15 l/m? Als ik de grafiek zo bekijk kan die daar wel eens op uitgaan en vervolgens direct weer aan. Kun je het dan niet beter op een vaste flow zetten van 16-18 l/m?
Idd nooit lager gezien dan 15 l/m

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noordhorn
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 04-06 23:30
grootkarzijn schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 14:39:
[...]

Idd nooit lager gezien dan 15 l/m
Bij een variabele flow kreeg ik hetzelfde issue bij een familielid zodra de flow de 15 l/m bereikte. Nu vaste flow van +/- 16 l/m en geen problemen weer gehad. Bij het opstarten begint die alsnog bij de maximale flow en regelt dan langzaam terug naar de vaste flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grootkarzijn
Noordhorn schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 14:42:
[...]

Bij een variabele flow kreeg ik hetzelfde issue bij een familielid zodra de flow de 15 l/m bereikte. Nu vaste flow van +/- 16 l/m en geen problemen weer gehad. Bij het opstarten begint die alsnog bij de maximale flow en regelt dan langzaam terug naar de vaste flow.
Deze onthoud voor als ik weer issues ervaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:56

tijmeng

Panasonic 7J

De warme dagen moeten nog komen, maar is de conclusie in dit topic dat koelen eigenlijk alleen lekker werkt met de laatste 3 fase modellen omdat die netjes moduleren en dat de 1-fase monoblocs erg veel last hebben van overshoots en veels te lage temperaturen? Of werken alle U44 modellen al beter? Met de laatste isolatieaanpassingen hier in huis kom ik op 5,2kWh bij -10C, dus een 3 fase is allicht overbodig. Maar als koelen met de 1-fase modellen niet te doen is, dan wordt het allicht toch een 3f 9kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heze
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-12-2024
Goedemiddag,

Ik ben bezig voorbereidingen te treffen om een monoblock warmtepomp te installeren op mijn vloerverwarming. Daarnaast blijft de CV-ketel op stand-by staan met radiatoren. Tapwater gebeurt met een elektrische boiler. Nu zie ik overal op internet weer verschillende schema’s. Bij een Amber moet er een eenrichtingsklep worden toegepast, bij LG staat die er niet tussen. Bij de een staat het expansievat in de aanvoer getekend, bij de andere in de afvoer, etc. Vandaar dat ik jullie mening goed kan gebruiken :-P
Zie ook het schema:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gNb8BRlMTB6cOKLoc7aCD5Tebt0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lakgnU2zNxDomMvfxIekQDWU.png?f=fotoalbum_large
- Als WP heb ik een LG HM071MR-U44 geselecteerd.
- Magnetisch filter van Caleffi in de afvoerleiding, dichtbij het punt waar de leiding door de muur naar buiten gaat.
- Ik heb een 18 liter expansievat met drukventiel en ontluchter in de ophangbeugel liggen die ik in de afvoerleiding wil opnemen. Is de positie van dit vat goed gekozen (tussen buffervat en magnetisch filter)?
- Ik heb een 40 liter buffervat in serie geschakeld in de retourleiding gezet om het watervolume te vergroten. Dit vat heeft 2 aansluitingen dus kan niet parallel worden gebruikt. Daarnaast zit ik niet te wachten op een extra pomp in het secundaire circuit. Zit dit vat op de goede plaats?
- Vorstbeveiliging vlak na de warmtepomp geplaatst.
- De vloerverwarming is ongeveer 55m2 voor het hoofdvertrek en nog 30m2 voor bijvertrekken die eventueel geknepen worden om temperatuur te regelen.

Is het schema zo goed getekend of kan ik beter componenten op een andere plaats zetten?

Alvast hartelijk dank voor de reacties.

[ Voor 9% gewijzigd door heze op 12-06-2024 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:10
@heze overdrukventiel zit al in de LG unit. Tevens zit er een (18l uit mn hoofd) expansievat in de buitenunit. Afsluiters rondom het vuilfilter zijn niet nodig

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21:29

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Eenvoudig aansluitschema LG

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uimKDuLXkkrGdynv7UvrN78RWks=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S9sU0kQxwZXxsjFnMWFGjN5Y.jpg?f=fotoalbum_large

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jscheffers
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-05 10:49
SCG. IK HEB ZE VAN HORNBACH 20 M 16 EURO PER STUK OF BIJ WILDKAMP MEER MATEN EN LENGTES.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:31
tijmeng schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 16:02:
De warme dagen moeten nog komen, maar is de conclusie in dit topic dat koelen eigenlijk alleen lekker werkt met de laatste 3 fase modellen omdat die netjes moduleren en dat de 1-fase monoblocs erg veel last hebben van overshoots en veels te lage temperaturen? Of werken alle U44 modellen al beter? Met de laatste isolatieaanpassingen hier in huis kom ik op 5,2kWh bij -10C, dus een 3 fase is allicht overbodig. Maar als koelen met de 1-fase modellen niet te doen is, dan wordt het allicht toch een 3f 9kw
Dat is wel zon beetje de consensus... Hoewel ik de 3f - 9 kw niet ken...

Alle 1f modelen (so far, n=4) koelen waardeloos. LG houdt de deur dicht.

Alle 3f modellen koelen "ok-isch" (n=1 bij 400m2 vv...)

Bij een zulk laag warmteverlies zou ik lekker voor een arotherm plus 55/6 gaan...
Stuk stiller
Fijnere regeling (door graadminuten nagenoeg geen last van overshoots)
Efficiënter
Ingebouwde dauwpunt sensor

Ja, ietsje duurder in aanschaf...

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heze
SalexSun schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 16:56:
@heze overdrukventiel zit al in de LG unit. Tevens zit er een (18l uit mn hoofd) expansievat in de buitenunit. Afsluiters rondom het vuilfilter zijn niet nodig
Bedankt voor deze nuttige toevoeging! Ik zal er niet nog een extra expansievat tussen zetten. Ik zal er nog wel ergens een manometer tussen zetten (deze zat op het expansievat). BTW: er blijkt een 8 liter expansievat in de warmtepomp te zitten wat goed is voor max 230 liter waterinhoud.

[ Voor 10% gewijzigd door heze op 12-06-2024 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heze
Bedankt! Ik heb een serie voorschakelvat. Kan deze gewoon in de retourleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23-02 13:20
SalexSun schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 16:56:
Nochtans handig om het vuilfilter te reinigen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
Kenwood960 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 01:29:
[...]

Nochtans handig om het vuilfilter te reinigen....
Ik doelde op de magneetfilter, daarvoor is het toch niet nodig? Bak eronder, kraantje even open klaar

@heze ik heb trouwens ook nog een microbellenonluchter in het systeem zitten, binnen zo dichtbij de uitvoer vd warmtepomp

[ Voor 18% gewijzigd door SalexSun op 13-06-2024 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

heze schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 23:08:
[...]

Bedankt! Ik heb een serie voorschakelvat. Kan deze gewoon in de retourleiding?
Een buffervat in serie in de retour kan een prima oplossing zijn voor als je afgifte systeem te klein is om een defrost goed te verwerken.

Je hebt 55 + 30 m2 vloerverwarming en radiatoren (aantal ?). Misschien heb je al voldoende volume in je afgifte systeem ?

LG beveelt altijd een parallel buffervat aan, maar als je de 50 m2 vloerverwarming altijd open hebt (zonder pomp) dan heb je ook altijd retour en waarschijnlijk ook voldoende volume.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

@Kenwood960 @SalexSun @heze

Ik heb het magneetfilter ook tussen twee afsluiters zitten. Is in mijn afgifte systeem, op deze manier niet nodig. Wat wel makkelijk zou zijn als je twee afsluiters hebt, om ook het vulpunt daar tussen te hebben, zodat je het magneetfilter makkelijk kunt doorspoelen, zonder dat de installatie druk verliest.

Volgens handleiding met ingeschakelde vulcombinatie (doorspoelen):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z4xiZAHkv6li5ZbRyehE2oWskH4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OLfA56DcT7EEkiGkGej2xFls.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalexSun
Hier zit trouwens een spirotech vuil/magneetfilter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 04-06 20:52
heze schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 16:36:
Goedemiddag,

Ik ben bezig voorbereidingen te treffen om een monoblock warmtepomp te installeren op mijn vloerverwarming. Daarnaast blijft de CV-ketel op stand-by staan met radiatoren. Tapwater gebeurt met een elektrische boiler. Nu zie ik overal op internet weer verschillende schema’s. Bij een Amber moet er een eenrichtingsklep worden toegepast, bij LG staat die er niet tussen. Bij de een staat het expansievat in de aanvoer getekend, bij de andere in de afvoer, etc. Vandaar dat ik jullie mening goed kan gebruiken :-P
Zie ook het schema:

[Afbeelding]
- Als WP heb ik een LG HM071MR-U44 geselecteerd.
- Magnetisch filter van Caleffi in de afvoerleiding, dichtbij het punt waar de leiding door de muur naar buiten gaat.
- Ik heb een 18 liter expansievat met drukventiel en ontluchter in de ophangbeugel liggen die ik in de afvoerleiding wil opnemen. Is de positie van dit vat goed gekozen (tussen buffervat en magnetisch filter)?
- Ik heb een 40 liter buffervat in serie geschakeld in de retourleiding gezet om het watervolume te vergroten. Dit vat heeft 2 aansluitingen dus kan niet parallel worden gebruikt. Daarnaast zit ik niet te wachten op een extra pomp in het secundaire circuit. Zit dit vat op de goede plaats?
- Vorstbeveiliging vlak na de warmtepomp geplaatst.
- De vloerverwarming is ongeveer 55m2 voor het hoofdvertrek en nog 30m2 voor bijvertrekken die eventueel geknepen worden om temperatuur te regelen.

Is het schema zo goed getekend of kan ik beter componenten op een andere plaats zetten?

Alvast hartelijk dank voor de reacties.
toon volledige bericht
:) een 40ltr seriebuffervat is een prima oplossing(heb ik ook)het is in feite een systeem volume vergroter...dit helpt bij defrost in de winter(is dan sneller ..meer warmte in het systeem)......in retour of aanvoer(maakt niet veel uit) direct bij warmtepomp.....je kan aansluiten op 3manieren(volgens beschrijving comfort vat) serie(het eenvoudigste)....serie/parallel ..of parallel......een extra expansievat (bijv.18ltr in retour)is nooit verkeerd(heb ik ook) er zit weliswaar een een klein expansievat+overdruk ventiel+automatische ontluchter in de warmtepomp(maar als het systeem volume te groot is is dit onvoldoende)

[ Voor 3% gewijzigd door kazemo op 14-06-2024 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leow88
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 24-05 15:40
BjornHero schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 21:05:
[...]

Dat is wel zon beetje de consensus... Hoewel ik de 3f - 9 kw niet ken...

Alle 1f modelen (so far, n=4) koelen waardeloos. LG houdt de deur dicht.

Alle 3f modellen koelen "ok-isch" (n=1 bij 400m2 vv...)

Bij een zulk laag warmteverlies zou ik lekker voor een arotherm plus 55/6 gaan...
Stuk stiller
Fijnere regeling (door graadminuten nagenoeg geen last van overshoots)
Efficiënter
Ingebouwde dauwpunt sensor

Ja, ietsje duurder in aanschaf...
toon volledige bericht
Ik heb een prima ervaring met koelen door mijn 7kW U44 wp.
Hij brengt de temperatuur van de vloer op de bg en eerste verdieping naar 20 graden. Iedere morgen draait ie een paar uurtjes als het erg warm is. Verbruik rond de 100 kWh per jaar.
Vergelijk het vooral niet met een airco. Een wp doet alleen topkoeling en ontvochtigt niet.

LG-HM071MR-U44 (3.6.0.3) / Atlantic Explorer V4 - 270L / Zonnepanelen 7200 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leow88
kazemo schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 09:41:
[...]

:) een 40ltr seriebuffervat is een prima oplossing(heb ik ook)het is in feite een systeem volume vergroter...dit helpt bij defrost in de winter(is dan sneller ..meer warmte in het systeem)......in retour of aanvoer(maakt niet veel uit) direct bij warmtepomp.....je kan aansluiten op 3manieren(volgens beschrijving comfort vat) serie(het eenvoudigste)....serie/parallel ..of parallel......een extra expansievat (bijv.18ltr in retour)is nooit verkeerd(heb ik ook) er zit weliswaar een een klein expansievat+overdruk ventiel+automatische ontluchter in de warmtepomp(maar als het systeem volume te groot is is dit onvoldoende)
Met een parallel buffervat vergroot je ook de flow. Met een serieel niet. Je hebt 3l/min per kW nodig. Dus 21 l/min voor een 7kW.
Wanneer ik een paar groepen te veel dicht zet en de flow op mijn 7kW komt onder de 19l/min dan krijg ik al een flow error.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
leow88 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 07:50:
[...]

Ik heb een prima ervaring met koelen door mijn 7kW U44 wp.
Hij brengt de temperatuur van de vloer op de bg en eerste verdieping naar 20 graden. Iedere morgen draait ie een paar uurtjes als het erg warm is. Verbruik rond de 100 kWh per jaar.
Vergelijk het vooral niet met een airco. Een wp doet alleen topkoeling en ontvochtigt niet.
Dat klinkt veelbelovend.

Maar weet je zeker dat ie dat op een efficiënte manier doet?

Mijn ervaring bij o.a. @paQ is dat de LG 1f Modellen vooral naar een veel lagere temperatuur willen koelen.

Hierdoor beginnen ze te koelen met een (veel) te hoge capaciteit, moduleren niet terug en zodra de "water stop temp." Wordt bereikt (bijv. 18C) stopt ie.

Zodra hij weer buiten zn hysterese komt springt ie weer aan.

Dus ja, koelen deed ie maar weinig efficiënt en met onnodig veel geluid.

Vorig jaar heeft paq de hele ingreep vrij uitgebreid gedocumenteerd, LG is meermaals langs gekomen, het duurde vele, vele mails en telefoontjes voordat ze kwamen.

En terwijl ze er waren ontkenden ze dat het "fout" was is eerste instantie.

Daarna is er een "patch" gebouw in Korea, deze is bij paq geïnstalleerd en heeft het probleem verholpen.

Toen ik en paq vroegen "en wat met de rest van de bestaande 1f machines" werd duidelijk dat de techneut daar niet over ging.

Vervolgens heb ik voor verschillende klanten tientallen mails en belletjes richting LG service en management gestuurd.

Resultaat; geen enkele update... / Deur dicht.

Wellicht is er iets gedaan met de info en hebben de nieuwe machines wel die update gekregen maar ik verwacht dat dat dan pas dit jaar merkbaar zou kunnen zijn...

@leow88 monitor jij je LG en heb je toevallig grafiekjes (al is het maar opgenomen vermogen bij koelen)? Dan kun je zien of dat ook bij jou gaande is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18:31
BjornHero schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 09:17:
[...]

Dat klinkt veelbelovend.

Mijn ervaring bij o.a. @paQ is dat de LG 1f Modellen vooral naar een veel lagere temperatuur willen koelen.

Hierdoor beginnen ze te koelen met een (veel) te hoge capaciteit, moduleren niet terug en zodra de "water stop temp." Wordt bereikt (bijv. 18C) stopt ie.

Zodra hij weer buiten zn hysterese komt springt ie weer aan.

Dus ja, koelen deed ie maar weinig efficiënt en met onnodig veel geluid.

Vorig jaar heeft paq de hele ingreep vrij uitgebreid gedocumenteerd, LG is meermaals langs gekomen, het duurde vele, vele mails en telefoontjes voordat ze kwamen.

@leow88 monitor jij je LG en heb je toevallig grafiekjes (al is het maar opgenomen vermogen bij koelen)? Dan kun je zien of dat ook bij jou gaande is..
toon volledige bericht
Tja, LG heeft mij ook belooft om deze update te komen installeren maar voorlopig komt het er nog maar niet van :'(

Wel heb ik, net als @leow88 , inmiddels geleerd dat koelen met 12 graden water (waar de LG steeds naar toe gaat ondanks een hogere instelling) ook best heel aardig werkt als je vloerverwarming hebt. Je koelt een paar uurtjes met 12 graden water en slaat die kou op in de vloer. De rest van de dag heb je vloerkoeling. Je moduleert dan eigenlijk in tijd i.p.v. temperatuur.

Dat de efficiency op die manier minder zou zijn valt in mijn beleving wel mee. Door de koelperiode op het koudst van de dag te plannen zou het zelfs wel eens efficiënter kunnen zijn.

Wel heb je meer lawaai omdat de unit op een behoorlijk vermogen draait. En het blijft erg irritant dat LG zo slecht reageert op een service verzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
KarsS schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 10:07:
[...]
Tja, LG heeft mij ook belooft om deze update te komen installeren maar voorlopig komt het er nog maar niet van :'(

Wel heb ik, net als @leow88 , inmiddels geleerd dat koelen met 12 graden water (waar de LG steeds naar toe gaat ondanks een hogere instelling) ook best heel aardig werkt als je vloerverwarming hebt. Je koelt een paar uurtjes met 12 graden water en slaat die kou op in de vloer. De rest van de dag heb je vloerkoeling. Je moduleert dan eigenlijk in tijd i.p.v. temperatuur.

Dat de efficiency op die manier minder zou zijn valt in mijn beleving wel mee. Door de koelperiode op het koudst van de dag te plannen zou het zelfs wel eens efficiënter kunnen zijn.

Wel heb je meer lawaai omdat de unit op een behoorlijk vermogen draait. En het blijft erg irritant dat LG zo slecht reageert op een service verzoek.
Fijn dat je wel die toezegging hebt gekregen :).

Dat er mogelijkheden zijn om en met verhoogd risico "omheen" te werken is mij duidelijk..

Echter, als installateur kan ik dat niet "verkopen" bij mijn klanten gezien dat leidt dat tot ingebrekestellingen..

Als je nog geen warmtepomp hebt geïnstalleerd en de mogelijkheid hebt een andere wp te kiezen die eventueel wel dat kan zou ik daarvoor gaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:27
Enkele uren met 12 graden zit je wel met een gecondenseerde verdeler en met wat pech ook nat in de vloer.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18:31
Ja, de verdeler en alle leidingwerk wat niet geïsoleerd is gaat wel vochtig worden. Nu maak ik mij over die verdeler niet zo veel zorgen, al vrij snel nadat het koelen gestopt is is alles weer droog. Wel heb ik eens gelezen over "spanningscorrosie" van messing koppelingen die langdurig vochtig zijn aan de buitenkant. Hoe groot dat risico is weet ik niet.

In mijn geval is er ook nog wel een bijkomend voordeeltje, ik heb op de slaapkamer een fancoil gemonteerd. Die kan dan mooi even wat koelen en ontvochtigen...

@BjornHero Nee, als installateur kun je zo'n "tweakers" workaround inderdaad niet verkopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
leow88 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 08:10:
[...]

Met een parallel buffervat vergroot je ook de flow. Met een serieel niet. Je hebt 3l/min per kW nodig. Dus 21 l/min voor een 7kW.
Wanneer ik een paar groepen te veel dicht zet en de flow op mijn 7kW komt onder de 19l/min dan krijg ik al een flow error.
:? beetje onzin,een buffervat in serie wel of/niet de flow blijft hetzelfde ik haal de maximale flow van 24ltr met een 9KW(die flow error heeft een andere oorzaak?) een parrallel vat word een bypass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:31
kazemo schreef op zondag 16 juni 2024 @ 11:09:
[...]

:? beetje onzin,een buffervat in serie wel of/niet de flow blijft hetzelfde ik haal de maximale flow van 24ltr met een 9KW(die flow error heeft een andere oorzaak?) een parrallel vat word een bypass
Dat is natuurlijk geen onzin. Serie of parallel maakt voor debiet wel degelijk uit door de toevoeging van een extra onafhankelijk circuit. Al zijn er ook vormen van in serie mogelijk die ook constante flow kunne bewerkstelligen.
Tel daarbij op dichtlopende groepen door dalende warmtevraag zoals genoemd in de post, dan heb je nog een voordeel van parallel te pakken.
Precies de reden waarom ik uiteindelijk parallel heb gekozen, hogere en constantere flow voor de WP -> dus meer stabiliteit en rustigere regeling.
Het is inderdaad wel een bypass daarom moet je buffer niet te klein zijn en je secundaire pomp voldoende capaciteit hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door sparkly op 16-06-2024 13:00 ]

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saabfanatic
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19:52
Heeft er iemand al ervaring met de 'nieuwe' R290 WP's van LG? Ik overleeg een LG Therma aan te schaffen maar ben benieuwd of de meerprijs van een R290 ipv R32 (ca. 2500 euro) de moeite waard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hwopereis
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:20
Wodan89 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 23:05:
[...]

Vandaag hebben beide LG,s gedraait om te testen wat ze kunnen en of alles goed werkt.
Wat valt op
De R290 is idd een heel stuk stiller dan de R32 variant zeker wanneer deze vol vermogen leverd.
Ik heb ze even laten proefdraaien op de 1000 en 500L buffers +

R290 als test 75 graden water laten maken.
Dit lijkt hij idd wel te halen echter met een COP van 1,8 :+

Nu nog to do, vloerverwarming toevoer kleppen en ventielen wisselen zodat ik er kleppen met een hogere KV waarde ( doorlaat ) op kan plaatsen. haal nu maar 1500L/h op alleen de 2 vloerverwarmings verdelers.

Naregeling systeem, Iemand daar nog ideeën voor? de ruimtes hebben alle een eigen gedrag
( veel of weinig zoninstraling )

Pomp voorloop en naloop
Hoe zat dat ook alweer ?
Ik wil de circulatie pomp elke 25min 2min laten draaien
toon volledige bericht
Dank voor de vergelijking! Kwalitatief, maar toch bemoedigend. Laat je de R290 met een hydrobox draaien, of was de controlbox voor standalone inmiddels beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
sparkly schreef op zondag 16 juni 2024 @ 12:56:
[...]

Dat is natuurlijk geen onzin. Serie of parallel maakt voor debiet wel degelijk uit door de toevoeging van een extra onafhankelijk circuit. Al zijn er ook vormen van in serie mogelijk die ook constante flow kunne bewerkstelligen.
Tel daarbij op dichtlopende groepen door dalende warmtevraag zoals genoemd in de post, dan heb je nog een voordeel van parallel te pakken.
Precies de reden waarom ik uiteindelijk parallel heb gekozen, hogere en constantere flow voor de WP -> dus meer stabiliteit en rustigere regeling.
Het is inderdaad wel een bypass daarom moet je buffer niet te klein zijn en je secundaire pomp voldoende capaciteit hebben.
:) het zal allemaal best zo zijn zoals je het uitlegt maar je hebt wel een extra pomp nodig+een groter buffervat(je moet er ook maar de plaats voor hebben+het word duurder en complexer met inregelen) ik zet ook geen groepen dicht dat beïnvloedt de flow, het werkt gewoon op de meest simpele manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-05 21:51
hwopereis schreef op maandag 17 juni 2024 @ 23:52:
[...]

Dank voor de vergelijking! Kwalitatief, maar toch bemoedigend. Laat je de R290 met een hydrobox draaien, of was de controlbox voor standalone inmiddels beschikbaar?
hij draait met een hydrobox

voor nu hoeft hij alleen de 1000L buffer warm te houden op 26 graden.
ik zie dat hij terug moduleert tot 3,6Kw thermisch bij 550Wac in

Badkamer is de enigste ruimte welke ik nu verwarm :)
De buitenunit is echt Super stil :)

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22:23
Wodan89 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 22:31:
[...]

hij draait met een hydrobox

voor nu hoeft hij alleen de 1000L buffer warm te houden op 26 graden.
ik zie dat hij terug moduleert tot 3,6Kw thermisch bij 550Wac in

Badkamer is de enigste ruimte welke ik nu verwarm :)
De buitenunit is echt Super stil :)
Kun je ook zien hoe lang ie op hoog vermogen staat te stampen bij het opstarten? Ben wel benieuwd of LG dit heeft verbeterd tov de R32 generaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-05 21:51
Ik zie in de home wizzard app dat hij runs maakt van 25 30min
Hij piekt dan op 1090 Wac

vol vermogen op 70 graden heb ik max 5700Wac voorbij zien komen.

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:18
Wodan89 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:00:
Ik zie in de home wizzard app dat hij runs maakt van 25 30min
Hij piekt dan op 1090 Wac

vol vermogen op 70 graden heb ik max 5700Wac voorbij zien komen.
Kan je eens een grafiekje vanuit Homewizard laten zien? :)
Heb je die dan op een aparte kWh meter toevallig of alleen via de P1 module.

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milkman
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-06 13:10
hoi

ik meld bij ook even in dit forum, ik ben aan zoeken naar een warmtepomp , ik krijg ook best vaak de lg aangeboden bv deze hu071mr u44 met een hydrobox

ik heb een hoekhuis uit 2007 ongeveer 151 m2 woonopervlak ,goed geisoleerd
ik heb hulp vloerverwarming met radiatoren (met heatbooster ventilatoren)

boven alleen radiatoren

ik verbruik ongeveer 1000 m3 gas, waarvan 800 m3 voor de verwarming.
1 van deze offertes is met 300 liter liggend boilervat

is de 7 kw voldoende ? , ik lees namelijk in dit forum , dat met nat koud weer , wat we vaak hebben natuurlijk, het vermogen laag is , bv in dit bericht https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/69853400

hierbij wordt gezegd dat de 9 kw variant soms zelfs maar 5 tot 6 kw kan leveren.

hoe wordt hier over gedacht ? met name omdat de lg ook blijkbaar een neiging tot pendelen heeft, wat is dan de beste keuze. 9kw om het vermogen van minimaal 5 kwh te halen maar groter risico op pendelen , of toch de 7kw

alvast bedankt voor de informatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

milkman schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 12:47:
hoi

ik meld bij ook even in dit forum, ik ben aan zoeken naar een warmtepomp , ik krijg ook best vaak de lg aangeboden bv deze hu071mr u44 met een hydrobox

ik heb een hoekhuis uit 2007 ongeveer 151 m2 woonopervlak ,goed geisoleerd
ik heb hulp vloerverwarming met radiatoren (met heatbooster ventilatoren)

boven alleen radiatoren

ik verbruik ongeveer 1000 m3 gas, waarvan 800 m3 voor de verwarming.
1 van deze offertes is met 300 liter liggend boilervat

is de 7 kw voldoende ? , ik lees namelijk in dit forum , dat met nat koud weer , wat we vaak hebben natuurlijk, het vermogen laag is , bv in dit bericht https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/69853400

hierbij wordt gezegd dat de 9 kw variant soms zelfs maar 5 tot 6 kw kan leveren.

hoe wordt hier over gedacht ? met name omdat de lg ook blijkbaar een neiging tot pendelen heeft, wat is dan de beste keuze. 9kw om het vermogen van minimaal 5 kwh te halen maar groter risico op pendelen , of toch de 7kw

alvast bedankt voor de informatie
toon volledige bericht
Met de hu071mr u44 met hydrobox, heb je het over een split model (helft van de warmtepomp hangt binnen). Omdat dit twee delen zijn, moet je deze ook op twee groepen aangesloten worden.

Ga je ook warmwater (boilervat) maken met de warmtepomp dan is een hoger vermogen wel nodig.

Hier in dit forum topic wordt veel gesproken over de monoblocks (alles in een en buiten).
Hierboven staan wat berichten over de nieuwe R290 (propaan) warmtepomp.

Onder de 5 graden, neemt het vermogen wat af bij een R32 warmtepomp. De R290 zou voor het nederlandse klimaat wat beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milkman
Ja klopt

Dat van de hydrobox en de stoppen is inderdaad ook verteld

Qua extra vermogen vind ik het lastig 7kw of 9kw

R290 lees ik ook veel over maar dat wordt eigenlijk nooit bij lg als mogelijkheid bij mij aangeboden, meer bij Weheat , thuisstroom en dergelijke merken

Wat zijn de ervaringen met lg r290 monoblock met betrekking tot het vermogen en pendelen? Is dat significant beter dan de r32 split blocken ?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
milkman schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 22:42:
Ja klopt

Dat van de hydrobox en de stoppen is inderdaad ook verteld

Qua extra vermogen vind ik het lastig 7kw of 9kw

R290 lees ik ook veel over maar dat wordt eigenlijk nooit bij lg als mogelijkheid bij mij aangeboden, meer bij Weheat , thuisstroom en dergelijke merken

Wat zijn de ervaringen met lg r290 monoblock met betrekking tot het vermogen en pendelen? Is dat significant beter dan de r32 split blocken ?

Alvast bedankt
Met 1000m3 gasverbruik is de 7kw meer dan prima.

Dat half uurtje warm water stoken per dag behoeft geen zwaardere pomp.

Het is niet zo dat wanneer hij het water verwarmt, dat je huis plotseling afkoelt hé

[ Voor 6% gewijzigd door Kenwood960 op 20-06-2024 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:31
Zoals ik lees heeft de LG Monoblock 9kw een modulerend vermogen toch? Ik zie geen percentages, maar in de datasheet staat wel:
"De revolutionaire technologie van LG is een technologisch
hoogstandje en is mede dankzij de verbeterde kantelbeweging van de
scroll zeer efficiënt en betrouwbaar, met een groot bereik."

Ik zit te kijken voor een 9kw versie, maar wil uiteindelijk niet dat de warmtepomp teveel gaat pendelen op het moment dat de temperaturen een beetje zakken.

Het gaat om dit model: HM091MR U44

[ Voor 3% gewijzigd door Antonl91 op 20-06-2024 22:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 05-06 12:40
Antonl91 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 22:23:
Zoals ik lees heeft de LG Monoblock 9kw een modulerend vermogen toch? Ik zie geen percentages, maar in de datasheet staat wel:
"De revolutionaire technologie van LG is een technologisch
hoogstandje en is mede dankzij de verbeterde kantelbeweging van de
scroll zeer efficiënt en betrouwbaar, met een groot bereik."

Ik zit te kijken voor een 9kw versie, maar wil uiteindelijk niet dat de warmtepomp teveel gaat pendelen op het moment dat de temperaturen een beetje zakken.

Het gaat om dit model: HM091MR U44
Gegevens uit de praktijk: Elektrisch verbruikt hij zo rond de 300W op laaglast. En dan is het afhankelijk van de COP wat het thermisch vermogen is. Bij mijn huis/installatie is de COP 6 - 7 op het moment dat de WP lange tijd op laaglast draait. Dus thermisch 1800 - 2100 W.

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:31
AppieK schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 07:28:
[...]

Gegevens uit de praktijk: Elektrisch verbruikt hij zo rond de 300W op laaglast. En dan is het afhankelijk van de COP wat het thermisch vermogen is. Bij mijn huis/installatie is de COP 6 - 7 op het moment dat de WP lange tijd op laaglast draait. Dus thermisch 1800 - 2100 W.
Bedankt! Waarschijnlijk ga ik dit weekend een LG warmtepomp bestellen :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Als iemand die een ESP bordje gebruikt voor het uitlezen van de warmtepomp en ook een foutmelding heeft gekregen bij de update van 2024.5 naar 2024.6

Dan kun je de foutmelding oplossen door de volgende tekst toe te voegen aan je esp-yaml bestand bij OTA:
code:
1
2
ota:
  platform: esphome

Daarna zou de firmware update weer moeten lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grootkarzijn
Vraagje. Mag ik een vraagje over het vullen van een airco stellen?

Het is een beetje een algemene vraag.

Ik heb een bestaande airco verhuisd en een bedrijf de boel opnieuw laten vacuumeren en vullen.
Na het vullen deed mijn airco het helaas niet(getest in de winter en dus verwarmen)
Aangezien het een verhuizing was dachten we dat hij defect was.

Na vertrek van de monteurs ben ik zelf gaan kijken en zag ik dat de kraantjes dicht stonden. Na het openen deed mijn airco het.

Wat mijn vraag eigenlijk is.

Als ik nu logisch nadenk, dan denk ik dat de kraantjes dus dicht stonden en het leidingwerk niet gevacumeerd en gevuld is geweest.
En na het openen wel is gaan vullen, maar met als gevolg drukverlies. Hij deed het tot nu toe (net) wel.

Is mijn redenatie juist?

Hij werkte toen wel, maar geeft nu problemen.
De app geeft aan dat er een koelmiddel probleem is.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
grootkarzijn schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 13:18:

Ik heb een bestaande airco verhuisd en een bedrijf de boel opnieuw laten vacuumeren en vullen.
Na het vullen deed mijn airco het helaas niet(getest in de winter en dus verwarmen)

Na vertrek van de monteurs ben ik zelf gaan kijken en zag ik dat de kraantjes dicht stonden. Na het openen deed mijn airco het.

Als ik nu logisch nadenk, dan denk ik dat de kraantjes dus dicht stonden en het leidingwerk niet gevacumeerd en gevuld is geweest.
En na het openen wel is gaan vullen, maar met als gevolg drukverlies. Hij deed het tot nu toe (net) wel.

Is mijn redenatie juist?

Alvast bedankt
toon volledige bericht
Als het goed is, is het koelmiddel door de compressor weer opgezogen, zijn de kraantjes toegezet, en is dan de WP gedemonteerd.

Wss is er mss hier en daar wat verloren gegaan en zit er te weinig koelmiddel op nu.

[ Voor 10% gewijzigd door Kenwood960 op 25-06-2024 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leow88
BjornHero schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 09:17:
[...]

Dat klinkt veelbelovend.

...

toon volledige bericht
@BjornHero Grafiek van de tweede keer koelen dit jaar van vanmorgen.
Hieronder de grafiek. Grote cirkel is WP on, op koelen 22 graden inlet. Kleine cirkel is naar 21 graden inlet. Dan slaat de WP pas aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sU7wrdBTFgk9u17IcJCUqLySBm8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xGYfJzpUKeer7fmi6Z6gkHH8.jpg?f=fotoalbum_large

Hieronder alleen de cijfers na dik een uur koelen. Moduleert idd niet terug. Blijft op 30 of 32 Hz hangen. Aangezien ik hier een 150 m2 dikke betonvloer koel, heb ik hier geen last van.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GLMLvOK7iRRSpSfIArpor0yzYw8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TBL421RtSJPJnJV23SEiJLPs.jpg?f=user_large
Warmtepomp ... komt uit de wifi module.
lg_... via de modbus
WP ... berekening

[ Voor 18% gewijzigd door leow88 op 26-06-2024 07:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:07
grootkarzijn schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 13:18:

Is mijn redenatie juist?

Alvast bedankt
toon volledige bericht
Meest gangbare procedure is inderdaad de buitenunit zelf terug het koudemiddel laten terugwinnen, kraantjes dicht, leiding afkoppelen, unit verplaatsen, leiding aansluiten, afpersen met stikstof, standtijd, vacumeren, standtijd, kraantjes open.
Als al het bovenstaande netjes is gebeurd, alleen men vergeten is de kraantjes te openen -kan de beste eens gebeuren- dan is er niks aan de hand.

Maar er zijn vele andere scenario's mogelijk. Bijvoorbeeld dat er wat minder netjes is gewerkt met het afkoppelen. Bijvoorbeeld gewoon de leidingen ontkoppeld terwijl er nog koudemiddel in het systeem zat en de kraantjes nog open waren. Dan zit er dus ook lucht (en vocht) in de buitenunit. Als daarna pas de kraantjes zijn dichtgedraad en er gevacumeerd is, dan is de lucht niet uit de buitenunit gehaald.
En zo nog wat scenario's.

Zou je toch even moeten checken bij de monteurs die het werk hebben uitgevoerd wat de exacte situatie is.

PV: 7205Wp. LW-WP: LG ThermaV HU051MR.U44 + HN0916T.NB1. LL-WP: 4x 2,5kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leow88
Antonl91 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 08:56:
[...]

Bedankt! Waarschijnlijk ga ik dit weekend een LG warmtepomp bestellen :9
@Antonl91
Dit zijn de cijfers wanneer het buiten 10 graden of warmer is.
Wanneer het buiten -5 tot 5 graden is en erg vochtig dan komen de gevreesde defrosts.
De cop daalt dan tot 3 of nog lager en de WP gaat dan veel te hard draaien om de de frostst te compenseren. Met, in mijn huis - toch redelijk optimaal, resonanties in het huis. Die resonanties heb ik met een Home assistant script onderdrukt (tijdelijk even op silent mode zetten).
Verder hangt de cop sterk af van de temperatuur die nodig is om je huis te verwarmen. Ik kan mijn huis met alleen vloerverwarming kan ik verwarmen met water van 29 graden en lager. Dan is een seasonal cop van 4.5 zeker haalbaar.
Maar wanneer je 40 graden nodig hebt om je huis te verwarmen dan is de seasonal cop veeel lager.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

Hier is ingesteld dat de maximale temperatuur bij koelen 20 graden mag zijn. Zodat de watertemp niet het dauwpunt bereikt. Als de WP onder deze temperatuur komt (19 graden), schakelt de WP uit. Het afgiftesysteem bestaat uit ongeveer 60 m² vloerverwarming in een dekvloer en 40 m² in een droogbouwsysteem.
Als gevolg van deze aanpak schakelt de WP elke 5 minuten uit. Zie de piekjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4D2vlibkwgjlbSPSYzxbqj8g-sM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4mHx00VpqhBFiWUqVFl9lGDh.png?f=fotoalbum_large

Dit is vrij inefficiënt en het aantal opstartmomenten ligt VER boven het algemeen aanbevolen aantal. Bij moderne (scroll)-compressoren lees ik tegenstrijdige berichten over de levensduur van de compressor in verband met het aantal starts/stops.

Even kijken hoe dit een aantal dagen gaat. De vloer voelt lekker koud aan. Dit is zeker geen advies om op te volgen door de mogelijke nadelige invloed op de compressor.

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leow88
Ik heb de regeling bij koelen ingesteld op ingesteld op 21 graden inlet. Geen verdere begrenzing.
Toen ik die begrenzing ook had waren de run ook erg kort. Een beetje condens kan geen kwaad :) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casper de Boer
leow88 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:08:
Ik heb de regeling bij koelen ingesteld op ingesteld op 21 graden inlet. Geen verdere begrenzing.
Toen ik die begrenzing ook had waren de run ook erg kort. Een beetje condens kan geen kwaad :) ?
Ik draai tegenwoordig op uitvoer, gaat prima :)
Tis inderdaad wel even een gepuzzel om het juiste inschakelpunt te vinden zodat hij niet uit de hysterese loopt.

Casper de Boer in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
Casper de Boer schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:25:
[...]

Ik draai tegenwoordig op uitvoer, gaat prima :)
Tis inderdaad wel even een gepuzzel om het juiste inschakelpunt te vinden zodat hij niet uit de hysterese loopt.

Casper de Boer in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"
Ik heb een integratie in HA Die uit een temperatuur sensor het dauwpunt berekent.

Ik stuur de WP op invoer, omdat dat bij koeling feitelijk de temperatuur van de vloer is (bovenkant vloer is nog een tikje warmer).

De invoer temperatuur wordt ingesteld 1 graad boven het dauwpunt.

Momenteel wordt er gekoeld tot 17gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubie-The-Sysop
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-04 11:39
Antivries melding terwijl het 26 graden is?

Sinds een poosje heb ik iets vreemds met de warmtepomp (HM091M U43). Hij levert niet meer vol vermogen bij systeem- en tapwater verwarmen. Ook had ik nog bij 14 graden een defrost. Niet echt ideaal, maar we hadden alsnog een warm huis en tapwater.

Maar nu het wat warmer is geworden hebben we er iets meer last van. Want koelen wilt helemaal niet meer. Hij probeert op te starten en na een paar minuten. verschijnt op het display "antivries" en hij stopt met draaien om het even later weer opnieuw te proberen.

Ik heb de warmtepomp al langere tijd van de stroom af gehad. Alle instellingen al nagelopen.

De antivries melding verschijnt wellicht door een probleem met de buiten temperatuursensor? Als mogelijk symptoom oplossing nog geprobeerd om in te stellen dat er antivries wordt gebruikt waardoor ik de antivries temperatuur naar -25 kon aanpassen. Helaas is dat ook geen oplossing.

Wat kan ik nog meer proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

leow88 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:08:
Tja, ik weet ook niet in hoeverre een beetje condens kwaad kan. Een monoblok vervangen is wel makkelijker dan een dekvloer met tegels repareren.
Rubie-The-Sysop schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 12:26:
De antivries melding verschijnt wellicht door een probleem met de buiten temperatuursensor? Als mogelijk symptoom oplossing nog geprobeerd om in te stellen dat er antivries wordt gebruikt waardoor ik de antivries temperatuur naar -25 kon aanpassen. Helaas is dat ook geen oplossing.

Wat kan ik nog meer proberen?
Ik zou ook eerst gaan kijken naar de sensors. Wat geven de temperatuursensoren voor waarde aan op het display/controller?

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubie-The-Sysop
Kip schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 12:58:
[...]

Ik zou ook eerst gaan kijken naar de sensors. Wat geven de temperatuursensoren voor waarde aan op het display/controller?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CenZV43unTXZzYiZZ5RJ8dsjWLw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ROGRzG09DRKWjBG5LZVocbP1.jpg?f=fotoalbum_large

Niet heel gek op op het moment dat hij de antivries melding geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

Dat lijkt op normale waardes. Het ziet er niet zo vreemd uit. De monoblock heeft nog meer temp sensors. Mogelijk zou het een andere sensor kunnen zijn.

Er bestaat een service manual op het internet met troubleshooting stappen zoek op "therma_v_zhbw056a0.pdf".
Leds geven aan of er een foutcode is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dTFVaKrKEiK3WaXaptjm81heZhY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O6SbbOsBmDVsBcPiFlD67yvD.png?f=fotoalbum_large

Mogelijk is dit wel het moment om je af te vragen om een prof bij te roepen. Gezien er met netspanning gewerkt wordt in een open kast.

Pardon my dutch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Kip schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:45:
Hier is ingesteld dat de maximale temperatuur bij koelen 20 graden mag zijn. Zodat de watertemp niet het dauwpunt bereikt. Als de WP onder deze temperatuur komt (19 graden), schakelt de WP uit. Het afgiftesysteem bestaat uit ongeveer 60 m² vloerverwarming in een dekvloer en 40 m² in een droogbouwsysteem.

Dit is vrij inefficiënt en het aantal opstartmomenten ligt VER boven het algemeen aanbevolen aantal. Bij moderne (scroll)-compressoren lees ik tegenstrijdige berichten over de levensduur van de compressor in verband met het aantal starts/stops.

Even kijken hoe dit een aantal dagen gaat. De vloer voelt lekker koud aan. Dit is zeker geen advies om op te volgen door de mogelijke nadelige invloed op de compressor.
Ik had de waterkoeling temperatuur instelling staan op 18 en 24 graden.
Maar mijn warmtepomp slaat dan op de grens (18 graden) al af.

Ik heb dit nu aangepast naar 16 en 24 graden.
Nu start de wp op en de aanvoer temperatuur daalt tot 16,7 graden en dan stopt de wp, omdat de doel temperatuur bereikt is (20 graden).

Ik heb nu de pompstand bij koeling gezet op 3 en 15. Nu start de wp elk half uur.

De grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lR4rd5HYwNHtwSmIbbp-CZTe8_o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c010XNTvTkKMXpIInpvMMoJN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubie-The-Sysop
Kip schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:52:
Er bestaat een service manual op het internet met troubleshooting stappen zoek op "therma_v_zhbw056a0.pdf".
Leds geven aan of er een foutcode is.
Super fijn dat je even meedenkt!

Ik vind het lastig om te zien. Filmpje gemaakt, hij draait nog 2s voordat hij eruit klapt.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

Ik kom er zelf ook niet helemaal uit. Beide leds tegelijk aan = Code boven de 100?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WDKciLP_c_2gL0-bgUpE-0OxhrY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HtQdJRTX6Gn3Jim0Hk8dt8cN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MZCnUJaA7mmwgE58gI-wmDDvfzg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WQiTBKvGVN6ykfrvKgXLvQzs.png?f=user_large

Ik kan niet een diagram vinden waar deze sensors zijn. Uit de installatie handleiding zijn dit de andere temp headers op de PCB:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vgA7fMYpWJqg86nK95d-Xr2hXPY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/krCfVieyIIHTmKllgqMdq2cA.png?f=fotoalbum_large

Pardon my dutch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubie-The-Sysop
Blijkbaar had ik hem vanmiddag niet uitgezet en staat hij nu wel te draaien. Vermogen lijkt alsnog minder te zijn (opgenomen elektrisch vermogen stabiel rondom de 760 watt). Maar ben erg blij dat hij nu in ieder geval een beetje koelt.

Ik zal binnenkort proberen de temperatuur sensoren door te meten.
Maar als iemand anders denkt het dat het probleem in een andere richting zit hoor ik het graag! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
PeteSplit schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:36:
[...]

Ik had de waterkoeling temperatuur instelling staan op 18 en 24 graden.
Maar mijn warmtepomp slaat dan op de grens (18 graden) al af.

Ik heb dit nu aangepast naar 16 en 24 graden.
Nu start de wp op en de aanvoer temperatuur daalt tot 16,7 graden en dan stopt de wp, omdat de doel temperatuur bereikt is (20 graden).

Ik heb nu de pompstand bij koeling gezet op 3 en 15. Nu start de wp elk half uur.

De grafiek:
[Afbeelding]
Zoals BjornHero ook al schreef, is het koelen met de (1f?) therma-V altijd een ding geweest. Volgens mij had ik eind zomer vorig jaar de enige 7kWh die zonder al te veel gezeik normaal kon koelen, maar daar hebben we ook hemel en aarde voor moeten bewegen bij LG.
Daarvoor was het racen naar 12 graden, natte verdeler, ijskoude voeten.

Met de huidige wp (Arotherm plus 55/6) heb ik volgens mij de juiste setting wel gevonden Heel de dag al Ta 17, COP 5.4. Had pas om 14:00 uur op kantoor de airco bijgeschakeld op 24 graden. (Veel apparatuur en heel de dag zon)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TAR51Uec5aT9VcjLA3R1uN-mbOM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/I8OzbwErdTk4BOk7eynpGX0L.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hLl3wh7ugGKrqbezDDWOhRx5SY8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f26VdKQGznvuSZkfsNtA713K.png?f=fotoalbum_large

@PeteSplit Welk doel is die 20 dan eigenlijk? Het was einde zomer vorig jaar net niet warm genoeg meer om dat met de Therma V te testen, maar ik heb wel runs gehad van 16.3 graden.
Overigens lijkt het dat ie afslaat op de harde 16 graden grens (kun je uitschakelen) en niet op 16.7, maar dat dat laatste dalletje gewoon niet meer geplot wordt.

[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 26-06-2024 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

paQ schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 17:42:
[...]

@PeteSplit Welk doel is die 20 dan eigenlijk? Het was einde zomer vorig jaar net niet warm genoeg meer om dat met de Therma V te testen, maar ik heb wel runs gehad van 16.3 graden.
Overigens lijkt het dat ie afslaat op de harde 16 graden grens (kun je uitschakelen) en niet op 16.7, maar dat dat laatste dalletje gewoon niet meer geplot wordt.
Je weet misschien nog, dat mijn compressor niet wil moduleren naar een vaste waarde (frequentie Hz), maar dat de wp blijft schommelen, om een ingestelde doel (target) temperatuur. Dit schommelen is maar zelden tussen de ingestelde hysterese, maar soms zelfs het dubbele.
Voor het koelen, moet ik nog zoeken naar de temperatuur, waaromheen de wp blijft schommelen en niet afslaat. Morgen is het weer 30 graden, dan eens kijken bij een andere temperatuur.
Alleen heb ik, door de condensatie op de leidingen, maar weinig marge...

[ Voor 3% gewijzigd door PeteSplit op 26-06-2024 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

@paQ

LG warmtepomp koeling testje...

Vandaag eens de warmtepomp instelling gewijzigd en gekeken wat de reactie van de warmtepomp is.

Gestart met de temperatuur ingesteld op 22 graden koeling, dalend in stappen van 1 graad.
Temperatuur instelling bij koeling tijdens deze test 10 en 25 graden.
De pompstand bij koeling staat op 3 en 15 minuten.

De hysterese is standaard 0,5 en -0,5 en tijdens deze test bij de temperatuur van 22 - 21 - 20 graden.
De hysterese is vanaf 20 graden en lager 19 - 18 - 17 ingesteld op 0,5 en -3,0 graden.
Tijdens de test daalt de aanvoer temperatuur met 4 graden bij de hysterese van -0,5 graden en bij de maximale hysterese van -3,0 graden tot 5 graden onder de ingestelde (water) temperatuur. Telkens als deze limiet is bereikt schakelt de warmtepomp uit.

Het vermogen/verbruik van de warmtepomp stijgt van 600 W (bij 20 Hz) naar 900 W (bij 23 Hz).
Tijdens de test werden de radiatoren en leidingen nat door condensatie, vanaf de ingestelde temperatuur van 18 graden en lager.
Bij de ingestelde temperatuur van 18 graden liep de warmtepomp op tot 1700 W (40 Hz), wat waarschijnlijk een oil return cylce (orc) was.

De grafieken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9dG9GR09tTsrRUjaz4NJzZyL3vI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zxPsv4TArEkpyGu9PUSNqSOL.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ISX-VcP0UVulKnSnUpay8W_sB0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AONA7w8icPun7BtF77i8RxpX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
PeteSplit schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:01:
@paQ

LG warmtepomp koeling testje...

Vandaag eens de warmtepomp instelling gewijzigd en gekeken wat de reactie van de warmtepomp is.

Gestart met de temperatuur ingesteld op 22 graden koeling, dalend in stappen van 1 graad.
Temperatuur instelling bij koeling tijdens deze test 10 en 25 graden.
De pompstand bij koeling staat op 3 en 15 minuten.

De hysterese is standaard 0,5 en -0,5 en tijdens deze test bij de temperatuur van 22 - 21 - 20 graden.
De hysterese is vanaf 20 graden en lager 19 - 18 - 17 ingesteld op 0,5 en -3,0 graden.
Tijdens de test daalt de aanvoer temperatuur met 4 graden bij de hysterese van -0,5 graden en bij de maximale hysterese van -3,0 graden tot 5 graden onder de ingestelde (water) temperatuur. Telkens als deze limiet is bereikt schakelt de warmtepomp uit.

Het vermogen/verbruik van de warmtepomp stijgt van 600 W (bij 20 Hz) naar 900 W (bij 23 Hz).
Tijdens de test werden de radiatoren en leidingen nat door condensatie, vanaf de ingestelde temperatuur van 18 graden en lager.
Bij de ingestelde temperatuur van 18 graden liep de warmtepomp op tot 1700 W (40 Hz), wat waarschijnlijk een oil return cylce (orc) was.

De grafieken:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
toon volledige bericht
Alleen radiatoren of ook vloerverwarming?

Radiatoren worden met koelen verkeerd om aangestuurd waardoor alleen het eerste stukje maar werkt.
Met koelen draai ik mijn overgebleven 2 radiatoren dicht, vloer volledig open en ik heb nog een coil tussen de balansventilatie zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:59
Hier vandaag ook eens met de 45m2 vloer gekoeld. Gaat als een malle staan pendelen alleen. 4 minuten aan en dan weer 3 uit en dan opnieuw. De aanvoer komt onder de 16 graden en dan stopt hij omdat ik dat als grens heb ingesteld.

Moest ook even in Homeassistant een aanpassing doen omdat de thermische energie niet berekent kon worden aangezien de aanvoer koeler is dan de retour.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
{% if states('binary_sensor.lg_compressor_status') == "off" %} 
  {% set cop = 0.0 | float %}
{% else %}
  {% set t1 = states('sensor.lg_water_aanvoer_temperatuur') | float %}
  {% set t2 = states('sensor.lg_water_retour_temperatuur') | float %}
  {% set f = states('sensor.lg_flow_rate') | float %}
  {% set pw = states('sensor.lg_active_power') | float %}
  {# {% set pwg = ((t1 - t2)*f) / 60 * 4184 | float %} #}
  {% if states('sensor.lg_bedrijfsmodus') == "0" %}
    {% set pwg = ((t2 - t1)*f) / 60 * 4184 | float %}
  {% else %}
    {% set pwg = ((t1 - t2)*f) / 60 * 4184 | float %}
  {% endif %}
  {% set cop = pwg / pw | float %}
{% endif %}
{% if cop > 10.0 %}
{% endif %}
{% if cop < 0.0 %}
{% endif %}
{% if cop > 0.0 %}
  {{ cop | float | round(1) }}
{% else %}
  {{ cop }}
{% endif %}

Gaat om regel 9 tot 13. Wanneer hij koelt doet hij t2 - t1 en anders andersom.

[ Voor 0% gewijzigd door jvanderkroon op 27-06-2024 15:52 . Reden: typo ]

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Casper de Boer schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:23:
[...]

Alleen radiatoren of ook vloerverwarming?

Radiatoren worden met koelen verkeerd om aangestuurd waardoor alleen het eerste stukje maar werkt.
Met koelen draai ik mijn overgebleven 2 radiatoren dicht, vloer volledig open en ik heb nog een coil tussen de balansventilatie zitten.
Vloerverwarming beneden (en twee radiatoren) en boven alleen radiatoren.
De vloerverwarming is eigenlijk de hoofdverwarming (in de winter).

De radiatoren en leidingen boven werden nat.
Bij een radiator loopt het koude water dan boven binnen en de stroming is dan omlaag. Dan doet dat ook niet veel, het is wat ze noemen alleen topkoeling. Een beetje de warmte verminderen. Je voelt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

jvanderkroon schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 14:22:
Hier vandaag ook eens met de 45m2 vloer gekoeld. Gaat als een malle staan pendelen alleen. 4 minuten aan en dan weer 3 uit en dan opnieuw. De aanvoer komt onder de 16 graden en dan stopt hij omdat ik dat als grens heb ingesteld.
Ik heb, om het aan en uit gaan te verminderen, de pompstand op 15 minuten gezet. Zo gaat de warmtepomp maar twee keer per uur aan, voor ongeveer 4 tot 8 minuten. De externe waterpompen laat ik dan wel door draaien.

[ Voor 4% gewijzigd door PeteSplit op 27-06-2024 15:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

PeteSplit schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:36:
[...]

Dank voor de tip. Hierdoor gaat de pomp nu iedere 20 minuten aan in plaats van iedere 5 minuten. Dit stelt mij wat meer gerust. De hard stop op 19-20 graden werkt dan ook. Geen condens.
Moest ook de regeling van water+air sensor naar alleen water wijzigen om het werkend te krijgen anders ging de pomp weer aan door mijn instellingen.

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reablom
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-05 15:44
Vanavond ook eens geprobeerd te koelen (9kW, 3f).

Waar het bij verwarmen met een hysterese van -2/+4 goed gaat (geen pendelen), gaat de ODU bij koelen om de paar minuten aan en uit. (hysterese -3/+2, doel temperatuur inlet 20C).

Als ik op outlet regel slaat de ODU af als de 20C bereikt is, als ik op inlet regel slaat hij af als de outlet op 18 komt (minimale temperatuur die ik heb ingesteld om condens te voorkomen).

Moet ik bij koelen, net als bij verwarmen vooral die piek zien te overleven of speelt er meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

reablom schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 21:26:
Vanavond ook eens geprobeerd te koelen (9kW, 3f).

Waar het bij verwarmen met een hysterese van -2/+4 goed gaat (geen pendelen), gaat de ODU bij koelen om de paar minuten aan en uit. (hysterese -3/+2, doel temperatuur inlet 20C).

Als ik op outlet regel slaat de ODU af als de 20C bereikt is, als ik op inlet regel slaat hij af als de outlet op 18 komt (minimale temperatuur die ik heb ingesteld om condens te voorkomen).

Moet ik bij koelen, net als bij verwarmen vooral die piek zien te overleven of speelt er meer?
Bij verwarmen met een hysterese van +4 zal de WP ook afslaan als de doel temperatuur te laag is. Ik regel op water en uitvoer temperatuur. Als ik de WP instel onder de 27 graden zal deze altijd afslaan.

Nu heb ik (zie hierboven) naar een temperatuur gezocht, waarbij de WP niet afslaat. Helaas kwam er steeds meer condensatie op de radiatoren (op de vloer nog niet), maar als ik door gegaan zou zijn verwacht ik dat de WP niet meer afslaat onder de 16 graden .

Ik heb bij koelen geen piek (ook mijn airco heeft geen piek bij koelen) alleen bij verwarmen.

Als je de WP op invoer temperatuur hebt staan, zou de WP wat langer moeten werken. Je zou ook eens een lagere temperatuur kunnen proberen. Je moet dan ook de grens van 18 graden verlagen, want daarop zal de WP altijd meteen stoppen.

De grens van 18 graden is in de WP (in of uitvoer) en niet in de vloer. Ik heb de grens daarom verlaagd naar 15 graden (dan is deze bij de vloer nog 18 graden).

Ik kan mijn WP niet laten koelen, zonder dat deze afslaat, omdat ik teveel condensvorming krijg op de radiatoren. Om de WP niet te veel te laten pendelen, heb ik de pomp stand op 15 minuten gezet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• paQ
Ik zou het opgeven eerlijk gezegd zonder de aanpassing in de firmware.
Snap echt niet dat LG dit niet gewoon fixt. Zij verkeren helemaal in de modus: je koelt je buffer van 500l maar tot 12, en pak je van daar uit koud water. Die zien het als een omgekeerd SWW opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reablom
PeteSplit schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 21:47:
[...]

Bij verwarmen met een hysterese van +4 zal de WP ook afslaan als de doel temperatuur te laag is. Ik regel op water en uitvoer temperatuur. Als ik de WP instel onder de 27 graden zal deze altijd afslaan.

Nu heb ik (zie hierboven) naar een temperatuur gezocht, waarbij de WP niet afslaat. Helaas kwam er steeds meer condensatie op de radiatoren (op de vloer nog niet), maar als ik door gegaan zou zijn verwacht ik dat de WP niet meer afslaat onder de 16 graden .

Ik heb bij koelen geen piek (ook mijn airco heeft geen piek bij koelen) alleen bij verwarmen.

Als je de WP op invoer temperatuur hebt staan, zou de WP wat langer moeten werken. Je zou ook eens een lagere temperatuur kunnen proberen. Je moet dan ook de grens van 18 graden verlagen, want daarop zal de WP altijd meteen stoppen.

De grens van 18 graden is in de WP (in of uitvoer) en niet in de vloer. Ik heb de grens daarom verlaagd naar 15 graden (dan is deze bij de vloer nog 18 graden).

Ik kan mijn WP niet laten koelen, zonder dat deze afslaat, omdat ik teveel condensvorming krijg op de radiatoren. Om de WP niet te veel te laten pendelen, heb ik de pomp stand op 15 minuten gezet.
toon volledige bericht
Bij verwarmen heb ik er geen last van dat hij bij een te lage doel temperatuur snel afslaat. Ik regel daar op een stooklijn waar ook veel lagere doel temperaturen dan 27 voor komen.

Ik wil niet dat er water van <18C door de leidingen gaat ivm condens, dus lager dan 18C ga ik m niet instellen.

[ Voor 3% gewijzigd door reablom op 28-06-2024 06:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reablom
paQ schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 23:15:
Ik zou het opgeven eerlijk gezegd zonder de aanpassing in de firmware.
Snap echt niet dat LG dit niet gewoon fixt. Zij verkeren helemaal in de modus: je koelt je buffer van 500l maar tot 12, en pak je van daar uit koud water. Die zien het als een omgekeerd SWW opwarmen.
Dat is goed om te weten, dat zal me een hoop frustratie besparen. 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubie-The-Sysop
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CenZV43unTXZzYiZZ5RJ8dsjWLw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ROGRzG09DRKWjBG5LZVocbP1.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand nog een idee hoe ik dit kan oplossen? De afgelopen dagen heeft de warmtepomp tientallen keren geprobeerd te koelen, maar na 3/4 minuten stopt hij met een antivries melding (als het bijna 30graden is...).

Nergens foutmelding/errors oid te zien.

Temperatuur sensor moest ik aan denken door die antivries melding. Maar al langere tijd gemerkt dat de warmtepomp minder vermogen levert dan eerder, is een (defecte) temperatuursensor dan verklaarbaar of zou het in wat anders zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Laatst online: 20:24
Rubie-The-Sysop schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 20:11:
[Afbeelding]

Iemand nog een idee hoe ik dit kan oplossen? De afgelopen dagen heeft de warmtepomp tientallen keren geprobeerd te koelen, maar na 3/4 minuten stopt hij met een antivries melding (als het bijna 30graden is...).

Nergens foutmelding/errors oid te zien.

Temperatuur sensor moest ik aan denken door die antivries melding. Maar al langere tijd gemerkt dat de warmtepomp minder vermogen levert dan eerder, is een (defecte) temperatuursensor dan verklaarbaar of zou het in wat anders zitten?
Je verdamper temperatuur wordt te laag, heel waarschijnlijk door een koudemiddel tekort.
Ik zou deze units maar netjes afvoeren en een mooie echte warmtepomp plaatsen (bv een VWL/6)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:22
Technician- schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 20:59:
[...]

Je verdamper temperatuur wordt te laag, heel waarschijnlijk door een koudemiddel tekort.
Ik zou deze units maar netjes afvoeren en een mooie echte warmtepomp plaatsen (bv een VWL/6)
Je hebt omzet nodig? Of is deze sneer niet een beetje misplaatst zo zonder smileys?

12 kW 3-fase lijkt hier best aardig te koelen. Gisteren pas aangezet (dag te laat, werd uiteindelijk toch net iets warmer in huis dan wat we comfortabel vinden) en dat resulteerde in een lange run waarbij het vermogen netjes werd afgebouwd. Enkel bij 18 graden vond de warmtepomp de vloer koud genoeg en gaat dan iedere paar minuten de pomp aanzetten om te checken of ie toch moet gaan lopen (externe thermostaat). Dit is natuurlijk te voorkomen door die instelling in aan te passen, aan de ene kant een voordeel dat je zo'n beetje alles los in kunt tussen verwarmen en koelen, maar het geeft wel het nodige extra uitzoek en uitprobeer werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubie-The-Sysop
Technician- schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 20:59:
[...]

Vanwege een koudemiddel tekort een warmtepomp afvoeren lijkt me ook niet echt duurzaam.

Maar zou de smart diagnosis een koudemiddel tekort ook niet moeten detecteren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/74h79xKcQ7GSXdLecqNOt4M5qbE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VTL3auZEAYXW2j0BmSZvG30E.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Rubie-The-Sysop schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 21:29:
[...]

Vanwege een koudemiddel tekort een warmtepomp afvoeren lijkt me ook niet echt duurzaam.

Maar zou de smart diagnosis een koudemiddel tekort ook niet moeten detecteren?

[Afbeelding]
Dat weet ik niet, maar de gebruiker klaagt over vermogens problemen, en een koudemiddel tekort zorgt voor ijsvorming in het eerste deel van de verdamper in koelbedrijf de TSA.
Daarom denk ik eerst daar aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:03
Wie heeft de warmtepomp geïnstalleerd? Staan de instellingen en jumper mbt antivries wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubie-The-Sysop
Technician- schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 21:57:
[...]

Dat weet ik niet, maar de gebruiker klaagt over vermogens problemen, en een koudemiddel tekort zorgt voor ijsvorming in het eerste deel van de verdamper in koelbedrijf de TSA.
Daarom denk ik eerst daar aan.
Duidelijk, dank voor het meedenken!
ingmar89 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 08:41:
Wie heeft de warmtepomp geïnstalleerd? Staan de instellingen en jumper mbt antivries wel goed?
Een loodgieter die niet echt om de hoek woont, dus even laten langskomen is niet echt ideaal. Instellingen en jumper staan goed, er wordt geen antivries in het systeem gebruikt. Alleen vanwege de antivries melding heb ik de jumper aangepast zodat ik de antivries temperatuur kon instellen. Maar ingesteld op -25 geeft hij alsnog een antivries melding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:22
Rubie-The-Sysop schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 11:38:
[...]

[...]

Een loodgieter die niet echt om de hoek woont, dus even laten langskomen is niet echt ideaal. Instellingen en jumper staan goed, er wordt geen antivries in het systeem gebruikt. Alleen vanwege de antivries melding heb ik de jumper aangepast zodat ik de antivries temperatuur kon instellen. Maar ingesteld op -25 geeft hij alsnog een antivries melding.
Kan je de WP uitlezen met modbus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Rubie-The-Sysop schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 11:38:
[...]

[...]

Wat je kan doen is de kappen eraf trekken.
Dan de unit op koelen zetten en kijken wat er gebeurt dmv voelen (zintuigen) en evt oppervlakkte temperaturen meten.
Dit aan de koperen (kiudemiddel)leidingen, is de leiding na de exv koud en zie je op de warmtewisselaar aan het begin veel condens en zelfs ijs?
Wat is de temp uit de wisselaar (de buis die retour gaat naar de zuidzijde compressor)?
Als het temp verschil heel groot is is er een probleem met het koudemiddel circuit.
Het is maar goed dat je de storing krijgt en de WP uitgaat, anders bevriest je verdamper of gaat de compressor defect door te hoge persgassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubie-The-Sysop
Oilman schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 11:51:
[...]

Haha, ik heb anderhalf jaar geleden al zo'n waveshare module besteld... Nu toch maar even werk van maken om aan te sluiten O-) .
Technician- schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 14:15:
[...]

Wat je kan doen is de kappen eraf trekken.
Dan de unit op koelen zetten en kijken wat er gebeurt dmv voelen (zintuigen) en evt oppervlakkte temperaturen meten.
Dit aan de koperen (kiudemiddel)leidingen, is de leiding na de exv koud en zie je op de warmtewisselaar aan het begin veel condens en zelfs ijs?
Wat is de temp uit de wisselaar (de buis die retour gaat naar de zuidzijde compressor)?
Als het temp verschil heel groot is is er een probleem met het koudemiddel circuit.
Het is maar goed dat je de storing krijgt en de WP uitgaat, anders bevriest je verdamper of gaat de compressor defect door te hoge persgassen.
Dank, ik ga er naar kijken (voelen) een dezer dagen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinusit
  • Laatst online: 01-03 19:28
Kwam deze laatst nog tegen: https://www.youtube.com/watch?v=Xuj2YFZ5zME

Informatief voor mensen die met Modbus en HA aan de slag gaan.

LG-HM123MR.U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubie-The-Sysop
Oilman schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 11:51:
[...]

Goed, modbus is nu werkend.
Nog even voor de duidelijkheid, ik heb dus een U43.

Maar wel ben benieuwd, wat geeft bij jullie Pipe in temp aan tijdens het koelen? Bij mij schiet hij naar 6547,1 graden op het moment dat hij eruit klapt.

name: lg_Pipe_in_temp
address: 16
slave: 1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fokSLzDIOckPHyebbthQDABG3bE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NjrH30MHHMjdLsYzjk5jac7o.png?f=fotoalbum_large

Met tapwater verwarmen loopt hij aardig mee met de aanvoer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mLwDkrDnYN9y-MUuurFj9fUrLfE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qYXI26sMzBuowK3E4gm9apsQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Rubie-The-Sysop schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 13:56:
[...]

Maar wel ben benieuwd, wat geeft bij jullie Pipe in temp aan tijdens het koelen? Bij mij schiet hij naar 6547,1 graden op het moment dat hij eruit klapt.

Dan is de temperatuur 6547 - 6555 = min 8 graden.

Ik heb zelf een esp32 met een yaml bestand, daar moest ik U_WORD wijzigen in S_WORD bij negatieve getallen.

code:
1
    value_type: S_WORD

Alles wat ik met de esp32 uitlees (en via een yaml bestand kan aanpassen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cJGMkrd4VxM82GF4NOEzJwF0Vjg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kBzh3D3muA8zsyJnvZ6AWxGU.png?f=fotoalbum_large

De stooklijn wordt gegenereerd uit het yaml bestand en is niet de stooklijn in de afstandsbediening van de warmtepomp, maar het is wel een methode om de temperatuur in te stellen van de warmtepomp.

[ Voor 33% gewijzigd door PeteSplit op 02-07-2024 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leow88
Rubie-The-Sysop schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 13:56:
[...]

[Afbeelding]

Met tapwater verwarmen loopt hij aardig mee met de aanvoer.

[Afbeelding]
toon volledige bericht
HIer komt ie niet verder dan 30 graden tijdens koelen, config:
- name: lg_pipe_in_temp
scale: 0.1
precision: 1
scan_interval: 60
unit_of_measurement: °C
input_type: input

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubie-The-Sysop
PeteSplit schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 14:50:
[...]

Dan is de temperatuur 6547 - 6555 = min 8 graden.

Ik heb zelf een esp32 met een yaml bestand, daar moest ik U_WORD wijzigen in S_WORD bij negatieve getallen.

code:
1
    value_type: S_WORD
Ah super, bij mij van:
code:
1
data_type: uint16

naar:
code:
1
data_type: int16
PeteSplit schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 14:50:
Alles wat ik met de esp32 uitlees (en via een yaml bestand kan aanpassen)
Middels welke gegevens kan jij je invertertemp ophalen? Die ben ik (ook bij anderen) nog niet tegen gekomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Rubie-The-Sysop schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:37:
[...]

Middels welke gegevens kan jij je invertertemp ophalen? Die ben ik (ook bij anderen) nog niet tegen gekomen.
De adressen staan op
Jojan265 in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

code:
1
2
3
4
5
30017   Pipe in temp [0.1 °C ×10]
30018   Pipe out temp [0.1 °C ×10]
30019   Suction temp [0.1 °C ×10]
30020   INV1 dis. temp [0.1 °C ×10]
30021   HEX temp [0.1 °C ×10]

Maar is bij mij (esp-yaml) een getal lager:
Inverter aanzuig temp = Inverter suction temp = address: 18
Inverter uitblaas temp = Inverter discharge temp = address: 19
Warmtewisselaar temp = Heat exchanger temp = address: 20

( Address 19 , is dus geen FAN speed rpm !! )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JansenSE
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-06 11:29
Hoi allemaal! Veel gelezen hier, nu ook maar wat laten horen:

Nieuwe eigenaar van een ThermaV IWT 200L met 9kW buitenunit hier.

De aannemer die een groot deel van een uitgebreidere verbouwing bij ons doet had deze unit aangeprezen.
Bij installatie bleken ze er zelf alleen helemaal geen verstand van te hebben. Vacumeren is wel door een externe gedaan. Daarna kwamen ze er toch niet verder mee. Toen is uiteindelijk dat hele deel van de opdracht bij een ander installatiebedrijf komen te liggen die WEL ervaring heeft met warmtepompen. Zij hebben wat aanpassingen gedaan en uiteindelijk de inbedrijfstelling. Er zijn nog wat zaken niet goed voor elkaar, maar dat gaan zij dus oplossen. Eventueel door helemaal overnieuw te beginnen in het ergste geval. (als aannemer geen STEK rapport kan overhandigen bijvoorbeeld). Spullen zijn besteld, ze komen als ze dat binnen hebben. Rekening gaat naar de aannemer. Dus heerlijk veel gezeik, maar we komen er wel.

Ik ben geen installateur, wel een Tweaker. Dus mijn handen jeuken om er mee aan de pruts te gaan en dingen in te regelen. Home Assistant integratie via Modbus staat zeker op de planning. En de WiFi module voor LG-Thinq lijkt me handig voor de rest van het huishouden.

Eerst moet het maar eens een beetje werken en warm water opleveren. Dat doet het nu wel, maar verre van optimaal en ik krijg een klein breinaneurysma als ik de handleidingen doorlees. Zowel de Engelse als de Nederlandse :?
Het duurde eerst al veel te lang voordat we (installateur en ik) doorhadden dat elke functie (verwarming en DHW) afzonderlijk "aan" gezet moet worden.
En is er nou wel of geen draadloze temperatuursensor te krijgen voor in de woonkamer? Volgens de handleiding mag de draadloze sensor niet verder dan 15m van de unit verwijderd zijn i.v.m. de aansluitdraad?? 8)7

Nu werkt het systeem. Zowel SWW/DHW als (vloer) verwarmingswater kunnen warm worden met de buiten- unit en de binnen-unit schakelt bij in geval van de desinfectieronde bijvoorbeeld.

Alleen de DHW-temperatuur zakt vrolijk tot koud <30* zonder dat de DHW-verwarmingscyclus opstart. (Hysterese voor DHW staat op 3*) Temperatuur staat op 52* ingesteld en DHW symbool is oranje/aan.
Ik kan de verwarming "forceren" door te kiezen voor "snel verwarmen". Dan schakelt de buitenunit ook in en gaat verwarmen, maar de binnenunit schakelt met ~3.5kW elektrisch bij en dat is niet de bedoeling natuurlijk.

Zie ik iets heeeeeeel simpels over het hoofd? Ik heb geprobeerd om schema's in te stellen voor het verwarmen van de DHW, maar dat levert niks op. Symbool wordt wel oranje op tijd en insteltemperatuur wordt ook overgenomen, maar de DWH-verwarmingscyclus start niet.

Heb er zin in om met alle nieuwe prutsels van het huis te spelen en als ik dit forum zo doorlees valt er genoeg te doen! ;)

Dus iemand eerste tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reablom
Ik heb alleen de VVW op de Wp aangesloten dus met je vraag kan ik je niet helpen.

Functionaliteit van de wifi module is héél erg beperkt, valt mij tegen iig. Als de stooklijn goed is ingesteld hoef je er overigens hopelijk niet of nauwelijks nog aan te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:08
JansenSE schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:52:
Hoi allemaal! Veel gelezen hier, nu ook maar wat laten horen:
Misschien nog net niet genoeg gelezen. ;)
Alleen de DHW-temperatuur zakt vrolijk tot koud <30* zonder dat de DHW-verwarmingscyclus opstart. (Hysterese voor DHW staat op 3*) Temperatuur staat op 52* ingesteld en DHW symbool is oranje/aan.
Ik kan de verwarming "forceren" door te kiezen voor "snel verwarmen". Dan schakelt de buitenunit ook in en gaat verwarmen, maar de binnenunit schakelt met ~3.5kW elektrisch bij en dat is niet de bedoeling natuurlijk.

Zie ik iets heeeeeeel simpels over het hoofd? Ik heb geprobeerd om schema's in te stellen voor het verwarmen van de DHW, maar dat levert niks op. Symbool wordt wel oranje op tijd en insteltemperatuur wordt ook overgenomen, maar de DWH-verwarmingscyclus start niet.

Heb er zin in om met alle nieuwe prutsels van het huis te spelen en als ik dit forum zo doorlees valt er genoeg te doen! ;)

Dus iemand eerste tips?
Kijk eens op de volgende post:

https://gathering.tweaker...message/73313774#73313774

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JansenSE
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-06 11:29
Och, kijk! Fantastisch zi' community! Dat was het euvel inderdaad. Ik had Min: 40 & Comp. Lim. temp: 55. Zo ingesteld door de installateur die nog geen ervaring had met LG.
Nu Comp. Lim. temp: 55 en Min: 15. En het draait 👌

Inmiddels 588 pagina's doorzoeken naar iets wat bijna iedereen voor vanzelfsprekend aanneemt was inderdaad nog niet helemaal gelukt😉
Bedankt Jojan625!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milkman
hoi ik heb een nieuwe warmte pomp gekocht, deze wordt in september geinstalleerd
het is een LG HU071MR U 44 Warmtepomp a 7 KW met een LG HN091MR NK5 Hydrokit 9 KW

ik heb al even zitten kijken in de online handleidingen maar ik zie niet 123 waar ik een kabel op de modbus kan aansluiten zodat ik hem bv met home assistant kan uitlezen ?

zit deze op de buitenunit of op de binnenunit ? (of mischien stiekum op alle twee )

als ze plaatsen en hij zit op de buitenunit dan wil ik dan gelijk bv een seriele kabel mee trekken , dat bespaart weer moeite achteraf

alvast bedankt !
Pagina: 1 ... 147 ... 178 Laatste