montebaldo55 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 23:08:
Het hoe en waarom van 3 wp's in 3 jaar??
In begin 2021 de eerste LG wp geplaatst.
Een 9kW 230V. Bewust gekozen voor alleen verwarming om het zo simpel als mogelijk te houden. SWW met een WPB.
Verder een groot buffervat (800 ltr) in de garage. Deze kan ik op meerde nivos in of uit "schakelen". Daar wil ik de toekomst mee experimenteren zodra de saldering anders wordt.
WP op garage dak zou het meest simpele zijn. Stond dan vrijwel recht boven het BV met slechts 2 of 3 mtr leiding.
Om elke vorm van trilling of geluid uit te sluiten bewust gekozen voor plaatsing aan andere kant vh huis.
Daar heb ik een kleine schuur waar de wp kon staan. Middels 2 aparte geisoleerde grondleidingen verbinding gemaakt tussen WP en BV. Leiding door de kruipruimte.
2x 12 mtr Rehau leiding 125mm 32mm.
In die tijd was er nog geen 3F400 9kW te koop. Dus een 230V
Deze beviel op zich goed en kon ons huis warm krijgen.
Echter 1 probleem bij het opstarten trok hij 4900kW bij veel warmte vraag. Hetgeen jullie niet onbekend voorkomt.
Tijdens wat koude nachten een paar maal meegemaakt dat zekering 16amp doorsloeg.
Dan kom je in de bekende discussie terecht van een zwaardere en tragere zekering van 20A met B of C karakteristiek.
Die discussie ga in principieel niet aan wat een ander ook denkt of adviseert.
In de volgende winter opnieuw een keer 's ochtends in de kou.
Dit deed mij besluiten om een 3F model te kopen. Maar dan zit automatisch vast aan een vermogen van 12kW.
De stap toch gezet omdat een ik groot BV heb dus wel wat extra vermogen "kwijt" kan.
Bij de RVO geïnformeerd of je na een jaar opnieuw subsidie mocht aanvragen.
Dat was geen punt. Verder had ik geluk dat onze gemeente toevallig een eenmalige meevaller had die aan verduurzaming werd besteed. Daar mocht ik ook gebruik van maken. De oude wp van ruim 1 jr was heel snel via MP verkocht.
De hele transactie was zelf zo voordelig door de toegekende subsidie dat ik er ruim aan overhield.
De enige aanpassing die we moesten doen was de aansluiting van aan en afvoer. Bij de 12 14 en 16 kw zitten deze punten op een andere hoogte.
Wel merkte ik na enige tijd dat dat hij niet optimaal functioneerde.
Het bleek dat de wp zijn eigen uitgeblazen lucht opnieuw aanzoog.
Ik had aan de andere kant van de schuur geen adequate luchtaanvoer.
Dat heb ik allemaal aangepast en de wp zou afgetimmerd dat hij geen valse lucht kan aanzuigen. Verder aan de andere kant grote openingen aangebracht.
Hij staat aldoende uit weer en wind.
Zodra het stookseizoen voorbij is zet ik er een grote plaat voor tot eind september en staat hij helemaal afgeschermd.
Waarom nu de 3e wp?
Ik ben gek op techniek en verandering.
Dit winter zag ik dat er nu een 9kW 3F 400v te leveren was. In principe zou dit vermogen voldoende zijn.
Ook getwijfeld om een Amber van Itho te kopen welke net op de markt was. Ook naar de cursus van Itho geweest.
Dan is meteen de stap gemaakt naar R290.
Zag toch wat dingen die ik liever anders zou willen. Niets ten nadele van dit merk hoor!!
Daarom toch maar voor de LG gekozen.
De machine op MP gezet en ik werd overweldigd door de massale belangstelling. Voor de zekerheid toch nog ff een mailtje naar de RVO of ik legitiem bezig was. Het was totaal geen probleem. De wp toen verkocht met levering in febr/mrt.
Intussen volg je het forum. Leest alles over software versies van de wp zelf en RMC. Ook de nieuwe met R290 in overweging.
Naarmate het besluit dichterbij kwam hoe meer ik begon te twijfelen: 9 of toch maar een 12kW??
Ook nog weer overlegd met een bevriende installateur. Die gaf me in overweging om toch te kiezen voor de grotere condensor met 2 fans.
Dan heeft de vloeistof een groter traject = groter oppervlak af te leggen alvorens het bovenin tot gasvorm omgezet is.
Daarom op het allerlaatste moment toch maar een 12kW besteld. Leuke bijkomstigheid is dat het een 3+ machine is en per 1-1-2024 het subsidie bedrag hoger is.
Omwisseling was zo gepiept.
De koper was dolgelukkig met mijn "oude" wp. Had hem voor een leuke prijs.
Zelf heb ik nu weer een hagel nieuwe wp.
Onder aan de streep blijft er zelfs een heel fors positief saldo over bij mij.
Geheel legitiem en conform de regels geplaatst door een erkende installateur.
De foto's deel ik hierna in een 2e schrijven