LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 141 ... 181 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09-09 19:07
Zoals jij schrijft dacht ik het ook maar LG legde mij het uit zoals ik beschreef. Onderdelen vallen dan wel onder de garantie maar arbeid onderzoek en reiskosten moet je lg wel betalen. Dat begint bij 250eu...
PeteSplit schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 22:16:
[...]

Ik weet niet wat ik zou doen, maar normaal zou je in Europa garantie moeten krijgen van minimaal twee jaar en als lokale organisaties dit niet geven, dan is de fabrikant degene die dit verplicht is. Maar die zit die in Korea, en heeft toch ook een kantoor in Nederland (en Engeland) voor de Europese markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
Ik denk dat centercon een monteur heeft gestuurd, die doen alle service coor lg Nederland

quote]Dagobertus schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 22:10:
Ter info; omdat dit voor onze installateur de eerste LG WP was is er iemand van LG geweest voor de inbedrijfstelling. Was alles in orde.
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
2 overwegingen:
Je installateur is wettelijk gezien je aanspreekpunt.
We kunnen een hele verhandeling houden over NL of EU garantie serie nr etc.
Totaal niet relevant.
De installateur is volledig aansprakelijk.
Een installateur of winkel of wat dan ook mag zich ook niet verschuilen of door verwijzen naar een importeur.

Zelf oplossingen zoeken: daar kan ik mij aan spiegelen. Mijn handen zouden ook jeuken.
Maar realiseer je wel dat dit consequenties kan hebben.
Wellicht gaan ze je verwijten dat je zelf hebt zitten knutselen en zo je garantie teniet doet.
Zonodig schriftelijk in gebreke stellen en hem de kans geven het te herstellen.
Is voor de relatie wellicht vervelend of niet leuk maar wel legitiem
Succes en laat ons horen hoe het verder gaat.
Wellicht kunnen we hier van leren

[ Voor 17% gewijzigd door montebaldo55 op 20-02-2024 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:33
Dagobertus schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 18:26:
Nieuw op dit forum met bijdragen, maar al lang mee lezen in onder andere dit topic.

Sinds 2 maanden bezitter van een LG Therma V 14 kW in een nieuwbouw woning. Nog flink aan het worstelen met het apparaat en helaas een installateur, die als zo velen traag of amper klaar staan voor ondersteuning of het echt gebruiksklaar afleveren..

Vorige week hadden we een abrupt verlies van druk, installatie zelf bijgevuld, prima. Na een herstart (was een CH14 melding) loopt de machine weer prima, maar is om onverklaarbare reden het rendementsmenu verdwenen, waar je dus de grove COP kan zien, staat normaal als tweede tab naast Energie, zie foto.

Iemand enig idee hoe dit weer actief wordt. Firmware versie is 3.06.7a en het menu was er hier voor wel…

Alvast bedankt!!

[Afbeelding]
Ik had het nog nooit gezien, maar zie dit scherm dus wel. Geen idee waarom het weg zou zijn, en hoe je het dan hersteld. Ik heb het niet bewust aangezet. Dit is op een HM093MR.U44, een R32 monobloc dus :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2thHqaS9Gx8WN-aQBYKDz4Ek7nE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/awSPGysfzxKTqqwrhd1WwuGX.jpg?f=fotoalbum_large

hoop dat je snel de oplossing hebt, en kunt delen

[ Voor 12% gewijzigd door tebogo op 20-02-2024 23:31 ]

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:26
PeteSplit schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 22:09:
[...]

De warmteafgifte is alleen bij nieuwere modellen, (Split, Monobloc S, R290)
Er moet namelijk een extra sensor inzitten en dat is alleen in die modellen.
Je bent daarom de vraag wel eerder tegengekomen.

Een reset is vaak de oplossing, door er de stroom helemaal af te halen, maar dat heb je al gedaan.
Bij ons staat een monobloc s (hm051mru44) geleverd via nederlandse dealer/importeur (maxicool denk ik) geleverd in januari 2023, maar die optie zie ik niet terugkomen.

Wel jammer/vreemd, want alle HW is aanwezig (vermogen, watertemperaturen, flow)

[ Voor 7% gewijzigd door SalexSun op 21-02-2024 09:17 ]

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

pure100100 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 22:18:
Zoals jij schrijft dacht ik het ook maar LG legde mij het uit zoals ik beschreef. Onderdelen vallen dan wel onder de garantie maar arbeid onderzoek en reiskosten moet je lg wel betalen. Dat begint bij 250eu...

[...]
Met zoveel subsidie, kun je voor 250-500 euro niet de hele unit laten vervangen, toch? Tenzij de warmtepomp moeilijk bereikbaar is geïnstalleerd.

Ik weet wat voor verspilling dit is. Echter, een nieuw apparaat sluit wel allerlei mankementen uit.

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
Ja vervangen sluit alles uit, mee eens maar na 1.5 jaar al vervangen is niet mijn 1e optie. Subsidie krijg je pas weer na 2 jaar en 140 kg van het plat dak halen en terug zetten is toch wel een klusje. Maar als het moet dan moet het.
Kip schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 09:06:
[...]

Met zoveel subsidie, kun je voor 250-500 euro niet de hele unit laten vervangen, toch? Tenzij de warmtepomp moeilijk bereikbaar is geïnstalleerd.

Ik weet wat voor verspilling dit is. Echter, een nieuw apparaat sluit wel allerlei mankementen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

pure100100 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 09:10:
Ja vervangen sluit alles uit, mee eens maar na 1.5 jaar al vervangen is niet mijn 1e optie. Subsidie krijg je pas weer na 2 jaar en 140 kg van het plat dak halen en terug zetten is toch wel een klusje. Maar als het moet dan moet het.

[...]
Ik was mij niet bewust dat er 2 jaar gewacht moest worden. Met een WP op een dak snap ik de route om te repareren geheel.

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenst
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:34
Ik heb een aantal vragen waar ik het antwoord niet op kan vinden (hier en in de documentatie).

De 1 fase 5,7 en 9 kw LG Monoblock warmtepompen trekken 23 ampere of 17 Ampere met peak control aan.

De 3 fase 9, 12, 14 en 16 kw LG Monoblock ongeveer 15 ampere of 12 ampere met peak control aan.

Veel huizen hebben een 3-fase aansluiting van 3x25 ampere. De groepen mogen dus maximaal 16A zijn om selectief te blijven. Dus eigenlijk vallen de 1-fase toestellen in deze situatie af, zelfs met peak control.

Echter het huis (3x25A) wat ik wil verwarmen heeft een warmtepomp van 5,5 kilowatt nodig, dus een 7kw zou mooi zijn. Maar deze zijn er dus niet in 3 fase.

Nu zouden we een 9kw 3-fase kunnen neerzetten, maar ik vraag me af of deze niet te veel warmte produceert op minimum compressor vermogen, of is dit hetzelfde als bij de 7 en de 5 kw versie?

Andere optie is de selectiviteit negeren en een 20 ampere automaat installeren en peak control toepassen. Het risico dat de automaat van de netbeheerder er uit klapt wordt wel groter omdat er bij vollast nog maar 9 ampere over is op die fase. Echter wat is het maximum vermogen van de 7kw versie met peak control aan?

Antwoord op deze vragen kan ik zo niet vinden in de documentatie.

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
UPDATE: na 1 jaar is isde subsidie weer mogelijk, onderstaande had ik dus mis. excuus!

Ik ging uit van een jaar maar heb dit even gecheckt. Was dus 2 jaar. In de wp zit naast de 2 fans ook niet veel. Een paar prints, een grundfos pomp, compressor en een condensor zo begreep ik. De draaiende delen slijten als 1e en die zijn makkelijk te vervangen volgens de installateur. Dat scheelt een boel ellende en een zere rug

quote][
message=78205652,noline]Kip_666 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 09:15[/message]:

[...]

Ik was mij niet bewust dat er 2 jaar gewacht moest worden. Met een WP op een dak snap ik de route om te repareren geheel.
[/quote]

[ Voor 7% gewijzigd door pure100100 op 21-02-2024 10:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pure100100
9kw haalt in de praktijk net 7kw zo begreep ik. En 3 fasen loopt een stuk mooier dan 1 fase heb ik ontdekt met de 16kw variant. Met een buffervat ertussen heb je niet gauw een te zware wp. Ik zie hier in de buurt dat de berekeningen vaak te krap zijn , al helemaal wanneer men ook tapwater warm maakt met de wp. Op dat moment verwarmt de wp je huis niet dus koelt dit af wat je comfort niet ten goede komt. Maar dat is persoonlijk. Ik heb het graag rond de 22gr in huis. Niet iedereen wil dat en neemt met minder genoegen
jeroenst schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 09:19:
Ik heb een aantal vragen waar ik het antwoord niet op kan vinden (hier en in de documentatie).

De 1 fase 5,7 en 9 kw LG Monoblock warmtepompen trekken 23 ampere of 17 Ampere met peak control aan.

De 3 fase 9, 12, 14 en 16 kw LG Monoblock ongeveer 15 ampere of 12 ampere met peak control aan.

Veel huizen hebben een 3-fase aansluiting van 3x25 ampere. De groepen mogen dus maximaal 16A zijn om selectief te blijven. Dus eigenlijk vallen de 1-fase toestellen in deze situatie af, zelfs met peak control.

Echter het huis (3x25A) wat ik wil verwarmen heeft een warmtepomp van 5,5 kilowatt nodig, dus een 7kw zou mooi zijn. Maar deze zijn er dus niet in 3 fase.

Nu zouden we een 9kw 3-fase kunnen neerzetten, maar ik vraag me af of deze niet te veel warmte produceert op minimum compressor vermogen, of is dit hetzelfde als bij de 7 en de 5 kw versie?

Andere optie is de selectiviteit negeren en een 20 ampere automaat installeren en peak control toepassen. Het risico dat de automaat van de netbeheerder er uit klapt wordt wel groter omdat er bij vollast nog maar 9 ampere over is op die fase. Echter wat is het maximum vermogen van de 7kw versie met peak control aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenst
pure100100 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 09:10:

[...]
Waar heb je die 2 jaar gevonden? Op de site van het RVO kan ik deze voorwaarde niet vinden (https://www.rvo.nl/subsid...mp#voorwaarden-warmtepomp) en er zijn ook mensen die meerdere warmtepompen installeren voor een grote woning en daar ook gewoon subsidie voor krijgen.

Het enige dat ik me herinner gelezen te hebben is dat de warmtepomp minimaal een jaar moet blijven staan, maar ook die voorwaarde zie ik niet meer staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweak_IggY
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-01 11:08
Hoe zorg je ervoor dat de gevoelstemperatuur meetelt? Want dan kun je niet de standaard stooklijn (in script van Paq) gebruiken toch?

Gebruiken jullie toevallig ook een binnentemperatuur (lucht) meting zodat de warmtepomp hier ook rekening mee houdt? Of is dat niet nodig?

(Zelf sinds 2 weken een LG warmtepomp en net een device van @AUijtdehaag aangschaft om te gaan monitoren en via stooklijn te gaan verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11-09 17:09
jeroenst schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 09:19:

:) zoals ik het begrepen heb oa op dit forum is de 5kw,7kw en 9kw in principe dezelfde machine de 7kw is standaard,de 5kw een begrensde en de 9kw een opgevoerde in feite
sinds kort is er ook 9kw 3fase versie als ik moest kiezen zou ik de 3fase kiezen (kost niet veel meer)dan ben je gelijk van het probleem af van afzekeren......ik heb de 9kw 1fase versie ik heb moeten afzekeren met 20A automaat......moet er bij zeggen hoofdzekeringen zijn:3x25A oude smeltzekeringen extra traag neem ik aan(zitten achter loodje van kast van net beheerder,daar kan ik zelf niet bij)......of 7kw en de hoofdzekeringen laten verzwaren naar 35A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tebogo
PeteSplit schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 22:09:
[...]

De warmteafgifte is alleen bij nieuwere modellen, (Split, Monobloc S, R290)
Er moet namelijk een extra sensor inzitten en dat is alleen in die modellen.
Je bent daarom de vraag wel eerder tegengekomen.

Een reset is vaak de oplossing, door er de stroom helemaal af te halen, maar dat heb je al gedaan.
Niet alleen dus op R290 modelen, maar ook op oudere R32 modellen.
Omdat ik het zie op mijn nieuwe R32 (HM093MR.U44) met RMC 3.06.7a vermoed ik dat het of aan de RMC versie ligt óf aan toch ook nieuwere firmware op het Monobloc (we weten nog steeds niet hoe we dat kunnen uitlezen 8)7 )

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenst
kazemo schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:05:
[...]

:) zoals ik het begrepen heb oa op dit forum is de 5kw,7kw en 9kw in principe dezelfde machine de 7kw is standaard,de 5kw een begrensde en de 9kw een opgevoerde in feite
sinds kort is er ook 9kw 3fase versie als ik moest kiezen zou ik de 3fase kiezen (kost niet veel meer)dan ben je gelijk van het probleem af van afzekeren......ik heb de 9kw 1fase versie ik heb moeten afzekeren met 20A automaat......moet er bij zeggen hoofdzekeringen zijn:3x25A oude smeltzekeringen extra traag neem ik aan(zitten achter loodje van kast van net beheerder,daar kan ik zelf niet bij)
Heb je dan wel peak control aanstaan? De 9kw 1 fase trekt 23A uit mijn hoofd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pure100100
ik kan het niet terugvinden. nu net gechat met rvo, periode is voor particulier 1 jaar.gaf men aan. excuus
jeroenst schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 09:43:
[...]

Waar heb je die 2 jaar gevonden? Op de site van het RVO kan ik deze voorwaarde niet vinden (https://www.rvo.nl/subsid...mp#voorwaarden-warmtepomp) en er zijn ook mensen die meerdere warmtepompen installeren voor een grote woning en daar ook gewoon subsidie voor krijgen.

Het enige dat ik me herinner gelezen te hebben is dat de warmtepomp minimaal een jaar moet blijven staan, maar ook die voorwaarde zie ik niet meer staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
gaat je vastrecht niet flink omhoog met 3x 35a?
kazemo schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:05:
[...]

sinds kort is er ook 9kw 3fase versie als ik moest kiezen zou ik de 3fase kiezen (kost niet veel meer)dan ben je gelijk van het probleem af van afzekeren......ik heb de 9kw 1fase versie ik heb moeten afzekeren met 20A automaat......moet er bij zeggen hoofdzekeringen zijn:3x25A oude smeltzekeringen extra traag neem ik aan(zitten achter loodje van kast van net beheerder,daar kan ik zelf niet bij)......of 7kw en de hoofdzekeringen laten verzwaren naar 35A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
jeroenst schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:08:
[...]

Heb je dan wel peak control aanstaan? De 9kw 1 fase trekt 23A uit mijn hoofd.
:) nee geen peakcontrol gaat goed met C 20A....had eerst B 16A die klapte er af en toe uit!
neem toch gewoon 3fase 9KW mijn advies.. toen ik gekocht heb bestonden die nog niet(wat ik nu jammer vind) @tebogo heeft sinds kort dit model hem bevalt het goed

[ Voor 21% gewijzigd door kazemo op 21-02-2024 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
pure100100 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:12:
gaat je vastrecht niet flink omhoog met 3x 35a?

[...]
:( ja gaat omhoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taedeh
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-09 13:15
Jullie hebben over de volledige subsidie bij een nieuwe warmtepomp. Maar is het niet zo dat als je maar 1 maatregel doet dat je maar de helft van de subsidie krijgt? Dat scheelt nogal een stuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pure100100
Bij een warmtepomp krijg je volledig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kazemo
taedeh schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:46:
Jullie hebben over de volledige subsidie bij een nieuwe warmtepomp. Maar is het niet zo dat als je maar 1 maatregel doet dat je maar de helft van de subsidie krijgt? Dat scheelt nogal een stuk
:X deze regel geld bij isolatie daar moet men 2 isolatie maatregelen treffen bijv spouwmuur+hr glas(hoe krijgen ze het bedacht in den haag als je al HR glas hebt is het pech!) ...dit geld voor een WP niet(is volledig subsidie ook bij wp boiler)

[ Voor 7% gewijzigd door kazemo op 21-02-2024 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Even een schoonheidsfoutje wat ik vandaag pas zie |:(
Ik heb nu een HM093MR.U44, dus met 1 fan.

Toch zie ik op de RMC nog steeds een LG met 2 fans staan.
Ziet iedereen met een 1 fan buitenunit, of heb ik nog ergens iets fout staan? :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vDYwVImnqt_cd6C3i5351Dufv4o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/huQ3jQjwz2npgND8kuTJmVfh.jpg?f=fotoalbum_large

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

tebogo schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 13:03:
Even een schoonheidsfoutje wat ik vandaag pas zie |:(
Ik heb nu een HM093MR.U44, dus met 1 fan.

Toch zie ik op de RMC nog steeds een LG met 2 fans staan.
Ziet iedereen met een 1 fan buitenunit, of heb ik nog ergens iets fout staan? :?

[Afbeelding]

Bedankt!
Heb ik ook. Lijkt mij normaal. Weer een minpuntje bij LG :+
Kip in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11-09 21:48

DIY

kazemo schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:52:
[...]

:X deze regel geld bij isolatie daar moet men 2 isolatie maatregelen treffen bijv spouwmuur+hr glas(hoe krijgen ze het bedacht in den haag als je al HR glas hebt is het pech!) ...dit geld voor een WP niet(is volledig subsidie ook bij wp boiler)
Een warmtepomp(boiler) geld ook als 2e maatregel 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13:44

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

tebogo schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:08:
[...]

Niet alleen dus op R290 modelen, maar ook op oudere R32 modellen.
Omdat ik het zie op mijn nieuwe R32 (HM093MR.U44) met RMC 3.06.7a vermoed ik dat het of aan de RMC versie ligt óf aan toch ook nieuwere firmware op het Monobloc (we weten nog steeds niet hoe we dat kunnen uitlezen 8)7 )
Vanwege de inbouw van een sensor voor de berekening (zo had ik het gelezen) alleen bij nieuwere modellen, dus een firmware (hardware) aanpassing.

In de folder staan ook dingen die anders zijn
https://www.lgklimaat.nl/...loc-s-folder-nl-klein.pdf

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
DIY schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:06:
[...]

Een warmtepomp(boiler) geld ook als 2e maatregel 8)
:) zou goed kunnen wist ik niet,maar dan wel binnen een jaar voor beide maatregelen
waarom makkelijk als het als het moeilijk kan (denk ik dan maar).....ik heb er zelf mee te
maken gehad bij spouwmuur isolatie(nl 1maatregel dus geen subsidie voor isolatie) warmtepomp 2jaar later !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

kazemo schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 17:34:
[...]

:) zou goed kunnen wist ik niet,maar dan wel binnen een jaar voor beide maatregelen
waarom makkelijk als het als het moeilijk kan (denk ik dan maar).....ik heb er zelf mee te
maken gehad bij spouwmuur isolatie(nl 1maatregel dus geen subsidie voor isolatie) warmtepomp 2jaar later !!
Nee, dat is veranderd naar maximaal 2 jaar.
Van de rvo site:
"Vroeg u subsidie aan voor één energiebesparende isolatiemaatregel? En vulde u die binnen de uitvoeringstermijn van 2 jaar aan met één of meer andere energiebesparende maatregelen of warmteopties? Dan gelden de standaard subsidiebedragen voor alle maatregelen".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• montebaldo55
Als je twijfelt of je recht op subsidie hebt is een simpel mailtje naar de RVO heel doeltreffend.
Ze hebben een snelle en adequate klantenservice.
Aan de hand van je gegevens kunnen je zo uitsluitsel geven of het kan of niet.
Je hoeft dan niet te twijfelen.
Niets geen gedoe met is het nu 1 of 2 jaar etc etc.
Deze tip heb ik hier al eerder gegeven.
Zelf doe ik het ook altijd en spreek dus uit ervaring.
Inmiddels is mijn 3e warmtepomp sinds een paar dagen in werking. Subsidie aanvraag gaat volgende week de deur uit.
Verwacht geen problemen. Bevestiging heb ik al zwart op wit.

[ Voor 4% gewijzigd door montebaldo55 op 21-02-2024 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
montebaldo55 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 21:22:
Als je twijfelt of je recht op subsidie hebt is een simpel mailtje naar de RVO heel doeltreffend.
Ze hebben een snelle en adequate klantenservice.
Aan de hand van je gegevens kunnen je zo uitsluitsel geven of het kan of niet.
Je hoeft dan niet te twijfelen.
Niets geen gedoe met is het nu 1 of 2 jaar etc etc.
Deze tip heb ik hier al eerder gegeven.
Zelf doe ik het ook altijd en spreek dus uit ervaring.
Inmiddels is mijn 3e warmtepomp sinds een paar dagen in werking. Subsidie aanvraag gaat volgende week de deur uit.
Verwacht geen problemen. Bevestiging heb ik al zwart op wit.
Mag ik vragen waarom je in relatief korte tijd (aanname) 3 warmtepompen hebt aangeschaft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
Tuurlijk ga ik je uitleggen.
Het is heel simpel maar dat is cryptisch.
Ben bijna zover.
Moet nog wat meer foto's maken.
Het is namelijk ook leuk om te zien dat er voorzichtig een trendbreuk aan het ontstaan is het nadenken over "de stroomvoorziening"

[ Voor 9% gewijzigd door montebaldo55 op 21-02-2024 23:26 ]

• SalexSun
markklok schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:02:
Was een gedurfde zet (afstand tot aan de buren) maar m'n 9kw U44 draait nu al een maandje.
Afkomstig van een panasonic (9kw) en nu heel erg blij met de LG

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En mijn slaapkamer is links van de WP ;)

Opstelling
9wk lg U44 (1fase)
300l Boilervat (DJG)
200l Buffervat (Bosch) parralel aangesloten
hydraulisch ontkoppelt. 2de pomp (Grundfos ALPHA 2 25-60) (voeding niet via WP)
4 groepen vloerverwarming (60m3)
Badkamer met leiding onder de vloer doorgelusd

Leidingen zijn nu zo goed als allemaal voorzien van isolatie (geen foto's van genomen)
Hier en daar de kabels nog werken en tzt een koof maken in kamer waar hij door de muur gaat.

Kers op de taart... Alles van begin tot eind zelf aangesloten, met alleen wat hulp om de WP op de voeten te zetten en gaten te boren (incl leidingen trekken).

Kan het iedereen aanraden.. scheelt een hoop centen
Vraagje nu die bijna een winter heeft gestaan. Hoe heb je zelf en de buren het geluid ervaren? Je draait toch volledig gasloos?

Ter info, hier een vergelijkbare situatie en buren horen er niks van. Hij staat wel in de voortuin onder het keukenraam met diy omkasting. Ik wil nog geluidsdemping aan de binnenkant van de omkasting aanbrengen. Hij draait wel eigenlijk altijd op silent, dat zou tot een graad of -5 of -7 voldoende vermogen leveren op basis van 60%.

• tebogo
montebaldo55 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 23:25:
Tuurlijk ga ik je uitleggen.
Het is heel simpel maar dat is cryptisch.
Ben bijna zover.
Moet nog wat meer foto's maken.
Het is namelijk ook leuk om te zien dat er voorzichtig een trendbreuk aan het ontstaan is het nadenken over "de stroomvoorziening"
Je houdt ons wel in spanning, iig heb je een andere waterpomp nu :)

• Kip
  • Niet online

Kip

Drie warmtepompen @ 300w = een warmtepomp @ 900w met veel minder geluidshinder?

Of het is tegenwoordig goedkoper om een schutting van warmtepompen te maken.

Pardon my dutch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x5NChCEofxJWotmjhMu6WoG5R1A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mV0PDeL2dOxvGDGCW35WlFOi.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XwbWHJ7BeJJJOsKbkVsy9Qgnil8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eQ8P69bdiCaWoebcuqtaQioI.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xo88WjkXExzgwOT6e5T30J_vuJw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jbmqvp1TDMQWxvQ4dmEPsmIL.jpg?f=fotoalbum_large
ik heb de zelfbouwbouw backup heater klaar met temp.controller ......en het werkt goed
tav @SalexSun

• butterkeks
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 16:04
Een leuke gimmick:
Als het buiten waait, bereken ik de buitentemperatuur met de gevoelstemperatuurmethode en compenseer zo de extra koeling van het gebouw.

functie berekenWindChill(temperatuur, windsnelheid) {
var windChill = 13,12 + 0,6215 * temperatuur - 11,37 * Math.pow(windSpeed, 0,16) + 0,3965 * temperatuur * Math.pow(windSpeed, 0,16);
retour windChill;
}

Ik haal de windsnelheid van een weerstation in de buurt.
Bij de huidige 35 km/u is de stromingstemperatuur ongeveer 1-2° hoger.

• butterkeks
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 16:04
(geeft alleen betekenisvolle waarden voor de gevoelstemperatuur als de windsnelheid >4m/s is).

• montebaldo55
Niet meer relevant

[ Voor 104% gewijzigd door montebaldo55 op 22-02-2024 20:12 . Reden: niet meer relevant ]

• apepannetje
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 09:56
montebaldo55 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 18:42:
Ben bezig om alles opnieuw in te stellen.
Heb namelijk ook een andere vloerverwarming verdeler gemonteerd.
Gisteren heb ik de wp laten draaien op warmte. Ging goed
Menu van de RMC nu aangepast op mijn waardes.

Nu krijg ik al een poosje onderstaande melding op de RMC

[Afbeelding]

Wat is of kan er aan de hand zijn?
Waterdruk in het systeem is 1.8
Al een paar keer de RMC uit aan gezet. Ook de wp zelf al een paar aan uit gezet met hoofdschakelaar
Het zeefje van de wp gereinigd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tebogo
Voor het eerst wat vreemde gedragingen van m'n HM093MR.U44, onrustig door snelle schommelingen buitentemperatuur (storm Louis), met zelfs 3 keer een defrost. Eerste bij 11 graden Tbuiten, tweede en derde bij 5,3 graden Tbuiten, toch geen temperatuur voor defrosten :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bMTnt5WUmECMeq7TXSmmmypjpzU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/npufnLzyVKYmzxJS3YoOCuLO.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZpaAWpRZ8n_P-jXV7Ts9_rMgIFQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jscO9TovHwhhzg5lBdcPQvXR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gerlag
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:11
ik kijk ff naar de foto van de omvormer. Volstrekt off topic natuurlijk, maar toch even een opmerking: het lijkt op de foto of je de plus en min van je zonnepanelen door één PVC-buis hebt liggen. Dat wordt in de solar installatietechniek in verband met brandveiligheid als zeer onverstandig beschouwd. DC kan immers in een foutgeval een vlamboog trekken, en aangezien solar panelen geen zekering hebben is de potentiele ernst (van het op zich vrij kleine risico) zo groot dat dit in ieder geval sterk wordt afgeraden. Waarvan akte. :)

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Wat is niet meer relevant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
tebogo schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 09:14:
Voor het eerst wat vreemde gedragingen van m'n HM093MR.U44, onrustig door snelle schommelingen buitentemperatuur (storm Louis), met zelfs 3 keer een defrost. Eerste bij 11 graden Tbuiten, tweede en derde bij 5,3 graden Tbuiten, toch geen temperatuur voor defrosten :?

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nou, nee lijkt me niet. Hier in ieder geval geen defrosts wegens Louis. Misschien is de vermogensvraag zo hoog dat de WP toch tegen een defrost aanloopt?

edit
sorry, toch een defrost vannacht om 02:00 bij 5 graden buiten. Thermisch 3,5 kW uitgaand.
Over het hoofd gezien.

[ Voor 5% gewijzigd door gerlag op 23-02-2024 09:45 ]

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10:58

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Stond ie met z'n neus vol in de wind van Louise? Kan zijn dat de fan niet tegen Louise op kon boksen en de luchtstroom door de verdamper daardoor een stuk lager is. Dat kan aanvriezing geven en dus ook defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
BernieW schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 09:41:
[...]

Stond ie met z'n neus vol in de wind van Louise? Kan zijn dat de fan niet tegen Louise op kon boksen en de luchtstroom door de verdamper daardoor een stuk lager is. Dat kan aanvriezing geven en dus ook defrosts.
Daar zou alhier inderdaad sprake van geweest kunnen zijn. de WP blaast uit naar het westzuidwesten, en laat daar nu precies Louis vandaan zijn komen. Waar je bij bedenken van de optimale plek voor de WP pas achteraf achter komt

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:12

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb je ook de suction temperatuur? Daarin kun je zien of de condensor echt aan het bevriezen was of niet.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trevante1
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 16-01 16:50
Thermisch vermogen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
### thermal power from own sensors               
          ntc_hp_thermal_power:
              unit_of_measurement: kW
              value_template: >
                {% if states('sensor.current_flow_rate')|float < 6 %} 
                 {% set lghp_thermal_power = 0.0 | float %}
                {% else %}
                 {% set t1 = states('sensor.water_outlet_temp_ntc_6') | float %}
                 {% set t1 = t1 | float %}
                 {% set t2 = states('sensor.water_inlet_temp_ntc_5') | float %}
                 {% set f = states('sensor.current_flow_rate') | float %}
                 {% set pwg = ((t1 - t2)*f) / 60 * 4184 | float %}
                 {% set ntc_hp_thermal_power = pwg / 1000 | float %}
                {% endif %}
                {{ ntc_hp_thermal_power | float | round(2)  }}

en de 'live cop'
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
### live COP from NTC
          cop_ntc:
                {% if states('sensor.current_flow_rate')|float < 6 %} 
                    {% set cop = 0.0 | float %}
                {% else %}
                    {% set t1 = states('sensor.water_outlet_temp_ntc_6')|float %}
                    {% set t1 = t1 | float %}
                    {% set t2 = states('sensor.water_inlet_temp_ntc_5')|float %}
                    {% set f = states('sensor.current_flow_rate')|float %}
                    {% set pw = states('sensor.electrical_power')|float %} 
                    {% set pwg = (((t1 - t2)*f) / 60 * 4184)|float %} 
                    {% set cop_ntc = (pwg / (pw * 1000))|float %}
                {% endif %}
                {% if cop_ntc > 10.0 %}
                    {% set cop_ntc = cop_ntc * 0.0 | float %}
                {% endif %}
                {% if cop_ntc < -1.0 %}
                {% set cop_ntc = -1.0 | float %}
                {% endif %}
                {{ cop_ntc | float | round(2) }}
            unit_of_measurement: kWh/kWh
Hi @gerlag
Is this code still up-to-date?

If so, could you tell me what value is '60' by the variable pwg?
I'm a bit confused as to why the flowrate is in there.
Which formula are you using to calculate the thermal power?
Which one for the thermal energy?

ps. sorry for hijacking this forum by writing in english.

[ Voor 3% gewijzigd door trevante1 op 23-02-2024 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Ik had vannacht ook een defrost om 12 voor 12 uur en bij de opstart een "thermo off" , 6 graden boven doel.

WP hangt aan de muur op het noorden (ongeveer 5 graden richting \ NNW \ )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nOTmLz-7pFPsiHE2SFRgOMrZ2q4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sZ8z9dzWi0cuG4mxp3OuBZbz.png?f=fotoalbum_large

En de aanzuigtemp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YUZKLGLzz6dU_VyfNmMlOiS-oZg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/d3Jd1zoh9zMoP7FnDEomIsVS.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door PeteSplit op 23-02-2024 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

tebogo schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 09:15:
[...]

Wat is niet meer relevant?
montebaldo55 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 18:42:
Ben bezig om alles opnieuw in te stellen.
Heb namelijk ook een andere vloerverwarming verdeler gemonteerd.
Gisteren heb ik de wp laten draaien op warmte. Ging goed
Menu van de RMC nu aangepast op mijn waardes.

Nu krijg ik al een poosje onderstaande melding op de RMC

[Afbeelding]

Wat is of kan er aan de hand zijn?
Waterdruk in het systeem is 1.8
Al een paar keer de RMC uit aan gezet. Ook de wp zelf al een paar aan uit gezet met hoofdschakelaar
Het duurt altijd even (soms wat langer) als je de WP aanzet, voordat de stroomsnelheid aangegeven wordt op het overzicht scherm (als je op OK drukt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
Inderdaad daar ben ik nu ook achter.
Hij wou gisteravond eerst niet starten nadat ik hem had ingesteld.
Wellicht relatief warm.
Nu loopt hij lekker op AI.
De nieuwe draait nu 2 dagen waarvan 1 ingeregeld.
Continue met debiet op 16.9 ltr
Instelling optimaal debiet met 100% pomp capaciteit.
De vorige liep dan met 35 liter.
Even afwachten hoe dit de komende tijd gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tXJKllcQIAeyEVyOGhNos9q_8Xs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9TMIxHxpzLJMO5xiNAKRX0G9.jpg?f=fotoalbum_large

Eerste screenshot na het instellen van de nieuwe HW 123 12kw
Stille mode heb ik nog niet gebruikt.
Kan iemand de piekjes verklaren?
Kun je die middels instellingen weg krijgen?

Ps het beloofde verslag schrijf ik dit weekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:31
Hint. Zoek in dit topic op "oil return cycle". Kan niet missen. Ook wel onjuist "smeerpiek" en "olierun" en andere termen voor gebruikt.

LG monteur bij mij thuis herkende ze ook niet. Was er van overtuigd dat het defrosts waren. Kostte me nodige uitleg om hem uit te leggen wat het was.

[ Voor 40% gewijzigd door M_AW op 23-02-2024 17:40 ]

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
@M_AW
Dat vermoeden had ik al.
Maar wat kun je er aan doen?
Vanmiddag om 15.00 op stille modus gezet en ze zijn weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vn37M4r48Xeyt4F4LftAK-Bw_do=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g3g8jg9UjfDYeJFqCraxOn4v.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

montebaldo55 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 17:48:
@M_AW
Dat vermoeden had ik al.
Maar wat kun je er aan doen?
Vanmiddag om 15.00 op stille modus gezet en ze zijn weg.

[Afbeelding]
Ik heb ze (orc) op stille mode. Ik kan ze wegkrijgen door de doeltemp met twee of drie graden te verhogen.

Start met hoge temp, daarna de temp verlaagd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a09aRKq4Sf-Y0YDSNQsVP3B687c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8d7qoe8Bs3M6Am5MFePs2WJ2.png?f=fotoalbum_large

Afbeelding van HW is tot 12 uur gelijk aan de afbeelding van HA (op vorige pagina) :9

[ Voor 4% gewijzigd door PeteSplit op 23-02-2024 18:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gerlag
trevante1 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 13:00:
[...]

Hi @gerlag
Is this code still up-to-date?

If so, could you tell me what value is '60' by the variable pwg?
I'm a bit confused as to why the flowrate is in there.
Which formula are you using to calculate the thermal power?
Which one for the thermal energy?

ps. sorry for hijacking this forum by writing in english.
Ok, let's explain: The generic formulas are:
code:
1
Q = m * Cp * dT

or, in words:
code:
1
heat power = mass flow * specific heat capacity * temperature difference

In order to calculate power in kW
code:
1
kW = kg/s * kJ/kg/°C * °C

To get kg/s. the flow in l/min has to be divided by 60. As 1 liter water has a mass of 1 kg, no recalculation is needed for that.
The heat content (specific heat capacity) of water is 4184 J/kg/°C
Temperature difference is obvious t1 - t2

So, the below formula :
code:
1
Q = m * Cp * dT

will be in Jinja2:
code:
1
 pwg = (f/ 60) * 4184 * (t1 - t2)
)
this is in Watt... To get kW, divide this by 1000

For thermal energy, the power has to be integrated over time. Can be done in native HA.
As an example, to calculate de '24hrs COP', I use the below code. (most of that code is just meant to limit the output in case of restart or power glitches, so less relevant for basics)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
### COP 24 hours by comparing El and Th energy            

- platform: statistics
      name: "electric_energy_over_last_24_hours"
      entity_id: sensor.electrisch_verbruik
      state_characteristic: change
      max_age:
        hours: 24
      precision: 3

- platform: statistics
      name: "thermal_energie_over_last_24_hours"
      entity_id: sensor.thermische_opbrengst_via_ntc
      state_characteristic: change
      max_age:
        hours: 24
      precision: 3

- platform: template
      sensors:
          cop24hours:
                {% set t1 = states('sensor.electric_energy_over_last_24_hours')|float(0) %}
                {% set t2 = states('sensor.thermal_energie_over_last_24_hours')|float(0) %}
                {% if t1 > 0.0 %}
                    {% set cop24hours=(t2/t1)|float(0) %}
                    {% if cop24hours > 10.0 %}
                        {% set cop24hours = cop24hours * 0.0 | float(0) %}
                    {% elif cop24hours < -1.0 %}
                        {% set cop24hours = -1.0 | float(0) %}
                    {% endif %}
                {% else %}   
                    {% set cop24hours = 0.0 | float(0)  %}
                {% endif %}    
                {{ cop24hours | float(0) | round(3) }}
            unit_of_measurement: kWh/kWh 

I hope this is clear. (my Dutch is better than my English ;) )

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Jojan265 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 10:21:
[...]

Heb je ook de suction temperatuur? Daarin kun je zien of de condensor echt aan het bevriezen was of niet.
Zeker, alleen springt die dan net naar een onleesbare waarde in de 6000, waardoor hele grafiek onleesbaar wordt...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EA2mfpGvv_GjQr235-24RTcV_mc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Iy4dE449e9VJCr5uaYjhyzjL.png?f=fotoalbum_large

Als ik alleen om zo'n defrost kijk zie ik dit... gisteren tussen 17:30 en 18:30, de eerste defrost:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F-tMdhds4L4B_YAXAuMEfye4Kzo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uMCOimKRsmDJ9crL0IhRbMF5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

tebogo schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 19:02:
[...]

Zeker, alleen springt die dan net naar een onleesbare waarde in de 6000, waardoor hele grafiek onleesbaar wordt...

Als ik alleen om zo'n defrost kijk zie ik dit... gisteren tussen 17:30 en 18:30, de eerste defrost:
Waarde 6555 is nul dacht ik zo, maar als je in HA de yaml kunt aanpassen, moet je eens [ value_type: U_WORD ] wijzigen in [ value_type: S_WORD ]. Ik heb dit ook gedaan en heb weer leesbare temperaturen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
PeteSplit schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 19:24:
[...]

Waarde 6555 is nul dacht ik zo, maar als je in HA de yaml kunt aanpassen, moet je eens [ value_type: U_WORD ] wijzigen in [ value_type: S_WORD ]. Ik heb dit ook gedaan en heb weer leesbare temperaturen. ;)
Top! Aangepast, nu maar wachten op nieuwe defrost!
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
BernieW schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 09:41:
[...]

Nee, staat richting het oosten, en achter een muur. Zeker wind rechtstreeks op de Warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
M_AW schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 17:37:
[...]

Hint. Zoek in dit topic op "oil return cycle". Kan niet missen. Ook wel onjuist "smeerpiek" en "olierun" en andere termen voor gebruikt.

LG monteur bij mij thuis herkende ze ook niet. Was er van overtuigd dat het defrosts waren. Kostte me nodige uitleg om hem uit te leggen wat het was.
LOL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
tebogo schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 19:02:
[...]

Zeker, alleen springt die dan net naar een onleesbare waarde in de 6000, waardoor hele grafiek onleesbaar wordt...[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het zal me niet verbazen, dat je onleesbare waardes krijgt van de suction temperatuur doordat de temperatuur lager dan 0 komt. Bij unsigned woorden krijg je dan hele grote getallen. Dus mijn conclusie is dat je inderdaad een aanzuigtemperatuur onder 0 hebt en dus de defrost wel terecht is. Dan is nog de vraag waarom gaat de aanzuigtemperatuur bij de huidige buitentemperaturen zo laag? Misschien inderdaad circulatie van koude lucht door de storm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

kazemo schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:27:
[Afbeelding] [Afbeelding][Afbeelding]
ik heb de zelfbouwbouw backup heater klaar met temp.controller ......en het werkt goed
tav @SalexSun
Neem aan dat hij goedkoop was in tegenstelling tot de standaard naverwarmers van warmtepomp fabrikanten. Welke doorstroomheater heb je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
gerlag schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 09:15:
[...]

ik kijk ff naar de foto van de omvormer. Volstrekt off topic natuurlijk, maar toch even een opmerking: het lijkt op de foto of je de plus en min van je zonnepanelen door één PVC-buis hebt liggen. Dat wordt in de solar installatietechniek in verband met brandveiligheid als zeer onverstandig beschouwd. DC kan immers in een foutgeval een vlamboog trekken, en aangezien solar panelen geen zekering hebben is de potentiele ernst (van het op zich vrij kleine risico) zo groot dat dit in ieder geval sterk wordt afgeraden. Waarvan akte. :)
Dat mag gewoon, kabels zijn immers dubbel geissoleerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kazemo
DIY schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 22:42:
[...]

Neem aan dat hij goedkoop was in tegenstelling tot de standaard naverwarmers van warmtepomp fabrikanten. Welke doorstroomheater heb je gebruikt?
:) ja inderdaad goedkoper,het hele spul heeft +- 150euro gekost ......fittingen,vewarmingselement 3kw van amazone,schakelkast ,relais,2 automaten,temp.controller,etc...alles schakeld onafhankelijk van de wp met buitenvoeler die zit op de temp.controller(er zitten 2voelers op is in feite 2thermostaten ineen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Oilman schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 23:07:
[...]

Dat mag gewoon, kabels zijn immers dubbel geissoleerd.
:? het is allemaal een beetje vergezocht is me bekent van vlamboog(off topic).alleen in de muur doorvoer+ 30cm binnen in buis, buiten helemaal niet licht daar in 2 mantel slangen tot op dak(meestal licht het los op het dak bij de meeste installaties......gelijkstroom is inderdaad gevaarlijker als wisselstroom bij kortsluiting(of slechte verbinding MC4 stekker..vocht) trekt het een flinke vlamboog!..brandgevaar

[ Voor 4% gewijzigd door kazemo op 24-02-2024 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• montebaldo55
@M_AW
Na wat aanpassingen later een strakke lijn kunnen bewerkstelligen.
Blijft mooi rustig op een laag niveau doordraaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vn37M4r48Xeyt4F4LftAK-Bw_do=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g3g8jg9UjfDYeJFqCraxOn4v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AV3XDxG47hWgcpGmLkPzsoHRNvM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IRJbsl9mJBmVYFxx4JBU59CO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door montebaldo55 op 24-02-2024 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
  • Laatst online: 22:31
montebaldo55 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 13:27:
@M_AW
Na wat aanpassingen later een strakke lijn kunnen bewerkstelligen.
Blijft mooi rustig op een laag niveau doordraaien.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Interessant om te zien. Ik krijg ze hier niet weg. Stoort ook niet echt, maar wil gewoon begrijpen wat de exacte voorwaarden zijn voor wanneer ze wel en niet optreden.

[ Voor 19% gewijzigd door M_AW op 24-02-2024 16:24 ]

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Ik heb nog een vraag: in de hoop de laatste ruis uit m’n afgiftesysteem te krijgen heb ik een drukverschilregelaar tussen m’n aanvoer en retour gezet. Ingesteld op 0,2 (gelezen daar boven de 0,2 je kans hebt op ruis over de radiator afsluiters, vandaar). Maar dan krijg ik een CH14 error. Pas als ik ‘m op 0,45 of hoger zet wil de warmtepomp weer opstarten zonder CH14, maar is de ruis weer terug…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N5ZuZRjFdGnqkqOBgDcD9uRDD-c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IS6cwoPU4fUwkt7IIalkSMpC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YiCFqX8rVnK_upyrv2O1fnnM_oY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gZTbi461zeGLpPNeN0BB5wWv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oo9AP4zK_c4pTbEqtjN1tFxAGhU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PgJCesXGvEfWmabL2Cx1hAZS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n-L0uQ-StOHJDRIey_L1cUyt2fE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oZ8EkiLckRIAVEOF1wyoFUcs.jpg?f=fotoalbum_large

Onder is aanvoer, boven retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJvee
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 13-12-2024
tebogo schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 17:17:
Ik heb nog een vraag: in de hoop de laatste ruis uit m’n afgiftesysteem te krijgen heb ik een drukverschilregelaar tussen m’n aanvoer en retour gezet. Ingesteld op 0,2 (gelezen daar boven de 0,2 je kans hebt op ruis over de radiator afsluiters, vandaar). Maar dan krijg ik een CH14 error. Pas als ik ‘m op 0,45 of hoger zet wil de warmtepomp weer opstarten zonder CH14, maar is de ruis weer terug…

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De LG doet het dus blijkbaar niet zonder voldoende drukverschil tussen aan en afvoer. Bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
@tebogo
Als je zulke kunstgrepen moet uithalen dan lijkt
mij er iets hydraulisch niet in orde.
Ben benieuwd waar je dat idee met het plaatsen van die drukregelaar vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
AJvee schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 18:05:
[...]

De LG doet het dus blijkbaar niet zonder voldoende drukverschil tussen aan en afvoer. Bijzonder.
Dat is ook mijn eerste conclusie...maar in de verschillende installatiehandleidingen zie je zo toch hier en daar ook opgenomen in de installatie tekening. b.v.:

https://www.lgklimaat.nl/...andleiding-whitepaper.pdf, op pagina 9, 11, 12 en 21

https://www.lgklimaat.nl/...awing-for-application.pdf op situatie #1, #2-1, #2-2, #3, #4, #5, #6, #8, #9, #10, #11, #12, #13

@montebaldo55 ik kan het even niet meer terugvinden... maar het ging er over dat over de radiatorafsluiters de druk niet groter moet zijn dan 20 kPa = 0,2 bar..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apepannetje

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hier ook een lange tijd geklooid met ruis in de leiding.
Installateur heeft bij alle radiatoren de thermische afsluiters vervangen en waterzijdig ingeregeld.

Resultaat, nog steeds ruis in de leiding/ radiator.
De oplossing voor mij was het voetventiel van het blokje iets dicht draaien met inbussleutel
Probleem was bij mij met een simpele ingreep verholpen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Kt3GDXC8Xt4fGm6OA3OixoCZVA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/283KlS6zs9xcL8Pvr6L579XF.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
apepannetje schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 19:34:
[...]

Hier ook een lange tijd geklooid met ruis in de leiding.
Installateur heeft bij alle radiatoren de thermische afsluiters vervangen en waterzijdig ingeregeld.

Resultaat, nog steeds ruis in de leiding/ radiator.
De oplossing voor mij was het voetventiel van het blokje iets dicht draaien met inbussleutel
Probleem was bij mij met een simpele ingreep verholpen

[Afbeelding]
Ik heb geen voetventielen. Alle radiatoren zijn voorzien van Heimer Eclipse of Eclipse 300 (voor de grotere radiatoren) Thermostatische radiatorafsluiters met automatische debietregeling. Daarmee is de hele afgifte waterzijdig ingeregeld, en ben is zeer tevreden over het geheel. Alleen dus iets ruis, wat al veel is afgenomen na een kleinere warmtepomp. Met de oude radiator kranen uit de jaren 70 had ik veel meer ruis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• montebaldo55
@tebogo
Dank voor de 2 bijgevoegde installatie schema's!!
Deze kende ik nog niet in deze vorm.
Met name de eerste en dan schema 5 met externe circulatie pomp is de topper.
Hier raak je de essentie van de installatie:
De wp kan hier geheel onafhankelijk werken van je hydraulische installatie.
Dan kun je hem in optimaforma inregelen. Zowel de wp als je installatie.
Het maakt dan helemaal niet uit wat er in huis gebeurt en je hebt ook geen problemen met te kleine diameters in huis.
Als je dan er voor zorgt dan de diameter van de wp 28mm of groter is naar het BV kan de wp zijn gang gaan.
Zelf heb ik, samen met mijn installateur, destijds ook zo geïnstalleerd.
Dit is de aloude discussie van wel of geen buffervat. Ieder maakt zijn keuze hierin.
Al eerder gezegd:op de installateurs cursus van LG wordt in vrijwel alle gevallen een buffervat geadviseerd.
Als je de installatie schema's hierboven genoemd bekijkt zie overal staan LG adviseert een buffervat in de kleine letters.
Vaak alle schema's doorgelezen op warmte pomp weetjes etc. Dan zie extra leidingen met 1 naar het BV en 1 naar de cv installatie. Met een T stuk er tussen.
Recent op de VSK bij alle grote merken mijn oor te luister gelegd bij de technische mensen.
Vrijwel iedereen adviseerd momenteel nummer 5 als ideale oplossing.
Het maakt dan ook niet uit of je wp een beetje teveel capaciteit heeft. Het komt dan toch alleen in het BV terecht.
Dit heeft mijn doen besluiten om hier verder niet over na te denken.
Als je dan ruis in het systeem hebt weet je zeker dat het alleen maar vanaf de extra circulatie pomp komt of daarna. Je kunt dan gericht naar een oplossing werken.
Daarnaast kun je RMC aanpassen zoals je wilt. Debiet en pompinstellingen hebben nl geen invloed op je hydraulische systeem.
Verder bevalt mij de microbel lucht afscheider van Spirotech mij bijzonder goed. Toen ik deze week de wp vervangen had en de vloerverwarming verdeler ook had ik 1 dag wat ruis. De afscheider heeft zijn werk gedaan daarna niet meer.
Op de stand van Spirotech (
VSK) hadden ze een demo opstelling staan. Je kon daar van hartelust spelen met meerdere kranen in diverse standen.
Wel of niet door zo'n afscheider laten stromen in transparante leidingen
Wat een verschil in wervelingen!!

Samenvattend:
Oriënteer je goed en laat je adviseren van verschillende kanten. Neem de tijd.
Ik realiseer me terdege dat ik mogelijk de BV discussie weer ter discussie breng.
Zelf voer ik hem niet meer.
Nogmaals laat het licht van diverse kanten schijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
Het hoe en waarom van 3 wp's in 3 jaar??

In begin 2021 de eerste LG wp geplaatst.
Een 9kW 230V. Bewust gekozen voor alleen verwarming om het zo simpel als mogelijk te houden. SWW met een WPB.
Verder een groot buffervat (800 ltr) in de garage. Deze kan ik op meerde nivos in of uit "schakelen". Daar wil ik de toekomst mee experimenteren zodra de saldering anders wordt.
WP op garage dak zou het meest simpele zijn. Stond dan vrijwel recht boven het BV met slechts 2 of 3 mtr leiding.
Om elke vorm van trilling of geluid uit te sluiten bewust gekozen voor plaatsing aan andere kant vh huis.
Daar heb ik een kleine schuur waar de wp kon staan. Middels 2 aparte geisoleerde grondleidingen verbinding gemaakt tussen WP en BV. Leiding door de kruipruimte.
2x 12 mtr Rehau leiding 125mm 32mm.
In die tijd was er nog geen 3F400 9kW te koop. Dus een 230V
Deze beviel op zich goed en kon ons huis warm krijgen.
Echter 1 probleem bij het opstarten trok hij 4900kW bij veel warmte vraag. Hetgeen jullie niet onbekend voorkomt.
Tijdens wat koude nachten een paar maal meegemaakt dat zekering 16amp doorsloeg.
Dan kom je in de bekende discussie terecht van een zwaardere en tragere zekering van 20A met B of C karakteristiek.
Die discussie ga in principieel niet aan wat een ander ook denkt of adviseert.
In de volgende winter opnieuw een keer 's ochtends in de kou.
Dit deed mij besluiten om een 3F model te kopen. Maar dan zit automatisch vast aan een vermogen van 12kW.
De stap toch gezet omdat een ik groot BV heb dus wel wat extra vermogen "kwijt" kan.
Bij de RVO geïnformeerd of je na een jaar opnieuw subsidie mocht aanvragen.
Dat was geen punt. Verder had ik geluk dat onze gemeente toevallig een eenmalige meevaller had die aan verduurzaming werd besteed. Daar mocht ik ook gebruik van maken. De oude wp van ruim 1 jr was heel snel via MP verkocht.
De hele transactie was zelf zo voordelig door de toegekende subsidie dat ik er ruim aan overhield.
De enige aanpassing die we moesten doen was de aansluiting van aan en afvoer. Bij de 12 14 en 16 kw zitten deze punten op een andere hoogte.
Wel merkte ik na enige tijd dat dat hij niet optimaal functioneerde.
Het bleek dat de wp zijn eigen uitgeblazen lucht opnieuw aanzoog.
Ik had aan de andere kant van de schuur geen adequate luchtaanvoer.
Dat heb ik allemaal aangepast en de wp zou afgetimmerd dat hij geen valse lucht kan aanzuigen. Verder aan de andere kant grote openingen aangebracht.
Hij staat aldoende uit weer en wind.
Zodra het stookseizoen voorbij is zet ik er een grote plaat voor tot eind september en staat hij helemaal afgeschermd.
Waarom nu de 3e wp?
Ik ben gek op techniek en verandering.
Dit winter zag ik dat er nu een 9kW 3F 400v te leveren was. In principe zou dit vermogen voldoende zijn.
Ook getwijfeld om een Amber van Itho te kopen welke net op de markt was. Ook naar de cursus van Itho geweest.
Dan is meteen de stap gemaakt naar R290.
Zag toch wat dingen die ik liever anders zou willen. Niets ten nadele van dit merk hoor!!
Daarom toch maar voor de LG gekozen.
De machine op MP gezet en ik werd overweldigd door de massale belangstelling. Voor de zekerheid toch nog ff een mailtje naar de RVO of ik legitiem bezig was. Het was totaal geen probleem. De wp toen verkocht met levering in febr/mrt.
Intussen volg je het forum. Leest alles over software versies van de wp zelf en RMC. Ook de nieuwe met R290 in overweging.
Naarmate het besluit dichterbij kwam hoe meer ik begon te twijfelen: 9 of toch maar een 12kW??
Ook nog weer overlegd met een bevriende installateur. Die gaf me in overweging om toch te kiezen voor de grotere condensor met 2 fans.
Dan heeft de vloeistof een groter traject = groter oppervlak af te leggen alvorens het bovenin tot gasvorm omgezet is.
Daarom op het allerlaatste moment toch maar een 12kW besteld. Leuke bijkomstigheid is dat het een 3+ machine is en per 1-1-2024 het subsidie bedrag hoger is.
Omwisseling was zo gepiept.
De koper was dolgelukkig met mijn "oude" wp. Had hem voor een leuke prijs.
Zelf heb ik nu weer een hagel nieuwe wp.
Onder aan de streep blijft er zelfs een heel fors positief saldo over bij mij.
Geheel legitiem en conform de regels geplaatst door een erkende installateur.
De foto's deel ik hierna in een 2e schrijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bbv9bd9s8l1rU4_CqrglrQvLO_I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8ruVLzSOyPkeqwCOeHHmk6U9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mnijlsI_lc4aXh__cQjIYQ044QM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MoifIQn3TfW6phzV5N1Wng5T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YuFvKBrLQPPIBJ7Q34ENo4yqdPc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6SY3bVU2liKif8Qd03aStG5T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BVj8Co9C2CKqa3DF4gUKVEAIb50=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XO31D3oO36vlDL8pY9HNy5sF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fYEnVrOWNhv5Q6ADc_Numxyaf9Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MmN2k7XZw6DFBFINKjBsc9l3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ADZrhL9Qoc0DZScePYmnCUZAqRw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uRseypLYdHVYyBh9J6D4rZ64.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NgUIZeaDIhPKjTczXQRrkiK6z2o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PB6l9S0iOwQIBKhc1FfQY7YF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uV3xT0_cr4JGai8msEtOCLrfRiA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Iyy0a52pgFwJ0CDWvPDuUaTu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OSdZY12Z3lgJK6h2xnQDc265Gx8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JzL1heHAugKWveZBuBzNBhN8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YWQnkgcMqWfZqpdHovXpc3ldLlE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zwnf9eSNWiYooQFv5Am2nCWu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
Eindresultaat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DFXM6wM4Aqe3IAfQZjr_XLz30I4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AsJB14OwrsY1qCjVAyJz83s1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
montebaldo55 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 23:08:
Het hoe en waarom van 3 wp's in 3 jaar??

In begin 2021 de eerste LG wp geplaatst.
Een 9kW 230V. Bewust gekozen voor alleen verwarming om het zo simpel als mogelijk te houden. SWW met een WPB.
Verder een groot buffervat (800 ltr) in de garage. Deze kan ik op meerde nivos in of uit "schakelen". Daar wil ik de toekomst mee experimenteren zodra de saldering anders wordt.
WP op garage dak zou het meest simpele zijn. Stond dan vrijwel recht boven het BV met slechts 2 of 3 mtr leiding.
Om elke vorm van trilling of geluid uit te sluiten bewust gekozen voor plaatsing aan andere kant vh huis.
Daar heb ik een kleine schuur waar de wp kon staan. Middels 2 aparte geisoleerde grondleidingen verbinding gemaakt tussen WP en BV. Leiding door de kruipruimte.
2x 12 mtr Rehau leiding 125mm 32mm.
In die tijd was er nog geen 3F400 9kW te koop. Dus een 230V
Deze beviel op zich goed en kon ons huis warm krijgen.
Echter 1 probleem bij het opstarten trok hij 4900kW bij veel warmte vraag. Hetgeen jullie niet onbekend voorkomt.
Tijdens wat koude nachten een paar maal meegemaakt dat zekering 16amp doorsloeg.
Dan kom je in de bekende discussie terecht van een zwaardere en tragere zekering van 20A met B of C karakteristiek.
Die discussie ga in principieel niet aan wat een ander ook denkt of adviseert.
In de volgende winter opnieuw een keer 's ochtends in de kou.
Dit deed mij besluiten om een 3F model te kopen. Maar dan zit automatisch vast aan een vermogen van 12kW.
De stap toch gezet omdat een ik groot BV heb dus wel wat extra vermogen "kwijt" kan.
Bij de RVO geïnformeerd of je na een jaar opnieuw subsidie mocht aanvragen.
Dat was geen punt. Verder had ik geluk dat onze gemeente toevallig een eenmalige meevaller had die aan verduurzaming werd besteed. Daar mocht ik ook gebruik van maken. De oude wp van ruim 1 jr was heel snel via MP verkocht.
De hele transactie was zelf zo voordelig door de toegekende subsidie dat ik er ruim aan overhield.
De enige aanpassing die we moesten doen was de aansluiting van aan en afvoer. Bij de 12 14 en 16 kw zitten deze punten op een andere hoogte.
Wel merkte ik na enige tijd dat dat hij niet optimaal functioneerde.
Het bleek dat de wp zijn eigen uitgeblazen lucht opnieuw aanzoog.
Ik had aan de andere kant van de schuur geen adequate luchtaanvoer.
Dat heb ik allemaal aangepast en de wp zou afgetimmerd dat hij geen valse lucht kan aanzuigen. Verder aan de andere kant grote openingen aangebracht.
Hij staat aldoende uit weer en wind.
Zodra het stookseizoen voorbij is zet ik er een grote plaat voor tot eind september en staat hij helemaal afgeschermd.
Waarom nu de 3e wp?
Ik ben gek op techniek en verandering.
Dit winter zag ik dat er nu een 9kW 3F 400v te leveren was. In principe zou dit vermogen voldoende zijn.
Ook getwijfeld om een Amber van Itho te kopen welke net op de markt was. Ook naar de cursus van Itho geweest.
Dan is meteen de stap gemaakt naar R290.
Zag toch wat dingen die ik liever anders zou willen. Niets ten nadele van dit merk hoor!!
Daarom toch maar voor de LG gekozen.
De machine op MP gezet en ik werd overweldigd door de massale belangstelling. Voor de zekerheid toch nog ff een mailtje naar de RVO of ik legitiem bezig was. Het was totaal geen probleem. De wp toen verkocht met levering in febr/mrt.
Intussen volg je het forum. Leest alles over software versies van de wp zelf en RMC. Ook de nieuwe met R290 in overweging.
Naarmate het besluit dichterbij kwam hoe meer ik begon te twijfelen: 9 of toch maar een 12kW??
Ook nog weer overlegd met een bevriende installateur. Die gaf me in overweging om toch te kiezen voor de grotere condensor met 2 fans.
Dan heeft de vloeistof een groter traject = groter oppervlak af te leggen alvorens het bovenin tot gasvorm omgezet is.
Daarom op het allerlaatste moment toch maar een 12kW besteld. Leuke bijkomstigheid is dat het een 3+ machine is en per 1-1-2024 het subsidie bedrag hoger is.
Omwisseling was zo gepiept.
De koper was dolgelukkig met mijn "oude" wp. Had hem voor een leuke prijs.
Zelf heb ik nu weer een hagel nieuwe wp.
Onder aan de streep blijft er zelfs een heel fors positief saldo over bij mij.
Geheel legitiem en conform de regels geplaatst door een erkende installateur.
De foto's deel ik hierna in een 2e schrijven
Mooi verhaal, en netjes weg gewerkt!

M.b.t. tot mijn installatie, dat is volgens schema 8 uit https://www.lgklimaat.nl/...andleiding-whitepaper.pdf, pagina 21, waar bij de cv nooit bijschakelt en alleen maar voor SWW wordt gebruikt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Laatst online: 22:01

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Plaats gewoon een klein parallel buffervat met een goede secundaire pomp bv de Biral primax 25-8
Of een Grundfos alpha 3 25-80

Kun je perfect de pomp regelen op drukverschil tot je geluid weg is. Daarna de WP max toerental blokkeren tot Tr sec en Tr pri gelijk zijn en je hebt niet minder efficiëntie. Maar wel sneller en betere defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
montebaldo55 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 21:19:
@tebogo
Dank voor de 2 bijgevoegde installatie schema's!!
Deze kende ik nog niet in deze vorm.
Met name de eerste en dan schema 5 met externe circulatie pomp is de topper.
Hier raak je de essentie van de installatie:
De wp kan hier geheel onafhankelijk werken van je hydraulische installatie.
Dan kun je hem in optimaforma inregelen. Zowel de wp als je installatie.
Het maakt dan helemaal niet uit wat er in huis gebeurt en je hebt ook geen problemen met te kleine diameters in huis.
Als je dan er voor zorgt dan de diameter van de wp 28mm of groter is naar het BV kan de wp zijn gang gaan.
Zelf heb ik, samen met mijn installateur, destijds ook zo geïnstalleerd.
Dit is de aloude discussie van wel of geen buffervat. Ieder maakt zijn keuze hierin.
Al eerder gezegd:op de installateurs cursus van LG wordt in vrijwel alle gevallen een buffervat geadviseerd.
Als je de installatie schema's hierboven genoemd bekijkt zie overal staan LG adviseert een buffervat in de kleine letters.
Vaak alle schema's doorgelezen op warmte pomp weetjes etc. Dan zie extra leidingen met 1 naar het BV en 1 naar de cv installatie. Met een T stuk er tussen.
Recent op de VSK bij alle grote merken mijn oor te luister gelegd bij de technische mensen.
Vrijwel iedereen adviseerd momenteel nummer 5 als ideale oplossing.
Het maakt dan ook niet uit of je wp een beetje teveel capaciteit heeft. Het komt dan toch alleen in het BV terecht.
Dit heeft mijn doen besluiten om hier verder niet over na te denken.
Als je dan ruis in het systeem hebt weet je zeker dat het alleen maar vanaf de extra circulatie pomp komt of daarna. Je kunt dan gericht naar een oplossing werken.
Daarnaast kun je RMC aanpassen zoals je wilt. Debiet en pompinstellingen hebben nl geen invloed op je hydraulische systeem.
Verder bevalt mij de microbel lucht afscheider van Spirotech mij bijzonder goed. Toen ik deze week de wp vervangen had en de vloerverwarming verdeler ook had ik 1 dag wat ruis. De afscheider heeft zijn werk gedaan daarna niet meer.
Op de stand van Spirotech (
VSK) hadden ze een demo opstelling staan. Je kon daar van hartelust spelen met meerdere kranen in diverse standen.
Wel of niet door zo'n afscheider laten stromen in transparante leidingen
Wat een verschil in wervelingen!!

Samenvattend:
Oriënteer je goed en laat je adviseren van verschillende kanten. Neem de tijd.
Ik realiseer me terdege dat ik mogelijk de BV discussie weer ter discussie breng.
Zelf voer ik hem niet meer.
Nogmaals laat het licht van diverse kanten schijnen
Een goed onderbouwd verhaal _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

:) mijn ervaring is wat ruis betreft het werd vanzelf minder,de circulatiepomp (is alles nieuw) die moet inlopen(de smering van de glijlagers brons of witmetaal is met water).....een nieuwe auto bv die moet ook inlopen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bertje C
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12-05-2024
Voor de nieuwere leden onder ons hierbij een andere manier van inbouwen. Inmiddels vier winters gedraaid tot volle tevredenheid zonder buffervat, thermostaat, Kamstrup, vorstbeveiliging en wat ik allemaal lees op dit forum. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ESojQqO9Fy2jZhSPWkm4NG6zO2w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e56YVPeayOCnTMWCe6b7DlZa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bWR11fsXYrbJsiEonDtNCqqwbng=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kvnAsqqguJmWv6lYrDDagWoB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XD11A_Mn_1cZOMbrF48efSpTp0g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LdRF3CQO3ZKffw936CkN1Gxw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scholten45
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16:29
hallo, ik ben nieuw hier en hab een paar vragen.

Ik twijfel of ik een 7 of 9 kw LG zou moeten aan schaffen als ik het uitreken is een 7kw voldoende.
ik heb 6 groepen vloerverwaming 60 m2 en een buffer vat tapwater 200 liter.
daarbij vraag ik mij af wat de lg levert aan vermogen bij -7 in de tabellen staat van een 7kw dat hij dan ook nog 7 kw levert dit lijkt mij niet, als je naar andere warmtepompen kijkt dan zakt het bij -7 behoorlijk in waar zou dit bij lg niet zo zijn?
Dit bebaalt namijk ook de keuze van een 7 of 9 kw., te veel vermogen is ook weer niet goed.

dan wil ik bij aircoplaza in zwolle de warmtepomp kopen en zelf installeren, dit is allemaal geen probleen, de subsidie is het probleem.
ik heb dit nagevraagt bij het RVO dit heb ik 2 keer gevraagt bij verschilende mensen daar, 1e antwoord is dat ik een aankoop factuur moet hebben een factuur van inbedrijfstellingen dit zou voldoende zijn.
de 2e keer heb ik de aankoop factuur nodig een factuur van installatie door een installatie bedrijf met de juiste kvk vermelding.

mvg jos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
scholten45 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 09:25:
dan wil ik bij aircoplaza in zwolle de warmtepomp kopen en zelf installeren, dit is allemaal geen probleen, de subsidie is het probleem.
ik heb dit nagevraagt bij het RVO dit heb ik 2 keer gevraagt bij verschilende mensen daar, 1e antwoord is dat ik een aankoop factuur moet hebben een factuur van inbedrijfstellingen dit zou voldoende zijn.
de 2e keer heb ik de aankoop factuur nodig een factuur van installatie door een installatie bedrijf met de juiste kvk vermelding.

mvg jos
“De volledige installatie doet een bouwinstallatiebedrijf. De installatie mag u niet zelf doen.”

Bron: https://www.rvo.nl/subsid...oningeigenaren/warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scholten45
g1n0 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 09:37:
[...]

“De volledige installatie doet een bouwinstallatiebedrijf. De installatie mag u niet zelf doen.”

Bron: https://www.rvo.nl/subsid...oningeigenaren/warmtepomp
Dat dacht ik al, thanks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

De juiste KVK vermelding is zeker iets om op te letten. De subsidie is ooit o.a. geweigerd om deze reden.
https://www.recht.nl/rech...ecli=ECLI:NL:CBB:2023:368

Ik snap dat het 9KW model net zo ver kan terugschakelen/moduleren als de 5KW en 7KW modellen. Maar ik weet niet of de opstartpieken verschillen. Dat is een klein nadeel van deze modellen. Voor een klein prijsverschil zou ik kiezen voor het 9KW model. Denk ook aan het 3-fase model.

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scholten45
Kip schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:04:
De juiste KVK vermelding is zeker iets om op te letten. De subsidie is ooit o.a. geweigerd om deze reden.

Ik snap dat het 9KW model net zo ver kan terugschakelen/moduleren als de 5KW en 7KW modellen. Maar ik weet niet of de opstartpieken verschillen. Dat is een klein nadeel van deze modellen. Voor een klein prijsverschil zou ik kiezen voor het 9KW model. Denk ook aan het 3-fase model.

De 7 kw is nu 32 en de 9Kw

De 7 Kw is 3250 de 9Kw 3350 maar de 9KW 380v is 3850.
Het gaat erom dat is dus met een 7kw wel weg kom maar als het koud word bijvoorbeeld -7 dan weet ik niet wat hij dan nog doet.
Ik heb naar de specs gekeken daar staat dan hij bij -7 nogsteeds 7 kw leverd maar dat lijkt me niet, waar zakt het mij andere warmte pomp wel in onder de 0 grade maar bij de LG niet.

Daar in tegen voor die 100 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jschel
  • Laatst online: 11-09 14:49
scholten45 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:50:
[...]

[...]

De 7 kw is nu 32 en de 9Kw
[...]

Het gaat erom dat is dus met een 7kw wel weg kom maar als het koud word bijvoorbeeld -7 dan weet ik niet wat hij dan nog doet.
Ik heb naar de specs gekeken daar staat dan hij bij -7 nogsteeds 7 kw leverd maar dat lijkt me niet, waar zakt het mij andere warmte pomp wel in onder de 0 grade maar bij de LG niet.

Ik weet niet wat voor aansluiting je thuis hebt? Maar als dat 3 fase 25A is kun je de 9kW 3 fase overwegen. 7kW kan wel met een enkel fase aansluiting, 9kW wordt al krap als hij echt hard moet werken. Je kunt hem natuurlijk zwaarder dan 16A afzekeren maar dan kun je selectiviteitsproblemen krijgen.

LG HM123MR | Goodwe GW8K-DT | Homeassistant | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14:18
Als ik de keus had zou ik zonder nadenken voor de 9 kW 3 fase kiezen.

Maar dan moet je natuurlijk wel een 3 fase aansluiting in de meterkast hebben..

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

Je zou de "laboratorium" testresultaten hier kunnen nazien:
https://keymark.eu/en/products/heatpumps/certified-products

Resultaten warmte opbrengst met een buiten temp van - 7 graden
Lage watertemp (35 graden) / Hoge water temp (55 graden)

7KW model:
5.10 kW / 6.00 kW

9KW model:
6.00 kW / 7.00 kW

9KW model 3 fase:
5.30 kW / 6.10 kW

Zie nu pas dat de 3fase model minder warmte produceert. Bijzonder!

Eigenlijk met geen een van de kleinere modellen zou je 7KW warmte met een buiten temp van -7 halen.

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265

Het was even zoeken aangezien het niet zo vaak -7 °C is tegenwoordig. Daarnaast heb ik bij die buitentemperaturen normaal ook geen 7 kW nodig. Maar toevallig was mijn warmtepomp in de nacht van 9 januari uitgegaan (foutje in de automatisering van Home Assistant). Daardoor had ik bij opstart wel even vol vermogen nodig:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fg1lSa7mta65beJig9tJq6GK5sQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cNU3dXD9nMKXbqr4aMNG5PsP.png?f=fotoalbum_large

Daaruit blijkt, dat hij bij -6.5 °C zelfs nog 8 kW kan halen.

Ik heb de LG alleen voor verwarming en als je er ook heet water mee wilt maken, moet je er rekening mee houden, dat hij op die hogere temperaturen dit niet meer haalt. Dus als het in jouw situatie mogelijk is om bij -7 °C voor de verwarming wel 2 uurtje zonder verwarming te kunnen (voor heet water te maken) en je dan genoeg hebt aan 7 Kw zou die 7 kW een oplossing zijn. Ben je die 7 kW echt helemaal nodig bij -7 °C, dan zou ik voor een 9 kW 3 fasen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scholten45
Ik heb wel 3 fase, maar mijn portomonee laat het niet toe om die 500 euro extra uit te geven helaas.
Het gaat er niet om, om voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten maar het word helaas te duur.
Daarom ook de twijfel 7 of 9 kw.
Er komen ook nog andere kosten bij voor de installatie een 3 weg klep, buis, koppelingen, klein 50 liter buffervat om pendelen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
Kip schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:49:
[...]

7KW model:
5.10 kW / 6.00 kW

9KW model:
6.00 kW / 7.00 kW

9KW model 3 fase:
5.30 kW / 6.10 kW

Eigenlijk met geen een van de kleinere modellen zou je 7KW warmte met een buiten temp van -7 halen.
In hoeverre klopt dat? Dit is een screenshot van de 5kW. Bij +12 zou die nog minder doen. Dit lijkt meer een linear verloop tussen buitentemperatuur en vermogen. Bij -10 wordt dan weer wel 5,5kW opgegeven

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uN4L6_4UyfYETUSJG_IKy0ndtp4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FJ1jeqBN8rslGE1e7j8To0fO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
Aanvullende vraag. Heeft iemand specificaties of meetresultaten van het max vermogen op stille modus bij bepaalde buitentemperaturen?

Eerder ging het over ~60%, maar de 5, 7, 9 kW zijn praktisch hetzelfde. Enkel de warmteoverdracht lijkt begrenst als gevolg vd waterpomp (lijkt het). 60% van 7kW is 4,2kW, zou een 5kW unit op stille modus dan ook 4,2kW kunnen leveren op(?). 4,2kW zit onder de beperkende factor vd waterpomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hkj
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 28-02-2024

hkj

Kip schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:49:
[...]

7KW model:
5.10 kW / 6.00 kW

9KW model:
6.00 kW / 7.00 kW

9KW model 3 fase:
5.30 kW / 6.10 kW

Pls note,those given outputs are defined/selected @Prated -basis by LG!
The standard EN 14825 unfortunately allows this "manipulation" .
All manufacturers suffer from this misconduct.

The target is presumably to achive the best possible SCOP at a certain Hz of compresssor speed together wit fan and water flow for marketing purposes!

The same kind of fluctuation is be seen also with LG r290!

Pls note,the Prated is rather seldom the maximum output @the given temperature!

You may be confident LG gives the true output as well acc.to the tag of the unit ... but the (@average climate) SCOP is worse than indicated by the standard ...for sure !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 14:25

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

SalexSun schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 08:38:
[...]

Vraagje nu die bijna een winter heeft gestaan. Hoe heb je zelf en de buren het geluid ervaren? Je draait toch volledig gasloos?

Ter info, hier een vergelijkbare situatie en buren horen er niks van. Hij staat wel in de voortuin onder het keukenraam met diy omkasting. Ik wil nog geluidsdemping aan de binnenkant van de omkasting aanbrengen. Hij draait wel eigenlijk altijd op silent, dat zou tot een graad of -5 of -7 voldoende vermogen leveren op basis van 60%.
Buren hebben er geen last van gehad. Dikke duim omhoog (van een buurman die hyper focused is op omgevingsgeluid)

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
SalexSun schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:34:
Aanvullende vraag. Heeft iemand specificaties of meetresultaten van het max vermogen op stille modus bij bepaalde buitentemperaturen?

Eerder ging het over ~60%, maar de 5, 7, 9 kW zijn praktisch hetzelfde. Enkel de warmteoverdracht lijkt begrenst als gevolg vd waterpomp (lijkt het). 60% van 7kW is 4,2kW, zou een 5kW unit op stille modus dan ook 4,2kW kunnen leveren op(?). 4,2kW zit onder de beperkende factor vd waterpomp
Dit zijn mijn ervaringscijfers bij stille modus:

Bij 10.0 °C => 6.0 kWth
Bij 6.0 °C => 5.6 kWth
Bij 2.0 °C => 5.2 kWth
Bij 0.0 °C => 4.8 kWth
Bij - 2.0 °C => 4.2 kWth
Bij - 4.5 °C => 4.1 kWth
Bij - 7.0 °C => 4.1 kWth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
Als je al een 3F aansluiting hebt lijkt me de keus heel simpel 9kW 400V
Prijs verschil toz van een 230V machine is slechts 144euro.
Je bent al voordelig uit omdat de subsidie per 1-1-24 verhoogd is. Dus dat is al een meevaller.
Maak wel even een begroting van alle bij komende kosten want die tikken wel door.

De regels voor de subsidie aanvraag zijn volstrekt helder. Er hoort een factuur bij zoals omschreven. En daar moet je aan voldoen zoals bij alle aanvragen van welke subsidie dan ook.
Mensen bellen met de RVO in de hoop dat ze wat anders gaan horen.
Het lijkt er op dat ter zijnertijd monoblok installaties ook aan andere scherpere voorwaarden moeten gaan voldoen.
Een poosje terug hoorde ik uit een zeer betrouwbare bron op een cursus dat er mogelijk ook bij monoblok installatie aan STEK voorwaarden voldaan moet worden.
Gedacht wordt aan eind 2026 of anders 2027.
Dus je hebt nog even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
markklok schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:56:
[...]

Buren hebben er geen last van gehad. Dikke duim omhoog (van een buurman die hyper focused is op omgevingsgeluid)
Draai je dan (altijd) op stille modus? En hebben jullie en jullie buren de ramen open of dicht?

[ Voor 9% gewijzigd door SalexSun op 26-02-2024 15:31 ]

Pagina: 1 ... 141 ... 181 Laatste