@
RuudGlorius
@
dutchlincoln
Natuurlijk wil ik daar wat over vertellen . Ik ben gestart met het maken van het printje om het pendelen tegen te gaan. Maar al gaande weg zag ik steeds meer opties om ermee te doen. Want de standaard Therma V regeling zorgt ervoor dat de buitenunit snel dichtvriest en veroorzaakte bij mij thuis zeer veel pendelen. DIt allemaal vertaald zich in (veel)hoger energie verbruik.
Daardoor hebben meerdere gebruikers hier op tweakers de Silent mode ingeschakeld want dan bevriest de buitenunit minder snel doordat het vermogen geknepen wordt. Helaas blijkt in deze modus dat de buiten ventilator ook fors trager gaat draaien en lagere ventilator snelheid betekend weer meer bevriezen.
De print die ik nu erin heb geplaatst zorgt er bij mij voor dat ik - zonder
silent mode en zonder
stroombegrenzing (16A)- toch ervoor kan zorgen dat de Therma V niet meer volgas gaat bij opstarten maar rustig opstart en zijn vermogen laag houdt als het niet nodig is. Door vervolgens de ventilator buiten maximaal te laten draaien, heb ik veel minder defrosts. Soms zelfs helemaal 0 gedurende de dag.
Samengevat
Probleem Pendelen
-> Bij mij opgelost naar minder dan 1 of 2 keer per 24h. Dit was hiervoor zo`n 100 a 120 keer per 24h.
Probleem bevriezen buitenunit
-> Opgelost door geen silent mode te gebruiken maar juist vermogen te knijpen. Defrost van meermaals per uur naar slechts enkele keren per dag.
Probleem volgas bij aanzetten extra verwarming waardoor er een sloot koud water komt in de leidingen
-> Opgelost door de uitgaande watertemperatuur te monitoren. Bij een plotselinge dip wordt gelijk de Tgewenst tijdelijk (+-20seconden) fors omlaag gezet zodat de warmtepomp niet volgas gaat.
Dit was gisteren. Ik woon in een vochtig gebied / naast het bos, buiten temperatuur schommelde tussen +3 en +2 graden. Je kunt zien, geen defrosts, geen pendelen. En om 18.00 uur en 19.00 uur en 20.00 uur gaan er verwarmingen aan bij ons (slaapkamer). Je ziet de forse korte dip in de water temperatuur, maar ook nu blijft hij gewoon rustig door werken zonder pendelen.
Nu lijkt het overigens of het allemaal al perfect werkt, maar dat is nog niet zo, soms zie ik toch eigenaardig gedrag voorbij komen in de grafieken, en dan probeer ik dat weg te werken in mijn routine waar mogelijk.
Voor gebruikers met Evohome, is er een extra voordeel te behalen omdat Evohome de thermostaat gaat pendelen (=meermaals per uur aan uit zetten van de thermostaat) om de gewenste temperatuur te behouden in je huis.
Evohome
Als Evohome bijvoorbeeld 10% warmte denkt nodig te hebben, dan zet hij de warmtepomp elke 20 minuten voor slechts 2 minuten aan

. Als Evohome dan 2 minuten warmte vraagt, dan is de Therma werkelijk minder dan 1 minuut aan voordat hij geforceerd uitgezet wordt door Evohome. Dit komt omdat de Therma niet direct de warmtepomp start maar na +- 1 min (afhankelijk van de instellingen).
Deze print leest nu de Evohome thermostaat in, en converteert dit aan/uit patroon van Evohome naar een percentage (0-100%). Dit doet hij door te lezen hoe lang de thermostaat aan staat en hoe lang deze uit staat. Deze duration converteert hij naar een percentage. Vervolgens kun je via de app instellen bij welk percentage de Therma V aan gaat en bij welk percentage uit. Zo heb ik ingesteld dat hij aangaat vanaf 40% en uitgaat bij 10%. Dit blijkt beter dan verwacht uitmuntend te werken.
Later wil ik dit, als dat nuttig blijkt, converteren naar een lagere aanvoer temperatuur bij een lager percentage, maar voor nu lijkt dit al heel goed te werken dus wellicht niet nodig.
WAR mode
Sinds kort heb ik ook WAR mode geïmplementeerd, de buiten temperatuur bepaald dan de water aanvoer temperatuur via deze tabel. Dus is het buiten 0 graden, dan wordt de water temperatuur 44 graden.
Hieronder wat je ziet op je mobiel. Ik moet het een en andere nog betere namen geven maar het geeft je een idee. Alles werkt via WiFi.