LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 12 ... 178 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09-06 22:39
Is het toevalig een aardlekautomaat die er ook bij 16 ampère uitgaat? Dan even de stroombegrenzer dipswitch omzetten .

Voor nu kan je de silent mode inschakelen, vermogen is dan ook beperkt maar wellicht klapt hij er dan niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-06 21:16
RuudGlorius schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 23:03:
Hoi vakbazen!

We hebben een (groot) probleem met onze net geinstaleerde 9kw LG warmtepomp hm091mrsu33
Deze is geïnstalleerd door een installateur maar vriest nu elke keer als het onder de 0 graden komt dicht waarbij de aardlek eruit springt. Het lijkt alsof deze niet kan defrosten?

Ook heeft hij een sensor aangesloten in het DHW vat, dipswitch omgezet op de printplaat, waarbij we wel de tapwater optie zien in het display maar daarin geen temperatuur kunnen instellen, iemand een idee daarvoor?

Ook las ik dat @mouse86 iets heeft om de juiste settings erin te zetten? of heb ik dat verkeerd gelezen, ik hoor het graag.

Kan iemand ons helpen met bovenstaande vragen?
Vraagje: is dit het model met de dubbele fan?

Tevens, wat zijn je instellingen?
Graag iets meer info

Apepannetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchlincoln
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-07-2022
mouse86 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 10:01:
@beniel
Ik denk dat de meeste erover eens zijn dat de 9kW versie in klimaat van Nederland maximaal 5 a 6 kW kan leveren. Mocht je meer dan dit nodig hebben, dan is 12kW betere versie omdat daar de buitenunit iets groter van is en een dubbele fan heeft waardoor hij efficiënter en beter warmte kan leveren.

Ik ben zeer tevreden over het geluid op ons houten dak. Geen overlast naar buren. Ook als je buiten staat hoor je niets. En binnen ook geen resonanties in geen enkele kamer en ook niet bij buren. Dat was mijn grootste angst vanwege alle verhalen die je hoort met houten daken.

Heb zelfs geen beton blok gebruikt om hem erop te plaatsen maar terras tegels van 4kg per stuk met daarop veerbevestiging.

Heb helaas geen ervaring met andere warmtepompen. Deze houdt in ieder geval ons huis warm (tussenwoning, 200m2, bouwjaar 1964, matige /redelijke na-isolatie). Heb hem gekocht in Spanje Climamarket omdat ik daar vaker had besteld en het altijd goed is gegaan. Geen ervaring met de Sloveense website emuda, maar lees ook goede reacties erover.

Mocht ik opnieuw mogen kiezen, was ik achteraf voor 12kW model gegaan.
Verder pendelt de warmtepomp nogal gauw bij mij, maar dat kan door mijn installatie komen vanwege Evohome thermostaat. Ik heb niet de geadviseerde buffervat geplaatst in mijn verwarmingsinstallatie.

Gelukkig is het pendelen grotendeels opgelost met een tweak module print.
toon volledige bericht
Kan je mij iets meer vertellen of aangeven waar ik info kan vinden over die tweak module print?
Heb je die vanwege je evohome? (heb ik namelijk ook...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RuudGlorius
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 20-12-2022
Hi @Cees-JanH , Ja over die switch inmiddels veel gelezen maar die is onvindbaar. We is nu geschakeld via b16 automaat , dus die ga ik zo vervangen voor een b20. Die wordt vanuit de meterkast gevoed door een 6mm2 kabel en zit verder niks op dus dat moet goedkomen denk ik..
Hou je op de hoogte

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mouse86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:54
@RuudGlorius
@dutchlincoln

Natuurlijk wil ik daar wat over vertellen . Ik ben gestart met het maken van het printje om het pendelen tegen te gaan. Maar al gaande weg zag ik steeds meer opties om ermee te doen. Want de standaard Therma V regeling zorgt ervoor dat de buitenunit snel dichtvriest en veroorzaakte bij mij thuis zeer veel pendelen. DIt allemaal vertaald zich in (veel)hoger energie verbruik.

Daardoor hebben meerdere gebruikers hier op tweakers de Silent mode ingeschakeld want dan bevriest de buitenunit minder snel doordat het vermogen geknepen wordt. Helaas blijkt in deze modus dat de buiten ventilator ook fors trager gaat draaien en lagere ventilator snelheid betekend weer meer bevriezen.

De print die ik nu erin heb geplaatst zorgt er bij mij voor dat ik - zonder silent mode en zonder stroombegrenzing (16A)- toch ervoor kan zorgen dat de Therma V niet meer volgas gaat bij opstarten maar rustig opstart en zijn vermogen laag houdt als het niet nodig is. Door vervolgens de ventilator buiten maximaal te laten draaien, heb ik veel minder defrosts. Soms zelfs helemaal 0 gedurende de dag.

Samengevat
Probleem Pendelen
-> Bij mij opgelost naar minder dan 1 of 2 keer per 24h. Dit was hiervoor zo`n 100 a 120 keer per 24h.
Probleem bevriezen buitenunit
-> Opgelost door geen silent mode te gebruiken maar juist vermogen te knijpen. Defrost van meermaals per uur naar slechts enkele keren per dag.
Probleem volgas bij aanzetten extra verwarming waardoor er een sloot koud water komt in de leidingen
-> Opgelost door de uitgaande watertemperatuur te monitoren. Bij een plotselinge dip wordt gelijk de Tgewenst tijdelijk (+-20seconden) fors omlaag gezet zodat de warmtepomp niet volgas gaat.

Dit was gisteren. Ik woon in een vochtig gebied / naast het bos, buiten temperatuur schommelde tussen +3 en +2 graden. Je kunt zien, geen defrosts, geen pendelen. En om 18.00 uur en 19.00 uur en 20.00 uur gaan er verwarmingen aan bij ons (slaapkamer). Je ziet de forse korte dip in de water temperatuur, maar ook nu blijft hij gewoon rustig door werken zonder pendelen.
Nu lijkt het overigens of het allemaal al perfect werkt, maar dat is nog niet zo, soms zie ik toch eigenaardig gedrag voorbij komen in de grafieken, en dan probeer ik dat weg te werken in mijn routine waar mogelijk.
Afbeeldingslocatie: https://gcdn.pbrd.co/images/IHjLZpAl113e.png?o=1

Voor gebruikers met Evohome, is er een extra voordeel te behalen omdat Evohome de thermostaat gaat pendelen (=meermaals per uur aan uit zetten van de thermostaat) om de gewenste temperatuur te behouden in je huis.

Evohome
Als Evohome bijvoorbeeld 10% warmte denkt nodig te hebben, dan zet hij de warmtepomp elke 20 minuten voor slechts 2 minuten aan |:( . Als Evohome dan 2 minuten warmte vraagt, dan is de Therma werkelijk minder dan 1 minuut aan voordat hij geforceerd uitgezet wordt door Evohome. Dit komt omdat de Therma niet direct de warmtepomp start maar na +- 1 min (afhankelijk van de instellingen).

Deze print leest nu de Evohome thermostaat in, en converteert dit aan/uit patroon van Evohome naar een percentage (0-100%). Dit doet hij door te lezen hoe lang de thermostaat aan staat en hoe lang deze uit staat. Deze duration converteert hij naar een percentage. Vervolgens kun je via de app instellen bij welk percentage de Therma V aan gaat en bij welk percentage uit. Zo heb ik ingesteld dat hij aangaat vanaf 40% en uitgaat bij 10%. Dit blijkt beter dan verwacht uitmuntend te werken.
Later wil ik dit, als dat nuttig blijkt, converteren naar een lagere aanvoer temperatuur bij een lager percentage, maar voor nu lijkt dit al heel goed te werken dus wellicht niet nodig.

WAR mode
Sinds kort heb ik ook WAR mode geïmplementeerd, de buiten temperatuur bepaald dan de water aanvoer temperatuur via deze tabel. Dus is het buiten 0 graden, dan wordt de water temperatuur 44 graden.

Afbeeldingslocatie: https://gcdn.pbrd.co/images/9RZBFfAqRK6u.png?o=1

Hieronder wat je ziet op je mobiel. Ik moet het een en andere nog betere namen geven maar het geeft je een idee. Alles werkt via WiFi.
Afbeeldingslocatie: https://gcdn.pbrd.co/images/LBuNPGfmVlie.jpg?o=1

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
@RuudGlorius
Betreft het wel de hm091mrsu33? Dit is het silent model, welke nog nog niet ISDE voorkomt.
Of is het de V HM091M.U43

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• apepannetje
@mouse86
Mijn complimenten met de voortgang van de print !!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RuudGlorius
@apepannetje inderdaad silent versie,maar op de control panel kan je die instellen kwa tijd,maar daar staat die niet op...

Als ik het zo lees is het ook de moeite waard om de wp een keer goed in te regelen dan,echter heb ik daar geen kaas van gegeten, zitten hier ook mensen op dit forum die dat ook voor hun rekening nemen (uiteraard tegen uurtje factuurtje)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Laatst online: 19:02
mouse86 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 08:43:
@RuudGlorius
@dutchlincoln

Natuurlijk wil ik daar wat over vertellen . Ik ben gestart met het maken van het printje om het pendelen tegen te gaan. Maar al gaande weg zag ik steeds meer opties om ermee te doen. Want de standaard Therma V regeling zorgt ervoor dat de buitenunit snel dichtvriest en veroorzaakte bij mij thuis zeer veel pendelen. DIt allemaal vertaald zich in (veel)hoger energie verbruik.

Daardoor hebben meerdere gebruikers hier op tweakers de Silent mode ingeschakeld want dan bevriest de buitenunit minder snel doordat het vermogen geknepen wordt. Helaas blijkt in deze modus dat de buiten ventilator ook fors trager gaat draaien en lagere ventilator snelheid betekend weer meer bevriezen.

De print die ik nu erin heb geplaatst zorgt er bij mij voor dat ik - zonder silent mode en zonder stroombegrenzing (16A)- toch ervoor kan zorgen dat de Therma V niet meer volgas gaat bij opstarten maar rustig opstart en zijn vermogen laag houdt als het niet nodig is. Door vervolgens de ventilator buiten maximaal te laten draaien, heb ik veel minder defrosts. Soms zelfs helemaal 0 gedurende de dag.

Samengevat
Probleem Pendelen
-> Bij mij opgelost naar minder dan 1 of 2 keer per 24h. Dit was hiervoor zo`n 100 a 120 keer per 24h.
Probleem bevriezen buitenunit
-> Opgelost door geen silent mode te gebruiken maar juist vermogen te knijpen. Defrost van meermaals per uur naar slechts enkele keren per dag.
Probleem volgas bij aanzetten extra verwarming waardoor er een sloot koud water komt in de leidingen
-> Opgelost door de uitgaande watertemperatuur te monitoren. Bij een plotselinge dip wordt gelijk de Tgewenst tijdelijk (+-20seconden) fors omlaag gezet zodat de warmtepomp niet volgas gaat.

Dit was gisteren. Ik woon in een vochtig gebied / naast het bos, buiten temperatuur schommelde tussen +3 en +2 graden. Je kunt zien, geen defrosts, geen pendelen. En om 18.00 uur en 19.00 uur en 20.00 uur gaan er verwarmingen aan bij ons (slaapkamer). Je ziet de forse korte dip in de water temperatuur, maar ook nu blijft hij gewoon rustig door werken zonder pendelen.
Nu lijkt het overigens of het allemaal al perfect werkt, maar dat is nog niet zo, soms zie ik toch eigenaardig gedrag voorbij komen in de grafieken, en dan probeer ik dat weg te werken in mijn routine waar mogelijk.
[Afbeelding]

Voor gebruikers met Evohome, is er een extra voordeel te behalen omdat Evohome de thermostaat gaat pendelen (=meermaals per uur aan uit zetten van de thermostaat) om de gewenste temperatuur te behouden in je huis.

Evohome
Als Evohome bijvoorbeeld 10% warmte denkt nodig te hebben, dan zet hij de warmtepomp elke 20 minuten voor slechts 2 minuten aan |:( . Als Evohome dan 2 minuten warmte vraagt, dan is de Therma werkelijk minder dan 1 minuut aan voordat hij geforceerd uitgezet wordt door Evohome. Dit komt omdat de Therma niet direct de warmtepomp start maar na +- 1 min (afhankelijk van de instellingen).

Deze print leest nu de Evohome thermostaat in, en converteert dit aan/uit patroon van Evohome naar een percentage (0-100%). Dit doet hij door te lezen hoe lang de thermostaat aan staat en hoe lang deze uit staat. Deze duration converteert hij naar een percentage. Vervolgens kun je via de app instellen bij welk percentage de Therma V aan gaat en bij welk percentage uit. Zo heb ik ingesteld dat hij aangaat vanaf 40% en uitgaat bij 10%. Dit blijkt beter dan verwacht uitmuntend te werken.
Later wil ik dit, als dat nuttig blijkt, converteren naar een lagere aanvoer temperatuur bij een lager percentage, maar voor nu lijkt dit al heel goed te werken dus wellicht niet nodig.

WAR mode
Sinds kort heb ik ook WAR mode geïmplementeerd, de buiten temperatuur bepaald dan de water aanvoer temperatuur via deze tabel. Dus is het buiten 0 graden, dan wordt de water temperatuur 44 graden.

[Afbeelding]

Hieronder wat je ziet op je mobiel. Ik moet het een en andere nog betere namen geven maar het geeft je een idee. Alles werkt via WiFi.
[Afbeelding]
toon volledige bericht
Ik ben steeds mee enthousiast over de print. Ook het aan te passen WAR schema! @mouse86 Wanneer denk je dat de print "productieklaar" is en moet ik de externe thermostaat eraf halen voordat ik de print ga plaatsen?

Edit 11:45: Nog even een vraagje. Kan je met de print ook de hysterese beïnvloeden. Nu is dat standaard -0.5 , +1.5. Ik zou dat graag variabel willen kunnen instellen (of beïnvloeden).

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
RuudGlorius schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:44:
@apepannetje inderdaad silent versie,maar op de control panel kan je die instellen kwa tijd,maar daar staat die niet op...

Als ik het zo lees is het ook de moeite waard om de wp een keer goed in te regelen dan,echter heb ik daar geen kaas van gegeten, zitten hier ook mensen op dit forum die dat ook voor hun rekening nemen (uiteraard tegen uurtje factuurtje)?
@RuudGlorius heb je een PM gestuurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-06 20:04
@mouse86
Kan de print eigenlijk ook in de buitenunit hangen ipv bij de controller?
En de print kan dan tegelijk functioneren met de controller, en de aansturing daarvan wat tweaken?

En laatste misschien domme vraag: kan dit alleen vanuit thuis netwerk benaderd worden? Of moet ik het dan bv met Homey koppelen, om op die manier de data/aansturing te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudGlorius
Hi vakbazen,
Ff ter info, vanmiddag een b20 aardlekschakelaar gemonteerd en sindsdien is de wp niet meer uitgevallen.. dus dat is top! Dank aan dit forum!

Zit echter nog met wat vragen/probleempjes maar ik zal proberen het 1 voor 1 neer te leggen. Ik voeg 2 foto's toe zodat jullie kunnen zien wat het probleem is met betrekking tot de dhw temp die niet in te stellen is..

Opstelling is 2 buffervaten, 600 l met hygiëne spiraal voor vloerverwarming,en 400 l voor tapwater (die loopt eerst door het ander vat heen),buiten staat dus de 9 kw lg ,afgevuld met antivries die door de spiralen gaat.

Heeft iemand hier trouwens wat standaard settings/adviezen voor de afstelling ervan?ik heb alleen de controller van lg tot mijn beschikking

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zkHhJr7PTGvD1rZA4MZqgEeM37c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SwkPyjeUL1gxKDAFdMHpZg4j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/16GasmroifB295jWQi8TzWwLi4Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tlNJjXFiY5Tf0AU2KMBIAC2X.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joep2020
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12-05 19:08
RuudGlorius schreef op woensdag 22 december 2021 @ 21:03:
Zit echter nog met wat vragen/probleempjes maar ik zal proberen het 1 voor 1 neer te leggen. Ik voeg 2 foto's toe zodat jullie kunnen zien wat het probleem is met betrekking tot de dhw temp die niet in te stellen is..
Domme vraag: heb je de functie aangezet?
(Bolletje van DHW selecteren en op de 'aan' knop drukken, die verlichte knop)

In een post van mij, iets hierboven, heb ik een aantal instellingen van DHW beschreven. Wellicht heb je daar ook wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudGlorius
@joep2020 holy shit,hoe konden we hier overheen kijken... sorry sorry,hij staat nu inderdaad aan, super tof dat in 1 dag forum al 2 problemen zijn verholpen, ik krijg steeds meer vertrouwen in de wp..

Iemand dan toevallig standaard settings liggen waarmee we vooruit kunnen? Heb het idee dat de wp het toch moeilijk heeft op het moment met veel defrosts

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Wat me wel opvalt is dat ik tot 5 graden ofzo op 27/24 het huis wel makkelijk warm kan houden en nu met -2 achtig het naar minimaal 30/27 moet. Toch veel verlies door die defrosts. Ook op silent. Ik heb hem nu maar op WAR gezet en dan regel ik op retour, want de stooklijn werkt niet echt goed zo.

Hoop dat door die wifikit van Mouse de defrosts veel minder worden en een stooklijn een beetje goed in te stellen wordt.

Nu mis ik het ook wel dat ik de wp nog steeds op rubbers heb staan en niet op veren. De steeds wisselende toeren trilt toch aardig door op het platte dak. Gelukkig staat hij op de badkamer.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudGlorius
Vraag aan de vakbazen:

Vandaag heel de dag de kachel boven aangehad, temperatuur van cd buffervat en ssw vat allebei 40 graden c

Toch is de wp z'n best aan het werk (zie display) ik kan alleen in de setting van de.controller van lg, maar waar moet die ongeveer op staan? Heb boven een thermostaat van honeywel hangen,controller van lg hangt in de kelder..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9MCUT2cpZZAgURqp9YfTKrWbGVo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tz7cvvGXPGZpC8AuwPE8rjwN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q9MHIwJ8ugJRlRTdT7OBwTfo30o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1cEChQNPRtgDWOqH3dbgGsnS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
@RuudGlorius

De controller hangt niet in de te verwarmen ruimte, je hebt een losse thermostaat aangesloten, dit moet je dus in het service menu in gaan stellen.

Met vloerverwarming is 41 graden gewenste waarde aan de hoge kant, zet dat eens op 35.

Nog beter maak een vrij vlakke stooklijn van bv 30 gr bij 15 graden en 40 graden bij min 10

Hoe zit dat met die buffer? Heb je nog losse pompen op je vloerverwarming?

Edit, zie onder thermostaat zit op vw pomp en klep, dus instelling thermostaat in service menu niet nodig omdat de LG niet is voorzien van externe thermostaat.

[ Voor 15% gewijzigd door Cees-JanH op 29-12-2021 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
RuudGlorius schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 21:06:
Vraag aan de vakbazen:

Vandaag heel de dag de kachel boven aangehad, temperatuur van cd buffervat en ssw vat allebei 40 graden c

Toch is de wp z'n best aan het werk (zie display) ik kan alleen in de setting van de.controller van lg, maar waar moet die ongeveer op staan? Heb boven een thermostaat van honeywel hangen,controller van lg hangt in de kelder..

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je je SWW gekoppeld aan je vloerverwarming?
Want blijft je sww dan niet rond die temperatuur hangen? Dan heb je legionella technisch een probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
Het is inderdaad ietwat vreemd, opde foto lijkt het linker vat de buffer, de rechter sww.beide vaten worden beurtelings verwarmd via de spiraal. Ik zie daar hoop knietjes en verloopjes, hoeveel water krijg je door de spiraal? Is dat allemaal 32 mm ?

De leiding met de pomp lijkt nog kleiner, en zuigt die onder uit t vat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudGlorius
@Cees-JanH @rolandmegens

Bedankt voor de reactie.. ik zal de situatie iets beter omschrijven om een beter beeld te krijgen

De 2 vaten zijn nu onbedoeld aan elkaar verbonden vanwege een driewegklep die nog niet top functioneerd (verkeerd aangesloten waarschijnlijk), maar daar gaan we ook zsm mee aan de slag.. er zit een 3weg klep tussen, maar die verdraaid nog niet bij een warmtevraag vanuit sww(dhw).

In de woonkamer hangt een thermostaat die alleen een 2weg klep vanuit het grote bufffervat opendraaid en tegelijkertijd de vw pomp aanstuurt ( zit op de retour). De lg controller hangt beneden in de kelder.

@Cees-JanH Ik heb de sturing alleen op "water temp" staan, moet ik dan nog steeds iets in de controller veranderen omdat ik boven die thermostaat heb hangen?

Systeem is afgevuld met glycol,die antifreese setting staat op off.

Verder heb ik geen idee wat ik moet veranderen bij de instellingen om iets aan de stooklijn te doen,maar als jullie iets kunnen zeggen over de volgende setting,graag!

Ik heb de volgende setting erin staan( ik snap dat er wellicht niks van klopt dus ik hoop dat jullie me vooruit kunnen helpen)

Temp sensor, water
Lucht verwarming temp inst, 16 max 30
Water verwarming temp inst,34 max 44
Dhw temp inst,37 max 52
Buiten temp voor aut.modus,min -8 Max 20
Binnenlucht temp voor aut. Modus min 16 max 26
Lwt voor aut. Modus, min 28 max 39
Tank instelling 1,min 3 max buitentemp 40
Tank 2,hysterese 2,voorrang op vloerverwarming
Tankverwarmer,niet gebruiken
Verwarming temp.,op invoer
Rest alles op type 0

Ik hoop iets van jullie te horen, ik kom er namelijk met de manual van LG niet uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudGlorius
Oja,en ik stook er gemiddeld deze week makkelijk 50 a 60 kw ( per dag) doorheen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
@RuudGlorius met vloerverwarming draaien met een aanvoer van 48 graden is veel te hoog.

Ik draai op minimaal 30 , bij de Tb onder 6 verhoog ik die handmatig naar 35, daarmee bleef t ook bij 3 graden vorst 21 graden binnen(met hulp van cv om deze Ta te behalen)

Zet de thermostaat in de woonkamer eens op zijn hoogst, zodat klep open blijft en vw pomp aan. Nu kun je met de watertemperatuur bij de aanwezige Tb de ruimte temperatuur instellen, wellicht is nu die 30 al te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
RuudGlorius schreef op woensdag 29 december 2021 @ 10:29:
@Cees-JanH @rolandmegens

Bedankt voor de reactie.. ik zal de situatie iets beter omschrijven om een beter beeld te krijgen

De 2 vaten zijn nu onbedoeld aan elkaar verbonden vanwege een driewegklep die nog niet top functioneerd (verkeerd aangesloten waarschijnlijk), maar daar gaan we ook zsm mee aan de slag.. er zit een 3weg klep tussen, maar die verdraaid nog niet bij een warmtevraag vanuit sww(dhw).

Dit is flow vanaf warmtepomp, moet echt wel 32mm zijn, is dat ook zo?

In de woonkamer hangt een thermostaat die alleen een 2weg klep vanuit het grote bufffervat opendraaid en tegelijkertijd de vw pomp aanstuurt ( zit op de retour). De lg controller hangt beneden in de kelder.

Dit is naregeling op je vloerverwarming, welke verdeler heb je?

@Cees-JanH Ik heb de sturing alleen op "water temp" staan, moet ik dan nog steeds iets in de controller veranderen omdat ik boven die thermostaat heb hangen?

Nee

Systeem is afgevuld met glycol,die antifreese setting staat op off.

Glycol schijnt performance te verlagen, is een keuze, ik heb 't er niet in en vertrouw op elektra leverancier.

Verder heb ik geen idee wat ik moet veranderen bij de instellingen om iets aan de stooklijn te doen,maar als jullie iets kunnen zeggen over de volgende setting,graag!

Staat redelijk goed omschreven in de eerste pagina's van dit topic

Ik heb de volgende setting erin staan( ik snap dat er wellicht niks van klopt dus ik hoop dat jullie me vooruit kunnen helpen)

Temp sensor, water ok
Lucht verwarming temp inst, 16 max 30 nvt in jouw geval
Water verwarming temp inst,34 max 44 min 25 max 40
Dhw temp inst,37 max 52 ??heb ik niet?
Buiten temp voor aut.modus,min -8 Max 20
Binnenlucht temp voor aut. Modus min 16 max 26
Lwt voor aut. Modus, min 28 max 39
Tank instelling 1,min 3 max buitentemp 40
Tank 2,hysterese 2,voorrang op vloerverwarming
Tankverwarmer,niet gebruiken
Verwarming temp.,op invoer fout op aanvoer regelen
Rest alles op type 0

Ik hoop iets van jullie te horen, ik kom er namelijk met de manual van LG niet uit
toon volledige bericht
Ik heb hierboven e.ea wat ik weet aangevuld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RuudGlorius
@Cees-JanH
Dank voor je antwoord, ik heb de instelling wat veranderd, wp loopt nu in ieder geval veel rustiger, maar (helaas) was het vandaag best warm buiten..

Voor nu al winst, maar ff afwachten met het weer. Ik ga volgende week ook aan de gang met de 3weg klep, zodat de sww tank apart kan worden opgewarmt..

• Cees-JanH
RuudGlorius schreef op donderdag 30 december 2021 @ 22:43:
@Cees-JanH
Dank voor je antwoord, ik heb de instelling wat veranderd, wp loopt nu in ieder geval veel rustiger, maar (helaas) was het vandaag best warm buiten..

Voor nu al winst, maar ff afwachten met het weer. Ik ga volgende week ook aan de gang met de 3weg klep, zodat de sww tank apart kan worden opgewarmt..
Welke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Ik vind het jammer dat ik eigenlijk boven de 2 graden beter op de retour kan sturen zodat ik op 24/25c retour kan hangen. En daar beneden op invoer sturen bv 32c zodat hij niet door gaat blazen naar bv 37c om de retour temp te halen.
En dan dus ook snel een defrost nodig heeft.

Ik hoop dat met de wifi sturing het op sturen op retour cq invoer vastgezet kan worden. Het moet uiteindelijk wel gebruiksvriendelijk zijn/worden.

Ik ga er waarschijnlijk ook nog 2 fancoils op aansluiten boven en dan kijken of net koelen en verwarmen daar leuk mee wil

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudGlorius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolf Breuer
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 10-06 09:46
De beste wensen voor 2022.
Moge we nog vele uurtjes plezier hebben van onze wp.
Groetjes Rolf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
Beste wensen allemaal, voorspoedig 2022!

ik bedoelde welke instelling waarop, zo wordt het voor anderen ook duidelijker wat voor gevolgen de wijzigingen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
Ook de beste wensen aan iedereen,en een goede Cop in 2022 toegewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
De nieuwe subsidie lijst is gepubliceerd !!

Link

Helaas is de silent warmtepomp niet opgenomen in de lijst.

Daarin tegen is de subsidie wel zover verhoogd, dat als je nu eentje koopt, je minder dan 1000 euro kwijt bent inclusief verzenden!!

Bijvoorbeeld mijn 9kW model; 3400 euro incl verzenden zijn de kosten. 2700 euro is de subsidie nu (was 1800).

[ Voor 13% gewijzigd door mouse86 op 03-01-2022 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-06 14:49
ik zie mijn combinatie er niet tussen staan. Kan dit, of moet die dan nog toegevoegd worden?
HU071MR.U44 buitenunit (die staat er wel in) met HN091MR.NK5 binnenunit (deze dus niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
mouse86 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 09:16:
De nieuwe subsidie lijst is gepubliceerd !!

Link

Helaas is de silent warmtepomp niet opgenomen in de lijst.

Daarin tegen is de subsidie wel zover verhoogd, dat als je nu eentje koopt, je minder dan 1000 euro kwijt bent inclusief verzenden!!

Bijvoorbeeld mijn 9kW model; 3400 euro incl verzenden zijn de kosten. 2700 euro is de subsidie nu (was 1800).
Ook beste wensen allemaal van mij.

De link is: https://www.rvo.nl/sites/...%201%20januari%202022.pdf

Vraagje: hoe gaat het met de printjes?

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudGlorius
Cees-JanH schreef op zondag 2 januari 2022 @ 10:28:
[...]

Beste wensen allemaal, voorspoedig 2022!

ik bedoelde welke instelling waarop, zo wordt het voor anderen ook duidelijker wat voor gevolgen de wijzigingen hebben.
Ik heb nu op de aanvoer geregeld en dan op 42 graden. Dan wordt het water 40 graden. Dit heb ik nu gedaan omdat de 3 weg klep nog niet naar behoren functioneert (draait niet, zit op 3way A) en zodat we wel warm SSW water hebben . Ik hoop deze week nog iets met die klep te kunnen doen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandmegens
RuudGlorius schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:43:
[...]

Ik heb nu op de aanvoer geregeld en dan op 42 graden. Dan wordt het water 40 graden. Dit heb ik nu gedaan omdat de 3 weg klep nog niet naar behoren functioneert (draait niet, zit op 3way A) en zodat we wel warm SSW water hebben . Ik hoop deze week nog iets met die klep te kunnen doen..
Je kan de klep ook elektrsich afkoppelen en dan handmatig op de goede stand draaien voor een SWW run. Heb ik ook voor een paar dagen gedaan toen ik problemen had met de 3-weg klep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RuudGlorius
rolandmegens schreef op maandag 3 januari 2022 @ 20:12:
[...]

Je kan de klep ook elektrsich afkoppelen en dan handmatig op de goede stand draaien voor een SWW run. Heb ik ook voor een paar dagen gedaan toen ik problemen had met de 3-weg klep
Dus in de sww stand zetten en op de controller DHW eens op 50 graden zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
RuudGlorius schreef op maandag 3 januari 2022 @ 20:18:
[...]

Als het even kan midden op de dag met de hoogste buitentemperatuur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
RuudGlorius schreef op maandag 3 januari 2022 @ 20:18:
[...]

Inderdaad. Je moet het wel een beetje timen, want als de sww run klaar is moet je best snel zijn met terug zetten op de andere stand, anders koelt je sww best snel af. Je kan ook bv sww run op 58 graden zetten en dan handmatig sww run uitzetten bij zo'n 50 graden, en dan paar seconden (tot halve minuut) later de klep omzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolf Breuer
@RuudGlorius
Heb je de draden van de 3 weg klep niet verkeerd aangesloten?
Draai de middelste met rechts eens om.
De klep staat al het goed is zonder stroom al op verwarming. De middelste draad is de nul draad. Links en rechts daarvan is sww of verwarming.
Groetjes Rolf

[ Voor 40% gewijzigd door Rolf Breuer op 04-01-2022 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudGlorius
@Cees-JanH @rolandmegens @Rolf Breuer

Allen dank voor het meedenken, ik hoop daar deze week mee aan de gang te kunnen, het regent nu pijpenstelen hier .. Fijn dat iedereen elkaar zo helpt, daar worden we met zn allen beter van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woger
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-04-2024
@RuudGlorius
Welke 3 weg klep heb je? Ik had die van mij met de WP mee besteld in Slovenie. Dat was echter een systeem dat niet werkt met de LG. Ik heb daarom in de WP een koppeling gemaakt van de 230V naar de kabel van de 3 weg klep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
Terug op het forum, vorig voorjaar wat vragen gesteld over de aanschaf van de wp van LG 9kW 230 of de 12kW 400.
Het is een 9kW 230V geworden zonder tapwater maar met buffer.
Draai nu een paar maand en binnenkort zal ik mijn systeem uit de doeken doen.
Tot op heden nog nog geen tijd vrijgemaakt om me in de regelingen, grafieken en andere ins en outs te verdiepen. Hij draait op AI en kan het wel warm krijgen.
Daar wil ik nu me gaan beginnen. Heb het hele forum vwb LG vanaf het begin opnieuw helemaal doorgespit en alles gelezen.
Leuk om te zien dat er de laatste maanden diverse nieuwe mensen zijn toegetreden en ook de nodige info geven maar ook vele vragen stellen.
Gelukkig ben ik net op tijd met het verdiepen begonnen zodat ik nog net mooi mee kon doen met de controller die Mouse gaat maken. Dit gebeuren maakt me erg nieuwsgierig en ga ik op de voet volgen.

Inmiddels is mij wel duidelijk geworden dat de LG het moeilijk heeft met de temperaturen die net boven het vriespunt liggen.
Voor ik mijn ervaringen post met wat grafieken wil ik even mijn basiskennis verdiepen. Ik zit met vragen over het defrosten die ik nog niet beantwoord kan krijgen:

1.Hoe neem ik een defrost feitelijk waar? Kan ik dit ergens aflezen of uitlezen in het systeem van LG zelf?

2.Hoe kom ik erachter hoe vaak per dag de wp dat doet? ik zie het wel heel soms op het schermpje maar kan dit natuurlijk niet de hele dag en zeker niet 's nachts bijhouden.

3. Hoe kan ik zien hoelang een defrost duurt?

4. Uit naspeuringen op het forum heb ik begrepen dat er 2 soorten "defrosten" zijn:
a. een defrost waarbij de condensor bevriest.
b. een waarbij de compressor bevriest.
is deze aanname juist??

5. Waar haalt de wp feitelijk zijn energie vandaan om een defrost te kunnen beëindigen?
Ik zou me kunnen voorstellen dat hij dit uit het buffervat haalt. Pomp laten omdraaiien en genoeg warm water om te ontdooien. Maar als je nu GEEN buffervat hebt??
Volgens mij zit er nergens een verwarmings element in de wp.
Een verklaring voor het ontdooien van de compresser zou zijn dat deze als het ware onder stroom wordt gezet en daardoor verwarmt wordt.

Ben benieuwd of iemand deze vragen kan beantwoorden.
Als wij/ik het defrosten goed begrijpen dan kun je vgl mij ook beter snappen hoe je het een en ander zo kunt instellen of beïnvloeden dat het proces zo gunstig als mogelijk verloopt.
Wellicht kan Mouse er ook iets over zeggen of zijn nieuwe regeling hier ook op in werkt.
Toevoeging: het HomeWizard systeem heb ik ook geïnstalleerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanAllElectric
montebaldo55 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 22:22:

Inmiddels is mij wel duidelijk geworden dat de LG het moeilijk heeft met de temperaturen die net boven het vriespunt liggen.
Voor ik mijn ervaringen post met wat grafieken wil ik even mijn basiskennis verdiepen. Ik zit met vragen over het defrosten die ik nog niet beantwoord kan krijgen:

1.Hoe neem ik een defrost feitelijk waar? Kan ik dit ergens aflezen of uitlezen in het systeem van LG zelf?

2.Hoe kom ik erachter hoe vaak per dag de wp dat doet? ik zie het wel heel soms op het schermpje maar kan dit natuurlijk niet de hele dag en zeker niet 's nachts bijhouden.

3. Hoe kan ik zien hoelang een defrost duurt?

4. Uit naspeuringen op het forum heb ik begrepen dat er 2 soorten "defrosten" zijn:
a. een defrost waarbij de condensor bevriest.
b. een waarbij de compressor bevriest.
is deze aanname juist??

5. Waar haalt de wp feitelijk zijn energie vandaan om een defrost te kunnen beëindigen?
toon volledige bericht
1: LG geeft het aan in het display. Verder kan je het in home assistant (HASS) meten als de TA < TR of als TA sterk daalt graden tijdens draaien.

2: Dat zou je dus in HASS kunnen bijhouden

3: Dat kan je in HASS meten. Ik meet het zelf tussen 2 TA targetpunten (voor en na defrost). Bij mij ca 10 minuten.

4a: Ja
4b: Gelukkig niet. Zou niet best zijn.

5: Bij een standaard LG monoblock (zonder extern elektrische element) wordt -ook zonder buffervat- de warmte weer uit het CV circuit gehaald. Met een extern element (sommige teweakers hebben die aangeschaft van LG zelf of een zelfbouw versie) wordt het element voor een paar minuten bijgeschakeld.

Ik hoop dat we dit allemaal met de printplaat van @mouse86 kunnen meten (=doorgeven aan HASS) met de gegevens van de LG zelf. Ook kunnen we het gedrag van de LG beïnvloeden zodat de LG rustiger loopt en minder defrosts heeft.

Misschien dat een van de tweakers met een extern element even reageert of het extern element ook echt helpt bij defrosts, hoeveel kWh dat vergt en of het effectief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudGlorius
woger schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 14:59:
@RuudGlorius
Welke 3 weg klep heb je? Ik had die van mij met de WP mee besteld in Slovenie. Dat was echter een systeem dat niet werkt met de LG. Ik heb daarom in de WP een koppeling gemaakt van de 230V naar de kabel van de 3 weg klep.
Ik heb er 1 van whatts, vanmiddag aan het rommelen geweest, en het werkt!! Pff echt super fijn! Installateur was er toendertijd mee.bezig geweest maar niet de dhw in de controller aan gezet, nu ging de temp van dhw van 40 naar 50 in ongeveer een kleine 45 minuten..

Ik vraag me verder wel af wat de juiste instellingen zijn verder kwa dhw instellingen,maar dat komt nog wel,alles stap voor stap 😀

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mouse86
Een update van de voortgang van de print voor de LG Therma V :9~ . Enkele weken geleden ben ik overgestapt naar Modbus als communicatie tussen mijn print en de Therma V warmtepomp. De eerdere print (ik noem hem version-1) werkte nog via de LG indoor Thermostaat.

Er zijn enkele grote voordelen aan deze overstap
  • A) Voorheen kon ik maximaal elke 60 a 90 seconden een update krijgen over de actuele water temperaturen. Nu met de overstap naar Modbus krijg ik maar liefst elke halve seconde een update van de water temperaturen in de Therma V. Hierdoor wordt de regeling nóg beter
  • B ) Voorheen kon ik niet de buitentemperatuur inlezen omdat deze waarde niet wordt meegegeven aan de indoor thermostaat. Met de overstap naar Modbus kan ik ook de outdoor temperatuur inlezen. Hierdoor kan de print voor elke buiten temperatuur de meest optimale verwarmingstemperatuur instellen (WAR).
  • C) Ik kan nu rechtstreeks de Therma V thermostaat aansturen die ook officeel ondersteunt wordt door Therma V. Daardoor kan de print nu zelf kiezen of de Therma V moet verwarmen of koelen en wanneer de Therma V aan en uit mag gaan. Hierdoor kan Evohome (of Tado), via mijn print, de LG Therma aansturen aan de hand van de hoeveelheid warmtevraag van deze slimme thermostaat. Net zoals Opentherm doet.
  • D) Mijn print kan nu een drieweg klep aansturen waardoor ik zelf kies wanneer de warm water tank (DHW) verwarmd wordt. Hierdoor kan ik een smart aansturing maken door bijvoorbeeld tijdens daluren of bij overschot aan stroom (solar PV) prioriteit te geven om de DHW tank te verwarmen.
Kortom, allemaal verbeteringen aan de print en ook de software.
Inmiddels noem ik deze print zelf Version-2.

Legal Issue reverse enginering -O-
Het liefst had ik jullie al voorzien van deze print. Ik had er zelfs al 10 klaar liggen en nog 10 stuks die ik nog moest solderen. Echter ben ik geattendeerd dat ik een Legal issue kan krijgen als ik versie 1 print aanbied. Dit komt omdat mijn print version-1 is ontstaan door reverse engineering van een gesloten, proprietary bus van de LG Thermostaat. Deze version-1 print concurreert vervolgens met de LG Wi-Fi stick die 250 euro kost. Door het verkopen van versie 1 van mijn print zou de LG Wi-Fi stick overbodig worden met gevolg dat LG inkomsten mist.

Version-2 maakt geen gebruikt van reverse enginering en gebruikt de open en gedocumenteerde Modbus aansluiting van de Therma V. De oude printen gaan de recycling in en ik heb een nieuwe print getekend en daar is een eerste proto van onderweg.

Version 2 aansluiten
Een verandering bij versie 2 is dat deze exclusief gemonteerd kan worden in de buitenunit op de officiële Therma V bus aansluiting schroefklemmen.

Ethernet erbij
Ik heb de nieuwe print ook voorzien van een Ethernet aansluiting want niet iedereen zal goed WiFi hebben in zijn buitenunit. Dus je hebt ethernet EN WiFi als keuze! :9~

Voeding.
Version-2 print heeft een voeding nodig. Alles tussen 9 en 30 volt DC mag. Ik gebruik de "Mean Well HDR-15-12" die 12 euro kost. Deze voeding is direct op de Therma V 230vac aan te sluiten dus er hoeft geen extra stopcontact te komen. Ik kies er bewust voor de voeding niet meer via de Therma V af te tappen, zodat alles volgens de regels verloopt en er 2 gescheiden systemen zijn. Met deze keuze zie ik geen reden dat de garantie komt te vervallen als je mijn print zou installeren, wel zo fijn lijkt mij O+

Verloop
Kortom, de proto is onderweg. Als ik verder ben kom ik bij jullie terug met een update met foto's. Tot die tijd draait de huidige proto nog steeds erg goed en ben ik zelf enorm tevreden hoe het nu draait. Sinds de overstap van gas CV naar deze Therma V heb ik geen stukje last gehad dat het huis of water niet warm is. En aan de energie rekening zie ik dat ik nu ook goedkoper uit ben dan de CV ketel.

Ik krijg veel vragen overigens via PM en email. Hoewel ik ze graag allemaal wil beantwoorden, zou ik toch iedereen willen vragen om dit niet te doen via PM of email. Graag vragen in dit topic plaatsen zodat iedereen mee kan helpen maar er ook van kan leren. ;)

Alleen als je een print wilt hebben, stuur dan een privé bericht (PM).

Ik wens jullie allemaal nog een heel mooi jaar toe! :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beumer
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-06 17:21
mouse86 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:17:
Voeding.
Version-2 print heeft een voeding nodig. Alles tussen 9 en 30 volt DC mag. Ik gebruik de "Mean Well HDR-15-12" die 12 euro kost. Ik kies er bewust voor de voeding niet meer via de Therma V af te tappen, zodat alles volgens de regels verloopt en er 2 gescheiden systemen zijn.
Komt de print dan in de buitenunit te hangen? Verder wel heel enthousiast over deze aanpak, natuurlijk wel jammer dat je wat dingen opnieuw moet ontwikkelen maar voor de toekomst wel een stuk flexibeler en vooral minder kans op legal gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
Een update van de voortgang van de print voor de LG Therma V :9~ . Enkele weken geleden ben ik overgestapt naar Modbus als communicatie tussen mijn print en de Therma V warmtepomp. De eerdere print (ik noem hem version-1) werkte nog via de LG indoor Thermostaat.

Er zijn enkele grote voordelen aan deze overstap
  • A) Voorheen kon ik maximaal elke 60 a 90 seconden een update krijgen over de actuele water temperaturen. Nu met de overstap naar Modbus krijg ik maar liefst elke halve seconde een update van de water temperaturen in de Therma V. Hierdoor wordt de regeling nóg beter
  • B ) Voorheen kon ik niet de buitentemperatuur inlezen omdat deze waarde niet wordt meegegeven aan de indoor thermostaat. Met de overstap naar Modbus kan ik ook de outdoor temperatuur inlezen. Hierdoor kan de print voor elke buiten temperatuur de meest optimale verwarmingstemperatuur instellen (WAR).
  • C) Ik kan nu rechtstreeks de Therma V thermostaat aansturen die ook officeel ondersteunt wordt door Therma V. Daardoor kan de print nu zelf kiezen of de Therma V moet verwarmen of koelen en wanneer de Therma V aan en uit mag gaan. Hierdoor kan Evohome (of Tado), via mijn print, de LG Therma aansturen aan de hand van de hoeveelheid warmtevraag van deze slimme thermostaat. Net zoals Opentherm doet.
  • D) Mijn print kan nu een drieweg klep aansturen waardoor ik zelf kies wanneer de warm water tank (DHW) verwarmd wordt. Hierdoor kan ik een smart aansturing maken door bijvoorbeeld tijdens daluren of bij overschot aan stroom (solar PV) prioriteit te geven om de DHW tank te verwarmen.
Kortom, allemaal verbeteringen aan de print en ook de software.
Inmiddels noem ik deze print zelf Version-2.

Legal Issue reverse enginering -O-
Het liefst had ik jullie al voorzien van deze print. Ik had er zelfs al 10 klaar liggen en nog 10 stuks die ik nog moest solderen. Echter ben ik geattendeerd dat ik een Legal issue kan krijgen als ik versie 1 print aanbied. Dit komt omdat mijn print version-1 is ontstaan door reverse engineering van een gesloten, proprietary bus van de LG Thermostaat. Deze version-1 print concurreert vervolgens met de LG Wi-Fi stick die 250 euro kost. Door het verkopen van versie 1 van mijn print zou de LG Wi-Fi stick overbodig worden met gevolg dat LG inkomsten mist.

Version-2 maakt geen gebruikt van reverse enginering en gebruikt de open en gedocumenteerde Modbus aansluiting van de Therma V. De oude printen gaan de recycling in en ik heb een nieuwe print getekend en daar is een eerste proto van onderweg.

Version 2 aansluiten
Een verandering bij versie 2 is dat deze exclusief gemonteerd kan worden in de buitenunit op de officiële Therma V bus aansluiting schroefklemmen.

Ethernet erbij
Ik heb de nieuwe print ook voorzien van een Ethernet aansluiting want niet iedereen zal goed WiFi hebben in zijn buitenunit.

Voeding.
Version-2 print heeft een voeding nodig. Alles tussen 9 en 30 volt DC mag. Ik gebruik de "Mean Well HDR-15-12" die 12 euro kost. Ik kies er bewust voor de voeding niet meer via de Therma V af te tappen, zodat alles volgens de regels verloopt en er 2 gescheiden systemen zijn. Met deze keuze zie ik geen reden dat de garantie komt te vervallen als je mijn print zou installeren, wel zo fijn lijkt mij O+

Verloop
Kortom, de proto is onderweg. Als ik verder ben kom ik bij jullie terug met een update met foto's. Tot die tijd draait de huidige proto nog steeds erg goed en ben ik zelf enorm tevreden hoe het nu draait. Sinds de overstap van gas CV naar deze Therma V heb ik geen stukje last gehad dat het huis of water niet warm is. En aan de energie rekening zie ik dat ik nu ook goedkoper uit ben dan de CV ketel.

Ik krijg veel vragen overigens via PM en email. Hoewel ik ze graag allemaal wil beantwoorden, zou ik toch iedereen willen vragen om dit niet te doen via PM of email. Graag vragen in dit topic plaatsen zodat iedereen mee kan helpen maar er ook van kan leren. ;)

Alleen als je een print wilt hebben, stuur dan een privé bericht (PM).

Ik wens jullie allemaal nog een heel mooi jaar toe! :9~
toon volledige bericht
@mouse86 Ik zou me van de legal niet veel aantrekken zolang het binnen de tweakersgemeenschap blijft. Op github wordt zoveel reverse enginering gedaan. Dat LG geen betere app via hun wifi maakt is hun probleem. Ik heb die wifi module, maar je kan er niets/weinig mee. LG kan zich beter bezighouden met een betere aansturing en/of een app waarmee je zelf meer kan.

Leuk is dat modbus meer mogelijkheden geeft, maar aansluiten zal wel een groter probleem zijn. Dat moet nu in de buitenunit zelf denk ik. Ik heb geen ethernetkabeltje daar. Gaat de module ook met wifi werken?
Verder heb ik natuurlijk niet direct een 220V stopcontact voor de voeding |:(

Wat gaat deze versie kosten?

PS: zend zo'n versie 1 maar naar mij toe. Dan gooi ik de print wel in de vuilnisbak ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mouse86
JanAllElectric schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:32:
[...]

@mouse86 Ik zou me van de legal niet veel aantrekken zolang het binnen de tweakersgemeenschap blijft. Op github wordt zoveel reverse enginering gedaan. Dat LG geen betere app via hun wifi maakt is hun probleem. Ik heb die wifi module, maar je kan er niets/weinig mee. LG kan zich beter bezighouden met een betere aansturing en/of een app waarmee je zelf meer kan.

Leuk is dat modbus meer mogelijkheden geeft, maar aansluiten zal wel een groter probleem zijn. Dat moet nu in de buitenunit zelf denk ik. Ik heb geen ethernetkabeltje daar. Gaat de module ook met wifi werken?
Verder heb ik natuurlijk niet direct een 220V stopcontact voor de voeding |:(

Wat gaat deze versie kosten?

PS: zend zo'n versie 1 maar naar mij toe. Dan gooi ik de print wel in de vuilnisbak ;w
Even snel een bericht vanaf m'n mobiel.

Reverse engineering is ook toegestaan binnen de eu. Ook het publiceren van de resultaten mag. Daar ligt het probleem niet.

Maar je mag niet een apparaat maken dat concurreert met een accessoire van de fabrikant, die opgebouwd is door reverse engineering. Feitelijk komt dat neer op kopiëren van de fabrikant en dan goedkoper verkopen.

Het er niets van aantrekken is niet verstandig. Waarschuwing heb ik al. De volgende stap is dat ik mijzelf moet verdedigen met een advocaat. Die weg ga om niet belopen als er een prima alternatief is. Hoop dat je 't begrijpt. :)

De voeding kan je gewoon op de therma v aansluiten, geen extra stopcontact nodig hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
@mouse86 nu heb ik nog meer interesse.
Voeding zit erbij of zelf regelen? (Heb ik vast ook nog wel ergens).
WiFi is buiten vast wel te fixen. Een lankabel zie ik niet echt zitten.

Ding inregelen zal wel een dingetje worden, maar moest vanochtend de warmtepomp van invoer naar uitvoer zetten om het defrosten te verminderen en dat is ook niks.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
@mouse86

Fijn om te horen dat er bij de nieuwe version nog meer mogelijkheden zijn.
Mijn LG stick zit in de Wp kast, en draait perfect op WiFi.
Dus zal het voor de print ook voldoen.

P.s.Heb hier ook nog een kamstrup hangen deze lees ik visueel uit.
Deze zit vlak voor het buffervat.

Gr Apepannetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
Goed nieuws @mouse86 ! Ben heel benieuwd hoe het gaat werken, maar maak me ook wel zorgen of ik dit kan programmeren. Of maak je de software ook toegankelijk en beschikbaar?

Version-2 maakt geen gebruikt van reverse enginering en gebruikt de open en gedocumenteerde Modbus aansluiting van de Therma V.

Waar vind ik deze documentatie?
Edit blz 257 van installeren menu.

Vraag aan @mouse86 zie je inderdaad de temperaturen op 0,1 graad nauwkeurig?

[ Voor 46% gewijzigd door Cees-JanH op 06-01-2022 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
JanAllElectric schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 09:44:
[...]
1: LG geeft het aan in het display. Verder kan je het in home assistant (HASS) meten als de TA < TR of als TA sterk daalt graden tijdens draaien.

2: Dat zou je dus in HASS kunnen bijhouden

3: Dat kan je in HASS meten. Ik meet het zelf tussen 2 TA targetpunten (voor en na defrost). Bij mij ca 10 minuten.
dank voor de reactie, ben nu stuk verder
graag nog enige toelichting van jou.
om het hele systeem te monitoren ben ik van plan op een stuk of 10 punten tempsensoren aan te brengen.

jij hebt het over 2 TA Targetpunten.
moet ik nu fysiek 2 extra sensoren plaatsen?
en zo ja wat is dan de beste plek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KB1UDN
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 19-01-2023
Beste ervaringsdeskundigen, fijn om hier zoveel ervaringen te lezen.
Ik ben voornemens 12 kw LG monobloc warmtepomp LG-HM121M.U33 aan te schaffen om mijn huis mee te verwarmen.
Vrijstaande woning uit 1963. 80 meter2 (35 meter2 betreft een aanbouw met prima isolatie) vloerverwarming op bgg. 1e verd. 2 radiatoren op slaapkamers en vloerverwarming op badkamer. Vermoedelijk heb ik aan de 9 KW genoeg maar het lijkt me toch wijs voor de 12 te kiezen. Heeft een van jullie daar een mening over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KB1UDN
Ik lees dat er wat updates zijn geweest mbt print en sw. Weet iemand hier hoe ik kan controleren of die updates ook verwerkt zijn in mijn nog aan te kopen WP?
Mag ik er van uitgaan dat de WP bij -15 buiten nog 45 graden aanvoer kan halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
KB1UDN schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 08:57:
Beste ervaringsdeskundigen, fijn om hier zoveel ervaringen te lezen.
Ik ben voornemens 12 kw LG monobloc warmtepomp LG-HM121M.U33 aan te schaffen om mijn huis mee te verwarmen.
Vrijstaande woning uit 1963. 80 meter2 (35 meter2 betreft een aanbouw met prima isolatie) vloerverwarming op bgg. 1e verd. 2 radiatoren op slaapkamers en vloerverwarming op badkamer. Vermoedelijk heb ik aan de 9 KW genoeg maar het lijkt me toch wijs voor de 12 te kiezen. Heeft een van jullie daar een mening over?
Om goed te kunnen meedenken is het nodig om meer informatie te krijgen over je huis.

Wat voor isolatie heb je?
Vloer isolatie?
Dak isolatie?
Dubbelglas overal?
Wat voor verwarmingen en hoeveel vermogen zijn ze?

Elk huis is uniek en heeft zijn eigen behoeftes.
Hoe minder isolatie, hoe meer vermogen nodig is.
Hoe groter het huis, hoe meer vermogen nodig is.
Conventionele verwarmingen werken niet met 50 graden temperatuur. Je moet dan echt een lage temperatuur geschikte verwarming hebben.

En zo zijn er nog wel wat parameters die je zal moeten uitzoeken eerst :-).

Ik ben zelf begonnen door eerst de CV in te stellen op 50 graden en dan kijken of ik de koude winters nog kon doorkomen. Red je dat niet, dan moet je of meer isolatie of verwarmingen hebben met een groter afgifte vermogen.

[ Voor 8% gewijzigd door mouse86 op 07-01-2022 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:41
mouse86 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:53:
[...]

Om goed te kunnen meedenken is het nodig om meer informatie te krijgen over je huis.

Vloer isolatie?
Dak isolatie?
Dubbelglas overal?

Conventionele verwarmingen werken niet met 50 graden temperatuur. Je moet dan echt een lage temperatuur geschikte verwarming hebben.

Ik ben zelf begonnen door eerst de CV in te stellen op 50 graden en dan kijken of ik de koude winters nog kon doorkomen. Red je dat niet, dan moet je of meer isolatie of verwarmingen hebben met een groter afgifte vermogen.
toon volledige bericht
Conventionele radiatoren geven ook prima warmte af met lagere temperaturen alleen wat minder ;)

Als je flink hebt na geïsoleerd en de bestaande radiatoren hebt laten hangen hebben die al overcapaciteit en kan het zijn dat ze al voldoende warmte kunnen leveren op lage temperaturen.

Zelf heb ik vrijwel overal radiatoren. Dat ging alleen niet goed in de keuken aanbouw met plat dak en 3 zijden buitengevel. Daar heb ik nu wat extra muurverwarming.

Verder is een indicatie van het huidige gasverbruik voor verwarming ook handig om de benodigde wp capaciteit te bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1993jjohan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-06 17:48
Eigenlijk gewoon je CV eens op 45 graden ofzo zetten. Kijken of je het deze winter warm krijgt.

Eventueel andere radiatoren of radiator ventilatoren plaatsen waar nodig. Als je het dan warm krijgt dan kan een warmtepomp ook.

Maar ook zonder warmtepomp een CV ketel is ook efficiënter met lagere temperaturen. Want hoe lager de retour temperatuur hoe meer warmte de CV uit de rookgassen kan trekken. Een ketel op 80+ graden zetten is zeer inefficiënt maar zie je nog te vaak in woningen.

Kijk eens naar ketelklets op YouTube. Zeer interessante man met goede duidelijke uitleg over alles wat met energie en besparen te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KB1UDN
mouse86 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:53:
[...]

Vloer isolatie?
Dak isolatie?
Dubbelglas overal?

toon volledige bericht
Bedankt voor ieders reactie!
Spouw nageisoleerd. Maar dat is lang geleden met een soort synthetische veertjes. Ik verwacht er niet te veel van. 1 gevel is nieuwbouw met 10cm Pir in de spouw. Platte daken 40 M2 zijn 14cm Pir . Schuin dak is na geïsoleerd met 10cm Pir. Vloerisolatie bestaande bouw is er later ingemaakt. Nieuwbouw (40 M2) is volgens standaard.
Overal dubbel glas HR uit 2001.
3 ruimtes met radiatoren waarbij 50 graden voldoende is om te verwarmen in de winter. Rest is vloerverwarming.
Als de Wp 50 graden en 10kW kan maken bij -15 buiten twijfel ik er niet aan dat het goed komt. Kan hij dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
@KB1UDN
Als je 10kW denkt nodig te hebben bij -15, zou ik eerder gaan voor een 14kW model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
Je moet eigenlijk met 2 dingen goed rekening houden:
- kan jouw systeem (vloerverwarming, radiator etc) op relatief lage temperaturen je huis warm genoeg houden (30-40 graden water temperatuur)
- hoeveel vermogen kan jouw systeem afgeven. Een 14kw warmtepomp heeft bv geen nut als jouw radiatoren maar 6kw kwijt kunnen bij die temperaturen.

Daarna is het een relatief simpele zoektocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KB1UDN
Bedankt voor de tip’s.
Het is lastig te voorspellen welk aantal kilowatt ik nodig heb met welke aanvoertemperatuur.
Ik probeer te achterhalen of de warmtepomp bij -15 een aanvoertemperatuur van 50 graden haalt. Dit bij een afname van 10 kW.
Ik stel deze vraag omdat ik aan durf te nemen dat ik mijn huis dan ook op temperatuur kan krijgen. Misschien haal ik het ook met 45 graden of zelfs 40. Maar dat zal ik proefondervindelijk moeten vaststellen wanneer het ooit -15 is. Voor 3 dagen lang. Dit is erg lastig. De ruimten waar alleen radiatoren hangen hoeven ook. niet warmer dan 15 graden te worden. Overcapaciteit in de WP zal naar mijn vermoeden (door lezen in dit forum) invriezen dus ontdooicyclussen verminderen. Moduleren doen ze goed dacht ik gelezen te hebben. Ik neem liever te wat zwaarder dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
@KB1UDN
Begrijp je wel, had precies hetzelfde dilemma... wat is nou voldoende kW.

Uiteindelijk gewoon knoop doorgehakt en daarbij de CV ketel voorlopig ernaast met stekker eruit. Als het dan toch niet werkt zoals ik hoopte, dan gaat de CV stekker er weer in.

Maar zoals het er nu uit ziet is ons huis heerlijk warm met 0 gas. Ik wilde 6kW aan warmte. Ik koos voor 9kW model omdat ik las dat ze wel heel goed kunnen terug moduleren. Ik schat in dat mijn model naar zo`n 2 a 3kW terug kan moduleren terwijl het een 9kW model is.

En als ik nou toch iets groters nodig heb, dan is het met de huidige subsidie te realiseren voor +- 1000 euro. En als je de oude nog kan verkopen, dan nog zelfs nog minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KB1UDN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:41
KB1UDN schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 23:41:
Bedankt voor de tip’s.
Het is lastig te voorspellen welk aantal kilowatt ik nodig heb met welke aanvoertemperatuur.
Ik probeer te achterhalen of de warmtepomp bij -15 een aanvoertemperatuur van 50 graden haalt. Dit bij een afname van 10 kW.
Ik stel deze vraag omdat ik aan durf te nemen dat ik mijn huis dan ook op temperatuur kan krijgen. Misschien haal ik het ook met 45 graden of zelfs 40. Maar dat zal ik proefondervindelijk moeten vaststellen wanneer het ooit -15 is. Voor 3 dagen lang. Dit is erg lastig. De ruimten waar alleen radiatoren hangen hoeven ook. niet warmer dan 15 graden te worden. Overcapaciteit in de WP zal naar mijn vermoeden (door lezen in dit forum) invriezen dus ontdooicyclussen verminderen. Moduleren doen ze goed dacht ik gelezen te hebben. Ik neem liever te wat zwaarder dan.
Als je weet wat je gasverbruik was bij verschillende buitentemperaturen, dan kan je een lijn tekenen en die extrapoleren naar -10. Voor 1 M3 gas kan je daarbij 8,8 kWh warmte aanhouden. Dan krijg je iets dergelijks:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZVaXXD1le2dla7XouMdvYaM8C8Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D2cd19koYZ9SNlWq0iiCqvdj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolf Breuer
@mouse86

Fijn te lezen dat je al met een versie 2 bezig bent. Ik denk wel dat de wifi een gemis word. Niet iedereen is in staat om een bedrade verbinding te leggen. Is er een optie dat de tweaker zelf er wifi aan toe voegt? Mischien is het mogelijk dat je die versie 1 printen kaal verkoopt met een componenten lijst. Dan kan de tweaker deze zelf in elkaar zetten en voorzien van software. Zo doe jij toch niets illegaals meer.
Even een andere vraag nu je toch met de modbus bezig bent. Is er een mogelijkheid om het opgenomen vermogen re meten? Of dit mee te nemen in de software? Zodat de tweaker zelf een modbus energie meter er tussen kan plaatsen. Zo hebben we ook gelijk een beeld wat het opgenomen vermogen is. Dit in combinatie met het uitlezen wat er aan vermogen uit gaat dan heb je toch gelijk een beeld van de cop.

Het zijn maar een paar ideeën.
Groetjes Rolf

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mouse86
@Rolf Breuer

WiFi is niet weg hoor!
Ethernet is erbij gekomen :9~ . Dus je kan zelf kiezen of je via WiFi gaat verbinden of via Ethernet.

Ik heb meerdere vragen gekregen of ik versie 1 niet 'onder de tafel' alsnog wil verzenden, dat ga ik niet doen. Ik voel me daar niet prettig bij. Bovendien is er een prima alternatief in de maak en hou ik mij graag aan de regels. O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anikologr
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-04-2022
Hallo uit Griekenland. Ik ben eigenaar van een LG 12KW therma v en heb dezelfde problemen met startstops. @mouse86 ik heb echt bewondering voor je pcb. Hoe kan ik er een van je kopen? Of is het te laat om nieuwe bestellingen te ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KB1UDN
Extrapoleren zou kunnen, zIj het dat de woning wordt verbouwd. In de opgegeven vierkante meters zijn 35m3 op de bgg nieuwe aanbouw welke komende zomer gepland staat. Ook maken wij nu nog gebruik van onze houtkachel waar ik dan een maandje mee moet stoppen.
Mijn keus is gevallen op de 14 kW. De oude ketel mag nog even blijven hangen voor de zekerheid. (En tapwaterverewarming)
De 1-fase uitvoering is nogal wat goedkoper. Zou de 14 kW voorgezekerd kunnen worden met 20 Ampere automaat? Of moet ik toch voor de 3-fase uitvoering gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KB1UDN
De houtkachel komt met/na de verbouwing te vervallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudGlorius
Goed,met het werkend maken van de 3weg klep en dus de mogelijkheid om de dhw Tank temperatuur te verhogen weer een nieuwe vraag

De optie tankontsmetting is vrijgekomen in de controller, als ik die run laat maken beweegt de 3 weg klep niet,kan dat kloppen of moet ik dan juist zorgen voor een extra hittespiraal in de tank waarmee die de tank verwarmt? En die op de printplaat ergens aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
KB1UDN schreef op maandag 10 januari 2022 @ 06:46:
Extrapoleren zou kunnen, zIj het dat de woning wordt verbouwd. In de opgegeven vierkante meters zijn 35m3 op de bgg nieuwe aanbouw welke komende zomer gepland staat. Ook maken wij nu nog gebruik van onze houtkachel waar ik dan een maandje mee moet stoppen.
Mijn keus is gevallen op de 14 kW. De oude ketel mag nog even blijven hangen voor de zekerheid. (En tapwaterverewarming)
De 1-fase uitvoering is nogal wat goedkoper. Zou de 14 kW voorgezekerd kunnen worden met 20 Ampere automaat? Of moet ik toch voor de 3-fase uitvoering gaan?
Ik zou bij 14kW toch echt voor 3 fase gaan. Mijn 9kW kan ook al makkelijk 16A trekken en vorig jaar bij -5 nog meer. Die heb ik ook al afgezekerd met 20A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KB1UDN
JanAllElectric schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:40:
[...]

Ik zou bij 14kW toch echt voor 3 fase gaan. Mijn 9kW kan ook al makkelijk 16A trekken en vorig jaar bij -5 nog meer. Die heb ik ook al afgezekerd met 20A
Bedankt voor je reactie,
Inmiddels wijzer. Geadviseerd wordt om met 40A voor te zekeren. Niet echt een optie dus. Jammer dat de 3-fase zoveel duurder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulluijken
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 15-06 08:49
KB1UDN schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 21:49:
[...]

Bedankt voor je reactie,
Inmiddels wijzer. Geadviseerd wordt om met 40A voor te zekeren. Niet echt een optie dus. Jammer dat de 3-fase zoveel duurder is.
Ook al eens aan gedacht wat voor kabel je dan naar je buitenunit moet leggen?
40 ampere is een serieuze stroom. Als je 3-fase in huis hebt, zal dat waarschijnlijk 3x25Ampere zijn. 40 ampere afzekeren is dan geen optie tenzij je regelmatig je "netbeheerder" op de stoep wil hebben om 1 van je hoofdzekeringen te vervangen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
RuudGlorius schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:38:
Goed,met het werkend maken van de 3weg klep en dus de mogelijkheid om de dhw Tank temperatuur te verhogen weer een nieuwe vraag

De optie tankontsmetting is vrijgekomen in de controller, als ik die run laat maken beweegt de 3 weg klep niet,kan dat kloppen of moet ik dan juist zorgen voor een extra hittespiraal in de tank waarmee die de tank verwarmt? En die op de printplaat ergens aansluiten?
Als ik het mij goed herinner werkt de tankontsmetting optie inderdaad met een hittespiraal in de tank om hem op te warmen naar zo'n 65 graden.
Wat ik (en een paar anderen hier) doe is 1x per week een SWW run tot 58 graden (het maximale zonder losse spiraal). Dit is namelijk ook voldoende tegen legionella (het afbreken duurt dan iets langer dan bij 60-65 graden). Standaard heb ik hem op 50 graden, dan bouwt hij namelijk ook al geen legionella meer op (heel langzame afbraak ervan volgens mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-05 21:51
Heeft iemand hier ook ervaringen met de LG therma V in cascade?
Ben bezig met een boerderij van 240m2 welke compleet gerenoveerd word en geheel word voorzien van vloerverwarming. 10cm HoH 7M2 per groep. 34st totaal

ivm de bedrijfzekerheid en modulatie denk ik er aan om hier 2x9kw in cascade te plaatsen.
1 unit moet dan ook het DHW doen, lijkt me dat als ik deze stooklijn iets lager afstel dan unit 2
Dat unit 2 het gros van de warmtevraag zal op vangen?

500L boiler en 800L CV buffer met RVS tapwaterspiraal.
ik wil de 2 units vrij over het vat laten circuleren en dan met 2 of 3 25-60 grundfos alpha 2 de vloerverwarming verdelers voeden.

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
@Wodan89

is zoiets niet afdoende? LG-HM163M.U33
sowieso schijnen de LG monoblocks met 2 fans wat beter te zijn.
Je kan op Ubakus wel goed checken of je warmtepomp afdoende is en anders wellicht nog iets beter isoleren (in jou geval 80% dak met boerderijvorm).

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
Wodan89 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 20:33:
Ben bezig met een boerderij van 240m2 welke compleet gerenoveerd word en geheel word voorzien van vloerverwarming. 10cm HoH 7M2 per groep. 34st totaal

ivm de bedrijfzekerheid en modulatie denk ik er aan om hier 2x9kw in cascade te plaatsen.
1 unit moet dan ook het DHW doen, lijkt me dat als ik deze stooklijn iets lager afstel dan unit 2

ik wil de 2 units vrij over het vat laten circuleren en dan met 2 of 3 25-60 grundfos alpha 2 de vloerverwarming verdelers voeden.
Kan je niet beter gewoon 2 gescheiden circuits doen? en dan bij het kleinere circuit de DHW erbij?
Lijkt me stukken eenvoudiger. Dan kan je bv ook los regelen tussen woonkamer en slaapkamers (afhankelijk van plattegrond van je woning)

En afhankelijk van of je groepen dicht/open wil kunnen zetten, heb je geen buffervat meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dexterslab7
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-01-2024
Wat tof mouse86 dat je dit werkend hebt!

We hebben hier thuis ook een LG Therma V staan en proberen het ding via modbus aan te sturen. Ik krijg echter met geen mogelijkheid het ding als modbus slave werkend.

Dipswitch staat (zoals in manual beschreven) op "slave(SW1 on) + generic (SW2 on)"
Modbus address menu verschijnt netjes op de LG en kan ook veranderd worden.
Echter geen enkele response, wat voor modbus requests we ook naar de LG sturen.

Als we de LG in modbus master modus zetten en de meter interface aan zetten, zien we netjes modbus requests verstuurd worden. We hebben ook een dummy slave gebouwd en we zien dan zelfs de puls count instellingen op de LG veranderen. De low-level communicatie klopt dus helemaal.

Zijn er nog andere zaken die nodig/anders zijn om modbus slave communicatie draaiend te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
dexterslab7 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:18:
[...]

We hebben hier thuis ook een LG Therma V staan en proberen het ding via modbus aan te sturen. Ik krijg echter met geen mogelijkheid het ding als modbus slave werkend.

Dipswitch staat (zoals in manual beschreven) op "slave(SW1 on) + generic (SW2 on)"

Als we de LG in modbus master modus zetten en de meter interface aan zetten, zien we netjes modbus requests verstuurd worden. We hebben ook een dummy slave gebouwd en we zien dan zelfs de puls count instellingen op de LG veranderen. De low-level communicatie klopt dus helemaal.

Zijn er nog andere zaken die nodig/anders zijn om modbus slave communicatie draaiend te krijgen?
toon volledige bericht
Weet niet of je er wat aan hebt,;kwam deze schema’s tegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OYDszvr85Jz5ULoUwN2pb6ivbbQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hRcs7TIzZw9zOXpAsypAAOTA.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rMwW-n3F_quVs0T-90gD7YlhnLo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K1MS27wOyFkYh5UnRogID4x4.png?f=fotoalbum_large

Suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
dexterslab7 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:18:
[...]

toon volledige bericht
Inderdaad de manual hierboven aanhouden, plus in de LG controller de juiste slave address opgeven! Die staat standaard namelijk niet op 1 maar op een heel hoog getal (althans bij mij).

Leuk!! :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
Wodan89 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 20:33:

Mocht je een 2e LG Therma 9kW zoeken. Ik heb net een 12kW besteld. 9kW is bij mij toch net onvoldoende en ik wil niet afhankelijk blijven van de pelletkachel als bijverwarming. Op zich zelf werkt deze combinatie wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
JanAllElectric schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 17:04:
[...]

Mocht je een 2e LG Therma 9kW zoeken. Ik heb net een 12kW besteld. 9kW is bij mij toch net onvoldoende en ik wil niet afhankelijk blijven van de pelletkachel als bijverwarming. Op zich zelf werkt deze combinatie wel.
Zag de 09 gisteravond op MP staan.
De aftimering van de leidingen was voor mij een herkenningspunt.

Succes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanAllElectric
apepannetje schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 17:13:
[...]

Zag de 09 gisteravond op MP staan.
De aftimering van de leidingen was voor mij een herkenningspunt.

Succes
Inderdaad. Veel animo trouwens. De volgende warmtepomp draai ik een kwart. Nu blaast de LG tegen een half hoog muurtje. Dat weerkaatst toch teveel koude lucht naar de inlaat, hetgeen het defrostteffect alleen maar meer versterkt.

Een nieuw probleem is dat straks, met de 12 kW warmtepomp en de KIA EV thuis opladen, een paar keer per maand 2 van de 3 fases boven de 25A gaan komen. Om helemaal van gas af te kunnen (dit jaar alleen 36m3 gas voor koken) moet ik ook nog over naar inductie koken. Hoe dat moet op 3 fases wordt nog een hele puzzel 8)7

Verder jammer dat @mouse86 niet verder kan gaan met project V1. Daar had ik nog even op gewacht omdat de LG >5 graden goed genoeg is. Project V2 zie ik dit seizoen niet meer zitten, omdat ik geen ethernet naar de buitenunit kan leggen en wifi in de buitenunit waarschijnlijk wordt geblokkeerd door de ijzeren behuizing.

[ Voor 42% gewijzigd door JanAllElectric op 14-01-2022 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-06 10:18
Mijn low-tech oplossing voor het probleem van overbelasten van de fases:
- Warmtepomp tussen 17u en 19u (kooktijd) op silent mode
- Warmtepomp 's nachts op silent mode
- EV 's nachts opladen met de timer in de auto

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
David schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 21:04:
Mijn low-tech oplossing voor het probleem van overbelasten van de fases:
- Warmtepomp tussen 17u en 19u (kooktijd) op silent mode
- Warmtepomp 's nachts op silent mode
- EV 's nachts opladen met de timer in de auto
Beetje Off Topic, maar meer warmtepomp en EV eigenaren gaan daar mee zitten.

Een goed idee het automatisch de WP op silent mode zetten op de "drukke" tijden. Ik wilde de wallbox voor het opladen van de auto met een zwave schakelaar uitzetten als de fase overbelast dreigt te worden. Nadeel is dat bij aanzetten van de wallbox ik dan naar buiten moet gaan om de keytag ervoor te houden. Ik begrijp van jou -ik heb mijn EV nog niet- dat ik beter de wallbox aan kan laten staan, maar dat de auto zelf ook een timer heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dexterslab7
Superbedankt voor jullie input!
apepannetje schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 15:25:
[...]
Weet niet of je er wat aan hebt,;kwam deze schema’s tegen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Suc6
Dit is al punt van verwarring. Dipswitches op onze Therma V split unit zijn precies omgedraaid. Hier zit denk ik het probleem niet, aangezien in master setting we NIET het modbus menu hebben waarin we slave adres kunnen selecteren. Als we die betreffende dipswitch omzetten kunnen we dat menu wel selecteren.

1 ding wat we niet goed kunnen vinden, is:
- of modbus op binnen unit of buiten unit aangesloten moet worden (nu: binnenunit)
- of er nu wel of niet de extra modbus gateway rtu module (pmbusb00a) nodig is tussen de binnenunit en onze modbus master (nu: geen gateway)
- als de modbus gateway module er tussen hangt, moet de LG dan op master mode of slave mode staan?

wat overigens ook in het modbus slave menu al raar is, is het volgende:
- er is modbus adres 0 in te stellen. volgens de modbus standaard kan een slave echter nooit adres 0 hebben (dit is write-only broadcast address)
mouse86 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 17:02:
[...]
Inderdaad de manual hierboven aanhouden, plus in de LG controller de juiste slave address opgeven! Die staat standaard namelijk niet op 1 maar op een heel hoog getal (althans bij mij).
Leuk!! :) :)
heb je de communicatie zonder gateway werkend? draait dat stabiel?

we gebruiken een PC + USB/RS485 converter en python modbus_tk library als master/slave.

we hebben zowel master (met meter interface enabled of 0xB1) als slave mode (zonder modbus rtu gateway; modbus address = 0x01) geprobeerd:

- in master mode zien we netjes requests van de LG binnen komen. als we vervolgens responses sturen op die requests zien we dat de LG hier netjes op reageert (waardes in meter interface menu veranderen!). dit suggereert dat de low-level RS485 communicatie op orde is. deze communicatie lijkt prima stabiel te zijn.

- in slave mode (maar verder identieke setup) hebben we sinds gisteravond soort van communicatie, maar die communicatie is erg instabiel. we doen een read request voor elk register afzonderlijk (0-80) en kijken op welke registers we een response terug krijgen. soms krijgen we helemaal geen response, soms een partial pakket (we krijgen error terug, maar laatste 1/2 bytes van pakket ontbreken soms dus CRC error), soms compleet pakket terug. registers all-over-the-place, lijkt niet overeen te komen met register map zoals in manual. op de registers waar we gewoon een waarde uit kunnen lezen krijgen we overigens ook soms wel soms geen goede response.

op HW niveau lijkt eea in orde te zijn. zeker ook omdat eea in master-mode gewoon goed lijkt te draaien. netjes 120-ohm terminator weerstand aan beide kanten en 680-ohm bias weerstanden op A/B. ik heb ook scoop op de A/B lijn gehangen en dat signaal ziet er gewoon netjes clean uit (geen echo's geen noise geen collissions, bus wordt netjes gereleased en door bias weerstanden op gedefinieerd niveau gehouden etc etc).

ik vermoed dat in slave mode de timings kritisch(er) zijn en de LG niet helemaal netjes aan modbus standaard voldoet.

heb jij timing issues gehad met de LG in slave mode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dexterslab7
PS:

- ik heb als test heb op zelfde RS485 bus ook een ander modbus slave device gehangen (uiteraard ander slave adres), daarmee is communicatie foutloos

- ik heb ook de LG aangesloten via een industriele hardware modbus TCP<->RTU converter, die geeft ook geen response

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tealblue
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-03 13:41
Vandaag heb ik het effect getest van de naverwarmer. Het eerste defrost (9:50) was met naverwarmer en het tweede zonder. Ik heb een 7kW LG en gebruik een DIY naverwarmer van 3kW in de aanvoer. De LG gebruikt de naverwarmer voor 6 minuten bij het begin van een defrost. Met naverwarmer bereiken Tretour en Taanvoer hun target waardes 3 minuten sneller dan zonder de naverwarmer. De LG terugmoduleert ook 3 minuten sneller. Of dit uiteindelijk zorgt voor energiebesparing doordat de defrosts korter en minder vaak gebeuren kan ik geen uitspraak over maken. Wellicht zal enig potentiële voordeel minder worden als de LG rustigere aangestuurd wordt met @mouse86's printje. Dan heeft het waarschijnlijk voornamelijk nut als backup heater als het zeer koud word (de LG is onze enige warmtebron).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HU4sNMzUibN5rQNFFZFeMWjI9Uk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uPWTKadNT7tvNA5kf0x9FKmn.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cWQZMGLgb9a8CHlkih1bKvFz9Yk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5kcKmlu7LGtR8ciOdRt6KNnm.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2LH44zdpZnW4AwQR6lq8YJ3HEaw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RCvuG7jcjISUBh2XtlzukPHV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Tealblue op 15-01-2022 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
@dexterslab7

Qua documentatie voor Modbus is het helaas een drama.

In de Nederlandse documentatie worden de DIP switch anders gepositioneerd dan de Engelse. Ik had het vermoeden dat de fout ontstaat doordat de vertaling van hun moedertaal naar Engels en Nederlands niet goed uitgevoerd is.

Ik heb de Engelse aangehouden en dan op Slave modus. Bij mij was ten alle tijde een modbus slave adres mogelijk om in te stellen.

ID 0 voor modbus kom je vaker tegen in de industrie, dat wordt gebruikt als; luister en reageer op alle requests, ongeacht het slave id.
heb je de communicatie zonder gateway werkend? draait dat stabiel?
Ja, zeer stabiel. Nu bijna een maand actief zonder dat het is uitgevallen. Ook geen errors.
Let er wel op, dat je een geïsoleerde rs485 driver gebruikt. Zeker als je met een computer of laptop verbinding legt is anders snel de rs485 driver op te blazen.

Let ook op, adressen beginnen vanaf 0. En niet vanaf 30000 of al die hogere getallen die genoemd worden. Ook mag je niet meer dan de grote van het register opvragen. Begin bv met een requests als register 1 met lengte 1. Dan weet je zeker dat je goed zit.

Op basis van request type bepaal je welke informatie je krijgt. Ohja en Holding registers en Coil registers zijn omgedraaid in de praktijk 8)7

Mijn instelling plus op de print staat ook de instelling opties voor deze DIP switch,.
Afbeeldingslocatie: https://gcdn.pbrd.co/images/4Fi7ropWkzol.png?o=1

Geel en blauw zijn de kabels die ik heb gebruikt voor het aansluiten. Zie hieronder.
Afbeeldingslocatie: https://gcdn.pbrd.co/images/EMxbXINOvwQw.png?o=1

Ik hoop dat je dit helpt naar een werkende unit.

[ Voor 9% gewijzigd door mouse86 op 16-01-2022 07:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
Tealblue schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 14:12:
Vandaag heb ik het effect getest van de naverwarmer. Het eerste defrost (9:50) was met naverwarmer en het tweede zonder. Ik heb een 7kW LG en gebruik een DIY naverwarmer van 3kW in de aanvoer. De LG gebruikt de naverwarmer voor 6 minuten bij het begin van een defrost. Met naverwarmer bereiken Tretour en Taanvoer hun target waardes 3 minuten sneller dan zonder de naverwarmer. De LG terugmoduleert ook 3 minuten sneller. Of dit uiteindelijk zorgt voor energiebesparing doordat de defrosts korter en minder vaak gebeuren kan ik geen uitspraak over maken. Wellicht zal enig potentiële voordeel minder worden als de LG rustigere aangestuurd wordt met @mouse86's printje. Dan heeft het waarschijnlijk voornamelijk nut als backup heater als het zeer koud word (de LG is onze enige warmtebron).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat goed dat je dit test met een na-verwarmer.

Ik heb gedacht aan een zelfde idee maar dan door de het verwarmen van de buitenunit condensor. Die zou dan aan moeten gaan tijdens een defrost. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van warmtelint in een zigzagpatroon bij het koelblok buiten.

Want nu wordt de defrost warmte 100% uit de woning gehaald met een cop minder dan 1. Kan je dus net zo goed een elektrische verwarming gebruiken dan heb je cop 1 en alleen daar waar het ook nodig is.

Aan de andere kant denk ik dan ook, als je dat echt nodig hebt, kan je miss beter overstappen naar een groter model. zéker gezien de hogere subsidies nu. Nog geen 1000 euro heb je een nieuwe staan. Verkoop je de oude, dan hou je er zelfs nog wat aan over.

Tot op heden draait hij perfect bij mij en heeft hij genoeg capaciteit. Ik average op ongeveer 5 a 6 kW continue aan warmte merk ik met deze dagen (2 a 3 graden buiten). Ik zie ook dat je echt niet hoger moet gaan zitten dan dit want daar is hij echt niet voor geschikt tijdens deze periode.

Ik twijfel ook om een grotere te nemen.
A om ermee te spelen
B omdat dan mijn DHW veel sneller op temperatuur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
@ mouse
Wat leuk, met dat zelfde idee speel ik ook.
Ik heb nu ook een 9kW en die kan het ook goed doen onder de omstandigheden van de laatste weken waarbij het niet echt koud was.
Echter een week of 6 geleden was het eenmalig wat kouder met name dan vroeg in de ochtend.
Toen ging de zekering eruit omdat er meer dan 5kW gebruikt werd.
Ik heb 3x4mm2 draad en een 20C automaat gehaald echter iets houdt me toch tegen.

Als ik nu een 12kW 400 koop is dat probleem volledig uit de wereld. Net als je aangeeft je kunt het volledig kosten neutraal doen.

Zelfde motivatie echter DHV is bij mij niet van toepassing
Wel een andere vraag: zit er verschil in het kW verbruik tussen een 9 en en 12kW in gelijke omstandigheden??
Is er ook iets te zeggen over het item defrost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
@mouse86

Zolang je eerst de print maar even afmaakt voor de 5/7/9 serie ;)

Nukezone FTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• richardtrip
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:55
mouse86 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 07:06:
@dexterslab7

In de Nederlandse documentatie worden de DIP switch anders gepositioneerd dan de Engelse. Ik had het vermoeden dat de fout ontstaat doordat de vertaling van hun moedertaal naar Engels en Nederlands niet goed uitgevoerd is.

Ik heb de Engelse aangehouden en dan op Slave modus. Bij mij was ten alle tijde een modbus slave adres mogelijk om in te stellen.

ID 0 voor modbus kom je vaker tegen in de industrie, dat wordt gebruikt als; luister en reageer op alle requests, ongeacht het slave id.

[...]

Ja, zeer stabiel. Nu bijna een maand actief zonder dat het is uitgevallen. Ook geen errors.
Let er wel op, dat je een geïsoleerde rs485 driver gebruikt. Zeker als je met een computer of laptop verbinding legt is anders snel de rs485 driver op te blazen.

Let ook op, adressen beginnen vanaf 0. En niet vanaf 30000 of al die hogere getallen die genoemd worden. Ook mag je niet meer dan de grote van het register opvragen. Begin bv met een requests als register 1 met lengte 1. Dan weet je zeker dat je goed zit.

Op basis van request type bepaal je welke informatie je krijgt. Ohja en Holding registers en Coil registers zijn omgedraaid in de praktijk 8)7

Mijn instelling plus op de print staat ook de instelling opties voor deze DIP switch,.
[Afbeelding]

Geel en blauw zijn de kabels die ik heb gebruikt voor het aansluiten. Zie hieronder.
[Afbeelding]

toon volledige bericht
En dan heb jij van deze switch 1 + 2 op "On" gezet neem ik aan? Communicatie vanaf esphome met een max3485 naar RS485 gaat inderdaad prima.
Read registers aanspreken om de holding registers uit te lezen 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
Hier is een power power presentatie met allerlei aansluitmogelijkheden te downloaden:

https://intermetal.client...nobloc-Control-Logic.pptx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
montebaldo55 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 14:40:
Hier is een power power presentatie met allerlei aansluitmogelijkheden te downloaden:

https://intermetal.client...nobloc-Control-Logic.pptx
:) Nogmaals bedank _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kostas2911
  • Laatst online: 07-05-2024
mouse86 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 07:06:
@dexterslab7

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

toon volledige bericht
Hello from Greece.
And excuse me for only being able to communicate in English.

I 've also tried to work with a TCP<->RTU converter directly from Home Assistant with no luck. No response at all.
I set dip switches to slave and generic. Then I gave an address to Heat pump.

As I see on you pics you have set the LG as Master right?
If so in which address are you contacting LG?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tealblue
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-03 13:41
mouse86 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 10:47:
[...]

Aan de andere kant denk ik dan ook, als je dat echt nodig hebt, kan je miss beter overstappen naar een groter model. zéker gezien de hogere subsidies nu. Nog geen 1000 euro heb je een nieuwe staan. Verkoop je de oude, dan hou je er zelfs nog wat aan over.

Tot op heden draait hij perfect bij mij en heeft hij genoeg capaciteit. Ik average op ongeveer 5 a 6 kW continue aan warmte merk ik met deze dagen (2 a 3 graden buiten). Ik zie ook dat je echt niet hoger moet gaan zitten dan dit want daar is hij echt niet voor geschikt tijdens deze periode.

Ik twijfel ook om een grotere te nemen.
A om ermee te spelen
B omdat dan mijn DHW veel sneller op temperatuur is.
Oh wauw, ik had niet door dat de subsidies zo veel hoger zijn geworden. Een 12kW ziet er inderdaad aantrekkelijk uit.

Heeft iemand enig idee hoe de 12kW LG zich verhoud ten opzichte van de equivalente Panasonic? Bij 5/7/9 kW hebben de Panasonic monoblocks minder last van defrosts vermoedelijk door hun grotere condensor.

edit: Echter is 12kW zwaar overkill voor mij dus ik zou een grote buffervat moeten installeren. Zeker aangezien de 3 fase versie (bijna een vereiste met een 3x25A aansluiting) niet zo laag kan moduleren. Een 7-9kW met dubbelefans zou ideaal zijn. Jammer dat de 9kW silent versie (met 2 fans) niet op de subsidielijst staat...

[ Voor 14% gewijzigd door Tealblue op 17-01-2022 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardtrip
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:55
kostas2911 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 18:44:
[...]

Hello from Greece.
And excuse me for only being able to communicate in English.

I 've also tried to work with a TCP<->RTU converter directly from Home Assistant with no luck. No response at all.
I set dip switches to slave and generic. Then I gave an address to Heat pump.

As I see on you pics you have set the LG as Master right?
If so in which address are you contacting LG?
With dipswitch 1 and 2 "On" I am able to communicate. Just keep in mind the input and holding registers are mixed up. When you read input you get the holding registers. Start at 0.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mouse86
Tealblue schreef op zondag 16 januari 2022 @ 18:49:
[...]

Oh wauw, ik had niet door dat de subsidies zo veel hoger zijn geworden. Een 12kW ziet er inderdaad aantrekkelijk uit.

Heeft iemand enig idee hoe de 12kW LG zich verhoud ten opzichte van de equivalente Panasonic? Bij 5/7/9 kW hebben de Panasonic monoblocks minder last van defrosts vermoedelijk door hun grotere condensor.
Ik dacht, laat ik het vragen aan de gebruikers van het Panasonic topic :D

Ik kwam wel deze tegen.
Dat de opgegeven warmte niet gehaald wordt tenzij de temperatuur sensor gefaked wordt dat het kouder is.
Weet niet of meerdere mensen dat hebben.

Al zou ik persoonlijk niet gauw meer overstappen naar een ander merk. Ik heb de quirks inmiddels goed door van de LG waardoor dat ding doet wat hij moet doen; huis warm houden.

Voor ons is hij alleen net aan de krappe kant. We hebben momenteel meerdere ramen in woonkamer / slaapkamers op een kier staan en merk nu dat hij echt op z`n tenen moet lopen om het huis warm te houden (corona positief :| )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kostas2911
  • Laatst online: 07-05-2024
richardtrip schreef op zondag 16 januari 2022 @ 20:07:
[...]

With dipswitch 1 and 2 "On" I am able to communicate. Just keep in mind the input and holding registers are mixed up. When you read input you get the holding registers. Start at 0.
Can you share your home assistant config for modbus?

I am using this converter.
What's your HW?

[ Voor 12% gewijzigd door kostas2911 op 17-01-2022 09:22 ]

Pagina: 1 ... 12 ... 178 Laatste