Toon posts:

Panasonic Monoblock 9KW haalt zijn vermogen niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BenH
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-03 15:12
Beste mede-tweakers,

2 jaar geleden heb ik bij mijn ouders een Panasonic WH-MDC09H3E5 geïnstalleerd. Het eerste jaar heb ik deze alleen gebruikt voor het verwarmen van het huis; de cv ketel is toen blijven hangen voor het warme water.
Vervolgens heb ik een 300 liter boiler op de kop getikt en op de plek van de cv ketel geplaatst.

De boiler is een "normaal" buffervat met spiralen maar die gebruik ik niet. Ik heb op de boiler een externe plaatwarmtewisselaar gemaakt waarin met een pomp het warme boilerwater word gestuurd. Dit gebruik ik bij mijn eigen setup ook en werkt perfect.

Al vanaf het moment dat de boiler eraan hangt hebben mijn ouders problemen met het opwarmen ervan. Ik heb naar mijn idee al zo'n beetje alles geprobeerd wat er te verzinnen valt dus graag zou ik de kennis van Tweakers willen gebruiken om erachter te komen of er nog iets te verzinnen valt.

Het probleem
Zodra er gedoucht is, is de temperatuur in het vat lager dus moet de warmtepomp hem weer opwarmen. Tijdens het opwarmen komt de warmtepomp niet boven de 1 kW aan input vermogen. Output is, afhankelijk van het weer, 1.2 - 2.0 kW. Dit is al vaanf het begin zo. De warmtepomp krijgt het vat dus eigenlijk nooit op tijd op temperatuur. Het opwarmen van het huis is overigens nooit een probleem geweest. Maximale opwarmtijd van de boiler heb ik al op 30 minuten, 45 minuten, 60 minuten, 90 minuten en 120 minuten gehad. Hij staat nu op 60 minuten omdat het huis anders te snel afkoelt.

Een aantal weken geleden toen het behoorlijk koud was buiten heb ik (gelukkig) de week voor de ergste kou uitgevonden hoe ik de backup heater in kon schakelen. Tijdens die twee koude weken zijn er geen problemen geweest met opwarmen en was de boiler eigenlijk altijd netjes 51 graden.

Ik heb een aantal maanden geleden een reset naar fabrieksinstellingen uitgevoerd om te kijken of daar misschien iets in zat en toen heeft hij het, wonderbaarlijk genoeg, twee weken lang goed gedaan.

De opstelling
De Panasonic staat buiten naast het huis. Via een DN32 kunstof leiding is hij aangesloten op de plek waar de cv-ketel stond / boiler staat. Het laatste stuk gaat van DN32 naar 28mm staal. Hier zit een Caleffi Dirtmag 1 1/4 tussen en een expansievat. Daarna zit de Panasonic driewegklep (PAW-3WYVLV-SI) waarbij de ene uitgang met 28mm staal op de boiler is aangesloten en met 22mm op de cv. De lengte van de DN32 leiding is, geschat, 20 meter. Uiteraard is deze leiding geïsoleerd.

Wat heb ik al geprobeerd?
Ik heb verschillende malen contact gehad met ImmoTec (daar heb ik hem gekocht). Daar zijn ze uiterst behulpzaam maar kunnen ze mij, na vele verschillende opties geprobeerd te hebben, niet echt verder helpen.

Qua instellingen heb ik al van alles geprobeerd:

- maximale opwarmtijd van de boiler aangepast (30 minuten - 120 minuten)
- schakeldifferentie voor het opwarmen van de boiler aangepast (3 minuten - 10 minuten)
- temperatuur van de boiler aangepast (47 graden - 55 graden)
- temperatuur sensor in de boiler veranderd van hoogte (zit op 1/3 van de top en heb ik als test verplaats naar 1/3 van de bodem)
- silent mode 0 - 3 geprobeerd
- in verband met de bekendheid van het probleem dat de originele driewegklep kan "lekken" (waardoor hij dus deels ook het huis opwarmt tijdens het verwarmen van de boiler) heb ik tussen de driewegklep en de cv aansluiting een kogelkraan geplaatst zodat ik kon testen bij het opwarmen van de boiler dat er dus zeker weten geen warmte in / uit het huis zou gaan

Op dit moment is er een soort van minimale oplossing door, tijdens boiler opwarm bedrijf, de powerstand aan te zetten waardoor het input vermogen naar 1.6 - 2.0 gaat (Als ik dit bij mijn eigen Panasonic WH-MXC16H9E8 T-CAP doe dan springt hij direct naar de 16 kw output vermogen).

Mijn ouders zijn nu al heel wat maanden aan het tobben dus wil ik het gewoon opgelost hebben. Ik heb het met Immotec gehad over het vervangen van het mainboard. Ook zit ik er aan te denken om @koevlaas2 te vragen om de hoeveelheid koudemiddel te checken.

Ik heb screenshots van de thermostaat waarbij de warmtepomp op boilerbedrijf staat en powerstand aan. Hierop zie ik dat hij met 36 graden retour en 44 graden aanvoer aan het verwarmen is met 3.6 kW verbruik en 8.2 kW opwek, de compressor draait dan op 85 graden. De boiler was in 20 minuten opgewarmd tot 51 graden: dat is de gewenste situatie. Deze situatie heeft zich 2 weken voorgedaan na de factory reset dus. Daarvoor en daarna heeft hij dit beeld nooit laten zien.

Het lijkt mij dat boiler bedrijf ervoor moet zorgen dat de boiler zo snel mogelijk opgewarmd word en niet, zoals het huis, low & slow gebeurd. De woning van mijn ouders heeft overigens overal Jaga Tempo's, geen vloerverwarming.

Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen want op dit moment weet ik niet wat ik er mee aan moet .. Zit er zelfs al aan te denken om een compleet nieuwe te kopen en deze te vervangen ..

Alvast bedankt!

Alle reacties

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:10
Simpel idee: te weinig afgifte-capaciteit op je wisselaar?

• BenH
Fr33z schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 07:19:
Simpel idee: te weinig afgifte-capaciteit op je wisselaar?
Ik zal het iets beter uitleggen.

Ik heb vanaf de driewegklep een 28mm stalen leiding naar het boiler vat: deze zit dus direct op het vat. Daarnaast heb ik een 22 mm stalen leiding van het boiler vat naar de plaatwarmtewisselaar met een pomp ertussen. De koud water leiding zit ook op de warmtewisselaar. Door een flowschakelaar zet ik automatisch de pomp aan zodra er water flow geregistreerd word. De pomp schiet aan en verwarmd dus met het warme water van de boiler de plaatwarmtewisselaar. De warmtepomp zit hier dus helemaal apart van. Die kan gewoon "vrij" draaien over de boiler.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:10
Je boiler heeft dus geen spiraal met een bepaalde beperking in afgifte vermogen maar is dus gewoon een open buffervat?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:23
Ahh, je boiler bevat dus "vuil" cv-water als ik het goed begrijp?

Trouwens sowieso, wat doe je aan legionella-preventie? In die warmtewisselaar is het water dus nooit boven de 60 graden als ik het zo lees, en waarschijnlijk wel regelmatig langere tijd op ideale legionella kweek-temperatuur. Of mis ik iets?

• BenH
De boiler bevat inderdaad "vuil" cv water. Je kunt het inderdaad zien als een open buffervat. Vanaf de driewegklep gaat er dus direct een 28mm stalen leiding naar het vat.

Legionella preventie doe ik niks aan gezien ik een rvs warmtewisselaar gebruik die heel snel afkoelt na gebruik (de warmtewisselaar is niet geïsoleerd).

Even een impressie (ik was nog niet klaar op de foto's: kabels zijn netjes weg gewerkt, etc.

[Voor 10% gewijzigd door BenH op 10-03-2021 07:44]

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-03 14:23
Weet je de flow, ingangstemperatuur en uitgangstemperatuur van de boiler tijdens "SWW" bedrijf?

• BenH
Ep Woody schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 08:27:
Weet je de flow, ingangstemperatuur en uitgangstemperatuur van de boiler tijdens "SWW" bedrijf?
flow niet, ingangstemperatuur en uitgangstemperatuur ligt er maar net aan hoe "koud" de boiler is uiteraard.

Bij deze even een aantal screenshots tijdens een SWW bedrijf:

• Ep Woody
Als we er vanuit gaan dat de thermometers kloppen, dan heb je nu een DeltaT van 2 graden. Als hij met een flow heeft van 10 liter/min, dan heb je een afgifte van 70*2*10 = 1400 Watt. Met zo'n hoog opgenomen verbruik lijkt dat niet heel plausibel. Je zou eerder rond de 2500-3000 Watt aan opgewekt vermogen verwachten.

Heb je de thermometers gecontroleerd of ze qua temperatuur bij elkaar in de buurt zitten?

• BenH
Ep Woody schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:50:
Als we er vanuit gaan dat de thermometers kloppen, dan heb je nu een DeltaT van 2 graden. Als hij met een flow heeft van 10 liter/min, dan heb je een afgifte van 70*2*10 = 1400 Watt. Met zo'n hoog opgenomen verbruik lijkt dat niet heel plausibel. Je zou eerder rond de 2500-3000 Watt aan opgewekt vermogen verwachten.

Heb je de thermometers gecontroleerd of ze qua temperatuur bij elkaar in de buurt zitten?
Nee, ik heb de thermometers niet gecontroleerd. Ik gebruik de originele panasonic boiler sensor voor het meten van de temperatuur in de boiler. De retour en aanvoer temperaturen komen uit de Panasonic zelf. Dus ik zou niet weten hoe ik dit zou moeten vergelijken met elkaar?

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:00
Misschien is het handig om eens wat pijltjes en tekst te plaatsen in je foto's. Ik zie zoveel T-stukken dat ik echt geen idee heb waar het water vandaan komt en waar het heen gaat.
Weet je zeker dat als je pomp uitstaat je geen flow hebt over je warmtewisselaar en je hierdoor een 'kortsluiting' veroorzaakt en de wp dus zijn warmte niet kwijt kan?

• BenH
Knielen schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:46:
Misschien is het handig om eens wat pijltjes en tekst te plaatsen in je foto's. Ik zie zoveel T-stukken dat ik echt geen idee heb waar het water vandaan komt en waar het heen gaat.
Weet je zeker dat als je pomp uitstaat je geen flow hebt over je warmtewisselaar en je hierdoor een 'kortsluiting' veroorzaakt en de wp dus zijn warmte niet kwijt kan?
Ik zal hem later vandaag even updaten. Overigens voor de duidelijkheid: de warmtewisselaar zit direct op het boilervat. De warmtepomp zit ook direct op het boilervat. Deze twee hebben geen invloed op elkaar gezien het allebei aparte circuits zijn (ze delen alleen het boilervat).

De warmtepomp circuleert dus vrij over het boilervat (300 liter). Onafhankelijk of er sww water word afgenomen of niet.

[Voor 7% gewijzigd door BenH op 10-03-2021 12:22]

• Ep Woody
Dit zou in principe gewoon moeten werken. Ik neem niet aan dat per ongelijk de aanvoer en retour verwisseld zijn.

Een paar dingen die je zou kunnen checken:
- Er zou een verschil/onnauwkeurig kunnen zitten in thermometers, maar dat is meer optisch dan een echt probleem. (Bij 10 liter per minuut is iedere graad verschil 700 Watt.)
- De flow kan wat laag zijn (Pomp begrenst, restricties?).

Uiteindelijk is het de warmtepomp die een bepaalde afgifte ziet en daarop reageert. Hoewel de verhouding 1200 watt opgenomen vermogen totaal niet klopt met de 1600 watt afgifte, dat zou echt minimaal 2500 moeten zijn.

• BenH
Ep Woody schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:14:
Dit zou in principe gewoon moeten werken. Ik neem niet aan dat per ongelijk de aanvoer en retour verwisseld zijn.

Een paar dingen die je zou kunnen checken:
- Er zou een verschil/onnauwkeurig kunnen zitten in thermometers, maar dat is meer optisch dan een echt probleem. (Bij 10 liter per minuut is iedere graad verschil 700 Watt.)
- De flow kan wat laag zijn (Pomp begrenst, restricties?).

Uiteindelijk is het de warmtepomp die een bepaalde afgifte ziet en daarop reageert. Hoewel de verhouding 1200 watt opgenomen vermogen totaal niet klopt met de 1600 watt afgifte, dat zou echt minimaal 2500 moeten zijn.
Dat lijkt mij dus ook. Pomp begrenst / restricties lijken mij niet echt aan de orde gezien de leiding diameters, gebruik van ruime bochten in plaats van 90 graden knelkoppelingen, etc. Als ik de maximale pompsnelheid instel (deze heb ik ook al op meerdere waarden ingesteld van 10 - 25 liter per minuut), dan haal ik dus prima 25 liter per minuut.

De cop is dus ook best laag maar dat zou nog door een temperatuur sensor ijking wellicht verholpen kunnen worden (al geloof ik niet dat hij zoveel afwijkt dat de cop ineens 3 gaat worden).

Aanvoer en retour omgewisseld heb ik ook gecheckt en is niet aan de orde. Op de foto zie je dat de aanvoerleiding de leiding is waarop de driewegklep zit (je ziet vanaf de driewegklep de leiding netjes naar de bovenkant van de boiler gaan).

[Voor 8% gewijzigd door BenH op 10-03-2021 14:23]

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:20
BenH schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:53:
[...]

Nee, ik heb de thermometers niet gecontroleerd. Ik gebruik de originele panasonic boiler sensor voor het meten van de temperatuur in de boiler. De retour en aanvoer temperaturen komen uit de Panasonic zelf. Dus ik zou niet weten hoe ik dit zou moeten vergelijken met elkaar?
Check het ingebouwde vuilfilter in je wp eens, een beetje vuil kan de flow al flink beïnvloeden.

9990 Wp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• BenH
koevlaas2 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 17:20:
[...]

Check het ingebouwde vuilfilter in je wp eens, een beetje vuil kan de flow al flink beïnvloeden.
Ook als je bij het instellen van de maximale pompsnelheid met gemak 25 liter / minuut voorbij ziet komen op de thermostaat?

Maar ik zal hem sowieso checken!

• koevlaas2
BenH schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 17:43:
[...]

Ook als je bij het instellen van de maximale pompsnelheid met gemak 25 liter / minuut voorbij ziet komen op de thermostaat?

Maar ik zal hem sowieso checken!
Nee dan hoeft het niet.
Edit: teveel liters per minuut is ook niet zo goed voor je prestaties.

[Voor 10% gewijzigd door koevlaas2 op 10-03-2021 17:58]

9990 Wp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• koevlaas2
BenH schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:21:
[...]

Dat lijkt mij dus ook. Pomp begrenst / restricties lijken mij niet echt aan de orde gezien de leiding diameters, gebruik van ruime bochten in plaats van 90 graden knelkoppelingen, etc. Als ik de maximale pompsnelheid instel (deze heb ik ook al op meerdere waarden ingesteld van 10 - 25 liter per minuut), dan haal ik dus prima 25 liter per minuut.

De cop is dus ook best laag maar dat zou nog door een temperatuur sensor ijking wellicht verholpen kunnen worden (al geloof ik niet dat hij zoveel afwijkt dat de cop ineens 3 gaat worden).

Aanvoer en retour omgewisseld heb ik ook gecheckt en is niet aan de orde. Op de foto zie je dat de aanvoerleiding de leiding is waarop de driewegklep zit (je ziet vanaf de driewegklep de leiding netjes naar de bovenkant van de boiler gaan).
Wat voor boiler is het, geen of weinig Delta t dan komt het vermogen ook niet uit je wp.

• BenH
koevlaas2 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 17:57:
[...]

Nee dan hoeft het niet.
Edit: teveel liters per minuut is ook niet zo goed voor je prestaties.
Ik heb hem afgelopen tijd op verschillende snelheden gezet als test. Het gaat om de maximale pompsnelheid dus tijdens bedrijf maakt hij toch zelf uit hoe hard hij pompt; correct?

Boiler is een 300 liter vat met een rvs spiraal erdoorheen. De spiraal gebruik ik niet. Warmtepomp zit direct op het vat via 28mm stalen leiding.

• koevlaas2
BenH schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 18:28:
[...]

Ik heb hem afgelopen tijd op verschillende snelheden gezet als test. Het gaat om de maximale pompsnelheid dus tijdens bedrijf maakt hij toch zelf uit hoe hard hij pompt; correct?

Boiler is een 300 liter vat met een rvs spiraal erdoorheen. De spiraal gebruik ik niet. Warmtepomp zit direct op het vat via 28mm stalen leiding.
En warm (aanvoer) zit boven aangesloten, retour onder ?
Krijg je op gewoon verwarmen wel de maximale power ?

[Voor 5% gewijzigd door koevlaas2 op 10-03-2021 19:28]

• BenH
koevlaas2 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 19:27:
[...]

En warm (aanvoer) zit boven aangesloten, retour onder ?
Krijg je op gewoon verwarmen wel de maximale power ?
Warm (aanvoer) zit inderdaad boven aangesloten. Retour onderin. Het huis verwarmen gaat ook met weinig vermogen maar dat is blijkbaar genoeg om het warm te houden / krijgen (mijn ouders draaien op een constante temperatuur 24 uur per dag).

• BenH
Ik heb morgenochtend weer een nieuwe momentopname van de thermostaat (dan zijn er drie mensen achter elkaar gaan douchen dus moet de boiler echt weer een heel stuk stijgen qua temperatuur).

• koevlaas2
BenH schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 19:33:
[...]

Warm (aanvoer) zit inderdaad boven aangesloten. Retour onderin. Het huis verwarmen gaat ook met weinig vermogen maar dat is blijkbaar genoeg om het warm te houden / krijgen (mijn ouders draaien op een constante temperatuur 24 uur per dag).
Ik heb ook een paar (nieuwe) monoblock systemen die ogenschijnlijk niet zoveel power leveren, wellicht als je voor ruimteverwarming eens een wat hogere ta instelt dat het vermogen toeneemt. Maar dat duurt dan wel een tijdje, een aan/uit apparaat is het nooit geweest.

Edit: waar staat de delta T instelling op, zet die eens op 5c ?

[Voor 5% gewijzigd door koevlaas2 op 10-03-2021 19:40]

• BenH
koevlaas2 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 19:39:
[...]

Ik heb ook een paar (nieuwe) monoblock systemen die ogenschijnlijk niet zoveel power leveren, wellicht als je voor ruimteverwarming eens een wat hogere ta instelt dat het vermogen toeneemt. Maar dat duurt dan wel een tijdje, een aan/uit apparaat is het nooit geweest.

Edit: waar staat de delta T instelling op, zet die eens op 5c ?
Net even gebeld en op dit moment staat de stooklijn op:

42 bij -5, 28 bij +15.

Heb hem nu gewijzigd naar:

46 bij -5, 28 bij +15.

Ben benieuwd morgenochtend of er verschil te zien is. Wel ben ik benieuwd naar wat de gedachte hierachter is (mocht dit het vermogen laten toenemen).

Delta T staat al op 5 graden. Schakeldifferentie tank staat op -5. Boiler temperatuur staat op 51 graden.

[Voor 6% gewijzigd door BenH op 10-03-2021 19:48]

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Heb je de Service Manual versie 2020 en Design Manual (die niet bij de WP geleverd wordt) al doorgenomen?
Hier zijn ze te vinden, onder 'Belangrijke documenten' : Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie

Wat is nu de compressor frequentie als deze het boilervat opwarmt?

Zelf heb ik de 7KW Mono, in januari had ik te kampen met zeer lage COP waarden (soms onder de 1.0) alsof de WP de woning met alleen Back up heat aan het verwarmen was, nu ik de Back up heat 100% uit heb uitgeschakeld zie ik normale COP waarden en een veel lager energie verbruik.
Er zit Japanse software in die WP, je weet wel 'Fuzzy Logic'

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• BenH
frisianstar schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 19:46:
Heb je de Service Manual versie 2020 en Design Manual (die niet bij de WP geleverd wordt) al doorgenomen?
Hier zijn ze te vinden, onder 'Belangrijke documenten' : Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie

Wat is nu de compressor frequentie als deze het boilervat opwarmt?

Zelf heb ik de 7KW Mono, in januari had ik te kampen met zeer lage COP waarden (soms onder de 1.0) alsof de WP de woning met alleen Back up heat aan het verwarmen was, nu ik de Back up heat 100% uit heb uitgeschakeld zie ik normale COP waarden en een veel lager energie verbruik.
Er zit Japanse software in die WP, je weet wel 'Fuzzy Logic'
Heb die documenten weleens gezien maar niet echt aandachtig bekeken: goeie!

Compressor frequentie kun je zien in 1 van thermostaat foto's: 34 hz. Morgenochtend krijg ik nieuwe foto's tijdens boiler bedrijf dus die zal ik uiteraard hier weer delen!

De backup heater heb ik pas sinds een paar weken aan staan: daarvoor stond die uit en haalde ik dezelfde waardes.

Helaas kan ik geen Japans anders had ik hem wel gevraagd waarom hij zo doet :P

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Gisteren was ik even bij mijn nieuwe woning waar de 7KW mono staat, hij had bijna niets te doen,compressor frequentie 32 Hz... (alleen vloerverwarming)
Bij SWW verwarmen moet dat wel ruim boven de 70Hz worden.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• koevlaas2
Genieten we er nog even van.....

https://photos.app.goo.gl/kAmsDm8Jij3Wyuie9

• BenH
frisianstar schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 20:02:
Gisteren was ik even bij mijn nieuwe woning waar de 7KW mono staat, hij had bijna niets te doen,compressor frequentie 32 Hz... (alleen vloerverwarming)
Bij SWW verwarmen moet dat wel ruim boven de 70Hz worden.
Bij SWW heb ik hem nog niet hoger dan 35 gezien (alleen tijdens die twee weken na de factory reset).

• BenH

• koevlaas2
BenH schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 20:11:
[...]

Zeker net na een defrost? >:)
Nee niet eens, want dan is je vermogen negatief maar was wel bij het opstarten.

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:37
@BenH
Een tijd terug kwam ik er ook achter dat die niet al zijn potentiële vermogen gebruikte.
Probeer het volgende eens en kijk wat die dan doet.
Haal de temperatuursensor uit het buffervat en wacht tot de temperatuur op het display onder de 23 graden is gedaald (even in een koud glas met water) en zet hem dan handmatig aan op sww verwarmen. Ik kwam er achter dat die toen op maximaal vermogen ging verwarmen. Als de starttemperatuur boven de 23 of 25 graden is - ik weet niet de precieze temperatuur meer- dan pakt dan gebruikt die niet al zijn potentiële vermogen. Toch meen ik dat die de keren daarna wel bij een hogere start temperatuur wel meer vermogen leverde. Misschien een bug in de software? Wil morgen weer even testen wat die bij hogere buffervat temperatuur doet als ik hem sww laat verwarmen.
Ik heb hem zojuist handmatig op sww gezet bij een buffervat temperatuur van 25 graden. Opgenomen en afgegeven vermogen waren ongeveer 3KW en tussen de 8.6-9KW.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp.

• BenH
pleio65 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 20:18:
@BenH
Een tijd terug kwam ik er ook achter dat die niet al zijn potentiële vermogen gebruikte.
Probeer het volgende eens en kijk wat die dan doet.
Haal de temperatuursensor uit het buffervat en wacht tot de temperatuur op het display onder de 23 graden is gedaald (even in een koud glas met water) en zet hem dan handmatig aan op sww verwarmen. Ik kwam er achter dat die toen op maximaal vermogen ging verwarmen. Als de starttemperatuur boven de 23 of 25 graden is - ik weet niet de precieze temperatuur meer- dan pakt dan gebruikt die niet al zijn potentiële vermogen. Toch meen ik dat die de keren daarna wel bij een hogere start temperatuur wel meer vermogen leverde. Misschien een bug in de software? Wil morgen weer even testen wat die bij hogere buffervat temperatuur doet als ik hem sww laat verwarmen.
Ik heb hem zojuist handmatig op sww gezet bij een buffervat temperatuur van 25 graden. Opgenomen en afgegeven vermogen waren ongeveer 3KW en tussen de 8.6-9KW.
Hmm, dat is in ieder geval het proberen waard! Ik heb de sensor al eens uit het vat gehaald en laten afkoelen tot, ik meen, 33 graden. Maar zal hem eens verder af laten koelen en kijken wat hij dan doet!

• BenH
Zojuist nieuwe foto's gekregen:

• BenH
As we speak word de sensor in een glas water gehouden zodat de thermostaat straks < 25 graden aan zou moeten geven als boiler temperatuur.

• BenH

• BenH
En na een minuut of 5:

Het lijkt dus wel te werken @pleio65. Maar is dit nu eenmalig geweest en gaat hij het vanaf nu gewoon doen zoals hij het zou moeten doen? Of moeten we nu elke keer de sensor eruit gaan halen om vermogen te krijgen? Want dat is geen werkbare situatie uiteraard ..

• koevlaas2
Wat zegt Panasonic support ervan (niet dat ik er veel van verwacht), niet geschoten altijd mis ?

Met de sensor onderin je vat geeft ie eerder onder de 25c aan en heb je dit automatisch, zet dan ook de schakel differentie op 10c dan vang je het eerder aanslaan gedeeltelijk op.

[Voor 48% gewijzigd door koevlaas2 op 11-03-2021 10:19]

• BenH
koevlaas2 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:17:
Wat zegt Panasonic support ervan (niet dat ik er veel van verwacht), niet geschoten altijd mis ?

Met de sensor onderin je vat geeft ie eerder onder de 25c aan en heb je dit automatisch, zet dan ook de schakel differentie op 10c dan vang je het eerder aanslaan gedeeltelijk op.
Panasonic support zegt alleen installateurs te helpen. Immotec is er ook achteraan gegaan bij Panasonic Duitsland maar kreeg weinig respons ..

De plek van de sensor naar onderin verplaatsen is misschien niet eens een heel gek idee. Alleen hem aan laten slaan bij 41 graden zorgt er misschien wel voor dat dan bovenin te ver is afgekoeld? Al kan hij met flink vermogen die boiler natuurlijk zó weer opwarmen. Het viel me op dat zodra de warmtepomp aanslaat, hij de menging van het vat door elkaar gooit en het vat dus qua "top" warmte gedeeltelijk opslokt (waarschijnlijk komt dat ook omdat hij lange periode op 1 kW aan het verwarmen is waardoor het vat eerst "afkoelt" en daarna pas bij word verwarmd).

• Ep Woody
BenH schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:15:
[...]

Panasonic support zegt alleen installateurs te helpen. Immotec is er ook achteraan gegaan bij Panasonic Duitsland maar kreeg weinig respons ..

De plek van de sensor naar onderin verplaatsen is misschien niet eens een heel gek idee. Alleen hem aan laten slaan bij 41 graden zorgt er misschien wel voor dat dan bovenin te ver is afgekoeld? Al kan hij met flink vermogen die boiler natuurlijk zó weer opwarmen. Het viel me op dat zodra de warmtepomp aanslaat, hij de menging van het vat door elkaar gooit en het vat dus qua "top" warmte gedeeltelijk opslokt (waarschijnlijk komt dat ook omdat hij lange periode op 1 kW aan het verwarmen is waardoor het vat eerst "afkoelt" en daarna pas bij word verwarmd).
Wat in jouw setup natuurlijk ook niet meehelpt is dat je boiler niet echt afkoelt. Je hebt geen toevoer van koud drinkwater in het vat, wat dan weer opgewarmd moet worden. Je hebt slechts een circulatie van afgekoeld water, maar dat zal nooit de temperatuur bereiken van het leidingwater.

Maar hij zal nu met een COP van ongeveer 3 verwarmen, dus rond de 3-4kw aan warmte, maar nog altijd op relatief laag vermogen. Die 58 Hz die je ziet is meer gewenst.

Een technische oplossing zou kunnen zijn om de driewegklep te monitoren en als die op SWW staat de powerful mode in laten schakelen. Dat kan in ieder geval via een Heishamon, maar of het ook anders praktisch kan weet ik niet.

• BenH
Ep Woody schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:23:
[...]

Wat in jouw setup natuurlijk ook niet meehelpt is dat je boiler niet echt afkoelt. Je hebt geen toevoer van koud drinkwater in het vat, wat dan weer opgewarmd moet worden. Je hebt slechts een circulatie van afgekoeld water, maar dat zal nooit de temperatuur bereiken van het leidingwater.

Maar hij zal nu met een COP van ongeveer 3 verwarmen, dus rond de 3-4kw aan warmte, maar nog altijd op relatief laag vermogen. Die 58 Hz die je ziet is meer gewenst.

Een technische oplossing zou kunnen zijn om de driewegklep te monitoren en als die op SWW staat de powerful mode in laten schakelen. Dat kan in ieder geval via een Heishamon, maar of het ook anders praktisch kan weet ik niet.
Eens. Voorheen deed alleen de powermodus ook niet echt heel veel. Het ging toen van 1 kW naar 1.6 kW. Het vermogen dat we vanmorgen zagen was veel meer van wat ik ervan verwacht. Ik kan altijd met een Heishamon iets regelen (gebruik voor mijn eigen warmtepomp ook de Heishamon om hem te sturen vanuit mijn Domotica / Pi) maar ik heb express alles origineel van Panasonic gehouden omdat ik dus geen gedoe wou bij mijn ouders. Als ik nu alsnog voor deze oplossing moet kiezen wijk ik daar alsnog vanaf.

We kijken het de komende dagen aan!

• koevlaas2
BenH schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:15:
[...]

Panasonic support is niet zo geweldig, maar goed zelf denken levert een hoop oplossingen.
Als je vat onderin 41c is kan douchen nog prima, zelfs als er onderin 7c staat zou het nog best kunnen (de ervaringsdeskundige spreekt).

• BenH
koevlaas2 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:35:
[...]

Panasonic support is niet zo geweldig, maar goed zelf denken levert een hoop oplossingen.
Als je vat onderin 41c is kan douchen nog prima, zelfs als er onderin 7c staat zou het nog best kunnen (de ervaringsdeskundige spreekt).
41 graden is wel kantje boord. Waarschijnlijk een boiler met vers drinkwater is prima maar ik heb nog de verliezen van de plaatwarmtewisselaar (deze zijn vrij minimaal maar scheelt toch net die paar graden). Enige punt is wel dat met de sensor verplaatsen naar onderen, hij wel veel langer bezig is om het vat op temperatuur te krijgen? Voordat het onder ook 51 graden is .. is het dan bovenin niet warmer? Of gaat de panasonic net zo lang met max 51 graden (ingestelde boiler temperatuur) verwarmen totdat hij het onderin ook op 51 heeft?

• Ep Woody
BenH schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:37:
[...]

41 graden is wel kantje boord. Waarschijnlijk een boiler met vers drinkwater is prima maar ik heb nog de verliezen van de plaatwarmtewisselaar (deze zijn vrij minimaal maar scheelt toch net die paar graden). Enige punt is wel dat met de sensor verplaatsen naar onderen, hij wel veel langer bezig is om het vat op temperatuur te krijgen? Voordat het onder ook 51 graden is .. is het dan bovenin niet warmer? Of gaat de panasonic net zo lang met max 51 graden (ingestelde boiler temperatuur) verwarmen totdat hij het onderin ook op 51 heeft?
De warmtepomp gaat net zo lang verwarmen tot de sensor 51 graden aangeeft, als dat onderin is zal er meer warmte het vat in zijn gegaan dan als de sensor bovenin zit.

• BenH
Ep Woody schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:40:
[...]

De warmtepomp gaat net zo lang verwarmen tot de sensor 51 graden aangeeft, als dat onderin is zal er meer warmte het vat in zijn gegaan dan als de sensor bovenin zit.
Helder! Denk dat ik dat dus sowieso maar moet doen: het verplaatsen van de sensor.

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:37
BenH schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 08:39:
En na een minuut of 5:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het lijkt dus wel te werken @pleio65. Maar is dit nu eenmalig geweest en gaat hij het vanaf nu gewoon doen zoals hij het zou moeten doen? Of moeten we nu elke keer de sensor eruit gaan halen om vermogen te krijgen? Want dat is geen werkbare situatie uiteraard ..
Heb de pomp daarnet weer op sww gezet met een starttemperatuur (tempsensor) in het buffervat van 34 graden. Et voilà. Opgenomen 3.2 KW afgegeven 8.2. Ik vermoed een Japanse software bug als oorzaak, als die het bij jou bij deze starttemperatuur het nu ook goed doet.
Update buffervat nu 49 graden Ta51 Tr 46. Opgenomen 2.2 KW afgegeven 5KW

[Voor 4% gewijzigd door pleio65 op 11-03-2021 22:06]

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee